PDA

Volledige versie bekijken : wist u dat ?????



Piet Plezier
12 februari 2016, 12:33
De Leu Nederlands is van oorsprong

De leu is Nederlands van oorsprong

De Roemeense muntheid, de leu (= leeuw), bestaat 180 jaar. In 1835 werd de ‘leu’ ingevoerd door Alexandru Ghica als officiële munt van de Țării Românești (de Roemeense Landen). Eén leu was toen gelijk aan 60 parale, een munteenheid uit het Ottomaanse rijk. Maar wist je ook dat de naam ‘leu’ zijn oorsprong vindt in de Nederlanden? Toen de noordelijke provincies zich losmaakten van het Spaanse rijk werd de ‘kruisdaalder’ (die het Boergondische kruis droeg) vervangen door de ‘leeuwendaalder’ met de beeltenis van de Nederlandse leeuw. Deze leeuwendaalder (Duits Löwenthaler) verspreidde zich over Europa, inclusief de Donaugebieden met de Țării Românești. De naam ‘leu’ verwijst dus naar de Nederlandse leeuw(endaalder). Ion Cuza, die de Țării verenigde met Moldova, heeft tot tweemaal toe geprobeerd een nationale munt in te voeren maar de muntstukken werden nooit in omloop gebracht. In april 1867 werd de ‘leu’ (= 100 bani) ingevoerd als nationale munt. De leu had dezelfde waarde als de Franse franc. Tot laat in de 19de eeuw verzetten zowel Oostenrijk-Hongarije als het Ottomaanse Rijk zich tegen het slaan van een nationale munt omdat zij nog steeds aanspraak maakten op de Roemeense gebieden. Toch kwam de leu in omloop, eerst als muntstuk later ook op papier. Ondertussen heeft de leu al in woelige waters gevaren. Zo was er na de tweede wereldoorlog een geweldige inflatie en werden bankbriefjes met een waarde van een half miljoen lei gedrukt (een beetje zoals het de lire in Italië verging). Ook na de val van het communisme was er een gestage muntontwaarding. 3000 lei (meervoud van leu) voor een biertje was de gewoonste zaak. Met het oog op het lidmaatschap van de EU werd op 1 juli 2005 een nieuwe – stabiele – leu (de RON) ingevoerd. Sindsdien schommelt de koers weliswaar nog lichtjes maar wijkt de leu niet zo erg meer af van zijn koers ten opzichte van de euro. Huidige officiële koers is + 4,48 lei voor 1 euro. De laatste drie jaar schommelt de leu tussen 4,4 en 4,5 lei voor een euro.

14087

14088

Scrotum
12 februari 2016, 12:42
Dag Piet, en ik maar denken dat de Leu van (ge)leuter afstamde;)
Hoeveel leu kost nu een Roemeens biertje?

Piet Plezier
12 februari 2016, 13:05
Dag Piet, en ik maar denken dat de Leu van (ge)leuter afstamde;)
Hoeveel leu kost nu een Roemeens biertje?

1 leu is ongeveer €0.22

in een café gemiddeld € 0,66 .
En in een sjiek restaurant € 0,88.
Een voorgerecht met een biefstuk met friet /aardappels en salade € 8,00.
Voor het geld hoef je het niet te laten
Een dame op je hotelkamer via internet ongeveer € 25,00 voor een uur.
Maar het scheelt wel een beetje in welke streek je zit.

Nibor76
12 februari 2016, 13:41
Een dame op je hotelkamer via internet ongeveer € 25,00 voor een uur.
Maar het scheelt wel een beetje in welke streek je zit.

IDD, zigeunerinnen kunnen goedkoop zijn maar vergeet niet de familie die je erbij krijgt.

Piet Plezier
12 februari 2016, 13:46
IDD, zigeunerinnen kunnen goedkoop zijn maar vergeet niet de familie die je erbij krijgt.

die op internet adverteren zijn geen zigeunerinnen.
Die staan langs de straat.
En die gaan mee voor een pakje sigaretten en een blik cola

pret
12 februari 2016, 14:00
1 Een dame op je hotelkamer via internet ongeveer € 25,00 voor een uur.

Hoe is het beleid in hotels hierover? Dien je ook te betalen voor de dame, al is het voor een uur zeg maar?

Goedemorgenallemaal
12 februari 2016, 14:25
Kijk, zo'n titel met "wist je dat?" maakt me nieuwsgierig. Ik wil wel eens weten wat ik zou moeten weten. In alle bescheidenheid moet ik zeggen dat ik meestal bedrogen uit kom, dankzij mijn bovengemiddelde intelligentie, mijn eruditie en een uit nieuwsgierigheid (slechte eigenschap ik weet het) opgebouwde verzameling weetjes en feitjes blijkt dat ik al wel wist wat ik zou moeten weten.

Edoch, Piet heeft me aangenaam verrast...
Waarvoor dank.

Piet Plezier
12 februari 2016, 15:04
Hoe is het beleid in hotels hierover? Dien je ook te betalen voor de dame, al is het voor een uur zeg maar?

daar maken ze hier geen probleem van.
Jou 2de vraag, ik heb een tweepersoons kamer dus ik hoef niets bij te betalen
En wil je dat ze een nachtje blijft dan moet je denken aan €100,00.
Maar als ik klaar ben heb ik liever dat ze gaat.
En als je AO wilt moet je er een €10,00 bijtellen

Nibor76
12 februari 2016, 16:12
die op internet adverteren zijn geen zigeunerinnen.
Die staan langs de straat.
En die gaan mee voor een pakje sigaretten en een blik cola
Ja die van boven de 18 doen het voor weinig ja.
Schijnt dat je haar zusje van van amper 14 ook kunt regelen bij die Roma s daar, voor een slof peuken.

Justitiële risico's nihil dat gezien ze daar buiten de wet leven gezien de docus op de TV.

Piet Plezier
12 februari 2016, 16:21
Ja die van boven de 18 doen het voor weinig ja.
Schijnt dat je haar zusje van van amper 14 ook kunt regelen bij die Roma s daar, voor een slof peuken.

Justitiële risico's nihil dat gezien ze daar buiten de wet leven gezien de docus op de TV.

klopt helemaal wat jij zegt.
Het is realiteit hier,maar echt triest.
We werden net aangesproken door 2 meisjes 1 ik schat 10 en de andere 12.
Die wilden wel ff wat doen voor 10 lei
We hebben ze 50 lei gegeven en gezegd vertrekken nu
Echt triest

Goedemorgenallemaal
12 februari 2016, 18:29
Dan is " hier, ga nu maar weg" ook wel nuttig in de Roemse woordenlijst...
Is mij een keer in Afrika overkomen.

Piet Plezier
13 februari 2016, 10:43
nog geen 10% van de DVP'S klaarkomt tijdens hun werk.
Al denken sommige beren hier anders over

Bluebear
13 februari 2016, 11:29
nog geen 10% van de DVP'S klaarkomt tijdens hun werk.
Al denken sommige beren hier anders over

Nee, Piet, dat is alleen bij jou. Bij ons is dat anders. Dat was dan het flauwe grapje. Nu au serieux. Hoe kan je dat beweren ende uberhaüpt weten? Deze wetenschap is alleen voorbehouden aan den Here God en de DVP zelf. Ik rust munne suitecase!!! :tongue: :rolleyes: :biggrin:

Piet Plezier
13 februari 2016, 11:36
Nee, Piet, dat is alleen bij jou. Bij ons is dat anders. Dat was dan het flauwe grapje. Nu au serieux. Hoe kan je dat beweren ende uberhaüpt weten? Deze wetenschap is alleen voorbehouden aan den Here God en de DVP zelf. Ik rust munne suitecase!!! :tongue: :rolleyes: :biggrin:

gij wit toch da ik God ben.;)

Piet Plezier
15 februari 2016, 11:27
30% van de mannen te snel klaarkomt.

Bijkomstigheid van een lage hoeveelheid serotonine is een*gevoelige eikel. Het zorgt ervoor dat de man tijdens de geslachtsgemeenschap binnen een zeer korte tijd reeds tot ejaculatie overgaat. De drang om klaar te komen neemt daarbij zo snel toe dat de man soms binnen een minuut klaar is. Uiteraard bevordert dit de omgang met de vrouw niet en kan het de onderlinge relatie onder druk zetten.

De onbevredigde vrouwOmdat de man te snel is klaargekomen komt het dus ook bij dertig procent van de vrouwen voor dat zij niet klaarkomt. Het geeft dus een onbevredigend gevoel voor de vrouw. Binnen menig relatie zal het dus de man zijn die te snel klaar komt en de vrouw onbevredigd achterlaat. Het kan dus druk op de relatie leggen, omdat er mogelijk te weinig aandacht aan de wensen van de vrouw wordt gegeven. Uitvoerig voorspel en het aanleren van uitstel kunnen helpen, echter veelal zal de man toch tot vroegtijdige ejaculatie overgaan. Wat kan men innemen om het uit te stellen?

Eddy_V
15 februari 2016, 23:41
Uitvoerig voorspel en het aanleren van uitstel kunnen helpen, echter veelal zal de man toch tot vroegtijdige ejaculatie overgaan. Wat kan men innemen om het uit te stellen?


Niets innemen maar een goede ademhalings techniek toepassen.
Veel mensen houden hun adem in tijdens het leveren van een fysieke inspanning, maar het is belangrijk dat je een normale ademhaling aanhoudt. En als je daar bewust mee bezig bent, dan kan je in een flow komen waarbij jij beslist wanneer er gespoten wordt ipv dat het je overkomt.
Daarbij geen alcohol en veel vitaminen, maar als ik daarover begin denk jij dat mijn reactie weer een grap is.

Piet Plezier
24 februari 2016, 15:50
de verkeersboete's in Roemenië flink zijn op geschroefd.

Opgelet: verkeersboetes verhogen flink in Roemenië

Wie in Roemenië woont zal het allicht al weten maar wie met de wagen naar Roemenië reist moet opletten want een aantal boetes worden flink verhoogd en een aantal reglementen worden aangepast.
Zo wordt een kinderstoeltje verplicht en moet ook achterin de wagen de veiligheidsgordels omgegespt worden.
Nieuw is ook dat niet betaalde verkeersboetes leiden tot het intrekken van het rijbewijs.
Een greep uit wat u te wachten staat.
Het getal tussen haakjes is ongeveer wat het u in euro’s kost.
Niet stoppen voor een overweg als de ‘alarmsignalen’ (rode lichten, geluid) actief zijn en rijden onder invloed (meer dan 0,25 duizendste in de uitgeademde lucht) : 9.600 lei boete (2.133 euro),
gordel niet om 360 tot 450 lei boete (85 tot 100 euro),
door het rode licht rijden: 4.000 lei (888 euro),
telefoneren achter het stuur 1.600 lei (355 euro).
Snelheidsovertredingen worden bestraft met boetes van 720 (170 euro) tot 4000 lei (888 euro) en het intrekken van het rijbewijs van 3 tot 6 maanden.
De plaatsen waar het vaakst gecontroleerd wordt zijn het binnen- en buiten rijden van dorpen en steden.
De nieuwe tarieven zijn al op 6 februari ingegaan.
Let altijd goed op wanneer je van het ene naar het andere dorp rijd ze staan er bijna altijd te controleren.

Willem2
24 februari 2016, 15:52
@Piet Plezier
Dat kunnen de meeste Roemenen niet betalen. Zijn dat tarieven voor buitenlanders ?

langlekker
24 februari 2016, 16:03
Ja hoor eens, ik kan ze toch niet allemaal persoonlijk bezoeken:cool::biggrin:

nog geen 10% van de DVP'S klaarkomt tijdens hun werk.
Al denken sommige beren hier anders over

Piet Plezier
24 februari 2016, 16:03
@Piet Plezier
Dat kunnen de meeste Roemenen niet betalen. Zijn dat tarieven voor buitenlanders ?

die boetes zijn voor iedereen Willem.
Inderdaad die kunnen de meeste niet betalen.

Efendi
24 februari 2016, 16:06
Leeuwendaalder anno 1575: "De munt had een koers van 32 stuivers, drie stuivers boven de intrinsieke waarde van het zilver. Het verschil, dat in de staatskas vloeide, werd beschouwd als een belasting ten bate van de oorlogvoering."

As my favorite DVP always says "The Netherlanders always tried to fuck Romania ..."

Willem2
24 februari 2016, 16:13
Leeuwendaalder anno 1575: "De munt had een koers van 32 stuivers, drie stuivers boven de intrinsieke waarde van het zilver. Het verschil, dat in de staatskas vloeide, werd beschouwd als een belasting ten bate van de oorlogvoering."

As my favorite DVP always says "The Netherlanders always tried to fuck Romania ..."

Zie je wel : een universitaire opleiding :)

Magic-G
24 februari 2016, 16:16
de verkeersboete's in Roemenië flink zijn op geschroefd.

Opgelet: verkeersboetes verhogen flink in Roemenië

Wie in Roemenië woont zal het allicht al weten maar wie met de wagen naar Roemenië reist moet opletten want een aantal boetes worden flink verhoogd en een aantal reglementen worden aangepast.
Zo wordt een kinderstoeltje verplicht en moet ook achterin de wagen de veiligheidsgordels omgegespt worden.
Nieuw is ook dat niet betaalde verkeersboetes leiden tot het intrekken van het rijbewijs.
Een greep uit wat u te wachten staat.
Het getal tussen haakjes is ongeveer wat het u in euro’s kost.
Niet stoppen voor een overweg als de ‘alarmsignalen’ (rode lichten, geluid) actief zijn en rijden onder invloed (meer dan 0,25 duizendste in de uitgeademde lucht) : 9.600 lei boete (2.133 euro),
gordel niet om 360 tot 450 lei boete (85 tot 100 euro),
door het rode licht rijden: 4.000 lei (888 euro),
telefoneren achter het stuur 1.600 lei (355 euro).
Snelheidsovertredingen worden bestraft met boetes van 720 (170 euro) tot 4000 lei (888 euro) en het intrekken van het rijbewijs van 3 tot 6 maanden.
De plaatsen waar het vaakst gecontroleerd wordt zijn het binnen- en buiten rijden van dorpen en steden.
De nieuwe tarieven zijn al op 6 februari ingegaan.
Let altijd goed op wanneer je van het ene naar het andere dorp rijd ze staan er bijna altijd te controleren.

Hahaha , ik dacht dat ze in Roemenie de fraude wilde gaan aanpakken!!!!!!

Dan zijn ze met deze maatregelen iig goed bezig! Werkt alleen maar meer fraude in de hand !!!!

Piet Plezier
24 februari 2016, 16:47
het roken in Roemenië vanaf 16 maart verboden is op openbare plaatsen .

Roemenië verbiedt roken op vele plaatsen

Wie binnenkort naar Roemenië reist weze gewaarschuwd.
Vanaf 16 maart is het verboden te roken op 'gesloten openbare plaatsen'.
De discussie over roken en de schadelijkheid voor niet rokers gaan we hier niet voeren.
maar we willen u wel een opsomming geven van de plaatsen waar het vanaf 16 maart verboden is te roken, op straf van boete: gesloten openbare plaatsen (gesloten betekent hier minstens drie muren en een dak), gesloten werkplaatsen, op plaatsen waar kinderen spelen (inclusief parken), in scholen en aanverwante plekken (aula's, vergaderzalen, ...), in gezondheidsinstellingen en instellingen voor kinderbescherming.
Verder ook in bars, restaurants en cafeetjes.
Ook op het openbaar vervoer en in taxi's wordt roken verboden.
Op het openbaar vervoer en op plaatsen waar kinderen spelen wordt ook de elektronische sigaret gebannen.

14251

Goedemorgenallemaal
25 februari 2016, 09:18
Hoe zit het met die chocolade sigaret die we vroeger stoer vonden?

Piet Plezier
25 februari 2016, 09:24
Hoe zit het met die chocolade sigaret die we vroeger stoer vonden?

die heb ik nooit gehad
Ik heb eerst aan de pruimtabak gezeten
En toen ik 12 was ben ik gaan roken

Piet Plezier
9 maart 2016, 22:00
de tulpen eigenlijk uit Turkije komen.

Als de lente komt, dan stuur ik jou tulpen uit … Piteşti

Iedereen kent wel het liedje “Als de lente komt dan stuur ik jou … tulpen uit Amsterdam”.

Maar er is één stad in Roemenië dat Amsterdam naar de kroon steekt als tulpenstad en dat is Piteşti.
Tulpen komen oorspronkelijk uit Turkije.
In onze streken werden de eerste tulpenbollen geplant in Leiden … door de Vlaming Carolus Clusius (Charles de l’Ecluse, geboren in Atrecht, toen deel van Vlaanderen).
Aan het begin van de 17de eeuw ontstond er een echte ‘tulpen mania’ met tientallen ‘wilde soorten’ en honderden hebridenm.
In Nederland worden 70% van alle tulpenbollen gekweekt en uitgevoerd over de hele wereld.
In Roemenië zouden de tulpen door de Ottomanen zijn geïntroduceerd.
In 1786-1788 vinden we al vermeldingen van tulpenkweek in Roemenië.
Een laboratorium voor bloemenkweek in Eforie Nord (aan de Zwarte Zeekust) heeft sterk bijgedragen tot de populariteit van de tulp in Roemenië.
In 1978 werd voor de eerste keer de “Simfonia Lalelelor” gehouden, een tentoonstelling volledig gewijd aan de tulp.
De tentoonstelling loopt meestal in de maand april en trekt meer dan 100.000 bezoekers die zich vergapen aan 1.000 m² tulpen in de “Casei Cărţii” en nog eens 4.500 m² in de tuinen errond.
De 39ste editie vind plaats van 22 tot 24 april.
De toegangsprijs bedraag 5 lei maar voor heel wat bevolkingscategorieën is er een verlaagde toegangsprijs.

deket
1 april 2016, 20:31
Belgie nu de cijfers van 2014 klaar heeft betreffende migranten. De perceptie leeft dat het meestal Turken en Marokkanen zijn.maar weet je van welk land de meeste migranten komen : ? Roemenië! In casu 15000 nieuwkomers dat jaar gevolgd door Frankrijk, met 14556, met de kantekening dat vele Fransen van Noord-Afrikaanse afkomst zijn en op de 3de plaats : ? NEDERLAND, eo slecht blijkt het hier niet te zijn.

Goedemorgenallemaal
1 april 2016, 21:49
Belgie nu de cijfers van 2014 klaar heeft betreffende migranten. De perceptie leeft dat het meestal Turken en Marokkanen zijn.maar weet je van welk land de meeste migranten komen : ? Roemenië! In casu 15000 nieuwkomers dat jaar gevolgd door Frankrijk, met 14556, met de kantekening dat vele Fransen van Noord-Afrikaanse afkomst zijn en op de 3de plaats : ? NEDERLAND, eo slecht blijkt het hier niet te zijn.
Ach, Nederlanders zijn wereldburgers, die willen met eigen ogen zien hoe slecht het ergens is..

Eddy_V
1 april 2016, 23:48
en op de 3de plaats : ? NEDERLAND, eo slecht blijkt het hier niet te zijn.
Oud-Turnhout, Kalmthout, Lommel, Maaseik.. Daar valt ook best wel te leven !

deket
1 april 2016, 23:50
zeker omdat de belastingen hier nog steeds flexiber zijn voor begoede Nederlanders en ook dat hier beter voetbal te zien blijkt

Eddy_V
2 april 2016, 00:04
zeker omdat de belastingen hier nog steeds flexiber zijn voor begoede Nederlanders en ook dat hier beter voetbal te zien blijkt
Nee hoor, vanwege flexibele bouwmogelijkheden en de fraaie golf courses

Big30
2 april 2016, 00:21
zeker omdat de belastingen hier nog steeds flexiber zijn voor begoede Nederlanders en ook dat hier beter voetbal te zien blijkt

Zijn voornamelijk bejaarden die naar België vluchten, het leven loopt daar in vergelijking met Nederland 50 jaar achter en het tempo ligt op de de helft van ons tempo :biggrin:.
Die bejaarden vinden dat prachtig, die beleven hun jeugd weer. Ze wonen wel dicht bij de grens, voor medische zorg, voedsel etc vertrouwen ze alleen Nederland, helemaal gek zijn ze ook weer niet!
Sommige van deze bejaarden wonen nog wel in Nederland maar zijn bij de Belgen zeer populair, Jan Mulder is hier een goed voorbeeld van. Belgen zijn dol op Hollandse bejaarden!

Een andere categorie is de Marokkanen met Nederlands paspoort, die worden opvallend vaak gastvrij in Molenbeek opgenomen. Al hebben we daar niet zo veel zicht op.

Goedemorgenallemaal
2 april 2016, 10:00
Wist U dat het volgens mij gewoon een onderhuids verlangen is om te mogen ruilen met een Nederlander die naar Belgie is verhuisd? Je kunt in Nederland wonen en toch gewoon de Ronde op tv kijken, meer heeft ie net nodig.

Das
2 april 2016, 11:50
Gewoon omdat Nederland een oude provincie van Belgie is!

rob45
2 april 2016, 12:10
Gewoon omdat Nederland een oude provincie van Belgie is!

En dat blijft ons de das om doen !

Goedemorgenallemaal
2 april 2016, 13:07
De septemberdagen van 1830

door Karim Van Overmeire

1830 was voor Vlaanderen een rampjaar. Met de geboorte van de Belgische staat verloren de Vlamingen hun vaderland.

Na de nederlaag van Napoleon wordt het ‘Koninkrijk der Nederlanden’ gesticht. Het omvat de gebieden die vandaag Nederland, België en Luxemburg vormen. Koning Willem I is een man met een buitengewone werklust. Hij moderniseert het land, ondersteunt de economie en voert in de Vlaamse provincies een vernederlandsingspolitiek die de reeds ver gevorderde verfransing terugdringt. De Pruisische ambassadeur schrijft in 1826 dat koning Willem “zijn land rijk, gelukkig en bloeiend heeft gemaakt, en naar buiten toe onafhankelijk en gerespecteerd”.

In augustus 1830 organiseert de Fransgezinde oppositie rellen in Brussel na de opvoering van La Muette de Portici. De zaak loopt helemaal uit de hand wanneer werklozen en hongerende arbeiders fabrieken aanvallen en de woningen van de betere burgerij dreigen te plunderen. Aangezien de politie de zaak niet meester kan, wordt door de Brusselse burgerij een Garde Bourgeoise opgericht om de orde te herstellen. De Fransgezinden infiltreren in de structuren van deze burgerwacht en gebruiken haar als instrument om politieke eisen af te dwingen. De koning is bereid tot toegevingen, maar binnen het kader van de grondwet en op voorwaarde dat het wettelijk gezag hersteld wordt.
De radicalen willen natuurlijk geen hervormingen. Zij zijn uit op de vernietiging van het koninkrijk en de aanhechting van onze gewesten bij Frankrijk. “Er is duidelijk een geheime partij aan het werk die het volk naar alle mogelijke excessen stuwt,” schrijft een ooggetuige.

Begin september komen een paar honderd gewapende Luikenaars in Brussel aan. Ze worden aangevoerd door Charles Rogier. Zelfs politieke medestanders omschrijven dit gezelschap als bandieten en gespuis. Deze agressieve groep krijgt versterking van buitenlandse beroepsrevolutionairen die misschien nog het best te vergelijken zijn met de harde kern van de zogenaamde andersglobalisten die in onze tijd in verschillende steden opduiken om keet te schoppen. Op maandag 20 september vallen de radicalen het Brusselse stadhuis aan. De burgerwacht wordt ontwapend. De stad zakt weg in criminaliteit, chaos en anarchie. Veel burgers ontvluchten de stad.

De koning wil het leger inzetten om de orde te herstellen. Hij denkt dat de meeste Brusselaars het herstel van orde en rust zullen toejuichen. Nu het echt menens wordt, vinden nogal wat revolutionaire leiders een reden om Brussel te verlaten. Alleen de harde kern blijft achter, onder leiding van buitenlandse desperado’s zoals de Spanjaard don Juan van Halen, de Fransman Ernest Grégoire en de Duitser Peter Stieldorff.

Het leger dat zich in Vilvoorde verzameld heeft, is geen ‘Hollands’ leger. Dit regeringsleger bestaat uit zowel Noord- als Zuid-Nederlandse militairen. Er worden zowat 10.000 man ingezet. Op donderdag 23 september beginnen ze hun opmars. Ze willen in vier colonnes de stad binnentrekken. Veel tegenstand wordt er niet verwacht. De muziekkapellen spelen zelfs vrolijke deuntjes uit … La Muette de Portici!

Als de voorhoede van de grootste colonne bij de Schaarbeekse poort aankomt, wordt ze onder vuur genomen vanachter een barricade. De grenadiers van kapitein Hardy, zelf een Brusselaar, veroveren de positie. Voor hen ligt nu de brede Koningsstraat. Achthonderd meter verder ligt het Warandepark. De oprukkende soldaten krijgen af te rekenen met vuur vanuit de huizen. Vanaf de daken worden de soldaten bestookt met stenen, meubelstukken, ongebluste kalk, kokend water en gloeiende kolen. Na verbitterde gevechten bereiken de soldaten rond negen uur het Warandepark. De meeste van de daarrond gelegen paleizen en gebouwen worden ingenomen. Een tweede colonne versterkt de troepen in het park. De twee andere colonnes worden teruggeslagen. Het regeringsleger heeft nu een zesde van de stad in handen. Het moeilijkste deel van de opdracht, de verovering van de benedenstad met de volksbuurten, moet evenwel nog beginnen.

De volgende dagen zal er rond het park zwaar worden gevochten. Er wordt daarbij door geen van beide partijen noemenswaardige terreinwinst geboekt. Het ontbreekt de officieren en soldaten van het leger niet aan moed, maar ze moeten het opnemen tegen een gemotiveerde vijand die zich verschanst heeft in uitstekende posities. Om de patsituatie te doorbreken worden aan beide zijden de gekste voorstellen gelanceerd. Zo vatten een paar rebellen het plan op om door een brandweerwagen vitriool te laten spuiten op het regeringsleger.

Generaal De Constant Rebecque, de stafchef, pleit ervoor om door te zetten, desnoods met forsere middelen. Een nederlaag van het regeringsleger in Brussel zal volgens hem leiden tot het verlies van alle zuidelijke provincies. Maar prins Frederik stuurt verschillende onderhandelaars met de bedoeling tot een aanvaardbaar akkoord te komen. Eén van hen is luitenant de Ravenne, ook een Brusselaar. Wanneer deze, ondanks zijn witte vlag, door de opstandelingen bijna wordt gemolesteerd, roept hij woedend: “Tuez moi, godverdomme!”

De opstandelingen worden versterkt door vrijwilligers uit Nijvel, Waver, Gosselies, Seneffe en andere Waalse steden. Door een onwaarschijnlijk amateurisme en besluiteloosheid wordt er van de zijde van het regeringsleger niets gedaan om dit te verhinderen. In de nacht van 26 op 27 september geeft prins Frederik het bevel tot de terugtocht. Het leger heeft bijna duizend man verloren. Aan de zijde van de opstandelingen zijn de verliezen nog hoger.

De Constant Rebecque krijgt helaas gelijk: na de terugtocht van het leger uit Brussel stort het wettelijk gezag in elkaar. Vanuit Brussel vertrekken kolonnes, die veelal bestaan uit Waalse en Franse vrijwilligers, om de Vlaamse provincies te veroveren.

In het Warandepark wordt in september 1830 de Belgische staat geboren. De Vlamingen verliezen er hun vaderland. In plaats van een belangrijke rol te kunnen spelen in een middelgroot Europees land, worden de Vlamingen tweederangs-burgers in een landje dat tot in zijn diepste vezels Fransgezind en anti-Nederlands is.

Het onofficiele verhaal gaat zelfs zo ver dat de chef staf stelde dat er gewonnen moest worden omdat anders de Nederlandstaligen (kennelijk voelde men zich in Holland toch meer verbonden tot de Nederlandstalige bevolking van Belgie) in de verdrukking zouden komen. Als het aan de Fransen en Engelsen had gelegen waren we in Brabant ook bij Belgie gevoegd...

Eddy_V
2 april 2016, 14:54
Als het aan de Fransen en Engelsen had gelegen waren we in Brabant ook bij Belgie gevoegd...

En dan hadden we allemaal tussen de middag met een goed glas wijn uitgebreid kunnen lunchen, zonder op de klok te hoeven kijken.
Spijtig, spijtig, spijtig!!!

Goedemorgenallemaal
4 april 2016, 22:48
Wist U dat op 5 maart 1977 een jonge 16 jarige violist het nationaal Vioolconcours gewonnen heeft?
Dat deze violist vanaf het seizoen 2018-2019 Chef Dirigent van het New York Philharmonic wordt?

Oja, Jaap van Zweden natuurlijk.

Piet Plezier
5 april 2016, 15:29
morgen de dochter van Herman Brood de Playboy siert.
Lola Brood

Goedemorgenallemaal
5 april 2016, 16:06
Dat was ons niet ontgaan, maar toch bedankt...

Wist u dat de moeder van Lola Brood in het dorp van de Terrorkauw is opgegroeid?

Piet Plezier
27 december 2016, 18:55
Coca-Cola vroeger cocaïne bevatte?

Coca-Cola is uitgevonden door de apotheker John Pemberton. Het idee om het drankje Coca-Cola te noemen komt van zijn zakenpartner Frank Robinson in 1885. De naam komt van de twee "medische" ingrediënten: een extract van cocabladeren en kolanoten.

In die tijd werd coca-extract vooral gebruikt in geneesmiddelen, o. a. voor drankjes tegen veroudering en ter bevordering van de seksuele drift.

Cocaïne
Hoeveel cocaïne er in cola zat is moeilijk te bepalen, maar dat het er inzat staat vast. Het was zelfs zo dat Frederick Allen vond dat het erin moest blijven, ondanks de hevige kritieken, om de naam Coca-Cola te beschermen.

Pas in 1929 was Coca-Cola voor het eerst cocaïne vrij.

Goedemorgenallemaal
28 december 2016, 09:07
Wist U dat nog steeds veel mensen denken dat er een "extract van de Coca bladeren"in zit? Zonder te beseffen dat cocaïne een extract van de Coca bladeren is, wat er dus niet in zit.
Wist U dat Coca Cola, vooral in combinatie met droge biscuitjes, kan helpen tegen bepaalde vormen van buikloop?

Piet Plezier
19 maart 2017, 21:52
Iaşi heeft op één na * snelst groeiende luchthaven van Europa

De luchthaven van Iaşi is op korte tijd gegroeid van 73.000 passagiers per jaar naar 76.000 per maand! Daarmee groeit het aantal passagiers pijlsnel. Tegenover februari van vorig jaar kon in februari 2017 een groei van het aantal transit passagiers met 55,7% genoteerd worden. Waar er vroeger maar één buitenlandse verbinding (Wenen) was zijn er nu tientallen vluchten naar buitenlandse bestemmingen. Die worden verzorgd door vier verschillende vliegmaatschappijen: Tarom, Blue Air, Wizz Air en Austrian Airlines. In minder dan tien jaar tijd is het aantal passagiers gestegen van 126.000 (2007) tot 880.000 (2016). Daarbij hebben de verlenging en de vernieuwing van de landings- en startpiste zeker een rol gespeeld. De sterkste groei is vooral de laatste paar jaren geregistreerd. Er moet ook dringend werk gemaakt worden van een nieuwe terminal met 24 in check balies om de passagiersstroom vlot te laten verlopen. Aan de buitenzijde van de terminal zouden 8 grote vliegtuigen tegelijk kunnen ‘gedockt’ worden. In 2015 werd een nieuwe terminal (Terminal 3) met 6 in check balies in gebruik genomen. Er moet ook een nieuwe weg komen om de luchthaven te ontsluiten. Vanuit Iaşi worden 20 buitenlandse bestemmingen op regelmatige basis aangevlogen. Zo is er een Blue Air verbinding tussen Brussel Zaventem en Iaşi. Dezelfde maatschappij zal zijn aantal bestemmingen in het buitenland in juni 2017 gevoelig uitbreiden.

* De snelst groeiende luchthaven in Europa is die van Oradea !

Goedemorgenallemaal
20 maart 2017, 09:31
Wist u dat..
vandaag om 11:28 uur de lente begint?

Nulnulzeseneenhalf
20 maart 2017, 10:31
Wist u dat..
vandaag om 11:28 uur de lente begint?

Yippieeee! Hoera! Fantastisch! Eindelijk!

En nu nog de rest van mijn gezondheid.

Willem2
20 maart 2017, 11:32
* De snelst groeiende luchthaven in Europa is die van Oradea !

Het zijn net zoals die cijfers van Spanje waarmee P1 komt. Van 1 krat bier naar twee kratten bier is procentueel een grote stijging (maar jij weet ook dat het nog veul te weinig is.) :rolleyes: ;)....

Dalton
20 maart 2017, 17:47
Wist U dat de lul van DALTON in een roemeense dvp hand sneller omhoog komt dan welk vliegtuig ook.

phoenix
20 maart 2017, 18:02
bij acapulco kan je morgen um sonst naar binnen en de komende maandagen en dinsdagen tot 31 maart

Bluebear
20 maart 2017, 21:15
Wanneer je pist en op je horloge kijkt, loop je kans dat je over je schoenen zeikt!!! :biggrin: