Volledige versie bekijken : Corona Virus, Covid-19
Dus IC bezetting is niet belangrijk? Flauw, weet ik, maar is precies wat ik bedoel qua communicatie vanuit de overheid. Men zegt iets en word vervolgens aangegrepen voor stormen van kritiek waardoor er vervolgens een nietszeggend antwoord komt waarop weer anderen los gaan waardoor wéér gecommuniceerd dat dan héél misschien over drie weken..... afijn, jullie begrijpen het wel.
pietpotent44
11 april 2021, 18:44
Er is ook een onderzoek geweest dat zegt dat het rhino-virus geen andere virussen naast zich duldt. Dus als je geinfecteerd bent met dat virus zorgt het virus ervoor dat corona niet kan binnendringen. Als het rhino-virus opgeruimd is dan kan het corona-virus wel binnendringen.
Dat klopt inderdaad wel.
Dus ergens is het een zegen om nu verkouden te zijn. Krijg je geen corona. En ook geen griep (wanneer dat heerst).
Pikkatrillah
11 april 2021, 18:51
17:45 uur - Versoepeling lockdown opgeschoven naar 28 april
De geplande versoepeling van de lockdown wordt met een week opgeschoven naar 28 april. Dat laat een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst aan het ANP weten. Eerder deze week lekte uit dat het kabinet hoopte de coronamaatregelen op 21 april te kunnen verruimen. "Dat is nog net te vroeg", aldus de woordvoerder. Er wordt pas versoepelt als de piek van de derde golf is geweest.
Dat is de uitkomst van overleg tussen een deel van het kabinet en deskundigen onder wie Jaap van Dissel van het RIVM zondag in het Catshuis. Er werd uitgebreid gesproken over het openingsplan van het kabinet. Versoepelingen die op 28 april kunnen worden aangekondigd zijn mogelijk de opening van terrassen en de opheffing van de avondklok.
Ook wordt nagedacht over het deels openen van het hoger onderwijs en verder openstellen van winkels. Ook zou de bezoekersregeling mogelijk verruimd worden. Dinsdag leggen premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) in een persconferentie uit hoe het precies verdergaat met het openingsplan.
Jaja , ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg , lekker helder weer :confused::biggrin:
Brad Clitt
11 april 2021, 18:53
Neem maar van mij aan dat 28 april ook niks versoepeld wordt, ik verwacht eerder nog strengere maatregelen (die ook niet helpen).
Dit halfslachtige beleid leidt nergens toe, er zijn maar 2 échte keuzes mogelijk, nl. gewoon weer terug naar vóór maart 2020 met wat collateral damage (het zij zo, survival of the fittest) of een draconische lockdown waar die van China kinderspel bij is.
Keuze 2 had lange tijd mijn voorkeur, maar ik prefereer nu keuze 1 nu de bevolking toch die gif-cocktail ingespoten krijgt (mij niet gezien).
schoolmeester
11 april 2021, 19:19
Gif-cocktail, wat een gelul.
Is inmiddels overduidelijk bewezen dat de vaccins grotendeels hun werk doen.
Is maar een zeer klein percentage mensen dat last heeft van bijwerkingen.
Kans op bijwerkingen is 1 op 100.000.
Groet, schoolmeester.
wervelwind
11 april 2021, 19:51
Als dat waar zou zijn, hadden er plekken op de wereld moeten zijn waar weinig maatregelen zijn, waar griep heerst.
Op het zuidelijk halfrond vind je voor zover ik weet de meeste landen met weinig maatregelen, en die komen net uit de zomer. Daar hebben we dus nog geen griepcijfers van.
Op het noordelijk halfrond is de situatie grofweg overal hetzelfde qua maatregelen met uitzondering van Zweden.
Wat mij dus interessant lijkt, is om te zien hoe het in Zweden met de griep is.
Griep verspreidt zich ook door de lucht maar veel minder effectief dan covid. Ik denk nog steeds dat dit zeker deels verklaart waarom we deze winter zo weinig griep zien.
schoolmeester
11 april 2021, 19:55
In Zweden momenteel 12 mensen met griep en 2 met een klapschaats.......
Groet, schoolmeester.
wervelwind
11 april 2021, 19:56
Daar heb je absoluut een goed punt Piet.
Dat denk ik in dit geval (I.t.t. andere uitspraken van Piet) iets anders over.
Virussen gaan niet met elkaar de concurrentie aan. Virussen leven niet eens.
Het enige waar virussen aan onderhevig zijn, is evolutionaire selectiedruk. Ofwel, de heersende omstandigheden (weer, maatregelen) zijn voor het ene virus (griep) een probleem en voor het andere (covid) veel minder.
wervelwind
11 april 2021, 20:00
Groet, schoolmeester.
Precies!
Shakir
11 april 2021, 20:20
35041
Benieuwd hoeveel vrienden ik ga maken met deze post.
Player
11 april 2021, 20:33
Interessant artikel dat de virologen hun strategie om de media te domineren en hun ideeën op te dringen niet zo toevallig tot stand is gekomen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210409_94478550
Met terechte conclusie dat de oppositie monddood werd gemaakt en buitenspel gezet.
We komen stilaan wel op een interessant scharnierpunt in de Coronacrisis. De bevolking is na 1 jaar van beperkende maatregelen de situatie beu en accepteert steeds minder dat versoepelingen als een wortel voor een ezel worden gehouden. Dat het aantal besmettingen niet echt meer op een laag niveau kunnen gebracht worden sinds november vorig jaar, toont wellicht aan dat een deel van de bevolking zich al lang niet meer aan de basismaatregelen houdt (masker dragen, desinfecteren, afstand houden, beperkt aantal mensen ontmoeten,...). Het wordt interessant hoe de politiek hiermee zal omgaan de komende weken.
rob45
11 april 2021, 21:00
...toont wellicht aan dat een deel van de bevolking zich al lang niet meer aan de basismaatregelen houdt (masker dragen, desinfecteren, afstand houden, beperkt aantal mensen ontmoeten,...). Het wordt interessant hoe de politiek hiermee zal omgaan de komende weken.
Tja, zit ook niet in de aard van het beestje want de mens is een heel sociaal diertje die elkaar maar wat te graag opzoeken.
Het virus wacht rustig af heeft tijd genoeg en na weken en maanden van wachten slaat hij 'TJAK' meedogenloos toe.
Het hoort allemaal bij de evolutie..
pietpotent44
11 april 2021, 21:06
Op het zuidelijk halfrond vind je voor zover ik weet de meeste landen met weinig maatregelen, en die komen net uit de zomer. Daar hebben we dus nog geen griepcijfers van.
Griep verspreidt zich ook door de lucht maar veel minder effectief dan covid. Ik denk nog steeds dat dit zeker deels verklaart waarom we deze winter zo weinig griep zien.
Ja, maar tot medio maart 2020 werd er door huisartsen nog griep gedetecteerd bij patienten. Daarna ineens (vrijwel) niet meer. Tot op heden nog steeds niet. Al meer dan een jaar lang dus, met daarin alle seizoenen een keer gepasseerd. Zowel op Noordelijk als Zuidelijk halfrond. Wereldwijd is de griep weg. Vanaf het moment dat covid zn intrede deed (in Europa). Dat is natuurlijk niet toevallig. En zeker de eerste golf waren er wereldwijd meerdere landen die nauwelijks maatregelen hadden. Maar ook geen griep.
Dat denk ik in dit geval (I.t.t. andere uitspraken van Piet) iets anders over.
Virussen gaan niet met elkaar de concurrentie aan. Virussen leven niet eens.
Het enige waar virussen aan onderhevig zijn, is evolutionaire selectiedruk. Ofwel, de heersende omstandigheden (weer, maatregelen) zijn voor het ene virus (griep) een probleem en voor het andere (covid) veel minder.
Virussen leven niet (zelfstandig) inderdaad, maar competitie tussen virussen / stammen bestaat zeker wel.
Dr. Hope Simpson heeft ongeveer 50 jaar lang studie gedaan over Influenza en is tot de ontdekking gekomen dat verschillende typen Influenza elkaar verdringen (competitie) en dat het meest dominante virus in een bepaald seizoen heerst.
Zo heeft bijv. in 2009 de Mexicaanse griep een ander type influenza verdrongen. In de meeste jaren verdringt de ene Influenza stam de andere. En nu is dat corona Sars cov 2 in plaats van Influenza.
WANDELAAR5
11 april 2021, 21:54
Op het noordelijk halfrond is de situatie grofweg overal hetzelfde qua maatregelen met uitzondering van Zweden.
Wat mij dus interessant lijkt, is om te zien hoe het in Zweden met de griep is.
https://www.who.int/influenza/surveillance_monitoring/updates/latest_update_GIP_surveillance/en/
35042
Wereldwijd is het griepvirus erg zeldzaam op het moment. Deze winter is ook het RS virus in Nederland vrijwel afwezig, terwijl normaal in september/oktober de kinder ICs volstromen met babies met het RS virus.
Er zijn wel beschrijvingen van mensen die meerdere virussen tegelijk hebben, maar die zijn zeldzaam. Zo’n beetje alle wetenschappelijke onderzoeken die over de afwezigheid gepubliceerd worden, zeggen dat het te danken is aan de Corona maatregelen en de griep vaccinatie. Maar het argument van Piet, dat er over de hele wereld (dus ook Zweden) maar heel weinig influenza wordt aangetoond op dit moment, geven toch wel te denken dat die aanwezigheid van Corona idd ook bijdraagt aan het terugdringen van influenza.
Big30
11 april 2021, 22:13
De burgemeesters van de vier grote steden reageren teleurgesteld op het nieuws dat het demissionaire kabinet de coronamaatregelen niet per 21 april wil versoepelen, maar pas de week daarna (als de besmettingscijfers het toelaten). In een gezamenlijke verklaring doen ze opnieuw een dringend beroep op het kabinet om onder meer de terrassen weer te openen.
"In de dichtbevolkte gebieden hebben inwoners de buitenruimte hard nodig", zeggen de burgemeesters Halsema (Amsterdam), Dijksma (Utrecht), Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag). "Zij eigenen zich deze ook toe als het weer beter wordt. Daarmee wordt handhaving onhaalbaar en komt het lokale gezag ongewild tegenover zijn eigen inwoners te staan. Juist om besmettingen te voorkomen door ongeregelde samenkomsten en voor de geloofwaardigheid van het coronabeleid is beheerste openstelling van de buitenruimten noodzakelijk."
https://nos.nl/artikel/2376369-teleurstelling-en-opluchting-nu-kabinet-versoepelingen-uitstelt.html
The Joker
11 april 2021, 22:33
Kans op (bijna) overlijden is ong 1 op 100.000.
De kans op bijwerkingen is ong 1 op 1.
Groet, schoolmeester.
The Joker
11 april 2021, 22:42
Hier kan je naar het verleden kijken van de cijfers in je eigen regio:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Hier kijk ik om de toekomst te voorspellen in onze clubregio:
https://weather.com/weather/tenday/l/NLXX0486:1:NL
Hier nog wat andere meningen over de vaccins:
https://www.deconstructingconventional.com/post/18-reason-i-won-t-be-getting-a-covid-vaccine
Ik blijf hopen op instortende Covid aantallen in onze regio over een maand, zo niet kan je nog een jaar van je leven afschrijven.
Tot nu toe heb ik het al meer dan 15 maanden beter ingezien dan de RIVM en co, dus ik hou het lekker bij mijn eigen boerenwijsheden.
Zo niet kan je nog een jaar van je leven afschrijven.
Picasso 1
12 april 2021, 00:18
Er is ook een onderzoek geweest dat zegt dat het rhino-virus geen andere virussen naast zich duldt. Dus als je geinfecteerd bent met dat virus zorgt het virus ervoor dat corona niet kan binnendringen. Als het rhino-virus opgeruimd is dan kan het corona-virus wel binnendringen.
35044
deket
12 april 2021, 00:18
Drie cruciale factoren om asap terug naar een relatief normaal leven te keren
1. VACCINEREN
2. VACCINEREN
3. VACCINEREN
Voor iedereen en zo snel mogelijk!
En degene die blijven geloven in die broodje aap verhalen en niet willen hoeven dan ook niet mee te doen aan het sociaal maatschappelijk leven. Klaar
Alle respect voor die onderbetaald zorgverleners en onderwijsers maar zij hebben verdorie de plicht
En oke het kan beter georganiseerd worden en sneller maar positief vind ik dat Nederland en België verschillende vaccinaties bestelden en niet een spescifiek merk zoals Astra Senegal in Roemenië en andere oost Europese landen
Let wel ,: AstraZeneca is een goed vaccin. Hou op met dat geleuter over bloedklonters,die zouden ze zonder vaccinatie ook gekomen zijn. Er is geen enkel wetenschappelijk verband
deket
12 april 2021, 00:30
Nu de EU heeft beslist niet op 1 vaccin te zetten met als resultaat dat we nu over 4 vaccins beschikken maar de levering van vooral Astra verloopt niet naar wens. Engeland, de VS,Canada en Israël hebben genoeg poen op tafel gelegd zodat het in die landen effectief sneller gaat en helaas worden er in Europa zelfs over zulks ernstig zoals Corona politieke spelletjes gespeeld. Ik vernam dat Europa toch meer vaccins van BioNTech had kunnen kopen maar de Fransen wilden dit niet omdat BioNTech Duits is en vonden dat de Franse farmareus Sanofi ook mocht leveren alleen blijkt dat Sanofi nog geen vaccin klaar heeft. Het gezeul beperkt zich dus niet tot de wafelijzerpolitiek in België met hun te gecompliceerd staatsstructuur
35044 dus simpel gezegd is het rhinovirussen opkweken en loslaten op de maatschappij?
Grappig dat dit door de lockdown papegaai en cijfertjes fetisjist eerst als absolute onzin afgedaan werd.
Diederik Gommers zojuist op radio 1: “we zitten qua IC opnames al boven de gunstigere prognose die vorige week werd afgegeven” nou, m’n scepsis was dus niet onterecht.
Willem2
12 april 2021, 13:06
Grapperhaus reageert op burgemeesters: geen versoepeling buitenregels
"De situatie is er epidemiologisch niet naar dat we het verantwoord kunnen doen." Dat is de reactie van demissionair minister Grapperhaus op de oproep van burgemeesters om buiten meer toe te laten. De burgemeesters van de vier grote steden reageerden gisteren teleurgesteld op het nieuws dat het demissionaire kabinet de coronamaatregelen niet per 21 april wil versoepelen, maar pas de week daarna, als de besmettingscijfers het toelaten.
Vanmiddag hebben de burgemeesters overleg met Grapperhaus in het Veiligheidsberaad. "Dan gaan we het er goed over hebben", zei de minister. "En we gaan er zeker uitkomen."
..... https://nos.nl/liveblog/2376387-grapperhaus-herhaalt-terrassen-niet-open-een-deelnemer-proefvakantie-positief-getest.html
Willem2
12 april 2021, 13:12
Eén Rhodosganger positief getest, moet thuisblijven
Eén van de 189 deelnemers aan een proefvakantie naar Rhodos is voor aanvang positief getest op het coronavirus. Die persoon moet thuisblijven, iemand van de reservelijst is opgeroepen om alsnog mee te gaan. Alle andere reizigers zijn tweemaal negatief getest op het virus.
.... https://nos.nl/liveblog/2376387-grapperhaus-herhaalt-terrassen-niet-open-een-deelnemer-proefvakantie-positief-getest.html
Testen, testen, testen .... tot er toch wat gevonden wordt alhoeveel de belangen groot zijn om niks te vinden ....
Willem2
12 april 2021, 15:24
De Jonge: pas versoepelen als de piek is geweest
Als de piek in de coronacijfers niet is geweest, kan er niet worden versoepeld. Dat herhaalde demissionair minister De Jonge na overleg op het Torentje. "We moeten zekerheid hebben dat we eroverheen zijn voordat we een nieuwe stap kunnen zetten." De Jonge zei te hopen dat dat komende week gebeurt.
Gisteren na het Cathuisoverleg werd bekend dat het demissionaire kabinet morgen op de persconferentie geen versoepelingen van de coronamaatregelen gaat aankondigen per 21 april, maar mogelijk wel per 28 april. Een paar dagen eerder lekte nog uit dat het kabinet per 21 april de avondklok wilde schrappen en de terrassen en winkels wilde openen.
"Ik kan me de verwarring voorstellen, maar ik heb zelf die datum nooit naar buiten gebracht", zei De Jonge vandaag. De minister kreeg eind vorige week waarschuwingen om voorzichtig te zijn, onder meer uit de zorg. "Die zeiden: pas nou op."
Licht aan de horizon
Volgens minister Grapperhaus, die samen met De Jonge bij het overleg zat, leken de cijfers er eerst beter uit te zien. "Een week geleden gaf het RIVM nog een enigszins licht-aan-horizon-achtige-rapportage, maar de cijfers bleken tegen te vallen." De demissionair minister van Justitie schetste een beeld van IC's die vol beginnen te raken, mede door uitval van zorgmedewerkers.
Grapperhaus reageerde ook op de oproep van burgemeesters om buiten meer toe te laten. "De situatie is er epidemiologisch niet naar dat we het verantwoord kunnen doen." De burgemeesters van de vier grote steden reageerden gisteren teleurgesteld op het nieuws dat er niets veranderd per 21 april. Vanmiddag hebben de burgemeesters overleg met de minister in het Veiligheidsberaad.
Morgen geven premier Rutte en minister De Jonge een persconferentie waarin ze een stappenplan presenteren met de volgorde van de beoogde versoepelingen. Naast de avondklok, terrassen en winkels zijn dat het openen van hogescholen en universiteiten, de naschoolse opvang en het verder openen van het voortgezet en het middelbaar onderwijs.
..... https://nos.nl/artikel/2376452-de-jonge-pas-versoepelen-als-de-piek-is-geweest.html
Eddy_V
12 april 2021, 15:54
dus simpel gezegd is het rhinovirussen opkweken en loslaten op de maatschappij?
.
Was het ook niet zo dat zodra het rhinovirus is uitgewerkt (klein weekje?) men weer vatbaar is voor het Corona virus ?
Tenminste zoiets werd vorige week gesteld in die onderzoeksrapporten.
Dan zou iedereen doorlopend verkouden moeten zijn, dat is ook weer zowat.
Maar als dat alweer achterhaald is dan pleit ik met jou mee, laat die verkoudheid maar komen voor iedereen die hem nog niet gehad heeft !
deket
12 april 2021, 16:14
Nu zijn ook in België de sneltesten te koop. Niet in de Aldi zoals in Duitsland maar bij de apotheker .
Nu in vele Aziatische landen doet men de testen via de reet en hier klaagt men al dat het staafje te diep in de neus zit
WANDELAAR5
12 april 2021, 16:19
Was het ook niet zo dat zodra het rhinovirus is uitgewerkt (klein weekje?) men weer vatbaar is voor het Corona virus ?
Dat klopt Eddy. Die verkoudheid is geen blijvende oplossing. En ook hier weer geen garantie. Er worden mensen in de literatuur beschreven met zelfs 3 gelijktijdige virussen. Maar dat zijn uitzonderingen. Het is beter om in te zetten op vaccinatie.
deket
12 april 2021, 16:28
Nu kijkt men in de wereld verbaasd hoe de protesten in Nederland extreme vormen aanneemt, in België blijft het voorlopig bij wat gemor en geklaag
Maar vaak denkt men nog al te gemakkelijk dat de regels er moeten zijn,maar alleen voor de anderen.
En ik denk dat wij in België en Nederland zo vatbaar zijn voor zulk protest omdat wij vrijheid als iets vanzelfsprekend vinden.
Maar zo evident is dat allemaal niet, wij Belgen en Nederlanders wonen in de meest vrije landen ter wereld
Indien je in het land van Erdogan, zulke kritiek geeft op de overheid zoals hier op bv Rutte,vlieg je op staatskosten binnen achter slot en grendel en dan nog in het beste geval,zelfs is de kritiek nog maar op een hoerenforum en behoort Turkije toch nog steeds voor een gedeelte bij Europa.
Wij West Europese mensen vinden het vanzelfsprekend dat we van alle vrijheid kunnen genieten en evident dat ze gezond zijn
Maar voor die vrijheden zijn in de loop van de geschiedenis vele mensen gestorven en voor de behoorlijke gezondheidszorg veel belastingen betaald
Herr Fick
12 april 2021, 17:26
...En ik denk dat wij in België en Nederland zo vatbaar zijn voor zulk protest omdat wij vrijheid als iets vanzelfsprekend vinden.
Maar zo evident is dat allemaal niet, wij Belgen en Nederlanders wonen in de meest vrije landen ter wereld ...Wij West Europese mensen vinden het vanzelfsprekend dat we van alle vrijheid kunnen genieten. Maar voor die vrijheden zijn in de loop van de geschiedenis vele mensen gestorven...
Jammer dat een aantal mensen niet aanvaarden dat vrijheid niet mag verward worden met het recht(s) van de sterkste.
Willem2
12 april 2021, 18:16
Zes op de tien Nederlanders staan geheel of grotendeels achter de versoepelingen van de coronamaatregelen die het kabinet heeft uitgesteld. Dat de versoepelingen nu voorlopig niet doorgaan is voor mensen dan ook moeilijk te slikken, concludeert I&O Research uit draagvlakonderzoek dat het bureau geregeld doet in opdracht van de NOS.
Voor sommige versoepelingen is de steun zelfs massief. Dat geldt vooral voor de uitbreiding van het toegestane aantal bezoekers van een naar twee, waar 80 procent achter staat. De beperking van het aantal bezoekers vonden mensen van meet af aan de lastigste maatregel. Steeds minder Nederlanders houden zich er aan.
Ook de opening van hogescholen en universiteiten (met sneltesten) kan op veel steun rekenen: 72 procent is daarvoor. En ongeveer twee derde van de bevolking onderschrijft het openen van terrassen en winkels.
Het langer voortduren van de avondklok leidt tot minder teleurstelling. Met de avondklok heeft slechts 17 procent problemen.
..... https://nos.nl/artikel/2376475-zestig-procent-wil-versoepelingen-teleurgesteld-dat-dit-niet-doorgaat.html
Willem2
12 april 2021, 18:25
Hoogleraar infectiepreventie Andreas Voss vindt dat het nu niet het moment is om versoepelingen door te voeren. Volgens hem zouden burgemeesters het kabinet moeten ondersteunen om draagvlak voor de huidige maatregelen te creëren. ,,Ik kan ook niet beoordelen of het openen van terrassen tot minder drukte in de parken zou leiden", zegt hij. "Daarnaast weten we uit eerdere getallen dat de horeca vaak de bron was voor coronaclusters."
De hoogleraar verbaast zich over het gedrag van sommige mensen. ,,Is het niet voldoende dat elke dag tientallen mensen overlijden aan Covid", vraagt hij zich af. ,,Er is massale schade en door bij elkaar te komen maken we het erger. Dat terwijl we bijna aan het einde van de derde golf zijn. Wanneer we nu gaan versoepelen, gaat de crisis erger worden en langer duren. We zijn er bijna, dus nu nog even volhouden."
..... https://www.ad.nl/binnenland/live-vierde-goedgekeurde-vaccin-in-nederland-aangekomen-6757-nieuwe-coronagevallen~ac90fcc4/
Badslippers
12 april 2021, 19:15
..... https://nos.nl/artikel/2376475-zestig-procent-wil-versoepelingen-teleurgesteld-dat-dit-niet-doorgaat.html
De mensen willen deze week dit en de volgende week dat. Eerst willen ze een harde lockdown en dan weer de terrassen open. Het volk is dom en wispelturig. Daarom nooit referenda implementeren zoals bijvoorbeeld FvD wil. Op het moment dat we het volk laten beslissen (dmv referenda) is Nederland reddeloos verloren en krijgen we binnen de kortste keren een burgeroorlog.
Willem2
12 april 2021, 20:07
.....Het volk is dom en wispelturig loopt op badslippers, houdt zich niet aan noodverorderingen, doet boodschappen bij Lidl in Duitsland ....
.
Nulnulzeseneenhalf
12 april 2021, 21:52
dus simpel gezegd is het rhinovirussen opkweken en loslaten op de maatschappij?.
Dan zou iedereen doorlopend verkouden moeten zijn, dat is ook weer zowat.
Dat klopt Eddy. Die verkoudheid is geen blijvende oplossing. En ook hier weer geen garantie. Er worden mensen in de literatuur beschreven met zelfs 3 gelijktijdige virussen. Maar dat zijn uitzonderingen. Het is beter om in te zetten op vaccinatie.
Ik heb dit een dag op mij laten inwerken. En eigenlijk wist ik vanmiddag al de oplossing. Maar had het wat druk vandaag vandaar dat ik nu pas hier mijn strategie kan vermelden.
Ik ben 365 dagen per jaar verkouden, in een schrikkeljaar wil dat nog wel eens een dag meer zijn. Van huis gaan zonder zakdoek is geen optie voor mij. Afhankelijk van mijn werk, het weer, de temperatuur, wind, regen en nog wat dingetjes snotter ik meer of minder. Veel dames die ik in de clubs heb ontmoet vroegen ook of dat ik ziek was, nee meisje, alleen maar een beetje verkouden. Soms doe ik een week met een zakdoek, ik prefereer de katoenen variant, niet die papieren rommel, soms moet ik 3 maal per dag een verse nemen. Simpelweg omdat de vorige nat is, en dan heb ik het wel over de boerenzakdoek variant.
Er zijn genoeg mensen die kunnen bevestigen dat ik altijd verkouden ben. Dus ik ben nu van plan om een Corona-paspoort aan te vragen op basis van dit feit. Ik ben negatief op Corona omdat ik altijd verkouden ben. Hoef dus geen mondkapje te dragen, geen anderhalve meter afstand te houden en dus ook niet gevaccineerd te worden. En mag binnenkort dus weer alles doen waar ik zin in heb. Gewoon zoals vroeger.
Moet lukken toch?
Badslippers
12 april 2021, 23:05
.....Het volk is dom en wispelturig loopt op badslippers, houdt zich niet aan noodverorderingen, doet boodschappen bij Lidl in Duitsland ....
Ik teken hier serieus protest tegen aan. Ik hou mij aan de NEDERLANDSE noodverordeningen, regels en maatregelen. Ik was mijn handen na toiletbezoek en voordat ik ga koken of eten en als ik ga douchen, Ik draag een mondmasker op de plaatsen waar dat vereist is. Ik probeer afstand te houden maar dat wordt door anderen soms onmogelijk gemaakt, ik houd mij aan de avondklok, ik ben al 1 x gevaccineerd en donderdag de tweede (Moderna), ik ontvang per dag 1 bezoeker en ga zelf nauwelijks op bezoek en als ik ga ben ik de enige, ik ga nergens demonstreren. En zo kan ik nog even doorgaan.
Ik heb 1x de trein genomen maar dat was een noodzakelijke reis. Omdat ik een pot verf en wat kwasten nodig had, en een tube Bisonkit heb ik volgens de regels een afspraak gemaakt bij de Karwei bouwmarkt om die spullen op te halen. Toen ik in de goeie oude tijd 10 dagen in quarantaine moest heb ik de regels overtreden door toch naar buiten te gaan om op de Venlose en Duitse heide een wandeling te maken. Ik kwam welgeteld 1 andere persoon tegen en we zijn elkaar op zeker 10 meter gepasseerd.
Ik vind dat ik een toonbeeld ben van iemand die de regels zo goed mogelijk probeert op te volgen. Zo, morgen weer even naar de DM in Duitsland want de desinfecterende handzeep is daar goedkoper. Want Duitsland is immers geen Nederland. En gewoon met de auto hè. Zo, ik heb mijn punt gemaakt.
Megaboob
12 april 2021, 23:39
Ik teken hier serieus protest tegen aan. Ik hou mij aan de NEDERLANDSE noodverordeningen, regels en maatregelen. Ik was mijn handen na toiletbezoek en voordat ik ga koken of eten en als ik ga douchen, Ik draag een mondmasker op de plaatsen waar dat vereist is. Ik probeer afstand te houden maar dat wordt door anderen soms onmogelijk gemaakt, ik houd mij aan de avondklok, ik ben al 1 x gevaccineerd en donderdag de tweede (Moderna), ik ontvang per dag 1 bezoeker en ga zelf nauwelijks op bezoek en als ik ga ben ik de enige, ik ga nergens demonstreren. En zo kan ik nog even doorgaan.
Ik heb 1x de trein genomen maar dat was een noodzakelijke reis. Omdat ik een pot verf en wat kwasten nodig had, en een tube Bisonkit heb ik volgens de regels een afspraak gemaakt bij de Karwei bouwmarkt om die spullen op te halen. Toen ik in de goeie oude tijd 10 dagen in quarantaine moest heb ik de regels overtreden door toch naar buiten te gaan om op de Venlose en Duitse heide een wandeling te maken. Ik kwam welgeteld 1 andere persoon tegen en we zijn elkaar op zeker 10 meter gepasseerd.
Ik vind dat ik een toonbeeld ben van iemand die de regels zo goed mogelijk probeert op te volgen. Zo, morgen weer even naar de DM in Duitsland want de desinfecterende handzeep is daar goedkoper. Want Duitsland is immers geen Nederland. En gewoon met de auto hè. Zo, ik heb mijn punt gemaakt.
De linkse rebellie van Badslippers. Linkse mensen denken vaak dat de regels die links voor ze maakt niet voor henzelf gelden. Heel opvallend is dat. De regels zijn in dit geval duidelijk. Naar Duitsland? dan een PCR test op zak. Geen PCR test? dan niet naar Duitsland en eventueel bij wel gaan een forse boete riskeren. het is net als met gelukszoekers. U komt naar Nederland met een Armeens paspoort? dan komt u dus uit een veilig land, en gaat u terug naar af. Helaas laten linkswappies deze mensen dan toe tot een procedure waar ze niet in thuishoren en die jarenlang duurt en hopeloos veel geld kost. dat is dus fout. net als Badslippers die even de grens over gaat om goedkopere boodschappen te doen, te tanken e.d. Doe zoals megaboob en protesteer tegen al die belachelijke belastingen. waarom moet brandstof in Nederland zo idioot duur zijn in vergelijking met omringende landen. Waarom is alcohol duur? sigaretten? dat is allemaal bewust links beleid. Stem dus tegen, stem rechts.
Willem2
12 april 2021, 23:51
Bij Bruls denk ik iedere keer wanneer loopt hij tegen corona op ....
Bruls: je moet risico nemen, niet elke dag naar cijfers kijken
"We zullen iets van risico moeten nemen en niet wachten tot de vaccinaties vorderen ergens in juni", zei de voorzitter van het Veiligheidsberaad Bruls over het afbouwen van de coronamaatregelen, na het overleg tussen de burgemeesters en demissionair minister Grapperhaus. "Je kunt niet elke dag sturen op de cijfers", bepleitte Bruls.
Hij wilde geen datum noemen waarop versoepelingen volgens hem mogelijk zijn. Gisteren lieten de burgemeesters van de vier grote steden nog in een gezamenlijke verklaring weten teleurgesteld te zijn over het kabinetsvoornemen om niet per 21 april te versoepelen. "We hebben niet gesproken over data. Het zou mooi zijn als we zo snel mogelijk kunnen beginnen", zei Bruls na het overleg vandaag.
Volgens Bruls ligt het voor de hand om als eerste de publieke buitenruimten te openen. "Wij hopen dat het kabinet daarmee rekening houdt morgen. De druk is daar het grootst, want mensen willen naar buiten en het risico is er het kleinst."
De vier genoemde burgemeesters zeiden gisteren dat de handhaving onhoudbaar wordt als onder meer terrassen niet snel opengaan. Bruls vindt dat de verkeerde discussie. "We moeten praten over naleving in plaats van handhaving. Je merkt dat het draagvlak minder wordt met het mooie weer en de langere dagen. Daarom moet je júíst activiteit buiten mogelijk maken. We hebben een ander perspectief nodig dan alleen kijken naar de cijfers."
..... https://nos.nl/liveblog/2376387-bruls-neem-risico-niet-blindstaren-op-cijfers-gezondheidsraad-advies-astrazeneca-onveranderd.html
zal al wel gevaccineerd zijn met biontech .... :cool:
Picasso 1
12 april 2021, 23:57
De mensen willen deze week dit en de volgende week dat. Eerst willen ze een harde lockdown en dan weer de terrassen open. Het volk is dom en wispelturig. Daarom nooit referenda implementeren zoals bijvoorbeeld FvD wil. Op het moment dat we het volk laten beslissen (dmv referenda) is Nederland reddeloos verloren en krijgen we binnen de kortste keren een burgeroorlog.
Zoals Zwitserland, waar een zeer oorlogszuchtig volk woont.
kempie
13 april 2021, 00:02
Helemaal mee eens. Kijk eens naar de britten en het referendum over de exit. Kort na de uitslag had een deel al spijt en denk dat een nieuw referendum vlak voor de exit een uitreden uit de EU had voorkomen en nu zitten ze met de gebakken peren want de economie wordt het hardst getroffen van allemaal. De EU burgers zijn ze zo zat dat ze geen Britse producten meer willen. Dat beinvloed de export meer dan verwacht. Nee je moet niet alles door de burgers laten beslissen. Die zijn inderdaad impulsief en over zien soms niet alle consequenties.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eddy_V
13 april 2021, 00:26
Zoals Zwitserland, waar een zeer oorlogszuchtig volk woont.
Zwitsers hebben geen burgeroorlog nodig om elkaar te vermoorden, die zijn van nature al dodelijk saai
deket
13 april 2021, 00:31
Kan zijn maar wel het meest libertijns land betreffende prostitutie en bordelen.
In Nederland gaan er meer en meer stemmen op om de Zweedse en Franse aanpak te volgen
deket
13 april 2021, 00:33
En wat betreft de Britse aanpak van Corona geeft dit Boris Johnson wel wat krediet om de vele faillissement die gaan komen door de Brexit te camoufleren
Picasso 1
13 april 2021, 00:35
Zwitsers hebben geen burgeroorlog nodig om elkaar te vermoorden, die zijn van nature al dodelijk saai
Zou een interessant vraagstuk zijn hoeveel oorlogen er op de wereld zouden zijn geweest als het volk zich via een referendum over had kunnen uitspreken.
deket
13 april 2021, 00:54
Hongarije krijgt in Europa veel kritiek wegens hun rechts beleid maar momenteel worden nergens ter wereld op Israël na zoveel Coronavaccin toegediend dan daar. Behalve de westerse vaccins hebben ze ook volop Chinese en Russische gekocht. Zij steken zo zelfs de VS,VK en Canada voorbij met 0,66 vaccinaties per 100 inwoners
De VS met 2,9 miljoen vaccinaties per dag zit aan 0,63 spuitjes per 100 inwoners en de VK 0,51.
Op het Europees vasteland doet alles Malta evengoed,juist na Hongarije. En dan komt Denemarken. België zit tot mijn verbazing toch nog in de top 10.
Bron : Our World in data
Moontanner
13 april 2021, 06:20
En wat betreft de Britse aanpak van Corona geeft dit Boris Johnson wel wat krediet om de vele faillissement die gaan komen door de Brexit te camoufleren
Ja die Brexit. Ook een hele tijd een media-hype geweest met dag in dag uit volle praatstudiootjes, live-verbindingen met het Britse parlement, etc. Het bekende hijgpatroon in de media. De meest afgrijselijke dingen zouden gebeuren. Die hype is over. Misschien in de komkommertijd nog even weer.
Maar. Dankzij die Brexit hoefde de regering Johnson niet te wachten op Europese EMA goedkeuring van de Astra Zenecas, wat Nederland dus wel deed. Gevolg: In Engeland zaten de vaccins op tijd in voldoende bovenarmen en ging er gisteren heel veel weer open.
Gewoon een pintje drinken op een terras etc. Ook naar de meisjes waarschijnlijk.:cool:
In ons land komt de vaccinatie nu eindelijk ook wat op gang. Niet alleen de GGD maar ook huisartsen prikken nu heel veel weg. Zelfs in de ziekenhuizen was er nog capaciteit over (!) om in de weekenden wat weg te prikken, anders dan het eigen personeel. Dat gebeurt nu ook inmiddels.
Maar het is nu dus twee, drie maanden te laat. Kwaad zal het niet kunnen en de vaccins zijn in die wachtmaanden nog maar voor een deel verouderd, maar het is gewoon te laat. De zomerwarmte moet het werk doen. Laten we hopen dat die binnenkort op gang komt.
En dan moet men over de zomer op tijd voorbereidingen treffen voor het najaar. Met geupdate vaccins ter vervanging van de huidige vaccins die dan zeker uitgewerkt zullen zijn.
Big30
13 april 2021, 08:12
Wéér minder vaccins gezet dan gepland: 'Verklein aantal groepen met voorrang'
De voorraad coronavaccins in Nederland begint reusachtige vormen aan te nemen. Al weken op rij worden de prikdoelstellingen bij lange na niet gehaald, mede door onrust rond het AstraZeneca-vaccin. Vandaag komt het kabinet met een aangepaste vaccinatiestrategie.
Sinds december heeft Nederland genoeg coronavaccins geleverd gekregen om zo’n 4,6 miljoen prikken te zetten. Maar zover is het nog lang niet: tot zondag werden er ruim 3,2 miljoen inentingen toegediend. Een verschil van bijna 1,5 miljoen vaccinaties.
Het ministerie van Volksgezondheid en het RIVM benadrukken steeds dat geleverde vaccins niet meteen gebruikt kunnen worden. De grote ladingen moeten eerst worden herverdeeld, daarna verspreid, en een deel ligt op voorraad bij de huisartsen en GGD’s.
Dat neemt niet weg dat er honderdduizenden vaccins ongebruikt blijven. De afgelopen drie weken werd de vaccinatiedoelstelling steeds niet gehaald. Afgelopen week werden er in plaats van de geplande 625.000 prikken slechts zo’n 365.000 gezet.
https://www.ad.nl/binnenland/weer-minder-vaccins-gezet-dan-gepland-verklein-aantal-groepen-met-voorrang~aaea6e35c/
Big30
13 april 2021, 08:49
Gratis testen voor Nederlandse grensgangers na Duitse inzameling ‘Holland in Not’
Nederlanders die in Duitsland werken kunnen zich bij zeventig Duitse teststraten gratis laten testen op corona. Dat is mogelijk door een initiatief van twee Duitse ondernemers, die de crowdfundingactie ‘Holland in Not’ zijn begonnen.
https://www.ad.nl/binnenland/gratis-testen-voor-nederlandse-grensgangers-na-duitse-inzameling-holland-in-not-br~a7f2c0f1/
https://holland-in-not.org/
Brad Clitt
13 april 2021, 09:22
Kun je je ook gratis laten testen als je wilt tanken?
schoolmeester
13 april 2021, 10:06
Ja, aan de achterkant van het tankstation.
Succes !
Groet, schoolmeester.
Megaboob
13 april 2021, 13:12
Welkom op een nieuwe perscodag waar niets is waar u op hoopt. Alle geruchten over langverwachte versoepelingen blijken een fata morgana te zijn, een hersenspin ontstaan uit onze eigen verlangens. Zodra we dichtbij komen verdwijnen de versoepelingen in het niets en happen we een extra week zand. Demissionair goochelaar Mark Rutte verschijnt vanavond op het podium en Hans Kazant de lockdown uit zijn mouw als een rij aan elkaar geknoopte zakdoekjes. Iedere keer als u denkt dat de sliert voorbij is, blijven de doekjes maar komen. Daarna is het de beurt aan Houdini de Jonge die zich deze keer zo muurvast in loze beloftes heeft geketend dat hij er niet meer uit kan komen. Dat probeert hij te verbloemen door willekeurige vaccinatieprognoses uit zijn hoge hoed te toveren, maar daar trapt het publiek niet meer in. Deze truc is al zo vaak opzichtig mislukt, dat hij nu voor een compleet gedesillusioneerd volk staat. Dit kan zelfs de charmante assistente Irma niet meer in goed banen leiden.
https://www.geenstijl.nl/5158628/perscodag-met-mark-en-hugo-s-grote-goochelshow/
Pikkatrillah
13 april 2021, 13:21
Een coronatest van koffiecups: in Wageningen ontwikkelden ze hem
Onderzoekers van Wageningen University en TNO hebben een coronatest ontwikkeld op basis van een koffiecup: de CoronaEspresso. De nieuwe test kan gewoon thuis worden uitgevoerd, want er is geen laboratoriumapparatuur nodig om de uitslag te bepalen.
Redactie Gezond 13-04-21, 13:05
Volgens de wetenschappers is de CoronaEspresso betrouwbaarder dan veel andere snel- en zelftesten. Het is een zogeheten Lamp-test, die in nauwkeurigheid vergelijkbaar is met de klassieke PCR-test.
,,De momenteel beschikbare thuistests zijn op antilichamen gebaseerde tests”, schetst onderzoeker Vittorio Saggiomo het verschil. ,,Dat is een andere techniek, die vooral goed werkt bij hoge virusconcentraties, maar waarmee mensen met een minder hoge virusconcentratie negatief testen.”
Vier buisjes in een koffiecup
Doorsnede van de CoronaEspresso.
Doorsnede van de CoronaEspresso. © Wageningen Universiteit
De nieuwe test bestaat uit een koffiecup die gevuld is met een materiaal dat is gebaseerd op parrafine, de stof waarvan ook kaarsen worden gemaakt. Daar bovenop zit een 3D-geprinte houder waar vier buisjes in passen.
In de buisjes zitten chemische stoffen en enzymen, waar het uit neus of keel afgenomen monster bij moet. Dat gebeurt op de bekende manier, met een staafje. Het geheel moet een halfuur in water worden gezet dat net van de kook is. Zo wordt een reactie op gang gebracht. De testsamples geven de uitslag weer door van kleur te veranderen.
Recyclebaar
Net als de koffiecups kunnen de CoronaEspresso’s worden gerecycled. Ze kunnen meerdere keren worden gebruikt en daarna mee in het recyclingproces van het koffiemerk waar ze op zijn gebaseerd. Doordat de koffiecups wereldwijd in grote aantallen worden geproduceerd, is de test bovendien goedkoop te maken.
De onderdelen van de CoronaEspresso.
De onderdelen van de CoronaEspresso. © Wageningen Universiteit
Ook paraffine is ruim voorradig en kan worden hergebruikt, bijvoorbeeld door er kaarsen van te maken. De houder is biologisch afbreekbaar.
Naast gebruik thuis of op het werk zien de onderzoekers vooral potentie in gebruik van hun test op afgelegen plekken of armere landen. Of Nederlanders de CoronaEspresso ooit echt kunnen kopen, moet nog blijken. Saggiomo en zijn collega’s willen hun onderzoek voortzetten, maar daar moeten ze eerst voldoende financiële middelen voor vinden.
Dus op na uw lokale Nespresso winkel:biggrin:
Player
13 april 2021, 13:30
Benieuwd wat het overlegcomité er morgen van zal bakken. Het is nog een meevaller geweest dat de Paasvakantie zeer koud en nat was - een mens zou haast gek zijn bij dit weer om zijn kot uit te komen - anders hadden taferelen van overvolle treinen, afgeladen parken, feestende jongeren,... de druk nog wat verhoogd. Maar na het debacle in het Ter Kamerenbos en jongeren die uit hotelkamers vallen, is het duidelijk dat de druk van de ketel moet. Zeker nu gouverneurs en burgemeesters van grootsteden gewoon zeggen dat terrassen op 1 mei opengaan, ongeacht wat het overlegcomité beslist. Spreek maar eens met politiediensten. Ik ken er een aantal in functie in Brussel. Elke dag mensen aanmanen en/of beboeten omdat men zich niet aan de Coronamaatregelen houdt qua maskerplicht, afstand houden, samenscholen,... en elke nacht interventies voor illegale Coronafeestjes,.... Die mensen zijn het kotsbeu, het is dweilen met de kraan open. Als er geen draagvlak meer is, kan men beter op een gecontroleerde manier beginnen versoepelen. In de UK gaan de pubs open bij een vaccinatiegraad van 50%. Als we daarop moeten wachten kunnen we daar pas einde mei/begin juni aan denken in België. Dat houdt de overheid nooit vol.
Off topic, men mag denken van de UK wat men wilt, maar ze hebben op dit ogenblik hun zaakjes beter geregeld dan op het vasteland. En let op, economisch zijn ze ver van KO. Met vrijhandelsakkoorden en fiscale/sociale dumpingvoorwaarden zullen ze heel wat onder de lat van een bureaucratisch EU kunnen gaan. Zelfs een EU leger - de droom van Verhofstadt - is verder weg dan ooit zonder de Britten.
kempie
13 april 2021, 13:38
Vele mensen willen dat astra zenca vaccin helemaal niet maar gelukkig zijn er andere vacccins zoals het Johnson vaccin.
https://www.cleveland19.com/2021/04/12/rd-state-temporarily-shuts-down-johnson-johnson-vaccination-site-after-several-people-suffer-adverse-reactions/
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210413/dd962f4f21db9ecb3fa9800859c3fd90.jpg
Wel snel al de prikken geven van het Johnson vaccin want strak willen mensen dat nog minder graag dan het AZ vaccin.
Wordt helemaal niks met die vaccinatie campagne. Blijven we nog wel even met de maatregelen zitten en ondertussen raken er toch nog een hoop besmet en daarvan overlijden er meer dan door de bijwerkingen van het vaccin zouden dood gaan.
bertje600
13 april 2021, 13:53
6 op de 7 miljoen.
En een die dood is gegaan.
Waar praten we over?
Natuurlijk is er altijd eentje teveel maar van bijwerkingen door normale medicijnen
wordt 1 op de 100.000 als zelden bestempeld.
Willem2
13 april 2021, 14:26
De constructie die de overheid heeft gekozen om Nederland door middel van sneltesten bij evenementen weer deels te heropenen is hoogst ongebruikelijk, niet transparant en het toezicht ontbreekt. Dat stelt onderzoeksplatform Follow the Money. Ook is de opdracht aan de stichting niet openbaar aanbesteed, hoewel de overheid daar volgens experts wel toe verplicht is.
Voor de organisatie is een stichting opgericht, Open Nederland, die losstaat van de overheid en wordt geleid door oud-topmilitair Tom Middendorp. Het ministerie van Volksgezondheid betaalt, verspreid over het jaar, honderden miljoenen euro's aan die stichting en die kan het naar eigen inzicht besteden om de zogeheten testsamenleving te organiseren.
De Volkskrant meldde vorige week dat de stichting een budget heeft van 700 miljoen euro, maar met het geld van de sneltesten erbij, die ook door het ministerie worden vergoed, gaat het om 925 miljoen euro. Op dit moment is het budget nog beperkt tot enkele miljoenen, omdat nog maar een beperkt aantal proefevenementen worden getest.
Volgens Follow The Money is het onduidelijk hoe er wordt toegezien op de uitgaven van de stichting. Een raad van toezicht ontbreekt en in de statuten staat niets over transparantie en verantwoording van de bestede gelden. "In een notendop komt het erop neer dat Middendorp, samen met twee consultants, vrij spel heeft om een enorme publieke opdracht privaat uit te voeren", concludeert Follow the Money-journalist Eelke van Ark in gesprek met het NOS Radio 1 Journaal.
Tom Middendorp spreekt dat in een reactie aan de NOS tegen. "Wij zijn een non-profitstichting en werken met een duidelijke opdracht die is vormgegeven door het ministerie en leggen verantwoording af voor elke rekening. Ook hebben we een externe accountant ingeschakeld om onze boekhouding te controleren."
..... https://nos.nl/artikel/2376553-fouten-bij-toewijzing-honderden-miljoenen-aan-snelteststichting.html
Een heerlijk project voor (semi)-ambtenaren om te "ondernemen" op een markt die vrijwel gesloten is. Het is vragen om moeilijkheden.....
Nostredamus
13 april 2021, 15:12
Morgen mijn Astrazenica ophalen, dus als je niets meer van me hoort weet je de oorzaak. Zou zonde zijn want ik heb nog een groot ongebruikt budget liggen.
Advies in VS: stop voorlopig met gebruik coronavaccin Janssen
Gezondheidsinstituten in de Verenigde Staten willen dat het land voorlopig stopt met het gebruik van het coronavaccin Janssen. Sinds twee weken wordt het vaccin ingespoten bij Amerikanen. Er zijn 7 miljoen prikken gezet, en er zijn zes gevallen van ernstige trombose gemeld.
De Food and Drug Administration (FDA) en de Centers for Disease Control (CDC) willen onderzoek doen naar de veiligheid van het vaccin, en tot die tijd het prikken op pauze zetten. Het CDC is de Amerikaanse versie van het RIVM, en de FDA is de Amerikaanse toezichthouder voor vaccins.
De overheid gaat dinsdag een prikpauze aankondigen, meldt The New York Times, dat al heeft gesproken met functionarissen.
Gevaarlijke combinatie
Zeker zes vrouwen tussen de 18 en 48 jaar hebben in de Verenigde Staten last gekregen van een zeldzame en gevaarlijke combinatie van bloedstolsels (trombose) en een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie). Een van hen is eraan overleden en een tweede vrouw bevindt zich in kritieke toestand. Ongeveer 7 miljoen mensen in de VS hebben het Nederlandse coronavaccin gekregen.
In federale vaccinatielocaties zal het Janssen-vaccin niet meer worden gebruikt. Daarnaast zijn er prikplekken die door de Amerikaanse staten worden gerund. De overheid zal de staten oproepen om ook daar tijdelijk ermee te stoppen.
Het Janssen-vaccin werd tot nu toe alleen in de Verenigde Staten al gebruikt. De overheid in Washington had een noodvergunning afgegeven. In Nederland is maandag de eerste levering van Janssen binnengekomen.
Het RIVM zei gisteren tegen RTL Nieuws dat het Janssen-vaccin eind deze week in Nederland voor het eerst gebruikt zal worden.
In Nederland is vanwege dezelfde zeer zeldzame bijwerking gestopt met het toedienen van Astrazeneca bij mensen onder de 60 jaar. Voor zover nu bekend komt dat ziektebeeld na minder dan 1 op de 150.000 prikken voor.
Nostredamus
13 april 2021, 16:43
Was aan het wandelen in het bos, de conditie moet tenslotte onderhouden worden voor het echte wandelwerk. Beetje nadenkend werd ik steeds bozer. Had net gehoord dat het Janssen vaccin al wordt stop gezet voordat het zelfs wordt gebruikt. De Amerikanen hebben ondertussen al wel 7 miljoen mensen beschermt met dit vaccin, dit afgezet tegen 1 dode lijkt mij een vrij positief saldo. Als je nagaat dat er hier iedere dag ongeveer 25 mensen doodgaan tegenover 1 overleden mevrouw dit door een zeer zeldzame bijwerking, dan is de rekensom toch snel gemaakt. Iedere boekhouder kan dan berekenen dat het zeer veel meer levens spaart dan dat het dat kost. Er zijn zelfs al meer kinderen overleden aan de corona dan aan de bijwerkingen. Waarschijnlijk was deze mevrouw ook overleden als ze corona had gekregen, corona veroorzaakt immers zeer vaak trombose. EMA adviseerde door te prikken, maar dan zijn er toch weer een aantal landen (gezondheidsraad) die het beter weten. Het lijkt maar niet door te dringen dat we in een pandemie zitten wat iedere dag doden, IC opnames en vele ziekenhuis opnames oplevert. Laat ik de nevenschade nog even buiten beschouwing. Terug draaien zou de beste oplossing zijn maar de bevolking is intussen zo bang gemaakt voor een vaccin dat ze liever een groter risico lopen door corona te krijgen. De kans dat deze incompetente leiders (de Jong) opstappen ? Nul
Meme Moo
13 april 2021, 16:55
Even voor de duidelijkheid: het is de fabrikant Janssen zélf die de levering aan de EU uitstelt.
Maar ben met je eens dat een kans van 1 op 1 miljoen niet de reden zou moeten zijn om hiermee te stoppen.
Eddy_V
13 april 2021, 17:06
Kun je je ook gratis laten testen als je wilt tanken?
Ja maar je moet er wel voor naar de Achterhoek rijden, daar zijn de deelnemende teststations die op de App werken.
Brad Clitt
13 april 2021, 17:30
Ok, is maar een kleine omweg dus.
pietpotent44
13 april 2021, 18:16
https://www.ad.nl/binnenland/weer-minder-vaccins-gezet-dan-gepland-verklein-aantal-groepen-met-voorrang~aaea6e35c/
De vaccinatiebereidheid neemt niet alleen in Nederland af, maar ook in omringende landen. Zo wil ruim 40% van de Belgen en Duiters geen spuit. En bij de Fransen is dat zelfs 50%.
Het zijn vooral de jong volwassenen die het niet willen. Of in elk geval beneden de 50-60 jaar.
de duisburg spesjalist
13 april 2021, 18:28
Gratis testen voor Nederlandse grensgangers na Duitse inzameling ‘Holland in Not’
https://www.ad.nl/binnenland/gratis-testen-voor-nederlandse-grensgangers-na-duitse-inzameling-holland-in-not-br~a7f2c0f1/
schoolmeester
13 april 2021, 18:51
Was gisteren al bekend.
Groet, schoolmeester.
kempie
13 april 2021, 19:02
De vaccinatiebereidheid neemt niet alleen in Nederland af, maar ook in omringende landen. Zo wil ruim 40% van de Belgen en Duiters geen spuit. En bij de Fransen is dat zelfs 50%.
Het zijn vooral de jong volwassenen die het niet willen. Of in elk geval beneden de 50-60 jaar.
Heel verstandig want zo gaan we nooit uit lockdown en de kans dat je aan het virus overlijdt is inderdaad een stuk groter al helemaal als de braziliaanse variant de overhand krijgt. Dan zijn ook jongere de klos bovendien. Hoe minder mensen beschermd zijn hoe minder snel de maatregelen worden terug geschroeft. Willen we allemaal nog graag in lockdown blijven of zo.
phoenix
13 april 2021, 19:06
Nee kempie bereid je maar vast voor, we komen in ene andere wereld terecht, corona gaat nooit weg, het muteert zich waar je ook woont , ook griepvacinatie helpt niet.. er zijn altijd mensne met griep na vacinatie... !!!
Brad Clitt
13 april 2021, 20:00
Volgens het openingsplan kunnen doorstroomlocaties binnen per 26 mei openen, waaronder dus prive- en saunaclubs.
Tegelijk mogen ook restaurants openen, dus per 26 mei zou Sixsens weer kunnen openen met restaurant.
Natuurlijk wel met een beperkt aantal bezoekers en waarschijnlijk met gebruik van sneltesten. Per 16 juni dan ook met de bar erbij.
Zoals gebruikelijk staan sexwerk en/of sex-etablissementen niet expliciet vermeldt in het openingsplan, dus bovenstaand is onder voorbehoud (en eigenlijk hangt alles af van de corona-cijfers of het doorgaat of niet per genoemde datum).
The Joker
13 april 2021, 22:49
Idd maar eens gokken waar onze hobby onder gaat vallen.
Vrees toch echt niet voor die van 16 juni of zelfs 7 juli.
En alles nog enkel indien de wijze leiders het allemaal goed vinden obv al die false positieve testjes...
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/publicaties/2021/04/13/informatieblad-corona-13-april-2021/210413-Openingsplan-stap-voor-stap-meermogelijk.pdf
WANDELAAR5
13 april 2021, 22:58
Sporten binnen staat toch op 11 mei Joker? ;)
Willem2
14 april 2021, 00:48
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/publicaties/2021/04/13/informatieblad-corona-13-april-2021/210413-Openingsplan-stap-voor-stap-meermogelijk.pdf
Is iets om een beetje hoop te geven. Maar zeer veel zaken zijn onduidelijk.
Heel veel is afwachten hoe de komende 10 dagen het aantal coronagevallen gaat toenemen of zoals gezegd op een hoog plateau verder gaat. Dan kan het volgende week wel mooier weer worden maar het aantal mensen wat opgenomen wordt in een ziekenhuis of er verblijft zal de komende 3 weken hoogstwaarschijnlijk toenemen. En dat is redelijk kritisch.
https://nos.nl/artikel/2376620-in-zes-stappen-terug-naar-normaal-dit-is-het-voorwaardelijke-openingsplan.html
Willem2
14 april 2021, 00:58
Gommers: 'Rutte doet belofte die hij niet kan waarmaken'
Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care reageert bij Op1 op de manier hoe demissionair premier Rutte versoepelingen aankondigt. Volgens Gommers doet hij een belofte die hij niet kan waarmaken. Eerst moeten alle 60-plussers worden gevaccineerd voordat dat kan gebeuren, zegt hij.
..... https://nos.nl/liveblog/2376527-versoepelingen-als-piek-3e-golf-voorbij-is-besluit-terrassen-en-avondklok-uitgesteld.html
pietpotent44
14 april 2021, 05:00
Is iets om een beetje hoop te geven. Maar zeer veel zaken zijn onduidelijk.
Heel veel is afwachten hoe de komende 10 dagen het aantal coronagevallen gaat toenemen of zoals gezegd op een hoog plateau verder gaat. Dan kan het volgende week wel mooier weer worden maar het aantal mensen wat opgenomen wordt in een ziekenhuis of er verblijft zal de komende 3 weken hoogstwaarschijnlijk toenemen. En dat is redelijk kritisch.
https://nos.nl/artikel/2376620-in-zes-stappen-terug-naar-normaal-dit-is-het-voorwaardelijke-openingsplan.html
Ik denk niet dat de ziekenhuisaantallen de komende 3 weken blijven stijgen. We zitten nu al heel dicht bij een omslag.
Ergens in 2e helft van april zal de daling inzetten.
WANDELAAR5
14 april 2021, 07:46
Het aantal besmettingen is sinds half februari aan het stijgen en vlakt af vanaf eind maart.
35048
Eind februari is dus ook de ziekenhuisbezetting gaan groeien (daar zit steeds een vertraging in van ca. 2 weken).
35049
We kunnen dus vanaf nu (2 weken na eind maart) ook een stabilisering verwachten van het aantal patiënten met Covid in het ziekenhuis tot eind april op ongeveer het huidige niveau.
Dalton
14 april 2021, 09:21
Gewoon stoppen met testen dan daalt het heel snel en kan alles weer,die domme nederlanders blijven maar testen niet normaal.
Pikkatrillah
14 april 2021, 09:22
Gommers: ’Wat Mark Rutte belooft, kan hij niet waarmaken’
Updated 1 uur geleden
Gisteren, 23:50 in BINNENLAND
HILVERSUM - „Alle zestigplussers moeten gevaccineerd zijn, pas dan kunnen we versoepelen.” Dat zei Diederik Gommers, ic-arts en voorman van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care in de talkshow Op1.
Het kabinet meldde dinsdag dat het mogelijke versoepelingen van de coronaregels voortaan per week gaat bekijken. „Wat Mark Rutte belooft, kan hij niet waarmaken”, zei Gommers daarover.
Gommers stelde dat de daling van het aantal besmettingen pas in mei valt te verwachten. „Waarom zegt ie dan ’we gaan het eind volgende week weer bekijken’. Dan moet er een wonder gebeuren.”
De aangekondigde routekaart van gisteren kan gelijk weer in de prullenbak.
Waarom zou de situatie volgende week drastisch zijn veranderd.
Deze volksmenner (Rutte ) is ons al een jaar aan het lijntje aan het houden met beloftes die hij niet kan waarmaken.
Of is het populair om dingen te roepen die niet waargemaakt kunnen worden.
Als ze volgende week wel versoepelen zal dit zijn op basis van populisme en niet op basis van kennis!
kempie
14 april 2021, 12:47
Is het toeval dat ook het Johnson vaccin de ernstige bijwerkingen juist bij vrouwen lijkt te veroorzaken.
https://www.cbsnews.com/news/fauci-johnson-johnson-vaccine/
kempie
14 april 2021, 12:55
Eigenlijk hoort deze misschien onder het plaatje in een draadje maar aangezien het hier gaat om een nummer van 2 rock goden over corona maar hier geplaatst.
https://youtu.be/MN9YLLQl7gE
http://youtu.be/l7aZKFDeXvE
RobOpzoek
14 april 2021, 15:58
Heel nuchter podcastje. Voor wie het horen wil,
https://www.blckbx.tv/videos/prikken-ja-of-nee-alle-voors-en-tegens-van-corona-vaccinatie
Piet Plezier
14 april 2021, 16:37
pa en ma Plezier zijn weer 100% genezen van het coronavirus.
Ikzelf ben 3 keer getest en 3 keer negatief.
phoenix
14 april 2021, 17:50
piet laat je eens op anti stoffen testen, want gij het net als ik veulste veuln in die clubs gehangen veurig joar... en eind 2019
Nostredamus
14 april 2021, 19:10
Vandaag mijn vaccin(Astrazenica) gehaald, samen met een doorstane corona zou ik er voorlopig klaar mee moeten zijn. Ben er nu wel helemaal klaar voor om weer naar de clubs te gaan. Helaas gaat die uitgedroogde vrijgezel dit nog wel een tijdje tegen houden. Daar ben ik dan weer klaar mee.
Rino123
14 april 2021, 19:28
Klopt helemaal, ik zit er ook doorheen nu want het is steeds nog even doorzetten en doorbijten en geduld geduld geduld hebben! Ik was ook positief getest in Januari en heb het vaccin ook al in Februari gehad. Astrazenica dus, ik vind het vaccinatieprogramma veel te langzaam gaan!! Ik wil weer graag naar de clubs en ook lekker winkelen met een terrasje heb ik zin in. Dus gaan met die Banaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan:hammer::lostit::plapp er:
Nostredamus
14 april 2021, 19:32
Afstel van het Janssen vaccin levert 6 weken vertraging op.
Laten we nu eens uitgaan van hard teruglopende cijfers dan leveren die 6 weken op 5 doden gemiddeld per dag is 220 doden, 1 dode na 7 miljoen prikken. 10 IC opnames per dag is 440 mensen, 1 kritieke na 7 miljoen prikken. 30 ziekenhuisopnames per dag, zijn er in totaal 1260, 5 opnames na 7 miljoen prikken.
Hugo ik zeg stoppen met die Janssen vaccins, je hebt nog niet genoeg schade aangericht het laatste jaar, dit is je kans.
Dalton
15 april 2021, 09:24
Hugo moet gewoon opzouten samen met RUTTE dan gaat alles veel beter het zijn de storende elementen in het systeem.
Pikkatrillah
15 april 2021, 10:16
Plotseling waren er 700.000 extra prikken gezet, hoe kan dat?
VACCINSOpeens schoot het aantal coronavaccinaties in Nederland omhoog van ruim drie naar bijna vier miljoen. Dat totaal is een optelsom van registraties, aannames en schattingen. Die methode wekt verbazing, zelfs in het buitenland. ,,De rapportage van vaccinaties door Nederland is erg slecht en verwarrend.”
Chris van Mersbergen & Niels Klaassen 15-04-21, 03:00
Laatste update: 09:19
Eind januari gebeurde het al een keer op zomaar een zondagavond, en deze dinsdag was het weer zover: plotseling maakt het aantal gezette coronaprikken op het coronadashboard van de overheid een bijna wonderbaarlijke sprong omhoog. Turfden het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid in de loop van de dag nog iets meer dan 3,1 miljoen inentingen; ‘s avonds was de mijlpaal van 4 miljoen prikken ineens binnen handbereik met maar liefst 3,9 miljoen vaccinaties. Plots bevindt Nederland zich niet meer in de Europese kelder, maar doen we volgens het ECDC leuk mee in de subtop.
Hoe kan dat? En deugen de aannames onder deze inschatting wel? Ja, vinden het ministerie en het RIVM. Maar elders worden wenkbrauwen opgetrokken.
Berekening
Het totaalgetal op het dashboard is voor een deel namelijk niet de actuele registratie van daadwerkelijk gezette prikken, maar een berekening. Waar de vaccinaties die bij de GGD worden toegediend - dat zijn er nu bijna 2,3 miljoen - dagelijks worden opgeteld in het Covid-vaccinatie Informatie- en Monitoringsysteem (CIMS) van het RIVM, werkt de boel bij de andere prikken een stuk ingewikkelder.
Het RIVM ontvangt cijfers daarvan van enkele tientallen organisaties, zoals koepels van huisartsen, ziekenhuizen en zorginstellingen. Om een beeld te geven: alleen de huisartsen in Nederland gebruiken al elf verschillende systemen om hun gezette prikken door te geven.
,,Dat zijn bij elkaar dus veel verschillende systemen, en we krijgen de informatie bovendien niet altijd op tijd”, vertelt een RIVM-woordvoerder. ,,Dan is het ook nog zo dat mensen die hun vaccinatie krijgen, kunnen aangeven dat ze niet willen dat hun informatie in CIMS terechtkomt. We schatten dat zo’n tien procent van de mensen daarvoor kiest.”
Kortom, de informatie over bijna de helft van de vaccinaties komt versnipperd, laat en onvolledig. Om toch tot een realistische inschatting te komen, gebruikt het RIVM een combinatie van registraties en aannames over het aantal mensen dat hun gegevens niet wil delen, over lever- en priktijden en verspillingspercentages.
Veranderde aannames
Dat is niet optimaal. Als er in al de aannames iets verandert, wijzigt dus ook het geschatte aantal. Dat gebeurde deze week alweer. Het RIVM stelde een aantal formules bij. Zo schat het rijksinstituut inmiddels dat slechts één procent van de vaccins verspild wordt (in plaats van vijf) en dat voorraden vaccins die ergens worden afgeleverd, sneller worden weggeprikt. Daarbovenop kwam nog een smak extra AstraZeneca-prikken, die door de chaotische gang van zaken rond de pauze met dat vaccin dagenlang niet meegeteld werden op het coronadashboard. Gisteren kwamen er daarom ‘opeens’ ruim 400.000 prikken bij die door huisartsen zouden zijn gezet.
De vraag, gezien alle genoemde onzekerheden en aannames, is of dat aantal wel klopt. Onduidelijk is bijvoorbeeld of alle huisartsen inderdaad van hun voorraad AstraZeneca-vaccins af konden komen, na berichten over de zeldzame bijwerking en de daardoor afgenomen prikbereidheid.
Huisartsen en AstraZeneca
Na overleg met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) wordt nu aangenomen dat vrijwel alle geleverde doses AstraZeneca ook echt toegediend zijn. ,,Huisartsen hebben weliswaar meer inspanningen moeten verrichten, maar over het algemeen hebben ze dat wel kunnen wegprikken”, schrijft minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, CDA) aan de Tweede Kamer.
Veel huisartsen hebben extra ouderen uitgenodigd, ook ‘doorprikken’ boven de 65 mag. Al erkende RIVM-vaccinatiechef Jaap van Delden dinsdag wel dat het beeld over AstraZeneca-twijfelaars ‘wisselend’ is: sommige huisartsenpraktijken klagen over een lage vaccinatiebereidheid, anderen juist niet.
Een woordvoerder van de LHV zegt dat het inderdaad onzeker is of huisartsen geen vertraging hebben opgelopen door de onrust rond AstraZeneca. ,,We kunnen die vertraging niet uitsluiten. Tot de pauze van vorige week was ons beeld dat de vaccins snel werden opgeprikt, maar daarna kregen we uit sommige regio’s wel signalen over een lagere opkomst. De huisartsen hebben geprobeerd om daar oplossingen voor te vinden. Maar pas als de huisartsen weer nieuwe vaccins mogen bestellen, krijg je een duidelijker beeld. Het kan zijn dat er minder besteld wordt dan verwacht, omdat er nog voorraad over is.”
Moeilijk te begrijpen dat nu de vaccinatie al zolang bezig is, er nog steeds zo'n verwarrend verschil zit tussen geregi*streer*de en geschatte aantal prikken
Edouard Mathieu
‘Rapportage Nederland erg slecht’
Ook zulke opmerkingen voeden de onzekerheid over het waarheidsgehalte van de nu gemelde 3,9 miljoen vaccinaties. Zelfs internationaal. Edouard Mathieu, hoofd data bij Our World In Data, dat een wereldwijd veel geraadpleegde website bijhoudt waarop de vaccinaties per land worden vergeleken, zegt dat de rapportage van het prikken in Nederland ‘erg slecht’ is. Hij vindt het onvoorstelbaar dat een schatting als officiële statistiek wordt gebruikt.
,,Het is moeilijk te begrijpen dat nu de vaccinatie al zolang bezig is, er nog steeds zo'n verwarrend verschil zit tussen het geregistreerde en geschatte aantal prikken", mailt Mathieu. ,,Bovendien maakt het officiële dashboard geen onderscheid tussen eerste en tweede prikken, dat gebeurt alleen wekelijks door het RIVM.”
Voor Our World in Data is het apart melden van eerste en tweede prikken wél belangrijk om de internationale vergelijking goed te kunnen maken. ,,Daarom gebruiken we alleen de wekelijkse RIVM-rapporten. Het is een noodgedwongen en niet-optimaal compromis.”
Demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (CDA, midden, staand) in gesprek met SP-kamerlid Maarten Hijink (rechts, zittend) in de Tweede Kamer.
Demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (CDA, midden, staand) in gesprek met SP-kamerlid Maarten Hijink (rechts, zittend) in de Tweede Kamer. © ANP
Scepsis Kamerleden
In de Tweede Kamer klinkt eveneens scepsis. SP-Kamerlid Maarten Hijink spreekt met een knipoog van ‘de toverstaf’ die de teller opkrikt: ,,Eind december hamerden we al op een goede registratie. Cijfers moeten wel de realiteit weerspiegelen, het moet geen slag in de lucht zijn. Dus als er op één moment bijna een miljoen prikken bij komen, snap ik de zorgen daarover wel.”
Kamerlid Fleur Agema (PVV) spreekt van ‘windowdressing’: ,,Het past helemaal in het positieve plaatje van de minister.” Vandaag willen de parlementariërs uitleg van het RIVM en het kabinet, vanmiddag is het Kamerdebat over de coronamaatregelen, de vaccinaties en het openingsplan.
Weinig mensen zullen protesteren als het aantal prikken inderdaad een stuk hoger is dan aanvankelijk werd gedacht. Misschien klopt het wel, en prijkt Nederland terecht bijna bovenaan de Europese lijstjes, zoals nu rond het Binnenhof trots wordt verkondigd. Maar zeker weten doet niemand het, en dat wringt.
Alle vaccinaties geregistreerd, maar niet centraal
Dat het RIVM geen goed overzicht heeft over het aantal vaccinaties dat dagelijks precies wordt gezet, betekent niet dat een inenting die iemand krijgt niet wordt geregistreerd.
Het uitgangspunt is ‘registratie aan de bron’. De zorgverlener die de prik zet - de GGD, huisarts of zorginstelling - is verplicht om die te registreren in iemands medisch dossier, daarom wordt ook altijd het burgerservicenummer (BSN) gevraagd. Iemand die een vaccinatie haalt, moet zich ook kunnen identificeren.
Alleen als iemand toestemming geeft, worden de vaccinatiegegevens van die persoon vervolgens opgenomen in de centrale database van het RIVM.
Mensen die een coronaprik hebben gehad, krijgen hiervan een bevestiging op papier mee naar huis. Die bevestiging kan ook in iemands gele vaccinatieboekje worden opgenomen. Beide bevestigingen gelden echter niet als officieel vaccinatiebewijs, meldt de overheid. Zo’n bewijs bestaat namelijk nog niet.
Mogelijk komt er in de toekomst wel een vaccinatiebewijs of -paspoort, bijvoorbeeld om naar een ander EU-land te kunnen reizen. Maar hoe dat er dan uit komt te zien en hoe het precies werkt, is nog niet bekend.
Tjah Hugo, met een cursus creatief boekhouden ziet je eigen werk er een stuk beter uit !
Alleen vervelend dat alle gezaghebbende organisaties wereldwijd het met scepsis bekijken.
rob45
15 april 2021, 11:33
Gewoon alles lekker in het vage houden dan kan men nergens op aangesproken worden en ook sowieso niks concreets.
Vroeger zei men 'Als een kip een koei was kon ik ze melken'
Willem2
15 april 2021, 11:46
Even schreeuwen in plaats van een staafje in je neus: nieuwe test stapje dichterbij
..... https://nos.nl/artikel/2376798-even-schreeuwen-in-plaats-van-een-staafje-in-je-neus-nieuwe-test-stapje-dichterbij.html
Dit is toch goed nieuws voor alle mensen met een grote bek :rolleyes:
schoolmeester
15 april 2021, 11:54
Speciaal voor DALTON.
Groet, schoolmeester.
Pikkatrillah
15 april 2021, 12:06
..... https://nos.nl/artikel/2376798-even-schreeuwen-in-plaats-van-een-staafje-in-je-neus-nieuwe-test-stapje-dichterbij.html
Dit is toch goed nieuws voor alle mensen met een grote bek :rolleyes:
Toch een stuk aangenamer als de pcr test.
Heb er laatst een moeten doen ivm reizen, die gingen ongeveer 10 cm diep in mijn neus, iedereen die daar naar buiten kwam had de tranen in de ogen en dan niet van het lachen :biggrin:
Dalton
15 april 2021, 13:29
Met die hokken kunnen de mensen erom heen geen zakken meer vullen dus gaat dit het niet worden.
Willem2
15 april 2021, 16:05
8797 nieuwe besmettingen, gemiddeld stijging
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 8797 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 3317 meer dan gisteren.
Op woensdag en donderdag is het aantal positieve tests vrijwel altijd hoger dan in de rest van de week. Dat komt doordat mensen zich in het weekend minder laten testen en er in de loop van de week vervolgens een 'inhaaleffect' ontstaat. Bovendien was er gisteren een storing in de ict-systemen van het RIVM, waardoor het aantal besmettingen toen lager uitviel.
Gemiddeld stijgt het aantal positieve coronatests ook: afgelopen week werden gemiddeld 7317 positieve tests per dag geregistreerd. Dat is een stijging van 10 procent vergeleken met een week eerder.
In de ziekenhuizen nam de bezetting af. Er liggen nu 2477 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2499), van wie 789 op de IC (gisteren: 784), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.
Bij het RIVM werden 14 overleden covid-patiënten gemeld. Gisteren waren dat er 28. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 25 doden per dag, tegen 19 doden per dag een week eerder.
.... https://nos.nl/liveblog/2376779-reguliere-zorg-verder-afgeschaald-stoppen-met-astrazeneca-niet-overwogen.html
Ook als er dus een fout gemaakt zou zijn kun je niet spreken van een teruggang in aantal besmettingen, het is een hoog plateau.
Reguliere zorg verder afgeschaald: 'Zorgkwaliteit komt in gevaar'
Ziekenhuizen hebben de reguliere zorg deze week weer verder moeten afschalen. Vorige week was 73 procent van de operatiekamers nog in gebruik, deze week is dat percentage teruggelopen tot 68, meldt de Nederlandse Zorgautoriteit NZa.
Ook de zogeheten kritieke planbare zorg, die binnen zes weken moet plaatsvinden om gezondheidsschade te voorkomen, is minder vaak beschikbaar. In 69 procent van de ziekenhuizen kan die nog volledig volgens planning plaatsvinden (tegen 79 procent vorige week). De oorzaak is de druk op de intensive cares, waar het aantal coronapatiënten afgelopen tijd is opgelopen tot bijna 800.
De NZa adviseert minister Van Ark voor Medische Zorg dan ook om voorlopig nog geen versoepelingen door te voeren.
In Midden-Nederland is de druk op de intensive cares veruit het hoogst, volgens de NZa. "Ziekenhuizen geven hier aan dat het aanpassingsvermogen volledig is opgebruikt en dat de zorgkwaliteit in gevaar komt."
en die druk blijft nog wel even ....
Pikkatrillah
15 april 2021, 18:56
Er is in de Tweede Kamer flink wat twijfel over het dinsdag gepresenteerde kabinetsplan om de samenleving weer te openen. In vijf stappen moet het leven weer bijna zoals het oude normaal worden met bezoekjes aan restaurants en verjaardagen met visite. Maar er is nu al veel onzekerheid of de eerste stap op 28 april kan worden gehaald.
Het kabinet heeft inmiddels meerdere keren versoepelingen geopperd, zoals het openen van de terrassen, maar moest daar telkens op terugkomen omdat de coronacijfers nog te hoog waren.
Vorige week lekte nog uit dat de avondklok per 21 april zou worden geschrapt, maar ook dat gaat niet door. De nieuwe datum voor versoepelingen het zogenoemde openingsplan, 28 april, wankelt inmiddels ook.
"We hopen dat er iets kan op 28 april, maar zeker is het niet", zei demissionair premier Mark Rutte donderdag in de Tweede Kamer tijdens het coronadebat.
"We bekijken het iedere week, niet iedere keer met een persconferentie. We hopen dat 28 april kan, maar het is geen garantie." De eerste stap wil het kabinet pas nemen als de piek van de huidige derde golf achter ons ligt.
Uitleg over het coronavirusZie ook: Dit is het stappenplan voor een samenleving zonder maatregelen in augustus
Stuur op data, niet datums
In de Kamer is er de roep om meer te kijken naar data, zoals de vaccinatiegraad en het aantal bezette ziekenhuisbedden met coronapatiënten. Op basis daarvan is er nog helemaal geen versoepeling mogelijk, concludeerde bijvoorbeeld intensivecarebaas Diederik Gommers dinsdag.
"We kunnen echt niet versoepelen voordat alle zestigplussers gevaccineerd zijn", zei Gommers in het televisieprogramma Beau. Er moet volgens hem "een wonder gebeuren" om 28 april te halen. De ic-baas denkt dat een daling van de ziekenhuiscijfers niet eerder dan mei zichtbaar zijn.
Het RIVM vermoedt dat de piek inmiddels is bereikt. "Een hoopvol signaaltje", zei Rutte daarover.
Ploumen: 'Stop met geven van valse hoop'
PvdA-leider Lilianne Ploumen vindt dat Rutte week na week "valse hoop" biedt door nu bij iedere stap met versoepelingen een specifieke datum te noemen. "Er liggen nog steeds veel mensen op de ic's. Tegen die achtergrond biedt Rutte versoepelingen. Houd daarmee op", zei Ploumen.
ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers vreest dat nieuwe teleurstellingen tot cynisme en wantrouwen leiden. Ook hij wil meer sturen op data in plaats van datums. "Ik ben bang dat er hoop wordt geboden die toch tot teleurstelling leidt. Er wordt ons een wortel voorgehouden waar je eindeloos achteraan hobbelt, maar nooit dichterbij komt."
Het kabinet stuurt ook op data, zei Rutte. Op basis daarvan wordt een datum in het nieuwe stappenplan voor versoepelingen bepaald, dat wil hij blijven doen. "Helemaal niets noemen lijkt ons ook gek", aldus de premier.
Enzo gaat het sprookje nog even door!
hasta la pasta
15 april 2021, 19:12
Enzo gaat het sprookje nog even door!
Zeker. Op z'n Ruttes: firma list, bla bla en bedrog. Het is niet voor niks dat er in sommige landen een limiet gesteld wordt aan de levensduur van een PM. Acht jaar Rutte is wat mij betreft in ieder geval genoeg geweest.
schoolmeester
15 april 2021, 19:14
Van de Rutte in de drup.
Rutte verdwijn, we willen zonneschijn......
Groet, schoolmeester.
Willem2
16 april 2021, 00:09
Noord-Limburg kan kwetsbaren met restjes blijven prikken
..... https://nos.nl/regio/limburg/artikel/123200-noord-limburg-kan-kwetsbaren-met-restjes-blijven-prikken.html
Daarom is Badslippers ook al aan de beurt geweest. Of heeft dat met de limburgse menatliteit te maken :rolleyes:, ons kent ons, zie het bestuur in de provincie :cool:
Willem2
16 april 2021, 00:15
Rutte: versoepelingsdatum 28 april voor terras en avondklok allerminst zeker
.... https://nos.nl/artikel/2376876-rutte-versoepelingsdatum-28-april-voor-terras-en-avondklok-allerminst-zeker.html
en het is eigenlijk heel raar dat Rutte daarvan de schuld krijgt. De pandemie is totaal niet onder controle is en dat ligt voornamelijk aan het gedrag van de mensen.
Willem2
16 april 2021, 00:21
Eindelijk warmer, koude lucht verdwijnt langzaam
Eindelijk warmt het op buiten. De koude lucht verdwijnt komend weekend langzaam. Heel langzaam.
.... https://www.ad.nl/binnenland/eindelijk-warmer-koude-lucht-verdwijnt-langzaam~adfb4430/
kom er maar in pp44 ;)
Willem2
16 april 2021, 00:32
Ik lees in dat artikel dat er pas 3 Chinezen zijn overleden. Te verwaarlozen dus. Net als het aantal besmettingen van 200. Aan Tubercolose overlijden wereldwijd 1,5 miljoen per jaar. Malaria 400.000 doden per jaar met miljoenen besmettingen. Aan de pokken overleden in totaal tussen de 300 en 500 miljoen mensen. Kijk, dat zijn pas cijfers daarbij is het Coronavirus klein bier. Paniekzaaierij om niks. In Nederland overlijden ongeveer 400 mensen per dag. Misschien zit daar wel een Chinees bij.
Even nog een keer aanhalen het tweede bericht in dit topic...
We zitten nu wereldwijd op bijna 3 miljoen doden en 138miljoen die ziek zijn geworden door corona
https://news.google.com/covid19/map?hl=nl&gl=NL&ceid=NL%3Anl
en in Europa meer dan 1 miljoen doden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/15/liveblog-corona-15-april-2021/
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3361143/coronanieuws-meer-dan-1-miljoen-coronadoden-in-europa
Eddy_V
16 april 2021, 01:06
Daarom is Badslippers ook al aan de beurt geweest. Of heeft dat met de limburgse menatliteit te maken :rolleyes:, ons kent ons, zie het bestuur in de provincie :cool:
Het is gewoon de kift omdat jij niet voldoende bent ingeburgerd tussen die corrupte aspergestekers en daarom niet hebt kunnen voorkruipen. Wat ik je overigens wel van harte zou gunnen, daar niet van.
pietpotent44
16 april 2021, 05:02
.... https://www.ad.nl/binnenland/eindelijk-warmer-koude-lucht-verdwijnt-langzaam~adfb4430/
kom er maar in pp44 ;)
Inderdaad. De lente is wat frisser gestart dan normaal, wat nadelig was voor de corona cijfers.
Dit weekend alvast een klein opwarmertje voor de komende 2 weken, waar we eindelijk temperaturen van rond de 15 graden gaan krijgen (13-16 graden), met redelijk wat zon erbij. En de corona cijfers zullen gaan dalen.
Deze keer zal de temperatuur stijging meer structureel zijn.
En zoals het er nu uitziet, zal dat in Mei verder doorzetten, met 15-20 graden.
schoolmeester
16 april 2021, 06:06
Aldus onze weerman ter plaatse......
Groet, schoolmeester.
peterp095
16 april 2021, 08:00
De CEO van Pfizer heeft gisteren gezegd dat we waarschijnlijk een derde injectie zullen nodig hebben op middenlange termijn. Dit wil dus zeggen dat we er nog niet snel vanaf zullen zijn.
kempie
16 april 2021, 08:15
De CEO van Pfizer heeft gisteren gezegd dat we waarschijnlijk een derde injectie zullen nodig hebben op middenlange termijn. Dit wil dus zeggen dat we er nog niet snel vanaf zullen zijn.
Goh wat verrassend. Ten eerste is de bescherming niet eeuwig durend en zal het virus in andere delen van de wereld niet zijn uitgeroeid dus zou het weer terug komen zodra onze immuniteit is uitgewerkt en bovendien ontwikkelen zich steeds varianten waarvan er op termijn naar alle waarschijnlijkheid wel 1 is die het vaccin weet te omzeilen. Dit kon iedereen bedenken. Zal waarschijnlijk nog wel een 4 keer of meer worden ook.
Tenzij er in de wereld een variant de overhand krijgt die zoveel zwakker is dat de er nog zo weinig mensen ernstig ziek van worden en in het ziekenhuis belanden dat het geen probleem meer is het virus vrij te laten rondwaren.
Dalton
16 april 2021, 09:13
HUGO DE JONG is een echte kijkert geworden oftewel een gluurder maar prikken ho maar daar heeft hij geen tijd voor.
kempie
16 april 2021, 13:24
Inderdaad. De lente is wat frisser gestart dan normaal, wat nadelig was voor de corona cijfers.
Dit weekend alvast een klein opwarmertje voor de komende 2 weken, waar we eindelijk temperaturen van rond de 15 graden gaan krijgen (13-16 graden), met redelijk wat zon erbij. En de corona cijfers zullen gaan dalen.
En zoals het er nu uitziet, zal dat in Mei verder doorzetten, met 15-20 graden.
Waarom zouden die cijfers zo naar beneden gaan bij die tempraturen. Ruim onder de 20 is nog veel te laag om te gaan ventileren op scholen, werkplekken etc. Bovendien gaat eind volgende week de tempratuur weer omlaag volgens buienradar.
We hebben pech juist dit jaar hebben we een frisse lente.
Als amateur klimaatdeskundige zou je kunnen gaan speculeren dat de verminderde uitstoot van het afgelopen jaar een positieve impact heeft op het klimaat (in de us nu ook weer een winterstorm, het is een minder hete zomer zonder mega bosbranden in australie geweest enz.) een politicus zou zomaar een kunnen zeggen dat we voor het mulieu maar 50% procent thuis moeten gaan werken als het werk het toelaat omdat het een duidelijk positieve impact op het klimaat lijkt te hebben.
rob45
16 april 2021, 14:04
Even nog een keer aanhalen het tweede bericht in dit topic...
We zitten nu wereldwijd op bijna 3 miljoen doden en 138miljoen die ziek zijn geworden door corona
https://news.google.com/covid19/map?hl=nl&gl=NL&ceid=NL%3Anl
en in Europa meer dan 1 miljoen doden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/15/liveblog-corona-15-april-2021/
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3361143/coronanieuws-meer-dan-1-miljoen-coronadoden-in-europaDat zijn de bevestigde doden,waarschijnlijk zijn het er zeker 2 keer zoveel dus 6 miljoen.
RobOpzoek
16 april 2021, 15:17
Zo maar weer een nuchter filmpje. Voor wie het wil zien en horen.
https://rumble.com/vfa4dd-3421-dr-ryan-cole-telling-the-truth-about-covid-share-this-everywhere.html
Player
16 april 2021, 15:43
En zoals het er nu uitziet, zal dat in Mei verder doorzetten, met 15-20 graden.Euh, het KMI kan nog geen betrouwbare weersvoorspelling maken van een week vooraf, waarop baseren we ons dan dat de temperaturen vanaf nu gaan stijgen naar 20 graden in mei? 2021 is tot nu toe berekoud geweest met nog veel vriesnachten, sneeuw en smeltende sneeuw in april. Vaak is een koud en nat voorjaar de voorbode van een kwakkelzomer. Hopelijk geen garantie voor 2021.
Wat het weer ook mag geven, we zien de besmettingen van de ene golf naar de andere stijgen naar een hoger plateau. De paaspauze heeft niet veel resultaat opgeleverd in België. Mijns inziens het bewijs dat de bevolking zich steeds minder aan de regels houdt: geen beperking van contacten, geen mondmasker dragen,... Gewoon Corona moeheid na 1 jaar. Enige uitweg is een vaccinatiegraad bereiken van minstens 80% om zorgsector te ontlasten en besmettingen lokaal in te perken met test & trace.
Willem2
16 april 2021, 15:52
8966 nieuwe positieve tests, weekgemiddelde blijft stijgen
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 8966 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 214 meer dan gisteren.
Gemiddeld stijgt het aantal positieve coronatests ook: de afgelopen week werden gemiddeld 7493 positieve tests per dag geregistreerd. Dat is een stijging van 11 procent vergeleken met een week eerder.
4,1 miljoen prikken
In de strijd tegen het coronavirus zijn naar schatting van het ministerie van Volksgezondheid 4,1 miljoen prikken gezet. Het gaat daarbij om het aantal gezette prikken, niet het aantal gevaccineerden.
Het aantal gevaccineerden loopt achter op de oorspronkelijke planning. De prognose van het aantal gevaccineerden is halverwege maart naar beneden bijgesteld.
Meer covidpatiënten in ziekenhuis
In de ziekenhuizen nam de bezetting toe. Er liggen nu 2490 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2477), van wie 792 op de IC (gisteren: 789), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.
Bij het RIVM werden 12 overleden covid-patiënten gemeld. Gisteren waren dat er nog 14. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 21 doden per dag, tegen 22 doden per dag een week eerder.
Hoe het aantal doden zich ontwikkelt, hangt mede af van het aantal besmettingen in verpleeghuizen. Er zijn nu 178 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 176.
.... https://nos.nl/artikel/2376978-8966-nieuwe-positieve-tests-weekgemiddelde-blijft-stijgen.html
Willem2
16 april 2021, 17:26
Ziekenhuis Zuyderland tegen autoriteiten: wij kunnen niet langer wachten, vaccineer!
Het Zuyderland Medisch Centrum in Zuid-Limburg is ten einde raad over het vaccinatiebeleid in Nederland, blijkt uit een open brief die de ziekenhuisgroep heeft gestuurd. Demissionair minister De Jonge, de Gezondheidsraad en het RIVM worden in niet mis te verstane bewoordingen opgeroepen "te stoppen met dralen en onrust zaaien", en vaart te maken met de massavaccinatie.
In de brief vertelt het ziekenhuis dat vandaag de eerste patiënt is opgenomen die het AstraZeneca-vaccin had geweigerd en corona had gekregen. "We hoorden de enorme spijt in zijn stem en zagen de wanhoop in zijn ogen. Het virus had hem geveld en dit had wellicht niet gehoeven."
De resultaten van de longscan spraken vervolgens boekdelen. "Je hoeft geen longarts te zijn om de verwoestingen te herkennen. Je hoeft ook geen epidemioloog te zijn om de risico's van niet-vaccineren te duiden."
Zuyderland wil dat er geprikt wordt, "AstraZeneca, Janssen of welk vaccin dan ook: wij willen prikken in plaats van eindeloos debatteren."
.... https://nos.nl/liveblog/2376902-merkel-ingeent-met-astrazeneca-vaccin-winkels-furieus-over-uitspraken-rutte.html
zelfs Merkel heeft zich met Astra Zenica laten vaccineren...
Nulnulzeseneenhalf
16 april 2021, 17:38
.... https://nos.nl/liveblog/2376902-merkel-ingeent-met-astrazeneca-vaccin-winkels-furieus-over-uitspraken-rutte.html
Je kunt ziek worden van Corona. Zeker als je er bevattelijk voor bent. Je wordt minder ziek van de vaccinatie. Maar dan komt dat wel door de vaccinatie. Sommige mensen denken dat ze voor Corona kunnen blijven weglopen. Maar dat betekent dat je helemaal niet meer deelneemt aan de wereld. Dan moet je jezelf opsluiten, goede filters in je ventilatie plaatsen. En alles laten bezorgen. Vrienden en familie zie je dan alleen nog maar via een beeldschermpje. Leuk leven lijkt me dat.
Picasso 1
16 april 2021, 18:03
In de brief vertelt het ziekenhuis dat vandaag de eerste patiënt is opgenomen die het AstraZeneca-vaccin had geweigerd en corona had gekregen. "We hoorden de enorme spijt in zijn stem en zagen de wanhoop in zijn ogen. Het virus had hem geveld en dit had wellicht niet gehoeven."
De resultaten van de longscan spraken vervolgens boekdelen. "Je hoeft geen longarts te zijn om de verwoestingen te herkennen. Je hoeft ook geen epidemioloog te zijn om de risico's van niet-vaccineren te duiden."
In de discussies gaat het voornamelijk over de kans op overlijden, die voor jongere mensen inderdaad erg klein is. Een besmetting brengt echter ook grote gezondheidsrisico's met zich mee. Hierbij een greep van ervaringen van mensen die besmet zijn geweest:
Ik zit hier al zo lang mee, bijna 9 weken. Symptomen worden beter maar het voelt alsof het gewoon niet goed gaat. Afgelopen nacht hele heftige hartkloppingen gehad. Ik dacht dat was het dan, maar na een uur ben ik in slaap gevallen en waren de hartkloppingen weg. Ik kan het moeilijk meer aan met al deze klachten.
Ik heb sinds 24 maart klachten. Het begon met hoofdpijn, maar ik heb nu ook last van mijn rechter arm. Sinds drie weken vooral ‘s nachts. Ik ben nog steeds heel erg moe. Ik word vermoeid wakker en ik ben de hele dag energieloos, maar ik heb geen griep of ziek gevoel.
Koorts, spierpijn, benauwdheid, hoesten,snotterig en moe.
Nu 1,5 maand later nog steeds vermoeid, hoofdpijn en concentratieproblemen.
Het verloop is echter heel grillig.
Er zijn dagen achter elkaar dat het best goed gaat, nog niet de oude maar goed. Maar dan kan het ineens zo zijn dat ik ‘s ochtends wakker word en dan voel ik al dat het geen goeie dag is. Benen als lood, hoofdpijn en stukjes tekst zijn brij.
Ik ben 28 januari positief getest, had hele hoge koorts geen eetlust (2 weken) hoofdpijn en vooral erg benauwd, ik heb al copd!! Opgenomen geweest in een revalidatiecentrum 1 1/2 week, weer naar huis en aansterken..nu is het 22 maart en heb het nog steeds erg benauwd…
Ik kan helemaal niks en word er moedeloos van en denk hoelang gaat dit nog duren
4 jan positief getest klachten spierpijn hoofdpijn koorts, kortademig, na herstel corona begon het pas inmiddels 2,5 maand verder heel veel last vermoeidheid concentratie problemen nog steeds niet de oude en ook nog steeds niet volledig aan het werk hierdoor, hopelijk gaat het nog goedkomen , merk wel iets verbetering maar verloop is erg grillig , de ene dag gaat het beter dan de andere, ‘s avonds meestal geen fut meer om nog wat te doen.
Een week voor de kerst positief getest zonder klachten. Later klachten gekregen zoals hoesten en spierpijn. Nu half maart nog steeds vermoeid en constant spierpijn in armen en benen. Ook de steken in de borststreek nog af en toe. Ben bang dat dit weleens chronisch kan gaan worden.
Afgelopen december heb ik covid gehad.
Vlgs diverse sites kan wazig zien ook een verschijnsel zijn.
Ik zie nu , 4 maart nog steeds wazig met 1 oog
In december heb ik zoals zovelen covid-infectie doorgemaakt.
Ik zie nog steeds wazig met 1 oog, vlgs de ” literatuur” kan dit door covid veroorzaakt worden
Ik kreeg op 23 november 2020 te horen om plus mijn 18:30 dat ik positief was. Voelde me niet echt ziek maar na twee dagen milde klachten van hoesten keelpijn en hoofdpijn. Kort daarna stond ik smorgens op met spierpijn aan mijn onderbenen echt heftig dat eerst aan foute houding gelegen te hebben in bed. Maar later las ik dat dit ook bij corona zou horen. Nu inmiddels weer redelijk normaal maar nog steeds vrij moe na inspanning maar het ergste nu na ruim een maand nog met regelmaat hoofdpijn echt niet lekker . Hoop echt dat ik ooit weer mijn oude lichaam terug krijg.
Ik was 26 oktober positief getest. Ik werk nog niet omdat ik nog te vermoeid ben. Naast de bekende klachten heb ik ook nog steeds een vol hoofd. Als ik een app of mail stuur, plaats ik de woorden verkeerd om en ook de letters zet ik verkeerd om. Ik kan gewoonweg niet nadenken en ook mijn geheugen is erg slecht. Ik weet soms na 5 minuten al niet meer wat ik had gezegd of wat ik de dag ervoor gegeten heb. Ik vind dit erg frustrerend en ik word gek van die hoofdpijn.
Sinds 5 dagen symptomen, als ik het zo zie de “milde variant”
Echter ervaar ik pijnscheuten de gehele dag vanaf mijn oren tot tenen en alle spieren die ertussen zitten. Alsof mijn lijf doormidden is gebroken. Iemand anders ook last van? Verder hoofdpijn, reuk en smaak weg en af en toe een droge hoest.
De schattingen zijn dat 10% van de besmette mensen langdurig gezondheidsklachten aan over houden. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5186960/tienduizenden-mensen-langdurige-klachten-ziek-corona-covid-19
Willem2
16 april 2021, 18:23
Kabinet wil boete voor schenden quarantaineplicht van 435 euro
Het kabinet stuurt definitief twee wetsvoorstellen naar de Tweede Kamer met nieuwe corona-wetgeving. Het gaat om de quarantaineplicht na reizen en het invoeren van het coronatestbewijs om mee te kunnen doen aan bepaalde activiteiten.
Het kabinet wil half mei de verplichte quarantaine invoeren "omdat onderzoek aantoont dat mensen zich slecht aan de regels houden".
Wie zich niet aan de verplichting houdt, kan een boete krijgen van 435 euro. De boete heeft geen gevolgen voor je strafblad, zegt het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Alle reizigers uit gebieden met 'zeer hoog risico' moeten minimaal vijf dagen in quarantaine. Als zij daarna een negatieve testuitslag hebben, houdt de quarantaine op. Zo niet, dan komen er nog vijf dagen bij, tot een totaal van tien dagen.
"Reizigers moeten als zij naar Nederland komen een verklaring bij zich hebben waarin reis- en contactgegevens staan en zij zijn zelf verantwoordelijk voor een geschikte quarantaine-accommodatie", zegt het kabinet.
Het gaat om reizen per auto, trein, bus en vliegtuig. Reizigers worden gecontroleerd op het bezit van een negatieve testuitslag of een ingevulde quarantaineverklaring. De verplichting gaat ook gelden voor toeristen die Nederland binnen komen.
.... https://nos.nl/artikel/2376979-kabinet-wil-boete-voor-schenden-quarantaineplicht-van-435-euro.html
Nostredamus
16 april 2021, 21:01
In reactie op het testbewijs. We laten wel 10.000 jongeren in Breda op een plein bij elkaar komen, met testbewijs wat niet waterdicht is. Uit diverse studies in het buitenland, USA, Israel en Oostenrijk komt naar voren dat mensen die Corona of vaccinatie hebben gehad niet of bijzonder zeldzaam besmettelijk zijn. Deze mensen moeten toch testen, na 1 juni zit er vast een verdienmodel aan het testen.
Nostredamus
16 april 2021, 21:08
Uit de noodkreet van het ziekenhuis blijkt maar weer dat De Jonge en de gezondheidsraad blijven miskleunen. Volgens de Jong hebben de mensen met Pfizer eerder 2 prikken te pakken zodat ze volledig beschermd zijn. Jammer dat ze zelfs de eerste nog moeten krijgen.
Als Hugo een schaker of dammer is, zou hij iedere keer in het herdersmatje of Haarlemmer zetje trappen.
Hugo ieder zet van je is een miskleun, stap zelf toch op als ze je niet willen vervangen. Het moet toch duidelijk zijn dat je niet geschikt bent voor deze functie. Van beschermende kleding tot vaccinatiebeleid, je hebt nog nooit de handen op elkaar gekregen van wie dan ook en voor wat dan ook.
Megaboob
16 april 2021, 23:43
wow! een helder moment van Silly Syl, dat mag wel in de krant inderdaad:
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/simons-bij1-kraakt-coronakeuzes-kabinet-hoeveel-fouten-en-chaos-tolereren-we-nog
Megaboob
16 april 2021, 23:57
heldere taal in de telegraaf:
Stuur amateur Hugo de Jonge eindelijk weg
author avatar
Door NAUSICAA MARBE
Updated Vandaag, 18:31
Vandaag, 18:08 in COLUMNS
De loopbaan van minister Hugo de Jonge is een curiositeit. Onvoorstelbaar dat iemand na zoveel slechte prestaties mag aanblijven. Nota bene in een crisis, wanneer de knapste bollen aan de knoppen moeten zitten. Week in, week uit mag De Jonge bewijzen hoe gevaarlijk zijn beleid voor de volksgezondheid is.
Nu wordt een dubieus bestede, kleine miljard euro voor proefevenementen ingezet als prestigeproject, om zijn chaotische vaccinatiebeleid te maskeren. Er was geen geld voor de bonusfooitjes die hij het zorgpersoneel beloofde of voor levensreddende ventilatiesystemen op scholen. Maar er is wel geld voor wat De Jonge, die in het laatste coronadebat het ene na het andere pretpark uit zijn experiment opdreunde, ’leuke dingen’ noemt. ’Een fantastische investering’ kraait hij nu over oncontroleerbaar gestrooid geld. Hoelang moeten we nog lijden onder hem?
Lang, vrees ik. De continuïteit van slecht crisisbeleid blijkt voor Den Haag belangrijker dan een ambitieuzere crisisaanpak door een nieuwe, kundige minister. Talrijk waren de ’functie elders’- momenten voor Hugo. Maar hij ging niet. Niet na de ontdekking van de coronaslachting in de verpleeghuizen, een gevolg van politiek wanbeleid. Niet nadat hij vakantie had genomen in plaats van te regelen dat Nederland na de zomer, toen de scholen opengingen en het griepseizoen begon, functionerende teststraten had. Ook niet na zijn besluit om midden in een crisis ter eigen glorie campagne te voeren voor het CDA-lijsttrekkerschap. Of nadat Nederland hekkensluiter in Europa was gebleken wat vaccinaties betreft. De minister bakte er logistiek niets van en wees de reddende hulp van professionele organisaties af. Zijn vaccinatiebeleid biedt nu ruimte aan wekelijks geschuif met concurrerende prioriteitsgroepen en is zo chaotisch dat tal van overheidsinstanties tegenstrijdige adviezen uitbrengen of politieke beloftes niet kunnen uitvoeren. Maar Hugo blijft plakken.
Misverstand
Waarom toch? Allereerst door het misverstand dat een crisistijd geen geschikt moment is om fout beleid te evalueren – onzin. Wanneer een schip uit koers raakt en op rotsen afstevent, vervang je zo snel mogelijk de kapitein in plaats van te oreren dat dat zinloos zou zijn vanwege de onstuimige zee. Dit kromme denken legitimeert wanprestaties. Voorts wilden de VVD en het CDA geen breuk in de coalitie riskeren door een CDA-boegbeeld te dumpen. Dat zou tot instabiliteit in barre tijden leiden. Ook dat is nonsens: een vertrekkende minister hoeft geen kabinet op te blazen, je kunt er in het landsbelang als coalitie volwassen mee omgaan en er geen machtsstrijd van maken. Bovendien zorgt een beunhaas pas echt voor instabiliteit.
Jaknikker
Er speelt nog iets anders: mogelijk komt de gedienstige De Jonge premier Rutte goed uit. Hij is geen sterke minister die de premier kan terugfluiten bij fouten. De Jonge is een jaknikker. Het was kennelijk niet de bedoeling op die post een sterke leider te zetten: iemand die kon aantonen hoe je de regie niet kwijtraakt.
"Hoelang nog lijden onder hem?"
Nog een smoes om hem aan te houden: er is niemand te vinden die beter presteert, we zijn allemaal beginners in pandemiezaken. Zou het? Een beginner hoeft nog geen prutser te zijn. Wanneer je niet zoekt, zal je ook niemand vinden. Dat Rutte zich geen betere minister kan voorstellen getuigt van een verbijsterend povere verbeeldingskracht over wie Nederland in barre tijden kan redden. Of van een ontstellend armoedig netwerk aan getalenteerde bestuurders om uit te kiezen. Maar zelfs indien De Jonge koste wat kost moest aanblijven, had hem opgedragen kunnen worden taken te delegeren aan personen, instanties of speciale crisisteams die wel konden wat hij niet kan: plannen, organiseren, communiceren, urgentie aanvoelen, zichzelf verbeteren. In plaats daarvan hadden we de tunnelvisie van het persconferentie-duo, de wazigheid van het RIVM en een ’speciaal gezant vaccins’ die niets nieuws wist te melden.
Nu het kabinet demissionair is, wordt vervanging van een minister zinloos geacht. Kortzichtig, want de formatie kan lang duren. Voor je ’t weet blijft De Jonge nog een half jaar of langer minister of komt hij terug op zijn post, voor de ’continuïteit’ – hemeltjelief. Dan gaan we weer onvoorbereid een winter in waarin mogelijk een derde vaccindosis nodig is voor verlengde immuniteit of waarin een horrormutatie ongekend huishoudt, terwijl de ic-capaciteit nog steeds niet uitgebreid is. Met blije Hugo aan het roer.
Toneelstukje
De afgetreden premier lijkt er niet wakker van te liggen. Er zijn, naast de inmiddels fors bekritiseerde experimenten voor de testsamenleving, nog twee manieren bedacht om ons koest te houden. De jojo-versoepelingsbelofte en de herintroductie van de groepsimmuniteit. Doorlopend worden er fluctuerende data gemeld en gelekt waarop de samenleving open zou gaan, terwijl het duidelijk is dat de cijfers dat niet toelaten. Dit achterlijke toneelstukje komt in plaats van de dag- en nacht-vaccinatiestrategie die nu nodig is. Omdat dat niet lukt, is ineens de schijnzekerheid van de groepsimmuniteit van stal gehaald. De Jonge en Rutte refereren er weer aan, alsof ze willen zeggen: er is al natuurlijke bescherming, maakt u zich geen zorgen over uitblijvende vaccins.
Maar hoeveel misleiding en flauwekul incasseert het land nog? De emmer is allang overgelopen. Het is tijd voor consequenties, tijd voor De Jonge om te gaan. Amateurisme heeft al te veel levens gekost.
Willem2
17 april 2021, 00:09
heldere taal in de telegraaf:
Stuur amateur Hugo de Jonge eindelijk weg
Het ligt niet zo zeer aan Hugo de Jonge. Het ligt aan het onvermogen van alle knappe koppen om hem heen om beslissingen te nemen. En bij een pandemie moet je handelen en hard ingrijpen. Op deze wijze en dat zien we nu al sinds november blijven we dooretteren.
Euhmmm correctie......, sinds COVID-19 op Europese bodem aankwam.
Daarom moet ook zsm mogelijk openheid komen over wat er in de OMT overleggen besproken word. Van Grapperhaus is bekend dat hij opzettelijk een verkeerde voorstelling van zaken geeft.
Als virologen al van de zomer bijv waarschuwden voor mutaties (wat ze toch wel zouden moeten hebben kunnen voorzien) maar de politiek daar vervolgens niets mee doet dan kunnen we daar in de toekomst iets mee.
Voorzagen ze het niet, dan moeten we heel snel stoppen met de huidige OMT leden want dan is het onvermogen en gebrek aan expertise onomstotelijk aangetoond.
Willem2
17 april 2021, 00:18
Euhmmm correctie......, sinds COVID-19 op Europese bodem aankwam.
Bij de eerste lockdown was er een algehele verstarring.
Nu wordt er maar wat gedaan en is het hopen dat vaccinaties werken.
Trotz Impfung ansteckend? Nach Leichlingen weitere Corona-Ausbrüche in Altenheimen .... https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/altenheim-leichlingen-corona-ausbruch-100.html
het is te hopen dat het uitzonderingen zijn anders wordt het probleem nog groter.
CEO van Pfizer zei vandaag dat een derde vaccinatie misschien ook nodig is. Heerlijke melkkoe ...
https://www.fr.de/wissen/corona-virus-biontech-pfizer-imfpstoff-impfung-schutz-wirksamkeit-lieferung-hausarzt-90461978.html
Nee hoor, dat zijn geen uitzonderingen. Deze “wappie” heeft enkele berichten geleden al soortgelijke berichten geplaatst. Alleen als het niet op een Duitse of NL’se publieke zender gemeld word telt het blijkbaar niet.
Ik heb al best veel hersenspinsels geplaatst waarin ik falende vaccins vanwege mutaties aankaart maar ook “nieuwe” zwakkeren omdat kanker ook onverminderd voort woekerd en de horeca spoilers die mannelijke 50 plussers ook nog steeds stevig in het IC bed drukken.
COVID is geen acuut probleem dat je wegvaccineerd of uitroeit met isolatie. Niet zoals we dat nu doen. Alleen het Chinese model (-als ze daar tenminste ook niet over liegen) vaccineren met alles wat we hebben en daarbij colateral damage accepteren en iedereen de mogelijkheid bieden minstens één maal per week kostenloos te testen kan het nog wat worden de laatste drie maanden van het jaar. Anders, na de aanvankelijke opluchting dat 2021 het jaar van de bevrijding van corona zou worden, gaat 2021 de boeken in als het jaar van hoop dat slechts uitgestelde teleurstelling bleek te zijn.
marcelasnl
17 april 2021, 01:24
Breaking News:
Rutte: ‘Iedereen krijgt een miljoen, als de cijfers het toelaten’
Het kabinet wil elke Nederlander een miljoen euro geven, als de cijfers dat toelaten.
“We zijn het allemaal volledig zat om arm te zijn”, zegt Mark Rutte. “Het wordt mooi weer, iedereen heeft zin om een week vrij te nemen, een boot te kopen en lekker met een fles Dom Pérignon in de zon te gaan zitten. Maar we moeten er in heel kleine lettertjes bij zeggen: het gaat alleen door als de begroting het toelaat.”
Op dit moment wil het kabinet elke Nederlander op 21 april rijk te maken. Mocht het onverhoopt toch niet lukken, dan kan het kabinet besluiten om de schenking uit te stellen tot 28 april. “Je moet met alles rekening houden.”.
2 minuten geleden heeft Rutte de datum alweer verschoven naar 15 mei
marcelasnl
17 april 2021, 01:41
Rutte wil dat alles gesloten blijft:
https://www.youtube.com/watch?v=o86sH-xysbA&t=174s
Pikkatrillah
17 april 2021, 10:04
Ziekenhuis deelt longscan van man die AstraZeneca weigerde en corona kreeg: ‘Wanhoop stond in zijn ogen’
Ziekenhuis Zuyderland heeft vandaag de longfoto gedeeld van een patiënt die met corona werd opgenomen in Sittard, nadat hij eerder ‘na alle commotie in de media’ had afgezien van het AstraZeneca-vaccin. Het ziekenhuis stelt in een toelichting dat het de stap genomen heeft om een ‘krachtig signaal’ af te geven tegen ‘halfslachtig zwalkbeleid'.
Sander van Mersbergen 16-04-21, 18:20
Laatste update: 06:40
De longscan is met toestemming van de patiënt door het ziekenhuis gedeeld met de buitenwereld. ,,Je hoeft geen longarts te zijn om de verwoestingen te herkennen. Je hoeft ook geen epidemioloog te zijn om de risico’s van niet-vaccineren te duiden. Het risico op ernstige schade door COVID-19 is tien keer hoger voor 40-jarigen, en zeventig keer voor 60-jarigen, dan het risico op ernstige schade door trombose als gevolg van het vaccin.”
Bovenstaand citaat is afkomstig uit een brief aan de ‘minister, leden van de Gezondheidsraad en het RIVM’ die de ziekenhuisleiding vandaag op de website van Zuyderland publiceerde, en die gelezen kan worden als een aanklacht tegen de recente stappen die genomen zijn in het vaccinatiebeleid. In Limburg hebben ze ‘met verbijstering kennisgenomen van de politieke besluitvorming rond de vaccins van AstraZeneca en Janssen’.
De bewuste longscan. De witte vlekken laten zien waar de longen ontstoken zijn, stelt een woordvoerder van het ziekenhuis.
Bijwerkingen
Bij beide vaccins kwamen berichten naar buiten over zeldzame bijwerkingen. Een relatief klein aantal mensen dat een prik met een van beide vaccins ontving, kreeg daarna tromboseverschijnselen, soms met ernstige gevolgen. Daarop besloot Nederland het prikken met de vaccins stil te leggen. AstraZeneca wordt inmiddels alleen nog toegediend aan 60-plussers, bij Janssen wordt gewacht op een oordeel van Europees Geneesmiddelenbureau EMA.
Het ministerie en de Gezondheidsraad zeiden in een toelichting op de besluitvorming rond AstraZeneca te willen voorkomen dat het vaccin terecht komt bij de groepen die het meest kwetsbaar zijn voor de bijwerkingen. ‘Zij kunnen daarom beter één van de andere beschikbare vaccins krijgen’, schreef de Gezondheidsraad. Bij mensen boven de 60 zijn de bijwerkingen volgens de EMA minder vaak opgetreden. Bovendien: ‘Voor hen geldt dat het risico op sterfte door COVID-19 veel groter is dan het risico op de bijwerking of sterfte daaraan’.
Bij Zuyderland zien ze het proces met afgrijzen aan. ,,Wilt u alstublieft stoppen met dralen en onrust zaaien, met insinueren dat u veiligheid biedt door alles eerst goed uit te laten zoeken? De cijfers die de voordelen van massavaccinatie aantonen zijn overweldigend. Ze liegen echt niet. Laten we dan landelijk de maximale vaart erin brengen!”
Wanhoop
De bewuste patiënt waarvan nu de longscan naar buiten gebracht is, is ernstig ziek, meldt een woordvoerder van het ziekenhuis. Het gaat om een al wat oudere man, hij ligt in Sittard op ‘medium of intensive care’. ‘We hoorden de enorme spijt in zijn stem en zagen de wanhoop in zijn ogen’, schrijft het ziekenhuis in de brief. ‘Het virus had hem geveld en dit had wellicht niet gehoeven.’
De woordvoerder beaamt dat het geen alledaagse stap is, een longfoto van een patiënt naar buiten brengen. ,,Maar we willen als ziekenhuis een krachtig statement maken. We willen af van halfslachtig zwalkbeleid. Patiënten en collega's in het ziekenhuis moeten beschermd worden. Met dit beleid gaat dat voorlopig gewoon niet gebeuren. Daarom vinden we het belangrijk dit geluid te laten laten horen.”
Demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (CDA).
Demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (CDA). © ANP
Zuyderland, dat ook een grote vestiging in Heerlen heeft, ‘overweegt serieus’ om komende maandag een paar honderd vaccins van AstraZeneca aan te bieden aan eigen medewerkers en dokters, ook als zij onder de 60 zijn. Dit zou indruisen tegen het besluit van het ministerie van Volksgezondheid.
In de brief spreken medisch specialisten en het bestuur van het ziekenhuis zich uit tegen die beslissing. ,,Beste minister, wij kunnen niet langer wachten. Geen dag langer. Onze ic’s liggen vol met dertigers, veertigers en vijftigers. Door ziekteverzuim en uitputting krijgen we de planning niet meer rond.”
Ziekenhuizen dringen al langer aan op het versneld inenten van hun personeel. Eerder kregen wel 30.000 ziekenhuismedewerkers in de acute coronazorg voorrang.
Het is triest dat dit gebeurd, maar uiteindelijk toch de keuze van de hoogbejaarde patiënt om zich niet te vaccineren !
schoolmeester
17 april 2021, 11:28
Bovenstaande is TRIEST voorbeeld door toedoen van het beleid van Hugo.
Groet, schoolmeester.
Eddy_V
17 april 2021, 11:41
Het is triest dat dit gebeurd, maar uiteindelijk toch de keuze van de hoogbejaarde patiënt om zich niet te vaccineren !
Naar eigen zeggen wel doordat hij bang was geworden van berichten in de media.
Dat kan die idioot van een Engel dan op z’n conto schrijven en alle onbenullen die geen idee hebben waar ze het over hebben maar wel hun onzin verspreiden.
Voorzitter RvB verwoordde het uitstekend en bij Nieuwsuur ook diplomatiek maar met nauwlijks verhulde woede het totale wanbeleid van minister De Jonge aan de kaak stellend
ik mag hem wel die David , hij staat achter zijn personeel en medische staf en dat is wederzijds (hoor je wel eens in de wandelgangen)
Willem2
17 april 2021, 11:45
Bovenstaande is TRIEST voorbeeld door toedoen van het beleid van Hugo.
Groet, schoolmeester.
Dat is onzin. Dan had Hugo een vaccinatieplicht moeten invoeren en dat wil ook niemand, dan was er pas echt opstand geweest.
Het bovenstaande bericht is ook een propaganda bericht zodat iedereen zich toch maar laat vaccineren.
Die vaccinaties zijn ook wel goed, maar je mag best twijfels hebben.
schoolmeester
17 april 2021, 11:49
Het is inmiddels alom bekend dat Hugo een wanbeleid voert !
Groet, schoolmeester.
bertje600
17 april 2021, 12:48
Hij is bang dat hij later nog wordt aangeklaagd en voor het gerecht moet komen.
Dat is tegenwoordig bij iedere actie blijkbaar.
Kijk maar naar het CO2 gebeuren en de stikstof etc.
En al die D66- rechters gaan ook nog in al die stompzinnige verhalen mee.
mentholbear
17 april 2021, 14:11
Wat Eddy al zei, waarop was die keuze gebaseerd? Als het een weloverwogen keuze was, dan is het pech hebben. Maar zoals ik het begrijp was ie bang geworden door alle commotie in de media.
Pikkatrillah
17 april 2021, 15:35
De Jonge over coronapatiënt die vaccin weigerde: 'Spijtig dat hij keuze baseerde op angst’
Ziekenhuis Zuyderland deelde gisteren een longfoto van een patiënt die met corona werd opgenomen in Sittard, nadat hij eerder had afgezien van het AstraZeneca-vaccin vanwege alle commotie. Het ziekenhuis wilde een ‘krachtig signaal’ afgeven tegen 'halfslachtig zwalkbeleid'. Hugo de Jonge, demissionair minister van Volksgezondheid reageert vandaag op deze brief.
Tim van Rodijnen 17-04-21, 10:48
Laatste update: 13:34
De longscan die het ziekenhuis deelde is met toestemming van de patiënt door het ziekenhuis gedeeld met de buitenwereld. In een brief aan de minister, leden van de Gezondheidsraad en het RIVM, gepubliceerd op de website van Zuyderland staat dat ‘je geen longarts hoeft te zijn om de verwoestingen te herkennen. ,,Je hoeft ook geen epidemioloog te zijn om de risico’s van niet-vaccineren te duiden. Het risico op ernstige schade door COVID-19 is tien keer hoger voor 40-jarigen, en zeventig keer voor 60-jarigen, dan het risico op ernstige schade door trombose als gevolg van het vaccin", staat er verder in de brief.
Noodkreet
Over de vaccins van AstraZeneca en Janssen kwamen berichte naar buiten over zeldzame bijwerkingen, in de vorm van tromboseverschijnselen. Een relatief klein aantal mensen dat een prik van deze vaccins ontving, ondervond daar ernstige gevolgen aan. Nederland besloot het prikken met AstraZeneca en Janssen stil te leggen. Inmiddels wordt het AstraZeneca-vaccin enkel nog toegediend aan 60-plussers. Wat betreft het Janssen-vaccin wordt nog gewacht op een oordeel van het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA).
Zuyderland ziet dit proces met afgrijzen aan en vraagt de minister om 'te stoppen met dralen en onrust zaaien en te insinueren veiligheid te bieden'. ,,De cijfers die de voordelen van massavaccinatie aantonen zijn overweldigend. Ze liegen echt niet. Laten we dan landelijk de maximale vaart erin brengen!”, aldus het ziekenhuis.
Hoe sneller we vaccineren, hoe eerder we deze crisis achter ons kunnen laten
Hugo de Jonger, Demissionair Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Jonge reageert
Demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge heeft inmiddels via een brief gereageerd op de noodkreet van Zuyderland. Daarin zegt de Jonge het ongeduld te delen. ,,Hoe sneller we vaccineren, hoe eerder we deze crisis achter ons kunnen laten.”
In zijn brief licht De Jonge de keuzes rondom het vaccinatieproces verder toe. Zo zegt hij onder meer dat het AstraZeneca-vaccin, dat door de patiënt in de brief van het ziekenhuis is geweigerd, 'juist zeer geschikt is voor mensen ouder dan 60 jaar.’ ,,Dat is wat Gezondheidsraad adviseert, dat is wat ik heb besloten. AstraZeneca zetten we in voor mensen boven de 60.”
Over het vaccineren van mensen onder de 60 met AstraZeneca zegt De Jonge dat dat ‘anders ligt', vanwege de zeer zeldzame gevallen van ernstige bijwerkingen. In Nederland zijn bij Lareb 8 gevallen van bijwerkingen bekend op ruim 400.000 AstraZeneca-vaccinaties. ,,Je kunt de volgende rekensom maken, aldus de voorzitter van de Gezondheidsraad: als je zou doorprikken met AstraZeneca, ook onder de 60 jaar kun je 60 tot 90 mensen verwachten met deze heel ernstige bijwerking", aldus De Jonge in zijn brief. Verder schrijft de zorgminister: ,,De Gezondheidsraad stelt vast dat het risico op sterfte door corona voor mensen jonger dan 60 net zo groot of zelfs kleiner is dan het risico op sterfte door deze zeer zeldzame, zeer ernstige bijwerking.”
Alternatief
Verderop in zijn brief benadrukt De Jonge dat er alternatieven voorhanden zijn voor 60-minners: de vaccins van Moderna, Pfizer en Janssen. ,,Noch de volgorde, noch de planning van de vaccinatie-operatie lijdt dus onder het besluit om AstraZeneca alleen nog voor 60-plussers in te zetten.” Volgens de minister gaat het vaccineren zo snel als de leveringen van de vaccins. ,,Dat is dé bepalende factor. We zitten nu op ruim 4 miljoen prikken. Over een maand hopen we op het dubbele te zitten.”
De Jonge noemt het 'spijtig’ dat Zuyderland een patiënt op heeft moeten nemen die gevaccineerd had kunnen zijn. ,,Het is net zo spijtig dat hij zijn besluit kennelijk heeft gebaseerd op zijn angst voor een vaccin dat voor hem veilig was.” Ook schrijft De Jonge dat ‘iedere coronapatiënt er één te veel is'. ,,De belangrijkste troef tegen corona is vaccinatie en alle inzet is erop gericht die vaccins zo goed en snel mogelijk bij de mensen te krijgen die ze nodig hebben.”
Aan het einde van zijn brief zegt De Jonge het ziekenhuis binnenkort hoopt te bezoeken. ,,Om jullie ervaringen te horen, jullie zorgen, jullie frustratie, jullie wensen.”
David Jongen, voorzitter van de Raad van Bestuur van Zuyderland, bedankt de minister voor zijn reactie en de toezegging voor versnelde vaccinacties aan zorgpersoneel. Vrijdagavond liet het ministerie weten dat 35.000 zorgmedewerkers onder de 60 jaar die direct contact hebben met coronapatiënten vanaf volgende week kunnen worden geprikt met Pfizer, of toch met het Janssen-vaccin als dat veilig blijkt. Binnen drie weken hebben zij allemaal een prik gehad.
Willem2
17 april 2021, 15:43
Topdrukte bij GGD-afsprakenlijn vaccinaties: 'Er zijn 221 wachtenden voor u' ... https://nos.nl/artikel/2377083-topdrukte-bij-ggd-afsprakenlijn-vaccinaties-er-zijn-221-wachtenden-voor-u.html
Willem2
17 april 2021, 15:48
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 8336 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 610 minder dan gisteren.
Gemiddeld stijgt het aantal positieve coronatests juist: afgelopen week werden gemiddeld 7581 positieve tests per dag geregistreerd. Dat is 12 procent meer dan een week eerder.
In de strijd tegen het coronavirus zijn naar schatting van het ministerie van volksgezondheid 4,4 miljoen prikken gezet. Het gaat daarbij om het aantal gezette prikken, niet het aantal gevaccineerden.
2428 coronapatiënten in het ziekenhuis
In de ziekenhuizen nam de bezetting af. Er liggen nu 2428 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2490), van wie 802 op de IC (gisteren: 792), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
31 overleden covid-patiënten
Bij het RIVM werden 31 overleden covid-patiënten gemeld. Gisteren waren dat er nog 12. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 22 doden per dag, tegen 21 doden per dag een week eerder.
Hoe het aantal doden zich ontwikkelt, hangt mede af van het aantal besmettingen in verpleeghuizen. Er zijn nu 178 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 175.
..... https://nos.nl/artikel/2377096-8336-nieuwe-besmettingen-minder-dan-gisteren-maar-meer-dan-gemiddeld.html
de omslag moet wel heel binnenkort komen want de zorg ziet alleen de druk toenemen.
pietpotent44
17 april 2021, 16:01
Ziekenhuis deelt longscan van man die AstraZeneca weigerde en corona kreeg: ‘Wanhoop stond in zijn ogen’
Ziekenhuis Zuyderland heeft vandaag de longfoto gedeeld van een patiënt die met corona werd opgenomen in Sittard, nadat hij eerder ‘na alle commotie in de media’ had afgezien van het AstraZeneca-vaccin. Het ziekenhuis stelt in een toelichting dat het de stap genomen heeft om een ‘krachtig signaal’ af te geven tegen ‘halfslachtig zwalkbeleid'.
De woordvoerder beaamt dat het geen alledaagse stap is, een longfoto van een patiënt naar buiten brengen. ,,Maar we willen als ziekenhuis een krachtig statement maken. We willen af van halfslachtig zwalkbeleid. Patiënten en collega's in het ziekenhuis moeten beschermd worden. Met dit beleid gaat dat voorlopig gewoon niet gebeuren. Daarom vinden we het belangrijk dit geluid te laten laten horen.”
In de brief spreken medisch specialisten en het bestuur van het ziekenhuis zich uit tegen die beslissing. ,,Beste minister, wij kunnen niet langer wachten. Geen dag langer. Onze ic’s liggen vol met dertigers, veertigers en vijftigers. Door ziekteverzuim en uitputting krijgen we de planning niet meer rond.”
Als WE nog hier op het forum schreef, had ie dit bericht waarschijnlijk geschaard onder de angstporno.
Hieronder een grafiek die ik heb gemaakt a.d.h.v. data van stichting NICE van vandaag, omdat ik benieuwd was naar de verdeling van de patienten op de IC.
Het is helaas wel waar dat de IC's momenteel redelijk vol liggen met landelijk nu ongeveer 800 covid patienten op de ICs. Maar de bewering dat er zoveel dertigers, veertigers en vijftigers op de IC liggen moet dus met een korreltje zout worden genomen.
Maar ik ben het wel met hun eens dat het vaccinatiebeleid momenteel slecht is, en dat z.s.m. de meest kwetsbare groepen die zich willen vaccineren (met name van 60-70 jaar) z.s.m. een vaccin moeten kunnen krijgen. En niet pas 2e helft Mei, zoals de Jonge nu wil.
35059
pietpotent44
17 april 2021, 16:18
Waarom zouden die cijfers zo naar beneden gaan bij die tempraturen. Ruim onder de 20 is nog veel te laag om te gaan ventileren op scholen, werkplekken etc. Bovendien gaat eind volgende week de tempratuur weer omlaag volgens buienradar.
We hebben pech juist dit jaar hebben we een frisse lente.
Omdat we dan (structureel) boven de grens van 11-12 graden uitkomen. En veel zon hebben.
Als we in de range van 12-18 graden zitten, is dat voldoende om voor een zichtbaar positief effect te zorgen.
Euh, het KMI kan nog geen betrouwbare weersvoorspelling maken van een week vooraf, waarop baseren we ons dan dat de temperaturen vanaf nu gaan stijgen naar 20 graden in mei? 2021 is tot nu toe berekoud geweest met nog veel vriesnachten, sneeuw en smeltende sneeuw in april. Vaak is een koud en nat voorjaar de voorbode van een kwakkelzomer. Hopelijk geen garantie voor 2021.
Wat het weer ook mag geven, we zien de besmettingen van de ene golf naar de andere stijgen naar een hoger plateau. De paaspauze heeft niet veel resultaat opgeleverd in België. Mijns inziens het bewijs dat de bevolking zich steeds minder aan de regels houdt: geen beperking van contacten, geen mondmasker dragen,... Gewoon Corona moeheid na 1 jaar. Enige uitweg is een vaccinatiegraad bereiken van minstens 80% om zorgsector te ontlasten en besmettingen lokaal in te perken met test & trace.
Deze voorspelling is in de afgelopen weken niet veel veranderd. En we gaan verder de lente in, waarbij het weer in mei alleen nog maar beter wordt.
Vaccinatie gaat ons op korte termijn niet redden.
..... https://nos.nl/artikel/2377096-8336-nieuwe-besmettingen-minder-dan-gisteren-maar-meer-dan-gemiddeld.html
de omslag moet wel heel binnenkort komen want de zorg ziet alleen de druk toenemen.
Die gaat ook komen Willem. In de komende 2 weken daalt ook de druk in de ziekenhuizen. Ik heb goed weer besteld. En de cijfers staan nu al op een kantelpunt. Mijn model klopt als een tiet.
35060
schoolmeester
17 april 2021, 16:33
Jammer dat deze kundige viroloog dan wel zijn zonnebril opzet, of wil hij niet herkend worden door zijn fans..........
Groet, schoolmeester.
Pikkatrillah
17 april 2021, 19:00
35061
Player
17 april 2021, 23:18
Deze voorspelling is in de afgelopen weken niet veel veranderd. En we gaan verder de lente in, waarbij het weer in mei alleen nog maar beter wordt.
Vaccinatie gaat ons op korte termijn niet redden.Met alle respect maar dat het weer meer kans heeft om in mei beter te zijn dan in april, is nu niet echt een voorspelling. Die kans is altijd groter.
Maar goed, de voorspelling die het belangrijkst is op dit forum, is die wanneer de clubs terug open gaan. Begin dit jaar was je overtuigd dat Sixsens in maart zou openen. Daarna april, nu ten laatste in mei. Eerlijk gezegd zie ik in mei weinig versoepelingen mogelijk, laat staan Sixsens open. Ik had al van begin dit jaar gezegd dat voor april/mei weinig moest verwacht worden op het vlak van versoepelingen. En zoals het er nu voorstaat zullen de vakantiemaanden juli/augustus al een half wonder mogen heten als ze op minstens dezelfde manier beleefd worden als vorig jaar. Vaccins zijn geen oplossing op korte termijn, inderdaad. Er zijn geen oplossingen op korte termijn. We zullen moeten wachten tot er voldoende groepsimmuniteit is door een vaccinatiegraad van 80% of meer te bereiken alvorens er over een terugkeer naar het oude normaal mag gedacht worden. Laat ons hopen dat dat moment half juli kan bereikt worden. Ondertussen lapt de bevolking steeds meer zijn laars aan de regels. Berichten van feestende jongeren in Knokke, Antwerpen,... Brusselaars en bepaalde etnische groepen in de bevolking die het allemaal niet goed begrijpen. Wordt nog hart vasthouden of we krijgen een 4de golf voor we er erg in hebben.
Picasso 1
17 april 2021, 23:52
@Picasso 1 Als gans dat lijstje moet afgewerkt worden, val ik vast en zeker uit de top 20.
Ruim 3 maanden later.......Player in de top 16! :biggrin:
Willem2
18 april 2021, 00:09
Bijna 60.000 mensen hebben een petitie ondertekend die medewerkers van het Amphia Ziekenhuis in Breda op initiatief van chirurg Rogier Crolla zijn begonnen tegen 538 Oranjedag.
Rond 19.30 uur stond de teller van de petitie 'Met 538 de zorg geminacht' nog op ruim 11.000, inmiddels krijgt die de steun van 58.783 sympathisanten. De 'verontruste zorgverleners, patiënten op de steeds langer wordende wachtlijsten, hun naasten en anderen' stellen dat 'dit ondoordachte pseudo-experiment' moet worden afgeblazen.
Bij het Fieldlab-experiment van de muziekzender op 24 april in Breda mogen 10.000 mensen aanwezig zijn. De initiatiefnemers van de petitie hebben daar geen enkel begrip voor. ,,Het vieren van een feest met 10.000 man op 400 meter van een door covid overbelast ziekenhuis is een slag in het gezicht van patiënten en zorgverleners", schrijven ze.
.... https://www.ad.nl/binnenland/live-bijna-60-000-handtekeningen-tegen-538-oranjedag-aantal-patienten-op-ic-s-stabiliseert~a16df4ec/
en een slag in het gezicht van alle horeca die dicht moet blijven.
Op 1 of andere wijze wordt er constant een partij voorgetrokken. Dat feest zal wel doorgaan ....
Player
18 april 2021, 01:07
Ruim 3 maanden later.......Player in de top 16! :biggrin:Jammer genoeg worden mijn authentieke en waarheidsgetrouwe bijdragen over bepaalde Clubs steeds geveegd. Anders zou ik mij daar meer aan wijden.... Kwam ik niet van plaats 14? Dan gaat het de goede richting uit. Had ik de laatste weken niets op dit topic geschreven, was mijn plaats nog lager. :) En weer het bewijs dat slechts een handvol dezelfde forumleden op dit topic schrijven. Allemaal de schuld van PP44. Als zijn voorspellingen klopten, was dit topic nu al opgeheven. Nog enkele weken geduld, zei hij ruim 3 maanden geleden als ik mijn interventie van toen goed herinner....
We kunnen er beter eens om lachen :)
pietpotent44
18 april 2021, 03:25
Jammer genoeg worden mijn authentieke en waarheidsgetrouwe bijdragen over bepaalde Clubs steeds geveegd.
Allemaal de schuld van PP44. Als zijn voorspellingen klopten, was dit topic nu al opgeheven. Nog enkele weken geduld, zei hij ruim 3 maanden geleden als ik mijn interventie van toen goed herinner....
We kunnen er beter eens om lachen :)
Lachen is gezond Player. Is goed voor de weerstand. Ook allemaal mijn schuld. Maar je geheugen is net zo slecht als dat van Mark Rutte:
13 maart 2021
Over 1 week begint de lente. Maar we moeten de eerstkomende weken nog geen wonderen verwachten.
Ik verwacht vanaf half april (of uiterlijk begin mei) een harde daling van alle cijfers, ook in de ziekenhuizen.
Vanaf dan (en zeker in de zomer) zullen we tot oktober weinig last hebben van corona. Hopelijk geldt dat ook voor de maatregelen, maar dat zal van de politici afhangen.
Brad Clitt
18 april 2021, 09:00
Op een ander forum gelezen dat Rutte nav vragen van Silly Syl over sexwerkers (tijdens het coronadebat van 15 april) gezegd heeft dat zij in stap 2 van het openingsplan zitten.
Dus vanaf 11 mei zou het weer mogen (Sixsens ook?), maar gezien de cijfertjes zal het wel weer uitgesteld worden.
Ik heb de bewuste passage opgezocht en Rutte heeft het inderdaad gezegd, in ieder geval zit pay6 dan vooraan in het stappenplan en niet achteraan.
Player
18 april 2021, 10:49
Dont worry jongens. Wanneer de clubs weer opengaan, wordt er vanzelf weer meer geschreven over de club bezoekjes.
Nog enkele weekjes geduld.Toch niet zo’n slecht geheugen hoor. Ik lees dit topic maar sporadisch als er eens een bericht op mijn tijdslijn verschijnt maar in januari schreef je dat we nog maar een paar.weken geduld moesten hebben vooraleer de Clubs open konden gaan. Maar zoals gezegd, lachen is gezond en kunnen we beter blijven doen. Wat zin heeft het te zitten kniezen tijdens deze pandemie en lockdown. Is niets dan verloren tijd die niet terugkomst. En nu stop ik even op dit topic zodanig dat Picasso mijn statistiek verder kan zien dalen.
pietpotent44
18 april 2021, 13:19
Toch niet zo’n slecht geheugen hoor. Ik lees dit topic maar sporadisch als er eens een bericht op mijn tijdslijn verschijnt maar in januari schreef je dat we nog maar een paar.weken geduld moesten hebben vooraleer de Clubs open konden gaan.
Ik heb nooit gezegd dat de clubs in januari weer open zouden gaan.
Wel was ik eind vorig jaar en in januari iets te optimistisch dat de saunaclubs mogelijk al in maart open zouden gaan. Op 13 maart heb ik dat daarom bijgesteld naar 2e helft april / uiterlijk begin mei. Maar dat stel ik niet verder meer bij. Tweede helft april gaan de cijfers dalen.
Enige wat natuurlijk niet te voorspellen is, is het gedrag van de politici. Want zelfs wanneer de cijfers er goed (genoeg) uitzien, kunnen ze natuurlijk nog steeds de boel op slot houden.
Maar ik had begrepen dat jij dit topic maar onzin vond, en daarom hier niet wilde schrijven. Wel dus. Straks haal je WE nog in.
bertje600
18 april 2021, 13:30
Het opengaan zal wel weer uitgesteld worden tot september.
Het is alleen nog de vraag van welk jaar.
Het 538-feest is door Hugo Onbenul goedgekeurd en daar heeft ook die Brulaap nog goede woorden
over omdat hij vind dat experimenten moeten doorgaan.
Beiden van het CDA, de draaikontenpartij die van ellende naar de volgende ellende gaat.
Iemand die 15.000 euro over heeft voor het bijwonen van dit feest is zeker niet op een
normale manier aan zijn geld gekomen.
Big30
18 april 2021, 13:38
Breda vraagt kabinet of 538-Oranjedag kan doorgaan na massale ondertekening petitie
Een petitie van een arts van het Bredase Amphia Ziekenhuis tegen de 538-Oranjedag is binnen een dag al meer dan 125.000 keer ondertekend. Vanmorgen kwamen er in korte tijd enkele tienduizenden digitale handtekeningen bij, en de teller loopt nog altijd snel op. De gemeente Breda, waar het evenement op 24 april plaatsvindt, heeft het kabinet inmiddels gevraagd of het nog altijd voorstander is van het evenement.
De Oranjedag is een van de zogeheten Fieldlab-evenementen die de overheid samen met wetenschappers en de evenementensector organiseert, in dit geval Radio 538. Er zijn 10.000 bezoekers welkom. Maar er klinkt veel kritiek. De initiatiefnemers van de petitie noemen het 'testfeest' bijvoorbeeld "een slag in het gezicht van de zorgverleners in het ziekenhuis 400 meter verderop".
De initiatiefnemers van de petitie tegen de Oranjedag willen dat het "ondoordachte pseudo-experiment" wordt geannuleerd. Afgelopen week uitten ook horecaondernemers in Breda kritiek op het evenement. Dat er straks 10.000 mensen bij elkaar komen op het Bredase Chasséveld terwijl zij hun deuren dicht moeten houden, voelt voor hen als "een mes in je rug".
https://nos.nl/artikel/2377186-breda-vraagt-kabinet-of-538-oranjedag-kan-doorgaan-na-massale-ondertekening-petitie.html
Player
18 april 2021, 14:23
Ik heb nooit gezegd dat de clubs in januari weer open zouden gaan.
Wel was ik eind vorig jaar en in januari iets te optimistisch dat de saunaclubs mogelijk al in maart open zouden gaan. Op 13 maart heb ik dat daarom bijgesteld naar 2e helft april / uiterlijk begin mei. Maar dat stel ik niet verder meer bij. Tweede helft april gaan de cijfers dalen.
Enige wat natuurlijk niet te voorspellen is, is het gedrag van de politici. Want zelfs wanneer de cijfers er goed (genoeg) uitzien, kunnen ze natuurlijk nog steeds de boel op slot houden.
Maar ik had begrepen dat jij dit topic maar onzin vond, en daarom hier niet wilde schrijven. Wel dus. Straks haal je WE nog in.Een laatste keer voor het af te leren dan, anders krijg ik weer op mijn donder van picasso. Ik kan met hem beter weer wat filosoferen in LR binnen een paar maanden. Lees de quote correct, in januari schreef je dat de Clubs in maart open gingen. In maart dat ze 2de helft april ten laatste begin mei open gingen. We zijn nu tweede helft april, begin mei zal ook niet gebeuren. Heeft weinig met politiek te maken. In Nederland en haar buurlanden zijn de zorgsectorbezetting en besmettingen sky high. Op zich is dit topic geen onzin, maar zulke voorspellingen maken wel. En nu stop ik, spaar mijn inkt voor mijn favoriete Vaalse Clubje, de mooiste Club ter wereld :cool:
mentholbear
18 april 2021, 14:50
https://nos.nl/artikel/2377186-breda-vraagt-kabinet-of-538-oranjedag-kan-doorgaan-na-massale-ondertekening-petitie.html
Proeven moeten kunnen. Om meer inzicht te krijgen hoe het virus zich verspreidt, welke zaken straks weer op welke manier weer open kunnen, welke maatregelen nodig zijn, etc.
Maar net als met proefdieren moet je die wel in hun kooi houden. Dus na die fieldlab proef, alle proef personen in quarantaine :rolleyes:
schoolmeester
18 april 2021, 14:55
Er liggen nog teveel mensen in de ziekenhuizen met Corona, de werkdruk is gigantisch hoog.
Onverantwoord om nu al een evenement te houden met 10.000 mensen.
Inderdaad zoals het zorgpersoneel in Breda zegt: een klap in het gezicht van het zorgpersoneel.
Veel zorgpersoneel heeft vakantie/ verlof uit moeten stellen i.v.m. de werkdruk en deze mensen gaan een feestje vieren, BELACHELIJK !
Groet, schoolmeester.
Willem2
18 april 2021, 16:00
De 925 miljoen euro die de overheid investeert in coronateststraten om mensen weer toegang tot evenementen en uitjes te geven, kan op een veel betere manier besteed worden. Dat staat in een open brief die vier ziekenhuisbestuurders, enkele artsen en de vier voorzitters van grote zorgverzekeraars aan minister De Jonge hebben gestuurd.
Die 925 miljoen euro wordt gebruikt om verschillende proefevenementen te houden om te kijken hoe de samenleving weer open kan. Stichting Open Nederland heeft dat bedrag ter beschikking om tot eind augustus proefevenementen te organiseren.
"Kiezen we voor een kostbare impulsaankoop om even de gemoederen te sussen of willen we het bedrag duurzaam investeren in een gezondere samenleving?", vragen ze zich af.
De bestuurders van het OLVG in Amsterdam, het ErasmusMC in Rotterdam, het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis in Tilburg en het Zuyderland in Limburg ondertekenden de brief samen met de voorzitters van verzekeraars CZ, Zilveren Kruis, VGZ en Menzis. Het is opmerkelijk dat ziekenhuisbestuurders en verzekeraars gezamenlijk dit geluid laten horen omdat die twee partijen vaak tegenover elkaar staan.
Zij pleiten ervoor om het bedrag te investeren in "bewezen effectieve preventieprogramma's". "Als er één belangrijke les getrokken kan worden uit de coronacrisis dan is dat het belang van gezond leven", schrijven ze. Ze halen aan dat roken en overgewicht belangrijke risicofactoren zijn bij een coronabesmetting.
Ze stellen dat er tijdens de crisis is ingeleverd op gezond leven. "We bewegen te weinig waardoor de gemiddelde Nederlander 5,2 kilogram is aangekomen, zijn weer gaan roken en daarnaast is de mentale belasting groot voor deelgroepen."
De groep zegt daarom dat "het investeren in een test-infrastructuur in deze fase van de pandemie niet duurzaam en niet zinvol is". Ze denken dat als in juli alle mensen die dat willen zijn gevaccineerd, de samenleving weer open gaat. Ze baseren zich op ervaringen uit Israël, het VK en de VS, waar volgens hen ziekenhuisopnames nog maar zeer beperkt voorkomen.
Het gaat de briefschrijvers niet alleen om het geld, ze wijzen ook op de morele bezwaren die er zijn voor de teststraten voor evenementen. "Een groot dance-event met meer dan tienduizend mensen op een kilometer afstand van een ziekenhuis waar COVID-patiënten vechten voor hun leven. En studenten die al een jaar niet naar de universiteit zijn geweest maar wel naar het casino mogen?"
..... https://nos.nl/artikel/2377237-925-miljoen-voor-testevenementen-zinloos-beter-besteden-aan-gezondere-samenleving.html
Pikkatrillah
18 april 2021, 18:12
Kabinet ziet ‘positieve signalen’, maar besluit dinsdag pas over avondklok, terrassen en winkels
Kabinet ziet ‘positieve signalen’, maar besluit dinsdag pas over avondklok, terrassen en winkels
Het kabinet hakt dinsdag de knoop door over versoepelingen van coronamaatregelen, maar er zijn ‘positieve signalen’ dat dit mogelijk gaat worden. Dat was de conclusie van het overleg vandaag in het Catshuis. Hoewel de stemming vooraf somber was, klinken er inmiddels wat montere geluiden.
Tobias den Hartog 18-04-21, 11:29
Laatste update: 17:48
De grote vraag is niettemin doorgeschoven naar dinsdag, als het kabinet een besluit neemt over de vraag: komt er vanaf 28 april een einde aan de avondklok en kunnen terrassen en winkels dan weer open? Ook zou het advies voor thuisbezoek naar twee personen kunnen gaan, in plaats van één nu.
Demissionair premier Mark Rutte toonde zich afgelopen week nog weinig hoopvol. Daags na het presenteren van het ‘stappenplan’ van versoepelingen van de coronamaatregelen, klonken sombere woorden.
Rutte sloot niet uit dat versoepelingen toch moeten worden uitgesteld, zo zei hij vrijdag: ,,We gaan echt geen onverantwoorde dingen doen.’’
Punt is dat het nog onduidelijk was of Nederland al op de piek van de derde golf van besmettingen is aanbeland. Een OMT’er liet vrijdag aan deze site weten dat het daar wel degelijk alle schijn van heeft. RIVM-directeur Jaap van Dissel zei eveneens dat het erop lijkt dat er ‘een afvlakking’ te zien is bij de ziekenhuisopnames: het aantal nieuwe patiënten per dag neemt wat af, wat erop kan duiden dat de top van de derde besmettingsgolf bereikt is.
Ook vandaag zou er volgens ingewijden ‘signalen’ zijn gedeeld met het kabinet die er op wijzen dat de piek achter de rug is.
Besmetting
Toch noteerde Nederland vrijdag juist met 8966 nieuwe besmettingen het hoogste aantal in één etmaal in ruim drie maanden. Gemiddeld zijn de laatste zeven dagen 7548 besmettingen per etmaal vastgesteld. Daarmee is het hoogste weekgemiddelde sinds 9 januari een feit. Het aantal besmettingen was de afgelopen week 11 procent hoger dan vorige week. Tegelijk was er ook goed nieuws: op de ic’s daalde het aantal nieuwe patiënten iets.
Kan mij iemand uitleggen wat die positive signalen dan zijn!
Besmettingen omhoog , meer mensen op ic ?!
Willem2
18 april 2021, 18:21
Kan mij iemand uitleggen wat die positie signalen dan zijn!
Ja het weer wordt beter :cool:
Gezien het gedrag van de mensen en zoals je zegt al jouw signalen kunnen we het hoogste punt bereikt hebben maar niets is zeker ....
pietpotent44
18 april 2021, 19:52
Kan mij iemand uitleggen wat die positie signalen dan zijn!
- het aantal ziekenhuis patienten op de reguliere afdeling daalt sinds een week voorzichtig
- het aantal patienten op de IC stijgt niet meer (maar ook nog geen daling)
- het aantal nieuwe patienten op de IC neemt af sinds ruim een week (maar blijkbaar dan veel rakkers die lang blijven liggen, ondanks de gemiddelde ligtijd van ca. 2 weken)
- het aantal sterfgevallen daalt al meer dan 3 maanden
- het weer wordt structureel beter vanaf nu, met temperaturen van rond de 15 graden, met redelijk wat zon. Tweede helft en april voorlopig nog goed weer, in Mei nog beter (15-20 graden).
- Last but not least: het kabinet leest nu eindelijk ook het ijsberenforum
schoolmeester
18 april 2021, 19:58
Het weer word niet structureel beter vanaf nu: komende week gaat de temperatuur weer naar 10-11 graden vanaf Donderdag !
Bullshit !
Groet, schoolmeester.
pietpotent44
18 april 2021, 19:59
Het weer word niet structureel beter vanaf nu: komende week gaat de temperatuur weer naar 10-11 graden vanaf Donderdag !
Bullshit !
Groet, schoolmeester.
Helemaal geen bullshit. Het wordt volgende week 1 dag minder warm, donderdag wordt het namelijk 'slechts' 11-12 graden, daarna gaat de temperatuur meteen weer omhoog de dag erop.
De komende 2 weken zien er gewoon goed uit.
Groet, PietPotent
schoolmeester
18 april 2021, 20:01
Als je voorspelling niet helemaal klopt kun je hem altijd nog aanpassen, zal niet de eerste keer zijn......
Groet, schoolmeester.
Brad Clitt
18 april 2021, 20:04
Ik denk dat ze dit alleen maar zeggen als zoethoudertje, omdat ze hopen de komende twee dagen iets anders kunnen bedenken dan 'slechte cijfers' om dan toch maar niet te versoepelen. Als ze het nu al zeggen zou het kabinet kunnen vallen hierom, ach ja ze zijn al demissionair...
pietpotent44
18 april 2021, 20:05
Als je voorspelling niet helemaal klopt kun je hem altijd nog aanpassen, zal niet de eerste keer zijn......
Groet, schoolmeester.
Het zal ook niet de laatste keer zijn dat jij hier azijn aan het pissen bent.
schoolmeester
18 april 2021, 20:13
Het zal ook niet de laatste keer zijn dat jij op je teentjes, maat44 bent getrapt.
Groet, schoolmeester.
pietpotent44
18 april 2021, 20:37
Het zal ook niet de laatste keer zijn dat jij op je teentjes, maat44 bent getrapt.
Groet, schoolmeester.
Beter schoenmaat 44 dan jouw IQ van 44.
WANDELAAR5
18 april 2021, 23:09
Ik denk ergens tussen 2e helft januari en begin/medio maart.
19 jan. zou misschien al kunnen, maar vrees dat het toch nog iets langer duurt. Maar wel zeker eerder dan april.
Dit was 3 januari nog de voorspelling van PietPotent44 ...
Let ook op het woordje “zeker”....
WANDELAAR5
18 april 2021, 23:23
Ik maak me niet zoveel zorgen over het verdere verloop van het virus, december-februari zijn altijd nu eenmaal lastige maanden. Denk nog steeds dat de cijfers in februari en vooral maart gestaag verder doordalen.
24 januari was het tijd voor een update van de voorspelling door PietPotent44. En wat zien we in de grafiek: stijgende cijfers in februari en maart:
35075
WANDELAAR5
18 april 2021, 23:40
Beter schoenmaat 44 dan jouw IQ van 44.
En dan neemt hij anderen de maat over hun IQ. Best wel grappig!
pietpotent44
19 april 2021, 02:07
Ik maak me niet zoveel zorgen over het verdere verloop van het virus, december-februari zijn altijd nu eenmaal lastige maanden.*Denk nog steeds dat de cijfers in februari en vooral maart gestaag verder doordalen.
24 januari was het tijd voor een update van de voorspelling door PietPotent44. En wat zien we in de grafiek: stijgende cijfers in februari en maart:
De cijfers zijn toch ook verder gedaald in februari en maart.
Jij als kritische lezer van mijn posts (lees opper azijnpisser) weet toch inmiddels wel dat ik niet naar besmettingen maar doden kijk:
35080
schoolmeester
19 april 2021, 07:57
Als mensen jouw corrigeren, omdat er dingen niet kloppen in jouw verschillende posts zijn het opeens azijnpissers.
Je bent gewoon een ZIELIG mannetje die altijd gelijk moet hebben.
Groet, schoolmeester.
pietpotent44
19 april 2021, 08:04
Als mensen jouw corrigeren, omdat er dingen niet kloppen in jouw verschillende posts zijn het opeens azijnpissers.
Je bent gewoon een ZIELIG mannetje die altijd gelijk moet hebben.
Groet, schoolmeester.
IQ van 44 is bij deze bevestigd.
En jou schrijf je zonder w. Even corrigeren.
schoolmeester
19 april 2021, 09:03
Jouw ZIELIGHEID is bij deze nogmaals bevestigd.
Dalton
19 april 2021, 10:52
Jullie kunnen elkaar de hand schudden.
wervelwind
19 april 2021, 12:33
Jouw ZIELIGHEID is bij deze nogmaals bevestigd.
Groet,
Schoolmeester.
Brad Clitt
19 april 2021, 12:57
Volgens mij duurt de sluiting van de clubs voor sommige beren nét wat te lang...
Picasso 1
19 april 2021, 13:07
In Venlo 1014 besmettingen per 100.000 inwoners....
35081
Brad Clitt
19 april 2021, 13:10
Is wel over 14 dagen, de Duitsers rekenen over 7 dagen dus voor het gemak zeg maar 507 besmettingen per 200000 badslippers.
Picasso 1
19 april 2021, 14:25
Is wel over 14 dagen, de Duitsers rekenen over 7 dagen dus voor het gemak zeg maar 507 besmettingen per 200000 badslippers.
Venlo heeft 105.000 inwoners. Als je kijkt naar het aantal tweewekelijkse meldingen vanaf september dan kom je op iets meer dan 10.000 meldingen. Zou betekenen dat minimaal 10% van alle inwoners van Venlo al besmet zijn geweest.
Willem2
19 april 2021, 22:53
Omdat de besmettingen en de druk op de gezondheidheidszorg nog zo hoog zijn gaan morgen Rutte en de Jonge misschien weer een worst voorhouden ,met openingen-mogelijkheden.
Ingewijden: op 28 april terrassen en winkels beperkt open, avondklok geschrapt
....https://nos.nl/artikel/2377359-ingewijden-op-28-april-terrassen-en-winkels-beperkt-open-avondklok-geschrapt.html
Geen grote zorgen bij Kuipers over voorgenomen versoepelingen
Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg kan leven met de versoepelingen vanaf 28 april die het kabinet vermoedelijk morgen bekendmaakt. Wel is het volgens de voorman van de ziekenhuizen belangrijk dat coronamaatregelen stap voor stap worden losgelaten.
.... https://nos.nl/liveblog/2377313-straks-geen-winkelafspraak-meer-nodig-grapperhaus-afgelasten-festival-verstandig.html
we zullen het wel gaan horen ....
WANDELAAR5
20 april 2021, 09:53
Noorse Willem Engel overleden aan Corona:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210415_93871174
Triest, dat gun je niemand, zelfs niet iemand die zelf de hand heeft gehad in verspreiding door illegale lockdown feestjes.
mentholbear
20 april 2021, 15:19
Wel praktisch dat je straks geen afspraak meer hoeft te maken bij de winkels. Vraag me af of er bij sommige winkels weer mega rijen voor de deuren gaat krijgen.
En moeten afspraken bij de contact beroepen nog wel? En zou P6 weer mogen? Ik bedoel, het zonnetje schijnt, de bezige bijtjes gaan weer langs de bloemetjes , en de lammetjes weer in het wei... :rolleyes:
schoolmeester
20 april 2021, 15:23
In de wei.
Groet, schoolmeester.
Ook Janssen-vaccin heeft volgens EMA extreem zeldzame, maar ernstige, bijwerking
https://www.nu.nl/coronavirus/6128715/ook-janssen-vaccin-heeft-volgens-ema-extreem-zeldzame-maar-ernstige-bijwerking.html
schoolmeester
20 april 2021, 16:58
Een kans van ong. 1 op 1 miljoen dat het mis kan gaan, minimaal dus.
Voor mij een reden om me wel te laten vaccineren.
Groet, schoolmeester.
peterp095
20 april 2021, 17:22
Al degene die twijfelen aan het vaccin in hun wijsheid laten maar ze dan ook uitsluiten van het normale leven.
Het is overigens opvallend hoe een bepaalde bevolkingsgroep negatief staat tegenover vaccineren.
Picasso 1
20 april 2021, 17:32
Vroeg of laat gaat het corona virus ons allemaal bereiken, we zullen allemaal besmet raken. De vraag is simpel: verkies je een vaccin met een heel klein gezondheidsrisico of verkies je het gezondheidsrisico dat een besmetting met het coronavirus met zich meebrengt?
Zodra het mijn beurt is, zal ik mij wel laten vaccineren. Echter niet met vaccins waarvan nu overduidelijk zijn dat er (minimaal) bijwerkingen kunnen optreden.
Picasso 1
20 april 2021, 17:51
Zodra het mijn beurt is, zal ik mij wel laten vaccineren. Echter niet met vaccins waarvan nu overduidelijk zijn dat er (minimaal) bijwerkingen kunnen optreden.
Heb je de weleens de bijwerkingen gelezen op de bijsluiter van ongeacht welke medicijn? Dit zijn de mogelijke bijwerkingen van een simpel pilletje zoals paracetamol: duizeligheid, koorts, sufheid, lage bloeddruk, jeuk, huiduitslag, depressie, verwardheid, maag-darmklachten, afwijkende leverfunctie, leverfalen.
Als je miljoenen mensen paracetamol geeft dan zal die ook voor een aantal mensen dramatische gevolgen hebben.
Maar ik ben het wel met je eens dat bij keuzemogelijkheid tussen de verschillende vaccins, die met een klein risico afvallen.
WANDELAAR5
20 april 2021, 20:08
Bizar, de mei verloven in ziekenhuizen worden ingetrokken en tegelijk gaan we versoepelen. Ik ken iemand (IC verpleegkundige) die net steeds vakantie gepland had als de golf maximaal was en al een jaar geen vakantie heeft mogen opnemen. Anderen hadden andere vakanties gepland en daardoor kon ze na die golven niet op vakantie.
Plus de mensen die met uitzicht op vaccinatie nu allemaal ernstig ziek worden of zelfs overlijden. Anonieme mensen, maar wel degelijk te voorkomen. Wel consistent met het te vroege openen van de scholen. Nederland blijft zo voorlopig nog wel op de rode lijst staan voor Duitsland.
RobOpzoek
20 april 2021, 20:25
Ik ben het even kwijt, daarom deze vraag: is in NL sex werk weer toegestaan vanaf 28 april? Ik kan het definitieve ja/nee niet vinden. Dank alvast.
Brad Clitt
20 april 2021, 20:30
NEE.
Sexwerk zou volgens Rutte in stap 2 weer toegestaan zijn, dus vanaf 11 mei. Of prive-/saunaclubs daar ook bij zitten is nog niet bekend, indien niet dan zouden deze in stap 3 weer mogen openen (doorstroomlocaties binnen). Deze stap is voorzien per 26 mei.
Eerst maar eens afwachten hoe een en ander verloopt de komende 2 weken.
Big30
20 april 2021, 20:30
Uiteraard zal sexwerk per 28-4 nog niet toegestaan zijn. Nog even geduld aub. Op zijn vroegst denk ik 16 juni, mits uiteraard het niet tegen gaat zitten en we ons netjes blijven gedragen. Die kans is klein.
WANDELAAR5
20 april 2021, 20:32
Lee’s het hier maar even rustig na: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/04/20/stap-1-winkels-en-terrassen-deels-open-einde-avondklok
yylover
20 april 2021, 20:59
Kijkende naar het stappenplan lijkt 16 juni wel een mogelijkheid.
Maar waarschijnlijk wordt SS de eerste SC in een wijde omtrek die mag heropenen. Wat weer betekent, reserveren, max 3 uur binnen, max aantal bezoekers, en ook veel Duitsers en Belgen.
Gelukkig hebben we nog de priveclubs, daar zie ik mezelf wel mee beginnen. Uiteraard zal ik dan inmiddels ook mijn 1e prik hebben ontvangen.
Nog een beetje geduld en het komt wel weer goed. Ben wel benieuwd wanneer de Duitse club weer mogen beginnen. Pas daarna zie ik mezelf weer echt aan de wandel.
Willem2
20 april 2021, 21:16
Dit zijn de versoepelingen (en de coronaregels die blijven gelden)
.... https://nos.nl/artikel/2377550-dit-zijn-de-versoepelingen-en-de-coronaregels-die-blijven-gelden.html
we houden wel een slag om de arm.....
want vandaag staan echt alle seinen op rood.
Re R waarde is weer boven 1, er zijn vandaag heel veel mensen opgenomen in het ziekenhuis.
Normaal gesproken zou je nu eerst aan verscherpingen denken voor minimaal 10 dagen....
Maar ja we kunnen niet meeren dus zal de situatie nog langer gaan duren.
Het is te hopen dat de vaccinaties daadwerkelijk voldoende aanwezig zullen zijn en het gewenste effect zullen hebben...
https://nos.nl/artikel/2377529-omt-wilde-liever-nog-even-wachten-met-versoepelingen.html
rob45
20 april 2021, 22:11
Er word idd een voorschotje genomen door de politiek maar ik denk ook dat het gewoon toch kan.De vooruitzichten zien er zeer goed uit en het virus zal snel wegsmelten als sneeuw voor de zon.Van 4 miljoen gevaccineerden zullen we snel gaan naar 12 miljoen dus vlug weer naar de winkel en in fase 2 naar de restaurants.In deel 3 zullen we de alles beslissende stap zetten naar pay6 met nog wel veel corona maatregelen.
Haradamannetje
20 april 2021, 22:41
Terrassen mogen open dus we kunnen eten in SS op het terras :)
Willem2
20 april 2021, 23:59
Het OMT zegt ‘met klem’: versoepel nu nog niet, maar het kabinet waagt toch de sprong
Zelden durfden ‘de witte jassen’ in het kabinet - premier Rutte en minister De Jonge - verder te gaan dan de heilige adviezen van het OMT. Maar ditmaal is het anders: de experts adviseren stellig om eerst echt de piek van de derde golf te passeren, maar het kabinet waagt de gok alvast. En dat is niet zonder risico's, zo blijkt uit het nieuwste OMT-advies.
De besmettingen en ziekenhuisopnames zitten op een ‘plateau’ en zullen eind deze maand, begin mei gaan ‘pieken’, maar dat is gemodelleerd op basis van de meest gunstige aannames: ,,Vanwege die aannames adviseert het OMT met klem om de Stap 1-versoepelingen pas uit te voeren nadat vast is komen te staan dat de piek inderdaad achter ons ligt, en niet op het plateau al door te voeren”, schrijft OMT-voorzitter Jaap van Dissel in het zojuist gepubliceerde advies aan het kabinet. ,,Dat zou de garantie geven dat de gunstige onderliggende aannames (en modellering) inderdaad correct zijn, en niet een te rooskleurig beeld hebben geschetst.”
Pas als er een week lang gemiddeld tien procent minder coronapatiënten in het ziekenhuis terechtkomen durven de experts te spreken van een daadwerkelijke daling. Daarvoor is het nu nog te vroeg.
Maar in strijd met de coronatraditie zet het kabinet toch alvast de eerste versoepelingstap in de riskante ‘balanceeract’: ,,De maatschappelijke en economische gevolgen van de ingrijpende maatregelen van de lockdown wegen steeds zwaarder voor de samenleving en de economie", schrijft De Jonge in zijn brief aan de Tweede Kamer. ,,De behoefte aan versoepelingen is groot en neemt alleen maar toe en het draagvlak voor de maatregelen en de handhaving daarvan staan onder druk.”
..... https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/het-omt-zegt-met-klem-versoepel-nu-nog-niet-maar-het-kabinet-waagt-toch-de-sprong~af7a2ebc/
Megaboob
21 april 2021, 00:09
Uiteraard zal iedereen blij zijn met de versoepelingen in Nederland maar gebaseerd op de cijfers heeft het OMT gelijk. Versoepelen kan dan eigenlijk nog niet. maar Nederland snakt er naar. Zeker na de mega domme "avondklok"die echt nergens op sloeg, en terrassen niet open (in de buitenlucht kan het allemaal weinig kwaad), maar dan wel test events organiseren (vreemd en dom) en sommige maatregelen ook niet goed handhaven. Het getuigd allemaal van een overheid die het zelf ook niet snapt en er een puinhoop van maakt. binnenkort mijn boek, de puinhopen van Rutte. ;-)
Nostredamus
21 april 2021, 08:59
Handelswijze van het kabinet is vrij consistent. We luisteren alleen naar deskundige als het ons uitkomt en verder gaan we gewoon onze eigen gang. Als dit mis gaat zijn we dus gewoon voor noppes 4 maanden in Lockdown geweest.
WANDELAAR5
21 april 2021, 10:16
Over de relatie tussen het weer en Corona
De temperatuur in Tokyo, rond de 20 graden:
35087
Het aantal besmettingen sterk oplopend ondanks het zachte weer:
35088
Allebei noordelijk halfrond, zeeklimaat net als bij ons en ver van de evenaar.
Dalton
21 april 2021, 10:26
Handelswijze van het kabinet is vrij consistent. We luisteren alleen naar deskundige als het ons uitkomt en verder gaan we gewoon onze eigen gang. Als dit mis gaat zijn we dus gewoon voor noppes 4 maanden in Lockdown geweest.
De griepgolf is voorbij.
mentholbear
21 april 2021, 13:50
De temperatuur in Tokyo
Ben geen expert, maar heb wel m'n vraagtekens in hoeverre je Tokyo met hier kunt vergelijken. Mensen leven daar volgens mij veel dichter op elkaar. Althans, dat was mijn indruk op vakantie.
WANDELAAR5
21 april 2021, 17:00
Ben geen expert, maar heb wel m'n vraagtekens in hoeverre je Tokyo met hier kunt vergelijken. Mensen leven daar volgens mij veel dichter op elkaar. Althans, dat was mijn indruk op vakantie.
Precies en ook veel meer binnen en veel meer openbaar vervoer. Gedrag is dus veel meer bepalend voor de besmettingen dan het weer. Het weer is wel indirect belangrijk omdat het deels ons gedrag bepaald. Bijvoorbeeld binnen zitten bij de airco als het heel heet is en binnen zitten bij de verwarming als het koud is.
Picasso 1
21 april 2021, 18:25
De weergoden maakten er een potje van: niet vaak was het verschil tussen winter en lente zo duidelijk merkbaar als in de laatste twee weken. Maakt het coronavirus ook zo'n onderscheid tussen seizoenen? NU.nl vroeg het aan virologen Lia van der Hoek en Menno de Jong van Amsterdam UMC.
Wat we weten over de invloed van warmer en zonniger weer op het coronavirus: Griepvirussen dienen zich aan in het najaar en de winter, maar dat verband is bij het coronavirus veel minder duidelijk. Volgens het RIVM is er dan ook geen bewijs dat het virus zich minder verspreidt als het warmer is. Ook gezondheidsorganisatie WHO blijft erbij dat er geen dergelijk patroon is.
Toch tonen data aan dat het aantal nieuwe besmettingen afneemt zodra de r uit de maand is. Virologen vermoeden daarom dat er sprake is van een seizoenseffect.
Waarom dit seizoenseffect bestaat, weten we niet. Onder virologen is dit de million dollar question. Het kan zijn dat in de lente en zomer het virus zich anders gedraagt, wij ons anders gedragen of dat het een combinatie van beide factoren is. Hierover zijn verschillende theorieën.
Mogelijk ligt de oorzaak van het effect bij het virus zelf, want:
Het lijkt erop dat het coronavirus beter gedijt bij lage temperaturen en een lage luchtvochtigheid en minder kans krijgt bij warm en vochtig weer. De theorie hierachter is dat druppels kleiner worden in droge lucht en hierdoor langer blijven hangen. Een virus heeft druppels nodig om over te springen van mens op mens.
Het virus kan overleven op oppervlakken zoals een deurknop. Hoe kouder het is, hoe langer het virus intact blijft. Bij warmer weer verliest het virus eerder zijn schil en gaat het sneller dood (voor zover je echt van dood kunt spreken, aangezien virussen geen levende organismen zijn).
Mogelijk speelt zonkracht hierbij ook een rol, doordat uv-straling genetisch materiaal van een virus beschadigt, waardoor het virus onschadelijk wordt.
Mogelijk ligt de oorzaak van het seizoenseffect bij mensen, want:
In de winter zitten mensen meer binnen en dichter op elkaar. De kachel staat aan, de ramen zijn dicht en de luchtvochtigheid daalt. Al deze omstandigheden zorgen er waarschijnlijk voor dat mensen elkaar makkelijker besmetten.
In de winter lopen we vaker rond met een koude neus. De gedachte onder virologen is dat onze natuurlijke afweer in de neus, mond en keel minder goed werken bij kouder weer. Hierdoor zou het virus meer kans krijgen om zich te vermenigvuldigen.
Als het warmer is, zetten we vaker een raam open, waardoor het virus weg kan waaien.
Als het warmer is, zijn we meer buiten. Het risico op verspreiding van het virus in de open lucht is kleiner, omdat het virus niet blijft hangen en mensen gemakkelijker afstand kunnen houden.
In de zon maken we vitamine D aan. Dit zorgt voor een betere weerstand. Mogelijk helpt dit het coronavirus binnen de perken te houden.
De varianten: Als er een seizoenseffect is, zal dit ook invloed op de Britse en andere varianten van het coronavirus hebben. Ook andere coronavirussen en griepvirussen steken met name tijdens de wintermaanden de kop op. Feit blijft dat de Britse variant besmettelijker is dan de oude variant.
Kanttekening: Ook in warme landen vindt transmissie van het coronavirus op grote schaal plaats. Zo is één van de besmettelijkere Braziliaanse varianten opgedoken in Manaus, een miljoenenstad in het Amazoneregenwoud. Het gebied kent geen vier jaargetijden, maar alleen een droog seizoen en een regenseizoen. Luchtwegvirussen gaan daardoor het hele jaar rond.
Conclusie: Het aantal nieuwe besmettingen daalde vorig jaar sterk in mei en trok weer aan in september en oktober. In hoeverre dit aan het virus zelf ligt of door menselijke gedrag komt, weten virologen (nog) niet. Garantie op eenzelfde (seizoens)effect in 2021 kunnen zij niet geven, maar in combinatie met een stijgende vaccinatiegraad biedt de lente genoeg perspectief.
https://www.nu.nl/coronavirus/6118313/is-corona-een-wintervirus-dit-weten-we-over-het-effect-van-de-seizoenen.html
pietpotent44
21 april 2021, 20:40
De temperatuur in Tokyo, rond de 20 graden:
Het aantal besmettingen sterk oplopend ondanks het zachte weer:
Allebei noordelijk halfrond, zeeklimaat net als bij ons en ver van de evenaar.
De aantallen in Japan zijn ook laag.
De absolute aantallen zijn redelijk vergelijkbaar met die van Nederland, terwijl Japan 7 keer zoveel inwoners heeft.
Ook weinig mensen in ziekenhuizen en weinig sterfte. Infecties op zich zeggen weinig.
En je pakt met Tokyo ook wel meteen de zwaarst getroffen stad van Japan. Tokyo heeft een bevolkingsdichtheid van 3200 inwoners per vierkante kilometer. Dat is ca. 8 keer zoveel als gemiddeld in Nederland. Extreem dicht bevolkt dus.
Verder heeft Japan een redelijk vergelijk vergelijkbaar patroon als de Europese landen. Wat ook logisch is, gezien de locatie en klimaat.
The Joker
21 april 2021, 21:59
In Japan zitten ze op 77 doden per miljoen tegen rond de 2.000 in west Europa.
Japan moet dus nog een 'inhaalslag' maken.
Zie je nu ook in India gebeuren.
In absolute aantallen ga je de komende tijd schrikken, maar per inwoner stelt het niets voor t.o.v. wat wij hier al hebben meegemaakt.
Big30
22 april 2021, 08:02
Kamer eist actie na GGD-bevindingen: ‘De schellen vallen je van de ogen’
Kamerfracties reageren geschokt op een onthullende reconstructie over de Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’s). Diverse fracties eisen uitleg van het kabinet, het oprichten van een crisisreserve kan rekenen op forse steun in het parlement.
Zaterdag bleek uit onderzoek van deze krant dat de GGD vorig jaar al op 28 februari overvraagd was - slechts één dag nadat de eerste Nederlander positief was getest. Onderbezetting leidde ertoe dat bron- en contactonderzoekers moeilijke onderzoeken ‘onder het kleed moesten vegen’. ,,Bruiloften met allochtonen zijn genegeerd, vanwege taalproblemen’’, bevestigden verschillende contactonderzoekers. Ook werden zij aangemoedigd om ‘thuis’ in te vullen als besmettingslocatie. ,,De schellen vallen je van de ogen als je dat hoort’’, aldus SP-Kamerlid Maarten Hijink
https://www.ad.nl/binnenland/kamer-eist-actie-na-ggd-bevindingen-de-schellen-vallen-je-van-de-ogen~aaf16230/
Willem2
22 april 2021, 12:12
Van Dissel: terrassen leveren meer contacten op en dus meer risico
Denk-Kamerlid Van Baarle wil weten hoe Van Dissel aankijkt tegen het openen van de terrassen na 18.00 uur. Van Dissel zegt dat hij niet weet wat het effect daarvan is. "Terrassen leveren altijd meer contacten op", zegt hij. "Contacten leveren risico's op. Wat het effect is zullen we gewoon moeten ervaren. We weten van vorig jaar dat er wel clusters ontstaan rond horeca. We proberen dat zo goed mogelijk te beheersen met maatregelen."
Van Dissel is wel zeker over het effect van de avondklok, die volgende week woensdag afloopt. "De overall-opinie is dat er een effect is, ergens tussen de 8 en 13 procent. Er kan best iemand komen met een studie dat er geen effect is maar zo werkt wetenschap niet."
Van Dissel zegt verder dat hij het verstandig vindt dat het Fieldlab-evenement 538-Oranjedag in Breda niet doorgaat. "De zorg van het OMT was: is het in de huidige situatie wel opportuun om een evenement met 10.000 bezoekers te organiseren? Zeker als we tegelijk mensen vragen om maar één bezoeker in huis toe te laten. Zo'n evenement trekt mensen uit het hele land. Je krijgt ook landelijk veel bewegingen."
Van Dissel verwacht snel daling aantal ziekenhuisopnames
Het aantal opnames van coronapatiënten op de intensive care is op een plateau beland, zegt directeur Jaap van Dissel van het Centrum voor Infectieziektenbestrijding bij het RIVM.
Als de verwachtingen kloppen, zal het aantal opnames volgens hem snel dalen. Rond 1 mei moet dat duidelijk zichtbaar zijn, zei Van Dissel bij de coronabriefing in de Tweede Kamer. Ook het aantal opnames op de verpleegafdelingen gaat vermoedelijk op korte termijn omlaag.
.... https://nos.nl/liveblog/2377730-van-dissel-verwacht-snel-daling-aantal-ziekenhuisopnames-200-miljoen-prikken-gezet-in-china.html
Willem2
22 april 2021, 12:20
Weer in meivakantie valt tegen: regen, koude nachten en lage temperaturen
Het weekend voorafgaand aan de meivakantie is een goede voorspelling voor het verloop van de rest van de week. Echt lekker wordt het namelijk niet. Een frisse lentezon zorgt er wel voor dat het zaterdag ietsjes warmer wordt dan zondag. En Koningsdag? Die valt dit jaar koud uit.
.... https://www.ad.nl/binnenland/weer-in-meivakantie-valt-tegen-regen-koude-nachten-en-lage-temperaturen~a723a0d9/
waarom het weerbericht bij corona :rolleyes: ;)
Kom er maar in Piet :biggrin:
peterp095
22 april 2021, 13:16
Als je de cijfers hoort in India is het bang afwachten of daar een nieuw variant is opgedoken en zo ja hoelang het duurt alvorens het hier is.
mentholbear
22 april 2021, 14:26
Vandaar dat Nederland quarantaine regels wilt voor mensen die (terug)komen uit landen met een hoog risico. Hoorde eerst over een boete van 95 euro voor zich daar niet aan houdt. Wat een lachertje. Onlangs horen brommen over 400 nog wat.
En geen corona hotel, maar gewoon lekker thuis. Als een gevangenis met tralies waar je tussendoor kunt lopen :hammer:
Pikkatrillah
22 april 2021, 14:53
13:09
De zeer zeldzame, maar gevaarlijke bijwerking van het coronavaccin van AstraZeneca is misschien te voorkomen door de vaccins beter te zuiveren, schrijft de Volkskrant. Het vaccin blijkt minuscule restjes te bevatten van wel duizend stoffen die daar helemaal niet horen, hebben Duitse wetenschappers volgens de krant ontdekt.
Die stoffen zouden weleens voor de kettingreactie kunnen zorgen die in zeer zeldzame gevallen leidt tot de ongewone trombose in combinatie met bloedplaatjestekort. Die bijwerking trof tot dusver ook acht Nederlanders en kostte er één het leven. Dat zou betekenen dat de bijwerking typisch een gevaar is van vaccins zoals dat van AstraZeneca, Janssen en mogelijk het Spoetnik-vaccin uit Rusland en niet van die van Pfizer en Moderna.
Nostredamus
22 april 2021, 15:44
Net de nieuwe corona cijfers gezien. Ik kom tot de conclusie dat de regering Russisch roulette speelt met 5 kogels in plaats van 1.
Volgens de heren zitten we op een plateau, nou dat is meer dan vals plat. Ik snap dat de ondernemers los willen, maar wat zeggen ze als ze geweigerd worden in het ziekenhuis omdat welke spoedeisende hulp dan ook niet meer mogelijk is.
Brad Clitt
22 april 2021, 15:50
Er zijn twee mogelijkheden, het loopt met een sisser af of we krijgen code zwart. Ik denk het laatste, maar hoop het eerste. Het openingsplan kan volgens mij de prullenbak in en het is nog maar de vraag of stap 1 wel doorgaat volgende week.
mentholbear
22 april 2021, 17:59
Dat zou betekenen dat de bijwerking typisch een gevaar is van vaccins zoals dat van AstraZeneca, Janssen en mogelijk het Spoetnik-vaccin uit Rusland en niet van die van Pfizer en Moderna.
Zijn ook 2 verschillende soorten vaccins. Astrazenica en Janssen vectorvaccins; en Pfizer en Moderna zijn mRNA vaccins.
mentholbear
22 april 2021, 18:02
en het is nog maar de vraag of stap 1 wel doorgaat volgende week.
Dat zou wat zijn. Eerst aankondigen dat het kan, en daarna weer niet. Denk dat een hoop dan gaan flippen.
deket
22 april 2021, 20:26
Laat jullie toch niet gek maken door dat gelul betreffende bijwerkingen. Zoals P1 al ergens vermelde, bij elk geneesmiddel staat er wettelijk verplicht een aansluiting vol met eventueel bijwerkingen.
IEDEREEN VACCINATIES!!!
Dit gezegd zijnde zal er helaas nooit een postcovid tijdperk komen,dat is nu eenmaal de bittere realiteit.
Wel een MET covidtijd. En daar zullen we moeten mee leren leven.
Daarom moeten we afvragen op langere termijn hoe we nog met de aarde en de natuur alsook dieren omgaan en vooral of we niet met veel te veel mensen op deze aarde wonen. Ja dus
ilovethaigirls
22 april 2021, 20:28
Als je de cijfers hoort in India is het bang afwachten of daar een nieuw variant is opgedoken en zo ja hoelang het duurt alvorens het hier is.
Het is al hier....
https://www.hln.be/aalst/twintig-buitenlandse-studenten-besmet-met-indiase-variant-marc-van-ranst-reageert-deze-variant-wil-je-liever-buitenhouden~aceb2113/
Big30
22 april 2021, 20:59
Het is al hier....
https://www.hln.be/aalst/twintig-buitenlandse-studenten-besmet-met-indiase-variant-marc-van-ranst-reageert-deze-variant-wil-je-liever-buitenhouden~aceb2113/
Hier rest ons niets dan de grenzen met België meteen potdicht te sluiten en misschien moeten we dat maar structureel gaan volhouden :biggrin:. Aalst acuut volledig vd buitenwereld afsluiten en alle bewoners verplicht in quarantaine voor onbepaalde tijd!
mentholbear
22 april 2021, 21:23
Het is al hier....
Ben benieuwd hoe het zit met hun vaccinatie en besmetting. Als die vaccinaties niet genoeg bescherming bieden tegen die varianten, is dat nog een zorg aan 't hoofd.
pietpotent44
22 april 2021, 21:24
.... https://www.ad.nl/binnenland/weer-in-meivakantie-valt-tegen-regen-koude-nachten-en-lage-temperaturen~a723a0d9/
waarom het weerbericht bij corona :rolleyes: ;)
Kom er maar in Piet :biggrin:
Tsja, het weer is inderdaad wat minder dan we normaal gewend zijn in april. Vorig jaar hadden we in april zelfs een hoop dagen van 20 graden. We zullen het nu moeten doen met 12-15 graden tot mei.
Toch zou dat net voldoende moeten zijn. Zeker omdat er ook vrij veel zon bijkomt.
Die ziekenhuiscijfers zijn wel verwarrend. Er wordt momenteel moord en brand geschreeuwd dat het helemaal de verkeerde kant uitgaat (gebaseerd op LCPS cijfers). Maar als je naar de cijfers van NICE kijkt, zie je heel wat anders. Daar dalen de cijfers sinds een dag of 3.
Big30
22 april 2021, 21:57
“Helft van onze patiënten is tussen 29 en 62 jaar, drie op de tien halen het niet”: intensivisten zien versoepelen op 8 mei niet zitten
8 mei komt veel te vroeg, zeggen intensivisten. Zij voelen nog dagelijks hoe corona de hele ziekenhuisplanning in de war stuurt. In het UZ Gent is de helft van de patiënten jonger dan 62 jaar, zegt Dominique Benoit, diensthoofd Intensieve Zorg. Met andere woorden: de leeftijdsgroep die we nog niet aan het vaccineren zijn. En ook: “Wie nu op intensieve ligt, zal hier nog lange tijd liggen”, zeggen ze. Of erger. “De mortaliteit blijft hoog. 30 procent haalt het niet.”
https://www.hln.be/binnenland/helft-van-onze-patienten-is-tussen-29-en-62-jaar-drie-op-de-tien-halen-het-niet-intensivisten-zien-versoepelen-op-8-mei-niet-zitten~a64523fa/
WANDELAAR5
22 april 2021, 23:50
Die ziekenhuiscijfers zijn wel verwarrend. Er wordt momenteel moord en brand geschreeuwd dat het helemaal de verkeerde kant uitgaat (gebaseerd op LCPS cijfers). Maar als je naar de cijfers van NICE kijkt, zie je heel wat anders. Daar dalen de cijfers sinds een dag of 3.
De cijfers lopen nauwelijks uiteen:
35090
Het aantal besmettingen is sinds half februari opgelopen en ziekenhuiscijfers volgen dus vanaf begin maart. Sinds begin april zijn het aantal besmettingen vrij constant op een hoog niveau. De bezetting van de ICs zal dus de komende 2 weken nog niet dalen. Door alle zieken bij het zorgpersoneel is het onvermijdelijk dat de ziekenhuizen steeds minder in staat zijn urgente planbare zorg te verlenen. En dat is ook volop in het nieuws. Helemaal geen verwarrende situatie dus, maar heel voorspelbaar en een consistent beeld.
mentholbear
23 april 2021, 00:11
Vandaag weer in het nieuws, operaties die binnen 6 weken ofzo moeten gebeuren uitgesteld vanwege corona druk. 1 of andere gast zou van schoon familie een nier kunnen krijgen, maar werd uitgesteld doordat er geen plek voor em was.
Megaboob
23 april 2021, 00:25
Wat jammer dat Plasterk deze wijsheid niet tentoon heeft gespreid toen hij zelf nog aan de knoppen zat. Zijn columns nu zijn (net als die van Vermeend en van der Ploeg) verfrissend te noemen tegenwoordig. Gelukkig kun je als PVDA-er dus ook gezond verstand hebben. Er is hoop!
Ga prikken en blijf weg uit privélevens
author avatar
Door RONALD PLASTERK
Gisteren, 18:49 in COLUMNS
De leiding van de corona-operatie komt steeds verder van de werkelijkheid te staan. Er worden keuzes gemaakt die alleen te verklaren zijn uit gevoeligheid voor lobby of deelbelang. Dan gaat er een miljard naar ’Fieldlabs’ die niets meten of er wordt een zinloze testsamenleving ingericht, terwijl we straks gevaccineerd zijn. De 538-sessie, ten onrechte aangeduid als medisch experiment, is maar ternauwernood afgeblazen. En dan de oneindige reeks persconferenties.
Het lijkt alsof de politieke leiding verslaafd is geraakt aan permanente bemoeienis met het privéleven van de burger. Dat zou de gewichtigdoenerij kunnen verklaren; de permanente persconferenties over wat we mogen. Ministers op fietsen in het Vondelpark die burgers aanspreken, ministers die sprankjes hoop bieden en die daarna weer temperen. Enorm belangrijk doen, kennelijk went dat snel.
Er is precies één probleem: het coronavirus. En er is inmiddels een oplossing: het vaccin. Veel ingewikkelder is het niet. Het is nu een kwestie van toedienen. Daar moet de regering wél de volle verantwoordelijkheid voor nemen.
Het vaccinatieprogramma liep tot dusver traag en is slecht georganiseerd. Als je de reconstructie leest van Marcia Nieuwenhuis in het Algemeen Dagblad van 17 april rijzen de haren je te berge over de slagkracht bij de organisatie die de vaccinatie zou moeten uitvoeren, de GGD. De conclusie: ’Door een falende GGD kon corona zich verder verspreiden in Nederland. De organisatie werkt op waakvlamniveau. In februari 2020 concludeert de GGD Brabant in spoedberaad: het overzicht is kwijt, het team redt het niet meer. Men klaagt dat om 17.05 uur bij de GGD niemand de telefoon meer opneemt.’
GGD’s
De reactie van GGD-voorzitter André Rouvoet laat zien dat hij niet de baas van de GGD’s is. De G staat voor Gemeentelijk, het zijn samenwerkende instellingen. De GGD’s hebben geen baas en Rouvoet doet wat elke woordvoerder van een brancheorganisatie doet: goedpraten. Hulp van anderen bij het vaccineren, ziekenhuizen, leger, is door de GGD’s steeds afgeslagen.
Er is een groep mensen sceptisch over het vaccin. Een deel van die scepsis heeft de minister zelf veroorzaakt door, tegen medische adviezen in, een deel van het vaccineren stil te leggen. Logisch dat mensen dan denken dat er iets mis zal zijn. Maar gelukkig is het overgrote deel van de mensen zo verstandig zich te laten vaccineren. Om de minderheid hoeven we ons niet druk te maken. Als de grote meerderheid is gevaccineerd, en in ieder geval de kwetsbaren en de ouderen, dan is de situatie onder controle.
Kritische grens
Volgens de huidige schattingen wordt het juli, maar ergens deze zomer komt het moment dat we over de kritische grens van vaccinaties heen zijn. Waar die grens precies ligt moet de Gezondheidsraad maar bepalen. Maar zodra we die vaccinatiegraad bereikt hebben, wat moet de overheid dan nog doen?
Het antwoord is: dan moet de overheid helemaal niets meer doen. Dat is voor een overheid heel lastig, niets doen, dus we lopen het voor de zekerheid puntsgewijs langs.
Niet meer testen. Teststraten, testen bij toegang: mee ophouden! Er zijn inderdaad Kamermoties aangenomen die vroegen om het scheppen van een testsamenleving; dat is door vaccinaties binnenkort een achterhaald doel. Testen is booming business geworden. We kunnen jarenlang blijven testen, en natuurlijk zijn er inmiddels zakelijke belangen om door te testen. Als de samenleving is gevaccineerd dooft het virus langzaam uit en is testen weggegooid geld.
Als de regering de komende drie maanden die vaccinaties verder goed aanstuurt en in pakweg juli de bevolking voldoende gevaccineerd is, dan is het onzin om daarna bij een festival of winkel mensen te laten testen, en voor die drie laatste maanden moet je nu geen enorme kosten meer maken. Mocht er nog geld zijn, koop wat extra vaccins en versnel de tweede prik.
Mensen die uit eigen wil niet gevaccineerd zijn, lopen voor zichzelf een persoonlijk risico, maar dat geldt bij andere geweigerde vaccins ook; en de reden voor de overheid of de kroegbaas om zich daarmee te bemoeien is weggevallen. Het is weer een privékwestie geworden. Aan die gedachte moeten we wennen. Kortom: stop het testen (anders dan op medisch advies).
Vaccinatiepaspoort
Wat ook onverstandig is, is om de vaccinatiebewijzen die mensen van de dokter meekrijgen te laten fungeren als vaccinatiepaspoort om ergens toegang te krijgen. Hooguit internationaal zou zoiets nuttig kunnen zijn, bij het verkeer tussen landen met sterk verschillende vaccinatiegraden. Maar als de groepsimmuniteit er is, is er binnenlands geen zwaarwegend belang mee gediend dat de overheid of een cafébaas per persoon weet of je gevaccineerd bent. Zeker niet zo zwaarwegend dat je je privé medisch dossier moet tonen.
Tenslotte moeten de politieke leiders nu snel weg uit ons privégedrag. Adviezen voor hygiënisch gedrag hoeven we niet meer via persconferenties vanuit Algemene Zaken te horen. Dank voor alle handenwas-adviezen, maar ga nu alstublieft weer helemaal weg uit ons privéleven. We kunnen geen goedbedoelde persconferentie meer zien. Prikken en dan weg.
RobOpzoek
23 april 2021, 07:59
Mooi pleidooi en met veel eens. Alleen de laatste zin: wat mij betreft prikken voor wie dat wil en dan weg.
pietpotent44
23 april 2021, 08:18
De cijfers lopen nauwelijks uiteen:
Het aantal besmettingen is sinds half februari opgelopen en ziekenhuiscijfers volgen dus vanaf begin maart. Sinds begin april zijn het aantal besmettingen vrij constant op een hoog niveau. De bezetting van de ICs zal dus de komende 2 weken nog niet dalen. En dat is ook volop in het nieuws. Helemaal geen verwarrende situatie dus, maar heel voorspelbaar en een consistent beeld.
Als je inzoomt op de laatste 3 dagen, dan zijn de ziekenhuiscijfers volgens LCPS aan het stijgen, en volgens NICE aan het dalen.
Dat zou ik toch niet echt consistent en eenduidig willen noemen.
En aantal nieuwe opnames op de ICs is al 2-3 weken aan het dalen.
Het zou daarom niet meer dan logisch zijn als binnen 1-2 weken de aantallen gaan dalen.
WANDELAAR5
23 april 2021, 08:24
Een verschil van een paar bedden, zoals de cijfers continu een paar bedden verschillen. Kijk naar de grafiek, die loopt gewoon vrijwel gelijk. En schommelen ook een beetje van dag tot dag. Bovendien zijn de andere geluiden uit de ziekenhuizen ook consistent met het huidige hoge niveau zoals Mentholbear zegt.
Ik hoop dat je nu eens een keer goed zit met je voorspelling, maar ik zie nog geen echte daling, anders dan die marginale verschillen die er continu zijn.
pietpotent44
23 april 2021, 08:36
Een verschil van een paar bedden, zoals de cijfers continu een paar bedden verschillen. Kijk naar de grafiek, die loopt gewoon vrijwel gelijk. En schommelen ook een beetje van dag tot dag. Bovendien zijn de andere geluiden uit de ziekenhuizen ook consistent met het huidige hoge niveau zoals Mentholbear zegt.
Ik hoop dat je nu eens een keer goed zit met je voorspelling, maar ik zie nog geen echte daling, anders dan die marginale verschillen die er continu zijn.
Volgens LCPS zijn in de afgelopen paar dagen de reguliere bedden met ruim 10 gestegen, en bij NICE met ruim 200 gedaald. Ok, per saldo zitten ze daar nu 'slechts' 70 bedden uit elkaar.
Op de IC volgens zijn daling van bijna 30, maar een stijging volgens LCPS. Dat gaat dus niet over een paar bedden.
Als je weet dat de gemiddelde ligduur van een IC patient ongeveer 13 dagen is, en er zon 800 mensen op de IC liggen, zou het wel raar zijn als we niet binnen 1-2 weken een daling zien. Dan zou er toch iets mis zijn met de uitstroom, aangezien de instroom al 3 weken afneemt.
WANDELAAR5
23 april 2021, 09:08
https://www.volkskrant.nl/cs-b0696eb3
Als het nu geen moment is om de TRIPS-ontheffing te gebruiken, wanneer dan wel?
Pleidooi om de vaccin productie tijdelijk te gaan ontheffen van patenten zodat er snel wereldwijd gevaccineerd kan worden!
Doordat Nederland en andere landen in de Europese Raad, evenals de Europese Commissie, de ontheffing blokkeren, geven zij het signaal af dat de winsten van de grote farmaceutische bedrijven voorrang horen te krijgen op mensenlevens.
Links idee van de socialisten in het Europarlement. Megaboob zal dus wel tegen zijn, maar ik hoop dat dit heel snel geregeld wordt!
schoolmeester
23 april 2021, 09:11
Het draait meer om geld, dan om mensenlevens.
TRIEST.
Groet, schoolmeester.
Willem2
23 april 2021, 13:09
Diederik Gommers: 'volgende week mogelijk code zwart'
"We zijn bang dat we volgende week misschien in 'code zwart' terecht komen als het aantal besmettingen niet snel gaat dalen." Dit zegt intensivist Diederik Gommers in podcast Virusfeiten. De voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care maakt zich zorgen om de toename van het aantal covid-patiënten op IC's en andere afdelingen in het ziekenhuis.
"Vanmorgen hadden we een landelijk overleg, waar collega's echt aangeven op code zwart af te stevenen", zegt Gommers in de podcastaflevering, die gisteren werd opgenomen. Bij code zwart beslist een triagecommissie volgens een protocol wie er nog geholpen kan worden en wie niet.
Landelijk worden al veel operaties uitgesteld, zegt Gommers. Ook het Erasmus MC, waar hij hoofd van de Intensive Care is, sluit de helft van de operatiekamers vanwege een toenemend aantal corona-patiënten. "Mensen worden afgezegd; kankeroperaties, openhartoperaties. Zo ver zijn we nog niet geweest, in deze fase, anders dan in de eerste golf."
Van Dissel verwachtte daling
Gisteren zei directeur Jaap van Dissel van het RIVM dat het aantal opnames van coronapatiënten op de intensive care volgens hem op een plateau is beland. Als de verwachtingen kloppen, zou het aantal opnames volgens hem snel dalen. Rond 1 mei moet dat duidelijk zichtbaar zijn, zei Van Dissel bij de coronabriefing in de Tweede Kamer.
..... https://nos.nl/liveblog/2377857-gommers-waarschuwt-voor-code-zwart-storing-coronacheck-app.html
Misschien bijna op de top moet je wel zorgen dat er voldoende aanvoer is, dus ik zeg verder versoepelen ....
mentholbear
23 april 2021, 13:15
Het draait meer om geld, dan om mensenlevens.
TRIEST.
Ik weet niet hoe het in de farmaceutische wereld zit, maar als het om geld gaat, kunnen ze het niet in licentie laten maken? Of is het zoals met coca cola dat ze het recept geheim houden?
Want ik snap dat de ondernemer het niet leuk vind als iemand anders er met diens product mee aan de haal gaat. En het gaat nu inderdaad om levens. Maar diens hele business draait continue om (gezonde) levensjaren.
Willem2
23 april 2021, 13:18
België wil scherpere regels voor reizigers
België wil de regels voor reizigers die uit hoogrisicogebieden komen verscherpen. De federale regering wil dat dat de zevendaagse quarantaine die reizigers nu moeten uitzitten, strenger wordt. De regering hoopt daarmee dat de Indiase variant buiten de deur blijft. Nederland hoort bij de landen die een hoog risico vormen.
Nu mogen mensen die in isolatie zitten nog naar buiten voor boodschappen of naar de apotheek of dokter. Maar daar wil minister Annelies Verlinden (Binnenlandse Zaken) liefst vanaf, zei ze op de Belgische nieuwszender Radio 1.
De minister wil ook in overleg met Indiase deelstaten bekijk hoe het inreisverbod uit dat land verder verscherpt kan worden. Er geldt al een inreisverbod, maar wel met enkele uitzonderingen. Gisteren werd bekend dat 20 studenten die vanuit India naar België waren gereisd, besmet zijn geraakt met de Indiase variant, schrijft de VRT
..... https://nos.nl/liveblog/2377857-gommers-waarschuwt-voor-code-zwart-storing-coronacheck-app.html
mentholbear
23 april 2021, 13:31
Een quarantaine moet wat mij betreft ook echt een quarantaine zijn. Als mensen zo graag vakantie willen, dan hebben ze toch nog 7 dagen 'vakantie' erbij ;)
Maar dan moet logistiek voor voeding het wel goed geregeld worden. Als je ziet hoe op sommige plekken de supermarkten soms weken volgeboekt zitten/zaten met bezorgingen dan gaat een totale quarantaine praktisch gezien niet. Niet iedereen kan dagelijks Thuisbezorgd langs laten komen.
En dan mag best een buur gevraagd worden om boodschappen op te halen/te kopen ofzo. (Doe zelf ook wel eens boodschappen voor een ouwe buur).
Maar anders moet er toch eten op tafel komen.
Mag wat mij betreft wel sober. Een soort quarantaine pakket bijvoorbeeld met pasta, ingeblikte worstjes, groente in potjes, sapje voor vitamines, etc.
Eddy_V
23 april 2021, 14:36
Maar anders moet er toch eten op tafel komen.
Mag wat mij betreft wel sober. Een soort quarantaine pakket bijvoorbeeld met pasta, ingeblikte worstjes, groente in potjes, sapje voor vitamines, etc.
Dit is waar de Joker al een jaar op overleefd!
Misschien een mooie handel voor hem om dat verder te distribueren ?
peterp095
23 april 2021, 16:40
Ik dacht dat het in Nederland allemaal zoveel beter was ?
Nederland maakt zich op voor 'code zwart' in ziekenhuizen
Nederland stevent af op 'code zwart' in de ziekenhuizen vanaf volgende week. Dat zei intensivist Diederik Gommers, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, op NPO Radio 1, de nieuwszender van de Nederlandse Publieke Omroep.
Code zwart betekent dat via triage geen nieuwe patiënten meer op intensieve zorg opgenomen worden die weinig kans op overleven hebben of die een korte levensverwachting hebben.
"Vanmorgen hadden we een landelijk overleg, waar collega's echt aangeven op code zwart af te stevenen", zei Gommers, die zich daar grote zorgen om maakt. "Wij verwachten hier volgende week al mee te maken te hebben als het aantal opnames zo doorgaat."
Volgens Gommers worden op dit moment al vele essentiële operaties uitgesteld vanwege het hoge aantal Covid-patiënten. "Chemokuren worden afgezegd en ook veel kankeroperaties en openhartoperaties moeten nu geannuleerd worden. Deze ingrepen wil je niet langer dan zes weken uitstellen, anders lopen mensen schade op."
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) (de tegenhanger van Sciensano) maakte vandaag bekend dat het aantal nieuwe coronagevallen fors gestegen is. Tussen woensdag- en donderdagochtend kwamen er 9.648 nieuwe besmettingen bij, het hoogste aantal sinds 7 januari.
Eric vb
23 april 2021, 17:26
Vanaf woensdag kunnen we terrasje doen in Sluis: geen quarantaineplicht in Nederland, slechts ‘dringend advies’ daartoe
https://www.hln.be/buitenland/vanaf-woensdag-kunnen-we-terrasje-doen-in-sluis-geen-quarantaineplicht-in-nederland-slechts-dringend-advies-daartoe~ad0a4b64/
mentholbear
23 april 2021, 20:15
Dit is waar de Joker al een jaar op overleefd!
Misschien een mooie handel voor hem om dat verder te distribueren ?
Echt niet, Joker heeft een mega vriezer met stukken koe erin. Ook wat pizza's er tussen voor de snelle hap ;)
Willem2
24 april 2021, 01:49
Ik dacht dat het in Nederland allemaal zoveel beter was ?
Gezien het aantal coronagevallen zijn we procentueel wel beter dan onze buurlanden, dat klopt wel. Maar het aantal slachtoffers is Belgie nog steeds kampioen :cool:
Het RIVM meldt dat in het afgelopen etmaal 9.292 nieuwe positieve coronatests zijn geregistreerd, een stuk meer dan het gemiddelde in de afgelopen zeven dagen (8.316).
....
https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coronavirus/6129481/de-coronacijfers-van-vandaag.html
vooral het cijfer 9292 is wel grappig want waarheen gaat de verdere reis met corona https://9292.nl/ :rolleyes: ;)
https://www.corona-in-zahlen.de/weltweit/niederlande/
Duitsland waren er 27.543 en Inzidenz 164 .... https://www.corona-in-zahlen.de/weltweit/deutschland/
Belgie waren 4357 en Inzidenz 217,6 .... https://www.corona-in-zahlen.de/weltweit/belgien/
Willem2
24 april 2021, 01:53
Honderden coronapatiënten worden noodgedwongen thuis behandeld. Ze zijn dusdanig ziek dat ze aan de zuurstof moeten liggen en medicijnen mee naar huis krijgen. Zij ontbreken in de ziekenhuiscijfers, waar het kabinet zijn beleid op baseert.
Voor het herstel van de patiënten maakt het over het algemeen niet veel uit, maar er ontstaat wel "een scheef beeld van de werkelijkheid", zegt directeur Peter van der Meer van het Zuid-Hollandse Albert Schweitzer Ziekenhuis. "Na de aankondigingen van de versoepelingen heerst hier onbegrip. Als deze honderden patiënten waren meegenomen in de cijfers, denk ik dat de overheid anders naar de situatie had gekeken."
Vandaag liggen er dertig patiënten van alleen al dit ziekenhuis noodgedwongen thuis. Landelijk gaat het om ongeveer 600 ernstig zieke patiënten, die thuis worden behandeld, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2377930-honderden-coronapatienten-liggen-thuis-aan-de-zuurstof-ontbreken-in-de-cijfers.html
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2377930-honderden-coronapatienten-liggen-thuis-aan-de-zuurstof-ontbreken-in-de-cijfers.html
Dit is niets nieuws begrijp ik van een familielid die op het Radboud UMC leidinggevende is op de COVID afdeling. Mensen thuis aan de zuurstof is sowieso niets nieuws. Thuiszorgmedewerkers hebben al járen ruime ervaring met o.a. COPD patiënten die thuis aan de zuurstof zitten.
Ik schaar dat NOS artikel onder pure journalistieke armoede en stemmingmakerij. Het is dat zorgmanagers makkelijker een oor vinden bij de journalistiek omdat premies en salariëring jaarlijks terugkerende onderwerpen zijn. Er zijn ook andere bedrijfstakken waar structureel overgewerkt worden omdat niet meedoen of kritisch zijn op de omstandigheden geen verlenging van het fase A of B contract betekent. Die mensen, die niet zelden Bogdan, Jazeck , Malwina of Krisztina heten missen de organisatie graad die zorgmedewerkers hebben. En laten we wel wezen, het interesseert niemand echt iets hoe het er in de magazijnen aan toe gaat. Als de schappen maar vol liggen en de pakketjes op tijd bezorgd. Pas als het om een autochtone verzorgende gaat die mogelijk aan je eigen bed kan komen te staan treedt er iets van publieke verontwaardiging op maar ook weer niet genoeg om het Malieveld vol te krijgen. Anders komt die discussie over zorgpremies een paar maanden te vroeg.
pietpotent44
24 april 2021, 21:45
Dit is niets nieuws begrijp ik van een familielid die op het Radboud UMC leidinggevende is op de COVID afdeling. Mensen thuis aan de zuurstof is sowieso niets nieuws. Thuiszorgmedewerkers hebben al járen ruime ervaring met o.a. COPD patiënten die thuis aan de zuurstof zitten.
Ik schaar dat NOS artikel onder pure journalistieke armoede en stemmingmakerij.
Klopt. Dat was ook mijn eerste gedachte. Gebeurt regelmatig, ook voor corona tijdperk. De suggestie die wordt gewekt is dat de ziekenhuizen zo uitpuilen dat mensen thuis maar behandeld moeten worden. Maar dat is bezijden de waarheid.
Het klopt wel dat de druk op de zorg nu nog steeds hoog is. Maar het is ook waar dat de afgelopen dagen dalingen te zien zijn. Dus die code zwart waar Gommers het over heeft hoort ook bij die stemmingmakerij.
Pikkatrillah
25 april 2021, 00:07
https://m.youtube.com/watch?v=lASCJ9wVRTQ
Willem2
25 april 2021, 00:26
Dus volgens onze deskundigen is zulke berichtgeving :
Brabantse IC-teams sturen brandbrief aan minister De Jonge: ‘We houden het niet vol’
IC-teams uit tien Brabantse ziekenhuizen hebben een brandbrief gestuurd aan minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Volgens de intensivisten eist de fysieke en emotionele belasting van coronazorg z'n tol en is de kwaliteit van de zorg in gevaar. Nog verder opschalen van IC-capaciteit is volgens deze Brabantse teams een utopie geworden. ‘De bevolking lijkt niet te beseffen hoe dicht we bij de grens zitten’.
.... https://www.ad.nl/binnenland/brabantse-ic-teams-sturen-brandbrief-aan-minister-de-jonge-we-houden-het-niet-vol~a46116c7/
Amphia Ziekenhuis in Breda bereidt zich voor op 'code zwart'
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2378081-amphia-ziekenhuis-in-breda-bereidt-zich-voor-op-code-zwart.html
Ook de kritieke zorg zal de komende tijd moeten wijken voor covid
.... https://www.trouw.nl/zorg/ook-de-kritieke-zorg-zal-de-komende-tijd-moeten-wijken-voor-covid~b6658ffe/
allemaal bangmakerij.
Dan kan iedereen weer rustig gaan slapen :cool:
En ook die verhalen van die variant uit india dat de vaccins niet werken .... :redface:
De vraag is wel wat winnen die ziekenhuizen hieraan om iedereen bang te maken, wat is hier het verdienmodel :cool:
mentholbear
25 april 2021, 01:24
Daar kun je best een punt hebben. Maar ik weet niet in hoe verre die 2 te vergelijken zijn. Ik weet niet in hoe verre het gaat om alleen mensen die thuis revalideren. De meneer op Nieuwsuur leek het redelijk te kunnen doen. Maar ik weet niet hoeveel mensen eigenlijk beter in een ziekenhhus af zouden zijn en noodgedwongen naar huis zijn gestuurd.
pietpotent44
25 april 2021, 05:13
.... https://www.ad.nl/binnenland/brabantse-ic-teams-sturen-brandbrief-aan-minister-de-jonge-we-houden-het-niet-vol~a46116c7/
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2378081-amphia-ziekenhuis-in-breda-bereidt-zich-voor-op-code-zwart.html
.... https://www.trouw.nl/zorg/ook-de-kritieke-zorg-zal-de-komende-tijd-moeten-wijken-voor-covid~b6658ffe/
allemaal bangmakerij.
De vraag is wel wat winnen die ziekenhuizen hieraan om iedereen bang te maken, wat is hier het verdienmodel :cool:
Dit soort berichtgeving strookt niet met wat ik hoor van iemand die zelf (al 20 jaar) werkt op de IC in het Amphia in Breda. Waar zelfs patienten heen worden gebracht vanuit andere ziekenhuizen.
Ja, de druk is nog hoog. Maar is nu recent ook langzaam aan het afnemen in plaats van (sterk) toenemen, wat wordt gesuggereerd. En een patient van een verkeersongeluk op de IC is niet minder heftig dan een corona patient. Het is altijd heftig op de IC.
De mening van egos zoals Gommers vertegenwoordigen ook lang niet altijd de mening van het verplegend personeel zelf.
Meer dan een jaar lang heeft de prioriteit van de zorg altijd op 1 gestaan, ten koste van de rest van de maatschappij. Nu de politiek voor het eerst sinds een jaar daarvan afwijkt zijn de poppen aan het dansen. En krijg je dit soort artikelen.
Maar ik begrijp het vanuit het ziekenhuis personeel ook wel. De boog kan niet te lang gespannen blijven, mensen willen ook eens vrij nemen. Deze golf duurt gewoon te lang. Ook voor hun.
Nulnulzeseneenhalf
25 april 2021, 09:33
allemaal bangmakerij.
En ook die verhalen van die variant uit india dat de vaccins niet werken .... :redface:
Het “verdienmodel” hier is het personeel. Personeel vinden is niet zo moeilijk. Gemotiveerd personeel wordt al lastiger. Gemotiveerd personeel houden is een opgave. Zoals hier boven al gezegd, het duurt te lang. Mijn grote vraag hier is, wat heeft de politiek het afgelopen jaar gedaan om meer personeel in de zorg te krijgen. Ik weet ook dat je niet met een snelcursus van 3 maanden in de zorg kunt gaan werken. Maar is er al iets gedaan om meer personeel op te leiden?
Toen een dik jaar geleden de normale zorg werd afgeschaald en veel personeel verplaatst werd naar de IC, waren er de nodige opmerkingen dat dat helemaal niet kan, omdat dat heel ander werk is. Ik zit zelf niet in de zorg maar ik ga er wel vanuit dat in opleidingen al in een vroeg stadium aandacht wordt besteed aan hygiëne en het voorkomen van overdracht, van wat dan ook. Daarnaast heb ik jaren geleden eens een feestje gehad van wat verpleegkundigen die hun IC aantekening hadden gehaald. Anders gezegd, veel zijn multi-inzetbaar, hoeven alleen maar wat opgefrist te worden en de laatste inzichten bijgebracht te worden.
Terug naar het verdienmodel, niet iedereen wil zoveel overwerken in een jaar. En de zorg is daar zeker een voorbeeld van.
phoenix
25 april 2021, 10:11
Denk jij nulzes dat er meer verpleegkundigen komen als er zoveel gewerkt meoe worden en relatief slecht betaald, de verpleegkunidgen zouden veel en veel beter betaald moeten worden... maar dat kan niet in een pervers kapitalistisch systeem, niet arbeid maar kapitaal loont, daarom zitten al die yuppen in amsterdam hun geld te tellen dat ze verdienen met kapitaal... ondertussen worden mensen in bijvoorbeeld de vleesindustrie zwaar onder betaald en ook zijn er nog steeds geen goede regels voor dieren die geen dierenleven hebben, maar nog minder waard zijn dan planten, immers je betaald voor een varkenshaasje 1 euro bij de appie ik kan je het bewijs tonen en een vegatarische hamburger 2,70, per twee 5,39.
wie is daar verantwoordelijjk voor ? cda, pvda, vvd en d66 zij blijven oude poltiek voeren, zij belasten vooral op arbeid en niet op giftige producten die ons milieu kapot maken en onszelf ook he kijk maar naar alcohol en suikerproducten en het aantal mensen dat opde ic ligt.... mensen die slecht betaald kijgen moeten goedkoop leven en dat kan door veel suikers en vet te eten en alcohol te drinken allemaal giga goedkoop... maar het zijn sluipmoordenaars...
, en ja daarmee is de kring rond, zolang wij de verpleegkundigen slecht betalen zal er niks veranderen..ziekenhuizen raken zwaar overbelast en virussen komen en gaan.... en heb jij en ik daar veel last van , huizenprijzen stijgen door en arbeid wordt zwaar belast...
dus verpleegkunidgen? even oplossen vergeet het in dit systeem modderen wij nog jaren door met corona en andere virussen...
allemaal bangmakerij.
Meer aandacht voor iets wat ziekenhuizen al jaren niet lukt. Werken in de zorg aantrekkelijk(er) maken. Dat zou er te winnen kunnen zijn. Meestal lukt zoiets alleen als er serieus geld bij gaat in de vorm van hogere salarissen voor de handen aan het bed. Nederland kiest daar niet voor. Ondanks stevige woorden uit de oppositie kunnen ze een bonusje krijgen meer niet.
En varianten die zich niets van vaccins aantrekken..... Laat me niet lachen, dat is al weken, zo niet maanden terug al benoemd dat zoiets zou gaan gebeuren. Maar ja, toen was ik ook al wappie dan wel ontkenner.
Big30
25 april 2021, 11:31
India smeekt om zuurstof: patiënten sterven op straat
Voor de vierde opeenvolgende dag vestigt India een wereldrecord met bijna 350.000 nieuwe cornabesmettingen en bijna 2800 doden binnen 24 uur. Er is een groot tekort aan zuurstof voor de beademing van patiënten. Dat zorgt voor dramatische beelden, van naar adem snakkende patiënten die door zuurstofgebrek sterven op weg naar ziekenhuizen. ‘Het virus slikt de mensen van onze stad als een monster op.’
Mensen leuren met doodzieke familieleden langs ziekenhuizen. Ze bellen rond en posten op sociale media wanhopige smeekbeden. Veel patiënten worden geweigerd. Er zijn geen bedden en er is een groot tekort aan zuurstof voor de beademingsapparatuur.
https://www.ad.nl/buitenland/india-smeekt-om-zuurstof-patienten-sterven-op-straat~a6e58327/