PDA

Volledige versie bekijken : Verkiezingen November 2023

Pagina's : 1 2 3 4 [5] 6

Willem2
13 oktober 2023, 23:17
Er doen uiteindelijk 26 partijen mee aan de verkiezingen op 22 november. Afgelopen maandag hebben 29 partijen hun kandidatenlijsten ingeleverd, maar er zijn er drie afgevallen omdat de Kiesraad fouten heeft geconstateerd.

De Kiesraad heeft de kandidatenlijsten vandaag vastgesteld en de volgorde van de partijen op het stembiljet bepaald. Dat gebeurde in een openbare zitting.

Nieuw Sociaal Contract, de partij van Pieter Omtzigt, die het goed doet in de peilingen, komt op plaats 19 op het stembiljet. Dat komt doordat de partij nu nog geen zetel in de Tweede Kamer heeft. De volgorde van de nieuwkomers is bij loting bepaald.

Jezus Leeft en Partij voor Ontwikkeling vallen af
De Kiesraad constateerde begin deze week dat er vijftien fouten waren gemaakt bij het inleveren van de kandidatenlijsten. De meeste waren voor de definitieve vaststelling vandaag hersteld.

De Kieskring bepaalde echter dat Jezus Leeft, de Partij voor Ontwikkeling en een blanco lijst onder aanvoering van G. Sterenborg afvallen omdat zij onvoldoende ondersteuningsverklaringen hebben verzameld. Op deze partijen kan dus niet gestemd worden.

Ook is besloten dat niet alle partijen in alle kieskringen in Nederland meedoen. Die partijen staan achteraan op het stembiljet.
..... https://nos.nl/collectie/13960/artikel/2493981-kiesraad-26-partijen-op-het-stembiljet-22-november-drie-afgevallen

Willem2
14 oktober 2023, 14:27
De leden van GroenLinks en PvdA willen de afschaffing van de monarchie in het verkiezingsprogramma opnemen. Op een congres in Rotterdam stemde een meerderheid van ruim 52 procent voor aanvulling van het programma met die strekking.

Indieners van het voorstel noemen de monarchie en bijbehorende erfopvolging verouderd. Ze spreken van een "systeem van ongelijkheid" en wijzen op de miljoenen die elk jaar naar het koningshuis gaan. Dat geld zou beter kunnen naar mensen die het harder nodig hebben, aldus de indieners van het plan.

"Het koningshuis kost een hoop maar je hebt er niets aan", zei een spreker op het congres. "Talenten zouden de juiste papieren moeten zijn, niet je afkomst", zei een andere spreker.

Ook het NSDAP-verleden van prins Bernhard en het koloniale verleden - waaraan het koningshuis volgens een recent onderzoek een groot deel van het vermogen te danken heeft -kwamen aan de orde.
.... https://nos.nl/collectie/13960/artikel/2494066-afschaffen-monarchie-in-verkiezingsprogramma-pvda-groenlinks

Badslippers
14 oktober 2023, 20:43
"Het koningshuis kost een hoop maar je hebt er niets aan", zei een spreker op het congres. "Talenten zouden de juiste papieren moeten zijn, niet je afkomst", zei een andere spreker.
Dat lijkt me een waardeloos congres geweest als er sprekers zijn die bovenstaande ventileren. "De juiste papieren"? Dat zegt weinig. Hoeveel multimiljonairs zijn er die geen schoolopleiding hebben doorlopen of geen enkel diploma hebben weten te behalen. Succes boek je niet louter met een diploma of opleiding. En waarom zou afkomst geen rol mogen spelen? Zo'n beetje de gehele familie van der Valk zit in de hotelbranche omdat ze uit hetzelfde nest komen.

Ik vraag me ook af welke papieren je zou moeten hebben om koning te kunnen worden. Of welk diploma toegang geeft tot het worden van koning. Daar staat bovendien tegenover dat de functie van koning binnen een overheidsdienst valt maar dat deze functie al decennia lang middels erfrecht wordt vergeven. Dus wet wijzigen, vervolgens profiel en functie-eisen opstellen en functieomschrijving formuleren zodat iedereen kan solliciteren. Je kunt ook het Nederlandse volk laten kiezen maar het electoraat kan nogal eens gekke bokkensprongen gaan maken en dan zit je binnen afzienbare tijd met boerentroela van der Plas of koning Wilders op de troon.

schoolmeester
14 oktober 2023, 20:49
Als die van der Plas Koningin word, kom je van de regen in de drup.

Megaboob
15 oktober 2023, 01:18
.... https://nos.nl/collectie/13960/artikel/2494066-afschaffen-monarchie-in-verkiezingsprogramma-pvda-groenlinks

Het zijn en blijven nu eenmaal communisten, die willen totalitaire macht. Vooral Frenske duld niemand boven zich.

;-)

Ascari
15 oktober 2023, 01:47
koning*Wilders*op de troon.

Wilders heeft een Duitse vader. Hij heeft ook al persoonsbeveiliging op kosten van de staat. Dus wat dat betreft is het niet eens een gek idee.

De valkuil is natuurlijk dat Wilders zo vaak mensen en landen beledigd dat de toekomstige premier er een dagtaak aan zou hebben om excuses aan te bieden.

schoolmeester
15 oktober 2023, 05:34
Wilders zegt vaak de waarheid.
Bepaalde mensen/bevolkingsgroepen die hier niet tegen kunnen zien dit al snel als een belediging.

Wentelt Eefje
15 oktober 2023, 07:01
Wilders zal nooit premier worden.... en dat is maar goed ook.

Mij valt overigens juist op hoe vaak de gemiddelde Wilders-stemmer zich beledigd en achtergesteld voelt...

Wentelt Eefje
15 oktober 2023, 07:24
Om niet voor de mooie praatjes (verkiezingsprogramma's) te vallen maar de keus op 22 november op basis van daadwerkelijk stemgedrag in de Tweede Kamer te kunnen bepalen deel ik mijn tip vast, maar zal dat zeker in de week voor de verkiezing nog eens doen:
http://stemmentracker.nl

Siberische tijger
15 oktober 2023, 10:14
Als die van der Plas Koningin word, kom je van de regen in de drup.

Ze kan natuurlijk nooit koningin worden, dus dit is een misplaatste opmerking.

schoolmeester
15 oktober 2023, 10:16
Dank voor de aanvullende informatie....

Wentelt Eefje
18 oktober 2023, 07:46
Bart van de Brink (CDA) wil "politiek spookrijden"

Weer een rol voor de koning in de formatie?
Moet de koning terug in het formatieproces na de verkiezingen? (http://nos.nl/collectie/13960/artikel/2494482-moet-de-koning-terug-in-het-formatieproces-na-de-verkiezingen)

Willem2
18 oktober 2023, 23:35
Bij de komende kabinetsformatie moet een verkenner worden aangesteld "met afstand tot de politiek". Die persoon, die de eerste fase van de formatie begeleidt, wordt voorgedragen door de grootste partij en moet brede steun hebben onder de fractievoorzitters in de nieuwe Kamer.

Een meerderheid van de Kamer steunt waarschijnlijk een voorstel daartoe van GroenLinks/PvdA en D66. Een voorstel van het CDA om de koning weer een rol te geven in de de kabinetsformatie kan waarschijnlijk niet op voldoende steun rekenen.

Sinds de koning niet meer bij de formatie betrokken is (sinds 2012), stelt de Kamer kort na de verkiezingen een of meer verkenners aan, die in kaart moeten brengen hoe de fractievoorzitters de uitslag interpreteren.
.... https://nos.nl/artikel/2494552-verkenner-moet-iemand-zijn-met-afstand-tot-politiek-maar-waarschijnlijk-niet-de-koning

Wentelt Eefje
19 oktober 2023, 13:07
Het is maar één voorbeeld uit een aanzienlijk aantal die dit beeld eveneens laten zien, maar denk ik veelzeggend voor hen die denken dat NSC en BBB een frisse wind in Den Haag zullen laten waaien wanneer ze maar groot genoeg worden bij de komende Tweede Kamer Verkiezingen.

Het betreft het wetsontwerp dat op 13 september vorig jaar in stemming gebracht werd, waarin vastgelegd is dat kinderen de achternaam van beide ouders tegelijk moeten kunnen krijgen. Meer dan 2/3 van de kamerleden zorgde ervoor dat deze wet aangenomen werd.

De tegenstemmers: PVV, CDA, CU, FVD, SGP, BBB, Lid Omtzigt.
Dit is bepaald geen uniek stempatroon op een wetsvoorstel of een motie de afgelopen kabinetsperiode. Eigenlijk is het met een vergrootglas zoeken naar een stemming waarbij Lid Omtzigt niet hetzelfde stemde als de partij waaraan hij voorheen verbonden was, het CDA.
BBB is een soort CDA met Wutbürger-trekjes. Als BBB niet met het CDA-standpunt meestemt, bevindt Caroline van der Plas zich meestal in het kleine en treurig stemmende gezelschap (toevallig de eerste twee dit keer over de achternaam niet) van JA21, Groep Van Haga, PVV, FVD, SGP.

Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb... ...

Wentelt Eefje
19 oktober 2023, 20:14
En daarmee is het huidige Nederlandse politieke landschap deels ook al mooi beschreven. Om de huidige situatie even in beeld te brengen voor eenieder die dat misschien niet gelijk helder op zijn netvlies heeft: van links naar rechts, gradatie binnen groep ook op regelniveau aangebracht;

Links:
SP (cons),
PvdA/GL (prog), D66 (prog), PvdD (prog), VOLT (prog),
BIJ1 (-), DENK (cons)

Midden:
CU (-),
CDA (cons), Lid Omtzigt (cons), VVD (cons),

Aan de rechterkant van het midden:
BBB (cons), SGP (cons)

Rechts:
PVV (cons), JA21 (cons),
Groep Van Haga (cons), FVD (cons)

Uiteraard kan iedereen hier mede op basis van zijn levensopvatting en politieke voorkeur de nodige aanmerkingen op hebben, maar als ik een buitenlander het Nederlandse politieke spectrum uit zou moeten leggen, zou ik hier toch niet graag echt van af willen wijken.

Willem2
21 oktober 2023, 12:18
Jongeren moeten worden gered uit de klauwen van de criminaliteit. Daarom wil VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz meer aandacht voor preventie om te voorkomen dat jeugd op het foute pad belandt. ,,Twaalfjarigen worden nu geronseld door drugscriminelen", sprak de demissionaire minister van Veiligheid en Justitie vol afschuw. Ook pleitte ze zaterdag weer voor kernenergie.
.... https://www.ad.nl/binnenland/yesilgoz-wie-tegen-kernenergie-is-neemt-klimaatprobleem-niet-serieus~a2812672/

Willem2
24 oktober 2023, 13:45
Het bestuur in Nederland is "stuk" en daar moet snel iets aan veranderen, vindt Nieuw Sociaal Contract (NSC). Bij de presentatie van het verkiezingsprogramma, Tijd voor herstel, zei partijleider Pieter Omtzigt dat de huidige bestuurscultuur grote problemen heeft veroorzaakt, zoals de toeslagenaffaire en de bevingschade in Groningen.

"Het allerbelangrijkste is het herstel van de bestuurlijke ordening in Nederland", zei Omtzigt. Als daar niets aan verandert, blijven er problemen ontstaan, denkt hij. En dan blijven mensen "afhaken van de politiek en soms helemaal van de Nederlandse samenleving".

Daarom wil NSC onder meer dat er een grondwettelijk hof komt, waar mensen aan de Grondwet kunnen laten toetsen of hun rechten zijn geschonden. Verder wil hij dat er een regionaal kiesstelsel komt, net als een wet op het Rijkstoezicht. Ook moeten klokkenluiders beter worden beschermd.
.... https://nos.nl/artikel/2495179-verkiezingsprogramma-nsc-draait-in-eerste-plaats-om-beter-bestuur

hij hield lang de kaarten tegen de borst maar nu is er ene verkiezingsprogramma en weet je een beetje meer waarop je stemt :rolleyes:

schoolmeester
24 oktober 2023, 19:15
Zijn toch een aantal sterke punten in zijn verkiezingsprogramma.
Slimme man, die Pieter.

Wentelt Eefje
24 oktober 2023, 20:00
Een hele slimme man, maar geen geweldige partijleider. Caroline van der Plas heeft al een hele tijd allerlei nieuwkomers om zich heen en zelfs in actie, maar opstappers en schandalen nihil. Pieter Omtzigt heeft al een aantal mensen uit zijn partij weer (al dan niet gedwongen door een schandaal) in vrij korte tijd zien vertrekken.

Daarnaast is zo'n verkiezingsprogramma natuurlijk leuk en aardig, maar je kunt net zo goed CDA stemmen. Want bij stemmingen in de Tweede Kamer gedurende de afgelopen kabinetsperiode over wetsvoorstellen en moties moet je met een vergrootglas zoeken naar die zeldzame keren dat Omtzigt anders stemde dan de partij die hij verliet.

Megaboob
25 oktober 2023, 00:04
Een hele slimme man, maar geen geweldige partijleider. Caroline van der Plas heeft al een hele tijd allerlei nieuwkomers om zich heen en zelfs in actie, maar opstappers en schandalen nihil. Pieter Omtzigt heeft al een aantal mensen uit zijn partij weer (al dan niet gedwongen door een schandaal) in vrij korte tijd zien vertrekken.

Daarnaast is zo'n verkiezingsprogramma natuurlijk leuk en aardig, maar je kunt net zo goed CDA stemmen. Want bij stemmingen in de Tweede Kamer gedurende de afgelopen kabinetsperiode over wetsvoorstellen en moties moet je met een vergrootglas zoeken naar die zeldzame keren dat Omtzigt anders stemde dan de partij die hij verliet.

Met als grote verschil dat Pieter wel integer is ;)

Wentelt Eefje
25 oktober 2023, 01:29
Met als grote verschil dat Pieter wel integer is ;)

En dat geldt ook voor alle andere CDA-NSC-switchers op zijn lijst? ;)

Badslippers
25 oktober 2023, 10:56
[ . . . ] Caroline van der Plas heeft al een hele tijd allerlei nieuwkomers om zich heen en zelfs in actie, maar opstappers en schandalen nihil. [ . . . ]

Als je het over de duivel hebt. Maar och, uitzonderingen bevestigen de regel zullen we maar zeggen.

Kandidaat BBB trekt zich terug om anonieme nazi-tweets

NOS Nieuws, woensdag 25-10-23, 10:16
Aangepast woensdag 25-10-23, 10:46

"Kandidaat-Kamerlid Jasper Rekers van BBB trekt zich terug. Nadat persbureau ANP hem had geconfronteerd met eerdere tweets en ook de partij had ingelicht, heeft hij besloten geen Kamerzetel in te nemen als hij wordt gekozen. Hij kan niet meer van de kandidatenlijst worden gehaald, want die staat al vast.

Rekers maakte tijdens de coronacrisis vanaf een anoniem Twitteraccount politici uit voor "kindermishandelaar", "pharmahoer" en "van nicht tot nazibitch". Hij vroeg zich af of of minister De Jonge een "enkeltje Neurenberg" had geboekt en maakte premier Rutte uit voor "NSB'er".
(https://nos.nl/artikel/2495305-kandidaat-bbb-trekt-zich-terug-om-anonieme-nazi-tweets)

© nos.nl (https://nos.nl/artikel/2495305-kandidaat-bbb-trekt-zich-terug-om-anonieme-nazi-tweets)

Wentelt Eefje
25 oktober 2023, 11:39
Overigens werd gisteren ook veelvuldig in de media gemeld dat de stemwijzer (http://stemwijzer.nl) online is, als eerste stemhulp. Dat laatste is natuurlijk flauwekul, de veel betrouwbaarder als het om daadwerkelijk stemgedrag in de Tweede Kamer gaat stemmentracker (http://stemmentracker.nl) is al weer een poosje actief.

Wentelt Eefje
25 oktober 2023, 13:33
De Kiesraad vindt uitspraken van Forum voor Democratie-leider Baudet onwenselijk. Baudet riep zijn achterban onlangs op via volmachten namens anderen te stemmen. Hij zei onder meer: "Als onze supporters allemaal vier mensen motiveren om op FvD te stemmen, en die mensen kunnen natuurlijk ook een volmacht geven om namens hen te stemmen, dan winnen wij de verkiezingen."

Op X vroegen mensen zich af of dit geen ronselen is. Op vragen van de NOS daarover antwoordt de Kiesraad dat de uitspraken van de FvD-leider onwenselijk zijn en dat het Openbaar Ministerie moet bepalen of wat Baudet doet strafbaar is.

De Kiesraad wijst erop dat de Kieswet onder het ronselen van volmachten verstaat het stelselmatig aanspreken of anderszins persoonlijk benaderen van kiezers om hen een onderhandse volmacht af te laten geven en dat dit strafbaar is.

Bij de verkiezingen van 2021 speelde een soortgelijke kwestie rond Baudet. Ook toen noemde de Kiesraad een oproep van de FvD-voorman onwenselijk. Maar het OM vond toen dat er geen bewijs was van ronselen, onder meer omdat Baudet mensen niet persoonlijk had benaderd om hun stempas in te vullen en af te geven.

Volgens de Kiesraad is het ronselen van volmachtstemmen in strijd met het uitgangspunt dat het initiatief tot het verzoek om bij volmacht te stemmen bij de kiezer ligt. "Iedereen kan aangifte doen van ronselen", voegt de raad eraan toe.

De Kiesraad wijst er verder op dat het kabinet een wet voorbereidt om duidelijker en scherper te omschrijven wat onder ronselen wordt verstaan.

© nos.nl

Willem2
25 oktober 2023, 15:09
Baudet is helemaal onwenselijk, net als veel andere racisten en antisemieten die in de kamer rondspoken.

Boy69
25 oktober 2023, 16:35
Baudet is helemaal onwenselijk, net als veel andere racisten en antisemieten die in de kamer rondspoken.

net als die leugenaars en bedriegers die er nu zitten

Megaboob
25 oktober 2023, 20:38
En dat geldt ook voor alle andere CDA-NSC-switchers op zijn lijst? ;)

In jouw post had je het over Pieter, dus nu niet afwijken van wat je zelf aangaf toch?
Pieter Omtzigt is een van de weinige politici in Nederland waar ik nog vertrouwen in heb. de rest is een leugenachtige bende helaas.

Badslippers
25 oktober 2023, 20:48
In jouw post had je het over Pieter, dus nu niet afwijken van wat je zelf aangaf toch?
Pieter Omtzigt is een van de weinige politici in Nederland waar ik nog vertrouwen in heb. de rest is een leugenachtige bende helaas.

Dat laatste behoort volgens mij tot de functie-eisen als een politicus in de Tweede Kamer aan het werk gaat.

Big30
25 oktober 2023, 20:57
38648

Het zijn uiteraard maar peilingen maar je zou je ook bij deze peiling de vraag kunnen stellen welke coalities redelijkerwijs mogelijk zijn.

WANDELAAR5
25 oktober 2023, 21:01
Shit, waarom staat FvD niet op -8..

Wentelt Eefje
25 oktober 2023, 22:00

Nee, ik had het over het stemgedrag van Lid Omtzigt, dus de partij. Die vanaf nu dus als NSC door het leven gaat, maar tot de nieuwe Tweede Kamer aantreed nog als Lid Omtzigt in de kamer zit. Ik wijk dus helemaal nergens af van wat ik zelf aangaf.

Je kunt net zo goed CDA als NSC stemmen gaf ik aan. Jij trekt een verkeerde conclusie. Die ook nietszeggend is.

Wentelt Eefje
25 oktober 2023, 22:00
Shit, waarom staat FvD niet op -8..

Peiling was gisteren, misschien vandaag nog meer mensen tot inkeer gekomen...

Willem2
25 oktober 2023, 23:48
https://nos.nl/collectie/13960/video/2495376-lijsttrekkers-vullen-stemwijzer-in-toch-spannend-of-ik-bij-eigen-partij-uitkom

https://stemwijzer.nl/

Willem2
25 oktober 2023, 23:57
Kom ik bij de ruziezoekers van 50+ uit :hammer:

Nog even oefenen....:rolleyes:

Wentelt Eefje
26 oktober 2023, 00:05
Misschien moet je toch eerst de stemmentracker (http://www.stemmentracker.nl) of de stemchecker (http://www.volkskrant.nl/kijkverder/2023/stemchecker-tweede-kamer-2023~v883197/) doen

Willem2
26 oktober 2023, 00:28
Stemchecker VVD. Maar vind ik een slechte enquete.

Stemmentracker kwam ik vorige week uit bij SP volgens mij.

Ik ben dus een zwevende kiezer :rolleyes:

Wentelt Eefje
26 oktober 2023, 01:22
Ik vind stemmentracker veruit het best en inderdaad de Volkskrant's stemmenchecker maar zozo...

Willem2
26 oktober 2023, 23:12
FVD-leider Thierry Baudet noemt de aanval op hem bij de ingang van de Universiteit Gent "het gevolg van een enorme demoniseringscampagne". Een onbekende man sloeg de politicus vanavond tegen zijn hoofd met een paraplu kort voordat Baudet een lezing zou geven.

De lezing ging iets na de geplande begintijd van 20.00 uur alsnog door. Na afloop zei Baudet tegen het NPO Radio 1-programma Langs de Lijn en Omstreken dat het naar omstandigheden goed gaat. "Ik heb mijn lezing kunnen geven nadat ik even een glaasje water heb gedronken. Maar het is natuurlijk heel naar dat dit is gebeurd."

Baudet zegt een "behoorlijke bult" op zijn hoofd te hebben. "Dat ga ik nog laten nakijken."
.... https://nos.nl/artikel/2495513-baudet-heeft-flinke-bult-na-aanval-in-gent-heel-naar-dat-dit-is-gebeurd

Nu heb ik best wel problemen met Baudet maar ik heb nog meer problemen met deze aanvaller en de politie die erbij staat en werkelijk niets doet ....

Big30
26 oktober 2023, 23:35
Nu is het nog een idioot die met een paraplu slaat, evengoed staat er een doorgedraaide gek met een echt wapen. Al spoort TB niet, je hebt wel de plicht hem te bewaken en dit te voorkomen.

Evert75
27 oktober 2023, 00:24
Al spoort TB niet, je hebt wel de plicht hem te bewaken en dit te voorkomen.

Tsja een klap van de molenwiek had hij inderdaad al eerder gehad ;) Bewaking echt belabberd

Wentelt Eefje
27 oktober 2023, 01:22
‘Ik ben het niet eens met wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen tot mijn dood verdedigen’ (Dit citaat wordt toegeschreven aan Voltaire (1694-1778), maar het komt uit een boek van Hall Evelyn Beatrice uit 1906 over Voltaire, niet van Voltaire.).

Anderzijds heeft bijvoorbeeld iemand als - voormalig FVD-partijgenoot van de kakkineuze boreale lavendelsnuivende studeerkamergeleerde uit Aerdenhout en heden ten dage beleidsmedewerker bij pandjesparasiet Wybren van Haga's BVNL - Yernaz Ramautarsingh uitspraken gedaan waardoor je in elk geval begrip kunt opbrengen voor andere Surinamers of homo's die hem een flink portie klappen zouden willen verkopen...

In dit geval van Baudet in Gent is natuurlijk het falen van de beveiliging het meest in het oog springende.

Jan_Wandelaar
27 oktober 2023, 01:39
Het zijn uiteraard maar peilingen maar je zou je ook bij deze peiling de vraag kunnen stellen welke coalities redelijkerwijs mogelijk zijn.Gewoon zo:

Je neemt de partijen die de grootste zijn geworden en bij elkaar opgeteld 76 zetels of meer hebben (op basis van deze peiling dus VVD(26), NSC(27) en PvdA/GL(25).
Deze partijen krijgen twee weken om tot een regeerakkoord te komen.
Lukt dit niet, dan een week later nieuwe verkiezingen waaraan de partijen die minder dan 3 zetels gehaald hadden niet meer mee mogen doen. Na de nieuwe verkiezingen weer twee weken voor de grootste partijen om tot een regeerakkoord te komen.
Weer niet gelukt, dan een week later weer nieuwe verkiezingen waaraan de partij die de kleinste is geworden niet meer mee mag doen. Daarna weer twee weken voor de grootste partijen om tot een regeerakkoord te komen.
Alweer niet gelukt? Dan herhalen we het proces gewoon nog een keer.
Alweer niet? Gewoon blijven herhalen totdat er een regeerakkoord is of één partij in z'n eentje 76 zetels of meer haalt.

Op deze manier voorkom je dat er voor de zoveelste keer een regering ontstaat die meer bezig is met het bij elkaar houden van de coalitie dan met het fatsoenlijk en transparant besturen van het land.

J.W.

WANDELAAR5
27 oktober 2023, 07:27
Dat is een erg leuk en creatief idee Jan. Het zou zeker de regeerbaarheid verhogen. Alleen gaat democratie niet alleen over het recht van de meerderheid, maar ook over de rechten van de minderheden.

En er zit een zwakke kant aan dat partijen opzettelijk coalitiebesprekingen gaan laten mislukken omdat ze eerst in een volgende ronde nog wat extra zetels willen vergaren.

Wentelt Eefje
27 oktober 2023, 07:48
Waar de Pavlov-reactie van FRACs altijd standaard is waarom moslims en zeker moslims in Nederland niet onmiddellijk openlijk afstand nemen van een aanval/aanslag door een verwarde man, heb ik nog niemand van de dit altijd luidkeels roepende FRACs horen klagen dat de Oekraďense "vluchtelingen" in ons land nog niet massaal afstand van de idioot met de paraplu in Gent hebben genomen...

Willem2
27 oktober 2023, 16:34
FRACs

Ik word kotsmisselijk van zulke woke termen bedacht door criquet spelende linkse rakkers met golfballen. Die Oekrainer die zijn hele familie heeft verloren in Bachmoet heeft een overbuurman die constant met een russisch vlaggetje voor zijn neus wappert. En de verbinding met Baudet ...:rolleyes:

Brad Clitt
27 oktober 2023, 16:48
Wat betekent FRAC eigenlijk?
Heb het al een paar keer opgezocht, maar niks gevonden inzake woke alleen dat het ook als scheldwoord wordt gebruikt ipv f*ck (en dus geen afkorting is).

Excuses voor mijn onwetendheid, maar ik sta oneindig verder van 'woke' dan Hamas van Israel.

Badslippers
27 oktober 2023, 20:20
Wat betekent FRAC eigenlijk?[. . .]

https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?42957-IJsberen-en-politiek&p=802675#post802675

Wentelt Eefje
28 oktober 2023, 11:07
VVD-lijsttrekker Yeşilgöz organiseerde een SP-demonstratie tegen asielbeleid dat ze nu voorstaat

VVD-lijsttrekker Dilan Yeşilgöz zet in op hard rechts beleid. Ze sluit samenwerking met Geert Wilders niet uit, propageert een streng migratiebeleid en wil een zeer strenge aanpak van criminaliteit. Twintig jaar geleden was Yeşilgöz nog lid van de Socialistische Partij en keek ze rond bij de PvdA en GroenLinks. Een reconstructie van de lange weg die Yeşilgöz van links naar rechts maakte.

Op een warme dag in september maakte Dilan Yeşilgöz haar opwachting in ‘de kippenschuur’ op de 17e-eeuwse buitenplaats Groenevecht in Breukelen. De kersverse VVD-leider en lijsttrekker was het stralende middelpunt van een bijeenkomst van potentiële donateurs voor de verkiezingscampagne.

Gastheer was vastgoedondernemer Cor van Zadelhoff. Hij is een van de oprichters van de stichting Ondersteuning VVD (SOV), waar tientallen VVD-leden jaarlijks 4500 euro inleggen om de campagnekas te spekken. Nadat afgelopen zomer het kabinet-Rutte IV viel, moest er extra geld worden ingezameld om de VVD ook na het vertrek van stemmenkanon Mark Rutte de grootste te maken.

Op het menu die avond: kip met friet en appelmoes. ‘Dat eten we altijd als we daar een bijeenkomst organiseren,’ zegt Van Zadelhoff. Op wat Yeşilgöz die avond zei, wil hij niet ingaan. Wel meldt de zakenman dat hij van haar onder de indruk was. ‘Dilan heeft absoluut potentieel. Ze heeft charisma, ze doet het heel goed. De partij heeft de afgelopen jaren veel te veel compromissen gesloten en is naar links opgeschoven. Dilan gaat weer terug naar de oorsprong van het liberale gedachtegoed.’

Dat Yeşilgöz ook op de andere aanwezigen indruk maakte, blijkt uit de bedragen die de zakenmannen en miljonairs die avond neerlegden. Jan Dobber van beursbedrijf Optiver, horecaondernemer Won Yip, Rob Thielen van Waterland Private Equity, miljardair Marcel Boekhoorn en de Brabantse zakenman en PSV-bestuurder Robert van der Wallen stopten ieder vijftigduizend euro in de pot. Frank van Gool, man in bonis na de verkoop van zijn uitzendbureau voor arbeidsmigranten OTTO Work Force, legde zelfs honderdduizend euro in

Mediageniek

Dilan Yeşilgöz maakte een bliksemcarričre bij de VVD. Als raadslid in Amsterdam viel ze op door haar stevige standpunten over veiligheid en krakers, en was ze de initiatiefnemer van een verbod op straatintimidatie. Ze gaat immer goed gekleed, met hoge hakken en strakke mantelpakjes; de Neelie Kroes-look, zo schreef Het Parool in die jaren. ‘Streng en gracieus, zoals de liberalen het graag zien.’

Die krant noemde haar ‘de pitbull' van de VVD in de gemeenteraad. De term is blijven hangen: door de jaren heen namen vrijwel alle kranten hem over. ‘Pitbull op de rechterflank’ (Trouw), ‘pitbull met empathie’ (de Volkskrant), ‘pitbull op pumps’ (AD).

Ze werd vaste gast in talkshows, waar ze met snedige oneliners en een sprankelende lach de camera’s wist te vangen. In 2016 belandde ze in de Tweede Kamer en in het kabinet-Rutte III was ze korte tijd staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat.

De afgelopen twee jaar was ze minister van Justitie en Veiligheid. Ze hamert op het keihard aanpakken van zware criminaliteit naar Italiaans voorbeeld. Na de val van Rutte IV maakte ze bekend dat ze het leiderschap van de VVD op zich nam. Dat deed ze in De Telegraaf, waarmee ze de afgelopen jaren een warme band opbouwde – vooral met misdaadjournalist John van den Heuvel. Een paar dagen later baarde ze opzien door de deur naar de PVV van Geert Wilders op een kier te zetten.

Cor van Zadelhoff is ervan overtuigd dat Yeşilgöz hoge ogen zal gooien bij de verkiezingen en over een paar maanden mogelijk in het torentje zit. ‘Ze heeft de capaciteit om het land te leiden, daar moet je zuinig op zijn.’

‘Ik ben …… een vluchteling’

Yeşilgöz begon haar politieke carričre bij de Socialistische Partij, waar ze zich fel afzette tegen het asielbeleid van toenmalig minister Rita Verdonk.

Verdonk, toen nog stemmenkanon voor de VVD, wilde uitgeprocedeerde asielzoekers op straat zetten. Actiegroepen en politieke partijen lieten vervolgens op 14 februari 2004 door het hele land van zich horen, verenigd onder de noemer ‘Van Harte Pardon’. In Amersfoort was Dilan Yeşilgöz de contactpersoon; ze organiseerde een demonstratie in die stad.

Yeşilgöz was toen al vijf jaar lid van de SP, zat in het afdelingsbestuur en had asielzoekers en vluchtelingen in haar portefeuille. ‘Bestuurder word je niet zomaar bij de SP,’ zegt haar toenmalige medebestuurder Bets Beltman. ‘Dan moet je je wel actief inzetten.’

In april 2004 organiseerde Van Harte Pardon een demonstratie op de Dam onder de leus ‘Stop de uitzettingen’. Er sprak een Kamerlid van de SP, en er waren duizenden mensen, ‘waaronder vele SP’ers en vele Amersfoorters,’ rapporteerde het Amersfoortse afdelingsblad later die maand trots. Naast het bericht over de demonstratie in Amsterdam stond een column van Dilan met als kop ‘Ik ben …... een vluchteling’.

Yeşilgöz schreef daarin dat ze op 7-jarige leeftijd met haar moeder en zusje uit Turkije moest vluchten voor het Turkse regime en naar Nederland reisde. Haar vader, die al eerder via de bergen van Iran en Irak was gevlucht, was hier al.

Waar ze als VVD-voorvrouw de nadruk legt op de beperking van de instroom van asielzoekers en daarvoor desnoods Europese en internationale verdragen wil aanpassen, bekommerde ze zich destijds vooral om het lot van mensen in asielzoekerscentra. Die werden volgens haar behandeld als ‘derderangs burgers’ dan wel ‘gelukszoekers’. ‘Als wij vijftien jaar later waren gevlucht, zat ik nu nog in een AZC, wachtend op het moment dat ik gedeporteerd zou worden,’ schreef ze.

‘Fel en extra sterk’

Aan de keukentafel van huize Yeşilgöz zal het in 2004 vaak zijn gegaan over Rita Verdonk, de VVD en het asielbeleid – en niet in lovende bewoordingen.

Moeder Fatma Özgümüs was in die jaren directeur van Vluchtelingen Organisaties Nederland (VON), die de belangen behartigt van in Nederland wonende vluchtelingen en migranten. En terwijl Dilan de demonstratie in Amersfoort tegen Verdonk voorbereidde, was Özgümüs verwikkeld in een hoogoplopend conflict met de minister.

De bestuursvoorzitter van de VON was voormalig minister en PvdA-kopstuk Jan Pronk. Hij had bij het actualiteitenprogramma Nova en in dagblad Trouw gezegd dat Verdonks beleid neerkwam op het ‘deporteren van mensen’.

Verdonk eiste tijdens een ontmoeting op het ministerie dat Pronk zijn woorden terugnam. Hij weigerde, en de minister verklaarde het gesprek voor geëindigd. De gemoederen liepen daarna hoog op en Özgümüs dreigde zelfs met een kort geding om de minister te dwingen alsnog in gesprek te gaan. De zaak liep uiteindelijk met een sisser af.

Marcha Glaser kwam veel bij Dilan over de vloer, en bevestigt dat de familie Yeşilgöz thuis veel over politiek sprak. De twee raakten op de lagere school bevriend, ze zijn elkaar nooit uit het oog verloren. Een dubbelgesprek met de ‘hartsvriendinnen’ is opgenomen in de bundel Gewoon vriendinnen. Vluchtelingenvrouwen en hun Nederlandse vriendinnen als changemakers in een gepolariseerde samenleving.

‘Doordat Dilan en haar familie veel hebben meegemaakt, reageren ze fel en zijn ze extra sterk,’ zei Glaser in dat gesprek. ‘Zij hebben het altijd over politiek, over wat er in de wereld moet veranderen.’ Yeşilgöz: ‘Er is onrecht in de wereld en daar kun je niet omheen. Ik kan me heel kwaad maken om onverschilligheid. Ik vind dat je moet weten wat er in de wereld aan de hand is.’

De vriendinnen vertelden over een vakantie in Bodrum, waar ze Israelische militairen ontmoetten die trots vertelden dat ze vrijwillig in het leger zaten. Yeşilgöz stapte meteen op toen het gesprek die wending nam. ‘Ik zei tegen Marcha: als jij nog met die lui wilt praten, vind ik het best, maar ik ga weg. Ik moet niets van militairen hebben. Dat heb ik van mijn ouders meegekregen, die hebben zich altijd verzet tegen het militarisme in Turkije.’

Boek van vader Yeşilgöz leidde tot ophef

Yeşilgöz verklaart haar aanvankelijke keuze voor linkse partijen uit haar opvoeding. ‘De keus voor links, daar dacht ik niet eens over na, want mijn ouders waren altijd links georiënteerd,’ zei ze deze zomer tegen Trouw.

Vader Yücel behoort tot de Koerdisch-alevitische minderheid. Zijn familie is afkomstig uit Dersim, in het noordoosten van Turkije. In 1938 kwamen in die streek duizenden alevieten om het leven bij een moordpartij door de Turkse overheid.

Yücel Yeşilgöz (1951) studeerde rechten en werd jurist bij een linkse vakbond in een periode dat er in Turkije relatieve vrijheid bestond. Na een militaire coup in 1980 moest hij vluchten. Hij verbleef een aantal jaren in de bergen van Irak en Iran en wist toen naar Nederland te ontkomen.

Hier maakte vader Yeşilgöz snel carričre. Hij werkte als criminoloog bij het Willem Pompe Instituut in Utrecht. Met hoogleraar Frank Bovenkerk schreef hij De maffia van Turkije (1998).

Dat boek leidde destijds tot ophef. De Turkse overheid was volgens de auteurs betrokken bij de handel in verdovende middelen en een ‘belangrijk deel’ van de Turkse en Koerdische gemeenschap in Nederland was volgens de twee criminologen op de een of andere manier betrokken bij de drugshandel. Aan het boek werd zelfs een Kamerdebat gewijd. Yücel Yeşilgöz dook in die jaren regelmatig in de media op met zijn kenmerkende grote snor.

DE VEROORDELING VAN HÜSEYIN BAYBAŞIN

Zelfs 25 jaar na verschijning houdt De maffia van Turkije de gemoederen nog bezig. Dit vanwege het hoofdstuk over Hüseyin Baybaşin, een Turkse Koerd die in 2002 levenslang kreeg wegens moord en heroinehandel. Zelf heeft Baybaşin altijd volgehouden onschuldig te zijn.

Wetenschapsfilosoof Rein Gerritsen meldt in zijn recente boek Een politieke gevangene in Nederland (2022) dat Yücel Yeşilgöz niet alleen voor het Willem Pompe Instituut werkte, maar ook verbonden was aan het politieteam dat:blume:omllllll destijds onderzoek deed naar de zaak-Baybaşin. Yeşilgöz had dus twee petten op.

Gerritsen stelt dat Bovenkerk en Yeşilgöz de feiten die ze in het hoofdstuk over Baybaşin presenteren ‘uit hun dikke duim hebben gezogen’. Hij vindt dat het boek ‘frauduleus tot stand is gekomen’, en verwijt de auteurs dat hun betoog ‘opzettelijk in elkaar is gestoken om Baybaşin te belasten’.

Eind april 2015 diende Gerritsen een lijst vragen over de kwestie in bij Yücel Yeşilgöz. Dochter Dilan, inmiddels Kamerlid voor de VVD, beantwoordde die namens haar vader. Ze stelde dat ‘alle werkzaamheden volgens de geldende wetenschappelijke en professionele normen en eisen zijn gebeurd’ en verweet Gerritsen dat zijn vragen subjectief waren en ’louter in dienst staan van uw aannames’. Op een vervolgvraag van Gerritsen kort voor verschijning van zijn boek gaf Dilan geen antwoord.

Neuzen bij andere linkse partijen

Tijdens haar lidmaatschap van de SP maakte Yeşilgöz een uitstapje naar de Jonge Socialisten (JS), de jongerenafdeling van de PvdA. Voor het JS-blad Lava schreef ze twee artikelen. Een ervan bespreekt een televisieserie over het leven van de Cubaanse revolutionair Fidel Castro. Hoewel de Cubaanse revolutie ontspoorde en Fidel en zijn regime elke criticus als vijand zagen, vond Yeşilgöz het moeilijk om Castro en zijn compańero Che Guevara uitsluitend als ‘moordenaars of dictators’ te zien. ‘De aanvankelijke doelen, het uitroeien van het kapitalisme en de macht teruggeven aan de arme bevolking, zijn in een wereld als deze bewonderenswaardig,’ schreef ze.

Ook publiceerde ze in Lava een coververhaal: ‘Het falen van de medische zorg in asielzoekerscentra’. Daarin is een heldenrol weggelegd voor de organisatie die haar moeder bestierde. Het was immers Vluchtelingen Organisaties Nederland die al ‘geruime tijd’ de verantwoordelijke bewindslieden ‘attenderen op dit dringende probleem’, waarbij ‘misbruik [werd] gemaakt van de afhankelijke positie waarin asielzoekers verkeren’.

In diverse interviews vertelt Yeşilgöz voorts dat ze ook ‘stage’ bij GroenLinks heeft gelopen. Navraag bij toenmalige prominenten van die partij levert niets op. Via een woordvoerder laat Yeşilgöz desgevraagd weten dat ze als vrijwilliger in een callcenter van GroenLinks werkte.

Paternalistisch

Later zette Yeşilgöz zich stevig af tegen de linkse partijen waar ze heeft rondgelopen. Bij de SP ‘klikte het voor geen meter’. ‘Wat zien die mensen de wereld merkwaardig’, zou ze al binnen een paar weken hebben vastgesteld. Dat lijkt in tegenspraak met het feit dat ze zes jaar lid is geweest en er een bestuursfunctie heeft gehad.

Linkse partijen namen haar niet serieus, vertelt ze in interviews, omdat ze een buitenlandse achtergrond had. ‘Ze zagen mij als een slachtoffer. Het was paternalistisch: we gaan je redden, maar niet te snel, want daar ben je nog niet klaar voor. Die houding zit diep bij links,’ zei ze in 2020 tegen de Volkskrant. Dat was bij de PvdA en bij GroenLinks niet anders. ‘Ik zag weinig verschil. Ik werd er anders bekeken dan ik mezelf zag.’

De SP’ers in Amersfoort reageren verbaasd en licht geďrriteerd op hoe Yeşilgöz over haar jaren bij die partij spreekt. Hoezo slachtoffer? ‘Ik zag haar als een gewone Amersfoortse,’ zegt voormalig medebestuurder Bets Beltman. ‘Het gaat er bij de SP niet om wat iemands achtergrond is, het gaat ons erom wat iemand zegt en doet. Iedereen die zich voor de partij wil inzetten is welkom.’

Adri Slingerland werkte samen met Yeşilgöz bij de SP. ‘Ik vind het jammer dat ze ons zo wegzet. Als er nou één partij is die geen onderscheid maakt tussen mensen is het de SP wel. We keken absoluut niet medelijdend naar haar. We hadden meer leden met een buitenlandse achtergrond en die deden net als zij gewoon mee.’

‘Pittig en kittig’

In de zomer van 2006 ging een hartenwens in vervulling: Yeşilgöz kreeg een baan als ambtenaar bij de bestuursdienst van Amsterdam. Maar al na een paar weken werd ze door een auto-immuunziekte geveld en moest ze een operatie ondergaan. Die zomer woonde ze bij haar moeder (haar ouders waren inmiddels gescheiden), op het KNSM-eiland in Amsterdam. En ze maakte het uit met haar vriendje, een streng gelovige Nederlands-Marokkaanse jongen. ‘Hij begon te bidden, als ik een wijntje dronk…,’ zei ze later in Trouw.

Het was de zomer dat alles anders werd: relatie uit, naar Amsterdam verhuizen, nieuwe baan, heftige operatie ondergaan. Maar ze bleef bij haar politieke voorkeur. Patricia Collette, destijds senior bestuursadviseur bij de gemeente, zat in de sollicitatiecommissie. ‘Ik vond haar meteen pittig en kittig,’ zegt Collette. ‘Verder was het leuk om iemand met een SP-geluid aan te nemen in een PvdA-bolwerk. Ze was jong, en daarmee een mooie versterking voor een team dat uit wat oudere collega’s bestond en het was vanuit het oogpunt van diversiteit goed om iemand met haar achtergrond aan te nemen.’

Indertijd had Amsterdam een links college van PvdA en GroenLinks, met Job Cohen (PvdA) als burgemeester. Yeşilgöz werkte voor wethouder Marijke Vos (GroenLinks) en hield zich onder meer bezig met prostitutiebeleid en de versterking van de positie van vrouwen in de stad. Een van de projecten die Yeşilgöz op zich nam, was contacten leggen met vrouwen die in gedwongen huwelijken vastzaten en die door hun echtgenoot en schoonfamilie gedwongen binnen werden gehouden. ‘Dilan was heel gemotiveerd, we hebben toen samen gekeken hoe we die vrouwen konden bereiken,’ zegt Vos.

‘Strategisch opportunistisch’

Bij Yeşilgöz begon het in die jaren naar haar zeggen te broeien. In 2008 deed zich een incident voor, dat ze in een interview in 2015 gebruikte om te illustreren waarom ze zich niet meer thuis voelde bij links.

Wethouder Lodewijk Asscher (PvdA) was op bezoek gegaan in Amsterdam-West, vergezeld van zijn assistent Julia Wouters. Ze bezochten een straatcoach-project, en werden gevolgd door een journalist. Een van de straatcoaches weigerde Wouters een hand te geven. Dat voorval belandde in de krant en leidde tot een rel. Kon dit zomaar, werd burgemeester Cohen gevraagd in de raad. Ja, antwoordde Cohen, zolang hij zijn werk maar goed deed.

‘Verschrikkelijk vond ik het,’ zei Yeşilgöz in 2015 in Trouw. Asscher of Cohen hadden een streep moeten trekken, vond ze. Anders sta je toe dat een collega-ambtenaar vrouwen anders behandelt dan mannen. ‘Hij werd betaald uit gemeenschapsgeld en werkte met jongeren die hij ook weer dit gedrag aanleerde. Een overheid moet duidelijk stellen: dit is het land waarin jullie leven, hier zijn man en vrouw gelijk.’

Julia Wouters, tegenwoordig coach, mediatrainer en veelgevraagd politiek commentator, herinnert zich dat Yeşilgöz op het stadhuis enigszins een vreemde eend in de bijt was. ‘We vroegen haar wel eens op dinertjes en dan vertelde ze dat ze door taxichauffeurs als hoer werd gezien, omdat ze als Turkse vrouw alleen op pad was. Dat soort verhalen waren ongewoon voor PvdA’ers, die het toch vaak opnemen voor de Turkse gemeenschap. Zij liet zien dat haar vrijheid werd beperkt.'

Over het bewuste incident denkt Wouters – hoewel ze Yeşilgöz graag mag (‘ik ben fan van haar!’) – toch wat genuanceerder. Zelf heeft ze ook liever dat er handen worden geschud, en vindt ze dat duidelijk en helder moet zijn wat wenselijk gedrag is. Maar waar Yeşilgöz zich een hardliner betoont, is Wouters rekkelijker. Ze noemt de coach ‘een bijzonder prettig mens die mij met alle egards behandelde,’ die zijn werk deed op ‘een manier waarvoor ik alleen maar bewondering kan hebben.’ Daarom wilde ze er destijds geen principekwestie van maken.

Wat vindt Wouters ervan dat Yeşilgöz dit voorbeeld aanhaalt als uitleg waarom ze zich niet langer bij links thuisvoelde? Wouters: 'Dilan is succesvol bij gratie van het feit dat ze zich afzet tegen “allochtonen” en vrouwen. Haar boodschap is: Ik zie er dan wel uit als een Turkse vrouw, maar ik ben niet zo. Ze moet mensen geruststellen. Ze is hier strategisch opportunistisch bezig.’

‘Jezelf net iets groter voordoen dan je bent’

Oud-beleidsadviseur Patricia Collette merkte gaandeweg dat Yeşilgöz haar koers aan het verleggen was. ‘Ze vertelde ooit dat ze Neelie Kroes had gesproken en dat ze wilde worden zoals zij. Daarmee maakte ze haar ontluikende sympathie voor de VVD voorzichtig bekend. Ik was verbaasd, omdat ik haar had leren kennen als SP’er.’

Het ergert Collette – net als de SP’ers in Amersfoort – dat Yeşilgöz in interviews steeds herhaalt dat ze in linkse kringen als slachtoffer werd gezien. ‘Daar was op het stadhuis echt geen sprake van,’ zegt ze. ‘Dilan profileerde zich als de dochter van een criminoloog en een directeur en never nooit vond iemand haar zielig. Ik vind dat ze dat frame uitbuit om te rechtvaardigen dat ze naar de VVD is gestapt.’

Collette zag niet alleen een jonge ambtenaar die zich inzette voor de emancipatie van de achtergestelde vrouwen, maar ook iemand die bezig was met haar carričre. ‘Ze was ambitieus en wilde werken op de dossiers waar de meeste politieke aandacht naartoe ging.’ Ze kreeg het dossier zorg en veiligheid onder haar hoede, en was betrokken bij de Top600: het prestigeproject gericht op veelplegers van overvallen, straatroven, woninginbraken, zware mishandeling en drugscriminaliteit. Het idee was om snel en consequent te straffen, maar dat te combineren met zorg. De Top600 was een initiatief van burgemeester Eberhard van der Laan. Collette benadrukt dat Yeşilgöz niet direct voor de burgemeester werkte: ‘Die indruk wil nog weleens ontstaan in de media, typisch Dilan, jezelf net iets groter voordoen dan je bent.’

In die periode was Yeşilgöz bevriend met Firoez Azarhoosh. Hij zag hoe ze in deze jaren los kwam van haar linkse wortels. Zelf is hij lid van GroenLinks (‘ik doe ook wel eens dingetjes voor de partij’) en is onder meer betrokken bij het buurtinitiatief ‘Samen vooruit’. ‘Dilan is niet anti-migratie maar vooral tegen politieke islam,’ zegt Azarhoosh. ‘Ze vindt het vreselijk dat hier mensen komen die wel van de verworvenheden van Nederland profiteren, maar zelf niet willen veranderen en daarmee anderen onderdrukken. En ze verweet mij en anderen op links dat we geen stelling namen, maar betuttelen en pamperen. Zij vindt dat je keihard moet zijn en moet zeggen dat Nederland dit niet accepteert. Maar is dat de oplossing? Ik vind dat hard optreden niets oplost.’

‘Onder de indruk’

In 2009 – ze werkte nog voor wethouder Vos – besloot Yeşilgöz lid te worden van de VVD. Ze aarzelde even tussen D66 of de VVD, maar ‘D66, dat is voor mij te veel enerzijds anderzijds en wil je nog een cappuccino,' zei ze in de podcast De binnenkamer. ‘Ik ben daar veel te uitgesproken voor. Dus ik dacht uiteindelijk bij mezelf, ik ga nu nog één keer switchen en dan ga ik het goed doen.’

Eind 2010 meldde Yeşilgöz zich bij het VVD-afdelingsbestuur voor een kennismakingsgesprek. De portefeuille training en opleiding was vacant en daar had ze wel oren naar. Achter de tafel zat de Amerikanist Koen Petersen. Hij was voorzitter van de afdeling Amsterdam en was goed thuis in de partij. Dertig jaar geleden zat hij met Mark Rutte in het bestuur van de JOVD, de jongerenclub van de VVD. Hij is nog steeds goed bevriend met de demissionaire premier, gaat jaarlijks met hem skiën en ze gaan geregeld een paar dagen naar New York. ‘Dilan sprong er meteen uit,’ zegt Petersen. ‘Ze had een gigantische uitstraling, ze vulde de kamer met haar aanwezigheid. Dat zie je maar zelden.’

Hoewel een andere kandidaat beter geschikt was voor de functie, wilde Petersen Yeşilgöz niet laten lopen. ‘We waren zo onder de indruk van haar dat we besloten een extra bestuursfunctie te creëren. Dat gebeurt eigenlijk nooit, dat was heel uitzonderlijk. Dilan was uit het niets naar ons toe gekomen. Verdomme, dachten we. Hoe kunnen we haar gemist hebben? Zijn er niet veel meer leden zoals zij? En moeten we die niet leren kennen? Ze kreeg de portefeuille ledenwerving, ledenbehoud en ledenactivering en dat heeft ze met veel energie en toewijding gedaan.’

Tijdens haar kennismakingsgesprek vertelde Yeşilgöz dat ze actief SP-lid was geweest en had rondgekeken bij de PvdA en GroenLinks. Petersen: ‘Eerder was Ayaan Hirsi Ali bij de partij gekomen, en ook zij had in progressieve kringen verkeerd. We zeiden: “Wijsheid komt met de jaren. Je bent van harte welkom.”’

Een woordvoerder van de VVD laat FTM namens Dilan Yeşilgöz weten dat haar ouders in de aanloop naar de verkiezingen niet aan interviews meewerken.

bron: ftm.nl

Big30
31 oktober 2023, 23:05
38666

Rapport: negen ambtenaren hebben ‘emotioneel geleden’ onder Arib, zijzelf noemt onderzoek ‘achterbakse politiek’

https://www.ad.nl/politiek/rapport-negen-ambtenaren-hebben-emotioneel-geleden-onder-arib-zijzelf-noemt-onderzoek-achterbakse-politiek~aa4567fe/

Wentelt Eefje
31 oktober 2023, 23:13
Bood geen excuses aan voor stemheffingen... ik heb dus mijn hele arbeidzame leven emotioneel geleden onder mijn leidinggevenden en mensen emotioneel laten lijden als leidinggevende... man, man, man!

(Sprak afgelopen zondag nog iemand die over canceling vanwege door hem "gecreëerd onveilig werkklimaat" mee kan praten, maar die inmiddels door de gedwongen pauze wel weer in topvorm is.)

Wentelt Eefje
31 oktober 2023, 23:15
Stemchecker VVD. Maar vind ik een slechte enquete.

Stemmentracker kwam ik vorige week uit bij SP volgens mij.

Ik ben dus een zwevende kiezer :rolleyes:

Ik vind stemmentracker veruit het best en inderdaad de Volkskrant's stemmenchecker maar zozo...

Er is een nieuwe variant bijgekomen. Als enige nog niet door me getest, ga ik morgen doen: partijpeiler.nl (http://partijpeiler.nl)

Wentelt Eefje
1 november 2023, 05:05
De partijpeiler (http://partijpeiler.nl) concentreert zich erg sterk op favoriete ON! (Ongehoord Nederland) en dus PVV, BVNL, FVD, JA21, SGP thema's.
- Immigratie (beperking/asielzoekers/ontwikkelingshulp)
- EU (Nexit/Oekraďne-Rusland/digitale currency/sleepwet-chatcontrole)
- Klimaat (-fonds/-subsidies/Stikstof/KDW/CO2/kernenergie)

Wel, eerlijkheidshalve, de thema's die op verzoek van "het kartel"/de overige partijen slechts aangestipt worden in bijvoorbeeld de stemwijzer... die immers door George Soros Pro Demos wordt samengesteld in overleg met de politieke partijen. Dus als aanvulling is deze partijpeiler, die zich net als stemmentracker en stemchecker op het daadwerkelijke stemgedrag afgelopen kabinetsperiode in de Tweede Kamer baseert, wel degelijk welkom.

Wentelt Eefje
1 november 2023, 10:13
Ten eerste gaat Van der Plas er sowieso vanuit dat haar BBB in de coalitie terechtkomt. „Ik ga er natuurlijk in. Het lijkt mij heel raar als we daar niet voor worden gevraagd”, zegt ze daarover. Alleen als wordt ingezet op het onvrijwillig uitkopen van boeren of haar partij niet de minister van Landbouw mag leveren, sluit ze regeringsdeelname uit.

Mocht het inderdaad gebeuren dat haar partij gaat regeren, dan bestaat zo’n coalitie als het aan haar ligt uit, naast de BBB, NSC, VVD en SGP. Dat zegt Van der Plas in een interview met het Nederlands Dagblad (http://www.nd.nl/nieuws/nederland/1198287/caroline-van-der-plas-natuurlijk-gaan-wij-in-de-coalitie-het-).

bron: metronieuws.nl

Wentelt Eefje
1 november 2023, 10:24
Omtzigt voelt veel voor een minderheidskabinet waarbij de Kamer meer aan zet is, Timmermans niet.

http://www.youtube.com/live/hFLxRdaOyu4?si=Cz1QhCpZo96b5l9R

bron: NOS op 3 op Youtube

Badslippers
1 november 2023, 11:47
Er is een nieuwe variant bijgekomen. Als enige nog niet door me getest, ga ik morgen doen: partijpeiler.nl (http://partijpeiler.nl)

Ik kom uit op SP, PVV, BBB

Wat ik mis aan veel van die peilingwijzers is dat er weinig tot geen aandacht is voor onderwerpen als onderwijs, zorg, economie, werkgelegenheid, criminaliteit, sociale zekerheid. M.a.w. zaken die direct betrekking hebben op Nederland en de Nederlander. Zaken waar je dagelijkse mee te maken hebt zoals de genoemde zorg, onderwijs, wonen, werk. Nu word ik gedwongen om keuzes te maken over of er F16's naar Oekraďne moeten, of de chat afgeluisterd mag worden, of de digitale euro geďntroduceerd moet worden, minderjarige asielzoekers, IS-strijders, ondergrondse CO2 opslag, Russisch gas, Covid. Dat staat toch allemaal verder van me af. Valt me nog mee dat er over de oorlog Israël/Gaza niks gevraagd wordt.

Alleen al aan Sociale zekerheid, Zorg en Onderwijs wordt een slordige 270 miljard uitgegeven. Dat is meer dan de helft van de complete begroting. Komt amper aan bod bij de stemmingwijzers. Dat zijn toch zaken die altijd spelen. Het interesseert me bitter weinig of de VS mogelijk de hand heeft gehad in het opblazen van de Nord Stream pijpleiding of dat we geen Russische tv mogen kijken want dan kijk je toch gewoon via internet.

Wentelt Eefje
1 november 2023, 12:36
Wat ik mis aan veel van die peilingwijzers is dat er weinig tot geen aandacht is voor onderwerpen als onderwijs, zorg, economie, werkgelegenheid, criminaliteit, sociale zekerheid.

Dat is de vinger op de zere plek. Alleen zijn die onderwerpen of te complex om in een simpele stelling of zelfs 5 moties of wetsvoorstellen te vatten enerzijds of "niet sexy genoeg" voor de meerderheid van de invullers of meerderheid van de partijen (die op de samenstelling van zowel de stemwijzer als stemmentracker door ProDemos invloed wordt geboden op de uiteindelijke keuze van 30 uit een veelvoud van stellingen) anderzijds.

Wentelt Eefje
1 november 2023, 12:42
Mijn persoonlijke stemadvies heb ik bepaald door het gemiddelde van de 4 stemhulpen te bepalen.

Op basis daarvan kan ik in elk geval concluderen dat de partij die ik inmiddels al een aantal jaren geleden als lid heb verlaten, nog altijd onvoorwaardelijk op mijn stem zou moeten kunnen rekenen. Wanneer ik zelf de paragrafen in het SP-verkiezingsprogramma over Onderwijs en Zorg nog eens afzonderlijk aan mijn overweging toevoeg, rest me geen andere keus. En ik vermoed dat ik dat ook wel ga doen.

Hoewel de partij inmiddels al weer een aantal jaren geleden afscheid heeft genomen van Ron Meyer als partijvoorzitter en campagneleider (dat die destijds aan mocht blijven na het belachelijke en in het gezicht van de SP zelf gericocheerde Hans Brusselmans filmpje was voor mij het strootje dat de rug van de kameel brak) is het (laten) aanblijven van Lilian Marijnissen na een hele reeks verkiezingsnederlagen en het smoren van interne oppositie door alleen afgevaardigden van lokale afdelingen die de partijnormen bestudeerd hebben en volgen(!) als leden op congressen te laten kiezen mij een doorn in het oog!

Maar dan zou ik PvdA/GL moeten stemmen en één SP-dogma over GL klopt in mijn beleving in elk geval en houdt me ook van een stem op die combinatiepartij af: In een luchtkasteel kun je niet wonen. (Confessionele partijen stem ik principieel niet, daarom vallen de nummers 3 en 4 alleen al op basis daarvan af en nummer 2 BIJ1 is me in de hele presentatie veel te woke en radicaal)

Eens kijken of ik toch op Sandra Beckerman ga stemmen, ik vermoed van wel...

Middelen levert bij mij de volgende Top 10 op:
38667

Wentelt Eefje
2 november 2023, 02:49
In Nederland zijn de Tweede Kamerverkiezingen van oudsher op woensdag. In vrijwel alle andere landen van de EU vinden parlementsverkiezingen op zondag plaats. Alleen in Nederland, Denemarken en Ierland (en in voormalig EU-land Verenigd Koninkrijk) is dat niet zo. Eerbiediging van de zondagsrust op godsdienstige overwegingen is daarvan de reden. (Daarnaast is de beschikbaarheid van scholen, die vaak als stemlokaal dienen, op woensdagen iets groter.)

Bij de behandeling van de herziening van de Kieswet in 1988 vroeg de PvdA het kabinet nog eens aan te geven of de bezwaren tegen stemmen op zondag nog steeds golden en om een overzicht van de afwegingen in andere landen om wel op zondag verkiezingen te houden. Het kabinet vond dat toen niet zinvol. Stemmen op zondag stond, zoals liet minister Van Dijk weten, niet ter discussie.

Maar het feit dat het nu maar eventjes tussendoor en voor of na werktijd moet op woensdag, hoewel er tegenwoordig wel flexibeler oplossingen worden geboden waar het de plek waarop je je stem kunt uitbrengen betreft, irriteert nog altijd. Ja, in een democratie houd je ook rekening met minderheden en dus met het strengst gelovige smaldeel zou je dat ook moeten doen, dus SGP en CU en om aan deze beide reli-splinters niet de laatste resterende zetels kwijt te raken in hun kielzog het CDA. Maar het is dus niet zo dat in de rest van Europa klein-streng-(protestants-)christelijk niet ter stembus gaat op zondag. Knijpt de Allerhoogste daar wel het oogje toe dat hij hier al spiedend naar zondaars wel geopend zou houden?

Nu ik erover denk, nog nooit de behoefte gehad een petitie op te starten, maar ik ga serieus overwegen dat onmiddellijk na de komende Tweede Kamerverkiezingen wel te doen.

Verkiezingen op zondag, net als in de rest van de beschaafde wereld!

Willem2
4 november 2023, 15:59
Gezondheidszorg staat op nummer één op de ranglijst van thema's die het zwaarst wegen voor kiezers bij het bepalen van hun stem voor de komende verkiezingen. Dat komt naar voren uit een peiling van Ipsos, in opdracht van de NOS, onder een representatieve groep stemgerechtigde Nederlanders.

Wat opvalt is dat het in de politieke campagnes nauwelijks gaat over de besluiten die nodig zijn om de zorg toegankelijk te houden. En pijnlijke keuzes zijn daarbij onontkoombaar.
.... https://nos.nl/collectie/13960/artikel/2496557-het-verkiezingsthema-zorg-cruciaal-voor-de-kiezer-gemeden-door-de-politicus

Badslippers
4 november 2023, 21:50
Gezondheidszorg staat op nummer één op de ranglijst van thema's die het zwaarst wegen voor kiezers

[ . . . ] weinig tot geen aandacht is voor onderwerpen als onderwijs, zorg, economie, werkgelegenheid, criminaliteit, sociale zekerheid. M.a.w. zaken die direct betrekking hebben op Nederland en de Nederlander. [ . . . ]

Tja, daar heb ik al meerdere keren op gewezen net als op (en ik noem het nog meer even) onderwijs, economie, werk, wonen, sociale zekerheid.

Maar als ik naar al die peiling- en stemmenwijzers kijk is het blijkbaar belangrijker dat we ons uitspreken of de wolf wel of niet afgeschoten moeten worden. Nog zo'n draak, de digitale euro. Het zal me werkelijk aan mijn reet roesten of die er wel of niet komt. Kinderopvang, ook zo'n ding. En dan vooral de financiering. Het wordt tijd dat de noeste en hardwerkende huisvrouw weer haar intrede doet en de man het geld binnen brengt. OK, andersom mag ook maar dan moeten we voor lief nemen dat het in veel huishoudens een puinhoop wordt. Sowieso alle toeslagen en subsidies per direct afschaffen.

Ascari
5 november 2023, 01:27
subsidies per direct afschaffen.

En hoe moeten de VVD stemmers hun elektrische auto's en zonnepanelen financieren? :biggrin:

Brad Clitt
5 november 2023, 09:53
Peiling MdH 4-11

NSC 30
VVD 26
PVDA/GL 25
PVV 19
BBB 9
D66 7
FVD 5
PVDD 5
CDA 4
SP 4

Coalitie op 'rechts' (NSC/VVD/PVV/BBB): 84
Coalitie op 'links' (NSC/VVD/PVDA/GL): 81

Wentelt Eefje
5 november 2023, 11:57
Coalitie op 'links' (NSC/SP/CDA/PVDD/D66/DENK/PVDA/GL): 78, dan is zelfs de CU, evenals Volt en BIJ1, die vaak zullen meestemmen, niet nodig.

Badslippers
5 november 2023, 15:02
En hoe moeten de VVD stemmers hun elektrische auto's en zonnepanelen financieren? :biggrin:

Als ze drie kinderen hebben van verschillende leeftijden vangen ze al gauw zo'n €1000 per kwartaal en dan nog eens zo'n €4500 per jaar aan kindgebonden budget is samen €8500. Daar kun je toch wel een paar zonnepanelen van kopen. Nog even wachten en dan zit er ook wel een tweedehands elektrische auto in.

Evert75
5 november 2023, 21:32
Peiling MdH 4-11

NSC 30
VVD 26
PVDA/GL 25
PVV 19
BBB 9
D66 7
FVD 5
PVDD 5
CDA 4
SP 4

Coalitie op 'rechts' (NSC/VVD/PVV/BBB): 84
Coalitie op 'links' (NSC/VVD/PVDA/GL): 81

Het zegt al genoeg dat PvdA/GroenLinks samen niet boven NSC en VVD uitkomen, toch

Ascari
6 november 2023, 14:55
38689

Willem2
6 november 2023, 22:17
Een minderheidskabinet over rechts is voor NSC-lijsttrekker Omtzigt "een reële mogelijkheid". Het heeft bovendien zijn voorkeur boven een meerderheidskabinet met GroenLinks-PvdA of de PVV. Dat bleek in Van Torentje naar Torentje, een serie lijsttrekkersdebatten van de Twentsche Courant Tubantia en de Universiteit Twente.

Omtzigt hintte in het verleden al vaker op de mogelijkheid van een minderheidskabinet. Dat zou kunnen met NSC, VVD, BBB, CDA, SGP en JA21, zo zei hij vandaag. De partijen komen volgens de laatste peilingen niet boven de 76 zetels uit. Ook een minderheidskabinet van NSC, VVD en BBB is voor Omtzigt een optie. Op de vraag of hij niet bang is dat een minderheidskabinet veel minder slagkracht heeft, antwoordde hij ontkennend. Omtzigt hecht veel belang aan een belangrijke rol voor het parlement.
.... https://nos.nl/liveblog/2496828-omtzigt-minderheidskabinet-over-rechts-reele-optie-jetten-droomt-van-eigen-strandtent

en de reaktie daarop ...

Kamerlid Jesse Klaver, nummer drie op de combinatielijst van GroenLinks-PvdA, noemt het "teleurstellend" dat NSC-lijsttrekker Pieter Omtzigt een centrumrechtse coalitie met onder meer VVD en BBB een reële mogelijkheid noemt. "Hij laat zijn ware aard zien", zegt Klaver. "Hij is rechtser dan ik dacht. Dat is jammer."

Lijsttrekker Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA maakt er geen geheim van dat hij ook graag wil samenwerken met NSC, maar dan in een centrumlinkse coalitie. Omtzigt heeft wat dat betreft een sleutelpositie in handen.

ik dacht dat het om inhoud ging en goed bestuur maar nu gaan we terug in de tijd naar een zogenaamd links-rechts denken

Willem2
7 november 2023, 10:41
Pensionado Wim rekent af met politieke partijen: ‘Ze geven flink geld uit, vergis je niet’
... https://www.ad.nl/politiek/pensionado-wim-rekent-af-met-politieke-partijen-ze-geven-flink-geld-uit-vergis-je-niet~a1b13a3d/

en dan wordt ook Wentelt Eefje wakker en gaat opeens iets anders stemmen, dus niet BVNL, SP, Denk, NSC, PvdD ... alleemaal partijen die luchtkastelen beloven die niet uitvoerbaar zijn.

Willem2
8 november 2023, 14:40
Programma’s doorgerekend: dit zijn de grootste verschillen tussen de partijen
.... https://www.ad.nl/politiek/programmas-doorgerekend-dit-zijn-de-grootste-verschillen-tussen-de-partijen~a47845f7/

ga maar kijken wat jij belangrijk vindt want er zijn behoorlijk wat partijen die van alles beloven maar waarvan de voorstellen dermate onrealistisch zijn of kostenvretend dat je met een goed geweten daar niet op kunt stemmen.

Gisteren zag ik nog voorstellen van de PvdDieren die dermate gevaarlijk zijn voor grote grote groepen mensen om zogenaamd de wereld en de dieren te redden :cool:

Brad Clitt
8 november 2023, 14:54
Ach, van al die plannen komt toch niks/niet veel terecht. Met al die compromissen die gedaan moeten worden moet alles toch opnieuw doorgerekend worden.
Inzake Geert heb ik dinsdag 14-11 en woensdag 15-11 rood omcirkeld, eerst naar Nieuwsuur en dan naar Genee/Derksen. Ben benieuwd, gisteren bij SBS Shownieuws was alvast reuze gezellig. Ik gok op 22 a 23 zetels als er geen grote ongelukken gebeuren en dan zien we wel met wie we gaan regeren.

noglangnietuitgewandeld
8 november 2023, 15:10
Geachte heer Omtzicht, beste Pieter,

Ik overweeg om op uw partij te stemmen, maar mijn dilemma is, kan ik ervan op aan dat u niet met Timmermans gaat regeren? Of is het uw streven, evenals het mijne, om over rechts te gaan, desnoods met Wilders? Zo ja dan kunt u op mijn stem rekenen, anders gaat hij naar een partij rechts van de VVD.

Met vriendelijke groet, nlnu.

Een mailtje van mij naar NSC. Krijg je natuurlijk geen antwoord op, maar als er nou maar veel van dit soort mailtjes daar binnenkomen, dan blijft de boodschap hopelijk hangen.

noglangnietuitgewandeld
9 november 2023, 10:42
Gisteravond bij Nieuwsuur was de beurt aan Henri Bontenbal van het CDA, goed voor 4 zetels in de peilingen. Die mocht de afbraak van zijn voorgangers goedpraten wat hem natuurlijk niet lukte. Toen hij mocht aangeven met welke andere partijen hij zou willen samenwerken, koos hij voor NSC, VVD, en PvdA/GL. Dat is dan duidelijk, hiermee heeft hij ook de laatste boerenstemmen weg gejaagd. En achter elke boer zit een keten van aanverwante stemmen.

Wentelt Eefje
9 november 2023, 11:06
Stel nu eens dat we toch een kiesdrempel zouden hebben. Stel dat een partij minimaal 5 zetels dient te bezetten in de Tweede Kamer.* En dat de niet voldoende zetels behalende partijen steunende stemmen naar rato over de partijen die de kiesdrempel halen worden verdeeld. Dan resulteert dat op basis van de IPSOS 4 november peiling in de volgende samenstelling van de Tweede Kamer**:

VVD
34

NSC
31

PvdA-GL
26

PVV
20

BBB
14

D66
10

PvdD
9

SP
6

150

* Overigens wat mij betreft ook met als ultieme consequentie dat je je of met minimaal 5 kamerleden afsplitst, of je als je je fractie verlaat bij een andere zittende fractie aansluit, of je kamerzetel opgeeft. En daaruit voortvloeiend zelfs dat als je na een afsplitsing met een kleinere fractie dan 5 zetels overblijft, ook die kamerleden tot die keuze worden gedwongen.

** Uiteraard zal die Tweede Kamer er dan niet zo uit gaan zien. Veel kiezers zullen wanneer hun beoogde keuze onder de 3 zetels daalt alvast een tactische stem op een partij die meer dan 5 zetels lijkt te gaan scoren overwegen en waarschijnlijk ook zo handelen in het stemhokje.

Willem2
9 november 2023, 11:29
VVD en NSC samen aan kop in Peilingwijzer, GroenLinks-PvdA blijft achter

Twee weken voor de verkiezingen tekent zich in de Peilingwijzer een top 2 af. NSC met 25 tot 31 zetels en de VVD met 26 tot 30 zetels gaan aan kop, terwijl GroenLinks-PvdA met 21 tot 25 zetels achterblijft. De Peilingwijzer is een gewogen gemiddelde van de peilingen van I&O Research en Ipsos/EenVandaag.

Volgens Tom Louwerse, de maker van de Peilingwijzer, was er twee weken geleden nog geen duidelijk verschil tussen GroenLinks-PvdA enerzijds en de VVD en het NSC anderzijds, en is dat er nu met vijf zetels wel.

Daarbij gaan bij Ipsos/EenVandaag VVD en NSC aan kop, met 28 respectievelijk 26 zetels, en staat GroenLinks-PvdA daar duidelijk achter met 22 zetels, terwijl bij I&O Research NSC met 29 zetels drie zetels groter is dan de VVD, die weer 2 zetels groter is dan GroenLinks-PvdA.

Geen Timmermans-effect
Louwerse zegt dat de peilingen in elk geval geen Timmersmans-effect laten zien. "De combinatie GroenLinks-PvdA staat in de Peilingwijzer ongeveer net zo hoog als vóórdat de partijen besloten een gezamenlijke lijst te vormen. Ze staan al bijna het hele jaar op hetzelfde niveau."

Onderzoeker Asher van der Schelde van I&O zegt dat uit het kiezersonderzoek van zijn bureau naar voren komt dat Frans Timmermans voor de kiezers niet erg overtuigend is. Bovendien draait de campagne niet om klimaatverandering, een thema waarop GroenLinks-PvdA goed scoort.

Omtzigt wint debatten
Pieter Omtzigt doet het bij de kiezers juist goed. Zowel bij College Tour als bij het RTL-debat vonden kiezers hem blijkens onderzoek van I&O het meest overtuigend. 53 procent vond hem in het RTL-debat de beste, tegen slechts 14 procent voor Timmermans. Dilan Yesilgöz zit daar met 36 procent tussen.

Zij doet het vooral volgens haar eigen kiezers goed. Ze wordt ervaren als duidelijk en realistisch.
..... https://nos.nl/collectie/13960/artikel/2497165-vvd-en-nsc-samen-aan-kop-in-peilingwijzer-groenlinks-pvda-blijft-achter

Willem2
9 november 2023, 16:00
Rekeningrijden, betalen naar gebruik, spitsheffing: het zijn verschillende termen van politieke partijen voor een kilometerheffing voor de auto. Het inmiddels demissionaire kabinet was het er in het coalitieakkoord eindelijk over eens: vanaf 2030 zou er een vorm van rekeningrijden komen. Maar het plan werd bij de val van het kabinet controversieel verklaard. De nieuwe partijplannen liggen wederom ver uit elkaar, en dus valt ook op dit thema wat te kiezen.

De meeste voorstanders zijn partijen aan linkerzijde, de meeste tegenstanders rechts - al zijn er ook uitzonderingen zoals de VVD, SP en Bij1. Wat willen de partijen en zijn hun plannen haalbaar?
.... https://nos.nl/collectie/13960/artikel/2497198-politieke-plannen-over-rekeningrijden-verschillen-sterk-vragen-over-uitvoerbaarheid

Wentelt Eefje
9 november 2023, 16:20
In elk geval iedereen die momenteel een auto rijdt die niet op fossiele brandstoffen rijdt dus aan de hand van kilometerregistratie (door de leasemaatschappij... ) vast een rekening voor accijnsontduiking presenteren...

Willem2
9 november 2023, 20:38
Hij maakt te weinig keuzes, komt met te weinig financiële onderbouwing van zijn plannen en is te conservatief. VVD-lijsttrekker Yesilgöz en GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Timmermans openen in gesprekken met de NOS de aanval op NSC-leider Omtzigt.

Yesilgöz vindt dat Omtzigt een aantal "oerconservatieve ideeën" heeft, onder meer over de rechten van vrouwen. Timmermans mist bij Omtzigt duidelijkheid over waar hij met zijn partij heen wil. "Als je de ambitie hebt om het land te besturen moet je ook keuzes maken."

De NOS sprak Yesilgöz aanvankelijk over haar kritiek op het bezoek van SGP-leider Stoffer aan een abortuskliniek vandaag. Ze zei "klaar" te zijn met dit "oerconservatieve gedoe om vrouwen te gaan belagen voor een abortuskliniek".

Daarop kreeg ze de vraag wat ze ervan vindt dat Omtzigt deze week de SGP als optie noemde voor een coalitie over rechts, met ook VVD, CDA, BBB en JA21. Daarover zei Yesilgöz dat ze zich "nu en na de verkiezingen altijd zal uitspreken tegen oerconservatieve ideeën" die ze "wel bij meer partijen" ziet, "ook bij de NSC van Omtzigt".
.... https://nos.nl/artikel/2497245-vvd-en-gl-pvda-openen-aanval-op-omtzigt-oerconservatief-en-besluiteloos

Wentelt Eefje
10 november 2023, 00:01
Wat ik opmerkelijk vind...is dat degenen die ik de afgelopen tijd sprak en die overwegen NSC te stemmen de speerpunten van Omtzigt zelf ook langzaam als heilige huisjes zijn gaan zien, al hebben ze geen idee wat dat inhoudelijk betekent.

Zodra iemand aangeeft dat het belangrijk is dat Nederland net als bijvoorbeeld Duitsland, België, Frankrijk en Scandinavische landen een constitutioneel hof krijgt, is mijn eerste reactie om te vragen wat diegene van onze huidige rechterlijke macht vindt. Er zijn nogal wat FRACs onder de (potentiële) NSC-stemmers, dus veel vaker wel dan niet volgt een jammerklacht over te laag straffende D66-rechters.

Waarmee het pad voor mijn antwoord geplaveid wordt. Want naast de ermee gepaard gaande hoge kosten voor onze staatskas, dreigende politieke invloed op benoemingen, zwaar vertragende werking op besluitvorming en de juridische complexiteit is het toetsingsverbod (waarom bij ons geen constitutioneel hof mogelijk is) destijds opgenomen in onze Grondwet om een te grote macht van en invloed op de politiek door de rechterlijke macht te voorkomen! Want dan krijgen dus de D66 rechters nog méér macht waarschijnlijk, lieve FRACs...

Meestal geeft men aan dat ik NSC/Omtzigt/het begrip constitutioneel hof wel niet goed begrepen zal hebben. Ik wil niemand teleurstellen, maar ik ben bang dat ik één van de weinigen ben die wel beseft wat er bedoeld wordt.

Brad Clitt
11 november 2023, 21:48
Peiling MdH 11-11

NSC 28
VVD 27
PVDA/GL 24
PVV 21
BBB 9
D66 7
FVD 5
CDA 5
PVDD 4
SP 4

Coalitie op 'rechts' (NSC/VVD/PVV/BBB): 85 (zonder BBB 76)
Coalitie op 'links' (NSC/VVD/PVDA/GL): 79

yylover
11 november 2023, 22:15
Coalitie op 'rechts' (NSC/VVD/PVV/BBB): 85 (zonder PVV 64) :biggrin:

Wentelt Eefje
12 november 2023, 05:27
2 opvallende dingen bij de recente media-optredens van Pieter Omtzigt.

Na het zoveelste ontwijkende antwoord door Omtzigt in een debat of interview krult zich vaker en vaker een bijzonder minzaam en arrogant glimlachje om zijn lippen. Het lijkt of de macht hem al naar het hoofd gestegen is voor hij die daadwerkelijk toebedeeld gekregen heeft.

Voor alle andere politici die een lijst aanvoeren van een potentiële regeringspartij zal de campagnetijd even zwaar zijn als voor Omtzigt. Toch is er geen andere politicus die er in sneltreintempo zo veel slechter is uit gaan zien (nog even en zijn wallen hangen halverwege zijn wangen). Dat lijkt me een enorm risico nu we het over een politicus hebben die nog maar net de vorige burn-out uit zijn lijf lijkt te hebben.

Brad Clitt
12 november 2023, 08:17
Gisteren bij Nieuwsuur vond ik het ook niet allemaal even overtuigend, beetje slaapverwekkend.
Het aantal virtuele zetels zal waarschijnlijk nog wat inkakken, hetzelfde als wat bij de BBB is gebeurd (van 31 naar 9...).

Tonio
12 november 2023, 09:16
Omtzigt is een witte anti-held van middelbare leeftijd. Daar herken ik mij - en waarschijnlijk ook wel wat andere IJsberen - wel in.

Brad Clitt
12 november 2023, 09:54
Vanavond het tweede RTL-lijsttrekkersdebat, waarbij Omtzigt en Timmermans overigens ontbreken.
Omtzigt vindt het te druk met zoveel andere lijsttrekkers en Timmermans moest even naar Malaga vliegen om o.m. te waarschuwen tegen klimaatverandering, tja...

Siberische tijger
12 november 2023, 10:06
2 opvallende dingen bij de recente media-optredens van Pieter Omtzigt.

Na het zoveelste ontwijkende antwoord door Omtzigt in een debat of interview krult zich vaker en vaker een bijzonder minzaam en arrogant glimlachje om zijn lippen. Het lijkt of de macht hem al naar het hoofd gestegen is voor hij die daadwerkelijk toebedeeld gekregen heeft.

Voor alle andere politici die een lijst aanvoeren van een potentiële regeringspartij zal de campagnetijd even zwaar zijn als voor Omtzigt. Toch is er geen andere politicus die er in sneltreintempo zo veel slechter is uit gaan zien (nog even en zijn wallen hangen halverwege zijn wangen). Dat lijkt me een enorm risico nu we het over een politicus hebben die nog maar net de vorige burn-out uit zijn lijf lijkt te hebben.

Laat Omtzigt lekker in de Tweede Kamer blijven zitten na de Verkiezingen. Dan kan hij kritische rapporten schrijven en kritische vragen stellen aan de regering, daar is hij wel goed in.
Als hij wilt regeren met zijn partij (hij schijnt zelf graag fractievoorzitter in de Kamer te willen blijven) heeft hij meer inhoud nodig bij zichzelf én zijn partij om dat succesvol te kunnen doen.

Tonio
12 november 2023, 10:20
Als je Frans wilt horen - snel de tv aan zetten; hij zit nu bij WNL op zondag. Omtzigt heb je gisteravond al gehoord.

Brad Clitt
12 november 2023, 11:55
Geert zit nu bij Harry, pardon Suze.
Goed verhaal zeg, wat een vriendelijke, integere man is het toch. ;)

Badslippers
12 november 2023, 13:37
Als je Frans wilt horen - snel de tv aan zetten; hij zit nu bij WNL op zondag. Omtzigt heb je gisteravond al gehoord.

Frans hoort zichzelf enorm graag praten en daarom kaapt hij zo'n beetje elk gesprek. Hierdoor plaatst hij zichzelf (en zijn ego) wel op de voorgrond. Hij eist als het ware de aandacht op. Bij mij werkt dat averechts. En ja, hij is inmiddels zo corpulent dat je ook echt niet om hem heen kunt.
En dan heb je daar lulletje rozenwater Nieman als gespreksleider. Wat een arrogante en betweterige kwal is dat toch. Lijdt aan hetzelfde euvel als Timmerfrans. Hoort zich ook graag praten en wil zich dolgraag profileren. Voor de andere gasten blijft er dan nauwelijks tijd over om zinnige dingen te zeggen. Zoals Jessica Durlacher. Had haar graag wat langer aan het woord gehoord. Trouwens, 62 jaar is ze. Ziet er nog prima uit.

Geert zit nu bij Harry, pardon Suze.
Goed verhaal zeg, wat een vriendelijke, integere man is het toch. ;)

Deze poezenknuffelaar is tégen asiel voor vluchtelingen maar vóór een katten asiel (https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1722622435605041240). Hij kan beter zo'n kattenasiel beginnen. Heeft hij na 20 jaar in ieder geval iets bereikt.

https://i.imgur.com/odR6b0y.jpg

Dit gezegd hebbend, het is nu of nooit voor Venlose Geert. Wat betreft de peiling van:

MdH 11-11

NSC 28
VVD 27
PVDA/GL 24
PVV 21

Het lijkt me duidelijk dat we een 4-partijen kabinet gaan krijgen. Goed voor 100 zetels. Iedereen tevreden. Vervolgens 7 dagen opsluiten en dan moeten ze eruit zijn. Zo niet, onmiddellijk nieuwe verkiezingen.

Tonio
12 november 2023, 17:10
Het enige wat Geert wil is minder Marokkanen. Is het een idee dat je dit onderwerp op een middag in het binnenterras van DCDNGMW op luide toon ter sprake brengt?

Wentelt Eefje
12 november 2023, 17:40
Zoals Jessica Durlacher. Had haar graag wat langer aan het woord gehoord. Trouwens, 62 jaar is ze. Ziet er nog prima uit.

Echt niet normaal zo geweldig als zij er voor haar leeftijd nog uitziet hč? Normaal begint ze in interviews echter heel snel alleen nog maar zionistische wartaal uit te slaan, bijna altijd zijn het dubbelinterviews, maar nu de bijzonder enge man aan haar zijde ontbrak tijdens het vraaggesprek kon ik het gesprek gewoon uitkijken.

Leon de Winter mag dan, eerlijk is eerlijk, een zeer goede romancier zijn, als essayist is het een heel gevaarlijke spreekbuis voor voornamelijk door Amerikaanse joden gefinancierde ultra-conservatieve denktanks, waarvan het zeer conservatieve (en naar men zegt aan de CIA verbonden) Hudson Institute waaraan hij als adjunct-fellow verbonden was misschien nog wel één van de meest liberale is...

Lange tijd was het ook Leon de Winter die aan Amerika probeerde uit te leggen middels opiniestukken en ingezonden brieven in tijdschriften en kranten dat Geert Wilders de politieke Messias voor Nederland zou zijn. Tevens wordt beweerd dat hij als een soort ouderling van het PVV-genootschap degene was die voor de kleine blonde dood uit Venlo met de collectezak rondging aan de overkant van de Atlantische Oceaan, daarbij ook de charmante looks van zijn vrouw in de strijd werpend (geef hem in dat laatste dan weer eens ongelijk...).

Badslippers
12 november 2023, 21:54
Leon de Winter hoort net als de al eerder genoemde Timmerfrans en Nieman tot de categorie die zichzelf heel belangrijk vindt en zichzelf graag hoort praten. Op het pathetische af. En altijd dat koketteren met het Joods zijn. Zijn moeder zei dat al altijd tegen haar zoon: "Waarom moet het altijd over ons Joden gaan?". Inderdaad, het liefst heeft de Winter het over zichzelf. Interviews ontvouwen zich altijd hetzelfde. LdeW wordt geďntroduceerd, krijgt een vraag en dan begint hij te oreren door steevast iemand op te voeren die hij heeft ontmoet of kent en die persoon heeft dan iets meegemaakt en LdeW gaat dat verhaal altijd naar zich toe trekken zodat het over hem gaat en niet meer over die persoon. Hij laaft zich aan de ellende van de ander om daar vervolgens zijn eigen pijn en ellende aan te koppelen. En potverdorie, ook de Winter is inmiddels zo vet als volgevreten das. Maar goed, hij schrijft best veel boeken, een prestatie van formaat. En we hebben mensen al voor minder gecanceld uhhh gediskwalificeerd. Dit gezegd hebbend:

Ik pleit dat elke Nederlander die meer weegt als 110 kilo geen beroep meer kan doen op gezondheidszorg als zijn/haar ongemakken te wijten zijn aan levensstijl c.q. teveel vreten. Kan tegelijk ingevoerd worden voor rokers en lieden die alcohol zuipen . Gewoon een testje afnemen of op de weegschaal zetten.

Wentelt Eefje
13 november 2023, 11:10
Dat is geen typo! Ik acht mijzelf nou eenmaal de echte regent als kiezer, en dus keizer!

Het is me tijdens het debat gisteren wel duidelijk geworden dat Dilan Yesilgöz ongeschikt als premier is. Sterker nog... Caroline van der Plas zou geschikter zijn als premier. En in elk geval als formateur... Dilan Yesilgöz deed regelmatig omzichtige pogingen om boven de partijen te komen te staan, maar vond dat haar dat bepaald niet goed af ging. De houding van Caroline Van der Plas verklaart waarom de BBB overal coalities heeft kunnen vormen in de provincies. "U vindt een beetje dit, u vindt een beetje dit, wij vinden een beetje dit, allemaal iets water bij de wijn en we hebben een gezamenlijk standpunt."

Verder is het wel erg makkelijk dat Dilan Yesilgöz alle fouten die mede en vooral door haar en haar partij zijn gemaakt, ook in een kabinet waar zij deel van uitmaakte, als niet meer van belang, we moeten naar de toekomst kijken, beschouwt. Het verbaast mij echt dat Nederlanders opnieuw zo'n verhaal willen geloven, want dat is wat de VVD al jaren doet. Beterschap beloven voor de volgende kabinetsperiode, maar onmiddellijk na de formatie onverdroten voortmarcherend op de al 12 jaar geleden ingeslagen verkeerde route.

Opvallend is verder dat Geert Wilders weliswaar inderdaad nog steeds een immigratiestop als Haarlemmerolie beschouwt, maar desondanks zich wel zo inschikkelijk toonde, dat ik hem zo maar werkelijk meeregeren zie ambiëren en bereid om daarvoor serieuze compromissen te sluiten.

De SP heeft ondanks de goede ideeën en het consequente stemgedrag in de afgelopen kabinetsperiode vermoedelijk opnieuw last van de uitstraling van Lilian Marijnissen. Want de PvdD scoort ondanks de bepaald niet betwetervrije uitstraling van Esther Ouwehand met een sociaal identiek programma met een GL-sausje voor klimaat en milieu verdacht goed onder voormalig SP-stemmers. Ik vermoed dat - hoe niet woke de gedachte ook mag zijn - een oudere sympathieke man als Emile Roemer met dit SP programma moeiteloos het dubbele aantal zetels zou scoren...

Badslippers
13 november 2023, 15:59
[ . . . ]Het is me tijdens het debat gisteren wel duidelijk geworden dat Dilan Yesilgöz ongeschikt als premier is.

Het was inderdaad een klap in het gezicht van de kiezer om de afgelopen 12 jaar waarop stevige kritiek kwam vanuit diezelfde kiezer vlug af te doen met dat "het niet meer van belang is" en "dat we vooruit moeten kijken". Ik geloof dat het in een ander programma was (weet niet meer precies) dat ze de vraag kreeg van van der Plas wat ze van het beleid van Rutte en co vond. Daarop antwoordde ze: "Dat ga ik niet meer met jou bespreken dat doe je maar met hem."

Van de andere kant is ze wel een hittepetit en strebertje. Ze kan wel eens net zoveel energie hebben als onze geweldige Minister-President de heer Rutte. Die krijgt z'n airmiles wel bij elkaar zoveel vliegt hij de wereld over. Slaapt waarschijnlijk nauwelijks.

Sterker nog... Caroline van der Plas zou geschikter zijn als premier. En in elk geval als formateur... Dilan Yesilgöz deed regelmatig omzichtige pogingen om boven de partijen te komen te staan, maar vond dat haar dat bepaald niet goed af ging. De houding van Caroline Van der Plas verklaart waarom de BBB overal coalities heeft kunnen vormen in de provincies. "U vindt een beetje dit, u vindt een beetje dit, wij vinden een beetje dit, allemaal iets water bij de wijn en we hebben een gezamenlijk standpunt."

Caroline is een gezellige boerin die waarschijnlijk een goede pot sterke koffie kan zetten en je nog een echte ouderwetse Hollandse pot kan voorzetten. Op zich een verademing in het politieke landschap. Ik denk dat ze echter te licht is (qua kennis en stand van zaken). Dat merk je nu steeds vaker in de debatten of vraaggesprekken. Wel iemand die bereid is concessies te doen maar dat zullen de boeren weer niet leuk vinden.

[ . . . ]
Opvallend is verder dat Geert Wilders weliswaar inderdaad nog steeds een immigratiestop als Haarlemmerolie beschouwt, maar desondanks zich wel zo inschikkelijk toonde, dat ik hem zo maar werkelijk meeregeren zie ambiëren en bereid om daarvoor serieuze compromissen te sluiten.

De blonde Mozart uit Venlo realiseert zich dat het weleens zijn laatste kunstje kan zijn. Is duidelijk water bij de wijn aan het doen. Het zou bijzonder interessant zijn als hij zou mogen regeren en dat de coalitie partners hem tegelijk een paar hoofdpijndossiers in de maag weten te splitsen zoals asielzoekers en migratie, islam. En dan liefst met de mededeling: "Geert, beste kameraad ga je gang op deze beleidsterreinen. Je krijgt carte blanche en voer je verkiezingsprogramma naar de letter ervan uit ". Datzelfde zou je ook bij andere partijen kunnen doen. BBB: "Alsjeblief Caroline hier heb je het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit . Ga je gang, laat je verkiezingsprogramma erop los en maak er wat van." Vervolgens Timmerfrans, die mag de baas zijn (met holmaatje in eikelpyjama Klaver)van het nieuw te vormen Ministerie van Infrastructuur, Waterstaat, klimaat en energie. SP mag ook meedoen (want Lilian ziet er lekker uit) en gaat alle problemen in de zorg oplossen. Dilan Yesilgöz moet alles gaan financieren dus ministerie van Financiën en Economie. Enz, enz, enz.

Brad Clitt
13 november 2023, 16:19
Voor de zorg heb je de SP niet nodig, daar heeft de PVV al een capabel vrouwmens voor in huis.
En laat aub Timmerfrans en Klaver buitenboord, van mij mag je op alles stemmen als het maar niet deze twee jokers zijn. Alhoewel laat D66 ook maar links liggen, wat een vertoning gisteren. De VVD gaat zeker meedoen, maar mocht je twijfelen tussen VVD of PVV doe dan maar PVV. Zorgt er voor dat die twee jokers niet gevraagd kunnen worden. Wat betreft Omtzigt, ik zie hem nog wel wat zakken kwa zetels. Het zou zomaar kunnen, als Geert z'n best blijft doen, dat er 4 partijen zullen zijn met ongeveer evenveel zetels.
Tenslotte zie ik het CDA en de SP (en evt. BBB) nog wat extra zeteltjes winnen/terughalen, hopelijk ten koste van NSC en PVDA/GL. Morgen Geert bij Nieuwsuur, als het meezit tegenover Tweebeke.

Nog even over het debat gisteren, RTL wilde het woningprobleem (mede) veroorzaakt door statushouders bagatelliseren, maar ja als je met de cijfers knoeit of niet weet waar je het over hebt ga je alsnog de mist in. Jammer dat Geert aan het slapen was, hier had hij ze bij de lurven kunnen pakken.

Wentelt Eefje
13 november 2023, 17:16
De Nederlandse Orde van Advocaten heeft een interessant onderzoek uitgevoerd naar de rechtsstatelijke gevolgen van de standpunten uit de verkiezingsprogramma's.

Daarbij worden drie uit te lichten categorieën gehanteerd:
GROEN: plannen die de rechtsstaat kunnen verbeteren
GEEL: plannen die mogelijk een risico vormen voor de rechtsstaat
ROOD: plannen die regelrecht in strijd zijn met de rechtsstaat

Het hele rapport is hier (http://www.advocatenorde.nl/document/20231106-nova-rapport-cie-rechtsstatelijkheid-in-verkiezingsprogrammas-website) te vinden.

Ik licht hier van de meeste partijen alleen even uit of er en zo ja welke plannen regelrecht in strijd zijn met de rechtsstaat volgens het rapport.

50+; ROOD; -

BBB; ROOD;
Het op onder andere pagina 40 en pagina 94 hanteren van jaarlijkse quota (maximaal 15.000 statushouders) ten aanzien van toelating van vluchtelingen is rechtsstatelijk gezien niet toelaatbaar, alleen al gelet op de ter zake geldende internationale verplichtingen en de fundamentele mensenrechten. Ook bij eventuele opzegging van het VN Vluchtelingenverdrag, zoals terloops genoemd op pagina 94, zal Nederland haar internationale verantwoordelijkheid met betrekking tot de eerbiediging van mensenrechten niet kunnen ontlopen.

De door de BBB op pagina 90 van het verkiezingsprogramma voorgestane wijziging van artikel 3: 305a BW, waardoor maatschappelijke (algemeen belang) organisaties de toegang tot de rechter wordt ontzegd, staat een effectieve toegang tot een onafhankelijke en onpartijdige rechter in de weg en dient ook niet de toetsbaarheid van overheidshandelen, dat een ander wezenlijk uitgangspunt voor de rechtstaat vormt.

Met de hantering van het driemaal is scheepsrechtprincipe op pagina 90 begeeft de BBB zich op rechtsstatelijk te dun ijs. Het bij wijze van automatisme door de wetgever opleggen van een levenslange gevangenisstraf na driemaal veroordeling voor een ernstig gewelds –of zedenmisdrijf ontneemt de rechterlijke macht de mogelijkheid van een individuele beoordeling en leidt daarmee tot een rechtsstatelijk ongewenste aantasting van de onafhankelijkheid van de rechtspraak enerzijds en van fundamentele rechten anderzijds. Ook het bepleite afschaffen van taakstraffen bij zware gewelds – en zedenmisdrijven en het bij zedenmisdrijven door veroordeelden bij voorbaat verplicht laten meewerken aan een tbs-behandeling leidt tot ongewenste bemoeienis bij de uitoefening van de taak van de rechterlijke macht.

BVNL; ROOD;
Het inperken van sociale voorzieningen voor ingezetenen die niet de Nederlandse taal machtig zijn of het stellen van extra eisen aan het arbeidsverleden voor nieuwkomers (pagina 10), het versoberen van de uitkering bij werkloosheid voor immigranten tijdens de eerste vijf jaar in Nederland en het niet ter beschikking stellen van huurtoeslag voor expats en buitenlandse studenten zijn in strijd met (internationale) regelgeving en het verbod op discriminatie.

Het zonder meer afschaffen van wetten (waaronder de wetgeving met betrekking tot stikstof) (pagina 27 en 33) is in strijd met de rechtszekerheid.

Het op pagina 69 geformuleerde voorstel inhoudende dat internationale verdragen geen directe invloed mogen hebben op de Nederlandse wetgeving en rechtsorde is in strijd met de Grondwet.

Het invoeren van onder meer een asielstop (pagina 27, 48), het voornemen om het Vluchtelingenverdrag op te zeggen, het direct uitzetten van veilige landers (pagina 48) en de geopperde mogelijke opvang in Rwanda zijn in strijd met internationale wet – en regelgeving en bovendien in strijd met fundamentele mensenrechten.

De voorstellen betreffende Imams die haat zaaien en een verbod op buitenlandse financiering van moskeeën en islamscholen (pagina 50) viseren één bepaalde geloofsrichting en zijn om die reden discriminerend.

Het voorschrijven van hoge minimumstraffen voor gewelds – en zedenmisdrijven (pagina 45) tast de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht aan en het vermogen om individuele zaken maatwerk te leveren.

BIJ1; ROOD; -

CDA; ROOD;
Het door het CDA op pagina 55 gepropageerde strenge gevangenisregime voor zware criminelen naar Italiaans voorbeeld met eenzame opsluiting en lange gevangenisstraffen is niet rechtsstatelijk. Een beschaving kenmerkt zich nu eenmaal door een humaan gevangenisregime en het is bovendien aan de onafhankelijke rechter om de lengte van gevangenisstraffen te bepalen.

CU; ROOD; -

D66; ROOD; -

DENK; ROOD;
De invoering van verplichte chemische castratie voor pedo – seksuelen (pagina 49) levert strijd op met fundamentele rechten en vrijheden.

‘Naming and shaming’ van discriminerende bedrijven door deze publiekelijk aan de schandpaal te nagelen en hen uit te sluiten van overheidsopdrachten, in combina- tie met de inzet van lokagenten en mystery guests om racisten op te sporen (pagi- na 24) en het direct ontslaan van ambtenaren die zich discriminerend uiten, laten zich niet verdragen met de rechtsstatelijke waarborgen van een zorgvuldig proces ten overstaan van een onafhankelijke rechter en proportionaliteit van overheids- handelen.

Forum voor Democratie (FvD); ROOD;
Het instellen van een naturalisatiestop van ten minste tien jaar kwalificeert als een aantasting van de rechtszekerheid en draagt niet bij aan een voorspelbare over- heid die de rechten van ingezetenen respecteert.
Het instellen van een moratorium op asielaanvragen van ten minste tien jaar, is in strijd met fundamentele rechten van de mens en met vigerende internationale en nationale wet – en regelgeving en is om die reden rechtsstatelijk ontoelaatbaar.

Het standpunt ‘wij zijn tegen toetsing aan grondrechten, in elke vorm’ betekenen een aantasting van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat juist op grondrechten is geschraagd.

Het door Forum voorgestane verbod van LGBT+ - propaganda op de publieke om- roep (pagina 18) is in strijd met de vrijheid van meningsuiting en laat zich ook niet rijmen met de tevens door Forum gepropageerde anti – censuurwet (pagina 25).

De door Forum voorgestelde ‘wet op de rechtsvinding’ (pagina 9) betekent een on- geoorloofde inperking van de beoordelingsruimte van de onafhankelijke rechter en vormt een inbreuk op de rechtsstaat, en meer bepaald het beginsel van de trias politica. Ook de invoering van een parlementaire ondervragingscommissie die de grip van de politiek op aspirantleden van de Hoge Raad en de afdeling bestuurs- rechtspraak Raad van State vergroot (pagina 9) zijn daarmee op dezelfde leest te schoeien.

Het belemmeren van de mogelijkheid voor algemeen belang organisaties om het overheidsbeleid aan te vechten, belemmert de toegang tot de onafhankelijke rech- ter. Dit geldt ook voor het beperken van de beroepsmogelijkheid voor asielzoekers tot maximaal één instantie waarbij feiten en omstandigheden in beroep niet meer gewijzigd kunnen worden en het beëindigen van de gesubsidieerde asielrechtshulp (pagina 15).

Groen Links/Partij van de Arbeid; ROOD; -

JA21;ROOD;
Het dulden van etnische profilering op pagina 42 brengt discriminatie met zich mee.

De door JA21 geopperde mogelijkheid om geen asiel - aanvragen in Nederland meer te kunnen indienen (pagina 7) is in strijd met ter zake geldende internationa- le en nationale wet – en regelgeving.

Datzelfde geldt voor de op pagina 10 bepleite permanente grenscontroles. Ook de voorgestane automatische grensdetentie voor alleenstaande minderjarige vreem- delingen, het standaard vastzetten van veilige-landers en het denaturaliseren van uitgereisde terroristen leveren strijd op met geldende internationale wet – en re- gelgeving en zijn in strijd met fundamentele mensenrechten.

Het verbieden van versterkte gebedsoproepen (pagina 14)) en het specifiek voor moskeeën verbieden van buitenlandse financiering (pagina 47) richten zich op een bepaalde religie, zijn discriminerend en zijn in strijd met het grondwettelijk recht van vrijheid van godsdienst.

Met het standaardiseren van gevangenisstraffen (pagina 45), het dicteren van mini- mumstraffen, een taakstrafverbod en het na drie ernstige misdrijven automatisch levenslang krijgen (pagina 43), wordt de beoordelingsruimte, en daarmee de auto- nomie van de rechterlijke macht aangetast.

Een gevangenisregime naar Italiaans model in volledige afzondering (pagina 45), het beperken van de toegang van advocaten tot de EBI is in strijd met een mens- waardige behandeling.

Het uit het bestuursrecht halen van het vreemdelingenrecht is rechtsstatelijk on- toelaatbaar aangezien rechtzoekenden op die manier van een gang naar de onaf- hankelijke rechter worden afgehouden.
Ditzelfde geldt ook voor de op pagina 47 en 48 voorgestelde beperking van de mo- gelijkheid tot procederen voor belangengroepen.

Nieuw Sociaal Contract (NSC); ROOD; de zogenaamde hoeder van de rechtsstaat vindt dat die toch niet voor iedereen hoeft te gelden... ...
Het hanteren van een migratiesaldo van max. 50.000 (pagina 24) is in strijd met internationale wet – en regelgeving en houdt het risico in, dat asielzoekers die be- scherming nodig hebben deze niet krijgen.

De omkering van de bewijslast bij jong volwassenen die een beroep doen op ge- zinshereniging (pagina 27) levert in voorkomende gevallen strijd op met artikel 8 EVRM (recht op gezinsleven).

Partij voor de Dieren; ROOD; -

Partij voor de Vrijheid (PVV); ROOD;
De commissie signaleert dat het opleggen van minimumstraffen en het in bepaal- de gevallen onmogelijk maken van taakstraffen rechtsstatelijk onjuist is. Op deze wijze beperkt de wetgever de rechter in zijn beoordelingsvrijheid, hetgeen span- ning kan opleveren met het in onze constitutie gehuldigde principe van de trias politica. Ook het aan de digitale schandpaal nagelen van daders van gewelds – en zedenmisdrijven, zoals voorgestaan op pagina 14, roept rechtsstatelijk vraagtekens op.

De op pagina 7 door de Partij voor de Vrijheid voorgestelde algehele asielstop is in strijd met de thans geldende verdragen en de van toepassing zijnde wet – en re- gelgeving. Ofschoon verdragen kunnen worden opgezegd en wetten kunnen wor- den gewijzigd, laat dit onverlet dat een asielstop strijd oplevert met fundamentele mensenrechten en ook op gespannen voet staat met het rechtszekerheidsbegin- sel. Ook het als regel hanteren dat onrechtmatig verblijvende vreemdelingen altijd moeten worden vastgezet, levert strijd op met geldende regels, meer bepaald de EU – terugkeerrichtlijn. Het denaturaliseren van criminelen die wellicht ‘staatloos’ het land worden uitgezet verdraagt zich niet met het in onze rechtsstaat gewortel- de respect voor fundamentele rechten.

De op pagina 6 gelegde relatie tussen crimineel gedrag enerzijds en allochtone afkomst anderzijds acht de commissie direct discriminerend jegens sommige groe- pen in de Nederlandse samenleving

Het standpunt dat er geen islamitische scholen, korans en moskeeën mogen zijn onder de noemer wij willen minder islam in Nederland is in strijd met het grond- wettelijk recht op godsdienstvrijheid en gelijke behandeling. De invoering van een systeem van administratieve detentie voor tienduizenden jihad sympathisanten die waar nodig preventief opgesloten kunnen worden verdraagt zich daarnaast niet met het legaliteitsbeginsel en de noodzakelijke toets door een onafhankelijke rechter in het kader van een zorgvuldige procedure.

De stellingname op pagina 14 dat levenslange gevangenisstraf weer echt levens- lang wordt, is in strijd met het bepaalde in artikel 3 EVRM. Het vanaf 14 jaar altijd volwassenenstrafecht toepassen bij zeden – en geweldsdelicten is in strijd met arti- kel 40 van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind en de beoor- delingsruimte die de rechterlijke macht in een rechtstaat toekomt.

Socialistische Partij (SP); ROOD; - en scoort als enige partij zelfs geen GEEL; -

Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP); ROOD;
Het op pagina 20 voorgestane standpunt dat een levenslange gevangenisstraf ook daadwerkelijk levenslang moet zijn, levert strijd op met fundamentele mensen- rechten, waaronder artikel 3 EVRM.

Dit geldt ook voor het onder nummer 451 in de bijlage bij het betreffende verkie- zingsprogramma (voorstellen per ministerie en beleidsterrein) door de SGP geop- perde doodstraf voor levensdelicten als mogelijk te rechtvaardigen straf.

Het inperken van de rechterlijke vrijheid om een voorwaardelijke straf of taakstraf te kunnen opleggen, zoals voorgesteld onder nummer 439 in de bijlage, is in strijd met de onafhankelijkheid van de rechtspraak om in individuele gevallen recht op maat te spreken.

Ten aanzien van migratie en asiel stelt de SGP onder nummer 493 van de bijlage een migratiequotum voor; voor asielprocedures wordt onder meer een streefcijfer met een bovengrens voorgesteld, hetgeen in strijd is met internationale en natio- nale wetgeving. Voor zover de SGP zich op het standpunt stelt (voorstel nummer 491) om internationale verdragen te herzien, laat dit onverlet dat fundamentele mensenrechten gerespecteerd moeten worden. Instroombeperkende maatrege- len (nummer 499) en het afschaffen van rechtsbijstand en hoger beroep (nummer 505) roepen rechtsstatelijk de nodige zorgen op.

Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD); ROOD;
Streng toezicht op weekendscholen, ingrijpen bij met de rechtsstaat botsende on- derwijsinstellingen, een nieuwe wet transparantie giften voor maatschappelijke en religieuze instellingen (moskeeën), wetgeving tegen versterkte gebedsoproepen, weren van haatpredikers (pagina 16), het sneller kunnen ontslaan van bestuurders van onderwijsinstellingen (pagina 32) lijken enkel moslim – georiënteerd te zijn en herbergen op deze wijze ernstige risico’s ten aanzien van discriminatie en een aan- tasting van de vrijheid van godsdienst.

Het beperken van het aantal advocaten voor gedetineerden in EBI en het beper- ken van contacten tussen gedetineerden in EBI en advocaten in het algemeen (pa- gina 23) tasten het recht op het vrij kunnen inrichten van de eigen verdediging aan. Een gebiedsverbod voor daders die hun straf hebben uitgezeten (pagina 24) zou in een rechtsstaat enkel mogelijk moeten zijn na tussenkomst van een rechter.

Het dwingend vaker moeten toepassen van volwassenenstrafrecht bij jeugdige delinquenten (pagina 23), het opleggen van minimumstraffen (pagina 25) en een taakstrafverbod (pagina 26 en 48) tasten de onafhankelijkheid van de rechter aan.

Het opschorten van asielaanvragen, het omkeren van de bewijslast voor asielzoe- kers, het verliezen van de mogelijkheid voor asielaanvraag voor diegenen die ille- gaal naar of door Europa zijn gereisd (pagina 11, 12 en 13), het maximaal ontrege- len van uitreizigers die vanwege een rechtszaak zijn teruggehaald, het aanpassen van de ongewenstverklaring enkel met het doel om iemand zijn vrijheid te kunnen ontnemen, zijn in strijd met de mensenrechten en geldende internationale wet – en regelgeving.

Het tot een minimum beperken van rechtsbijstand voor kansarme asielzoekers (pagina 12) enkel vanaf de beroepsfase belemmert een eerlijke rechtsgang.

VOLT; ROOD; -

Wentelt Eefje
13 november 2023, 17:16
Nu de aantasting van de rechtsstaat vooral geldt voor de positie van verdachten, veroordeelden, asielzoekers en migranten, zullen velen hier hun schouders ophalen of zelfs juichend vaststellen dat het toch nog goed kan komen met Nederland. Overdenk dan eens deze tekst van Martin Niemöller...

Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Kommunist.
Als sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Sozialdemokrat.
Als sie die Gewerkschafter holten, habe ich nicht protestiert;
ich war ja kein Gewerkschafter.
Als sie die Juden holten, habe ich nicht protestiert;
ich war ja kein Jude.
Als sie mich holten,
gab es keinen mehr, der protestieren konnte.

The Joker
13 november 2023, 22:33
https://janbennink.com/klimaatpaus-franske-zal-nooit-koning-van-nederland-worden-wat-de-uitslag-ook-wordt/

Vandaag trilde de hoofdstad onder de spijkersandalen van de klimaatmars. Een meelijwekkende optocht van veertigduizend somber voortstrompelende dwaallichten met bottige lijfjes, puntbuikjes en afhangende rachitis schoudertjes.

Een schamele halve kamerzetel aan lage ambtenarij, monkelende babyboomers met een volle vaccinatiekaart en perma-werkeloze dwaallichten uit de categorie Koos Koets; hun rotten aangevuld met hordes geestelijk- en vast ook anderszins misbruikte kindertjes.

Stuk voor stuk blank, maar niet “room kleurig”, eerder doorschijnend wit. De opaque teint van aangelengde melk, veroorzaakt door een levenslang dieet van Tofumeel, schimmelsporen, wormpoeder en haverzouten en een chronisch gebrek aan lol en lichaamsbeweging....

Badslippers
13 november 2023, 23:11
https://janbennink.com/klimaatpaus-franske-zal-nooit-koning-van-nederland-worden-wat-de-uitslag-ook-wordt/

Had deze er ook even bij gezet:

"Vind je mijn werk goed, mooi of zelfs belangrijk? Deel deze post dan zoveel mogelijk! Ook kun je mijn werk ondersteunen met een donatie!"

Of deze:

Stem allemaal Forum voor Democratie op 22 November

Badslippers
13 november 2023, 23:55
[ . . . ]SP mag ook meedoen (want Lilian ziet er lekker uit) .

https://thumbor.pijper.io/-gN8C2k7T4jfcR1t3mCa-BEIN9Q=/980x0/https://cdn.pijper.io/2023/11/bfQNEPSKv3jy9y1698914825.jpg

https://thumbor.pijper.io/TBX9-15wWxvAix8C3yoUlYFrWu0=/948x533/top/filters:format(webp)/https://cdn.pijper.io/2023/11/gOCn3O6EgIsWw41699872100.png

Willem2
13 november 2023, 23:58
Lilian valt op oudere types..... jij bent nog te jong :rolleyes:

schoolmeester
14 november 2023, 06:06
Ik wist niet dat ze van een drieling was.

Siberische tijger
14 november 2023, 17:00
Yep, ze is de middelste van een drieeiige tweeling.;)
Met haar een kamertje doen, kost je dan ook 3x € 50,00:biggrin:

WANDELAAR5
15 november 2023, 11:47
38741
Oneliners
One beleid
Wanbeleid

Wentelt Eefje
16 november 2023, 06:59
Voorspellingen op basis van de laatste trends en mijn gut feeling. Dus geheel persoonlijke interpretatie

D66 gaat deze laatste week nog wat verder in elkaar zakken, deze stemmen gaan richting GL/PvdA en VOLT
BBB gaat, net als FvD, JA21 en BVNL deze laatste week nog wat verder teruglopen, deze stemmen gaan richting PVV
PvdD gaat, net als BIJ1 deze laatste week nog wat verder teruglopen, deze stemmen gaan richting GL/PvdA en SP

De rest van het spectrum blijft stabiel, tenzij nog meer mensen de "mystiek" van "Sint Pieter" de keel gaat uithangen en toch duidelijkheid prefereren, dan gaat NSC terugleveren aan BBB...

Opvallend is dat het veel openlijker tonen van haar human interest kant in de media Lilian Marijnissen geen windeieren lijkt te leggen...

Brad Clitt
16 november 2023, 11:06
Het debat vanavond bij SBS kan wel eens beslissend zijn voor de uitkomst. Hopelijk kan Geert de tot nu toe sterke week een vervolg geven. Bij Nieuwsuur en gisteren bij VI een ijzersterk optreden.

noglangnietuitgewandeld
16 november 2023, 12:11
En hopelijk doet Timmermans weer een paar domme onbesuisde uitspraken. Voor iemand die pretendeert veel ervaring te hebben opereert hij bijzonder onhandig. Er was duizend dagen niks gedaan. Daarmee schoffeert hij nogal wat bewindslieden. Denk aan Rob Jetten. Ben absoluut geen fan van die knaap, maar je kunt niet zeggen dat hij alleen maar stil gezeten heeft.

Wentelt Eefje
16 november 2023, 12:15
Ik vermoed juist dat die iets onverzoenlijker toon van Timmermans de komende dagen nog tussen de 2 en 4 zetels winst ten opzichte van de huidige peiling gaat opleveren, deels ten koste van Jetten's D66 en deels ten koste van PvdD.

Mij verbaast niets meer dan het niet afstraffen van de Rommel van Rutte, dus de stabiliteit van de VVD onder dat vrouwtje met die plaspop-stem...

Badslippers
16 november 2023, 14:25
[ . . . ] Denk aan Rob Jetten. Ben absoluut geen fan van die knaap, maar je kunt niet zeggen dat hij alleen maar stil gezeten heeft.

[ . . . ]

Mij verbaast niets meer dan het niet afstraffen van de Rommel van Rutte, dus de stabiliteit van de VVD onder dat vrouwtje met die plaspop-stem...

Toch zijn Jetten en Yeşilgöz de twee personen die zich duidelijk profileren en ik heb ze nog niet kunnen betrappen dat ze met de bek vol tanden staan. M.a.w. ze hebben hun zaakjes goed voor elkaar. En zeker van Jetten had ik dat niet verwacht. Houdt zich goed staande in de debatten en je weet niet beter dat hij de nummer 1 lijsttrekker is. Hij heeft Kaag volledig naar de achtergrond gespeeld. Yeşilgöz laat zich de kaas niet van het brood eten. Dus beiden doen het goed voor hun partij. Of dat in stemmen wordt omgezet is nog even de vraag.

Marijnissen zou ik ook wel in dat rijtje willen plaatsen maar de SP krijgt het maar niet voor elkaar om voldoende stemmen te vergaren en dat maakt het lastig om op te stemmen want -> oppositie. En dan zullen ze wederom niet echt veel voor elkaar kunnen krijgen.

Timmermans en Omtzigt zie ik nog wel wat zetels verliezen. Niet vanwege hun partij standpunten maar door hun manier van optreden. Omtzigt als zolderkamergeleerde en eeuwige twijfelaar. Die wil je niet bij de rode knop hebben zitten als de raketten je om de oren vliegen want hij heeft na uren piekeren en twijfelen nog geen beslissing genomen. Hij kan beter samen met Baudet op diezelfde zolder gaan zitten. Aan Timmermans kleeft teveel het imago van de volgevreten salonsocialist die zijn eigen schaapjes op het droge heeft. Nou ja imago? Hij is het gewoon.

Van der Plas maakt een uitgebluste, chagrijnige en norse indruk. Die gaat door het ijs zakken (is er al door gezakt). Boeren zien die partij ook steeds minder zitten. Het is over en uit voor "Sweet" Caroline. Dat "Sweet" kan er inmiddels ook wel af.

Over PVV (Wilders) al genoeg gezegd. Het is nu of nooit en Wilders draait zich als een aal in een emmer snot om in het gevlei te komen bij de anderen. Hij gaat voor regeren en gaat liters water bij de wijn doen waardoor er een slap aftreksel in de vorm van "Chateau Migraine" overblijft.

Badslippers
16 november 2023, 15:15
Misschien al een keer gepost maar hier nog een x.

https://i.imgur.com/P3EYf32.jpg

Brad Clitt
17 november 2023, 13:08
Het schijnt dat Wilders het SBS-debat ruim gewonnen heeft, maar hij bleef wat teveel op de achtergrond. Kan natuurlijk ook de reden zijn voor zijn 'overwinning', want het debat an sich was een aanfluiting. Maar goed er zijn nog een paar serieuze debatten.

Vreemdste moment kwam op conto van Timmerfrans, bij een rechtstreekse vraag aan Wilders nam hij gewoon het woord. Geen fatsoen die kerel, Geert dacht laat hem maar...

Wentelt Eefje
17 november 2023, 15:33
Dit SBS-debat kende in mijn ogen alleen maar verliezers, wat een aanfluiting...

pret
17 november 2023, 15:56
Dit soort debatten zet je toch aan het DENKen. :cool:

Wentelt Eefje
17 november 2023, 17:28
Zolang DENK net als een aantal op Nederlandse religieuze leest geschoeide partijen vast blijft houden aan het verzet tegen het zichtbaar dragen van religieuze uitingen door o.a. de Nederlandse politie laten ze (ondanks dat hun programma verder een heel aantrekkelijk alternatief tussen SP en PvdA/GL is) heel erg veel stemmen liggen.

Van mij mag een AH-filiaalleider met alle plezier een keppeltje dragen, een politieagent absoluut niet. Er is een reden voor de uniform(e) dracht van onze bromsnorren en -poezen.

Badslippers
17 november 2023, 17:55
Dit soort debatten zet je toch aan het DENKen. :cool:

Als dit het idee is van Denk dan hoef ik niet lang na te denken . . . links laten liggen want met dit soort opvattingen zetten ze zich compleet buitenspel.
Denk zegt: "Israël heeft de tweestatenoplossing onmogelijk gemaakt en vernietigd. Nederland en de EU moeten daarom het enige alternatief bevorderen: één staat met gelijke rechten voor iedereen en die staat heet Palestina."

Israël krijgt dus de ZWARTE PIET toegespeeld van Denk. Weinig reflectie daarbij Denk. Er zijn andere partijen die de tweestatenoplossing onmogelijk hebben gemaakt. Waarom benoemen ze die niet in hun programma?

Nog zo'n eis in het verkiezingsprogramma:
De Nederlandse regering moet de misdaden van Israël tegen de Palestijnen keihard veroordelen. Ook hier weer, geen woord van afkeuring tegen de orgies van barbaars geweld van de andere partijen met Hamas voorop. Ik vraag me ook af wat ze bedoelen met 'keihard'. Klinkt stoer, maar is nietszeggend. Je keurt iets af of je keurt het goed.

Denk is een ongelooflijke hypocriete en onverdraagzame partij. Hebben het over inclusief, respect, niemand uitsluiten etc en ze doen niet anders. Alleen islamieten/moslims/arabieren worden op handen gedragen. Ze zouden het liefst van Nederland het Palestina aan de Noordzee maken. Zelfs in de ziekenhuizen moet de islamitische meute door geschoold personeel behandeld en te woord gestaan worden. En met geschoold wordt dan bedoeld: "verplichte training in cultuursensitieve zorg.". Natuurlijk tolken op de werkvloer. Uhhh, we leven hier niet Eurabië.

Nog zo'n idioot plan: "Lokagenten en mysteryguests: We sporen met praktijktesten racisten op." Ik vraag me werkelijk af wat ik me daarbij voor moet stellen. Schijnt iets te maken te hebben met discriminatie op de arbeids/woningmarkt. Nee, deze partij is verre voor gelijkheid, eerlijkheid, acceptatie en verbinding maar voor nog meer verdeeldheid, uitsluiting, diskwalificeren.
"Te lang hebben we geaccepteerd dat politici uit eigen belang groepen mensen tegen elkaar opzetten". Klopt, want het verkiezingsprogramma van Denk doet daar nog een schepje bovenop.

En als klap op de vuurpijl koketteren ze met zo'n misselijkmakend plaatje. Israël compleet van de kaart geveegd en door Denk als Palestina gebombardeerd. Ja ja, ze zijn tegen discriminatie en onderscheid maken. Moet je vooral zo'n afbeelding overal achterlaten als een stronthoop op de stoep.

https://i.imgur.com/vxYougx.png

Badslippers
17 november 2023, 17:59
[ . . . ]dat hun programma verder een heel aantrekkelijk alternatief tussen SP en PvdA/GL is[ . . . ]

Laat ik het eens een keer niet eens zijn met WE. De SP heeft tenminste nog enig realiteitsbesef door te kiezen voor een 2-statenoplossing zoals vastgelegd voor 1967. Daarnaast is het programma van Denk doordrenkt van onverdraagzaamheid en een zeer eenzijdige kijk. Nou ja, lees maar wat ik hierboven schrijf. Of beter, ga het hele programma maar lezen dan ben je in ieder geval even niet bezig op dit forum en heb je wat afleiding.

Wentelt Eefje
17 november 2023, 19:40
Messcherpe analyse van Tom-Jan Meeus over de dynamiek in deze verkiezingscampagne die een na de Statenverkiezing op zijn gat liggende Wilders ineens tot hoofdrolspeler heeft gemaakt... ik kijk niet graag Khalid & Sophie, maar dat T-JM gast bleek deed me inschakelen en daar heb ik geen seconde spijt van, wie het niet zag doet zichzelf een plezier door het begin van het programma terug te kijken.

(als BC zich dan een "Mozartkapsel" laat aanmeten ligt er misschien wel een hoofdrol bij de verfilming in de toekomst van deze verkiezingsstrijd in het verschiet... )

Brad Clitt
18 november 2023, 05:54
Tot aan de stembusgang is het nu Geert Milders.

Wentelt Eefje
18 november 2023, 06:01
Tot aan de stembusgang is het nu Geert Milders.

Als hij echt wil meeregeren is het Geert Milders tot het spectaculaire zetelverlies na de val van Yesilgöz-I...

Brad Clitt
18 november 2023, 06:19
First things first, daarna zien we wel. Kwa zetels hou ik nog steeds vast aan 22 a 23, dat zou al een mooi resultaat zijn.
Wat betreft het SBS-debat, er was nog een vreemd moment nl. het optreden van Frank Mongool. Moet niet gekker worden...

WANDELAAR5
18 november 2023, 13:40
38752

mentholbear
18 november 2023, 14:22
Misschien al gepost, maar kwam deze stemwijzer tegen voor de wandelaars...

https://politiekesekswijzer.nl/

Brad Clitt
18 november 2023, 14:29
Frans is echt bezorgd om het klimaat, hij is nl. onlangs verhuisd van een G-label huis naar een E-label huis.

schoolmeester
18 november 2023, 15:02
Frans zelf is wel goed geisoleerd....

Wentelt Eefje
18 november 2023, 16:00
"Ik heb nog geen plan gehoord wat ze nu concreet willen." Dat VVD-leider Yesilgöz campagne voert onder het motto "nieuwe politiek", noemt hij een grap. "Als de VVD nieuwe politiek is, weet ik niet wat de oude is."

Bron: nos.nl

Een komische uitspraak van de enige man wiens partij (ondanks alle tromgeroffel, maar wel vooral instandhouden van onduidelijkheid door hemzelf) even weinig vernieuwing als de partijen van Yesilgöz en Bontenbal biedt...

Wentelt Eefje
18 november 2023, 16:13
Net als bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen heeft een aantal partijen ook deze keer het zogenoemde Regenboog-stembusakkoord ondertekend. Dat zijn afspraken over maatregelen om discriminatie en geweld tegen lhbti-personen en andere minderheden aan te pakken.

Vanochtend hebben negen partijen - VVD, GroenLinks-PvdA, D66, CDA, Partij voor de Dieren, SP, Volt, Bij1 en 50Plus - laten weten hun handtekeningen onder de afspraken te zetten. NSC en BBB doen het niet.

In het akkoord staat onder meer dat er een wettelijk verbod komt op pogingen tot lhbti-conversie ('genezing'), dat er wettelijk transitieverlof wordt ingevoerd voor transpersonen en dat de wachtlijsten voor transgenderzorg worden aangepakt.

Brad Clitt
18 november 2023, 18:54
Peiling MdH 18-11

PVV 26
VVD 26
NSC 23
PVDA/GL 23
D66 8
BBB 7
CDA 6
FVD 5
PVDD 5
SP 5

Coalitie op 'rechts' (PVV/VVD/NSC/BBB): 82 (zonder BBB 75)
Coalitie op 'links' (VVD/NSC/PVDA/GL): 72 (er moet nu een 4e partij bij)

Big30
18 november 2023, 19:07
38753

Badslippers
18 november 2023, 20:19
Goed om te zien dat steeds meer partijen onder de 10 zetels komen. Ruimt lekker op. Of je moet net als ik SP willen stemmen. Dat is mijn 1-ste keuze. Helaas is dat eigenlijk een verloren stem want ze zullen niet gevraagd worden om een coalitie te vormen. En al zouden ze wel gevraagd worden krijgen ze zo'n kut ministerie toegeschoven en verder bek houden. Slechts 5 schamele zetels en alles onder de 5 verdient geen plek in een kabinet. Eigenlijk alles onder de 10 moet niet in een kabinet gaan zitten.

Het gaat dus om de bovenste 4. Dat wordt dan de langste kabinetsformatie ooit. Want Timmerfrans (GL/PvdA) wil niet met Wilders (PVV) en/of Dilan (VVD), Omtzigt vindt GL/PvdA zeer gecompliceerd liggen en Wilders ziet hij ook niet zitten. Dilan en Geert schurken al tegen elkaar aan. Dat zou een romantisch avontuur (of op den duur een vechtscheiding) kunnen worden. Wel grappig, Wilders met een Turk in een kabinet ook al ziet ze zichzelf als Nederlander (maar wel dubbele nationaliteit). Als Yeşilgöz premier wordt kan ze misschien dictator, oplichter en fraudeur Erdogan in het gareel houden. Spreekt ze eigenlijk wel Turks? VVD en PVV sluiten volgens mij ook niemand uit. Maar niemand wil met hun samen want Timmerfrans doet alleen mee als hij premier wil worden.

Ik zou tactisch kunnen gaan stemmen. Dan kom ik toch weer bij Timmerfrans uit maar GL (de rode Khmer volgens onze liefhebber van grote koplampen) wil ik er juist niet bij hebben. Omtzigt wordt het zeker niet. Van die man krijg ik stalen kloten (om onze Anderlecht fan aan te halen. God hebbe zijn ziel). SP en Wilders hebben qua programma wel een paar overeenkomsten. Maar daar waar die bij SP beter zijn uitgewerkt is het bij PVV los zand en PVV is net zo fobisch als Denk maar dan andersom (als je snapt wat ik bedoel). VVD? Hmmm, die hebben het al 13 jaar mogen doen.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Ik ga nog maar eens bij mezelf te rade wat ik persoonlijk belangrijk vind en wat de diverse programma's daarover te melden hebben. Beperk me wel tot de grote thema's en daar horen niet bij: de wolf en de korenwolf (of de muskusratten) mogen ze wat mij betreft afschieten. Groningen mogen ze compleet leegpompen en de bevolking kan naar de overgebleven provincies migreren en worden ruim gecompenseerd. Bestaanszekerheid mag in de nieuwe editie van de Dikke van Dale opgenomen worden en uit de politiek verdwijnen. Nietszeggende abstracte parapluterm. Zeg dan gewoon zoals bijvoorbeeld SP en PVV: "Weg met de eigen bijdrage". Dat is tenminste concreet. Gendertransitie/dysforie/traject, moet iedereen zelf weten en belangrijker zelf betalen. Er zijn heel veel mensen die ontevreden zijn met hun lichaam maar alleen met een verwijzing of medische indicatie van de huisarts worden dit soort ingrepen vergoed.

Het gaat om onderwijs, zorg, werk, wonen, economie, veiligheid dus daar zal ik nog eens goed naar kijken. Waarschijnlijk maak ik pas in het stemhokje mijn definitieve keuze. Dus zwevend maar wel nagedacht.

Brad Clitt
18 november 2023, 21:25
@ Badslippers

Als ik het zo lees zal je moeten kiezen tussen VVD of PVV. En als je Timmerfrans/Jetten en ander links spul (buiten SP natuurlijk, altijd een sympathieke partij gevonden) buitenspel wil zetten/houden dan zou je een stem op je plaatsgenoot kunnen/moeten overwegen. Het ondenkbare dus, veel wijsheid gewenst in deze...

Wentelt Eefje
18 november 2023, 21:37
Badslippers, als er nou eens genoeg potentiële D66, PvdD en VOLT stemmers tactisch voor Timmermans en zijn (PvdA/)GL gaan kiezen, wat ik niet eens voor irreëel houd, dan is er voor jou en alle andere potentiële SP stemmers dit keer geen enkele reden zelfs maar een tactische stem te overwegen en zouden het zomaar 2 ministersposten kunnen worden... volksgezondheid en onderwijs of volksgezondheid en volkshuisvesting? Of volkshuisvesting en sociale zaken?

Ik hoop dat je in dat stemhokje woensdag nog eens aan deze post denkt... ...

Ik heb overigens mijn stempas in een kiezerspas omgezet. Traditioneel bracht ik altijd als (één van de) eerste(n) mijn stem uit op het gemeentehuis of in het buurthuis, beide bij me om de - maar wel tegen over elkaar gelegen - hoek. Daarna bij de horecagelegenheid die gedurende corona besloot om gratis hun ruimte beschikbaar te stellen. Sinds enkele jaren is echter mijn vader lid van het stembureau in een zeer kleine buurtschap horend bij de gemeente waar mijn ouders wonen, na de oproep voor meer stembureauleden.

Ten eerste omdat het daar lange dagen zijn, ga ik daar stemmen nu, maar ook en vooral, omdat na decennia VVD te hebben gestemd mijn vader ondanks zijn riante pensioen besloten heeft dat dit land kapot geprivatiseerd is. En dus nationaal ziekenfonds, overheids openbaar vervoer, overheids energiebedrijven een zegen zouden zijn en dus zijn stem voor het eerst naar de SP zal gaan. Uit pure waardering voor het daadwerkelijk toe gaan geven aan dat inzicht (dat al wel een groter aantal jaren gegroeid is natuurlijk) stem ik in ons regionale Kleinschubbekutteveen dit keer...

Wentelt Eefje
18 november 2023, 21:54
Dilan en Geert schurken al tegen elkaar aan. Dat zou een romantisch avontuur (of op den duur een vechtscheiding) kunnen worden. Wel grappig, Wilders met een Turk in een kabinet ook al ziet ze zichzelf als Nederlander (maar wel dubbele nationaliteit). Als Yeşilgöz premier wordt kan ze misschien dictator, oplichter en fraudeur Erdogan in het gareel houden. Spreekt ze eigenlijk wel Turks?

Turks zou ik een dochter van Koerdische PKK-aanhanger Yucel, die zich ook nog eens voorstond in een interview op zijn persoonlijke vriendschap met de tot levenslang veroordeelde terroristenleider Abdullah Öcalan die voor 30.000 doden verantwoordelijk is, niet willen noemen. Yucel Yesilgöz speelde later als criminoloog een zeer dubieuze rol als co-auteur van "De Maffia van Turkije" met Frank Bovenkerk in het hele verhaal rond de nota bene eveneens Koerdische Hüseyin Baybaşin. Dit dossier speelt ook een grote rol in de hele zaak rond VVD-"kindervriend" en secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie Joris Demmink.

Wilders zou in elk geval in een debat eens kunnen vragen of Dilan (wel ooit al eens) afstand heeft genomen van de terreurdaden van de volgens de Verenigde Staten, Canada, Australië en de EU terroristische organisatie PKK...

WANDELAAR5
19 november 2023, 11:08
Speciaal voor Badslippers:

38755

Badslippers
19 november 2023, 17:40
Speciaal voor Badslippers:

38755

Sympathiek, bezige bij, actief, initiatief nemend, bevlogen, slagvaardig. Probleem ze zit bij GroenLinks. Niet echt mijn club ook al zijn ze links. Bij het stemmen is het programma trouwens wel maatgevend en leidend. De lijsttrekker moet competent zijn op alle vlakken. Uiterlijk of sympathie speelt een ondergeschikte rol (maar voor Lilian maak ik graag een uitzondering maar zij is ook competent). Dus dat Timmerfrans de lijsttrekker is boeit me niet echt. Ben er geen fan van. Zoals gezegd kijk ik naar het programma. Dat is het uitgangspunt.

@Brad Clitt: De enige reden om op Wilders te stemmen is dat ik hem ontzettend graag op zijn bek zie gaan. Hij heeft 20 jaar lopen fulmineren, schelden en afkraken en zijn kiezers in de kou laten staan. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat hij van mij in een kabinet mag gaan zitten. Liefst met de meeste zetels en hij als premier. Dan kan Nederland ook hem eens 4 jaar af gaan kraken omdat hij er weinig van brouwt.

Nee, de tactische stem zou naar de combinatie van PvdA/GL gaan en als ik met mijn hart stem (maar ook gelet op het programma) is het SP.

Brad Clitt
19 november 2023, 17:55
Dan kan Nederland ook hem eens 4 jaar af gaan kraken omdat hij er weinig van brouwt.

Toch schuilt er dan een optimist in je. ;)

We zullen zien wat de uitkomst is, volgende afspraak vanavond al om 19.00. Dan het grote Jeugdjournaal-debat met Timmerfrans maar geen Lilian (stem maar op haar).
Morgen nog het 1Vandaag-debat en dinsdag natuurlijk het NOS-slotdebat.

Wentelt Eefje
20 november 2023, 07:37
Ruim de helft van de mensen die van plan is GroenLinks-PvdA te stemmen, is een strategische kiezer. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder leden van het Opiniepanel. Zij zien hun stem als enige kans om een linkse partij groot te maken en te voorkomen dat het land rechtsaf slaat. In geen achterban speelt dit zo sterk als bij hen.

Zij stemmen daarmee niet per se op de partij die het dichtst bij hen staat, maar hopen met hun stem invloed te hebben op een mogelijke coalitievorming na de verkiezingen. Nu partijen op rechts, NSC, VVD, BBB en PVV, groot genoeg zijn voor een meerderheid én die partijen elkaar al opzoeken in de campagne, passen linkse kiezers hun stemgedrag aan om een rechts kabinet te voorkomen.

Bron: nu.nl

Brad Clitt
20 november 2023, 13:22
...750 miljoen wel hiervoor (gelukszoekers op cruiseschepen), maar 840 miljoen om studentenleningen rentevrij te houden was teveel…

Denk goed na waarop U stemt...

Bluebear
20 november 2023, 14:01
Ik stem op de HVOS deze keer. Goede partij en zeer fijne standpunten. Ik ben eruit!

De HVOS? Heropening van oude saunaclubs. I rest munne case!

38761

Wentelt Eefje
20 november 2023, 14:28

Tegen compensatie van studenten die geen basisbeurs kregen stemden in de Tweede Kamer alleen CDA, VVD, D66 en CU

Wentelt Eefje
20 november 2023, 14:34

De PVV stemde onder andere tegen het volgende:
- Iemand die zwanger is en een abortus wil, moet meteen behandeld worden.
- Eigenaren van vrachtwagens moeten per gereden kilometer belasting gaan betalen.
- De regering moet een minimum vaststellen voor de CO2-belasting die grote bedrijven moeten betalen.
- Kinderen moeten de achternaam van beide ouders tegelijk kunnen krijgen.
- De kostendelersnorm moet worden afgeschaft.

maar vreemd genoeg voor:
- Het moet makkelijker worden om een lerarenopleiding te doen. (En maar lullen over beter onderwijs en dan de eisen gesteld aan diegenen die het moeten gaan geven verlagen)
- Coffeeshops mogen alleen nog softdrugs verkopen aan mensen die in dezelfde gemeente wonen. (Je zult in een dorp wonen)
- Vliegveld Lelystad moet zo snel mogelijk open.

Wie het overweegt kan inderdaad beter nog eens nadenken...

Badslippers
20 november 2023, 15:24
...750 miljoen wel hiervoor (gelukszoekers op cruiseschepen), maar 840 miljoen om studentenleningen rentevrij te houden was teveel…

Dan moet je SP stemmen. Zij willen dat studenten ruimhartig gecompenseerd worden. Kost trouwens ook weer (belasting)geld. Dekking van dit voorstel? Accijns op bloemen omhoog.

Trouwens die miljoenen voor asielzoekers op schepen is klein bier als je weet dat Hugo de Jonge met miljarden heeft gesmeten tijdens de corona maar het niet kan verantwoorden wat er met dat geld is gebeurd. En dat zijn niet de enige miljarden die jaarlijks over de balk worden gesmeten. Mislukte ICT projecten overheid, transitiefonds, maar ook 60 miljard voor klimaat en stikstof. Dan denk ik, daar kan toch wel een paar miljard vanaf.

Iets anders, de 500 rijkste Nederlanders hebben een vermogen van 250 miljard. Laat die maar eens 1% ophoesten, heb je toch weer 2,5 miljard. Weet je, Nederland barst van het geld maar het wordt of over de balk gegooid of niet goed besteed (men weet niet waar het blijft of aan verkeerde zaken gespendeerd. En dan heb ik het niet eens over het misbruik van allerlei regelingen, uitkeringen, subsidies, toeslagen, budgetten en al die instanties die dat moeten uitvoeren.

Ik las trouwens dat de kosten van het cruiseschip dat in Amsterdam in de haven bij de Coentunnel ligt €130.000 per dag is. Dat is 47 miljoen per jaar.

Bron:
"En dan de kosten. In 2022 waren de kosten voor asielopvang, als bijdrage voor het COA, in de ontwerpbegroting geraamd op 538 miljoen. In de Voorjaarsnota 2022 is dit bijgesteld naar 1,2 miljard en in de Najaarsnota 2022 naar 1,6 miljard. In de Miljoenennota 2024 zijn de kosten voor migratie in totaal begroot op 7 miljard. De kosten voor crisis- en crisisnoodopvang rijzen de pan uit. De kosten van het cruiseschip dat in Amsterdam in de haven bij de Coentunnel ligt, zijn €130.000 per dag; via een tussenpersoon gehuurd van een onderneming gevestigd in Litouwen. Bij een hotelfamilie in Nederland is een conflict ontstaan over de miljoenenopbrengsten uit hoofde van de opvang van asielzoekers. Er wordt gesproken over grootschalige fraude bij het sluiten van contracten met het COA. In 2022 heeft het COA, wederom via een tussenpersoon, een contract met die hotelketen afgesloten. Het zou gaan om woekerwinsten met een omvang van €100 per kamer per nacht. Het is niet te zeggen of deze informatie juist is. De zaak is onder de rechter." (https://www.eerstekamer.nl/verslag/20231031/verslag)

Dat laatste is ook interessant: "grootschalige fraude".

noglangnietuitgewandeld
20 november 2023, 15:28
Het afgehuurde cruiseschip: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:327429/mmsi:275537000/imo:9333694/vessel:GALAXY_I

https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:327429/shipname:GALAXY%20I?order=date_uploaded

Wentelt Eefje
20 november 2023, 15:39
Make Geert Greet again...

Nog een transgender die spijt van zijn transitie heeft?

Brad Clitt
20 november 2023, 15:57
Nee, een spitsvondige one-liner (alleen op schrift in dit geval).

Wentelt Eefje
20 november 2023, 17:00
Nee, een spitsvondige one-liner (alleen op schrift in dit geval).

Gezien mijn vraag is het spitsvondige van deze slogan (niet one-liner) even twijfelachtig als veel standpunten uit het verkiezingsprogramma van Geert (hen/hun)... of het tijdelijk afstand doen daarvan...

Big30
20 november 2023, 18:54
38763

Wederom een aanslag op Baudet. Nu met een fles, de toon is gezet. Geen fan van deze man, maar dit is bijna letterlijk killing.

Wentelt Eefje
20 november 2023, 18:55
Wederom een aanslag op Baudet.

Dat is volkomen kut! De dader hebben ze al, hopelijk snelrecht, want dit soort gekte MOET de kop ingedrukt worden.

Brad Clitt
20 november 2023, 19:59
Peiling I&O Research 20-11

VVD 27
PVDA/GL 27
PVV 26
NSC 21
D66 8
BBB 6
SP 6
PVDD 5
FVD 4
CDA 4

Badslippers
20 november 2023, 21:14
Wat een drama die uitzending van sophie en khalid. Tenenkrommend slecht. Waardeloze gasten die alleen maar onzin uitkraamden. Vooral die Raoul Heertje wat een depressief figuur is dat toch. Heeft niks te zeggen alleen maar treurig geklaag. En de omhooggevallen Woukje van Scherrenberg (of hoe ze ook heet). Die kwam me toch met een domme en van weinig inzicht getuigende uitspraak: "We moeten er alles aan doen dat dat PVV niet gaat regeren." Daarmee schoffeer je toch zeker een miljoen kiezers. Nou doet blonde Geert dat al 20 jaar maar van een ex-hoernalist verwacht ik toch iets meer beschouwende mening.

Ilja Leonard Pfeijffer ook zo'n schertsfiguur. Schrijft boeken (van 900+ bladzijden) die niemand begrijpt. Een narcist van de bovenste plank. In de eerste zin van zijn nieuwe boek staat maar liefst 11 keer het woord "ik". Dat zegt voldoende. Dan ben ik al in slaap gevallen. Het schoolvoorbeeld van een fat, een dandy die zich bewust dat imago heeft aangemeten om op te vallen.

Over Jeroen Pauw kan ik kort zijn: Had 200+ vrouwen als bedpartner. Daar lachen we hier om ! ! !

Brad Clitt
20 november 2023, 21:37
Waarom was het 1Vandaag-debat zo kort? Voor dat vreselijke khalid & sophie?
Mede hierdoor kon iedere lijsttrekker maar aan 2 van de 3 onderwerpen deelnemen en veels te kort over hun standpunten uitwijden.

Mocht Geert aan de macht komen hoeft hij niet perse de hele NPO op te heffen, maar op z'n minst khalid & sophie.
Ze meenden rechts te moeten framen, maar schoten zichzelf in de voet. Inderdaad tenenkrommend...

Wentelt Eefje
20 november 2023, 21:38
Een 16-jarige mag nog niet stemmen. Wat mij betreft vooral zo houden, die zijn daar geestelijk nog niet aan toe. Maar, het NOS-journaal had een soort "ach gut"-item over stemmen en de voorbereiding daarop door mensen met een verstandelijke beperking. Waarom zou iemand met een verstandelijke beperking die toevallig 18 jaar of ouder is maar minder goed in staat is om weloverwogen een keuze te maken dan een 16- of 17-jarige wel mogen stemmen.

Moet de lat hoger liggen dan alleen meerderjarigheid? Een burgerschapsexamen voor je een stempas toegestuurd krijgt?

Big30
20 november 2023, 21:52
38764

Wentelt Eefje
20 november 2023, 22:43
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231120/fd79334cb3073c357ade800ea43f0759.jpg

Ik snap hun angst wel... ...

Badslippers
20 november 2023, 23:31
Make Geert Greet again . . .

Nog een transgender die spijt van zijn transitie heeft?

https://i.imgur.com/ekp6ms0.png

Jan_Wandelaar
21 november 2023, 00:13
Iets anders, de 500 rijkste Nederlanders hebben een vermogen van 250 miljard. Laat die maar eens 1% ophoesten, heb je toch weer 2,5 miljard.De Donald Duck wil ons doen geloven dat rijke mensen een vracht geld hebben opgeslagen in een geldpakhuis. Sommige mensen geloven dat na hun 50e levensjaar nog steeds.

In werkelijkheid zit dat vermogen van die 500 rijkste Nederlanders vast in ondernemingen/aandelen/vastgoed/enz. Met andere woorden: het valt vies tegen hoe dik die 500 rijkste Nederlanders in de liquide middelen zitten. Om die 1% op te hoesten moeten die 500 rijkste Nederlanders dus eerst wat ondernemingen/aandelen/vastgoed/enz. liquideren zodat ze het aan de belastingdienst kunnen overmaken. Dat betekend dus bedrijven sluiten en mensen hun huis uit schoppen.

Verder is het onmogelijk om armoede te bestrijden door geld weg te geven. Armoede is immers het gevolg van gebrek aan zelfredzaamheid. Geld weggeven is dus geen armoede-bestrijding maar armoede-maskering. De ontvangers van het weggegeven geld zijn immers nog net zo onzelfredzaam als voorheen, en bovendien nog meer afhankelijk van de liefdadigheid van anderen.

J.W.

Ascari
21 november 2023, 01:47
Minister Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid wil komend jaar de verkeersboetes met 10 procent verhogen. Iets meer dan de helft (5,7 procent) is inflatiecorrectie, maar de overige 4,3 procent is bedoeld om de rijksbegroting op orde te krijgen.

https://www.nu.nl/economie/6290556/kabinet-op-de-vingers-getikt-voor-verhoging-verkeersboetes.html#nujij

Ascari
21 november 2023, 01:52
38764

Goed dat ze zich uitspreken tegen Wilders. Wie wil er nu een Duitser als premier van Nederland.

pret
21 november 2023, 06:32
Goed dat ze zich uitspreken tegen Wilders. Wie wil er nu een Duitser als premier van Nederland.

Duitsers snap ik nog wel, immers koninkrijk is ook Duits en zit ook verwerkt in het Nederlandse volkslied.

Eigenlijk is de vraag of Nederland een afkomstige van PKK-terreurbeweging PKK als premier wilt?

WANDELAAR5
21 november 2023, 06:50
LOL Yesilgöz een terrorist noemen. Elke Koerd is een terrorist, behalve de eigenaren van AcaGold en Penelope. Iemand die het niet eens is met de regering, geen enkele terreurdaad pleegt en die toch moet vluchten vanwege vervolging door die regering een terrorist noemen vergt wel wat mentale flexibiliteit… Gelukkig kan Pret dat!

pret
21 november 2023, 07:41
LOL Yesilgöz een terrorist noemen. Elke Koerd is een terrorist, behalve de eigenaren van AcaGold en Penelope. Iemand die het niet eens is met de regering, geen enkele terreurdaad pleegt en die toch moet vluchten vanwege vervolging door die regering een terrorist noemen vergt wel wat mentale flexibiliteit… Gelukkig kan Pret dat!

Ik zal nog wat flexibeler zijn, ze is niet eens Koerd, maar een Armeense :biggrin:

noglangnietuitgewandeld
21 november 2023, 08:03
Ik zal nog wat flexibeler zijn, ze is niet eens Koerd, maar een Armeense :biggrin:

Leuk voor Erdogan als ze premier wordt. Het is dat we geen republiek hebben, maar anders: Dilan for President!

Wentelt Eefje
21 november 2023, 08:08
Leuk voor Erdogan als ze premier wordt. Het is dat we geen republiek hebben, maar anders: Dilan for President!

Nee bedankt, ik herhaal nog maar eens:
De dochter van Koerdische PKK-aanhanger Yucel, die zich ook nog eens voorstond in een interview op zijn persoonlijke vriendschap met de tot levenslang veroordeelde terroristenleider Abdullah Öcalan die voor 30.000 doden verantwoordelijk is. Yucel Yesilgöz speelde later als criminoloog een zeer dubieuze rol als co-auteur van "De Maffia van Turkije" met Frank Bovenkerk in het hele verhaal rond de nota bene eveneens Koerdische Hüseyin Baybaşin. Dit dossier speelt ook een grote rol in de hele zaak rond VVD-"kindervriend" en toenmalig secretaris-generaal van het Ministerie van Justitie Joris Demmink.

Wilders zou in elk geval in een debat eens kunnen vragen of Dilan (wel ooit al eens) afstand heeft genomen van de terreurdaden van de volgens de Verenigde Staten, Canada, Australië en de EU terroristische organisatie PKK...

WANDELAAR5
21 november 2023, 12:17
Eigenlijk is dat hele verkiezingsgedoe best wel simpel. Er komen 4 grote partijen. PVV en PVDA in 1 coalitie zie ik niet gebeuren. Je hebt in ieder geval 3 grote partijen nodig om te regeren. Dus na de verkiezingen mogen NSC en VVD kiezen of ze met PVV of met PvdA een regering gaan vormen en wie ze er dan bij nodig hebben. PVV zit qua stikstof en boeren helemaal op de lijn van BBB, dus in die combi BBB erbij gaat niet zo moeilijk zijn. BBB heeft ook al eerder geprobeerd Omtzigt binnen te halen. Dan hebben ze de eerste kamer ook.

OK maak mij informateur of formateur of whatever en binnen een dag is de regering gevormd. Eens kijken hoe ineffectief (zoals gebruikelijk) onze politici ook tot die conclusie komen. Of ik blij ben met een dergelijke regering is een heel ander verhaal. Het is wat NL nu kennelijk wil/verdient.

Brad Clitt
21 november 2023, 13:33
Peiling I&O Research 21-11

PVV 28
VVD 27
PVDA/GL 27
NSC 21
D66 9
SP 6
BBB 5
PVDD 5
FVD 4
CDA 4

Wentelt Eefje
21 november 2023, 15:22
VVD-lijsttrekker Yesilgöz wil niet met de PVV regeren als Geert Wilders premier wordt. Dat zei ze in het radioprogramma Sven op 1. "Ik vind dat dit land een leider verdient die er is voor iedereen is. Dus nee, dat ga ik niet doen."

Ze sluit niet elke samenwerking met de PVV uit. "Want uiteindelijk zijn we een coalitieland en moeten we met elkaar kijken: wat heeft de kiezer gezegd en welke compromissen kun je sluiten?"

Maar ze ziet Wilders niet als leider van dit land. "Dat zie ik niet gebeuren. Hij heeft niet de leiderschapscapaciteiten die ik het land gun." Ze ziet bijvoorbeeld niet voor zich dat de PVV-leider Nederland goed kan vertegenwoordigen op het internationale toneel.

Ze heeft hem er zelf uit laten ontsnappen, maar nu probeert Dilan de Geert weer in de fles te krijgen...

Brad Clitt
21 november 2023, 15:57
Tja, zie je hoe betrouwbaar of besluiteloos de VVD is.
Goed, eerst maar eens (gedeeld) 1e of 2e worden.

Brad Clitt
21 november 2023, 17:48
Peiling 1Vandaag-Ipsos 21-11

VVD 29
PVV 27 (+10)
PVDA/GL 24
NSC 19
D66 11
BBB 6

Big30
21 november 2023, 18:21
38767

hasta la pasta
21 november 2023, 18:33
GEWELDIG. Dat wordt me een mooie soap. Wilders for president!!! Ik heb wel op voorhand een beetje schaamte naar onze Oosterburen, ik kom daar nog wel eens en heb me daar al eens voor de politieke ontwikkelingen geëxcuseerd in ons land. Moet even uitzoeken hoe ik dit ga recht babbelen. Zo te zien zijn we weer een paar jaar voorzien van spektakel in onze Haagse arena.

Sphinx
21 november 2023, 19:04
Duitsers snap ik nog wel, immers koninkrijk is ook Duits en zit ook verwerkt in het Nederlandse volkslied.

Eigenlijk is de vraag of Nederland een afkomstige van PKK-terreurbeweging PKK als premier wilt?

Wilders is van gedeeld Indonesisch afkomst, evenals de heer Klaver overigens. Verschil is dat Klaver er gewoon voor uit komt, Wilders heeft sinds zijn Kibboets-trips laten blonderen.

Wentelt Eefje
21 november 2023, 20:24
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231121/a0522d487624c71808fad3405c9585e3.jpg

Ik zeg: Piketty! Het wordt tijd voor een vermogensheffing die de 10% rijksten op dezelfde effectieve en efficiënte wijze bij laat dragen aan economische groei als in het Japan van na de Tweede Wereldoorlog. Dus naar analogie ook nog eens een zeer progressief tarief in de inkomstenbelasting daar bovenop.

En hopelijk komt er een coalitie die hier genoeg ballen en brains voor heeft!

Badslippers
21 november 2023, 22:53
Wat was Lilian weer goed vanavond. Ze had haar zaakjes goed voor elkaar en schudde allerlei concrete voorbeelden met het grootste gemak uit de mouw. En daarmee maakte ze het grote verschil omdat alle anderen vaak oeverloos zwetsten en soms totaal niet te volgen waren. Vooral Omtzigt heeft daar een handje van, die wil alles tot achter de komma uitleggen. Ik zag hem op de achtergrond zelfs aantekeningen maken als anderen aan het debatteren waren. Hij ziet er ook met de dag slechter uit.
Marijnissen zal morgen geen potten breken en daardoor geen rol spelen tijdens een formatie. Jammer, maar ik ga toch op haar stemmen. Dus de kogel is door de kerk . Geen strategische stem en toch maar gewoon mijn voorkeur volgen en het hart.

https://www.sp.nl/sites/default/files/kandidaten.jpg

De grote 4 (VVD, PVV, GL/PvdA, NSC) zullen eruit moeten komen anders moet je wel heel veel kleine partijen gaan toevoegen en dat wordt onwerkbaar. Jetten was ook sterk in het debat. Beet zich goed vast als een terrier. Dilan had het moeilijk, een beetje een offday, Timmerfrans had de strooplepel meegebracht en gebruikte die nadrukkelijk om wat monden te smeren. Caroline? Tja, Dat wordt niks. Kan weer lekkere balkenbrij gaan bakken en erwtensoep gaan maken. Wilders was weer wat stelliger dan de afgelopen dagen en trok weer de kaart "Nederland voor de Nederlanders" en weg met alle onzinnigheid waaronder klimaat, asiel en vooral grenzen dicht.

Brad Clitt
21 november 2023, 23:09
Hoewel het debat voor Geert wel goed ging vond ik het over het algemeen een debat wat slecht van opzet was.
Wederom te weinig spreektijd voor iedereen, iets teveel thema's en iets teveel lijsttrekkers. En dat gezwets tussendoor samen met die filmpjes hebben ook geen meerwaarde.
In ieder geval blij dat morgen eindelijk gestemd kan worden, als alles meezit zou Geert wel eens op 30+ zetels kunnen uitkomen. Over 22 uur weten we meer...

Badslippers
21 november 2023, 23:19
Demonstrant stormt podium op en verstoort NOS-slotdebat op vooravond van Nederlandse verkiezingen.
(https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231121_97882782)

https://img.nieuwsblad.be/bdlZghh0QKVIRm7-mAPzrdKKKBo=/960x640/smart/https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImag es_Upload%2F2023%2F11%2F21%2F17b6b385-07c2-4acb-bcbb-664b666017b9.jpg

In Nederland is het slotdebat van de NOS kort verstoord door een demonstrant die kleding droeg waarop het logo van de politieke partij LEF was gedrukt. Hij kwam op het podium tijdens een debat en schreeuwde van dichtbij naar de politici van VVD, NSC en GroenLinks-PvdA dat ze bij de “oude politiek” horen. Ook beet hij VVD-leider Dilan Yeşilgöz toe dat haar partij “nooit meer aan de macht” mag komen.

Tjonge jonge, beveiliging zo lek als een mandje. Dat had flink uit de hand kunnen lopen als die gast een wapen bij zich had gehad. Wat een amateurisme bij de organisatoren van dit debat.

Wentelt Eefje
21 november 2023, 23:28
Deze man kwam natuurlijk makkelijk binnen, namelijk de lijsttrekker van LEF, Daniël van Duin, die afgelopen zondag bij Buitenhof ook al posters op de ramen plakte. Als kandidaat-kamerlid kon hij natuurlijk eenvoudig elk checkpoint passeren, had dat ook gekund bij een vertienvoudigde bewaking/beveiliging.

De nummer 4 van die lijst mag er wel zijn trouwens... beetje te jong, maar... Madelief (http://www.tiktok.com/@madelief_wijnker/video/7284994163425266976?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7301818513172579873)

Evert75
22 november 2023, 00:03
Demonstrant stormt podium op en verstoort NOS-slotdebat op vooravond van Nederlandse verkiezingen.
(https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231121_97882782)

https://img.nieuwsblad.be/bdlZghh0QKVIRm7-mAPzrdKKKBo=/960x640/smart/https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImag es_Upload%2F2023%2F11%2F21%2F17b6b385-07c2-4acb-bcbb-664b666017b9.jpg

In Nederland is het slotdebat van de NOS kort verstoord door een demonstrant die kleding droeg waarop het logo van de politieke partij LEF was gedrukt. Hij kwam op het podium tijdens een debat en schreeuwde van dichtbij naar de politici van VVD, NSC en GroenLinks-PvdA dat ze bij de “oude politiek” horen. Ook beet hij VVD-leider Dilan Yeşilgöz toe dat haar partij “nooit meer aan de macht” mag komen.

Tjonge jonge, beveiliging zo lek als een mandje. Dat had flink uit de hand kunnen lopen als die gast een wapen bij zich had gehad. Wat een amateurisme bij de organisatoren van dit debat.

Ik heb me persoonlijk meer gestoord aan die gek van DENK dan aan deze LEF lijsttrekker. Hij is nog erger dan Azarkan.

Wentelt Eefje
22 november 2023, 04:36
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231122/4f0ef3751547e299dbe1273838e76eca.jpg

In 11 maanden tijd winnen PVV, VVD en PvdA/GL in de peilingen dus gezamenlijk 26 zetels! Daarentegen verliezen D66, JA21, NSC en BBB er samen 22!

pietpotent44
22 november 2023, 08:03
Laatste peiling 1 dag voor de verkiezingen:

Het is typerend voor de verdeeldheid onder de Nederlandse bevolking: links die zeer tegen PVV en Wilders is, en rechts die zeer tegen Timmermans / GL Pvda is. Ongeveer fifty fifty.

Veel linkse stemmers stemmen daarom strategisch op de enige linkse partij die kans heeft te winnen. Of tenminste veel zetels te halen. Rechts zal sowieso veel zetels halen. Wel verdeeld over meerdere partijen dus.

De VVD en NSC zullen ook hoog gaan eindigen. Ondanks dat deze 2 in de slotweek het momentum weer enigszins verloren hebben ten koste van de PVV.

De grote vraag blijft natuurlijk welke van de 4 partijen na vanavond uiteindelijk op de eerste plaats komt. De marges zijn klein, en de rest van de partijen (inclusief de BBB) volgt op grote afstand.

38774

WANDELAAR5
22 november 2023, 11:41
38775

Ascari
22 november 2023, 16:56
38776

mechelen
22 november 2023, 16:58
https://www.gva.be/cnt/dmf20231122_94403230

Wentelt Eefje
22 november 2023, 17:29
Mezelf verbaasd in het stemhokje. Het zal een combinatie van de warme pleidooien van Badslippers en haar eigen media optredens de afgelopen jaren zijn geweest, maar voor het eerst sinds "het filmpje" viereneenhalf jaar geleden gewoon op de nummer één van de SP-lijst gestemd. Lilian Marijnissen.

(Ook bij andere (EU/PS/gemeente)verkiezingen tussentijds nooit de nummer 1 van de (SP)lijst gestemd. En nu ik dat wel weer deed een paar uur later nog steeds erg in mijn nopjes daarmee.)

Badslippers
22 november 2023, 20:26
Met veel plezier heb ik het rondje bij Lilian rood gemaakt ! ! ! Daarna met een goed en tevreden gevoel lekker een paar pintjes gaan drinken. De individuele stem zal geen effect hebben. Daarom ook niet strategisch gestemd.

Brad Clitt
22 november 2023, 21:03
35!

Wentelt Eefje
22 november 2023, 21:05
Bijzonder. De Rijksoverheid heeft een aparte instructie uitgevaardigd hoe omgegaan dient te worden met autonomen / burgers die zich soeverein willen verklaren.

Het kan gebeuren dat mensen zich soeverein of autonoom (onafhankelijk) willen verklaren van de Nederlandse Staat en daarom op het stembureau hun stempas komen inleveren. Sommige mensen geven aan dat niemand voor of namens hen mag besturen. Zij vragen daarbij aan het stembureau om een verklaring te ondertekenen dat ze de stempas hebben ingeleverd. Soms willen ze ook een bepaald document afgeven, zoals een zogenoemde “opzegging machtiging bestuur”, een “verzoek veiligstelling stemrecht” of iets vergelijkbaars.
In deze instructie leest u hoe u kunt handelen in deze specifieke situatie.

WAT ZIJN SOEVEREINEN?
• Soevereinen keren zich actief af tegen de huidige maatschappij en weigeren de regels van de democratische rechtsstaat te erkennen.
• Men schrijft zich uit bij gemeenten, betaalt geen belastingen en boetes meer en loopt rond met alternatieve niet-rechtsgeldige identiteitsdocumenten.
• Het fenomeen soevereinen bestond in beperkte omvang al langer, maar door de coronacrisis heeft het een impuls gekregen.
• Voor een deel van de activisten en extremisten uit de anti-institutionele scene is het vermoedelijk een logische volgende stap, na het verlies van vertrouwen in de overheid en andere instituties.

Hoe kunt u handelen?
• U vertelt betrokkene dat het niet mogelijk is om zich zo (via het stembureau) bij de overheid uit te schrijven, omdat die procedure niet bestaat.
• Als de kiezer erop staat kunt u de stempas in ontvangst nemen.
• Vul het door hen aangeboden “document van ontvangst” van de stempas niet in als u dat wordt gevraagd.
• Mocht de kiezer erop staan, dan kunt u wel een aangeboden document aannemen en bevestigen dat u dit document zult meegeven bij de overhandiging van het proces-verbaal aan de gemeente.
• Mocht de persoon enkel de stempas willen inleveren, dan legt u uit dat degene daardoor niet meer kan stemmen, maar dat u deze nu in ontvangst kunt nemen.
• Als de betreffende kiezer daarom vraagt, maakt u een notitie van dit verzoek in het proces-verbaal bij paragraaf 7 “Onregelmatigheden en Bijzonderheden”. U kunt daarvoor de volgende zin gebruiken
'Kiezer, die zich soeverein/autonoom wil verklaren, levert zijn stempas in en wenst niet deel te nemen aan deze verkiezing. De stempas is ingenomen, de kiezer heeft niet gestemd.’
• Let op dat u geen persoonsgegevens van de kiezer noteert in het proces-verbaal.
• Bij verdere discussie of aanvullende vragen/verzoeken adviseert u de persoon contact opnemen met het gemeentehuis, maar op het stembureau kan er nu verder niets worden gedaan. u hoeft niet een lange inhoudelijke discussie met betrokkene aan te gaan.

WAT DOET U MET DE INGELEVERDE STEMPAS, ALS DEZE KIEZER NIET HEEFT WILLEN STEMMEN?
• Een kiezer wil de stempas afgeven, maar toont verder geen deugdelijk ID-bewijs
• Als u in deze situatie de stempas heeft ontvangen, legt u de stempas apart van de andere stempassen. Dit doet u op de stapel met onbruikbaar gemaakte stempassen, die zijn achtergelaten door kiezers die niet konden worden toegelaten tot de stemming.
• Let op dat deze stempas nu niet op de stapel van de toegelaten kiezers wordt gelegd. Dat kan (ten onrechte) leiden tot een verschil tussen het aantal getelde stembiljetten en het aantal toegelaten kiezers.
• Een eventueel ingeleverde verklaring levert u aan het eind van de dag mee in bij de gemeente samen met het proces-verbaal.

Wentelt Eefje
22 november 2023, 21:09
Nog even minstens een vijftal extra zetels in de schoot van Geert Milders geworpen door nog eens een strategische blunder van de dochter van een Koerdische PKK-aanhanger gisteren bij Radio 1.

Ze mogen de VVD-lijsttrekster en VVD-spindoctors ook wel even op het schild hijsen in dat Scheveningense PVV café...

Brad Clitt
22 november 2023, 21:11
Ben zelf ook héél verrast/beduusd over deze uitslag.
Nu maar eens kijken wat er komende dagen/weken gaat gebeuren.
Denk ook dat Rob Jetten een dankjewel verdient, heeft toch wat zeteltjes van Frans afgesnoept.

Big30
22 november 2023, 21:17
38778

Big30
22 november 2023, 21:19
38779

Big30
22 november 2023, 21:22
38780

https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1727418576498532820?t=VPyFYh4yDZCoSqq7NtcC4A&s=19

Picasso 1
22 november 2023, 21:30
Wat een forse afstraffing van de kiezers voor de coalitiepartijen van de huidige regering. Enorme inflatiecijfers en ook nog eens forse klimaatshit beleid overheen gieten, daar zijn de coalitiepartijen op afgerekend. Verder het regeringsbeleid op zaken zoals woningtekort en migratiepolitiek lijken me de val van de huidige coalitiepartijen te hebben versterkt.

Jammer dat Rutte aftrad, had hem graag op zijn bek willen zien gaan. Die aartsleugenaar zag de bui al hangen na de opkomst van BBB tijdens de stikstofcrisis en daarom kondigde hij bijtijds zijn vertrek aan (voordat zijn hoofd eraf ging).

Wentelt Eefje
22 november 2023, 21:49
Sociaal gezien is - wanneer je dus immigratiebeleid en klimaat als laatste en minst belangrijke issues vorm gaat geven - eigenlijk een kabinet zonder VVD haast logischer dan met. De PvdA en de VVD moeten beide waarschijnlijk evenveel inleveren ten opzichte van de PVV om in een coalitie te stappen.

Maar PVV/PvdA-GL/BBB/NSC/SP kan rekenen op een meerderheid van maar liefst 92 zetels van de 150. Dan kun je dus dissidenten binnen je partijen verdragen en een coalitieakkoord op hoofdlijnen sluiten. Dualistischer wordt het niet...

Badslippers
22 november 2023, 22:25
Ben zelf ook héél verrast/beduusd over deze uitslag.
Nu maar eens kijken wat er komende dagen/weken gaat gebeuren.
Denk ook dat Rob Jetten een dankjewel verdient, heeft toch wat zeteltjes van Frans afgesnoept.

Dadelijk zul je zien dat PVV wordt uitgesloten en vervolgens VVD, GL/PvdA, NSC, D66 elkaar in de armen vallen -> 79 zetels
Alternatief met wél PVV aangevuld met VVD en NSC -> 78 zetels
Of de 4 grootste moeten eruit komen -> 104 zetels

Wat Wentelt eefje opmerkt kan natuurlijk ook: "Maar PVV/PvdA-GL/BBB/NSC/SP kan rekenen op een meerderheid van maar liefst 92 zetels". Kan ook waarbij GL/PvdA ingewisseld kan worden voor VVD.

Goedemorgenallemaal
22 november 2023, 22:31
Ik mag aannemen dat als Geert aan de macht komt de grenzen wijd open gaan voor Hongaarse DVP's.

Brad Clitt
22 november 2023, 22:32
D66 en VVD zijn ook niet echt vriendjes nu. BBB mag ook meedoen met PVV, VVD en NSC want 16 zetels in 1e Kamer.
PVV met PVDA/GL, zat ik zelf ook aan te denken maar onwaarschijnlijk zeker als Timmerfrans/Klaver aanblijven (maar wie hebben ze anders?).

VVD-baronnen (én een flinke meerderheid van de VVD-stemmers die het wel zien zitten) zullen denk ik uiteindelijk wel met zachte dwang aansturen op samenwerking met Geert, want samenwerking met links onder Rutte is niet echt een succes gebleken de laatste jaren (to put it mildly).

pietpotent44
22 november 2023, 22:42
Dadelijk zul je zien dat PVV wordt uitgesloten en vervolgens VVD, GL/PvdA, NSC, D66 elkaar in de armen vallen -> 79 zetels

Wat Wentelt eefje opmerkt kan natuurlijk ook: "Maar PVV/PvdA-GL/BBB/NSC/SP kan rekenen op een meerderheid van maar liefst 92 zetels". Kan ook waarbij GL/PvdA ingewisseld kan worden voor VVD.

Dat gaat echt niet gebeuren.
De pvv zal als grootste partij de touwtjes in handen nemen.

We gaan een centrum rechts kabinet krijgen. Dat is het meest logische bij deze uitslag. Een links kabinet is vrijwel onmogelijk nu. Wilders zal waarschijnlijk veel water bij de wijn doen, zodat veel partijen toch met de pvv kunnen samenwerken. Met name: vvd, nsc en bbb. PvdA / GL gaat niet regeren, daar zal de pvv gelukkig wel voor zorgen.

Ik denk dat een hoop linkse rakkers op dit forum beter kunnen emigreren. Zowel Klaver als Jetten toonden zich een slechte verliezer.

Agronymus1
22 november 2023, 22:52
Volgens de linkse gutmenschen is het aantal domme mensen in Nederland nu zeker verdubbeld. Proficiat voor Brad Clitt.

Goedemorgenallemaal
22 november 2023, 22:54
Dat gaat echt niet gebeuren.
De pvv zal als grootste partij de touwtjes in handen nemen.

We gaan een centrum rechts kabinet krijgen. Dat is het meest logische bij deze uitslag. Een links kabinet is vrijwel onmogelijk nu. Wilders zal waarschijnlijk veel water bij de wijn doen, zodat veel partijen toch met de pvv kunnen samenwerken. Met name: vvd, nsc en bbb. PvdA / GL gaat niet regeren, daar zal de pvv gelukkig wel voor zorgen.

.
Dat laatste weet ik niet zeker. Er is immers vaak genoeg aangevoerd dat de PVV in wezen, op buitenlanders na, best links is. Eigenlijk SP met buitenlanders agenda.

Ik denk wel dat PVV zoveel water bij de wijn zal moeten doen dat we bij de volgende verkiezingen een ander gevaar op rechts gaan zien. BVNL? JA21?

Goedemorgenallemaal
22 november 2023, 22:56
want samenwerking met links onder Rutte is niet echt een succes gebleken de laatste jaren (to put it mildly).
Naah, 8 jaar Paars werd opgevolgd door de grootse puinhoop ooit
, misschien nog wel groter dan we nu gaan krijgen

Goedemorgenallemaal
22 november 2023, 22:59
Ik mag aannemen dat als Geert aan de macht komt de grenzen wijd open gaan voor Hongaarse DVP's.
Het schiet nog niet echt op :frown:

38781

WANDELAAR5
22 november 2023, 23:12
76 hits op Hongarije
38782

Wentelt Eefje
22 november 2023, 23:12
Ik denk dat een hoop linkse rakkers op dit forum beter kunnen emigreren. Zowel Klaver als Jetten toonden zich een slechte verliezer.

Ik heb al twee aanbiedingen binnen. Eigenlijk drie, maar één valt af, want vrees dat de AfD enorm veel hoop en moed uit deze uitslag put en er bij onze oosterburen nu ook kiezers gaan bewijzen dat een democratie ook tot een koroidocratie kan verworden :ranting2:

Goedemorgenallemaal
22 november 2023, 23:25
Ja, nou pak je Vlaanderen
38786
En niet Nederland
38787
Gelukkig heb ik dankzij mijn opvoeding altijd al meer sympathie gehad voor de Franskiljons
38790

Goedemorgenallemaal
22 november 2023, 23:28
BBB mag ook meedoen met PVV, VVD en NSC want 16 zetels in 1e Kamer.
Ja en nee. ja16 zetels in de EK, maar ze beseffen dan hun dagen geteld zijn. Het zal eerder met de veilige weg meestemmen worden

Megaboob
22 november 2023, 23:30
Dit gaat pijn doen in het linkse kamp. De kiezer spreekt en is duidelijk. Migratie is een topprioriteit. Links luchtfietserij, Klimaat problematiek, extreme belasting verhogingen voor het bedrijfsleven, 45% erfbelasting, meer meer meer gelukzoekers, het gaat niet gebeuren (gelukkig).

Nu word het interessant hoe snel verenigd links weer uit elkaar spat na dit debacle (heikel punt is o.a. de Hamas liefhebbers tegen de realisten) en hoe snel Frenske er de brui aan zal geven want die gaat echt niet in de kamer zitten.

De vorming van een stabiel kabinet zal wel echt een probleem gaan worden helaas.

Maar de kiezer is duidelijk en wil in geen geval links af slaan. Dus laat ze in de haag voor een keer eens luisteren en in ieder geval een centrum rechts kabinet vormen aub. Nederland snakt naar normaal goed rechts beleid zonder linkse drammerij.

Ascari
22 november 2023, 23:52

Het zijn juist de rechtse forumleden die emigreren (naar buitenlandse belastingparadijzen).

Evert75
23 november 2023, 00:00
Die Marijnissen moet nu toch haar biezen pakken, dit kan toch echt niet meer, zolang zij de SP aanvoert hebben ze alleen maar verloren. Dit pikt de achterban toch niet langer.

Megaboob
23 november 2023, 00:21
Het zijn juist de rechtse forumleden die emigreren (naar buitenlandse belastingparadijzen).

Nee dat was alleen maar nodig geweest al extreem links (lees Groenlinks/PVDA) aan de macht was gekomen. dat gaat gelukkig nu waarschijnlijk niet gebeuren. Ah, ik zit toch al "veilig" in het buitenland, weg bij al die linkse aasgieren. Kan ik iedereen die teveel (vermogens) belasting moe betalen van harte aanbevelen. Waarom betalen aan linkse hobby's zoals gelukszoekers pamperen en je eigen kinderen een woning ontzeggen p die manier? Of je erfenis met 45% af laten romen door de nivelleerders van links. nee, nee en nog eens nee!

stimpy3
23 november 2023, 00:24
Dat laatste weet ik niet zeker. Er is immers vaak genoeg aangevoerd dat de PVV in wezen, op buitenlanders na, best links is. Eigenlijk SP met buitenlanders agenda.

Ik denk wel dat PVV zoveel water bij de wijn zal moeten doen dat we bij de volgende verkiezingen een ander gevaar op rechts gaan zien. BVNL? JA21?

LOL. PVV 'links'. Hier een leuke vergelijkingssite: https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php

De PVV lijkt nog het meest op BBB/ FvD en de VVD. Niet zo gek, want Wilders is ex-VVD. No way dat die een 'links' sociaal beleid gaat voeren :hammer:

Ascari
23 november 2023, 01:27
Ah, ik zit toch al "veilig" in het buitenland, weg bij al die linkse aasgieren. Kan ik iedereen die teveel (vermogens) belasting moe betalen van harte aanbevelen. Waarom betalen aan linkse hobby's zoals gelukszoekers pamperen en je eigen kinderen een woning ontzeggen p die manier? Of je erfenis met 45% af laten romen door de nivelleerders van links. nee, nee en nog eens nee!

Ja jij zit hoog en droog in het Noorden zonder saunaclubs met winters van 8 maanden. Want het eigenbelang gaat voor het landsbelang. Deze verkiezingen hebben invloed op onze toekomst, niet die van jou. Ik snap dus je grote praatjes niet. Je lijkt net een geheelonthouder die mee praat in een bier discussie. Proost.

Wentelt Eefje
23 november 2023, 05:24
Over luisteren naar de kiezer gesproken... 10 miljoen(!) kiesgerechtigden hebben op een partij gestemd die niet met of onder Wilders in een kabinet wil. Daar verbleken die 2 miljoen die op hem stemden en 1 miljoen die hem niet uitsluiten dus gewoon bij.

Maar dat Yesilgöz "in het landsbelang" toch mee gaat regeren en Sint-Pieter de grondwet ook weer niet zo belangrijk gaat vinden moge vast duidelijk zijn.

Ik ben vanaf vandaag niet in de oppositie, maar in het verzet.

pietpotent44
23 november 2023, 06:07

PVV is zelfs geeindigd op 37 zetels. En daarmee de grote winnaar. (Inderdaad op een aantal themas ook links).
Tegelijkertijd zal de veiligheid rond Wilders hiermee nog verder onder druk komen te staan denk ik. Hopelijk geen nieuwe Fortuyn taferelen.

Tweede partij is geworden PvdA /GL van Timmermans met 25 zetels. Dan derde de vvd met 24. En vierde nsc van Omtzigt met 20 zetels.
D66 9 of 10. BBB heeft er 7. SP 5, Cda 5, Denk 3, Sgp 3, CU 3, FvD 3, Pvd Dieren 3, Volt 2. Ja21 blijft nog net in de kamer met 1 zetel.
Dit is de uitslag om 3 uur vannacht, die zo goed als definitief is.

Zoals het er nu uit ziet komen er 15 of 16 partijen in de nieuwe Tweede Kamer.

Partijen met 0 zetels die de kamer moeten verlaten:
- BVNL (van Van Haga)
- BIJ1 (ex Sylvana Simons)
- 50 plus
- de afsplitsingen fractie-Ephraim (ex Groep van Haga)
- fractie-Den Haan (GOUD)
- lid-Gündogan

Meest spannende worden nu de coalitie onderhandelingen. Omdat de pvv voor veel partijen (te) controversieel is om mee samen te werken. Echter zullen ze deze keer toch niet meer om de pvv heen kunnen. Wilders is nu eerst aan zet.

Brad Clitt
23 november 2023, 06:37
37 zetels, dat is lekker wakker worden.
Een kwart van alle zetels, dat is me nogal wat.

PVV, VVD, BBB, CDA en SP zou ook kunnen maar dat zal CDA wel niet willen (maar zo zouden ze de afvalligen een hak kunnen zetten).

Gelukkig voor Frans hoeft hij niet over z'n schaduw te stappen, kon dan ook wel eens lang duren...

WANDELAAR5
23 november 2023, 07:29
- BVNL (van Van Haga)
- 50 plus
- lid-Gündogan
Dat ruimt lekker op. Echt jammer dat FvD er nog in zit.

Shakir
23 november 2023, 07:37
De scheldpartijen van Sylvana ga ik missen.

Wentelt Eefje
23 november 2023, 07:49
Ervan uitgaand dat alle kiesgerechtigden met een verstandelijke beperking (2,3%) en zwakke begaafdheid (13,6%) voor Wilders' partij kozen heeft dus ook 13,5% van de mensen met een gemiddelde intelligentie op de PVV gestemd.

Ik weiger namelijk te geloven dat iemand met een een IQ hoger dan 115 (dus bovengemiddelde intelligentie) op de PVV heeft kunnen stemmen...

WANDELAAR5
23 november 2023, 08:06
38793

Megaboob
23 november 2023, 08:31
Nederland is duidelijk geweest. Links is op alle fronten weggevaagd, met nog maar iets van 45 a 50 zetels als je alle linkse partijen bij elkaar veegt. Het s nu aan Verenigd rechts om er in eerste instantie uit te komen en ik hoop dat dat lukt. Nederland snakt naar een andere koers. Een koers waarin ondernemers wel een kans krijgen en niet kapot genivelleerd worden. Een koers waarin gelukszoekers niet zomaar worden binnengelaten. een koers waarin je niet 45% erfbelasting betaald. En een koers waarin het klimaat gedram tot normale proporties word terug gebracht.

Tornado
23 november 2023, 08:34
Ervan uitgaand dat alle kiesgerechtigden met een verstandelijke beperking (2,3%) en zwakke begaafdheid (13,6%) voor Wilders' partij kozen heeft dus ook 13,5% van de mensen met een gemiddelde intelligentie op de PVV gestemd.

Ik weiger namelijk te geloven dat iemand met een een IQ hoger dan 115 (dus bovengemiddelde intelligentie) op de PVV heeft kunnen stemmen...

Dan maak je precies dezelfde fout die links sinds begin jaren ‘90 herhaaldelijk heeft gemaakt…..mensen met rechtse meningen en terechte zorgen wegzetten als dom.

Ik vraag me af wat dat zegt over jouw intelligentie ;)

Wentelt Eefje
23 november 2023, 08:44
Wie de situatie in Westerwolde of Cranendonck kent, snapt dat daar terechte zorgen worden geuit door de lokale bevolking. Maar ook dat door een overdaad aan neef-en-nicht-dat-vrijt-licht-voortplanting diezelfde bevolking niet boven de 100 gaat aantikken...

Brad Clitt
23 november 2023, 09:24

Ach ja, uitzonderingen heb je altijd...

Goedemorgenallemaal
23 november 2023, 09:35
- BVNL (van Van Haga)
- 50 plus
- lid-Gündogan

Ik denk dat, wat we allemaal ook van de uitslag vinden, niet veel mensen rouwen om dit lijstje, al gun ik persoonlijk Joost E ook geen enkel zetel. Persoonlijk een paar keer meegemaakt en mij minst favoriete politieke persoonlijkheid.

Goedemorgenallemaal
23 november 2023, 09:36
38793

Links zitten en bij rechts naar binnen gluren

Wentelt Eefje
23 november 2023, 09:40
Ik denk dat, wat we allemaal ook van de uitslag vinden, niet veel mensen rouwen om dit lijstje, al gun ik persoonlijk Joost E ook geen enkel zetel. Persoonlijk een paar keer meegemaakt en mij minst favoriete politieke persoonlijkheid.

Joost E is de enige rode-pluche-artiest die ik ervan verdenk straks de zetel van zijn eigen partij JA21 te roven om zich voor de zoveelste keer, met oog op waar zijn kont landt bij de volgende TK-verkiezingen, bij een andere partij naar binnen te wurmen. Of dat PVV, NSC of BBB wordt moet nog blijken...

Wentelt Eefje
23 november 2023, 10:00
De scheldpartijen van Sylvana ga ik missen.

Die zou je ook moeten gaan missen als BIJ1 de zetel wel had kunnen behouden. Sylvana gaat iets doen waar ze beter in is.
(Er zal toch niet echt iets bestaan waar ze nog minder goed in is? ;) )

noglangnietuitgewandeld
23 november 2023, 10:02
Hoe graag ze het zouden willen, nu kunnen ze onmogelijk om Geert heen. Dilan zal spijt hebben van haar uitspraak dat ze niet met hem als premier wil.

De speech van Timmermans was duidelijk voorbereid voor het geval dat hij hem nodig zou hebben. En hoewel hij er niet op gerekend had, hij had hem nodig en hoe.

Goed dat d66 nog een zeteltje kwijtraakt en terugzakt naar 9 zoals het er nu uitziet. Want dat was de zetel van Tjeerd de Groot geweest. Zij we daar ook van verlost.

50+ had ik die zetel wel gegund.

Huisjesmelker van Haga had om mij ook wel mogen blijven. Al was het maar omdat hij de bewindslieden uit het Rutte kamp keihard aanpakte. En dat was wel eens nodig.

Bij1 eruit is geen verlies. Alleen waren de pisnijdige uitvallen van Silly Syl wel amusant. De belangen van die doelgroep worden wel door andere linkse partijen waargenomen.

Dat de VVD het duo vd Burg en vd Wal op nummer 4 en 5 heeft gezet betekent dat we van die twee nog niet af zijn. Bij vd Wal was het aan haar onrustige ogen te zien dat ze zelf niet geloofde in de onzin die haar voorgekauwd was. Of ze die nog minister durven te maken is de vraag. Met vd Burg kan het nog wat worden. Die zal zijn leus hoe meer asielzoekers hoe beter nog eens goed moeten overdenken.

De leegloop van het CDA komt voor een groot deel op het conto van Hugo de Jonge. En iets minder op dat van Hoekstra. Die heeft al een functie elders de Hugo krijgt er vast ook wel een. Bontenbal lijkt me een aardige jongen, en krijgt de ondankbare taak om de rotzooi op te ruimen.

Dat Adema op het laatst toch toegaf dat ze met stikstof op de verkeerde weg zaten kon het verlies van de CU niet voorkomen. Te laat.

Ouwehand verliest zetels vanwege strategisch stemmen zegt ze. Klopt wel. En het interne gedoe rond haar persoon niet te vergeten.

Marijnissen dito, maar dan niet vanwege haar persoon. Haar had ik wel iets meer gegund, maar het is zo het is.

Eerdmans blijft eenzaam achter. Zijn standpunten hebben genoeg raakvlakken met ander rechtse partijen. Waarom dan zo nodig telkens afsplitsen of overstappen?

Gezien de puinhoop die Rutte achterlaat is het me een gruwel als ze hem SG van de Navo zouden maken. Want dat heeft te maken met wereldvrede. Tijdens zijn termijn zal hij die wel bewaren, maar als hij daar net zoveel rotzooi achterlaat als in Nederland dan hou je je hart vast.

Goedemorgenallemaal
23 november 2023, 10:31
. Bontenbal lijkt me een aardige jongen, en krijgt de ondankbare taak om de rotzooi op te ruimen.

Ik hou niet van religie in de politiek dus stem geen CDA, maar ik denk wel dat hij de meest verbindende Premier zou zijn (hoewel Geert zijn best doet en nu al uitspraken doet die erg lijken op matiging (op een ander meer politiek getint forum waar ik vooral meelees wordt nu al gemopperd dat ie te aardig is, "dan had ik wel op v Haga gestemd")).

pret
23 november 2023, 10:32
PVV wint verkiezingen, maar kabinet-Wilders I is (niet) heel ver weg

De PVV heeft de verkiezingen gewonnen. Maar wordt Geert Wilders ook de premier? De VVD en NSC kunnen de PVV getalsmatig aan een meerderheid helpen in de Tweede Kamer, maar formeren is meer dan het optellen van zetels.

"De PVV wil samenwerken met andere partijen", waren de verbindende woorden van Wilders in zijn overwinningsspeech in een stampvol café in Scheveningen. Gevolgd door de waarschuwing: "De PVV is met 35 zetels totaal niet meer te negeren."

Voor nu lijkt de grootste vraag: gaan partijen überhaupt met de PVV in zee? Daar ging de campagne voor een groot deel ook over. Er is namelijk nogal wat te doen over het verkiezingsprogramma van Wilders. Sommige standpunten botsen met de grondwet, zoals een verbod op de Koran en op moskeeën.

Wilders werd daar vaak op aangesproken, maar tot ieders verbazing liet hij vrijwel direct weten dat hij deze punten in de ijskast wil zetten. Hij zette deze voor zijn doen milde toon uit de campagne na de verkiezingsuitslag voort. "Iedere partij, ook de onze, zal over zijn schaduw heen moeten stappen."

Die stap lijkt Omtzigt als eerste grote partij te nemen. Want in de campagne had hij nog moeite dat het PVV-programma schuurt met de Grondwet. "Met die standpunten kun je geen regering vormen", zei hij deze week nog over de omstreden PVV-standpunten.

Omtzigt komt al met open sollicitatie

Maar die toon is nu heel anders. Omtzigt stuurde in zijn eerste reactie op de uitslag een open sollicitatie naar de PVV. "Wij zijn beschikbaar om dit vertrouwen om te zetten in daden", zei hij tevreden.

Uit het niets naar twintig zetels werd gevierd als een grote overwinning, ondanks hogere peilingen een paar weken eerder. "Wij gaan onze verantwoordelijkheid nemen. We hebben de plannen en die kunnen we gaan uitvoeren."

Dat zal niet eenvoudig zijn met deze uitslag, weet Omtzigt zelf ook. Om dat te verwoorden, gebruikte hij dezelfde metafoor als Wilders: "Dit zal zal van veel politici vragen om over hun schaduw heen te stappen."

Misschien dat Wilders hem even daarvoor gerust had gesteld in zijn toespraak. De oplossingen van de PVV moeten passen "binnen de kaders van de wet en de Grondwet", zei hij.

Yesilgöz zegt geen 'ja' en geen 'nee' tegen Wilders

VVD-leider Yesilgöz probeert intussen op een door haarzelf gespannen koord te balanceren. De strategie richting de PVV was niet altijd helder. Eerst stond de deur voor de PVV na tien jaar buitensluiten opeens open. Die ging dinsdag toch weer een stukje dicht, toen Yesilgöz zei niet in een kabinet te stappen met Wilders als premier.

Nu de PVV daadwerkelijk de grootste partij is geworden, is haar vertrekpunt woensdagavond dat zij Wilders niet in staat acht een meerderheid te vormen.

"Het voortouw ligt niet bij ons", was haar korte verklaring. De VVD-leider gaat donderdag eerst langs bij haar fractie om de uitslag te bespreken. Vooralsnog geen ja en geen nee van Yesilgöz tegen Wilders.

Wilders wil 'premier van alle Nederlanders' zijn: 'Ongeacht geloof'
BBB gaat uit van uitnodiging

BBB-leider Caroline van der Plas, vooral in de Eerste Kamer een factor van belang met zestien zetels, is wel uitgesproken. Ze gaat er zelfs van uit dat zij de komende dagen een uitnodiging krijgt van Wilders. "We gaan gewoon de coalitieonderhandelingen in", zei Van der Plas.

Het wordt dus een lastige klus om een kabinet met Wilders als premier te vormen. Want zonder de VVD lijkt dat haast onmogelijk. Wilders heeft zijn hoop gevestigd op het thema dat voor zijn partij verreweg het belangrijkst is: minder immigratie. Ook VVD, NSC en BBB willen in meer of mindere mate hier iets aan doen.

Wilders hoeft in ieder geval niet te rekenen op GL-PvdA. Partijleider Frans Timmermans had zijn zo verlangde verkiezingsoverwinning binnen en werd zelfs groter dan de VVD. Maar dat de PVV de grootste partij is geworden, overschaduwde die vreugde. Na zijn emotionele toespraak voor de partijleden beende hij weg en liep de wachtende pers voorbij.

NU

Boy69
23 november 2023, 11:04
Onverwacht grote winst voor Wilders, maar in de praktijk zal er weinig veranderen

Voor de schijn zal er worden onderhandeld met Geert, maar uiteindelijk stranden de onderhandelingen en gaat met toch weer over links

omtzigt en co zullen zeggen “dat ze het hebben geprobeerd” en hopen dat hun achterban tevreden is

uiteindelijk mondt het uit in GL/Pvda +D66+VVD+NSC en alles blijft bij het oude

Lesyeux
23 november 2023, 11:25
Weliswaar voor mij een schrikbeeld, maar formeren moet toch appeltje-eitje zijn: PVV-BBB-NSC: Geert premier, Carolien heeft Pieter en die heeft zijn minderheidskabinet... en nieuwe bestuurscultuur is verzekerd! Misschien nog wat gedoogsteun van VVD en ik zeg: morgen beginnen! Wel even blijven zitten, want het zijn wel heel lange dagen op het stembureau...

Dalton
23 november 2023, 11:37
Weliswaar voor mij een schrikbeeld, maar formeren moet toch appeltje-eitje zijn: PVV-BBB-NSC: Geert premier, Carolien heeft Pieter en die heeft zijn minderheidskabinet... en nieuwe bestuurscultuur is verzekerd! Misschien nog wat gedoogsteun van VVD en ik zeg: morgen beginnen! Wel even blijven zitten, want het zijn wel heel lange dagen op het stembureau...

dit is een super kabinet met WILDERS AAN KOP,

WANDELAAR5
23 november 2023, 12:23
Onverwacht grote winst voor Wilders, maar in de praktijk zal er weinig veranderen

Voor de schijn zal er worden onderhandeld met Geert, maar uiteindelijk stranden de onderhandelingen en gaat met toch weer over links

omtzigt en co zullen zeggen “dat ze het hebben geprobeerd” en hopen dat hun achterban tevreden is

uiteindelijk mondt het uit in GL/Pvda +D66+VVD+NSC en alles blijft bij het oude
Ik denk het niet. D66 zal niet nog een keer -10 zetels willen hebben bij de volgende verkiezingen. Die kijken wel uit. Bovendien is Rutte binnenkort weg en dan mag Kaag demissionair premier zijn met een PVV tweede kamer…

WANDELAAR5
23 november 2023, 12:50
Yeşilgöz: ‘Geweldige campagne gevoerd, helaas niet voor onze eigen partij.

Dilan Yeşilgöz is trots op de campagne die de VVD heeft gevoerd. De VVD-lijsttrekker vindt dat de gekozen strategie geweldig heeft uitgepakt, zij het niet voor haar eigen partij."

Wat een ongelooflijk resultaat!", zegt Yeşilgöz. "37 zetels voor de PVV, wie had dat ooit kunnen denken? Daar mogen wij als VVD-campagneteam echt ontzettend trots op zijn. Wij hebben bewezen dat we ook zonder Mark Rutte heel effectief campagne kunnen voeren. Natuurlijk is het jammer dat de VVD daar niet van profiteert, maar dat doet niets af aan deze prestatie."

Yeşilgöz wil verder niet te veel terugkijken, maar vooral vooruitkijken.

https://speld.nl/2023/11/23/yesilgoz-geweldige-campagne-gevoerd-helaas-niet-voor-onze-eigen-partij/

Wentelt Eefje
23 november 2023, 13:15
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231123/051b37a3ab19054e21495c012c5bd190.jpg

Ties85
23 november 2023, 13:29
Och allemaal slap links gelul zoals je op tv ziet bij vooral bij de NPO en al helemaal bij BNNVara houden ze het ook niet droog.

https://www.telegraaf.nl/entertainment/1988765189/directie-bnn-vara-na-zege-pvv-donkere-ochtend-bedreiging-voor-samenleving

Echter laat de samenleving zich niet meer gek maken door al het linkse geklets op tv en in de media.
Links is nog maar een splinter amper 1/4 van Nederland ziet het linkse gedachtegoed nog zitten en dat zou meer als genoeg moeten zeggen.
En nu door met wat een enorme meerderheid van Nederland graag wil ipv. een kleine elitaire minderheid!

Wentelt Eefje
23 november 2023, 14:40
Dat rechtse mensen in hun blijdschap zelfs niet meer kunnen rekenen blijkt maar weer eens uit bovenstaande: 1/3 van onze nieuwe Tweede Kamer is links, dus niks amper 1/4.
En beter slap links gelul dan rechtse borrelpraat!

Ascari
23 november 2023, 14:46
Och allemaal slap links gelul zoals je op tv ziet bij vooral bij de NPO en al helemaal bij BNNVara houden ze het ook niet droog.

https://www.telegraaf.nl/entertainment/1988765189/directie-bnn-vara-na-zege-pvv-donkere-ochtend-bedreiging-voor-samenleving

Echter laat de samenleving zich niet meer gek maken door al het linkse geklets op tv en in de media.
Links is nog maar een splinter amper 1/4 van Nederland ziet het linkse gedachtegoed nog zitten en dat zou meer als genoeg moeten zeggen.
En nu door met wat een enorme meerderheid van Nederland graag wil ipv. een kleine elitaire minderheid!

Centrum-Rechts was 13 jaar aan de macht en heeft er een zooitje van gemaak. En mensen zoals jij beginnen maar weer links te bashen zonder na te denken.

Agronymus1
23 november 2023, 14:58
[QUOTE=Wentelt Eefje;827486]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231123/051b37a3ab19054e21495c012c5bd190.jpg[/QUOT
Het zijn inwoners van Nederland die de PVV de grootste hebben gemaakt. Ze moeten dus boos zijn op deze mensen en niet op de PVV.

Ties85
23 november 2023, 14:59
Oh verzuurd links toch en hun lange zere teentjes :asshole:

Ascari
23 november 2023, 15:06
Oh verzuurd links toch en hun lange zere teentjes :asshole:

Ik heb niet links gestemd einstein. Nu snap ik de term dom rechts.

Wentelt Eefje
23 november 2023, 19:57
Op de Russische staatstelevisie wordt verheugd gereageerd op de overwinning van Geert Wilders. In een filmpje op X is een fragment te zien van een talkshow waar propaganda van het Kremlin wordt verkondigd.

"Hij gaat stoppen met het helpen van Oekraďne, wil dat er onmiddellijk onderhandeld wordt met Rusland en hij wil dat alle Oekraďense vluchtelingen Nederland verlaten", is er te horen.

Wentelt Eefje
23 november 2023, 19:58
Media in Turkije schrijven dat Nederland heeft gestemd voor "een vijand van de islam" die veelvuldig minachtend over Turkije en de Turken heeft gesproken. Verschillende media verwijzen naar een toespraak van Wilders waarin hij zegt dat "degenen die op Erdogan stemmen zouden moeten teruggaan naar hun land".

Ook toont een nieuwssite een video waarop Wilders ooit de Turken in het Engels kort maar krachtig heeft toegesproken: "Ik heb een boodschap voor de Turken, jullie zijn geen Europeanen en jullie zullen het nooit worden".

Ook media uit Marokko ontgaat de verkiezingswinst van de PVV niet. De Frans-Marokkaanse nieuwssite le360.ma haalt de minder-minder-uitspraak van Wilders uit 2014 aan. En de Marokkaanse nieuwssite Médias24 schrijft dat hoewel Wilders zich verzoenend opstelt hij toch anti-Marokkaans is.

De site verwijst naar het PVV-partijprogramma dat zich onder meer tegen islamitische scholen, de Koran en moskeeën uitlaat.

Wentelt Eefje
23 november 2023, 20:02
Bij het stadhuis in Utrecht is gedemonstreerd naar aanleiding van de winst van de PVV bij de verkiezingen. Aan het begin van de avond verzamelden zich meer dan duizend mensen om zich uit te spreken tegen uitsluiting, meldt RTV Utrecht .

De demonstranten stonden schouder aan schouder en riepen klappend "You are not alone". Het protest was een initiatief van de lokale partijvoorzitters Charifa Soulami (GroenLinks) en Matthijs Kleij (PvdA).

Aansluitend was er een demonstratie van de linkse beweging Antifa, waar volgens persbureau ANP zo'n vierhonderd mensen op af waren gekomen. Die was niet bij de gemeente aangekondigd.

Daar was ook een groep van enkele tientallen tegenbetogers. Volgens de gemeente was het daardoor even onrustig, maar is die groep uiteindelijk vertrokken. De politie was aanwezig met onder meer paarden. Van confrontaties was geen sprake, zegt een politiewoordvoerder.

Op de Dam in Amsterdam hebben zich ook demonstranten verzameld voor een protest naar aanleiding van de verkiezingsuitslag. Stadsomroep AT5 meldt dat er zo'n duizend mensen aanwezig zijn.

Big30
23 november 2023, 20:26
38794

Wat een leuke vrouw heeft Wilders! Ook top dat onze Geert nu oproept tot verbinding en inclusiviteit. Wat mogen we als Nederland toch blij zijn met deze sympathieke politicus die ook onder allochtonen zeer populair is. Echt mooi, heel mooi.

38795

Angst en begrip bij moslims in Rotterdam na winst Wilders: ‘Misschien kan hij de problemen wel oplossen’

https://www.ad.nl/binnenland/angst-en-begrip-bij-moslims-in-rotterdam-na-winst-wilders-misschien-kan-hij-de-problemen-wel-oplossen~aa5e2ff5/

Big30
23 november 2023, 20:59
Nb quoten van tekst mag, met bronvermelding en link. Extreem lange lappen tekst quoten gaat te ver.

Big30
23 november 2023, 21:14
Ondertussen in Amsterdam:

38796

https://twitter.com/Martinbosma_pvv/status/1727772323904667722?t=UEjEBUIQlerGtUqurjG2Qw&s=19

Haradamannetje
23 november 2023, 21:15
Wat is het genieten geblazen van al die reacties van de tegenpartij, mijn week kan niet meer stuk hoe al die dueugers huilen en janken, prachtig.

Wentelt Eefje
23 november 2023, 21:29
Uittreksel uit de conclusie:

Vele wetenschappers doen een poging om populisme op de juiste wijze te definiëren. Het woord stamt af van het Latijnse woord ‘populus’, wat volk betekent. Populisten proberen – of doen in ieder geval voor – het volk te vertegenwoordigen. Om het begrip populisme verder te definiëren heb ik gekozen voor de theorie van Paul Taggert. Taggert benadrukt dat populisme een vaag begrip blijft, omdat het moeilijk te omschrijven is. Populisme is een veranderlijk fenomeen en er zijn nooit twee populistische partijen hetzelfde. Met het onderzoek naar de verschillende populistische kenmerken, heb ik gepoogd aan te tonen dat de NSDAP populistisch van aard was.

Het eerste kenmerk dat Taggert bespreekt is dat populistische partijen zich afkeren tegen de gevestigde politieke partijen. Ze noemen het politieke establishment vaak corrupt en rommelig. Ook de NSDAP, keerde zich af van het politieke establishment. De partij ageerde gedurende het hele interbellum tegen de Duitse regering, die denigrerend ‘het Stelsel’ werd genoemd

Als tweede noemt Taggert de identificatie van populistische partijen met een achterban (heartland) als kenmerk. Deze achterban wordt geďdealiseerd en neergezet als de pure en zuivere Duitser. Ook het populistische kenmerk van ‘welfare chauvinisme’ speelde een rol binnen de NSDAP, waarbij de welvaart in handen kwam te liggen van de inheemse, ‘zuivere’ Duitser.

Ten derde spreekt Taggert van het ontbreken van ideologische kernbegrippen bij populistische partijen. Mede hierdoor zou populisme toe te schrijven zijn aan een brede laag van het politieke spectrum. Bij dit punt week de NSDAP dus af van de definitie van Taggert. Maar voldoet aan andere definities ervan.

Als vierde kenmerk zouden populistische partijen inspelen op een gevoel van crisis binnen de samenleving. Deze crisis kan bestaan, maar populisten kunnen deze ook creëren, om verkiezingen mee te winnen. De NSDAP creëerde ook zelf een crisis, door de illusie te wekken dat joden een probleem voor de samenleving waren. Ook de ‘crisis van de hegemonie’ werd door Hitler gebruikt om macht te verwerven.

Taggert noemt de beperkte houdbaarheidsdatum van populistische partijen als vijfde kenmerk. De partijleider heeft vaak veel invloed als charismatisch leider, waardoor het wegvallen daarvan voor problemen kan zorgen. Ook levert de partij voortdurend kritiek op het politieke establishment... kende de NSDAP veel eigenschappen van een partij met een korte houdbaarheidsdatum.

Als laatste kenmerk stelt Taggert dat populistische partijen als kameleon binnen de politiek fungeren. Als de politieke context verandert, verandert ook de populistische partij van kleur, om zo op de onrust binnen de samenleving in te spelen. Denk hierbij aan ‘migratieproblemen’ of een economische crisis. De economische crisis aan het eind van de jaren twintig was de aanleiding om in te spelen op de werkloosheid onder de arbeidersklasse. De economie werd een belangrijk agendapunt, terwijl in het partijprogramma van tien jaar eerder, over economie haast niets werd gezegd.

De NSDAP met Adolf Hitler als voorman kan dus wel degelijk worden beschouwt als een populistische partij volgens de definitie van Paul Taggert. Een zuivere vorm van populisme bestaat niet, waarop de NSDAP geen uitzondering was.

Bron: Bachelorscriptie (http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj_tZiW-9qCAxUZg_0HHcSnDuAQFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fstudenttheses.uu.nl%2Fbitstream% 2Fhandle%2F20.500.12932%2F14411%2FAdolf%2520Hitler %252C%2520zijn%2520NSDAP%2520als%2520Populistische %2520Partij%2520%2528Rick%2520Flikkenschild%252034 15481%2529.doc%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&usg=AOvVaw093rUMgGGUIqte_9spPioX&opi=89978449) Universiteit Utrecht - Faculteit Geesteswetenschappen

Ascari
23 november 2023, 21:49
38797

38798

38799

Sphinx
23 november 2023, 22:27
Gefeliciteerd Dilan Yesilgöz, voor de Nl'se versie van de Deplorable uitspraak van Hilary Clinton "Vooruitkijken, eerst eens ‘zien waar de heer Wilders mee komt’."
Dat is helemaal gelukt. En ook gefeliciteerd Raoul Heertje en Ester Ouwehand. Ik vraag me af hoeveel mensen jullie reactie op de situatie in Budel en Maarheeze hebben gezien in Khalid en Sophie, toen jullie iemand onnodig voor racist uitmaakte omdat hij zich over de overlast uitte.

Twee dingen waar ik het totaal niet eens mee ben vwb de PVV: ten eerste hun idee fixe van een Nexit. Je hebt nu precies wat er allemaal fout gaat in de UK en zo;n beetje álles wat van Engeland is gekopieerd op het gebied van marktwerking, privatisering etc is gruwelijk gefaald. Ten tweede zijn houding tov Oekraine waar hij heel lang volgehouden heeft dat Rusland zo slecht niet was. Inmiddels hoor ik hem daar niet meer over, maar er zal in het Kremlin even gegrinnikt zijn om het geschenk. Straks misschien konkelt Meester Rutte zich naar de positie van NAVO secretaris generaal, en zijn eigen land trekt de steun tegen het Rode Gevaar in. Dolletjes.

Big30
23 november 2023, 22:50
38803

Mooi man! Fabeltjeskrant weer terug, testbeeld op TV, Mart Smeets, Zwarte Piet in ere herstellen, V&D gaat weer open, er breken mooie tijden aan!