PDA

Volledige versie bekijken : Kabinet wil dit jaar totaalverbod vuurwerk

Big30
9 november 2020, 19:54
Het kabinet wil dat er deze jaarwisseling een totaalverbod komt op het verkopen en afsteken van vuurwerk. Ook komt er een compensatieregeling voor de sector.

Dat melden Haagse ingewijden na berichtgeving van de NOS. Er wordt momenteel nog gepraat over de hoogte van de tegemoetkoming en wat er exact onder het verbod valt. Zo is nog niet duidelijk of ook het lichtste vuurwerk in de ban gaat. Dit wordt ook wel kindervuurwerk of fop-en-schertsvuurwerk genoemd. Hieronder vallen sterretjes, knalerwten en Bengaalse lucifers.

Knoop doorgehakt

Volgens minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid wordt dinsdag de knoop doorgehakt. ,,En we hebben goed geluisterd wat er uit alle geledingen uit de maatschappij is gekomen.” Meer wilde hij niet over de kwestie kwijt. Naar verwachting zal het kabinet eind deze week of begin volgende week meer communiceren over de ban deze jaarwisseling. Het besluit over het verbod zou pas naar buiten worden gebracht als de steunmaatregelen verder zijn uitgewerkt.

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-dit-jaar-totaalverbod-vuurwerk~ae90545a/

Ik zeg prima! Doen :freu:.

schoolmeester
9 november 2020, 20:38
Goed plan !
Eindelijk een keer rust voor mens en dier met oud en nieuw.
En geen milieuvervuiling door vuurwerk.
Ik hoop dat dit een trend word.

Groet, schoolmeester.

pret
9 november 2020, 21:12
Wat mij betreft kan het ook permanent verboden worden.

Picasso 1
9 november 2020, 22:03
Wat mij betreft kan het ook permanent verboden worden.

Volledig mee eens. Mensen in de bouw en andere risico omgevingen moeten allerlei cursussen volgen inzake gevaar en veiligheid en worden strenge maatregelen gehanteerd, maar op 31 december laten we doodleuk massaal elk willekeurige lompe sukkel en kinderen midden in woonwijken met vuur en explosies spelen. Het jaarlijks groot aantal ongevallen is een bevestiging dat dit zeer onverantwoord is. Gewoon gecontroleerd vuurwerk afsteken door gecertificeerde professionals georganiseerd door de gemeente, zoals ook op veel plaatsen met koningsdag gebeurt.

Big30
9 november 2020, 22:09
Ik maar denken dat de gemiddelde Nederlander ijsbeer met vergelijkingen zou komen als "ze pakken ons eerst zwarte Piet af en nu ons vuurwerk", blijken de meeste ijsberen zowaar met dit voorstel in te stemmen!

Enfin, wie nog op zoek is naar lawinepijlen, strijkers, Pools illegaal vuurwerk ik heb nog een schuur met een grote voorraad. Teab.

uurtje
9 november 2020, 22:19
Bijzonder.....veruit de meeste ongelukken en overlast komt door illegaal vuurwerk en/of het afsteken op niet geoorloofde tijden danwel plekken. Handhaving is een probleem in Nederland en zeker als het om de 'jeugd' of 'jongeren' gaat. Omdat men deze groepen niet aan de wet wil houden gaat men het dus in zijn totaliteit verbieden. Ook dat is een oplossing, net zoals het verbod op wapens/drugs, waar de eerder vernoende groeperingen vierkant schijt aan zullen hebben en toch gewoon gaan doen wat ze reeds eerder deden. Want men staat boven de wet. Papa Henk die een rotje wilt afsteken met zijn zoontje gaat daar dus de prijs voor betalen.
Ik heb het artikel verder niet gelezen en het wetsvoorstel (of is het al een wet?) ook niet. Spreekt men zich ook uit over vreugdevuren en carbid schieten en andere gebruiken?

Ook fijn voor de ondernemer die fiks heeft geinvesteerd in de bunkers voor opslag. Ondernemen loont zich echt in Nederland...

Picasso 1
9 november 2020, 22:58
Ach, het is maar onschuldig vuurwerk.

https://www.youtube.com/watch?v=_etfXcbguZw

Jan_Wandelaar
9 november 2020, 23:14
... maar op 31 december laten we doodleuk massaal elk willekeurige lompe sukkel en kinderen midden in woonwijken met vuur en explosies spelen.Als het zo erg gesteld is, dan is het ook niet verantwoord om diezelfde lompe sukkels met voertuigen van één tot soms wel drie ton staal door woonwijken met diezelfde kinderen te laten rijden. Als iemand in een woonwijk net zo lomp doet met een auto als dat sommigen met vuurwerk doen gebeuren er nog veeeeeeel grotere ongelukken. Alleen: als iemand lomp doet met een auto word er gehandhaafd. Op oudejaarsavond word er helaas niet gehandhaafd, en zitten de dienders als bange vogeltjes in hun auto, in de broek schijtend dat 'het escaleert' wanneer ze hun vak daadwerkelijk uitoefenen.

We heffen het glas, wensen iedereen een gelukkig nieuwjaar, en schieten voor een paar tientjes aan vuurpijlen de lucht in. Na een half uurtje zijn we daar wel klaar mee, en gaan naar binnen om de resterende champagne soldaat te maken. Sommigen vinden het dan wel welletjes en gaan naar bed. Anderen stappen dan op de fiets of in een taxi/uber om de festiviteiten elders in grotere kring voort te zetten.

Dat is wat oudejaarsavond was, en voor het overgrote deel van Nederland nog steeds is. Vuurwerk was toegestaan tussen 00:00 en 02:00, en daarbuiten vermaakte je je met andere zaken. Alleen voor sommigen is een paar tientjes aan vuurpijlen niet genoeg. Die vinden het pas een feestje wanneer ze voor honderden euro's aan vuurwerk af kunnen schieten. Zelfs zoveel vuurwerk dat ze het voor 02:00 niet afgestoken kregen. Dus mocht men vanaf 18:00 al beginnen met het vuurwerk.

Waarom niet gewoon toestaan dat mensen tussen 00:00 en 02:00 een paar vuurpijltjes afschieten als ze dat leuk vinden? Waarom gelijk weer een geheel verbod? Tuurlijk: er zijn mensen die lomp doen met vuurwerk. Alleen: die mensen zijn dermate onverantwoord dat je ze eigenlijk ook niet kunt vertrouwen om op verantwoorde wijze met een motorvoertuig om te gaan.

Ik ben liberaal, en daarom van mening: geen vrijheid (in dit geval om met oudejaar vuurwerk af te steken) zonder verantwoordelijkheid. Een te groot deel van Nederland is te infantiel geworden om verantwoord (en met mate) met vuurwerk om te gaan, dus word die vrijheid ingeperkt.

Het was alleen wel handig geweest om dat verbod in te voeren VOORDAT allerlei vuurwerkverkopers (vaak kleine middenstanders) geïnvesteerd hadden in een voorraad vuurwerk. Dan waren er ook geen compensatieregelingen nodig geweest.

J.W.

Jan_Wandelaar
9 november 2020, 23:17
Ach, het is maar onschuldig vuurwerk.

https://www.youtube.com/watch?v=_etfXcbguZwWas dat niet zo'n bedrijf waar die gecertificeerde professionals waar je het eerder over had werken???

J.W.

Zeus1
9 november 2020, 23:31
Waarom niet gewoon toestaan dat mensen tussen 00:00 en 02:00 een paar vuurpijltjes afschieten als ze dat leuk vinden? Waarom gelijk weer een geheel verbod?

Heel simpel, omdat de meeste zich niet houden aan die tijden! De hele dag zijn ze op 31.12 aan het knallen, verder omdat met een slok op men gekke dingen gaat doen zoals bv vuurpijlen richten op politie enz...
Gecontroleerd afsteken door professionals is denk ik nog de enigste optie. Veel veiliger en bovendien krijg je dan ook mooier vuurwerk

WANDELAAR5
9 november 2020, 23:43
Ik maar denken dat de gemiddelde Nederlander ijsbeer met vergelijkingen zou komen als "ze pakken ons eerst zwarte Piet af en nu ons vuurwerk", blijken de meeste ijsberen zowaar met dit voorstel in te stemmen!

The times they are-a-changing. Ik zag er ook nooit kwaad in en vond het leuk wat af te steken. Ik was fel tegen een verbod. Maar het loopt al jaren compleet uit de hand met regelmatig doden en mensen die levenslang verminkt zijn. Het kan gewoon niet meer. En als er bijna 2 dagen continu overal wordt afgestoken dan is het niet meer te handhaven. In de tijd dat je er 1 verbaliseert steken 100 anderen wat af. Dat heeft niets te maken met bang in de auto blijven zitten. Als het verboden is en weinig mensen het afsteken is het veel eenvoudiger degenen die wel wat afsteken op de bon te slingeren en het resterende vuurwerk af te pakken.

Beter zo en ik hoop dat het zo goed bevalt, dat het verboden blijft.

Big30
9 november 2020, 23:48
Aantal ernstig gewonden door vuurwerk in zes jaar gehalveerd

Deze jaarwisseling hebben zich 396 mensen met vuurwerkletsel gemeld bij de spoedeisendehulpafdeling van een ziekenhuis. Dat zijn er 38 minder dan vorig jaar, een afname van zo'n negen procent. Daarmee zet de dalende tendens van de afgelopen jaren zich voort.

Zes jaar geleden ging het nog om twee keer zoveel vuurwerkslachtoffers, blijkt uit een gezamenlijk onderzoek (.pdf) van kenniscentrum VeiligheidNL en de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA).

Tegelijk vielen er dit jaar in het Friese Morra en in Enschede ook twee doden door vuurwerk. Dat brengt het totaal aantal doden door het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling op dertien in de laatste vijftien jaar.

https://assets.nos.nl/data/image/2019/01/04/522850/2048x1152.jpg

https://nos.nl/artikel/2266153-aantal-ernstig-gewonden-door-vuurwerk-in-zes-jaar-gehalveerd.html

mentholbear
9 november 2020, 23:53
Heel simpel, omdat de meeste zich niet houden aan die tijden! De hele dag zijn ze op 31.12 aan het knallen, verder omdat met een slok op men gekke dingen gaat doen zoals bv vuurpijlen richten op politie enz...
Gecontroleerd afsteken door professionals is denk ik nog de enigste optie. Veel veiliger en bovendien krijg je dan ook mooier vuurwerk

Dat vind ik toch een hele andere ervaring dan samen zelf vuurwerk afsteken.

Er zijn al regels die vuurwerk voor consumenten reguleren. Wat mij betreft mag dat ook nog strakker en strenger. Het hoeft wat mij betreft niet allemaal zo luid, groot, hoog, etc. Maar bijvoorbeeld al het knalvuurwerk afschaffen vind ik doorgeslagen.
En ja, het kan zijn dat de knal tussen een strijker en sommige vuurwerk in het verleden moeilijk te onderscheiden valt. Maar maak voor het legale vuurwerk er desnoods een rotje van.

En betreft de lui die vuurwerk als wapentuig gebruiken ofzo, streng handhaven en streng straffen. Als je met van die halve bommen rond loopt, zoek je het mijn inziens zelf op. Net zo goed als dat je een vuilniszak vol vuurwerk koopt wetende dat er een beperkte tijdspanne is om het af te steken.

Dat gezegd te hebben, in deze corona situatie waar de zorg overspoeld raakt, vind ik een stap op z'n plaats niet onredelijk. Maar iets van vuurwerk hoort wat mij betreft bij oud & nieuw. Desnoods wat kindervuurwerk. En als zelfs dat niet te koop is, schep ik binnen wel een bolletje en zet er een ijsfonteintje op...

Megaboob
10 november 2020, 00:17
Ik ben tegen het afsteken van vuurwerk. het is slecht voor het milieu en geeft veel overlast, gewonden en problemen en vernielingen. Helaas. Wat mij betreft mag het afgeschaft worden.

Jan_Wandelaar
10 november 2020, 00:26
Als het verboden is ...MDMA is ook verboden. Hoe goed werkt dat??? Zelfs leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal (met name ter linker zijde van de voorzitter) gebruiken dat spul.

Wanneer een aanzienlijk deel van de bevolking tegelijkertijd besluit om eens lekker los te gaan (bijv. op oudejaarsavond) is de politie niet bij machte om de openbare orde te handhaven. Het feit dat we in Nederland vrijwel altijd en overal veilig over straat kunnen komt dus niet omdat we politie hebben die de openbare orde handhaaft, maar omdat het gros van de bevolking zich gewoon uit eigen beweging aan de wet houdt (danwel niet al te ver over de schreef gaat).

Minder politie dus, want als het puntje bij het paaltje komt (bijv. op oudejaarsavond) kunnen ze toch niks voor ons betekenen. Ik ben er geen voorstander van om zaken te gaan verbieden omdat overheidsdiensten te incapabel zijn om te handhaven. Zoals het verbieden van patronen om een slagroomspuit mee onder druk te brengen omdat er mongolen zijn die andere toepassingen hebben voor het gas in die patronen.

J.W.

Picasso 1
10 november 2020, 02:48
Als het zo erg gesteld is, dan is het ook niet verantwoord om diezelfde lompe sukkels met voertuigen van één tot soms wel drie ton staal door woonwijken met diezelfde kinderen te laten rijden. Als iemand in een woonwijk net zo lomp doet met een auto als dat sommigen met vuurwerk doen gebeuren er nog veeeeeeel grotere ongelukken.

Die zijn gecertificeerd door het volgen van een opleiding en daaropvolgend behaald rijbewijs en ze mogen hun kinderen niet laten rijden. Daarbovenop wordt met borden, drempels en versmallingen van de weg extra veiligheden ingebouwd om niet enkel afhankelijk te zijn van de inschatting van de 'lomperikken met rijbewijs'. En er is ook nog eens handhaving, aansprakelijkheid, verzekering, etc.
Dus veel organisatie en veiligheidsmaatregelen terwijl op oudejaarsavond a la wilde westen door iedereen letselgevaarlijk vuurwerk kan worden afgestoken.

Was dat niet zo'n bedrijf waar die gecertificeerde professionals waar je het eerder over had werken???

J.W.

Ja, en zelfs dan zie hoe erg mis het kan gaan met deze gevaarlijke producten. Hoe verantwoord is het dan nog om dat spul (weliswaar in kleine hoeveelheden) over te dragen aan zeer veel niet gecertificeerde lomperikken en kinderen -----> honderden slachtoffers elk jaar in een hele korte tijdspanne.

pietpotent44
10 november 2020, 05:32
Ze kunnen ons beter in de saunaclubs laten knallen.
(Zonder vuurwerk welteverstaan.)

Ik denk dat geen vuurwerk dit jaar wel logisch is. En relatief maar een heel klein offer om dat te moeten laten.

Kan niet wachten totdat dit jaar voorbij is.

schoolmeester
10 november 2020, 06:13
pietpotent, mocht je tijd over hebben rond de feestdagen, kan je altijd nog een boek uitbrengen over het coronavirus, je voegt al jouw recensies bij elkaar en klaar is Kees (Piet).

Groet, schoolmeester.

pietpotent44
10 november 2020, 06:18
pietpotent, mocht je tijd over hebben rond de feestdagen, kan je altijd nog een boek uitbrengen over het coronavirus, je voegt al jouw recensies bij elkaar en klaar is Kees (Piet).

Groet, schoolmeester.

Briljant idee schoolmeester :hah:

bertje600
10 november 2020, 14:21
Hebben ze in Den Haag nog steeds niet in de gaten dat de vele beperkingen die aan jongeren worden
opgelegd averechts werken.
Natuurlijk wordt er vuurwerk afgestoken, maar dan wel afkomstig uit het buitenland.

Zeus1
10 november 2020, 16:06
Natuurlijk wordt er vuurwerk afgestoken, maar dan wel afkomstig uit het buitenland.

Die dat doen moeten ze dan flink bekeuren.

Gisteren was er nog zo’n Vuurwerk verkoper uit Den Haag op tv, hij ging ondanks het verbod toch gewoon vuurwerk afsteken.
Nou had ik al niet het idee dat de Hagenezen een hoog IQ hebben maar als je zulke uitspraken doet met je gezicht voor de landelijke televisie ben je een behoorlijk domme sukkel

mentholbear
10 november 2020, 18:48
Die zijn gecertificeerd door het volgen van een opleiding en daaropvolgend behaald rijbewijs en ze mogen hun kinderen niet laten rijden. Daarbovenop wordt met borden, drempels en versmallingen van de weg extra veiligheden ingebouwd om niet enkel afhankelijk te zijn van de inschatting van de 'lomperikken met rijbewijs'. En er is ook nog eens handhaving, aansprakelijkheid, verzekering, etc.
Dus veel organisatie en veiligheidsmaatregelen terwijl op oudejaarsavond a la wilde westen door iedereen letselgevaarlijk vuurwerk kan worden afgestoken.

Hoe veel dingen in het leven heb je geen certificaat voor? Het gebruik van het gasfornuis (hoewel, das straks allemaal elektrisch :rolleyes:), gebruik van een mes (van kleins af aan geleerd gekregen dat je met scherpe dingen als messen en scharen niet moet rennen enzo). Krijg je nu alleen allerhande muziek (?) idolen van kids die zo nodig met messen moeten rondlopen.
Vroeger had je hooguit na school een vechtpartij met een gescheurde jas ofzo. Nu heb je steekpartij met een scheur in buik ofzo...

https://www.youtube.com/watch?v=g9n5IAyHLxE

Maar goed, zo ook hoe veilig vuurwerk af te steken, en van illegaal spul weg te blijven. Daar heb je geen certificaat voor nodig.
En betreft veiligheidsmaatregelen... Wat dacht je van de laatste tijd die vuurpijl lanceer houders (toegegeven, waarvan een deel bij de minste scheet al omviel...), stoere blauwe vuurwerkbrillen voor jongens en schattige roze voor de meisjes. Oh wacht, in de huidge samenleving mag dat ook andersom :rolleyes:

Piet Plezier
10 november 2020, 22:07
dat gaat dus echt niet werken
moete ze op elke hoek van de straat een wout neer zetten
gelul allemaal vuurwerk verbod
Die kutzakken in Den Haag pakken alles af

Husky
10 november 2020, 22:39
Laat ik het nu eens volledig eens zijn met PP,alles word je afgenomen,vuurwerk,roken,drank moet minderen,neuken mag niet meer volgens een aantal puriteinen,Zwarte Piet moet weg,moorkoppen,negerzoenen
niets mag meer gezegd worden,of word afgeschaft!!!!!
Salafisten,Me to,BLM is dat het nieuwe credo!!!
Nederland word een landje voor slapjanussen,als avontuurlijk persoon wil ik niet dat Rutte en consorten,alles voor mij bepalen:wand:
Vuurwerk aan het eind van een jaar is een afsluiting van vreugde,verdriet of wat het ook mag zijn!
Gelukkig is PP de eerste ijsbeer die zijn mond open trekt,waar zijn die andere ijsberen, allemaal overgoten door een conservatieve instelling en deugdzaamheid,avontuurlijkheid en plezier in de prullenbak gesmeten,alleen een beetje neuken en voor de rest jullie voortschrijdend inzicht laten prevaleren!
Bij mij en PP niet,gelukkig heb ik al voor 750 Euro vuurwerk klaarleggen om dat tijdens de jaarwisseling met weliswaar een veiligheidsbril af te steken:freu:

mentholbear
10 november 2020, 23:58
gelukkig heb ik al voor 750 Euro vuurwerk klaarleggen om dat tijdens de jaarwisseling met weliswaar een veiligheidsbril af te steken:freu:

Zonde...

Daar kun je heel lang voor pannenkoeken ;)

Picasso 1
11 november 2020, 00:33
Zonde...

Daar kun je heel lang voor pannenkoeken ;)

Niet vóór 31 december...

Husky
11 november 2020, 00:40
Pannenkoeken is niet zo mijn ding, meestal voor mij sessies van 60-90 minuten exl. knuffelsessies vooraf;) maar wel regelmatig.
Omtrent vuurwerk vind ik het bijzonder teleurstellend om dit te betuttelen vanwege inzetbaarheid van de zorg en politie.
Iets waar vele mensen naar uitkijken word ook al weer weggenomen, zeker nu in deze vervelende Coronatijd, die al zoveel levensvreugde en plezier van ons wegneemt!
Heb nog een vuurwerkbestelling in België lopen,dus ruim 1000 Euro siervuurwerk zal de nachtelijke hemel van de Veluwe weer wat doen oplichten in deze sombere tijden:)

mentholbear
11 november 2020, 21:09
Niet vóór 31 december...

Heb jij ook al een glazen bol ;)

Picasso 1
11 november 2020, 21:35
Heb jij ook al een glazen bol ;)

Meer een wichelroede.

mentholbear
11 november 2020, 21:59
Meer een wichelroede.

Waardeloos, die zijn enkel geschikt voor het vinden van allerhande vochtige plekjes :roll:

Willem2
12 november 2020, 11:02
Paginagrote advertentie vuurwerkbranche in landelijke kranten ... https://nos.nl/artikel/2356263-paginagrote-advertentie-vuurwerkbranche-in-landelijke-kranten.html

Willem2
13 november 2020, 16:59
Overtredingen van het vuurwerkverbod met Oud en Nieuw zullen streng worden bestraft; overtreders krijgen een boete van ten minste 100 euro. En bij zo'n bedrag komt de overtreding ook in een strafblad te staan. Dit heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid bekendgemaakt.

"Het is heel onverstandig om vuurwerk af te steken dit jaar. Er is een grote kans dat je gepakt wordt en een hoge boete krijgt." Hij is ervan overtuigd dat het algeheel vuurwerkverbod goed gehandhaafd kan worden, maar hoopt vooral dat het niet zover hoeft te komen. "Denk even na, doe het niet. We doen het om de zorg te ontlasten." Hij vindt dat Nederlanders niet alleen voor het zorgpersoneel moeten klappen. "Voeg ook de daad bij het woord."

Deze week werd al bekend dat het kabinet de komende jaarwisseling een algeheel vuurwerkverbod wil in verband met de coronacrisis. Burgemeesters en de politie hebben hier nadrukkelijk om gevraagd bij de Tweede Kamer, om zo de druk op ziekenhuizen en hulpverleners te verlichten. Bij de vorige jaarwisseling waren er zo'n 1300 mensen met vuurwerkletsel, bijna 400 van hen kwamen terecht op de spoedeisende hulp in het ziekenhuis en 900 bij de huisartsenposten. .... https://nos.nl/artikel/2356438-ten-minste-100-euro-boete-en-strafblad-aantekening-bij-afsteken-vuurwerk.html

mentholbear
14 november 2020, 00:27
Gelukkig mag categorie F1 fop- en schertsvuurwerk, ook wel bekend als 'kindervuurwerk', nog wel. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vuurwerkverbod-oud-en-nieuw-2020-2021

Ik zal de honderduizendklapper wel missen. Jammer dat zelfs een matje niet mag om de boze geesten weg te jagen.

Ik zal wel wat extra knalerwten tegen de grond smijten en wat harde ruften laten :smoke:

Poppalarge
14 november 2020, 00:58
...Ik zal de honderduizendklapper wel missen. Jammer dat zelfs een matje niet mag om de boze geesten weg te jagen.

12 Februari 2021 kunnen de zaken er weer heel anders voor staan en kun je wellicht alsnog los met meerdere honderdduizendklappers.

Sent from my Atari 4160STFM[emoji3481]

mentholbear
14 november 2020, 01:12
12 Februari 2021 kunnen de zaken er weer heel anders voor staan en kun je wellicht alsnog los met meerdere honderdduizendklappers.

Ik denk dat als je dan hier een honderdduizenklapper af laat gaan, je alsnog op de bon geslingerd wordt ;)

Big30
14 november 2020, 01:37
Ach geen vuurwerk daar kan ik eigenljk wel goed mee leven, beetje dom knallen, voor geluidsoverlast en stank zorgen. Goed dat vuurwerk verboden is.

Zolang men maar niet aan het Carbid Schieten komt! Dat is iets wat diep in onze ziel verankerd zit. Ik vermaak me daar al sinds mensenheugenis prima mee, hier een mooi voorbeeld van waar ik me oudjaarsdag tussen 10u en 01u mee bezig hou.

https://www.youtube.com/watch?v=Abql2ExwG54

https://www.youtube.com/watch?v=aIrWH3BQ1FI

Picasso 1
14 november 2020, 09:41
Als je denkt dat je een slechte dag hebt, verplaats je eens in deze vogel.

https://www.youtube.com/watch?v=SOg4f9x6sis

mentholbear
14 november 2020, 16:46
beetje dom knallen, voor geluidsoverlast en stank zorgen.

Zolang men maar niet aan het Carbid Schieten komt!

http://memecrunch.com/meme/MJPL/not-sure-if-sarcasm-was-detected/image.png

stimpy3
14 november 2020, 17:47
Ach geen vuurwerk daar kan ik eigenljk wel goed mee leven, beetje dom knallen, voor geluidsoverlast en stank zorgen. Goed dat vuurwerk verboden is.

Zolang men maar niet aan het Carbid Schieten komt! Dat is iets wat diep in onze ziel verankerd zit. Ik vermaak me daar al sinds mensenheugenis prima mee, hier een mooi voorbeeld van waar ik me oudjaarsdag tussen 10u en 01u mee bezig hou.

Volgens mij gaat die laatste video niet echt verkeerd... dit is zo'n beetje de bedoeling. Als 't echt verkeerd gaat heb je een melkbus oid die openscheurt en waarvan de metalen delen een eind door de lucht vliegen, door iemand heen ofzo. En zo veilig is carbdschieten ook weer niet: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/102597/Aantal-slachtoffers-carbidschieten-stijgt-explosief

mentholbear
22 november 2020, 00:08
Zolang men maar niet aan het Carbid Schieten komt!

Verbod carbidschieten.

Zo heeft de burgemeester van Dordrecht al gezegd carbidschieten te gaan verbieden in de gemeentelijke regelgeving. Ook de Zuid-Hollandse gemeenten Lisse, Hillegom, Noordwijk en Teylingen willen een verbod opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). En als het aan de Groningse burgemeester Schuiling ligt, wordt ook in zijn gemeente rond de jaarwisseling niet met carbid geschoten.

https://amp.nos.nl/artikel/2357442-eerste-gemeenten-verbieden-carbidschieten.html

bertje600
22 november 2020, 12:31
Ambtenaren en burgemeesters krijgen steeds meer invloed op de leuke zaken voor de burgers.
Iedere keer pakken ze steeds meer af.
Zij begrijpen niet dat handhaving straks niet meer mogelijk is en dat burgers
gaan opstaan tegen deze bestuurders met alle gevolgen van dien.

Goedemorgenallemaal
22 november 2020, 20:24
Met een verbod is handhaving vee makkelijker dan met twee dagen gedogen, dan moeten ze maar uitzoeken wat we en niet mag. En je krijgt met een verbod natuurlijk veel meer slecht vuurwerk wat vooral tot gevolg zal hebben dat steeds meer mensen zich tegen vuurwerk gaan keren. Kortom, vuurwerk heeft zijn beste tijd gehad.

Boy69
22 november 2020, 20:50
Ik stel voorop dat ik helemaal niets heb met vuurwerk.

Als mensen het willen afsteken, is dat hun keuze, van mij mogen ze.

Ik denk dan ook dat er dit jaar nog erg veel vuurwerk zal worden afgestoken, mede omdat het vuurwerkverbod niet te handhaven is.

wil je het echt uitbannen, zul je drastische maatregelen moeten nemen.
Als bijvoorbeeld op voorhand al wordt bepaald de de medische kosten van vuurwerkgerelateerde ongelukken niet wordt gedekt door de ziektekostenverzekering, dan zal dat veel meer afschrikken dan een niet te handhaven vuurwerkverbod.

mentholbear
23 november 2020, 00:58
wil je het echt uitbannen, zul je drastische maatregelen moeten nemen.
Als bijvoorbeeld op voorhand al wordt bepaald de de medische kosten van vuurwerkgerelateerde ongelukken niet wordt gedekt door de ziektekostenverzekering, dan zal dat veel meer afschrikken dan een niet te handhaven vuurwerkverbod.

En wat als 1 of andere buurman een vuurpijl in je ogen schiet? Sorry meneer, had u op oudejaarsavond maar niet uw hond uit moeten laten :baby2:

Overigens is er een idee voor niet alleen een verbod op het afsteken van vuurwerk, ondat je die op heterdaad moet betrappen, maar een verbod op vuurwerk bezit. Dat zou makkelijker te handhaven zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5198415/vuurwerk-oud-en-nieuw-nieuwjaar-december-januari-verbod-sier-knal

Boy69
23 november 2020, 01:01
En wat als 1 of andere buurman een vuurpijl in je ogen schiet? Sorry meneer, had u op oudejaarsavond maar niet uw hond uit moeten laten :baby2:

Daar heb je een punt.....

mentholbear
23 november 2020, 04:07
Daar heb je een punt.....

Maar kan me deels ook wel in jouw redenering vinden.

Ik weet niet hoe het nu geregeld is, maar als je zelf een vuurwerkbom in elkaar knutselt of met illegaal vuurwerk bezig bent en in het ziekenhuis beland, dan mag dat imho iemand ook meer kosten dan diens eigen risico. En dan bedoel ik niet een missende ledemaat...

Zelf ben ik te porren om een paar fonteintjes af te steken en een matje te laten knallen. Hoort beetje bij de cultuur vind ik. Maar lawinebommen, strijkers en ander illegaal spul heb ik me niet aan gewaagd. Zelfs vuurpijlen heb ik liever niet, omdat het inderdaad ongecontroleerd bij iemand anders terecht kan komen.

Badslippers
23 november 2020, 11:56
n wat als 1 of andere buurman een vuurpijl in je ogen schiet? Sorry meneer, had u op oudejaarsavond maar niet uw hond uit moeten laten Dan gaat het verhaal van Boy69 nog steeds op, namelijk de medische kosten van vuurwerkgerelateerde ongelukken en de bijkomende kosten laten betalen door degene die het ongeluk heeft veroorzaakt (in dit geval de buurman).

pret
23 november 2020, 12:08
Permanent verbieden die troep. Het is gevaarlijk, veroorzaakt geluidsoverlast, milieuonvriendelijk en veroorzaakt angst bij huisdieren

mentholbear
23 november 2020, 15:22
Dan gaat het verhaal van Boy69 nog steeds op, namelijk de medische kosten van vuurwerkgerelateerde ongelukken en de bijkomende kosten laten betalen door degene die het ongeluk heeft veroorzaakt (in dit geval de buurman).

Succes met het vinden van iemand die een paar honderd meter verderop wat heeft afgeschoten. En misschien niet eens door heeft dat het op je kop, rietendakb, ofzo is geland

Permanent verbieden die troep. Het is gevaarlijk, veroorzaakt geluidsoverlast, milieuonvriendelijk en veroorzaakt angst bij huisdieren

Niks daar van. Het is een traditie, hoort bij cultuur, het kan gevaarlijk zijn (net als aardappelschilmesjes die 12 jarige jongetjes mee op straat hebben ofzo), het veroorzaakt eens per jaar even geluidsoverlast (in plaats van bij elk ochtendgebed oproep... Oef, is die op het randje :confused:), milieu moet eens per jaar maar lijden om boze geesten weg te houden (kregen we die boze heks uit Roermond ook maar zo makkelijk weg:rolleyes:), en bij een veelvraat als ik zijn huisdieren om opgegeten te worden :teuflisch:

;););)

Willem2
23 november 2020, 17:22
Een Jezusbeeld in het dorp Lithoijen bij Oss is in de nacht van zaterdag op zondag verwoest door vuurwerk. Van het houten kruisbeeld zijn alleen nog brokstukken over.

Het beeld stond tientallen jaren op een kruising in het dorp. De eigenaar van de tuin waarin het beeld stond spreekt tegen Omroep Brabant over "een iconisch beeld dat verloren is gegaan". Er is aangifte gedaan.

Het beeld van eikenhout is gemaakt door kunstenaar Piet Verdonk en is voor de Tweede Wereldoorlog geschonken als cadeau aan de toenmalige pastoor van het dorp. Het is pas geplaatst na de oorlog, in 1947. .... https://nos.nl/artikel/2357779-jezusbeeld-opgeblazen-met-vuurwerk-bij-oss.html

schoolmeester
23 november 2020, 18:16
Vuurwerk heeft zijn langste tijd gehad, ik denk dat er momenteel in Nederland meer tegenstanders zijn dan voorstanders.
Ik persoonlijk hoop dat het op korte termijn verboden wordt.

Groet en blijf allen gezond, schoolmeester.

Herr Fick
23 november 2020, 18:18
Wanneer de saunaclubs weer opengaan zal er vuurwerk genoeg zijn:)

Jan_Wandelaar
23 november 2020, 19:28
.... https://nos.nl/artikel/2357779-jezusbeeld-opgeblazen-met-vuurwerk-bij-oss.htmlMet een legaal in Nederland gekocht rotje blaas je hooguit een leeg Red-Bull blikje op, en geen jezusbeelden, bushokjes, of ander straatmeubilair!!!!

Het aandeel in klimaatschade van legaal+illegaal consumentenvuurwerk is 0.0001%

Fijnstof-uitstoot door het afsteken van legaal+illegaal consumentenvuurwerk is nog nooit op wetenschappelijke wijze gemeten. Het zijn slechts schattingen die de ronde doen.

Dieren zijn normaliter niet bang voor luide knallen zoals bijvoorbeeld onweer en vuurwerk. Wanneer je hond bij onweer jankend onder de bank kruipt zal die dat ook doen bij vuurwerk. De reden daarvan is de zeeeeeeeeer gebrekkige opvoeding van die hond.

De politie onderschept slechts drie procent van het levensgevaarlijke illegale vuurwerk dat jaarlijks ons land binnen komt. En omdat de overheid op dat gebied qua handhaving tekort schiet word ogenblikkelijk het zwaarst mogelijke middel richting ALLE burgers ingezet: EEN TOTAALVERBOD!!!!

Slecht opgevoede honden veroorzaken overlast in de publieke ruimte. Wanneer komt er een TOTAALVERBOD op het houden van honden als huisdier???

J.W.

schoolmeester
23 november 2020, 20:12
Een hond vergelijken met vuurwerk slaat nergens op.
Dat is appels met peren vergelijken.
Jan, ga even lekker een avondwandeling maken, vergeet je gehoorbescherming niet !

Groet, schoolmeester.

mentholbear
23 november 2020, 21:08
.... https://nos.nl/artikel/2357779-jezusbeeld-opgeblazen-met-vuurwerk-bij-oss.html

Wat mij betreft mogen de straffen op vandalisme ook omhoog.

mentholbear
23 november 2020, 21:14
Dieren zijn normaliter niet bang voor luide knallen zoals bijvoorbeeld onweer en vuurwerk. Wanneer je hond bij onweer jankend onder de bank kruipt zal die dat ook doen bij vuurwerk. De reden daarvan is de zeeeeeeeeer gebrekkige opvoeding van die hond.

Slecht opgevoede honden veroorzaken overlast in de publieke ruimte. Wanneer komt er een TOTAALVERBOD op het houden van honden als huisdier???

Dieren zijn normaliter wel bang voor luide knallen. Hard geluid duidt meestal op gevaar en veroorzaakt een schik reactie. Net zo goed als bij mensen.
Het is mede aan opvoeding hoe er op de luide knallen gereageerd kan worden.

Wanneer komt er een totaalverbod op slechte opvoeders van honden? ;)

Jan_Wandelaar
23 november 2020, 21:40
Dat is appels met peren vergelijken.

Blaf van een hond: 90dB, max. 100dB
Legaal rotje: 90-100dB, max. 120dB

Jaarlijks aantal vuurwerkslachtoffers op SEH (legaal+illegaal vuurwerk): 400
Jaarlijks aantal hondenbeet-slachtoffer op SEH: 8.000

Jaarlijks aantal maal medische hulp nodig vanwege vuurwerk (legaal+illegaal): 1.400
Jaarlijks aantal maal medische hulp nodig vanwege hondenbeten: 50.000

Inderdaad appels en peren: een legaal rotje maakt net wat meer geluid dan een blaffende hond, en honden zorgen jaarlijks voor aanzienlijk meer slachtoffers die een bezoekje moeten brengen aan de huisartsenpost of de afdeling SEH. Verder word er gemiddeld 1x per jaar iemand, meestal een kind, doodgebeten door een hond.

Waar het vergelijk beter op gaat:
Vuurwerk afsteken heeft alleen toegevoegde waarde voor mensen die daar plezier in hebben. Voor alle overige mensen is het hoofdzakelijk een bron van overlast en medisch letsel.

Een hond houden als huisdier heeft alleen toegevoegde waarde voor mensen die daar plezier in hebben. Voor alle overige mensen is het hoofdzakelijk een bron van overlast en medisch letsel.

Ik heb alleen iets tegen het uitvaardigen van verboden omdat een stelletje ambtenaren falen in reguleren en handhaven. De burger zou niet moeten lijden ten gevolge van de incompetentie van het ambtenaren-apparaat.

J.W.

Willem2
24 november 2020, 10:46
Naderend verbod op vervoer moet Duits en Belgisch vuurwerk weren

Naast het verkopen en afsteken wordt ook het vervoer van vuurwerk dit jaar verboden. Dat zei minister Grapperhaus gisteravond na het Veiligheidsberaad. Hierdoor kan de politie het vuurwerk dat Nederlanders in het buitenland kopen in beslag nemen.

Nu is het zo dat je het hele jaar door maximaal 25 kilo legaal vuurwerk in je bezit mag hebben op een niet voor publiek toegankelijke plaats. Je mag het dus gewoon opslaan in je schuur en vervoeren in de kofferbak van je auto.

Zodra de nieuwe regels ingaan zijn mensen die vuurwerk vervoeren in overtreding, of ze dat nu lopend doen of met de auto. Zodra je met je in bijvoorbeeld België gekochte vuurwerk de grens over komt mag de politie het in beslag nemen. .... https://nos.nl/artikel/2357856-naderend-verbod-op-vervoer-moet-duits-en-belgisch-vuurwerk-weren.html

Haradamannetje
24 november 2020, 11:42
Vuurwerk is voor veel mensen een hobby, iets waar je naar uitkijkt en het jaar mee wil afsluiten, dat moet je niet af pakken.
Net als we geen prostitutie verbod willen.

Husky
24 november 2020, 12:59
Inderdaad Haradamannetje, Nederland word een verbodsmaatschappij,waarbij tuinkabouter Grapperhaus, liefkozend door Rutte Ferd genoemd,het Coronavirus als katalysator gebruikt om alles maar te verbieden wat deze regering goed uitkomt en in zijn slipstream vele paladijnen die ook wel burgemeesters genoemd worden.
Ik ga gezellig met wat gelijkgestemden mooi vuurwerk afsteken, misschien wel verkleed als Zwarte Piet, valt niet zo op in het donker:)
Roken,neuken,drinken,vuurwerk afsteken,Zwarte Piet,horeca etc. overal is er een ontmoedigingbeleid,waar zijn die avontuurlijke vrijdenkende ijsberen gebleven:hammer:
Een keer in de twee weken neuken en weer verder gaan met een gezapig leventje en trouw in de pas lopen wat Rutte en tuinkabouter Grapperhaus jullie opdragen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

frits the cat
24 november 2020, 16:24
34507dus oud en nieuw naar de kerk

Wentelt Eefje
6 december 2020, 19:07
Benieuwd hoe het hier in Twente aan het einde van de maand gaat op het platteland met het carbidschieten.

Hoewel op zich toegestaan, gaat dat ook doodgereguleerd (moeten) gebeuren, want 3 belangrijke elementen zijn verboden komende oudejaarsdag:
- alcohol
- groepen groter dan 4 mensen
- (schuil)tenten

De vraag hoeveel jeugd er nog echt zin in heeft wanneer het “met zien all’n dom zoep’n en eff’n schuul’n veur de wind en reeng” onmogelijk is werpt zich natuurlijk op.

Van relatief makkelijk te handhaven outdoor (tja, op die tent na dan... ) evenementen (door concentratie) is nu iets veel lastigers gemaakt in mijn ogen.

Consumentenvuurwerk hoeft van mij ook niet meer, nooit meer!
Maar 31-12-2021 grote “vuurwerkshows” liefst met drones maar desnoods eerst nog een jaar om door de voorraden heen te raken met ouderwets vuurwerk zou een zegen zijn...

mentholbear
12 december 2020, 13:39
Tijdens de jaarwisseling zullen door het hele land bijna twee keer zo veel agenten als vorig jaar worden ingezet.

De lontjes zullen korter zijn, mensen hebben toch het gevoel dat Oud en Nieuw ze ontnomen is.

https://nos.nl/artikel/2360208-door-hele-land-fors-meer-agenten-op-de-been-tijdens-jaarwisseling.html

Willem2
19 december 2020, 12:26
Honderden kilo's illegaal vuurwerk gevonden in Noord-Brabant ... https://nos.nl/artikel/2361240-honderden-kilo-s-illegaal-vuurwerk-gevonden-in-noord-brabant.html

Er wordt onderzocht of er connecties zijn met Jan W :rolleyes:

mentholbear
19 december 2020, 18:39
Vraag me af of in Nederland op oudejaarsavond nog een avondklok gaat komen. Ik zou zeggen om middernacht paar fonteintjes en wat knalerwtjes voor de deur en om 1 uur weer binnen zijn.

schoolmeester
19 december 2020, 19:08
Ze willen de kerkklokken laten luiden, was zojuist op tv.

Groet, schoolmeester.

Willem2
19 december 2020, 23:01
Ze willen de kerkklokken laten luiden, was zojuist op tv.

Groet, schoolmeester.

Het aan en uit laten flikkeren van licht ...:rolleyes:

bertje600
20 december 2020, 12:36
Je kunt ook lawaai maken door middel van de autoclaxon.

mentholbear
20 december 2020, 13:28
Ik ga denk ik maar mn grote speakers voor de deur zetten en speel dan een MP3 tje af met vuurwerkknallen :roll:

schoolmeester
20 december 2020, 15:11
Ik hou me rustig, bij mij komt alleen lawaai als ik het goede oudjaarslot heb......

Groet, schoolmeester.

Piet Plezier
26 december 2020, 13:01
34612

mentholbear
26 december 2020, 13:16
In dit geval mogelijk niet.

De brandweer ontkent berichten die ook de NOS eerder naar buiten bracht, dat brandweerlieden tijdens het blussen zijn bekogeld. Het zou ook kunnen dat het vuurwerk per ongeluk onder de brandweerwagen terecht is gekomen, zegt een politiewoordvoerder.

https://nos.nl/artikel/2362057-weer-onrustige-nacht-in-veen-tientallen-mensen-op-straat.html

Ik zou gewoon al die overtreders bekeuren en of arresteren. En een taakstraf ofzo om de rommel op te ruimen.

WANDELAAR5
31 december 2020, 15:15
Wat is het heerlijk rustig zo zonder vuurwerk. Tenminste hier in mijn wijk in Tilburg. Ik heb denk ik 3 knallen gehoord en gisteravond een grote Romeinse kaars. Normaal gaat het na de Kerst los.

Jan_Wandelaar
31 december 2020, 15:41
Wat is het heerlijk rustig zo zonder vuurwerk.Vorig jaar rond dit tijdstip was het net zo verboden om vuurwerk af te steken als nu!!!!!

Waarom dat verschil? Misschien omdat er dit jaar eindelijk eens flink ingezet word op het handhaven van de wet?

J.W.

Eddy_V
31 december 2020, 16:00
Gisteravond in de file op de A2 bij Zaltbommel bijna een uur kunnen genieten van een vuurwerk show vanuit Waardenburg.
Mijn hartelijke dank, het heeft het wachten letterlijk en figuurlijk verlicht :)

Verder hier in de buurt minder rotjes maar meer illegaal geknal dan vorig jaar, had niet anders verwacht.

schoolmeester
31 december 2020, 16:07
Beste ombudsman, mijn vuurpijl is zojuist ontploft, krijg ik nu een bekeuring ?

Groet, schoolmeester.

WANDELAAR5
31 december 2020, 16:24
Vorig jaar rond dit tijdstip was het net zo verboden om vuurwerk af te steken als nu!!!!!

Waarom dat verschil? Misschien omdat er dit jaar eindelijk eens flink ingezet word op het handhaven van de wet?

J.W.

Ik denk eerder omdat er geen vuurwerk verkocht wordt. En het valt nu wel op als je toch iets uit het buitenland afsteekt, dus inderdaad grotere pak kans (172 mensen gepakt tot half december, vangsten van 1200 en 350 kg). Ik denk ook dat het voor ouders nu eenvoudiger is hun kinderen niet met een grote zak vuurwerk dagenlang op straat te laten rondlopen. Er zal vannacht best wat worden afgestoken. Als iedereen het tegelijk doet, is de pakkans weer nul.

Maar voorlopig moet ik zeggen dat het me erg goed bevalt.

Tegelijk helaas ook al weer de nodige ongelukken gebeurt met illegaal vuurwerk zoals in Alphen aan de Rijn waar de explosie zo zwaar was dat een flat is ontruimd.

Husky
31 december 2020, 16:35
Schoolmeester als je goed kijkt, vanuit je slaapkamerraam dan zie je over de boomtoppen heen een prachtige siervuurwerkshow,
afgeschoten op het platte dak van een fabriek,
Toch heerlijk om alles wat de deugers verbieden, uit te voeren:)
Verboden liefde,verboden vuurwerk,verboden om te roken,verboden om te drinken,verboden om te neuken etc. etc.
Om over het laatste te spreken heb ik nog niet zo veel genoten van de verboden liefde,thuis of clubs die meedenken in deze Corona tijd.
En buiten de prima seks brengt het ook wat ondeugende spanning met zich mee:freu:
Vanaf dat platte dak wens ik alle ijsberen vannacht een geweldig en gezond 2021 toe, met veel intense orgasmes :freu:

Willem2
31 december 2020, 19:40
Vuurwerkbom ontploft in flatwoning Alphen: een persoon zwaargewond, bewoners kunnen nog niet terug .... https://www.ad.nl/alphen/vuurwerkbom-ontploft-in-flatwoning-alphen-een-persoon-zwaargewond-bewoners-kunnen-nog-niet-terug-br~a376efad/

mentholbear
1 januari 2021, 02:00
Er is inderdaad veel minder klein vuurwerk te zien. Veel minder gezinnen op straat te zien. En ook veel minder ambulances gehoord.

Wel lijkt het hier een ganse vuurwerkshow. Er lijken nog steeds een hoop gasten te zijn met van die professionele cakes. Hun lijntjes lijken niet geleden te hebben onder het vuurwerk verbod.

Nou ja, hebben we de feestdagen ook weer achter de rug. Ben benieuwd wat de cijfers over 1 en 2 weken zijn...

WANDELAAR5
1 januari 2021, 10:15
Er is uiteindelijk nog wel aardig wat de lucht in gegaan in Tilburg. Zoals Mentholbear al zegt, vooral illegale zware cakes. Maar op veel minder plaatsen en ze hebben ook hun best gedaan om het snel op te maken, omdat de pakkans natuurlijk groter wordt als je langer doorgaat. Rond 1 uur was het alweer rustig. Ik weet bijna wel zeker dat er op deze manier veel minder slachtoffers zijn geweest dan vorig jaar. Gelukkig maar. Zo heeft iedereen een goed begin van 2021!

Oh ja 1 dronken handtastelijke buurvrouw van me af moeten duwen, verder box en elleboog wensen.

schoolmeester
1 januari 2021, 10:21
Het is waarschijnlijk een kwestie van enkele jaren, dan word er geen vuurwerk meer verkocht aan particulieren.
Komen er enkele vuurwerkshows georganiseerd door de overheid her en der in het land.
Geen letselgevallen voor de ziekenhuizen, en vrijwel geen overlast voor mens/ dier/ milieu.
Win/win situatie.

Groet, schoolmeester.

Dennis
1 januari 2021, 10:42
Het is waarschijnlijk een kwestie van enkele jaren, dan word er geen vuurwerk meer verkocht aan particulieren.
Komen er enkele vuurwerkshows georganiseerd door de overheid her en der in het land.
Geen letselgevallen voor de ziekenhuizen, en vrijwel geen overlast voor mens/ dier/ milieu.
Win/win situatie.

Groet, schoolmeester.Die door de gemeente betaalde vuurwerkshows komen er 1 jaar. Daarna wordt het wegbezuinigd icm milieu argumenten.

Dan krijgen we misschien van die kansloze lichtshows, zoals die in de JC Arena vannacht. WTF was dat?! Het timelapse-filmpje van "the making of" was 100x interessanter dan de show itself

schoolmeester
1 januari 2021, 10:44
Heeft U een glazen bol ?

Groet, schoolmeester.

Dennis
1 januari 2021, 11:25
Ja, maar ik leen hem niet uit

schoolmeester
1 januari 2021, 11:33
O.K. begrijp ik.

Groet, schoolmeester.

WANDELAAR5
1 januari 2021, 11:59
In België helaas wel een dode: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210101_92143623

Ik nomineer hem voor de Darwin award: https://darwinawards.com/

Dennis
1 januari 2021, 14:29
In België helaas wel een dode: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210101_92143623

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

Albert Einstein

pcenter
1 januari 2021, 15:25
Ik word moe van die Bruls (de Nijmegen boy) met zijn gezwam, gedram en ongevraagde adviezen. Het goede voornemen van hem moet zijn 20 kg afvallen.

Badslippers
1 januari 2021, 16:30
Ik word moe van die Bruls (de Nijmegen boy) met zijn gezwam, gedram en ongevraagde adviezen. Het goede voornemen van hem moet zijn 20 kg afvallen.

Ik geloof dat Bruls niet echt goed ligt op GeenStijl. Een bloemlezing:

https://wnl-static.s3.amazonaws.com/uploads/2020/07/ANP-415812381-scaled.jpg

"Ik pleit er voor dat op oudejaarsavond Hubert Bruls vanuit een levensgrote melkbus geladen met 10.000 kilo carbid richting Mars wordt afgeschoten.

als ik bruls zie, dan denk ik machtsmisbruik en corruptie naast een schreeuwende gedachte aan corpulentie. Hoe kan het dat die man zich buiten durft te vertonen? het is een wandelende risicolopert met een buik waar de gemiddelde mof zich voor zou schamen.

Als voorzitter van de obesitasvereniging heeft Bruls vast een hoop goede voornemens . . .

Anagram voor Hubert Bruls = Rubble Hurts.

Als ik zo naar die Bruls kijk dan vier ik op zeker geen ouwejaar bij hem thuis. Als Hubert met de kaas en worst plank uit de keuken komt is ie al leeg voor het de gasten bereikt heeft.

Laat die eikel zich bekommeren om zijn BMI, die helemaal verkeerd is en zodoende medeschuldig is aan de torenhoge CO2 uitstoot.

Hoeveel moet je wel niet eten om zo dik te worden. Dat red je niet met 1 zak chips per dag.

Waarschijnlijk komt die Bruls nog met een kliklijn voor de NSB-buren. Zo een is het er wel.

Hubert Bruls is zo'n volgevreten partijcoryfee en behoort met zijn obesitas tot de risicogroep. Dan is het wel fijn als de rest van Nederland voorzorgmaatregelen neemt.

Als Huub Bruls komt, stopt al het leven, zelfs dat van eencelligen.

eerst ff de obesitas pandemie aanpakken te beginnen bij bruls

De stad van die obesitasberg Bruls is anders niet zo veilig

Die Bruls is het levende voorbeeld van een tsunami aan obesitas die Nederland overspoeld welke de ic bedden bezetten

Die adipositas van Bruls moet eerst maar eens afvallen voordat ie mij gaat vertellen hoe ik veilig de corona door kom. Zijn ogen zijn een bonk cholesterol.

Die Bruls had toch het land het liefst al in juli in lockdown gegooid voor minstens 12 maanden? Wel begrijpelijk, zelf nogal een aardige risicopatiënt met zijn postuur dat doet vermoeden dat hij al onze burgerrechten heeft opgegeten. Als die gaat meepraten, dan weet je het wel.

Expansievat Bruls gaat ons adviseren over onze veiligheid en gezondheid,aangezien meneer zelf zo dik is als een pad,wat een blaaskaak als je hem ook hoort blaten,ingezakte blubberlul!!!

Maar die Bruls, wat een reutelende homp vlees is dat zeg. 1 logge bonk mens met een klein bewegend mondje in het midden. En maar lullen en maar lullen Alsof het allemaal ingestudeerd was, 1 grote obligate woordenbrij.

Als ik die Bruls zie dan vraag ik mij altijd af of hij zelf z'n reedt kan afvegen na het schijten.

Die Bruls verdenk ik er altijd van dat hij een klein airfryer pannetje op het Nijmeegse bureau heeft staan. En dan zo nu en dan een paar snackjes er in werpt.

Ergens ben ik best wel nieuwsgierig wat er vanavond op het menu van Bruls staat?

Bruls dat is toch dat volgescheten palingvel die niet ingrijpt op dat strandje daar in Nijmegen omdat hij daar de ruggengraad niet voor heeft"

schoolmeester
1 januari 2021, 17:21
Bruls lag afgelopen zomer op het strand van Scheveningen lekker te zonnen totdat enkele badgasten hem de zee in hebben geduwd, ze dachten dat er een ZEEKOE
was aangespoeld......

Groet, schoolmeester.

schoolmeester
1 januari 2021, 17:34
Bruls stond een tijdje terug gebukt om zijn veter te strikken, toen heeft een slechtziende mevrouw een lege fles in zijn kont gepropt.
Ze zei tegen enkele omstanders: ik dacht dat ik voor de GLASCONTAINER stond......

Groet, schoolmeester.

schoolmeester
1 januari 2021, 17:49
Nu begrijp ik ook waarom er in Nijmegen een brug bij moest komen......

Groet, schoolmeester.

Willem2
1 januari 2021, 20:37
RIVM: dit jaar twee derde minder fijnstof door vuurwerk .... https://nos.nl/artikel/2362742-rivm-dit-jaar-twee-derde-minder-fijnstof-door-vuurwerk.html

Cupido
1 januari 2021, 21:11
lekker stoppen met knal vuurwerk en siervuurwerk alleen nog maar laten organiseren door saunaclubs, uuuhhhhh gemeenten zelf!!

Haradamannetje
1 januari 2021, 22:20
Vuurwerk hoort bij oud&nieuw, het volk heeft gesproken en massaal afgestoken zoals het hoort.
Pak dit niet af van mensen het is maar 1 keer per jaar.
We moeten eens aan jullie hobby komen.......

Badslippers
1 januari 2021, 22:53
Vuurwerk hoort bij oud&nieuw, het volk heeft gesproken en massaal afgestoken zoals het hoort.
Pak dit niet af van mensen het is maar 1 keer per jaar.
We moeten eens aan jullie hobby komen.......

"Het volk heeft gesproken"?
Er is inderdaad flink vuurwerk afgestoken en er zijn weer een aantal ernstige vuurwerkincidenten gemeld. Een man moet waarschijnlijk een hand missen, een caravan werd tot ontploffing gebracht en enkele mensen renden al brandend weg, mensen zijn bekogeld met vuurwerk, bij een explosie met een vuurwerkbom zijn huizen beschadigd. En dan hebben we nog de gebuikelijke relschoppers die het nodig vinden om ambulancepersoneel, brandweer en politie te bekogelen.

Ik kan niet beoordelen hoe het in alle delen van het land was. Hier in Venlo viel het erg mee en na 00:15 was het geknal zo'n beetje afgelopen. En vanaf 01:00 niks meer gehoord. Dat het volk gesproken heeft is natuurlijk onzin. Een meerderheid wil zelfs een verbod voor particulieren. Daar mag iedereen het zijne van vinden. 64% vindt dat er een verbod moet komen en 33% vindt dat alles bij het oude moet blijven. (https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/meerderheid-wil-vuurwerkverbod-voor-particulieren/) Althans volgens een peiling door EenVandaag. Maar ja, peilingen wat moet je er mee. Hart van Nederland heeft ook gepeild. 49% is ervoor om al het vuurwerk voor altijd te verbieden, 48% is tegen. (https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2021/helft-wil-vuurwerk-verbieden/)

Maar misschien dat je deze dwaas (https://www.youtube.com/watch?v=gMbw5JSxJCU) met "het volk" bedoelt.

En hier een tegenstander van vuurwerk ! ! ! (https://www.youtube.com/watch?v=RKuSwgx1_o8). Wat een mensen toch in Nederland.

WANDELAAR5
2 januari 2021, 09:30
https://m.facebook.com/asporaatjandino/videos/2987907368104109/?refsrc=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2Fwatch%2F&_rdr

Ik stem voor Jandino als BOA ;).

sofaking
2 januari 2021, 17:41
Straten van Rome bezaaid met dode vogels door vuurwerk.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210102_93806286

Haradamannetje
2 januari 2021, 20:01
Ja die gestuurde peilingen, daar kan je wat mee... pffff
Voor een verbod werd er flink afgestoken, dat zegt genoeg.
Vergeet niet dat de horeca etc niet open was, scheelt ook een hoop gezeik.

Big30
3 januari 2021, 00:30
"Het volk heeft gesproken"?
Er is inderdaad flink vuurwerk afgestoken en er zijn weer een aantal ernstige vuurwerkincidenten gemeld. Een man moet waarschijnlijk een hand missen, een caravan werd tot ontploffing gebracht en enkele mensen renden al brandend weg, mensen zijn bekogeld met vuurwerk, bij een explosie met een vuurwerkbom zijn huizen beschadigd.
Hoeveel vuurwerk er dit jaar echt is afgeschoten is lastig in te schatten, veel minder dan voorgaande jaren dat is zeker en kon je goed merken. Maar hoe veel slachtoffers vallen er nu eigenlijk ieder jaar?

04-01-2019. Deze jaarwisseling hebben zich 396 mensen met vuurwerkletsel gemeld bij de spoedeisendehulpafdeling van een ziekenhuis. Dat zijn er 38 minder dan vorig jaar, een afname van zo'n negen procent. Daarmee zet de dalende tendens van de afgelopen jaren zich voort.

Tegelijk vielen er dit jaar in het Friese Morra en in Enschede ook twee doden door vuurwerk. Dat brengt het totaal aantal doden door het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling op dertien in de laatste vijftien jaar.
https://nos.nl/artikel/2266153-aantal-ernstig-gewonden-door-vuurwerk-in-zes-jaar-gehalveerd.html

Dan de vraag is dat veel en hoe erg is dat? Er wordt iets minder dan voor 80 miljoen aan vuurwerk verkocht lees ik, ik schat dat afhankelijk uiteraard van hoeveel men besteedt er pakweg 2 miljoen mensen voorwerk kopen, met een factor 2 als foutenmarge :tongue:.
Ga er maar vanuit dat er dus miljoenen mensen zijn die minimaal 1 maal wat vuurwerk afsteken, de een zal dat heel vaak doen, de ander maar een paar vuurpijlen.
Als je dat afzet tegen het aantal slachtoffers stelt het natuurlijk niets voor, de kans dat je iets overkomt is verwaarloosbaar klein. OK er is zeker een kans dat je een onschuldig slachtoffer wordt, heel klein maar die kans is er. Steek je zelf wat aan of ga je bewust er bij staan kun je nog zeggen dat je het gevaar zelf opzoekt.
Dus relatief gezien stelt het allemaal weinig voor en absoluut gezien, eigenlijk ook niet al is elk slachtoffer en dode er uiteraard 1 te veel.

Als je dan nog dit bedenkt:

Bijna al die ernstige verwondingen waren het gevolg van het afsteken van illegaal knalvuurwerk, wat bijna uitsluitend mannen doen. Daarbij ging het meestal om nitraten, die in veel gevallen te vroeg afgaan en een enorme explosieve kracht hebben.
Is het de vraag of het handig is vuurwerkverkoop te verbieden alleen in NL dan. Wat mij betreft mag het, maar veel zoden zal het niet aan de dijk zetten ben ik bang. Men blijft toch wel in Belgie en Duitsland kopen of men laat het uit Polen kopen.

Het argument dat er een traditie verdwijnt gaat ook niet echt op, het is amper een traditie te noemen, begrijp dat dit pas in de jaren 50/60 is ontstaan.
Maar goed als zoveel mensen er toch lol aan beleven en de gevaren zijn feitelijk zo gering zou ik zeggen mooi zo laten. De "traditie" van rotzooi trappen rond de jaarwisseling, zal zeker niet verdwijnen dat zal eerder toenemen, dat zag je dit jaar al.

Dat gezegd hebbende, als je een huisdier hebt zie je het misschien toch een tikkie anders ;). Dus tsja ... ?!?

mentholbear
3 januari 2021, 00:33

Geveld door een gillende keukenmeid, of zou het een lawinepijl zijn geweest? Zelf heb ik minder met vuurpijlen door de mindere controle en dat er wat op je kop, rieten dak of monumentale molen valt.

Er is inderdaad flink vuurwerk afgestoken en er zijn weer een aantal ernstige vuurwerkincidenten gemeld. Een man moet waarschijnlijk een hand missen, een caravan werd tot ontploffing gebracht en enkele mensen renden al brandend weg, mensen zijn bekogeld met vuurwerk, bij een explosie met een vuurwerkbom zijn huizen beschadigd. En dan hebben we nog de gebuikelijke relschoppers die het nodig vinden om ambulancepersoneel, brandweer en politie te bekogelen.

Dat heeft naar mijn bescheiden mening even veel met vuurwerk te maken als hooligens met voetbal :rolleyes:

Is het de vraag of het handig is vuurwerkverkoop te verbieden alleen in NL dan. Wat mij betreft mag het, maar veel zoden zal het niet aan de dijk zetten ben ik bang. Men blijft toch wel in Belgie en Duitsland kopen of men laat het uit Polen kopen.

Het argument dat er een traditie verdwijnt gaat ook niet echt op, het is amper een traditie te noemen, begrijp dat dit pas in de jaren 50/60 is ontstaan.

Vuurwerkverkoopverbod gaat dan neem ik aan samen met een afsteekverbod. Of krijgen we dan weer zo een gedoogbeleid als met drugs :hammer:
En wat je al zei, het is vooral het illegale spul wat voor de meeste schade en gewonden zorgt. Dat gezegd te hebben ben ik er niet op tegen dat er meer beperkingen komen op het vuurwerkassortiment. Zoals wensbalonnen, vuurpijlen en misschien zelfs Romeinse kaarsen. Maar om al het knal vuurwerk in de ban te doen gaat me weer te ver.

Kan me wel voorstellen dat met een algeheel vuurwerkverbod het wel iets makkelijk zal zijn om lui met (illegaal) vuurwerk te pakken. Bezit is immers al strafbaar, dus op heterdaad betrappen op afsteken hoeft niet meer.

Vuurwerk is overigens sinds 2015 officieel een Nederlandse traditie. https://www.ad.nl/binnenland/vuurwerk-met-oud-en-nieuw-is-nu-officieel-een-traditie~ab478ba8/
En wat te denken voor Chinezen? Hoort bij hun traditie én geloof. Wat zie je zo al bij Chinees nieuwjaar? Rooie kleertjes voor voorspoed, het rooie envelopje lijkt vervangen te zijn voor een Kerstkado :gruebel:, 1 of ander raar beest van dat jaar (komend jaar is het een os), goud en doekoe (ja, Chinezen zijn daar dol op, ze hebben er zelfs een God of Money! *), de drakendans wie kent em niet, en natuurlijk: VUURWERK! Hoe meer, feller, luider, hoe beter om alle boze geesten weg te jagen.
Aangezien Chinezen van rechts naar links lezen, ben ik maar op die manier het rijtje afgegaan :biggrin:

https://thumbs.dreamstime.com/z/happy-chinese-new-year-rat-cute-boy-girl-standing-cartoon-style-translation-156520300.jpg

Zouden zij straks als enige nog vuurwerk mogen afsteken? Neh... :rolleyes:

* Voor degenen die het sterretje was opgevallen. Hier is de referentie. En het erge is, die gast heeft nog gelijk ook :smile2:
Om het even in perspectief te plaatsen. Hij treedt hier op voor eem voornamelijk Aziatisch publiek ik meen ergens in Amerika.

https://www.youtube.com/watch?v=O_KpLrHCAx0

Jan_Wandelaar
3 januari 2021, 01:43
... als je een huisdier hebt zie je het misschien toch een tikkie andersZoals ik reeds eerder zei: er belanden jaarlijks meer mensen op de eerste hulp vanwege bijtincidenten met huisdieren dan vanwege vuurwerkongelukken.

Sommige mensen beleven lol aan het afsteken van vuurwerk. Sommige mensen beleven lol aan het houden van dieren die van oorsprong een roofdier-instinct hebben. Sommige mensen beleven er lol aan om hun piemel in zo veel mogelijk verschillende vrouwen te steken zonder dat ze een romantische- of zelfs maar vriendschap-relatie met die vrouwen hebben.

Drie zaken waar mensen lol aan beleven, maar ook drie zaken waar weer andere mensen bezwaren tegen hebben. Wat weegt er zwaarder? Het kunnen/mogen beleven van de lol, of de bezwaren?

We kunnen peilingen houden. Hoeveel mensen beleven ergens lol aan, en hoeveel mensen hebben er bezwaar tegen of overlast van. Meer mensen met bezwaar dan mensen die er lol aan beleven: VERBIEDEN DIE HANDEL!!! WE ZIJN IMMERS EEN DEMOCRATIE!!!

Echter: democratie is meer dan een spelletje 'de-meeste-stemmen-gelden'. Wanneer democratie gereduceerd word tot een spelletje 'de-meeste-stemmen-gelden' dan krijgen we potsierlijke vertoningen zoals Brexit en de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. Een echte democratie kenmerkt zich door een meerderheid die de belangen van de minderheid niet uit het oog verliest. Anders zou je turkije ook een democratie kunnen noemen.

Vrouwen, een enkele uitzondering daargelaten, maken nooit gebruik van de diensten van sekswerkers. Vrouwen in een relatie of huwelijk zien in prostitutie het gevaar dat hun vent buiten de deur gaat liggen wippen. Er zijn mensen die morele bezwaren hebben tegen seks buiten het huwelijk. Gaan we dit peilen dan blijkt waarschijnlijk dat er meer mensen zijn met bezwaren tegen prostitutie dan dat er mensen zijn die lol beleven aan het bezoeken van prostituees.

Omdat we in een seksueel bekrompen maatschappij leven staat prostitutie in de schaduw. Dit maakt prostitutie vatbaar voor kwalijke randverschijnselen, zoals het verweven zijn met het criminele circuit, uitbuiting en gedwongen sekswerk. Deze randverschijnselen worden door mensen met bezwaren tegen prostitutie aangevoerd als argument voor een verbod op prostitutie.

Een meerderheid van de burgers heeft bezwaren tegen prostitutie, en er zijn feitelijke argumenten waarom iemand bezwaar zou kunnen hebben tegen prostitutie. Tja, wat nu???

Je kan als hoerenloper met een bezwaar tegen (of overlast van) vuurwerk wel vinden dat jou bezwaar/overlast zwaarder weegt dan de lol die een minderheid eraan beleeft. Maar vergeet niet dat je zelf als hoerenloper tot een minderheid behoort die ergens lol aan beleeft waar de meerderheid een (moreel) bezwaar tegen heeft.

Een ander toch z'n lolletje gunnen ondanks dat je er zelf bezwaren tegen hebt of tijdelijk overlast van ondervindt. Dat is de tolerantie die broodnodig is om van een land een vrije democratie te maken i.p.v. een land waar 'de-meeste-stemmen-gelden' gespeeld word.

Mensen bij wie 'dat-zou-verboden-moeten-worden' op de lippen bestorven ligt wanneer ze iets niet zint lijken een meerderheid te worden. De politiek vat dit op als 'draagvlak', en zo zal er steeds vaker 'draagvlak' gevonden worden om dingen te verbieden. Nu is het vuurwerk, straks zijn het honden, en onvermijdelijk zal op deze manier ook prostitutie tot de zaken gaan behoren die verboden (lees: niet getolereerd) worden.

Als je nu juicht voor de manier waarop het afsteken van consumentenvuurwerk een verboden activiteit word moet je straks niet janken wanneer prostitutie op dezelfde manier verboden word.

Roep niet te gauw en vooral niet te hard "dat-zou-verboden-moeten-worden". Iets verbieden is de laatste noodgreep wanneer al het andere gefaald heeft. Niet iets waar je voor pleit wanneer je een paar dagen per jaar (officieel zelfs slechts een paar uur per jaar) last hebt van harde knallen buiten.

J.W.

mentholbear
3 januari 2021, 02:33
Iets verbieden is de laatste noodgreep wanneer al het andere gefaald heeft. Niet iets waar je voor pleit wanneer je een paar dagen per jaar (officieel zelfs slechts een paar uur per jaar) last hebt van harde knallen buiten.

Ik denk dat de meesten geen grote problemen hebben met enkele uren per jaar wat luode knallen buiten, maar wel met de schade, gewonden en asociale gedrag, zoals vuurwerk gooien naar hulpdiensten.
Aangezien de slappe maatregelen en straffen dit niet lijken te stoppen, is in hun optiek een algeheel verbod de oplossing om het in te dammen.

Net zoals dat denk ik de meesten weinig problemen mee hebben als vrijgezellen een prostitue zou bezoeken. Maar mensen handel, mishandeling, onderdrukking, uitbuiting en dergelijke zijn ze op tegen. En oh wee als manlief zich bezondigt :wife_2[1]:
Bijzonderheid wat me bij dat laatste opvalt is dat er ook mannen zijn die van hun partner houden, maar ook van een orgasme buiten hun relatie willen genieten. En zo onthouden sommigen zich van dingen die in hun ogen intiemer zijn, zoals kussen. Net zo goed als dat sommige DVP zich schijnbaar met sommige dingen niet (zo maar) inlaten. Zo vertelde een klapekster me dat kussen alleen voor haar vriendje zou zijn. Of een ander dat ze anaal voor haar partner wordt bewaard, zodat die lekker strak blijft :rolleyes:

WANDELAAR5
3 januari 2021, 07:54
Jan Wandelaar, wat een uitstekend afgewogen betoog!

Ik heb zelf ook heel lang het afsteken van vuurwerk gesteund vanuit deze liberale grondslag. Alleen vind ik dat er nu grenzen overschreden worden die zo’n laatste redmiddel van een verbod rechtvaardigen. Het vuurwerk is zo zwaar geworden dat het helemaal nergens meer over gaat. Ik denk bijvoorbeeld dat die man in België nog geleefd zou hebben als hetzelfde ongeluk in 1990 gebeurd zou zijn. Die nitraten zijn gewoon handgranaten geworden. Die gewonden misten vroeger een keer een vinger, tegenwoordig meteen een hele hand. Die honderden gewonden melden zich allemaal binnen een paar uur op alle SEHs die ‘s nachts open zijn. En die komen bovenop mensen die dronken door ruiten vallen of met messteken opgenomen worden. Het is mi compleet uit de hand gelopen. Voeg daarbij het dagenlange geknal, dat je niet fatsoenlijk over straat kan fietsen en de schade aan brievenbussen ed.

schoolmeester
3 januari 2021, 09:04
We zijn lang genoeg gekweld, stop het vuurwerkgeweld !

Groet, schoolmeester.

mentholbear
3 januari 2021, 12:53
Alleen vind ik dat er nu grenzen overschreden worden die zo’n laatste redmiddel van een verbod rechtvaardigen. Het vuurwerk is zo zwaar geworden dat het helemaal nergens meer over gaat. Ik denk bijvoorbeeld dat die man in België nog geleefd zou hebben als hetzelfde ongeluk in 1990 gebeurd zou zijn. Die nitraten zijn gewoon handgranaten geworden. Die gewonden misten vroeger een keer een vinger, tegenwoordig meteen een hele hand. Die honderden gewonden melden zich allemaal binnen een paar uur op alle SEHs die ‘s nachts open zijn. En die komen bovenop mensen die dronken door ruiten vallen of met messteken opgenomen worden. Het is mi compleet uit de hand gelopen. Voeg daarbij het dagenlange geknal, dat je niet fatsoenlijk over straat kan fietsen en de schade aan brievenbussen ed.

Ik weet niet hoe effectief die spotjes in het verleden landelijk waren, maar mij is bijgebleven dat je een rund bent als je met vuurwerk stunt. Met paar plaatjes en filmpjes met stompjes. Laat die gasten maar de basis en middelbare scholen afgaan in november. Laat overtreders 5 jaar een meldplicht uitvoeren met oud en nieuw, laat ze nieuwjaarsdag meehelpen met het opruimen van de rotzooi, ik zou zelfs zeggen dat ze voor de (zorg)kosten zouden mogen opdraaien, ware het niet dat het soms moeilijk te bewijzen valt of je eigen lawinepijl in je gezicht is ontploft of dat je slachtoffer bent.
Als je in Nederland meer dan 50km te hard gereden hebt, wordt je rijbewijs ingenomen. Dat lijkt me best redelijk. Dat is niet per ongeluk 5 of 10km te hard opgetrokken of iemand ingehaald. Zo lijkt het me ook redelijk om lui die met dat soort dingen bezig zijn harder te straffen. En laat ze maar ervaren hoe het is om met de gevolgen ervan te zitten. Zoals die hoteleigenaar die met de gesprongen ruiten zit en daardoor geen werk heeft. Laat ze maar helpen om het op te knappen.

En ik vraag me af of een totaal nu al als laatste redmiddel is.
Een geldboete kan zo makkelijk zijn voor degenen die genoeg hebben. Net zoals snelheidsboetes. Dat is maar een speldenprik. Maar rijbewijs ingenomen, dat voelen ze wel. Of taakstraf in een revalidatiecentrum waar slachtoffers door hardrijders of dronken bestuurders zijn aangereden. De 1 is gevoelig voor een geldboete, de ander voor zo een taakstraf. Wat mij betreft mag het best een gecombineerde straf zijn die wat meer dimensie er aan geeft.

WANDELAAR5
3 januari 2021, 14:10
Het is nog niet eens verboden of je bent al bezig straffen te bedenken...

Zo’n beperking van onze vrijheid gaat bij mij met pijn in het liberale hart. Alleen omdat de situatie naar mijn mening te ver uit de hand gelopen is en niet meer onder controle te krijgen is zonder algemeen verbod.

pret
3 januari 2021, 17:10
Net zoals het bij hondenbezitters verplicht is om hun 💩 op te ruimen, zou hetzelfde ook moeten gelden voor vuurwerk bezitters nadat ze het hebben afgestoken.

Jan_Wandelaar
3 januari 2021, 17:59
Die nitraten zijn gewoon handgranaten geworden.In Nederland is het reeds verboden dergelijke nitraten in bezit te hebben of af te steken. Ze voldoen immers niet aan de regels/normen voor consumentenvuurwerk dat in Nederland met O&N tussen 18:00 's-avonds en 02:00 's-nachts afgestoken mag worden. Je kunt moeilijk pleiten voor een verbod op iets wat reeds verboden is.

Voeg daarbij het dagenlange geknal ...Nogmaals: het is in Nederland toegestaan om met O&N tussen 18:00 's-avonds en 02:00 's-nachts consumentenvuurwerk dat aan de regels/normen voldoet af te steken. Gedurende de rest van het jaar is het reeds ten strengste verboden om vuurwerk af te steken, met uitzondering van professionele vuurwerkshows waarvoor een vergunning is verleend. Dat dagenlange geknal is dus verboden. Je kunt moeilijk pleiten voor een verbod op iets wat reeds verboden is.

... dat je niet fatsoenlijk over straat kan fietsen en de schade aan brievenbussen ed.Het is niet toegestaan vuurwerk af te steken in de richting van (al dan niet fietsende) mensen. Het is strafbaar om andermans bezit moedwillig te beschadigen of vernielen, ongeacht of je dit nu met een rotje/vuurwerkbom of met een honkbalknuppel doet. De zaken die je hier noemt zijn dus verboden. Je kunt moeilijk pleiten voor een verbod op iets wat reeds verboden is.

Dagenlang geknal. Ernstige verwondingen door zwaar vuurwerk. Niet normaal over straat kunnen omdat er vuurwerk richting mensen afgestoken word. Allemaal zaken die reeds verboden zijn, en dus voorkomen kunnen worden door die in de wet vastgelegde verboden te handhaven.

Terug naar de parallel met prostitutie, of beter gezegd, de kwalijke randverschijnselen rond prostitutie:

Mensenhandel is reeds verboden. Iemand dwingen tot prostitutie is reeds verboden. Een seksbedrijf gebruiken om (al dan niet crimineel) geld wit te wassen is reeds verboden. De kwalijke randverschijnselen rond prostitutie kinnen dus voorkomen worden door die reeds in de wet vastgelegde verboden te handhaven.

Echter, de redenering is: als we prostitutie verbieden, dan zijn we ook gelijk van die moeilijk te handhaven kwalijke/illegale randverschijnselen af. Er zijn vrouwen die hun brood willen verdienen met seksuele dienstverlening. Er zijn mannen die lol beleven aan het afnemen van die diensten. Dat word verboden omdat de instanties moeite hebben met het handhaven van reeds verboden randverschijnselen.

Ik snap daarom niet dat er wandelaars/ijsberen zijn die warm lopen voor de redenatie "als we het 8 uur per jaar afsteken van consumentenvuurwerk dat aan de regels/normen voldoet verbieden, dan zijn we ook gelijk van die moeilijk te handhaven kwalijke/illegale randverschijnselen af".

Dat is de tendens:
De instanties hebben moeite met handhaven. Mensen worden steeds intoleranter, zodat er steeds makkelijker draagvlak gevonden word om iets te verbieden. Dus de oplossing voor wetten die de instanties maar moeilijk kunnen handhaven is het verbieden van gerelateerde zaken die (nog) wel legaal/toegestaan zijn.

Dat is hetgeen waar ik als liberaal principieel op tegen ben. Dus niet of ik al dan niet voor/tegen het afsteken van vuurwerk ben.

J.W.

deket
3 januari 2021, 23:44
Liberaal zijn is oké maar de overheden moeten altijd blijven bestaan,weliswaar beperkter
Anders heb je alleen ;"The Law of the Strongest." Bv je ziet iemand met een Ferrari Testarossa? Je neemt dat af. Er loopt een mager ventje met een mooie meid langs een terras? Je duwt die man weg en pakt zijn meid. En globaal : Onderwijs en leger moeten altijd van de staat blijven
Weliswaar moet men ook niet terug naar de USSR en zijn Pravda

mentholbear
3 januari 2021, 23:48
Het is nog niet eens verboden of je bent al bezig straffen te bedenken...

Ik doel op het straffen van de al verboden zaken, zoals JW ze opnoemt. Niet over een mogelijk algemeen vuurwerkverbod. Daar ben ik op tegen.

mentholbear
14 januari 2021, 17:01
Kom stukje oud nieuws tegen, maar wat bezielt sommige mensen :mad:

https://www.geenstijl.nl/5157101/tuig-tuig-tuig-twee-mannen-mishandelen-verstandelijk-beperkte-jongen-18-met-vuurwerk/

mentholbear
23 januari 2021, 14:00
Kwam net dit artikel tegen https://www.ad.nl/binnenland/tristan-11-stak-gevonden-vuurwerk-af-mama-niet-kijken-mijn-hand-ligt-eraf~ad314f68/
Van deze gebeurtenis https://www.ad.nl/woerden/jongen-11-uit-vinkeveen-blijvend-letsel-na-aansteken-vuurwerkafval~aa1e4f21/

Jochie moet merendeels van zn linker vingers missen. Ik ben tegen een vuurwerk verbod, maar explosieven waar je ledematen bij kunt verliezen vind ik geen vuurwerk meer, maar bommen. Ik mis de campagnes en voorlichtingen wel van a la je bent een rund als je met vuurwerk stunt, en slachtoffers die op school komen laten zien wat je kan overkomen en wat voor gevolgen dat heeft.

Wentelt Eefje
23 januari 2021, 15:16
Ik mis de campagnes en voorlichtingen wel van a la je bent een rund als je met vuurwerk stunt, en slachtoffers die op school komen laten zien wat je kan overkomen en wat voor gevolgen dat heeft.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210123/c22432d12df55849ab2a1a198d974a31.jpg

JE BENT EEN RUND
ALS JE MET VUURWERK STUNT

JonnyFontane
23 januari 2021, 18:50
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210123/c22432d12df55849ab2a1a198d974a31.jpg

JE BENT EEN RUND
ALS JE MET VUURWERK STUNT

Vroeger toen ik jong was, was ons motto:
Je bent een rund, als je jezelf geen vuurwerk gunt.

mentholbear
23 januari 2021, 23:04
Vroeger toen ik jong was, was ons motto:
Je bent een rund, als je jezelf geen vuurwerk gunt.

Vandaar dat ik me ook niet kan vinden in een vuurwerkverbod. Maar een vuurwerkbom in elkaar knutselen, lawinepijlen, cobra's of zelfs maar strijkers heb ik helemaal niks mee.
Ben al meer dan tevreden met wat rotjes, matjes, potjes, waar risico's imho goed te overzien zijn.

mentholbear
12 februari 2021, 14:58
Kwam toevallig dit filmpje tegen. Wat een idioten...

https://nos.nl/video/2362694-meerdere-mensen-in-brand-na-explosie-in-rijswijk.html

schoolmeester
12 februari 2021, 15:03
Vastzetten en de sleutel weggooien, TUIG !

Groet, schoolmeester.

Willem2
5 november 2021, 14:33
De Nederlandse en Duitse politie hebben bij een gezamenlijke operatie net over de grens in Duitsland een enorme hoeveelheid vuurwerk in beslag genomen. Het gaat om naar schatting 120.000 kilo; dat is evenveel als in heel vorig jaar is gevonden. Toen werd in totaal 123.000 kilo illegaal vuurwerk ontdekt. De politie heeft een maand nodig om al het nu gevonden vuurwerk te inventariseren.

Het vuurwerk lag opgeslagen in bunkers in Rheine, een gemeente over de grens in Duitsland vlak bij Enschede. In de bunkers lagen volgens de politie veel pallets met dozen met zwaar vuurwerk, waaronder mortieren en cobra's.
... https://nos.nl/artikel/2404437-politie-vindt-120-000-kilo-vuurwerk-vlak-over-de-grens-in-duitsland

Willem2
18 november 2021, 20:25
Kabinet wil dit jaar geen landelijk vuurwerkverbod met Oud en Nieuw
... https://nos.nl/artikel/2406160-kabinet-wil-dit-jaar-geen-landelijk-vuurwerkverbod-met-oud-en-nieuw

Willem2
19 november 2021, 13:15
en vandaag ...

Dit jaar toch een landelijk vuurwerkverbod
... https://nos.nl/artikel/2406246-dit-jaar-toch-een-landelijk-vuurwerkverbod

JonnyFontane
19 november 2021, 13:22
Dit kabinet weet niet wat het wil, en gebruikt corona om overal zijn zin door te drukken.
Als ze eerst eens de zorg verbeteren en niet weg bezuinigen dat zou al een hoop schelen.
En ook niet hoofdfinacier willen zijn van de EU.....
Dat geld wat naar Brussel(lees Spanje, Griekenland,Portugal en al die andere landen) vloeit, eens wat minderen en ik je eigen economie en volk steken.
Maar nee dat doet ons schijnheilig kabinet niet....altijd het braafste jongetje van de klas zijn.
Flikker toch een eind op met die huichelarij.......
Den Haag denk eerst aan je eigen mensen of ga ergens anders kontenkruipen.....

Zo ff mijn gal gespuugd....

Husky
19 november 2021, 13:46
100 % gelijk heb je Jonny,het kabinet is alleen maar met hun eigen toekomstige positie bezig en gebruikt daarnaast corona om overal hun zin door te drukken:gruebel:

Haradamannetje
10 december 2021, 13:43
Er word tegenwoordig geluisterd naar een bal gehakt, niemand heeft op die man gestemd en heeft zoveel invloed, heel vreemd.

Jan_Wandelaar
12 december 2021, 00:10
Hel is alleen weer superlullig dat het kabinet gewacht heeft met dit verbod totdat allerlei kleine zelfstandigen het vuurwerk reeds bij de groothandel besteld hadden, en de folders al hadden laten drukken.

J.W.

mentholbear
12 december 2021, 03:54
Hel is alleen weer superlullig dat het kabinet gewacht heeft met dit verbod totdat allerlei kleine zelfstandigen het vuurwerk reeds bij de groothandel besteld hadden, en de folders al hadden laten drukken.

Lullig zeker, maar achteraf is het makkelijk gezegd. Voor hetzelfde geld hadden ze het te vroeg verboden en bleek later omicron mee te vallen. Dan hadden ze weer kritiek gekregen dat ze te voorzichtig zijn, geen oog hebben voor de ondernemers, dictator spelen, etc.

Ik bedoel, vermoed amper horeca die nu uitgebreid kerstmenu's al hebben geregeld/ingekocht, wat meestal eind november begin december toch wel druk mee in de weer is. Hooguit iets voor bezorging.
Die gaan straks pas handelen als er weer nieuws is. En zo wacht het kabinet op nieuws van de experts...

Willem2
2 januari 2023, 21:20
Alhoewel het een recordjaar was van verkoop van vuurwerk en er eigenlijk niet heel veel gebeurd is dit jaar willen enkele partijen, burgemeesters etc het totale verbod op vuurwerk.

GroenLinks en de Partij voor de Dieren willen zo snel mogelijk hun initiatiefwetsvoorstel voor een totaalverbod op vuurwerk bespreken met de rest van de Tweede Kamer. Vorig jaar bleek dat er te weinig steun was voor een algeheel verbod, maar de partijen denken nu meer kans te hebben.
.... https://www.ad.nl/binnenland/totaalverbod-op-vuurwerk-weer-op-tafel-groenlinks-en-partij-voor-de-dieren-doen-nieuwe-poging~ae7acb52/

WANDELAAR5
3 januari 2023, 00:08
Ik vind dat de overheid zo min mogelijk in moet grijpen, maar hier worden alle grenzen overschreden. Vuurwerk wordt zelfs ingezet als wapen tegen de politie. De maatschappelijke kosten nopen helaas tot ingrijpen, net zoals bij de autogordel. Het is klaar!
37913
37914
37915
https://www.linkedin.com/posts/emma-paes-339905115_opinie-een-ontplofte-hand-als-plastisch-activity-7015137041180958720-xlop?utm_source=share&utm_medium=member_ios

Wentelt Eefje
3 januari 2023, 02:09
Hé, een anekdotische artsentweet van eentje die zijn/haar professionele distantie verliest als steunbewijs, waar hebben we dat eerder gezien?

Shakir
3 januari 2023, 08:43
Of heel de buurt bij ons die al vanaf eind november wordt geterroriseerd met zwaar geschud, en waar de mensen niet meer buiten durven komen.
Vuurpijlen die lukraak rondvliegen, brandstichting, toevallige passanten opzettelijk provoceren en laten zien wie er de baas over de buurt is.
Waar hebben we dat eerder gezien?

schoolmeester
3 januari 2023, 09:28
Ik ben voorstander van een vuurwerkverbod.
Het brengt teveel ellende met zich mee.
Beter voor mens/dier en milieu.

Groet, schoolmeester.

Haradamannetje
3 januari 2023, 11:01
Ik vind dat de overheid zo min mogelijk in moet grijpen, maar hier worden alle grenzen overschreden. Vuurwerk wordt zelfs ingezet als wapen tegen de politie. De maatschappelijke kosten nopen helaas tot ingrijpen, net zoals bij de autogordel. Het is klaar!
37913
37914
37915
https://www.linkedin.com/posts/emma-paes-339905115_opinie-een-ontplofte-hand-als-plastisch-activity-7015137041180958720-xlop?utm_source=share&utm_medium=member_ios

Ik denk dat je even heel goed moet kijken naar het verschil in vuurwerk. Het vuurwerk waar jij naar refereert is namelijk allang verboden.
Dus je wil iets verbieden wat al verboden is.

Haradamannetje
3 januari 2023, 11:07
Of heel de buurt bij ons die al vanaf eind november wordt geterroriseerd met zwaar geschud, en waar de mensen niet meer buiten durven komen.
Vuurpijlen die lukraak rondvliegen, brandstichting, toevallige passanten opzettelijk provoceren en laten zien wie er de baas over de buurt is.
Waar hebben we dat eerder gezien?

Weer een die het niet snapt, sinds 2019 zijn vuurpijlen en knalvuurwerk al verboden !
Brandstichting heeft verder ook niks met legaal siervuurwerk te maken denk ik. Gewoon de raddraaiers aanpakken en hard straffen.

Dennis
3 januari 2023, 11:16
Verboden is iets anders dan “het gebeurt niet”. Ondanks het verbod is knalvuurwerk gewoon zeer aanwezig in het oud&nieuw gebeuren. Wie snapt wat niet?

En het eeuwenoude “hard aanpakken en straffen “, waar hebben we dat vaker gehoord. Oh ja, bij de hooligans die bij elke voetbalwedstrijd en andere evenementen weer rovend en plunderend door de binnensteden trekken. Gaat ook goed hè, de keiharde aanpak daarvan.

Aanpakken (en uiteindelijk straffen) kan alleen als er handhaving is. En op 31 december kondigt de politie leuk aan, dat vuurwerk geen prioriteit heeft. Dus hoeveel bekeuringen en processen verbaal zijn er opgemaakt? Waarschijnlijk minder dan het aantal slachtoffers dat een oog moet missen.

Just saying

Haradamannetje
3 januari 2023, 12:15
Dus jij denkt bij een verbod op legaal siervuurwerk ( want dat is wat je nog kan krijgen in Nederland) dat het geknal en rellen met illegaal spul ermee ophoud?

Bij een verbod op legaal siervuurwerk word het alleen maar erger, en handhaven gaat ze totaal niet lukken.

Tevens liggen de grootste problemen tijdens de nacht op het gebied van alcohol en niet het legale siervuurwerk.

Willem2
3 januari 2023, 12:36
Chirurg amputeerde op Oudjaarsavond hand van 11-jarige: 'Waar zijn we mee bezig?'
.... https://nos.nl/artikel/2458512-chirurg-amputeerde-op-oudjaarsavond-hand-van-11-jarige-waar-zijn-we-mee-bezig

WANDELAAR5
3 januari 2023, 14:19
Ik denk dat je even heel goed moet kijken naar het verschil in vuurwerk. Het vuurwerk waar jij naar refereert is namelijk allang verboden.
Dus je wil iets verbieden wat al verboden is.

Ten eerste is het niet alleen illegaal vuurwerk wat slachtoffers maakt. Een directe collega van mij heeft het zicht in 1 oog verloren door legaal vuurwerk. Ze proberen zijn oog nog te behouden, zodat het er beter uit ziet dan een glazen oog.
Ten tweede zijn mensen met illegaal vuurwerk veel makkelijker te pakken wanneer er verder geen vuurwerk wordt afgestoken. Dan kan de politie dus veel eenvoudiger handhaven en dan weet je ook dat wanneer je mensen met vuurwerk ziet lopen dat het illegaal is.

Het zal wel een paar jaar duren voordat een vuurwerkverbod effectief is. Maar in die jaren zullen er steeds minder slachtoffers zijn. Hoe eerder we beginnen hoe beter.
Wist je trouwens dat ongeveer de helft van de vuurwerkslachtoffers zelf niet degenen zijn die het afsteken?

Picasso 1
3 januari 2023, 14:58
Gewoon gecontroleerd vuurwerk afsteken georganiseerd door de gemeente zoals dat gebeurt met Koningsdag en bepaalde evenementen. Is vaak mooier, indrukwekkender en in controle door organisaties die allerlei veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
Mensen die zich verzamelen in het centrum van steden om het georganiseerde vuurwerkspektakel te zien heeft ook zijn charme. Teveel mensen zijn erg onverantwoordelijk, die moet je niet met vuurwerk laten spelen.

Dus inderdaad landelijk verbieden, en flinke boetes uitdelen wanneer mensen betrapt worden die zich niet aan het verbod houden. Alleen in bepaalde steden verbieden werkt niet, mensen snappen dan niet waarom het hier niet mag en daar wel terwijl vuurwerk vrij verkrijgbaar is. Gewoon een duidelijke heldere lijn trekken en landelijk verbieden en tegelijkertijd het alternatief organiseren van georganiseerd afsteken.

Alhoewel het een recordjaar was van verkoop van vuurwerk en er eigenlijk niet heel veel gebeurd is dit jaar willen enkele partijen, burgemeesters etc het totale verbod op vuurwerk.

Je weet heus wel beter, maar discussie erover heb je ik elk geval aangeslingerd.

Wentelt Eefje
3 januari 2023, 15:05
Ik ben voorstander van een vuurwerkverbod.
Het brengt teveel ellende met zich mee.
Beter voor mens/dier en milieu.

Groet, schoolmeester.

Dat betekent dan, je bent ook tegen door de gemeente georganiseerde vuurwerkshows? Want die zijn voor dier en milieu natuurlijk minstens zo vervelend.

Ik ben overigens voor een vuurwerkverbod als dat gepaard gaat met een pakkans van bijna 100% voor overtreders in combinatie met grote gemeentelijke professionele vuurwerkshows. Maar als vuurwerk afgestoken door burgers geen prioriteit voor de politie is, is een verbod onzin.

Overigens, als we deze traditie willen afschaffen, zullen we zwarte zwarte pieten dan in dezelfde ton stoppen, want nieuw inzicht kan kennelijk wel degelijk tot afschaffen van tradities leiden

Haradamannetje
3 januari 2023, 15:17
Ten eerste is het niet alleen illegaal vuurwerk wat slachtoffers maakt. Een directe collega van mij heeft het zicht in 1 oog verloren door legaal vuurwerk. Ze proberen zijn oog nog te behouden, zodat het er beter uit ziet dan een glazen oog.
Ten tweede zijn mensen met illegaal vuurwerk veel makkelijker te pakken wanneer er verder geen vuurwerk wordt afgestoken. Dan kan de politie dus veel eenvoudiger handhaven en dan weet je ook dat wanneer je mensen met vuurwerk ziet lopen dat het illegaal is.

Het zal wel een paar jaar duren voordat een vuurwerkverbod effectief is. Maar in die jaren zullen er steeds minder slachtoffers zijn. Hoe eerder we beginnen hoe beter.
Wist je trouwens dat ongeveer de helft van de vuurwerkslachtoffers zelf niet degenen zijn die het afsteken?

Tuurlijk zijn er ook risico's aan legaal vuurwerk, maar ik kan me nog dat schaatsweekend in corona herinneren, hoeveel mensen gingen er toen wel niet naar het ziekenhuis of dokter toe? Risico's zijn er met alles. Al het gevaarlijke vuurwerk zoals pijlen en singleshots zijn al uit het assortiment. Wat er over is is siervuurwerk waar echt weinig mee fout kan gaan.

Eenvoudiger handhaven? Hoe dan? ze kunnen het nu al niet handhaven, en zolang je overal legaal vuurwerk kan kopen in Belgie en of Duitsland hou je echt niemand tegen.

WANDELAAR5
3 januari 2023, 15:37
Tuurlijk zijn er ook risico's aan legaal vuurwerk, maar ik kan me nog dat schaatsweekend in corona herinneren, hoeveel mensen gingen er toen wel niet naar het ziekenhuis of dokter toe? Risico's zijn er met alles. Al het gevaarlijke vuurwerk zoals pijlen en singleshots zijn al uit het assortiment. Wat er over is is siervuurwerk waar echt weinig mee fout kan gaan.

Eenvoudiger handhaven? Hoe dan? ze kunnen het nu al niet handhaven, en zolang je overal legaal vuurwerk kan kopen in Belgie en of Duitsland hou je echt niemand tegen.

Risico’s zijn er inderdaad met alles. En soms zijn de maatschappelijke kosten zo hoog dat de overheid wat moet doen. Zo is er een autogordelplicht gekomen (tegenstanders destijds: risico’s zijn er met alles) en mag roken in de horeca niet meer. En de maatschappelijke kosten van vuurwerk (legaal en illegaal) zijn volledig uit de hand gelopen.

Inderdaad zullen in het begin mensen vuurwerk over de grens gaan kopen. En zal de politie dus op gaan treden, net zoals in het begin van de gordelplicht hopen mensen op de bon geslingerd zijn en nu alleen nog incidenteel. Hoe minder mensen vuurwerk afsteken hoe groter de pakkans van de overtreders en na een paar jaar is het voorbij en zijn er alleen nog de georganiseerde professionele vuurwerkshows. Het kan echt wel. Ga met oud en nieuw maar eens naar Frankrijk. Daar kunnen ze het ook in België kopen. En daar wordt gewoon geen vuurwerk afgeschoten door burgers.

37920

Haradamannetje
3 januari 2023, 15:43
Risico’s zijn er inderdaad met alles. En soms zijn de maatschappelijke kosten zo hoog dat de overheid wat moet doen. Zo is er een autogordelplicht gekomen (tegenstanders destijds: risico’s zijn er met alles) en mag roken in de horeca niet meer. En de maatschappelijke kosten van vuurwerk (legaal en illegaal) zijn volledig uit de hand gelopen.

Inderdaad zullen in het begin mensen vuurwerk over de grens gaan kopen. En zal de politie dus op gaan treden, net zoals in het begin van de gordelplicht hopen mensen op de bon geslingerd zijn en nu alleen nog incidenteel. Hoe minder mensen vuurwerk afsteken hoe groter de pakkans van de overtreders en na een paar jaar is het voorbij en zijn er alleen nog de georganiseerde professionele vuurwerkshows. Het kan echt wel. Ga met oud en nieuw maar eens naar Frankrijk. Daar kunnen ze het ook in België kopen. En daar wordt gewoon geen vuurwerk afgeschoten door burgers.

We verschillen van mening, maar dat mag ook, jij hebt niks met vuurwerk dat is duidelijk, ik wel.

In Frankrijk word volop afgestoken maar dan in Juli, op 14 Juli welteverstaan. Je kan het in Frankrijk net als in Duitsland zelfs overal kopen zoals in de supermarkt, en veel zwaarder als in Nederland. Wij hebben in Nederland gewoon een probleem met bepaalde doelgroepen die het als wapen gaat gebruiken. Dit heeft niet eens lets met oud & nieuw te maken en zie je zelfs tijdens voetbal wedstrijden.

Dan de shows, ja dat ging dit jaar ook zo goed he? De helft werd afgeblazen door het slechte weer.....

WANDELAAR5
3 januari 2023, 15:57
We verschillen van mening, maar dat mag ook, jij hebt niks met vuurwerk dat is duidelijk, ik wel.

Integendeel. Ik heb het grootste deel van mijn leven zelf vuurwerk afgestoken. Ik vond het erg leuk. Ook gun ik anderen hun lol. Maar ik ben tot inkeer gekomen nu er zoveel ernstige slachtoffers vallen en vuurwerk zelfs als wapen tegen hulpverleners wordt ingezet. Het kan helaas niet meer naar mijn mening. En inderdaad mogen we van mening verschillen.

Willem2
3 januari 2023, 16:07
Vuurwerk ook in 1934 al discussiepunt: 'Jong en oud kunnen het niet laten'
.... https://nos.nl/artikel/2458570-vuurwerk-ook-in-1934-al-discussiepunt-jong-en-oud-kunnen-het-niet-laten

Haradamannetje
3 januari 2023, 16:40
Integendeel. Ik heb het grootste deel van mijn leven zelf vuurwerk afgestoken. Ik vond het erg leuk. Ook gun ik anderen hun lol. Maar ik ben tot inkeer gekomen nu er zoveel ernstige slachtoffers vallen en vuurwerk zelfs als wapen tegen hulpverleners wordt ingezet. Het kan helaas niet meer naar mijn mening. En inderdaad mogen we van mening verschillen.

We gaan hier niet uitkomen, het vuurwerk wat hiervoor gebruikt wordt is al verboden !

Shakir
3 januari 2023, 20:29
Vuurwerk is voor mongolen.
Voor mij mag er zelfs een Europees verbod komen.

Vuurwerk zou oudjaar een extra feestelijk kantje geven, en that's it. Dit weegt helemaal niet op tegenover de onaanvaardbare risico's.
Ik accepteer de jaarlijks tientallen beschadigde ogen en geamputeerde vingers niet (en al zeker niet bij kinderen).

Veel jonge vuurwerkslachtoffers door F1 (gewoon) vuurwerk: https://ineen.nl/actueel/verdubbeling-vuurwerkslachtoffers-ten-opzichte-van-vorig-jaar/

Haradamannetje
3 januari 2023, 21:18
''Vuurwerk is voor mongolen'' wat is het bezoeken van hoerenclubs dan? voor wanhopige mannen?

Allemaal zelf vroeger veel afgestoken en nu ze er zelf niet meer zoveel aan vinden mag er wel een verbod komen.

het illegale vuurwerk is de laatste jaren veel te zwaar geworden, dat moeten we een halt toeroepen maar zelfs dat lukt al niet.

Willem2
3 januari 2023, 23:01
In de laatste week van 2022 is ongeveer 13.000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen. Daarmee is de totale vangst van de politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het hele jaar bijna 684.500 kilo, staat in de vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie (OM).

Dat is veel meer dan vorige jaren; in 2021 werd 205.904 kilo in beslag genomen en in 2020 122.815 kilo. Het Openbaar Ministerie zei eerder al dat er een recordhoeveelheid aan illegaal vuurwerk is ingenomen.

Dit jaar droegen vooral twee grote vangsten in Duitsland bij aan de cijfers. In december werd over de grens bij Enschede zo'n 250.000 kilo gevonden, bestemd voor de Nederlandse markt. En in november namen opsporingsdiensten zo'n 328.000 kilo zwaar vuurwerk in beslag dat in Nederland verkocht had moeten worden.
..... https://nos.nl/artikel/2458568-684-500-kilo-illegaal-vuurwerk-in-beslag-genomen-in-2022

mentholbear
5 januari 2023, 15:17
Maar ik ben tot inkeer gekomen nu er zoveel ernstige slachtoffers vallen en vuurwerk zelfs als wapen tegen hulpverleners wordt ingezet. .

Volgens mij waren er vroeger ook al een hoop ernstige slachtoffers. Alleen moest je vroeger vaak zelf creatief zijn, en kreeg je leuzen als je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Tegenwoordig bestel je wat cobra en nitraat bommen enzo...

En werden er met sterretjes naar hulpverleners geprikt en knalerwtjes gegooid? Gebeurt toch met illegaal spul?

Snap wel dat handhaven makkelijker gaat met algeheel verbod en er veel schade veroorzaakt wordt. En dat er schijnbaar een hoop omstanders slachtoffer zijn.

Maareh, even een praktische vraag. Hoe verjaag je anders boze geesten zonder vuurwerk? ;)

pret
5 januari 2023, 15:33
Maareh, even een praktische vraag. Hoe verjaag je anders boze geesten zonder vuurwerk? ;)

Met trommels of in uiterste geval pannen tegen elkaar slaan. :biggrin:

schoolmeester
5 januari 2023, 15:49
Zullen de trommels en de pannen wel weer duurder worden, de komende tijd.

Meme Moo
5 januari 2023, 17:54
Zullen de trommels en de pannen wel weer duurder worden, de komende tijd.

Nee, dat wordt dan natuurlijk het volgende wat verboden wordt…

mentholbear
6 januari 2023, 02:04
Nee, dat wordt dan natuurlijk het volgende wat verboden wordt…

Tja, dan wordt er straks vast met potten en pannen naar hulpverleners gegooid :rolleyes:

Siberische tijger
6 januari 2023, 10:56
Tja, dan wordt er straks vast met potten en pannen naar hulpverleners gegooid :rolleyes:

Ach zo lang er geen voedsel in die potten en pannen zit, zal het jou toch een zorg zijn?;)

Haradamannetje
6 januari 2023, 20:57
https://www.nu.nl/binnenland/6245969/politie-telt-minder-incidenten-tijdens-jaarwisseling-wel-meer-arrestaties.html

Afgelopen jaarwisseling moesten agenten minder vaak in actie komen dan in voorgaande jaren. Bij 14.806 incidenten schakelden mensen de politie in. Dat is bijna 20 procent minder dan het gemiddelde in de afgelopen vier jaar.
Er werden afgelopen jaarwisseling wel meer mensen aangehouden. Zo waren er 771 arrestaties, terwijl er in de afgelopen vier jaar tijdens de jaarwisseling gemiddeld 709 arrestaties waren, meldt de politie vrijdag in een jaarwisselingsrapportage.

Willem2
6 januari 2023, 21:29
Het aantal mensen dat afgelopen jaarwisseling gewond raakte door vuurwerk, is nagenoeg weer terug op het niveau van voor de coronacrisis. Artsen behandelden 1253 slachtoffers. Bijna de helft (44 procent) raakte gewond door vuurwerk dat helemaal niet in Nederland mag worden afgestoken.
---- https://www.ad.nl/binnenland/artsen-behandelden-1253-vuurwerkslachtoffers-bijna-helft-door-illegaal-spul~aa43458f/

Haradamannetje
7 januari 2023, 11:57
https://www.nu.nl/binnenland/6246040/veel-minder-vuurwerkschade-op-straat-dan-tijdens-vorige-jaarwisseling.html

Bij de afgelopen jaarwisseling is aanzienlijk minder schade aangericht aan prullenbakken, lantaarnpalen, bankjes en andere eigendommen van gemeenten dan een jaar eerder. En dat terwijl mensen in de meeste plaatsen weer zelf vuurwerk mochten afsteken, voor het eerst in jaren.
Dat is een voorlopige conclusie van persbureau ANP na een rondgang langs ongeveer 160 van de 342 gemeenten.

Ongeveer negentig gemeenten hebben tot nu toe de schade vastgesteld. Bij elkaar opgeteld is daar tijdens de afgelopen jaarwisseling voor bijna 1 miljoen euro schade aangericht. In diezelfde gemeenten bedroeg de rekening vorig jaar bijna 1,5 miljoen euro. In zo'n twintig gemeenten was er meer schade dan vorig jaar en in meer dan vijftig gemeenten namen de kosten af.

Jan_Wandelaar
8 januari 2023, 13:32
Een vuurwerkverbod is een uiting van onmacht om de openbare orde te kunnen handhaven. Niets meer, niets minder. Hetzelfde als prostitutie verbieden uit onmacht om mensenhandel aan te pakken. En het enige argument voor prostitutie is immers ook 'wij ijsberen vinden het gewoon leuk/lekker/geil om een hoer te neuken'.

En als het aantal slachtoffers het argument is:
De grootste groep slachtoffers in Nederland is de groep slachtoffers van huiselijk geweld. Niet te handhaven door de handhavingsdiensten omdat het achter de voordeur gebeurt. Wat nu? Uit onmacht gaan verbieden dat een gezin samen in één huis woont?

Het gaat mij niet om vuurwerk. Het gaat mij erom waakzaam te blijven voor 'oplossingen' waarbij het kind met het badwater word weggegooid.

J.W.

WANDELAAR5
9 januari 2023, 13:33
Een vuurwerkverbod is een uiting van onmacht om de openbare orde te kunnen handhaven. Niets meer, niets minder. Hetzelfde als prostitutie verbieden uit onmacht om mensenhandel aan te pakken.

En als het aantal slachtoffers het argument is:
De grootste groep slachtoffers in Nederland is de groep slachtoffers van huiselijk geweld.
J.W.
Nee Jan, een verbod op vuurwerk is een manier om de schade aan personen en spullen te verminderen. En het is helemaal niet te vergelijken met een verbod op prostitutie. Want prostitutie veroorzaakt niet zoveel gewonden en ook niet zoveel schade aan spullen die wij met zijn allen moeten betalen.
En huiselijk geweld is al verboden in tegenstelling tot vuurwerk.

bertje600
9 januari 2023, 15:50
Kinderen dienen te worden opgevoed en daarbij behoort ook het bijbrengen van kennis.
Dus ook over gevaren. Gevaren op de weg en zelfs van vuur thuis.
Dus ook over de gevaren van vuurwerk.
Dat dit al vele jaren achyterwege blijft zorgt er wel voor dat kinderen geen gevaar meer zien
en dus ook niet meer herkennen.
Dus, ouders en scholen, doe daar wat aan en ga niet alles verbieden.

Jan_Wandelaar
9 januari 2023, 23:40
En huiselijk geweld is al verboden in tegenstelling tot vuurwerk.Vuurwerk waarmee je schade kunt toebrengen aan personen en spullen is ook reeds verboden.

Schade aan personen door legaal consumentenvuurwerk is voor 99,9% te voorkomen door het dragen van een (vuurwerk-)bril. Schade aan spullen door legaal consumentenvuurwerk is voor 99,9% weer eenvoudig te verwijderen met een vochtige doek.

Dat maakt een algeheel vuurwerkverbod tot schijnpolitiek waarbij het kind met het badwater word weggegooid. Mensen die met hun zatte kop in de oudejaarsnacht een auto in de fik steken kunnen dat in de toekomst gewoon ook nog doen zonder een eventueel algeheel vuurwerkverbod te overtreden. Hun strafbare feit is immers openbare dronkenschap, brandstichting en vandalisme.

Het mag toch duidelijk zijn dat de tegenstanders van vuurwerk net zo hard op zoek zijn naar een stok om de hond mee te kunnen slaan als de tegenstanders van prostitutie. Met alle drogredenen van dien....

J.W.

mentholbear
10 januari 2023, 14:12
Schade aan personen door legaal consumentenvuurwerk is voor 99,9% te voorkomen door het dragen van een (vuurwerk-)bril.

Dit jaar was er wel een poos de trend door jongelui om vuurwerk uit te trappen. Als ik me niet vergis zorgde daar ook categorie 2 en dacht ook 1 voor licht letsel, zoals brandworden.

Of vuurwerk vanuit de hand afsteken en zo laat mogelijk weg gooien.

Kinderen dienen te worden opgevoed en daarbij behoort ook het bijbrengen van kennis.
Dus ook over de gevaren van vuurwerk.
Dat dit al vele jaren achyterwege blijft zorgt er wel voor dat kinderen geen gevaar meer zien
en dus ook niet meer herkennen.

Wat Bertje al schreef, veilig omgaan met vuurwerk moet je ook leren. En vooral hoe je er niet mee moet omgaan.

Willem2
28 januari 2025, 15:11
De VVD blijft tegen een algeheel vuurwerkverbod. "Daarmee los je de problemen niet op", zei Kamerlid Ingrid Michon. De VVD vindt dat er eerst gekeken moet worden naar hoe de politie en hulpdiensten beter beschermd kunnen worden. Daarmee is er nog geen meerderheid in de Tweede Kamer voor een landelijk verbod.

Vanmiddag is er een debat over de ongeregeldheden bij de jaarwisseling. In aanloop naar dat debat hebben VVD-Kamerleden vanmorgen gesproken over het dilemma in de fractievergadering. De VVD was altijd al tegen een algeheel verbod op vuurwerk.

"Met een algeheel verbod op siervuurwerk wordt niks opgelost. Het probleem zit namelijk in het illegaal vuurwerk. Dat is het probleem dat je moet zien aan te pakken", aldus Michon. Ze spreekt van het aanpakken van de uitwassen en doelt dan op het stenen gooien en het gooien van illegaal vuurwerk naar de politie.
................ https://nos.nl/artikel/2553586-vvd-blijft-tegen-algeheel-vuurwerkverbod-eerst-uitwassen-aanpakken

Eddy_V
28 januari 2025, 15:28
Belachelijke motivatie van de VVD. Als ze zo doorgaan zullen ze mijn stem ook nooit meer krijgen.
Ja de grootste problemen en ongelukken zullen met illegaal vuurwerk plaatsvinden (=aanname). Maar als er een algeheel vuurwerk verbod geldt dan is het ook veel makkelijker om de personen met illegaal vuurwerk aan te houden. Niet per definitie, maar wel ook vaak de veroorzakers van overlast en agressie tegen hulpverleners.
Ben zelf nooit een uitgesproken voor- of tegenstander van vuurwerk geweest, maar ben in deze wel op de hand van de Partij voor de Dieren.
Tot afgelopen jaar al in geen tientallen jaren meer vuurwerk afgestoken. Tot dat we in Kanchanaburi rond 12 uur in een gezellig barretje stonden en er mij door één van de meisjes een Romeinse kaars in m’n handen werd geduwd met, toegegeven, mooi siervuurwerk als resultaat. In de hele omgeving veel vuurwerk en geen enkele agressie of verdere overlast door tuig.
En daar zit hem de kneep, de Nederlandse samenleving is zodanig verhufterd en handhaving is al jaren een vies woord.
Wat in het buitenland zonder overlast mogelijk is, is in Nederland helaas verleden tijd.

Haradamannetje
28 januari 2025, 18:13
VVD heeft helemaal gelijk.

kempie
28 januari 2025, 18:43
Onees mijn stem is zal de vvd nu zeker niet krijgen.

Ook andere manieren laat ze in de oud jaars nacht het leger en de me maar inzetten om de hulpverleners te beschermen en mensen die ze uitdagen en niet weggaan mogen ze met de knuppels slaan. Er moet veel harder worden opgetreden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Haradamannetje
28 januari 2025, 18:51
Leger ben ik helemaal mee eens, laat ze die raddraaiers maar goed aanpakken. Heeft niks te maken met een legaal siervuurwerk pot.

Willem2
28 januari 2025, 19:13
Wat in het buitenland zonder overlast mogelijk is, is in Nederland helaas verleden tijd.

https://www.bz-berlin.de/berlin/silvester-2024-in-berlin-liveblog

https://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2024-12/silvesternacht-berlin-festnahmen-grosseinsatz-messerverbot-pyrotechnik

https://www.youtube.com/watch?v=EvBYOA3CFWo

en eigenlijk ben ik niet tegen vuurwerk. In tegenstelling tot Eddy_V gaat het mij niet om de verhuftering, alhoewel ik mij daar aan erger, maar de vertrutting en de regelzucht, daar erger ik me zeer aan.

Eddy_V
29 januari 2025, 01:13
en eigenlijk ben ik niet tegen vuurwerk. In tegenstelling tot Eddy_V gaat het mij niet om de verhuftering, alhoewel ik mij daar aan erger, maar de vertrutting en de regelzucht, daar erger ik me zeer aan.
De regelzucht erger ik mij als conservatieve anarchist ook aan, maar aan het gebrek aan handhaving nog veel meer.

WANDELAAR5
29 januari 2025, 08:22
Vuurwerk zou gewoon moeten mogen. Maar ondertussen gaat het nergens meer over. Zoveel gewonden en zelfs doden. Agenten met permanente gehoorschade… Verbieden is de enige manier om handhaving weer op te kunnen pakken en hopelijk wat minder gewonden hebben. Zie het maar als een autogordel. Was ooit ook een vrije keuze om hem niet te dragen. Bij de invoering van de gordelplicht luide protesten, nu hoor je er niemand meer over.

Overigens blijkt voor zover er cijfers zijn dat legaal vuurwerk vaker de oorzaak is dan illegaal vuurwerk.

Haradamannetje
29 januari 2025, 10:05
Vuurwerk zou gewoon moeten mogen. Maar ondertussen gaat het nergens meer over. Zoveel gewonden en zelfs doden. Agenten met permanente gehoorschade… Verbieden is de enige manier om handhaving weer op te kunnen pakken en hopelijk wat minder gewonden hebben. Zie het maar als een autogordel. Was ooit ook een vrije keuze om hem niet te dragen. Bij de invoering van de gordelplicht luide protesten, nu hoor je er niemand meer over.

Overigens blijkt voor zover er cijfers zijn dat legaal vuurwerk vaker de oorzaak is dan illegaal vuurwerk.

Die doden waar jij over spreekt komt zeker niet door ''legaal'' vuurwerk. Ik denk dat je je ook even moet verdiepen wat tegenwoordig nog mag, dat is vrij weinig, alleen de siercakes zijn nog beschikbaar in Nederland, al het overige is al hartstikke illegaal. Je geeft aan dat met een totaal verbod het makkelijker te handhaven is, maar hoe dan in de steden waar nu al een verbod is gaat dat ook goed he?
Je praat over een gordel, dat is een mooi punt om eens de vuurwerkbril aan te halen, laten we die eens verplicht stellen tijdens het gebruik ( Ook omstanders) Want als je bij iemand in de auto zit doe je ook netjes je gordel om.
Geweld tegen politie en hulpverleners gebeurt niet alleen tijdens oudejaarsnacht, en ook zeker niet alleen met (legaal) vuurwerk.

spinazieboy
29 januari 2025, 11:46
Als je nu gewoon vuurwerkverenigingen opricht met de liefhebbers die dit graag doen. En al het andere is gewoon verboden en strafbaar. Dan is alles opgelost en duidelijk voor iedereen. Laat die verenigingen collecteren en van de gemeente nog wat krijgen en iedereen kan genieten van gecontroleerd mooi vuurwerk.
Of denk ik nou te simpel? Niet moeilijker maken als het makkelijk kan:)

schoolmeester
29 januari 2025, 11:55
Nieuwjaarsnacht is al vele jaren geen traditionele nacht meer met gezellig samen zijn, een borreltis drinken etc.
Het is door een behoorlijk grote groep van de bevolking " verheven" tot relletjesnacht.
Er word voor kapitalen vernield aan gemeentelijke- en overheid eigendommen, en het zal verdomme je eigen auto maar wezen die in de hens staat, en waarvoor je een schamele dagwaarde terug krijgt.
Ik ben voor een totaal verbod op vuurwerk en veel strenger optreden door de handhavers met oud en nieuw.
Schoolmeester zit de laatste jaren gewoon binnen met oud en nieuw, wel zo veilig.

WANDELAAR5
29 januari 2025, 14:53
Die doden waar jij over spreekt komt zeker niet door ''legaal'' vuurwerk. Ik denk dat je je ook even moet verdiepen wat tegenwoordig nog mag, dat is vrij weinig, alleen de siercakes zijn nog beschikbaar in Nederland, al het overige is al hartstikke illegaal. Je geeft aan dat met een totaal verbod het makkelijker te handhaven is, maar hoe dan in de steden waar nu al een verbod is gaat dat ook goed he?
Je praat over een gordel, dat is een mooi punt om eens de vuurwerkbril aan te halen, laten we die eens verplicht stellen tijdens het gebruik ( Ook omstanders) Want als je bij iemand in de auto zit doe je ook netjes je gordel om.
Geweld tegen politie en hulpverleners gebeurt niet alleen tijdens oudejaarsnacht, en ook zeker niet alleen met (legaal) vuurwerk.
Die doden vallen inderdaad meestal door illegaal vuurwerk. Maar de verwondingen vaker door legaal vuurwerk.
40185
Zomaar een voorbeeldje van een SEH. Zeer waarschijnlijk illegaal vuurwerk. Gelukkig had hij een vuurwerkbril op. Zijn ogen doen het nog! Handhaven van een verplichting voor een vuurwerkbril is natuurlijk helemaal niet te doen als er overal relletjes en gewonden zijn.

uurtje
29 januari 2025, 16:13
Nederland, het land van de verboden;

Je mag overdag niet sneller dan 100km/h
Je mag de snelweg niet blokkeren
(Vuur)wapenbezit is aan zeer strenge regels onderhevig
Er is weliswaar een recht om te demonstreren, maar kan om redenen beperkt (of zelfs verboden) worden.
Het toevoegen van schade aan mens en dier, of het pogen daartoe, kan strafbaar zijn.

De praktijk? Je wordt op de snelweg van alle kanten ingehaal door auto's die ruim boven de 100 rijden, geen richting aangeven etc etc. XR heeft van de a12 een soort camping gemaakt en elke dag valt er wel een dode door vuurwapens. Verboden demonstraties gaan gewoon door en geweld is regelmatig aan de orde (UvA bijvoorbeeld).

Er is dus nogal een verschil tussen regelgeving en handhaving in Nederland. Daarnaast kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er soms ook nog sprake is van selectieve handhaving. Met de huidige wetgeving, en de naleving daarvan, zou men theoretisch al een heel eind kunnen komen. Afsteken van vuurwerk op de gezette tijden en aangewezen locaties, het gericht afvuren van vuurwerk op personen en dieren aanpakken, het bezit en gebruik van illegaal vuurwerk aanpakken.

Het voornemen om vuurwerk te verbieden is derhalve niet alleen de zoveelste regelgeving waar de gemiddelde Nederlander (of inwoner) zijn reet mee afveegt. Het is ook overbodig omdat handhaving van bestaande wetten en regels al veel teweeg kunnen brengen. Een verbod zal in eerste instantie vader Piet en zoontje Karel treffen. De rest gaat vrolijk door met het afsteken van vuurwerk. Hoe zat dat trouwens tijdens de Corona periode? Toen was er ook een verbod. Hoe ging dat dan? Precies dat.....

Haradamannetje
29 januari 2025, 17:50
Die doden vallen inderdaad meestal door illegaal vuurwerk. Maar de verwondingen vaker door legaal vuurwerk.
40185
Zomaar een voorbeeldje van een SEH. Zeer waarschijnlijk illegaal vuurwerk. Gelukkig had hij een vuurwerkbril op. Zijn ogen doen het nog! Handhaven van een verplichting voor een vuurwerkbril is natuurlijk helemaal niet te doen als er overal relletjes en gewonden zijn.

Je valt in herhaling met vorig jaar, lees maar eens een paar pagina's terug :) ikzelf trouwens ook. Ga deze discussie ook niet meer met je voeren. Mooi voorbeeldje trouwens, zulke voorbeelden kan ik van heel veel ongelukken sturen, niet alleen met vuurwerk.

Willem2
29 januari 2025, 19:53
Hmmm uurtje,

In Nederland zijn grote aantallen vuurwapens aanwezig, vooral afkomstig uit de Balkanlanden en uit landen van de voormalige Sowjet-Unie. Op basis van politiecijfers blijkt dat er zich van januari 2019 tot september 2019 in Nederland 445 schietincidenten hebben voorgedaan waarbij 92 gewonden en 21 doden zijn gevallen.
.... https://www.politieenwetenschap.nl/persberichten/vuurwapens#:~:text=In%20Nederland%20zijn%20grote%2 0aantallen,en%2021%20doden%20zijn%20gevallen.

Het totaal aantal slachtoffers door vuurwapengeweld in de Verenigde Staten ligt vele malen hoger dan het aantal doden door massaschietpartijen. In 2022 kwamen meer dan 48 duizend mensen om door een vuurwapen, rapporteert het Amerikaanse Center for Disease Control and Prevention. Dat komt neer op 132 doden per dag.

Per jaar worden er in Europa rond de 3000 mensen vermoord met een vuurwapen. In Nederland zijn 110 moorden en gevallen van doodslag per jaar.

en dan terug naar vuurwerk. Indien je dat wilt verbieden of terugdringen dan moet je dat aanpakken met je buren, Duitsland en Belgie, anders werkt het niet.
Integenstelling tot uurtje geloof ik wel in een gebiedsverbod maar ben geen voorstander van een algeheel verbod. De jeugd moet namelijk wet weten hoe je met springstoffen om moet gaan, omdat we in oorlog zijn. Jammer dat sommige jeugd dat te letterlijk ziet....

Haradamannetje
29 januari 2025, 19:59
Indien je dat wilt verbieden of terugdringen dan moet je dat aanpakken met je buren, Duitsland en Belgie, anders werkt het niet.
..

Volledig eens !

uurtje
29 januari 2025, 20:07
Mij maakt het persoonlijk niet uit of er wel of geen vuurwerkverbod komt. Ik vraag mij hoe de handhaving eruit ziet. Verkeer, snelwegen blokkeren, negeren mondkapjes, geweldsdelicten, toeterbruiloften, hondenpoep, en en en.... Veel wordt er niet afgedwongen en soms ontkom ik ook niet aan de indruk dat het selectief is.
Daarnaast..... 2021 ( of was het 2022?) toen er in ieder geval in Duitsland en Nederland een vuurwerkverbod (kopen en afsteken) was... hoe heeft dat uitgepakt en hoeveel aanhoudingen en veroordelingen waren er? Geweld tegen hulpverleners? Hoevele lui zijn er eigenlijk opgepakt en veroordeeld wegens verstoring openbare orde omdat ze auto's in de fik zetten? Precies...... De volgende losse flodder. Vader Piet en zoon Kees zullen wel worden aangepakt en voor de rest zal het op oudejaarsavond 'seat back and enjoy' zijn...