Volledige versie bekijken : Natuurbranden
Willem2
20 april 2020, 18:00
Flinke natuurbranden in Brabant, Limburg en Overijssel
In Nationaal Park de Meinweg in Herkenbosch, vlak bij Roermond, is vanmiddag een zeer grote brand uitgebroken in een bos- en heidegebied. De brandweer sloeg groot alarm en bestrijdt de vuurzee met groot materieel. Ook in natuurgebied Mariapeel bij Deurne, Noord-Brabant, woedt een natuurbrand. De omvang van het gebied dat in brand staat is nog niet bekend. Rookwolken zijn tot in de verre omtrek zichtbaar. ... https://www.ad.nl/binnenland/flinke-natuurbranden-in-brabant-limburg-en-overijssel~af7de44e/
Eddy_V
20 april 2020, 18:14
Per onmiddellijk de verkoop van lucifers en aanstekers verbieden zou ik zeggen net zolang totdat er weer voldoende regen gevallen is in september, oktober of zo.
phea kan daar in ieder geval toch niets op tegen hebben in deze wergwerpaansteker consumptie maatschappij..
of valt dit niet onder het Corona complot theorieën topic ?
Brad Clitt
20 april 2020, 18:17
Dat is weer een gevolg van de komende crisis, nl. de onderhand jaarlijks terugkerende droogte, een ongeluk komt zelden alleen.
Na een zéér nat winterhalfjaar komt het open, drogende weer van de afgelopen 5 weken slecht uit, de mensen kunnen/willen niet binnenblijven, het virus gedijt beter in deze droogte icm frisse nachten en nadat de boeren moesten wachten om het land te kunnen bewerken moet de bodem nu al besproeid worden zodat de gewassen überhaupt beginnen kunnen met groeien (dieper in de bodem zit er nog voldoende vocht, maar de toplaag is kurkdroog). Binnenkort dus kiezen tussen handen wassen of de planten water geven.
En dan was er afgelopen zaterdag al een aardig buitje gevallen boven de Meinweg en omgeving, ik reed er toevallig op dat moment en bij thuiskomst was diezelfde bui net bij mijn woonplaats opgehouden (dus tussen Herkenbosch en de Selfkant continu best flinke regen). Maar ja, een druppel op de gloeiende plaat...
Eddy_V
20 april 2020, 18:25
En dan was er afgelopen zaterdag al een aardig buitje gevallen boven de Meinweg en omgeving, ik reed er toevallig op dat moment en bij thuiskomst was diezelfde bui net bij mijn woonplaats opgehouden. Maar ja, een druppel op de gloeiende plaat...
Ik was te snel met m’n bericht over wegwerpaanstekers: BC kon het weer es niet laten om een dot tussengas te geven met backfire en een bosbrand als gevolg.
En daar ook open voor uit durven te komen, dan heb je wel lef..
Als hij dames al niet in vuur en vlam zet dan wel het bos!
Zodra Herkenbosch weer open gaat zal ik es kijken wat je nu weer voor schade hebt aangericht.
Brad Clitt
20 april 2020, 18:29
Gelukkig gaf ik ter hoogte van een droog Melick-Noord (want daar kwam ik toevallig net vandaan) geen dot tussengas, het sprookjesbos is nog intact. ;)
Maarruh, de brand was vandaag pas hoor, ik was er zaterdag tijdens natte omstandigheden. Of zou er hier ook sprake zijn van een incubatietijd...
Goedemorgenallemaal
20 april 2020, 21:03
Laat natuurbranden nou mijn specialiteit geweest zijn in mijn brandweerjaren... Nog steeds trouwens mag ik hiervoor als deskundige wel eens ter plaatse komen, vandaag overigens niet. Gelukkig kan ik aan de hand van de ongetwijfeld bij de overheid bekend zijne telefoondata aantonen dat ik vandaag NIET in het oosten van Brabant en Noord Limburg was
Eddy_V
20 april 2020, 21:51
mag ik hiervoor als deskundige wel eens ter plaatse komen, vandaag overigens niet. Gelukkig kan ik aan de hand van de ongetwijfeld bij de overheid bekend zijne telefoondata aantonen dat ik vandaag NIET in het oosten van Brabant en Noord Limburg was
Ja ja... je smartphone met Corona App lekker thuis gelaten of in de auto van de buurvrouw laten liggen voor een alibi... en ondertussen even de Duitse grens overgewipt om één van de dames van Piet Plezier te plezieren en op de terugweg was je nog niet uitgeblust.
BefBeer
20 april 2020, 23:14
Nee; ik denk dat die de buurvrouw even snel gedaan heeft op 1,5 meter!
BefBeer
Ja ja... je smartphone met Corona App lekker thuis gelaten of in de auto van de buurvrouw laten liggen voor een alibi... en ondertussen even de Duitse grens overgewipt om één van de dames van Piet Plezier te plezieren en op de terugweg was je nog niet uitgeblust.
deket
21 april 2020, 00:08
er staan ook veel mensen droog momenteel,veronderstel ik
Goedemorgenallemaal
21 april 2020, 08:31
Sssssht...
Overigens is plaatsbepaling wel eens lastig, niet iedereen weet waar die is in het bos. Ik heb wel eens een band van een gesprek gehoord
"Kunt zeggen waar U zich bevind?"
"Niet echt"
"Iets bijzonder misschien?"
"ehhm, er staat een boom"
Geduldige centralist
"en nog iets anders?"
"Ja, ehh, nog een boom"
Nu zijn tegenwoordig wel bijna alle paaltjes en borden meteen nummer ingevoerd in de meldkamers (wegwijzer etc), en er zjin speciaal borden van nummers voorzien.
En als je belt vragen ze ook of ze je even mogen uitpijlen zodat ze weten waar je bent.
Laat die app maar komen.
JonnyFontane
21 april 2020, 15:53
https://www.ed.nl/de-peel/vierde-blushelikopter-wordt-ingezet-bij-grote-brand-deurnsche-peel-alles-om-uitbreiding-te-voorkomen~aa079327/
JonnyFontane
21 april 2020, 15:54
Gaat lekker hier in de buurt.....ik weet nu wel dat mijn belastinggeld goed wordt besteedt....
Willem2
22 april 2020, 01:16
De burgemeester van Roerdalen heeft besloten om alle inwoners van Herkenbosch te evacueren vanwege de natuurbrand in De Meinweg. ..... https://www.1limburg.nl/live-heel-herkenbosch-wordt-geevacueerd?context=default
Willem2
22 april 2020, 01:18
Defensie stuurt twee tanks naar Nationaal Park De Meinweg om te helpen met de bestrijding van de natuurbrand die daar al sinds maandag woedt.
De tanks van het type Leopard 2 worden ingezet om te helpen bij het maken van stoplijnen van honderden meters lang, meldt een brandweerwoordvoerder. .... https://www.1limburg.nl/defensie-stuurt-tanks-naar-brandhaard-de-meinweg?context=default
Rapa23
22 april 2020, 11:20
Ik weet nog een mooie opvanglocatie in Roermond, of mag dat ook niet van de burgemeesters uit die buurt....
De burgemeester van Roerdalen heeft besloten om alle inwoners van Herkenbosch te evacueren vanwege de natuurbrand in De Meinweg. ..... https://www.1limburg.nl/live-heel-herkenbosch-wordt-geevacueerd?context=default
Brad Clitt
22 april 2020, 11:48
Je bedoelt dat pand gelegen aan de Heinsbergerweg (zie avatar)?
De Outlet zou overigens ook kunnen dienen als opvang, want die is ook dicht.
Wat gebeurt er toch allemaal daar in Remunj en omstreken, het was zó leuk daar nog niet zo lang geleden...
Rapa23
22 april 2020, 11:58
Die bedoel ik inderdaad, heerlijke plek met dit weer....
Je bedoelt dat pand gelegen aan de Heinsbergerweg (zie avatar)?
De Outlet zou overigens ook kunnen dienen als opvang, want die is ook dicht.
Wat gebeurt er toch allemaal daar in Remunj en omstreken, het was zó leuk daar nog niet zo lang geleden...
Rapa23
22 april 2020, 11:59
Misschien kunnen ze nu wel een deal sluiten met die Dikke Donders...
Die bedoel ik inderdaad, heerlijke plek met dit weer....
Brad Clitt
22 april 2020, 12:02
Ja, en het is ook nog eens woensdag, wat zou ik graag om zoals altijd om 13.45 inchecken.
Ik blijf hopen op betere tijden.
Rapa23
22 april 2020, 12:03
Anders ik wel......
Ja, en het is ook nog eens woensdag, wat zou ik graag om zoals altijd om 13.45 inchecken.
Ik blijf hopen op betere tijden.
Goedemorgenallemaal
23 april 2020, 10:55
Nou, vast iemand die een vuurtje wilde stoken.
33620
33621
Het is wel heel opvallend dat het op basis van deze plaatjes lijkt alsof het precies daar is ontstaan waar het het snelste kon uitbreiden met deze harde wind.
WANDELAAR5
23 april 2020, 11:06
Wil je deze post even verplaatsen naar het complot draadje? ;)
Brad Clitt
23 april 2020, 11:08
In het geval van de Meinweg (Brabant ben ik niet zo bekend) lijkt het niet zo, maar is het ook zo. Ten oosten van de vermoedelijke oorsprong van de brand ligt gewoon weiland/akkerland (in die rechthoek dus).