PDA

Volledige versie bekijken : Prostitutie ’erg geschrokken’ van controles

Willem2
1 februari 2007, 21:52
Bron : AD.nl /Den Haag

DEN HAAG - COEN VAN KRANENBURG EN LEO VAN DER VELDE - De raamexploitanten in de Doubletstraat zijn niet te spreken over de wijze waarop de Belastingdienst de afgelopen dagen controles heeft uitgevoerd.
Zoals woensdag gemeld werden - pand voor pand - alle prostituees gecontroleerd op hun boekhouding.

Daartoe werd eerst de straat aan beide kanten afgezet door politie. Zowel de dames zelf als de kamerverhuurders zeggen earg geschrokken te zijn.

Een woordvoerder van de belastingdienst zegt dat een dergelijke aanpak ook elders wordt toegepast, ook op pakweg een boekenmarkt die wordt gecontroleerd.

„Controles vindt ik heel logisch. Maar niet op deze wijze, met zoveel machtsvertoon,’’ zegt raamexploitant Ron Peet. „Dat is niet nodig. Een wijkagent is genoeg. Het kwam allemaal erg bedreigend over, hoorde ik achteraf van de dames.” Volgens de ras-Hagenaar komt 90 procent van de zelfstandige prostituees die bij hem of een collega een ’raam’ (een kamer) huren, uit Zuid-Amerikaanse landen. „En daar boezemt de politie nog steeds erg veel angst in.”

De raamprostitutie wil graag dat de Belastingdienst ook de dames vooraf op hun rechten en plichten wijst. Peet: „De exploitanten krijgen zelf ook van tevoren een brief dat de belastingdienst in een bepaalde periode een ’waarneming ter plaatse’ komt doen. Maar wij kunnen de dames niet gaan vertellen wat ze aan papierwinkel moeten klaarleggen. En ook niet waarom. Dat mag ik niet eens, anders wordt er meteen de link gelegd dat er een arbeidsverhouding is, waardoor ik als werkgever wordt aangemerkt.’’

Volgens Peet zijn er in Nederland voor alle beroepsgroepen folders in de landstaal van de mensen die hier komen werken. „Alleen in deze branch niet.„

Metje Blaak van de belangenvereniging voor prostituees ’De Rode Draad’ zegt dat dergelijke folders er wel zijn en dat de vereniging die twee maanden geleden nog in de Doubletstraat heeft verspreid. „Het zijn juist de exploitanten die het vaak niet prettig vinden dat wij bij hun ramen aan het folderen zijn.