Volledige versie bekijken : Oplichters via internet (Whatsapp, email, sms, etc)
Willem2
25 januari 2021, 07:44
Sinds de eerste lockdown sterk toegenomen cybercriminaliteit !!!
Oplichters doen huiswerk steeds beter: ‘Mensen beseffen niet hoeveel er over ze online staat’
In 2020 hadden slachtoffers ruim 50 procent meer schade door fraude dan een jaar eerder. Oplichters gaan steeds vernuftiger te werk, zegt de Fraudehelpdesk. ,,Scherm je online gegevens goed af.”
Slachtoffers die zich in 2020 meldden bij de Fraudehelpdesk hadden bij elkaar 41 miljoen euro schade. In 2019 was dat nog 26 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk zo’n 350.000 meldingen via het callcenter of online. Volgens de helpdesk speelt de coronacrisis oplichters in de kaart. ,,Vooral ouderen, een kwetsbare groep die nooit online was, moesten vaker het internet op”, zegt directeur Marloes Kolthof. ,,Daar maken oplichters misbruik van.”
In ruim 12.600 gevallen ging het om zogeheten identiteitsfraude, bijvoorbeeld door een hulpvraag te versturen via WhatsApp. Oplichters doen zich voor als een bekende en geven aan snel geld nodig te hebben. Goedwillende mensen maken zo argeloos geld over naar criminelen. ..... https://www.ad.nl/tech/oplichters-doen-huiswerk-steeds-beter-mensen-beseffen-niet-hoeveel-er-over-ze-online-staat~a0bdb66d/
Willem2
25 januari 2021, 14:27
Bij de Fraudehelpdesk is vorig jaar
voor ruim 41 miljoen euro aan schade
door fraude gemeld.Dat is veel meer dan
het jaar ervoor,toen ruim 26 miljoen
euro aan schade werd gemeld.
Volgens de helpdesk maken criminelen in
toenemende mate persoonlijke gegevens
buit,waarmee ze onder meer rekeningen
plunderen.Een ander groeiend probleem
is WhatsApp-fraude.Bij die vorm van
oplichting doet iemand zich voor als
bekende met de vraag om geld.
De Fraudehelpdesk weet niet hoe de
sterke toename te verklaren is.Mogelijk
speelt de coronacrisis een rol,omdat
mensen veel meer online winkelen.
..... https://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=115
Badslippers
25 januari 2021, 17:09
Illegale handel in privégegevens miljoenen Nederlanders uit coronasystemen GGD
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5210644/handel-gegevens-nederlanders-ggd-systemen-database-coronit-hpzone
Er wordt grootschalig gehandeld in miljoenen adresgegevens, telefoon- en burgerservicenummers, afkomstig uit de twee belangrijkste coronasystemen van de GGD. De politie heeft dit weekend twee personen gearresteerd die worden verdacht van deze illegale datahandel.
Bron: rtlnieuws.nl (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5210644/handel-gegevens-nederlanders-ggd-systemen-database-coronit-hpzone)
Megaboob
25 januari 2021, 17:26
Intriest dat criminelenm zich verlage tot dit soort rotte manieren om mensen op te lichten. het laagste van het laagste zou ik zeggen. In principe zouden dit soort daders gewoon levenslang moeten krijgen.
Willem2
25 januari 2021, 17:50
Als ondernemer (zzo-er) ben je vogelvrij. Je gegevens zijn door de kamer van koophandel verkocht . En je wordt voor de gekste dingen opgebeld en vaak allerlei oplichters ...
Eddy_V
25 januari 2021, 20:42
Om van de Hookers hack nog maar te zwijgen !
Van de belastingdienst die mij herinnert aan een vandaag te betalen vordering tot dames die smachtend naar mij verlangen
Nu zit in beide weliswaar een kern van waarheid, maar door zo’n mail via mijn Hookers alias te sturen vallen die smachtende dames telkens door de mand:heul:
Willem2
2 februari 2021, 10:50
Bank mag naam en adres online fraudeurs vrijgeven: ‘Dit voelt zó goed’
Nederlandse banken gaan naam en adres van internetoplichters aan slachtoffers geven als zij daarom vragen. Wie is opgelicht kan vervolgens proberen om via een civiele procedure het geld terug te krijgen. .... https://www.ad.nl/geld/bank-mag-naam-en-adres-online-fraudeurs-vrijgeven-dit-voelt-zo-goed~a9e17d52a/
Megaboob
2 februari 2021, 11:34
Bovenstaand bericht is heel goed nieuws en wellicht eindelijk eens een manier om de oplichters op marktplaats e.d. eens echt aan te gaan pakken.
bertje600
2 februari 2021, 12:03
Dan gaan ze zich verschuilen onder aliassen en fopnamen.
Megaboob
2 februari 2021, 12:41
Maar dat is lastig want een bankrekening is altijd op naam en de bank moet een kopie id hebben van elke rekening houder. dus dan is jezelf verstoppen niet meer zo makkelijk.
mentholbear
2 februari 2021, 16:39
Misschien dat de oplichters straks om Bitcoins ofzo gaan vragen :roll:
rob45
2 februari 2021, 17:09
Misschien dat de oplichters straks om Bitcoins ofzo gaan vragen :roll:Dat doe ze al ...er zijn criminelen die justitie moet gijzelen want ze geven hun digitale bankcode niet af van de bitcoinkluis.
WANDELAAR5
2 februari 2021, 17:31
30 bitcoins of €200.000 betaald door de universiteit van Maastricht aan hackers:
https://nos.nl/l/2321732
En zo zijn er al meer gevallen bekend.
mentholbear
11 februari 2021, 15:17
In vier landen waaronder Nederland heeft Google alle advertenties voor slotenmakers verwijderd van zijn zoekmachine. Te vaak verschijnen malafide bedrijven bovenaan de resultaten
https://nos.nl/artikel/2368216-google-verwijdert-advertenties-slotenmakers.html
In dit stuk een link naar de undercover video hoe ze te werk gaan.
https://opgelicht.avrotros.nl/nieuws/artikel/google-verwijdert-advertenties-van-malafide-slotenmakers-na-reportage-van-opgelicht/
Badslippers
27 februari 2021, 20:08
Dat vind ik wel weer humor omdat Badslippers nog niet zo lang geleden is opgelicht via whatsapp :biggrin:
Ha ha, ja dat klopt. Ik zal W2 een pleziertje doen en het hier in het kort beschrijven. Ik was er voor ruim €3700 ingestonken. Eigen schuld dikke bult. En dan te bedenken dat ik een paar maanden daarvoor nog luid en duidelijk had gezegd dat mensen die via whatsapp of andere methoden opgelicht zijn kansloze sukkels zijn. Dus bij deze, BS was ook zo'n kansloze sukkel. Maar samen met mijn onechte zoon SFL heb ik mijn geld terug.
De oplichterstruc zal inmiddels bekend zijn. Je krijgt een Whatsapp van een "bekende". In dit geval dacht ik dat het m'n zoon was. Nou barst hij van de poen maar hij zat in het buitenland en hij was van bank veranderd maar moest een aantal facturen betalen. Aangezien hij in het buitenland zat (wat voor hem dagelijkse kost is) lukte het hem niet een overschrijving te doen. Nou, je laat je zoon toch niet stikken dus ik betaal een paar facturen voor hem. Het kwam niet eens bij me op om hem te bellen omdat in onze berichtuitwisseling een aantal feiten stonden die alleen hij en ik wisten. Dom, dom.
Maar goed, aangezien ik telefoonnummers, bankrekeningnummers en namen had van degene waarnaar ik het geld overmaakte leek het me een koud kunstje om deze oplichters op te sporen. Ik merkte echter dat zowel banken als politie (ook aangifte gedaan) niet echt in actie kwamen dus mijn zoon op de zaak gezet die met zijn ver reikende connecties op het spoot kwam van deze oplichters. Hij scheurde met zijn bolide heel Nederland door om hen te traceren omdat hij de beschikking had over de technische middelen. Zelf heb ik de bank onder druk gezet om gegevens prijs te geven zodat we die criminelen konden opsporen om ze een lesje te leren. Helaas, in dit tijdperk van privacy, zijn zelfs de gegevens van criminelen niet te krijgen van dit soort instanties.
Ondertussen had m'n zoon met gevaar voor eigen leven een paar schapenneukers weten te traceren en zelfs contact weten te leggen om ze ondersteboven te keren. Maar ik verbood hem om zelf strafbare feiten te plegen want dat was het niet waard. Ik besloot om één cent over te maken naar beide rekeningen waar ik geld op had gestort en in het vak omschrijving een bericht achter gelaten dat ze per direct mijn geld moesten terugstorten. Zoniet dan zou ik mijn connecties opdracht geven om wat maatregelen te treffen. Dit had het gewenste effect want al snel kreeg ik een nieuwe Whatsapp binnen van een jonge snuiter die als zogenaamde 'pakezel' fungeerde voor de echte oplichters. Opnieuw de bank geďnformeerd en gesommeerd beslag te leggen op zijn rekening. Wat ze deden. Hoe het verder is afgehandeld weet ik niet exact maar het feit is dat ik binnen een week mijn geld terug had. Waarschijnlijk heeft de bank dat betaald en staan die 2 'pakezels'nu bij hun bank in het krijt. Althans ik vermoed dat dit de procedure is geweest.
Oplichterspraktijken zijn aan de orde van de dag en hoewel het van mij ongelooflijk dom was zijn er ook manieren waarop je nauwelijks invloed hebt. Het laatste jaar ben ik via mijn creditkaart ook opgelicht maar die creditcardmaatschappijen zijn zeer snel qua compensatie. Een bedrag van €1783 werd binnen 24 uur geretourneerd en een bedrag van €4967 werd vrijwel direct gecompenseerd omdat die maatschappijen dat blijkbaar direct kunnen blocken of iets dergelijks.
Via de credtcard maatschappij kwam ik te weten dat dit soort fraude veel voorkomt omdat er tegenwoordig ontzettend veel online gekocht wordt en het niet altijd duidelijk is of het om bonafide winkels gaat. Bovendien hebben ze software draaien die malafide transacties snel herkent. Stel, ik betaal sporadisch met mijn creditcard en alleen bij bepaalde bonafide zaken. Niks aan de hand. Maar zo gauw als ik afwijk van dat patroon gaan daar de alarmbellen rinkelen. Zo was er opeens een transactie op mijn card van een AirBNB ŕ €4967 die vrijwel onmiddellijk geretourneerd werd.
Zeg nooit dat het jou niet gebeurt want daar was ook ik vast van overtuigd. Gelukkig heb ik alles terug maar er zijn ook mensen die er voor tienduizenden euro's in stinken.
pietpotent44
27 februari 2021, 21:51
Ik ben een keer opgelicht doordat oplichters (door een lek in het systeem) het voor elkaar kregen van een eenmalige betaling een automatische betaling te maken. (was niet via Whatsapp maar gewoon een online bestel site)
Ik schrok er van dat dat mogelijk was.
Ik had bewust ergens eenmalig 80e voor betaald. En was ook prima.
Maar toen bleken ze automatisch elke maand 80e af te schrijven. Ik kwam daar pas na ruim een half jaar bij toeval achter (de schade was toen al opgelopen naar meer dan 500e).
Voor geld storneren was ik dus te laat. Maar er bestaat dan nog een mogelijkheid om (via hulp van je bank) je geld alsnog terug te halen. Je bank (Rabo in mijn geval) neemt dan contact op met dat bedrijf, en vraagt dan om bewijs dat ik toestemming voor automatische incasso gegeven heb. Kunnen ze dat niet binnen een bepaalde tijd geven (ik meen 14 dagen zoiets) dan mag de bank het geld alsnog terugboeken. Dat lukte uiteindelijk. Bank heeft toen ook meteen alle betalingen naar dat rek.nummer voor al hun klanten onmogelijk gemaakt. Omdat het een malafide bedrijfje bleek.
Het zat geraffineerd in elkaar. De site en teksten waren misleidend, annulering was praktisch onmogelijk gemaakt. Beschikbaarheid en support een wassen neus. De naam op mn afschrift zo algemeen en geloofwaardig mogelijk zodat het niet opviel). En ze hadden BV tjes in het buitenland opgericht, precies in die landen waar het het moeilijkst is om dit soort oplichting aan te pakken (juridische bescherming door wetgeving land).
Maar Piet is natuurlijk niet van gisteren. Ik hoefde mijn honkbalknuppel zelfs niet meer van zolder te halen.
mentholbear
28 februari 2021, 04:48
Paar duizend kwijt door phishing is pijnlijk. Met spoofing waren sommigen al hun spaar centjes kwijt. Dat liep in een jaar in Nederland al op naar 20 miljoen..
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/banken-gaan-slachtoffers-spoofing-onder-voorwaarden-compenseren/
Zelf in het verleden ook es door mijn bank gebeld, dat mijn credit card misbruikt zou zijn. Daar bleken dure vliegtickets voor te zijn gekocht, wat hun fraude software als verdacht opmerkte. Dus het opbellen gebeurt wel.
mentholbear
1 maart 2021, 00:28
Maar er bestaat dan nog een mogelijkheid om (via hulp van je bank) je geld alsnog terug te halen. Je bank (Rabo in mijn geval) neemt dan contact op met dat bedrijf, en vraagt dan om bewijs dat ik toestemming voor automatische incasso gegeven heb. Kunnen ze dat niet binnen een bepaalde tijd geven (ik meen 14 dagen zoiets) dan mag de bank het geld alsnog terugboeken. Dat lukte uiteindelijk. Bank heeft toen ook meteen alle betalingen naar dat rek.nummer voor al hun klanten onmogelijk gemaakt. Omdat het een malafide bedrijfje bleek.
Ik kende in een ver verleden (voor internet tijdperk) iemand die fraudeerde met automatische incasso's via katvangers die bedrijven opzetten en het geďncasseerde geld al dan niet via geldezels weg laten sluizen.
Fijn voor je dat ze niet via geldezels je geld al hadden opgenomen. Weet het niet zeker, maar vermoed dat als het geld al weg was, dat deze vorm van fraude ook door de bank gedekt/vergoedt moet worden. Je hebt immers niet zelf het geld overgemaakt. En zelfs dan nog blijkt nu dat met spoofing je door veel banken alsnog vergoedt wordt.
Willem2
1 maart 2021, 12:55
Hanna krijgt door identiteitsfraude incassobureaus aan de deur: ‘Kom op! Dat dit zomaar kan’
Datadiefstal lijkt misschien onschuldig, maar de gevolgen kunnen ingrijpend zijn. Hanna krijgt sinds een paar weken pittige rekeningen van spullen die door een oplichter onder haar naam zijn besteld. ,,Ik voel me er zó onveilig door.’’
.... https://www.ad.nl/tech/hanna-krijgt-door-identiteitsfraude-incassobureaus-aan-de-deur-kom-op-dat-dit-zomaar-kan-br~a353d889/
Willem2
1 maart 2021, 13:28
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ziet een explosieve toename van het aantal hacks, gericht op het buitmaken van persoonsgegevens. Het aantal meldingen steeg in 2020 met 30 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De persoonsgegevens worden gestolen, doorverkocht en vervolgens misbruikt voor internetfraude en oplichting via babbeltrucs. Met de naam, het telefoonnummer en het bankrekeningnummer wordt bijvoorbeeld bij webshops op afbetaling gekocht. De spullen worden bij een ophaalpunt bezorgd. Betaalvereniging Nederland meldde eerder ook al een forse toename van spoofing, waarbij criminelen zich voordoen als bankpersoneel en met de privégegevens in de hand de slachtoffers proberen te bewegen tot transacties.
.... https://www.ad.nl/tech/loeren-op-persoonsgegevens-neemt-grote-vlucht-sommigen-raken-al-hun-spaargeld-kwijt~a5f589b9/
Badslippers
1 maart 2021, 13:29
Dit past ook wel bij dit topic:
https://nos.nl/artikel/2370774-opnieuw-forse-stijging-diefstal-persoonsgegevens.html
Goed blijven opletten dus.
Het aantal hacks dat erop is gericht persoonsgegevens buit te maken, is vorig jaar met bijna een derde toegenomen ten opzichte van 2019. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) spreekt in de Rapportage Datalekken 2020 van een explosieve stijging en noemt het zeer verontrustend dat persoonsgegevens vaker doelwit zijn van criminelen.
De diefstal gebeurt door hacking, phishing of malware en kan tot veel schade leiden. Het gaat om vaak gevoelige informatie, die kan worden gebruikt voor identiteitsfraude of oplichting.
Het aantal meldingen was vorig jaar 1173. Dat is een stijging van 30 procent ten opzichte van 2019, toen de stijging 25 procent was ten opzichte van het vorige jaar.
Criminelen richten zich vooral op organisaties die veel persoonsgegevens verwerken, zegt de AP. Ze infiltreren en verkennen de organisatie. Ze proberen bijvoorbeeld de rechten te krijgen die systeembeheerders hebben en slaan dan toe.
AP-voorzitter Aleid Wolfson: "Veel mensen worden persoonlijk getroffen wanneer criminelen erin slagen hun persoonsgegevens te stelen. Criminelen gebruiken de gestolen gegevens namelijk voor identiteitsfraude en om spam- en phishingaanvallen uit te voeren. De schade van dergelijke oplichting kan zodanig oplopen, dat mensen echt in problemen komen."
Betere beveiliging
"Het gaat hier om het stelen van gegevens uit systemen zoals bij de GGD", legt NOS-tech-redacteur Joost Schellevis uit. "Mensen geven in goed vertrouwen hun gegevens en die blijken dan niet goed beveiligd. Daar kun je als burger niet zoveel aan doen." De bedrijven en instanties kunnen dat wel.
Datadiefstal is vaak te voorkomen door betere beveiliging: criminelen kunnen vaak binnenkomen met een enkel wachtwoord. Zogenoemde meerfactor-authenticatie, waarbij behalve een wachtwoord ook een code moet worden ingevoerd om in te loggen, kan dergelijke inbraken beperken en zelfs voorkomen, zegt Wolfsen.
"Meerfactor-authenticatie is een heel eenvoudige beveiligingsmaatregel die verplicht is bij de verwerking van gevoelige persoonsgegevens, maar die organisaties eigenlijk overal standaard zouden moeten doorvoeren. Dat zou veel leed kunnen voorkomen."
mentholbear
1 maart 2021, 17:34
Simswapping kan gevoelig zijn voor resets, maar ook voor sommige 2 traps verificatie, bijvoorbeeld via SMS.
https://tweakers.net/nieuws/177910/europol-pakt-mannen-op-die-100-miljoen-aan-cryptovaluta-stalen-via-simswapping.html
Willem2
22 maart 2021, 14:23
Erger jij je ook zo erg aan de telecombedrijven die constant blijven bellen? Goed nieuws! Dit zal binnenkort verleden tijd zijn. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met het wetsvoorstel om de Telecommunicatiewet te wijzigen. Maatschappijen mogen dan alleen nog bellen als zij hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gekregen van de consument.
De staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, heeft dit wetsvoorstel vorig jaar ingediend. Volgens haar heeft ruim de helft van de Nederlandse consumenten nare ervaringen met telemarketingbedrijven. De huidige Telecommunicatiewet biedt dan ook onvoldoende bescherming voor de consument. De wetswijziging zal betrekking hebben op telefoontjes met een commercieel, ideëel en charitatief doeleinde. Naar verluidt zal de wetswijziging rond 1 juli 2021 worden doorgevoerd.
.... https://www.hetrechtenstudentje.nl/nieuws/wijziging-telecommunicatiewet-afschaffing-bel-me-niet-register/
schoolmeester
22 maart 2021, 14:36
Eindelijk, werd hoog tijd !
Groet, schoolmeester.
Willem2
23 maart 2021, 12:50
Eindelijk, werd hoog tijd !
Groet, schoolmeester.
Of het gaat helpen is zeer de vraag. De grootste slachtoffers van deze telefoonterreur zijn zzp´ers die de godsganse dag worden opgebeld.
Eddy_V
23 maart 2021, 12:57
Dan heb je in ieder geval nog wel een beetje aanspraak tijdens de lockdown
Megaboob
24 maart 2021, 02:03
Of het gaat helpen is zeer de vraag. De grootste slachtoffers van deze telefoonterreur zijn zzp´ers die de godsganse dag worden opgebeld.
met dank aan de KVK.... die je gegevens vrolijk voor een appel en een ei doorverkoopt aan de energie maatschappijen -maffia....
Willem2
12 april 2021, 13:04
'Kaas-hack' opgelost, supermarkten worden weer bevoorraad
De lege kaasschappen bij Albert Heijn kunnen de komende dagen weer gevuld worden. Veel soorten kaas konden afgelopen week niet geleverd worden door een hack bij logistiek bedrijf Bakker.
Maar alle IT-systemen werken weer, zegt Bakker-directeur Toon Verhoeven. "Gisteren kregen we groen licht, momenteel zijn we met klanten aan het afstemmen hoe we weer gaan opstarten met leveringen."
Wie hackte en waarom?
De directeur wil niet zeggen of het om zogeheten ransomware ging. Dat is gijzelsoftware waarbij je niet meer bij je systemen kan zolang je de hacker niet betaalt. Of er betaald is om weer aan het werk te kunnen, wil Verhoeven ook niet zeggen. "We hebben aangifte gedaan en het ligt nu bij justitie, daar doen we verder geen uitspraken over. We hebben de afgelopen zes dagen keihard gewerkt om onze informatiesystemen weer in de lucht te krijgen."
Hij vermoedt wel dat de hack verband houdt met het lek in Microsoft Exchange Server, dat vorige maand naar buiten kwam. "We zijn dit nog precies aan het uitzoeken, dus het is speculatie, maar ik denk het wel." Het bedrijf zegt dat de beveiliging in principe op orde was. "Maar we leren graag van deze crisis. Het is een voortdurende ratrace tussen mensen die onze infosystemen bouwen en de criminelen die ze willen omzeilen."
.... https://nos.nl/artikel/2376425-kaas-hack-opgelost-supermarkten-worden-weer-bevoorraad.html
sofaking
15 april 2021, 18:33
https://www.hln.be/ihln/grootste-datalek-van-wachtwoorden-ooit-in-nederland-miljoenen-privegegevens-gestolen-op-webshop-allekabels-ook-belgen-slachtoffer~aa474ffd/
De wachtwoorden en privégegevens van miljoenen Nederlanders liggen op straat door een datalek bij de populaire webshop Allekabels. Dat meldt RTL Nieuws. De gestolen gegevens werden volgens de nieuwssite met zekerheid misbruikt door criminelen. Allekabels bevestigt bovendien aan onze redactie dat er ook Belgen slachtoffer zijn van het lek.
schoolmeester
15 april 2021, 18:35
Sapperdeflap, dat is niet zo fraai !
Groet, schoolmeester.
Scrotum
15 april 2021, 19:16
35054
WANDELAAR5
15 april 2021, 19:19
Vandaag een berichtje van een ex collega met een raar linkje.
“En jij denkt dat ik daar op klik? Gevalletje gehackt account zo te zien”
Kreeg ik nog keurig antwoord ook van de booswicht:
“Het is een commercieel aanbod dat u mogelijk interesseert”
“Daarvoor ken ik de echte X te goed”
En toen was het stil. Haar nieuwe bedrijf gebeld en 06 nummer gekregen. Was bezet, dus maar even SMSje gestuurd.
mentholbear
16 april 2021, 17:34
35054
Shit, dus het was wel echt! Gauw even in m'n spam box kijlen of dat berichtje er nog is :smoke:
Willem2
16 april 2021, 18:29
Ik werd gisteren ook weer opgebeld uit Sri Lanka. Zal toch niet een prins zijn die zijn geld wil overmaken ....
mentholbear
16 april 2021, 23:53
Vroeger kostte zo een belletje nog tientallen guldens. Waren hooguit boiler room rendabel. Die goeie ouwe tijd :rolleyes:
Willem2
17 april 2021, 11:51
Een 19-jarige man uit Alkmaar is aangehouden, toen hij bij een bewoner van de Saffierhorst in Den Haag voor de deur stond. De man deed zich voor als koerier van een bank met het verhaal dat hij de pinpas van de bewoner kwam ophalen. Het slachtoffer was daar eerder over gebeld, maar omdat hij het niet vertrouwde had hij de politie ingeschakeld. Een rechercheur wachtte de verdachte op en sloeg hem meteen in de boeien.
De Hagenaar werd donderdag gebeld door iemand die zei van de bank te zijn. Er zou vanuit het buitenland worden geprobeerd om geld over te maken van zijn rekening. Ook werden er vragen gesteld over zijn saldo en andere rekeningen. De zogenaamde bankmedewerker vertelde de man dat voor de veiligheid zijn pinpas moest worden opgehaald.
Het slachtoffer vertrouwde het gesprek niet en checkte het verhaal bij zijn bank. Ook belde hij de politie. Een rechercheur ging meteen naar het huis van de man en wachtte daar samen met hem tot de pas zou worden opgehaald. Toen de 19-jarige man die zich voordeed als koerier aanbelde, gaf de bewoner aan dat hij zijn pinpas ging halen. Maar in plaats daarvan liep de rechercheur naar de deur en hield de Alkmaarder meteen aan voor poging tot oplichting.
.... https://nos.nl/regio/zh-west/artikel/123906-bankmedewerker-die-pinpas-komt-ophalen-gearresteerd-door-rechercheur-die-hem-opwacht.html
mentholbear
17 april 2021, 13:55
Wat een sukkel. Soms laten ze je em opsturen naar een adres met een buiten brieven bus, daar wachten ze totdat de postbode langs is geweest en halen dan alles wat geadresseerd is aan hun neppe 'pin pas recycling/verwerking' bedrijf er uit en laten de rest van de post voor de bewoner er netjes in zittenb zodat die hopelijk geen argwaan krijgt.
Dus niks opsturen en gewoon doorknippen. Ook de chip én NFC.
schoolmeester
17 april 2021, 15:46
Is helemaal geen sukkel, hij heeft toch de politie gebeld, en deze persoon is toen aangehouden.
Eind goed, al goed.
Groet, schoolmeester.
Sphinx
17 april 2021, 19:31
Dat soort ophaalklusjes wordt dan ook meestal door jongeren gedaan die laag in de keten staan, met recht de sukkels dus die als ze gepakt worden niks kunnen vertellen behalve dat ze een dure auto gingen krijgen als ze dit 100x gedaan hadden. Snel geld verdienen, daar worden dat soort lui altijd mee gepaaid
mentholbear
17 april 2021, 22:50
Is helemaal geen sukkel, hij heeft toch de politie gebeld, en deze persoon is toen aangehouden.
Eind goed, al goed.
Wat Sphinx zei, ik bedoelde die loop jongen.
Pikkatrillah
28 april 2021, 19:42
LEIDEN - „Mevrouw, ik kom uw bankpas ophalen”, zegt een vrouw uit Almere op Koningsdag rond 17 uur tegen een oudere Leidse vrouw die in een seniorenflat aan de Pelmolen in Leiden woont.
Even daarvoor heeft de Almeerse vrouw al een sms gestuurd namens de Rabobank. De sms leidt naar een website waarop de oudere Leidse dame al haar informatie van haar bankgegevens heeft ingevuld, waaronder haar pincode.
Op deze nep-website heeft de Leidse ook ingevuld hoe laat haar bankpas moet worden opgehaald. Ze kiest voor 17 uur. Een ’bezorger’ haalt de bankpas op, zo wordt gemeld.
Scherpe kleindochter
Gelukkig vertelt oma het verhaal ook aan haar kleindochter die meteen onraad ruikt en direct de bank belt om de rekeningen van haar oma te laten blokkeren. Ze waarschuwt ook de politie.
De politie besluit de ’bezorger’ op te wachten bij de woning van het slachtoffer. De doorgeknipte bankpas van de vrouw ligt om 17 uur klaar op de eettafel. „Nog geen kwartier later was het raak. Ding dong, de intercom gaat af”, schrijft de politie van Leiden Noord op Facebook.
Klant met luchtje mag gewoon weer rekening openen bij ABN
Als de ’bezorger’ binnenkomt, pakt de politie haar op. Het blijkt dat de vrouw een handlanger heeft die beneden bij de flat in een auto met draaiende motor op haar staat te wachten. Deze vrouw is ook aangehouden.
Beide vrouwen uit Almere worden woensdag door de recherche verhoord voor onderzoek.
De politie waarschuwt voor deze vorm van oplichting, ook wel spoofing genoemd, die steeds vaker voorkomt. „Deel dit soort vormen van oplichting met ouderen om u heen, vaak worden zij het slachtoffer van online phishing of bankpasfraude waarbij hen duizenden euro’s afhandig worden gemaakt.”
Lekker toch!:biggrin:
Pikkatrillah
2 mei 2021, 10:08
Bol.com trapt in nepmail vol spelfouten en maakt 750.000 euro over aan ‘Brabantia’
Webwinkelgigant Bol.com heeft 750.000 euro gestort op een Spaanse bankrekening van oplichters. De webwinkel dacht het geld over te maken naar het Brabantse Brabantia, nadat Bol.com een mail vol spelfouten had ontvangen waarin werd aangeven dat Brabantia het rekeningnummer had gewijzigd.
Binnenlandredactie 02-05-21, 07:08
Laatste update: 09:20
Volgens de rechtbank heeft Brabantia nog steeds recht op de misgelopen tonnen. De vergissing van Bol.com blijkt uit een vorige week gepubliceerde uitspraak van de rechtbank Utrecht, meldt het Financieele Dagblad. Omdat Bol.com via zijn platform producten van Brabantia verkoopt, doet de webwinkel regelmatig betalingen aan de fabrikant van huishoudelijke artikelen.
In november 2019 krijgt Bol een e-mail van Brabantia, in gebrekkig Nederlands. ‘Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen’, staat in de begeleidende brief. ‘Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken.’
De bedriegers konden brieven en e-mails van Brabantia vervalsen, omdat ze in het najaar van 2019 het e-mailadres van een medewerkster hackten. Zo komt in totaal 751.493,09 euro terecht bij de oplichters en niet bij Brabantia.
Misgelopen tonnen
De fabrikant van prullenbakken en keukengerei wilde alsnog geld zien en stapte daarom naar de rechter. Bol.com meent dat zijn werknemers voldoende reden hadden om aan te nemen dat de wijziging van Brabantia’s rekeningnummer klopte. Het e-mailadres, de lay-out van de brief en de handtekeningen van de directie leken authentiek, aldus de webwinkel.
De rechtbank oordeelt anders. Het verzoek om het rekeningnummer te wijzigen had bij Bol.com tot ‘gezonde’ argwaan moeten leiden. Bovendien zou er een belletje moeten gaan rinkelen als een Brabantse producent van prullenbakken en keukengerei opeens zijn rekeningnummer zou wijzigen naar een Spaanse rekening. Ook de spelfouten hadden tot argwaan moeten leiden.
Bol.com beraadt zich nog op een hoger beroep, maar blijft wel producten van Brabantia verkopen. Brabantia zegt de goede werkrelatie met bol.com te willen behouden, maar is blij met de uitspraak.
Als je dislexie hebt kun je dit soort fouten maken blijkt maar weer:biggrin:
Ik vraag me af of de medewerkers die deze betalingen autoriseerden nog werken bij Bol. Er zijn mensen voor minder hun baan kwijtgeraakt.
Ook interessant en ongetwijfeld onderzocht: zatten er mensen van Bol in het complot? Met dergelijk taalgebruik kun je eigenlijk zo'n mail niet serieus nemen. Tenzij Bol z'n administratie uitbesteed aan Roemenië en ze daar ook eerst alles soor Google Translate gooien.
Tot slot dan ook nog niet willen betalen. Interessant! Zouden ze dat principe andersom ook accepteren? Dus iets bestellen, geld overmaken aan je moeder en dan tegen Bol zeggen "maar ik heb toch betaald?!".
Willem2
2 mei 2021, 12:38
Ik heb dit jaar van nepaccounts van bol.com zoveel spam gehad dat is onverstelbaar.
mentholbear
2 mei 2021, 13:52
Tot slot dan ook nog niet willen betalen. Interessant! Zouden ze dat principe andersom ook accepteren? Dus iets bestellen, geld overmaken aan je moeder en dan tegen Bol zeggen "maar ik heb toch betaald?!".
Alleen als je moeder Bol.com heet ;)
Het bericht kwam van het e-mail adres van Bol.com (valt trouwens ook te spoofen, hoewel sommige providers dat kunnen detecteren), grote ondernemingen hebben misschien wel eens hun hoofdkantoor in/naar het buitenland verhuisd vanwege belastingtechnische voordelen ofzo, hebben personeel uit alle windstreken die misschien de Nederlandse taal niet zo machtig zijn, dyslexie, etc.
Maar wat de rechter al zei, beetje oplettendheid mag ook wel. Ik vind dit ook wel wat naďef van die medewerker bij Bol. Ik weet niet wat hun protocollen zijn, maar een belletje en mailtje naar je standaard contact bij je klant ter verificatie lijkt me een kleine moeite. Vooral als het om een grote klant gaat.
schoolmeester
2 mei 2021, 13:58
Als het om 750.000 euro gaat mag je als bedrijf van de betrokken medewerker/medewerkster wel enige vorm van controle verwachten.
Betrokken personeelslid gelijk ontslaan, niet capabel voor zijn/haar functie !
Groet, schoolmeester.
mentholbear
2 mei 2021, 14:08
Als het om 750.000 euro gaar
Zoals het er staat lijkt het alsof in 1x 7,5 ton is overgemaakt (storten gaat met contanten, en dat zal waarschijnlijk niet gebeurd zijn). Maar het kan ook zo zijn dat er meerdere overboekingen zijn geweest. En het kan zijn dat Brabantia het niet gelijk is opgevallen dat het geld niet is ontvangen. Dat ze een betaaltermijn hebben van een maand en erna bij Bol aankloplen met een betalingsherinnering. Terwijl intussen nog steeds orders geleverd, facturen verstuurd, en er naar het valse rekeningnummer werd overgemaakt.
Want als eenmaal het rekeningnummer is aangepast en er wordt niet aan de bel getrokken, dan blijf je naar de verkeerde overmaken.
Als het om 750.000 euro gaat mag je als bedrijf van de betrokken medewerker/medewerkster wel enige vorm van controle verwachten.
Betrokken personeelslid gelijk ontslaan, niet capabel voor zijn/haar functie !
Groet, schoolmeester.
Eens de medewerker had beter moeten weten maar dit zou uberhaupt al een controle procedure moeten zijn ongelovelijk dat dit nog niet is ingevoerd.
Bij ons werkt het zo. Wij veranderen zo ie zo niet op basis van een e-mail van een leverancier.
Wij zoeken bij het inboeken van de factuur op rekeningnummer komt dit niet voor zoeken we op naam komt die al voor dan gaat er een verzoek aan een andere werknemer die niet kan inboeken om het rekeningnummer te wijzigen. Diegene moet dan nabellen door het telefoonnummer op een oude factuur te nemen en met de financiele admin te verifiëren dat het bankrekeningnummer is gewijzigd in dat geval wordt gewijzigd en alles vastgelegd.
Dan signaleerd het systeem nog dat er bankrekening wijzigingen of nieuwe leveranciers zijn als er een betaling moet worden gemaakt. Een andere medewerken moet dan eerst controleren en alle wijzigingen goedkeuren daar na kan er pas een betaling worden aangemaakt.
Je zou toch mogen verwachten dat dit ook zo werkt bij dit soort grote bedrijven en dat accountants een verklaring geven met een opmerking als de situatie niet zo is ingericht want onze accountants controleren hier zeker op.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik vermoed dat ze bij Bol met Navision werken, want dat is een kutprogramma [emoji848]
Serieus; beetje software meldt wijziging als dit naar (andere) gebruikers. Exact doet dat en bij Sap/ Ariba moet je sowieso al rechten hebben om iets te wijzigen (bij Exact ook trouwens). Dus dit is wel een mega-fuckup van Bol.
Willem2
20 maart 2023, 14:16
De politie heeft in Nederland en Roemenië drie Nederlandse verdachten opgepakt die meer dan duizend slachtoffers zouden hebben opgelicht aan de hand van de zogenoemde 'phishing-methode'. Ze hebben volgens de politie meer dan een miljoen euro buitgemaakt.
Het gaat om drie mannen van 26, 27 en 33 jaar. Twee van hen zijn afkomstig uit Enschede, de derde verdachte heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. Volgens De Telegraaf verbleef één van de twee mannen die in Roemenië zijn aangehouden bij zijn vriendin. Ook zij wordt aangemerkt als verdachte, maar is nog niet aangehouden.
De verdachten legden contact met hun slachtoffers via bekende online handelsplaatsen zoals Marktplaats. Daar vroegen ze mensen die producten te koop aanboden om een QR-code en een foto van hun bankpas op te sturen. Zo kregen ze toegang tot de gegevens en bankrekening van hun slachtoffers.
.... https://nos.nl/artikel/2468173-van-phishing-verdachte-nederlanders-opgepakt-in-roemenie
bwanabeer
21 maart 2023, 16:04
Andre van Duin heeft de excuses van zijn chanteur aanvaard, dus geen rechtzaak. Vermoed dat hij niet wil prijsgeven waarmee hij werd gechanteerd.
Badslippers
15 september 2024, 23:53
Er worden momenteel weer spam mails verstuurd. De zogenaamde "Hello pervert sextortion scam". Misschien heb je die mail niet eens opgemerkt omdat ze tegelijk in je spam belanden. Indien je een zoekopdracht via Google geeft met de genoemde woorden krijg je meer informatie. Het lijkt ook alsof je mail via je eigen mailadres is verstuurd, het zogenaamde spoofing. Onnodig om te zeggen . . . niet op in gaan en lees verder waar je op kunt letten.
Hello pervert, I've sent this message from your Microsoft account.
I want to inform you about a very bad situation for you. However, you can benefit from it, if you will act wisеly.
Have you heard of Pegasus? This is a spyware program that installs on computers and smartphones and allows hackers to monitor the activity of device owners. It provides access to your webcam, messengers, emails, call records, etc. It works well on Android, iOS, macOS and Windows. I guess, you already figured out where I’m getting at.
It’s been a few months since I installed it on all your dеviсеs because you were not quite choosy about what links to click on the intеrnеt. During this period, I’ve learned about all aspects of your private life, but оnе is of special significance to me.
I’ve recorded many videos of you jerking off to highly controversial роrn videos. Given that the “questionable” genre is almost always the same, I can conclude that you have sick реrvеrsiоn.
I doubt you’d want your friends, family and co-workers to know about it. However, I can do it in a few clicks.
Every number in your contact Iist will suddenly receive these vidеоs – on WhatsApp, on Telegram, on Instagram, on Facebook, on email – everywhere. It is going to be a tsunami that will sweep away everything in its path, and first of all, your fоrmеr life.
Don’t think of yourself as an innocent victim. No one knows where your реrvеrsiоn might lead in the future, so consider this a kind of deserved рunishmеnt to stop you.
I’m some kind of God who sees everything. However, don’t panic. As we know, God is merciful and forgiving, and so do I. But my mеrсy is not free.
Transfer 1200$ to my Litecoin (LTC) wallet: ltc1q3j9xez88x3z5erd8ujpsqauwltqzm8v4yvdcu3
Once I receive confirmation of the transaction, I will реrmanently delete all videos compromising you, uninstаll Pegasus from all of your devices, and disappear from your life. You can be sure – my benefit is only money. Otherwise, I wouldn’t be writing to you, but destroy your life without a word in a second.
I’ll be notified when you open my email, and from that moment you have exactly 48 hours to send the money. If cryptocurrencies are unchartered waters for you, don’t worry, it’s very simple. Just google “crypto exchange” or "buy Litecoin" and then it will be no harder than buying some useless stuff on Amazon.
I strongly warn you against the following:
* Do not reply to this email. I've sent it from your Microsoft account.
* Do not contact the police. I have access to all your dеviсеs, and as soon as I find out you ran to the cops, videos will be published.
* Don’t try to reset or destroy your dеviсеs. As I mentioned above: I’m monitoring all your activity, so you either agree to my terms or the vidеоs are рublished.
Also, don’t forget that cryptocurrencies are anonymous, so it’s impossible to identify me using the provided аddrеss.
Good luck, my perverted friend. I hope this is the last time we hear from each other.
And some friendly advice: from now on, don’t be so careless about your online security.