PDA

Volledige versie bekijken : Biijstandszaak - Toeslagenaffaire

Willem2
30 december 2020, 00:38
Bijstandszaak Wijdemeren staat niet op zichzelf: 'Zakgeld kinderen moest terug' .... https://nos.nl/artikel/2362480-bijstandszaak-wijdemeren-staat-niet-op-zichzelf-zakgeld-kinderen-moest-terug.html

Ik zeg even niks ...

Megaboob
30 december 2020, 01:20
ik zeg al jaren dat communisme 2.0 regeert. maar dat willen de links stemmenden nu eenmaal. een totalitaire staat die, de "maakbare samenleving"van links is een feit. gefeliciteerd nederland mety het bereikte resultaat..... Ik huil.

stimpy3
30 december 2020, 01:26
Wacht even, de VVD is ook communistisch?

Megaboob
30 december 2020, 01:46
Wacht even, de VVD is ook communistisch?Inderdaad. Onderdeel van het partijkartel. Rutte 3 zou je moeiteloos klaver 1 hebben kunnen noemen in vele opzichten helaas. Intriest.

Dennis
30 december 2020, 06:20
ik zeg al jaren dat communisme 2.0 regeert. maar dat willen de links stemmenden nu eenmaal. een totalitaire staat die, de "maakbare samenleving"van links is een feit. gefeliciteerd nederland mety het bereikte resultaat..... Ik huil.Wacht even! Dit is puur het resultaat van de zure rechtse VVD-CDA politiek waarbij geld voor mensen gaat.

Maar ik ben blij te lezen, dat je eindelijk enigszins tot inkeer komt

Goede jaarwisseling! Dennis out.

bertje600
30 december 2020, 09:35
De ambtenaren maffia regeert en laat dat in dit geval ook zien.
Maar hoeveel andere zaken zijn er niet die niet in de publiciteit komen?

Mandrake2
30 december 2020, 09:54
In de Anglicaanse landen heten ambtenaren civil servants. Ze horen dus de bevolking te dienen. In Nederland is er langzamerhand de situatie ontstaan dat de bevolking er is om de willekeur van ambtenaren te kunnen bevredigen. Een situatie die zorgelijk is en steeds verder uitdijt.

Willem2
30 december 2020, 10:36
ik zeg al jaren dat communisme 2.0 regeert. maar dat willen de links stemmenden nu eenmaal. een totalitaire staat die, de "maakbare samenleving"van links is een feit. gefeliciteerd nederland mety het bereikte resultaat..... Ik huil.

Indien dat werkelijk het geval was dan had je deze toestanden niet. Het is namelijk veel erger het zijn mensen die op het pluche zitten en niet meer nadenken. Dat is het ergste wat er is. Dat zijn mensen die met een reddingsboei in de hand eerst de 1000 voorschriften nog eens nalezen en dan zien dat anderen al lang verdronken zijn. En dan maar afschuiven ...

Willem2
30 december 2020, 10:45
In de Anglicaanse landen heten ambtenaren civil servants. Ze horen dus de bevolking te dienen. In Nederland is er langzamerhand de situatie ontstaan dat de bevolking er is om de willekeur van ambtenaren te kunnen bevredigen. Een situatie die zorgelijk is en steeds verder uitdijt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambtenaar#:~:text=arbeidsovereenkomst%20heeft%20af gesloten.-,Etymologie,die%20een%20beambte%20kan%20uitoefenen .

Etymologie. Het woord 'ambt' is ontstaan als verkorting van 'ambacht' en daarvan gescheiden door splitsing van de betekenissen: ambacht voor handwerk en ambt voor "hogere" functies. Het openbaar ambt refereert naar de openbare functies die een beambte kan uitoefenen.

In nederland is er sprake van burgerlijke dienst-zaken. In vergelijking met duitse ambtenaren zijn de nederlandse een verademing, dat is bijna niet voor te stellen.
Maar ten tijde van deze corona-crisis zie je een duidelijke verschuiving naar de macht en controle die ambtenaren trachten uit te oefenen.
Dienen klinkt dan heel leuk ...

TAFKAJ
30 december 2020, 12:08
Well, I reported earlier that the real truth about the tax scandal was not really out there. People are getting other shreds of the policy that was supported by the best government we ever had in the Netherlands. The best government yes. Rutte II lifted us from misery to the luxury we have now. A lot of Corona support is possible thanks to them. But.... there was one thing that was really wrong and that is this one. When Rutte II made austerity measures it was stated that the fraud department should deliver a fair share of the cutbacks. So the anti fraud departments actually had to make money. When I heard about this at work I was astonished. I was flabbergasted by the figures. That couldn't be true. Fraud by ordinary people in Holland does exist but not in these numbers. So I spent one afternoon with a person that had to 'hunt fraudulent people'. She checked 5 people that had been handed to her by the ICT department. Fraud seemed clear, reading the ICT figures. She phoned, gathered information and came to the conclusion that nobody of these five clear cases had committed fraud whatsoever. They just didn't understand the rules about the duty to inform the government services in time. In this organisation people came to the conclusion that they never could collect the money that was asked by the government. Fraud was not wide spread. And the minister (Asscher) corrected the policy. Now he is in trouble because he could not correct the misstake in another department (finances). Well, the good ones go first, don't they. But who is to blame. The following people. Rutte did not pay attention very well but he is mostly a peoples manager. I would not blame him. Dijsselbloem is another minister from this period. Well, he is to blame but it is not his specialty. I would blame him but not too hard. Then there is the main culprit in this drama. That person defended this policy from the start and without ceasing. Not stepping away for it once. Even when very awkward cases were presented to her. She did not budge. Her name is Jetta Klijnsma. She was the one we had to fight and only Asscher helped. Yes a woman with a walker.
"Oh I am handicapped too. But I can work, I am even a deputy minister. I don't need aid. So they don't need it as well". She is not in the public eye anymore. She better stay out of it. She was the one that defended the policy of earning lots of money on fraud inspection. She should be persecuted and not all these people that have suffered so much from her policy. Shame on Jetta Klijnsma.

Wentelt Eefje
30 december 2020, 12:10
Iedereen vindt dit een ernstige zaak... behalve het eveneens kennelijk altijd lachende hoofd voorlichting van de VVD Tweede Kamerfractie...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201230/bda6987973a354600486f79e0ec8c7ee.jpg

Jan_Wandelaar
30 december 2020, 16:34
Maar hoeveel andere zaken zijn er niet die niet in de publiciteit komen?Er word in Nederland gefraudeerd met bijstandsuitkeringen. Een hoop mensen worden gepakt op bijstandsfraude. Die zaken komen inderdaad niet in de media.

Wanneer iemand in de bijstand zit dient die persoon volledige openheid te geven over zijn/haar financiële situatie, inclusief die van minderjarige kinderen, en inclusief inkomsten in natura. Wanneer iemand dat niet doet dan word dat beschouwd als bijstandsfraude. Gratis boodschappen van iemand krijgen is inkomen in natura. Dit niet doorgeven aan de uitkeringsinstantie is fraude. Minderjarige kinderen die zakgeld krijgen van iemand anders maakt deel uit van het gezinsinkomen. Dit niet doorgeven aan de uitkeringsinstantie is fraude.

Mensen in de bijstand zijn zeer bekwaam in zielig doen. In plaats van te werken trekken ze een zielig gezicht bij de uitkeringsinstantie, en ze krijgen een toeslag voor een nieuwe laptop/televisie/smartphone/fiets/enzovoort. Die krokodillentranen in de media als ze gepakt worden op bijstandsfraude doet mij dus niet zoveel.

J.W.

schoolmeester
30 december 2020, 16:54
Jan Wandelaar, het is wel duidelijk dat U nog nooit in de bijstand heeft gezeten.
U weet er namelijk weinig van is mijn conclusie.
Met Uw theoretisch verhaal scheert U iedereen over 1 kam.
In de praktijk gaat het er niet zo simpel aan toe zoals U dat schetst.

Groet, schoolmeester.

schoolmeester
30 december 2020, 17:08
Nog even een aanvulling: veel mensen die boven de 50 jaar werkeloos worden komen vaak niet meer aan de bak.
Veelal niet omdat ze niet willen werken, maar door de enorme leeftijdsdiscriminatie !

Groet, schoolmeester.

hasta la pasta
30 december 2020, 17:33
Er word in Nederland gefraudeerd . . .

Zeker. Op grote schaal zelfs. Als je weinig tot niets hebt en je een uitkering geniet, dan kan het zomaar zijn dat je wat indirecte inkomsten bent vergeten om aan te geven. Aan de andere kant, als er voldoende geld binnenkomt, dan is het wezenlijk niets anders als je wat indirecte inkomsten bent vergeten aan te geven. Mensen buiten de bijstand zijn net zo bekwaam in zielig doen over het dat er zoveel belasting betaald wordt. Die krokodillentranen in de media als ze gepakt worden op fraude bij de aangifte zeggen mij trouwens ook niet zoveel.

Badslippers
30 december 2020, 17:41
Overal waar mensen steun, uitkering, toeslag, compensatie kunnen ontvangen wordt gefraudeerd. Enerzijds zit dat wellicht in de volksaard (of iets dergelijks) anderzijds door de complexiteit van de regelingen. Al die regelingen afschaffen en mensen die werkeloos, ziek of weet ik wat voor mankementen hebben een fatsoenlijke en ruime uitkering geven. Dan zijn al die regelingen, toeslagen en subsidies niet nodig en vereenvoudigt de zaak enorm. Dan hoef je ook niet alles te gaan controleren. Dan hoef je maar één ding te controleren namelijk heeft die persoon recht op een uitkering of niet.
Opvallend in de behandeling van de zaak (https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2019:4746): Eiseres "Mijn moeder doet al 46 jaar de boodschappen voor mij"
Even verderop: "Eiseres betwist dat zij structureel boodschappen krijgt van haar moeder"
Nou, 46 jaar lijkt me toch redelijk structureel.

hasta la pasta
30 december 2020, 18:13
Nou, 46 jaar lijkt me toch redelijk structureel.

Absoluut. Aan de andere kant, een persoon met voldoende liquide middelen laat zich zoiets nooit gebeuren. Die neemt een advocaat in de hand om de waarheid een andere wending te geven.

Wentelt Eefje
30 december 2020, 18:38
Wel bizar dat dit kan onder een kabinet dat wanneer dat uitkomt zo graag refereert aan mantelzorg.

Mantelzorg mag dus wel en wordt zelfs uitdrukkelijk bevordert waar het de gevers aangaat, maar als het niet ten gunste van een korting op overheidsuitgaven (zoals bijvoorbeeld verpleging) komt, is het aannemen van mantelzorg dus een bron van inkomsten voor de ontvanger...

Bizar dit!

Willem2
30 december 2020, 20:00
...Dan hoef je maar één ding te controleren namelijk heeft die persoon recht op een uitkering of niet.
...

Dat is de logica van Jan W. Als het zo eenvoudig zou zijn ...

schoolmeester
30 december 2020, 20:14
Het huidige systeem is helemaal doorgedraaid.
Voorbeeld: iemand die voor 75% is afgekeurd moet verplicht solliciteren naar werk.
Laat die mensen die grotendeels afgekeurd zijn toch met rust.
Het mag toch inmiddels wel duidelijk zijn dat er door overbevolking/robots in de industrie niet voor iedereen meer werk is.
Ikzelf heb grotendeels van het jaar werk, maar af en toe helaas ook in de uitkering, zeer frustrerend !
Je word door de betrokkene instanties behandeld als een tweederangs burger !
Voor alle duidelijkheid: ik ben niet afgekeurd, maar 50 plus, dus te maken met leeftijdsdiscriminatie.
Groet, schoolmeester.

Wentelt Eefje
30 december 2020, 20:35
Gezien de huidige arbeidsmarkt zou inderdaad een fatsoenlijk basisinkomen voor iedere 50-plusser een interessant model zijn, ook om werkeloosheid aan de instroomkant van de arbeidsmarkt te voorkomen

Ik dacht, laat ik JW en de enige echte MB eens een beetje prikkelen... ...

Badslippers
30 december 2020, 20:56
Dat is de logica van Jan W. Als het zo eenvoudig zou zijn ...

Zo zie je maar. een mens is nooit te oud om te leren . . . ik leer bijzonder veel van Jan W. Bijvoorbeeld dat je onder je gloednieuwe SUV een Novitec uitlaatsysteem kunt laten monteren dat handenvol geld kost en dat je dan 18 maanden later toch weer gewoon in een pauper-bak rijdt

molaar
30 december 2020, 21:49
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze het gaan doen nu met mensen met een bijstandsuitkering en die gebruik maken van de voedselbank. Is tenslotte ook een gift .

Boy69
30 december 2020, 22:04
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze het gaan doen nu met mensen met een bijstandsuitkering en die gebruik maken van de voedselbank. Is tenslotte ook een gift .

Breng ze maar niet op ideeen.

Zijn ze gek zat voor.......

mentholbear
30 december 2020, 23:29
gebruik maken van de voedselbank.

Doet me denken aan dit soort verhalen :gruebel:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/voedselbank-vette-mercedes-klonkers-goud

bertje600
31 december 2020, 12:15
Breng ze maar niet op ideeen.

Zijn ze gek zat voor.......

Ze zijn dit in Amsterdam al aan het onderzoeken!
Maar alleen voor allochtone Nederlanders, asielzoekers, als of niet gerechtigd
om hier te zijn worden buiten dit onderzoek gehouden.
Groot-Wassink en Bralsema hebben dit besloten.

schoolmeester
31 december 2020, 13:28
Mensen die naar de voedselbank gaan doen dit niet voor de lol of om te profiteren.
Sterker nog: er zijn er vele die een duwtje in de rug nodig hebben omdat ze anders niet gaan vanwege o.a. schaamte.
1 op de 17 mensen in Nederland lijdt armoede of zit kort bij de armoedegrens......

Groet, schoolmeester.

molaar
31 december 2020, 14:23
Bertje 600 , heb je hier een link van dat dit op waarheid berust ? Anders kan het weer de prullenmand in van "foute verjaardag praatjes "

Jan_Wandelaar
31 december 2020, 15:20
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze het gaan doen nu met mensen met een bijstandsuitkering en die gebruik maken van de voedselbank. Is tenslotte ook een gift .Hetgeen door de voedselbank uitgedeeld wordt krijgt de voedselbank gedoneerd door bedrijven die dit anders weg zouden gooien. Ofwel: hetgeen de voedselbanken uitdelen is afval dat geen economische/monetaire waarde meer heeft. Iemand met een bijstandsuitkering die een matras bij het grofvuil vandaan trekt hoeft dat ook niet te melden als een gift van de anonieme gever die deze matras heeft weggeflikkerd. Zelfde gaat dus op voor het afval dat iemand met een bijstandsuitkering bij de voedselbank ophaalt.

J.W.

Jan_Wandelaar
31 december 2020, 15:34
1 op de 17 mensen in Nederland lijdt armoede of zit kort bij de armoedegrens......Tegelijkertijd hebben een kwart miljoen Oost-Europeanen een betaalde baan in Nederland.

"Ja maar die Oost-Europeanen zijn veel goedkoper", word er dan gejammerd. Tja, EU he!!! Vanwege de EU moet je als Nederlandse werknemer concurreren met Oost-Europeanen die voor een lager salaris 10x meer gemotiveerd zijn dan de gemiddelde Nederlandse steuntrekker.

J.W.

schoolmeester
31 december 2020, 15:43
Jan Wandelaar, U staat echt ver van de realiteit: wat bij de voedselbank word uitgegeven is meestal gedoneerd door supermarkten en/of bedrijven, maar het is
BESLIST geen afval !
Ik raad U aan om eens een dagje als vrijwilliger bij een voedselbank in Uw buurt te gaan werken, dan gaan Uw ogen misschien open.

Groet, schoolmeester.

Jan_Wandelaar
31 december 2020, 16:01
... wat bij de voedselbank word uitgegeven is meestal gedoneerd door supermarkten ...Klopt, en hetgeen ze doneren is niet meer verkoopbaar in hun winkel(s), en zou normaliter richting de vuilstort verdwijnen. In plaats van richting de vuilstort gaat het afval nu richting de voedselbank. Dat is een positieve bijdrage in het voorkomen van voedselverspilling.

In de natuur pikken aaseters de laatste restjes vlees van het karkas van een dier dat ze niet zelf gevangen hebben. In de verzorgingsstaat gaan de laatste restjes richting de voedselbank. Ik geloof niet dat ik de analogie nog verder hoef uit te leggen.....

J.W.

bertje600
31 december 2020, 16:47
Bertje 600 , heb je hier een link van dat dit op waarheid berust ? Anders kan het weer de prullenmand in van "foute verjaardag praatjes "

Onderzoek wil nog niet zeggen dat er iets gaat gebeuren. Goed lezen en tevens begrijpelijk lezen.

schoolmeester
31 december 2020, 16:50
Het is geen afval, maar U benoemt het wel zo.
Dat stoort mij.
Ik heb een vermoeden dat Jan Wandelaar in een Wassenaarse villa woont met een SUV op de inrit en een tennisbaan in de tuin.

Groet, schoolmeester.

molaar
31 december 2020, 17:04
Onderzoek wil nog niet zeggen dat er iets gaat gebeuren. Goed lezen en tevens begrijpelijk lezen.

Ik vraag enkel waar je van weet dat er onderzoek naar wordt gedaan en dat "Maar alleen voor allochtone Nederlanders, asielzoekers, als of niet gerechtigd
om hier te zijn worden buiten dit onderzoek gehouden." Is toch duidelijk lijkt me !

schoolmeester
31 december 2020, 17:06
Goed lezen en tevens begrijpelijk lezen !
Is toch duidelijk lijkt me !

Groet, schoolmeester.

hasta la pasta
31 december 2020, 17:24
Ik geloof niet dat ik de analogie nog verder hoef uit te leggen.....J.W.

Als ik al niet overtuigd was van je verziekte geest, dan was dit de druppel die de emmer deed overlopen.

Herr Fick
31 december 2020, 18:01
... Tja, EU he ...
De EU niet afschaffen, hoor. Ik wil niet telkens een visum aanvragen als ik naar een SC wil:)

Badslippers
31 december 2020, 18:22

Lulkoek, geef eens aan waarop je baseert dat er EEN ONDERZOEK plaatsvindt.

mentholbear
1 januari 2021, 01:50
De EU niet afschaffen, hoor. Ik wil niet telkens een visum aanvragen als ik naar een SC wil:)

En ik wil ook niet guldens moeten gaan wisselen voor DM. Een kamergang lijkt dan 2,20371 (damm, gewoon zo uit de bovenkamer...) keer zo duur :roll:

pret
1 januari 2021, 11:05

Visumvrij reizen kan ook zonder EU

Megaboob
1 januari 2021, 16:03
En ik wil ook niet guldens moeten gaan wisselen voor DM. Een kamergang lijkt dan 2,20371 (damm, gewoon zo uit de bovenkamer...) keer zo duur :roll:

niet als nederland nooit in de euro was gestapt. dan was de gyulden obgeveer evenveel waard geweest als de zwitserse frank nu waarschijnlijk en dat is bijna 1 op 1 met de euro. we zijn dus enorm veel armer geworden helaas. De zwitsers lachen zich in de tussentijd een ongeluk met hun fortuin.

molaar
1 januari 2021, 21:44
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?56584-Biijstandszaak&p=727974#post727974 Geen antwoord... Mag ik concluderen dat Bertje 600 fake nieuws schrijft ?

BP2
2 januari 2021, 09:53

Een overheid die bang is van de bevolking is een democratie, een bevolking die bang is voor een overheid is een dictatuur.

BP2
2 januari 2021, 10:05
De overheid is doorgedraaid en vermaalt mensen in hun controle systemen waarbij menselijke waardigheid en a presumption of innocence de eerste slachtoffers zijn.
Een bijstandstrekker die iets bijverdient, moet gestimuleert worden, een kleine gift aanvaarden wat is daar erg aan ?Wat voor schade lijdt de samenleving daardoor ?
Zakgeld voor kinderen korten, tegen de grondrechten van die kinderen.

Ik vind het machtsvertoon van de overheid tegen deze veelal financieel kwetsbare groepen buiten elke proportie en iets om je voor te schamen.

De gemiddelde bijstandstrekker zit financieel aan of net boven de grond en zit vast, even iets proberen doet hij niet snel want de uitkering wordt zo gestopt en het duurt maanden voordat hij weer opgestart is. Ik vind het tegen mensenrechten om een uitkering bij vermoeden van fraude te stoppen. Toon het eerst maar aan als overheid en begin niet bij het kruimelwerk maar bij grote fraude. Bijvoorbeeld ik trek hier een utkering maar verhuur en bezit huizen in Turkije of Marokko.

schoolmeester
2 januari 2021, 10:19
Mooi geschreven BP2 !

Jan_Wandelaar
2 januari 2021, 21:57
De gemiddelde bijstandstrekker zit financieel aan of net boven de grond en zit vast ...Nee, iemand die een bijstandsuitkering trekt ligt in de goot, en zo dient diegene zichzelf ook te beschouwen.

Als je op een kwade dag je baan verliest dan kom je voor minimaal 3 maanden in de WW, voorop gesteld dat je het afgelopen half jaar ten minste 26 weken gewerkt hebt. Meer dan 4 jaar achter elkaar werk gehad? Dan krijg je voor elk gewerkt jaar een maand WW, met een maximum van 10 maanden. Meer dat 11 jaar achter elkaar werk gehad? Dan kan de duur van de WW uitkering oplopen tot maximaal 24 maanden.

Had je een vast dienstverband dan is het gebruikelijk dat je ook nog eens een ontslagvergoeding mee krijgt, over het algemeen een maandsalaris voor elk dienstjaar, met een maximum van 10 maandsalarissen ('kantonrechter-formule'). Tenzij het jezelf te verwijten valt dat je je baan verloren hebt (ontslag vanwege verwijtbaar gedrag). Dan krijg je niks, ook geen WW.

De eerste maanden na de kwade dag dat je je baan verliest krijg je dus een WW-uitkering. Volkomen terecht, want daar heb je immers premie voor betaald in de weken/jaren dat je werkte voor het geval die kwade dag aan zou breken. Voor mensen met de juiste hoeveelheid kennis, vaardigheden en werkervaring is de lengte van de WW-uitkering voldoende om weer een nieuwe baan te vinden. Na een jaar nog steeds geen nieuwe baan? Dan schort er iets aan je relevante hoeveelheid kennis, vaardigheden en werkervaring.

Het meest voorkomende hierin is mensen die 7 jaar of langer een baan/functie hebben gehad waarin ze dag-in-dag-uit, maand-in-maand-uit, jaar-in-jaar-uit iedere dag hetzelfde kunstje herhaalde. In die 7 jaar is er niet of nauwelijks nieuwe kennis of vaardigheden opgedaan, en is er geen beroep gedaan op een grotere verantwoordelijkheid. En voor vrijwel elke baan is 3 tot 5 jaar relevante werkervaring op je CV meer dan voldoende. Elk jaar meer in dezelfde baan/functie is irrelevante werkervaring!!!

Bijvoorbeeld: je bent 23 jaar lang schoolmeester geweest, en je verliest je baan. In je CV is het gebruikelijk om niet verder terug te gaan dan 10 jaar bij het opsommen van je werkervaring. De 23 jaar dat je (al dan niet met hart en ziel) voor de klas hebt gestaan word door een nieuwe werkgever dus gewogen als 3 tot 5 jaar relevante werkervaring. De overige 18 - 20 jaar zal de een nieuwe werkgever zien als tijd dat je stilgestaan hebt. Omdat je ondertussen de 50 gepasseerd bent ben je voor een nieuwe werkgever aanzienlijk duurder dan iemand van 29 die daadwerkelijk 3 tot 5 jaar relevante werkervaring heeft, dus zal het niet meevallen een nieuwe baan te vinden. Dat snap ik, maar je hebt er zelf voor gekozen om zo lang in dezelfde baan/functie te blijven hangen zonder jezelf (en daarmee je CV) verder te ontwikkelen. Zorg dus dat de laatste 10 jaar op je CV een evolutie laten zien.

Maar goed, wat de reden ook is, het lukt je niet om binnen de duur van de WW-uitkering een nieuwe werkgever dermate enthousiast te maken dat je een baan aangeboden word. Indien je een ontslagvergoeding hebt meegekregen kun je dat potje aanspreken. Anders ga je interen op je reserves: spaargeld, beleggingen, overwaarde huis. Nog steeds geen nieuwe baan? Tja, dan zit er niets anders op dan bezittingen te gaan verkopen die niet tot de primaire levensbehoeften behoren. Op marktplaats dus die zooi zodat je weer een paar maanden verder kan.

Nu zit je in een vrijwel leeg huis met slechts een bed, tafel, stoel, koelkast en wasmachine, maar nog steeds geen nieuwe baan. Reguliere geldverstrekkers zien het niet zitten om je als overbruggingskrediet een lening te geven. Je hebt nu het moment bereikt dat je
aan de grond zit, en zelf geen kant meer op kunt. Je hebt nu bijstand nodig van je naaste omgeving om verder te kunnen.

Heb je niemand in je naaste omgeving (familie, vrienden) die je met raad, daad, geld of onderdak bijstand kan en wil verlenen dan zit je niet langer aan de grond, maar lig je in de goot!!! De bijstand die je naaste omgeving niet kan of wil verlenen moet nu verleent worden met door de gemeenschap opgebrachte aalmoezen.

Bij iedere hap voedsel die je dan neemt moet je je bedenken dat een volstrekt onbekende die geen enkele affiniteit met jou heeft daarvoor heeft moeten werken. Iedere keer dat de verwarming aan slaat moet je je bedenken dat een volstrekt onbekende heeft moeten werken om dat mogelijk te maken. Iedere keer dat de regen striemend tegen de ramen aan slaat moet je je bedenken dat een volstrekt onbekende heeft moeten werken voor dat dak boven je hoofd.

Voor iedereen kan een keer de kwade dag aanbreken dat baan of bedrijf verloren gaat. Van die kwade dag tot aan de bijstandsuitkering is nog een hele weg. Hoe lang die weg is hangt volledig van jezelf af.

De juiste hoeveelheid relevante kennis, vaardigheden en werkervaring op je CV? Dan heb je weer een baan voordat de WW-uitkering stopt.

Wat financiële reserves opgebouwd? Dan kun je het uitzingen mocht het wat langer duren totdat je weer een nieuwe baan hebt.

Normale sociale omgeving en een hechte band met familie en vrienden? Dan word je reeds door bijgestaan lang voordat je aan de grond zit, laat staan dat ze je de goot genaamd 'bijstand' in laten rollen.

En wanneer je relevante kennis, vaardigheden en werkervaring op je 55e hetzelfde zijn als iemand van 25-35 jaar dan ben je de sjaak. Dat is geen leeftijdsdiscriminatie, maar een situatie die je ZELF hebt laten ontstaan.

J.W.

mentholbear
3 januari 2021, 01:43
Een bijstandstrekker die iets bijverdient, moet gestimuleert worden.

Meegemaakt dat lui vragen om rekening te houden met hun uren, omdat ze anders bijstand, subsidie ofzo mislopen en zo 'duurder' uit zijn als ze meer doen :hammer:

Dennis
3 januari 2021, 05:54
JW: wat een harteloos verhaal. Triest, diep triest

schoolmeester
3 januari 2021, 05:56
Ik voel me in elk geval niet aangesproken, ben nog nooit in mijn leven schoolmeester geweest....
Ik denk dat Jan Wandelaar bij de (r)overheid werkt.
Groet, schoolmeester.

Megaboob
3 januari 2021, 12:38
Hoewel JW een redelijk hard verhaal neerzet is het natuurlijk wel gewoon waar.

Er zijn helaas veel te veel profiteurs in Nederland en zachte heelmeesters maken echt stinkende wonden. Nu met de crisis is het wellicht tijd voor een grote schoonmaak. Weg met de toeslagen weg met de burocratie, weg met al die linkse hobbies, een strak zakelijk beleid wat goed op de kosten let en een vlaktaks zodat er eindelijk een EERLIJK belast word in Nederland. Sparen gaat beloond worden met een extra belastingkorting want zelfredzaamheid dient te worden beloond. dan komen we zo uit de crisis!

schoolmeester
3 januari 2021, 14:28
Bedenk wel MB dat door overbevolking/ robots er echt niet voor elke uitkeringstrekker plaats is op de arbeidsmarkt !
Wel eens gehoord van leeftijdsdiscriminatie ? Komt veelvuldig voor op de arbeidsmarkt.
En heb je een kleurtje, dan krijg je ook regelmatig te maken met discriminatie.
Het is allemaal niet zo simpel als sommige mensen denken.

Groet, schoolmeester.

Dalton
3 januari 2021, 14:50
MB heeft makkelijk lullen en behoort zeker niet tot het arme gedeelte der bevolking daarom moet je je de ogen uit de kop schamen.
Niet alle armen zijn fraudeurs wat wettelijk al onderzocht is door dat prachtige kabinet wat ons land zo perfekt bestuurd,alleen het terug geven van het geld wat ze afgepakt hebben van de mensen laat weer eens lang op zich wachten en daardoor komen die mensen bij de sociale dienst waar ze weer een kleine bijdrage krijgen om net wat voedsel te kunnen kopen en via de voedselbank nog wat krijgen zodat ze niet verhongeren.
Dat hele kutsysteem van ambtenaren die dat moeten organiseren kunnen ze beter afschaffen en het vele geld wat dan overblijft verdelen onder de arme sukkels.
Al die ambtenaren is een opvangshuis voor de vvders die zo nog wat geld kunnen scoren en daardoor de staat nog een beetje geld lichter maken,kijk maar eens goed naar al die gemeenten waar de vvders allemaal frauderen met hun onkosten-vergoeding dat is een eerste vereiste om lid te worden van de VVD.
Het staat in iedere krant en komt dagelijks op tv en dan nog de fraudeurs die zelf via de vvd een partij oprichten.

schoolmeester
3 januari 2021, 15:18
Als het leger ambtenaren goed zou functioneren, dan hebben we maar ong. 60 % nodig van de huidige personeelsbezetting.
Ik zeg: reorganiseren !
En geef iedereen boven de 55 jaar een basisinkomen, de meesten van die leeftijdsgroep komen toch niet meer aan de bak.
Hoeven ze ook niet meer nutteloos te solliciteren en begeleiding van UWV/ gemeente, wat ook nog eens veel geld kost.
Veel mensen tussen de 55 en 60 jaar hebben er al 40 werkjaren opzitten, omdat men vroeger eerder begon met werken.

Groet, schoolmeester.

Megaboob
3 januari 2021, 17:02
MB heeft makkelijk lullen en behoort zeker niet tot het arme gedeelte der bevolking daarom moet je je de ogen uit de kop schamen.
Niet alle armen zijn fraudeurs wat wettelijk al onderzocht is door dat prachtige kabinet wat ons land zo perfekt bestuurd,alleen het terug geven van het geld wat ze afgepakt hebben van de mensen laat weer eens lang op zich wachten en daardoor komen die mensen bij de sociale dienst waar ze weer een kleine bijdrage krijgen om net wat voedsel te kunnen kopen en via de voedselbank nog wat krijgen zodat ze niet verhongeren.
Dat hele kutsysteem van ambtenaren die dat moeten organiseren kunnen ze beter afschaffen en het vele geld wat dan overblijft verdelen onder de arme sukkels.
Al die ambtenaren is een opvangshuis voor de vvders die zo nog wat geld kunnen scoren en daardoor de staat nog een beetje geld lichter maken,kijk maar eens goed naar al die gemeenten waar de vvders allemaal frauderen met hun onkosten-vergoeding dat is een eerste vereiste om lid te worden van de VVD.
Het staat in iedere krant en komt dagelijks op tv en dan nog de fraudeurs die zelf via de vvd een partij oprichten.

Ik zeg dus ook niet dat alle arme mensen fraudeurs zijn. maar ik zerg wel dat mensen het vaak wel prima vinden om hun handje op te houden en dat is wel funest voor het draagvlak onder de wel werkenden en belasting betalenden.

schoolmeester
3 januari 2021, 17:06
Er is altijd een groep die profiteert van ons sociale zekerheidssysteem, maar neem maar van mij aan dat er genoeg zijn die graag willen werken !
Ikzelf bijvoorbeeld heb afgelopen jaar voor het minimumloon gewerkt, om maar aan het werk te komen !
Verschil minimumloon en uitkering is ook te klein, is ook een van de redenen dat velen thuis blijven.

Groet, schoolmeester.

Jan_Wandelaar
3 januari 2021, 19:51
En geef iedereen boven de 55 jaar een basisinkomen ...

Mag ik even voorstellen:
Dit is meneer De Mol, Johannes Hendrikus Hubert van voren, geboren op 24 april 1955:

34649

Meneer De Mol is dus ouder dan 55 jaar, en zou volgens sommigen, net als IEDEREEN BOVEN DE 55 JAAR, een basisinkomen van zeg €1.250 per maand moeten krijgen.

Verder is een inkomen iets wat je krijgt als loon/salaris voor arbeid en/of gedragen verantwoordelijkheid, als rente/dividend voor gelopen (investerings-)risico, als winst uit de eigen onderneming, of als uitkering uit een fonds waar je premie voor betaalt hebt (bijv. WW, WAO, AOW, pensioen, enz. enz.).

Daarnaast kan er bij iemand natuurlijk ook geld binnen komen zonder dat daar iets tegenover staat. Dat zijn giften, en kunnen natuurlijk ook als extra inkomen gezien worden. Echter, wanneer iemand voor z'n bestaan volledig afhankelijk is van (al dan niet via de staatskas lopende) giften van volkomen vreemden dan spreek je niet langer van inkomen maar van aalmoezen.

Omdat het niet wenselijk is dat mensen langs de kant van de weg om aalmoezen liggen te jammeren is dat in Nederland collectief geregeld via de bijstand. Nadeel daarvan is dat de mensen die deze aalmoezen via het belastingsysteem verstrekken niet langer bedankt worden voor hun belangeloze gift. In plaats daarvan word er geschreeuwd dat ze nog meer belangeloos weg MOETEN (daar hebben we dat woordje weer) geven 'omdat ze toch genoeg hebben'.

Dus in plaats van het een basisinkomen te noemen kun je beter spreken over basis-aalmoezen. Die basis-aalmoezen zijn immers een belangeloze gift van volstrekt onbekenden die je krijgt louter omdat je de leeftijd van 55 gepasseerd bent, en de kans daarom groot is dat je o-zo-zielig bent.

J.W.

pietpotent44
3 januari 2021, 20:03
Er is altijd een groep die profiteert van ons sociale zekerheidssysteem, maar neem maar van mij aan dat er genoeg zijn die graag willen werken !
Ikzelf bijvoorbeeld heb afgelopen jaar voor het minimumloon gewerkt, om maar aan het werk te komen !
Verschil minimumloon en uitkering is ook te klein, is ook een van de redenen dat velen thuis blijven.

Groet, schoolmeester.

Als jij voor elke groet een euro had gekregen, was je nu rijk geweest :biggrin:

schoolmeester
3 januari 2021, 20:18
KLOPT !

Groet, schoolmeester.

schoolmeester
3 januari 2021, 20:26
Jan Wandelaar, met iedereen bedoel ik in deze context natuurlijk iedereen boven de 55 jaar die werkzoekende is.
Maar U rukt zoals gewoonlijk alles weer uit zijn verband, want U weet net zo goed als ik dat de heer John de Mol POEPIE RIJK is, en dus niet voor bijstand in aan-
merking zal komen.
Anno 2021 mag een alleenstaande 6225 euro banksaldo maximaal hebben om voor bijstand in aanmerking te komen.
Heb je meer banksaldo, moet je dit eerst opmaken.
Dit bedrag word jaarlijks iets verhoogd.
Groet, schoolmeester.

deket
3 januari 2021, 23:11
Aan voedselbedeling door warenhuizen kan niemand iets tegen hebben,: win,win situatie,: de armeren zijn geholpen en de warenhuizen moeten geen kosten betreffende afvalverwerking betalen.
En niet alle steuntrekker zijn profiteurs dat klopt. Vaak door faillissement of herstructurering. Maar wel indien ze na een tijd nog steeds in de uitkering zitten en wel gezond zijn
Voor de Corona smeekten de werkgevers om arbeiders,en dat zal waarschijnlijk wanneer alles terug normaal is, ook zo zijn
Technici kunnen altijd overal terecht maar ook aan ongeschoolden blijft er vraag. Voor fruitpluk,bouw en transport moet men vaak op seizoensarbeid uit het buitenland een beroep doen
En aan de luchthaven vraagt men permanent volk dat de koffers op de band zet. Hoef je niet geschoold voor te zijn,maar veel jongeren schuilen zich achter de drogreden van racisme en blijven liever in hun bed liggen te.luieren dan op te staan voor een minimumloon. En dat is de essentie van dit thema. Het verschil tussen uitkering en minimumlonen is te kleîn om mensen te.motiveren te werken en vaak moet degene die werken ook vaak aan kinderopvang betalen
Zelf moet ik morgen ook weer vroeg op en dat is minder leuk nu het weer donker is en je tijdens de middag niet wat kan gaan drinken en eten,alsook flirten met de diensters maar dat is geen reden om de dramagueen uit te hangen maar door de vergrijzing is nog maar een 35%. Dat is niet veel langer vol te houden hoor. Slechts 35% dat zorgt voor de gehele bevolking

Jan_Wandelaar
3 januari 2021, 23:55
... iedereen boven de 55 jaar die werkzoekende is.Dus nu pleit je opeens VOOR leeftijdsdiscriminatie!!!!

Onder de 55: dan krijg je bijstand-aalmoezen waar allerlei voorwaarden (sollicitatieplicht, enz. enz.) aan vast zitten.

55 of ouder: dan krijg je basis-aalmoezen zonder al die voorwaarden.

De kern van het probleem is dat door de bank genomen bij het stijgen der leeftijd de productiviteit daalt en het salaris en de kans op ziekte/uitval stijgt. Een werkgever zoekt werknemers met de beste verhouding tussen de hoogte van het salaris en de geleverde productiviteit.

Net zoals dat hoerenlopers de hoeren uit de line-up zoeken met de beste verhouding tussen de prijs en de kwaliteit/looks/dienstverlening. Een hoer van 50 zal misschien fantastisch kunnen pijpen omdat ze reeds 30 jaar ervaring heeft met pijpen. Het standje cowgirl zal ze daarentegen hooguit 2 minuten vol houden. Ook zal haar scheppingsgarnituurtje niet al te strak en fruitig meer zijn.

Hoeveel lekkerder is het pijpen van die hoer met 30 jaar pijp-ervaring vergeleken met een hoer die 5 jaar pijp-ervaring heeft? Zijn die 25 jaar ervaring echt nodig om de kunst van het pijpen tot in de puntjes te beheersen? En is gepijpt worden door een hoer met 25 jaar meer pijp-ervaring zoveel lekkerder dat het compenseert voor het feit dat haar tepels ter hoogte van haar navel hangen?

Of zal de hoerenloper toch kiezen voor de 26-jarige hoer met 5 jaar pijp-ervaring? En wat als die hoer van 50 jaar oud vanwege haar leeftijd ook nog eens 20 tot 25 procent duurder is dan die hoer van 26?

J.W.

Badslippers
4 januari 2021, 01:29
Voor iedereen kan een keer de kwade dag aanbreken dat baan of bedrijf verloren gaat. Van die kwade dag tot aan de bijstandsuitkering is nog een hele weg. Hoe lang die weg is hangt volledig van jezelf af.

De juiste hoeveelheid relevante kennis, vaardigheden en werkervaring op je CV? Dan heb je weer een baan voordat de WW-uitkering stopt.

Wat financiële reserves opgebouwd? Dan kun je het uitzingen mocht het wat langer duren totdat je weer een nieuwe baan hebt.

Normale sociale omgeving en een hechte band met familie en vrienden? Dan word je reeds door bijgestaan lang voordat je aan de grond zit, laat staan dat ze je de goot genaamd 'bijstand' in laten rollen.

En wanneer je relevante kennis, vaardigheden en werkervaring op je 55e hetzelfde zijn als iemand van 25-35 jaar dan ben je de sjaak. Dat is geen leeftijdsdiscriminatie, maar een situatie die je ZELF hebt laten ontstaan.

Ik vraag me af hoe W2 en al die andere (al dan niet zelfstandige) ondernemers tegen deze overzichtelijke weergave aan kijken? Als ik het goed heb bestaat het IJBF 15 jaar. De leeftijd van de CEO van het IJBF ga ik vanwege privacy niet openbaren en wie ooit op het hoofdkantoor van onze CEO is geweest weet dat kosten nog moeite gespaard zijn om al die secretaresses die voor hem werken een prettige werkplek te bezorgen. Geld voldoende dus om moeilijke tijden door te komen.

Maar nu zijn er de laatste 9 maanden bij veel ondernemers nauwelijks inkomsten en vele bedrijven staan aan de vooravond van een faillissement. Want de TOZO en al die andere financiële vangnetten (alweer gefinancierd met belastinggeld van JW en MB) zijn op een dag ook uitgeput. Helaas voor hun geen WW dus die door JW beschreven periode slaan we over. Dat wordt dan direct bijstand.

Het verhaal van JW volgend hebben ze dus al 9 maanden de tijd gehad om zich eventueel te heroriënteren of zelfs ander werk te zoeken. Laten we een sprong maken naar 1 maart 2021. We gebruiken die datum als ijkpunt (en voor de inzichtelijkheid) omdat het dan precies een jaar geleden is dat de coronocrisis en de eerste lockdown zo'n beetje begonnen. (OK, het was wellicht 16 maart maar dat maakt verder weinig uit).

JW schrijft:
"Na een jaar nog steeds geen nieuwe baan? Dan schort er iets aan je relevante hoeveelheid kennis, vaardigheden en werkervaring.

Het meest voorkomende hierin is mensen die 7 jaar of langer een baan/functie hebben gehad waarin ze dag-in-dag-uit, maand-in-maand-uit, jaar-in-jaar-uit iedere dag hetzelfde kunstje herhaalde. In die 7 jaar is er niet of nauwelijks nieuwe kennis of vaardigheden opgedaan, en is er geen beroep gedaan op een grotere verantwoordelijkheid. En voor vrijwel elke baan is 3 tot 5 jaar relevante werkervaring op je CV meer dan voldoende. Elk jaar meer in dezelfde baan/functie is irrelevante werkervaring!!!"

Hoe zouden ondernemers in Nederland deze alinea interpreteren? Vooral ondernemers die al 20 jaar wijn verkopen, stucadoor zijn, een restaurant of café bestieren en uitbaten of gewoon een winkel hebben. Of al 15 jaar een forum draaiende houden. Hoe staan die er op 1 maart 2021 voor? Hebben ze inmiddels ander werk? Die stucadoor die al 25 jaar muren stuct heeft volgens de redenatie van JW de laatste 18 jaar stil gestaan. OK, JW zegt dat de nieuwe werkgever dit zo beoordeelt:

"een nieuwe werkgever dus gewogen als 3 tot 5 jaar relevante werkervaring. De overige 18 - 20 jaar zal de een nieuwe werkgever zien als tijd dat je stilgestaan hebt. Omdat je ondertussen de 50 gepasseerd bent ben je voor een nieuwe werkgever aanzienlijk duurder dan iemand van 29 die daadwerkelijk 3 tot 5 jaar relevante werkervaring heeft, dus zal het niet meevallen een nieuwe baan te vinden. Dat snap ik, maar je hebt er zelf voor gekozen om zo lang in dezelfde baan/functie te blijven hangen zonder jezelf (en daarmee je CV) verder te ontwikkelen. Zorg dus dat de laatste 10 jaar op je CV een evolutie laten zien."

JW, heeft een mooie, overzichtelijke en vooral zakelijke weergave gegeven hoe het kan gaan als je werkloos wordt. Helaas ontbreekt de nuance, de uitzonderingen maar dat is altijd weer het zwakke punt. Alle bijstandsgerechtigden zijn aaseters, alle automobilisten die zich aan de 100 km op de snelweg houden hinderen diegenen die harder willen rijden zoals JW, alle vluchtelingen zijn gelukszoekers, alle mensen die het niet getroffen hebben in het leven zijn paupers die dat aan zichzelf te wijten hebben, alle islamieten zijn extremistische terroristen of op zijn minst verderfelijk en te verachten volk omdat ze die religie aanhangen, alle ondernemers houden nederland draaiende en alle niet ondernemers profiteren daarvan, alle mensen die een ander wereldbeeld hebben als JW zijn linkse idioten, mensen die werken zijn te prijzen en mensen die niet werken zijn uitvreters en zo kan ik nog wel even doorgaan. Lekker overzichtelijk als je vanuit dat zwart/witte referentiekader denkt. Houdt de wereld overzichtelijk en is altijd bruikbaar in discussies want je kunt altijd één groep verantwoordelijk houden voor alle ellende.

schoolmeester
4 januari 2021, 12:35
Jan Wandelaar, er is nog nooit een basisinkomen geweest in Nederland en U hebt het over een basisinkomen van 1250 euro per maand.
U ratelt maar lekker door op dit forum met Uw zwart/wit verhalen, ik ga niet meer op Uw onzin reageren !

Groet, schoolmeester.

bertje600
4 januari 2021, 13:33
Bijstand is er om een tijdelijke financiele oplossing voor iemand te bieden.
Alleen dat tijdelijke is de nek omgedraaid omdat er daarnaast ook nog vele toeslagen
zijn, die ervoor zorgen dat in sommige gevallen het werken minder opbrengt dan de bijstand.
Dat is een scheve verhouding waardoor velen in de bijstand blijven.
Werkprogramma's worden dan al in de kiem gesmoord.
Zo was er een programma vanuit Rotterdam voor werk in de kassen van het Westland.
Dat project is in schoonheid gestrand en van de ongeveer 200 mensen zijn er tenslotte maar
een paar overgebleven.

schoolmeester
4 januari 2021, 14:35
Bertje, dat programma in Rotterdam was 10 jaar geleden ongeveer.

Groet, schoolmeester.

bertje600
4 januari 2021, 14:47
Bedankt, schoolmeester,

maar daarna is er geen project geweest want iedereen heeft het nog over deze mislukking.
Mensen uit het voormalig Oostblok zijn daarop binnengekomen om hun geld daar te verdienen.

Badslippers
4 januari 2021, 14:51
Werkprogramma's worden dan al in de kiem gesmoord.
Zo was er een programma vanuit Rotterdam voor werk in de kassen van het Westland.
Dat project is in schoonheid gestrand en van de ongeveer 200 mensen zijn er tenslotte maar
een paar overgebleven.

Die werkgevers in de tuinbouw willen natuurlijk wel arbeiders die werken i.p.v. lanterfanten. Dat lijkt me volkomen terecht. Ik lees dat dat project in 2012 is gestart maar mislukt. Had diverse oorzaken. In 2017 opnieuw opgestart en toen was er iets meer succes.
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/waarom-oost-europeanen-ons-vuile-werk-doen-en-niet-nederlandse-werklozen

Opvallend:
In de evaluatie staan ook de redenen waarom mensen uitvielen. Hier het lijstje:

· medische en fysieke beperkingen 16%
· gebrek aan motivatie 40%
· ongeschikt 40%
· ander werk 4%

Dus 80% ongemotiveerd óf ongeschikt. Op de overige 20% valt weinig af te dingen. Die werkgevers hebben liever Polen of andere arbeidsmigranten omdat ze een beter arbeidsethos hebben en blijkbaar genoegen nemen met lage lonen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je minder verdient met werken dan als je bijstand krijgt. Ik heb het dan wel over een fulltime baan. Bijstand kan ergens liggen tussen €1050 en €1500 al naar gelang je leeftijd en situatie. Minimumloon is iets van €1680 (ik ga uit van een fulltime baan). De vraag is dan of die werkgevers het minimumloon betalen.

schoolmeester
4 januari 2021, 14:59
Minimumloon is 1500 netto, ik heb er afgelopen zomer voor gewerkt.
Het verschil tussen minimumloon en bijstand is te klein, dat is ook 1 van de redenen dat mensen niet staan te springen om aan het werk te gaan.
Bijstand is ongeveer 1050, maar door minder huursubsidie omdat ik dan werk is verschil thuis zitten of werken minimaal.
Groet, schoolmeester.

Megaboob
4 januari 2021, 16:55
Minimumloon is 1500 netto, ik heb er afgelopen zomer voor gewerkt.
Het verschil tussen minimumloon en bijstand is te klein, dat is ook 1 van de redenen dat mensen niet staan te springen om aan het werk te gaan.

Groet, schoolmeester.

Alsnog zou ik persoonlijk veel meer voldoening halen uit werken voor minimum loon dan voor mijn hand op houden. Maar daarmee ben ik helaas een van de weinige mensen vrees ik. ook ik heb me wel eens ingespannen voor een minimum loon. Dat was afzien. Zwaar werk en slecht betaald, maar alles beter dan uitkeringstrekker zijn naar mijn mening. Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

Megaboob
4 januari 2021, 16:57
Die werkgevers in de tuinbouw willen natuurlijk wel arbeiders die werken i.p.v. lanterfanten. Dat lijkt me volkomen terecht. Ik lees dat dat project in 2012 is gestart maar mislukt. Had diverse oorzaken. In 2017 opnieuw opgestart en toen was er iets meer succes.
https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/waarom-oost-europeanen-ons-vuile-werk-doen-en-niet-nederlandse-werklozen

Opvallend:
In de evaluatie staan ook de redenen waarom mensen uitvielen. Hier het lijstje:

· medische en fysieke beperkingen 16%
· gebrek aan motivatie 40%
· ongeschikt 40%
· ander werk 4%

Dus 80% ongemotiveerd óf ongeschikt. Op de overige 20% valt weinig af te dingen. Die werkgevers hebben liever Polen of andere arbeidsmigranten omdat ze een beter arbeidsethos hebben en blijkbaar genoegen nemen met lage lonen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je minder verdient met werken dan als je bijstand krijgt. Ik heb het dan wel over een fulltime baan. Bijstand kan ergens liggen tussen €1050 en €1500 al naar gelang je leeftijd en situatie. Minimumloon is iets van €1680 (ik ga uit van een fulltime baan). De vraag is dan of die werkgevers het minimumloon betalen.

Dit geeft precies aan weaar het probleem zit.

Werken loont niet. dus minder minde rminjder belastingen! iets wat ik al tijden roep. dan loont werken namelijk wel. En de 80% die niet geschikt of niet gemotiveerd is? Die moeten ze dan maar korten op de uitkering (wat meestal niet gebeurd helaas) om ze een beetje meer te motiveren. Het is in triest dat Nederlanders te lui zijn voor dit soort werk. Daar mogen ze wat mij betreft met de zweep overheen gaan.

schoolmeester
4 januari 2021, 17:00
Op mijn leeftijd, ik ben 57, kom je zelfs als je gaat werken voor het minimumloon moeilijk aan werk.
Want jongelui van 17, 18 jaar zijn goedkoper als men het minimumloon betaalt.
En verder is er veel leeftijdsdiscriminatie.
Ik heb al iets meer dan 40 arbeidsjaren achter mij, maar moet nog tot mijn 67 ste jaar werken.....
Als je een dubbeltje bent word je niet snel een kwartje.

Groet, schoolmeester.

Megaboob
4 januari 2021, 17:06
Dat klopt schoolmeester en dat is ook jammer. Leeftijdsdiscriminatie is niet goed uiteraard. Het zou de overheid sieren als ze het minimum loon voor iedereen gelijk maken, dan is =die leeftijds discriminatie minder mogelijk. Maar als 57 jarige zou e kunnen overwegen een eigen bedrijf te starten. Er is vast wel iets te verzinnen waarmee je meer kunt verdienen dan het minimum loon toch?!

schoolmeester
4 januari 2021, 17:15
Om als 57 jarige een eigen bedrijf te starten is een te groot risico voor mij.
En welke bedrijfstak of branche moet je wat beginnen ?
De markt is al zo verzadigd.
1 ding heb ik de laatste jaren wel geleerd, met weinig geld kan ik ook rondkomen, alleen het leven is een beetje minder leuk omdat je constant op je saldo moet
letten.
Maar ik ben gelukkig nog gezond en dat is ook veel waard.

Groet, schoolmeester.

Dalton
4 januari 2021, 17:56
MB je scheert weer alle nederlanders over een kam.
Het zijn maar weinig mensen die niet willen werken en dat komt door de regering die ze hier met open armen opvangt en een leuke uitkering geven zoals WILDERS iedere keer weer herhaald.
Gewoon lid van de PVV worden en vooral op WILDERS stemmen dan komen al je dromen uit en gaan alle wensen in vervulling.

PS: Goede raad van een oudgediende die het kan weten en al heel veel regeringen heeft meegemaakt en waarvan de PVDA de meeste centen verspild met als gevolg dat de spaarpotjes altijd leeg zijn wanneer de PVDA aan het bewind heeft deelgenomen.
Kijk maar naar KOK die met BEATRIX zonder overleg met de regering een MONDRIAAN van 80 miljoen kocht omdat ze dat schilderij zo mooi vond.
WOUTER BOS die een nieuwe bestuurder voor de ABNAMRO BANK ritselde en ZALM benoemde met een salaris van 750.000 euro wat iets meer was dan de BALKENENDE-NORM omdat hij zo super was maar de bank die hij verliet ging op de fles.
Bij de ABN-AMRO ging het ook weer mis en werd hij met pensioen gestuurd.

schoolmeester
4 januari 2021, 19:24
Hoge bomen vangen veel wind....maar vooral veel geld !

Groet, schoolmeester.

bertje600
4 januari 2021, 19:42
Op mijn leeftijd, ik ben 57, kom je zelfs als je gaat werken voor het minimumloon moeilijk aan werk.
Want jongelui van 17, 18 jaar zijn goedkoper als men het minimumloon betaalt.
En verder is er veel leeftijdsdiscriminatie.
Ik heb al iets meer dan 40 arbeidsjaren achter mij, maar moet nog tot mijn 67 ste jaar werken.....
Als je een dubbeltje bent word je niet snel een kwartje.

Groet, schoolmeester.

Er zijn altijd mogelijkheden om een eigen bedrijf te beginnen.
Dat heeft wel kennis nodig van ondernemen en ik krijg wel de indruk dat het de schoolmeester daarbij niet ontbreekt.
Zelf ben ik op een leeftijd gekomen dat het pensioen mij lokt, maar door actief te blijven en ook een nieuwe opzet te maken voor een
nieuwe bedrijf blijf ik wel mijn kennis in de praktijk brengen.
Daarnaast blijven mijn hersenen wel bezig met de toekomst en dat geeft veel voldoening en houdt mij jong.

Willem2
4 januari 2021, 20:15
Ik vraag me af hoe W2 en al die andere (al dan niet zelfstandige) ondernemers tegen deze overzichtelijke weergave aan kijken?

Ja ik denk totaal anders ...

Badslippers
4 januari 2021, 21:27
Ja ik denk totaal anders ...

Maar jij bent wel stil blijven staan EN DAT IS JE EIGEN SCHULD (volgens JW). Dus niet zeiken. Misschien kun je nog ambtenaar worden.

Jan_Wandelaar
4 januari 2021, 22:03
Helaas ontbreekt de nuance, de uitzonderingen maar dat is altijd weer het zwakke punt.
Ach, het is een stijl van schrijven die ik hanteer wanneer ik mensen wil prikkelen. Het sterke punt daarvan is dat ik keer-op-keer-op-keer een zeker persoon weet te prikkelen tot het schrijven van een lap tekst over de vorm i.p.v. de inhoud.

J.W.

Badslippers
4 januari 2021, 22:12
Alsnog zou ik persoonlijk veel meer voldoening halen uit werken voor minimum loon dan voor mijn hand op houden. Maar daarmee ben ik helaas een van de weinige mensen vrees ik. ook ik heb me wel eens ingespannen voor een minimum loon. Dat was afzien. Zwaar werk en slecht betaald, maar alles beter dan uitkeringstrekker zijn naar mijn mening. Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

Klopt (voor een gedeelte). Maar net als dat een werkgever naar rendement kijkt, kosten/baten, zal een werknemer dat ook doen. Personeelskosten zijn over het algemeen de hoogste kosten dus daar wil hij iets voor terug in de vorm van gekwalificeerd en gemotiveerd personeel en geen lamzakken. Die werknemers willen voor hun inzet ook iets terug; een goed loon en geen fooi. Daar zit natuurlijk een spanningsveld en dat zie je bijvoorbeeld terug in de land- en tuinbouw. Daar willen ze zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten die ook nog eens hard moeten werken tegen een minimumloon. In het slechtste geval worden ze met de bosjes in stallen of onderkomen huizen gevestigd met slechte voorzieningen (wat weer op hun loon wordt ingehouden). Immers vaak Polen en andere Oost-blokkers.

Ik ben het met JW eens dat een uitkering in welke vorm dan ook een vangnet is. Een tijdelijk iets en dan heb ik niet over ernstig zieken of mensen met een IQ onder de 50 (hoewel dat laatste arbitrair is). Sommige zwakbegaafden kunnen uitstekend eenvoudig werk verrichten en daar ook nog plezier aan beleven. Kortom mensen die eenvoudigweg niet de capaciteiten hebben om werk te verrichten. En dan is het nog maar de vraag of een werkgever die mensen in dienst wil nemen (denk aan de eerder genoemde kosten en baten).

Maar ik ga even uit van mensen die niet in die categorieën vallen. Die kunnen een uitkering krijgen en die uitkering mag best hoger zijn wat mij betreft zodat ze niet elke maand in de angst moeten leven of ze het gaan redden. En dat minimumloon mag ook omhoog want als je werkt mag daar ook een fatsoenlijk loon tegenover staan. Er moet gewoon veel beter gecontroleerd worden op al die uitkeringen. Iedereen kent in zijn omgeving wel een paar klaplopers die de hele dag met de hond (vaak zo'n kuttelikkertje) wandelen en tegelijkertijd arbeidsongeschikt zijn en dan notabene opgeven dat ze dikke benen hebben en moeite hebben met staan. Pure oplichting dus. Of die randfiguren met de tuintafel in de voortuin, de blikken Schültenbrau op tafel met daarnaast de tabakston zware Van Nelle en maar luieren en lullen met de buren die niet veel beter zijn.

Ik zou ook liever werken omdat ik me anders kapot zou vervelen. Bovendien drink ik geen Schültenbrau en rook geen zware shag. Dus stel ik heb de keuze om te werken voor een minimumloon of in de hangmat liggen voor exact hetzelfde geld aan bijstand zou ik gaan werken. Maar goed ik snap dat veel mensen daar een andere keuze in zouden maken. Dat hele toeslagen- en subsidiecircus moet op de schop. Veel eenvoudiger maken zodat controle ook daadwerkelijk mogelijk is.

Basisinkomen? Daar kan wat inzitten maar niet voor iedereen. Dus terugkomen op John de Mol, die krijgt geen basisinkomen. Waarom niet, gewoon omdat het kan. Die man heeft miljoenen wellicht miljarden dus het ontgaat mij waarom dergelijke mensen een basisinkomen moeten krijgen. Ik ga dat ook niet verder onderbouwen. Onder de 18 ook niet. Want anders zouden vader, moeder en hun tien kinderen allemaal basisinkomen krijgen. En je hebt van die gezinnen die fokken als konijnen voor de kinderbijslag. Kijk maar naar dat kutprogramma "Een huis vol". Zo'n huishouden lijkt wel een konijnenfokkerij. Maar dit terzijde. Na de 18 zou dat wel kunnen en dan geen basisbeurs en dat soort toestanden. Al die andere toeslagen en subsidies resoluut beëindigen. Gewoon 1 uitkering, het basis inkomen. UWV direct opheffen. Misschien dat het werkgevers ook helpt want het zou de loonkosten kunnen drukken. Ik ben daar echter geen expert in dus ik weet niet of zoiets überhaupt haalbaar is. Je geeft immers geld uit en dat moet uiteindelijk wel opgehoest worden. Ook dat hele belastingstelsel, daar snap niemand toch wat van. Ook hier versimpelen. En nu ik toch opgang kom, indien je je strafbaar maakt aan het plegen van criminele zaken (en dan heb ik het niet over het pikken van een rol drop of zoiets) wordt je basisinkomen direct stop gezet. Je kunt het dan alsnog krijgen maar dan word je te werk gesteld. Gooi je er met de pet na, kun je eveneens fluiten naar je basisinkomen omdat je de zaak dan bewust saboteert.

Zo, dat was het dan. Heerlijk dat fantaseren.

Badslippers
4 januari 2021, 22:17
Ach, het is een stijl van schrijven die ik hanteer wanneer ik mensen wil prikkelen. Het sterke punt daarvan is dat ik keer-op-keer-op-keer een zeker persoon weet te prikkelen tot het schrijven van een lap tekst over de vorm i.p.v. de inhoud.

Dan heb je toch echt heel slecht gelezen. Ik heb nota bene geen enkele opmerking gemaakt over je taalfouten maar wel over je ongenuanceerd zwart/wit denken.

Daarbij, ik laat me graag prikkelen en uitdagen. Het maakt me niet zoveel uit op welk vlak dat is. Misschien toch geen zesjes-mentaliteit.

Het sterke punt daarvan is dat ik keer-op-keer-op-keer een zeker persoon weet te prikkelen tot het schrijven van een lap tekst

Dat klopt en blijkbaar is dat wederzijds ! ! !

Willem2
4 januari 2021, 23:04
Maar jij bent wel stil blijven staan EN DAT IS JE EIGEN SCHULD (volgens JW). Dus niet zeiken. Misschien kun je nog ambtenaar worden.

Euhh in deze is de overheid duidelijk schuld indien je van schuld wilt spreken.

Jan_Wandelaar
4 januari 2021, 23:59
Daarbij, ik laat me graag prikkelen en uitdagen.Een persoon die zich graag laat provoceren. Ben benieuwd wat een echte psycholoog daarover zou zeggen...

J.W.

schoolmeester
5 januari 2021, 06:10
Badslippers IS een echte psycholoog.

Groet, schoolmeester.

pietpotent44
5 januari 2021, 06:44
Om als 57 jarige een eigen bedrijf te starten is een te groot risico voor mij.
En welke bedrijfstak of branche moet je wat beginnen ?
De markt is al zo verzadigd.
1 ding heb ik de laatste jaren wel geleerd, met weinig geld kan ik ook rondkomen, alleen het leven is een beetje minder leuk omdat je constant op je saldo moet
letten.
Maar ik ben gelukkig nog gezond en dat is ook veel waard.

Groet, schoolmeester.

Je zou lezingen kunnen geven over hoe efficient met je geld om te gaan bij laag inkomen. Of blogs schrijven hierover.
En om extra bezoekers te trekken naar je blogs (want bezoekers = inkomsten) zou je een hoofdstuk 'Budgetneuken in de saunaclubs' kunnen toevoegen. Want je moet je altijd proberen te onderscheiden van concurrerende blogs.

En er is ook nog zoiets als kleine ondernemers regeling. Voor als je klein wil beginnen. Maar uiteindelijk net zo groot wil worden als het ijsberenforum.

Zomaar wat gratis tips van iemand met eigen bedrijf :biggrin:

Groet, PietPotent.

mentholbear
5 januari 2021, 17:01
En om extra bezoekers te trekken naar je blogs (want bezoekers = inkomsten) zou je een hoofdstuk 'Budgetneuken in de saunaclubs' kunnen toevoegen.

Waar vindt de voorinschrijving plaats?

En mag ik er, gratis natuurlijk, mijn boek ook promoten: Hoe haalt een Dagobeer het laatste dubbeltje uit de 30 minuten? :roll:

schoolmeester
5 januari 2021, 17:13
Moet waarschijnlijk zijn: het laatste druppeltje uit de 30 minuten.
Dubbeltjes kennen de dames niet, enkel briefjes.

Groet, schoolmeester.

BP2
6 januari 2021, 16:47
Nee, iemand die een bijstandsuitkering trekt ligt in de goot, en zo dient diegene zichzelf ook te beschouwen.

Als je op een kwade dag je baan verliest dan kom je voor minimaal 3 maanden in de WW, voorop gesteld dat je het afgelopen half jaar ten minste 26 weken gewerkt hebt. Meer dan 4 jaar achter elkaar werk gehad? Dan krijg je voor elk gewerkt jaar een maand WW, met een maximum van 10 maanden. Meer dat 11 jaar achter elkaar werk gehad? Dan kan de duur van de WW uitkering oplopen tot maximaal 24 maanden.

Had je een vast dienstverband dan is het gebruikelijk dat je ook nog eens een ontslagvergoeding mee krijgt, over het algemeen een maandsalaris voor elk dienstjaar, met een maximum van 10 maandsalarissen ('kantonrechter-formule'). Tenzij het jezelf te verwijten valt dat je je baan verloren hebt (ontslag vanwege verwijtbaar gedrag). Dan krijg je niks, ook geen WW.

De eerste maanden na de kwade dag dat je je baan verliest krijg je dus een WW-uitkering. Volkomen terecht, want daar heb je immers premie voor betaald in de weken/jaren dat je werkte voor het geval die kwade dag aan zou breken. Voor mensen met de juiste hoeveelheid kennis, vaardigheden en werkervaring is de lengte van de WW-uitkering voldoende om weer een nieuwe baan te vinden. Na een jaar nog steeds geen nieuwe baan? Dan schort er iets aan je relevante hoeveelheid kennis, vaardigheden en werkervaring.

Het meest voorkomende hierin is mensen die 7 jaar of langer een baan/functie hebben gehad waarin ze dag-in-dag-uit, maand-in-maand-uit, jaar-in-jaar-uit iedere dag hetzelfde kunstje herhaalde. In die 7 jaar is er niet of nauwelijks nieuwe kennis of vaardigheden opgedaan, en is er geen beroep gedaan op een grotere verantwoordelijkheid. En voor vrijwel elke baan is 3 tot 5 jaar relevante werkervaring op je CV meer dan voldoende. Elk jaar meer in dezelfde baan/functie is irrelevante werkervaring!!!

Bijvoorbeeld: je bent 23 jaar lang schoolmeester geweest, en je verliest je baan. In je CV is het gebruikelijk om niet verder terug te gaan dan 10 jaar bij het opsommen van je werkervaring. De 23 jaar dat je (al dan niet met hart en ziel) voor de klas hebt gestaan word door een nieuwe werkgever dus gewogen als 3 tot 5 jaar relevante werkervaring. De overige 18 - 20 jaar zal de een nieuwe werkgever zien als tijd dat je stilgestaan hebt. Omdat je ondertussen de 50 gepasseerd bent ben je voor een nieuwe werkgever aanzienlijk duurder dan iemand van 29 die daadwerkelijk 3 tot 5 jaar relevante werkervaring heeft, dus zal het niet meevallen een nieuwe baan te vinden. Dat snap ik, maar je hebt er zelf voor gekozen om zo lang in dezelfde baan/functie te blijven hangen zonder jezelf (en daarmee je CV) verder te ontwikkelen. Zorg dus dat de laatste 10 jaar op je CV een evolutie laten zien.

Maar goed, wat de reden ook is, het lukt je niet om binnen de duur van de WW-uitkering een nieuwe werkgever dermate enthousiast te maken dat je een baan aangeboden word. Indien je een ontslagvergoeding hebt meegekregen kun je dat potje aanspreken. Anders ga je interen op je reserves: spaargeld, beleggingen, overwaarde huis. Nog steeds geen nieuwe baan? Tja, dan zit er niets anders op dan bezittingen te gaan verkopen die niet tot de primaire levensbehoeften behoren. Op marktplaats dus die zooi zodat je weer een paar maanden verder kan.

Nu zit je in een vrijwel leeg huis met slechts een bed, tafel, stoel, koelkast en wasmachine, maar nog steeds geen nieuwe baan. Reguliere geldverstrekkers zien het niet zitten om je als overbruggingskrediet een lening te geven. Je hebt nu het moment bereikt dat je
aan de grond zit, en zelf geen kant meer op kunt. Je hebt nu bijstand nodig van je naaste omgeving om verder te kunnen.

Heb je niemand in je naaste omgeving (familie, vrienden) die je met raad, daad, geld of onderdak bijstand kan en wil verlenen dan zit je niet langer aan de grond, maar lig je in de goot!!! De bijstand die je naaste omgeving niet kan of wil verlenen moet nu verleent worden met door de gemeenschap opgebrachte aalmoezen.

Bij iedere hap voedsel die je dan neemt moet je je bedenken dat een volstrekt onbekende die geen enkele affiniteit met jou heeft daarvoor heeft moeten werken. Iedere keer dat de verwarming aan slaat moet je je bedenken dat een volstrekt onbekende heeft moeten werken om dat mogelijk te maken. Iedere keer dat de regen striemend tegen de ramen aan slaat moet je je bedenken dat een volstrekt onbekende heeft moeten werken voor dat dak boven je hoofd.

J.W.

Jouw voorsteling van zaken is erg zwart wit. Je lange verhaal komt erop neer, kom je in de bijstand dan ben je dat zelf schuld. Dus ook als je scheid en je was 30 jaar huisvrouw, ofals je langdurig ziek wordt,je hier terecht bent gekomen als vluchteling zonder relevante opleiding, je bent te oudvoor werkgevers (leeftijdsdiscriminatie) in je baan met je handen, je had als ondernemer zwaar geinvesteerd in een horeca zaak toen kwam de corona etc...het wil niet zeggen dat al deze categorien in de bijstand moeten zitten of allemaal komen of dat je ze niet moet stimuleren om eruit te komen, maar misschien opent het je ogen een beetje maar dan moet je wel je egocentrische en egoistische oogkleppen afdoen.

In het huidige Nederland kan vrijwel iedereen aan de grond komen te zitten, zijn huis kwijt raken ( 3 maanden niet betalen is genoeg ), zonder baan komen te zitten, en financieel in de problemen komen. Het worden er ook steeds meer in a deze categorien. Zit je er niet in prijs je gelukkig maar ga niet op deze groepen trappen van bovenaf.
Galbraith, nobelprijswinnaar economie heeft een veel geprezen boek geschreven over hoe de Amerikaanse elites net zo redeneren als JW: deze mensen zijn het zelf schuld, dus we hoeven met hen geen compassie te hebben, daar zijn redeneer systemen voor en vaste denkpatronen.

schoolmeester
6 januari 2021, 18:01
Jan Wandelaar is een gewetenloos egocentrisch mannetje.

Groet, schoolmeester.

Willem2
11 januari 2021, 19:16
De partnertoets moet uit de tijdelijke ondersteuning voor zelfstandigen (TOZO) en de tegemoetkoming in de vaste lasten (TVL) moet ruimer worden. Dat zeggen organisaties voor ondernemers en zelfstandigen in oproepen aan het kabinet, waarin ze pleiten voor uitbreiding van de coronasteunmaatregelen naar aanleiding van de mogelijke verlenging van de lockdown.

Ondernemend Nederland (ONL) zegt dat er nog altijd geen regelingen zijn voor "schrijnende gevallen" en er "ontbreekt perspectief" voor veel sectoren. ONL wil daarom dat de percentages voor het vergoeden van vaste lasten omhooggaan en de bovengrens, die nu 3000 euro per kwartaal is, opgeheven wordt. Ook moet er een extra overbruggingskrediet komen en een ruime voorraadvergoeding voor non-foodwinkels. Die winkels moeten daarnaast bestellingen kunnen laten ophalen. .... https://www.ad.nl/binnenland/live-kuipers-code-zwart-niet-aan-de-orde-gezondheidsraad-geef-moderna-vaccin-eerst-aan-ouderen~a6eabd3b/

deket
12 januari 2021, 01:16
Ken wel enkele succesvolle zakenlui die alles kwijt zijn buiten hun wil hoor JW, bv nu in de evenementensector door de Corona,daarvoor had hij de best draainende dancing van het land maar de stad wilde deze zaak weg omdat de club in de weg stond van een nieuw stadsplan dus vond een drogreden om de keet te sluiten zonder ervoor te moeten betalen en lukte daarin
Aan beiden factoren van overmacht kon hij niets doen

Willem2
12 januari 2021, 16:25
Onderzoek naar fraude met TOZO
Een 43-jarige man uit Weesp wordt verdacht van witwassen en fraude met de TOZO-regeling. Dat is de uitkering die in het leven is geroepen voor ondernemers om de coronacrisis door te komen. De FIOD heeft vandaag zijn woning doorzocht.

De man heeft volgens de FIOD in maart een eenmanszaak opgericht en direct TOZO aangevraagd. Hij heeft een inkomen uit loondienst dat boven het sociaal minimum ligt. De FIOD vermoedt dan ook dat het bedrijf alleen bedoeld is om gebruik te maken van deze regeling omdat er verder nagenoeg geen bedrijfsactiviteiten zichtbaar zijn. .... https://nos.nl/liveblog/2364005-de-jonge-aantal-ferme-maanden-voor-de-boeg-medische-mondkapjes-verplicht-in-beieren.html

In de eerste drie maanden is er veel gefraudeerd door allerlei werknemers die zich voordeden als ondernemer. :cool:
En nu wordt er met zulke berichten ongecontroleerd gecontroleerd.

schoolmeester
15 januari 2021, 10:06
Vandaag in de Telegraaf: weer een voorbeeld van een vrouw die vies genaaid is door de (r) overheid.

Groet, schoolmeester.

Megaboob
15 januari 2021, 10:43
Maar volgens Badslippers leven we helemaal niet in een bananenrepubliek... lees onderstaande dan nog maar eens goed (dit is het artikel waar schoolmeester op doelde hierboven) schandalig dat er zo met burgers word omgegaan. Tenenkrommend.

’Er wordt misbruik gemaakt van je onmacht’

Sabine ontving nooit bijstand, maar werd wel beschuldigd van fraude
Door KOEN NEDERHOF

Updated 49 min geleden
3 uur geleden in BINNENLAND

Nooit bijstand ontvangen, maar wel voor anderhalve ton geplukt worden vanwege fraude. Het overkwam Sabine (57), die het gevoel heeft het slachtoffer te zijn van rigoureuze wetten die bij één foutje geen enkele ruimte laten voor maatwerk. Ze voelt zich zoals de ouders in de toeslagenaffaire en de bijstandsmoeder uit Wijdemeren die moest bloeden voor gekregen boodschappen: onmachtig tegen een rigide systeem.

De Bussumse Sabine werd het slachtoffer van een rigoureuze wetgeving: „Ik was gewoon een vette vis die ze aan de haak konden slaan.
Sabine moet even in haar ogen wrijven, als ze op een aprilmorgen in 2013 uit haar raam kijkt. „Ik dacht: wat doen al die mensen in mijn tuin?” Die mensen zijn vier agenten en twee sociaal rechercheurs. Sabine moet mee, net als haar vriend Hugo (nu 70). Twee dagen zit de Bussumse in een cel, ze wordt verhoord. „Ik snapte er niets van. Ik had toch niets verkeerd gedaan?”

Maar dat had ze wel, concluderen de rechercheurs. Op 24 mei 2013 leveren ze hun rapport in. De conclusie: Sabine moet bijna 150.000 euro aan bijstand terugbetalen wegens fraude. Er wordt beslag gelegd op haar koophuis met overwaarde, haar spaarrekening en tijdelijk ook haar betaalrekening.

Drugsverslaafd
Wat volgt zijn zeven jaar aan ellende; een tijd waarin Sabine slecht slaapt, schrikt als de bel gaat. „Wat als de politie er weer stond? Ik leefde met de luxaflex naar beneden”, vertelt ze. Nadat ze vorige week las dat de gemeente Wijdemeren ruim 7000 euro terugvorderde van een vrouw met een bijstandsuitkering, omdat ze boodschappen cadeau kreeg van haar moeder, besloot Sabine ook haar verhaal te doen. „Ik wil vooral waarschuwen. Ik denk dat heel veel mensen geen idee hebben wat hen kan overkomen.”

Dat had Sabine óók niet. Want het vreemde aan het hele verhaal is: Sabine ontving helemaal geen bijstand. Dat was Hugo. Toch moet ze anderhalve ton betalen. Wettelijk klopt het allemaal, maar voor de Bussumse voelt het alsof ze is vermalen tussen oneerlijke wetten en onwrikbare rechters. „Er wordt misbruik gemaakt van je onmacht.”

Het verhaal begint in 1995, als Sabine wat krijgt met Hugo. Zij leert hem kennen via haar baan als sociaal werker. Hugo leeft geen doorsnee leven. Hij woont in een wat krakkemikkig huisje en is drugsverslaafd. „De relatie verliep met ups-and-downs. Gaandeweg ging het beter, maar we hielden elk ons eigen huis. Hugo wilde graag een eigen plek hebben, en hij was niet welkom bij mij als hij een terugval had.”

Vaste lasten
Vanaf 2003 is Hugo vaker clean en slaapt hij vaker bij Sabine. Zo kan zij hem steunen, en heeft hij een stok achter de deur. „Precies wat de Participatiewet beoogt”, zegt Sabine. Toch houdt Hugo zijn eigen appartement aan. Dat vertelt hij ook aan de gemeente. Met zijn zogenoemde klantmanager heeft hij regelmatig een gesprek. In dat jaar vertelt hij dat hij een relatie heeft, dat hij geregeld bij haar slaapt. Hij vraagt wat de gevolgen zijn voor zijn uitkering.

Volgens hem zegt de dame dat zolang hij de huur betaalt, het niet zoveel uitmaakt waar hij slaapt. De advocate van Sabine, Harriët de Kroon, bevestigt dit. De gemeente bestrijdt het nergens. Hugo blijft netjes de huur betalen. Uit documenten blijkt dat hij van zijn bijstand na aftrek van huur, vaste lasten, de kosten voor sigaretten en een fles Bacardi zo’n 35 euro per maand overhoudt.

Tien jaar lang gaat alles prima. Ja, Hugo heeft het aan de stok met de eigenaar van zijn huurhuis. Dat leidt zelfs tot procedures, maar die wint Hugo allemaal. De rechter concludeert in 2009 bijvoorbeeld dat het huis ’in relevante mate’ en ’conform de bestemming’ wordt gebruikt.

Huiseigenaar stapt naar gemeente
In september 2012 stapt de huiseigenaar naar de gemeente. In een brief meldt het vastgoedbedrijf bijstandsfraude door Hugo. Een rancuneuze actie voor de verloren ontruimingsprocedures, vermoedt advocaat De Kroon.

De gemeente kan in dit geval niet anders dan de sociale recherche inschakelen. En die haalt het nodige boven water. Zo is het waterverbruik op het adres van Hugo schokkend laag. Buren zien Hugo zelden. Op foto’s gemaakt door de rechercheurs is Hugo veel vaker te zien op het adres van Sabine.

Waterverbruik
Een enkele buur verklaart niet beter te weten dan dat hij er woont – iets wat anderen weer ontkrachtten – en het waterverbruik strookt met dat van een tweepersoons huishouden achter Sabine’s voordeur.

De sociaal rechercheurs kunnen echter financieel weinig hard maken. Het enige dat ze constateren, is dat Hugo wel eens een bakje kibbeling koopt voor Sabine bij een viskraam. „Nogal wiedes, hij hield 35 euro per maand over”, zegt De Kroon. Tijdens het verhoor in april 2013 bekennen beiden dat Hugo wel eens wat goedkope boodschappen doet voor het stel. Meer niet.

"Ik was gewoon een vette vis die ze aan de haak konden slaan"
Hugo blijkt echter op zijn rechtmatigheidsformulieren fouten te hebben gemaakt. Waar hij had moeten aankruisen dat hij ’regelmatig ergens anders’ verbleef, deed hij dat niet. Slordigheid of moedwil? Die vraag blijft onbeantwoord tot op de dag van vandaag.

Gigantische gevolgen
De gevolgen zijn echter gigantisch, met name voor Sabine. Want ongeacht wat de klantmanager heeft gezegd: Hugo heeft niet voldaan aan zijn informatieplicht. En dus wordt het volledige bijstandsbedrag van 2003 tot 2013 teruggevorderd. Bij haar. Ze wordt hoofdelijk aansprakelijk gesteld. „Ik was gewoon een vette vis die ze aan de haak konden slaan”, vermoedt ze.

In de jaren die volgen, ziet Sabine meer rechtszalen van binnen dan haar lief is. Eerst die van de strafrechter, die haar een veel lagere straf oplegt dan het Openbaar Ministerie eist. Ja, concludeert de rechter, er is sprake van ’onrechtmatige bevoordeling’. Fraude, in de volksmond. Of dat nou moedwillig was of niet. Maar het voordeel wat Sabine genoot was zo gering, dat slechts een voorwaardelijke taakstraf wordt opgelegd.

Sabine krijgt goede moed: dan moet de bestuursrechter ook mild zijn. Toch? En de gemeente zal toch mee willen werken aan een schikking? Of gewoon erkennen dat er iets niet klopt? Hugo woont namelijk inmiddels uitgerekend in de gemeente Wijdemeren, die van de vordering na de boodschappen. Hij kreeg daar gewoon bijstand, ook al slaapt hij soms bij Sabine. Inmiddels is die uitkering gestopt.

Koude kermis
Maar ze komt van een koude kermis thuis. De gemeente wil alles terug. Punt uit. En bij de bestuursrechter en de Centrale Raad van Beroep wordt ijskoud gekeken naar de wet. Is er sprake van onterecht ontvangen bijstand? Uit het onderzoek blijkt van wel. En was er sprake van voordeel voor Sabine? Ja. Dan is het simpel: alles terugbetalen, ook al zegt Sabine van niets te hebben geweten, geen enkele informatie van de gemeente te hebben gekregen en vertrouwd te hebben op haar vriend.

Hugo laat weten dat hij ermee akkoord is dat Sabine haar verhaal doet, maar wil zelf niet inhoudelijk reageren. Wel geeft hij aan dat hij inmiddels in de AOW zit, en dat ook hij gekort wordt op zijn uitkering om een deel van de schuld af te lossen.

"Ik was volledig te goeder trouw"
Dat verlicht de last voor Sabine iets. Toch moet zij – de invordering begon in april dit jaar – nog jaren ruim 230 euro per maand betalen. Iets wat ze kan dragen met haar salaris, maar het onrecht voelt er niet minder zwaar om. Bovendien ligt nog altijd beslag op Sabine’s huis, wat haar een onbehaaglijk gevoel geeft. Wat als de gemeente ineens besluit over te gaan tot verkoop. Maar nog veel erger vindt ze het gevoel dat ze het slachtoffer is geworden van oneerlijke wetten. En ze vindt het dan ook meer dan logisch dat het kabinet na het toeslagendebacle alle uitvoeringsinstanties tegen het licht gaat houden. „Ik wist niet beter dan dat Hugo zijn bijstand terecht kreeg. Achteraf misschien naïef van me, maar ik denk dat heel veel mensen niet weten hoe dat systeem in elkaar zit. Ik was volledig te goeder trouw.”

"’Geen ruimte voor maatwerk’"
Ze vervolgt: „Maar er is geen ruimte voor maatwerk. Ik snap de gemeente ook wel: die volgen gewoon de wet. Eigenlijk moet die wet veranderen. Ik vind het prima als fraudeurs worden aangepakt, maar bekijk het per geval. Ik sta sterk in mijn schoenen en heb een goed netwerk, met veel steun uit mijn omgeving. Maar ik snap heel goed dat er mensen in de toeslagenaffaire tot zelfmoordneigingen zijn gedreven. Je zit helemaal vast, en zonder netwerk ben je domweg de lul.”

Reactie gemeente
De gemeente Gooise Meren is blij dat er aandacht is voor dit soort kwesties, laat een woordvoerster in een reactie weten. Sterker nog, wethouder Barbara Boudewijnse (sociaal domein) noemt de consequenties van het proces waaraan Sabine is onderworpen „soms hard en schrijnend”. Maar, zo zegt ze: „We hebben te maken met landelijke wetgeving, met weinig tot geen ruimte voor maatwerk.”

De gemeente wil niet inhoudelijk op individuele cases ingaan; wél over het gevoerde beleid. Daaruit blijkt dat er al sprake is van fraude als ’niet of niet volledig’ is voldaan aan de inlich-tingsplicht. Eén foutje kan dus genoeg zijn. Als een gezamenlijke huishouding is verzwegen, zijn beide betrokkenen hoofdelijk aansprakelijk voor de Participatiewet. „De hoogte van de aflossing wordt berekend aan de hand van draagkracht van beiden”, zegt een gemeentewoordvoerster. Wethouder Boudewijnse: „Hoofdelijke aansprakelijkheid kan ertoe leiden dat wellicht een onevenredig groot deel van de financiële consequenties bij een van de partijen komt te liggen.”

"Bij invordering kijken we wel naar persoonlijke omstandigheden"
Dankzij een aanscherping van de wet in 2013 kan de gemeente niet anders dan het hele bedrag terugvorderen. „Bij invordering kijken we wel naar persoonlijke omstandigheden en eventueel aanwezige ’dringende redenen’. Zo willen we niet dat invordering leidt tot gezinsontwrichting of huisuitzetting.”

Voorkomen
Om zulke situaties te voorkomen, zegt de gemeente er alles aan te doen om mensen goed voor te lichten. Als eerste gemeente in Nederland is Gooise Meren in januari 2019 bovendien begonnen met een ’omgekeerde toets’, waarbij eerst wordt gekeken of bijstand wel nodig is of dat er andere hulp geboden kan worden. Bovendien is vastgesteld dat het bijvoorbeeld is toegestaan dat een oma de paardrijlessen van een kleindochter betaalt, als de moeder in de bijstand zit. „Daarbij is het wel van belang is dat het gemeld wordt. Hiermee wil de gemeente de vrijgevigheid van particulieren en instellingen niet ontmoedigen.”

mentholbear
15 januari 2021, 15:20
Resultaat: kabinet gevallen en Wiebes helemaal weg.

https://nos.nl/collectie/13855/artikel/2364513-kabinet-rutte-iii-gevallen-wiebes-helemaal-weg

Eddy_V
15 januari 2021, 18:17
Resultaat: kabinet gevallen en Wiebes helemaal weg.

Dat Wiebes is gaan wieberen zal niemand om rouwen, wat een pedante al jaren falende ambtenaar.
Hoewel de werkgeversorganisaties er minder blij mee zullen zijn want het dossier mbt overheidssteun scheen hij wel goed te beheersen. Daar mag zijn opvolgster die van toeten noch blasen (..) weet zich nu onsterfelijk mee gaan maken.

Wentelt Eefje
15 januari 2021, 18:24
Daar mag zijn opvolgster die van toeten noch blasen (..) weet zich nu onsterfelijk mee gaan maken.

Het zou de VVD in de vooralsnog korte periode tot de verkiezingen nog wel eens hard kunnen gaan opbreken dat één van hun vrouwelijke non-valeuses verantwoordelijk wordt voor dit dossier.
Je kunt slechts hopen dat Wiebes haar elke lettergreep souffleert en elke handeling influistert.

mentholbear
15 januari 2021, 18:27
van toeten noch blasen (..) weet

https://i.imgflip.com/us9.jpg

Moontanner
21 januari 2021, 13:02
In het nieuws: De gemeente Wijdemeren blijft erbij dat de vrouw van de boodschappen waar dit topic over gaat de kluit wel degelijk belazerd heeft. Iedereen hier is daar zonder enig nadenken of feitenkennis mooi ingestonken en met de waan van de dag meegegaan. Ik zag alleen van Badslippers nog ergens een opmerking dat dit weleens een gevalletje 'klonkers' zou kunnen zijn. Dit is dus een gevalletje 'klonkers'. De dame in kwestie leeft er goed van. ;)

Pikkatrillah
21 januari 2021, 13:43
WIJDEMEREN - De vrouw met een bijstandsuitkering uit Wijdemeren die vorig jaar werd veroordeeld tot het terugbetalen van ruim 7000 euro omdat ze wekelijks een tas boodschappen van haar moeder kreeg, moet dat bedrag terecht terugbetalen. Uit onderzoek blijkt dat z De kosten van de twee dure – hoewel niet nieuwe – voertuigen drukten zwaar op haar vaste lasten, en hadden direct invloed op het budget dat overbleef om boodschappen te doen. Ook bleek uit het onderzoek dat de vrouw in het buitenland heeft verbleven, aldus de gemeente.die onder andere ook een auto en motor ’uit het duurdere segment’ bezit. Dat heeft de gemeente Wijdemeren donderdagochtend bekendgemaakt. De advocate van de vrouw ontkent met klem.

De twee dure voertuigen heeft ze volgens de gemeente nooit opgegeven, net als haar buitenlandse reis. Van de gemeente moet zij het bedrag aan te veel ontvangen bijstand over de periode 2015 tot 2018 dan ook terugbetalen.

De kosten van de twee dure – hoewel niet nieuwe – voertuigen drukten zwaar op haar vaste lasten, en hadden direct invloed op het budget dat overbleef om boodschappen te doen. Ook bleek uit het onderzoek dat de vrouw in het buitenland heeft verbleven, aldus de gemeente.

„Het staat iedereen vrij om zelf te besluiten waar je je geld aan uitgeeft, maar dat kan niet ten koste gaan van uitgaven waarvoor de bijstand is bedoeld, namelijk de kosten van levensonderhoud”, verklaart het college van Wijdemeren donderdag. De gemeente heeft de waarde van de geschonken boodschappen geschat op basis van het Nibud, omdat de vrouw daarover ondanks aandringen geen gegevens verstrekte. Dat bedrag komt uit op 7039,96 euro. Er is geen boete opgelegd.

Aha,dus de boodschappen zijn niet alleen het probleem,als je recht op bijstand wil ,zul je afstand moeten nemen van je dure auto,motor en eventueel van een eigen huis.het is niet bedoeld om je auto ,motor enz te betalen ,maar om te overleven in een slechte en of mindere periode in je leven .

schoolmeester
21 januari 2021, 13:54
De gemeente zoekt een stok om mee te slaan: het gaat hier om een OUDE motor en auto met weinig waarde aldus haar advocate.
Bovendien werd door de gemeente gesuggereerd dat ze op vakantie was geweest naar het buitenland, het betrof hier echter gewoon een familiebezoek aan haar tante.
De gemeente probeert naar alle mediapubliciteit haar naam te zuiveren aldus haar advocate.
Even een aanvulling op de vorige post......anders krijgen de mensen een verkeerd beeld van deze mevrouw.

Groet, schoolmeester.

Pikkatrillah
21 januari 2021, 14:31
De gemeente zoekt een stok om mee te slaan: het gaat hier om een OUDE motor en auto met weinig waarde aldus haar advocate.
Bovendien werd door de gemeente gesuggereerd dat ze op vakantie was geweest naar het buitenland, het betrof hier echter gewoon een familiebezoek aan haar tante.
De gemeente probeert naar alle mediapubliciteit haar naam te zuiveren aldus haar advocate.
Even een aanvulling op de vorige post......anders krijgen de mensen een verkeerd beeld van deze mevrouw.

Groet, schoolmeester.

Zowel de gemeente als de advocaat kunnen een andere manier van de waarheid hanteren.
Dus zowel jou als mijn verhaal zijn ten alle tijden partijdig, helaas

bertje600
21 januari 2021, 14:39
De waarheid zal wel weer in het midden liggen en een onafhankelijk onderzoek kan dan verduidelijking geven.

Moontanner
21 januari 2021, 15:19
..... een onafhankelijk onderzoek kan dan verduidelijking geven.

Dat onafhankelijke onderzoek is er al geweest. Namelijk door de rechtbank! Die heeft de gemeente in het gelijk gesteld.

Deze mevrouw heeft hoger beroep aangetekend tegen die uitspraak. Lees: tijdrekken. Zo'n hoger beroep duurt vaak jaren.

Ik weet uit eigen ervaring, ooit als seniorjurist in gemeentedienst, dat de rechter nooit bij voorbaat pro gemeente is. Het kleinste foutje wordt afgestraft. Ik weet dus voor mezelf zeker dat de gemeente Wijdemeren met haar besluit van nu om de boodschappenvergoeding te blijven terugvorderen, de rug recht houdt. Tegen alle publiciteit en waan van de dag in. In de stellige overtuiging dat deze vrouw de zaak geflest heeft.

Ik weet ook uit eigen ervaring dat dit soort zaken vaak begint met klachten van anderen. Vaak buurtbewoners die 's morgens hun bed uit moeten voor een laag loon. En die dan de dure BMW, de motor, de vakanties, de kids met dure merkkleding en mobieltjes van dit soort stapelaars zien.

Dennis
21 januari 2021, 16:24
Recent nog zoiets als de "kindertoeslag-affaire" in het nieuws gezien Moontanner? Ook bij de rechtbank geweest, ook alles conform de wetgeving. Ook, waarschijnlijk, "in het belang van de burger".

Nee, gemeentes hebben sinds de jaren '80 een apparaat opgebouwd wat plat gezegd "paarse krokodil" heet. Allemaal met een reden, de ene wat beter dan de andere.

Bij mijn gemeente staan tegenwoordig beveiligers in de hal. Want er was agressie richting de balie-medewerkers. Weet je hoe dat komt Moontanner? Omdat als er iemand bij de balie komt en diegene heeft geen afspraak, dan wordt 'ie niet geholpen. Ook al zitten er dan 2 of 3 medewerkers uit hun neus te vreten! Dus dan wordt de betreffende burger wat geirriteerd en laat dat merken. Vervolgens maken de medewerkers daar melding van en voor je het weet staan er dus beveiligers? De burger is fout, want hij had maar een afspraak moeten maken en dus waren de medewerkers volledig juist in hun optreden. En omdat de burger die onzin niet inziet en boos wordt, moet er een beveiliger komen.

Weet je, het hele probleem was opgelost als een van de balie-medewerkers z'n dienende functie serieus genomen had en de burger had geholpen (want er was toch niemand anders om te helpen). Maar nee, regels zijn regels en protocol is protocol. Op z'n Duits klinkt het nog wat erger. Tja, als je zo je burgers bekijkt, dan is het logisch dat iedereen die een uitkering krijgt een fraudeur is.

schoolmeester
21 januari 2021, 16:55
Mooi verwoord Dennis !
Nog een voorbeeld: ik moest afgelopen Dinsdag belangrijke post afgeven( van mijzelf) op het stadhuis te Apeldoorn.
Het stadhuis van Apeldoorn heeft aan beide zijden een ingang.
Ik kwam aan lopen, maar deze kant was gesloten i.v.m. corona.
Moest ik om het stadhuis lopen, kom aan de andere kant binnenlopen om bij de balie de envelop af te geven.
U raadt het waarschijnlijk al: de portier/baliemedewerker zegt: we mogen geen post aannemen i.v.m. corona....
Maar U kunt het buiten in de bovenste brievenbus werpen.
U raadt het waarschijnlijk al: de brievenbus zat aan de andere kant van het gebouw, zodat ik weer om moest lopen in de stromende regen.
Ambtenaren en regels: ze zijn getrouwd met elkaar !

Groet, schoolmeester.

Willem2
21 januari 2021, 17:02
Mooi verwoord Dennis !
Nog een voorbeeld: ik moest afgelopen Dinsdag belangrijke post afgeven( van mijzelf) op het stadhuis te Apeldoorn.
...
U raadt het waarschijnlijk al: de portier/baliemedewerker zegt: we mogen geen post aannemen i.v.m. corona....
....
Groet, schoolmeester.

Daarmee moet je geen genoegen nemen. Je moet zeggen dat je een bewijs van afgifte wilt hebben. Dan word je brief gescand en krijg je een bewijs dat je hebt ingeleverd.
Dat is belangrijk !!! Zie de toeslagenaffaire....

mentholbear
21 januari 2021, 17:17
Weet je, het hele probleem was opgelost als een van de balie-medewerkers z'n dienende functie serieus genomen had en de burger had geholpen (want er was toch niemand anders om te helpen).

Ik ken de specifieke situatie niet, maar het kan best zijn dat een baliemedewerker niet bevoegd js om bepaalde zaken te regelen. Het kan best zijn dat iemand van een andere afdeling dat moet regelen.
En dat diegene dat alleen op afspraak doet in verband met andere werkzaamheden of dat ie andere afspraken heeft staan. Net zo goed als dat de baliemedewerker straks misschien iemand op afspraak heeft die ie niet kan helpen, omdat ie met degene bezig is die geen afspraak heeft gemaakt.

En niet alleen bij de gemeente kun je alleen op afspraak komen. Dat is ook zo bij bijvoorbeeld je huisarts ofzo.

schoolmeester
21 januari 2021, 17:28
Maatwerk leveren is er tegenwoordig niet meer bij, alles gaat strak volgens de (vele) regeltjes en het word steeds onpersoonlijker !
Bij de overheid en semi-overheid schrikken ze zich tegenwoordig kapot als je een keer opbelt: krijg je gelijk te horen: meneer U had dit ook via uw computer kunnen regelen.
En als je opbelt krijg je een MEGALANG keuzemenu, vooral voor oudere mensen kan dit knap lastig zijn.
Enig menselijk contact word steeds minder in de huidige maatschappij.
Zo, dat moest ik even kwijt in coronatijd !

Groet, schoolmeester.

Pikkatrillah
21 januari 2021, 18:54
Wat iedereen natuurlijk vergeet is dat dit “gratis” geld is.
Hier hoef je geen prestatie voor te leveren.
Je moet je alleen aan de regels houden.
En de goede info leveren aan de instanties.

Maar als je dat niet doet moet je niet piepen,als je een uitkering krijgt heb je tijd zat om de regeltjes door te lezen.

Nu kan iedereen verontwaardiging gaan reageren, maar als je vind dat mensen zonder regeltjes maar geld moeten krijgen betaal je zelf maar iets meer belasting, dan is dat probleem ook uit de wereld.

schoolmeester
21 januari 2021, 19:05
Mensen die een uitkering krijgen worden van alle kanten in de gaten gehouden en hebben TOTAAL geen priveleven meer.
Ze moeten verplicht solliciteren, ook als ze al op leeftijd zijn en bijna geen kans meer maken op betaald werk.
Dit geeft die mensen vaak veel stress, en ik heb nog steeds de overtuiging dat de meeste mensen van goede wil zijn en echt wel willen werken.
We moeten wel beseffen dat de wereld overbevolkt is en dat er niet voor iedereen werk is !
Persoonlijk werk ik wel, maar ik vind dat veel mensen te negatief zijn over werkzoekenden.
Er is altijd een kleine groep die je NOOIT aan het werk krijgt, dit zijn de profiteurs.

GROET, SCHOOLMEESTER.

Dalton
21 januari 2021, 19:23
We krijgen ook steeds meer daklozen die dan nog door de samenleving met de nek aangekeken worden.
Vroeger waren er zwervers die het prachtig vonden om zo te leven maar nu zijn er teveel mensen die door het strikke beleid van de VVD op straat terecht kwamen en RUTTE de grootste leugenaar en alles doet wat in feite niet mag zich iedere dag weer op de borst klopt.
In zijn tijd is het allemaal erger geworden met als gevolg weinig opvang voor de daklozen en er komen steeds meer mensen op straat,hij treedt niet af omdat er met fraude bij de nieuwe verkiezingen hij weer gekozen wordt maar bij aftreding is het gebeurd voor hem en dat wil t hij niet weg met RUTTE,hij heeft dat belasting schandaal op poten gezet en steeds weer nieuwe onderzoeken naar de aardbevingen om het uitbetalen op de lange baan te schuiven.

Pikkatrillah
21 januari 2021, 19:52
We krijgen ook steeds meer daklozen die dan nog door de samenleving met de nek aangekeken worden.
Vroeger waren er zwervers die het prachtig vonden om zo te leven maar nu zijn er teveel mensen die door het strikke beleid van de VVD op straat terecht kwamen en RUTTE de grootste leugenaar en alles doet wat in feite niet mag zich iedere dag weer op de borst klopt.
In zijn tijd is het allemaal erger geworden met als gevolg weinig opvang voor de daklozen en er komen steeds meer mensen op straat,hij treedt niet af omdat er met fraude bij de nieuwe verkiezingen hij weer gekozen wordt maar bij aftreding is het gebeurd voor hem en dat wil t hij niet weg met RUTTE,hij heeft dat belasting schandaal op poten gezet en steeds weer nieuwe onderzoeken naar de aardbevingen om het uitbetalen op de lange baan te schuiven.

Is dit een vertaling van google translate ?
Ik begrijp er niks van

Pikkatrillah
21 januari 2021, 19:55
Mensen die een uitkering krijgen worden van alle kanten in de gaten gehouden en hebben TOTAAL geen priveleven meer.
Ze moeten verplicht solliciteren, ook als ze al op leeftijd zijn en bijna geen kans meer maken op betaald werk.
Dit geeft die mensen vaak veel stress, en ik heb nog steeds de overtuiging dat de meeste mensen van goede wil zijn en echt wel willen werken.
We moeten wel beseffen dat de wereld overbevolkt is en dat er niet voor iedereen werk is !
Persoonlijk werk ik wel, maar ik vind dat veel mensen te negatief zijn over werkzoekenden.
Er is altijd een kleine groep die je NOOIT aan het werk krijgt, dit zijn de profiteurs.

GROET, SCHOOLMEESTER.

Mensen moeten blij zijn dat ze geld krijgen, dit is precies de reden dat heel afrika naar noordwest europa onderweg is !

Typisch nederlands geld krijgen en klagen

schoolmeester
21 januari 2021, 19:55
Is toch DUIDELIJK Nederlands.
Misschien een leesbril opzetten ?
Reactie op post 114.
Groet, schoolmeester.

Willem2
21 januari 2021, 20:08
Mensen moeten blij zijn dat ze geld krijgen, dit is precies de reden dat heel afrika naar noordwest europa onderweg is !

Typisch nederlands geld krijgen en klagen

Eeuhh nee, het gaat niet om klagen en het is zeker niet gratis. Je moet een privacy opgeven en dat is een hele hoge prijs.

Eddy_V
21 januari 2021, 20:30
Is dit een vertaling van google translate ?
Ik begrijp er niks van
Dalton z’n vingers trillen nogal, daar kan hij niks (meer) aan doen

Pikkatrillah
21 januari 2021, 20:32
Dalton z’n vingers trillen nogal, daar kan hij niks (meer) aan doen

Sorry, excuses

schoolmeester
21 januari 2021, 20:33
Als Dalton zijn elfde vinger ook nog trilt, dan komt het wel goed !

Groet, schoolmeester.

Pikkatrillah
21 januari 2021, 20:33
Eeuhh nee, het gaat niet om klagen en het is zeker niet gratis. Je moet een privacy opgeven en dat is een hele hoge prijs.

Met Facebook zijn dan ook verzekerd van hun privacy :hammer:

Eddy_V
21 januari 2021, 20:36
Als Dalton zijn elfde vinger ook nog trilt, dan komt het wel goed !
Daar wilde ik eerst niets over schrijven maar nu je er toch over begint... die trilt naar het schijnt zo hard dat hij verder niet eens hoeft te bewegen ;)

schoolmeester
21 januari 2021, 20:41
Ok Eddy, nu begrijp ik ook waarom de dames zo gek op hem zijn !

Groet, schoolmeester.

mentholbear
22 januari 2021, 00:31
als je een uitkering krijgt heb je tijd zat om de regeltjes door te lezen.

Naast de profiteurs zijn er ook mensen die dat niet kunnen. Mensen met (mentale) gezondheidsproblemen, alleen staande ouders die voor kinderen moeten zorgen, al dan niet met beperkingen die bijzonder veel zorg nodig hebben, en afgezien dat je soms door de ambtelijke dossiersen taaltje de regels niet eens meer bij kunt houden.
Soms ontvang ik een brief van de overheid en moet die 2x lezen om het te begrijpen.

Zou het een idee zijn dat indien er geen werk is, dat passend vrijwilligerswerk gekoppeld kan worden aan een uitkering? Met oudjes een wandeling maken, of boodschappen voor ze doen, helpen op een kinderboerderij of asiel honden uitlaten, buurtwacht die rondjes door de wijk maken, etc.
Enerzijds blijf je bezig, doe je iets voor de samenleving, en misschien blijf je dan je vak beoefenen. Zoals een werkzoekende boekhouder die helpt met de administratie van een bridgeclub, of de belastingaangifte in een wijkcentrum ofzo.

hij treedt niet af omdat er met fraude bij de nieuwe verkiezingen hij weer gekozen wordt maar bij aftreding is het gebeurd voor hem en dat wil t hij niet

Als ik je hoor ga je straks nog de 2e kamer bestormen ;)

https://i1.wp.com/asiatimes.com/wp-content/uploads/2021/01/US-Capital.jpg?fit=1200%2C890&ssl=1

Volgens mij wilden ze Rutte maar wat graag in Brussel. Weet niet hoe de vlag er nu bij hangt. Maar anders zijn er vast genoeg in het bedrijfsleven die em erbij willen hebben.

Zo niet, kan ie altijd nog samen optrekken met schoolmeester voor de klas en als het niks blijkt te zijn met die chick in NY, misschien ook in de SC :roll:

schoolmeester
22 januari 2021, 05:17
Voor alle duidelijkheid: ik wil niks met die Mark Rutte te maken hebben !

Groet, schoolmeester.

Dennis
22 januari 2021, 07:07
Ik ken de specifieke situatie niet, maar het kan best zijn dat een baliemedewerker niet bevoegd js om bepaalde zaken te regelen. Het kan best zijn dat iemand van een andere afdeling dat moet regelen.
En dat diegene dat alleen op afspraak doet in verband met andere werkzaamheden of dat ie andere afspraken heeft staan. Net zo goed als dat de baliemedewerker straks misschien iemand op afspraak heeft die ie niet kan helpen, omdat ie met degene bezig is die geen afspraak heeft gemaakt.

En niet alleen bij de gemeente kun je alleen op afspraak komen. Dat is ook zo bij bijvoorbeeld je huisarts ofzo.Het gaat in z'n algemeenheid, niet om 1 geval.

Het is begonnen als bezuiniging en dus niet vanwege incidenten. In plaats van de hele dag 2, 3 of 4 mensen bij de balie te hebben, kan de gemeente door het afspraken-systeem af met 1 of 2 medewerkers. Dus besparen ze geld. Op zich begrijpelijk.

Maar: dan krijg je dus ambtenaren die op hun strepen gaan staan en je zonder afspraak niet helpen. Dat is natuurlijk in veel gevallen onzin, zeker als er verder niemand is of er hinder van ondervindt. Dergelijk klantonvriendelijk gedrag werkt juist agressie in de hand en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Iets wat überhaupt niet nodig is als ambtenaren kijken naar wat er wel kan in plaats van wat er allemaal niet kan en mag.

mentholbear
22 januari 2021, 14:59
Voor alle duidelijkheid: ik wil niks met die Mark Rutte te maken hebben !

Maak je niet dik. Was een grap, omdat ie part time leraar is.

Dus besparen ze geld. Op zich begrijpelijk.

Maar: dan krijg je dus ambtenaren die op hun strepen gaan staan en je zonder afspraak niet helpen. Dat is natuurlijk in veel gevallen onzin, zeker als er verder niemand is of er hinder van ondervindt. Dergelijk klantonvriendelijk gedrag werkt juist agressie in de hand en dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Iets wat überhaupt niet nodig is als ambtenaren kijken naar wat er wel kan in plaats van wat er allemaal niet kan en mag.

Het draait inderdaad vaak om kostenbesparing.

Beetje menselijkheid moet denk ik ook wel kunnen. Maar als ze uitzonderingen blijven maken, dan houden er steeds minder mensen zich aan de regels. Waarom werd ik vorige maand wel geholpen en nu niet. Waarom deed die collega niet moeilijk en jij wel. Of erger: waarom wordt die blanke meneer zonder afspraak wel geholpen en ik niet...

En mijn ervaringen zijn ook dubbel hoor. Soms krijg ik gewoon 'dat kan niet', maar vaak genoeg ook ambtenaren die beetje proberen mee te denken. Vooral als je zelf een beetje doorvraagt van hoe het wel zou kunnen, hoe hij het zou doen, of ie nog suggesties heeft, etc.

En een beetje begrip tonen en vragen moet vind ik ook kunnen. Zo zullen de meeste huisartsen best mensen uitgebreider willen helpen en te woord staan, maar kampen tegenwoordig met een hele hoop administratieve afwikkelingen. Met een keertje uitleg waarom ie een consult onder de 10 minuten probeert te houden, heb ik alle begrip voor. Aan de andere kant toont ie ook begrip voor als ik met meer dingen zit. Dan zei die dat als ik een keer met meer dingen zit, dat van te voren bij het maken van een afspraak kan aangeven. Dan kan er gekeken worden of ze een 'dubbele afspraak' kunnen makeb. Desnoods op 2 verschillende momenten als het echt niet achter mekaar kan.

Ik weet niet in hoeverre ambtenaren met vergelijkbare druk te maken hebben, maar ik bedoel dat we niet altijd achter de schermen mee kunnen kijken wat er allemaal daar afspeelt.

schoolmeester
22 januari 2021, 15:30
De meeste ambtenaren weten niet wat werkdruk is, en de meeste hebben het ook nog nooit meegemaakt......

Groet, schoolmeester.

mentholbear
22 januari 2021, 20:28
De meeste ambtenaren weten niet wat werkdruk is, en de meeste hebben het ook nog nooit meegemaakt......

Tja, wat is werkdruk? Wat is pijn? De 1 kan meer hebben dan de ander. Dus als dat zo is wat je zegt, lijkt me dat een goeie baan voor iemand die niet tegen hoge werkdruk kan.
Ik zou bijvoorbeeld niet in de keuken van Gordon Ramsay kunnen uithouden...

https://img.huffingtonpost.com/asset/5b9d9b9a2200003000d9b2aa.gif?ops=scalefit_960_noup scale

Dalton
22 januari 2021, 21:38
Ambtenaren en militairen hebben iedere dag 5 minuten werk en dat moeten ze over de hele dag uitsmeren.
Daarom zijn ze na zo'n werkdag ook altijd kapot wanneer ze thuis komen.

bertje600
23 januari 2021, 13:37
Waarom kijkt een ambtenaar 's morgens niet uit zijn raam?

Dan weet hij niet wat hij 's middag moet doen.

schoolmeester
23 januari 2021, 13:48
Wat staat er op de grafsteen van een ambtenaar ? Hier rust hij verder......

Groet, schoolmeester.

deket
23 januari 2021, 18:38
En ambtenaren in de zorg of als flikken in een gettowijk te Brussel of Amsterdam? Die hebben hun werk hoor,evenals op de dienst Asielzaken
En militairen vervelen zich idd dood.een ex buur van mij kon op zijn 45j als paracomando op pensioen. Na heel zijn leven zich te vervelen in de kazerne behalve indien ze op missie gaan. In zijn tijd Sarajevo, nu doorgaans in Afghanistan.
Nogmaals, : Nooit veralgemenen!

Willem2
4 oktober 2021, 18:16
Ziek van het UWV

Zwartboek over misstanden UWV: ‘Mensen komen diep in de schulden of raken hun huis kwijt
Veel mensen komen in grote problemen door fouten van het UWV. Ze worden goedgekeurd terwijl ze ernstig ziek zijn of ten onrechte gekort op hun uitkering, waarna ze forse terugvorderingen krijgen. Daardoor raken ze in diepe schulden, moeten hun huis verkopen of lopen relaties stuk.

Tonny van der Mee 04-10-21, 16:10 Laatste update: 17:31
Dat blijkt uit het rapport ‘Ziek door het UWV’ van de SP, waar het consumentenprogramma Radar vanavond aandacht aan besteedt.

De SP kreeg op het Meldpunt UWV bijna 1200 meldingen over onrechtvaardige keuringen, strenge regelgeving en stroperige procedures. Zeven van de tien respondenten zijn ten onrechte gekort op een uitkering of moeten er lang op wachten.

Hoewel cliënten vaak niets verkeerd deden, komen ze door de fouten van het UWV in grote problemen. Het teveel uitgekeerde geld, dat ze netto ontvingen, moeten ze bruto terugbetalen. Daardoor lopen de schulden op en komen ze ook in de problemen met toeslagen die ze van de Belastingdienst krijgen.

Aangrijpend
,,Er zijn aangrijpende verhalen binnengekomen van mensen die het leven niet meer zien zitten, diep in de schulden komen of hun huis kwijtraken’’, schrijft SP-Kamerlid Bart van Kent in het rapport.

Volgens melders is het UWV een logge inefficiënte bureaucratische organisatie met Kafkaëske toestanden. Mensen verdwalen in de regelgeving en worden van het kastje naar de muur gestuurd. Medewerkers bellen niet terug, verwijzen eindeloos door of geven verkeerde informatie. Ook raken documenten zoek, hebben cliënten geen vaste contactpersoon en zijn rapporten onjuist.

.... https://www.ad.nl/binnenland/zwartboek-over-misstanden-uwv-mensen-komen-diep-in-de-schulden-of-raken-hun-huis-kwijt~a1091de4/

de toeslageaffaire was het topje van de ijsberg.
Nu de UWV en staks komt de TOZO er aan met de sociale dienst.

Willem2
8 oktober 2021, 15:24
Rechters zijn uiterst kritisch op de manier waarop ze zijn omgegaan met ouders die in de problemen kwamen door de kinderopvangtoeslag. Ook uitten ze in een rapport van de eigen beroepsgroep flinke kritiek op het "knellende" systeem waarbinnen ze moesten opereren.

Het 81 pagina's tellende rapport dat de titel Recht vinden bij de Rechtbank heeft, is opgesteld door het overlegorgaan van bestuursrechters: het LOVB. Een commissie van rechters bekeek voor het onderzoek alle bijna 17.000 toeslagzaken die tussen 2010 en 2019 bij bestuursrechters binnenkwamen. Verder spraken ze met meer dan honderd rechters, juridisch medewerkers, gedupeerde ouders, advocaten en de Belastingdienst.

De conclusie is dat de meeste rechters de aanpak van de Belastingdienst blind volgden, terwijl ze zich daar niet prettig bij voelden.

.... https://nos.nl/artikel/2400792-rechters-oordelen-hard-over-zichzelf-en-knellend-toeslagensysteem

bertje600
9 oktober 2021, 10:21
En nu ook nog kijken naar hun uitspraken bij de klimaatactivisten.
Wellicht komen ze dan ook tot het besef dat de politiek dat voor het zeggen heeft en
niet de rechterlijke macht.

Willem2
19 oktober 2021, 19:56
Tussen 2015 en 2020 zijn 1115 kinderen van slachtoffers van het kinderopvangtoeslagenschandaal uit huis geplaatst. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De kinderopvangtoeslagaffaire is bezig sinds 2004. De periode vanaf 2015 is onderzocht omdat in dat jaar de nieuwe Jeugdwet is ingegaan en sindsdien de cijfers worden bijgehouden.

Het rapport meldt niet of de uithuisplaatsingen het gevolg zijn van de toeslagenaffaire of dat er andere oorzaken zijn. Het bureau heeft alleen onderzocht bij hoeveel slachtoffers er in deze periode kinderen uit huis zijn geplaatst. Om uit te zoeken wat de oorzaken zijn, is volgens de dienst meer onderzoek nodig.

Het CBS kan niet zeggen hoeveel kinderen tussen 2015 en 2020 in totaal in Nederland uit huis zijn geplaatst.

Het onderzoek werd gedaan in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Eerder werden naar aanleiding van een Volkskrant-artikel over dit onderwerp Kamervragen gesteld.
... https://nos.nl/artikel/2402299-meer-dan-duizend-kinderen-gedupeerden-toeslagenaffaire-uit-huis-geplaatst

Willem2
29 november 2021, 17:44
Ik gooi het maar even onder de bijstandszaak want daar zijn heel veel misstanden boven water gekomen binnen het ambtenarenbeleid bij o.a. UWV, de belastingdienst, sociale zaken etc.

Burgers die een overheidsbesluit willen aanvechten, komen door kleine administratieve fouten volledig klem te zitten. Wie te laat bezwaar indient, is nagenoeg kansloos bij de overheid én rechter. Deskundigen willen een aanpassing van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dat moet een einde maken aan de juridische fuik, zeggen ze tegen Nieuwsuur.

Wie het niet eens is met een overheidsbesluit - zoals een WOZ-aanslag, de toekenning van een uitkering of een schadeclaim - moet binnen een wettelijke termijn bezwaar maken, meestal binnen zes weken.

Het kan gebeuren dat iemand te laat bezwaar of beroep aantekent, bijvoorbeeld omdat een brief niet is ontvangen of omdat iemand vanwege omstandigheden niet op tijd kan reageren. Overheden kunnen een bezwaar dan alsnog in behandeling nemen, maar weigeren dat vaak. Ze verklaren een bezwaar dan 'niet-ontvankelijk'.
... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2407555-juridische-fuik-overheid-maakt-burgers-kansloos

En dan kan je denken dat je iets kan aanvechten maar dat is een illusie ...

Willem2
27 januari 2022, 16:50
De openbare verhoren in de parlementaire enquête over de toeslagenaffaire beginnen februari volgend jaar. Behalve over het fraudebeleid gaat de enquêtecommissie zich ook buigen over informatie-uitwisseling en dienstverlening bij uitvoeringsinstanties.

Aanleiding voor de enquête zijn de parlementaire onderzoeken naar de toeslagenaffaire en naar het functioneren van organisaties als het UWV en het CBR. Beide onderzoekscommissies kwamen met harde conclusies en het rapport over de toeslagenaffaire leidde een jaar geleden tot de val van het derde kabinet-Rutte.
.... https://nos.nl/artikel/2414723-verhoren-enquete-toeslagenaffaire-beginnen-over-een-jaar

Als deze zaak eindelijk is uitgezocht zijn de daders al drie keer weggepromoveerd en de slachtoffers hebben hun leven lang de nadelen ondervonden :cool:

Willem2
7 februari 2022, 18:16
https://www.ad.nl/video/productie/slachtoffer-toeslagenaffaire-in-rechtszaak-tegen-de-staat-281632

Willem2
31 maart 2022, 19:57
Nog geen kind terug bij toeslagenslachtoffers, speciaal team moet 1115 kinderen gaan helpen

....

Wel is in enkele gevallen contact hersteld, tussen ouders die door de belastingdienst ten onrechte als fraudeur werden bestempeld en hun kinderen die uit huis werden geplaatst. Bij het proefproject waren 13 ouders en 30 kinderen betrokken. Bijna een half jaar nadat naar buiten kwam dat tussen 2015 en 2019 1115 kinderen van toeslagenouders uit huis zijn geplaatst, wordt het zogenaamde ondersteuningsteam (OT) nu landelijk opgetuigd.
....

.... https://www.ad.nl/politiek/nog-geen-kind-terug-bij-toeslagenslachtoffers-speciaal-team-moet-1115-kinderen-gaan-helpen~ad4b3460/

de wijze waarop er gedacht wordt door verschillende diensten van de overheid is tenenkrommend. Wet is wet en niet nadenken wat dit met mensen doet.

Willem2
16 april 2022, 21:04
Een paar honderd mensen hebben vanmiddag in het centrum van Rotterdam meegelopen in een steunmanifestatie voor de gedupeerden van de toeslagenaffaire.

De demonstratie was vooral bedoeld als een hart onder de riem voor de mensen die ondanks toezeggingen van het kabinet nog steeds wachten op (volledige) compensatie van de geleden schade. Ze kampen vaak met hoge schulden. 'Rutte, schiet op', stond op veel protestborden.

"Wat een mooie dag voor een steunmanifestatie voor mensen die geraakt zijn door toeslagenschandaal", twitterde SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten. Bij de manifestatie trok ze op met Kamerlid Pieter Omtzigt, die een paar jaar geleden samen met haar de toeslagenaffaire heeft aanzwengelde.
.... https://nos.nl/artikel/2425395-steunmanifestatie-voor-gedupeerden-toeslagenaffaire-rutte-schiet-op

Kwibus2
16 april 2022, 23:23
Er verandert niets om de eenvoudige reden dat al deze ontsporingen te wijten zijn aan gebrekkige wetgeving en algemene maatregelen van bestuur die door het parlement zijn goedgekeurd.
De kern van het probleem is de kwaliteit van het parlement dat geen benul heeft van de rijkwijdte van de wetsvoorstellen waarover gestemd wordt.

Die voorstellen zijn voorgekookt in het regeerakkoord dat vervolgens gedegradeerd wordt tot hamerstuk. Kamerleden van de coalitie mogen niet tegen stemmen. Daarmee is iedere kans op een kritische behandeling in het parlement uitgesloten.
De oppositie zit er voor spek en bonen bij.

Willem2
11 mei 2022, 13:02
Begin dit jaar waren nog 555 kinderen van ouders die gedupeerd zijn in de toeslagenaffaire uit huis geplaatst. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Ook vorig jaar zijn er kinderen van gedupeerden van de toeslagenaffaire uit huis geplaatst, stelt het CBS. Vorig jaar meldde de instantie dat tussen begin 2015 en eind 2020 in totaal 1115 kinderen van toeslagenouders uit huis waren geplaatst. Dat aantal is in 2021 verder opgelopen naar 1675. Het merendeel is of terug of inmiddels volwassen, maar van hen zijn er 555 nog niet thuis.

Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind heeft beloofd hun dossiers met voorrang te laten behandelen om te zien of de kinderen met hun ouders kunnen worden herenigd. De aandacht die dat vraagt, zal weer ten koste gaan van anderen die wachten op jeugdzorg, erkende hij.

Donderdag debatteert de Tweede Kamer over het probleem. Partijen vinden dat het veel te lang duurt voor al die dossiers zijn afgehandeld. ,,Nadat de regering over het schandaal is gevallen, is het aantal uit huis geplaatste kinderen van slachtoffers in het toeslagenschandaal in het daarop volgende jaar dus toegenomen’’, reageert Kamerlid Pieter Omtzigt.
.... https://www.ad.nl/politiek/1675-kinderen-van-toeslagenouders-uit-huis-geplaatst-sinds-2015~aa3f1fd7/

bertje600
11 mei 2022, 14:04
Vele, zogenaamde beleidsmakers en met hen de daarbij behorende ambtenaren hebben totaal niet in de gaten
wat ze hebben aangericht. Dat komt omdat ze geen contact meer hebben met de werkelijkheid op de werkvloer.
Wel is het typisch dat dit voornamelijk voorkomt in ambtelijke kringen van hoog tot laag, van de EU tot in de gemeentes.
Herstel van hun eigen fouten is dan voor hen moeilijk maar dat zullen zo lang mogelijk traineren om hun positie voor
lange tijd veilig te stellen.
Het is broodnodig dat er een complete doorlichting komt van het ambtelijk apparaat en dat dan ook vele ambtenaren
die onnodig zijn hun biezen kunnen pakken.
Dan kunnen de huidige vacatures wellicht sneller worden vervuld en kan Schiphol weer volop gaan draaien.

Willem2
11 mei 2022, 14:25
... om hun positie voor
lange tijd veilig te stellen.

Dat is juist het gekke, de positie van een ambtenaar is veilig en daarom is het gedrag zo raar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ambtenaar
Deze affaire heeft gezorgd voor levenslange schade. Het gekke is dat er een kabinet over gevallen is en er veel ach en wee wordt geroepen maar er wordt heel weinig gedaan.
Ik hoorde laast een uitzending van Argos met betrekking tot geautomatiseerde risicoprofielen en dit wordt nog gewoon door veel instanties gebruikt

https://www.nporadio1.nl/podcasts/argos/69574/het-geautomatiseerde-wantrouwen-van-de-overheid
Klakkeloos gaan ze gewoon verder ...:cool:

Willem2
28 juni 2022, 19:07
CBS: meeste toeslagenouders hebben migratieachtergrond, vaak met schulden
.... https://nos.nl/artikel/2434452-cbs-meeste-toeslagenouders-hebben-migratieachtergrond-vaak-met-schulden

Willem2
13 juli 2022, 16:29
De Belastingdienst wordt niet strafrechtelijk vervolgd voor de fel bekritiseerde behandeling van burgers in de toeslagenaffaire. Het gerechtshof in Den Haag heeft het verzoek van slachtoffers die om vervolging hadden gevraagd, afgewezen. Het hof erkent dat de affaire bij ouders en kinderen veel leed heeft veroorzaakt, maar stelt dat het strafrecht geen mogelijkheid tot vervolging biedt.

Slachtoffers dienden vorig jaar een verzoek tot strafrechtelijke vervolging in, nadat het Openbaar Ministerie (OM) had vastgesteld dat de Belastingdienst geen strafbare feiten had begaan. De officier die de zaak behandelde, stelde bovendien vast dat Belastingdienst strafrechtelijke immuniteit geniet. Dat betekent dat de dienst niet voor de strafrechter kan worden gebracht.

De klagers waren het daar niet mee eens. Gesteund door hun advocaat vonden ze dat er voldoende bewijs was van onder meer discriminatie, knevelarij en dwang door misbruik van gezag.

Het hof denkt daar op de meeste punten anders over. Alleen wat de aangifte van discriminatie betreft, zegt het hof dat er van een "redelijke verdenking" kan worden gesproken. Daar blijft het bij, omdat ook het hof stelt dat de Belastingdienst strafrechtelijke immuniteit geniet.
..... https://nos.nl/artikel/2436515-belastingdienst-niet-strafrechtelijk-vervolgd-voor-toeslagenaffaire

(zit een filmpje bij met uitleg betreffende de toeslagenaffaire)

M.a.w. een overheid is untouchable geworden. Daarnaast is een kabinet er op gevallen maar dat houdt dus helemaal niet in dat het systeem ontmanteld is. en dat in de toekomst op andere gebied gewoon weer kan voorkomen.

Kwibus2
13 juli 2022, 20:56

Groet, schoolmeester.

Daarbij ga je er van uit dat ambtenaren werken.
Dat lijkt me erg optimistisch.

Willem2
15 september 2022, 13:36
Mensen met een buitenlandse afkomst kregen aanzienlijk vaker te maken met een hardere fraudeaanpak van de Belastingdienst dan personen van Nederlandse afkomst. Dat concludeert het College voor de Rechten van de Mens na analyse van alle aanvragers van kinderopvangtoeslag in de jaren 2014 en 2018, toen het toeslagenschandaal nog niet aan het licht gekomen was.

Zo kregen mensen met een buitenlandse afkomst in 2014 twee keer zo vaak geen automatische toekenning van hun toeslagen van de Belastingdienst als personen met een Nederlandse afkomst. Het label 'grove schuld' werd in dit jaar zelfs zeven keer zo vaak toegekend. In 2018 was dat vijf keer zo veel.
.... https://nos.nl/artikel/2444690-ouders-met-niet-nederlandse-afkomst-aanzienlijk-vaker-hard-aangepakt-bij-toeslagenaffaire

nu denken we allemaal dat zal dan wel opgelost zijn en dat wordt niet meer gedaan door de overheid.
Dat is dus niet waar. Met zulke algoritmen wordt gewoon verder gewerkt.

Willem2
5 oktober 2022, 22:36
Europarlement walgt van toeslagenaffaire: ‘Schandvlek in de geschiedenis van de rechtsstaat’
... https://www.ad.nl/politiek/europarlement-walgt-van-toeslagenaffaire-schandvlek-in-de-geschiedenis-van-de-rechtsstaat~ab375069/

maar hoe gek is dat eigenlijk dat nederlandse europarlementaiers dat moeten aanzwengelen.

Megaboob
6 oktober 2022, 00:30
De Nederlandfse staat is steeds meer aan ghet vervallen tot maffia helaas. vooral bij de belastingdienst is het raak de afgelopen jaren., absoluut dieptepunt is de toeslagen affaire, daarna de discriminatie zaak, en op de derde plek natuurlijk de staatberoving van 1,3 miljoen braaf sparende Nederlanders door de Box 3 affaire.

Ik zeg het al jaren met een kwinkslag, Nederland Bananen monarchie, maar het begint er nu wel erg echt op te lijken helaas. Grove schande is dit alles uiteraard.

Willem2
12 december 2022, 18:56
De Rijksrecherche is een onderzoek gestart naar het mogelijk plegen van meineed bij de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag. Dat melden verschillende bronnen aan Nieuwsuur, en wordt bevestigd door het Openbaar Ministerie. Hoge ambtenaren van de Belastingdienst en het ministerie van Financiën zouden bij de commissie niet de volledige waarheid hebben verteld.

De beslissing om een onderzoek naar meineed te starten werd al in juni 2021 genomen. Advocaat Vasco Groeneveld deed toen namens een groep gedupeerde ouders aangifte in de toeslagenaffaire, zo bevestigt het parket Den Haag. Een beslissing tot eventuele vervolging is nog niet genomen. Het OM neemt de zaak hoog op: het heeft zowel het College van procureurs-generaal als het ministerie van Justitie en Veiligheid over de zaak geïnformeerd.

Memo-Palmen
Centraal in het onderzoek staat een advies uit maart 2017, van de destijds hoogste jurist bij de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst, Sandra Palmen-Schlangen. Dat zogeheten memo-Palmen concludeerde al ver voordat de toeslagenaffaire naar buiten kwam dat de Belastingdienst "laakbaar" had gehandeld. Palmen adviseerde dat ouders gecompenseerd moesten worden voor het handelen van de Belastingdienst.

Haar advies werd genegeerd en verdween in een la. En de Belastingdienst bleef vervolgens nog jaren procederen tegen ouders van wie de kinderopvangtoeslag onterecht en onrechtmatig was stopgezet.

Het memo-Palmen werd uiteindelijk vlak voor de verhoren van de parlementaire ondervragingscommissie, in oktober 2020, door het ministerie van Financiën openbaar gemaakt na vragen van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt. Sindsdien wil de Tweede Kamer weten: waarom is in 2017 nooit iets met die memo gedaan? Dat had gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire immers jaren aan ellende kunnen besparen.
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2456145-topambtenaren-logen-mogelijk-bij-toeslagenverhoren-onderzoek-naar-meineed

Badslippers
12 december 2022, 20:21
Hoge ambtenaren van de Belastingdienst en het ministerie van Financiën zouden bij de commissie niet de volledige waarheid hebben verteld.

Dat lijkt me een flinterdunne reden waar een beetje advocaat gehakt van maakt. Immers, "niet de volledige waarheid" zegt mij dat ze in ieder geval de waarheid hebben verteld. Dat die waarheid niet volledig is verteld kan aan de vragensteller hebben gelegen.

schoolmeester
12 december 2022, 20:25
Niet de volledige waarheid vertellen, staat vrijwel gelijk aan liegen !
Onderste steen moet bovenkomen is mijn mening.

Groet, schoolmeester.

Willem2
23 januari 2023, 22:00
De afhandeling van de toeslagenaffaire verloopt te traag, en dat is "onwenselijk", vindt het kabinet. De regering wil daarom maatregelen nemen om gedupeerden eerder te helpen, zo blijkt uit een concept-Kamerbrief die in handen is van Nieuwsuur. Maar betrokkenen zetten grote vraagtekens bij de haalbaarheid daarvan.

Vorige week berichtte Nieuwsuur al dat gemeenten verwachten dat met de huidige aanpak alle gedupeerden op zijn vroegst in 2030 gecompenseerd zijn. Bestuurder Peter Heijkoop van de Vereniging Nederlandse Gemeenten sprak toen de wens uit dat het kabinet meer vaart achter de afhandeling zou zetten. De conceptbrief van het kabinet bevestigt het beeld dat het te traag gaat.

De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) moet extra vaart maken, schrijft staatssecretaris Toeslagen Aukje de Vries (VVD) in de concept-Kamerbrief. UHT doet eerst een 'lichte toets' om te bepalen of iemand gedupeerd is. Als dat zo is, wordt direct 30.000 euro compensatie uitgekeerd. Wie recht denkt te hebben op meer, of het niet eens is met zijn afwijzing, krijgt vervolgens een uitgebreide integrale beoordeling.

"Als de uitvoering op de huidige wijze en met de huidige capaciteit wordt vervolgd zullen - met het verwachte aantal aanmeldingen - de laatste integrale beoordelingen pas in de loop van 2027 worden afgerond", schrijft de staatssecretaris. "Dit is onwenselijk." Want na de integrale beoordeling kunnen mensen zich nog melden bij de Commissie Werkelijke Schade, als zij extra schade hebben geleden door bijvoorbeeld het verliezen van een huis of een baan.
..... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2460951-kabinet-wil-toeslagengedupeerden-sneller-helpen-betrokkenen-zijn-sceptisch

Willem2
30 januari 2023, 11:55
Pieter Omtzigt maakt zich gelukkig nog altijd sterk voor de uithuisgeplaatste kinderen in de Toeslagenaffaire, waar de Tweede Kamer maandag over debatteert. Bij Renze op Zondag deed hij nog eens uit de doeken hoe schrijnend de situatie nog altijd is en welke problemen er momenteel spelen.
.... https://www.gids.tv/video/536436/pieter-omtzigt-bespreekt-laatste-stand-van-zaken-toeslagenaffaire-renze-op-zondag

Megaboob
30 januari 2023, 12:09
De toeslagen affaire verwoest nog steeds meer levens en levensgeluk dan de "klimaat crisis" waar wel met miljarden gesmeten word. Verkeerde prioriteiten ds van Kabinet Rutte 4, gebouwd op de puinhopen van Rutte 3 waarin deze faal aan het licht kwam. de hele kliek van het partijkartel is zo schuldig als het maar zijn kan op Omtzicht na. En die zou dan "functie elders" hebben moete krijgen. Wat een bananen republiek is Nederland toch geworden.

Willem2
3 april 2023, 13:51
Advocaten die slachtoffers van het toeslagenschandaal bijstaan, hebben de stekker uit het periodieke overleg met de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) getrokken. Een aantal advocaten heeft besloten helemaal te stoppen met het bijstaan van gedupeerde ouders.

Volgens de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) zijn de advocaten gefrustreerd over de gang van zaken en zijn er grote knelpunten in de hersteloperatie waar maar geen oplossingen voor komen.

"Als je elke drie weken overlegt en er komt niks uit, dan houdt het op een gegeven moment op", licht bestuurder Sanne van Oers toe in het NOS Radio 1 Journaal.

Tussen de advocaten en de UHT, die verantwoordelijk is voor financiële compensatie van de ouders, was er elke drie weken overleg over de hersteloperatie. Volgens Van Oers heeft de werkgroep verschillende aanbevelingen gedaan om het proces te versnellen en de knelpunten op te lossen, "maar daar wordt niks mee gedaan".

De UHT bevestigt dat het overleg is opgeschort, maar wil dit zo snel mogelijk weer oppakken. "Advocaten spelen een belangrijke rol in de hersteloperatie", schrijft de organisatie in een reactie.
.... https://nos.nl/artikel/2469991-advocaten-toeslagenouders-stoppen-met-overleg-herstelorganisatie-komt-niks-uit

mensen worden dus gedwongen om die 30.000 euro aan te nemen als compensatie terwijl in heel wat gevallen de schade vele malen groter is.
Typisch overheid.

Maar ach, zal Badslippertje zeggen, ze kunnen toch naar de Lidl daar is het brood nog goedkoop ....

Badslippers
4 april 2023, 10:13
.... https://nos.nl/artikel/2469991-advocaten-toeslagenouders-stoppen-met-overleg-herstelorganisatie-komt-niks-uit

mensen worden dus gedwongen om die 30.000 euro aan te nemen als compensatie terwijl in heel wat gevallen de schade vele malen groter is.
Typisch overheid.

Maar ach, zal Badslippertje zeggen, ze kunnen toch naar de Lidl daar is het brood nog goedkoop ....

Sterker, je kunt je afvragen hoe die toeslagencrisis is ontstaan. Ouders brengen hun kroost naar de kinderopvang (of peuterspeelzaal, of ouderparticipatiecreche, of buitenschoolse opvang of weet ik veel hoe dat allemaal heet) omdat pap en mam willen werken. Daarvoor betalen ze een vergoeding en daarnaast kunnen ze een tegemoetkoming krijgen, de kinderopvangtoeslag. Hierbij kun je de vraag stellen waarom ze niet beiden in deeltijd gaan werken zodat ze zelf voor hun kinderen kunen zorgen? Misschien omdat ze geld willen verdienen voor een luxer leven. Wie zal het zeggen.

"Ja maar", hoor ik al. Je hebt ook alleenstaande moeders die de kost moeten verdienen. Welnu voor deze groep is een opvang noodzakelijk (hoewel ze ook binnen hun netwerk kunnen kijken voor opvang). Blijkbaar is die opvang zo duur om te realiseren dat het een zware financiële last is voor een ouder en daarom wordt met een toeslag tegemoet gekomen om die financiële last te verminderen. De overheid zou de toeslag aan de voorziening zelf kunnen uitbetalen en niet aan elke ouder individueel. Als er dan al gesjoemeld wordt dan gebeurt dat door zo'n voorziening die kinderopvang uitvoert. Ze moeten immers alleen gecompenseerd worden voor de uren die daadwerkelijk aan opvang worden besteed. Lijkt me makkelijker om eventuele fraude op te sporen i.p.v. al die ouders telkens weer controleren.

Misschien moeten ouders zelf meer voor hun kinderen zorgen. Toen BS in de wieg lag was er geen kinderopvangtoeslag. En dat functioneerde ook.

Willem2
4 april 2023, 12:52
Misschien moeten ouders zelf meer voor hun kinderen zorgen. Toen BS in de wieg lag was er geen kinderopvangtoeslag. En dat functioneerde ook.

Omdat jouw moeder thuis bleef en je vader ondergronds in de mijnen werkte ... :rolleyes:

Willem2
24 april 2023, 11:46
Baas Inspectie belastingen wil toeslagenstelsel afschaffen

Door het Nederlandse toeslagenstelsel komen nog steeds iedere dag mensen in financiële problemen. Daarom moet het stelsel zo snel mogelijk worden afgeschaft, zegt inspecteur-generaal Bart Snels, hoofd van de Inspectie belastingen, toeslagen en douane, in Trouw.

Jaarlijks moeten 150.000 huishoudens zorg-, huur- of een andere toeslag terugbetalen, omdat ze niet op tijd iets hebben doorgegeven. Het gaat dan bijvoorbeeld om een verandering in hun inkomen of in de samenstelling van het huishouden.

"We vragen het onmogelijke van mensen en hebben alle financiële risico's bij de burgers neergelegd", zegt Snels. "We tasten met de toeslagen de bestaanszekerheid van mensen aan." Het probleem ligt volgens hem niet bij de ambtenaren, die "het goede" proberen te doen, maar bij het stelsel zelf.
.... https://nos.nl/artikel/2472657-baas-inspectie-belastingen-wil-toeslagenstelsel-afschaffen

net als Badslippers

Stel je nu eens voor dat ik ga opvoeren dat o.a. Megaboob, The Joker psychische problemen krijgen bij het betalen van belastingen, schaffen we die dan ook af :rolleyes:

Gewoon aanpassen en verbeteren. Oftewel een beetje werken en niet denken dat met algoritmen alles is op te lossen

Badslippers
24 april 2023, 19:32
Stel je nu eens voor dat ik ga opvoeren dat o.a. Megaboob, The Joker psychische problemen krijgen bij het betalen van belastingen, schaffen we die dan ook af

Nee, natuurlijk niet. Belasting heffen is nou eenmaal nodig om een land draaiende te houden. Als niemand belasting betaalt gaat het land naar de knoppen en krijg je Afrikaanse toestanden. Allerlei wildemansbendes die met geweld anderen beroven. Als Megaboob en The Joker psychische problemen krijgen omdat ze belastingen moeten betalen kunnen ze verhuizen naar een van de belastingparadijzen. Saoedi-Arabië betaal je geen belasting. Dichter bij huis Roemenië (10%) of Zwitserland (2%). Monaco is ook een optie. Wat mij betreft mogen ze ook het eigen risico afschaffen. Ook zo'n draak van een regeling.

Gewoon aanpassen en verbeteren.

Tja, typisch polderen door W2. "Gewoon aanpassen en verbeteren" kortom doorgaan op dezelfde voet met wat aanpassingen en verbeteringen. Nog meer regelzucht. Hoe zit het ook alweer? "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden". Het toeslagen circus vreet zich vervolgens als een etterend gezwel door de samenleving. Nog liever gisteren als vandaag afschaffen die flauwekul.

schoolmeester
24 april 2023, 19:46
Inderdaad, toeslagensysteem zo snel mogelijk afschaffen.
Veel mensen komen door de toeslagen in de problemen, omdat het voorgeschoten word.
Veel mensen moeten na een jaar een (groot) gedeelte terugbetalen en hebben het geld dan al opgemaakt.
Is beter om een systeem in te voeren met een hele lage belasting voor de kleinverdieners.
Speciaal voor WE is dit een mail van 5! regels.

Willem2
24 april 2023, 23:14
Afschaffing toeslagenstelsel: waarom is het zo ingewikkeld?
.....

In 2022 werden 7,8 miljoen toeslagen uitgekeerd aan in totaal 9,5 miljoen mensen. Omdat veel mensen afhankelijk zijn van toeslagen kan het systeem niet worden afgeschaft voor er eerst een goed alternatief is.
.... https://nos.nl/artikel/2472744-afschaffing-toeslagenstelsel-waarom-is-het-zo-ingewikkeld

Willem2
23 mei 2023, 23:02
Verschillende oppositiepartijen hebben geen goed woord over voor de manier waarop het kabinet de nasleep van de toeslagenaffaire aanpakt. Van de beloftes die premier Mark Rutte deed na het snoeiharde rapport van de parlementaire onderzoekscommissie uit 2020, is maar weinig terechtgekomen, vinden partijen als de PVV, PvdA, GroenLinks, SP en Denk.

De operatie om de gedupeerden ruimhartig te compenseren is vastgelopen in bureaucratie en de aangekondigde versimpeling van de regels om een nieuw debacle te voorkomen komt niet van de grond, zegt de oppositie.

In een debat over de kwestie erkende Rutte dat lang niet alles goed gaat bij de afwikkeling van het schadeherstel. Toch ziet hij "een heel klein plusje bij een zee van ellende": de eerste beoordeling van de meeste dossiers is waarschijnlijk begin 2025 afgerond. Eerder vreesde het kabinet dat dat tot 2027 zou duren.
.... https://nos.nl/artikel/2476225-oppositie-kraakt-afhandeling-toeslagenschandaal-rutte-ziet-heel-klein-plusje

Willem2
2 juni 2023, 23:31
De ruim tienduizend huishoudens die door toedoen van de overheid onder het bestaansminimum leven, moeten tot Prinsjesdag wachten op een oplossing. Minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) laat de Tweede Kamer vandaag weten dat ze verschillende opties onderzoekt, maar de zomer nog nodig heeft om tot een besluit te komen.

De gedupeerde gezinnen zijn stellen, meestal met kinderen, waarvan de één geen inkomen heeft en de ander een heel laag inkomen, zoals een beperkte arbeidsongeschiktheidsuitkering of een laag salaris. De gemeente vult het inkomen van de twee aan tot bijstandsniveau.

Maar door die aanvulling komen onbedoeld én onterecht toeslagen zoals zorg- of huurtoeslag te vervallen. Daardoor raken de gedupeerden in armoede en komen ze in veel gevallen in de schulden terecht. Omdat de ontvanger van de toeslagen geen zicht heeft op hoe regelingen werken, hebben zij vaak zelf niet door dat ze onterecht worden gekort.
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2477494-oplossing-voor-gedupeerden-door-overheidsfout-laat-nog-wat-langer-op-zich-wachten

nu heb ik wel vertrouwen in mevr Schouten maar niet in het apparaat die dat ruimhartig moet gaan uitvoeren.

Willem2
22 september 2023, 11:22
Iedere volwassene moet elke maand een vast bedrag van enkele honderden euro’s krijgen. Dat bedrag moet in de plaats komen van de verschillende toeslagen, zoals huur- en zorgtoeslag, die lagere inkomens nu krijgen. Dat bepleit D66 in zijn verkiezingsprogramma.
.... https://www.ad.nl/politiek/d66-bepleit-vast-basisbedrag-voor-elke-volwassene-in-plaats-van-toeslagen~a47c5a7c/

dat lijkt wat gek omdat ook heel wat rijken hiervan gaan profiteren maar er is een groot probleem na de toeslagenaffaire dat veel armeren geen geld meer durven te vragen omdat ze bang zijn voor de gevolgen.

Badslippers
22 september 2023, 20:29
Dat hele woud van toeslagen, subsidies, uitkeringen, compensaties, studiebeurzen, kortingen, is langzamerhand ondoordringbaar geworden en de instanties die voor de uitvoering zijn opgetuigd raken zelf verstrikt in de regels met als gevolg fouten aan hun kant en fraudeurs aan de andere kant. Fraudeurs die het verpesten voor diegenen die het echt nodig hebben. Hoogtijd om dat alles op de schop te nemen en drastisch te vereenvoudigen.

Willem2
29 september 2023, 00:13
Toeslagendirecteuren bij enquêtecommissie: na Bulgarenfraude sloeg het op hol

In de parlementaire enquêtecommissie fraudebeleid is vandaag een beeld geschetst hoe de Belastingdienst opbrengsten moest genereren met fraudebestrijding. Als het jaarlijkse doel van 25 miljoen euro buiten bereik raakte, werden potentiële fraudeurs onder de loep genomen waar meer te halen viel.

Na de Bulgarenfraude in 2013 moest er bij de afdeling Toeslagen meer gedaan worden tegen fraude. "Het idee was dat er te veel aanvragen onrechtmatig doorheen kwamen", zei Monique van de Bospoort, plaatsvervangend directeur Toeslagen tussen 2015 en 2019. Dat er ook echt veel toeslagen ten onrechte werden toegekend "was niet onze werkelijkheid", voegde ze toe.

Maar "het beeld" was er wel na de fraude die een Bulgaarse bende had gepleegd met zorg- en huurtoeslag. En daarom kreeg Van de Bospoorts dienst meer capaciteit, in ruil waarvoor ze elk jaar 25 miljoen euro moest ophalen met fraudebestrijding. Dat doel werd elk jaar gehaald, zei Van de Bospoort. Maar in het najaar 2018 zag het er niet goed uit.
.... https://nos.nl/artikel/2492189-toeslagendirecteuren-bij-enquetecommissie-na-bulgarenfraude-sloeg-het-op-hol

Badslippers
29 september 2023, 11:10
Natuurlijk, er zijn mensen zwaar de dupe geworden van de toeslagenaffaire en die verdienen compensatie. Maar overal waar gratis geld wordt weggegeven ontstaan misstanden en nu slaat de compensatieregeling compleet door en ontvangen "gedupeerden" riante compensatiebedragen. Inmiddels kost dat de overheid al meer dan 5 miljard euro.
Mijn grote vriend Pieter Omtzigt had ook al lang in de gaten dat die compensatieregeling rammelde.

Omtzigt meldt de Tweede Kamer:
"Na het rapport van de commissie-Van Dam, waar iedereen van schrok, behalve collega Leijten en ik, was er een zodanige druk op het kabinet om tot compensatie over te gaan, dat het kabinet in het Catshuis, overigens zonder goedkeuring van het kabinet, overging tot het afkondigen van de regeling dat een grote groep mensen recht zou hebben op € 30.000 compensatie. Ik ben toen vanuit het Catshuis gebeld, door Staatssecretaris Van Huffelen, met de vraag of ik het daarmee eens was. Ik heb haar terug ge-sms’t dat ik het daar niet mee eens was, omdat er ook mensen gecompenseerd zouden worden die € 100 schade geleden hadden. Ik heb dat per sms gedaan en ik vraag de regering die sms’jes maar gewoon te openbaren. © www.tweedekamer.nl" (https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D40947)

Het Dagblad van het Noorden schrijft:
"Toeslagenschandaal peperduur

Hét voorbeeld is het toeslagenschandaal, dat maar niet wil overgaan. Dat de compensatie van de slachtoffers traag gaat, was bekend. Nu blijkt dat ze ook nog eens peperduur wordt. 7,1 miljard euro volgens een recente schatting van NRC . Om droogjes te noteren: ’Inmiddels begint de hersteloperatie trekken van de toeslagenaffaire zelf te vertonen.’

Zo gaat het ene falen over in het andere. En vergeet niet dat de toeslagenaffaire het gevolg was van een eerdere affaire. Bulgaren fraudeerden met huur- en zorgtoeslagen, die wel heel gemakkelijk werden uitgekeerd, waarop de Kamer een verscherpte controle bij de uitkering ervan eiste. En kreeg." © dagblad van het noorden (https://dvhn.nl/meningen/Opinie/Tijd-voor-een-politiek-van-de-kleine-beloftes-28651652.html)

Een wat ouder artikel in de correspondent.nl schetst dit toch wel absurde voorbeeld:

‘Zelfs de frauderende Bulgaren met wie de toeslagenaffaire ooit begon hebben nu recht op compensatie’.

"De toeslagenaffaire ontstond doordat gezinnen voor de kleinste foutjes genadeloos werden afgestraft en al hun kinderopvangtoeslagen moesten terugbetalen. Nu is de pendule volledig de andere kant op geslagen: bij de minste aanleiding heb je al recht op riante compensatie, zelfs als je wel degelijk de boel bedonderd hebt. De kosten lopen inmiddels op tot 5,5 miljard euro, elf keer zo veel als vorig jaar nog was begroot.

Het was een zeldzame zitting bij de rechtbank Midden-Nederland in januari 2020. Als de Belastingdienst íéts liever niet meer doet, dan is het procederen over het terugvorderen van kinderopvangtoeslag. Maar ditmaal was er toch echt alle aanleiding toe. Mevrouw had in 2012 en 2013 maar liefst 37.305 euro aan kinderopvangtoeslag ontvangen, maar kon niet aantonen dat haar partner had gewerkt, noch dat zij enige kinderopvangkosten had betaald.

Op de zitting betoogde mevrouw dat haar partner fulltime werkte als priester in haar eigen bedrijf. Bovendien liet ze kopieën van bankafschriften zien waaruit zou blijken dat zij wel degelijk betalingen had gedaan aan de kinderopvang.

Het was al snel duidelijk dat er een luchtje zat aan dit ‘bewijs’. Zo waren de urenregistraties voor haar partner de priester voor zowel 2012 als 2013 gedagtekend op 12 februari 2013. Over de bankafschriften merkte de rechtbank op dat ‘de bedragen die staan vermeld bij “totaal afgeschreven” en “totaal bijgeschreven” niet klopten met wat wordt getoond’. Sterker nog: ‘de boekdata [zijn] in verschillende lettertypes opgemaakt’ en ‘er [is] op bepaalde punten sprake van verspringen in de opmaak.’ Droogjes constateerde de rechtbank dat het ernaar uitziet ‘dat eiseres deze overzichten zelf heeft samengesteld’. Een conclusie die door de eiseres niet werd ontkend.

De rechtbank oordeelde, kortom, dat de Belastingdienst in zijn recht stond. Mevrouw had geen recht op kinderopvangtoeslag. Dat betekende overigens niet dat ze die 37.305 euro moest terugbetalen – zo streng was de wet- en regelgeving inmiddels niet meer. Nee, ze moest twee jaar lang maximaal aflossen, waarna het restant zou worden kwijtgescholden.

Maar het zou heel anders lopen. Een maand nadat de rechtbank had geoordeeld dat deze mevrouw de boel toch echt had belazerd, meldde zij zich bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT). De UHT oordeelde dat ze gedupeerde is van de toeslagenaffaire.

En dat veranderde alles.

Ineens was ze geen dader meer, maar slachtoffer. En daarmee openden zich de poorten van het paradijs.

Als gedupeerde van de toeslagenaffaire had ze namelijk recht op een bedrag van 30.000 euro, plus het kwijtschelden van al haar schulden bij de overheid (waaronder: studiefinanciering, belastingschulden en zorgverzekeringsschulden), plus het wegstrepen van de schulden van de partner bij de overheid, plus het overnemen van alle private schulden (zelfs zakelijke schulden van het eigen bedrijf tot een bedrag van twee ton, niet meer, want anders wordt het illegale staatssteun volgens Europese regelgeving), plus een bedrag van tussen de 2.000 en 10.000 euro per kind (afhankelijk van de leeftijd van het kind), plus 10.000 euro compensatie voor de ex-partner (mochten ze inmiddels gescheiden zijn, dan krijgt de priester dus ook een bedrag), plus compensatie van de ‘werkelijke schade’ (nader te bepalen), plus hulp bij het emotioneel herstel, plus hulp van gemeenten bij bijvoorbeeld het vinden van werk of een woning.

M.a.w. hoe het debat 180 graden draaide
Het is één voorbeeld, maar helaas lang niet meer het enige voorbeeld. © decorrespondent.nl" (https://decorrespondent.nl/12987/hoe-de-compensatieregeling-van-de-toeslagenaffaire-gierend-uit-de-hand-loopt/f149cb86-d489-02ae-0f06-d977a1560a3f)

Zeg maar, zo tussen de 5 en 7 miljard uitgegeven. Voor de duidelijkheid, 1 miljard = 1000 miljoen. Kun je leuke dingen mee doen.

WANDELAAR5
29 september 2023, 12:09
Hoeveel trio’s van 1 uur zijn dat?

uurtje
29 september 2023, 14:25
Hoeveel trio’s van 1 uur zijn dat?

Bij GG binnen kort 2... omdat collega beren de prijs aan het opdrijven zijn...

Siberische tijger
17 februari 2024, 09:39
https://www.nu.nl/economie/6301832/overheid-neemt-bijna-900-miljoen-euro-aan-schulden-over-van-toeslagenouders.html

De overheid heeft voor 887 miljoen euro aan schulden en betalingsachterstanden van toeslagenouders overgenomen of kwijtgescholden.

Willem2
26 februari 2024, 15:17
Door overheidsfalen zijn levens van mensen vermorzeld en dat kan morgen weer gebeuren als de overheid niet fundamenteel anders naar de grondrechten van mensen gaat kijken. Daarvoor waarschuwt de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid die vorig jaar zo'n veertig (oud-)politici, ambtenaren, slachtoffers en andere betrokkenen verhoorde.

Fouten van mensen mogen niet meer als fraude behandeld worden en mensen moeten makkelijker met de overheid in contact komen, luiden aanbevelingen van de commissie. Want uit de gesprekken rijst volgens de commissie een beeld waarbij de overheid blind was voor "mens en recht".

"Zowel kabinet als het parlement heeft gefaald, uitvoerende diensten hebben onrechtmatig gehandeld en de rechtspraak is tekortgeschoten. In een verhard politiek en maatschappelijk klimaat zijn grondrechten van mensen geschonden en is de rechtstaat terzijde geschoven. Daardoor zijn levens van mensen in de vernieling geraakt."

Op meerdere plekken in overheidsdiensten werd nationaliteit als risicofactor in systemen geregistreerd. "Hiermee is het recht op gelijke behandeling geschonden."

"De overheid is zich op gaan stellen als tegenstander van burgers" zei commissievoorzitter Van Nispen bij de presentatie van het rapport. "En het schokkende is dat het niet meer schokkend is".
..... https://nos.nl/collectie/13957/artikel/2510458-levens-van-mensen-door-overheidsfalen-vermorzeld-kan-morgen-weer-gebeuren

De Tweede Kamer en de media hebben het harde fraudebeleid van de overheid aangejaagd en zijn er mede schuldig aan dat vele duizenden burgers in financiële problemen kwamen. Dat is een van de conclusies van de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening die onder andere onderzoek deed naar het ontstaan van de toeslagenaffaire.
..... https://www.ad.nl/politiek/enquetecommissie-kamer-en-media-mede-schuldig-aan-ontstaan-toeslagenaffaire~adf1fd2f9/

Nu gaan we heel erg hard roepen dat het allemaal heel erg is en uiteraard Rutte en ambtenaren de schuld geven. En we doen allemaal een poep en een plas en laten de boel zoals het was.
En ik kan je nu al voorspelen dat het veel erger gaat worden met het nieuwe kabinet omdat de partijen die aan de macht gaan komen veel meer bezig zijn met zondebokken zoeken.

Willem2
26 februari 2024, 20:29
Belangrijke overheidsinstanties waren jarenlang blind voor mens en recht, waardoor mensen zijn vermorzeld. Zo luidt het oordeel van de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening in het rapport Blind voor mens en recht, dat vanmiddag werd gepubliceerd.

Betrokken personen en organisaties herkennen zich in de uitkomsten van het rapport, waarvoor zo'n veertig (oud-)politici, ambtenaren, slachtoffers en andere betrokkenen werden verhoord.

UWV
"Het onderzoek toont aan dat de strenge fraudewetgeving in de praktijk buitengewoon hard uitpakte en leidde tot ongewenste en zeer schrijnende situaties", zegt het UWV, een van de uitvoeringsorganisaties waarover het rapport gaat, in een reactie aan de NOS. Het UWV keert uitkeringen uit en moet daarbij uitkeringsfraude tegengaan.

"Het strenge regime van de fraudewet bood weinig ruimte om ruimhartig om te gaan met de situatie en te volstaan met een waarschuwing in plaats van een boete", zo stelt de uitkeringsinstantie.

Het UWV zegt dat er al veel is veranderd. "We passen ook al jaren dienstverlening toe met meer oog voor toepassing van de menselijke maat en richten ons op preventie."

Wel vindt het UWV dat er nog dingen verbeterd kunnen worden. "Het is belangrijk dat de wetgeving meer ruimte biedt voor medewerkers om naar de bedoeling van de wet te kunnen handelen. Over die ruimte en de complexiteit van wet- en regelgeving is UWV intensief in gesprek met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid."

Gedupeerden
Patronen die deze situatie hebben veroorzaakt zijn, zo blijkt uit het rapport, nog steeds aanwezig binnen de overheid.

Roger Derikx, een van de gedupeerden van de toeslagenaffaire, herkent zich in de uitkomsten van het rapport. "Ik hoop nu dat duidelijk is dat de Staat dit probleem niet kan oplossen", vertelt hij aan het ANP. Hij spreekt van een "hard rapport", dat eerdere onderzoeken bevestigt.

Uit het rapport komt onder meer naar voren dat een affaire zoals die rond de kinderopvangtoeslag, waarbij duizenden ouders ten onrechte als fraudeur werden gezien, morgen weer kan gebeuren. "Ik wist dit al wel, maar ik ben blij dat het weer een keer onder de aandacht wordt gebracht", vertelt Derikx.

Ook volgens advocaat Sébas Diekstra, die naar aanleiding van de toeslagenaffaire een procedure begon tegen de Belastingdienst, bevestigt het rapport opnieuw wie er tekortschoten, zo vertelt hij aan het ANP. "Maar de cruciale vraag blijft wanneer de werkelijk fundamentele veranderingen doorgevoerd zullen worden die noodzakelijk zijn om te voorkomen dat dit morgen opnieuw gebeurt."

Volgens Diekstra onthult het rapport "een diepgewortelde systemische fout die niet alleen niet is aangepakt, maar blijkbaar onverminderd voortduurt". "Het idee dat er uit het toeslagenschandaal lessen getrokken zouden zijn, lijkt nu een wrange illusie", stelt hij.
..... https://nos.nl/artikel/2510488-de-kamer-heeft-gefaald-betrokkenen-herkennen-uitkomsten-rapport-enquetecommissie

Badslippers
13 mei 2024, 18:37
NOS Nieuws • maandag 13-05-2024, 18:00
Herstel toeslagenaffaire dreigt ongekende strop te worden: nog 5 miljard extra (https://nos.nl/artikel/2520340-herstel-toeslagenaffaire-dreigt-ongekende-strop-te-worden-nog-5-miljard-extra)
Marleen de Rooy, Politiek verslaggever. Jorn Jonker, politiek verslaggever

"De afhandeling van de toeslagenaffaire dreigt nog 5 miljard euro duurder uit te vallen dan gedacht. Uit een geheime notitie van het ministerie van Financiën, die de NOS heeft ingezien, blijkt dat de kosten van de hersteloperatie ongekend hoog kunnen oplopen.

Dat is vooral het gevolg van een nieuwe methode om slachtoffers te compenseren, die wordt uitgevoerd door een stichting van prinses Laurentien, blijkt uit de notitie. Ambtenaren vragen zich af of de grote bedragen die daarmee gepaard gaan nog wel uitlegbaar zijn. Gemiddeld krijgen gedupeerden via de nieuwe methode 128.000 euro schadevergoeding.

De kosten voor de hersteloperatie waren al veel hoger dan aan het begin voor mogelijk werd gehouden. Aanvankelijk werd gedacht dat een half miljard euro genoeg zou zijn om slachtoffers te compenseren. Eerder dit jaar groeide het budget voor de hersteloperatie al naar ruim negen miljard euro.

En dat kan dus ruim veertien miljard euro worden als het kabinet doorgaat op de ingeslagen weg, met 'de methode Laurentien'. Demissionair minister van Financiën Van Weyenberg is daar ook van op de hoogte gesteld.

Het ministerie van Financiën beantwoordt veel vragen van de NOS hierover niet. Wel laat een woordvoerder van staatssecretaris Aukje de Vries voor Toeslagen weten dat de methode Laurentien gestart is als een "grootschalige pilot". "Zoals eerder gemeld aan de Tweede Kamer zal op basis van een evaluatie van deze pilot binnenkort een kabinetsbesluit worden genomen over het vervolg van de nieuwe schaderoute en zal de Tweede Kamer hierover worden geïnformeerd."

'Methode Laurentien'
De methode Laurentien' is bedacht door de door de prinses opgerichte Stichting Gelijkwaardig Herstel. Deze biedt ouders een alternatief voor de moeizame hersteloperatie van de Belastingdienst.

De prinses voelt zich naar eigen zeggen sterk betrokken bij de gedupeerden. Ze zei zich te schamen voor het toeslagenschandaal. Daarom ontwikkelde ze samen met gedupeerden een methode om de hersteloperatie te versnellen.

Ouders kunnen bij de stichting hun verhaal één keer doen en op basis van elementen uit het verhaal wordt een compensatie berekend. Is er bijvoorbeeld sprake van een scheiding in de tijd dat de stress door de toeslagenaffaire opliep, dan staat daar een standaardbedrag voor.

Staatssecretaris De Vries gaf toestemming voor een proefproject met de alternatieve methode van de stichting."

Je vraagt je toch af of die ambtenaren ooit hebben leren tellen. Gaat inmiddels om miljarden. Nog steeds wachten talrijke gedupeerde ouders op compensatie. En zoals bij elke toeslagregeling zijn er mensen die er grof misbruik van maken en dat geldt ook voor die compensatieregeling die nu is opgetuigd. Gemiddeld krijgen gedupeerden via de nieuwe methode €128.000 schadevergoeding. De kosten kunnen oplopen tot wel 14 miljard. En daar zullen heel veel ouders bijzitten die daar misbruik van gaan maken net als dat ze misbruik hebben gemaakt om allerlei toeslagen op te strijken. Alsof alleen Bulgaren weten hoe ze kunnen frauderen en gratis geld kunnen binnen harken. Zelfde geldt voor Groningen. Daar krijgen mensen met een villa die nauwelijks schade hebben geleden voor een scheur in de muur al gauw €10.000. Te gek voor woorden. (https://archive.ph/jv51B)

schoolmeester
13 mei 2024, 18:50
Badslippers, niet alle mensen die toeslagen ontvangen maken hier misbruik van.
Er zijn ook genoeg mensen die deze toeslagen nodig hebben om rond te komen.
Waarvan akte.

Wentelt Eefje
13 mei 2024, 19:43
39306

schoolmeester
13 mei 2024, 20:12
Onleesbaar...

Wentelt Eefje
13 mei 2024, 20:19
als je te dom bent om in te zoomen wel ja...

schoolmeester
13 mei 2024, 20:21
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Siberische tijger
13 mei 2024, 20:28
Onleesbaar...

2x klikken met de ctrl toets

schoolmeester
13 mei 2024, 20:30
Dank U, daar kan ik wat mee.
Weer wat geleerd.

Badslippers
13 mei 2024, 22:16
Badslippers, niet alle mensen die toeslagen ontvangen maken hier misbruik van.
Er zijn ook genoeg mensen die deze toeslagen nodig hebben om rond te komen.
Waarvan akte.

Dat zou er ook nog bij moeten komen, dat ALLE mensen er misbruik van maken.

Maar jij mag mijn bericht interpreteren zoals je wilt. Echter, je hebt de belangrijkste zin over het hoofd gezien. En dat voor een schoolmeester . . .

stimpy3
14 mei 2024, 01:13
Het probleem is niet zozeer "fraude", het probleem is dat het hele toeslagensysteem niet deugt. Voor kindertoeslag e.d. gaat het om zulke grote bedragen dat mensen een voorlopige aanslag met een maandelijks voorschot aanvragen. Dat werkt prima als dat voorschot in de buurt zit of net te weinig is. Als je wisselende inkomsten hebt (werkloosheid, uitzendwerk) dan kneust de belastingdienst er al vaak naast. Als de belastingdienst je vanwege hun eigen incompetentie een te hoog voorschot geeft ook. Bij bedrijven -met een stevige cashflow- is zoiets niet echt een probleem.

Maar als je als minimumloner de eindjes maar net aan elkaar kunt knopen, dan is zo'n voorschot gewoon weg. En als dan in mei blijkt dat je 200 euro per maand teveel voorschot hebt gekregen (dus 2400 voor dat jaar), of, wat dus bij de toeslagenouders gebeurde, dat de belastingdienst vond dat je ten onrechte toeslagen hebt geclaimd, en dat je alle uitgkeerde toeslagen moest ophoesten, ineens, tsja, wie komt er dan niet in de problemen? Moet je eens voorstellen dat je een foutje maakt bij de hypotheekrenteaftrek en 15 jaar aan HRA mag terugstorten. Met heffingsrente.

Daarnaast: als je dat niet kan betalen dan zit je met alle deurwaarderskosten en al dat al snel aan een verveelvoudiging van het oorspronkelijke bedrag, door alle extra kosten die er bij komen. Die 5 miljard extra is gewoon een subsidie voor de schuldenindustrie; daar gaan heel wat incassobureaus en deurwaarders van glimmen. Met een beetje mazzel kom je ze nog tegen in Sharks.

Willem2
10 juni 2024, 17:30
Uitvoeringsinstanties zoals de Belastingdienst en het UWV moeten een ‘rode kaart’ kunnen trekken als ze worden gedwongen beleid uit te voeren dat burgers in de knel brengt. Met zo’n figuurlijke kaart geven de instanties een signaal aan de politiek: wat in Den Haag is bedacht, is eigenlijk onuitvoerbaar of niet in lijn met de rechtsstaat.
..... https://www.ad.nl/politiek/rechtsstaat-langdurig-verwaarloosd-oordeelt-de-staatscommissie-aanzienlijke-groep-burgers-in-de-knel~a6db0929/

hasta la pasta
10 juni 2024, 18:41
Op een rode kaart zit niemand te wachten. Den Haag is meer van de rode lopers.

WANDELAAR5
10 juni 2024, 19:39
Het is nu weer zo de andere kant op doorgeslagen dat mensen met €300 schade gewoon €30.000 ontvangen. Het lijkt erop alsof de uitvoering per definitie er een puinhoop van maakt.

schoolmeester
10 juni 2024, 19:43
Moeten ze zeker het verschil later weer terug storten.
Typerend voor de overheid, fouten maken.....

WANDELAAR5
10 juni 2024, 19:44
Nee, dat is de minimale compensatie voor iedereen die benadeeld is in het terugvorderen.

schoolmeester
10 juni 2024, 19:45
OK.

pret
10 juni 2024, 20:53
Op een rode kaart zit niemand te wachten. Den Haag is meer van de rode lopers.

En wat de denken van rode lijnen?

Willem2
13 augustus 2024, 14:21
Ruim honderd ouders en kinderen die gedupeerd raakten in het toeslagenschandaal nemen het in een open brief ‘aan Nederland, de media en politiek’ op voor prinses Laurentien. In hun ogen is er een ‘jacht’ gaande die moet stoppen. Volgens de ondertekenaars wordt het herstel van gedupeerden ‘afgepakt’.
.... https://www.ad.nl/politiek/gedupeerden-toeslagenaffaire-in-de-bres-voor-prinses-laurentien-jacht-gaande-die-moet-stoppen~a0f92b07e/

Siberische tijger
28 augustus 2024, 18:01
https://www.nu.nl/koningshuis/6326173/prinses-laurentien-stopt-als-voorzitter-van-stichting-voor-toeslagenouders.html

Prinses Laurentien stopt per direct als voorzitter van de Stichting (Gelijk)waardig Herstel, meldt de organisatie woensdagmiddag. Begin deze maand was ze door ambtenaren van het ministerie van Financiën beschuldigd van wangedrag.

Siberische tijger
28 augustus 2024, 19:58
Oeps verkeerde topic.

Willem2
5 september 2024, 11:42
We hebben er weer een affaire bij ....
Het UWV ...

Belangenorganisaties willen oplossingen zien voor fouten die het UWV heeft gemaakt met uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid. Gisteren werd bekend dat mogelijk tienduizenden WIA-uitkeringsgerechtigden een te hoge of lage uitkering hebben gekregen, door foute berekeningen van de uitkeringsinstantie. Zowel de Landelijke Cliëntenraad (LCR) als vakbond FNV maken zich grote zorgen.

De LCR gaat volgende week met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in gesprek over de "onzorgvuldige beoordelingen en berekeningen" van het UWV. De organisatie gaat vaker in gesprek met het ministerie, maar wil nu aankaarten dat er echt iets moet veranderen.

"De verkeerde berekeningen van UWV als het om WIA-uitkeringen gaat, laten opnieuw zien dat de wet- en regelgeving rondom arbeidsongeschiktheid erg ingewikkeld is. Burgers zijn hiervan de dupe geworden en dat kan nooit de bedoeling zijn", aldus LCR-voorzitter Fatma Koser Kaya.
..... https://nos.nl/artikel/2535924-belangenorganisaties-eisen-oplossing-na-uitkeringsfout-door-uwv

Al jaren krijgen tienduizenden mensen die deels of helemaal afgekeurd zijn, een te hoge of te lage uitkering. Een van de onderdelen waar het bij het UWV vaak mis blijkt te zijn, is de bepaling van het dagloon. Niet gek, want het is enorm complex. Thea Verhoeven uit Tilburg kan erover meepraten. Zij is met haar man al veertien jaar aan het strijden over hun dagloon.
....
https://www.ad.nl/binnenland/we-moesten-leven-van-50-euro-in-de-week-thea-en-fons-slachtoffers-van-uwv-fouten~a00d3514/

Siberische tijger
20 oktober 2024, 11:28
https://www.nu.nl/binnenland/6332195/6-0-voor-toeslagenouders-maar-staat-blijft-doorprocederen.html

De toeslagenouders die bij het College voor de Rechten van de Mens betoogden dat de Dienst Toeslagen discrimineerde, hebben in de eerste zes gevallen gelijk gekregen. Dat bevestigt de toezichthouder aan NU.nl. Het kabinet blijft toch uitgaan van mogelijke andere uitkomsten.

Willem2
22 oktober 2024, 11:44
Stichting (Gelijk)waardig Herstel, door prinses Laurentien opgericht voor gedupeerde toeslagenouders, is niet in staat om het 'opschalingplan' dat is afgesproken met het ministerie van Financiën uit te voeren. Dat meldt NRC, dat het vertrouwelijke plan in handen heeft.

Nieuwe gedupeerden kunnen zich op dit moment niet aanmelden bij de stichting. Ook wachten de ruim tweeduizend mensen die zich al eerder dit jaar hebben aangemeld nog steeds op hulp.

Volgens het opschalingsplan hadden de eerste driehonderd voor eind september een doorrekening van hun schade moeten ontvangen. Dat zou nog niet zijn gebeurd.
... https://nos.nl/artikel/2541671-nrc-methode-laurentien-ligt-stil-en-is-niet-opgeschaald-volgens-plan

Siberische tijger
6 november 2024, 20:45
https://www.nu.nl/economie/6334455/deadline-om-gedupeerde-ouders-van-toeslagenschandaal-te-helpen-in-gevaar.html

Er zijn flinke maatregelen nodig om een groep gedupeerden van het toeslagenschandaal op tijd te helpen, schrijft staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen en Douane). Zonder ingrijpen komt de deadline van eind 2027 volgens haar in gevaar.
De uitvoering van de hersteloperatie dreigt vast te lopen bij een aantal onderdelen, schrijft Achahbar in een brief aan de Tweede Kamer. Er is bijvoorbeeld vertraging ontstaan bij de afhandeling van bezwaren.

Gedupeerde ouders die het oneens zijn met een besluit, moeten achteraan sluiten in een lange wachtrij. Er liggen nog 14.000 bezwaren te wachten.

schoolmeester
6 november 2024, 20:54
Echt schandalen hoe die gedupeerden van het toeslagenschandaal behandeld worden. Nederlandse (R) overheid, schaam U !

Badslippers
7 november 2024, 11:28
Zonder ingrijpen komt de deadline van eind 2027 volgens haar in gevaar.

Drie lange jaren wachten. Diep triest. Er zal wel weer 'een onacceptabel' van alle partijen klinken om vervolgens daar niks mee te doen. Dat is momenteel de gang van zaken in Nederland; signaleren en vervolgens geen actie ondernemen. Zeg maar, een beetje zoals Wilders; alles benoemen, niks doen.

noglangnietuitgewandeld
7 november 2024, 14:20
Er komt vanaf 21-11 een serie over op TV.

https://www.youtube.com/watch?v=tQHdK7vlUiA&ab_channel=NPOStart

schoolmeester
10 november 2024, 19:40
Een serie over het leed van financieel kwetsbare mensen in Nederland, kunnen we nog dieper zinken in omroepland ?

Dennis
11 november 2024, 06:14
Een serie over het leed van financieel kwetsbare mensen in Nederland, kunnen we nog dieper zinken in omroepland ?

Ik vind het goed dat dit getoond wordt. Want veel ouders wachten na jaren nog steeds op een vergoeding.

Politiek heeft hier grote fouten gemaakt, net als in Groningen, en zonder mediaaandacht verdwijnt zo’n kwestie onder het tapijt en worden slachtoffers in de steek gelaten. De machtige overheid legt allemaal regels op en stelt voorwaarden, die door een deel van de getroffenen niet te begrijpen en dus te volgen zijn, met geen vergoeding tot gevolg. Het is de plicht van de journalisten dit te vertellen. Dat is hun werk. Dat de reportage er esthetisch niet het mooiste uitziet, dat zal. Het gaat hier om de boodschap.

Alle series over liefde zoekende boeren en boerinnen en B&B uitbatende mensen komen mij de neusgaten uit. Dat is pas diepgezonken TV. Of hoe je taarten bakt in Nederland. Hou toch op.

Badslippers
11 november 2024, 10:06
"De afhandeling van de toeslagenaffaire dreigt nog 5 miljard euro duurder uit te vallen dan gedacht. Uit een geheime notitie van het ministerie van Financiën, die de NOS heeft ingezien, blijkt dat de kosten van de hersteloperatie ongekend hoog kunnen oplopen, tot in totaal 14 miljard euro."

Als ik dit soort bedragen zie dan vraag ik me af hoe corrupt en pervers het hele toeslagensysteem is. Bijvoorbeeld, welke rol speelt bijvoorbeeld de totale kinderopvang hierin? Allemaal corrupte business waar sommige mensen (ondernemers?) grof geld aan verdienen.

WANDELAAR5
11 november 2024, 14:58
Ach, als je mensen met enkele tientjes schade direct €30.000 uitkeert (Catshuisregeling 2020), dan loopt het aantal claims natuurlijk enorm op. En lopen de kosten ook gierend uit de klauwen. Daar heeft de hele kinderopvang branche niets mee te maken.

Badslippers
11 november 2024, 17:20
Het gaat me om de corruptie, de uitwassen van het complete systeem en de kinderopvang maakt deel uit van dat systeem. Het is geen geheim dat bepaalde kinderopvangorganisaties allerlei trucs uithalen om hun omzet zo hoog mogelijk te krijgen. M.a.w. daar waar subsidies, compensaties, bijdragen (gratis geld) worden verstrekt, liggen verregaande corruptie, fraude en bedriegerij op de loer. Om die misstanden te bestrijden had men wellicht beter die organisaties eens wat meer en beter moeten onderzoeken.

Dennis
11 november 2024, 18:05
Ach, als je mensen met enkele tientjes schade direct €30.000 uitkeert (Catshuisregeling 2020), dan loopt het aantal claims natuurlijk enorm op. En lopen de kosten ook gierend uit de klauwen. Daar heeft de hele kinderopvang branche niets mee te maken.

Is per saldo irrelevant. Van elke uitgekeerde euro gaat waarschijnlijk een groot deel op aan onderzoek, overhead en juridische kosten. Het zou goedkoper zijn (vrees ik) om inderdaad iedereen € 30.000 uit te keren. Voorkomt veel frustratie en anders ben je het ook kwijt, maar dan aan adviesbureaus, ingehuurd personeel etc.

En bedenk wel dat de veroorzaker de overheid is. Wederom. En wie z’n billen brandt, moet op de blaren zitten.

schoolmeester
11 november 2024, 20:09
En niet te vergeten zorgboerderijen waar veelal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. In deze branche word ook veel gefraudeerd.

WANDELAAR5
11 november 2024, 20:18
Is per saldo irrelevant. Van elke uitgekeerde euro gaat waarschijnlijk een groot deel op aan onderzoek, overhead en juridische kosten. Het zou goedkoper zijn (vrees ik) om inderdaad iedereen € 30.000 uit te keren. Voorkomt veel frustratie en anders ben je het ook kwijt, maar dan aan adviesbureaus, ingehuurd personeel etc.

En bedenk wel dat de veroorzaker de overheid is. Wederom. En wie z’n billen brandt, moet op de blaren zitten.

Nee. Mensen met een paar tientjes schade gaan helemaal geen claim indienen. Veel teveel moeite. Mensen zonder schade voeren nu de gekste zaken op om maar simpel even die €30.000 te scoren. Dat verstopt het hele systeem voor de echte gedupeerden, die nu veel langer moeten wachten. Die hele toeslagen affaire was al erg, de manier waarop er nu mee omgegaan wordt verergerd het nog meer. Dat heeft overigens ook de algemene rekenkamer al geconcludeerd.

schoolmeester
11 november 2024, 20:45
De algemene rekenkamer: hier werken meer tuinkabouters dan deskundigen...... kun je rekenen ? Reken er maar niet op.....

Dennis
12 november 2024, 05:02
Nee. Mensen met een paar tientjes schade gaan helemaal geen claim indienen. Veel teveel moeite. Mensen zonder schade voeren nu de gekste zaken op om maar simpel even die €30.000 te scoren. Dat verstopt het hele systeem voor de echte gedupeerden, die nu veel langer moeten wachten. Die hele toeslagen affaire was al erg, de manier waarop er nu mee omgegaan wordt verergerd het nog meer. Dat heeft overigens ook de algemene rekenkamer al geconcludeerd.

En je schrijft hierboven zelf dat mensen met een paar tientjes schade € 30.000 uitgekeerd krijgen.. !?!?

Maar het systeem loopt vast door te weinig personeel in combinatie met teveel regeltjes. Niet door teveel aanvragen. En, misschien wel de grootste factor waarmee deze affaire begon, een zeer wantrouwende overheid. Want die overheid kan een voorschot uitkeren, maar dat gebeurd niet. Nee, want dan betaal je aan mensen die naderhand er geen recht op hebben of op minder. Waar hebben we die handelswijze meer gezien?

Natuurlijk geeft ieders rechtsgevoel aan, dat je geen mensen moet betalen die daar geen recht op hebben. Maar in dit geval is dat zo nadelig voor de echte gedupeerden, dat je zou moeten overwegen dat toch maar te accepteren. En let wel, de (echte) gedupeerden zijn echt SCHANDALIG HONDS behandeld door de overheid. Er is echt met een kanon op een mug geschoten. Dus nogmaals, wie z’n billen brandt, moet op de blaren zitten.

Willem2
28 januari 2025, 21:13
De Bulgarenfraude waarvan een 62-jarige Dordtenaar wordt verdacht, blijkt nog omvangrijker dan gedacht. Het Openbaar Ministerie schermt met een lijst waarop liefst 465 gevallen van fraude staan. Het gaat om onterechte aanvragen voor kinderopvangtoeslag voor Bulgaren, waarbij de Nederlandse staat vermoedelijk voor vele miljoenen euro’s is opgelicht en verdachte Kadir K. tonnen in eigen zak stak.
.... https://www.ad.nl/dordrecht/bulgaarse-fraudezaak-nog-groter-dan-gedacht-staat-waarschijnlijk-voor-vele-miljoenen-euros-opgelicht-br~a15006fc/

De Bulgarenfraude was een grootschalige fraudezaak met toeslagen in Nederland door een Bulgaarse bende. Deze bende moedigde Bulgaren aan zich in te schrijven op een Nederlands adres en onterecht met terugwerkende kracht toeslagen aan te vragen. Omdat de Belastingdienst pas achteraf controleerde, werd het pas opgemerkt wanneer de fraudeurs alweer terug waren in Bulgarije. Deze fraude werd afzonderlijk blootgelegd door RTL Nieuws en KRO Brandpunt. De zaak speelde begin jaren 2010.
..... https://nl.wikipedia.org/wiki/Bulgarenfraude

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toeslagenaffaire