PDA

Volledige versie bekijken : Vrouwen binden strijd aan met beauty-industrie



Anvers
3 maart 2007, 20:49
Vrouwen die zeggen te lijden onder het schoonheidsideaal kunnen binnenkort via een speciale website een klacht indienen tegen de cosmetica-industrie.

De website hoort bij de documentaire ‘Beperkt Houdbaar’ van Sunny Bergman.

De op de site ingediende klachten worden afgehandeld door letselschadeadvocaten van SAP. Als blijkt dat veel vrouwen hiervan gebruikmaken, zou het Amersfoortse kantoor het eerste megaproces tegen de schoonheidsindustrie kunnen beginnen.

Psychiater
De geleden psychische schade moet wel door een psychiater worden vastgesteld, aldus advocaat Martin de Witte in Trouw. Volgens hem zouden vrouwen kunnen eisen dat cosmeticafabrikanten eerlijke informatie over hun producten geven. Hij denkt dat een juridische procedure kans van slagen heeft.

Wouter Pfeifer, directeur van de Nederlandse Cosmetica Vereniging, vindt dat het schoonheidsideaal niet aan de branche kan worden toegeschreven: ‘Wij creëren geen trends, wij volgen ze. Het schoonheidsideaal bestaat nu eenmaal en wij maken gebruik van die beelden.’

Ergernis
Sunny Bergman (34) maakte de documentaire vanwege haar ergernis over de in de media gepropageerde schoonheidsidealen. Zelf vreest zij na haar 35ste niet meer aantrekkelijk te zijn. Bergman gaat in de film langs bij glossy Cosmopolitan en een vaginakliniek in Los Angeles. Daar krijgt ze te horen dat haar schaamlippen verre van perfect zijn en er flink wat werk aan de winkel is. Op de website van 'Beperkt Houdbaar' is een fragment van dat bezoek alvast te bekijken.

Op de site kunnen vrouwen vanaf 8 maart verhalen kwijt over hun eigen relatie tot het uiterlijk. Ook kunnen ze een test van psychologe Liesbeth Woertman doen om te bepalen hoe tevreden ze met zichzelf zijn.

'Beperkt Houdbaar' wordt op 8 maart - Internationale Vrouwendag - uitgezonden bij de VPRO.

bron : Elsevier 2 maart 2007.

Anvers :wink:

sofaking
3 maart 2007, 21:15
Dove, de cosmeticafabrikant, klaagt (raar genoeg ) die kuntmatigheid van schoonheidsidealen aan in een aantal reclameboodschappen.

Zie bijvoorbeeld hier :
http://www.youtube.com/watch?v=fz5IRdFIpvA