satanic surfer
29 april 2018, 19:34
Opnieuw wordt de dancescene getroffen door het heengaan van een belangrijk figuur. Op 70-jarige leeftijd overleed gisteren Larry Harvey, oprichter van het legendarische Burning Man festival in Black Rock desert in Nevada..Het woestijnfestival was steeds een buitenbeentje in de scene. In de beginjaren quasi gratis. Midden jaren ´90 was ´k er voor het eerst, ik meen iets van 25 dollar en voorts was het een kleinschalige community van ´n duizendtal wereldvreemden die op basis van ruilhandel en geschenkjes uitwisselen een paar dagen overleefde tussen buitenaardse constructies en weirdo muzikale soundscapes waar m´n oma geen pap van gegeten had. De verbrandingsritus uiteraard het slotakkoord sinds 95 ofzo en ik meen dat ´k me voorts niet bijster veel kon herinneren bottom line :rolleyes:. Ietwat geestesverruimende producten durfden te circuleren...Doch alla..Eind jaren negentig nam het aantal bezoekers fel toe en begonnen er helaas uitwassen te volgen met helaas frequent enkele dodelijke slachtoffers en toenemend drugsmisbruik. Daar werd het freeminded kunstenfestival; want dat was/is het bottom line, een experiment for tha freeminded; helaas steeds vaker met geidentificeerd... Het internet en de toenemende cultstatus van het festival maakten dat vanaf de Milleniumturn het een grootschalig event werd met allure, entreeprijzen stegen heftig, bezoekersaantallen die rond de 50.000 of hoger lagen, doch de sfeer bleef relatief relaxed toen ´k nog ns ging piepen aldaar een 10-tal jaar geleden. Het non-profit-karakter bleef quasi intact en dat mag in de (Amerikaanse) eventwereld als quasi miraculeus worden bestempeld..Burning Man zal eeuwig een fenomeen blijven, doch niets is wat het was en helaas blijft ook Larry niet eeuwig onder ons. Benadrukt mag worden dat quasi elke dollar werd geherinvesteerd in kunst/installaties en andere organisaties, zelden gezien kunstactivisme in de eventsector...Veel festivalpromotors zijn (on-)rechtstreeks schatplichtig aan hem and they should never forget that deep underground, the roots of our music has grown from other kinds...RIP Larry