PDA

Volledige versie bekijken : Statiegeld

Megaboob
3 februari 2021, 13:50
Links Nederland. "het is een soort lord of the rings. one by one they will fall." Elke keer weer deugen en elke keer weer een stukje terrein winnen. Ook nu weer:

https://www.geenstijl.nl/5157527/vaarwel-vrijheid-nu-ook-statiegeld-op-blikjes/

Willen we dit echt in Nederland? Ik betwijfel het. maar het gebeurd wel.

Wentelt Eefje
3 februari 2021, 13:55
Het werkt prima in het land met de ijsbeer habitats

schoolmeester
3 februari 2021, 14:11
Ik vind het een goede zaak: statiegeld op blikjes, nu word het merendeel achteloos in de berm/struiken geworpen.
Scheelt weer zwerfafval.

Groet, schoolmeester.

Meme Moo
3 februari 2021, 14:27
Het werkt prima in het land met de ijsbeer habitats

Je ziet het verkeerd: MB wordt nu beperkt in het laten rondslingeren van zijn lege blikjes. Want dat kost hem zijn zuurverdiende centen.

Dat is vanzelfsprekend helemaal verkeerd en daarmee automatisch ‘links’ in zijn 1-dimensionale wereldbeeld.

Badslippers
3 februari 2021, 22:40
In Duitsland een vertrouwd beeld. De onderkant van de samenleving die met hun neus in de afvalbakken duikt om wat blikjes en perflesjes te scoren zodat ze weer een Schultenbrau kunnen bekostigen. Een mooie inkomstenbron voor de Nederlandse evenknie.

Willem2
3 februari 2021, 22:53
Ik heb al meer dan 30jaar geleden onderzoek gedaan naar statiegeld op blik. Daar waren hele teams mee bezig uit o.a. de drankenindustrie. Statiegeld is helemaal niet zo milieuvriendelijk was toen de conclusie. En eigenlijk denk ik dat het nog zo is. Indien je nu op blik statiegeld gaat heffen dan gaat de verkoop meer en meer richting tetraverpakking, Dus of dat nu een verbetering is :rolleyes:

Picasso 1
3 februari 2021, 23:24
Ik zeg, weg met al die blikjes en plastic flesjes frisdrank (de smaak is mijn inziens minder) en terug naar.....

https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2015/02/26/cbd33d84-bdf0-11e4-8781-108012df3b16_web_scale_0.3_0.3__.jpg?maxheight=460&maxwidth=638&scale=downscaleonly

Van een 'Roemeense' omhulsel terug naar een 'Poolse'.

Proost! :cheers:

Wentelt Eefje
4 februari 2021, 01:14
Het ideale vrouwenfiguur, de Coca Cola Bottle Shape, ook volgens Simpleton:

http://youtu.be/Eris2a3fPy8

Megaboob
4 februari 2021, 11:26
Je ziet het verkeerd: MB wordt nu beperkt in het laten rondslingeren van zijn lege blikjes. Want dat kost hem zijn zuurverdiende centen.

Dat is vanzelfsprekend helemaal verkeerd en daarmee automatisch ‘links’ in zijn 1-dimensionale wereldbeeld.

wow wat een totaal onpassende en niet kloppende reactie. iedereen weet dat ik het milieu, in tegenstelling tot de bomencrematoria subsidierende groenlinks moslim broederschap, wel een warm hart toedraag. In Noorwegen word ook statiegeld geheven op blikjes, en liggen ze helaas ook gewoon nog steeds langs de wegen soms (hoewel dat in noorwegen meevalt gelukkig). Dat word dan vaak weer opgepikt door bedelaars, armen etc. maar het verhelpt het probleem niet direct. Beter is blik helemaal te verbieden eigenlijk. Maar ik probeerde alleen aan te geven dat statiegeld op blikjes dus NIET de oplossing gaat zijn.

Dus graag een wat minder eendimensionele benadering graag de volgende keer meme moo. Eerst feiten dan beoordelen.

Megaboob

Meme Moo
4 februari 2021, 12:14
wow wat een totaal onpassende en niet kloppende reactie. iedereen weet dat ik het milieu, in tegenstelling tot de bomencrematoria subsidierende groenlinks moslim broederschap, wel een warm hart toedraag. In Noorwegen word ook statiegeld geheven op blikjes, en liggen ze helaas ook gewoon nog steeds langs de wegen soms (hoewel dat in noorwegen meevalt gelukkig). Dat word dan vaak weer opgepikt door bedelaars, armen etc. maar het verhelpt het probleem niet direct. Beter is blik helemaal te verbieden eigenlijk. Maar ik probeerde alleen aan te geven dat statiegeld op blikjes dus NIET de oplossing gaat zijn.

Dus graag een wat minder eendimensionele benadering graag de volgende keer meme moo. Eerst feiten dan beoordelen.

Megaboob

Nou MB, je bent al aardig aan het bijleren: ‘eerst feiten en dan (be)oordelen’ zou ik graag wat vaker door je toegepast willen zien.
Misschien dat er meer dan 1 dimensie is die je dan laat zien. Houd vol!

Willem2
5 februari 2021, 15:34
Statiegeld op blikjes definitief: 15 eurocent per stuk
Per 31 december 2022 wordt definitief statiegeld op blikjes ingevoerd. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Milieu) zojuist in een brief aan de Tweede Kamer. Per blikje wordt straks 15 eurocent statiegeld gerekend. .... https://www.ad.nl/politiek/statiegeld-op-blikjes-definitief-15-eurocent-per-stuk~ac986281/

15ct zal niet veel opleveren ....

bertje600
5 februari 2021, 17:18
Het zit tussen de oren van diegenen die blikjes achteloos weggooien.
Ik vraag mij dan af welke opvoeding ze hebben gehad?

schoolmeester
5 februari 2021, 17:28
Welke opvoeding: geen.

Groet, schoolmeester.

uurtje
5 februari 2021, 17:46
vandaag, voor de zoveelste keer bij 'mijn' supermarkt mogen vaststellen dat de embalageautomaat het weer niet deed. Niets 'geef het maar bij de kassa af'.... Fijn...

Zoals zoveel linkse ideen is ook dit een schijnoplossing. Wat hebben we al niet gehad? De bio massa, wind energie, allerlei mileu belastingen, de warmte pomp en en en.

Hup, weer een automaat erbij.. Nog meer ruikende dingetjes in de keuken, wie gaan de blikjes transporteren en wat gaat er dan me gebeuren? Wel een mooie kans (staat al ergens hierboven) voor de armen. Die kunnen dan van vuilnisbak naar vuilnisbak

schoolmeester
5 februari 2021, 17:48
Ik vind het wel een goed idee, zo hebben de zwervers een zakcentje erbij.

Groet, schoolmeester.

Agronymus1
5 februari 2021, 18:08
Prima besluit. Zo leveren mijn wandelingen waarbij ik vrijwillig afval dat ik tegen kom opraap en mee naar huis neem ook nog geld op.

jansenroy
5 februari 2021, 21:52
Prima besluit. Zo leveren mijn wandelingen waarbij ik vrijwillig afval dat ik tegen kom opraap en mee naar huis neem ook nog geld op.

Nog nooit een gedumpte dvp tegen gekomen? :biggrin:

mentholbear
6 februari 2021, 02:54
Wel een mooie kans (staat al ergens hierboven) voor de armen. Die kunnen dan van vuilnisbak naar vuilnisbak

Ja doei. Ik gooi het dan juist in de op straat. Het wordt dan toch wel door de armen opgeraapt :rolleyes:
Of beter, gooi het in de bosjes. Werken ze beetje voor hun geld :roll:

Blikjes thuis verdwenen toch wel in de prullenbak. Maar wie gaat er nou geopende blikje mee naar huis zeulen? Een leeg blikje wil je toch zo snel mogelijk kwijt? Reden dat ik onderweg altijd voor flesjes kies.

En speciaal voor Wentelteefje: in China wordt je achtervolgd als je flesje bijna leeg is. Sterker nog, soms vragen ze of ie al bijna leeg is. Oftewel, drink effe gauw leeg, zodat ik je flesje mee kan nemen :hammer:

Agronymus1
6 februari 2021, 15:34
@jansenroy: helaas niet. Die zou ik echter ook niet mee naar huis kunnen nemen.

schoolmeester
6 februari 2021, 15:53
Heb je dan geen schuur of kelder ?
Of garagebox ?

Groet, schoolmeester.

Willem2
27 maart 2023, 19:10
Na jaren van discussie en uitstel zit er vanaf vandaag statiegeld op blikjes. Het beleid gaat officieel in op 1 april, maar volgens Statiegeld Nederland, de organisatie die het systeem uitvoert en beheert, zijn we er nu al klaar voor. "De machines zijn sinds vannacht ingelezen met alle artikelen. Overal en bij alle machines werkt het", zegt directeur Raymond Gianotten.
Omdat alle systemen er klaar voor zijn, kan je dus vanaf vandaag al blik inleveren bij de inleverpunten. Dat wordt een behoorlijke taak, omdat er maar liefst 2,5 miljard blikjes per jaar worden verkocht. Dat zijn er een miljard meer dan de grote en kleine petflessen bij elkaar.

Het is de bedoeling dat daarvan ongeveer 90 procent weer wordt ingeleverd bij inzamelpunten voor recycling. Zo komt er minder zwerfafval op straat en in de natuur terecht.
.... https://www.nu.nl/economie/6257027/supermarkten-zijn-er-klaar-voor-vanaf-vandaag-krijg-je-ook-statiegeld-op-blikjes.html

mentholbear
28 maart 2023, 23:16
.... https://www.nu.nl/economie/6257027/supermarkten-zijn-er-klaar-voor-vanaf-vandaag-krijg-je-ook-statiegeld-op-blikjes.html

Eigen schuld dat we niet gewoon die dingen in een prullenbak stoppen.
Maar wie gaat er onderweg nou zo een open en lekkend blikje in zn zakken of tas mee zuilen? Een flesje draai je nog de dop er op. Mij maakt het weinig uit, gebruikte toch meestal flesjes of zoals een dagobeer betaamt een eigen recycle fles...

Willem2
30 maart 2023, 23:12
Kabinet woest: Heineken en Grolsch gaan nog weken door met blikjes zonder statiegeld
Brouwers Grolsch en Heineken halen zich de woede van het kabinet op de hals, omdat ze ook na 1 april doorgaan met het vullen van blikjes zonder statiegeld. Dat blijkt uit navraag van deze site. Daarmee overtreden zij de wet, stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aangifte tegen de bedrijven dreigt.
.... https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-woest-heineken-en-grolsch-gaan-nog-weken-door-met-blikjes-zonder-statiegeld-br~ad25b828/

mentholbear
1 april 2023, 01:42
Moeten ze maar geen regels in laten gaan op 1 april :rolleyes:

Willem2
8 september 2023, 12:31
Het kabinet wil dat consumenten makkelijker lege flesjes en blikjes kunnen inleveren. Demissionair staatssecretaris Heijnen vindt de inzameling nu niet laagdrempelig genoeg.

Ze heeft gisteren over haar onvrede gepraat met het Afvalfonds Verpakkingen en gezegd dat de situatie snel beter moet. Sinds twee jaar zit er statiegeld op kleine plastic flesjes en het bedrijfsleven is wettelijk verplicht 90 procent van alle plastic flessen in te nemen. Vorig jaar is maar een percentage van 68 gehaald en Heijnen noemt dat "ronduit teleurstellend". Het bedrijfsleven moet nu met een helder plan komen hoe het de 90 procent alsnog haalt.
.... https://nos.nl/artikel/2489673-meer-statiegeldapparaten-nodig-inzameling-ronduit-teleurstellend

Willem2
8 september 2023, 18:00
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft het bedrijfsleven een officiële waarschuwing gegeven omdat er te weinig plastic flesjes via de statiegeldroute worden ingeleverd. Het bedrijfsleven is daar verantwoordelijk voor maar haalt de wettelijke doelstellingen bij lange na niet.
.... https://www.ad.nl/economie/inspectie-geeft-officiele-waarschuwing-aan-bedrijfsleven-vanwege-falende-flesjesinzameling~add00bb7/

Willem2
9 januari 2025, 13:24
Tientallen milieuorganisaties, brancheclubs en heel veel gemeenten waren voorstander, maar toch kwam het niet in de Statiegeldwet: een innameplicht voor verkopers van flesjes en blikjes. Hoe de partijen die tegen waren dat voor elkaar kregen, blijft een raadsel: zij ontbreken bijna volledig in de stukken die de NOS opvroeg over de statiegeldlobby.

Een innameplicht houdt in dat consumenten flesjes en blikjes kunnen inleveren daar waar ze die kopen. Voorstanders waarschuwden dat als dat niet verplicht zou worden, het statiegeldsysteem minder goed zou werken. Zo wordt de consument de dupe omdat mensen met lege verpakkingen moeten blijven rondlopen. Bovendien, zeggen critici, leidt het tot overlast op straat door opengebroken vuilnisbakken en het niet halen van inzamelnormen.

Hoe tegenstanders het ministerie wisten te overtuigen de verplichting uit de wet te houden, ontbreekt grotendeels in de stukken die werden vrijgegeven na een WOO-verzoek (Wet open overheid) dat de NOS vorig jaar februari indiende bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Zij zullen op andere manieren hun stem hebben laten horen, maar hoe blijft vanwege de ontbrekende documentatie onduidelijk.
.... https://nos.nl/artikel/2551031-onduidelijk-hoe-succesvolle-lobby-tegen-innameplicht-statiegeld-verliep

Goedemorgenallemaal
9 januari 2025, 13:35
Ik merk het aan het zwerfaval in het buitengebied tijdens de schoonmaakdagen met de buurt, waar het vroeger vuilniszakken vol blikje en plastic flesjes waren halen we nu nog niet eens de 10.
Overigens heeft de PVV staatsecretaris Jansen dit ook, in antwoord op kamervragen van het PVV Kamelid Boutkan aangegeven.
PVV stelt vragen over het statiegeld op blikjes en flesjes (https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/pvv-stelt-vragen-over-het-statiegeld-op-blikjes)

PVV stelt vragen over het statiegeld op blikjes en flesjes
24 september 2024, mondelinge vragen - PVV'er Boutkan vraagt staatssecretaris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) om het statiegeld op blikjes en flesjes af te schaffen.

Kapotte inzamelmachines. Ellenlange wachtrijen. Opengescheurde afvalzakken. Volgens Boutkan zijn mensen het nieuwe systeem van het statiegeld op blikjes en flesjes spuugzat. "Wanneer kappen we met deze gekkigheid?", vraagt hij de staatssecretaris.

De "opstartperikelen" bij het inzamelen van blikjes en flesjes zijn uitermate vervelend, erkent de staatssecretaris. Maar volgens hem komen er nu wel veel minder flesjes en blikjes in het milieu terecht. Jansen wil daarom gewoon doorgaan met de inzameling. Hij komt wel nog dit jaar met een evaluatie en verbetervoorstellen naar de Kamer.

Statiegeld op blikjes werkt: straten een stuk schoner na invoering (https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/statiegeld-op-blikjes-werkt-straten-een-stuk-schoner-na-invoering)

Nu nog statiegeld op koffiebekers invoeren.

mentholbear
9 januari 2025, 14:23
Wat een verschil met Japan, waar geen vuiltje op straat lag. Iedereen houdt papiertjes, flesjes en weet ik het wat netjes bij zich tot ie het ergens weg kan gooien/in kan leveren. Dan heb je helemaal geen statiegeld gedoe nodig voor kleine flesjes enzo.

Jan_Wandelaar
12 januari 2025, 17:12
Iedereen houdt papiertjes, flesjes en weet ik het wat netjes bij zich tot ie het ergens weg kan gooien/in kan leveren.Deed ik ook altijd, totdat er een betuttelende statiegeldwet werd ingevoerd. Als de vervuiler betaald, dan vervuild de betaler. Ik betaal statiegeld, dus flikker ik blikjes en flesjes tegenwoordig gewoon in de middenberm.

J.W.

schoolmeester
12 januari 2025, 20:21
Lekker onbeschoft.

Willem2
13 januari 2025, 23:33
..Als de vervuiler betaald, dan vervuild de betaler. Ik betaal statiegeld, dus flikker ik blikjes en flesjes tegenwoordig gewoon in de middenberm.

J.W.

Misschien moet je nog eens nadenken over jouw redenaties, over oorzaak en gevolg.

schoolmeester
14 januari 2025, 05:18
J.W. is gewoon een ASO.

Conrad
26 januari 2025, 09:56
Het verhaal van het statiegeld is weer op de agenda van de Vlaamse regering terecht gekomen. Goede zaak? Zeker.
Maar ja, je zit in België met verschillende regeringen. Wordt weer een harde dobber om iets te realiseren.
Zou men best op Europees niveau verplichten. Als al die Fransen met hun lege blikjes naar België komen, zal wat worden.