Volledige versie bekijken : Dakar 2016
Sphinx
3 januari 2016, 13:38
De Dakar 2016 is onder een zeer ongelukkig gesternte gestart. Gisteren werd er bij Rosario een proloog van 11 km afgewerkt, maar die werd afgebroken nadat de Chinese debutant Meiling Guo met haar Mini het publiek in reed.
http://www.digitaljournal.com/img/1/0/4/8/0/9/3/i/2/7/6/p-large/1e911de2c6bc1132593206de3d2883861d180232.jpg
In totaal vielen daarbij tien gewonden, van wie vier ernstig. Guo was zo aangeslagen dat ze vanmorgen aangaf niet meer te starten. De organisatie neutraliseerde de proloog na 59 auto's, waardoor de trucks geen klassement reden. De motoren waren al eerder langs gekomen, en zowel Joan Barreda als Ruben Faria wisten daarbij de snelste tijd te zetten. Bij de quads was Ignacio Casale de snelste en de verrassing kwam uit Zeddam. Bernard ten Brinke klopte in het klassement namelijk de Spanjaarden Carlos Sainz met 3 tellen en Xavier Pons met vier tellen. Erik van Loon verloor 23 tellen doordat zijn Mini afsloeg na een sprong.
Helaas heeft de organisatie na aanhoudend slecht weer op de eerste stage besloten ook vandaag het klassement te neutraliseren, dus iedereen is via de verbindingsroute op weg naar Villa Carlos Paz
http://images0.tcdn.nl/telesport/article24940387.ece/BINARY/q/Bernhard+Ten+Brinke.jpg
Nedlovefkk
3 januari 2016, 20:00
Wat zijn je verwachtingen voor de Nederlanders tav deze Dakar? (ervan uitgaande dat je Nederlands bent).
Ik ben geen racefanaat maar Dakar kijk ik net als Tour de France voor de mooie beelden. Al ben ik stiekem wel wat jaloers op die rally rijders met die gave beelden die je zo voorbij ziet schieten.
Big30
3 januari 2016, 21:07
Wat ik begrijp zou de regen de organisatie nog wel eens voor grote problemen kunnen stellen. Blijft altijd afwachten maar goed mogelijk dat er meer afgelasting en komen.
Sneu natuurlijk maar met deze stortvloed niet verantwoord om te rijden. Afwachten dus!
Sphinx
3 januari 2016, 21:11
Er even vanuit gaande dat er überhaupt gereden wordt (er worden helaas veel hoosbuien verwacht). Bij de auto's kunnen Ten Brinke en Van Loon allebei minstens Top5 rijden. Ze hebben er de snelheid voor en krijgen ondersteuning van goede mechanics. Tim Coronel kan misschien in het T3 buggy klassement iets doen, Tom is er alleen voor de mooie beelden als razende reporter. Mini en Toyota gaan voor de overwinning, Peugeot is een gevaarlijke outsider
Bij de motoren is het een kwestie van geduld. Frans Verhoeven, Hans Vogels en Robert van Pelt kunnen top10 aan, Jurgen vd Goorbergh zou in het kistenklassement goed mee kunnen doen. Ik denk dat het hier tussen Honda, KTM en Husqvarna gaat. Bij de quads zijn er weliswaar twee NL'ers maar de strijd gaat opnieuw tussen Zuid Amerika en Polen (Casale en Patronelli-broers versus Rafal "the Hedgehog" Sonik )
Bij de trucks is Kamaz vrees ik de topfavoriet. Het is het enige echte fabrieksteam, zoals RBR in de F1 een opleiding heeft van jongs af aan, zo heeft Kamaz Master die ook, alleen dan met jeeps en trucks ipv raceautos. Het is slim van de Rooy dat ze dit jaar hun grootste concurrent Ales Loprais gewoon hebben ingelijfd als teamlid. En met Federico Villagra iemand hebben gevonden die het terrein kent. Als Gerard nu ook eens beetje meer RUST in zijn rijstijl krijgt kan ie zeker voor een podium en misschien meer gaan. MAN (Stacey) en Renault (Vd Brink) zijn opnieuw outsiders, zelfde geldt voor Tatra.
Sphinx
5 januari 2016, 01:26
Maandag werd er wel gereden in Argentinië, want hoewel het nog her en der drassig was, regende het verder niet veel. Jasper Riezebos kwam over die helse zondag met de meest treffende opmerking: "Toetoetoeter onderwaterscooter". De regen had echter behoorlijk zijn sporen nagelaten en een héél modderig stuk van 200 meter slaagde erin de hele etappe op zijn kop te zetten. Bij de motoren was Honda de pineut, zowel Joan Barreda als Paulo Goncalves verloren veel tijd nadat ze in de blubber stilvielen en even te voet verder moesten. De KTM's deden het dan veel beter want Toby Price won de etappe voor Ruben Faria (wiens Husqvarna eigenlijk gewoon een KTM met ander merkplaatje is) en Stefan Svitko. De Slowaak moest echter twee plaatsen inleveren wegens tijdstraffen voor te snel rijden (iets wat vandaag veel gebeurde). Alain Duclos kreeg daarmee de derde plaats cadeau. De Honda's verloren zo rond de zes minuten. Price is nu leider en zal morgen als eerste starten. De Nederlanders hadden het zwaar: sommige vielen om (Van Pelt), kwamen vast te staan (Vogels) of ploeterden er als trialrijders door (Verhoeven). Vogels was de snelste als 33e, hij had nog op modder gehoopt, maar niet op deze manier. Robert van Pelt had helemaal een baaldag. Omgevallen in de modder, motorblok schoon moeten maken, sputterend naar de finish met 80 per uur, en dan ook nog eens 22 minuten tijdstraf voor een gemist waypoint.
http://www.nieuwsmotor.nl/images/motornieuws/2016/01_januari/Dakar_2016_Price_stage_2.jpg
Bij de quads ging Ignacio Casale opnieuw goed, iets minder snel misschien, maar achter hem kwam iedereen wat tegen. De Patronelli's lijken nog een beetje roestig, ondanks hun derde en vijfde plaats. Marcos raakte nogal lullig van de weg en kwam door een hoge zandrichel de weg niet meer op en Alejandro verloor tijd omdat hij moe werd. Even leek er een verrassing in de maak toen Enrique Umbert Okumura (http://cdn-4.motorsport.com/static/img/mgl/6100000/6190000/6193000/6193600/6193604/s9/dakar-dakar-2016-the-bikes-and-quads-convoy-stops-at-a-petrol-station.jpg) (Peruviaan met een Japanse moeder) ineens twee CP's lang de snelste tijden zetten, tot ook hij bij km 180 de modderpoel als obstakel vond.
De auto's maakten er een nog erger modderballet van dan de motoren. Bernard ten Brinke opende de weg en hoewel hij op de rallypaden veel verloor kwam hij als een van de weinigen zonder echte problemen door die strook modder. Zn Toyota leek zo op een moerasmonster dat mn muziektic ineens een swampcountrynummer van Jerry Reed (https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dW5rDat8lgQ)tevoorschijn haalt: "Everythings okeydokey in the Okeefenokey. The Mini's aint snooping around, so cook that moonshine down, till it's good and clear." En net als Gator die voor de wet wegvaart, zo vaart Ten Brinke op dat punt ver weg van de rest. Xavi Pons rijdt zich vast (90 minuten scheppen), Nani Roma ook (45 minuten scheppen), Robbie Gordon probeert het op zijn eigenwijze en moet zich door een traktor los laten trekken. Alleen Mikko Hirvonen en de Peugeots van Peterhansel en Loeb komen zonder echte drama's door de rotzooi heen. Sainz kan het modderbad wel vermijden, maar valt later stil met motorpech en verliest alsnog een kwartier. Aan de finish blijkt WRC legende Loeb de snelste voor Dakar legende Peterhansel, De Villiers kopieert de moerasbootstijl van Ten Brinke en is keurig derde. Ten Brinke zelf klokt eerst een tiende tijd, maar door straffen om hem heen stijgt hij nog naar acht, Van Loon overkomt hetzelfde. Redelijk goed door de blubber, dertiende tijd geklokt en twaalfde geklasseerd. Loeb neemt ook de leiding over in de rally voor Peterhansel en de Villiers.
https://s1.yimg.com/bt/api/res/1.2/LDbSrt1en1SIyTw8p.9y9g--/YXBwaWQ9eW5ld3NfbGVnbztmaT1maWxsO2g9Mzc3O3B4b2ZmPT UwO3B5b2ZmPTA7cT03NTt3PTY3MA--/http://media.zenfs.com/fr_FR/Lifestyle/francetvsport/dakar-2016-prologue-sebastien-loeb-auto-moto-dakar_ab201fc2ba21a7ab3604a7f7010037a9.jpgitokg0pf npNC
Bij de trucks lijken de Kamazki's niet zo van modderbaden te houden, dus lieten de Russen het dit keer een beetje lopen. Mardeev was nog de snelste met 4 minuten achterstand. Vooraan ging het tussen Iveco en MAN, waarbij Hans Stacey, Federico Villagra en Gerard de Rooy elkaar in het begin afwisselden. Later kwam ook Peter Versluis meedoen en wisten de MAN's er een 1-2 uit te slepen, voor De Rooy en Martin Kolomy, die nog even sterk op kwam zetten. Voor Martin vd Brink is de rally helaas voorbij, de Renault kreeg aanlopende remmen en dat deed de wagen in brand vliegen. Ondanks dat Dmitri Sotnikov (Kamaz-waterdrager) nog even kwam helpen was er geen redden meer aan voor de Renault-crew, einde Dakar
http://cdn2.24live.co/images/2016/01/05/1451942578817808.jpg
Ton van Genugten maakte vanuit de achterhoede nog een leuke opmars, de transportondernemer uit Eersel begon de rit als 16e, maar klokte onderweg scherpe tijden, reed zelfs even tweede. Uiteindelijk kwam er door oponthoud van een Kamaz een 7e tijd uit, helemaal niet slecht voor een eerste Dakar in een echt snelle truck. MAN heeft aangezien dit de eerste vrachtwagenproef was ook de leiding in het klassement voor drie Iveco's en een Tatra. Morgen volgt de rit naar Jujuy over 314 km
Sphinx
6 januari 2016, 01:13
Je kon er de klok op gelijk zetten, opnieuw werd de route aangepast door de regen. Een kleine aardverschuiving leek zelfs even tot afgelasting van de vrachtwagenproef te leiden, maar dat gebeurde niet. Wat ook opvalt, maar liefst 75 boetes deelde de jury gisteren uit, en ze gingen nog even door vandaag.
Vooral de motards kregen het voor hun kiezen. Joan Barreda had de snelste tijd gezet aan de finish, maar de Spanjaard kreeg een minuut tijdstraf. Daardoor mocht de thuisrijder en debutant Kevin Benavides zijn eerste winst in een Dakar-etappe noteren. De Argentijn rijdt op een prive-Honda, maar heeft hetzelfde materiaal als de officiële rijders. Paulo Goncalves werd tweede, Antoine Meo (ook een privateer met fabrieksmateriaal) derde. Dankzij Barreda's tijdstraf is Stefan Svitko de nieuwe leider in het klassement. De Slowaak komt meestal pas tegen het eind van de rally in zijn ritme, maar ik ben benieuwd of hij dit kan vasthouden. Benavides is nu tweede, Barreda zakt naar drie. Bij de NL'ers had Hans Vogels een rotdag, hij had een kapotte buzzer, soort van flitsmeister die waarschuwt voor 50km zones, en dus denderde hij 12 keer met 100 door een dorpje. het publiek vond het geweldig, de wedstrijdleiding niet. Dikke boete en 12 minuten tijdstraf. Klassement daarmee ook door de plee.
http://motoride.sk/galeria/85587.v.jpg
Bij de quads mooie beelden van Brian Baragwanath, de Zuid Afrikaan maakt namelijk opnames voor Eurosport My Dakar, eigenlijk voor de amateurs uit het middenveld. Maar amateur of niet, Baragwanath rijdt in de quads gewoon vooraan mee en ondanks een lelijke crash in een zeer doornige struik zet hij de snelste tijd voor leider Ignacio Casale (4sec) en (daar is ie weer) Rafal Sonik, die als 3e 3 minuten toegeeft. De Patronellis komen er inmiddels achter dat halfbakken voorbereid een dakar rijden niet zo best loopt, al heb je nog zulke trouwe sponsors en goed materiaal. Gisteren ging Marcos op zn gezicht, vandaag deed Alejandro het nog eens over. In de stand is Ignacio Casale nog steeds de leider, Baragwanath schuift op naar twee.
http://www.dakar.com/PHOTOS/DAK/2016/300/60.jpg
Bij de auto's gaat Sebastien Loeb door met winnen, de Peugeot-buggy kwam goed door het stof en de modder en de Franse WRC-legende wint zijn tweede rit op rij. Carlos Sainz is tweede, Nasser Al Attiyah derde. Ten Brinke blijft goed in het spoor als achtste vandaag, Van Loon reed een klein ravijn in en verloor 22 minuten om daar weer uit te komen. Loeb heeft ook de leiding in de stand voor Giniel de Villiers en Stephane Peterhansel, Ten Brinke is hier zevende, Van Loon zakt naar plaats 18
http://www.dakar.com/PHOTOS/DAK/2016/300/79.jpg
Bij de trucks een hoop onduidelijk, eerst zou er dus niet gestart worden toen weer wel, einde van het liedje is dat er tussen twee WPs een proef van meer dan 100 km gereden werd. Dat die proef niet makkelijk was, bleek dankzij beelden van een file bij een zeer mulle passage, waarbij zich eerst de enige electrische auto in het veld vastreed en vervolgens een Argentijnse MAN-truck, een paar NL'se truckers wisten de MAN eruit te krijgen, al ging daarbij wel de hele begroeiing aan gort. Vooraan won de Tsjech Martin Kolomy in een Tatra 815 de rit, voor Stacey en Villagra. De Kamazki's liet het helemaal afweten vandaag en verloren minimaal een kwartier, maximaal 35 minuten. De MAN's van Stacey en Versluis hebben nog steeds een 1-2 in het klassement, voor de Iveco's van Villagra, De Rooy en Van Genugten.
http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600x338/Jan2016/1822074.jpg?05d1
Morgen een rit rond Jujuy die als er niet wordt afgekort 400 km zou moeten zijn. We gaan het zien.
Sphinx
7 januari 2016, 01:23
Een unicum! De eerste etappe die niet werd ingekort of afgelast. De regen had wel het bivak zo modderig gemaakt dat lokale boeren even moesten helpen om de service trucks het parc fermé uit te krijgen (weer leuk reclame voor Massey Ferguson). De rit rond Jujuy zou vooral vanwege de hoogteverschillen erg interessant worden.
In het wielrennen heb je wel eens last van wieltjeszuigers (treffend uitgebeeld door imitator Guga Baul in zijn Stybar-persiflage) maar in het motorrijden komt het ook voor. Gisteren nog probeerde Paulo Goncalves zijn teamgenoot Joan Barreda los te rijden, zonder succes, vandaag flikte Goncalves hetzelfde bij Kevin Benavides, die de dag opende. Barreda was net zo hardleers en reed in het spoor van KTM-privateer Antoine Meo de rit uit. Eigenlijk was hij dik de snelste, maar weer té snel bij enkele dorpspassages, dus weer neemt een andere Honda-rijder de lauweren in ontvangst: Goncalves. Of Barreda is heel erg stom of heel slim, want door die boetes hoeft hij niet als eerste te starten op lastige etappes en navigeren is niet zijn forté. Honda heeft "ichi/ni/san" (1-2-3) in het klassement over met Goncalves, Benavides en Barreda binnen zes minuten van elkaar. Frans Verhoeven was in het veld de beste NL'er op plaats 27, Van Pelt 33 en Vogels ziek van de hoogte 52e.
http://www.mostreliablecarbrands.com/wp-content/uploads/2016/01/dakar-2016-etapa-3-loeb-repite-victoria-barreda-lider-201625137_2.jpg
Bij de quads kloppen de rankings niet met de reportages. Marcos Patronelli werd als winnaar uitgeroepen, maar in de stand heeft hij geen 16sec voorsprong, maar juist 4 tellen achterstand op Alexis Hernandez. Of men heeft het verkeerde WP als finish genomen, of er is ergens een boete niet goed verwerkt. In ieder geval staat Casale nog steeds bovenaan, is Medeiros nog tweede en Alejandro Patronelli derde. Camera-rijder Brian Bargwana kan zich weer op zijn My Dakar beelden concentreren, hij verloor door pech drie kwartier. Rafal Sonik liep uitgerekend in deze marathonstage tegen een olielek aan, hopelijk krijgt de Egel het voor morgen gefixt. De hazen gaan niet op hem wachten
http://bi.gazeta.pl/im/14/87/12/z19429140Q,Dakar-2016--Rafal-Sonik.jpg
Bij de auto's waren op grote hoogten de turbo's in het voordeel, al gaf Leroy Poulter nog mooi tegengas voor Toyota, al ging hij daarin wel érg ver (zie foto). Door lekke banden voor teamgenoten Ten Brinke en De Villiers schuift de waterdrager ineens door naar vier. Voor hem staan drie Peugeot Dieselbuggys die optimaal gebruik maakten van de hoogte en de betere topspeed. Peterhansel klopt uiteindelijk Sainz dankzij een lekke band voor de Spanjaard. Loeb geeft als parcoursopener maar een halve minuut toe. Van Loon klimt na zijn uitstapje gisteren weer drie pla
https://pbs.twimg.com/media/CYC8dsdWcAEbmJP.jpg
Bij de trucks blijft Kamaz een beetje sukkelen. Alleen Nikolaev kon zich in de top5 mengen vandaag, de andere Liebherr aangedreven vrachtwagens leken niet tegen de hoogte te kunnen. MAN en Iveco knokten dus om de dagzege en apart genoeg waren het twee patiënten die het uitvochten. Gerard de Rooy heeft al langer hoofdpijn en Peter Versluis kreeg er door de hoogte ook last mee, maar ze knokten even goed tien WP's om de zege. Tot Versluis even de motor liet afslaan en De Rooy alsnog met de zege ging lopen. Aangezien Stacey een minuut toegaf op de kemphanen is Versluis ook de nieuwe leider in de stand.
https://i.ytimg.com/vi/TO1Kyb1ir5o/maxresdefault.jpg
Morgen meer ellende op eenzame hoogte, Bolivia wordt aangedaan met als finish
Sphinx
8 januari 2016, 09:43
De tweede etappe op hoogte was gisteren zowaar live te volgen via een stream van de Boliviaanse tv, al focuste men vooral op de aankomst van El Presidente Morales die persoonlijk de deelnemers verwelkomde aan de finish. Hoogste punt van de etappe was zo;n 4700 meter.
Bij de motoren liepen de Honda's tegen een muur op. Alledrie verloren ze veel tijd, Kevin Benavides zelfs 11 minuten. De KTM's trokken en masse ten aanval en Toby Price schreef de rit op zijn naam voor Stefan Svitko, die flink tijd terugpakte op leider Goncalves, die 9 minuten verloor en nu minder dan 2 minuten voorsprong heeft op de Slowaak. Frans Verhoeven had ondanks een 30e plaats een prima dag, zat zelfs hardop te zingen op zn motor (deze racebeerjury vraagt zich meteen af op het nu Steppenwolf (https://www.youtube.com/watch?v=rMbATaj7Il8) of Manic Street Preachers (https://www.youtube.com/watch?v=gavcjNniIvk) zijn geweest ;) ). De Tilburger blijft algemeen de beste NLér op 32, Robert van Pelt staat er niet ver achter (37e)
http://www.entornointeligente.com/images-noticias/2016/01/Toby-Price-gan--al-quinta-etapa-del-Rally-Dakar-gonzalo-morales.jpg
Bij de quads is het geluk van de Egel opgebruikt. Rafal Sonik had gisteren al een olielek, vandaag hield het blok van zijn Yamaha er na 215km mee op, einde Dakar. Ook Marcelo Medeiros is naar huis, de Braziliaan ging onderuit en brak zijn sleutelbeen. Ignacio Casale is wel nog in de rally, maar hij verloor 1u20m met sleutelen en kan het klassement voorlopig wel schudden. Alexis Hernandez wint zijn tweede etappe en de Peruviaan schuift daarmee op naar de tweede plaats. De leider is nu Sergei Kuryakin, een Rus die net als zijn illustere naamgenoot uit de jaren 60 (https://www.youtube.com/watch?v=Nyr0x8-pJxA) goed is in plannen van geheime strategieën en zich onopvallend kan voortbewegen. Hetzelfde kan ook worden gezegd van Brian Baragwanath. Als laatste gestart bij de quads, de nieuwsfeeds hadden Alejandro Patronelli al op plaats 2 genoteerd, maar de Zuid Afrikaan klokte een 2e tijd die maar 90 seconden trager was dan Hernandez. Ook Kees Koolen deed op hoogte lekker voorin mee en werd vijfde.
http://static.anygator.com.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/static-anygator2/thumbs/nl/e2/e215551eead824baf09515fe199c6ff49684d57c/big.jpg
Bij de auto's is de dominantie van Mini vervangen door de dominantie van Peugeot. Drie van de vier auto's beheersten vandaag het podium, alleen Cyril Despres moest 100 km in safe mode rijden, waardoor hij meer dan een uur verloor. Erik van Loon had ook een leuke, 80 km langs diepe ravijnen en bijna zonder remdruk. Op sommige stukken reed de Brabander dan ook niet harder dan vijftig, waardoor hij een kwartiertje later dan de Peugeots aan de finish was. Loeb loopt steeds verder weg van Peterhansel, Sainz haalt de twee langzaam in. Ten Brinke schuift ondanks een tijdstraf toch een plaats op dankzij de problemen van Despres en is nu achtste, Van Loon blijft 13e.
http://www.ed.nl/polopoly_fs/1.5605747.1452194449!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_630_420/image-5605747.jpg
Bij de trucks een lach en een traan bij De Rooy. Ales Loprais viel uit met een kapotte wielnaaf die niet gerepareerd kon worden (marathonstage), maar aan de finish bleek Federico Villagra nét 5 sec sneller dan Peter Versluis en is de nieuwe leider in het klassement. Eén Kamaz neemt voorlopig de handschoen op. Eduard Nikolaev won de rit met 2m32s op Martin Kolomy. Ton van Genugten maakt een promotie naar Te Snelle Assistent, want zijn kopman reed vooraan heel behoudend door de modder en regen in het begin, terwijl Ton juist volgas gaf om vanuit zijn lage startpositie Gerard weer bij te halen. Aan de finish bleek hij nét zo snel als Villagra te hebben gereden. De top3 bij de trucks staat nog binnen de minuut van elkaar, Villagra voor Versluis en dan Stacey. De beste Kamaz is nog steeds Mardeev, maar het is Nikolaev op elf minuten waar we voor uit moeten kijken vandaag. De rit gaat nu niet over het zoutmeer van Uyuni, maar eromheen.
http://staticmd1.lavozdelinterior.com.ar/sites/default/files/styles/landscape_642_366/public/nota_periodistica/1villagra.jpg
Sphinx
9 januari 2016, 15:18
Voor sommigen werd gisteren de ronde die rond het beroemde Salar de Uyuni gereden werd een verschrikking. Na het zien van de show van Eurosport kwam dan ook onmiddellijk Green day op met Boulevard of Broken dreams (https://youtu.be/Soa3gO7tL-c)
De eerste die het kon schudden was Joan Barreda. Al voor de derde keer ziet de Spanjaard zijn klassement in Dakar in rook opgaan met motorproblemen. Na twee sleeppogingen en een valpartij kwamen Barreda en zijn ANWB'er Paolo Ceci vijf uur na de winnaars binnen. De motor kon gerepareerd worden, maar Barreda's hand is te zwaar beschadigd om de race uit te rijden, hij is dan ook vanmorgen niet gestart. Bij de rest van de kop was een navigatiefout de beslissende factor. Antoine Meo reed verkeerd en trok Svitko, Walkner en Benavides mee. Juan Pedrero-Garcia koos wel het goede pad met Toby Price en Paolo Goncalves in zijn zog. De Portugees Goncalves leek het snelste in de groep, maar liet met hoogteziekte lopen tussen het laatste WP en de finish. Price zette daarmee de snelste tijd voor Walkner (die zijn fout het snelste doorhad) en Goncalves. Svitko werd vierde, nipt voor de langzamere lichting zoals Helder Rodrigues en Pablo Quintanilla. Meo verloor 12 minuten met zoeken, Benavides een kwartier. De NLérs hadden top- en tobdagen. Frans Verhoeven ging prima door de etappe en blijft stabiel rond de 26e plaats. Hans Vogels reed dan weer met barstende hoofdpijn en kwam slap als een vaatdoek binnen, 36e. In de stand is Goncalves veel tijd kwijt aan Price die op 35 sec tweede staat. Walkner vertrok vanmorgen als derde algemeen, Svitko is vierde op meer dan vijf minuten. Verhoeven blijft ook beste NL'er op plaats 2
http://www.mostreliablecarbrands.com/wp-content/uploads/2016/01/dakar-2016-etapa-6-uyuni-tierra-maldita-joan-barreda-201625201_3.jpg
Bij de quads ging de tweede winnaar van de categorie eruit. Eerder namen we afscheid van Rafal "Hedgehog" Sonik, nu was Ignacio Casale, geheel in overeenstemming met zijn bijnaam "Het Haasje". De Chileen tuimelde van zijn quad en brak een sleutelbeen. De Patronelli-broers sloegen hun slag en kwamen in 1-2 over de finish. Marcos wint de rit, Alejandro pakt de leiding algemeen. Sergei Kuryakin blijft rustig doorkachelen en is weer derde. Opnieuw veel tijdstraffen gisteren. Brian Baragwanath en Kees Koolen zagen er een top5 klassering door in rook opgaan. In de stand dus Alejandro voor Marcos, dan Kuryakin en Alexis Hernandez verliest een plaats als zevende. Koolen staat 9e algemeen, Bas Nijen_Twilhaar 17e.
http://www4.pictures.zimbio.com/gi/2016+Dakar+Rally+Day+Five+yZrS8cEp_Vql.jpg
Bij de auto's ging het deze keer minder makkelijk voor Sebastien Loeb. Een hangend gaspedaal en meerdere lekke banden lieten hem acht minuten en de leiding verliezen. Stephane Peterhansel en Carlos Sainz sloegen meteen toe en eindigden met 17 tellen verschil tussen elkaar als 1e en 2e. Peterhansel neemt daarmee ook de leiding over van Loeb, die nog wel tweede is. Yahzeed Al Rahji sloot de rit als beste toyota af op drie, terwijl de rest van zijn merkgenoten pech tegenkwam. Poulter kreeg een steen door de ruit, De Villiers kreeg een lekke band en voor Ten Brinke is het zelfs helemaal klaar. Na een bandenwissel liet de hete remschijf het rubber in brand vliegen en de Toyota brandde helemaal af. Einde Dakar. Erik van Loon had bijna hetzelfde, maar behalve een paar schroeiplekken aan handen en gezicht bij zijn bandenwissel was het verder ok. Ze hadden het erover de dokter op te gaan zoeken, maar aangezien ze weer vertrokken zijn, lijken Van Loon en Wouter Rosegaar fit te zijn verklaard.
http://www.regio8.nl/cwm/fm/userfiles/content/eyecatcher/normal/640_480_crop/92455_brand-2_500x375.jpg
Bij de trucks vormde Kamaz een soort TransBolivia Expres met drie Kamazki's: Nikolaev, Sotnikov en Karginov, de vierde wagon Mardeev kon het niet bijhouden. Iveco liet Ton van Genugten daarom snel na de start weer stoppen zodat de (te) Snelle Assistent Gerard de Rooy kon bij staan. Het wachten op elkaar kostte de Russen teveel tijd en ze verloren weer twee minuten op Iveco en MAN. De Rooy was de hele dag in gevecht met Hans Stacey voor de ritzege, maar een klein duintje maakte het verschil. De Rooy volgde precies het roadbook en ging er om heen. Stacey deed de Russen na en jakkerde zo over die duin heen, Waypoint werd evengoed gelogd en de MAN-crew won de rit met 7 seconden voorsprong. De Rooy balend tweede, Versluis werd keurig derde. Van Genugten was na zn stop als 13e binnen en had zelf geen zin meer om nog extra te gaan wachten op zijn kopman (oeps, dat wordt nog lachen dan maandag, als Ton vandaag weer sneller blijkt te gaan)
http://i.obstorage.nl/74f53f82a72b4184bb3e51ae279f41d0/opener/Ton_van_Genugten_in_Dakar_2016_(foto_Willy_Weyens) .jpg
bergm550
10 januari 2016, 09:34
Bron: NPO
Aflevering Andere Tijden: Het drama DAF in Dakar
http://www.npo.nl/andere-tijden/09-01-2016/VPWON_1250548
Halverwege de jaren 80 maakte de Brabantse Jan de Rooy furore. Tot verbazing van de hele wereld ging hij in een DAF-truck de strijd aan met de grote jongens in de woestijnrace Parijs-Dakar. En met z'n opgevoerde wagen passeerde hij iedereen. Maar het avontuur in de onbarmhartige woestijn eindigde dramatisch.
Sphinx
10 januari 2016, 15:35
Aflevering Andere Tijden: Het drama DAF in Dakar
Ja die is vorig jaar uitgezonden als De Woestijn bleef leeg op omroep Brabant. Andere tijden focust vooral op de laatste twee jaren en laat er 10 minuten extra materiaal uit, maar mooi knip en plakwerk.
De dakarkaravaan heeft een rustdag vandaag. Ook wel nodig, want het hele spul kwam heel laat aan de finish door een buiten zijn oevers getreden rivier. Daardoor werd ook de etappe voor motoren en quads afgebroken bij de neutralisatie.
http://lubsport.pl/admin339/wp-content/uploads/2015/01/Kuba-Piatek-Dakar-3-zrodlo-KM-Cross-Lublin-690x310.jpg
Bij de motoren startte Barreda al niet meer, ook Javier Pizzolito en onze landgenoot Humphrey Senn van Basel startten niet meer, de een vanwege pech, de andere omdat de servicetruck er mee was opgehouden. Na 15 km ging het ook mis voor Mattias Walkner, de Oostenrijker werd hard van zijn motor gegooid en brak een dijbeen. Paulo Goncalves stopte om hem te helpen en kreeg naderhand 10 minuten tijd terug. Daarmee eindigde hij nog als derde in de rit nét achter Kevin Benavides (3 tellen), terwijl Antoine Meo de dagzege opstreek. Frans Verhoeven speelde een opvallende rol bij de neutralisatie, de Tilburger was samen met een Pool opgereden (Jacub Piatek) en bij een rivieroversteek brokkelde ineens de hele oever en lazerde Piatek zo het water in. Dankzij adequaat ingrijpen van de toeschouwers konden zowel man als motor op het droge worden gezet, Verhoeven ging vervolgens iedereen staan tegenhouden die er nog langs moest. Er werd niet veel later dus besloten dat Wp5 ook de finish was. Verhoeven werd als 21e geklokt daar. In de stand is Goncalves wat verder weggelopen en staat nu 3 minuten voor op Price en 9 minuten op Svitko.
Bij de Quads waren de Patronellis elkaar aan het opjagen zonder veel op de concurrentie te letten, maar daardoor kreeg de tweede lichting weer een kans. Bij Wp5 bleek Lucas Bonetto de snelste tijd te hebben gereden voor Pablo Copetti en Walter Nosiglia. De Patronellis verloren 2 minuten, maar de voorsprong op Sergei Kuryakin is evengoed nog 7 minuten. Kees Koolen werd weer achtste en is ook achtste algemeen, teamgenoot Bas Nijen-Twilhaar werd 17e en staat 19e algemeen
http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2016/01/quads%20dakar.jpg
Bij de Auto's werd het deelnemersveld in Bolivia nog opgeschrikt door een dodelijk ongeval. Lionel Baud reed een man aan die opeens op het parcours opdook. De hulpdiensten konden alleen vaststellen dat de man op slag dood was. De politie onderzoekt de zaak. In de race beginnen de prive-Mini 's technische problemen te krijgen. Erik van Loon reed voor de tweede keer bijna zonder remmen, Adam Malysz kreeg koppelingsproblemen en Orly Terranova verloor meer dan een uur met gesleutel. Ook de Peugeot van Loeb gaf even een hik, de motorstoring die volgde was snel verholpen, maar in zijn haast reed Loeb verkeerd en verloor ondanks een snelle reactie toch 38 seconden, waar Carlos Sainz dankbaar gebruik van maakte om een dagzege binnen te halen. Loeb kreeg onverwacht hulp van Al Attiyah, die Peterhansel te snel af was en derde werd, waardoor de Fransen weer stuivertje wisselen in het klassement. Achter Loeb en Peterhansel is Sainz derde. Van Loon nadert tergend langzaam weer de top10, is nu 11e.
http://i.obstorage.nl/b78af78f8ba74f4eb73cf1b82a822421/opener/Erik_van_Loon_in_Dakar_2016.jpg
Bij de trucks eiste (te) snelle assistent Ton van Genugten toch weer een hoofdrol op. Hij ging zo snel in het eerste deel van de rit dat hij zelfs met 25 tellen voorsprong de neutralisatie inging, maar twee bandenwissels (een bij hemzelf en één bij Federico Villagra) lieten hem weer een dikke negen minuten verliezen, waardoor Ton als zesde over de streep kwam. Villagra verloor nog meer tijd en zakt naar de vijfde plaats algemeen. Nauwelijks waren we op de Argentijnse Pampa's terug of de Kamazki's schrokken wakker als beren uit hun winterslaap en Nikolaev en Mardeev regelden meteen een 1-2. De twee schuiven ook op naar plaats 3 en 4 achter Peter Versluis en Gerard de Rooy. Hans Stacey had ook een lekke band, maar bij hem schoot de luchtslang van de airbag los die de MAN moest opkrikken, waardoor machinist Jan vd Vaet een optater kreeg. De geruchten waren erger dan de schade (media riepen eerst dat Serge Bruynkens het hele gevaarte tegen zich aan had gekregen, maar dat was kolder) en de rit werd gewoon afgemaakt. Martin Kolomy kwam vandaag als laatste binnen nadat zijn ophanging het had begeven. Hij speelt voor het klassement geen rol meer.
http://rtl.lwcdn.nl/imageScaled/?site=rtlgp&file=1452247295_160108_Stacey.jpg&w=1200&h=630&cropped=1
Na de rustdag gaan de deelnemers de eerste echte zandduinen deze rally tegemoet van Salta naar Belèn, een vrij nieuwe etappe waar eigenlijk nauwelijks normale paden te vinden zijn, maar wel navigatiehoofdbrekens.
Big30
12 januari 2016, 17:46
Het lijkt erop dat Gerard de Rooy weer goede zaken heeft gedaan, ik kan de rest etappes niet goed inschatten met name of we daar de Russen nog zien opstomen of dat dit jaar ze wat minder sterk zijn.
Sphinx
12 januari 2016, 20:12
Het begint er inmiddels op te lijken dat de Boliviaanse etappes de enigen gaan worden die volledig worden afgewerkt, want gisteren en ook vandaag werd er in het parcours gesneden. Bij de start van de rit naar Belèn werden de voertuigen tegengehouden door Politie en Natuurbeheer, die niet opgezet waren met het feit dat Le Dakar zo makkelijk toestemming had gekregen om door een beschermd park te rijden. Na een uur oponthoud werd de etappe in tweeën gedeeld, met een stuk neutralisatie in het midden. Vandaag werd het dan weer zó heet en zwaar in de gevreesde duinen rond Fiamballa dat de organisatie bij WP4 al de finishvlag zwaaide.
Toby Price deed hele goede zaken bij de motoren. De Australiër had in de duinen twee superdagen en wist twee ritten achter elkaar winnend af te sluiten. Zijn grootste concurrent Paulo Goncalves zat in de hoek waar de klappen vallen. Maandag ging de Portugees live bij Eurosport onderuit, maar behalve een kapotte navigatietoren leek alles oke, al verloor hij al wel vijf minuten. Vandaag ging het echter helemaal mis met Goncalves, die met een defecte radiateur kwam te staan en door Paolo "ANWB" Ceci naar het bivak gesleept moest worden, waar hij helemaal zelf mag proberen het probleem te fiksen. Alles achter Goncalves schuift daardoor op, maar men kan voorlopig niet tippen aan Price. Antoine Meo verdwaalde maandag én dinsdag en verliest bij elkaar 22 minuten, Kevin Benavides verliest in twee dagen een kwartier en Stefan Svitko achttien minuten. Daardoor heeft Price nu bijna 25 minuten voorsprong op Svitko en staat Pablo Quintanilla derde op 32 minuten. In de top5 zijn 4 motoren van de KTM groep te bewonderen (drie KTM's en een Husqvarna), is de enige Honda een prive-exemplaar en staat de eerste fabrieksmotor pas op 1 uur achterstand (nieuwkomer Richie Brabeck). De Nederlanders gaan voor de top20 ipv de top10, toch wel een tegenvaller. Frans Verhoeven is in de duinen stuivertje aan het wisselen met Robert van Pelt, na vandaag staat hij 22e en Van Pelt 24e. Jurgen vd Goorbergh gaat nog steeds aan de leiding bij de kistrijders, de voorsprong op Jasper Riezebos is een paar uur. Daarnaast is VDG ook vijfde in het Marathon klassement op 3 uur van Emanuel Gyenes, die vorig jaar de beste kistrijder was.
http://cache4.asset-cache.net/gc/503527346-jurgen-den-van-goorbergh-of-the-netherlands-gettyimages.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=X7WJLa88Cweo9HktRLaNXhiJoEPhs9IDVruDosGR2vG9%2F8 OuRdl0RWWIf2XiD%2BVFwnzB%2B2Jun1ihHiS%2FepiYVw%3D% 3D
Bij de quads is het een zootje. Lucas Bonetto is zijn overwinning van zaterdag weer kwijt aan onze KGB'er Sergei Kuryakin, maar de Rus schiet er niets mee op, hij was zelfs ineens 30 minuten achteruit geslagen aan het begin van de maandag. Nu zijn er een aantal blokwissels uitgevoerd op en na de rustdag, dus het kan daarmee te maken hebben. In ieder geval is Circus Patronelli bijna niet te stoppen, Marcos en Alejandro lijken te hebben geleerd van hun tumultueuze eerste week en komen beter in een flow, helaas voor de concurrenten. Marcos nam gisteren de leiding over van Alejandro en hoefde vandaag alleen tweede te worden achter Pablo Copetti om met 1m13s morgen het tweede deel van de marathonetappe aan te vangen. Nummer 3 is Alexis Hernandez, die twee keer top10 reed en Kuryakin zag wegvallen met lekke banden en motorproblemen. Kees Koolen had gisteren een topdag, maar kreeg voor een blokwissel 15 minuten straftijd, waardoor top5 tijden een top10 klassering betekenden. Ook compaan Bas Nijen Twilhaar deed weer goed mee met een 15e plaats en vanmorgen leek het zelfs heel erg goed te worden toen beide Maxxis quadrijders als vierde en zesde doorkwamen in WP1, maar daarna ging het verkeerd. Nijen-Twilhaar kwam op 4 uur achterstand van Circus Patronelli langs WP3, van Koolen is niets vernomen (waarschijnlijk pech die niet viel op te lossen). Razende reporter Brian Baragwanath viel opnieuw twee keer op met top5 tijden, al verloor hij ook 15 minuten extra met een blokwissel. De Zuid-Afrikaan is nu achtste en hijgt Nelson Sanabria in de nek voor plek 7
http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2016/01/Hernandez%20quads%20RX.jpg
Bij de auto's kwam de wisseling van de wacht. De Rallypaden en hoogtestages waren helemaal in het voordeel van Peugeot, maar de tweewiel aangedreven buggys hebben niet het koppel en de acceleratie om de Mini-vloot in mul zand bij te houden. En dat terwijl de ASO alles in het werk stelde om de Mini zwaarder te maken (1380 kilo voor Peugeot versus 2 ton voor de Mini) en toch blijven die krengen heel. Nasser Al Attiyah ging gisteren knokken met drie Peug's en won op 12 tellen de rit. Vandaag waren het Mikko Hirvonen en Erik van Loon die buiten kwamen spelen. Het werd zo spannend vooraan dat de eerste vier auto's binnen de veertig tellen bleven. Van Loon reed bijna bedaard de etappe uit, zo rustig een als riviertje dat naar de zee stroomt, maar als de rest van het spul op de rotsen lekrijdt, zich vastrijdt in feshfesh of van duinen rolt dan sta je ineens helemaal vooraan. Een uiterste inspanning van Carlos Sainz voorkomt helaas een tweede NL'se etappezeg met tien verdomde seconden :mad: Hirvonen geeft 7 seconden toen op Van Loon, Giniel de Villiers 28 tellen.
http://www.dakar.com/PHOTOS/DAK/2016/700/30.jpg
Op die knappe prestatie van Sainz na krijgt Peugeot nu tik op tik. Peterhansel verloor maandag tijd met vruchteloze pogingen Hirvonen in te halen, vandaag verliest hij tijd in het zand bij fiamballa met lekke banden en vastlopers. Daardoor heeft de Fransman 7 minuten achterstand op Sainz in het klassement en krijgt hij ook nog een protest aan zijn broek van Mini, dat een tankstop van de Peugeot bij een motorenpomp halverwege de neutralisatie van gisteren als illegaal ziet. De jury besloot (heel verrassend) geen actie te ondernemen en Mini kondigde dan ook aan om het CAS te gaan raadplegen voor een hoger beroep. Sebastien Loeb kan het klassement inmiddels op zijn buik schrijven. Gisteren verkeerd gereden en vastgereden en in de achtervolging op Peterhansel crashte de WRC-legende (http://cdn-2.motorsport.com/static/img/amp/600000/660000/667000/667200/667222/s1_928746/dakar-dakar-2016-314-peugeot-sebastien-loeb-daniel-elena-after-rolling-the-car-in-the-stag.jpg) zo zwaar dat hij 90 minuten met rommel opruimen bezig was. Vandaag was het niet veel beter met 1u13m verlies, waardoor Loeb naar een 13e plaats zakt. De Mini's van Al Attiyah en Hirvonen staan nu 3e en 4e. Van Loon maakt een mooie sprong naar plaats acht. Tevens is er nog een eervolle vermelding voor Tim Coronel, die vandaag ineens vleugels kreeg en met de buggy als 16e door het zware parcours zoemde.
http://www.rallyfacts.nl/Images/Rallyraid/IMG_3193.JPG
Bij de trucks tenslotte hoopte Kamaz maandag nog het wielrennen te kopiëren, drie trucks die de Hollanders moeten afstoppen, één truck die voor de zege gaat. Eduard Nikolaev deed inderdaad zijn best, maar strandde toch op een tweede plaats. De blokkeeracties tegen Peter Versluis hadden helaas succes (de MAN-rijder diende zelfs een protest omdat Mardeev na 10 keer toeteren en waarschuwen nog niet opzij wilde en zelfs een valse start maakte bij de herstart van de 8e etappe), maar Gerard de Rooy ging net zo onbesuisd rijden als de Russen en pakte gisteren onverwachts een overwinning. Vandaag was het echter heel nuttig om als eerste de duinen in te moeten, want ondanks de superzware proef was De Rooy de hele proef de snelste, terwijl achter hen de Kamazki's zich een voor een vastreden. Ton van Genugten stond ook kort te scheppen, maar dat viel in het niet bij de achttien minuten voor Nikolaev, het halve uur dat Mardeev verloor en Sotnikov was zelfs pas na 90 minuten binnen. Helaas is ook MAN flink tijd verloren in de duinen, zowel Versluis als Stacey reden zich herhaaldelijk vast. Het klassement is daardoor op zijn kop gegaan. De Rooy heeft nu 27m12s voorsprong op Nikolaev, Federico Villagra is derde op 41 minuten en Versluis zakt naar 4 op 44 minuten, terwijl Van Genugten juist klimt en maar op een minuut afstand van Versluis vijfde is.
http://www.bet.nl/wp-content/uploads/2016/01/de-rooy-dakar-vi-4795430.jpg
Morgen komt deze tweede marathon etappe tot een eind in La Rioja, opnieuw door de Fiamballa duinen. Ook de etappe van donderdag is zo'n onding, en daarna komen er weer twee sprintetappes. Het is dus zaak voor KTM, Mini en Iveco om de komende twee dagen alle kansen te pakken die er zijn. Als ze teveel tijd laten liggen, zouden Honda, Peugeot en Kamaz nog een kleine kans hebben. Maar ja, to finish first, first you have to finish!
Nedlovefkk
12 januari 2016, 22:54
Die trucks (waaronder g de rooy) met een snoekneus blijven het mooist. Gewicht beter in balans bij de truck??
Picasso 1
12 januari 2016, 23:02
13844
Sphinx
13 januari 2016, 22:41
Die trucks (waaronder g de rooy) met een snoekneus blijven het mooist. Gewicht beter in balans bij de truck??
Gerard is idd als eerste met een Torpedo begonnen. De Trakker is eigenlijk een frontstuurtruck (cabine boven de motor), maar omdat Gerard ooit heel zwaar crashte in Rusland kan hij er niet meer mee rijden zonder rugpijn. Hij kreeg dus het idee om het Trakker onderstel van een cabine van een Powerstar truck te voorzien, een truck met neus die je nauwelijks in Europa ziet. Het vangt ook de klappen van kleine duintjes beter op. Ales Loprais kwam op hetzelfde idee om een Tatra 815 te vervangen voor een kleinere Tatra Jamal, die ook zo'n Torpedo ontwerp heeft. Het voordeel op marketingvlak is dat die Torpedo's in Noord- en Zuid Amerika betere herkenbaarheid genieten ;) De Russen van Kamaz wilden dit jaar eigenlijk hetzelfde (Kamaz onderstel voorzien van een Torpedo cabine van Mercedes) maar die werd afgekeurd.
Sphinx
14 januari 2016, 15:27
In de 10e etappe had Marc Coma iets leuks bedacht, wat als de vijf tijdsnelsten van etappe 9 uit elke categorie nu eens met zijn twintigen kriskras door elkaar zouden starten?
Het leidde tot het effect dat Toby Price als eerste vertrok, dat een Kamaz als tweede vertrok, voor Peterhansel's Peugeot en Marcos Patronelli's quad. Aangezien de eerste twintig nu ook geen sporen hadden om op te rijden, leken sommige categorieën meer op wacky races dan andere.
Bij de motoren ging Price niet eens heel hard rijden. Hij had zich wat teveel laten gaan op dinsdag en besloot de veilige marge te houden. Vijf minuten gaf de Aussie toe, en het was nog goed voor een derde plaats. Paulo Goncalves had in het marathonbivak toestemming gekregen om de motor van teamgenoot Michel Metge te slopen voor onderdelen en deed nu ook weer vooraan mee, hij werd uiteindelijk vierde, maar kan tijdstraf tegemoet zijn voor de onderdelenwissel. In de strijd om de dagzege ging het tussen de Slowaak Svitko en de Argentijn Benavides. Op snelheid is Benavides vaak sneller, maar in de moeilijke duinen ron Fiambala wist Svitko te profiteren van een uitglijder en reed 2 minuten weg bij Bevanides. Pablo Quintanilla verloor tijd door een kapotte achterband en aangezien Benavides tweede werd, loopt de Argentijn flink in op de Chileen. Frans Verhoeven en Hans Vogels amuseerden zich wel gisteren, Robert van Pelt niet. Jasper Riezebos moest hem uitleggen waar een waypoint was en liet Van Pelt met m oprijden, tot de Husqvarna het begaf en Riezebos Van Pelt ook even moest slepen. In de stand is Verhoeven de top20 binnengekomen, Vogels zit daar nu net onder.
http://www.enduro.nl/wordpress/wp-content/uploads/2016/01/2016pb01_d6_jasper.jpg
Bij de quads is Brian Baragwanath een echte persmuskiet: opdringerig, vasthoudend en altijd op de limiet. Tenminste, dat vinden de Patronelli's van de Zuid-Afrikaan, die als vierde quad vertrok, maar binnen 1 km al zijn startpartner Nelson Sanabria had losgereden en voor de eerste WP's al was aangesloten bij Circus Patronelli, waarmee hij een gat van vijf minuten had dichtgereden. De broers wisten Baragwanath pas in het tweede deel echt los te rijden toen hij vast kwam te zitten, maar het was net niet genoeg om de Zuid-Afrikaan ook van de overwinning af te houden. Het zorgt ervoor dat de strijd achter de Patronelli's spannend blijft, want nummer 3 Jeremias Gonzales Ferioli verloor veel tijd terwijl Baragwanath en Sergei Kuryakin snel inliepen en nog meedoen om het podium. Bas Nijen-Twilhaar kwam na zijn lastige dinsdag nu als laatste aan het vertrek, maar eindigde nog als 20e. In het klassement heeft hij al meer dan 20 uur achterstand.
http://www.omnicorse.it/img/articoli/evidenza/73219_dakar-quad-tappa-10-svetta-brian-baragwanath.jpg
Bij de auto's had Erik van Loon vanuit het vertrek al moeilijkheden met de vering en toen er een schokbreker stukging sloeg de Brabander om. Hij werd wel weer overeind geholpen, maar de kapotte vering leverde zoveel problemen op (o.a. een gescheurde bodemplaat) dat Van Loon 3u30m verloor in de duinen. Ook Al-Attiyah had problemen; hij begon meteen furieus in de eerste kilometers en verkeek zich op een komduin, die hem over de kop liet slaan en een lekke koeling opleverde. Dat hij uiteindelijk 'maar' 52 minuten verliest is dan een wonder. De Peugeots hadden een dag van uitersten. Loeb en Despres knokten zich uit slechte posities naar voren en eindigden top5. Peterhansel en Sainz verdwaalden en verloren een kwartier, reden dat weer helemaal dicht. Maar toen ging bij Sainz de versnellingsbak stuk en moest de Spanjaard weggesleept worden: vanmorgen om 3.25u het hoge woord: "Dakar ha terminado" Peterhansel won tot zijn eigen verrassing de rit voor Despres, dus toch weer een 1-2. Nani Roma ging ook met een Mini over de kop maar werd wel vierde, nét achter de Toyota van Vladimir Vasiljev. Tim Coronel werdt weer beste NL'er op een 24e plaats, Maik Willems kwam als 25e binnen. In de stand is Peterhansel 1 uur weggelopen van Al Attiyah en Giniel De Villiers klimt na een typisch constante rit weer naar een podiumplaats. Van Loon zakt uit de top10 naar plaats 14.
http://www2.pictures.zimbio.com/gi/2016+Dakar+Rally+Day+Ten+M89Kk6AEWBul.jpg
Bij de trucks had Kamaz maar een kans: vol op de aanval. Nikolaev en Kargninov stonden in de Superstart tegenover drie Iveco's: De Rooy, Villagra en Van Genugten. Mn muziektic herinnerde zich een Italiaanse variant van Auf Achse, waar geen Mercedes en Volvo, maar een Iveco-turbostar centraal stond. "Due Assi per un Turbo". De titelsong van viel me vooral op vanwege Mario Renzi's vioolspel (https://www.youtube.com/watch?v=Ey6er9_Rzus), maar in tegenstelling tot die vloeiende melodie ging het helemaal niet zo vloeiend met beide concurrenten. Kamaz begon furieus met 1e en 3e tijden voor Nikolaev en Karginov, De Rooy en Van Genugten waren op dat punt 7 en 15 minuten langzamer (de Rooy bleek even vast te hebben gestaan), Villagra nestelde zich tussen de Russen en ging ze halverwege zelfs voorbij. Eerst was Karginov omgevallen met 2 uur tijdverlies, daarna overkwam Nikoleav hetzelfde. Eurosport lijkt een beetje fan Van Genugten te worden, want er werden veel beelden getoond van zijn Trakker die onder onmogelijke hoeken van duinen afgaat, hoeken die de Kamazki's blijkbaar vergeefs probeerden te kopieëren.
Helaas raakte Ton zelf ook vast en hij had geen 15 minuten maar bijna twee uur nodig om er uit te komen. In de Superstart groep ging het dus tussen Villagra en De Rooy en toen de Argentijn eveneens een uur verspeelde in de Witte Duinen, was De Rooy in ieder geval safe op drie wielen (band lek vlak voor de finish) en pakte hij uren op de belangrijkste concurrenten. Uit het achterveld werd hem echter de dagzege ontzegd door Pascal de Baar. De Renault liep uitstekend in het zware parcours en aan de finish was de (veel te) snelle assistent van de reeds uitgevallen Martin vd Brink een onverwachte etappewinnaar, zo onverwacht dat de Dakarsite te vroeg De Rooy al had uitgeroepen tot winnaar. In de stand heeft De Rooy een uur voorsprong op Mardeev, Villagra staat nog derde, maar Stacey en De Baar komen er aan. Wordt nog spannend de komende dagen.
http://www.racexpress.nl/imgitems/article/2016/01/Pascal%20de%20Baar%20SS10.jpg
Sphinx
17 januari 2016, 13:43
Gisteren is in Rosario de dakarrally 2016 gefinisht. Laten we maar met de trucks beginnen, want dat was het klassement waar de kans het grootst was om een winst of podium te halen.
http://www.blikopnieuws.nl/sites/default/files/styles/nieuws-teaser-tn-big/public/artikel/rooij.jpg?itok=X5kVSTj5
Gerard de Rooy reed de laatste drie ritten vooral op aankomen. Eén dag mocht (te) snelle assistent Ton van Genugten voor eigen kans gaan, daarna moest hij twee dagen bij Gerard blijven. Donderdag leverde Ton dan ook een mooi gevecht met Peter Versluis en Eduard Nikolaev om de etappezege, want ze stonden alledrie te ver achter om nog een ereplaats te halen. Nikolaev won die rit met 5 minuten verschil, mede dankzij een afsnijactie waar bij Versluis de Kamaz ineens volgas van rechts zag komen. Andre Karginov probeerde dat ook, maar reed zichzelf vast en stond 1,5 uur te scheppen. De twee etappes daarna werden wel een prooi voor MAN. Versluis kwam vrijdag in een duel met Federico Villagra terecht en won op de smalle paadjes met drie minuten verschil, gisteren was Hans Stacey in de korte snelle proef naar Rosario het snelst. De Rooy had aan de finish 1 uur en 10 minuten over op de Kamaz van Mardeev, teamgenoot Villagra werd keurig derde. Speciaal voor Picasso, er zit een spaanse tint aan deze zege, want De Rooy heeft Moises Torrallardoña als navigator, die eerder al met De Rooy employees Jo Adua en Pep Vila Rocca aan Dakar meedeed. Ook Van Genugten op vier en Vila Rocca op tien halen de top10 nog. Voor Gert Huzink was er een wat zuur eind van Dakar. De Tatra Phoenix brandde af nadat olie op de remmen lekte. Hopelijk zal de truck naam zijn eer aan kunnen doen volgend jaar, want het zal een duur geintje (http://www.tatraworld.nl/wp-content/2016/01/Dakar2016RiwaldFireSAtage12.jpg) worden dit te vervangen.
Ik zie trouwens dat ik een fout had gemaakt met de link van Mario Renzi vorige post, dus dat breien we even recht.
https://www.youtube.com/watch?v=_-c3qvbnbWk
Bij de auto's hoefde Stephane Peterhansel ook niet echt te pushen, en liet het gekrakeel aan de drie WRC-piloten in het veld over. Nasser Al-Attiyah, Sebastien Loeb en Mikko Hirvonen knokten drie dagen om de dagzeges. Loeb leek donderdag te gaan winnen, maar een kapotte cardanas zorgde ervoor dat hij achter een sleepkabel over de finish kwam, wel als tweede geklokt, maar Al Attiyah ging er met de buit vandoor. Vrijdag was er geen kruid gewassen tegen Hirvonen, die Al Attiyah en Leroy Poulter met miniem verschil klopte. Loeb haalde dan op de laatste dag nog zijn gram met de dagzege in de laatste special. Het einde van het lied is dat Peterhansel met 34 minuten voorsprong de rally wint en 26 jaar na Ari Vatanen Peugeot weer een dakar zege schenkt. Al Attiyah is tweede, Giniel de Villiers na een solide rally opnieuw derde. Erik van Loon is als 13e geklasseerd, ondanks een tweetal rotdagen waar hij donderdag de hitte als vijand kreeg en even bij de motorentankstop water ging halen (als Peugeot slim is dienen ze daartegen een protest in, stel je voor: illegaal drinken!) en vrijdag ontplofte er 10 km voor de streep een remschijf met 170km/h, dus dat had helemaal fout kunnen gaan. Het bleef bij een vernielde ophanging die weer gerepareerd werd, waarna Van Loon gisteren nog een 10e tijd scoorde. Van de overige NL'se deelnemers zijn alleen Tim Coronel en het Bastion Toyota team over (Maik Willems en Peter Merceij), de rest is onderweg uitgevallen.
http://www.diariomotor.com/competicion/imagenes/picscache/1440x655c/stephane-peterhansel-trampas-dakar-2016_1440x655c.jpg
Bij de motoren een primeur, voor het eerst in de geschiedenis wint een Australiër de Dakar rally. Toby Price stond vorig jaar al op het podium, net als Andy Haydon in de jaren 90, maar nog nooit won iemand uit Down Under het eindklassement. Op donderdag liet hij de volgers even schrikken door na de tankstop te verdwijnen, maar aan de finish bleek de irritrack stuk, hij was samen Antoine Meo opgereden (privateer die door Red Bull wordt gesponsord) en die hem had ingehaald, waardoor hij de etappe ook won en Price tweede werd. HRC moest de laatste drie dagen zonder kopman rijden. Paulo Goncalves wilde weer te fanatiek op dagsucces jagen en ging zwaar onderuit, waardoor privateer Kevin Benavides met zijn kleine Honda South America team de kleuren moest verdedigen. Weeral zie ik HRC dezelfde fouten maken, ze zijn snel in de etappes, maar zijn slordig in klassementen, pakken teveel tijdstraffen en maken teveel ongelukken. Yamaha had een anonieme rally in dat opzicht, maar pakt nog wel een dagzege op zaterdag dankzij Helder Rodrigues en als Adrien van Beveren beter leert navigeren, kon de Fransman wel eens een gevaarlijke klant voor de komende jaren worden. Meo leek op weg naar een derde plaats op zaterdag, maar hij crashte zwaar en tuimelde nog uit de top5. Pablo Quintanilla werd op de Husqvarna-Ktm uiteindelijk 3e na een mooie overwinning in de slotrit. De verrassing is echter Stefan Svitko, die door constant rijden en een mooie zege begin deze week een tweede plaats opstrijkt. Toch weer drie motoren uit de KTM-groep dus. Frans Verhoeven liet ons even schrikken met mechanische pech op vrijdag, maar is evengoed beste NL'er geworden als 18e. In totaal vijftien NL'se motards hebben de finish gehaald dit jaar onder wie ook Robert van Pelt, Hans Vogels en Jurgen vd Goorberg. VDG wint zelfs het kistenklassement voor de motards zonder assistentie. Gefeliciteerd!
http://screenshots.rtl.nl/system/thumb/sz=720x404/uuid=cdccaa4e-34d5-4df3-96fd-8e33a9ffea11
Bij de quads was het al even duidelijk dat Circus Patronelli de lauweren ging opeisen als ze niet al te gek gingen doen. Marcos hield uiteindelijk iets meer dan een minuut over op zijn broer Alejandro, al maakte die het op vrijdag nog spannend door ineens op acht tellen van zijn broer in het klassement te komen, maar de volgende dag maakte Marcos met een dagzege een eind aan die ambitie. De strijd om de derde plaats werd nog spannend tussen een spion en een reporter. Sergei Kuryakin en Brian Baragwanath knokten drie dagen lang zowel om dagzeges als om dat podium. De Zuid-Afrikaan pakte twee dagzeges op vrijdag en zondag, maar verloor ook een kwartier op zaterdag. Karyakin werd drie keer derde en verloor in totaal drie minuten meer, dus strandt hij op vier en is de MyDakar reporter keurig derde. Geef m volgend jaar maar weer zo;n camera. De enige overgebleven NL'se deelnemer haalde de finish niet, Bas Nijnen Twilhaar kwam een kapotte brandstofpomp te staan.
http://www.radioriders.net/wp-content/uploads/2016/01/Yamaha-Dakar-Alejandro-Patronelli.jpg
Inmiddels wordt er al volop over volgend jaar gespeculeerd. ASO zou volgens geruchten in Namibië, Angola en Zuid-Afrika aan het kijken zijn, maar dakarbaas Etienne Lavigne verklaarde tegen eurosport dat voor volgend jaar gesprekken worden gevoerd met zowel Chili en Peru (dit jaar afwezig) als nieuwkomers Paraguay en Uruguay. Welke van de drie het wordt, geen idee, maar we houden het in de gaten.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.