PDA

Volledige versie bekijken : Lijdensweg met borst-implantaat

Willem2
9 november 2006, 08:32
Bron : AD.nl

ROTTERDAM - Ze is net terug uit het ziekenhuis. Aan haar vorige operatie hield ze een stoma over en een flinke ontsteking aan haar linkerborst.

Twaalf keer kreeg Gonda Buurken (57) nieuwe borstimplantaten. Bij de eerste operatie, op advies van haar arts, was ze 26. „Ik had klontjes in mijn borsten, dacht voortdurend dat ik kanker had. En het deed vreselijke pijn. ‘Je wordt wakker met de mooiste borsten van de wereld’, zei de dokter.’’

Het liep anders. Vermoeidheid, reuma in haar handen, uitdroging, overgeven, diarree en flauwtes hebben Buurkens de afgelopen dertig jaar geplaagd. In 1990 constateerden de artsen verbijsterd dat één siliconenprothese was verdwenen. „Gewoon leeggelekt. Alleen mijn huisarts gaf me gelijk dat het aan de siliconen lag; 39 chemicaliën zitten erin, heb ik later gehoord.’’ Door haar gezondheidsproblemen, zegt ze, strandde haar eerste huwelijk. „Gelukkig heb ik nu een heel lieve man en twee schatten van kinderen.’’

De juridische strijd tegen de fabrikant van haar borstimplantaten, Dow Corning, duurde tien jaar. „Het was een heel gedoe. Alleen al aantonen welke siliconen de artsen al die keren hadden gebruikt, bijvoorbeeld. Het stond niet in de operatieverslagen.’’ Afgelopen week stortte de Consumentenbond 11.200 euro schadevergoeding op haar rekening. ,,Maar ik krijg er mijn gezondheid niet mee terug. Ik houd het gevoel dat ik erin ben geluisd.’’

De naam Gonda Buurken is om privacyredenen gefingeerd.