PDA

Volledige versie bekijken : Straatverlichting

bergm550
8 februari 2016, 11:46
Dit zou onder de rubriek kunnen vallen van "sorry, maar ik moet het even kwijt".

Op zaterdag 6 februari was ik in Berlijn om Artemis te bezoeken. In de middag besloot ik eerst nog even wat te gaan wandelen in Berlijn. Ik was met de metro naar Berlijn-Grunewald gegaan. Dit is een prachtig bosgebied gelegen aan de Wannsee. Maar je hebt er ook een woonwijk met van die oude huizen met het Duitse "fachwerk". Ik wandelde door de straten en genoot van de wandeling.

Zo'n beetje rond 17:00 begon het schemerig te worden. De straatverlichting ging langzaam een voor een aan. Berlijn heeft van die mooie lantaarnpalen in sommige wijken. Ik liep een lantaarnpaal tegemoet en opeens zag ik een ontstekingsvlam. Ik denk wat, is dat gasgestookt? Ik was echt verbaasd. Ik heb nooit geweten dat ze op gas liepen. Ik dacht altijd dat die vier pitjes gewoon lampjes waren, maar het zijn dus gaskousjes.

Ik wist niet wat ik meemaakte. Ik stond een tijdje naar die lantaarnpaal te kijken. Dus dan moeten ze dus een ondergrondse gasleiding hebben, die deze lantaarnpalen voedt. Blijkbaar zag het er nogal komisch uit dat een passant naar een lantaarnpaal stond te kijken. Een Duitser die zijn hond uitliet, sprak me aan en vroeg of ik de weg kwijt was. Ik zei nee hoor, ik kijk naar de lantaarnpaal. Maar hij begreep het meteen. Mooi he, zei hij.

Hij vertelde er kort wat over. In Berlijn hebben ze nog 44.000 gasgestookte lantaarnpalen. Er zit een batterij in met een lichtsensor en als het donker wordt, gaat de gastoevoer open en door een electrische ontsteking wordt het gas aangestoken. Hij vertelde dat de Berlijnse gemeenteraad de gaslantaarns wil vervangen door electrische lantaarns, maar dat er veel verzet vanuit de bevolking is.

We namen afscheid en hij liep weer verder met de hond. Die gaslantaarns geven echt een prachtig, zachtgeel licht. Alleen de reikwijdte van het licht is heel beperkt, slechts een meter van de paal af. Het viel me op toen ik door de straten liep, hoe donker het was tussen de lantaarnpalen, maar het gaf wel ontzettend veel sfeer. Zo leer je nog eens wat tijdens een clubbezoek. Hier zijn wat foto's van de Berlijnse gaslantaarns, die ik op Google Images vond.

http://www.gaslicht-kultur.de/img/typeU7.jpg

http://www.tagesspiegel.de/images/gaslaterne/1429104/2-format43.jpg

https://berlinvisual.files.wordpress.com/2011/07/dsc099851.jpg

Nedlovefkk
8 februari 2016, 13:10
Mooi verhaal!, de details doen het hem bergm550, in clubs maar ook in de steden. Volgens mij staat Artemis helemaal niet centraal voor je tijdens een Berlijn bezoekje, post jij op een ander forum je Berlijn verhalen ? ;):biggrin:

bergm550
8 februari 2016, 13:22
Mooi verhaal!, de details doen het hem bergm550, in clubs maar ook in de steden. Volgens mij staat Artemis helemaal niet centraal voor je tijdens een Berlijn bezoekje, post jij op een ander forum je Berlijn verhalen ? ;):biggrin:

Nee hoor. Als Berlijn geen Artemis had gehad, dan had ik Berlijn nooit bezocht. Ik vind de combinatie van cultuur en een clubbezoek erg prettig. Ik noem het altijd maar "Kultur-Clubbing". Het een gaat niet zonder het ander.

Ik wil best een museum bezoeken, zolang ik maar aan het eind van de dag in een bordeel beland, want anders gaan mijn ballen jeuken. Het is allemaal terug te voeren op de behoefte aan zelfkastijding. Door het bezoek aan Artemis uit te stellen verleng ik de voorvreugde en vergroot ik het verlangen.

Jan_Wandelaar
8 februari 2016, 22:14
Hij vertelde dat de Berlijnse gemeenteraad de gaslantaarns wil vervangen door electrische lantaarns, maar dat er veel verzet vanuit de bevolking is.

Dat is nogal begrijpelijk, gezien de Duitse voorliefde voor gas.

Sorry, kon het niet laten........
J.W.