Volledige versie bekijken : Nexit: Stemt u voor of tegen het vertrek van Nederland uit de EU?
bergm550
25 juni 2016, 09:26
Als er een referendum zou komen in Nederland met de vraag of Nederland uit de EU zou moeten vertrekken, dan zou ik voor het vertrek stemmen. Aan de doemscenario's van de euro-sceptici hecht ik geen waarde. Er was ook handel en welwaart lang voor de EU. Zelf was ik altijd al tegen de EU en de Euro.
Een muntunie kan alleen maar functioneren als je ook een politieke unie hebt. En dat gaat nooit gebeuren met de landen in Europa, die allen hun eigen taal en cultuur hebben. De Euro heeft dus geen kans van slagen. Wellicht wel in goede tijden, maar zeker niet in slechte tijden. Je kunt zeggen wat je wilt over de Grieken, maar veel van de problemen in Griekenland zijn veroorzaakt door de Euro. Hadden ze hun eigen valuta nog gehad, dan konden ze die devalueren, waardoor ze hun producten voor de export goedkoper konden maken.
Waarom heb je een Europese Unie nodig? Je kunt ook gewoon handelsverdragen sluiten met landen voor vrij verkeer van mensen, goederen en geld. En het hebben van verschillende valutakoersen is ook geen probleem. Je kunt er namelijk ook op winnen, als de valutakoers goedkoop is. Allemaal voordelen van dynamiek. Landen als Noorwegen en Zwitserland doen het toch ook prima en landen als Zweden, die de Euro niet hebben, doen het ook prima. De Europese Unie is vooral een reactie geweest op de twee wereldoorlogen in de vorige eeuw.
Maar ik denk dat we daar nu maar eens een streep onder moeten zetten. De handel gaat ook door zonder de EU. Het leven gaat gewoon verder. Nederland blijft nog steeds bloemen verkopen aan Groot-Brittannië.
bergm550
25 juni 2016, 09:41
Bron: www.nrc.nl/nieuws/2016/06/25/duitsland-en-frankrijk-sturen-aan-op-flexibelere-eu
Artikel: Duitsland en Frankrijk sturen aan op flexibelere EU
Volgens de Frankfurter Allgemeine wordt dat voorstel later op zaterdag in Berlijn voorgelegd aan onder meer Nederland, tijdens een vergadering in reactie op het Brexit-referendum.
Duitsland en Frankrijk gaan zaterdag voorstellen om de Europese Unie om te vormen tot een flexibel orgaan, zodat ook landen die niet verder willen integreren lid kunnen blijven. Volgens de Frankfurter Allgemeine wordt dat voorstel later op zaterdag in Berlijn voorgelegd aan onder meer Nederland, tijdens een vergadering in reactie op het Brexit-referendum.
In Berlijn komen later op zaterdag de ministers van Buitenlandse Zaken bijeen van de zes landen die in 1952 de eerste voorloper van de Europese Unie oprichtten, de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. Naast Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn dat Italië, België en Luxemburg.
Een flexibele unie moet ervoor zorgen dat niet nog meer landen Groot-Brittannië volgen met een uittreding. De Duitse Europees Commissaris Günther Oettinger heeft overigens tegen persbureau DPA gezegd niet te verwachten dat het EU-verdrag in de komende vier jaar wordt gewijzigd.
Brexit
52 procent van de Britse bevolking die donderdag stemde tijdens het referendum koos voor uittreden. 48 procent stemde tegen. Premier Cameron maakte daarop gisteren bekend af te treden, omdat hij vindt dat de onderhandelingen over een uittreding door iemand anders moeten worden gevoerd. Hij reist dinsdag wel af naar Brussel voor een Europese top om de uitslag te bespreken.
Picasso 1
25 juni 2016, 10:04
De handel gaat ook door zonder de EU. Het leven gaat gewoon verder. Nederland blijft nog steeds bloemen verkopen aan Groot-Brittannië.
Maar natuurlijk, die Engelse en Nederlandse ondernemers blijven elkaar gewoon vinden. Het is juist de EU die daar hinderlijk in kan optreden met allerlei protectionistische maatregelen. Als de EU Nederland bijvoorbeeld hindert in handel met de UK dan is het zelfs in het belang van Nederland om ook uit de EU te stappen om niet gehinderd te worden in marktprocessen tussen Engeland en Nederland die bevorderlijk zijn voor de economie.
Goedemorgenallemaal
25 juni 2016, 10:10
Altijd lastige ragen als je net wakker bent, staat er nou "ben je voor of tegen Nederland in de EU? " of staat er "ben je voor of tegen een vertrek van Nederland uit de EU?".
Lezen is soms lastig
Maar ik denk dat we daar nu maar eens een streep onder moeten zetten. De handel gaat ook door zonder de EU. Het leven gaat gewoon verder. Nederland blijft nog steeds bloemen verkopen aan Groot-Brittannië.
Nee de handel het vrije verkeer van goederen, diensten en personen wordt nu ernstig belemmerd en gaat bepaald niet gewoon door dat is een misvatting.
De bloemen export zal daar meteen onder leiden, export beperkingen juist bij bloemen geldt tijd is geld, protectionisme, door de vrije val vh Pond zie je extreme prijsstijgingen en zal de bloemen export daar onder leiden.
noglangnietuitgewandeld
25 juni 2016, 10:30
Ieder voordeel hep ze nadeel. Ik bereis beroepsmatig een klein stuk van Europa en had voorheen zes verschillende portemonnee's met verschillende valuta bij me. Grenspassages konden uren duren, en dat had met de in en uitvoer van goederen te maken. Ik heb me heel wat uren zitten verchagrijnen in douanekantoren. Ook administratief had ik er een berg werk aan, waar ik nu van verlost ben. Toen de grenzen opengingen voelde het echt als een bevrijding. Ik moet er niet aan denken als die toestand weer terug zou komen.
In de handel moest je altijd opletten in welke valuta je je zaken deed, want veel klanten probeerden je te naaien met de wisselkoers. Duitsers die de deal trachtten te sluiten in guldens, die bij de afrekening eerst omgezet moesten worden in D Mark, want guldens mochten ze niet overmaken. Maar wel tegen een zodanige koers dat je altijd de boot in ging. De smeerlappen, het was iedere week dezelfde zever. Met Belgische en Franse klanten idem dito. De komst van de Euro maakte een eind aan die koehandel.
Ik geloof wel dat er meer en gemakkelijker gehandeld wordt dan voorheen. Maar het is doorgeschoten. Ik word soms met regelingen geconfronteerd waarvan ik denk what the fuck is dat nou weer, slaat totaal nergens op. Bij navraag blijkt dan dat het een nieuwe Europese richtlijn is, bedacht vanachter een Brussels bureau. Je hebt wat ik noem 'wakker schrik ambtenaren'. Die zitten een paar jaar uit het raam te kijken, en realiseren zich om wat voor reden dan ook ineens dat ze wel eens overbodig zouden kunnen zijn. En bedenken dan snel iets om hun nutteloze baantje te rechtvaardigen. Waarvan de burger die er mee te maken krijgt maar weer moet zien hoe hij ermee omgaat. Er worden Europese commissarissen benoemd uit landen waar mijn tak van business niet eens bestaat, maar die er wel beslissingen over moeten nemen. Ben je mooi klaar mee. En dan heb ik het nog niet eens over het geldverslindende verhuiscircus van het Euro parlement tussen Brussel, Luxemburg en Straatsburg. Ingegeven door in dit geval Frans chauvinisme.
In of uit, ik twijfel sterk. Door de Brexit zijn ze nu tenminste eens goed met de neus op de feiten gedrukt. Frankrijk en Duitsland willen flexibiliseren? Daar zouden ze zonder Brexit nooit opgekomen zijn. We wachten nog maar even af.
Picasso 1
25 juni 2016, 10:30
Nee de handel het vrije verkeer van goederen, diensten en personen wordt nu ernstig belemmerd en gaat bepaald niet gewoon door dat is een misvatting.
De bloemen export zal daar meteen onder leiden, export beperkingen juist bij bloemen geldt tijd is geld, protectionisme, door de vrije val vh Pond zie je extreme prijsstijgingen en zal de bloemen export daar onder leiden.
Dus die marktwerking gaat er niet onder leiden als andere landen de EU ook de rug toe keren. Een EU die de eigen markt hindert is immers een EU zonder nut.
Sjeufke
25 juni 2016, 10:37
EU betekent: samen uit, samen thuis. Dus niet alleen de lusten, maar ook de lasten.
Als Engeland (ik noem bewust Engeland, want de rest van het UK, inclusief Londen denken er anders over) zich daar niet in kan vinden, moeten ze lekker in een eigen wei gaan spelen. Er uit is er uit en niet meer er in.
cootje
25 juni 2016, 10:42
wat een geleuter
dit platforum gaat over ijsberen en genieten van een mooie tijd in een sauna club
enige wat over een brexit interessant is te schrijven over de consequenties die het heeft
op bezoeken aan Engelse clubs en dergelijke
langlekker
25 juni 2016, 11:01
Effecten nu zijn korte termijn, op de langere termijn gaat alles gewoon weer stabiliseren.
Ik ben bang dat het vertrek van Engeland uit de EU hun winst gaat opleveren terwijl het juist de bij de EU aangesloten landen geld gaat kosten.
De hele EU is een kolos geworden met regels die voor een deel nergens op slaan. Er is een deel van de EU (zuidelijk) met een totaal andere mentaliteit als het andere (noordelijker) deel en dat blijkt o.a. uit de cijfers over de liquiditeit. Slechtste voorbeeld hiervan is wel Griekenland wat intussen een bodemloze put is waar de miljarden in verdwijnen.
En dan willen we ook nog toetreding van extra landen als Turkije?
Turkije is gewoon in mijn ogen een land wat we nooit bij de EU moeten willen krijgen. Aan het hoofd een persoon die zich steeds meer als een soort dictator profileert en met mensenrechten die ergens uit de middeleeuwen lijken te stammen.
Buitenlandse pers wordt zodra ze kritisch zijn gewoon opgepakt en Erdogan die zodra er satire van hem op tv is uit zijn dak gaat.
Ik hoop dan ook dat dit een wake up call is voor de EU om allerlei regels en wetten onder de loupe te nemen en er een heel zootje van overboord te gooien.
Als de EU in staat is zich te hervormen mogen we erbij blijven, als dit niet gebeurt mogen we er ook uit wat mij betreft.
Jan_Wandelaar
25 juni 2016, 12:31
Bij een referendum zou ik TEGEN een vertrek van Nederland uit de EU stemmen.
Simpelweg omdat Nederlanders een beschermde diersoort zijn geworden die niet meer kunnen overleven in het wild, en alleen kunnen bestaan binnen het beschermde reservaat genaamd de EU.
Het Nederlandse bedrijfsleven mist de innovatiekracht om buiten het beschermde reservaat te concurreren. De Nederlandse beroepsbevolking is dermate lui en verwent dat een concurrentieslag met landen buiten de EU bij voorbaat glansrijk verloren word.
De generatie die opgegroeid is in dit beschermde reservaat stemt massaal voor een leven als een luis op een zeer hoofd (voor zolang als het duurt!!!) in plaats van voor keihard werken aan je concurrentiepositie zodat er over drie generaties nog steeds welvaart, vrijheid en democratie is.
Laat BREXIT de wake-up call zijn voor de EU. Om die reden was ik voor een BREXIT, simpelweg omdat die wake-up call broodnodig is.
J.W.
Goedemorgenallemaal
25 juni 2016, 12:48
Turkije is gewoon in mijn ogen een land wat we nooit bij de EU moeten willen krijgen. Aan het hoofd een persoon die zich steeds meer als een soort dictator profileert en met mensenrechten die ergens uit de middeleeuwen lijken te stammen.
Buitenlandse pers wordt zodra ze kritisch zijn gewoon opgepakt en Erdogan die zodra er satire van hem op tv is uit zijn dak gaat..
Die heeft de kans ook maar gekregen nadat een paar EU mensen de deur op slot gooiden. Daarvoor was Turkije hard op weg een normaal Europees land te worden, waarschijnlijk zelfs normaler dan bv Italie.
Badslippers
25 juni 2016, 13:42
Ik ben gewoon praktisch ingesteld. Daarom ben ik voor de euro. Dat is handiger dan allemaal dat gewissel en de 7 portemonnees zoals NLNU al aangeeft. Bij de grens wil ik door kunnen rijden zonder controle en als ik een handel zou hebben in Persische tapijten wil ik die zonder rompslomp kunnen verkopen in België, Griekenland, Noorwegen etc. Je zou moeten kunnen werken daar waar je zelf wilt en niet belemmerd worden door allerlei bureaucratie. Waarom zijn daar allemaal ingewikkelde toestanden voor nodig. Een hoer in Roemenië moet de trein kunnen pakken naar Brüggen en daar aan de slag kunnen gaan. Ik wil een stofzuiger kunnen kopen die ik wil en niet eentje met een maximum wattage wat de EU voorschrijft. Dadelijk wordt ons nog opgelegd hoe groot de diameter van een "Golden Delicious" moet zijn voordat hij de markt op mag terwijl ik gewoon een simpel en sappig appeltje wil eten.
Jan_Wandelaar
25 juni 2016, 14:15
De EU is een package-deal:
Wanneer je het gemak wilt van de Euro moet je ook voor lief nemen dat je Perzische tapijten aan duizend-en-één bureaucratische regeltjes moeten voldoen voordat je ze op de Europese markt mag brengen.
J.W.
Picasso 1
25 juni 2016, 14:25
De EU is een package-deal
Wel even de juiste term gebruiken ----> een woekerpolis.
sofaking
25 juni 2016, 16:36
Als Belg mag ik niet meestemmen, maar een interessante opmerking die ik elders las was, vanaf welke leeftijd zou je op zo'n referendum mogen stemmen ? Had men vanaf 16 jaar mogen stemmen ipv vanaf 18 zou het stay kamp het misschien gehaald hebben, gezien de overweldigende meerderheid van jongeren om te willen blijven.
En is de stem van een 16-jarige in deze zaak niet belangrijker dan die van een 76-jarige ?
Er zal nog heel wat reflectie volgen na deze peiling, en vast ook wel actie binnen de EU. Ik denk (hoop) dat er positieve lessen getrokken zullen worden. Het zou best zijn om af te wachten en te kijken hoe deze Brexit zich realiseert alvorens zelf ook een stay/leave referendum te organiseren. Look, listen and learn.
Brad Clitt
25 juni 2016, 16:47
Natuurlijk voor.
Picasso 1
25 juni 2016, 17:07
En is de stem van een 16-jarige in deze zaak niet belangrijker dan die van een 76-jarige ?
Of die van gezinnen niet belangrijker dan die van vrijgezellen, of die van werkenden belangrijker dan die van werklozen of die van hoogopgeleiden veelzeggender dan die van tokkies?
Scbudt de kaarten net zolang totdat je de in jouw straatje gewenste uitslag krijgt en je bent rijp voor een carriere in de politiek.
sofaking
25 juni 2016, 17:17
Of die van gezinnen niet belangrijker dan die van vrijgezellen, of die van werkenden belangrijker dan die van werklozen of die van hoogopgeleiden veelzeggender dan die van tokkies?
Scbudt de kaarten net zolang totdat je de in jouw straatje gewenste uitslag krijgt en je bent rijp voor een carriere in de politiek.
Je hebt me mis begrepen denk ik.
Strijker
25 juni 2016, 17:35
Het belangrijkste aspect wat telkens werd genoemd als reden voor deze Brexit was de migratie van goedkope arbeidskrachten van buiten de UK.
Het zijn met name de mensen jonger dan 40 - 50 jaar die hier de meeste hinder van ondervinden omdat zij de concurrentie met die migranten aan moeten gaan op de arbeidsmarkt.
En toch heeft een meerderheid van deze groep gestemd tegen de Brexit, waarschijnlijk omdat ze goed nagedacht hebben over de diverse consequenties die dit hele gebeuren kan/zal gaan hebben.
Het zijn met name de ouderen geweest, zeg maar de generatie die Churchill nog meegemaakt hebben, die voor deze Brexit hebben gestemd, naar alle waarschijnlijkheid louter uit nostalgie naar lang vervlogen tijden.
Badslippers
25 juni 2016, 17:43
De EU is een package-deal
Wel even de juiste term gebruiken ----> een woekerpolis.
Hmmm, lijkt me eerder een wurgcontract terwijl mijn enige bedoeling is om wat tapijten te slijten. De EU maakt alles onnodig gecompliceerd door aanvullende onzin op te leggen.
Brad Clitt
25 juni 2016, 17:56
EU betekent: samen uit, samen thuis. Dus niet alleen de lusten, maar ook de lasten.
Als Engeland (ik noem bewust Engeland, want de rest van het UK, inclusief Londen denken er anders over) zich daar niet in kan vinden, moeten ze lekker in een eigen wei gaan spelen. Er uit is er uit en niet meer er in.
Wales heeft ook voor de Brexit gekozen.
Teiresas
25 juni 2016, 18:27
Het is opmerkelijk hoe juist de armste regio's - die grotendeels afhankelijk zijn van EU subsidies en buitenlandse investeringen - gekozen hebben voor een Brexit...
Nulnulzeseneenhalf
25 juni 2016, 18:32
Ja, en nu willen de Schotten en de noord-Ieren al uit het verenigd koninkrijk stappen om toch bij de EU te kunnen blijven. Gezellig daar aan de andere kant van het Kanaal. De premier daar wil ook al opstappen omdat hij de exit niet wil begeleiden. Ja stabiel landje daar, zal daar vast goed gaan met de economie. Iedereen loopt daar nu over elkaar heen te rollebollen om maar te zorgen dat het een beetje stabiel blijft, maar ondertussen gebeurt er niks.
Grootste fout van dit referendum: men had vantevoren moeten aangeven, dat er een duidelijke meerderheid moet zijn. Morgen gebeurt er iets, ligt de stemming zomaar 2% anders. Ongeveer de helft is niet genoeg voor zo'n beslissing.
Nulnulzeseneenhalf
25 juni 2016, 18:33
Het is opmerkelijk hoe juist de armste regio's - die grotendeels afhankelijk zijn van EU subsidies en buitenlandse investeringen - gekozen hebben voor een Brexit...
En daaruit kun je alleen maar concluderen dat kiezers kiezen in de waan van de dag. De belangrijkste reden waarom een referendum een ramp is in het leven geroepen door politici zonder ruggengraat.
bergm550
25 juni 2016, 18:35
Ik luister altijd graag naar Maarten van Rossem. Maar ik ben het niet altijd met hem eens. Ik hoor die eurofielen constant zeggen: "Als Engeland eruit stapt, dan heeft dat grote gevolgen voor Engeland?" Dit is die typische elitaire kletskoek. De EU had juist aan Engeland moeten uitleggen waarom het beter is om erin te blijven.
Maar dat heb ik in de hele discussie nergens gehoord. Dat Engeland eruit is gestapt, verbaast me totaal niet. Sterker nog, ik zei twee weken geleden tegen een vriend dat Engeland eruit zou stappen en ik heb gelijk gekregen. Het is vooral die arrogante, elitaire houding van politici, waardoor mensen een pesthekel aan die EU hebben gekregen.
In plaats van het aanpraten van angstbeelden als een land eruit wil stappen, moet de EU juist aan dat land uitleggen waarom het goed is om erin te blijven. Dat moet je doen. Maar probeer van een Engelsman geen Fransman te maken en probeer van een Nederlander geen Duitser te maken. Dit is waar de EU de fout maakt. Die steeds verdergaande integratie begint mensen te irriteren.
Mensen willen hun cultuur en identiteit behouden en zien de EU daardoor als een gevaar. Je moet als unie duidelijk maken dat dit niet het doel is, maar dat hoor ik nergens. Dus vind je het gek als mensen de EU als bedreigend zien. Ik ben het wel met Maarten van Rossem eens dat er twee opties zijn voor de EU, nu Engeland eruit wil.
Of de EU wordt er sterker door of hij implodeert. Ik hoop op het laatste, maar die droom zal wel niet uitkomen. Maar feit is wel dat de EU zich zal gaan veranderen en wellicht zal de EU een afgeslankte vorm gaan aannemen. Een soort light version voor landen die zich maar beperkt willen integreren. Daar ben ik zeker van dat we die richting opgaan.
https://www.youtube.com/watch?v=dt5L8IOwVTo
beffer69
25 juni 2016, 18:44
Allemaal te danken aan Angela met haar immigratie vloed die ze op ons los laat.
Jan_Wandelaar
25 juni 2016, 19:25
... die grotendeels afhankelijk zijn van EU subsidies ...
Precies!!!!!
De EU is niets meer dan het omvormen van het Europese continent tot een sociale werkplaats waar de mensen volledig afhankelijk zijn van hoe geld in Brusselse achterkamertjes verdeeld word.
J.W.
Goedemorgenallemaal
25 juni 2016, 19:28
Grootste fout van dit referendum: men had vantevoren moeten aangeven, dat er een duidelijke meerderheid moet zijn. Morgen gebeurt er iets, ligt de stemming zomaar 2% anders. Ongeveer de helft is niet genoeg voor zo'n beslissing.
Ja en nee, ben het wel met je eens dat zoets niet van 1 of 2 % af moeten hangen maar als je met 52% tegen toch had besloten om te blijven dan had je gekregen dat ze dat wel aan grepen om nog meer EU concessies te willen binnengraaien. dat zou ook gebeurd zijn als bv met 51% was gestemd op blijven "ja we blijven natuurlijk want het volk wil het MAAR we moeten wel wat concessie krijgen want we kunnen de wens van 49% die tegen stemden natuurlijk niet negeren".
De gretigheid waarmee men een nieuw referendum af wil dwingen doet mijn trouwens vermoeden dat ze dat ook zouden doen bij een nipte andersom uitslag.
Positief is, nu met zoveel negativisme het Brexit kamp heeft gewonnen zal ene B.J. waarschijnlijk minder kans maken als hij meedoet voor PM dan dat hij als martelaar nipt had verloren.
Picasso 1
25 juni 2016, 19:29
Allemaal te danken aan Angela met haar immigratie vloed die ze op ons los laat.
Die heeft inderdaad weinig geholpen om de EU te verenigen met haar kortzichtigheid . De anti EU sentimenten waren er echter vooraf al vanwege de verschillende opeenvolgende zeer langdurige crisissen. Maar Merkel heeft zeker de EU geen dienst bewezen maar heeft zich gedragen als een olifant in een porseleinen kast.
Goedemorgenallemaal
25 juni 2016, 19:33
Ik luister altijd graag naar Maarten van Rossem. Maar ik ben het niet altijd met hem eens. Ik hoor die eurofielen constant zeggen: "Als Engeland eruit stapt, dan heeft dat grote gevolgen voor Engeland?" Dit is die typische elitaire kletskoek. De EU had juist aan Engeland moeten uitleggen waarom het beter is om erin te blijven.
Maar dat heb ik in de hele discussie nergens gehoord. Dat zie je vereerd, wij hebben inderdaad veel "wat erg voor de britten" berichten gehoord, maar juist in Engeland heeft het "stay kamp" de voordelen van blijven genoemd, vooral tegen het einde, en is het het "exit" kamp geweest die op de negatieve dingen van de EU heeft gehamerd.
In plaats van het aanpraten van angstbeelden als een land eruit wil stappen, moet de EU juist aan dat land uitleggen waarom het goed is om erin te blijven. Dat moet je doen. Maar probeer van een Engelsman geen Fransman te maken en probeer van een Nederlander geen Duitser te maken. Dit is waar de EU de fout maakt. Die steeds verdergaande integratie begint mensen te irriteren.
De EU had helemaal niks uit te leggen in Engeland, dat moesten ze daar zelf maar doen, geen inmenging van buitenaf he.
Jan_Wandelaar
25 juni 2016, 19:39
Grappig dat ik onze minister van buitenlandse zaken zojuist in het journaal zijn verhaal in het ENGELS zag doen, terwijl Nederlands, net als alle andere EU-talen, toch echt ook een officiële EU-Taal is.
Ironisch dat Nederlandse ministers de ENGELSE taal nodig hebben om hun ongenoegen over het vertrek van ENGELAND duidelijk te maken aan de internationale pers. Zonder de ENGELSE taal kan de Nederlandse regering zich nog niet eens verstaanbaar maken op een internationaal podium.
Het is voor Nederland daarom niet te hopen dat ENGELS geschrapt word als officiële EU-taal. Want dan luistert er echt helemaal niemand meer naar Nederland.
En in het ENGELS pleiten om ENGELAND zo spoedig mogelijk de gevolgen van hun vertrek te laten voelen is bovenal buitengewoon gênant.
J.W.
sofaking
25 juni 2016, 21:15
Hmmm, lijkt me eerder een wurgcontract terwijl mijn enige bedoeling is om wat tapijten te slijten. De EU maakt alles onnodig gecompliceerd door aanvullende onzin op te leggen.
Waarom kan jij je Perzische tapijten niet slijten Badslippers ? Welke EU regels houden je tegen ? Gaat het gemakkelijker in Europese landen die geen EU lid zijn ?
Of weet je het eigenlijk niet en herhaal je de wijsheden van de Wilders, Le Pens en Farages in de favoriete tabloids ?
Goedemorgenallemaal
25 juni 2016, 23:46
Als je in ieder land waar je mee handelde weer andere regels zou hebben zou je er ook niets mee opschieten. En veel regels zijn er ter bescherming natuurlijk, je wilt geen akelige perzische giffen als kleurstof hebben, hoe mooi het ook zou staan want als je daar in handelt en de kat gaat dood ben jij als handelaar aansprakelijk
Picasso 1
25 juni 2016, 23:52
Waarom kan jij je Perzische tapijten niet slijten Badslippers ? Welke EU regels houden je tegen ? Gaat het gemakkelijker in Europese landen die geen EU lid zijn ?
Of weet je het eigenlijk niet en herhaal je de wijsheden van de Wilders, Le Pens en Farages in de favoriete tabloids ?
Zie:
Vrije wereldhandel wordt door veel organisaties (o.a. de Wereldhandelsorganisatie en de Verenigde Naties) gezien als een van de belangrijkste manieren om armoede te bestrijden. Handel biedt mensen werk en bouwt een economie op een duurzame manier op. Wereldwijd bestaan veel handelsbelemmeringen: de VS en de EU beschermen bijvoorbeeld hun eigen markten voor landbouwproducten met exportsubsidies en importheffingen. Ontwikkelingslanden hebben daardoor moeite om hun producten op de Amerikaanse en de Europese markt tegen een concurrerende prijs te verkopen.
De 149 landen van de Wereldhandelsorganisatie (waaronder de EU en de VS) hebben onderhandeld over het geleidelijk wegnemen van de handelsbelemmeringen. Deze onderhandelingen liggen op dit moment stil, omdat grote partijen (zoals de VS, de EU en andere regionale economische blokken) het niet eens kunnen worden over het afschaffen van exportsubsidies en importheffingen. Hierdoor krijgen ontwikkelingslanden nog steeds geen kans om hun landbouwproducten eerlijk af te zetten in de westerse landen.
https://www.europa-nu.nl/id/vhi4lgulg2gg/de_eu_kan_meer_doen_aan_het_wegnemen_van
En wat voorbeelden:
We kunnen weer zo veel vis vangen als we willen. En fruit, wist je dat de EU bepaalt wat wij hier mogen verbouwen? Niks van het fruit hier op de markt is vers, omdat het allemaal uit verre landen komt. Dat is toch absurd."
En ook de Britse industrie gaat ervan profiteren, hoopt de marktkoopman. "Ik denk dat de staalindustrie in Wales weer aantrekt. De EU verplichtte ons Chinees staal te importeren. Al die EU-wetten en regeltjes zijn zo belachelijk. Blij dat we daar vanaf zijn."
http://nos.nl/artikel/2113549-de-oudere-generatie-verpest-het-voor-ons.html
sofaking
26 juni 2016, 00:16
picasso1, het is me nog altijd niet duidelijk of jij een voorstander van brexit bent, of een tegenstander die zich voordoet als voorstander om genoemde voorstanders als domme apen voor te stellen.
Vrije wereldhandel wordt door veel organisaties (o.a. de Wereldhandelsorganisatie en de Verenigde Naties) gezien als een van de belangrijkste manieren om armoede te bestrijden. Handel biedt mensen werk en bouwt een economie op een duurzame manier op. Wereldwijd bestaan veel handelsbelemmeringen: de VS en de EU beschermen bijvoorbeeld hun eigen markten voor landbouwproducten met exportsubsidies en importheffingen. Ontwikkelingslanden hebben daardoor moeite om hun producten op de Amerikaanse en de Europese markt tegen een concurrerende prijs te verkopen.
Een GB buiten de EU zal niet meer aan handelsbelemmeringen onderhevig zijn en zal zelf geen handelsbelemmeringen opzetten en hun eigen markt beschermen ? Is het dat wat je ons probeert te vertellen ?
We kunnen weer zo veel vis vangen als we willen. En fruit, wist je dat de EU bepaalt wat wij hier mogen verbouwen? Niks van het fruit hier op de markt is vers, omdat het allemaal uit verre landen komt. Dat is toch absurd."
En ook de Britse industrie gaat ervan profiteren, hoopt de marktkoopman. "Ik denk dat de staalindustrie in Wales weer aantrekt. De EU verplichtte ons Chinees staal te importeren. Al die EU-wetten en regeltjes zijn zo belachelijk. Blij dat we daar vanaf zijn."
Dat zijn dus de Wilders, Le Pens en Farages leugens. Buiten de EU zal GB, jammer genoeg(?) nog altijd gebonden zijn aan quota's, beperkingen en internationale verdragen.
Ik vraag me af waarom je in dit artikel gestopt bent met quoten net voor deze paragraaf.
"Maar weet je wat het allerbeste is aan de brexit? We kunnen eindelijk de immigratie een halt toeroepen", vertelt Bill. "Ik ben geen racist, maar ik haat moslims. Ze willen de hele wereld overnemen en nu gaan wij ze hier stoppen
Zelf vind ik het goed als GB de EU zou verlaten. Ze waren altijd al een luis in de pels, en ze kunnen gewoon verder functioneren als lid van de EFTA zonder op de Europese rem te trappen. Maar ze zitten blijkbaar weer in hun "perfide Albion" (https://en.wikipedia.org/wiki/Perfidious_Albion) mode. Ze gaan nu weer even niets doen en de rest van Europa in limbo laten. Afijn, er zijn toch al twee Britten die gereageerd hebben. David Cameron, en de Europese commissaris, Lord Hill. En hun reactie is : "Fuck you and goodbye, ik ben ermee weg, trek uw plan". Geen goede beurt voor volksraadplegingen. Misschien moet er nu ook eens een constructieve actie van GB komen. Hun officiële vraag voor uittreding bijvoorbeeld. Helaas denk ik niet dat die er snel gaat komen.
picasso1, het is me nog altijd niet duidelijk of jij een voorstander van brexit bent, of een tegenstander die zich voordoet als voorstander om genoemde voorstanders als domme apen voor te stellen..
P1 werkt aan een carrière in politiek. :biggrin:
enjoyerik
26 juni 2016, 10:42
Had men vanaf 16 jaar mogen stemmen ipv vanaf 18 zou het stay kamp het misschien gehaald hebben, gezien de overweldigende meerderheid van jongeren om te willen blijven.
Op zich waar, maar als de jongeren die wél mochten stemmen dat ook daadwerkelijk hadden gedaan (in plaats van thuis te blijven of te gaan stappen) dan hadden ze hun stem ook beslissend(er) kunnen laten horen.
Badslippers
26 juni 2016, 11:16
Waarom kan jij je Perzische tapijten niet slijten Badslippers?
Welke EU regels houden je tegen?
Gaat het gemakkelijker in Europese landen die geen EU lid zijn ?
Of weet je het eigenlijk niet en herhaal je de wijsheden van de Wilders, Le Pens en Farages in de favoriete tabloids?
Terechte vragen. Laat ik voorop stellen dat ik een voorstander ben van de EU maar niet in de logge vorm waarin het nu functioneert. Er zijn zoveel voordelen waarvan de meeste mensen geeneens weet hebben. Zoals al eerder aangehaald het vrije verkeer van mensen, goederen, kapitaal en diensten. Dat geeft enorme vrijheid voor Europeanen. Dat betekent dat ik mijn Perzische tapijten uitstekend kan slijten binnen de Europese markt en waarschijnlijk moeilijker in Europese landen die geen EU-lid zijn. Wat dat betreft heb je dus een punt.
Echter, in sommige gevallen schieten de regels door en dat is wat ik duidelijk probeerde te maken. Vanzelfsprekend heb ik geen kennis van de tapijthandel maar waarschijnlijk gelden er richtlijnen die ook voor textiel of iets dergelijks gelden. Bijvoorbeeld geen namaak of geen gevaarlijke stoffen verwerken in het product of geen producten vervaardigd door kinderarbeid. Met zulke richtlijnen kan ik goed leven. Een sprekend voorbeeld wat me te binnen schiet is dat er een paar jaar geleden geen kromme komkommers verkocht mochten worden. De EU zag in dat dit toch wel een merkwaardige regel was en heeft dat afgeschaft.
Ik ben voor een efficiëntere en afgeslankte EU die slagvaardig en eensgezind kan optreden tegen problemen van allerlei aard.
Goedemorgenallemaal
26 juni 2016, 11:37
Ik ben voor een efficiëntere en afgeslankte EU die slagvaardig en eensgezind kan optreden tegen problemen van allerlei aard.
Kijk daar zit nu het probleem. De tegenstanders van de EU zijn het ook niet eens over de toekomst. Jij bent voor een slagvaardige en eensgezinde EU. Dan reken ik jou voor het gemak tot de Eurosceptici die het in grote lijnen met een Eurofiel als ik eens is. Maar je hebt ook Eurosceptici die juist het eensgezinde niet zo aantrekkelijk vinden, die slagvaardgheid van een eensgezinde EU juist een klap in et gezicht van de afzonderlijke lidstaten (met name Nederland en/of belgie, al naargelang waar je woont)
Picasso 1
26 juni 2016, 11:42
picasso1, het is me nog altijd niet duidelijk of jij een voorstander van brexit bent, of een tegenstander die zich voordoet als voorstander om genoemde voorstanders als domme apen voor te stellen.
Wat jij niet lijkt te begrijpen is dat importheffingen leiden tot voor jou en mij duurdere producten en exportsubsidies via hiervoor benodigde belastingen door jou en mij betaald worden. Beide bewegingen zijn in jouw en in mijn nadeel. Hopelijk helpt dit extra inzicht jou boven het niveau van dom gescheld uitstijgen.
phoenix
26 juni 2016, 13:50
ja inderdaad de armste regio, zij zijn dus blijkbaar tevreden met geen groei die ons allemaal op den duur de kop kost, kijk nou eens hoe we al weken met regen en regen en regen te maken hebben, hoezo geen invloed op het klimaat ? de eerste zandzakken in sommige regio's van nederland liggen al voor de deur...en maar gewoon nog meer streven naar meer groei, ik ben voor een totaal andere EU van mij mag de EU ontploffen , maar dan ook de macht naar een deeleconomie waarin banken en multinationals behoorlijk wat macht verliezen. Want laten we nou wel wezen, wie spint er garen bij een toename van et aantal menen die in europa wil wonen, juist ja de multinationals, ik ben het met geert wilders eens dat de EU zoals die nu functioneert anders moet worden, maar ik ben het niet eens met zijn oplossingen, voor zover hij oplossingen heeft. Ik hoor hem nooit never nooit over banken en multinationals, hoe zou dat nou komen, heel simpel. Deze man geeft de doorsnee burger het idee dat hij ze redt, maar als hij macht heeft worden we met zijn alleen nog maar meer overgeleverd aade macht van banken en multinationals.
Red Devil
26 juni 2016, 14:13
Natuurlijk voor.
Waarom?
Badslippers
26 juni 2016, 14:30
Maar je hebt ook Eurosceptici die juist het eensgezinde niet zo aantrekkelijk vinden, die slagvaardgheid van een eensgezinde EU juist een klap in et gezicht van de afzonderlijke lidstaten (met name Nederland en/of belgie, al naargelang waar je woont)
En daar speelt iemand als Wilders op in. Die komt niet verder als: "Ik ben blij dat de Britten hun land terughebben, dat ze hun eigen munt hebben, dat ze hun eigen grenzen kunnen bewaken en dat ze weer de baas zijn over hun eigen geld" Dat is holle retoriek en goedkope prietpraat. En waarom is dat holle retoriek en goedkope prietpraat? Omdat het al altijd zo was. Omdat ze al altijd hun land hadden en hun pond en hun eigen grenzen mochten/konden bewaken. Als ik van Venlo naar Duitsland rij, staan er 4 dagen in de week Duitse patrouilles onder het viaduct naar de autobaan te controleren. Dat is ook een vorm van bewaken. Op vliegvelden bewaakt men ook de gang van zaken (om wat voor reden dan ook).
Het bekt allemaal lekker wat deze fantast uitkraamt. "We moeten weer terug naar de gulden en mensen moeten weer baas zijn over hun geld. Ik hoop van harte dat deze charlatan aan de macht komt. Dan wordt het pas echt genieten en krijgen we dezelfde reacties die nu bij menig Britt speelt.
Brad Clitt
26 juni 2016, 14:36
Waarom?
Ja, ik stem op de PVV, dus het zou tegenstrijdig zijn om dan tegen te stemmen.
Het referendum wordt door Geert geinitieerd met als insteek om draagvlak te creeren voor een exit.
Zoals ze in Duitsland zeggen, dan kommen wir noch mit einem blauen Augen davon.
Goedemorgenallemaal
26 juni 2016, 16:12
Het referendum wordt door Geert geinitieerd met als insteek om draagvlak te creeren voor een exit.
Dat zou wel onwaarschijnlijk zijn, ik kan het nu niet terug vinden omdat er zoveel exit draadjes zijn, en sommige draadjes ook best lang zijn maar er is minstens één post, ik meen zelfs twee, waarin een verklaarde scepticus/pvv stelt dat Geert/PVV ook niet tegen de EU is, wel dat er wat moet worden aangepast. of die post was onwaarschijnlijk. Maar ja je kunt nu eenmaal niet hervormen als je er uit.
sofaking
26 juni 2016, 16:28
Een sprekend voorbeeld wat me te binnen schiet is dat er een paar jaar geleden geen kromme komkommers verkocht mochten worden. De EU zag in dat dit toch wel een merkwaardige regel was en heeft dat afgeschaft.
.
Over de komkommerregel is hier een verheldering. Voor de EU-regel had elk land namelijk al zijn eigen komkommerregel. Dus de eigen natie wil ook wel belachelijke regels opstellen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140513_01104246
De overtreffende trap onder de idiote voorschriften was lange tijd de komkommer. Niet alleen de Britse pers beleefde lang veel lol aan dit verhaal. Europa bepaalde dat er maximaal tien millimeter kromming mocht zijn per tien centimeter komkommer. Verordening 1677/88 werd het mikpunt van onbegrip en spot. Was hier een ambtenaar met een obsessie aan het werk geweest? Een komkommerfetisjist? De waarheid was prozaïscher. Verschillende Europese lidstaten hadden elk eigen regels over wat als komkommer mocht worden verkocht. Dat is hinderlijk op de eengemaakte Europese markt. Komkommers die aan de Spaanse definitie voldeden, mochten niet in Frankrijk in de winkels. Of wel in Frankrijk, maar niet in Denemarken.
Als ieder land eigen normen hanteert, dan werkt de Europese markt niet meer. Dan moeten vrachtwagens aan de grens worden gecontroleerd om na te gaan of de ingevoerde komkommers wel aan de nationale standaarden voldoen. Erg omslachtig, als het de bedoeling is om de grenzen op te ruimen en een Europese supermarkt tot stand te brengen. Dus kwam er één Europese norm, die de verschillende nationale normen verving. De Europese komkommerregel was betrekkelijk absurd. Maar de diverse nationale regels die voordien bestonden, waren nog veel dwazer.
Om het verhaal van de komkommer af te maken: verordening 1677/88 is intussen ingetrokken. De lidstaten malen er blijkbaar niet meer om, hoe recht of krom komkommers zijn. Dan wordt ook de Europese regel overbodig. Voor de liefhebbers: er bestaan wel nog Europese normen voor tomaten, kiwi’s en nectarines.
Brad Clitt
26 juni 2016, 16:58
Dat zou wel onwaarschijnlijk zijn, ik kan het nu niet terug vinden omdat er zoveel exit draadjes zijn, en sommige draadjes ook best lang zijn maar er is minstens één post, ik meen zelfs twee, waarin een verklaarde scepticus/pvv stelt dat Geert/PVV ook niet tegen de EU is, wel dat er wat moet worden aangepast. of die post was onwaarschijnlijk. Maar ja je kunt nu eenmaal niet hervormen als je er uit.
Dat heb ik inderdaad gezegd, uit deze EU kun je beter uitstappen en naderhand eventueel weer instappen (maar als de EU zo doorgaat is er niks meer om in te stappen), of met een groepje noordelijke landen iets vergelijkbaars opzetten (NL, UK, Noorwegen en Ijsland om te beginnen). Uitstappen hoeft niet mocht het Politburo tot inkeer komen, maar aangezien dat proces veels te lang duurt (kijk ook naar andere besluitvorming en daadkracht tonen) is de schade bij aan boord blijven mijns inziens veel groter dan gewoon uitstappen. Bij uitstappen is de rokende puinhoop nog enigszins te overzien, bij blijven is het op termijn definitief over en uit voor Nederland en eigenlijk heel Europa.
Badslippers
26 juni 2016, 19:03
met een groepje noordelijke landen iets vergelijkbaars opzetten (NL, UK, Noorwegen en Ijsland om te beginnen).
Ijsland???
Daar wonen een dikke 300.000 mensen. Bovendien komt daar geen hond. Wat moet je nou met ijsland?
phoenix
26 juni 2016, 19:23
de profeet geert wilders die weet alles en die lost ook alles op...dus ijsland dat kan best , gaan we onder bevel van de here geert alleen nog op vakantie in ijsland, in naam van hoe heet ie partij ook al weer oh ja partij van de vrijheid, nou zeg pff een verademing zo een vooruitzicht, neuken in duitsland nee dat mag niet van de vrouwelijke opperadjudante Fleur Agema, zij flirt graag met de gristen broers van de Cristen Unie. En ja die willenw eer net als geert terug naar de spruitjes lucht van de jaren vijftig, gezonde moffenhaat, grenzen dicht en alles direct de bak in wat met seks te maken heeft, de paus mag ook weer veelvuldig op bezoek komen en geert wil vast wel in et kader vd de vrijheid weer een alliantie sluiten met de paus in rome. En mochten er pvv fans meelezen, dit is niet alleen ironie maar ook een waarschuwing dit soort dingen gaan gebeuren als het aan de pvv ligt.
Red Devil
26 juni 2016, 19:30
Dat heb ik inderdaad gezegd, uit deze EU kun je beter uitstappen en naderhand eventueel weer instappen
Als je weer instapt moeten wel alle lidstaten van dat moment ermee instemmen. Het is maar de vraag of zij een opportunistische deserteur dan nog willen steunen.
... of met een groepje noordelijke landen iets vergelijkbaars opzetten (NL, UK, Noorwegen en Ijsland om te beginnen).
Zoals België, Nederland en Luxemburg de Benelux oprichtten, waar later de EU uit voortgekomen is? ;)
Uitstappen hoeft niet mocht het Politburo tot inkeer komen, maar aangezien dat proces veels te lang duurt (kijk ook naar andere besluitvorming en daadkracht tonen) is de schade bij aan boord blijven mijns inziens veel groter dan gewoon uitstappen.
Gewoon uitstappen bestaat niet. Het uitstappen duurt volgens artikel 50 van het Verdrag van Lissabon twee jaar. In deze periode kan de EU ook merkbare stappen zetten tot herstructurering.
Bij uitstappen is de rokende puinhoop nog enigszins te overzien, bij blijven is het op termijn definitief over en uit voor Nederland en eigenlijk heel Europa.
Brexit heeft hopelijk voor een wake-up call gezorgd. Er worden hervormingen voorgesteld, om lidstaten binnenboord te houden. Er zijn zelfs plannen voor twee soorten lidmaatschappen, EU-volledig en EU-Light. Het EU-lidmaatschap wordt wellicht meer maatwerk.
Nedlovefkk
26 juni 2016, 19:31
Met de Ijslandse dames gaan we de saunaclubs in Roermond en Lemiers opvullen , of heb jij liever van die Engelse tuthola's BS? Al is een bekakte Engelse ook wel eens leuk tussen de lakens..
Red Devil
26 juni 2016, 19:35
Ja, én? Volg je blindelings je leider of heb je ook nog een eigen mening?
Heb ik iets gemist? Volgens mij is er nog geen referendum in de maak.
Brad Clitt
26 juni 2016, 19:55
Ijsland???
Daar wonen een dikke 300.000 mensen. Bovendien komt daar geen hond. Wat moet je nou met ijsland?
Nou, om te beginnen hebben ze een beter elftal :biggrin: en hebben ze als een van de weinige landen lering getrokken uit de bankencrisis (die in de EU nog steeds voortduurt en binnenkort out of control raakt). Na een aantal jaar ellende zijn ze door back to basics te gaan weer opgekrabbeld en hanteren nu een quotum aan het aantal mensen wat op bezoek mag komen. Nee, geen gelukszoekers maar toeristen.
Verder hebben ze hun verzoek tot EU-toetreding vorig jaar teruggetrokken, waarschijnlijk omdat ze de bui al zagen hangen. Dus wederom een land dat laat zien dat je ook buiten de EU succesvol kan zijn, een gidsland dus voor Nederland waar we van kunnen leren.
sofaking
26 juni 2016, 19:56
Met de Ijslandse dames gaan we de saunaclubs in Roermond en Lemiers opvullen , of heb jij liever van die Engelse tuthola's BS? Al is een bekakte Engelse ook wel eens leuk tussen de lakens..
Niks mis met Britse sletjes, alleen zijn die voor het openingsuur van de club al bewusteloos gezopen.
Picasso 1
26 juni 2016, 20:14
Er worden hervormingen voorgesteld, om lidstaten binnenboord te houden.
Moeten ze maar bijvoorbeeld meteen starten met landen niet dwingen vluchtelingen op te nemen noch dreigen met zware boetes als ze dat niet doen zoals ze dat richting Polen, Tsjechië en Hongarije hebben gedaan. Moeten ze ook maar een start maken met de verschillende culturen die rusten op eeuwenoude tradities te respecteren en niet zo afdwingend proberen gevoelens van nationale trots te liquideren. Moeten ze Duitsland flink op de vingers durven tikken wanneer die op eigen houtje zaken bepaalt waar de gehele EU zware consequenties van ondervindt en maar in moet volgen. Moet het EU parlement gekozen worden door de Europese burgers ipv door de Europese regeringen zodat geen tweederangs politici daar aan de macht komen wiens rol in eigen land is uitgespeeld. Moet de EU zo maximaal mogelijk gedepolitiseerd worden zodat economische wederzijdse belangen prevaleren boven partijpolitieke machtsspelletjes. Moet het mogelijk gemaakt worden voor landen om gedurende een bepaalde termijn uit de Euro te stappen zodat die op eigen tempo hun economische problemen kunnen oplossen zonder dat burgers gewurgd worden met harde Euro valuta normen (Griekenland is geen Duitsland). Moeten ze stoppen met uitbreiding naar landen die economisch niet op het niveau zitten van andere EU landen. Moeten ze stoppen met plannen over een EU leger.
Kortom, het zou zo fundamenteel anders moeten en er zou door de EU politici daarbij zoveel macht moeten worden ingeleverd dat ik niet geloof dat het te realiseren is door aan de huidige EU hier en daar wat wijzigingsknopjes in te drukken.
Megaboob
26 juni 2016, 20:18
Het is simpel. Er gaat in Nederland geen Nextit referendum komen. Rutte deot het in zijn broek voor referenda. Dat gaf hij onlangs publiekelijk toe.
"het volk" is volgens de huidige regering simpelweg te dom om een verantwoorde keuze te maken. Een grove onderschatting van het electoraat. De onderbuik gevoelens van velen worden zo alleen maar versterkt, en ik voorspel weer zetelwinst voor Wilders (helaas).
Ik blijf erbij dat een goede campagne (zonder de gebruikelijk retoriek van Juncker en co) zou leiden tot een goede en eerlijek overweging avn de burger, en ik vermoed dat het gezonde verstand (in de EU blijven) dan wel zou winnen van het onderbuikgevoel. Maar dat is nu net wat politici maar niet lijken te begrijpen. (Wie is nu dom...)
Megaboob
Welke voordelen gaan we ondervinden en welke nadelen mochten we eventueel overwegen uit de EU te treden?
Pas als dat helder is kan men serieus een keuze maken.
Picasso 1
26 juni 2016, 20:34
Welke voordelen gaan we ondervinden en welke nadelen mochten we eventueel overwegen uit de EU te treden?
Brussel moet pas op de plaats maken en er moet per direct gestopt worden met verdere machtsverschuiving richting Brussel. Uit de EU treden van meerdere landen gaat veel instabiliteit veroorzaken en dat lijkt me ongewenst. Er zou een herstructureringsagenda opgezet moeten worden om te veranderen van een gepolitiseerde EU in een orgaan van economisch samenwerkende landen waar geen sprake is van dwang maar van wederzijds gerespecteerde belangen. En in die nieuwe structuur en visie past het opnieuw betrekken van het Verenigd Koninkrijk als EU partner.
Brad Clitt
26 juni 2016, 20:40
Ja, én? Volg je blindelings je leider of heb je ook nog een eigen mening?
...
Heb ik iets gemist? Volgens mij is er nog geen referendum in de maak.
Toevallig hebben we dezelfde mening over diverse zaken, dus ja ik stem op de PVV (al vanaf het begin overigens). Ik ben alleen van mening dat hij het iets handiger moet gaan aanpakken en dus wat salonfaehiger wordt. De laatste tijd is er al een positieve verandering merkbaar, blijkbaar ingefluisterd door zijn spin-doctor.
Verder vind ik dat er voor echte vluchtelingen wel tijdelijke opvang moet zijn en dat er zeker een plek voor de gematigde islam in Nederland is (kan ook niet anders met zoveel aanhangers). Ze moeten zich echter wel houden aan de regels van dit land en de autochtone bevolking niet tot last zijn.
Wilders weet zelf ook wel dat zijn plannen niet direct of in zijn geheel uitvoerbaar zijn, maar ja ook hij is een politicus en met halfzachte standpunten win je geen kiezers.
Maar in de kern heeft hij gewoon gelijk en vele mensen geven hem ook gelijk (mijn moeder van 80 vindt hem maar een idioot, maar gelijk geeft ze hem), alleen durven ze er niet allemaal voor uit te komen.
Dat referendum komt er volgens Wilders zodra hij in het torentje zit, dat kan dus volgend voorjaar zijn of niet. Of er moeten in de tussentijd dramatische ontwikkelingen zijn...
john.doe
26 juni 2016, 21:05
Als de EU het toestaat dat we in NL dezelfde fantastische FKK-clubs als in Duitsland krijgen, zeg ik blijven !!!
sofaking
26 juni 2016, 21:09
Als de EU het toestaat dat we in NL dezelfde fantastische FKK-clubs als in Duitsland krijgen, zeg ik blijven !!!
Realiseer u wel dat het hoofdargument van de Brexiters, de oppositie was tegen vrij verkeer van personen uit de EU. Dus een Nexit betekent ook belemmeringen voor Oost-Europeaansen om in NL te werken. 't is maar dat je't weet.
Brad Clitt
26 juni 2016, 21:11
Limburg behoort nog altijd tot Nederland naar mijn weten. ;)
Goedemorgenallemaal
26 juni 2016, 21:49
Limburg behoort nog altijd tot Nederland naar mijn weten. ;)
Recent wat stukjes geruild...
Mijn voorvaderen hebben nog bloed vergoten om de Belgen bij Nederland te houden maar nee hoor, ze moesten zo nodig onafhankelijk worden...
Brussel moet pas op de plaats maken en er moet per direct gestopt worden met verdere machtsverschuiving richting Brussel. Uit de EU treden van meerdere landen gaat veel instabiliteit veroorzaken en dat lijkt me ongewenst. Er zou een herstructureringsagenda opgezet moeten worden om te veranderen van een gepolitiseerde EU in een orgaan van economisch samenwerkende landen waar geen sprake is van dwang maar van wederzijds gerespecteerde belangen. En in die nieuwe structuur en visie past het opnieuw betrekken van het Verenigd Koninkrijk als EU partner.
Is er dan momenteel een voorbeeld waar sprake is van een concrete machtsverschuiving richting Brussel die ongewenst is en hersteld moet worden?
Dat er sprake is van een gevoel van onvrede richting EU lijkt me evident maar benoem dat dan concreet en verbeter dat.
Ik heb op dit moment bepaald niet het gevoel dat er veel vaart wordt gezet om zo snel mogelijk een Brexit te effectueren, integendeel zelfs, ik hoor ook bijna niets meer vd pro Brexit politici, niet zo vreemd te veel pro Brexit zou wel eens politieke zelfmoord kunnen betekenen.
De laatste keer dat Johnson in het openbaar sprak, tijdens zijn reactie op de uitslag van het referendum, zei hij dat er op korte termijn niets zou veranderen voor de Britten en dat er geen haast is bij het vertrek van Groot-Brittannië uit de EU. Dat is de laatste uitspraak die de politicus in het openbaar heeft gedaan. Ook heeft hij geen berichten meer op Twitter geplaatst.
http://nos.nl/artikel/2113739-boris-johnson-weer-terecht-hij-was-thuis.html
De nood was waarschijnlijk niet zo hoog.
Economische perspectieven Groot-Brittannië verslechterd
Gisteren kondigde kredietbeoordelaar, Standard & Poor's aan de AAA-status van Groot-Brittannië te verlagen. Vandaag veranderde Moody's, een andere kredietfirma, het economische vooruitzicht voor het Verenigd Koninkrijk, van stabiel naar negatief. Ook het oordeel over de Britse centrale bank is bijgesteld van stabiel naar negatief.
De kredietstatus van Groot-Brittannië was bij Moody's al lager: AA1. Dat verandert niet.
http://nos.nl/artikel/2113576-hoe-nu-verder-het-belangrijkste-brexit-nieuws-van-de-dag.html
Wie wil bovenstaande en het vertrek mogelijk van een aantal handelsbanken en wellicht grote bedrijven op zijn geweten hebben?
Teiresas
26 juni 2016, 23:39
Ik heb op dit moment bepaald niet het gevoel dat er veel vaart wordt gezet om zo snel mogelijk een Brexit te effectueren, integendeel zelfs....
Het lijkt erop dat die Britten zich de pleuris geschrokken zijn van de uitkomst van het referendum. Zoiets van "WTF, dit was de bedoeling niet! Wat nu??"
Het lijkt erop dat die Britten zich de pleuris geschrokken zijn van de uitkomst van het referendum. Zoiets van "WTF, dit was de bedoeling niet! Wat nu??"
Dit dus. Artikel 50 moet nu uitgewerkt worden, maar wie gaat dit doen en wat wordt de uitkomst?
They will have to agree on the terms for divorce, essentially a set of instructions and red lines for the European commission, which would be in charge of managing talks. The process is designed to give the EU the upper hand over the departing state, according to Andrew Duff, a former Liberal Democrat MEP, who helped devise article 50. “We could not allow a seceding state to spin things out for too long. The clause puts most of the cards in the hands of those that stay in.”
The full scale of the task facing Whitehall will become clear. The UK will have to renegotiate 80,000 pages of EU agreements, deciding those to be kept in UK law and those to jettison. British officials have said privately that nobody knows how long this would take, but some ministers say it would clog up parliament for years.
As has been wryly noted already, there is only one precedent to refer to here. Greenland left the EU in 1985 after two years of negotiation. It has a population of 55,000, and only one product: fish.
http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/25/article-50-brexit-debate-britain-eu
Dus een proces van lang en moeizaam onderhandelen gepaard gaande met grote onzekerheid mbt de uitkomst. De uitkomst kan bijna onmogelijk zijn dat de deal is dat er een soort relatie komt die er al was immers dan zou de hele brexit een totale farce geweest zijn.
Lees ook dit, een gedegen en realistische analyse, nee de ondergang vd UK wordt niet aangekondigd maar wel redelijk zware impact op de Britse economie niet in de laatste plaats omdat nu niet duidelijk is wat er zal gebeuren (OK langdurige onderhandelingen die het parlement lam gaan leggen) en hoe lang dit zal duren en wat de uitkomst is.
Alame-duck prime minister; a (so far) silent chancellor; an opposition party in turmoil; a possible general election in the autumn that could produce a hung parliament; and the threat of a second referendum in Scotland. Do not be surprised if financial markets take a second look at Brexit and decide that Friday’s initial response was too tame.
The $2tn (£1.5tn) of stockmarket value removed around the world is a large figure, of course. But the reaction wasn’t as dramatic as some had feared – the FTSE 100 index ended the week higher than it started, for example. Investors may think again. They already knew that the old image of the UK political landscape – basically stable and predictable, at least by comparison with most of Europe – had suffered a jolt. But they may not have been prepared for the size of the earthquake. Expect aftershocks.
Fund managers – or, at least, those who take a long view – have tended to make two points about Brexit. First, that the exact terms of the UK’s exit will be the important thing. Yes, a short-term economic hiccup – even a mild recession – would be possible but proper judgments could only be made when the UK and EU get down to hard bargaining.
https://www.theguardian.com/business/nils-pratley-on-finance/2016/jun/26/get-ready-for-more-market-reaction-to-brexit
Badslippers
27 juni 2016, 10:35
Moeten ze maar bijvoorbeeld meteen starten met landen niet dwingen vluchtelingen op te nemen noch dreigen met zware boetes als ze dat niet doen zoals ze dat richting Polen, Tsjechië en Hongarije hebben gedaan. Moeten ze ook maar een start maken met de verschillende culturen die rusten op eeuwenoude tradities te respecteren en niet zo afdwingend proberen gevoelens van nationale trots te liquideren. Moeten ze Duitsland flink op de vingers durven tikken wanneer die op eigen houtje zaken bepaalt waar de gehele EU zware consequenties van ondervindt en maar in moet volgen. Moet het EU parlement gekozen worden door de Europese burgers ipv door de Europese regeringen zodat geen tweederangs politici daar aan de macht komen wiens rol in eigen land is uitgespeeld. Moet de EU zo maximaal mogelijk gedepolitiseerd worden zodat economische wederzijdse belangen prevaleren boven partijpolitieke machtsspelletjes. Moet het mogelijk gemaakt worden voor landen om gedurende een bepaalde termijn uit de Euro te stappen zodat die op eigen tempo hun economische problemen kunnen oplossen zonder dat burgers gewurgd worden met harde Euro valuta normen (Griekenland is geen Duitsland). Moeten ze stoppen met uitbreiding naar landen die economisch niet op het niveau zitten van andere EU landen. Moeten ze stoppen met plannen over een EU leger.
Kortom, het zou zo fundamenteel anders moeten en er zou door de EU politici daarbij zoveel macht moeten worden ingeleverd dat ik niet geloof dat het te realiseren is door aan de huidige EU hier en daar wat wijzigingsknopjes in te drukken.
Normaliter heb ik de berichten van Pic1 hoog zitten, kan er vaak om lachen, zijn de ene keer humoristisch en de andere keer kritisch, ben ik het net zo vaak eens met hem als oneens, en natuurlijk niet te vergeten de wel doordachte one-liners. Maar wat hij hierboven aflevert is kolder van de bovenste plank. Wegens gebrek aan tijd zal ik wellicht op een later tijdstip nog reageren. Alleen deze frase al: "Moeten ze ook maar een start maken met de verschillende culturen die rusten op eeuwenoude tradities te respecteren en niet zo afdwingend proberen gevoelens van nationale trots te liquideren. Wat een nonsens.
bergm550
27 juni 2016, 11:27
Bron: www.nrc.nl/next/2016/06/27/koenders-land-mag-nee-zeggen-1629100
Koenders: land mag ‘nee’ zeggen
Het was de officiële kabinetsreactie op een enkele maanden daarvoor verschenen rapport van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) over „verschillende routes in de EU-samenwerking”. Een toen weinig opgemerkt advies dat na de uitslag van het Britse referendum razend actueel is. De boodschap: de samenwerking binnen Europa moet doorgaan, maar wel op een andere manier.
In de verklaring na afloop van hun bijeenkomst afgelopen zaterdag in Berlijn erkennen de zes ministers van Buitenlandse Zaken van de landen die in 1957 aan de wieg stonden van de EU dat verschillende vormen van samenwerking binnen de Europese Unie mogelijk moeten zijn.
De instemmende reactie van het kabinet op het advies van de AIV maakt duidelijk dat dit de lijn is waarlangs Nederland de komende tijd wil gaan opereren. Er zal meer ruimte moeten komen voor verschillende vormen van samenwerking tussen lidstaten van de Europese Unie. Anders gezegd: landen moeten ook „nee” kunnen zeggen of in elk geval: „niet nu”. Het moet het idee wegnemen van de Europese Unie die als stoomwals overal overheen dendert en geen rekening houdt met nationale gebruiken en tradities. „Er moet rekening worden gehouden met de legitieme bezwaren of beperkingen van bepaalde lidstaten”, aldus de AIV.
Ik ben het met de Adviesraad eens. We moeten een meer flexibele samenwerking aangaan. De EU moet gereduceerd worden tot een handelsverdrag van vrij verkeer van mensen, goederen en geld. De huidige EU begeeft zich nu in een vroeg stadium van ontbinding. De toekomst zal een meer afgeslankte vorm van samenwerking met zich meebrengen.
Wat betreft de muntunie met de Euro, die zal in de huidige vorm over 20 jaar niet meer bestaan. Een politieke unie in de vorm van de Verenigde Staten van Europa zal er nooit komen, omdat daarvoor de culturen te verschillend zijn. Je kunt van een Nederlander geen Duitser maken. Zonder een politieke unie kan een muntunie nooit en te nimmer werken.
De Zuid-Europese landen hebben zwakkere economieën dan bijvoorbeeld Duitsland. Die landen hebben er baat bij om hun eigen valuta te kunnen devalueren of om geld bij te drukken, zodat ze hun producten goedkoper maken voor de export. Dat zijn de instrumenten van een centrale bank om de economie te sturen. Die middelen hebben de Zuid-Europese landen nu niet, omdat ze dezelfde munt hebben als Duitsland. Dus dat heeft een schadelijk effect voor de Zuid-Europese landen, waardoor hun economieën zich niet goed kunnen ontwikkelen.
De Zuid-Europese landen hebben ook een hoge schuldenlast en Duitsland is de credit card van Europa. Duitsland betaalt de rekening, zodat Zuid-Europa geld kan blijven lenen. Maar de Duitse bevolking ergert zich daar aan. In de Verenigde Staten van Amerika vinden de Amerikanen in de federale staat Californië het niet erg om te betalen voor de armere staten, zoals Alabama en Utah. Omdat het één land is en men voelt zich allemaal Amerikaan. Maar in Europa is dit anders.
Over 20 jaar zal de huidige muntunie niet meer bestaan. Dan kan het zomaar zijn dat de Noord-Europese landen een gezamenlijke munt hebben en de Zuid-Europese landen een andere munt. De muntunie kan alleen maar slagen als alle Euro-landen hun fiscale beleid uit handen geven aan de Europese Centrale Bank. Maar dat betekent verlies aan soevereiniteit en dat willen de landen niet. Dus was de Euro al vanaf het begin gedoemd te mislukken. De Euro kan alleen maar functioneren in goede tijden, maar niet in slechte tijden.
Deze video illustreert dat heel mooi.
https://www.youtube.com/watch?v=j4_tyEl84IQ
gignnl
27 juni 2016, 12:49
Stoppen met het pompen van geld in bodemloze put Griekenland.Stoppen met het opvangen van vluchtelingen die al lang veilig in Turkije zaten en het leven van hun kinderen riskeren door op een boot te stappen.Stoppen met de geldverkwisting die het Europarlement is.Stoppen met het onderhandelen met dicatators over toetreding.Herstellen van delandsgrenzen,wat ook veel werkgelegenheid bij Douane en Defensie op gaat leveren.
Britain’s decision to leave the EU continues to reverberate around the markets
FTSE 100 is being routed again
Pound has slumped to $1.322
UK gilt yields have plunged to 1%
Osborne rules out emergency budget
Brexit live: Osborne tries to calm markets as Labour coup continues
https://www.theguardian.com/business/live/2016/jun/27/pound-shares-markets-brexit-crisis-osborne-lew-business-live?page=with:block-5770e4ffe4b030d83eb4a916#block-5770e4ffe4b030d83eb4a916
Dramatische ontwikkelingen op de financiële markten waar de Britten reeds nu de nadelige gevolgen van gaan ondervinden. De UK is momenteel een stuurloos schip geworden waarvan niemand weet welke koers na 2 jaar onderhandelingen met de EU zal worden ingeslagen.
Investors are hammering the pound and the stock market because they have no real idea what the next plot twist in the astounding Brexit drama might be.
Joshua Mahoney of spread-betting firm IG explains:
For all of the statements of intent on both sides pre-referendum, it seems that much of it holds little basis in reality. First Farage admitted that the £350 million weekly NHS funding claim was a mistake and now Osborne has stepped back from his pledge to impose an immediate emergency budget.
The name of the game now is stability and for that reason Osborne is crucial despite his previous support for the remain camp. Amid all the calls for Corbyn’s head and the clamour for the new PM role, financial markets are trying to ascertain what this will truly mean for the UK, the European Union and global stability.
Many traders have concluded that Britain’s housing industry is heading into a downturn, sending shares in builders and estate agents slumping (not helped by Foxton’s profit warning today)
De UK is op weg naar een recessie ... . Het Brexit kamp heeft op een onverantwoorde manier met vuur gespeeld en nu slaat de vlam in de pan en ontbreekt ieder regie om de gevolgen te beperken en vertrouwen terug te geven.
Een stuurloos schip op weg naar een ramkoers, de kapitein en stuurman hebben het schip verlaten.
Zelfs de Telegraaf merkt het nu op.
Londen bevindt zich in een politiek vacuüm. Het land is stuurloos. Premier David Cameron beloofde het Britse schip te stabiliseren alvorens in oktober te vertrekken als premier. Daarvan is niets te merken. Hij schitterde afgelopen weekeinde door afwezigheid.
Het Brexit-kamp beseft ineens dat het voor een vrijwel onmogelijke opdracht staat. In de komende jaren moeten honderden wetten worden herschreven, meer dan vijftig handelsovereenkomsten worden gesloten. Daarvoor zijn op korte termijn meer dan duizend gespecialiseerde juristen nodig. Die zijn er waarschijnlijk niet.
Intussen wordt de druk vanuit Brussel opgevoerd om de onderhandelingen over een vertrek uit de EU te starten. De Britten sturen echter aan op uitstel. Ze hebben op dit moment nog geen benul wie de onderhandelingen moet gaan voeren en wat het land nu eigenlijk voor nieuwe relatie wil. Ineens lijken veel Brexit-politici zich te realiseren dat er ook wel voordelen zitten aan de interne markt in de EU.
Door het gebrek aan politiek leiderschap is de angst groot voor een verdere daling van het Britse pond en een nieuw bloedbad op de beurzen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/26089379/__Londen_stuurloos__.html
bergm550
27 juni 2016, 13:46
Hier is nog een video die goed uitlegt waarom een muntunie met zoveel verschillende culturen een slecht idee is. Denk eraan: de Euro was een politieke keuze, geen economische. Om een muntunie te doen slagen moet er een gemeenschappelijke economische en cultuurlijke basis zijn tussen de landen. Anders wordt het een totale mislukking. En dat zie je nu gebeuren. De Euro is er over 20 jaar niet meer.
https://www.youtube.com/watch?v=ULQiCN0YNmw
Badslippers
27 juni 2016, 19:07
Moeten ze maar bijvoorbeeld meteen starten met landen niet dwingen vluchtelingen op te nemen noch dreigen met zware boetes als ze dat niet doen zoals ze dat richting Polen, Tsjechië en Hongarije hebben gedaan.
Waarom niet? Eerst solidair zijn zodat ze miljarden subsidie kunnen vangen en als er solidariteit gevraagd wordt om vluchtelingen op te vangen geven ze niet thuis. Je bent lid van de EU in goede en slechte tijden. Dat is de kern van het verhaal. Eén individuele lidstaat kan dat probleem niet oplossen. En stel dat één lidstaat dat wel volledig zou kunnen dan is het niet gek dat zij gecompenseerd worden in de kosten door andere lidstaten.
Moeten ze ook maar een start maken met de verschillende culturen die rusten op eeuwenoude tradities te respecteren en niet zo afdwingend proberen gevoelens van nationale trots te liquideren.
Oef, gevoelens van nationale trots liquideren. Dat ligt me net zo zwaar op de maag als die bedorven Griekse maaltijd die ik gisteren nuttigde. Bedoel je dat Zwarte Piet de laatste jaren aan de schandpaal genageld wordt. Of is nationale trots als het Nederlands elftal ooit weer eens een finale speelt. Volgens mij is een van de kernwaarden dat de EU het culturele erfgoed en de eigen identiteit van landen juist wil benadrukken en in stand wil houden.
Moeten ze Duitsland flink op de vingers durven tikken wanneer die op eigen houtje zaken bepaalt waar de gehele EU zware consequenties van ondervindt en maar in moet volgen.
Ach, Merkel was gewoon een beetje te enthousiast en te euforisch toen ze domme uitspraken deed. Dat heeft toch te maken met het altijd aanwezige Wiedergutmachingssyndroom. Kunnen die Duitsers eindelijk eens wat vluchtelingen hartelijk welkom heten is het weer niet goed.
Moet het EU parlement gekozen worden door de Europese burgers ipv door de Europese regeringen zodat geen tweederangs politici daar aan de macht komen wiens rol in eigen land is uitgespeeld.
Hoezo, Er zijn toch om de vijf jaar verkiezingen waarbij jij een bolletje rood mag maken bij de een of andere Nederlandse kandidaat. OK, die kandidaat wordt voorgedragen door de politieke partij waar hij/zij uitkomt. De ministerraad van de EU wordt niet gekozen daar heb je een punt. Maarhet Parlement heeft veelal beslissingsbevoegdheid en als ze dat niet hebben dan moet de ministerraad van de EU unaniem een besluit nemen over kwesties. Lijkt mij vrij democratisch.
Moet de EU zo maximaal mogelijk gedepolitiseerd worden zodat economische wederzijdse belangen prevaleren boven partijpolitieke machtsspelletjes.
De EU gaat over wel meer dan alleen economische zaken. Bovendien is het spelen van politieke spelletjes het minst rendabele wat een parlementslid zou kunnen doen. Dat levert geen fluit op. Die laat zich liever voor een paar ton omkopen door een louche lobbyist die is ingehuurd door een multinational (dat dan weer wel)
Moet het mogelijk gemaakt worden voor landen om gedurende een bepaalde termijn uit de Euro te stappen zodat die op eigen tempo hun economische problemen kunnen oplossen zonder dat burgers gewurgd worden met harde Euro valuta normen (Griekenland is geen Duitsland).
Ha ha, meedoen met het spel, tussendoor van het veld stappen als de kastanjes te heet worden om uit het vuur te halen en daarna weer instappen en lachen om degegene met de verbrande klauwen. Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker. Zie eerste punt, je bent lid of je bent geen lid. "Ja, wij gaan eventjes de Drachme weer invoeren, komt ons beter uit en als de wisselkoers gunstig is stappen we weer over" Ik zie het al voor me. En dan ook nog in hun eigen tempo. Nou, dan kun je bij de Grieken, Italianen en vooral Spanjaarden tot Sint Juttemis wachten want die liggen allemaal te maffen in de middag. Luie flikkers dat het zijn.
Moeten ze stoppen met uitbreiding naar landen die economisch niet op het niveau zitten van andere EU landen.
Waarom niet. De EU als filantropische instelling. Dat lijkt me een mooi gebaar. Wat een discriminatie trouwens om de landen die economisch minder zijn niet te laten deelnemen. Dus alleen de superstaten mogen uit de ruif eten.
Moeten ze stoppen met plannen over een EU leger.
Ja ja, Nederland lost de problemen wel alleen op met zijn leger waarvan de munitie op is en ze met lege geweren op schietoefening gaan. Veiligheid is in deze tijd niet meer per individuele lidstaat te regelen. Bovendien wordt ook de taak van het leger steeds meer specialistisch. Je kunt niet alle kennis, vaardigheden, uitrusting, materieel binnen je land hebben. Misschien is een eu leger zelfs goedkoper maar dat heb ik niet uitgezocht ! ! !
Red Devil
27 juni 2016, 19:44
Ik zal je suggesties doorgeven. ;)
Red Devil
27 juni 2016, 20:08
Verder vind ik dat er voor echte vluchtelingen wel tijdelijke opvang moet zijn en dat er zeker een plek voor de gematigde islam in Nederland is (kan ook niet anders met zoveel aanhangers). Ze moeten zich echter wel houden aan de regels van dit land en de autochtone bevolking niet tot last zijn.
En de "autochtone bevolking" moet zich ook aan de wet houden en anderen niet tot last zijn.
Wilders weet zelf ook wel dat zijn plannen niet direct of in zijn geheel uitvoerbaar zijn, maar ja ook hij is een politicus en met halfzachte standpunten win je geen kiezers.
Zijn retoriek richt zich alleen op stemmenwinst, door de kiezers naar de mond te praten, of beter: naar de onderbuik. Uitvoerbare plannen heb ik nog niet van hem gezien. (Praat mij bij als ik iets gemist heb.)
Zijn retoriek richt zich alleen op stemmenwinst, door de kiezers naar de mond te praten, of beter: naar de onderbuik. Uitvoerbare plannen heb ik nog niet van hem gezien. (Praat mij bij als ik iets gemist heb.)
Kom nou, zo maar wat voorbeelden!
-Onze vlag wappert op alle scholen
-Radio 2 zendt minstens 35 procent Nederlandstalige muziek uit
-Dierenrechten in de Grondwet
-140 kilometer per uur waar het kan
-Geen criminelen als taxichauffeurs
-Treinen rijden op tijd en zijn veilig!
-Bye, bye windmolens
-Bescherm bouwbedrijven tegen oneerlijke concurrentie uit Midden- en Oost-Europa
-Vrij verkeer van personen, uitgezonderd Polen, Roemenen, Bulgaren, etc
-De EU-vlag verdwijnt van openbare gebouwen. Om te beginnen van de Tweede Kamer
Red Devil
27 juni 2016, 20:39
Kom nou, zo maar wat voorbeelden!
-Onze vlag wappert op alle scholen
-Radio 2 zendt minstens 35 procent Nederlandstalige muziek uit
-Dierenrechten in de Grondwet
-140 kilometer per uur waar het kan
-Geen criminelen als taxichauffeurs
-Treinen rijden op tijd en zijn veilig!
-Bye, bye windmolens
-Bescherm bouwbedrijven tegen oneerlijke concurrentie uit Midden- en Oost-Europa
-Vrij verkeer van personen, uitgezonderd Polen, Roemenen, Bulgaren, etc
-De EU-vlag verdwijnt van openbare gebouwen. Om te beginnen van de Tweede Kamer
Je bent de kopvoddentaks nog vergeten. :biggrin:
blueeyes
27 juni 2016, 21:08
De euro eruit en Nederland uit de EU.
Met beide is al het gezeik begonnen, niks meer te zeggen over je eigen land en alleen maar betalen, terwijl er overal al zoveel aan de strijkstok blijft hangen.
Laat de Nederlandse regering zich eerst maar eens met Nederland bezighouden, tegenwoordig zitten er ik weet niet hoeveel politici overal, maar niet in Nederland hun (werk) dingetje te doen.
Ben niet boos hoor, gaat allemaal toch niet gebeuren in Nederland en waarom niet ?
1 x stemmen in Engeland en de zaak is beklonken.
1 x stemmen in Nederland op een referendum voor Oekraine en ze doen net of hun neus bloedt.
Mijn stem heb je.
Picasso 1
27 juni 2016, 21:34
De euro eruit en Nederland uit de EU.
Het is wel opvallend dat de langdurige economische crisis gestart is in 2002, met een korte opleving in 2006-2008 waarna we een bankencrisis kregen gevolgd door een schuldencrisis waar we nu nog de naweeën van ondervinden. En in welk jaar is de Euro ingevoerd?
Maar goed, de uit Amerika overgewaaide bankencrisis kun je moeilijk aan de Euro wijten maar de daaraan voorafgaande crisis en ook de schuldencrisis dan was toch echt een Europees probleem waarvan de start samenviel met het begin van de Euro.
Picasso 1
27 juni 2016, 23:11
En nu voel ik me ook genoodzaakt tot een reactie. :biggrin:
Waarom niet? Eerst solidair zijn zodat ze miljarden subsidie kunnen vangen en als er solidariteit gevraagd wordt om vluchtelingen op te vangen geven ze niet thuis. Je bent lid van de EU in goede en slechte tijden. Dat is de kern van het verhaal. Eén individuele lidstaat kan dat probleem niet oplossen. En stel dat één lidstaat dat wel volledig zou kunnen dan is het niet gek dat zij gecompenseerd worden in de kosten door andere lidstaten.
Bij de toetreding tot de EU is niet getekend voor opname van grote massa's vluchtelingen uit landen met een cultuur en geloof die sterk afwijkt van de eigen cultuur en waar veel onrust en vijandigheid mee gepaard gaat in tal van landen. Dit is het aanpassen van de voorwaarden na toetreding, daar werd door de toetreders niet voor getekend.
Slowakije en Polen bijvoorbeeld krijgen een subsidiebedrag van Europa maar in in ruil daarvoor moesten ze hun markt openstellen voor andere belanghebbenden uit Europa, dat was de deal. De deal was dus niet dat ze achteraf verplicht zouden worden om aan compleet nieuwe voorwaarden te voldoen (met boetes bij niet nakomen) die indruisen tegen hun cultuur en nationaal beleid. Je ziet dan ook dat ook een land zoals Hongarije mogelijk uit de EU ging stappen als dat werd doorgedrukt.
Oef, gevoelens van nationale trots liquideren. Dat ligt me net zo zwaar op de maag als die bedorven Griekse maaltijd die ik gisteren nuttigde. Bedoel je dat Zwarte Piet de laatste jaren aan de schandpaal genageld wordt. Of is nationale trots als het Nederlands elftal ooit weer eens een finale speelt. Volgens mij is een van de kernwaarden dat de EU het culturele erfgoed en de eigen identiteit van landen juist wil benadrukken en in stand wil houden.
Nationale vlaggen worden op veel plekken geweerd, studenten ontvangen subsidies voor studeren op universiteiten van andere EU landen (vermenging van de EU volkeren), ruime migratie wat over zoveel mogelijk landen wordt uitgesmeerd, etc. En als ik dan Merkel zie hoe ze bijvoorbeeld iemand in haar partij die met een Duitse vlag wappert de vlag afneemt en weglegt en haar ruime vluchtelingenbeleid die ze over heel Europa wil spreiden dan verdenk ik haar en andere beleidsmakers van het zoveel mogelijk geforceerd middels beleid één laten worden van het Europese volk door o.a. nationalisme de kop in te drukken resp zorgen voor Europese binding boven nationale binding.
Ach, Merkel was gewoon een beetje te enthousiast en te euforisch toen ze domme uitspraken deed. Dat heeft toch te maken met het altijd aanwezige Wiedergutmachingssyndroom. Kunnen die Duitsers eindelijk eens wat vluchtelingen hartelijk welkom heten is het weer niet goed.
Als ze aan "Wiedergutmaching" willen doen dan moeten ze de joden compenseren voor het leed die ze hun hebben aangedaan in plaats van een ruimhartig asielbeleid te hanteren voor mensen uit een cultuur waar veel jodenhaat heerst.
Hoezo, Er zijn toch om de vijf jaar verkiezingen waarbij jij een bolletje rood mag maken bij de een of andere Nederlandse kandidaat. OK, die kandidaat wordt voorgedragen door de politieke partij waar hij/zij uitkomt. De ministerraad van de EU wordt niet gekozen daar heb je een punt. Maarhet Parlement heeft veelal beslissingsbevoegdheid en als ze dat niet hebben dan moet de ministerraad van de EU unaniem een besluit nemen over kwesties. Lijkt mij vrij democratisch.
Dat is te indirect. Bovendien zien we dat unanieme besluitvorming compleet wordt genegeerd zoals bijvoorbeeld met het associatieverdrag met Oekraïne die los van de Nederlandse stem al grotendeels in werking is getreden. Hetzelfde geldt voor de EU grondwet die, het Nederlands NEE referendum negerend, onder een andere naam in werking is getreden.
De EU gaat over wel meer dan alleen economische zaken. Bovendien is het spelen van politieke spelletjes het minst rendabele wat een parlementslid zou kunnen doen. Dat levert geen fluit op. Die laat zich liever voor een paar ton omkopen door een louche lobbyist die is ingehuurd door een multinational (dat dan weer wel)
Dat is juist waar ik moeite mee heb dat ze over veel meer gaan dan over alleen economische zaken. Geeft politieke stromingen waar ik weinig mee heb, zoals bijvoorbeeld milieufanatici de kans hun fanatisme groots aan te pakken met de macht van een compleet continent. Prima dat er allerlei politieke stromingen zijn maar geef ze niet de kans het hele Europese volk voor hun politiek karretje te spannen.
Ha ha, meedoen met het spel, tussendoor van het veld stappen als de kastanjes te heet worden om uit het vuur te halen en daarna weer instappen en lachen om degegene met de verbrande klauwen. Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker. Zie eerste punt, je bent lid of je bent geen lid. "Ja, wij gaan eventjes de Drachme weer invoeren, komt ons beter uit en als de wisselkoers gunstig is stappen we weer over" Ik zie het al voor me. En dan ook nog in hun eigen tempo. Nou, dan kun je bij de Grieken, Italianen en vooral Spanjaarden tot Sint Juttemis wachten want die liggen allemaal te maffen in de middag. Luie flikkers dat het zijn.
Als een zwak land tijdelijk uitstapt blijft de munt juist sterk. Weer terug instappen zou alleen moeten kunnen wanneer de economie van zo'n land weer is aangesterkt en dat geeft een land de vrijheid en de keus om of in de Euro te blijven en zich daarbij te schikken naar de bezuinigingen of uit te stappen en de tijd te nemen totdat ze weer aan toe zijn om concurrerend opnieuw deel te nemen. Kan geen enkel land 'Brussel' de schuld geven van onrechtvaardig financieel opgedrongen bezuinigingsbeleid.
Waarom niet. De EU als filantropische instelling. Dat lijkt me een mooi gebaar. Wat een discriminatie trouwens om de landen die economisch minder zijn niet te laten deelnemen. Dus alleen de superstaten mogen uit de ruif eten.
De EU is geen zorginstelling, hoe sterk jouw linkse snaren met nivelleringsneigingen dat ook zouden willen. Dit is trouwens een belangrijke reden waarom de EU neigt te desintegreren met als eerste catastrofale gevolg de Brexit.
Ja ja, Nederland lost de problemen wel alleen op met zijn leger waarvan de munitie op is en ze met lege geweren op schietoefening gaan. Veiligheid is in deze tijd niet meer per individuele lidstaat te regelen. Bovendien wordt ook de taak van het leger steeds meer specialistisch. Je kunt niet alle kennis, vaardigheden, uitrusting, materieel binnen je land hebben. Misschien is een eu leger zelfs goedkoper maar dat heb ik niet uitgezocht ! ! !
We hebben al een NAVO, en aanval op één NAVO land is een aanval op ALLE NAVO landen. Een eigen EU leger en die dus onttrekken aan nationaal beleid van landen is niets anders dan nationalisme plaats laten maken voor een politieke EU eenheid.
Een eigen EU leger en die dus onttrekken aan nationaal beleid van landen is niets anders dan nationalisme plaats laten maken voor een politieke EU eenheid.
Klopt en als je je verdiept zou hebben in de eerste en tweede wereld oorlog, de reden waarom met name eng nationalisme leidde tot deze wereldoorlogen zou je ook weten waarom de EGKS en later EEG zijn opgericht.
Klaarblijkelijk ken je die historie niet.
Picasso 1
28 juni 2016, 01:00
Klopt en als je je verdiept zou hebben in de eerste en tweede wereld oorlog, de reden waarom met name eng nationalisme leidde tot deze wereldoorlogen zou je ook weten waarom de EGKS en later EEG zijn opgericht.
Klaarblijkelijk ken je die historie niet.
Klaarblijkelijk ben jij niet op de hoogte van het toen gemaakte onderscheid tussen Federalisme (dit was de bedoeling) en Supranationalisme (dit was dus niet de bedoeling). Zoek het onderscheid maar op en beoordeel in welke richting de EU aan het gaan is.
En nogmaals, met een NAVO is een EU leger nergens voor nodig tenzij je zelf in de aanval wil gaan en niet pas geholpen wordt als je aangevallen wordt.
Megaboob
28 juni 2016, 08:44
Werkelijk zin nige bijdrage aan het debat door geenstijl. Must read!!!
Nederland verdient een referendum
Vanavond werd in de Tweede Kamer onder meer gedebatteerd over de gevolgen van de Brexit. Maar hoe kort die vergadering ook duurde, de belangrijkste conclusie kunnen we nu al trekken: zolang dit kabinet er zit zal een Nederlands referendum over onze positie binnen de EU er niet komen. Premier Rutte en vicepremier Asscher hebben aan duidelijkheid niets te wensen overgelaten: zo’n referendum is volgens hen onwenselijk en schadelijk, en bovendien zou ‘geen Nederlander’ er op zitten te wachten. Blijkbaar denken de heren (en met hen het grootste deel van de landelijke politiek) dat de redenen die 17 miljoen Britten hadden om uit de EU te stappen, in ons land totaal niet leven. En kennelijk zijn de recente peilingen over de wenselijkheid van een Nexit-referendum, waarin toch ongeveer de helft van de bevolking aangeeft zo’n referendum wel te willen, hen ontgaan.
Laten we wel wezen: het zou waarschijnlijk verstrekkende gevolgen hebben als ons land besloot het Verenigd Koninkrijk achterna te gaan. Niemand heeft een glazen bol waarmee hij kan voorspellen welke consequenties een Nexit zou hebben. Bij een overhaast vertrek uit de EU is niemand gebaat. Maar dat het de hoogste tijd wordt de bevolking bij de besluitvorming te betrekken en medezeggenschap te geven over de koers die Nederland in Europees verband vaart, zou voor elk weldenkend mens buiten kijf moeten staan.
Even wat feiten op een rij.
In 1992 wordt door ondertekening van het Verdrag van Maastricht de Europese Unie opgericht. De twaalf betrokken landen gaan verregaande samenwerking aan, leveren een deel van hun soevereiniteit in en besluiten een gezamenlijke munt in te voeren die de nationale valuta vervangt. De Nederlandse bevolking heeft hier geen enkele inspraak in en wordt voor een voldongen feit gesteld.
In 1995 treedt in Nederland het Verdrag van Schengen in werking. Vrij verkeer van personen tussen de betrokken landen is een feit. In de loop der jaren wordt de Schengenzone met meerdere landen uitgebreid. Dit heeft allerlei maatschappelijke en sociaal-economische gevolgen en ook consequenties voor de veiligheid in ons land, maar ook hier heeft de Nederlandse bevolking niets over te zeggen.
Inmiddels telt de Europese 28 leden (als we Groot-Brittannië nog even meetellen) en zijn er vijf kandidaat-lidstaten (Oekraïne niet meegeteld). Voor deze uitbreidingen is goedkeuring van de nationale parlementen nodig, maar ze vormen in Nederland nooit een verkiezingsthema en het Nederlandse parlement heeft (uiteindelijk) altijd met uitbreiding ingestemd.
In 2005 vond er in ons land een raadgevend referendum plaats over de invoering van een Europese Grondwet. Ruim zestig procent stemde tegen, maar toch werd de Grondwet door Nederland geratificeerd.
In 2010 kreeg Griekenland de eerste miljardenleningen van de EU en het IMF. Later volgden er meer, een deel van deze leningen hoeft intussen niet te worden terugbetaald. Nederland heeft hier vele miljarden aan meebetaald, vele harde woorden en beloften van politici en ministers zijn niet waargemaakt en de Nederlandse kiezer heeft zich hier nooit over kunnen uitspreken.
Sinds de invoering van de EU hebben de lidstaten langzaam maar zeker steeds meer macht overgedragen aan Brussel. De enige directe invloed die de Nederlandse kiezer op de Europese besluitvorming heeft, is door middel van de Europese Verkiezingen. Van de 750 zetels kiest Nederland er 26.
Begin april vond in Nederland het raadgevend referendum over het associatieverdrag met Oekraïne plaats. De opkomst die het referendum geldig maakte werd gehaald en een ruime meerderheid stemde tegen ratificatie van het verdrag, maar tot op heden weigert de Nederlandse politiek hier consequenties aan te verbinden, en intussen lijkt de EU de banden met Oekraïne alleen maar verder aan te halen.
De EU verbiedt landen in een tijd van ongekende vluchtelingen- en asielzoekersstromen hun grenzen te bewaken. Van adequaat beleid om de immigratie beheersbaar te maken, laat staan om die te stoppen, is geen sprake, maar individuele landen worden tegengewerkt om hun eigen beleid te voeren.
En dan hebben we het nog niet over het afschaffen van de visumplicht voor inwoners van Turkije en de gesprekken die met dat land worden gevoerd over een toekomstig EU-lidmaatschap; over de zelfverrijking en decadentie waar vele EU-parlementariërs zich schuldig aan maken; over het feit dat Nederland een van de grootste nettobetalers aan de EU is terwijl het nauwelijks iets in de melk te brokkelen heeft – en zo zouden we nog wel even kunnen doorgaan.
Hoop dat er ook maar iets gaat veranderen, laat staan dat dat structureel gebeurt, is nergens op gebaseerd. Neem alleen al de gang van zaken rond het recente Britse referendum. EU-leiders en regeringsleiders van EU-landen blonken uit in angst zaaien voor de gevolgen van een Brexit en uitten hoofdzakelijk dreigende taal richting de Britse stemmers. En sinds vrijdagochtend de uitslag bekend werd, klinkt vanuit Brussel opeens de klare taal die bijvoorbeeld richting Turkije zo node wordt gemist: Groot-Brittannië moet zo spoedig mogelijk opkrassen uit de EU en niet op clementie te rekenen. Er valt in de verste verte geen hand in welke boezem dan ook te bespeuren, het woord zelfreflectie lijkt bij de machthebbers van de EU niet te bestaan.
Wie dit alles op een rijtje ziet staan, kan maar één conclusie trekken: het wordt de hoogste tijd dat de Nederlandse bevolking directe zeggenschap krijgt over de betrokkenheid van ons land bij de EU. Er kleven nadelen aan referenda, maar het EU-lidmaatschap heeft zulke verstrekkende gevolgen en trekt zo’n enorme wissel op ons land, dat een referendum over een Nexit, of op zijn minst over een herijking van ons EU-lidmaatschap, onvermijdelijk lijkt.
Onze bevolking heeft na 24 jaar vol frustratie het volste recht zich uit te spreken over deze fundamentele kwestie.
Lewis
(Oldskool reaguurder en vaste inzender.
Ik dacht dat het goedkope populisme bij geen stijl even wat was getemperd toen ik daar las "eerst maar even afwachten wat de gevolgen van een Brexit voor het VK zijn alvorens in NL voor een referendum te gaan pleiten".
Het VK is nu een stuurloos schip dat hard op weg is naar een recessie omdat de financiële markten er geen vertrouwen meer in hebben.
Hours after he spoke Standard & Poor’s knocked the UK’s sovereign rating by two notches, from AAA to AA, saying an exit would lead to a “less predictable, stable and effective policy framework in the UK”
De Britse minister van Financiën
Osborne heeft gezegd dat bezuinigingen
en belastingverhogingen nodig zijn om
de gevolgen van een vertrek uit de EU
op te vangen.Voor de BBC-radio zei hij
dat het economische leven buiten de EU
minder rooskleurig zal zijn. nos TT
Het Brexit referendum resulteert in een compleet debacle voor het VK. De burger is voorgelogen door de pro Brexit voormannen en deels wist men ook totaal niet wat de gevolgen waren, dat blijkt pas nu.
Dat er nogal wat (som onterecht) anti EU sentiment bestaat is helder en dat mag en moet de EU zich aantrekken, maar een Nexit referendum is wel het laatste waar we nu op zitten te wachten.
Goedemorgenallemaal
28 juni 2016, 11:53
Neu. je vergeet dat bij die verkiezingen de meeste mensen niet gaan stemmen. Dan is het geen democratie he.
bergm550
28 juni 2016, 13:14
De Britse politicus Nigel Farage heeft zojuist een prachtig betoog gehouden in het Europarlement. Hij zei o.a. dat de Europarlementariërs nooit een echte baan in hun leven hebben gehad en dat als de EU de vrije handel met GB afschaft dat de gevolgen dan erger zullen zijn voor de EU dan voor GB. Prachtig. Ik geniet ervan hoe GB tegen dat elitaire Brusselse zootje aanschopt.
Hadden we maar zo'n politicus in Nederland. Een ding is me duidelijk en dat zei hij ook, is dat er nog meer landen de EU zullen gaan verlaten. In 2005 had de Nederlandse bevolking in een referendum de Europese Grondwet afgewezen en toen is het er toch op slinkse wijze doorheengesluisd via het Verdrag van Lissabon. Dat is nu Europa!
https://www.youtube.com/watch?v=T4ZTuh52wXE
Eddy_V
28 juni 2016, 13:23
Farage....
Klinkt toch verdacht Frans..
en de reputatie van die knoflooketers staat nou ook niet bepaald bekend als betrouwbaar :)
Teiresas
28 juni 2016, 13:41
De Britse politicus Nigel Farage heeft zojuist een prachtig betoog gehouden in het Europarlement. Hij zei o.a. dat de Europarlementariërs nooit een echte baan in hun leven hebben gehad en dat als de EU de vrije handel met GB afschaft dat de gevolgen dan erger zullen zijn voor de EU dan voor GB. Prachtig. Ik geniet ervan hoe GB tegen dat elitaire Brusselse zootje aanschopt.
Die Farage kan goed lullen inderdaad, maar niets dan holle retoriek is het. Afzeiken, denigreren en bombastische woorden gebruiken om het volk te laten horen wat het wil horen... Halve leugens, onwaarheden, verdraaide feiten en valse beloftes... Is erg goed in het wijzen naar wat er niet deugd, maar oplossingen ho maar.
Dat de gevolgen voor de EU groter zijn door voor de UK?? Wat is zijn onderbouwing? Hoe komt hij er bij? Een volkomen ongegronde bewering. Het Pond duikelt en de kredietwaardigheid van GB wordt met stappen tegelijk verlaagd. Dat komt vast omdat een Brexit zo goed is voor GB.
Wat is de relevantie van het arbeidsverleden van de gemiddelde Europarlementarier? Wat is zijn eigen verleden? In ieder geval maakt hij al 17 jaar deel uit van het instituut dat hij zo verafschuwd...
Ik moet echt kotsen van die man...
Hadden we maar zo'n politicus in Nederland....
Volgens mij hebben we die...
Badslippers
28 juni 2016, 17:01
@Pic1, allereerst dank ik je voor de antwoorden en reacties. In ieder geval tijd in gestoken. ik denk dat als, Megaboob, BradClitt, Jan Wandelaar en vanzelfsprekend jij, Pic1, de EU van raad konden voorzien we van veel problemen verlost zouden zijn, voor de nodige relativering zou ik Big30, goedemorgenallemaal, Red Devil, Too Slow en ikzelf natuurlijk willen toevoegen, voor de juiste cijfers en statistieken heb ik Vrije Jongen op het oog en voor de eerlijke kijk zijn Ricardo Banana en Piet Plezier beschikbaar want dronken mensen en kinderen spreken altijd de waarheid.
Het gaat allemaal goed komen met de EU en zo'n ondersteunend team. Willem 2 zal zorgen voor de nodige versnaperingen in de vorm van vrijkaarten en eventuele dames.
Willem2
28 juni 2016, 17:08
@Badslippers
Ja en ik zal ook de baas spelen :) ;)
Brad Clitt
28 juni 2016, 17:23
Hadden we maar zo'n politicus in Nederland.
Ik heb goed nieuws voor je, die hebben we !!!
Namelijk ons aller Geert, toekomstig premier van Nederland.
Jan_Wandelaar
28 juni 2016, 18:19
Nu de verkiezingen voorbij zijn barst de remain-campagne pas echt los.
De typische mosterd-na-de-maaltijd reactie die we kennen van de elitaire politieke kaste, en waarom er steeds minder vertrouwen is in die elitaire politieke kaste.
BREXIT, wat nu???? Vraagt de elitaire politieke kaste zich af.
Ondanks het feit dat er reeds maanden een 50/50 kans op een BREXIT bestond had de elitaire politieke kaste toch de arrogantie om dit onwenselijke scenario te negeren in plaats van erop voorbereid te zijn.
Uit onvrede met een arrogante elitaire politieke kaste word niet altijd de meest verstandige keuze gemaakt.
Mijn raad aan de elitaire politieke kaste is dan ook om wat minder vaak arrogant de neus in de lucht te steken, want door dit voortdurend omhoog staren ontgaan hen wat er direct voor zich allemaal afspeelt.
Regeren is immers vooruit zien, en niet met de neus in de lucht omhoog.
J.W.
Teiresas
28 juni 2016, 18:26
BREXIT, wat nu???? Vraagt het Leave Kamp zich af....
Brad Clitt
28 juni 2016, 18:30
Juist, zo zie je maar dat de zittende macht geen ene flikker voorstelt.
De laatste zin heb ik overigens ook ergens in dit of dat andere draadje gebruikt. ;)
Dat het Leave-kamp even niet weet wat het moet doen is normaal, want dit was echt niet te verwachten.
Normaal wordt er nl. stemfraude gepleegd of zoals in NL de uitslag simpelweg genegeerd.
Ik denk dat Megaboob staat te juichen als Duitenbloem na onze nexit ook belasting verhoging en bezuinigingen gaat aankondigen!
Volgens Osborne is met de keuze voor een toekomst buiten de EU een overgangsperiode ingegaan die lang kan gaan duren. ,,Wij moeten ons aanpassen aan een leven buiten de EU, en dat zal economisch niet zo rooskleurig zijn als het leven binnen de EU'', waarschuwde hij.
,,Het is heel duidelijk dat het land armer zal zijn als gevolg van wat er met de economie gebeurt'', zei Osborne. Om de buitenwacht te laten zien dat Groot-Brittannië toch in staat is zijn eigen boontjes te doppen, is het volgens de bewindsman van cruciaal belang dat de begroting sluitend wordt.
http://www.ad.nl/dossier-brexit/britse-minister-bezuinigen-en-belastingverhoging~a6e035c8/
De misleidende Brexit campagne vol met leugens heeft "resultaat" gehad. Farage gaat gewoon door met het vertellen van leugens en zijn ongemanierde beledigingen en schofferingen, geen stijl noem ik dat :tongue:.
Tsja dat krijg je wetende dat de Brexit fan een laagopgeleide blanke man van middelbare leeftijd is, het typische profiel vd PVV stemmer zeg maar.
Jan_Wandelaar
28 juni 2016, 18:34
BREXIT, wat nu???? Vraagt het Leave Kamp zich af....
Of het leave-kamp houdt de kaarten dicht tegen de borst, en gooit de kaarten niet op tafel voordat ze ge-called worden. Zoals het een goed kaartspeler betaamd.
Zeker wanneer de elitaire politieke kaste uit pure shock en paniek tot self-destruction lijkt over te gaan.
Hoofddoel van referenda blijft immers onverminderd om op democratische wijze een vuist in de reet te steken van de van arrogantie overlopende elitaire politieke kaste.
En gaan we daardoor naar de klote, dan gaan we naar de klote. Wat alleen maar aangeeft hoe ver de elitaire politieke kaste bij steeds meer mensen de keel uithangt.
J.W.
Jan_Wandelaar
28 juni 2016, 18:41
Tsja dat krijg je wetende dat de Brexit fan een laagopgeleide man van middelbare leeftijd is, het typische profiel vd PVV stemmer zeg maar.
Wanneer de uitslag van een verkiezing vaststaat is het goed gebruik dat de verliezers de winnaars feliciteren. Maar zo rolt ons-soort-mensen niet.
Nee, de winnaars worden voor lompe domme neanderthalers uitgemaakt door de elite die zich mijlenver boven het klootjesvolk verheven voelt. En nu juist deze arrogante, elitaire houding leidt tot de opkomst van populistische partijen en uitslagen van referenda waar onmogelijk op pragmatische wijze uitvoer aan gegeven kan worden.
Maar ga vooral zo door.........
J.W.
In de VS zouden de voormannen vh Brexit kamp voor de rechter moeten verschijnen wegens ernstige misleiding, oplichting en imago schade, een schade die nu al tientallen miljarden E's bedraagt en alleen nog maar zal toenemen.
Ik pleit voor een Brexit tribunaal waar de daders zich moeten verantwoorden en hun straf zullen aanhoren.
Brad Clitt
28 juni 2016, 18:46
Ik ben hoogopgeleid en stam uit een tijd toen een HBO-opleiding nog iets voorstelde.
Overigens steeds meer hoogopgeleiden stemmen tegenwoordig rechts of zoals het nu heet populistisch, ken er zelf genoeg.
Sphinx
28 juni 2016, 19:01
Hadden we maar zo'n politicus in Nederland
Ik heb goed nieuws voor je, die hebben we !!!
Namelijk ons aller Geert, toekomstig premier van Nederland.
Nee die hebben we niet. Geert blijft niet beleefd als hij tegenstand krijgt, gaat heel snel schreeuwen dat de ander knettergek is, of een terror-oehoe of gebruikt andere domme woorden waarmee hij zijn boodschap afbreekt weer teniet doet. Farage blijft bijna altijd vriendelijk terwijl hij al je argumenten sloopt en afbreekt. Wilders wilde hem maar wat graag in het kamp bij hem en Le Pen halen, maar UKIP wilde niets met hen van doen hebben, dacht zelfs hardop na over een alliantie met Wilders-afvallige Hero Brinkman.
Brad Clitt
28 juni 2016, 19:21
Ach, al doende leert men want de laatste tijd gedraagt ie zich al wat presidentieler.
Ik vind het niet erg dat ie zich in wat sterkere bewoordingen uitdrukt, geeft wat kleur aan de saaie politiek alhier en het is altijd lachen als ie weer zo'n nitwit afzeikt.
En dat de UKIP niet met hem wilde samenwerken, dat had weinig nut aangezien de UK toch uit de EU zou stappen, iets met vooruitziende blik...
Jan_Wandelaar
28 juni 2016, 19:25
Ik pleit voor een Brexit tribunaal waar de daders zich moeten verantwoorden en hun straf zullen aanhoren.
Altijd goed voor de scheiding der machten om de rechterlijke macht in een politiek spel te betrekken.
J.W.
Megaboob
28 juni 2016, 19:36
Megaboob staat niet te juichen bij welke belasting verhoging dan ook. Ik betaal al schofterig veel, dat is en blijft mijn standpunt.
Maar... elke munt heeft twee kanten.
De EU overweegt ook een EU tax in te voeren. of dat nu zoveel beter is? Of je nu door de hond of de kat gebeten word, het blijft pijn doen!
De EU overweegt ook nog even onze pensioenpot leef te roven, en ook daar sta ik niet bij te juichen. Dat is namelijk geld dat Nederlanders gespaard hebben zodat diezelfde Nederlanders ooit een redelijk pensioen kunnen genieten. En we zien wat daar mee gebeurt nu. ook mede dankzij onze ECB, die maar geld bij blijft drukken. Met een gulden zouden wer daar natuurlijk niet direct last van hebben. Maar wellicht wel weer andere nadelen, want ook ik besef dat er twee kanten zijn aan het verhaal.
Ik pleit voor een EU als handelsunie, zonder gemeenschappelijke munt (want dat is een drama, zie Griekenland) waar bij wel de voordelen van de vrije markt etc genoten wordne, maar niet de nadelen van een steeds machtiger wordende EU elite die niet eens direct gekozen is (O.a. Juncker, Tusk, Timmermans etc. etc...) die van frustratie ook echt idiote propaganda van de daken schreeuw in de trand van "de wereld vergaat als Nederland nee stemt bij het Oekraine referendum). Want dat deed Juncker (Feit...) En dat, is natuurlijk letterlijk het geluk van een dronken aardbei.
Megaboob
Minder, minder minder belastingen!
Ik denk dat Megaboob staat te juichen als Duitenbloem na onze nexit ook belasting verhoging en bezuinigingen gaat aankondigen!
http://www.ad.nl/dossier-brexit/britse-minister-bezuinigen-en-belastingverhoging~a6e035c8/
De misleidende Brexit campagne vol met leugens heeft "resultaat" gehad. Farage gaat gewoon door met het vertellen van leugens en zijn ongemanierde beledigingen en schofferingen, geen stijl noem ik dat :tongue:.
Tsja dat krijg je wetende dat de Brexit fan een laagopgeleide blanke man van middelbare leeftijd is, het typische profiel vd PVV stemmer zeg maar.
Ach, al doende leert men want de laatste tijd gedraagt ie zich al wat presidentieler.
Ik vind het niet erg dat ie zich in wat sterkere bewoordingen uitdrukt, geeft wat kleur aan de saaie politiek alhier en het is altijd lachen als ie weer zo'n nitwit afzeikt.
En dat de UKIP niet met hem wilde samenwerken, dat had weinig nut aangezien de UK toch uit de EU zou stappen, iets met vooruitziende blik...
Wilders wil toch ook uit EU stappen, hoezo vooruitziende blijk????? :confused:
Sphinx
28 juni 2016, 19:54
Het was idd Wilders die contact legde met Farage, wetend wat Farage's belangrijkste partijpunt is. Trouwens, Old Nigel werkt dan wel niet samen, hij noemt wel vrolijk Wilders' pogingen het nexit-gedeelte op poten te krijgen
De Nederlandse economie ondervindt waarschijnlijk flinke schade van de Brexit. Dat voorziet het economisch bureau van ING, dat zijn groeiraming voor de Nederlandse economie daarom flink heeft verlaagd.
Vooral de groothandel krijgt naar verwachting een flinke klap door de keuze van de Britten om de Europese Unie te verlaten.
„We verwachten geen recessie, wel minder economische en werkgelegenheidsgroei dan we eerder dachten”, verklaart hoofdeconoom Marieke Blom van de bank.
http://www.telegraaf.nl/dft/26104460/___Brexit_zet_rem_op_groei_economie_Nederland___.h tml
Het wordt nu echt tijd dat de berechting van de Brexit Bende gaat beginnen, de UK in een recessie storten OK, maar nu wij er direct gevolgen van gaan ondervinden zeg ik oppakken die misdadigers te beginnen met Farage en Johnson!
Het Brexit tribunaal moet in het VK plaats vinden en uiteraard mogen daarin geen politici plaats nemen!
Brad Clitt
28 juni 2016, 20:18
Wilders wil toch ook uit EU stappen, hoezo vooruitziende blijk????? :confused:
Zolang minimaal één van beide eruit wil hoef je niet perse samen te werken, kan wel als je allebei wil blijven met een gemeenschappelijk doel (bijvoorbeeld alle andere partijen proberen te overtuigen om de EU te hervormen zodat er geen Brexit of Nexit nodig is).
Niet uit de EU, maar wel hervormen. En hoe moet dat hervormen er eigenlijk uit zien precies? Naar mijn mening is het niks anders dan hoerenloperij, wel de lusten maar niet de lasten. :biggrin:
Brad Clitt
28 juni 2016, 20:48
Omdat de EU hervormen een mission impossible is willen ze ook dat hun landen eruit gaan.
Dus het is geen toeval dat ik én op de PVV stem én een hoerenloper ben... :biggrin:
Leuk artikel in the Guardian waarin de volgende leugen van Farage wordt ontkracht.
"Is Nigel Farage right to say MEPs have not done 'proper jobs'?"
Nee dus, zo valt in het artikel te lezen.
De zoveelste leugen van deze profiteur die maar zelden in het parlement aanwezig zo wordt vermeld, van alle 751 parlementsleden staat hij op plaats 747 als het gaat om aanwezigheid.
Een notoire leugenaar en profiteur.
http://www.theguardian.com/politics/2016/jun/28/is-nigel-farage-right-meps-have-not-done-proper-jobs
Zoals voorspeld vroeg Wilders ook een referendum en ook niet moeilijk te weten dat dit verworpen ging worden.
maar de motivatie was niet alleen de vrees dat het buikgevoel zou winnen van de ratio maar booral dat de Nederlandse overheid er dezelfde kruideniersmentaliteit erop zou houden dan Ajax. Namelijk te duur
bergm550
1 juli 2016, 17:11
Door het vertrek van GB uit de EU zijn er twee toekomst-scenario's: ofwel de EU wordt er door versterkt, of de EU breekt uiteen. Er is helaas geen middenweg.
PS: er moet nog wel even bij gezegd worden dat GB nog steeds een volwaardig lid is, totdat GB besluit om met Artikel 50 te beginnen. Ook is het volksreferendum dat in GB is gehouden een raadplegend referendum en niet bindend. Dus de Britse regering kan de uitslag naast zich neerleggen.
https://www.youtube.com/watch?v=_fzNdnzL8Ms
ik ben nie hoog opgeleit en vind die EU maar niks
Je laat in je tuin toch ook nie door anderen bepalen welke planten er in komen of wie er mogen zonnen.
Vrijheid blijheid
sofaking
1 juli 2016, 17:57
ik ben nie hoog opgeleit en vind die EU maar niks
Je laat in je tuin toch ook nie door anderen bepalen welke planten er in komen of wie er mogen zonnen.
Vrijheid blijheid
Vrijheid is ook door Europa kunnen reizen zonder douanecontroles en wisselkantoren.
Een boek kunnen bestellen in de UK zonder dat je in persoon naar het douanekantoor in de haven moet reizen voor clearing en om invoerkosten te betalen. (Voor een stom boek :confused: )
Stel je je favoriete E-commerce site voor met item x beschikbaar in Duitsland en Oostenrijk voor 17 daalders, Frankrijk en Spanje voor 25 daalders, niet beschikbaar voor de Benelux.
Gaan werken (in een saunaclub bijvoorbeeld) of studeren in het buitenland ? Maak even een afspraak met de ambassade om een aanvraagdossier in te dienen. Uw visum kan over 3 maand afgeleverd worden, breng wel 199,95 daalders mee.
Brad Clitt
1 juli 2016, 18:03
Zoals de EU nu is en vooral geleid wordt is het óók niks, veels te ver doorgeschoten, terug naar de EG met behoud van de goede dingen die de EU heeft voortgebracht (dus niet de Euro, maar dat is een no-brainer). Als je de vluchtelingen/gelukszoekers wegdenkt heb ik persoonlijk geen enkele last van de EU zoals ie nu is of tot voor kort was, ik heb er zelfs veel gemak mee als bewoner van de Euregio (ongeveer het gebied tussen Hasselt, Mönchengladbach, Aken en Luik). Ik woon, werk en vooral leef in 4 verschillende landen (dan tel ik Luxemburg ook mee) en vind een gemeenschappelijke munt en geen grenscontroles verrekte handig, het voelt gewoon als één land en ik voel me overal wel thuis. Maar toch vind ik dat er flink aan gesleuteld moet worden, want deze constructie is tot mislukken gedoemd.
too slow
1 juli 2016, 21:26
Bij de toetreding tot de EU is niet getekend voor opname van grote massa's vluchtelingen uit landen met een cultuur en geloof die sterk afwijkt van de eigen cultuur en waar veel onrust en vijandigheid mee gepaard gaat in tal van landen. Dit is het aanpassen van de voorwaarden na toetreding, daar werd door de toetreders niet voor getekend.
Is dat een mening van je of kun je dat met feiten onderbouwen?
Jan_Wandelaar
1 juli 2016, 22:18
Een boek kunnen bestellen in de UK zonder dat je in persoon naar het douanekantoor in de haven moet reizen voor clearing en om invoerkosten te betalen. (Voor een stom boek :confused: )
Ik tik dit bericht op een notebook van een Amerikaans merk, waarbij het apparaat in Zuid-Oost Azië in elkaar geflanst is. Raar genoeg hoefde ik voor dat apparaat niet naar een douanekantoor. Betekent dit dat Amerika en Zuid-Oost Azië ook in de EU zitten?
Wie kan mij eigenlijk een Europees elektronicamerk aanraden met een goede prijs/kwaliteit-verhouding? Of komen de meeste zaken die ons leven verrijken EN een goede prijs/kwaliteit-verhouding hebben van buiten de EU?
J.W.
sofaking
1 juli 2016, 22:26
Ik tik dit bericht op een notebook van een Amerikaans merk, waarbij het apparaat in Zuid-Oost Azië in elkaar geflanst is. Raar genoeg hoefde ik voor dat apparaat niet naar een douanekantoor. Betekent dit dat Amerika en Zuid-Oost Azië ook in de EU zitten?
Wie kan mij eigenlijk een Europees elektronicamerk aanraden met een goede prijs/kwaliteit-verhouding? Of komen de meeste zaken die ons leven verrijken EN een goede prijs/kwaliteit-verhouding hebben van buiten de EU?
J.W.
Misschien helpt het als de EU handlesakkoorden maakt in naam van 28 landen ipv Nederland of België op zijn ééntje. gewoon maar een idee.
Mijn geval van douaneclearance voor een UK boek was in 1980. UK was toen al lid van de EEG, maar dat was voor het Maastrichtverdrag enzo, dus sommige zaken gingen toch nog wat stroef.
Eddy_V
1 juli 2016, 22:26
J.W.
Acer computers, een puur Nederlands merk!
Picasso 1
1 juli 2016, 22:34
Met een zeer treffend voorbeeld leg je bloot wat een onzin er allemaal verkondigd wordt inzake het belang om EU lid te zijn.
sofaking
1 juli 2016, 22:41
Met een zeer treffend voorbeeld leg je bloot wat een onzin er allemaal verkondigd wordt inzake het belang om EU lid te zijn.
Jazeker. Kroatië krijgt bijvoorbeeld zomaar de EU-FTA akkoorden met Zuid Korea cadeau dankzij hun toetrede.
Maar ik weet dat Nederland ijzersterke politieke onderhandelaars heeft die na hun uittreding die Aziaten effe een poepje gaan laten ruiken.
http://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/south-korea/
Jan_Wandelaar
2 juli 2016, 14:49
Acer computers, een puur Nederlands merk!En als je ergens in Zuid-Amerika bent, en de batterij van je Acer gaat kapot, kun je dan een beetje makkelijk aan een nieuwe Acer-batterij komen, of zit je dan de rest van je reis zonder laptop?
Misschien helpt het als de EU handlesakkoorden maakt in naam van 28 landen ipv Nederland of België op zijn ééntje. gewoon maar een idee.
Maar wel een slecht idee.
Handels-akkoorden hebben niks met handel te maken, maar alles met de (overheids)belangen die met handel gemoeid zijn!!!!
Een land met een auto-industrie waar de kwaliteitscontrole met de Franse slag gedaan word heeft er belang bij dat buitenlandse auto-fabrikanten die de prijs/kwaliteit-verhouding wel op orde hebben niet zomaar vrije toegang tot de markt hebben.
Een land dat geen (falende) auto-industrie heeft, maar wel in de EU zit, is daarom gebonden aan een kunstmatige te hoge prijs voor van auto's van Aziatische makelij met een goede prijs/kwaliteit-verhouding.
In Afrika kunnen prima gewassen verbouwd worden. Zeker met een beetje innovatie op landbouwgebied. Maar waar moet Afrika naartoe met z'n landbouwproducten, en waarom zouden ze innoveren om op ecologische wijze aanzienlijke hoeveelheden voedsel te produceren wanneer de EU-markt volledig dichtgespijkerd is met akkoorden en verdragen ter bescherming van de belangen van de landbouw in Europa?
Internationale handel is in principe een fluitje van een cent, maar word bemoeilijkt door lieden die denken in termen van macht en belangen. Hun idee van een vrije markt is een gereguleerde markt zodat er in onderhandelingen over de regulering gemarchandeerd kan worden met (eigen)belangen en machtsposities.
J.W.
Picasso 1
2 juli 2016, 18:30
Handels-akkoorden hebben niks met handel te maken, maar alles met de (overheids)belangen die met handel gemoeid zijn!!!!
Met importheffingen en exportsubsidies als belangrijke instrumenten. Kortom als EU inwoner betaal je hierdoor teveel voor een niet EU product en daarnaast moet je meebetalen aan niet concurrerende EU bedrijven om hun prijs kunstmatig laag te houden. Het kost je dus als EU inwoner in beide gevallen geld met als belangrijkste doel dat EU overheidsmachtsbelangen worden gediend.
Het kost je dus als EU inwoner in beide gevallen geld met als belangrijkste doel dat EU overheidsmachtsbelangen worden gediend.
Zo is het maar net de EU wordt maar rijker en rijker en steelt van ons de burgers, ze plunderen ook al onze pensioenen Wij de burger zijn het slachtoffer van deze machtspolitiek van de EU wij lijden eronder en in Brussel worden ze maar rijker met niets doen, geld opstrijken en het ons hard werkende burgers het leven zo onmogelijk proberen te naken!
Je hebt helemaal gelijk en ziet terecht de onzinnigheid van handels accoorden en importheffingen in. Dat zijn trouwens allemaal uitvindingen vd EU meer concreet de linkse ambtenaren.
Picasso 1
2 juli 2016, 19:36
Zo is het maar net de EU wordt maar rijker en rijker en steelt van ons de burgers, ze plunderen ook al onze pensioenen Wij de burger zijn het slachtoffer van deze machtspolitiek van de EU wij lijden eronder en in Brussel worden ze maar rijker met niets doen, geld opstrijken en het ons hard werkende burgers het leven zo onmogelijk proberen te naken!
Je hebt helemaal gelijk en ziet terecht de onzinnigheid van handels accoorden en importheffingen in. Dat zijn trouwens allemaal uitvindingen vd EU meer concreet de linkse ambtenaren.
Zoals gebruikelijk trek je andermans opmerking in het extreme en maakt er vervolgens een platitude van. Valt me nog mee dat Badslippers je niet terecht wijst wegens woorden in andermans mond leggen die de ander niet gezegd heeft.
'Brussel' wordt niet rijker, wat Brussel wel doet is afhankelijk van de politieke stroming die er is, en dat is op dit moment een nogal linkse, invloed uitoefenen op de markt en die naar zichzelf getrokken macht gebruiken op andere thema's zoals marktbelemmeringen voor landen die qua beleid niet naar de zin van Brussel acteren. Zo wordt bijvoorbeeld via de naar zich toegetrokken macht van de markt nu al richting Engeland gedreigd dat voor handelen met de EU markt ze eerst pittige onderhandelingen met de EU zullen moeten voeren. Kortom, het misbruiken van de naar zichzelf toegetrokken macht van de markt om Engeland nu dwars te zitten in de vrijhandel met de verschillende EU landen en zo andere uittreders af te schrikken. En hoe linkser de politieke stromingen hoe meer ze de baas willen spelen over die markt ---> erg wurgend dus, vrijhandel belemmerend en prijsverhogende nadelige effecten.
sofaking
2 juli 2016, 20:19
vrijhandel belemmerend en prijsverhogende nadelige effecten.
Waarschijnlijk heb jij de tijd niet meegemaakt dat je nog goed de flessen alcohol moest tellen die je meebracht vanuit Frankrijk of Engeland. Of dacht je dat de politici van de afzonderlijke landen niet hun eigen voordeel op het oog hadden waar het internationale handel betrof ? Nu doe ik een bestelling bij bol.com en de Nederlandse post komt het bij me in België afleveren. Gratis. 30 jaar geleden zou het een hele inspanning zijn om bepaalde dingen tot bij mij te krijgen, als het al mogelijk was. En dan al zeker een pak kostelijker.
Weinigen die de "goede oude tijd" :hammer: van de niet-eengemaakte markt hebben meegemaakt zullen terug naar die tijd verlangen, picasso1.
Wat de toekomstige betrekking met de UK betreft zijn niet de handelsakkoorden het probleem, maar het vrij verkeer van personen. De EU zal dat niet losmaken van vrij verkeer van goederen, en de UK wil, om één of andere reden, nog zo weinig mogelijk -- liefst geen -- Europeanen meer op haar arbeidsmarkt. Dus daar zullen de onderhandelingen stroef gaan.
Picasso 1
2 juli 2016, 21:05
Hadden we maar zo'n politicus in Nederland. Een ding is me duidelijk en dat zei hij ook, is dat er nog meer landen de EU zullen gaan verlaten. In 2005 had de Nederlandse bevolking in een referendum de Europese Grondwet afgewezen en toen is het er toch op slinkse wijze doorheengesluisd via het Verdrag van Lissabon. Dat is nu Europa!
https://www.youtube.com/watch?v=T4ZTuh52wXE
Met ondertiteling. Wat zet hij toch het EU parlement voor schut (en tijdens zijn speech zet het EU parlement zich op zijn beurt zelf voor schut).
https://www.youtube.com/watch?v=23sSb6skaas&feature=youtu.be
Picasso 1
2 juli 2016, 21:23
Wat de toekomstige betrekking met de UK betreft zijn niet de handelsakkoorden het probleem, maar het vrij verkeer van personen. De EU zal dat niet losmaken van vrij verkeer van goederen, en de UK wil, om één of andere reden, nog zo weinig mogelijk -- liefst geen -- Europeanen meer op haar arbeidsmarkt. Dus daar zullen de onderhandelingen stroef gaan.
Je raakt de kern. Door het migratiepakket aan de handelsakkoorden te koppelen verandert de handelsunie in een politieke unie en dat is juist waar het mis gaat met deze EU. Verder, als de onderhandelingen stroef gaan zal dat zijn omdat het EU parlement ze stroef laat gaan. Hinderen van handel met Engeland omdat ze niet meegaan in het migratievraagstuk betekent dat de EU bereid is werkgelegenheid uit eigen gebied op te offeren om haar macht uit te oefenen. De werklozen en benadeelden zullen immers niet de EU parlementsleden zijn maar die bedrijven en werknemers die orders uit Engeland niet meer zullen mogen afleveren.
sofaking
3 juli 2016, 15:38
Je raakt de kern. Door het migratiepakket aan de handelsakkoorden te koppelen verandert de handelsunie in een politieke unie en dat is juist waar het mis gaat met deze EU. Verder, als de onderhandelingen stroef gaan zal dat zijn omdat het EU parlement ze stroef laat gaan. Hinderen van handel met Engeland omdat ze niet meegaan in het migratievraagstuk betekent dat de EU bereid is werkgelegenheid uit eigen gebied op te offeren om haar macht uit te oefenen. De werklozen en benadeelden zullen immers niet de EU parlementsleden zijn maar die bedrijven en werknemers die orders uit Engeland niet meer zullen mogen afleveren.
Zelf vind ik het wel logisch dat vrij verkeer van goederen, diensten en personen één geheel vormen. Dat dat de deur openzet voor sociale dumping is duidelijk, en dat er dus een goed wettelijk kader moet zijn om dat onmogelijk te maken ook. GB had dus beter vanin de EU meegewerkt aan zulke wetgeving. Door hun exit zullen ze de toestand moeten aanvaarden zonder er zelf nog mee aan te kunnen sleutelen.
Toen mijn vader zijn laatste dagen doorbracht in het rusthuis waren minstens de helft van de verpleegsters die er werkten afkomstig uit Oost Europa. Rekening houdend met het feit dat het al niet gemakkelijk is om een plaatsje te vinden in een geschikt gemedicaliseerd rusthuis, zou het waarschijnlijk rampzalig zijn moesten die verpleegsters hier niet kunnen komen werken. Zoiets staat Groot Britannië waarschijnlijk te wachten als ze vasthouden aan hun restricties op Europese migranten.
Jan_Wandelaar
3 juli 2016, 15:59
Zoiets staat Groot Britannië waarschijnlijk te wachten als ze vasthouden aan hun restricties op Europese migranten.
Onzin!!!!!!!
In de EU krijg je naast gediplomeerde verpleegkundigen en anderen met marketable skills hoofdzakelijk booslims met een explosief karakter en asiel-eisende gelukszoekers binnen.
Het VK kan nu een eigen plan trekken:
Gediplomeerde verpleegkundigen en anderen met marketable skills zijn en blijven van harte welkom, en de schadelijke bijvangst mag z'n geluk in de EU blijven zoeken. Waarbij geluk door sommige vertaald word in 72 maagden als beloning voor het vermoorden van onschuldige burgers.
J.W.
sofaking
3 juli 2016, 16:33
U reageert op een post die gaat over vrij verkeer van personen uit de EU met een boutade over vluchtelingen van buiten de EU. Helaas is het dankzij dit soort misleiding dat men de Britten zover gekregen heeft om voor een exit te stemmen.
Of dat ze daarmee de influx van Pakistanen en Afghanen zullen verminderen is wat anders.
Er zijn in de laatste week al veel gevallen gemeld van agressie tegen werknemers uit de EU en hun familie, medisch personeel incluis.
Mijn slecht karakter vindt zelfs dat de EU vanaf nu geen Britse douane meer op haar gebied zou mogen toelaten, dus controles alleen nog aan de Engelse kant van het kanaal en niet meer in Calais of Brussel Zuid. Kunnen de Britten zelf beslissen wat te doen met die 10.000-den man die nu kamperen in Europa terwijl ze proberen over te steken. Taking back control is toch wat ze wilden ?
Jan_Wandelaar
3 juli 2016, 16:45
... met een boutade over vluchtelingen van buiten de EU.
(...)
Kunnen de Britten zelf beslissen wat te doen met die 10.000-den man die nu kamperen in Europa terwijl ze proberen over te steken.
Yep, die explosieve booslims en opportune asieleisers komen van buiten Europa, maar eenmaal in Europa staan ze te dringen om zich in slechts een handjevol landen binnen die EU te vestigen. Zonder dat dit handjevol landen enige zeggenschap of actie kan ondernemen met betrekking tot de Europese buitengrenzen die immers allemaal aan de zwakke broeders binnen de EU toebehoren.
Omdat explosieve booslims en opportune asieleisers zich toch niet permanent willen vestigen in het deel van de EU dat nauwelijks beter is dan het land van herkomst word er geen serieus werk gemaakt van de EU-buitengrenzen. Ten minste: niet zonder dat het noord-westen exorbitante hoeveelheden geld richting het zuid-oosten schuift. Ook vinden ze het daar in het zuid-oosten wel lekker dat die vermaledijde Roma hun heil een stuk noord-westerlijker gaan zoeken (hun woorden, niet de mijne!!!!)
J.W.
Eddy_V
3 juli 2016, 23:09
En als je ergens in Zuid-Amerika bent, en de batterij van je Acer gaat kapot, kun je dan een beetje makkelijk aan een nieuwe Acer-batterij komen, of zit je dan de rest van je reis zonder laptop?
Dat was weliswaar niet jouw oorspronkelijke vraag, maar ik hoop dat je daar op korte termijn geen batterij kunt krijgen.