Inloggen

Volledige versie bekijken : Bob Dylan wint Nobelprijs literatuur

Big30
13 oktober 2016, 17:48
Bob Dylan wint Nobelprijs voor de Literatuur

UPDATEDe wereldberoemde Amerikaanse singer-songwriter Bob Dylan (75) heeft de Nobelprijs voor de Literatuur gewonnen. Dat heeft het Nobelcomité zojuist bekend gemaakt tijdens een persconferentie in Zweden.

© EPA
Sara Danius met het Nobel Comité maakte vandaag bekend dat Bob Dylan de Nobelprijs voor de literatuur krijgt.

Een woordvoerder van het comité zegt dat de prestigieuze prijs naar de muzikant gaat vanwege zijn poëtische teksten en belangrijke bijdrage aan de Amerikaanse muziek. De jury: ,, Dylan heeft de Engelstalige liedtraditie met nieuwe dichterlijke expressiemogelijkheden uitgebreid.'' De zanger stond van tevoren op nummer vier in de top vijf van favorieten bij de bookmakers.

http://www.ad.nl/cultuur/bob-dylan-wint-nobelprijs-voor-de-literatuur~ab58d2a8/

Zeker, hij heeft veel mooie teksten en songs geschreven, maar een Nobelprijs? Lijkt me net iets te veel vh goede.

Jan_Wandelaar
13 oktober 2016, 18:37
Bob Dylan krijgt die prijs natuurlijk niet voor zijn oeuvre, of omdat hij ooit in z'n leven een meesterwerk heeft afgeleverd dat de zeven wereldwonderen naar de kroon steekt.

Nee, Bob Dylan heeft die prijs gekregen omdat hij een deug-symbool is, en wel een deug-symbool van de oorspronkelijke deug-generatie uit de jaren-60.

Dat kan je aan deug-land Zweden wel overlaten: een (voorheen) prestigieuse prijs uitreiken louter op deug-basis.

Het zal er in De Wereld Deugt Door (DWDD) wel weer lyrisch aan toegegaan zijn naar aanleiding van dit gebeuren.

J.W.

deket
13 oktober 2016, 19:13
Indeed, hij werd verkozen als symbool. Maar ik verwachte een of andere Syrische dichter met matig talent, dan beter deze meester songwriter

Eddy_V
13 oktober 2016, 21:47
Dylan zal wel terminaal zijn.

JW natuurlijk jaloers want die had zichzelf de prijs al toegekend voor zijn bijdragen op dit forum.
On-deugend mannetje !

Big30
13 oktober 2016, 21:57
Zwak refreintje:

How does it feel
How does it feel
To have on your own
With no direction home
Like a complete unknown
Like a rolling stone?

Die man wordt zwaar overschat. Geef mij maar deze text:

De kastelein schenkt nog wat in en kijkt dan op zijn klok, het is de hoogste tijd
Iedereen drinkt snel zijn glas leeg, de laatste wordt getapt, een jukebox die plots zweeg
Het is de hoogste tijd wordt er geroepen uit de hoek, de bonnen liggen klaar
Ach mag ik vanavond poffen, vraagt een mannenstem, betaal jij morgen maar

Het is tijd, de hoogste tijd
U wordt bedankt voor weer een avond gezelligheid
Dag mevrouw en dag meneer u komt hier toch weer?

deket
13 oktober 2016, 22:04
Niets tegen Andre Hazes, integendeel. Hij gaf wel toe zijn rijmen uit een woordenboek te halen
of wacht eens Big, je post was ironie. Ik mocht dat niet meer doen:wink2:

pret
13 oktober 2016, 22:29
Ik hoor net op de Turkse tv dat hij ooit heeft beweerd dat ie van Turkse oorsprong is.

Wentelt Eefje
13 oktober 2016, 23:58
Tsja, een lastige keuze voor de Zweedse "deugmensen" geweest. Dylan is natuurlijk een zanger van uitermate bedroevend niveau die dat tekstueel gelukkig meer dan eens wist te compenseren (te lui op dit tijdstip om Big30 met de songtekst van "Hurricane" van repliek te dienen), maar die andere Bob is toch een veel grotere zanger en ook nog eens een veel betere tekstschrijver geweest. En er is geen land op de wereld waar je niet diens beeltenis op t-shirts tegen zult komen en hij is ook nog eens zwart...

Maar ja, Robert Nesta Marley leeft niet meer, en was net als de gemiddelde zwarte (religieuze) bewoner van de Caribische eilanden een rabiaat homo-hater en daarnaast propagandist van het dagelijks (veelvuldig) gebruik van het heilige kruid, marihuana.

Maar als zowel "Redemption Song" tot de door Amnesty International beste protestsongs aller tijden hoort als ook The Wailers' (dus nog inclusief de veel militantere Peter Tosh en Bunny Wailer) "Get Up Stand Up" decennialang het officieuze lijflied van Amnesty International was, mag je zeggen dat de op-een-na-beste Bob omdat hij nu leeft de Nobelprijs ontvangt die de King of Reggae toekomt!

Big30
14 oktober 2016, 00:19
Ik hoor net op de Turkse tv dat hij ooit heeft beweerd dat ie van Turkse oorsprong is.

Hij is van Joodse oorsprong :tongue:, opa en oma schijnen volgens wiki wel in Turkije geleefd te hebben maar dat maakt ze nog niet van Turkse afkomst. Joden verdreven door de Turkse bevolking en via Odessa in de VS terecht gekomen zoals wel meer Joden die vervolg werden.

Wentelt Eefje
14 oktober 2016, 07:54
Zimmermann klinkt ook eerder Duits-Joods dan Turks moet ik zeggen...

TAFKAJ
14 oktober 2016, 11:17
Only reason why he shouldn't have gotten it
http://www.nytimes.com/2016/10/13/opinion/why-bob-dylan-shouldnt-have-gotten-a-nobel.html?

Nice rebuttal to that one
http://www.nytimes.com/2016/10/14/books/bob-dylan-on-the-page-poetry-and-prose-to-match-any-american-writer.html

sofaking
14 oktober 2016, 11:21
Volgens de Turkse Pers heette hij eigenlijk Ottomann.

van lotje gekrikt
14 oktober 2016, 12:36
Is 'ie voor Erdogan of voor Gulen?

van lotje gekrikt
14 oktober 2016, 12:42
2016: Bob Dylan
2017: Heintje Davids
2018: Dick laan (voor zijn geniale reeks 'Pinkeltje')
2019: Ozzy Osborne
2020: Kim Kardeshian (voor haar gehele ouvre)
2021: Stan Lee (voor 'Spiderman')
2022: Rammstein
2023: Team Wikipedia

sofaking
14 oktober 2016, 14:42
Als de literatuur nobelprijs nu ook voor songteksten uitgereikt wordt dan is het onbegrijpelijk dat die niet gaat naar America met "Horse with no name". Deze poëzie is ongeëvenaard, zelfs los van de muziek is dit een tekst die je rillingen bezorgt en naar adem doet happen.

On the first part of the journey
I was looking at all the life
There were plants and birds and rocks and things
There was sand and hills and rings
The first thing I met was a fly with a buzz
and the sky with no clouds
The heat was hot and the ground was dry
but the air was full of sound

I've been through the desert on a horse with no name
It felt good to be out of the rain
In the desert you can remember your name
'cause there ain't no one for to give you no pain

After two days in the desert sun
my skin began to turn red
After three days in the desert fun
I was looking at a river bed
And the story it told of a river that flowed
made me sad to think it was dead

You see I've been through the desert on a horse with no name

After nine days I let the horse run free
'cause the desert had turned to sea
There were plants and birds and rocks and things
there was sand and hills and rings
The ocean is a desert with it's life underground
and a perfect disguise above
Under the cities lies a heart made of ground
but the humans will give no love

You see I've been through the desert on a horse with no name

Wentelt Eefje
14 oktober 2016, 15:01
De Nobelprijs voor de Literatuur is ook nog nooit naar een schrijver gegaan voor één gedicht of één hoofdstuk, dus waarom America niet in aanmerking komt de eerste decennia lijkt me volkomen begrijpelijk

Badslippers
14 oktober 2016, 22:34
Als de literatuur nobelprijs nu ook voor songteksten uitgereikt wordt dan is het onbegrijpelijk dat die niet gaat naar America met "Horse with no name". Deze poëzie is ongeëvenaard, zelfs los van de muziek is dit een tekst die je rillingen bezorgt en naar adem doet happen.

Vrij debiele song met zinsneden als:

"The heat was hot"

"a river that flowed"

Een Amerikaanse stand-up comedian vond het ook wel welletjes:
"You're in the desert, you got nothing else to do. God dammit, name the fuckin' horse!"

Bovendien werd deze song in het hypocriete, puriteinse en achterdochtige US of A door sommige radiostations in de ban gedaan vanwege het woord Horse, slang voor Heroine. Die gekke Amerikanen zoeken immers overal wat achter. Net zoiets als bij de Beatles song Lucy in the Sky with Diamonds.

Desalniettemin een "Classic".

Wentelt Eefje
15 oktober 2016, 11:44
17502

Saruman
15 oktober 2016, 19:52
Controversieel of niet : Mensen met een gastrol in The Simpsons maken nu eenmaal meer kans op een Nobelprijs.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Goedemorgenallemaal
16 oktober 2016, 11:30
Het evangelie volgens Dylan (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/4307556/2016/05/25/Het-evangelie-volgens-Dylan.dhtml)

Rob Mutsaerts - zwart pak, boordje om, bisschopskruis in het borstzakje van zijn overhemd - zit aan een tafel en leest voor uit een groot, dik boek. Koffietafelformaat.
....
Dat boek waar Mutsaerts met de eerbied van een vrome gelovige doorheen bladert, is niet de Bijbel, maar het verzameld werk van Bob Dylan. Die associatie met de Bijbel is trouwens niet zo gek. "De Bijbel is de sleutel tot het werk van Bob Dylan", zegt Mutsaerts.

https://www.nobb.nl/nobb/nieuws/155-algem1/citaten/4880-citaat-197

Een muziekfanaat: Bob Dylan
Als Rob Mutsaers kon kiezen had hij zijn priesterkledij allang verruild voor een outfit à la Bob Dylan. De zanger is alomtegenwoordig in de woonkamer van de hulpbisschop van Den Bosch. Vanuit elke hoek staart hij je aan, met zijn warrige krullen en zijn hoed net iets over zijn voorhoofd gezakt. Hij hangt niet ver van de Heilige Maagd. En van de gekruisigde Jezus. Hij ragt op zijn gitaar tegenover een ingelijste paus Franciscus.
Vraag: Het valt mij op dat u Dylan bijna vaker citeert in uw boek dan Jezus?
'Dat zit er wel in, ja. Dylan is de grote man.'
Vraag: Waarom?
'Dat is moelijk te benoemen. Ik ben wel dertig keer naar een concert geweest. Soms versta ik bijna niet meer wat hij zingt en is de muziek rommelig. Toch blijf ik het fantastisch vinden.'
Vraag: Hoe komt het dat u bij Dylan en voetbal zo veel voelt en bij God zo weinig?
'Het zijn de bijzaken die het leven aangenaam maken. We kunnen dingen mooi vinden, dat gunt de Schepper ons van harte. Ik geniet van muziek en voetbal, maar hoef daar geen religieuze duiding aan te geven. Het zou vermoeiend zijn als al het aardse meteen religieus was.'

Grappig, dankzij deze heer Dylan heb ik een hele andere kant van de zeer conservatieve Monseigneur Mutsaers leren kennen, net een mens zal ik maar zeggen.

Wentelt Eefje
16 oktober 2016, 15:59
Meest dramatische keuze ooit: 1997!!! Ten onrechte niet aan de bijna 20 jaar later nog altijd niet bekroonde beste levende verhalenverteller Salman Rushdie toegekend en ook niet aan de even acceptabele Arthur Miller maar aan literair lichtgewicht Dario Fo.

Als Rushdie geen Nobelprijs voor de Literatuur krijgt uiteindelijk is dat een eeuwige smet op het blazoen van deze prijs!

Goedemorgenallemaal
17 oktober 2016, 17:55
17524

Badslippers
17 oktober 2016, 18:19
Dat-ie met z'n reumatische vingers überhaupt nog gitaar kan spelen.