Volledige versie bekijken : App's van Hugo de Jong beperken onze bewegingsvrijheid
BefBeer
7 april 2020, 22:15
(Denk dat dit een aprt topic verdient omdat het allen over die apps dient te gaan, het bestaande Corona topic is veel breder)
App's van Hugo de Jong die nu ontwikkeld worden beperken onze bewegingsvrijheid.
Ze schaden onze privacy en we kunnen geen kant meer op met onze hobby.
Natuurlijk zal er nog een hele tijd gevaar zijn in de wereld door Corona.
Een van die apps geeft aan dat je bij een besmet persoon in de buurt ben geweest en dan moet je 14 dagen thuis zitten.
Hoe leg je uit dat dat alleen maar die ene DVP geweest kan zijn!!
En toch moet je gaan 'zitten'.
Wandelen wordt nog een hele tijd een onverantwoorde bezigheid op die manier en niet alleen wegens gezondheidsredenen maar ook wegens privacyredenen!
Zo zeker nog een jaar niet wandelen!
Bah!
BefBeer
phoenix
7 april 2020, 22:20
gelul want de gegevens zijn voor jou en je huisarts en die heeft zwijgplicht... dus ik zie het probleem niet.. hetzelfde als je nu ene hiv test laat doen... dan willen ze ook weten met wie je seksueel contact hebt gehad als je met hiv besmet bent... tenminste zo heb ik het begrepen... ik ga geen app installeren waarin de staat van mij krijgt te horen welke hoerenkast ik heb bezocht, misschien dat ze de telefoon van de dame van plezier dan hebben en dan kunnen traceren of ze besmet is of niet ... maar dat betekent toch niet dat ze dan weten dat truusje centjes vraagt voor haar seks?
dat google dat al weet als ik de telefoon vergeet uit te zetten vind ik al erg genoeg. Ik denk nog een stapje verder.. die chinezen hebben een rood en groen lichtje op hun telefoon rood als ze besmet zijn en groen als ze getest en corona vrij zijn... betekent dat de big brother chinese staat de mensen dan volgt ?
BefBeer
7 april 2020, 22:23
Gelul vind ik geen fijne manier van praten met elkaar!
Ik het het ook over het thuisfront dat nu weet dat je thuis moet blijven.
Bij soa's kan je veel minder opvallend ziek zijn.
Ik heb het ook niet over die huisarts.
ALs ik met gelijke taal terug mag: doe ik dus netjes niet!
BefBeer
Piet Plezier
7 april 2020, 22:27
gewoon gezwam wat jij zegt BefBeer, jij gelooft nog in sprookjes met je gelul
Zogauw de clubs open zijn zit ik er zonder app natuurlijk
Maar weer een topic erbij wat met coronavirus heeft te maken pffffff
Voeg alles maar samen dat is beter
phoenix
7 april 2020, 22:27
Befbeer til het niet zo zwaar jongen ik bedoel dat niet 'lelijk ' gelul... ... volgens mij kan het laten zien met wie je contact hebt gehad, nou die persoon kan je overal ontmoeten, die app gaat con geen naam, en exacte plAats geven , alleen die mensen die de app hebben en bij jou in de buurt zijn geweest, daar hoeft niemand van te weten wat dat voor personen zijn geweest, dat kan volgens mij zo dat je neit kan zien wat voor mensen dat zijn geweest en mensen kom je onderweg altijd tegen...
phoenix
7 april 2020, 22:29
zeg piet en gij wit al hoe die app precies werkt en wa die allemaal van jou deurgift?
nou ikw eet nog van niks.... misschien kunde gij zonder telefoon wel helemaal nie mer naar binnen jongen...
kijk als alleen mijne huisarts wit wa ik uitspook dan is er toch niks aan de hand, gij gaat toch ok naar jouwe huisarts?
Piet Plezier
7 april 2020, 22:36
dit is allemaal te verwarrend met nog een topic
Badslippers
7 april 2020, 22:56
Ben ik dan verplicht om die App te installeren? En hoe gaan ze dat checken? De AppPolitie? De CoronaPolitie?
We moeten hier geen stasi-praktijken krijgen.
John mc Snek
7 april 2020, 23:00
Ben ik dan verplicht om die App te installeren? En hoe gaan ze dat checken? De AppPolitie? De CoronaPolitie?
We moeten hier geen stasi-praktijken krijgen.
Dan moet je met je Nokia 0 naar buiten.
Of zouden ze ook in woningen komen kijken?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Badslippers
7 april 2020, 23:26
Dan moet je met je Nokia 0 naar buiten.
Of zouden ze ook in woningen komen kijken?
Ik denk dat ook maar vast de Bijbel laat verdwijnen. Kan me nog iets herinneren met Koran en politie.
Ik heb trouwens nog een Nokia 3310 classic in de la liggen. Eens checken of de batterij het nog doet.
Wentelt Eefje
7 april 2020, 23:57
Sinds invoering van de intelligente lockdown heeft mijn mobiel mijn huis nog niet verlaten. Ga gewoon zonder mobiel op pad, of dat nu een boodschap in de stad of een verdere trip is, volgens mijn telefoon ben ik (ook al staat lokatie-delen overal uit) thuis.
Maar zelfs bij deze voorzorgsmaatregel zal er toch een gedwongen installatie plaats moeten vinden om een oorlogskabinet-App op mijn telefoon te krijgen.
Kwibus2
7 april 2020, 23:58
Die dwang zal er niet komen zolang je nog steeds prepaid kaarten kunt kopen en installeren zonder je te identificeren.
Mijn prepaid kaart en tweede telefoon ligt al klaar. Big Brother krijgt bij mij geen kans zolang prepaid werkt.
Mijn simpele logica zegt me dat het niets wordt met die app.
Typisch een geval voor gadget freaks die denken dat zoiets op te leggen is.
Laat meneer de Jonge eerst maar eens zorgen dat er meer getest kan worden.
Laat hij er eerst eens voor zorgen dat vrouwen buiten het ziekenhuis veilig kunnen bevallen in centra die alle faciliteiten hebben.
Thuisbevallen is weer in stijgende lijn nu zwangere vrouwen angst hebben voor ziekenhuizen.
Nee ik ben niet bezig vader te worden. Het nieuws trof me in de Volkskrant.
Nu moeten vrouwen haast je rep je hun kind ter wereld brengen in ziekenhuizen.
Het is gewoon een schandaal.
phoenix
8 april 2020, 00:00
ik vermoed dat dit puur paniek is, teveel landen die spullen nodig hebben voor testen.. en die zijner dus niet... allemaal zo fantastisch dat markt denken...
mentholbear
8 april 2020, 00:03
Als die app verplicht er zou komen, dan zou dat een flinke inbreuk op de privacy zijn. En hoe veilig (of lek zo) een app of database is, blijft ook maar de vraag.
Maar wie weet drukken de onzichtbare leiders het onder de mom van het mot door onze strot, en krijgt Partycrasher toch gelijk :rolleyes:
Kwibus2
8 april 2020, 00:07
Is niet zozeer te wijten aan markt denken.
In Duitsland wordt alles en iedereen getest.
Dat is mogelijk door beter beleid, Duitsers investeren ruimschoots in de gezondheidszorg.
Dat verwijt mag meneer Rutte met zijn onverantwoordelijke bezuinigingsdrift zich aantrekken.
Geen enkele politicus heeft dit wanbeleid nog ter discussie gesteld.
mentholbear
8 april 2020, 00:09
Sinds invoering van de intelligente lockdown heeft mijn mobiel mijn huis nog niet verlaten. Ga gewoon zonder mobiel op pad, of dat nu een boodschap in de stad of een verdere trip is, volgens mijn telefoon ben ik (ook al staat lokatie-delen overal uit) thuis.
Die dwang zal er niet komen zolang je nog steeds prepaid kaarten kunt kopen en installeren zonder je te identificeren.
Mijn prepaid kaart en tweede telefoon ligt al klaar. Big Brother krijgt bij mij geen kans zolang prepaid werkt.
Ze kunnen het je moeilijk maken door je app dusdanig te registreren dat het aan een ID gelinkt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan activatie via DigiD of dergelijke. En dat bij toegang van een establishment/winkel/bepaald gebied je moet linken met je app/mobiel, omdat je anders geweigerd wordt.
Dan kom je er niet onderuit door je telefoon thuis te laten of een anonieme Prepaid te gebruiken. Je zou dan gebruik kunnen maken van ezels, maar ik denk dat straffen bij controles in zo een stadium niet mals zullen wezen.
Indien ik die app verplicht moet installeren pleur ik de foon in de eerste beste sloot of meer die ik tegen kom.
Zeus1
8 april 2020, 00:15
Geen enkele politicus heeft dit wanbeleid nog ter discussie gesteld.
Nee klopt, omdat het geen wanbeleid is :wink2:
Willem2
8 april 2020, 00:16
Befbeer heeft wel een beetje gelijk, het is een hellend vlak van verdere inperking van vrijheden.
Aan de andere kant moet je dan nooit meer een mobieltje meenemen.
Zeus1
Indien ik die app verplicht moet installeren pleur ik de foon in de eerste beste sloot of meer die ik tegen kom.
Wordt niet verplicht Pret, don’t worry
mentholbear
Het lijkt me moeilijk te verplichten en te handhaven dat iedereen die app geïnstalleerd moet hebben. Wat me makkelijker implementeerbaar lijkt is dat je zonder de app ergens niet binnen mag komen.
Aan de andere kant, gaan ze dan een paar honderd of duizend man die naar de sauna, zwembad/park zijn geweest in quarantaine zetten, als er 1 iemand besmet blijkt te zijn? Want net als in saunaclubs mag je daar niet met mobieltjes rondlopen. Dus dan helpt de app ook niet te onderscheiden wie bij wie in de buurt is geweest. Alleen dat een bepaalde groep er in een bepaald tijdsbestek binnen is geweest.
phoenix
8 april 2020, 00:22
dacht het wel Zeus... ziekenhuizen als bedrijven inrichten, alles afstemmen op vraag en aanbod en dat ten koste van mensen, en maar blijven bezuinigen op personeel in de zorg, zowel apparaten als personeel zijn er tekort dat noem ik regelrecht wanbeleid!! Deze ratrace van ieconomisch groei als waarheid komt nu hopelijk ten einde, jammer dat het op deze manier moet... maar doordat het zolang duurt voordat er een eventueel vaccin kan komen zal de wereldhandel op zijn gat liggen en daar wennen mensen ook aan... er zitten vele voordelen aan , schoon water, schone lucht, geen herrie ,op den duur vooral de nadruk op eten drinken en onderdak... niks mis mee hoor, je kunt je afvragen wat de meerwaarde is van veel reizen, grote huizen met grote hypotheek.. werken voor de bank heet dat...neit voor je leven... en dure auto's kopen??? .... kan allemaal een stuk rustiger aan... gewoon niet zoveel werken, er is niemand ie zegt dat dat moet, God is voor vele mensen al lang dood, dus wie roept dat dan??? topeconomen? bedrijfskundigen of organisatiedeskundigen??? en banken en trump, jort kelder en consorten want zijn aandelen doen het niet goed meer.... laat me lachen.... heel hard lachen....
Megaboob
8 april 2020, 00:31
Privacy is al heel lang totaal verdwenen in Nederland hoor, wie zich die illusie nog maakt heeft zitten slapen. de sleepwet van D66 ollongren weet alles. De grenscamera's bij de snelwegen registreren alles. Je mobiel seint continue een paal aan en dus weet de staat precies waar je nu bent. zo simpel is dat.
Welkom in de door links zo gewenste totalitaire communistsche staat Nederland, waar iedereen "deugt"en niemand meer wandelt daar alle privacy is verdwenen. Dat noemt men in linkse kringen de maakbare samenleving. Bedankt weer, linkse vrienden.
Zeus1
dacht het wel Zeus... ziekenhuizen als bedrijven inrichten, alles afstemmen op vraag en aanbod en dat ten koste van mensen, en maar blijven bezuinigen op personeel in de zorg, zowel apparaten als personeel zijn er tekort dat noem ik regelrecht wanbeleid!!
Er is veel bezuinigd op de zorg, met name enkele jaren geleden, een regering moet altijd keuzes maken, als het aan mij had gelegen hadden ze ook minder op gezondheidszorg mogen bezuinigen. Destijds wist men natuurlijk ook niet dat we met dit virus te maken kregen, achteraf is het altijd makkelijk praten, maar dit noem ik geen wanbeleid. Wees blij dat je in een land woont waar de gezondheidszorg zo goed geregeld is, vele mensen elders in de wereld zijn er jaloers op. Of had jij liever al jaren 3000 IC bedden gehad met daarbij 1500 IC verpleegkundigen die de hele dag uit hun neus hadden staan te eten?
Kwibus2
Nee klopt, omdat het geen wanbeleid is :wink2:
Mag ik je er op wijzen dat Duitsland de zaken wel goed voor elkaar heeft.
Mag ik je er op wijzen dat zelfs die "domme" Belgen wel beschikken over voldoende IC bedden.
(Sorry deket, ik weet dat de gezondheidszorg in België beter geregeld is dan in Nederland. Respect daarvoor.)
Dat is een nieuwe zienswijze voor mij, geen wanbeleid!
Omdat de opgelegde bezuinigingen werden gesteund door een fragiele kamermeerderheid deugt dat beleid ineens wel?
Ook de verzamelde genieën in het parlement maken met regelmaat dom en onverantwoord beleid mogelijk.
Niet alleen op het gebied van de gezondheidszorg.
Ik noem er een paar: het geknoei met de flexwet, het geknoei van de belastingdienst met de verklaringen voor ZZPers, het geknoei met nooit effectieve wetgeving op prostitutie gebied.
Wil je dat ik onderscheid maak tussen wanbeleid en beleid gebaseerd op incompetentie? Be my guest.
Willem2
8 april 2020, 00:35
Privacy is al heel lang totaal verdwenen in Nederland hoor, wie zich die illusie nog maakt heeft zitten slapen. de sleepwet van D66 ollongren weet alles. De grenscamera's bij de snelwegen registreren alles. Je mobiel seint continue een paal aan en dus weet de staat precies waar je nu bent. zo simpel is dat.
Welkom in de door links zo gewenste totalitaire communistsche staat Nederland, waar iedereen "deugt"en niemand meer wandelt daar alle privacy is verdwenen. Dat noemt men in linkse kringen de maakbare samenleving. Bedankt weer, linkse vrienden.
Het is niet links, maar juist super rechts. Maar goed die discussie wil ik niet voeren. Het is onwenselijk.
Kwibus2
8 april 2020, 00:45
Zolang de kneus die ooit burgemeester van Utrecht was alle prostitutievormen aan het Zandpad en in de Harde Bollenstraat opgeheven heeft verantwoordelijk is voor het toezicht op de bescherming van privacy van burgers kan minister de Jonge met een slap smoesje zijn gang gaan.
phoenix
8 april 2020, 00:52
Zeus ik wil genoeg testen. Geen bezuinigingen
op laboratoria en vooral goed betaalde verpleegkundigen en slechter betaalde managers, dat zijn namelijk mensen die werk voor zichzelf bedenken waarvan 50%niet noodzakelijk is. .. daar zitten grote weeffouten in ons systeem.
Picasso 1
8 april 2020, 02:12
Ze kunnen het je moeilijk maken door je app dusdanig te registreren dat het aan een ID gelinkt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan activatie via DigiD of dergelijke. En dat bij toegang van een establishment/winkel/bepaald gebied je moet linken met je app/mobiel, omdat je anders geweigerd wordt.
Dan kom je er niet onderuit door je telefoon thuis te laten of een anonieme Prepaid te gebruiken. Je zou dan gebruik kunnen maken van ezels, maar ik denk dat straffen bij controles in zo een stadium niet mals zullen wezen.
Klopt, je ziet het scherp, in geval van je niet kunnen verplichten (vanwege complexe wetgeving) dan maar je enorm hinderen als je zelf die keuze niet maakt.
"En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft” (Openbaring 13:16-17)."
Kwibus2
8 april 2020, 08:29
Het gaat niet gebeuren.
Dit soort draconische maatregelen pikt de Nederlander niet van een overheid die nagelaten heeft voldoende voorzieningen te treffen.
Wentelt Eefje
8 april 2020, 08:49
Het lijkt me moeilijk te verplichten en te handhaven dat iedereen die app geïnstalleerd moet hebben. Wat me makkelijker implementeerbaar lijkt is dat je zonder de app ergens niet binnen mag komen.
"Iemand" dacht, ik roep maar weer eens wat?!
Ik doe aangifte van diefstal van mijn telefoon (die gaat in een Faraday-kistje) en zeg dat ik geen geld voor een nieuwe heb. Betaalt Marr Kutte die dan? Mijn nieuwe smartphone met voorgeïnstalleerde app... pfffff...
Partycrasher
8 april 2020, 10:08
Als Nederlanders, Belgen en Duitsers dit soort dingen echt nooit zouden pikken, zouden ze op dit moment allemaal met hun middelvinger omhoog op straat bier aan het drinken zijn. Dus ze hebben allemaal een grote bek, maar geven wel hun leven af aan p. o. l. i. t. i. c. i. Dan moet je niet raar opkijken als die personen dan alles met je leven doen wat ze willen.
mentholbear
8 april 2020, 11:01
"Iemand" dacht, ik roep maar weer eens wat?!
Ik doe aangifte van diefstal van mijn telefoon (die gaat in een Faraday-kistje) en zeg dat ik geen geld voor een nieuwe heb. Betaalt Marr Kutte die dan? Mijn nieuwe smartphone met voorgeïnstalleerde app... pfffff...
Beetje brainfarten is hier volgens mij niet verboden. En ik zeg makkelijker dan verplicht installeren waar Pret het over had, niet dat er geen andere praktische bezwaren tegen zijn.
Kwibus2
8 april 2020, 12:28
Op 1 mei moeten alle telefoons ingeleverd worden.
Die worden dan van overheidswege voorzien van een app die niet verwijderd kan worden.
Telefoon uitschakelen heeft geen zin. De app werkt ook bij uitgeschakelde telefoon.
Zo gaat de Nederlandse afdeling van de Stasi dat doen.
Denk je eens in wat ze in het ehemalige Ost Deutschland hadden genoten van deze technologie.
bertje600
8 april 2020, 15:26
Om van de totale bevolking de temperatuur te kunnen meten komt er vanavond een satelliet over.
Deze satelliet Divoc 91 zorgt er voor dat iedereen getest kan worden.
Wel wordt gevraagd om om 20.00 uur naakt of op straat of balkon te gaan staan met in je linkerhand
je identiteitskaart, paspoort of rijbewijs.
Zorg er wel voor dat je goed zichtbaar bent.
Op korte termijn zal Jesse of Rob contact met je opnemen om het resultaat te kunnen mededelen.
Willem2
8 april 2020, 16:36
Wordt niet verplicht Pret, don’t worry
Doe je dat met whatsapp ook ?
In deze tijd is alles mogelijk. Het zal niet verplicht gesteld worden maar je kan dan bepaalde winkels, restaurants niet meer in. Zoiets zal er wel uitrollen ...
sofaking
8 april 2020, 16:40
In deze tijd is alles mogelijk. Het zal niet verplicht gesteld worden maar je kan dan bepaalde winkels, restaurants niet meer in. Zoiets zal er wel uitrollen ...
Maak je een nep-appje, of misschien gewoon een screenshot dat er hetzelfde uitziet.
Liefst dan een screenshot waarop staat dat je corona hebt. Moeten meteen al die andere klanten van het restaurant een week in quarantaine. :biggrin:
wooley
8 april 2020, 16:45
Megaboob.. Je vergeet dat het een midden/rechtse regering is die al meer dan 8 jaar aan de macht is... 😨
Willem2
8 april 2020, 16:47
Indien pret geen app wil dan voorzie ik dat we allemaal zo'n gele label in je oor krijgen, net als iedere koe ...
Picasso 1
8 april 2020, 17:06
Los van de privacy, big brother, etc. is het wel een intelligente manier die past bij de huidige technologische evolutie, om quarantaines zeer gericht en effectief toe te passen zonder dat je een compleet land in een lockdown hoeft te storten met alle nadelen van dien zoals die we nu aan het proeven zijn.
Wat betreft de privacy begrijp ik dat ijsberen met een relatie dit zorgwekkend vinden. Maar voor de rest van de ijsberen, maak je je echt druk dat de overheid mogelijk weet dat je in een bordeel uithangt, wat gewoon legaal is en er niks onwettigs aan is? Denk je echt dat 'de overheid' dat niet allang weet van velen van ons?
John mc Snek
8 april 2020, 17:13
https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/coronavirus/6043399/van-dissel-mensen-na-milde-coronaklachten-mogelijk-niet-immuun.amp
Hahaha en die wil dan groepsimmuniteit gaan opbouwen doordat 80% milde klachten krijgt.
Onbegrijpelijk, maar ook weer niet ... zucht
Kan die app ook meteen de prullenbak in.
Erger : een vaccin is in feite het ondergaan van een heel milde vorm.
Zou een vaccin werken ? Antwoord staat er eigenlijk al[emoji51]
Levitrus
8 april 2020, 18:48
Ik herinner mij dat de bekende Vlaamse filosoof Etienne Vermeersch het zo'n 20 jaar geleden over 'the devil's doctrine' had. Heel kort samengevat: what can be done, will be done.
Van zo gauw zo'n app op punt staat, wordt die onvermijdelijk ook gebruikt. In het begin langzaam, semi-vrijwillig, later zet je jezelf buiten de maatschappij indien je weigert mee te werken.
Ik zie de eerstkomende jaren zo'n app nog niet gebruikt worden om bordeelbezoek te registreren, wel om bv. een ziekenhuis of een woonzorgcentrum (als bezoeker) binnen te mogen. Een zekere Amerikaanse president gaat Europeanen een visum weigeren tenzij ze een 'groene' app kunnen tonen, enz.
Het zal iets later dan 1984 zijn, maar uiteindelijk komen we onvermijdelijk in een heerlijke nieuwe wereld terecht.
lekkersfan
8 april 2020, 20:49
1
Zag op het journaal dat als je dan corona zou hebben je via de app kan "uitzenden"dat je corona hebt. dat signaal gaat dan naar iedereen waar je bij inde buurt bent geweest, hoeveel mensen gaan dan "voor de gein" zo een signaal uitzenden ?
2
Bij de appie (bijvoorbeeld) staat een jonge dame bij de uitgang van de zelfscan kassa's te controleren en mensen te helpen , stel dat die corona heeft talloze mensen krijgen er dan een melding, en gaan al die mensen die melding dan serieus nemen en twee weken binnen blijven ?
ik verzin zo nog 10 praktische problemen erbij indien nodig........
Willem2
8 april 2020, 22:28
Megaboob.. Je vergeet dat het een midden/rechtse regering is die al meer dan 8 jaar aan de macht is...
Ach, wooley jij neukt te veel en ziet niet in dat we al jaren een heel rood kabinet hebben, dat heeft megaboob al genoeg uitgelegd ;)
En die gaan dus zorgen voor een communistische app :rolleyes:
mentholbear
8 april 2020, 22:31
Ik herinner mij dat de bekende Vlaamse filosoof Etienne Vermeersch het zo'n 20 jaar geleden over 'the devil's doctrine' had. Heel kort samengevat: what can be done, will be done.
Van zo gauw zo'n app op punt staat, wordt die onvermijdelijk ook gebruikt. In het begin langzaam, semi-vrijwillig, later zet je jezelf buiten de maatschappij indien je weigert mee te werken.
Ik zie de eerstkomende jaren zo'n app nog niet gebruikt worden om bordeelbezoek te registreren, wel om bv. een ziekenhuis of een woonzorgcentrum (als bezoeker) binnen te mogen. Een zekere Amerikaanse president gaat Europeanen een visum weigeren tenzij ze een 'groene' app kunnen tonen, enz.
Het zal iets later dan 1984 zijn, maar uiteindelijk komen we onvermijdelijk in een heerlijke nieuwe wereld terecht.
Tja, wat te denken van giraal geld wat overal te traceren valt? In sommige winkels kijken ze je raar of moeilijk aan als je met contant geld aan komt zetten. In deze periode al helemaal.
Daar tegenover het bitcoins gebeuren...
1
Zag op het journaal dat als je dan corona zou hebben je via de app kan "uitzenden"dat je corona hebt. dat signaal gaat dan naar iedereen waar je bij inde buurt bent geweest, hoeveel mensen gaan dan "voor de gein" zo een signaal uitzenden ?
2
Bij de appie (bijvoorbeeld) staat een jonge dame bij de uitgang van de zelfscan kassa's te controleren en mensen te helpen , stel dat die corona heeft talloze mensen krijgen er dan een melding, en gaan al die mensen die melding dan serieus nemen en twee weken binnen blijven ?
ik verzin zo nog 10 praktische problemen erbij indien nodig........
Punt 1 kun je ondervangen door bv een melding pas uit te kunnen zenden na een bevestigingscode van je positieve RIVM uitslag.
Punt 2 proberen ze te ondervangen door rekening te houden hoe lang je bij iemand in de buurt bent geweest. Loop je voorbij de zelf scan kassa, zal er waarschijnlijk geen signaal bij jou aankomen. Als je echter pech had en net storing hebben en die meid helpt jou 10 minuten lang ofzo, dan krijg je misschien wel een melding.
Het is work in progress, met een hoop hobbels en zal vast niet perfect zijn. Net zo min als die 1,5 meter en intelligente quarantaine dat is. Maar ze proberen wat om de teugels te kunnen laten vieren.
Willem2
8 april 2020, 22:34
Los van de privacy, big brother, etc. is het wel een intelligente manier die past bij de huidige technologische evolutie, om quarantaines zeer gericht en effectief toe te passen zonder dat je een compleet land in een lockdown hoeft te storten met alle nadelen van dien zoals die we nu aan het proeven zijn.
Wat betreft de privacy begrijp ik dat ijsberen met een relatie dit zorgwekkend vinden. Maar voor de rest van de ijsberen, maak je je echt druk dat de overheid mogelijk weet dat je in een bordeel uithangt, wat gewoon legaal is en er niks onwettigs aan is? Denk je echt dat 'de overheid' dat niet allang weet van velen van ons?
Intelligent is ook alle 70plussers op te sluiten en zeker mensen met diabetes, te dikke, rokende mannen. Dan heb je die app helemaal niet nodig. :biggrin:
Ja zo'n app lijkt een vooruitstrevende mooie manier om het probleem op te lossen, totdat het tegen je gebruikt wordt. En de snelheid waarmee sommige apps er nu al zijn lijkt mij gevaarlijk.
mentholbear
8 april 2020, 22:50
Intelligent is ook alle 70plussers op te sluiten en zeker mensen met diabetes, te dikke, rokende mannen. Dan heb je die app helemaal niet nodig. :biggrin:
Als ik me niet vergis zullen veel ijsberen dan hun deur niet uit mogen om naar de SC te gaan :baeh:
.
.
.
.
.
Crap, herinner me net dat alle DVPs de laatste tijd tegen me zeiden "you get kilos" :wand:
stimpy3
8 april 2020, 23:16
Zo'n burner phone clean houden is nog verdomd lastig.
-uitzetten als je een kilometer van je huis bent, anders dan kunnen ze je locatie triangulaten opb mobiele-telefoniemasten / connecten met de lokale wifi / je eigen GPS.
-niet gebruiken om in te loggen op google / facebook / whatsapp ed.d
-niet bellen naar bekenden.
Als je zo'n ding laat zien aan een agent ofzo zal het hem opvallen dat er geen privedata op staat, en dan ben je natuurlijk ook wel weer verdacht. Moet je dus zorgvuldig een fakeprofiel gaan opbouwen. Heb je dat weer.
mentholbear
8 april 2020, 23:41
Zo'n burner phone clean houden is nog verdomd lastig.
-uitzetten als je een kilometer van je huis bent, anders dan kunnen ze je locatie triangulaten opb mobiele-telefoniemasten / connecten met de lokale wifi / je eigen GPS.
-niet gebruiken om in te loggen op google / facebook / whatsapp ed.d
-niet bellen naar bekenden.
Als je zo'n ding laat zien aan een agent ofzo zal het hem opvallen dat er geen privedata op staat, en dan ben je natuurlijk ook wel weer verdacht. Moet je dus zorgvuldig een fakeprofiel gaan opbouwen. Heb je dat weer.
Ik zou even aan e=mc2 om tips vragen. Die is hier expert in :smoke:
Hoezo zou ome agent in je telefoon mogen kijken? Gebruik op een toestel met een beetje degelijke encryptie geen bio id, en je kan het ze het in een rechtbank nog knap lastig maken om er even in te gluren. Maar tegen die tijd zit je in diep in de piep...
Kwibus2
9 april 2020, 22:26
Beperkingen van de technologie die nu bekend zijn.
Op I phones gaat die speur app niet werken.
I phones communiceren niet voortdurend met elkaar omdat Apple dat een inbreuk op de privacy vindt.
Op android telefoons kun je door blue tooth uit te schakelen het zelfde bereiken.
Mocht de overheid de inzet van die stasi app toch doorzetten dan moet Apple meewerken door het communiceren van telefoons die in elkaars nabijheid zijn mogelijk te maken.
Tenzij die stasi app ook in de VS ingevoerd wordt lijkt de kans klein dat Apple de telefoons gaat aanpassen.
Meme Moo
9 april 2020, 22:28
Het kan allemaal veel makkelijker: iPhones worden verboden en iedereen moet verplicht altijd een Android telefoon bij zich hebben.
Jullie denken te moeilijk!
Ik zou het wel weten als ik een ‘onzichtbare leider’ was! :biggrin:
Kwibus2
9 april 2020, 22:58
We gaan het zien Meme Moo als nieuwe leider.
Ik verkoop mijn aandelen Apple al vast.
Meme Moo
9 april 2020, 23:02
We gaan het zien Meme Moo als nieuwe leider.
Nee, ik heb mij al teveel gemanifesteerd om ‘onzichtbaar’ te zijn.
John mc Snek
9 april 2020, 23:03
Nee, ik heb mij al teveel gemanifesteerd om ‘onzichtbaar’ te zijn.
Neem je weer niet je verantwoordelijkheid als je de kans krijgt. Je lijkt Wilders wel [emoji51]
Meme Moo
9 april 2020, 23:09
Neem je weer niet je verantwoordelijkheid als je de kans krijgt. Je lijkt Wilders wel [emoji51]
De kans krijgt?
Een échte onzichtbare leider laat zich natuurlijk nooit in de kaarten kijken en zal er nooit voor uitkomen dat hij een onzichtbare leider is.
Wilders cs. zijn daarin slechts marionetten.
Heb je zó weinig opgestoken van de verhalen van PC aan de bar? :biggrin:
John mc Snek
9 april 2020, 23:13
Heb je zó weinig opgestoken van de verhalen van PC aan de bar? :biggrin:
Hem het nog nooit aan de bar gesproken, weet nu niet of ik daar blij of teleurgesteld over moet zijn [emoji51]
mentholbear
10 april 2020, 00:36
Het kan allemaal veel makkelijker: iPhones worden verboden en iedereen moet verplicht altijd een Android telefoon bij zich hebben.
Iedereen aan de Huawei, dat zat Trump een lesje leren :baeh:
Bovendien die dingen zitten, naast spyware, toch al vol met junkware, dat er vast al een Corona app op zit :roll:
Kwibus2
10 april 2020, 19:59
Iedereen aan de Huawei, dat zat Trump een lesje leren :baeh:
Ik ben al jaren aan de Huawei, bevalt uitstekend.
Net weer een verse gekregen van KPN.
Kan KPN aan iedereen aanbevelen, Prima netwerk, deskundige goed bereikbare medewerkers.
Ooit de fout gemaakt over te willen stappen op Tmobile. Opvallend dat een bedrijf dat in telecommunicatie doet zelf onbereikbaar is voor klanten.
De helpdesk van Tmobile is niet alleen hopeloos slecht. De medewerkers beledigen de klanten ook nog eens.
De oude Huawei Y7 heeft inmiddels een zeer tevreden nieuwe eigenaar.
Willem2
10 april 2020, 20:46
Google en Apple bouwen 'corona-tracking' in op smartphones .... https://nos.nl/artikel/2330078-google-en-apple-bouwen-corona-tracking-in-op-smartphones.html
Of je er tegen bent of niet, ze zullen je achtervolgen.
Kwibus2
10 april 2020, 22:48
Apple en Google werken samen, wie had dat voor mogelijk gehouden.
Corona heeft veel te weeg gebracht maar dit is het summum voor overheden.
Nu nog even zien hoe de technologie dwingend kan worden uit gerold.
Willem2
10 april 2020, 22:56
Apple en Google werken samen, wie had dat voor mogelijk gehouden.
Corona heeft veel te weeg gebracht maar dit is het summum voor overheden.
Nu nog even zien hoe de technologie dwingend kan worden uit gerold.
Zit gewoon bij je update en kan je niet tegenhouden...
mentholbear
11 april 2020, 02:27
Zit gewoon bij je update en kan je niet tegenhouden...
Ik zei het toch, allemaal over op Huawei :roll:
Of is het geen play store, maar wel Corona tracking...
Ik ga zelf kijken of m'n Windows Mobile phone het nog doet :rolleyes:
Picasso 1
12 april 2020, 18:18
Ik zei het toch, allemaal over op Huawei :roll:
De ervaring van Huawei gebruikers zijn positief en het is stukken goedkoper dan de twee welbekende merken. Een half jaar geleden werd Huawei echter in de ban gedaan door met name de VS . Er zou chinese spionagesoftware in de Huawei zitten zo luidde de verdachtmaking. Achteraf lijkt het dat meer ging om de 5G netwerk infrastructuur die Huawei ook levert en niet zozeer de telefoons.
Bij mijn volgende telefoon zal ik in elk geval Huawei zeker in mijn afweging betrekken.
Brad Clitt
12 april 2020, 18:27
Ik heb al ruim twee jaar een Huawei P10 Lite, ben nog steeds zéér tevreden hierover en is mijn daily phone ondanks dat ik later ook nog een Honor View20 en een Xiaomi 9 Lite 'aangeschaft' heb. De laatste 2 gebruik ik (nog) iets minder maar het zijn ook fantastische mid-range toestellen met high-end eigenschappen die er ook nog eens flitsend uitzien (vooral de Xiaomi in Aurora Blue). Honor is overigens een sub-brand van Huawei, meer het merk voor de jongeren.
Heb vroeger meestal Nokia gehad en heb destijds de overstap naar Chinees spul gewaagd en er geen spijt van gehad.
mentholbear
12 april 2020, 19:36
De ervaring van Huawei gebruikers zijn positief en het is stukken goedkoper dan de twee welbekende merken. Een half jaar geleden werd Huawei echter in de ban gedaan door met name de VS . Er zou chinese spionagesoftware in de Huawei zitten zo luidde de verdachtmaking. Achteraf lijkt het dat meer ging om de 5G netwerk infrastructuur die Huawei ook levert en niet zozeer de telefoons.
Bij mijn volgende telefoon zal ik in elk geval Huawei zeker in mijn afweging betrekken.
Er zal vast ook wel meespelen dat Huawei op veel plaatsen 5G zou gaan uitrollen.
Maar als je een nieuwe Huawei gaat overwegen, zou ik goed nakijken of er Play apps op zit of kan. In Europa vind ik het gemis ervan best zwaar wegen. Side loaden en updaten vind ik de moeite dan niet waard om voor een Huawei te gaan.
Zeven jaar geleden importeerde ik zelf een Xiaomi. Zelfde specs als de toen gangbare Samsung galaxy phones maar voor een derde van de prijs. Lange tijd lacherig moeten horen hoe mijn directe verbinding met China was. Tot men in de gaten kreeg dat het ding véél langer van updates voorzien werd. Nu zie ik bijna overal Xiaomi’s, Huawei’s en Oppo’s of OnePlus’en.
Wat die apps van Hugo betreft, daar heb ik nog wel een reserve foon voor liggen mochten de clubs op korte termijn weer open gaan. Voor de rest weet de staat toch al waar ik werk. Boodschappen kunnen gewoon nog cash betaald worden al hoef ik niet stiekem te roken voor de zorgverzekering. Maak me eerder druk om eventuele loze meldingen. Wat als ik in mijn auto stilsta voor een kruising en de auto naast me een besmet persoon bevat? Zelfde als je in een dubbeldeks trein zit. En zo zijn er wel meer situaties te bedenken waar men dicht bij elkaar komt zonder dat er besmettingsgevaar is.
lekkersfan
12 april 2020, 20:13
Maak me eerder druk om eventuele loze meldingen. Wat als ik in mijn auto stilsta voor een kruising en de auto naast me een besmet persoon bevat? Zelfde als je in een dubbeldeks trein zit. En zo zijn er wel meer situaties te bedenken waar men dicht bij elkaar komt zonder dat er besmettingsgevaar is.
Mee eens en wat dacht je van grapjassen die dan zelf via de app gaan rondtoeteren dat ze corona hebben. Ik verwacht er sowieso een ketting(brief) reacties van want we zijn allemaal maar 3 of 4 handshakes van elkaar verwijderd.
Walgelijk dat geroeptoeter van jan en alleman over techno fixs, volkomen ongeloofwaardig dat het ook maar iets helpt.........
mentholbear
12 april 2020, 23:47
Mee eens en wat dacht je van grapjassen die dan zelf via de app gaan rondtoeteren dat ze corona hebben.
Walgelijk dat geroeptoeter van jan en alleman over techno fixs, volkomen ongeloofwaardig dat het ook maar iets helpt.........
Op je 1e punt had ik al gereageerd in https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?55585-App-s-van-Hugo-de-Jong-beperken-onze-bewegingsvrijheid&p=695433#post695433
En die techno shit lossen het probleem niet gelijk op, maar kunnen er wel bij helpen. Ik bedoel, iedereen zegt meten is weten.
De vraag is of we het wel zo (moeten) willen.
Giodude
13 april 2020, 10:14
https://www.youtube.com/watch?v=S2g0GiCHyJE
Wentelt Eefje
18 april 2020, 08:24
De selectieprocedure van de dit weekend publiek te volgen best-of-steven keuze uit Hugo 'Big Brother' de Jonge's corona-apps is volgens nauw bij die selectie betrokken experts prutswerk! Ze deden/doen maar wat, Bruno, Ferd, Jaap, Dieder-IC, Ch-Ab-latan en vooral ook Hugo en onze onvolprezen ontstoken eileider Mark
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/17/greoiende-kritiek-op-gehaaste-selectieprocedure-corona-app-a3997130
mentholbear
18 april 2020, 23:28
Lekker vertrouwen dan in zo een app :rolleyes: https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?55248-Corona-Virus-Zeer-lang-thuisblijven-(Alle-clubs-gesloten)&p=696540#post696540
Willem2
19 april 2020, 00:16
Om hem effectief te laten zijn, moet tenminste zestig procent van de bevolking de corona-app gebruiken. Maar die kans lijkt klein, zegt tech-verslaggever Rudy Bouma. "Het ministerie richt zich vooral op de techniek en privacy-aspecten. Maar het gaat om hoeveel mensen de app gebruiken. In landen als Singapore en Oostenrijk is dat maar een klein percentage van de bevolking. Dan is het simpelweg niet effectief."
Het ministerie van Volksgezondheid (VWS) organiseert dit weekend een digitaal online evenement, een 'appathon', waarin het publiek de effectiviteit en veiligheid van zeven geselecteerde corona-apps beoordeelt die ingezet kan worden voor contactonderzoek. Maar dat levert vooralsnog veel twijfel, vragen en kritiek op.
Verspreiding
Expert Jelle Prins, eerder betrokken bij onder meer apps voor Uber, maakt zich ook zorgen over het adaptatieprobleem. "Accenture - een van de zeven inzendingen op de shortlist - zegt dat de Oostenrijkse versie van hun corona-app door 300.000 mensen is gedownload. Dat lijkt veel, maar dat is één op de dertig Oostenrijkers!"
Een corona-app in Singapore wordt door maar zestien procent van de bevolking gebruikt. Bouma: "Je hebt gegevens nodig van voldoende mensen zodat de GGD contactonderzoek kan doen." Het ministerie zou er daarom niet aan ontkomen om samen te werken met techgiganten Google en Apple, die de verspreiding van de app kunnen bevorderen.
Op dit moment functioneren corona-apps die gebruikmaken van bluetooth niet goed op mobiele telefoons. Bij bluetooth wisselt een telefoon in de buurt van een ander toestel gegevens uit, beide telefoons moeten bluetooth dan aan hebben staan. Apple en Google hebben aangekondigd dat zij pas medio mei gegevens vrijgeven aan overheden om de bluetooth-problemen op te lossen.
........ https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2330937-kans-op-succes-corona-app-klein.html
Stel ik ben een brave burger en installeer zo'n app, is die dan wel compatible met het systeem in Duitsland ? Ik denk dat ik wel het antwoord weet....
Eddy_V
19 april 2020, 00:27
Stel ik ben een brave burger en installeer zo'n app, is die dan wel compatible met het systeem in Duitsland ? Ik denk dat ik wel het antwoord weet....
Als jij een brave burger bent (en bij deze ben je tot braafste burger van Ijsberenland benoemt), dan ga je helemaal niet naar buiten als je weet dat je Corona verschijnselen hebt...
Als je wel naar buiten gaat met Corona verschijnselen dan ben je niet zo braaf en dan zal je ook wel niet zo braaf zijn om de App te installeren..
Ik ben best van de techniek en innovaties, maar dit is totale waanzin en verspilling van geld en energie !
mentholbear
19 april 2020, 00:30
Als hij een brave burger is, ben ik de Kerstman... Oh wacht :hammer:
Kwibus2
19 april 2020, 00:30
Weer een mooi voorbeeld van geilen op techniek die in de praktijk niet gaat werken.
Iedere app zal een minimumvtijdsduur hanteren voor het registreren van contacten die later virus positief blijken te zijn.
Stel die tijdsduur op vijf minuten. Geef iemand die corona positief is een tongzoen dan registreert de app niets tenzij je langer dan vijf minuten tongt.
Je staat tien minuten voor het raam van familieleden die je niet mag bezoeken. Bluetooth registreert dat contact ook al is er sprake van een fysieke scheiding.
Zolang de systemen deze situaties niet kunnen filteren hebben die apps geen zin. Je kunt er geen conclusies aan verbinden en al helemaal niet vaststellen dat personen niet of wel zijn blootgesteld aan het virus.
De minister denkt dit in een paar weken te kunnen regelen. Dat gaat hem niet worden.
Eddy_V
19 april 2020, 00:34
Als hij een brave burger is, ben ik de Kerstman... Oh wacht :hammer:
Ga je mond spoelen!!!
Als er iemand een brave burger is dan is het wel onze ome Willem, die steekt zelfs zijn hand nog uit op de fiets !
(wat op zo’n e-bike overigens nog een gevaarlijke handeling is..)
mentholbear
19 april 2020, 00:35
Weer een mooi voorbeeld van geilen op techniek die in de praktijk niet gaat werken.
Iedere app zal een minimumvtijdsduur hanteren voor het registreren van contacten die later virus positief blijken te zijn.
Stel die tijdsduur op vijf minuten. Geef iemand die corona positief is een tongzoen dan registreert de app niets tenzij je langer dan vijf minuten tongt.
Je staat tien minuten voor het raam van familieleden die je niet mag bezoeken. Bluetooth registreert dat contact ook al is er sprake van een fysieke scheiding.
Zolang de systemen deze situaties niet kunnen filteren hebben die apps geen zin. Je kunt er geen conclusies aan verbinden en al helemaal niet vaststellen dat personen niet of wel zijn blootgesteld aan het virus.
De minister denkt dit in een paar weken te kunnen regelen. Dat gaat hem niet worden.
Tuurlijk wel, je smartwatch neemt namelijk de hartslag toename waar tijdens een tongzoen en de NFC chip in m'n Sexy Plexi Glory Hole © registreert dat er een fysieke scheiding is geweest tussen jou en DVP :roll:
mentholbear
19 april 2020, 00:37
Ga je mond spoelen!!!
Als er iemand een brave burger is dan is het wel onze ome Willem, die steekt zelfs zijn hand nog uit op de fiets !
En ik BEN de SC Kerstman :smoke:
Kwibus2
19 april 2020, 00:44
Ga je mond spoelen!!!
Dat klopt, Willem is een van de twee Nederlanders die anno 2020 nog steeds richting aangeeft op de fiets.
Hij ontvangt daarvoor bij de volgende koningsdag een lintje. Pst niet verder vertellen, Willem leest dit toch niet.
Willem2
19 april 2020, 00:59
Ga je mond spoelen!!!
Dat klopt, Willem is een van de twee Nederlanders die anno 2020 nog steeds richting aangeeft op de fiets.
Hij ontvangt daarvoor bij de volgende koningsdag een lintje. Pst niet verder vertellen, Willem leest dit toch niet.
Eeuhh ja, ik steek best wel vaak mijn hand uit als ik afsla. Dat is best wel veilig voor degene die achter mij aanrijdt.
Ben niet meer zo koningsgezind dus dat lintje gaat er niet komen.
En terug naar de app. Het gaat er om of je weet dat je weet dat je in de buurt geweest bent van iemand die besmet is. Het probleem blijft dat je dan wel veel meer mogelijkheden moet hebben om te testen. En vooral sneltests.
mentholbear
19 april 2020, 01:03
En terug naar de app. Het gaat er om of je weet dat je weet dat je in de buurt geweest bent van iemand die besmet is. Het probleem blijft dat je dan wel veel meer mogelijkheden moet hebben om te testen. En vooral sneltests.
Een app alleen lost het probleem niet op. Maar samen met analyses op de data, testen van zieken, e.a. kan het bijdragen aan de bestrijding van het virus. Net als dat het dragen van mondkapjes dat doet.
Maar net als mondkapjes hebben we er daar ook te weinig van... :frown:
Willem2
19 april 2020, 12:43
Er is een datalek gevonden in de corona-app Covid19 Alert. Dat is bevestigd na berichtgeving van RTL Nieuws. De app is een van de zeven mogelijke corona-apps voor Nederland die dit weekend worden gepresenteerd aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
In de broncode van Covid19 Alert die gisteren online is gezet, zijn volgens RTL Nieuws oude bestanden te vinden. Daarin staan bijna tweehonderd volledige namen, e-mailadressen en versleutelde wachtwoorden van gebruikers van een andere app, waar de corona-app aan is gelinkt.
'Ontzettend amateuristisch'
Het is onduidelijk hoe de gegevens in de broncode van de corona-app zijn beland. "Dit is gewoon ontzettend amateuristisch", zegt een expert tegen RTL, die anoniem wil blijven. Hij kijkt samen met andere techneuten naar de broncode van de corona-apps. "Er is zo veel mis met deze app, ik begrijp niet dat dit door de selectie heen is gekomen." .... https://nos.nl/artikel/2330975-datalek-in-corona-app-namen-e-mailadressen-en-wachtwoorden-op-straat.html
Wentelt Eefje
19 april 2020, 12:55
Die apps moeten er NOOIT komen!
Ongeacht of iemand die homozangers en een homo-premier aanbidt mijn eerste bericht over de selectieprocedure van deze 7 "top-apps" en mijn constatering dat Bruno, Ferd, Jaap, Dieder-IC, Ch-Ab-latan en vooral ook Big Brother Hugo en onze onvolprezen ontstoken eileider Mark maar wat deden en doen nu afdoet als prietpraat of niet...
explo
19 april 2020, 22:42
Nou mensen ... Als er een app komt waardoor ik veilig kan inchecken bij een dvp en het daardoor veilig is dat we de afstand van 1,5 m tot 0 kunnen reduceren dan accepteer ik van alles in die app. Mocht ik het echt niet vertrouwen dan pak ik wel die oude mobiel met die Kruidvat pre paid sim.
Graag zsm die app! Wel graag met NRW afstemmen ... Ik zag in die appathon overigens ook een app waarbij je altijd handmatig moet inchecken als je dichtbij iemand bent. Geen algemene en foute bluetooth conclusies dus ... Nou ik check graag snel in bij de dvp's!
Groetjes,
E.
John mc Snek
19 april 2020, 23:03
Ik hoef geen app want ik log gewoon blanco in
phoenix
19 april 2020, 23:05
als er dan maar niet over een paar jaar een status voorbij komt die hackers op het internet zetten expo met wie jij was hoe vaak en in welk gebouw.... met de naam van de saunaclub....
rob45
19 april 2020, 23:13
Nou mensen ... Als er een app komt waardoor ik veilig kan inchecken bij een dvp en het daardoor veilig is dat we de afstand van 1,5 m tot 0 kunnen reduceren dan accepteer ik van alles in die app. Mocht ik het echt niet vertrouwen dan pak ik wel die oude mobiel met die Kruidvat pre paid sim.
Graag zsm die app! Wel graag met NRW afstemmen ...
E.
Nou Explo, dat is precies de reactie die Mark en de zijnen graag zien bij Jan met de pet of te wel bij het klootjesvolk.
Trap er niet in en geloof johny dat blanco inloggen een stuk veiliger is. [emoji846]
Patjax
19 april 2020, 23:25
Nou mensen ... Als er een app komt waardoor ik veilig kan inchecken bij een dvp en het daardoor veilig is dat we de afstand van 1,5 m tot 0 kunnen reduceren dan accepteer ik van alles in die app.
Die app gaat er echt niet voor zorgen dat de afstand tot 0 gereduceerd gaat worden. Ook met de app blijft het mantra de anderhalvemetersamenleving als het nieuwe normaal totdat er een vaccin is of het virus uitgedoofd is. Jouw reactie is precies de schijnveiligheid die een app oproept bij mensen, Een betrouwbare app (en geen van de zeven voldeed hieraan) is alleen een hulpmiddel voor het sneller traceren van eventuele nieuwe brandhaarden en maakt het sneller om de contacten op te sporen. Zolang er niet genoeg testmogelijkenheden zijn betekent dit 14 dagen quarantaine en mocht je de pech hebben enkele dagen later weer in contact te komen met iemand die positief getest is weer 14 dagen. Benieuwd hoe leuk de werkgevers dit gaan vinden buiten het feit dat op veel werkvloeren het bij je hebben van een mobiele telefoon verboden is.
explo
19 april 2020, 23:39
Ach Patjax ... Ik werk al 4 weken thuis dus die twee weken extra thuis isolatie kunnen er ook bij. En die Kruidvat pre paid sim met mooie Nick name geeft me anonimiteit. En als er een mogelijke besmetting is ... Dan weet ik het graag. Wat die reductie tot 0 meter ... Die kan er gerust komen bij grootschalig app gebruik want je kunt besmettingen dan snel opsporen en isoleren.
Beetje vertrouwen mogen we wel hebben! Er zitten vast ook beren op de ministeries en bij RIVM
Keep up hope!
E.
mentholbear
20 april 2020, 01:55
Een betrouwbare app (en geen van de zeven voldeed hieraan) is alleen een hulpmiddel voor het sneller traceren van eventuele nieuwe brandhaarden en maakt het sneller om de contacten op te sporen. Zolang er niet genoeg testmogelijkenheden zijn betekent dit 14 dagen quarantaine
Mochten er tests en medicatie komen, dan kan zo een app helpen bij het vroeg starten van een behandeling, wat wellicht kan bijdragen aan betere kans en/of sneller herstel.
explo
20 april 2020, 09:03
Mochten er tests en medicatie komen, dan kan zo een app helpen bij het vroeg starten van een behandeling, wat wellicht kan bijdragen aan betere kans en/of sneller herstel.
Ja maar ze kunnen ook helpen bij de maatschappelijke acceptatie contactberoepen weer op te pakken. En er zijn contactberoepen waar ik af en toe wel van geniet dus daar heb ik wat voor over ... :)
Wentelt Eefje
20 april 2020, 10:49
Die apps zijn volkomen overbodig nij het beslissen over het normaliseren van contactberoepen alsmede het moment waarop. Zelfs in een semi-dictatuur als Singapore is de penetratiegraad slechts 16%. En het huidige broddelwerk verplicht installeren zou een nog dommere zet van Big Brother Hugo gesteund door onze onvolprezen ontstoken eileider zijn dan het weglachen van kritiek op het selectieproces tot vandaag.
phoenix
20 april 2020, 11:28
Het probleem is met een app dat je moet accepteren dat democratie onhandig is... of en een zeer gedisciplineerde bevolking zoals in zuid korea... hier kwakkelen we gewoon door... , kijken naar de grote baas meneer Trump in de U.S en die volgen we straks....of verstandig luisteren naar de duitsers die hun bureaucratie wel op orde hebben als het over testen gaat....
John mc Snek
20 april 2020, 16:09
Die app is tot nu toe een groter fiasco dan de groepsimmuniteit fallacy... denk niet dat er iets van terecht komt [emoji51]
bertje600
20 april 2020, 16:38
Eeuhh ja, ik steek best wel vaak mijn hand uit als ik afsla. Dat is best wel veilig voor degene die achter mij aanrijdt.
Willem, zo gauw je het lintje krijgt ben je weer koningsgezind.
Eddy_V
20 april 2020, 16:57
[QUOTE=Willem2;696672]Eeuhh ja, ik steek best wel vaak mijn hand uit als ik afsla. Dat is best wel veilig voor degene die achter mij aanrijdt.
Willem, zo gauw je het lintje krijgt ben je weer koningsgezind.
En met dat lintje heeft Willem toegang tot alle saunaclubs, geeft namelijk impliciet groepsimmuniteit zodat je die malle App niet hoeft te gebruiken.
Eens met dhr Vettehap dat dit een fiasco is cq wordt. Werkt hooguit als alle privacy aspecten overboord gezet worden en de App verplicht wordt indien je ergens naar toe wil. Wordt weer eens vanuit de techniek benaderd in plaats van uit de menselijke gedragingen.
John mc Snek
20 april 2020, 16:59
Eens met dhr Vettehap dat dit een fiasco is cq wordt.
Dacht even dat je iemand anders bedoelde [emoji51]
Eddy_V
20 april 2020, 17:05
Dacht even dat je iemand anders bedoelde [emoji51]
Nee hoor, maar ik was te lui om uit twee berichten te citeren ;)
Kwibus2
20 april 2020, 19:44
Ik zag in die appathon overigens ook een app waarbij je altijd handmatig moet inchecken als je dichtbij iemand bent. Geen algemene en foute bluetooth conclusies dus ... Nou ik check graag snel in bij de dvp's!
Dan verandert er voor mij weinig. Ik check altijd handmatig in bij DVP's.
Wentelt Eefje
21 april 2020, 15:49
Vanmiddag nog weer even de technische briefing gekeken, altijd leuk!
Big Brother Hugo is echt gek, gesteund door onze onvolprezen ontstoken eileider, want hij was afgelopen dagen nog zeer optimistisch over een zeer snelle invoering, maar nu weten we niet alleen dat er afgelopen weekend een "appathon" voor de selectie is geweest met de 7 uitverkoren bedrijven, waarbij de veiligheidsdiensten waarschuwingen hebben afgegeven over kandidaten, maar ook nog na de technische briefing dat de GGD pas komende vrijdag de eisen geformuleerd zal hebben waar de corona-app aan zal moeten voldoen. Zoals ik al eerder schreef en helaas geeft dit soort werkelijkheid mij keer op keer gelijk:
Ze deden/doen maar wat, Burn Out Bruno, Ferd, Jaap, Dieder-IC, Ch-Ab-latan en vooral ook big brother Hugo en onze onvolprezen ontstoken eileider Mark.
Zeus1
21 april 2020, 19:55
Ze deden/doen maar wat, Burn Out Bruno, Ferd, Jaap, Dieder-IC, Ch-Ab-latan en vooral ook big brother Hugo en onze onvolprezen ontstoken eileider Mark.
Je lult uit je nek met je zogenaamd grappige afkortingen cq omschrijvingen van ministers en specialisten :hammer:
Zelden zo’n onzinnige lariekoek gelezen :wink2:
Ben er maar trots op
Kwibus2
21 april 2020, 21:59
Het bluebook eigenlijk was er niet eens sprake van een bluebook, bestond uit een zin.
Maak een app die de verbinding kan leggen tussen dragers van het Covid-19 virus en personen waarvan middels amrtphones is aan te tonen dat die in de buurt van de virusdrager waren.
Niets over veiligheid, niets over bescherming van privacy. De opdracht alleen zonder details is door de landsadvocaat gekraakt. Zo kan het niet.
Ik betwijfel of de Jonge ooit geknutseld heeft met een Meccanodoos oid. De man heeft werkelijk 0,0 verstand van techniek.
Op zich niet zo heel erg, dan kun je nog altijd minister worden in Nederland. Wel opvallend dat geen enkele ambtenaar van zijn ministerie hem heeft gewezen op de onzinnige opdracht voor die app. Bedrijven gaan uit van de formule niet geschoten is altijd mis. Dat verklaart inzendingen van min of meer gerenomeerde bedrijven.
Heeft Mark eileiders? Sinds wanneer is bekend dat ie omgebouwd is?
mentholbear
21 april 2020, 22:12
Je lult uit je nek met je zogenaamd grappige afkortingen cq omschrijvingen van ministers en specialisten :hammer:
Zelden zo’n onzinnige lariekoek gelezen :wink2:
Ben er maar trots op
Nou ja, "ze doen maar wat", met in het begin nog minder info en nu nog steeds gebrek aan voldoende info, blijft het in het schemer rondtasten.
Maar ben het wel eens dat de weg naar de app wel erg rommelig gebeurd. En natuurlijk is er haast bij geboden en zal er onderweg wat bijgesteld moeten worden, maar zoals het nu gebeurd lijkt het me ook te onzorgvuldig te gebeuren.
Kwibus2
21 april 2020, 22:39
Dat geknoei leidt er wel toe dat wanneer er ooit iets zou worden aangeboden dat wel voldoet aan veiligheid en privacybescherming er weinig animo meer zal zijn om mee te werken aan het toepassen van die app.
Je hoeft toch geen kind van Einstein te zijn om die ontwikkeling te zien aankomen?
Zeus1
21 april 2020, 22:54
Nou ja, "ze doen maar wat", met in het begin nog minder info en nu nog steeds gebrek aan voldoende info, blijft het in het schemer rondtasten.
Maar ben het wel eens dat de weg naar de app wel erg rommelig gebeurd. En natuurlijk is er haast bij geboden en zal er onderweg wat bijgesteld moeten worden, maar zoals het nu gebeurd lijkt het me ook te onzorgvuldig te gebeuren.
Afgelopen weekend bleek idd dat de gepresenteerde App’s niet voldeden, ze zijn dus ook niet in gebruik genomen. Vanaf het begin is ook door minister De Jonge gezegd dat alleen van een App gebruik zou worden gemaakt indien die voldeed aan alle eisen. Het is dus niet zo dat “ze zomaar wat doen”, nee ze gaan zorgvuldig te werk en dat is prima.
mentholbear
22 april 2020, 02:01
Afgelopen weekend bleek idd dat de gepresenteerde App’s niet voldeden, ze zijn dus ook niet in gebruik genomen. Vanaf het begin is ook door minister De Jonge gezegd dat alleen van een App gebruik zou worden gemaakt indien die voldeed aan alle eisen. Het is dus niet zo dat “ze zomaar wat doen”, nee ze gaan zorgvuldig te werk en dat is prima.
Een pluspuntje dat die minister het er niet door heeft proberen te douwen. Maar als ze zorgvuldig te werk waren geweest, dan hadden ze mijn inziens betere richtlijnen moeten geven waaraan volaan moet worden.
Nu zijn er maar liefst 750 voorstellen van apps afgewezen. Vast ook dat er krakkemikkige voorstellen tussen zaten, maar geen 1 van de 750 die voldeed. Of ook maar dat ze met 1 of enkele voorstellen verder konden. Waren die gasten allemaal incompetent of was er iets anders aan de hand :rolleyes:
Wentelt Eefje
22 april 2020, 07:37
Gewoon fijn die app downloaden 19 mei Mental-bear en @Zjohn, dan heeft big brother Hugo in elk geval bij jullie penetratie.
Willem2
22 april 2020, 12:35
Die app maakt niet veel meer uit voor je privacy. Een ieder die whatsapp gebruikt wordt al in de gaten gehouden. Dat heb ik zelf al meegmaakt ...
Kwibus2
22 april 2020, 12:51
Dat zie je niet goed. Het voorstel voor die app en de tijdsdruk die minister de Jonge daarbij heeft opgelegd is wel degelijk te kwalificeren als "zo maar iets doen".
Na het debacle stellen KPMG en ook de landsadvocaat vast dat het verzoek om een app te ontwerpen op geen enkele manier aan de zorgvuldigheidseisen heeft voldaan. Het is geen toeval dat geen enkel ingediend ontwerp voor een app is goed gekeurd.
Wil je meer weten over het "niet geschoten altijd mis" beleid van minister de Jonge?
Kijk dan eens naar de in aller ijl samengestelde comité's van deskundigen die de apps moesten beoordelen. Tijdens deze sessies werden de deelnemende dames en heren bestookt met steeds nieuwe voorwaarden waaraan de app ontwerpen moesten voldoen.
De kans dat de deelnemers aan die beoordelingssessies zich daar nogmaals voor zullen lenen is niet groot.
De Jonge heeft zich met het app voorstel zijn beste Trump kant laten zien. Zo hoort een bewindsman geen beleid te maken.
Willem2
22 april 2020, 13:29
Minister De Jonge stelt team samen om zelf app te bouwen ... https://nos.nl/artikel/2331304-minister-de-jonge-stelt-team-samen-om-zelf-app-te-bouwen.html
Pfff het gaat heel veel geld kosten en zal uiteindelijk niet werken. Beter goed gejat ....
Als je zoiets echt wilt dan ja je dat van zuid korea...
Brad Clitt
22 april 2020, 13:31
Een paar IT-specialisten van de Belastingdienst overhevelen, dan komt het helemaal goed...
Kwibus2
22 april 2020, 15:50
Een paar IT-specialisten van de Belastingdienst overhevelen, dan komt het helemaal goed...
Dat lijkt me een uistekend recept voor een catastrofe.
Willem2
24 april 2020, 12:10
Uitvinder bluetooth: techniek ongeschikt voor corona-app
De uitvinder van bluetooth, de Nederlander Jaap Haartsen, vindt bluetooth niet nauwkeurig genoeg om te gebruiken in een app voor contactonderzoek naar corona. Het bereik van het signaal leidt tot onbetrouwbare resultaten, zegt Haartsen in gesprek met de site Computable.
Haartsen noemt de Nederlandse aanpak van de corona-app bedroevend en zegt dat die een hoog amateur-gehalte heeft. "Zowel hoe de overheid dit heeft aangepakt als hoe de samenleving hiermee omgaat. Het is één groot mediacircus waarbij 17 miljoen experts in een weekend hun 'mening' mochten geven. Ik heb mij daarom bewust afzijdig gehouden. Het is een ingewikkelde puzzel. Om dan te verwachten dat dit binnen een paar weken ontwikkeld zou kunnen worden, dan doe je het vakgebied toch een beetje tekort."
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport riep ontwerpers op om met een voorstel te komen voor een app die kan helpen bij het sneller opsporen van mensen die contact hebben gehad met iemand bij wie later corona is vastgesteld. Deze mensen zouden dus zelf mogelijk ook besmet kunnen zijn.
Veel ontwerpers kwamen met voorstellen die bluetooth gebruiken. Nadat alle inzendingen afgelopen weekend ongeschikt waren bevonden, besloot minister De Jonge om zelf een app te laten ontwikkelen via een consortium. ..... https://nos.nl/liveblog/2331530-minister-liefst-geen-halve-dagen-op-basisscholen-kritiek-op-noodverordening.html
Wentelt Eefje
24 april 2020, 12:35
Zogenaamde corona-crisis of niet, het is de hoogste tijd dat men in de Tweede Kamer de verantwoordelijkheid neemt en big brother Hugo door het aannemen van een motie van wantrouwen als minister afserveert.
Die doet meer dan de anderen echt gewoon maar wat. Een gevaarlijke gek, anders kan ik niet concluderen.
Daarbij vergelijken komen de andere prutsers in mijn gebruikelijke rijtje bijna professioneel over. Zelfs Dieder-IC, 25k-Jaap, Ch-Ab-laten en onze onvolprezen ontstoken eileider.
Kwibus2
24 april 2020, 23:25
Eens met WE. De Jonge realiseert zich niet hoeveel schade hij aanricht met zijn leuke onuitvoerbare plannetjes.
Komt er ooit een bruikbaar systeem dan zal de invoering gehinderd worden door het geknoei van virusscan 1.0
Verstandige reactie van de uitvinder van Bluetooth die na alle commotie uitlegt dat BT ongeschikt is voor dit soort toepassingen.
Dat hadden al die geleerde dames en heren app ontwerpers ook kunnen weten.
Er is maar een systeem dat feilloos in staat is plaats te bepalen. Dat is de mil spec uitvoering van GPS.
Daar zal de Amerikaanse overheid, eigenaar van GPS, nooit toegang voor geven.
Alternatief kan het Europese Galileo plaatsbepalingssysteem zijn.
Nu wachten we af hoeveel miljoenen de overheid uitgeeft aan de ploeg app ontwikkelaars die de app in opdracht van de minister gaat ontwerpen.
Onder de drie miljoen voor een werkend systeem is een koopje.
mentholbear
24 april 2020, 23:58
Alternatief kan het Europese Galileo plaatsbepalingssysteem zijn.
Nu wachten we af hoeveel miljoenen de overheid uitgeeft aan de ploeg app ontwikkelaars die de app in opdracht van de minister gaat ontwerpen.
Onder de drie miljoen voor een werkend systeem is een koopje.
Satelliet plaatsbepaling wilde men juist niet i.v.m. privacy. Bovendien weet ik niet hoe goed het ontvangst binnen gebouwen is?
Wellicht dat er ooit een soort laag energieverbruik personal space sensor in apparaten als smartphones en wearables komt/kan. Die kan dan aangeven wanneer je te dicht bij iemand in de buurt dreigt te komen en bij kan houden bij wie je te lang en te dicht bij in de buurt bent geweest. Beetje als dit voor de bouw en havens.
https://tweakers.net/nieuws/166034/antwerpse-haven-test-armband-die-waarschuwt-als-personeel-elkaar-te-dicht-nadert.html
Kwibus2
25 april 2020, 14:31
GPS zou ook moeten kunnen zonder de identiteit van de smartphone bezitter bekend te maken.
Blijft het probleem dat alleen de militaire versie van het Amerikaanse GPS systeem met kleine rasters werkt die plaatsbepaling binnen 1 m mogelijk maakt.
Plaatsbepaling dmv een kruispeiling tussen GSM masten zou ook kunnen maar is niet altijd mogelijk. De smartphone moet dan met minimaal drie zendmasten gelijktijdig verbinding kunnen maken.
Met de nu beschikbare middelen lijkt mij het plan van de Jonge niet uitvoerbaar. Dat zegt een gewone penis agraricus die 7 jaar over de MULO heeft gedaan. :biggrin:
Kwibus2
25 april 2020, 17:15
Die kwam als ik het goed heb van WE.
WE heeft wat verse nicknames uitgedeeld.
Ik vroeg me al af of de ombouw van MR mislukt was.
keesboz
25 april 2020, 17:37
gewoon je locatie uitzetten en geen probleem meer
kempie
25 april 2020, 19:05
Ik zou er helemaal niet zo'n moeite mee hebben zelfs al zien ze dat ik naar een saunaclub ga.Als met die app het normale leven weer wat sneller kan worden hervat en de economie van het slot af gaat prima. Je moet soms een offer doen.
Het wordt wel een probleem als ze zeggen je bent in Duitsland geweest en we hebben je contacten daar niet kunnen controleren (want die Duitsers gebruiken natuurlijk niet dezelfde app) dus nu dien je in quarantaine te gaan. Het moet m'n vrijheid om m'n hobby te beoefenen niet in de weg staan.
phoenix
25 april 2020, 19:19
ach Kempie heb je twee weken vakantie en dan ga je gewoon weer , hallo zeg... ik ga die app never nooit mijn vrijheid laten bepalen.
Willem2
26 april 2020, 01:22
.. ik ga die app never nooit mijn vrijheid laten bepalen.
Wat is dit voor een liberale prietpraat van jou. Je moet nu al een masker dragen in de tweede heimat van je, dan is de stap naar een masker met zender, oftewel deze app, een kleine stap. Anders kom je gewoon die tweede woning niet meer in. :cool:
mentholbear
26 april 2020, 02:16
GPS zou ook moeten kunnen zonder de identiteit van de smartphone bezitter bekend te maken.
In de ideale situatie wel. Maar hoe meer info, meer meer info kan lekken. Als een Bluetooth app zou lekken, dan zou bv alleen een lijst van besmette mensen die bij elkaar in de buurt waren geweest.
Zou zo een GPS app lekken, dan zie je ook waar die personen elkaar aangestoken hebben. En als ze bij de GGD ofzo jouw dossier koppelen met de gegevens van je app dan zou mogelijk achterhaald kunnen worden wie waar is geweest. En als die lijst op straat belandt kan dat vervelende gevolgen hebben. Als alles goed gebeurt, hoeft er niks aan de hand te zijn. Maar een systeem die uberhaupt niets doet met locatiebepaling, heeft dat soort lekken niet of minder.
Ik zou er helemaal niet zo'n moeite mee hebben zelfs al zien ze dat ik naar een saunaclub ga.Als met die app het normale leven weer wat sneller kan worden hervat en de economie van het slot af gaat prima. Je moet soms een offer doen.
Het wordt wel een probleem als ze zeggen je bent in Duitsland geweest en we hebben je contacten daar niet kunnen controleren (want die Duitsers gebruiken natuurlijk niet dezelfde app) dus nu dien je in quarantaine te gaan. Het moet m'n vrijheid om m'n hobby te beoefenen niet in de weg staan.
Wat ik begreep was dat de privacy organisaties zorgen hebben of het gebruik vam dat soort middelen, daadwerkelijk beperkt tot dat gebruik en dat er al dan niet bijvoorbeeld door een lek geen misbruik gemaakt kan worden.
Verder pleitten sommigen daarom voor een Europese/internationale app.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/20/een-munt-een-reiszone-dus-ook-een-corona-app-a3997315
WANDELAAR5
2 mei 2020, 12:45
Ondertussen in Duitsland:
Together with Deutsche Telekom, we will develop the tracing app based on open source technology following a decentralized approach, the so-called DP-3T protocol (Decentralized Privacy-Preserving Proximity Tracing). And at this point I would like to emphasize very clearly that it is close to our hearts, both for us and for our partner Deutsche Telekom, that the development of this app is based entirely on the principles of open source, following full transparency principles! Key here is that the app will collect anonymous data from nearby mobile phones using Bluetooth technology. The data will be stored locally on each device preventing authorities’ access and control over tracing data. Needless to say, this app will meet data protection standards and guarantee a high level of IT security.
Wentelt Eefje
2 mei 2020, 14:35
Ondertussen in Duitsland:
Together with Deutsche Telekom, we will develop the tracing app based on open source technology following a decentralized approach, the so-called DP-3T protocol (Decentralized Privacy-Preserving Proximity Tracing). And at this point I would like to emphasize very clearly that it is close to our hearts, both for us and for our partner Deutsche Telekom, that the development of this app is based entirely on the principles of open source, following full transparency principles! Key here is that the app will collect anonymous data from nearby mobile phones using Bluetooth technology. The data will be stored locally on each device preventing authorities’ access and control over tracing data. Needless to say, this app will meet data protection standards and guarantee a high level of IT security.
“We” is SAP in Deutschland.
In beta-versies van de nieuwe Google en Apple systeemupdates opgenomen. Projekt DP3T is door onderzoekers van de (technische) Hogescholen van Zürich, Lausanne, de Universiteiten van Leuven en Delft en het Duitse Fraunhofer Cispa-Institut ontwikkeld. Maar... Apple en Google geven geen defintie/bepalingen voor “ongewenst” contact.
Sterker nog, wanneer in Nederland SAP en een telecomaanbieder de app ook zouden ontwikkelen, is er nog steeds niet noodzakelijk sprake van compatibiliteit in de “contactbeoordeling”.
In Duitsland is het RKI namelijk de instantie die de definitie daarvan bepaalt, in Nederland het RIVM.
We hebben inmiddels al een paar maanden kunnen genieten van de verschillende denkwijzen die beide instituten er op na houden.
Kwibus2
2 mei 2020, 16:16
Wat ik begreep was dat de privacy organisaties zorgen hebben of het gebruik vam dat soort middelen, daadwerkelijk beperkt tot dat gebruik en dat er al dan niet bijvoorbeeld door een lek geen misbruik gemaakt kan worden.
Alle informatie waar overheidsdiensten de hand op kunnen leggen wordt onrechtmatig gebruikt voor andere doeleinden.
Dat hebben de politie, het OM en de belastingdienst keer op keer bewezen.
Dan laat ik de grootste engerds op het gebied van privacyschending, de AIVD en de MIVD met hun veegwet misbruiken nog buiten beschouwing.
Wie de overheid op dit gebied nog vertrouwt gelooft ook nog in Roodkapje.
Willem2
7 mei 2020, 18:31
Minister De Jonge wil dat telecomproviders locatiegegevens van hun klanten overhandigen in de strijd tegen het coronavirus. Daarvoor wil hij de telecomwet wijzigen, omdat dat volgens de Autoriteit Persoonsgegevens op dit moment niet mag.
De data van telecomproviders moeten het RIVM helpen bij onderzoek naar het coronavirus. Het gaat om geanonimiseerde locatiedata, die moeten worden gedeeld voor de "wetenschappelijke behoefte van het RIVM". Met locatiedata zou het RIVM de bewegingen van mensen en daarmee mogelijk de verspreiding van het virus in de gaten kunnen houden.
De nieuwe wetgeving moet wat de Autoriteit Persoonsgegevens betreft kritisch worden bekeken: die moet "passen binnen de strenge kaders" van de Europese privacyregels. .... https://nos.nl/artikel/2333090-de-jonge-wil-telecomwet-wijzigen-om-coronadata-te-verzamelen.html
Wentelt Eefje
7 mei 2020, 18:41
Kortom, big brother Hugo is een heel erg eng mens!
Het is te hopen dat (semi-) overheidswaakhonden en Tweede Kamer er alles aan zullen doen om deze buitengewoon onsmakelijk en ondeskundig opererende minister af te stoppen
schoolmeester
7 mei 2020, 19:47
WE krijgt binnenkort zijn eigen klaagapp...…….
GROET, SCHOOLMEESTER.
Willem2
7 mei 2020, 20:09
Sie hätte schon längst auf dem Markt sein sollen: die App, die Corona-Infektionsketten nachverfolgt. Doch nach ZDF-Informationen verspätet sie sich erneut - bis in den Juni. ... https://www.zdf.de/nachrichten/politik/corona-tracing-app-erst-im-juni-100.html
Westermient
7 mei 2020, 21:27
Misschien is dit al eerder gevraagd, maar: hoe moet dat dan eigenlijk voor mensen die geen smartphone maar nog een GSM hebben?
Gaat de overheid smartphones dan verplichten? Of ze uitdelen?
Ik zou lieverr zien dat ze eindelijk na al die maanden eens medische kwaliteit FFP3 mondmaskers lieten maken in Nederland.
In plaats van veredelde Praxis stofmasker, die straks verplicht worden gek genoeg
(Nu is het dus veilig om zonder masker te lopen, en plots na 1 juni is het ineens risicovol? Leuk om te zien hoe de politici de bevolking weer proberen te belazeren)
Het virus is door hoesten e.d. te verspreiden, maar het komt bij die idioten maar niet op om eens volle bak FFP3 mondkapjes te gaan maken ipv belastinggeld te verspillen aan idiote apps. Totale incompetentie
Graag Made in Holland, en nooit meer made in china. Daar maken ze vooral dodelijke virussen. Schijtland
WANDELAAR5
7 mei 2020, 22:45
Misschien is dit al eerder gevraagd, maar: hoe moet dat dan eigenlijk voor mensen die geen smartphone maar nog een GSM hebben?
Mensen die nog een GSM hebben ipv een smartphone zijn zo oud dat ze behoren tot de risicogroep en die moeten sowieso verplicht thuis blijven en mogen geen bezoek ontvangen ;)
Wentelt Eefje
8 mei 2020, 01:21
Het wordt toch voor de iets wantrouwender onderdaan een kwestie van: kijken of zijn losse navigatie het nog doet. Zorgen voor een smartphone met voldoende geheugen om niet te streamen, maar zonder dat de simkaart erin zit gedownloade muziek te luisteren in het OV. etc. etc.
peter696969
8 mei 2020, 09:27
Locatiebepaling gaat dus direct uit als ze dit gaan doen. En komt er een app die je opgedrongen wordt, dan heb ik nog wel een oude telefoon over.
Kwibus2
8 mei 2020, 10:44
Locatiebepaling staat bij mij altijd uit. Sinds Google mij uitnodigde om zaken waar ik wat gekocht of gegeten had te recenseren staat die spion uit.
Willem2
8 mei 2020, 23:09
Locatiebepaling staat bij mij altijd uit. Sinds Google mij uitnodigde om zaken waar ik wat gekocht of gegeten had te recenseren staat die spion uit.
Goed gedaan.... het helpt alleen geen bal. Je steekt je kop in het zand want ze weten nog steeds waar jij bent geweest maar ze vragen er niet meer naar ;)
phoenix
8 mei 2020, 23:26
gewoon geen telefoon hebben helpt ook...
Kwibus , zelfs je vrouw,vriendin of wat dan ook weet waar je bent en mijn locatie staat permanent uit
een Roemeense hoeft echt niet naar de universiteit gegaan te zijn hoor,bij zulke dingen zijn ze heel clever en alert
btw,betreffende Google,indien je wat opzoekt ivm een produkt krijg ik op mijn mail er de volgende dagen al reklame van
ook indien je bv naar AH gaat worden die gegevens opgeslagen en doorgegeven,indien je zoals de meeste gaat betalen met je bankkaart of een klantenkaart gebruikt
en ivm app en vrijheid,ge eens na wat er in tal van Aziatische landen en Israël ,eigenlijk ook Azië,doen.
Goed gedaan.... het helpt alleen geen bal. Je steekt je kop in het zand want ze weten nog steeds waar jij bent geweest maar ze vragen er niet meer naar ;)
GPS locatie bepaling en provider cel lokalisering zijn twee verschillende dingen ome Willem.
Het is die laatste die nu overwogen wordt door Hugo zijn ambtenaren (als WE denkt dat Hugo daar zelf mee bezig is dan heeft ie het mis)
De GPS staat bij mij ook altijd uit, tenzij ik op de App ff wil delen in welke club ik zit :biggrin:
Wentelt Eefje
9 mei 2020, 15:41
Het is die laatste die nu overwogen wordt door Hugo zijn ambtenaren (als WE denkt dat Hugo daar zelf mee bezig is dan heeft ie het mis)
Dan, als het RIVM/OMT het ene deel van zijn werk doet en zijn ambtenaren het andere deel, moet de man wel tijd genoeg hebben gehad er hard over na te denken. En vervolgens alsnog ten onrechte te concluderen dat beide “hulptroepen” met goede ideeën komen...
frits the cat
9 mei 2020, 17:31
Met drie GSM masten kunnen ze je ook tot op de meter uitpeilen hoef je locatie niet voor aan te staan.
Kwibus2
10 mei 2020, 00:52
GPS locatie bepaling en provider cel lokalisering zijn twee verschillende dingen ome Willem.
De GPS staat bij mij ook altijd uit, tenzij ik op de App ff wil delen in welke club ik zit :biggrin:
Het aardige is dat GPS, het Amerikaanse systeem dus, ongeschikt is voor het doel dat minister de Jonge voor ogen heeft.
De rasters zijn gewoon te groot en daarmee niet nauwkeurig genoeg. Dat zelfde geldt voor Bluetooth. De Nederlandse maker ban BT heeft dat bevestigd.
Dan blijft er alleen kruispeiling over waarvoor de telefoon minimaal drie zendmasten tegelijk moet bereiken.
Kruispeiling voor dit soort doeleinden gebruiken is op dit moment wettelijk niet toegestaan. Dat staat expliciet in de Telecomwet die door alle providers wordt gerespecteerd.
Samenvattend: OLV minister de Jonge is de overheid bezig enkele miljoenen uit te geven aan IT die ofwel niet kan werken ofwel wettelijk verboden is.
De Jonge volgt de bestaande overheidstraditie van geldsmijten naar IT projecten die gedoemd zijn te mislukken.
Bij mij blijft de volgende vraag: Is er binnen dat 20.000 man sterke abmtenarencorps in DEn Haag niet één ambtenaar te vinden die de Jonge zachtjes in zijn oor kan fluisteren dat het paard waaraan de minister nog steeds trekt al enige tijd dood is?
Blijft over de wet veranderen die het gebruik van informatie afkomstig van kruispeilingen verbiedt.
Dat wordt dan een wedstrijd wie het eerst is: De wetswijziging of een vaccin om het virus te bestrijden.
Vast staat wel dat minister de Jonge de afloop niet meer als minister voor Volksgezondheid in dit kabinet zal meemaken.
Nulnulzeseneenhalf
10 mei 2020, 09:51
Dan blijft er alleen kruispeiling over waarvoor de telefoon minimaal drie zendmasten tegelijk moet bereiken.
Kruispeiling voor dit soort doeleinden gebruiken is op dit moment wettelijk niet toegestaan. Dat staat expliciet in de Telecomwet die door alle providers wordt gerespecteerd.
Blijft over de wet veranderen die het gebruik van informatie afkomstig van kruispeilingen verbiedt.
Dat wordt dan een wedstrijd wie het eerst is: De wetswijziging of een vaccin om het virus te bestrijden.
Vast staat wel dat minister de Jonge de afloop niet meer als minister voor Volksgezondheid in dit kabinet zal meemaken.
En daar heeft de overheid nou iets heel leuks op bedacht, de noodwet. Die kun je veel sneller er door drukken. Je hoeft niet te letten op kleine foutjes. Eventueel achteraf oplossen.
Alles voor veiligheid en gezondheid. Wie kan daar nou tegen zijn.
Overigens, ik vrees dat met alle gratis gps-signalen je nooit een betrouwbare anderhalve meter meting kunt doen. Zeker niet in gebouwen. Maar dat kan aan mij liggen.
Badslippers
10 mei 2020, 12:41
Bij mij blijft de volgende vraag: Is er binnen dat 20.000 man sterke abmtenarencorps in DEn Haag niet één ambtenaar te vinden die de Jonge zachtjes in zijn oor kan fluisteren dat het paard waaraan de minister nog steeds trekt al enige tijd dood is?
Daarom zou elke minister/politicus zich moeten abonneren op dit forum want hier wemelt het van de deskundigheid. En dan ook nog gratis. Of het nou gaat om de energievoorziening in Nederland, elektrische laadpalen/auto's, milieu, klimaat, belastingen, economie, coronavirus, brexit, pelletkachels, het afschieten van buk-raketten, de toekomst voorspellen . . . . . Moet ik nog meer noemen? En dan heb ik niet eens alle sporten genoemd laat staan alle persoonlijke adviezen zoals die van deket bijvoorbeeld aan Anderlecht.
Wat 20.000 ambtenaren niet kunnen, kan het ijsberenforum wel. Hulde. Ik denk dat W2 het riante bedrag vanuit de TOZO-regeling al op zijn bankrekening heeft staan.
Kwibus2
10 mei 2020, 22:37
En daar heeft de overheid nou iets heel leuks op bedacht, de noodwet. Die kun je veel sneller er door drukken. Je hoeft niet te letten op kleine foutjes. Eventueel achteraf oplossen.
Alles voor veiligheid en gezondheid. Wie kan daar nou tegen zijn.
Overigens, ik vrees dat met alle gratis gps-signalen je nooit een betrouwbare anderhalve meter meting kunt doen. Zeker niet in gebouwen. Maar dat kan aan mij liggen.
Eerst zien en dan geloven. De noodwet optie is alleen voor het bestrijden van ernstige problemen die ontstaan uit bestaande wetgeving.
Dikke kans dat de Raad van State negatief adviseert wat het gebruik van de noodwet betreft. Dan is er nog de EK die moet instemmen met de noodwet die voorgesteld wordt.
Een noodwet gaat sneller maar vergt toch minimaal zes maanden voor die in werking treedt. Dan komt de houdbaarheidsdatum van dit kabinet al aardig dichtbij.
Kijk naar de nasleep van de kindertoeslag affaire. Om die schade te kunnen vergoeden is een wetswijzifing nodig. We zijn nu bijna een jaar verder.
Het overgrote deel van de gedupeerden heeft nog steeds geen cent gezien van de schadevergoeding. Hier zou een noodwet een oplossing kunnen bieden.
Daar is nog niet steeds geen enkel initiatief van te bespeuren.
mentholbear
11 mei 2020, 12:03
Het aardige is dat GPS, het Amerikaanse systeem dus, ongeschikt is voor het doel dat minister de Jonge voor ogen heeft.
De rasters zijn gewoon te groot en daarmee niet nauwkeurig genoeg. Dat zelfde geldt voor Bluetooth. De Nederlandse maker ban BT heeft dat bevestigd.
.
Probleem met GPS e.d. is daarnaast ook het gebrek aan ontvangst binnen gebouwen. En in sommige steden ook met veel wolkenkrabbers dicht op elkaar. Zo had GPS in een stad als Hong Kong moeite met navigatie.
Dat doet me wel denken aan een mogelijke oplossing met Bluetooth om het probleem van de besmette buurman te beperken. Zouden er geen hoesjes en of tasjes ontwikkeld kunnen worden die het Bluetooth bereik beperkt tot enkele meters?
Bluetooth accessoires zouden er wellicht minder goed door kunnen werken.
Wentelt Eefje
11 mei 2020, 12:12
Dan is het dus geen oplossing maar het creëren van nog meer problemen. Niet dat dat iets uitzonderlijks is voor suggesties in de vorm van proefballonetjes...
Daarom toch maar de vraag: ben jij big brother Hugo? want je laat ze met evenveel schaamteloosheid het luchtruim kiezen...
mentholbear
11 mei 2020, 22:15
Dan is het dus geen oplossing maar het creëren van nog meer problemen. Niet dat dat iets uitzonderlijks is voor suggesties in de vorm van proefballonetjes...
Daarom toch maar de vraag: ben jij big brother Hugo? want je laat ze met evenveel schaamteloosheid het luchtruim kiezen...
Het kan een oplossing zijn voor snel contact onderzoek. En tja, dan doen je airpods of smartwatch het misschien minder of niet. Maar nogmaals, ik heb liever die app niet dan wel.
En nee, ik Mentholbear en niet BigBrotherBear.
Wentelt Eefje
11 mei 2020, 22:24
Of ik na alle leugens die ik al in persconferenties al gezien heb gerustgesteld kan zijn ;)
Wentelt Eefje
11 mei 2020, 22:24
God verhoede dat er een app of andere digitale oplossing onder het bewind van big brother Hugo uitgerold wordt, het zal ons alleen van de wal in de sloot helpen...
Kwibus2
11 mei 2020, 22:54
Gaat niet gebeuren tenzij Nederland op gezag van H de Jonge wordt voorzien van een Stasi achtige organisatie die het gebruik van dat soort apps dwingend kan voorschrijven.
Dan haal ik de Nokia 3310 uit de kast, voorzie hem van een nieuwe batterij en zet mijn telefoonlijst over.
Niemand die mij zal dwingen mee te werken aan de fratsen van de Jonge.
Doe wat nuttigs man, ga nieuwe schoenen kopen.
mentholbear
12 mei 2020, 01:56
Doet me denken aan die jongen op t nieuws vandaag, dacht in België waar de schoenen winkels enzo nu pas weer open gingen.
De verslaggever vroeg op straat aan voorbijgangers wat ze hadden gekocht. Een dame met shampoo ofzo en een boek om te lezen. En een jongen met een paar schoenen. Of ie die hard nodig had. Ja, want het zijn limited editions en die raken snel uitverkocht :roll3:
Hier nog het fragment gevonden op 2:50
https://m.youtube.com/watch?v=e22Qr53KVm8
mentholbear
12 mei 2020, 10:51
Verplichte corona app voor werkenden in India
https://tweakers.net/nieuws/166710/india-verplicht-gebruik-van-corona-contactonderzoek-app-voor-alle-werkers.html
In Nederland hebben we uitgebreide regels hoe de overheid iets aan hoort te schaffen. Alleen jammer dat ze daar niets mee doen...https://www.aanbestedingscafe.nl/column-ernstige-twijfels-rechtmatigheid-aanbesteding-corona-apps/
Kwibus2
13 mei 2020, 02:03
Doet me denken aan die jongen op t nieuws vandaag, dacht in België waar de schoenen winkels enzo nu pas weer open gingen.
De verslaggever vroeg op straat aan voorbijgangers wat ze hadden gekocht. Een dame met shampoo ofzo en een boek om te lezen. En een jongen met een paar schoenen. Of ie die hard nodig had. Ja, want het zijn limited editions en die raken snel uitverkocht :roll3:
Hier nog het fragment gevonden op 2:50
https://m.youtube.com/watch?v=e22Qr53KVm8
Dat zal in België vast wel geaccepteerd worden als dringende reden.
mentholbear
16 mei 2020, 11:54
Gaat niet gebeuren tenzij Nederland op gezag van H de Jonge wordt voorzien van een Stasi achtige organisatie die het gebruik van dat soort apps dwingend kan voorschrijven.
Dan haal ik de Nokia 3310 uit de kast, voorzie hem van een nieuwe batterij en zet mijn telefoonlijst over.
Niemand die mij zal dwingen mee te werken aan de fratsen van de Jonge.
Misschien is gebruik van een app niet eens meer nodig om de bewegingen te volgen. Dan zal je 3310 ook gevolgd kunnen worden.
https://tweakers.net/nieuws/166868/kabinet-werkt-aan-wetswijziging-om-telecomdata-te-gebruiken-tijdens-pandemie.html
En straks ook op iPhone
https://tweakers.net/nieuws/166878/nederlandse-corona-app-zal-gebruik-maken-van-api-van-google-en-apple.html
Wentelt Eefje
16 mei 2020, 12:44
Het bericht over de iPhone betreft het inmiddels al afgeserveerde app-idee. Omdat die app er nooit gaat komen, is er nu weer een onwaarschijnlijke proefballon opgelaten die je hier zelf overigens ook al eerder ergens had laten vliegen over een wijziging van de telecom-wet.
Een zoveelste fantasiegedrocht van big brother Hugo dat er gelukkig ook nooit gaat komen!
phoenix
16 mei 2020, 13:27
tegen de tijde dat er ene app is is er ook een medicijn/vaccin
Een Vaccin zal nog minimaal een jaar duren
Die virologen,zoals Van Randt, komen dagelijks op tv, maar zouden beter mee intensief zoeken
Picasso 1
16 mei 2020, 16:02
tegen de tijde dat er ene app is is er ook een medicijn/vaccin
Tegen de tijd dat er een app is zal er ook een app virus zijn.
Kwibus2
16 mei 2020, 22:53
Het blijft gewoon een knoeier die de Jonge.
Voor een kruispeling moet de GSM tegelijk met drie zendmasten contact maken.
Helaas is dat maar in ongeveer 22% van de gevallen realiteit.
Dat betekent dat van maximaal 22% van de GSM gebruikers is vast te stellen waar ze zich bevinden.
Dan ga ik er van uit dat de GSM gebruikers een abonnement hebben bij KPN of DTelekom.
Andere netwerken zijn niet eens landelijk dekkend. Die zijn voor dit doel ongeschikt.
Blijft de hobbel bestaan dat de Telecomwet dit soort toepassingen expliciet verbiedt.
Knappe jongen die met z'n zwakke motivering kans zal zien de Telecomwet te wijzigen.
Ga toch wat zinvols doen de Jonge. Zet je in voor het openstellen van hoerenkasten en ramen.
Dat draagt meer bij aan de volksgezondheid dan het najagen van plannetjes die gedoemd zijn te mislukken. Deal?
Kwibus2
16 mei 2020, 22:59
Een Vaccin zal nog minimaal een jaar duren
Die virologen,zoals Van Randt, komen dagelijks op tv, maar zouden beter mee intensief zoeken
Er wordt met man en macht gezocht naar een bruikbaar vaccin.
Er wordt ook door veel farmaceuten gezocht naar een geneesmiddel voor mensen die ernstige gevolgen ondervinden van Corona besmetting.
De bottleneck is de toelatingsprocedure die bijna een jaar vergt door verplichte proeven die werkzaamheid en veiligheid van nieuwe middelen moeten aantonen.
Al werkt de EMA mee dan nog zal het testtraject minimaal 8 maanden in beslaqg nemen.
EMA is de EU instelling die verantwoordelijk is voor het toelaten van nieuwe geneesmiddelen.
mentholbear
20 mei 2020, 11:17
https://tweakers.net/nieuws/166974/who-brengt-applicatie-uit-voor-checken-op-symptomen-coronavirus.html
Snap dat voor contact onderzoek een app nodig is, maar zo een checklist kan wat mij betreft beter via een website. Ik vind het overrompelend zoveel apps op m'n telefoon.
Wentelt Eefje
20 mei 2020, 20:20
Wie nog gelooft wat brother Hugo en Jaap Joseph-Josef vertellen, denkt dat men anoniem stromen kan volgen van mobieltjes horend in stad A die zich naar stad B begeven...
Dus anoniem bepalen dat het toestel in stad A hoort, natuurlijk... ... en hoe gaan ze daar zakelijke toestellen die “doorgestoten worden” uit filteren? Gelukkig alleen wanneer inderdaad de Tweede Kamer dit prutswerk met een wijziging in de telecommunicatiewet beloont, hetgeen welk opperwezen dan ook verhoede!
Afijn, big brother Hugo’s zoveelste fantasiegedrocht.
En overigens ben ik van mening dat de anderhalve-meter-dictatuur vernietigd dient te worden!
Willem2
20 mei 2020, 20:34
Eerste versie coronatracing Apple en Google gelanceerd
Overheden in 23 landen over heel de wereld hebben zich aangemeld om gebruik te maken van de techniek die Google en Apple ontwikkelen om contactapps voor corona te verbeteren. Dat hebben de twee techbedrijven bekendgemaakt tijdens publicatie van de eerste versie van het systeem.
De techniek moet landen in staat stellen om te kunnen zien met wie coronapatiënten in contact zijn geweest. Met de software kan via onder meer bluetooth worden bijgehouden wie gedurende vijf minuten vlak bij iemand was, zodat diegene later kan worden gewaarschuwd als er een positieve test is geweest.
Ook Nederland hoort bij de 23 landen die gebruik willen maken van de Google-Apple-software. Mensen krijgen dit via een update binnen en kunnen het aan- en uitzetten. ... https://nos.nl/artikel/2334564-ondersteuning-apple-en-google-voor-corona-apps-beschikbaar-via-updates.html
Het zal nog verder gaan dan de app. Iedereen zal voorzien worden met een digitale identiteit door middel van een ingeplante chip. Hiermee zullen overige ID’s zoals paspoort, rijbewijs overbodig zijn. Sterker nog je zult zelfs hiermee betalingen kunnen uitvoeren, waardoor bankpas en creditcard ook niet meer nodig zullen zijn. Bijkomend voordeel hiervan zal zijn dat al je gegevens van je stamboom, locaties tot aan gezondheidsgegevens opgeslagen zullen worden in BigData.
mentholbear
21 mei 2020, 00:04
Ideale Corona proof oplossing :cool:
https://i1.wp.com/illuminatiwatcher.com/wp-content/uploads/2014/07/Matrix-pods.jpg?fit=400%2C158&ssl=1
Iedereen altijd op 1,5 meter afstand ;)
En nadelen?? tav persoonlijke vrijheden en privacy ????
Ik ondervond met andere inloggen bij div websites vreemde frustrerende digitalismen
Freaky
Graag buitenom Digitalisme contact via GT !!
Het zal nog verder gaan dan de app. Iedereen zal voorzien worden met een digitale identiteit door middel van een ingeplante chip. Hiermee zullen overige ID’s zoals paspoort, rijbewijs overbodig zijn. Sterker nog je zult zelfs hiermee betalingen kunnen uitvoeren, waardoor bankpas en creditcard ook niet meer nodig zullen zijn. Bijkomend voordeel hiervan zal zijn dat al je gegevens van je stamboom, locaties tot aan gezondheidsgegevens opgeslagen zullen worden in BigData.
Ik dacht dat het een grap was maar niet dus al lach ik mij er kapot om
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.iOS13.5ReleaseNotes.jpg
Wentelt Eefje
21 mei 2020, 19:49
Huil ik?
Nee, ik heb een vuiltje in mijn oog...
En overigens ben ik van mening dat de anderhalve-meter-dictatuur vernietigd dient te worden!
mentholbear
21 mei 2020, 20:17
Yep, kwam het bericht een poos geleden al tegen.
https://tweakers.net/nieuws/166588/apple-test-functie-om-face-id-uit-te-schakelen-bij-dragen-mondkapje.html
https://www.imgdumper.nl/uploads9/5ec6c62fd35fa/5ec6c62fc93d7-nos.jpg
Waar in Nederland de discussie rond de introductie van een corona-app wat is stilgevallen, is Groot-Brittannië serieus bezig met het ontwikkelen ervan. De afgelopen twee weken heeft de regering de app getest op het eiland Wight, zo'n dertig kilometer onder de Engelse zuidkust. En de eerste resultaten zijn volgens Downing Street positief.
Met z'n prachtige krijtrotsen, groene heuvels en eindeloos veel schapen is het een idyllisch eiland. Tegelijk heeft het de perfecte omvang om de corona-app te testen. Met 140.000 inwoners, onder wie een kwart gepensioneerden, zou het een goed beeld moeten geven van de bereidheid om de app te downloaden. Daarnaast zijn er op dit moment geen toeristen, waardoor het aantal in- en uitreizigers minimaal is.
"We zitten inmiddels op meer dan de helft van de inwoners", zegt parlementslid Bob Seely, die het eiland vertegenwoordigt. "Dat is een enorm succes. Zeker als je nagaat dat een soortgelijke app in Singapore 20 procent bereikte en in Australië zo'n 30 procent."
In Newport, het belangrijkste plaatsje op het eiland, zijn veel inwoners overwegend positief. "Als dit een manier is om te helpen het virus in te dammen, dan doe ik dat graag", zegt de eigenaar van een kledingwinkel die de buitenkozijnen staat te schilderen. "Iedereen die ik ken heeft 'm gedownload. Iedereen met een smartphone, tenminste."
En daar zit nog wel het risico. Want de oudere generatie op het eiland blijkt in veel gevallen niet de meest geavanceerde telefoon te hebben. "Ik snap niks van die technologie. Ik heb ook niet eens een computer", zegt een oudere dame. "Dat gaat me allemaal boven de pet." En juist deze mensen behoren tot de grootste risicogroep.
"Met zo'n app zul je nooit iedereen bereiken", zegt Seely. "Dat calculeer je in. Als 60 tot 70 procent van de mensen met een smartphone de app installeert, kun je al echt verschil maken. Dan maak je het mogelijk heel veel coronabesmettingen tijdig op te pikken en te isoleren. Daar heeft ook de oudere generatie veel aan."
Verzamelde gegevens
Een ander discussiepunt is de privacy van de app. In tegenstelling tot andere Europese landen kiezen de Britten voor de centrale opslag van alle informatie. Dat geeft de overheid zeer veel inzicht en controle over alle verzamelde data, een reden waarom een land als Duitsland uiteindelijk afzag van deze methode.
"De meeste Europese landen kiezen ervoor om de gegevens op je telefoon op te slaan", zegt de Nederlandse hoogleraar Cybersecurity Eerke Boiten. Hij is verbonden aan de Montfort University in Leicester. "Dat maakt het systeem minder privacygevoelig. Centrale opslag biedt mogelijkheden tot misbruik. En de maatregelen om dat tegen te gaan zijn beperkt. Het zou veel beter zijn, en dat is een algemeen gegevensbeschermingsprincipe, als die data nooit verzameld werden."
Labour, de grootste oppositiepartij, wil via een wetsvoorstel proberen af te dwingen dat de regering alle verzamelde gegevens na gebruik direct verwijderd om te zorgen dat ze niet gebruikt kunnen worden door bijvoorbeeld veiligheidsdiensten. Maar tot nu toe lijkt de regering van premier Johnson niet van plan om aan dit voorstel mee te werken. "Dat is kwalijk", zegt Boiten.
Toch lijken de meeste inwoners op het eiland totaal niet bezorgd over hun privacy. Een vrouw zegt: "Ik heb niets te verbergen. Dat is een cliché, maar ik vind het belangrijker om mee te helpen met deze test, dan me druk te maken over de vraag of de overheid weet waar ik precies ben."
"Kijk naar Snapchat of Facebook", zegt een jongen. "Dat soort apps weten ook precies waar je bent en daarover halen we onze schouders op. Onze telefoons worden voortdurend geobserveerd."
Testcapaciteit
Wanneer de app in het hele land beschikbaar zal komen, is nog niet duidelijk. Het hangt er ook vanaf wanneer de regering tegelijkertijd in staat is voldoende testcapaciteit aan te bieden zodat iedereen die een melding op z'n telefoon krijgt ook zo snel mogelijk een coronatest kan doen. Dat punt hebben de Britten nog niet bereikt.
https://nos.nl/artikel/2334651-corona-app-is-succes-op-britse-eiland-wight-weinig-zorgen-om-privacy.html
Wentelt Eefje
21 mei 2020, 20:49
Rare jongens, die Britten...
Kwibus2
21 mei 2020, 21:31
Misschien is gebruik van een app niet eens meer nodig om de bewegingen te volgen. Dan zal je 3310 ook gevolgd kunnen worden.
https://tweakers.net/nieuws/166868/kabinet-werkt-aan-wetswijziging-om-telecomdata-te-gebruiken-tijdens-pandemie.html
En straks ook op iPhone
https://tweakers.net/nieuws/166878/nederlandse-corona-app-zal-gebruik-maken-van-api-van-google-en-apple.html
Volg mijn 3310 Nokia maar. Er zit een prepaid kaart in die niet naar mij is te herleiden.
Kaart opwaarderen gaat ook anoniem dwz zonder dat het opwaarderen naar mij te herleiden is.
Kwibus2
21 mei 2020, 21:39
... https://nos.nl/artikel/2334564-ondersteuning-apple-en-google-voor-corona-apps-beschikbaar-via-updates.html
Weer dat Bluetooth sprookje. BT is niet geschikt om toestellen te traceren op een manier die fijnmazig genoeg is.
Dat beweer ik niet. Ik herhaal slechts wat de Nederlandse maker van BT er zelf over gezegd heeft.
Dat geldt ook voor GPS dat voor civiele doeleinden vrij grote rasters heeft vrijgegeven.
Het GPS is in de VS ontwikkeld voor militaire toepassingen. Voor die toepassing zijn wel fijnmazige rasters beschikbaar.
Galileo en de Russische variant zijn niet geschikt voor de app die de Jonge in gedachten heeft.
Voorlopig zitten er nog steeds enkele honderden studenten op zolderkamers in opdracht van de GGD uit te zoeken welke besmette personen mogelijk anderen besmet hebben. Dat gaat schrik niet middels brieven. Heeft te maken met het respecteren van privacy.
Kwibus2
21 mei 2020, 21:43
Apple, uitstekende keus die Iphone.
Is toch handig die gezichtsherkenning terwijl je een mondkapje draagt, werkt prima bij mij.
Al is het natuurlijk oorspronkelijk ontworpen voor moslima’s, maar dat zou als etnisch profileren beschouwd worden dus gooien ze het maar op de mondkapjes.
mentholbear
22 mei 2020, 23:33
Volg mijn 3310 Nokia maar. Er zit een prepaid kaart in die niet naar mij is te herleiden.
Kaart opwaarderen gaat ook anoniem dwz zonder dat het opwaarderen naar mij te herleiden is.
Wees blij dat dit laatste hier nog kan. Paar jaar terug ging dat niet meer met m'n Belgische Prepaid. En in Duitsland moet het ook geregistreerd worden.
Is toch handig die gezichtsherkenning terwijl je een mondkapje draagt, werkt prima bij mij.
Al is het natuurlijk oorspronkelijk ontworpen voor moslima’s, maar dat zou als etnisch profileren beschouwd worden dus gooien ze het maar op de mondkapjes.
Tijd voor de retina scanner :rolleyes:
Ik hoop dat deze App snel gereed is. We hebben geen keus. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze App een groot Suc6 zal worden.
Wentelt Eefje
23 mei 2020, 01:21
Het Boekenweekgeschenk 2021 gaat echt over jou, nu weet ik het zeker...
Het Boekenweekgeschenk 2021 gaat echt over jou, nu weet ik het zeker...
De eerste contacten met Hanna Bervoets zijn inmiddels al gelegd.
Brad Clitt
23 mei 2020, 09:21
Je zou nog altijd een nieuwe Huawei kunnen kopen, want die worden nog steeds geboycot door Google (Trump dus).
Jaja, ik weet dat je via een technische omweg toch die felbegeerde app erop kunt krijgen. ;)
Willem2
27 mei 2020, 21:46
Zo gaat 'corona-app' er mogelijk uitzien
De eerste schetsen van de 'corona-app' zijn door de makers aan de buitenwereld gepresenteerd. Op de screenshots valt het uiterlijk van de applicatie te zien. De bedoeling is dat gebruikers de app installeren om bij te houden bij wie ze in de buurt zijn geweest. Als blijkt dat een van hen het coronavirus onder de leden heeft, kan iemand het advies krijgen om in quarantaine te gaan. Dat kan anoniem, beloven de app-bouwers.
De bedoeling is dat Nederlanders kunnen meekijken tijdens de bouw van de app. Op ontwikkelplatform Github kunnen geïnteresseerden in een later stadium ook meekijken in de code van de app. Vorige maand kregen zeven corona-apps die de overheid had aangewezen als kanshebber veel kritiek. Daarop besloot het ministerie het over een andere boeg te gooien en de app zelf te laten ontwikkelen. ... https://nos.nl/liveblog/2335221-moskou-langer-op-slot-rutte-stel-vakantie-uit.html
https://github.com/minvws/nl-covid19-notification-app-design
Wentelt Eefje
28 mei 2020, 05:51
Kunnen we "als Nederlanders" ook ergens meekijken welke kosten er totnutoe mee gemoeid zijn en wat er begroot is voor het nog resterende traject dat big brother Hugo voor ogen heeft voor zijn app die er hopelijk ondanks dit tussentijdse bericht nooit komt.
Wentelt Eefje
29 mei 2020, 17:10
Kennelijk grote problemen bij de ontwikkeling van big-brother-Hugo’s app en daarom hebben hij, Jaap Bedisselt en onze onvolprezen ontstoken ei- en beoogd juntaleider ondanks het eigenlijk volledig stilvallen van de corona-dreiging (immers nul ziekenhuisopnames uit “alle” slachthuisbesmettingen) toch een fijne politiestaat-noodwet in elkaar getimmerd..,
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/29/noodwet-rivm-kan-voor-coronabestrijding-tijdelijk-anonieme-zendmastdata-inzetten
.....zogenaamd een noodwet voor een jaar, maar kan telkens "indien noodzakelijk" 2 maanden verlengd worden... Rutte en zijn Overname Management Team bedreigen onze democratie!
Psalm 23:4
Kwibus2
30 mei 2020, 17:52
Het meest tragische is dat al die pogingen om met GPS data te verzamelen helemaal geen zin hebben.
GPS werkt alleen buiten gebouwen terwijl besmettingen juist in gebouwen plaatsvinden.
Nu wordt er gewerkt aan wetgeving die het gebruik van data afkomstig van zenders van het netwerk mogelijk maakt.
Net z'n zinloze actie die bovendien in strijd is met de AVG en de grondwet.
Het is echt tijd om de vraag te stellen of minister de Jonge niets beters te doen heeft.
Wentelt Eefje
30 mei 2020, 18:13
Het meest tragische is dat al die pogingen om met GPS data te verzamelen helemaal geen zin hebben.
Dat ligt er natuurlijk geheel aan wat je beoogt. Je roept maar iets, zonder dat je weet waarvoor het RIVM deze gegevens wil gebruiken. Ik ben het absoluut oneens met deze noodwet, maar voor het beoogde doel, verplaatsingsanalyse is deze dataset natuurlijk uitermate geschikt
We are all death’s virgins,
And we don’t easily yield up our flower.
Wentelt Eefje
3 juni 2020, 19:50
big brother Hugo blijft verliefd over zijn nog altijd in ontwikkeling zijnde app praten tijdens de persconferentie zojuist!
Kan iemand in een debat deze man vragen hoeveel er al aan uit is gegeven? En hoe dat met continu vertragingen zou moeten leiden tot een app die er eerder is dan het vaccin?
Do NOT adjust your mind,
there’s a fault in “new reality”!
Willem2
4 juni 2020, 12:32
Omdat de App nog wel even op zich zal laten wachten gaan we nog meer gegevens verzamelen dan dat er al gedaan werd:
Minister wil reservering restaurant gebruiken voor opsporing corona, Privacy First kritisch
Minister De Jonge (Volksgezondheid) wil de reserveringsgegevens van horecagelegenheden, zoals naam en contactgegevens, gebruiken om contacten van een coronapatiënt te kunnen opsporen. Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer. Privacy First is kritisch op de plannen en noemt ze zorgwekkend. ... https://www.ad.nl/politiek/minister-wil-reservering-restaurant-gebruiken-voor-opsporing-corona-privacy-first-kritisch~a8fa6512/
Wentelt Eefje
4 juni 2020, 12:44
Het dashboard uit big brother Hugo’s dromen is echt te waanzinnig voor woorden!
Do NOT adjust your mind,
mentholbear
7 juni 2020, 04:07
En deze blunder is ook niet bepaald bevordelijk voor het vertrouwen.
https://nos.nl/artikel/2336416-lek-in-rivm-coronasite-gegevens-van-gebruikers-makkelijk-in-te-zien.html
De site Infectieradar, waar Nederlanders kunnen doorgeven of ze de afgelopen week coronaklachten hebben gehad, bevatte een ernstig datalek. Iedereen met enige technische vaardigheid kon tot vanmorgen zien wat andere deelnemers antwoordden op persoonlijke en medische vragen.
Kwibus2
7 juni 2020, 12:39
Vermoedelijk is de app beschibaar wanneer de corona crisis voorbij is.
Geen punt, dan kigt ie vast klaar voor de volgende pandemie.
phoenix
7 juni 2020, 14:08
tja kwibus de vraag is alleen wanneer die voorbij is, geen vaccin geen oplossing, of medicijn misschien ? ik denk dat een medicijn veel realistischer is en ok veel eerder door mensen wordt geaccepteerd. ......... dan kan een app nuttig zijn, maar geen winstmaximalisaties van bepaalde grote techbedrijven
Kwibus2
8 juni 2020, 00:06
Het is een beetje koffiedik kijken. Toch ben ik het op rationele gronden niet met je eens.
Dit virus richt een ravage aan in het menselijk lichaam. De longfunctie wordt aangetast en is in de meeste gevallen oorzaak van overlijden.
Daar blijft het niet bij ook de nieren en de lever kunnen door het virus worden aangetast. Tenslotte veroorzaakt het virus storingen in de bloedsomloop.
Het bloed krijgt oncontroleerbare stollingsverschijnselen die weer oorzaak zijn van herseninfarcten.
Verzin daar maar eens een pilletje voor. De wetenschapper die daar in slaagt kan vast een ticket naar Zweden bestellen, dat wordt de vogende winnaar voor de Nobelprijs voor geneeskunde.
Het vinden van een vaccin lijkt me kansrijker hoewel de strijd gaat tegen een uiterst onaangenaam virus.
Bij mij speelt nog steeds de vraag hoe dit afgrijselijke gedrocht zo maar in de natuur kan ontstaan.
Ik ben geen complotdenker maar toch.
mentholbear
8 juni 2020, 02:55
Verzin daar maar eens een pilletje voor.
Combi van pilletjes?
Bij meer kwalen wordt dat gedaan, afhankelijk van welke en hoeveel klachten iemand heeft. Bijvoorbeeld dat bij hartklachten de cardioloog bloedverdunner geeft, maar dat daarnaast de internist medicatie voorschrijft die druk op je blaas verminderd, wat ook weer invloed kan hebben op je bloeddruk.
Dus mensen die bij corona naast medicatie voor longproblemen, ook last van hun nieren krijgen, krijgen er medicatie bij voor dat probleem.
Dan kan eerder gereed zijnde medicatie een middel zijn, als het blijkt dat een vaccin moeilijk te bereiken valt. Maar goed, ik ben geen expert en roep maar wat.
WANDELAAR5
8 juni 2020, 03:06
Beste voordeel is HIV: cocktail van 3 virusremmers. Alleen die kunnen ze tegenwoordig samen in 1 pil stoppen.
Wentelt Eefje
9 juni 2020, 07:39
Het draagvlak voor het invoeren van een corona-app in Nederland is op dit moment beperkt. Mensen zijn verdeeld over het gebruik ervan, concluderen onderzoekers van drie Nederlandse universiteiten in samenwerking met het RIVM.
Van de ondervraagden zegt een derde de app zonder meer te installeren. Een derde twijfelt hierover en nog eens een derde ziet niets in de app. De onderzoekers noemen de verdeeldheid opvallend. "Zulke grote tegenstellingen hebben wij niet eerder gezien", staat in hun rapport.
Uiteenlopende redenen
De argumenten van de ondervraagden lopen uiteen. Zo noemt een voorstander de app een goed idee. "Beter iets dan helemaal niets. Je wilt weten waar je aan toe bent." Maar een tegenstander heeft juist zorgen over de privacy. "Ik wil niet zo'n app op mijn telefoon, ik heb het gevoel dat die mij in mijn vrijheid belemmert."
Het doel van de app is om gebruikers te melden of zij in de buurt zijn geweest van iemand die besmet blijkt te zijn met het coronavirus. Hoe meer mensen de app op hun telefoon installeren, hoe effectiever die is. De app is overigens nog in ontwikkeling.
Opzet onderzoek
De onderzoekers maakten gebruik van een keuze-selectie, waarbij de deelnemers aan het onderzoek allerlei vragen krijgen, bijvoorbeeld over wat de app wel en niet moet kunnen.
De onderzoeksgroep bestond uit een aselecte steekproef van 926 Nederlanders, die werd opgesteld door bureau Kantar. Het onderzoek vond plaats van 21 tot en met 28 mei.
Het kabinet staat voor een belangrijke keuze, zegt onderzoeker Niek Mouter. "Wil je snel gaan voor de kleine groep die zo'n app nu al wil, of wil je een grote groep aan je app verbinden?" Hij was vanuit de TU Delft betrokken bij het onderzoek, waaraan ook de Vrije Universiteit en de Maastricht Universiteit meewerkten.
Mouter wijst op de 'drempel' van 60 procent van de bevolking, die onder meer door minister De Jonge van Volksgezondheid is genoemd. Pas als die drempel is gehaald, zou de app effectief kunnen werken. De vraag is hoe erg het is als maar een beperkt deel van de Nederlanders de app installeert. Volgens Mouter moet dat verder worden onderzocht.
Veel vragen
Verder schrijven de onderzoekers dat bij de groep die twijfelt veel vragen leven. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de vraag waar het contact met de besmette persoon heeft plaatsgevonden, hoe lang er sprake was van contact en op welke afstand. Een andere vraag is of er alleen een melding wordt gedaan als de GGD heeft vastgesteld dat iemand met het coronavirus besmet is, of dat dat al gebeurt als er alleen symptomen zijn.
In de plannen maakt de app geen gebruik van locatiegegevens. De eigenaar van de telefoon kan via de app doorgeven dat hij besmet is en heeft hiervoor een bevestigingscode van de GGD nodig.
De onderzoekers denken dat het voor de groep die twijfelt belangrijk is dat er antwoorden komen op dit soort vragen. Twijfelaars willen de app alleen installeren als de voordelen opwegen tegen de nadelen. Anderen vinden het belangrijk dat de app aantoonbaar effectief is.
'Vertrouwen is cruciaal'
Het ministerie van Volksgezondheid zegt in een reactie te hopen dat de meeste Nederlanders de app gaan gebruiken. Het erkent dat "vertrouwen daarbij cruciaal is". Daarom "staat de privacy centraal" en wordt gebruik van de app niet verplicht.
De deelname-drempel van 60 procent wordt volgens het ministerie ook genoemd in een onderzoek van de universiteit van Oxford. Daarin staat dat ook bij een lager aantal gebruikers de verwachting is dat zo'n app leidt tot een afname van besmettingen en het aantal sterfgevallen.
Bron: nos (https://nos.nl/artikel/2336658-grote-verdeeldheid-onder-nederlanders-over-gebruik-corona-app.html)
En overigens ben ik van mening daf de anderhalve-meter-dictatuur vernietigd dient te worden!
Do NOT adjust your mind,
Willem2
9 juni 2020, 08:10
Gesundheitsminister Jens Spahn hat angekündigt, dass die Corona-Warn-App in der kommenden Woche vorgestellt werden soll. "Wir werden die App im Laufe der nächsten Woche vorstellen. Diese Zeit brauchten wir für die Entwicklung, weil wir hohe Anforderungen stellen: Die App muss auf allen Endgeräten genutzt werden können und soll beispielsweise auch dann messen, wenn man mit dem Handy Musik hört", sagte der Minister im Gespräch mit der "Rheinischen Post". .... https://www.chip.de/news/Corona-App-steht-kurz-vor-dem-Start-Scheitert-das-Warn-Tool-an-einem-einfachen-Problem_182639402.html
Wentelt Eefje
9 juni 2020, 08:34
Het kabinet staat voor een belangrijke keuze, zegt onderzoeker Niek Mouter. "Wil je snel gaan voor de kleine groep die zo'n app nu al wil, of wil je een grote groep aan je app verbinden?" Hij was vanuit de TU Delft betrokken bij het onderzoek, waaraan ook de Vrije Universiteit en de Maastricht Universiteit meewerkten.
Indirect geeft Niek Mouter zojuist in het NOS-journaal van 08:30 ook aan dat het vertrouwen in de aanpak van de corona-crisis door het Kabinet (waarover steeds maar weer met Noord-Koreaanse percentages wordt geschermd) beduidend lager is dan de propagandamachine ons wil doen geloven. Want hij zegt letterlijk:
"Het grootste effect dat we zien is dat als mensen veel vertrouwen hebben in de overheid, dat ze dan veel sneller geneigd zijn om de app te installeren dan mensen die een groot wantrouwen hebben naar de overheid toe."
Wentelt Eefje
9 juni 2020, 15:36
big brother Hugo is op de hem bekende wijze het datalek in de RIVM-infectieradar aan het downplayen. De site die "pas kort in de lucht is" hij bedoelt vanaf half maart, dus 3 maanden. Er is ook voldoende aan veiligheidschecks gedaan, want dit lek was al bekend, en de oplossing om het te dichten al onmiddellijk bij het in de lucht gaan aangedragen. Alleen blijkt die oplossing niet helemaal ingevoerd te zijn en is dat niet gecheckt en niet vastgesteld. "Buitengewoon ongelukkig" "Zo gaan de dingen soms"
Opvallend is dat met name partijgenote Van de Berg ook erg graag wil weten waarom niet de OLVG-app is gebruikt of doorontwikkeld.
Opvallend is dat VVD-er Veldman wordt verteld dat er destijds niet snel werd geprobeerd een app te proberen te ontwikkelen, maar alleen te kijken of er een bruikbare app al in de markt aanwezig was. In alle transparantie is door testen vastgesteld dat die er nog niet was. De app wordt nu daarom namelijk zeer zorgvuldig ontwikkeld, daarom is men er nog steeds mee bezig...
Ook Buitenweg van Groen Links vraagt nog maar eens naar zijn obsessie voor "locatiedata". En juist de man die project na project de lucht ingooit en half werk laat leveren voor die projecten, vindt dat je niet allerlei projecten op een hoop mag gooien. Kuijken geeft ook nog aan dat de minister gek is op gadgets die opduiken maar soms ook weer gewoon uit beeld verdwijnen.
Het is natuurlijk al fnuikend voor het vertrouwen in overheid en RIVM, maar om dit ook nog eens als ongelukje af te doen "Zo gaan de dingen soms"... na alle lekken in de in eerste instantie ontwikkelde big-brother-apps. Ook de rest van de antwoorden gaan vooral om het om de hete brei heendraaien en RIVM uit de wind houden.
En overigens ben ik van mening dat het ministerschap van Hugo de Jonge vernietigd dient te worden!
mentholbear
9 juni 2020, 18:06
In mijn optiek kan zo een app bijdragen in het snel opsporen om te kunnen handelen, en zo verdere verspreiding voorkomen/verminderen. Maar hoe er mee omgegaan wordt en hoe dingen opgezet worden heeft niet altijd mijn vertrouwen. Zo ook deze procedure bij de data lek van die site. Probleem en zelfs oplossing waren al bekend, maar niemand is nagegaan of het gebeurt is. En als het al gebeurt is, of het ook goed gebeurt is. Dat moest van buitenaf ontdekt worden.
Als ze niks aan de manier van werken veranderen kan dat ook met die app gebeuren.
Wentelt Eefje
9 juni 2020, 18:45
Dan hebben we het nog niet over het feit dat al maandenlang de persoonlijke medische gegevens van 8.000.000 (8 miljoen) Nederlanders dankzij een slimmigheidje van deze big brother Hugo gedeeld kunnen worden zonder dat zij daarvoor de vereiste toestemming verlenen. big brother heeft namelijk de “veronderstelde toestemming” van toepassing verklaart op iedereen die geen toestemming heeft gegeven.
Wat eventuele “beperkingen” die gebruikers t.a.v. het delen van gegevens kunnen aangeven waard zijn moge dus duidelijk zijn!
Wie een app voor een proefballon van deze minister/big brother installeert is vogelvrij verklaard waar het zijn privacy betreft.
En overigens ben ik van mening dat het ministerschap van big brother Hugo vernietigd dient te worden!
Do NOT adjust your mind,
Wentelt Eefje
9 juni 2020, 20:12
Misschien moet het topic maar gaan heten:
Waarom Minister Hugo de Jonge moet aftreden.
Er kon veel meer getest worden in de zorg en 'dat had doden kunnen schelen'
Zorgverleners hadden in de eerste twee maanden van de uitbraak van het coronavirus veel vaker getest kunnen worden. In maart en april waren er veel meer coronatests beschikbaar dan er werden gebruikt, blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur. Als er vaker was getest had dat volgens betrokkenen veel besmettingen en doden kunnen schelen.
Duizenden tests bleven op de plank liggen. In de afgelopen maanden is in debatten, briefings en interviews door het kabinet juist steeds herhaald dat er te weinig testcapaciteit was, onder meer door gebrek aan materialen. Nieuwsuur vroeg daarom alle 55 laboratoria die door het RIVM zijn goedgekeurd om te testen op corona, naar hun direct beschikbare capaciteit in maart en april.
Ruim 30 labs reageerden op de vragen en leverden informatie aan. Uit die gegevens blijkt dat in maart maar de helft van de tests die toen beschikbaar waren, is gebruikt. In april daalde dit zelfs naar 30 procent.
Arts-microbioloog Edwin Boel bevestigt dat er tests onbenut bleven aan het begin van de uitbraak. Als teamleider van het Landelijk Coördinatieteam Diagnostische Keten coördineert hij de testcapaciteit in Nederland. "Ik heb gezien dat er minder getest is dan er capaciteit was."
"Dat heeft te maken met beleid, volgens mij. De ervaring van een groot aantal laboratoria is voortdurend geweest van 'hé, we hebben eigenlijk nog wel meer capaciteit'."
'Dit is geen wijsheid achteraf'
Zorgbestuurders verbazen zich al maanden over de gebrekkige mogelijkheden om zorgpersoneel en patiënten te testen, terwijl ze van laboratoria horen dat er genoeg capaciteit is. "Dit is geen wijsheid achteraf", zegt Peter Hoppener van de Brabantse zorgorganisatie Vivent. "De capaciteit van de laboratoria is gewoon bekend. Dus dat had geen verrassing moeten zijn."
"En het feit dat corona juist in de verpleeghuizen en in de wijkverpleging voorkomt, was ook al bekend. En die twee dingen samen plus het bewust niet testen van verpleeghuispersoneel, dat vind ik een schande." Voor zijn eigen medewerkers kocht Hoppener uiteindelijk zelf rechtstreeks tests in bij een lab.
“
In wezen veroordeel je een afdeling tot corona.
Peter Hoppener, zorgorganisatie Vivent
Niet alleen zorgbestuurders volgden de ontwikkelingen met verbazing. Verschillende laboratoria zeggen tegen Nieuwsuur niet te begrijpen waarom ze niet zijn ingezet. "Ik dacht telkens 'gebruik ons nou'", vertelt directeur Esther Talboom van het Utrechtse lab Saltro. "Want we zijn er, we doen testen, we hebben een logistiek netwerk met normaal gesproken 200 locaties en we bezoeken mensen aan huis en alle kwetsbare patiënten. Geef ons een rol."
Buikpijn van persconferenties
Haar collega Jeroen Bos van het Rotterdamse lab Star-SHL heeft dezelfde ervaring. "We waren binnen een paar dagen goedgekeurd door het RIVM en konden starten. Maar de aantallen bleven fors achter bij onze verwachting. We konden meer dan het dubbele aantal tests doen dan van ons werd gevraagd."
De persconferenties waarin telkens werd gesproken over capaciteitstekort bekeek Bos "met enige buikpijn". "Bij mij stond iedereen klaar om 24/7 te draaien. Het is dan heel vervelend dat je het werk wat er wel is, niet kunt doen."
Onnodige doden
De gevolgen voor zorgorganisaties zijn groot, zegt Hoppener van Vivent. Doordat weinig werd getest, was vaak niet duidelijk of er besmette patiënten of bewoners waren die geïsoleerd moesten worden. "Als je voldoende testen had gehad, had je de mensen individueel kunnen verplegen. Nu veroordeel je eigenlijk op zo'n moment een afdeling tot corona."
Daarnaast zorgde het gebrek aan tests voor veel stress onder personeel, dat in onzekerheid bleef over de aanwezigheid van het virus op hun afdeling. "Meer testen had besmettingen in onze tehuizen kunnen voorkomen", zegt Hoppener. "En daarmee dus ook doden."
Testcoördinator Edwin Boel zegt nu dat er ook in verpleeghuizen meer getest had kunnen worden. "En of dat georganiseerd had kunnen worden? Waarschijnlijk wel, ja."
'Te stevige conclusies'
Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zegt in een reactie dat begin maart de testmogelijkheden beperkt waren, ook voor langere tijd, door grote onzekerheid over levering van voldoende materialen.
Dat er meer doden zijn gevallen omdat er minder werd getest, vindt De Jonge een 'te stevige conclusie'. "Dat zal je echt rustig moeten evalueren als je voldoende afstand hebt ten opzichte van de afgelopen weken. Ik denk dat dit soort conclusies niet te onderbouwen zijn."
Daarnaast adviseerde het Outbreak Management Team volgens De Jonge om terughoudend te testen vanwege materiaalschaarste. Vanaf eind maart werd het testbeleid opgeschaald, zegt de minister, maar het bleef onzeker of er voldoende capaciteit was om sneller uit te breiden.
Bron: nos (https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2336739-er-kon-veel-meer-getest-worden-in-de-zorg-en-dat-had-doden-kunnen-schelen.html)
En overigens ben ik van mening dat het ministerschap van big brother Hugo vernietigd dient te worden!
Do NOT adjust your mind,
Badslippers
9 juni 2020, 22:33
Zojuist nog net dit item bij Nieuwsuur kunnen volgen.
Opvallend zijn deze uitspraken:
"De persconferenties waarin telkens werd gesproken over capaciteitstekort bekeek Bos "met enige buikpijn".
Jeroen Bos van het Rotterdamse lab Star-SHL: "Bij mij stond iedereen klaar om 24/7 te draaien. Het is dan heel vervelend dat je het werk wat er wel is, niet kunt doen."
Versus
Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. Hij zegt in een reactie: "dat begin maart de testmogelijkheden beperkt waren, ook voor langere tijd, door grote onzekerheid over levering van voldoende materialen."
Op zich is het te begrijpen wat de Jonge zegt. Hij wil ook kunnen blijven testen op de lange termijn en de vraag aan die bedrijven was of ze dat konden. Nou, dat konden ze niet garanderen. En ja, dan ga je niet elke malloot die carnaval heeft gevierd testen want stel dat de tests in de maand mei dan allemaal op zijn. Want indien je vandaag negatief test kun je overmorgen toch besmet zijn en dan weer testen. Dus met 17 miljoen tests ben je er niet. M.a.w. die laboratoria moeten het hele jaar kunnen testen en die garantie geven ze niet. Dus bewaart Heilige Hugo de tests voor de mensen die ze nodig hebben.
Wat Nieuwsuur ook vergeet te vermelden is dat die laboratoria commerciële bedrijven zijn en zwaar met elkaar concurreren. Bovendien schijnt er behoorlijk wat wildgroei te zijn en om dat in kaart te brengen is Feike Sijbesma ingehuurd. En als die bedrijven zeggen klaar te staan om 24/7 te draaien dan zeg ik: "Sta je ook 365 dagen per jaar klaar om dat te realiseren?" En die huichelachtige bestuursvoorzitter Jeroen Bos vergeet even voor het gemak dat zijn bedrijf zelfs weigerde om aanvragen van verpleeghuizen uit te voeren waarbij hij zich verschool achter de richtlijnen van het RIVM dat uitging van schaarste. Kortom welkom in de cowboywereld van de medische zorg. Fijn die marktwerking. Dankzij kabinetsbeleid van de afgelopen 20 jaar.
En natuurlijk trekken die commerciële bedrijven de emotionele troefkaart die langzamerhand niet eens meer in de mouw zit maar waar in alle openheid mee wordt gezwaaid. "Er zijn onnodige doden gevallen". Misselijkmakend omdat ze hiermee iets insinueren wat ze absoluut niet waar kunnen maken. Maar ja, de commercie hè, dan is alles toegestaan en dan ga je zelfs over lijken. Bah.
Kwibus2
10 juni 2020, 11:13
@ BS
Kul om van bedrijven de garantie te vragen dat ze een heel jaar testcapaciteit kunnen garanderen.
Kijk eens wat de overheid er zelf van bakt: Voorspelbare chaos bij het CBR bij de verlenging van rijbewijzen. Dat treft niet alleen ouderen maar ook beroepschauffeurs die zelfs werkeloos thuis kwamen te zitten omdat hun rijbewijs niet op tijd verlengd kon worden. De belastingdienst zou de ravage ontstaan uit de kindertoeslag affaire snel oplossen. We zijn nu een jaar verder en er is nog niet eens een begin gemaakt met het uitbetalen van schadevergoedingen.
Geen enkel bedrijf legt voorraden aan van materiaal om een jaar lang vooruit te kunnen met hun werkzaamheden. De leveranciers hebben nu de vraag steeg hun productiecapaciteit opgevoerd. Er is ook in landen die wel veel testen nooit gebrek aan materiaal geweest.
Verdedig die knoeier van de Jonge maar, voor mij is de man 100% ongeschikt om dit ministerie te runnen. Hij moet weg.
Het gebruikte argument testen sparen om ook in de toekomst te kunnen blijven testen is niet alleen kul, het is ook onzindelijk.
Het gevolg van die keuze is oa dat bewoners en zorgmedewerkers in verpleeghuizen aan hun lot zijn overgelaten.
Zorgmedewerkers hadden geen informatie welke bewoners wel of niet besmet waren. Bewoners wisten niet dat ze de kans liepen door zorgmedewerkers besmet te worden.
Wanneer dit "beleid" een bewuste keuze van de minister was moet hij aftreden en wel zo snel mogelijk. Daarna de verpleeghuizen op slot doen en maar zien wat er van komt. In verpleeghuizen liep de sterfte op tot boven de dertig procent. Dit is gewoon crimineel gedrag. Het zal toch wel weer met sorry aflopen.
Badslippers
10 juni 2020, 12:04
Ik snap je punt wel tegelijkertijd wijs ik er op dat het Nieuwsuur item eenzijdig is. Waarom? Omdat het item zich alleen focust op een welles/nietes spelletje. Die commerciële laboratoria zeggen: "Wij hebben capaciteit genoeg" en het kabinet herhaalt tot in den treure: "dat er te weinig testcapaciteit is, onder meer door gebrek aan materialen."
Wat ik ook vreemd vind is dat verpleeghuizen en andere gezondheidszorginstellingen hun oren laten hangen naar het beleid van het RIVM. Het RIVM advies was om spaarzaam te testen terwijl diezelfde instellingen al wisten dat er op grote schaal getest zou moeten worden. Die instellingen namen hun verantwoordelijkheid niet. Behalve dan die bestuurder Hoppener die in bovenstaand artikel laat optekenen: "Voor zijn eigen medewerkers kocht Hoppener uiteindelijk zelf rechtstreeks tests in bij een lab." Een pro-actieve bestuurder die het advies van het RIVM naast zich neerlegt en zelf gaat inkopen om zijn personeel en bewoners te kunnen testen.
Het is toch van de gekke dat andere instellingen bij commerciële testlaboratoria bot vingen. Ik citeer:
"Het grootste laboratorium van Nederland, Star-shl, weigerde om medewerkers van verpleeghuizen te testen terwijl het daar naar eigen zeggen wel de capaciteit voor had. ‘Er kwamen verpleeghuizen die wilden testen, maar wij zeiden: “We testen alleen huisartsen en verloskundigen. Dat is wat we volgens de richtlijnen mogen doen”’, zegt bestuursvoorzitter Jeroen Bos. ‘Pas gaandeweg hebben we verpleeghuizen erbij genomen."
Bron: De Groene (https://www.groene.nl/artikel/prijsvechten-op-de-virusmarkt)
Interessant artikel overigens. Beter dan het Nieuwsuur item.
Dat Heilige Hugo meer geïnteresseerd is in welk schoeisel hij de pers vandaag te woord staat is bekend. Was hij ook niet die bewindspersoon die teveel onder de zonnebank lag omdat hij er op TV goed wilde uitzien? Kortom: een metro-mannetje met een gezwollen ego die op uiterlijk is gericht. Inderdaad, gauw vervangen.
Kwibus2
10 juni 2020, 12:15
De Jonge besteedt aandacht aan zijn uiterlijk zal ook best wel ijdel zijn.
Dat is voor mij geen reden om hem daarop te beoordelen.
Wat de Jonge aan beleid neerzet is de reden om aan zijn geschiktheid voor het ministersambt te twijfelen.
Wentelt Eefje
10 juni 2020, 15:18
big brother Hugo over zoönose in de Tweede Kamer: (eerst natuurlijk over één van zijn speeltjes tegen de kamerleden: "U zult zonder twijfel, dat hoop ik eigenlijk een beetje, af en toe wel eens even op de proefversie van het coronadashboard kijken en daar zie je... "...
Om vervolgens "serieus" op de dier-mens-besmetting in te gaan: )
"De kans dat je één van die 1.700 personen (berekend aantal besmettelijken RIVM) tegenkomt is vele malen groter dan dat je plots bij het winkelen een nerts tegenkomt. En door die nerts wordt besmet omdat die precies bij het tegenkomen in je,gezicht niest. Dat is een niet heel erg grote kans. Voor nu."
De goede verstaander begrijpt dat big brother Hugo hier ineens (onbewust?!) het besmettingsgevaar tot het in het gezicht geniesd worden beperkt. Dan kunnen dus alle andere maatregelen sowieso overboord en lijkt een noodwet om maatregelen te kunnen blijven opleggen en "waar nodig" weer uit te breiden geheel overbodig. Deze man, ik schreef het maanden geleden al, inmiddels wordt het steeds duidelijker, doet maar wat, net als het RIVM, Overname Management Team en de beoogde junta...
Het is de hoogste tijd dat er een eind wordt gemaakt aan deze politieke carrière (door de Tweede Kamer). En dan te bedenken dat deze man dus zo snel mogelijk die nogal enge noodwet door de Eerste en Tweede Kamer wil loodsen...
Willem2
15 juni 2020, 00:33
Ab Dienstag sollen Nutzer freiwillig die Corona-App herunterladen können. Besteht ein Infektions-Risiko, gibt sie Alarm. ZDFheute erklärt, wie die App funktioniert. ... https://www.zdf.de/nachrichten/politik/corona-app-vorstellung-100.html
Kwibus2
16 juni 2020, 22:34
Het misverstand is onuitroeibaar. All die apps geven geen enkel inzicht in de mogelijke gevaren die ontstaan uit eerdere contacten.
Het levert slechts schijnveiligheid op.
De enige manier om bronnen van besmetting te kunnen linken aan personen die mogelijk besmet zijn is door ouderwets veldwerk dat vaak door studenten in opdracht van GGD's wordt gedaan.
Zelfde methode die gebruikt wordt bij het opsporen van mensen die in contact geweest zijn met een persoon die een SOA heeft.
mentholbear
17 juni 2020, 00:56
Het misverstand is onuitroeibaar. All die apps geven geen enkel inzicht in de mogelijke gevaren die ontstaan uit eerdere contacten.
Het levert slechts schijnveiligheid op.
De enige manier om bronnen van besmetting te kunnen linken aan personen die mogelijk besmet zijn is door ouderwets veldwerk
Dat veldwerk een bewezen manier is, is bekend gezien je voorbeelden.
Maar voor zo een uitbraak leek capaciteit niet genoeg en niet vlot genoeg. In Nederland wilden ze dat veldwerk per post gaan doen :gruebel:
Dus zo een app leek me wel handig. Net zoals Google weet dat je bij de Jumbo was geweest en vraagt hoe je ervaring er was, zou zo een app ook bij kunnen houden of je bij iemand in de buurt was die Corona heeft.
Voor locaties waar je mogelijk niet je mobieltje op zak hebt, zoals zwembad, wellness resort, sportclub en natuurlijk saunaclub, zouden ze een soort Bluetooth poort of QR code bij de entree hebben. Iedereen die daar langs is geweest wordt als potentieel gecontacteerde gezien als er een besmetting blijkt.
Iedereen die dan in de buurt van zo iemand of langs zo een 'corona entree' zijn geweest krijgen dan het verzoek zich te laten testen. Blijk je niet besmet te zijn, dan kun je gewoon verder gaan. En anders in quarantaine en/of naar de dokter.
Waarom zou dit geen inzicht geven?
Dat alles gezegd te hebben, heb ik wel m'n twijfels of ze de privacy en beveiling wel goed op orde hebben. Zo ging het ook mis met die corona website.
Willem2
17 juni 2020, 01:00
Europäische Apps "mit Hochdruck" verbinden ... https://www.zdf.de/nachrichten/panorama/corona-app-urlaub-braun-100.html
Corona-App mit über zwei Millionen Downloads ... https://www.zdf.de/nachrichten/politik/corona-app-millionen-downloads-100.html
Wentelt Eefje
17 juni 2020, 02:17
... https://www.zdf.de/nachrichten/panorama/corona-app-urlaub-braun-100.html
... https://www.zdf.de/nachrichten/politik/corona-app-millionen-downloads-100.html
2,5% van de Duitsers pas die de app gedownload hebben dus...
en hoewel nog maar net vrijgegeven voor download, mag je rustig aannemen dat iedereen die de app wel essentieel acht deze “onmiddellijk” gedownload heeft...
En overigens ben ik van mening dat de corona-maatregel-dictatuur vernietigd dient te worden!
De enige manier om bronnen van besmetting te kunnen linken aan personen die mogelijk besmet zijn is door ouderwets veldwerk dat vaak door studenten in opdracht van GGD's wordt gedaan.
Inderdaad ;).
GGD-directeur: ‘Ook na contactonderzoek weet je vaak nog niet waar besmetting vandaan komt’
Het lukt meestal niet om te achterhalen waar besmette coronapatiënten het virus hebben opgelopen. GGD-directeur Sjaak de Gouw verklaart in een interview met deze site dat ondanks bron- en contactonderzoek ‘je in de meerderheid van de gevallen de bron niet weet’.
Bij het gros van de onderzoeken blijft het volgens GGD-voorman De Gouw, die voor alle GGD’en de infectieziektebestrijding leidt, onduidelijk waar het virus vandaan komt. ,,Er zijn maar enkele mogelijkheden waarbij je dat wel zeker weet: bijvoorbeeld als iemand veertien dagen binnen is gebleven en maar één keer naar buiten is geweest.’’
https://www.ad.nl/binnenland/ggd-directeur-ook-na-contactonderzoek-weet-je-vaak-nog-niet-waar-besmetting-vandaan-komt~a88e0841/
WANDELAAR5
17 juni 2020, 16:47
Daarom krijgt ook iedereen die in contact is geweest de opdracht om 2 weken in isolatie te gaan.
Ik had afgesproken met iemand die afbelde vanwege zo’n telefoontje. Degene waar zij contact had gehad was ruim een week door blijven lopen zonder zich te laten testen. Hij had al 6 mensen besmet. Dus nu zit mijn collega ook in de stress en wordt vandaag getest. Ik vind het wel redelijk onverantwoord dat je in deze tijd door blijft lopen, zonder je te laten testen.
Wentelt Eefje
19 juni 2020, 10:04
Goh... weer een proefballonetje van big brother Hugo leeggelopen... weer onhaalbaar... zouden ze bij het CDA niet zien dat zich een uiterst onwenselijk patroon aftekent...
De Jonge: corona-spoedwet op 1 juli niet haalbaar
bron: ad.nl (http://www.ad.nl/politiek/de-jonge-corona-spoedwet-op-1-juli-niet-haalbaar~ab3002f7/)
En overigens ben ik van mening dat de corona-maatregelen-dictatuur vernietigd dient te worden!
En overigens ben ik van mening dat de politieke carrière van big brother Hugo (desnoods door Maria Cornelia Gezina, hoewel ik daar ook bibberitis van krijg... ) vernietigd dient te worden!
Wentelt Eefje
24 juni 2020, 23:04
Het schijnt dat er nu vanaf half juli met big brother Hugo’s app getest kan worden. Zou iemand behalve een paar zeloten nog overwegen om half juli als er de komende 3 weken geen grote uitbraak is die app daadwerkelijk te gaan downloaden?
En wat heeft die overbodige app dan gekost?
En overigens ben ik van mening dat de politieke carrière van Hugo de Jonge vernietigd dient te worden!
Meme Moo
24 juni 2020, 23:30
Het schijnt dat er nu vanaf half juli met big brother Hugo’s app getest kan worden. Zou iemand behalve een paar zeloten nog overwegen om half juli als er de komende 3 weken geen grote uitbraak is die app daadwerkelijk te gaan downloaden?
En wat heeft die overbodige app dan gekost?
En overigens ben ik van mening dat de politieke carrière van Hugo de Jonge vernietigd dient te worden!
Ik ben een onverbeterlijke optimist en draai het liever om: deze app in wording heeft in ieder geval al een flinke amusementswaarde gehad op dit forum!
Wentelt Eefje
24 juni 2020, 23:48
#datdanweerwel
Willem2
25 juni 2020, 00:08
Meer testen, corona-app bijna klaar
Mogelijk wordt iedereen die in contact is geweest met een besmet persoon en in contactonderzoek van de GGD naar voren komt, straks getest. Dat is nu nog niet zo, alleen mensen die in contact zijn geweest met een besmet persoon én klachten hebben worden getest.
De corona-app die de GGD moet helpen bij het bron- en contactonderzoek is bijna klaar, meldt vicepremier Hugo de Jonge. Half juli wordt besloten of de app in gebruik wordt genomen.
De minister verwacht dat een landelijke lockdown niet nodig zal zijn, mits iedereen zich aan de anderhalve meter houdt. "De meeste maatregelen die we nog zullen moeten nemen, zullen regionaal zijn."
Verpleeghuizen
De Jonge benadrukt dat het bezoek aan verpleeghuizen niet meer hoeft te worden beperkt als op de locatie geen gevallen van het coronavirus bekend zijn. Bewoners mogen ook weer naar buiten. Dat moet wel in overleg met de verpleeghuizen gebeuren. ... https://nos.nl/liveblog/2338330-evenementen-per-1-juli-weer-toegestaan-corona-app-bijna-klaar.html
Eddy_V
25 juni 2020, 02:01
Met een beetje mazzel gaat Mona daar wel voor zorgen. En dan ook nog een regering vormen samen met FvD en alles zal goed komen
Wentelt Eefje
25 juni 2020, 06:43
Voor een te vormen CDA-coalitie met de FvD heeft zich verrassend genoeg een kandidaat gemeld voor het lijsttrekkerschap die nog een stukje verder ter rechterzijde van de partij zit dan Maria Cornelia Gezina. Limburger Martijn van Helvert...
Die daarmee juist de stemmen op rechts in het CDA splitst en derhalve de kansen op het lijsttrekkerschap van big brother Hugo alleen maar vergroot...
WANDELAAR5
26 juni 2020, 17:44
Ik heb de Duitse Corona-warn app geïnstalleerd. Is nu ook in NL beschikbaar. Ik ben benieuwd wat er gebeurt?! Ik heb alvast geen persoonsgegevens in hoeven voeren.
Als deze app verplicht wordt om een Duitse club binnen te komen, dan ben ik vast voorbereid! :)
mentholbear
26 juni 2020, 20:11
Ik heb de Duitse Corona-warn app geïnstalleerd. Is nu ook in NL beschikbaar.
Als deze app verplicht wordt om een Duitse club binnen te komen, dan ben ik vast voorbereid! :)
Kunnen de apps van de verschillende landen niet met elkaar communiceren? Ik dacht dat dit de bedoeling was, zodat je niet voor elk land een aparte corona app nodig zou hebben.
WANDELAAR5
26 juni 2020, 20:36
Interessante vraag. De onderliggende laag van Google en Apple is over het algemeen dezelfde. Dus als ik in de Duitse app aangeef dat ik Corona heb, dan gaan er berichtjes naar alle telefoons waar ik 15 minuten in de buurt ben geweest. Maar ik heb het sterke vermoeden dat dat bericht alleen getoond wordt in de app die er wat mee kan. Alleen als ze die berichten uniform houden, dan zou het kunnen. Helemaal zeker weet ik het niet.
Ik ben vooral benieuwd of ik iets ga merken van dat spy-ware gebeuren. En of ik ooit een bericht krijg voordat ik in Duitsland ben geweest. Ik hou jullie op de hoogte!
(Maar stiekem is het natuurlijk mijn saunaclub verslaving zoals Picasso heel humoristisch opmerkte!)
Wentelt Eefje
27 juni 2020, 06:33
Nee, niet alleen kunnen de apps niet communiceren, ook schijnt het niet mogelijk te zijn zelf een eventuele positieve Nederlandse test te activeren in de Teutoonse corona-warn-app, omdat dat alleen met een door het Duitse Gesundheitsamt gegeneerde QR- of TANcode mogelijk is.
mentholbear
27 juni 2020, 15:03
Ik snap dat ze 'belletje trekkers' willen voorkomen, maar tjeeeez, dat het in deze tijd nog zo armzalig aan toe gaat. Als alleen landelijke RIVM en equivalenten een positieve test waarschuwing uit kunnen geven, dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat zo een melding over alle apps gedeeld kunnen worden.
Maar ze zijn weer lekker efficiënt bezig zo te zien. Als zelfs de apps niet eens onderling met elkaar kunnen communiceren. Liet Google en Apple die dingen dan in het openbaar ontwikkelen. En als ze dan ook zo een app voor op je smartwatch zetten, dan ben je ook in sportscholen, sauna(club)s, etc. voorzien voor contact onderzoek.
WANDELAAR5
27 juni 2020, 17:54
Duitsland zegt wel snel te willen koppelen aan landen waar de data ook niet centraal wordt opgeslagen. Dus Nederland heeft een kans. Frankrijk niet, daar werken ze met een centrale database.
Wentelt Eefje
27 juni 2020, 18:28
De luchtfietserij hier van sommigen over de app trapt nog harder als een Icarus naar de zon dan Groen Links naar het halen van de klimaatdoelstellingen. De Duitse app heeft ondanks dat door SAP en partners de door Apple aangeleverde sample-code bijna geheel overgenomen kon worden ongeveer € 20 mln gekost voor de overheid...
En het aantal dagelijkse downloads loopt de afgelopen 4 dagen steeds verder terug, terwijl men nog maar op iets meer dan 15% penetratie zit:
18.06.2020: 7,9 Millionen
19.06.2020: 9,6 Millionen
20.06.2020: 10,6 Millionen
22.06.2020: 11,8 Millionen
23.06.2020: 12,2 Millionen
24.06.2020: 12,6 Millionen
25.06.2020: 13,0 Millionen
26.06.2020: 13,3 Millionen
Kortom, de apps gaan het niet worden!
En overigens ben ik van mening dat de corona-app gehackt dient te worden!
Wentelt Eefje
3 juli 2020, 10:28
Privacywaakhond: huidig wetsvoorstel telecomdata delen RIVM niet invoeren
De privacy van iedere Nederlander met een telefoon wordt serieus in gevaar gebracht door een voorgestelde wetswijziging, die telecomproviders verplicht tijdelijk geanonimiseerde telecomdata te delen met het RIVM. Daarvoor waarschuwt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens. Zijn organisatie adviseert het kabinet de wet in de huidige vorm niet in te voeren.
Bron: NOS
https://nos.nl/artikel/2339365-privacywaakhond-huidig-wetsvoorstel-telecomdata-delen-rivm-niet-invoeren.html
En overigens ben ik van mening dat de corona-maatregelen-dictatuur vernietigd dient te worden!
Wentelt Eefje
3 juli 2020, 10:39
De luchtfietserij hier van sommigen over de app trapt nog harder als een Icarus naar de zon dan Groen Links naar het halen van de klimaatdoelstellingen. De Duitse app heeft ondanks dat door SAP en partners de door Apple aangeleverde sample-code bijna geheel overgenomen kon worden ongeveer € 20 mln gekost voor de overheid...
En het aantal dagelijkse downloads loopt de afgelopen 4 dagen steeds verder terug, terwijl men nog maar op iets meer dan 15% penetratie zit:
18.06.2020: 7,9 Millionen
19.06.2020: 9,6 Millionen
20.06.2020: 10,6 Millionen
22.06.2020: 11,8 Millionen
23.06.2020: 12,2 Millionen
24.06.2020: 12,6 Millionen
25.06.2020: 13,0 Millionen
26.06.2020: 13,3 Millionen
Kortom, de apps gaan het niet worden!
En overigens ben ik van mening dat de corona-app gehackt dient te worden!
03.07.2020 aanvullende penetratie Duitse corona-warn-app in de tweede week, het dagelijks aantal downloads liep versneld verder terug, leidend tot een weektoename van 1,4% (inclusief buurlanden downloads) totaal nog steeds maar ruim 17% penetratie
Kortom, de apps gaan het gelukkig zeker niet worden!
WANDELAAR5
3 juli 2020, 10:55
33842
Onze Joodse Poolse vriend SFL zit nu in de Karpaten.
Maar vraag hem wanneer hij terug is hier op forum hoeveel bewegingsvrijheid via App men in Israël heeft
En Roemenië heeft nog steeds code Oranje en dat heeft.niets met het al jarenlang gesukkel van het Nederlands elftal te maken maar alles Ivm de strenge Coronaregels
Dus de polemiek rond de Apps van Hugo-de-jong best wat.nuanceren
Wentelt Eefje
4 juli 2020, 12:28
Kroniek van een mislukk(el)ing
In Goedemorgen NL van WNL door Lisette Wellens aan big brother de vraag gesteld:
LW: “Gaan we nog heel even kort naar de corona-app, want daar vraagt iedereen zich toch ook nog steeds van af, in april kwam u er mee, waar blijft die nou?”
BBHdJ: “Ja, nou, die zijn we op dit moment aan het ontwikkelen. Wat we hebben gedaan, er was een advies want het zou goed zijn het BCO van de GGD ook digitaal te laten ondersteunen, vinden wij ook, want dan kun je met zo’n app kun je completer de mensen in beeld brengen die contact hebben gehad van (sic!) iemand die besmet is geweest. Want ja, je weet jezelf niet meer precies te herinneren met wie je gisteren in de trein zat, maar zo’n app kan dat natuurlijk wel onthouden en daarom moeten we die app hebben. Toen heb ik eerst gekeken van wat bestaat er eigenlijk, dus dat hebben we, nou, met elkaar onderzocht, “app-athon” gehouden in zo’n weekend. Nou er bleek niks te bestaan dat aan onze eisen kom voldoen, toen hebben we gezegd, dan gaan we ‘m gewoon zelf maken dus we hebben een team ingericht met de beste bouwers van Nederland, dat team heeft heel intensief opgetrokken met Duitsland, nou daar is tie al ingevoerd en hier hoop ik half juli te kunnen besluiten, wanneer die wordt ingevoerd.”
LW: “Half juli gaat u besluiten wanneer?!?!”
BBHdJ: “Wanneer ja, en ik ik ik denk dat dat echt wel na de vakantie zal zijn, hoor, want om midden in de zomervakantie zo’n app in te voeren dat vraagt ook wel weer heel veel. En we zijn hem op dat moment aan het uittesten in Twente, dus daar wordt die op dit moment getest, met duizend mensen zijn we hem aan het testen.”
Gezien de zeer teleurstellende penetratiegraad van de Duitse corona-Warn-app (fors minder dan 20% en het aantal dagelijkse downloads loopt alleen maar terug) kunnen de kosten van het testen en verder ontwikkelen wel bespaard worden door het project stop te zetten!
Want wat half april in een weekendje haalbaar was volgens deze narcist wordt nu, hoewel het volgens hem zeer belangrijk is, op zijn vroegst in september, wanneer wereldwijd het virus al bedwongen zal zijn, hoop ik niet alleen maar verwacht ik ook, pas ingevoerd... en heeft dan miljoenen gekost.. wat een onvoorstelbare prutser, hij doet echt zomaar wat...
En overigens ben ik van mening dat de politieke carrière van big brother Hugo vernietigd dient te worden!
RobOpzoek
4 juli 2020, 12:43
"En overigens ben ik van mening dat de politieke carrière van big brother Hugo vernietigd dient te worden!"
Als beer - die al een tijdje niet gebeerd heeft - het zelden het zo eens geweest met een mede-beer. :wink2:
Wentelt Eefje
5 juli 2020, 19:59
Toch maar even een klein stukje uit het grote door mij onder Corona Virus . Zeer lang thuisblijven (Alle clubs gesloten) (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?55248-Corona-Virus-Zeer-lang-thuisblijven-(Alle-clubs-gesloten)&p=707331#post707331)geposte Parool bericht gelicht. Weliswaar ligt het iets genuanceerder dan Claudia (,nee, liever geen achternaam') hier suggereert, maar Google op Marien de Jonge en je trekt op zijn minst je wenkbrauwen een paar keer flink op, sterker nog, zo hoog en zo vaak dat het fitness mag heten...
Volgens Kirkenier is er iets anders aan de hand, ‘het grote spel’. “Bill Gates, de farmaceutische industrie, die zitten hier achter. En waarom koopt minister Hugo de Jonge opeens al die vaccins, die helemaal niet werken?” Volgens Claudia (‘nee, liever geen achternaam’) is er een verband met de broer van De Jonge, die werkt bij een farmaceutisch bedrijf. “Zo vult hij zijn zakken. Het gaat allemaal om geld.”
Bron: Parool (https://www.parool.nl/amsterdam/vrijheidsmars-liefde-geduld-en-woede-om-coronaregels~b66aea57/)
En overigens ben ik van mening dat de politieke carrière van big brother Hugo vernietigd dient te worden!
PS naar het schijnt is het verhaal over de (on)geloofwaardigheid van big brother Hugo vanwege de werkzaamheden van broer Marien gelekt door het kamp Keijzer of kamp Omtzigt aan Story!! Het CDA vertegenwoordigt de christelijke wormen en maden...
Sjakieb
6 juli 2020, 13:27
Toch maar even een klein stukje uit het grote door mij onder Corona Virus . Zeer lang thuisblijven (Alle clubs gesloten) (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?55248-Corona-Virus-Zeer-lang-thuisblijven-(Alle-clubs-gesloten)&p=707331#post707331)geposte Parool bericht gelicht. Weliswaar ligt het iets genuanceerder dan Claudia (,nee, liever geen achternaam') hier suggereert, maar Google op Marien de Jonge en je trekt op zijn minst je wenkbrauwen een paar keer flink op, sterker nog, zo hoog en zo vaak dat het fitness mag heten...
Precies, laat hem een baantje bij Scapino of de schoenemreus zoeken. Gaat hem daar vast beter af dan in de politiek...
bertje600
6 juli 2020, 13:42
Politici zijn net windwijzers, die draaien met iedere wind mee.
En de meesten staan niet stevig in hun schoenen en moeten het doen met aparte om toch nog een beetje
op te vallen. Niet met hun werk maar men hun "persoonlijkheid".
Je kunt echter niet de broer verantwoordelijk voor datgene dat een politicusbroer doet en zegt.
Wentelt Eefje
8 juli 2020, 20:23
big brother Hugo's corona-app (die CoronaMelder gaat heten, tenminste dat is nu nog de bedoeling) wordt nu op grotere schaal in Twente getest. Vermoedelijk alleen door mensen die op voorhand aangaven enthousiast te zijn. Hoorde van een vriend van me dat er een uitgebreide vragenlijst ingevuld diende te worden om in aanmerking te komen voor het "mee loten" voor uitverkiezing...
Op zijn vroegst na de zomer volgt ingebruikname... dat lijkt mij hogelijk optimistisch voor een proefballon van big brother, evenals dat het kabinet dat half juli, dus onmiddellijk na de testweek in Twente al zal besluiten. Miljoenen uitgegeven straks voor een overbodige app, die inmiddels uit de corona-(spoed)Noodwet geschroefd werd.
Als de App eindelijk klaar is beseffen niet alleen ij5beren maar ook mintberen en wandelaar5 dat een app downloaden om tegen een verkoudheidje gewaarschuwd te worden met een kanon op een mug schieten is.
En overigens ben ik van mening dat de corona-(spoed)Noodwet vernietigd dient te worden!
Hahaha wel ironisch dat de app juist in Twente wordt getest. :biggrin:
Giodude
8 juli 2020, 22:58
Hahaha wel ironisch dat de app juist in Twente wordt getest. :biggrin:
Op speciaal verzoek van Big Brother Hugo, speciaal voor zijn allergrootste fan.;)
Nulnulzeseneenhalf
15 juli 2020, 01:50
https://www.1limburg.nl/video-zo-werkt-de-corona-app?context=section-1
Voor al diegenen die er interesse in hebben.
Willem2
16 juli 2020, 13:02
Corona-app onderdeel van ‘dijk’ die tweede golf tegen moet houden
De corona-app CoronaMelder moet per 1 september worden gelanceerd. Uit een tijdlijn die het ministerie van Volksgezondheid heeft gepubliceerd, blijkt dat de voorgenomen landelijke introductie op die datum staat gepland. ... https://www.ad.nl/tech/corona-app-onderdeel-van-dijk-die-tweede-golf-tegen-moet-houden~a96043d8/
Willem2
16 juli 2020, 15:34
Das hohe Datenschutzniveau der Corona-Warn-App hat ihr eine Menge Lob von Datenschützern und Experten eingebracht. Einen Monat nach Veröffentlichung zeigt sich aber auch, wie schwierig es ist, eine Bilanz zu ziehen: Sie lässt sich auf nur wenige Zahlen stützen. ... https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/ein-monat-corona-warn-app-100.html
Het ziet er dus sterk naar uit dat het mislukt is in Duitsland. Er moet wel een hele sterke campagne komen wil de app van Hugo een succes worden.
WANDELAAR5
17 juli 2020, 09:26
Toch hoop ik dat alsnog de meeste mensen hem gaan installeren. Privacy is echt goed geregeld en het gaat helpen bij het blussen van uitbraakbrandjes. Als te weinig mensen hem installeren dan krijg je veel lompere lockdowns, zoals een hele provincie.
Picasso 1
17 juli 2020, 11:29
Toch hoop ik dat alsnog de meeste mensen hem gaan installeren. Privacy is echt goed geregeld en het gaat helpen bij het blussen van uitbraakbrandjes. Als te weinig mensen hem installeren dan krijg je veel lompere lockdowns, zoals een hele provincie.
Overheden over de hele wereld hebben ruimschoots aangetoond onbetrouwbaar te zijn. Jammer, maar ga me niet vrijwillig onderwerpen aan de capriolen van een onbetrouwbare partner.
mentholbear
17 juli 2020, 17:21
Overheden over de hele wereld hebben ruimschoots aangetoond onbetrouwbaar te zijn. Jammer, maar ga me niet vrijwillig onderwerpen aan de capriolen van een onbetrouwbare partner.
Vandaar dat ik ook liever zie dat meerdere grote organisaties (inclusief privacy organisaties als Bits of Freedomb, etc) het samen en openlijk doen. Daarbij dat het ook werkt tussen toestellen van diverse landen. En niet een Nederlandse app voor alleen Nederlanders, waar je niks aan hebt in Duitsland en vice versa.
Goedemorgenallemaal
28 juli 2020, 10:08
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/25/coronamaatregelen-verleid-burgers-met-vrijheden-tot-corona-app-a4006939
Vandaar dat ik ook liever zie dat meerdere grote organisaties (inclusief privacy organisaties als Bits of Freedomb, etc) het samen en openlijk doen. Daarbij dat het ook werkt tussen toestellen van diverse landen. En niet een Nederlandse app voor alleen Nederlanders, waar je niks aan hebt in Duitsland en vice versa.
dat internatonale zie ik niet meteen gebeuren maar Bits of freedom is wel bij deze app betrokken geweest en is tevrdeen , al zie ze niks in een plicht
https://nos.nl/artikel/2341813-corona-app-is-bijna-af-en-wordt-nu-getest-ook-door-blinden-en-slechtzienden.html
Jan_Wandelaar
28 juli 2020, 14:08
... maar Bits of freedom is wel bij deze app betrokken geweest en is tevrdeen ...
Dat is raar, want de corona-app is afhankelijk van een onderliggende technologie die word aangeleverd door Apple (iOS) en Google (Android). Die onderliggende technologie, welke noodzakelijk is voor de werking van de corona-app, word alleen op een telefoon geïnstalleerd wanneer de gebruiker die telefoon aangemeld heeft bij Apple of Google.
Met andere woorden: Op een telefoon zonder Google Play Services werkt de corona-app helemaal niet. Om de corona-app van de overheid te laten werken is iemand verplicht diensten af te nemen van een commerciële partij (Google Play Services) die nu niet direct bekend staat als privacy-vriendelijk.
Bits of freedom is tegenwoordig wel heel erg snel tevreden.
Corona-apps die afhankelijk zijn van door commerciële partijen aangeleverde onderliggende technologie kunnen niet verplicht gesteld worden. De overheid kan immers niemand verplichten zaken te doen met een commerciële partij (Google, Apple). Verder kan een overheid ook niet verplichten dat alle burgers in het bezit moeten zijn van een smart-phone. Bij het verplichten van de corona-app zou de overheid dus eigenlijk aan iedereen die dat wil een smart-phone moeten verstrekken.
J.W.
WANDELAAR5
28 juli 2020, 18:19
Privacy zit gewoon goed in elkaar. En de app wordt niet verplicht. Maar ik hoop dat heel veel mensen hem downloaden, zodat je weet wanneer je misschien anderen kunt besmetten, terwijl je het niet wilt en niet weet.