PDA

Volledige versie bekijken : Frieten



KanariePiet
1 maart 2016, 16:41
Het eten dus niet a la Dolce vita.. Misschien iets bestellen bij de kebab koning om de hoek KP?

Hopelijk raak je er niet van aan de ....

Straks een goei pak frieten in Vlaanderen ja;). En ik hoop idd dat ik er niet van aan de... raak:eek:. Zou zomaar eens kunnen:frown:

KanariePiet
1 maart 2016, 16:52
Wat een mooi topic:biggrin:. Ik zal hier morgen eens de adressen van enkele Vlaamse topfrituren posten se;):cool:

Piet Plezier
1 maart 2016, 16:54
de friet van België deugt niet veel te vet overal.
De mayo is wel lekker

Nibor76
1 maart 2016, 16:55
Dikke frieten, oma!

Willem2
1 maart 2016, 16:59
Ik heb hier maar even een eigen topic gemaakt want ik wil adressen waar je in godsnaam lekkere frieten kunt eten in Vlaanderen. Ik kom wel eens in België en ik ben niet zo tevreden over al die friet die ik in België krijg voorgeschoteld. Vaak veel te zout, met een dermate zure mayonaise eroverheen, te lang dan wel te kort gebakken, in vet danwel olie die te ranzig is. En ja er zijn heel soms wel goede frieten bij, maar het is mij veel te sporadisch. Dus graag adressen in bv Hasselt, Maasmechelen, Leuven, Genk, Lommel, Aarschot, Sint Truiden, Westerlo etc.

Nedlovefkk
1 maart 2016, 17:35
Nou Vlamingen levert uw bijdrage aan dit goddelijke topic.

beste frieten worden btw altijd door moeders gemaakt

Heeft McDonalds nog bestaansrecht in het culinaire Belgique?

pret
1 maart 2016, 17:44
Waarom beperken tot Vlaanderen. In NL kun je ook goede friet eten http://www.ad.nl/ad/nl/1401/tests/integration/nmc/frameset/varia/friettest_2015.dhtml . In top 10-20 heb je al tentjes die op de route naar sC liggen. Misschien hebben sommige ook een tips voor friet nabij en op weg naar SC's. :biggrin:

KanariePiet
1 maart 2016, 17:49
No prob W2. Morgen pen ik hier minimaal 10 adressen van Vlaamse frituren met zalige frietjes neer. Het merendeel uiteraard gelegen in Limburg;):biggrin:.

mechelen
1 maart 2016, 18:09
Frituur Falcon vlakbij het SKW in Antwerpen!

Piet Plezier
1 maart 2016, 18:14
Frituur Falcon vlakbij het SKW in Antwerpen!

dat gaat nog iets ja dat klopt

mechelen
1 maart 2016, 18:30
Frituur Mollenhol in Hasselt (Havenstraat, zijstraat van de Kempische Steenweg). Volgens mij de beste frituur van Belgisch Limburg, maar KP zal wel iets beters vinden :biggrin:.

deket
1 maart 2016, 18:50
Frituur Falcon is idd een van de betere frituren in Antwerpen zelf, zoals aan het zuid frituur Kattekwaad, bereiden hun stoofvlees, tartaar, en bakken hun frieten zelf. In groot Antwerpen aan de grens tussen Schilde en Wijnegem, de Brug, maar die is overgenomen door Chinezen, een tendens die je merkt van Oostende tot Maaseik. En meestal de best draaiende, maar let op die chinezen zijn niet lui en heel flexibel, sluiten bijna nooit. In Lommel was de beste frituur bij Jean vlak bij de Shaft overgenomen door,, jawel, ook voor de Biekorf aan de lindelsebaan en frituur Retro aan de Leopoldlaan te Overpelt. Let op de kwaliteit gaat nooit verloren
Belgen en goede frituren vind je nog in Mechelen, frituur Veemarkt, niet aan de Veemarkt zelf maar aan de kleine ring, in Boechout frituur De Locomotief bij de wDelhaize. , in Hasselt. De beste veruit Molsehol vlakbij de Lidl.
In Gent, frituur De blauwe punt aan de Kortrijkse steenweg, Leuven : bij Fonske in de Muntstraat, in Diest: bij Jeanke aan het stationplein. In Brugge uiteraard niets, in Brussel de Jordain te Etterbeek, Merkel ging met haar gevolg vorige week nog een frietje steken, ze vertelden haar immers dat dit de beste Frituur in België zou zijn. Aan het jourdainplein.
oh ja ik woon in het Antwerpse en daar heb je aan de linkeroever vlak bij de tunnel nog een uitstekende.
En in mijn andere woonplaats Oostende zijn er veel baggerfrituren, voor toeristen, maar een heel goede, frituur hazegras vlak aan de rossebuurt aldaar.
zo voldoende? Voor alle duidelijkheid, ik heb totaal geen zakelijke belangen in deze frituren.
its just at your service

Piet Plezier
1 maart 2016, 18:57
14321

de ideale combinatie

KanariePiet
1 maart 2016, 20:04
Frituur Falcon vlakbij het SKW in Antwerpen!

Staat niet in mijn top 10! Ik vond het oké zonder meer. De zelfgemaakte tartaarsaus is wel uitstekend!

deket
1 maart 2016, 20:45
Oh ja je vroeg ook W3sterlo, wel iets verder dan het kuiple zelfde straat en kant. De nieuwe Ring heet het en een van de betere frituren van de kempen, er staat ook altijd voetbal oo. Nou ja Westerlo kan je amper voetbal noemen verdedigen als mietjes zoals STVV momenteel en hetzelfde niveau van in Nederland ploegen zoals NEC, Twente en Willem ll

SFL
2 maart 2016, 09:56
Belgische frieten!!!! Schreeuwen de Belgen als een bende achterlijken in koor.
Frensh fries!!! Zeggen de Amerikanen... WTF is Belgium, dat weten ze niet. Die dwazen kennen alleen Brussel en Molenbeek!
Hollandische pommes!!! verwijzen de moffen als je er al eens een frituur tegenkomt.

Wel de moffen zitten nog het dichtst erbij. De Franse keuken wordt overschat en dat zal ook wel zo zijn met de frieten. In Belgie zijn frieten verzopen in het vet en veel te harde uiteindjes... En als je zo'n pak binnenhebt, dan zit je nog een hele avond met zure oprispingen opgescheept. Als ik dan toch moet kiezen: geef me dan maar de Nederlandse frietes. Meestal eet ik ze dan in Limburg, waar ze lekker vers en dik gesneden zijn... Het liefst nog een patat oorlog, waarin je ze verzuipt in pindasaus en zoete mayo.

Sowieso is het geen culinair hoogtepunt, deze aardappelvariatie. Ik eet het zelden. Maar mijn nekhaar gaat rechtop staan als ik zo'n zelfingenomen Belg hoor verkondigen dat het een Belgische specialiteit is. Ja, in de tijd van je grootmoeder misschien toen ze frieten nog voorbakten in ossenvet. Maar nu? Loop toch neuken! Als je als natie nog maar durft verkondigen dat frieten je specialiteit zijn, zelfs cultureel erfgoed, dan ben je niet goed wijs! We hebben honderden bieren, wees daar fier op... We hebben IS opleidingen en pedofielen, maar dat is gelukkig meestal alleen in Wallonië en Brussel. Maar hou allemaal j e kop over fucking frieten... De hele wereld lacht ons uit. Een Japanse of Amerikaanse toerist reist Belgie in een halve dag door, kliekt wat foto's van een standbeeldje dat staat te zeiken, vreet een puntzak friet omdat het hem opgedrongen wordt en concludeert daarna dat hij zoiets vortigs nooit in zijn leven nog wil vreten... Daarna kunnen ze niet snel genoeg in Amsterdam zitten! Dat is La Belgique, beste landgenoten en Noorderburen.

Om terug te komen bij de frieten.... als er echt dan nog frieten zijn waarvan ik zeg, die gaan er nog wel vlotjes in... Dan is het meestal in Griekenland of een paar Oost-Europese landen, waar ze frieten nog echt in een pan bakken en niet in een ketel. En daar dan een klots tzatziki bij of zo.

Maar per slot van rekening; het is een bijzaakje... een bijgerecht om bij vlees en/of groenten te vreten... Geen mainissue. Niet meer dan versneden en gefrituurde aardappelen!!!
Belgian speciality... Laat me niet lachen!

Jan Verplancke
2 maart 2016, 10:06
Staat niet in mijn top 10! Ik vond het oké zonder meer. De zelfgemaakte tartaarsaus is wel uitstekend!

Falcon vind ik ook 'n prima frituur. Die haalt mijn top 10 wel. De allerbeste vind ik frituur Int Dorp in Zoersel ook Den Hete Saté in Bekkevoort vind ik uitstekend.

Helaas worden veel frituren overgenomen door Chinezen of doen ze de deuren toe. Zoals met veel dingen, wordt het minder. Kwaliteit verdwijnt en maakt plaats voor goedkope rommel.

Willem2
2 maart 2016, 10:29
..het is een bijzaakje...

Soms is het goed om van een bijzaakje een hoofdzaakje te maken :rolleyes:
Net zoiets als een hoerenlopersforum, het is een bijzaak maar soms ook wel hoofdzaak :) ;)

Kwakje
2 maart 2016, 12:48
Frietkotten zijn als hoerekotten.

Sommige houden van kleine vettige andere dan weer van groot en klinisch.
De ene houdt van skinny frieten en steppegras dames en de andere verkiest dan eerder cowboy ladies en big bump fries.
Beide streven naar het zelfde resultaat. Totale verzadiging. En inderdaad soms krijg je een totale bevrediging en in andere gevallen treed er wel eens een indigestie op.

De zoektocht naar één van beide establishementen is voor ieder van ons anders. Ook tijd en sfeer is een factor.
Even langs in het SKW voor een snelle wip of om 3am na teveel pinten een friet goulash bij den Turk in Diest. Om dan de week nadien een friet bij B&W in Averbode te gaan steken en hier een bijkomende topservice te ontvangen om daarna weer te gaan uitbuiken in één van de talloze super saunaclubs.

Friet op toeristische plaatsen is niet te vreten, deze vergelijken we dan maar best met de walletjes in Amsterdam waar je ook niet komt om te neuken.
Friet bij MC donalds is geen friet maar chemisch geperst zetmeel dus dit hoort niet thuis in dit topic tenzij je kwaliteit van sexpoppen hier ook wil gaan omschrijven.

Horen frietkotten bij het Belgische cultureel erfgoed? Absoluut, zoek maar eens een ander land waar je in het kleinste boerendorp 1 of soms wel meerdere van deze tenten hebt.
Het centrum van het dorp is niet waar de kerk staat maar waar het Frietkot staat. Banken verdwijnen, warenhuizen sluiten, zelfs de bakker wordt een automaat maar het Frietkot O nee daar wordt niet aan geraakt.

Of de Friet nu uit Belgie of Frankrijk komt zal me curryworst wezen.
Een zekerheid is wel dat onze Belgische frietkotten een stuk beter zijn dan onze Belgische hoerekotten.

De vraag is, wil ik als Belg onze frituren wisselen voor een aantal saunaclubs?


2 cents
van deze Belgische 'Bicky' Burger

Bredero
2 maart 2016, 19:32
in Brussel de Jordain te Etterbeek, Merkel ging met haar gevolg vorige week nog een frietje steken, ze vertelden haar immers dat dit de beste Frituur in België zou zijn. Aan het jourdainplein.


Heet officieel "Maison Antoine".
http://www.brusselnieuws.be/nl/eten-en-drinken/maison-antoine-de-beste-frituur
Beste is om bij Antoine een frietje te kopen en die dan te gaan opeten bij één van de vrienden van Antoine. Ik verklaar mij nader: De vrienden van Antoine zijn naburige cafés waar je je frieten mag opeten als je er een fris pintje besteld. Aanrader!

Verder ook ... http://www.brusselslife.be/nl/article/frietkoten-in-brussel

Bredero
2 maart 2016, 19:42
Maar kennen jullie het fenomeen "steppegras"? :angst:

http://www.steppegras.org/

Piet Plezier
2 maart 2016, 19:45
Maar kennen jullie het fenomeen "steppegras"? :angst:

http://www.steppegras.org/
ja vind ik persoonlijk niet lekker

deket
2 maart 2016, 21:52
Die dunne frietjes steppegras vind je in Geel'eethuis de post en in Leopoldsburg, de tunnel, deze 2 zaken claimen de uitvinding. In de Tunnel zijn wel leuke diensters.
wat betreft Roemenië kenner SFL ; idd bakken de Roemeensen in een pan, zoals wij de pattatjes. Ze doen wel niet aan diepvries en/of blikvoer maar alles vers, dus niet alleen frieten alles. Ze maken de kroketjes zelf. En hun soep vullen ee met worsten, aardappelen, ajuin, etc.
de Roemeense keuken is ook onderschat.
wij nemen goulash bij onze frieten. Bij hun is dat soep. Wel in Hongarijen gelanceerd, maar deze soep dan heb je zoals bij het Russische borsjt voor de hele dag gegeten.
oost europese keuken is zwaar maar lekker.
maar ivm terug te komen op frietkoten, de beste zijn die ik hier in dit item heb opgenoemd

deket
16 april 2016, 09:05
Toen ik de laatste keer in Maastricht een afspraak had, weet ik dat er in Nederland niet zo op restaurant wordt gegaan zoals in Belgie, je krijgt daar een broodje van AH met wat dunne kaas en wat melk.
zag daar een frituur met het opschrift, echte Vlaamse friet! Argwaan, immers ik herinner mij in Amsterdam hetzelfde opschrift ergens tussel de Walletjes en het Grand Hotel waar ik toen logeerde, weet de plaats niet meer exact, was heel dronken, maar wat ik wel herinner is dat dit fe slechtse friet ever waren, en ik braakte.
wel daar in Maastricht bij Truusje, Truus of zo at ik de beste friet ever met uitstekende zelfgemaakte goulash.
Tja het Bourgondische Maastricht hoorde eigenlijk bij Belgie,zoals heel Nederlands Limburg, historische fout zoals bij ons dat stuk rond Eupen eigenlijk bij Duitsland hoorde
even google en het was Tuusje van Teuntje in de Wycker Brugstraat te Maastricht

Willem2
22 april 2016, 15:35
Winnaars AD-friettest 2016: We zijn een dreamteam

Verse friet, dat kenden ze in Ermelo nog niet. Maar het Gelderse dorp is al helemaal om. De Ermelosche Frietzaak opende pas in 2015 de deuren, maar heeft nu al twaalf medewerkers in dienst. En nu eigenaren Wouter, Larissa en Koen van der Haar de AD Friettest 2016 hebben gewonnen, gaat de zaak zelfs 7 dagen per week open. .................. http://www.ad.nl/ad/nl/30880/AD-Friettest/article/detail/4287171/2016/04/22/Winnaars-AD-friettest-2016-We-zijn-een-dreamteam.dhtml

Zo'n test bestaat in België vast niet :cool:

Ik heb wat adressen in België friet gegeten sinds het eerste bericht hier:
Frituur no1 , Hoogstraat 1 in Antwerpen.
Tja, frietjes waren niet te dun niet te dik. Goed machinaal produkt. Alleen een beetje veel zout. Voor de rest een degelijke bak frieten.

Dan in Leuven. Burger Folie, muntstraat 4. Het ging mij om de frieten maar er was ook een burger erbij :rolleyes:. Dikke frieten, met de hand gesneden volgens mij en in speciaal vet gebakken. Ja, die waren goed.

Hasselt in het centrum bij een chinees. Helaas weet ik de naam niet meer. Maar het was om snel te vergeten. Niet lekker, zout , slap en vet.

Dan in het gedeelte van België, waar ze duits spreken en er geen kaas van hebben gegeten van het friet bakken. Sankt Vith, Friture Freddy. Het was echt niet lekker.

Nedlovefkk
22 april 2016, 16:05
Willem, wie eet er nou friet bij de Chinees?? Beginnersfoutje.. ;)

Willem2
22 april 2016, 16:07
Nee, er zijn zoals eerder opgemerkt heel veel frietzaken in België door Chinezen overgenomen en ook ik heb dat al geconstateerd. Daar is geen ontkomen aan kennelijk....

Bluebear
22 april 2016, 19:09
Willem, wie eet er nou friet bij de Chinees?? Beginnersfoutje.. ;)

Frietje babi pangang. Heerlijk. Probeer het maar eens. Eerst verse chinees halen bij de echte chinees en dan voor 4 euro friet bij de friettent. Super.:tongue:

15181

Nedlovefkk
22 april 2016, 19:25
Da vreten ze zeker alleen daar in die grensregio bij je ;)

Willem2
24 april 2016, 11:39
http://www.ad.nl/redactie/friettest/2016/
Totale uitslag

Patjax
24 april 2016, 11:51
Jammer dat ze wederom geen bezoekje hebben gebracht aan de Koala in Venlo. Wel een dagzaak (sluit om 18.00), maar zeker de moeite waard voor de hongerige beer op doorreis naar Duitsland om een goede bodem te leggen voor een dagje inspanning.

deket
24 april 2016, 12:35
Die friettest van Algemeen Dagblad, onderzoeken ze alleen Nederlandse frituren blijkbaar? Dat is zoals in Nederland naar het voetbal gaan, te weinig kwaliteit.
een keer at ik lekkere friet daar, maar die staan pas op plaats 62? Ook opmerkelijk vind ik dat vele Nederlandse frituren uithalen met Vlaams en Belgische, ook de niet bezochte door AD. Ook toevallig dat in een Rotterdamse Krant zo vaak frituren uit fie stad in de lijst voorkomen.

Willem2
24 april 2016, 12:44
@deket
Even lezen http://www.ad.nl/ad/nl/30880/AD-Friettest/article/detail/4288293/2016/04/23/Friettest-Wat-zijn-sommige-recensies-streng-Moet-dat-zo.dhtml
Het AD is een landelijke krant met regionale uitgaven

pret
24 april 2016, 12:46
Nog altijd zitten we te wachten op de tips van de topic starter. :biggrin:

deket
24 april 2016, 13:18
Idd Kanarie, kan je beter gaan doen ipv naar dat geprutst kijken in de overbodige playoff 2 van je ploeg.
en willem, ik weet ook wel dat dit een landelijke krant is hoor (ook de Nederlandse media ken ik wel) maar met de nadruk op Rotterdam.
Niets mis mee, in vlaanderen heb je Het Belang van Limburg, in fusie met Gazet van Antwerpen, ook landelijke kranten met de nadruk op de regio (ondertussen samengesmolten met de uitgever van het Nieuwsblad, De Standaard)

Goedemorgenallemaal
15 juni 2016, 11:53
Nieuwe wet maakt Belgische mayonaise minder vet (http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4276292/nieuwe-wet-maakt-belgische-mayonaise-minder-vet.html)

Belgische mayonaise hoeft niet meer 80 procent vetstof en 7,5 procent eigeel te bevatten. De regering heeft de zogenoemde 'mayonaisewet' aangepast.
...
gva.be: Kent U hem al? De mayo wet (http://www.gva.be/cnt/dmf20160610_02333428/kent-u-hem-al-de-mayo-wet)
hln.be: Wet is eindelijk ondertekend Belgische mayonaise wordt minder vet (http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2733392/2016/06/12/Wet-is-eindelijk-ondertekend-Belgische-mayonaise-wordt-minder-vet.dhtml)

Willem2
18 oktober 2016, 11:59
De beste friettent van Limburg is volgens Misset Horeca en het vakblad Snackkoerier in Susteren te vinden.
Snackpoint Zöstere aan de Feurthstraat staat op plek nummer 7 in de Cafetaria Top 100 2016-2017, die maandagavond is gepresenteerd. .............. http://www.1limburg.nl/susteren-heeft-beste-cafetaria-van-limburg?context=default

http://www.missethoreca.nl/fastfood/artikel/2016/10/ranglijst-cafetaria-top-100-2016-2017-101247531

Dalton
18 oktober 2016, 14:51
De beste friet in NEDERLAND koop je bij PAKHUIS in EDE..

Goedemorgenallemaal
31 januari 2017, 13:53
http://favorflav.com/nl/food/freestyle-friet/

Vlaamse frieten: Volgens veel uitbaters van Vlaamsche Frieteshuyzen boomdikke frieten, volgens veel thuisbakkende Vlaamse moeders en bomma’s juist dunne.

pret
31 januari 2017, 13:57
Wacht nog altijd op de tips van de topic starter. :biggrin:

noglangnietuitgewandeld
31 januari 2017, 18:31
De beste friet van het westelijk halfrond maak je gewoon zelf, in de maand januari: Je laat de olie van de oliebollen in de friteuse staan, en frituurt er dagelijks een portie grof gesneden aardappels (liefst binten, iig geen kruimige aardappels) in één keer goudbruin in. Zonder voorbakken, dat is nergens voor nodig.

Goedemorgenallemaal
9 februari 2017, 13:31
we wisten het wel

https://www.youtube.com/watch?v=TEws9EKxRZk

http://www.hpdetijd.nl/wp-content/uploads/2015/08/694px-Kaart_patat_friet_frieten.svg_.png

cootje
9 februari 2017, 13:41
sexy frites

https://thumb1.shutterstock.com/display_pic_with_logo/172021/116267743/stock-photo-overweight-woman-eating-fast-food-116267743.jpg

Bredero
9 februari 2017, 22:54
Bij frituur "De Bosrand" in Sint Michiels moet je blijkbaar wezen.

http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/article/detail/3072536/2017/02/05/Officieel-de-beste-frieten-van-het-land-eet-je-in-Brugge.dhtml

deket
9 februari 2017, 23:49
Onlangs nog ontdekt en moet het beamen. Ik dacht dat er in Brugge geen kwaliteit ivm frieten te vinden was, maar in tegenstelling tot het voetbal is daar verandering in gekomen.

Wentelt Eefje
10 februari 2017, 02:28
Een Hollander die de meest exclusieve frieten van België bakt en vermoedelijk gezien zijn status als topkok ook echt de allerlekkerste!
Sergio's Frites Atelier (http://www.gva.be/cnt/dmf20170209_02721612/dit-vindt-onze-kenner-van-de-frietjes-uit-het-frites-atelier)

Goedemorgenallemaal
10 februari 2017, 17:12
Nou, om een Zeeuws Vlaming een Hollander te noemen, die lui in Zeeuws Vlaanderen spreken praktisch Vlaams. En dan bedoel ik Vlaams zoals in de provincie Oost Vlaanderen, niet het Vlaams als verzamelnaam voor alles wat ten noorden van de taalgrens gesproken wordt. Hoewel zijn geboorteplaats Oostburg wel heel dicht bij West Vlaanderen ligt.. Nog extremer taaltje

vrije jongen
10 februari 2017, 19:41
Dat Friet Atelier zit hier in Den Haag al een tijdje en daarnaast nog een tweetal andere "culinaire" snackbars. Het is zeker lekker voor een keertje, maar na een paar keer ga je toch al snel weer terug naar de normale frietkotten (zoals het kleinste winkeltje).

Willem2
14 februari 2017, 10:30
Waar eet u de lekkerste friet?

Het AD gaat in maart voor de zesde keer op zoek naar het adres met de beste friet van Nederland. ........... http://www.ad.nl/binnenland/waar-eet-u-de-lekkerste-friet~a0fa79fb/

le_belge
14 februari 2017, 15:30
Misschien interessant voor frieten-etende ijsberen: http://www.fritmap.com/n

Goedemorgenallemaal
15 februari 2017, 08:17
Top 3 Waals?

Willem2
15 februari 2017, 09:58
Top 3 Waals?

Dat ligt tegen de regio aan waar le_belge vandaan komt. En in die regio moet je zeker geen frieten gaan eten, te slap en dan nog eens zeer zurige mayonaise er overheen brrr
Op dat gebied komt niet het beste van meer werelden samen.

pret
15 februari 2017, 09:59
Bij de Boer in Heemskerk heeft ook zeer goede frieten die ter plekke van verse aardappelen met schil en al worden besneden.

https://www.bijdeboer.nl/

rmjhexe
15 februari 2017, 10:09
Bij de Boer in Heemskerk heeft ook zeer goede frieten die ter plekke van verse aardappelen met schil en al worden besneden.

Aha Turkse friet

pret
15 februari 2017, 10:50
Aha Turkse friet

Nee, gewoon oerhollands. :biggrin:

Goedemorgenallemaal
15 februari 2017, 10:53
Oei, ben jij dan geïntegreerd?

Willem2
15 februari 2017, 11:03
Oei, ben jij dan geïntegreerd?

Nee besneden net als broeder SFL :rolleyes:
Het wordt weer eens tijd voor friet :)

pret
15 februari 2017, 11:38
Oei, ben jij dan geïntegreerd?

Ja erg he.

le_belge
15 februari 2017, 18:35
Dat ligt tegen de regio aan waar le_belge vandaan komt. En in die regio moet je zeker geen frieten gaan eten, te slap en dan nog eens zeer zurige mayonaise er overheen brrr

Tja, Willem, smaaken verschillen ;)

Liever de "zurige" belgische mayonaise dan de zoete duitse, of niet?

Piet Plezier
15 februari 2017, 18:53
gisteren heerlijke friet op in van GOCH ,met Duitse masjenaize

Willem2
21 april 2017, 23:35
https://www.youtube.com/watch?v=W65YNDz00cI

Beste Friet van Nederland in Zwolle bij Swolsch Friethuys : https://www.zwollenu.nl/hoofdzaken/swolsch-friethuys-is-beste-van-nederland/

deket
22 april 2017, 00:00
Hebben ze daar in Zwolle elektriciteit voor het bakken van PATAT, of moeten ze daarvoor met de fiets trappen?

Willem2
22 april 2017, 00:01
Hebben ze daar in Zwolle elektriciteit voor het bakken van PATAT, of moeten ze daarvoor met de fiets trappen?

dat er sprake is van te weinig elektriciteit is alleen het geval in België deket

Big30
22 april 2017, 06:15
dat er sprake is van te weinig elektriciteit is alleen het geval in België deket
Als het gaat om iets elementair als stroomvoorziening hebben de Belgen al jarenlang een probleem, zeker in de winter. Er zijn zelfs nood plannen gemaakt om gedeeltes vh land dan gedeeltelijk af te sluiten mocht de situatie nijpend worden.



STROOMTEKORT IN BELGIË

Stroomtekort in België
In België dreigt een stroom tekort door het koude winterweer. Normaal importeren de Belgen stroom uit Frankrijk wanneer ze zelf een tekort hebben, maar de Fransen hebben nu ook niet genoeg.

Volgens Bert van Dijk, redacteur Energie bij het FD, komt het door een samenloop van omstandigheden: 'In België en Frankrijk worden huizen vooral op elektriciteit verwarmd. De Belgen importeren al heel veel via Frankrijk, maar de Franse elektriciteit komt grotendeels uit kerncentrales. En nu het zo koud is, ligt een derde van die centrales staan stil, door gepland onderhoud. Een beetje onhandige timing zou je kunnen zeggen.'

Er is dus minder beschikbaar voor de Belgen. België zal daarom moeten gaan importeren vanuit Nederland, want wij zitten er sowieso wel warmpjes bij, zegt Van Dijk: 'Wij gebruiken gas, dus voor ons maakt het niet zo heel veel uit of het kouder wordt. Er wordt alleen meer verbruikt uit de gasvoorraad. Dus wij zullen elektriciteit gaan exporteren en zo de Belgen de winter door helpen.'

En daar plukt Nederland dan weer de vruchten van: 'De Belgen zullen wel een beetje meer betalen nu, het zijn marktbedrijven die de stroom aanbieden. In Nederland hebben we veel verbindingen: met Engeland, Noorwegen, Duitsland, België en binnenkort ook Denemarken. Wij kunnen dan bijvoorbeeld goedkope stroom vanuit Duitsland krijgen, als die bijvoorbeeld een overschot hebben.'


https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10316601/stroomtekort-in-belgie

Gelukkig voor de Belgen biedt Nederland hulp. Over de onveilige Belgische kerncentrales zwijgen we maar liever.

Als weidesignkantoor zijn wij bijzonder ongerust over het nieuws van een mogelijk elektriciteitstekort in België.

We namen dan ook het zekere voor het onzekere. Om de goede werking van uw website te garanderen hebben wij, in de mate dat dit mogelijk was, al onze websites overgezet naar een datacenter in Nederland. Deze maatregel geldt voor 95% van de door ons gehoste websites.


http://www.webdesign-brussel.eu/elektriciteitstekort-belgie/elektriciteitstekort-in-belgie/

Een land dat nog steeds niet in zijn eigen stroom voorziening kan voorzien vind je doorgaans in de derde wereld :biggrin:.
De Nederlanders hebben zoals we allemaal weten de Friet uitgevonden, niet voor niets noemen de Amerikanen dit Dutch Fries, de Friet is een vinding van Piet Friesema uit 1705.
Een herbergier uit Harlingen in Friesland uiteraard.

Goedemorgenallemaal
22 april 2017, 10:02
De Nederlanders hebben zoals we allemaal weten de Friet uitgevonden, niet voor niets noemen de Amerikanen dit Dutch Fries, de Friet is een vinding van Piet Friesema uit 1705.
Een herbergier uit Harlingen in Friesland uiteraard.

De beste friet van Brabant én Zuid-Nederland eet je bij Pieperz (http://www.omroepbrabant.nl/?news/264029902/De+beste+friet+van+Brabant+en+Zuid-Nederland+eet+je+bij+Pieperz.aspx)
Nu zijn de teste van hetA over het algemeen geen exacte wteenschap, kan ook niet, persoonlijke smaak is iets individueels dus eigenlijk bestaat "de beste friet" (net als het beste bier of de beste koffie) niet maar het is wel een redelijke indictaie. Opvallend is dat de aardappelen speciaal uit Friesland komen. Nou ja verassend, op zandgrond, zeker in de arme Veghelse gronden, groeien nu eenmaal niet de beste frietaardappelen. En dan komt er vast weer zo'n Fries aan "Bij ons koken goed frietaardappelen vandaan". Waarop de rest van Nederland heel hard roept "maar jullie kunnen er niets mee".
http://www.ad.nl/dossier-ad-friettest/waar-haal-je-de-beste-friet-bij-jou-in-de-buurt~a3721176/
Friesland lijkt in deze test zo'n beetje de slechtste frietprovincie van het land....
Nogmaaks, geen wetenschap, maar wel een indicatie.

Willem2
9 februari 2018, 11:38
Nederlandse frietbakker gaat internationaal ............ https://www.ad.nl/economie/nederlandse-frietbakker-gaat-internationaal~a17ae399/

gekopbeffen
9 februari 2018, 16:13
Doe mij maar een Jos Brinkie.....

deket
9 februari 2018, 17:23
Zoals ik hier in dit topic al schreef, post 24,wanneer ik nog maar terugdenk aan die frituur in Amsterdam krijg ik dezelfde walging dan bij alles van Club Brugge

Goedemorgenallemaal
10 februari 2018, 00:01
Maar wat doe je dan in Amsterdam?
Trouwens die andere opmerking, ik weet net met wat voor mensen je lunchafspraken hebt maar zoiets heb ik nog nooit bij een lunch gekregen.

Sphinx
10 februari 2018, 19:36
Het verbaast me trouwens dat deze in dit topic nog niet is langsgekomen


https://www.youtube.com/watch?v=2fBixQarxLU

Bluebear
10 februari 2018, 19:51
https://www.youtube.com/watch?v=0rGxO4du4ZI

Big30
10 februari 2018, 20:07
https://www.youtube.com/watch?v=nuIeuLuu3Us

Friet uit Eindhovuh uiteraard!

Goedemorgenallemaal
10 februari 2018, 20:31
Ik krijg er meteen honger van

Borealis
12 februari 2018, 13:15
"De Belg Waterloo" wat mij betreft de beste frietenbakker van Nederland ... in Groningen natuurlijk, where else?

http://www.debelgwaterloo.nl/geen-categorie/een-kroon-op-ons-werk/

Willem2
13 februari 2018, 11:21
... in Groningen natuurlijk, where else?



Frietwinkel Groningen in de Folkingestraat 63a. Dat was helemaal niet slecht wat daar geproduceerd wordt.

https://www.google.nl/maps/uv?hl=nl&pb=!1s0x47c9cd53d3c94341:0x9f0e3c7cfabb188f!2m22!2 m2!1i80!2i80!3m1!2i20!16m16!1b1!2m2!1m1!1e1!2m2!1m 1!1e3!2m2!1m1!1e5!2m2!1m1!1e4!2m2!1m1!1e6!3m1!7e11 5!4shttps://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname%3D111788956070322361860%26id%3D646370 1883593673474%26target%3DPHOTO!5sGoogle+zoeken&imagekey=!1e3!2s-wioRUVtQAow/WbOunfGfywI/AAAAAAAAHaQ/8sD5KeGrDME0hGY4EGjgZSPc38mVFEwRgCLIBGAYYCw

deket
14 februari 2018, 12:41
valt op dat men in Nederland vaak het woord "Vlaams en Belgisch gebruikt in hun opschriften,of bv Waterloo(plaatsje onder Brussel met historisch belang)blijkbaar een sterk merknaam.
een keer heb ik slechts lekkere frieten in Nederland gegeten en dat was in Maastricht,Nederlands Limburg hoorde normaal bij Belgie maar dit terzijde.
In Wassenaar(saai en niets te zien,maar moest er zijn)at ik ooit diepvriesfrieten aan een kraampje onderweg en de allerslechtste dus zoals beschreven bij de walletjes in Amsterdam
in Eindhoven smaakten ze ook bovengemiddeld maar dat kwam misschien omdat juist daarvoor Anderlecht weer eens PSV uitschakelde voor de CL(andersom gebeurde nooit)
nu heeft de krantengroep van de Nieuwe Pers ooit een test gedaan van frieten bij de Belgische voetbalstadions en paarswit kwam er als lekkerste uit. Alleen was het paars,wit deze keer bij Beerschot

Dalton
14 februari 2018, 14:57
:freu::freu::freu:Zaterdag heb ik weEr eens mogen genieten van de lekkerste friet in heel EUROPA.
Ik had nl een kutklusje te doen vlak bij DUSSELDORF in RATINGEN.
Naast een brandweerkazerne staat een gebouw met de naam ACAPULCOGOLD en hadden ze toevallig een BBQ met friet.
Netjes gevraagd of ik misschien als zwerver een beetje patat kon eten met zo'n lapje kip-file wat meteen goed gevonden werd en de dame aan de theke gaf me nog eens 100 euro zodat ik dat kutklusje kon afmaken.
Wat een streling voor de tong zijn die frieten welke in de bak liggen,heb ze alleen netzo zo lekker gegeten als in ACAPULCO volgens mij zijn die 2 zaken van dezelfde ondernemer.
Echt de beste friet die je krijgt en daar eet je zeker 3 bordjes vol van op,heerlijk,fabelhaft.:freu::freu::freu:

Meme Moo
14 februari 2018, 15:24
Zo Dalton, die frites was zeker écht lekker dat je 'm 3x moet posten? :biggrin:

Bluebear
24 april 2018, 21:54
https://www.youtube.com/watch?v=RmsMQQMNhyA

Willem2
14 december 2018, 13:35
Met deze uitvinding heb je nooit meer slappe friet
Aardappelproducent LambWeston heeft een ‘frietcup’ ontwikkeld met daarin friet met extra zetmeel. Dit moet tegengaan dat je frietjes ‘om mee te nemen’ bij thuiskomst slap en koud zijn. ............ https://www.ad.nl/koken-en-eten/met-deze-uitvinding-heb-je-nooit-meer-slappe-friet~a480360f/

Willem2
23 september 2019, 18:23
‘Sterrengids’ voor snackbars: ‘Ons frietje wordt in verkeerd daglicht geplaatst’ ... https://www.ad.nl/koken-en-eten/sterrengids-voor-snackbars-ons-frietje-wordt-in-verkeerd-daglicht-geplaatst~a185bee7/

Piet Plezier
30 september 2019, 09:53
Aardappelen eten we in Nederland al vanaf 1593. Maar friet eten we veel minder lang, namelijk nog maar 150 jaar. En dat wordt vandaag gevierd in Houten op het*Frituurwereld Event.

Anderhalve eeuw geleden werd op een kermis in Breda de eerste portie verkocht. Inmiddels is het frietje niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven; we eten per persoon gemiddeld zo'n 40 tot 50 frietjes (van ongeveer 180 gram) per jaar. In totaal hebben we met elkaar al zo'n 57 miljard porties friet verorberd.

Streetfood

Hoewel er een lichte daling te zien is in onze frietconsumptie, is friet hip. Ga naar een willekeurig foodfestival en je vindt er hoogstwaarschijnlijk wel een friettruck, misschien zelfs wel meerdere. "Friet is van oorsprong*streetfood*en*streetfood*is hip", zegt Ubel Zuiderveld, hoofdredacteur van vakblad Frituurwereld.

Zuiderveld bestudeert al een kwart eeuw de frietconsumptie. Volgens hem stamt ons frietje uit de tijd van de Franse Revolutie. "Gefrituurde aardappels op straat begon in de straten van Parijs. Dat is opgetrokken via Noord-Frankrijk, naar Wallonië, door Vlaanderen en zo naar Nederland gekomen."

Wij zijn een medium-sized land als het om friet gaat.Ubel Zuiderveld

Raspatat, krulfriet, Vlaamse frieten, Britse chips en Franse allumettes. De vorm van een frietje is in de loop der jaren wel veranderd. Inmiddels is friet er in allerlei soorten en maten.

Maar ondanks het aanbod, blijven we toch loyaal aan 'ons' traditionele frietje, zegt Zuiderveld. De meest verkochte snijmaat is volgens hem 'de gewone Nederlandse snijmaat'. "Een dikte van zo'n 11 millimeter is het meest populair. Wij zijn wat dat betreft een*medium-sized*land als het om friet gaat."

Toppings

Wat we op ons frietje doen, fluctueert, zegt Zuiderveld. "Vroeger was het vooral pickles en piccalilly. Toen mayonaise, die de Nederlandse frietsaus werd. Nu zijn we terug bij mayonaise."

Zuiderveld ziet ook dat de speciaalsauzen als satésaus, curry, of een frietje met uitjes de laatste jaren een hoge vlucht nemen. "En tegenwoordig zijn ook de wildere toppings populair, zoals het Limburgse sauerfleisch of in Brabant het stoofvlees."

Daar zie je in het hele land allerlei variaties op, zoals vegetarische varianten. "En ook vegan", zegt Zuiderveld. "Wat daar leuk aan is, is dat friet van oorsprong veganistisch is, als het*plantaardig verpakt*wordt. En dat is nu de trend. Dus wat dat betreft kan het nog een hele tijd mee."

De gebieden waar de grote rivieren doorheen lopen, daar zeggen ze friet.Ubel Zuiderveld

Op het frituurevenement in Houten wordt vandaag een speciale smulgids gepresenteerd. Een soort Michelingids voor frituurspeciaalzaken. Nu staan er nog zo'n 70 frituurbedrijven in, maar het is de bedoeling dat dit er de komende jaren honderden worden. Zuiderveld: "Die hebben allemaal keurmerken, bijvoorbeeld 'met goud bekroond'. Dat betekent dat ze ambachtelijke snacks maken."

Friet of patat?

En dan nog even het antwoord op een veelgehoorde discussie: is het nou friet of patat? "De gebieden waar de grote rivieren doorheen lopen, daar waar ze carnaval vieren, daar zeggen ze friet", zegt Zuiderveld. "En patatland zijn de gebieden waar ze meer Angelsaksisch zijn ingesteld."



https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2303994-hoera-het-frietje-bestaat-150-jaar-en-dat-wordt-gevierd-met-een-smulgids.html

Goedemorgenallemaal
30 september 2019, 10:14
Hoewel er een lichte daling te zien is in onze frietconsumptie, is friet hip. Ga naar een willekeurig foodfestival en je vindt er hoogstwaarschijnlijk wel een friettruck, misschien zelfs wel meerdere. "Friet is van oorsprong*streetfood*en*streetfood*is hip", zegt Ubel Zuiderveld, hoofdredacteur van vakblad Frituurwereld.

Toppings

Wat we op ons frietje doen, fluctueert, zegt Zuiderveld. "Vroeger was het vooral pickles en piccalilly. Toen mayonaise, die de Nederlandse frietsaus werd. Nu zijn we terug bij mayonaise."

Zuiderveld ziet ook dat de speciaalsauzen als satésaus, curry, of een frietje met uitjes de laatste jaren een hoge vlucht nemen. "En tegenwoordig zijn ook de wildere toppings populair, zoals het Limburgse sauerfleisch of in Brabant het stoofvlees."


"Toppings"???? Ik heb nog nooit een "topping"op mijn friet gedaan, gewoon mayo, of curry mayo en uitjes, of pindasaus met mayo, en ook stoofvlees, zoervleis. En echt niet "tegenwoordig" maar zolang als ik al in mijn bijna 55 jaar Friet eet.
Onder welke steen hebben ze deze meneer gevonden?

John mc Snek
30 september 2019, 10:40
"Toppings"???? Ik heb nog nooit een "topping"op mijn friet gedaan, gewoon mayo, of curry mayo en uitjes, of pindasaus met mayo, en ook stoofvlees, zoervleis. En echt niet "tegenwoordig" maar zolang als ik al in mijn bijna 55 jaar Friet eet.
Onder welke steen hebben ze deze meneer gevonden?

Volgens mij snap jij niet helemaal, of helemaal niet, wat met een topping wordt bedoeld.
Het hele rijtje dat jij noemt wordt juist als topping ( en stoofvlees als wildere topping) benoemd.
Topping is een moderner onbekend woord voor een oude buizerd als die zelf onder een steen heeft gelegen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Goedemorgenallemaal
30 september 2019, 16:57
Ik snap het donders goed, hij schrijft dat er tegenwoordig wildere "toppings" mogelijk zijn.

Niks tegenwoordig, al jaaren....

Goedemorgenallemaal
30 september 2019, 16:58
Er komt weer een PVV crisis aan:
32681

JonnyFontane
30 september 2019, 19:36
Het is friet....geen patat

deket
30 september 2019, 23:12
wat een onzin las ik alweer,nu in dit topic, de fransen hebben de frieten geclaimed(vandaar dat ze in Amerika dit frensch frites noemen maar iedereen met wat historische kennis weet dat de Belgen de frieten hebben uitgevonden,dat is cultureel erfgoed! maar we zijn nu eenmaal te bescheiden
verhoudingsgewijs de meeste frituren maar dus niet alleen kwantitatief maar ook kwalitief
moet toegeven dat Roemeense ook wel weten hoe ze frieten kunnen bakken,sterker nog,ze begrijpen het Nederlands fenoneem van diepvriesfrieten niet,alles vers,zelfs kroketten maken ze zelf(niet iedereen uiteraard) maar terug naar de frituren,de beste vind je dus in Belgie
Aan de Amsterdamse Wallentjes ooit ziek geworden van de frieten daar

Eddy_V
30 september 2019, 23:39
wat een onzin las ik alweer,nu in dit topic, de fransen hebben de frieten geclaimed(vandaar dat ze in Amerika dit frensch frites noemen
Aan de Amsterdamse Wallentjes ooit ziek geworden van de frieten daar
Ziek geworden van de grieten daar zeker en dan de frieten de schuld geven ?!

in Engeland en VS worden de frieten French Fried (“op z’n Frans gebakken” oftewel gefrituurd aka KFC) genoemd, terwijl het woord patat nota bene van het Engelse potatoes komt.
Hoe die gele rakkers zo mondiaal tot verwarring kunnen leiden!

Ik gun het de Vlamingen om tot de uitvinders van de frieten uitgeroepen te worden.
Behoudens Manneke Pis, de scheepslift van Strépy-Thieu en het Atomium (waar ik midden jaren ‘90 Jean Michel Jarre nog heb zien optreden) hebben ze verder niet veel uitgevonden

Goedemorgenallemaal
1 oktober 2019, 11:58
Aan de Amsterdamse Wallentjes ooit ziek geworden van de frieten daar
Als je in Amsterdam bent moet je gewoon maken dat je weg komt, en niet dralen om wat te eten.

Die scheepslift is trouwens wel een gaaf ding.

Willem2
1 oktober 2019, 13:45
Als je de naam hebt van vroeg opstaan.... kan je lang blijven liggen

Ik heb niet voor niks het een keer gevraagd waar je dan naartoe moet in Belgie voor goede frieten want in al mijn reisjes door het mooie land is het soms echt behelpen. En het valt op hoeveel chinezen er eigenaar zijn van een frietkot. Te slap, aan een beetje gekleurd heeft een belg een hekel, ranzig, te zout en dan zurige mayonaise er overheen. Sorry, de belgen moeten echt een instantie in het leven roepen die zich gaat bezighouden om de kwaliteit van de friet te verbeteren.
Beste friet is denk ik van Sergio Herman, een ollander, in Antwerpen.
Ik geef maar weer wat voorbeelden in Leiden bij La Fresh in de Haarlemmerstraat of Dapp frietwinkel aan de Aalmarkt.
Zelfs de keten van Bram Ladage uit Rotterdam levert over het algemeen lekkere patat.

deket
1 oktober 2019, 22:40
de verwaring is ontstaan omdat Amerikanen aanvoelden dat er in Belgie veel frans werd gepraat
valt toch nog mee hoor Eddy, ook chocolade,pralines,bier,stoferij,stripverhalen,en ook beste voetballers ter wereld, en minaars? daar laat ik mij niet over uit:)

Willem2
1 oktober 2019, 22:54
1 van de uitvinders van het www is een belg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Cailliau
En de uitvinder van de saxofoon, dhr Sax : https://nl.wikipedia.org/wiki/Adolphe_Sax
Maar dhr Friet(en) of Patat bestaat niet

deket
2 oktober 2019, 00:15
Die hebben geen specifieke ontdekker die er een patent op heeft laten.maken maar dat ze eerst in België gebakken werden staat historisch vast als een paal boven water.
De frietchinrees is een fenomeen dat al ettelijke jaren vastligt. Meestal kopen ze goed draaiende frituren met positieve reputatie over,waar de eigenaars geen opvolgers in eigen familie vonden. Je kan zeggen over die Chinezen wat je wil.maar het zijn harde werkers die amper sluitingsuren laat staan dagen kennen
Maar er zijn nog tal van authentieke Belgische lekkere frituren hoor,ik schreef al een hele lijst hier en neen geen enkel belang bij deze frituren

Dalton
2 oktober 2019, 08:31
1 van de uitvinders van het www is een belg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Cailliau
En de uitvinder van de saxofoon, dhr Sax : https://nl.wikipedia.org/wiki/Adolphe_Sax
Maar dhr Friet(en) of Patat bestaat niet

Maar wel mister PETEET in ENGELAND geboren in het jaar 1402 maand april dag 1 en dit is geen april grap zoon van een walvisvaarder en londense hoer.
Op een zeker moment werd PETEET 8 jaar en kreeg hij van zijn vader een stukje walvisvet en van zijn moeder een aardappel waar hij eventueel een poppetje van kon maken maar door een uitglijder van zijn geweldige jachtmes dat hij op 2 jarige leeftijd al eens gekregen had werden het allemaal lange dikke slierten aardappel .
Omdat hij al 3 dagen noppes te eten had besloot hij het vet te verhitten in een pannetje boven een eigengemaakt vuurtje.
Het vet werd vloeibaar en er bleef een restje vlees in achter wat hij meteen opat en dat beviel hem zo goed dat hij de slierten aardappel er ook in kiepte.
Wat een hels spektakel veroorzaakte en hij een sprong achteruit maakte van de schrik.
Hij wist op dat moment niet meer wat hij doen moest wat heel begrijpelijk is voor een knul van 8 jaar en daardoor kregen de slierten aardappel de tijd om gaar en lekker bruinig te worden voordat het vuur doofde.
Snel de slierten eruit gehaald en op een oude krant gekiept het was een blad van de TIMES,een stukje sliert in zijn bekje gestopt wat lekker flauw smaakte zijn moeder geroepen met wat zeezout om wat smaak aan de sliertjes te geven.
Zijn moeder vond het geheel ook lekker smaken met als gevolg dat ze allebei een kraampje op de markt opzette en een pan met walvis olie erop maar toen moesten ze nog een naam bedenken om het aan de mensen te verkopen.
Zo is het woord PETEET ontstaan wat in het nederlands patat betekent.
Het werd een goudmijntje met die aardappelen en besloten ze als goede ondernemers hun zaak uit te breiden door er een stukje walvisvlees bij te doen.
Zo ontstond de naam FISH AND CHIPS verpakt in een oude krant van de TIMES.
Het werd een doorslaggevend succes met als gevolg dat ze gingen uitbreiden en op iedere hoek van de straat een kraampje zetten met een pan walvisolie.
Na ongeveer 2 jaar was het jongentje PETEET met zijn FAMILIE aardig rijk geworden en begonnen ze het idee te verkopen aan andere mensen zodat ze zelf wat van hun geld konden genieten.
Toen PETEET 14 jaar werd had hij al een hele vloot walvisdaarders die zelfs ook nog eens voor de grote aardappelen zorgde die PETEET van de hele wereld binnenhaalde.
Hij kwam er zo achter dat de aardappelen uit holland en vooral uit zeeland het beste waren wat voor de zeeuwse boeren een grote meevaller werd en voor MISTER PETEET was het een stukje beter met de piepers zo dicht bij huis.
Zo is de naam PATAT op deze aardkloot gekomen in NEDERLAND.
Dit alles stond in de krant de TIMES anno 1419 die ik toevallig kreeg bij het nuttigen van mijn FISH AND SHIPS vorige week in NORFOLK op de markt.

Willem2
14 oktober 2019, 22:22
BRUSSEL - EU-handelscommissaris Cecilia Malmström stapt naar de Wereldhandelsorganisatie (WTO) vanwege heffingen in Colombia op bevroren aardappelproducten uit Nederland, België en Duitsland. „Ik heb mijn dienst opdracht gegeven de geschillenprocedure te starten over de antidumpingheffingen die gelden voor diepvriesfrieten”, maakte de Zweedse maandag in Brussel bekend. ..... https://www.telegraaf.nl/financieel/1666967203/brussel-in-de-bres-voor-nederlandse-friet

deket
14 oktober 2019, 23:12
ondertussen bouwt de grootste Nederlandse aardappelverwerker Aviko een nieuwe frietfabriek in het Belgische Poperinge(mooie streek in west-Vlaanderen naast het gezellige Ieper,ook bekend voor hun historisch belang tijdens WO1,maar dat heeft hier niets mee te maken)goed voor 180,000 ton frieten per jaar. Persoonlijk moet ik geen diepvriesfrieten maar alle kenners zijn het erover eens dat je de allerbeste aardappelen voor de lekkerste frieten in Belgie kan vinden

Sphinx
15 oktober 2019, 12:05
De frietchinrees is een fenomeen dat al ettelijke jaren vastligt. Meestal kopen ze goed draaiende frituren met positieve reputatie over,waar de eigenaars geen opvolgers in eigen familie vonden. Je kan zeggen over die Chinezen wat je wil.maar het zijn harde werkers die amper sluitingsuren laat staan dagen kennen

Ze maken in al hun harde werken wel één enorme fout: ze laten het vet veel te lang opstaan of verversen het veel te laat uit valse zuinigheid. Daardoor loop je later op de avond vaker tegen opgebakken friet op die met oud vet is geprepareerd en dat laat de reputatie die eerst goed was weer kelderen. Mn Chinese collega komt ook uit een gezin dat een aantal snackbars beheert en hoewel ze meer geld uitgeven aan het verversen van vet, loopt de zaak zo goed dat ze dat weer terugverdienen. Een aantal oud-snackbar eigenaren hier in de regio lost het trouwens anders op: ze kopen een frietkraam en staan daar mee een paar uur in de kleinere dorpskernen. Die heren en dames maken net zo veel winst als de gemiddelde frietchinees en hebben er minder effort voor nodig.

keesboz
15 oktober 2019, 12:47
in antwerpen zelf heb je twee keer frietuur no1 en daar staan altijd een rij en zeker de stoofvlees of stoofvleessaus die is lekker ik kan die niet over slag als ik er ben en de andere is vaak bij de panacee das een broodtje zaak en laat het je smaken willem

keesboz
15 oktober 2019, 12:58
in antwerpen zelf heb je twee keer frietuur no1 en daar staan altijd een rij en zeker de stoofvlees of stoofvleessaus die is lekker ik kan die niet over slag als ik er ben en de andere is vaak bij de panacee das een broodtje zaak en laat het je smaken willemDe schijf van 5 heren https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191015/97203703b8fe8e0e7bb95481a8d8d1d4.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Dalton
15 oktober 2019, 13:04
Het engelse fish&chips smaakt het beste daar kunnen de belgen niet tegenop.
Het zijn de uitvinders ervan,daar bedank ik ze iedere keer weer voor wanneer ik de noordzee doorgezwommen ben,geweldig die smaak.

Willem2
19 november 2019, 12:20
Belgen willen Chinezen frietjes leren eten

Belgische aardappelproducenten gaan de boer op om Chinezen aan de frieten te krijgen. China is nu al de grootste producent van aardappelen, goed voor meer dan een kwart van de wereldproductie. Maar qua consumptie hinkt het land ver achterop.

Belgapom, de Belgische aardappelfederatie, wil de Chinezen frietjes leren eten. Friet sluit aan bij de Chinese eetcultuur van ‘street food’, is de gedachte. Twee Belgische ondernemers zijn bovendien van plan om een eerste Belgische frituur te openen in China.

Nederlanders proberen eveneens voet aan de grond te krijgen in China. In mei van dit jaar ging ondernemer Edwin den Hartog naar China om frietzaken te beginnen. Zijn gedachte: in Nederland worden vier op de tien snackbars gerund door Chinezen, terwijl China geen vers gesneden patat kent. .... https://www.ad.nl/koken-en-eten/belgen-willen-chinezen-frietjes-leren-eten~a262a1be/

Eddy_V
19 november 2019, 16:16
De Lemia flietsaus kennen ze in China in ieder geval al van de reclame.

JonnyFontane
19 november 2019, 16:25
Een hele emmel lemia.......

deket
19 november 2019, 22:46
niet slecht bekeken, een gigantisch gat in de markt
maar de Nederlanders kennende gaan ze Peking en Shangai vol met zaken zetten waar je de frieten en fricandellen uit de muur haalt

Eddy_V
19 november 2019, 23:01
niet slecht bekeken, een gigantisch gat in de markt
maar de Nederlanders kennende gaan ze Peking en Shangai vol met zaken zetten waar je de frieten en fricandellen uit de muur haalt
Een gat in de muur bedoel je? Loopt de muur door Peking en Shanghai ?
ik ben daar lokaal niet zo bekend.

deket
19 november 2019, 23:21
niet de Chinese muur nee
en ben zelf ook nog niet in China geweest,zou wel een keer willen bezoeken

Willem2
6 maart 2020, 15:27
De Vlaamse Erina (29) opent de dertiende frituur in haar dorp
De gemeente Ravels mag je gerust het frietparadijs van Vlaanderen noemen. De plattelandsgemeente telde al twaalf frituren en daar is er deze week nóg een bij gekomen. Erina Bijns is de kracht achter nummer dertien. Nederlanders helpen de omzet van friet in haar gemeente te stuwen.

..... https://www.ad.nl/koken-en-eten/de-vlaamse-erina-29-opent-de-dertiende-frituur-in-haar-dorp~ab1be453f/

schoolmeester
6 maart 2020, 16:21
Deze jongedame kan beter in de saunaclub gaan werken, kan ze een frikadel van me krijgen...….

Groet, schoolmeester.

deket
6 maart 2020, 17:29
Niet alleen Ravels , maar alle Belgische gemeentes tegen de Nederlandse grens beschikken over veel frituren. Hoe zou het komen.? Benzinestations ook.
Herinner mij nog de tijd dat de Belg de grens over ging voor LPG, kaas,boter en de erotische videotheken. Lijkt wel de jaren stilletjes

bertje600
6 maart 2020, 19:27
Frieten zijn uitgevonden door de Belgen en die eten ook buiten de deur.
Dus eten ze frieten.

SFL
7 maart 2020, 11:56
Men neme een aardappel. Men snijdt deze in staafjes, al dan niet dik of dun. Bak deze voor in ossenwit... Finaal bakken in kokend frietvet... Doe er wat zout op en je kan frieten vreten.
Zit geen wiskunde achter. Is zo simpel dat ik het mijn kat kan leren. En daar loopt de Belg hoog mee op alsof hij het middel voor eeuwig leven uitgevonden heeft.
Ik ben geen liefhebber van friet, maar die paar keren dat ik het wel eet, heb ik het o.a. in Griekenland (in een pan gebakken) en Nederland (dikker en malser) al beter gegeten dan in Vlaanderen.

Dat frietgedoe vind ik misplaatste fierheid over iets nietigs. En wat is dat nog? Bijna elk frietkot in België is door Chinezen of andere nationaliteiten uitgebaat. Geef mij maar pasta of puree!

deket
7 maart 2020, 12:39
Is Vlaams erfgoed,en goed gebakken,geen diepvries frieten met heerlijk bereidde stoofvlees smaakt me beter dan een pizza of shoarma maar dat is subjectief
Btw, in Roemenie bakken ze de frietjes in de pan en maken de kroketten nog zelf

Willem2
5 mei 2020, 20:03
Der belgische Kartoffel-Dachverband ruft die Belgier dazu auf, zwei Mal die Woche Pommes zu essen, damit wegen der Corona-Krise und den damit verbundenen Restaurantschließungen nicht 750.000 Tonnen Kartoffeln vernichtet werden müssen...... https://www.zdf.de/nachrichten/heute-in-europa/esst-mehr-pommes-100.html

le_belge
5 mei 2020, 20:45
Der belgische Kartoffel-Dachverband ruft die Belgier dazu auf, zwei Mal die Woche Pommes zu essen,
In Belgien isst man FRITTEN, nicht POMMES!

Willem2
5 mei 2020, 21:19
In Belgien isst man FRITTEN, nicht POMMES!

Mond open .... friet eten met pindasaus ;)

https://www.daserste.de/unterhaltung/serie/mord-mit-aussicht/sendung/frites-speciaal-folge-34-100.html

Kwibus2
5 mei 2020, 22:18
In Duitsland bestel je Pommes ohne Fritten.

Dan zie je dames twijfelen om vervolgens toch een schep frieten in de frituur te gooien.
Duitse plicht wint het van de verwarring.

vanKees
6 mei 2020, 18:47
In Belgien isst man FRITTEN, nicht POMMES!

Sind das nicht „patates frites“?

vanKees

Kwibus2
6 mei 2020, 18:58
niet de Chinese muur nee
en ben zelf ook nog niet in China geweest,zou wel een keer willen bezoeken

Deket, laat dat idee maar schieten.
In heel China zijn geen deketmeiden te vinden.

Ben diverse keren in dat land geweest.
Wanneer je er al in slaagt een Chinese juffrouw te vinden die begrijpt wat lekker neuken betekent staat je een waardeloze wedstrijd te wachten.
Na drie heel voorzichtige wipjes met z'n klein poppetje vraagt ze of je van plan bent daar mee door te gaan.
Drie keer is in China een ruim weekrantsoen.

Geduld is een schone zaak, wacht maar tot SS weer open gaat.

deket
8 augustus 2022, 18:25
Enkele maanden geleden kreeg de Friterij, een frituur gelegen in het nieuwe groene kwartier te Berchem(Antwerpen)gratis reklame op het journaal en de kranten. Nick Cave wilde de Belgische specialiteit eens proeven en bleek razend enthousiast. Nog nooit zulke lekkere frieten gegeten foeterde hij tegen de pers.
Nu liet ondergetekende zich eerlijk gezegd ook hierdoor beïnvloeden en toen een zakelijke afspraak te Berchem had besloot ik daar ook eens te proberen, vermits ik er nooit eerder gegeten had.
Nu indeed zeer lekkere frieten en zelfgemaakte champignonskrojer alsook stoofvleessaus allemaal zeer oke
Alleen de prijs van een restaurant, zou aantal beren hier een hartaanval bezorgen. Verdenk de eigenaar ervan de prijzen na deze gratis reklame extreem te hebben verhoogd. De eigenaar blijkt dan ook een, , ,,,Nederlander te zijn. Van Friesland, dus nog ver van de grens ook. Wel woonachtig te Antwerpen zoals vele Nederlanders graag in België wonen.
Een erkende Afghaanse vluchteling bakte de frieten, dus kan ook een succesvol verhaal zijn. De hele vriendelijk jongen sprak perfect Nederlands. Maar al bij al weinig Belgisch dus waar Nick Cave zo enthousiast over bleek. Ah Good Belgium food! De kok een Afghaan, de eigenaar een Nederlander!

schoolmeester
8 augustus 2022, 20:05
Als de kwaliteit van de frieten ok is, dan zal het mij een worst wezen waar het personeel vandaan komt !

Groet, schoolmeester.

mentholbear
9 augustus 2022, 12:14
Als de service goed is, zal me het een biet zijn waar de worst vandaan komt. Of hebben we het nu over verschillende dingen :roll:

Kwibus2
9 augustus 2022, 13:13
Dat verbaast mij dan weer niet van MB.
Hij stelt geen onderzoek in naar de herkomst, in plaats daarvan vreet hij de voederbakken leeg.:biggrin:

bertje600
9 augustus 2022, 14:07
Meisje komt thuis en haar vader vraagt wat ze heeft gedaan?
Zij zegt: friet gebakken
Waarop haar vader zegt: Ik zie het het vet druipt nog langs je benen.

deket
9 augustus 2022, 22:17
Als de kwaliteit van de frieten ok is, dan zal het mij een worst wezen waar het personeel vandaan komt !

Groet, schoolmeester.
Uiteraard maar ik schreef dit omdat Nick Cave tegen de journalist zei, : "special Belgium"

Kwibus2
10 augustus 2022, 09:27
Wat weet z'n Australische in Engeland wonende zanger nu van frieten?
Hij zal blij geweest zijn dat de frieten niet in een krant gewikkeld waren toen hij ze kreeg.
Er was een wet voor nodig in Engeland om aan de bizarre gewoonte fish and chips mee te geven gewikkeld in een oude krant.
Kroegen sluiten om 23.00 uur, ze rijden aan de verkeerde kant van de weg, hadden ooit en totaal onbruikbaar geldstelsel, maten en gewichten stelsel is nog nog steeds duister. Een ding hebben ze wel goed geregeld de Brexit. Dat geeft advocaten nu nog tientallen jaren werk.
De Engelse economie is geimplodeerd. Toch houden ze vol dat de uittreding veel nieuwe kansen en vooral veel winst heeft gebracht. :biggrin::freu::freu::biggrin::biggrin:

Willem2
20 augustus 2023, 17:27
Kijk het gaat hier eigelijk over frieten of patat zoals enele dat zeggen maar soms gaat het over meer wat je in dat vet kan gooien en wat je ook bij de snackbar kan kopen :

https://www.ad.nl/video/productie/krokante-bite-dit-is-de-beste-bamischijf-uit-de-supermarkt-387239

de bamischijf :)

WANDELAAR5
20 augustus 2023, 17:46
Volgens mij is er nog maar 1 club waar ze bamischijven hebben. Maar die wil niet genoemd worden en dat respecteren we natuurlijk.

schoolmeester
20 augustus 2023, 17:48
Valt me tegen dat Brad Clitt niet in de juri zat.

Brad Clitt
20 augustus 2023, 18:23
Vergane glorie... ;)