Volledige versie bekijken : Verkiezingen November 2023
Big30
1 april 2021, 18:14
Rutte vecht voor zijn politieke leven, Kaag wil nieuwe verkenner ‘op afstand van politiek’
VVD-leider Mark Rutte zegt verkeerde herinneringen te hebben gehad aan het gesprek met de verkenners toen hij tegen media ontkende dat hij de naam van Pieter Omtzigt tijdens dat gesprek had genoemd. Dat deed hij volgens het gespreksverslag wél. Dat hoorde hij om 07.30 vanochtend al, ‘via via’, tot grote woede van de Kamer. Andere partijleiders kregen pas anderhalf uur later inzage.
Afgelopen vrijdag ontkende Rutte nog dat hij de naam van CDA-Kamerlid Omtzigt genoemd zou hebben. ,,Ik heb naar eer en geweten de pers te woord gestaan. Ik heb me dat gesprek achteraf verkeerd herinnerd. Ik betreur dat ten zeerste", begon Rutte zijn verweer vanmiddag in de Tweede Kamer. De VVD-leider en premier hield vol dat hij weliswaar wist dat het in zijn gesprek is gegaan over de stabiliteit binnen het CDA, maar dat hij Omtzigt niet heeft genoemd.
https://www.ad.nl/dossier-blunder-formatie/live-rutte-vecht-voor-zijn-politieke-leven-kaag-wil-nieuwe-verkenner-op-afstand-van-politiek~a33d9744/
Hij zal er (licht) beschadigd uitkomen maar wel weer onze volgende MP worden. We gaan het zien!
marcelasnl
1 april 2021, 19:31
Rutte blijkt dus al jaren één grote leugenaar te zijn, voor eigen gewin en zijn partij. Vraag begint nu zelfs te komen of alle corona-maatregelen wel op waarheid bewust zijn. Waarom nog steeds lockdown, terwijl Rutte aangaf dat dat een maatregel van slechts 3 weken in februari was? Leugens, Leugens, Leugens
https://pbs.twimg.com/media/DhIci17X0AAHvs5.jpg
https://herstelderepubliek.files.wordpress.com/2016/04/pinokkio-rutte.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/fZuwqpeXRcCahszr9UsNK3_72OC-E38fnehmUKq_GDiULay-S9RjeIUzcAwhAi_wHge1KoHHeDUo4PO2t7_w74zWgdpadwJGqE Uw-DIcKqGAkvWg5gbA9bLCwrcS
schoolmeester
1 april 2021, 19:41
Mark Rutte krijgt van mij de koude douche.
OPROTTEN !
Groet, schoolmeester.
Badslippers
1 april 2021, 22:57
Ik ben een beetje klaar met dat Omtzigt gezwam. Die vent is een verdomd goed volksvertegenwoordiger maar hij is nu ziek van al dat gelul. Niet opgewassen tegen het harde politieke vak. Met als die voormalige minister van VWS. Die flauw viel. Wat zal Leijten zich benadeeld voelen. Kom totaal niet ter sprake.
Zeus1
1 april 2021, 23:45
Vraag begint nu zelfs te komen of alle corona-maatregelen wel op waarheid bewust zijn. Waarom nog steeds lockdown, terwijl Rutte aangaf dat dat een maatregel van slechts 3 weken in februari was? Leugens, Leugens, Leugens
Wel ja joh schuif Rutte ook de Corona pandemie in de schoenen, het zijn de mensen die zich niet aan de maatregels houden die er verantwoordelijk voor zijn dat de Lockdown steeds verlengd moet worden, niet Rutte of welke politicus dan ook. Je ziet het in alle landen om ons heen (Duitsland, Frankrijk enz) dat de Lockdown verlengd moet worden, dat ligt echt niet aan de politici van dat land.
Big30
2 april 2021, 00:01
Ik geloof dat het Pechtold NB was die vanavond terecht opmerkte dat je dit hele schouwspel voor de bühne aan een buitenstaander niet uitgelegd krijgt. We zitten nu in de fase vd verkenning, een fase die relatief nieuw is en nog geen helder wettelijk vastgelegd kader heeft. Het is logisch dat dan over poppetjes, scenario's en inhoud wordt gesproken en ook is het prima dat veel vh besprokene als vertrouwelijk wordt gezien.
Alleen getrokken conclusies en aanbevelingen zijn relevant en dat er over de positie van Omtzigt is gesproken lijkt me logisch.
Rutte 65 (of was het nu 66) gaat er uiteindelijk natuurlijk komen. Laten we hopen dat deze beschamende vertoning snel beëindigd wordt. Wat een eng mens by the way die Jorritsma!
Zeus1
2 april 2021, 00:01
Ik ben een beetje klaar met dat Omtzigt gezwam.
Daar ben ik ook klaar mee Badslippers, en waar ik nog meer klaar mee ben is dat onnozele geneuzel in de Tweede Kamer, gaat weer tot na middernacht duren uiteraard. En waarvoor? Er is een notitie van de verkenners uitgelekt door een overhaaste en onhandige actie van Ollongren. En de nietige partijtjes ruiken weer bloed, ze kunnen zich weer lekker profileren met tijdrovend gezwam. Iedereen weet toch dat er bij de formatie van een kabinet gesproken wordt over de verhoudingen binnen partijen die wellicht aanschuiven bij een nieuw kabinet en iedereen weet dat het bij het CDA intern rommelt. Geheel logisch dat daarover gesproken wordt dus. Dat zou exact hetzelfde zijn indien andere partijen aan de onderhandelingstafel zouden zitten, zo gaat dat nu eenmaal. Maar nu dit door stom toeval openbaar is geworden komen met name de mindere partijtjes met zinloze kritiek. De Nederlandse zieke Tweede Kamer ten voeten uit.
Ook Kaag en Hoekstra doen er aan mee terwijl ze zich moeten realiseren dat ze, willen ze aan een kabinet deel nemen, ze sowieso de VVD nodig hebben. Met andere woorden, Rutte als premier weg sturen heeft geen zin, hij zit daarna gewoon als Partijleider van de grootste partij aan tafel.
Badslippers
2 april 2021, 00:17
Correcte analyse van Zeus. Buiten uit punt dat ze alle drie een geheugen als een Zwitserse gatenkaas hebben vind ik de uitleg en de weergave van Ollongren voldoende duidelijk. En de kamerleden maar blijven zeiken over wat al 10x is besproken en uitgelegd. In de politiek wordt heel wat afgelogen dat is niet iets waar Rutte het alleenrecht op heeft. Door naar de volgende ronde en gauw formeren die hap en wat geschikte ministers aanstellen. En dan als de sodemieter iedereen vaccineren en alles opengooien.
Megaboob
2 april 2021, 00:30
Rutte word gewoon weer premier van Treurnis 2, er is niet echt een alternatief. Het probleem is ook dat Rutte, ondanks zijn leugens en toestanden nog steeds met kop en schouders uitsteekt boven de andere lijsttrekkers. En op zich niet eens een hele slechte bestuurder is. wat hem nekt zij zijn leugens, en zijn slechte geheugen als het hem uit komt. Een groot excuus zou hem sieren en eens een keer niet alleen premier zijn, maar ook het echter midden-rechtse VVD programma van weleer doordrukken tijdens de formatie zou hem sieren, in plaats van steeds mee te buigen met diverse (linskse) winden., er is er maar een de grootste en dat is de VVd, of we het nu leuk vinden of niet. Als Rutte gewoon eens zou waarmaken wat hij beloofd (strenger asielbeleid, minder lasten, harder optreden tegen criminelen, meer blauw op straat, stimuleer de economie door bedrijvigheid etc etc) dan komt hij er wel. Het grote probleem met Rutte is dat hij groen links light beleid uitvoert. dat past niet bij de VVD.
35005
kempie
2 april 2021, 00:51
Ja allemaal onbelangerijk gelul dat debat.
En geen enkele reden tot nieuwe verkiezingenzoals sommige eisen. Hoe heeft dit de verkiezingsuitslag beïnvloed?
Dat ze z’n afteden eisen valt nog te begrijpen, hij liegt net even te veel, maar meest van alle zien de andere partijen Rutte maar graag verdwijnen want al 4 verkiezingen lang maakten ze geen kans om de grootste te worden.
Rutte heeft prima dingen gedaan en is in feite een prima leider maar eens met Megaboob hij zou wat minder vaak moeten liegen. Hij zou er ook prima mee zijn weggekomen als hij in de meeste gevallen de waarheid had verteld. Dan had ie heel wat meer krediet.
Ik zag een verkiezingsinterview waarin hij maar net even te veel excuses zocht om niet voor de feiten verantwoordelijk te zijn en net iets te vaak loog. Sindsdien zou ik het prima vinden als hij niet de nieuwe PM wordt maar goed wie moet het dan worden. Normaal een vvd-er en hebben die enige kanidaten. Ik zou zo snel helemaal geen geschikte kandidaat weten maar misschien komt er uit onverwachte hoek zo maar een kandidaat die ook veel talent blijkt te hebben.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eddy_V
2 april 2021, 00:58
Sindsdien zou ik het prima vinden als hij niet de nieuwe PM wordt maar goed wie moet het dan worden. Normaal een vvd-er en hebben die enige kanidaten. Ik zou zo snel helemaal geen geschikte kandidaat weten maar misschien komt er uit onverwachte hoek zo maar een kandidaat die ook veel talent blijkt te hebben
Edith Schippers..
zou wel een stunt zijn als die via de achterkamertjes politiek van de volgende verkenners de plaats van Rutte over gaat nemen in ruil voor de steun van CDA (en de andere partijen die gaan aanschuiven).
Eerste vrouwelijke MP en daar zou niemand iets op tegen kunnen hebben zowel de medestanders als de tegenstanders niet, want dan zouden ze hun politieke correctheid verliezen mbt voorkeur voor meer vrouwen aan de top :)
Big30
2 april 2021, 01:31
De toch wel bijna unanieme steun die Rutte vd Ijsberen krijgt is toch hartverwarmend! Hij wordt gezien als een groot staatsman die ons als enige door deze barre tijden kan leiden. Zo is het maar net.
Boy69
2 april 2021, 02:39
De toch wel bijna unanieme steun die Rutte vd Ijsberen krijgt is toch hartverwarmend! Hij wordt gezien als een groot staatsman die ons als enige door deze barre tijden kan leiden. Zo is het maar net.
Pfft wat een bullshit !!!!!
Niks groot staatsman
Een grote bedrieger en leugenaar, dat is hij
pietpotent44
2 april 2021, 04:28
Heel dat verkenners debat was gewoon 1 hele slechte grap. Vandaar ook dat ze dit debat op 1 april hebben gehouden.
Big30
2 april 2021, 08:04
Een grote bedrieger en leugenaar, dat is hij
,,Maar ik heb niet gelogen’’, hield hij zijn collega-lijsttrekkers voor. Hij was vergeten dat de persoon Omtzigt wel degelijk voorbij was gekomen in de gesprekken. Zelf kwam hij er ook pas die ochtend achter dat hij het tóch over Omtzigt had gehad. ,,Ik was niet bezig Omtzigt naar een of andere plek te werken. Dat doet de VVD niet. Nooit. Nooit Nooit.’’
Kabinet Rutte-4 is ver weg, onderling wantrouwen te groot
Het leek na de verkiezingen een uitgemaakte zaak. Mark Rutte kon zich gaan opmaken voor zijn vierde ambtstermijn als premier. De vraag was alleen nog met welke partijen hij dit keer een coalitie zou vormen.
Maar sinds gisteren ziet alles er anders uit. Of dat vierde kabinet-Rutte er nog komt, is ineens onzeker. Het onderling wantrouwen is zó groot, dat sommige lijsttrekkers aan het Binnenhof vinden dat het aanblijven van Rutte als VVD-leider de vorming van een nieuw kabinet in de weg staat.
En dat is nogal wat, iets meer dan twee weken na de stembusgang waarbij Rutte bijna 2 miljoen stemmen kreeg en zijn partij met afstand de grootste maakte. En dat midden in een slepende coronapandemie die maar niet voorbij gaat. Reden waarom veel partijen vonden dat er haast moest worden gemaakt met de vorming van een nieuw kabinet.
Dat laatste kan na gisteren sowieso niet meer. De formatie moet van voren af aan beginnen. En dan zijn er eerst nog heel veel therapeutische sessies nodig om de partijen weer met elkaar aan de onderhandelingstafel te krijgen.
https://www.ad.nl/dossier-blunder-formatie/kabinet-rutte-4-is-ver-weg-onderling-wantrouwen-te-groot~ae22474f/
Big30
2 april 2021, 08:06
Mark Rutte is nog steeds niet weg
Motie van afkeuring
Hij zei dat niemand uitleg zou geven. En hij is nog steeds niet weg. Hij loog dat hij niet over Omtzigt had gesproken. En hij is nog steeds niet weg. Hij liet de oude verkenners liegen dat hij niet over Omtzigt had gesproken. En hij is nog steeds niet weg. Hij liet de nieuwe verkenners liegen dat hij niet over Omtzigt had gesproken. En hij is nog steeds niet weg. Hij werd via via getipt dat die leugens uit zouden komen. En hij is nog steeds niet weg. Hij weigerde zijn bron te onthullen. En hij is nog steeds niet weg. Hij zei dat hij was vergeten dat hij over Omtzigt had gesproken. En hij is nog steeds niet weg. Hij zei dat hij nog nooit iemand bedonderd heeft. En hij is nog steeds niet weg. Hij kreeg een breed gesteunde motie van afkeuring aan zijn broek. Maar hij is nog steeds niet weg.
Daar is maar één woord voor. Ruk.
https://www.geenstijl.nl/5158469/mark-rutte-is-nog-steeds-niet-weg/#comments
Pikkatrillah
2 april 2021, 08:18
Ruttes partners zeggen hem de wacht aan: 'einde heerschappij' in zicht
Ulko Jonker Bas Knoop 03:12
Rutte in de Tweede Kamer tijdens het debat over de mislukte formatieverkenning. Foto: ANP
in het kort
Ruttes politieke toekomst aan een zijden draad, twee weken na zijn vierde verkiezingsoverwinning.
'Patroon van vergeetachtigheid' speelt opnieuw op rond 'positie Omtzigt'. CDA en D66 zien hem liever vertrekken.
Formatie maakt volgende week nieuwe doorstart waarin vooral draagvlak voor Rutte moet worden onderzocht.
Mark Rutte is de wacht aangezegd door zijn trouwste en favoriete partners: D66 en CDA. Met een motie van afkeuring gaven Sigrid Kaag en Wopke Hoekstra donderdagnacht aan de VVD-leider te kennen dat ze liever niet met hem verder willen regeren. Ze wilden hem alleen nog net niet naar huis sturen als demissionair premier.
'Het is de meest ernstige inhoudelijke terechtwijzing', zei Kaag die openlijke twijfel uitsprak over de ontkenningen en verdediging van Rutte in het debat over de vraag of hij achter de schermen heeft geprobeerd CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt op een zijspoor te zetten.
Het is nu volgens haar niet meer vanzelfsprekend dat Rutte het 'vertrouwen en het voortouw' krijgt in de volgende fase van de formatie van een nieuw kabinet. Daarmee bungelt de VVD-leider. GroenLinks en PvdA, die nog als potentiële partners in voor Rutte IV golden, steunden een motie van wantrouwen tegen hem die nipt werd afgewezen doordat ook ChristenUnie Rutte nog overeind hield.
Politiek onthoofd
PVV-aanvoerder Geert Wilders zag in de motie van afkeuring die door alle partijen behalve de VVD werd gesteund 'na tien jaar het einde aan de heerschappij van Rutte'. Volgens hem hebben CDA en D66 'de facto Rutte politiek onthoofd'. Kaag zei dat Wilders het 'beter heeft verwoord dan ik kon'. De D66'er die de verkiezingen inging met de leuze 'tijd voor nieuw leiderschap, liet doorschemeren dat zij de eer aan zichzelf zou houden als zij dezelfde motie tegen zich zou krijgen.
Opvallend was dat ook de gewoonlijk gezagsgetrouwe SGP het vertrouwen in Rutte opzegde, een historische stap in het bestaan van de oudste partij van Nederland. 'Wij blijven aangeslagen over wat wij vandaag gezien hebben en gehoord', aldus fractieleider Kees van der Staaij. 'Het beeld van toedekken is blijven hangen.' Ook dat maakt duidelijk dat Ruttes politieke leven aan een zijden draad hangt.
Volgende week moet de formatie met een schone lei en een verse informateur 'op afstand' van de dagelijkse politiek opnieuw beginnen, zo sprak de Kamer unaniem op Kaags initiatief uit. Belangrijk element in de vervolgfase wordt het onderzoek of Rutte het vertrouwen nog kan herwinnen als beoogde leider van een nieuwe coalitie.
De VVD-leider zelf zei daar zijn 'stinkende best' voor te zullen doen. Hij bood excuses aan iedereen aan voor wie zijn optreden negatieve consequenties heeft, 'in het bijzonder Pieter Omtzigt'. Hij sprak over 'een heftig debat' maar denkt niet aan aftreden. 'Ik ga door als minister-president.'
Hopeloos
Het leek aan het begin van de dag een hopeloze positie waarin Mark Rutte zich deze keer had gemanoeuvreerd. Pieter Omtzigt lag aan de basis van de val van zijn derde kabinet. Zou zijn uitglijder over een 'functie elders' voor het populaire Kamerlid dan ook het definitieve politieke einde betekenen van de meest succesvolle Nederlandse politicus sinds Ruud Lubbers (en diens uitdager als langstzittende minister-president)?
De premier en VVD-leider schoot in wat D66-collega Sigrid Kaag donderdag 'een patroon van vergeetachtigheid' noemde toen bleek dat hij, in tegenstelling tot een eerdere ontkenning, de positie van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt wel degelijk aan de orde had gesteld in een gesprek over een nieuw kabinet. Hij bezwoer in de Kamer dat hij zich dat 'verkeerd heeft herinnerd' en 'naar eer en geweten niet heeft gelogen'.
Hoon en vragen
Zijn woorden riepen hoon en vragen op. Niet alleen bij PVV-leider Geert Wilders. 'Hier scheiden onze wegen zich', dreigde D66-leider Sigrid Kaag. CDA-leider Wopke Hoekstra sprak van een brisante en 'echt schandalige' situatie als gevolg van 'politieke overmoed'. Politieke duivelskunstenaar Rutte trok vervolgens opnieuw de trukendoos open waarmee hij ruim tien jaar heer en meester was op de top van de Haagse piramide.
Met de uitleg over zijn vergeetachtigheid en zijn verdediging spon hij een ragfijn web waarmee hij twijfelaars en potentiële bondgenoten weer aan zich wilde binden. Het kon toch 'nooit, nooit, nooit' zijn bedoeling zijn geweest om Omtzigt eruit te werken met wie hij al sinds 2003 samenwerkt? Hij had juist met Hoekstra gesproken over een ministerschap en dat kennelijk ook met de verkenners gedeeld, die daar overigens ook geen herinnering aan hadden. Maar dat was toch wat anders dan een 'functie elders'?
Puinhoop
Rutte erkende dat het formatieproces 'een puinhoop' is, maar deed een persoonlijk beroep op bondgenoten als Wopke Hoekstra van het CDA, Sigrid Kaag van D66 en en Gert-Jan Segers van de ChristenUnie om hem te blijven vertrouwen.
'Ik heb nooit iemand belazerd. Dat is de vraag die ieder lid zich hier moet stellen: heeft hij mij ooit belazerd? Ik belazer u niet en andere mensen niet', was Ruttes manier om opnieuw het vertrouwen te vragen om 'met nieuwe coalitiepartijen verder te mogen werken aan herstel van het land'.
Het eerste debat in de twee weken geleden gekozen nieuwe Tweede Kamer werd zo de bloedstollende ontknoping van de politieke thriller die zich ontspon sinds D66-verkenner Kajsa Ollongren in een notitie per ongeluk liet zien dat iemand in de formatie de lastige Omtzigt uit de weg wilde hebben.
Den Haag was al een week in de ban van de vraag wie Omtzigt, die met 342.000 voorkeurstemmen werd gekozen, wilde verwijderen uit de Kamer.
Rutte de dader
Rutte bleek donderdagmorgen de dader. Volgens het vrijgegeven gespreksverslag zei hij letterlijk: 'Je moet wat met Omtzigt: minister maken'. Rutte hield tot donderdag vol dat hij niet over de positie van Omtzigt had gesproken met de verkenners. Hij deed dat een week geleden nog voor de camera's van NOS en RTL en het werd nota bene bevestigd door Jorritsma en Ollongren in een brief aan de Kamer.
Ook zijn hadden er geen herinnering meer aan dat over Omtzigt was gesproken en Ollongren en Jorritsma bevestigden dat donderdagavond nog eens in optredens die de twijfel vooral versterkten. Zo werd het een optelsom van deemoed bij Rutte, heimwee naar de koning en twijfel en ambitie van oude en potentiële coalitiepartners van Rutte waarmee hij nog even in het zadel kan blijven.
Totaal voor aap
Maar ook de afweging dat een land in crisis om leiderschap vraagt in plaats van het naar huis sturen van de man die zojuist voor de vierde keer de verkiezingen won omdat hij dat toonde, speelde een rol. 'We staan totaal, maar dan ook totaal voor aap', zei Wopke Hoekstra, waarbij hij nadrukkelijk zichzelf niet uitsloot.
Toch kwam achter het opblazen van het kleinste detail uit een foto van een verkennersnotitie ook een indringende vraag tevoorschijn over het gebruik van de Haagse macht. Het was Omtzigt die de donkere kant daarvan belichtte. Het debat waarin hij centraal stond als lijdend voorwerp zal nagalmen als het bewijs van zijn gelijk over de noodzaak van macht en tegenmacht. En als laatste kans en vonnis voor een briljant politicus die te hoog vloog.
Originele link van het artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1379094/ruttes-favoriete-partners-zeggen-hem-de-wacht-aan-einde-heerschappij-in-zicht-ibd1aa9vayCE
Hiermee wordt het moeilijk om een ander nieuw kabinet te maken zonder dat de partijen die de motie van wantrouwen gezichtsverlies lijden.
Maar laat politici daar nu juist een broertje dood aan hebben, alles voor de macht.
Het is wel al duidelijk dat het beleid de komende jaren linkser zal worden , de formatiepartijen zullen hun huid nu immers duur verkopen.
Het is alleen de vraag of wij daar als burgers allemaal beter van worden ?!
RobOpzoek
2 april 2021, 08:38
Gisteren hebben we in de 2e kamer de overwinning van de eerlijkheid gezien op de vileine achterdocht van nieuw rechts en oud links. Een opsteker voor de democratie. Alle vertrouwen in het leiderschap van deze ervaren premier en ik hoop dat hij ons land de komende jaren naar nog meer voorspoed kan leiden. Mocht dat niet zo zijn dan kan Al Qak- Kots (sorry Kaag) het op korte termijn overnemen. Met haar feminine aspecten zal een nog meer te prefereren tijdperk aanbreken van ongekende voorspoed en vooruitgang van en voor de mensheid. Nederland is het voorbeeld voor de wereld. U bent gezegend - fijne paasdagen - met dergelijk leiderschap. Past u wel op met naar buiten gaan. Je weet nooit wat voor virus daar rondwaart. Wel op tijd weer naar binnen in verband met de avondklok. En beter mijdt u het Museumplein, daar schijnt een vijandige meute het gevecht aan te willen gaan met politie te paard die op vreedzame wijze en uit medemenselijkheid probeert deze samenscholing van het laagste der laagste tot andere gedachten te brengen. De overheid heeft namelijk altijd gelijk en het beste met u voor. En is altijd eerlijk. Mocht die boodschap nog niet helemaal begrepen zijn dan wordt u daarin geholpen met een knuppel en volgsystemen, straks uitgebreid met een bonus/malus systeem waarin geheel gratis en automatisch uw daden worden vastgelegd in bonus en strafpunten. Allerlei wetgeving wordt inmiddels aangepast. Is even sleutelen aan het bestaande systeem van grondrechten, maar daar is een demissionaire status en 2e kamerwissel met veel nieuwelingen weer handig voor. Niemand die de juiste vragen stelt. Overwogen wordt om opname in een heropvoedingskamp wat duidelijker op te nemen in de wet, want misschien is er in uw jeugd iets mis gegaan of u heeft verkeerde websites bekeken en boeken gelezen. Alles in het kader van volksgezondheid natuurlijk. En voor ons aller welzijn. Daar gaat de overheid u als individu bij helpen. Voor uw eigen bestwil gaat binnenkort de keuzevrijheid van het tot u nemen van informatie binnen door de overheid gewenste bandbreedte worden gebracht. Gelukkig is er de laatste jaren ook goede voortgang geboekt op het gebied van herprogrammering van menselijke software. Big Pharma voorziet u graag van de modernste bio technische middelen die in pil of injectievorm, aanvullend op uw gemodificeerd voedsel van Monsanto, een herprogrammering van uw lijf in de door de overheid uitgestippelde richting bewerkstelligen. Het is nu nog een beetje wennen aan het prikschema van een of twee keer per jaar, maar angst binnen de bevolking ontwikkeld met de hulp van excessieve media aandacht voor een nieuwe ziekte met een goed klinkende naam , 'kejoona' bijvoorbeeld, gaat daarbij helpen.
Wat een vertoning gisteren! Glas, plas, was - alles gaat weer door. Immers, de door de WHO, VN etc opgelegde takenlijst tot hervorming, uitgelegd door externe begeleiders Klaus Schwab, Gates en nog een paar anderen en aangenomen door projectleider Rutte van de afdeling Nederland is nog niet klaar. Derhalve moet deze afdelingsleider blijven zitten totdat vervanging is klaargestoomd. Komt binnenkort, dan is onze Sigrid er wel klaar voor.
Griezelige tijden. Ik hoop dat er gisteren weer wat ogen zijn geopend door deze acte 'live on stage'. Let op uw zaak!
WANDELAAR5
2 april 2021, 09:39
Sjonge jonge wat een frustratie. Ik heb gisteravond meegedaan met een online Wijnproeverij gevolgd door een uitgebreide neukpartij. Moet je ook eens doen ipv dit soort zinloze politieke debatten volgen en je op zitten vreten. Laat ze in Den Haag toch lekker hun machtsspelletjes spelen. Ik heb hier al eerder aangegeven hoe ik denk over politici in het algemeen. Neem een voorbeeld aan al die Teflon lui en laat het van je af glijden. :)
bertje600
2 april 2021, 09:58
De rol van Ollongren is ook zeer twijfelachtig, maar die wordt toch enigszins onderbelicht.
Voor Rutte geldt: Hoogmoed komt voor de val.
En dat zal altijd nog waar blijken.
Zeus1
2 april 2021, 10:28
Kaag roept nu dat ze nog niet zo zeker weet dat ze met de VVD in een kabinet wil??
Over hoogmoed gesproken! De VVD haalde maar liefst 10 zetels meer dan D66.
Met wie willen ze dan gaan regeren, met 7 kleine partijtjes? Bij1 enz? laat me niet lachen...
Los daarvan is het geklungel van D66’er Ollongren waar al deze onnodige heisa mee begonnen is.
Willem2
2 april 2021, 11:06
Het gaat over helemaal niks waarover ze tot 3uur ´s nachts debatteren.
Het is zo logisch dat er over poppetjes wordt gepraat voordat het spel gaat beginnen, doe je met voetbalwedstrijden ook.
Dat er niet wordt gesproken over een pandemie, inzidenz ver boven de 300 (D ongeveer 130, B ongeveer 280) en de gevolgen, is misschien bevrijdend maar behoorlijk desatreus.
phoenix
2 april 2021, 13:08
de VVD is een machtsgeile partij die nu ziet dat er naast 35 zetels nog 115 andere zetels inde tweede kamer aanwezig zijn... maar rutte is allang geen premier meer van maar manager vd bv nederland en Omtzigt is het probleem en dat moet opgelost worden. Zoals alle problemen in het bedrijfsleven worden opgelost, zoals de toeslagenaffaire, de probleem in Groiningen. We zijn geen burgers van een gemeenschap maar consumenten en loonslaven die zoveel mogelijk moeten kopen om de bv nederland draaiende te houden. We laten ons opsluiten door 35 kamerleden die door enkele miljoenen rijke nederlanders worden gegijseld.
Eddy_V
2 april 2021, 15:13
Waar is Partycrasher als je hem nodig hebt... ga eens heel snel met de onzichtbare leiders praten vriend zodat ze snel een nieuwe regering hebben (liever niet met Kaag maar om D’66 te marginaliseren zou dat dan wel weer goed zijn)
Dalton
2 april 2021, 15:48
PVV en SP de beste optie voor alle NEDERLANDERS behalve die met het vele geld.
WANDELAAR5
2 april 2021, 16:58
de VVD is een machtsgeile partij
Noem eens een partij die niet machtsgeil is. Dat is nu net het probleem in de politiek. Alleen machtsgeile typetjes gaan de politiek in en proberen de Tweede-Kamer te bereiken. Alle partijen hebben al de nodige ruzies en schandalen op de lat bij mogen schrijven.
Nostredamus
2 april 2021, 20:16
De macht van het zittende electoraat was gisteren weer duidelijk, veel geblaas, en het leek erop dat iedereen Rutte zou laten vallen. Maar niets was minder waar om de oppositie opnieuw buiten spel te zetten werden de rijen weer gesloten, want we moeten zo meteen weer met dezelfde mensen verder. We maken een dichtgetimmerd regeerakkoord en de oppositie kan opnieuw 4 jaar voor spek en bonen in de kamer gaan zitten. Waar mensen in het bedrijfsleven ontslagen worden omdat ze een rolletje plakband mee naar huis hebben genomen, mag de bende van 5 zonder consequenties na list, bedrog en leugens gewoon doorgaan. We zijn het land met de minister-president die ondanks veelvuldig geheugenverlies de grote leider mag blijven. De enige echte politicus die politieke verantwoording nam de afgelopen 4 jaar was Lodewijk Asscher en de rest lacht stiekem in zijn vuistje.
schoolmeester
2 april 2021, 20:18
Helemaal met bovenstaande eens, mooi verwoord.
Groet, schoolmeester.
marcelasnl
3 april 2021, 10:02
ChristenUnie zet VVD onder druk, Segers wil niet verder onder Rutte
https://nos.nl/artikel/2375181-christenunie-zet-vvd-onder-druk-segers-wil-niet-verder-onder-rutte.html
Boy69
3 april 2021, 10:42
ChristenUnie zet VVD onder druk, Segers wil niet verder onder Rutte
https://nos.nl/artikel/2375181-christenunie-zet-vvd-onder-druk-segers-wil-niet-verder-onder-rutte.html
Als hij nu gewoon voor de motie van wantrouwen had gestemd, was beroepsleugenaar Rutte al weg geweest !!!
Rutte heeft Seegers besmet met vergeetachtigheid. Hij kan zich namelijk niet meer herinneren dat hij tegen heeft gestemd inzake motie van wantrouwen.
Sphinx
3 april 2021, 11:23
Ik denk dat Seegers misschien wel eens van zijn achterban te horen heeft gekregen dat ze niet met zo'n Farizeeër willen onderhandelen (Pasen is altijd goed voor bezinning niet waar? :cool:)
Nostredamus
3 april 2021, 11:48
Ik snap deze opzet wel omdat er, hoe slecht het ook gebeurt, een pandemie bestreden moet worden. Het zal nu moeilijk worden om een meerderheid kabinet te vormen.
laplagne
3 april 2021, 12:11
Wat is die Segers publiciteitsgeil. Afgelopen donderdagnacht netjes ja knikken en nu gemeen uitpakken. En dat voor iemand van de Christen Unie. Schande.
laplagne
3 april 2021, 12:15
Ik ben trouwens kotsmisselijk van de die hele politiek de afgelopen weken geworden. Wij leven in de grootste crisis (bijna circus getikt) allertijden waarbij ook nog eens alle suanaclubs zijn gesloten. Dat is een logisch gevolg. Wat een gedoe zeg met al die eenmanspartijen met een negatieve hoofdrol voor mevrouwtje Simons en die boerin Harms. Ik dacht afgelopen donderdag - ja het was toen 1 april - serieus aan een (internationale) partij voor de IJsberen. Je hebt zo een zetel in de Kamer.
schoolmeester
3 april 2021, 12:38
Ik voorspel je dat er de volgende verkiezingen een Partij voor de IJsberen meedoet.
Hij is namelijk al in oprichting......
Groet, schoolmeester.
Brad Clitt
3 april 2021, 12:38
Meestal wordt dan een bekend persoon of celebrity ingezet als lijstduwer. Ik bied me daarvoor dus aan.
schoolmeester
3 april 2021, 12:50
Ik denk dat we Partycrasher in moeten zetten.
Groet, schoolmeester.
phoenix
3 april 2021, 12:54
Noem eens een partij die niet machtsgeil is. Dat is nu net het probleem in de politiek. Alleen machtsgeile typetjes gaan de politiek in en proberen de Tweede-Kamer te bereiken. Alle partijen hebben al de nodige ruzies en schandalen op de lat bij mogen schrijven.
Luister wandelaar 5 , de vvd is met 35 zetels de grootste, maar zo groot is dat niet als je ziet dat er 115 andere zetels zijn te verdelen die de grote meerderheid van het land vertegenwoordigen.... enige nedrigheid is gewenst van deze groep , of zoals Stassen van VOLT dat zo mooi zij een 'club' met mensen die allemaal elkaar boven het hoofd houden. een inteltclub die zichzelf allemaal zo geweldig vinden..
prima maar ze zullen ondertussen eens moeten kijken wat voor een bestuurlijke ravage ze hebben aangericht. Corona groot probleem, ze weten al een jaar dat dit bestaat en nog zijn ze niet in staat op verpleegkundige extra te lokken met een zeer goed salaris voor op de ic? waarom niet, de vaccins gaan richting engeland, en waar komen die vandaan? uit leiden! wie had ook mee kunnen doen aan een finaciering deze fabriek in nederland, wat gebeurt er niks: dankzij deze testen doe er nooit zijn, vaccinatieproblemen en het nog altijd grote tekort aan bedden en ic verpleegkunidgen in de ziekenhuizen maakt dat wij alles gesloten moeten houden....
Badslippers
3 april 2021, 13:31
Ik ben trouwens kotsmisselijk van de die hele politiek de afgelopen weken geworden. Wij leven in de grootste crisis (bijna circus getikt) allertijden waarbij ook nog eens alle suanaclubs zijn gesloten. Dat is een logisch gevolg. Wat een gedoe zeg met al die eenmanspartijen met een negatieve hoofdrol voor mevrouwtje Simons en die boerin Harms. Ik dacht afgelopen donderdag - ja het was toen 1 april - serieus aan een (internationale) partij voor de IJsberen. Je hebt zo een zetel in de Kamer.
Inderdaad, en wel even €117000 per jaar innen plus allerlei onkostenvergoedingen en bonussen. Is toch lekker meegenomen zoals een OV jaarkaart 1-ste klas. Boerin Caroline "Ik Zit Lekker op de Trekker" van der Plas, Sylvana "De Zwarte Kansenparel" Simons en 50+ Liane "Ik Ben Haantje de Voorste" den Haan wrijven zich in de handen.
Segers is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig door eerst niet vóór de motie van wantrouwen te stemmen maar nu hij het mes eens goed geslepen heeft deze toch in de rug van Rutte te jagen.
Op naar het volgende incident (en het prikken schiet nog steeds niet op).
schoolmeester
3 april 2021, 13:34
Er word inderdaad weinig geprikt.....
Groet, schoolmeester.
Badslippers
3 april 2021, 13:40
Rutte zal wel aftreden na de Pasen. Benieuws wie de nieuwe fractievoorzitter (en eventuele premier) wordt uit de VVD gelederen (Remkes?)
schoolmeester
3 april 2021, 13:43
Rutte had voor de Pasen al af moeten treden, een overjarig ei hebben we niks aan met de Pasen.
Groet, schoolmeester.
Willem2
3 april 2021, 14:16
Rutte zal wel aftreden na de Pasen. Benieuws wie de nieuwe fractievoorzitter (en eventuele premier) wordt uit de VVD gelederen (Remkes?)
Dat zou pas echt kiezersbedrog zijn en kennelijk de natte droom van alle "rode" verliezers.
Het gaat allemaal heel lang duren .... maar Belgie gaan we niet verslaan :cool:
Big30
3 april 2021, 14:26
De positie van Rutte is onhoudbaar geworden maar een opvolger in eigen partij is niet evident. Je hoort de naam Schippers vallen (no thank you) en die van Dijkhoff, dat lijkt me de beste keuze. Remkes loopt achter een rollator inmiddels.
Brad Clitt
3 april 2021, 17:09
Ik geef de voorkeur aan iemand van de grootste partij buiten de drie partijen die verantwoordelijk zijn voor deze constitutionele crisis. Kwaliteit en integriteit genoeg daar...
hasta la pasta
3 april 2021, 17:29
Sjonge jonge wat een frustratie. Ik heb gisteravond meegedaan met een online Wijnproeverij gevolgd door een uitgebreide neukpartij.
Hoe heet ze? Kunnen we haar ook boeken?
Eddy_V
3 april 2021, 19:43
Alleen online...
Zeus1
3 april 2021, 20:39
Luister wandelaar 5 , de vvd is met 35 zetels de grootste, maar zo groot is dat niet als je ziet dat er 115 andere zetels zijn te verdelen die de grote meerderheid van het land vertegenwoordigen.... enige nedrigheid is gewenst van deze groep , of zoals Stassen van VOLT dat zo mooi zij een 'club' met mensen die allemaal elkaar boven het hoofd houden. een inteltclub die zichzelf allemaal zo geweldig vinden..
prima maar ze zullen ondertussen eens moeten kijken wat voor een bestuurlijke ravage ze hebben aangericht. Corona groot probleem, ze weten al een jaar dat dit bestaat en nog zijn ze niet in staat op verpleegkundige extra te lokken met een zeer goed salaris voor op de ic? waarom niet, de vaccins gaan richting engeland, en waar komen die vandaan? uit leiden! wie had ook mee kunnen doen aan een finaciering deze fabriek in nederland, wat gebeurt er niks: dankzij deze testen doe er nooit zijn, vaccinatieproblemen en het nog altijd grote tekort aan bedden en ic verpleegkunidgen in de ziekenhuizen maakt dat wij alles gesloten moeten houden....
Wandelaar5 stelt je de simpele vraag: kom eens met een partij die niet machtsgeil is? En jou “antwoord” begint met “luister Wandelaar5” en daarna komt er geen antwoord op zijn vraag, alleen maar wat anti VVD geneuzel, nederigheid gewenst en nog wat van die bullshit!
Bedoel je dat de winnaar van de verkiezingen nederig moet zijn t.o.v alle kleine verliezers van de verkiezingen of bv zo’n one-issue partijtje als Bij1 of de Partij voor de Diertjes? Is dat je antwoord op de vraag van Wandelaar5? Na je dominante begin van “luister Wandelaar5” (wat heel wat beloofde) valt het dus behoorlijk tegen wat je weet te melden over “niet machtsgeile” partijen!, want dat was de simpele vraag.
Wandelaar5 had gewoon een goed punt vind ik door aan te geven dat machtsgeile typetjes de politiek in gaan en proberen de Tweede Kamer te bereiken. Ik zou daar graag nog een ander typetje aan toevoegen, nl de aandachtsgeile typetjes zoals Silvana Simons bv :wink2:
WANDELAAR5
3 april 2021, 21:00
Luister wandelaar 5.
Luister Phea, ik bepaal zelf wel naar wie ik wel en niet luister :).
De rest van je betoog is waarschijnlijk wel goed, maar na jouw begin wilde ik er niet meer naar luisteren. ;)
WANDELAAR5
3 april 2021, 21:02
Caring is sharing, maar de P6 sector is dicht. Dus nee, ze is niet te boeken.
Zeus1
3 april 2021, 22:05
Wat er deze week gebeurde en wat Rutte hoogstwaarschijnlijk de kop gaat kosten doet me sterk denken aan wijlen Joop den Uyl. Die ging nadat hij de verkiezingen won zich tijdens de formatie bemoeien met de potentiële ministers die het CDA zou moeten leveren aan het te vormen kabinet. Dat koste uiteindelijk Den Uyl de kop en dus werd hij ondanks zijn verkiezingswinst geen minister president maar werd er een kabinet CDA-VVD (van Agt-Wiegel) gevormd.
Het verschil met nu is wel dat destijds in de jaren 70 de partijen geen zinloze tijdverslindende debatten daarover gingen voeren. Wat er deze week speelde in politiek Den Haag is dus gewoon hoe het in de politiek al vele jaren werkt, dat is niks nieuws dus. Wat wel anders is dan vroeger dat men tegenwoordig in de politiek niet de belangrijke zaken van de minder belangrijke zaken weet te scheiden. Het is in de huidige politiek blijkbaar belangrijker om tot middernacht met 150 mensen te leuteren over dingen die al jarenlang zo gaan en dus bij de volgende kabinetsformatie ook weer zo zullen gaan dan dat men de urgente zaken voorrang geeft. Het zou de totale politiek (dus kabinet en oppositie ) in Nederland sieren indien ze bv nachtelijke vergaderingen zouden houden over “hoe kunnen we er voor zorgen dat Nederland zsm uit deze pandemie komt”. Deze uitzonderlijke situatie (wat een pandemie nu eenmaal is) vraagt om aandacht en samenwerking van de gehele politiek, dus kabinet en oppositie!
Helaas is het in het Nederlandse Parlement vandaag de dag blijkbaar belangrijker om politici onderuit te halen dan samen op te trekken en wat ons allen aangaat op te lossen.
Badslippers
3 april 2021, 23:52
Inderdaad, beperk je tot hoofdzaken en dat is niet tot in het oneindige kletsen over de demissionair MP. Dat schijnen die Tweede Kamerleden maar niet te begrijpen. Dus informeren, formeren en beleid gaan maken en uitvoeren. Die eerste twee kun je in een week afhandelen en dan aan het werk. Zorg, veiligheid, economie, onderwijs, werken etc. Maar nee, ze zwetsen liever over futiliteiten.
marcelasnl
4 april 2021, 00:31
Rutte is met andere dingen bezig, zoek een leuke vriendin:
https://www.youtube.com/watch?v=nFeatPLXgxg
marcelasnl
4 april 2021, 02:17
35008
marcelasnl
4 april 2021, 02:29
35009
sneivel
4 april 2021, 07:16
Helaas is het in het Nederlandse Parlement vandaag de dag blijkbaar belangrijker om politici onderuit te halen dan samen op te trekken en wat ons allen aangaat op te lossen.
Idd , het is nu wel heel stil vanuit de linkse partijen, als ze Rutte en de VVD buitenspel willen zetten , zullen ze nu toch echt een keer aan de bak moeten en samen een coalitie zien te vormen , maar daar hoor je ook de NOS etc nu niet over, nee dan moeten ze hun eigen lievelingtjes onder de loep gaan nemen ..
het is altijd makkelijk te roepen vanaf de kant. PVV en FVD staan al buiten het spel, (wat ze mede zelf veroorzaken, laat dat duidelijk zijn),
Dus het beste voor de VVD is nu gewoon maar even zien hoe Sigrid Kaag haar nieuwe leiderschap in denkt te vullen...
Moontanner
4 april 2021, 08:17
@sneivel. Als je 't hele spul vergelijkt met een schaakspel, heeft Sigrid Kaag op dit moment haar schaakstukken het best gepositioneerd van allemaal.
Ook een hele slimme zet van Kaag om Mark niet meteen al af te schieten via de motie van wantrouwen. Ze kan dus nooit het verwijt krijgen dat ze uit was op het baantje van Mark. Gewoon de tijd het werk laten doen.
Én ze heeft charisma. Én ze is mediahufter-proof. Ik ben geen d66, maar van al die figuren die de revue passeren vind ik haar de enige geschikte nieuwe MP.
Binnen de VVD rommelt het momenteel, ondanks dat ze met veel nadruk naar buiten brengen dat ze hem volledig steunen.
Mijn verwachting is dat het de komende dagen wordt: 'Rutte functie elders'. En dat voor een drie vier maal dikker salaris dan het bescheiden loon dat hij nu heeft.
'Mark my words'.
pietpotent44
4 april 2021, 09:43
Inderdaad. Kaag ambieert premierschap. En probeert Rutte nu schaakmat te zetten.
bertje600
4 april 2021, 10:13
Dat zal niet gebeuren.
De VVD zal nu proberen tijd te winnen en in de tussentijd een nieuwe voorman/vrouw
belangrijk te maken.
Daarna zal deze nieuwe persoon een nieuw kabinet gaan vormen.
De VVD wil de macht niet kwijt en zelf leidend te blijven.
Kaag mag op de bagagedrager zitten.
phoenix
4 april 2021, 10:25
IK vind het een goede idee Mark weer minister president en dat meen ik, maar wel graag met baudet, wilders en ja21 ... ik zit echt niet te wachten op het cda, d66, pvda en de vvd , altijd hetzelfde, gewoon de beuk er in en dan vervolgens afvoeren die betweters die dan regeren..... want baudet, wilders en die vogel van ja21 ze kunnen dat helemaal niet. Graag Baudet op migratie, Wilders op zorg en ja21 op buitelendse zaken dan mag de vvd financien met mark rutte als baas....prima.... ,
en zoals iemand hier opperde rustig de tijd ( een paar jaar 2025 ?) zijn werk laten doen dan kan d66 en mijn partij de PvdDieren groeien, de puinhopen opruimen en alle vegaproducten belastingvrij laten verkopen..veestapel halveren door alleen echte biefstuk te accepteren geen zeemlappen met hormonen, en die boeren goed helpen dat ze kunnen leven van het vee dat over blijft.., dus hoge prijzen voor melk en vlees. . . net als groenten en fruit trouwens niet belasten en de toeristenindustrie belasten als ze verder dan europa reizen organiseren... inclusief schiphol en klm..
broodpoot
4 april 2021, 10:40
Inderdaad. Kaag ambieert premierschap. En probeert Rutte nu schaakmat te zetten.
In dat licht gezien is het steeds minder toevallig dat Ollongren zich liet fotograferen met die notitie. Je zou er bijna iets van denken.
Zeus1
4 april 2021, 11:01
Klinkt logisch als je de kiezer respecteert.
Eddy_V
4 april 2021, 11:57
In dat licht gezien is het steeds minder toevallig dat Ollongren zich liet fotograferen met die notitie. Je zou er bijna iets van denken.
Die ANP fotograaf zou vooraf geïnformeerd zijn dat zij haar “notities” per ongeluk zichtbaar zou hebben..
Toeval bestaat niet.
De partijen gaan over het personeelsbeleid, zei Rutte gisterenmiddag op z’n fiets.
De goede verstaander begrijpt dat dit ook over zijn eigen partij gaat en wat dat betekent.
Informeren tot de partijen vast staan en dan formeren met een andere VVD’er als MP (ik zou m’n geld nog steeds op Schippers zetten)
kempie
4 april 2021, 12:00
Mijn verwachting is dat het de komende dagen wordt: 'Rutte functie elders'. En dat voor een drie vier maal dikker salaris dan het bescheiden loon dat hij nu heeft.
'Mark my words'.
Zou heel goed kunnen in het bedrijfsleven kunnen ze iemand die flink wil liegen ook wel gebruiken.
kempie
4 april 2021, 12:04
Dat zal niet gebeuren.
De VVD zal nu proberen tijd te winnen en in de tussentijd een nieuwe voorman/vrouw
belangrijk te maken.
Daarna zal deze nieuwe persoon een nieuw kabinet gaan vormen.
Kaag mag op de bagagedrager zitten.
Dat denk ik ook. Wat geloof ik ook nog een optie is dat de VVD een ander als premier levert maar rutte partijleider/fractie voorzitter blijft in de kamer.
Lijkt me alleen niet waarschijnlijk want op het moment lijkt Rutte alle krediet te hebben verspeeld en zou waarschijnlijk niet goed uitpakken voor ze in de volgende verkiezingen als ze hem 4 jaar als fractievoorzitter aanhouden.
Zeus1
4 april 2021, 12:26
Als ik Rutte was zou ik inderdaad de eer aan mezelf houden en gewoon ergens bij een bedrijf gaan cashen en het veelvoudige gaan verdienen ipv dat flutsalaris wat men in Nederland een premier gunt. 10 jaar de kar getrokken en verantwoordelijkheid genomen voor een habbekrats, tijd voor een ander die dit aandurft en kan. Ik zie in de huidige politiek van links naar rechts niet 1 persoon die dat momenteel zou kunnen. Asscher had ik nog kunnen zien als MP verder nobody.
Zie je het al voor je, de EU leiders met in hun midden Ploumen in haar bloemetjes jurk of nog erger Sacharijnissen, piemeltje Klaver, Eikeltje Baudet of die muts van de PvdD. Moet er niet aan denken wat voor modderfiguur Nederland dan slaat.
Badslippers
4 april 2021, 12:50
Ik dacht meer aan de "Vlinder van Lorenz". Een zeer kleine, toevallige beweging kan enorme (en chaotische )gevolgen hebben. Ollongren heeft een breekbare gezondheid waar ze zich zorgen over maakt. Zij krijgt een positieve coronatest terug en raakt in paniek en is bezorgd om haar gezondheid. Ze grist de papieren, die ze nog niet gelezen heeft, van tafel en snelt overstuur het parlementsgebouw uit. Daar schiet een fotograaf een plaatje en als hij zijn kiekje eens goed bekijkt ziet hij dat Ollongren een stapel papier onder haar arm heeft waarop gevoelige informatie blijkt te staan.
De rest is geschiedenis. Het een zet het ander in gang met onvoorspelbare gevolgen. En die onvoorspelbare gevolgen zijn nog steeds niet afgelopen. Een van die gevolgen zou kunnen zijn dat de PVV weer in beeld komt net als andere partijen die eerst geen rol zouden spelen. Interessant hoe dit gaat verlopen. Dat hele proces moet echter niet te lang gaan duren vanwege de grote problemen die schreeuwen om een oplossing.
Brad Clitt
4 april 2021, 12:53
Als grootste niet-besmette partij zou het niet meer dan normaal zijn als de PVV weer in beeld komt, krijgen we toch ook een premier met VVD-roots. ;)
Martin Bosma zou ook uitermate geknipt zijn als MP.
schoolmeester
4 april 2021, 12:58
Martin Bosma is goed in zijn werk, verder heb ik niets met de PVV.
Groet,schoolmeester.
phoenix
4 april 2021, 12:59
voor mij het gruwelijk scenario wilders en bosma, maar graag dan kunnen we die weer snel afvoeren...die roepen alleen maar, regeren is toch iets anders dan roeptoeteren.
Brad Clitt
4 april 2021, 13:10
Geert wist al langer dat Mark en consorten niet deugen en trok terecht zijn conclusies in 2012.
Liever in de oppositie dan meewerken aan het grootste landverraad sinds de tijd van de NSB.
Zeus1
4 april 2021, 13:22
Liever in de oppositie dan meewerken aan het grootste landverraad sinds de tijd van de NSB.
Grote woorden Brad poeh poeh, het slaat echter nergens op natuurlijk :hammer:
Ik ben geen fan van Wilders alhoewel ik het wel eens ben met sommige van zijn standpunten. Ook vind ik het niet kunnen dat zijn partij door andere partijen op voorhand wordt uitgesloten. De kiezer bepaalt vind ik, en als de kiezer zoals in dit geval de PVV als 3e grootste partij kiest moeten ze een reële kans krijgen. Ben echter bang dat, indien ze die kans zouden krijgen, ze net als vele andere partijen weigeren compromissen te sluiten.
Badslippers
4 april 2021, 14:19
Geert wist al langer dat Mark en consorten niet deugen en trok terecht zijn conclusies in 2012.
In 2012 was Wilders de grote leugenaar toen hij als gedoogpartner van de samenwerking tussen VVD en CDA de stekker uit het kabinet trok en de ware reden verdoezelde. Dat werd duidelijk in het debat Rutte/Wilders op 11 maart bij Pauw. Bovendien heeft Wilders al zo vaak onwaarheden verkondigd en mensen geschoffeerd dat hij absoluut niet kan rekenen op enig gezag binnen het internationale politieke podium. Hij jaagt dan iedereen in het harnas waarmee de belangen van Nederland niet gediend zijn. Of je het nou wil of niet, op dat podium moet je als klein land enige mate van beschaafdheid in je pakket hebben anders word je 'kaltgestelt' en grijp je naast de prijzen.
Megaboob
4 april 2021, 17:42
IK vind het een goede idee Mark weer minister president en dat meen ik, maar wel graag met baudet, wilders en ja21 ... ik zit echt niet te wachten op het cda, d66, pvda en de vvd , altijd hetzelfde, gewoon de beuk er in en dan vervolgens afvoeren die betweters die dan regeren..... want baudet, wilders en die vogel van ja21 ze kunnen dat helemaal niet. Graag Baudet op migratie, Wilders op zorg en ja21 op buitelendse zaken dan mag de vvd financien met mark rutte als baas....prima.... ,
en zoals iemand hier opperde rustig de tijd ( een paar jaar 2025 ?) zijn werk laten doen dan kan d66 en mijn partij de PvdDieren groeien, de puinhopen opruimen en alle vegaproducten belastingvrij laten verkopen..veestapel halveren door alleen echte biefstuk te accepteren geen zeemlappen met hormonen, en die boeren goed helpen dat ze kunnen leven van het vee dat over blijft.., dus hoge prijzen voor melk en vlees. . . net als groenten en fruit trouwens niet belasten en de toeristenindustrie belasten als ze verder dan europa reizen organiseren... inclusief schiphol en klm..
Phea, tijd om je rekenmachine weer eens op te starten, want de door jou "gedroomde" combinatie komt vvd:34, Ja21:3 FVD:8, PVV:17 =62 zetels, dus ruimschoots tekort. Daar moert dasn CDA bij (15 zetels) en dat gaat echt niet gebeuren hoor. Of D66, proest, dat zou een giller zijn. of Groenlinks en PVDA erbij, dat gaat hilarische poliek opleveren, en gaat nooit werken, dus nee, een rechts kabinet komt er niet helaas. (Het zou een zegen voor het land zijn als VVD, Ja21 en FVD en PVV eens samen tot > 76 zetels zouden komen en met elkaar zouden willen regeren, dan kunnen al die linkse dwaasheden eindelijk eens van tafel.)
Maar goed, wat dan wel? Gewoon VDD, D66, CDA en (Ja21 of PVDA), dus gewoon een middenkabinet, weer 4 jaar vlees noh vis, pappen en nathouden, geen echte beslissinbgen nemen, veel vergeetachtigheid, hogere belastingen etc. Nederland gaat afglijden op internationale lijstjes qua beste vestigings klimaat, sterke economie, e.d. Goed gesitueerden verhuizen naar landen met een lagere belastingdruk (Ik hoor Noorwegen ;-) ). Of we krijgen een echt grappige variant, CDA, D66, CU, PVDA, GL, SP en PVVD en doe er voor de lol ook maar sily syl bij. an heb je 78 zetels en een echteclownparade, waarin al die linkse dwazen over elkaar heen gaan buitelen en met totaal wappie en woke beleid gaan komen zoals in amsterdam. dus een windmolen in elke tuin, zonneweides, niet meer vliegen, auto's verboden, iedereen met de trein, maar oeps zoveel kapaciteit hebben we niet, iedereen veganist, weg met boeren en landbouw, een miljoen miljard gelukszoekers binnenhalen, maar oeps we hebben geen woonruimte, extreme belastingen voor modaal en hoger (95% afpakken) en een basisinkomen voor alle klaplopers. Nederland is in 4 jaar geruinineerd (net zoals Amsterdam nu) en krijg een nieuwe naam: Zimbabwe aan de rijn.
Optie 3: Zakenkabinet megaboob 1: zuiver, eerlijk, zakelijk. Lagere lasten voor ondernemers en werkenden. Gelukszoekers wordne gelijk uitgezet zonder pardon, meer werken is meer verdienen., niet werken is armoede lijden. Werken word weer gestimuleerd. Klaplopen niet. Stoppen met allelei linkse subsidieclubjes zoals milieudefensie. Postcode loterij word verboden. Meer infrastructuur. Vliegen word gestimuleerd. debiele klimaattafel plannen worden van tafel geveegd. Kernenergie wored de norm. Bij elke groen links stemmer een ind etuin, maar dat is helaas niet uitvoerbaar. Alle bomencrematoria wordne per direct gesloten. de houtkachel van de Jessias word omgesmolten tot een ploeg. Iedereen mag weer schoon aardgas gebruiken. Nederland boort het waddengas aan en word weer welvarend. de opbrengsten gaan zoals in Noorwegen in een staatsfonds, waardoor Nederland de komende 100 jaar geen schulden meer heeft en een welvarend land is.
Premier megboob word uitgeroepen tot poiticus van de eeuw, de man die aanvoelde wat het volk wel wil, en die welvaart en voorspoed bracht. Hij leefde lang en gelukkig en omringd door zijn harem met beeldschone rondborstoge blonde schonen.
phoenix
4 april 2021, 17:50
Voor mij de oplossing megaboob: vvd, cda, ja21, baudet en wilders , echt ik hoop het, daarna kunnen we ze allemaal snel ontmaskeren want er komt helemaal niks terecht van die idioten die denken dat ze zonder natuur kunnen leven.
En dit megaboob daar moeten we heen: we hebben de tijd ( een paar jaar 2025 ?) zijn werk laten doen dan kan d66 en mijn partij de PvdDieren groeien, de puinhopen opruimen en alle vegaproducten belastingvrij laten verkopen..veestapel halveren door alleen echte biefstuk te accepteren geen zeemlappen met hormonen, en die boeren goed helpen dat ze kunnen leven van het vee dat over blijft.., dus hoge prijzen voor melk en vlees. . . net als groenten en fruit trouwens niet belasten en de toeristenindustrie belasten als ze verder dan europa reizen organiseren... inclusief schiphol en klm..
bertje600
4 april 2021, 20:28
Phea,
nu een zakenkabinet zou het beste zijn om de resten van de vorige ellende spoedig te achterhalen en
op te ruimen .
Dan kunnen we weer met frisse moet beginnen.
Die dienen dan wel de onderliggende profiterende hoofd ambtenaren zo spoedig mogelijk hun ontslag aan te bieden.
En dan zonder dat ze in hun eigen profiteurspool kunnen worden opgenomen.
Zij zijn degenen die de boel steeds maar weer in de soep laten lopen en er met niets vanaf komen.
Dan zijn ineens de ministers en staatssecretarissen de dupe van hun falen.
phoenix
4 april 2021, 21:38
zakenkabinet? waarom dat nou weer, gewoon eerlijke democratie! en mensen die proberen van nederland ene bedrijf te maken oprotten.. Nederland is een land met al haar mooie en minder mooie dingen.
Badslippers
4 april 2021, 22:38
Phea,
nu een zakenkabinet zou het beste zijn om de resten van de vorige ellende spoedig te achterhalen en op te ruimen .
Daar hebben we bertjeDC weer met zijn zakenkabinet. Een zakenkabinet bestaat ook uit mensen en mensen zijn nou eenmaal wispelturige types. En tien zakelijke ministers hebben allemaal hun eigen ego waar ze op den duur niet overheen kunnen stappen. Gedoemd te mislukken.
Bovendien weer zo'n voorstel dat er nooit zal komen al was het maar omdat wij in dit land verkiezingen hebben een gaan stemmen.
Megaboob
4 april 2021, 22:51
Daar hebben we bertjeDC weer met zijn zakenkabinet. Een zakenkabinet bestaat ook uit mensen en mensen zijn nou eenmaal wispelturige types. En tien zakelijke ministers hebben allemaal hun eigen ego waar ze op den duur niet overheen kunnen stappen. Gedoemd te mislukken.
Bovendien weer zo'n voorstel dat er nooit zal komen al was het maar omdat wij in dit land verkiezingen hebben een gaan stemmen.
in sommige knoflooklanden werk het anders best prima hoor, met Mario Draghi, daar hoor ik je dan weer niet over badslippers...
Laat ons dromen van zakenkabinet Megaboob 1. Zoveel beter, effectiever, socialer, goedkoper dan het huidige zooitje. Badslippers mag dan minister van geestelijk zorg worden ;-)
Ace2 min van financien
Picasso 1 minister van buitenlandse zaken.
Eddy_V
4 april 2021, 22:57
zakenkabinet? waarom dat nou weer
Omdat een bedrijfsmatige aanpak mogelijk tot betere resultaten leidt dan een ambtelijke aanpak.
Probleem blijft alleen dat je wel goede ministers zou krijgen maar ze blijven met die vreselijke ministeries met hun vastgeroeste ambtenaren zitten die alles zullen tegenwerken dat hun tot last (lees werken) zou zijn.
Yes minister, de serie uit de jaren ‘80 maakte dat destijds al zo treffend duidelijk met die heerlijke onderkoelde Britse humor
Badslippers
4 april 2021, 23:22
in sommige knoflooklanden werk het anders best prima hoor, met Mario Draghi, daar hoor ik je dan weer niet over badslippers...
Dat komt omdat Draghi breed gedragen wordt. Daarnaast hebben de ministers de goedkeuring van alle partijen. Dat is een heel andere opzet als een zakenkabinet.
Als ik minister van de zorg word ga ik voor minister-president Megaboob miljarden verdienen. Want in de zorg worden miljarden verkwanseld en over de balk gegooid.
Zeus1
4 april 2021, 23:49
gewoon eerlijke democratie!
Juist, en eerlijke democratie betekent dat de partijen met de meeste zetels zouden moeten gaan regeren, daar heeft het volk nl voor gestemd, dat is democratie. Dus inderdaad geen zakenkabinet en al helemaal geen kabinet met partijtjes van ca. 8 of minder zeteltjes, dat zou minachting van de kiezer betekenen.
Big30
5 april 2021, 01:38
Grappig om dit commentaar mbt Rutte bij onze zo geliefde Oosterburen te lezen en wel bij de Süddeutsche Zeitung. Een krant die als het gaat om impact en meningsvorming in Duitsland nog boven de FAZ gerankt wordt.
Eine Welt voll Lug und Betrug
Der niederländische Premier Mark Rutte hat mit seinem Verhalten dem Politikbetrieb enormen Schaden zugefügt.
So etwas soll vorkommen in der Politik, und erst recht bei der Regierungsbildung: Da werden geheime Absprachen gemacht, Pöstchen vorab verteilt, und ja, manchmal versucht man eben auch, bei der Gelegenheit einen notorischen Störenfried in die Wüste zu schicken.
Der Rechtsliberale hat mit seinem Vorgehen dem ganzen niederländischen Politikbetrieb einen kaum wiedergutzumachenden Schaden zugefügt. Der Vertrauensverlust, den dieser Skandal und dessen Nichtaufarbeitung bei den in diesen Krisenzeiten ohnehin verunsicherten und misstrauischen Bürgern bewirkt, ist kaum zu überschätzen. Ein Zufallsfoto hat, was sonst hinter den Kulissen abläuft, auf die öffentliche Bühne gezerrt. Zu besichtigen ist, was oft vermutet, aber selten so gnadenlos deutlich dokumentiert wird: eine Welt voll Lug und Betrug.
https://www.sueddeutsche.de/meinung/mark-rutte-niederlande-1.5254046
Mark Rutte oftewel de firma list, leugen en bedrog.
phoenix
5 april 2021, 09:45
democratie betekent dat iedereen mee kan doen en dat elke partij mensen vertegenwoordigt die mee willen doen, geen onderscheid tussen kleine en grote partijen, natuurlijk hebben grote partijen meer macht. , maar zonder kleine partijen kan je in nederland geen meerheid meer vormen dus er is nog meer verdeling van macht.
peterp095
5 april 2021, 10:01
Natuurlijk hebben ze kleine partijen nodig om een meerderheid te vormen omdat ze op voorhand bepaalde partijen uitsluiten om deel te nemen. Dat is in België zo en blijkbaar ook in Nederland.
In België zal de volgende verkiezing echter duidelijkheid scheppen, men zal niet meer zonder rechtse partijen kunnen regeren.
Hier hebben we wel een partij waarbij jij (Phea) je goed zou voelen....PVDA en FGTB.
Brad Clitt
5 april 2021, 10:47
Mooi nieuws op 2e Paasdag, Martin Bosma stelt zich wederom kandidaat voor Kamervoorzitter.
Laten we hopen dat kwaliteit ditmaal wél de doorslag geeft, kan tenminste al de Tweede Kamer gedeislamiseerd worden.
Zeus1
5 april 2021, 11:23
Mooi nieuws op 2e Paasdag, Martin Bosma stelt zich wederom kandidaat voor Kamervoorzitter.
Laten we hopen dat kwaliteit ditmaal wél de doorslag geeft, kan tenminste al de Tweede Kamer gedeislamiseerd worden.
Ik schat de kans dat hij daadwerkelijk voorzitter wordt op nihil,nul
Nostredamus
5 april 2021, 11:31
Je zou denken dat er na de moties van wantrouwen en van afkeuring er geen kabinet met "Pinokkio" Rutte mogelijk kan zijn. Schat zomaar in dat Kaag, Hoekstra en Klaver een ruggengraat van een gifslang hebben en samen met Pinokkio in het kabinet zullen stappen. Let wel dat Pinokkio de touwtjes in handen heeft en de marionetten speler zal blijken te zijn.
hasta la pasta
5 april 2021, 17:44
Omdat een bedrijfsmatige aanpak mogelijk tot betere resultaten leidt dan een ambtelijke aanpak.
Precies. Dit zijn dit de uitingen van de VVD (bedrijfsmatig, mogelijk ... , betere resultaten, ...) waarvan nu zelfs de ex-coalitiegenoten gebak hebben en Rutte het ravijn in geflikkerd hebben. Daar zit je dan, in je eentje in je ivoren torentje aangemoedigd door je letterlijk volgevreten partijgenoten. Als het aan mij ligt word ik op korte termijn opgeroepen om weer te stemmen.
Badslippers
5 april 2021, 17:55
Partijen zouden zich veel meer moeten realiseren dat ze een bepaald deel van het volk representeren. Ze bestaan omdat ooit een bepaalde groep burgers gezamenlijk ideeën hadden over hoe het zou moeten gaan in het land. Omdat niet iedereen een directe stem kan hebben, formeren ze een partij. En dan moet die partij niet gaan afwijken van wat die groep wil.
Eddy_V
5 april 2021, 18:38
Als het aan mij ligt word ik op korte termijn opgeroepen om weer te stemmen.
Om niet per abuis nogmaals op de VVD te stemmen?
Of juist wel als daar een frisse jongedame als lijsttrekker verschijnt ?
phoenix
5 april 2021, 18:41
door bedrijfsmatig te werken maak je ons land kapot, dat wij zolang over dat vacineren heeft daarmee te maken, zieknhuizen en ggd's zijn kapot bezuinigd en daaerom is d eorganisatie pet, er zijn gewoonweg geen mensen, dat is de erfenis van Rutte en dat heeft nog steeds niemand door... behlave de echt rijken want die hebben al lang bescherming of ene prik gehad.
Eddy_V
5 april 2021, 19:06
Phea, er is al sinds jaar en dag een ambtelijke aanpak ipv een bedrijfsmatige aanpak. Die leek er heel even te komen in 2002 met die ouwe platenbaas, maar dat was tot mislukken gedoemd door de tegenwerkingen en het belletje van Bomhof.
De bezuinigingen hebben niets te maken met een bedrijfsmatige aanpak. Sterker nog ambtelijker kan het haast niet. De tekorten door een te lang links beleid werden weliswaar verminderd maar feitelijk niet bij de bron aangepakt.
Als er voor een bedrijfsmatige aanpak gekozen was dan was het centrale ambtenarenapparaat nu sterk gereduceerd, was de belastingdruk verlaagd ipv verhoogd en had met de ontstane ruimte structureel beleid gevoerd kunnen worden ipv de korte termijn brandjes blussen op basis van urgenda malloten en andere klaplopers clubjes.
Maar wees niet bang, een zakenkabinet gaat er nooit komen.
Dan zouden alle poppetjes van links tot rechts ineens voor hun politieke baantjes moeten vrezen en dat kunnen we natuurlijk niet hebben, stel je voor dat er een minister op VWS zou komen die wel verstand van zaken zou hebben en de boel eens structureel aanpakt met oog voor de korte termijn maar vooral met oog op de lange termijn. (eerlijk is eerlijk D’66 minister Els Borst was een uitzondering maar heeft uiteindelijk ook weinig potjes kunnen breken).
Een minister die bijvoorbeeld wel verstand heeft van digitalisering ipv zijn notities op een kladblaadje meeneemt, een minister die AI en IoT begrijpt en daarmee de zorg actief verbeterd ipv achter de feiten aan te lopen en de financiering van de zorg aanpast op innovaties ipv vasthouden aan 19e en 20e eeuwse methodieken.
Nee, stel je toch voor dat er capabele mensen aan het stuur komen te zitten, dat zou ons land met al zijn belangenclubjes en bijbehorende subsidiepotjes niet aan kunnen!
Een zakenkabinet heeft overigens niets met politieke kleur te maken.
Bij het woord zaken hebben sommigen kennelijk meteen een associatie met de VVD , net zoals anderen bij een tomaat nog steeds aan de SP denken.
hasta la pasta
5 april 2021, 19:08
Om niet per abuis nogmaals op de VVD te stemmen?
Dat gaat er niet van komen. De "frisse" jongedame kies ik graag op dit forum uit. Ik val op suf geneukte meisjes waar ik met al mijn ijsberenvrienden in de wolken over kan praten. GFE enzo . . .
Willem2
6 april 2021, 14:45
Tweede Kamer wil Tjeenk Willink als informateur na dramatische verkenning
De Tweede Kamer wil Herman Tjeenk Willink vragen als informateur. Dat zeiden verschillende partijleiders na afloop van een bijeenkomst van de 17 fractievoorzitters, vanochtend bij Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib. Ze bespraken daar hoe het verder moet met de formatie.
..... https://www.ad.nl/politiek/tweede-kamer-wil-tjeenk-willink-als-informateur-na-dramatische-verkenning~a2e45485/
Veel ervaring, maar de beste man is 79, zal denk ik al gevaccineerd zijn, want anders moet hij na 3 dagen ook al vervangen worden. Het houden aan eenvoudige regels is niet zo makkelijk in haagse kringen.
schoolmeester
6 april 2021, 15:05
Iemand van 79 hoort niet meer te werken, maar te genieten van zijn pensioen.
Groet, schoolmeester.
Eddy_V
6 april 2021, 15:20
Iemand van 79 hoort niet meer te werken, maar te genieten van zijn pensioen.
Politiek is geen werk, dat is een roeping
schoolmeester
6 april 2021, 15:23
Dan hebben sommige mensen een verkeerde roeping over zich heen gekregen......
Groet, schoolmeester.
Nostredamus
6 april 2021, 19:14
Politiek is geen werk, dat is een roeping
De meeste zijn anders oost Indisch doof voor argumenten van andere, kunnen ze roepen wat ze willen.
Megaboob
6 april 2021, 22:39
Ze hebben weer eens een PVDA fossiel van stal gehaald. Van de club van de weggenivelleerde salonsolcialisten dus. Die club die dus feitelijk egen macht meer dient te hebben in Nederland maar nog bizar veel posities bezit als burgemeester etc. En daarmee dus een 5e colonne is die Nederland nog steeds links probeert te sturen. Terwijl Nederland in ruime meerderheid nu rechts beleid lijkt te willen (hoewel men nu wel klaar lijkt met pinokkio eerlijkheidshalve)
phoenix
6 april 2021, 22:57
wees blij dat hij nog komt, onlangs enorm goed boek geschreven deze man, je weet niet wat je roepteotert megaboob, realiseer je dat je in dit land nog redelijke bestuurders hebt... kijk maar eens wat er gebeurt als deze man er neit was gekomen, wat voor in informateur had baudet dacht jij ?
Ze zullen toch iop ene of andere manier het met elkaar moeten doen.... en dat Rutte zijn zin neit emr krijgt lijkt em overduidelijk, nu heb je nog kans dat de vvd binnenboord wordt gehouden en anders is het wachten op nieuwe verkiezingen...
Eddy_V
6 april 2021, 23:44
Ze hebben weer eens een PVDA fossiel van stal gehaald. Van de club van de weggenivelleerde salonsolcialisten dus.
Ze hadden ook Nelie Kroes kunnen vragen maar die legt al haar verslagen wel digitaal vast, dat is niet fijn voor lieden die graag nog krabbeltjes en pijltjes op papier zetten.
Misschien wordt ze wel achter de hand gehouden als MP... in Amerika kan het ook op die leeftijd :)
Megaboob
6 april 2021, 23:46
@ Phea,
Pvda-ers zijn er alleen voor Pvda-ers. zal dus wel een kabinet worden met PVDA erin. Dat word weer een rondje nivelleren is een feest voor Nederland. brrrr, wat een treurnis. Dan krijgen ook die moslimbroeder-groenlinkser erbij natuurlijk en dan is het helemaal meer meer meer belastingen en waanzin in Nederland. En meer gelukszoekers en generale pardoonen weer... Dat moet je echt niet willen.
Willem2
7 april 2021, 00:44
Pvda-ers zijn er alleen voor Pvda-ers. zal dus wel een kabinet worden met PVDA erin.
Dat klopt dus niet bij Tjeenk Willink
Vier jaar geleden was het ook Tjeenk Willink die de stukgelopen kabinetsonderhandelingen uit het slop trok. Na zestig dagen verkennen concludeerde zijn voorganger Edith Schippers van de VVD dat “op dit moment” iedere variant van een meerderheidskabinet “op bezwaren van op zijn minst een van de betrokken fracties stuit”. GroenLinks was weggelopen, D66 zag samenwerking met de ChristenUnie niet zitten en de SP voelde niet veel voor een kabinet met daarin de VVD. Maar dertig dagen en veel gesprekken later presenteerde Tjeenk Willink de bouwstenen van een nieuw kabinet bestaande uit de VVD, ChristenUnie, CDA en D66. De formatie was inmiddels al honderd dagen onderweg.
.... https://www.trouw.nl/politiek/lukt-het-deze-mastodont-weer-om-snel-een-kabinet-in-elkaar-te-timmeren~b5efbe8b/
Maar in het geheel is het allemaal heel zwak dat de verliezers doen alsof de verkiezingen gewonnen hebben. Hebben allemaal te veel naar Trump gekeken en schreeuwen om nieuwe verkiezingen. Te absurd voor woorden allemaal.
Zeus1
7 april 2021, 07:44
Maar in het geheel is het allemaal heel zwak dat de verliezers doen alsof de verkiezingen gewonnen hebben. Hebben allemaal te veel naar Trump gekeken en schreeuwen om nieuwe verkiezingen. Te absurd voor woorden allemaal.
Exact, de Nederlandse Politiek ten voeten uit, partijen als PVV, Groen Links en met namen SP buitelen weer over elkaar heen om te blèren hoe het allemaal zou moeten :hammer:
Megaboob
8 april 2021, 00:45
Kauthargate gaat ook maar door....
https://www.geenstijl.nl/5158549/kauthar-thunberg-binnengehaald-voor-klimaat-krijgt-mbo-digitalisering-en-wegenbouw/
Big30
8 april 2021, 08:25
Hiddema keert terug bij FVD als Eerste Kamerlid: ‘Ze hebben wonderschoon programma’
Theo Hiddema keert voor Forum voor Democratie terug aan het Binnenhof. Hij gaat de Eerste Kamer in voor de partij van Thierry Baudet. FVD heeft recht op een derde zetel in de senaat nu oud-FVD’er Nicky Pouw-Verweij voor JA21 in de Tweede Kamer is verkozen. Die wil Hiddema innemen, zegt hij tegen NRC.
De reden voor zijn vertrek, bevestigt hij tegenover de krant, waren de racistische en antisemitische uitlatingen die rondgingen in appgroepen van FVD’ers en JFVD’ers. ,,In dat gewoel was ik beland en ik had er geen zin meer in, want je wordt toch met die smurrie geassocieerd.” Inmiddels maakt Hiddema zich hier geen zorgen meer over. ,,Ik heb me voldoende georiënteerd en ik weet nu: er zitten geen wappies meer achter de gordijnen.”
https://www.ad.nl/politiek/hiddema-keert-terug-bij-fvd-als-eerste-kamerlid-ze-hebben-wonderschoon-programma~a57eaf65/
schoolmeester
8 april 2021, 08:59
Hiddema, ga lekker van je pensioen genieten, op deze draaikont zit de Nederlandse bevolking niet op te wachten.
Groet, schoolmeester.
Megaboob
9 april 2021, 01:12
Hiddema, ga lekker van je pensioen genieten, op deze draaikont zit de Nederlandse bevolking niet op te wachten.
Groet, schoolmeester.
Je kunt van Hiddema vinden wat je vind, maar het was/is wel een kleurrijke politicus. Ik heb vaak genoten van zijn betogen in de 2de kamer. scherp vaak. Hiddema is zeker een van de peilers van het electorale succes van FVD. jammer dat Baudet de boel opblies met zijn getwitter en idioterie. Het had een fatsoenlijk rechts alternatief kunnen zijn, Maar nu hebben we dus ja21....
Willem2
9 april 2021, 15:34
https://www.ad.nl/video/baudet-noemt-tjeenk-willink-kartelkardinaal~p215192
Pikkatrillah
9 april 2021, 16:41
https://www.ad.nl/video/baudet-noemt-tjeenk-willink-kartelkardinaal~p215192
Moet toegeven dat hij hier verstandige dingen zegt:biggrin:
phoenix
9 april 2021, 18:54
Tja alleen hij versimplceert heel vaak onderwerpen, die gecompliceerd zijn en ook niet door referenda zijn op te lossen. Het is niet voor of tegen een klimaatwet, voor of tegen stikstofwet door partij A en partij zou dan alle boeren zijn.... om maar wat te noemen 30% van al het werk van ministers komt van lobbypartijen die invloed utioefenen zoals shell, unilever, ahold, tatasteel etc... dat soort bedrijven moeten stelselmatig worden geconfronteerd met hun werkwijzen, en dreigen emt werkgelgenheid is oud en slap en daar moet je gewoon niet intrappen als je je onderwijs op orde hebt.
Pikkatrillah
11 april 2021, 11:56
De Hond: VVD klimt weer op in peilingen
Updated 35 min geleden
1 uur geleden in BINNENLAND
AMSTERDAM - De impact van het gedoe rondom de mislukte verkenning en demissionair premier en VVD-leider Mark Rutte lijkt voor kiesgerechtigden wat af te zwakken. Raakte de partij van Rutte vorige week virtueel nog zes van de bij de recente Kamerverkiezingen binnengehaalde 34 zetels kwijt, inmiddels staat de VVD in de peiling van Maurice de Hond weer op 31 zetels.
Verder gaf vorige week nog maar 28 procent van de deelnemers aan de peiling aan dat ze Rutte nog wel als premier wilden hebben in een volgend kabinet. Inmiddels is dat percentage gestegen naar 34 procent.
Rutte overleefde begin deze maand met moeite een Kamerdebat over de kwestie-Omtzigt. Dat draaide om de vraag wie met de toenmalige verkenners Ollongren en Jorritsma had gesproken over de positie van het kritische Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA). Rutte gaf uiteindelijk toe dat hij dat was geweest, maar dat hij dat eerst was vergeten. De oppositie diende een motie van wantrouwen in, zijn beoogde coalitiepartners D66 en CDA kwamen met een motie van afkeuring. Die laatste werd door een meerderheid in de Kamer gesteund.
Hieraan zie je dat veel mensen net als Rutte last hebben van dezelfde vergeetachtigheid als hij:biggrin:
schoolmeester
11 april 2021, 13:09
De peilingen van Maurice de Hond zijn net zo betrouwbaar als de weersvoorspellingen.
Groet, schoolmeester.
Megaboob
11 april 2021, 14:21
De peilingen van Maurice de Hond zijn net zo betrouwbaar als de weersvoorspellingen.
Groet, schoolmeester.
en het geheugen van de kiezer is nog slechter dan dat van Pinokkio.
Badslippers
11 april 2021, 14:33
en het geheugen van de kiezer is nog slechter dan dat van Pinokkio.
De kiezer is realistisch en houdt niet van dat Tweede Kamer gezeik en het traineren van de processen. De kiezer wil door en zich niet laten afleiden door gekissebis onder de Haagse kaasstolp. Met aandere woorden, de kiezer heeft genoeg van al dat gedoe en wil verder. Heeft niks maar dan ook niks met het geheugen van de kiezer te maken.
broodpoot
11 april 2021, 16:12
En zo is het maar net. Er wordt al 60 jaar lang van alles besproken in de gesprekken rond de formatie en ook zeker over personen. Nu kwam het uit en dan is het opeens vreselijk.
Maar goed, wat is het alternatief, fascisten aan de rechterkant, luchtfietsers aan de linkerkant, wat moet je met dat zooitje ongeregeld.
En nee, ik ben ook niet wild van de VVD maar echt veel beter kan ik ook niet verzinnen.
schoolmeester
11 april 2021, 16:17
Rutte moet gewoon plaats maken voor een betrouwbare MP.
Ja, ik weet het..... die zijn zeldzaam.
Groet, schoolmeester.
bertje600
11 april 2021, 17:04
Er wordt te weinig aandacht besteed aan de grote fouten die in het verleden gemaakt zijn.
Zoals Wiebes bij de belastingdienst en bij van het gas af en in Groningen, dat achtergesteld is in compensatie,
Ofschoon de Groningers er zelf wel een potje van maken met al die foto's van al reeds lang ingestorte schuren.
Maar nog meer de fouten van Ollongren (D66) die de boel volledig op zijn beloop heeft gelaten.
Zij is degene die de Omtzigt-crisis heeft veroorzaakt en niemand anders.
Maar ook van Schouten (CU) met de stikstofcrisis die haar is aan te rekenen en van crisis tot crisis komt.
Dan vallen de vergeetachtige zaken van Rutte bij in het niets
Badslippers
11 april 2021, 19:02
Er wordt te weinig aandacht besteed aan de grote fouten die in het verleden gemaakt zijn.
Zoals Wiebes bij de belastingdienst en bij van het gas af en in Groningen, dat achtergesteld is in compensatie,
Ofschoon de Groningers er zelf wel een potje van maken met al die foto's van al reeds lang ingestorte schuren.
Maar nog meer de fouten van Ollongren (D66) die de boel volledig op zijn beloop heeft gelaten.
Zij is degene die de Omtzigt-crisis heeft veroorzaakt en niemand anders.
Maar ook van Schouten (CU) met de stikstofcrisis die haar is aan te rekenen en van crisis tot crisis komt.
Dan vallen de vergeetachtige zaken van Rutte bij in het niets
Wat een slappe en gebrekkige analyse. Om te beginnen heb je het over het verleden en somt vervolgens fiasco's van het heden op.
Ten tweede zijn fiasco's van alle tijden en ze lopen als een rode draad door alle kabinetten heen. Dat is dus niet iets specifiek voor Rutte. Bestuurlijk en politiek falen zijn van alle tijden. Dat schijnen veel mensen te vergeten. De lijst van flaters is nagenoeg oneindig. Kijk naar alle parlementaire enquêtes die zijn gehouden. Bouwfraude, paspoort affaire, RSV, studiefinanciering. Ik noem er maar een paar. Elk kabinet heeft wel een paar affaires op zijn kerfstok waarbij toeslagenaffaire en Groningen van recente datum zijn.
Ten derde, elke politicus wordt tijdens zijn carrière weleens verguisd vanwege schandalen of affaires. Den Uyl bijvoorbeeld vanwege de mijnsluitingen. Van Agt wegens "De drie van Breda". Ga zo maar door.
Ten vierde, Ollongren heeft de Omtzigt crisis helemaal niet veroorzaakt. Dan kan ik met zo goed stellen dat die fotograaf dat heeft gedaan, wat trouwens ook niet waar is. Ik zou zelfs kunnen stellen dat Omtzigt de crisis zelf heeft veroorzaakt. Die man heeft uitstekend werk verricht in de toeslagenaffaire maar heeft blijkbaar een aantal karaktertrekken die minder plezant zijn waardoor hij de problemen over zichzelf afroept. En wat dacht je van troela Jorritsma?
Ten vijfde, alle leden van de Tweede Kamer doen niet waarvoor ze zijn aangenomen en dat is de regering controleren en stevige oppositie voeren. Wat ze doen is zich bezighouden met hun fifteen minutes of fame wekelijks scoren op basis van randzaken i.p.v. daadwerkelijk aan het werk gaan.
Megaboob
14 april 2021, 23:41
de politiek blijft helaas weer eens ernstig in gebreke:
’We kunnen niet wachten, had gisteren moeten beginnen’
Ongeduld over uitblijven herstelplan: ’Er gebeurt geen ene f*ck’
Door ALEXANDER BAKKER EN LEON BRANDSEMA
39 min geleden in BINNENLAND
DEN HAAG - Het herstelplan voor de periode na corona moet zo snel mogelijk in elkaar getimmerd worden. Dat zegt Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad. „We kunnen echt niet wachten. Het had gisteren al moeten beginnen.” Maar in politiek Den Haag is, mede door ’verkennersgate’, de boel tot stilstand gekomen. Een ingewijde stelt: „Er gebeurt geen ene fuck.”
Het demissionaire kabinet lijkt voorrang te geven aan de steunpakketten voor ondernemers die op 1 juli aflopen.
Het demissionaire kabinet lijkt voorrang te geven aan de steunpakketten voor ondernemers die op 1 juli aflopen.Ⓒ FOTO’S ANP / HH
Het demissionaire kabinet lijkt vooralsnog alleen de ruimte te voelen om te bepalen wat er moet gebeuren met de steunpakketten voor ondernemers en werknemers als die op 1 juli aflopen. Tijdens de overleggen van het kabinet met de werkgevers en vakbonden, is de polder te verstaan gegeven dat er een knip wordt gemaakt: eerst de verlenging van de steun en daarna het herstelpakket.
BEKIJK OOK:
'Snel herstelplan valt nu totaal in het water'
Ook in de Kamer wordt gesproken van een ’hink-stap-sprong’. Er wordt wel al weken gesproken met de polder over het herstelplan, maar betrokkenen zien dat er weinig schot in zit. Een ingewijde stelt: „Er gebeurt geen ene fuck.”
Rutte
Dat druist in tegen het idee van het herstelplan dat premier Mark Rutte als VVD-leider vlak voor de verkiezingen lanceerde. Dat plan moest er ’zo snel mogelijk’ komen en door de Kamer goedgekeurd worden, nadat er ’ideeën en steun’ bij zoveel mogelijk partijen waren opgehaald. Maar die ronde is nog altijd niet gemaakt, blijkt uit rondvraag in de Kamer.
BEKIJK OOK:
Column: is er politieke speelruimte voor herstelplan?
Premier Rutte zei dinsdagavond bij de coronapersconferentie dat er ’verschrikkelijk hard wordt gewerkt’ aan de verlenging van steun en het herstelbeleid. Hij zei dat het kabinet hoopt ’begin mei, misschien richting half mei de eieren te leggen’.
Elders valt te horen dat dat een optimistische planning is, er wordt ook rekening gehouden met juni. Ondernemers maken zich grote zorgen.
Tjeenk Willink
Het duurt wat Hamer betreft dan ook allemaal te lang met met het maken van een herstelplan dat verder kijkt dan een paar maanden, zegt ze na haar gesprek woensdagmiddag met informateur Herman Tjeenk Willink. „Het nadenken had al begonnen moeten zijn”, zegt ze. Sterker nog: „Het herstelbeleid had er al moeten zijn.”
BEKIJK OOK:
Slim herstelplan geeft ondernemer kickstart
Ook Kim Putters, van het Sociaal en Cultureel Planbureau, pleit voor snelheid. De drie planbureaus hebben politiek Den Haag al voor de verkiezingen opgeroepen om met het herstelplan niet wachten tot er een regeerakkoord is.
Putters: „Het is belangrijk dat je nu, bij de fase over hoe we de crisis uitgaan, al meteen aan de samenleving kunt vertellen dat je ongeveer weet waar we heen willen. Dat is natuurlijk in hoge mate waar de politieke partijen over moeten gaan praten.”
’Verkennersgate’
Maar door ’verkennersgate’ en de herstart van de formatie met informateur Herman Tjeenk Willink is het allemaal anders gelopen dan verwacht. Zonder die vertraging en de diepe kras in het politieke vertrouwen hadden potentiële coalitiepartijen nu al twee weken kunnen onderhandelen over het herstelplan.
Ministeries weten nu niet zo goed waar ze met hun plannen terecht kunnen, weten ingewijden. De huidige demissionaire ministers kunnen niet zomaar de knoop doorhakken over een rekening die bij de opvolgers komt te liggen en waar vooraf is afgesproken dat het meer thuishoort op de formatietafel. Ook omdat het een politieke keuze is hóe je uit de crisis wil komen.
Ideeën
Informateur Tjeenk Willink heeft van de Tweede Kamer niet de opdracht gekregen om de contouren te schetsen voor een herstelplan, maar hij heeft nu wel het initiatief genomen om donderdag de verantwoordelijke ministers Wouter Koolmees (Sociale Zaken), Wopke Hoekstra (Financiën) en Bas van ’t Wout (Economische Zaken) uit te nodigen voor een gesprek over de coronacrisis.
BEKIJK OOK:
’Formatie kabinet moet zich richten op herstel’
De ministers kunnen al genoeg ideeën op tafel leggen, benadrukken bronnen. Op hun ministeries werken ambtenaren er al maanden aan. Dat gaat bijvoorbeeld over wat te doen met de schulden van ondernemers, bijvoorbeeld voor uitgestelde belastingen of om steun die terugbetaald moet worden. Kwijtschelden van alle schulden lijkt er niet in te zitten, er wordt wel gekeken of ondernemers met een kleine schuld daarvoor in aanmerking komen.
Startkapitaal
Een andere optie waaraan wordt gedacht is een soort ’startkapitaal’ voor ondernemers die door de crisis in het rood staan, zodat ze weer een voorraad kunnen aanleggen voor het moment dat ze open kunnen. Er zijn ook vergezichten over het klimaat en de impact van thuiswerken.
BEKIJK OOK:
‘Onontkoombaar om te kijken naar enorme schuldenberg’
Een betrokkene stipt nog aan dat het ’ongeacht de politieke situatie sowieso lastig’ was om kort na de verkiezingen een herstelplan klaar te hebben liggen. Want het is nog altijd niet duidelijk hoe lang de economie nog (deels) op slot blijft en hoe groot de uiteindelijke schade zal zijn: „Als je twee maanden de tijd neemt, wordt het een beter plan.”
Dalton
15 april 2021, 09:32
Bekijk mijn herstel plan eens goed gewoon niet meer testen.
Megaboob
15 april 2021, 09:44
Marx Rutte doet zijn best....
Column: tuurlijk Mark, jij doet ook maar je best
author avatar
Door MARTIN VISSER
1 uur geleden in FINANCIEEL
AEX714.020.21%
Wie zou willen ruilen met onze politieke leiders? Niemand toch? Premier Mark Rutte en coronaminster Hugo de Jonge doen amechtige pogingen om iets van optimisme uit te stralen, door ons een soort van perspectief te bieden. Ondertussen vraag je je af of ze hun eigen woorden nog geloven.
Ⓒ ANP/HH
En wie thuis voor de tv zit en naar het schouwspel kijkt, ergert zich kapot óf -de mildere variant van de kritiek- denkt: „Ach, zie ze eens hun best doen.”
Blijkbaar vindt een grote meerderheid van de Nederlanders het inmiddels een aandoenlijk schouwspel, dat gegoochel met besmettingscijfers, testexperimenten en vaccinatieplannen. Twee uitersten staan daarbij tegenover elkaar, zo blijkt uit recent gedragsonderzoek van instituut RIVM.
Aan de ene kant vindt slechts één op de drie Nederlanders dat het kabinet ’een duidelijke koers vaart’. Aan de andere kant vindt acht op de tien dat de overheid ’haar best doet om het goed te doen’. Oftewel: de politici maken er een potje van, maar ze menen het niet zo slecht.
BEKIJK OOK:
Getouwtrek over piek derde golf: wanneer kunnen we versoepelen?
Het laatste voorbeeld daarvan is het nieuwe ’openingsplan’ dat Rutte en De Jonge dinsdagavond presenteerden. Zes stappen onderweg naar de vrijheid. Met concrete data erbij. Alleen zijn die niet hard, ze zijn geen belofte, moeten elke week opnieuw ingeschat en beoordeeld worden. Oftewel: je hebt er dus geen zak aan. In de woorden van Rutte: „Maar het ís mogelijk dat het kan. En als het niet mogelijk is, dan doen we het niet.” Tuurlijk Mark, jij doet ook maar je best.
Teleurstellingen
Het noemen van concrete data waarop terrassen open mogen, hogescholen gaan draaien, sporten buiten en daarna binnen is toegestaan, groepsgroottes worden aangepast, musea de deuren openen, pretparken toegankelijk worden wordt door ongeveer alle adviseurs ten strengste afgeraden. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau leidt het noemen van een concrete datum alleen maar tot teleurstellingen. Het RIVM adviseert om niet te sturen op data, maar op data - over besmettingen, ziekenhuisopnames, vaccinatiegraad.
BEKIJK OOK:
Huisartsen: ’Mensen smeken ons om geprikt te mogen worden’
Met deze derde routekaart doet het kabinet net alsof het meer duidelijkheid en zekerheid biedt. Maar dit openingsplan zal juist bijdragen aan de verwarring. Bij de vorige routekaarten zaten immers nog ’signaalwaarden’. Als de besmettingsgraad dit niveau had bereikt, het ziekenhuis dat aantal coronapatiënten op de ic had liggen, dan was dit en dat mogelijk.
De criteria waren helder. Niet dat we er iets mee opschoten, want we zitten al maanden in de dakkapel van fase ’zeer ernstig’, waarbij de lockdown nagenoeg volledig is.
Nu is het gissen wat wanneer mag. Versoepelen op 21 april is net zo gemakkelijk 28 april geworden. Schuift straks die 28e ook weer zomaar door als er genoeg moeilijk kijkende artsen en epidemiologen op tv zijn geweest? Alle beloften (o wacht, het zijn geen beloften maar streefdatums of beter: verwachtingsdatums, of hoopmomenten) zijn boterzacht.
Ik zou ze alleen met een heel dun potloodstreepje in de agenda zetten.
phoenix
15 april 2021, 10:51
Nee dat is geen MARX Rutte dat is een pinnokio het zelfde soort als Baudet, Wilders en andere idioten, wij zitten opgescheept met iemand die niet wil nadenken over een hele lange termijn... we zullen mer zieknhuisbedden moeten creeren en de zorg zal direct klaar moeten staan bijde volgende cornagolf in okterber/november met 1000IC verpleegkundigen extra die zeer goed worden betaald, moet je eens kijken hoe snel dat die kunenen worden oipgeleid, dan kan de rest van nederland gewoon weer alles doen.... maar daar hoor ik niks over... niet gek voor een manager want die lui denken alleen maar aan directe inkomsten en uitgaven.... en jqwel hun eigen hachie te redden.... hoe eht verder moet met het eigen land op de lange termijn ... als eht over ecenten gaat dan weten ze eht wel, maar vrijheid... forget it
Husky
15 april 2021, 17:11
Leuk politiek clubje dat D66 en vooruitstrevend omtrent diversiteit;)
Ons elitaire dametje Kaag als ze de grens overgaat met hoofddoekje,gehuwd met de Palestijnse ex onderminister van Arafat,onze nieuwe kamervoorzitter mevrouwtje Bergkamp is super divers, lesbisch getrouwd met haar dame en moeder van wat kindjes,om het diverse beeld nog wat diverser te maken is ze ook nog half Marokkaans:biggrin:
Dan zit er nog een gender gevalletje in de 2e kamer en wat hoofddoekjes,maar de pret is nog niet op, via het nieuwe 2e kamerlid Smeets is er ook nog een pedofiele homoman binnen geroeid.
Diversiteit alom in dit politieke clubje,wat zal er volgen!!!!:)
Diversiteit, quota etc. komt mijn neus uit en is absoluut geen representatieve afspiegeling van Nederlanders,we worden zo langzamerhand geregeerd door een softe regering en Kamerleden die mij in ieder geval niet vertegenwoordigen:gruebel:
Husky
15 april 2021, 22:40
Zie mijn bovenstaande post,na twee weken in functie te zijn geweest moet ons pedofiele homo kamerlid Smeets al de tweede Kamer verlaten,
wat een club dat D66 van hoofddoekje, gender en de nodige lesbo`s en homo`s,nu een ontslagen pedofiel,is dat het nieuwe regeren van dametje Kaag!!!!
Is dat een club die o.a. ons ijsberenlegioen en hun belangen moet behartigen:baeh:
Meer een behartigers club voor de Gay parade,om te huilen:heul:
phoenix
15 april 2021, 23:21
ik stem ook niet op ze, maar het wel degenen die prostituees erkennen, van de rest kan je weinig verwachten
Megaboob
16 april 2021, 00:29
Het nieuwe leiderschap van Kaag heeft zich direct kenbaar gemaakt.
1) Ollongren blundert
2) Kaag verschuilt zich achter Rutte
3) Kaag valt Rutte aan en gedraagd zich hautain
4) Affaire Smeets, kaag laat lang niets horen
5) Smeets moet het veld ruimen (terecht em waarschijnlijk onder behoorlijke dwang van kaag).
Nieuw leiderschap. hahahahahahahahahahaha!
D66: oude wijn in nieuwe zakken. Wat een treunis partijtje.
noglangnietuitgewandeld
16 april 2021, 07:44
Smeets was dus 15 dagen kamerlid, en kan dan van de wachtgeldregeling gebruik maken? Hoeveel gaat deze D66 blunder de belastingbetaler kosten? Hij heeft echter geen record gebroken. Dat stond op naam van Philomena Bijlhout, die was 9 uur staatssecretaris, toen er een foto opdook van haar in een militair uniform. Het wachtgeld weigerde deze Bouterse aanhangster niet, want dan zou ze haar gezin tekort doen. Homo Smeets heeft vermoedelijk geen gezin waar hij zich achter kan verschuilen. En is een bekende advocaat. Kan dus zelf de kost verdienen. Jeugdrecht lijkt hem op het lijf geschreven.
noglangnietuitgewandeld
16 april 2021, 11:25
Hij heeft zijn dienstverband bij Spong advocaten opgezegd. Kiest dus toch voor wachtgeld, zo lijkt het.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1210197874/advocatenkantoor-spong-sidney-smeets-komt-niet-meer-bij-ons-terug
schoolmeester
16 april 2021, 12:44
Ik denk ook niet dat er nog iemand interesse heeft in deze advocaat.......
Groet, schoolmeester.
Big30
16 april 2021, 18:56
Hij heeft zijn dienstverband bij Spong advocaten opgezegd. Kiest dus toch voor wachtgeld, zo lijkt het.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1210197874/advocatenkantoor-spong-sidney-smeets-komt-niet-meer-bij-ons-terug
Ex-Kamerlid Smeets aangewezen op wachtgeld na afwijzing Spong
Het opgestapte D66-Kamerlid Sidney Smeets heeft recht op zes maanden wachtgeld. Hij lijkt daarop aangewezen, nu advocaat Gerard Spong heeft laten weten dat Smeets niet terugkeert als strafrechtadvocaat bij het kantoor van Spong.
Smeets stapte donderdag op als Kamerlid na beschuldigingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij tienerjongens. De advocaat zat slechts twee weken in de Kamer. Sinds 2015 heeft een Tweede Kamerlid dat binnen drie maanden vertrekt recht op zes maanden wachtgeld: een bedrag van ruim 50.000 euro. Kamerleden die langer dan drie maanden werken, krijgen minimaal twee jaar wachtgeld.
https://www.ad.nl/politiek/ex-kamerlid-smeets-aangewezen-op-wachtgeld-na-afwijzing-spong~aab45d828/
Een gedwongen keuze. Zou mooi zijn als er een mechanisme zou zijn dat voorkomt dat deze foute figuur wachtgeld krijgt, helaas is dat niet mogelijk en het is nog maar de vraag of hij er zelf van af zal zien.
schoolmeester
16 april 2021, 19:24
Meestal pakken ze dat wachtgeld wel..... zeer slechte regeling.....werkt wel goed voor profiteurs die makkelijk geld willen scoren !
Groet, schoolmeester.
phoenix
16 april 2021, 20:39
wat ik hier zo raar vindt is de manier waarop deze man weer aan de schandpaal wordt genageld..., wat weten jullie van die man? elke strafbare feiten heeft hij gepleegd was hij gewetensloos of gewoon homo en niet in staat zich te beheersen... hoe lang duurt het nog voordat wij dit soort mensen, er zijn honderd duizenden pedo's die zich allemaal inhouden... anders behandelen dan opjagen aan de schandpaal nagelen en de werkelijkheid ontkennen, deze mensen worden iedere ker weer geboren hoor, dat houdt niet op... net als hoeren, en homo's en andere afwijkende seksen ze worden allemaal geboren zelfs wij hoerenlopers worden geboren en doen wat vele vrouwen zich niet kunenen voorstellen hoe dat gaat...
rob45
16 april 2021, 21:05
Er is eigenlijk nog maar EEN vraag..
Wat is erger ? Een partijleider die de Omzigt vraag ontkent/ zich niet herinnert of een partijleider die een homo/Pedo in dienst heeft als kamerlid ?
Zou het de nieuwe politiek norm zijn ?
Boy69
16 april 2021, 21:15
Zullen leuke partij bijeenkomsten zijn daar bij D66 !!!
Jetten en Smeets die elkaar lekker in de kont neuken onder het toeziend oog van die arrogante Kaag (al dan niet met hoofddoek)
Sphinx
16 april 2021, 21:24
Er is eigenlijk nog maar EEN vraag..
Wat is erger ? Een partijleider die de Omzigt vraag ontkent/ zich niet herinnert of een partijleider die een homo/Pedo in dienst heeft als kamerlid ?
Zou het de nieuwe politiek norm zijn ?
Optie A is standaard in de politiek overal ter wereld: de "ik kan het me niet meer herinneren" wordt al sinds 1800 gebruikt (record voor het meest gebruik stond lange tijd op naam van Vietnamveteranen die inruil voor militaire hulp van Thaise en Laotiaanse criminele bendes tegen de Vietcong drugstransporten opzetten (Air America heette dat). Optie 2 is al iets vervelender dat geeft nl voedsel aan de figuren die naar de bloeddrinkende pedo-elite zoeken haha, Smeets is ineens verdachte nr 1 geworden daar
Megaboob
16 april 2021, 23:40
wat ik hier zo raar vindt is de manier waarop deze man weer aan de schandpaal wordt genageld..., wat weten jullie van die man? elke strafbare feiten heeft hij gepleegd was hij gewetensloos of gewoon homo en niet in staat zich te beheersen... hoe lang duurt het nog voordat wij dit soort mensen, er zijn honderd duizenden pedo's die zich allemaal inhouden... anders behandelen dan opjagen aan de schandpaal nagelen en de werkelijkheid ontkennen, deze mensen worden iedere ker weer geboren hoor, dat houdt niet op... net als hoeren, en homo's en andere afwijkende seksen ze worden allemaal geboren zelfs wij hoerenlopers worden geboren en doen wat vele vrouwen zich niet kunenen voorstellen hoe dat gaat...
Phea, even een realitycheck aub. deze man is niet voor niets exit kamerlid.
Megaboob
16 april 2021, 23:41
Wat heerlijk groenlinks moslimbroeder schap en PVDA gaan elkaar samen misschien nog verder nivelleren als rood groen. Samen op naar de 0 zetels!
Samen Rood Groen wil dat GroenLinks en PvdA één front vormen
Een initiatief dat pleit voor meer samenwerking tussen PvdA en GroenLinks wordt gesteund door meer dan vijfduizend ondertekenaars. Samen Rood Groen wil de linkse progressieve politiek die bij de laatste verkiezingen het onderspit dolf, laten herrijzen:
We kunnen nu als GroenLinks en PvdA samen herrijzen als één sterke macht. Nú kunnen we onze teleurstelling omzetten in iets positiefs en het momentum pakken. Om niet als een waakvlam weer vier jaar stilletjes te blijven branden – maar met een explosie van roodgroene energie het fundament te leggen voor een prachtige uitslag bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar – en ver daarna. Nieuwe energie om Nederland een nieuwe en eerlijkere richting te geven.
De ondertekenaars bestaan uit prominenten, kaderleden en gewone leden. Van Yasemin Cegerek tot Job Cohen, van Aafke Romeijn tot Jacques Wallage. Doel is om in rap tempo tot een nieuwe beweging te komen:
Wij willen nu direct vaart gaan maken, waarbij: we elkaar niet loslaten bij de formatie, onze Tweede Kamerfracties samen gaan vergaderen en we bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen stembusakkoorden sluiten. Waar mogelijk werken we met gezamenlijke lijsten. We hebben bij de volgende nationale verkiezingen één gezamenlijke lijst en één duidelijk verhaal met heldere uitgangspunten.
Eén van de initiatiefnemers, Marlies Willemen (GL), zegt in een toelichting tegen de NOS: “Er is meer dan genoeg waar we elkaar in vinden. Zet een GroenLinkser en een PvdA’er aan tafel en we gaan er uitkomen. We moeten nu denken in het belang van Nederland om dat socialer en groener te krijgen.”
De partijbesturen van de PvdA en GroenLinks reageren positief op het initiatief, constateert de NOS.
Vooral PvdA-voorzitter Nelleke Vedelaar is opgetogen. “Ik ben er erg enthousiast over, samen niet alleen praten, maar concrete stappen zetten voor die verdere linkse samenwerking. Vorige week ben ik ook bij een van de sessies van het RoodGroene initiatief aangesloten. De beweging en energie maken me enthousiast. Ik blijf graag met ze in gesprek.” GroenLinks-voorzitter Kathinka Eikelenboom zegt ook dat ze voorstander is van progressieve samenwerking. “In de campagne hebben we daar met ons affiche een duidelijke statement over gemaakt. We zijn enthousiast over initiatieven om die samenwerking te versterken. Voor nu is onze inzet erop gericht samen met de PvdA op te trekken in de formatie.”
bertje600
17 april 2021, 12:55
Samen concrete stappen zetten.
Dat betekent opheffen beide partijen.
Big30
17 april 2021, 19:40
ChristenUnie-leider Gert Jan Segers vindt dat hij begin april te veel op de man heeft gespeeld met zijn opmerkingen aan het adres van premier Rutte. Het gaat niet om één persoon, maar om "een ongezonde politieke cultuur en een genadeloze overheid". Daar moet wat hem betreft een einde aan komen.
Segers zei na het debat over de "functie elders" voor CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt dat hij geen deel meer wilde uitmaken van een kabinet met premier Rutte. Daar kreeg hij, ook vanuit zijn eigen partij, kritiek op.
"De perceptie was dat ik in mijn kritiek op de politieke cultuur in Den Haag te veel de man heb gespeeld en te weinig de bal. Te veel Rutte, te weinig ons allemaal."
https://nos.nl/artikel/2377073-segers-cu-opmerking-over-rutte-was-te-veel-op-de-man-gespeeld.html
Pikkatrillah
17 april 2021, 21:21
https://nos.nl/artikel/2377073-segers-cu-opmerking-over-rutte-was-te-veel-op-de-man-gespeeld.html
Lekker weer de keutel intrekken :biggrin:
Bye the way heet die man niet Gert Jan ?
Carlitos klinkt natuurlijk ook zo christen uni :freu:
Pikkatrillah
21 april 2021, 19:49
Ministers Wopke Hoekstra en Sigrid Kaag, tevens partijleiders van respectievelijk CDA en D66, wilden niet reageren op het mogelijk achterhouden van informatie over de toeslagenaffaire door het kabinet, zoals RTL Nieuws woensdag onthulde. Ook zou er in kabinetskringen met ergernis worden gesproken over kritische Kamerleden zoals CDA'er Pieter Omtzigt. De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk een debat over.
Er was woensdag opnieuw opvallend nieuws over de kinderopvangtoeslagaffaire. RTL Nieuws citeert uit de notulen van de ministerraad die normaal geheim blijven. Daaruit zou blijken dat coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie informatie vanuit het kabinet bewust hebben achtergehouden.
Zo wilden de Kamerleden Omtzigt, Renske Leijten (SP) en Helma Lodders (VVD) weten wie wanneer op de hoogte was van het onterecht jagen op onschuldige burgers die door de Belastingdienst werden gezien als fraudeurs. Op 15 november 2019 besloot het kabinet volgens RTL Nieuws het gevraagde feitenrelaas niet naar de Kamer te sturen.
Gebrekkige informatie grote irritatie van de Kamer
In de debatten van de afgelopen jaren over dit onderwerp kwam steeds weer de frustratie van Kamerleden naar voren dat zij te laat, te weinig of zelfs helemaal geen informatie van het kabinet kregen. Het recht op informatie is cruciaal voor Kamerleden om de regering te controleren.
Het kabinet viel uiteindelijk in januari vanwege het snoeiharde rapport over de toeslagenaffaire Ongekend Onrecht. Toen werd in één klap duidelijk dat burgers onterecht als fraudeur werden aangemerkt bij de aanvraag van de kinderopvangtoeslag. De toeslagen werden stopgezet en er volgden hoge boetes, waardoor duizenden onschuldige ouders financieel ten onder gingen.
Sindsdien wordt de roep om een nieuwe bestuursstijl met meer transparantie en een sterkere machtspositie van de Kamer steeds luider. Het zijn inmiddels hoofdonderwerpen in de lopende formatie.
Hoekstra en Kaag zwegen
De kwestie is ingewikkeld voor partijleiders die ook een ministerspost hadden in het vorige kabinet. Dat bleek uit de reacties van CDA-leider Wopke Hoekstra, demissionair minister van Financiën, en D66-leider Sigrid Kaag, demissionair minister voor Buitenlandse Handel.
Zij wilden woensdag niet ingaan op vragen over de onthullingen. "Ik sta hier als CDA-leider", zei Hoekstra. Het wordt volgens hem "ingewikkeld" als hij ook vragen gaat beantwoorden als demissionair minister. Bovendien wil de bewindsman eerst het debat met de Kamer voordat hij gaat "speculeren" over de kwestie.
Ook Kaag wilde nog niets zeggen tot het debat. Ze kon zich bovendien niet herinneren of ze bij de bewuste kabinetsvergaderingen waarop werd besloten de Kamer niet te informeren aanwezig was. "Het is heel belangrijk dat er een kabinetsbrief komt waarbij alles zorgvuldig wordt gewogen en alle informatie die beschikbaar is wordt meegegeven."
Fijn dat het huidige kabinet ook in meer of mindere mate het nieuwe zal worden , afgaande op de verkiezingsuitslag !
Zeus1
21 april 2021, 21:33
Fijn dat het huidige kabinet ook in meer of mindere mate het nieuwe zal worden , afgaande op de verkiezingsuitslag !
Tsja het volk heeft gekozen, zo werkt dat in een democratie. Ik moet nog zien hoe een volgend kabinet eruit gaat zien, ben benieuwd.
De formatie zal nog wel een behoorlijke tijd gaan duren. Zolang partijen elkaar alleen maar bekritiseren ipv naar overeenkomsten gaan zoeken is het einde nog niet in zicht.
Het meest stuitende is de uitspraak van SP-heks Sjacharijnissen: zij ziet de SP nog niet in een regering met de VVD en andere partijen zouden dat ook niet moeten doen?
Ja duh, waar haalt ze het lef vandaan om überhaupt over kabinets deelname te praten. De nietige SP is onder haar leiding keer op keer afgestraft bij verkiezingen, de SP wordt per verkiezing kleiner en dan gaan roepen dat ze niet wil deelnemen, je moet het lef maar hebben, wat een dom wijf.
phoenix
21 april 2021, 22:50
Zonder Renske leijten van de SP was de pinokkio rustig verder gegaan met zijn perverse systemen, ik benieuwd wat de geheime notelen ons leren over de toeslagenaffaire.. https://www.trouw.nl/politiek/vertrouwen-in-formatie-naar-nul-na-nieuwe-onthulling-toeslagenschandaal~b4bfbcb4b/
niets vreemds roept pinokkio....ja natuurlijk SP heeft weinig zetels maar wel goede integere politici.... en fijn dat Omzgt het zelfde er in staat.....de burger heeft neits aan een bedrijvenparlement die alleen maar ja knikt.... bedrijven natuurlijk wel... en de bv nederland met haar alsmaar stijgende huizenprijzen die ook... de rest van de nederlandse burgers wil wat anders...
Zeus1
21 april 2021, 23:40
De SP die zegt niet aan het volgende kabinet deel te willen nemen is als FC Emmen die zegt komend seizoen niet in de Champignons Leage te willen spelen.
Megaboob
21 april 2021, 23:46
Renske Leijten is een integer kamerlid en heeft goed werk gedaan. Tegelijkertijd is ze lid van de nieuwe maoisten communisme club SP, die een extreem links communistisch achtig Nederland voorstaaat en dat is natuurlijk iets wat vrijwel niemand wil gelukkig. Mede daarom dus gedoemd een splinterpartij te blijven gelukkig.
Megaboob
21 april 2021, 23:49
Uitstekende analyse in de Telegraaf:
Column Roderick Veelo
Hardleers links verdient niet beter
author avatar
Door RODERICK VEELO
Updated Vandaag, 14:03
Vandaag, 14:00 in COLUMNS
Welk kabinet er ook wordt geformeerd, links zal het niet zijn. Daarvoor zijn de linkse partijen te klein. Nog nooit hebben PvdA, GroenLinks en de SP er samen zo beroerd voorgestaan. Zonder pijnlijk zelfonderzoek is de teloorgang van links niet te stuiten. Durven Ploumen, Klaver en Marijnissen het aan?
De crisis rond demissionair premier Rutte en de zin ’Omtzigt functie elders’ eiste na de verkiezingen alle aandacht op. Daardoor raakte iets te snel uit zicht hoe dramatisch die verkiezingen voor links eigenlijk waren. Voor de tweede keer op rij kwam de PvdA niet verder dan negen zetels, de SP verloor fors en GroenLinks werd de grootste verliezer van allemaal. Samen kregen ze nog geen 18 procent van de Nederlanders achter hun ideeën.
Deze partijen hebben ieder zo hun eigen afvalligen, maar de verliezen horen bij een langlopende trend die voor alle linkse partijen geldt. Het verval zien we ook in landen om ons heen. Met de Duitse Groenen als uitzondering zijn elders sociaaldemocraten en andere linkse partijen veroordeeld tot de marge, als ze nog bestaan.
Zelfmoordmissie
Het wonderlijke is dat de waarschuwingen al die tijd in de wind worden geslagen alsof de partijen zelf part noch deel hebben aan hun eigen verval. Daardoor lijkt links onverstoorbaar onderweg op een zelfmoordmissie.
In Frankrijk – een land waar de ooit zo machtige Socialistische Partij al jaren zonder kiezers zit – maakt de beroemde econoom Thomas Piketty zijn partij duidelijk dat ze er al lang niet meer voor de gewone mensen is. De Franse socialisten zijn verworden tot een club van hoger opgeleiden. Een groep die altijd al behoorde tot het progressieve kamp, maar eigenhandig de banden met de arbeiders heeft doorgesneden. Dat gaat natuurlijk niet ongestraft.
Immigranten
Links is de weg kwijtgeraakt met de massale komst van immigranten uit islamitische landen. Niet alleen zorgde de toestroom van deze nieuwkomers voor extra concurrentie op de arbeidsmarkt en dus voor lagere lonen, maar de progressieve goegemeente keek ook weg van de grote maatschappelijke gevolgen die deze intocht had voor de arbeiderswijken in de grote steden. Kritiek van de achterban op de multiculturele samenleving kreeg – en krijgt nog steeds – het predicaat ’racisme’.
In Groot-Brittannië gooide de linkse auteur Nick Cohen bij Labour de knuppel in het hoenderhok met zijn bestseller What’s left (2007). Het is een woedende aanklacht tegen het omarmen door links van oerconservatieve islamitische standpunten over vrouwen en de samenleving als geheel. Labour heeft volgens Cohen, eenmaal op de weg van het cultuurrelativisme, het oude verheffingsideaal overboord gekieperd en de sociaaldemocratische waarden verraden.
Om nog maar te zwijgen over het antisemitisme dat met een aantal islamitische broeders en zusters Labour is binnengedrongen.
Ondergronds
In Nederland schreef journalist Carel Brendel Het verraad van links (2008) met daarin dezelfde analyse. Oeroude linkse principes als de vrijheid van meningsuiting, vrouwen- en homo-emancipatie en de scheiding van kerk en staat zijn bij de Partij van de Arbeid naar de achtergrond verschoven. Sociaaldemocraten hebben moeite hun partij nog te herkennen. Ze houden hun lidmaatschap voor gezien of beginnen een groep die de oude principes nog wel koestert, zoals de club VrijLinks van Keklik Yücel en collega-columnist Eddy Terstall.
Als links had willen leren van de waardevolle Ayaan Hirsi Ali in haar gelederen, had Brendel zijn boek niet hoeven schrijven. Maar geleerd werd er niet. Ook na zijn analyse niet. Wie de bestseller Ik ga leven van schrijfster Lale Gül leest, vraagt zich af waar het feminisme en het socialisme al die jaren ondergronds heeft gezeten. Vrouwen emanciperen én zieltjes winnen op koranscholen gaat niet samen. In haar boek lezen we dat de Partij van de Arbeid nogal schaamteloos voor dat laatste had gekozen.
Woelige wereld
De traditionele aanhang van de linkse partijen leeft in onzekere tijden en een woelige wereld. Het mag nu toch wel duidelijk zijn dat het beetje zekerheid dat die aanhang zoekt gevonden wordt bij populistisch rechts. Het Nederlandse migratiebeleid - dat tegen alle bewijzen in claimt de immigratie beheersbaar te houden - is het lek waar links op leegloopt.
Concurrentie op de arbeidsmarkt en de huizenmarkt en een onbetaalbare verzorgingsstaat in het verschiet. Als de linkse partijen weer iets willen betekenen voor de werknemers in Nederland zullen ze moeten kiezen voor een strikt immigratie- en integratiebeleid en dit thema niet overlaten aan hun politieke tegenstanders.
De enige sociaaldemocraten van Europa die dat tot nu toe begrepen hebben, zijn de Deense. Zij zijn in Denemarken de grootste partij en leveren de minister-president. Blijft links echter hardleers de andere kant op kijken, dan hebben ze hun aftocht dik verdiend.
Megaboob
21 april 2021, 23:57
op twitter net:
"Die Kaag is toch wel een verfrissing in de Haagse politiek, hoor! Daar waar anderen altijd zeggen dat ze geen actieve herinneringen hebben, zegt Kaag zonder blikken of blozen gewoon dat ze waarschijnlijk in Niger was."
Nieuw leiderschap van Kaag (D66) proest.....
Megaboob
22 april 2021, 00:00
Geenstijl vat het allemaal even goed samen:
https://www.geenstijl.nl/5158769/de-echte-rutte-doctrine-kabinet-hield-info-toeslagenschandaal-doelbewust-achter/
bertje600
22 april 2021, 14:56
Toch laat het weer zien dat ambtenaren veel te veel te vertellen hebben binnen de politiek.
De aantekeningen van Ollongren zijn daar een voorbeeld van en de toeslagenaffaire
laat duidelijk zien dat die ambtenaren van hoog tot laag totaal geen voeling hebben
met de burgers.
En daarna verschuilen zij zich achter anderen of achter hun minister die zo maar laten vallen
of ze zeggen het zo dat de minister of staatssecretaris wel door de Tweede Kamer wordt weggestuurd.
En al die hoofdambtenaren gaan dan, als ze weg moeten, hun eigen banencarrousel in voor
weer aan ander voordeling baantje.
Er is er een die daar al lange tijd van profiteert; Dhr. Joustra
De man achter de gouden kranen op zijn kantoor in Amsterdam.
Eddy_V
22 april 2021, 16:18
Ik heb al eens eerder verwezen naar de magnifiek Engelse serie “Yes Minister” gevolgd door Yes Prime Minister “ nadat de minister dankzij en ondanks zijn topambtenaar PM kon worden.
jaren ‘90 als ik het goed heb maar ook anno 2021 in Nederland nog steeds de realiteit ondanks dat het een komedie is
Willem2
22 april 2021, 23:20
Het CDA heeft met Pieter Omtzigt 'goud in handen', en zou er goed aan doen om zijn ideeën een grotere rol te laten spelen in de partij. Dat staat in een 'brandbrief' die op initiatief van de CDA-afdelingen Heerlen en Maastricht aan de Tweede Kamerfractie is gestuurd.
Zeker achttien lokale afdelingen en de jongerenorganisatie CDJA hebben de brief ondertekend. Kabinetsdeelname in Rutte IV vinden ze 'ongeloofwaardig en geen optie'.
Initiatief
De brief lekte uit via nieuws- en opiniesite TPO. De afdelingen Landgraaf, Brunssum, Voerendaal, Valkenburg, Eijsden-Margraten, Dantumadiel, Arnhem, Den Bosch, Steenbergen, Voorst, Beuningen, Soest, Deurne, Moerdijk, Zwartewaterland en Losser hebben mede getekend, en dus het CDJA.
Imago
Het CDA kampt met het imago van 'een vergrijzende bestuurderspartij die vervallen raakt in machtsdenken', schrijven de afdelingen. Ze wijzen erop dat dat ook afstraalt op afdelingen in gemeenten en provincies. Toch vindt het geluid van Omtzigt onder kiezers veel weerklank, staat in de brief. "Zijn verhaal wordt breed gedragen in de maatschappij."
Geen samenwerking met VVD
Tegelijk vinden de ondertekenaars 'Mark Rutte de verpersoonlijking' van de 'neergang van democratische waarden', zoals volgens hen is gebleken uit de toeslagenaffaire. Ze willen niet meer met de VVD'er samenwerken omdat de 'tijdgeest van nu vraagt om een open en transparante bestuursstijl', en de demissionair minister-president die volgens hen niet voorstaat.
..... https://nos.nl/regio/limburg/artikel/126639-cda-afdelingen-steunen-koers-omtzigt-in-brief-aan-fractie.html
Ongelofelijk dat de CDA zoiets durft te zeggen en zeker de afdelingen uit Limburg. Door wie werd ook alweer de afgelopen jaren het beleid uitgevoerd bij de belastingen .... :rolleyes:
Megaboob
23 april 2021, 00:11
35091
Sphinx
23 april 2021, 10:26
Ik heb al eens eerder verwezen naar de magnifiek Engelse serie “Yes Minister” gevolgd door Yes Prime Minister “ nadat de minister dankzij en ondanks zijn topambtenaar PM kon worden.
jaren ‘90 als ik het goed heb maar ook anno 2021 in Nederland nog steeds de realiteit ondanks dat het een komedie is
Top serie inderdaad, ik was groot fan van Nigel Hawthorn. De man had als hij nog geleefd had zó voor Rutte kunnen werken.
https://www.youtube.com/watch?v=cTnBYVHFjIE
Dalton
23 april 2021, 13:11
Eindelijk beginnen ze het te begrijpen dat RUTTE met zijn maffia aanhang het echte werkvolk aan het uitknijpen is en de rijken steeds rijker maakt.
Nu weer een akkevietje met de reiskosten vergoeding dit is nr 254 van de lijst met miskleunen door onze dictator.
Pikkatrillah
26 april 2021, 23:52
Kamer woest over ’doofpot’: ’Dit is niet goed te praten’
Updated 23 min geleden
31 min geleden in BINNENLAND
DEN HAAG - Kamerleden reageren maandagavond afkeurend en ontstemd op de inhoud van de notulen van de ministerraad die zijn vrijgegeven. DENK-fractieleider Farid Azarkan spreekt van een „onthutsend beeld.” SP-leider Lilian Marijnissen noemt het „ongelofelijk. Dit gaat dus over mensen die kapotgemaakt worden.” PVV-voorman Geert Wilders spreekt van een „corrupte bende” en roept andermaal op: „Wegwezen!”
Verscheidene ministers klaagden tijdens de ministerraad op 12 juli 2019 over kritische Kamerleden van coalitiefracties, onder wie Pieter Omtzigt van het CDA en Helma Lodders van de VVD. D66-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken nam daarin het voortouw maar hij kreeg bijval van premier Mark Rutte, CDA-minister Wopke Hoekstra van Financiën en D66-vicepremier Kajsa Ollongren.
Azarkan zegt daarover: „Ze wilden geen kritische vragen en ze hebben alles geprobeerd, via anderen, om ze te intimideren en te muilkorven. Onbestaanbaar”, zo stelt hij. En: „Ongelofelijk triest dat in de ministerraad mensen niet bezig waren met die gedupeerde ouders, maar met zichzelf, met het redden van het eigen hachje”, twittert hij.
Doofpot
Marijnissen noemt het „afschuwelijk om te lezen dat het kabinet Rutte drukker was met de doofpot dichthouden, dan met de ellende van onschuldige ouders in het toeslagenschandaal oplossen. Doordat de Kamer deze informatie niet kreeg, is de ellende langer doorgegaan. Dit is niet goed te praten. En dan te bedenken dat Mark Rutte dus vindt dat er ’niets onoorbaars’ is gebeurd.”
In de notulen staat dat eventuele precedentwerking breder kan zijn dan alleen voor de Belastingdienst en UWV en dient zoveel mogelijk te worden voorkomen. Marijnissen noemt dat „ongelofelijk. Dit gaat dus over mensen die kapot gemaakt worden. Het interesseert ze niet. Veel uit te leggen donderdag.”
’Leugens’
Wilders stelt op Twitter dat ’de Kamer is voorgelogen’. „Onschuldige mensen gecriminaliseerd. En Rutte, Koolmees, Hoekstra, Ollongren ea bekritiseren Kamerleden die hun werk doen, willen ze sensibiliseren, de mond snoeren en corrigeren. Kaag wil ’kaders’ voor kamerleden. WEGWEZEN!.”
‘Ministers drukker met kritische Kamerleden dan gedupeerde ouders’
Wilders refereert ook aan het feit dat CDA-minister Ferd Grapperhaus in november 2019 aanbood om, samen met minister Wopke Hoekstra (ook CDA), mee te denken over een manier waarop het kabinet de Tweede Kamer tevreden kon stellen zonder alle informatie over de toeslagenaffaire te verstrekken waar de Kamer om had gevraagd. Grapperhaus vroeg zich af of staatssecretaris Menno Snel (D66) er anders mee zou wegkomen om de Kamer niet volledig te informeren. „Weet je wat, zegt Grapperhaus tegen Snel, ik denk samen met Hoekstra wel even met je mee hoe je ermee wegkomt en net kan doen of je toch een feitenrelaas hebt gestuurd.”
De vrouw op de kermis riep vroeger altijd “jaja schieten maar “ , dit zal een pittig debat worden !
Zeus1
27 april 2021, 00:20
Kamer woest over ’doofpot’: ’Dit is niet goed te praten’
De vrouw op de kermis riep vroeger altijd “jaja schieten maar “ , dit zal een pittig debat worden !
Dit is zo voorspelbaar, de Partijtjes die altijd lopen te blèren doen dat nu uiteraard ook weer. Waar halen ze het lef vandaan na de verkiezingen. Ik zou graag ook de notulen van de fractievergaderingen van de SP, DENK en de PVV wel eens openbaar willen zien !
In garandeer jullie, daar zouden de honden geen brood van lusten. Het zijn dit soort partijen die eens goed in de spiegel moeten kijken. Het enigste wat ze doen is weinig zetels scoren bij verkiezingen en louter voor de bühne roeptoeteren, voor de rest totaal geen positieve inbreng in onze democratie, puur polariserende frut partijtjes.
Megaboob
27 april 2021, 00:36
Goed is dit allemaal niet. We zijn daadwerkelijk een bananen monarchie geworden als ik dit nivo zo zie in de kamer en het kabinet. Intrieste bende daar, Bestuurders? tja....echt niet!
joop.nl:
https://joop.bnnvara.nl/opinies/hoever-zijn-we-nog-verwijderd-van-een-bananendemocratie
phoenix
27 april 2021, 10:43
de notulen zeggen mij niet zoveel meer, omtzigt moest weg dat is nu wel 200% duidelijk , ander punt is dat ambtenaren beschermen is ook je eigen hachje beschermen, oplossingen zoeken zoals koolmees zei is constructief, destructief is mensen jaren lang laten bungelen vanwege toeslagen... en dan 1 keer sorry roepen en weer rustig verder gaan alsof er niets gebeurt is, de duizenden mensen zijn nog steeds niet geholpen, hoezo oplossingen zoeken, oplossingen die alleen en je collega's aangaan, je hebt een verantwoordelijkheid voor het hele land!! daarom heb je een dergelijk salaris en zoveel extra vrijheden....
Badslippers
27 april 2021, 11:36
Geheel eens met Zeus. Draai een microfoon open bij welke besloten bespreking of privésituatie dan ook en er zullen altijd opmerkingen gemaakt worden die je in het openbaar niet maakt. Alle leden van de Tweede Kamer moeten zich diep en diep schamen dat ze telkens weer kostbare tijd verknoeien met dit soort nonsens en futiliteiten. En inderdaad, ik zou wel eens willen weten wat al die kamerleden in de beslotenheid van hun eigen officiële overleggen en vergaderingen over anderen zeggen. Het is de praat niet waard. Richt je als parlement op zaken die er toe doen. Bijvoorbeeld morgen compensatie geven aan al die slachtoffers van de toeslagenaffaire. Dat de leden van de Tweede Kamer dat maar eens gauw gaan regelen i.p.v. oeverloos en eindeloos kletsen over of Omtzigt nu wel of niet over de tong is gegaan.
phoenix
27 april 2021, 12:49
wacht effe slippers renske leijten en pieter omzigt roepen al vele jaren dat het moet stoppen en wie vertraagt dat ? juist ja en wie blijft dat vertragen juist ja degenen die de macht hebben en niets van hun reputatie en macht willen verliezen... waarom stap rutte niet op zijn fiets naar de belastingdienst en zegt waar zijn de dossiers, ikw il ze allemaal zien.... vanaf nu elke dossier 30.000 uitkeren als die mensen niks te vreten hebben... zo moeilijk is dat niet....
bertje600
27 april 2021, 13:04
Er komt duidelijk naar voren dat het de ambtenaren zijn die het in Den Haag te vertellen hebben.
Het wordt tijd dat dit grote contigent eens aangepakt wordt en dat er de mogelijkheid geschapen wordt
om deze mensen te kunnen ontslaan als ze fouten gemaakt hebben.
En dat hebben ze met o.a. de toeslagen maar ook met de afhandeling daarvan.
Na bijna een jaar nog niet afgehandeld.
Dat moet je als burger eens proberen bij je belastingaangifte.
Dan vliegen de boetes om je oren.
Pikkatrillah
30 april 2021, 08:51
Opstelling potentiële regeringspartners met argusogen bekeken
Notulendebat biedt doorkijkje naar formatie
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
Updated Vandaag, 02:16
Vandaag, 00:09 in BINNENLAND
DEN HAAG - De zoektocht naar nederigheid en veranderingslust bij demissionair premier Rutte heeft potentiële regeringspartners wisselend succes opgeleverd. De minister-president zegt ’niet trots’ te zijn over het gemopper van zijn kabinet op kritische Kamerleden. Maar hij wil niet al het stof happen dat de oppositie hem toeblaast.
Veel Binnenhof-bewoners bekijken het debat van donderdag over de toeslagen-notulen van de ministerraad als een doorkijkje richting de formatie, die al weken in het slop zit. Ze hebben daarbij vooral GL en PvdA in het vizier, de partijen die na ’verkennersgate’ de deur voor regeringsdeelname nog niet helemaal hebben dichtgetrokken. Hoe zij zich opstellen in het debat, wordt met interesse bekeken.
Bestuurscultuur
De vraag is daarbij in hoeverre Rutte invulling kan geven aan de breed gevoelde wens voor een nieuwe bestuurscultuur, en hoe ’tegenmacht’ daarin werkt. Want de notulen laten in dat opzicht geen fraai beeld zien, met bewindslieden die wat af mopperen over kritische Kamerleden.
Het levert het kabinet, al afgetreden om de toeslagenaffaire, toch nog een motie van wantrouwen op van Denk-leider Azarkan. ’Een stelletje machtpatsers’, noemt hij het kabinet. PVV-leider Wilders spreekt zelfs van ’een politieke maffiabende’. „Waar haalt hij het lef vandaan om Kamerleden de mond te snoeren”, foetert Marijnissen (SP) over Rutte.
Maar ook de coalitiefracties tikken het kabinet op de vingers. „Lelijk, ongepast en het hoort niet”, vindt VVD-fractieleider Hermans van het gemopper. „Schokkend en verontrustend”, stelt CDA-Kamerlid Kuik. „Onnodig, onwenselijk en ongepast”, doet ook D66’er Jetten een duit in het zakje. „Dat zeg ik ook tegen de bewindspersonen van mijn eigen partij.” Maar een motie van wantrouwen gaat een meerderheid van de Kamer te ver, het kabinet is al demissionair. „Wat we lezen onderstreept de juistheid van het aftreden van dit kabinet in januari”, vindt CU-leider Segers dan ook.
Na al die kritiek wil Rutte best toegeven dat het kabinet te ver is gegaan. „Ik ben ook niet trots als ik het teruglees”, zegt Rutte over de notulen. „Ik had frustratie”, geeft D66-minister Koolmees toe. Maar beiden maken ze de kanttekening dat ze nooit Kamerleden de mond wilden snoeren.
"’Soms is het ook even stoom afblazen’"
Maar tegelijkertijd zegt hij: „Het is niet te vermijden dat het soms over Kamerleden gaat.” Daarbij is het ’soms ook even stoom afblazen’. Rutte doet wel wat opzetjes richting een nieuwe bestuursstijl voor een volgend kabinet, bijvoorbeeld door minder af te tikken in het coalitie-overleg. „Het overleg tussen kabinet en Kamer is te veel toegenomen”, geeft Rutte toe.
Op een ander punt houdt de premier zijn poot stijf. Hij blijft erbij dat het kabinet niet de Grondwet heeft overtreden als het gaat over het informeren van de Kamer. Rutte herhaalt dat er ’niks vreemds en onoorbaars’ is gebeurd.
Het lonken naar potentiële regeringspartijen gaat ondanks de voorzichtige opzetjes zo toch moeizaam. Zo is er gehakketak tussen D66 en PvdA, als Jetten PvdA-leider Ploumen erop wijst dat zij als minister in het vorige kabinet-Rutte zat. Was er toen ook niet al de politieke cultuur die Ploumen nu staat te verfoeien. „Ik ga me niet laten aanpraten dat die de afgelopen jaren pas is ontstaan.”
En de zoektocht van GL-leider Klaver – maar ook van CU’er Segers – naar wat meer toeschietelijkheid van de premier gaat ook met horten en stoten. Rutte geeft richting Klaver bijvoorbeeld gretig toe dat het in de ministerraad vaker over de mensen moet gaan die slachtoffer worden van overheidsbeleid: „Dat raakt me, daar ben ik het mee eens en dat gaan we doen.”
GL en PvdA doen ook vast een opzetje voor de nieuwe bestuurscultuur die zij graag in een nieuw kabinet zien, met meer ruimte voor uitvoering, tegenmacht en vertrouwen in burgers.
Maar na het vastpakken van Klavers uitgestoken hand, volgt ook weer een tik op zijn vingers van Rutte. Klaver verlangt van hem dat hij mopperende ministers gaat aanspreken, dat ziet Rutte niet zitten. De herhaaldelijke vragen van Klaver lijken Rutte te irriteren. „Dit gaat te ver”, mompelt hij, binnen het gehoor van de microfoon. Ruim zes crisisweken na de verkiezingen is de irritatie niet zomaar weg gemasseerd.
Dus door waar we gebleven waren !
bertje600
30 april 2021, 11:06
In het debat werd duidelijk dat men de individuele ambtenaar de hand boven het hoofd houdt.
Politici en zeker ministers zijn bang van de ambtenaren, want die hebben de meeste macht.
Het lekken gebeurt dan ook altijd door ambtenaren als iets hen niet welgevallig is.
Die ambtenarencultuur dient te worden aangepakt dan volgt de bestuurscultuur vanzelf.
Pikkatrillah
30 april 2021, 18:45
Nederland laat 6 miljard coronasteun van EU liggen
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
Updated 18 min geleden
2 uur geleden in BINNENLAND
DEN HAAG - Het miljardenbal rond het Europese coronafonds is geopend. Voor vrijdag moesten EU-lidstaten hun herstelplannen inleveren. Brussel gaat zich de komende twee maanden buigen over de plannen. Een land leverde niets in: Nederland.
De afgelopen tijd is er in regeringssteden gretig gewerkt aan het maken van herstelplannen om bloeiender uit de coronacrisis te komen. In de pot zit een duizelingwekkend bedrag van 800 miljard euro. In ons land niet geheel onomstreden: voor een deel van dit bedrag gaat Brussel voor het eerst een gezamenlijke lening aan.
Italië: 200 miljard
De hoogte van het bedrag waar een land aanspraak op kan maken is afhankelijk van de coronasituatie. De Italianen kunnen bijvoorbeeld op bijna 200 miljard euro rekenen. Voor Nederland gaat het om een bedrag van zes miljard euro.
Voor dit bedrag moet Den Haag wel eerst een stevig plan inleveren. Nederland heeft dat niet gedaan voor 30 april. Het kabinet-Rutte III heeft al voor de verkiezingen besloten om niet mee te doen aan de eerste ronde. De herstelplannen zijn iets voor de formerende partijen en een volgend kabinet, zo liet demissionair minister Hoekstra (Financiën) eerder weten.
Geen nationaal plan
Nederland heeft op dit moment überhaupt nog geen nationaal plan voor na corona. Informateur Herman Tjeenk Willink heeft de Kamer opgeroepen om hier nu snel werk van te maken. De formerende partijen kunnen hun plannen aanschrijven op de Europese wensen.
Brussel wil onder andere groene en digitale plannen zien. Op voordracht van Nederland moeten lidstaten ook hervormingen doorvoeren. Het huidige kabinet denkt daarvoor onder andere het pensioenakkoord, hervormingen op de arbeidsmarkt en plannen om belastingontwijking- en ontduiking tegen te gaan.
’Onze’ zes miljard
Dat Nederland wacht met het maken van plannen heeft geen financiële gevolgen: ‘onze’ 6 miljard blijft gewoon liggen. Tot eind april volgend jaar kan een nieuw kabinet alsnog plannen maken.
Niet iedereen is het eens met de passieve houding van het kabinet. Vanuit het bedrijfsleven is er afgelopen najaar druk gelobbyd om wel aanspraak te maken op de coronamiljarden. CPB-directeur Pieter Hasekamp noemde het in februari ’een beetje jammer’ dat het kabinet nog een jaar geen gebruik maakt van het geld. „Je laat zo toch een beetje keuzes liggen."
Zo zie je maar hoe doortastend ons kabinet is.
Er wordt al maanden geroepen dat er een nationaal herstelplan moet komen en nu zijn ze te laat en moeten weer een jaar wachten:sleep:
schoolmeester
30 april 2021, 18:47
Den Haag: ze dronken een glas en deden een plas, en alles bleef zoals het was......
Groet, schoolmeester.
Nostredamus
30 april 2021, 18:54
Het punt is volgens mij niet dat ze het over Omzigt hebben gehad, niet netjes maar dat kan. Nee het besluit om info niet aan de kamer te geven is tegen de grondwet en dat is zeer kwalijk.
Maar de coalitiepartijen zien dit anders en de "leugen hij regeert voort"
Sphinx
30 april 2021, 18:54
Den Haag: ze dronken een glas en deden een plas, en alles bleef zoals het was......
Groet, schoolmeester.
Da's wat het volk ook lijkt aan te geven met hun stemgedrag. "Ikke vakantie, ikke smartphone, ikke terras" en de rest is gezever
mentholbear
30 april 2021, 20:06
Zo zie je maar hoe doortastend ons kabinet is.
Er wordt al maanden geroepen dat er een nationaal herstelplan moet komen en nu zijn ze te laat en moeten weer een jaar wachten:sleep:
Misschien wel slim van de VVD. Nu is Rutte demissionair en met die affaire op z'n schouders. Als ie nu met een plan was gekomen om de multinationals te paaien met nog meer meer subsidies hadden velen en wellicht certeld om te gaan fietsen.
Straks is is ie misschien weer minister president, zit ie over een jaar weer wat steviger in de zadel en krijgt ie zo een plan er wel door.
WANDELAAR5
30 april 2021, 22:32
Hadden we niet wat treinrails naar Zeeland of Groningen kunnen leggen voor die miljarden? Of infrastructuur om 100.000 huizen te bouwen. Dan zouden die huizen ook goedkoper verhuurd of verkocht kunnen worden? Nog wat miljarden voor onderwijs, want dat is eigenlijk altijd een goede investering. Dan nog wat salarisverhoging voor gespecialiseerde verpleegkundigen en er een paar duizend opleiden. Ik zou zo een plannetje hebben om wat nuttigs met dat geld te doen...
mentholbear
1 mei 2021, 00:42
Hadden we niet wat treinrails naar Zeeland of Groningen kunnen leggen voor die miljarden? Of infrastructuur om 100.000 huizen te bouwen. Dan zouden die huizen ook goedkoper verhuurd of verkocht kunnen worden? Nog wat miljarden voor onderwijs, want dat is eigenlijk altijd een goede investering. Dan nog wat salarisverhoging voor gespecialiseerde verpleegkundigen en er een paar duizend opleiden. Ik zou zo een plannetje hebben om wat nuttigs met dat geld te doen...
Zaten volgens mij wel wat voorwaarden aan, maar dat zou wellicht recht te praten zijn.
bertje600
1 mei 2021, 08:31
Zaten volgens mij wel wat voorwaarden aan, maar dat zou wellicht recht te praten zijn.
Dat doen de Fransen en Italianen achteraf ook veelvuldig.
Pikkatrillah
6 mei 2021, 16:26
50Plus verdwijnt uit de Tweede Kamer: Den Haan stapt op en neemt zetel mee
VIDEOFractievoorzitter Liane den Haan van 50PLUS verlaat de partij en neemt haar Kamerzetel mee. Dat laat ze donderdag weten in een filmpje op Twitter. Den Haan lag de afgelopen weken in de clinch met het hoofdbestuur, dat woedend reageert: ,,Kiezersbedrog zonder weerga!”
Tobias den Hartog 6 mei 2021
Laatste update: 16:15
0 REACTIES
Den Haan zegt op Twitter: ,,Ik blijf als volksvertegenwoordiger senioren een krachtige stem geven, maar niet langer onder de vlag 50PLUS. Samen met mijn geweldige medewerkers en veel anderen zullen wij ons de komende 4 jaar hard maken voor een Nederland waarin het fijn ouder worden is.”
Den Haan neemt met haar besluit een vlucht naar voren. Aanstaande zaterdag zou er een partijcongres plaatsvinden. Daar dreigde de bom te barsten. Voor 50Plus houdt het nu op in de Tweede Kamer, na de voor die partij slecht verlopen verkiezingen bezette Den Haan de schamele enkele zetel die het had behouden. Maar die is de partij dus nu ook kwijt.
Partijvoorzitter Jan Nagel is woedend: ,,Deze zetel komt haar niet toe, maar 50Plus. Zo snel al zetelroof, dat is een record. En niet een om je mee te sieren. Ik heb spijt dat ik niet naar Jan Slagter heb geluisterd. Hij zei destijds: ‘Niet doen! Overal waar zij komt, zal ze ruzie maken.’ Dat is uitgekomen. Helaas. Ze had beloofd zich aan het verkiezingsprogramma te houden en dat heeft ze niet gedaan. Dit is kiezersbedrog zonder weerga.’’
Nagel zint op een comeback: ,,D66 heeft al drie keer in historie op 0 zetels gestaan. Mensen die in 2017 op ons stemden en het nu niet deden vinden nog steeds dat we nodig zijn, mits we duidelijk onze standpunten uitdragen. We gaan nieuwe start maken zaterdag. Te beginnen bij de gemeenteraadsverkiezingen.’’
Bonje
Directe aanleiding voor de breuk nu zijn twee rapporten die deze week verschenen, van ieder van de twee kampen binnen 50Plus: grofweg team-Den Haan en kamp-bestuur cq. partijbaas Jan Nagel. In beide stukken werd de mislukte verkiezingscampagne gefileerd: 50Plus verzilverde slechts één van de vier zetels die het in de peilingen zag lonken.
De conclusie van de twee rapporten waren dezelfde: het loopt niet. Het is mislukt. We staan er slecht voor. Het antwoord op de vraag wie daar schuldig aan is, liepen echter totaal uiteen.
Zo wond Den Haan er in een 17-pagina’s tellende brief deze week geen doekjes op. 50Plus is een ‘ruziepartij’ met een ‘zeer ongezonde, ziekmakende partijcultuur’, ingegeven door ‘roddel, lekken en ego’s’.
In haar rapport (dat natuurlijk via een lek naar buiten kwam) zei ze te zijn gedwarsboomd door het bestuur. Zo zou het partijbestuur haar twee maanden voor de verkiezingen zelfs hebben geprobeerd weg te krijgen als lijsttrekker, toen ze ‘zonder overleg’ het standpunt over de AOW-leeftijd ‘wijzigde’.
Den Haan wist dat naar eigen zeggen te sussen, maar een reden achter de poging haar op een zijspoor te zetten is saillant.
Metoo
Ik blijf als volksverte*gen*woor*di*ger senioren een krachtige stem geven, maar niet langer onder de vlag 50PLUS.
Liane den Haan, Tweede Kamerlid
Haar verhouding met een lid van het hoofdbestuur zou zijn verslechterd na een (zoals het in appjes van leden wordt genoemd) #metoo-affaire. Den Haan over het bestuurslid: „Hij heeft een blauwtje gelopen bij de lijsttrekker.” Volgens bronnen zou het gaan om een ongewenste tongzoen. Daarna keerde deze bestuurder zich van haar af, terwijl Nagel daar ‘niet op ingegrepen’ heeft. Hij wist van een ‘ meer dan collegiale relatie’, maar van ongewenste intimiteiten zou hem niets gemeld zijn.
Sterker, vanuit het kamp-Nagel klonken juist verwijten aan het adres van Den Haan. Zo staat in het rapport van het bestuur te lezen dat het misging bij ‘de manier waarop de lijsttrekker in beeld is gekomen tijdens de campagne en de manier waarop over de standpunten van de partij is gecommuniceerd’. ,,Volgens een aantal gesprekspartners had het campagneteam te weinig kennis van de mores bij een politieke partij en kreeg de campagne een draai die meer leek op het promoten en profileren van de lijsttrekker dan van het naar voren brengen van de inhoudelijke standpunten van de partij.”
Spotje
Ofwel: Den Haan promootte Den Haan. En niet de partij. Haar wordt verweten dat ze alleen met een klein groepje getrouwen optrok. Na de dramatisch verlopen verkiezingen kwam daar bij dat ze weigerde een inititiatiefwetsvoorstel van de vorige fractie te verdedigen, waarna de SP dat overnam. Ook zou ze geen toestemming hebben gegeven om haar beeltenis te gebruiken in een tv-spotje van 50Plus, waardoor een uitzending voor politieke partijen niet doorging.
Aanstaande zaterdag zouden de kemphanen recht tegenover elkaar hebben komen te staan. Dan kiest 50Plus een nieuw hoofdbestuur, want onder meer Jan Nagel zou volgens plan vertrekken. Punt is: het bij de ‘affaire’ betrokken bestuurslid heeft zich ook gekandideerd.
Liane den Haan krijgt een handkus van partijvoorzitter Jan Nagel bij de bekendmaking van haar lijsttrekkerschap. De afgelopen weken lagen de twee overhoop.
Liane den Haan krijgt een handkus van partijvoorzitter Jan Nagel bij de bekendmaking van haar lijsttrekkerschap. De afgelopen weken lagen de twee overhoop. © ANP
Den Haan zou al aan vertrouwelingen hebben laten weten dat als deze wordt verkozen, Den Haan opstapt bij 50Plus en als eenpitter verder gaat op haar zetel in de Tweede Kamer. Dat doet ze nu dus al.
Zo heeft de partij na het overleven van alle ruzies rond voorman Henk Krol, de twisten met bestuursleden Nagel en Geert Dales, de afsplitsingen, het publieke moddergooien én de gênante aftredens een nieuw dieptepunt bereiken. 50Plus verdwijnt, sinds haar aantreden in 2012, echt uit de Tweede Kamerbankjes.
50 plus is de enigste partij die het zelfs presteert om in een eenmansfractie ruzie te maken :biggrin:
schoolmeester
6 mei 2021, 17:38
Met mensen als Henk Drol, de heer Hagel en Geert Dalen zal het nooit wat worden......
Pikkatrillah
8 mei 2021, 18:21
Jan Nagel: ‘Ton extra subsidie voor 50Plus na vertrek Liane den Haan’
Ouderenpartij 50Plus kan rekenen op een ton extra subsidie door het vertrek van Tweede Kamerlid Liane den Haan. Dat zegt scheidend voorzitter Jan Nagel van de partij. ,,Om met Johan Cruijff te spreken: elk nadeel heeft z’n voordeel.’’
Peter Winterman 08-05-21, 16:10
Laatste update: 16:19
De ouderenpartij maakt aanspraak op extra geld vanwege de subsidieregels die gelden voor politieke partijen, zo zegt vertrekkend partijvoorzitter Jan Nagel zaterdagmiddag. Nadat Tweede Kamerlid Liane den Haan afgelopen week aankondigde 50Plus te verlaten - en haar zetel te houden - verwachtte Nagel een forse vermindering van de subsidie.
Nagel: ,,Maar wat bepaalt nou de Wet financiering politieke partijen? Die bepaalt dat als je geen zetel hebt in de Tweede Kamer, dat dan de Eerste Kamer gaat gelden. En daar hebben we twee zetels. Dat betekent dat we ongeveer een ton meer subsidie krijgen. Dit hebben we in ieder geval zwart op wit van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Om met Johan Cruijff te spreken: elk nadeel heeft z’n voordeel.’’
De schriftelijke bevestiging van het ministerie kon de partij zaterdagmiddag desgevraagd nog niet delen met deze site. ,,We hebben het tot op de bodem uitgezocht’’, laat Nagel wel weten. 50Plus heeft twee Eerste Kamerleden: Martin van Rooijen en Martine Baay-Timmerman. Ook die twee lagen de afgelopen tijd flink overhoop met 50Plus-lijsttrekker Den Haan.
Moddergooien
Den Haan maakte donderdag bekend 50Plus te verlaten, omdat ze het geruzie binnen de partij zat was. Al maanden was er interne strijd over onder meer het AOW-standpunt van 50Plus. Nagel reageerde furieus op het feit dat Den Haan haar Kamerzetel houdt: ,,Deze zetel komt haar niet toe, maar 50Plus. Zo snel al zetelroof, dat is een record.’’
Het moddergooien ging zaterdag door bij een digitaal partijcongres. Volgens scheidend partijvoorzitter Nagel had Den Haan al vóór de Kamerverkiezingen van 17 maart de domeinnaam groepdenhaan.nl geclaimd. ,,We konden onze ogen niet geloven’’, zei Nagel. Maar wie naar die site gaat, kan lezen dat iemand anders de domeinnaam heeft geregistreerd: ‘Hoi Liane, wil je deze domeinnaam gebruiken, schroom vooral niet om een berichtje te sturen! Groetjes, Tom’.
Ondertussen heeft 50Plus een opvolger van Nagel als partijvoorzitter aangewezen. ,,Laten we de negativiteit achter ons laten’’, zegt de nieuwe voorzitter Peter Schut. Hij hoopt dat de ouderenpartij bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar kan opkrabbelen.
Elk nadeel heb zijn voordeel, maar zetels levert het niet op.
Pikkatrillah
14 mei 2021, 11:22
ReconstructiePartijscheuringen
Het was iedere keer Baudet zelf die de scheuringen inleidde
Partijleider Thierry Baudet van Forum voor Democratie op campagne in Sneek.Beeld ANP
Iedere keer leiden provocaties van partijleider Thierry Baudet ertoe dat leden van Forum voor Democratie vertrekken. Donderdag vertrokken de nummers 2, 3 en 4 van de kieslijst.
Niels Markus13 mei 2021, 15:00
De vele afsplitsingen bij Forum voor Democratie hebben één constante: ze volgen na provocaties van partijleider Thierry Baudet. Die provocaties zijn een welbewuste strategie, schreef de Forumleider zelf onlangs in een essay, over ‘het nut van ophef’: ‘Dus FVD zal ophef zijn – of zal niet zijn. Enjoy the ride.’
Toch werd de ophef de nummers 2, 3 en 4 op de lijst van de Tweede Kamerverkiezingen te veel. Wybren van Haga, Olaf Ephraim en Hans Smolders splitsten zich af van Forum, volgens een verklaring ‘in goede harmonie’. Smolders, de voormalig chauffeur van Pim Fortuyn, tegen het AD: “Ophef is goed, dat willen wij ook, maar wél over de inhoud. Over de toeslagenaffaire, de huizen in Groningen, noem maar op. Ophef mag geen doel op zich zijn. Dat leidt alleen maar af van waar we mee bezig willen zijn.”
Op sociale media en in de Kamer probeert Baudet continu aandacht te trekken met ophef. Dat deed hij door in een tweet te beweren dat ‘dierbare vriendinnen’ lastiggevallen waren door Marokkanen, terwijl in werkelijkheid controleurs in burger de vrouwen om hun vervoersbewijs vroegen. Recent nog pleitte Baudet op Twitter voor een ‘escape-strategie’, voor de grote hoeveelheid ‘buitenlanders’ in Brussel. Hij opperde: “Madagascar of zoiets”, daarmee impliciet verwijzend naar een plan van de nazi’s om Duitsland van de Joodse bevolking te ontdoen.
Donderdag herhaalde de geschiedenis zich. Weer kwam kort na verkiezingssucces van Forum een afscheiding. Een terugblik op drie provocaties van Baudet, waar partijscheuringen op volgden.
‘Net als al die andere landen van onze boreale wereld, worden we kapotgemaakt door de mensen die ons juist zouden moeten beschermen’
Op de avond van de Provinciale Statenverkiezingen heeft Henk Otten zijn droom bereikt: de grootste partij van Nederland worden met Forum voor Democratie. Enkele uren later vertoont die droom al de eerste fikse scheuren.
Urenlang trekt Baudet zich terug om te schrijven aan wat later de ‘boreale speech’ zal gaan heten: een overwinningstoespraak van twintig minuten, waarin voor de goede verstaander veel verwijzingen naar extreemrechts te horen zijn. De term ‘boreaal’, noordelijk, bijvoorbeeld, vaak gebruikt door Jean-Marie Le Pen. Ook drukt Baudet zich militaristisch uit. Zo zou Forum ‘naar het front geroepen’ zijn.
Enkele weken later trekt Eerste Kamerlid Otten een grens in een interview met NRC. Het moet afgelopen zijn met dat ‘boreale geneuzel’. Baudet laat zich niet intomen. Het leidt tot een afsplitsing van Otten, Jeroen de Vries en Dorien Rookmaker in de Eerste Kamer, en van een aantal Provinciale Statenleden. Zij vormen Groep Otten, ofwel GO.
‘Het gaat om citaten uit de context’
Eind 2020 duiken voor een tweede maal whatsappberichten op van leden van jongerenafdeling JFVD. De jongeren laten zich racistisch en antisemitisch uit. Zo wordt het nationaalsocialisme ‘de beste economische formule ooit’ genoemd, en worden er complottheorieën over Joden gedeeld. Europarlementariërs, senator Annabel Nanninga, Tweede Kamerlid Theo Hiddema en lokale Forumleden zijn het gedoe in de JFVD beu. Eerder in het jaar waren er ook al racistische appberichten opgedoken; toen werden de klokkenluiders geroyeerd. Nanninga eist een ‘sanering’ van de JFVD. Baudet blijft pal voor zijn jongerenvereniging staan, onder leiding van zijn medewerker en vertrouweling Freek Jansen.
Nadat Baudet zich eerst heeft teruggetrokken als partijleider, maar dan toch weer terugkeert, volgt een partijscheuring. Kandidaat-Kamerleden Joost Eerdmans, Derk Jan Eppink, Nicki Pouw-Verweij en Eva Vlaardingerbroek laten zich van de kieslijst afvoeren. De eerste drie gaan met Nanninga verder als JA21.
Op de nieuwe kieslijst laat Baudet zich omringen door vertrouwelingen, onder wie Jansen.
In februari duiken opnieuw appberichten op, dan ook van Baudet zelf. Die stelt de vraag: “Wil jij dat je zus met een neger thuiskomt?” Gideon van Meijeren, inmiddels Kamerlid, antwoordt: “Hell no”.
Desondanks boekt Forum succes bij de Tweede Kamerverkiezingen: de partij groeit van twee naar acht zetels, onder meer door een campagne waarin hard oppositie gevoerd wordt tegen het coronabeleid, en de ernst van het coronavirus gebagatelliseerd wordt.
‘Op 5 mei herdenken wij 75 jaar vrijheid’
Vrijwel de hele Tweede Kamer valt begin mei over Forum voor Democratie heen als de partij met een aantal anti-coronaclubs een poster publiceert in de stijl van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Daarop de tekst: ‘op 5 mei herdenken wij 75 jaar vrijheid’, waarmee de coronamaatregelen gelijkgetrokken worden met de bezetting.
Tweede Kamerlid Wybren van Haga neemt tijdens een coronadebat afstand van de tekst, die door partijleider Baudet verdedigd wordt. Als ook de als senator teruggekeerde Hiddema afstand neemt, tweet Baudet: “Kan wezen. Maar ik ben de kapitein van dit schip.”
Tijdens het coronadebat van woensdag is opnieuw wrijving zichtbaar tussen Baudet en Van Haga, die bij de verkiezingen bijna evenveel voorkeurstemmen haalde als Baudet. Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp vraagt Baudet om een verklaring over geruchten dat hij besmet zou zijn met corona. Voor tv-camera’s zei Baudet kort daarvoor dat hij ‘grieperig’ is geweest. In de Kamer zegt hij zich ‘kiplekker’ te voelen. Even later biedt Van Haga zijn excuses aan voor zijn partijleider, omdat die D66-Kamerlid Jan Paternotte op de schouders klopte.
Een dag later volgt het bericht dat Van Haga, Ephraim en Smolders zich terugtrekken. De poster en de continue provocaties werden ook hun te veel.
Megaboob
14 mei 2021, 11:57
Plasterk snapt het wel:
Minderheidsregering is zo gek nog niet
Door RONALD PLASTERK
2 uur geleden in BINNENLAND
De verkiezingsuitslag was onmiskenbaar een enorme overwinning voor rechts. De VVD, die al meer dan tien jaar de premier levert, werd veruit de grootste partij. Rechts van de VVD zijn PVV en FvD behoorlijk groot. Op links was de PvdA bij de vorige verkiezingen geminimaliseerd naar negen zetels, nu weer negen zetels, en GL heeft zwaar verloren.
Gek genoeg lijkt er aangestuurd te worden op een voortzetting van de vorige coalitie, waarbij de CU wordt vervangen door de twee linkse verliezers PvdA en GL.
Dat zou om allerlei redenen een heel slecht plan zijn. Ten eerste doet het objectief geen recht aan de enorme verkiezingswinst van rechts om nu de halve linkse oppositie binnenboord te halen. Alsof de verkiezingsuitslag er niet toe doet.
Er is overigens ook vanuit linkse politiek een historisch precedent dat je in zo’n situatie veel beter in de oppositie kunt zitten. Ik heb al eens beschreven dat het kabinet-De Jong het meest linkse kabinet van de geschiedenis is geweest. De tijdgeest zat kennelijk mee op een aantal thema’s, en wellicht dat de hete adem van de linkse oppositie ook in de Trêveszaal werd gevoeld; De Jong introduceerde meer links beleid dan het moeizame vechtkabinet van Den Uyl.
GL is collectie mafkezen geworden
Een serieus nadeel voor de PvdA om samen met GL in een kabinet te stappen is dat je daardoor geassocieerd wordt met GL, wat in feite een collectie mafkezen geworden is. Ze willen Borssele sluiten, wat een enorme extra CO₂-uitstoot zou opleveren, en ze zijn volledig op de ’woke’ lijn, waar je als verstandig links afstand van zou willen houden. In de discussie die Lale Gül beschrijft met haar streng islamitische ouders mag je van een linkse partij aannemen dat men de kant kiest van de vrije jonge vrouw, maar bij GL kun je daar helemaal niet zeker van zijn. Stel dat de SP geneigd zou zijn geweest in een kabinet-Rutte te stappen, dan zou de PvdA misschien nog hebben kunnen overwegen mee te doen, maar met GL zeker niet.
Wat zou de PvdA in de oppositie moeten doen? Zich diep beraden op de eigen rol en toekomst. Eens heel goed kijken hoe het kan dat in ons buurland Denemarken de sociaaldemocraten de premier leveren en succesvol zijn. Eens heel goed kijken naar de opvattingen van de kiezers en vooral van de verloren kiezers. Laat ik een paar suggesties doen.
Vluchtelingen in levensgevaar
Nederland moet altijd openstaan voor vluchtelingen in levensgevaar, maar de huidige migrantenstroom kan zo niet verder door. Er moeten ook – de SP heeft dat wel eens gedaan – vraagtekens worden gezet bij het vrije verkeer van werknemers binnen Europa, waardoor de asperges weliswaar goedkoper uit de grond worden gehaald, maar de lonen voor laaggeschoolde arbeid ver naar beneden worden gedrukt.
Een tweede thema is Europa. De partijen die nu in de regering zitten, koersen steevast aan op een steeds verdergaande eenheid, onder aanvoering van Ruttes partijgenoot Guy Verhofstadt en Kaags partijgenote Sophie in ’t Veld. Daar is in Nederland in 2005 een referendum over gehouden en de Nederlanders waren massaal tegen. Luister naar die uitslag van dat referendum.
Nederlandse belastinggelden
Inmiddels worden via de euro Nederlandse belastinggelden ingezet om gaten te dichten in landen in Zuid-Europa, in plaats van huizen te bouwen voor Nederlandse woningzoekenden. Maak een plan om, net als Zweden en Denemarken, lid te zijn van de EU maar niet meer van de eurozone. Noorwegen is niet eens lid van de EU, Groot-Brittannië nu ook niet meer. In Noord-Europa gaat het toch best goed!
Een derde thema: het land vol zetten met windmolens en biomassacentrales is een slecht plan, dat is ingegeven door Klimaattafels waar nooit een kiezer aan te pas kwam. Er lijkt politiek een meerderheid voor kernenergie, maar je zult zien dat de regering-Rutte daar niets van gaat bakken. Laat de PvdA in de oppositie zich ontwikkelen tot een ’eco-modernistische’ partij, die in het belang van het klimaat voorstander van kernenergie is. Ooit was de sociaaldemocratie voor technische vooruitgang.
Feestvierende VVD’ers
Wat moet er voor regering komen? Dat moeten allereerst de feestvierende VVD’ers uitzoeken, die zeggen dat Mark Rutte twee miljoen voorkeursstemmen heeft gekregen (dat is niet waar, voorkeursstemmen zijn per definitie stemmen op een ander dan de lijsttrekker). Rutte sluit de PVV uit omdat die ooit zou zijn weggelopen, maar dat is een smoesje (de PvdA is ook wel eens weggelopen). De echte reden is dat het buitenland het niet zal accepteren dat een Nederlandse regering een zo expliciete anti-moslimpartij in de regering neemt.
Dus wordt het een minderheidskabinet van VVD, CDA en D66. Inderdaad zullen dan GL en PvdA moeten beloven die regering niet op de eerste dag weg te sturen, op de daden te beoordelen, maar met de handen vrij om oppositie te voeren. Zo gek is een minderheidsregering niet, kijk elders in Europa. We wensen Rutte veel succes!
schoolmeester
14 mei 2021, 13:33
Thierry Baudet moet eens een afspraak inplannen bij Badslippers.
Deze man spoort totaal niet.
Als een schizofreen niet spoort raken er twee de weg kwijt
Megaboob
18 mei 2021, 15:43
Rutte en zijn kliek leren het nooit en gaan gewoon door # Ruttedoctrine # partijkartel:
https://www.geenstijl.nl/5159191/leefde-pieter-omtzigt-nog-maar/
Rutte en zijn kliek leren het nooit en gaan gewoon door # Ruttedoctrine # partijkartel:
https://www.geenstijl.nl/5159191/leefde-pieter-omtzigt-nog-maar/
Weet niet of je het hebt meegekregen Megaboob maar het volk heeft onlangs gekozen en daar kwam de vvd als grote winnaar uit.
Heb jij liever een kabinet met Bij1, denk en de SP dan?
Megaboob
18 mei 2021, 16:54
het volk kiest inderdaad massal VVD bij gebrek aan beter. Bij1 e.d. zijn niet serieus te nemmen linkse wappies. Marx Rutte praat rechts maar doet links ;-)
Wacht maar weer op de volgende belastingverhogingen e.d. vanwege de corona crisis. En dan weer miljarden naar griekenland Italie e.d. en natuurlijk hordes gelukszoekers binnenlaten (bedankt Bente ;-) !) In marokko bestormenze de enclave alweer. lekker bezig. En die willen allemaal naar Nederland, let maar op.
En jij denkt dat er met andere partijen in het kabinet minder vluchtelingen binnen komen? Wake up man, wacht maar tot er eens, God behoede ons, een kabinet komt met louter links georiënteerde partijen, dan zijn de rapen pas echt gaar.
Hoorde net op de radio nog iemand schaterlachen met die troela van de SP. Had tegen de nieuwe informateur gezegd dat ze niet met de VVD in de regering zou stappen. Ja duh, ben maar niet bang, ze zal de laatste zijn die wordt uitgenodigd. Waar haalt ze na de zoveelste verkiezings nederlaag het lef vandaan?
Bovendien, alsof de SP überhaupt al ooit aan een regering heeft deelgenomen. Gelukkig niet, ze blèren alleen maar verder niks noppes nada.
Megaboob
19 mei 2021, 00:18
We stevenen weer af op een kneiterlinks kabinet met Marx Rutte als hoofdman. Met opperwappie de Jessias, en ïk ga ondernemend Nederland kapot nivelleren"Ploumen aan boord weet je al waar het gaat eindigen helaas. dan Kaag nog die genoeg palestijen binnen gaat Loodsen samen met Bente Becker. nee, dat word weer een heerlijk kabinet dubbel treurnis.
En het arme volk stemde rechts want is die linkse hotemetoten echt wel beu. En krijgt dus de Jessias dadelijk. Hoezo kloof tussen burger en de regenten. Wat een faal.
Willem2
19 mei 2021, 10:01
...Hoezo kloof tussen burger en de regenten. Wat een faal....
Met de uitslag in je hand mag jij een (wens)kabinet vormen ...
Mocht je dat lukken dan zie aan Baudet dat hij er alles aan doet straks alleen in zijn kamertje te zitten want niemand anders wil met hem spelen ....
Dat is toch een goede afspiegeling van de maatschappij :cool:
Megaboob
20 mei 2021, 00:57
Een realistisch te vormen kabinet wat redelijk de uitslag en de trend naar "rechts"respecteerd zou een kabinet D66, CDA, VVD en Ja21 zijn. Voldoende zetels, en voldoende zetels in de eerste kamer. ook redelijk realistische middenpartijen in vele opzichten.
GL, PVDA, D66, CDA, VVD zou een totale ramp zijn. GL in een regering (na de verpulvering tijdens TK21) zou een klap in het gezicht zijn van de kiezer. dan nog liever de SP, of CU en volt bijvoorbeeld. GL werd niet voor neiust de meest verliezende partij. Mensen hebben de Jessias gelukkig door en willen zijn klimaat retoriek en moslimbroederschap agenda niet. Dat was heel duidelijk.
Pikkatrillah
20 mei 2021, 10:05
Een realistisch te vormen kabinet wat redelijk de uitslag en de trend naar "rechts"respecteerd zou een kabinet D66, CDA, VVD en Ja21 zijn. Voldoende zetels, en voldoende zetels in de eerste kamer. ook redelijk realistische middenpartijen in vele opzichten.
GL, PVDA, D66, CDA, VVD zou een totale ramp zijn. GL in een regering (na de verpulvering tijdens TK21) zou een klap in het gezicht zijn van de kiezer. dan nog liever de SP, of CU en volt bijvoorbeeld. GL werd niet voor neiust de meest verliezende partij. Mensen hebben de Jessias gelukkig door en willen zijn klimaat retoriek en moslimbroederschap agenda niet. Dat was heel duidelijk.
Aangezien links de verkiezingen verloren heeft zou d66,vvd en ja21/volt logisch zijn .cda wordt dan gebruikt als lijm, maar dit zou natuurlijk ook iedere andere partij kunnen zijn, ware het niet dat de vvd het cda het liefst erbij zou willen.
WANDELAAR5
20 mei 2021, 11:17
Allebei volstrekt niet realistisch. D66 zal nooit in een kabinet stappen waar zij de enige linkse partij zijn.
Willem2
20 mei 2021, 11:41
Allebei volstrekt niet realistisch. D66 zal nooit in een kabinet stappen waar zij de enige linkse partij zijn.
Op een gegeven moment is iedereen links maar D66 is een middenpartij. Dat er duidelijke linkse standpunten nu worden ingenomen is niet het uitgangspunt geweest van deze partij.
Willem2
20 mei 2021, 11:46
De VVD en het CDA in Brabant hebben de samenwerking met coalitiegenoot Forum voor Democratie en Groep Rutjens opgezegd. De partijen zeggen geen vertrouwen meer te hebben in FvD en het onlangs afgesplitste FvD-Statenlid Willem Rutjens.
Volgens de partijen zijn er te veel incidenten rondom Forum geweest, waardoor er te weinig stabiliteit is om de provincie goed te besturen. Voor het CDA is het "recente vertrek van weer een FvD-Statenlid druppel die de emmer deed overlopen". Ook zegt de partij dat "het morele kompas zoek was."
In een verklaring van de VVD staat dat het "recente vertrek van weer een FvD-Statenlid" ook voor de VVD de directe aanleiding is om het vertrouwen op te zeggen.
.... https://nos.nl/artikel/2381517-provinciebestuur-brabant-klapt-vvd-en-cda-willen-niet-meer-met-fvd
ik gooi het maar even hier neer ...
want het "rechts" wordt wel lastig ...
Megaboob
21 mei 2021, 01:03
FVD is helaas een probleem. Als de drie afsplitsers zich nu eens zopuden verbinden met Ja21 en het wappie gehalte zouden verlagen bij zichzelf zou Ja21 zomaar 6 zetels hebben en een zeer serieus en stabiel rechts alternatief kunnen zijn voor de totaal wappies, Hamas aanhangers, antisemiteten, groenlinks moslimbroeders van de Jessias. (en oh ja, de grote verliezer van de verkiezingen!). GL in de regering dat is pas gezichtsverlies. Dan is Wilders met zijn PVV nog een heilige bij vergeleken. En die word al jaren uitgesloten (en terecht natuurlijk)
phoenix
21 mei 2021, 15:55
Mischien moeten stemmers opja21 maar in Noorwegen gaan wonen, want dat wordt niks met al die splinterpartijen.... FvDemocratie, van haga, de haan partij, wilders, gesplitst cda en vvd jippie wat een feest op rechts , stabiel maak nou toch eens een eenheid...
schoolmeester
21 mei 2021, 15:57
En dan krijgen we met de volgende verkiezingen ook nog de ijsberenpartij.
Verkiezingsthema word: VRIJHEID,BLIJHEID !
Willem2
21 mei 2021, 16:04
@phea
Hoeveel splinterpartijen zijn er wel niet op Links ... o.a. Denk, Bij, Party van de Dieren, SP, Groen Links, PvdA ...
hasta la pasta
21 mei 2021, 16:04
En dan krijgen we met de volgende verkiezingen ook nog de ijsberenpartij.
Verkiezingsthema word: VRIJHEID,BLIJHEID !
De vraag is dan wel met of zonder PRET ...
Willem2
21 mei 2021, 16:06
Ik DENK het wel ;)
Ik vermoed dat onze geradicaliseerde pret de PPR* nieuw leven gaat inblazen, opnieuw een nieuwe splinterpartij :smiley:
* voor onze jongere lezertjes: PPR stond voor Politieke Partij Radikalen
Megaboob
22 mei 2021, 01:36
Mischien moeten stemmers opja21 maar in Noorwegen gaan wonen, want dat wordt niks met al die splinterpartijen.... FvDemocratie, van haga, de haan partij, wilders, gesplitst cda en vvd jippie wat een feest op rechts , stabiel maak nou toch eens een eenheid...
Zoals Willem al opmerkte, op links is het helemaal een janboel Phea. Maar stem, vooral op Silly Syl zou ik zeggen, de meest geradicaliseerde linkse van het hele stelletje azijnpissers ;-)
Badslippers
22 mei 2021, 11:29
Zoals Willem al opmerkte, op links is het helemaal een janboel Phea. Maar stem, vooral op Silly Syl zou ik zeggen, de meest geradicaliseerde linkse van het hele stelletje azijnpissers ;-)
Simons is met haar gezondheid aan het kwakkelen. En dan rijst snel de vraag hoelang ze het gaat uithouden in de Tweede Kamer. Net zoiets als Omtzigt. Ook in de lappenmand.
Opmerkelijk dat er in het geval van Omtzigt zoveel aandacht aan hem wordt besteed. Hij is net als de overige 149 kamerleden een persoon die zijn werk doet. En dat heeft hij naar eer en geweten en zeer vasthoudens gedaan. En nu is hij ziek thuis. Waarschijnlijk werkgerelateerd. Het lijkt wel of de verkiezingen en de samenstelling van een nieuw kabinet om hem draaien en dat vertraagt en vertroebelt de onderhandelingen.
Omtzigt moet gewoon uitzieken, naar de bedrijfsarts gaan en met zijn behandelend arts in gesprek gaan. Want ik neem aan dat ook op hem de wet Poortwachter van toepassing is. Politiek bedrijven past daar nu even niet bij.
Megaboob
22 mei 2021, 23:04
Omtzicht is een van de weinige kamerleden die zijn werk echt doet en goed doet. Renske ook trouwens. Dat zijn kamerleden naar mijn hart. Lichtende voorbeelden qua volksvertegenwoordiging. dat er maar snel meer van dergelijek kamerleden mogen komen. helaas ziej ik dat nog niet bij Nr9 (inmiddels 8) bij GL helaas die staat gewoon de zieligheidskaart uit te spelen. Intriest geval. Maar ja, dat geld voor heel GL uiteraard.
Opmerkelijk dat er in het geval van Omtzigt zoveel aandacht aan hem wordt besteed. Hij is net als de overige 149 kamerleden een persoon die zijn werk doet. L
Je bedoelt vast één van de weinige van 149 kamerleden die zijn werk doet. Veel kamerleden zouden een voorbeeld aan hem moeten nemen hoe het hoort om een kamerlid te zijn. Indien hij komt met zijn eigen lijst heeft hij mijn stem bij de volgende verkiezingen.
Badslippers
23 mei 2021, 00:31
Het staat buiten kijf dat Omtzigt zijn werk uitstekend heeft gedaan. Voor mij is hij echter niet meer dan een werkende die zijn werk uitstekend doet. En daar zijn er honderdduizenden van in Nederland. Daar wordt hij dan ook nog eens prima voor betaald (minimaal €117.000 bruto). Het gaat hier echter niet om de belangen van Omtzigt. M.a.w. het is niet de Omtzigt-show.
Megaboob
15 juni 2021, 11:05
35310
Ze (GL en PvdA) hebben wel behoorlijk wat noten op hun zang na die slechte verkiezingsuitslag, bescheidenheid staat niet in hun woordenboek denk ik.
Megaboob
15 juni 2021, 12:08
GL en PVDA zijn beiden: splinterparijen, drammers, nivelleerders, slechte verliezers en belasting verkwanselaars. GL is ook nog eens synoniem aan moslim broederschap en voorstander van bomenvrematoria die mega slecht zijn voor de luchtkwaliteit en het milieu en meer CO2 uitstoten dan een kolen centrale. Ook zijn beide partijen zeer machtsbelust en plucheplakkers. Een giftige cocktail dus voor Nederland.
Goedemorgenallemaal
15 juni 2021, 12:34
Meestal pakken ze dat wachtgeld wel..... zeer slechte regeling.....werkt wel goed voor profiteurs die makkelijk geld willen scoren !
Groet, schoolmeester.
Ik vind de wachtgeldregeling heel goed. Tenminste, als deze verplicht gestedl worden EN gekoppeld aan een verbod tot het uitoefenen van om het eender welke functie dan ook. Een kamerlid dat geen wachtgeld neemt omdat die persoon meteen al ergens aan de bak kan toont aan dat die persoon tijdens periode dat ie mandaat had om vertegenwoordiger te zijn ,full-time, met zijn eigen toekomst bezig was, maar dat was het mandaat niet. Ook wekt het de indruk dat een kamerlid te beïvloeden is met functies elder na afloop , of dat ie bij de nieuwe functie gebruik kan maken van politiek voorkennis en -kennissen.
Ik ben voor verplicht wachtgeld als beloning voor diensten voor de achterban, gekoppeld aan een algemeen beroepsverbod voor een jaar of 2.
bertje600
15 juni 2021, 13:38
GL en PVDA zijn beiden: splinterparijen, drammers, nivelleerders, slechte verliezers en belasting verkwanselaars. GL is ook nog eens synoniem aan moslim broederschap en voorstander van bomenvrematoria die mega slecht zijn voor de luchtkwaliteit en het milieu en meer CO2 uitstoten dan een kolen centrale. Ook zijn beide partijen zeer machtsbelust en plucheplakkers. Een giftige cocktail dus voor Nederland.
Vergeet ook niet de roots van Groen Links: het communisme en niet te vergeten het terrorisme van de top van deze partij.
bertje600
15 juni 2021, 13:39
Ik vind de wachtgeldregeling heel goed. Tenminste, als deze verplicht gestedl worden EN gekoppeld aan een verbod tot het uitoefenen van om het eender welke functie dan ook. Een kamerlid dat geen wachtgeld neemt omdat die persoon meteen al ergens aan de bak kan toont aan dat die persoon tijdens periode dat ie mandaat had om vertegenwoordiger te zijn ,full-time, met zijn eigen toekomst bezig was, maar dat was het mandaat niet. Ook wekt het de indruk dat een kamerlid te beïvloeden is met functies elder na afloop , of dat ie bij de nieuwe functie gebruik kan maken van politiek voorkennis en -kennissen.
Ik ben voor verplicht wachtgeld als beloning voor diensten voor de achterban, gekoppeld aan een algemeen beroepsverbod voor een jaar of 2.
Geen wachtgeld geven maar WW. Dat is aanzienlijk minder en ook nog eens afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst.
phoenix
15 juni 2021, 18:38
joh laat pvda en groen links toch lekker links liggen, ga voor rechts nederland..... ook zonder d66, veel succes!
Megaboob
18 juni 2021, 12:14
Nederland word steeds verder in communisme/moslimbroederschap 1 geduwd. Marx Rutte glundert dus dan weet je het wel... de ramp die Nederland gaat treffen. GL aan de macht? dan word Nederland net zo als Amsterdam. een ware ramp dus.
Mark Rutte 💚 💚 💚 GroenLinks
"Misschien komen we er uit"
poster
In een debat over 'De Staat van de Europese Unie' kreeg DemissionairPres Rutte een boekje over 'groene industrie' van Tom van der Lee (GroenLinks/Oxfam) en daar toonde hij zich heel verguld mee. "Zelden schreef een vvd-minister een visie die zo dicht bij die van GroenLinks ligt", citeert hij Eric Wiebes uit dat boekje. En over de formatie: ""Misschien komen we er uit", waarop Sigrid Kaag weer heel verliefd reageert op de man waar ze niet zo lang geleden nog van wilde scheiden. Kortom: U wordt er weer bijna ingetuind.
Vandaag zit het democratisch corrupte kartel-contingent van de Kamer (vvd, GroenLinks, PvdA, D'66, CDA, CU) weer bij Mariëtte Hamer. Ploumen gaat een stukje feministische kunst opvoeren, Kaag probeert niet over het lot van de Palestijnen te beginnen, Wopke brengt medische updates over Omtzigt mee (maar zorgt er ditmaal wel voor dat er geen journalisten """per ongeluk""" meeluisteren), Segers gaat indruk maken met zijn jongleeract met meloenen, Klaver komt zijn nieuwste loafers showen en Mark Rutte zit glunderend aan het hoofd van de tafel omdat zijn kunstje nog steeds niet is uitgewerkt. Nog even en de Rutte Doctrine maakt iedereen verplicht lid van de Postcodeloterij. Straatprijs: een windmolen in iedere achtertuin.
Willem2
18 juni 2021, 19:57
De kabinetsformatie zit in een impasse, zegt informateur Mariëtte Hamer. De hoofdrolspelers in de formatie krijgen tot maandag om gezamenlijk een doorbraak te forceren. Raakt de vorming van een nieuw kabinet dan nóg verder uit beeld?
..... https://www.ad.nl/politiek/formatie-in-impasse-partijleiders-krijgen-ultimatum-van-hamer~aaff62c3/
Willem2
23 juni 2021, 12:26
VVD en D66 omarmen plan van informateur voor aanzet regeerakkoord
VVD-leider Rutte vindt dat de stabiliteit van het nieuwe kabinet afneemt naarmate er meer partijen in zitten. In het Kamerdebat over het eindverslag van informateur Hamer herhaalde hij dat hij "niet meer partijen in het midden of links van het midden wil dan nodig is voor een meerderheid". Hij bedoelde daarmee vooral dat hij geen coalitie wil met zowel PvdA als GroenLinks.
Kaag herhaalde juist haar voorkeur voor een kabinet waarin die partijen wel zitten. "Maar wij zijn niet alleen aan zet en wij zijn niet de grootste partij; wij nemen verantwoordelijkheid", voegde ze eraan toe. Samenwerking met de ChristenUnie vindt D66 "op dit moment niet wenselijk en niet logisch".
Ingewikkelder dan normaal
Rutte en Kaag staan achter het plan van Hamer om de twee leiders een aanzet tot een regeerakkoord te laten geven. Rutte noemde de politieke situatie ingewikkelder dan normaal; hij verwees onder meer naar de "complexe verkiezingsuitslag". Kaag sprak van een goede en noodzakelijke stap, al had ze liever gezien dat er nu al echt zou kunnen worden onderhandeld. Rutte en Kaag dienden samen een motie in waarin de conclusies van Hamer worden overgenomen.
Hamer kwam tot haar voorstel, omdat de formatie nu in een impasse zit en het door onderlinge blokkades onmogelijk is om een meerderheidscombinatie te vormen.
Rutte en D66-leider Kaag moeten een "document op hoofdlijnen" schrijven; daar zouden dan later andere partijen zich bij kunnen aansluiten.
.... https://nos.nl/artikel/2386284-vvd-en-d66-omarmen-plan-van-informateur-voor-aanzet-regeerakkoord
er is nu een debat gaande over deze formatie. Partijen die het meeste dwars liggen zijn eigenlijk de verliezers en die draaien de wereld op hun kop :rolleyes:
Het is stuitend hoe inderdaad partijen die het slecht deden bij de verkiezingen zoveel denken te kunnen eisen? Partijen zoals GL, SP en PvdA zouden sowieso de oppositie in geflikkerd moeten worden, waar halen ze het lef vandaan om eisen te stellen (alleen in de regering indien….enz). Men zou de kiezer eens wat serieuzer moeten nemen ipv van maanden te gaan zitten “onderhandelen” zonder vooruitgang. Gewoon de verkiezingsuitslag volgen en partijen VVD, D66, PVV eventueel aangevuld met het CDA in een hok zetten en daar niet uit mogen komen zonder een kabinet te hebben gevormd. Komen ze er niet uit voorlopig geen salaris, eens kijken hoe vlug het dan wel kan :wink2:
Megaboob
23 juni 2021, 14:29
Het nieuwe leiderschap van Kaag was weer eens prominent in beeld deze week. Naar Luxemburg vliegen (klimaat is immers belangrijk ahum) met het regeringstoestel, en niets kunnen incasseren van Wilders (maar wel zelf steeds uitdelen). Kenmerkend voor een zeer hautaine persoonlijkheid die in haar "documantaire" al liet zien niets, maar dan ook helemaal niets van het gewone volk te begrijpen.
Rekenwonder Klaver liet zich weer eens makkelijk vangen door het partijkartel inzake de toeslagen affaire en hij murmelt maar door op diverse media over de Klimaatramp die ons allen treft. De enige ramp die ons treft is Groenlinks, en dat blijkt weer uit de biomassa centrale in Diemen, de groenlinks rechter inzake de Shell zaak en o.a. de groenliks wethoude rin Almere die lekekr groen een dieselgenerator gebruikt voor de illegaal aangelegde (want geen vergunning) kabelbaan. Lekker bezig, die groen links moslim broederschap. en dat moet dan gaan regeren? Echt niet!
schoolmeester
23 juni 2021, 18:41
Die mevrouw Kaag is een ramp, ik wil best wel eens een leuke landing maken, maar niet op de Kaagbaan.
Megaboob
29 juni 2021, 23:12
Het nieuwe leiderschap. Het Kaag effect. Kaag gaat vor een beter milieu en vliegt naar Luxemburg op en neer per regerings toestel). en nu: Kaag en haar eigen TV docu, allemaal heel erg fout. het resultaat: Als het goed is: einde Kaag en nieuwe verkiezingen. Zodat treurnis 2 niet aan de macht komt. dat zou nu eens mooi zijn. Op naar Kabinet Omtzicht 1. En Kaag en Rutte en de Jessias: functie elders ;-)
Goed graafwerk weer van geenstijl!
https://www.geenstijl.nl/5159891/wob-sigrid-kaag-mocht-zelf-het-uitzendmoment-kiezen-voor-haar-vpro-docu/
Willem2
30 juni 2021, 16:18
Peilingwijzer: VVD blijft grootste, CDA verder in de min na vertrek Omtzigt
In de eerste Peilingwijzer na de Kamerverkiezingen van maart blijft de VVD verreweg de grootste partij met tussen de 35 en 41 zetels en is er verlies voor het CDA en Forum voor Democratie.
Het CDA, dat in maart al 4 Kamerzetels verloor en uitkwam op 15, raakt er nog eens 5 tot 8 kwijt in dit gewogen gemiddelde van de peilingen van Ipsos/EenVandaag en I&O Research. FvD boekte in maart nog winst, maar komt inmiddels niet verder meer dan 4 tot 8 zetels.
Op forse afstand van de VVD volgen D66 met 19 tot 25 zetels en de PVV met 14 tot 18.
'Vertrouwen in Hoekstra neemt af'
Politicoloog Tom Louwerse, maker van de Peilingwijzer, ziet dat het CDA in verschillende peilingen al sinds de verkiezingen in de min zit. "Maar de laatste maand zakt de partij nog verder weg. Het is logisch om dat te koppelen aan het vertrek van Pieter Omtzigt. In het EenVandaag Opiniepanel zag je het vertrouwen in Hoekstra onder CDA-kiezers daarna sterk afnemen. CDA-kiezers lopen in de peiling van Ipsos/EenVandaag vooral over naar de VVD, die weinig last lijkt te hebben van de discussie over de bestuursstijl van Mark Rutte."
Forum-stemmers tonen zich volgens Louwerse al even negatief over de onrust binnen hun partij, inclusief het vertrek van drie Kamerleden. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. "Verschillende kiezers geven in dat onderzoek aan dat dit de reden is voor een overstap naar de BoerBurgerBeweging en de PVV", ziet Louwerse.
Verdere groei nieuwkomers
Opvallend is verder dat de nieuwkomers in de Kamer vrijwel alle juist winst boeken. JA21 en Volt (beide 3 tot 7 zetels) maar ook BBB (2 tot 6) stijgen ten opzichte van de verkiezingsuitslag. Hetzelfde geldt overigens voor een partij die al langer in de Tweede Kamer is vertegenwoordigd: de Partij voor de Dieren komt uit op 6 tot 10. Louwerse: "JA21 en BBB winnen per saldo vooral van rechtse concurrenten zoals Forum. Terwijl Volt vooral niet-stemmers weet aan te spreken volgens Ipsos/EenVandaag."
50Plus haalde bij de verkiezingen nog 1 zetel (die de partij inmiddels is kwijtgeraakt aan Fractie-Den Haan), maar komt nu niet verder dan 0 tot 1. De overige partijen bewegen niet of nauwelijks ten opzichte van de uitslag van maart. De drie linkse partijen zijn even groot: de SP en GroenLinks komen op 6 tot 10 zetels; de PvdA op 7 tot 11. Ook de ChristenUnie (4-6) en de SGP (2-4) zijn de afgelopen drie maanden stabiel gebleven.
Bij1 blijft stabiel op 0 tot 2 zetels, terwijl Denk 2 tot 5 zetels scoort, opnieuw vergelijkbaar met de laatste verkiezingen. .... https://nos.nl/artikel/2387263-peilingwijzer-vvd-blijft-grootste-cda-verder-in-de-min-na-vertrek-omtzigt
Aan de hand van de laatste peilingen moeten enkele partijen eens een kleiner broekje aandoen ....
Megaboob
1 juli 2021, 16:55
Kaag gate: functie elders?
Column Eddy Terstall
Kaag-docu kan niet zonder gevolgen blijven
author avatar
Door EDDY TERSTALL
2 uur geleden in COLUMNS
Vertrouwen tussen overheid en instituten en de burger is broos. Corona en de recente ontwikkelingen in het Haagse hebben er ingehakt. Het lijkt alsof dit bij de politiek toch niet echt doordringt. De partijen die aan de macht waren hebben voldoende zetels om die macht te behouden. Voldoende om de flanken vol ontevredenen te kunnen negeren.
Het kan zijn dat politici in en rond het ’motorblok’ alleen naar de rekensom kijken en niet verder. Dat zou kunnen verklaren waarom men denkt veel meer speling te hebben dan dat men in de echte wereld heeft.
Gemakzucht D66-campagne
Mogelijk uit een soort van gemakzucht dat men vanuit de campagnehoek van D66 dacht dat het volkomen acceptabel was om een NPO-documentaire over Sigrid Kaag een beetje de richting uit te kunnen duwen waarin ze er het beste uit kwam. Op een manier die de meeste zetelwinst op zou leveren. Zelfs werd er overlegd wanneer het het beste moment zou zijn om de documentaire te vertonen. Dicht op de verkiezingen voor het maximale electorale effect.
Nu was er al vrij veel ophef geweest over het naakte feit dat er een nogal positief subjectieve documentaire werd gemaakt over een van de meerdere vrouwelijke lijsttrekkers. Van belastinggeld dat was opgebracht door het electoraat van alle partijen.
Ook de kranten pakten flink uit met hagiografische artikelen in de bijlagen over dezelfde vrouwelijke kandidaat. Zelden over de andere vrouwelijke lijsttrekkers, zoals bijvoorbeeld over Lilian Marijnissen, een politica van een partij, de SP, die bij gelijke exposure en budget een vergelijkbaar kiezerspotentieel had.
Geen gelijk speelveld
Het is dus bepaald geen gelijk speelveld geweest bij de Tweede Kamerverkiezingen. De ene partij had meer geld en door een beter netwerk meer mogelijkheden om de kiezer te bereiken.
In het geval van krantenexposure is dat iets anders dan bij de publieke omroep. Een krantenredactie mag een voorkeur laten blijken. Liever niet, wat mij betreft, maar het mag en kan. Een krant is particulier eigendom en mag ook een politieke kleur hebben.
Maar bij publiek omroep is dat juist vanwege het woord publiek een probleem.
Vooral omdat de kloof tussen mensen met en een zonder netwerk de grootste splijtzwam in de samenleving is. Het is de kloof die mensen richting de extremen van de politiek drijft. Onvoldoende voor een machtsverschuiving, maar voldoende groot om ontwrichtend te werken. Zeker in deze tijden.
Er moeten dus wel consequenties verbonden zijn aan het gebeuren rond de Kaag-docu. Er zou echt een journalistieke code moeten komen of een met bindende gedragsregels.
Ondergraaft draagvlak
Wanneer het idee leeft dat pakweg D66 meer sympathie geniet bij de publieke omroep dan bijvoorbeeld de SP of de SGP, dan ondergraaft dat het draagvlak van een belangrijk en oud instituut als de publieke omroep.
Het is ook voor een redactie of voor een omroep verleidelijk. De indruk die men vanuit de omgeving heeft is; iedereen is fan van Kaag, dus hoe beter we Kaag neerzetten, hoe meer zetels en hoe beter voor iedereen. Want iedereen is gek op Kaag. Iedereen, of iedereen die er toe doet, woont in een van de opgeknapte binnensteden of in een studentenstad.
Maar Nederland is veel groter en buiten de bubbel is er een enorme verscheidenheid aan opvattingen en politieke voorkeuren. En hoe meer de publieke omroep die veelzijdigheid reflecteert hoe meer de publieke omroep tijdsbestendig zal blijken.
Willem2
3 juli 2021, 00:57
Wybren van Haga, die in de Tweede Kamer nu de Groep Van Haga vertegenwoordigt, begint een nieuwe partij. Die gaat Belang voor Nederland heten, kortweg BV NL.
Dat bevestigt Van Haga na berichtgeving van De Telegraaf. In het bestuur van de nieuwe partij zitten onder anderen de Statenleden De Bie uit Brabant en De Kok uit Gelderland. Beiden stapten recent uit de provinciale fracties van FvD.
Ex-VVD'er Van Haga sloot zich in mei 2020 aan bij Forum voor Democratie. Voor die partij deed hij mee aan de Tweede Kamerverkiezingen van maart. Hij haalde met 241.000 voorkeursstemmen bijna partijleider Baudet in, die er 245.000 kreeg.
Klassiek rechts
In mei dit jaar brak hij met de FvD en ging hij samen met Hans Smolders en Olaf Ephraim door als zelfstandige fractie in de Kamer. Forum voor Democratie hield hierdoor vijf zetels over.
Aanleiding voor de breuk was een 5 mei-poster die FvD-partijleider Baudet liet maken, waarin een verband werd gelegd tussen de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog en het coronabeleid van het kabinet. Van Haga nam daar toen afstand van.
De nieuwe partij van Van Haga "staat voor technologische vooruitgang, klassiek rechts, maar wel liberaal en niet conservatief", laat de nieuwe partijleider weten.
..... https://nos.nl/artikel/2387704-ex-fvd-kamerlid-wybren-van-haga-begint-nieuwe-partij
als dat geen partij voor Megaboob is ...
Willem2
5 juli 2021, 16:10
Haagse politici die een functie in het volgende kabinet ambiëren doen er goed aan dat laatste deel van De Zeven Zussen of de nieuwste Scandinavische thriller even te laten wachten. Ze kunnen op het Mediterrane strand of tijdens die stedentrip beter een hele berg adviezen, rapporten en aanbevelingen wegwerken.
Alleen al de afgelopen maand raadde de SER veranderingen in de kinderopvang aan en wees op kansenongelijkheid in het onderwijs, deed de Onderzoeksraad voor de Veiligheid aanbevelingen over kotters en vliegen over risicogebieden, vroeg de NCTV aandacht voor ransomware en klaagden IMF en OESO over het Nederlandse woningbeleid. En er moeten nog excuses voor het slavernijverleden gewogen worden.
Vandaag kwam daar een waarschuwing van het PBL bij (107 bladzijdes) dat een strenger stikstofbeleid tot het verdwijnen van veel boerderijen kan leiden. Allemaal onderwerpen waar alleen een nieuw kabinet doortastend in kan optreden.
..... https://nos.nl/artikel/2388037-stikstof-kinderopvang-of-woningmarkt-het-regent-adviezen-aan-het-nieuwe-kabinet
Zorgen voor veel (ambtenaren) werk en al die walletjesvreters :cool: uiteindelijk kan je bijna niks meer. Kijk naar o.a. de bouwstop en het gegeven dat er veel te weinig woningen zijn ...
( dat is niet op te lossen met tiny-huisjes :cool:)
bertje600
5 juli 2021, 16:45
Met het halveren van het aantal ambtenaren kunnen er meer mensen
in het bedrijfsleven komen waar ze om mensen zitten te springen.
Het is wel de vraag of het bedrijfsleven deze mensen wel wil want ze hebben
nooit geleerd om echt te werken.
phoenix
6 juli 2021, 17:16
ja Bertje keep dreaming en dan krijg je helemal geen belasting mere terug, of wordt je nog eerder als fraudeur aangemerkt doordat de computer dat zegt op basis van data....
Megaboob
7 juli 2021, 00:38
..... https://nos.nl/artikel/2387704-ex-fvd-kamerlid-wybren-van-haga-begint-nieuwe-partij
als dat geen partij voor Megaboob is ...
Megaboob stemt niet op wappies Willem.
Willem2
10 juli 2021, 16:30
Landelijk bestuur CDA stapt op na snoeihard rapport commissie
Het landelijk bestuur van het CDA is opgestapt. Het besluit valt na een snoeihard rapport van een partijcommissie onder leiding van oud-minister Liesbeth Spies. De commissie constateert dat het CDA de verkiezingen verloor door onderling geruzie en wantrouwen.
.... https://www.ad.nl/politiek/landelijk-bestuur-cda-stapt-op-na-snoeihard-rapport-commissie~a06f2b59/
https://nos.nl/artikel/2388747-cda-commissie-lijsttrekkersverkiezing-leidde-tot-wantrouwen-in-partij
Megaboob
10 juli 2021, 23:05
En dan is het nu tijd voor de grote schooinmaak bij D66. wanneer gaat Kaag opstappen?
Ook bij groenlinks is het koppensnellen begonnen, en vernietigend rapport over de Jessias ligt op tafel ;)
Megaboob
15 juli 2021, 01:15
geenstijl:
https://www.geenstijl.nl/5160113/d66-dino-t-lex-rinnooy-kan-boos-op-geenstijl/
Toe maar! D66-dino Alexander Rinnooy Kan - ooit drie jaar op rij De Meest Invloedrijke Man - maakt zich in de sjieke Rokinbode druk om ons roze webstekje. Of eigenlijk is hij boos op "serieuze media", die wel ruimschoots aandacht schonken aan "de verdachtmakingen van GeenStijl" (lees: 300 pagina's zuiver feitelijke Wob-opbrengst die de Innige Banden tussen de NPO, BuZa en D66 aantoonden tijdens de totstandkoming van de VPROpaganda voor Sigrid Kaag), maar niet aan het rapport van de NPO Ombudsman waaruit (volgens de D66-dino) "ondubbelzinnig" blijkt dat er "geen sprake was van beïnvloeding die de journalistieke grondregels schendt." Zijn aanbeveling: journalistiek en politiek moeten juist nóg inniger gaan samenwerken "om hun democratische kerntaken fatsoenlijk uit te kunnen oefenen."
Megaboob
15 juli 2021, 20:33
de totale incompetentie:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1638262603/amper-vorderingen-in-formatie-ondanks-hoop-op-document-voor-de-zomer
Amper vorderingen in formatie ondanks hoop op ’document vóór de zomer’
VVD en D66 zijn donderdag voorlopig voor het laatst voor de vakantie fysiek bijeengekomen om te onderhandelen over een ruwe schets van een regeerakkoord. De formatie gaat nu in zomerstand. Volgens betrokkenen zijn er weinig vorderingen gemaakt.
Megaboob
13 augustus 2021, 11:24
Na Treurnis 1 komt Treurnis 2:
Doorstart kabinet steeds dichterbij: ’PvdA én GL blijft teveel voor VVD en CDA’
author avatar
Door INGE LENGTON
Updated 3 uur geleden
Vandaag, 00:30
in BINNENLAND
DEN HAAG - VVD en CDA blijven erbij: ze willen niet in een kabinet met daarin zowel PvdA als GL. Daarmee lijkt de Kaag-coalitie van VVD, D66, CDA, PvdA en GL nu echt om zeep geholpen.
Hoekstra (CDA), Kaag (D66) en Rutte (VVD) tijdens het debat over het eindverslag van Mariëtte Hamer.
Hoekstra (CDA), Kaag (D66) en Rutte (VVD) tijdens het debat over het eindverslag van Mariëtte Hamer.Ⓒ ANP/ HH
VVD en D66 schreven op aanraden van informateur Mariëtte Hamer meer dan een maand aan een soort grove schets voor een regeerakkoord. Het moest de lucht klaren nadat de formatie in een impasse was geraakt.
Maar het heeft de VVD niet op andere gedachten gebracht, vertellen bronnen aan De Telegraaf. Ook CDA houdt de hakken in het zand.
VVD en CDA vinden dat ze genoeg water bij de wijn doen voor het vormen van een kabinet. Bij beide partijen wordt benadrukt dat ze zelfs bereid zijn om met GL te onderhandelen. Dat wordt gezien als een reuzenstap. PvdA hebben ze evenmin afgeserveerd. Maar twee linkse partijen in een kabinet vinden ze geen recht doen aan de verkiezingsuitslag. D66-leider Sigrid Kaag, die wel haar zinnen heeft gezet op dit progressieve kabinet, overspeelt er haar hand mee, vinden ze.
VVD en CDA doen dat al. Bronnen binnen die partijen geven aan dat ze ondanks extra bedenktijd en het schrijven van een formatiedocument door VVD en D66 echt geen kabinet willen met zowel PvdA als GL.
De verwachting is dat D66-leider Sigrid Kaag deze optie nu ook echt laat varen. Informateur Mariëtte Hamer krijgt maandag VVD-leider Mark Rutte over de vloer om na een vakantiepauze voor het eerst weer in levenden lijve te praten over de formatie. Een tijdje gebeurden formatiegesprekken alleen digitaal of telefonisch.
’Hamers huiswerk’
Voor de zomervakantie zat de formatie muurvast. „Er is voortgang nodig”, zei informateur Hamer toen op haar persconferentie. Zij dacht dat het zou helpen als VVD en D66 samen ’een document’ zouden gaan schrijven ’waarmee zij andere partijen weer mee kunnen laten doen’. Dat document is inmiddels klaar.
Achter de schermen wordt ’Hamers huiswerk’ vooral gezien als een manier om de gemoederen te laten bedaren. Na ’verkennersgate’, de toeslagenaffaire en de ’functie elders’ voor Pieter Omtzigt verzuurden politieke verhoudingen snel. Wat dat betreft gaat het inmiddels soepeler, maar met ’het stuk’ wordt hier en daar de draak gestoken. ’Bezigheidstherapie’, zo noemt een nauw betrokkene het schrijfwerk van VVD en D66.
VVD, CDA, D66 en CU?
Nu VVD en CDA voet bij stuk houden, blijft het de vraag: hoe nu verder? GL laat weten echt niet zonder PvdA te willen. „Links wordt te vaak door rechts uit elkaar gespeeld.” Ook PvdA houdt daaraan vast. Een doorstart van het huidige kabinet van VVD, CDA, D66 en CU komt daarmee met rasse schreden dichterbij.
Bij D66 gruwen ze ervan. „Wij willen een balans tussen conservatief en progressief. Beter dan hoe het nu is”, zegt een woordvoerder.
Ook CU-leider Gert-Jan Segers gooide aanvankelijk de deur dicht voor een nieuwe regeerperiode in de huidige samenstelling. Dat gebeurde na ’verkennersgate’ en de ’functie elders’ voor Pieter Omtzigt. Uitgerekend op Stille Zaterdag liet Segers weten dat hij niet met de VVD in zee wilde als Rutte opnieuw premier zou worden.
Inmiddels zijn in beide kampen de gemoederen bedaard en laat de christelijke leider steeds meer ruimte open voor een doorstart.
Megaboob
19 augustus 2021, 13:49
En extreemlinks word de burger weer door de strot geduwd. Tijd dus voor moslimbroederschap/kalifaat 1...intriest.
https://www.geenstijl.nl/5160653/in-sine-qua-nondeju/
Megaboob
20 augustus 2021, 12:00
Het word steeds meer bizar in den Haag. Een mogelijke fusie van Groenlinks en de PVDA. Dat moet de PVDA toch echt niet willen. Die partij heeft meer historie en kan potentieel veel betekenen voor arbeiders (een taak die ze al 30 jaar verloochenen helaas). En dat allemaal voor het pluche... Echt te gek voor woorden.
FELLE REACTIES OP FUSIEGERUCHTEN PVDA EN GROENLINKS
BNR Webredactie Vandaag, 07:26
Update: vandaag, 08:58
Het gonst op het Binnenhof van de geruchten over een fusie van de Tweede Kamerfracties van GroenLinks en de PvdA. Volgens de NOS zouden VVD en CDA het wel zien zitten om over een coalitie te praten met de twee partijen, als ze de fracties samenvoegen.
ANP BART MAAT
Betrokkenen ontkennen tegenover BNR dat er concreet plannen voor een fusie zijn. Ondertussen wordt op de berichtgeving fel gereageerd. Achter de schermen zijn PvdA en GroenLinks niet blij. Bronnen binnen de partijen laten aan BNR weten dat ze graag zelf bepalen wat de toekomst is van hun partijen en dat ze zich dat niet laten opleggen door VVD en CDA.
Lees ook | PvdA en GroenLinks willen samen onderhandelen over nieuw Kabinet
Ondertussen is nog steeds niet duidelijk of informateur Mariëtte Hamer al concreet zicht heeft op een mogelijke coalitie. D66 blijft bezwaren houden tegen een optie met de ChristenUnie en VVD en CDA willen nog steeds niet met PvdA en GroenLinks samen, tenzij ze fuseren. Gisteren spraken onderhandelteams van VVD en D66 urenlang met de informateur. Na afloop wilde Mark Rutte weinig zeggen tegen politiek verslaggever Thomas van Groningen.
pietpotent44
20 augustus 2021, 12:12
Het wordt tijd dat je de politiek in gaat Megaboob. We hebben je nodig. Al was het maar om Sylvana Simons, of Kaag of de Jessias op de kast te jagen :biggrin:
Ik wil best vieze voorzitter worden van lijst Megaboob :hah:
Megaboob
20 augustus 2021, 12:19
Megaboob for president!
Mijn niuewe partij: "gedegen rechts". Daar moet een enorm potentieel liggen qua kiezers.
Megaboob
22 augustus 2021, 00:30
Het "samengaan van Groenlinks en PVDA" is natuurlijk vermakelijk en het gespartel van twee partijen die al geniveleerd zijn ;-) Hopelijk trapt Rutte niet in deze rare truuk.
Veel leuker is het echter een neiuwe naam te verzinnen voor de nieuwe "combi", ik denk aan:
1) Partij van de rode communistische moslimbroederschap nivelleerders (PVDCMN)
2) Debiel links (DL)
3) Groene Khmer Moslim Klimaatdrammers (GKML)
4) Partij van de Totalitaire Belastingen (PCDTB)
5) Partij van de Destructie van Nederland (PVDDN)
6) Partij van de Klimaatdrammende Asielgelukszoekers ( PVDKA)
7) De Moslimbroederschap partij (DMP)
8) Sharia Voor Nederland (SVN)
9) Partij van de linkse hobbies op kosten van anderen (PVDLHOKVA)
10) Partij van de Doorgesnoven Halluciante Communisten Nederland (PVDDHCN)
10 is vast een leuke voorzet, wie verzint er nog een paar leuke name voor dit clubje?
35627
ATTACH]35628[/ATTACH]
Jan_Wandelaar
22 augustus 2021, 18:55
Veel leuker is het echter een neiuwe naam te verzinnen voor de nieuwe "combi"
Woke Arbeiders en Paupers Partij voor Inclusief Extremistisch Socialisme (WAPPIES)
J.W.
pret
23 augustus 2021, 21:45
Kabinet blijft zitten. Teveel onvoldoendes
Kabinet Rutte III heeft zoveel onvoldoendes gehaald dat het blijft zitten. Dat heeft Rutte zelf besloten na het zien van zijn cijferlijst.
“Een onvoldoende voor woningmarkt, belasting, immigratie, klimaat en corona. Met deze cijfers kun je niet naar een volgend kabinet,” stelt Rutte. “Ik denk dat het beter is om de afgelopen vier jaar nog een keertje over te doen.”
Eerder probeerde Rutte nog om het beleidsterrein corona te laten vallen, maar dat bleek niet mogelijk. “Volksgezondheid is kennelijk een kernministerie, daar moet je een voldoende voor halen.”
De Spele
Megaboob
27 augustus 2021, 00:16
En daar gaan we weer, gratis geld bij PVDA en Groenlinks. dat u daarna dubbel e dwars de rekening ervoor krijgt is inmiddels bekend. Hogere belastingen, meer nivelleren e.d. staan allemaal op het programma als deze partij (-en) mee mag/mogen doen met Rutte 4. Laten we hopen dat Rutte nog enige ruggegraat heeft en dat weigert.
PvdA en GroenLinks willen 2 miljard euro voor ‘de gewone man of vrouw’
Het demissionaire kabinet moet 2 miljard euro uittrekken voor koopkrachtverbetering van de burgers. Daarvoor pleiten PvdA en GroenLinks. De twee partijen die tijdens de formatie samen optrekken, wijzen erop dat het kabinet het geld kan gebruiken dat wordt uitgespaard door de dividendbelasting niet af te schaffen. Tegenover het AD verklaart Henk Nijboer (PvdA):
De formatie gaat traag en VVD en CDA zijn niet echt bereid te praten, dat gaat de gewone man of vrouw voelen als we niets doen bij de begroting.
Ook GroenLinks-Kamerlid Bart Snels is het een doorn in het oog dat VVD en CDA geen haast maken met de formatie. Hij vreest dat de lastenverlichting daardoor opnieuw naar de bedrijven gaat in plaats van naar de burgers.
PvdA en GroenLinks pleiten ook voor hogere salarissen in de zorg en het onderwijs. In beide sectoren is al jaren sprake van een tekort aan werknemers. Deze week nog kwam het tekort aan verpleegkundigen op de intensive cares weer in het nieuws.
bertje600
27 augustus 2021, 07:34
Dat geld is er in overvloed als de subsidies voor allerlei linkse zaken maar worden afgeschaft.
Megaboob
27 augustus 2021, 14:14
Plasterk met een sterke analyse:
Vier redenen voor de PvdA om niet te fuseren
author avatar
Door RONALD PLASTERK
Updated Gisteren, 18:24
Gisteren, 18:23
in COLUMNS
Ik kreeg als partijlid mails van de PvdA-partijvoorzitter en van de partijleider, netjes op naam met rode letters in de aanhef. Het voorstel is dat de fracties van de PvdA en GL fuseren ten behoeve van deelname aan het kabinet Rutte/Kaag. De kortste suicide note uit de politieke geschiedenis.
Ⓒ MATTY VAN WIJNBERGEN
Ooit was de PvdA een massapartij; toen ik lid werd, haalde in 1977 Joop den Uyl 53 zetels. De basis van de partij was altijd een coalitie tussen wat deftig heette ’het welbegrepen eigenbelang der arbeidersklasse’ en het idealisme van progressieve intellectuelen. De SDAP, voorganger van de PvdA, werd wel grappend de Schoolmeesters, Dominees en Advocaten Partij genoemd. Er zijn gelukkig altijd mensen geweest die solidair waren met anderen. Deel van die solidariteit was altijd de volkswijsheid: het kan morgen jou ook gebeuren!
Van de sociaaldemocratie als massabeweging is weinig meer over. Daarom is het niet onlogisch dat linkse partijen om zich heen kijken en zich afvragen of ze niet iets aan massa kunnen herwinnen door samen te werken.
Ik heb die suggestie ook wel eens gedaan, toen de PvdA, die vóór deelname aan het kabinet-Rutte II een indrukwekkende verkiezingsuitslag had gehaald met 38 zetels, na vijf jaar kabinetsbeleid in 2017 kelderde naar 9 zetels. Er was niets meer van de partij over! Sindsdien is de PvdA niet noemenswaardig hersteld van die klap, en GL is bij de laatste verkiezingen gehalveerd.
’U kunt ongelofelijk de pot op’
Er zijn vier heel goede redenen om nu zeer zeker niet het voorstel van de partijleiding te volgen om de linkse fracties te fuseren. Ten eerste heeft men er tot vorige week geen enkele serieuze poging toe gedaan. Als je al op links naar elkaar toe zou willen groeien, dan zou de SP daar volwaardig bij betrokken moeten worden. Kijk eens hoe Renske Leijten samen met Pieter Omtzigt tegen de stroom in gevochten heeft in de toeslagenaffaire.
"Hebben ze dan niets geleerd?"
De aller-, allerslechtste reden om nu opeens fracties te fuseren is dat Sigrid Kaag en Mark Rutte daar om vragen, en het als voorwaarde stellen voor regeringsdeelname. Dat je zo’n voorstel zelfs maar durft door te sturen aan je leden geeft toch al ernstig te denken. Dit is nu juist een ideaal moment om als alle linkse partijen de handen ineen te slaan en gezamenlijk te zeggen: beste mevrouw Kaag en mijnheer Rutte, u kunt ongelofelijk de pot op! U heeft drie jaar geregeerd, uw coalitie van VVD, CDA, D66 en CU heeft bij de verkiezingen een meerderheid gehaald, gefeliciteerd, succes ermee, u zoekt het maar fijn uit met elkaar!
Bosjes bloemen kopen en goedmaken
Terzijde: de opstelling van Kaag tegenover de CU is moeilijk te volgen. In het afgelopen kabinet-Rutte III was het juist de CU die op belangrijke punten die D66 onderscheiden van de twee rechtse partijen (ontwikkelingshulp, inkomensverdeling, zorg voor de zwakkeren) een trouwe bondgenoot was van D66; en om de partij dan nu zo af te serveren op één vergezocht thema is onprofessioneel, onbeleefd en onvriendelijk. Advies aan Kaag: bosjes bloemen kopen en goedmaken.
Een derde reden om niet in deze val van fractiefusie te trappen is dat het hele doel van die fusie is om gezamenlijk in de volgende regering Rutte IV te stappen – tegen wie de PvdA nog onlangs een motie van wantrouwen steunde – en daar als bijwagen van VVD, D66 en CDA te fungeren. Niemand kan zich dan toch illusies maken over de verkiezingsuitslag de volgende keer? Einde verhaal! Zou de PvdA dan niets geleerd hebben van de uitslag na Rutte II? Waar is je trots, waar is je gezond verstand, waar is je democratisch besef, dat haal je toch niet in je hoofd?
Ten slotte de vierde en belangrijkste reden om nee te zeggen. De sociaaldemocratie verkeert in een diepe crisis. Er zijn onder de resterende kiezers misschien nog wat dominees en advocaten over, maar de arbeiders zijn verdwenen. De PvdA zou de komende jaren moeten gebruiken om de koers bij te stellen en de verloren kiezers terug te winnen.
Verloren achterban
Het zou een goed idee zijn eens naar de verloren achterban toe te stappen en te vragen wat ze van de PvdA verwacht als het gaat om veiligheid op straat in hun buurt, om integratie en immigratie, om sociale zekerheid, om betaalbare huisvesting voor jongeren, om jeugdzorg en sociale werkplaatsen. Wat ze ervan vindt dat Nederland inmiddels narcostaat nummer 1 geworden is, waar de een na de ander wordt neergeschoten of doodgestoken. Zijn ze er blij mee dat de Nederlandse nationaliteit met steun van D66 wordt uitgehold door Brusselse bureaucraten, zodat de verkiezingen er steeds minder toe doen? Wat vinden ze van het plan voor een superbiomassacentrale in Diemen om bossen te verbranden, of van het kabinetsplan om te procederen tegen inspraak van burgers die geen windmolens om de hoek willen?
De sociaaldemocratie is niet verloren, maar nu energie stoppen in het steunen van een VVD-kabinet zal het einde zijn. De keuze is niet moeilijk.
Willem2
29 augustus 2021, 00:24
Voor de verkiezingen was VVD-leider Rutte al stellig: "Ik ga niet met een hele linkse wolk van partijen aan tafel." En sindsdien blijft zijn partij erbij. Al ruim vijf maanden klinkt het: niet meer links dan noodzakelijk aan de onderhandelingstafel. Daar veranderen de ledenraadplegingen vandaag van GroenLinks en de PvdA niets aan, zo lijkt het.
VVD en CDA zeggen al sinds de start van de formatie niet met PvdA en GroenLinks in een vijfpartijenkabinet te willen, omdat er maar vier partijen nodig zijn voor een meerderheid. Een extra partij zou de coalitie onnodig instabiel maken, is de vrees. En onnodig links.
.... https://nos.nl/artikel/2395504-pvda-en-groenlinks-willen-samen-formeren-maar-voor-rechtse-gasten-blijft-het-nee
pret
29 augustus 2021, 02:14
https://pbs.twimg.com/media/ExViLMzW8AMMnaW.jpg
Megaboob
30 augustus 2021, 16:57
Oppercommunist Klaver denkt hij hij het nu al voor het zeggen heeft met zijn splinterpartijtje:
https://www.geenstijl.nl/5160819/jesse-klaver-eist-nu-duidelijkheid-in-formatie/
Megaboob
30 augustus 2021, 16:59
Job Cohen wil de PVDA laten samenwerken met o.q. bijeen... dat word een groot wespennest daar ;-)
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/fusie-pvda-groenlinks-gaat-job-cohen-nog-niet-ver-genoeg
Siberische tijger
30 augustus 2021, 17:29
Job Cohen wil de PVDA laten samenwerken met o.q. bijeen... dat word een groot wespennest daar ;-)
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/fusie-pvda-groenlinks-gaat-job-cohen-nog-niet-ver-genoeg
Hoezo wespennest? Zoemen ze allemaal rond queen Syl heen dan?
bertje600
31 augustus 2021, 11:19
Nu er al een samenwerking is en een gedeeltelijke fusie tussen GL en PvdA komt er ongetwijfeld
een nieuwe fusie voor een tot stand bij de formatie van een nieuw kabinet.
VVD, D66 en de PvdA/Gl combinatie komen samen in de partij
RVTZ. ( Realiteit Ver Te Zoeken).
Zij luisteren niet naar de bevolking maar laten hun oren hangen naar eenlingen en
gesubsidieerde milieugroepen die zoveel mogelijk geld zelf willen hebben en de financiering
van hun dwaze ideeën afwentelen op de hardwerkende Nederlandse burger.
Die ook al dient te betalen voor de klaplopers zoals samengevoegd binnen groepen
als anti Zwarte Piet en de asielzoekersindustrie etc.
Een referendum over het functioneren van onze Nederlandse democratie en onze regering
is bij voorbaat al de nek omgedraaid.
Was dat niet een speerpunt van D66?
Zeus1
31 augustus 2021, 12:08
De samen optrekkende partijtjes GL en PvdA zijn definitief afgeserveerd, en terecht ! Ze hadden wel heel veel noten op hun zang na de voor hun desastreuze verkiezingsuitslag.
Zij vonden het normaal dat, ondanks dat Nederland rechts stemde, zij samen in de regering plaats konden nemen :hammer:
Willem2
31 augustus 2021, 12:48
Er zijn vandaag twee opties weggestreept in de formatie: een vijfpartijenkabinet met PvdA en GroenLinks en een voortzetting van de huidige coalitie met de ChristenUnie.
Een kabinet over links is geblokkeerd door VVD en CDA. Die twee willen niet met GroenLinks en PvdA praten over een mogelijk regeerakkoord. Dat zeiden PvdA-leider Ploumen en GroenLinks-leider Klaver na een gesprek met Rutte (VVD), Hoekstra (CDA) en informateur Mariëtte Hamer.
Klaver noemt het "on-Nederlands" dat de andere twee partijen niet inhoudelijk willen onderhandelen. "Maar misschien is het wel een compliment. Dat ze de de kracht van onze samenwerking zien en denken: dat willen we niet." Ploumen vindt het "spijtig" dat er geen onderhandelingen komen. "Omdat Nederland wacht op oplossingen en die raken een beetje uit zicht."
.... https://nos.nl/artikel/2395867-twee-formatie-opties-van-tafel-over-links-en-doorgaan-met-huidige-coalitie
Er zijn niet veel opties. Het zou best kunnen dat er eens een minderheidskabinet aankomt met gedoogsteun van links of rechts.
https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/fracties
Megaboob
31 augustus 2021, 13:18
Goddank komt er geen Kaag colalitie. Dat zou een ramp zijn geweest voor Nederland met als die linkse woke communistische en moslimbroeder drammers.
Nu snel nieuwe verkiezingen of gewoon formeren met de CU (dat word dan treurnis en stilstaan 2, maar nog steeds oneindig veel beter dan met die drammers van GL en PVDA erbij). Of gewoon met Ja21 en/of de SGP en/of groep van Haga (dat laatste is al twijfelachtiger natuurlijk) en of Volt en of BBB. PVV sluit zichzelf nog steeds uit met een onuitvoerbaar programma. (Maar dat geld ook voor groen links en die mochten wel proberen dus dat blijft vreemd).
Willem2
31 augustus 2021, 19:45
Er zijn niet veel opties. Het zou best kunnen dat er eens een minderheidskabinet aankomt met gedoogsteun van links of rechts.
https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/fracties
en wat lezen we vanavond in de staatsmedia ;) ...
Hoogstwaarschijnlijk wordt het onderzoeken van een minderheidskabinet de volgende stap in de al maandenlange durende kabinetsformatie. Na het 'nee' van VVD en CDA vandaag tegen gesprekken met het linkse blok van GroenLinks en PvdA is dat nog een van de weinige serieuze opties, zegt ook politiek verslaggever Ron Fresen. "Maar ook dat zal niet eenvoudig worden."
.... https://nos.nl/artikel/2395922-minderheidskabinet-is-nu-een-logische-stap-maar-ook-niet-eenvoudig