PDA

Volledige versie bekijken : Feestdag van de Vlaamse Gemeenschap, 11 juli

Big30
11 juli 2018, 14:18
De Feestdag van de Vlaamse Gemeenschap is een Vlaamse feestdag die op 11 juli valt.[1] De feestdag is voor Vlaamse ambtenaren een verplichte vrije dag.[2]

Op de dag wordt sinds 1973 herinnerd aan de slag in 11 juli 1302, waarbij milities van de Vlaamse steden en gemeenten een leger van Franse ridders te paard versloegen, aan de Groeningekouter bij Kortrijk. De Vlaamse milities bestonden voornamelijk uit een burgerleger van ambachtslieden en boeren. Deze veldslag is de geschiedenis ingegaan als de Guldensporenslag,[3] naar de vele gulden sporen die na de slag teruggevonden werden op de Groeningekouter te Kortrijk. Later werden deze sporen als trofee opgehangen in de kruisgewelven van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

Op voordracht van de Vlaamse regering worden op de feestdag eretekens van de Vlaamse Gemeenschap toegekend.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Feestdag_van_de_Vlaamse_Gemeenschap

shady
11 juli 2018, 15:08
Ja zeker maar vandaag toch vooral een dag om onze kater & verdriet over de voetbal van gisteren door te spoelen.
Deze maal hebben we verloren van de Franse ridders . :wand:

deket
11 juli 2018, 16:55
Op 11 juli 1302 wonnen we tegen de Fransen : Vlaamse feestdag.
Op 21 juli 1830 wonnen we tegen de Nederlanders : Belgische feestdag.
Betreffende het voetbal zie ik Frankrijk geen 2de keer tegen Belgie winnen.
En Nederland? Haha,:lostit totaal kansloos. De moppenrubriek kan je in een ander topic vinden.
Misschien krijgt Nederland nog ooit kans om tegen België te winnen maar dan ben ik al overgrootvader (indien ik zo oud kan worden, welteverstaan)

Goedemorgenallemaal
11 juli 2018, 17:41
Geen wonder dat jullie gisteren verloren...
De nationale feestdag valt op 21 juli omdat Leopold 1 op die dag de eed aflegde als
Koning der Belgen, en dat was in 1831...

deket
11 juli 2018, 17:46
1 jaar, na de Belgische revolutie en onafhankelijkheid

Eddy_V
11 juli 2018, 22:45
Op 11 juli 1302 wonnen we tegen de Fransen : Vlaamse feestdag.
Betreffende het voetbal zie ik Frankrijk geen 2de keer tegen Belgie winnen.
En Nederland? Haha,:lostit totaal kansloos. De moppenrubriek kan je in een ander topic vinden.
Misschien krijgt Nederland nog ooit kans om tegen België te winnen maar dan ben ik al overgrootvader (indien ik zo oud kan worden, welteverstaan)
De generatie Belgische spelers die zo nu en dan (met de nodige mazzel) een aardig partijtje speelden zitten over 4 jaar in het bejaardentehuis.
Terwijl Nederland dan weer meedoet, staat de nieuwe generatie Belgen dan nog aan de tafelvoetbal tafel :biggrin:

Big30
11 juli 2020, 12:35
Jan Jambon spreekt bevolking toe aan vooravond Vlaamse feestdag: “We moeten als Vlamingen onze troeven uitspelen”

Aan de vooravond van de Vlaamse feestdag geeft de Vlaamse minister-president traditioneel een toespraak op de Groeningekouter in Kortrijk. Maar naast die toespraak pakt Jan Jambon ditmaal ook uit met een videoboodschap.

In de video passeren tal van Vlaamse historische momenten, gewoonten en troeven, van Conscience en Van Eyck tot Tomorrowland, van de koers tot onze culinaire cultuur. De achterliggende boodschap van minister-president Jambon, bijgestaan door uitspraken van gewone Vlamingen, is dat Vlaanderen zich doorheen de geschiedenis “weerbaar en veerkrachtig” door verschillende crisismomenten heeft geslagen. “De wereld verandert, alles is in beweging. We moeten onze troeven uitspelen, daar waren Vlamingen altijd goed in”, vertelt hij onder meer.

De muziek in het filmpje is afkomstig uit nummers van Raymond Van het Groenewoud. Het is bedoeld als hommage aan de muzikant die in februari - net voor de lockdown - zijn 70ste verjaardag vierde.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200710_94816305

https://images1.persgroep.net/rcs/xXqz5L8rqxmUVqNoE1r0GM34bOQ/diocontent/172277123/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8