Volledige versie bekijken : Corona Virus, Covid-19
WANDELAAR5
25 april 2021, 12:59
Heel eerlijk gezegd had ik dit vorig jaar al verwacht. Zoveel mensen die vaak zo dicht op elkaar leven in stedelijke gebieden. Matige hygiënische omstandigheden. Op voor mij onverklaarbare wijze is dit India vorig jaar bespaard gebleven, maar nu gebeurt het alsnog. Dieptriest.
Brad Clitt
25 april 2021, 13:08
Misschien was het oorspronkelijke virus niet echt 'compatibel' met de genetica van de Indiase bevolking en heeft één of enkele virusmutaties wél het slot gevonden.
Ben overigens benieuwd wat er hier in NL staat te gebeuren de komende dagen, hopelijk vallen de ziekenhuiscijfers mee en gaan we eindelijk ook eens beginnen met af te dalen naar de maximaal 5000 nieuwe besmettingen per dag (incidentie dan < 200) zodat ik weer naar Duitsland mag.
Picasso 1
25 april 2021, 13:14
Heel eerlijk gezegd had ik dit vorig jaar al verwacht. Zoveel mensen die vaak zo dicht op elkaar leven in stedelijke gebieden. Matige hygiënische omstandigheden. Op voor mij onverklaarbare wijze is dit India vorig jaar bespaard gebleven, maar nu gebeurt het alsnog. Dieptriest.
Inzake oversterfte, enig idee hoe India daarin vorig jaar heeft gescoord? Wel apart de lage graad aan besmettingen vorig jaar in India: https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-sloppenwijk-houdt-niemand-zich-aan-de-regels-en-toch-wordt-bijna-niemand-ziek~b9d9bcb6/
Hoge bevolkingsdichtheden geven in het algemeen problemen op meerdere vlakken. Hoge besmettingsgraden bij ziektes maar ook bijvoorbeeld, zoals in de klimaat/luchtvervuilingsdiscussie opvalt, zoiets als de luchtkwaliteit dat zowel in China als in India diep in het rood staat, terwijl het in andere delen van de wereld erg meevalt. Vervolgens worden mondiale oplossingen en veranderingen doorgevoerd ipv dat oplossende maatregelen gericht worden specifiek op die gebieden.
Willem2
25 april 2021, 14:46
Aantal coronapatiënten op de ic's neemt na daling weer toe
Het aantal coronapatiënten op de ic's is sinds gisteren gestegen met 25. In totaal liggen nu 841 mensen met corona op de intensive care in Nederlandse ziekenhuizen. Dat meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.
Gisteren werd nog een daling gemeld. Toen lagen er 21 patiënten minder op de IC's dan de dag ervoor.
.... https://nos.nl/liveblog/2378112-25-meer-mensen-op-de-ic-burgemeester-eindhoven-liever-gewacht-met-versoepelingen.html
de komende twee weken blijft dat cijfer gewoon zo hoog gezien de infectiecijfers van de afgelopen 10 dagen. Er zou een enorme daling nu moeten optreden en dat is een utopie gezien het gedrag van de medemens.Er vinden veel meer contacten plaats en iedereen is systeemrelevant :cool:
Player
25 april 2021, 14:54
Gezien het aantal coronagevallen zijn we procentueel wel beter dan onze buurlanden, dat klopt wel. Maar het aantal slachtoffers is Belgie nog steeds kampioen :cool:
....
https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coronavirus/6129481/de-coronacijfers-van-vandaag.html
vooral het cijfer 9292 is wel grappig want waarheen gaat de verdere reis met corona https://9292.nl/ :rolleyes: ;)
https://www.corona-in-zahlen.de/weltweit/niederlande/
Duitsland waren er 27.543 en Inzidenz 164 .... https://www.corona-in-zahlen.de/weltweit/deutschland/
Belgie waren 4357 en Inzidenz 217,6 .... https://www.corona-in-zahlen.de/weltweit/belgien/Hou toch eens op met die onzin dat België de kampioen zou zijn qua aantal doden. Begint al de allures aan te nemen dat NL Clubs beter zouden zijn dan DE clubs. Zelfs uit de statistieken die je hier aanhaalt, blijkt dat de mortaliteit in België lager ligt dan in Duitsland. België heeft van het begin elke dode in een WZC meegeteld als slachtoffer, of die nu positief hadden getest of niet. Een grote overschatting als gevolg. En wetende dat Nederland zijn mortaliteit met de helft onderschat, doet België ook beter dan Nederland in werkelijkheid:
Vorig jaar meer mensen overleden aan covid-19 dan gedacht in Nederland
Het Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek gaat ervan uit dat in 2020 zeker 20.030 mensen zijn gestorven als gevolg van een coronabesmetting. 'Van hen overleden 17.357 mensen aan vastgestelde covid-19.' Bij 2.673 anderen was het coronavirus de vermoedelijke doodsoorzaak.
Bij het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu waren tot aan 31 december bijna 11.500 sterfgevallen gemeld. Het was al wel bekend dat het werkelijke dodental bij onze noorderburen hoger lag.
Waar peterp095 op doelt is dat België qua gezondheidszorg - net als onderwijs - geen lessen te leren heeft van zijn noorderburen. Dat bewijst de stroom aan Nederlanders gedurende de laatste decennia in Belgische hospitalen die daar zijn om dringende chirurgische ingrepen te laten uitvoeren die niet mogelijk zijn in Nederland omwille van de jarenlange wachtlijsten.
WANDELAAR5
25 april 2021, 15:55
Inzake oversterfte, enig idee hoe India daarin vorig jaar heeft gescoord? Wel apart de lage graad aan besmettingen vorig jaar in India: https://www.trouw.nl/buitenland/in-de-sloppenwijk-houdt-niemand-zich-aan-de-regels-en-toch-wordt-bijna-niemand-ziek~b9d9bcb6/
Hoge bevolkingsdichtheden geven in het algemeen problemen op meerdere vlakken. Hoge besmettingsgraden bij ziektes maar ook bijvoorbeeld, zoals in de klimaat/luchtvervuilingsdiscussie opvalt, zoiets als de luchtkwaliteit dat zowel in China als in India diep in het rood staat, terwijl het in andere delen van de wereld erg meevalt. Vervolgens worden mondiale oplossingen en veranderingen doorgevoerd ipv dat oplossende maatregelen gericht worden specifiek op die gebieden.
Picasso, in India wordt er stevig onder gerapporteerd. Er zijn onvoldoende tests beschikbaar en lagere kastes hebben geen toegang uit de gezondheidszorg. In dit geval kun je niet uitgaan van de besmetting en doden cijfers zoals gerapporteerd. India staat met 200.000 testen/miljoen inwoners op plaats 117. En daarnaast blijft het vreemd dat het vorig jaar relatief goed is gegaan. In ieder geval niet zoals nu met 2 patiënten in 1 bed en doden op straat. Maatregelen om de problemen daar op te lossen zijn in ieder geval een stevige geboortebeperking. Maar goed, dat zien ze daar anders en zo gaat India binnenkort China voorbij in aantal inwoners.
Jan_Wandelaar
25 april 2021, 16:30
De vraag is wel wat winnen die ziekenhuizen hieraan om iedereen bang te maken ...Simpel: de angst laten regeren.
Middels 'corona-maatregelen' probeert de regering te bepalen wat er achter onze voordeur in onze privé-levens gebeurt. Deze verregaande overheidsbemoeienis in onze privé-levens is niet te handhaven, omdat we in theorie nog steeds een vrije democratische rechtstaat zijn.
Omdat handhaven van verregaande overheidsbemoeienis in onze privé-levens niet mogelijk is word alles uit de kast getrokken om mensen bang te maken, zodat ze zich uit angst aan de 'corona-maatregelen' houden. Ofwel: de angst laten regeren.
Wat ziekenhuizen hiermee winnen is dat het reproductie-getal laag blijft omdat mensen zich uit angst aan maatregelen houden die niet thuis horen in een vrije democratische rechtstaat. Hierdoor hopen ze dat het niet komt tot een 'code-zwart'.
Dat het bij retail- en horeca-ondernemers al meer dan een jaar code-zwart is boeit blijkbaar een stuk minder. Dat de 'pauze-knop' van de vrije democratische rechtstaat nu al 13 maanden lang ingedrukt is lijkt voor minister de sjongejongejonge geen beletsel om regelmatig op de 'pauze-knop' voor vaccinaties te drukken.
J.W.
Nulnulzeseneenhalf
25 april 2021, 18:55
Denk jij nulzes dat er meer verpleegkundigen komen als er zoveel gewerkt meoe worden en relatief slecht betaald, de verpleegkunidgen zouden veel en veel beter betaald moeten worden... maar dat kan niet in een pervers kapitalistisch systeem, niet arbeid maar kapitaal loont, daarom zitten al die yuppen in amsterdam hun geld te tellen dat ze verdienen met kapitaal... ondertussen worden mensen in bijvoorbeeld de vleesindustrie zwaar onder betaald en ook zijn er nog steeds geen goede regels voor dieren die geen dierenleven hebben, maar nog minder waard zijn dan planten, immers je betaald voor een varkenshaasje 1 euro bij de appie ik kan je het bewijs tonen en een vegatarische hamburger 2,70, per twee 5,39.
wie is daar verantwoordelijjk voor ? cda, pvda, vvd en d66 zij blijven oude poltiek voeren, zij belasten vooral op arbeid en niet op giftige producten die ons milieu kapot maken en onszelf ook he kijk maar naar alcohol en suikerproducten en het aantal mensen dat opde ic ligt.... mensen die slecht betaald kijgen moeten goedkoop leven en dat kan door veel suikers en vet te eten en alcohol te drinken allemaal giga goedkoop... maar het zijn sluipmoordenaars...
, en ja daarmee is de kring rond, zolang wij de verpleegkundigen slecht betalen zal er niks veranderen..ziekenhuizen raken zwaar overbelast en virussen komen en gaan.... en heb jij en ik daar veel last van , huizenprijzen stijgen door en arbeid wordt zwaar belast...
dus verpleegkunidgen? even oplossen vergeet het in dit systeem modderen wij nog jaren door met corona en andere virussen...
Januari 2020 was de beloning in de zorg niet echt een probleem. Niet landelijk, niet wereldwijd. Nergens waren er tekenen dat de zorg op springen stond omdat hele hordes gingen vertrekken vanwege het te lage loon. Je mag van mij gerust zeggen dat de lonen in de zorg wat omhoog mogen om het aantrekkelijker te maken.
Een paar jaar geleden hoorde ik dat in de zorg, en dan met name bij de handjes aan het bed, maar heel weinig voltijdbanen zijn. Vraag me niet naar een bron of onderbouwing, heb ik niet. Ik weet ook niet of het veel af wijkt van andere sectoren. Er zullen redenen zijn maar ik heb daar geen inzicht in. Daar is dus nog wel wat te winnen. Maar het is ombert mogelijk dat het vanuit de werknemers kant een keuze is.
Virussen zullen inderdaad blijven komen en gaan. Dat ligt niet aan de mens, maar aan de natuur. Als er ergens teveel van is krijg je vaneigens een probleem. Denk aan de lemmingen die zich massaal in zee storten. Konijnen in de natuur die een ziekte krijgen als er teveel in een gebied leven. En zo zijn er meer voorbeelden. De innovatie in de gezondheidszorg is ondertussen zover dat we elk probleem kunnen én willen oppakken. Het grootste nadeel daarvan is dat we een mensenras aan het creëren zijn dat nergens meer tegen bestand is. Het heeft steeds meer hulp nodig om te blijven leven. Anders gezegd, we accepteren niet meer dat we dood kunnen en zullen gaan. Kort geleden nog gelezen dat we, met een heel klein beetje hulp, lees, de juiste pillen, we nog veel langer kunnen leven zonder ongemakken. Begrijp me goed, ik wil ook oud worden, maar niet tegen elke prijs.
WANDELAAR5
25 april 2021, 18:59
Jammer dat er hier zo in politieke belangen wordt gedacht en dat er niemand van uit gaat dat die intensivisten gewoon integere mensen zijn die echt aan het einde van hun belastbaarheid zijn. Ik spreek regelmatig IC verpleegkundigen en het beeld dat daaruit naar voren komt is een grote saamhorigheid op de afdelingen, roosters die amper rond te krijgen zijn, ernstig zieke stikbenauwde patiënten, veel doden. Patiënten waarvan ze weten dat ze bij de volgende dienst waarschijnlijk niet meer zelf kunnen ademen, maar in coma en geïntubeerd zijn, of die er helemaal niet meer zijn bij een volgende dienst. Een zwangere vrouw waarvan ze het kind niet hebben kunnen redden en dan maar hopen dat ze niet bijkomt in jouw volgende dienst en dan het tragische nieuws te horen krijgt.
De afdelingen worden naast IC verpleegkundigen bemand door o.a. voormalig horeca personeel (runners en draaiers), anesthesisten, kinderverpleegkundigen, OK personeel etc. en als er weer eens iemand overlijd dan springen degenen die dat net hebben meegemaakt bij anderen bij.
Draaiers zijn groepen van 3 man die helpen patiënten om te draaien en runners halen medicatie en andere spullen waarbij ze steeds beschermende kleding aan- en uittrekken als ze van de afdeling gaan.
Denk je eens in hoe het is om al een jaar lang tientallen mensen te zien sterven onder jouw handen...
Nulnulzeseneenhalf
25 april 2021, 19:11
ook zijn er nog steeds geen goede regels voor dieren die geen dierenleven hebben, maar nog minder waard zijn dan planten, immers je betaald voor een varkenshaasje 1 euro bij de appie ik kan je het bewijs tonen en een vegatarische hamburger 2,70, per twee 5,39.
kijk maar naar alcohol en suikerproducten en het aantal mensen dat opde ic ligt.... mensen die slecht betaald kijgen moeten goedkoop leven en dat kan door veel suikers en vet te eten en alcohol te drinken allemaal giga goedkoop... maar het zijn sluipmoordenaars...
Dat vegetarische producten duur zijn bewijst, volgens mij, op dit moment alleen maar dat daar meer aan overgehouden wordt door alle schakels in de keten. Vegetarisch is op dit moment hip, maar dat ben ik niet.
De gemiddelde Nederlander geeft maar iets meer dan 10% van zijn inkomen uit aan voedsel. Gezond eten hoeft niet veel duurder te zijn. Heb je het niet breed, dan moet je keuzes maken. Kleinere tv, goedkopere smartphone, goedkoper abonnement. Daar kan door veel mensen veel op bespaard worden. Leef voor je eigen, niet om je groot te houden voor de buren of omgeving.
Ik ben nog uit de tijd van de schijf van vijf. Schijnt al lang niet meer te bestaan. Uit de tijd van 2 ons groenten, 2 stuks fruit. Ik bekijk het aanbod van eten tegenwoordig wat anders als meerderheid, althans dat idee heb ik. Ik geloof in weinig bewerkte producten. Een vega-burger is een voorbeeld van een product waar heel veel bewerkingen in zitten. Het samenvoegen van producten geeft reacties, scheikundige reacties.
Daarnaast ben ik van mening dat reizen niet alleen geld kost, maar 1 van de hoofdredenen is van een mindere kwaliteit van het milieu. Het maakt niet uit op welke manier je reist, je stoot extra uit. En daarmee belast je het milieu. Iemand die dus in 2 huizen woont en regelmatig verkast, draagt dus bij aan het “milieu”.
Nulnulzeseneenhalf
25 april 2021, 19:14
Jammer dat er hier zo in politieke belangen wordt gedacht en dat er niemand van uit gaat dat die intensivisten gewoon integere mensen zijn die echt aan het einde van hun belastbaarheid zijn. ..
Volgens mij 1 van de belangrijkste redenen om te kunnen werken in de zorg.
Big30
25 april 2021, 19:21
Einkaufschaos in Deutschlands Supermärkten!
Seit Samstag bilden sich vor Aldi, Lidl, Rewe, Edeka & Co. lange Schlangen. Der Grund: Die von der Regierung auferlegte Notbremse hat Auswirkungen aufs Einkaufen.
Denn: Die Neufassung des Infektionsschutzgesetzes sieht für alle Geschäfte bei Inzidenzen von mehr als 100 nur noch einen Kunden je 20 Quadratmeter Verkaufsfläche für die ersten 800 Quadratmeter vor – und darüber hinaus sogar nur einen Kunden je 40 Quadratmeter.
https://www.bild.de/geld/wirtschaft/wirtschaft/notbremse-sorgt-fuer-supermarkt-chaos-76185626.bild.html
We gaan zien hoe het vanaf woensdag in NL zal gaan.
Er geldt een maximaal aantal bezoekers per winkel. Dit wordt bepaald door het winkeloppervlakte. Voor niet-essentiële winkels geldt maximaal 1 persoon per 25 m2. In niet-essentiële winkels mogen in elk geval 2 klanten per verdieping aanwezig zijn, los van de grootte van de winkel. Kinderen tot en met 12 jaar tellen hierbij niet mee.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openingsplan/stap-1-openingsplan
Jan_Wandelaar
25 april 2021, 20:15
Jammer dat er hier zo in politieke belangen wordt gedacht en dat er niemand van uit gaat dat die intensivisten gewoon integere mensen zijn die echt aan het einde van hun belastbaarheid zijn.Hoezo jammer???
De maatschappij bestaat niet alleen uit intensivisten, en het aantal integere mensen zal onder de intensivisten niet hoger of lager zijn dan binnen andere groepen.
Niet alleen intensivisten zijn aan het einde van hun belastbaarheid. Een meerderheid offert nog immer vrijheden op om de zorg te ontlasten. Met als dank een aanhoudend gezeur vanuit de zorg-hoek, en een demissionaire regering die tot voor kort alleen de oren liet hangen naar de zorg.
Gevolg is dat steeds meer mensen onderhand vinden dat ze wel genoeg offers gebracht hebben om de zorg te ontlasten. Geef het nog een paar weken en dergelijke mensen vormen een meerderheid. En terecht!!! In 13 maanden is de zorg niet in staat gebleken om de capaciteit op orde te krijgen. Vaccinatie gaat in slakkentempo. En ondertussen maar jammeren dat iedereen zo veel mogelijk opgesloten en geïsoleerd moet blijven om een 'code-zwart' te voorkomen.
Als er een 'code-zwart' ontstaat dan is dat te wijten aan de incompetentie van zorg-managers, en niet aan burgers die zo langzamerhand weer een normaal leven willen gaan leiden. En bij een normaal leven hoort onvermijdelijk de dood.....
J.W.
Pikkatrillah
25 april 2021, 21:30
HANNOVER - Een medewerker van een Duits vaccinatiecentrum heeft toegegeven dat zij zes spuiten heeft gevuld met zoutoplossing in plaats van het coronavaccin van Pfizer/BioNTech. De vrouw had een flesje vaccinvloeistof laten vallen en wilde dat op die manier wegmoffelen.
Zoutoplossing is bij injectie niet schadelijk in kleine doses en er is geen verhoogd risico voor mensen die de injecties hebben gekregen, zei Matthias Pultz, het hoofd van de gezondheidsdienst van de deelstaat Nedersaksen.
Het regionale hoofd van de desbetreffende afdeling in het district Friesland, Sven Ambrosy, zei diep geschokt te zijn door het nieuws. Ambrosy kondigde aan dat per direct het ’vier-ogenprincipe’ is ingevoerd bij het voorbereiden van de vaccinatiespuiten.
„Niemand wordt meer alleen gelaten met de vaccins, zodat er niets meer verborgen kan worden gehouden”, aldus Ambrosy. De vrouw die in de fout is gegaan is een professioneel verpleegster van rond de 40 jaar. Het Duitse Rode Kruis heeft aangekondigd dat zij ontslag zal nemen.
De politie heeft na overleg met de openbaar aanklager een onderzoek geopend om vast te stellen of het incident kan worden opgevat als mishandeling. De autoriteiten zijn momenteel aan het uitzoeken welke mensen de zoutinjecties hebben gekregen en dus nog een echt coronavaccin moeten halen.
Dit soort berichten is goed voor de betrouwbaarheid van de vaccinatie :confused: not !
Jan_Wandelaar
25 april 2021, 21:42
HANNOVER - Een medewerker van een Duits vaccinatiecentrum heeft toegegeven dat zij zes spuiten heeft gevuld met zoutoplossing in plaats van het coronavaccin van Pfizer/BioNTech. De vrouw had een flesje vaccinvloeistof laten vallen en wilde dat op die manier wegmoffelen.Kijk, daar hebben we zo'n integere zorgmedewerker die aan het eind van haar belastbaarheid is.
J.W.
Nulnulzeseneenhalf
25 april 2021, 22:52
Niet alleen intensivisten zijn aan het einde van hun belastbaarheid. Een meerderheid offert nog immer vrijheden op om de zorg te ontlasten. Met als dank een aanhoudend gezeur vanuit de zorg-hoek, en een demissionaire regering die tot voor kort alleen de oren liet hangen naar de zorg.
Gevolg is dat steeds meer mensen onderhand vinden dat ze wel genoeg offers gebracht hebben om de zorg te ontlasten. Geef het nog een paar weken en dergelijke mensen vormen een meerderheid. En terecht!!! In 13 maanden is de zorg niet in staat gebleken om de capaciteit op orde te krijgen. Vaccinatie gaat in slakkentempo. En ondertussen maar jammeren dat iedereen zo veel mogelijk opgesloten en geïsoleerd moet blijven om een 'code-zwart' te voorkomen.
Als er een 'code-zwart' ontstaat dan is dat te wijten aan de incompetentie van zorg-managers, en niet aan burgers die zo langzamerhand weer een normaal leven willen gaan leiden. En bij een normaal leven hoort onvermijdelijk de dood.....
J.W.
De incompetentie ligt niet zo zeer bij de zorg managers, die moeten ook maar roeien met de riemen die ze hebben. Het is meer de politiek, of de verantwoordelijke minister dan toch, die te weinig geld en andere middelen vrij maakt om genoeg zorg te kunnen leveren. Je betaalt namelijk niet zelf voor de zorg, dat doet de verzekering. Zij bepalen samen met de politiek wat wel en wat niet kan.
En dat laatste zeg ik het laatste jaar al vaker. Maar om de een of andere reden accepteren we niet meer dat er af en toe iemand dood gaat.
mentholbear
26 april 2021, 00:34
Volgens mij 1 van de belangrijkste redenen om te kunnen werken in de zorg.
Ondanks een eed niet allemaal ;)
https://m.youtube.com/watch?v=O_KpLrHCAx0
Bovendien, hebben o.a. ministers niet ook plechtig een belofte of eed afgelegd :rolleyes:
Willem2
26 april 2021, 11:49
Topdrukte op intensive care, 'al wekenlang alle hens aan dek'
.... https://nos.nl/artikel/2378296-topdrukte-op-intensive-care-al-wekenlang-alle-hens-aan-dek.html
Gelukkig weet ik van onze experten dat ze dat alleen maar zeggen om extra geld te krijgen :cool:
stimpy3
26 april 2021, 11:58
Plaatje van coronabesmettingen in nederland anno nu (Bron: https://twitter.com/DieTukkerfries/status/1386613284510572545 )
35093
Als ik dat plaatje zo zie, met Limburg als brandhaard, dan kan ik me wel voorstellen dat NRW de grens op slot gegooid heeft. Ziet er ook niet echt OK uit.
Nulnulzeseneenhalf
26 april 2021, 18:38
Plaatje van coronabesmettingen in nederland anno nu (Bron: https://twitter.com/DieTukkerfries/status/1386613284510572545 )
35093
Als ik dat plaatje zo zie, met Limburg als brandhaard, dan kan ik me wel voorstellen dat NRW de grens op slot gegooid heeft. Ziet er ook niet echt OK uit.
Ik probeer het nog eens. En ja, mijn plaat blijft hangen. Waar zit het verschil tussen NRW en noord-Limburg? De verschillen zijn zo groot in aantallen per 100000. Maakt die Duits-Nederlandse grens zoveel uit? En wat voor scherm hangt daar dan in de lucht om dat allemaal tegen te houden?
stimpy3
26 april 2021, 20:22
Als ik dat plaatje goed bekijk, dan zit limburg rond de 500 besmettingen per 100.000 inwoners (over 7 dagen). Vergelijk dat eens met NRW, waar het gemiddelde zo rond de 150-250 ligt per 100.000 inwoners per 7 dagen. Linkje: https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/corona-daten-nrw-100.html#Inzidenz
En de grens zelf maakt natuurlijk niet zo gek veel uit. Beleid en omgang met de coronamaatregelen natuurlijk wel. Ik heb filmpjes als deze:https://www.dumpert.nl/?selectedId=8107901_7cbed956 niet uit duitsland gezien, hoewel d'r daar vast ook wel "illegaal" gefeest zal worden.
Nulnulzeseneenhalf
26 april 2021, 22:35
Als ik dat plaatje goed bekijk, dan zit limburg rond de 500 besmettingen per 100.000 inwoners (over 7 dagen). Vergelijk dat eens met NRW, waar het gemiddelde zo rond de 150-250 ligt per 100.000 inwoners per 7 dagen. Linkje: https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/corona-daten-nrw-100.html#Inzidenz
En de grens zelf maakt natuurlijk niet zo gek veel uit. Beleid en omgang met de coronamaatregelen natuurlijk wel. Ik heb filmpjes als deze:https://www.dumpert.nl/?selectedId=8107901_7cbed956 niet uit duitsland gezien, hoewel d'r daar vast ook wel "illegaal" gefeest zal worden.
Noord-Limburg ligt de laatste weken zo rond de 350 tot 400 met uitschieters in sommige gemeenten tot boven de 500. Beleid en omgang zal zeker uitmaken. Maar jij gelooft dus dat net over de grens in Duitsland er veel beter mee wordt omgegaan? En al die Duitsers die hier komen dat maakt niet uit? Of al die Nederlanders, met Badslippers voorop, die naar Duitsland gaan om te tanken en te winkelen heeft ook totaal geen invloed?
Willem2
26 april 2021, 22:58
... Of al die Nederlanders, met Badslippers voorop,....
Ja, Badslippers is heel fout. Heeft ook een foute invloed op zijn mede-stadbewoners die zijn olifantenpad volgen en dan bij de Lidl uitkomen in Kaldenkirchen :cool:
Kanttekening hij is volledig gevaccineerd. Al eerder opgemerkt hoe dat gaat in Limburg ....
mentholbear
26 april 2021, 22:59
Maakt die Duits-Nederlandse grens zoveel uit? En wat voor scherm hangt daar dan in de lucht om dat allemaal tegen te houden?
Een scherm is niet nodig, omdat het niet als een zwerm sprinkhanen over komt vliegen. Het virus verspreidt zich welliswaar via de lucht, maar volgens de experts op relatief korte afstand.
Hoe krijg je het anders (op natuurlijke wijze na) anders omlaag? Als je onder de eigen bevolking allerhande maatregelen hebt en de cijfers omlaag gaan, en je blijft hoestende Hollanders over de vloer laten komen? Dat gezegd te hebben moeten ze het ook niet importeren. Dus inderdaad ook geen eigen volk de grens over laten gaan.
Brad Clitt
26 april 2021, 23:05
Waar ik woon is de 7-daags incidentie 528, maar in geheel Zuid-Limburg is het niet pluis...
Aan mij ligt het in ieder geval niet.
Badslippers
27 april 2021, 00:05
Of al die Nederlanders, met Badslippers voorop, die naar Duitsland gaan om te tanken en te winkelen
Vandaag weer even wezen kijken. Ik moest een bepaald sigarettenmerk en type gaan halen. Overal gele nummerplaten bij Rewe, Lidl, Trinkgut, DM, Aldi. Daar zijn ze zelfs geld aan het inzamelen zodat er gratis getest kan worden voor Nederlanders. Die zaken willen die Nederlandse kooptoeristen graag behouden want die brengen geld in de la. BS besmet niemand want bij klachten blijf je thuis en ik heb geen klachten. Bovendien 2x gevaccineerd en in de winkels hou je afstand. Bij de benzinepomp is de kans op besmetting volgens mij nul. Je wacht in de auto, staat alleen bij de pomp te tanken en bij het afrekenen houdt iedereen afstand. Dat mondkapje hebben we voor de sier op want dat werkt amper.
Nederlanders weren bij de grens is weer zo'n maatregel die door een Duitse pennenlikkende ambtenaar is bedacht. Nogmaals, als je wilt dat zo'n maatregel effect heeft moet je aan beide zijden de grens potdicht gooien en niemand maar dan ook niemand doorlaten.
Willem2
27 april 2021, 00:40
@Badslippers
Een SOA tracht je tegen te gaan door een condoom om te doen. Of prik jij daar vooraf ook gaatjes in met een naald ?
Dat doe jij namelijk ook met noodverordeningen en wetgeving ...
mentholbear
27 april 2021, 02:18
Nee hoor, prikt niks door. Die kiest gewoon a la moment de regels die het beste uitkomen ;)
phoenix
27 april 2021, 10:38
Willem een soa... of corona is als een appel en een luxe slagroomtaart... de appel eet je iedere dag, taart zelden.....als je de echte standaardregel 1,5 meter afstand houdt gebeurt je helemaal niets, zelfs als je binnen bent met een aantal mensen en je houdt de raam open, ga je bovenop iemand liggen dan is en soa zoals corona... en dan nog gaat het om weerstand, niet iedere soa.. loop je op als de andere een soa.. heeft... wel beschermt een condoom veel beter dan een mondkapje, die zijn voor een nieuwe industrie op te richten die ze graag in stand houden na corona.... voor de controlefreaks in het land, die liever veilig zijn dan dat ze echt leven....
Willem2
27 april 2021, 11:20
.... voor de controlefreaks in het land, die liever veilig zijn dan dat ze echt leven....
Het is wel wat gek dat jij je niet veel wilt aantrekken van simpele coronaregels die veel mensenlevens kan redden terwijl jij zelf wilt dat mensen anders gaan leven voor o.a. het klimaat.
Willem2
27 april 2021, 11:37
Als woensdag de eerste versoepelingen van de strenge lockdown ingaan, ligt de verantwoordelijkheid voor het volgen van de regels als eerste bij de mensen zelf. Dat zegt Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen maandag na afloop van het beraad.
Pas als laatste treedt de politie op in de volgorde van handhaving, die met minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid en via hem met het kabinet is afgesproken. ,,Je kunt geen regels naleven als je begint met repressies en boetes", zegt Bruls. ,,Daar was iedereen het over eens en we zullen de handhavingsvolgorde in overleg met de handhavers gaan uitvoeren."
Overigens noemt de voorzitter de zorgen dat terrasgangers zich om 18.00 uur groepsgewijs gaan verplaatsen naar parken "een beetje een non-probleem". ,,Als de terrassen niet open waren, zouden mensen met mooi weer ook in de parken zitten", aldus Bruls. ,,Wat mensen na 18.00 uur gaan doen, dat gaan we zien. Waarschijnlijk gaat de grootste groep naar huis om wat te eten."
.... https://www.ad.nl/binnenland/live-60-jarigen-aan-de-beurt-voor-coronaprik-omt-wil-noodrem-op-versoepelingen~a9aa4f649/
zie het contrast in uitvoering en handhaving
even een update voor de niet zo slimme mensen hier op dit forum, en die die de regels anders lezen dan de rest.
Zonder negatieve coronatest welke door een officieel document aangetoond dient te worden is reizen naar Duitsland verboden. Geen enkele winkel laat jou binnen zonder afspraak en/of actuele max 48uur negative test samen met paspoort.
Hoe controleren ze dit? Simpel. Aan de deur van de winkel. En hier en daar staan fuiken van de politie opgesteld op plaatsen waar je de auto niet kan keren of ze jou direkt in het vizier krijgen als je dit doet. Kentekens zijn het uitgangspunt. Duitse mogen in 90% van de gevallen door rijden. Nederlandse worden al per definitie gestopt Polen, Roemenen en vooral Bulgaren krijgen een complete visitatie van personen, auto papieren en bagage. Waar staan ze dan? altijd ergens onverwacht en met groot materieel. Heb je geluk en staan ze er niet, dan kom je ze in de stad of waar dan ook wel tegen en mogen ze jou op elk moment om documenten vragen. Geen documenten bij je, dan is het al bij voorbaat €95,- mondkapje niet op, verkeerd op, of het foute mondkapje (alleen officiële medische of ffp2 maskers zijn toegestaan) kan daarbovenop tot €250,- boete zijn. Afhankelijk of de agent met zijn linker of rechter been is opgestaan. in Sommige steden/dorpen is het dragen van een masker op straat zelfs verplicht (blauw bord met masker) Dus denk eraan Beren. De controle is er echt wel, en die is zeer streng en in tegenstelling tot Nederland word hij in Duitsland streng toegepast. Een sorry of Pardon staat in dit geval niet in hun woordenboek.
en ja er zijn plekken waar minder gecontroleerd wordt. Die plek heeft phea ook gevonden en houdt direct verband met de economische groei van het gebied.
Voor de rest zou ik lyon maar goed lezen.
phoenix
27 april 2021, 12:42
hmm ik houd altijd ander halve meter en draag een mondkapje als dat moet willem dus ik volg je niet.... , ik heb me in nederland al 3 keer laten testen en in duitsland 1 maal, kom ik weer in duitsland over ene paar weken dan laat ik mij testen... dus ik snap je punt niet, wat ik schijf is dat een soa niet is te vergelijken met een coronainfectie... , dat mondkapjes niet beschermen, waarom mensen ? gaan dan vlak bij je lopen met een vies lapje voor hun mond en houden de ander halve meter niet meer aan, dat ergert mij veel meer, omdat dat mondkapje niet beschermt!
je moet om de paar uur verschonen! zelfs dat doen ze niet in een ziekenhuis...je kan ook een longontsteking oplopen door bacteriële infecties!!! . maar dan noemen ze het maar corona om zichzelf inde dekken
! ander halve meter dat beschermt en ruimten luchten.... daarnaast gaat het wel degelijk om weerstand, dus Ik kom nergens behalve inde supermarkt, trek gut als eht bier op is en pizzeria als ik in duitsland ben, net als de action ... dus ik neem verantwoordelijkheid voor anderen.. sinds september vorig jaar wip ik privé legaal met 1 persoon! daarvoor was het legaal! in juli en augustus !
mentholbear
27 april 2021, 14:13
Willem een soa... of corona is als een appel en een luxe slagroomtaart... de appel eet je iedere dag, taart zelden......
Grappig dat je SOA (seks :fuck:) als een appel ziet wat je elke dag hebt, en corona (mensen tegenkomen) als een luxe slagroomtaart die je zelden neemt :roll:
Arme meid die sinds september je enige 'appel' is. Kan ze nog wel een beetje normaal lopen? ;)
Nulnulzeseneenhalf
27 april 2021, 21:33
Een paar jaar geleden hoorde ik dat in de zorg, en dan met name bij de handjes aan het bed, maar heel weinig voltijdbanen zijn. Vraag me niet naar een bron of onderbouwing, heb ik niet. .
Toevallig vanmorgen nog eens bevestigd.
Voornaamste reden schijnt te zijn dat in de zorg vaak met kleine teams gewerkt wordt. Afdelingen in ziekenhuizen zijn niet megagroot. In de verpleeghuizen heeft men ook kleine afdelingen. Als er dan 1 voltijds persoon uitvalt ben je gelijk heel veel uren aan het bed of bij de mensen kwijt. Een deeltijdbaan zorgt dan voor minder uren die je moet opvullen.
Brad Clitt
27 april 2021, 21:38
Dat is de geroemde flexibiliteit, komt bijna in elke bedrijfstak voor.
Of het ook echt doet waarvoor het in het leven is geroepen, is een tweede...
fr_loper
28 april 2021, 15:14
Ik heb de bewuste passage opgezocht en Rutte heeft het inderdaad gezegd, in ieder geval zit pay6 dan vooraan in het stappenplan en niet achteraan.
Het fragment van Rutte over de sexwerkers >> https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/ontwikkelingen-rondom-het-coronavirus-24?start=33840
bertje600
28 april 2021, 16:25
Wellicht bestaat er de mogelijkheid dat de clubs in Nederland weer op 11 mei open zullen gaan.
Volgens Rutte vallen sexwerkers in het tweede vak dat open zal mogen gaan.
Maar je zult toch wel weer af moeten wachten of dit wel doorgang kan gaan vinden.
Over Duitsland valt nog weinig te vertellen, maar ook daar denkt men aan een
stapsgewijze versoepeling, maar dan alleen voor de Duitsers.
Voor ons, Nederlanders zal eerst nog de cijfers in overeenstemming dienen te komen met de Duitse eisen die
nu gelden.
kempie
28 april 2021, 19:10
Wellicht bestaat er de mogelijkheid dat de clubs in Nederland weer op 11 mei open zullen gaan.
Maar je zult toch wel weer af moeten wachten of dit wel doorgang kan gaan vinden.
Voor ons, Nederlanders zal eerst nog de cijfers in overeenstemming dienen te komen met de Duitse eisen die
nu gelden.
Het lijkt me niet Bertje. Misschien dat sex werk weer zou mogen maar de clubs open terwijl horecagelegenheden binnen nog geen gasten mogen houden lijkt me heel sterk. Zal wel escort en privebezoek zijn wat dan open mag. Wel geeft dit hoop dat sixsens misschien weer open kan van het moment dat de horeca binnen ook gasten mag ontvangen. De stap voor de kroegen stond er volgens mij voor half juni restaurants 1 stap eerder. Echter ben ik ook bang dat de stappen nog vertraagd zullen worden. De cijfers zijn nog niet aan een daling begonnen en koningsnacht heeft niet veel goeds gedaan vrees ik er waren overduidelijk veel feestjes binnen in de stad die avond.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Player
28 april 2021, 20:08
nu gelden.Niet anders dan vorig jaar in de 2de golf. Toen legde Duitsland ook restricties op voor wie uit een rode zone kwam. Op zich niet meer dan correct en veiliger. Maar voor Nederlanders niet getreurd, de Clubs zullen wel sneller opengaan in NL dan in DE. Niet dat je daar vrolijker van wordt in een laufhaus concept met treurige dames. Maar alla, voor de liefhebbers die niet kunnen wachten.
de duisburg spesjalist
28 april 2021, 20:41
Niet anders dan vorig jaar in de 2de golf. Toen legde Duitsland ook restricties op voor wie uit een rode zone kwam. Op zich niet meer dan correct en veiliger. Maar voor Nederlanders niet getreurd, de Clubs zullen wel sneller opengaan in NL dan in DE. Niet dat je daar vrolijker van wordt in een laufhaus concept met treurige dames. Maar alla, voor de liefhebbers die niet kunnen wachten.
dat NL sneller open ga als Duitsland daar ben ik nog niet zo zeker van er is in NL nog steeds geen daling in de corona besmettingen .
mentholbear
28 april 2021, 20:50
Als het goed is mogen sauna resorts dan ook weer open. Hopelijk dat Sixsens's wellness dan ook weer open mag. En hopelijk dat er dan op hun terras gegeten mag worden.
deket
28 april 2021, 23:42
Player, heb je al meermaals gezegd je frustratie betreffende Sixsens eindelijk een los te laten
Het begint tergelijkertijd hilrisch maar ook zielig te worden
Ikzelf was ook geen voorstander van dat Laufhausconcept,maar het was roeien met de riemen die wettelijk beschikbaar bleken en verschillende meiden werden die periode wel blij omdat ze meer geld verdienden dan voorheen met het normale saunaconcept
Megaboob
28 april 2021, 23:47
Iets wat iedereen al vermoedde:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2141983601/kuipers-avondklok-heeft-geen-enkel-effect-gehad
deket
28 april 2021, 23:50
Dit gezegd zijnde begrijp ik nog altijd niet waarom de Belgische overheid het idee van Deket nog niet heeft gebruikt,dus bekende Belgen de nonbelievers overtuigen om zich te laten vaccineren. Vooral jongeren in Brussel met een migrantenachtergrond staan weigerachtig,en laten zich gek maken door al die broodjesaap verhalen op de (a)sociale media
Gebruik voor hen een Kompany,Stromae,Tom Barman of voor die hardleersen ,een of andere debile rapper met aantrek voor de jeugd,die zijn er genoeg
Voor de ouderen kan je dan ook een Belg gebruiken,namelijk de beste wielrenner aller tijden,Eddy Merckx,of Urbanus,Will Tura,Tom Waes of zo
mentholbear
29 april 2021, 00:40
Soort van zoals Gunvaxx om conservatieven over te halen? :smoke:
https://m.youtube.com/watch?v=WPXxCyaIPNI
pietpotent44
29 april 2021, 03:31
Dit gezegd zijnde begrijp ik nog altijd niet waarom de Belgische overheid het idee van Deket nog niet heeft gebruikt,dus bekende Belgen de nonbelievers overtuigen om zich te laten vaccineren. Vooral jongeren in Brussel met een migrantenachtergrond staan weigerachtig,en laten zich gek maken door al die broodjesaap verhalen op de (a)sociale media
En wanneer is iemand volgens jou een nonbeliever dan ?
Ja, er gaan onwaarheden over vaccins rond op social media. Maar er zijn toch ook gewoon een hoop mensen die wel goed op de hoogte zijn, maar toch liever geen vaccin willen. Dat kan toch. Er zitten ook risicos aan vaccinatie. Waarom is iemand per se fout als hij/zij geen vaccin wil ? Omdat ie dan een ander kan besmetten ? Iemand die gevaccineerd is, kan ook nog steeds een ander besmetten. Ok, de kans wordt kleiner. Maar na verloop van tijd weer steeds groter, vanwege mutaties. Dus dat zou betekenen dat je elk jaar iedereen weer opnieuw moet vaccineren. Of misschien zelfs wel vaker dan 1 keer per jaar. De vraag is of je in zon maatschappij wil leven. Waarbij mogelijke alledaagse zaken zoals festival, stadion of bioscoop bezoek niet meer mogen zolang je niet geprikt bent.
Ikzelf ben niet zo voor massa vaccinatie, ik vind dat alleen 60 plus mensen gevaccineerd zouden moeten worden. Plus de (jongere) mensen in risicogroepen. En alles geheel vrijwillig, met geen enkele (indirecte) dwang of vaccinatie paspoort of wat dan ook (hooguit voor verre reizen). Eigenlijk precies zoals nu met de griepprik gebeurt.
Het gaat natuurlijk ook om de lange termijn: willen we elk jaar opnieuw zon massa vaccinatie ? En willen we dit bij elke nieuwe mutant en bij elk nieuw virus ?
Ik ben ook wel overtuigd dat vaccinatie helpt, maar het zal het virus nooit uitroeien. We moeten dus voor de lange termijn een acceptabele manier vinden om met dit virus te leren leven. Zonder dat heel het leven in het teken blijft staan van een virus.
WANDELAAR5
29 april 2021, 06:50
En nu de andere kant Piet Potent: Midden in een polio epidemie kun jij jouw kinderen naar een school sturen waar een polio vaccinatie verplicht is of naar een school waar uit geloofsovertuiging 80% niet gevaccineerd is. Jouw kinderen heb je laten vaccineren met een 70% effectief vaccin.
Ik zou het wel weten. Mijn kinderen gaan naar die school waar de poliovaccinatie verplicht is. En zo zie ik het ook met Corona. Het is m.i. voorlopig onvermijdelijk dat voor zaken waar mensen dicht bij elkaar komen een vaccinatie of recente negatieve test verplicht is. Zeker als die samenkomst binnen is of als er veel gezongen en geschreeuwd wordt. Zoals bij voetbalwedstrijden, popconcerten en Koningsdag.
Pikkatrillah
29 april 2021, 07:43
5:30 uur - Kuipers: avondklok heeft geen enkel effect gehad
Volgens Ernst Kuipers, de voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, heeft de avondklok nauwelijks effect gehad. "Bij de invoering van de avondklok was de berekening dat het 10 procent zou verminderen. Als je kijkt naar het beloop van de ziekenhuisopnames in de tijd, zagen we zowel bij de invoering als bij het opschuiven geen enkel effect", aldus Kuipers bij de RTL-talkshow Beau.
"We zitten op het hoogste aantal besmettelijke personen tot nu toe, ondanks dat er gevaccineerd wordt." Kuipers zei blij te zijn dat het aantal vaccinaties per week stijgt en kan uitkomen op 1,5 miljoen prikken per week, "zonodig met behulp van huisartsen en ziekenhuizen".
Leuke conclusie na 3 maanden :wink2:
wervelwind
29 april 2021, 08:48
Iemand die gevaccineerd is, kan ook nog steeds een ander besmetten. Ok, de kans wordt kleiner. Maar na verloop van tijd weer steeds groter, vanwege mutaties.
Dit is wat het RIVM ons wil doen geloven, maar het is een van de vele dwalingen die het RIVM heeft laten zien.
Bij elk vaccin is het altijd zo geweest dat een gevaccineerd persoon (na verloop van tijd) niemand kan besmetten. En waarom niet?
Omdat bij een gevaccineerd persoon, zodra hetzelfde virus of dezelfde bacterie opnieuw het lichaam binnen komt, het immuunsysteem deze direct aanvalt doordat de memory B-cellen de indringer direct herkennen.
Om iemand anders aan te kunnen steken, moet je een minimale hoeveelheid virussen of bacteriën in je lijf hebben. En doordat je immuunsysteem de indringers meteen aanvalt en opruimt, kom je nooit meer aan die hoeveelheid en kun je dus niemand meer besmetten.
Het is wel waar dat mutaties dit effect kunnen verminderen en ik denk inderdaad dat we ons volgend jaar beter nog maar eens kunnen laten vaccineren. Maar zodra op de meeste plaatsen in de wereld eenmaal genoeg gevaccineerd is, zullen we ook van die mutaties af zijn.
phoenix
29 april 2021, 09:11
genoeg gevaccineerd? ha daar zijn voor 2022 nog niet mee klaar.... onze samenleving zal zich moeten veranderen... deze 24 uurs economie zal anders moeten.... gezien eht feit dat rutte en zijn bende nog steeds de knip dichthoudt als het over gezondheidszorg gaat zegt mij dat we nog lang niet klaar zijn....
wervelwind
29 april 2021, 10:12
genoeg gevaccineerd? ha daar zijn voor 2022 nog niet mee klaar.... onze samenleving zal zich moeten veranderen... deze 24 uurs economie zal anders moeten.... gezien eht feit dat rutte en zijn bende nog steeds de knip dichthoudt als het over gezondheidszorg gaat zegt mij dat we nog lang niet klaar zijn....
Ik zit eigenlijk niet zo op jouw moraliserende pessimisme te wachten. Zeker omdat je je uitspraken in de regel onderbouwt met kretologie en alles op een hoop gooit.
Ik kan er ook naast zitten maar ik denk dat we dit virus er zeker onder gaan krijgen. En dit zeg ik niet als geïnformeerde leek maar als bioloog in ruste. Dit virus is bijzonder in zijn combinatie van besmettelijkheid en diversiteit aan symptomen, maar uiteindelijk werkt het infectiemechanisme precies hetzelfde als bij andere (corona)virussen en zal het met de beschikbare vaccins overwonnen worden. Het zal alleen wel even duren voordat het in elke uithoek van de wereld weg is.
Player
29 april 2021, 10:19
dat NL sneller open ga als Duitsland daar ben ik nog niet zo zeker van er is in NL nog steeds geen daling in de corona besmettingen .In Duitsland daalt het ook nog niet echt, al staan ze d’er wel een stuk beter voor. Maar vorig jaar was dat ook zo dus zou wel eens kunnen dat ze weer langer gaan wachten. Merkel houdt in ieder geval op alles stevig de handrem op. We zullen zien, van mij mogen ze gerust eerder opengaan.
@deket Hou toch eens op met je oneindig riedeltje over frustratie, dat is pas zielig. Als je toch geen woordvoerder beweert te zijn gedraag je dan ook er niet naar. Als het laufhaus concept het enige mogelijke was, dan hou je beter de eer aan jezelf. Zeker als je je wil plaatsen als een Club met het totaalconcept zoals een andere woordvoerder toen scandeerde en ten onrechte schamper deed over DE Clubs. En zoals ik al eerder schreef, een topper uit ss zei me toen zelf dat de verdiensten in het laufhaus concept zeer matig waren. Vaak waren shifts niet volboekt met klanten en maakten klanten geen kamer. Lees er de recensies van die periode op na, ze waren niet laaiend enthousiast. Als het goed is, mag het gezegd worden maar als het minder goed is ook.
WANDELAAR5
29 april 2021, 10:21
Wervelwind, ik ben wat pessimistischer omdat dit virus zo makkelijk heen en weer springt tussen mens en dier. Er zal altijd wel ergens ter wereld een knaagdier of katachtige (of vleermuis) zijn die weer een mens besmet en dan heb je met een beetje pech weer een uitbraak.
Nog afgezien van het feit dat we nooit de hele wereldbevolking zullen kunnen vaccineren.
kempie
29 april 2021, 13:40
Dat valt wel mee 50% van de mensen gevaccineerd in [emoji636] en de cijfers zijn echt al heel laag wij zitten voor 1-7-2021 als het goed is op een hoger percentage dan dat dus zolang zal het niet meer hoeven duren.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5227956/engeland-coronavirus-groepsimmuniteit-versoepelingen
kempie
29 april 2021, 13:45
Wervelwind, ik ben wat pessimistischer omdat dit virus zo makkelijk heen en weer springt tussen mens en dier. Er zal altijd wel ergens ter wereld een knaagdier of katachtige (of vleermuis) zijn die weer een mens besmet en dan heb je met een beetje pech weer een uitbraak.
Nog afgezien van het feit dat we nooit de hele wereldbevolking zullen kunnen vaccineren.
Ook daar lijkt een einde aan te komen. Waarschijnlijk is er eind dit jaar naast het vaccin ook een medicijn op de markt dat binnen 24 uur de vermenigvuldiging van het virusstopt. Lijkt me dat dit ook werkt als er varianten zijn waartegen de vaccins niet werken en zo kunnen ziekenhuis opnames en ic bezetting dan alsnog laag gehouden worden.
https://www.welingelichtekringen.nl/gezond/2709503/mogelijk-binnenkort-al-coronapil-geen-lockdowns-meer-nodig.html
mentholbear
29 april 2021, 14:20
Kunnen ze dan ook even een medicijn tegen griep maken ;)
Willem2
29 april 2021, 15:27
Ruim 2700 coronapatiënten in het ziekenhuis, hoogste aantal sinds 7 januari
Het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen is gestegen tot 2704. Dat zijn er 93 meer dan gisteren, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding.
Sinds 7 januari lagen er niet zo veel mensen met een coronabesmetting in het ziekenhuis. ... https://nos.nl/liveblog/2378672-hoogste-aantal-ziekenhuisopnames-sinds-begin-januari-terrassen-frankrijk-19-mei-open
Gelukkig wordt binnenkort het weer veel beter en dan ... :rolleyes::cool:
deket
29 april 2021, 17:14
Verdwijnen zal het virus nooit maar het moet de bedoeling zijn dat het hooguit een snotvalling kan opleveren en een beetje verkoudheid.
Heb de farmaceutische industrie nooit hoog zitten gehad maar nu hebben ze goed werk verricht. Jaren terug lag de focus vooral op lucratieve dagcrèmes en de daarbij horende investeringen ipv een universeel vaccin te ontwikkelen.
Nu nog het voorstel van Marc Coucke opvolgen om de patenten af te schaffen.
Kortom de farmaceutische industrie moet er zijn voor iedereen en niet vooral voor de aandeelhouders en winsten
deket
29 april 2021, 17:19
Dit gezegd zijnde gaat het er bij mij niet in dat er nog steeds mensen zijn die Corona minimaliseren,en geen vaccin willen.
In GB zijn al meer dan 130.000 eraan gestorven en in de VS,meer dan een half miljoen. In Brazilië is een ramp bezig, mede door het beleid van een randdebiel aan het hoofd ginds
broodpoot
29 april 2021, 17:41
Wat te denken van India, dat is gewoon een slachting en het einde is nog lang niet in zicht. Wat dat betreft ben ik blij dat ik in het rijke westen zit, hier kunnen we in betrekkelijke veiligheid lekker zeiken op alles en iedereen.
deket
29 april 2021, 18:05
In India wonen teveel mensen op kleine ruimtes. Azië doet het normaal goed : bv Laos ,0 doden en buurland Vietnam 1 dode.
Ook in Thailand lijkt Corona zo goed als weg maar dat land zit nu wel in de misserie omdat het vooral van toerisme leeft.
Anyway, zowel België dan Nederland zijn gevoelig omdat het dichtbevolkte landen zijn,net als Tsjechië. Teveel mensen op een klein oppervlakte.
Nog een probleem in India lijkt mij dat de mensen er zeer klein wonen,de rijke elite uitgezonderd
pietpotent44
29 april 2021, 18:16
En nu de andere kant Piet Potent: Midden in een polio epidemie kun jij jouw kinderen naar een school sturen waar een polio vaccinatie verplicht is of naar een school waar uit geloofsovertuiging 80% niet gevaccineerd is. Jouw kinderen heb je laten vaccineren met een 70% effectief vaccin.
Ik zou het wel weten. Mijn kinderen gaan naar die school waar de poliovaccinatie verplicht is. En zo zie ik het ook met Corona. Het is m.i. voorlopig onvermijdelijk dat voor zaken waar mensen dicht bij elkaar komen een vaccinatie of recente negatieve test verplicht is. Zeker als die samenkomst binnen is of als er veel gezongen en geschreeuwd wordt. Zoals bij voetbalwedstrijden, popconcerten en Koningsdag.
Polio vaccinatie is een heel ander verhaal dan corona vaccinatie. Dat polio vaccin bestaat al meer dan 50 jaar en heeft zich allang bewezen. Ook qua veiligheid. Ook is de effectiviteit veel hoger, na 3-4 prikken bij een kind tot 5 jaar en je bent vrijwel 100% immuun, en voor zeer lange tijd (tenmonste 10 jaar, tot een leven lang). Dat vaccin werkt tegen alle polio varianten. Maar corona muteert hard, en daarom zullen die vaccins (jaarlijks) aangepast moeten worden aan de dan heersende varianten.
Corona mutaties zijn nu al een probleem voor sommige vaccins.
pietpotent44
29 april 2021, 18:28
Dit is wat het RIVM ons wil doen geloven, maar het is een van de vele dwalingen die het RIVM heeft laten zien.
Bij elk vaccin is het altijd zo geweest dat een gevaccineerd persoon (na verloop van tijd) niemand kan besmetten. En waarom niet?
Omdat bij een gevaccineerd persoon, zodra hetzelfde virus of dezelfde bacterie opnieuw het lichaam binnen komt, het immuunsysteem deze direct aanvalt doordat de memory B-cellen de indringer direct herkennen.
Om iemand anders aan te kunnen steken, moet je een minimale hoeveelheid virussen of bacteriën in je lijf hebben. En doordat je immuunsysteem de indringers meteen aanvalt en opruimt, kom je nooit meer aan die hoeveelheid en kun je dus niemand meer besmetten.
Het is wel waar dat mutaties dit effect kunnen verminderen en ik denk inderdaad dat we ons volgend jaar beter nog maar eens kunnen laten vaccineren. Maar zodra op de meeste plaatsen in de wereld eenmaal genoeg gevaccineerd is, zullen we ook van die mutaties af zijn.
Er zijn vaccins voor andere virussen die steriele immuniteit geven. Dan is het echt onmogelijk om nog iemand anders te besmetten. Dat is denk ik wat jij bedoelt.
Echter, geen van de huidige corona vaccins biedt die steriele immuniteit. De besmettingskans wordt wel lager, maar er blijft een reeele kans om iemand anders te besmetten.
En dat mutaties ervoor kunnen zorgen dat een vaccin minder of zelfs niet meer effectief is, hebben we al kunnen zien in o.a. Zuid-Afrika en Denemarken.
En er zijn ook al gevallen bekend van gevaccineerde mensen die toch anderen hebben besmet. Of opnieuw corona hebben gekregen.
Wat dat betreft werkt corona zoals de griep: elk jaar zijn er andere mutaties, waardoor elk jaar weer mensen griep krijgen, en elk jaar het griepvaccin een andere samenstelling krijgt om effectief te kunnen zijn.
Ik hoop ook dat er meer medicijnen tegen corona op de markt gaan komen. Het gaat erom dat het beheersbaar blijft, en we er vrij normaal mee kunnen leven, zonder volle ziekenhuizen en zonder de maatschappij op zn kop staat. Echt helemaal uitroeien zal waarschijnlijk toch niet lukken.
phoenix
29 april 2021, 18:35
wervelwind jij moet solliciteren voor God, zal best lukken als bioloog... en wil je niet moraliseren dan zul je moeten stoppen een oordeel te vellen over mij... want dat is nou juist een voorwaarde om te moraliseren... maar ja als bioloog is natuurlijk alles feitelijk terug te herleiden tot een waarheid he of zijn het ook morrele oordelen of alleen maar speculaties? jij mag het zeggen.... ....
ik denk dat jij zelf ook moraliseert beste wervelwind kijk maar: phea moraliseert omdat hij onderbouwt met kretologie en dat is niet goed(immers je zit er niet op te wachten) of iemand zit er wel op te wachten en dat is het vast goed en laat dat nou ook een oordeel zijn....
Het kan ook zo: ik stel vast dat phea moraliseert omdat hij een mening heeft die hij onderbouwt met "kretologie"
Het woord kretologie is natuurlijk wat omstreden en hert zou kunnen dat dat ook fout is..... of stel je je dat objectief vast?
studie: gepromoveerd in hoerenlopen
Nulnulzeseneenhalf
29 april 2021, 19:07
Kunnen ze dan ook even een medicijn tegen griep maken ;)
Denkfout. Een vaccin is geen medicijn. Een medicijn geneest, althans dat is de bedoeling. Al is ook daar geen 100% garantie. Een vaccin is eigenlijk een ziekmaker die het afweersysteem prikkelt.
Nulnulzeseneenhalf
29 april 2021, 19:15
Denken dat door zo’n, excuse my language, kutvirusje de wereld verandert is geloven in de sprookjes van de gebroeders Grimm. De 24 uurs economie is er en gaat nooit meer weg. Vaccinatie is een oplossing. Mogelijk moeten we er wat langer over doen. Maar als we niet elk jaar willen vaccineren dan krijg je zo’n scenario als de film I am legend met Will Smith, was toevallig pas geleden nog op tv. Hoeveel wereldbevolking dan in krimpt is niet zo interessant. Volgens sommigen hier kan dat beter vandaag al beginnen. Helaas kijkt zo’n virus niet naar je afkomst of kennis, daar zijn andere voorwaarden.
WANDELAAR5
29 april 2021, 19:16
Ook daar lijkt een einde aan te komen. Waarschijnlijk is er eind dit jaar naast het vaccin ook een medicijn op de markt dat binnen 24 uur de vermenigvuldiging van het virusstopt. Lijkt me dat dit ook werkt als er varianten zijn waartegen de vaccins niet werken en zo kunnen ziekenhuis opnames en ic bezetting dan alsnog laag gehouden worden.
https://www.welingelichtekringen.nl/gezond/2709503/mogelijk-binnenkort-al-coronapil-geen-lockdowns-meer-nodig.html
Ook GSK (injectie) en MSD zijn dit soort medicijnen aan het ontwikkelen. Ze werken niet feilloos en alleen als ze in een heel vroeg stadium gegeven worden. Een nuttige aanvulling op ons arsenaal als er toch weer uitbraken komen. Maar dan zullen we dus wel onze testinfrastructuur bij elke uitbraak direct weer opgetuigd moeten worden. Maar ook deze pillen zullen het virus niet wereldwijd uitroeien.
WANDELAAR5
29 april 2021, 19:23
Polio vaccinatie is een heel ander verhaal dan corona vaccinatie. Dat polio vaccin bestaat al meer dan 50 jaar en heeft zich allang bewezen. Ook qua veiligheid. Ook is de effectiviteit veel hoger, na 3-4 prikken bij een kind tot 5 jaar en je bent vrijwel 100% immuun, en voor zeer lange tijd (tenmonste 10 jaar, tot een leven lang). Dat vaccin werkt tegen alle polio varianten. Maar corona muteert hard, en daarom zullen die vaccins (jaarlijks) aangepast moeten worden aan de dan heersende varianten.
Corona mutaties zijn nu al een probleem voor sommige vaccins.
Piet, dat klopt allemaal, maar je gaat voorbij aan het punt dat ik maak. Het is volstrekt logisch dat niet gevaccineerden uitgesloten worden of steeds negatieve testen moeten overleggen. De mensen die wel gevaccineerd zijn accepteren het verhoogde risico van de niet gevaccineerden niet.
wervelwind
29 april 2021, 19:58
Het kan ook zo: ik stel vast dat phea moraliseert omdat hij een mening heeft die hij onderbouwt met "kretologie"
Het woord kretologie is natuurlijk wat omstreden en hert zou kunnen dat dat ook fout is..... of stel je je dat objectief vast?
Ik stel vast dat dit een van je meest evenwichtige en onderbouwde reacties was die ik tot dusver heb gelezen.
Voor het overige vind ik het allemaal prima hoor. Hopelijk drinken we ooit een keer iets lekkers ter ere van het einde van deze rare tijd.
Pikkatrillah
29 april 2021, 20:21
Vrouw overleden in rij voor coronatest Rotterdam Ahoy: testlocatie urenlang dicht
Een vrouw is vanochtend onwel geworden en overleden toen ze in de rij stond voor het afnemen van een coronatest bij testlocatie Rotterdam Ahoy. Dat maakt de GGD-Rotterdam Rijnmond bekend. De testlocatie was de hele ochtend gesloten, maar is nu weer open.
Nikki Catlender 29-04-21, 13:50
Laatste update: 15:19
De vrouw stond in de wachtrij toen ze zich niet lekker begon te voelen. Medewerkers van de testlocatie hebben haar direct gereanimeerd. Dat werd door ambulancepersoneel overgenomen, maar mocht niet meer baten voor het slachtoffer. Het is niet bekend wat de vrouw fataal werd.
‘Medewerkers geschrokken’
Nabestaanden van het slachtoffer werden op de testlocatie opgevangen. Om ze de rust te geven om afscheid te nemen, werd de locatie tijdelijk gesloten.
Ook medewerkers van de teststraat zijn ‘erg geschrokken’ en ‘de verslagenheid is groot’, zegt een GGD-woordvoerder. Het incident heeft volgens haar grote impact gehad op de crew en beveiliging.
Medewerkers van de testlocatie hebben mensen die nog op hun coronatest stonden te wachten, doorverwezen naar andere teststraten. Het is onbekend of er mensen zijn afgebeld, meldt de woordvoerder.
deket
29 april 2021, 21:02
De oorspronkelijke sprookjes van de hier aangehaalde gebroeders Grimm bleken niet echt sprookjes voor kinderen maar zeer wrede verhalen. Daarna afgezwakt door oa Disney productions maar dit terzijde
Voor degene die zich afvragen waarom ik president Bolsonaro een randdebiel noemde. (Met excuses voor de randdebielen),wel ontbossing zijn niet alleen een gigantische probleem voor de klimaatopwarming, waar btw hier op dit forum nog steeds nonbelievers voor zijn maar oôk voor pandemieen. Komt er nog bij dat die idioot nooit geloofde in Corona
mentholbear
30 april 2021, 00:04
Een medicijn geneest
Vandaar ook die emoji. Er is geen medicijn die griep geneest. Hooguit helpt het tegen bepaalde symptomen.
https://www.thuisarts.nl/griep/ik-heb-griep#:~:text=Medicijnen%20bij%20griep%201%20Medic ijnen%20bij%20griep%20%23U,weerstand%20heeft%2C%20 kunt%20u%20soms%20virusremmers%20krijgen.%20
Player
30 april 2021, 13:35
.
Dus dat zou betekenen dat je elk jaar iedereen weer opnieuw moet vaccineren. Of misschien zelfs wel vaker dan 1 keer per jaar. De vraag is of je in zon maatschappij wil leven. Waarbij mogelijke alledaagse zaken zoals festival, stadion of bioscoop bezoek niet meer mogen zolang je niet geprikt bent.Je kan mensen niet uitsluiten van het maatschappelijk leven omdat ze niet gevaccineerd zijn, is ongrondwettelijk. Ik kan perfect begrijpen dat jonge mensen niet sterk gemotiveerd zijn, ze lopen de minste gezondheidsrisico’s. Dat is dus allemaal niet gebonden aan slecht geïnformeerd zijn of een hoax. Zelf zit ik ook achteraan in de rij voor een prik te krijgen. Dus als het zover is, zal ik dan de afweging maken of het de moeite (nog) waard is of niet en wat de wetenschap ondertussen bijgeleerd heeft
Ik vind het arrogant als ouderen nu beginnen vragen om meer vrijheden obv hun vaccinatie. Het begint al met cafetaria te openen in de WZC en onbeperkte knuffelcontacten. Is niet eerlijk en motiverend voor de jongeren. Van hen wordt al meer dan een jaar solidariteit verwacht om de ouderen te beschermen. Schokkend vind ik de beelden uit Israël van de bedevaart bij de berg Meron. 10000 deelnemers toegelaten, uiteindelijk 100000 opgedaagd, de meesten zonder mondmasker. Zelfs al zijn velen gevaccineerd, dat is een te grote massa bijeen zonder enige preventie. We moeten nu ook niet te snel willen gaan. Vandaar ook beter wachten tot de Clubs onder goede omstandigheden kunnen opengaan. Dus zeker geen laufhaus concepten met timeslots en een handvol bezoekers of andere lapmiddelen want daar zit geen kat op te wachten, klanten noch DVP’s.
mentholbear
30 april 2021, 14:13
Ik vind het arrogant als ouderen nu beginnen vragen om meer vrijheden obv hun vaccinatie. Het begint al met cafetaria te openen in de WZC en onbeperkte knuffelcontacten. Is niet eerlijk en motiverend voor de jongeren. Van hen wordt al meer dan een jaar solidariteit verwacht om de ouderen te beschermen. Schokkend vind ik de beelden uit Israël van de bedevaart bij de berg Meron. 10000 deelnemers toegelaten, uiteindelijk 100000 opgedaagd, de meesten zonder mondmasker. Zelfs al zijn velen gevaccineerd, dat is een te grote massa bijeen zonder enige preventie. We moeten nu ook niet te snel willen gaan. Vandaar ook beter wachten tot de Clubs onder goede omstandigheden kunnen opengaan. Dus zeker geen laufhaus concepten met timeslots en een handvol bezoekers of andere lapmiddelen want daar zit geen kat op te wachten, klanten noch DVP’s.
Op dat feest zijn zeker 44 mensen doodgedrukt.
https://nos.nl/artikel/2378848-ooggetuige-van-verdrukking-israel-het-voelde-als-een-eeuwigheid
Ik snap dat het oneerlijk is, maar ik zou er mee kunnen leven. Ondernemers blijven anders nog langer dicht. De maatschappij gaat stukje voor stukje weer open. Dus ik kan wel nog even langer wachten.
Dus wat mij beteeft prima als Deket, Eddy, e.a. oudere ijsberen straks weer eerder mogen. Ook als SS met het laufhaus concept eerder open mag. Misschien dat daar geen kat op zit te wachten, maar misschien wel wat geile honden ;)
Misschien dat het niet zo hard zal lopen, als dat het SC concept weer mag, maar alle beetjes zullen denk ik helpen.
Bovendien is de situatie nu iets anders. Voorheen veranderden ze noodgedwongen van een SC naar een laufhaus. Nu openen ze na maanden van niks naar een laufhaus. Dus ik vermoed dat het een stuk beter zal lopen. Vooral als het in Duitsland langer gesloten blijft.
WANDELAAR5
30 april 2021, 15:10
Omdat we dan (structureel) boven de grens van 11-12 graden uitkomen. En veel zon hebben.
Als we in de range van 12-18 graden zitten, is dat voldoende om voor een zichtbaar positief effect te zorgen.
Deze voorspelling is in de afgelopen weken niet veel veranderd. En we gaan verder de lente in, waarbij het weer in mei alleen nog maar beter wordt.
Die gaat ook komen Willem. In de komende 2 weken daalt ook de druk in de ziekenhuizen. Ik heb goed weer besteld. En de cijfers staan nu al op een kantelpunt. Mijn model klopt als een tiet.
35060
Dit was PietPotent44 op 17 april en wederom blijken zijn voorspellingen onzin te zijn. Vandaag 1899 Corona patiënten op verpleegafdelingen en 807 op de ICs. Helemaal geen daling zoals ik al voorspelde op basis van de besmettingen in de eerste twee weken van april. Zelfs de door mij uitgesproken hoop dat hij deze keer gelijk zou hebben heeft niet mogen baten. De instroom blijft ook hoog: voor de tiende dag op rij boven de 300.
Schuif maar weer met je voorspellingen Piet, ooit zullen ze wel uitkomen, maar helaas alvast niet in maart en april.
schoolmeester
30 april 2021, 15:19
Klopt inderdaad weinig van, die voorspellingen van Piet.
Maar hij zal wel weer met een smoesje komen of gaan schuiven met cijfers, hij kan zo de politiek in......
Groet, schoolmeester.
Iedereen gevaccineerd, tóch corona-uitbraak in Gelders verpleeghuis. Hoe kan dat?
In een verpleeghuis in het Gelderse Wehl is corona uitgebroken. Bijna de helft van de bewoners is besmet. Dat is opvallend, omdat de besmette inwoners de twee prikken voor hun vaccinatie al hebben gehad.
Op de dementie-afdeling van verpleeghuis De Heikant in Wehl is een corona-uitbraak vastgesteld. Twaalf van de 29 bewoners raakten besmet, terwijl zij allen gevaccineerd zijn met het Pfizer-vaccin, dat 90 procent bescherming belooft. Dat laat het verpleeghuis weten na vragen van Trouw.
Op 27 april ontdekten medewerkers de eerste besmetting bij een inwoner die werd getest vanwege een longontsteking. Na het testen van de overige bewoners bleken elf anderen ook besmet.
De besmette ouderen hebben weinig tot geen klachten, zegt Marco Repko, specialist ouderengeneeskunde bij het verpleeghuis. “Alleen de man met longontsteking was ziek, maar die is nu aan de beterende hand.” Volgens Repko tonen de milde klachten aan dat het vaccin tot op zekere hoogte werkt. “Het lichaam herkent het virus en er vindt opruiming plaats. Daardoor is de besmetting bij veel bewoners asymptomatisch.”
Behoorlijk verrassend
Marjolein Kikkert, moleculair viroloog aan het LUMC, noemt de uitbraak ‘behoorlijk verrassend’. “De effectiviteit van Pfizer ligt boven de 90 procent. Dat betekent dat het vaccin negen van de tien personen zou beschermen tegen het virus. Maar dat lijkt hier niet het geval.”
Als mogelijke verklaring noemt Kikkert de leeftijd van de inwoners. “Het immuunsysteem van ouderen werkt minder goed dan bij jongeren”, legt ze uit. “Daardoor reageren ouderen minder goed op een vaccin. Toch zou Pfizer ook voor deze groep voldoende betrouwbaar moeten zijn.”
Het verpleeghuis is op dit moment bezig met bron- en contactonderzoek. “We hebben alle bezoekers sinds 22 april geïnformeerd dat ze zich moeten laten testen”, zegt Repko. Ook twee medewerkers zijn positief getest. “Maar we weten niet of zij de bron van de uitbraak zijn”, stelt de arts. “Alle medewerkers dragen beschermende kleding, maar ze werken in nauw contact met onze inwoners. Het zou ook kunnen dat zij juist besmet zijn geraakt door een bewoner.”
Ook heeft De Heikant extra coronamaatregelen getroffen. Zo gaat het aantal bezoekers per inwoner per dag terug van twee naar een. De inwoners van de afdeling zitten op hun kamers en blijven zo veel mogelijk binnen. “En het bezoek en de medewerkers blijven beschermende kleding dragen, zoals schorten met lange mouwen en spatbrillen”, zegt de arts.
Besmetting na vaccinatie
Betekent de uitbraak dat je als gevaccineerde het virus alsnog kunt doorgeven? Viroloog Kikkert: “Wetenschappers zijn druk bezig met die vraag. Maar uit enkele nieuwe studies blijkt dat áls je toch besmet raakt na een vaccinatie, je drie keer zo weinig virusdeeltjes met je meedraagt. Dat zou de kans op overdracht een stuk kleiner moeten maken.”
Volgens Kikkert is het daarom belangrijk dat de aard van de uitbraak wordt onderzocht. “Mogelijk gaat het om een zogeheten superspreader, een besmet persoon die een grote hoeveelheid deeltjes met zich meedraagt. Ook een gevaccineerd persoon moet dan harder vechten tegen die deeltjes en raakt sneller besmet.”
Nog een verklaring, volgens de viroloog: de inwoners van het verpleeghuis zijn besmet met een andere, besmettelijkere variant. “Theoretisch zou dat kunnen”, zegt Kikkert. “Zo weten we dat vaccins minder goed werken bij de Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse variant, maar zonder onderzoek is dat speculatie.”
Bron Trouw
PN zorgelijke nieuws, dit zou kunnen betekenen dat we na vaccinatie ook niet klaar zullen zijn met het virus
WANDELAAR5
30 april 2021, 18:36
Dat klopt Pret, ook in Amerika en het VK waar veel meer mensen gevaccineerd zijn, zijn er al veel rapporten dat gevaccineerde mensen toch ziek worden. De kans is alleen veel kleiner en de symptomen zijn veel milder. Ik vind dit eigenlijk goed nieuws. Bij dit soort uitbraken stierf vorig jaar een groot deel van de mensen. En nu hebben ze er nauwelijks last van. Alleen het hoge percentage wat toch het virus heeft opgelopen is heel vreemd en verdient nader onderzoek. Ik vermoed een heel vervelende variant. Maar de getroffen mensen zullen hier een nog betere resistentie aan over houden. En niet erg ziek worden!
Er was al eerder bekend dat Pfizer meer moeite had met de Braziliaanse variant, maar hem nog wel de baas bleef. Kennelijk in oude mensen dus niet.
broodpoot
30 april 2021, 18:39
De besmette ouderen hebben weinig tot geen klachten
Dat vind ik het belangrijkste. Als dit bij die oudjes al het geval is, dan zal het bij de lagere leeftijdscategoriën helemaal het geval zijn.
kempie
30 april 2021, 18:40
PN zorgelijke nieuws, dit zou kunnen betekenen dat we na vaccinatie ook niet klaar zullen zijn met het virus
Bullshit natuurlijk. Het doet dus prima z’n werk normaal gesproken zouden er dan wel een paar oudjes zijn overleden nu waren alle op 1 na a-symptomatich. Ok het virus zou zich dus nog wel verspreiden dus andere ziek kunnen maken. Echter in de zomer iedereen die dat wilt gevaccineerd dan kunnen de maatregelen gewoon volledig worden afgeschaft. Als het virus dan nog slachtoffers maakt onder mensen die af hebben gezien van vaccinatie dan is dat hun eigen keus en pech voor hun maar het is waarschijnlijk dat het virus dan maar op zeer beperkte schaal voorkomt want hoe minder ziek de patient hoe minder hij het virus door geeft dus de overdracht zal flink verminderen.
Voor mensen die weigeren gaat de rest van de samenleving toch uiteindelijk niet een normaal leven opgeven.
Picasso 1
30 april 2021, 18:40
Merendeel van die ouderen ondergingen de besmetting asymptomatisch. Volgens mij is dat uitstekend nieuws.
Nostredamus
30 april 2021, 18:47
Niemand is daar ernstig ziek geworden voor straf worden ze weer in hun kamer opgesloten en mogen slechts 1 bezoeker ontvangen.
Pikkatrillah
30 april 2021, 18:50
#ikdoenietmeermee-deelneemster met coronaklachten naar het ziekenhuis
Door REDACTIE
Updated 1 uur geleden
3 uur geleden in BINNENLAND
AMSTERDAM - Rachel Velberg, artiestennaam MC Boogshe, deed vorig jaar nog mee aan een Instagram-actie onder de hashtag #ikdoenietmeermee, tegen het coronabeleid van de regering. Deze week moest Rachel met coronaverschijnselen naar het ziekenhuis. „Corona is geen grap gewoon”, schrijft ze in een story op Instagram.
De actie werd vorig jaar september gestart door Viruswaarheid-oprichter Willem Engel. Onder meer Famke Louise, Bizzy, Tim Douwsma en Gers Pardoel deelden video’s waarin ze zeiden: „Alleen samen krijgen we de overheid weer onder controle, ik doe niet meer mee, free the people.”
Mensen reageerden verontwaardigd op de actie. „Mogen de artsen als jij hulp nodig hebt dan ook zeggen #ikdoenietmeermee?” vroeg Claudia de Breij zich af. Freek Vonk reageerde onder het bericht van Tim Douwsma: „Gebruik je invloed beter man. Ik heb je hoog zitten. Hier bereik je niets mee.” Minister de Jonge noemde de actie op zijn beurt onverantwoord en gevaarlijk.
Weer thuis
MC Boogshe laat op Instagram weten dat ze inmiddels weer thuis is. Ze legt uit dat het maken van de longfoto’s goed is gegaan. „Het is super druk in het ziekenhuis, ze nemen niet zomaar meer mensen op. Het zuurstofgehalte in mijn bloed was op het randje”, schrijft ze.
#ikbennietzoslim:biggrin:
Nostredamus
30 april 2021, 18:51
De regering heeft duidelijk meer op met het songfestival dan voetbal. Bij het voetbal is alles goed verlopen maar een vervolg wordt niet toegestaan. Bij het songfestival daarin tegen mogen 9x 3500 bezoekers komen. Voetbal is buiten minimale kans op besmetting, het songfestival is binnen met grotere kans op besmetting.
Sphinx
30 april 2021, 18:51
Vaccinatie betekent niet dat je geen drager van het virus meer kan zijn, je bent er beter tegen beschermd. Da's nu die groepsimmuniteit die ze eerder propageerden
mentholbear
30 april 2021, 19:47
Niemand is daar ernstig ziek geworden voor straf worden ze weer in hun kamer opgesloten en mogen slechts 1 bezoeker ontvangen.
Maar het wordt wel verspreid. Dus hoe meer mensen komen, hoe groter de kans dat ze weer anderen besmetten.
Je zou theoretisch kunnen zeggen dat mensen uit 1 huishouden wel met meer zouden mogen komen. Net als nu op terrassen dat een huishouden met meer dan 2 ook aan 1 tafel mogen zitten. Ze zouden elkaar anders thuis toch wel besmetten.
Maar dat oogt misschien weer oneerlijk tegenover de andere oudjes.
De regering heeft duidelijk meer op met het songfestival dan voetbal.
Het songsfestival maken we eens in de 44 jaar ofzo mee ;)
Pikkatrillah
30 april 2021, 20:55
Lage opkomst bij vaccinatie Echt: 33 prikken weggegooid
Randy BeaumontGeplaatst opvrijdag 30 april 2021 - 17:55
Tijdens een vaccinatiesessie in Echt is donderdagavond minder dan de helft van de opgeroepen patiënten gevaccineerd. Daardoor zijn 33 doses AstraZeneca weggegooid.
Volgens huisarts Rick Bekkers van huisartsenpraktijk Reinoud in Susteren zijn van de 128 uitgenodigde mensen er uiteindelijk 54 gevaccineerd. "Het is minder dan we gehoopt hadden."
Dubbele uitnodiging
"Ongeveer 40 mensen hadden ook een oproep via de GGD gehad." Daardoor kwamen die mensen niet opdagen, terwijl er voor hen wel een prik klaar lag. Anderen kwamen niet opdagen omdat ze zich niet willen vaccineren met AstraZeneca. Uiteindelijk verdwenen er drie flesjes met entstof in de prullenbak. Uit één flesje zijn zo'n 11 prikken te halen.
Huisarts Rick Bekkers over de lage opkomst donderdagavond:
Flinke daling
Bij een eerder prikmoment met AstraZeneca lag de opkomst in Susteren nog rond de 80 procent volgens de huisarts. "In Echt zelfs tussen de 90 en 100 procent", aldus Bekkers. Hij staat nog steeds achter het toedienen van het AstraZeneca-vaccin en baseert zich daarbij op verschillende onderzoeken.
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) krijgt uit verschillende provincies geluiden over lage opkomst voor de AstraZeneca-prik. "Heel erg jammer", zegt een woordvoerster. "We moeten nog tot augustus door met AstraZeneca."
De zaal van theatergezelschap Echter Revue werd donderdagavond voor het eerst ingezet als priklocatie:
Negatieve publiciteit AstraZeneca
Naast de dubbele planning is er volgens de Susterse huisarts en de LHV nog een andere verklaring voor de lage opkomst. Het AstraZeneca-vaccin is de laatste weken in het nieuws omdat er een mogelijk verband is tussen dat vaccin en de zeldzame combinatie van trombose en een verlaagd aantal bloedplaatjes. Daardoor heeft de overheid besloten alleen nog maar mensen boven de 60 jaar in te enten met dat vaccin.
Volgens Bekkers is het daarom ook lastig om de overgebleven prikken aan andere mensen te geven. De meeste mensen die nog moeten worden ingeënt zijn namelijk jonger dan 60 jaar. Bijna iedereen ouder dan 60 is al ingeënt, aldus de dokter.
Doodzonde, er zijn mensen zat die die prik wel willen, ik bevoordeeld, maar dat mag niet onder de 60 he:confused:
pietpotent44
30 april 2021, 21:12
Dit was PietPotent44 op 17 april en wederom blijken zijn voorspellingen onzin te zijn. Vandaag 1899 Corona patiënten op verpleegafdelingen en 807 op de ICs. Helemaal geen daling zoals ik al voorspelde op basis van de besmettingen in de eerste twee weken van april. Zelfs de door mij uitgesproken hoop dat hij deze keer gelijk zou hebben heeft niet mogen baten. De instroom blijft ook hoog: voor de tiende dag op rij boven de 300.
Schuif maar weer met je voorspellingen Piet, ooit zullen ze wel uitkomen, maar helaas alvast niet in maart en april.
Nou, de aantallen op de IC zijn anders sinds een week aan het dalen. De sterfte is verder gedaald, en de besmettingen zijn gestabiliseerd (ook elders in Europa daling besmettingen in 2e helft april). Alleen de gewone verpleegafdelingen van de ziekenhuizen willen nog niet dalen. Hoewel ook daar de grote stijging wel uit is.
Dus zon gekke voorspelling was het (opnieuw) niet, al hoopte ik uiteraard op meer daling.
We hebben nog niet veel geluk gehad met het lenteweer tot nu toe, maart was vrij koud, en het nu is enkele graden kouder dan normaal rond deze tijd. Het is de koudste april maand in 35 jaar tijd. Pas vanaf 2e week mei gaan we wat hogere temperaturen zien, maar ook dan nog geen 20 graden of hoger.
En ook de vaccinaties gaan zo traag als dikke stront door een trechter. Pas 2e helft mei komt de groep aan de beurt die de meeste ziekenhuisbedden bezet (60-70 jr). Waarom dan pas die groep vraag ik me dan af.
Toch denk ik dat ook de cijfers van de gewone verpleegafdelingen binnenkort gaan dalen. We zitten er niet ver meer vanaf. Maar het zal natuurlijk daarna nog wel 1 a 2 maanden duren voordat we echt hele lage cijfers hebben. Dus dan zit je alweer pas rond juni/juli. Zucht.
Wel blijf ik me afvragen welke mensen nu precies de ziekenhuizen bezetten. Alleen leeftijd is bekend (50-80 jaar, meeste 60-70). Etniciteit onbekend ivm privacy wetgeving. Uit recent bron- en contactbezoek zou blijken dat thuis(bezoek), werk en scholen voor de meeste besmettingen zorgen. De vraag blijft wel hoe betrouwbaar die cijfers zijn. En het is natuurlijk ook wel een erg brede bevinding. Dat geldt voor 90% van de bevolking. Daar kan je niet zoveel mee.
Maar ja, het blijft natuurlijk leuk om PietPotent af te zeiken.
Dat is jouw hobby. En die van schoolmeester tegenwoordig ook. Ieder zn hobby natuurlijk.
Player
30 april 2021, 21:14
Op dat feest zijn zeker 44 mensen doodgedrukt.
https://nos.nl/artikel/2378848-ooggetuige-van-verdrukking-israel-het-voelde-als-een-eeuwigheid
Ik snap dat het oneerlijk is, maar ik zou er mee kunnen leven. Ondernemers blijven anders nog langer dicht. De maatschappij gaat stukje voor stukje weer open. Dus ik kan wel nog even langer wachten.
Dus wat mij beteeft prima als Deket, Eddy, e.a. oudere ijsberen straks weer eerder mogen.Ik wist niet dat die allemaal al 65+ waren? Al ziet er een wel 70+ uit maar komt niet in Clubs ;). Be careful what you wish for. In dat geval mogen er ook geen jonge DVP’s binnen, maar enkel milfs en gilfs die obv hun leeftijd gevaccineerd zijn. Het zal wel zo gek niet worden maar als je derde leeftijd hoort pleiten voor privileges in horeca, op reis,... dan mogen ze bidden dat er nooit nog een pandemie komt. De jongeren zullen dan hun middenvinger opsteken als weer beroep gedaan wordt op hun solidariteit om de oudjes te beschermen.
WANDELAAR5
30 april 2021, 22:09
Maar ja, het blijft natuurlijk leuk om PietPotent af te zeiken. Dat is jouw hobby.
Dat maak jij ervan. Maar het gaat helemaal niet om jou als persoon. Ik ken je niet eens. Misschien ben je een super aardige kerel waarmee ik het prima kan vinden IRL. Ik bedank je soms voor goede posts. Alleen als jij onzin schrijft ga ik er tegen in. En jij hebt er een handje van heel stellig te zijn in die onzin. Nu weer: “mijn model klopt als een tiet”. Hoe stelliger jij onzin schrijft hoe harder ik er tegen in ga.
pietpotent44
30 april 2021, 22:12
Dat maak jij ervan. Maar het gaat helemaal niet om jou als persoon. Ik ken je niet eens. Misschien ben je een super aardige kerel waarmee ik het prima kan vinden IRL. Ik bedank je soms voor goede posts. Alleen als jij onzin schrijft ga ik er tegen in. En jij hebt er een handje van heel stellig te zijn in die onzin. Nu weer: “mijn model klopt als een tiet”. Hoe stelliger jij onzin schrijft hoe harder ik er tegen in ga.
Duidelijk geen humor.
WANDELAAR5
30 april 2021, 22:18
Doodzonde, er zijn mensen zat die die prik wel willen, ik bevoordeeld, maar dat mag niet onder de 60 he:confused:
Ik zou even met de huisarts overleggen. Als je aangeeft je bewust te zijn van de risico’s mag het in overleg wel. Bovendien treft die trombose vooral vrouwen. Dus afspreken dat je op de eerstvolgende prikdag stand-by bent en direct komt als er een vaccin weggegooid moet worden. Als je geluk hebt gaat je huisarts erin mee.
Eddy_V
30 april 2021, 23:54
Dus wat mij beteeft prima als Deket, Eddy, e.a. oudere ijsberen straks weer eerder mogen. Ook als SS met het laufhaus concept eerder open mag. Misschien dat daar geen kat op zit te wachten, maar misschien wel wat geile honden ;)
Misschien dat het niet zo hard zal lopen, als dat het SC concept weer mag, maar alle beetjes zullen denk ik helpen.
Bovendien is de situatie nu iets anders. Voorheen veranderden ze noodgedwongen van een SC naar een laufhaus. Nu openen ze na maanden van niks naar een laufhaus. Dus ik vermoed dat het een stuk beter zal lopen. Vooral als het in Duitsland langer gesloten blijft.
Zegguh.... hou mij d’r effe buiten ja?!
Ik moet weliswaar door persoonlijke omstandigheden met een scootmobiel naar de clubs gaan, dat maakt mij nog geen bejaarde 60+er !
Sterker nog, laatst had ik nog een jonge deerne op het kussentje naast me zitten en die kirde het uit toen ik een sprintje maakte over het fietspad: “Aha, you like vitesse”. Heb haar daarna nog een uitgebreide nekmassage moeten geven om bij te komen van de G-krachten op haar fraaie nekje. D’r G-spot heb ik er als service umsonst bij gedaan.
Met die analyse over laufhaus concept zou je er misschien helemaal niet ver naast kunnen zitten. Van niets naar iets is altijd beter dan van beperkt naar bijna niets. Of men mij daar dan aantreft waag ik te betwijfelen, ik ga voor het totaalplaatje. Meiden die het met een arbeidsongeschikte jonge god willen doen vind je overal en als de restaurants en terrassen straks weer (beperkt) open zijn kan ik mij daar ook prima vermaken.
Alleen als het zwembad geopend is met erg fraai weer... dan zou ik waarschijnlijk wel overstag gaan voor een dagje (en socializen met wat oude bekenden..)
wervelwind
1 mei 2021, 00:51
Daarom moeten ze in Nederland net zo doen als hier in Luxemburg. Hier is een website geopend waar mensen zich vrijwillig kunnen aanmelden voor Astra Zeneca. In 2 dagen 30.000 aanmeldingen en die worden in de komende maand allemaal gevaccineerd. Op deze kleine bevolking van 500.000 een flink aantal, en ondertussen wordt er ook lekker doorgeprikt met de andere vaccins. Deze regering is doordrongen van het feit dat zsm vaccineren betekent zsm terug naar een normaal leven EN wil geen dosis verspillen.
mentholbear
1 mei 2021, 01:36
Daarom moeten ze in Nederland net zo doen als hier in Luxemburg. Hier is een website geopend waar mensen zich vrijwillig kunnen aanmelden voor Astra Zeneca. In 2 dagen 30.000 aanmeldingen en die worden in de komende maand allemaal gevaccineerd. Op deze kleine bevolking van 500.000 een flink aantal, en ondertussen wordt er ook lekker doorgeprikt met de andere vaccins. Deze regering is doordrongen van het feit dat zsm vaccineren betekent zsm terug naar een normaal leven EN wil geen dosis verspillen.
Precies. Ik wil best op een reserve lijst als er anders vaccins weggegooid worden. Zonde. Prik me desnoods 4x in plaats van het weg te gooien, dan heb ik 200% procent bescherming tegen dat rot virus ;)
En ook de vaccinaties gaan zo traag als dikke stront door een trechter. Pas 2e helft mei komt de groep aan de beurt die de meeste ziekenhuisbedden bezet (60-70 jr). Waarom dan pas die groep vraag ik me dan af.
Die groep werden al enkele weken geleden gevaccineerd. Ken enkelen in die categorie die de 1e prik hebben gehad.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/volgorde-van-vaccinatie-tegen-het-coronavirus/volgorde-vaccinatie-voor-mensen-die-niet-in-de-zorg-werken
Ik wist niet dat die allemaal al 65+ waren? Al ziet er een wel 70+ uit maar komt niet in Clubs ;). Be careful what you wish for. In dat geval mogen er ook geen jonge DVP’s binnen, maar enkel milfs en gilfs die obv hun leeftijd gevaccineerd zijn. Het zal wel zo gek niet worden maar als je derde leeftijd hoort pleiten voor privileges in horeca, op reis,... dan mogen ze bidden dat er nooit nog een pandemie komt. De jongeren zullen dan hun middenvinger opsteken als weer beroep gedaan wordt op hun solidariteit om de oudjes te beschermen.
Geen idee hoe oud ze zijn. Maar wel senior ten opzichte van mezelf bedoel ik. Dus dat zij eerder mogen, is wat mij betreft geen probleem. En al helemaal als het ouwe milfs zijn die er dan werken ;)
En betreft die privileges en solidariteit, ik denk maar zo, die gasten hebben minder tijd over om te wippen dan de jongeren. Dus neuken zo langs ze nog neuken kunnen :rolleyes:
Zegguh.... hou mij d’r effe buiten ja?! Ik moet weliswaar door persoonlijke omstandigheden met een scootmobiel naar de clubs gaan, dat maakt mij nog geen bejaarde 60+er !
Met die analyse over laufhaus concept zou je er misschien helemaal niet ver naast kunnen zitten. Van niets naar iets is altijd beter dan van beperkt naar bijna niets. Of men mij daar dan aantreft waag ik te betwijfelen, ik ga voor het totaalplaatje. Meiden die het met een arbeidsongeschikte jonge god willen doen vind je overal en als de restaurants en terrassen straks weer (beperkt) open zijn kan ik mij daar ook prima vermaken.
Alleen als het zwembad geopend is met erg fraai weer... dan zou ik waarschijnlijk wel overstag gaan voor een dagje (en socializen met wat oude bekenden..)
Mijn welgemeende excuses. Jullie westerlingen zien er ook altijd zo snel oud uit :baeh:
Veel ijsberen zullen zonder het SC totaal plaatje vast dichter bij hun grot wel een alternatief vinden. Dus ik vermoed meer interessant voor de lokale heren en grensgangers waar P6 nog gesloten is.
En ik heb beetje hetzelfde, als een SC met het laufhaus concept en een tijdslimiet gaat werken, dan ga ik liever naar een sauna resort.
pietpotent44
1 mei 2021, 03:00
Pas 2e helft mei komt de groep aan de beurt die de meeste ziekenhuisbedden bezet (60-70 jr). Waarom dan pas die groep vraag ik me dan af.
Die groep werden al enkele weken geleden gevaccineerd. Ken enkelen in die categorie die de 1e prik gehad hebben
Dit was de planning anno afgelopen woensdag 28 april:
Begin mei: alle 70-plussers en alle mensen met het Syndroom van Down en morbide obesitas een eerste prik
Tweede helft mei: alle 60-plussers en iedereen met een hoog medisch risico een eerste prik
Begin juni: alle mensen met een medische indicatie een eerste prik
Medio juni: alle 50-plussers een eerste prik
Tweede helft juni: alle 40-plussers een eerste prik
Begin juli: alle 18-plussers die dat willen een eerste prik
https://amp.nos.nl/artikel/2378577-rivm-verwacht-miljoen-kwetsbaren-een-week-eerder-te-vaccineren.html
Pikkatrillah
1 mei 2021, 07:44
Pauzeknop dreigt voor stap twee van openingsplan: ‘Wacht op die daling’
VERSOEPELINGENHet ziet er niet goed uit voor stap twee van het openingsplan. Diverse OMT’ers stellen dat de druk op de zorg nog te groot is, de politiek hakt dit weekeinde de knoop door.
Niels Klaassen 01-05-21, 03:00
Laatste update: 07:22
Volgens het oorspronkelijke routeboekje naar een open zomer zou het kabinet dit weekend besluiten om vanaf 11 mei meer mogelijk te maken: pretparken en dierentuinen zouden dan gecontroleerd open kunnen, binnen- en buitensport en culturele activiteiten (van bibliotheek tot bioscoop) krijgen ruimte, soms met toegangstesten.
Maar het kabinet dreigt de pauzeknop van het heropeningsplan te moeten indrukken. Dat zou betekenen dat stap twee pas op zijn vroegst 18 mei kan ingaan. OMT’ers melden aan deze nieuwssite dat er momenteel weinig ruimte is, de belasting van ziekenhuizen is nog groot met 2700 opgenomen patiënten en de verwachte daling - volgens modellen vanaf deze week - lijkt nog niet duidelijk zichtbaar. ,,Het OMT zal weer zeggen: wacht tot de daling echt te zien is”, meldt een ingewijde.
Het OMT zal weer zeggen: wacht tot de daling echt te zien is
Ingewijde
Die waarschuwing gaf het Outbreak Management Team de vorige keer ook, maar toen waagde het kabinet alsnog de gok, met de gedeeltelijke heropening van de buitenhoreca en detailhandel. ,,Bij stap één zeiden we: wacht tot je de daling ziet, dus dat zeg je bij stap twee ook”, zegt een andere bron.
Het kabinet zal dit weekeinde de speelruimte wegen. Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, CDA) zei vrijdag dat het nog maar de vraag is of er morgen wel een Catshuisoverleg is (en later een persconferentie).
Dat ligt aan de OMT-grafieken. ,,Als we zien dat die ruimte er op dit moment nog niet is, dat we beter even kunnen wachten, dan heeft een Catshuisoverleg niet zoveel zin.”
Het openingsplan van het kabinet leidde al snel na de lancering tot veel kritiek en onduidelijkheid. Eerst lekte uit dat al op 21 april terrassen open konden, daarna werd dat weer uitgesteld tot 28 april. Ook toen klonken er luide bezwaren onder virologen en ziekenhuispersoneel: terwijl de top van de derde golf nog niet bereikt was, liet het kabinet toch de teugels wat vieren.
Maar het kon nét, zei premier Mark Rutte in het Kamerdebat. ,,Het OMT zegt ons: wacht tot je de daling gaat zien, maar wij gaan uit van de prognose die de daling voorziet. Dus durven we de stap te nemen, omdat we ook van het RIVM horen dat dit de piek niet hoger of langer maakt, hooguit daalt het aantal bezette ziekenhuisbedden minder snel.”
Maar om dan ook alvast stap twee te zetten als dezelfde experts nog altijd waarschuwen dat het mis kan gaan? Dat lijkt al te ruig voor Rutte en De Jonge, schertsend wel ‘de witte jassen’ genoemd op het Binnenhof. ,,Het ligt wel aan de duiding van het OMT, pas dan kun je beslissen”, zegt een bron rond het kabinet.
Lijkt mij ook verstandig om het nog een week aan te kijken , je wil op de valreep niet nog een meltdown van de zorg.
Er zijn de afgelopen week al een heel aantal versoepelingen gedaan , even wachten op de volgende is dan denk ik logisch
pietpotent44
1 mei 2021, 10:25
Iedereen gevaccineerd, tóch corona-uitbraak in Gelders verpleeghuis. Hoe kan dat?
In een verpleeghuis in het Gelderse Wehl is corona uitgebroken. Bijna de helft van de bewoners is besmet. Dat is opvallend, omdat de besmette inwoners de twee prikken voor hun vaccinatie al hebben gehad.
Behoorlijk verrassend
Marjolein Kikkert, moleculair viroloog aan het LUMC, noemt de uitbraak ‘behoorlijk verrassend’. “De effectiviteit van Pfizer ligt boven de 90 procent. Dat betekent dat het vaccin negen van de tien personen zou beschermen tegen het virus. Maar dat lijkt hier niet het geval.”
Dit is precies een van de belangrijkste redenen waarom we vaccinatie niet als de ultieme oplossing moeten zien.
Het helpt wel (voor 70-90 procent van de gevaccineerden), maar vooral tegen minder ziek worden.
Dus bescherm de ouderen en zwakkeren (die het willen) met een vaccin, zodat die minder ziek worden, niet sterven, en de zorg en ziekenhuizen niet overstromen, en
laat het voor de rest gaan. Waardoor de natuurlijke immuniteit onder de (gezonde 60 min) bevolking toeneemt. Want het blijft toch dweilen met de kraan open. Vaccinaties gaan het virus niet uitroeien.
Nieuwe mutaties zullen blijven komen. En ook gevaccineerde mensen kunnen nog steeds besmet worden, en anderen besmetten. Dat was al bekend, maar blijkt hier dus opnieuw.
Want er zijn ook nog andere belangrijke(re) dingen in het leven dan corona. Hoeveel verder moet de maatschappij nog kapot gemaakt worden.
Nostredamus
1 mei 2021, 11:08
Lees net dat de versoepelingen van 11 mei met minimaal 1 week worden uitgesteld. De ziekenhuis bezetting laat dat niet toe. Waarom kon het dan 2 weken geleden wel, zat toen echt niet veel verschil in de bezetting.
Brad Clitt
1 mei 2021, 11:18
Onder druk worden veel dingen vloeibaar...
WANDELAAR5
1 mei 2021, 11:38
Wel blijf ik me afvragen welke mensen nu precies de ziekenhuizen bezetten. Alleen leeftijd is bekend (50-80 jaar, meeste 60-70). Etniciteit onbekend ivm privacy wetgeving. Uit recent bron- en contactbezoek zou blijken dat thuis(bezoek), werk en scholen voor de meeste besmettingen zorgen. De vraag blijft wel hoe betrouwbaar die cijfers zijn. En het is natuurlijk ook wel een erg brede bevinding. Dat geldt voor 90% van de bevolking. Daar kan je niet zoveel mee.
Ik heb het even nagevraagd. AMC en UMCU: “de gewone Nederlander”. Allochtonen zijn er eerder relatief wat minder. Wel duidelijk meer mannen dan vrouwen. Verhouding ongeveer 1/3V 2/3M. En heel weinig mensen met onderliggend lijden.
Een bepaald percentage wordt om de 1 of andere onvoorspelbare reden gewoon gruwelijk ziek. Het kan ook dertigers met een topconditie treffen zoals judoka Edith Bos. En de kinderen met PIMS/MIS blijven ook nog steeds in relatief hoge aantallen (in vergelijking tot gewoonlijk kinderen met Kawasaki) binnen komen.
WANDELAAR5
1 mei 2021, 11:43
Begin mei: alle 70-plussers en alle mensen met het Syndroom van Down en morbide obesitas een eerste prik
Tweede helft mei: alle 60-plussers en iedereen met een hoog medisch risico een eerste prik
Begin juni: alle mensen met een medische indicatie een eerste prik
Medio juni: alle 50-plussers een eerste prik
Tweede helft juni: alle 40-plussers een eerste prik
Begin juli: alle 18-plussers die dat willen een eerste prik
https://amp.nos.nl/artikel/2378577-rivm-verwacht-miljoen-kwetsbaren-een-week-eerder-te-vaccineren.html
En daar is dus een versnelling op gekomen. Omdat AZ gereserveerd is voor 60+ en omdat Pfizer extra levert zijn 59 jarigen uit 1961 en 1962 nu al begin mei aan de beurt.
https://www.rivm.nl/nieuws/mensen-geboren-in-1962-uitgenodigd-voor-coronavaccinatie
https://www.rivm.nl/nieuws/mensen-geboren-in-1961-uitgenodigd-voor-coronavaccinatie
pietpotent44
1 mei 2021, 12:13
En daar is dus een versnelling op gekomen. Omdat AZ gereserveerd is voor 60+ en omdat Pfizer extra levert zijn 59 jarigen uit 1961 en 1962 nu al begin mei aan de beurt.
https://www.rivm.nl/nieuws/mensen-geboren-in-1962-uitgenodigd-voor-coronavaccinatie
https://www.rivm.nl/nieuws/mensen-geboren-in-1961-uitgenodigd-voor-coronavaccinatie
Mooi zo. Nou nog wat beter weer erbij.
Lees net dat de versoepelingen van 11 mei met minimaal 1 week worden uitgesteld. De ziekenhuis bezetting laat dat niet toe. Waarom kon het dan 2 weken geleden wel, zat toen echt niet veel verschil in de bezetting.
Da’s precies het probleem je gaat al een stap verder en het is nog niet beter dan bij het zetten van stap1 en die is nog geen week geleden gezet dus je kunt nog niet meten of die stap een negatieve impact heeft gehad.
Als het nu in die tijd al wat omlaag was gegaan dan had stap 2 misschien gekund volgens het kabinet dan.
pietpotent44
1 mei 2021, 12:29
Ik heb het even nagevraagd. AMC en UMCU: “de gewone Nederlander”. Allochtonen zijn er eerder relatief wat minder. Wel duidelijk meer mannen dan vrouwen. Verhouding ongeveer 1/3V 2/3M. En heel weinig mensen met onderliggend lijden.
Een bepaald percentage wordt om de 1 of andere onvoorspelbare reden gewoon gruwelijk ziek. Het kan ook dertigers met een topconditie treffen zoals judoka Edith Bos. En de kinderen met PIMS/MIS blijven ook nog steeds in relatief hoge aantallen (in vergelijking tot gewoonlijk kinderen met Kawasaki) binnen komen.
Dat heb jij echt niet nagevraagd, want al sinds het begin van de pandemie tot nu, is het zo dat de grote meerderheid die in het ziekenhuis komt, onderliggende aandoeningen heeft. Ik ken ook mensen in het ziekenhuis, en die beamen dat (obesitas, astma, long embolie, trombose, etc.)
Dat er iets meer mannen dan vrouwen liggen klopt wel.
En de suggestie dat er ook veel gezonde dertigers liggen is helemaal onzin. Ze bestaan, maar is echt zeldzaam. Ca 2% van alle corona patienten. En kinderen in het ziekenhuis met corona hier in Europa minder dan 1%, en 0,05% sterfte. Tegen 0,5% sterfte in een arm land met slechte zorg zoals Brazilie.
Maar ik was meer op zoek naar een bepaald specifiek profiel: etniciteit, beroep, regio (Brabant, Limburg, Randstad bijv.), etc. Qua leeftijd weten we het wel.
Willem2
1 mei 2021, 12:55
dat komt omdat er niet een aanmerkelijke daling in het aantal cijfers is zowel van aantal nieuwe coronagevallen, mensen in het ziekenhuis en op de IC. Die dalingen zijn minimaal eerder een zeer hoog plateau.
RIVM denkt dat groei aantal opnames eruit is, maar 'zeker is dat niet'
.... https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?55248-Corona-Virus-Covid-19/page454
Nieuwe versoepelingen uitgesteld: sportscholen en attractieparken blijven na 11 mei dicht
Het demissionaire kabinet stelt verdere versoepelingen voorlopig uit. Dat schrijft het kabinet in een korte schriftelijke verklaring.
In de verklaring zegt het demissionaire kabinet te "zien dat de cijfers over de piek heen raken" maar ook dat "de daling nog niet voldoende zichtbaar is om de volgende stap van het openingsplan verantwoord te kunnen zetten".
De druk op de IC's en bezetting van de ziekenhuizen is nog te hoog, vindt het kabinet.
Dat betekent dat bijvoorbeeld dierentuinen, attractieparken en sportscholen voorlopig nog niet opengaan.
Morgen is er dus ook geen Catshuis-sessie, waar ministers over corona spreken met deskundigen. Dat overleg wordt verplaatst naar volgend weekend. Ook is er maandag sowieso geen persconferentie.
.... https://nos.nl/artikel/2378948-nieuwe-versoepelingen-uitgesteld-sportscholen-en-attractieparken-blijven-na-11-mei-dicht
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
En de suggestie dat er ook veel gezonde dertigers liggen is helemaal onzin. Ze bestaan, maar is echt zeldzaam.
Lees eerst eens wat beter voordat je je mening weer door gaat drukken, Wandelaar5 zegt helemaal niet dat er veel gezonde dertigers liggen. Hij zegt dat het voorkomt, niet dat het er veel zijn, dat maak jij er van.
Willem2
1 mei 2021, 13:08
Het probleem is dat er bijna geen cijfers bekend zijn van de gevolgen na de coronaziekte. En dat er gevolgen zijn ook voor jongeren valt niet te ontkennen, maar ja ze sterven er misschien niet aan ...
pietpotent44
1 mei 2021, 13:10
Lees eerst eens wat beter voordat je je mening weer door gaat drukken, Wandelaar5 zegt helemaal niet dat er veel gezonde dertigers liggen. Hij zegt dat het voorkomt, niet dat het er veel zijn, dat maak jij er van.
Het gaat om de suggestie. En de gekleurdheid van berichtgeving in de media, en door sommige fanatieke maatregelen knuffelaars. Er is in de media zelfs een campagne gestart om maar zoveel mogelijk van die uitzonderingen te verzamelen, en in het nieuws uit te lichten, om zo de suggestie te wekken dat de ziekenhuizen ook vol liggen met dat soort mensen. Is gewoon niet waar. Is niet mijn mening, dat kan je gewoon in de cijfers terugvinden.
pietpotent44
1 mei 2021, 13:21
Het probleem is dat er bijna geen cijfers bekend zijn van de gevolgen na de coronaziekte. En dat er gevolgen zijn ook voor jongeren valt niet te ontkennen, maar ja ze sterven er misschien niet aan ...
Daar zijn wel cijfers van: Van alle infecties is 86% is na 4 weken volledig hersteld. Na 3 maanden is dat 98%. Helaas hebben ze die 2% na die 3 maanden niet meer verder gevolgd, maar het is niet ondenkbaar dat een hoop daarvan ook nog volledig herstellen. Ook bleek dat een hoop symptomen ook gelden voor andere virale infecties, waar je ook nog lang last van kan blijven houden. Specifiek voor jongeren zullen deze percentages nog veel lager zijn.
Lichtelijk overdreven, heb het zelf nog niet kunnen ervaren maar bij de test locaties is het al net zo. Als ze al dat overbodig ingezet personeel nou eens de registratie lieten doen dan hadden we misschien wel een correcte registratie van de gezette vaccinaties.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/05/01/veterstrikdiploma-a4042011
yylover
1 mei 2021, 14:01
Er is nooit een versnelling geweest. Al langer dan 1 maand geleden stond op de RIVM site dat ondergetekende in begin mei zijn eerste prik zou krijgen.
Dat het toch gaat lukken, ondanks alle perikelen rondom AZ en Janssen, vind ik positief.
Dankzij dit forum (dank aan Wandelaar5) niet afgewacht op de brief van de huisarts maar nu direct dus al voor komende week een afspraak kunnen maken.
En zo lijkt mijn streven om pas weer te beginnen met wandelen als ik gevaccineerd ben, dan wel degelijk te lukken.
Het zal waarschijnlijk pas na mijn 2e prik worden.....
Geduld...geduld....geduld....
mentholbear
1 mei 2021, 15:10
In je artikel staat:
Eerst zou de hele groep eind mei de eerste prik hebben gekregen, maar dat werd toen medio juni. Nu is het dus begin juni.
Het gaat om de 1e prik al te hebben gekregen. Niet dat ze dan pas aan de beurt komen om te beginnen met het krijgen van de 1e prik.
Dat komt voor de groep 60-70 redelijk overeen met de link die ik had geplaatst met de planing vanaf wanneer mensen uit die groep gevaccineerd kunnen gaan worden.
mentholbear
1 mei 2021, 15:19
Want er zijn ook nog andere belangrijke(re) dingen in het leven dan corona. Hoeveel verder moet de maatschappij nog kapot gemaakt worden.
Daar zijn wel cijfers van: Van alle infecties is 86% is na 4 weken volledig hersteld. Na 3 maanden is dat 98%. Helaas hebben ze die 2% na die 3 maanden niet meer verder gevolgd, maar het is niet ondenkbaar dat een hoop daarvan ook nog volledig herstellen. Ook bleek dat een hoop symptomen ook gelden voor andere virale infecties, waar je ook nog lang last van kan blijven houden. Specifiek voor jongeren zullen deze percentages nog veel lager zijn.
Waar heb je die cijfers vandaan? Ik ben wel benieuwd wat de balans is tussen het aantal mensen en de duur van herstel. En de schade daarvan samen met het langzaam openen van het land, tegenover de schade van gelijk openen van de zieken en hun herstel. Je hoort inderdaad verhalen van mensen die bijna een jaar kapot zijn aan corona, maar als dat inderdaad een kleine groep is, dan zou je dat kunnen afwegen.
Want ik ken mensen die er aan zijn overleden, er na lange tijd nog van herstellen (en amper naar buiten durven), maar ook mensen die met smaakloos&geurloos, of juist alles veels te zout vonden, wat koorts&hoofdpijn na een paar weken weer hersteld waren.
schoolmeester
1 mei 2021, 15:28
Ik denk dat Pietpotent44 in het ziekenhuis werkt......
Groet, schoolmeester.
Vermoedens bezorgde artsen bevestigd: forse stijging jongere coronapatiënten
Er liggen nu veel meer mensen onder de 50 jaar door corona in het ziekenhuis, op zowel de intensive care als de verpleegafdelingen.
Steeds meer bewijs
Volgens hoogleraar inwendige geneeskunde Robin Peeters bevestigen de cijfers een al vaker uitgesproken vermoeden van artsen en verpleegkundigen. “Collega’s in het hele land hebben het over al die jonge patiënten die ze zien, maar cijfers ontbraken nog. Nu is er steeds meer bewijs voor de stelling dat meer jonge mensen door corona in het ziekenhuis belanden.” Peeters is hoofd interne geneeskunde van het Erasmus MC en voorzitter van de beroepsvereniging voor internisten. In het Erasmus is hij verantwoordelijk voor de covidzorg op de verpleegafdelingen.
https://www.trouw.nl/binnenland/vermoedens-bezorgde-artsen-bevestigd-forse-stijging-jongere-coronapatienten~bd2110bb/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=twitter
Zeg Big30 ga je nu ook al PP44 bashen???
Picasso 1
1 mei 2021, 17:28
Dankzij dit forum (dank aan Wandelaar5) niet afgewacht op de brief van de huisarts maar nu direct dus al voor komende week een afspraak kunnen maken.
En zo lijkt mijn streven om pas weer te beginnen met wandelen als ik gevaccineerd ben, dan wel degelijk te lukken.
Het zal waarschijnlijk pas na mijn 2e prik worden.....'
Geduld...geduld....geduld....
Jij kan wel gevaccineerd zijn binnenkort maar de dames met wie je wil kameren zijn ergens laat in de vaccinatieplanning pas aan de beurt.... maar misschien heb je geluk dat ze tussentijds o.b.v. recente testbewijzen ze wel eerder kunnen starten.
schoolmeester
1 mei 2021, 17:39
Reken er maar op dat als de saunaclubs weer open gaan, er een levendige handel gaat beginnen in vaccinatiebewijzen: nep of echt.
Groet, schoolmeester.
hasta la pasta
1 mei 2021, 17:40
Jij kan wel gevaccineerd zijn binnenkort maar de dames met wie je wil kameren zijn ergens laat in de vaccinatieplanning pas aan de beurt.... maar misschien heb je geluk dat ze tussentijds o.b.v. recente testbewijzen ze wel eerder kunnen starten.
Wie zegt dat yylover met legaal werkende snollen aan de haal wil gaan. Hij is immers 'beschermd' na de prikken. Ik hoop voor hem dat-ie in ieder geval wat nummers in z'n phone heeft staan.
schoolmeester
1 mei 2021, 17:44
Officieel mag er vanaf 15 december 2020 geen prostitutie meer bedreven worden i.v.m. de coronaregels.
Wat denk je dat er gebeurt ?
De overheid gedoogt het zolang er geen overlast/klachten binnen komen.
Groet, schoolmeester.
hasta la pasta
1 mei 2021, 18:01
Heb je hier een bronvermelding van? Ik heb geprobeerd zelf te zoeken. Maar helaas lukte me dit dus niet 1-2-3.
WANDELAAR5
1 mei 2021, 18:56
Dat heb jij echt niet nagevraagd, want al sinds het begin van de pandemie tot nu, is het zo dat de grote meerderheid die in het ziekenhuis komt, onderliggende aandoeningen heeft. Ik ken ook mensen in het ziekenhuis, en die beamen dat (obesitas, astma, long embolie, trombose, etc.)
Dat er iets meer mannen dan vrouwen liggen klopt wel.
En de suggestie dat er ook veel gezonde dertigers liggen is helemaal onzin. Ze bestaan, maar is echt zeldzaam. Ca 2% van alle corona patienten. En kinderen in het ziekenhuis met corona hier in Europa minder dan 1%, en 0,05% sterfte. Tegen 0,5% sterfte in een arm land met slechte zorg zoals Brazilie.
Maar ik was meer op zoek naar een bepaald specifiek profiel: etniciteit, beroep, regio (Brabant, Limburg, Randstad bijv.), etc. Qua leeftijd weten we het wel.
Piet, ik denk dat jij mijn integriteit niet in twijfel moet trekken. Lees anders dat artikel maar van Big30, daar lees je precies wat ik te horen heb gekregen van de IC verpleegkundigen. Dus er is geen enkele aanleiding te twijfelen aan mijn bericht.
En over jouw “onderliggende aandoeningen”: Longembolie en trombose zijn complicaties bij een Corona besmetting. En obesitas vind ik ook zeer discutabel. Mensen met een BMI van 30 kunnen in een prima conditie zijn en heel oud worden. En mensen met een BMI van 18 kunnen een baggerconditie hebben. Is dat overgewicht een onderliggende aandoening? En zo ja vanaf welke BMI wil jij spreken van een “aandoening”.
WANDELAAR5
1 mei 2021, 19:01
Zeg Big30 ga je nu ook al PP44 bashen???
Big30 basht niet. Hij laat alleen zien dat PietPotent onzin post (dat zijn we inmiddels wel gewend), zonder hem zelfs maar te noemen :)
WANDELAAR5
1 mei 2021, 19:10
Heb je hier een bronvermelding van? Ik heb geprobeerd zelf te zoeken. Maar helaas lukte me dit dus niet 1-2-3.
Er is in ieder geval wel een onderzoek gedaan naar mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen geweest:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32656-8/fulltext
Geen vrolijk beeld. 63% heeft bijvoorbeeld na 6 maanden nog spierzwakte en vermoeidheid. Slaapmoeilijkheden en depressies scoren ook hoog. 22-29% haalt de minimale afstand niet in een wandeling van 6 minuten.
Maar goed dat is wat anders dan cijfers over alle Covid patiënten. Dat is natuurlijk veel moeilijker, omdat mensen die nauwelijks klachten hebben niet in beeld komen. In Europa is het helemaal lastig vanwege onze privacywet. GGD mag de gegevens van positief geteste mensen niet doorgeven voor wetenschappelijk onderzoek.
https://www.nihr.ac.uk/news/nihr-publishes-second-themed-review-on-long-covid/27232
Hier zijn ongeveer 300 studies over long Covid vergeleken en de eindconclusie is dat het erg moeilijk is cijfers af te leiden uit al die studies vanwege verschillende definities.
Ik mag graag bashen en wat ik noem functioneel stoken, das mijn core competence. In dit geval was daar geen sprake van.
Had ik gezegd "Piet gaat het uiteraard weer ontkennen met de opmerking dat het deel uitmaakt van fake news door de MSM en dat Piet weer een obscure publicatie zal vinden in de Journal of Recreational Corona Statistics" zou het bashen geweest zijn. Maar dat heb ik dus niet gezegd :biggrin:.
Nostredamus
1 mei 2021, 19:55
Ik ben dom geboren en heb niets bijgeleerd, wie kan mij uitleggen met welke klachten mensen op de verpleegafdelingen liggen. Als er 300 tot 600 mensen thuis aan de beademing liigen die eigenlijk op de IC thuis horen vraag ik me echt af wat er zo ernstig is dat de anderen op de verpleegafdeling vertoeven.
Interessante waarneming Nostredamus,en past in het beeld van angst aanjagen en manipulatie met cijfers en opmerkingen:confused:
pietpotent44
1 mei 2021, 21:05
https://www.trouw.nl/binnenland/vermoedens-bezorgde-artsen-bevestigd-forse-stijging-jongere-coronapatienten~bd2110bb/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=twitter
Vermoedens bezorgde artsen bevestigd: forse stijging jongere coronapatiënten
Er liggen nu veel meer mensen onder de 50 jaar door corona in het ziekenhuis, op zowel de intensive care als de verpleegafdelingen.
Steeds meer bewijs
Volgens hoogleraar inwendige geneeskunde Robin Peeters bevestigen de cijfers een al vaker uitgesproken vermoeden van artsen en verpleegkundigen. “Collega’s in het hele land hebben het over al die jonge patiënten die ze zien, maar cijfers ontbraken nog.
Dat krijg je dus als je afgaat op dit soort nieuwsberichten in plaats van de officiele cijfers.
Hieronder staan de officiele cijfers dd 1 mei 2021:
Ofwel, ca. 85% boven de 50, en 15% onder de 50.
En onder de 40 of 30 is het helemaal weinig. Minder dan 5%.
En ook sterft er in de ziekenhuizen dus bijna niemand onder de 50.
Maar ja, een stijging van 13 naar 15 procent, is ook een stijging he.
35102
WANDELAAR5
1 mei 2021, 21:15
Ik ben dom geboren en heb niets bijgeleerd, wie kan mij uitleggen met welke klachten mensen op de verpleegafdelingen liggen. Als er 300 tot 600 mensen thuis aan de beademing liigen die eigenlijk op de IC thuis horen vraag ik me echt af wat er zo ernstig is dat de anderen op de verpleegafdeling vertoeven.
Ik zal een poging wagen, ik ben geen arts, maar dit is wat ik hoor van IC verpleegkundigen. De meeste mensen gaan naar het ziekenhuis omdat ze stikbenauwd zijn. De heftigste gevallen belanden op de IC. Daar zijn twee categorieën: mensen die beademd worden via een een buis in hun luchtpijp zijn de zwaarste categorie. Die mensen worden in coma gebracht omdat het onmenselijk is dat bij kennis te doen. Die mensen krijgen ook pijnmedicatie. De iets lichtere gevallen zijn nog bij kennis en hebben een masker waar zuurstof onder druk in de longen wordt gepompt. Bij beide categorieën moet druk en zuurstofpercentage steeds bijgeregeld worden. Die lichtere categorie kan van een hele kleine inspanning een uur lang zuurstoftekort hebben voordat ze weer een beetje bij komen. Die mensen kunnen soms nog net kort bellen, maar dan worden ze snel te benauwd. Ze krijgen meestal sondevoeding omdat ze te uitgeput en benauwd zijn om te kunnen eten. Dat zijn de gevallen waar je soms ontdane verpleging op TV ziet. Zelfs voor die mensen die wel wat gewend zijn is het moeilijk aan te zien hoe slecht die patiënten erbij liggen en hoe stikbenauwd ze zijn. En misschien geeft dit ook een beeld aan jou. Als je na een minuut bellen uitgeput bent.
Op de afdelingen liggen de iets lichtere categorieën. Die zijn nog net wel in staat zelf te ademen, maar hebben extra zuurstof nodig, omdat hun longen gewoon niet goed functioneren. Die gaan soms onverwacht snel achteruit en moeten dan direct door naar de IC.
De mensen krijgen ook allemaal dexamethason en spuiten om trombose te voorkomen. Sommige van die lichtere categorie hebben relatief weinig extra zuurstof nodig en leren zichzelf in te spuiten. Die mogen naar huis, maar ze worden continu gemonitord en als blijkt dat er steeds minder zuurstof in het bloed zit en zelf aan het knopje draaien voor meer zuurstof niet meer helpt, dan moeten ze alsnog met bloedspoed naar het ziekenhuis.
@PietPotent: dat zijn de cijfers over de hele pandemie. Het artikel in de Trouw geeft aan dat dit de laatste tijd aan het verschuiven is en dat er nu meer jongeren in het ziekenhuis komen dan in 2020.
Dat krijg je dus als je afgaat op dit soort nieuwsberichten in plaats van de officiele cijfers.
Hieronder staan de officiele cijfers dd 1 mei 2021:
Van wie zijn die officiële cijfers?
Willem2
1 mei 2021, 21:40
@W5 en Nostredamus
Mensen die naar huis worden gestuurd met een gasfles hebben een thuissituatie waarin ze geholpen worden door thuishulp of familie. Daarnaast kan je aan het bloedbeeld zien dat ze waarschijnlijk over het hoogtepunt van de ziekte zijn. Maar je kan zien aan de moeder van Piet Plezier dat het ook wel eens fout gaat.
pietpotent44
1 mei 2021, 21:42
Van wie zijn die officiële cijfers?
RIVM, stichting NICE en het LCPS.
Willem2
1 mei 2021, 23:32
Dubbel gevoel na testevenementen: 'Blijkt voor ons geen oplossing'
De (eerste) pilot met testevenementen is afgerond. De afgelopen weken gingen 140.000 mensen met een negatieve testuitslag op zak naar onder meer de dierentuin, het casino, een eredivisiewedstrijd, poppodium, monument of museum. De maand was volgens organisatie Testen voor Toegang een succes, maar de reacties van partijen die hun deuren hebben geopend zijn wisselend.
"Het is heel positief dat je weer gasten mag verwelkomen, en ook fijn voor het personeel om weer het geluid van een gevuld pretpark te horen", zegt een woordvoerder van attractiepark Hellendoorn. "Maar we hebben heel duidelijk gezien dat de testbereidheid - zeker onder onze doelgroep van gezinnen - dusdanig laag is, dat het voor ons geen oplossing blijkt."
Het park verkocht niet alle kaarten die beschikbaar waren. Het was niet de enige locatie die hier last van had: van de 200.000 testen die beschikbaar waren gesteld voor deze proef, werden 60.000 niet gebruikt. Van de 140.000 mensen die zich wel lieten testen, bleken 300 mensen (0,2 procent) besmet met het coronavirus. Zij konden dus niet naar het uitje.
.... https://nos.nl/artikel/2378987-dubbel-gevoel-na-testevenementen-blijkt-voor-ons-geen-oplossing
Ik vind dat je sommige buitenactiviteiten moet toestaan met een maximaal aantal mensen.
Iedere supermarkt is namelijk gevaarlijker.
Big30 basht niet. Hij laat alleen zien dat PietPotent onzin post (dat zijn we inmiddels wel gewend), zonder hem zelfs maar te noemen :)
Het sarcasme in mijn bericht was wellicht niet overduidelijk..?
Willem2
1 mei 2021, 23:55
'Ik doe niet meer mee'-artiest (36) met corona in ziekenhuis: 'Zuurstof was op het randje’
Een 36-jarige artiest uit Den Haag die vorig jaar vol overgave meedeed aan de coronakritische beweging #ikdoenietmeermee, is deze week met coronaverschijnselen opgenomen in het ziekenhuis. Het gaat om Rachel Velberg, de vaste mc van dj Paul Elstak. Haar boekingskantoor bevestigt telefonisch dat ze besmet is geraakt met het virus, maar wenst verder geen commentaar te geven. ,,Dat is aan haar.”
.... https://www.ad.nl/show/ik-doe-niet-meer-mee-artiest-36-met-corona-in-ziekenhuis-zuurstof-was-op-het-randje~a79f2f12/
Allemaal bangmakerij en uitzonderingen ....:cool:
Willem2
2 mei 2021, 00:00
Drukke winkelstraten na versoepelingen, veel Duitsers in grenssteden
De eerste zaterdag waarop winkelen weer mogelijk was zonder afspraak, heeft in veel steden gezorgd voor drukte. In Eindhoven werd het zo druk dat de gemeente mensen opriep niet meer naar de binnenstad te komen. Ook Hilversum vroeg mensen op een ander moment te komen winkelen.
....
In Venlo waren eveneens veel Duitsers op de been. Er waren verkeersregelaars ingesteld om de bezoekersstroom over de verschillende parkeergarages te spreiden. De drukte heeft daar niet tot grote problemen geleid.
In Roermond stonden bij de designeroutlet lange rijen. De wachttijden liepen bij enkele winkels op tot enkele uren.
.... https://nos.nl/artikel/2378983-drukke-winkelstraten-na-versoepelingen-veel-duitsers-in-grenssteden
Willem2
2 mei 2021, 00:14
De druk bij nazorgpoli's voor coronapatiënten is hoog en de wachttijden zijn lang, blijkt uit een rondgang van de NOS. Bij sommige poli's kan het maanden duren voordat patiënten terechtkunnen.
Ook valt het artsen op dat een steeds groter deel van de patiënten op de nazorgpoli's nooit in het ziekenhuis heeft gelegen en relatief jong is. "De meeste patiënten met langdurige klachten worden doorverwezen door de huisarts", zegt revalidatiearts Natasja Jelsma van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk. "Soms lijkt het alsof de mensen die wel opgenomen zijn geweest er beter uit komen."
Volgens longarts Bram van den Borst van het Radboudumc in Nijmegen gaat het bij de doorverwezen patiënten duidelijk om een andere groep: "Het zijn overwegend vrouwen en jongere mensen die via de huisarts binnenkomen. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 40 jaar."
.... https://nos.nl/artikel/2378929-lange-wachttijden-bij-nazorgpoli-s-corona-patienten-vaak-jong-en-vrouw
Het sarcasme in mijn bericht was wellicht niet overduidelijk..?
Volgende keer smiley plaatsen om het te benadrukken :biggrin:
pietpotent44
2 mei 2021, 05:14
Waar heb je die cijfers vandaan? Ik ben wel benieuwd wat de balans is tussen het aantal mensen en de duur van herstel. En de schade daarvan samen met het langzaam openen van het land, tegenover de schade van gelijk openen van de zieken en hun herstel. Je hoort inderdaad verhalen van mensen die bijna een jaar kapot zijn aan corona, maar als dat inderdaad een kleine groep is, dan zou je dat kunnen afwegen.
Want ik ken mensen die er aan zijn overleden, er na lange tijd nog van herstellen (en amper naar buiten durven), maar ook mensen die met smaakloos&geurloos, of juist alles veels te zout vonden, wat koorts&hoofdpijn na een paar weken weer hersteld waren.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.19.20214494v1.full#F6
Zo, nu mag w5 weer roepen wat een onzin dit weer niet is, mag big30 roepen dat dit van een complotsite komt, mag schoolmeester er nog een keer tegenaan trappen, en mogen Eddy V en Willem 2 er een sarcastische opmerking plus smiley bij plaatsen. Net als bij de officiele cijfers van nice en lcps. Veel plezier daarmee vandaag.
Ik ga vandaag even mijn kostbare vrije tijd aan mezelf besteden (waar zou WE toch gebleven zijn).
Pikkatrillah
2 mei 2021, 08:37
Coronapatiënten in Maastricht overleden nadat stroom zuurstoftoevoer uitvalt
Twee coronapatiënten die werden behandeld op een verpleegafdeling van het UMC+ in Maastricht zijn overleden nadat hun zuurstoftoediening donderdagnacht was stilgevallen als gevolg van een stroomstoring. Het probleem werd pas later ontdekt. Het ziekenhuis onderzoekt de sterfgevallen.
Binnenlandredactie 01-05-21, 22:09
Laatste update: 07:56
De stroomstoring vond donderdagnacht plaats, maar werd niet direct ontdekt. Door de storing viel medische apparatuur uit, waaronder een zogeheten Optiflow waarmee extra zuurstof wordt toegediend. ,,Als gevolg van de uitval van deze voorziening is de toestand van twee ernstig zieke patiënten verslechterd”, meldt het UMC. ,,Uiteindelijk zijn allebei de patiënten overleden.”
De 76-jarige Maastrichtenaar Sjeng Wolters overleed diezelfde nacht nog. Een man van 67, eveneens uit Maastricht, overleed zaterdagmiddag. Het UMC+ laat in een reactie weten het verlies zeer te betreuren. ,,We leven mee met de nabestaanden van de patiënten. Zij krijgen hulp aangeboden bij het verwerken van dit verlies.”
Een van de patiënten is de opa van Christina Wolters. Zij meldde het overlijden van haar opa Sjeng op Facebook. ,,Mijn opa helaas vandaag moeten afgeven door een grote fout van UMC+. Een stroomstoring op de long-ic waar geen alarm is afgegaan en ook geen noodvoorzieningen zijn aangesproken!‘’ schrijft de kleindochter in een post op Facebook.
Nachtdienst
Volgens Wolters werd het probleem pas door de nachtdienst ontdekt. ,,Dus veel te laat! Dit heeft het leven gekost van mijn opa en misschien zijn er nog andere slachtoffers hieraan overleden.”
,,Helaas krijgen we onze opa er niet mee terug maar deze fout had nooit mogen gebeuren!‘’ schrijft Christina. ,,Je laatste kans is je ontnomen. Hopelijk heb je nu rust. Kan het nog altijd niet geloven.‘’
Onderzoek
Hoe de stroomstoring heeft kunnen ontstaan is nog onduidelijk, aldus het UMC+ ,,Dit is een ernstig incident in de patiëntenzorg en er is direct een onderzoek gestart om de feiten en omstandigheden duidelijk te krijgen. Er wordt melding gemaakt bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Alles wordt in het werk gesteld om herhaling te voorkomen.”
Het ziekenhuis kan in verband met het onderzoek en de privacy van patiënten op dit moment verder geen inhoudelijke mededelingen doen over het incident.
Nalatigheid
Kizzy Magdelijns, een nichtje van het 67-jarige slachtoffer zegt in De Limburger dat zij het ziekenhuis wil aanklagen voor nalatigheid. Haar oom werd maandag opgenomen. ,,Drie dagen later ging het hartstikke goed met hem. Zelfs de longarts was verbaasd dat hij zich er zo goed doorheen sloeg. En een dag later, op vrijdag, zei een arts opeens dat hij in de laatste fase zat. Hoe kan dit nu?”
De familie is pas daarna op de hoogte gebracht van de storing. „Zijn lichaam had een enorme klap gekregen. Hij heeft bijna twee dagen keihard geknokt. Maar het mocht niet baten.”
Dat dit in India gebeurd is triest maar in west europa mag dit toch niet gebeuren?!
hasta la pasta
2 mei 2021, 08:40
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.19.20214494v1.full#F6
Zo, nu mag w5 weer roepen wat een onzin dit weer niet is, mag big30 roepen dat dit van een complotsite komt, mag schoolmeester er nog een keer tegenaan trappen, en mogen Eddy V en Willem 2 er een sarcastische opmerking plus smiley bij plaatsen. Net als bij de officiele cijfers van nice en lcps. Veel plezier daarmee vandaag.
Ik ga vandaag even mijn kostbare vrije tijd aan mezelf besteden (waar zou WE toch gebleven zijn).
Dank je wel. Als ik het goed begrijp is deze studie niet beoordeeld door collega-wetenschappers en is het daarom prematuur om aan de resultaten enige conclusie te verbinden.
WANDELAAR5
2 mei 2021, 09:04
Nu moet ik even opkomen voor PietPotent. De ontwikkelingen gaan in Corona tijd zo snel, dat er heel veel studies zijn die nog niet ge-peer reviewed zijn. Dit is een studie van gerenommeerde universiteiten, gepubliceerd in med-archive. Bovendien komen ze met updates naarmate er meer resultaten bekend zijn en het is gedaan met een grote groep mensen (>4000). Geen reden om hieraan te twijfelen (alhoewel het wel vreemd is dat ze die peer review sinds oktober nog niet geregeld hebben) Er zijn wel wat beperkingen. Zo is deze studie uitgevoerd in 3 landen en alleen bij mensen die bereid waren mee te werken door regelmatig informatie door te geven via een app. En de resultaten van de huidige golven in Europa zijn uiteraard nog niet meegenomen. Het is gewoon lastig goed lange termijn onderzoek te doen in een brede populatie naar mensen die Covid hebben gehad, vanwege privacy regels en omdat mensen na een paar weken/maanden afhaken.
Maar zoals gezegd er zijn er veel meer. Via de link die ik hier eerder postte kom je bij zo’n 300 studies en artikelen. Moeilijk om onderzoek resultaten te vergelijken (klachten zijn moeilijk precies te definiëren) maar er komt wel een beeld naar boven. Bij mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn geweest is het beeld dat de meerderheid >6 maanden na de opname nog klachten heeft. Misschien wordt dat beter in de huidige golven, omdat er nu betere medicatie is, die de cytokine stormen bedwingt? In de brede populatie die grotendeels niet in het ziekenhuis is geweest, volgens deze studie 2,3% na 3 maanden nog klachten. Ik heb hier ook eerder een onderzoek geplaatst over geestelijke klachten en herseninfarcten en hersenbloedingen na Covid. Er is genoeg te lezen.
Maanden na coronabesmetting nog ernstige klachten: ‘Ik voel me een oude mobiele telefoon’
Het is een van de grote coronavragen: hoe ernstig is de nasleep? Meer dan de helft van de patiënten blijkt een half jaar na ziekenhuisopname nog last te hebben.
Viroloog Menno de Jong van Amsterdam UMC, die onderzoek doet naar deze langdurige klachten – de zogeheten long covid – kan er uit eigen ervaring over meepraten. Tien weken geleden werd hij ziek, en hij is nog niet de oude. ,,Ik voel me een oude mobiele telefoon; het duurt te lang voor ik ben opgeladen, en ik loop te snel weer leeg.”
Wat blijkt? Zo’n 80 procent van de patiënten die in het ziekenhuis hebben gelegen, houdt ook na drie maanden nog één of meer klachten. Na zes maanden is dat bij meer dan de helft nog steeds het geval. Hoe dat na een jaar is, wordt nog onderzocht. Kortademigheid en vermoeidheid worden het vaakst genoemd.
De resultaten van de studie worden volgende week naar een wetenschappelijk tijdschrift ingezonden. Arts-onderzoeker Elke Wynberg van de GGD Amsterdam weet nog dat ze, toen ze de aantallen voor het eerst zag, begon te twijfelen. ,,Er kwamen zulke hoge percentages uit voor langdurige covid, dat ik eerst dacht dat dit niet waar kon zijn.”
Haar verwachtingen hadden op basis van een minder nauwgezette Engelse studie lager gelegen. In dat onderzoek, waarbij patiënten via een app vrijblijvend symptomen konden melden, bleek slechts een paar procent langdurige covid te hebben. Wynberg: ,,Maar het ziektebeeld was compleet nieuw, dus we wisten eigenlijk niet goed wat we moesten verwachten. Wel wist ik dat onze resultaten waarschijnlijk betrouwbaarder zijn dan de eerste *inschattingen over long covid, doordat wij de ex-patiënten vanaf het moment van infectie volgen.”
Of er covidpatiënten overblijven die permanent last houden? De tijd zal het leren. Het is in elk geval goed dat er veel onderzoek naar wordt *gedaan, vindt viroloog De Jong, die de recent aangekondigde start van een grote RIVM-studie naar long covid toejuicht. ,,Als de kwetsbare mensen gevaccineerd zijn en de ziekenhuizen het weer aankunnen, komt er discussie over de vraag of je de lockdown vanwege maatschappelijke en economische motieven snel moet opheffen. Daardoor zal het virus sneller rondgaan onder relatief jonge, gezonde mensen, die zelden ernstig ziek worden, maar wel kans op long covid hebben. Daarom is het goed om te weten hoeveel mensen langdurig klachten hebben, waarom dat gebeurt en welke impact het heeft op de samenleving.”
Brinkman sluit zich daarbij aan. ,,Inmiddels heeft in Nederland een geschatte 3,5 miljoen mensen corona doorgemaakt. Stel dat 5 procent van hen long covid ontwikkelt. Dat zijn 175.000 mensen. Als al die mensen een beroep moeten doen op fysiotherapeuten, dokters en longartsen, is dat nog een behoorlijke chronische belasting van het zorgsysteem. Om over de maatschappelijke gevolgen nog maar te zwijgen.”
https://www.ad.nl/binnenland/maanden-na-coronabesmetting-nog-ernstige-klachten-ik-voel-me-een-oude-mobiele-telefoon~ac5bfa3e/
Willem2
2 mei 2021, 12:51
Ziekenhuis Venlo kondigt opnamestop af
Ziekenhuis VieCuri in Venlo neemt sinds gistermiddag geen nieuwe patiënten meer op. Alleen voor acute gevallen, zoals slachtoffers van ernstige ongevallen, wordt een uitzondering gemaakt. Hoe lang de opnamestop gaat duren, is niet bekend. Het ziekenhuis meldt dat het helemaal vol ligt. De woordvoerder spreekt van een uitzonderlijke situatie. Nieuwe patiënten worden naar omliggende ziekenhuizen gebracht. Eerder sloot het VieCuri ziekenhuis al twee operatiekamers, omdat het personeel moet bijspringen bij de zorg voor coronapatiënten op de IC. Geplande operaties gaan grotendeels door, meldt het ziekenhuis.
.... https://nos.nl/liveblog/2379059-ziekenhuis-venlo-kondigt-opnamestop-af-demonstratiemars-tegen-maatregelen-in-amsterdam-begonnen
https://www.1limburg.nl/opnamestop-viecuri-patienten-naar-omliggende-ziekenhuizen?context=topstory
zal ik er nog een opmerking bij plaatsen of is die dan te sarcastisch. Misschien te bangmakend....
(Smiley houd ik op zak)
Ondertussen in Duitsland:
Gute Nachrichten von den Intensivstationen „Erste, leichte Entlastung in den Kliniken“
Daten & Top-Experten sagen: Der Höhepunkt ist erreicht
Es gibt vorsichtig-positive Nachrichten aus deutschen Krankenhäusern!
Die Lage in den Kliniken stabilisiert sich seit mehr als einer Woche. Der Höhepunkt der dritten Corona-Welle ist erreicht. Die Lage scheint sich sogar minimal zu entspannen – das zeigen die Zahlen ebenso wie die ersten vorsichtigen Entwarnungen führender Mediziner.
„Die Kliniken in Deutschland spüren ganz überwiegend eine erste, leichte Entlastung“, sagt Dr. Gerald Gaß, Chef der Deutschen Krankenhausgesellschaft (DKG) zu BILD. Mit Blick auf die Infektionszahlen sei er zuversichtlich, „dass wir auch beim Zuwachs der Intensivpatienten bis auf Weiteres keinen exponentiellen Anstieg befürchten müssen“, so Gaß.
https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/intensivstationen-hoehepunkt-erreicht-erste-entwarnung-aus-den-kliniken-76254196.bild.html
schoolmeester
2 mei 2021, 13:43
Mijn hoogtepunt moet nog komen......
Groet, schoolmeester.
hasta la pasta
2 mei 2021, 15:01
Ondertussen in Duitsland:
https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/intensivstationen-hoehepunkt-erreicht-erste-entwarnung-aus-den-kliniken-76254196.bild.html
Het percentage ingeënte mensen in DLD loopt best vooruit t.o.v. NL (34% vs 20%). Het zou me niets verbazen dat we nog even moeten wachten op de goed nieuws show uit NL.
hasta la pasta
2 mei 2021, 15:02
Mijn hoogtepunt moet nog komen......
In poedervorm?
broodpoot
2 mei 2021, 15:05
Het percentage ingeënte mensen in DLD loopt best vooruit t.o.v. NL (34% vs 20%). Het zou me niets verbazen dat we nog even moeten wachten op de goed nieuws show uit NL.
Ik weet niet wat jij dat cijfer van Nederland vandaan haalt maar in Nederland zit het op bijna 32% hoor.
hasta la pasta
2 mei 2021, 15:07
https://allecijfers.nl/nieuws/corona-virus-covid19-bevestigde-besmettingen-doden-per-land-wereldwijd/
Ik hoop van harte dat ik het niet aan het rechte eind heb!
Willem2
2 mei 2021, 15:49
Tot en met zondag 25 april zijn in Nederland naar schatting bijna 5 miljoen vaccinaties toegediend. Daarvan zijn er bijna 4 miljoen eerste vaccinaties en ruim 1 miljoen tweede vaccinaties. Het dagelijks aantal gezette prikken staat op het Coronadashboard.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/vaccinaties
5.557.642 prikken (1e en 2de prik)
komt met lagere cijfers
broodpoot
2 mei 2021, 16:02
https://coronabeeld.nl/
en
https://www.demorgen.be/tech-wetenschap/overzicht-vaccinaties-coronavirus-zo-ver-staat-elk-land-op-dit-moment~ba4f85f8/
Die laatste moet je goed bekijken naar de data want die zijn niet bij alle landen van dezelfde datum.
Hoe dan ook, we zitten echt veel hoger dan 20%.
Pikkatrillah
2 mei 2021, 16:04
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/vaccinaties
5.557.642 prikken (1e en 2de prik)
komt met lagere cijfers
Als je op die duitse site kijkt word je niet vrolijk als je ziet hoe Nederland er wereldwijd op staat !
hanshans01
2 mei 2021, 17:47
As. maandag mijn eerst prik halen en over 5 weken de volgende. Hoop dat tegen die tijd het coronapaspoort er is en de clubs meer langzamerhand open gaan.
WANDELAAR5
2 mei 2021, 19:15
@Big30, het maakt nogal wat uit of je iedereen volgt die Covid heeft gehad, of alleen de mensen waar het zo ernstig was dat ze het ziekenhuis in moesten. Ik vind dat verschil van een paar procent voor iedereen die na 3 maanden nog last heeft versus >50% van de ziekenhuispatiënten heel logisch.
En het is niet de vraag of er mensen zijn die er blijvend last van gaan hebben, dat is een zekerheid. Dit virus maakt longblaasjes kapot. Daar komt littekenweefsel voor in de plaats. Dus de mensen die het in ernstige mate hebben gehad gaan zeker blijvend minder longcapaciteit hebben. Ook worden bij sommigen de bloedvaten rond het hart aangetast. Die kunnen ook nooit meer herstellen. Er is bij sectie in meerdere organen schade vastgesteld o.a. hartspier en hersenen. Die verhoogde kans op herseninfarcten en bloedingen kan later ook nog gevolgschade geven.
WE heeft een nieuwe hobby gevonden die wel door kan gaan, ondanks alle Corona beperkingen: hij is een cursus amateur meteorologie gaan volgen.
Dat zouden meer mensen mogen doen !
Of dit een grap, sarcasme of de waarheid is.. dat zal je zonder smiley mogen bepalen
Oeps, daar had ik dan per ongeluk bijna een smiley achter gezet!
Nostredamus
2 mei 2021, 20:50
As. maandag mijn eerst prik halen en over 5 weken de volgende. Hoop dat tegen die tijd het coronapaspoort er is en de clubs meer langzamerhand open gaan.
Mijn eerste tevens enige prik, (heb corona doorstaan), 3 weken geleden gehad. Kijk ik op de vaccinatiesite van het RIVM, blanco dus geen vaccinatie ingevuld. Heb een mail gestuurd waarom er nog niets staat, dat zou binnen enkele dagen genoteerd moeten zijn. ook gevraagd hoe dat dan gaat met mijn eventuele coronapaspoort. Zal wel geen antwoord krijgen. Maar opnieuw een voorbeeld van de slechte organisatie omtrent het vaccineren.
mentholbear
3 mei 2021, 01:22
WE heeft een nieuwe hobby gevonden die wel door kan gaan, ondanks alle Corona beperkingen: hij is een cursus amateur meteorologie gaan volgen.
Dat zouden meer mensen mogen doen !
Sterretjes kijken... Misschien iets voor Partycrasher? ;)
mentholbear
3 mei 2021, 01:26
Kijk ik op de vaccinatiesite van het RIVM, blanco dus geen vaccinatie ingevuld. Heb een mail gestuurd waarom er nog niets staat, dat zou binnen enkele dagen genoteerd moeten zijn. Maar opnieuw een voorbeeld van de slechte organisatie omtrent het vaccineren.
Tja, zag dat een bimbo achter de gemeente balie de registratie formulieren en de naamloze vragenlijst (waar ook de toestemming voor RIVM notering op staat) willekeurig los in een bak gooide. Dan zie je niet gelijk wie er wel of geen toestemming heeft gegeven. En al helemaal niet als zo een bak omvalt en alles door elkaar ligt :hammer:
Badslippers
3 mei 2021, 11:34
Mijn eerste tevens enige prik, (heb corona doorstaan), 3 weken geleden gehad. Kijk ik op de vaccinatiesite van het RIVM, blanco dus geen vaccinatie ingevuld. Heb een mail gestuurd waarom er nog niets staat, dat zou binnen enkele dagen genoteerd moeten zijn. ook gevraagd hoe dat dan gaat met mijn eventuele coronapaspoort. Zal wel geen antwoord krijgen. Maar opnieuw een voorbeeld van de slechte organisatie omtrent het vaccineren.
Mijn vaccinatiegegevens staan wel op de site van het RIVM maar daar heb je gene ene flikker aan omdat je er geen rechten aan kunt ontlenen en geen bewijs zijn. Tja, wat heb je er dan aan?
Dit staat er na inloggen met digid.
https://i.ibb.co/m6vgyjP/Screenshot-2021-05-03-11-36-04.jpg (https://ibb.co/t8ZF2G1)
mentholbear
3 mei 2021, 13:25
Tja, wat heb je er dan aan?
Als ik me niet vergis stond dat in de brief. Die info is voor het RIVM om bij te houden wie welk vaccin heeft gehad. Handig om bij te houden mochten er onverhoopt complicaties zijn, zoals die ernstige bijwerkingen bij Astrazenica. Dan kunnen ze snel mensen informeren. Anders wordt het alleen een medeseling via het nieuws/media.
En sommige mensen, zoals ouderen en deze geheugen-als-een-zeef-beer, weten niet eens meer welk vaccin ze ook alweer hebben gehad.
Ik vermoed dat zo een database minder voorwaarden stelt dan als het om een soort vaccinatie paspoort zou gaan, en daardoor makkelijker opgezet en toegepast kan worden.
bertje600
3 mei 2021, 13:35
Daarom is het zo belangrijk om je gele vaccinatieboekje te gebruiken.
De daarin genoteerde vaccins worden wel door de diverse instanties erkend.
Ook in het buitenland.
Nostredamus
3 mei 2021, 13:46
Het is dus wel zo dat de vaccinatie van Badslippers wel genoteerd staat en die van mij niet. Dit gaat straks voor veel verwarring zorgen. Ik weet ook niet of ik de kaart die ik mee naar huis heb gekregen een bewijs is voor het RIVM dat ik gevaccineerd ben. Dat is een kaart waar je later je naam op moet zetten. Volgens mij kun je daar dus iedere naam invullen. Let maar op het wordt straks 1 grote bende met het in te voeren paspoort.
Jan_Wandelaar
3 mei 2021, 14:09
Daarom is het zo belangrijk om je gele vaccinatieboekje te gebruiken.
De daarin genoteerde vaccins worden wel door de diverse instanties erkend.
Ook in het buitenland.Ook dit is geen officieel vaccinatiebewijs. Bij een officieel vaccinatiebewijs hoort er alles aan gedaan te zijn dat deze niet na te maken is. Alle bevestigingen die je krijgt na een corona-vaccinatie zijn dus geen bewijs, ongeacht of dat nu een aantekening in het gele boekje of een los stukje papier is.
Een waterdicht (digitaal) bewijs van vaccinatie klinkt als een overheids IT-project dat na vele jaren van ontwikkeling toch zo lek als een mandje blijkt te zijn. Zeker als het op EU-niveau aangepakt gaat worden.
Volgens mij kun je daar dus iedere naam invullen.Inderdaad: eenvoudig te vervalsen, en kan daarom nooit als bewijs dienen.
Let maar op het wordt straks 1 grote bende met het in te voeren paspoort.Waarschijnlijk zal je straks allerlei digibete (EU-)bureaucraten horen roepen dat de vaccinaties digitaal geregistreerd moeten worden in een centrale blockchain, want blockchain klinkt zo lekker hip en modern. Echter, een blockchain kan nooit of te nimmer centraal zijn, dus valt ook niet te implementeren. Maar dat vertellen IT-bedrijven de (EU-)overheid pas nadat er vele miljarden aan facturen betaald zijn.
J.W.
Het coronavaccin van Janssen (Johnson & Johnson) is geschrapt uit het officiële vaccinatieprogramma van Denemarken. De Deense autoriteiten hebben besloten af te zien van de inzet van het middel omdat het in zeldzame gevallen bloedstolsels kan veroorzaken.
https://www.nu.nl/coronavirus/6131288/denemarken-neemt-janssen-vaccin-niet-meer-op-in-vaccinatieprogramma.html
Het coronavaccin van Janssen (Johnson & Johnson) is geschrapt uit het officiële vaccinatieprogramma van Denemarken. De Deense autoriteiten hebben besloten af te zien van de inzet van het middel omdat het in zeldzame gevallen bloedstolsels kan veroorzaken.
https://www.nu.nl/coronavirus/6131288/denemarken-neemt-janssen-vaccin-niet-meer-op-in-vaccinatieprogramma.html
Moeten ze zelf weten, blijft er weer meer van de europese voorraad over om over andere landen te verdelen. Krijgt ook nederland weer eerder wat meer vaccins.
Het probleem met een vaccinatie is dat wanneer je iets voelt,hoofdpijn of zo tot en met een trombose je zonder nadenken de link maakt met de spuit ook al heeft er dit niets mee te maken
Ijsberen, indien jullie terug willen dat alles terug normaal gaat worden,ook de saunaclubs,; allemaal Vaccineren,allemaal zonder uitzondering!!!
Ik vind normaal de Deense politiek goed,een sociaal rechtvaardige politiek maar toch een strenger migratie en justiebeleid,maar hier slaan ze de bal mis
Willem2
4 mei 2021, 14:09
@deket
Ja, iedereen wil het weer normaal (hoewel velen niet normaal doen :cool:). Maar de werkzaamheid en duurzaamheid van deze vaccins is nog niet volledig goed getest. Dat je minder ziek wordt daar ben ik wel van overtuigd. Maar je schrikt wel indien je opeens als bijwerking ziet dat iemand 40.9 koorts krijgt ....
Willem2
4 mei 2021, 14:10
OMT-lid Bonten: genomen risico lijkt verkeerd uit te pakken
Arts-microbioloog Marc Bonten, lid van het Outbreak Management Team, zegt dat de situatie in de ziekenhuizen nu geen versoepelingen toelaat. "Alle bedden zijn bezet, reguliere zorg wordt uitgesteld. Dat is een situatie die je voor één of twee weken misschien nog acceptabel kunt vinden, maar niet voor de periode die het nu duurt", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Het OMT adviseert om pas nieuwe versoepelingen door te voeren als de instroom in de ziekenhuizen op weekbasis met minimaal 20 procent is gedaald. Eerder adviseerde het OMT ook al om pas te versoepelen als er daadwerkelijk een daling zichtbaar is, maar het kabinet legde dat naast zich neer. Sinds vorige week is de avondklok verdwenen, zijn de terrassen beperkt open en mogen winkels weer klanten zonder afspraak ontvangen.
"Die versoepelingen gaan twee tot drie weken later vertaald worden in meer ziekenhuisopnames", zegt Bonten. "Het was mooi geweest als de daling al was ingezet." Hij wijst erop dat het aantal coronapatiënten op de IC's al een tijdje schommelt rond de 800. Er is geen duidelijke stijging zichtbaar, maar ook geen daling. Het aantal positieve tests lag gisteren op weekbasis 12 procent lager dan de week ervoor.
Bonten: "Het kabinet heeft gezegd: we gaan een risico nemen. En als je een risico neemt, kan het tegenvallen. Daar begint het nu op te lijken."
.... https://nos.nl/liveblog/2379322-g7-voor-het-eerst-weer-fysiek-bijeen-omt-lid-bonten-genomen-risico-lijkt-verkeerd-uit-te-pakken
Herr Fick
4 mei 2021, 15:30
...de Deense politiek goed,een sociaal ...
Verwondert met niet van die lui. Denen , Scandinaviërs tout court, denken dan ook dat ze het warm water hebben uitgevonden.
Saaie landen (wel mooi), saaie arrogante vrouwen(wel mooie) en mannen, saaie wetten, saaie cultuur (luthers).
Je mag er eigenlijk niks. De hele maatschappij lijkt het Leger des Heils wel. Je kunt niet naar de hoeren en een pint of een tas koffie kosten stukken van mensen. Alles wat ik doe of zeg is er gegarandeerd politiek on-correct. Ik zou er nog niet dood in een gracht willen liggen rotten.
mentholbear
4 mei 2021, 15:31
De nieuwe risico groep: 40-60 jarigen. https://nos.nl/artikel/2379383-rivm-bezorgd-om-hoge-coronacijfers-onder-40-tot-60-jarigen
Ik ben niet zo van de statistieken, maar gevoelsmatig likkt me dit 70 a 80 procent van de ijsberenpopulatie, als het al niet meer is?
schoolmeester
4 mei 2021, 17:06
Ik val in deze leeftijdscategorie, ik zal blij zijn als ik mijn prik kan halen.
bertje600
4 mei 2021, 17:12
Schoolmeester,
je zult achteraan moeten aansluiten.
Je hebt zelf al zovele DVP's geprikt.
Meme Moo
4 mei 2021, 17:27
De nieuwe risico groep: 40-60 jarigen. https://nos.nl/artikel/2379383-rivm-bezorgd-om-hoge-coronacijfers-onder-40-tot-60-jarigen
Ik ben niet zo van de statistieken, maar gevoelsmatig likkt me dit 70 a 80 procent van de ijsberenpopulatie, als het al niet meer is?
Niks ‘nieuwe risico-groep’.
Dit laat vooral zien dat de vaccinaties onder de hoogbejaarden goed aanslaan.
Dit laat vooral zien dat de vaccinaties onder de hoogbejaarden goed aanslaan.
En dat de verspreiding eigenlijk harder gaat want de plekken van de 60+ worden overgenomen door jongeren en de ziekenhuis bezetting blijft zo net zo hoog. Heel logisch want je ziet het overal de jongeren mensen houden zich minder en minder aan de maatregelen. Zie koninginnen dag en de Ajax huldiging en ik merk dat er in het weekend ook weer meer thuis feestjes zijn.
Willem2
4 mei 2021, 19:16
Kosten PCR-test maken vliegen voor veel mensen onbetaalbaar, zegt IATA
De internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA is bang dat vliegen voor veel mensen onbetaalbaar wordt als ze voor en na de reis een PCR-test moeten ondergaan op hun eigen kosten. De kosten van zo'n test zouden ook veel hoger zijn dan nodig.
De organisatie deed onderzoek naar de prijs van de testen in zestien landen. In de VS zou 330 euro moeten worden betaald, in Japan en Zuid-Korea 290 euro en in Duitsland 200 euro. "Wij denken dat de werkelijke kosten van een test rond de 12,50 euro liggen", zei IATA-voorzitter Willie Walsh tegen persbureau DPA. "Wij kunnen niet toestaan dat de situatie ontstaat dat alleen de rijken nog kunnen reizen."
Het Nederlands kabinet raadt op dit moment vakanties naar het buitenland nog af. Dit advies geldt tot minstens 15 mei. Waarschijnlijk wordt komende week meer bekend over hoe het daarna verder moet. Vorige week stemde het Europees Parlement in met het gebruik van een coronapaspoort; meerdere Europese landen zeggen al de grenzen te willen openen voor toeristen. Onder meer Spanje en Griekenland hebben hun strategie voor het opengaan al bekendgemaakt.
..... https://nos.nl/liveblog/2379322-eu-toeristen-in-juni-weer-welkom-in-italie-iata-pcr-test-maakt-vliegen-onbetaalbaar
schoolmeester
4 mei 2021, 19:19
Ik vlieg nooit, maar dit nieuws is toch duidelijk een bewijs dat sommige mensen grof geld verdienen hiermee.
Niet correct.
Pikkatrillah
4 mei 2021, 19:25
En dat de verspreiding eigenlijk harder gaat want de plekken van de 60+ worden overgenomen door jongeren en de ziekenhuis bezetting blijft zo net zo hoog. Heel logisch want je ziet het overal de jongeren mensen houden zich minder en minder aan de maatregelen. Zie koninginnen dag en de Ajax huldiging en ik merk dat er in het weekend ook weer meer thuis feestjes zijn.
Wat ik niet snap is dat je toch niet zomaar 1 op 1 kunt switchen van leeftijdsgroepen?
Dus omdat de ouderen nu gevaccineerd zijn zegt het virus “en nu ga ik de jongeren pakken”
De ongehoorzaamheid onder jongeren(onder de 60 red.) is al heel lang aan de gang, en nu ineens liggen ze massaal op de ic.
Dat gaat er bij mij niet in , dan moet toch iemand met een plausibelere oorzaak komen.
Overigens waren koningsdag en de huldiging van ajax te kort geleden om zo een stijging te kunnen verklaren ivm de incubatietijd.
Ook op een vraag van een andere beer die stelde dat als er 800+ mensen op de ic’s liggen en ongeveer 600 thuis met zuurstof, wat de mensen die op de verpleegafdeling dan voor symptomen hebben heb ik nog niemand een zinnig antwoord horen geven?
WANDELAAR5
4 mei 2021, 19:53
Dan lees mijn antwoord op die vraag over thuisverzorging nog maar eens inclusief de aanvulling van Willem.
Kempie heeft hier ook gelijk: het virus verspreid zich veel meer door opening scholen en de besmettelijkere Britse variant. Kijk maar naar de grafiek van het aantal besmettingen sinds de scholen open zijn gegaan. Maar als dat virus een 60+er tegenkomt, dan wordt diegene niet ziek, want gevaccineerd. Dus waar zitten die stijgende aantallen besmettingen? 0-60! En daarvan komen dan weer de 40 -ers vrij weinig in het ziekenhuis. En dus liggen er nu veel meer 40-60 jarigen en ook wat meer 30+ers in het ziekenhuis en op de IC.
Het is niet het virus wat besluit ineens jongere mensen te gaan besmetten.
pietpotent44
4 mei 2021, 20:38
Wat ik niet snap is dat je toch niet zomaar 1 op 1 kunt switchen van leeftijdsgroepen?
De ongehoorzaamheid onder jongeren(onder de 60 red.) is al heel lang aan de gang, en nu ineens liggen ze massaal op de ic.
Ook op een vraag van een andere beer die stelde dat als er 800+ mensen op de ic’s liggen en ongeveer 600 thuis met zuurstof, wat de mensen die op de verpleegafdeling dan voor symptomen hebben heb ik nog niemand een zinnig antwoord horen geven?
Dat is toch logisch: nu de ouderen steeds meer gevaccineerd zijn, komen er daarvan steeds minder in het ziekenhuis. En dus zijn er relatief meer 'jonge' patienten. Maar met de nadruk op relatief, want nog steeds is het overgrote deel ouderen (60 plus), zon 80-90 procent van alle corona patienten. Er liggen nog steeds heel weinig dertigers en veertigers in het ziekenhuis.
De ongehoorzaamheid onder jongeren zal inderdaad niet ineens heel anders zijn. Maar als ze het in het ziekenhuis over 'jongeren' hebben, moet je eerder denken aan vijftigers en wat veertigers. Niet of nauwelijks twintigers of dertigers. Laat staan kinderen of pubers.
Op de verpleegafdeling liggen mensen met koorts, kortademigheid, soms uitdroging. Soms is antibiotica nodig. Of medicijnen voor hart of bloeddruk.
Thuis een zuurstofflesje gebruiken is iets heel anders dan op de IC aan de beademing liggen. Op de IC liggen de zwaarste gevallen, voor de 60 plussers daar vaak levensbedreigend. Meestal hebben die ook onderliggende kwalen (obesitas, hartproblemen, copd, nierfalen, etc.). Die kunnen vaak niet meer zelfstandig ademen.
Maar het aantal patienten in het ziekenhuis heeft nu wel zo ongeveer de piek bereikt. Op de IC is die al geweest, in laatste week van april, net als de piek van de besmettingen. Op de verpleegafdelingen is het nu aan het stabiliseren, aantal opnames is al licht gedaald. Met waarschijnlijk op de zeer korte termijn ook daar een daling. In de rest van Europa gaat het ook langzaam de goeie kant op.
Maar het zal pas echt snel gaan dalen als we hier warm weer krijgen, van 20-30 graden. Dat begint langzaam vanaf 2e week van mei, met temperaturen net onder de 20 graden. Ander belangrijk verschil met afgelopen weken is dat het 's nachts ook niet meer zo koud wordt.
Pikkatrillah
4 mei 2021, 20:58
Dan lees mijn antwoord op die vraag over thuisverzorging nog maar eens inclusief de aanvulling van Willem.
Kempie heeft hier ook gelijk: het virus verspreid zich veel meer door opening scholen en de besmettelijkere Britse variant. Kijk maar naar de grafiek van het aantal besmettingen sinds de scholen open zijn gegaan. Maar als dat virus een 60+er tegenkomt, dan wordt diegene niet ziek, want gevaccineerd. Dus waar zitten die stijgende aantallen besmettingen? 0-60! En daarvan komen dan weer de 40 -ers vrij weinig in het ziekenhuis. En dus liggen er nu veel meer 40-60 jarigen en ook wat meer 30+ers in het ziekenhuis en op de IC.
Het is niet het virus wat besluit ineens jongere mensen te gaan besmetten.
Dus voorheen lagen ze er bijna niet op en nu wel omdat de 60+ gevaccineerd zijn ,jaja
Mensen onder de 60 zijn altijd ondervertegenwoordigd geweest , dus 10 tallen en nu honderden , dat verklaar je toch niet met vaccineren van ouderen , verklaar het eens ?
En niet engelse variant want die is alleen besmettelijker, concreet geen aannames ,
En dan nogmaals voor de zoveelste keer , als je gisteren besmet bent geworden lig je gemiddeld 2 weken later in het ziekenhuis en daarna door naar de ic !
Meme Moo
4 mei 2021, 21:33
‘Vaccinaties leiden tot stevige daling van coronasterfte in ziekenhuizen, ook op IC’:
https://nos.nl/l/2379392
Meme Moo
4 mei 2021, 21:36
En speciaal voor Pikkah nog wat extra duiding:
Nu de ‘jongeren’ (dus 60-) ook gevaccineerd gaan worden, zullen ook uit die groep steeds minder mensen zó ziek worden dat ze naar het ziekenhuis moeten.
Pikkatrillah
4 mei 2021, 21:44
En speciaal voor Pikkah nog wat extra duiding:
Nu de ‘jongeren’ (dus 60-) ook gevaccineerd gaan worden, zullen ook uit die groep steeds minder mensen zó ziek worden dat ze naar het ziekenhuis moeten.
Je meent het
Iedereen komt hier met van die dooddoeners, maar het verklaard het allemaal niet.
Dat de 60+ gevaccineerd zijn snap ik en dat de 60- dat nog niet zijn ook, waar het om gaat is dat de 60- de ic bevolkt en voorheen niet!
Meme Moo
4 mei 2021, 21:51
Je meent het
Iedereen komt hier met van die dooddoeners, maar het verklaard het allemaal niet.
Dat de 60+ gevaccineerd zijn snap ik en dat de 60- dat nog niet zijn ook, waar het om gaat is dat de 60- de ic bevolkt en voorheen niet!
Denk daar nog maar even over na.
PP heeft je al een heel eind op weg geholpen met zijn uitleg.
Kleine hint: steekwoord= ‘relatief’!
Pikkatrillah
4 mei 2021, 22:24
Denk daar nog maar even over na.
PP heeft je al een heel eind op weg geholpen met zijn uitleg.
Kleine hint: steekwoord= ‘relatief’!
Ik heb hier verder geen zin in , ik stel een serieuze vraag wat met relatief word beantwoord, mooi bedankt , over en sluiten.
WANDELAAR5
5 mei 2021, 00:23
Dus voorheen lagen ze er bijna niet op en nu wel omdat de 60+ gevaccineerd zijn ,jaja
Mensen onder de 60 zijn altijd ondervertegenwoordigd geweest , dus 10 tallen en nu honderden , dat verklaar je toch niet met vaccineren van ouderen , verklaar het eens ?
En niet engelse variant want die is alleen besmettelijker, concreet geen aannames ,
En dan nogmaals voor de zoveelste keer , als je gisteren besmet bent geworden lig je gemiddeld 2 weken later in het ziekenhuis en daarna door naar de ic !
Kennelijk ben ik niet duidelijk geweest. Of jij moet nog een keer lezen.
Feit1: het aantal besmettingen in Nederland neemt sterk toe sinds midden februari (ongeveer verdubbeld)
Feit2: de 60+ers zijn in toenemende mate gevaccineerd, daar neemt het aantal besmettingen af.
Resultaat van deze 2 feiten: het aantal besmettingen bij 0-60 jarigen is veel meer dan verdubbeld. Het aantal mensen in die leeftijdsgroep die in het ziekenhuis beland is dus ook veel meer dan verdubbeld. En het aantal 60+ers in het ziekenhuis vermindert tegelijk. Dus liggen er nu in verhouding veel meer mensen van 30-60 in het ziekenhuis en op de IC. Dat is de verklaring. Gewoon een kwestie van tellen.
mentholbear
5 mei 2021, 00:55
allemaal Vaccineren,allemaal zonder uitzondering!!!
Dat lijkt me niet verstandig. Sommige mensen zijn allergisch voor bepaalde stoffen in de vaccins.
Daarnaast lijkt het me ook verstandig als bepaalde groepen zich (nog) niet laten vaccineren. Bijvoorbeeld alleenstaande jonge moeders. De kans dat ze bloedstolling krijgen is welliswaar klein, maar als het gebeurt worden hun kinderen mogelijk wees of zitten met een moeder die voor hele lange tijd niet of zelfs nooit meer voor hen kan zorgen. En de gevolgen van corona zijn voor hen meestal klein. De precieze verhoudingen weet ik niet.
Dus ik zou niet blindelings roepen dat iedereen zich (gelijk) moet vaccineren.
Wat ik wel cru vind, is dat mensen die zich niet willen laten vaccineren gaan mopperen dat het niet eerlijk is dat de gevaccineerden wel weer bepaalde dingen mogen. Als je jezelf én anderen niet wilt beschermen, dan wacht je in mijn optiek maar totdat de groepimmuniteit jouw portie voor z'n rekening neemt.
Okay, niet nieuw in die zin, maar de nieuwe groep waar men zich zorgen over maakt en waar ze steeds meer van in de ziekenhuizen zien belanden.
..... https://nos.nl/liveblog/2379322-eu-toeristen-in-juni-weer-welkom-in-italie-iata-pcr-test-maakt-vliegen-onbetaalbaar
Prima toch, dan gaan we wel op vakantie waar ze de PCR testen wel beetje normaal geprijsd zijn :rolleyes:
Dus omdat de ouderen nu gevaccineerd zijn zegt het virus “en nu ga ik de jongeren pakken”
Dat gaat er bij mij niet in , dan moet toch iemand met een plausibelere oorzaak komen.
Overigens waren koningsdag en de huldiging van ajax te kort geleden om zo een stijging te kunnen verklaren ivm de incubatietijd.
Ik heb hier verder geen zin in , ik stel een serieuze vraag wat met relatief word beantwoord, mooi bedankt , over en sluiten.
Wat pp44 en meme moo denk ik proberen als ik ze goed begrijp, is dat relatief een groter deel van de bevolking van de groep tussen de 40 en 60 jaar ernstig besmet raakt en in het ziekenhuis beland. Gezien dat het totale aantal in het ziekenhuis en IC nog zo hoog is, moet dat komen doordat er ook in absolute aantallen er meer uit die groep besmet raken.
Mogelijk dat die groep het idee hebben, ik ben nog niet zo oud dat ik in die risico groep zit waar ik allemaal verhalen over hoor op het nieuws, dus ik ga ook maar weer meer op bezoek, met meer vrienden samen komen, ook maar naar zo een test evenement gaan, maar wat vaker afspraakjes inboeken om te kunnen winkelen, etc. En zo zullen er misschien wel meer voorbeelden zijn waardoor ze meer contact maken.
Ook zijn de scholen weer open, waardoor met de Engelse variant die makkelijker bij kinderen komen en via hen bij de ouders. Combi van alles zorgt wellicht deze toename?
Dat terwijl de groep die nog jonger zijn ook dat alles doen en deels amper zijn gaan minderen met bij elkaar komen. Avondklok? Dan houden we toch een pyjama feestje... Maar die hebben er minder of amper last van.
Betreft je vraag over het verschil tussen ziekenhuis verblijf of thuis met een fles, is wat ik begreep op nieuwsuur of eenvandaag, dat het afhangt van hoeveel schade je longen oplopen en/of hoeveel je longen zijn hersteld. Want het belangrijkste symptoom van zuurstof tekort is hetzelfde, alleen de mate verschilt. Sommigen kunnen volstaan met zo een kapje op, anderen moeten geintubeerd worden. En dus waar dat kan, hangt af van hoe erg je lichaam er aan toe is.
Zo hoorde ik op nieiwsuur of eenvandaag dat er een horeca ondernemer perse naar huis wilde, voordat de terrassen weer zouden openen. Dan zou ie in elk geval de heropening op poten zou kunnen zetten en z'n personeel het stokje kunnen laten overnemen. Maar hij was gewoon niet genoeg hersteld om met een fles ofzo naar huis te gaan.
Daarbij hangt het er ook maar van af of iemand thuis met die flessen kan werken. Kan ie dat zelfstandig of is er altijd hulp aanwezig? En kan ie altijd de updates doorgeven, want het schijnt dat dit regelmatig gedaan moet worden om te zien of het nog wel goed gaat of dat iemand toch weer opgenomen moet worden als de zuurstof waardes ofzo te laag raken.
pietpotent44
5 mei 2021, 06:01
Je meent het
Nee, de IC wordt momenteel niet voornamelijk bevolkt door 60-. Nog altijd domineren de 60 plussers de IC, alleen is het aantal 50 plussers (en in nog mindere mate 40 plussers) wat toegenomen t.o.v. het begin van de pandemie. Maar dan moet je denken aan 15-20 procent in plaats van voorheen 10 procent.
Maar opnieuw zijn de nieuwskoppen erg misleidend geweest (vandaar waarschijnlijk de verwarring bij Pikkatrillah), door te suggereren dat er nu vooral veel jongeren op de IC zouden liggen.
Zie het plaatje van het coronadashboard hieronder (loopt van maart 2020 tot begin april 2021).
Daarin is ook te zien dat er tot 40 jaar (nog steeds) nauwelijks mensen op de IC komen. En dat de lichte toename onder de 'jongeren' voornamelijk bij de vijftigers zit. Niet bij twintigers of dertigers, en ook weinig bij veertigers.
35109
WANDELAAR5
5 mei 2021, 08:43
Ik denk dat deze plaatjes het verhaal duidelijker weergeven:
https://www.rivm.nl/nieuws/in-derde-golf-sterke-stijging-ziekenhuisopnames-jongere-leeftijdsgroepen
35110
35111
Groen = 80+, rood = 60-79, geel = 40-59 en zwart = 0-39. Je ziet vooral de gele lijn sterk stijgen. En ondanks het stijgende aantal besmettingen stijgt de rode lijn langzaam minder, doordat steeds meer mensen in die groep gevaccineerd zijn. De groene lijn daalt flink en die daling begint op het moment dat de vaccinaties voor die 80+ begonnen en ondanks het sterk stijgende aantal besmettingen. Je ziet ook een duidelijke stijging van de ziekenhuisopnames in de leeftijd 0-39, maar die belanden meestal niet op de IC.
33% van de ziekenhuisopnames zijn nu tussen de 40 en 59. En dat was vorig jaar ongeveer 20%.
Pikkatrillah
5 mei 2021, 09:12
Kennelijk ben ik niet duidelijk geweest. Of jij moet nog een keer lezen.
Feit1: het aantal besmettingen in Nederland neemt sterk toe sinds midden februari (ongeveer verdubbeld)
Feit2: de 60+ers zijn in toenemende mate gevaccineerd, daar neemt het aantal besmettingen af.
Resultaat van deze 2 feiten: het aantal besmettingen bij 0-60 jarigen is veel meer dan verdubbeld. Het aantal mensen in die leeftijdsgroep die in het ziekenhuis beland is dus ook veel meer dan verdubbeld. En het aantal 60+ers in het ziekenhuis vermindert tegelijk. Dus liggen er nu in verhouding veel meer mensen van 30-60 in het ziekenhuis en op de IC. Dat is de verklaring. Gewoon een kwestie van tellen.
Kennelijk ben jij niet duidelijk en kunnen mensen als pp44 en mentholbear het wel gewoon uitleggen zonder dat ik mij een persoon met een missend chromosoom moet voelen.
Het louis van gaal syndroom komt bij jou wel erg dicht bij met je ben ik nou zo slim of jij zo dom opmerking.
Ik heb gewoon een legitieme vraag gesteld en die is nu beantwoord, de ic liggen niet vol met 60- , alleen hun aandeel is wat groter geworden en that makes sence.
Dus niet de ic zijn uitsluitend gevuld met 60- wat sommige ons willen laten geloven en daar ging het mij om.
broodpoot
5 mei 2021, 09:49
We kunnen dus wel vaststellen dat het vaccineren zijn vruchten af begint te werpen. Zonder vaccineren waren de IC's nu uitgepuild, mn ook met de ouderen die nu zijn gevaccineerd.
Tempo maken dus met het vaccineren. Van gisteren zijn er geen cijfers dus ik ben bang dat er weer een mayor fuck up naar boven komt, een correctie in de getallen.
phoenix
5 mei 2021, 09:59
We worden voortdurend met cijfers gemanipuleerd pikkatrillah, de overheid is een veelkoppig monster geworden die wel degelijk op allerlei manieren de neiging heeft controle over haar onderdanen te houden ,het tegendeel zal gebeuren... maar op allerlei fronten willen ze je se baas spelen, gezondheid,psychologie en economie zijn daarin leidend. We dreigen te worden bedolven onder eendimensionale manieren van kijken... liefst alles monotoon en geloof me de ziekenhuizen blijven vol met deze wijze van leven...... het gaat erom jouw te overtuigen wat niet mag dat is ook geen vrijheid al het andere zal in de handen van ceo’s en andere bestuurders met macht liggen.. om jou te vertellen wat goed voor jou is e.n wat vrijheid zou moeten zijn, zoals consumeer ! Neem uw pilletje en blijf binnen want eenmaal dood kunnen wij niks meer aan jou kwijt...en daalt de omzet...
Meme Moo
5 mei 2021, 10:02
Nee, ik vertelde je dat je het antwoord al kon vinden in de eerdere uitleg van PP.
Kennelijk wil je alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen.
Zo lastig is het toch niet om even na te denken?
Maar ‘kennelijk’ is dat toch teveel moeite voor je.
WANDELAAR5
5 mei 2021, 10:48
Kennelijk ben jij niet duidelijk en kunnen mensen als pp44 en mentholbear het wel gewoon uitleggen zonder dat ik mij een persoon met een missend chromosoom moet voelen.
Het louis van gaal syndroom komt bij jou wel erg dicht bij met je ben ik nou zo slim of jij zo dom opmerking.
LOL zo kun je idd mijn opmerking uitleggen. Dat ik het niet zo bedoelde kun je afleiden uit het feit dat ik het daarna nog een keer op een heel andere manier probeerde. En jouw opmerking “iedereen komt met een dooddoener” kwam ná de uitleg van PietPotent. Toch lief van ons dat we (PietPotent, Mentholbear, PietPotent snik) zoveel moeite doen jouw legitieme vraag op zoveel verschillende manieren te beantwoorden?
Willem2
5 mei 2021, 12:22
Kennelijk is het toch niet helemaal duidelijk ondanks de plausibele uitleg van o.a. W5,pp44,MM en mentholbear
OMT-lid Koopmans: verder onderzoek nodig naar jongere patiënten in ziekenhuis
Viroloog en OMT-lid Marion Koopmans wil dat er goed wordt uitgezocht waarom bedden in het ziekenhuis steeds vaker worden bezet door coronapatiënten die niet uit een risicogroep komen. Het AD schrijft dat ze het onderwerp op de agenda wil hebben bij het Outbreak Management Team voor verder onderzoek.
Een mogelijke verklaring is dat de vaccinatiegraad bij mensen tussen de 30 en 50 jaar nog laag is. Een andere mogelijkheid is dat de Britse variant relatief meer slachtoffers zou maken onder bijvoorbeeld dertigers en veertigers. Maar daar is geen harde onderbouwing voor, stelt Koopmans.
.... https://nos.nl/liveblog/2379465-bedrijf-in-indonesie-verkocht-gebruikte-tests-proef-met-derde-prik-voor-britse-50-plussers
misschien moeten jullie het eens gaan uitleggen aan haar :biggrin: ;)
Willem2
5 mei 2021, 12:39
De Jonge: vaccinatiebewijs voor de zomer geregeld hebben
Demissionair minister De Jonge verwacht dat het kabinet begin juni een besluit neemt over het invoeren van het vaccinatiebewijs. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. De Kamer kan zich de eerste drie weken van juni buigen over het ontwerp van de maatregel.
Brussel streeft ernaar de verordening op 21 juni van kracht te laten worden. Vervolgens hebben EU-lidstaten nog zes weken de tijd om de maatregel door te voeren. De Jonge wil zo lang niet wachten. "Gezien het begin van de zomervakanties, vrij snel na 21 juni, acht ik het echter van belang geen tijd te verliezen en van start te gaan zodra dat medisch en technisch verantwoord is." De Tweede Kamer heeft De Jonge al verzocht om niet te wachten tot de zomer met de invoering van het vaccinatiebewijs.
Met zo'n bewijs moeten mensen straks ook weer evenementen in Nederland kunnen bezoeken, zonder zich vooraf te laten testen. Ook zouden zij bij terugkeer uit een hoog risicoland mogelijk niet in quarantaine hoeven. De Jonge wil wel dat er voldoende onderzoek is gedaan naar de kans dat een gevaccineerd persoon toch nog iemand besmet met corona.
Het is de bedoeling dat een negatief testbewijs en een vaccinatiebewijs straks op dezelfde app komen te staan. Aan het groene vinkje mag niet af te lezen zijn om welke van de twee het gaat, omwille van de privacy van de app-gebruiker en om een indirecte vaccinatiedwang te vermijden. Dat geldt niet voor internationale reizen.
..... https://nos.nl/liveblog/2379465-bedrijf-in-indonesie-verkocht-gebruikte-tests-proef-met-derde-prik-voor-britse-50-plussers
Dit gaat dus nooit lukken indien hij dat zegt, zie de rotzooi rond de App ....:cool:
WANDELAAR5
5 mei 2021, 12:40
LOL Pikkatrillah wilde geen aannames. Het zou idd zo kunnen zijn dat het effect van meer jongeren in het ziekenhuis, versterkt wordt omdat de Britse variant heftiger is voor jongeren. Maar aangezien daar geen bewijs voor is, zou dat speculatie zijn. Ik heb nog even op het punt gestaan dit ook te vermelden, maar daarvan afgezien vanwege die opmerking van Pikkatrillah.
Ernst Kuipers in het radioprogramma 1 op 1 “ in het VK word begonnen met het geven van een derde corona vaccinatie “ Tot zover de vooruit ziende blik enkele maanden gelden van deze semi mislukte MAVO’er.
Tevens word het verhoogde aantal jongeren dat met COVID in het ziekenhuis zou liggen ook aangestipt. Hoeven jullie ook geen aannames meer te doen.
Ik heb gewoon een legitieme vraag gesteld en die is nu beantwoord, de ic liggen niet vol met 60- , alleen hun aandeel is wat groter geworden en that makes sence.
Dus niet de ic zijn uitsluitend gevuld met 60- wat sommige ons willen laten geloven en daar ging het mij om.
Het probleem altijd bij een ander leggen. Je kan het ook bij jezelf zoeken misschien ben jij wel niet zo snel van begrip. [emoji41]
Willem2
5 mei 2021, 17:32
"Unendlich dankbar": Lehrer und Kassierer in NRW freuen sich über Impftermine
..... https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/impfung-lehrer-nrw-100.html
Het is natuurlijk mooi maar hoe lang hebben alle deskundigen toch volgehouden dat je in een supermarkt niks oploopt om over kinderen maar te zwijgen.....
Nostredamus
5 mei 2021, 18:48
Vandaag ergens gelezen. Er wordt minder geprikt dan half april. We zitten nu onder de 100.000 per dag. Er komen 1 Miljoen vaccins binnen. Kortom ze gaan 30% per week achterlopen. De Jong leert het nooit maar blijft net als op de lagere school gewoon zitten.
yylover
5 mei 2021, 21:09
Vandaag ergens gelezen. Er wordt minder geprikt dan half april. We zitten nu onder de 100.000 per dag. Er komen 1 Miljoen vaccins binnen. Kortom ze gaan 30% per week achterlopen. De Jong leert het nooit maar blijft net als op de lagere school gewoon zitten.
Ergens gelezen klinkt als een betrouwbare bron ;)
Mijn prik is deze week en exact volgens planning van een tijdje geleden.
Tip : je hoort een oproep/uitnodiging (brief) van je huisarts te krijgen. Deze heb ik nog steeds niet ontvangen.
Maar hou de RIVM site in de gaten. Als je jaargang aan de beurt kan je je daar al direct inschrijven cq. afspraak maken.
Werkt prima.
broodpoot
5 mei 2021, 22:49
Dit is de eerste week dat ze minimaal een miljoen vaccins ontvangen dus laten we nou is afwachten of ze er echt maar 700.000 zetten.
Willem2
5 mei 2021, 23:16
Ergens gelezen klinkt als een betrouwbare bron ;)
Opnieuw verwarring rond Duitse coronaregels: Nederlanders moeten nog steeds met negatieve test de grens over
Wederom leidt verandering van de coronaregels door onze oosterburen tot grote verwarring. In tegenstelling tot eerdere berichten hebben ook volledig gevaccineerden en onlangs genezen Nederlanders voorlopig nog een negatieve coronatest nodig als ze de grens met Duitsland oversteken.
....
https://www.gelderlander.nl/home/opnieuw-verwarring-rond-duitse-coronaregels-nederlanders-moeten-nog-steeds-met-negatieve-test-de-grens-over~a42ad6f7/?referrer=https%3A%2F%2Flive.ad.nl%2F
geldt ook voor mensen op hun elechtrische driewieler met 1 prikje en volledig gevaccineerde mensen met badslippers aan. Daarnaast heb ik ook ergens gelezen dat ze sowieso een reden moeten hebben om de grens over te gaan ipv boodschappen te doen bij Lidl :biggrin:
Megaboob
6 mei 2021, 00:05
Hugo wil weer eens wat. zoals gebruikelijk redt hij dat nooit binnen die tijd. Wat een clown is het toch:
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/hugo-de-jonge-wil-binnen-zeven-weken-vaccinatiepaspoort-invoeren
Badslippers
6 mei 2021, 00:12
De Duitsers weten zelf niet meer waar ze mee bezig zijn. Ze verzuipen in hun eigen regels en bureaucratie en snappen er zelf niks meer van. Informatie is onduidelijk, dubbelzinnig en zeer versnipperd te vinden. Ze moeten eens bij Wilders langs gaan die kreeg alles op 1 A-4tje.
Vanavond reportage over allochtonen die zich niet laten vaccineren:
het is niet verplicht dus gaan we dat niet doen.
Als het wel verplicht was zou u dan wel gaan? “ ja natuurlijk dan wel”
tja... de repressie zit diep in de genen...
Is je kunstgebit hierdoor uit je mond gevallen?
?
Ligt je nader toe svp
had je de uitzending ook gezien en verbaasd het je niet ?
mentholbear
6 mei 2021, 02:22
Gratis sneltesten voor bedrijven https://gratis-sneltesten.nl/
mentholbear
6 mei 2021, 02:26
Aangewoekerd door angst voor de bijwerkingen.
Brad Clitt
6 mei 2021, 05:18
Nog twee weekjes en ik ga naar mijn vaste garage in Duitsland. Ik was van plan om netjes te gaan testen, maar ik neem gewoon de gok, een beetje avontuur ga ik niet uit de weg. Ik ga wel op een ander punt de grens over en van daaruit is het maar 2,4 km rijden. Ik heb ook gewoon geen zin in al die trammelant, want ik weet zelf toch wel dat ik negatief ben.
Brad Clitt
6 mei 2021, 05:25
Ik laat me ook niet vaccineren, in ieder geval laat ik iedereen netjes voor. Eerst maar eens zien wat de gevolgen op lange termijn zijn. Gewoon vitamine C, D en zink innemen, ik weet wel wat ik moet doen om gezond te blijven. Daar heb ik geen gifcocktail voor nodig...
schoolmeester
6 mei 2021, 06:08
Gifcocktail, wat een onzin !
Er zijn minimale bijwerkingen op miljoenen mensen, dus gifcocktail slaat nergens op !
Brad Clitt
6 mei 2021, 06:56
Net zo ongevaarlijk dus als het vaccin tegen de Mexicaanse griep... Gevaarlijk land dat Mexico, eerst een griep en nu Corona, genoemd naar een lokaal biertje.
pietpotent44
6 mei 2021, 08:17
De Duitsers weten zelf niet meer waar ze mee bezig zijn. Ze verzuipen in hun eigen regels en bureaucratie en snappen er zelf niks meer van. Informatie is onduidelijk, dubbelzinnig en zeer versnipperd te vinden. Ze moeten eens bij Wilders langs gaan die kreeg alles op 1 A-4tje.
Kim Jong Un kan het met 1 zin. (Of met 1 nekschot).
Pikkatrillah
6 mei 2021, 08:36
Nog twee weekjes en ik ga naar mijn vaste garage in Duitsland. Ik was van plan om netjes te gaan testen, maar ik neem gewoon de gok, een beetje avontuur ga ik niet uit de weg. Ik ga wel op een ander punt de grens over en van daaruit is het maar 2,4 km rijden. Ik heb ook gewoon geen zin in al die trammelant, want ik weet zelf toch wel dat ik negatief ben.
Ik ben gisteren in Duitsland geweest voor een afspraak bij de bank ,ongetest en geen politie gezien, heb het ook verder niet misbruikt om ook nog boodschappen te doen ofzo . Dus het valt allemaal ook wel mee, overigens heel weinig gele kentekens.
Bij een handvol op de miljoen vaccins gaat het mis en overlijden de mensen. Van de corona besmettingen overlijdt tussen de 2 en 10 op de 1000.
Heerlijk "living on the edge" dus om niet te vaccineren. Net zoiets als bare anal met een straathoer in bangladesh.
wervelwind
6 mei 2021, 08:57
Daarom vind ik het systeem van Israël goed
Wil je terug deelnemen aan het normale maatschappelijke leven? VACCINEREN anders niet.
Je zal zien hoe vlug vele domme Fransen zullen bijdraaien
Juist. Gewoon verplichten. Het westen gaat aan zijn individualisme naar de kloten.
Willem2
6 mei 2021, 11:47
In België is de grens van één miljoen coronabesmettingen overschreden. Dat blijkt donderdag uit de voorlopige cijfers van gezondheidsinstituut Sciensano. Sinds het begin van de pandemie in maart 2020 raakten al 1.003.746 mensen besmet.
Intussen heeft bijna één op de drie volwassen Belgen minstens één prik van een coronavaccin gekregen. Het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en overlijdens blijft op weekbasis verder dalen.
.... https://www.ad.nl/binnenland/live-pfizer-kritisch-vrijgeven-patenten-coronavaccin-helpt-niet-virus-slaat-hard-toe-in-buurlanden-india~a67c21f1/
Belgenmop: :)
''Avondklok in Brussel begint vrijdag om 22 uur, maar vervalt om middernacht:'' https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/06/avondklok-brussel-geldt-vrijdagavond-van-22-uur-tot-24-uur-bel/
mentholbear
6 mei 2021, 13:59
EU vindt vrijgeven patenten vaccins bespreekbaar
https://nos.nl/liveblog/2379574-eu-vindt-vrijgeven-patenten-vaccins-bespreekbaar-van-dissel-krijgt-akademiepenning
Na Amerika kon de EU niet achterblijven...
Guess whats, de farmaceuten zijn tegen :rolleyes:
Willem2
6 mei 2021, 16:06
Wat een geleuter je houdt je geeneens aan de nederlandse regels.
Zelfs als die duitse regels op 1 A4´tje zouden staan , trek jij je nergens iets van aan.
Dat is de solidariteit van een socialist die geknikkerd heeft met Wilders :biggrin:
Willem2
6 mei 2021, 16:10
Ik laat me ook niet vaccineren, in ieder geval laat ik iedereen netjes voor.
Dat kan je wel stoer zeggen maar uiteindelijk ga jij merken dat je dan nergens meer binnenkomt. Want langzaam draait het vaccineren uit op een verplichting om weer aan allerlei festiviteiten mee te mogen doen.
Willem2
6 mei 2021, 17:04
Er wordt soms door allochtonen anders gedacht en gehandeld. Soms door onwetendheid, andere normen en waarden, het geloof etc. Dat is opzich helemaal niet erg maar soms wel wat verwonderlijk.
Het vervelende bij een pandemie is dat je als hele groep moet handelen anders krijg je de infecties niet onder controle.
Daarnaast moeten de armeren, waaronder ook veel allochtonen, veel meer lijden onder corona. Ze wonen dichter op elkaar, met grotere gezinnen in kleinere behuizing, vaak in een stedelijk gebied. Waardoor er meer infecties plaatsvinden.
In Chorweiler, een armer stadsdeel van Keulen, zijn ze daarom deze week begonnen om iedereen de mogelijkheid te geven zich te laten vaccineren. Met veel plaatselijke hero´s zodat velen zich laten vaccineren. De inzidenz is namelijk rond de 500 in armere stadsdelen van Keulen en in de rijkere, Haehnewald en Marienburg, ongeveer 0.
Ik heb geen kunstgebit maar heel veel dingen zouden jou ook moeten verbazen.
(door coronastress tandenknarsen er velen en komen er veel kunstgebitjes aan)
Maar verbazingwekkend is het wel als "marokkaanse" kinderen thuis worden gehouden, niet naar school gaan, omdat in hun "thuisland" een totale lockdown is (uitgesproken door de koning)
hasta la pasta
6 mei 2021, 19:12
Maar verbazingwekkend is het wel als "marokkaanse" kinderen thuis worden gehouden, niet naar school gaan, omdat in hun "thuisland" een totale lockdown is (uitgesproken door de koning)
Net zo verbazingwekkend als ijsberen die elke twijfel over het democratisch gehalte van hun eerste vaderland alles uit de kast halen om het tegendeel te 'bewijzen'.
Willem2
6 mei 2021, 20:47
Ziekenhuizen willen ook vaccineren, 1 miljoen prikken per week gepland
....https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2379635-ziekenhuizen-willen-ook-vaccineren-1-miljoen-prikken-per-week-gepland
Indien dat werkelijk plaatsvindt dan is 1 Juli de datum dat alles weer normaal zou moeten plaatsvinden :rolleyes:
Willem2
6 mei 2021, 20:54
RIVM meldt 6861 nieuwe besmettingen, bezetting IC's iets gedaald
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 6861 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 427 minder dan gisteren.
In de ziekenhuizen bleef de bezetting ongeveer gelijk. Er liggen nu 2551 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2545), van wie 807 op de IC (gisteren: 830), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
.... https://nos.nl/liveblog/2379574-utrechtse-burgemeester-dijksma-heeft-corona-rode-kruis-slaat-alarm-over-situatie-azie
Willem2
6 mei 2021, 23:35
Kamer steunt toegangstesten, al is er geen garantie dat het tijdelijk is
.... https://nos.nl/artikel/2379658-kamer-steunt-toegangstesten-al-is-er-geen-garantie-dat-het-tijdelijk-is
het is eigenlijk gek dat er verwacht wordt dat de pandemie zo rond Juli voorbij zou moeten zijn en je dan verder gaat testen....
Begrijp nog steeds niet dat zowel Nederland, Frankrijk als België nog geen fatsoenlijke vaccinatie campagne hebben losgelaten in de media , dus ook via de kanalen die gemakkelijker de moeilijk bereikbare groep aanspreken
Ook hier op het forum lees ik nog steeds mensen die sceptisch zijn betreffende vaccinaties
En dat er zelfs bij zorgpersoneel en leraars nog steeds personen zijn die geen vaccinatie willen kan helemaal niet
Alle respect voor hun onderbetaald werk maar dit vind ik onverantwoord
Begrijp nog steeds niet dat zowel Nederland, Frankrijk als België nog geen fatsoenlijke vaccinatie campagne hebben losgelaten in de media, dus ook via de kanalen die gemakkelijker de moeilijk bereikbare groep aanspreken
Ook hier op het forum lees ik nog steeds mensen die sceptisch zijn betreffende vaccinaties
En dat er zelfs bij zorgpersoneel en leraars nog steeds personen zijn die geen vaccinatie willen kan helemaal niet
Alle respect voor hun onderbetaald werk maar dit vind ik onverantwoord
Volgens mij ligt de vaccinatie graad hier heel hoog. Hoger dan in DE en een stuj hoger dan in de VS.
Een campagne is nu nog niet nodig want voor hun gewoon een ander er zijn toch nog meer mensen die nog een prik moeten krijgen dan vaccin beschikbaar dus wachten tot bijna de laatste groepen aan de beurt zijn en het moment komt dat er eindelijk vaccins meer zijn dan er mensen zijn die die week nog geprikt worden en vlak voor dat moment die campagne starten en dan een in een veeg ronde iedereen die geen prik heeft gehaald nog eens aanschrijven en misschien ook wel zo effectief. Misschien zien ze dan wel dat er weinig mensen erge bijwerkingen krijgen en dat het echt helpt en dat ondanks een hoge vaccinatie graad het virus nog steeds rond gaat en ze nog steeds risico lopen en staan ze dan meer open om toch het vaccin te krijgen.
Picasso 1
7 mei 2021, 01:01
.... https://nos.nl/artikel/2379658-kamer-steunt-toegangstesten-al-is-er-geen-garantie-dat-het-tijdelijk-is
het is eigenlijk gek dat er verwacht wordt dat de pandemie zo rond Juli voorbij zou moeten zijn en je dan verder gaat testen....
Omdat ze niet weten hoe mutaties gaan uitpakken. Het is een nieuwe ziekte waarvan de ontwikkeling lastig te voorspellen is.
Willem2
7 mei 2021, 01:10
Vaccinatiecampagne : Stroop je mouwen op ...
met o.a. Andre Rieu, Foppe de Haan, Noraly Beyer, Bennie Jolink, Erica Terpstra ....
https://www.apotheeknieuws.nl/gezondheidszorg/wij-stropen-onze-mouw-op/
@Kempie In Frankrijk wil 50% van de inwoners zich niet laten vaccineren, en ook in Brussel en Franstalig België blijken er enorm veel. Pleit al lang voor campagnes met figuren waar de moeilijk bereikbare naar op kijken, zoals een Kompany of Stromae.
In Nederland heeft men het blijkbaar eindelijk begrepen
Hoewel bij die rapjongeren, dewelke argwanend staan tgo vaccinaties waarschijnlijk iedereen zich afvraagt ; who the fuck is Andre Rieu,? behalve de Limburgers. Daarom zou het goed zijn een of andere debiele rapper erbij te betrekken
mentholbear
7 mei 2021, 01:48
Een campagne is nu nog niet nodig want voor hun gewoon een ander er zijn toch nog meer mensen die nog een prik moeten krijgen dan vaccin beschikbaar
Het probleem en sneue is dat die mensen niet komen opdagen, terwijl hun dosis klaar ligt. Wat dan helaas weggegooid wordt. Zie de post van Pret. https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?56755-Frankrijk-moet-niet-gekker-worden&p=740429#post740429
Men probeert het deels op te vangen door soms (zorg) medewerkers die nog niet aan de beurt zijn de anders weggegooide dosis te geven, maar er wordt nog steeds een hoop helaas verspeeld. En dat terwijl er wat je al zei een tekort aan vaccins is.
pietpotent44
7 mei 2021, 06:13
Men probeert het deels op te vangen door soms (zorg) medewerkers die nog niet aan de beurt zijn de anders weggegooide dosis te geven, maar er wordt nog steeds een hoop helaas verspeeld. En dat terwijl er wat je al zei een tekort aan vaccins is.
In de VS begint het omgekeerde meer het probleem te worden. Meer dan de helft heeft al een eerste prik gehad (met bijna 5 miljoen prikken per dag), ze hebben nu een vaccin overschot. Alleen zijn er daar nu steeds minder mensen (voornamelijk Republikeinen) te vinden die een vaccin willen.
mentholbear
7 mei 2021, 07:34
Ik zag het. Ze halen nu rare fratsen uit, zoals gratis kaartje naar de Yankies of Mets bij een vaccinatie :hammer:
Moet je kijken hoe snel alle mannen zich laten vaccineren met een vrijkaartje voor een SC ;)
In de VS begint het omgekeerde meer het probleem te worden. Meer dan de helft heeft al een eerste prik gehad (met bijna 5 miljoen prikken per dag), ze hebben nu een vaccin overschot. Alleen zijn er daar nu steeds minder mensen (voornamelijk Republikeinen) te vinden die een vaccin willen.
Had ik ook al gelezen het is 50% en niet eens gelijk verdeeld vooral in het binnenland wil men niet en daar ligt het eerder rond 30%. Zo komt de VS nooit van het virus af en zal het in het binnenland nog met flinke uitbraken te kampen krijgen. De mensen moeten het zelf weten maar je krijgt uiteindelijk een samenleving die te kampen blijft hebben met de problemen die er nu zijn en niet meer naar het oude normaal terug kan.
Pikkatrillah
7 mei 2021, 11:08
05:25
Frankrijk stelt een Europese order van 1,8 miljard Pfizer/BioNTech-coronavaccins uit, meldt de Duitse krant Die Welt vrijdag. De krant baseert zich op Europese diplomaten. De bestelling van de 1,8 miljard vaccins staat voor de komende twee jaar gepland.
Die Welt schrijft dat de reden voor het uitstel onduidelijk is. Diplomaten stellen dat Frankrijk mogelijk een grotere rol wil voor Franse farmaceutische bedrijven.
De Duitse krant meldt dat Franse vertegenwoordigers bij recente overleggen over vaccins besluiten tegenhielden door technische vragen te stellen en om opheldering te vragen.
Als gevolg van de wereldwijde vraag naar coronavaccins vrezen regeringen van EU-lidstaten dat zij te laat kunnen zijn met nieuwe bestellingen. ,,Voor die ramp zou Frankrijk dan verantwoordelijk zijn'', zei een diplomaat tegen Die Welt.
Heerlijk toch die europese besluitvorming!
WANDELAAR5
7 mei 2021, 12:21
http://www.faqt.nl/recent/kale-mannen-hebben-veel-meer-last-van-corona/
Kale mannen krijgen vaker ernstige Corona (gecorrigeerd voor leeftijd). Gelukkig heb ik nog een redelijke bos haar :)!
phoenix
7 mei 2021, 14:52
Wandelaars oms roep je wat verstandig, amar dit wat je nu post is weer een of ander wereldvreemde site die weer een 'onderzoek' publiceert waarin nauwelijks gevens worden vrijgegeven over de validiteit van het onderzoek.... , stuur maar door naar de Telegraaf die maken zulke onderzoeken ook tot groot nieuws.... wat het niveau lulkoek nadert...
Nostredamus
7 mei 2021, 16:19
05:25
Frankrijk stelt een Europese order van 1,8 miljard Pfizer/BioNTech-coronavaccins uit, meldt de Duitse krant Die Welt vrijdag. De krant baseert zich op Europese diplomaten. De bestelling van de 1,8 miljard vaccins staat voor de komende twee jaar gepland.
Bestel je toch gewoon zelf dat kan Frankrijk nooit tegenhouden.
pietpotent44
7 mei 2021, 17:53
Goed nieuws: Alle coronacijfers in Nederland zijn definitief aan het dalen :)
Daarmee is ook mijn voorspelling van 13 maart vrij goed uitgekomen. Alleen is de daling nog wel klein (er zat nog wat stof op mijn glazen bol denk ik :biggrin:). Was wat minder dan gehoopt, de druk op de zorg is nog altijd hoog. Maar de daling is nu wel definitief ingezet. En zal ook steeds harder gaan nu.
Jammer dus voor w5 dat mijn 'stellige onzin' toch een 'stellige waarheid' is geworden :hah:
13 maart
Ik verwacht vanaf half april (of uiterlijk begin mei) een harde daling van alle cijfers, ook in de ziekenhuizen.
Vanaf dan (en zeker in de zomer) zullen we tot oktober weinig last hebben van corona. Hopelijk geldt dat ook voor de maatregelen, maar dat zal van de politici afhangen.
De cijfers:
- Reguliere bedden: Daling eerste week mei 2021 (piek rond 30 april)
- IC bedden: Daling vanaf laatste week april 2021 (piek rond 25 april)
- Besmettingen: Daling vanaf laatste week april 2021 (piek rond 23 april)
- Sterfte: Daling vanaf begin januari (piek op 5 januari)
- Ook het aantal nieuwe ziekenhuis opnames daalt nu (langzaam)
Willem2 heeft gelijk dat het nog wel een poosje kan duren, voordat de cijfers echt flink gezakt zijn.
Maar het begin is er. Ik denk dat het nog wel 1 a 2 maanden kan duren voordat de cijfers echt weer tot de bodem gezakt zijn.
Maar voor versoepelingen wil het OMT liefst tenminste 20% daling zien, en dat zal al een stuk eerder zijn.
Dus met een beetje mazzel zou eind mei of per 1 juni alweer e.e.a. mogelijk moeten zijn.
Het weer in maart en april 2021 was helaas een stuk kouder dan normaal, en daarmee ook de daling. Maar nu begin mei zet de daling dan toch door.
Komende zondag op moederdag wordt het 24 graden met veel zon. En komende 2 weken wordt het 15-20 graden, en de nachten worden ook warmer.
schoolmeester
7 mei 2021, 18:03
Een harde daling van de cijfers is tot nu toe nog niet gebeurd, slechts een LICHTE daling.
Dus je schrijft weer onzin pietpotent44.
Niet geheel onzin, maar een iets te optimistische kijk op de werkelijkheid.
Maar we zijn met z’n allen ook wel toe aan wat optimisme
yylover
7 mei 2021, 21:47
Ik ben optimistisch.
Vandaag voor de 1e prik naar de GGD vaccinatie gegaan in Venlo.
Was het nog rustig 2 maanden geleden toen ik met mijn ouders mee ging voor hun 2e prik, nu is dezelfde locatie veel grootschaliger geworden.
Van een paar incheckbalies naar een hal vol met genummerde balies. Overal wachtrijen maar keurig georganiseerd. De wachtkamer na de prik is verhuisd van een kleine ruimte naar een grote hal waar ca. 100 personen geduldig hun kwartiertje volmaken. En dan wordt je ook nog naar een balie doorverwezen waar een prachtig mooie jongedame glimlachend mijn papieren controleerde.
Het is dat ze Limburgs sprak, maar het kon ook zo maar een klein, fijn Roemeens DVP-tje zijn geweest.
Het wordt hoog tijd dat ik weer aan de wandel kan gaan.
Mijn streefdatum blijft voorlopig nog staan op 1 juli. Al heb ik wel nog een kleine zorg of er op tijd een geldig Europees vaccinatiebewijs/App komt.
Lees nog eens goed wat gignnl gisteren heeft geschreven en laat je vaccineren. Uiteraard vrijwillig.
Tja PP44, zoals ik een tijdje geleden al zei, als je je voorspellingen altijd maar bijstelt krijg je uiteindelijk wel gelijk. Begin dit jaar schreef je prognoses die veel vroeger dan midden april of mei waren...
Persoonlijk zie ik geen daling(en). Eerder van de ene golf naar de andere zwalpen na een piek om steeds op een hoger plateau te belanden. Daar heeft de Britse variant voor gezorgd. Echte dalingen die permanent kunnen zijn, zullen zich pas voordoen vanaf juli wanneer een groot aandeel van de bevolking gevaccineerd is. Maar dan is er nog de dreiging van nieuwe varianten en vooral een ramp die zich aan het afspelen is in India en Brazilië. Dat zijn tikkende tijdbommen die ons ook bedreigen. We zijn nog niet in veilige wateren...
WANDELAAR5
7 mei 2021, 23:47
PietPotent heeft steeds geroepen dat die Britse variant helemaal niet besmettelijker is Player. Dus dat argument gaat er bij hem ook niet in :).