Volledige versie bekijken : Fusie Autofabrikanten Fiat Chrysler - Peugeot PSA
Willem2
4 januari 2021, 20:28
Fusie Fiat-Chrysler en PSA Peugeot definitief, hoofdkantoor komt in Nederland .... https://nos.nl/artikel/2363034-fusie-fiat-chrysler-en-psa-peugeot-definitief-hoofdkantoor-komt-in-nederland.html
Megaboob kom er maar in want waarvoor zou je in godsnaam in Nederland vestigen ? :cool:
Zal toch niet vanwege het belastingvoordeel zijn of hebben we er weer een stichting bij ?
Welkom in belastingparadijs Nederland (alleen voor internationals) :welcome2:
schoolmeester
5 januari 2021, 18:31
Als deze merken samengaan ben ik benieuwd wat voor een auto er straks van de band rolt.
Lachen......
Groet, schoolmeester.
mechelen
5 januari 2021, 18:47
Ook Opel hoort tot deze groep. :cool:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opel
Sphinx
5 januari 2021, 19:49
Als deze merken samengaan ben ik benieuwd wat voor een auto er straks van de band rolt.
Lachen......
Groet, schoolmeester.
Waarschijnlijk zoiets als een Alfa Arna (datsun cherry gebouwd in de zelfde fabriek als de fameuze Alfasud: slechtst mogelijke electronica, motor, chassis en carosserie, want dat is goedkoper in de korte termijn.
https://media.autoexpress.co.uk/image/private/s--dy5maTK2--/v1563183740/autoexpress/2016/08/car_photo_250695.jpg
schoolmeester
5 januari 2021, 19:52
Die ALFASUD KEN IK NOG WEL VAN VROEGER, daar zat al roest op in de folder !
Groet, schoolmeester.
Sphinx
5 januari 2021, 21:24
Die ALFASUD KEN IK NOG WEL VAN VROEGER, daar zat al roest op in de folder !
Groet, schoolmeester.
Daar stond ie helaas wel om bekend. Idee erachter was prima, maar ze hadden m niet van sloopstaal moeten maken en niet in een fabriek in Napels. De Arna had zijn opvolger moeten worden in een samenwerking met Nissan. En ook daar ging het mis, had nou gewoon een Alfa blokje in de Cherry gemikt en klaar. Maar nee dus, ook hier werd de carrosserie van recycleerd sloopstaal gemaakt.
Het is overigens niet de laatste samenwerking tussen Fiat en Japan geweest, de Alfa Spider hád in samenwerking met Mazda gebouwd moeten worden op basis van de succesvolle Miata (MX5). Marchionne weigerde op het laatste moment, zodat de auto's die al geproduceerd waren een Fiat Badge kregen plus een Alfa Mito blokje. Dat reed nog best lekker, als je langs de overduidelijke Mazda saus kon kijken van het interieur :rolleyes:
Eddy_V
5 januari 2021, 23:35
Die ALFASUD KEN IK NOG WEL VAN VROEGER, daar zat al roest op in de folder !
.
De Alfasud Q4 was anders best een geinig wagentje en geld waard als je er nu nog een levende van terug kan vinden.
Met de Alfetta V6 was al helemaal niets mis en meer van deze tijd de 159 en de nieuwste generatie Giulia ook niet, die Italiaanse grapjassen hebben er zelfs weer een Q4 van gemaakt met 510PK... dat is niet weinig en klinkt zalig !
En terugkomend op de vraag van onze ijsberen leider : natuurlijk moet het nieuwe hoofdkantoor in Nederland komen. Als het in Frankrijk of Italië zou moeten komen dan was de fusie nu nog niet rond! Duitsland had ook nog gekund met de GM Opel tak maar ja Duitsers en Fransozen.. of zelfs het VK had nog gekund met de Vauxhal erfenis, maar er gaat toch niets boven autoliefhebbend Nederland ?
Dat heeft helemaal niets met belastingconstructies te maken, complotdenker die Willem2.
Wentelt Eefje
6 januari 2021, 00:01
Mijn vader mijmert er nog wel eens over dat hij nooit zijn Berlina 1750, Alfasud TI, Nuova Giuletta en Alfetta weg had moeten doen... maar toen was je blij dat je bij de Alfa Romeo dealer nog wel een enigszins geruststellend bedrag terugkreeg bij inruil op de volgende...
En overigens vond ik als klein kind al het inruilen van de Reliant Scimitar GTE SE5 door onze buurman nog veel tragischer.
Nog altijd wel in het bezit van 4 schaalmodellen van auto’s die mijn favoriete als lagere schooljochie waren: de Berlina 1750 in dezelfde kleur als wij hadden, een witte Reliant Scimitar GTE SE5, een knalgele Lotus Europa en een Lancia Stratos HF (uiteraard in Alitalia kleuren)
Sphinx
6 januari 2021, 00:16
Mijn vader mijmert er nog wel eens over dat hij nooit zijn Berlina 1750, Alfasud TI, Nuova Giuletta en Alfetta weg had moeten doen... maar toen was je blij dat je bij de Alfa Romeo dealer nog wel een enigszins geruststellend bedrag terugkreeg bij inruil op de volgende...
Sphinx Senior heeft er ook 2 gehad, een Giulia en een Spider. Grappig trouwens, maar die Spider heeft ie op de kop getikt door een oude Porsche 356 ervoor in te ruilen met een Duitser. Die man kwam ie later nog in Oostenrijk tegen, hij had afscheid moeten nemen van de Porsche nadat de bodem er onderuit was geroest :biggrin:
Zelf heeft deze racebeer vier jaar een Mito gehad als leasebak. Iedereen verklaarde me voor gek (onwetenden) maar ik heb altijd lol met die auto gehad. Wel moet ik toegeven dat de versnellingsbak het nét geen vier jaar volhield, gaf na 3 jaar 11 maanden de geest. Ik durf nog steeds te wedden dat als de leasemij niet zo gierig was geweest om de laatste beurt niet door te laten gaan ze de fout ontdekt hadden, maar goed, da's wijsheid achteraf natuurlijk
Eddy_V
6 januari 2021, 00:58
Mijn vader mijmert er nog wel eens over dat hij nooit zijn Berlina 1750, Alfasud TI, Nuova Giuletta en Alfetta weg had moeten doen... maar toen was je blij dat je bij de Alfa Romeo dealer nog wel een enigszins geruststellend bedrag terugkreeg bij inruil op de volgende...
En overigens vond ik als klein kind al het inruilen van de Reliant Scimitar GTE SE5 door onze buurman nog veel tragischer.
Spooky WE!
als die Alfasud er niet tussen had gestaan zou ik bang zijn dat we dezelfde pa hadden gehad :)
De beige kleurige 1750 staat mij nog helder voor ogen, 500 meter nadat deze nieuw bij de Alfa dealer (naam is mij ontschoten) aan de Deurningerstraat was afgeleverd, rijdt er iemand aan de achterkant tegenop.. deze 1750 had trouwens ook de levensgevaarlijke handgas: de eerste vorm van cruisecontrol dmv het uittrekken van een knopje vergelijkbaar met de choke. Ging alleen uit door knop weer in te drukken, als je alleen remde dan reed ie met veel lawaai gewoon door.
Tijdens een liefhebbers rally in de Franse Alpen nog eens een anekdote met zo’n Reliant Scimitar meegemaakt. Niet de prachtige GTE maar de latere SS1. Deze kwam ergens stil te staan met panne die zodanig was dat verder rijden onmogelijk was. De wegenwacht werd ingeschakeld om te repatriëren. Het duurde 4 dagen voordat een takelwagen bij het hotel kwam waar de SS1 naar vervoerd was door een lokale transporteur. Waarom duurde het zolang? Men had stad en land afgezocht naar een takelwagen die een driewieler kon vervoeren! Bij de naam Reliant dacht toen iedereen aan het mister Bean autootje en niet aan een sportmodel :)
Wentelt Eefje
6 januari 2021, 08:05
Spooky WE!
als die Alfasud er niet tussen had gestaan zou ik bang zijn dat we dezelfde pa hadden gehad :)
Hahaha...
De beige kleurige 1750 staat mij nog helder voor ogen, 500 meter nadat deze nieuw bij de Alfa dealer (naam is mij ontschoten) aan de Deurningerstraat was afgeleverd,
Was dat al Christenhuis? Eind jaren ‘80 elke maand wel eens geweest om een goede vriend op te halen of weg te brengen als er weer eens iets met zijn 33 was...
Wentelt Eefje
6 januari 2021, 08:11
Sphinx Senior heeft er ook 2 gehad, een Giulia en een Spider. Grappig trouwens, maar die Spider heeft ie op de kop getikt
Ook een legendarische Alfa Romeo, de Spider, wat een plaatje was dat. Toch heeft mijn Senior er nooit spijt van gehad dat hij eind jaren ‘90 op zoek naar een Spider uiteindelijk een MG kocht, die pas een paar jaar geleden van de hand werd gedaan en nu met de nieuwe eigenaar door Duitse wijngebieden toert.
bertje600
6 januari 2021, 11:10
Ook de Franse auto blonken vroeger niet uit in roestbestendigheid.
Nu ze samen zijn zal het plaatwerk er niet beter op worden.
De techniek van de Duitse Opel zal wel weer gebruikt gaan worden.
Franse Peugeots gingen naar Marokko en andere vroegere Franse kolonien waar het warm was.
Ook in Egypte waren de Peugeots 504 veel gevraagd en hebben daar geruime tijd als taxi gereden.
Big30
6 januari 2021, 12:10
Was dat al Christenhuis? Eind jaren ‘80 elke maand wel eens geweest om een goede vriend op te halen of weg te brengen als er weer eens iets met zijn 33 was...
Voor 2000 was Christenhuis volgens mij de enige alfa dealer in Twente, zaten er al in de jaren 60 en 70 al waren ze toen nog Simca/Sunbeam later Talbot dealer. Ergens in de jaren 80 werd dat Fiat en Alfa. Maar kan best dat ze in de jaren 70 al Alfa verkochten al waren ze toen dacht ik geen officieel Alfa dealer. De Berlina werd tot 1977 geleverd.
Ik ben er in de jaren 90 wel eens wezen kijken naar een GTV6, nu een fraaie klassieker, wou hem toen voor dagelijks gebruik kopen maar daar toch maar van afgezien.
Uiteindelijk wel jarenlang Alfa gereden o.a. 155 2.0 TS Sport en de 156 V6. Mooie auto's met laten we zeggen wat typische karakter trekjes :biggrin:. Het spreekwoordelijke roesten in de folder was toen al lang geen probleem meer. Dat was met name in de jaren 70 en 80 een groot probleem, na 4-5 jaar kon aan Alfa al behoorlijk tot zijn, de Alfasud was daar het meest om bekend, al blijft dat een mooi karretje, helaas met een heel slechte reputatie.
De laatste "echte" Alfa was natuurlijk de 75 omdat die nog achterwielaandrijving had. De 155 en 156 konden de Alfa fans nog wel aanspreken al waren dat feitelijk Fiats, Tipo platform maar wel Alfa design en motoren. Helaas is van Alfa niet meer zoveel over. Zie ook Lancia. Jammer.
Wentelt Eefje
6 januari 2021, 13:44
Voor 2000 was Christenhuis volgens mij de enige alfa dealer in Twente, zaten er al in de jaren 60 en 70 al waren ze toen nog Simca/Sunbeam later Talbot dealer. Ergens in de jaren 80 werd dat Fiat en Alfa. Maar kan best dat ze in de jaren 70 al Alfa verkochten al waren ze toen dacht ik geen officieel Alfa dealer. De Berlina werd tot 1977 geleverd.
Volgens mij was Valk (Dova) in Rijssen al in de vroege jaren 70 officieel dealer.
Eddy_V
6 januari 2021, 15:01
Hahaha...
Was dat al Christenhuis?
Inderdaad! Het lag op het puntje van mn tong. Moet rond 1970-1971 geweest zijn.
34652
en dat interieur was toch om je vingers bij af te likken ?!
34653
plaatjes van internet maar het zou zomaar de 1750 van vroeger kunnen zijn
Ben het niet helemaal eens met Big30 dat van Alfa niet zoveel over is, de Guilia en Stelvio zijn geen straf. Als ik een SUV zou willen rijden is de Stelvio de enige waar je je met goed fatsoen in kan vertonen. Alle andere SUV’s zijn al pauperbakken bij aflevering aan de eerste eigenaar ;)
schoolmeester
6 januari 2021, 15:12
Ben geen grote Alfa fan maar in een Stelvio hoef je je niet te schamen.
Mooie SUV.
Groet, schoolmeester.
Big30
7 januari 2021, 00:42
Ben het niet helemaal eens met Big30 dat van Alfa niet zoveel over is, de Guilia en Stelvio zijn geen straf. Als ik een SUV zou willen rijden is de Stelvio de enige waar je je met goed fatsoen in kan vertonen. Alle andere SUV’s zijn al pauperbakken bij aflevering aan de eerste eigenaar ;)
Uiteraard is dat geen straf, zoals het nooit een straf zal zijn met een Alfa te rijden, liefst een mooie klassieker uiteraard, maar de huidige modellen kunnen ook en zeker waard de gemiddelde Duitse SUV is een proletenbak, patserbak etc. ;), had ik de macro maffia al genoemd als typische berijder?
Als ik zeg dat van Alfa bijna niets meer over is, bedoel ik dat ze bijna uit het straatbeeld zijn verdwenen, niemand koopt er nog 1. Daar zijn veel verklaringen voor en dat zou iets te ver gaan. Deze statistieken over markt aandelen zeggen alles.
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/alfa-romeo/
Alfa had altijd een marktaandeel van zeg 1%-1.5%, soms iets minder en toen de 145/146 en 156 goed liep zelfs bijna 2%. Daar is bijna niets meer van over gebleven in 2018 0.31%, 2019 0.16% en 2020 (als het klopt) 0.08%.
Wat blijft is de mooie geschiedenis en mijn verzameling van exact 63 Alfa 1:43 schaalmodellen :tongue:. Laatste aanschaf zal 15 jaar geleden zijn en nu ik toch een weekje vakantie heb eens kijken welke nog ontbreken :biggrin:.
Powered by vBulletin® Version 4.2.2 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.