Volledige versie bekijken : Protestzanger Armand overleden
Strijker
20 november 2015, 11:07
De Nederlandse popartiest Armand is overleden. Hij overleed gisteravond in een ziekenhuis in Eindhoven. Hij was al geruime tijd ziek. Hij is 69 jaar geworden.
Armand heette eigenlijk Herman George van Loenhout. Hij begon zijn carrière in de jaren zestig.
Hij was een protestzanger en werd om die reden ook wel de Nederlandse Bob Dylan genoemd.
Ook was hij een bekend pleitbezorger van de legalisering van softdrugs.
Zijn grootste hitsucces was het lied Ben ik te min uit 1967, een nummer dat in eerste instantie op de b-kant van een single verscheen.
Het nummer stond veertien weken in de top-40 en geldt als een klassieker uit de Nederlandse hippietijd.
Armand stond met vele grote internationale artiesten op het podium. Hij maakte zo’n vijftien elpees, tien cd’s en meer dan dertig singles.
Vorig jaar maakte hij nog een album met Nederlandse groep The Kik, waarmee hij ook optrad.
Op zijn concertagenda stonden voor de komende tijd nog zeven optredens gepland, in Nederland en België.
https://www.youtube.com/watch?v=Xp4CPuMOMAI
Nederland is opieuw een groot artiest verloren. Een prachtig mens die ten allen tijde 100% zichzelf was.
Badslippers
20 november 2015, 11:34
Ik was op 29 Augustus in de gelukkige omstandigheid om hem Live aan het werk te zien op het Zomerparkfeest te Venlo. Armand gaf daar een puik optreden en werd begeleid door de Rotterdamse band The Kik. Een opmerkelijke, maar zeer amusante combinatie. Armand stond daar op zijn droge manier te zingen. Vooral over zijn eigen leven, dat ook deels plaatsvond in Venlo, omdat één van zijn albums daar is opgenomen en hij daar de weg vond naar de koffieshops. Optreden was tegelijker tijd strak, humoristisch, professioneel en gewoon top.
http://www.writteninmusic.com/wp-content/uploads/2015/08/Armand.jpg
Big30
20 november 2015, 12:09
Een typische exponent vd Hippie generatie maar bovenal een aardige en relaxte vent. Ik heb niet meegemaakt dat zijn grote nummer een hit werd maar ook in de jaren 70. 80 en daarna hoorde je het nummer toch vaak en was de naam Armand een begrip. Een nummer dat symbool staat voor de jaren zestig en een hele generatie die toen opgroeide.
"Ben ik te min omdat je pa in een grotere kar rijdt dan de mijne?"
Ik moest vaak aan bovenstaande tekst regel denken uit zijn grote hit als ik hem in zijn oude kleine Japannertje voorbij zag rijden. Zag hem zo af en toe wel eens bij de lokale buurtsuper en je zag soms mensen hem wat vreemd aanstaren met zijn oranje haren en zijn hippie look.
Mooi stukje over Armand in de VK:
Vijftig jaar lang pleitte hij onvermoeibaar en met ontwapenende oprechtheid voor vrede en verdraagzaamheid. 'Mijn allergrootste wens is een beetje vriendelijkheid', zong hij.
Was iedereen maar een beetje als Armand; dan was er niets aan de hand.
http://www.volkskrant.nl/muziek/-mijn-allergrootste-wens-is-een-beetje-vriendelijkheid~a4191256/
Bluebear
20 november 2015, 17:05
Ik heb wel eens met een maat van me, die hem zeer goed kon, voor optredens in de kleedkamer met hem gezeten. Een amusant figuur. Hoewel Bluebear niet rookt kwam hij daarna altijd stoned de kleedkamer uit. De ene sigaar van het merk "Cannabis sativa hollandia", na de andere werd dan verbrandt. In hogere sferen beleefde ik deze concerten en optredens, ook door de alcohol.
Ik moest altijd lachen om zijn ingetogen stiekume manier van lachen, zeer aanstekelijk. Hopelijk zorgt hij in het hiernamaals voor een "chille" sfeer. R.I.P.
13205
Goedemorgenallemaal
21 november 2015, 10:45
"Ben ik te min omdat je pa in een grotere kar rijdt dan de mijne?"
Ik moest vaak aan bovenstaande tekst regel denken uit zijn grote hit als ik hem in zijn oude kleine Japannertje voorbij zag rijden.
Toch een vat vol tegenstrijdigheden dan.. of dat komt met de jaren natuurlijk. Of het besef dat het ene verbruik het andere verbruik in de weg kan zitten....
http://krijnen.com/archives/001598.shtml
....In De Wasscherij leerde ik Armand kennen, die er vaak sliep, en die een mega-Buick uit de fifties reed. ....
Big30
21 november 2015, 11:03
Toch een vat vol tegenstrijdigheden dan.. of dat komt met de jaren natuurlijk. Of het besef dat het ene verbruik het andere verbruik in de weg kan zitten....
Die oude Buick was van 1967, had toen wel iets, nog steeds wel eigenlijk maar niet op benzine :tongue:!
In de docu met Ali B de knuffel Marokkaan zie je hem op pad met zijn oude Honda Civicje.
http://www.npo.nl/ali-b-op-volle-toeren/14-12-2011/TROS_1293108
rmjhexe
21 november 2015, 12:38
Reed toch in oude Suzuki alto met geplamuurd linkerachterscherm
Big30
21 november 2015, 13:40
Reed toch in oude Suzuki alto met geplamuurd linkerachterscherm
Die rode bedoel je :tongue:? Haha verder niet zo relevant maar klopt wel, hij stopte zijn centjes niet in auto's dat is wel duidelijk. Zag hem wel eens bij de lokale grutter inkopen doen of in zijn auto stappen. Je zag mensen wel eens wat omkijken, duurde bij mij ook even voordat ik hem herkende maar dat is al zeer lang geleden weer.