PDA

Volledige versie bekijken : Boycot Made in China

Pagina's : [1] 2

Westermient
22 april 2020, 12:48
Nu ik zie hoeveel doden het chinese virus maakt, en hoeveel economische schade het veroorzaakt, en nog zal gaan veroorzaken.....ben ik anders gaan denken over dat land. Vooral omdat het geen ongeluk of toeval was dat er weer een pandemie uit china kwam. Dit gebeurt al ongeveer 1450 jaar lang. Van de Zwarte Dood, tot de Hong Kong Flu, of SARS dan wel Covid-19
En zo lang de chinese bevolking (en hun dictator) geen einde wil maken aan bijvoorbeeld de gruwelijke omstandigheden in de "wet markets" daar, zullen er ook in de toekomst weer pandemieën uit china komen
Mensenrechten, dierenrechten, milieu of natuur, het boeit ze daar erg weinig.
Wat ze wel interesseert is geld. Ons geld met name. Als wij stoppen met het kopen van producten Made in China (of Made in PRC = "People's Republic of China) dan heeft de communistische dictator aldaar een probleem. En zullen de perverse en sadistische eetgewoonten van de chinese bevolking eindelijk wel moeten veranderen.

Voor het milieu (denk klimaatverandering door XXXL containerschepen en vrachtvliegtuigen) zou het ook beter zijn om producten uit onze regio te kopen. Net als voor de werkgelegenheid.
Voor de kwaliteit koopt niemand chinees. Denk aan alle rommel in de Action of de zooi van aliexpress. Alles wat ze daar maken kunnen wij ook in bijvoorbeeld Europa maken. En van betere kwaliteit ook nog. Ik vermoed dat wij veel meer van china kopen, dan zij ooit van ons. Dus wie heeft er dan het meeste te verliezen?

Vandaar dat ik nu extra oplet waar iets gemaakt is. Het zal me wellicht niet 100% lukken, maar hoe dichter ik daarbij in de buurt hoe beter! Alles wat we eventueel verdienen aan handel met china gaat weer verloren door virus veroorzaakte economische recessie's of (zoals nu) een economische depressie.

Om nog maar te zwijgen van ongeveer 140 doden per dag....

Westermient
22 april 2020, 12:52
Nog een reden om chinese spullen te vermijden: het land knoeit opzettelijk met hun misleidende keuringslabel:

www.radio2.be/de-inspecteur/zie-jij-het-verschil-tussen-het-europese-ce-label-en-het-chinese-ce-logo

33616

Daarnaast bevatten veel producten die in china gemaakt zijn gevaarlijke chemische stoffen of zware metalen die bij ons verboden zijn.
Dus ook voor iemands gezondheid is het beter om chinese troep te vermijden.

Piet Plezier
22 april 2020, 12:55
ik bestel alles bij Aliexpres, van batterijen tot telefoons
Ik vind het mooi goedkoop
Van dat geld wat over blijft kan ik weer een keertje neuken

Piet Plezier
22 april 2020, 12:56
Nog een reden om chinese spullen te vermijden: het land knoeit opzettelijk met hun misleidende keuringslabel:

www.radio2.be/de-inspecteur/zie-jij-het-verschil-tussen-het-europese-ce-label-en-het-chinese-ce-logo

33616

Daarnaast bevatten veel producten die in china gemaakt zijn gevaarlijke chemische stoffen of zware metalen die bij ons verboden zijn.

wat een gelul allemaal
Trouwens ik ben schilder en sta al 30 jaar in die slechte dampen, dan maakt dat beetje ook niets meer uit.

pret
22 april 2020, 12:57
Zoals met gieren al het geval was toen wij zeiden dat er niet extra betaald moest worden voor pzc, hielden een heleboel beren er zich toch niet aan. Hetzelfde zul je ook hebben met het oproepen van een boycot, heeft geen enkel nut omdat niet iedereen er zich aan zal houden. Het zal pas effectief zijn als het wereldwijd wettelijk in het leven wordt geroepen.

Westermient
22 april 2020, 13:14
Zoals met gieren al het geval was toen wij zeiden dat er niet extra betaald moest worden voor pzc, hielden een heleboel beren er zich toch niet aan. Hetzelfde zul je ook hebben met het oproepen van een boycot, heeft geen enkel nut omdat niet iedereen er zich aan zal houden. Het zal pas effectief zijn als het wereldwijd wettelijk in het leven wordt geroepen.

Lang niet 100% van de consumenten hoeft mee te doen. Het verschil tussen winstgevend of failliet gaan is ook voor chinese bedrijven niet zo groot. Bij massa werkloosheid in china zal onvermijdelijk maatschappelijke instabiliteit ontstaan. Daar is de communistische partij zwaar allergisch voor. En zal dus wel moeten veranderen en ingrijpen.

Onze politici zullen nooit oproepen tot een boycot, simpelweg omdat zij nogal goed contact hebben met de vele lobbyisten van multinationals. Naar de bevolking luisteren doen ze zelden (Meestal vlak voor verkiezingstijd ;-)
Maar dankzij social media kunnen mensen elkaar nu snel waarschuwen of adviseren. En zo kunnen particulieren of consumenten toch echt invloed uitoefenen

Wel een zegen dat wij in een vrij land leven. Als ik dit had getypt in china was ik "verdwenen" ( = op een geheime locatie gevangen gezet zonder enige vorm van proces)

peterp095
22 april 2020, 17:45
De enige die dat durft is Trump.

mentholbear
22 april 2020, 18:20
Wel een zegen dat wij in een vrij land leven. Als ik dit had getypt in china was ik "verdwenen" ( = op een geheime locatie gevangen gezet zonder enige vorm van proces)

Nee joh, ben je mal. Zo zijn ze daar niet. Net als die vlogger die dooie mensen in de Chinese ziekenhuizen filmde en ze verspreide op internet, wordt je net als hij vanwege gevaarlijke besmettelijkheid en om onrust voor de samenleving te voorkomen, geïsoleerd opgevangen en wordt er door de Chinese staat goed voor je gezorgd :rolleyes:

33616

Doet me denken aan dit filmpje

https://m.youtube.com/watch?v=PVfj4jFi4bI

Tuc
24 april 2020, 14:21

Dat kan zomaar veranderen :rolleyes:

https://detheorist.nl/nieuws/vs-denkt-serieus-aan-verplichte-geimplanteerde-microchip-om-corona-crisis-op-te-lossen

BefBeer
24 april 2020, 16:02
Er zijn in China ook veel executies!

BefBeer

Kwibus2
24 april 2020, 21:42
Of het ontstaan van het virus te maken heeft met de Chinese eetgewoonten is nog niet aangetoond.
Wel is duidelijk dat de Chinese overheid lang geprobeerd heeft de uitbraak van het virus te verzwijgen.
De arts die als eerste het vermoeden had dat er sprake was van een dodelijk virus is zelfs vervolgd voor het bekend maken van zijn vermoeden.
De man wordt nu geëerd nadat hij zelf is overleden aan de gevolgen van de virusbesmetting.

China is niet het enige land dat de ernst van deze virusuitbraak heeft onderschat.
In veel Europese landen waaronder Nederland is ook zo gereageerd.

mentholbear
25 april 2020, 00:24
Ik vermoed dat wij veel meer van china kopen, dan zij ooit van ons. Dus wie heeft er dan het meeste te verliezen?

Per saldo wel. Maar vergeet niet dat veel sectoren en mensen daar onder lijden. De Zwitserse luxe horloge industrie leunt zwaar op de Aziatische markt. En als ik soms busladingen ongemanierde Chinezen de LV en Gucci zaken zie binnenrollen met hun trolleys om alles vol te proppen, maken die soms zo hun week weer goed.

En de Action... Als amateur kocht ik daar gisteren een tooltje van nog geen euro die bij de Gamma 9 euro kost, remreiniger van 1,40 (of was het 2,40?) tegen de 7 euro bij de Gamma. Beide dingen die ik misschien 1x kortstondig gebruik. Die haal ik dan liever bij de Gamma. En niet alleen China dringt hier de markt binnen. De Hornbach filialen schoten als paddestoelen uit de grond. Die zijn/waren op menig punt ook goedkoper dan Gamma. Okay, de Duitsers hebben dan weer geen wet markets.
Ach ja, zoals Lubach al zei, dan hoor ik maar bij de millenials met die wegwerp mentaliteit.

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/yL4Te2pYM--Ji3y6atdFK7zlu8xNWrn0xzD4AHuCR4YrxwEqFiaY9A_f_kCsb 2uPGUsuoSmCLbH358i81kXDqDa9XtOzaB9mkGc

Westermient
28 april 2020, 17:45
De enige die dat durft is Trump.

Hopelijk hebben Westerse politici (en grote bedrijven) nu eindelijk door dat erg afhankelijk zijn van China vele nadelen heeft en eigenlijk onverantwoord is.
Trump durft nu als enige op te staan tegen china, andere politici zijn angstig, buigen onder druk van china, of laten zich door china chanteren (De EU voorop...)

www.nytimes.com/2020/04/24/world/europe/disinformation-china-eu-coronavirus.html

Maar: zo lang we bijvoorbeeld voor medicijnen veel te afhankelijk zijn van de chinese dictator, is het voor onze politici ook risicovol om de waarheid over het corona virus en publique kenbaar te maken
Pas als veel productie uit china is overgeplaatst naar veilige landen / bondgenoten, zullen onze politici sterk genoeg staan om erg kritisch te zijn en maatregelen af te kondigen (Of ze het zullen doen is weer een ander verhaal....)

Taiwan lijkt erg goed geïnformeerd over het wat en hoe in china. Daarom was het meteen groot alarm in Taiwan toen de eerste berichten over het virus de censuur in china wisten te ontkomen. En zodoende zijn er op Taiwan opvallend weinig slachtoffers gevallen.

www.thespec.com/ts/podcasts/thismatters/2020/04/22/23-million-people-6-deaths-how-taiwan-tackled-the-covid-19-crisis.html

Westerse landen zouden ook daarom betere relaties met Taiwan moeten aangaan lijkt mij.

Westermient
28 april 2020, 18:13
Of het ontstaan van het virus te maken heeft met de Chinese eetgewoonten is nog niet aangetoond.
Wel is duidelijk dat de Chinese overheid lang geprobeerd heeft de uitbraak van het virus te verzwijgen.
De arts die als eerste het vermoeden had dat er sprake was van een dodelijk virus is zelfs vervolgd voor het bekend maken van zijn vermoeden.
De man wordt nu geëerd nadat hij zelf is overleden aan de gevolgen van de virusbesmetting.

China is niet het enige land dat de ernst van deze virusuitbraak heeft onderschat.
In veel Europese landen waaronder Nederland is ook zo gereageerd.

Dit chinese virus is van wilde exotische dieren naar mensen overgegaan. Net als Ebola (Vleermuizensoort naar mensen), of AIDS: negers die mensapen vermoorden en ze dan opeten = virus transmissie
Het stil houden van rampen is helaas een gewoonte van communistische landen.
Denk aan het zinken van de kernonderzeeër Koersk in het jaar 2000
Het Kremlin volgde het vaste patroon

1 Zwijgen
2 Toen dat niet meer kon, verklaren dat het een normale procedure was dat de kapitein het schip op de zeebodem had geparkeerd
3 Liegen en anderen de schuld geven: het kwam door een aanvaring met een Amerikaanse of Britse onderzeeboot!
4 Okay, er lijkt een probleemje te zijn, maar we hebben alles onder controle
5 Nee, we lossen het zelf op, we hebben geen buitenlandse hulp nodig
6 Helaas, alle bemanningsleden zijn inmiddels dood, maar ze krijgen postuum een hoge onderscheiding als compensatie

Nederland heeft inderdaad te lang gewacht, halfzachte maatregelen genomen en de overheid was niet voorbereid op een pandemie. Er was geen voorraad beschermende kleding (FFP3 maskers bijvoorbeeld) of desinfectie middelen, en geen draaiboek of ramp-situatie procedures die snel in gang konden worden gezet.
Een ernstig tekort schietend kabinet. Zeker omdat het niet de vraag was of er ooit weer een pandemie zou komen, maar alleen wanneer.
En de kans dat die uit china zou komen lag denk ik boven de 90%

Stoppen met de handel in wilde / exotische dieren en al helemaal met het doden en eten ervan en de kansen op een pandemie dalen mijns inziens met 99%. Helaas willen sommige landen dit botweg niet doen en gaan vrolijk door met al die ellende.

Hoe machtiger china wordt, hoe meer ze ons gaan intimideren en chanteren. Om over alle staats-hackers, en hun duizenden internet trollen nog maar te zwijgen. Ik zie het duidelijk in de comments onder veel video's op YouTube: opvallende accounts die structureel alles ontkennen, in twijfel trekken en de schuld op andere landen proberen af te schuiven.
Het zou onze politici ook sieren als ze eens krachtiger zouden optreden tegen dergelijk fake news. Na duizenden doden en (alleen al in Nederland) tientallen of honderden miljarden euro's aan economische schade zou het kwartje toch eindelijk eens mogen vallen....

Kwibus2
28 april 2020, 18:37
China boycotten gaat je nioet lukken. Dan rijdt er geen auto meer, doen de smartphones het niet meer, liggen de havens plat, is de helft van de containervaart weggevallen.

China is een wereldmacht die zich door niets en niemand nog laat beïnvloeden.
Het lastige is dat de "oude wereld" de Chinezen daar volop bij gehol[pen heeft.
Je kunt je er alleen maar bij neerlggen, dit verandert niet meer.

mentholbear
28 april 2020, 23:35
Hopelijk hebben Westerse politici (en grote bedrijven) nu eindelijk door dat erg afhankelijk zijn van China vele nadelen heeft en eigenlijk onverantwoord is.

Net zo goed als dat China door heeft dat afhankelijlheid van Europa of VS zo z'n nadelen heeft en met hun 2025 plan meer onafhankelijk wilt zijn.
Zie vanaf minuut 10.

https://m.youtube.com/watch?v=iUBxVe0j7Ow

Bovendien doen ze dat nogal grof door o.a. bedrijfsspionage en gedwongen dienst na buitenlandse studie.

En was eigenlijk op zoek naar bovenstaand filmpje, maar kwam ook deze tegen. Op timeframe 11:30 wordt nog even verteld hoe China een dikke vinger in Afrika probeert te krijgen. Want tja, als die Europeanen en Amerikanen niks meer van ons willen kopen... Dan zetten we wel Actions op in Afrika...

https://m.youtube.com/watch?v=LPd8jEujXpw

phoenix
28 april 2020, 23:38
Klopt Kwibus, maar hoe meer virus, hoe minder macht voor china en de VS ... want ook daar gaat veel over de kop vergis je niet... dus net zo makkelijk als we hier al weer mondkapjes produceren, kunnen we straks net zo makkelijk auto's produceren, zonder hulp van china.... alleen e kostprijs ... dat wordt anders.... maar liever en degelijke dutise auto, dan een auto uit china.... of ene fiets... de snelheidstreinen in china komen neit uit china maar is ene duts product namelijk siemens treinen .

mentholbear
28 april 2020, 23:48
maar liever en degelijke dutise auto, dan een auto uit china.... of ene fiets... de snelheidstreinen in china komen neit uit china maar is ene duts product namelijk siemens treinen .

En weet je aan welke voorwaarden buitenlandse ondernemingen die in China willen bouwen aan moeten voldoen? :smoke:

https://www.trouw.nl/nieuws/experts-zijn-sceptisch-over-wet-die-techbedrijven-moet-beschermen-tegen-chinese-afpersing~b8602a27/

https://www.nen.nl/NEN-Shop/Actualiteiten-Machinebouw-Transport/China-lanceert-eigen-hogesnelheidstrein.htm

Enneh, ik gebruik nu n lichtere compactere Chinese fiets dan m'n ouwe Gazelle. Was ook nog es 1/3 van de prijs. Vraag me alleen af wanneer de roestige remkabels gaan breken :rolleyes:

schoolmeester
29 april 2020, 08:50
De BESTE fiets is nog steeds een GAZELLE !

GROET, SCHOOLMEESTER.

Westermient
29 april 2020, 18:11
China boycotten gaat je nioet lukken. Dan rijdt er geen auto meer, doen de smartphones het niet meer, liggen de havens plat, is de helft van de containervaart weggevallen.

China is een wereldmacht die zich door niets en niemand nog laat beïnvloeden.
Het lastige is dat de "oude wereld" de Chinezen daar volop bij gehol[pen heeft.
Je kunt je er alleen maar bij neerlggen, dit verandert niet meer.

In de jaren '80 werd geadviseerd om je kinderen Japans te leren, dat land was de toekomst en had alles wat wij niet hadden of niet konden. Inmiddels weten wij beter.
Uiteraard wonen in china minstens 11 x zoveel mensen, maar het land heeft ook enorme schulden (hoe groot is onbekend, en hun cijfers zijn niet betrouwbaar). Corruptie en bureaucratie zijn ook enorm, geen teken van kracht vind ik
Smartphones kun je neem ik aan ook in andere (relatief) lage lonen landen laten maken, zoals Vietnam of Mexico
Auto's....het aantal toeleveranciers en fabrieken in Duitsland is nog altijd enorm
Chinese auto's zullen de komende jaren niet kunnen concurreren op de EU of Amerikaanse markt, dus hooguit wat onderdelen.

Containervaart: hoeveel mensen werken aan boord van een 300 meter containerschip? En hoeveel daarvan zijn afkomstig uit een Westers land? Vijf?

In totaal dus een kleine groep lijkt mij
En als spullen in oostelijk Europa worden gemaakt dan levert dat werkgelegenheid op relatief dichtbij Nederland
(En binnen 10 jaar kan alles hopelijk met elektrische vrachtwagens hierheen worden gebracht)

Inmiddels zijn er alsmaar meer mensen die door hebben dat china moet betalen / opdraaien voor de schade die ze alsmaar veroorzaken:

www.cnbc.com/2020/04/24/lawsuits-outrage-over-chinas-handling-of-the-coronavirus-pandemic.html

Wat is de kans dat china 4000 miljard euro schade vergoeding gaat betalen? Nul denk ik. Maar claims, een consumenten boycot, (veel) minder investeringen door Westerse bedrijven, handelsoorlog, een einde maken aan de oneerlijke concurrentie uit china, etc zal de chinese dictator echt niet leuk vinden en ze zullen er zeker schade door lijden.
En terecht.

Wat import en export cijfers:

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/37/belang-eu-in-nederlandse-export-iets-kleiner

We exporteerden dus voor ongeveer 10 miljard euro per jaar naar china. Maar de staatsschuld in ons land is al met iets van 92 miljard euro gestegen door het chinese virus? Uiteindelijk zullen door die schuldenberg lonen, uitkeringen en pensioenen in Nederland omlaag gaan denk ik.
Iemand moet voor alle rekeningen opdraaien...en meestal is dat de gewone burger (En diens pensioen)
Doorwerken tot ons 80ste?

phoenix
29 april 2020, 18:56
Belangrijk is dat china een slechte naam heeft door de wild vlees handel en natuurlijk veel producten die nog steeds niet kunnen tippen aan westerse producten... inderdaad er zijn genoeg landen waar ze ook onderdelen kunnen produceren.... een goede naam heeft china in elk geval niet

Kwibus2
29 april 2020, 20:28
Belangrijk is dat china een slechte naam heeft door de wild vlees handel en natuurlijk veel producten die nog steeds niet kunnen tippen aan westerse producten... inderdaad er zijn genoeg landen waar ze ook onderdelen kunnen produceren.... een goede naam heeft china in elk geval niet

Wacht maar af wat er gebeurt wanneer die belabberde Chinese producten ineens niet meer geleverd worden.
Dan staat de Duitse autoproductie in een keer stil, dan doet geen enkele smartphone het nog, dan valt de complete IT infrastructuur uit.
China is al heel lang niet meer het land van goedkope inferieure producten. Chinezen leren niet alleen snel ze zijn ook nog super ambitieus.

De Chinezen hebben inmiddels universiteiten die zich kunnen meten met de beste universiteiten in Europa en de VS.
Op sommige high tech gebieden liggen ze nog achter bij westerse bedrijven zoals ASML.
Die achterstand halen ze in 3-5 jaar in. Intussen kopen ze de technologie waar ze nog een achterstand bij hebben.

phoenix
29 april 2020, 21:13
Als ze wilde dieren markten houden kwibus ben ik bang dat je ongelijk gaat krijgen dan komt er geen chinees meer binnen in europa en de VS. laat staan producten... kijk als over een maand alles weer open is... maar da tis net zo....ik voorspel globalisering met de rem erop... en bedrijven kijken wel uit om daar te investeren...zolang chinezen geen openheid van zaken geven, mensen martelen .. we weten nog steeds neit hoeveel doden er nu warne en wanner precies de uitbraak was... dat is toch geen betrouwbare handelspartner.... nee over een maand weer vrije handel ja dan gaat het weer als vanouds, helaas kwibus ik zie dat niet gebeuren...

Brad Clitt
29 april 2020, 22:16
Ik heb nu 3 Chinese smartphones in gebruik (Huawei, Honor en Xiaomi), ik kan nou niet zeggen dat het rommel is.
Was eerst ook huiverig, maar al héél snel was ik overtuigd en heb er nu dus 2 erbij genomen (ééntje voor mams omdat je voor bankzaken tegenwoordig toch wel een smartphone nodig hebt). Trouwens een iPhone komt ook gewoon uit China.

mentholbear
29 april 2020, 23:57
Als ze wilde dieren markten houden kwibus ben ik bang dat je ongelijk gaat krijgen dan komt er geen chinees meer binnen in europa en de VS. laat staan producten... kijk als over een maand alles weer open is... maar da tis net zo....ik voorspel globalisering met de rem erop... en bedrijven kijken wel uit om daar te investeren...zolang chinezen geen openheid van zaken geven, mensen martelen .. we weten nog steeds neit hoeveel doden er nu warne en wanner precies de uitbraak was... dat is toch geen betrouwbare handelspartner.... nee over een maand weer vrije handel ja dan gaat het weer als vanouds, helaas kwibus ik zie dat niet gebeuren...

Die wet markets zijn er nog steeds en nu komen er alweer spullen vanuit China deze kant op.

Ik hoop alleen wel dat deze crisis zorgt voor veranderingen binnen China en er buiten. Want er blijven bedrijven en landen zaken doen met China, maar we moeten oppassen dat de balans niet helemaal overhelt naar China toe. Daar zijn ze nu sterk mee bezig met die 2025 strategie. Voorheen lag de focus op het produceren voor (Westerse) bedrijven en hun merken & producten. Nu wordt het steeds meer produceren voor de (Westerse) consument en verkopen aan de bedrijven.

bocariver
30 april 2020, 19:55
For my personal boycott, I decided to stop to fuck some Chinese girls.
Anyway, I already stopped from long time when president of China closed the most big bordello I have ever seen in Dongguan with choice between 2000 girls every night.

Kwibus2
30 april 2020, 23:07
Daar moet je dan vroeg aanwezig zijn om ook maar 1% van de elfjes te strikken voor een wedstrijdje.
Geen idee hoe z'n bordeel er uit ziet, 2000 meiden die allemaal in de mood zijn.
Werd de toestand van je hart nog even gecontroleerd voor je op die kudde werd losgelaten?

Het is inmiddels verleden tijd, prostitutie is zover ik weet officieel verboden in China.
Wat er in het geniep plaats vindt is niet te controleren.

Willem2
1 mei 2020, 18:03
Een paginagrote advertentie, met ruim 2200 woorden in een piepklein lettertype. Via een lange open brief in Het Financieele Dagblad richtte de Chinese ambassadeur in Nederland Xu Hong zich vandaag tot zijn "Nederlandse vrienden", waarin hij zijn land verdedigde na de kritiek op het handelen van China na het ontstaan van het coronavirus.

Het oogde als het vervolg op een soortgelijke brief die Xu vorig jaar mei liet plaatsen in NRC, kort na zijn benoeming als ambassadeur. Volgens hoogleraar diplomatie Jan Melissen, verbonden aan de Universiteit Leiden, is het een schoolvoorbeeld van moderne diplomatie. Ambassadeurs verschuilen zich steeds minder in hun ambassades en laten steeds vaker proactief van zich horen.

Bijvoorbeeld dus via kranten. Twee weken geleden vroegen de ambassadeurs van Frankrijk en Duitsland via het AD in een open brief "aan alle Nederlanders" solidair te blijven met de Europese Unie. En een maand geleden ageerden vooraanstaande Italiaanse politici via de Frankfurter Allgemeine Zeitung nog tegen de Nederlandse opstelling in Europa. .... https://nos.nl/artikel/2332437-diplomatie-of-politiek-ambassadeurs-roeren-zich-in-de-coronacrisis.html

Wentelt Eefje
1 mei 2020, 18:39
Misschien dat Trump een leuke open brief kan schrijven in de Beijing Times...

hasta la pasta
1 mei 2020, 18:50
Zoveel woorden verpakt in een zin . . .

"leuk", "open" en "schrijven". En dit allemaal tegelijk voor Trump.

mentholbear
1 mei 2020, 23:36
https://nos.nl/artikel/2332388-trump-speculeert-opnieuw-over-rol-laboratorium-in-wuhan-bij-ontstaan-coronavirus.html

Trump heeft het gezien :rolleyes:

Willem2
5 mei 2020, 20:58
Sanquin gaat een miljoen bloedtests inzetten voor onderzoek naar immuniteit tegen het coronavirus. Het lopende onderzoek wordt zo flink uitgebreid, meldt de bloedbank. Samen met het ministerie van Volksgezondheid heeft de organisatie een miljoen tests besteld in China. .... https://nos.nl/artikel/2332885-miljoen-nieuwe-tests-besteld-voor-onderzoek-naar-groepsimmuniteit.html

Zo te zien werkt de boycot goed :rolleyes:
Nu nog een boycot van amerikaanse bedrijven...

Willem2
15 mei 2020, 01:57
Trump dreigt alle banden met China te verbreken
De Amerikaanse president Donald Trump heeft op dit moment geen behoefte om met zijn Chinese ambtsgenoot Xi Jinping te praten. Dat zei hij donderdag in een interview met Fox Business Network. Hij dreigde zelfs alle banden met China te verbreken. ..... https://www.ad.nl/buitenland/trump-dreigt-alle-banden-met-china-te-verbreken~a628b50d/

Uiteraard had ik dit ook bij het topic over Trump kunnen plaatsen maar dan zou het weer onder sneeuwen tussen al het twitter leed van dhr Trump.

Willem2
28 mei 2020, 09:20
Die USA halten wegen Chinas Vorgehen den Sonderstatus von Hongkong nicht mehr für gerechtfertigt. Zudem verhängte der US-Kongress Sanktionen gegen China wegen der Lage der Uiguren. ... https://www.zdf.de/nachrichten/politik/hongkong-china-sanktionen-usa-uiguren-100.html

En nu Europa nog want China misbruikt de situatie tijdens corona.
Zag gisteren een reportage over China op de duitse tv en de handelswijze en denkwijze van de chinese leiders is zeer beangstigend.
https://www.zdf.de/nachrichten/heute-sendungen/videos/alltag-china-coronavirus-100.html

https://www.zdf.de/politik/auslandsjournal/die-doku-vom-27-mai-2020-100.html

phoenix
28 mei 2020, 14:26
Gelukkig ligt Hongkong ver weg Willem, maar het is een begin va nde chinese hegonomie... niet voor niets dat Merkel besluit andere europes elanden te helpen.. dat die stomme hollanders dat nog niet in zien.... die denken louter aan korte termijn vermogen... die chinezen proberen overal in de wereld kapitaal optie kopen..... die hebben Marx heel goed gelezen..... de duitser spraken begin maart al hoorde ik op wdr5 dat bedrijven worden beschermd door de duitse overheid wegens mogelijk agressieve overnames van buitenlandse bedrijven.....

WANDELAAR5
28 mei 2020, 16:40
De Chinezen hebben zoveel dollars en wat Euros in hun kluizen liggen die steeds minder waard worden. En ze sturen nuttige spullen naar het westen zoals geneesmiddelen, Barbies en mobieltjes. Wat zou jij doen als je daarvoor al dat papier kreeg?

Ik begrijp wel dat ze liever havens en bedrijven kopen van die bakken dollars die ze overhouden, dan bijvoorbeeld Amerikaaanse staatsleningen. En sterker nog, ik zou hetzelfde doen.

Willem2
1 juli 2020, 11:27
Tientallen arrestaties na invoering omstreden veiligheidswet Hongkong

Binnen 24 uur na de invoering van de omstreden veiligheidswet voor Hongkong, die de Chinese overheid gisteren heeft doorgevoerd, zijn er bij protesten zo'n 30 demonstranten opgepakt.

De politie in Hongkong meldt dat een van de mannen die werd gearresteerd een pro-onafhankelijkheidsvlag droeg. Hij is volgens de politie aangehouden onder de nieuwe veiligheidswet. Of de andere arrestanten ook op basis van de nieuwe wet zijn gearresteerd, is nog niet duidelijk. .... https://nos.nl/artikel/2339139-tientallen-arrestaties-na-invoering-omstreden-veiligheidswet-hongkong.html

mentholbear
1 juli 2020, 18:48
.... https://nos.nl/artikel/2339139-tientallen-arrestaties-na-invoering-omstreden-veiligheidswet-hongkong.html

Het zat er vroeg of laat aan te komen. Het land is terug gegeven aan een natie waar geen mensenrechten zijn, zoals ze dat in HK hebben gekend. Ze kregen 50 jaar om er aan te wennen. Nu moeten ze er een stuk sneller aan wennen door dat constante gepush. Jammer...

Willem2
16 juli 2020, 16:44
De Verenigde Staten overwegen een reisverbod in te stellen voor leden van de Chinese Communistische Partij en hun families, meldt The New York Times. Mocht president Trump de maatregelen ondertekenen, dan zet dit de toch al wankele relatie tussen beide landen verder op scherp.

"We weten niet hoe serieus deze plannen zijn. Maar mocht de VS dit überhaupt overwegen, dan is het de meest vergaande stap en de grootste escalatie in deze nieuwe koude oorlog tussen de VS en China", reageert correspondent Sjoerd den Daas. "Dit gaat verder dan een handelsoorlog."

De voorgenomen maatregelen raken ook partijleden die al in de Verenigde Staten verblijven. Hun visa kunnen worden ingetrokken, wat betekent dat leden van de Communistische Partij het land worden uitgezet.

Gevoelige relatie
Trump heeft sinds zijn aantreden in 2017 vooral spierballentaal geuit richting China en de Chinese leider Xi Jinping. Met als resultaat een slepende handelsoorlog tussen de twee grootste economieën ter wereld.

Toch prijst de Amerikaanse president zijn Chinese ambtsgenoot ook, zo nu en dan. Volgens The New York Times doet Trump dit, omdat hij de Chinese leider nodig heeft voor zijn herverkiezing. Trump zou daarom gevoelige onderwerpen uit de weg gaan, zoals het aannemen van de omstreden veiligheidswet en de consequenties voor Hongkong en Xinjiang, de regio waar volgens schattingen van onder meer de VN een miljoen Oeigoeren worden vastgehouden in strafkampen.

De wetgeving zou ook een middel kunnen zijn, om de duimschroeven aan te draaien. "Maar het is de vraag wat Trump hiermee denkt te bereiken. Dit is meer dan China onder druk zetten. Dit is de laatste stap voordat je zegt: alle chinezen zijn niet meer welkom in de Verenigde Staten."

De Chinese Communistische Partij telt zo'n 92 miljoen leden. Als ook familieleden van partijleden niet meer welkom zijn in de Verenigde Staten, dan ligt dit aantal nog vele malen hoger. Dit leidt ook meteen tot een praktisch probleem: hoe kan de VS bepalen wie wel of niet lid is van de Partij?

"Er zijn zoveel mensen lid: iedereen bij staatsbedrijven, maar ook topmannen van bedrijven als Tencent en Alibaba, waaronder Jack Ma. Allemaal zijn ze lid van de partij. De Amerikaanse regering heeft geen ledenbestand op een usb-stick in Washington liggen. Dus ook de praktische implementatie wordt ingewikkeld." ... https://nos.nl/artikel/2340873-vs-overweegt-reisverbod-voor-partijleden-chinese-communistische-partij.html

Willem2
25 juli 2020, 00:36
Het inmiddels gesloten Chinese consulaat in de stad Houston was volgens Amerikaanse functionarissen een van de ergste spionagebolwerken van China in de VS. De activiteiten op de diplomatieke missie gingen volgens de VS alle perken te buiten.

De Amerikaanse autoriteiten lieten het consulaat in Houston dinsdag weten dat het dicht moest. China reageerde woedend en sprak van een politieke provocatie. De Chinezen sloegen vandaag terug en eisten de sluiting van het Amerikaanse consulaat in de Chinese stad Chengdu.

Spionage voor coronavaccin
Tegen journalisten suggereerde een hooggeplaatste functionaris van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken dat medewerkers van het consulaat in Houston stiekem probeerden informatie te bemachtigen over een coronavaccin. In Houston en omgeving zitten veel medische bedrijven en instellingen en op de campus van de University of Texas wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar een coronavaccin.

Het ministerie van Justitie verklaarde dat het inmiddels wel bekend is dat consulaten en ambassades gebruikt worden voor inlichtingenwerk. "Maar sommige activiteiten hier gingen echt te ver", zei een woordvoerder. "Op een bepaald moment moet je zeggen: 'genoeg is genoeg', en dan beslis je waar het het ergst is."

China stelt dat het sluiten van het consulaat in strijd is met de internationale normen en regels. "De maatregel die wij hebben genomen is een legitieme en noodzakelijke reactie", reageerde het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Een Chinese regeringswoordvoerder noemde de uitingen van de Amerikanen "kwaadaardige laster" en de sluiting van het consulaat "onredelijk".

Relatie onder druk
De relatie tussen China en de Verenigde Staten is de laatste jaren ernstig bekoeld. President Trump verwijt China laks te hebben gereageerd op het coronavirus. Ook zijn de twee landen verwikkeld in een diepgaand handelsconflict. .... https://nos.nl/artikel/2341762-vs-chinees-consulaat-houston-was-spionagebolwerk.html

Willem2
1 augustus 2020, 11:34
Trump wil TikTok verbieden in de Verenigde Staten
De Amerikaanse president Donald Trump gaat de populaire socialemedia-app TikTok van het Chinese bedrijf ByteDance verbieden in de Verenigde Staten. Dat zei hij gisteren tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.

... https://www.ad.nl/tech/trump-wil-tiktok-verbieden-in-de-verenigde-staten~a2e8eac4/

Trump doet alles om maar in beeld te komen. Daarom niet onder het Trump topic :rolleyes:

Willem2
3 augustus 2020, 16:06
Onderhandelingen tussen Microsoft en het moederbedrijf van TikTok over een overname gaan verder, nu het verzet van president Trump is weggemasseerd. Afgelopen vrijdag lekte uit dat er gesprekken gaande waren. Die stokten toen Trump dit niet zag zitten en de app wilde verbieden.

Via de populaire app TikTok delen vooral jonge gebruikers korte filmpjes.

In een verklaring zegt Microsoft dat, na een gesprek tussen ceo Nadella en de president dit weekend, het bedrijf de onderhandelingen voortzet. Het is de bedoeling dat de gesprekken tot uiterlijk 15 september duren. ... https://nos.nl/artikel/2342708-overnamegesprekken-microsoft-en-tiktok-hervat-na-overleg-met-trump.html

Ik zou zeggen boycotten die chinezen en amerikanen !!! :rolleyes:

Willem2
7 augustus 2020, 07:26
Trump zet door en doet TikTok in de ban
....
De president accepteerde maandag de mogelijkheid dat een Amerikaans bedrijf TikTok zou kunnen kopen. Dat moet dan voor 15 september gebeuren. Microsoft zou in onderhandeling zijn met ByteDance.

Niet alleen transacties met ByteDance worden verboden: Trump heeft een soortgelijk decreet uitgevaardigd voor Tencent, de eigenaar van de WeChat-app. Trump zegt dat die app "automatisch enorme hoeveelheden informatie van zijn gebruikers vastlegt". Hiermee zou de Chinese Communistische Partij volgens hem toegang kunnen krijgen tot persoonlijke informatie van Amerikanen.

WeChat, het Chinese alternatief voor WhatsApp, is wijdgebruikt in Azië, maar in de VS veel minder populair. ... https://nos.nl/artikel/2343154-trump-zet-door-en-doet-tiktok-in-de-ban.html

Willem2
23 augustus 2020, 12:49
Het bedrijf achter de Chinese muziekvideo-app TikTok stapt naar de rechter om een decreet van president Trump aan te vechten. Trump eist namelijk dat TikTok binnen negentig dagen de Amerikaanse tak verkoopt, anders dreigt hij de populaire app op zwart te zetten. Alleen bij verkoop aan een Amerikaanse bedrijf zou Trump bereid zijn daarvan af te zien.

TikTok zegt tegen CNN dat het bedrijf geen andere keus heeft dan het decreet aan te vechten. "Om er zeker van te zijn dat recht wordt gesproken en ons bedrijf en onze gebruikers eerlijk worden behandeld", zegt het Chinese bedrijf. Morgen wordt de zaak officieel ingediend.

De VS ziet in TikTok een veiligheidsrisico. De Chinese overheid zou via het moederbedrijf bij gebruikersdata van Amerikanen kunnen komen, maar volgens TikTok is dat niet het geval. Volgens een woordvoerder van de muziekvideo-app is er geprobeerd om de zorgen weg te nemen, maar daar zou geen gehoor aan zijn gegeven door de Amerikanen. .... https://nos.nl/artikel/2345088-tiktok-vecht-amerikaans-verbod-van-muziekvideo-app-aan.html

Willem2
10 november 2020, 13:31
Of Coronovirus vanuit de natuur komt wordt nog altijd betwist. Er zijn geluiden dat de virus gecreëerd is in een laboratorium, maar goed dat zal wel weer afgekaart worden als een complottheorie.

Zo pret ik zet het hier neer en niet bij een topic over complottheorieen.
En ik hoop dat het je ook tot nadenken zet. Het gezeur en gezeik en misplaatste verontwaardiging over een paar cartoons terwijl miljoenen Oeigoeren stelselmatig worden uitgeroeid door chinezen.
Ga daar maar eens artikelen over produceren.

mentholbear
10 november 2020, 17:55
Zo pret ik zet het hier neer en niet bij een topic over complottheorieen.

Ho ho, waarom hier plaatsen?

Als het virus namelijk in China zou zijn gemaakt, was het al lang verdwenen...

https://pics.me.me/i-think-weekends-are-made-in-china-they-dont-last-20989700.png

Willem2
12 november 2020, 16:36
Verenigd Koninkrijk overweegt sancties
Vanuit westerse landen is er kritiek op het besluit om de vier oppositieleden uit het parlement te zetten. De Britse minister van Buitenlandse Zaken Raab, noemt het ontslag een aanslag op de vrijheden van Hongkong.

Het Verenigd Koninkrijk overweegt om sancties in te stellen en de minister van Buitenlandse Zaken heeft de ambassadeur van China in Londen op het matje geroepen vanwege de ontwikkelingen, meldt persbureau AP.

Ook Duitsland en Australië veroordelen het afzetten van vier parlementariërs. De Amerikaanse Nationale Veiligheidsadviseur Robert O'Brien zegt dat nu overduidelijk is dat de communistische machthebbers in China zich niet houden aan de afspraken die zijn gemaakt over de status van Hongkong en de beloftes die zijn gedaan aan inwoners.

Demonstraties in Hongkong
Het was maandenlang onrustig in Hongkong. Inwoners gingen massaal de straat op om te demonstreren tegen de groeiende invloed van China op de stadsstaat. Eind juni werd de omstreden veiligheidswet voor Hongkong ingevoerd door de Chinese overheid. Sinds de invoering daarvan is het streven naar afscheiding, buitenlandse inmenging en het op touw zetten van staatsondermijnende activiteiten in Hongkong verboden.

Hongkong hoort sinds de onafhankelijkheid van Groot-Brittannië in 1997 weer bij China, met een eigen economisch systeem en meer democratische vrijheden. Onder de noemer 'één land, twee systemen' behoudt Hongkong een zekere mate van autonomie. Maar sinds de invoering van de veiligheidswet staat dit onder druk. ...... https://nos.nl/artikel/2356285-china-veroordeelt-vertrek-oppositie-uit-parlement-hongkong.html

pret
12 november 2020, 18:47
Terwijl miljoenen Oeigoeren stelselmatig worden uitgeroeid door chinezen.
Ga daar maar eens artikelen over produceren.

Je hebt groot gelijk W2 het is een schande en onmenselijk wat China met Oeigoeren doet. Het is beschamend dat Westerlingen en Moslimlanden inclusief Turkije hiertegen niks (kunnen) ondernemen. Klaarblijkelijk en spijtig heeft China al de wereldmacht in handen.

Willem2
12 november 2020, 21:49
Je hebt groot gelijk W2 het is een schande en onmenselijk wat China met Oeigoeren doet. Het is beschamend dat Westerlingen en Moslimlanden inclusief Turkije hiertegen niks (kunnen) ondernemen. Klaarblijkelijk en spijtig heeft China al de wereldmacht in handen.

Onzin daar kunnen de moslims iets tegen doen. En veel meer dan iedere keer die vals gespeelde verontwaardiging wanneer de profeet wordt afgebeeld in een cartoon.
Het is voor mij onbegrijpelijk.

Wat je moet weten over de situatie van de Oeigoeren .... https://www.amnesty.nl/oeigoeren-in-china
kan je beter ondertekenen dan je aansluiten bij Denk of die Imam.

https://dekanttekening.nl/wereld/waarom-moslimlanden-de-islamitische-oeigoeren-laten-stikken/

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2353717-oeigoer-eysa-als-je-geen-kritiek-uit-op-china-ben-je-veilig-dacht-ik.html

Willem2
16 november 2020, 15:28
Vijftien landen in en rond Azië hebben een vrijhandelsovereenkomst getekend. Die moet ertoe leiden dat de onderlinge importheffingen uiteindelijk verdwijnen en dat er over en weer eenvoudiger kan worden geïnvesteerd. Ook moeten goederen makkelijker kunnen worden getransporteerd.

De ondertekenaars zijn China, Japan, Zuid-Korea, Australië, Nieuw-Zeeland en tien Zuidoost-Aziatische landen. Samen hebben ze ongeveer 30 procent van de wereldeconomie in handen. Het is een van de grootste handelsdeals ooit getekend.

Veel van deze landen hadden al onderlinge handelsafspraken, maar het nieuwe RCEP-verdrag moet zorgen voor meer eenheid en een sterker economisch machtsblok. .... https://nos.nl/artikel/2356761-landen-in-en-rond-azie-tekenen-handelsakkoord-gemiste-kans-voor-vs.html

Willem2
23 november 2020, 19:19
Joshua Wong gehört zu bekanntesten Aktivisten der Proteste in Hongkong. Wegen einer unerlaubten Versammlung steht er nun vor Gericht - und bekennt sich schuldig. .... https://www.zdf.de/nachrichten/politik/hongkong-wong--haft-100.html

Nog een reden om China te boycotten...

mentholbear
23 november 2020, 23:48
De tijd vliegt in China. Wat zijn die afgesproken 50 jaar snel 'voorbij gegaan'...

https://www.history.com/news/hong-kong-china-great-britain

Poppalarge
24 november 2020, 00:32
https://youtu.be/sEdZrnLp-y0

Hetzelfde verhaal met bewegende beelden in het Nederlands...

Sent from my Atari 4160STFM[emoji769] using Tapatalk

Willem2
31 december 2020, 00:38
Beinahe sieben Jahre haben die beiden Wirtschaftsmächte gerungen. Nun liegt ein gemeinsamer Text vor. Was der wert ist und wann das Abkommen in Kraft tritt, ist aber offen. ..... https://www.zdf.de/nachrichten/wirtschaft/investitionsabkommen-china-eu-100.html

Geen boycot .... we gaan lachend verder :rolleyes:

Willem2
3 januari 2021, 11:54
'Het imperium van Jack Ma is voor de Chinese regering te machtig geworden' .... https://nos.nl/artikel/2362870-het-imperium-van-jack-ma-is-voor-de-chinese-regering-te-machtig-geworden.html

Als zelf chinezen zichzelf gaan boycotten dan zegt dat genoeg :rolleyes:

mentholbear
3 januari 2021, 13:12
LOL
Zie iets vergelijkbaars met Facebook en Google gebeuren :rolleyes:

schoolmeester
3 januari 2021, 15:32
Alles wat uit China komt heb ik geen interesse in, behalve de dames......

Groet, schoolmeester.

Willem2
4 januari 2021, 20:42
Jack Ma, de markante oprichter van de Chinese webwinkelgigant Alibaba, is al twee maanden niet meer in het openbaar gezien. Het leidt tot de vraag of hij vermist is, mede gevoed doordat hij met de Chinese overheid in de clinch ligt.

"De wildste geruchten doen de ronde, ook op Chinese sociale media. Tot nu toe is het vooral speculatie", zegt China-correspondent Sjoerd den Daas.

Volgens persbureau Reuters verscheen Ma voor het laatst eind oktober in het openbaar. Hij hield toen een inmiddels fameuze toespraak in Shanghai, waarin hij zeer kritisch was over het bankensysteem in China. Het leidde ertoe dat de beursgang van zijn financiële vehikel Ant Group, dat onder meer betalingen en verzekeringen verzorgt, werd uitgesteld.

"Of dat reden is om één van China's bekendste ondernemers voor kortere of langere tijd te laten verdwijnen is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen, maar tot nu toe lijkt me dat onwaarschijnlijk", zegt Den Daas.

"Dubbele afspraak"
De Financial Times meldde afgelopen vrijdag dat Ma al in november is vervangen als jurylid in de finale van een talentshow voor ondernemers. Zijn foto verdween van de webpagina van het programma en hij zat ook niet meer in een promotievideo.

Een woordvoerder van Alibaba zegt tegen Reuters dat dit het gevolg was van een dubbele afspraak in Ma's agenda.

Maar Den Daas vermoedt dat de miljardair zich in deze fase even koest houdt, al dan niet op aandringen van de autoriteiten. Niet alleen is de beursgang van Ant uitgesteld, er loopt inmiddels ook een mededingingsonderzoek naar Alibaba. .... https://nos.nl/artikel/2363030-afwezigheid-alibaba-oprichter-jack-ma-leidt-tot-speculaties-over-vermissing.html

Zo doet China dat.

pietpotent44
4 januari 2021, 21:19
De vraag is natuurlijk ook of China wel helemaal eerlijk is over zijn Corona cijfers:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/28/wuhan-urnes/

mentholbear
4 januari 2021, 22:05
De vraag is natuurlijk ook of China wel helemaal eerlijk is over zijn Corona cijfers:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/28/wuhan-urnes/

Denk dat ze nog even eerlijk zijn en dankbaar zijn voor de eerlijkheid van journalisten als aan het begin van de crisis.

Oftewel, als het mee zit wordt alles eerlijk verteld en anders 4 jaar cel :baby2:

Dat gezegd te hebben, China is niet de enige waar men dingen achter houdt. Het regiem weet wel harder negatieve berichten de kop in te drukken.

mentholbear
5 januari 2021, 16:53
Zie nu pas dat ik m'n bronvermelding ben vergeten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/28/chinese-journaliste-die-verslag-uitbracht-van-corona-uitbraak-in/

Willem2
9 januari 2021, 13:54
De Chinese internetondernemer en miljardair Jack Ma, oprichter van techbedrijf Alibaba en een van de rijkste mensen ter wereld, is al maanden niet in het openbaar verschenen. Vermoed wordt dat de markante miljardair 'gedisciplineerd' wordt door de Communistische Partij vanwege zijn openlijke kritiek op het economisch beleid van president Xi. Ma pleit voor meer vrijheden.

Zijn verhaal staat niet op zichzelf, vertelt hoogleraar Moderne China Studies Frank Pieke in podcast De Dag. De Chinese overheid heeft de pijlen op het zakenleven gericht en Xi probeert bedrijven die te veel macht krijgen onder de duim te houden.

Deze week werd ook een oud-topman van een grote vermogensbeheerder veroordeeld tot de doodstraf. De machtsgreep die Xi in het bedrijfsleven probeert te verstevigen heeft volgens Pieke niet alleen gevolgen voor de Chinese economie, maar ook voor de verhouding met het Westen en de manier waarop er zaken wordt gedaan. .... https://nos.nl/artikel/2363011-podcast-de-dag-over-de-vermissing-van-alibaba-oprichter-jack-ma.html

podcastje ...

Willem2
9 januari 2021, 14:04
En over die besmettingen liegen ze constant

Lange Zeit scheint das Coronavirus in China unter Kontrolle. Unweit der Hauptstadt Peking schnellen die Infektionszahlen nun in die Höhe. Die Behörden sind alarmiert und riegeln die betroffene Region weitestgehend ab. Eine gigantische Testoffensive läuft an.

China erlebt den größten Ausbruch des Coronavirus seit Monaten. Nachdem das bevölkerungsreichste Land das Virus seit dem Sommer weitestgehend im Griff hatte und nur noch ganz vereinzelt Infektionen zählte, sind die Zahlen in der Provinz Hebei direkt vor den Toren Pekings in wenigen Tagen auf insgesamt mehr als 200 gestiegen. Bis heute meldete die Gesundheitskommission in der Provinz um die Hauptstadt 90 Erkrankungen und 144 asymptomatische Infektionen. Es wurde mit einem weiteren Anstieg gerechnet. https://www.n-tv.de/panorama/China-kaempft-mit-neuem-Corona-Ausbruch-article22274921.html

Willem2
14 januari 2021, 11:00
WHO: twee wetenschappers mogen China niet in
Twee WHO-wetenschappers die in China onderzoek gaan doen naar het coronavirus mogen het land nog niet in omdat hun coronatests nog niet zijn afgerond. In hun bloed zijn antistoffen gevonden die er op kunnen duiden dat ze in het verleden besmet zijn geraakt. Daarom worden ze nogmaals getest.

De groep van 15 experts, onder wie de Nederlandse viroloog Marion Koopmans, was in eigen land ook al getest. Niemand was positief. Bij een tweede test op het vliegveld van Singapore, bleken de twee wetenschappers antistoffen in hun bloed te hebben. Het tweetal zou op dit moment geen corona hebben. Koopmans is overigens niet een van de twee wetenschappers die nog in afwachting zijn. ..... https://nos.nl/liveblog/2364314-who-twee-wetenschappers-mogen-china-niet-in-uitgevers-wachten-met-nieuwe-boeken.html

Die wetenschappers kunnen nooit meer wat vinden daar heeft het apparaat van China wel voor gezorgd.

Dalton
14 januari 2021, 15:08
Daar in die hoek wonen de meeste mensen van deze aardkloot waardoor de besmettingen veel erger zijn als in de rest van de wereld en door alle vieze grotten met knaagdieren en vliegende hondjes waar ze zo gek op zijn en als delicatesse verkocht worden,verspreid het virus zich raznd snel,daar hoef je geen professor voor te wezen om dat te begrijpen.
Dan heb je nog al die CHINEZEN in de rest van de wereld welke steeds volgepropt worden door hun landgenoten met al die lekkere dingen en zo wordt het hier overgedragen,toch kom ik al jaren bij een chinees-restaurant waar ze heerlijke grote loempia's hebben en ook nog eens een heerlijke ossehaas met sambalsaus bereiden waar je de vingers bij aflikt minstens 2 maal in de week.
Heel gezonde voeding is het en een aanrader voor iedereen die graag oud wil worden kijk maar naar mij met niet 1 wasbord maar 6 wasbordjes waardoor ik ook veel makkelijker kan rollen.

mentholbear
14 januari 2021, 17:11
toch kom ik al jaren bij een chinees-restaurant waar ze heerlijke grote loempia's hebben en ook nog eens een heerlijke ossehaas met sambalsaus bereiden waar je de vingers bij aflikt minstens 2 maal in de week.
Heel gezonde voeding is het en een aanrader voor iedereen die graag oud wil worden kijk maar naar mij met niet 1 wasbord maar 6 wasbordjes waardoor ik ook veel makkelijker kan rollen.

Pas wel op met witte rijst :rolleyes:

https://www.gezondheidsnet.nl/witte-rijst-verhoogt-risico-op-diabetes

Wat mij opvalt is dat in die dicht beplakte steden als Shanghai, Shenzen en Hong Kong, daar de corona pleuris nog niet is uitgebroken. Via korte lijntjes geen verhalen over wooncomplexen die gesealt worden ofzo.

WANDELAAR5
14 januari 2021, 19:26
https://www.iex.nl/Nieuws/ANP-140121-118/China-exporteerde-224-miljard-mondkapjes-tegen-corona.aspx

Gelukkig wilden de meeste landen China niet boycotten. China exporteerde 224 miljard mondkapjes. Een ongelofelijke hoeveelheid.

Dalton
14 januari 2021, 20:24
Pas wel op met witte rijst :rolleyes:

[url]https://www.gezondheidsnet.nl/witte-rijst-verhoogt-risico-op-diabetes[/u

Bami is mijn favoriet maar mihoen mag ook en rijst lus ik niet.

Willem2
15 januari 2021, 13:00
https://www.iex.nl/Nieuws/ANP-140121-118/China-exporteerde-224-miljard-mondkapjes-tegen-corona.aspx

Gelukkig wilden de meeste landen China niet boycotten. China exporteerde 224 miljard mondkapjes. Een ongelofelijke hoeveelheid.

Waarvan minstens 80% rotzooi is en van de FFP2 maskers er heel veel worden afgekeurd. Ja, je hebt gelijk het zijn de grootste rotzooimakers.
(om nog maar te zwijgen van alle energiecentrales die china gebouwd heeft in derde wereld landen met enorme vervuilende gevolgen voor de hele wereld)
Als iemand op jouw hoofd poept verwacht je toch minstens wc-papier om de rotzooi af te vegen :cool:

hasta la pasta
15 januari 2021, 16:33
Als iemand op jouw hoofd poept verwacht je toch minstens wc-papier om de rotzooi af te vegen :cool:

Chinees geproduceerd wc-papier?

Wentelt Eefje
20 januari 2021, 13:11
Jack Ma weer tevoorschijn getoverd

http://nos.nl/artikel/2365166-chinese-webwinkelmagnaat-jack-ma-opgedoken-in-video.html

tenminste, zeggen ze, hij ziet er voor mij wel zo uit, maar ja, voor mij lijken alle Chinezen op elkaar...

WANDELAAR5
20 januari 2021, 14:32
Lijkt er erg op dat hij voor elk media optreden toestemming moet vragen. En dit was een goed doel voor de partij. Om elk risico uit te sluiten is er een video opname gemaakt, zodat hij niet spontaan weer iets zou zeggen waar de regering niet blij mee zou zijn.
Zijn alternatief zal wel 20 jaar werkkamp zijn en een proces waarbij al zijn bezittingen aan de staat vervallen.

Willem2
20 januari 2021, 21:19
Verschillende media in Azië maken melding van een geval van plagiaat met nijntje. Een professor van de Guangzhou Academy of Fine Arts zou het bekende figuur van Dick Bruna gekopieerd hebben. Wel heeft hij een snavel gebruikt, waardoor het geen konijn meer is maar een eend.

De professor hield recent een tentoonstelling met de naam Duck Rabbit New Year’s Day. Daar presenteerde hij zijn werk, wat volgens verschillende mensen wel verdacht veel leek op het werk van Dick Bruna.

“Dus je voegt een eendenbek toe aan nijntje en mag het dan eigen werk noemen”, zo is te lezen bij het Hongkongse medium Stand News. Hoewel nijntje op sommige werken een eendenbek heeft, is ze verder maar moeilijk van de originele nijntje te onderscheiden.

In verschillende Aziatische media is te lezen dat de professor zegt dat alle openbare symbolen, vooral commerciële openbare symbolen, ‘woorden’ zijn, gemaakt door kunstenaars. Symbolen zijn volgens de professor openbaar eigendom. .... https://www.duic.nl/opmerkelijk/aziatische-media-chinese-professor-pleegt-plagiaat-door-nijntje-te-kopieren/

mentholbear
21 januari 2021, 01:10
.... https://www.duic.nl/opmerkelijk/aziatische-media-chinese-professor-pleegt-plagiaat-door-nijntje-te-kopieren/

Sinds wanneer hebben eenden zulke oren :confused:

Willem2
21 januari 2021, 13:19
Sinds wanneer hebben eenden zulke oren :confused:

Inderdaad boycotten. Alles maar namaken ...

Dalton
21 januari 2021, 19:03
Ieder ding wat nagemaakt wordt met enkele afwijkingen is toegestaan en daar kan de patent-houder niets aan doen,omdat het niet 100% hetzelfde is.
Dat gebeurd veelvuldig hier in NEDERLAND daarom vragen uitvinders altijd eerst patent aan om vervolgens de markt te overspoelen zodat ze met het produkt het eerste op de markt waren.
Alles wat in de wereld gebeurd met vieze zaakjes zijn allemaal begonnen in NEDERLAND,fraude,oplichting,mensenhandel,namaak of vervalsingen de NEDERLANDERS waren altijd de beste van deze aarde door de eeuwen heen,zodat de mensen met dat vele geld het hier in NEDERLAND ook voor het zeggen hebben.
Onze bestuurders zijn gewoon marionetten van de geldkliek hier in dit land,doen ze niet wat ze willen krijg je hier een geweldige chaos.
Het wordt tijd dat wij als echte hoerenlopers de geldkliek overweldigen het geld pakken onder elkaar verdelen en naast een saunaclub in DUITSLAND GAAN WONEN WAAR WE IEDERE DAG WAT VAN DAT VELE GELD UITGEVEN.

PS: TOT ZIENS IN ACAPULCO-GOLD

mentholbear
22 januari 2021, 00:50
Ieder ding wat nagemaakt wordt met enkele afwijkingen is toegestaan en daar kan de patent-houder niets aan doen,omdat het niet 100% hetzelfde is.

Niet helemaal. Veel wordt in China uitbesteed om daar gemaakt te worden. Heb zelfs een startup meegemaakt, waarbij zijn product al op alibaba werden aangeboden, nog voordat hij zelf zijn batch had om uit te leveren.
Stel je laat 1000 stuks van iets maken. Dan gaat soms de fabriek in China zelf of een al dan niet bevriende concullega ongeoorloofd ook nog eens een paar duizend van die dingen maken zonder jouw merknaam er op. De ontwerpen voor de hard- en of software hebben ze toch al. Dus gaan ze er lekker mee verder. En daar procederen is een pijn in de kont...

mentholbear
22 januari 2021, 14:35
Inderdaad boycotten. Alles maar namaken ...

Hier wordt er heel anders tegen zaken aangekeken. Dus ik snap de kritiek wel. Maar de mentaliteit is daar heel anders. Zo gaat bijvoorveeld onderwijs daar anders dan hier. Daar volg je braaf wat de leraar je verteld. Volg je strak de les stof. Leer je bijvoorbeeld eeuwen oude gedichten uit je hoofd. Terwijl in Nederland je gestimuleerd wordt om creatief te zijn. Je eigen gedichtje te maken met Sinterklaas ofzo.
In China wordt de volksgeschiedenis erin gestampt. Hier wordt gediscussieerd in maatschappijleer ofzo waarom er studenten op een plein gaan demonstreren en er eentje zelfs voor een tank ging staan. Zonder dat soort stimulering komen dat soort gedachtes ook niet in het hoofd van de bevolking.

Daardoor denken en handelen ze daar vaak anders. Ook kijken ze anders naar dingen. In Nederland zie je bijvoorbeeld dat een all you can vreet sushi concept goed loopt. Als je dat ook wat lijkt open je ergens elders ook je all you can vreet sushi. Maar in China opent zo iemand pal naast of tegenover die tent hun eigen zaak. En iemand anders gaat ook daarnaast zitten. En zo krijg je ineens een hele vreetstraat ipv verspreidt door de stad of verspreidt over het land.
Met boycotten alleen leren ze het denk ik niet. In hun ogen doen ze niet verkeerds. Het is als het ware, monkey see, money do. Jij maakt een smartphone waar een appel op staat die goed verkoopt, dan doe ik dat ook. Alsof een boer ziet dat zijn buurman met een gieter z'n gewassen besproeit en daardoor betere oogst krijgt. Dan ziet ie er niets verkeerds in om zelf ook iets als een gieter te maken om zijn gewassen te besproeien. Hij vindt dan niet dat ie iets verkeerds doet.

En zo vinden wij hier iemand oplichten niet correct, maar sommige andere landen zien dat gewiekste/sluwe als iets positief. Wie heeft er niet meegemaakt als buitenlander op vakantie dat je getild wordt bij een verkoper, een attractie, dienst, riksja toer, boottochtje, taxi, etc. Dat hoef je hier meestal niet te verwachten. Hoewel, sommige taxi chauffeurs... :rolleyes:

Maar goed, ik hoop dat ze in China ook creatiever worden en met hun eigen innovaties komen. Of met spullen komen met Chinese design elementen. En zodoende leren dat er ook iets is als intellectueel eigendom en ook begrijpen waarom het belangrijk is dat te respecteren.

Wentelt Eefje
22 januari 2021, 16:30
dat je getild wordt bij een verkoper, een attractie, dienst, riksja toer, boottochtje, taxi, etc. Dat hoef je hier meestal niet te verwachten. Hoewel, sommige taxi chauffeurs...

Het is natuurlijk al 25 jaar en langer geleden... maar jaren 80 en 90 betaalden buitenlandse toeristen, ongeacht de duur en afstand van hun ritje allemaal precies hetzelfde voor een taxiritje in en rond Amsterdam.

Die zette zijn radio aan die van de vorige klant nog stond op Hilversum 3 / Radio 3 (frequentie 96.20) en zei met het gezicht zo goed mogelijk in de plooi:
“Det meeks neinetie siks gulden twentie sents for joe”

Dalton
22 januari 2021, 21:48
Dat hebben ze allemaal in NEDERLAND geleerd in de tijd dat ze hier gastarbeider waren.
NEDERLAND is de steenpuist van deze wereld en hij is nog niet goed uitgedrukt het ettert maar door kijk naar de VVD en aanhang.

Willem2
23 januari 2021, 19:12
Een jaar na Wuhan: 'De waarheid mag niet boven tafel komen'

De ogen en de oren waren ze, in een periode waarin de Chinese autoriteiten geen openheid van zaken wilden geven over het dan nog onbekende longvirus. Een jaar geleden ging de stad Wuhan vanwege corona in lockdown. Meerdere burgerjournalisten die toen verslag deden, zijn nog altijd spoorloos.

"We merkten dat er grote tekorten waren aan alles wat je maar kon bedenken", blikt Zhang Yi terug. Hij is instrumentenmaker en zette zich tijdens de epidemie in als vrijwilliger. "Ik heb dertig flessen alcohol gedoneerd die ik gebruikte voor het verven", zegt hij. "Ook had ik nog wat beschermende pakken liggen van de Sars-epidemie. Die kwamen nu goed van pas."

Samen met vlogger Fang Bin zette Zhang verschillende appgroepen op om hulpbehoevenden in de stad te ondersteunen. Om informatie te delen in een periode waarin het zorgsysteem was geïmplodeerd. "Bijvoorbeeld om te kijken bij welk ziekenhuis de rijen het kortst waren, bij welke apotheek je nog mondkapjes kon krijgen", zegt Zhang. "Ook maakten we de overheid alert op de situatie van daklozen. Pas een maand later kwam daar opvang voor." .... https://nos.nl/artikel/2365634-een-jaar-na-wuhan-de-waarheid-mag-niet-boven-tafel-komen.html

en dan gaan de top-virologen van de WHO dat onderzoeken en worden gewoon even 10dagen in quarantaine gestopt. ....

mentholbear
24 januari 2021, 02:43
.... https://nos.nl/artikel/2365634-een-jaar-na-wuhan-de-waarheid-mag-niet-boven-tafel-komen.html

Zhang Zhan, die eerder al enkele maanden werd vastgehouden omdat ze steun had betuigd aan de demonstranten in Hongkong, kreeg medio mei bezoek in haar hotel in Wuhan. Ze werd meegenomen en is veroordeeld tot vier jaar cel voor "ruzie zoeken en problemen veroorzaken".

"Ongegrond en extreem lang", luidt de analyse van haar advocaat. Hem is nadrukkelijk verzocht om geen interviews met buitenlandse media aan te nemen, daarom doet hij zijn verhaal anoniem. "Vrije nieuwsgaring is onmogelijk in China. De waarheid mag niet aan het licht komen", zegt hij over de veroordeling.

Oh ja, en nu hebben de authoriteiten geen idee wie dit is :hammer:

Willem2
28 januari 2021, 13:56
China heeft Taiwan donderdag in scherpe bewoordingen gewaarschuwd. "Onafhankelijkheid betekent oorlog", benadrukte een woordvoerder van het Chinese ministerie van Defensie, die bovendien herhaalde dat de communistische volksrepubliek het eiland als Chinees grondgebied ziet.

De waarschuwing komt op een gevoelig moment. Taiwan maakte afgelopen weekend melding van manoeuvres door Chinese gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers in de buurt van het eiland. Dat leidde tot bezorgdheid in de Verenigde Staten, waar de nieuwe president Joe Biden net is aangetreden.

Het Chinese ministerie noemde de vluchten een reactie op "buitenlandse inmenging en provocaties door de krachten die in Taiwan aansturen op onafhankelijkheid". De woordvoerder zei ook dat het Chinese leger alle noodzakelijke maatregelen zal nemen om een "separatistisch complot" de kop in te drukken. Hij sprak de hoop uit dat de VS een confrontatie uit de weg zal gaan.

Taiwan is sinds halverwege de twintigste eeuw feitelijk een onafhankelijk land. Nadat nationalisten de Chinese burgeroorlog verloren van de communisten, vluchtten ze eind jaren veertig van het Chinese vasteland naar het eiland Taiwan, waar ze een eigen staat oprichtten. Die wordt de 'Republiek China' genoemd. ..... https://www.nu.nl/buitenland/6112989/china-waarschuwt-taiwan-onafhankelijkheid-betekent-oorlog.html

Dalton
28 januari 2021, 14:29
Dan moet de rest van de wereld CHINA gewoon isoleren en niks meer afnemen van deze CHINEZEN.
Dat gebeurd zeker niet omdat het geld hier weer de overhand krijgt en ze de grote winsten niet willen missen.
Zo is een kapitalistisch regime nu eenmaal,kijk om je heen dan merk je het meteen en lopen de koude rillingen je over de rug.

Wentelt Eefje
29 januari 2021, 02:21
Toch de inmiddels al bijna 20 jaar geleden overleden dichter Cornelis Bastiaan Vaandrager nog maar eens citeren:
“Als de Chinezen
niet zo goed konden kezen
dan zouden er niet zoveel Chinezen
wezen”

Dalton
29 januari 2021, 10:23
Was dat geen uitspraak van JOHNY DE SELFKIKKER (VAN DOORN) die alweer 30 jaar de pijp uit is

Wentelt Eefje
29 januari 2021, 10:32
Was dat geen uitspraak van JOHNY DE SELFKIKKER (VAN DOORN) die alweer 30 jaar de pijp uit is

Nee, net als het gedicht dat als muurschildering in de horecavoorziening van Madurodam is aangebracht is het van C.B. Vaandrager...
(Die muurschildering:
“In Madurodam in het restaurant,
zijn zelfs de kroketten
aan de kleine kant.”

Het Arnhemse brallende gevaarte en de Rotterdamse puntdichter kenden elkaar wel erg goed, door de band van Vaandrager met Armando en Cherry Duuns, die gezamenlijk met Van Doorn het legendarische “Herenleed” verzorgden.

mentholbear
31 januari 2021, 13:26
Huawei lijkt op de internationale markt, in Europa en in de VS, wel te zijn uitgespeeld

Het veiligheidsargument is vermengd met handelsbelangen. Daardoor is de discussie niet meer zuiver.

https://nos.nl/artikel/2366560-verkoop-huawei-telefoons-keldert-bedrijf-lijkt-uitgespeeld-in-europa-en-vs.html

Wentelt Eefje
31 januari 2021, 14:42
Anderzijds, zuivere discussie is alleen op academisch niveau te voeren, liefst abstract...

#maaktsowiesonietsuithebeeniphone

mentholbear
31 januari 2021, 22:17
#maaktsowiesonietsuithebeeniphone

Welke deels gemaakt is in China :biggrin:

https://www.macrumors.com/2020/09/29/foxconn-factory-running-24-hours-iphone-12/

Wentelt Eefje
31 januari 2021, 22:30
Uiteraard, geldt denk ik voor 90% van de buiten China benutte electronica

Willem2
1 februari 2021, 10:41
De Nederlandse douane blijkt in de Rotterdamse haven, op vliegvelden en distributiecentra Chinese scanners te gebruiken voor het controleren van goederen. Over de digitale veiligheid van deze apparatuur van het bedrijf Nuctech nemen de zorgen toe, meldt het FD.

Veiligheidsexperts en overheden vrezen dat de Chinese staat, deels eigenaar van Nuctech, de scanners kan inzetten voor spionage of misbruik van verzamelde data. Litouwen besloot afgelopen vrijdag apparatuur van Nuctech om deze reden te weren. Canada en de Verenigde Staten doen dat al, en ook in het Europese Parlement zijn er zorgen ontstaan. .... https://nos.nl/artikel/2366862-vrees-voor-chinese-spionage-via-scanners-in-haven-rotterdam.html

Willem2
1 februari 2021, 21:08
Website en app NOS geblokkeerd in China

Autoriteiten in Peking hebben de internetplatformen van de NOS in China geblokkeerd. De websites van de NOS en Nieuwsuur zijn niet langer toegankelijk vanuit China, bevestigt een woordvoerder van de Chinese ambassade in Den Haag. Naast de websites vallen ook de NOS-app en Teletekst onder de blokkade.

Volgens GreatFire.org, een website die internetcensuur monitort, is de website van de NOS in elk geval sinds 19 december niet meer vrij toegankelijk vanaf het Chinese vasteland. De eerste signalen van in China woonachtige Nederlanders over een mogelijke blokkade dateren van diezelfde datum, valt op te maken uit berichten in de Chinese chat-app WeChat.

Via een VPN, oftewel software waarmee de overheidscensuur kan worden omzeild, zijn de platformen nog wel te bereiken. ..... https://nos.nl/artikel/2366925-website-en-app-nos-geblokkeerd-in-china.html

mentholbear
2 februari 2021, 00:06
Wel goed om te weten dat de meeste VPN in China verboden zijn. Aanbod is strafbaar met 5,5 jaar gevangenis ofzo.

https://tweakers.net/nieuws/136921/chinees-verbod-op-gebruik-vpn-diensten-gaat-in.html

En wij hier maar lopen mopperen als Big30 weer es met de bezemwagen is langs geweest :rolleyes:

Wentelt Eefje
2 februari 2021, 00:28
Een dictatuur elders is nooit een excuus voor “Verlicht” despotisme in eigen land...

pret
3 februari 2021, 19:32
'Oeigoerse vrouwen in Chinese kampen stelselmatig verkracht'

Oeigoerse vrouwen in Chinese kampen in de westelijke provincie Xinjiang zijn stelselmatig slachtoffer van verkrachtingen, ander seksueel misbruik en marteling. Dat schrijft de BBC op basis van getuigenissen.

De Britse omroep sprak onder anderen met Tursunay Ziawudun, een Oeigoerse vrouw die in een 'heropvoedingskamp' zat, zoals de Chinese autoriteiten de kampen steevast omschrijven. Ziawudun woont inmiddels in de Verenigde Staten en durft voor het eerst haar volledige verhaal te doen.

De vrouw zegt dat ze soms na middernacht naar de cellen kwamen om vrouwen uit te zoeken, om hen vervolgens naar een 'dark room' te brengen waar geen surveillancecamera's waren. Gemaskerde mannen in uniformen, geen politie-uniformen, verkrachtten daar de vrouwen, zegt Ziawudun.

Ze sprak eerder over haar ervaringen, toen vanuit Kazachstan. Maar daar leefde ze nog met de vrees dat ze teruggestuurd zou worden naar China. Ze was naar eigen zeggen bang dat als ze haar hele verhaal zou doen, ze eenmaal terug in China extra hard gestraft zou worden. Ook schaamde ze zich om erover te praten.

“Het is bedoeld om iedereen mentaal te vernietigen."
Tursunay Ziawudun, ex-gedetineerde

De BBC zegt dat de getuigenissen moeilijk te verifiëren zijn, omdat journalisten in China geen volledige bewegingsvrijheid hebben. Überhaupt een Oeigoer te spreken krijgen is al lastig; ze durven vaak niet te praten, omdat de onderdrukking zo zwaar is.

De omroep keek daarom naar documenten, de beschrijvingen die de vrouw gaf en andere getuigenissen, waarna de conclusie werd getrokken dat haar verhaal waar moest zijn.

Een andere getuigenis is van een vrouw die achttien maanden in een kamp zat. Gulzira Auelkhan zegt dat ze Oeigoerse vrouwen moest voorbereiden op verkrachtingen. Ze moest hen uitkleden en boeien om ze daarna alleen te laten met mannen. De boeien moesten zo strak zitten dat de vrouwen zich niet konden bewegen. De Chinese mannen betaalden voor de mooiste, jongste gedetineerden, zegt Auelkhan.

Volgens Ziawudun kwamen sommige vrouwen die werden meegenomen naar de 'dark rooms' nooit meer terug. Wie wel terugkeerde, mocht niets zeggen tegen de andere vrouwen. "Het is bedoeld om iedereen mentaal te vernietigen."

Ze beschreef ook de cellen: er zaten veertien vrouwen in een cel, er waren stapelbedden en er waren tralies voor de ramen. Een gat in de vloer diende als wc.

Gedwongen abortussen en sterilisaties

Het relaas van de vrouwen bevestigt eerdere verhalen over onmenselijke omstandigheden in de kampen, waar volgens schattingen meer dan een miljoen Oeigoeren, Kazachen en andere islamitische minderheden worden vastgehouden. Al eerder waren er berichten dat vrouwen gedwongen abortussen en sterilisaties ondergaan om zo de bevolkingsgroei te remmen.

De Chinese regering houdt vol dat de mensen in de kampen 'heropgevoed' worden. Partijleider Xi Jinping ziet de kampen als een succes. Vorig jaar voerde hij aan dat er al bijna vier jaar lang geen terroristische aanslagen meer waren gepleegd in de regio.

Correspondent Sjoerd den Daas was vorig jaar in de regio en maakte er, zo goed en zo kwaad als dat ging, een verslag van:

http://youtu.be/ixdGGZ4Nof0

Opgesloten, gestraft en gehersenspoeld: het lot van de Oeigoeren

Bron NOS

hasta la pasta
3 februari 2021, 20:20
Ik denk er misschien wat simpel over, namelijk "vote with your wallet". Ik koop om moverende redenen liefst geen Chinese producten. Overigens ben ik ook al meer dan 10 jaar niet meer in Turkije op vakantie geweest.

deket
4 februari 2021, 01:53
Wel, zal hier,hoewel kerstmis en Sinterklaas al weer voorbij zijn,een gouden tip geven,; Beleg in de Chinese economie! Ondanks de Corona groeit hun economie enorm volgens de Economist( daar leer je wel wat meer uit dan de Telgraaf en Geen Stijl,geef het maar even mee)en dit is tastbaar in tegenstelling tot het investeren in Bitcoms wat ik casinobeleggen noem
Een voorbeeld,: 30 jaar geleden zag je in het communistische China nauwelijks een auto op straat,nu produceren ze al veel meer wagens dan zelfs de VS!
Zelf ben ik nog nooit in China geweest,hoewel hun cultuur en geschiedenis mij interesseerde
Maar nu ben ik ooit geboeid door hun economie,onbewust omdat ik wat Chinese meiden heb geneukt wegens hun zachte huid en dienstbaarheid (momenteel hier een invasie van jonge volgzame Chinese dvps,maar dit terzijde)

Er bleek zware kritiek op leider Xi Jinping ,toen het Coronavirus uitbrak maar nu bereikt hij met zijn populariteit de persoonlijkheidsstatus van Mao,omdat de bekwame economen nog meer welvaart en dus groei voorspellen en de gemiddelde Chinees rijker aan het worden is
Een essentiele reden is dat China veel beter omgaat met de pandemie dan de westerse wereld ook doordat zelfdiscipline in hun genen zit
Momenteel is China veruit de grootste in de vrijhandel,maaar daar heerst er ook een tradetie van enorme staatssteun aan bedrijven die in China goed uitpakt en dit najaar bracht het een gigantische vrijehandelsverdrag mee,het Regional Comprehensive Economic Partnership,(RCEP) en dat bevat alle Aziatische landen alsook Australie en Nieuw Zeeland
Vorige maand bereikte ook de EU een historisch handelsakkoord met China ,weliswaar op voorwaarde dat de Chinezen hun wet op een aantal mensenrechten en op dwangarbeid gaan herzien maar dit gaat niet gebeuren,lijkt me eerder om het geweten van de Europese politici te sussen (btw, Xi Jumping kreeg complimenten van Trump vanwege hun kampen voor moslims)
Ondertussen bestaat het Belgische 4G netwerk volledig uit China en het Chinese Huawei zal de 5de aanleggen

Besluit ,meiden lachen vaak om de mannen hun minilul en dat ze geen R kunnen uitspreken maar de mannen zijn zeer dynamisch en de vrouwen pijpen subliem
Neen,ernstig ; China is momenteel het machtigste land ter wereld aan het worden of je daar nu happy mee bent of niet

mentholbear
4 februari 2021, 02:04
Ze beschreef ook de cellen: er zaten veertien vrouwen in een cel, er waren stapelbedden en er waren tralies voor de ramen. Een gat in de vloer diende als wc.

Ik wil niet goed praten wat daar zou gebeuren, maar om de beschrijving van de de cellen in perspectief te plaatsen, de standaarden zijn daar anders dan in het westen. Heb er rond gereisd, hostels waar je met 10 man in een kleine kamer zit, ook met stapelbesden. Maar goed, daar koos deze dagobeer voor en een toilet in China is vaak een gat waar je boven moet hurken. Die kom je ook in openbare toiletten, hotels en restaurants tegen.
Nu weet ik niet of die gaten ook doorgespoeld kunnen worden, of er scheidingswandje is voor privacy, etc. Luxe zal het zeker niet zijn. Maar de cellen in Nederland zijn beter dan sommige hotelkamers in China. En de hotels die toeristen zien, zijn vaak de wat betere. Voor locals bestaan er soms aparte hotels, waar je alleen met een Chinese ID kunt boeken. Anders kom je er niet in. Daar schijnen kamers tussen te zitten die erg... Armzalig zijn.

mentholbear
4 februari 2021, 02:18
doordat zelfdiscipline in hun genen zit

Momenteel is China veruit de grootste in de vrijhandel,maaar daar heerst er ook een tradetie van enorme staatssteun aan bedrijven die in China goed uitpakt en dit najaar bracht het een gigantische vrijehandelsverdrag mee,het Regional Comprehensive Economic Partnership,(RCEP) en dat bevat alle Aziatische landen alsook Australie en Nieuw Zeeland

Misschien dat het een heel klein beetje in de genen is gaan zitten door de generaties heen. Want opstandelingen werden snel de kiem gesmoord. Volgzaamheid wordt er vaak ingestampt. Van huis uit, maar ook op school en vanuit de overheid.

Betreft economie, China zorgt er vaak wel voor dat ze de grootste hap uit de taart nemen. Soms blijkt dat achteraf pas. Als je als buitenlands bedrijf daar bijvoorbeeld investeert, moet je vaak de knowhow daar delen. De kennis die ze daarbij opdoen kopiëren ze achteraf elders, waarbij ze eigendomsrechten geregeld niet respecteren. Soms verlies je daardoor meer dan je lief is.
Maar het biedt zeker ook kansen als er van alles zo in de lift zit. Maar zodra ze er genoeg van hebben, dan blijken contracten en afspraken toch niet zo zwart op wit te zijn. Ze hebben er wellicht papier ofzo uitgevonden, maar contracten :rolleyes:

Dalton
4 februari 2021, 06:09
CHINA is nog steeds een communistisch land met 1 partij die dan ook de meeste bedrijven in bezit heeft en dus geen staats-steun krijgen,dat is bij de bedrijven die van de partij zijn niet nodig want de partij is CHINA.

WANDELAAR5
4 februari 2021, 08:20
Maar zodra ze er genoeg van hebben, dan blijken contracten en afspraken toch niet zo zwart op wit te zijn. Ze hebben er wellicht papier ofzo uitgevonden, maar contracten :rolleyes:
Ik heb juist hele goede ervaringen in het zakendoen met Chinezen en het nakomen van afspraken. Ik ken een bank in Thailand die alleen geld uitleent aan Chinezen, omdat ze weten dat de hele familie bijspringt als een lening niet terug betaald kan worden. Maar het werkt wat anders dan bij ons.
Zo zijn er veel kleine handelaren die voor een paar procent marge dingen doorverkopen. Daarom is alles ook zo makkelijk verkrijgbaar en ook in kleine aantallen relatief goedkoop. Als er dan iets mis is wat niet door de producent opgelost wordt, dan begrijpt elke Chinees dat je dat niet op de tussenhandelaar kunt verhalen. En westerlingen staan met het contract te zwaaien en willen hun geld terug. Bij een westerse tussenhandel die zijn inkoopsprijs verdubbelt wel een reële eis. Maar voor de man met 4% marge onmogelijk. Daar moet je dus rekening mee houden. Als iets niet in het contract staat maar erg vervelend voor jou als koper is, dan zullen Chinezen het voor je oplossen indien mogelijk binnen hun marges. Dat is dan weer de goede kant van het feit dat ze contracten meer als een afspraak zien dan iets wat letterlijk nagekomen moet worden. Ze verwachten begrip voor hun (on)mogelijkheden en ze geven dat ook terug. Dat is even wennen, maar werkt heel goed als je het maar weet.

Wentelt Eefje
4 februari 2021, 08:36
Goede ervaringen met Chinezen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinezen_(drugs)) worden helaas overschaduwd door de nadelen...

Willem2
4 februari 2021, 11:00
Ik heb juist hele goede ervaringen in het zakendoen met Chinezen en het nakomen van afspraken.

De afspraak is gewoon boycotten. Is eigenlijk heel simpel.
Er gaat zo veel mis op menselijk niveau dat het niet past bij de westerse normen en waarden.

Wentelt Eefje
4 februari 2021, 11:35
Juist, spleetogen strijden niet met open vizier

Dalton
4 februari 2021, 12:44
De afspraak is gewoon boycotten. Is eigenlijk heel simpel.
Er gaat zo veel mis op menselijk niveau dat het niet past bij de westerse normen en waarden.

Kijk goed om je heen dan zie je dat de normen en waarden allang verdwenen zijn,het wordt steeds erger met de mensen ze zitten elkander alleen maar dwars.
Een land met 1 1/2 miljard inwoners is moeilijker te besturen dan een met 17 miljoen.

Boy69
4 februari 2021, 13:48

Met dat argument kunnen we de banden met Turkije dan ook verbreken !!!

mentholbear
4 februari 2021, 15:09
Is eigenlijk heel simpel.

Is dat wel zo? Hoeveel is er niet met elkaar verweven? Dus ook geen iPhones meer kopen, omdat die deels in China worden gemaakt? Of geen Samsung telefoon, omdat die misschien oled schermen aan bepaalde Chinese merken leveren?

En ik denk dat als je ze zo isoleert, dat ze elders meer toenadering zoeken. Zo zoekt bijvoorbeeld Noord Korea meer toenadering met China. En China zoekt meer toenadering met Rusland en Afrika wanneer het Westen ze meer de rug toekeert.

mentholbear
4 februari 2021, 15:11
China has dramatically escalated pressure on Taiwan

https://thehill.com/opinion/international/536819-xi-jinping-steps-up-the-pressure-on-biden-will-kim-jong-un-join-the-fray

schoolmeester
4 februari 2021, 17:57
China heeft zogenaamde heropvoedingskampen waar vrouwen stelselmatig vernederd, verkracht en mishandeld worden.
Dit gebeurt op grote schaal.

Groet, schoolmeester.

Dalton
4 februari 2021, 18:48
China heeft zogenaamde heropvoedingskampen waar vrouwen stelselmatig vernederd, verkracht en mishandeld worden.
Dit gebeurt op grote schaal.

Groet, schoolmeester.

Ik heb niet gehoord dat CHINA rond een dorp 4 houwitsers plaatste en het dorp plat schoot om daarna met getrokken sabels erin gingen en alle overlevenden afslachten zowel vrouwen en kinderen wat door de politionele akties van NEDERLAND in INDONESIE gedaan werd daarom moesten de knil-strijders zweren dat ze hier noppes over zouden vertellen bij terugkeer in NEDERLAND.
Het heeft heel lang geduurd voordat NEDERLAND zijn excusus aanbood.
Wat ze met voorop gestelde bedoelingen hebben gedaan,was dat eerder aangeboden hadden ze de nabestaanden veel meer schadevergoeding moeten geven en nu waren er maar een paar overlevenden.

schoolmeester
4 februari 2021, 19:02
Klopt, schadevergoedingen aan deze mensen had Nederland veel eerder moeten uitbetalen.
Ik heb in mijn post over China alleen even duidelijk willen maken dat er in dit land ook vreselijke dingen gebeuren waar veel mensen geen weet van hebben.

Groet, schoolmeester.

Dalton
4 februari 2021, 20:10
Het is een communistisch land en daarom willen ze geen ander gedoe hebben CHINA is de partij en moslims willen ze niet.
Kijk naar RUSLAND en TURKIJE die doen hetzelfde ben je niet voor POETIN of ERDOGAN dan ga je de lik in.

schoolmeester
4 februari 2021, 21:16
Bovenstaande klopt helemaal.
Ik ben blij dat ik in Nederland woon.

Groet, schoolmeester.

deket
5 februari 2021, 00:26
Beste moderator, ; wanneer men alle landen waar de mensenrechten geschonden worden gaat sanctioneren, wat blijft er dan nog over? alleen de scandinavische landen , Finland,Noorwegen,Zweden en Denemarken alsook ijsland?

mentholbear
5 februari 2021, 01:59
Beste moderator

Willem, ouwe rukker, zou z'n account echt gehacked zijn... :smoke:

Willem2
5 februari 2021, 11:08
Willem, ouwe rukker, zou z'n account echt gehacked zijn... :smoke:

Vast een chinees ...

schoolmeester
5 februari 2021, 11:18
Als de Chinezen niet zoveel zouden kezen zou het op de wereld een stuk rustiger wezen......

Groet, schoolmeester.

Wentelt Eefje
5 februari 2021, 11:30
Als de Chinezen niet zoveel zouden kezen zou het op de wereld een stuk rustiger wezen......

Groet, schoolmeester.

had CB Vaandrager’s origineel (http://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?55609-Boycot-Made-in-China&p=730973#post730973) slechts één pagina terug al gepost...

Willem2
5 februari 2021, 13:16
Beste moderator, ; wanneer men alle landen waar de mensenrechten geschonden worden gaat sanctioneren, wat blijft er dan nog over? alleen de scandinavische landen , Finland,Noorwegen,Zweden en Denemarken alsook ijsland?

Ja, je moet als producent, overheid en eindverbruiker veel meer eisen stellen aan hoe geproduceerd wordt en onder welke omstandigheden.
En dat moet inderdaad ook Europees geregeld worden.
Er is o.a. een kleine stap gezet in de kledingindustrie maar er is nog veel te doen.
We moeten niet vergeten wie deze pandemie veroorzaakt heeft.

Met dat argument kunnen we de banden met Turkije dan ook verbreken !!!

Ja, je moet ook aan Turkije meer eisen stellen.

Is dat wel zo? Hoeveel is er niet met elkaar verweven? Dus ook geen iPhones meer kopen, omdat die deels in China worden gemaakt? Of geen Samsung telefoon, omdat die misschien oled schermen aan bepaalde Chinese merken leveren?

En ik denk dat als je ze zo isoleert, dat ze elders meer toenadering zoeken. Zo zoekt bijvoorbeeld Noord Korea meer toenadering met China. En China zoekt meer toenadering met Rusland en Afrika wanneer het Westen ze meer de rug toekeert.

Je moet inderdaad geen Iphone meer kopen of Apple dwingen dat ze anders produceren. Is gewoon mogelijk.

mentholbear
5 februari 2021, 14:24
Vast een chinees ...

Volgens mij heeft Deket geen Huawei :roll:

We moeten niet vergeten wie deze pandemie veroorzaakt heeft.

Je moet inderdaad geen Iphone meer kopen of Apple dwingen dat ze anders produceren. Is gewoon mogelijk.

Ja hoor, geef de Chinezen maar weer de schuld. Eerst Deket's account gehackt. En nu ook nog eens een pandemie ;)

Schijnbaar. In de EU wordt bijvoorbeeld geïnvesteerd in eigen accu's om minder afhankelijk te worden van o.a. China.

https://www.nd.nl/nieuws/buitenland/1009151/kunnen-we-minder-afhankelijk-worden-van-china-nu-geen-ruzie-zoe
https://tweakers.net/nieuws/177330/twaalf-eu-landen-subsidieren-voor-2-komma-9-miljard-euro-in-onderzoek-naar-accus.html

bertje600
5 februari 2021, 17:26
Maar de grondstoffen die uit de mijnen komen zijn in Chinese handen.
Dat hadden die Chinezen goed gezien om die mijnen op te kopen.
En wij moeten onze grondstoffen dan duur aanschaffen.
Laat ze eerst maar die subsidies op elektrische auto's en boetes die automobielfabrikanten noodgedwongen
moeten betalen aan fabrikanten van die elektrische auto's maar afschaffen.
De EU maakt onze Europese auto industrie al jaren kapot met dwaze emissie-eisen.
Zo maakt Tesla alleen maar winst door de afdracht van 1,2 miljard van Fiat-Chrysler.
En onze regering doet graag mee met boetes op dieselauto's.

Willem2
5 februari 2021, 18:52
De EU maakt onze Europese auto industrie al jaren kapot met dwaze emissie-eisen.

Nee de europese automobielindustrie verdient nog heel veel geld. Het probleem is dat ze hun verdienmodel kapot zien gaan en er alles aan gedaan hebben de gebruikers te misleiden.

deket
6 februari 2021, 02:20
deze pandemie is idd ontstaan in China W2, maar wie heeft er schuld aan? De mens, die eerst en vooral met veel te veel zijn en door hun mentaliteit de natuur verplicht heeft wraak te nemen
en met die mentaliteit bedoel ik niet alleen de vervuilende multinationals die de natuur vernietigen(dus ook de roofvogels door ontbossingen waardoor ongedierte vrij spel krijgt) maar ook een individuele attitude
Een voorbeeld; waarom moet men een vliegtuig pakken tegen belachelijke goedkope prijzen om te gaan shoppen in Milaan terwijl je dezelfde winkels in Brussel,Knokke,Amsterdam en Den Haag kan vinden?. Idem dito voor te gaan stappen(niets mis mee)maar waarom met het vliegtuig naar Ibiza voor 2 dagjes? maar ik ga ophouden met voorbeelden anders ben ik heel de nacht bezig

mentholbear
6 februari 2021, 04:42
Maar de grondstoffen die uit de mijnen komen zijn in Chinese handen.
Dat hadden die Chinezen goed gezien om die mijnen op te kopen.

Dus ome Willem blijft op fossiele brandstoffen rond tuffen :biggrin:

deze pandemie is idd ontstaan in China W2, maar wie heeft er schuld aan? De mens, die eerst en vooral met veel te veel zijn en door hun mentaliteit

We zijn wellicht met z'n alles moeder natuurlijk aan het uitputten. Maar het was ook niet echt handig om die arts de mond te snoeren. Of de WHO te vertellen dat het niet besmettelijk zou zijn vokr mensen. Of een nieuwjaarsfeestje te houden met 40.000 gasten op dat moment.

Zie ergens rond frame 5:20
https://m.youtube.com/watch?v=ii-xXKPxUUc&t=495s

Willem2
7 februari 2021, 21:30
Door pandemie is 'Made in China' duurder dan ooit

Het vervoeren van goederen over zee is op dit moment historisch duur. Met als gevolg dat onze meubels, elektronica en andere goederen in prijs zullen stijgen. Oorzaak: een door lockdowns ontregelde zeehandel.

"Deze prijsstijging is ongekend", zegt havengeograaf Bart Kuipers. Het gebruik van een zeecontainer kostte voor de pandemie ongeveer 2000 dollar, per enkeltje van China naar Europa. "Nu moet je het vier- of vijfvoudige betalen om je goederen, vaak met vertraging, uit China te krijgen. Er zijn zelfs bedrijven die nu 12.000 betalen voor een container."

Systeem ontregeld
Om duidelijk te krijgen waarom dit speelt, moeten we terug naar het begin van de pandemie. China kondigde een totale lockdown af en alle productie kwam stil te liggen. Daarop haalden rederijen hun containerschepen uit de vaart en moesten importeurs hun bestellingen uitstellen. "Het systeem werd ontregeld", aldus Kuipers.

De vraag naar goederen steeg na de Chinese lockdown enorm. Volgeladen containerschepen voeren naar Europa en de Verenigde Staten. "Maar er gaan te weinig lege containers terug naar China", legt Kuipers uit. "Het vervoeren van lege containers levert de rederijen niks op. Het is daarom niet rendabel voor rederijen om grote hoeveelheden containers mee te nemen." Hierdoor is er een enorme schaarste aan lege containers in China en hopen de goederen zich op in de havens. ...... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2367738-door-pandemie-is-made-in-china-duurder-dan-ooit.html

mentholbear
7 februari 2021, 23:34
Als die luie donders in de EU en VS ook iets maken, dan konden er weer volle containers terug naar China :smoke:

Oh nee wacht, dat gaan ze dan vast ook weer kopiëren :hammer:

Dalton
7 februari 2021, 23:53
Als die luie donders in de EU en VS ook iets maken, dan konden er weer volle containers terug naar China :smoke:Oh nee wacht, dat gaan ze dan vast ook weer kopiëren :hammer:
Het gaat ze niet om de goederen maar om de containers en vooral de legen want anders kunnen ze hun spullen niet kwijt.

Willem2
8 februari 2021, 13:07
Als die luie donders in de EU en VS ook iets maken, dan konden er weer volle containers terug naar China :smoke:

Oh nee wacht, dat gaan ze dan vast ook weer kopiëren :hammer:

Olie in een container stoppen is wat lastig.
Er gaan heel veel hoogwaardige machines naar China ;)
http://www.worldstopexports.com/chinas-top-10-imports/

mentholbear
8 februari 2021, 14:50
Het gaat ze niet om de goederen maar om de containers en vooral de legen want anders kunnen ze hun spullen niet kwijt.

Als er meer goederen die kant op zouden gaan, zit je niet met lege containers. Maar China export denk ik meer dan dat er binnenkomt. Althans, wat er met containers getransporteerd wordt.

Olie in een container stoppen is wat lastig.
Er gaan heel veel hoogwaardige machines naar China ;)
http://www.worldstopexports.com/chinas-top-10-imports/

Zeker. Daar kan in China nog een hoop van gekopie... Ik bedoel geleerd worden ;)

Dalton
8 februari 2021, 20:27
NEDERLAND is net als CHINA een export land daardoor neemt de vervuiling bij ons ook zo toe.
Er gaat weer een energiepark naar een buitenlandse onderneming AMAZON,stroom voor 1 miljoen gezinnen,nu moeten wij zekers onze huizen dicht timmeren voor energie bezuiniging.
Daar gaat onze belasting weer door dit klootte kabinet met 2 oo's.

mentholbear
9 februari 2021, 02:17
Er gaat weer een energiepark naar een buitenlandse onderneming AMAZON,stroom voor 1 miljoen gezinnen,nu moeten wij zekers onze huizen dicht timmeren voor energie bezuiniging.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=OiPoR9OvD0Y&t=187s&ab_channel=vprozondagmetlubach

Willem2
12 februari 2021, 11:05
Vanaf vrijdag wordt het Chinees Nieuwjaar gevierd. Dit betekent dat het jaar van de os is ingeluid. Chinezen zetten op de eerste dag van het nieuwe jaar heerlijke gerechten op tafel. Sinoloog en foodie Alice de Jong vertelt welk eten absoluut niet mag ontbreken.

"Chinees Nieuwjaar kun je vergelijken met onze Kerst", zegt De Jong. "Het gaat om samen zijn met je familie. Het grootste deel van China kijkt naar het nieuwjaarsgala op televisie, dat is echt een ding."

Voor het Chinees Nieuwjaar begint, is het een vereiste dat je nieuwe kleren hebt, je huis opgeruimd is en je schulden afbetaald zijn, zodat je een frisse start maakt. Na het feest zijn Chinezen twee weken vrij en is het de bedoeling dat ze in die periode hun vrienden en familie bezoeken. .... https://www.nu.nl/eten-en-drinken/6115668/deze-gerechten-en-dranken-horen-bij-het-chinees-nieuwjaar.html

https://www.google.com/search?q=chinees+nieuw+jaar&rlz=1C1CHBF_deDE858DE858&oq=chinees+nieuw+jaar&aqs=chrome..69i57j0i13j0i13i30l8.5100j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

mentholbear
12 februari 2021, 14:45
Dit jaar geen volksverhuizing :rolleyes:

https://www.bndestem.nl/buitenland/china-probeert-volksverhuizing-van-1-7-miljard-mensen-tegen-te-gaan-met-cadeaus~ae4196fc/?referrer=https://www.bing.com/

mentholbear
12 februari 2021, 14:48
Naast geen NOS, nu ook geen BBC meer.

https://nos.nl/artikel/2368289-ook-bbc-world-news-nu-geblokkeerd-door-chinese-great-firewall.html

Jammer, want onder de douche zette ik meestal het NOS journaal op.

mentholbear
12 februari 2021, 15:01
toegezegd dat er meer onderzoek komt naar de mogelijkheid dat het virus van buiten China afkomstig is.

https://nos.nl/artikel/2367820-podcast-de-dag-hoe-china-het-corona-onderzoek-beinvloedt.html

Shakir
12 februari 2021, 16:47
Chinees ministerie van onderwijs wil jongens mannelijker maken https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/12/chinees-ministerie-van-onderwijs-wil-jongens-mannelijker-maken/
Dus binnenkort veel stoere venten in Living Room! :hammer:

hasta la pasta
12 februari 2021, 19:09
Chinees ministerie van onderwijs wil jongens mannelijker maken https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/02/12/chinees-ministerie-van-onderwijs-wil-jongens-mannelijker-maken/
Dus binnenkort veel stoere venten in Living Room! :hammer:

En dan gezeur op de koop toe nemen van meiden dat "het gereedschap" te groot is i.p.v. veel te klein?

Willem2
13 februari 2021, 00:59
'China weigert WHO ruwe data over eerste besmettingen te geven'

De Chinese overheid heeft geweigerd om de wereldgezondheidsdienst WHO ruwe data te geven over de eerste coronabesmettingen in het land. Dat schrijft de Wall Street Journal op basis van onderzoekers van de WHO.

Volgens de gezondheidsdienst kunnen de data helpen om te bepalen hoe en wanneer het virus zich in een vroeg stadium verspreidde in China. De Nederlandse viroloog Koopmans van de WHO wil daarnaast onderzoeken of er vóór december 2019 al kleinere uitbraken met het coronavirus in China waren. Dat wil ze doen door Chinese bloedbanken te onderzoeken. Koopmans maakte deel uit van een team dat in China was om de bron van het virus te herleiden.

Volgens Koopmans ligt het voor de hand om te kijken bij bloedbanken die in de herfst van 2019 monsters namen in de regio Wuhan. Over toegang tot de bloedbanken wordt nog gesproken met China. ..... https://nos.nl/liveblog/2368328-ema-aangepaste-vaccins-sneller-beoordelen-marine-blijft-voorlopig-aan-wal.html

Eddy_V
13 februari 2021, 09:01
Zonde van de tijd en energie al die zgn onderzoeken. Die Chineesjes gaan echt niets prijs geven wat ze zelf niet willen.
Dom en naïef ook al zijn de intenties oprecht van WHO en de eigenaresse van m’n alibi hond

Willem2
26 februari 2021, 00:10
China neemt in harde woorden afstand van de motie waarin de Tweede Kamer de behandeling van Oeigoeren tot genocide bestempelt. China ziet de motie als "opzettelijke laster" en als een "grove inmenging in een binnenlandse aangelegenheid", laat de Chinese ambassade in Den Haag weten. De Kamer zou volkomen voorbijgaan aan de feiten en "gezond verstand".

"Genocide is goed gedefinieerd in het internationaal recht", en daar is volgens de ambassade in deze kwestie geen sprake van. Verder suggereren de Chinese autoriteiten dat de situatie opvallend is, aangezien "Nederland bekendstaat als gastheer van internationale organisaties."

"Door voorafgaand aan verkiezingen de kwestie-Xinjiang te hypen, misbruiken Kamerleden de kwestie voor politieke doeleinden, zonder respect voor het recht. Dit toont hun onwetendheid en vooringenomenheid ten aanzien van China en hun egoïsme en bekrompenheid van geest."

Strafkampen en detentiecentra
Een brede Kamermeerderheid ziet dat anders. De partijen baseren zich onder andere op rapporten van de VN, mensenrechtenorganisaties en berichten in de media. De VN noemt het aannemelijk dat er een miljoen Oeigoeren en andere moslims vastzitten in strafkampen en detentiecentra in de Chinese regio Xinjiang. Begin deze maand berichtte de BBC over stelselmatige verkrachting en marteling in de kampen. Ook zou er sprake zijn van dwangarbeid en gedwongen sterilisatie.

Volgens de ambassade treedt China in Xinjiang op tegen terroristen en separatisten. Het buitenland heeft zich daar niet mee te bemoeien. De ambassade zegt dat het land zich daarbij aan VN-richtlijnen houdt en wijst erop dat het aantal Oeigoeren in Xinjiang tussen 2010 en 2018 met 25 procent toenam, en het aantal Han-Chinezen in dezelfde regio maar met 2 procent.

Mensenrechten worden gerespecteerd en de taal en cultuur van etnische minderheden worden goed beschermd, aldus de ambassade, die Kamerleden met klem oproept om de betrekkingen tussen Nederland en China niet in gevaar te brengen. ...... https://nos.nl/artikel/2370330-china-veroordeelt-oeigoeren-motie-verwijt-kamer-hypen-van-kwestie-xinjiang.html

WANDELAAR5
26 februari 2021, 00:35
Mensenrechten worden dus juist niet gerespecteerd. Maar het is ook belachelijk om het ineens genocide te noemen. Dat woord wordt gebruikt voor het doden van miljoenen mensen zoals de Joden in de tweede Wereldoorlog en de Armeniërs die uit Turkije verdreven werden.

Willem2
26 februari 2021, 11:17
Mensenrechten worden dus juist niet gerespecteerd. Maar het is ook belachelijk om het ineens genocide te noemen. Dat woord wordt gebruikt voor het doden van miljoenen mensen zoals de Joden in de tweede Wereldoorlog en de Armeniërs die uit Turkije verdreven werden.

Mensen worden ondergebracht in hele grote interneringskampen. Worden nog net niet vergast maar daarmee is ook alles wel gezegd.
Wil je het liever assimileren noemen, met dien verstande dat veel Oeigoerse dames gesteriliseerd worden en er een grote instroom van Han-chinezen plaatsvindt ?
Vind je die term beter ?

WANDELAAR5
26 februari 2021, 13:38
Assimileren lijkt me prima. Gewoon grove mensenrechtenschendingen dekt de lading denk ik nog beter. Die instroom van Han Chinezen lijkt me niet echt een probleem. Zo is er in de Achterhoek ook een grote instroom van Randstad pensionado’s en in West Brabant een al langer bestaande instroom van Rotterdammers. Zolang het binnen China is kun je daar niet veel van zeggen. Wel van het interneren van zoveel mensen zonder dat ze misdaden hebben begaan, van de verkrachtingen in die interneringskampen en van gedwongen sterilisaties. Heb je ergens een schatting gelezen van hoe vaak dat gebeurt trouwens?

mentholbear
26 februari 2021, 14:27
Alles wat er tegen en/of negatief voor de staat is, kan er als een misdaad beschouwd worden.

hasta la pasta
26 februari 2021, 15:56
Ook hier in Nederland?

WANDELAAR5
26 februari 2021, 16:22
Ja hoor. Als een Chinees in Nederland iets zegt wat de partij onwelvallig is en de ambassade/inlichtingendienst komt erachter, dan kan dat bij terugkomst negatieve consequenties hebben of eerder bij familieleden. Maar dat moet je ook niet overdrijven. Ze kunnen moeilijk elke scheet van elke Chinees in het buitenland volgen. En die negatieve consequenties komen natuurlijk ook alleen bij uitspraken die erg vervelend zijn en breed uitgemeten worden in de media. De Chinezen waar ik zaken mee heb gedaan en die ik tegen ben gekomen tijdens mijn vakantiereizen waren behoorlijk open en ik heb er veel gesproken met zware kritiek over de overheid die niet bang waren die openlijk te uiten. Ook mensen die in dienst waren bij de overheid.

mentholbear
26 februari 2021, 18:03
Ook hier in Nederland?

Schijnbaarb zie 10:35

https://m.youtube.com/watch?v=4MnRC8_ux3Q

Willem2
7 maart 2021, 09:00
Chinese export flink gestegen
De Chinese export zit flink in de lift. In januari en februari is 60,6 procent meer uitgevoerd dan in dezelfde maanden in 2020, het begin van de coronacrisis. Er werd voor omgerekend 394 miljard euro geëxporteerd. Vergeleken met december is het een groei van 18,1 procent.

Naar de VS is de export met 87,3 procent gestegen naar omgerekend 68 miljard euro en naar de EU met 62,6 procent naar 62 miljard euro. Marktvoorspellers zeggen dat de exportstijging zal afnemen als de vraag naar mondkapjes en andere medische hulpmiddelen minder wordt. ... https://nos.nl/liveblog/2371593-2-5-miljoen-besmettingen-in-duitsland-chinese-export-flink-gestegen.html

Willem2
9 maart 2021, 13:55
China maakt zich schuldig aan volkenmoord op Oeigoeren in de noordwestelijke regio Xinjiang. Dat staat in een rapport van de Amerikaanse niet-gouvernementele organisatie Newlines Institute for Strategy and Policy. Het is voor het eerst dat een ngo onderzoek heeft gedaan naar de kwestie-Xinjiang.

Het rapport is opgesteld door vijftig internationale onderzoekers op het gebied van mensenrechten, oorlogsmisdaden en internationaal recht.

Volgens de onderzoekers maakt China zich schuldig aan volkenmoord. "Het land is verantwoordelijk voor aanhoudende genocide en handelt daardoor in strijd met het VN-Genocideverdrag", staat in het rapport.

Gedwongen sterilisatie
Eerder zei het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken al dat zo'n twee miljoen Oeigoeren en andere moslimminderheden in strafkampen in Xinjiang zitten en daar door de Chinese autoriteiten worden gemarteld. Er zou sprake zijn van seksueel misbruik en ook zouden Oeigoeren onder dwang worden gesteriliseerd.

Er komt steeds meer internationale kritiek op Peking. De VS sprak eerder al over genocide en ook de Tweede Kamer vindt dat het geweld tegen de Oeigoeren als genocide moet worden bestempeld. Minister Blok wil nog niet van volkenmoord spreken, hij wil dat eerst de VN of het Internationale Strafhof zich erover uitlaat.

De Nederlandse regering heeft China herhaaldelijk opgeroepen om internationale waarnemers tot de regio Xinjiang toe te laten, maar daar wordt geen gehoor aan gegeven.

China zegt dat in de strafkampen alleen terroristen en separatisten zitten die 'heropgevoed' moeten worden en dat het buitenland zich niet met de kwestie moet bemoeien.
..... https://nos.nl/artikel/2371905-internationale-onderzoekers-china-schuldig-aan-volkenmoord-op-oeigoeren.html

Dalton
11 maart 2021, 09:36
En de import-cijfers in alle landen blijven flink stijgen van alles wat uit CHINA komt.
Dit is zeker een truuk van al die landen om de prijs naar beneden te halen zodat ze nog meer verdienen,hieraan kun je al zien geld verzoend de arbeid.

pret
18 maart 2021, 10:56
EU legt China voor het eerst in dertig jaar sancties op

De Europese Unie kwam woensdag overeen om Chinese functionarissen op de zwarte lijst te zetten wegens mensenrechtenschendingen tegen de Oeigoeren in Xinjiang. Dat zeggen twee EU-diplomaten aan persagentschappen Reuters en AFP. Het gaat om de eerste Europese sancties tegen Peking sinds het neerslaan van het studentenprotest op het Tiananmenplein in 1989.

De 27 Permanente Vertegenwoordigers van de EU – de ambassadeurs van de lidstaten bij de EU – hebben reisverboden en het bevriezen van tegoeden goedgekeurd voor vier Chinese burgers in overheidsdienst en één instelling. De namen zullen pas bekendgemaakt worden na de officiële goedkeuring door de buitenlandministers op maandag.

De Chinese functionarissen worden volgens de EU-diplomaten beschuldigd van ernstige mensenrechtenschending tegen de Oeigoeren, een minderheidsgroep in de provincie Xinjiang.
Wapenembargo

De laatste keer dat Brussel sancties oplegde aan China, zijn tweede grootste handelspartner, was in 1989. De Chinese autoriteiten sloegen toen een studentenprotest neer op het Tiananmenplein, door soldaten en tanks in te zetten die schoten met scherp. Europa voerde toen een wapenembargo in dat vandaag nog steeds van kracht is.

Verschillende westerse overheden en de Verenigde Naties beweren dat leden van de moslimminderheid systematisch opgesloten worden in kampen. Ze beschuldigen China van foltering, dwangarbeid en onvrijwillige sterilisaties.

Het Nederlandse parlement bestempelde de Chinese behandeling van de Oeigoeren onlangs nog als een genocide, in navolging van Canada en de VS.

‘Heropvoedingskampen’

Peking beweert dat de Oeigoeren in de kampen extremistische separatisten, of soms zelfs terroristen zijn. Het gaat naar eigen zeggen om ‘heropvoedingskampen’ om ze de Chinese taal en cultuur eigen te maken. De overheid geeft toe dat er gewelddadige ‘incidenten’ plaatsvinden, maar ontkent de aantijgingen van foltering en sterilisatie.

Gisteren al zei de Chinese ambassadeur aan de EU al dat China ‘niet zou terugdeinzen’ in het geval van sancties. Hij waarschuwde Brussel ook om de sancties niet te linken aan het recente investeringsakkoord met China.

Dat pact moet Europese bedrijven betere toegang geven tot de Chinese markten, en de onevenwichtige handelsbetrekkingen rechttrekken. Het Europees Parlement – dat het akkoord nog moet goedkeuren – gaf echter kritiek op het pact omdat mensenrechtenkwesties niet vermeld worden. De sancties van vandaag kunnen gezien worden als zoethouder voor de Europarlementariërs. (evb)

Bron: Reuters

Willem2
18 maart 2021, 12:46
Op vakantie naar China? Dat kan alleen met Chinees vaccin
... https://nos.nl/artikel/2373002-op-vakantie-naar-china-dat-kan-alleen-met-chinees-vaccin.html

mentholbear
18 maart 2021, 15:40
hebben reisverboden en het bevriezen van tegoeden goedgekeurd voor vier Chinese burgers

Dat is balen. Kunnen ze als de mooie SC niet meer bezoeken als die straks weer open gaan...

Is wel herkenbaar hoe het in China er aan toe gaat. Een familie/gemeenschap is verantwoordelijk voor de daden van iemand. Dus ze komen verhaal halen als iemand iets doet wat daar niet door de beugel kan. En dan niet enkel een ondervraging van waar je criminele kind zich bevindt, maar familie afvoeren en opsluiten voor jouw daden.

Wat in het Westen vaak werd gezegd over dat de Chinezen problemen binnen hun gemeenschap oplost. 'Face'/eer van de familie/gemeenschap was daar erg belangrijk. Dus zo iets vuils wilt de gemeenschap intern oplossen. En dat gaat zo efficiënt, omdat de hele familie/gemeenschap erbij betrokken wordt. Dus je haalde wel sneller uit je hoofd om iets (nog) te flikken.

Willem2
22 maart 2021, 20:17
Erstmals seit 1989 hat die EU Sanktionen gegen China wegen Menschenrechtsverstößen verhängt - und Peking reagierte prompt.
Gegen mehrere Europäer wurden Strafmaßnahmen beschlossen.
China hat als Reaktion auf EU-Sanktionen am Montag Strafmaßnahmen gegen zehn Europäer und vier Einrichtungen in der EU verhängt. Betroffen von den chinesischen Sanktionen sind unter anderem die deutschen EU-Parlamentsabgeordneten Reinhard Bütikofer (Grüne) und Michael Gahler (CDU) sowie das Mercator Institute for China Studies in Berlin, wie das Außenministerium in Peking mitteilte.

Zuvor hatten die Außenminister der 27 EU-Mitgliedsstaaten in Brüssel Strafmaßnahmen gegen Verantwortliche für die Unterdrückung der muslimischen Minderheit der Uiguren in der Region Xinjiang beschlossen. Demnach werden vier Partei- und Regionalvertreter sowie eine Organisation aus der Provinz Xinjiang auf die EU-Sanktionsliste gesetzt.

.... https://www.zdf.de/nachrichten/wirtschaft/china-eu-sanktionen-100.html

Willem2
7 april 2021, 21:40
Chinese president vraagt in gesprek met Merkel om meer samenwerking en minder inmenging

De Chinese president Xi Jinping heeft tijdens een telefoongesprek met de Duitse bondskanselier Angela Merkel benadrukt dat hij hoopt de samenwerking met Duitsland en de Europese Unie uit te kunnen breiden. Maar China verwacht dan wel minder Europese "inmenging" in Chinese aangelegenheden.

Xi erkende dat er spanningen zijn tussen beide partijen. In de mededeling van Peking wordt dan ook diplomatisch benadrukt dat de betrekkingen tussen China en de EU "nieuwe mogelijkheden en verschillende uitdagingen" bieden. China pleit er daarom voor een nieuwe koers uit te zetten die gericht is op strategische perspectieven en wederzijds respect. In ruil wordt er “minder inmenging” verwacht.

Meningsverschillen
Een woordvoerder van de Duitse regering benadrukt dat tijdens het telefoongesprek ook flinke meningsverschillen aan bod kwamen. Onder meer de internationale inspanningen om vaccins te produceren en te verdelen werden besproken. Ook economische samenwerking, klimaatbescherming en het behoud van de biodiversiteit werden aangehaald.

De Europese Unie had enkele weken geleden voor het eerst in meer dan drie decennia nieuwe sancties tegen China ingesteld wegens schendingen van de mensenrechten. Die sancties zijn gericht tegen vier Chinese functionarissen en één organisatie die verantwoordelijk zouden zijn voor de vervolging van de Oeigoerse moslimminderheid in het noordwesten van het land.
..... https://www.hln.be/economie/chinese-president-vraagt-in-gesprek-met-merkel-om-meer-samenwerking-en-minder-inmenging~a73607e7/

m.a.w. zeg niks over Oeigoeren, de situatie in Hong Kong... En oja, we vallen Taiwan ook nog binnen.....

sofaking
7 april 2021, 22:12
Als Charles en Ursula nu eens een bezoek brachten aan Xi om over mensenrechten te praten ?
Kunnen ze zich weer eens hopeloos belachelijk laten maken.

pret
8 april 2021, 11:25
’Nederlandse zonnepanelen gebouwd door Oeigoerse dwangarbeiders’

Panelen in Nederlandse zonneparken die zijn bekostigd met overheidsgeld blijken van Chinese bedrijven te zijn die worden beschuldigd van dwangarbeid door Oeigoeren. Bijna alle grote Chinese zonnepaneelfabrikanten, die ook in Nederland hun producten verkopen, hebben contracten met verdachte grondstofleveranciers. De Nederlandse zonne-energiesector eist duidelijkheid hierover, zo schrijft het FD.

De westelijke Xinjiang regio is de meest voorkomende leverancier van een belangrijke grondstof voor zonnepanelen, genaamd polysillicium. Deze stof, afkomstig uit zand, is nodig om zonlicht om te zetten in stroom. In deze regio is echter sprake van dwangarbeid waar de Oeigoerse moslimgemeenschap slachtoffer van is. Amerikaanse en Europese overheden noemden de wijze waarop China met de Oeigoeren omgaat eerder al genocide.

Een onderzoek uit januari van het Amerikaanse consultancybureau Horizon Advisory beschuldigt grote polysilliciumbedrijven uit Xinjiang van slavenarbeid. De grootste zonnepaneelfabrikanten ter wereld hebben contracten met deze grondstofproducenten. In ieder geval drie groothandelaren in Nederland verkopen panelen van deze fabrikanten. Het gaat hier om panelen van Jinko of Trina Solar. Zij verkopen de merken ESTG, SolarToday en ProfiNRG. Deze bedrijven zeggen op de hoogte te zijn van de beschuldigingen en deze verder te willen onderzoeken.

Bij Nederlandse zonneparken die met overheidsgeld zijn gebouwd, werden panelen neergelegd van de beschuldigde merken. Hoewel er niet wordt bijgehouden met welke merken deze parken worden gebouwd, levert even googelen volgens het FD al snel hits op van Jinko-panelen die zijn gebruikt bij door de overheid met miljoenen gesteunde projecten in bijvoorbeeld Almerlo, Oosterhout en Anna Paulowna. In 2020 bedroeg de overheidssteun voor zonne-energie nog zo’n 4,5 miljard euro.

Controleren

Ook particulieren kopen zonnepanelen van de verdachte Chinese merken. Zo verkoopt webwinkel Coolblue panelen van Trina en biedt belangenvereniging van huiseigenaren, Vereniging Eigen Huis (VEH), de merken aan via het collectief inkopen van zonnepanelen. Deze organisatie zegt op de hoogte te zijn van de kwestie. „Het probleem is dat we de dwangarbeid niet kunnen controleren”, meldt de woordvoerder tegen het FD.

Zowel het ministerie van Buitenlandse Zaken als het ministerie van Economische zaken wilde nog geen reactie geven op deze kwestie.

Is dit de wijze hoe NL omgaat met sancties?

WANDELAAR5
8 april 2021, 13:06
Tuurlijk! Zoals Piet Plezier al eerder schreef: boycot is prima, maar ik blijf wel goedkoop mijn spulletjes kopen op Alibaba. Of een eerdere boycot van Rusland. Toen gingen al onze landbouwproducten via Turkije naar Rusland. We zijn natuurlijk wel een handelsnatie hè!

mentholbear
8 april 2021, 15:13
Tuurlijk! Zoals Piet Plezier al eerder schreef: boycot is prima, maar ik blijf wel goedkoop mijn spulletjes kopen op Alibaba.

Dat wordt al gauw minder goedkoop...

https://www.ad.nl/economie/even-wat-bij-ali-bestellen-loopt-straks-in-de-papieren-ook-btw-bij-bestellingen-onder-22-euro~a0127a1ad/

Willem2
10 april 2021, 11:42
#StopAsianHate-demo in Amsterdam: 'Anti-Aziatisch racisme gaat verder dan schelden'

#StopAsianHate. Onder die noemer staan vanmiddag naar verwachting een paar honderd mensen op het Museumplein in Amsterdam voor een demonstratie tegen anti-Aziatisch racisme en discriminatie. Net als twee weken terug. De demonstraties zijn hard nodig, vinden de organisatoren.

Racisme tegen Aziatische Nederlanders blijft vaak onderbelicht, zegt Hui-Hui Pan (39), die het programma van de demonstratie samenstelde. "In rapporten lees je vaak over racisme tegen Turken, Marokkanen, zwarte mensen of Oost-Europeanen, maar Aziatische mensen worden niet meegenomen."

De directe aanleiding voor de eerste #StopAsianHate-demonstratie eind maart was de aanslag in Atlanta waarbij acht mensen, onder wie zes Aziatische vrouwen, in drie massagesalons werden vermoord. "Wat in Atlanta gebeurde, maakte ook veel Aziatische mensen hier van slag, het voelde heel dichtbij", zegt Pan. "Want ook hier gaat anti-Aziatisch racisme verder dan schelden en vervelende opmerkingen maken."

Zo tekende Vice het verhaal op van Kelly, die vandaag ook zal spreken tijdens de demonstratie. Ze werd afgelopen zondag om 14.00 uur bij een metrostation in Amsterdam met voorwerpen bekogeld door twee mannen en ook uitgescholden, onder meer voor "Chinese kankerhoer".
.... https://nos.nl/artikel/2376106-stopasianhate-demo-in-amsterdam-anti-aziatisch-racisme-gaat-verder-dan-schelden.html

Ik wil hiermee aangeven dat ik niks tegen chinezen of aziaten heb maar wel wat tegen de chinese staat en de uitwassen daarvan ...

Eddy_V
10 april 2021, 22:49
.... https://nos.nl/artikel/2376106-stopasianhate-demo-in-amsterdam-anti-aziatisch-racisme-gaat-verder-dan-schelden.html

Ik wil hiermee aangeven dat ik niks tegen chinezen of aziaten heb maar wel wat tegen de chinese staat en de uitwassen daarvan ...
dus jou horen we geen “meel of mindel” vragen nadat je herkozen bent als ijsberen frontman ?

sorry Mentholbear, kon net niet laten om deze ff in te koppen

Die herverkiezing zal ook nooit plaatsvinden want Willem2 is een verlicht despoot :)

mentholbear
11 april 2021, 02:47
Sorry, zie je bericht pas. Stond de hele dag vast op het museumplein. Was geen doorkomen aan.

Het leek nog erger dan voor corona als er weer een buslading Aziaten gelost werd ;)

Willem2
11 april 2021, 13:52
...weer een buslading Aziaten gelost werd ;)

Die kunnen keezen als chinezen :rolleyes: ;) :biggrin:

Dalton
14 april 2021, 16:00

Dat heb ik hier in NEDERLAND,niks tegen de nederlanders maar tegen de staat en zijn uitwassen.

Willem2
18 april 2021, 00:05
Dat het Chinese technologiebedrijf Huawei in het verleden gesprekken kon afluisteren van KPN-klanten is zorgelijk, zeggen deskundigen. Ook vinden ze dat de overheid meer moet doen tegen Chinese (economische) spionage in ons land.

"Al jaren wordt door inlichtingendiensten geroepen dat Huawei en andere Chinese telecombedrijven aan spionage doen. Het ontbrak altijd aan concreet bewijs. Dit rapport bevestigt de geruchten en maakt heel duidelijk hoe de Chinezen te werk kunnen gaan", zegt Sico van der Meer, cyberveiligheidsonderzoeker bij Instituut Clingendael.

Van der Meer doelt op een geheim rapport over KPN dat tien jaar na dato naar buiten is gebracht door de Volkskrant. Daar staat in dat Huawei in 2009 ongeautoriseerd, ongecontroleerd en ongelimiteerd mobiele nummers van KPN kon afluisteren, vanuit zowel China als in KPN-gebouwen. Het ging ook om de toestellen van toenmalig premier Balkenende, verschillende ministers en van Chinese dissidenten. Verder wist Huawei welke nummers werden afgetapt door politie en inlichtingendiensten.
.... https://nos.nl/artikel/2377101-rapport-over-kpn-bevestigt-jarenlange-geruchten-over-spionage-china.html

mentholbear
18 april 2021, 14:21
Zou dat jaren geleden ook niet het geval zijn geweest met Motorola en misschien Ericsson die ook voor telecom infrastructuur zorgden? :rolleyes:
En tegenwoordig willen ze in Amerika en het VK backdoors in Whatsapp, omdat de encryptie een groot obstakel wordt voor de overheid om mee te gluren...

Gelukkig zijn er organisaties en instellingen die opkomen voor privacy e.d.

schoolmeester
18 april 2021, 14:49
Tegenwoordig heb je niet veel privacy meer.

Groet, schoolmeester.

mentholbear
30 mei 2021, 13:39
https://nos.nl/liveblog/2382743-demonstraties-in-16-braziliaanse-steden-the-streamers-trekken-1-7-miljoen-kijkers

Wijk in Chinese stad Guangzhou op slot na 20 nieuwe besmettingen
In Guangzhou, een stad in het zuiden van China, is een wijk in lockdown gegaan na twintig nieuwe besmettingen in een week tijd. Inwoners moeten vanaf vandaag thuisblijven en worden daar ook getest.

Twintig nieuwe besmettingen op ruim vijftien miljoen inwoners lijkt niet zorgwekkend, maar de Chinese autoriteiten zijn gealarmeerd. Er komt dagelijks een handjevol nieuwe besmettingen in China bij, maar volgens de autoriteiten ging het daarbij vooral om mensen die in het buitenland besmet waren geraakt.

De inwoners van vijf straten in het Liwan District moeten thuisblijven. Ook zijn markten en kinderdagverblijven gesloten. Verder mag er niet meer binnen in restaurants worden gegeten en moeten scholen thuisonderwijs geven. De mensen in delen van vier omliggende stadsdelen hebben de opdracht gekregen om zo min mogelijk naar buiten te gaan.

In China drukken ze een uitbraak erg hard de kop in. Maar tja, in 5 straten staan niet een paar rijtjes huizen ofzo, maar wonen er gelijk een paar duizend man ofzo.

Willem2
8 juni 2021, 10:55
Een Amerikaanse overheidslaboratorium concludeert dat een mogelijk lek in een Chinees laboratorium in de stad Wuhan toch de oorsprong van het coronavirus kan zijn. De hypothese wordt als 'plausibel' aangemerkt en verdient volgens de onderzoekers 'nader onderzoek', schrijft de Wall Street Journal vandaag.

Het viruslab in Wuhan, waar het coronavirus eind 2019 de kop opstak, wordt regelmatig als bron genoemd. Zowel door complotdenkers als deskundigen. Het WHO-team, met daarin de Nederlandse viroloog Marion Koopmans, dat een bezoek aan China bracht, kwam niet met bewijs voor de ontsnapping van het virus uit het lab.

Het nationale Lawrence Livermore-laboratorium in Californië onderzoekt de stelling sinds mei vorig jaar. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken verwees naar de laboratoriumstudie in de nadagen van president Donald Trump, toen het onderzoek deed naar oorsprong van de pandemie.

Lawrence Livermore baseert zijn conclusie op een genetische analyse van het coronavirus. Het Amerikaanse congres buigt zich opnieuw over de zaak, nu president Biden de geheime diensten opdracht heeft gegeven met een rapportage te komen over hoe het virus de wereld inkwam. Een lek in Wuhan is daarin één van twee scenario's.
.... https://www.ad.nl/binnenland/live-deel-opbrengst-giro555-actie-naar-suriname-rivm-vaccineren-75-plussers-zeer-effectief~ae256a7f/

Willem2
22 juni 2021, 14:59
Meer dan veertig landen hebben er bij China op aangedrongen om de VN-chef voor de mensenrechten onmiddellijk toe te laten in de regio Xinjiang. De landen willen de berichten onderzoeken die stellen dat de Oeigoerse minderheid dwangarbeid moet verrichten of onwettig wordt vastgehouden en gemarteld.

"Geloofwaardige rapporten stellen dat meer dan een miljoen mensen willekeurig zijn vastgehouden in Xinjiang en dat er wijdverbreide surveillance is die onevenredig gericht is op Oeigoeren en leden van andere minderheden. Ook worden de fundamentele vrijheden en de Oeigoerse cultuur beperkt", zo staat in de gezamenlijke verklaring.

De Canadese ambassadeur Leslie Norton las de gezamenlijke verklaring voor aan de VN-Mensenrechtenraad. Onder meer Australië, Frankrijk, Duitsland, Japan en de VS ondertekenden de verklaring.
.... https://nos.nl/artikel/2386148-tientallen-landen-eisen-dat-vn-chef-toegang-krijgt-tot-strafkampen-oeigoeren

mentholbear
23 juni 2021, 01:35
Dat gaan ze vast op interne kwestie gooien :rolleyes:

Willem2
29 juli 2021, 12:17
De Chinese miljardair Sun Dawu is veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf wegens opruiing en het verstoren van de openbare orde. Ook achtte de rechter bewezen dat Sun illegaal fondsen heeft geworven. Maar volgens mensenrechtenorganisaties is zijn gevangenzetting politiek gemotiveerd en wordt hij gestraft omdat hij politieke dissidenten heeft gesteund.

De steenrijke zakenman is eigenaar van een van de grootste particuliere landbouwbedrijven in China. Hij uitte meermaals forse kritiek op het overheidsbeleid, met name over landbouwaangelegenheden, Zo bekritiseerde hij in 2019 de lakse aanpak van een varkenspestuitbraak door lokale autoriteiten. Dissidenten ondersteunde hij financieel en vorig jaar nog riep hij president Xi Jinping publiekelijk op om af te treden.

"Ik denk vooral dat hij te brutaal was", zegt correspondent Garrie van Pinxteren. "China komt vaker met aanklachten van financiële malversaties tegen ondernemers die te machtig of te kritisch zijn geworden. De overheid heeft moeite met machtige ondernemers die zich blijven uitspreken tegen het beleid van de Communistische Partij. Zo viel Sun het coronabeleid van de overheid aan."
.... https://nos.nl/artikel/2391443-kritische-chinese-miljardair-moet-18-jaar-cel-in-wegens-opruiing

Badslippers
29 juli 2021, 14:07
Miljardair? Dan koopt hij toch gewoon de gevangenis op.

Willem2
29 juli 2021, 21:50
Miljardair? Dan koopt hij toch gewoon de gevangenis op.

Eeuuhhh we praten hier wel over China daar is dat mogelijk. Net als in Rusland :cool:

mentholbear
31 juli 2021, 01:44
Euh, zelfs als je de gevangenis zou kunnen kopen. Grond blijft van de staat. Met 1 of ander excuus onteigenen ze je binnen no time. Geen vergoeding of wat dan ook...

deket
2 augustus 2021, 23:18
Vind al die kritiek op China nogal schijnheilig.
Verbiedt de Nederlandse of Belgische of Amerikaanse om handel te drijven met de Qatari, en Saoedî's? Neen
Bovendien kan men als mens beter in de onderlaag van China geboren worden dan in het westen.
Ik ben nog nooit in China geweest maar kennissen bevestigen mij dat daar geen extreme armoede bestaat
In Amerika was ik wel en daar struikel je over de daklozen
Je hoeft btw nog niet zo ver te gaan. In Antwerpen en Brussel zie je mensen in vuilniszakken achter voedsel zoeken en ik veronderstel dat dit in Amsterdam en Rotterdam ook nog gaande is
Wat heeft iemand in zulke omstandigheden met mooie, woorden zoals persvrijheid ?
Ben ook geen voorstander van de CCP, daarvoor te gehecht aan mijn vrijheid maar dat beleid heeft er wel voor gezorgd dat een ontwikkelingsland geëvolueerd is tot het machtigste land dat de USA economische blijkt te hebben voorbijgestoken?

mentholbear
4 augustus 2021, 23:59
Ik ben nog nooit in China geweest maar kennissen bevestigen mij dat daar geen extreme armoede bestaat

Dat is dan weer het verschil met een ontwikkelingsland met een groeiende economie. Levens standaard is daar behoorlijk laag. Waar je niet opgezadeld wordt met taxes, en er op de 1 of andere manier als ongeschoolde nog brood op de plank kan komen.
Maar vergis je niet, genoeg arme oude opa's en oma's die in de grote steden nog op zoek moeten naar plastic flesjes en kartonnen dozen om te verkopen aan de recycle bedrijven en onder een brug slapen.

Dalton
5 augustus 2021, 09:12
In CHINA eten ze nog steeds niet uit de afval-containers zoals hier in NEDERLAND,kijk maar eens goed om je heen soms maken ze bonje onder elkaar voor de beste afval-container.

mentholbear
8 augustus 2021, 01:53
Ja vind je het gek. Ik zou er ook zo tussen springen. Over de THT en het gaat hier de prullenbak in... :rolleyes:

In China zetten we er alleen de productie datum op en verder zoek je het zelf maar uit.
Zo lang het voer niet vanzelf weg begint te kruipen, ruik je er voor de zekerheid nog even aan en flikker je het vervolgens in de hotpot en gaat het daarna op je bord. Excuus, ik bedoel kommetje ;)

Willem2
23 september 2021, 16:26
De Chinese vastgoedreus Evergrande zit in grote financiële problemen en zal een rentebetaling vandaag van 83 miljoen dollar waarschijnlijk niet kunnen ophoesten. Het gaat om een klein bedrag in vergelijking met de totale schuldenlast van 300 miljard dollar.

Maar als Evergrande in gebreke blijkt, zou dat de hele Chinese vastgoedbubbel kunnen laten barsten. De Chinese autoriteiten vragen lokale overheden ondertussen om zich voor te bereiden op een mogelijke ondergang.

Spaargeld kwijt
Evergrande is de op een na grootste projectontwikkelaar in China. Het bedrijf is zo groot geworden door maar te blijven lenen. Niet alleen bij banken, maar ook bij bouwbedrijven heeft de ontwikkelaar nog veel onbetaalde rekeningen openstaan.

Particuliere beleggers, bij wie Evergrande via tussenpersonen ook enorme bedragen heeft geleend, stonden vorige week nog op de stoep bij het hoofdkantoor om hun inleg terug te eisen.

Ook consumenten die een woning willen kopen, voelen de problemen van de vastgoedreus. Zij betalen vaak jaren vooruit, maar hele wijken staan leeg, de prijzen van vastgoed kelderen en nu projecten niet meer afgebouwd worden, dreigen ze hun spaargeld te verliezen.

De vrees is dat een faillissement van Evergrande niet alleen funest zal zijn voor de Chinese banken, en dan met name de kleinere lokale banken, maar ook voor talloze leveranciers en andere vastgoedbedrijven. Dat zou leiden tot een financiële crisis, die zomaar zou kunnen overslaan naar andere landen in Azië en daarbuiten.
.... https://nos.nl/artikel/2398942-chinese-vastgoedreus-evergrande-wankelt-markten-nerveus

dat kan ook gevolgen hebben voor de wereldeconomie. Volgend corona gevalletje :rolleyes:
Maar goed, de marktwerking zal wel buitenspel worden gezet door de chinese overheid ...

bertje600
23 september 2021, 17:16
Dat wordt het zoveelste exportproduct uit China dat een kort leven beschoren was en van slechte
kwaliteit was.
Evergrande heeft heel veel geleend meestal van de burgers van China.
In Nederland doet men dit met belastingen om dan het geld in een bodemloos putje te gooien.

Willem2
29 september 2021, 21:55
Dichte deuren, verlaten bouwplaatsen en een politiecordon rond het hoofdkantoor. Failliet is Evergrande nog niet, maar de Chinese vastgoedreus schudt op zijn grondvesten. Voor de tweede keer in een week tijd lijkt het bedrijf een rentebetaling te moeten missen. Werknemers, toeleveranciers en beleggers houden hun adem in.

"We komen onze spullen halen", zegt een van de bouwvakkers terwijl hij de bouwplaats verlaat, zijn laadbak volgeladen met afvoerbuizen. "Het werk is gestopt, betaald wordt er niet meer." Hij werkte mee aan een van de 778 projecten die Evergrande in China ontwikkelt. Werkte, want dit project in Taicang, even boven Shanghai, ligt net als honderden andere projecten stil.

Evergrande heeft te weinig geld in kas om toeleveranciers te kunnen betalen, en stelde afgelopen maand met hen 'in gesprek' te zijn over 'hervatting' van projecten. Zover is het in elk geval in Taicang nog niet. "Het gereedschap wat er nog ligt, nemen we nu mee", zegt een collega.
.... https://nos.nl/artikel/2399735-werknemers-en-beleggers-van-vastgoedreus-evergrande-houden-hun-adem-in

Willem2
4 oktober 2021, 11:06
De handel in aandelen van de noodlijdende Chinese vastgoedreus Evergrande is stilgelegd op de beurs van Hongkong. Het bedrijf zegt dat dat is gebeurd in afwachting van een aankondiging over een grote transactie.

Verschillende media, waaronder de Chinese staatskrant Global Times, melden dat het gaat om de verkoop van 51 procent van de vastgoedtak van het bedrijf. De koper zou een andere grote Chinese projectontwikkelaar zijn, Hopson Development. De deal zou Evergrande zo'n 4 miljard euro opleveren.

260 miljard euro schuld
De totale schuldenberg van het bedrijf wordt geschat op zo'n 260 miljard euro. Het bedrijf heeft moeite de rente op zijn leningen te betalen, en heeft te weinig geld in kas om toeleveranciers te betalen. Een faillissement van de op een na grootste projectontwikkelaar in China dreigt.

De vrees is dat Chinese banken, met name de kleinere lokale banken, toeleveranciers en andere vastgoedbedrijven door een faillissement van Evergrande in de problemen kunnen komen. Dat zou kunnen leiden tot een financiële crisis in Azië en daarbuiten.
.... https://nos.nl/artikel/2400323-handel-in-aandelen-evergrande-stilgelegd-mogelijke-overname

Alles wordt gecontroleerd in China maar sommige dingen niet en dat kan tot grote gevolgen leiden.

bertje600
4 oktober 2021, 12:12
Dat is dan ook de reden dat China zich steeds agressiever opstelt naar Taiwan.
Dat leidt de aandacht van de inwoners van China af.
Hetzelfde gebeurt in Venezuela, Wit-Rusland, Rusland en Turkije.
En zo zijn er nog meer landen aan te wijzen.

Willem2
4 oktober 2021, 15:59
Zo gaat China steeds een stapje verder tot Taiwan is ingelijfd
.... https://nos.nl/artikel/2400347-zo-gaat-china-steeds-een-stapje-verder-tot-taiwan-is-ingelijfd

mentholbear
5 oktober 2021, 00:10
Inevitable ;)

https://i.ytimg.com/vi/2fSb5z605R8/maxresdefault.jpg

Willem2
22 oktober 2021, 11:15
De Verenigde Staten zullen Taiwan verdedigen in het geval van een aanval van China. Dat heeft de Amerikaanse president Biden gezegd in gesprek met CNN. Op de vraag of de VS Taiwan zou beschermen zei Biden: "Ja, we zijn verplicht dat te doen."

"China, Rusland en de rest van de wereld weten dat we de sterkste militaire macht zijn in de wereldgeschiedenis", zei Biden. "Ik wil geen Koude Oorlog met China, ik wil alleen dat China begrijpt dat we geen stap terug zullen zetten, dat we onze visie niet gaan bijstellen."

'Geen beleidsverandering'
Volgens de Amerikaanse wet moet Washington Taiwan steunen met militaire middelen zodat het eiland zichzelf kan verdedigen, maar in de wet staat niets over een militaire interventie als Taiwan wordt aangevallen.

Toch heeft het Witte Huis na het interview van Biden benadrukt dat de woorden van de president geen verandering betekenen ten opzichte van het huidige beleid ten aanzien van Taiwan. In augustus zei een medewerker van het Witte Huis ook al dat de VS geen veranderingen doorvoert in het Taiwan-beleid, nadat Biden had gesuggereerd dat de VS Taiwan te hulp zou schieten bij een aanval.
.... https://nos.nl/artikel/2402630-biden-vs-verdedigt-taiwan-in-geval-van-chinese-aanval

Willem2
15 november 2021, 00:35
Chinese tennisster Shuai Peng spoorloos verdwenen: ‘We verwachten een eerlijk onderzoek’
De WTA, de belangenbehartiger van de tennissters, heeft zorgen geuit over de situatie van Peng Shuai en eist een onderzoek. Van de 35-jarige Chinese is al enige tijd niets meer vernomen en ze is gewist van internetsites en sociale media.

Peng beschuldigde eerder deze maand voormalig vice-premier Zhang Gaoli (75) op het Chinese sociale medium Weibo van seksueel misbruik.

Zhang zou haar tot seks hebben gedwongen. Kort na de beschuldiging werd het bericht verwijderd en sindsdien is er niets meer van Peng vernomen. In de tenniswereld is dit weekend de hashtag #WhereIsPengShuai in het leven geroepen.
... https://www.ad.nl/tennis/chinese-tennisster-shuai-peng-spoorloos-verdwenen-we-verwachten-een-eerlijk-onderzoek~a6f0089c/

Peng en weg ben je in China :cool:

mentholbear
21 november 2021, 13:51
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/artikel/5268258/chinese-man-all-you-can-eat-restaurant-teveel-verboden

Ben hier niet meer welkom ;)

kempie
21 november 2021, 14:54
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/artikel/5268258/chinese-man-all-you-can-eat-restaurant-teveel-verboden

Ben hier niet meer welkom ;)

Ja zat gisteren in zwitserland en het nieuws was zelfs tot daar door gedrongen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

deket
23 november 2021, 00:43
Wel vele Antwerpse cafées geven een toegangsverbod aan een Chinees die overal waar hij komt wint met de speelautomaten en dat andere klanten kwaad maakt
Nu staan Chinesen wel bekend om hun goklust,zeker in het Atwerpse Chinatown maar dat er ene een truk kent om in gewone kroegen over de hele stad altijd veel geld uit de gokmachines kan halen was mij onbekend
Een Albanese cafébaas was de eerste om hem de toegang te weigeren en de rest volgde

Willem2
9 december 2021, 15:38
Tribunaal: ‘China pleegt genocide op Oeigoeren door gedwongen sterilisaties’
China pleegt genocide op de Oeigoeren en andere etnische moslimminderheden. Dat heeft een volkstribunaal in Londen vanochtend geoordeeld. Volgens het tribunaal probeert de regering ‘opzettelijk en systematisch’ de moslimgemeenschappen te vernietigen door gedwongen geboortebeperking en sterilisaties.
... https://www.ad.nl/buitenland/tribunaal-china-pleegt-genocide-op-oeigoeren-door-gedwongen-sterilisaties~a21cf972/

De Chinese regering maakt zich schuldig aan genocide en misdaden tegen de menselijkheid. Dat is de conclusie van het 'Oeigoerentribunaal' in Londen. In dit onofficiële tribunaal werden getuigenissen, onderzoeken en gelekte overheidsdocumenten over Xinjiang onderzocht, als ware het een rechtszaak tegen de Chinese overheid.

"Dit is het meest omvangrijke onderzoek dat we tot nu toe hebben gezien", zegt China-correspondent Sjoerd den Daas in het NOS Radio 1 Journaal. "Er is veel bewijs getoond dat Oeigoeren op grote schaal worden mishandeld en gemarteld. Ook is er bewijs voor geboortebeperking en gedwongen sterilisaties, en van verplichte kostscholen voor Oeigoerse kinderen."
.... https://nos.nl/artikel/2408843-duizelingwekkend-onderzoek-china-pleegde-genocide-in-xinjiang

Willem2
9 februari 2022, 13:20
Een aantal gemeenten, waaronder Den Haag, gaat het gebruik van camera's van de Chinese merken Hikvision en Dahua heroverwegen. Dat zeggen de gemeenten tegen de NOS. De camera's zijn populair, maar er zijn zorgen over spionage en mensenrechtenschendingen door de fabrikanten.

Hun technologie wordt gebruikt in de Chinese regio Xinjiang, waar de Oeigoerse bevolking wordt onderdrukt. Daarnaast bestaat de vrees dat via de camera's van de twee merken kan worden meegekeken dankzij een mogelijk 'achterdeurtje' in de software. Overigens is zo'n bewust ingebouwd achterdeurtje nooit aangetroffen.

De gemeente Waalwijk zegt al een tijdje van plan te zijn om de merken in de ban te doen. Zutphen, Vaals, Hilvarenbeek, Helmond en Goeree-Overflakkee overwegen net als Den Haag om de Chinese merken niet langer te gebruiken. Andere gemeenten stoppen met de camera's van Hikvision en Dahua. Het gaat om Borsele, Druten en Scherpenzeel.
.............. https://nos.nl/artikel/2416372-gemeenten-heroverwegen-gebruik-van-omstreden-chinese-camera-s

Eddy_V
9 februari 2022, 14:55
.............. https://nos.nl/artikel/2416372-gemeenten-heroverwegen-gebruik-van-omstreden-chinese-camera-s
Zutphen, Vaals, Hilvarenbeek, Helmond en Goeree-Overflakkee overwegen net als Den Haag om de Chinese merken niet langer te gebruiken

Ik vond het al opvallend dat ik na bezoekjes in de buurt van Vaals steevast spam mail ontvang van Alibaba..
Die rotonde probeer ik voortaan te omzeilen!

Willem2
25 februari 2022, 16:44
Eens kijken wanneer een topic Taiwan moet worden geopend :cool:

mentholbear
28 februari 2022, 22:36
Wanneer het in Oekraïne weer rustig is. China 'bemoeit' zich nu niet met Rusland en verwacht straks hetzelfde.

Althans, dat vermoed ik.

Willem2
28 februari 2022, 23:56
China is tegen de sancties die het Westen heeft opgelegd aan Rusland, waaronder de uitsluiting van een aantal Russische banken van het interbancaire communicatiesysteem SWIFT. Volgens het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken gaat het om illegale en eenzijdig opgelegde sancties.

Dit standpunt hadden de Chinezen al eerder ingenomen. Een woordvoerder van het ministerie herhaalde de afwijzing van de sancties vandaag tijdens de dagelijkse nieuwsbriefing.

Daarbij gaf hij ook aan dat alle partijen kalm moeten blijven en verdere escalatie van het conflict in Oekraïne moeten vermijden. Wang herhaalde verder China's standpunt dat de veiligheidszorgen van alle landen serieus moeten worden genomen.
.... https://www.ad.nl/buitenland/teruglezen-kiev-en-charkow-opnieuw-onder-vuur-vs-12-spionerende-russen-bij-vn-moeten-land-uit~a08127bb/

er moet nu heel goed worden nagedacht wat te doen met China voordat het laat is. Het is echt 5 voor 12.

mentholbear
1 maart 2022, 00:09
Hoezo? China valt heus geen andere landen binnen. Ze willen alleen zorgen dat de overheidsinstanties in diverse provincies wat... gestroomlijnd wordt :annieengel:

Willem2
1 maart 2022, 00:21
China bezet Mongolie, Hongkong en Tibet en zal ook trachten Taiwan weer in te nemen.

mentholbear
1 maart 2022, 02:17
Hoe kun je nou iets weer innemen als het altijd al van jouw is geweest ;)

En die andere provincies, dat is gewoon beetje de landelijke cultuur over- en terugbrengen ;)

Nu maar duimen dat de rest het ook zo ziet... *kuch kuch*

WANDELAAR5
1 maart 2022, 02:18
China bezet Mongolie, Hongkong en Tibet en zal ook trachten Taiwan weer in te nemen.

Willem toch, hoe kun je nu iets innemen wat al bij je land hoort? Mentholbear zei het goed. Het lokale Taiwanese provinciebestuur wordt gestroomlijnd door de centrale overheid. Interne Chinese zaak.

Willem2
1 maart 2022, 12:20
Je ziet wel welke mensen zich hebben laten omkopen door chinezen :rolleyes:

mentholbear
1 maart 2022, 21:31
Maar serieus, voelt voor oa Hong Kongers, alsof Putin hier binnen zou vallen en het ineens gedaan is met zaken als democratie, vrijheid van meningsuiting, Google Apps, etc. Die mensen hebben met een zware omslag te maken in een hele korte tijd. Bij lange na niet de afgesproken 50 jaar...

Willem2
17 maart 2022, 23:10
VS: stilte China over invasie spreekt boekdelen
Dat China de invasie van Poetin nog niet heeft veroordeeld, spreekt wat de Verenigde Staten betreft boekdelen. Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken gezegd.

De Amerikaanse president Biden en president Xi Jinping telefoneren morgen met elkaar over de oorlog in Oekraïne. Volgens Blinken zal Biden zijn Chinese ambtgenoot duidelijk maken dat de VS China verantwoordelijk houdt, als dat land ervoor kiest Moskou te steunen.

President Poetin en Xi Jinping ontmoetten elkaar in februari in Peking - dus vóór de invasie in Oekraïne - en sloten "een vriendschap die geen grenzen kent", waarbij samenwerking "op geen enkel terrein werd uitgesloten". De toenadering baart het Westen grote zorgen. Het Witte Huis vreest dat China militaire uitrusting aan Rusland zal leveren.
.... https://nos.nl/liveblog/2421521-vs-stilte-china-over-invasie-spreekt-boekdelen-65-van-100-gestrande-turkse-burgers-uit-marioepol-weg

Willem2
6 mei 2022, 16:18
Omdat ik niks tegen chinezen heb , maar wel wat tegen het regime dat binnenkort Taiwan gaat binnenvallen :rolleyes:.
Hier een expositie van Aziaten in Nederland.... dus niet allemaal chinezen ...of toch wel ...

Het idee dat alle Aziaten op elkaar lijken was de aanleiding voor een foto-expositie van vier Nederlandse fotografen met Aziatische wortels. "Het zijn allemaal Chinezen", is een opmerking die fotograaf Rui Jun Luong vaak te horen krijgt als het over de Aziatische gemeenschap gaat.

Met de tentoonstelling Ik Azië, te zien in de vestiging van de Openbare Bibliotheek bij het Centraal Station in Amsterdam, willen de fotografen Nederlanders met een Aziatische achtergrond een gezicht geven en de grote diversiteit binnen de gemeenschappen laten zien.

De vraag 'wie ben ik' staat centraal. "De projecten zijn persoonlijke zoektochten naar onze Aziatische identiteit",zegt fotograaf Rui Jun, die een Chinese achtergrond heeft. Ze heeft een levensgroot Wie is het?-spel gemaakt, met portretten die de verschillen tussen de Aziatische gemeenschappen tonen, en waarmee de bezoekers zelf het spel kunnen spelen.
.... https://nos.nl/artikel/2427729-expositie-wil-stereotypen-over-aziaten-bestrijden-we-zijn-niet-allemaal-chinees

https://www.oba.nl/agenda/oosterdok/expositieikazie.html

Oosterdok, Amsterdam bij CS

mentholbear
6 mei 2022, 19:47
Zo een opstandige provincie moet natuurlijk wel weten wie de baas is ;)

Maar niet alleen Nederlanders hebben moeite, ook klapeksters zien vaak het verschil niet.

Kwibus2
6 mei 2022, 19:57
Klapeksters hebben een notoire one track mind. Daar hoef je niets van te verwachten.

Chinezen spelen het spel met lange adem. Ze hebben zeker geen haast.
Dat geldt ook voor de kwestie Oekraïne. De Chinese economie is afhankelijk van export.
Daarom neemt China geen hard pro westers standpunt in. De Chinezen weten ook dat hun voornemen Taiwan te overvallen het onmogelijk maakt Putin af te vallen.
Actieve steun aan de Russen zie ik niet gauw gebeuren ook al vraagt Putin daar om.

De wereld handel krijgt klappen door de onrust die nu ontstaat. Daar hebben de Chinezen last van.
Containertransporten zijn al beïnvloed. Daar begint het mee.

mentholbear
6 mei 2022, 22:01
Containertransporten zijn al beïnvloed. Daar begint het mee.

De container'crisis' was al ruim voor de oorlog begonnen. Bizar hoeveel keer duurder dat is geworden. Draagt ook bij aan de inflatie.

Willem2
23 mei 2022, 12:53
De Amerikaanse president Joe Biden zegt dat de Verenigde Staten bereid zijn om geweld te gebruiken om zo Taiwan te verdedigen tegen China. Hij noemt dat een belofte die het land zichzelf heeft opgelegd.
.... https://www.ad.nl/buitenland/biden-bereid-geweld-te-gebruiken-om-taiwan-te-verdedigen-china-flirt-met-gevaar~a7ee21383/

mentholbear
25 mei 2022, 15:08
Servers gehackt: data geven unieke inzage in kampen voor Oeigoeren

https://nos.nl/artikel/2430040-servers-gehackt-data-geven-unieke-inzage-in-kampen-voor-oeigoeren

mentholbear
25 mei 2022, 15:09
Verkiezing in Hongkong moet nog beginnen, maar de uitslag staat al vast

https://nos.nl/artikel/2427875-verkiezing-in-hongkong-moet-nog-beginnen-maar-de-uitslag-staat-al-vast

mentholbear
25 mei 2022, 15:10
Chinese en Russische bommenwerpers scheren langs Japan tijdens belangrijke top

https://nos.nl/artikel/2430080-chinese-en-russische-bommenwerpers-scheren-langs-japan-tijdens-belangrijke-top

pret
10 juni 2022, 13:11
Een Kamermeerderheid wil zo snel mogelijk af van Chinese beveiligingscamera's die bij overheidsgebouwen en de politie hangen. Er zijn zorgen over mogelijke spionage door China. Het kabinet wil eerst een onderzoek, maar dat is volgens de Kamer te traag. "We organiseren een livestream waarbij China continu meekijkt. Weg met die rommel", zegt de VVD.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5314117/kamermeerderheid-wil-af-van-omstreden-chinese-cameras-china

Willem2
25 juli 2022, 15:39
Rishi Sunak, voormalig Brits minister van Financiën en kandidaat om Boris Johnson op te volgen als premier van het Verenigd Koninkrijk, heeft gezegd dat hij als premier China hard zal aanpakken. Dat land is volgens Sunak de ‘nummer één-bedreiging’ van de binnenlandse en wereldwijde veiligheid.
.... https://www.ad.nl/buitenland/kandidaat-brits-premierschap-sunak-wil-hard-optreden-tegen-china-genoeg-is-genoeg~a71a22cb/

Willem2
31 juli 2022, 12:59
Taiwan niet op Pelosi's reisprogramma na waarschuwing Xi aan Biden
.... https://nos.nl/artikel/2438946-taiwan-niet-op-pelosi-s-reisprogramma-na-waarschuwing-xi-aan-biden

Kwibus2
31 juli 2022, 13:28
President Biden is blij dat Xi op zijn strepen is gaan staan. Nu heeft Biden een reden om Pelosi te verbieden in Taipeh handjes te gaan schudden.

De belofte van Biden dat hij Taiwan zal steunen kan bij het grof vuil, gaat niet gebeuren. Taiwan is een mooie afleiding voor China.
Dat voorkomt dat Xi vriendjes wordt met Putin en de Chinezen meegetrokken worden in de oorlog met Oekraine.
Biden is bezig zich terug te trekken uit het conflict tussen China en Taiwan. Het conflict met de Russen is voorlopig wel genoeg.

Willem2
17 oktober 2022, 20:03
Er zijn weinig mensen die de vormende jaren van Xi Jinping van zo dichtbij hebben meegemaakt als Liang Yujin. Hij bediende een achterlooptractor in Liangjiahe, een van de eerste landbouwmachines in het dorp.

Nu heeft hij een winkeltje bij de ingang van het dorp, waar toeristen terechtkunnen voor appels en instant noedels. Als er iemand is die zijn licht kan laten schijnen over de metamorfose die de latere leider van de communistische partij hier heeft doorgemaakt, is hij het wel.

"Mijn mede-dorpsbewoner", zegt hij nog, over een foto die begin jaren 70 werd genomen. Liang staat daar samen met een aantal kameraden schuin achter een jongere versie van Xi. De latere partijbaas en president werd eind jaren 60 als 15-jarige jongen vanuit Peking naar de grotten in het dorpje op China's lössplateau gestuurd voor 'heropvoeding'. Hij bracht er zeven jaar door.

Enkele jaren daarvoor leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Vader Xi Zhongxun was, als voormalig guerrillastrijder en kameraad van Mao Zedong, een machtig man. Tot de Culturele Revolutie aanbrak.
... https://nos.nl/artikel/2448646-in-liangjiahe-lijkt-oud-inwoner-xi-jinping-alweer-vergeten

het was zeer beangstigend om de toespraak van de grote leider van China te moeten aanhoren. Behoorlijke oorlogstaal.

Willem2
21 oktober 2022, 23:59
Hoe China onder Xi Jinping verandert 'van autoritair naar totalitair'
... https://nos.nl/artikel/2449296-hoe-china-onder-xi-jinping-verandert-van-autoritair-naar-totalitair

en dan willen de Duitsers een stuk van Hamburg verkopen aan de chinezen.

Dennis
22 oktober 2022, 05:10
Het gaat om een minderheidsbelang in een container-terminal (naar het schijnt). Desondanks een slecht plan vindt men ook in Duitsland. En de schuld van Rotterdam (en Antwerpen), want concurrentie strijd.

https://www.welt.de/wirtschaft/article241728431/Hamburgs-China-Deal-ignoriert-eine-greifbare-Gefahr.html

Maar we moeten beseffen dat ook in Nederland grote Chinese bedrijven actief zijn (in de Rotterdamse haven, en in Brabant bij de exploitatie van distributiecentra met een directe spoorverbinding met China). Voor de Chinezen is het enerzijds gewoon handel, anderzijds kunnen ze natuurlijk wel dreigen met het niet meer gebruiken ervan, wat weer veel verlies van banen en geld betekent, naast het feit dat veel producten ons niet meer bereiken, wat weer leidt tot schaarste en dus hogere prijzen). Dat is juist de terechte zorg in Duitsland. Want gaan we China boycotten als het Taiwan aanvalt? En ze gaan Taiwan aanvallen. Ooit en dat duurt geen tientallen jaren meer.

Die afhankelijkheid wordt ook bij de F35 JSF mooi aangetoond; motoronderdelen gemaakt van kobalt. Kobalt komt uit Congo (Afrika), maar de mijn is eigendom van China. Dat is een potentieel probleem.
Nederlandse F-35's hebben Chinees onderdeel, maar nieuwe toestellen niet https://www.nu.nl/binnenland/6231346/nederlandse-f-35s-hebben-chinees-onderdeel-maar-nieuwe-toestellen-niet.html

Willem2
25 oktober 2022, 23:23
https://www.ftm.nl/dossier/dossier-china

Dutch authorities identify illegal Chinese police stations operating in the Netherlands
.... https://www.washingtontimes.com/news/2022/oct/25/dutch-authorities-identify-illegal-chinese-police-/

https://www.ad.nl/binnenland/ministerie-doet-onderzoek-naar-illegale-chinese-politiebureaus-in-nederland~ae48d10e/

mentholbear
26 oktober 2022, 22:53
Straks spotten we nog Chinese politie auto's door Nederland :rolleyes:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7787421/China-unleashes-Australia-Chinese-police-cars-repeatedly-spotted-Perth-Adelaide.html

Willem2
1 november 2022, 19:36
De Chinese politiebureaus in Nederland, die hier zonder medeweten van de Nederlandse overheid zijn opgericht, moeten per direct hun deuren sluiten. Dat heeft minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) vandaag besloten. Hij vindt die politiebureaus ‘onacceptabel’.

Hoekstra gaat onderzoeken welke activiteiten er ‘exact’ vanuit die Chinese bureaus plaatsvonden. ,,De onderste steen moet boven.” Dat heeft de minister gisteren ook aan de Chinese ambassadeur in Nederland laten weten, die bij het ministerie van Buitenlandse Zaken op het matje moest komen.
.... https://www.ad.nl/binnenland/chinese-politiebureaus-in-nederland-moeten-per-direct-dicht-onderste-steen-moet-boven~ad68b7e3/

Willem2
4 november 2022, 00:08
Als een bezoek zo gevoelig ligt als dat van de Duitse bondskanselier Scholz aan China morgen, dan doen woorden ertoe. In het Kanzleramt noemen ze het liever geen staatsbezoek, maar verkenningsreis, of zelfs een 'dagtrip'. Want een hotel is er vanwege strenge coronavoorschriften niet geboekt voor Scholz, maar dat maakt het kortste bezoek ooit van een kanselier allemaal niet minder omstreden.

Scholz wordt de eerste belangrijke westerse leider die president Xi bezoekt in drie jaar tijd en de eerste nadat Xi zijn macht onlangs ongekend versterkte. Hij is ook de eerste sinds Rusland de oorlog in Oekraïne begon, waartegen China zich niet zo verzet als westerse landen graag willen.
.... https://nos.nl/artikel/2450960-dagtrip-van-scholz-naar-china-onder-hoogspanning

Willem2
28 november 2022, 00:34
Aus Protest gegen die strengen Corona-Maßnahmen sind in China hunderte Menschen auf die Straße gegangen. Erstmals wird auch ein Rücktritt von Präsident Xi Jinping gefordert.

In mehreren Landesteilen Chinas ist es zu Protesten gegen die strengen Corona-Maßnahmen gekommen. In Shanghai sind etwas mehr als 1.000 junge Menschen in der Nacht zu Sonntag auf die Straße gezogen. Auch in der Hauptstadt Peking durchbrachen die Bewohner in mehreren Bereichen Zäune ihrer Wohnanlagen und forderten ein Ende der Lockdowns.

Wie in Online-Videos zu hören war, riefen die Demonstranten auch: "Nieder mit der kommunistischen Partei! Nieder mit Xi Jinping!".
.... https://www1.wdr.de/nachrichten/china-proteste-xi-jinping-meinungsfreiheit-100.html

Protesten tegen strenge coronabeleid in China houden aan

In China is vandaag op veel plekken in het land door groepen mensen gedemonstreerd tegen het strenge coronabeleid.

In meerdere steden werden tijdens de demonstraties onbeschreven vellen papier omhooggehouden als protest tegen de censuur in het land. Ook riepen betogers leuzen als "hef de lockdown op", "Xi, treedt af", en "vrijheid van meningsuiting". Vanwege de strenge controle op media in het land is het lastig te verifiëren hoe groot de protesten zijn en in welke steden wordt geprotesteerd, maar er duiken steeds meer beelden op van protesten.

De aanleiding voor de protesten is een woningbrand in de stad Urumqi in de provincie Xinjiang. Daarbij kwamen donderdag tien mensen om het leven. Hoewel de regering dat ontkent, denken veel inwoners van de stad dat mensen vanwege de coronaregels hun huis lastig of niet uit konden komen tijdens de brand.
.... https://nos.nl/artikel/2454129-protesten-tegen-strenge-coronabeleid-in-china-houden-aan

Willem2
30 november 2022, 10:02
Jack Ma, ooit de rijkste man van China, blijkt al zes maanden in Tokio te wonen. Ma verdween twee jaar geleden grotendeels uit het openbare leven in China nadat hij kritiek had geuit op het Chinese regime en de staatsbanken betichtte van een ‘pandjesbaasmentaliteit’.
... https://www.ad.nl/tech/verdwenen-alibaba-oprichter-jack-ma-geniet-nu-van-het-leven-in-tokio~ae4eb9ad/

Willem2
28 januari 2023, 12:02
ASML blijft voorlopig gewoon chipmachines aan China leveren

De Nederlandse high-techgigant ASML verwacht niet dat eventuele exportbeperkingen effect zullen hebben op de cijfers van 2023. Voorlopig gaat de handel tussen het bedrijf en China nog gewoon door. "Voordat zoiets van kracht wordt, moet alles nog worden uitgewerkt en in wetgeving worden gegoten. Dit kost tijd", schrijft ASML in een persverklaring.

In een reactie op het nieuws over een akkoord tussen de Verenigde Staten en Nederland over exportbeperkingen richting China zegt het bedrijf bovendien geen "materieel effect" op de omzet van 2023 te verwachten.

"Op basis van wat er is gezegd door verschillende overheidsfunctionarissen en met in ons achterhoofd de tijd die dit in beslag gaat nemen, verwachten wij geen materieel effect op de verwachtingen die we voor 2023 hebben gepubliceerd", aldus ASML.
.... https://nos.nl/artikel/2461565-asml-blijft-voorlopig-gewoon-chipmachines-aan-china-leveren

Willem2
2 februari 2023, 22:09
Hongkong geeft meer dan een half miljoen gratis vliegtickets weg in een poging toeristen te lokken. De toeristenstroom is na eerdere coronabeperkingen verre van hersteld en daarom start de regering de opvallende campagne.
.... https://www.ad.nl/reizen/hongkong-geeft-half-miljoen-vliegtickets-weg-om-toeristen-te-lokken~a8bd8832/

Willem2
4 februari 2023, 00:15
Er hangt hier een hele grote luchtballon boven me. Word ik nu weer bespioneerd door die chinezen ??

Willem2
22 februari 2023, 11:30
De Russische president Vladimir Poetin geeft het Westen de schuld van de oorlog in Oekraïne en schort een kernverdrag met de Verenigde Staten op. Ook het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken haalt uit naar de Verenigde Staten.

In een door het ministerie opgesteld document worden de VS in onverbloemd taalgebruik onbetrouwbaar en roekeloos genoemd. Er is onder meer kritiek op het misbruiken van de militaire machtspositie door de Verenigde Staten en het destabiliseren van de financiële orde. "Dat dit nu wordt gepubliceerd op een moment van hoogspanning is echt wel veelzeggend", vindt politicoloog en China-expert Jonathan Holslag van de Vrije Universiteit in Brussel.

'Lijst verwijten'
"De Chinezen verwijten de VS hiermee officieel hegemonie, bemoeienis en militair machtsmisbruik." Met de hoogspanning doelt Holslag op de oorlog in Oekraïne. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zei eerder deze week dat er aanwijzingen zijn dat China wapens zou leveren aan Rusland en daarmee dus duidelijk partij zou kiezen.

Wat Holslag vooral opvalt aan de Chinese aanval, is dat er niet één punt is dat eruit springt. "Het is juist een hele lijst van verwijten. Ze verwijten de VS absolute roekeloosheid." Hij spreekt van een "diplomatieke aanval met voeten vooruit" op een manier die hij al lange tijd niet meer gezien heeft.
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2464789-chinese-uithaal-naar-vs-veelzeggend-op-moment-van-hoogspanning

Willem2
5 maart 2023, 12:52
China verhoogt defensiebudget en mikt op bescheiden economische groei
... https://nos.nl/artikel/2466251-china-verhoogt-defensiebudget-en-mikt-op-bescheiden-economische-groei

en de grote leider wordt herkozen ....

Willem2
8 maart 2023, 22:28
ASML mag een deel van zijn oudere chipmachines niet langer zomaar exporteren naar China. Nieuwe exportregels zijn volgens het kabinet nodig voor de (inter)nationale veiligheid.
.... https://www.ad.nl/politiek/minister-bevestigt-ook-oudere-chipmachines-van-asml-mogen-niet-meer-naar-china~a83b0a43/

Willem2
9 maart 2023, 21:06
China kan zich niet vinden in de nieuwe maatregelen die het Nederlandse kabinet heeft genomen om de export van Nederlandse chipmachines naar het Aziatische land verder aan banden te leggen. Dat heeft het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag gemeld. Het gaat om onder meer technologieën van chipfabrikant ASML.
.... https://nos.nl/artikel/2466820-kamer-wil-actie-van-kabinet-om-stijging-armoede-te-voorkomen

WANDELAAR5
10 maart 2023, 11:13
Kijken hoe lang het duurt voordat zij die machines zelf maken…

Willem2
20 maart 2023, 14:12
De export van bepaalde machines van chipmachinemaker ASML naar China wordt verder aan banden gelegd. Minister Schreinemacher (Buitenlandse Handel) schrijft aan de Tweede Kamer dat dat nodig is voor de "(inter)nationale veiligheid". Het kabinet wil niet dat deze gevoelige technologie in handen komt van China.

Het gaat daarbij om "zeer specifieke technologieën in de productiecyclus van halfgeleiders waarop Nederland een unieke en leidende positie heeft, zoals de meest geavanceerde Deep Ultraviolet (DUV) immersie lithografie en depositie", schrijft de minister.

Westerse landen zijn onder meer bang dat de chips die daarmee gemaakt worden uiteindelijk in Chinees defensiematerieel terechtkomen, zoals drones.

Schreinemacher schrijft dat iedere aanvraag voor een exportvergunning per geval zal worden bekeken. Zo moet worden voorkomen dat de chips gebruikt worden voor ongewenste militaire doelen. Wel zal daarbij beoordeeld worden of de leidende positie van ons land op het gebied van deze technologie niet in gevaar komt.
.... https://nos.nl/artikel/2466729-kabinet-bevestigt-beperking-export-chipmachinemaker-asml-naar-china

Willem2
24 maart 2023, 15:25
Martelingen, onwettige executies, gedwongen abortussen en uithongering: een rapport over de omstandigheden in Noord-Koreaanse gevangenissen brengt ernstige mensenrechtenschendingen aan het licht. Tien jaar nadat de Verenigde Naties een commissie had ingesteld om dit soort misstanden in het land te onderzoeken, lijkt er weinig te zijn verbeterd, zo concludeert het rapport.

Onderzoekers van non-profitorganisatie Korea Future, gericht op mensenrechten in het geïsoleerde Aziatische land, spraken met honderden ex-gevangenen, getuigen en voormalig gevangenismedewerkers die het land zijn ontvlucht. Daarnaast bestudeerden ze officiële gevangenisdocumenten en satellietbeelden om een gedetailleerd beeld te krijgen van het leven in Noord-Koreaanse gevangenissen.

De resultaten zijn schrikbarend. In het rapport worden enkele zaken uitgelicht van gevangenen die de grens probeerden over te steken naar China of Zuid-Korea, een misdaad in Noord-Korea. Een zwangere vrouw van in de dertig werd in China bijvoorbeeld gearresteerd en toen ze zeven of acht maanden zwanger was, onderging ze een gedwongen abortus. Uit het rapport komen 56 gebeurtenissen van gedwongen abortussen naar voren.
.... https://nos.nl/artikel/2468692-rapport-legt-systeem-van-massageweld-in-gevangenissen-noord-korea-bloot

goh waarom staat dat nu China...
Nou omdat China gewoon er voor zorgt dat de staat noord-korea blijft bestaan en dat ook goed vindt ..

"De VN-Veiligheidsraad kan weinig tegen Noord-Korea beginnen omdat China en Rusland er andere ideeën op nahouden wat betreft mensenrechtenschendingen." Die twee landen zijn permanente leden van de Veiligheidsraad, waardoor de VN weinig slagkracht heeft als het gaat om sancties, aldus Van der Veen.

Willem2
30 maart 2023, 19:06
De Europese Unie moet een nieuwe balans vinden in de verhouding met China. Dat zei voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie vanmorgen in een toespraak in Brussel. Ze brengt volgende week een bezoek aan China, samen met de Franse president Macron.

Het bezoek komt op een moment dat de verhouding tussen de EU en China onder druk staat. De EU maakt zich zorgen over de grote economische afhankelijkheid van China. Ook de innige banden van de Chinese president Xi met de Russische president Poetin stemmen de EU tot zorg.

"Tijdens een bezoek aan Moskou veroordeelde Xi de gruwelijke en illegale inval van Rusland in Oekraïne niet", keek Von der Leyen terug naar vorige week. Ze zei dat China, als permanent lid van de VN-Veiligheidsraad, juist vrede zou moeten bevorderen.
.... https://nos.nl/artikel/2469480-relatie-eu-china-afstandelijker-en-ingewikkelder-geworden-von-der-leyen-wil-nieuwe-balans

Willem2
10 april 2023, 11:27
China houdt voor de derde dag op rij militaire oefeningen rond Taiwan. Tegelijkertijd heeft de Amerikaanse marine een zogenoemde routinemissie uitgevoerd in de Zuid-Chinese Zee.

"Het gaat om zeker 71 Chinese oorlogsvliegtuigen en negen schepen, die de onofficiële grens tussen Taiwan en China zijn overgestoken", zegt oud-China-correspondent Eva Rammeloo in het NOS Radio 1 Journaal. "Die grens ligt in het water tussen het eiland en het vasteland, in de Straat van Taiwan. Daar zijn ook bommenwerpers en langeafstandsraketten bij ingezet."

De Chinese oefeningen zijn een reactie op het bezoek van de Taiwanese president Tsai Ing-wen aan de Verenigde Staten vorige week. Ze sprak daar met de voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden Kevin McCarthy. China ziet het bezoek als een provocatie. Het land beschouwt Taiwan als een afvallige provincie die moet worden "herenigd met het moederland". Er werden naar aanleiding van de ontmoeting al sancties ingesteld tegen Amerikaanse instellingen.
.... https://nos.nl/artikel/2470885-derde-dag-van-militaire-oefeningen-rond-taiwan-amerikaanse-torpedojager-ergert-china

Willem2
19 april 2023, 18:41
Nederlandse bedrijven en universiteiten zijn op grote schaal doelwit van spionage door China. Dat schrijft de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) in zijn jaarverslag. De dienst zegt dat het afgelopen jaar meerdere pogingen om technologie in handen te krijgen zijn ontdekt en verijdeld.

China richt voor de spionage speciale nepbedrijven op om de technologie te bemachtigen. Vooral kennis en goederen uit de Nederlandse ruimtevaartsector zijn daarbij voor China interessant, staat in het verslag.

Begin deze week waarschuwde de AIVD in zijn jaarverslag ook al voor Chinese spionage. Volgens de inlichtingendienst is China de grootste dreiging voor de economische veiligheid van Nederland. China reageerde gisteren fel op die conclusie. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat Nederland moet ophouden met het aanwakkeren van angst tegenover China.

Ook de MIVD waarschuwt vandaag dus voor Chinese spionagepraktijken. Volgens de dienst blijkt uit analyses dat China met behulp van Nederlandse kennis hypermoderne communicatienetwerken in de ruimte wil opzetten, die veel moeilijker of niet te onderscheppen zijn. De gegevens wijzen erop dat China de komende jaren meer satellieten de ruimte in kan sturen. Het aantal zal volgens de MIVD de komende jaren oplopen tot 100 lanceringen per jaar. In 2020 waren het er nog 40.

"Het gaat om draagraketten met intelligence, surveillance, reconnaissance- (ISR-) en communicatiesatellieten", aldus generaal Jan Swillens, directeur van de MIVD, in het jaarverslag. "Het gevolg is dat zij hierdoor een nadrukkelijk militair voordeel krijgen door een betere informatiepositie."
.... https://nos.nl/artikel/2472027-na-aivd-wijst-ook-mivd-op-chinese-spionagepraktijken

pret
19 april 2023, 20:29
Ik zou mij eerder druk maken om spionage door USA.

mentholbear
19 april 2023, 20:44
IJsberen kunnen zich beter zorgen maken om deze Chinese infiltratie ;)

https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?32854-Live-from-Acapulco-Gold&p=812207#post812207

Siberische tijger
19 april 2023, 21:58
Chinese spionage praktijken: straks mogen ijsberen in de saunaclubs hun mobieltjes en e-readers niet meer meenemen in hun badjassen.:)

FrankBlack
19 april 2023, 22:13
Kijkend naar het pijlersysteem van China, de houding naar buurlanden, het opkopen van infrastuctuur en het systematisch slopen van markten door het dumpen van goedkope wegwerprotzooi mag het geen verrassing zijn dat dit land de nieuwe as van kwaad gaat vormen. Met dat verschil dat hun dictator geen Hitler of Putin is maar een sluipmoordenaar.

Koop hun rotzooi al 25 jaar niet meer, net als Amerikaans overigens. Nooit voor bedrijven uit die landen gewerkt en zal er nooit een voet plaatsen. Wat mij gaan we zelf weer kwaliteitsproducten maken die lang mee gaan. Dan hebben we al die arbeidscapaciteit ook niet nodig + beter voor het milieu + kennis in eigen land houden + meer variatie op de arbeidsmarkt. Laat het eerst maar democratieën worden.

Willem2
2 mei 2023, 11:55
Nederlandse universiteiten zijn steeds terughoudender met het toelaten van promovendi die een beurs van de Chinese overheid krijgen, meldt Trouw.

De sponsoring door het Chinese ministerie van onderwijs leek eerst (financieel) voordelig. Maar Nederlandse universiteiten ervaren het Chinese beurssysteem in toenemende mate als een risico, blijkt uit een rondgang van de krant langs twaalf universiteiten.

Om een China Scholarship Council (CSC)-beurs te krijgen, moeten de promovendi een formulier ondertekenen waarmee ze toezeggen te rapporteren aan de Chinese ambassade in hun land. Ze moeten trouw zweren aan de Communistische Partij en na hun PhD minimaal twee jaar terug naar China.
.... https://nos.nl/artikel/2473547-universiteiten-weren-vaker-promovendus-met-beurs-uit-china

Willem2
19 mei 2023, 23:15
Een onschuldige grap over het Chinese leger kost de populaire cabaretier Li Haosi de kop. Tijdens een show in Peking gebruikte Li, bekend onder zijn artiestennaam House, een militaire slogan om zijn twee honden te beschrijven. En dat is foute boel in een land waar het leger geldt als ‘rode lijn’ waar je niet overheen gaat. House is inmiddels gearresteerd. De wereld van het Chinese cabaret leeft sindsdien in angst.
.... https://www.ad.nl/buitenland/chinese-cabaretwereld-beeft-na-arrestatie-populaire-komiek-je-kunt-niet-alles-zeggen~a8fc2fe5/

Willem2
23 mei 2023, 23:10
China ontkent zich schuldig te maken aan ongewenste inmenging in Nederland. Buitenlandminister Qin Gang zegt dat Nederlandse inlichtingendiensten ‘leugens’ verspreiden over zijn land. Eerder dit jaar waarschuwden de AIVD en MIVD voor ongewenste invloed van China in Nederland.
.... https://www.ad.nl/binnenland/china-valt-nederlandse-inlichtingendiensten-aan-over-verhalen-inmenging-leugens~a136bdee/

en dan nog iets voor pret waarom je als moslim zeer moet oppassen voor China
https://www.zdf.de/politik/frontal/frontal-vom-23-mai-2023--china-peking-dissidenten-todesgleis-garmisch-zugunglueck-bahn-sozialwohnungen-wohnungslos-armut-ueberwachung-xinjiang-100.html
en is goed voor je duits

Willem2
16 juli 2023, 16:18
https://www.ad.nl/video/productie/dit-is-waarom-jij-je-zorgen-moet-maken-om-china-en-taiwan-387520

filmpje

Haradamannetje
28 juli 2023, 10:26
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-en-audi-gaan-samen-met-chinese-xpeng-en-saic-evs-ontwikkelen/

Willem2
19 augustus 2023, 09:51
China heeft vanochtend vroeg legeroefeningen uitgevoerd rond Taiwan. Die zijn volgens staatsmedia bedoeld als waarschuwing voor de "samenzwering tussen separatisten en buitenlandse mogendheden". De legeroefeningen komen een dag na het bezoek van vicepresident Lai aan de Verenigde Staten.

Lai was op reis naar Paraguay om de banden te versterken met Taiwans laatste diplomatieke bondgenoot in Zuid-Amerika. Hij maakte op de heen- en terugreis tussenstops in de Verenigde Staten.

Een Chinese bestuurder die zich bezighoudt met zaken rond Taiwan noemt dat bij staatspersbureau Xinhua een "nieuwe provocatie". Volgens die functionaris is Lai een "onruststoker die Taiwan op gevaarlijke wijze naar het randje van een oorlog duwt". Lai heeft zich verkiesbaar gesteld voor de presidentsverkiezingen in Taiwan van januari.
.... https://nos.nl/artikel/2487136-weer-tientallen-chinese-vliegtuigen-en-schepen-in-straat-van-taiwan

Willem2
28 augustus 2023, 15:24
Japan heeft zijn burgers gewaarschuwd dat ze in China belaagd kunnen worden. Door het lozen in de Stille Oceaan van behandeld radioactief water uit de kerncentrale Fukushima leven er, nog meer dan anders, negatieve sentimenten.

Japan startte donderdag met het lozen van afvalwater. Het plan daarvoor werd vorige maand als veilig beoordeeld door het Internationaal Atoomenergieagentschap IAEA.

Maar China en Zuid-Korea hebben veel kritiek op het lozen van het koelwater. In beide landen leidde dat al tot demonstraties. Japanse media schrijven onder meer dat overheidsdiensten en ondernemers in Japan boze telefoontjes krijgen uit China.

De Japanse regering raadt daarom burgers die in China zijn af om in het openbaar met luide stem Japans te spreken. Ook zegt het Japanse ministerie van Buitenlandse Zaken dat Japanners voorzichtig moeten zijn als ze in China de ambassade of consulaten bezoeken. Verder moeten ze eventuele protesten tegen de lozing vermijden en geen foto's maken.
..... https://nos.nl/artikel/2488318-spreek-bij-bezoek-aan-china-niet-te-luid-in-je-eigen-taal-waarschuwt-japan

beetje aburd van China want die vervuilen op veel grotere schaal.
Deze vervuiling is redelijk verwaarloosbaar volgens alle experts.