Volledige versie bekijken : Rekening rijden
Willem2
25 juni 2019, 19:21
Nadat eerst allerlei belangengroeperingen (o.a. ANWB) al een balletje hadden opgegooid dat rekening rijden de enige oplossing is om geen verkeersinfart te krijgen, is er zogenaamd iets uitgelekt:
Kabinet neemt aanloop naar invoering rekeningrijden
Klimaatakkoord UitgelektHet kabinet treft voorbereidingen voor de invoering van rekeningrijden. Dat melden Haagse bronnen. Er liggen drie concrete varianten op tafel, waar van er één de eindstreep moet halen. Overigens zal de echte invoering van een systeem voor betalen naar gebruik nog jaren op zich laten wachten........ https://www.ad.nl/politiek/kabinet-neemt-aanloop-naar-invoering-rekeningrijden~a702bad1/
Betalen naar gebruik vind ik een prima plan, mits de maatregelen niet aangegrepen worden om mobiliteit nog eens extra uit te knijpen. Meer rijden, meer betalen dan auto bezitters die weinig rijden. Zo werkt het al járen met energie (gas & electra) en daar hoor je niemand over. Alleen nog even iets fatsoenlijks verzinnen waardoor iemand in een benzine A segmenter niet meer gaat betalen dan een dieselende C segmenter vanwege theoretische rolllenbank testen en daar uit voortvloeinde CO2 uitstoot.
Megaboob
25 juni 2019, 22:43
Betalen naar gebruik doen we al decennia in nederland. we betalen immers circa 70% belasting (!) op onze brandstof. heel eerlijk en transparant. (Hoewel die 70% wel heel exorbitant hoog is, maar goed). Waarom een prima functionerend systeem (de vervuiler betaald, en wel direkt aan de pomp) vervangen door een complex en niet functionerend systeem. wel, simpelweg omdat rupsje nooitgenoeg (lees: de overheid) nog meer belastinggeld uit de zakken van automobilisten wil kloppen. EWn dat is nu net niet de bedoeling. laat de overheid eerst maar eens die 70% brandstofbelasting per direkt beschouwen als een milieubelasting, en d eopbrengst daadwerkelijk aan het milieu besteden. Dat zou heel veel problemen oplossen in nedelrand en gelijk alle klimaattafels en plannetjes onnodig maken. Geef iedereen maar een zonnepannelen of een windmolen van de opbrengst van de accijnzen op brandstop. Dan zijn we zo klimaatneutraal. Maar dat gaat nooit gebeurenm met die rovers utit den Haag. U moet gewoon weer gepakt worden. Triest.
Megaboob
Willem2
26 juni 2019, 07:18
'Jarenlang taboe doorbroken': kabinet wil rekeningrijden invoeren vanaf 2026 ..... https://nos.nl/artikel/2290629-jarenlang-taboe-doorbroken-kabinet-wil-rekeningrijden-invoeren-vanaf-2026.html
'Jarenlang taboe doorbroken': kabinet wil rekeningrijden invoeren vanaf 2026 ..... https://nos.nl/artikel/2290629-jarenlang-taboe-doorbroken-kabinet-wil-rekeningrijden-invoeren-vanaf-2026.html
Ow tot die tijd kan er nog van alles gebeuren.
Betalen naar gebruik doen we al decennia in nederland. we betalen immers circa 70% belasting (!) op onze brandstof. heel eerlijk en transparant. Ha ha ha, hier kon je de klok op gelijk zetten. Veel gejammer en weinig constructief. Het is natuurlijk niet leuk voor vermogende mensen als de relatief gunstige positie qua mobiliteit en kosten in het geding komt.
Badslippers
26 juni 2019, 18:29
Betalen naar gebruik doen we al decennia in nederland. we betalen immers circa 70% belasting (!) op onze brandstof [ . . . ] laat de overheid eerst maar eens die 70% brandstofbelasting per direkt beschouwen als een milieubelasting, en d eopbrengst daadwerkelijk aan het milieu besteden.
Waarom moeten die opbrengsten aan het milieu besteed worden? Aan het milieu dient geen cent overheidsgeld besteed te worden. Het milieu regelt zichzelf.
Dat zou heel veel problemen oplossen in nedelrand
Heel veel problemen? Welke problemen zou dat oplossen?
Geef iedereen maar een zonnepannelen of een windmolen van de opbrengst van de accijnzen op brandstop. Dan zijn we zo klimaatneutraal.
Ik wil geen zonnepanelen en al helemaal geen windmolen. Ik stel voor dat elke Nederlander boven de 21 een elektrische auto van de staat kado krijgt.
hasta la pasta
26 juni 2019, 18:53
Ik stel voor dat elke Nederlander boven de 21 een elektrische auto van de staat kado krijgt.
Dat is tof! Kunnen de kosten van de rijlessen er ook niet bij? Dat is namelijk ook niet te betalen. Megaboob heeft geld zat zo te lezen ... Ik profiteer mee.
de duisburg spesjalist
26 juni 2019, 19:14
Waarom moeten die opbrengsten aan het milieu besteed worden? Aan het milieu dient geen cent overheidsgeld besteed te worden. Het milieu regelt zichzelf.
Heel veel problemen? Welke problemen zou dat oplossen?
Ik wil geen zonnepanelen en al helemaal geen windmolen. Ik stel voor dat elke Nederlander boven de 21 een elektrische auto van de staat kado krijgt.
:rolleyes: dat gaat niet goed komen dat kan het elektriciteit net niet aan van NL ook het leveren van stroom aan bijvoorbeeld Nuon via zonnepanelen kan NL niet aan als elk huis zonnepanelen heeft
Megaboob
26 juni 2019, 23:19
De reactie van badslippers is in dit geval echt wat vreemd.
denk er nog eens goed over na beste badslippers! en zonder windmolens en zonnepanelen heb je straks geen stroom als de fossiele brandstoffen op zijn. Dan rijd je eletrische auto niet. Dus je zult moeten! Of je nu wilt of niet. Of liever een kerncentrale in je tuin?
Mvg, Megaboob
Waarom moeten die opbrengsten aan het milieu besteed worden? Aan het milieu dient geen cent overheidsgeld besteed te worden. Het milieu regelt zichzelf.
Heel veel problemen? Welke problemen zou dat oplossen?
Ik wil geen zonnepanelen en al helemaal geen windmolen. Ik stel voor dat elke Nederlander boven de 21 een elektrische auto van de staat kado krijgt.
Nulnulzeseneenhalf
27 juni 2019, 00:16
:rolleyes: dat gaat niet goed komen dat kan het elektriciteit net niet aan van NL ook het leveren van stroom aan bijvoorbeeld Nuon via zonnepanelen kan NL niet aan als elk huis zonnepanelen heeft
De mogelijkheid om stroom op te slaan in accu’s bestaat al. Ook voor in huis. Ze zijn nog wat duur, maar dat is een kwestie van tijd voordat ze betaalbaar zijn. Op dat moment leg je niet alleen zonnepanelen op je huis, maar ook een accu in je garage. En dan heeft het stroomnet geen last meer van overbelasting door de zonnepanelen. Als je meer stroom produceert dan verbruikt gaat het je accu in, als je meer verbruikt dan produceert komt het eerst uit je accu.
Allende grote zonneweides of daken die aan het net leveren kunnen dan nog een probleem zijn.
Badslippers
27 juni 2019, 11:26
De reactie van badslippers is in dit geval echt wat vreemd.
denk er nog eens goed over na beste badslippers! en zonder windmolens en zonnepanelen heb je straks geen stroom als de fossiele brandstoffen op zijn. Dan rijd je eletrische auto niet. Dus je zult moeten! Of je nu wilt of niet. Of liever een kerncentrale in je tuin?
Mvg, Megaboob
Even een kort antwoord i.v.m. tijdsgebrek.
Ja, een kerncentrale mag in mijn achtertuin staan. Ik ben voor kernenergie en weet tegelijkertijd dat kernenergie omstreden is o.a. vanwege de productie van hoogradioactief afval. Ik weet er te weinig vanaf om welke hoeveelheden het gaat. Nu wordt dat in de grond gestopt en dat lijkt me onwenselijk. Alternatieven zijn er ook en moeten veel sneller (door)ontwikkelt worden zoals kernfusiereactoren en thoriumreactoren. Die produceren geen broeikasgassen. Ze produceren bovendien minder tot geen radioactief afval. Goed, zelf even verder Googlen en je weet het.
Harrisburg, Chernobyl en Fukushima zijn natuurlijk voorbeelden dat het goed mis kan gaan.
Dat hele milieu- en klimaatgezeik wordt door de politiek aangegrepen om ons angst aan te praten terwijl de nadruk zou moeten liggen op innovatie, ondernemerschap en commercialiseren. Milieu en klimaat staan onder druk vanwege afval en uitstoot. Laat commerciële bedrijven en deskundigen nou eens beginnen met nadenken over innovatieve methoden om dat op te lossen zonder politiek oogmerk maar wel met winst oogmerk. Maar nee, dat wordt niet gefaciliteerd door de overheid. Wat wel wordt gefaciliteerd is angst. Over 50 jaar zus en over 50 jaar zo. Dan vergaat de aarde. Onzin. Men kan niet eens de correcte temperatuur voor de komende week correct aangeven laat staan dat men weet hoe de wereld er over 50 jaar uit ziet.
Kortom, (bijna) alles is met de juiste (en veilige) techniek op te lossen. Maar een windmolen voor mijn deur is een voorbeeld van de verkeerde techniek gebruiken om een probleem op te lossen.
Megaboob
27 juni 2019, 11:48
Prima. Badslippers gaat dus rijden op door kernenergie aangedreven eletrische auto's Een kijken hoe zijn vrienden aan de socialistische kant van het spectrum daarover denken. Die willen het woord kernernergie niet eens in de mond nemen. Dat word dus een ouderwetse flintstone mobiel voor de familie badslipeprs in de toekomst. Aangedreven door benenkracht. Terug naar het stenen tijdperk. ;-)
Megaboob
de duisburg spesjalist
27 juni 2019, 16:35
De mogelijkheid om stroom op te slaan in accu’s bestaat al. Ook voor in huis. Ze zijn nog wat duur, maar dat is een kwestie van tijd voordat ze betaalbaar zijn. Op dat moment leg je niet alleen zonnepanelen op je huis, maar ook een accu in je garage. En dan heeft het stroomnet geen last meer van overbelasting door de zonnepanelen. Als je meer stroom produceert dan verbruikt gaat het je accu in, als je meer verbruikt dan produceert komt het eerst uit je accu.
Allende grote zonneweides of daken die aan het net leveren kunnen dan nog een probleem zijn.
Steeds meer branden door zonnepanelen: experts slaan alarm zo veilig zijn zone panelen niet
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4420686/zonnepanelen-huizen-record-brand
Megaboob
12 augustus 2019, 09:33
Het is verdacht stil weerondom rekening rijden. straks met prinsjesdag zullen we wel weer voor een voldongen feit staan opeens. daar is Rutte 3 goed in...
bertje600
12 augustus 2019, 12:25
Eigenlijk doen we al aan rekeningrijden, want iedere 3 maanden komt de rekening van de wegenbelasting en daarbovenop ook nog de rekening van de verzekering.
En het is niet toevallig dat die ieder jaar weer omhoog gaan.
Rekeningrijden wordt weer het komend jaar filerijden, als er geen veranderingen komen in het wegennet.
Dat zal wel niet want de regering wil dat geld natuurlijk besteden aan de hoge subsidies voor het elektrisch rijden.
mentholbear
12 augustus 2019, 14:58
Rekeningrijden wordt weer het komend jaar filerijden, als er geen veranderingen komen in het wegennet.
:smile2: geinig plaatje
Files, welke files? Ik rij altijd buiten de files naar de SC's. De enige files die ik tegenkom zijn vnl wegwerkzaamheden :tongue:
bertje600
12 augustus 2019, 15:07
Zo gauw Nederland weer terug is met vakantie staan er de nodige files en die worden steeds erger naarmate het weer slechter wordt.
Megaboob
12 augustus 2019, 16:12
De files zijn een nationale ramp inmiddels in Nederland (en Belgie)
De wegenbelasting in nederland is dermate hoog dat er overal 10 baans wegen hadden kunnen en moeten liggen. Er zou dus helemaal geen file probleem mogen zijn.
De overheid misbruikt echter de gelden die onder de noemer "wegenbelasting"worden binnengehaald voor andere digen (lees zaken zoals de debiele bed, bad en brood regeling voor uitgeprocedeerde vluchtelingen. daardoor staan we dus met zijn allen in de file)
De overheid wil nog meer geld binnenhalen en komt nu dus met het onzalige plan van rekeningrijden. Het geld zal echter wederom niet aan milieu, meer en betere wegen, veiligehid e.d. besteed worden, maar weer wordne uitgegeven aan linkse hobbies. De automobilist is en blijft de melkkoe van den Haag. Totdat mensen een keer gaan protesteren wellicht?!
Megaboob
deket
12 augustus 2019, 16:18
We zijn met veel te veel op deze aardbol
De wereld is overbevolkt en zo ook overbelast
Daar hoor je de groene softies nooit over maar is wel de essentie van de meeste mondiale problemen
Nulnulzeseneenhalf
14 oktober 2019, 22:15
Een tegenvaller voor Megaboob. Overheid let niet meer zo op de automobilist.
https://www.1limburg.nl/snelwegongelukken-flink-toegenomen-door-drukte-en-appen?context=section-1
Minder politie op snelweg
Een mogelijke verklaring daarvoor is de afname van toezicht door politie op de snelwegen. Volgens de SWOV heeft de politie haar prioriteiten verlegd sinds de vorming van de Nationale Politie in 2013. Agenten focussen nu vooral op het pakken van crimineel gedrag in het verkeer in plaats van de handhaving op de weg.
Aanbeveling
De onderzoekscommissie doet meerdere aanbevelingen: meer surveilleren op snelwegen door politie, het effectiever inzetten van camera's op plekken waar veel ongelukken gebeuren en het zichtbaar maken van controles zou volgens het rapport bij kunnen dragen aan het terugdringen van onveilig rijgedrag.
Kennelijk kunnen we meer doen op de snelweg tegenwoordig dan we willen. De politie is bezig met criminelen op sporen.
Willem2
15 oktober 2020, 22:53
Onderzoek kabinet: Rekeningrijden betekent korter en minder in de file
De invoering van rekeningrijden kan, afhankelijk van de wijze waarop, in 2030 zorgen dat de verloren reistijd door files met 43 tot 68 procent wordt teruggebracht.
Ook zal de uitstoot van stikstof en CO2 over tien jaar behoorlijk afnemen, allebei tot maximaal 24 procent. Daarnaast zorgt de invoering van betalen naar verbruik voor een schoner wagenpark. In bepaalde varianten levert deze stap tegen die tijd maximaal 19 procent extra kilometers voor elektrische voertuigen in het verkeer op. Verder wordt het wagenpark naar verwachting sneller vernieuwd. En nieuwe auto's zijn steeds milieuvriendelijker.
De meest ver doorgevoerde spitsheffing, die 7 cent per kilometer zou kosten, zal het meeste geld opbrengen voor de overheid, constateren de onderzoekers ook, maar de kosten zijn ook hoog. Per saldo is rekeningrijden, op bijna elke manier, vrijwel budgetneutraal in te voeren.
Het is financieel bezien eveneens slim om zo snel mogelijk over te gaan tot invoering, luidt een andere conclusie. Want door de snelle stijging van het aantal elektrische auto’s (die niet of beperkt zouden worden belast met rekeningrijden) loopt het ‘accijnsgat’ voor de schatkist op. Kortom, nu rijden nog genoeg benzineauto’s en diesels rond om aan te verdienen, maar dat worden er steeds minder.
Het onderzoek - dat morgen naar buiten komt - was al aangekondigd bij de presentatie van het klimaatakkoord, vorig jaar juni. Daarin stond: ,,Het kabinet zal, ten behoeve van de volgende kabinetsformatie, varianten van betalen naar gebruik onderzoeken, voorbereidingen schetsen en waar mogelijk of nodig deze voorbereidingen treffen. De invoering van het nieuwe stelsel wordt betrokken bij de reeds voorgenomen belastingherziening in 2025.” .... https://www.ad.nl/politiek/onderzoek-kabinet-rekeningrijden-betekent-korter-en-minder-in-de-file~a71be952/
Eddy_V
15 oktober 2020, 23:22
Die kosten om rekening rijden mogelijk te maken kunnen uit bespaard worden nu toch velen thuiswerken en de snelweg al in geen weken of maanden gezien hebben. En dat zal na de lockdown in grote mate zo blijven.
Er zijn geen files meer dus.. Corona is een zegen !
mentholbear
16 oktober 2020, 11:27
Als ze dat invoeren vind ik dat er verspreid over het land meer SC geopend moeten worden. Anders is het niet eerlijk voor de beren die niet in het oosten wonen :smoke:
WANDELAAR5
16 oktober 2020, 14:01
En moeten er dan ook meer SCs in Noorwegen komen? Want Megaboob staat bijna droog sinds hij daar woont!
Hoe dichter bij NRW, hoe hoger de kwaliteit van leven! Dat is nu éénmaal zo.
mentholbear
16 oktober 2020, 14:23
Wat mij betreft mogen er over de hele wereld meer SC komen. Maak ik weer een hele lange SC vakantie :roll:
Megaboob
16 oktober 2020, 23:59
Rekening rijden = een van de meest onzalige plannen ooit die links ooit geproduceerd heeft. We betalen immers al idioot veel belasting voor de auto, wegenbelastingg en brandstof. Vooral de accijnzen op brandstof, die buitenproportioneel hoog zijn in NL (in vergelijking met omringende landen,waar het kabinet altijd zo graag met komt). Er si dus al rekeningrijden en wel de meest effectieve vorm: accijns per liter benzine,. Makkelijker en eerlijker kan het niet worden denk ik dan. Alle andere extra belastingen zijn dus overbodig, complex en geldklopperij/diefstal van de roverheid.
Willem2
7 juli 2024, 22:25
Het plan om vanaf 2030 te gaan rekeningrijden, gaat hoogstwaarschijnlijk toch niet door. Drie van de vier coalitiepartijen willen een streep zetten door de hervorming van de autobelastingen. Mogelijk gevolg: een flink gat in de begroting en klimaatdoelen die lastiger haalbaar zijn.
Al sinds de jaren negentig worden er plannen gemaakt om automobilisten te laten betalen per gereden kilometer, maar steeds belanden die toch weer in een la. Het kabinet-Rutte IV was de laatste die de la weer opentrok, nadat Rutte in zijn eerste regeertermijn de plannen van het kabinet-Balkenende IV juist in die la had gestopt.
Het kabinet-Schoof lijkt nu de plannen van Rutte IV weer in de bekende la te willen leggen. Een Tweede Kamermotie tegen rekeningrijden werd vorige week gesteund door drie van de vier coalitiepartijen. Alleen de VVD is nog voor.
Het is maar de vraag of Nederland nog lang zonder een vorm van rekeningrijden kan, zegt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft. "De inkomsten voor de schatkist gaan flink teruglopen", waarschuwt hij.
..... https://www.nu.nl/klimaat/6319397/rekeningrijden-verdwijnt-alweer-van-tafel-gaat-de-schatkist-hard-raken.html
Picasso 1
7 juli 2024, 23:16
..... https://www.nu.nl/klimaat/6319397/rekeningrijden-verdwijnt-alweer-van-tafel-gaat-de-schatkist-hard-raken.html
Los van het geklooi van de huidige formatie, is dit slechts één van de vele voorbeelden waarom het goed is dat Rutte is opgerot.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.