PDA

Volledige versie bekijken : Top 2000



Pagina's : 1 [2]

Big30
8 december 2019, 00:15
Een Nederlandse band die nooit heel groot was d.i. bekend bij het grote publiek, maar waar wel zeer grote muzikanten speelden is Sweet de Buster. Beetje vergeten, heb wel eens eerder en link geplaatst meen ik, helaas nog maar weinig beeldmateriaal. Lees de samenstelling vd band eens, een sterren ensemble.

Sweet d'Buster was een Nederlandse popgroep die optrad tussen 1975 en 1981.

De groep werd in 1975 opgericht door saxofonist Bertus Borgers. Borgers had dat jaar een tournee door de Verenigde Staten gemaakt met de Golden Earring. Na terugkeer in Nederland kreeg hij een platencontract aangeboden naar aanleiding van een demo die hij in 1974 met leden van de Earring en The Paay Sisters had gemaakt. Voor zijn nieuwe band trok hij Herman Deinum (bas) en Hans la Faille (drums), beiden uit Cuby and the Blizzards en Robert Jan Stips (toetsen en zang) aan. Stips had toen al een succesvolle carrière als frontman van Supersister en toetsenist bij de Golden Earring achter de rug. Aan deze all-star bezetting werd gitarist Paul Smeenk toegevoegd. Ook percussionist Broer Bogaart maakte korte tijd deel uit van de band, maar stapte al snel op om een eigen band op te richten
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sweet_d%27Buster

Het live album Gigs heb ik grijs gedraaid, gelukkig zijn er nog genoeg beren die de groep en muziek kennen.

Deze uitvoering prefereer ik boven die van Brood.


https://www.youtube.com/watch?v=zpebUU9GA20

Over Brood gesproken:


https://www.youtube.com/watch?v=ERWW1oV_RQ8

Brood, Earings, Cuby, Sweet de Buster er lopen wat dwars verbanden.

Big30
8 december 2019, 00:22
OK dan toch ook even een kwaliteits impuls, brood nodig :biggrin:.


https://www.youtube.com/watch?v=Um1aJEfgze0


https://www.youtube.com/watch?v=tSIccnYmxZI

Om eerlijk te zijn ik had wel eens vd Snollebolekes gehoord, maar geen idee welke muziek ze maakten, tot ik tijdens de Tour bovenstaand clipje tegenkwam. Werd meteen fan!

orgasmaddict
8 december 2019, 11:29
Ja, heerlijk, kwaliteit in pop van nederlandse bodem. Namen die me zomaar te binnen schieten... Bintangs, Alquin, Galaxy-Lin, Brainbox, ik weet 't, allemaal oud.
Maar wat ik nog steeds graag hoor zijn "the Outsiders", die Amsterdamse band met Wally Tax. Er wordt af en toe een verzameling op dubbel-cd uitgebracht, heeft iets met rechten te maken ofzo. Eéntje met alle singles. En wat waren ze goed!! Na een prettig bezoek aan een dame in Duisburg gaat die cd in de speler in mijn auto. Cd 1 duurt exact even lang als de terugweg. Op die cd:


https://www.youtube.com/watch?v=5Au3riz_iVM

Badslippers
8 december 2019, 11:49
Het live album Gigs heb ik grijs gedraaid, gelukkig zijn er nog genoeg beren die de groep en muziek kennen.
[ . . . ]
Brood, Earings, Cuby, Sweet de Buster er lopen wat dwars verbanden.

"Gigs" staat hier ook nog in de platenkast. Veel Nederlandse bands hebben de pech dat het NEDERLANDSE bands zijn. Golden Earring is daar een voorbeeld van. Die zullen nooit in Cuba spelen zoals de Stones maar zijn net zo goed. Muzikaal wellicht beter. Maar daar kun je dagen over discussiëren. Robert Jan Stips en Eelco Gelling hebben ook nog bij de Earring gespeeld. Over dwarsverbanden gesproken. Hetzelfde geldt voor Alquin zoals OrgasmAddict al aangeeft. Beste progrock band van Nederland. Luister maar naar:
"New Guinea Sunrise" (https://www.youtube.com/watch?v=O5vw5HjWgMw)

Sphinx
8 december 2019, 11:54
Twee bandjes die een beetje onder de radar bleven, deels ook door eigen toedoen


https://www.youtube.com/watch?v=sOnqIi_eLyA

Rosalyn was voor Vitesse een enorme hit, maar toen had de band al zeven turbulente jaren en vele personeelswisselingen gehad, iets dat de Herman van Boeyen tot in lengte van dagen bleef achtervolgen.

Jan vd Meij en Peter van Straten: twee artiesten die ook in Vitesse het veld ruimden richtten vervolgens zelf een band op, die helaas hetzelfde probleem kreeg als Vitesse: één hit, veel goede kritieken, maar geen grote verkopen en veel persoonswisselingen


https://www.youtube.com/watch?v=DI3KHpKkd0U

Uiteindelijk kwam Vd Meij bij de Beetles-cover band The Analogues wel in zijn groove terecht. Eén mooie opmerking van zijn ex-bandgenoot Carl Carlton heb ik wel onthouden. "Nederland is niet echt een goede voedingsbodem voor een rockband, de meeste aandacht blijft gaan naar of Nederlandstalig of Dance". Als je kijkt naar hoe Kensington de meningen verdeelt (volle zalen maar afgebrand op de snelle media) geef ik m niet eens ongelijk

Big30
8 december 2019, 13:28
Thxs voor het aanvullen vh lijstje! Outsiders is zo'n heerlijke sixties sound net niet live meegemaakt, Wally Tax ook zo'n icoon. Brainbox, Alquin etc. horen zeker ook in het rijtje thuis. Vitesse met Rosalyn, jeugd herinneringen.
Praat je over dwarsverbanden moet je ook Cuby noemen waar Gelling, Hans la Faille en Herman Deinum mee speelden en Brood ook een tijdje meespeelde.

Goedemorgenallemaal
24 december 2019, 07:21
Rock... Rock, is Kensington Rock? Vitesse???

Afijn, voor deze discussie het forum tot op het bot verdeelt een leuke site (werkt best op pc of laptop) om de dagen mee door te komen als U veen niet op IJBF zit. Ik kan het me niet voorstellen.
https://esrinederland.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/0c7d39fbee9b4306a47638783b1bd80f
Overigens dnek ik dat als je naar de cjifers van de Top 2000 kijkt de muziekkeus in Nederland toch meer naar pop gaat dan naar dance.

Badslippers
24 december 2019, 10:45
Rock... Rock, is Kensington Rock?

Nee, Kensington is een regelrechte kut-band. Waardeloze een-dimensionale pretentieuse-shit-muziek die verzuipt in een poel van galm en echo. Als je een nummer hebt gehoord heb je ze tegelijk allemaal gehoord.

schoolmeester
24 december 2019, 10:52
Voor een regelrechte kutband doen ze het behoorlijk goed !

Ach, smaken verschillen.

Groet, schoolmeester.

orgasmaddict
24 december 2019, 12:41
Ik haat die top2000. Zóóó overbodig. Hoe houden we het volk bezig. Manipuleerbaar. Getuigt van kleindenken, mensen luisteren niet verder dan hun oren groot zijn. De grootste gemene deler.
Dan vind ik die attentielijsten van Youpietube een stuk interessanter, die geven de kans om voor jou nog onbekende muziek te gaan bewonderen. Is soms wel even doorbijten, maar er staan beslist leuke bijdragen op. Is mijn ervaring: altijd open voor wat nieuws, net of je weer een nieuwe dame vindt.

Sphinx
24 december 2019, 15:24
Ik vind de top2000 prima. Normaliter werkt deze racebeer altijd door met kerst om daarna vrij te pakken, dit jaar kon dat niet. Heb ik iets om naar te luisteren als ik 's middags ga lopen. Sommige mensen gaan iets te ver in het fanatisme, maar ook ik heb gewoon een lijstje ingediend. Aantal zijn er ingekomen, aantal niet.

Wat Kensington betreft, ik denk dat het hen tegenwerkt dat ze met Ad Vandenberg (vader van Drummer Niles) hele goede contacten hebben kunnen regelen in Londen en Berlijn voor de productie van hun albums. Om eerlijk te zeggen de eerste (vultures) vond ik de leukste vanwege het Ramones-tempo. Daarna gingen ze wat meer mainstream muziek maken en juist sinds What Lies Ahead zijn ze dat snellere weer gaan doen. Ik hoef niet eens Kensington op mijn lijstje te zetten, de kleine luiden doen het zelf al. Kan ik gewoon op AC/DC, Editors, Muse, Peter Schilling, Peter Fox, Disturbed of Danny Vera stemmen.

Big30
7 december 2020, 17:46
Danny Vera stoot Queen van troon in Top 2000: ‘Dacht dat mensen er klaar mee zouden zijn’

De Top 2000 heeft een nieuwe nummer één! Danny Vera stoot met zijn nummer Roller Coaster door naar de koppositie van de populaire hitlijst van Radio 2. Daarmee lost de Zeeuwse zanger Bohemian Rhapsody van Queen af, dat terug is te vinden op de tweede plek.

Vlak na de bekendmaking dat Danny Vera de nieuwe nummer 1 is in de Top 2000, is hij zelf sprakeloos. ,,Ik ben meestal van heel veel praten, maar hier ben ik een beetje stil van. Ik vind het prachtig en een vleugje gênant. Het is heel bijzonder", zegt hij op Radio 2. Tegenover deze site vult hij aan: ,,Het klinkt misschien naïef, maar ik had het niet verwacht. Had gedacht dat mensen er misschien wel een beetje klaar mee zouden zijn.”
https://www.ad.nl/show/danny-vera-stoot-queen-van-troon-in-top-2000-dacht-dat-mensen-er-klaar-mee-zouden-zijn~a8a664ab/

Pikkatrillah
7 december 2020, 18:48
Is voor de afwisseling toch niet erg !?

Sphinx
7 december 2020, 21:27
Aangezien Sphinx Senior countrymuziek in zn repertoire had en graag naar Danny Vera luistert (al voor Johan m ging promoten), heb ik helemaal geen probleem dat hij zo hoog in dit circus is aangekomen. Een veel beter idee dat het onterecht geplugde Avond (bert Kranenbarg heeft er nog nachtmerries van dat hij er over begon) en ook de nieuwe single The Weight is prettig om aan te horen (zit een vleugje Smiths in en da's altijd goed)

Goedemorgenallemaal
9 december 2020, 09:30
Ik dacht wederom er eens voor te gaan zitten, om tot de ontdeking te komen dat ik dat voor 17:00 uur had moeten doen.
Er is niks mis met Danny Vera. Toegegeven er staan betere nummers in de top 2000, en er zijn nog beter nummers die waarschijnlijk de top 2000 niet eens gehaald hebben (mijn voorgenomen lijstje bijvoorbeeld) maar in deze top 10 vind ik het wel één van de beteren. Kijk, als van we nou eens Whole Lotta Love in de top 10 hadden in plaats van Stairway to Heaven van Led Zeppelin zou Danny een plaatsje omlaag moeten van mij, en het is ook zeker geen "Heroes". Maar verder zie ik niet veel concurrentie voor Danny V. in deze top 10. De Boheems Rhapsodie en dat Californische hotelletje hoeven er van mij niet eens in, net zomin als Coldplay en Billy Joell komt nog niet in de buurt van mijn persoonlijke top 2000.

Eddy_V
9 december 2020, 13:51
De eerste generatie stemmers op de ToP2000 begint inmiddels al uit te sterven dus het is logisch dat de muziek uit de tijd dat er nog echte muziek gemaakt werd, ingehaald wordt door de hedendaagse niemendalletjes.
Sommige van die niemendalletjes blijven er vervolgens een aantal jaar in en andere zijn na 2-3 jaar wel vergeten.
Het zou goed zijn als alleen gestemd kan worden op nummers van minimaal 3 jaar oud om de eendagsvliegen uit te sluiten.

Maar in een tijd van inclusiviteit (dat ik dat woord ooit nog eens zou gebruiken!) mag er natuurlijk niets uitgesloten worden en zou eigenlijk Divine met Shoot your shot op 1 moeten staan. Gelukkig heeft de LTBGXYZ lobby de ToP2000 dit jaar nog links laten liggen.
Gelukkig kwam David Bowie al een eind in de richting en staat zijn prachtige Heroes er nog in (wel van 10 naar 27 geduikeld, mede door de oversterfte als gevolg van Corona )

Mijn all time favoriet “Wish you where here” staat er gelukkig nog in, maar eveneens geduikeld. Van 5 naar 10 als gevolg van dezelfde oorzaak. Mijn stem heeft ze nog net binnen de top 10 gehouden :)

Befke
9 december 2020, 13:58
Mijn stem heeft ze nog net binnen de top 10 gehouden :)

Ik wist niet dat jij zó mooi kon zingen!

Eddy_V
9 december 2020, 14:02
Ik wist niet dat jij zó mooi kon zingen!
Heel scherp opgemerkt !
luister maar ook maar es naar het koortje van Another Brick in the Wall :)

jansenroy
9 december 2020, 15:02
Heel scherp opgemerkt !
luister maar ook maar es naar het koortje van Another Brick in the Wall :)

Als kind adoreerde je onze schoolmeester dus al? :biggrin:

Wentelt Eefje
9 december 2020, 15:37
Is het niet juist een aanklacht tegen een in kinderbroekjes frummelende schoolmeester?

hey teacher! leave them kids alone?

Eddy_V
9 december 2020, 22:35
Als kind adoreerde je onze schoolmeester dus al? :biggrin:
Ik had een hele lieve juf... waarschijnlijk is het vandaar af al misgegaan met mij :biggrin:

Goedemorgenallemaal
10 december 2020, 11:36
De eerste generatie stemmers op de ToP2000 begint inmiddels al uit te sterven dus het is logisch dat de muziek uit de tijd dat er nog echte muziek gemaakt werd, ingehaald wordt door de hedendaagse niemendalletjes.
Sommige van die niemendalletjes blijven er vervolgens een aantal jaar in en andere zijn na 2-3 jaar wel vergeten.
Het zou goed zijn als alleen gestemd kan worden op nummers van minimaal 3 jaar oud om de eendagsvliegen uit te sluiten.

Kom op zeg "echte" muziek, we heben het over generaties die zwijmelen bij de meest overrated band ever.. Nou ja, op U2 na dan, hoewel dat ook al aardig de seniorenkant op gaat.
Bono mag straks in de rij van eerste t vaccineren personen gaan staan, niet omdat ie bijzonder is maar omdat ie oud is, alleen de opper oude lul aller tijden moet hij voro laten gaan, Youp.

Willem2
10 december 2020, 12:34
@Goedemorgenallemaal
ABBAaaaaaaahh (A lang vasthouden :rolleyes:) ;)

Dalton
10 december 2020, 15:00
Het mooiste en beste liedje wat ooit op deze wereld gezongen is en wat ik nog iedere dag uit volle borst zingt is toch O HEIDE ROOSJE van de HAVENZANGERS.
Hierna krijgen we de nr2 dat is MEISJES MET RODE HAREN van ARNO JANSEN,dit zijn de echte liedjes die eeuwig blijven bestaan en het goed doen op ieder songfestival waar ze door de hele meute mee gezongen worden.

schoolmeester
11 december 2020, 04:47
Meisjes met rode haren was van Arne Jansen en niet Arno.
Deze zanger was vroeger zeer succesvol met zijn begeleidingsband Les Cigalles.
Is helaas zelf veel te vroeg uit het leven gestapt.

Groet, schoolmeester.

Sphinx
11 december 2020, 20:35
...
Bono mag straks in de rij van eerste t vaccineren personen gaan staan, niet omdat ie bijzonder is maar omdat ie oud is, alleen de opper oude lul aller tijden moet hij voro laten gaan, Youp.

Youp zou wel eens rijk van royalties kunnen worden (haha) nu Todd Rundgren zijn kersthitje Flappie heeft gecovered. Goed genoeg voor een paar honderd kistjes buckler bier


https://www.youtube.com/watch?v=CCfcpsIssNE

Al heeft Todd het niet helemaal begrepen, hij verklaarde in een interview dat het een NL'se traditie was om je kinderen een konijn op te laten voeden dat met Kerstmis de pan in gaat :teuflisch:

https://www.youtube.com/watch?v=CCfcpsIssNE

Goedemorgenallemaal
15 december 2020, 22:14
Yo

Al heeft Todd het niet helemaal begrepen, hij verklaarde in een interview dat het een NL'se traditie was om je kinderen een konijn op te laten voeden dat met Kerstmis de pan in gaat :teuflisch:



ja maar, dat IS toch een traditie?

Johan35
16 december 2020, 16:35
Vooral de clip, waar hij de rekwisieten in de Toppop studio molt. Geweldig!


Iggy Pop - Lust For Live ondanks alles

https://m.youtube.com/watch?v=K4kl8LNm7hc

17496

deket
16 december 2020, 23:43
heb dien in de punkperiode eens live gezien,maar daar kreeg ik spijt van
Let op; wel mooie songs met zijn vriend David Bowie als supervisor en spectaculaire show;misschien een beetje te,onder invloed van waarschijnlijk verboden middelen in combinatie van teveel alcohol stond die ineens in zijn pure te zingen,en deed een soort masturbatie,en dat beeld vergaten we liever
heb Johnny Rotten(Lydon)ook ooit live gezien(1984 in Deinze,Brielpoort waar ook de Belgische bierfeesten plaatsvonden) maar zelfs hij hield tenminste zijn kleren aan

Eddy_V
17 december 2020, 07:49
Heb altijd al het gevoel gehad dat ik deket eens eerder gezien had... nu valt het kwartje !

ps in de playback versie die ik ooit jaren geleden met vrij lang, zwart geverfd haar gedaan heb bleven de kleren wel aan, maar met die clip van toppop voor ogen gingen er natuurlijk wel wat stoelen en planten door het zaaltje. Ongegeneerd en met een mooi excuus een lekkere puinhoop gemaakt :biggrin:

goeie ouwe tijd deket

ps2 Candy en zeker The Passenger zijn later eigenlijk mn favoriet geworden, minder grijs gedraaid waarschijnlijk

Badslippers
18 december 2020, 10:58
heb Johnny Rotten(Lydon)ook ooit live gezien(1984 in Deinze,Brielpoort waar ook de Belgische bierfeesten plaatsvonden) maar zelfs hij hield tenminste zijn kleren aan

De Sex Pistols heb ik live gezien in het Mafcentrum te Maasbree. Dat was ergens in 1977 toen de punk op kwam. Het Maf was en is nog steeds een prachtig jongeren centrum. Begonnen als kippenhok en nog steeds een mooie tent. Het Paradiso van het Zuiden genaamd. Van dat optreden zijn volgens mij ook nog beelden.

deket
18 december 2020, 14:58
vond ze goed,maar The Ramones en the Clash uit die periode nog veel beter

deket
18 december 2020, 15:18
dit gezegd zijnde,ga ik onderweg nooit meer de radio opzetten,wat een kutkerstliedjes zoals dat van Wham,pfff,gelukkig gevolgd door Moonriver van Frank Sinatra en het prachtige ,That Look You Give That Guy,van Eels,,maar nu tijd voor iets hard, ;ook van de jaren 70 maar bij niemand bekend, Uriah Heep met de prachtige hardrocknummers ; Gypsy,Easy leaving en Look at yourselves. Deze groep is niet zo bekend als hun generatiegenoten van Led Zeppelin maar ik vind ze gelijkwaardig
dit gezegd zijnde mag in geen enkele top 10 aller tijden ontbreken ; Nick Cave met into my arms, Pink Floyd met ; Wish you Were Here,en Bruce Springsteen , met My Hometown,en ja,geen grap maar gemeend, Het Dorp van wijlen Wim Sonneveld moet er ook bij,alsook Still i love you van the Scorpions
ik hou van jonge mooie meiden,maar meestal niet van hun muziekkeuze, al die techno en rap laat ik aan mij voorbijgaan,het doet mij niets

WANDELAAR5
18 december 2020, 16:07
Ik ben goed bekend met Uriah Heep. Net zoals de meeste Nederlanders die eind jaren 70 nog naar het betonuur van Alfred Lagarde hebben geluisterd. Maar eerlijk gezegd vind ik Led Zeppelin toch beter, al was het maar omdat ik laatst nog een leuk bedrag heb gekregen voor mijn grijsgedraaide dubbel LP Physical Graffiti. Nee geintje, ook muzikaal vind ik Led Zeppelin beter dan het wat 1 dimensionale Uriah Heep.

orgasmaddict
18 december 2020, 19:24
vond ze goed,maar The Ramones en the Clash uit die periode nog veel beter

Nou we toch even een zijspoor nemen naar de punk, heb ik er ook nog wel een paar, voor de echte liefhebbers:

The Damned (eerste twee albums)
The Dead Boys (full album: Young, Loud en Snotty)
Richard Hell & the Voidoids (full album: Blank Generation)
Stiff Little Fingers (full album: Inflammable Material)
The Saints (full album: I'm stranded)

Allemaal te vinden op Youtube, dacht ik.

sofaking
18 december 2020, 22:58
The Roxy London (Jan - Apr 77) is mijn favoriete punk plaat.
Grijsgedraaid indertijd.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a4/Roxylivecover.jpg

Vooral de "Wire" achteraf blijven volgen. Schitterende groep. Veel meer dan punk. Heel eclectisch qua stijl. Elke LP was anders. Deze zouden in de top 10 van een top 2000 moeten eindigen.
Van X-ray-specs en Laura Logic werd ik ook fan door deze LP
En de Adverts was de archetype punk band vond ik, met één-akkoord songs. :)

orgasmaddict
19 december 2020, 10:49
The Roxy London (Jan - Apr 77) is mijn favoriete punk plaat.
Grijsgedraaid indertijd.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a4/Roxylivecover.jpg


En de Adverts was de archetype punk band vond ik, met één-akkoord songs. :)


"One Chord Wonders"
Ach, zo fijn. In de week dat Elvis Presley overleed, zag ik ze in Londen, een dubbelconcert, samen met The Damned. Staat nog op mijn netvlies.

Jack42
23 december 2021, 20:00
Over 27 uurtjes (zaterdag 00.00 uur) begint hij weer..... De Top 2000!!
Alhoewel de Top 4000 op Radio 10 was de afgelopen weken ook erg goed te pruimen....

deket
23 december 2021, 23:16
Terug wat mooie muziek uit de goede oude tijd ipv al dat technomarketinggezeik

orgasmaddict
24 december 2021, 08:51
Is er nou nooit iemand op het idee gekomen om een "top zoveel" te starten van elpees, oftewel albums, jeweetwel, die schijven met prachtige uitklaphoezen, inlegvellen met teksten, ingelijmde pagina's (de originele uitgave van Cuby & the Blizzards: Trippin' thru a Midnight Blues), of uitvouwbare hoezen (prachtig voorbeeld: The Small Faces: Ogden's Nut Gone Flake), draaischijf (!)(Soft Machine 1) of Picture Discs (zoals de felrood gekleurde albumhoes en elpee, zelfs in ge-nummer-de oplage: Streetwalkers' "Red Card", die niet zou misstaan in een peeskamer).
De Echte Klassiekers voor De Muziekliefhebber bedoel ik, er zijn zulke prachtige, complete albums gemaakt. Ik begrijp dat het commercieel niet interessant is, en dat het veel vraagt van de mens om eens gewoon geduldig naar muziek te gaan zitten luisteren. Klankbeelden in sfeer, geen korte hitjes die iedereen kent, en vaak helemaal niet wil horen, willen de mensen nou alleen maar genieten van muziek die al zóóó vaak gedraaid is, of staat men open voor de weidsheid van nog ongekende en dus onbeminde juwelen?

Ik HAAT Top2000, tot in eeuwigheid, Amen

molaar
24 december 2021, 10:07
@ orgasmaddict Hier een tip voor jou de hele week lang van 6.00 tot 0.00 de duizend beste albums. https://kink.nl/ Voor de liefhebbers van echte muziek !!

Sphinx
24 december 2021, 10:08
Is er nou nooit iemand op het idee gekomen om een "top zoveel" te starten van elpees, oftewel albums, jeweetwel, die schijven met prachtige uitklaphoezen, inlegvellen met teksten, ingelijmde pagina's (de originele uitgave van Cuby & the Blizzards: Trippin' thru a Midnight Blues), of uitvouwbare hoezen (prachtig voorbeeld: The Small Faces: Ogden's Nut Gone Flake), draaischijf (!)(Soft Machine 1) of Picture Discs (zoals de felrood gekleurde albumhoes en elpee, zelfs in ge-nummer-de oplage: Streetwalkers' "Red Card", die niet zou misstaan in een peeskamer).
De Echte Klassiekers voor De Muziekliefhebber bedoel ik, er zijn zulke prachtige, complete albums gemaakt. Ik begrijp dat het commercieel niet interessant is, en dat het veel vraagt van de mens om eens gewoon geduldig naar muziek te gaan zitten luisteren. Klankbeelden in sfeer, geen korte hitjes die iedereen kent, en vaak helemaal niet wil horen, willen de mensen nou alleen maar genieten van muziek die al zóóó vaak gedraaid is, of staat men open voor de weidsheid van nog ongekende en dus onbeminde juwelen?

Ik HAAT Top2000, tot in eeuwigheid, Amen

Er zijn een heleboel van dat soort initiatieven. Afgelopen dagen af en toe eens de Top4000 van Radio10 aangezet, maar als je ondergewaardeerd materiaal zoekt, is de snob2000 misschien iets voor je

https://ondergewaardeerdeliedjes.nl/2021/12/17/snob-2000-uit-2021/

Scrotum
24 december 2021, 10:34
Er zijn een heleboel van dat soort initiatieven. Afgelopen dagen af en toe eens de Top4000 van Radio10 aangezet, maar als je ondergewaardeerd materiaal zoekt, is de snob2000 misschien iets voor je

https://ondergewaardeerdeliedjes.nl/2021/12/17/snob-2000-uit-2021/

De snob2000 is geweldig. Het merendeel van mijn favoriete muziek staat er in.

Jan_Wandelaar
26 december 2021, 17:29
... en dat het veel vraagt van de mens om eens gewoon geduldig naar muziek te gaan zitten luisteren.Met die Sonos speakers van tegenwoordig is het i.d.d. een hele opgave om langer dan 4 minuten naar muziek te luisteren. Klinkt niet, en na 30 seconden irriteert het mateloos. Heb je ook nog van die wappies die er een Sonos subwoofer aan hangen. Nou, dan houdt het helemaal op. Het geluid wat je dan hoort heeft helemaal maar dan ook helemaal niets meer te maken met wat de artiest en de studio-technicus hebben proberen vast te leggen.

Nee, één enkele, compacte soundbar die op uitermate kunstmatige wijze een ruimtelijk geluidsbeeld creëert. Dat is wat verkoopt, en waar ‪Dolby Laboratories‬ nota bene ook nog eens een certificering voor afgeeft (Dolby Atmos). Muziek daar kun je naar luisteren, maar je kunt het ook beleven. Om echt van muziek te genieten moet je de muziek kunnen beleven. Alleen valt het heden-ten-dage niet mee om daar een geschikte installatie voor te vinden. Iets daadwerkelijk beleven is immers niet meer van deze tijd.


J.W.

Badslippers
26 december 2021, 22:14
Met die Sonos speakers van tegenwoordig is het i.d.d. een hele opgave om langer dan 4 minuten naar muziek te luisteren. Klinkt niet, en na 30 seconden irriteert het mateloos. Heb je ook nog van die wappies die er een Sonos subwoofer aan hangen. Nou, dan houdt het helemaal op. Het geluid wat je dan hoort heeft helemaal maar dan ook helemaal niets meer te maken met wat de artiest en de studio-technicus hebben proberen vast te leggen.

Nee, één enkele, compacte soundbar die op uitermate kunstmatige wijze een ruimtelijk geluidsbeeld creëert. Dat is wat verkoopt, en waar ‪Dolby Laboratories‬ nota bene ook nog eens een certificering voor afgeeft (Dolby Atmos). Muziek daar kun je naar luisteren, maar je kunt het ook beleven. Om echt van muziek te genieten moet je de muziek kunnen beleven. Alleen valt het heden-ten-dage niet mee om daar een geschikte installatie voor te vinden. Iets daadwerkelijk beleven is immers niet meer van deze tijd.


J.W.

Klopt. Voor een kwalitatief hoogwaardige hifi-installatie ga je niet naar de Mediamarkt. Dat wist ik al in 1974 (hoewel er toen geen mediamarkt was). Je kon wel platenspelers, versterkers en boxen kopen bij V&D of andere warenhuizen maar daar kreeg je budget rommel. In Venlo ging je voor een goede audio installatie naar Stassen (www.stassen.nl). En dan wist je tegelijk dat je fors in de buidel moest tasten. Dus dat betekende na schooltijd en in het weekend vele uren draaien op de diverse bijbaantjes.

Pioneer SX-828 receiver, Dual 1229 platenspeler met Shure V15 type III en Bose boxen. Ik weet niet meer exact wat ik kwijt was maar het was ver boven de FL 2000,- (gulden dus) Voor een net afgestuurde mavo leerling een enorme smak geld maar dan had je ook wel wat en ik wilde inderdaad van de muziek kunnen genieten en beleven. En voor zo'n setje ging je dus naar Stassen waar je met alle egards werd ontvangen en je naar de luisterhuiskamer werd geleid waar een complete muur van boxen stond opgesteld. Er werd geadviseerd om eerst de juiste boxen plus speakers uit te zoeken, vervolgens de versterker/receiver en tenslotte platenspeler. En daarna was je 2 uur verder en had je voldoende info om uiteindelijk te beslissen. Het ging immers wel om een smak geld. Nu weet ik ook wel dat je componenten kon kopen voor bedragen die de FL 10.000 te boven gingen maar dat was dus buiten mijn bereik. En in zo'n stereotorentje van de V&D à FL 450 was ik niet geinteresseerd wegens kwalitatieve armoede van zulke apparatuur.

Stassen bestaat nog steeds en als je de prijzen ziet dan duizelt het wel even. Platenspelers van ver boven de €10.000. Gelukkig kun je voor minder ook nog steeds terecht en je wordt prima geadviseerd en geholpen.

Willem2
26 december 2021, 22:57
Het moet niet gekker worden nu gaat die Badslippers nog reclame maken ook. Kennelijk merkt hij dat die bedrijven ook dicht zijn.
Hier https://www.poulissen.nl/

Jan_Wandelaar
26 december 2021, 23:42
Kennelijk merkt hij dat die bedrijven ook dicht zijn.
Hier https://www.poulissen.nl/Poulissen verkoopt ook Sonos, is daarom geen essentiële winkel, en moet dus dicht tijdens een lockdown.


J.W.

Big30
27 december 2021, 00:05
Klopt. Voor een kwalitatief hoogwaardige hifi-installatie ga je niet naar de Mediamarkt. Dat wist ik al in 1974 (hoewel er toen geen mediamarkt was). Je kon wel platenspelers, versterkers en boxen kopen bij V&D of andere warenhuizen maar daar kreeg je budget rommel. In Venlo ging je voor een goede audio installatie naar Stassen (www.stassen.nl). En dan wist je tegelijk dat je fors in de buidel moest tasten. Dus dat betekende na schooltijd en in het weekend vele uren draaien op de diverse bijbaantjes.
Heel herkenbaar :tongue:! Vooropgesteld, ik was denk ik minder een sound freak dan jij, want mijn eerste hifi set in de jaren 70 was minder duur dan wat jij betaalde, maar ik vond niets leuker toen dan specs van componenten met elkaar vergelijken.
Ingangsgevoeligheid, frequentie bereik, S/N ratio, maar vooral natuurlijk had je een klasse A-versterker (nee egnie :biggrin:), of ook wat voor kabels en connectoren had je.

Wat nu wel leuk is dat is de revival van vinyl en de platenspelers, om eerlijk te zijn overweeg ook er weer 1 te kopen om mijn verzameling oude LP's weer te kunnen gaan draaien en dan dient zich meteen de vraag aan welke platenspeler en dan zie zie je pareltjes voorbijkomen (wel wat prijzig OK :tongue:) en dan denk je weet je wat, "toch maar eens een buizenversterker overwegen"!
Transrotor platenspeler als design statement heeft wel wat, Thorens is een merk dat ook nog van lang geleden ken, maar dan kijk je naar de prijzen en dan denk ik. Hoor ik dat verschil nu echt?

Laat ik maar eens beginnen met eerst mijn oude Philips buizen radio te repareren die daar al 10 jaar op wacht, de geur en het geluid van zo'n radio kom daar tegenwoordig eens om :tongue:!

orgasmaddict
27 december 2021, 08:59
Leuk, erg leuk om deze paar berichten hier te kunnen lezen. Ik ben ook een Stuk Oudere Jongere, geobsedeerd en beslist verslaafd aan mooie klanken. Een vrouw met een mooie stem klinkt bij mij ook als muziek, en dat doet mij de oren spitsen, daar kan ik voor vallen...

Misschien een beetje off-topic, excuses daar voor, maar ik ben ook altijd uit geweest op een kwaliteits-muziek-installatie. En ook reeds vanaf het begin van de jaren zeventig. Grammofoonplaten, weet u nog wel. Dual 1224 was mijn eerste platenspeler, in combinatie met een eenvoudige Standard versterker en een Hitachi koptelefoon, want speakers kon ik me nog niet veroorloven. Bij elkaar gespaard met spreeuwen wegjagen uit de bongerds in de Betuwe, 25 gulden voor 12 uur, weken achter elkaar.
Tweede helft jaren '70 kon ik me een Thorens TD 166 veroorloven, Sansui voor- en einversterker, en Wharfedale zelfbouw-boxen. Toen woonde ik nog bij mijn ouders, maar vrijheid riep. Het zal 1978 geweest zijn dat ik er een SME series 3 arm op liet zetten. Mijn leverancier: Hobo-HiFi. Ik heb die Thorens nog steeds, en heb er een TD 160 bij als tweede platenspeler. Inmiddels NAD versterker en Canton luidsprekers.
Ultiem wordt het pas echt als je een buizenversterker (niet met Chineze buizen, die klinken niet) weet te bemachtigen, maar dat moment is nog niet gekomen. Tegenwoordig heb ik een goede "geluidskaart" in mijn desk-top, en die is aangesloten op mijn versterker. Ik merk dat de geluidskwaliteit van op Youtube geplaatste muziek steeds beter wordt, dynamiek en klank stelt me steeds meer tevreden. Ik draai eigenlijk nog maar heel weinig platen, toch merk ik iedere keer weer op dat de investering die ik vele jaren geleden in mijn geluidsinstallatie deed, mij nog steeds veel plezier geeft.

Nou, misschien dat iemand nog iets leuks kan vertellen over de Top2000...

Big30
27 december 2021, 12:34
NB Hifi, Vinyl, LP hoezen, buizen versterkers etc. zie:
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?57761-Hoeveel-kost-goed-geluid-Hifi-en-audioinstallaties

deket
3 januari 2022, 20:59
Heb naar de jaarlijkse top 2000 op de achtergrond geluisterd. Veel pareltjes maar uiteraard ook veel shit.
Wat ik niet begrijp is dat zo een mooi lied als dat van Maaike Oubuter zelfs in Nederland zo laag staat
Ik begrijp dat niet iedereen ook kan houden van bv The Clash, Nick Cave etc waar ondergetekende graag blijft horen maar dit is toch een populaire zangeres met een heerlijk lied dat door merg en been gaat?

Jan_Wandelaar
3 januari 2022, 23:04
Wat ik niet begrijp is ...Wat ik niet begrijp is dat je niet gewoon een playlist maakt in bijv. Spotify zodat je de volledige controle hebt over wat je te horen krijgt.

Wat ik wel begrijp is dat mensen de Top-2000 gebruiken om hun muzieksmaak bevestigt te zien, en te kunnen zeiken wanneer dit niet gebeurt. Dat is waar de Top-2000 z'n populariteit aan dankt, en niet aan het voorschotelen van louter pareltjes (subjectief!!!) uit de muziekgeschiedenis.


J.W.

deket
4 januari 2022, 08:56
Die lijst heb ik via Spotify uiteraard
Maar vind het altijd leuk om nog op de ouderwetse manier naar zo een top 2000 te luisteren
Die btw in België niet veel verschilt van Nederland buiten wat plaatselijke artiesten

deket
4 januari 2022, 19:11
Die heb ik al lang hoor JW, maar toch bedankt
Wil me alleen telkens bij de top 2000 graag laten verassen op de ouderwetse manier

Zeus1
4 januari 2022, 22:22
Wat ik niet begrijp is dat zo een mooi lied als dat van Maaike Oubuter zelfs in Nederland zo laag staat

maar dit is toch een populaire zangeres met een heerlijk lied dat door merg en been gaat?

Deket, ondanks dat de Top2000 niet echt mijn ding is ben ik enorm in muziek geïnteresseerd. Maar serieus, wie in hemelsnaam is Maaike Oubuter? Indien die echt mega populair zou zijn moest ik haar toch kennen. Of is dat een Belgische zangeres misschien?

Jan_Wandelaar
5 januari 2022, 00:23
Maar serieus, wie in hemelsnaam is Maaike Oubuter?Die bestaat niet. Maaike Ouboter wel. Dat is één of andere emo-doos waar deugkabouters zich in 2013 op zaten af te rukken.

Filmpje....


https://www.youtube.com/watch?v=ObGlgJPCZj4


J.W.

Zeus1
5 januari 2022, 07:04
Ik heb toen blijkbaar onder een steen gelegen, werkelijk nog nooit van gehoord. Dat wil ik overigens na het beluisteren van dit YouTube fragment graag zo houden :wink2:

Siberische tijger
5 januari 2022, 16:33
(..)
Die btw in België niet veel verschilt van Nederland buiten wat plaatselijke artiesten


Klopt, de lijst is bijna hetzelfde, alleen wij hebben Queen op 1 en bij jullie staat Eddy Wally op 1.;)

deket
6 januari 2022, 16:06
Die bestaat niet. Maaike Ouboter wel. Dat is één of andere emo-doos waar deugkabouters zich in 2013 op zaten af te rukken.

Filmpje....


https://www.youtube.com/watch?v=ObGlgJPCZj4


J.W.
Tja met de ouderdom gaat men blijkbaar weer worden
En smaken verschillen. Ik hou van heavy metal, van klassieke rock maar ook van zulke songs en ik schaam me daar helemaal niet voor.

Jan_Wandelaar
6 januari 2022, 18:37
... en ik schaam me daar helemaal niet voor.Hoeft ook niet. Ze was immers meerderjarig toen ze het nummer uitbracht.


J.W.

deket
6 januari 2022, 21:33
Ik bedoelde ,; tja met de ouderdom ga je Blijkbaar week worden.
Zo krijg ik ook kippenvel bij het horen van ;"het dorp" van wijlen Wim Sonneveld (nostalgisch nummer op de melodie van La Montage door Jean Ferrat)

Willem2
7 april 2024, 21:58
Energie, Drank & Drugs, Adrenaline, Zusje en Zeg Dat Niet. Aan de muziek van Ronnie Flex was het afgelopen decennium haast niet te ontkomen. Hij heeft er sinds vrijdag een fraaie mijlpaal bij: in de Nederlandse Top 40 is hij de succesvolste rapper ooit. De organisatie achter de hitlijst meldt dat hij de Amerikaanse rapper Eminem van de eerste plaats heeft verstoten.

De Nederlander kwam deze week op 5973 zogenoemde Top 40-punten te staan, dankzij de huidige notering van zijn nummer Alles Op Gevoel met muzikale collega's Flemming en Zoë Tauran. Die punten worden behaald door het aantal keren dat een nummer van een artiest in de lijst staat. Een plek op nummer één levert 40 punten op, aflopend naar 1 punt voor de nummer veertig in de lijst.
..... https://nos.nl/artikel/2515862-ronnie-flex-succesvolste-rapper-ooit-in-top-40-hij-is-een-muzikale-nerd