PDA

Volledige versie bekijken : Het regent. En dus staat er file?!



Megaboob
14 november 2016, 18:29
Telegraaf:

Dringen in avondspits

AMSTERDAM - Nederlandse forenzen beleefden maandagavond vanwege de regen een drukke avondspits. Vooral rond Amsterdam en Utrecht stond het op veel plaatsen muurvast.
De extreme drukte die eerder werd voorspeld, lijkt mee te vallen. Rond zes uur stond er zo’n 300 kilometer file. Tijdens de drukste spits van het jaar was dat bijna 900.

Duiding Megaboob:
Het is weer bar en boos op de snelwegen in Nederland de laatste tijd. Als het regent, dan staat er al snel een file alsof er ernstige gladheid is, of dat het gesneeuwd heeft. Kunnen Nederlanders nu echt gewoon niet rijden, en trappen we massaal op de rem bij een drup regen? Ik blijf me daar over verbijsteren. :angst:

Feit is dat het steeds drukker word op de weg. Dit "beste kabinet ooit" heeft natuurlijk gigantisch verzaakt om nieuw asfalt aan te leggen in de afgelopen jaren en ik neig dus naar ondercapaciteit op het wegennetwerk. Een killer voor de economie, en een van de slechtste beslissingen ooit vanuit den Haag. Nederland transportland, das war einmal. Nu is het Nedelrand fileland. Triest.

Megeboob

Piet Plezier
14 november 2016, 18:36
Gewoon op tijd aanrijden, dan is er niets aan de hand

phoenix
14 november 2016, 18:54
asfalt is binnen de kortste keren weer vol met auto's , het is nog maar enkele jaren geleden dat de a2 is verbreed. De werkelijke problemen worden pas opgelostals je mensen gratis met de trein laat reizen...op tijden dat het niet druk is in de trein..en in de spits tegen een gereduceerd tarief ..nu krijg je allerlei punten als je de auto laat staan die je recht geven op allerlei spullen of diensten die je dan gratis krijgt, ik wil cash money...

Brad Clitt
14 november 2016, 19:08
En dat terwijl Max gisteren liet zien hoe je in de regen moet rijden... :biggrin:

Ik snap ook niet dat mensen opeens zó voorzichtig menen te moeten rijden als het een beetje nat is, dan hoor je naar mijn mening niet op de weg thuis.
Maar als het droog is kan ik dat ook van aardig wat automobilisten zeggen, je vraagt je af hoe die ooit geslaagd zijn...

Goedemorgenallemaal
14 november 2016, 19:11
Ik denk dat Megaboebies eigenlijk een lofzang op de spoorwegen wilde geven. Die hebben alleen last van blaadjes en sneeuw.. Wordt er wel gemekkerd maar iedereen vergeet collectief dat het verkeer bij vergelijkbare omstandigheden ook gewoon vast staat.

En laten we wel wezen, een betere economie lijst tot meer verkeer, Goed gedaan Kabinet.
(En het ligt natuurlijk ook aan het gebruik van de Heilige Koe zelf, iedereen altijd maar in zijn/haar eigen autootje. Ik weet ook wel dat het stomvervelend is om dag in dag uit met dezelfde meerijder in de auto te zitten, maar als je in plaats van iedere dag met dezelfde meerijder besluit om 1 keer per week met zijn vieren in de auto te kruipen, en je zou het voor elkaar krijgen om iedereen dat op een andere dag van de week te doen, dan kom je een heel eind).

langlekker
14 november 2016, 19:14
ik zit vanavond ook op de ring amsterdam. maar als ik ga rijden als Max ben ik mijn rijbewijs in 5 mnuten kwijt hoor

Megaboob
14 november 2016, 19:23
Ik geef nog uits meer duiding bij deze:

Meer, meer meer asfalt! We betalen er immers allemaal wegenbelasting voor. En meer automobilisten = meer belastingopbrengsten = meer asfalt in een normale wereld.

Megaboob

Picasso 1
14 november 2016, 19:30
Ik geef nog uits meer duiding bij deze:

Meer, meer meer asfalt! We betalen er immers allemaal wegenbelasting voor. En meer automobilisten = meer belastingopbrengsten = meer asfalt in een normale wereld.

Megaboob

De afgelopen twee kabinetten is er juist veel meer asfalt aangelegd. Eerdere kabinetten hadden hier juist weinig aandacht voor. Het is puur een bevolkingsdichtheid probleem. Kan mijn inziens alleen opgelost worden door afname van de bevolking. Besef wel dat qua bevolkingsdichtheid Nederland op het niveau van China zit waar ze 'one child' policy hanteren.

phoenix
14 november 2016, 19:31
dan mag jij voor mij de verhuiskosten en ziekenhuiskosten betalen megaboob,...ook jij kunt astma of bronchitus of nog erger krijgen

Red Devil
14 november 2016, 20:24
De afgelopen twee kabinetten is er juist veel meer asfalt aangelegd. Eerdere kabinetten hadden hier juist weinig aandacht voor. Het is puur een bevolkingsdichtheid probleem. Kan mijn inziens alleen opgelost worden door afname van de bevolking. Besef wel dat qua bevolkingsdichtheid Nederland op het niveau van China zit waar ze 'one child' policy hanteren.
Een mogelijkheid die steeds meer geboden wordt, is telewerken. Door de hedendaagse IT-technologie kun je minder gebonden zijn aan een vaste werkplek. Je werk moet er wel geschikt voor zijn, natuurlijk. Vrachtwagenchauffeurs hebben niets aan telewerken.

Jan_Wandelaar
14 november 2016, 20:25
Het probleem word veroorzaakt omdat steeds meer mensen zo dom zijn om winterbanden te monteren.

Winterbanden voeren overbodig veel water af ten opzichte van zomerbanden, waardoor er achter een auto aanzienlijk meer nevel ontstaat. Deze overdreven nevel van opspattend water beperkt het zicht van mede-weggebruikers, waardoor ze hun snelheid aan de omstandigheden moeten aanpassen.


J.W.

Red Devil
14 november 2016, 20:28
Het probleem wordt veroorzaakt doordat te veel mensen op het zelfde tijdstip op de zelfde weg de zelfde kant op willen rijden.

Big30
14 november 2016, 20:32
Maximumsnelheid omlaag, meer matrixborden met verplichte snelheid afhankelijk vd drukte, toestroom regelen en zigeuner bakken als Mercedes en BMW verbieden.
File probleem opgelost.

Jan_Wandelaar
14 november 2016, 20:33
Een mogelijkheid die steeds meer geboden wordt, is telewerken.

Telewerken is een onzinnig begrip. Je werkt immers waar je op dat moment bent, en niet waar je op dat moment NIET bent.

Daarom spreekt men eerder van thuiswerken. Of saunaclubwerken, dat kan natuurlijk ook.....



Vrachtwagenchauffeurs hebben niets aan telewerken.
Als er iemand iets heeft aan 'telewerken' zijn het wel vrachtwagenchauffeurs. Er zijn nog maar weinig vrachtwagens te vinden die niet middels 'hedendaagse IT-technologie' met de thuisbasis verbonden zijn.


J.W.

BefBeer
14 november 2016, 20:44
Tol per tijdsframe!
Waarom is er nog zo weinig spreiding in 'kantoortijden'?

BefBeer

Piet Plezier
14 november 2016, 20:49
Maximumsnelheid omlaag, meer matrixborden met verplichte snelheid afhankelijk vd drukte, toestroom regelen en zigeuner bakken als Mercedes en BMW verbieden.
File probleem opgelost.

hoezo is een Mercedes een zigeuner auto??
Dus jij wilt zeggen dat ik een zigeuner ben
Big dit is de grootste onzin die je ooit op het forum hebt gezet

de duisburg spesjalist
14 november 2016, 20:55
hoezo is een Mercedes een zigeuner auto??
Dus jij wilt zeggen dat ik een zigeuner ben
Big dit is de grootste onzin die je ooit op het forum hebt gezet

jij ben een zigeuner neuker piet onken dat niet :biggrin:

de duisburg spesjalist
14 november 2016, 20:57
Ik geef nog uits meer duiding bij deze:

Meer, meer meer asfalt! We betalen er immers allemaal wegenbelasting voor. En meer automobilisten = meer belastingopbrengsten = meer asfalt in een normale wereld.

Megaboob

daar ben ik ook voor maar dat is geheel eigen belang en brengt geld in mijn beurs :biggrin:

Big30
14 november 2016, 21:02
hoezo is een Mercedes een zigeuner auto??
Dus jij wilt zeggen dat ik een zigeuner ben
Big dit is de grootste onzin die je ooit op het forum hebt gezet
Onzin, ik heb zeer recent nog grotere onzin verkondigd :biggrin:.

17923

De Mercedes is nu eenmaal onder zigeuners het meest favoriete automerk. Kan er niets aandoen.
Ben zelf dol op zigeunermuziek, groot fan zelfs.
Ik heb het trouwens over een zigeunerbak, geen pooierbak:tongue:. Ben trouwens op zoek naar een BMW 635CSi, de ultieme pooierbak! Het jaren 80 model.

Maar hier is ook niets mee mis:

17925

Piet Plezier
14 november 2016, 21:21
jij ben een zigeuner neuker piet onken dat niet :biggrin:

Ik heb jou niets gevraagd
Dus mondje dicht en rap

Piet Plezier
14 november 2016, 21:24
Onzin, ik heb zeer recent nog grotere onzin verkondigd :biggrin:.

17923

De Mercedes is nu eenmaal onder zigeuners het meest favoriete automerk. Kan er niets aandoen.
Ben zelf dol op zigeunermuziek, groot fan zelfs.
Ik heb het trouwens over een zigeunerbak, geen pooierbak:tongue:. Ben trouwens op zoek naar een BMW 635CSi, de ultieme pooierbak! Het jaren 80 model.
Niet alles over 1 kam scheren
En waar staat op dat plaatje dat het zigeuners zijn???
Je mag hier op het forum niet discrimineren
Maar het komt bij jou wel dicht in de buurt
Als ik zoiets ov Turken of marokanen zeg ,dan ontploft het forum
En over zigeuners mag wel

Goedemorgenallemaal
14 november 2016, 22:23
En waar staat op dat plaatje dat het zigeuners zijn???
Als ik dat plaatje zie denk ik eigenlijk dat dat het begin zou moeten zijn van een Streetrace met caravan's. Lijkt me wel gaaf om te zien.

Picasso 1
14 november 2016, 22:32
Een mogelijkheid die steeds meer geboden wordt, is telewerken. Door de hedendaagse IT-technologie kun je minder gebonden zijn aan een vaste werkplek. Je werk moet er wel geschikt voor zijn, natuurlijk. Vrachtwagenchauffeurs hebben niets aan telewerken.

Klopt, en het helpt tegelijkertijd aan naleving van klimaatdoelstellingen zonder dat je mensen financieel uitwringt.

Sphinx
14 november 2016, 22:43
Ach, de spoorwegen hadden ook zo hun besognes. Het regent en dus is er stroomuitval moet je maar denken.

Dat men bij regenval meer file krijgt komt simpelweg omdat men meer afstand gaat houden, meer onzeker wordt over zicht en grip en nogal paniekerig kan reageren op remlichten. Dat plus de onbedwingbare neiging NIET RECHTS te rijden op een snelweg leidt al gauw tot volle linkerrijstroken die files worden. Rechts rolt het eigenlijk bijna altijd door, behalve als er echt een ongeluk gebeurd is op die te volle linkerbaan

Goedemorgenallemaal
14 november 2016, 23:28
en nogal paniekerig kan reageren op remlichten. Maar daarbij komt ook dat mensen bij regen veel eerder op de rem lijken te trappen


Dat plus de onbedwingbare neiging NIET RECHTS te rijden op een snelweg leidt al gauw tot volle linkerrijstroken die files worden. Rechts rolt het eigenlijk bijna altijd door, behalve als er echt een ongeluk gebeurd is op die te volle linkerbaan
Mwah, je moet ook iets weten over in en uitvoegpunten bij knooppunten. Zelfde baan houden werkt eigenlijk altijd het beste. Ervaren weggebruikers weten vaak wel dt het op sommige plekken beter is om links of rechts te houden. Bij Rijkswaterstaat weet men meestal precies hoe dat zit, ik ken iemand en daar is intern de nodige informele kennis zo van "op de A67 moet je van daar tot daar in de file links rijden, verderop moet je juist weer rechts gaan rijden"

Willem2
15 november 2016, 10:44
Zodra de R in de maand is mag je mosselen eten en filerijden ;)
Specifieker gezegd ; vooral de maanden Oktober, November, December zijn bij uitstek file-maanden.

Nulnulzeseneenhalf
15 november 2016, 11:30
dan mag jij voor mij de verhuiskosten en ziekenhuiskosten betalen megaboob,...ook jij kunt astma of bronchitus of nog erger krijgen

Langzaam rijdende auto's in een file stoten meer vuiligheid uit als auto's die door rijden.

Nulnulzeseneenhalf
15 november 2016, 11:35
Het probleem word veroorzaakt omdat steeds meer mensen zo dom zijn om winterbanden te monteren.

Winterbanden voeren overbodig veel water af ten opzichte van zomerbanden, waardoor er achter een auto aanzienlijk meer nevel ontstaat. Deze overdreven nevel van opspattend water beperkt het zicht van mede-weggebruikers, waardoor ze hun snelheid aan de omstandigheden moeten aanpassen.


J.W.
Onzin. Winterbanden zijn vaak smaller als zomerbanden, waardoor ze dus minder breed het regenwater wegduwen op de weg. Door hun opbouw hebben ze vaak meer ruimte in het profiel om water te bevatten, waardoor er dus minder water aan de kant geduwd hoeft te worden. Bovendien is men eerder geneigd om een winterband te vervangen als het profiel te slecht wordt dan bij een zomerband, waardoor er dus ook meer ruimte is in de groeven om water te bevatten ipv weg te moeten duwen. Misschien zorgt de structuur er wel voor dat een winterband eerder het water "sproeit" als een zomerband. Dat weet ik niet.

Nulnulzeseneenhalf
15 november 2016, 11:40
Tol per tijdsframe!
Waarom is er nog zo weinig spreiding in 'kantoortijden'?

BefBeer
Omdat als jij op kantoor zit, je moet kunnen bellen of communiceren met andere mensen op een ander kantoor. Dat gaat niet bij gespreide kantoortijden. Productie is daar minder afhankelijk van. Je kantoortijd moet gerelateerd zijn aan je klant of doelgroep of afnemer of leverancier of hoe je datgene ook wilt noemen dat ervoor zorgt dat jij, of jouw baas, genoeg € binnen krijgt om jouw loon te betalen.

Teiresas
15 november 2016, 13:35
asfalt is binnen de kortste keren weer vol met auto's ..

Ook weer zo'n stokpaardje van de linkse wereldverbeteraars. Te pas en te onpas roepen die "meer wegen leidt tot meer auto's". Wat een flauwekul! En (dus) ook nooit feitelijk aangetoond.
Alsof meer hoeren leidt tot meer hoerenlopers. Het is juist andersom. Het aanbod volgt op de vraag, niet omgekeerd.

Als het op de A2 nog steeds vastloopt na de verbreding, betekent dat dat de A2 onvoldoende verbreed is, en/of dat er te weinig alternatieve routes zijn.
Een mooi voorbeeld is de nu (eindelijk) doorgetrokken A4 tussen R'dam en Den Haag. Heeft tot grote verlichting geleid op het verkeer tussen die steden. Stond vroeger de A13 elke dag muurvast, nu rijdt het heel aardig door. Jammer dat een club als Milieudefensie of aanverwanten de aanleg ervan 50 jaar heeft kunnen vertragen.

Daarnaast: Openbaar vervoer zou idd een alternatief kunnen vormen. Maar dan moet het wel betaalbaar zijn. En dat is het momenteel niet. En het aanbod moet betrouwbaar zijn. Dus ook na 10 uur 's avonds moet er nog een bus rijden. En de trein moet ook rijden als er in de verte een sneeuwwolkje dreigt.
De overheid doet hier helemaal niets aan, dus kunnen we rustig stellen dat deze het volk niet het OV in wil jagen. Lijkt me ook logisch met de inkomsten uit BPM, accijnzen en BTW op auto's en brandstoffen.

Teiresas
15 november 2016, 13:41
Tol per tijdsframe!

Ik betaal al een kapitaal aan wegenbelasting en andere auto-gerelateerde belastingen. Moet er dan ook nog eens tol bovenop?
Als die tijdgerelateerde tolheffing in plaats van de wegenbelasting komt, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar het zal wel neerkomen op wéér een extra heffing op autorijden. Kan me niet voorstellen dat ergens in de wereld de automobilist zo wordt uitgemolken / afgeperst als in NL.

Goedemorgenallemaal
15 november 2016, 13:46
Je kantoortijd moet gerelateerd zijn .
Daarmee kan de mythe van de 24 uurs economie wel de deur in.
Aan de andere kant heb me met het verschuiven van maximaal een uur of twee van alle werktijden een behoorlijk aantal gezamenlijke uren. Misschien geen acht maar het zou best wel eens een bijdrage kunnen leveren aan efficienter werken, je hebt een deel gezamenlijke tijd en een deel dat je ongestoord kunt werken...


En de trein moet ook rijden als er in de verte een sneeuwwolkje dreigt.
Maar dan komt het autoverkeer ook al snel in de problemen.

too slow
15 november 2016, 15:31
asfalt is binnen de kortste keren weer vol met auto's , het is nog maar enkele jaren geleden dat de a2 is verbreed.

Dat is ongeveer de grootste leugen die extreem links al jaren loopt te verkondigen. Het suggereert dat mensen voor de fun de weg op gaan, niet omdat ze van A naar B willen maar puur om asfalt te vullen gewoon omdat het kan. Waarom kun je 's nachts op de ring van Rotterdam ondanks de enorme asfaltvlakte een kanon afschieten met een minimale kans om iemand te raken? Waar zijn dan die auto's die als een soort wereldwonder de capaciteit gaan vullen? Natuurlijk kan het een uitzondering zijn die ik zorgvuldig heb uitgekozen om mijn gelijk te halen. Echter van die mooie verbreedde A2 tot de polderweg in Drenthe is het in de nachtelijke uren leeg.

Als de capaciteit kort na uitbreiding al weer ontoereikend is dan wordt dat niet veroorzaakt door te toevoegen van capaciteit maar door toevoegen van te weinig capaciteit. Een mooi voorbeeld is de A4 tussen Amsterdam en Rotterdam. De verkeersader tussen de twee grootste steden van ons land was 15 jaar geleden maar 2 stroken per richting breed. Volstrekt onvoldoende, een strook per richting extra was ook toen al te weinig geweest. Dus wat doet de overheid? Nou in 2001 beginnen met de aanleg van die ene extra strook en er maar liefst 13 jaar over doen om te voltooien. Niet heel gek dat er inmiddels gewoon weer files staan. Files voorkomen is nu aan de capaciteitsbehoefte van over 15 jaar voldoen in plaats van aan die van 15 jaar geleden.

Bovenop die constante achterstand in de aanleg van asfalt komt ook nog eens het prutswerk van de ontwerpers van de weg uitbreidingen. Neem dat lullige slingerstrookje bij Eindhoven van de A58 naar de A2 of alle aansluitingen op de nieuwe parallelbaan van de A15 onder Rotterdam. Je kunt nu al voorspellen waar het de komende decennia door dergelijk gekluns gaat vastlopen: op die nieuwe parallelbanen van de A2 en A15, op de aansluiting van de A73 onder Nijmegen, de rotonde van Joure tussen de A6 en A7, de aansluiting A28/A37 bij Hoogeveen en zelfs een verbouwing die alleen nog maar op de tekentafel bestaat: A7 ten zuiden van Groningen.


De werkelijke problemen worden pas opgelostals je mensen gratis met de trein laat reizen...op tijden dat het niet druk is in de trein..en in de spits tegen een gereduceerd tarief

Gratis bestaat niet, je bedoelt dat iemand anders jouw mobiliteit gaat betalen. Als je even weer terug keert in de realiteit dan kun je vaststellen dat de trein ook geen wondermiddel is. Naast de asfaltvlakte A2 is tussen Utrecht en Amsterdam ook nog een enorme staalvlakte aangelegd. Dat ene spoortje van 150 jaar geleden zijn er inmiddels ook vier en daar mag je nog wel eens een verdubbeling op loslaten met jouw mooie "gratis" plannen. Net zoals je de binnenstad van Utrecht tegen de vlakte mag gooien en het IJ in Amsterdam moet gaan dempen om stations van enorme omvang aan te leggen. En natuurlijk de weilanden aan de rand van de steden opofferen voor grote opstelterreinen.

Ik zou dit berichtje nu ook in de trein op weg naar Maastricht om een biertje te gaan drinken kunnen tikken. Sympathiek plan dat gratis OV maar voor het milieu en de belastingbetaler is het misschien maar beter als ik gewoon thuis op de bank blijf liggen...

too slow
15 november 2016, 15:53
En de trein moet ook rijden als er in de verte een sneeuwwolkje dreigt.
Maar dan komt het autoverkeer ook al snel in de problemen.

Als er vanmiddag 10 cm sneeuw valt dan wordt het een grote puinhoop bij auto's, treinen en vliegtuigen. Wat Teiresas denk ik bedoelt is dat als er wellicht misschien een kans bestaat dat er mogelijk een centimetertje sneeuw zou kunnen gaan vallen op een plek in Nederland er bij de NS een soort noodtoestand in werking treed waardoor een etmaal lang meer dan de helft van alle treinen in het hele land preventief wordt afgeschaft.

too slow
15 november 2016, 16:08
Zelfde baan houden werkt eigenlijk altijd het beste. Ervaren weggebruikers weten vaak wel dt het op sommige plekken beter is om links of rechts te houden.


Bij Rijkswaterstaat weet men meestal precies hoe dat zit, ik ken iemand en daar is intern de nodige informele kennis zo van "op de A67 moet je van daar tot daar in de file links rijden, verderop moet je juist weer rechts gaan rijden"

De oplossing is dezelfde baan en het beste resultaat bereik je door van baan te wisselen, eeehh:confused:

Ik denk dat je bedoelt dat je de juiste baan moet kiezen. Het probleem zit er doorgaans in dat de mensen die te weinig of juist te vaak van baan wisselen veel capaciteit weggooien...

too slow
15 november 2016, 16:41
Tol per tijdsframe!

Dat noemen ze rekening rijden.

Zal ik eens op de stoel van de goudeerlijke politici gaan zitten die de beslissingen nemen zodra dat is ingevoerd?

Stel pay-per-use levert voor een stuk weg 5 miljoen per jaar op. Als er file staat gaat tarief omhoog en komt er 8 miljoen binnen. Om de file op te lossen moet je 1 miljoen investeren. Een miljoen uitgeven om ieder jaar daarna 3 miljoen mis te lopen. Ik geef toe dat het wel erg aannemelijk klinkt dat een ambtenaar dat zou doen maar wellicht is de kans op succes groter als je gaat hopen dat de kaboutertjes het fileprobleem gaan oplossen.


Waarom is er nog zo weinig spreiding in 'kantoortijden'?

Als de "straf" van het tijdsverlies, kosten voor extra brandstofgebruik en ergernis niet voldoende is voor die spreiding, waarom zou spitstax dat dan wel zijn? Als spreiding de oplossing is dan moet je spreiden in plaats van mensen afpersen in de hoop dat er als bijproduct ineens spreiding komt.

Picasso 1
15 november 2016, 18:46
Voldoende voorbeelden in voorgaande berichten van het enorm falen van de overheid wat mobiliteit en infrastructuur betreft. Heb op dit gebied een gruwelijke hekel aan een partij zoals de pvda gekregen die decennialang niets wenste te doen aan infrastructuur en na de daardoor ontstane problemen plotseling op de proppen komt met rekeningrijden. Wat een walgelijke partij.

Jan_Wandelaar
16 november 2016, 02:22
De werkelijke problemen worden pas opgelost als je mensen gratis met de trein laat reizen...

Welke trein???

Je bedoeld die treinen die de NS veel te laat besteld heeft, en pas over een paar jaar worden geleverd?

Zelfs wanneer ik geld toe zou krijgen laat ik me nog niet als vee in een treinwagon proppen. Vooropgesteld dat de NS een treinwagon voor handen heeft natuurlijk.


J.W.

Goedemorgenallemaal
16 november 2016, 09:06
Er wordt nu net gedaan alsof "onze" overheid gefaald heeft. Maar ook in Belgie veroorzaakt regen recordfiles. Oeps Belgie misschien niet zo'n goed voorbeeld, als er 1 land is in de buurt waar de wegen slechter zijn...
Trouwens in Duitsland staat het bij redelijke neerslag ook altijd goed vast.
Als je hier berichten leest over het verkeer dan lees je toch heel vaak dat juist Nederland de betere wegen heeft en bij regen is dat niet anders. Nergens zoveel ZOAB als hier, en ZOAB is toch de grote vertragingsvoorkomer bij regen.

Nulnulzeseneenhalf
16 november 2016, 11:32
Daarmee kan de mythe van de 24 uurs economie wel de deur in.
Aan de andere kant heb me met het verschuiven van maximaal een uur of twee van alle werktijden een behoorlijk aantal gezamenlijke uren. Misschien geen acht maar het zou best wel eens een bijdrage kunnen leveren aan efficienter werken, je hebt een deel gezamenlijke tijd en een deel dat je ongestoord kunt werken.
De 24-uurs economie heeft weinig met kantoortijden te maken. Het personeel in de productie kan best 24 uur per dag werken. Een voormalige buurman werkte bij DAF in Eindhoven. Toen een jaar of 10 geleden de economie op zijn top was waren er onderdelen van het bedrijf die 24/7 werkten.
Maar de directeur of locatiemanager hoeft er 's nachts helemaal niet bij te zijn. De directiesecretaresse moet aanwezig zijn als de directeur er is, of hulp nodig heeft. De tiepmiep die de salarissen moet verzorgen kan dat gewoon overdag doen. De vent van de inkoop moet werken op het moment dat bedrijven waar hij moet inkopen open zijn. Als dat ergens anders in de wereld is, dan kan zijn werktijd zomaar afwijkend zijn.
Enige spreiding in kantoortijd is best mogelijk, maar wordt dat teveel dan gaan de kosten van verwarming en verlichting ook weer omhoog.

Goedemorgenallemaal
16 november 2016, 15:04
l dan gaan de kosten van verwarming en verlichting ook weer omhoog.
Dat zal wel meevallen bij veel bedrijven. kijk ''s avonds maar eens op een willekeurig kantorenpark hoeveel lichten er nog aan zijn, zelfs monitoren. Verwarming moet op tijdklok zoveel uur vooraf aan slaan om de boel warm te krijgen.... En voor de zekerheid moet z'n pand dan om 07:00 al op temperatuur zijn in plaats van 09:00, dus iedereeen an gewoon om 07:00 uur beginnen, maar ja dan moet de tijdklok al om05:00 uur de boel warm hebben.

too slow
16 november 2016, 15:30
Er wordt nu net gedaan alsof "onze" overheid gefaald heeft. Maar ook in Belgie veroorzaakt regen recordfiles. Oeps Belgie misschien niet zo'n goed voorbeeld, als er 1 land is in de buurt waar de wegen slechter zijn...
Trouwens in Duitsland staat het bij redelijke neerslag ook altijd goed vast.
Als je hier berichten leest over het verkeer dan lees je toch heel vaak dat juist Nederland de betere wegen heeft en bij regen is dat niet anders. Nergens zoveel ZOAB als hier, en ZOAB is toch de grote vertragingsvoorkomer bij regen.

Niemand heeft beweerd dat Belgie het walhalla is waar het wel goed is geregeld. En als de files maar een een tiende waren van wat we gewend zijn dan zouden we een langere (maar ook een tiende van de huidige lengte) file bij slecht weer ook een record file noemen.

Je kunt best stellen dat de onze overheid faalt op het gebied van infrastructuur. We leven in een planeconomie waar de sovjets jaloers op zouden zijn. Zonder bestemmingplan kun je in dit land niets bouwen en die bestemmingplannen worden gedicteerd door de overheid. Dat zou eigenlijk een uitgelezen mogelijkheid moeten zijn om het perfect te regelen. En wat doet bij ons de overheid? Nou die creëert in Amsterdam de zuidas. Gevolg: overbelaste ring A10 en de noodzaak om een tweede Coentunnel aan te leggen aangezien al die mensen die daar werken ten noorden van het IJ/Noordzeekanaal wonen.

Het is gewoon een slecht plan om alles op 1 plek te concentreren (tenzij chaos het doel is natuurlijk). Dat chemische fabrieken bij elkaar kruipen of warehouses bij productielocaties is te begrijpen maar het hoofdkantoor van AkzoNobel fabriceert toch echt niet de bankiers van ABN-AMRO. Van alle vervoersbewegingen daar gaat het om een verwaarloosbaar aantal tussen de bedrijven onderling (en dan ook nog eens buiten de spitsuren) en de rest is woon-werkverkeer. Dat woon-werkverkeer is gebaat bij spreiding van locaties. Die mooie zuidaskantoren hadden ook gewoon tussen Alkmaar en Hoorn alsmede tussen Alkmaar en Den Helder kunnen worden gebouwd. In het verleden zochten productiebedrijven als Philips locaties nabij hun potentiële werknemers. Tegenwoordig meent de overheid het veel beter te kunnen. Wie bepaald die faalt lijkt me de juiste conclusie.

Amsterdam is, hoewel het de grootste faal-community is, daar niet uniek in want in alle grote steden van ons land maakt de overheid dezelfde fouten. Kantoren en winkels midden in de stad, precies de plek die totaal ongeschikt is voor het concentreren van grote mensenmassa's. De gevolgen zijn overduidelijk: chronisch gebrek aan parkeerruimte, overbelastte infrastructuur, OV-bedrijven die materieel moeten aanschaffen wat maar een paar uur per dag nuttig kan worden ingezet (en zelfs dan in een richting leeg rijdt).

Goedemorgenallemaal
16 november 2016, 22:11
En wat doet bij ons de overheid? Nou die creëert in Amsterdam de zuidas. Gevolg: overbelaste ring A10 en de noodzaak om een tweede Coentunnel aan te leggen aangezien al die mensen die daar werken ten noorden van het IJ/Noordzeekanaal wonen.
Ik denkniet dat het alleen de overheid is die je hiervoor verantwoordelijk kunt houden, dat zijn toch vooral d ebdrijven die maar al te graag "centraal"en in een "dynamische omgeving" willen zitten. Ze zijn niet verplicht om daar te gaan zitten, ze doen dat omdat ze gezien willen worden.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze daar willen gaan zitten om bewust met het file probleem geconfronteerd te worden om te kunnen voldoen aan de basisbehoefte van de Nederlander "iets hebben om over te mopperen".
De as Alkaar-Hoorn gaat echt nog wel eens volgebouwd worden, richting Den Helder wordt te uitgestrekt.

PS, Je kunt de overheid natuurlijk wel verantwoordelijk houden voor het niet verbieden of beteugelen van ontwikkelingen als de zuid-as. Maar als ze dat wel doen zal de kritiek van de "betuttelende overheid"niet van de lucht zijn, zeker niet hier...

Nulnulzeseneenhalf
16 november 2016, 23:57
Productiebedrijven moet je daar bouwen waar je het personeel hebt zitten. Dat geeft kort woonwerkverkeer en minder kosten. Op het moment dat bedrijven groter worden en het kantoor niet noodzakelijkerwijs meer bij de productie hoeft te liggen, gaat men naar een locatie van welke men denkt veel gratis reclame te krijgen. Veel bedrijven hoor je dan ook zeggen dat ze dicht bij de concurrentie, leverancier, afnemer of noem nog maar zoiets op, moeten zitten. "Dat is handig met overleg en handel". Aangezien het meeste per telefoon of computer gebeurt is dat een slecht argument, het is meer, zoals hierboven al gezegd, gezien willen worden. De laatste jaren zien gemeentes soms wel dat kantoren verkeerstechnisch gezien niet altijd geweldig liggen, maar zolang er nog een overschot van kantoren is, kun je moeilijk de boel gaan reorganiseren. Dat is dan pas kapitaalvernietiging.

Goedemorgenallemaal
17 november 2016, 08:39
De laatste jaren zien gemeentes soms wel dat kantoren verkeerstechnisch gezien niet altijd geweldig liggen, maar zolang er nog een overschot van kantoren is, kun je moeilijk de boel gaan reorganiseren. Dat is dan pas kapitaalvernietiging.
Er staat anders genoeg leeg. Maar ja ook dat komt omdat bedrijven graag gezien willen worden, dus hebben ze wat nieuws nodig. Soms gaat het zo sel dat ik bedrijven ervan verdenk hun gebouw net zo snel af te schrijven als het kopieerapparaat, da's makkelijk, hoeven ze die niet mee te verhuizen.
Maar ze willen natuurlijk niet het kantoor slopen om wat nieuws weg te zetten, dan komt de continuiteit in gevaar ( een argument wat ik wel snap). Dus staat er een oud kantoor leeg. Dat moet van de hand. Komt de Makelaar e die denkt "goedkoop gaat ook" , maakt een paar foto's en zet de boel te koop. Combinatie van voor een dubbeltje op de eerste rang en niet de ambitie er wat van te maken. Echter, er zijn niet veel bedrijven die graag een tweedehands pand betrekken. Dus hou je leegstand. Ik zeg niet dat alles altijd leeg blijft staan maar kantoorgebouwen komen sneller leeg te staan dan dat ze weer opgevuld worden.

Megaboob
17 november 2016, 09:05
De Telegraaf bericht vandaag dat de tweede kamer nu actie eist m.b.t. de files. Zoals ik al aangaf, en waarom ik het topic ben gestart, het is ook te dolletjes. We betalen ons blauw aan auto gerelateerde belastingen, en we krijgen file record na file record momenteel, gewoon omdat de overheid jarenlang het geld wat men inde niet heeft besteed aan infrastructuur, maar andere zaken zoals de volstrekt belachelijke en idiote "bed bad en brood" regeling en nu weer het betalen van asielzoekers uit o.a. Marokko (veilig land, mensen gaan er nota bene op vakantie) om weer terug te keren. ik weet niet van welke molen onze politici een tik hebben gehad maar voor mij is en blijft dit onbegrijpelijk gewoon. Voor Phea: niet automobilisten, maar o.a. kolen centrales zijn de grootste vervuilers in dit land, met de ergste invloed op de luchtkwaliteit. Wil je dus een betere lucht? Vraag de regering eens om meer kerncentrales bijvoorbeeld, of protesteer een keer niet tegen windmolens in je achtertuin, of neem zonnepanelen op je dak, ook dat scheelt. Het is wel heel makkelijk de automobilist overal de schuld van te geven. Maar ja, aanhangers van GL, SP, PVDD en PVDA doen al jaren niets anders. het geld voor de "zieligheidsindustrie" moet immers ergens vandaan komen en dan is de automobilist immer een makkelijk slachtoffer. Bah, bah, bah.

Ik ben het simpelweg beu om in de file te staan. Ik ben het beu om heel veel te betalen voor een infrastructuur die niet is berekend op het huidige verkeersaanbod. Ik ben het beu dat een totaal incompetente overheid de automobilist steeds maar weer misbruikt om de begroting voor allerlei andere zaken te dichten. Tot mijn verbijstering staat het malieveld niet dagelijks vol met woedende automobilisten die verbetering eisen. Nee, als makke schapen stappen we weer in de auto en verbijten ons asl we weer uren in de file staan zoals gisteren rondom Amsterdam. Nederlanders zouden iets meer Franse genen mogen hebben op het gebied van staken, Maar helaas.

het bericht:

Alweer verkeersinfarct: ’Asfalteermachine moet van stal worden gehaald’
4 uur geleden

Den Haag - De gigantische verkeerschaos rond Amsterdam gisteravond is voor een groot deel van de Tweede Kamer het zoveelste bewijs dat de asfalteermachine weer van stal gehaald moet worden om het teruggekeerde filespook te verslaan.

„De economie trekt aan en filerecords worden verbroken. Reden om meer te investeren in wegen”, reageert VVD-Kamerlid Visser. „Ongelukken zoals in Amsterdam met regen zijn natuurlijk nooit te voorkomen, maar je zal er maar uren in staan. Horror!”

Volgens CDA-Kamerlid Van Helvert heeft het kabinet schuld aan het toenemende fileleed onder autorijdend Nederland. „Dit is het resultaat van vier jaar bezuinigen op infrastructuur”, foetert de christendemocraat. „Het resultaat van alleen lijstjes met projectjes afwerken. Geen oog hebben voor routes, maar alleen een enkel knelpunt oplossen zonder verder te kijken.”

Gisteravond ging het weer helemaal mis op de snelwegen rond Amsterdam. Een ongeval met meerdere personenauto’s vlakbij de Wijkertunnel zorgde in de spits voor grote overlast. Voor een spoedreparatie aan de vangrail was de rechterrijstrook van de A9 van Amstelveen naar Alkmaar dicht. De vertraging liep op tot ruim anderhalf uur. Veel automobilisten dachten slim te zijn door uit te wijken over de sluizen in IJmuiden, maar daardoor ontstonden ook daar files.

Door de chaos op de A9 werd bestuurders aangeraden via de A10 te rijden, maar ook daar gebeurde een ongeluk. Tot overmaat van ramp ging de spitsstrook naar de Coentunnel door een technisch probleem al de hele dag niet open. Vrijwel de hele rondweg van Amsterdam stond vast op slechts een klein gedeelte na. Daar was de vreugde echter van korte duur want later op de avond gebeurde ook daar een ongeluk. Ook op de A4 en A5 liep het verkeer vast.

Overigens is het niet alleen bij Amsterdam raak, benadrukken politici. PVV-Kamerlid Madlener benadrukt dat ook automobilisten bij Den Haag en Rotterdam steeds vaker moeten aanschuiven in een lange rij wachtende forenzen. „De wegen hebben te weinig capaciteit en dan loopt het enorm vast als er iets mis gaat”, concludeert de parlementariër. Hij pleit onder meer voor verbreding van wegen en spitsmijden voor vrachtwagens.

Voorlopig is het einde nog niet in zicht. De komende jaren zijn automobilisten op snelwegen alleen nog maar langer onderweg. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid berekende onlangs dat het ’reistijdverlies’ tot 2021 met 38 procent toeneemt ten opzichte van 2015.

Duiding bericht door Megaboob:

De fop oppositie en de tweede kamer komen heel even uit hun 4 jaarlijkse winterslaap omdat de verkiezingen er weer aan komen, en ze mompelen nu iets over dat het zo niet langer kan. verkiezingsretoriek, want er gaat toch niets gebeuren. Allerlei milieuclubs etc. houden het toch wel weer jaren tegen met allerlei procedures, de echte wil ontbreekt, en het zou de heilige graal van het automobilist melken, de km heffing ondermijnen als er meer asfalt komt.

Mij houden ze niet meer voor de gek die plucheplakkers in den Haag. Deze klucht is te triest voor woorden.

Megaboob

dirty Hairy
17 november 2016, 09:50
Er kunnen wel weer twee stroken bijgelegd worden, tot die binnen een aantal jaren weer vol staan, en dat tot in het oneindige...
Het probleem zit hem dat op een beperkt oppervlak (randstad) te veel mensen in een belachelijk klein tijdsvenster (ochtend/avondspits) van A naar B gaan en de capaciteit van hun transportmiddel voor slechts 25% benutten, gek genoeg. Dan kan je het niet hebben dat er te veel sukkels tegen elkaar aanrijden, zoals gisteravond.
Ik rij ook wel eens in provincies waar je overdag een kogel kan afvuren op de snelweg, nooit ga je iemand raken.
De oplossing zit hem in betere spreiding van de werkgelegenheid en het aantrekkelijk maken van provincies als Drenthe om te wonen. In dat laatste zit hem de uitdaging...
Tot die tijd heb ik al eieren voor mijn geld gekozen, ik ben een avondmens en werk van 10 tot 7. Heerlijk. Gelukkig heb ik een werkgever die spreiding van werktijden aanmoedigt door het kantoor van 6 tot 8 standaard open te gooien, zouden er meer moeten doen.

Teiresas
17 november 2016, 10:02
Wat ook flink bijdraagt aan de moderne files:

- De in mijn ogen toch lichtelijk overdreven veiligheidsmaatregelen. Is het signaleringssysteem in een tunnel kapot, hoppa tunnel dicht! Staat er een auto met pech op de vluchtstrook, dan sluiten we ook de naastgelegen (vaak twee) rijstroken af zodat er nog slechts één rijstrook over blijft. Is de vangrail kapot: direct deel van de weg afgesloten voor een spoedreparatie. Ligt er wat olie op de weg: afsluiten die hap! Kan dat niet een paar uur wachten?

- Inhalen door vrachtwagens. Vaak oorzaak van botsingen en files. De vrachtwagenchauffeurs trekken zich geen reet aan van inhaalverboden, die er bovendien veel te weinig zijn. Ik zeg: op de linker baan een permanent vrachtwagenverbod (dat ook gecontroleerd wordt).

- Afsluitingen die geen afsluitingen blijken: minstens 1x per week kom ik wel ergens rode kruizen boven de rijbaan tegen waar verder helemaal niets aan de hand is. Kruizen gaan te vroeg aan of blijven te lang aan. En dan heb ik het niet over gesloten spitsstroken, van welk fenomeen ik overigens ook niets begrijp. De strook ligt er maar je mag er niet op rijden? WTF?? Welk doel kan dit dienen? Of heeft dit terplekke een aanzuigende werking op meer auto's? 'Oh jongens, kijk de spitsstrook is open buiten de spits, laten we snel de auto pakken en een paar keer op en neer rijden'!

- Forensisch onderzoek. Dit vind ik mogelijk nog wel het meest bizarre. Na ongelukken komt er geregeld onderzoek wie e.e.a. veroorzaakt heeft. De reden zal wel zijn om aansprakelijkheidsaspecten (dus welke verzekeringsmij moet betalen), maar het afsluiten van (een deel) van de weg voor vaak vele uren, kost een veelvoud van de schade veroorzaakt door het ongeluk. Wat is dit voor onzin??

De rijkunsten van diverse bevolkingsgroepen zal ik verder onvermeld laten wat dat is politiek incorrect.

Goedemorgenallemaal
17 november 2016, 10:27
Wat ook flink bijdraagt aan de moderne files:

- De in mijn ogen toch lichtelijk overdreven veiligheidsmaatregelen. Is het signaleringssysteem in een tunnel kapot, hoppa tunnel dicht!
Dat klopt


Staat er een auto met pech op de vluchtstrook, dan sluiten we ook de naastgelegen (vaak twee) rijstroken af zodat er nog slechts één rijstrook over blijft.
Dat valt op zich wel mee, soms vallen autos stil op de rijbaan zelf of stuurt de bestuurder in plaats van naar de pechstrook naar de middenberm en ja dan doen ze het ook. Ze doen het oo wanneer een auto op de pechstrook een gevaarlijke situatie oplevert en helaas is dat bijna altijd omdat het op dat moment druk is. Je ziet overigens op veel wegens teeds vaker aparte "parkeerhaven achtige" parkeerplaatsen naast de vluchtstrook.


Is de vangrail kapot: direct deel van de weg afgesloten voor een spoedreparatie.
Daar wachten ze toch meestal mee tot de nacht (niet als het niet de vangrail betreft maar daadwerkelijk het wegdek zelf (zwaar) beschadigd is, vaak als gevolg van een ongeval of autobrand op de rijbaan).


Ligt er wat olie op de weg: afsluiten die hap! Kan dat niet een paar uur wachten? Nee, olie op de weg geeft een gevaarlijke situatie.



- Afsluitingen die geen afsluitingen blijken: minstens 1x per week kom ik wel ergens rode kruizen boven de rijbaan tegen waar verder helemaal niets aan de hand is. Kruizen gaan te vroeg aan of blijven te lang aan.
Klopt


En dan heb ik het niet over gesloten spitsstroken, van welk fenomeen ik overigens ook niets begrijp. De strook ligt er maar je mag er niet op rijden? WTF?? Welk doel kan dit dienen? Of heeft dit terplekke een aanzuigende werking op meer auto's? 'Oh jongens, kijk de spitsstrook is open buiten de spits, laten we snel de auto pakken en een paar keer op en neer rijden'! Spitsstrook is geen rijbaan maar een vluchtstrook die opengesteld kan worden bij grote druke op de hoofdrijbanen.


- Forensisch onderzoek. Dit vind ik mogelijk nog wel het meest bizarre. Na ongelukken komt er geregeld onderzoek wie e.e.a. veroorzaakt heeft. De reden zal wel zijn om aansprakelijkheidsaspecten (dus welke verzekeringsmij moet betalen), maar het afsluiten van (een deel) van de weg voor vaak vele uren, kost een veelvoud van de schade veroorzaakt door het ongeluk. Wat is dit voor onzin??
Voor ongevallen is een heel protocol om de weg zo snel mogelijk vrij te maken, forensisch onderzoek vind alleen plaats bij zware ongevallen met zwaar gewonden en/of doden.



De rijkunsten van diverse bevolkingsgroepen zal ik verder onvermeld laten wat dat is politiek incorrect.
dat zijn zoveel bevolkingsgroepen, verspreid over zoveel leeftijdscategorien en natuurlijk ook bij beide geslachten dat daar echt niemand meer over kan vallen, tenzij je iemand vergeet. Ik sta vaak helemaal vooraan en je ziet het gewoon bij iedereen voorkomen. (Hoewel 70+ de laatste tijd wel erg voor komt) .

Red Devil
17 november 2016, 20:26
Spitsstrook is geen rijbaan maar een vluchtstrook die opengesteld kan worden bij grote druke op de hoofdrijbanen.
Mee eens. De vluchtstrook is in de eerste plaats bedoeld voor de hulpdiensten.

pret
17 november 2016, 20:29
`Wat ik niet begrijp is, waarom ze de meest linkse rijstrook op de A12 afsluiten.

phoenix
17 november 2016, 21:12
om jou te pesten pret...en eh wat dacht je van de uitstoot? ik krijg het zo langzamerhand (spaans) benauwd als ik al die auto's in nederland zie rijden...ik woon niet zover vd A2....

pret
17 november 2016, 21:33
om jou te pesten pret...en eh wat dacht je van de uitstoot? ik krijg het zo langzamerhand (spaans) benauwd als ik al die auto's in nederland zie rijden...ik woon niet zover vd A2....

Ach niet zo zeuren je bent meestal toch niet thuis. :biggrin:

Jan_Wandelaar
17 november 2016, 23:40
Er kunnen wel weer twee stroken bijgelegd worden, tot die binnen een aantal jaren weer vol staan, en dat tot in het oneindige...

Er is niemand die voor de lol in de spits gaat rijden. We zien dan ook dat de spits pas weer drukker is geworden sinds steeds meer mensen weer ergens voor 9 uur moesten zijn. Onzinargument dus.

Probleem is vaak ook niet de hoeveelheid asfalt, maar de manier waarop het asfalt benut word. Iedereen herkent dit wel:

Mensen die met 95 km/h op de middelste rijstrook blijven rijden i.p.v. naar rechts te gaan omdat er 1.200 meter voor ze een vrachtwagen op de rechterrijstrook zit.

Mensen die bij weefvakken van 2.500 meter lang al binnen de eerste 50 meter van de blokmarkering van baan willen wisselen, en vaak bij het puntstuk reeds met de richtingaanwijzer aan rijden om aan te geven dat ze bij het begin van de blokmarkering ogenblikkelijk van richting gaan veranderen.

Door dergelijke klootviolen word het beschikbare asfalt verre van optimaal benut. Er zou een artikel in de wegenverkeerswet moeten komen dat je dergelijke klootviolen straffeloos de vangrail in mag snijden. Qua files maakt dat niet uit. Want of die klootviolen nu rijden of bloedend over een vangrail hangen: files veroorzaken ze toch wel........


J.W.

Wentelt Eefje
18 november 2016, 06:31
Mij viel een aantal jaren geleden - als 'commuter' - op dat de zelfs de meest verschrikkelijk verkeersinfarct gevoelige plekken rond Manhattan (NYC), dus bijv. Midtown Tunnel, Lincoln Tunnel en George Washington Bridge tussen NJ en NY zeker in de spits de drukste kant op weliswaar enorm filegevoelig zijn, omdat het aantal banen voor de tolpoorten versmalt, maar dat de filevorming wel geminimaliseerd wordt, doordat iedereen uit een "Keep Your Lane" situatie komt en vervolgens op het duidelijk aangegeven punt één voor één ritst.

In Duitsland kun je gewoon bekeurd worden als je je uitvoegstrook niet helemaal benut voor je de Autobahn weer opdraait.

Zo nu en dan is er ineens niets mis met de visie van J.W. ...

Big30
18 november 2016, 06:53
Op het moment dat het zo druk is dat het net tegen file vorming aanzit hoeft er maar weinig te gebeuren of het is raak. Een paar rem bewegingen maar ook een vrachtauto die inhaalt al het verkeer gaat naar links en de rechterrijbaan blijft leeg.
In de VS blijf je dan gewoon alle rijbanen benutten om in te halen en dat gebeurt heel relaxed.
In NL niet en dat heeft met wetgeving en rijstijl te maken. Als in de VS iemand helemaal links rijdt op de snelweg is dat geen probleem, bij ons wel.

Picasso 1
18 november 2016, 08:16
In de VS blijf je dan gewoon alle rijbanen benutten om in te halen en dat gebeurt heel relaxed.
In NL niet en dat heeft met wetgeving en rijstijl te maken. Als in de VS iemand helemaal links rijdt op de snelweg is dat geen probleem, bij ons wel.

Rechts mogen inhalen scheelt dus al een slok op de borrel. Snap niet dat dat niet mag. Leidt er ook meteen toe dat linksrijders op lage snelheden daarvan schrikken en weer zo maximaal mogelijk naar rechts gaan.

Ook bij het inhalen van één of twee vrachtauto's door drie a vier personenauto's voor je, waarom zakt de snelheid op de linkerbaan plotseling naar honderd of minder? Zijn autobestuurders plotseling vergeten dat ze harder mogen inhalen dan met 100? Als je niet van plan bent harder dan 100 te rijden bij het inhalen, wacht dan gewoon even totdat andere auto's voorbij zijn zodat je die niet belemmert en ga dan pas op je dooie gemak met 90 of 100 een vrachtauto inhalen. Het lijkt alsof verkeer dan klontert in de buurt van vrachtauto's met tussenin lege stukken snelwegen. Dat doorstromingsbelemmerende 'klonteren' op lage snelheden valt me trouwens meer in Nederland op dan in het buitenland en bizar genoeg wanneer je het in het buitenland ziet zijn er vaak enkele auto's met Nederlandse kenteken bij betrokken. Ook de Nederlandse vrachtauto's hebben er een handje van om andere vrachtauto's in te halen met slechts enkele kilometers snelheidsverschil. En dan kunnen enkele minutenlang daar achter op de linkerbaan enkele tientallen personenauto's samenklonteren die vervolgens zelf de twee vrachtauto's voor zich met 90-100 gaan inhalen. Denk je, de inhalende vrachtauto is weer naar rechts en er kan gas gegeven worden maar nee hoor, achter een paar slakken voor je met een snelheid van 90-100 blijven rijden.Ook wat betreft dit vrachtverkeer rijgedrag zie je bij buitenlandse vrachtauto's veel minder, die wachten vaak totdat personenauto's voorbij zijn en kiezen een minder verkeersbelemmerend moment bij het inhalen in plaats van overal schijt aan hebben, gewoon naar links proppen en doodleuk het met 120km/uur aankomend verkeer hard op de rem laten trappen.

Goedemorgenallemaal
18 november 2016, 08:34
Rechts mogen inhalen scheelt dus al een slok op de borrel. Snap niet dat dat niet mag. Leidt er ook meteen toe dat linksrijders op lage snelheden daarvan schrikken en weer zo maximaal mogelijk naar rechts gaan.

Ik snap rechts inhalen wel maar ik zie het in Nederland niet snel gebeuren (behoudens als je toch al in de file staat), niet vanwege het regeltje maar vanwege het Nederlandse weggedrag. je zegt het zelf al "leidt er ook meteen toe dat linksrijders..." Dat is juist niet de bedoeling he, "keep your lane"
De gemiddelde, zelfs bovengemiddelde NL chauffeur heeft al moeite met achteruit waarnemen bij de huidige regels, met rechts inhalen moeten ze nog meer opletten. Gaat niet lukken.

Picasso 1
18 november 2016, 13:04
En daar gaan ze weer bij de npo resp. verlengstuk omroep van de politiek

17969

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2143761-invoeren-rekeningrijden-kwestie-van-tijd.html

Problemen misbruiken om meer geld binnen te halen. En dan verbazen ze zich over 'Trump'.

Gelukkig zijn zo nu en dan een select aantal politici goed bezig zoals deze dame Melanie Schultz die de afgelopen jaren aan de hardnodige verbreding van snelwegen heeft gewerkt en nu ook werkt aan aanvullende schakels tussen gebieden om het verkeer meer te spreiden, een investering die decennialang door eerdere kabinetten totaal is nagelaten.


https://www.youtube.com/watch?v=45rb3v-bhLY

pret
18 november 2016, 13:09
En daar gaan ze weer bij de npo resp. verlengstuk omroep van de politiek. Problemen misbruiken om meer geld binnen te halen. En dan verbazen ze zich over 'Trump'.

Hetzelfde hebben ze ook gedaan met de trajectcontrole op A2

too slow
18 november 2016, 19:35
Ik denkniet dat het alleen de overheid is die je hiervoor verantwoordelijk kunt houden, dat zijn toch vooral d ebdrijven die maar al te graag "centraal"en in een "dynamische omgeving" willen zitten. Ze zijn niet verplicht om daar te gaan zitten, ze doen dat omdat ze gezien willen worden.

PS, Je kunt de overheid natuurlijk wel verantwoordelijk houden voor het niet verbieden of beteugelen van ontwikkelingen als de zuid-as. Maar als ze dat wel doen zal de kritiek van de "betuttelende overheid"niet van de lucht zijn, zeker niet hier...

Zonder bestemmingsplan en bouwvergunning wordt er helemaal niets gebouwd in dit land. Dus laten we vooral niet doen alsof het de overheid als een soort natuurramp is overkomen en men wat traag reageert. De overheid initieert al die projecten omdat men zichzelf een monopolie heeft verschaft. De overheid verdient grof geld aan het meer waard laten worden van grond dmv bestemmingsplanaanpassingen.

Die bedrijven zijn min of meer wel verplicht om ergens te gaan zitten aangezien ze niet zelf kunnen bepalen waar ze een kantoor willen bouwen vanwege die bestemmingsplannen. En ja er is momenteel een overschot aan kantoorruimte, maar dat is nog maar sinds de crisis en voornamelijk een overschot aan ruimte dat niet aan de eisen van deze tijd voldoet.

too slow
18 november 2016, 20:24
Er kunnen wel weer twee stroken bijgelegd worden, tot die binnen een aantal jaren weer vol staan, en dat tot in het oneindige...

De economie is de afgelopen 25 jaar met 60% gegroeid dus is de mobiliteitsbehoefte ook 60% toegenomen en is er 60% meer asfalt nodig om de files van 25 jaar geleden op dezelfde lengte te houden. Daar mag je dan nog bij optellen dat die 60% een gemiddelde is en in drukke regio's rond de grote steden de groei bovengemiddeld is geweest en er nog wat maatschappelijke ontwikkelingen zijn geweest die de behoefte aan extra asfalt nog wat meer hebben doen toenemen.

Laten we eens een vergelijking maken met het internet. Met de technologie van 25 jaar geleden zou het alleen al meer dan 5 minuten duren om de eerste pagina van deze discussie op te halen. Maar het duurt nog niet eens een honderdste van die tijd voordat het op mijn scherm staat. De industrie die dat heeft mogelijk gemaakt ontwikkelde snellere netwerken, snellere servers, snellere PC's, slimmere compressie en investeerde in robuustheid en redundantie terwijl de kosten razendsnel zijn afgenomen. Eigenlijk hebben ze exact het tegenovergestelde gedaan van wat de overheid heeft gepresteerd en het blijkt prima te werken.

too slow
18 november 2016, 21:14
Staat er een auto met pech op de vluchtstrook, dan sluiten we ook de naastgelegen (vaak twee) rijstroken af zodat er nog slechts één rijstrook over blijft.Dat valt op zich wel mee, soms vallen autos stil op de rijbaan zelf of stuurt de bestuurder in plaats van naar de pechstrook naar de middenberm en ja dan doen ze het ook. Ze doen het oo wanneer een auto op de pechstrook een gevaarlijke situatie oplevert en helaas is dat bijna altijd omdat het op dat moment druk is. Je ziet overigens op veel wegens teeds vaker aparte "parkeerhaven achtige" parkeerplaatsen naast de vluchtstrook.

Dat valt helemaal niet mee. Vluchtstroken zijn aangelegd om veilig met een defect voertuig naar te kunnen uitwijken en veilig reparaties te kunnen uitvoeren. Maar in het rubberentegelparadijs worden er zodra een voertuig op die veilige vluchtstrook staat onmiddellijk stroken afgesloten en als extra overlast de rest van een forse snelheidsbeperking voorzien. Een voertuig dat midden op de rijbaan stilstaat is een verwaarloosbare uitzondering waarvan iedereen wel de noodzaak zal inzien.



Ligt er wat olie op de weg: afsluiten die hap! Kan dat niet een paar uur wachten? Nee, olie op de weg geeft een gevaarlijke situatie.

Bij een enorme plas olie klopt dat ongetwijfeld maar en de meeste gevallen gaat het om vervuiling in plaats van gevaar.



En dan heb ik het niet over gesloten spitsstroken, van welk fenomeen ik overigens ook niets begrijp. De strook ligt er maar je mag er niet op rijden? WTF?? Welk doel kan dit dienen? Of heeft dit terplekke een aanzuigende werking op meer auto's? 'Oh jongens, kijk de spitsstrook is open buiten de spits, laten we snel de auto pakken en een paar keer op en neer rijden'! Spitsstrook is geen rijbaan maar een vluchtstrook die opengesteld kan worden bij grote druke op de hoofdrijbanen.

We nemen het je niet kwalijk hoor dat je als provinciaal een beetje achter loopt. De eerste spitsstroken waren een creatieve noodoplossing: uitbreiden kost jaren en een paar lichtbakken en wat camera's installeren enkele maanden. De vluchtstrook als spitsstrook zoals op de A28 tussen Zeist en Utrecht is al lang vervangen door structurele altijd beschikbare extra capaciteit. Helemaal verdwenen zijn ze nog niet en in die gevallen zal iedereen er begrip voor kunnen opbrengen dat ze alleen in de spits worden gebruikt. Op de A12, A15, A20, A28 en diverse andere plekken zijn extra rijstroken aangelegd die ten onrechte meestal gesloten zijn.



- Forensisch onderzoek. Dit vind ik mogelijk nog wel het meest bizarre. Na ongelukken komt er geregeld onderzoek wie e.e.a. veroorzaakt heeft. De reden zal wel zijn om aansprakelijkheidsaspecten (dus welke verzekeringsmij moet betalen), maar het afsluiten van (een deel) van de weg voor vaak vele uren, kost een veelvoud van de schade veroorzaakt door het ongeluk. Wat is dit voor onzin??Voor ongevallen is een heel protocol om de weg zo snel mogelijk vrij te maken, forensisch onderzoek vind alleen plaats bij zware ongevallen met zwaar gewonden en/of doden

Teiresas heeft het niet om aanrijdingen met blikschade maar juist om die "zware" gevallen.

Het probleem is waarschijnlijk de groeiende incompetentie bij de politie. Het wegverkeer is niet het enige slachtoffer. Deze week werd de NS ook bijna dagelijks geconfronteerd met dat soort flauwekul waarbij alles plat lag gedurende een uurtje of 6 (!). In het verleden kwam de plaatselijke veldwachter die een paar kiekjes schoot, de plaats van het lijk en de stopplaats van de trein noteerde en beval om de rotzooi zo snel mogelijk op te ruimen zodat binnen een uur de ellende was opgelost.

Nulnulzeseneenhalf
19 november 2016, 20:19
Ik ben zeer recent aan die andere kant van de grote plas geweest, daar waar ze het "keep your lane system" hebben, en ik durf te zeggen dat het niet werkt. Zeker niet hier in Nederland of Europa.
Wil je een KYL systeem goed laten werken dan moet je tenminste 4 of meer rijstroken hebben. Dan heb je een strook voor mensen die 80 willen rijden, eentje voor 90, eentje voor 100-110 en eentje voor 120-130. Heb je minder stroken, dan krijg je dat het voertuig voor je langzamer rijdt als jij wil rijden, waardoor je van strook moet veranderen. Je doet dus niet aan KYL. Die wegen kun je in Nederland op een hand tellen.
De reden waarom het in Amerika al een beetje beter werkt is dat daar ieder voertuig, voorzover ik begrepen heb, even snel mag rijden op de snelweg. In Nederland is dat niet, 80 voor de vrachtwagen, 90 voor de auto met aanhanger, 120 of 130 voor de auto alleen. In ons omringende landen is dat weer anders. Er is dus altijd een snelheidsverschil tussen voertuigen.
De snelweg is een van de veiligste wegen om 2 redenen. Alles gaat dezelfde kant op, geen tegenliggers, en het snelheidsverschil is minimaal. In theorie zou de snelweg nog veiliger kunnen worden als iedereen even snel zou mogen rijden. Dat dit niet gaat ingevoerd worden komt omdat men geen vertrouwen heeft in het remvermogen van zwaardere of gelede voertuigen.

Forensisch onderzoek wordt alleen maar meer in plaats van minder. Op het moment dat er twijfel is over de toedracht neemt men geen risico meer en doet men onderzoek. Simpelweg om te voorkomen dat men later in een rechtszaal moet uitleggen waarom men nalatig is geweest, en er misschien wel ontslag of erger volgt. Daarom wordt er bij ongelukken ook altijd zoveel rijstroken afgesloten en snelheidsbeperkingen op de overige ingesteld. Geen RISICO willen lopen. De kosten van een eventuele file worden daaraan ondergeschikt geacht.

De aanleg van nieuw asfalt vergelijken met het internet gaat natuurlijk wel een beetje mank. De techniek van het aanleggen van wegen is al tientallen jaren ongeveer hetzelfde. En hoewel men nog steeds tracht om nieuwe technieken te ontwikkelen om het sneller en goedkoper te maken, moet je daar geen wereldschokkende innovaties verwachten. De techniek van internet, en bijvoorbeeld mobiele telefonie, staat nog in de kinderschoenen. Daar worden "elke" dag nieuwe dingen, methodes en zo bedacht waardoor het weer beter wordt. Bovendien is het rendement op deze investeringen ook veel hoger. Kan er zelfs door reclame an worden verdiend. Langs de weg wil men juist minder reclame, dat leidt af en zorgt voor ongelukken. En dat brengt de kosten weer omhoog.

Wentelt Eefje
20 november 2016, 18:48
Uiteraard is een randvoorwaarde voor een KYL-systeem een even lage maximumsnelheid voor alle snelweggebruikers, zou in Nederland vermoedelijk 90 of 100 moeten worden dan.

Goedemorgenallemaal
20 november 2016, 21:42
Uiteraard is een randvoorwaarde voor een KYL-systeem een even lage maximumsnelheid voor alle snelweggebruikers, zou in Nederland vermoedelijk 90 of 100 moeten worden dan.
Wat met name op de drukkere wegen vaak voor een wat rustiger wegbeeld zorgt wat per saldo minder reistijd oplevert..

too slow
22 november 2016, 23:37
Ik ben zeer recent aan die andere kant van de grote plas geweest, daar waar ze het "keep your lane system" hebben, en ik durf te zeggen dat het niet werkt. Zeker niet hier in Nederland of Europa.

Keep your lane werkt niet als je het als dogma gaat opdringen aan weggebruikers maar in sommige gevallen helpt het wel. In een file zie je soms mensen constant van strook wisselen. Als er ruimte is dan maakt dat niets uit maar doorgaans pletteren die types hun wagen in de remweg van een ander die daardoor in de ankers moet en de file erger wordt gemaakt voor iedereen daarachter. Als die lui KYL zouden toepassen dan was dat voorkomen. Omgekeerd zijn er ook mensen die zitten te slapen en gaten voor zich laten vallen. Dan moet het verkeer op de naastliggende strook juist wel gaan wisselen om die ruimte op te vullen zodat het daarachter weer beter door stroomt, typisch voorbeeld waarbij KYL een probleem is in plaats van een oplossing.


Wil je een KYL systeem goed laten werken dan moet je tenminste 4 of meer rijstroken hebben. Dan heb je een strook voor mensen die 80 willen rijden, eentje voor 90, eentje voor 100-110 en eentje voor 120-130. Heb je minder stroken, dan krijg je dat het voertuig voor je langzamer rijdt als jij wil rijden, waardoor je van strook moet veranderen. Je doet dus niet aan KYL. Die wegen kun je in Nederland op een hand tellen.
De reden waarom het in Amerika al een beetje beter werkt is dat daar ieder voertuig, voorzover ik begrepen heb, even snel mag rijden op de snelweg. In Nederland is dat niet, 80 voor de vrachtwagen, 90 voor de auto met aanhanger, 120 of 130 voor de auto alleen. In ons omringende landen is dat weer anders. Er is dus altijd een snelheidsverschil tussen voertuigen.

Rondom de grote steden zijn 80 km/h zones op de snelwegen. Daar mag ieder voertuig dus even snel. Als het ook maar een beetje druk is kun je niet eens meer van strook wisselen omdat je de auto naast je constant op dezelfde hoogte blijft rijden, een soort noodgedwongen KYL dus. Ik zou zeggen ga er eens kijken en constateer zelf dat het een gigantische chaos oplevert met files op tijdstippen waarop er helemaal geen file zou hoeven te staan.


De snelweg is een van de veiligste wegen om 2 redenen. Alles gaat dezelfde kant op, geen tegenliggers, en het snelheidsverschil is minimaal. In theorie zou de snelweg nog veiliger kunnen worden als iedereen even snel zou mogen rijden.

Door snelheidsverschillen stroomt het verkeer beter door en is het bovendien stukken veiliger.


Dat dit niet gaat ingevoerd worden komt omdat men geen vertrouwen heeft in het remvermogen van zwaardere of gelede voertuigen.

Zucht....

https://www.youtube.com/watch?v=6H10iA_NL5c


De aanleg van nieuw asfalt vergelijken met het internet gaat natuurlijk wel een beetje mank. De techniek van het aanleggen van wegen is al tientallen jaren ongeveer hetzelfde. En hoewel men nog steeds tracht om nieuwe technieken te ontwikkelen om het sneller en goedkoper te maken, moet je daar geen wereldschokkende innovaties verwachten. De techniek van internet, en bijvoorbeeld mobiele telefonie, staat nog in de kinderschoenen. Daar worden "elke" dag nieuwe dingen, methodes en zo bedacht waardoor het weer beter wordt.

De capaciteitsbehoefte op het internet neemt exponentieel toe dus moet het aanbod ook exponentieel toenemen anders loopt het vast. Zonder innovaties was het al lang een puinhoop geworden. Wat dat betreft is asfalt neerleggen doodsimpel, de vraag neemt min of meer lineair toe en dus kun je het probleem al oplossen met het herhalen van een niet innovatief kunstje. Als in 25 jaar de capaciteit verdubbelen al niet eens lukt dan is er gewoon sprake van onwil en/of incompetentie.


Bovendien is het rendement op deze investeringen ook veel hoger. Kan er zelfs door reclame an worden verdiend. Langs de weg wil men juist minder reclame, dat leidt af en zorgt voor ongelukken. En dat brengt de kosten weer omhoog.

De inkomsten uit het gebruik van de weg zijn jaarlijks 18 miljard en de uitgaven 3 miljard, een netto winst van 600%. Ter vergelijking: ASML 22%, Ziggo 5%, Cisco 20% en ARM 35%. Aanbieders van infra (zowel Internet als wegen) verdienen geen cent aan reclame. Op internet verdienen capaciteitsverbruikers aan reclame en langs de weg enkele commerciële bedrijfjes.

Big30
23 november 2016, 07:55
Fileschade boven miljard
48 min geleden Gijsbert Termaat

Zoetermeer - De schade door files voor de Nederlandse economie steeg het vorig jaar naar ruim boven de één miljard euro. Het jaar ervoor bedroeg de schadepost nog €875 miljoen.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van ondernemersverenigingen EVO, Fenedex en Transport en Logistiek Nederland naar de gevolgen van files voor de Nederlandse economie. De cijfers worden woensdag gepresenteerd.

„De uitkomsten vragen om een snelle aanpak”, zegt EVO-directeur Machiel van der Kuijl. „Het onderzoek laat zien dat de economische schade het afgelopen jaar met maar liefst dertig procent steeg.”

De EVO-topman vreest dat deze stijging niet de laatste is. „De economie trekt aan, dus de drukte waarschijnlijk ook. We kunnen er iets tegen doen door in de grootste fileknelpunten te investeren.”
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/27088700/__fileschade_boven_miljard__.html

Nulnulzeseneenhalf
23 november 2016, 18:43
Keep your lane werkt niet als je het als dogma gaat opdringen aan weggebruikers maar in sommige gevallen helpt het wel. In een file zie je soms mensen constant van strook wisselen. Als er ruimte is dan maakt dat niets uit maar doorgaans pletteren die types hun wagen in de remweg van een ander die daardoor in de ankers moet en de file erger wordt gemaakt voor iedereen daarachter. Als die lui KYL zouden toepassen dan was dat voorkomen. Omgekeerd zijn er ook mensen die zitten te slapen en gaten voor zich laten vallen. Dan moet het verkeer op de naastliggende strook juist wel gaan wisselen om die ruimte op te vullen zodat het daarachter weer beter door stroomt, typisch voorbeeld waarbij KYL een probleem is in plaats van een oplossing.



Rondom de grote steden zijn 80 km/h zones op de snelwegen. Daar mag ieder voertuig dus even snel. Als het ook maar een beetje druk is kun je niet eens meer van strook wisselen omdat je de auto naast je constant op dezelfde hoogte blijft rijden, een soort noodgedwongen KYL dus. Ik zou zeggen ga er eens kijken en constateer zelf dat het een gigantische chaos oplevert met files op tijdstippen waarop er helemaal geen file zou hoeven te staan.



Door snelheidsverschillen stroomt het verkeer beter door en is het bovendien stukken veiliger.



Zucht....

https://www.youtube.com/watch?v=6H10iA_NL5c



De capaciteitsbehoefte op het internet neemt exponentieel toe dus moet het aanbod ook exponentieel toenemen anders loopt het vast. Zonder innovaties was het al lang een puinhoop geworden. Wat dat betreft is asfalt neerleggen doodsimpel, de vraag neemt min of meer lineair toe en dus kun je het probleem al oplossen met het herhalen van een niet innovatief kunstje. Als in 25 jaar de capaciteit verdubbelen al niet eens lukt dan is er gewoon sprake van onwil en/of incompetentie.



De inkomsten uit het gebruik van de weg zijn jaarlijks 18 miljard en de uitgaven 3 miljard, een netto winst van 600%. Ter vergelijking: ASML 22%, Ziggo 5%, Cisco 20% en ARM 35%. Aanbieders van infra (zowel Internet als wegen) verdienen geen cent aan reclame. Op internet verdienen capaciteitsverbruikers aan reclame en langs de weg enkele commerciële bedrijfjes.
Ik ben niet zo goed in het delen van die quote, dus dan zo maar even.

Doordat we in Nederland mensen hebben die constant in de remweeg van anderen zitten te duiken, geeft al aan dat een KYL systeem hier niet zal werken. Zelfs kleine openingen waar wel een auto fatsoenlijk in past moet je niet opvullen bij KYL. Simpelweg het wisselen van rijstrook zorgt al voor onrust in een file waardoor er altijd wel iemand het gas los laat of op zijn rem trapt. Maar ik realiseer me ook dat de perceptie van dit onderwerp voor iedereen anders is.

Voor mij is Roermond met zijn 50000 inwoners een grote stad, Eindhoven vind ik al een wereldstad. Gelukkig zit ik niet zoveel op de snelweg, wat niet wil zeggen dat ik nergens kom. Ik heb inderdaad wel eens gezien dat er snelwegen liggen in of nabij steden waar je maar 80 mag rijden. Als het wat drukker wordt rijdt daar dus iedereen in meerdere rijen dezelfde snelheid. Als het dan een chaos wordt ligt dat niet aan het KYL maar aan het feit dat er meer verkeer is als die weg aan kan.

Door snelheidsverschillen stroomt het verkeer niet beter door. Jij denkt dat je sneller op je plaats van bestemming bent omdat je 130 mag rijden, maar je vergeet dat je af en toe op de rem moet voor een ander die 110 genoeg vindt. Of die vrachtwagen die met 87 zijn vriendje die maar 85 rijdt aan het inhalen is. Als iedereen 110 reed ben je sneller en is het relaxter.

Bij de zucht verklaar ik volgens mij min of meer hetzelfde als wat er in het filmpje wordt gezegd. Alles is natuurlijk wel afhankelijk van het feit of men zich aan opgegeven voertuigbelastingen houdt, en het onderhoud naar behoren is.

Investeringen in internet, of telefonie, worden allemaal gedaan door marktpartijen. Mensen die constant op zoek zijn naar de laagste kosten en de hoogste opbrengsten. Door het exponentiële karakter nodigt het uit om nieuwe technieken te proberen. En men weet bij voorbaat al dat de vraag er komt en betaald gaat worden.
Als de overheid, landelijk, provinciaal of gemeente, besluit dat er een weg verbreed moet worden of er zelfs een nieuwe weg aan gelegd moet worden, dan wordt dat als voorstel op een volgende vergadering van het betreffende overheidsorgaan gemeld. Vervolgens worden er deskundigen bij gehaald, andere overheden moeten hun mening kunnen geven, er worden bijeenkomsten georganiseerd om het klootjesvolk te informeren. En dan begint het. Milieugroeperingen komen standaard in opstand. En dan heb ik het nog niet eens over de vele NIMBY en NIVEA groepjes die het geweldig vinden dat ze over een aantal jaren stukken sneller op de plaats van bestemming zijn, maar die absoluut niet tegen dat ding aan willen kijken, of zelfs maar het idee hebben dat ze hem kunnen ruiken of horen. En met een stijgende welvaart wordt dat erger, sterker nog de behoefte aan beter en meer asfalt loopt op, en de aversie tegen de aanleg ook.
Onwil of incompetentie, ja. Maar dan van het gewone volk.

De inkomsten uit wegen zijn nagenoeg nul. Behalve een toltunnel in Zeeland, en vergeef me dat ik niet weet hoe het zit met de afsluitdijk aan de bovenkant van ons IJsselmeer, zijn er nauwelijks directe inkomsten uit het Nederlandse wegennet. Weliswaar komt er een groot bedrag binnen aan wegenbelasting, BPM en accijnzen op de brandstoffen, maar dat is op geen enkele manier gebonden aan het gebruik van de weg. Die dingen houden met elkaar verband, maar er is niemand die bij het afrekenen op het tankstation zegt dat het belastinggedeelte gebruikt moet worden voor het onderhoud van de weg. Dat zijn allemaal belastinggelden die gebruikt worden voor het algemeen belang. In een ver verleden uitgevonden om degenen die het zich kunnen veroorloven om wat luxe te hebben iets meer te laten betalen om daarmee dingen voor het algemeen belang te kunnen doen. Velen zullen dat een links nivelleringsfeestje noemen, ik vind het geweldig.
Overigens, als de inkomsten 18 miljard zijn en de uitgaven 3 miljard, dan is de winst maar 500%. Nog steeds veel hoor.

forgetskinnyletsgetfatty
23 november 2016, 23:13
Behalve een toltunnel in Zeeland

Nederland telt 2 "toltunnels". ;)

Westerscheldetunnel : https://www.wegenwiki.nl/Westerscheldetunnel

Kiltunnel : https://www.wegenwiki.nl/Kiltunnel

Nulnulzeseneenhalf
24 november 2016, 07:30
Nederland telt 2 "toltunnels". ;)

Westerscheldetunnel : https://www.wegenwiki.nl/Westerscheldetunnel

Kiltunnel : https://www.wegenwiki.nl/Kiltunnel
Bedankt voor deze aanvulling.

Goedemorgenallemaal
24 november 2016, 08:39
http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/veel-vertraging-op-het-spoor-in-de-herfst-maar-waarom

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/31105-afrit-a58-arnemuiden-dicht-vanwege-bladeren/?utm_source=hvzeeland&utm_medium=website&utm_campaign=archief

18011

Teiresas
24 november 2016, 11:43
Opnieuw minder treinen door blad

Reizigers tussen Den Haag en Utrecht en tussen Schiphol en Nijmegen moeten opnieuw rekening houden met een langere reistijd. De NS zet minder treinen in omdat door bladeren op het spoor een deel van het materieel beschadigd is.

Op de genoemde trajecten valt de helft van de treinen uit.In plaats van ieder kwartier vertrekt er elk half uur een trein. De NS verwacht dat reizigers een kwartier langer onderweg zijn.

Ook gisteren reden er minder treinen in verband met het herfstweer. Bladeren die tot moes zijn gereden leiden ertoe dat de treinwielen minder grip hebben. Als er dan geremd wordt, ontstaat er schade.

teletekst 24-11-2016

Willem2
6 oktober 2021, 19:17
De weg naar huis was niet prettig. Lange files door slecht weer, ongevallen en werkzaamheden aan de weg. De vertraging liep op tot bijna twee uur.

De R is weer in de maand en is het weer helemaal raak. Het regent, het weer wordt wat slechter en de overheden doen er echt alles aan dat er files ontstaan door overal maar te bouwen.
Gevolg is dat nu de files deze week meer waren dan voor corona en ik voorspel dat het einde nog niet in zicht is.


De files zijn terug en ze zijn erger dan vóór corona
Het filespook is terug op de Nederlandse wegen. Vandaag was de drukste ochtendspits van het jaar. ,,We zijn weer terug bij af en het is erger dan voor corona.”
... https://www.ad.nl/auto/de-files-zijn-terug-en-ze-zijn-erger-dan-voor-corona~a1c51a46/


Als vanouds: 555 kilometer file, drukste ochtendspits van het jaar
... https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5258600/file-druk-ochtendspits-van-het-jaar-anwb-a12

Willem2
12 oktober 2021, 09:54
Op de Nederlandse wegen was het vanochtend de drukste spits sinds het uitbreken van de coronapandemie. Op het hoogtepunt, om 08.25 uur, stond er 759 kilometer file.

Volgens de ANWB is de drukte veroorzaakt doordat steeds meer mensen weer met de auto naar hun werk gaan en doordat het in het zuiden van het land regende.
.... https://nos.nl/artikel/2401340-drukste-spits-sinds-uitbreken-coronapandemie-759-kilometer-file

deket
13 oktober 2021, 20:27
Dat bleek het voordeel van de lockdown, bijna geen files
Maar ipv thuiswerken meer te promoten blijkt het even erg dan ooit tevoren, dus stilstaand verkeer en dan bedoel ik niet de ramenbuurt en
Toen ik tijdens de jaren 80 vaak gevloekt heb aan de R0( ring rond Brussel) en R1( ring rond Antwerpen) en gedacht,dat dit nooit kan blijven duren maar het werd steeds erger
En bijna iedereen zit alleen in de auto. Kan ergens wel begrijpen, aangezien de ene nog een pint wil drinken, een andere nog naar de hoeren of een minnares maar ik stel vast dat er nooit een ernstige beleid gevoerd is tgo al die verkeersstromen. Bv door fiscale voordelen voor degenen die op de plaats van hun werk wonen. En vooral rekeningrijden. Een politicus vertrouwde mij eens toe dat men officieel niet voor rekeningrijden kan opteren om niet te veel kiezers te verliezen ,maar dat het onvermijdelijk zal moeten ingevoerd worden . Men bezoekt ook de groene steden ,zelfs in het autoland bij uitstek Duitsland waar Freiburg als voorbeeld fungeert voor een probere,leefbare stad .waar men de maatregelen getroffen heeft om de auto uit de stad te bannen, niet alleen de files te bestrijden maar ook de luchtvervuiling en het stijgend aantal verkeersdoden
Het lijkt echt niet gemakkelijk omdat niet veel mensen bereid zijn een stuk van hun vrijheid op te offeren
Bovendien spelen veel automerken in op het veelvuldige filesgebruik doordat de wagen als kantoor kan dienen,buiten het reeds courante handsfree bellen ook gemakkelijk maken om mails te beantwoorden en te surfen op internet

mentholbear
15 oktober 2021, 18:29
Was te merken dat het gisteren druk was. Ging vlaai eten en zat een half uur in de file.

Willem2
22 oktober 2021, 23:00
Drukste spits van het jaar: 771 kilometer file op hoogtepunt
De ANWB meldt vandaag de drukste spits van dit jaar. Op het hoogtepunt om 16.20 uur stond er 771 kilometer file, aldus een woordvoerder. De belangrijkste oorzaken zijn de vele vakantiegangers die onderweg zijn en de regen en wind.
.... https://www.ad.nl/auto/drukste-spits-van-het-jaar-771-kilometer-file-op-hoogtepunt~a3c8affe/

mentholbear
24 oktober 2021, 01:58
Avondspits maakt me niet uit. Ik vertrek pas ruimschoots erna.
Ramp is als er ochtendspits is en Joker met een grote voorsprong gaat naar dezelfde club ;)