Volledige versie bekijken : Verkiezingen November 2023
Husky
14 maart 2021, 19:05
Gelijk heb je Dalton,al die kartonnen teflon Rutte borden in de brand steken,en Grappenhaus en consorten er boven op gooien.
Vandaag in Den Haag via kennissen vreselijke beelden gezien bij een demonstratie voor onze vrijheid,politie,paarden en honden gingen los op het volk,4 man politie sloegen een demonstrant tegen de grond,waarna een politiehond zich vastbeet in de op de grond liggende man,4 man begonnen op deze man in te slaan met hun wapenstok,te walgelijk voor woorden:gruebel:
De manschappen van Rutte en tuinkabouter Grapperhaus vermoorden onze vrijheden.
Mijn VVD stemmende vrienden stond er dicht bij en maakten hun verontwaardiging verbaal kenbaar,en werden opgepakt.
Dit is Nederland:baeh:
Zeus1
14 maart 2021, 23:41
Vandaag in Den Haag via kennissen vreselijke beelden gezien bij een demonstratie voor onze vrijheid,politie,paarden en honden gingen los op het volk,4 man politie sloegen een demonstrant tegen de grond,waarna een politiehond zich vastbeet in de op de grond liggende man,4 man begonnen op deze man in te slaan met hun wapenstok,te walgelijk voor woorden:gruebel:
Te walgelijk voor woorden?? Maar Husky toch, indien er op een normale manier gedemonstreerd wordt grijpt de politie echt niet in. Pas wanneer demonstranten zich misdragen grijpt de politie in, en terecht. In dit land mag er, indien je het ergens niet mee eens bent, gedemonstreerd worden, maar wel op een normale manier ! Wat mij betreft mogen deze eencellige mafketels nog veel harder aangepakt worden. Negen van de tien van deze mafklappers zijn ook te vinden bij demonstraties voor wat dan ook, ze weten vaak zelf niet eens waarvoor of waartegen ze op straat staan. Het zelfde schorem dat ‘n paar weken terug vernielingen aanrichten en winkels plunderden.
Nogmaals, protesteren prima maar doe je dat niet op een normale manier dan mag je daarvoor aangepakt worden. Dus leg als demonstrant niet de bal bij de politie maar kijk eens in de spiegel. Ken al voorbeelden uit mijn omgeving van mensen die spijt hebben als een boer met kiespijn. Een collega van mij heeft i.v.m. zijn misdragingen tijdens “coronarellen”, zeg maar crimineel gedrag en plunderingen een strafblad en een flinke boete. Hij zit in zak en as, hoeft voorlopig niet bij een bank aan te kloppen voor een hypotheek of wat dan ook en er is reeds loonbeslag ingesteld. M.a.w. hij heeft spijt als haren op zijn hoofd maar het is wel te laat.
Badslippers
15 maart 2021, 00:03
Vandaag in Den Haag via kennissen vreselijke beelden gezien
Deel die beelden eens. Dan kunnen we dat beter beoordelen.
Ik lees bijvoorbeeld op nu.nl:
"Een politieagent loste een waarschuwingsschot toen een hondengeleider belaagd werd door demonstranten tijdens een charge. Zijn hond werd geschopt en zelf werd hij belaagd door een vechthond van een van de relschoppers."
Dat lijkt me ook te walgelijk voor woorden.
https://www.nu.nl/binnenland/6121841/ruim-twintig-aanhoudingen-bij-rellen-op-en-rond-malieveld-in-den-haag.html
Wat een sukkel en angsthaas (die met het witte petje).
https://www.youtube.com/watch?v=GBT3-mz2iWI
Nou ja, kijk zelf maar naar de beelden. (https://www.youtube.com/results?search_query=rellen+malieveld&sp=EgIIAg%253D%253D) Op een van de beelden is te zien dat een kerel met een knuppel op de politie inslaat. Wat een rare mensen.
https://www.youtube.com/watch?v=3e5Ipax6nE8
broodpoot
15 maart 2021, 18:32
Op een van de beelden is te zien dat een kerel met een knuppel op de politie inslaat. Wat een rare mensen.
Die zag ik ook voorbij komen, schandalig dat de politie zomaar knuppels vernielt van onschuldige voorbijgangers. Ik hoop dat de politieagent in kwestie hier voor op het matje komt.
deket
15 maart 2021, 20:57
Rare verkiezingen zullen het zeker zijn
Corona overheerst alles. Begroting, koopkracht, migratie, klimaat.loonsverhoging etc
Ook de manier van campagnes. Geen openbare bijeenkomsten, markten etc
Zag een debat tussen Rutte en Wilders
Denk dat de meesten vergeten dat Wilders ooit de mentor was van Rutte in dezelfde liberale partij
Voorspelbaar debat. Wilders met zijn stokpaardjes over migratie en Rutte zalvend
Op een gegeven moment dacht ik dat ze elkaar gingen tongzoenen. Het ging over schrijversambities( hoor je SFL)en hondjes uit het asiel halen.
Nu had toenmalig Amerikaanse president Richard Nixon als eerste begrepen hoe schattig de kiezers een hond vinden en sindsdien liet zowat iedere Amerikaanse president zich graag filmen met hun huisdier
Nog opvallend. Geert Wilders heeft het ivm problemen door migranten alleen maar over de islam. Zou ook nogal hypocriet zijn,Geert Wilders zijn vrouw is een Hongaarse.
Maar wanneer Baudet het heeft ivm problemen betreffende migranten wijst hij ook vermanend naar bv Antillianen en Surinamers etc waar er in Nederland veel van wonen,zoals in België Congolezen terwijl Wilders het spescifiek over de islamieten heeft.
Pikkatrillah
15 maart 2021, 20:58
Verkiezingen 2021: mag je straks nog belastingvrij schenken?
Gesponsord door: Independer
14-03-21 22:36
Update: 21 uur geleden
Delen via Whatsapp Delen via Facebook Delen via Twitter
De jubelton is zonder twijfel een van de vrolijkste woorden in het verder zo grijze belastingjargon. Het is een populaire benaming voor het maximale bedrag dat iemand belastingvrij mag schenken aan een ander die een huis koopt of verbetert; meestal van (groot)ouders naar (klein)kinderen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Je zult heel wat jaloerse blikken krijgen als je vrienden vertelt dat je dankzij een schenking een huis hebt kunnen kopen. Niet iedereen heeft deze luxe, maar voor degenen die zo'n schenking krijgen of degenen die voldoende financiële ruimte hebben, heeft het veel voordelen. Als gever daalt je vermogen, waardoor je hier minder belasting over betaalt. Als ontvanger betaal je over dit bedrag geen schenkbelasting. Misschien nog wel belangrijker: door zo'n sponsorbedrag heb je minder hypotheek nodig, wat veel kan schelen in maandlasten.
De jubelton wankelt
Zoals altijd zitten er natuurlijk nog wel een paar voorwaarden aan zo'n jubelschenking vast. De ontvanger mag bijvoorbeeld niet ouder zijn dan 40 jaar en moet het geld gebruiken voor: de aankoop van een woning, de verbetering of verbouwing van een woning of de aflossing van de eigenwoningschuld.
Aan de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 lijkt de jubelton te wankelen. De meeste partijen vinden dat de jubelton kinderen van rijkere ouders nog een extra voordeel op de huizenmarkt geeft. Waardoor de vermogensongelijkheid toeneemt en de huizenprijzen stijgen.
De schatkist
Wat ook meespeelt is dat de Nederlandse schatkist door het succes van al die jubeltonnen veel geld misloopt. Volgens de Algemene Rekenkamer is dat ruim 1 miljard euro, terwijl het ministerie van Financiën bij de invoering nog rekening hield met een verlies van slechts 104 miljoen euro.
Wat zegt de politiek?
Gaat de jubelton ten onder aan het eigen succes? Als je de verschillende partijprogramma's naast elkaar legt, valt op dat de termen jubelton, schenk- en erfbelasting dikwijls door elkaar worden gebruikt. Uit onderzoek van vergelijkingssite Independer blijkt dat van de dertien grootste partijen die nu in de Tweede Kamer zitten, vijf partijen voor afschaffing zijn. Dat zijn D66, GroenLinks, SP, PvdA en de ChristenUnie. Bij DENK en PVV staat het onvoldoende concreet in de partijprogramma's. 50Plus liet weten dat de maatregel niet verlengd hoeft te worden. De overige partijen kiezen niet voor afschaffing maar voor behoud of versobering.
Independer keek ook naar de standpunten over andere onderwerpen die raken aan je vaste lasten:
Wil je de standpunten over verschillende zaken van de partijen zien , klik dan op de onderstaande link en scroll naar beneden.
https://www.nu.nl/advertorial/advertorial-independer/6121852/verkiezingen-2021-mag-je-straks-nog-belastingvrij-schenken.html?redirect=1
Picasso 1
15 maart 2021, 21:21
Te walgelijk voor woorden?? Maar Husky toch, indien er op een normale manier gedemonstreerd wordt grijpt de politie echt niet in. Pas wanneer demonstranten zich misdragen grijpt de politie in, en terecht. In dit land mag er, indien je het ergens niet mee eens bent, gedemonstreerd worden, maar wel op een normale manier ! Wat mij betreft mogen deze eencellige mafketels nog veel harder aangepakt worden. Negen van de tien van deze mafklappers zijn ook te vinden bij demonstraties voor wat dan ook, ze weten vaak zelf niet eens waarvoor of waartegen ze op straat staan. Het zelfde schorem dat ‘n paar weken terug vernielingen aanrichten en winkels plunderden.
Nogmaals, protesteren prima maar doe je dat niet op een normale manier dan mag je daarvoor aangepakt worden. Dus leg als demonstrant niet de bal bij de politie maar kijk eens in de spiegel. Ken al voorbeelden uit mijn omgeving van mensen die spijt hebben als een boer met kiespijn. Een collega van mij heeft i.v.m. zijn misdragingen tijdens “coronarellen”, zeg maar crimineel gedrag en plunderingen een strafblad en een flinke boete. Hij zit in zak en as, hoeft voorlopig niet bij een bank aan te kloppen voor een hypotheek of wat dan ook en er is reeds loonbeslag ingesteld. M.a.w. hij heeft spijt als haren op zijn hoofd maar het is wel te laat.
In de boeien slaan en wegvoeren volstond. Je begeeft je op een glijdende schaal als politiegeweld wordt goed gepraat op een man die roerloos op de grond ligt. Verder is een wapenstok bedoeld om op armen en benen te slaan, we zien op de beelden echter dat de man die op de grond ligt een paar keer achter op zijn hoofd wordt geslagen (met een bloedend hoofd als eindresultaat). Ben overigens doorgaans pro politie en anti asociale demonstranten, maar het toegepaste geweld op de man op de grond was nergens voor nodig.
https://www.youtube.com/watch?v=kLO6OSwh5Gc
https://www.politie.nl/themas/politiegeweld.html
Badslippers
15 maart 2021, 22:49
In de boeien slaan en wegvoeren volstond. Je begeeft je op een glijdende schaal als politiegeweld wordt goed gepraat op een man die roerloos op de grond ligt. Verder is een wapenstok bedoeld om op armen en benen te slaan, we zien op de beelden echter dat de man die op de grond ligt een paar keer achter op zijn hoofd wordt geslagen (met een bloedend hoofd als eindresultaat). Ben overigens doorgaans pro politie en anti asociale demonstranten, maar het toegepaste geweld op de man op de grond was nergens voor nodig.
Dat zal altijd de eeuwige discussie blijven. Er werd inderdaad fors op in geslagen en politie moet getraind zijn op toepassen van gepast geweld. En de demonstranten moeten met hun verstand demonstreren. Bij beide groepen zullen er altijd lieden zijn waarbij de stoppen in het heetst van de strijd doorslaan. Bij de politie en bij de demonstranten. Ik heb wat van die filmpjes zitten bekijken. Nou, bij die demonstranten zitten regelrechte zuigers bij die maar blijven provoceren. En bij de politie zitten er een paar die graag met de knuppel slaan.
Dat zou je voor een gedeelte kunnen voorkomen door de politie uit te rusten met rugnummers zodat die naderhand aangesproken kunnen worden. Zorgt er misschien voor dat de politie dan minder snel geneigd is om door te slaan vanwege (persoonlijke) herkenbaarheid. Naderhand makkelijker om die agent te confronteren als hij excessief geweld gebruikt. Ik zou ook een behoorlijk aantal politiemensen inzetten als (anonieme) cameraman om situaties goed in beeld te brengen. Wat gaat er aan vooraf, wat doet een demonstrant. Of ze uitrusten met een camera op de helm. Die demonstranten zijn af en toe ook behoorlijk van de pot gerukt. Zo zag ik een kerel in zijn blote pens (temperatuur 5 graden) die louter lag te provoceren en zich al klaar had gemaakt om te vechten. Zo iemand mag je eerst vriendelijk verzoeken te kappen en weg te gaan. Na een keer of vijf kan hij rekenen op een paar ferme tikken. Ook hier geldt weer, opsporen, aanhouden, in de boeien slaan en berechten.
Hier nog wat beelden. Hoog tokkiegehalte ook.
https://www.youtube.com/watch?v=uvUD44YNcDU
Zeus1
15 maart 2021, 23:08
Nogmaals, als je je gedraagt als demonstrant doet de politie niks maar zodra je als demonstrant gaat lopen slaan, schoppen en provoceren grijpt de politie in. En wat mij betreft mag dat nog veel harder bij dit soort eencellige tokkies.
WANDELAAR5
16 maart 2021, 00:11
34965
Husky
16 maart 2021, 00:26
Zeus zit jezelf bij de politie,dat je zo vreemd en absurd reageert!!!!!!!
Dit zijn geen hooligans,maar milieu en vooral vrijheid/anti Corona demonstranten, alsmede mijn kennissen die over de 70 zijn en geen mens kwaad doen,maar via deze demonstratie hun bezorgdheid willen tonen over het beperken van vrijheden,avondklok,horeca,sport etc.
Nog andere beelden gezien dat de politie scooters en fietsen kapot rijdt, vrouwen die op de grond zitten met wapenstok slaan,een politiebusje een vrouw aanrijd.
Niet voor niets worden er nu vragen gesteld vanuit verschillende kanten,ook de burgemeester moet uitleg geven over dit buitenproportionele optreden.
De pers spreekt zijn afschuw uit.
Burgemeester en politie reageren niet op alle vragen,natuurlijk niet,ze zijn zo fout als wat:gruebel:
Die demonstranten waren zelf wel weggegaan, overleg was al gaande,inderdaad een demonstrant pakte een wapenstok van een politieagent af nadat hij was geslagen,ik sta niet in voor mijzelf als ik door zo`n
agressieve doorgedraaide agent zou worden geslagen als ik op de grond zit!
Voor jou uitspraken heb ik plaatsvervangende ijsbeer schaamte.:baeh:
Probeer snel een dokter of nog beter een psychiater te vinden als je dit normaal vind:)
Zeus1
16 maart 2021, 00:49
Nee Husky, ik zit zelf niet bij de politie, gelukkig niet zou ik bijna zeggen. Dat neemt niet weg dat ik bij mijn standpunt blijf v.w.b. het aanpakken van deze relschoppers. En aan de Thanks op mijn post #252 te zien ben ik niet de enigste hier :) Jij noemt dat een absurde reactie, prima dat mag maar ik geef gewoon mijn mening niks meer niks minder. Dat jij er anders over denkt is ook duidelijk. Ik denk overigens dat jij eerder een psychiater nodig hebt dan ondergetekende als ik zo je gefrustreerde tekst lees. In ieder geval maak je wel duidelijk dat je een gruwelijke hekel aan politie hebt :wink2:
Husky
16 maart 2021, 01:10
Je gaat zelf inhoudelijk helemaal niet op de feiten in,maar goed als echte politievriend hoef je dat ook niet te doen:)
nog erger is het feit dat die "dappere politie" in deze moeilijk Coronatijd ook nog om loonsverhoging durft te vragen,en met stakingen dreigen:rolleyes:
Eddy_V
16 maart 2021, 01:21
Veel dienders zijn stiekem aanhangers van de PVV en ook wel van FvD dus met deze harde acties proberen zij de demonstranten via een omweg te helpen aan medestanders
de VVD verliest alvast in de peiling , iemand nog meer complottheorieën ?
Artur
16 maart 2021, 04:37
Deel die beelden eens. Dan kunnen we dat beter beoordelen.
Ik lees bijvoorbeeld op nu.nl:
"Een politieagent loste een waarschuwingsschot toen een hondengeleider belaagd werd door demonstranten tijdens een charge. Zijn hond werd geschopt en zelf werd hij belaagd door een vechthond van een van de relschoppers."
Zou over dit moeten gaan, maar ik zie geen hondenbegeleider belaagd worden.
https://twitter.com/JoinToWakeUp/status/1371276230302044160?s=19
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
34965
Ja zowat alle standpunten zijn hetzelfde, waarom gaan ze niet samen?
Hetzelfde geldt overigens ook voor DENK en NIDA, Groenlinks en De Groenen, SGP CU en CDA, SP en PVDA enz.
Dalton
16 maart 2021, 10:26
Veel dienders zijn stiekem aanhangers van de PVV en ook wel van FvD dus met deze harde acties proberen zij de demonstranten via een omweg te helpen aan medestanders
de VVD verliest alvast in de peiling , iemand nog meer complottheorieën ?
Als ik moet pissen dan die ik dat niet op het vliegje in de pot maar op een foto van RUTTE wat een heerlijk gevoel krijg je dan.
schoolmeester
16 maart 2021, 10:29
Dalton, niet te vaak een foto van Rutte in het toilet leggen, raakt je toilet verstopt......
Groet, schoolmeester.
Willem2
16 maart 2021, 11:13
In de verkiezingscampagne hebben de politici van de regeringscoalitie op radio en televisie veel meer spreektijd gekregen dan de oppositiepartijen. Verder kwamen mannelijke politici twee keer zo vaak aan bod als vrouwen en was CDA-leider Wopke Hoekstra het meest in beeld op tv. Wel was Lilian Marijnissen van de SP in de media het langst aan het woord.
Dat zijn enkele conclusies uit onderzoek naar de optredens van politici in 45 radio- en tv-programma's bij de publieke omroep. De onderzoekers keken naar de optredens van politici in programma's in de periode van 1 februari tot en met 12 maart. Ook is bekeken over wie het meest werd gesproken.
De coalitiepartijen kregen in de geanalyseerde programma's ruim negentien uur spreektijd, de linkse oppositie twaalf uur en de populistische oppositie twee uur.
.....https://nos.nl/artikel/2372814-onderzoek-rechts-domineert-de-verkiezingscampagne-op-radio-en-tv.html
Picasso 1
16 maart 2021, 11:30
Zou over dit moeten gaan, maar ik zie geen hondenbegeleider belaagd worden.
https://twitter.com/JoinToWakeUp/status/1371276230302044160?s=19
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Ik zie op de beelden geen enkele ruit sneuvelen, geen prullenbak die omver wordt geschopt, geen bakstenen die naar de politie worden gegooid, geen winkel die geplunderd wordt. Wat ik wel zie is een oudere man die hardhandig in de boeien wordt gegooid terwijl zijn ook oudere vrouw wordt weggeduwd, een op het gras liggende fiets waar een politiebus expres overheen rijdt, een weerloze man op de grond die zich niet verzet en toch door de politie wordt getrapt en op zijn hoofd wordt geslagen, een roerloze man op de grond die meerdere knuppelslagen krijgt op zijn armen en uiteindelijk bebloed wordt afgevoerd.
We hebben de beelden van rellen in Eindhoven op ons netvlies waarbij relschoppers geweld gebruikten en winkels plunderden en nu scheren we andere demonstraties over dezelfde kam als zouden die ook relschoppers zijn. Nee, dit was een behoorlijk vredige demonstratie waar mijn inziens de politie ver buiten haar boekje ging en buitendisproportioneel geweld heeft gebruikt.
Dalton
16 maart 2021, 12:38
NEDERLAND is afgegleden naar een dictatuur.
RUTTE probeert met alle middelen weer de 1ste man te worden ondanks het falen wat hij gedaan heeft in zijn periodes of het is mogelijk dat hij aan het veranderen is van man naar vrouw en dat hij voordurent last heeft van zijn maandelijkse periodes zoals de meeste vrouwen.
rob45
16 maart 2021, 14:51
een weerloze man op de grond die zich niet verzet en toch door de politie wordt getrapt en op zijn hoofd wordt geslagen, een roerloze man op de grond die meerdere knuppelslagen krijgt op zijn armen en uiteindelijk bebloed wordt afgevoerd.
Nee, dit was een behoorlijk vredige demonstratie waar mijn inziens de politie ver buiten haar boekje ging en buitendisproportioneel geweld heeft gebruikt.
Je zou zo iets meer verwachten in een ver afgelegen bananenstaatje waar rechteloosheid heerst.Uit de beelden blijkt wel dan de politie in Den Haag ver buiten zijn boekje is gegaan.Zou het pure frustratie zijn omdat de vrije zondagen voor de zoveelste keer opgeofferd moeten worden door de dienders ?
Willem2
16 maart 2021, 15:56
Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken past de procedure aan voor het tellen van de briefstemmen, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Briefstemmen die niet helemaal volgens de regels zijn opgestuurd, mogen onder bepaalde voorwaarden toch worden meegeteld.
70+'ers konden de afgelopen periode hun stem al per brief uitbrengen, vanwege het coronavirus. Ze kregen daarvoor thuis onder meer een briefstembiljet en een 'stempluspas' opgestuurd, een stempas speciaal voor deze doelgroep. Het was de bedoeling dat ze het stembiljet in een aparte envelop stopten, en die samen met hun stempluspas in een retourenvelop naar het briefstembureau opstuurden.
Maar in sommige gevallen kwamen het briefstembiljet en de stempluspas in dezelfde envelop terecht. De regels schrijven voor dat die enveloppen niet mogen worden geopend, vanwege het stemgeheim. Dat leidde ertoe dat zo'n 7 tot 8 procent van de briefstemmen ongeldig was en terzijde moest worden geschoven.
..... https://nos.nl/artikel/2372831-minister-ollongren-past-procedure-briefstemmen-aan.html
Overal in de wereld worden er veel pogingen gedaan om stemmen per brief moeilijk te maken, tot onmogelijk. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn ...
Maar goed wij zijn ook weer terug bij het rode potlood :cool:
Megaboob
16 maart 2021, 17:20
Ollongren is gewoon een verschrikkelijk falende minister die we gelukkig niet meer terug gaan zien. Vrouw en D66. U bent dus gewaarschuwd, team Kaag ;-)
Megaboob
16 maart 2021, 17:37
Typisch links: het bevalt ze niet en dan verdwijnt het maar. Democratie? Welnee, communisme is dit gewoon. Stem op de grote rode leider of je stem verdwijnt, en in de toekomst verdwijn je zelf dan ook vanzelf naar de Goelag, in dit geval waarschijnlijk Dramsterdam, de beerput van extreem links Nederland.
https://twitter.com/LinksOntmaskerd/status/1371832448028409859
Zeus1
16 maart 2021, 17:38
Ollongren is gewoon een verschrikkelijk falende minister die we gelukkig niet meer terug gaan zien. Vrouw en D66. U bent dus gewaarschuwd, team Kaag ;-)
Wie zegt dat we haar niet meer terug zien Megaboob?
Megaboob
16 maart 2021, 17:41
Wat een verademing dat er ook nog normale mensen zijn in Nederland:
https://twitter.com/JuisteAntwoord/status/1371801811326230528
Megaboob
16 maart 2021, 17:42
Wie zegt dat we haar niet meer terug zien Megaboob?
Haar gezondheid. Mevrouw was een lange tijd uit de running en zelf wil ze ook niet echt meer. Want ze krijgt (terecht) regelmatig een emmer drek over zichzelf heen na de zoveelste faal. Een van de zwakste ministers ooit. D66 uiteraard.
bertje600
16 maart 2021, 18:13
En dan nog lesbisch ook.
schoolmeester
16 maart 2021, 18:17
Gadverrrr.
Groet, schoolmeester.
Husky
16 maart 2021, 20:02
Een atletisch Ollongron tongentje in een vochtig holletje is nooit weg,
Zo wie zo scoort D66 en andere linkse partijen goed in deze richting met Jetten als kwartiermeester:)
Husky
16 maart 2021, 20:11
Dalton plast niet op het vliegje in de toiletpot,maar op een foto van Rutte onderin de pot:)
Zelf poep ik op het hoofd van tuinkabouter Grapperhaus,dat spettert lekker op die kale knikker,en na verloop van tijd vervaagt zijn kale knikker en komt er weer een aantal spoedwetjes en wetsveranderingen
in de pot bovendrijven:)
Willem2
16 maart 2021, 23:16
Een dag voor de verkiezingen is de VVD in de Peilingwijzer nog steeds veruit de grootste partij, maar de voorsprong loopt wel terug en D66 lijkt in opmars. De partij van lijsttrekker Sigrid Kaag staat nu op 17 tot 19 zetels, 3 zetels meer dan een week geleden, terwijl de partij van Mark Rutte op 34-36 staat, 2 zetels minder dan een week geleden.
De drie bureaus waarvan de Peilingwijzer een gewogen gemiddelde biedt, Kantar, I&O Research en Ipsos/EenVandaag, kwamen vandaag alle drie met een laatste peiling. En bij alle drie is de trend dezelfde: de VVD loopt wat terug, D66 wint. Bij EenVandaag is die trend het sterkst: daar wint D66 in een week 5 zetels.
D66 is, afgaande op de peilingen, met de PVV en het CDA verwikkeld in een strijd om de tweede plek. Die partijen bleven afgelopen week stabiel. De PVV staat onveranderd op 18-20 zetels, het CDA op 16-18.
.... https://nos.nl/artikel/2372922-peilingwijzer-vvd-nog-duidelijk-grootste-d66-stijgt.html
Zeus1
17 maart 2021, 00:07
34968
Peilingen na het laatste debat
Badslippers
17 maart 2021, 00:22
Zo, de debatten zitten erop en we krijgen gewoon Rutte iV met VVD, CDA, D66 en een partij naar keuze die minimaal 6 zetels moet hebben (vanwege het verkrijgen van een meerderheid). Rutte, Kaag, en Hoekstra hebben elkaar al lang gevonden. Die gaan geen ruzie met elkaar maken. Met de CU zouden ze een minimale meerderheid hebben. Wellicht gaan ze kiezen voor de PvdA die momenteel op winst (3 zetels) staan (totaal 12). Dan heb je een coalitie met ongeveer 80+ zetels. Coalitie van 3 partijen is niet mogelijk.
Wilders was tijdens het laatste debat weer compleet van de leg en ontzettend inconsequent. Hij beet Kaag toe toen ze zei: "U lijkt te radicaliseren". Wilders op zijn pik getrapt: "Waar durft u me voor uit te maken." Nou, als ik moet opsommen waar Wilders iedereen mee besmeurt ben ik over een uur nog aan het typen. Wat een inconsequente kansloze sukkel. Kan totaal niet incasseren als hij zelf kritisch benaderd wordt. Het zoveelste demasquee van een kansloze prutser die nog nooit wat heeft bereikt in zijn lamlendige en zielige leven.
Laat zijn anderhalf miljoen kiezers volkomen in de kou staan. Alleen daarom moet je nooit op deze man stemmen. Sorry Dalton, maar Wilders doet voor jou geen ene flikker. Hij laat je verrekken. Dan kun je toch beter terugkeren naar "The Queen of Love" of naar je Chinese Keizerin (als de clubs weer openen). Die leggen je in de watten, zuigen lekker je pielemans af zodat je weer een theelepel sperma in hun muiltje kunt doneren.
https://i.postimg.cc/kGDQKK3H/Screenshot-2021-03-16-23-25-34.png (https://postimg.cc/Mf2f8cG0)
Big30
17 maart 2021, 00:32
Z
Wilders was tijdens het laatste debat weer compleet van de leg en ontzettend inconsequent. Hij beet Kaag toe toen ze zei: "U lijkt te radicaliseren". Wilders op zijn pik getrapt: "Waar durft u me voor uit te maken." Nou, als ik moet opsommen waar Wilders iedereen mee besmeurt ben ik over een uur nog aan het typen. Wat een inconsequente kansloze sukkel. Kan totaal niet incasseren als hij zelf kritisch benaderd wordt. Het zoveelste demasquee van een kansloze prutser die nog nooit wat heeft bereikt in zijn lamlendige en zielige leven.
Ben geen fan van Wilders maar hij maakte gehakt van Kaag, Wilders bleef juist rustig en Kaag bleef dat bepaald niet. Ging allemaal om deze uitspraak:
"U bent afgelopen jaren naar Iran gegaan, vrouwen werden in elkaar geslagen door de politie en u boog met een hoofddoek voor de dictator die daar aan de macht was. U koos de kant van de ayatollah en koos ervoor te buigen. U heeft ze laten vallen als een baksteen", zei Wilders in het debat, die verder zei dat Kaag deze vrouwen had verraden.
https://nos.nl/liveblog/2372817-verkiezingsblog-felle-aanvaringen-in-laatste-lijsttrekkersdebat-opkomst-na-tweede-dag-12-procent.html
Kortom, Wilders was rustig en beheerst als een groot staatsman, Kaag zakte door het IJs.
Zeus1
17 maart 2021, 00:34
DENK -1 en Bij1 0 zetels, het is nog een peiling maar het stemt mij in ieder geval tevreden :wink2:
Zeus1
17 maart 2021, 00:36
Kortom, Wilders was rustig en beheerst als een groot staatsman.
Hahahahaha, zet je het zelf ff in de Humor-Topic :lostit:
Badslippers
17 maart 2021, 00:49
Kortom, Wilders was rustig en beheerst als een groot staatsman, Kaag zakte door het IJs.
Gelukkig heb je er geen smiley achter geplakt. Die denk ik er zelf wel bij. Nogmaals, ik zou Wilders dolgraag als Minister-President zien. Dat wordt dan 4 jaar lang lachen (en ook schamen). Benieuwd of hij zijn grote bek ook durft open te trekken tegen andere regeringsleiders. Ja, in de kont van Orban zou hij wel willen kruipen.
Wilders rustig en beheerst?
https://www.gids.tv/video/313947/pauw-debat-geert-wilders-woest-op-rutte-na-opmerking-over-dion-graus
Husky
17 maart 2021, 00:51
Vind dat Big30 wel een punt heeft.
Wilders maakte het teflon Rutte moeilijk met de o.a. de toeslag problematiek,die Rutte is inderdaad een paling in een emmer snot,hij praat en praat maar,maar zegt eigenlijk niks,en probeert snel van een hem niet welgevallig onderwerp aftekomen door het debat een andere richting in te sturen!!
Kaag kreeg hij immens kwaad,toen hij haar bezoek aan Iran met harde oneliners bekritiseerde,het elitaire dametje viel totaal uit haar rol en haar oogjes schoten vuur:redface:
Megaboob
17 maart 2021, 01:02
Zo, de debatten zitten erop en we krijgen gewoon Rutte iV met VVD, CDA, D66 en een partij naar keuze die minimaal 6 zetels moet hebben (vanwege het verkrijgen van een meerderheid). Rutte, Kaag, en Hoekstra hebben elkaar al lang gevonden. Die gaan geen ruzie met elkaar maken. Met de CU zouden ze een minimale meerderheid hebben. Wellicht gaan ze kiezen voor de PvdA die momenteel op winst (3 zetels) staan (totaal 12). Dan heb je een coalitie met ongeveer 80+ zetels. Coalitie van 3 partijen is niet mogelijk.
Laat zijn anderhalf miljoen kiezers volkomen in de kou staan. Alleen daarom moet je nooit op deze man stemmen. Sorry Dalton, maar Wilders doet voor jou geen ene flikker. Hij laat je verrekken. Dan kun je toch beter terugkeren naar "The Queen of Love" of naar je Chinese Keizerin (als de clubs weer openen). Die leggen je in de watten, zuigen lekker je pielemans af zodat je weer een theelepel sperma in hun muiltje kunt doneren.
https://i.postimg.cc/kGDQKK3H/Screenshot-2021-03-16-23-25-34.png (https://postimg.cc/Mf2f8cG0)
Nee Badslippers, VVD-CDA-D66 liezen niet voor PVDA erbij, want die eisen dan dat GL er ook bij komt. En dat wil echt niemand, PVDA zet zichzelf dus bewust buitenspel hier. men wil niet regeren met Rutte want dan wordne ze de volgendde keer 100% weggenivelleerd. Dus gewoon weer CU erbij, of mogelijkerwijs (en niet te hopen) de SP. In ieder geval en abinet treurnis 2, wederom vlees nog vis, compromis naar copromis en belasting verhoging na belastingverhoging na de "corona crisis". Uiteraard weer hele hordes gelukszoekers en 60 rijden op de snelweg wegen stikstof porblematiek, en 20 nieuwe milieubelastigen om de staatskas te spekken.
Woningbouw nog immer nauwelijks mogelijk, en woningnood stijgt tot ongekende hoogte. Geen nieuw asfalt, dus na de corona crisis extreem grote files, wat dan een goede aanleiding is om eindelijk de echt serieuze geldklapper "rekeningrijden" te introduceren en automobilisten het vel af te stropen deze keer. KLM gaat failliet en schiphol vervalt tot een regionaal niets meer betekend vliegveldje. Omliggend elanden lachen zich dood dat Nederland zich zo naar de kloten laat helpen en nemen graag zaken over, zoals gas om huizen te verwarmen e.d. Er komen geen kerncentrales, maar peperdure zonneweides, windmolens e.d. Bomencrematoria gaan gewoon door. Niveleren word nog meer de norm. In plaats van afschaffing avn de toeslagen verzinnen ze er nog 37 bij. Dit om het volk er helemaal onder te krijgen. De avondklok gaat door tot midden 2024. Vakanties worden verboden. Toerisme naar nederland word afgeschaft. Er komt een hek om amsterdam en het word omgedoopt tot giftig groen links gebied. Kauthar komt via voorkeurstemmen in de kamer en splits zich na 4 maanden af om Nida te vertegenwoordigen en te eizen dat er op elke hoek van de straat een moskee word gebouwd en dat de sharia word ingevoerd.
Met andere woorden, treurnis 2 aan de macht..... Morgen kun je nog andere keuzes maken!
Zeus1
17 maart 2021, 01:08
Wacht eerst de officiële uitslag nou eens af Megaboob met je negatieve gepeupel. Ik vraag me oprecht af welke partijen er volgens jou in het nieuwe kabinet zouden moeten komen dan? Er is in jou ogen niet 1 partij die je aanstaat heb ik het idee...
Megaboob
17 maart 2021, 01:17
Er is inderdaad niet echt iets dat ik 100% van harte steun. Ja 21 komt er nog het dichtste bij momenteel denk ik.
Megaboob
17 maart 2021, 01:18
En: een gewaarschuwd mens telt voor 2:
https://youtu.be/BNlH1UwgYx4
Lesyeux
17 maart 2021, 06:57
Vroeg aan een collega of-ie al wist wat ie zou gaan stemmen, zei die: "Ik twijfel nog tussen PVV en Forum...", toen zei ik: ""Nou... dan maak je toch gewoon alle twéé de vakjes rood!". Zo.... en nu ga ik de hele dag een stembureautje runnen!
Wacht eerst de officiële uitslag nou eens af Megaboob met je negatieve gepeupel. Ik vraag me oprecht af welke partijen er volgens jou in het nieuwe kabinet zouden moeten komen dan? Er is in jou ogen niet 1 partij die je aanstaat heb ik het idee...
Eigenlijk vraag ik mij oprecht af op welke partij Zeus gaat stemmen?
Piet Plezier
17 maart 2021, 09:01
34972
kempie
17 maart 2021, 09:08
Nee Badslippers, VVD-CDA-D66 liezen niet voor PVDA erbij, want die eisen dan dat GL er ook bij komt. En dat wil echt niemand, PVDA zet zichzelf dus bewust buitenspel hier. men wil niet regeren met Rutte want dan wordne ze de volgendde keer 100% weggenivelleerd. Dus gewoon weer CU erbij, of mogelijkerwijs (en niet te hopen) de SP. In ieder geval en abinet treurnis 2, wederom vlees nog vis, compromis naar copromis en belasting verhoging na belastingverhoging na de "corona crisis". Uiteraard weer hele hordes gelukszoekers en 60 rijden op de snelweg wegen stikstof porblematiek, en 20 nieuwe milieubelastigen om de staatskas te spekken.
Woningbouw nog immer nauwelijks mogelijk, en woningnood stijgt tot ongekende hoogte. Geen nieuw asfalt, dus na de corona crisis extreem grote files, wat dan een goede aanleiding is om eindelijk de echt serieuze geldklapper "rekeningrijden" te introduceren en automobilisten het vel af te stropen deze keer. KLM gaat failliet en schiphol vervalt tot een regionaal niets meer betekend vliegveldje. Omliggend elanden lachen zich dood dat Nederland zich zo naar de kloten laat helpen en nemen graag zaken over, zoals gas om huizen te verwarmen e.d. Er komen geen kerncentrales, maar peperdure zonneweides, windmolens e.d. Bomencrematoria gaan gewoon door. Niveleren word nog meer de norm. In plaats van afschaffing avn de toeslagen verzinnen ze er nog 37 bij. Dit om het volk er helemaal onder te krijgen. De avondklok gaat door tot midden 2024. Vakanties worden verboden. Toerisme naar nederland word afgeschaft. Er komt een hek om amsterdam en het word omgedoopt tot giftig groen links gebied. Kauthar komt via voorkeurstemmen in de kamer en splits zich na 4 maanden af om Nida te vertegenwoordigen en te eizen dat er op elke hoek van de straat een moskee word gebouwd en dat de sharia word ingevoerd.
Met andere woorden, treurnis 2 aan de macht..... Morgen kun je nog andere keuzes maken!
Ik denk dat dit precies is wat er niet gaat gebeuren met zo’n kabinet. Juist als de andere partijen aan de macht komen gebeuren deze dingen. Juist rutte laat klm niet vallen, heeft nog een gematigd klimaatsbeleid enz.
Wil je een ander kabinet dan laten ze klm wel vallen of krijg je super streng klimaatsbeleid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Big30
17 maart 2021, 09:14
Er is inderdaad niet echt iets dat ik 100% van harte steun. Ja 21 komt er nog het dichtste bij momenteel denk ik.
Oftewel jouw stem gaat naar 1 van die vele kleine partijtjes, JA21, die een bestaan in de marge leiden. Representatief voor 1 a 2% vd kiezers, zit het mee 3 zetels maar waarschijnlijk 2 zetels.
Kan wel een partij zijn die gedoog steun gaat leveren aan de zeer waarschijnlijke centrumrechtse coalitie (VVD, CDA D66, +) die er gaat komen. In de denkwereld van MB heet zo'n centrumrechtse coalitie trouwens een communistische dictatuur :biggrin:. Wij nemen er kennis van :tongue:!
Besluiten en beleid van zo'n centrumrechtse coalitie zal vervolgens MB dan zeer voorspelbaar omschrijven als knetter links ;).
pietpotent44
17 maart 2021, 09:22
Het lijkt inderdaad voor het grootste gedeelte al wel duidelijk: de vvd zal waarschijnlijk weer de grootste worden. Gevolgd door pvv en cda. En wat linkse partijen, waarvan d66 (helaas) de beste papieren lijkt te hebben.
Maar omdat de vvd zowel pvv als forum uitsluit, zal het waarschijnlijk weer een coalitie worden met vvd en cda, aangevuld met andere (linkse) partijen zoals D66 of SP. Of Christenunie. Hopelijk geen groenlinks in elk geval.
Misschien dat wat nieuwkomers (positief) kunnen verrassen, zoals JA21, Volt, of Code Oranje.
En Forum zou weleens een stuk hoger kunnen uitkomen dan de peilingen nu aangeven (3-5 zetels), vanwege online campage. Al zal dat vanwege voorbarige uitsluiting door vvd en een aantal andere partijen niet veel uitmaken voor de kabinetsformatie.
De PvdA maakt opnieuw een zwakke indruk, ook Ploumen gaat niet voor veel zetels zorgen.
Eddy_V
17 maart 2021, 09:22
Oftewel jouw stem gaat naar 1 van die vele kleine partijtjes die een bestaan in de marge leiden. Representatief voor 1 a 2% vd kiezers, zit het mee 3 zetels maar waarschijnlijk 2 zetels.
Deze club, JA21, heeft gewoon te weinig tijd gehad om goed bekend te worden, met 2 of 3 zetels kunnen ze zich de komende jaren laten horen en zien om in 2025 sterker terug te komen en partijen als FvD en PVV totaal overbodig te maken (of eerder als het volgende kabinet Rutte moet aftreden vanwege de wanprestaties tijdens de Corona crisis, zoals het totaal achterwege blijven van een adequate structuur wijziging in de acute zorg mbt pandemieën).
WANDELAAR5
17 maart 2021, 10:06
Maar veel waarschijnlijker is het dat ze voor 2025 alweer uiteenvallen met grote ruzie.
WANDELAAR5
17 maart 2021, 11:20
Super reactie van Denk op Lubach
https://twitter.com/arjenlubach/status/1372034861578469377?s=21
bertje600
17 maart 2021, 12:37
Nog een dag en dan zijn we van die diverse praatprogramma's af waar iedere keer weer dezelfde
koppen te zien zijn.
En die elkaar in de haren vliegen over onzinnige zaken.
De werkelijke zaken worden niet aangepakt en dat zal met het huidige
EU-programma ook niet gaan werken.
China neemt langzaam maar zeker meer van ons af door de eerst de nodige zaken te kopieeren om daarna de
gehele maakindustrie uit Europa en de VS naar zich toe te trekken.
Daardoor werden en worden ze financieel sterker en hebben daarmee diverse grondstofmijnen in de gehele
wereld opgekocht.
En langzaam aan wordt ook hun defensie steeds maar verder opgebouwd of versterkt, ook in de ruimte.
Ook nemen ze een loopje met de milieu eisen waar wij in het Westen ons geld in steken.
Nog even en we kunnen naar de pijpen van China gaan dansen.
En onze politici blijven achterover leunen en doen niets.
Zeus1
17 maart 2021, 14:02
Eigenlijk vraag ik mij oprecht af op welke partij Zeus gaat stemmen?
Ik ben nog steeds niet zeker, twijfel nog..
Een ding weet ik wel, niet op DENK, SP of GL
En jij? Op wie stem jij pret?
Eddy_V
17 maart 2021, 14:34
Ik ben nog steeds niet zeker, twijfel nog..
Een ding weet ik wel, niet op DENK, SP of GL
En jij? Op wie stem jij pret?
Pret is een piraat...
maar nu ze geen zetels krijgen volgens de peilingen, wordt dat gewoon weer Johan Vleminckx van de Feestpartij
Piet Plezier
17 maart 2021, 20:52
34974
Eddy_V
17 maart 2021, 21:25
:tongue:Wat doet die rode vlek op dat formulier ?
schoolmeester
17 maart 2021, 21:26
Bloedvlek.
Boy69
17 maart 2021, 21:33
:tongue:Wat doet die rode vlek op dat formulier ?
Bij mij zat er ook zo‘n „vlek“ op. heb hem maar meteen ingeleverd.
De enige wijze om die schandvlek van een Rutte weg te krijgen
Badslippers
17 maart 2021, 22:38
Exitpoll 21:45
VVD
36
(+3)
D66
27
(+8)
PVV
17
(-3)
CDA
14
(-5)
PvdA
9
(0)
GroenLinks
8
(-6)
SP
8
(-6)
FVD
8
(+6)
Partij voor de Dieren
5
(0)
Christenunie
4
(-1)
JA21
3
(+3)
Volt
3
(+3)
SGP
3
(0)
DENK
2
(-1)
BoerBurgerBeweging
1
(+1)
50PLUS
1
(-3)
BIJ1
1
(+1)
Een juichende Mark Rutte. Een groot leider en staatsman en binnenkort de langstzittende premier die zijn daadkrachtige beleid nog eens 4 jaar mag voortzetten in het nog te formeren kabinet Rutte IV.
https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/images/2021/03/17/ANP-429318574.jpg?itok=FhcZcIHi&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamic
Volgens mij zit Dijkhof al aan de Warsteiner (blikjes op tafel)
Pikkatrillah
17 maart 2021, 22:42
DEN HAAG - De VVD is op weg naar een verkiezingszege, de vierde op rij. In de eerste exitpoll van onderzoeksbureau Ipsos kan de partij van lijsttrekker Mark Rutte rekenen op 35 zetels. Dat zijn er 2 meer dan bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen. D66 van lijsttrekker Sigrid Kaag krijgt volgens deze voorspelling 27 zetels (+8) en wordt daarmee de tweede partij van Nederland. De derde plek gaat in de eerste exitpoll naar de PVV van Geert Wilders met 17 zetels, een verlies van 3 ten opzichte van vier jaar geleden.
Het CDA van lijsttrekker Wopke Hoekstra krijgt een voorspelde 14 zetels (-5). De linkse partijen krijgen harde klappen. De PvdA blijft in de exitpoll op 9 zetels. De SP en GL gaan beide van 14 naar 8 zetels.
FvD stijgt naar 7 zetels. De partij van Thierry Baudet had er 2. De PvD staat in de exitpoll op 6 zetels (+1).
In de Tweede Kamer lijken er vier nieuwe partijen bij te komen. Volgens de exitpoll die Ipsos voor de NOS deed, krijgt de pro-Europese partij Volt 4 zetels, het rechtse JA21 3, Bij1 van Sylvana Simons 1, en de BoerBurgerBeweging 1.
Het gaat om een voorlopige uitslag op basis van een peiling en de resultaten zijn nog niet definitief. Dit jaar houdt Ipsos een onzekerheidsmarge van twee zetels aan.
Als dit werkelijkheid wordt dan wil ik niemand meer horen klagen, je krijgt wat je verdient!
Schijnbaar vindt een groot gedeelte van het volk het prima zoals het gaat en zal dan ook de komende 4 jaar op hun wenken bediend worden:wink2:
Picasso 1
17 maart 2021, 23:26
Mooi dat het CDA wordt afgestraft met een afname van 5 zetels. Als je in de huidige crisistijd, waarbij mensen veel onzekerheid voelen over werkbehoud door een mogelijk aankomende faillisementgolf, een verkorting van het ww tot 1 jaar in je programma opneemt, dan ben je echt een complete wopkenerd met nauwelijks inlevingsvermogen die buiten alle realiteit leeft.
Klaverjasje naar 8 zetels is verder bevorderlijk voor een goede nachtrust.
Pinokkio heeft weer gewonnen en dat is logisch gezien het gebrek aan verstandige alternatieven.
Megaboob
17 maart 2021, 23:37
De echte vraag is: is de Jessias al opgestapt ;-)
Zijn moslimbroederschapplan met nr 9 is mislukt waarschijnlijk. Nu op waarschijnlijk 8 zetels (nog stees onvoorstelbaar veel voor die partij. Als de Jessias nu zelf opstapt, kan Kauthar het stokje overnemen en kan GL omgedoopt worden tot wat het is, moslimbroederschap-communistische partij Nederland
Op zichzelf wel positef dat een drie partijen coalitie nu realistisch mogelijk is: VVD-D66-CDA met 77 zetels. dat houd ernstigere linkse dwazen buiten de deur gelukkig. Laat die maar weer 4 jaar oppositie voeren, dat leid blijkbaar tot nog meer nivellering van "het linkse blok" (binnenkort het linkse splinterblokpartijtje). Geweldig dat extreem links zo fors verlies! Wel jammer dat silly syl waarschijnlijk een zetel krijgt, aan de andere kant is dat voor het volksvermaak dan wel weer leuk. Nog meer domheden in de kamer.
Badslippers
17 maart 2021, 23:37
Kaag gaat los nadat ze hoort dat Wilders 3 zetels heeft verloren.
https://pbs.twimg.com/media/EwtfV7CWQAEkDzf?format=jpg&name=large
phoenix
17 maart 2021, 23:49
Partij voor de Dieren let maar op binenen tien jaar de nieuwe grote PARtij....
Eddy_V
18 maart 2021, 00:06
Bij mij zat er ook zo‘n „vlek“ op. heb hem maar meteen ingeleverd.
De enige wijze om die schandvlek van een Rutte weg te krijgen
Niet echt dus.. maar diep van binnen wist je dat vantevoren waarschijnlijk ook wel.
“wij gaan voor de oppositie “ aldus Geert zojuist. Op naar z’n pensioen en dan is het over en uit voor PVV bij gebrek aan een partijorganisatie.
JA’21 werd net ook al in één adem genoemd met PVV en FvD als rechts extremistische partij.. misschien kunnen die het stokje over 4 jaar overnemen, zit wat meer diepgang en intelligentie in die club.
Maar uiteindelijk kiezen velen toch voor de bekende gezichten die niet te uitgesproken zijn en niet te veel verrassingen in petto hebben.
Nobody likes a change, except for a wet baby.
Megaboob
18 maart 2021, 00:22
en de dierenpartij blijft op 5 zetels staan. Onvoorstelbaar veel voor deze one issue partij met extreem linkse wortels, maar goed, in ieder geval niet gegroeid. Extreem links (PVDD, SP, GL, Denk, Nida, PVDA) zijn allemaal gelijk gebleven of geslonken gelukkig. Nivelleren is soms wel degelijk een feestje! Deze klap komt ongetwijfeld hard aan in het "linkse blok". Gematigd links en midden winnen. Rechts wint ook (eindelijk) en de PVV, tja dat is en blijft een one issue partij helaas en gaat daar de oorlog niet mee winnen.
Badslippers
18 maart 2021, 00:23
Hoe heeft Maurice de Hond gepeild? De exitpoll (17-03-2021, 21:45) tegenover de laatste peiling van de Hond (16-03-2021)
Wat opvalt is dat de Hond er naast zit bij de 4 grootste partijen en bij de kleine partijen zit hij redelijk tot goed.
bij 7 partijen zit hij goed (verschil van 0). Oordeel zelf.
partij
exitpoll
MdH
verschil
VVD
36
32
4
D66
27
19
8
PVV
17
22
-5
CDA
14
17
-3
PVDA
9
10
-1
SP
8
11
-3
GL
8
8
0
FVD
8
6
2
PVDD
5
6
-1
CU
4
6
-2
VOLT
3
3
0
SGP
3
3
0
JA21
3
3
0
DENK
2
2
0
BBB
1
1
0
50PLUS
1
0
1
BIJ1
1
1
0
Badslippers
18 maart 2021, 00:57
Wel jammer dat silly syl waarschijnlijk een zetel krijgt, aan de andere kant is dat voor het volksvermaak dan wel weer leuk. Nog meer domheden in de kamer.
Daarom weer een mooie foto om alvast aan haar te wennen.
https://i.postimg.cc/vHtY2Jtt/IMG-20210317-235234-3.jpg (https://postimg.cc/BXtfXwyj)
Zeus1
18 maart 2021, 01:00
Let maar op ja: de PvdD gaat binnen nu en tien jaar op in een nieuwe linkse partij, ze bundelen hun krachten met Groen Links, de PvdA, SP en DENK en vormen een links blok onder de naam Nieuw Links, ik schat samen goed voor maar liefst 10 zetels :wink2:
PS Badslippers, moet dat nou zo’n grote foto :biggrin:
Megaboob
18 maart 2021, 01:06
Zeus, je voorspelling maakt me oprecht blij en ik hoop dat dat gaat gebeuren. # vaag extreem links weg van het politieke landschap
Eddy_V
18 maart 2021, 01:07
Het is niet voor niets dat de regering de verkiezingen niet wil uitstellen.
JA21 heeft gewoon te weinig tijd gehad om op te bouwen en iedere maand meer betekent 1-2 zetels erbij ten koste van VVD als ze zich goed kunnen profileren.
Een maandje geleden had ik niet verwacht dat JA’21 3 zetels zou krijgen (volgens de exit-poll).
Maar nu zouden ze zomaar de nieuwe coalitie VVD-D’66-CDA kunnen gaan aanvullen , dan is er ook een mooie meerderheid in de 1e kamer.
Megaboob
18 maart 2021, 01:07
Daarom weer een mooie foto om alvast aan haar te wennen.
https://i.postimg.cc/vHtY2Jtt/IMG-20210317-235234-3.jpg (https://postimg.cc/BXtfXwyj)
Daar krijg je toch nachtmerries van?
Badslippers
18 maart 2021, 01:08
PS Badslippers, moet dat nou zo’n grote foto :biggrin:
Los van haar fratsen en vreemde opvattingen vind ik het een mooie vrouw. Als ik haar niet zou kennen en haar tegenkomen en ze het initiatief zou nemen om me uit te nodigen voor een gezellig avondje zou ik geen nee zeggen. Puur hypothetisch hè.
Zeus1
18 maart 2021, 01:08
Ben wel benieuwd of er nog partijleiders hun lot verbinden aan deze verkiezingen? Ik denk dan vnl. aan Klaver en Marijnissen :freu:
Megaboob
18 maart 2021, 01:10
Los van haar fratsen en vreemde opvattingen vind ik het een mooie vrouw. Als ik haar niet zou kennen en haar tegenkomen en ze het initiatief zou nemen om me uit te nodigen voor een gezellig avondje zou ik geen nee zeggen. Puur hypothetisch hè.
nee sorry, ik niet. Niet mijn smaak, maar smaken mogen uiteraard verschillen. Doe mij dan maar Eva Vlaardingenbroek (voormalig FVD) leuke blonde jongedame.
Megaboob
18 maart 2021, 01:10
Even zout in de wonde van de Jessias, zo heerlijk dat die dadelijk zijn aftreden aan gaat kondigen hopelijk:
https://www.geenstijl.nl/5158200/de-laatste-dag-jesse-klaver-2010-2021/
Zeus1
18 maart 2021, 01:22
Had eerder het idee dat jij op ‘n type Ploumen zou vallen :gruebel:
Mijn voorkeur gaat qua looks meer naar Femke Merel van Kooten van Splinter maar die zal wel niet in de Kamer komen helaas. Vroeger vond ik Marianne Thieme wel lekker :lostit:
Badslippers
18 maart 2021, 01:25
Een maandje geleden had ik niet verwacht dat JA’21 3 zetels zou krijgen (volgens de exit-poll).
Maar nu zouden ze zomaar de nieuwe coalitie VVD-D’66-CDA kunnen gaan aanvullen , dan is er ook een mooie meerderheid in de 1e kamer.
Dat gaat D66 nooit accepteren. Ik verwachtte eerst dat een 3 partijen kabinet niet mogelijk zou zijn. Dat zou dus wel kunnen en dat vind ik verrassend. Kaag heeft het altijd over draagvlak creëren. Zij zal willen dat er een tweede linkse partij aansluit om een kabinet te vormen. Het blok zal nog steeds zijn: VVD, D66, CDA met een zeer kleine meerderheid en de vraag is of D66 maar ook die twee andere partijen dat aandurven. Of dat ze toch een vierde partij erbij willen en welke dan. Wordt nog interessant.
Megaboob
18 maart 2021, 01:28
Dat gaat D66 nooit accepteren. Ik verwachtte eerst dat een 3 partijen kabinet niet mogelijk zou zijn. Dat zou dus wel kunnen en dat vind ik verrassend. Kaag heeft het altijd over draagvlak creëren. Zij zal willen dat er een tweede linkse partij aansluit om een kabinet te vormen. Het blok zal nog steeds zijn: VVD, D66, CDA met een zeer kleine meerderheid en de vraag is of D66 maar ook die twee andere partijen dat aandurven. Of dat ze toch een vierde partij erbij willen en welke dan. Wordt nog interessant.
Fout Badslippers. D66 heeft niets met FVD, maar heeft zich nooit 3uitgesproken tegen het fatsoenlijk rechtse JA21.
Ja21 kan zomaar in het centrum van de macht komen. de Boobmeister heeft dus een strategisch belagrijke stem geplaatst ;-)
Het zou verheugend zijn als fatsoenlijk rechts een kans krijgt en een plaatsje krijgt in een nieuw te vormen kabinet. wellicht dat de treurnis dan wat minder zal zijn. Hoop doet leven!
Zeus1
18 maart 2021, 01:29
Of Volt erbij, ook zeer pro Europa net als D66
Badslippers
18 maart 2021, 01:32
Had eerder het idee dat jij op ‘n type Ploumen zou vallen :gruebel:
Mijn voorkeur gaat qua looks meer naar Femke Merel van Kooten van Splinter maar die zal wel niet in de Kamer komen helaas. Vroeger vond ik Marianne Thieme wel lekker :lostit:
Ploumen is zeker sympathiek maar valt niet binnen mijn smaakbereik. Is meer zo'n bezorgd omaatje die je adviseert om nog een extra trui aan te trekken bij koud weer. Misschien iets voor Dalton. Femke Merel van Kooten is inderdaad een aantrekkelijke vrouw met de juiste vormen. Niks mis mee.
Zeus1
18 maart 2021, 01:33
Bij Dalton denk ik eerlijk gezegd meer aan Rita Verdonk :smile2:
Big30
18 maart 2021, 08:23
Pijnlijke verliesrekening voor links: sociaaldemocratie verliest een derde
Het is een verhaal dat de laatste verkiezingen steeds terugkeert: de decimatie op links. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van dit jaar is het niet anders. Opnieuw lijken de linkse partijen flinke klappen te krijgen.
De verliesrekening van de klassieke linkse partijen liegt er niet om. In 2006 haalden de PvdA, GroenLinks en de SP 65 zetels. Vier jaar later waren dat er 55. In 2012 volgde een mini-opleving naar 57 zetels, maar In 2017 stortte het ineen naar 37. Dit jaar lijken de drie partijen samen ongeveer net zo groot als D66 te worden.
https://nos.nl/artikel/2373090-pijnlijke-verliesrekening-voor-links-sociaaldemocratie-verliest-een-derde.html
Definitief is de uitslag uiteraard nog niet, maar ik begrijp dat Sylvana BIJ1 het dan toch niet zal gaan redden, al is dat pas zeker als Amsterdam geteld is.
schoolmeester
18 maart 2021, 08:59
Wat jammer dat die LEUGENAAR van een Rutte weer een goed resultaat heeft bereikt.
Veel inwoners van Nederland zijn blind en doof.........
Groet, schoolmeester.
Zeus1
18 maart 2021, 09:23
Veel inwoners van Nederland zijn blind en doof.........
Groet, schoolmeester.
Of ben je zelf misschien wat blind...
pietpotent44
18 maart 2021, 09:28
Redelijk voorspelbare uitslag. Al zag bijna niemand aankomen dat de winst van D66 zo groot zou zijn.
En dat de klassiek linkse partijen zon pak slaag zouden krijgen. Ik vond de campagnes in het algemeen dit jaar sowieso karig. Komt natuurlijk ook door corona.
Mijn voorspelling is vrij goed uitgekomen.
Forum heeft het wat slimmer aangepakt met de online campagne en de (offline) karavaan.
Ben wel benieuwd naar de definitieve uitslag (momenteel zon 80% van alle stemmen geteld). En natuurlijk benieuwd naar de formatie, want het is nog niet zeker dat het cda wel wil meedoen, en er zullen mogelijk 1 of meerdere splinterpartijtjes nog erbij moeten om aan de 76 zetels te komen.
Het is te hopen dat de 2e kamer in elk geval bespaard blijft van Sylvana. Die kan beter op consult bij Badslippers.
Brad Clitt
18 maart 2021, 09:40
De partijen van de 2 kamerleden die zo'n goed werk hebben verricht mbt de toeslagenaffaire verliezen flink, terwijl de hoofdschuldige ook nog eens zetels mag bijschrijven. Blijkbaar loont het om de regels te overtreden...
noglangnietuitgewandeld
18 maart 2021, 09:45
Daar zou ik toch mee uitkijken. Je zou zomaar de eerste kunnen zijn: https://www.lievertedikindekistdaneenfeestjegemist.nl/bericht/sylvana-simons-will-alle-mannen-laten-steriliseren-veel-efficienter/
schoolmeester
18 maart 2021, 10:07
Weer een typisch voorbeeld hoe gek Silly is.
Groet, schoolmeester.
Megaboob
18 maart 2021, 10:35
Het is een grootse dag vandaag. Het linkse blok is wederom stevig genivelleerd. Silly Syl komt misschien toch niet in de kamer en dat zou mooi zijn, want een dermate gekkie hoort daar niet thuis. PVDD groeit een zetel, dat is opvallend. Heerlijk is dat groenlinksmoslimbroeders is afgeslacht, en dat de politieke islam in de vorm van Nr de kamer toch niet zal gaan bereiken gelukkig. De Jessias zal niet anders kunnen dan opstappen en ook dat vervult mij met een intense vreugde. Nedrland wil duidelijk inder woke, minder klimaatgeblaat en minder gelukszoekers en geen politieke islam. Totale misklein van de Jessias dus. Verder opvallen dat groen links medium (lees: D66) zoveel wint, en groenlinks light (lees VVD) nog steeds wint na al hun leugens. Verder wint rechts stevig en zijn mensen dat linkse geleuter blijkbaar nu dus echt beu gelukkig. PVDA komt niet uit de verf door oerdome uitspraken als 45 miljard lastenverhoging voor ondernemers te willen. Hoe dom mag je zijn. Terecht klein gehouden dus.Opvallend ook dat wilders inlvert, die zetels zijn vast naar FVD en Ja21 gegaan, mensen kiezen dus toch anders. Ook opvallend dat het CDA met Omtzigt zoveel verliest. Met Omtzicht als lijsttrekker was dat niet gebeurd vermoed ik. SGP en CU ongeveer gelijk gebleven.
phoenix
18 maart 2021, 12:06
Zorg jij ZEUS nou eerst maar eens dat je op een hoerenforum wat info geeft over de dames, ipv dat gelul van je ...
phoenix
18 maart 2021, 12:13
Wie is REchts volgens jou MEGABOOB , Geert Wilders??? of Baudet? dat zijn beide opportunisten van het eerste uur, over roepenem en je keutel steeds weer intrekken gesproken, als de wind plots draait van veel besmettingen naar weinig dan mag het terras ineens weer vervroegd open en een week later als de ziekenhuizen weer vol zitten moet de grens op slot en mag er niet meer worden gevlogen houd toch op... alleen JA21 met 3 zetels en de vvd en een deel van de achterban van het CDA dat is echt rechts... , maar zoals je ziet d66 is niet links en neit rechts, en mijn PVDD wil breken met economsiche vooruitgang, omdat dat onze planeet kapot maakt, en dat rechtvaardigen door te zeggen, ja maar in de buurlanden gaan ze gewoon op oude voet verder is gelul, zij zullen vroeg of laat ook moeten mee veranderen... een baas van techbedrijf schenkt niet voor niets 1 miljoen aan d66 en 350 .000 aan de PVDD .............
schoolmeester
18 maart 2021, 12:30
Als bazen van bedrijven grote financiele schenkingen doen vind ik niet kloppen.
Dit is stemmen KOPEN, zeer bedenkelijk !
Groet, schoolmeester.
Megaboob
18 maart 2021, 12:47
Wie is REchts volgens jou MEGABOOB , Geert Wilders??? of Baudet? dat zijn beide opportunisten van het eerste uur, over roepenem en je keutel steeds weer intrekken gesproken, als de wind plots draait van veel besmettingen naar weinig dan mag het terras ineens weer vervroegd open en een week later als de ziekenhuizen weer vol zitten moet de grens op slot en mag er niet meer worden gevlogen houd toch op... alleen JA21 met 3 zetels en de vvd en een deel van de achterban van het CDA dat is echt rechts... , maar zoals je ziet d66 is niet links en neit rechts, en mijn PVDD wil breken met economsiche vooruitgang, omdat dat onze planeet kapot maakt, en dat rechtvaardigen door te zeggen, ja maar in de buurlanden gaan ze gewoon op oude voet verder is gelul, zij zullen vroeg of laat ook moeten mee veranderen... een baas van techbedrijf schenkt niet voor niets 1 miljoen aan d66 en 350 .000 aan de PVDD .............
Ja21 heeft 4 zetels Phea ;-) , en ja, Ja21 is rechts. FVD is ook rechts. PVV is gedeeltelijk rechts maar heeft ook een bijna SP achtig links programma, dus dat is een lastige. VVD was ooit rechts maar is nu meer linksmidden geworden. Slimme zet van de VVD want o zuigen ze heel dat zogenaamde linkse blok dus leeg, behalve D66 niet vreemd genoeg. Maar laten we hopen dat Rutte het licht weer ziet en toch weer weat naar rechts opschuift. CDA is midden. SGP is midden rechts. Maar goed laten we er eens met linkse ogen naar kijken dan zou je dit hele rijtje "rechts"kunnen noemen:
CDA, SGP, Ja21, FVD, PVV, VDD. Samen komen die dan op 82 zetels uit. Een duidelijk "rechtse"meerderheid dus in Nederland momenteel volgens links. laat dat dan ook graag opgepikt worden en gevolgen hebben voor de formatie, en voor de richting die Nederland opgaat. De kiezer wil blijkbaar:
Een kortere WW (CDA), Traditoniele christelijke waarden (CDA en SGP), realistisch klimaatbeleid en geen bomencrematoria, en ondernemerschap (VVD), minder belastingen (VVD, Ja21, FVD), minder corona maatregelen (FVD), Minder gelukszoekers (VVD, Ja21, FVD, PVV), Geen linkse hobbies, subsidieslurpers e.d (al deze partijen), meer woningbouw, minder Islam, geen Sharia in Nederland (PVV). Vliegen is oke, steun aan KLM (allemaal). Allemaal prima uitgangspunten voor een heel goed functionerend en uitstekend presterend Nederland.
Helaas gaat deze coalitie er niet komen, omdat de PVV word uitgesloten. Er komt dus een treurnis 2 variant, waarin D66 veel melk in de pap te brokkelen gaat krijgen, en die zullen de meest bizarre klimaateisen gaan stellen en belastingen stevig willen verhogen, pensioen willen fiscaliseren (Dalton, kom er maar in!). Maar dat is te verdedigen door te zeggen dat D66 ook veel heeft gewonnen in deze verkiezingen, dus blijkbaar wil een deel van het electoraat dat ook.
Maar mijns inziens zou het mooi zijn als we een "kneiter rechts kabinet zouden krijgen, een tegenhanger van het Amsterdamse faal college dat kneiterlinks is en er echt helemaal niets van heeft gebaken. Mensen zijn niet gek en blind en zagen die enorme faal daar in Dramsterdam en wilden zichzelf daarvoor terecvht behoeden. Mede daarom een "ruk naar rechts" gelukkig.
Dalton
18 maart 2021, 14:22
Ze zijn gevallen door de fouten die ze maken en komen nu weer terug wat een klootte zooi.
Nu kunnen ze RUTTE ALSNOG LATEN VALLEN DOORDAT HIJ DE SUBSIDIE VOOR DE TUIN VAN DE koning nog steeds uitbetaald.
Hij is nl verantwoordelijk voor alles wat ze verkeerd doen,daarom zwijgt hij nu als het graf,opstappen die fraudeurs,vooral omdat hij na 2014 de fraudeurs stevig in de kinderopvang heeft aangepakt en er zogenaamd noppes van wist.
Tevens de beschermer van de oranjes die nu ook alles bij elkaar schrapen onder zijn toeziend oog.
phoenix
18 maart 2021, 14:28
Ik hoop het ook MEGABOOB een kneitergek rechts kabinet die we dan na vier jaar of eerder al volledig kuneen afstraffen voor de ontstane gezondsheids en klimaatproblemen die dan nog steeds niet zijn aangepakt, omdat de heren politici en vriendjes belang hebben in bedrijven zoals shell en Uinilever... zodat de fossiele industrie en de zogenaamde duurzame producten uit de kledingindustrie, maakindustrie van zalando, bijenkorf, philips kan door blijven groeien en groene oplossingen door meer vliegvelden en wegen te te bouwen en de vleesvangindustrie en groente en fruit net als vlees lekker in de hoogste belasting te laten zoals die is.. zodat iedereen nog kan grillen en arie de kanller vlees kan blijven bestellen en de polen, roemenen en bulgaren blijven werken voor 3 euro per uur... ...
Ik wacht nog altijd op de recensie inzake de belevenissen van Dalton en Phea op 13 maart jongstleden :biggrin:
Eddy_V
18 maart 2021, 14:43
Ik wacht nog altijd op de recensie inzake de belevenissen van Dalton en Phea op 13 maart jongstleden :biggrin:
Die zijn samen naar Theo’s gereden. Daar willen wij geen recensies van lezen :biggrin:
Megaboob
18 maart 2021, 14:45
Ik hoop het ook MEGABOOB een kneitergek rechts kabinet die we dan na vier jaar of eerder al volledig kuneen afstraffen voor de ontstane gezondsheids en klimaatproblemen die dan nog steeds niet zijn aangepakt, omdat de heren politici en vriendjes belang hebben in bedrijven zoals shell en Uinilever... zodat de fossiele industrie en de zogenaamde duurzame producten uit de kledingindustrie, maakindustrie van zalando, bijenkorf, philips kan door blijven groeien en groene oplossingen door meer vliegvelden en wegen te te bouwen en de vleesvangindustrie en groente en fruit net als vlees lekker in de hoogste belasting te laten zoals die is.. zodat iedereen nog kan grillen en arie de kanller vlees kan blijven bestellen en de polen, roemenen en bulgaren blijven werken voor 3 euro per uur... ...
Laten we inderdaad hopen op een kneiterrechts kabinet. Dat kan veel herstellen van de doldwaze linkse avonturen van de afgelopen decennia. Nadat het iedereen inNederland dan heel veel beter gaat door goed en verstandig beleid, zal niemand meer anders willen en zijn we voor altijd verlost van die kneiterlinkse waanzin zoals in Amsterdam.
Megaboob
18 maart 2021, 15:28
De gifbeker is nog lang niet leeg voor GL. Ook in kneiterlinks Amsterdam nu op megaverlies. Hoe zou dat nu toch komen (hint: bomencrematoria, 200 m hoge windmolens bij NIMBY's willen plaatsen, extra hoge belastingen, auto pesten e.d. maken GL niet zo populair...)
De echte vraag is en blijft: hoe lang duurt het nog voor de Jessias zijn biezen pakt?
https://www.geenstijl.nl/5158218/giga-verlies-voor-groenlinks-in-amsterdam/
WANDELAAR5
18 maart 2021, 15:48
De echte vraag is en blijft: hoe lang duurt het nog voor de Jessias zijn biezen pakt?
Weet je wel zeker dat je dat wilt Megaboob? Dan schuiven alle kandidaat kamerleden 1 plaatsje op. Dan komt jouw GL favorietje de Moslim broeder in de tweede kamer...
bertje600
18 maart 2021, 16:35
In ieder geval zullen de wappies in de Stopera niet meer lekken op hun stoel zitten.
Ze zijn ongetwijfeld aan het overleggen hoe ze Amsterdam nog meer uit kunnen buiten de komende tijd.
Megaboob
18 maart 2021, 16:36
De Jessias weg is natuurlijk een grote wensdroom van me. Die snotneus zie ik het liefst nooit meer op TV, of in welke media dan ook. GL heeft 7 zetels waarschijnlijk, dus nr 9 stata dan nog steeds buitenspel. Een win-win dus!
Megaboob
18 maart 2021, 16:40
Analyze van het Klaver effect ;-)
PREMIUM
Het beste van De Telegraaf
GL-leider loopt opnieuw blauwtje
Profiel: Glans is eraf, Jesse Klaver niet langer de nieuweling vol elan
Door NIELS RIGTER
Updated 1 min geleden
21 min geleden in VERKIEZINGEN
DEN HAAG - Jesse Klaver is als leider van GroenLinks niet de belofte gebleken die hij van zichzelf had gemaakt. Als zelfverklaard premierskandidaat loopt hij opnieuw een blauwtje. Zijn fractie in de Tweede Kamer verliest zeven van de veertien zetels. Toch heeft Klaver het mandaat gekregen om door te gaan als partijleider.
De glans is eraf bij Jesse Klaver. De jeugdige geestdrift die hij twee jaar geleden nog uitstraalde, is ingehaald door een ouwelijk verhaal over samenwerking.
De glans is eraf bij Jesse Klaver. De jeugdige geestdrift die hij twee jaar geleden nog uitstraalde, is ingehaald door een ouwelijk verhaal over samenwerking.Ⓒ ANP/HH
„Hoe gaat het?”, vraagt scheidend GL-Kamerlid Tom van den Nieuwenhuijzen aan collega Laura Bromet. „Slecht”, antwoordt zij. En dan heeft zij nog geluk, als nummer vier. Van den Nieuwenhuijzen, plek 22, kan een plek in de Tweede Kamer sowieso wel vergeten.
’Klop gekregen’
„We hebben gewoon ongelofelijke klop gekregen”, erkent Klaver bij binnenkomst in de Tweede Kamer. Het is nog ’te vroeg’ om te analyseren hoe dat komt. Wat hij wel weet: „Ik ga graag door.”
Even later komen de oude en de nieuwe fractie, of wat daarvan nog over is, bijeen in een commissiezaal van de Tweede Kamer. Klaver krijgt applaus. Nummer negen Kauthar Bouchallikht, om wie zoveel te doen was, krijgt een schouderklopje van campagneleider Wijnand Duyvendak.
BEKIJK OOK:
‘Reken maar dat de hel losbreekt bij GL’
Klaver, omringd door camera’s, zegt dat iedereen ’trots’ mag zijn op zichzelf, dat hij ook trots op hen is. „Soms heb je successen en soms heb je tegenslagen. En wat je definieert, is hoe je omgaat met die tegenslagen, en niet hoe je er staat als je succes hebt.”
CO2-belasting
Hoe anders was het twee jaar geleden. Toen stond Klaver nog in een wervelende Melkweg vol jong publiek, de mouwen van zijn witte overhemd opgestroopt. De VVD en het CDA zijn met hun slome klimaatbeleid op weg zichzelf aan de zijlijn te zetten, zei hij vol branie. De klimaatkampioen zelf wilde best kabinetsbeleid steunen, maar dan moest er wel CO2-belasting komen voor grote bedrijven.
Er was weinig meer van vernomen sinds die bijeenkomst van begin maart, twee jaar geleden. Het komt ook omdat het kabinet de steun van GL tijdens de begrotingsbehandeling van dat jaar zowat gratis kreeg. Klaver wilde immers afscheid nemen van de ’scorebordpolitiek’ van elkaar bestrijden en vliegen afvangen. Dat hij er niets voor terug kreeg, nam zijn achterban hem niet in dank af.
BEKIJK OOK:
Formatiepuzzel: doorstart van huidige coalitie mogelijk
Het was de opmaat naar de neergang van GL, waarvoor het uitgangspunt afgelopen periode toch niet zo slecht leek. Nadat Klaver in 2017 was weggelopen van de formatietafel, kon hij vrijuit oppositie voeren tegen een overwegend rechts kabinet, in een tijd waarin de concurrentie op links zo mogelijk nog slechter presteerde.
TikTok
Dat Klaver door de coronacrisis zijn meet-ups moest missen, was natuurlijk pech. De jolige filmpjes op TikTok (’Koken met Klaaf’) konden dat gemis niet goedmaken.
Maar belangrijker nog: de glans is eraf. De jeugdige geestdrift die Klaver twee jaar geleden nog uitstraalde, is ingehaald door een ouwelijk verhaal over samenwerking. Het pleidooi voor een ’progressieve alliantie’ sloeg echter dood toen bleek dat PvdA, SP en D66 daar helemaal niet op zaten te wachten, zelfs niet toen hun lijsttrekkers een vermelding kregen op de verkiezingsposter van GL (’Meer Lilian & Lilianne & Sigrid & Jesse’). Dat linkse blok bleek opnieuw niet te bestaan.
Een verslagen Klaver staat woensdagavond de pers te woord.
Een verslagen Klaver staat woensdagavond de pers te woord.Ⓒ ANP/HH
Daaraan had Klaver zelf overigens meegewerkt, onder meer door het einde aan te kondigen van de oude middenpartijen, daarmee ook doelend op de PvdA. In de laatste dagen van de campagne gooide Klaver het alsnog over een andere boeg met een oproep om juist weer strategisch op zijn partij te stemmen. Het mocht niet baten.
Verzwegen affaire
Binnen de partij was het afgelopen jaren evenmin koek en ei, met een verzwegen affaire in de partijtop en het wegwerken van prominent Kamerlid Zihni Özdil. Hij had de steun voor het leenstelsel voor studenten ingetrokken voordat de leider daaraan toe was.
De manier waarop Klaver het cv verdedigde van Kauthar Bouchallikht ging zo weinig van harte, dat het verried dat zij misschien toch wat te lichtzinnig op de lijst was gezet. Klaver wist van haar bestuursfunctie bij Femyso, gelieerd aan de Moslimbroederschap. „Ik ga Femyso niet verdedigen”, zei Klaver. Maar hij vond er ook niets mis mee. Toen later bleek dat zij een cursus had gegeven bij de Turkse religieuze organisatie Milli Görüs, sprak Klaver alsnog zijn afkeuring uit. „Een heel slecht idee om daar training te geven.”
BEKIJK OOK:
GL-kandidaat Bouchallikht steunde antisemitische stelling
Het verhaal waarmee Klaver aanvankelijk succes had, draaide grotendeels om hem. Geboren op de Dag van de Arbeid in 1986 in de Westrand in Roosendaal. Opvoeding kreeg hij vooral van zijn grootouders. Zijn half-Indische moeder was alleenstaand, want zijn Marokkaanse vader had de benen genomen. Voor een dubbeltje geboren, toch een kwartje geworden. Zijn moeder, halfbroers en -zussen kwamen deze campagne zo vaak als voorbeeld langs tijdens verkiezingsdebatten, dat hij erom werd uitgelachen.
Kiezers weggelopen
De strijdpunten van GL, zoals klimaat en milieu, zijn niet de thema’s van de verkiezingen geworden. Voor zover de coronacrisis linkse kiezers tot het inzicht bracht dat het helemaal anders moet met onze voedselproductie, dan vlogen zij over naar de Partij voor de Dieren. Wie iets nieuws zocht, iets fris, keek naar Volt.
Niet langer was Klaver, maar D66-lijsttrekker Sigrid Kaag de ’new kid on the block’.
Niet langer was Klaver, maar D66-lijsttrekker Sigrid Kaag de ’new kid on the block’.Ⓒ ANP
Klaver was niet meer de new kid on the block. Dat was Sigrid Kaag, niet alleen een vrouw, maar ook een met indrukwekkende capaciteiten en ervaring, verzameld over de hele wereld. Zij was dé vertolker van progressief fatsoen, iemand die wél regeringsverantwoordelijkheid had genomen.
BEKIJK OOK:
Kaag danst op tafel bij D66: ’Blij dat de vloer het hield’
Want hier zit misschien nog wel de grootste pijn van GL, waar de spijt over het afzien van meeregeren steeds meer aan de oppervlakte kwam. Gepasseerd station, zegt Klaver. „Achteraf is het mooi wonen.”
bertje600
18 maart 2021, 16:58
Na de volgelingen van Erdogan nu ook een volgeling van Bouterse in onze Tweede Kamer (Silly Sil)
Kan ze zich nog belachelijker maken dan tot nu toe.
En bij Groen Links slaan ze nu al groen uit van afgunst dat D66 zo groot is geworden.
Bij de SP is de tomaat toch te rot gebleken. Het wordt tijd dat ze die eens weggooien.
Bij de PvdA heeft Asscher nog steeds grote invloed dus komt men niet vooruit.
Badslippers
18 maart 2021, 17:42
Mijn stem is naar Ploumen gegaan. Ik had gehoopt dat ze van die ellendige 9 zetels zou afkomen en het er zo'n 12 à 13 zouden worden. Helaas. Gelukkig is de PvdA niet verder afgegleden. Laten we het maar houden op een gelijkspel. Niks verloren, niks gewonnen. Ik denk dat veel linkse stemmers (PvdA, SP, GL) uiteindelijk strategisch hebben gestemd om toch nog een links geluid te kunnen laten doorklinken in een eventueel kabinet. Hierdoor ging D66 stijgen. PVV heeft stemmen verloren aan FvD vandaar de stijging van die laatste en misschien ook nog een paar aan de VVD.
Interessant wordt wat D66 gaat doen. Als de VVD met D66 en het CDA in zee wil, zal D66 daar zeker een linkse partij bij willen hebben. Maar welke, want ze hebben allemaal verloren (OK PvdA gelijk gebleven). Stel dat de VVD dat niet wil, wat gaat D66 dan doen? Oppositie? En wat moet Rutte dan? CDA plus VVD = 50 zetels. Nog 26 te gaan. Dan moet hij welhaast zeker in zee gaan met PVV én FvD. Net niet genoeg voor een meerderheid. Dat gaat Rutte nooit doen. Bovendien is hij er dan nog niet want er moet nog een partij bij voor een meerderheid. Die gedroomde optie van MB is een fata morgana, VVD, CDA, PVV, SGP, JA21, FvD. Dat wordt oorlog in zo'n kabinet. En als hij verliezer CDA er niet bij wil wordt het nog moeilijker. Namelijk PVV uitgesloten. Dan moet hij zo'n beetje alle kleine partijen in zijn kabinet gaan opnemen anders komt hij niet aan de 76.
Rutte zal balen dat een 3 partijencoalitie er niet inzit. Daarom zal hij D66 een bot toewerpen in de vorm van een (gematigde) partij links van het midden waarvan hij weinig heeft te duchten. Dat wordt dan CU of PvdA want PvdD, SP of GL zijn te extreem in zijn ogen. Op die manier gaan ze over de 75 zetels en kan hij zaken doen met partijen die, laten we zeggen, redelijk betrouwbare partners voor hem zijn.
Al die andere splinterpartijen komen net kijken. Kansloos in deze formatie. Laat die maar eens eerst hun sporen verdienen. Bovendien wat moet je met gekkies zoals Azarkan of Den Haan of holmaatje Eerdmans of Sylli Sil of die boerin van BBB in je kabinet? OK, goed om koffie te halen of vlaai te serveren.
Prognose: VVD-D66-CDA-{CU/PvdA}
Megaboob
18 maart 2021, 18:04
Gedeeltelijk eens met Badslippers. Mijn prognose is ook een voortzetting van treurnis 1, ze hebben immers al zoveel verpest, en moeten dat karwij nu helemaal afmaken natuurlijk ;-)
Dus VVD-D66-CDA-CU
Geen PVDA want die eisen dan GL en/of SP erbij en dat wil geen mens gezien de uitslag.
Eerdmans zou ook een goed ekeuze kunnen zijn i.p.v. CU, D66 kan dan een aantal van haar punten ook binnenhalen, die niet binnen te halen zin met de CU erbij.
Eerdmans wegzetten als een wappie is fout. Het is een politicus met lange staat en goede staat van dienst. Geen radicala figuur en ik hem hem nog nooit betrapt op gewauwel al la silly suyl of malle Klaver.
phoenix
18 maart 2021, 18:08
Let op mijn voorspelling: sp, pvda, cda, d66 en de vvd.. dat gaat het worden.... zodat het klimaat lekker kan worden ontkend, goed voor de economie! jippie nog meer werkgelegendheid, nog meer kopen , nog meer televisies en autos en vliegreizen... lekker kopen... en loonslaaf blijven en een hyptheek erbij zodat je je hele leven slaaf blijft van de bank, de regering en je werkgever.... pff ben ik efffe blij dat ik dat nooit hoef te worden...
schoolmeester
18 maart 2021, 18:33
Phea. ontspan jezelf en maak een flinke bergwandeling daar in Duitsland.
Groet, schoolmeester.
Badslippers
18 maart 2021, 18:38
Eerdmans wegzetten als een wappie is fout. Het is een politicus met lange staat en goede staat van dienst. Geen radicala figuur en ik hem hem nog nooit betrapt op gewauwel al la silly suyl of malle Klaver.
Als je 6 keer van politieke partij wisselt ben je maar met één ding bezig en dat is het veiligstellen van je eigen carrière. Dat hij een vlotte prater is en minder nonsens als silly sil verkoopt onderschrijf ik. Een keer wisselen van partij kan ik in komen maar 6x? Hij werd in R'dam niet voor niks wethouder van de lege dozen genoemd. Daarnaast gaf hij een keer aan niet naar de landelijke politiek te willen overstappen. En toen hem werd gevraagd of hij zich zou aansluiten bij FvD zei hij in Rotterdam te willen blijven. Kortom, telkens als de partij waar hij bij is verliest of niet in een coalitie komt pakt meneer Eerdmans zijn biezen om het bij de volgende partij te proberen. Maar goed, over de persoon Eerdmans worden we het niet eens.
schoolmeester
18 maart 2021, 18:41
Eerdmans is gewoon een grote lozer.
Laat hij maar eens gaan werken voor zijn geld......
Groet, schoolmeester.
Badslippers
18 maart 2021, 18:42
Let op mijn voorspelling: sp, pvda, cda, d66 en de vvd.
Volgens mij heb je een kiloknaller met een fles slechte wijn genoten i.p.v. een smakelijke chateaubriand met een Cabernet Sauvignon. SP, PvdA, D66 in een kabinet -> gaat niet gebeuren Phea.
Zeus1
18 maart 2021, 19:26
Zorg jij ZEUS nou eerst maar eens dat je op een hoerenforum wat info geeft over de dames, ipv dat gelul van je ...
Op welke post doel je Phea, ben benieuwd?
Zeus1
18 maart 2021, 19:30
Let op mijn voorspelling: sp, pvda, cda, d66 en de vvd.. dat gaat het worden.... zodat het klimaat lekker kan worden ontkend, goed voor de economie! jippie nog meer werkgelegendheid, nog meer kopen , nog meer televisies en autos en vliegreizen... lekker kopen... en loonslaaf blijven en een hyptheek erbij zodat je je hele leven slaaf blijft van de bank, de regering en je werkgever.... pff ben ik efffe blij dat ik dat nooit hoef te worden...
En jij verwijt anderen hier gelul?
Hahahahahaha
Husky
18 maart 2021, 19:58
Toekomst Nederland met de waarschijnlijk nieuwe regeringsclub!
Rijker word rijker,
Armer word armer,
Boeren moeten voor meer als 50-70 % verdwijnen,Nederland zal qua voedselvoorziening voor de eigen bevolking tekort komen:rolleyes:
De vrijgekomen boerderijen en landerijen zullen nu bewoont worden door gefortuneerde VVDers en elitaire D66ers:heul:
Boeren kunnen nu beter pro actief zijn, en met 5000 tractoren optrekken naar Den Haag,met gierwagens om tegengas te geven aan de met waterkanonnen uitgeruste politie:)
Leraren, academici, ambtenaren etc. krijgen enorme loonverhogingen!
Migratie,hoofddoekjes en gelukzoekers worden omarmt:gruebel:
Snelheid nog meer terug naar 80 km per uur:heul:
Teflon Rutte had al lang moeten aftreden,maar voor deze paling in een emmer snot is het pluche te belangrijk dit tezamen met hockey en cricket meisje Kaag:redface:
Nu moeten de partijen op audiëntie komen bij de twee verkenners,Jorritsma als ze al niet gestruikeld is over haar onderkin,trouwens ook een VVDer waar een corrupt luchtje aan kleeft,denk aan haar huis en de waterputten etc. de ander is dametje Kasja Ollongren die alles verkeerd doet:gruebel:
Kortom waardeloze vooruitzichten:baeh:
deket
18 maart 2021, 20:08
Badslippers, wil je zulke foto niet meer plaatsen van die trut van een Syl?
op mijn leeftijd is impotentie gevaarlijk dichtbij
schoolmeester
18 maart 2021, 20:12
Impotentie kan je voorkomen, door van een mooie deketmeid te dromen.
Silly Sil is niet wat ik wil, en toen was het stil......
Groet, schoolmeester.
deket
18 maart 2021, 20:14
Dit gezegd zijnde leek het mij niet moeilijk de overwinning van Rutte te voorspellen. En blijkt dat enkele hier op dit forum hun aversie niet representatief is voor de kiezers
Voor de Nederlanders lijkt me Rutte gewoon een sympathieke gozer zonder kapsones en zien ze hem als een staatsman en technocraten wat mij mening nog eens bevestigd dat de tijd van ideologische partijpolitiek gedaan is en vervangen zal worden door personencultus en bewegingen
deket
18 maart 2021, 20:28
Rutte blijkt heel geliefd te zijn bij de Nederlanders
Een eenvoudige jongen op zijn fiets met een appel. Dat fluisteren zijn marketeerders hem in
Maar Rutte zelf zou naar het schijnt het liefst in een training komen naar het parlement . Die man geeft niet om uiterlijk vertoon, geld of spullen en ook dat maakt hem sympathiek
Hij draagt dan nu wel pakken van Attollini,en dat zijn kostuums die je niet onder de 5000 euro zal vinden maar dat is hem ook ingefluisterd door zijn PRman, denk ik
Blijkbaar droomde hij als kind al om politieke te worden (Een normale jongensdroom is vliegtuigpiloot,diepzeeduiker,of later gynaecoloog)en terwijl andere jongetjes van zijn leeftijd voetballen op pleintjes en daarna achter de meiden(teminste bij mij toch) speelde hij met zijn vriendje politieke interviews na.
En nu komt zijn natte droom uit,de langstzittende premier uit de Nederlandse geschiedenis worden
deket
18 maart 2021, 20:36
Wilders ,daar had ik meer van verwacht aangezien ik dacht dat Baudet door zijn interne ruzies in zijn partij kiezers aan Wilders zou verliezen maar het is de PVV die er opnieuw verloor aan Baudet en JA21.
Denk dat deze partijen meer gebruik maken van de (a)sociale media.
Links krijgt klappen,ook zoals verwacht en deze kiezers ingenomen door Kaag. Ook hier de personencultus . Kiezers stemmen niet op D66 maar op de persoon Kaag
Positief vind ik dat de religieuze partijen verliezen en hopelijk de juiste conclusies trekken, dus niet mee regeren
phoenix
18 maart 2021, 20:37
Dit zijn mijn voorspellingen , Rutte wil geen CU, geen PVV, Ja21 wil d66 niet, dus blijft over SP/pvda, cda d66 en vvd... we zullen zien... en ja de meeste mensen zijn loonslaaf of slaaf van hun onderneming en het vele geld wat ze erin hebben gestoken, triest maar waar....
pietpotent44
18 maart 2021, 20:47
Rutte blijkt heel geliefd te zijn bij de Nederlanders
Een eenvoudige jongen op zijn fiets met een appel. Dat fluisteren zijn marketeerders hem in
Maar Rutte zelf zou naar het schijnt het liefst in een training komen naar het parlement . Die man geeft niet om uiterlijk vertoon, geld of spullen en ook dat maakt hem sympathiek
Het is precies deze naiviteit van veel mensen, waardoor Rutte opnieuw zoveel stemmen heeft gekregen.
pietpotent44
18 maart 2021, 20:52
Het gaat erom spannen of Silly Sil haar zetel gaat halen. Het lijkt er wel op nu, maar het gaat om tienden van procenten. Een tiende eraf, en ze is haar zetel alsnog kwijt.
Momenteel zijn ruim 98% van alle stemmen geteld, Rotterdam is ook klaar met tellen.
Mocht die ene zetel alsnog op het laatste moment uit Sillys handen glippen, dan zal zij dit waarschijnlijk wijten aan discriminatie van de autochtone Nederlanders :biggrin:.
Badslippers
18 maart 2021, 21:07
Dit zijn mijn voorspellingen , Rutte wil geen CU, geen PVV, Ja21 wil d66 niet, dus blijft over SP/pvda, cda d66 en vvd... we zullen zien... en ja de meeste mensen zijn loonslaaf of slaaf van hun onderneming en het vele geld wat ze erin hebben gestoken, triest maar waar....
Phea, je moet eens wat overzichtelijker tikken. Eerst schreef je: sp, pvda, cda, d66 en de vvd en was ik in de veronderstelling dat je een kabinet kreeg met 5 partijen. Maar ik begrijp nu dat het óf SP óf PvdA wordt. Dus niet en en.
Zoals gezegd, interessant wordt het pas echt als CDA weigert in een kabinet te stappen. Of als D66 weigert om met 2 of 3 rechtse partijen in zee te gaan.
Eddy_V
18 maart 2021, 21:11
Wilders ,daar had ik meer van verwacht aangezien ik dacht dat Baudet door zijn interne ruzies in zijn partij kiezers aan Wilders zou verliezen maar het is de PVV die er opnieuw verloor aan Baudet en JA21.
Denk dat deze partijen meer gebruik maken van de (a)sociale media
Dat zie je denk ik helemaal goed.
Maar sluit ook het effect niet uit van de FvD karavaan door Nederland en hun volksmennerij tov Corona maatregelen. Zelfs van de christelijke partijen heeft FvD stemmen gewonnen.
Deel van de PVV achterban dat wat meer ontwikkeld is, is hierdoor ook naar FvD gegaan en gaat vooral voor hun eigen egoïstische korte termijn ontevredenheid: ze willen weer feesten... tja wie niet.
Badslippers
18 maart 2021, 21:35
Trouwens opvallend de duikvlucht van D66. Exitpoll, 27 zetels terwijl ze een marge van 2 aanhouden. En nu lijkt het wel of er per dagdeel een zetel af gaat. We zitten inmiddels op 23. 4 Zetels verschil. Dat vind ik wel een miskleun. Op deze manier smelt de winst als sneeuw voor de zon en verliest het zijn glans. Bij1 weer wel met 1 zetel in de kamer, DENK toch weer 3. Ik eis een hertelling en ga alvast procederen. Geleerd van Trump. PvdA wordt ernstig tekort gedaan met dat briefstemmen ! ! !
pietpotent44
18 maart 2021, 21:55
Trouwens opvallend de duikvlucht van D66. Exitpoll, 27 zetels terwijl ze een marge van 2 aanhouden. En nu lijkt het wel of er per dagdeel een zetel af gaat. We zitten inmiddels op 23. 4 Zetels verschil. Dat vind ik wel een miskleun. Op deze manier smelt de winst als sneeuw voor de zon en verliest het zijn glans.
Dat is nou de duikvlucht van de Kaagbaan :biggrin:
Big30
18 maart 2021, 22:04
"Deze verkiezingen zijn van ons gestolen!" Het is één groot complot!!!
Sphinx
18 maart 2021, 23:00
Riep Willem E. ook al :biggrin:
pietpotent44
18 maart 2021, 23:04
"Deze verkiezingen zijn van ons gestolen!" Het is één groot complot!!!
Big30 heeft meer met Willem Engel gemeen dan hij zelf wil toegeven :biggrin:
phoenix
18 maart 2021, 23:10
sorry slippers ik bedoelde hetzelfde vijf partijen pvda/sp/cda/vvd/d66 en waarom de strategie van Rutte zal zijn, zij zijn links dus zij krijgen de schuld als het niet goed gaat, wij zijn rechts en de grootste dus wij kiezen de beste plekken en op het einde blijven wij weer de grootste, kijk maar eens hoe bekaaid de CU PVDA ,sP en Groen links ervanaf gekomen zijn met die fantastische samenwerkingen met de VVD , ze waren de afgelopen jaren overal bereid om 'de zogenaamde verantwoordelijkheid te nemen ow ow wat waren ze regeringsgeil, dus elke keer in het bootje van de lachende rutte stappen, zie de toeslagenwet waar een grote kamerheid meeinstemde... fantastisch die samenwerking met Rutte en zie het resultaat, rutte lacht zich dood en grote kans dat die idioten vd pvda en de sp er weer in trappen....., maar nu mogen ze regeren en de fijne vervelende boodschappen bij woonruimte tekort, belastingen, zorg en onderwijs dat mogen ze weer fijn opknappen, dan zorgt de VVD wel voor de ministers van Defensie, Verkeer en Financiele en buitelandse zaken... Joop den Uyl deed gewoon niet eme en ging dwars liggen, maar sinds Kok is de pvda een ja knikkers partij
Megaboob
18 maart 2021, 23:58
Het 3 x niets is niets linkse blok maakt plannen om misschien te fuseren tot een groot blok niets: Wat een trieste droeftoeters zijn het toch.
Geslagen fractieleiders bespreken koers
Fusie moet linkse partijen uit het slop trekken
Door NIELS RIGTER
Updated 57 min geleden
1 uur geleden in VERKIEZINGEN
DEN HAAG - De PvdA komt in een links blok, misschien zelfs in een fusie met GL. Dat is donderdag besproken bij de nieuwe Kamerfractie van de PvdA, waar werd teruggeblikt op opnieuw een historische klap, die de hele linkerflank treft. Bij GL worden de messen na het verlies geslepen.
Partijleider Lilianne Ploumen tijdens de fractiebijeenkomst van de PvdA.
Partijleider Lilianne Ploumen tijdens de fractiebijeenkomst van de PvdA.Ⓒ FOTO ANP/HH
Attje Kuiken heeft er al met de vrouwelijke toppers van de andere partijen over gesproken, met Renske Leijten van de SP en met Corinne Ellemeet van GL. Het verhaal moet niet de fusie worden, waarschuwt zij volgens een aanwezige tijdens de fractievergadering van donderdagochtend. „De vraag is: hoe vormen wij een links blok?”
BEKIJK OOK:
GL-jongeren kraken koers Klaver
Formatie
De strategie zal later op de dag al aan het licht komen als de fractieleiders aanschuiven voor het eerste gesprek over de formatie. Ons past bescheidenheid, zegt Lilianne Ploumen. En als we deelnemen aan een kabinet, dan alleen met een andere linkse partij.
BEKIJK OOK:
Helft commissie gaswinning niet in Kamer, ook Kauthar buiten de boot
De PvdA is immers niet de enige die ongenadig op haar falie heeft gekregen deze verkiezingen. Na het historische verlies van 29 zetels in 2017 heeft de partij ondanks vier jaar oppositie nog steeds die schamele 9 zetels. GL houdt er van de 14 maar 8 zetels over. De SP keldert van 14 naar 9 zetels.
Ploumen
We moeten ’eerlijk terugkijken’, meent Ploumen volgens een aanwezige tijdens de bijeenkomst met partijvoorzitter Nelleke Vedelaar en de nieuwe Kamerleden. „Daar hoort niet bij dat we ons eindeloos gaan onderdompelen in een evaluatie. Dat gaat ons niet helpen.”
BEKIJK OOK:
‘Reken maar dat de hel losbreekt bij GL’
En een fusie met GL? Die zou volgens aanwezigen ’niet aan de orde zijn’. „Maar het zou wel ooit kunnen komen.” De voorzitter van jongerentak Jonge Socialisten belt in. Hij moppert dat de PvdA zo weinig jongeren heeft weten te verleiden. En wat die fusie betreft: in zijn kring praat iedereen erover. We moeten er ’serieus naar kijken’, vindt hij.
Vasthouden
Bij GL heeft Ellemeet de geesten er al eerder rijp voor gemaakt. „Ik sluit het niet uit”, zei ze onlangs nog op de radio over een linkse samensmelting. In de campagne hield GL een pleidooi voor een ’progressieve alliantie’. De uitgestoken hand bleef onaangeraakt door PvdA, SP en D66, zelfs toen hun lijsttrekkers een vermelding kregen op de verkiezingsposter van GL.
BEKIJK OOK:
Profiel: Glans is eraf, Jesse Klaver niet langer de nieuweling vol elan
En terwijl Jesse Klaver zich donderdag manmoedig door het verlies heen probeert te slaan, staat jongerentak Dwars klaar met een dolk voor in de rug van de groene leider. De volgens de jongeren ’ooit zo bevlogen en visionaire’ Klaver is met zijn uitdrukkelijke regeringswens wat Dwars betreft ’te realistisch en rechts’ geworden. Het geflirt met de andere partijen wordt weggezet als ’bloemetjes-en-bijtjes-retoriek’.
Bij de fractievergadering van de SP is de sfeer vooral bedrukt. Kamerlid Van Nispen vindt het nog te vroeg voor analyses over het waarom, al is één ding zeker: „We zullen ook bij onszelf te rade moeten gaan.” De kiezer heeft gesproken, ziet ook partijleider Lilian Marijnissen. „En dit is onze nieuwe realiteit”, is de harde conclusie.
Megaboob
18 maart 2021, 23:59
De dolk in de rug van de Jessias, de judassen verraden hem, zo heerlijk:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/796174547/gl-jongeren-kraken-koers-klaver
Megaboob
19 maart 2021, 00:00
En Plasterk pleit deze keer wel heel nadrukkelijk voor zijn eigen genivelleerde clubje helaas. Niet heel realistisch:
PvdA in regering beste met SP in zee
author avatar
Door RONALD PLASTERK
Updated Vandaag, 18:41
Vandaag, 18:40 in COLUMNS
Gebaseerd op de laatste telling zijn er weinig stemmen verschoven. De meest dramatische beweging was het halveren van GroenLinks (GL), wat zeker te maken heeft met het wankelende klimaatbeleid, het bouwen van biomassacentrales en windmolens in natuurgebieden.
Het motorblok van het zittende kabinet, VVD, CDA en D66, heeft alles bij elkaar een goede uitslag gehaald, een logische basis voor een nieuwe regering. Het is begrijpelijk dat D66, de grote winnaar, de twee rechtse partijen iets naar links wil trekken, en de partij komt dan al snel met een voorkeur om de PvdA in de coalitie op te nemen. Die partij heeft in ieder geval niet verder verloren en is de grootste op links. Nu heeft de PvdA eerder gezegd niet als enige linkse partij aan een kabinet-Rutte IV te willen deelnemen. Dan resteert de vraag met welke linkse partij je dat zou moeten doen.
Er is overigens best wat te zeggen voor minderheidskabinetten. Met een zo gevarieerd politiek spectrum kan een kabinet dat bestaat uit alleen het genoemde motorblok ook per onderwerp meerderheden zoeken.
Maar zeker voor de controle-man Rutte zal dat niet de voorkeur hebben, en met name het maken van een rijksbegroting wordt zonder coalitiesteun een nachtmerrie. Dus laten we toch even de samenstelling van het parlement erbij pakken en kijken naar een coalitie die recht doet aan de verkiezingsuitslag en die in de beide Kamers van de Staten-Generaal op een meerderheid kan rekenen.
Meerderheid
In de Tweede Kamer heeft het motorblok alleen (bij de huidige stand van de getelde stemmen) 73 zetels (VVD 35 + CDA 15 + D66 23). Dat is al bijna de vereiste meerderheid (minimaal 76 van de 150 zetels). In de Eerste Kamer ligt het heel anders. Daar heeft het motorblok 28 van de 75 zetels, lang geen meerderheid (VVD 12 + CDA 9 + D66 7).
Stel dat men de coalitie uitbreidt met een linkse partij en begint met de enige linkse partij waar vaker mee geregeerd is: de PvdA. Dan is het aan de PvdA of men überhaupt geïnteresseerd is aan de regering deel te nemen. Het oppositievoeren heeft de partij weinig moois opgeleverd, dus er zal zeker een neiging zijn te proberen in de regering te herstellen. Laten we even aannemen dat er met de PvdA te praten valt. Dan is er inmiddels een meerderheid in de Tweede Kamer, maar nog steeds niet in de Eerste Kamer. Plus dat de PvdA zal zich moeten houden aan de belofte om niet als enige linkse partij in de regering te gaan.
Onnozele arrogantie
Feitelijk zijn er dan twee opties voor een tweede linkse partij in de coalitie: de SP of GL. Tot dusver heeft de PvdA geen voorkeur uitgesproken. Mark Rutte is wel eens betrapt op een voorkeur voor de SP, waar hij met zijn kenmerkende souplesse later weer afstand van leek te doen. Maar het is gezegd.
Nu komt het: GL is de grootste verliezer van deze verkiezingen. Het zou echt heel fout zijn als die partij nu op de slippen van de PvdA in de regering zou komen. GL zou natuurlijk van leider moeten wisselen, maar dezelfde onnozele arrogantie die hen dit verlies bezorgde zou er ook best voor kunnen zorgen dat Klaver gewoon blijft zitten. Het zou heel goed zijn om daar nu verre van te blijven, en GL in het sop gaar te laten koken.
Daar komt bij dat GL de PvdA op een aantal thema’s de verkeerde kant op trekt. Het falende klimaatbeleid komt uit de koker van GL én PvdA, en daar moet een komende regering echt een goed alternatief voor bedenken. Dat geldt voor nog wel een paar onderwerpen. De PvdA zou op zoek moeten gaan naar haar volkse wortels, en kan daarbij beter naar de SP kijken dan naar het elitaire GL. De combinatie motorblok plus PvdA en SP heeft een meerderheid, ook in de Eerste Kamer (38 zetels).
Voor deelname van de SP aan de regering is veel te zeggen. De partij levert in gemeenten uitstekende bestuurders, en is gewend zich aan afspraken te houden. Anders dan de rest van links staat men niet te trappelen om alle regeermacht zo snel mogelijk aan Brussel over te dragen.
Gekkigheid
Ook is de SP niet geneigd achter alle gekkigheid van Greenpeace aan te hollen, omdat ze in de gaten heeft dat gewone mensen zich om heel andere dingen zorgen maken. Natuurlijk zal de stem van de combinatie van PvdA en SP in een verder overwegend midden/rechts kabinet niet enorm groot zijn, maar men kan in ieder geval op thema’s als inkomensverdeling, uitkeringen en zorg samen optrekken.
Het advies aan de PvdA zou daarom zijn om in de komende informatieronde te laten weten dat men bereid is deelname aan de regering te overwegen, maar alleen als de SP meedoet. Als D66 liever GL in de regering wil, moet de PvdA afhaken.
Megaboob
19 maart 2021, 00:24
sorry slippers ik bedoelde hetzelfde vijf partijen pvda/sp/cda/vvd/d66 en waarom de strategie van Rutte zal zijn, zij zijn links dus zij krijgen de schuld als het niet goed gaat, wij zijn rechts en de grootste dus wij kiezen de beste plekken en op het einde blijven wij weer de grootste, kijk maar eens hoe bekaaid de CU PVDA ,sP en Groen links ervanaf gekomen zijn met die fantastische samenwerkingen met de VVD , ze waren de afgelopen jaren overal bereid om 'de zogenaamde verantwoordelijkheid te nemen ow ow wat waren ze regeringsgeil, dus elke keer in het bootje van de lachende rutte stappen, zie de toeslagenwet waar een grote kamerheid meeinstemde... fantastisch die samenwerking met Rutte en zie het resultaat, rutte lacht zich dood en grote kans dat die idioten vd pvda en de sp er weer in trappen....., maar nu mogen ze regeren en de fijne vervelende boodschappen bij woonruimte tekort, belastingen, zorg en onderwijs dat mogen ze weer fijn opknappen, dan zorgt de VVD wel voor de ministers van Defensie, Verkeer en Financiele en buitelandse zaken... Joop den Uyl deed gewoon niet eme en ging dwars liggen, maar sinds Kok is de pvda een ja knikkers partij
Phea: Groenlinks moslimbroederschap deed de vorige keer niet mee, de Jessias wilde nog meer geluskzoekers toelaten, en toen dat dus niet ging haakte eikeltjes pyama af. De ook partijen die niet in de regering zaten (GL dus) worden keihard afgestraft (terecht) om hun hallucinante ideeen. Het is overigens intriest dat Gl op de valreep nog een extra zetel lijkt te gaan krijgen (8 i.p.v. 7) en die gaat dan ook nog eens ten kosten van een zuiver rechtse politieke partij waarschijnlijk (Ja21) waarmee het land te redden was geweest. Jammer. Nog erger, op de dag dat de Jessias aftreed (Ik geef hem nog maximaal 1 week, komt op deze manier de politieke islam in de vorm van Kauthar ook nog eens in de kamer, en dat moet je echt niet willen.
Badslippers
19 maart 2021, 00:31
Nog maar eens de laatste cijfers (23:30). En puzzelen maar ! ! !
partij
zetels
winst/verlies
VVD
35
+2
D66
23
+4
PVV
17
-3
CDA
15
-4
PVDA
9
0
SP
9
-5
GL
8
-6
FVD
8
+6
PVDD
6
+1
CU
5
0
VOLT
3
+3
SGP
3
0
JA21
3
+3
DENK
3
0
BBB
1
+1
50PLUS
1
-3
BIJ1
1
+1
Prognose Phea: VVD-D66-CDA-PVDA-SP
Prognose BS: VVD-D66-CDA-PVDA
Prognose Eddy_V: VVD-D66-CDA-JA21
Prognose: Zeus: VVD-D66-CDA-PVDA
Prognose: Megaboob: VVD-CDA-PVV-SGP-JA21-FVD
Zeus1
19 maart 2021, 00:42
Badslippers, mooi lijstje, ik zie o.a. bij SP -5 staan. En toch haalt Tweede-Kamerlid Karabulut het in haar hoofd (vanavond bij Op1) om op een tenenkrommende manier te verkondigen dat de SP onder leiding van heks Marijnissen een goede campagne heeft gevoerd. Dan heb je wel een behoorlijk bord voor je kop. Over slechte verliezers gesproken!
Overigens is mijn prognose voor het volgende kabinet: VVD-D66-CDA-PvdA
Badslippers
19 maart 2021, 00:56
Badslippers, mooi lijstje, ik zie o.a. bij SP -5 staan. En toch haalt Tweede-Kamerlid Karabulut het in haar hoofd (vanavond bij Op1) om op een tenenkrommende manier te verkondigen dat de SP onder leiding van heks Marijnissen een goede campagne heeft gevoerd. Dan heb je wel een behoorlijk bord voor je kop. Over slechte verliezers gesproken!
Overigens is mijn prognose voor het volgende kabinet: VVD-D66-CDA-PvdA
Waarvan acte en aangepast.
Badslippers
19 maart 2021, 01:08
[ . . . ]ik zie o.a. bij SP -5 staan. En toch haalt Tweede-Kamerlid Karabulut het in haar hoofd (vanavond bij Op1) om op een tenenkrommende manier te verkondigen dat de SP onder leiding van heks Marijnissen een goede campagne heeft gevoerd. Dan heb je wel een behoorlijk bord voor je kop. [ . . . ]
Maar wel een goed gevuld blousje. Leuke vrouw om een beschuitje mee te eten.
https://legacy.gscdn.nl/archives/images/ANP-22949001.jpg
Megaboob
19 maart 2021, 01:11
Mooi lijstje Badslippers maar mijn voorspelling is een kabinet treurnis 2, zijnde VVD, D66, CDA en CU (voortzetting huidige coalitie). Ik hoop op VVD, D66,CDA, Ja21 vanwege de vele senaatzetes die Ja21 kan leveren aan een dergelijke coalitie. Utopisch isVVD-CDA-PVV-SGP-JA21-FVD waarbij eindelijk eens afgerekend kan worden met al die doldwaze linkse hobbies in Nederland, maar dat gaat niet gebeuren, dat weet iedereen.
Megaboob
19 maart 2021, 01:15
en qua uiterlijk had Eva er absoluut in moeten zitten eigenlijk.
https://www.google.nl/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.reddit.com%2Fr%2FInternetSta rs%2Fcomments%2Fh9kctm%2Feva_vlaardingerbroek_eval ottelouise%2F&psig=AOvVaw3v3l6mCrIZq1slN9ZBcO1M&ust=1616195533833000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCPCXsdn7uu8CFQAAAAAdAAAAABAi
Eddy_V
19 maart 2021, 01:42
Nog maar eens de laatste cijfers (23:30). En puzzelen maar ! ! !
partij
zetels
winst/verlies
VVD
35
+2
D66
23
+4
PVV
17
-3
CDA
15
-4
PVDA
9
0
SP
9
-5
GL
8
-6
FVD
8
+6
PVDD
6
+1
CU
5
0
VOLT
3
+3
SGP
3
0
JA21
3
+3
DENK
3
0
BBB
1
+1
50PLUS
1
-3
BIJ1
1
+1
Prognose Phea: VVD-D66-CDA-PVDA-SP
Prognose BS: VVD-D66-CDA-PVDA
Prognose Eddy_V: VVD-D66-CDA-JA21
Prognose: Zeus: VVD-D66-CDA-PVDA
Prognose: Megaboob: VVD-CDA-PVV-SGP-JA21-FVD
dit was niet zo zeer mijn prognose als wel een mogelijkheid op basis van de exit polls toen vvd-D’66-cda samen nog 76 of 77 zetels hadden. Het zou nog steeds één van de minst slechte opties zijn, eventueel zelfs aangevuld met Volt maar dat is nu meer wishfull thinking dan een prognose. D’66 zal nu dr huid duur verkopen nu de drie minder dan 75 zetels hebben en ik vrees het ergste dat GL er bij gesleurd wordt. Zelfs de SP zou nog beter zijn, die zijn tegenwoordig wat realistischer dan vroeger en in hun kernpunten kan ik mij best vinden (loon naar werken en een andere organisatie van de zorg)
Maar laat mijn prognose gerust staan, dan kan pret hier weer een nieuw topic over starten met een enquête :)
schoolmeester
19 maart 2021, 07:48
Ik heb bingo, waar kan ik mijn prijs verzilveren ?
Groet, schoolmeester.
RobOpzoek
19 maart 2021, 08:50
Trouwens opvallend de duikvlucht van D66. Exitpoll, 27 zetels terwijl ze een marge van 2 aanhouden. En nu lijkt het wel of er per dagdeel een zetel af gaat. We zitten inmiddels op 23. 4 Zetels verschil. Dat vind ik wel een miskleun. Op deze manier smelt de winst als sneeuw voor de zon en verliest het zijn glans. Bij1 weer wel met 1 zetel in de kamer, DENK toch weer 3. Ik eis een hertelling en ga alvast procederen. Geleerd van Trump. PvdA wordt ernstig tekort gedaan met dat briefstemmen ! ! !
Dat is nou propaganda!
Wat we ons zullen herinneren is Kaag op de tafel dansend blij met een monsterzege. Ik kijk liever naar Monica in de kooi in Venus maar dat is nu niet van belang. Het frame dat blijft hangen is 'overwinnaar Kaag' , de wil van het vrije volk! Gepaard met het de afgelopen weken honderden keren noemen dat zij MP wordt. Dus dit toevallige 'te hoog ingeschat, foutje van het exit poll model' is gepland (oeps, waar kennen we dat van, kom er maar in RIVM).
Voorspelling: Rutte wordt nu MP (kan niet anders want grootste partij) en vertrekt na een jaar of zo, daarna volgt Kaag hem op. En kan de Great Reset agenda verder worden doorgevoerd. Het is allemaal een aanloop naar een nieuwe betere wereld (voor de bedenkers, niet voor u en mij), het eerste hoofdstuk van agenda 2030.
Het is allemaal allang uitgedacht - u kijkt mbt deze verkiezing naar de eerste acte van de bijbehorende show.
Maar zoals jullie weten , ik ben een wappie en vind dat een eretitel.
kempie
19 maart 2021, 09:02
dit was niet zo zeer mijn prognose als wel een mogelijkheid op basis van de exit polls toen vvd-D’66-cda samen nog 76 of 77 zetels hadden. Het zou nog steeds één van de minst slechte opties zijn, eventueel zelfs aangevuld met Volt maar dat is nu meer wishfull thinking dan een prognose. D’66 zal nu dr huid duur verkopen nu de drie minder dan 75 zetels hebben en ik vrees het ergste dat GL er bij gesleurd wordt. Zelfs de SP zou nog beter zijn, die zijn tegenwoordig wat realistischer dan vroeger en in hun kernpunten kan ik mij best vinden (loon naar werken en een andere organisatie van de zorg)
Maar laat mijn prognose gerust staan, dan kan pret hier weer een nieuw topic over starten met een enquête :)
Ja21 is meer logisch dan hebben ze ook een meerderheid in de eerste kamer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pietpotent44
19 maart 2021, 09:33
Ik heb bingo, waar kan ik mijn prijs verzilveren ?
Groet, schoolmeester.
Over bingo/ lingo gesproken: ook Lucielle Werner gaat in de 2e kamer komen. Namens CDA.
Brad Clitt
19 maart 2021, 09:34
Namens CDA dus.
schoolmeester
19 maart 2021, 09:37
Bij Lucielle Werner denk ik niet aan woordjes raden, maar meer aan iet s anders.........mmmmmm.
Groet, schoolmeester.
Eddy_V
19 maart 2021, 15:52
Bij Lucielle Werner denk ik niet aan woordjes raden, maar meer aan iet s anders.........mmmmmm.
Wat dan.. aan wentelteefjes ?
schoolmeester
19 maart 2021, 16:48
De tegenpartij van Van Kooten en de Bie had (helaas) 0 zetels.
Jammer.
Groet, schoolmeester.
Sphinx
19 maart 2021, 16:57
Mooi lijstje Badslippers maar mijn voorspelling is een kabinet treurnis 2, zijnde VVD, D66, CDA en CU (voortzetting huidige coalitie). Ik hoop op VVD, D66,CDA, Ja21 vanwege de vele senaatzetes die Ja21 kan leveren aan een dergelijke coalitie. Utopisch isVVD-CDA-PVV-SGP-JA21-FVD waarbij eindelijk eens afgerekend kan worden met al die doldwaze linkse hobbies in Nederland, maar dat gaat niet gebeuren, dat weet iedereen.
Ik vrees eigenlijk ook dat ze op de oude voet verder tuffen. Enige struikelblok zou zijn dat CU gigantisch ruzie gaat maken met D66 over de voltooid leven standpunten. Het zou trouwens wel een enorme bak zijn als Eerdmans ineens Baudet rechts inhaalt en gewoon in een regering terecht komt omdat zijn overgelopen ex_FVD eerste kamer leden misschien de doorslag gaan geven in netelige kwestie. Dan vrees ik dat Thierry helemaal een apoplexie krijgt.
Megaboob
19 maart 2021, 17:03
Het bedrijfsleven is niet zo gecharmeerd meer van de VVD als "ondernemers partij". Hoe zou dat nu komen ;-) (hint: de oneindig toegenomen lastendruk?)
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10435637/meeste-ondernemers-willen-andere-coalitie?utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=bnr-ochtend&utm_medium=email&utm_content=20210319
Pikkatrillah
19 maart 2021, 21:58
https://www.evajinek.nl/video/fragmenten/video/5220690/luckytv-sigrid-kaag-de-overwinnaar
Toch wel leuk!
Megaboob
20 maart 2021, 00:26
deze is gewoon grappig we weten immer dat de linkse partijen elkaar immer de tent uit zullen vechten. dat doen zure mensen nu eenmaal ;-)
https://joop.bnnvara.nl/opinies/verenigd-links-geen-fusie-maar-samenwerkingsverband-van-pvda-sp-en-groenlinks
Eddy_V
20 maart 2021, 00:37
deze is gewoon grappig we weten immer dat de linkse p[artijen elkaar immer de tent uit zullen vechten. dat doen zure mensen nu eenmaal ;-)
https://joop.bnnvara.nl/opinies/verenigd-links-geen-fusie-maar-samenwerkingsverband-van-pvda-sp-en-groenlinks
Het idee om constructief op te treden ipv alleen maar te roepen dat iets schandalig is is goed, maar het vliegen afvangen leren dat soort lieden niet af in een paar jaar, dus inderdaad gedoemd om te mislukken
Megaboob
20 maart 2021, 00:59
Het leuke aan links is dat ze het nooit leren ;)
Willem2
20 maart 2021, 01:04
Het leuke aan links is dat ze het nooit leren ;)
Is niet alleen voor links het geval :rolleyes:
Dalton
20 maart 2021, 03:01
Het bedrijfsleven is niet zo gecharmeerd meer van de VVD als "ondernemers partij". Hoe zou dat nu komen ;-) (hint: de oneindig toegenomen lastendruk?)
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10435637/meeste-ondernemers-willen-andere-coalitie?utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=bnr-ochtend&utm_medium=email&utm_content=20210319
Niet alleen het mkb maar ook het gewone volk ziet dit rampen kabinet niet zitten,eerst opstappen en nu weer terug.
ER IST WIEDER DA is een begrip aan het worden in de wereld,mijn schuilkelder is al in staat van paraatheid gebracht.
Bij deze een kort afscheid,tot over een paar jaar toedeloe.
WANDELAAR5
20 maart 2021, 06:36
deze is gewoon grappig we weten immer dat de linkse partijen elkaar immer de tent uit zullen vechten. dat doen zure mensen nu eenmaal ;-)
Gelukkig hebben ze daar bij FvD, Ja21 en de PVV geen last van ;)
bertje600
20 maart 2021, 12:17
Duidelijk is dat die linkse partijen ver weg staan van de noden van de burgers en dat de burgers
dit nu hebben afgestraft.
Men zit niet te wachten op windmolens en zonnepanelen. Men wil zo min mogelijk belasting betalen
en dat de regering iets voor hen doet, zoals de aanleg van wegen en het bouwen van huizen.
En dan willen ze ook nog wat geld overhouden om op vakantie te gaan.
Maar dat snappen de linkse partijen niet meer.
phoenix
20 maart 2021, 12:31
Bertje prima ga maar door met wegen bouwen, huizen bouwen, dat klimaat dat bestaat niet joh, daar hebben we geen invloed op, gewoon doorkachelen met alles..... en altijd de TElegraaf lezen net als MEGABOOB dat is de Bijbel voor de ontkenners....
Picasso 1
20 maart 2021, 12:38
Bertje prima ga maar door met wegen bouwen, huizen bouwen, dat klimaat dat bestaat niet joh, daar hebben we geen invloed op, gewoon doorkachelen met alles..... en altijd de TElegraaf lezen net als MEGABOOB dat is de Bijbel voor de ontkenners....
Je hoeft geen nieuwe huizen bij te bouwen en nieuwe wegen aan te leggen zolang je de bevolking niet laat groeien. Zonder bevolkingsaanwas hoef je alleen huidige huizen te vervangen en bestaande wegen te onderhouden.
schoolmeester
20 maart 2021, 12:44
Phea, ik heb de indruk dat jouw leven alleen nog maar in het teken staat van het klimaat.
Er zijn ook nog andere dingen in het leven.
Vergeet dat ff niet.
Groet, schoolmeester.
RobOpzoek
20 maart 2021, 13:05
Je hoeft geen nieuwe huizen bij te bouwen en nieuwe wegen aan te leggen zolang je de bevolking niet laat groeien. Zonder bevolkingsaanwas hoef je alleen huidige huizen te vervangen en bestaande wegen te onderhouden.
Helemaal waar. Gehoord de discussie vanochtend op de radio lijkt het erop dat beren uit de Randstad straks met 80 km per uur naar de club mogen tuffen ivm stikstofberekeningen. Dat wordt 3 tot 3,5 uur enkele reis voor een clubbezoekje. Geen fijn vooruitzicht.
schoolmeester
20 maart 2021, 13:24
Ik ben blij dat ik slechts 30 km. van de grens af woon.
Groet, schoolmeester.
rob45
20 maart 2021, 13:35
Ik ben blij dat ik slechts 30 km. van de grens af woon.
Groet, schoolmeester.Als de clubs ooit weer open gaan ben je dan idd spekkoper.
Zeus1
20 maart 2021, 14:56
Het bedrijfsleven is niet zo gecharmeerd meer van de VVD als "ondernemers partij"
Vandaar dat ze weer ruim 10 zetels meer hebben gehaald dan de 2e partij :wink2:
schoolmeester
20 maart 2021, 15:04
De VVD is de partij met de meeste antecedenten, en toch stemmen veel mensen hierop.
ONGELOVELIJK !
Groet, schoolmeester.
De VVD is de partij met de meeste antecedenten, en toch stemmen veel mensen hierop.
ONGELOVELIJK !
Groet, schoolmeester.
De reden daarvoor is dat er geen goede alternatief is voor de VVD.
pietpotent44
20 maart 2021, 15:44
De reden daarvoor is dat er geen goede alternatief is voor de VVD.
Jawel, de FKK :biggrin:
Sphinx
20 maart 2021, 16:03
Duidelijk is dat die linkse partijen ver weg staan van de noden van de burgers en dat de burgers
dit nu hebben afgestraft.
Men zit niet te wachten op windmolens en zonnepanelen. Men wil zo min mogelijk belasting betalen
en dat de regering iets voor hen doet, zoals de aanleg van wegen en het bouwen van huizen.
En dan willen ze ook nog wat geld overhouden om op vakantie te gaan.
Maar dat snappen de linkse partijen niet meer.
Niet alleen heeft links idd die dagelijkse beslommeringen van de mens niet benoemd in de campagne, er was daarnaast vanuit links geen enkele lijsttrekker die zich als alternatief voor Rutte kon profileren:
- Ploumen moest haasje-repje voor Ascher invallen en was niet duidelijk hoorbaar op thema's die het volk aangingen
- Klaver dacht vanuit de Randstadbubbel maar had inmiddels ook al de windmolenweigeraars en anti-biomassamoeders tegen zich
- Marijnisse zat met het probleem dat Renske Leijten dankzij die Toeslagentoestand populairder was dan zij
En één ding heeft Rutte heel goed opgepikt van Boris Johnson, hij had altijd iemand klaar staan om onder de bus te gooien als er iets mis ging. De Jonge mocht uitleggen wat Hij (niet Rutte dus) fout had gedaan op corona, (k)Wiebus mocht uitleggen wat hij in Groningen, in de stifstofberekeningen, in de energietransitie of in de toeslagenaffaire fout had gedaan, Ascher moest aftreden als lijsttrekker vanwege die zelfde toeslagenaffaire, zodat er weer niks aan Rutte kleefde. Het CDA richtte zichzelf te gronde, door als VVD light de strijd aan te gaan. Enigen die zich als alternatief probeerden te profileren waren Wobke Rukstra (niet gelukt) en Kaag (ten dele gelukt, veel links strategisch overgelopen kiezers). FvD leek helemaal weg, al heeft Baudet dat weer een beetje gerepareerd met zijn anti-corona-karavaan. Ja21 snoepte toch iets meer af dan verwacht
Zeus1
20 maart 2021, 17:08
ONGELOVELIJK !
Groet, schoolmeester.
1 ding is zeker, Schoolmeester geeft geen Nederlands op school :freu:
schoolmeester
20 maart 2021, 17:13
1 ding is zeker: schoolmeester geeft helemaal geen les !
Want ik ben in het dagelijks leven geen schoolmeester, mooie trol !
Groet, schoolmeester.
bertje600
20 maart 2021, 17:37
Groet, schoolmeester.
Maar je leert toch iedere dag wat bij, in tegenstelling tot Phea, die in zijn klimaatbubbel blijft hangen.
Of heeft hij een CO2 ballon iedere dag opgeblazen?
Phea, CO2 is nodig voor de groei van planten en bomen.
Ongetwijfeld weet je hoeveel CO2 er in de lucht zit, anders moet je dat eens nagaan!
Zeus1
20 maart 2021, 17:52
Groet, schoolmeester.
Dat je geen schoolmeester bent weet ik ook wel, was natuurlijk een geintje...
Megaboob
21 maart 2021, 01:11
geenstijl:
https://www.geenstijl.nl/5158258/feynman-en-of-feiten-wat-koos-u/
Pikkatrillah
21 maart 2021, 16:48
https://m.youtube.com/watch?v=eov8CMJvrUI
De verhoudingen in politiek den haag samengevat in 3 minuten!
Megaboob
22 maart 2021, 01:20
https://www.geenstijl.nl/5158261/kauthar-gooit-groenlinks-1500-jaar-terug-in-tijd/
Willem2
22 maart 2021, 20:47
Zetel erbij voor D66, ten koste van VVD
..... https://nos.nl/artikel/2373670-zetel-erbij-voor-d66-ten-koste-van-vvd.html
deket
23 maart 2021, 00:50
Wat je ook over D66 en Kaag mag denken,ze heeft het toch maar mooi klaargespeeld.
En dat terwijl de vooral linkse media alles deed voor Klaver. Zag enkele avonden voor de verkiezingen nog een gênant politiek zogenaamd neutraal programma met oa Freek de Jonge en Paul de Leeuw wat wel een propagandaprogramma voor GL leek maar de kiezer lust Klaver niet
Megaboob
23 maart 2021, 00:53
Wat je ook over D66 en Kaag mag denken,ze heeft het toch maar mooi klaargespeeld.
En dat terwijl de vooral linkse media alles deed voor Klaver. Zag enkele avonden voor de verkiezingen nog een gênant politiek zogenaamd neutraal programma met oa Freek de Jonge en Paul de Leeuw wat wel een propagandaprogramma voor GL leek maar de kiezer lust Klaver niet
ehh deket, Kaag was niet weg te branden van het scherm. de publieke omroep met haar docu over kaag e.d. (zoals ze bij de verkiezingen daarvoor deze voor meneer eikeltjes pyama) Het is bijna bizar te noemen dat NPO 1 2 en 3 niet politieke zendtijd voor Kaag heet....
Zeus1
23 maart 2021, 00:59
Het is bijna bizar te noemen dat NPO 1 2 en 3 niet politieke zendtijd vor Kaag heet....
Niet alleen voor Kaag, de NPO is zowat ‘n links bolwerk geworden. Ook vanavond bij Op1 weer dat anti-rechts gelul, stuitend !
Alsof de linkse partijen (SP, Groen Links en PvdA) de verkiezingen gewonnen hebben, PvdA en GL zouden aan moeten schuiven bij de formatie blablabla, op basis waarvan dan, ze hebben een flink pak slaag gekregen...
deket
23 maart 2021, 01:02
ook ja maar zeker Klaver kreeg een forum
Stel vast dat D66 veel kiezers van GL heeft overgenomen
Kaag kan ik bovendien nog niet genoeg inschatten maar ik heb wel respect voor een van de oprichters van D66 namelijk jeugdschrijver Jan Terlouw
Wat je ook van D66 mag denken deze inmiddels 90 jarige man lijkt me een warme integere persoonlijkheid
Megaboob
23 maart 2021, 01:29
Met jan Terlouw was inderdaad weinig mis. maar D66 is nu een communicerend vat geworden met groen links en dat zegt genoeg vrees ik over d66 helaas.
WANDELAAR5
23 maart 2021, 17:35
https://youtu.be/eov8CMJvrUI
Pikkatrillah
23 maart 2021, 21:29
https://youtu.be/eov8CMJvrUI
Lala lalalalalala lala :thefinger:
Megaboob
25 maart 2021, 01:12
Geenstijl doet aan politieke profilering, mag dat?!
https://www.geenstijl.nl/5158327/d66-stemmer-is-nrc-lezende-citroenrijder-die-de-hele-dag-op-zijn-tele2-telefoon-joop-nl-zit-te-f5-en/
Megaboob
25 maart 2021, 11:59
deze is wel grappig:
https://www.geenstijl.nl/5158341/foto-s-kajsa-ollongren-verspreidt-virus/
Megaboob
25 maart 2021, 13:09
verbijsterend helder weer hoe de burger weer gepakt gaat worden door het herkozen kartel. En Ollongren die lekt... en deze keer dus geen nepnieuws voor de verandering. Wat een dramaqueen...
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/ollongren-lekt-per-ongeluk-aantekeningen-verkenning
Pikkatrillah
25 maart 2021, 13:21
verbijsterend helder weer hoe de burger weer gepakt gaat worden door het herkozen kartel. En Ollongren die lekt... en deze keer dus geen nepnieuws voor de verandering. Wat een dramaqueen...
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/ollongren-lekt-per-ongeluk-aantekeningen-verkenning
Hieruit blijken ook weer een aantal zaken als:
Het cda heeft zichzelf in de voet geschoten met het passeren van de nr 2 van de lijsttrekkers verkiezingen door wopke naar voren te schuiven en niet de op 1 stem na verliezende omzicht( ten opzichte van de jonge).
Het pact dat de linkse partijen hadden voor de verkiezingen (en zelfs erna werd geroepen dat ze niks zonder elkaar zouden doen) na 1 gesprek met de formateurs alweer overboord is.
Dit geeft een inkijkje in de slangenkuil die politiek eigenlijk is !
Brad Clitt
25 maart 2021, 14:14
Beter een informateur kiezen van de PVV, een partij die integriteit hoog in het vaandel heeft.
Met deze partij wil sowieso niemand samen, dus ook nog eens objectief hierin.
Beter een informateur kiezen van de PVV, een partij die integriteit hoog in het vaandel heeft.
Ja wellicht moeten ze Dino Graus aanstellen als informateur. De beste optie wat betreft integriteit. :tongue:
bertje600
25 maart 2021, 14:18
Wordt straks Ollogren nog vervangen door Dropje Jetten.
Dan komen we helemaal van de regen in de drup.
Megaboob
25 maart 2021, 14:37
Totale faalheksen Ollongren en Jorritsma blunderen totaal en zijn af (terecht) Helder dat er weer heel wat gekonkeld word in de haagse slangenkuil. Omtzicht weg? ik denk het niet, dat is een van de weinige echt goede en functionerende kamerleden.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/239463847/ollongren-en-jorritsma-stoppen-als-verkenner-na-blunder-met-aantekeningen
Badslippers
25 maart 2021, 17:16
Totale faalheksen Ollongren en Jorritsma blunderen totaal en zijn af (terecht) Helder dat er weer heel wat gekonkeld word in de haagse slangenkuil. Omtzicht weg? ik denk het niet, dat is een van de weinige echt goede en functionerende kamerleden.
Ziet altijd zeer gewichtig en interessant uit; met papieren onder je arm lopen. Redelijke blunder van Ollongren. Van Jorritsma had ik al helemaal geen vertrouwen. Typische ritselaar.
Omtzigt heeft zich totaal vastgebeten in de toeslagenaffaire en betaalt de prijs. Die zien we niet meer terug. En de gedupeerden maar wachten op compensatie. De enige winnaars van die toeslagenaffaire zijn diegenen die de boel besodemieterd hebben en niet zijn opgespoord of gepakt. Want geloof maar dat er ook op grote voet wel fraude is gepleegd. Maar dat hoor je niks over.
Megaboob
25 maart 2021, 18:10
Helaas lijkt Badslippers daar gelijk in te krijgen. wat maar weer aangeeft dat we in een Zimbawe aan de rijn fase zijn beland qua politieke betrouwbaarheid helaas.
Megaboob
25 maart 2021, 18:11
Uitstekende analyse van geenstijl: het klootjesvolk dient zich op straffe van een boete aan een totaal nutteloze avondklok te hoduen,. maar de haagse elite heeft schijt aan haar eigen quarantine regels. Heel helder. Het kabinet gelooft dus blijkbaar niet in haar eigen regels en overtreed deze zelf. Tijd voor de guillotine op het malieveld....
https://www.geenstijl.nl/5158351/uche-uche-van-ark-en-koolmees-bij-arib/
en ook opa Han op het kneiterlinkse joop.nl analyseert deze keer prima:
https://joop.bnnvara.nl/opinies/besmette-formatie-laat-zien-werk-zo-veel-mogelijk-thuis
Willem2
25 maart 2021, 19:15
Van Ark en Koolmees nieuwe verkenners
Tamara van Ark (VVD) en Wouter Koolmees (D66) zijn de nieuwe verkenners in de kabinetsformatie. Ze zijn benoemd door Kamervoorzitter Khadija Arib als opvolgers van Annemarie Jorritsma en Kajsa Ollongren. Die gaven hun opdracht vanochtend terug, nadat notities van Ollongren zichtbaar waren geweest voor camera's.
Van Ark is demissionair minister voor Medische Zorg en Koolmees minister van Sociale Zaken. Die functies zullen zij blijven vervullen. Kamervoorzitter Khadija Arib heeft vanmiddag een belronde gehouden met alle partijleiders en daar bleek dat de twee kunnen rekenen op "breed draagvlak".
Koolmees en Van Ark zijn voorgedragen door hun partijen. Vanmiddag kregen ze van Arib hun opdracht overhandigd in de Tweede Kamer.
.... https://nos.nl/artikel/2374087-van-ark-en-koolmees-nieuwe-verkenners.html
WANDELAAR5
26 maart 2021, 08:53
34986
Wat levert dat uploaden toch een onduidelijk resultaat. Iemand tips behalve mailen aan Ome Willem?
pietpotent44
26 maart 2021, 09:18
Ik denk dat Ollongren na haar politieke carriere het beste een krantenwijk kan gaan doen.
Daar heeft ze tenminste wel talent voor.
WANDELAAR5
26 maart 2021, 09:22
Ja, haar carrière was al niet zo glansrijk. Ik denk dat die nu wel ten einde is.
Eddy_V
26 maart 2021, 09:27
Ja, haar carrière was al niet zo glansrijk. Ik denk dat die nu wel ten einde is.
Dat mogen we toch wel hopen... digitalisering in haar portefeuille en in 4 jaar geen stap verder
WANDELAAR5
26 maart 2021, 09:32
Woningbouw liep ook lekker. Als net afgestudeerd geschiedenis studentje beginnen als beleidsmedewerker en dan na een paar jaar plaatsvervangend directeur-generaal en nog weer een paar jaar later secretaris generaal. Kennelijk zaten er bij elke promotie van haar alleen nog grotere rampen klaar. En de eerste motie van afkeuring in de eerste kamer sinds 1875 op haar naam...
Misschien gaat ze nu eens leren hoe het echte leven buiten een ministerie eruit ziet? Of zou er toch weer een mooi gesubsidieerd baantje voor haar geregeld worden?
Moontanner
26 maart 2021, 10:11
Ach wel sneu voor Ollongren. Ze straalde net helemaal nadat ze de verkiezingen goed had gedaan. Inderdaad kan ze het nu wel vergeten.
De pijlen en de camera's van de mediaratten zullen nu worden gericht op Van Ark en Koolmees. Weet niet of ze die kapot gaan krijgen. We gaan het zien.
Pikkatrillah
26 maart 2021, 13:16
10:53
Gisteren werd aangekondigd dat de ministerraadsvergadering, vanwege een aantal besmettingen binnen het kabinet, digitaal zou plaatsvinden. Toch zijn premier Rutte en een aantal ministers vandaag, voorafgaand aan de ministerraad, fysiek bijeengekomen voor overleg.
Gisteren moest oud-verkenner en minister Ollongren met spoed het Binnenhof verlaten omdat zij besmet is met het coronavirus. Rutte, De Jonge en Grapperhaus troffen elkaar vanochtend voor een klein overleg. Ook de nieuwe verkenners Wouter Koolmees en Tamara van Ark zijn vandaag aanwezig op het Binnenhof.
Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst kon de ministerraad al 'coronaproof' worden gehouden, met 1,5 meter afstand onderling. Ook bij een overleg met een kleinere groep is dat het geval. Volgens justitieminister Grapperhaus waren bij het overleg 'drie ministers, een paar ambtenaren en een paar externe deskundigen' aanwezig.
Grapperhaus legt uit dat hij het, bij staatsgeheimen, belangrijk vindt om fysiek te overleggen gezien de risico's van online. ,,Dit is het enige overleg dat ik op dit moment fysiek doe", zegt hij. ,,En dit het kernkabinet op het gebied van Covid-bestrijding en dan vinden we het verstandig, ook bij onverwachte ontwikkelingen, om dat live te doen.''
Waarom moeten ze in Den Haag continu het tegenovergestelde doen als wat ze van hun burgers verlangen.
En de staatsgeheim truc is ook niet doordacht, waarom heeft Rutte gisteravond nog een online vergadering gehad met europa en de president van Amerika notabene , maar daar wordt natuurlijk alleen maar over koetjes en kalfjes gepraat:confused:
En het dan raar vinden dat het draagvlak voor de maatregelen afneemt, evenals het vertrouwen in de politiek!
bertje600
26 maart 2021, 13:32
Net als velen weer iemand uit de Amsterdamse politieke school.
Ze kan nu Wiebes achterna.
Willem2
26 maart 2021, 14:25
VVD (34) en D66 (24) behouden het verwachte aantal zetels, zo blijkt vrijdag uit de officiële verkiezingsuitslag. Ook komen definitief vier nieuwe partijen in de Tweede Kamer: Volt en JA21 met drie zetels en de BoerBurgerBeweging en BIJ1 met elk één zetel.
De verkiezingsuitslag wijkt niet af van de definitieve prognose van het ANP, die eerder deze week bekend werd gemaakt. De verdere zetelverdeling is als volgt: PVV (17), CDA (15), SP en PvdA (elk 9), GroenLinks en Forum voor Democratie (elk 8), Partij voor de Dieren (6), ChristenUnie (5), SGP en DENK (elk 3) en 50PLUS (1).
De opkomst voor deze verkiezingen was 78,7 procent tegenover 81,9 procent in 2017. Dit jaar werden er bijna 10,5 miljoen stemmen uitgebracht.
Volgens de Kiesraad is de stemming over het algemeen goed verlopen. "In verreweg de meeste stemlokalen waren geen incidenten", aldus voorzitter Wim Kuijken. "Er zijn geen fouten gemaakt waardoor de zetelverdeling beïnvloed kan worden."
Nu de Kiesraad de uitslag heeft vastgesteld, moet de Commissie Geloofsbrieven van de Tweede Kamer de einduitslag bevestigen. Daarna kijkt de commissie of alle "verkozen verklaarde" kandidaten voldoen aan de voorwaarden. Op 31 maart worden de nieuwe Kamerleden beëdigd.
.... https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezingen-2021/6124174/verkiezingsuitslag-bekend-vvd-34-en-d66-24-behouden-zetels-vier-nieuwkomers.html
Badslippers
26 maart 2021, 14:33
34986
Wat levert dat uploaden toch een onduidelijk resultaat. Iemand tips behalve mailen aan Ome Willem?
https://pbs.twimg.com/media/ExY6jB0XMAIsf1n.jpg
Megaboob
26 maart 2021, 16:26
Het gif van de kartelpartijen:
Column Marianne Zwagerman
Faal-verkenners zijn weg, maar giftige werkwijze op het Binnenhof blijft
author avatar
Door MARIANNE ZWAGERMAN
Updated 5 min geleden
1 uur geleden in COLUMNS
De stemmen waren net geteld, Sigrid Kaag had haar zorgvuldig ingestudeerde tafeldansje woensdagavond laten vastleggen door een huisfotograaf en slinks op de voorpagina’s van bijna alle kranten weten te krijgen. Als Mark Rutte de koning van de politieke spindoctorij is, promoveerde Kaag zichzelf hiermee toch zeker tot de koningin.
Haar plek op de troon gaf zelfvertrouwen. Nu D66 zo gegroeid is moet Rutte eindelijk eens echt rekening met haar houden, de avondklok moet snel van tafel, zei ze vrijdag. Vleermuizendokter Marion Koopmans greep in. Zij wil Nederland nog zeker twee maanden in een zware lockdown houden. De ongekozen keizerin van Nederland kreeg zondag haar zin in het Catshuis, waar buiten het democratische proces en buiten het zicht van de camera’s de echte besluiten tegenwoordig worden genomen.
Kaag deed braaf een Barbara Baarsmaatje. Ze trok, net als de mediagenieke bankdirecteur Baarsma eerder deed, schichtig haar keutel in. Vreemd nietwaar? Wat heeft verkiezingswinst voor zin als OMT-leden volksvertegenwoordigers kunnen overrulen? Waarom binden moedige vrouwen als Kaag en Baarsma in?
Baarsma verdedigde de avond voordat ze zich terugtrok uit de coronadiscussie op RTL4 nog het plan van Herstel NL, waaraan zij meeschreef. Ze sprak de dagen daarvoor met verschillende ministers over het plan, bevestigden die ministers zelf. Een dag na haar tv-optreden moest ze stoppen met haar activiteiten. Als ze toch doorging, was de kans op ongelukken heel groot, er kunnen allerlei onvoorspelbare dingen gebeuren en er ontstaat een dreigende situatie, zei de voorzitter van Herstel NL in het FD.
Intrigerend. Een dreigende situatie? Onvoorspelbare dingen? Grote ongelukken? In ons veilige Nederland? Of nou ja, veilig? Er werd weleens een belangrijke opiniemaker afgeslacht midden op straat en een succesvolle politicus vermoord op het Mediapark. Maar onze minister-president gaat gewoon op de fiets naar de koning! Wat kan er misgaan?
Pieter Omtzigt
Ondertussen zit onze moedigste volksvertegenwoordiger thuis. Kapot van de leugens. Moegestreden door de tegenwerking. Ziek van de kwaadsprekerij over hem in het kabinet, waarvoor hij het harde bewijs donderdag kreeg. Zwart op wit wapperde het onder de arm van Kajsa Ollongren: Pieter Omtzigt moet het veld ruimen. 350.000 Nederlanders kunnen wel willen dat hij hen vertegenwoordigt, krachten op het Binnenhof willen dat niet.
Wie zijn die krachten? Rutte zegt dat hij zich erop verheugt Omtzigt weer in de Kamer te treffen. Dan weet je het wel. Openlijke steun van Rutte is als een zaag aan al je stoelpoten. Ook de top van het CDA wil van lastpak Omtzigt af, zegt onderzoeksjournalist Ton F. van Dijk, die zich in de zaak vastbijt. Maar het CDA heeft geen officiële top. De partij heeft zichzelf onthoofd na de dramatische verkiezingen, waarbij het zonder de vijf zetels die Omtzigt binnensleepte gedaan was met de macht.
Is het Piet Hein Donner? De machtige oud-minister van Justitie, die als het aan Omtzigt ligt nooit meer een onderzoekscommissie mag leiden? Pleegde Omtzigt professionele zelfmoord toen hij dat tegen Rutte zei in het debat over het toeslagenschandaal? Komen we er ooit achter?
Koude rillingen
De faal-verkenners zijn weg, maar de giftige werkwijze op het Binnenhof blijft. Niemand gaat hierover uitleg geven, zei Rutte donderdagavond tegen de NOS. Met koude rillingen herlas ik wat topambtenaar Arthur Docters van Leeuwen vertelde over Maarten van Traa, dat andere moedige Kamerlid, dat in een parlementaire enquête bewees dat er grote hoeveelheden harddrugs onder de neus van de top van justitie werden doorgelaten.
Van Traa was gefrustreerd dat politieke consequenties uitbleven na zijn enquête. Hij kwam om het leven bij een verkeersongeluk, dat Docters van Leeuwen niet vertrouwt. ’De politie heeft achteraf niks gevonden dat wees op sabotage van zijn auto, maar ik heb er nog altijd een onaangenaam gevoel bij; mij was het te toevallig,’ zegt oud-AIVD-baas Docters van Leeuwen in zijn memoires, die kort na zijn overlijden vorig jaar uitkwamen.
Ik hoop maar dat Omtzigt zijn remmen regelmatig laat checken.
Megaboob
26 maart 2021, 16:28
Het Kaag effect:
ANALYSE
’Nieuw leiderschap’ D66 blijkt tot nu toe chaos
author avatar
Door WOUTER DE WINTHER
Updated 1 uur geleden
Gisteren, 21:20 in COLUMNS
D66 beloofde Nederland na de verkiezingen nieuw leiderschap. Een week na de stembusgang uit zich dat vooral in chaos.
Eerst trok partijleider Sigrid Kaag nog een grote broek aan door versoepeling van de avondklok in het vooruitzicht te stellen, woorden die ze 24 uur later tegen premier Rutte al weer inslikte.
Ook moest er een tweede verkenner komen, in plaats van slechts eentje van de VVD. Om, zoals D66 het noemde, een ’progressieve’ tegenhanger te leveren voor degene die de winnaar van de verkiezingen naar voren zou schuiven.
Bestuurlijke vernieling
Voor die functie werd Kajsa Ollongren gevraagd, de minister die ook bestuurlijke vernieuwing in haar portefeuille heeft. Sinds donderdag wordt ze in de wandelgangen de minister voor bestuurlijke vernieling genoemd.
BEKIJK OOK:
'Dit is een totale afgang voor minister Ollongren'
Het kijkje dat ze onbedoeld gaf in de zogenaamde ’aandachtspunten’ is één ding. Maar het is de inhoud ervan die in Den Haag alles op zijn kop heeft gezet.
Partijleiders zagen tot hun verbijstering constateringen die ze óf niet herkenden óf geheim hadden willen houden. Want juist in het formatiespel is het zaak om zolang mogelijk de kaarten tegen de borst te houden in een poging uiteindelijk zoveel mogelijk uit eventuele onderhandelingen te slepen. En intussen de rust in de achterban te bewaren om een evenwichtig eindresultaat te kunnen presenteren.
’Functie elders’
Maar wat las Nederland? Voor het populaire CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt leek een ’functie elders’ ineens gespreksstof, zonder dat hij daarvan wist. En zonder dat zijn partijleider Hoekstra daar naar eigen zeggen over had gesproken.
Maar ook de onderhandelingsstijl van Hoekstra bleek een gespreksonderwerp, evenals de constatering dat de linkse partijen elkaar achter gesloten deuren niet vast zouden houden.
BEKIJK OOK:
Verbazing over besmettingen Binnenhof: houdt ’Den Haag’ zich zelf wel aan de regels?
Aan het Binnenhof klinkt dat ambtenaren pro-actief de verkenners van de aandachtspunten hebben voorzien. De vraag dringt zich op of deze ’vierde macht’ inderdaad uit eigen beweging oppert om Kamerleden een andere baan te geven. Dit verdient in ieder geval uitleg van de verkenners Jorritsma en Ollongren.
Excuses
Het resultaat is vooralsnog dat partijen elkaar nog minder vertrouwen. Het voorval heeft kwaad bloed gezet bij zowel de linkse partijen als bij de meest waarschijnlijke coalitiepartner CDA. Naar verluidt zijn er wel excuses gekomen van Ollongren aan Hoekstra. Of er ook een excuus-telefoontje naar Omtzigt kwam, is onduidelijk.
BEKIJK OOK:
Wantrouwen overheerst in formatie: ’Napolitaanse toestanden zijn het’
Voor de politieke baas van Ollongren, D66-leider Sigrid Kaag, bleek nieuw leiderschap te midden van deze chaos vooral onzichtbaarheid te zijn geworden. Ze was in geen velden of wegen te bekennen, ook nu uitgerekend haar zendeling de formatie hoogstpersoonlijk terug naar Start heeft gestuurd.
Precair
Door het gestuntel moet nu coronaminister (!) Van Ark (Medische Zorg) het proces gaan vlot trekken, net als minister Koolmees (Sociale Zaken), die er al een extra staatssecretariaat bij deed.
Deze mensen worden in Den Haag vooralsnog breed vertrouwd om de klus te klaren. Maar een noodgreep blijft het. En het laatste woord over de handelswijze van hun voorgangers is nog niet gezegd.
Daarmee blijft de formatie van ons nieuwe landsbestuur, waar Nederland donderdag al geen hoge pet van op kreeg, precair.
Megaboob
26 maart 2021, 16:30
Twee faalheksen:
ie zit er achter de tekst over Omtzigt?
Kamermeerderheid wil debat met oude verkenners
Door ALEXANDER BAKKER EN INGE LENGTON
Updated 2 uur geleden
Vandaag, 10:16 in BINNENLAND
DEN HAAG - Een meerderheid van de nieuwe Tweede Kamer wil een debat met de vertrokken verkenners Annemarie Jorritsma en Kajsa Ollongren om de onderste steen boven te krijgen over verkenningsgate.
Annemarie Jorritsma (VVD) en Kajsa Ollongren (D66) verlaten het gebouw van de Tweede Kamer na afloop van een persconferentie.
Annemarie Jorritsma (VVD) en Kajsa Ollongren (D66) verlaten het gebouw van de Tweede Kamer na afloop van een persconferentie.Ⓒ ANP
CDA-leider Wopke Hoekstra was donderdag witheet na de blunder van Ollongren. Ze had zichtbaar voor de buitenwereld aantekeningen in haar hand met gevoelige teksten over de positie van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt en Hoekstra zelf. Na een extra fractievergadering heeft het CDA vrijdag besloten zich aan te sluiten in een steeds langere stoet van partijen die vinden dat de oude verkenners opheldering moeten geven.
PVV-leider Geert Wilders heeft het verzoek voor een debat vrijdag rondgestuurd. Naast het CDA steunen PvdA, FvD, CU, SP, JA21, GL, PvdD, SGP, Volt en Denk de komst van een debat over het schandaal. Ook VVD en D66 steunen inmiddels de komst van een debat.
VVD-leider Mark Rutte en D66-leider Sigrid Kaag ontkennen dat het om aantekeningen gaat van gesprekken die zij hebben gevoerd met de verkenners. Het blijft een mysterie waar de gevoelige teksten dan wel vandaan komen.
Vertrouwen ’ernstig beschaamd’
Het schandaal belemmert inmiddels de nieuwe ronde formatiegesprekken met verkenners Tamara van Ark en Wouter Koolmees. PvdA-leider Lilianne Ploumen schrijft in een brief aan de twee verkenners dat ze pas na een openbaar debat „op een eventuele uitnodiging voor verdere gesprekken over de formatie wil ingaan.” Volgens haar is het vertrouwen in het formatieproces ’ernstig beschaamd’.
De partij neemt het extra kwalijk dat er op de aantekeningen is gesproken over de positie van een gekozen volksvertegenwoordiger. Het gaat om CDA-stemmenkanon Pieter Omtzigt. Op de aantekeningen die door een blunder van de inmiddels gestopte verkenner Kajsa Ollongren waren te zien voor heel Nederland, staat ’positie Omtzigt, functie elders’.
„Onacceptabel”, schrijft Ploumen in haar brief. „Hierover is onvoldoende verklaring gegeven. Opheldering is noodzakelijk. Ook over andere zaken die ongewild in de openbaarheid zijn gekomen.” Op het document wordt namelijk ook gesuggereerd dat de linkse partijen elkaar niet willen vasthouden in de formatie.
Alternatief
PVV-leider Wilders heeft specifiek voorgesteld om het debat te voeren met de twee vertrokken verkenners Jorritsma en Ollongren. Of dat staatsrechtelijk kan, is nog onduidelijk. Formeel spelen ze geen rol meer in het formatieproces. De Kamer spreekt wel regelmatig externe betrokkenen in een hoorzitting, zoals nu regelmatig het geval is met RIVM-baas Jaap van Dissel.
Wilders wil als alternatief een debat met demissionair minister-president Mark Rutte en Ollongren als minister van Binnenlandse Zaken.
Megaboob
26 maart 2021, 16:32
Het grote vraagstuk van onze tijd: willen we wel naar 22 miljoen inwoners toe als er niet gebouwd kan worden door allerlei klimaat regels, en willen we deze bevolkingsgroei die voornamelijk van gelukszoekers en handjeophouders gaat komen wel?
OPINIE Prof. dr. Jan Latten, demograaf
’Politici, groeien we door naar 22 miljoen inwoners?’
Door ONZE REDACTIE
Updated Gisteren, 07:59
Gisteren, 05:30 in DE KWESTIE
Nederland blijft qua inwonertal harder groeien dan het woningen bouwt. Als de immigratielijn zich doorzet, wonen in dit land binnen dertig jaar 4,5 miljoen mensen meer dan nu. Bevolkingsgroei is een thema dat volgens Jan Latten geen taboe mag zijn in de formatiebesprekingen.
Grote drukte in Nederland.
Grote drukte in Nederland.Ⓒ ANP/HH
„In de pandemie gaan onze grote zorgen maar tot morgen. Hoe kom ik de crisis financieel door? Blijf ik gezond? Wanneer komen er versoepelingen? Hoe kom ik aan een betaalbare woning? We snakken naar oplossingen en positieve perspectieven. In de verkiezingsstrijd trakteerden politici de kiezers op optimistische visies van een nieuwe toekomst. Rutte repte over het belang van een herstelplan voor de korte termijn. Een hier-en-nu-benadering is nodig, maar leidt af van een langetermijnvisie: willen we in dit dichtbevolkte land doorgroeien van 17,5 miljoen naar 22 miljoen inwoners? Die vraag mag in de lopende formatiegesprekken geen taboe blijven. Temeer omdat er al wordt uitgegaan van bouwplannen voor miljoenen extra woningen.
Minister Ollongren had al in haar Kamerbrief van 23 april 2020 een bouwopgave benoemd van ruim één miljoen nieuwe woningen tot 2035. En terecht, er zal flink gebouwd moeten worden om het veelgehoorde tekort aan ruim 300.000 woningen in te lopen. Dat kan alleen lukken door in de komende kabinetsperiode jaarlijks bijna 100.000 woningen te bouwen. Helaas is in 2020 het aantal bouwvergunningen beperkt gebleven tot 66.000. Het actuele woningtekort wordt zo niet ingelopen. De lijst woningzoekenden zal bovendien worden ververst met nieuwe starters, nieuwe exen, nieuwe co-ouders. Nieuwkomers uit het buitenland zullen dat aanvullen, al was het maar omdat er vakmensen uit Oost-Europa nodig zijn om de woningen te bouwen. Arbeidsmigranten die ook moeten wonen. Zelfs in het coronajaar 2020 kwamen er met alle reisbeperkingen bijna 68.000 inwoners vanuit het buitenland bij. Dat was 100% van de bevolkingsgroei.
Doorgroeien
Na de pandemie zal de immigratie opveren en kan het jaarlijks saldo gemakkelijk weer in de 80.000-100.000 range terecht komen. En zo blijft het vliegwiel van migratie en bevolkingsgroei draaien. Bouwen, bouwen voor een alsmaar groeiende bevolking. Maar wie wil eigenlijk dat de bevolking op langere termijn alsmaar doorgroeit?
Bij het publiek ontstaat meer twijfel over de vanzelfsprekendheid van bevolkingsgroei. Vorig jaar bleek uit onderzoek dat negen van de tien Nederlanders vinden dat er nauwelijks ruimte is voor meer inwoners (Onderzoek Kantar in opdracht van De Telegraaf). Kennelijk vinden nogal wat Nederlanders de huidige 17,5 miljoen genoeg.
Ongeveer twee derde vindt dat immigratie moet worden beperkt. Er ontstaan nu al spanningen om schaarse grond, om halvering van de veestapel, om vervuiling en duurzaamheid. Het NIDI en het CBS berekenden dat het aantal inwoners bij aanhoudend hoge immigratie binnen dertig jaar kan oplopen tot 22 miljoen. De bevolkingsomvang en daarmee samenhangende vraagstukken kunnen tot 2050 dus nog flink toenemen. Theoretisch zouden het ook 17,5 miljoen inwoners kunnen zijn, maar dat is niet waarschijnlijk omdat immigratie dan drastisch moet worden beperkt.
Leidraad
Politici kunnen niet doen alsof de demografische toekomst volledig wordt bepaald door onzichtbare krachten, verdragen of rekenmodellen. Prognoses mogen nooit de doorslaggevende leidraad zijn voor beleid en woningbouwprogrammering op langere termijn. Er valt iets te kiezen. In feite zijn er twee soorten Nederland mogelijk. In het ene geval blijven nieuwkomers weg en wonen we in 2050 weer met 17,5 miljoen mensen. In het andere geval blijven nieuwkomers in hoge aantallen toestromen en wonen we in 2050 met 22 miljoen mensen. Drukker, voller en anders dan menigeen zich voorstelt. Woningbouw en een herstelplan voor de korte termijn zijn urgent, maar politici moeten in de formatieonderhandelingen ook de vraag opwerpen of we alsmaar moeten doorgroeien en doorbouwen.”
Prof. dr. Jan Latten is demograaf
Pikkatrillah
26 maart 2021, 19:54
Gelekte notitie betrof volgens verkenners geen overleg maar media-aandacht
26-03-21 17:31
Update: 11 minuten geleden
De door een persfotograaf vastgelegde notities van oud-verkenners Kajsa Ollongren (D66) en Annemarie Jorritsma (VVD) waren geen weergave van gesprekken met lijsttrekkers, maar een "inventarisatie vanuit meerdere invalshoeken, waaronder berichten in de media". Dat schrijven de nieuwe verkenners, Tamara van Ark (VVD) en Wouter Koolmees (D66), vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Wat aan dit nieuws voorafging:
Toenmalig verkenner Ollongren (D66) werd donderdag gefotografeerd met haar verkenningsnotities leesbaar in beeld.
Daarin stond onder meer "Positie Omtzigt: functie elders". Die aantekening is dubieus: die wekt de indruk dat mensen die betrokken zijn bij de formatie het kritische Kamerlid weg willen hebben.
Ollongren en haar collega Jorritsma (VVD) legden daarop hun functie neer. Twee nieuwe verkenners werden aangesteld: Koolmees (D66) en Van Ark (VVD).
Van Ark en Koolmees hebben een gesprek gevoerd met de oud-verkenners over de donderdag gelekte verkenningsnotities. Daarop was onder meer te lezen: "positie Omtzigt, functie elders".
Deze notities zijn echter geen aantekeningen van de gesprekken die de oud-verkenners met de lijsttrekkers hebben gevoerd, schrijven Van Ark en Koolmees. Het document zou zijn samengesteld op basis van onder meer mediaberichten, en zijn bedoeld als voorbereiding op een volgende ronde van gesprekken.
De afgelopen tijd was er veel media-aandacht voor het CDA en in het bijzonder voor Kamerlid Pieter Omtzigt. Hij beet zich de afgelopen jaren vast in de toeslagenaffaire, waarop uiteindelijk zo'n kritisch onderzoeksrapport volgde dat het kabinet in januari aftrad.
Omtzigt, die zo'n 340.000 voorkeursstemmen haalde bij de Tweede Kamerverkiezingen, zit al een paar weken oververmoeid thuis. Afgelopen week verschenen verschillende berichten die bedoeld waren om hem te beschadigen. Onder andere deze media-aandacht zou dus tot de notitie van de verkenners hebben geleid.
Ondanks de verklaring van de verkenners zijn nog vragen onbeantwoord. De notitie "functie elders" lijkt toch meer te impliceren dan wat er in de media heeft gestaan: daar ging het niet al zo duidelijk over een mogelijk vertrek van Omzigt. Wat de verkenners hiermee bedoelden en waar deze specifieke input vandaan komt, zijn volgens Koolmees en Van Ark vragen die gesteld moeten worden aan de oude verkenners.
Nieuwe verkenners vinden dat Omtzigt niet besproken had moeten worden
Van Ark en Koolmees zeggen het "zeer te betreuren dat een lid van uw Kamer op deze wijze onderwerp is geworden van vertrouwelijk overleg en vervolgens van een publieke discussie." Volgens hen had het voorval niet mogen gebeuren en heeft dit het vertrouwen geschaad.
Oud-verkenners Ollongren en Jorritsma zegden vrijdag toe volgende week uitleg te geven over de uitgelekte notities aan de Tweede Kamer nadat een meerderheid van de Tweede Kamer, waaronder CDA, VVD en D66, hiertoe opriep. De Kamerleden willen uitleg over hoe ze op het document terecht zijn gekomen.
Dit debat zal aanstaande woensdag plaatsvinden op de dag dat de nieuwe Tweede Kamer wordt geïnstalleerd. Tot die tijd is de formatie gestaakt.
Leuk dat deze mensen zich tegenspreken!
“Van Ark en Koolmees zeggen het "zeer te betreuren dat een lid van uw Kamer op deze wijze onderwerp is geworden van vertrouwelijk overleg en vervolgens van een publieke discussie.”
Hier staat dus dat Omtzigt onderwerp is geweest van vertrouwelijk overleg. Kwalijk, in deze fase, over poppetjes en dan met name over Omtzicht.
Megaboob
27 maart 2021, 00:52
Wilders heeft hier 100% gelijk natuurlijk.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1004108192/wilders-omtzigt-verklaring-is-schandalig-rookgordijn
Megaboob
27 maart 2021, 00:54
linkse huilstruik mag zijn straatje ook weer even schoonvegen.
https://www.telegraaf.nl/entertainment/1262037309/martijn-koning-ik-wil-dat-baudet-beseft-dat-hij-heftige-uitspraken-doet
Megaboob
27 maart 2021, 00:55
Omtzicht is een uitstekend kamerlid (en zou moeten overwegen een eigen partij te starten)
Verraden Omtzigt is nu nóg geliefder
author avatar
Door NAUSICAA MARBE
Vandaag, 19:01 in COLUMNS
Dit was de week van Pieter Omtzigt. Volksvertegenwoordiger pur sang met een onstilbare honger naar waarheid en rechtvaardigheid, onvermoeibaar onderzoeker van machtsmisbruik, bewaker van de rechtsstaat. Mede door zijn onthulling van het toeslagenschandaal kwam Rutte III ten val en daar moet hij kennelijk voor boeten. Zijn eigen CDA besmeurt hem, de formatieverkenners VVD en D66 noteerden ’functie elders’ achter z’n naam als agendapunt. Omtzigt moet hangen, is de boodschap.
Ⓒ DE TELEGRAAF
Eerst de poging tot karaktermoord door anonieme roddelaars in de CDA-top. De mateloos populaire Omtzigt die de politiek zwakbegaafden Hoekstra en De Jonge doet verbleken, moest stuk. Naar de pers is gelekt dat hij overspannen en onhandelbaar zou zijn. De term ’huilbuien’ viel, om labiliteit te benadrukken. Kennelijk zien ze bij het CDA kwetsbaarheid als iets beschamends dat gniffelend openbaar gemaakt moet worden. Er is niets mis met de oververmoeidheid of emotionaliteit van Omtzigt. Er is iets mis met het CDA. Terwijl Omtzigt hard werkte om het toeslagenschandaal aan het licht te brengen, torpedeerde zijn partij zijn inspanningen en zijn lijsttrekkerscampagne. In die treitermodus zitten ze nog steeds. Wellicht gesterkt doordat Omtzigt minder stemmen trok dan verwacht, in ieder geval niet meer dan nummer één Hoekstra.
Maar die voorkeurstemmen bewijzen niet dat de populariteit van Omtzigt overschat is, eerder dat de afkeer van het CDA juist onderschat is. Een stem op Omtzigt was immers ook een stem op Hoekstra, De Jonge en de Rutte-doctrine. Voor velen een brug te ver.
Kroonprins
Hoe je ’t ook wendt of keert: ook overspannen blijft Omtzigt de kroonprins van zijn partij. Hij opereert boven de partijpolitiek en geeft burgers wat verloren geraakt vertrouwen terug. Niet door loze woorden, maar met daden die ertoe doen. En dat wordt met rancune beloond.
Het verraad aan Omtzigt overstijgt het CDA. Een door laster verzwakte Omtzigt komt de VVD verdacht handig uit. Als het CDA hem dumpt, dan hoeft die partij niet langer bezig te zijn met integriteit, transparantie en lering trekken uit onvergeeflijke fouten. Doet de VVD tenslotte ook niet. Mark wil zorgeloos dóór. Business as usual. Fijn als de Twentse bloedhond eindelijk weg is.
BEKIJK OOK:
Ollongren biedt inkijkje: ’functie elders’ voor Omtzigt
BEKIJK OOK:
Vrouw Omtzigt reageert op ophef: ’Hij heeft ziel en zaligheid ingezet’
Door wie belandde de opmerking ’positie Omtzigt, functie elders’ in de aantekeningen van Ollongren? Niet door mij, ontkent de premier die zijn ’actieve herinneringen’ al eerder zo selectief rangschikte dat de waarheid kopje-onder ging. Hij sprak voor de camera’s ook namens Sigrid Kaag voor wie ’nieuw leiderschap’ kennelijk betekent dat je de premier wiens ’oude leiderschap’ je gisteren nog bestreed, vandaag alsnog de hete kastanjes uit het vuur laat halen. Kaag kon wel snoeven over haar kwaliteiten, maar ze blijkt nu het nodig is niet in staat om leiderschap te tonen. Van haar zullen we niet horen of het D66 was dat in een onderonsje met de VVD die lastige CDA’er in diskrediet bracht. Mogelijk betekent ’nieuw leiderschap’ voor Kaag dat ze wegkijkt als lastige types uit de weg worden geruimd zodat ze zo snel mogelijk pal naast de koning op het bordes vroom kan staan glimlachen. Eens een regent, altijd een regent. Helaas heeft D66 geen Omtzigt om de waarheid naar boven te halen.
BEKIJK OOK:
Rutte: met Kaag niet gehad over Pieter Omtzigt
Damage control
Intussen poogt het CDA iets aan damage control te doen. De roddels zijn opgevolgd door verklaringen over bezorgdheid om Omtzigts welbevinden en steunbetuigingen aan hem. Wakkere CDA-prominenten, integere partijleden roeren zich eindelijk. Maar durven ze ook de vuil spuiende intriganten in hun partijtop aan de schandpaal te nagelen? Vast niet. Daarom wat agendapunten voor Hoekstra: A. Zoek uit wie gefluisterd heeft. B. Stuur die lui de laan uit en stap, als jouw rol ook kwalijk was, op. C. Maar niet voordat je in het openbaar je nederigste excuses aan Omtzigt hebt aangeboden en de rode loper voor hem hebt uitgerold. Dit is de enige kans op wat herstel van dat vertrouwen waar je zo de mond vol van hebt.
Geen schone lei
Ook de nieuwe verkenners zijn aan zet. Van Ark en Koolmees zeggen dat ze met ’een schone lei’ willen beginnen: zand erover, aan het werk. Maar er is geen schone lei zolang de notities over het dissen van Omtzigt niet verklaard zijn. Zelfs de niet-leidende leider Kaag zal dat begrijpen. Het gaat hier om meer dan de rehabilitatie van een Kamerlid dat onrecht is aangedaan. Het gaat om iets dat opgezwollen politieke ego’s die koste wat kost hun carrière willen redden niet kunnen begrijpen. Het gaat om de principes die een rechtsstaat stutten, na de beschadiging ervan; om transparantie die de democratie dient, in een klimaat van aanhoudende leugens op hoog bestuurlijk niveau; om het terugwinnen van vertrouwen na ongekend machtsmisbruik en om waarlijke volksvertegenwoordiging in plaats van regenteske manipulaties.
BEKIJK OOK:
Kersverse verkenners beginnen weer helemaal opnieuw
BEKIJK OOK:
Verkenning uitgesteld tot na debat op woensdag
Het gaat, kortom, om het voorbeeld dat Omtzigt geeft: dat politici het goede doen in plaats van je te belazeren. Het gaat eigenlijk om precies hetzelfde als bij het toeslagenschandaal: dat machtsstructuren het individu niet mogen vermorzelen.
Gaat iemand nog uitleg geven, vroegen journalisten aan Rutte? De premier schudde een paar keer z’n hoofd, prevelde kortaf wat nee’s. ’Niemand gaat hier uitleg over geven’, ziedaar het motto van Rutte IV – een kabinet dat niets geleerd heeft en daar geen zier om geeft.
Ja Omtzicht zou uitgeroepen moeten worden tot politicus van het jaar.
Brad Clitt
27 maart 2021, 08:04
Dus eigenlijk is Rutte 4 al demissionair. ;)
Badslippers
27 maart 2021, 15:49
Wilders heeft hier 100% gelijk natuurlijk.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1004108192/wilders-omtzigt-verklaring-is-schandalig-rookgordijn
Weer zo'n totaal nietszeggend artikel van de Telegraaf. Volgens mij hebben zich zo'n beetje alle partijen zich uitgesproken over deze blamage. Ik snap niet dat die roeptoeterende Wilders hier weer naar voren wordt gehaald. Bladvulling en papierverkwisting.
Badslippers
27 maart 2021, 15:52
Ja Omtzicht zou uitgeroepen moeten worden tot politicus van het jaar.
Schijnt toch niet goed met hem te gaan. Blijf wel benieuwd waarom hij door het CDA wordt afgefakkeld. Zo'n onderzoekstijger moet je gewoon in je partij hebben maar ik ben bang dat het een zeer zware wissel op hem gaat trekken.
schoolmeester
27 maart 2021, 17:12
Ik ben bang dat Omtzicht binnenkort Uit het Zicht word.......
Groet, schoolmeester.
WANDELAAR5
27 maart 2021, 18:28
Schijnt toch niet goed met hem te gaan. Blijf wel benieuwd waarom hij door het CDA wordt afgefakkeld. Zo'n onderzoekstijger moet je gewoon in je partij hebben maar ik ben bang dat het een zeer zware wissel op hem gaat trekken.
Begrijp je dat echt niet?
1) Hij haalt bijna meer voorkeurstemmen dan de partijleider
2) Hij pakt partijgenoten net zo hard aan als niet partijgenoten
3) Hij stemt rustig anders dan volgens de fractiediscipline hoort.
Daarmee is hij een grote bedreiging voor de carrière van de rest en een loose canon die zich zomaar onttrekt aan de leiding. En daarmee wordt je dus niet populair en roep je een samenzwering over je af.
Je moet hielen likken en vrienden maken om ver te komen in de politiek. Hij beseft dat nog niet, of wil dat misschien niet beseffen.
Husky
27 maart 2021, 23:07
Hielenlikken,wegkijken,liegen,of zoals een VVDer zou zeggen "ons Mark gaat soms royaal met de waarheid om" en zo zijn vele beleidsbepalers, vaak beroepspolitici die geen idee hebben wat er leeft in onze samenleving en maar liegen en bedriegen!
Omtzigt is van het bovenstaande het tegengestelde,eerlijk,transparant en ziet waar de beleidsbepalers en de rechtelijke macht gigantisch tekort komen!
Voor mij is het niet te begrijpen dat een demissionaire regering met deze wittenboorden criminelen zoveel stemmen krijgt, ik denk dat deze stemmers ook met hetzelfde sop overgoten is, dus liegen en bedriegen en vooral mensen die niet goed in het pulletje vallen "weg degraderen"
Om nog maar te zwijgen over het elitaire hockey en cricket dametje Kaag,even via haar klimaat maatregelen het land naar de afgrond leiden,gas weg,minimaal 50% minder boeren en landbouwers:baeh:
Samen zijn Rutte en Kaag er over eens, die Omtzigt moet weg,te gevaarlijk hij denkt zoals een overgroot deel van het Nederlandse volk,en dat willen aalgladde Rutte en het elitaire dametje Kaag niet,Kaag die zo graag te koop loopt met haar Palestijnse echtgenoot,en hier en daar wat financiële steun aan terroristische strijdgroepen verleende, ik word er droevig van:heul:
Megaboob
28 maart 2021, 00:21
joop.nl
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/mogelijk-nieuwe-verkiezingen-nodig-vanwege-notitiecrisis
34993
Husky
28 maart 2021, 00:46
Prachtig Megaboob,onderschrijft mijn voorgaand bericht.
Goed te vernemen dat er ook VVDers zijn die het licht hebben gezien en om nieuwe verkiezingen vragen:freu:
WANDELAAR5
28 maart 2021, 06:17
Samen zijn Rutte en Kaag er over eens, die Omtzigt moet weg,te gevaarlijk hij denkt zoals een overgroot deel van het Nederlandse volk,en dat willen aalgladde Rutte en het elitaire dametje Kaag niet,Kaag die zo graag te koop loopt met haar Palestijnse echtgenoot,en hier en daar wat financiële steun aan terroristische strijdgroepen verleende, ik word er droevig van:heul:
Ik denk dat dit van het CDA zelf komt en helemaal niet van Rutte of Kaag. Hoekstra zal steun gevraagd hebben om Omtzigt ergens een mooi baantje uit de publiciteit te geven en zal dat ook wel toegezegd hebben gekregen (ook door de PvdA waar ook wat toppers zwaar beschadigd zijn door Omtzigt). Maar hier zit de CDA top achter en niet VVD of D66. Die CDA top is ook de roddel campagne begonnen om Omtzigt te beschadigen en heeft eerder Omtzigt op plaats 2 gezet toen Hugo de Jong het lijsttrekkerschap opgaf.
bertje600
28 maart 2021, 09:33
Omtzigt heeft samen met Leyten de ambtenarentop aangeklaagd.
En die top heeft ervoor gezorgd dat Ollogren de aantekeningen van die top heeft
laten zien.
Die top is bezorgd over hun fijne baantjes en die zouden wel eens op het spel kunnen gaan staan.
Die 5e macht heeft voor heel wat problemen gezorgd en die top voelt zich nu aangesproken.
Het wordt tijd dat die ambtenarentop eens onder de loep wordt genomen.
Die blijven steeds maar zitten ne bespelen de ministers en staatsecretarissen.
De regering wordt weggestemd en die ambtenaren zitten in hun baantjes carrousel.
Willem2
28 maart 2021, 13:55
Het gaat allemaal om het briefje. Maar waar het eigenlijk om zou moeten gaan in deze tijd, hoe het in godsnaam mogelijk is dat ze, Ollongren en Keijzer, corona krijgen. Nog erger ze krijgt het te horen en laat zch naar huis vervoeren door haar chauffeur.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1113039342/zorgen-om-chauffeur-besmette-ollongren-je-stapt-dan-toch-niet-in-dienstauto
Maar goed, alles gaat al over corona .....
dus modder maar lekker door ....
Megaboob
28 maart 2021, 14:00
Het gaat allemaal om het briefje. Maar waar het eigenlijk om zou moeten gaan in deze tijd, hoe het in godsnaam mogelijk is dat ze, Ollongren en Keijzer, corona krijgen. Nog erger ze krijgt het te horen en laat zch naar huis vervoeren door haar chauffeur.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1113039342/zorgen-om-chauffeur-besmette-ollongren-je-stapt-dan-toch-niet-in-dienstauto
Maar goed, alles gaat al over corona .....
dus modder maar lekker door ....
Dat komt omdat linkse incompetentie een naam heeft, en die luid Ollongren...
Jan_Wandelaar
28 maart 2021, 23:16
... hoe het in godsnaam mogelijk is dat ze, Ollongren en Keijzer, corona krijgen.Simpelweg omdat ze zich niet aan de regels gehouden hebben. Alleen samen krijgen we Corona onder controle, zo vertellen ze ons. Jammer dat ze zelf niet mee doen. Gaat natuurlijk wel ten koste van de geloofwaardigheid en autoriteit van politiek en openbaar bestuur.
Iedere bewindspersoon die op die bewuste vrijdag in dezelfde ministerraad aanwezig was als Keijzer had totdat ze de woensdag erna negatief getest waren in quarantaine moeten zitten. Maar in plaats daarvan kwam er een ongelofelijke lulsmoes uit de mond van minister de sjongejongejonge, en stond hij vrolijk met z'n vriendje mark in een persconferentie te verkondigen dat we voorlopig nog wel even naar onze vrijheid kunnen fluiten.
Tja, voor dat vaccineren zijn ze afhankelijk van de hoeveelheid geleverde dosis vaccins. Ten minste, dat wil minister de sjongejongejonge ons doen geloven. We barsten in Nederland van de excellente biotechnologie. Een bedrijf als Halix, prima in staat om vaccins te produceren, heeft contact opgenomen met bewindslieden m.b.t. de productiecapaciteit. Echter, voordat er een reactie kwam van de regering was de productiecapaciteit bij Halix al weggekaapt door de Britten. 5 miljoen dosis per maand hadden er binnen onze landsgrenzen geproduceerd kunnen worden. Genoeg om half mei de volledige bevolking gevaccineerd te hebben. Maar dat hebben die prutsers door hun vingers laten glippen. Die miljoenen dosis in Nederland geproduceerd vaccin gaan nu vrolijk naar elders.
De VVD66 kwamen desondanks als grootste uit de verkiezingen, dus we verdienen in dit land niet beter dan dergelijke prutsers. Ieder volk krijgt de regering die het verdient.
J.W.
Willem2
31 maart 2021, 16:29
CDA-Kamerlid Omtzigt vindt memo belediging van de kiezer en wil opheldering
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt hoopt dat in het debat vanmiddag wordt opgehelderd wie heeft geschreven 'positie Omtzigt, functie elders'. "Deze notitie is niet geschreven, iemand heeft 'm geschreven. Er is hier geen spooktypemachine", zei hij voorafgaand aan zijn installatie als Kamerlid.
Het gaat om de notitie die verkenner Ollongren vorige week onder haar arm had toen ze halsoverkop het Binnenhof verliet. "Geen verkenners, geen fractievoorzitter, geen ambtenaar gaat hierover", zei Omtzigt. "Het is een affront voor de Nederlandse kiezer."
.... https://nos.nl/artikel/2374858-cda-kamerlid-omtzigt-vindt-memo-belediging-van-de-kiezer-en-wil-opheldering.html
Dhr Omtzigt weet donders goed dat het uit eigen gelederen komt en dat er grote problemen zijn binnen het CDA.
https://www.ad.nl/dossier-blunder-formatie/dit-staat-in-de-geheime-formatie-stukken-stabiliteit-cda-fractie-stond-ter-discussie~a00d05da/
Badslippers
31 maart 2021, 20:51
Dhr Omtzigt weet donders goed dat het uit eigen gelederen komt en dat er grote problemen zijn binnen het CDA.
Wat was het weer een complete poppenkast in de Tweede Kamer en dan doel ik eigenlijk alleen maar op al die publiciteitsgeile fractievoorzitters die allemaal hun "Moment of Fame" wilden scoren. En dat waren ze allemaal. Niemand uitgezonderd. Tenenkrommend schouwspel. Allemaal volstrekte openheid en transparantie prediken terwijl ze dat keer op keer nalaten als het er toe doet. Goed dat Arib de boel afkapte want ze wilden allemaal liefst hun volle "15 minutes of Fame" vol lullen met gezwets. Slappe vertoning.
En waarom moet Silly Sil weer een of ander mondkapje met de vlag van de vroegere kolonie Suriname dragen?
https://roddelpraat.nl/rp-data/uploads/2021/03/Sylvana-Simon.jpg
Verder zag ze er wel smaakvol uit.
https://pbs.twimg.com/media/ExzjRGcXIAIxnIR.jpg
JonnyFontane
31 maart 2021, 22:10
En waarom moet Silly Sil weer een of ander mondkapje met de vlag van de vroegere kolonie Suriname dragen?
Omdat het een aandachtsgeile ho*r is.
Brad Clitt
31 maart 2021, 22:32
De Tweede Kamer is verworden tot een Rariteitenkabinet.
Megaboob
31 maart 2021, 23:48
Samenvattend over verkenningsgate:
Rutte en Kaag, functie elders
Wat een absoluut dieptepunt van de democratie was die schijnvertining vandaag weer. Wat hebben die twee veel te verbergen blijkbaar en wat een puinhoop is het. Tijd voor de ontmaskering en de ontmanteling van het partijkartel en nieuwe politiek!
Zeus1
31 maart 2021, 23:55
Wat was het weer een complete poppenkast in de Tweede Kamer en dan doel ik eigenlijk alleen maar op al die publiciteitsgeile fractievoorzitters die allemaal hun "Moment of Fame" wilden scoren. En dat waren ze allemaal. Niemand uitgezonderd. Tenenkrommend schouwspel.
Tenenkrommend is de juiste benaming inderdaad voor onze Tweede Kamer. Zie ze toch weer eens aan de microfoon staan, met name al die losers van de afgelopen verkiezingen hebben uiteraard het grootste woord. De Klavertjes, Ploumentjes en Sacharijnissen zou bescheidenheid sieren maar as usual hebben ze weer het grootste woord. Stuitend...
Verder is het een en al wantrouwen tussen al de partijen die n.a.v. de verkiezingsuitslag samen zouden moeten gaan werken. Daarom zie ik het somber in v.w.b. de snelheid van formeren, kon wel eens heel lang gaan duren.
Big30
31 maart 2021, 23:58
Verder zag ze er wel smaakvol uit.
https://pbs.twimg.com/media/ExzC0sbXIAAEYBW?format=jpg&name=small
Hmm, smaakvol :biggrin:?
Zeus1
1 april 2021, 00:00
Inderdaad, al was het de laatste vrouw op aarde, nooit van m’n leven :biggrin:
Eddy_V
1 april 2021, 00:03
https://pbs.twimg.com/media/ExzC0sbXIAAEYBW?format=jpg&name=small
die is al Koninginnedag aan het vieren en denkt dat ze zelf de koningin is
Megaboob
1 april 2021, 00:18
Silly Syl met haar Suriname mondkapje is wel het toppunt van Silly. en de foto's hierboven getuigen ook van de nodige mentale problemen helaas.
Husky
1 april 2021, 00:36
We hebben er nu twee echte verklede Zwarte Pieten bij,Silly Syl en dat dametje met het hoofddoekje in een astronautenpakje :rolleyes:
Badslippers
1 april 2021, 11:22
Wat een poppenkast, en alweer zijn de stukken nog niet aangeleverd. Als je al een week bezig bent om wat notulen en verslagen bij elkaar te zoeken, te bundelen en op te sturen dan vraag ik me af hoe je je administratie bij houdt. En dan vraag ik me af hoe het op al die departementen er aan toe gaat.
phoenix
1 april 2021, 11:40
dat heet je eigen hachie redden MEGABOOB en daarom was vooral de her Rutte niet voor openbaring met als smoes dat de emoties hoog zullen oplopen....hopelijk kande vvd zo beginnen emt formeren met de pvv, jaknikkers 21 en Baudet en zijn nationale programma . sluit de grenzen, eigen gulden en nexit....zodat we de veestapel weer wat kunnen uibreiden... en net als in Duitsland altijd heel hard kunnen rijden tot wel 200 km per uur....
Badslippers
1 april 2021, 12:18
EXPLOSIEF ! ! !
Bron: ad.nl (https://www.ad.nl/politiek/geheim-formatiedossier-onthult-rutte-zei-je-moet-wat-met-omtzigt-minister-maken~adf05227/)
Geheim formatiedossier onthult: Rutte zei ‘Je moet wat met Omtzigt, minister maken’ (https://www.ad.nl/politiek/geheim-formatiedossier-onthult-rutte-zei-je-moet-wat-met-omtzigt-minister-maken~adf05227/)
VVD-leider Mark Rutte heeft in zijn gesprek met de verkenner gesuggereerd CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt minister te maken. Volgens het nu openbaar gemaakte gespreksverslag zei Rutte: ,,Je moet wat met Omtzigt, minister maken.”
Tobias den Hartog, Niels Klaassen 01-04-21, 11:32 Laatste update: 12:03
Dat blijkt uit de vertrouwelijke documenten van de gestrande verkenning voor een nieuw kabinet, die op last van de Tweede Kamer zojuist openbaar zijn gemaakt. Deze onthulling is explosief omdat Rutte eerder zei dat hij het ‘in ieder geval niet gehad over Pieter Omtzigt’.
Plenaire zitting alweer met een half uur uitgesteld. Het moet niet gekker worden. Als bovenstaande waar is krijgt Rutte het zwaar.
Eddy_V
1 april 2021, 14:23
en net als in Duitsland altijd heel hard kunnen rijden tot wel 200 km per uur....
Maar dat toch alleen overdag tussen 07.00 en 19.00 uur neem ik aan phea? Daarna gewoon onbeperkt zoals in Duitsland
die Rutte toch.. was ie van plan om Omtzigt te belonen met een ministerspost en dan is het weer niet goed :hammer:
Willem2
1 april 2021, 16:35
EXPLOSIEF ! ! !
Bron: ad.nl (https://www.ad.nl/politiek/geheim-formatiedossier-onthult-rutte-zei-je-moet-wat-met-omtzigt-minister-maken~adf05227/)
[I]Geheim formatiedossier onthult: Rutte zei ‘Je moet wat met Omtzigt, minister maken’ (https://www.ad.nl/politiek/geheim-formatiedossier-onthult-rutte-zei-je-moet-wat-met-omtzigt-minister-maken~adf05227/)
..... Als bovenstaande waar is krijgt Rutte het zwaar.
Waarom is dat explosief ? Het is toch goed dat iemand een dikke baan krijgt aangeboden, een ministerpost, waarin hij nog meer zou kunnen doen voor zijn kiezers.
Heel veel gezeur, terwijl er echt veel belangrijkere zaken spelen !!!
Badslippers
1 april 2021, 16:40
Waarom is dat explosief ? [ . . . ]
Omdat het momenteel knalt in de Tweede Kamer. Of anders gezegd: Rutte onder de vuur, pang, pang, pang.
Ik ben het met je eens: "Heel veel gezeur, terwijl er echt veel belangrijkere zaken spelen". Ongelooflijk hoe stroperig zo'n debat kan verlopen. Die twee verkenners hebben nog geen enkele keer een vraag beantwoord. Zitten er bij en kijken er naar.
Megaboob
1 april 2021, 17:32
Simpel samengevat, en hopelijk het eindresultaat: "positie Rutte, functie elders", En nee, dat is geen minsiters baantje dan. Pinokkio heeft nu vaak genoeg gelogen en geheuegen verlies gehad. Doe maar nieuwe verkiezingem graga met een lijst Omtzicht. Ik ben potentieel bereid op dat wel integere kamerlid te stemmen nu.