PDA

Volledige versie bekijken : VEILIGHEID VAN en IN CLUBS

pcenter
14 juli 2019, 17:11
In reactie op de tragische gebeurtenissen in Hamminkeln de afgelopen nacht, de vraagstelling hoe wij ijsberen omgaan met de veiligheid van en in clubs.

Zijn wij ons bewust van eventuele gevaarlijke situaties? Kijken wij naar nooduitgangen? Mijden wij clubs om onduidelijke zaken? Hebben wij weleens rare situaties meegemaakt?

Ikzelf kijk altijd wel naar de situatie in een club, niet dat ik angstig ben, zeker niet, maar ben wel bewust van de situatie en omgeving. Ik zelf heb geen echt gevaarlijke situaties gezien voor zover ik mij herinner. Mogelijk dat mij straks nog iets te binnen schiet.

Maar om maar een voorbeeld te noemen, de omkleedruimte in de kelder incl sauna, douches en wasmachine en droger in VV te Duisburg, met maar een uitgang, maakt me zeker niet bang, maar lijkt mij ook niet geheel optimaal. Acceptabel maar niet optimaal.
Ook zitten er bij sommige clubs soms sierhekwerken voor de ramen, ben ik ook niet direct een fan van.

Zelf laat ik me er niet door weerhouden, maar ik ben me wel bewust van een en ander.
Kijk of verken een nieuwe club ook altijd, enerzijds om te weten waar ik ben, anderzijds misschien om zoals in een andere discussie als opgemerkt, niet als een nieuweling over te komen, en vervolgens uitgemolken te worden, zoals de ijsbeer in GT laatst.

Echt gevaarlijke situaties en clubs zou ik zeker mijden.

Ik ga altijd uit van het goede en positieve van de mens, derhalve ben ik van mening, dat niemand om kosten te besparen echt gevaarlijke situaties laat bestaan.
Maar ja, afgesloten of met troep geblokkeerde nooduitgangen, komt men nog weleens tegen, in winkels, cafe's, hotels etc. Slordigheid of gemakzucht bij onderhoud, opruimen of schoonmaken ook.

Maar vanwege het verscherpte toezicht geloof ik niet dat die er nog echt gevaarlijke situaties zijn in clubs.

Daarnaast helaas, ongelukken gebeuren, overal kan kortsluiting ontstaan, kan apparatuur uitvallen, het hoort helaas bij ons leven.

sofaking
14 juli 2019, 17:29
In YY wel eens meegemaakt dat er een sirene afging. Ja dan zie je jezelf al in badjas buiten staan terwijl al je bezittingen verkolen in de locker.
Maar 't was gelukkig een vals alarm.

vrije jongen
14 juli 2019, 17:41
In ieder geval is het tamelijk normaal dat er in de kamer een sigaretje gerookt wordt door een dame, ook als dat eigenlijk niet de bedoeling is. Beetje lotion of glijmiddel op een stuk keukenrol om de as in te tikken en de raam op een kier. Daarbij is ook wel eens het eerder genoemde stuk keukenrol een beetje in de brand gevlogen, maar dat was onder veel gegiechel in 3 seconden uit.

Waarmee ik overigens niet wil insinueren dat dit de reden van de brand in Gallardo was (al heb ik ergens iets gehoord over dat het op een kamer zou zijn gestart, maar geen idee of dat ergen op gebaseerd was)

pcenter
14 juli 2019, 17:47
Correct ; roken is ook zo'n issue. Ook de kamertjes zonder raam bij BN vind ik zoiets, hoewel er zeker genoeg (nood)uitgangen zijn daar. H7 lijkt me in dat opzicht weer een duidelijke plek, waar ramen open kunnen ook in de lockerruimte, en voldoende uitgangen.

perso
14 juli 2019, 17:52
Ik voel me over het algemeen wel veilig in de saunaclubs waar ik tot nu toe ben geweest. Komt ook, omdat er nog nooit iets is gebeurd tijdens een bezoek. Zal waarschijnlijk voor de meesten van ons zo zijn. Maar als ik hoor dat er bij Gallardo laconiek op een brandmelding wordt gereageerd en er weinig tot geen geluid uit een ontruimingsalarm komt, is dat wel zorgelijk. Vraag me trouwens ook af of saunaclubs wel een BHV (bedrijfshulpverlening) hebben. Deze zorgt er onder andere voor, dat tijdens een ontruiming iedereen zo snel mogelijk het pand verlaat en niet eerst naar de kleedkamers gaat en zich eerst gaat omkleden, zoals ik lees wat er bij Gallardo is gebeurd. Een brand kan zich ontzettend snel verspreiden, zoals onderstaand filmpje laat zien.

https://www.youtube.com/watch?v=ujVShrhSCKE

Badslippers
14 juli 2019, 17:59
Zijn wij ons bewust van eventuele gevaarlijke situaties? Kijken wij naar nooduitgangen? .

Nooduitgangen? Tegenwoordig kun je beter checken of er een condoom om je lul zit.

Triest natuurlijk deze gebeurtenis. Ben benieuwd naar de details.

brombeerzuid
14 juli 2019, 18:22
Ik ken de club Gallardo niet van binnen.
Wat mij opvalt is dat het zo'n fikse brand was, moet er wel veel hout e. d binnen aanwezig zijn geweest.
Hoop dat het een ongelukje was en geen brandstichting, althans lijkt het op meerdere brandhaarden.
Rookmelders zijn van levensbelang.
Maar goed, het ergste is als er dode en gewonden bij vallen.
Het is in Gallardo nu aan de politie en de verzekeraar om vast te stellen hoe en wat.
H7 boven nooduitgangen?
In ss is dat dacht ik beter.

WA
14 juli 2019, 19:56
Ik herinner me vaag een club waar het restaurant een tijdje gesloten is geweest. Voordat het lintje verboden toegang werd gespannen flikkerde de verlichting in het wellness gedeelte als de keukenmachinerie op volle sterkte draaide. Je zou dus kunnen zeggen dat er gehandhaafd word.

pret
14 juli 2019, 20:08
Nog niet zo lqng geleden was er ook brand in Magnum.

jansenroy
14 juli 2019, 20:39
In SS is ook altijd een bhv_er van dienst. Hangt op boven geldautomaat.

stimpy3
14 juli 2019, 21:38
D'r zijn clubs die veiligheidstechnisch minder prettig inelkaar zitten. Samya met z'n lockers beneden bijvoorbeeld, en een barruimte met te kleine uitgangen. Als daar ooit iets foutgaat wordt dat een drama (in de lockerruimtes beneden zit de nooduitgang naast de wellness, maar iedereen zal instinctief via de trap waarmee ze naar beneden zijn gekomen naar buiten willen gaan). Magnum waarbij het hele gebeuren op de 1e etage zit, en ik geen flauw idee heb hoe je daaruitkomt als de boel in de hens staat).

Babylon lijkt me dan qua veiligheid prima -- lekker groot en ruim, zo'n beetje alles zit op de begane grond, met de nodige uitgangen overal.

vrije jongen
14 juli 2019, 21:57
Babylon is wel steeds meer aan het dichtbouwen... als Eddy zo door gaat, blijft er weinig tuin over om heen te vluchten.

pret
15 juli 2019, 06:49
Ik was nooit voordtander van clubs waarin je in normale kleren kon rondlopen. Echter vanuit dit perspectief is dat toch wel handig. Zodonde heb je in geval van een brand het overgrote deel van je spullen bij je.

Goedemorgenallemaal
15 juli 2019, 10:45
Ik heb in Nederland wel eens meegemaakt dat een DVP het leuk vond het bed te omringen met waxinelichtjes.. zonder houder. Reeperbahn Breda, heel lang geleden. Ik werd erg zenuwachtig en het neuken werd niet veel meer.
Helaas was in Nederland de brand in het Hemeltje nodig om veel dingen aan te scherpen, al is het wat betreft verplichting en controle nu weer zo dat er meer verantwoordelijkheid bij de ondernemer ligt. In principe goed maar zonder controle stok achter de deur belanden we al snel in de situatie dan ondernemers "als het niet fout gaat gaat het goed" denken en dat is een hele mooie gedachte maar niet als het om veiligheid gaat, en al helemaal niet om veiligheid van anderen.
Anyways, de de voorzieningen voor gebouwen waar mensen ontvangen kunnen worden zijn vooral afhankelijk van het aantal bezoekers, of beter er mogen niet meer bezoekers in dan de aanwezige voorzieningen toelaten.

Hoe het in Duitsland is geregeld weet ik niet zeker, mijn ervaringen met Duitse hotels van het lager tot midden niveau en de vergelijking met Nederlandse hotel van hetzelfde kaliber doet me niet vermoeden dat de Duitse regelgeving en/of de controles beter zijn dan hier om het even zacht uit te drukken. Ik weet niet of de verscherpte controles ook bijdragen tot groter (brand-)veiligheid, met name de kleinere clubs zullen nauwelijks iets extras nodig hebben dan de in- en uitgang en misschien een nooduitgang als ze iets groter zijn..
Wat betreft omkleden, ja ergens wel begrijpelijk, (ander sta je in je handdoek buiten met al je pasjes en papieren en sleutels nog binnen) dat je de lockers opzoekt voor je spullen maar niet slim, zeker niet als je je nog wilt omkleden. Lockerruimtes als in Babylon en GT zijn op zich weinig brandbaar dus dat daar na enige tijd in ieder geval je autosleutel te redden is, is mogelijk, bij Villa Venus heb je wel een probleem, in RTC's heb je dan wel soms mini kluisjes dicht bij de hoofdin-uitgang.

Maar laten we niet te bang worden van wat in de clubs kan gebeuren, of bijvoorbeeld SKW.. Wie de berichten er op naleest zal al snel ontdekken dat er veel meer berichten over clubgangers zijn die met name na afloop van een clubbezoek verongelukken, het verkeer is nog het gevaarlijkst.

seksenfun
15 juli 2019, 18:10
We mogen er toch wel vanuit gaan dat een saunaclub (net als andere bedrijvigheid) niet geopend kan worden als zaken als brandveiligheid niet volgens de Duitse wetgeving is. Hier lijkt me zeer zeker het probleem niet te zitten. Ik veronderstel maar dat de wetgeving in Duitsland hieromtrent ongeveer gelijklopend is met alle West-Europese landen. Dat zit dus snor.

Als er dan toch brand uitbreekt, wat altijd en overal kan, komen we bij een heel ander gegeven terecht natuurlijk. Hoe zit het met de mensen die alles in goede banen moeten leiden bij een brand? Daar is niet echt een wetgeving voor (mogelijk). Men gaat er uiteraard vanuit dat een (minimaal) brandalarm met alle serieu behandeld wordt.... Dit heb ik al wel meegemaakt in saunaclubs.Het brandalarm dat afgaat en iedereen die er vanzelfsprekend vanuit gaat dat het loos alarm zal zijn.

Nog iets dat deel uitmaakt (helaas) van de samenleving is dat er opzettelijk brand wordt gesticht. Moeilijk daar een wet tegen te maken natuurlijk.

Het lijkt me onbelangrijk om met naam en toenaam de clubs te vernoemen want wat is de meerwaarde van iets dat overal kan plaatsvinden maar zolang het volgende gebeurt... (ik was er bij, met eigen ogen dus).
- stiekem op kamer roken, inderdaad met het doven met keukenpapier of het keukenpapier als assenbank gebruiken
- een dame die voor de fun in de tuin haar sigarettenpakje (net laatste sigaret gepakt) in de fik steekt
- mannen die "tonnen" aufguss (eventueel met chloorwater) op de saunaverwarming kappen.
Om maar enkele voorbeelden te noemen.

Een beetje afwijkend: zolang clubs soepel omgaan met stomdronken (gedrag) van dames en heren, het toelaten van mannen die aan de rand van het zwembad de Sisha-pijp roken, glazen bier ook aan diezelfde rand van het zwembad, onderbroeken aan.... Behalve brandgevaar schuilen hier nog veel meer gevaren. Sommige clubs hebben het blijkbaar niet zo breed met al die scherpe inkomprijzen. Dat trekt de onderlaag van de bevolking aan. Als je in een prijzenoorlog zit, kan je niet op je eentje dat doorbreken maar tucht in de club, organiseert de club nog altijd zelf. Persoonlijk onlangs nog meegemaakt dat 2 heren 2 dames flink onder het genotsmiddel hadden gebracht waarvan 1 van de 2 dames het écht niet gewend was en uren aan een stuk giechelde. Ik vind het bedenkelijk dat de ogen dan door de clubleiding gesloten worden (omwille van de sterke drank consumptie) :smoke:.

pcenter
15 juli 2019, 18:41
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1117475338/fatale-brand-in-saunaclub-aangestoken?utm_source=google&utm_medium=organic

Gaat mogelijk om brandstichting, Mord-kommission, gaat onderzoek doen. Helemaal niet fraai. Wordt vervolgd.

Piet Plezier
15 juli 2019, 19:08
daarom kon saunaclub Venus ook niet op tijd open omdat de brandveiligheid nog niet op orde was.
En wie saunaclub Venus kent, weet dat de kino onder is en daar moet een extra deur inkomen, in verband met brand
En verder is het denk de modernste club dus ook alles goed geregeld met de brandveiligheid.
Denk ik.

Jan Verplancke
15 juli 2019, 20:32
En als er dan een keer een club of wat kamers op slot gaan vanwege 'brandonveiligheid', dan is dat vaak spijkers op laag water zoeken, muggenziften, 'politie wil de club gewoon dicht', etc.

Sommige clubs zitten zo in elkaar dat het gevoelsmatig wel even duurt voor je buiten bent. Zo'n tuinhuisje zoals in de PHG is dan zo gek nog niet. Overigens ook in veel café's en hotels mag je hopen dat er geen brand uitbreekt als je net even op de verkeerde plek bent.

Vaak zal op papier en theorie het wel krap op orde zijn, maar de praktijk is anders als er brand en paniek is.

John mc Snek
15 juli 2019, 20:36
Bij bijna alle clubs ( uitzondering bijvoorbeeld FKK World) kan je ook niet even als het heel snel moet door de voordeur naar buiten doordat de ingang voorzien is van een vergrendeld hek

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan Verplancke
15 juli 2019, 20:40
Bij bijna alle clubs ( uitzondering bijvoorbeeld FKK World) kan je ook niet even door de voordeur naar buiten doordat de ingang voorzien is van een vergrendeld hek

Dat ook nog inderdaad. Als je dan een tuin hebt, dan gaat dat nog wel. GT of PHG ben je in de tuin wel veilig. Maar Magnum destijds, als je in dat doolhof boven zou zitten en er zou beneden een uitslaande brand zijn geweest...

En altijd maar te hopen dat de kluisjes het overleven. Heb zelf geld en sleutels in de badjas zitten, maar je kunt dan wel in diezelfde badjas naar de kiet.

John mc Snek
15 juli 2019, 20:48
Dat ook nog inderdaad. Als je dan een tuin hebt, dan gaat dat nog wel. GT of PHG ben je in de tuin wel veilig. Maar Magnum destijds, als je in dat doolhof boven zou zitten en er zou beneden een uitslaande brand zijn geweest...

En altijd maar te hopen dat de kluisjes het overleven. Heb zelf geld en sleutels in de badjas zitten, maar je kunt dan wel in diezelfde badjas naar de kiet.

Of vroeger in de 7.... voordat die tuin er was.
En je ook al je geld in je badjas had

BefBeer
15 juli 2019, 20:49
Me zeer onveilig gevoeld toen ik eens in DV D'dorf was:
Onkleedruimte beneden met 1 trap die op een punt zo smal is dat je er zelf in je eentje nauwelijks door kan.
(Ik ben echt niet dik!)
Wat als daar paniek uit zou breken??

BefBeer

gignnl
16 juli 2019, 00:00
Voel me zeer veilig in LR.Daar zijn afgelopen jaar zoveel controles geweest dat werkelijk alles moet kloppen....

Big30
16 juli 2019, 07:30
Toen de nieuwe wetgeving inging waren clubs ook verplicht bouwtekeningen te laten zien waar o.a. naar brand veiligheid is gekeken. Bij een aantal clubs heeft dat tot wat vervolg bezoeken geleid, maar dat kan per kreis verschillen. Vanuit het verleden weet ik dat bv Happy en de Oase eens voor bepaalde tijd wat kamers moesten sluiten ivm brandveiligheid, er vindt met enige regelmaat controle plaats maar de frequentie kan nogal verschillen. Vindt zo'n controle plaats zijn we inderdaad nogal snel geneigd te zeggen dat dit is om de clubs dwars te zitten, dat is denk ik niet altijd zo.

Goedemorgenallemaal
18 juli 2019, 10:42
Toch een paar opmerkingen over spullen en kluisje en sleutel en wat als en hoe kom ik thuis. Nou heb ik wel eens reizen gemaakt naar verre oorden en belangrijke spullen hou je daar "op de man"... En waarom zouden we dat niet in onze clubs introduceren? gewoon iets waardoor je twee sleutels (auto en huis, meer hoef je niet bij je te hebben) rijbewijs (leuk klein kaartje) evt paspoort, betaalkaart en/of creditcard (niet nodig als je alles contant afrekent) en foon bij je kunt houden. je ziet wel eens mannen met toilettassen dus waarom zouden wij ons dat niet eigen kunnen maken. Ja er zijn clubs die tasjes e.d. niet goed vinden maar ook daar moeten we maar eens een mentaliteitsverandering zien te bereiken.
32474

32475

Goedemorgenallemaal
18 juli 2019, 10:46
PS, "maar dan zit ik in mijn handdoek (al dan niet met opschrift) of badjas (al dan niet met opschrift) in de auto naar huis."
Als je lang genoeg wacht komt er wel een hulpinstantie met wat aanzetten, maar je kunt natuurlijk ook wat eenvoudigs standaard in de auto hebben.

deket
21 juli 2019, 13:03
blijkbaar hebben ze de dader kunnen opsporen en nu een terechte zware straf graag
ook voor dat "crapuul"dewelke de brandweermannen belemmerden hun werk te doen,door de brandblusapparaten te nemen en elkaar nat te spuiten.
niet moeilijk dat verschillende dvps drugs nodig hebben,indien je nagaat dat ze zulke debielen moeten verdragen tijdens hun job

Badslippers
21 juli 2019, 18:32
maar je kunt natuurlijk ook wat eenvoudigs standaard in de auto hebben.
Dat zijn allemaal goede tips. Zelf ben ik niet zo van het goed voorbereiden. Dan kun je je hele auto wel volstouwen met attributen om eventuele opdoemende problemen het hoofd te bieden. Het leven moet wel een beetje uitdagend blijven.
Kan me nog herinneren dat ijsbeer Costana altijd standaard een slaapzak in zijn auto had liggen. Indien hij gezopen had, sliep hij in zijn auto eerst zijn roest uit. Kijk, dat kan ik begrijpen. Beter in je auto slapen dan met je bezopen kop 's nachts zwalkend naar huis rijden. Kan me ook nog een hele discussie herinneren dat ijsberen opeens koortsachtig hun budget gingen splitsen en verbergen als ze eenmaal in de club gearriveerd waren. Dat kwam omdat er toen een discussie was over diefstal in de club. Een ijsbeer zijn portemonnee was uit zijn afgesloten locker gestolen.

Eén briefje van honderd werd in de sok gemoffeld, één briefje in de zak van de badjas, één briefje onder de steunzool van de linkerschoen, één briefje van honderd in het polstasje etc etc. Een ijsbeer met een polstasje is sowieso op de verkeerde plek in een saunaclub. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is dat een flikker. Ijsberen met een polstasje dient de toegang tot de club ontzegd te worden. Heuptasjes zijn ook twijfelachtige attributen net als teenslippers. Helemaal als er witte sokken om je poten zitten maar dit terzijde.

stimpy3
21 juli 2019, 18:50
PS, "maar dan zit ik in mijn handdoek (al dan niet met opschrift) of badjas (al dan niet met opschrift) in de auto naar huis."
Als je lang genoeg wacht komt er wel een hulpinstantie met wat aanzetten, maar je kunt natuurlijk ook wat eenvoudigs standaard in de auto hebben.

Niet als je autosleutels nog in je locker ligt en de brandweer je niet toestaat om die uit de locker te gaan halen ivm brandgevaar /instortingsgevaar enzo.

Goedemorgenallemaal
21 juli 2019, 19:42
Niet als je autosleutels nog in je locker ligt en de brandweer je niet toestaat om die uit de locker te gaan halen ivm brandgevaar /instortingsgevaar enzo.
Nu ja autosleutel zou je bv aan je schlusselkoord kunnen vastmaken

sofaking
21 juli 2019, 20:07
Nu ja autosleutel zou je bv aan je schlusselkoord kunnen vastmaken

Als ze mijn Fiat Panda schlussel zien hebben de dames plotseling allemaal een afspraak.

stimpy3
21 juli 2019, 20:57
Ik vind zo'n hand/polstasje helemaal niet zo'n stom idee. Ik zou het alleen zelf niet zo snel gebruiken omdat ik ontzettend slordig en vergeetachtig ben, en dat ding overal ga laten liggen. Incidenteel heb ik dat al wel eens met m'n sleutel als ik ga douchen. Met een handtasje gaat dat geheid vaker gebeuren, en dan geeft het alleen maar meer stress en gedoe dan het oplost.

Eddy_V
21 juli 2019, 21:30
Als ze mijn Fiat Panda schlussel zien hebben de dames plotseling allemaal een afspraak.
Integendeel, ipv dat je het in blik geïnvesteerd hebt, heb jij dan tenminste nog cash om aan de dames te besteden !

zelf twijfel ik ook hoe ik in geval van nood een aantal basis zaken incl auto toegang kan garanderen.
Een overnachting tas heb ik meestal toch al bij me voor het geval dat dit zo uitkomt, maar hoe kom je erbij als je niet in je locker terecht kan?
misschien mn reserve sleutels meenemen en die in mn badjas bewaren?

sofaking
21 juli 2019, 22:00
Dan is het kansrekenen.
De probabiliteit dat je je sleutel kwijtraakt uit je badjas ( of je badjas helemaal kwijtraakt)
versus
De probabiliteit van een nood-evacuatie
versus
De kans dat je auto gestolen wordt als je je sleutels erin laat liggen.

Goedemorgenallemaal
21 juli 2019, 22:11
De kans dat je auto gestolen wordt als je je sleutels erin laat liggen.
Makkelijk praten met je Pandahttps://c8.alamy.com/comp/S2788G/old-fiat-panda-in-milan-S2788G.jpg

mentholbear
6 augustus 2019, 00:49
maar je kunt natuurlijk ook wat eenvoudigs standaard in de auto hebben.

Gevulde sporttas bijvoobeeld. Moet je wel af en toe ook wel gaan sporten ;)