Volledige versie bekijken : Excuses Rutte Shoah
John mc Snek
26 januari 2020, 14:12
https://nos.nl/artikel/2320304-excuses-rutte-overheid-schoot-tekort-tijdens-de-holocaust.html
“Van de 140.000 Joden die in 1940 in Nederland woonden, hebben er 102.000 de oorlog niet overleefd. Hoewel Rutte in zijn toespraak de ambtenaren roemde die durfden op te staan tegen de Duitse bezetter, waren er volgens hem "te veel" Nederlandse functionarissen die in de oorlog simpelweg uitvoerden wat van hen werd gevraagd.
"Het was alles bij elkaar te weinig. Te weinig bescherming. Te weinig hulp. Te weinig erkenning", aldus Rutte.”
———-
Zelfs in Duitsland was de overlevingskans voor een Jood groter...
Helaas zit dat wegkijken en zeggen dat het allemaal wel goedkomt erg diep in onze volksaard, blijkt ook in de huidige tijd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
phoenix
26 januari 2020, 14:34
ik vind het laf dat de overheid met zijn ambtenaren nu na 75 jaar pas met een excuus komen.., ik vermoed dat dat alles te maken heeft met een centenkwestie.. Hoe eerder excuses hoe grotere de kans op mensen die nog leven en die jou als staat aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
wervelwind
26 januari 2020, 16:17
Ik vind het totale kolder dat een huidige regering nog excuses moet maken voor wat een andere regering gedaan heeft. “Guilt by association” vind ik een raar principe.
Wentelt Eefje
26 januari 2020, 22:56
We weten ook dat veel Nederlanders bereid waren voor de premie, het kopgeld - eerst 2,50 later oplopend tot veertig gulden (omgerekend naar huidige waarde een kleine driehonderd euro) - Joden te verraden. En we weten eveneens dat ook Joden niets menselijks vreemd is en dat sommigen hun geloofsgenoten hebben verraden.
Met natuurlijk als bekendste en meest waarschijnlijke speculatie dat de Joodse Ans van Dijk de onderduikers in het Achterhuis verraden zou hebben.
Boy69
26 januari 2020, 23:01
Ik vind het totale kolder dat een huidige regering nog excuses moet maken voor wat een andere regering gedaan heeft. “Guilt by association” vind ik een raar principe.
volledig mee eens !!
dat ze hun excuses maar maken voor de teringzooi die ze er nu van maken
Megaboob
26 januari 2020, 23:53
Rutte probeert gewoon Silly Syl de wind uit de zeilen te nemen, die is alweer begonnen met haar campagne voor de TK2021. Hij ziet haar vast als een bedreiging, zijn kabinet maakt immer snog meer stuk dan Silly Syl, en dat zegt wat!
bocariver
27 januari 2020, 10:59
https://nos.nl/artikel/2320304-excuses-rutte-overheid-schoot-tekort-tijdens-de-holocaust.html
“Van de 140.000 Joden die in 1940 in Nederland woonden, hebben er 102.000 de oorlog niet overleefd. Hoewel Rutte in zijn toespraak de ambtenaren roemde die durfden op te staan tegen de Duitse bezetter, waren er volgens hem "te veel" Nederlandse functionarissen die in de oorlog simpelweg uitvoerden wat van hen werd gevraagd.
"Het was alles bij elkaar te weinig. Te weinig bescherming. Te weinig hulp. Te weinig erkenning", aldus Rutte.”
———-
Zelfs in Duitsland was de overlevingskans voor een Jood groter...
Helaas zit dat wegkijken en zeggen dat het allemaal wel goedkomt erg diep in onze volksaard, blijkt ook in de huidige tijd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In France, 330 000 Jewish in 1939, 76000 died.
75% survived.
Partycrasher
27 januari 2020, 13:06
Wat Nederlandse ambtenaren nog maar 75 avondjes vuurwerk en oliebollen geleden allemaal hebben uitgevreten, is iets waar je van zou denken dat het niet past bij Nederlanders. Maar als je gewoon om je heen kijkt in Nederland, zie je dat Nederlandse ambtenaren geen spat veranderd zijn.
bertje600
27 januari 2020, 13:29
Ambtenaren, gedwee achter hun bazen aanlopend en zelf geen eigen mening hebben.
Dat was al tijdens de 2e Wereldoorlog en daar is geen spat aan veranderd.
Als ze de bevolking maar kunnen pesten met verboden of financiele uitzuiging.
Daarom worden ze ook azijnpissers genoemd.
Er zijn ook teveel ambtenaren. Als dat met de helft zou verminderen zou de economie
er nog meer op vooruit gaan en kunnen ook de belastingen fors omlaag.
phoenix
27 januari 2020, 15:36
precies partychrasher en de nederlandse burger evenmin... de onverschilligheid heerst ..... en owee als het huis, de hypotheek en de auto in gevaar komt....
WANDELAAR5
27 januari 2020, 21:07
Er zijn ook teveel ambtenaren. Als dat met de helft zou verminderen zou de economie
er nog meer op vooruit gaan en kunnen ook de belastingen fors omlaag.
Voor welke ambtenaren geldt dit? Onderwijzers, leraren, personeel in academische ziekenhuizen, politieagenten, gemeentewerken, gladheidbestrijding, sluiswachten, belastinginners, waterschap? Ik denk dat al die mensen heel belangrijk zijn voor ons welzijn en dat de economie er juist op achteruit zou gaan als we die aantallen zouden verminderen. Dan kan bij de eerste vorst niemand meer fatsoenlijk naar zijn werk, dan daalt het kennisniveau, verkeer via water komt stil te liggen. Dan krijgen we natte voeten en de landbouw te weinig water etc.
(Zelf geen ambtenaar en die top van de belastingdienst mocht van mij ook rustig weg....)