Volledige versie bekijken : Kirk Douglas - Één van de laatste helden van het doek uit het "oude" Hollywood
Wentelt Eefje
6 februari 2020, 00:42
Acteur Kirk Douglas is op 103-jarige leeftijd overleden.
In een uitgebreid bericht schrijft Michael Douglas niet alleen over de filmcarrière van zijn vader, maar ook over zijn filantropie en zijn familieleven.
“Met enorm veel verdriet moeten mijn broers en ik mededelen dat Kirk Douglas vandaag op 103-jarige leeftijd van ons is heengegaan”, aldus de verklaring van zijn zoon. “Voor de wereld was hij een legende, een acteur uit de gouden eeuw van de films.”
Douglas was een van de weinig nog levende acteurs uit het klassieke Hollywood-tijdperk. Zijn bekendste rol was die van Spartacus in de gelijknamige film van Stanley Kubrick uit 1960. Een paar jaar eerder was hij te zien in 20,000 Leagues Under the Sea, de eerste volledige live action-speelfilm van Walt Disney Studios.
Douglas werd in 1916 geboren als Issur Danielovitch Densky in de Amerikaanse plaats Amsterdam. Hij is de zoon van joods-Russische immigranten. Douglas beleefde zijn doorbraak in 1949 met zijn rol als de gewetenloze bokser Midge Kelly in Champion.
Van 1943 tot 1951 was Douglas getrouwd met actrice Diana Douglas. Samen kregen zij onder anderen zoon Michael, eveneens een bekende acteur. In 1954 trouwde hij met Anne Buydens. Zij bleven tot Douglas’ dood samen.
De acteur werd drie keer genomineerd voor een Oscar, in 1949 voor Champion, in 1952 voor The Bad and the Beautiful and in 1956 voor Lust for Life. Hij kreeg in 1996 een ere-Oscar voor zijn hele oeuvre. Hij acteerde in meer dan 80 films en ging in 2004 met pensioen.
Begin 1996 werd de toen bijna 80-jarige Douglas getroffen door een zware hersenbloeding. Daar was hij helemaal van hersteld.
Willem2
6 februari 2020, 00:48
Hollywood-acteur Kirk Douglas is overleden. Dat heeft zijn zoon en acteur Michael Douglas bekendgemaakt.
Douglas speelde in meer dan 90 films, maar werd vooral bekend door zijn rollen in Kubricks films Spartacus (1960) en Paths Of Glory (1957), een anti-oorlogsfilm over de Eerste Wereldoorlog. Hij speelde zeven keer in een film naast Burt Lancaster met wie hij een bijzondere chemie had. .... https://nos.nl/artikel/2321789-hollywood-icoon-kirk-douglas-overleden-103.html
https://www.youtube.com/watch?v=WrZEt9cRYso
Sphinx
6 februari 2020, 19:28
Begin 1996 werd de toen bijna 80-jarige Douglas getroffen door een zware hersenbloeding. Daar was hij helemaal van hersteld.
Kirk omschreef met wat trots en gevoel voor zelfspot zijn prestatie om weer als een zesjarige te kunnen praten op 93 jarige leeftijd ;)
Hij veroorzaakte nog een flinke rel met zijn met Kubrick gemaakte film Spartacus door Dalton Trumbo als scriptschrijver aan te nemen en later nog samen te werken met Elia Kazan. Beide heren waren door de senaatscommissie van McCarthy op een Zwarte Lijst gezet van mensen die niet meer in de filmindustrie mochten werken wegens vermeende sympathie met Communistisch Rusland. Als je eenmaal Kirk's afkomst begrijpt, snap je ook waarom hij zo fel tegen de McCarthy-commissie gekant was. Issur Danielovitch was idd zijn naam en hij was van Witrussisch/Joodse afkomst. De naam Demsky was aan zijn eigen naam toegevoegd door een oom die iets eerder vanuit Wit-Rusland naar Ellis Island kwam dan de rest van de familie. Toen hij in dienst ging bij de marine veranderde zijn naam in Kirk Douglas. Leuk feitje, hij koos een aantal rollen van harde of gemene types (een boxer in champion, Doc Holiday in Gunfight at the OK Corrall en een Weinstein achtige filmproducent) om over zijn verlegenheid heen te komen. Is toch aardig gelukt dacht ik zo.
deket
6 februari 2020, 22:35
103 jaar en met een Belgische gehuwd
Zijn zoon kwam zeker niet van de melkboer,immers een duplicaat
Spartacus,lang een van mijn favoriete films geweest.
Badslippers
6 februari 2020, 23:18
In de jaren 70 kwamen er nog veel zwart/wit films op tv met acteurs zoals Kirk Douglas. Mijn ouders vonden het geweldig want die films hadden zij in hun jonge jaren in de bios gezien. Daarom zijn bij mij die namen blijven hangen. Burt Lancaster, James Cagney, Edward G. Robinson. Howard Hawks, Gary Cooper, Joseph Cotton. Nou ja, noem de hele rits maar op. Zo af en toe trek ik zo'n film nog wel eens naar binnen via de geëigende kanalen. Beetje nostalgie. Tegenwoordig komt alles uit de computer en hoewel het er soms adembenemend uitziet met geavanceerde cgi mag ik toch ook nog graag kijken naar die zwart/wit films zoals Hign Noon met Cary Grant om maar wat te noemen. Of die oerlelijke Charles Laughton in Mutiny on the Bounty. Fred Zinnemann's From Here to Eternity was ook een klassieker met Frank Sinatra, Burt Lancaster en Montgomery Clift. Heerlijk kijken op een regenachtige grijze dag. Met dank aan m''n oude lui die me op dat gebied toch weer wat hebben meegegeven.
Wentelt Eefje
7 februari 2020, 07:17
Ja, Hollywood klassieken kennen door overgedragen bewondering van je ouders kan zelden kwaad. Bij ons ging het (naar mijn smaak weleens te) ver... tijdens een wintersport in Gstaad in mijn late puberteit slechts onder luid protest meegegaan om het graf van David Niven op de begraafplaats van het 15 km verder gelegen Chateau d'Oex te bezoeken
fg22
7 februari 2020, 10:42
A great hu-man
Herr Fick
7 februari 2020, 19:28
In welke SC-club zou good old Kirk zich het meest thuis gevoeld hebben? :)
Herr Fick
7 februari 2020, 19:41
In de jaren 70 kwamen er nog veel zwart/wit films op tv met acteurs zoals Kirk Douglas. Mijn ouders vonden het geweldig want die films hadden zij in hun jonge jaren in de bios gezien. Daarom zijn bij mij die namen blijven hangen. Burt Lancaster, James Cagney, Edward G. Robinson. Howard Hawks, Gary Cooper, Joseph Cotton. Nou ja, noem de hele rits maar op. Zo af en toe trek ik zo'n film nog wel eens naar binnen via de geëigende kanalen. Beetje nostalgie. Tegenwoordig komt alles uit de computer en hoewel het er soms adembenemend uitziet met geavanceerde cgi mag ik toch ook nog graag kijken naar die zwart/wit films zoals Hign Noon met Cary Grant om maar wat te noemen. Of die oerlelijke Charles Laughton in Mutiny on the Bounty. Fred Zinnemann's From Here to Eternity was ook een klassieker met Frank Sinatra, Burt Lancaster en Montgomery Clift. Heerlijk kijken op een regenachtige grijze dag. Met dank aan m''n oude lui die me op dat gebied toch weer wat hebben meegegeven.
En wat dan gezegd van Lana Turner, Ava Gardner, Rita Hayworth, Maureen O Hara. Allemaal minstens van GT niveau.