Volledige versie bekijken : Akwasi pakt laptops Radio 1 af
Big30
8 januari 2021, 19:59
Akwasi pakt laptops Radio 1 af en dwingt journalist opname te wissen na vraag over Dam-speech
Rapper Akwasi heeft onlangs laptops van de crew van NPO Radio 1 afgepakt en presentator Hans van der Steeg gedwongen de opname van een gesprek met hem te verwijderen. Het ging volgens hem te veel over zijn omstreden speech op de Dam en hij liep boos weg. De zender spreekt van ‘kwalijke’ en ‘bedreigende’ intimidatie door een publiek figuur en zond het gesprek daarom vandaag alsnog uit.
Verwijderd
Onder druk van Akwasi verwijderde Van der Steeg uiteindelijk de opname. Hij had wel een kopie, die vandaag dus werd uitgezonden en op de website van de zender staat. Akwasi wilde vandaag niet in de uitzending reageren op het incident, maar heeft wel zijn excuses aangeboden.
Akwasi wist dat het gesprek opgenomen zou worden voor de radio. Met zijn pr-medewerker was alleen afgesproken dat het niet ‘tergend lang’ over de Dam-speech zou gaan. Door de journalist te dwingen de opname te verwijderen, werd Van der Steeg gevraagd journalistiek werk weg te gooien. ,,Als je mij voor dit incident had gevraagd of ik onder dwang journalistiek materiaal zou wissen, zou ik dat nooit doen’’, zegt hij daar nu over.
Een dergelijke intimida*tie is ronduit kwalijk en bedreigend jegens de betrokken journalist
Thomas Bruning, NVJ
https://www.ad.nl/show/akwasi-pakt-laptops-radio-1-af-en-dwingt-journalist-opname-te-wissen-na-vraag-over-dam-speech~a614c8a2/
Pikkatrillah
8 januari 2021, 20:17
Hij zit in de ontkenningsfase ?
Boy69
8 januari 2021, 20:37
Ze moeten die idioot van een Akwasi niet zoveel aandacht geven.
Nu zit hij weer met een strakke plasser thuis te genieten van alle media-aandacht
Piet Plezier
8 januari 2021, 23:33
geen aandacht aan besteden die gek
Maar zelfs hier op het forum besteden ze aandacht aan hem
Topic verwijderen klaar
Dennis
9 januari 2021, 05:50
Hier op Ijsberen is een discussie geen probleem. Onze mening is eenduidig. Maar er zijn echt mensen die in hem een voorbeeld zien. Die wat hij zegt en doet geweldig vinden. Diezelfde mensen zullen deze kwestie weer duiden als "erin geluist", "omdat hij zwart is", "haatcampagne" etc.
Akwasi mag boos zijn, omdat afspraken (volgens hem althans) niet zijn nagekomen. Maar vervolgens 2 laptops afpakken en eisen dat er dingen gewist worden, is intimidatie. Misschien wel diefstal. Ik zou het in elk gaval niet gepikt hebben als journalist. Dus ik nodig Akwasi hierbij ook uit mijn laptop proberen mee te nemen. Ik ben namelijk benieuwd of hij de 1e traptrede haalt. Persoonlijk denk ik van niet namelijk.
bertje600
9 januari 2021, 14:21
AK- Dwasie is een excuus Zwarte Piet.
Diefstal van laptops moet daar geen aangifte van worden gedaan?
Wentelt Eefje
9 januari 2021, 14:29
Diefstal van laptops moet daar geen aangifte van worden gedaan?
Nee, dat moet niet, daar kan de bestolene niet toe gedwongen worden...
Wentelt Eefje
9 januari 2021, 14:32
Overigens een oerdomme en absoluut niet goed te praten actie van Akwasi, die hiermee niet alleen zichzelf maar helaas ook gematigder medestrijders voor op zich nobele zaken waar hij ook bij betrokken is zwaar beschadigt.
schoolmeester
9 januari 2021, 15:09
beschadigt moet zijn beschadigd.
Groet, schoolmeester.
wervelwind
9 januari 2021, 15:19
beschadigt moet zijn beschadigd.
Groet, schoolmeester.
Nee want het is geen voltooid deelwoord.
schoolmeester
9 januari 2021, 15:45
U zal wel gelijk hebben, ik weet het ff niet meer, te lang van school af.....
Groet, schoolmeester.
pret
9 januari 2021, 17:19
U zal wel gelijk hebben, ik weet het ff niet meer, te lang van school af.....
Groet, schoolmeester.
Je moet het ook niet opmerken als je het niet weet.
Zo wie zo vind ik zulke opmerkingen kinderachtig, we zitten immers op een hoerenforum en niet op een forum van taalvirtuozen of zo!
broodpoot
9 januari 2021, 17:21
Stam plus T
Zeus1
9 januari 2021, 17:22
Zo wie zo vind ik zulke opmerkingen kinderachtig, we zitten immers op een hoerenforum en niet op een forum van taalvirtuozen of zo!
Dat klopt sowieso :freu:
schoolmeester
9 januari 2021, 18:51
Pret, je hebt SOWIESO gelijk !
Groet, schoolmeester.
Wentelt Eefje
9 januari 2021, 19:34
In elk geval heb je hiermee alleen jezelf weer eens beschadigd met een d...
schoolmeester
9 januari 2021, 19:39
Sprak onze afgekeurde profvoetballer van FC Twente !
LACHEN.......
Groet, schoolmeester.
bertje600
9 januari 2021, 20:13
Maar het blijft toch AK Dwasie die nu zelfs tot inkeer zou kunnen komen vanwege zijn nadenken over Omroep Zwart.
schoolmeester
9 januari 2021, 20:15
Omroep Zwart heeft zijn langste tijd gehad, met een d......
Groet, schoolmeester.
Wentelt Eefje
9 januari 2021, 21:54
Zeker niet, gezien het kapitaal dat achter Omroep Zwart zit zal het ongetwijfeld zo zijn dat niet alleen Akwasi zich op zijn rol binnen die aspirant-omroep gaat beraden, maar dat anderen rond de omroep zich erop gaan beraden of hij zich wel hoeft te beraden.
Hij heeft Omroep Zwart hiermee beschadigd, maar dit is zeker niet het begin van het einde voor Omroep Zwart!
Dennis
10 januari 2021, 08:35
Tanja Jess (lid van omroep Zwart) vond de actie “onhandig”. En dat is typerend voor de reacties op dit soort conflicten, of het nu gaat om nazi-sympathiebetuigingen in FvD appberichten of om bestorming van een senaat of om intimidatie en diefstal. Alles lijkt geoorloofd zolang het gebeurt door “de goeden”. En de aanhang bagatelliseert het als “onhandig”.
Onhandig is het als ik een geopende blik verf in de achterbak van m’n auto zet en vervolgens scherpe bochten neem met 100 km/h. Journalisten intimideren en laptops stelen is ronduit criminineel en schandalig. Dat moet je niet goedpraten en accepteren. Akwasi ondertussen communiceert nu via Instragram. Hoewel communiceren een groot woord is. Het is vooral eenrichtingsverkeer. Maar hij is slim genoeg om te weten dat je als je geschoren wordt, je stil moet blijven zitten
Zeus1
10 januari 2021, 10:35
geen aandacht aan besteden die gek
Topic verwijderen klaar
Megaboob
10 januari 2021, 14:21
Het word tiijd dat Akwasi alsnog vervolgd word. tyd voor een artikel 12 (of is het 112) procudere door enkele bezorgde burgers.
Hij gaf blijkbaar aan dat hij zijn bedreigingen op de dam heeft voorbereid in tegenstelling tot wat hij eerder zei. Dit soort linkse extrimisten liegt nu eenmaal alles bij elkaar in eigen belang. En daar is geen woordkunst voor nodig.
Dalton
10 januari 2021, 17:22
Oppakken die man omdat hij zwarte piet bedreigd heeft en 10 jaar cel zodat hij wit kan bijkleuren in die 10 jaar.
Misschien vriendje van MARK RUTTE en daardoor wordt hij beschermd.
Pikkatrillah
11 januari 2021, 19:26
Justitie beluisterde NPO-interview Akwasi: ‘Geen strafbaar feit, hij wilde laptops niet stelen’
DIT IS DE DAGRapper en dichter Akwasi wordt niet vervolgd voor het intimideren en bedreigen van een journalist van het NPO Radio 1-programma Dit is de Dag. Dat meldt het Openbaar Ministerie in Amsterdam na het bestuderen van de audio-opname. ,,Wij zijn tot het standpunt gekomen dat hier geen sprake is van een strafbaar feit. Daarbij speelt mee dat de benadeelde partij geen aangifte heeft gedaan”, laat woordvoerder Evert Boerstra aan deze site weten. Akwasi liep vorige week boos weg bij een interview met het NPO Radio 1-programma Dit is de Dag. Hij dwong de makers om de gemaakte opnames te wissen en nam twee laptops mee. Hoewel omroep EO geen aangifte tegen de muzikant doet kan het Openbaar Ministerie besluiten hem alsnog te vervolgen voor zijn opruiende speech van afgelopen zomer tijdens de Black Lives Matter-demonstratie in Amsterdam Volgens Boerstra kan dat inderdaad, maar de voorwaarde van het sepot richt zich met name tot opruiing. ,,Daar is in dit geval geen sprake van. Deze casus heeft dan ook geen invloed op de zaak van De Dam.” Dat Akwasi twee laptops meenam en dreigde de inhoud van de laptops te wissen, is volgens justitie niet strafbaar. ,,Op basis van wat wij gehoord hebben was het niet zijn bedoeling om de laptops te stelen.” De uitingen ‘Je gaat het er nu afhalen, anders heb je een probleem met mij’ en ‘Wil je deze kant op gaan?’ betitelt het OM eveneens als ‘niet strafbaar’.
Reactie advocaat
De advocaat van Akwasi, Gerald Roethof, liet eerder vandaag al blijken dat Akwasi zich geen zorgen hoeft te maken om strafrechtelijke consequenties. ,,Ik heb in hetgeen mij bekend is met betrekking tot het radio-interview, geen enkele reden te veronderstellen dat dit strafrechtelijk enig gevolg zal hebben.”
Ook zei Roethof: ,,Als het idee is, dat Akwasi een voorwaardelijke straf heeft gekregen, dan is dat een misvatting.” En over het optreden van zijn cliënt bij NPO Radio 1 zei hij: ,,In zijn algemeenheid geldt dat niet elk gedrag waarvan achteraf gezien misschien gezegd kan worden dat het minder handig was, strafrechtelijke consequenties oplevert.”
Opruiend
De uitspraken van Akwasi op de Dam werden eerder door het Openbaar Ministerie als ‘opruiend’ gezien en daarmee strafbaar. Van vervolging kwam het echter niet omdat Akwasi na een gesprek met de officier van justitie en zijn advocaat publiekelijk afstand nam van zijn woorden.
De zaak werd vervolgens voorwaardelijk geseponeerd met als voorwaarde dat Akwasi binnen een jaar niet nogmaals een strafbaar feit mag begaan. Dan zal hij zich niet alleen voor dat nieuwe feit maar ook voor de uitspraak op 1 juni voor de rechter moeten verantwoorden.
Zorgen bij NPO
Akwasi wil voorlopig niet meer reageren en kiest voor een tijdelijke mediastilte. Hij beraadt zich momenteel op zijn rol binnen omroep ZWART. ,,Mijn reactie na het misgelopen interview met de EO is niet goed te praten”, zei de zelfverklaarde woordkunstenaar in een korte reactie. ,,Ik ga bij mezelf te rade hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat mijn rol binnen Omroep ZWART zal zijn.”
NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman keurt de actie van Akwasi in gesprek met de Volkskrant af. ,,Ik ben geschrokken van het incident en steun de journalistieke keuze van het EO: dat ze een backup van het gesprek toch hebben uitgezonden.” Rijxman maakt zich zorgen over de toenemende dreiging voor Nederlandse journalisten.
,,Onwaarheden, complottheorieën én polarisatie bestrijden we met één tegengif: de feiten”, stelt de voorzitter van de NPO in haar nieuwjaarstoespraak. ,,De ontwikkeling dat feiten worden ontkend, de wetenschap ter discussie wordt gesteld en steeds vaker hardop wordt getwijfeld aan het werk van journalisten, is gewoonweg gevaarlijk.
Aldus het AD
Deze man word wel zo langzamerhand „teflon akwasi“ :confused:
Agronymus1
11 januari 2021, 19:40
Weet u ook dat Teflon schadelijk is voor het milieu?
Badslippers
11 januari 2021, 23:00
Rapper en dichter Akwasi wordt niet vervolgd voor het intimideren en bedreigen van een journalist van het NPO Radio 1-programma Dit is de Dag. Dat meldt het Openbaar Ministerie in Amsterdam na het bestuderen van de audio-opname. ,,Wij zijn tot het standpunt gekomen dat hier geen sprake is van een strafbaar feit.
Volkomen terecht dat deze man niet vervolgd wordt. Boos en verongelijkt reageren en weglopen tijdens een interview is geen strafbaar feit. Iets meenemen wat niet van jou is en het daarna weer teruggeven maakt hem nog geen dief. Ik doe dat zelfs dagelijks. Eisen dat een fragment gewist wordt van de harde schijf is geen strafbaar feit. Zelfs als je daar aan toevoegt: "Anders heb je een probleem met mij". Die uitspraak is zelfs waar. De interviewer had inderdaad een probleem gekregen met deze getinte omroepbaas in spee. Namelijk geen volledig interview maar wel een primeur van een heetgebakerde woordkunstenaar.
Ik begrijp dat bepaalde mensen bovenstaande met gekromde tenen zullen lezen. Dat komt omdat ze een hekel hebben aan die persoon en hopen dat hem vanaf nu alleen nog maar pech en ellende in zijn leven ten deel valt. Zeg maar een soort van leedvermaak. Tenslotte, er zullen wel weer veel D66 mensen deel hebben uitgemaakt van het OM.
Omdat bertje600 zo dadelijk Wilders er weer met de haren bij sleept en een vergeijking wil trekken doe ik dat nu maar even. Ooit schreef ik al dat Wilders ook niet vervolgd had moeten worden omdat hij de banale woorden sprak: "Willen jullie meer of minder Marokkanen.".
Megaboob
12 januari 2021, 00:30
Ik ben geen jurist en het is dus niet aan mij te orodelen, maar mijn rechtsgevoiel vertelt me toch echt dat meneer Akwasi potentieel een strafbaar feit heeft bedaan. Ook zat hij nog in een soort proeftijd vanwege zijn dam oproep tot doodsslag. We zijn dus een patroon bij deze meneer dat zich herhaald. En juist dat is wel kwalijk te noemen. Iedereen kan een fout maken, maar dit is meer dan een fout, dit is herhaaldelijk foute dingen doen. het immer obvjectieve ( ;-) ) geenstijl bericht dan ook:
https://www.geenstijl.nl/5157158/akwasi-is-een-ordinaire-bully/
Dennis
12 januari 2021, 06:33
Dus als ik vandaag bij de AH een krat bier meeneem om dat kekke groene kratje te laten zien aan mijn buurman, dan kan ik dat dus doen zonder te betalen, mits ik het kratje morgen gewoon terugbreng? Dat worden interessante discussies bij de AH, de politie en de rechtbank
Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je iets meeneemt wat niet van jou is en dan ook nog dreigt, dan ben je een ordinaire dief en gewoon crimineel bezig
Pikkatrillah
12 januari 2021, 09:41
Dus als ik vandaag bij de AH een krat bier meeneem om dat kekke groene kratje te laten zien aan mijn buurman, dan kan ik dat dus doen zonder te betalen, mits ik het kratje morgen gewoon terugbreng? Dat worden interessante discussies bij de AH, de politie en de rechtbank
Maar zo werkt het natuurlijk niet. Als je iets meeneemt wat niet van jou is en dan ook nog dreigt, dan ben je een ordinaire dief en gewoon crimineel bezig
Behalve als je Akwasi heet, dan gelden andere regels :hammer:
Dennis
12 januari 2021, 11:41
Behalve als je Akwasi heet, dan gelden andere regels :hammer:
Inderdaad, dan trek je de racisme-kaart en kom je er blijkbaar mee weg.
Let wel; Akwasi riep op de Dam destijds op tot geweld, maar hij verdedigt dat door te stellen dat hij het symbolisch en figuurlijk bedoelde. Dan is het natuurlijk een uitgelezen moment om dat in een interview nogmaals je punt figuurlijk en symbolisch onder de aandacht te brengen. Of is het racisme probleem opgelost??
Maar nee, meneer is gepikeerd en boos. Psychiaters zullen dit beter kunnen duiden, maar dat Akwasi zich “betrapt” voelde is voor mij wel duidelijk
bertje600
12 januari 2021, 11:47
En zeker in Amsterdam.
Badslippers
12 januari 2021, 15:03
Dat voorbeeld om een krat bier uit de winkel mee te nemen om dat kratje te laten zien aan je buurman is inderdaad diefstal. Dat is echter totaal iets anders dan de situatie die ontstond tijdens dat interview. Die handelswijze van de in zijn kleed gescheten en hevig gepikeerde woordkunstenaar keur ik af. Blijkbaar is zijn narcistische ingestelde ego nogal snel gekwetst met als gevolg uiterst onbenullige reacties die je normaal alleen bij jaloerse kleuters aan treft. Die pakken ook wel eens een speeltje af. Zo bekijk ik het hele tafereel. Daarnaast heeft het OM besloten dat van diefstal geen sprake was. Maar net als MB ben ik geen jurist.
En juist dat is wel kwalijk te noemen. Iedereen kan een fout maken, maar dit is meer dan een fout, dit is herhaaldelijk foute dingen doen.
Klopt, en daarom zal deze radicale dwaas zichzelf diskwalificeren. Daar hoeven wij verder niks voor (of aan) te doen. En het is toch een genot om iemand zo zijn eigen ondergang te zien graven? Alles wat deze zwarte man aanraakt verandert in drek. Misschien moet hij eens aan Winston Bogarde vragen waarom die laatste de boektitel "Deze neger buigt voor niemand." gebruikte.
Ach, en leefde Gerard Reve nog maar. Die had korte metten met dit soort fanatici gemaakt. Ooit trad hij op met een hakenkruis en een hamer en sikkel en in zijn voorgedragen gedicht had Reve het over "onze roomblanke dochters" en riep hij op "het zwarte tuig" uit Nederland te gooien. Dat kon je toen nog zeggen. Nederland is op weg naar de nieuwe preutsheid ben ik bang.
Dalton
12 januari 2021, 16:16
De meeste NEDERLANDERS weten al een tijdje dat je niet alles meer kan doen of zeggen dus denken ze het en zeggen noppes maar stemmen daardoor op WILDERS zodat hij kan zeggen wat wij denken want hij wordt ook niet veroordeeld door die eerlijke rechters hier in NEDERLAND daarom hebben we al heel wat ministers van justitie versleten die niet deugden.
Ga eens in een gevangenis op bezoek en vraag aan de gevangenen wat ze gedaan hebben,het antwoord is altijd:IK BEN ONSCHULDIG:
Megaboob
17 januari 2021, 14:52
https://www.geenstijl.nl/5157255/laptoppakker-akwasi-blijft-bij-omroep-zwart/
Willem2
2 februari 2021, 21:37
Tientallen opzeggingen BNNVara na samenwerking met Omroep Zwart
Tientallen leden van BNNVara hebben hun lidmaatschap opgezegd nu de omroep gaat samenwerken met Omroep Zwart. ,,Op een aantal van ruim 400.000 leden is dat marginaal, maar uiteraard is ieder lid dat opzegt eentje te veel”, betreurt een woordvoerder van BNNVara de opzeggingen. ----- https://www.ad.nl/show/tientallen-opzeggingen-bnnvara-na-samenwerking-met-omroep-zwart~a6b35e5f/
Megaboob
3 februari 2021, 17:31
Dus enkele tientallen hebben het licht gezien, hopelijk volgen er meer....
Wentelt Eefje
3 februari 2021, 18:17
Benieuwd of die mensen ook allemaal nog een handgeschreven brief op hun opzegging laten volgen...
Ik vind, en velen met mij, deze samenwerking
VOLSTREKT ONACCEPTABEL!1
bertje600
3 februari 2021, 20:09
Volgens AK dwasie mag schaken niet meer.
Want daar wordt een dame geslagen en moet men met wit beginnen.
Wentelt Eefje
4 februari 2021, 01:45
Dus enkele tientallen hebben het licht gezien, hopelijk volgen er meer....
Benieuwd of die mensen ook allemaal nog een handgeschreven brief op hun opzegging laten volgen...
Ik vind, en velen met mij, deze samenwerking
VOLSTREKT ONACCEPTABEL!1
Die reactie had ik overmand door een lachbui om die tientallen sneuneuzen bij het verkeerde topic geplaatst...
Wentelt Eefje
4 februari 2021, 01:51
Deze reactie had ik overmand door een lachbui om die tientallen sneuneuzen bij het verkeerde topic, dit dus, geplaatst... zie hier (http://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?56600-Akwasi-pakt-laptops-Radio-1-af&p=731583#post731583) de bijbehorende context