PDA

Volledige versie bekijken : Peter van Straaten overleden



Strijker
9 december 2016, 12:51
In zijn woonplaats Amsterdam is donderdag 8 december op 81-jarige leeftijd de tekenaar, cartoonist en schrijver Peter van Straaten overleden.

Zijn werk is geliefd en veelomvattend: van politieke prenten, cartoons en strips, een akters, erotische tekeningen tot vele bundels met proza. Een groot deel van zijn leven tekende Peter van Straaten voor Het Parool (van 1958 -2012) later ook wekelijks voor de Volkskrant en een geïllustreerde column in NRC Handelsblad.

Van Straatens laatste tekening verscheen dinsdag 2 augustus 2016 in de Volkskrant ("Daar lag Engeland"). Op 27 september jl ontving Peter van Straaten voor de vijfde maal de Inktspotprijs, de prijs voor de beste politieke tekening van het jaar.

De carrière van Peter van Straaten beslaat meer dan een halve eeuw waarin hij duizenden tekeningen maakte voor landelijke- en regionale dagbladen, weekbladen en boeken alsook theater- en filmaffiches. Zijn werk is vele malen in boekvorm verschenen en jaarlijks, sinds 1994 tot heden , werden zijn tekeningen gebundeld in Peter’s Zeurkalender.

Na het gymnasium in zijn geboortestad Arnhem studeerde Van Straaten aan de Kunstnijverheidsschool, de huidige Rietveld Academie in Amsterdam. Zijn loopbaan begon als reportagetekenaar bij Het Parool, waarin later de geliefde strip „Vader & Zoon‟ is verschenen. De strip verscheen 7000 keer in Het Parool. Van 1988 tot 2012 publiceerde Van Straaten in dezelfde krant elke dag een cartoon onder de titel „Het dagelijks leven‟. Vanaf 1969 tot 2014 verscheen elke week een politieke prent in Vrij Nederland. Hiermee won Van Straaten vier keer de Inktspotprijs voor de beste politieke tekening van het jaar en recent voor de vijfde maal met zijn Volkskranttekening: “Ik ben geen vluchteling, ik woon al twintig jaar naast u.”

Als schrijver publiceerde Van Straaten vanaf 1968 het feuilleton Agnes over een alleenstaande moeder en haar opgroeiende zoon (gebundeld in twaalf boeken), brieven en columns samen met Eelke de Jong en Rijk de Gooyer. een kinderboek (Een jongen en zijn boom, 1998) en ook een aantal toneelstukken waaronder Een lichte lunch (1987) .

Zijn omvangrijke oeuvre is vele malen bekroond. In 2006 ontving hij de Gouden Ganzenveer en in 2010 werd hem de Jacobus van Looy-prijs toegekend, een prijs voor dubbeltalenten. In 2011 ontving Van Straaten een eredoctoraat aan de Rijksuniversiteit Leiden vanwege de wijze waarop zijn cartoons het menselijk gedrag inzichtelijk maken. Zijn erepromotor, hoogleraar klinische psychologie, Willem van der Does gebruikt al jaren de cartoons van Peter in colleges en in zijn boeken “Zo ben ik nu eenmaal!” en “Dat moet mij weer gebeuren”.

Hij laat een oeuvre van tientallen publicaties en duizenden tekeningen na. Peter van Straaten was getrouwd met kunstenaar Els Timmerman.

Vanavond, NPO2 om 22:50 docu over en met Peter van Straaten, "Een gelukkige hand"

Wentelt Eefje
9 december 2016, 14:48
Ik ben in het gelukkige bezit van zowel "Aanstoot" als "Nastoot". Als je ooit wrange tekeningen over sex wilt zien :)

deket
11 december 2016, 07:38
Zijn tekeningen worden zelfs tijdens cursussen ivm management gegeven.
bv betreffende denkfouten. Groot artiest

Toulouse-Lautrec
11 december 2016, 08:48
http://www.galeriemokum.com/wp-content/uploads/PvS-slippertjes-wie-was-datcrop-copy-w1000.jpg