PDA

Volledige versie bekijken : Legendarische zanger David Bowie (69) is overleden, laat rijk oeuvre na

bergm550
11 januari 2016, 08:59
Bron: NRC

www.nrc.nl/nieuws/2016/01/11/zanger-david-bowie-is-overleden

De zanger overleed aan kanker. Hij is onder meer bekend van de nummers Heroes, Space Oddity, Ziggy Stardust en Life on Mars.

http://images.nrc.nl/z28saql0-cSaVoagXLtjscquJuo=/1280x768/smart/s3/static.nrc.nl/bowie2.jpg

bergm550
11 januari 2016, 09:04
Zelf vond ik "Absolute Beginners" het mooiste lied van David Bowie.

https://www.youtube.com/watch?v=r8NZa9wYZ_U

Teiresas
11 januari 2016, 10:18
Mijn laatste jeugdheld heeft het loodje gelegd.

Ik ben opgegroeid met Bowie: van Fame tot Modern Love en tussendoor verder terug naar de dagen vóór de mijne. Teveel werkelijk sublieme nummers en albums om te noemen, maar voor de onwetenden onder ons noem ik er toch maar een paar: Space Oddity, The Jean Genie, Rebel Rebel, Young Americans, TVC15, Golden Years, Sound and Vision, Heroes, Boys Keep Swinging, Ashes to Ashes, Absolute Beginners, This is not America, Loving the Alien. De lijst is oneindig. De lijst is mijn leven in fragmenten.

The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars is tot op de dag van vandaag één van de indrukwekkendste, mooiste, compleetste en meest pakkende muziekmonumenten ooit.

David Bowie, de ultieme trendsetter, de creatieve mastermind, de meester van vernieuwing, de man van duizend imago’s die altijd zijn tijd ver vooruit was. Met hem is (weer) een stukje van mijn jeugd definitief heengegaan. Ik zal hem missen…

Your face, your race, the way that you talk
I kiss you, you're beautiful, I want you to walk

bergm550
11 januari 2016, 11:28
En natuurlijk niet te vergeten: China Girl. Ofschoon ik niet op Aziatische vrouwen val, is het een mooi lied.

https://www.youtube.com/watch?v=E_8IXx4tsus

Admin
11 januari 2016, 11:35
https://www.youtube.com/watch?v=c_3fMih9lVM

Soms verbazingwekkend hoeveel liedjes je toch kent :rolleyes: :)

Badslippers
11 januari 2016, 11:36
Ja, ik ben ook al lang Bowie fan. Begon ergens halverwege jaren '70 toen een klasgenoot met het album "Station to Station" aan kwam zetten. Gelukkig enkele keren live aan het werk gezien. Iconisch figuur in de pop/rock muziek met een zeer eigen stemgeluid. Mijn voorkeursalbum blijft "Station to station", waarschijnlijk omdat dat album de eerste kennismaking was. Daar staan echt een paar super nummers op.

De titeltrack is geniaal vanwege de dynamiek maar zeker ook door het intro met het geluid van een stoomlocomotief nageboost op een synthesizer en waarbij de gitaar een stoomfluit nabootst. Dat nummer en nog een paar anderen werden gebruikt in de film "Christiane F (wir kinder vom Bahnhof zoo)" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Christiane_F._-_Wir_Kinder_vom_Bahnhof_Zoo).

Perfecte gitaarsound trouwens van meestergitarist Adrian Belew. Bowie had sowieso altijd topgitaristen in zijn band die niet bekend waren bij het grote publiek zoals Carlos Alomar, Adrian Belew (voor de freaks even doorklikken naar 4:47 voor wat ongewone gitaargeluiden op de afgeragde Fender Stratocaster.) (https://www.youtube.com/watch?v=7tWyIug2qP0), Nile Rodgers, Earl Slick (speelt ook het nummer Stay maar dan meer rock), (https://www.youtube.com/watch?v=or1dyvCgzMw) Robert Fripp, Stevie Ray Vaughn, Peter Frampton speelde ook een blauwe maandag bij Bowie en natuurlijk Mick Ronson.

Dat muzieksmaken kunnen verschillen blijkt wel uit de keuze van Bergm550 die "Absolute Beginners" noemt. Dat vind ik dus echt een kut-nummer. Hij kan beter gaan neuken op "Wild is the Wind" (https://www.youtube.com/watch?v=WezuFTlF9e8).
Zo, nu eens alle cd's bij elkaar zoeken en afdraaien en de tv vanavond in de gaten houden.

David Bowie

R.I.P.

http://www.maxazine.nl/wp-content/uploads/2013/01/david-bowie.jpg

Big30
11 januari 2016, 12:42
Hij bleef zijn hele leven vernieuwend en innovatief. Leerde hem kennen in de jaren 70 als jong menneke die uiteraard de top40-30 altijd volgde maar zag toen nog niet in wat voor grote muzikant hij was. Dat besef komt pas later.

In de jaren zeventig en tachtig scoorde David Bowie (1947-2016) de ene hit na de andere. Zijn grote doorbraak kwam nog net in de jaren zestig, met de single Space Oddity.

Het decennium daarna werd hij een mondiale ster dankzij nummers als Starman, The Jean Genie, Life on Mars?, Rebel Rebel en Heroes. Door samenwerkingen met Queen (Under Pressure), Mick Jagger (Dancing in the Street) en Tina Turner (Tonight) en wereldhits als Let's Dance en China Girl bleef hij ook in de jaren tachtig een van de grootste namen in de popmuziek.
http://nos.nl/artikel/2079787-de-grote-hits-van-david-bowie-op-een-rij.html

Wentelt Eefje
11 januari 2016, 13:33
Ooit "Heroes" gekregen van een familielid dat nu niet bepaald om enige overeenkomst met mijn muzieksmaak bekend stond en nog niet. Maar kan me nog het gelukzalige gevoel van destijds en van "Let's Dance" herinneren!

Weer een legende is heengegaan en het blijkt maar weer eens hoeveel rijker en vernieuwender het oeuvre kan zijn van een artiest die zich niet geroepen voelt tot de "Club van 27" toe te treden...

@j
11 januari 2016, 14:09
David Bowie R.I.P
Ook ik ken hem uit mijn jeugd, jaren 70, niet beslist mijn favoriete muziek die hij maakte maar wel een legende in de wereld van popmuziek. Vorig jaar heb ik zijn biografie nog gelezen, een zeer getalenteerde man die met name in de eerste 20 jaar van zijn carrière een echte "sex, drugs en rock'n roll" figuur was. Gebruikte regelmatig drugs en was qua sex niet te stuiten, hij deed het overigens zowel met vrouwen als mannen. Ook stond er in zijn boek beschreven dat hij een enorm groot geslachtsdeel had, dat werd door meerderen bevestigd !

Big30
11 januari 2016, 14:46
Vanavond zoals viel te verwachten DWDD geheel in het teken vh overlijden van David Bowie.

satanic surfer
11 januari 2016, 15:13
Na Lemmy een eveneens invloedrijk figuur uit de muziekscéne die bezwijkt aan kanker, 69, passender kan bijna niet. Een artistiek kameleon, niet zozeer wegens het continu heruitvinden van zichzelf en de continue stijlwissels en muzikale switches. Bovenal was Bowie een uitermate snugger zakenman en iemand die z´n tijd vooruit was qua inschatting van de waarde van image..Hij omringde zich met vakmensen en excellente producers die zijn songs naar een hoger level tilden. Steeds op de charts gericht en de hypes volgend of vooruitsnellend. Z´n androgyne sexualiteitsinschatting en twijfelzaaierij hoorden bij het businessplan, onderhand huwde ie wel het boomlange model Iman in the nineties, niet onaangenaam in de bedstee dunkt me. In de negentiger jaren beleefde ie z´n tweede jeugd waarin hij zich liet inspireren door de toenemende eloktronische influenzen en hij werkte samen met de drum&basscoryfeeen als Goldie en Roni Size, hield de vinger aan de pols qua experimentele rockbands als NIN en TV on the Radio en nam velen van hen mee op z´n talrijke tournees in de jaren ´90. Qua producties waren de jaren ´70 z´n sterkste periode, qua liveperformances dixit insiders de jaren ´90, de eighties kan men zowat overslagen zoals het gros der muziekfans wel weten, niet enkel bij Bowie. Signicatief de bands die ie een kans gaf als voorprogramma in de jaren ´90, Placebo, Nine inch Nails, TVotR,Arcade Fire etc., wederom een signaal dat ie zich wist te omringen met heren met notie, kwaliteit hoort men snel an sich. Sla me dood hoe vaak ik Bowie live zag die jaren (meermaals méér uit interesse voor het voorprogramma overigens!), dat loopt in de tientallen(prima projecties/videoart). Eerbetoon viel hem ten deel door oa Nirvana ( the Man who sold the World) en Reprazent die hun undergroundhit Heroes naar hem titelden. Major Tom was een geniaal teken van s´mans eigen quasi neergang dat ie wist om te buigen richting commercieel briljante zet enzo, het tekent de man. Eigenlijk was Bowie de zeventig versie van Lady Gaga, een hitmonster met imagoperfectie als verkoopsversneller en binnen een jaar of 30 zal men ook la Gaga schatten naar waarde en haar niet domweg neerpoten als een zangeresje van noppes, ze heeft onderhand al een handvol absolute klassiekers geschreven en check de acoustische versies maar ns, dit naast haar indrukwekkende stem die alle andere hitzangeresjes wegblaast.It´s simply a matter of time. Gelukkig kunnen z´n fans nog genieten van de recentse plaat die vorige week uitkwam ofzo, gelukkig zonder hitambities al zal z´n heengaan dat nog ietwat veranderen lijkt me.

Ashes to Ashes lijkt me op z´n plaats vandaag en ss treurt om het heengaan van iemand die tegen de stroom inroeide, doch erg subtiel en lucratief, een commercieel genie dat z´n muzikale talent extreem benutte en zich steeds prima wist te omringen... RIP

Strijker
11 januari 2016, 18:30
Heb niet zoveel toe te voegen aan de reeds geplaatste reacties. Ga daarom niet nodeloos in herhaling vallen door hier zaken neer te gaan pennen die al zijn geschreven door andere forumleden.
Ben zelf van medio jaren 60 en heb Bowie pas eind jaren 70/begin jaren 80 ontdekt. De beste man heeft ons door de jaren heen veel moois gebracht.
Hou wel van artiesten die niet schuwen om van gebaande paden af te wijken en te doen wat ze zelf willen i.p.v. hun laatste succes te kopiëren.
Een mooi voorbeeld hiervan is de eind jaren 80 opgerichte band Tin Machine met Bowie als zanger/gitarist, Reeves Gabrels op lead gitaar (zou in de jaren 90 nog veel met Bowie samenwerken) en de gebroeders Sales (die in de jaren 70 hebben gewerkt met Bowies goede vriend Iggy Pop) op bas en drums. De meningen over deze band waren indertijd heel verdeeld. Ikzelf vind met name het debuut album goed, de opvolger vind ik wat minder.

R.I.P. David.

https://www.youtube.com/watch?v=ivRtxulMics

Wentelt Eefje
12 januari 2016, 06:51
Dacht altijd dat mijn mateloze bewondering voor het werk van Hanif Kureishi de voornaamste reden was dat ik het album "The Buddha Of Suburbia" - vreemd genoeg NIET de soundtrack van de Britse TV-serie, alleen de titelsong staat ongewijzigd op dit album - één van zijn beste albums vond. Maar herbeluistering gisteren leerde me dat deze eclectische mix van (stijl-)citaten uit eigen werk en belangrijke invloeden absoluut verdient alsnog de waardering te krijgen die dit album toekomt. (En wie weet duikt ook dan nu postuum alsnog de originele soundtrack van de TV-serie op.)

http://youtu.be/48d4irOHhLY

RAUL7
12 januari 2016, 07:37
https://www.youtube.com/watch?v=y-JqH1M4Ya8

David Bowie - Lazarus
Look up here, I’m in heaven
I’ve got scars that can’t be seen
I’ve got drama, can’t be stolen
Everybody knows me now
Look up here, man, I’m in danger
I’ve got nothing left to lose
I’m so high it makes my brain whirl
Dropped my cell phone down below
Ain’t that just like me
By the time I got to New York I was living like a king
Then I used up all my money
I was looking for your ass
This way or no way
You know, I’ll be free
Just like that bluebird
Now ain’t that just like me
Oh I’ll be free
Just like that bluebird
Oh I’ll be free
Ain’t that just like me

Drie dagen voor Bowie overleed, lanceerde hij zijn laatste clip, die nu een soort van voorafspiegeling van zijn dood lijkt te zijn.
In 'Lazarus' speelde de zanger namelijk een verontruste ziekenhuispatiënt, de clip werd geregisseerd door Johan Renck.

In de clip zie je hoe een getormenteerde Bowie in een ziekenhuisbed ligt met een verband rond zijn hoofd. Op de plaats waar je zijn ogen zou verwachten, zitten twee knopjes. De lyrics Look up here, I'm in heaven klinken vandaag wel heel erg wrang. Ook zie je in de video hoe Bowie met veel moeite een brief probeert te schrijven, wat nu een verwijzing naar zijn testament lijkt. Ook de titel 'Lazarus' zal bewust gekozen zijn, dat is namelijk een bijbelfiguur die in het Johannes Evangelie voorkomt. Lazarus was persoonlijk bevriend met Jezus. Het evangelie verhaalt dat hij door Jezus uit de dood werd opgewekt nadat hij reeds vier dagen voordien gestorven was.

Renck zei na het inblikken van de clip dat het een hele eer was om samen te werken met een genie als Bowie. "Hij is erg intuïtief, speels, mysterieus en intens. Ik wil geen clips meer maken nu ik weet dat het nooit meer zo formidabel en bevredigend zal zijn als dit."

Vrijdag 8 januari bracht David Bowie zijn laatste album 'Blackstar' uit. Producer Tony Visconti zei naar aanleiding van de lancering dat hij en Bowie veel geluisterd hebben naar Kendrick Lamar. "Hij is erg open minded. Deze artiest gooit alle stijlen door elkaar op zijn album en dat is wat wij wilden bereiken. We wilden vooral geen rock 'n roll meer maken."

Cover van Blackstar

David Bowie heeft erg veel moeite gedaan om zijn ziekte geheim te houden voor zijn fans en de buitenwereld. Ook bij de lancering van zijn laatste album Blackstar vorige week vermoedde haast niemand dat het niet goed ging met het popicoon. Maar achteraf gezien gaf Bowie toch wel aanwijzingen dat zijn einde nabij was. Zo schittert de zanger bijvoorbeeld op alle vorige albums zelf op de cover, maar op Blackstar prijkt er een zwarte ster. De boodschap die er in moeilijk leesbare letters bijstaat, wordt vandaag wel helemaal duidelijk.

Seeing more and feeling less
Saying no but meaning yes
That's the message that I sent
I can't give everything away

13829

Bron: HLN.BE

lustman
12 januari 2016, 17:06
Zijn muzikale nalatenschap prijkt op eenzame hoogte, maar minstens even legendarisch is Bowies onstilbare seksuele appetijt. De grenzeloze rockgod verleidde vrouwen en mannen, onder wie een Playboymodel, een transseksueel, zangeres Nina Simone en de 22 jaar oudere weduwe van Charlie Chaplin. "Ik versierde alles en iedereen. Ik leidde een wonderlijk onverantwoord leven."

Link : HLN (http://www.hln.be/hln/nl/35902/David-Bowie/article/detail/2581645/2016/01/12/Bowie-organiseerde-beste-seksfeestjes-die-een-mens-zich-kan-bedenken.dhtml)

Big30
12 januari 2016, 17:31
OK maar zelfs Bowie kan toch grenzen stellen? Ik bedoel Patricia Paay :biggrin:, ach toen ze jong was, grensgeval dan. Of zou ze dat verhaal met 1 nacht met Bowie verzonnen hebben?

NudeDude
12 januari 2016, 17:48
Inderdaad heel veel prachtige nummers, inclusief mijn favoriet Cat People. Heb er ooit een 12-inch van gehad (voor wie nog weten wat dat was), ben ik helaas kwijt geraakt.

bergm550
12 januari 2016, 19:14
Bron: VPRO

3DOC: David Bowie, five years

Aflevering: www.npo.nl/3doc/11-01-2016/VPWON_1258918

David Bowie wordt gezien als een van de meest vernieuwende artiesten van de twintigste eeuw. Na een stilte van tien jaar kwam hij geheel onverwacht met de nieuwe single Where are we now?, gevolgd door een nieuw album The Next Day en een internationale overzichtstentoonstelling van zijn werk in het Londense Victoria and Albert Museum met kostuums, songteksten en decors.

Five Years begint in 1971, het jaar waarin Bowie met Ziggy Stardust kwam; gaat verder in 1975 waarin The Young Americans en The Thin White Duke ontstonden; springt naar 1977 met de releases van Low en Heroes; duikt in 1980 met Ashes to Ashes, de meest iconische song van dat decennium; en buigt af naar 1983, toen Bowie commerciëler werd met de release van Let's Dance.

Five Years geeft een beeld van Bowie's creatieve visie en toont hem niet alleen als een kameleontische rockster maar ook als een artiest die zich baseert op diverse culturele invloeden.

Flurkman
12 januari 2016, 20:23
Space oddity op z'n 22.....
Als hij dat helemaal alleen klaar speelde (tekst + muziek), dan is hij een genie...

Badslippers
12 januari 2016, 21:32
OK maar zelfs Bowie kan toch grenzen stellen? Ik bedoel Patricia Paay

Maar hij stelde toch een triootje voor? Misschien om zich in te dekken mocht Paay haar tanden teveel gebruiken tijdens de blowjob. We zullen het nooit weten. Helaas voor hem wilde Patrice hem voor zichzelf. Egoïstische kenau!

Goedemorgenallemaal
14 januari 2016, 08:34
OK maar zelfs Bowie kan toch grenzen stellen? Ik bedoel Patricia Paay :biggrin:, ach toen ze jong was, grensgeval dan. Of zou ze dat verhaal met 1 nacht met Bowie verzonnen hebben?
En wat dan nog, iedereen kan wel eens een foutje maken, ook een grote ster als Bowie.
Ik vind niet alles even geslaagd, zou me ook zeker geen fan willen noemen maar heb toch met plezier geluisterd naar de StuBru Bowie top 69. Zoals ze al zeiden, er is geen artiest waarvan je 69 nummers achter elkaar kunt draaien zonder dat de verveleing toeslaat. Behalve bij Bowie. Zoveel verschillende stijlen en uitvoeringen, verfrissend.
En liefhebbers (en mensen die het nks vinden) vind je in alle lagen van de bevolking. Ook mijn moeder, moet niet veel hebben van modernere pop en rock maar Bowie vond ze wel goed.
Met verbazing heb ik ook Engelse berichten gevolgd, dat mensen boos worden op cameron omdat ie wat aardigs over Bowie heeft getweet. "Dat mag jij niet zeggen", "Bowie vond jou een l.l", dat soort opmerkingen. Er staan reacties bij die het over en weer gescheld in het "buitenlander-debat"in Nederland doen verbleken.
Wat een kortzochtigheid, bij mijn favorete band is zeker driekwart van groepen en personen waar ik het kwa boodschap niet mee eens ben. Nee, ik zeg, Engeland de EU uit, en snel een beetje, zoveel onverdraagzaamheid kunnen we niet gebruiken.

Goedemorgenallemaal
14 januari 2016, 11:54
.1limburg.nl: Bowie klassieker te horen vanuit Maastrichts stadhuis (http://www.1limburg.nl/bowie-klassieker-te-horen-vanuit-maastrichts-stadhuis?context=default)
Ook in andere plaatsen o.a. Utrecht.

Bredero
14 januari 2016, 22:05
Maar kende U dit nummer afkomstig uit zijn rariteitenkabinet?

https://www.youtube.com/watch?v=w9ZuAEoSjVE

Wentelt Eefje
14 januari 2016, 22:14
Denk dat iedereen die de film "Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo" gezien heeft dit nummer kent

satanic surfer
16 januari 2016, 18:56
Mensen blijven toch rare beestjes: de te anticiperen hausse na het schielijke overlijden van Bowie is vooral in the UK exponentieel te merken in de "charts"...Maar liefst 19 albums van zijn hand staan in de top-100 deze week. De laatste worp Blackstar op 1 overigens. Nog verbazingwekkender dat mensen zelfs 10 singles in de top-40 knalden...Het toont deels aan wat een ruime muzikale erfenis hij nalaat, doch ook het typische kuddegedrag des menschen die voor de beste mans´creativiteit voorheen nooit een Pound over hadden hoogstwaarschijnlijk...Geinig genoeg scoort bijvoorbeeld single Heroes een 12é plek in de singlescharts terwijl het in het opnamejaar ´77 nooit hoger genoteerd stond dan nr24.

ss verblijdde zich ten zeerste over eerbetoonvormen in mooiere hoedanigheden zoals bijvoorbeeld de actie van Studio Brussel die 5 uur lang Bowiesongs speelde in een top69 (leeftijd), verkozen volgens de luisteraars...Dan hoort men tevens ook dat er nogal wat bagger tussen zat ook, en veel ietwat repetitief aanhorende melodielijnen enzo, doch los daarvan een prachtige Bowiemarathon die mocht tellen. Ook daar "Heroes" op 1 overigens.

Tevens mooi om te melden dat Bowie zonder eredienst werd gecremeerd, dus geen eredienst die zou worden ontsierd door massale mediaaandacht enzo. 31 maart is er een Memorialconcert in Carnegie Hall met een 20-tal artiesten die Bowiesongs zullen spelen, Jagger/McCartney en EltonJohn zijn van de partij amongst others...Hopelijk wordt dat geen ridicule aangelegenheid maar een passend afsluitend eerbetoon aan de muzikant Bowie.

Goedemorgenallemaal
16 januari 2016, 22:03
Hier maar 24 reacties, ohnee 25, deze meegerekend...
ben benieuwd wat voor hysterie er los breekt als bv Paul McCartney of genoemde Elton John heen zouden gaan. Beiden heb ik muzikaal wel wat trapjes lager staan maar goed...

Bredero
16 januari 2016, 22:24
Nou vooruit dan maar in het Frans: https://www.youtube.com/watch?v=ASBWw8cg2Nw
Uit welke film zou dit komen? Uit de gedubde Franse versie van Christiane F wellicht.
Feilloos accent van deze gerespecteerde polyglot ;)