PDA

Volledige versie bekijken : Politieactie na meer dan vier uur beëindigd: verdachte blijkt student stralingskunde



Big30
20 juli 2016, 23:14
Na meer dan vier uur is de grootschalige politieoperatie beëindigd die deze namiddag ontplooid werd in het centrum van Brussel. Vlak bij het Muntplein was rond 12.30 uur een man gesignaliseerd die een lange jas droeg waaronder draden tevoorschijn kwamen. De verdachte blijkt uiteindelijk ongevaarlijk. Het ging om een student van de UGent die gsm-straling onderzocht, zo bevestigen politiewoordvoerster Ilse Van De Keere en de universiteit zelf. De man is aangehouden en verschijnt morgen voor de onderzoeksrechter, meldt VTM NIEUWS.

"De verdachte is een student die in opdracht van de Universiteit Gent de straling mat op plaatsen waar er wifi is", zegt Van De Keere. "Dat is natuurlijk een perfect legitieme bezigheid, maar in deze tijden is het niet verwonderlijk dat dergelijk gedrag als verdacht wordt beschouwd. Wij konden daarom geen enkel risico nemen."

Kabels verwerkt in jasje
Volgens de UGent is de verdachte een Iraanse doctoraatsstudent die aan de faculteit Ingenieurswetenschappen van de unief betrokken is bij een grootschalig onderzoek rond straling, en vergelijkingen maakt tussen verstedelijkt en landelijk gebied.

http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland/article/detail/2800562/2016/07/20/Politieactie-na-meer-dan-vier-uur-beeindigd-verdachte-blijkt-student-stralingskunde.dhtml

Uiteraard neem je geen enkel risico, maar vier uur voordat je door hebt hoe de vork in de steel zit, al spreekt de student dan alleen Engels!

gignnl
21 juli 2016, 00:45
In dit geval is het goed dat ze voorzichtig te werk zijn gegaan.Stel dat de CGSU op hem had geschoten,in het gunstigste geval in zijn arm,en het bleek een onschuldige student was t land te klein geweest.

pret
21 juli 2016, 06:51
Als het een moslim was geweest, was hij zeker langer vast gehouden.

Big30
21 juli 2016, 06:53
In dit geval is het goed dat ze voorzichtig te werk zijn gegaan.Stel dat de CGSU op hem had geschoten,in het gunstigste geval in zijn arm,en het bleek een onschuldige student was t land te klein geweest.
Klopt, de man kwam verdacht voor al was ie met iets totaal onschuldig bezig maar dan neem je geen enkel risico. Verbaast me alleen dat het 4 uur duurde voordat dit duidelijk werd.

Eddy_V
21 juli 2016, 07:12
Als het een moslim was geweest, was hij zeker langer vast gehouden.

Klopt, die zijn heel zielig.
Maar het zou helemaal niet erg zijn want die hebben toch niks beters te doen dan de koran door te bladeren of naar de hoeren te gaan.
Welk vers is bij jou vandaag aan de beurt of zijn het de hoeren die een beurt krijgen?

Ps niet te lang ergens verdacht stil blijven zitten in de clubs want anders ben jij aan de beurt :rolleyes:

Brad Clitt
21 juli 2016, 07:40
Als het een moslim was geweest, was hij zeker langer vast gehouden.

De student komt uit Iran, dus grote kans (98%) dat het een moslim is.
Maar sowieso geen snuggere actie in deze tijd van onrust, een Südländer in een te dikke jas bij 35 graden middenin Brussel vlak voor de nationale feestdag.
Ik kan me voorstellen dat bij een aantal mensen de alarmbellen afgingen.
Kosten maar verhalen op de unief.

pret
21 juli 2016, 07:42
Klopt, die zijn heel zielig.
Maar het zou helemaal niet erg zijn want die hebben toch niks beters te doen dan de koran door te bladeren of naar de hoeren te gaan.
Welk vers is bij jou vandaag aan de beurt of zijn het de hoeren die een beurt krijgen?

Ps niet te lang ergens verdacht stil blijven zitten in de clubs want anders ben jij aan de beurt :rolleyes:

Om deze reden hop ik ook regelmatig van club naar club. :tongue:

pret
21 juli 2016, 07:45
De student komt uit Iran, dus grote kans (98%) dat het een moslim is.
Maar sowieso geen snuggere actie in deze tijd van onrust, een Südländer in een te dikke jas bij 35 graden middenin Brussel vlak voor de nationale feestdag.
Ik kan me voorstellen dat bij een aantal mensen de alarmbellen afgingen.
Kosten maar verhalen op de unief.

Ik wist niet dat ie uit Iran kwam, ik heb alleen quote van Big30 gelezen.

pret
21 juli 2016, 07:47
http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland/article/detail/2800562/2016/07/20/Politieactie-na-meer-dan-vier-uur-beeindigd-verdachte-blijkt-student-stralingskunde.dhtml

Uiteraard neem je geen enkel risico, maar vier uur voordat je door hebt hoe de vork in de steel zit, al spreekt de student dan alleen Engels!

Grappig dat het zo lang geduurd heeft, omdat de verdachte geen Nederlands of Frans zou spreken maar enkel Engels. Wist niet dat Belgen moeite hadden met Engels. :biggrin:

Brad Clitt
21 juli 2016, 07:59
Wist niet dat Belgen moeite hadden met Engels. :biggrin:

Zeker in het Brusselse hebben ze nu, na de Brexit, moeite met alles wat maar enigszins met de UK te maken heeft. ;)

Eddy_V
21 juli 2016, 08:24
Grappig dat het zo lang geduurd heeft, omdat de verdachte geen Nederlands of Frans zou spreken maar enkel Engels. Wist niet dat Belgen moeite hadden met Engels. :biggrin:

En waar was Kanariepiet als ze hem nodig hebben??
Al met al wel weer een geweldige Belgenmop.

Big30
21 juli 2016, 08:25
Grappig dat het zo lang geduurd heeft, omdat de verdachte geen Nederlands of Frans zou spreken maar enkel Engels. Wist niet dat Belgen moeite hadden met Engels. :biggrin:
Daar lag al een communicatie probleem maar ook het feit dat je denkt dat iemand een bomgordel om heeft, uit Iran afkomstig (Moslim!) is en er gevaar van uitgaat door de vermeende bomgordel, zal de communicatie niet vergemakkelijken. Maar 4 uur voordat het misverstand duidelijk werd is wel lang.

Eddy_V
21 juli 2016, 08:30
Maar 4 uur voordat het misverstand duidelijk werd is wel lang.
Valt op zich nog wel mee, je mag de 2 uur wettelijk vastgelegde schaftverlofuren hierin statistisch gezien niet meetellen.
Lunchtijd is lunchtijd en zeker in België !

Heerlijk land.

pret
21 juli 2016, 09:38
Valt op zich nog wel mee, je mag de 2 uur wettelijk vastgelegde schaftverlofuren hierin statistisch gezien niet meetellen.
Lunchtijd is lunchtijd en zeker in België !

Heerlijk land.

Ah dat verklaart het.Gauw een baan maar zooeken in BE :biggrin:

sofaking
21 juli 2016, 15:02
Die buurt volledig evacueren en afsluiten van alle toegang zal niet in 1-2-3 mogelijk zijn. Je zit daar wel pal in het centrum van toeristisch Brussel, vol met kleine straatjes, pleintjes, winkeltjes en café's...
Beter 4 uur verliezen dan weer een volledige lockout van heel Brussel in geval van een echte aanslag, dus laat ze maar grondig hun werk doen.

pret
21 juli 2016, 15:10
Die buurt volledig evacueren en afsluiten van alle toegang zal niet in 1-2-3 mogelijk zijn. Je zit daar wel pal in het centrum van toeristisch Brussel, vol met kleine straatjes, pleintjes, winkeltjes en café's...
Beter 4 uur verliezen dan weer een volledige lockout van heel Brussel in geval van een echte aanslag, dus laat ze maar grondig hun werk doen.

Het gaat er niet om dat ze niet grondig hun werk doen maar meer aangeven dat vanwege het Engelse taal zo lang heeft geduurd. Maar ja ik weet als geen ander dat niet alles klopt in berichtgevingen. :biggrin:

gignnl
21 juli 2016, 15:58
Om wat misverstanden te voorkomen enige verduidelijking.De eerste inzet word gedaan door de Lokale Politie,in dit geval de zone Hoofdstad.Een van de grotere zones in Belgie welke met de Brigade Anti Banditisme beschikt over een eigen permanent Swat team.
Zij treffen de eerste maatregelen,op de beelden kun je hun bezig zien ze zijn geheel in het zwart gekleed.
Echter de inzet voor anti terreur is voorbehouden aan de Speciale Eenheden van de Federale Politie,en alhoewel die redelijk dichtbij gekazerneerd zijn ook wel eens elders bezig kunnen zijn en iets langer op zich laten wachten.
Na hun aankomst was het binnen een uur opgelost.

sofaking
21 juli 2016, 16:51
Het gaat er niet om dat ze niet grondig hun werk doen maar meer aangeven dat vanwege het Engelse taal zo lang heeft geduurd. Maar ja ik weet als geen ander dat niet alles klopt in berichtgevingen. :biggrin:

Tja, als jij als verantwoordelijke voor de publieke veiligheid een Iraniër met een speciaal ontworpen jas met electronica, metalen platen enz... in het drukke centrum van de hoofdstad, net voor de nationale feestdag, doelloees ziet lanterfanten, en die vertelt jou in het Engels. Ik ben maar een student die straling komt opmeten, dan zou die politie dus moeten zeggen : Ah, dan is't goed, doe maar verder.

Men heeft heel de buurt moeten evacueren en die student laten afsnuffelen door een robot van de ontmijningsdienst. Dat neemt wat tijd in beslag. Tot die tijd kon de verdachte beter niet teveel verdachte bewegingen maken en de handen goed zichtbaar in de lucht houden. Ja 't is terreurniveau drie dan kan zoiets al eens gebeuren.

Alles is goed afgelopen, dus de veiligheidsdiensten hebben hun werk goed gedaan lijkt mij.

Sjeufke
21 juli 2016, 17:51
Mijn houden ze nooit aan met mijn aangegroeide bomgordel (XXL) onder mijn badjas.

Goedemorgenallemaal
21 juli 2016, 21:32
Echter de inzet voor anti terreur is voorbehouden aan de Speciale Eenheden van de Federale Politie,en alhoewel die redelijk dichtbij gekazerneerd zijn ook wel eens elders bezig kunnen zijn en iets langer op zich laten wachten.
Na hun aankomst was het binnen een uur opgelost.
Zo groot is Belgie niet dat andere teams niet snel ter plaatse kunnen zijn.

Goedemorgenallemaal
24 juli 2016, 18:24
www.nu.nl: Politie Brussel brengt student aanhouding in rekening (http://www.nu.nl/buitenland/4297844/politie-brussel-brengt-student-aanhouding-in-rekening.html)

Politie Brussel brengt student aanhouding in rekening .
De politie in Brussel kwam woensdag na een terreuralarm in actie toen een verdachte man met een winterjas met draden eruit hangend in het centrum werd gesignaleerd. Een speciale eenheid kwam in actie.
Maar de verdachte bleek een student bezig met een onderzoek naar stralingen. De politie was behoorlijk nijdig en stuurt nu een gepeperde rekening.

Brad Clitt
24 juli 2016, 18:29
Kosten maar verhalen op de unief.


www.nu.nl: Politie Brussel brengt student aanhouding in rekening (http://www.nu.nl/buitenland/4297844/politie-brussel-brengt-student-aanhouding-in-rekening.html)

Conclusie : Politie Brussel leest mee op het YBF-forum. ;)

Overigens zijn er nu al bij twee incidenten Iranezen betrokken, zal wel toeval zijn...

Goedemorgenallemaal
24 juli 2016, 20:42
Overigens zijn er nu al bij twee incidenten Iranezen betrokken, zal wel toeval zijn...
Iraniers. Die uit het land met de K zijn Irakezen.

Ik denk niet dat ze kans maken of ze moeten met hele valable argumenten komen als: "anders hebben we geen geld om Engels te leren". Het is niet dat die Iranier moedwillig het hele politie apparaat op stelten zette.

sofaking
24 juli 2016, 20:58
Dit was een spijtig misverstand, de Iraniër kan men moeilijk iets verwijten denk ik.
De UGent die hem zijn materiaal gaf had zich niet verwacht aan de gevolgen van een terreurniveau 3, maar dat is geen excuus natuurlijk.
Maar of het nu justitie of de universiteit is die de rekening betaalt, het komt allemaal uit de pot van de staat, de belastingen dus.