Volledige versie bekijken : Corona Virus, Covid-19
Willem2
23 maart 2021, 23:22
Op latere avondklok na geen versoepelingen: dit zijn de maatregelen van het kabinet
De avondklok gaat vanaf 31 maart een uur later in: de maatregel geldt dan van 22.00 tot 04.30 uur. Dat is de enige versoepeling op de korte termijn die demissionair premier Mark Rutte vanavond aankondigde. "Voor de rest blijft alles zoals het is", zei Rutte vanavond. De aanhoudend stijgende besmettingscijfers geven volgens hem geen aanleiding voor meer versoepelingen. "Dat is de zorgelijke realiteit van vandaag."
.... https://nos.nl/artikel/2373849-op-latere-avondklok-na-geen-versoepelingen-dit-zijn-de-maatregelen-van-het-kabinet.html
Pikkatrillah
24 maart 2021, 00:20
.... https://nos.nl/artikel/2373849-op-latere-avondklok-na-geen-versoepelingen-dit-zijn-de-maatregelen-van-het-kabinet.html
Met omrekening van de zomertijd is 22.00 na invoering gelijk aan 21.00 van vandaag,dus versoepeling?!
Picasso 1
24 maart 2021, 00:31
Met omrekening van de zomertijd is 22.00 na invoering gelijk aan 21.00 van vandaag,dus versoepeling?!
De avondklokduur is sowieso met 1 uur verkort. Yeee....
Big30
24 maart 2021, 00:47
Dit is werkelijk ongehoord! Feitelijk wordt ons dat extra uur door de neus geboord, ik zal ze krijgen en als stil protest laat ik mijn klokje op de wintertijd staan, heb ik wel mooi dat uur terug verdiend.
Zit ik nog wel met de ochtend. Die ochtend klok blijft om 4.30u staan, dat lijkt mooi maar in de zomertijd moet ik de klok dan wel een uur vooruit zetten en dus kan ik pas om 5.30u de deur uit, een uur later dus!
Ik zeg we worden dus mooi genaaid door onze eigen regering :biggrin:!!!
Pikkatrillah
24 maart 2021, 00:48
De avondklokduur is sowieso met 1 uur verkort. Yeee....
Tuurlijk :confused:
Pikkatrillah
24 maart 2021, 00:52
Dit is werkelijk ongehoord! Feitelijk wordt ons dat extra uur door de neus geboord, ik zal ze krijgen en als stil protest laat ik mijn klokje op de wintertijd staan, heb ik wel mooi dat uur terug verdiend.
Zit ik nog wel met de ochtend. Die ochtend klok blijft om 4.30u staan, dat lijkt mooi maar in de zomertijd moet ik de klok dan wel een uur vooruit zetten en dus kan ik pas om 5.30u de deur uit, een uur later dus!
Ik zeg we worden dus mooi genaaid door onze eigen regering :biggrin:!!!
Ik merk dat jullie houden van een sigaar uit eigen doos, :wink2:
Big30
24 maart 2021, 01:06
Ik merk dat jullie houden van een sigaar uit eigen doos, :wink2:
Zolang het maar een klap sigaar is, aanvaard ik die graag !
pietpotent44
24 maart 2021, 07:08
Zoals gebruikelijk zijn de politici en adviseurs van omt / rivm weer veel te pessimistisch.
Een aantal dagen van lichte stijging en meteen weer in de paniek kramp.
Moontanner
24 maart 2021, 07:57
Helemaal met je eens Piet.
Ik werk niet in een ziekenhuis, maar ik heb in mijn privésfeer wel een 'Ernst Kuipers' ; dus een voorzitter raad van bestuur van een ziekenhuis. Aan die persoon vroeg ik zo'n twee weken geleden 'hoe zien jullie in het ziekenhuiswereldje de ontwikkelingen de komende maanden'
Antwoord letterlijk: 'we proberen de piek voor ons uit te schuiven totdat ie in de zomer verdampt'.
Dat zit volgens mij vrij aardig op jouw lijn.
Gisteravond tijdens de persconferentie hoorde ik Minister de Jonge zeggen dat die piek rond half april zal liggen. Dat had ik trouwens ook al gehoord van mijn ziekenhuisconnectie. Dat zit volgens mij ook vrij aardig op jouw lijn.
Piek dus rond half april en daarna zien we weer verder.
Trouwens ook nu weer beschamend zo'n persconferentie. Het niveau van de vragenstellers en de routine waarmee Rutte de vragenstellers het bos in stuurt.
pietpotent44
24 maart 2021, 09:35
Antwoord letterlijk: 'we proberen de piek voor ons uit te schuiven totdat ie in de zomer verdampt'.
Gisteravond tijdens de persconferentie hoorde ik Minister de Jonge zeggen dat die piek rond half april zal liggen. Dat had ik trouwens ook al gehoord van mijn ziekenhuisconnectie. Dat zit volgens mij ook vrij aardig op jouw lijn.
Trouwens ook nu weer beschamend zo'n persconferentie. Het niveau van de vragenstellers en de routine waarmee Rutte de vragenstellers het bos in stuurt.
Klopt. Vanaf half April zal de wereld er alweer heel anders uitzien. Tweede helft april gaan we al naar de 15-20 graden, met zelfs enkele uitschieters boven de 20 graden.
Hopelijk is daarvan al voldoende te zien voor de politici op 13 april, want dan is de volgende pe(r)s(t)conferentie.
Alle vaccinatie in de tussentijd is mooi meegenomen, maar het weer zal doorslaggevend zijn.
Maar het is helaas weer typisch ambtelijk om de versoepelingen te laten afhangen van de vaccinatieaantallen.
Beter gewoon kijken naar het hele plaatje.
Politici en omt / rivm zijn echt overconservatief.
Brad Clitt
24 maart 2021, 10:21
Gewoon 50+ 24 uur per dag vaccineren tot 1 mei en dan de boel opengooien. Vaak is het gewoon zo simpel...
Pikkatrillah
24 maart 2021, 12:06
'29 miljoen doses AstraZeneca-vaccin in fabriek Italië, bestemd voor VK'
In het Italiaanse Anagni liggen 29 miljoen doses van het AstraZeneca-vaccin klaar om te worden verscheept naar het Verenigd Koninkrijk. Het zou onder meer gaan om doses die zijn geproduceerd in Leiden, bericht de Italiaanse krant La Stampa.
De Italiaanse autoriteiten zijn volgens de krant gestuit op de voorraad na een melding van de Europese Commissie. Die presenteert vandaag plannen om de export van coronavaccins aan banden te kunnen leggen als farmaceuten niet op tijd leveren. Het bestaan van een megavoorraad in een Italiaanse fabriek ligt in dat licht extra gevoelig, omdat AstraZeneca in de EU minder levert dan was afgesproken.
In de fabriek van Catalent Inc. worden vaccins in flesjes gedaan. De commissie, de eigenaar van de fabriek en de Italiaanse autoriteiten hebben het bericht in La Stampa nog niet bevestigd. Als het inderdaad blijkt te gaan om bijna 30 miljoen vaccins, is dat een groter aantal dan AstraZeneca tot dusver heeft geleverd aan de EU.
De vondst is voor zowel de commissie als het VK essentieel: Europa wacht reikhalzend op de beloofde leveringen omdat het vaccinatietempo in veel EU-landen achterloopt. Voor de Britten zijn de partijen belangrijk om de tweede dosis te garanderen voor bijna 15 miljoen burgers.
De uitvoer van coronavaccins kan ook nu al worden tegengehouden als de fabrikant de EU nog vaccins schuldig is. Italië blokkeerde enkele weken de export van AstraZeneca-vaccins naar Australië. Het ging toen om een veel kleinere lading van ongeveer 250.000 doses.
Dalton
24 maart 2021, 12:10
Gewoon 50+ 24 uur per dag vaccineren tot 1 mei en dan de boel opengooien. Vaak is het gewoon zo simpel...
Heb je 2 prikken gehad moet je nog doen alsof je noppes gehad hebt.
kempie
24 maart 2021, 20:04
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1869077652/aantal-coronapatienten-op-intensive-cares-kan-verdubbelen
Wat ik al eens heb aan gehaald en vooral BB al vaker wordt hier ronduit toegegeven door van Dissel.
“Directeur Jaap van Dissel van het RIVM deelde de prognose (dat we straks op > 1200 corona patienten op de ic zitten) woensdag met de Tweede Kamer. Hij ziet een link met de heropening van de basisscholen eind januari. Als dat besluit niet was genomen, zou het aantal coronapatiënten op de ic’s op het huidige niveau zijn blijven hangen, dus rond de zeshonderd mensen.”
En toch lekker de kinderen naar school sturen want die trekken het psychisch niet, maar mochten als enige wel sporten daarbij liepen de besmettingen trouwens niet op. Zou dat dan toch iets met buitenlucht te maken hebben? De ondernemers die geen cent verdienen kunnen nog langer gesloten en nee die lopen geen psychische schade op. Was een heel verstandig besluit de scholen weer open te gooien. [emoji35]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
schoolmeester
24 maart 2021, 20:07
Het is inmiddels algemeen bekend dat besmettingen vaker binnen gebeuren dan buiten.
Scholen open gooien is dan ook geen slim besluit geweest.
Groet, schoolmeester.
Pikkatrillah
24 maart 2021, 21:46
34985
Willem2
24 maart 2021, 23:15
'Paaspauze' in België: scholen en kappers dicht om hoge coronacijfers
.... https://nos.nl/artikel/2373963-paaspauze-in-belgie-scholen-en-kappers-dicht-om-hoge-coronacijfers.html
deket
25 maart 2021, 02:18
Nu zal men hier n België dus tóch eindelijk begrijpen dat het niet aan de horeca ligt, die is al lang dicht en er bestáát ook geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de horeca invloed zou hebben. Neen, wij zijn net als jullie in Nederland met veel te veel op een klein oppervlakte (deketmeiden zijn er weliswaar nooit teveel,maar dit terzijde) kortom we leven in een te dichtbevolkt landje met bovendien wisselvallig klimaat
zeppos58
25 maart 2021, 02:32
Er is wel wetenschappelijk bewijs dat op plekken waar mensen bij elkaar komen, er ook meer besmettingen zijn.
Is dat nu in de horeca, bij de kapper, in een bordeel, een voetbalstadion of op de maan.
Hoe meer mensen op 1 plek, hoe meer besmettingen.
De beleidsmaker trachten zoveel mogelijk plekken uit te schakelen zonder de economie te zwaar te treffen.
Het is in de eerste plaats de bedoeling om de ziekenhuizen niet te over belasten en niet zo zeer het virus buiten spel te zetten.
Het virus buiten spel zetten kan je enkel door een zeer erg strenge lock down waar echt niemand buiten mag en kan (kijk nar China)
Maar ook met groepsimmuniteit, deze bereik je oa door zovel mogelijk te vaccineren.
Landen die 5 keer zoveel betalen voor een vaccin zitten op 50% gevaccineerde personen, de Joden zeggen altijd dat zij niet de rijken der aarde zijn, maar het zijn wel zij die nagenoeg het verste staan in de vaccinatie, gewoonweg omdat ze de boel opkopen.
Het VK speelt dan weer vals en blokkeren als de vaccins die voor de EU waren bedoeld om ze zelf te gebruiken, 150 jaar gelden loste,n ze dat op met wapengekletter.
Het is en blijft een soep, waar wij, burgers, de balletje van zijn
pietpotent44
25 maart 2021, 06:22
Telegraaf
De druk op de intensive cares kan in de komende weken ongeveer verdubbelen. Daar houdt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) rekening mee. Momenteel liggen 600 tot 650 coronapatiënten op een ic-afdeling, begin april kan dat zijn gestegen tot ergens tussen de 1000 en 1250.
Ik denk dat Jaap zijn rekenmachine kapot is. Of zou het toch een foutje in het model zijn.
Begin april zitten we echt niet boven de 1000 coronapatienten op de IC.
Nu zal men hier n België dus tóch eindelijk begrijpen dat het niet aan de horeca ligt, die is al lang dicht
De horeca is inderdaad niet de grote aanjager van besmettingen. Dat zijn meer de (middelbare) scholen.
Zeer onverstandig trouwens ook dat ze in Belgie de kappers weer gaan sluiten. Dat zijn niet de plekken waar veel besmettingen plaats vinden. Daarbij zijn het 1 op 1 contacten, en wordt met protocollen gewerkt. Levert wel weer veel onnodige nevenschade op.
En in de loop van april wordt het toch wel beter.
Terecht ook dat Merkel is teruggefloten voor aanscherpen maatregelen rond Pasen. Beter even het hoofd koel houden nu.
Er is wel wetenschappelijk bewijs dat op plekken waar mensen bij elkaar komen, er ook meer besmettingen zijn.
Is dat nu in de horeca, bij de kapper, in een bordeel, een voetbalstadion of op de maan.
Hoe meer mensen op 1 plek, hoe meer besmettingen.
Niet als het buiten is.
Terrassen zouden niet of nauwelijks meer besmettingen opleveren.
En het weer doet natuurlijk ook mee. Zodra het hier structureel (10 tot) 15 graden plus is, zal het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames daardoor ook afnemen, boven de 25 graden helemaal (Nee, vergelijkingen met Mexico of Brazilie gaan niet op).
Daarnaast is ook bewezen dat een gezondere leefstijl en zonlicht vitamine D helpt tegen het virus. Dus waarom beperkingen stellen aan buiten sporten (momenteel max. 4 personen buiten bij elkaar).
De beleidsmaker trachten zoveel mogelijk plekken uit te schakelen zonder de economie te zwaar te treffen.
Die treffen ze anders behoorlijk vol.
Vraag maar aan winkeliers, horeca-ondernemers en evenementen organisatoren. Maar ook zzp-ers en andere flex krachten.
De terrassen zijn een mooi voorbeeld. Dat is buiten, waar nauwelijks besmettingsgevaar is. Maar de horeca wel enorm zou helpen om te overleven.
Landen die 5 keer zoveel betalen voor een vaccin zitten op 50% gevaccineerde personen, de Joden zeggen altijd dat zij niet de rijken der aarde zijn, maar het zijn wel zij die nagenoeg het verste staan in de vaccinatie, gewoonweg omdat ze de boel opkopen.
De CEOs van Pfizer en Moderna zijn vriendjes van enkele Israelische politici. Kennen elkaar in de privesfeer. Dat helpt ook.
kempie
25 maart 2021, 19:55
Verrassend locale versoepelingen in duitsland. Zouden sex clubs er ook open gaan?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2015272112/duitse-staat-stopt-na-pasen-met-lockdown-bioscoop-en-restaurant-weer-open
Willem2
25 maart 2021, 20:07
Verrassend locale versoepelingen in duitsland. Zouden sex clubs er ook open gaan?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2015272112/duitse-staat-stopt-na-pasen-met-lockdown-bioscoop-en-restaurant-weer-open
Hmmm afwachten want het gaat om een systeem waar zeer veel getest gaat worden.
Het is een soort Tübinger-model https://www.swr.de/swraktuell/baden-wuerttemberg/tuebingen/tuebinger-corona-modell-fuer-grosse-stadte-fraglich-100.html
https://www.br.de/nachrichten/bayern/boris-palmer-tuebinger-modell-das-geht-auch-in-muenchen,SSbZ2na
Zijn er genoeg tests aanwezig. En je moet een soort gesloten gebied hebben ...
Zoals het virus, de britse variant, zich nu verhoudt wordt het erg lastig. De cijfers gaan zeer snel omhoog in Duitsland.
Dhr Lauterbach heeft daar een hele andere mening over https://www.sr.de/sr/home/nachrichten/politik_wirtschaft/kritik_geplante_lockerungen_saarland_100.html
https://www.rtl.de/cms/aktuelle-corona-zahlen-lauterbach-fordert-ausgangssperre-ab-20-uhr-4729637.html
Willem2
25 maart 2021, 20:31
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 7740 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 137 meer dan gisteren en het zijn er ook meer dan het gemiddelde van afgelopen week, toen per dag gemiddeld 7035 mensen positief getest werden.
Het cijfer past in de sterk stijgende trend van de afgelopen weken. Over de afgelopen dagen gaat het inmiddels om een stijging van 19 procent ten opzichte van de week ervoor.
.... https://nos.nl/artikel/2374092-7740-nieuwe-besmettingen-meer-dan-gemiddeld.html
Willem2
26 maart 2021, 17:20
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 7644 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 78 minder dan gisteren.
Gemiddeld stijgt het aantal positieve coronatests juist: afgelopen week werden gemiddeld 7068 positieve tests per dag geregistreerd. Dat is een stijging van 15 procent vergeleken met vorige week.
Nederland is niet het enige Europese land waar het aantal besmettingen oploopt, als gevolg van de dominantie van de besmettelijker Britse variant van het virus. Voor de naburige landen Duitsland, België en vooral Frankrijk geldt hetzelfde.
Ook in die landen worden lockdownmaatregelen verlengd of zelfs aangescherpt, zoals in België. Daar gaan vanaf morgen onder meer kappers een maand lang weer dicht, net als scholen.
In de ziekenhuizen nam de bezetting het afgelopen etmaal toe tot boven de 2200. We moeten terug naar begin februari om een vergelijkbaar niveau tegen te komen.
Er liggen nu 2221 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2192), van wie 625 op de IC (gisteren: 619), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). De ziekenhuisbezetting stijgt al enige tijd, zij het niet zo snel als de besmettingen: met zo'n 9 procent per week. Op de IC's gaat het nog iets langzamer, met een stijging van zo'n 4 procent per week.
Het officiële dodental daalt sinds een aantal dagen weer. Bij het RIVM werden dit keer 25 overleden covid-patiënten gemeld. Dat is inmiddels ook het gemiddelde, tegen 32 doden per dag een week eerder.
Dat betekent echter niet dat er ook nog oversterfte is in Nederland. Integendeel: vorige week was er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) opnieuw 'ondersterfte': er overleden minder mensen dan gebruikelijke is in deze tijd van het jaar. Dat heeft waarschijnlijk in belangrijke mate te maken met de vaccinatie van 80-plussers en ook steeds meer mensen van boven de 70.
Ook het aantal verpleeghuizen met coronabesmettingen, neemt in rap tempo af.
..... https://nos.nl/artikel/2374224-rivm-7644-nieuwe-coronabesmettingen-cbs-meldt-opnieuw-ondersterfte.html
“Directeur Jaap van Dissel van het RIVM deelde de prognose (dat we straks op > 1200 corona patienten op de ic zitten) woensdag met de Tweede Kamer. Hij ziet een link met de heropening van de basisscholen eind januari. Als dat besluit niet was genomen, zou het aantal coronapatiënten op de ic’s op het huidige niveau zijn blijven hangen, dus rond de zeshonderd mensen.”
En toch lekker de kinderen naar school sturen want die trekken het psychisch niet, maar mochten als enige wel sporten daarbij liepen de besmettingen trouwens niet op. Zou dat dan toch iets met buitenlucht te maken hebben? De ondernemers die geen cent verdienen kunnen nog langer gesloten en nee die lopen geen psychische schade op. Was een heel verstandig besluit de scholen weer open te gooien. [emoji35]
ik zie geen link met de psyche van de kinderen waarom scholen deels geopend zijn, eveneens voor andere versoepelingen. Eerder met dalende prognoses voor de verkiezingen die toen nog plaats moesten vinden. VVD en CDA hebben een tijdje op behoorlijke winst gestaan in de peilingen. Die daalden net zo hard als het aantal besmettingen tot aan de zeer marginale versoepelingen die slechts doorgevoerd zijn uit electorale overwegingen. Heel januari hebben we moeten horen hoe precair de situatie was, toch gaan ze versoepelen. Verkiezingen, puur voor de verkiezingen. Rutte en de Jonge kunnen wel zeggen dat het niet zo is maar dat geloofd niemand meer. Tot op de verkiezingsdag vertelde Rutte iedereen die het wilde horen zeer optimistisch te zijn. De stemmen zijn geteld en hij draait. Walgelijk.
Ik moet toegeven, politiek kan hij heel goed bedrijven. Op moeilijke dossiers een coalitie partner zetten zodat hij zelf meestentijds uit de wind blijft. Kaag kan maar beter heel goed opletten.
Herr Fick
26 maart 2021, 18:37
...er bestáát ook geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de horeca invloed zou hebben...
Toch wel hoor. Vorig jaar na de zomer werd dat onomstotelijk aangetoond. Nu stijgen de cijfers ook zonder dat de horeca open is wegens de veel besmettelijkere Britse variant en omdat o.a. er te weinig aan thuiswerken gedaan wordt. En 6 bouwvakkers van allerlei pluimage samen in een busje is ook niet echt toppie.
Nostredamus
26 maart 2021, 20:27
Ernstig gevolg van Covid-19
Haringen hebben vaker een UITJE dan een ijsbeer
deket
27 maart 2021, 00:33
Herr Flick from the Gestapo, heb jij hier de coördinaten van dat wetenschappelijk bewijs van,of een link? je maakt me wel nieuwsgierig
zeppos58
27 maart 2021, 01:47
Herr Flick from the Gestapo, heb jij hier de coördinaten van dat wetenschappelijk bewijs van,of een link? je maakt me wel nieuwsgierig
Pure logica is voldoende.
Hoe meer mensen er bij mekaar komen, waar dan ook, hoe meer besmettingen.
Dus sluit men de zaken die het minste impact hebben op de wereldeconomie.
als je de keuze moet maken tussen horeca en zware industrie, hou je de zware industrie open.
vanKees
27 maart 2021, 11:29
Es geht auch anders:
www.taz.de/Coronabekaempfung-in-Taiwan/!5756940/
vanKees
kempie
27 maart 2021, 12:41
Pure logica is voldoende.
Hoe meer mensen er bij mekaar komen, waar dan ook, hoe meer besmettingen.
Dus sluit men de zaken die het minste impact hebben op de wereldeconomie.
als je de keuze moet maken tussen horeca en zware industrie, hou je de zware industrie open.
Dus je opent scholen en houdt winkels dicht en dat is de beste keuze voor de economie?
zeppos58
27 maart 2021, 12:52
Scholen is een zaak apart weet je,
Herr Fick
27 maart 2021, 13:59
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/12/onderzoek-horeca-coronavirus/
Onnodig te vermelden dat de Belgische horeca hier niet mee akkoord gaat.
Willem2
27 maart 2021, 16:52
www.corona-in-zahlen.de
Belgie : Inzidenz 282,9 en tot nu toe 22.852 doden
Duitsland: Inzidenz 124,9 en 75.780 doden
Nederland: Inzidenz 298,2 en 16.561 doden
Tendens stijgend.
(Kunnen over het mooie weer gaan houden, dat volgens enkelen de horeca weer open moet of er verder aangerommeld moet worden......
Hou je toch aan de simpele basisregels, blijf zoveel mogelijk thuis, hou afstand .... en wacht af tot je eindelijk aan de neurt bent zodat je gevaccineerd wordt)
Brad Clitt
27 maart 2021, 17:29
Hou je toch aan de simpele basisregels, blijf zoveel mogelijk thuis, hou afstand .... en wacht af tot je eindelijk aan de neurt bent zodat je gevaccineerd wordt
Nou, als ik zie hoe druk het overal is en hoe grotere groepen mensen dicht bij elkaar staan dan heb ik het idee dat iedereen schijt heeft aan de basisregels. Fatsoenlijk autorijden (lees lekker toeren) is zelfs bij dit niet zo mooie weer niet mogelijk. Soms heb ik het idee dat het tijdens de lockdown drukker is als voor de pandemie. Daarentegen was het in Duitsland vlak over de grens bijna uitgestorven, gisteren in Belgie ietsje minder uitgestorven als gewoonlijk. Maar dat zal wel zijn geweest omdat vandaag 'strengere' maatregelen gelden.
schoolmeester
27 maart 2021, 17:39
Willem2 heeft helemaal gelijk door te stellen: houdt je aan de basisregels.
Maar hoe lang houden de mensen dit nog vol ?
Het mooie weer komt eraan en dan gaan de mensen naar buiten, logisch toch.
De politiek moet WERELDWIJD de overbevolking proberen in te dammen, o.a. door geboortebeperking.
Dit zou veel problemen oplossen, ook beter voor het milieu.
Groet, schoolmeester.
rob45
27 maart 2021, 17:52
Willem2 heeft helemaal gelijk door te stellen: houdt je aan de basisregels.
Maar hoe lang houden de mensen dit nog vol ?
Het mooie weer komt eraan en dan gaan de mensen naar buiten, logisch toch.
De politiek moet WERELDWIJD de overbevolking proberen in te dammen, o.a. door geboortebeperking.
Dit zou veel problemen oplossen, ook beter voor het milieu.
Groet, schoolmeester.
Dat zeker schoolmeester,de natuur probeert het nu te reguleren met covid 19..in Brazilië lukt dat vrij aardig met bijna 4000 slachtoffers per dag.
Daarvoor is COVID niet efficiënt genoeg. Zelfs in een land als Brazilië met een door corruptie gemankeerd zorgstelsel sterven er niet voldoende mensen om echt verlichting te bieden voor het klimaat.
De aarde heeft trouwens geen klimaat maatregelen nodig, die hersteld wel op termijn. Het zou de vijfde of zesde extinction level event zijn. Het is dat we het ons zelf zo verrekte lastig maken op de voor mensen middellange termijn.
Badslippers
27 maart 2021, 19:24
Hou je toch aan de simpele basisregels
Ik was mijn handen alleen als ze vuil zijn of als ik ga koken. Dat vind ik wel voldoende.
schoolmeester
27 maart 2021, 20:17
Ik was mijn handen in onschuld.........
Groet, schoolmeester.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A52021PC0130&from=EN
Even samengevat: Corona paspoort naar Israëls voorbeeld. Mass surveillance word een feit. Dadelijk alleen nog toegang als ff een appje opent zodat men het kan scannen.
We weten allemaal wat topbestuurders en politici doen als de eerste vinger is gegeven. Dan je hele hand en daarna verlies je op den duur zeggenschap over je eigen wel en wee. Natuurlijk komt er “nu” geen centrale database als dit door de strot geduwd word, en, er zijn alternatieven. Wekelijks testen bijv, op (termijn op) eigen kosten natuurlijk. Dus het hoeft niet..... maar je word wel ernstig beperkt.......
De grote vraag is natuurlijk: welke gebeurtenis gaat er voor zorgen dat deze “vrijkaart”, want zo word ie ongetwijfeld gepresenteerd, een blijvertje word en overheden zich steeds meer permissies in de app toe-eigenen?
Shakir
28 maart 2021, 12:55
Dat is een perfecte illustratie van het extreme democratische deficit van de EU: de meeste mensen zijn hier tegen gekant, en toch zal het er komen.
Mocht dit systeem op landelijk niveau ingevoerd worden, dan zou dat ongetwijfeld electoriaal afgestraft worden. De EU-top stem je niet zomaar weg.
De grote vraag is natuurlijk: welke gebeurtenis gaat er voor zorgen dat deze “vrijkaart”, want zo word ie ongetwijfeld gepresenteerd, een blijvertje word en overheden zich steeds meer permissies in de app toe-eigenen?
Waar is de goeie ouwe tijd van de vrijkaarten.....?
Willem2
28 maart 2021, 13:20
Ik was mijn handen alleen als ze vuil zijn of als ik ga koken. Dat vind ik wel voldoende.
Ja, dat denken ze allemaal in Venlo waar het RIVM nu extra onderzoek moet gaan doen waarom er toch zoveel corona oplopen. Het is niet gedaan om je handen in onschuld te wassen. Je bent blijven hangen in je misdienaar tijd, je mond spoelen met wijwater :cool:
Nee, afstand houden en ophouden met die "familiefeestjes"
Eddy_V
28 maart 2021, 15:21
Ja, dat denken ze allemaal in Venlo waar het RIVM nu extra onderzoek moet gaan doen waarom er toch zoveel corona oplopen.
De resultaten van dat onderzoek zullen wel weggemoffeld worden want behalve Wilders en Eerdmans durft niemand het echt te benoemen door welke “familiefeestjes” de besmettingen oplopen. En dat gaat de komende weken niet minder worden met dat ramadan gedoe.
Dat er zoveel Corona oplopen is tot daar aan toe, de meesten hebben er slechts korte tijd last van of zijn kinderen, maar uitgerekend die families staan niet bekend om hun slanke lichaamsomvang en moeten onder normale omstandigheden al een groter beroep doen op de Nederlandse gezondheidszorg.
Boy69
28 maart 2021, 15:46
Ook ik heb van W2 wel eens het „verwijt“ gekregen op dit soort familiefeestjes aanwezig te zijn geweest.
Blijkbaar makkelijk om iemand uit de regio Venlo daarmee om de oren te slaan.
Ik heb hem destijds al uitgelegd dat hij beter zou moeten weten dan dat ik me met dergelijke families ophoudt, en dat ik er zelfs geen moeite mee heb als Corona in dat soort families toeslaat.
Zelf heb ik het ook helemaal gehad met die coronamaatregelen.
Als de zogenaamde bestuurslieden van de nederlandse dictatuur zich al niet aan de maatregelen houden, als die kerken en moskeeën vol mogen stromen, dan mag ik ook mijn eigen plan trekken, wat ik dus ook doe !!!!
Badslippers
28 maart 2021, 16:38
Ja, dat denken ze allemaal in Venlo waar het RIVM nu extra onderzoek moet gaan doen waarom er toch zoveel corona oplopen. Het is niet gedaan om je handen in onschuld te wassen. Je bent blijven hangen in je misdienaar tijd, je mond spoelen met wijwater :cool:
Komt door de Duitsers die hier met duizenden komen. Waarom? Ik weet het niet. Alles is dicht, op afspraak of aan loket bestellen. Kaffee, sigaretten, eier, käse, butter und currywurst mit pommes. Vandaag ff een ijsje gaan eten aan de Maas. Bomvol met moffen. Even langs Tuincentrum Leurs gereden, ook bomvol. Alleen maar wit/zwarte nummerborden.
Willem2
28 maart 2021, 18:21
@Badslippers
Besef wel dat die duitsers uit een gebied komen met veel lagere aantallen van coronagevallen dan in Venlo. Is gewoon een broednest.
@Boy69
Het zijn dit keer niet die buitenlanders in Venlo :cool:
Willem2
28 maart 2021, 18:26
Korpschef Henk van Essen van de Nationale Politie roept de politiek op eenduidig te zijn in de communicatie over coronamaatregelen.
"Toen na de verkiezingen de nieuwe maatregelen voor de komende drie weken moesten worden vastgesteld, zei de ene partij van de avondklok af te willen en werd die toch weer doorgezet. Dat soort boodschappen helpt niet." Hij roept op tot eenduidigheid. "Een consistente boodschap is denk ik van belang voor de samenleving, maar in ieder geval ook voor ons als handhavers."
Het ongenoegen neemt toe, zei Van Essen in het tv-programma Buitenhof, en de mensen willen weten wat voor perspectief het nieuwe kabinet biedt. De vertraging die nu is ontstaan in de formatie noemt hij dan ook ongewenst. "De samenleving snakt naar perspectief, de mensen zijn het zat, ik ben het zelf ook zat."
De politie wordt steeds meer geconfronteerd met protesten, meer dan voorheen. "En wat we altijd willen en altijd hebben kunnen doen, is dat we niet tegenover de demonstranten staan, maar ertussen. Maar op dit onderwerp wordt het ons buitengewoon moeilijk gemaakt."
..... https://nos.nl/artikel/2374457-korpschef-politie-wil-eenduidig-coronabeleid-ongenoegen-neemt-toe.html
RobOpzoek
28 maart 2021, 19:00
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A52021PC0130&from=EN
Even samengevat: Corona paspoort naar Israëls voorbeeld. Mass surveillance word een feit. Dadelijk alleen nog toegang als ff een appje opent zodat men het kan scannen.
We weten allemaal wat topbestuurders en politici doen als de eerste vinger is gegeven. Dan je hele hand en daarna verlies je op den duur zeggenschap over je eigen wel en wee. Natuurlijk komt er “nu” geen centrale database als dit door de strot geduwd word, en, er zijn alternatieven. Wekelijks testen bijv, op (termijn op) eigen kosten natuurlijk. Dus het hoeft niet..... maar je word wel ernstig beperkt.......
Maar ja, het is wel voor je eigen bestwil, ons aller welzijn en een betere wereld, iets wat ik ooit schreef.........wappies krijgen gelijk, helaas.....
Nostredamus
28 maart 2021, 20:29
Wat ik niet begrijp is dat de kerk, kennelijk boven de wet staat en onbestraft de mensen kan toelaten. Ook ik ben net als iedereen de maatregelen meer dan zat. Maar het kan toch niet zo zijn dat men vanwege godsdienst zich niet aan de maatregelen hoeven te houden. Dus clubs doop je gebouw om tot kerk want wij geloven in sex. Ik heb daarbij geen voorganger nodig.:asshole:
Absoluut Rob, want we zijn dom en niet in staat COVID in het juiste perspectief te zien.
Daarom ook de onophoudelijke stroom over de ernst van de situatie in Brazilië door de NOS. Een onafhankelijk nieuwsmedium dat betrouwbaar geacht word. Brazilië word het afgelopen half jaar vaak aangehaald als een land waar het helemaal out of control is. Over Frankrijk, Polen en Italië hoor je niets. Toch is daar het 7 daags besmettings gemiddelde hoger dan in Brazilië. Duitsland en Italië laten zelfs een hogere mortaliteit noteren. Geen woord daarvoor door de NOS, maar oh wat gaat het slecht in Brazilië..... Ik verwacht dat het kwestie van een paar weken is voordat Brazilië Dld en Italië voorbijstreeft qua mortaliteit. Maar daar hebben ze dan een jaar over gedaan in een land met veel corruptie daardoor in deplorabele staat verkerende ziekenhuizen, zonder noemenswaardige maatregelen of lockdowns.
Misschien is dat wel de les die we moeten leren...... ook op continent Afrika zijn het de mensen met horeca spoilers die de IC’s bevolken. Niet omdat de rest op straat crepeert, maar omdat het immuunsysteem letterlijk de andere kant op kijkt. Het is te druk met parasieten en andere continent gerelateerde aandoeningen om COVID-19 aandacht te geven.
Dus clubs doop je gebouw om tot kerk want wij geloven in sex. Ik heb daarbij geen voorganger nodig.:asshole:
https://nl.wikihow.com/Een-religie-beginnen
De stappen om je eigen religie te starten. Op enkele kerkelijke leiders na zal het voor de meesten waarschijnlijk anoniem te belijden zijn want ook hier zullen denk wel privacy regels van toepassing zijn .
deket
29 maart 2021, 00:33
Ja Heer Flick en Zeppos. Wat betreft veel mensen op een ruimte binnen
Maar nu merk ik zowel in Antwerpen, Brussel als in Oostende dat vooral de jeugd samenzit op de weinig overgebleven bankjes, op een vergoed, voet van een standbeeld etc, om een broodje te eten, frieten,ijsje,pilsje of koffie. Wat is de meerwaarde hiervan tgo de terrasjes die nog niet open mogen? Integendeel, bij de terrasjes heb je nog een overzicht
RobOpzoek
29 maart 2021, 10:12
Absoluut Rob, want we zijn dom en niet in staat COVID in het juiste perspectief te zien.
Daarom ook de onophoudelijke stroom over de ernst van de situatie in Brazilië door de NOS. Een onafhankelijk nieuwsmedium dat betrouwbaar geacht word. Brazilië word het afgelopen half jaar vaak aangehaald als een land waar het helemaal out of control is. Over Frankrijk, Polen en Italië hoor je niets. Toch is daar het 7 daags besmettings gemiddelde hoger dan in Brazilië. Duitsland en Italië laten zelfs een hogere mortaliteit noteren. Geen woord daarvoor door de NOS, maar oh wat gaat het slecht in Brazilië..... Ik verwacht dat het kwestie van een paar weken is voordat Brazilië Dld en Italië voorbijstreeft qua mortaliteit. Maar daar hebben ze dan een jaar over gedaan in een land met veel corruptie daardoor in deplorabele staat verkerende ziekenhuizen, zonder noemenswaardige maatregelen of lockdowns.
Misschien is dat wel de les die we moeten leren...... ook op continent Afrika zijn het de mensen met horeca spoilers die de IC’s bevolken. Niet omdat de rest op straat crepeert, maar omdat het immuunsysteem letterlijk de andere kant op kijkt. Het is te druk met parasieten en andere continent gerelateerde aandoeningen om COVID-19 aandacht te geven.
en er zullen veel doden door andere ellende onder Covid geschoven worden daar. Is hier in het Westen ook gebeurd. Immers, griep is naar 0, NUL?, ja nul!
Picasso 1
29 maart 2021, 12:56
Daarom ook de onophoudelijke stroom over de ernst van de situatie in Brazilië door de NOS. Een onafhankelijk nieuwsmedium dat betrouwbaar geacht word. Brazilië word het afgelopen half jaar vaak aangehaald als een land waar het helemaal out of control is. Over Frankrijk, Polen en Italië hoor je niets. Toch is daar het 7 daags besmettings gemiddelde hoger dan in Brazilië. Duitsland en Italië laten zelfs een hogere mortaliteit noteren. Geen woord daarvoor door de NOS, maar oh wat gaat het slecht in Brazilië.....
De VS en Brazilië hadden in 2020 presidenten (Trump en Bolsonaro) die de veelal linkse media categoriseert als 'extreem rechts'. In 2020 was de strekking van de berichtgeving over deze twee landen dat ze er een puinzooi van maakten, geen coronamaatregelen namen, slechte zorg, veel besmettingen en doden, etc. Deze twee landen zijn zeer groot en hebben bevolkingsaantallen die te vergelijken zijn met bijna een continent. De negatieve berichtgeving zoomde dan ook op aantallen in i.p.v. op percentages per miljoen inwoners, terwijl procentueel het om cijfers ging die mondiaal gemiddeld zijn.
Nu heeft Amerika een wat linksere president die meedoet met klimaatbeleid en dergelijke linkse wereldthema's. In de media zie je nu in 2021 vooral negatieve berichtgeving over Brazilië en plotseling erg weinig over Amerika. Het lijkt me duidelijk dat de media een dubieuze rol speelt afhankelijk van de politieke ideologie van de regering van een land.
bertje600
29 maart 2021, 13:15
Ja, dat gebeurt niet alleen in de VS of Brazilie maar ook in Venezuela, Turkije, Myanmar, Indonesie etc.
Bij allemaal worden die geleid door dictators of semi-dictators.
Je zult er maar leven.
wervelwind
29 maart 2021, 14:04
en er zullen veel doden door andere ellende onder Covid geschoven worden daar. Is hier in het Westen ook gebeurd. Immers, griep is naar 0, NUL?, ja nul!
Ja, omdat griep door een ANDER virus wordt veroorzaakt dat zich ANDERS gedraagt. Zo is een gemiddeld griepvirus veel minder besmettelijk dan covid, en verspreidt het zich veel minder goed door de lucht.
Dus het is totaal logisch dat bijna niemand zich met griep bij de dokter heeft gemeld omdat voor het griepvirus de anderhalve meter gewoon te ver is.
Dat in tegenstelling tot covid, die zich in een afgesloten ruimte zeer snel verspreidt.
RobOpzoek
29 maart 2021, 15:50
Ja, dat gebeurt niet alleen in de VS of Brazilie maar ook in Venezuela, Turkije, Myanmar, Indonesie etc.
Bij allemaal worden die geleid door dictators of semi-dictators.
Je zult er maar leven.
en bij ons is de pers gelukkig geheel objectief...:rolleyes:
RobOpzoek
29 maart 2021, 15:57
Ja, omdat griep door een ANDER virus wordt veroorzaakt dat zich ANDERS gedraagt. Zo is een gemiddeld griepvirus veel minder besmettelijk dan covid, en verspreidt het zich veel minder goed door de lucht.
Dus het is totaal logisch dat bijna niemand zich met griep bij de dokter heeft gemeld omdat voor het griepvirus de anderhalve meter gewoon te ver is.
Dat in tegenstelling tot covid, die zich in een afgesloten ruimte zeer snel verspreidt.
Oh, dat is het. Dat we al die jaren met 4 tot 6 duizend griepdoden per jaar in NL niet eerder op deze maatregelen gekomen zijn. Gelukkig zijn nu Marion en Diederik in ons midden, en niet te vergeten Jaap om ons sturing te geven in deze barre tijden.
wervelwind
29 maart 2021, 16:09
Oh, dat is het. Dat we al die jaren met 4 tot 6 duizend griepdoden per jaar in NL niet eerder op deze maatregelen gekomen zijn. Gelukkig zijn nu Marion en Diederik in ons midden, en niet te vergeten Jaap om ons sturing te geven in deze barre tijden.
Als ik je goed begrijp, zou jij dus altijd onder dit soort maatregelen willen leven, om daarmee de verspreiding van griep te voorkomen.
phoenix
29 maart 2021, 18:03
We weten helemaal niet of al die verschilleden cijfers wel met corona te maken hebben, die zijn per per persoon verschillend, dat er geen griep is gemeld, kan best zijn dat covid19 de griep is... , of het heeft over genomen, wat we te horen krijgen zijn cijfers.... van waarnemingen die per ziekenuis verschillend zijn en wat mij betreft niet onafhankelijk worden gerapporteerd
Let wel een te lage sterfte vanaf januari tot nu toe door covid kost de overheid nog vele miljarden meer, waarom wie gaat zich dan nog ineenten?
voor mij blijft het een vaag spelletje waarbij ik niet verrast ben dat zich een farmaceut heeft gemeld bij het OMT om te 'helpen' en dat van dissel zijn macht zag slinken en maar direct nee heeftgezegd.. wat moet je daar als leek van denken ??
en toch ben ik geen complotdenker, maar wel een scepticus...
Willem2
29 maart 2021, 22:12
'Braziliaanse variant drie keer dodelijker voor twintigers'
De Braziliaanse P1-coronavirusvariant is drie keer dodelijker voor twintigers, schrijft de Volkskrant op basis van Braziliaanse wetenschappers. Epidemiologen in dat land slaan nu alarm. Nadat die Braziliaanse variant opdook, schoot het sterftecijfers onder volwassenen onder de 60 omhoog, met dus uitschieters voor twintigers.
Volgens de wetenschappers is dat een aanwijzing dat deze variant voor jongere leeftijdsgroepen gevaarlijker is. Bij dertigers, veertigers en vijftigers ligt de sterftekans tweemaal zo hoog als bij de klassieke variant becijferden de wetenschappers. Hoewel de kans bij twintigers driemaal zo hoog is, blijft de kans op overlijden voor die groep nog steeds gering.
Het risico op overlijden neemt bij twintigers die ziek zijn, dus niet alleen maar positief getest zijn, toe van 1 op 2500 naar ongeveer 1 op 770. Er zijn twee Braziliaanse varianten, de P1 en P2. De P1-variant komt volgens het RIVM heel gering voor in Nederland.
..... https://nos.nl/liveblog/2374548-janssen-vaccin-vanaf-19-april-aan-eu-geleverd-kuipers-britse-variant-minder-dodelijk-dan-gemeld.html
RobOpzoek
30 maart 2021, 09:34
Als ik je goed begrijp, zou jij dus altijd onder dit soort maatregelen willen leven, om daarmee de verspreiding van griep te voorkomen.
Neen, ik wil geen absurde maatregelen. Maar een gedegen medisch gerichte aanpak. Dus medicijnen toepassen en werking in kaart brengen, gezond eten en leven en aandacht geven aan vitamine D , C werking en zinktekorten opheffen. En dan na 12 maanden er ook een paar bedden bijzetten, niet het land zijn met een uitgeklede en wegbezuinigde IC capaciteit.
Volgens Hugo: Corona bestaat nog omdat wij ons niet goed genoeg aan al de maatregelen hebben gehouden. De griep is weg omdat we ons wel aan de maatregelen hebben gehouden. Wat is het nu? Dit soort redenaties houdt Hugo maar tegen zijn eigen kinderen, ik ben er te dom voor.
Griep kan nooit naar 0 zijn gegaan - ONMOGELIJK als daar verleden jaar nog 6000 man aan dood gingen. Het kan minder zijn, nooit 0. Het Corona virus is nagenoeg ongevaarlijk voor iemand onder de 65, moet deze wel redelijk gezond zijn en geen onderliggende ziekten hebben. Boven die leeftijd neemt het risico op ernstige gevolgen na besmetting toe. Gemiddelde Corona dode is 80+. Als er geen Corona was geweest, waren een groot deel van deze 80tigers inmiddels ook overleden aan iets anders, mn hun onderliggende andere kwalen. Dus gemiddeld genomen heeft Corona de levensverwachting van deze groep met een paar maanden verminderd. Triest, maar onevenredig om daar maatregelen op te nemen en een hele maatschappij voor te ontwrichten. NB: belangrijkste doodoorzaken blijven Hart en vaatziekten, Kanker en onjuist medicijngebruik. Corona staat ergens op een verre tiende plaats - met beduidend kleinere aantallen, na alle cijfers opgepompt te hebben.
De IFR van Corona is in de tijd teruggelopen van 4% ( Ferguson maart 2020) naar 0,23 ( nov/dec 2020) naar een onderzoek eergisteren gepubliceerd 0,15. Alle experts zaten er steeds naast, maar wel slaagde men erin u bang te maken. Prikken met het wondervaccin (NB: is een experimenteel onder tijdelijkheid en voorwaarden toegelaten gentherapie tot 2023 - dus past niet in de traditionele definitie van vaccin) lijkt niet volledig te helpen want onder geprikten blijft besmettelijkheid bestaan en er zijn andere mutaties en nog meer mutaties waar je misschien weer ziek(er) van wordt- logisch want doet een virus in haar aard en aanleg: muteren. Dus je moet blijven prikken en prikken (zie de mededeling vandaag vanuit de overheid). Het is onduidelijk wat dit experimenteel goedje met je lijf doet op de langere termijn, laat staan als je het steeds gaat herhalen. Voor Big Pharma een verdienmodel, jaarlijks prikken en als je ziek wordt van de prik ontwikkelen ze wel een middel daartegen. Trombose door de prik? Maar we hebben ook bloedverdunners in het schap liggen hoor. Gewoon ieder jaar prikken en iedere dag een pilletje. Kassa!!!
Mijn visie: Covid is een middel / wordt gebruikt om ons te knechten. Beter gezegd, de door propaganda (media) aangeprate angst voor Covid knecht onszelf. De 'vaccinatie' wordt een middel om ons te controleren en ons in de door de bovenonsgestelden gewenste bepaalde richting te krijgen. Wetten zijn/worden inmiddels aangepast om de maatregelen te laten 'passen' in het juridische construct van de huidige samenleving. Gevolg: meer macht naar overheid en minder voor het individu.
Vrij kunnen zijn en vrij kunnen spreken en denken zijn een groot goed. De gewone man heeft dat in de vrijheidsstrijden van de Franse revolutie en vrijheidsoorlog Verenigde Staten bevochten in de periode 1750 - 1800 ongeveer. En toen nog een keer overgedaan in '40-45. Die bevochten vrijheid wordt nu teruggedraaid en de overheid, aangestuurd door een bovenlaag, neemt het weer over. Natuurlijk zoals zij zeggen voor uw eigen bestwil, ons aller welzijn en de nieuwe wereld. Ik ben een libertaire liberaal met meningsvorming uit begin jaren '80. Dus niet in de definitie zoals mevrouw Kaag en consorten nu deze begrippen misbruikt. En als ik bovenstaande samenvat: We zijn op de verkeerde weg, dit gaat helemaal fout - simpel weg omdat de maatregelen heel vaak logica tarten. Niet Covid doet ons de das om, maar de maatregelen.
Met excuus aan alle beren, niets persoonlijks, maar ik maak mij grote zorgen over de vrijheid van onze kinderen.
Dalton
30 maart 2021, 09:34
Een griep indammen gaat niet hij moet zich uitleven anders komt er geen eind aan en bouwt je lichaam geen antie-stoffen op.
Er vallen minder doden en 1/3 op de ic al vanaf december zelfs minder doden dan bij een griepgolf dus weg met alle maatregelen open de ziekenhuizen weer voor de echte slechte gevallen waar we nu ook veel doden door krijgen.
Het is toch heel gewoon in het leven dat mensen boven de 80 omvallen en de sterkste meer dan 100 worden zo is het leven.
Willem2
30 maart 2021, 15:53
RIVM: alle coronacijfers in het rood; sterke stijging bij zeventigers
Net als een week eerder stijgen ook deze week alle relevante coronacijfers. Het aantal besmettingen nam met 13 procent toe tot 51.586. Weliswaar lieten opnieuw tienduizenden mensen meer zich testen, maar het percentage positieve testen ging ook omhoog: van 8,1 naar 8,5 procent.
Het is de zevende week op rij dat de situatie verslechtert. We moeten terug naar begin januari voor een vergelijkbare situatie, toen er 54.000 besmettingen waren.
Een en ander blijkt uit de weekrapportage van het RIVM, die ook laat zien dat de situatie in bijna alle regio's verslechtert. Het meest in Zuid-Holland-Zuid (onder meer Dordrecht), Limburg-Noord, Rotterdam-Rijnmond, Noord-Holland-Noord, Zaanstreek-Waterland en Brabant-Zuidoost (onder meer Eindhoven).
.....
R-getal 1,07
Er werden afgelopen week 1578 mensen met covid opgenomen in het ziekenhuis, 65 meer dan de week ervoor. En 317 op de IC, ongeveer evenveel als de zeven voorafgaande weken.
Het reproductiegetal was op 15 maart 1,07. Dat betekent dat 100 besmette mensen 107 andere mensen infecteren. Weliswaar is dat een kleine daling ten opzichte van de 1,11 van de week daarvoor, maar het wijst er wel op dat de epidemie zich nog altijd uitbreidt. Volgens Timen ziet het er niet naar uit dat de Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse varianten echt voet aan de grond krijgen in Nederland; de Britse blijft variant. Die is wel een stuk besmettelijker dan de oorspronkelijke versie.
.....
.... https://nos.nl/artikel/2374700-rivm-alle-coronacijfers-in-het-rood-sterke-stijging-bij-zeventigers.html
Herr Fick
30 maart 2021, 17:29
Ja Heer Flick en Zeppos. Wat betreft veel mensen op een ruimte binnen
Maar nu merk ik zowel in Antwerpen, Brussel als in Oostende dat vooral de jeugd samenzit op de weinig overgebleven bankjes, op een vergoed, voet van een standbeeld etc, om een broodje te eten, frieten,ijsje,pilsje of koffie. Wat is de meerwaarde hiervan tgo de terrasjes die nog niet open mogen? Integendeel, bij de terrasjes heb je nog een overzicht
Wat zou je dan bijvoorbeeld doen als een terras vol zit en het begint te regenen? Allemaal naar binnen? Lekker in de regen blijven zitten? Pint meepakken naar huis? Een vissersparaplu kan een oplossing bieden:rolleyes:
btw: het is Heer Fick zonder l na de F:). anders wordt ik beschuldigd van plagiaat.
Eddy_V
30 maart 2021, 22:00
Wat zou je dan bijvoorbeeld doen als een terras vol zit en het begint te regenen? Allemaal naar binnen? Lekker in de regen blijven zitten? Pint meepakken naar huis? Een vissersparaplu kan een oplossing bieden:rolleyes:
In Nederland en andere ontwikkelde landen zie ik vaak een soort van tentdoek aan een paal, men noemt die ook wel parasol.
Als die in België niet bekend zijn is daar wel een enorm gat in de markt te dichten :)
Moontanner
31 maart 2021, 07:22
Gisteren op de Duitse TV (ik kijk uitsluitend Duits): Herr Bundesminister Spahn kondigt aan dat van nu af alleen nog 60 plussers met Astra Seneca geprikt gaan worden. Voor de rest is het Astra Zeneca exit.
Je denkt dan: wie van de 60 plussers daar wil het dan nog hebben?
Andere ons omringende landen, begreep ik, gaan vooralsnog door met Astra Zeneca. Maar ook daar kun je er op wachten dat het weer stopt.
Het is merkwaardig dat tot dusver niemand erover begonnen is dat de andere vaccins dezelfde bijwerkingen hebben. Zelfs de ziekte Covid 19 zelf heeft die bijwerking maar daar noemen we het symptoom.
pietpotent44
31 maart 2021, 14:59
Belgische rechtbank: Belgische wet voor coronamaatregelen binnen 30 dagen aanpassen
https://www.nu.nl/coronavirus/6125154/rechter-beslist-dat-belgie-alle-coronaregels-binnen-dertig-dagen-moet-opheffen.html
RobOpzoek
31 maart 2021, 15:22
Ik heb Mabuhay in mn routeplanner gezet! Geeft enige hoop!
peterp095
31 maart 2021, 15:36
Belgische rechtbank: Belgische wet voor coronamaatregelen binnen 30 dagen aanpassen
https://www.nu.nl/coronavirus/6125154/rechter-beslist-dat-belgie-alle-coronaregels-binnen-dertig-dagen-moet-opheffen.html
Het is enkel de manier hoe de maatregelen tot stand zijn gekomen waarover de Rechtbank valt. De coronamaatregelen zijn getroffen door een Ministerieel Besluit en dat is het probleem. Er dient een wet uitgevaardigd te worden die al dan niet via het Parlement dient goedgekeurd te worden OF een wet bij volmacht zoals het eerder gebeurde bij de eerste golf.
Dus de liefhebbers van dikke latina's moeten nog niet juichen.
Shakir
31 maart 2021, 16:27
En nu zullen ze rap rap die pandemiewet doorvoeren, het equivalent van de Nederlandse Coronawet.
RobOpzoek
31 maart 2021, 17:43
En nu zullen ze rap rap die pandemiewet doorvoeren, het equivalent van de Nederlandse Coronawet.
ik ben bang dat u gelijk heeft, net als Peter095. Ik schreef mij commentaar ook met een knipoog. Maar het lijkt erop dat er heel langzaamaan iets van haarscheurtjes komen in het narratief van de overheden.
In Engeland heeft Jonathan Sumption, een onlangs gepensioneerd lid van het Britse Supreme Court, burgerlijke ongehoorzaamheid al begrijpelijk genoemd. Eerder had hij aan de rechtenfaculteit van Cambridge gezegd dat de regering haar rechtmatige bevoegdheden te buiten gaat en dat de Covid-beperkingen alle ingrediënten bevatten van totalitarisme. De maatregelen zijn niet bedoeld om ons te beschermen, zegt hij, maar om politici te beschermen tegen kritiek als er iets misgaat. Daarom zullen ze niet snel worden teruggedraaid en zullen we waarschijnlijk nog tien jaar met gezichtsmaskers rondlopen.https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/30/ruttes-coronabeleid-is-een-claim-op-absolute-macht-a4037697
Afgelopen maanden menig verhitte discussie gevoerd over dictator Rutte. Ongelofelijk hoeveel mensen niet verder komen dan kranten koppen en de journaals bij de NOS of RTL zonder zich verder te verdiepen.
Belofte meer transparantie na de toeslagen affaire en bij de eerste beste mogelijkheid die worden in daden om te zetten gaat het meteen weer mis.
Voorts nog een opmerking over iets met een virus. Het is (bijna) officieel. U mag alleen nog deelnemen aan de maatschappij als aan kunt tonen geen drager te zijn van ........... vul zelf maar in, want we weten wat politici doen als ze eenmaal een vinger te pakken hebben
https://www.internetconsultatie.nl/wetsvoorsteltestbewijzen
Eddy_V
31 maart 2021, 20:04
BB zit gebeiteld de komende jaren want als er iemand is die zelf mooie mondkapjes kan maken!
Badslippers
31 maart 2021, 21:13
In Engeland heeft Jonathan Sumption, een onlangs gepensioneerd lid van het Britse Supreme Court, burgerlijke ongehoorzaamheid al begrijpelijk genoemd.
Die Sumption heeft makkelijk lullen. Hij is onlangs gepensioneerd. Die wil natuurlijk de wijde wereld intrekken om van zijn pensioen te gaan genieten. Fietstochtje hier, biertje daar, museum meepikken op zijn oude dag etc. Bovendien hoeft hij geen enkele verantwoordelijkheid te dragen laat staan te nemen en zich daar voor te verantwoorden. Net zoiets als wij doen en dan is het makkelijk kletsen.
Bovendien doet hij aannames in de trend van Megaboob en gaat hij diep in het rood in de overdrive:
"Maar het probleem van de chronische crisisstemming is wel dat de crisisaanpak binnenkort automatisch de standaardaanpak wordt. Het opsluiten van de gehele bevolking wordt dan een simpele manier om problemen te voorkomen."
Kortom, borrelpraat van het voormalige lid van het Britse Supreme Court. Waarschijnlijk te veel Guinness gezopen. Morgen weer iemand anders die meent de wijsheid in pacht te hebben.
Big30
31 maart 2021, 21:31
Die Sumption heeft makkelijk lullen.
Bovendien doet hij aannames in de trend van Megaboob en gaat hij diep in het rood in de overdrive
Kortom, borrelpraat van het voormalige lid van het Britse Supreme Court. Waarschijnlijk te veel Guinness gezopen. Morgen weer iemand anders die meent de wijsheid in pacht te hebben.
Jonathan Sumption has completely misunderstood what makes a life valuable
In an appearance on the BBC, the former Supreme Court judge argued that not ‘all lives are of equal value’ – as an ethicist, let me explain why this is wrong
https://www.google.com/amp/s/www.independent.co.uk/voices/jonathan-sumption-value-of-life-bbc-big-questions-b1790014.html%3famp
Een oude, zelfs licht gevaarlijke gek. Borrelpraat die we hier van Baudet en Baarsma gewend zijn.
Brad Clitt
31 maart 2021, 21:47
Frankrijk doet wat ik al een tijdje adviseer, strenge lockdown tot begin mei.
Zouden ze overal moeten doen.
deket
31 maart 2021, 22:11
In Azië is het leven gewoon. In Thailand woont een vriend. Bijna geen corona en de vele dvps vervelen zich rot door het wegblijven van de toeristen, veruit de belangrijkste bron van inkomsten voor dat land.
Maar in Azië beschikken de mensen over meer zelfdiscipline, dat zit ginds in de genen en mentaliteit.
Maar indien bv in.een Chinees dorp een enkeling besmet geraakte dan ging de hele streek in isolatie
Strenge lockdown hebben daar wel gewerkt omdat ze terug naar het normale leven zijn gegaan
Ben niet gelovig maar zal toch deze metafoor gebruiken. : liever enkele dagen hel om daarna altijd in de hemel dan altijd vagevuur
Concreet met steeds opnieuw halfslachtige maatregelen kom je er niet. Even door de zure appel bijten,nu duurt het veel te lang en de invloed van de horeca lijkt me in tegenstelling tot reizen minimaal
Brad Clitt
31 maart 2021, 22:23
Dat is ook het probleem hier in het 'vrije' Westen, er zit geen plan of strategie achter.
Of er duistere machten achter zitten of dat het gewoon pure onkunde is... ik denk het laatste.
Zo'n strenge lockdown van een maand (en wat stelt dat nu helemaal voor) wil nog niet zeggen dat het dan voorbij is, maar de situatie is dan onder controle en eventuele opflakkeringen kunnen snel en doeltreffend bestreden worden. Indien er dus een plan van aanpak is en niet dat broddelwerk waar we nu mee zitten.
Ik vrees dat we de zomer ook al kunnen afschrijven, zeker wat betreft clubbezoekjes.
deket
31 maart 2021, 22:41
Zomer moet haalbaar zijn
Vaccinaties en sneltesten
Men moet kunnen organiseren. En ja de meesters van het organiseren bleken de bevelhebber in het derde rijk maar kijk hoe ze het doen in de VS,Canada, en zeker Israël. En ja ook de VK waar Boris Johnson dit wel goed aanpakt in tegenstelling tot zijn blunder betreffende Brexit en de daaropvolgende faillissementen
kempie
31 maart 2021, 23:46
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5222865/rechter-eist-dat-belgie-alle-coronamaatregelen-binnen-dertig
Is zeker ook een 1 april grap. Dit is geen materieel bedrag. De Belgische staat zal ondanks het besluit de lockdown gewoon kunnen doorzetten 5.000 per dag met een max van 200.000 is een niets zeggend bedrag voor de overheid.
Omdat discussie gewaardeerd word en men graag andere inzichten verkrijgt om de nuance te vinden men graag alles wat niet zelf bedacht is en men liever afkraakt dan eens na te denken wat we nu als samenleving gedwongen worden te doen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/31/het-grote-risico-van-de-sneltesten-is-dat-je-de-zaken-verergert-zegt-britse-expert-a4037984
Eddy_V
1 april 2021, 08:34
De nuance ontbreekt enigszins als het woord gedwongen daarmee in dezelfde zin wordt gebruikt.
Duidelijk artikel dat aanhaakt op eerdere berichten en geeft een goed inzicht dat met een 80% score er nog wat werk aan de winkel is om de zelftesten nog betrouwbaarder te maken. Gaat dat lukken binnen afzienbare tijd ? We gaan het zien. Voor de liefhebbers prettig om zelf te kunnen testen ipv naar een teststraat te gaan. Zal binnenkort ook eens zo’n setje halen, toch geinig.
Player
1 april 2021, 10:27
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5222865/rechter-eist-dat-belgie-alle-coronamaatregelen-binnen-dertig
Is zeker ook een 1 april grap. Dit is geen materieel bedrag. De Belgische staat zal ondanks het besluit de lockdown gewoon kunnen doorzetten 5.000 per dag met een max van 200.000 is een niets zeggend bedrag voor de overheid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkHet gaat hier niet om de dwangsom op zich en het opheffen van de maatregelen. Integendeel, ze zijn nodig maar missen elk wettelijk kader. In tegenstelling tot andere landen is er geen parlementair debat en wordt de wetgevende macht al een jaar buitenspel gezet door de Belgische regering. Men kan geen vergaande, langdurige en vrijheidsbeperkende maatregelen nemen obv tijdelijke verordeningen. Er moet een pandemiewet komen die parlementair gestemd wordt en een duidelijk en tijdelijk kader schept waarbinnen de regering mag handelen. Een democratie in werking dus.
Er wordt nogal gemakkelijk - ook op dit forum als ik sommigen hun mening daarover lees - omgegaan met grondwettelijke basisregels. Een avondklok, verbod om te reizen, verbod op niet-essentiële verplaatsingen, scholen sluiten, loopje nemen met privacy,... kan men niet een jaar lang opleggen. We leven hier gelukkig niet in China of een dictatuur hoewel zonder wettelijk kader met een gefundeerd maatschappelijk democratisch debat het verschil met een politiestaat nog maar zeer klein wordt.
Player
1 april 2021, 10:45
Een vergelijking met China in de pandemieaanpak gaat niet echt op. We zullen nooit weten hoeveel besmettingen en doden er waren in dat land. Alle statistieken worden daar vervalst. Zelfde geldt voor Rusland etc. Het VK en de VS waren nu ook geen voorbeelden wat hun aanpak aangaat. Lang in de ontkenningsfase geweest met Trump en Johnson, record aantal doden en besmettingen. Maar wel zeer nationalistisch en protectionistisch door zich de productie van vaccins in eigen land toe te eigenen en er nog te importeren van de EU maar zelf geen enkel vaccin uitvoeren tot de eigen bevolking volledig gevaccineerd is. De EU is zeer naïef geweest in de onderhandelingen met de farma-industrie en heeft zijn economische power niet laten spelen. Enkel op prijs gespeeld, niet op garanties. Nu zitten we op de blaren, de vaccinatiecentra zijn klaar maar er is niet genoeg toevoer van vaccins. Israël heeft zijn toevoer verzekerd door aan Pfizer toe te zeggen dat ze volledige toegang kregen tot de testdata van hun bevolking in ruil voor voorrang bij de aanvoer. Joden zijn nu eenmaal geslepen onderhandelaars en zakenmensen. En ze leven voortdurend onder oorlogsdreiging, dus zijn steeds voorbereid op een noodsituatie.
deket
1 april 2021, 19:49
Het gaat niet om manipuleren van cijfers ,dat doen wel meer landen,maar over de aanpak en mentaliteit
Beter de korte pijn,even door de zure appel bijten en dan terug naar het normale ,dan lang sukkelen door halfslachtige maatregelen
deket
1 april 2021, 20:03
Hier in Belgie moddert men teveel aan.
Een voorbeeld : we hebben een vesting van Pfizer in Puurs maar men gebruikt dit nauwelijks bij de onderhandelingen
Wij hebben een onbekwame Vlaamse minister van volksgezondheid, Wouter Beke van de CD&V die zijn Christelijke democratische vriendjes een gunst verleende door de Vlaamse overheid met een veel duurdere call centra op te zadelen dat betreffende contactracing helemaal niet werkt. Die medewerkers daar ,niet opgeleid btw,kregen maximaal 1 telefoontje per dag en zaten voor de rest met de vingers te draaien
Men kan hier zo moeilijk organiseren en over dat gesukkel maak ik me dik,(en ben door artrose al niet meer slank)
Soit trek me even terug om wat van zeelucht met mijn deketmeid te genieten,tot enkele dagen na Pasen ijsberen
Player
1 april 2021, 20:26
In China was het niet bepaald kort, maar wel pijnlijk. Mensen werden manu militari uit hun huis gesleurd wanneer er besmettingen waren en opgesloten. Kregen zelfs geen medische verzorging en velen stierven dan ook door gebrek aan medicatie en beademing. Nog lang waren er vele uitbraken in grootsteden - kan ook moeilijk anders in zo’n dichtbevolkte gebieden met lage hygiënestandaard - maar dit werd doodgezwegen in de media. Dit krijg je nooit verkocht in een democratisch westers land. Het is een Communistische dictatuur waar een mensenleven meer of minder er niet om doet en je snel naar de zoutmijnen wordt verbannen als je tegen het regime ingaat.
Het enige juiste dat ze in 2019 hadden moeten doen, was dat ze de WHO onmiddellijk hadden geïnformeerd over het virus dat uitgebroken was en dat ze niet onder controle kregen. Met de juiste sense of urgency want de WHO was een marionet van China, zodanig dat de Westerse wereld zelf zijn conclusies kon trekken en de nodige maatregelen nemen. Maar neen, van het partijapparaat mocht dat niet. Anders had men de grenzen kunnen sluiten en het beperkt gehouden tot een locaal binnenlands probleem.
mentholbear
2 april 2021, 04:42
Het enige juiste dat ze in 2019 hadden moeten doen, was dat ze de WHO onmiddellijk hadden geïnformeerd over het virus dat uitgebroken was en dat ze niet onder controle kregen. Met de juiste sense of urgency want de WHO was een marionet van China, zodanig dat de Westerse wereld zelf zijn conclusies kon trekken en de nodige maatregelen nemen. Maar neen, van het partijapparaat mocht dat niet. Anders had men de grenzen kunnen sluiten en het beperkt gehouden tot een locaal binnenlands probleem.
Dat zou tot gezichtsverlies hebben geleden. Erna werd verteld hoe goed ze het er wel niet hadden aangepakt. Hoe de rest van de wereld een voorbeeld aan hen zou moeten nemen. En dat gaat daar zo de geschiedenisboeken in.
Maar wat je zegt, dat krijg je in het vrije Westen niet verkocht. Kijk wat voor reacties die avondklok al niet teweeg brengt. Laat staan mensen ergens opsluiten.
Willem2
2 april 2021, 11:17
Verplichte zelftest voor basisscholieren in Duitsland
In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen moeten basisschoolleerlingen zich na de paasvakantie twee keer per week thuistesten. Tot nu toe was het doen van een zelftest voor scholieren nog op vrijwillige basis, maar uit onderzoek bleek dat een op de vijf leerlingen dat weigerde.
Volgens onderwijsminister Yvonne Gebauer van de deelstaat is een verplichting daarom noodzakelijk. "Tests zorgen ervoor dat infectieketens worden doorbroken of zelfs voorkomen. Ze zorgen ervoor dat de schoolactiviteiten veiliger zijn."
.... https://nos.nl/liveblog/2375080-verplichte-zelftest-voor-duitse-basisscholieren-minder-ic-bedden-door-vermoeid-personeel.html
We gaan testen tot we er bij neervallen ...
Willem2
2 april 2021, 12:04
In ziekenhuizen door heel het land zijn minder bedden beschikbaar doordat personeel oververmoeid thuiszit. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl langs meerdere zorgregio's. Het ziekteverzuim is in sommige regio's tot twee keer zo hoog als normaal en ziekenhuizen kijken dan ook met grote zorgen naar de oplopende besmettingscijfers.
Op de intensivecareafdelingen van bijvoorbeeld het UMCG in Groningen zit 14 procent van het personeel ziek thuis. "Normaal gesproken ligt dat tussen de 6 en 8 procent", zegt Ate van der Zee, voorzitter van het Acute Zorgnetwerk Noord Nederland.
Ook in Brabant ligt het ziekteverzuim onder verpleegkundigen grofweg twee keer zo hoog als voor de coronacrisis en dat is voor het grootste deel toe te schrijven aan oververmoeidheid.
"Het gebrek aan arbeidskracht maakt dat we niet kunnen doen wat we willen", aldus Bart Berden, bestuursvoorzitter van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg en tevens voorzitter van het Netwerk Acute Zorg Brabant.
.... https://www.nu.nl/coronavirus/6125333/minder-ziekenhuisbedden-beschikbaar-omdat-personeel-oververmoeid-thuiszit.html
In Duitsland is dat precies hetzelfde, te weinig bekwaam personeel.
Brad Clitt
2 april 2021, 12:07
Tja, combineer onbekwaam bestuur en volk dat zich niet aan de regels houdt, dan is het niet gek dat er geen einde komt aan deze crisis.
De lente kunnen we 100% zeker afschrijven.
Zeus1
2 april 2021, 12:33
Tja, combineer onbekwaam bestuur en volk dat zich niet aan de regels houdt, dan is het niet gek dat er geen einde komt aan deze crisis.
De lente kunnen we 100% zeker afschrijven.
Dat ons volk zich niet aan de regels houdt is een feit, dat zien we dagelijks maar heeft heel de wereld dan onbekwaam bestuur?
Brad Clitt
2 april 2021, 12:35
Nou, in NL in ieder geval wel.
Sterker nog, we hebben nu helemaal geen bestuur...
Australie, Nieuw-Zeeland en nog wat Aziatische landen (zoals China natuurlijk) hebben daadkrachtig bestuur, maar ook volk wat volgzamer is natuurlijk.
Maar het overgrote deel van de wereld doet maar wat en betaalt nu de prijs voor een falend volkgezondheids beleid.
phoenix
2 april 2021, 12:53
ik zeg Geert voor dictator !! in naam van de vrijheid , met martin Bosma als vice dictator of kamervoorzitter en de rest is stemvee, gewoon effe poetin of Trump uitnodigen voor het nodige advies.
Willem2
2 april 2021, 15:51
Ik ben getransformeerd van een optimistische levensgenieter naar een boze burger
Sinds enige tijd herken ik mezelf niet meer. Na een jaar lang redelijk braaf op de bank te hebben gezeten, ben ik getransformeerd van een optimistische levensgenieter naar een boze burger. Ik vind de regering stom, de maatregelen te streng en dat ik voor tienen thuis moet zijn, trek ik slecht. Ik ben 56 jaar en heb al corona gehad, waarom mag ik de straat niet op? Flikker toch op, zou Youp zeggen, ik ben geen klein kind.
Soms bel ik iemand om uit te razen over het regeringsbeleid. Als het diegene lukt om me te onderbreken, zegt ze: ‘Rutte en De Jonge doen ook maar hun best, Heleen. Ik benijd ze niet.’
‘Ik wel,’ antwoord ik dan. ‘Die gasten hebben de tijd van hun leven. Nederlandse politici moeten altijd polderen en compromissen sluiten. Op dit moment hebben ze voor het eerst macht. Échte macht. Als ze roepen: alle dierentuinen dicht, dan gaan alle dierentuinen dicht. Als ze roepen: avondklok, dan blijft iedereen ’s avonds binnen. Hugo de Jonge zei letterlijk: ik had het voor geen goud willen missen. Logisch, hij maakt dit nooit meer mee.
Ze hebben het ook knetterdruk hè, al die politici en OMT-types. Die hebben geen flauw idee hoe het voelt om al meer dan een jaar opgehokt te zitten niksen. Intussen hebben ze al meer dan een jaar de tijd gehad om de zorgcapaciteit uit te breiden. Meer dan een jaar! Miljarden uitgedeeld aan alle getroffen sectoren, maar de sector waar het probleem ligt, kan de druk nog steeds niet aan.’
Soms tref ik een medestander tijdens mijn boze belletjes, maar meestal levert de schuimbekkerij weinig op. Dan kruip ik maar weer achter mijn laptop om op Twitter bewijs te verzamelen dat onze lockdown veel te streng is. En dat vind ik dan volop. Trouwens ook enig bewijs dat onze lockdown veel te licht is, maar dat negeer ik wijselijk.
Sinds kort heb ik een nieuw stokpaardje: ons vaccinatiebeleid. Het vreet aan me. Ik lig er wakker van. Van alle kanten roepen deskundigen dat het essentieel is om alle 60-plussers snel te vaccineren, want die belanden op de ic. Eén prik is voldoende, dat verkleint het risico om heel erg ziek te worden al enorm. Wordt er iets gedaan met deze kennis? Welnee. We verlengen de lockdown keer op keer. Maken ondernemers kapot en studenten depressief. ‘Nog even volhouden,’ heet het. Ik gooi een schoen naar de tv.
Na maanden te hebben geworsteld met mijn woede, ben ik tot de conclusie gekomen dat het zo niet langer gaat. Ik maak mezelf en mijn omgeving gek en intussen tikt de avondklok vrolijk verder. Het lijkt me beter om de crisis actief te gaan bestrijden. Om mezelf nuttig te maken en met mijn poten in het bluswater te staan. Ik wil niet langer de beste stuurman zijn die aan wal staat te schreeuwen, maar de matroos die de zeilen hijst. Het is tijd voor de volgende transformatie. Deze boze burger en bestsellerschrijver heeft zich gemeld als vrijwilliger bij het Rode Kruis.
.... https://www.ad.nl/mezza/ik-ben-getransformeerd-van-een-optimistische-levensgenieter-naar-een-boze-burger~ad2c12a1/
aldus Heleen van Royen....
RobOpzoek
2 april 2021, 16:19
.... https://www.ad.nl/mezza/ik-ben-getransformeerd-van-een-optimistische-levensgenieter-naar-een-boze-burger~ad2c12a1/
Heleen for president of Theke. Best een mooie muts toch?
En een beetje gek, past in het rijtje Sabina en Monica. :hammer:
Badslippers
2 april 2021, 17:45
Ik denk dat ik ook maar columns ga schrijven. Lekker makkelijk. Wat krijg je voor een column?
mentholbear
2 april 2021, 18:08
Even tussendoor, durf het niet geloven, maar gaat het corona topic die van de voetbal straks nog voorbij :confused:
Het volgende doemscenario er maar in flikkeren. Het scheelt dat het OMT vooral graag zelf het wiel uit vind dus héél misschien een ietsie pietsie vrijheid van de zomer maar in het najaar/winter gaan de IC verpleegkundigen gewoon weer klagen over werkdruk. Tegen die tijd zijn er weleens waar voldoende mensen gedwongen gevaccineerd, toch zullen beleidsmakers en experts (viro / epidemiologen ) weer tegen de lamp lopen met nieuwe varianten en nieuwe kwetsbaren. Welvaartsziekten woekeren onverminderd voort en zullen de IC capaciteit nog wel enige tijd blijven ondermijnen. Ook de opeenstapeling van aandoeningen die ieder op zich prima te behandelen zijn zullen met een (nog) niet inent-bare variant mensen net over het randje duwen. Misschien wel meer dan ooit door zorgmijders (uit angst in het ziekenhuis of bij de dokter COVID op te lopen) of afgeschaalde zorg. Een jaar zijn we verder beste mensen, een heel jaar. En nog steeds is het proberen het bespreekbaar maken van een andere aanpak (want de huidige werkt om vele redenen niet) sociale zelfmoord. De opinie mag dan wel kenteren, veel verder dan “wat moeten we anders” komen de meesten niet. Duimzuigerij???
Sommige Chilenen vinden van niet. Commentaren zijn overigens, zoals gewoonlijk, meer dan welkom. https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/02/chili-wij-zijn-de-waarschuwing-voor-de-rest-van-de-wereld-a4038376
Player
2 april 2021, 21:35
Het moment dat er opstand komt tegen vergaande vrijheidsbeperking heeft vaak een ogenschijnlijk banale aanleiding. Al van begin deze week was het duidelijk dat het festival “La Boum” een aprilgrap was die op sociale media was gelanceerd, maar voor de ordediensten was het onduidelijk of er gehoor aan gegeven zou worden of niet. Toen bleek dat er duizenden jongeren kwamen opdagen, die zich niet hielden aan de coronaregels en geen gehoor gaven op de vraag om het park te ontruimen, greep de politie in. Buitenproportioneel? Als het gezag niet wordt gerespecteerd, agenten worden bekogeld met flessen en stenen, voertuigen worden stukgeslagen en banden lek gestoken,... wordt er gehandhaafd. Jammer dat het voor een deel ging om Brusselse jongeren die uit waren op rel schoppen en een vechtpartij. Dat de evenementensector dit momentum wilt aangrijpen om de regering tot versoepelingen aan te zetten, is ook niet erg kies. Vandaag werd er een afterparty aangekondigd opnieuw in het Ter Kamerenbos. We zullen zien of dit nog verder aanleiding zal geven tot grote burgerlijke ongehoorzaamheid. Een J-M Dedecker - burgemeester van Middelkerke en ex-enfant terrible in de nationale politiek - die tafeltjes en stoelen plaatst op de zeedijk als protest dat de horeca gesloten blijft zal nog niet snel aanleiding geven tot dezelfde taferelen. De Belgische kust zit nu eenmaal vol met bejaarden die elk weekend er naar toe tuffen als ultieme droom van de simpele werkmens die daar zijn zuurverdiende centjes heel zijn leven voor heeft samen gespaard. Bij gebrek aan stomende sex op die leeftijd is aan een koffie slurpen en een pateeke verorberen in hun tearoom het hoogtepunt van de week. Neen, Dedecker ontketent nog geen revolutie hiermee.
mentholbear
3 april 2021, 00:17
'Slimme' actie van het kabinet om niet cruciale reizen naar Curaçao destijds toe te laten.
https://nos.nl/artikel/2375062-vakantiegangers-en-stagiairs-opgeroepen-curacao-te-verlaten.html
Willem2
3 april 2021, 13:56
Burgemeesters vier grote steden willen dat terrassen weer opengaan
.... https://nos.nl/artikel/2375214-burgemeesters-vier-grote-steden-willen-dat-terrassen-weer-opengaan.html
Willem2
3 april 2021, 14:36
Zelftests corona te koop: 'Het is niet de bedoeling dat je test om feestjes te vieren'
Thuis een wattenstaafje in je neus duwen, een paar keer draaien en vijftien minuten later weten of je besmet bent met corona: de zelftests die sinds deze week vrij verkrijgbaar zijn bij apotheken en drogisterijen zijn het nieuwste wapen in de strijd tegen de coronapandemie en een belangrijk middel om meer vrijheden terug te krijgen.
De coronazelftesten die sinds vandaag in Etos-winkels liggen, zijn in een aantal filialen al uitverkocht. Een woordvoerder zegt tegen persbureau ANP dat er voor openingstijd bij sommige winkels al een wachtrij stond.
Maar de tests hebben een keerzijde: ze zijn iets minder betrouwbaar dan de PCR-testen die in de teststraten van de GGD worden uitgevoerd, en zijn daarom alleen van toegevoegde waarde als de uitslag op de juiste manier wordt geïnterpreteerd.
.... https://nos.nl/artikel/2375210-zelftests-corona-te-koop-het-is-niet-de-bedoeling-dat-je-test-om-feestjes-te-vieren.html
Lekker gezamelijk eieren zoeken en dan samen aan tafel smullen maar.
En dan even wachten ..... huppeta weer een piek in de coronacijfers ....
ook gezellig met zijn allen naar een recreatiebungalowpark ....
Boy69
3 april 2021, 16:53
Zelftests verkrijgbaar in Nederland verkrijgbaar voor ongeveer € 9 per stuk.
Gelukkig woon ik tegen de Duitse grens aan, waar ze maar de helft kosten (DM 4 stuks voor € 19,95)
Naast grensverkeer voor goedkopere Benzine, goedkopere drank en goedkopere sigaretten weer een „besparing“ over de grens
Brad Clitt
3 april 2021, 16:59
De betrouwbaarste test is nog altijd je eigen lichaam, als je je gewoon goed/normaal voelt heb je dus geen corona.
schoolmeester
3 april 2021, 17:08
Niet helemaal waar, veel mensen hebben in het begin, eerste 2 weken, geen klachten terwijl ze toch besmet zijn.
Groet, schoolmeester.
Brad Clitt
3 april 2021, 17:26
Zou wat zijn als ik me elke dag moet gaan testen, want ik zou het eventueel wel eens onder de leden kunnen hebben.
Je gaat toch ook pas naar de garage als je auto kapot is.
Ja, ik weet dat er mensen zijn die geen symptomen vertonen, maar de kans dat je dan iemand besmet is nihil.
schoolmeester
3 april 2021, 18:18
Ik ga naar de garage als mijn auto aan een beurt toe is, VOORDAT hij stukgaat.
Ik heb niet beweerd dat je iedere dag moet testen......
Groet, schoolmeester.
Brad Clitt
3 april 2021, 18:20
Auto kan ook stukgaan vlak ná een beurt, je kan een SOA oplopen vlak na een negatieve test en je kan corona oplopen vlak na een negatieve test.
In het laatste geval kun je ook vals positief getest worden, stond tenminste op Xandernieuws en dat is wel een betrouwbare alternatieve nieuwssite.
schoolmeester
3 april 2021, 18:34
Je kan vanavond ook van de trap dood vallen.
Je kan morgen ook opgegeten worden door een buitenaards wezen.
Groet, schoolmeester.
Pikkatrillah
3 april 2021, 19:25
Zelftests verkrijgbaar in Nederland verkrijgbaar voor ongeveer € 9 per stuk.
Gelukkig woon ik tegen de Duitse grens aan, waar ze maar de helft kosten (DM 4 stuks voor € 19,95)
Naast grensverkeer voor goedkopere Benzine, goedkopere drank en goedkopere sigaretten weer een „besparing“ over de grens
Of je besteld ze online, afgelopen week een aanbieding 10 stuks voor €40
https://www.deboerdental.nl/coronatest-kopen/
WANDELAAR5
3 april 2021, 21:16
Zou wat zijn als ik me elke dag moet gaan testen, want ik zou het eventueel wel eens onder de leden kunnen hebben.
Ja, ik weet dat er mensen zijn die geen symptomen vertonen, maar de kans dat je dan iemand besmet is nihil.
Helaas Brad, ongeveer 30% van de mensen met Corona heeft geen symptomen en diegenen zijn net zo besmettelijk als mensen met symptomen. Het onderzoek wat dit aangetoond heeft heb augustus vorig jaar hier al geplaatst.
Maar ik ben het eens met je, dat het niet zinvol is je iedere dag zelf te testen. Het is hooguit zinvol om te doen op plaatsen waar veel mensen samen komen zoals scholen of popconcerten. Daar zul je best wat gevallen vinden die anders door de mazen van het net slippen.
WANDELAAR5
4 april 2021, 21:21
https://www.parool.nl/cs-b69ab229
Falende betweters, kijk eens waarom vaccineren in andere landen wel lukt
Marcel Levi
Dat zeggen een aantal mensen hier al maanden. Niet zelf het wiel uit willen vinden en vooral ook niet kritisch zijn naar je zelf. Daar is het OMT erg goed in en daar hoef je echt geen “Levi” achtig figuur voor te zijn om dat te onderkennen. Helaas, word dan wel al snel de vergelijking gemaakt met viruswaanzinnigen als een hoerenlopende Jan Boerenlul met gezond verstand eens wat zegt dat haaks op het al een jaar lang falende corona beleid slaat.
Doch, houd ik toch maar eens een paar slagen om de arm. Ik lees vooral kritiek, niets over de twijfelachtige reputatie van Astra zeneca en het is vooral ook afwachten wat er in het VK gaat gebeuren de komende maanden. Ze beginnen daar net met versoepelingen dus zal nog moeten blijken wat een langere periode voor het tweede prikje doet.
Alle onderzoeken naar vaccins en hun werkzaamheid is gedaan op tienduizenden. Niet miljoenen. Tienduizenden die zorgvuldig geselecteerd zijn, eventueel met zorgvuldig gedocumenteerde gebreken / onderliggende aandoeningen. Nu het echte fieldtesten is begonnen gaan er een paar dood..... aan onverwachte bijwerkingen. Dit is volstrekt normaal. Alleen, dat pikt de bevolking en dus ook de politiek niet. Aangezien men afgesproken heeft de farmaceuten te vrijwaren van aansprakelijkheid......
Het probleem zit ‘m niet in het trage vaccineren maar in politici die daarop vooruitlopend willen scoren en semi beloftes doen. Als er dan ook nog eens niemand binnen het OMT naar binnen durft te kijken voor enige zelfreflectie.....
Willem2
4 april 2021, 23:28
Derde coronagolf mogelijk sneller voorbij dan gedacht
De derde coronagolf wordt mogelijk korter en minder hevig dan eerder gevreesd. Dat melden bronnen rond het OMT aan deze site. De drukte op de intensive care-afdelingen kan volgens een nieuwe voorspelling half april al zijn piek bereiken.
Daarmee zou de derde golf een halve maand eerder op zijn hoogtepunt zijn dan Jaap van Dissel op 24 maart voorspelde. In een briefing aan de Tweede Kamer ging de RIVM-baas er toen nog vanuit dat de derde coronagolf tot begin mei zou blijven aanzwellen. Het aantal bezette ic-bedden werd destijds geraamd op 1300, waarmee de Nederlandse ziekenhuizen onder grote druk zouden komen te staan.
Een nieuwe prognose, die enkele dagen geleden is opgesteld, gaat uit van een gunstiger scenario. In het nieuwe model beleeft de derde golf onder de huidige covidmaatregelen al half april zijn hoogtepunt, met een geschat aantal van 800 door coronapatiënten bezette ic-bedden. Hoewel in de modellen met een grote marge rekening wordt gehouden, zijn de verwachtingen over de derde golf dus flink gunstiger dan anderhalve week geleden.
..... https://www.ad.nl/binnenland/derde-coronagolf-mogelijk-sneller-voorbij-dan-gedacht~a473b18e/
..... https://www.ad.nl/binnenland/derde-coronagolf-mogelijk-sneller-voorbij-dan-gedacht~a473b18e/ Het RIVM werkt met tientallen zo niet honderden prognoses en heeft tot nu toe altijd de worst case variant meegenomen naar de OMT overleggen. Ben benieuwd waarom ze nu ineens een gunstiger scenario uit de tas halen.
Meer uitleg over de scenario's / modellen waarop ons coronabeleid is gebaseerd is terug te luisteren in de podcast van Jort Kelder van vorige week zaterdag.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-jortcast/1086752-317-de-statistische-fittie-tussen-rivm-en-maurice-de-hond
Nostredamus
5 april 2021, 11:38
Nu vertellen dat de golf eerder voorbij is, kunnen ze daarna iets versoepelen om zo het morrende volk weer een worst voor te houden.
Ook willen ze hiermee het falende vaccinatie beleid maskeren.
Keer op keer slaan ze de adviezen van de experts in de wind, kijk maar na de trombose experts die woedend zijn dat de vaccinatie met Astrazenica is stopgezet.
Verder kan ik me volledig vinden in de kolom van Levi.
Het OMT, RIVM en Rutte/De Jong zij modderen voort.
Badslippers
5 april 2021, 18:48
Een volgepakte katholieke kerk in Burundi tijdens Pasen. Blijkbaar geen corona daar.
Bron: nos.nl (https://nos.nl/)
https://cdn.nos.nl/image/2021/04/05/730245/1008x567.jpg
rob45
5 april 2021, 20:56
Die hebben daar een natuurlijke bescherming opgebouwd.
Brad Clitt
5 april 2021, 21:09
Daar ziet het tenminste nog zwart van de mensen.
Pikkatrillah
5 april 2021, 21:31
Al 15 Nederlanders op ‘vaccin-trip’ naar Servië
Al zo'n vijftien Nederlanders zijn naar Servië gereisd om daar tegen corona gevaccineerd te worden. Dat meldt een reisorganisatie die Nederlanders helpt bij zo’n reis. ,,Ze vinden dat het prikken in Nederland te traag gaat.”
Thijs Kettenis 05-04-21, 19:00
Servië zit met een overschot aan vaccins, zo berichtte deze site al, en vaccineert daarom nu ook buitenlanders. Normaal verzorgt de kleine reisorganisatie Party in Belgrade uit Eindhoven reizen voor groepen die zich willen onderdompelen in het fameuze nachtleven van de Servische hoofdstad, maar die zaken liggen momenteel stil. Nu helpt het bedrijfje van IT-er Thomas Zaatman (34) Nederlanders die naar Servië willen voor een vaccin bij het regelen van appartementen of hotels, veilig transport, de tests voor de terugreis naar Nederland en het invullen van benodigde Servische formulieren.
Servië blijft met overschot aan vaccins zitten, omdat de eigen bevolking het niet vertrouwt
,,Het begon bij toeval, een maand geleden, toen een stel dat via ons een appartement huurde vroeg of we een Servisch mobiel nummer voor ze hadden. Dat is nodig voor de registratie van een vaccinatieaanvraag.” Al snel daarna kreeg hij zo’n vijftien aanvragen voor hulp, allemaal van 60-plussers. ,,Ik vermoed uit het netwerk van dat eerste stel. Die willen een prik halen in Belgrado, omdat ze vinden dat het vaccineren in Nederland te traag gaat.”
Zaatman heeft enkelen van hen gevraagd of ze hun besluit om de prikken in Servië te halen willen toelichten aan deze site, maar geen van hen is daartoe bereid. ,,Ze willen onder de radar blijven.”
Niet-essentiële reizen
Wellicht spelen ethische overwegingen daarbij een rol. De Nederlandse overheid raadt niet-essentiële reizen naar het buitenland immers nog steeds ernstig af. Dat is ook de reden dat Zaatman de vaccinatiereizen niet actief aanbiedt of promoot. ,,De Nederlandse besmettingscijfers zijn ook nog eens hoog. Duitsland vraagt bijvoorbeeld nu ook een negatieve test voor mensen die vanuit ons land binnenkomen. We bieden hulp op aanvraag, maar gaan geen van A tot Z verzorgde pakketten met vlucht en al en PCR-test in Nederland aanbieden”, verduidelijkt Zaatman.
Hij zegt er niet veel aan over te houden. ,,Als het straks weer kan, willen we gewoon weer mooie reizen voor groepen aanbieden. Daar doen we het voor. Tot die tijd helpen we mensen als ze erom vragen en als we dat kunnen, op basis van onze contacten en ervaringen.”
https://www.ad.nl/binnenland/al-15-nederlanders-op-vaccin-trip-naar-servie~abec861a/
Dus voor de snelle beslissers........
Magic-G
6 april 2021, 00:57
Dat zeggen een aantal mensen hier al maanden. Niet zelf het wiel uit willen vinden en vooral ook niet kritisch zijn naar je zelf. Daar is het OMT erg goed in en daar hoef je echt geen “Levi” achtig figuur voor te zijn om dat te onderkennen. Helaas, word dan wel al snel de vergelijking gemaakt met viruswaanzinnigen als een hoerenlopende Jan Boerenlul met gezond verstand eens wat zegt dat haaks op het al een jaar lang falende corona beleid slaat.
Doch, houd ik toch maar eens een paar slagen om de arm. Ik lees vooral kritiek, niets over de twijfelachtige reputatie van Astra zeneca en het is vooral ook afwachten wat er in het VK gaat gebeuren de komende maanden. Ze beginnen daar net met versoepelingen dus zal nog moeten blijken wat een langere periode voor het tweede prikje doet.
Alle onderzoeken naar vaccins en hun werkzaamheid is gedaan op tienduizenden. Niet miljoenen. Tienduizenden die zorgvuldig geselecteerd zijn, eventueel met zorgvuldig gedocumenteerde gebreken / onderliggende aandoeningen. Nu het echte fieldtesten is begonnen gaan er een paar dood..... aan onverwachte bijwerkingen. Dit is volstrekt normaal. Alleen, dat pikt de bevolking en dus ook de politiek niet. Aangezien men afgesproken heeft de farmaceuten te vrijwaren van aansprakelijkheid......
Het probleem zit ‘m niet in het trage vaccineren maar in politici die daarop vooruitlopend willen scoren en semi beloftes doen. Als er dan ook nog eens niemand binnen het OMT naar binnen durft te kijken voor enige zelfreflectie.....
Ik moet zeggen Brianboitano dat ik bewondering heb voor je aanhoudende wijze voor het plaatsen van genuanceerde berichten als deze !
Daarentegen heeft ongeveer de rest van al de respondenten in de diverse topic’s enkel commentaar in de geest van de predikers!
Er wordt nu gezworen bij het vaccineren, er wordt gemopperd op het zgn. falende vaccinatiebeleid (daar is wat van te zeggen als je bedenkt dat er met spoed gevaccineerd zou gaan worden waar in de praktijk weinig van te terecht komt) even hard worden de verantwoordelijken daarvoor , voor falende en misleidende individuen uitgemaakt.
Wat ik alleen niet zo goed begrijp is dat er zoveel vertrouwen in het vaccin wordt gelegd , het moet de weg vrij maken naar onze vrijheid , terwijl we allemaal weten (of iig kunnen weten ) dat het vaccin niet datgeen gaat brengen wat er van verwacht wordt .
Als je goed naar de farmaceuten luister ( dat zijn toch degene die het goedje produceren ) dan geeft het vaccin geen bescherming tegen een evt. besmetting , het geeft geen garantie dat je niet meer ziek kunt worden van het virus .
De enige garantie die ze geven ( voor wat het waard is ) dat je niet meer zo ernstig ziek zal worden dat opname op een IC waarschijnlijk niet meer nodig zal zijn. Ook daarvan weten we overigens dat ook dat met een korreltje zout genomen moet worden getuige oa. het vaccin tegen de influenza. Maar alla het zullen er dan tenminste minder zijn .
Waarom eigenlijk al die ophef over een placebo effect .....
WANDELAAR5
6 april 2021, 01:16
Wat een onzin schrijf je daar Magic G. Zowel in Israël als in de VS blijken nu de cijfers uit de voorstudie ongeveer gelijk te zijn aan de praktijk cijfers nu. Circa 80-95% effectiviteit/werkzaamheid voor Pfizer en Moderna.
Daarmee kun je inderdaad geen garantie geven. Ca. 10% kan nog steeds ziek worden en die worden inderdaad voor het grootste deel veel minder ernstig ziek dan niet gevaccineerde mensen. Het werkt dus veel beter dan een placebo. Het geeft wel bescherming tegen het virus, alleen net niet voor 100% van de mensen.
Moontanner
6 april 2021, 05:32
Helemaal met je eens Piet.
Ik werk niet in een ziekenhuis, maar ik heb in mijn privésfeer wel een 'Ernst Kuipers' ; dus een voorzitter raad van bestuur van een ziekenhuis. Aan die persoon vroeg ik zo'n twee weken geleden 'hoe zien jullie in het ziekenhuiswereldje de ontwikkelingen de komende maanden'
Ik citeer dus even mijn berichtje van 24 maart jongstleden. Ik zag nl. zojuist op NOS teletekst de nieuwsvoorspelling voor morgen dat nu ook het RIVM op half april zit. Wonderlijk dus dat dit als nieuws wordt gebracht, of het moet al zijn dat het 'nieuws' zit in de bijstelling van het schromelijk door het RIVM overdreven aantal Covid-patienten tijdens de piek. Maar dat dat overdreven was wisten we toch ook al uit de briefings van Ernst Kuipers.
Bovendien raar trouwens dat de NOS dit nu als nieuws brengt, terwijl verantwoordelijk Minister De Jonge dus in die persconferentie al had gezegd dat de piek half april zou zijn.
Willem2
6 april 2021, 11:20
@pietpotent44
Het is nu heel erg koud voor de tijd van het jaar. Heb zelfs sneeuw gezien. Denk je niet dat de komende 10dagen die cijfers toch weer omhoog gaan.
Ik vraag dit voor een vriend met een electrisch karretje...
rob45
6 april 2021, 12:25
@pietpotent44
Het is nu heel erg koud voor de tijd van het jaar. Heb zelfs sneeuw gezien. Denk je niet dat de komende 10dagen die cijfers toch weer omhoog gaan.
Ik vraag dit voor een vriend met een electrisch karretje...Half april verwacht men de piek van de derde corona golf.Deze week is het best koud weer. Dat kan nog voor veel besmettingen kan zorgen.
schoolmeester
6 april 2021, 12:35
Ze moeten de Jonge in de ww gooien, dat vaccineren duurt allemaal veel te lang !
Groet, schoolmeester.
Dalton
6 april 2021, 12:52
Waarom de ww ik vind de eifeltoren veel mooier..
Willem2
6 april 2021, 14:34
Jij kent de Euromast niet :rolleyes:
Bovendien vind ik zulke opmerkingen niet kunnen. Indien hij weg moet dan met dezelfde regeling als voor ZZP´ers en kleine zelfstandigen :rolleyes:
Willem2
6 april 2021, 14:36
Wereldwijd meer dan drie miljoen coronadoden, meldt persbureau Reuters
Volgens een telling van persbureau Reuters is het wereldwijde aantal coronadoden vandaag de drie miljoen gepasseerd. Met name in Brazilië en India neemt het aantal doden de laatste tijd flink toe.
Ondanks de vaccinatiecampagnes die in grote delen van de wereld op gang komen, leiden nieuwe besmettelijkere coronavarianten ertoe dat er nog steeds veel mensen overlijden als gevolg van het virus.
Reuters meldt dat het ongeveer een jaar duurde voordat de grens van twee miljoen coronadoden werd bereikt. In de drie maanden daarna stierven er nog een miljoen mensen aan het virus.
.. https://nos.nl/liveblog/2375570-reuters-drie-miljoen-coronadoden-wereldwijd-afgelopen-week-6392-avondklokboetes.html
Eddy_V
6 april 2021, 15:24
@pietpotent44
Met deze temperaturen komt die vriend niet ver met z’n karretje, dat is gunstig voor het aantal besmettingen
Willem2
6 april 2021, 16:51
De afgelopen week is het aantal positieve testen met 7 procent gedaald ten opzichte van de zeven dagen daarvoor. Maar het aantal afgenomen testen daalde ook, met 10 procent naar 498.000. Mogelijk had dat te maken met het paasweekeinde.
"De komende dagen zal duidelijk worden of de daling in het aantal positieve testuitslagen doorzet", schrijft het RIVM in de toelichting bij zijn weekrapportage. Het reproductiegetal was op 22 maart 1,01 (ondergrens 0,99, bovengrens 1,03). Dat betekent dat de epidemie zich op dat moment vrijwel niet meer uitbreidde.
Aura Timen, hoofd van het Centrum Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding van het RIVM, denkt dat we nu midden in de derde golf zitten: "De afgelopen weken hebben we forse toenames gezien bij de besmettingen en de ziekenhuisopnames. Op basis van de meest recente IC-cijfers verwachten we nu dat we half april de piek bereiken. De komende twee weken gaan we zien of we dat uitkomt". Ze benadrukt dat de modellen wel flinke onzekerheidsmarges hebben.
De daling van de besmettingen is er in alle leeftijdsgroepen, maar het meest onder de 18 jaar (-11 procent) en boven de 80 (-15 procent). In de laatste categorie zijn veel mensen al gevaccineerd.
In totaal werden er de voorbije week ruim 48.000 besmettingen geregistreerd. Het percentage positieve testen steeg licht, van 8,5 naar 8,9 procent. De regio's met relatief de meeste besmettingen waren Noord-Limburg en Zuid-Holland-Zuid (onder meer Dordrecht).
..... https://nos.nl/artikel/2375624-rivm-besmettingen-dalen-in-week-met-7-procent-kijken-of-dit-doorzet.html
pietpotent44
6 april 2021, 18:32
@pietpotent44
Ja, het is wel balen wat weer betreft inderdaad. Sowieso dit weekje slecht, vanaf volgende week wel wat beter. Maar er zit een onzekerheid of de 2e helft van april de warme luchtstroom onze kant op komt. Normaal is dat elk jaar rond die tijd wel het geval.
We moeten structureel boven de 12-15 graden komen, liefst 15-20 natuurlijk.
Magic-G
6 april 2021, 18:44
Wat een onzin schrijf je daar Magic G. Zowel in Israël als in de VS blijken nu de cijfers uit de voorstudie ongeveer gelijk te zijn aan de praktijk cijfers nu. Circa 80-95% effectiviteit/werkzaamheid voor Pfizer en Moderna.
Daarmee kun je inderdaad geen garantie geven. Ca. 10% kan nog steeds ziek worden en die worden inderdaad voor het grootste deel veel minder ernstig ziek dan niet gevaccineerde mensen. Het werkt dus veel beter dan een placebo. Het geeft wel bescherming tegen het virus, alleen net niet voor 100% van de mensen.
Wat jij wilt Wandelaars , jij behoort precies tot de overgrote groep mensen die het vaccin aangrijpen en het graag willen zien als het ticket to freedom .
Jij blij voor het moment en de realiteit wordt alleen gezien/beseft als de cijfers hard zijn !
Wordt ook wel genoemd “het sluiten van de ogen voor de werkelijkheid “ en achteraf maar roepen “hadden die experts ook wel eens mogen zeggen” . Is ook al gezegd alleen men wil het nu niet horen .
schoolmeester
6 april 2021, 18:52
Wandelaar5 komt met de juiste praktijkcijfers.
Waarom dit dan weer bekritiseerd moet worden begrijp ik niet.
Ik word eerder ziek van die viruswappies dan van corona.
Groet, schoolmeester.
mentholbear
6 april 2021, 19:01
19 procent meer opnames op IC
De ontwikkeling in de ziekenhuizen is op het eerste gezicht minder gunstig. De voorbije week daalde het aantal opnames in de ziekenhuizen licht, met 3 procent. Maar het aantal mensen dat zo ziek was dat zij moesten worden opgenomen op de intensive care ging met 19 procent omhoog.
https://nos.nl/artikel/2375624-rivm-besmettingen-dalen-in-week-met-7-procent-kijken-of-dit-doorzet.html
Magic-G
6 april 2021, 19:24
Wandelaar5 komt met de juiste praktijkcijfers.
Waarom dit dan weer bekritiseerd moet worden begrijp ik niet.
Ik word eerder ziek van die viruswappies dan van corona.
Groet, schoolmeester.
Praktijkcijfers weet jij eigenlijk wel wat dat betekent!
Welnu dat zijn cijfers uit de praktijk schoolmeester .......
We hebben verdomme net 3 maanden prikken achter de rug amper een paar honderdduizend mensen hebben de prik ontvangen jij praat over praktijkcijfers ...... pfffffff .
Wat jij en wandelaars doen , is simpelweg napapagaaien wat de producent iedereen voorspiegelt die het graag wil horen.
Ze hebben het amper op een 10/20 duizend mensen getest , die ook nog eens zorgvuldig zijn geselecteerd op een goede gezondheid deze zijn een 2 tal maanden gemonitord en hoppa we hebben een werkend vaccin.
Je moet je oor te luister leggen schoolmeester bij alles wat er over gezegd wordt en niet als iemand met een oost Indische doofheid alleen horen wat je horen wilt !
Een klein voorbeeld uit de praktijk is ( wat ook niet uit het onderzoek naar boven is gekomen dat er nu mensen doodgaan aan bloedproppen in hun systeem waarschijnlijk geholpen/gestimuleerd door het vaccin !
Nog een praktijkvoorbeeld is , dat er mensen zijn die al 2x geprikt zijn toch positief getest worden en anderen (bewezen) hebben besmet . Is ook niet uit het onderzoek gekomen , rara hoe kan dat toch ......
Blijf maar roepen schoolmeestertje praktijkcijfers , weet je wat nu zo mooi is aan praktijkcijfers ? Ze veranderen per dag.
vanKees
6 april 2021, 19:27
Ein Beispiel, was einen nur den Kopf schütteln lässt und die Dummheit von Teilen und Altersgruppen in
der deutschen Bevölkerung zeigt
(also nicht nur auf die Politik und deren Maßnahmen schimpfen // ich bin auch unzufrieden mit der Handhabung der Corona Situation in D.)
von 0.30 bis 1.00
http://www.welt.de/politik/deutschla...en-lassen.html
Ich habe mich sofort erkundigt aber ich muß meinen Wohnsitz in dem Landkreis Greiz, Wert weit über 400, haben somit bin ich nicht berechtigt.
Ich wäre schon heute dorthin zum Impfen gefahren.
vanKees
yylover
6 april 2021, 20:30
Praktijkcijfers weet jij eigenlijk wel wat dat betekent!
Welnu dat zijn cijfers uit de praktijk schoolmeester .......
We hebben verdomme net 3 maanden prikken achter de rug amper een paar honderdduizend mensen hebben de prik ontvangen jij praat over praktijkcijfers ...... pfffffff .
Wat jij en wandelaars doen , is simpelweg napapagaaien wat de producent iedereen voorspiegelt die het graag wil horen.
Ze hebben het amper op een 10/20 duizend mensen getest , die ook nog eens zorgvuldig zijn geselecteerd op een goede gezondheid deze zijn een 2 tal maanden gemonitord en hoppa we hebben een werkend vaccin.
Je moet je oor te luister leggen schoolmeester bij alles wat er over gezegd wordt en niet als iemand met een oost Indische doofheid alleen horen wat je horen wilt !
Een klein voorbeeld uit de praktijk is ( wat ook niet uit het onderzoek naar boven is gekomen dat er nu mensen doodgaan aan bloedproppen in hun systeem waarschijnlijk geholpen/gestimuleerd door het vaccin !
Nog een praktijkvoorbeeld is , dat er mensen zijn die al 2x geprikt zijn toch positief getest worden en anderen (bewezen) hebben besmet . Is ook niet uit het onderzoek gekomen , rara hoe kan dat toch ......
Blijf maar roepen schoolmeestertje praktijkcijfers , weet je wat nu zo mooi is aan praktijkcijfers ? Ze veranderen per dag.
De echte praktijkcijfers komen uit o.a. Israel en Engeland, waar inmiddels miljoenen personen zijn gevaccineerd.
De resultaten zijn niet alleen duidelijk, ze zijn zelfs indrukwekkend.
Kom alsjeblieft met andere cijfers om jouw 'theorie' te bevestigen en ga nou niet roepen dat we allemaal dood gaan aan bloedproppen.
En dat het in Nederland niet zo best gaat met het vaccinatieprogramma, daar is kritiek wel op z'n plaats.
Één zwaluw maakt nog geen zomer. Engeland gaat net pas versoepelen en Israel heeft een ander klimaat waardoor er al veel meer buiten plaats vind.
Wacht nou maar gewoon de volgende winter af voordat de vlag gehesen word. Al een jaar komen we iedere keer bedrogen uit als er prognoses gegeven worden. Waarom zou men het nu wel bij het rechte eind hebben?
WANDELAAR5
6 april 2021, 21:04
In aanvulling op YYlover: cijfers komen ook uit de VS waar inmiddels > 100 miljoen mensen gevaccineerd zijn. De onderzoeken en cijfers komen niet van de vaccin fabrikanten, maar van de toezichthouders en onafhankelijke medische onderzoekers.
En dan nog even over jouw herhaalde bewering die ik hier boven gequote heb: er kwam juist wel uit die onderzoeken dat het vaccin niet 100% van de mensen beschermt. Dus dat er uitzonderingen zouden zijn die toch besmet zouden worden na 2 vaccinaties was bekend en werd verwacht.
Voordat je hier nog meer onzin op je gebruikelijke agressieve toon gaat verkondigen moet je misschien eerst maar eens wat in gaan lezen?
pietpotent44
6 april 2021, 21:04
Vaccinatie helpt zeker wel. Goed dat er vaccins zijn.
Maar zoals met alles moet je alles genuanceerd bekijken.
Vaccins zijn niet de ultieme oplossing om dit virus mee uit te roeien (terwijl mensen als Hugo de Jonge vaccinatie wel altijd de enige ultieme oplossing genoemd hebben).
Het helpt om in de komende maanden de immuniteit te vergroten. Op korte termijn zal het voornamelijk de sterfte onder ouderen verder terugdringen. Maar voor het grootste gedeelte van de bevolking zal vaccinatie op korte termijn (zeg binnen 1 maand) weinig veranderen. Zeker in dit vaccinatie slakkentempo. En aangezien we nu al in de lente zitten, zullen we er waarschijnlijk vanaf het najaar pas echt profijt van hebben.
In de zomer heb je sowieso nauwelijks last van corona, ongeacht vaccinaties.
Ook moet je voorzichtig zijn de daling van cijfers allemaal toe te schrijven aan vaccinatie. De sterfte daling in januari en februari van dit jaar kan onmogelijk door vaccinatie gekomen zijn, omdat de eerste effecten pas in de loop van maart zichtbaar werden. Waarschijnlijk is die daling toe te schrijven aan ondersterfte, na oversterfte in 2020.
Dat de positieve impact van de maatregelen een stuk kleiner is dan wordt gesteld, wordt dagelijks opnieuw bewezen. Ondanks zware maatregelen toch nog volop besmettingen en ziekenhuisopnames.
Ironisch genoeg kunnen maatregelen ook contraproductief werken, namelijk doordat mensen zich onnatuurlijk gedragen met afstand houden, blijven de mutanten die zelfs dan nog overspringen, over. Plus dat je de tijd uitrekt waarin het virus verder kan muteren. Ergens zou het het beste zijn als in zon kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen besmet zouden raken. Alleen zou dat (te)veel slachtoffers en ziekenhuiscapaciteit kosten.
Dat er nog relatief weinig ernstige bijwerkingen van de vaccins zijn is waar. Toch is het iets om in overweging te nemen. En we weten pas over vele jaren of er lange termijn effecten zullen zijn. Dat weet je niet na de testfases. En ook niet na een jaar vaccineren.
En ook belangrijk dat gevaccineerde mensen nog steeds besmet kunnen worden, en ook nog steeds een ander kunnen besmetten. Ook al is die kans wel kleiner na vaccinatie.
Maar voor de langere termijn is het belangrijk je te realiseren dat de vaccins dusdanig achter gaan lopen dat ze niet effectief genoeg meer zijn. Ok, een jaar oud zal nog wel een redelijke effectiviteit hebben, maar daarna is nog maar de vraag. Zo zijn ze in Zuid-Afrika nu al gestopt met Astrazeneca omdat het gewoon niet effectief is tegen de Zuid-Afrikaanse variant.
Vergeet niet dat de vaccins waarmee nu wordt geprikt, allemaal gebaseerd zijn op de wuhan variant uit 2019 (vandaar ook de naam covid-19). We zijn nu al meer dan anderhalf jaar verder. Met andere woorden, immuniteit zal steeds weer verlopen. En je kan elk jaar weer opnieuw besmet raken met een andere variant. In die zin is het dweilen met de kraan open.
Daarom zie ik meer heil in alleen ouderen (60-70 plus) te vaccineren, plus kwetsbare mensen met onderliggende aandoeningen, plus eventueel zorgpersoneel. En allemaal volledig vrijwillig, ook geen indirecte dwang. En geen vaccinatiepaspoorten en dat soort ongein. Geen gezonde 60 minners vaccineren.
Eigenlijk gewoon zoals met de jaarlijke griepprik. Net zoals de gewone basis maatregelen voor de griep: enige afstand hoyden van de zieke, en bij ziek zijn niet naar het werk gaan. Verder geen extreme maatregelen. En accepteren dat er slachtoffers vallen.
Voorlopig zullen we voornamelijk afhankelijk zijn van het weer. Dat is deze week sowieso nog slecht. En het is nog onzeker of 2e helft april de zo broodnodige warme luchtstroom hierheen komt. Zoja, dan zitten we rond de 15 graden, en zullen de cijfers dalen. Zonee, dan duurt de ellende weer wat langer.
In aanvulling op YYlover: cijfers komen ook uit de VS waar inmiddels > 100 miljoen mensen gevaccineerd zijn. Waar staan ze? Plaats effe een link dan. Vorige pagina in dit topic? En als ze geweldig zijn, waarom hoor ik er dan niets over bij de NOS? Veel gelul over "cijfers", maar welke dan? Enlighten us, alwetenden :znaika[1]:
VS waar inmiddels > 100 miljoen mensen gevaccineerd zijn. De onderzoeken en cijfers komen niet van de vaccin fabrikanten, maar van de toezichthouders en onafhankelijke medische onderzoekers.
En waarop baseer je dat deze toezichthouders en medische onderzoekers onafhankelijk zijn?
WANDELAAR5
6 april 2021, 21:25
Vaccins zullen inderdaad Corona niet uitroeien. Er zijn mensen die zich niet laten vaccineren. Er zijn mensen die ondanks de vaccinatie toch ziek worden. In de 3e wereld is het niet mogelijk iedereen te vaccineren en het virus springt zo makkelijk heen en weer tussen mensen en dieren dat het virus ook in het dierenrijk gewoon aanwezig zal blijven.
Maar het virus zal zo sterk terug gedrongen worden dat een nieuwe uitbraak snel ingedamd kan worden. De gevolgen van een uitbraak zullen veel minder erg zijn, zodat de zorg niet overbelast wordt. Daarmee wordt er wel een situatie geschapen dat we weer terug naar normaal kunnen. De vraag is nog wel hoe vaak de vaccinatie herhaald zal moeten worden en dat hangt natuurlijk ook af van nieuwe varianten.
De vraag is nog wel hoe vaak de vaccinatie herhaald zal moeten worden en dat hangt natuurlijk ook af van nieuwe varianten. dat is geen vraag, maar het probleem dat mensen hebben met het lichtzinnige denken dat een vaccinatie het wel zal oplossen. Er zouden andere vragen gesteld moeten worden. Zoals: hoe gaan we voorkomen dat we weer zulke absurde maatregelen moeten nemen in de toekomst? Waarom moeten miljoenen mensen boeten voor het ongezonde gedrag van tienduizenden te vette 50 plussers? Hoe gaan we bereiken dat mensen daarin verantwoordelijkheid nemen?
Door in te zetten op vaccinatie en medicatie geef je in feite een vrijbrief om het nog redelijk sociale gezondheidsstelsel dat we hier hebben te ondermijnen. Roken vreten zuipen, en als er te veel kapot gaan sluiten we de gezonde mensen op.
broodpoot
6 april 2021, 22:46
We hebben verdomme net 3 maanden prikken achter de rug amper een paar honderdduizend mensen hebben de prik ontvangen.
Huh? 3 miljoen toch?
Badslippers
6 april 2021, 22:48
Borrelpraat. Niet eens bewezen. Lees artikelen over bloedproppen en trombose van een jaar geleden toen er niet eens gevaccinneerd werd. Toen was dat ziektebeeld al bekend bij patiënten met ernstige coronaklachten. Nu 400.000 prikken, 5 vrouwen ernstige tromboseklachten en 1 overleden. Engeland 18 miljoen prikken, 30 mensen met ernstige tromboseklachten. Oorzaak tot nu -> onduidelijk.
Zeus1
6 april 2021, 23:16
Ik denk dat de kans groter is dat je omkomt bij een vliegtuigongeluk dan dat je overlijdt aan die prik.
mentholbear
6 april 2021, 23:51
Huh? 3 miljoen toch?
Dat zijn zowel 1e en 2e prikken bij elkaar.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/verantwoording#vaccinatie
Begin vorige maand waren met 1,6 miljoen prikken er ruim 400k die ook de 2e prik hebben gehad. Weet niet hoe de verhouding nu is.
https://www.nu.nl/coronavirus/6120836/zo-gaat-het-vaccineren-12-miljoen-nederlanders-hebben-eerste-prik-gehad.html
Wel gemerkt dat ze meer tijd tussen 1e en 2e prik hebben gezet dan de 3 weken. Is soms 5 a 6 weken. Vermoedelijk om meer mensen hun 1e prik alvast te hebben gehad.
mentholbear
6 april 2021, 23:56
Ik denk dat de kans groter is dat je omkomt bij een vliegtuigongeluk dan dat je overlijdt aan die prik.
Nee joh, eerder de kans dat je door bliksem wordt geraakt :roll:
Willem2
7 april 2021, 01:21
Straks moet je overal getest worden voordat je ergens naar binnen mag.
Mag je straks wel naar buiten voordat je getest bent ....:cool:
Ja, BB is watching you ...
WANDELAAR5
7 april 2021, 01:55
En waarop baseer je dat deze toezichthouders en medische onderzoekers onafhankelijk zijn?
Die toezichthouders zijn ambtenaren. Aangesteld door de overheid om juist die farmaceuten te controleren. Die onderzoekers worden soms gesponsord door de farmaceutische industrie, maar niet als het onderzoek nu net die farmaceuten betreft. Ze moeten ook verklaren als ze belangen hebben in de industrie. Hun onderzoeken worden gereviewd door collega’s en als ze de wetenschappelijke standaarden niet hanteren, dan is hun carrière voorbij.
WANDELAAR5
7 april 2021, 11:21
https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(21)00084-5/fulltext
Mensen hebben na Covid veel vaker psychiatrische en neurologische problemen. Dit is onderzocht in de USA bij 236.000 mensen. En degenen die met Covid in het ziekenhuis hadden gelegen relatief meer en op de intensieve care nog meer kans. Er is vergeleken met een controlegroep influenza slachtoffers en een gemengde controlegroep (beide zonder Covid slachtoffers).
34% had binnen 6 maanden na de Covid infectie een psychiatrische of neurologische aandoening. 39% bij de groep die in het ziekenhuis had gelegen en 46% bij de groep die met Covid op de intensive care belande.
Kans op een herseninfarct is na Covid 62% hoger dan na influenza. Kans op een hersenbloeding is 71% hoger vergeleken met de influenza groep. Het zal dan ook niet verbazen dat ook de sterfte aan een neurologische aandoening na Covid hoger is.
Ook wat dit betreft is Covid dus helaas ernstiger dan “een griepje”.
Willem2
7 april 2021, 11:48
Een coronavaccin dat is ontwikkeld door Intravacc in Bilthoven heeft de eerste testfase goed doorstaan en is klaar om op mensen te worden getest. Het vaccin dat werkt via een neusspray geeft bij proefdieren een zeer goede bescherming tegen het virus, meldt Trouw.
Dat betekent dat het bedrijf zich kan opmaken voor de volgende fase: het testen op veiligheid en werkzaamheid bij de mens. Naar verwachting kan het daar eind dit jaar mee beginnen.
Wereldwijd zijn nu twaalf vaccins geheel of gedeeltelijk toegelaten en zitten er ruim honderd in die klinische fase. Toch is Dinja Oosterhoff, programmadirecteur bij Intravacc, niet bang dat haar vaccin als mosterd na de maaltijd komt. De wereld is nog lang niet van het coronavirus af. Oosterhoff is ervan overtuigd dat er een tweede generatie vaccins nodig is.
Ook wetenschappers van het Rotterdamse Erasmus MC hebben een neusspray ontwikkeld die 24 uur lang tegen corona lijkt te werken.
..... https://www.ad.nl/binnenland/live-britse-professor-kans-dat-iemand-overlijdt-aan-zeldzame-bloedstolsels-is-1-op-een-miljoen~a9d61924/
Player
7 april 2021, 12:00
Wat we allemaal al wisten natuurlijk...:
Vorig jaar meer mensen overleden aan covid-19 dan gedacht in Nederland
Het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek gaat ervan uit dat in 2020 zeker 20.030 mensen zijn gestorven als gevolg van een coronabesmetting. 'Van hen overleden 17.357 mensen aan vastgestelde covid-19.' Bij 2.673 anderen was het coronavirus de vermoedelijke doodsoorzaak.
Bij het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu waren tot aan 31 december bijna 11.500 sterfgevallen gemeld. Het was al wel bekend dat het werkelijke dodental bij onze noorderburen hoger lag.
Willem2
7 april 2021, 12:35
Wat we ook al lang wisten: Belgie is kampioen :cool:
Player
7 april 2021, 12:50
Wat we ook al lang wisten: Belgie is kampioen :cool:Je vergist je van topic W2, dat hoort onder voetbal. België Europees Kampioen 2021 (technisch gezien Euro 2020).
Nulnulzeseneenhalf
7 april 2021, 14:02
En dan nog even over jouw herhaalde bewering die ik hier boven gequote heb: er kwam juist wel uit die onderzoeken dat het vaccin niet 100% van de mensen beschermt. Dus dat er uitzonderingen zouden zijn die toch besmet zouden worden na 2 vaccinaties was bekend en werd verwacht.
Dat er nog relatief weinig ernstige bijwerkingen van de vaccins zijn is waar. Toch is het iets om in overweging te nemen. En we weten pas over vele jaren of er lange termijn effecten zullen zijn. Dat weet je niet na de testfases. En ook niet na een jaar vaccineren.
En ook belangrijk dat gevaccineerde mensen nog steeds besmet kunnen worden, en ook nog steeds een ander kunnen besmetten. Ook al is die kans wel kleiner na vaccinatie.
Geen enkel vaccin of geneesmiddel zal een 100% score halen. Geen enkele fabrikant of dokter zal jou garanderen dat na gebruik de kans om ooit nog hetzelfde te krijgen 0 is. Dat is niet haalbaar en niet mogelijk. Als jij uitspraken van fabrikanten of dokters kunt laten zien waar ze dat wel doen, dan mag je die direct aanklagen bij de overheid.
Mits juist gebruikt zullen ze wel de kans op herhaling of ernstig letsel een heel veel kleiner maken. We leven nu in een Corona-tijdperk, en dat zal altijd zo blijven. Het enigste wat we ons moeten afvragen is hoelang we nog doorgaan met het leven op de pauzestand zetten. Doodgaan hoort bij het leven. Misschien moeten we gaan accepteren dat we op een hoogtepunt van de levensverwachting zitten. Wil je er nog meer aanplakken dan zul je als maatschappij heel veel meer moeten investeren in de gezondheid. Dat wil ook zeggen dat je dwingender moet gaan investeren in het begeleiden van groepen met een verhoogd risico. Hierboven wordt al de vette 50-plusser genoemd. Maar er zijn er meer. Wat dacht U van de roker? Hoewel allang aangetoond is dat ze korter leven is ook bekend dat ze in die kortere tijd meer beslag leggen op de gezondheidszorg en dus ook meer kosten. Gaan we daar dan ook wat aan doen?
Willem2
7 april 2021, 15:25
Het aantal coronapatiënten in Nederlandse ziekenhuizen is afgelopen etmaal opnieuw toegenomen. Inmiddels staat de teller op 2558, dat zijn er 60 meer dan dinsdag. Het gaat om het hoogste aantal sinds 12 januari.
Volgens cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) liggen nu 776 coronapatiënten op de intensive cares, een stijging van 26 ten opzichte van de voorgaande dag. De laatste keer dat de bezetting op ic's zo hoog was, was eind april vorig jaar.
Op de verpleegafdelingen liggen nu 1782 coronapatiënten. Dat betekent een toename van 34.
Het LCPS gaat al langere tijd uit van een stijging van het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen, mede door de oprukkende Britse variant van het virus. Onlangs hebben ziekenhuizen de capaciteit op de intensive cares uitgebreid om dit op te kunnen vangen.
..... https://www.ad.nl/binnenland/live-merkel-hamert-op-totale-lockdown-in-duitsland-opnieuw-meer-coronapatienten-in-ziekenhuizen~a9d61924/
In antwoord op de open vraag van 006eneenhalf: Ja, de rokers gaan we nog meer aanpakken, ja we gaan dood maar om iets aan de toename van corona te doen, houden we de voeten deze maand nog stil. Het is van het uiterste belang om het virus meer in te dammen. Pas als meer mensen gevaccineerd zijn kan je overgaan naar meer vrijheden.
Willem2
7 april 2021, 16:17
Kabinet wil terrassen en winkels open op 21 april als cijfers het toelaten
..... https://nos.nl/artikel/2375766-kabinet-wil-terrassen-en-winkels-open-op-21-april-als-cijfers-het-toelaten.html
Johan35
7 april 2021, 16:45
Mooie foto van dat oude pleintje in Breda, net achter de grote kerk.
..... https://nos.nl/artikel/2375766-kabinet-wil-terrassen-en-winkels-open-op-21-april-als-cijfers-het-toelaten.html
broodpoot
7 april 2021, 17:39
Dat zijn zowel 1e en 2e prikken bij elkaar.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/verantwoording#vaccinatie
Begin vorige maand waren met 1,6 miljoen prikken er ruim 400k die ook de 2e prik hebben gehad. Weet niet hoe de verhouding nu is.
https://www.nu.nl/coronavirus/6120836/zo-gaat-het-vaccineren-12-miljoen-nederlanders-hebben-eerste-prik-gehad.html
Wel gemerkt dat ze meer tijd tussen 1e en 2e prik hebben gezet dan de 3 weken. Is soms 5 a 6 weken. Vermoedelijk om meer mensen hun 1e prik alvast te hebben gehad.
Ja ok, maar de strekking van mijn post was dat het er dus wel een tikje meer zijn dan de paar honderdduizend in de post die ik citeerde.
broodpoot
7 april 2021, 17:53
Maar er zijn er meer. Wat dacht U van de roker? Hoewel allang aangetoond is dat ze korter leven is ook bekend dat ze in die kortere tijd meer beslag leggen op de gezondheidszorg en dus ook meer kosten. Gaan we daar dan ook wat aan doen?
In principe geheel eens hoor maar het lastige is wel waar je de grens legt. Mensen met meer wisselende seksuele contacten (zoals er misschien hier op het forum zijn te vinden) hebben meer kans op een SOA, mensen die ongezond eten (meerdere malen per week pizza's, snackbar enzenz) of overmatig suiker innemen. Ik ken mensen die als ontbijt een fles Cola op tafel zetten en zo kan ik nog wel tig voorbeelden bedenken van mensen met een ongezond leefpatroon. Of wat te denken aan mensen die totaal niet bewegen en sporten. Dat draagt ook niet bij aan een gezond leven.
Nostredamus
7 april 2021, 18:39
17 miljoen mensen waarschijnlijk 18000 doden, dit geeft dus een kans van 1 op 945 om te sterven aan corona. Als je de mensen eraf haalt die geen of weinig risico lopen zal de sterfte kans alleen maar toenemen. Op 34 miljoen vaccins die gezet zijn 18 doden dit is een kans om te sterven van 1 op bijna 1,9 miljoen.
De voordelen lijken mij duidelijk.
Komt bij dat in Nederland ieder uur 11 trombose gevallen zijn dus de kans dat iemand trombose krijgt na vaccinatie is natuurlijk aanwezig. Dit is niet hetzelfde als door vaccinatie.
Bovenstaande berekeningen zijn trouwens op de zeldzame variant met weinig bloedplaatjes berekent.
Ik zit in de categorie om met astrazeneca te worden inge-ent ik zal dit zeker ook doen.
Nostredamus
7 april 2021, 18:40
Clubs moeten hun naam onmiddellijk veranderen in verzorgingstehuis, daar mag weer geknuffeld worden.
Willem2
7 april 2021, 21:26
Optimisme over plan versoepelingen, maar 'totdat het is uitgesproken is alles mogelijk'
Deze versoepelingen (vanaf 21 april, als voorwaarden kloppen) staan in het kabinetsplan
De terrassen en winkels mogen weer open
De hogescholen en universiteiten mogen, met sneltesten, weer open
De buitenschoolse opvang kan weer worden gebruikt
Thuis mag je mogelijk twee in plaats van één gast ontvangen
De avondklok wordt geschrapt
.... https://nos.nl/artikel/2375789-optimisme-over-plan-versoepelingen-maar-totdat-het-is-uitgesproken-is-alles-mogelijk.html
veel mitsen en maren ... en eigenlijk heel dom om dat nu al bekend te maken. Een enorme worst om de mensen rustig te houden.
Totaal in tegenstelling tot de cijfers ...
pietpotent44
8 april 2021, 05:51
Enkele recente nieuwsberichten die me opvielen:
Neusspray vaccin mogelijk eind 2021 getest op mensen:
Daar hebben we voorlopig niks aan, maar is wel een mooi laagdrempelig alternatief voor de nabije toekomst. Volgend jaar ofzo. Zeker voor een dagje uit. In elk geval beter dan een vaccinatie paspoort.
https://www.trouw.nl/wetenschap/neusspray-uit-bilthoven-mengt-zich-in-vaccinwedloop~b2e2ed7f/
1 op 1000 besmettingen vindt buiten plaats
Iets wat 1 jaar geleden al bekend was door studies uit Azie. Maar wordt hiermee opnieuw bevestigd.
https://www.parool.nl/wereld/onderzoek-1-op-de-1000-besmettingen-vindt-buiten-plaats~b6eabf7e/
Tweede helft april toch beter weer
En last but not least, lijkt het weer in 2e helft van april toch de goede kant op te gaan. Er is nog wat onzekerheid, maar lijkt er toch op dat we vanaf dan de zo gewenste minimale 12-15 graden krijgen. En eind april / begin mei zelfs 15-20 graden. Met redelijk wat zon. Ik verwacht dan ook de grote ommekeer in de corona cijfers.
Nog 1 weekje shit weer (koud, regen, weinig zon), tot medio volgende week. Daarna ziet het er momenteel goed uit. Begin mei zet de weer verbetering ook door.
bertje600
8 april 2021, 08:02
Mooie foto van dat oude pleintje in Breda, net achter de grote kerk.
Dit is niet achter de Grote Kerk maar het pleintje in het Ginneken, dat bekend staat als de Ginnekese markt
Ultraorthodoxe joden misdragen zich op KLM-vlucht
Een groep ultraorthodoxe joden heeft zich misdragen op een KLM-vlucht van New York naar Amsterdam. Zo weigerden ze een mondkapje te dragen.
Daarnaast besloten de rabbijnen desgevraagd niet plaats te nemen in hun stoelen, maar in plaats daarvan aan beide kanten van het gangpad aan een gebed te beginnen. Hierbij blokkeerden ze de nooduitgang. Op Twitter deelden medepassagiers beelden van de misdragingen van de mannen.
KLM heeft nog niet laten weten of er straffen zijn uitgedeeld
Bron Telegraaf.
http://t.co/7jrNSNE97O
WANDELAAR5
8 april 2021, 12:59
Interessant onderzoek naar T-cellen en Covid:
https://www.nature.com/articles/s41467-021-22036-z?s=08
Onderzocht in bloed uit 2019. 3,17% van de mensen heeft Covid specifieke T cellen. Of dat er genoeg zijn om immuun te zijn voor Covid is nog niet vastgesteld. Maar bestaande kruisimmuniteit is dus zeer laag: 3,17% of minder.
De meeste mensen die Covid hebben gehad hebben een grote T-cel immuniteit (94,44% en 83,33%, afhankelijk van naar welk type T-cel je kijkt). Er is geen verschil tussen symptomatische en asymptomatische patiënten.
Naasten die geen Covid hebben gekregen, hebben vaak ook wat T-cel immuniteit opgebouwd. Waarschijnlijk is dat onvoldoende om een infectie te voorkomen, want bij het stimuleren van die T-cellen worden ruim de helft minder antistoffen aangemaakt dan bij het stimuleren van de T-cellen van mensen die een echte Covid infectie hadden doorstaan. (Afhankelijk van het type T cel 94,44% -> 57,97% of 83,33 -> 14,49%)
De hoeveelheid T-cellen in ex Covid patiënten loopt niet terug tussen dag 48 en dag 86 na de infectie. Dus die lijken een behoorlijk lange termijn aanwezig te kunnen blijven. Waarom er dan toch regelmatig herinfecties zijn vanaf 5 maanden na de eerste keer Covid is niet duidelijk. Het zouden net die mensen kunnen zijn die onvoldoende T-cel immuniteit opbouwen, of andere virus varianten, of toch niet optimaal werkende T-cellen.
pietpotent44
8 april 2021, 18:20
Mensenrechtenhof beslist dat landen vaccinatieplicht mogen invoeren
Landen kunnen hun burgers verplichten zich te laten inenten, oordeelt het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Bijvoorbeeld als zij tot de conclusie komen dat dit nodig is voor de volksgezondheid.
https://www.nu.nl/coronavirus/6126570/mensenrechtenhof-beslist-dat-landen-vaccinatieplicht-mogen-invoeren.html
Willem2
8 april 2021, 23:38
Ziekenhuizen verbijsterd over plannen voor versoepelingen
De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) is stomverbaasd over het nieuws dat het kabinet van plan is om de coronamaatregelen vanaf 21 april te versoepelen, als het aantal besmettingen blijft dalen. De koepelorganisatie snapt niet dat dit plan wordt overwogen terwijl de bezetting in de ziekenhuizen en op de IC's nog steeds blijft toenemen en een groot deel van het ziekenhuispersoneel nog niet is gevaccineerd.
"Ik ben verbijsterd om dat te horen", zegt John Taks, bestuurslid van de NVZ . "Ik snap dat we elkaar weer de ruimte gunnen om een terrasje te doen. Ik begrijp heel goed dat de jeugd meer ruimte nodig heeft om leuke dingen te doen. Dat willen onze medewerkers ook. Maar als ze zich op hetzelfde moment onveilig voelen, zich onvoldoende kunnen beschermen en angstig zijn, daar maak ik me veel zorgen over. Het allerbelangrijkste is dat ze veilig kunnen werken en dat we de ziekenhuizen overeind houden."
De druk in de ziekenhuizen is ongelooflijk hoog, zegt Taks, die ook bestuursvoorzitter is van het Diakonessenhuis in Utrecht. "Voor de komende weken is de voorspelling dat de cijfers net zo hoog zijn als in maart vorig jaar. De ziekenhuizen liggen hartstikke vol, we kunnen mensen niet overplaatsen. De komende weken wordt nog een piek voorspeld en we moeten nog zien of het over drie, vier weken afneemt."
..... https://nos.nl/artikel/2375897-ziekenhuizen-verbijsterd-over-plannen-voor-versoepelingen.html
Boy69
8 april 2021, 23:52
Mede veroorzaakt door het kapot bezuinigen van de zorg door die minkukels in Den Haag
maar dat mag natuurlijk weer niet gezegd worden
Magic-G
9 april 2021, 01:00
Borrelpraat. Niet eens bewezen. Lees artikelen over bloedproppen en trombose van een jaar geleden toen er niet eens gevaccinneerd werd. Toen was dat ziektebeeld al bekend bij patiënten met ernstige coronaklachten. Nu 400.000 prikken, 5 vrouwen ernstige tromboseklachten en 1 overleden. Engeland 18 miljoen prikken, 30 mensen met ernstige tromboseklachten. Oorzaak tot nu -> onduidelijk.
Hahahaha ja , Borrelpraat ....
Ik dacht al wat lult die muts van het EMA toch raar , nu val het kwartje .... mnhhhh hebben we ook al niet meer ....
Moontanner
9 april 2021, 05:38
De piek van de corona zal in ons land liggen rond de 21/22 april en daarna gaan de curves in een glijvlucht naar beneden de zomer in. Dat is gewoon de info die er momenteel bij Rutte en Co, bij Ernst Kuipers en Co en nu kennelijk ook bij Jaap van Dissel en CO ligt.
Over de zomer zal volgens die info de corona verdampen. Dus over de zomer even wat minder gedoe. En alles, inclusief onze hobby, gaat weer open.
Ik hoop dat de regering de relatieve rust in de zomer zal benutten om een strijdplan klaar te hebben voor na de zomer. Met geupdate vaccins. En hopelijk dan niet opnieuw paniek.
Nee nee nee, van die vaccins moeten we zsm af, in ieder geval het verplichte karakter. Naast vaccins zou ook wekelijks gratis testen beschikbaar moeten zijn voor iedereen. Kost waarschijnlijk iets meer dan de 17,6 miljard die er nu tot nu toe uitgegeven is aan coronasteunpakketten maar als daarmee het normale leven zijn gang kan gaan verdient het zich terug.
Daarnaast mag er best discussie gevoerd worden of mensen verplicht kunnen worden iets aan hun gezondheid te doen. Als het Europese hof kan besluiten dat gezonde mensen die in principe niets te vrezen hebben van een COVID-19 verplicht ingeënt zouden mogen worden dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat mensen met door welvaart ontstane verhoogd risico daar ook iets aan doen. Het moet van twee kanten komen want deze exercitie word ondernomen omdat er overwegend mensen met welvaartsaandoeningen het frame van IC bedden op hun maximale capaciteit testen.
Voorts is er voor grensbewoners een apart coronadashboard in Duitse stijl. 7-tages inzidenz en zo. https://www.grenspostdusseldorf.nl/coronadashboard/
WANDELAAR5
9 april 2021, 11:38
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2777389
Ivermectine gaat het helaas ook niet worden. Dit diergeneeskunde middel tegen mijten zou helpen bij Covid. Er is eindelijk een dubbelblind onderzoek gedaan (ik loop wat achter, was 4 maart al gepubliceerd). Eerdere studies waren niet dubbelblind (een groep met het middel en een controlegroep die een placebo krijgt). In Colombia met 476 patiënten die in de beginfase zaten. Geen significante verschillen gevonden tussen de groep met Ivermectine en de groep met het Placebo. Dit gold ook voor de bijwerkingen. In beide groepen evenveel mensen met hoofdpijn :).
Pikkatrillah
9 april 2021, 11:52
De Jonge tempert verwachtingen over coronaversoepelingen
Van onze correspondent 8 apr
Hugo de Jonge: 'We moeten ons niet blindstaren op de mediaan van de curve, maar die ligt wel lager dan enkele weken geleden.' Foto: Laurens van Putten/ANP
In het kort
Zorgminister Hugo de Jonge waarschuwt voor hooggespannen verwachtingen over coronaversoepelingen.
Rond de zes miljoen Nederlanders lopen door vaccinatie of eerdere ziekte weinig kans op besmetting.
Prikstop van AstraZeneca-vaccin voor zestigminners zal het tempo van de vaccinaties nauwelijks aantasten.
Zorgminister Hugo de Jonge waarschuwt voor al te hooggespannen verwachtingen over versoepelingen van de lockdown in aanloop naar de coronapersconferentie volgende week.
De berichten daarover gaan van 'een te grote zekerheid uit', zei hij in de marge van een persbijeenkomst over het AstraZeneca-vaccin. Daarin maakte hij bekend dat het kabinet het advies van de Gezondheidsraad overneemt om het AstraZeneca-vaccin uitsluitend in te zetten bij zestig-plussers.
Woensdag meldden Haagse ingewijden dat het kabinet studeert op een stapsgewijze heropening van de samenleving. Per 21 april zouden de terrassen en niet-essentiële winkels mogelijk open kunnen en de avondklok van tafel. Daarnaast zouden de regels rondom bezoek thuis — momenteel slechts één persoon per dag — worden versoepeld en het hoger onderwijs weer gedeeltelijk geopend.
Nog geen groepsimmuniteit
Volgens De Jonge nogal voorbarig. Wel zijn de nieuwste berekeningen van het Outbreak Management Team (OMT) over het verloop van de pandemie gunstiger dan een tijdje terug. 'We moeten ons niet blindstaren op de mediaan van de curve, maar die ligt wel lager dan enkele weken geleden', aldus de minister.
De bijgestelde prognose zou te maken kunnen hebben met het feit dat inmiddels zo'n drie miljoen Nederlanders zijn gevaccineerd, terwijl naar schatting nog eens drie tot vier miljoen mensen covid-19 hebben gehad. Dat betekent dat grofweg zo'n zes miljoen Nederlanders weinig kans lopen op besmetting. Onvoldoende om groepsimmuniteit op te leveren, aldus De Jonge, maar wellicht wel een dempend effect op het aantal nieuwe besmettingen en ziekenhuisopnames.
'Weten we dat zeker? Nee dat weten we niet zeker', aldus de zorgminister. Toch is er hoop dat door de combinatie van uitvoerig testen, vaccineren en gewezen covid-patiënten er straks meer mogelijk zal zijn. Daarom is er advies gevraagd van het OMT over mogelijke versoepelingen. De Jonge: 'Maar of we dinsdag al een eerste stap kunnen zetten: dat is niet gezegd.'
Bewust risico met prikvoorraad
Het kabinet zet nu alles op alles om zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen te vaccineren, aldus De Jonge. Daartoe is de zorgminister 'bewust' afgeweken van de vijf dagen prikvoorraad die voor het AstraZeneca-vaccin wordt aangehouden. 'In de opslag in Oss ligt er nu minder dan één prikdag Astra,' aldus de minister. Vorige week zouden er ruim 900.000 vaccins zijn uitgereden om versneld de vier noordelijke provincies te beleveren.
Volgens De Jonge zal het stoppen met AstraZeneca toedienen aan zestigminners nauwelijks effect hebben op het prikprogramma. 'Belangrijk is dat we met dit besluit wél schuiven met vaccins, maar niet met onze strategie en prioritering.' Aangezien het AstraZeneca-vaccin reeds vooral bedoeld was voor de leeftijdscategorie boven de zestig zal er weinig effect zijn op het priktempo.
Zestigminners die wel op de rol stonden voor het AstraZeneca-vaccin, zoals zorgpersoneel en mensen uit hoogrisicogroepen, krijgen nu een ander type vaccin toegediend. Er zijn wel voldoende andere vaccins, aldus De Jonge. Tot aan de zomer verwacht het kabinet bijna acht miljoen leveringen van Biontech/Pfizer en drie miljoen van Janssen.
Volgende week — mogelijk nog voor de coronapersconferentie op dinsdag — wordt bekend hoe het prikprogramma er precies uit komt te zien.
Originele link van het artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1379745/de-jonge-tempert-verwachtingen-over-coronaversoepelingen-lid1aaLaHfcX
Eerst de mensen hoop geven en een aantal dagen later alweer zeggen dat het allemaal niet zeker is.
Laat dan niks lekken voordat de daadwerkelijke persconferentie er is !
kempie
9 april 2021, 13:17
Oh dat wordt nog wat. We krijgen dit kwartaal 3 miljoen van het jansen vaccins waarvan maar 1 prik nodig is maar of we daarmee gaan prikken? ik moet het nog zien na het debakwl rondom de bijwerkingen van het astrazenca vaccin
https://www.usatoday.com/story/news/health/2021/04/08/covid-news-michigan-variants-vaccine-passport/7126994002/
kempie
9 april 2021, 13:22
Nee nee nee, van die vaccins moeten we zsm af, in ieder geval het verplichte karakter. Naast vaccins zou ook wekelijks gratis testen beschikbaar moeten zijn voor iedereen. Kost waarschijnlijk iets meer dan de 17,6 miljard die er nu tot nu toe uitgegeven is aan coronasteunpakketten maar als daarmee het normale leven zijn gang kan gaan verdient het zich terug.
Daarnaast mag er best discussie gevoerd worden of mensen verplicht kunnen worden iets aan hun gezondheid te doen. Als het Europese hof kan besluiten dat gezonde mensen die in principe niets te vrezen hebben van een COVID-19 verplicht ingeënt zouden mogen worden dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat mensen met door welvaart ontstane verhoogd risico daar ook iets aan doen. Het moet van twee kanten komen want deze exercitie word ondernomen omdat er overwegend mensen met welvaartsaandoeningen het frame van IC bedden op hun maximale capaciteit testen.
Voorts is er voor grensbewoners een apart coronadashboard in Duitse stijl. 7-tages inzidenz en zo. https://www.grenspostdusseldorf.nl/coronadashboard/
We kunnen wel van het vaccin af maar de meerderheid is voor een coronapaspoort.
Het is niet te geloven. Straks kom je nergens meer binnen zonder een bewijsje van een recente test of dat je al geprikt bent.
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/steun-voor-coronapaspoort-bezoekregeling-minder-goed-nageleefd/ar-BB1fsAqQ?ocid=iehp&li=BBoPOOe
Badslippers
9 april 2021, 13:35
Hahahaha ja , Borrelpraat ....
Ik dacht al wat lult die muts van het EMA toch raar , nu val het kwartje .... mnhhhh hebben we ook al niet meer ....
Bij pilgebruik heb vrouwen ook risico op trombotische complicaties. Pinda's eten kan eveneens dodelijk zijn. Dus gauw doorgaan met vaccineren met Astrazeneca en die schromelijk overtrokken paniekverhalen links laten liggen. Je zou toch bijna denken aan komkommernieuws maar het is nog geen zomer.
Willem2
9 april 2021, 15:18
Mede veroorzaakt door het kapot bezuinigen van de zorg door die minkukels in Den Haag
maar dat mag natuurlijk weer niet gezegd worden
Je mag het wel zeggen, maar het is niet helemaal de waarheid. Er gaat ieder jaar veel meer geld naar de zorg, maar ze verkwisten heel veel. Ik heb al een podcast hierover gepost.
Maar je hebt gelijk dat er te weinig handen aan het bed zijn en dat die te weinig daarvoor krijgen.
Aantal IC-bedden moet omhoog, reguliere zorg wordt verder afgeschaald
Het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) heeft de regio's gevraagd het aantal IC-bedden te verhogen naar 1550. Nu zijn er nog 1450 IC-bedden.
De afgelopen weken is het aantal coronapatiënten op de IC's aanzienlijk gestegen, zegt LNAZ-voorzitter Ernst Kuipers. Naar verwachting gaat die stijging de komende weken nog verder, en daarom is er meer capaciteit nodig.
Dit gaat ten koste van de reguliere zorg, die verder afgeschaald moet worden.
De afgelopen week steeg het aantal covid-patiënten op de IC's met gemiddeld 15 per dag. "Dat maakt dat de huidige capaciteit van 1450 bedden, inclusief reservebedden voor traumapatiënten of andere patiënten met een spoedindicatie, niet langer toereikend is", aldus Kuipers.
.... https://nos.nl/liveblog/2375951-ook-patient-met-trombose-overleden-na-janssen-vaccinatie-aantal-ic-bedden-moet-worden-verhoogd.html
In normale omstandigheden en met extra drukte is de IC capaciteit ruim voldoende. In deze pandemie liggen patienten veel langer op de IC.
In Duitsland waar een overcapaciteit is aan IC bedden, heb je nu ook een probleem omdat er te weinig deskundig personeel is om op een IC te werken.
De overcapaciteit komt door de structuur (katholieke,protestanse en staats ziekenhuis) en de wijze waarop duitsers denken over de kwaliteit van leven.
Willem2
9 april 2021, 15:39
'We hebben een lockdown nodig', zegt de Duitse minister voor Volksgezondheid, Jens Spahn. Die landelijke maatregel is volgens Spahn nodig om de huidige golf aan besmettingen zo snel mogelijk de kop in te drukken.
Mogelijk is ook een avondklok nodig om het aantal sociale contacten te reduceren. Op dit moment liggen er 4500 coronapatiënten op de ic's in Duitsland. ,,Als dit zo doorgaat, wordt het te veel voor ons zorgsysteem'', waarschuwt Spahn.
Lothar Wieler, hoofd van het Robert Koch-instituut, - de Duitse evenknie van ons RIVM - zegt dat het niet mogelijk is de huidige coronagolf tot stilstand te brengen. ,,We kunnen deze derde golf niet voorkomen, maar ik hoop dat we hem kunnen afvlakken'', zegt hij over de zorgwekkende toestroom in de ziekenhuizen. ,,We moet dit samen doen.''
.... https://www.ad.nl/binnenland/live-capaciteit-intensive-cares-verder-uitgebreid-naar-1550-bedden-reguliere-zorg-afgeschaald~a9d61924/
Willem2
9 april 2021, 15:52
Tussen donderdagochtend en vrijdagochtend zijn 7716 nieuwe coronagevallen geregistreerd. Voor een vrijdag is dat het hoogste aantal sinds 8 januari.
In de afgelopen week zijn 47.322 positieve tests gemeld aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dat komt neer op 6760 nieuwe gevallen per dag. Voor het eerst in een week loopt het gemiddelde op. In de afgelopen dagen had het aantal gevallen juist een pas op de plaats gemaakt, mogelijk door Pasen.
Het aantal sterfgevallen steeg met 41. Dat is het hoogste aantal in bijna drie weken. Dat wil niet zeggen dat al die mensen in de afgelopen 24 uur zijn overleden, Wanneer een coronapatiënt overlijdt, duurt het soms een tijdje voor dit wordt doorgegeven aan het RIVM.
In de afgelopen zeven dagen zijn 158 sterfgevallen geregistreerd, gemiddeld bijna 23 per dag. Dat is nog altijd aanzienlijk minder dan rond de jaarwisseling, bij de start van de vaccinatiecampagne. Toen waren er soms meer dan 150 gemelde sterfgevallen per dag.
..... https://www.ad.nl/binnenland/live-meer-besmettingen-minder-ziekenhuispatienten-mogelijk-zestien-mensen-besmet-bij-fieldlab-festivals~a9d61924/
mentholbear
9 april 2021, 16:13
https://nos.nl/video/2375976-bezoekers-weer-als-test-welkom-bij-keukenhof-dit-stond-op-mijn-bucketlist.html
Wanneer mag SS een proef doen om de P6 weer te openen? :smoke:
Herr Fick
9 april 2021, 17:57
Hieronder wellicht een interessante clip voor de corona-ongelovigen (non believers klinkt zo goedkoop):)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/08/er-is-wel-oversterfte-onder-de-65-er-zijn-wel-risico-s-voor-men/
https://www.sciensano.be/nl
https://www.euromomo.eu/
Oh dat wordt nog wat. We krijgen dit kwartaal 3 miljoen van het jansen vaccins waarvan maar 1 prik nodig is maar of we daarmee gaan prikken? ik moet het nog zien na het debakwl rondom de bijwerkingen van het astrazenca vaccin
Zo te merken toont het Janssen vaccin soortgelijke bijwerkingen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1454243281/dode-door-bloedklachten-na-toedienen-coronavaccin-janssen
Iemand die het coronavaccin van het Nederlandse bedrijf Janssen heeft gekregen, kreeg daarna last van dezelfde bloedklachten als bij het vaccin van AstraZeneca. Deze persoon is daaraan overleden, meldt de Europese vaccinwaakhond, het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA).
In totaal zijn nu vier meldingen bekend van mensen die na toediening van het Janssen-vaccin last kregen van bloedstolsels (trombose) en een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie). Volgens het EMA valt dat binnen de verwachtingen. Drie van die vier gevallen gebeurden in de Verenigde Staten, waar het vaccin al wordt gebruikt. Het vierde geval gebeurde tijdens de proeven met het vaccin, die in meerdere landen werden gehouden. Het is niet bekend in welke groep de overleden persoon viel en uit welk land deze persoon kwam.
Het is voor zover bekend het eerste sterfgeval bij het Janssen-vaccin. Het EMA heeft nog niet vastgesteld of er daadwerkelijk een verband is tussen het Nederlandse middel en de klachten, bij het AstraZeneca-vaccin is dat wel duidelijk geworden.
Dat iemand na vaccinatie klachten krijgt, wil niet zeggen dat die klachten ook aan die prik te wijten zijn. Een veiligheidscommissie van de toezichthouder doet onderzoek. Mogelijk moet de bijsluiter van het Janssen-vaccin worden aangepast, zodat daarop komt te staan dat deze klachten zouden kunnen ontstaan, zoals bij AstraZeneca ook gebeurde.
Het vaccin van Janssen, dat in Leiden is ontwikkeld, is in Nederland en de andere Europese landen goedgekeurd. Later deze maand volgen de eerste leveringen. Nederland heeft ruim 11 miljoen doses besteld. Het middel hoeft maar één keer te worden gegeven. Er is „momenteel geen duidelijk oorzakelijk verband” tussen bloedklachten, laat het bedrijf zelf weten.
De Jonge: afwachten
Coronaminister Hugo De Jonge vindt het nog te vroeg om conclusies te verbinden aan het bericht van het Europees geneesmiddelenbureau EMA dat iemand is overleden door bloedklachten na toediening van het coronavaccin van Janssen.
„Met dit signaal wordt aangetoond dat het systeem van internationaal onderzoek naar mogelijke bijwerkingen van vaccins werkt’, zei De Jonge vrijdag na een bezoek aan Movianto, het bedrijf in Oss waar alle vaccins in Nederland liggen opgeslagen.
Volgens De Jonge moet nu eerst worden onderzocht of er een oorzakelijk verband is tussen de vaccinatie en de klachten die zich daarna voordoen. Ook moet volgens de minister goed worden gekeken of mogelijke bijwerkingen door vaccinatie zwaarder wegen dan de baten van inenting.
Moontanner
9 april 2021, 20:38
Zojuist publiceerde de NOS:
Het reproductiegetal is voor het eerst sinds eind februari onder de 1 gezakt. Volgens het coronadashboard staat het volgens de laatst bekende gegevens op 0,96. De vorige waarde was 1,01. Het verschil is belangrijk. Het R-getal geeft aan hoeveel mensen door iemand met het virus worden besmet. Bij een getal boven de 1 neemt de verspreiding toe, daaronder dooft die uit.
De verspreiding van het coronavirus neemt nu dus af.
Overigens is het alleen mogelijk om het R-getal achteraf vast te stellen. Het nieuwe getal van 0,96 is daarom eigenlijk niet de waarde van nu, maar van 25 maart. Het reproductiegetal wordt twee keer in de week berekend. Elke dinsdag en vrijdag komt het cijfer op het coronadashboard van de overheid te staan
Willem2
10 april 2021, 00:14
Minister Hugo de Jonge wil de verwachtingen temperen over mogelijke versoepelingen van de coronamaatregelen. Dat zei hij bij het RTL-programma BEAU.
Eerder deze week lekte uit dat het kabinet werkt aan een plan om de samenleving weer te openen. Tegelijkertijd worden er deze maand allerlei evenementen georganiseerd waar mensen toegang tot kunnen krijgen als ze negatief zijn getest.
Maar De Jonge waarschuwt voor al te veel optimisme. ,,We zijn bezig met een openingsplan, we moeten perspectief bieden", aldus de minister. ,,Maar du moment dat de buitenwereld lucht krijgt van dat plan werd gedacht 'holadijee, bloemetjes buiten'. Maar in het zicht van de haven moeten we geen domme dingen doen."
De Jonge snapt dat de zorgsector met huiver reageert op mogelijke versoepelingen. ,,Die denken 'versoepelingen? Houd eens op. Kijk eens om je heen'."
Er liggen 2500 coronapatiënten in de ziekenhuizen, rekent de Jonge voor. ,,750 op de IC, elke dag meer, de laatste dagen lopen de cijfers weer op. We denken we dat de derde golf lager zal zijn, maar we zijn nog niet over de piek heen."
Hij wil niet op de besluitvorming vooruitlopen van dinsdag, als er weer een nieuwe persconferentie wordt gehouden. ,,Maar ik wil wel toevoegen dat we geen domme dingen gaan doen voor de zorg."
..... https://www.ad.nl/binnenland/live-de-jonge-tempert-verwachtingen-over-versoepelingen-kuipers-gevaccineerd-met-astrazeneca-br~a9d61924/
Big30
10 april 2021, 07:11
Nu zelfs jonge, zwangere vrouwen met corona op intensive care: ‘Dit gaat niet goed’
Meerdere jonge mensen met corona, onder wie zwangere vrouwen, liggen op dit moment op de intensive care van het UMC Utrecht. Dus het beeld dat er enkel ouderen met corona op de ic’s vechten voor hun leven, daar moeten we vanaf. Dat zegt Diederik van Dijk, medisch hoofd ic van het UMC Utrecht.
https://www.ad.nl/binnenland/nu-zelfs-jonge-zwangere-vrouwen-met-corona-op-intensive-care-dit-gaat-niet-goed~ad451fd5/
Brad Clitt
10 april 2021, 07:39
Gezien het aantal besmettingen en de situatie in de zorg lijkt het me niet opportuun om per 21 april te versoepelen. Gewoon nog 3 weken wachten dan weet je of de piek is geweest. Ook in vergelijking met Duitsland waar ze nu in volledige lockdown willen gaan, dan is dit inderdaad een beetje vreemd.
Nulnulzeseneenhalf
10 april 2021, 10:07
Bij pilgebruik heb vrouwen ook risico op trombotische complicaties. Pinda's eten kan eveneens dodelijk zijn. Dus gauw doorgaan met vaccineren met Astrazeneca en die schromelijk overtrokken paniekverhalen links laten liggen. Je zou toch bijna denken aan komkommernieuws maar het is nog geen zomer.
Heb ik me gistermiddag toch laten vertellen, moest even bij een vriend op bezoek die zo stom was om op zijn werk van de trap af te donderen, dat bij de pil het risico op trombose stukken hoger is. En dan moeten ze daar direct mee stoppen.
Eddy_V
10 april 2021, 11:35
Meerdere jonge mensen met corona, onder wie zwangere vrouwen, liggen op dit moment op de intensive care van het UMC Utrecht.
Komt de gemiddelde ijsbeer voorlopig nog steeds goed weg
Picasso 1
10 april 2021, 11:38
Nu zelfs jonge, zwangere vrouwen met corona op intensive care: ‘Dit gaat niet goed’
Meerdere jonge mensen met corona, onder wie zwangere vrouwen, liggen op dit moment op de intensive care van het UMC Utrecht. Dus het beeld dat er enkel ouderen met corona op de ic’s vechten voor hun leven, daar moeten we vanaf. Dat zegt Diederik van Dijk, medisch hoofd ic van het UMC Utrecht.
https://www.ad.nl/binnenland/nu-zelfs-jonge-zwangere-vrouwen-met-corona-op-intensive-care-dit-gaat-niet-goed~ad451fd5/
Het zijn nooit de ouderen geweest die de IC's in grote aantallen vulden. Het enige beeld waar we vanaf moeten is dat de informatievoorziening transparant en duidelijk is.
35031
35032
https://nos.nl/artikel/2375767-fors-minder-overleden-80-ers-maar-op-ic-nog-geen-duidelijk-vaccinatie-effect.html
WANDELAAR5
10 april 2021, 11:54
Inkijkje in de IC van het UMCU:
https://www.youtube.com/watch?v=KWlSbGDVP7k
1700 bedden zoals voorjaar 2020 lijkt onwaarschijnlijk. Al 2 keer alle verloven ingetrokken, derde keer lijkt aanstaande. Normaal 1 IC verpleegkundige op 1 of 2 IC patiënten, nu al heel lang 3 en in het voorjaar 2020 tijdelijk 4 patiënten per IC verpleegkundigen. Dit lijkt weer te moeten.
Verder ook uitgebreide toelichting op hoe de triage in zijn werk zal gaan.
Vaccinatie schijnt pas effect te hebben na 40 dagen na de 2e shot.
rob45
10 april 2021, 13:18
Vaccinatie schijnt pas effect te hebben na 40 dagen na de 2e shot.Op deze manier gaan we zeker niet voor het najaar echt open.Het vaccineren blijft ook een langzaam proces in NL.De meeste vaccinaties worden ook pas rond juni geleverd,dan nog prikken en immuun raken van minstens 10 miljoen Nederlanders.
Dan is het zo augustus/september
Op deze manier gaan we zeker niet voor het najaar echt open.Het vaccineren blijft ook een langzaam proces in NL.De meeste vaccinaties worden ook pas rond juni geleverd,dan nog prikken en immuun raken van minstens 10 miljoen Nederlanders.
Dan is het zo augustus/september
We mogen blij zijn als in september alles weer open is, maar zie dat niet gebeuren.
The Joker
10 april 2021, 18:59
Blijft een seizoensvirus, in mei/juni kan je alles weer open gooien.
Als ze dan net als DE weer blijven treuzelen en de Saunaclubs pas half september openen, kan je een maand later weer dicht voor het volgende griepseizoen.
Corona gaat nooit meer weg, zelfs met vaccinatie blijf je het houden, alleen veel minder dan een normaal griepseizoen als bijna iedereen ingeënt zou zijn.
Voorlopig verwacht ik de komende jaren dat er een veelvoud van de mensen niet aan corona zelf, maar aan de maatregelen zal overlijden.
Onbehandelde maligniteiten, zelfmoorden, depressies, huiselijk geweld, faillissementen etc.
RobOpzoek
10 april 2021, 19:04
Als ze dan net als DE weer blijven treuzelen en de Saunaclubs pas half september openen, kan je een maand later weer dicht voor het volgende griepseizoen.
Corona gaat nooit meer weg, zelfs met vaccinatie blijf je het houden, alleen veel minder dan een normaal griepseizoen als bijna iedereen ingeënt zou zijn.
Voorlopig verwacht ik de komende jaren dat er een veelvoud van de mensen niet aan corona zelf, maar aan de maatregelen zal overlijden.
Onbehandelde maligniteiten, zelfmoorden, depressies, huiselijk geweld, faillissementen etc.
en wie weet ook sterf- en ziektegevallen aan/door reacties op (al dan niet getriggerd door een nieuwe variant) de (herhaalde) experimentele prik(ken).
Willem2
10 april 2021, 20:29
Dat heeft Maurice de Hond en PP44 er mooi ingestampt. Het is helaas niet helemaal waar, meer de wens van de gedachten.
pietpotent44
10 april 2021, 20:46
Dat heeft Maurice de Hond en PP44 er mooi ingestampt. Het is helaas niet helemaal waar, meer de wens van de gedachten.
Natuurlijk is dat hartstikke waar. Begrijp niet hoe sommige mensen dat nog proberen te ontkennen. Waarom zou het volgens jou niet waar zijn dan ? Vanwege landen als Brazilie en Mexico ? Of een andere reden ?
Je kan er daarom ook de klok op gelijk zetten dat de cijfers 2e helft april / begin mei zullen gaan dalen. Ook de ziekenhuiscijfers.
The Joker begrijpt het ook goed.
Eddy_V
10 april 2021, 22:25
Je kan er daarom ook de klok op gelijk zetten dat de cijfers 2e helft april / begin mei zullen gaan dalen. Ook de ziekenhuiscijfers.
De overeenkomst tussen Piet Paulusma en PietPotent44 ?
Je hoopt dat de positieve voorspellingen uitkomen en vaak komen ze ook uit, alleen in een andere maand ;)
Willem2
10 april 2021, 23:38
Genf. Die Weltwetterorganisation (WMO) warnt davor, den nahenden Frühling und höhere Temperaturen als Argument für eine Lockerung von Corona-Maßnahmen zu nehmen. Es gebe keine Anhaltspunkte dafür, dass Wetter und Jahreszeit das Infektionsgeschehen direkt beeinflussen, hält ein Expertenteam fest. Es hat sich mit der Frage befasst, welchen Einfluss meteorologische Faktoren und Luftqualität auf die Corona-Pandemie haben.
„Wir haben im ersten Jahr der Pandemie Infektionswellen mit steigenden Zahlen in den wärmeren Jahreszeiten und den wärmeren Regionen gesehen, und es gibt keine Hinweise, dass das im laufenden Jahr nicht auch passiert“, sagte einer der 16 Experten, Ben Zaitchik von der Johns-Hopkins-Universität in Baltimore in den USA. Das Infektionsgeschehen ändere sich in erster Linie in Folge von Schutzmaßnahmen, etwas durch das Maske tragen oder die Einschränkung von Reisen, oder aufgrund von Verhaltensänderungen.
Kombination vieler Faktoren entscheiden über Ausbreitung
Virusinfektionen der Atemwege seien zwar oft saisonabhängig, etwa die Grippe, die im Herbst und Winter besonders häufig vorkommt, schreiben die Experten. Ob sich auch das Coronavirus Sars-CoV-2 so verhalte, sei aber unklar. Über die Mechanismen, die bei Infektionen zu einer Saisonabhängigkeit führen, sei noch wenig bekannt. Es sei davon auszugehen, dass eine Kombination verschiedener Faktoren zusammenkomme: der Einfluss von Wetter und Jahreszeit auf die Überlebensfähigkeit des Virus, auf die Widerstandsfähigkeit der Menschen sowie auf das Verhalten der Menschen. Weil Menschen bei wärmerem Wetter mehr Zeit draußen verbringen als im Winter, besteht die Hoffnung, dass Frühling und Sommer es dem Virus schwerer machen, sich auszubreiten.
.... https://www.rnd.de/gesundheit/wmo-einfluss-von-wetter-und-jahreszeit-auf-coronavirus-nicht-erwiesen-AKEIN7UD7YTMVUE73KV4G54DOY.html
HARLINGEN - Er zijn bij weerman Piet Paulusma vragen binnengekomen over het coronavirus in relatie tot het weer. De vraag ‘Heeft het weer invloed op het coronavirus?’ staat bovenaan. Ook de vraag of warmte en de zomer zullen helpen het virus te laten verdwijnen of afnemen.
,,Allereerst ben ik van mening dat warmte en hitte geen invloed heeft. In landen met temperaturen van 30 tot 35 graden is het virus nu ook actief aanwezig. De kans dat het virus onder invloed van het huidige weertype bij ons kan afnemen is niet ondenkbaar, maar wetenschappelijk niet bewezen.
Het kan zo zijn dat droge lucht minder veel, minder ver en minder lang virusdruppeltjes zal verspreiden dan vochtige lucht. Het is naar mijn mening ook niet ondenkbaar dat de UV straling van de zon invloed heeft op het afremmen van virussen.
Ik kan hier geen stellig antwoord op geven, omdat het ontbreekt aan onderzoeksgegevens. Ik heb het RIVM geraadpleegd. Ook daar ontbreekt het aan onderzoeksresultaten. Ik ga er vanuit dat tijdens de coronaperiode de meteorologische gegevens en de straling van de zon worden bijgehouden. Wie weet is er sprake van beïnvloeding.’’
..... https://franekercourant.nl/artikel/1093726/piet-paulusma-heeft-het-weer-invloed-op-het-coronavirus.html
Op 29 maart 2020 stond het weekgemiddelde op 469 ziekenhuisopnames. Op 12 mei waren dat er 40, op 7 juli 3. Vanaf begin september begon dat aantal weer de stijgen. Nu, ruim een half jaar later, is het weekgemiddelde van ziekenhuisopnames 159.
Cijfers die je optimistisch zouden kunnen stemmen. Maar, zegt een van de bekendste virologen in Duitsland Christian Drosten in een podcast bij het Duitse NTR: Verwacht voorlopig niet te veel van het weer.
Ook in Duitsland hopen inwoners dat de zomer een gunstig effect heeft op corona. Maar dat het aantal besmettingen in de zomer van 2020 laag was, had volgens Dorsten vooral te maken met het feit dat besmettingen in het voorjaar onder de kritieke drempel bleven, zo melden Duitse media.
Dit jaar vreest de viroloog dat er juist meer besmettingen komen in de zomer en in het voorjaar. Want als kwetsbare mensen zijn gevaccineerd, verwacht hij een druk vanuit de samenleving om te versoepelen. In het ergste geval krijg je dan 100.000 besmettingen per dag. Hij denkt dat het effect van het weer maximaal 20 procent reductie is, vertelt hij in de podcast.
RIVM
Ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is er duidelijk over. Er is wel een seizoenseffect te zien, zegt een woordvoerder. In de zomer zijn er minder coronabesmettingen dan in de winter.
Maar de grote vraag is: waar ligt dat aan? Het kan de temperatuur zijn, de UV-straling, de luchtvochtigheid. Maar ook de maatregelen of het gedrag van mensen. "Dat weten we nog niet." En, zoals op de website van het RIVM staat: "Het virus heeft zich ook verspreid in landen met een warm en zonnig klimaat."
Ab Osterhaus - viroloog, hoogleraar en directeur van het Research Center for Emerging infections and Zoonoses Hannover - sluit zich daarbij aan. "Er zal ongetwijfeld enige reducerende werking zijn door warm weer, maar absoluut niet voldoende." Hij noemt Brazilië als voorbeeld. "Daar gaat de infectie ondanks een hoge temperatuur en zon toch door."
Algemene wetten
Die hoge temperaturen hebben over het algemeen een gunstig effect op ander coronavirussen, zegt Osterhaus. "Er gelden wat algemene wetten voor virussen. Ventilatie, de wind buiten en luchtvochtigheid spelen een rol. UV-licht maakt het RNA van een virus kapot."
Maar in het geval van dit coronavirus is er volgens hem gewoon te weinig onderzoek gedaan. "Het is ook lastig te filteren wat vorig jaar de invloed van de zomer was, en de invloed van de maatregelen. We moeten ons niet rijk rekenen met de zomer."
..... https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5221144/warmer-weer-invloed-op-corona
Het is dus helemaal niet zo duidelijk. Het weer kan wel meehelpen maar gedrag is meer uitslag gevend alsmede vaccineren ....
Willem2
10 april 2021, 23:39
35.000 Janssen-vaccins voor ziekenhuispersoneel
..... https://nos.nl/artikel/2376211-35-000-janssen-vaccins-voor-ziekenhuispersoneel.html
Hoef je maar 1x te prikken en dan zijn ze klaar.
pietpotent44
11 april 2021, 04:44
De overeenkomst tussen Piet Paulusma en PietPotent44 ?
Je hoopt dat de positieve voorspellingen uitkomen en vaak komen ze ook uit, alleen in een andere maand ;)
.... https://www.rnd.de/gesundheit/wmo-einfluss-von-wetter-und-jahreszeit-auf-coronavirus-nicht-erwiesen-AKEIN7UD7YTMVUE73KV4G54DOY.html
..... https://franekercourant.nl/artikel/1093726/piet-paulusma-heeft-het-weer-invloed-op-het-coronavirus.html
..... https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5221144/warmer-weer-invloed-op-corona
Het is dus helemaal niet zo duidelijk. Het weer kan wel meehelpen maar gedrag is meer uitslag gevend alsmede vaccineren ....
Zucht.
Dit lees je echt over en over opnieuw. En maar twijfel hierover blijven zaaien, en de invloed van het weer blijven bagataliseren. Ongelooflijk dat mensen zoals Drosten en zelfs de WHO dit blijven ontkennen. Dat Drosten (en ook Van Dissel) zelfs denken dat het in de zomer weer oplaait is ronduit bizar. Treurig. En altijd komen dit soort mensen ook weer met dezelfde drogredeneringen: het zou dan aan het gedrag van mensen liggen i.p.v. de luchtvochtigheid, de cijfers gaan zogenaamd alleen omlaag door maatregelen (zelfs mondkapjes worden genoemd) en vaccinatie. Waarschijnlijk is die ontkenning meer een kwestie van prestige, of een politieke of psychologische reden om mensen in het gareel te houden, want het is overduidelijk niet waar.
Vaak wordt dan ook twijfel gezaaid door te roepen dat het in warme landen zoals Brazilie (of Mexico of India) zo slecht gaat. Maar dan wordt vergeten dat die landen een heel andere geografische ligging hebben met andere seizoenen en op andere tijden. En ook is de kwaliteit van de zorg daar veel slechter dan hier, slechtere hygiene, armoede, etc. En ook wordt vaak vergeten dat dat hele grote landen zijn, en per hoofd van de bevolking minder doden zijn gevallen dan bijv. in de UK, Italie, Tsjechie, Hongarije, Belgie, etc.
En waarom altijd weer Brazilie als voorbeeld als het om warme landen gaat. Kijk eens naar Zuid-Europa, waar het sinds begin van de lente de goede kant op gaat. Kijk eens naar Thailand, Singapore. Nauwelijks slachtoffers. Kijk eens naar Afrikaanse landen. Zelfde verhaal.
Ab Osterhaus zou daarom ook beter moeten weten. Maar ja, die is ook lid van het clubje angstzaaiers.
Ten eerste is er wel degelijk wetenschappelijk bewijs dat seizoensinvloeden (grote) invloed hebben (voor zover praktisch bewijs nog niet genoeg is). Piet Paulusma lult dus helemaal uit zijn nek.
En nee, dat ligt niet zozeer aan het gedrag van mensen, maar aan de luchtvochtigheid, wat zowel binnen als buiten effect heeft. En ook is bewezen dat uv straling helpt, zowel tegen het virus zelf, als voor aanmaak vitamine D bij mensen, wat weerstandsverhogend werkt, en slijmvliezen van mensen drogen niet meer uit waardoor ook minder vatbaar voor virussen. Het mes snijdt dus aan 2 kanten.
Dat het effect van maatregelen veel kleiner is dan wordt aangenomen blijkt wel uit het feit dat we nu met maandenlang strenge maatregelen nog steeds relatief hoge cijfers hebben.
En het effect van vaccinatie gaan we pas over maanden zien, waarschijnlijk pas in het najaar. In elk geval niet binnen 1 maand. (Zeker niet met het huidige vaccinatie slakkentempo.)
Daarom is het ook onterecht dat nu niet wordt onderkend dat het weer de grootste factor is. De komende weken zal het weer het voor ons moeten doen. En dat gaat ook gebeuren. Tweede helft april / begin mei 2021 gaan de cijfers dalen. Mark my words.
(En dan zullen vele bobos weer gaan roepen dat dat door de maatregelen en vaccinatie is gekomen. Forget it.)
schoolmeester
11 april 2021, 07:27
Pietpotent44, wat knap dat U alles zo goed weet.
Bent U viroloog of wetenschapper van beroep ?
Groet, schoolmeester.
wervelwind
11 april 2021, 10:37
Pietpotent44 is een van de weinigen hier die zijn hersens gebruikt, uitspraken baseert op data, en zich niet laat meesleuren in de angstzaaierij zoals velen hier en elders.
Sommigen worden daar onzeker van.
WANDELAAR5
11 april 2021, 10:52
Pietpotent44 is een van de weinigen hier die zijn hersens gebruikt, uitspraken baseert op data, en zich niet laat meesleuren in de angstzaaierij zoals velen hier en elders.
Sommigen worden daar onzeker van.
LOL Piet Potent die zijn voorspellingen steeds opschuift tot ze uitkomen? Die het steeds beter weet dan de deskundigen zonder ervoor doorgeleerd te hebben? Die fake news berichten en Charlatan Cummins overschrijft? De ene nog stelligere bewering na de ander (“het virus al duidelijk verzwakt, dat is zeker”) en allemaal zonder verwijzingen naar fatsoenlijke studies die zijn stellingen onderbouwen. Allemaal al meegemaakt hier.
Eddy_V
11 april 2021, 11:00
Of er zich hier veel laten meesleuren door angstzaaierij waag ik te betwijfelen, zelfs velen uit de “risicogroep” ijsberen hebben nog regelmatig hun pleziertjes als ik dat zo lees/hoor op forum of privé berichten.
Het is misschien meer de stelligheid waarmee pp44 zijn berichtjes plaatst waardoor ik hem telkens met een knipoog met Piet Paulusma vergelijk. Tot nu komen de voorspellingen van Piet Paulusma beter uit, maar die heeft er dan ook voor geleerd.
Was het niet in maart dat de lente begon en dat de cijfers dan beslist zouden dalen ? Onderbouwd met tabellen en andere goedbedoelde teksten ?
Zucht..
Maar volgens zijn laatste voorspellingen gaan nu na half april de cijfers dalen, dus nog 5 dagen geduld of een maandje meer als het toch medio mei blijkt te worden, wat maakt het ook uit als de clubs maar weer snel open gaan zodat er weer berichten over clubs en dames geschreven gaan worden
wervelwind
11 april 2021, 11:26
....wat maakt het ook uit als de clubs maar weer snel open gaan zodat er weer berichten over clubs en dames geschreven gaan worden
Inderdaad. Dat zou mooi zijn.
Pikkatrillah
11 april 2021, 11:36
Gisteren
De horeca moet sinds oktober 2020 de deuren gesloten houden. Toch zijn er in Amsterdam meerdere (gelegenheids)cafés die in het geheim publiek ontvangen, zo blijkt uit een inventarisatie. Met gesloten luiken of dichte gordijnen wordt de reuring verhuld voor de buitenwereld, andere (geïmproviseerde) kroegen zijn überhaupt niet zichtbaar vanaf de straat. Zo is er randje Amsterdam een café met afgedekte *ramen dat bijna klokje rond open is. Bier kost 1,50 en er mag worden geblowd. Wat meer naar de binnenstad toe zit, verstopt tussen andere gebouwen op een hoge verdieping, een lunchroom die overdag gasten ontvangt. En ’s avonds laat is bij een *populair café randje Centrum vanachter een rolluik een beat en geroezemoes te horen. Volgens buurtbewoners is het café voor vaste klanten gewoon open.
Meer dan honderd mensen hebben in een restaurant in Parijs een boete gekregen wegens het overtreden van de coronaregels, zegt de Franse politie. De manager van het restaurant is gearresteerd. Agenten kwamen af op een melding van geluidsoverlast en ontdekten de geheime bijeenkomst.
De Franse politie is een onderzoek gestart naar aanleiding van een undercoveractie van de Franse televisiezender M6. Met een verborgen camera filmden journalisten uitbundige diners voor de rijkere klasse in Parijs. Met kaviaar, champagne, truffels op chique locaties en waar de coronaregels 'niet golden'. ,,Zodra u hier binnenkomt, bestaat Covid-19 niet meer”, maakt een personeelslid meteen duidelijk. De reportage leidde tot een stortvloed van verontwaardigde reacties in Frankrijk.
In Frankrijk staat een jaar gevangenisstraf en een boete van 15.000 euro voor organisatoren van bijeenkomsten. Gasten riskeren een boete van 135 euro voor het overtreden van de avondklok en nog eens 135 euro voor het niet dragen van een masker.
Agenten hebben in de nacht van zaterdag op zondag een einde gemaakt aan een illegaal feest in een schuur aan de Opstalweg in het Zuid-Hollandse Naaldwijk. Alle aanwezige feestgangers, pakweg veertig mensen, zijn aangehouden omdat ze niet wilden vertrekken, zegt een politiewoordvoerster.
Agenten hoorden rond 00.30 uur tijdens een surveillance geluid in de schuur. Ze forceerden de deur toen geweigerd werd die open te maken. De feestvierders wilden niet luisteren naar de aanwijzingen van de politie en negeerden de coronamaatregelen. Daarop werden ze aangehouden. ,,Het gaat om mensen in de leeftijd van 19 tot en met 29 jaar", aldus de politie.
Drie artikelen van de afgelopen nacht die aantonen dat je wel streng kan zijn , maar dat mensen toch doen wat ze willen.
Alleen dan stiekem, want voor de buitenwereld wassen ze hun handen stuk en houden ze 1,5 meter afstand.
Dit is een van de redenen waarom de besmettingen nog steeds hoog zijn in diverse landen.
marcelasnl
11 april 2021, 12:22
Hardhandig optreden belgische politie tegen corona, 21e belg overlijd
Bij een politieactie tegen een lockdownfeestje in Antwerpen is een 21-jarige man ut Deurne uit het raam gevallen en overleden, melden Belgische media. De Antwerpse politie werd vannacht naar een hotel geroepen vanwege geluidsoverlast uit een kamer op de vierde verdieping. Toen de agenten de kamer binnenstormden, probeerden de acht aanwezigen zich te verstoppen.
Burgemeester De Wever van Antwerpen spreekt van een "verschrikkelijke gebeurtenis". Hij verdedigde het politieoptreden tegen overtredingen van de coronamaatregelen, maar zei ook: "Het overlijden van zo'n jong iemand confronteert ons pijnlijk met de gevolgen van lange lockdownperiodes op het mentaal welzijn, in het bijzonder van jongeren."
Brad Clitt
11 april 2021, 12:28
Tja, het is voor iedereen moeilijk, zo kan ik nu niet meer goedkoop tanken in Duitsland.
Dan maar naar die bananenrepubliek, met nu nog die VoE (volgende week niet meer gelukkig).
kempie
11 april 2021, 12:39
Zucht.
Dit lees je echt over en over opnieuw. En maar twijfel hierover blijven zaaien, en de invloed van het weer blijven bagataliseren. Ongelooflijk dat mensen zoals Drosten en zelfs de WHO dit blijven ontkennen. Dat Drosten (en ook Van Dissel) zelfs denken dat het in de zomer weer oplaait is ronduit bizar. Treurig. En altijd komen dit soort mensen ook weer met dezelfde drogredeneringen: het zou dan aan het gedrag van mensen liggen i.p.v. de luchtvochtigheid, de cijfers gaan zogenaamd alleen omlaag door maatregelen (zelfs mondkapjes worden genoemd) en vaccinatie. Waarschijnlijk is die ontkenning meer een kwestie van prestige, of een politieke of psychologische reden om mensen in het gareel te houden, want het is overduidelijk niet waar.
Vaak wordt dan ook twijfel gezaaid door te roepen dat het in warme landen zoals Brazilie (of Mexico of India) zo slecht gaat. Maar dan wordt vergeten dat die landen een heel andere geografische ligging hebben met andere seizoenen en op andere tijden. En ook is de kwaliteit van de zorg daar veel slechter dan hier, slechtere hygiene, armoede, etc. En ook wordt vaak vergeten dat dat hele grote landen zijn, en per hoofd van de bevolking minder doden zijn gevallen dan bijv. in de UK, Italie, Tsjechie, Hongarije, Belgie, etc.
En waarom altijd weer Brazilie als voorbeeld als het om warme landen gaat. Kijk eens naar Zuid-Europa, waar het sinds begin van de lente de goede kant op gaat. Kijk eens naar Thailand, Singapore. Nauwelijks slachtoffers. Kijk eens naar Afrikaanse landen. Zelfde verhaal.
Ab Osterhaus zou daarom ook beter moeten weten. Maar ja, die is ook lid van het clubje angstzaaiers.
Ten eerste is er wel degelijk wetenschappelijk bewijs dat seizoensinvloeden (grote) invloed hebben (voor zover praktisch bewijs nog niet genoeg is). Piet Paulusma lult dus helemaal uit zijn nek.
En nee, dat ligt niet zozeer aan het gedrag van mensen, maar aan de luchtvochtigheid, wat zowel binnen als buiten effect heeft. En ook is bewezen dat uv straling helpt, zowel tegen het virus zelf, als voor aanmaak vitamine D bij mensen, wat weerstandsverhogend werkt, en slijmvliezen van mensen drogen niet meer uit waardoor ook minder vatbaar voor virussen. Het mes snijdt dus aan 2 kanten.
Dat het effect van maatregelen veel kleiner is dan wordt aangenomen blijkt wel uit het feit dat we nu met maandenlang strenge maatregelen nog steeds relatief hoge cijfers hebben.
En het effect van vaccinatie gaan we pas over maanden zien, waarschijnlijk pas in het najaar. In elk geval niet binnen 1 maand. (Zeker niet met het huidige vaccinatie slakkentempo.)
Daarom is het ook onterecht dat nu niet wordt onderkend dat het weer de grootste factor is. De komende weken zal het weer het voor ons moeten doen. En dat gaat ook gebeuren. Tweede helft april / begin mei 2021 gaan de cijfers dalen. Mark my words.
(En dan zullen vele bobos weer gaan roepen dat dat door de maatregelen en vaccinatie is gekomen. Forget it.)
Ik denk niet dat ze ongelijk hebben piet. Als je kijkt naar vorig jaar dan kun je zien dat de aantallen vanf het beter weer bijna nivelleerde. Daar heb je wel gelijk in.
Maar als je kijkt naar wat er in brazilie gebeurde of de golf vorig jaar zomer in de vs dan blijt het niet alleen met tempratuur te maken te hebben.
Ze schrijven ook dat de verspreiding covid waarschijnlijk wel seizoensinvloeden kent maar dat alles wel samenhangt met de maatregelen en andere omstandigheden.
Waarschijnlijk is de manier van leven in deze periode een reden waardoor het virus wel of niet opvlakkert in de zomer.
Lijkt erop dat buitenlucht en goede ventilatie grote invloed hebben en binnen nog steeds anderhalve meter afstand. Dus onder de maatregelen zoals vorig jaar zal het prima gaan en dan helemaal afschaffen als iedereen het vaccin heeft gekregen. Gelukkig is er eerder al veel weer mogelijk.
Maar probleem is als je denkt dat het weer wel alles doet en je ‘s avonds ook wel de kroeg, disco enz kan opzoeken die slecht geventileerd zijn ne ook nog eens de anderhalve meter dan wel laten varen. Je na de barbeque je gezellig met een grote groep naar binnen gaat met de ramen dicht je toch nog grote verspreidingshaarden hebt en het ook in de zomer flink kan rond waren. Bovendien hebben we nieuwe varianten die besmettelijker zijn en waarvan niet duidelijk is of de besmettingen ook in geventileerde ruimtes misschien wel een stuk makkelijker gaat.
We zullen dus eerst nog moeten zien of de cijfers dit jaar wel gaan dalen bij beter weer en zeker niet moeten denken dat alles weer kan maar eerst eens kijken hoe het gaat met de maatregelen zoals vorig jaar. Goede nieuws dan is er al weer heel wat meer mogelijk dan nu. De clubs bijvoorbeeld waren ook gewoon open onder die omstandigheden net als restaurants, terrassen en nog veel meer dus dan valt de tijd tot ergens in de zomer iedereen z’n prikken heeft gehad ook wel te overbruggen en dan eindelijk kan het leven weer redelijk naar normaal echter zullen we nog steeds moeten leven met het virus. Dingen zoals we zullen nog een keer moeten worden geprikt met aangepaste versies, overheden die in een stuip schieten als er ergens een variant opduikt waartegen het vaccin nog niet werkt enz. zullen erbij blijven horen.
Ze hebben dus grootgelijk als ze zeggen dat het gedrag waarschijnlijk bepalend is of het met goed weer wel de betere kant op zal gaan.
Brad Clitt
11 april 2021, 12:44
Het veelvuldig gebruik van (slecht onderhouden) airco's in Brazilie, Mexico, Zuid-Afrika en zuiden van de VS kunnen ook van invloed zijn geweest op het aantal besmettingen daar.
RobOpzoek
11 april 2021, 13:00
Zucht.
Natuurlijk Piet, de overheid wil er namelijk niet van af. Het is een Plandemie, geen pandemie.
Eddy_V
11 april 2021, 13:06
Natuurlijk Piet, de overheid wil er namelijk niet van af. Het is een Plandemie, geen pandemie.
Aldus RobDeWegKwijt
Moontanner
11 april 2021, 13:14
Wij weten dat ze liegen.
Zij weten dat ze liegen.
Zij weten dat wij weten dat ze liegen.
Wij weten dat zij weten dat wij weten dat ze liegen.
En toch gaan ze door met liegen.
Woorden van Aleksandr Solzjenitsyn - Russiche schrijver (1918-2008)
Ik kwam dit elders tegen in een discussie over de persconferentie van a.s. dinsdag en wat de heren ons dinsdag in de persconferentie waarschijnlijk weer zullen opdisselen. Ik vrees het ergste. Het Catshuisberaad is inmiddels aan de gang. En waarschijnlijk zal het, zoals altijd, vanmiddag al wel via de medra uitlekken wat we dinsdag te horen zullen krijgen. :confused:
NB ik ben geen Corona ontkenner. Weet exact wat zich op de IC s voordoet. Maar ik probeer wel zo goed en zo kwaad als mogelijk 'mijn waarheid' te vinden in de wereld van leugens, domheid en overdrijving.
Wat mensen als Pietpotent44 schrijven is daarom voor mij erg waardevol.
Willem2
11 april 2021, 13:50
Indien weersinvloeden invloed hebben dan is het deze week te koud voor de tijd van het jaar en de komende dagen hebben we zelfs weer nachtvorst. Tevens is het redelijk nat :rolleyes: Tel daarbij op dat de besmettingen per dag onveranderd hoog zijn kan je verwachten dat de ziekenhuisbezetting omstreeks de 21ste april het hoogste zal zijn en nog zeker 3 weken zal aanhouden.
Volgens de weersverwachting zal de temperatuur omstreeks de 21ste weer boven de 15graden zijn met minder regen en kunnen we dus een daling gaan verwachten omdat iedeern zich tot die tijd aan de regels zal houden :rolleyes:
Tevens heb ik gezien dat per einde mei begin juni alle 45plussers zijn gevaccineerd. Dus dan kan je per 1 juni-juli alles weer open gooien ...
Badslippers
11 april 2021, 13:51
[ . . . ]
[ . . . ]
De komende weken zal het weer het voor ons moeten doen. En dat gaat ook gebeuren.
Ik licht er twee zaken uit namelijk 'het weer' en 'seizoensinvloeden'. Dat zijn 2 begrippen waarin een groot aantal variabelen kunnen zitten die elk op zich van invloed zouden kunnen zijn. Volgens mij is men er nog niet uit welke variabele welke invloed heeft, wat de aard van de invloed is en in welke mate. Alles wat ik daarover lees is dat er geen sluitend bewijs is en dat uitgebreid onderzoek nodig zal blijven en zijn.
Bijvoorbeeld bij het weer denk ik aan variabelen als regen, temperatuur, zonlicht. Bij seizoensinvloeden denk ik naast de eerder genoemde variabelen, pollen in de lucht, vochtigheid, binnen of buiten leven, hoeveelheid uv straling, langere dagen en kortere nachten. Daarnaast, het weer kan elke dag veranderen. Het weer is grillig. Bij seizoensinvloeden is de grilligheid en onvoorspelbaarheid minder en is het verloop te herkennen aan terugkerende patronen. Zo is er de hypothese dat er tijdens een periode van mooi weer (aangename temperaturen +20, veel zonlicht) het cardiovasculairsysteem beter en optimaler functioneert waardoor de mens zeg maar gezonder functioneert waardoor minder hartfalen en men dan minder vatbaar is voor de negatieve effecten van corona waardoor weer minder sterfte.
Ik schrijf dit om aan te geven dat er nog helemaal niks bewezen is. Telkens eindigen studies met commentaar als "Dit behoeft nader en nauwkeuriger onderzoek." Moeilijke materie dus om onomstotelijk aan te tonen dat bijvoorbeeld de hoeveelheid UV straling direct invloed heeft op het verminderen of zelfs voorkomen van het aantal besmettingen.
De aanname "dat nu niet wordt onderkend dat het weer de grootste factor is" is daarom voorbarig. Het weer of de seizoenen zullen zeker een bepaalde mate van invloed hebben. Maar komt dat door de kou, het zonlicht, langer licht? Ik weet het niet en de wetenschap weet het ook nog niet precies.
RobOpzoek
11 april 2021, 13:56
Aldus RobDeWegKwijt
'Je ziet het pas als je het snapt'.....
Moontanner
11 april 2021, 14:06
Wat voor mij ook nog steeds een groot raadsel is en daar kwam ik onlangs over aan het denken door een schrijfsel van Pietpotent 44: hoe kan het dat we in het seizoen 20/21 totaal geen influenza hebben gehad? Gewoon een seizoen helemaal geen influenza. Niemand met influenza. Daar gingen tot dusver in het jaarlijks griepseizoen ook duizenden mensen aan dood. In seizoen 17/18 zelf tegen de 10000. In 20/21 dus geen griepdoden.
Journalisten hebben dat weleens aan Mark en Hugo gevraagd maar die gaven daarvoor een kulreden.
pietpotent44
11 april 2021, 14:09
Ik licht er twee zaken uit namelijk 'het weer' en 'seizoensinvloeden'. Dat zijn 2 begrippen waarin een groot aantal variabelen kunnen zitten die elk op zich van invloed zouden kunnen zijn. Volgens mij is men er nog niet uit welke variabele welke invloed heeft.
Bijvoorbeeld bij het weer denk ik aan variabelen als regen, temperatuur, zonlicht. Bij seizoensinvloeden denk ik naast de eerder genoemde variabelen, pollen in de lucht, vochtigheid, binnen of buiten leven, hoeveelheid uv straling.
Ik schrijf dit om aan te geven dat er nog helemaal niks bewezen is.
Die studies zijn er wel.
Hieronder bijvoorbeeld een studie die ingaat op factoren als geografische ligging, de verschillende seizoenen en patronen daarin, temperatuur en luchtvochtigheid, uv straling, etc.
Er is een bewezen correlatie tussen temperatuur/luchtvochtigheid en aantal infecties / verspreiding. En ook bewezen dat dit seizoensgerelateerd is.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.16.20248310v1.full
Willem2
11 april 2021, 14:16
of het weer nu goed of slecht is.... operaties worden uitgesteld omdat de druk op de sector te groot wordt ...
'Deel ziekenhuizen stelt nu ook hart- en kankeroperaties uit'
Een aantal ziekenhuizen ziet zich gedwongen nu ook openhartoperaties en sommige kankerbehandelingen op te schorten omdat de IC's vol liggen met coronapatiënten, meldt de Volkskrant na een rondgang langs ziekenhuizen. Gisteren werden 787 mensen met covid-19 op de intensivecareafdelingen behandeld, het hoogste aantal sinds de eerste coronagolf, nu een jaar geleden. Tot dusver werden niet-acute operaties uitgesteld maar gingen ingrepen die niet langer dan zes weken kunnen wachten gewoon door. Dat is niet langer vol te houden, zegt IC-arts Gommers tegen de krant.
Het Radboudumc in Nijmegen laat weten dat elke dag wordt bekeken welke ingrepen door kunnen gaan met het oog op de beschikbare ruimte op de IC. In het Amsterdamse UMC is de situatie vergelijkbaar. "We gaan elke keer weer een stapje verder, terwijl je eigenlijk denkt: dat kan niet", zegt het hoofd van de IC in het UMC. Het gaat daarbij niet om te weinig IC-bedden of - apparatuur, maar er is een gebrek aan gekwalificeerd personeel. Hoeveel ziekenhuizen inmiddels operaties die niet lang kunnen wachten toch schrappen, is niet bekend.
..... https://nos.nl/liveblog/2376236-hart-en-kankeroperaties-uitgesteld-om-volle-ic-s-catshuisberaad-over-mogelijke-versoepelingen.html
pietpotent44
11 april 2021, 14:25
Wat voor mij ook nog steeds een groot raadsel is en daar kwam ik onlangs over aan het denken door een schrijfsel van Pietpotent 44: hoe kan het dat we in het seizoen 20/21 totaal geen influenza hebben gehad? Gewoon een seizoen helemaal geen influenza. Niemand met influenza. Daar gingen tot dusver in het jaarlijks griepseizoen ook duizenden mensen aan dood. In seizoen 17/18 zelf tegen de 10000. In 20/21 dus geen griepdoden.
Journalisten hebben dat weleens aan Mark en Hugo gevraagd maar die gaven daarvoor een kulreden.
Dat komt omdat er elk seizoen maar 1 dominant virus kan zijn (naast het gewone verkoudheidsvirus / rhinovirus).
Normaal is dat de griep (bepaald type Influenza), die elk jaar ergens in het najaar en voorjaar heerst, meestal een griepseizoen piek ergens tussen januari en half maart.
Dat dominante virus verdringt de andere virussen / mutanten (competitie tussen virussen).
Normaal verdringt het ene type Influenza het andere type.
In 2020 verdrong Corona / Sars cov 2 de griep.
Zolang Sars cov 2 het dominante virus is, zal er niet of nauwelijks griep zijn.
Er zijn inderdaad kulredenen zoals 'de maatregelen tegen corona werken ook tegen de griep' of 'het griepvaccin heeft goed gewerkt'. Maar momenteel heerst groep nergens in de wereld. En corona wel.
pietpotent44
11 april 2021, 14:31
Ze kunnen bij het RIVM beter overstappen op het PietPotent model.
Dat is niet alleen een stuk betrouwbaarder, maar ook een stuk prettiger om naar te kijken :freu:
Ik hoop dat mijn bijdrage nog op tijd is voor het Catshuis overleg van vanmiddag.
Hier een foto van mijn werkplek:
35040
Badslippers
11 april 2021, 14:38
Die studies zijn er wel.
Hieronder bijvoorbeeld een studie die ingaat op factoren als geografische ligging, de verschillende seizoenen en patronen daarin, temperatuur en luchtvochtigheid, uv straling, etc
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.16.20248310v1.full
Ja weet ik wel PP44 natuurlijk zijn er studies maar binnen die studies wordt telkens (nou ja, bijna telkens) aangegeven dat er niks onomstotelijk bewezen kan worden, dat het bijzonder moeilijke materie is. Men zal er ongetwijfeld dichtbij zitten. Zoals gezegd, vele factoren spelen een rol zoals weer en seizoensinvloed en daar zitten dan weer componenten in die van invloed zijn.
Zo las ik een artikel over de invloed van weersomstandigheden met als conclusie:
"Concluderend levert deze studie het eerste wereldwijde bewijs op dat meteorologische factoren geen significant effect hebben op de COVID-19-transmissie. Gezien het gebrek aan associatie, moeten volksgezondheidsinstanties niet vertrouwen op het warme weer om de curve van COVID-19-transmissie af te vlakken. Daarom moeten de niet-medicamenteuze interventies consequent worden geïmplementeerd om de epidemie veroorzaakt door SARS-CoV-2 te beperken, in geval van een nieuwe heropleving."
Vertaald met google.
Bron: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969720358010#s0060
Tja, wat moet je met al die studies? Persoonlijk denk ik dat weer, weeromstandigheden, klimaat seizoen, breedtegraad van invloed zouden kunnen zijn op de verspreiding en de transmissie.
Willem2
11 april 2021, 14:39
Eerste bevindingen testevenementen bemoedigend: ‘Besmettingsrisico ongeveer net zo groot als thuis’
.... https://www.ad.nl/binnenland/eerste-bevindingen-testevenementen-bemoedigend-besmettingsrisico-ongeveer-net-zo-groot-als-thuis~a63fea50/
https://nos.nl/artikel/2376284-fieldlab-evenementen-onder-voorwaarden-veilig-1-5-meter-loslaten.html
Is dat bemoedigend :rolleyes: of willen we graag weer dat evenementen mogelijk zijn ...
Willem2
11 april 2021, 14:45
Volgorde vaccinatie voor mensen die niet in de zorg werken
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/volgorde-van-vaccinatie-tegen-het-coronavirus/volgorde-vaccinatie-voor-mensen-die-niet-in-de-zorg-werken
semi-ambtenaren met connecties zijn eerder aan de beurt :cool:
Badslippers
11 april 2021, 14:48
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/volgorde-van-vaccinatie-tegen-het-coronavirus/volgorde-vaccinatie-voor-mensen-die-niet-in-de-zorg-werken
semi-ambtenaren met connecties zijn eerder aan de beurt :cool:
Zonder connecties geen injecties.
Groet, Schoolmeester . . . uhhhh, ik bedoel BS.
rob45
11 april 2021, 14:51
Volgens bijgaand filmpje komt het helemaal goed met de formatie.
Vandaag ook weer druk overleg...
http://cloud.tapatalk.com/s/6072f0961148c/VID-20210410-WA0000.mp4
wervelwind
11 april 2021, 15:00
Dat komt omdat er elk seizoen maar 1 dominant virus kan zijn (naast het gewone verkoudheidsvirus / rhinovirus).
Normaal is dat de griep (bepaald type Influenza), die elk jaar ergens in het najaar en voorjaar heerst, meestal een griepseizoen piek ergens tussen januari en half maart.
Dat dominante virus verdringt de andere virussen / mutanten (competitie tussen virussen).
Er zijn inderdaad kulredenen zoals 'de maatregelen tegen corona werken ook tegen de griep' of 'het griepvaccin heeft goed gewerkt'. Maar momenteel heerst groep nergens in de wereld. En corona wel.
De enige reden dat we vrijwel geen griepgevallen hebben en wel nog steeds COVID-19 is, dat de huidige maatregelen zeer goed werken om te voorkomen dat we elkaar het griepvirus geven, maar niet zo goed tegen het SARS-Cov2 virus.
Het SARS-Cov2 virus is een ander type virus dat de nare eigenschap heeft dat het zich zeer snel door de lucht kan verspreiden, in tegenstelling tot de griepvirussen. Die worden via de lucht veel minder overgedragen en hebben menselijk lichamelijk contact nodig om zich te kunnen verspreiden.
Willem2
11 april 2021, 15:26
Het RIVM meldt 8288 nieuwe coronabesmettingen, dat zijn er 1411 meer dan vorige week zondag. Ook stijgt het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen weer. Verder in dit liveblog: er is vandaag een recordaantal afspraken voor coronavaccinaties gemaakt. Dat meldt GGD GHOR Nederland. In totaal zijn er 400.000 afspraken gemaakt.
De hoofdpunten:
Het RIVM meldt 8288 nieuwe coronabesmettingen, dat zijn er 1411 meer dan vorige week zondag
Het kabinet spreekt vanmiddag over mogelijke versoepelingen
Er zijn versneld vaccins vrijgemaakt voor ziekenhuispersoneel
Ook kwetsbare jongeren willen voorrang bij vaccinatie
.... https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5224650/corona-covid-liveblog-maatregelen-versoepelingen-vaccinaties
en dat voor een zondag ....
hasta la pasta
11 april 2021, 15:39
code zwart komt wel erg dichtbij zo . . .
pietpotent44
11 april 2021, 15:51
De enige reden dat we vrijwel geen griepgevallen hebben en wel nog steeds COVID-19 is, dat de huidige maatregelen zeer goed werken om te voorkomen dat we elkaar het griepvirus geven, maar niet zo goed tegen het SARS-Cov2 virus.
Het SARS-Cov2 virus is een ander type virus dat de nare eigenschap heeft dat het zich zeer snel door de lucht kan verspreiden, in tegenstelling tot de griepvirussen. Die worden via de lucht veel minder overgedragen en hebben menselijk lichamelijk contact nodig om zich te kunnen verspreiden.
Als dat waar zou zijn, hadden er plekken op de wereld moeten zijn waar weinig maatregelen zijn, waar griep heerst. Dat is niet het geval. Daarom heeft het niks met maatregelen te maken. Er is gewoon (vrijwel) geen griep nu.
En griep verspreidt zich ook door de lucht, net als corona.
Corona is alleen wel besmettelijker.
Big30
11 april 2021, 16:07
Mit dem neuen Infektionsschutzgesetz will die Bundesregierung Klarheit schaffen: ALLE Landkreise mit einer Inzidenz über 100 MÜSSEN die sogenannte Notbremse ziehen. Keine Ausnahmen mehr!
Der Blick auf Deutschlands Corona-Karte zeigt: Würde das neue Gesetz heute in Kraft treten, müssten die 284 rot gefärbten Landkreise jetzt die Vollbremsung durchführen.
Ausgangssperre ab 21 Uhr bis 5 Uhr
▶︎ Alles wieder zu, außer: Lebensmittelläden, Drogerien, Apotheken, Gartencenter, Tankstellen, Buchläden
▶︎ Schüler müssen zweimal pro Woche einen Corona-Test machen.
▶︎ Scharfer Homeoffice-Appell; gestritten wird noch über eine Testpflicht für Büros.
https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/corona-diese-284-landkreise-trifft-das-neue-infektionsschutzgesetz-76023830.bild.html
Dat geldt voor bijna heel Duitsland.
RobOpzoek
11 april 2021, 17:09
Deels eens Piet. Je zegt het goed, 'dominant'. Dat wil niet zeggen '0' gevallen van de niet dominante virussen zoals onze overheid naar buiten bracht. Dat is namelijk (nagenoeg) onmogelijk - zeker in het tijdsverloop van een jaar. Misschien is er niet naar gezocht door de experts? Ze speuren en meten namelijk met kokerogen naar Covid. En de symptomen daarvan lijken erg veel op de griep. En de griep is dodelijk, getuige dodenlijsten vele jaren. Ongeveer eenzelfde IFR van 0,15.
Zoals jullie weten is mijn vertrouwen in overheden zeer laag. Het officiële narratief van de overheid is vaak flauwekul en politiek gedreven, iets waar tientallen woordvoerders tegen aan gepist hebben voordat het naar buiten mag. Ik probeer mijn mening te vormen op basis van de onderliggende cijfers en onderzoeken. Helaas worden die onderzoeken en statistieken steeds meer gekleurd door invloeden van belanghebbenden als NGO's. Ook wetenschappers hebben belangen bij bepaalde bedrijven. Zie vriend Osterhaus die predikt voor eigen parochie.
Duitsland weer verder op slot begrijp ik. NL zal ongetwijfeld volgen.
kempie
11 april 2021, 17:25
.... https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5224650/corona-covid-liveblog-maatregelen-versoepelingen-vaccinaties
en dat voor een zondag ....
Ja die zijn erg hoog voor een zondag. Zou het kunnen dat er nu ook in het weekend net zoveel van de testcapaciteit gebruik wordt gemaakt als door de week omdat er nu ook dingen mogelijk zijn zoals de keukenhof etc. want als er geen verklaring voor is ziet het er somber uit.
broodpoot
11 april 2021, 17:38
Kun je hier zien, staat ook bij wat het percentage positieve testen is.
https://github.com/mzelst/covid-19/blob/94217fb3c11d59ac6612bc06c67c39286bfb27cb/data-dashboards/percentage-positive-daily-national.csv
Percentage gaat gewoon al ruim een maand omhoog.
Eddy_V
11 april 2021, 17:50
Omt heeft wederom verzaakt het Ijsberenforum te lezen, lockdown maatregelen en avondklok blijven nog minimaal twee weken ongewijzigd van kracht.
Helaas, maar de situatie in België en Duitsland in ogenschouw nemende zou het een bijzondere aantrekkingskracht hebben op onze buren als de terrassen op de 21e weer open zouden gaan.
Goed balen anyway en dat pp44 maar es naar Den Haag gaat om de regering te overtuigen van zijn hypotheses.
Wishful thinking gedachtes nog maar een paar weken opschuiven en met mooi weer nog steeds de picknick mand en flesje bubbels meenemen in de natuur
WANDELAAR5
11 april 2021, 17:52
Als dat waar zou zijn, hadden er plekken op de wereld moeten zijn waar weinig maatregelen zijn, waar griep heerst. Dat is niet het geval. Daarom heeft het niks met maatregelen te maken. Er is gewoon (vrijwel) geen griep nu.
Daar heb je absoluut een goed punt Piet. Alleen dat het niets mee te maken heeft met Covid maatregelen en succesvolle influenza vaccinatie natie, is niet bewezen en weer te stellig. Maar het lijkt er inderdaad op dat Covid een grote rol speelt in het onderdrukken van griep.
Brad Clitt
11 april 2021, 18:00
Er is ook een onderzoek geweest dat zegt dat het rhino-virus geen andere virussen naast zich duldt. Dus als je geinfecteerd bent met dat virus zorgt het virus ervoor dat corona niet kan binnendringen. Als het rhino-virus opgeruimd is dan kan het corona-virus wel binnendringen.
Half januari schreef ik dat het niets meer zou worden dit jaar. Is er enige reden om daar op terug te komen?
Kijkend naar de politiek, lijkt de paniekvoetbal alleen maar erger te worden. Zojuist op het 18 uur journaal dat er vanaf 21 april geen versoepelingen inzitten, wat elke nuchter en weldenkend persoon aan kon zien komen.
WANDELAAR5
11 april 2021, 18:03
Kun je hier zien, staat ook bij wat het percentage positieve testen is.
https://github.com/mzelst/covid-19/blob/94217fb3c11d59ac6612bc06c67c39286bfb27cb/data-dashboards/percentage-positive-daily-national.csv
Percentage gaat gewoon al ruim een maand omhoog.
Het aantal testen en het percentage Covid binnen de testen zegt alleen iets over hoeveel andere bacteriën en virussen er rond spoken. Voor een betrouwbare voorspelling van het aantal mensen dat over 2 weken in het ziekenhuis en over 3 weken op de IC beland moet je kijken naar het aantal Covid besmettingen. Ook de huidige ziekenhuis en IC cijfers kon je 2-3 weken geleden al aan zien komen. Alleen moet je dan niet kijken naar die ene uitschieter vandaag maar naar het voortschrijdend gemiddelde. Als de toename zo doorgaat als vandaag, dan zal de piek in de ziekenhuizen niet midden april liggen, maar stijgt het nog verder door tot eind april. Misschien nog wel verder, maar ik doe niet aan dat soort wilde voorspellingen. Als het zo door stijgt komen er vast ook weer strengere maatregelen.
Tot voor kort werd zo’n stijging van de ziekenhuisaantallen nog weer 2-3 weken later ook gevolgd door een toename in het aantal overledenen, maar daar begint de vaccinatie van de meest kwetsbaren duidelijk effect te krijgen. Het aantal doden loopt nog steeds nauwelijks op.
WANDELAAR5
11 april 2021, 18:06
https://www.nytimes.com/2021/04/05/health/hexapro-mclellan-vaccine.html
Wat hoopgevend nieuws, met name voor ontwikkelingslanden. Er is een goedkoop te produceren vaccin ontwikkeld wat in theorie nog beter is dan de huidige Moderna en Pfizer vaccins. Simpele technologie die gebruikt wordt voor het griepvaccin en goed toepasbaar in een niet zo high tech fabriek. Maar ja het testproces en begin van productie zal nog wel 9-12 maanden vergen.
Moontanner
11 april 2021, 18:09
.............. Het aantal doden loopt nog steeds nauwelijks op.
Daalt zelfs al een hele tijd.