Volledige versie bekijken : Elfsteden-prominenten: ‘Tocht der Tochten moet er komen"
Big30
9 februari 2021, 08:43
Elfsteden-prominenten: ‘Tocht der Tochten moet er komen, desnoods alleen met wedstrijdrijders’
Nu Koning Winter Nederland heeft overgenomen, neemt de druk op het Elfsteden-bestuur toe om de Tocht der Tochten niet bij voorbaat te cancellen vanwege corona. Organiseer desnoods alleen een wedstrijdeditie, stellen prominenten als Erik Hulzebosch, Ard Schenk, Henk Kroes en Hans Wiegel.
Als Friezen inderdaad stug zijn - zoals het gezegde gaat - geldt dat zeker voor Wiebe Wieling, sinds 2008 voorzitter van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elfsteden. ,,Een Elfstedentocht is geen echte Elfstedentocht zonder publiek of met slechts een deel van het deelnemersveld”, zo sprak de bestuurder afgelopen november al zijn veto uit over een Tocht der Tochten in coronatijd. Toen de eerste sneeuw Nederland geselde en weerkaarten er historisch uit begonnen te zien, bleven zijn woorden onveranderd.
Illusie
Niet iedereen is echter optimistisch. Henk Angenent, in 1997 de laatste winnaar, ziet geen Elfstedentocht plaatsvinden. ,,De Friesche Elf Steden is een vereniging van 30.000 leden. Dan kun je het niet maken alleen de wedstrijd door te laten gaan.” Zelf zou dat van Angenent overigens best mogen, alleen ziet hij te veel beren op de weg. ,,Mijn schaatshart zegt ‘ja, rijden!’, maar mijn verstand zegt ‘nee’. Als de Elfstedentocht doorgaat komen er honderdduizenden mensen naar Friesland. Hoe moet je dat managen?”
https://www.ad.nl/binnenland/elfsteden-prominenten-tocht-der-tochten-moet-er-komen-desnoods-alleen-met-wedstrijdrijders~a50b0fc9/
Heerlijk toch deze discussie in Corona tijd! Voor schaatsen en hopelijk wedstrijden op natuurijs zijn de voorspellingen niet slecht. Wedstrijden op natuurijs moeten wat mij betreft mogelijk zijn net als we nu ook nog voetballen en andere topsporten toestaan.
Voor een elfstedentocht ligt het wel wat anders. Ook zonder publiek en alleen wedstrijdrijders is de vraag of dat in de hand te houden is, maar goed de Ronde van Vlaanderen werd ook zonder publiek gereden.
https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/weer/actueel-weer/temperatuur.png
Dit is de weerkaart op dit moment met maar weinig vorst in Friesland, de verwachting is wel dat de strenge vorst naar het Noorden op zal schuiven. Maar voor een elfstedentocht heb je al snel zo'n 2 weken matige tot strenge vorst nodig of we dat halen is nog niet zeker. Tot begin volgende week ziet het er wel goed uit, zet de vorst dan door dan wordt de vraag echt opportuun nu nog niet eigenlijk maar het blijft een leuk fenomeen, een paar graden vorst en we worden gek! Mooi!
dinsdag 16 februari tot en met dinsdag 23 februari
40% kans op invallende en doorzettende dooi met af en toe regen en temperaturen ruim boven nul. 20% kans op meestal droog weer met overdag temperaturen boven nul en in de nacht lichte vorst. 40% kans op aanhouden van de droge winterse periode met vaak veel zon.
We gaan het zien.
Lokaal is vannacht al wel zeer strenge vorst gemeten, in Hupsel - 15.4 graad of all places in de Achterhoek, daar in de buurt is ook het koude record gevestigd in 1942 Winterswijk - 27.4 graad.
JonnyFontane
9 februari 2021, 08:47
Heel simpel:
Niet hossen
Niet klunen
Zeus1
9 februari 2021, 09:44
De tweede kamerleden buitelen in de media al weer over elkaar heen om als voorstander van een Elfstedentocht over te komen. Uiteraard puur uit electoraal belang :hammer:
Megaboob
9 februari 2021, 10:04
Er komt geen elfstedentocht, er is immers "klimaatopwarming". Bij een elfstedentocht hebben de linkse deugers een probleem. Dus gaat communistisch Nederland het niet toestaan.
;-)
schoolmeester
9 februari 2021, 10:43
Als er geen carnaval gevierd mag worden, dan ook geen elfstedentocht.
Eerlijk is eerlijk.
Anders meet je met 2 maten.
Groet, schoolmeester.
Boy69
9 februari 2021, 10:58
Als er geen carnaval gevierd mag worden, dan ook geen elfstedentocht.
Eerlijk is eerlijk.
Anders meet je met 2 maten.
Groet, schoolmeester.
Ik sluit me volledig aan bij Schoolmeester.
Elfstedentocht is het carnaval voor de Friesen.
Ik ben echter van mening dat in deze tijd, met lockdown, avondklok, etc.. beide evenementen geen doorgang kunnen vinden.
Is gezien de genomen en nog te nemen maatregelen niet uit te leggen.
pret
9 februari 2021, 11:19
Ik ben het er niet mee eens dat het te vergelijken is met Carnaval.
Elfstedentocht is een evenement wat eens in zoveel jaren kan plaatsvinden vanwege weersomstandigheden. Nu zich de mogelijkheid ervoor doet, vind ik dat het moet plaatsvinden ook al is het zonder publiek.
Zeus1
9 februari 2021, 11:39
34877
Eddy_V
9 februari 2021, 11:56
Aan de temperaturen te zien wordt die Elfstedentocht eerder in Limburg dan in Friesland verreden!
Willem2
9 februari 2021, 12:32
Bestuur houdt poot stijf en peinst niet over Elfstedentocht: ‘Geen twijfel over mogelijk’
Ook nu de schaatskoorts sterk oploopt in Nederland, blijft het bestuur van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden vierkant achter het eerder ingenomen standpunt staan: een Elfstedentocht is niet mogelijk in de huidige pandemie. ,,Voor 100 procent, daar is geen twijfel over mogelijk”, zegt voorzitter Wiebe Wieling.
,,Maandag is de Vierdaagse in Nijmegen afgelast. Voor de goede orde, dan hebben we het over juli. Als je weet wat het betekent om toertochten toe te staan gelet op het coronavirus, dan moet je je eerst wel drie keer achter je oren krabben of je dat wel wilt doen. Een Elfstedentocht in deze situatie, met een miljoen bezoekers, 25.000 deelnemers en duizenden vrijwilligers en bewegingen van mensen door het land, dat kan gewoon niet. Dat snapt denk ik ieder redelijk weldenkend mens.”
.... https://www.ad.nl/schaatsen/bestuur-houdt-poot-stijf-en-peinst-niet-over-elfstedentocht-geen-twijfel-over-mogelijk~a234326e/
Willem2
9 februari 2021, 13:51
Zeldzame koudegolf komt eraan: temperatuur kan zakken tot 23 graden onder nul!
De eerste officiële koudegolf in Nederland sinds 2012 komt eraan. Daarbij moet drie dagen achter elkaar -10 worden aangetikt. Vanmorgen werd volgens meteorologe Diana Woei al 15,4 graden onder nul in Winterswijk. ,,En het wordt nog kouder’’, waarschuwt de weervrouw.
..... https://www.ad.nl/binnenland/zeldzame-koudegolf-komt-eraan-temperatuur-kan-zakken-tot-23-graden-onder-nul~a7c6ceb49/
https://images0.persgroep.net/rcs/Xt2CCrCJUiti1WOifo49sBkCpEI/diocontent/182089072/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp
Kunnen we Winterswijk niet onder water zetten zodat daar de lefstedentocht gereden kan worden :rolleyes:
bertje600
9 februari 2021, 13:54
Terecht dat de tocht niet doorgaat.
Grote mensenmassa's zullen op die tocht afkomen en dan ben je 14 dagen later
verder van huis.
En hoe zou men dit kunnen rijmen met de finish die rond 18.00 uur plaatsvindt
En dan moeten vele mensen nog terug tijdens de avondklok.
jansenroy
9 februari 2021, 16:29
Aan de temperaturen te zien wordt die Elfstedentocht eerder in Limburg dan in Friesland verreden!
Kan het zwembad van SS toch nog ergens voor gebruikt worden tijdens de lockdown
Badslippers
9 februari 2021, 16:34
Hoe ongeloofwaardig en pervers is het om nu een elfstedentocht te gaan rijden. Volkomen belachelijk en een klap in het gezicht van al die mensen die lijden onder deze crisis. Politici die goeie electorale sier denken te maken met het goedkeuren van een elfstedentocht zijn compleet van de pot gerukt. Je kunt dat gewoon niet maken. Dat voetbalwedstrijden en andere professionele sporten doorgang vinden is al erg genoeg. Alles voor het geldelijke gewin van een paar rijke stinkerds en de gewone man heeft het nakijken. Hierop zijn alle clichés en spreekwoorden van toepassing. "Meten met 2 maten" of "gelijke monniken gelijke kappen".
Van de andere kant . . . we hebben dan wel een mega-evenement met een miljoen toeschouwers en dan kunnen we na 2 weken de balans opmaken.
rob45
9 februari 2021, 17:17
Van de andere kant . . . we hebben dan wel een mega-evenement met een miljoen toeschouwers en dan kunnen we na 2 weken de balans opmaken.
Ach Badslippers, een beetje groeps immuniteit opbouwen kan toch geen kwaad ?
(Denk aan de eerste grote toespraak van President Rutte)
pret
9 februari 2021, 18:34
Kan het zwembad van SS toch nog ergens voor gebruikt worden tijdens de lockdown
Dat zal ook niet gaan, wordt verwarmd hé!
Willem2
9 februari 2021, 23:45
Kramer wil NK marathon op natuurijs rijden: 'Kans waar we al jaren op wachten' .... https://nos.nl/artikel/2367944-kramer-wil-nk-marathon-op-natuurijs-rijden-kans-waar-we-al-jaren-op-wachten.html
daarmee neemt de kans op de elfstedentocht ook toe ...
rob45
10 februari 2021, 00:12
.... https://nos.nl/artikel/2367944-kramer-wil-nk-marathon-op-natuurijs-rijden-kans-waar-we-al-jaren-op-wachten.html
daarmee neemt de kans op de elfstedentocht ook toe ...Win win , wat wil je nog meer !
De bonus ,mooie natuurbeelden zonder masaal vervuilend publiek
Megaboob
10 februari 2021, 00:27
Hoe ongeloofwaardig en pervers is het om nu een elfstedentocht te gaan rijden. Volkomen belachelijk en een klap in het gezicht van al die mensen die lijden onder deze crisis. Politici die goeie electorale sier denken te maken met het goedkeuren van een elfstedentocht zijn compleet van de pot gerukt. Je kunt dat gewoon niet maken. Dat voetbalwedstrijden en andere professionele sporten doorgang vinden is al erg genoeg. Alles voor het geldelijke gewin van een paar rijke stinkerds en de gewone man heeft het nakijken. Hierop zijn alle clichés en spreekwoorden van toepassing. "Meten met 2 maten" of "gelijke monniken gelijke kappen".
We hadden al een megaspread event, en dankzij Halsema zitten we nu dus in deze ellende...
;-) Megaboob
bocariver
10 februari 2021, 00:46
I do not understand.
You have one event who happen close to never. It is traditionnal for your country and a piece of your national identity (I was thinking...).
And you do not do everything to make it happen even with some special protocol. I was thinking that Netherlander had enough civil behaviour to put a mask (even outside) and not stay in group.
May be I was wrong , you lost your original blood....
Wentelt Eefje
10 februari 2021, 16:11
In de buitenlucht vinden niet tot nauwelijks besmettingen plaats zoals zowel BLM- als corona-demonstrates keer op keer laten zien. Gewoon door laten gaan dus! Einde onzin.
en voor wie het weten wil. Toen was het nog te vroeg, maar nu
#doeiknietmeermee
#wegmetdemaatregelendictatuur
WANDELAAR5
10 februari 2021, 16:42
Toen was het nog te vroeg, maar nu
#doeiknietmeermee
Refereer je nu aan je tientallen keren herhaalde oproep dat je geen 1,5m afstand moest houden? Goed te zien dat je daar tot inkeer bent gekomen!
Eddy_V
10 februari 2021, 20:39
Bocariver: the main problem is that it hardly doesn’t freeze in Friesland and after Sunday it will stop freezing at all
Wentelt Eefje
10 februari 2021, 20:43
Toen was dat de enige makkelijk de hand mee te lichten maatregel W5
Sinds een week is de stemming hier om.
Want in mijn directe omgeving (familie en vrienden) geeft men handen, is anderhalve-meter weer een bierbestelling geworden, heeft de winkelruit de uitdrukkelijke vermelding: “Of u het mondkapje nu niet wilt of niet kunt dragen maakt ons niet uit. Wie overigens graag een mondkapje wil dragen is even welkom.”
Mensen omhelzen etc... een warme uitstraling niet alleen zien, maar warmte voelen. Heb me in bijna een jaar niet zo goed gevoeld als nu.
Alleen als ik echt niet anders kan (mondkapje in sommige andere winkels) handel ik in compliance met de maatregelen.
Maar verder is het klaar!!! Deze week al 2 keer om 3 uur ‘s nachts op de langlaufski’s een rondje gedaan. Van niemand last gehad, niemand van mij. Dus de avondklok mag het hypocriete hol van The Furd in.
Het virus in misschien nog niet klaar met ons? Lekker belangrijk Ik ben er klaar mee. En ik leef ernaar. Wat EEN BEVRIJDING!
schoolmeester
10 februari 2021, 20:47
Als je snachts om 3 uur gaat langlaufen heb je wel een steekje los.....
Groet, schoolmeester.
Eddy_V
10 februari 2021, 20:52
Want in mijn directe omgeving (familie en vrienden) geeft men handen, is anderhalve-meter weer een bierbestelling geworden, heeft de winkelruit de uitdrukkelijke vermelding: “Of u het mondkapje nu niet wilt of niet kunt dragen maakt ons niet uit. Wie overigens graag een mondkapje wil dragen is even welkom.”
Jij hebt het voordeel van een extreem kleine vriendenkring, makkelijk praten :tongue:
En dat briefje op de winkelruit heeft ook weinig waarde bij een gesloten winkel (maar het klinkt wel stoer!)
Wentelt Eefje
11 februari 2021, 00:35
Als je snachts om 3 uur gaat langlaufen heb je wel een steekje los.....
Groet, schoolmeester.
Ben ik helemaal met je eens, maar gooi ik op dat tijdstip een biatlon-geweer over mijn schouders, dan ontneem ik de lokale lange arm der wet de kans me te negeren... dus houd ik het tijdelijk alleen op het deel op de lange latten, niet op het liggen of staan mikken op de matten.
Jij hebt het voordeel van een extreem kleine vriendenkring, makkelijk praten :tongue:
En dat briefje op de winkelruit heeft ook weinig waarde bij een gesloten winkel (maar het klinkt wel stoer!)
Ik wist helemaal niet dat jij nog altijd actief mensen in de gaten hield... maar dan mis je toch een stukje van mijn informele netwerk... Mijn vriendenkring bevindt zich namelijk wel met name buiten de entourage van dit forum
:baeh:
Willem2
11 februari 2021, 11:07
Waar kun je veilig het ijs op? Check een app of 'gewoon maar proberen'
Het heeft opnieuw hard gevroren vannacht en veel mensen willen de schaatsen onderbinden. Maar waar is het ijs dik genoeg? Veel schaatsliefhebbers proberen het zelf uit, maar er zijn ook websites en apps waarop te zien is waar het (misschien) kan.
Erik Ekkel van de app IJsmeester kan de kaart van Nederland met mogelijke schaatsplekken nauwelijks bijhouden. Hij krijgt van gebruikers in het hele land meldingen over plassen, sloten en vennen waar het ijs dik genoeg zou zijn. .... https://nos.nl/artikel/2368195-waar-kun-je-veilig-het-ijs-op-check-een-app-of-gewoon-maar-proberen.html
In Friesland heeft het niet hard genoeg gevroren. Na het weekend is het waarschijnlijk alweer voorbij.
Picasso 1 heeft namelijk besloten dat na het klimaat, corona het niet tijd was voor een volgende hype. :cool:
Willem2
11 februari 2021, 23:25
Kabinet zet streep door NK marathon op natuurijs: 'Ongekende teleurstelling' .... https://nos.nl/collectie/13840/artikel/2368296-kabinet-zet-streep-door-nk-marathon-op-natuurijs-ongekende-teleurstelling
Feit is dat er gewoon te weinig ijs is...
Een hype ...
PS Ik zeg nieuwkoopse plassen voor Big30 ;)
Willem2
11 februari 2021, 23:46
Loosdrecht ook leuk ...
https://www.youtube.com/watch?v=aaCkJ7cpwqY&ab_channel=NHNieuws
Willem2
11 februari 2021, 23:48
of
https://www.ad.nl/video/ijszeilclub-strijkt-neer-in-lelystad-om-te-ijszeilen~p197146
Big30
13 februari 2021, 00:40
Nog maar even genieten en even terug in de tijd, 1997 dus de laats verreden Elfstedentocht.
https://www.youtube.com/watch?v=ddyGYljmXYc
"Kleine stempelt niet" ;).
Dalton
13 februari 2021, 03:47
Schaatsen is leuk en heb het graag gedaan maar ik ga liever lekker eten in een restaurant of vreetschuur zoals DADA WAN in ARNHEM.
Ruimte genoeg voor de juiste afstand te houden.
Kroegen dicht oke maar restaurants moeten gewoon open,in de supermarkt heb je minder plaats om afstand te houden dan in een restaurant.
Willem2
14 februari 2021, 21:53
Angenent geniet van ingekorte Elfstedentocht: 'Weet niet hoe ik morgen wakker word'
Henk Angenent heeft 24 jaar na dato op eigen houtje nogmaals (een groot deel van) de Elfstedentocht geschaatst. Hij stapte vanmorgen om 08.00 uur op in Leeuwarden en passeerde om iets voor 18.00 uur de finish op de Bonkevaart. ..... https://nos.nl/artikel/2368723-angenent-geniet-van-ingekorte-elfstedentocht-weet-niet-hoe-ik-morgen-wakker-word.html
Voor de rest is de koorts weer voorbij want morgen begint de echte dooi en het volgend weekend is het ongeveer 15graden boven nul.
bocariver
14 februari 2021, 23:21
Henk Angenent, I respect this guy...
Big30
14 februari 2021, 23:46
34888
Dit is wat Nederland zo mooi maakt tijdens een vorst periode. Foto genomen bij Kinderdijk, wie de molentocht eens heeft gereden herkent het beeld wellicht.
Vergelijking met schilderijen uit de gouden eeuw met winterlandschappen zijn uiteraard snel gemaakt!
Megaboob
15 februari 2021, 15:31
Bovenstaand plaatje illustreert perfect een aantal zaken:
1) Er zijn in nederland zeker nohg mooie gebieden
2) Met de opwarming van de aarde valt het wel mee, blijkens de strenge vorst van afgelopen week.
3) Handhaving coronamaatregelen is natuurlijk een wassen neus gebleken als het om schaatsen gaat. De volgende golf gevallen komt er dus aan.
schoolmeester
15 februari 2021, 15:33
Welke golf gevallen ? Gevallen schaatsers ?
Groet, schoolmeester.
Husky
15 februari 2021, 16:17
Nee Schoolmeester,er is een golf van de dijk gevallen:)
schoolmeester
15 februari 2021, 17:39
Volkswagen is ook niet meer wat het ooit was......
Groet, schoolmeester.
Willem2
11 december 2021, 16:56
Bestuur: Elfstedentocht komt er sowieso, corona of niet (mits het stevig gaat vriezen natuurlijk)
... https://www.ad.nl/schaatsen/bestuur-elfstedentocht-komt-er-sowieso-corona-of-niet-mits-het-stevig-gaat-vriezen-natuurlijk~a5b1e4de/