Volledige versie bekijken : Verkiezingen November 2023
Brad Clitt
23 november 2023, 23:01
Niet te vergeten, ook Bassie & Adriaan, Op volle toeren, Fred Oster, Ron Brandsteder, de Elfstedentocht, de Dik voor mekaar show, Doe Maar, Opsporing verzocht met alleen blanke boeven, ze komen allemaal terug!!!
Ascari
23 november 2023, 23:35
Niet te vergeten, ook Bassie & Adriaan, Op volle toeren, Fred Oster, Ron Brandsteder, de Elfstedentocht, de Dik voor mekaar show, Doe Maar, Opsporing verzocht met alleen blanke boeven, ze komen allemaal terug!!!
Iedereen moet weer zondags naar de kerk, anders komen ze je halen.
2% van je netto inkomen afstaan aan de kerk.
Geen seks meer voor het huwelijk.
Als je naar Duitsland gaat moet je een visum hebben.
Autoloze zondag komt weer terug.
Zondags moeten allle winkels sluiten.
Dienstplicht wordt met terugwerkende kracht ingevoerd.
Big30
23 november 2023, 23:52
Een kenner en iemand met smaak! Het komt weer allemaal terug en wij zijn Geert daar eeuwig dankbaar voor. Ook Golden Time zal uit de as herrijzen en Happy gaat weer open. Entree 50€ en de oude kamer prijzen weer terug!
WA
24 november 2023, 00:15
Geweldige verkiezingsuitslag, als je tenminste door hebt welke mensen zich nu echt laten kennen dmv “deugd” thanks. Leg het naast hun gedrag in de club en het blijkt maar weer dat er in één ieder van ons een potentiële nazi schuilt.
Ik heb op geen van de top vier gestemd, vind het allemaal uitvreters. Wellicht daarom snap ik de verontwaardiging en denigrerende reacties op links niet. Op de moslimbroeders onder de ijsberen A&P na werd Gekke Geertje voornamelijk weggelachen. Kapitale blunder van hautain links.
Sigrid Kaag stelde de verkeerde vraag. Het had moeten zijn “ Met welke mensen werk ik” ipv “Wie zijn deze mensen”.
Enfin, het was een heerlijk dagje verdwaasde linksche koppies zien en naar slijmende en net zo makkelijk als politici draaiende journaille luisteren.
En let wel, de soep wordt meestal niet zo heet gegeten als deze word opgediend. Bier is op, lampen uit, welterusten.
Wentelt Eefje
24 november 2023, 01:08
Precies een jaar na de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 van 9 juni 2010 werd op initiatief van een collectief van muzikanten en producers - Not Easy at All Productions te Amsterdam - het gedicht 'Mijn Nieuwe Vaderland' van Ramsey Nasr, "opnieuw geboren".
Not Easy at all Productions benaderde de Dichter des Vaderlands met de vraag of 'Mijn Nieuwe Vaderland' op muziek gezet mocht worden om het daarmee een tweede, muzikale adem te geven. Ramsey Nasr zegde toe en het resultaat werd op 9 juni 2011 gratis aangeboden aan het Nederlandse publiek. De zanger Maikal X - onder andere bekend van de Nederlandse succesformatie Postmen - werd ook door Not Easy at all Productions gevraagd voor extra vocals en ook hij zegde enthousiast toe.
Het gedicht 'Mijn nieuwe vaderland' werd op 28 oktober 2010, twee weken na de installatie van het kabinet Rutte I, gepubliceerd in NRC Handelsblad en de dag daarop in de Belgische krant De Standaard. De tekst van het nieuwe volkslied veroorzaakte hevige reacties bij voor- en tegenstanders. Ramsey Nasr las het bewuste gedicht voor het eerst in zijn geheel voor op 14 november 2010 tijdens het Lezersfeest te Rotterdam, waar de voordracht onderdeel vormde van een manifestatie, gewijd aan Hendrik Tollens, de dichter van ons oude volkslied. Het uitgangspunt van 'Mijn nieuwe vaderland' vormt diens lied 'Wien neerlandsch bloed in d'aders vloeit', dat tussen 1817 en 1932 het Nederlandse volkslied was.
De wijze waarop het gedicht nu op reggaemuziek werd gezet, past in een lange muzikale traditie. Muziek en poëzie zijn al lang een Siamese tweeling, met bekende voorbeelden als Leonard Cohen en Bob Dylan. In de reggaemuziek bestaat er al decennia een stroming die 'dub poetry' wordt genoemd. Poëzie met vaak maatschappijkritische teksten over een muzikale basis van pulserende bas en drum patronen.
Een bekend voorbeeld hiervan is de in Londen levende Jamaďcaanse dichter Linton Kwesi Johnson (LKJ). Maar er zijn vele andere voorbeelden van expressieve, meestal Jamaicaanse dichters die op hun beurt werden geďnspireerd door voorbeelden als The Last Poets en overleden legende Gil Scott-Heron uit de jaren zestig: Benjamin Zephanayah, Mutabaruka, Oku Onura en jawel het Franse enfant terrible Serge Gainsbourg.
Die laatste nam in 1979 in Jamaica een schitterende reggaeplaat op met onder andere het nummer 'Aux armes et cetera' , een in de ogen van sommige Fransen wel zeer onrespectvolle parafrase van het nationale volkslied de 'Marseillaisse'. Not Easy At All Productions is trots iets aan deze rijke traditie toe te hebben kunnen voegen.
http://www.youtube.com/watch?v=eeGej8DhjJY
Wentelt Eefje
24 november 2023, 10:31
Dilan Yesilgöz (VVD) zegt dat haar partij niet in een kabinet zal stappen in verband met het zetelverlies. Wel zal de partij een centrumrechts kabinet steunen als een soort gedoogpartner.
"De grote winnaars zijn de PVV en NSC. Ons past na dertien jaar een andere rol. De kiezer heeft ook gezegd: VVD, sla een rondje over", zei fractievoorzitter en partijleider Yesilgöz. "Maar wij gaan wel een centrumrechts kabinet mogelijk maken. Constructieve voorstellen zullen we steunen, het is dus een vorm van gedogen."
Yesilgöz wijst erop dat de partij tien Kamerzetels verloor bij de verkiezingen. "Dat is bijna een derde, en een signaal van de kiezer. Maar we gaan ook weer niet onze rug keren naar al de mensen die wel op ons gestemd hebben."
Verkenner
Zij deed deze mededeling vlak voor aanvang van de bijeenkomst met Kamervoorzitter Vera Bergkamp om 10.30 uur. Bij deze bijeenkomst wordt een verkenner aangewezen.
Die zal op verzoek van de PVV en met instemming van de andere partijen gaan onderzoeken welke coalities er mogelijk zijn en waar de eerste gesprekken met de fractievoorzitters over moeten gaan.
Bron: nos.nl
Gladder dan een paling in een emmer snot, die Dilan
Brad Clitt
24 november 2023, 11:14
Dan doen we toch PVV, NSC, BBB, SP, SGP, FVD en JA21. Goed voor 76 zetels, hebben we Dilan niet nodig.
Wentelt Eefje
24 november 2023, 11:24
Dan doen we toch PVV, NSC, BBB, SP, SGP, FVD en JA21. Goed voor 76 zetels, hebben we Dilan niet nodig.
Ik denk dat de bezwaren van de SP tegen J21 en FVD die tegen de PVV verre overstijgen, gaat niet gebeuren
Wentelt Eefje
24 november 2023, 11:29
Gom van Strien wordt de verkenner in de eerste fase van de kabinetsformatie. Hij is op dit moment Eerste Kamerlid van de PVV. De verkenner zal op verzoek van de PVV en met instemming van de andere partijen gaan onderzoeken welke coalities er mogelijk zijn en waar de eerste gesprekken met de fractievoorzitters over moeten gaan. Kamervoorzitter Vera Bergkamp geeft op dit moment een persverklaring.
Verrassend dat de verkenner toch een PVV'er is, waar het journaille op SGP'er Van der Staaij had durven wedden.
Alle fractievoorzitters op DENK's Van Baarle na hebben hiermee ingestemd.
Wentelt Eefje
24 november 2023, 11:34
De Limburgse PVV-senator Gom van Strien vindt de Eerste Kamer een nep-parlement. Van Strien, sinds 2011 lid van die Eerste Kamer, zei dat zondag in het L1-radioprogramma De Stemming.
Geert Wilders
De Arcenaar gebruikt daarmee dezelfde bewoordingen als zijn partijleider Geert Wilders. Die noemde twee maanden geleden de Tweede Kamer al een nep-parlement. Dat kwam hem op veel boze reacties te staan van collega-politici.
Volgens Van Strien houdt de Eerste Kamer "geen rekening met wat er leeft onder een meerderheid van de bevolking."
Nederlandse vlag
Hij vindt het verder jammer dat er geen Nederlandse vlag hangt in de vergaderzaal van de Eerste Kamer. "Je mag tegenwoordig niet meer nationalistisch denken, dan word je als racist beschouwd. Ik vind: je mag best trots zijn op Nederland."
Bron: 1limburg.nl - 2015
Brad Clitt
24 november 2023, 11:40
Ik denk dat de bezwaren van de SP tegen J21 en FVD die tegen de PVV verre overstijgen, gaat niet gebeuren
Er zou zoveel niet gebeuren...
Tonio
24 november 2023, 12:05
Goed dat de VVD er niet aan mee werkt om Wilders zijn bruine dromen tot werkelijkheid te laten worden.
Van de nieuw gekozen Tweede Kamerleden van het NSC valt hetzelfde te verwachten. Dat zijn mensen met respectabele banen, die geven ze op om Nederland beter te laten functioneren, zoals Omtzigt voor de verkiezingen aankondigde, niet om Wilders in zijn idealen te steunen.
WA
24 november 2023, 13:09
Dus….. VVD en NSC waren niet voor een verregaande beperking op immigranten?
Tonio
24 november 2023, 13:55
Op dit moment spreekt Wilders zoetgevooisde woorden over zijn 'partij van de hoop' en dat hij premier wil worden 'voor alle Nederlanders'. Nog niet zo lang geleden drukte hij zich wel anders uit. Enkele trefwoorden: kopvoddentaks, polenmeldpunt, minder Marokkanen, de-islamiseren. Kortom, systematisch hele bevolkingsgroepen weg zetten. Zijn oorspronkelijke gedachten en plannen gaan dus wel verder dan een beperking op immigranten.
WA
24 november 2023, 14:13
Het gekke is dus dat een deel van de bevolkingsgroepen die door Wilders gestigmatiseerd worden wel op ‘m stemt.
2de 3de generatie arbeidsmigranten waarmee ik samenwerk hoor ik zeggen: Ik kan beter mijn vaste baan opzeggen en me melden in Ter Apel, dan heb ik eerder een woning dan via de huidige constructies.
Woensdag op radio 1, voor het sluiten van de stembureaus, een item over Turkse gemeenschappen die de PvdA de rug toekeren ten gunste van Wilders. Gevestigde / gewortelde gemeenschappen die tegen dezelfde problemen aanlopen als autochtonen.
Goedemorgenallemaal
24 november 2023, 14:24
38803
Mooi man! Fabeltjeskrant weer terug, testbeeld op TV, Mart Smeets, Zwarte Piet in ere herstellen, V&D gaat weer open, er breken mooie tijden aan!
En gekut bij de grens als ik mijn waardeloze guldens moet omwisselen voor keiharde euros omdat ik in Belgie of Duitsland wil gaan neuken.
"Dan neuk je toch lokaal ?" Ja zeg, denk jij dat die geldwolvinnen in Nederland blijven dan?
Gladder dan een paling in een emmer snot, die Dilan
Dat wel, zou ook niet mijn keuze zijn, al bewees ze op V en J dat ze als niet jurist heel snel de draad redelijk kon oppikken, alleen op het gebied van V(eiligheid) dan weer niet. Neem nou bosbrandbestrijding, daar was van der Wal veel beter in.
Maar on topic, de VVD heeft even niks te zoeken, na zo'n verlies. Dan past bescheidenheid. Laar eerste de verkenner en dan de informateur zijn werk doen.
Weliswaar voor mij een schrikbeeld, maar formeren moet toch appeltje-eitje zijn: PVV-BBB-NSC: Geert premier, Carolien heeft Pieter en die heeft zijn minderheidskabinet... en nieuwe bestuurscultuur is verzekerd! Misschien nog wat gedoogsteun van VVD en ik zeg: morgen beginnen! Wel even blijven zitten, want het zijn wel heel lange dagen op het stembureau...
Lijkt me niet zo stabiel.
Op dit moment spreekt Wilders zoetgevooisde woorden over zijn 'partij van de hoop' en dat hij premier wil worden 'voor alle Nederlanders'. Nog niet zo lang geleden drukte hij zich wel anders uit. Enkele trefwoorden: kopvoddentaks, polenmeldpunt, minder Marokkanen, de-islamiseren. Kortom, systematisch hele bevolkingsgroepen weg zetten. Zijn oorspronkelijke gedachten en plannen gaan dus wel verder dan een beperking op immigranten.
Daar zei ik al wat van...
I...de meest verbindende Premier zou zijn (hoewel Geert zijn best doet en nu al uitspraken doet die erg lijken op matiging (op een ander meer politiek getint forum waar ik vooral meelees wordt nu al gemopperd dat ie te aardig is, "dan had ik wel op v Haga gestemd")).
Goedemorgenallemaal
24 november 2023, 16:39
Ik mag aannemen dat Geert Khalid en Sophie en Raoul Heertje ere lid gaat maken, hun avondje lollig doen heeft de PVV met name in Brabant en Limburg heel wat stemmen opgeleverd
Brad Clitt
25 november 2023, 06:37
Khalid en co zullen als eerste van de buis verdwijnen, op speciaal verzoek van Caroline. Verder zal het verschrikkelijke Kaagmens op een enkeltje Gaza getrakteerd worden, is toch haar 2e thuis. Het zuur spoot nog net niet uit haar bek toen ze op de zege van moeder Teresa reageerde.
Over Dilan, ben benieuwd wanneer ze weer 180 graden draait. Ze kunnen er beter iemand van statuur neerzetten, maar wie?
pret
25 november 2023, 08:16
Over Dilan, ben benieuwd wanneer ze weer 180 graden draait. Ze kunnen er beter iemand van statuur neerzetten, maar wie?
Heeft Geert dat ook al niet gedaan met zijn uitspraak dat iedereen over zijn schaduw heen moet kijken?
Herr Fick
25 november 2023, 08:27
.... met alleen blanke boeven .... Je bedoelt vast ... met alleen blanke politiemannen:cool:
Brad Clitt
25 november 2023, 08:34
Heeft Geert dat ook al niet gedaan met zijn uitspraak dat iedereen over zijn schaduw heen moet kijken?
Ja, en dat leverde hem 37 zetels op. Het landsbelang gaat nu voor, het is nl. al kwart over 12.
Over een andere boeg, iedereen verweet hem halsstarrig vast te houden aan zijn opvattingen en nu is hij tot compromissen bereid, is het ook weer niet goed.
pret
25 november 2023, 09:12
Ja, en dat leverde hem 37 zetels op. Het landsbelang gaat nu voor, het is nl. al kwart over 12.
Over een andere boeg, iedereen verweet hem halsstarrig vast te houden aan zijn opvattingen en nu is hij tot compromissen bereid, is het ook weer niet goed.
Nee lijkt mij niet dat het hem 37 zetels heeft opgeleverd, want dat zei hij na de 37 zetels.
Uiteraard hoort hij tot compromissen bereid te zijn omdat hij niet genoeg zetels heeft voor eigen beleid.
Brad Clitt
25 november 2023, 09:17
Dat klopt dat hij dat zei na de uitslag, maar tijdens de debatten kon je al horen/zien/proeven dat ie milder is geworden (en (wel) humor heeft) en dat heeft veel mensen over de streep getrokken. Maar goed, als Omtzigt en BBB wel in een coalitie willen stappen dan is het een GO voor Geert. VVD zal dan op belangrijke zaken gedogen, maar het liefst natuurlijk ook mee aan boord. Anders de avontuurlijke optie met 7 partijen (zie post #1257) maar eens proberen...
Tonio
25 november 2023, 09:23
Omdat De VVD niet vergeten is dat Wilders tot woensdagavond jarenlang alleen maar heeft gepolariseerd (kopvoddentaks, polenmeldpunt) en mensen beledigd (Kaag consequent heks genoemd). Hij is niet geloofwaardig als hij dan drie dagen geleden om 21.15 uur ineens van opvatting verandert.
Bovendien kreeg de VVD van Wilders van alles in Nederland de schuld; laat hem dan maar tonen dat het door hem en zonder VVD beter wordt.
pret
25 november 2023, 09:25
Dat klopt dat hij dat zei na de uitslag, maar tijdens de debatten kon je al horen/zien/proeven dat ie milder is geworden (en (wel) humor heeft) en dat heeft veel mensen over de streep getrokken. Maar goed, als Omtzigt en BBB wel in een coalitie willen stappen dan is het een GO voor Geert. VVD zal dan op belangrijke zaken gedogen, maar het liefst natuurlijk ook mee aan boord. Anders de avontuurlijke optie met 7 partijen maar proberen...
Ik gun hem van harte dat Geert een kabinet vormt immers dat verdiend hij vanuit democratisch perspectief. Indien VVD tegenwerkt zouden ze enkel in hun eigen voet schieten bij de volgende verkiezingen.
Brad Clitt
25 november 2023, 09:37
@ Tonio
De VVD zit in deze situatie doordat ze jarenlang links (eerst PVDA, later D66) beleid hebben uitgevoerd, wat nog een fijntjes opgemerkt werd door Geert na gekibbel tussen Yesilgoz en Jetten in één van de debatten (dacht het slotdebat).
Tonio
25 november 2023, 09:59
En dan is het nu aan Geert - als nieuwe messias, na Caroline en Omtzigt - om de gouden bergen die hij zijn achterban beloofde: minder migratie, geen eigen risico zorgverzekering, geen BTW op boodschappen, verhoging minimumloon, verlaging energierekening en verlaging belastingen, waar te maken in een regering.
Als hij tenminste een coalitie kan vormen. En vervolgens zelf genoeg bekwame mensen in zijn - tot voor woensdag 1manspartij - heeft die minister kunnen zijn.
Brad Clitt
25 november 2023, 10:11
En zo is het. Geen zorgen de soep wordt niet zo heet gegeten als ie is opgediend en in de keuken is ie zoals we weten al kunnen afkoelen.
Over ministers hoef je je geen zorgen te maken, daar zullen ze al over nagedacht hebben (net zoals over de verkenner uit eigen stal). Vraag me alleen af, wie wordt dan de nieuwe fractieleider aangezien Bosma waarschijnlijk (terecht) Kamervoorzitter wordt? Hopelijk niet Dion Graus... ;)
Goedemorgenallemaal
25 november 2023, 10:20
Maar goed, als Omtzigt en BBB wel in een coalitie willen stappen dan is het een GO voor Geert. .
Niets is zo makkelijk als het lijkt.
BBB wil best met PVV, maar dan wel zonder dat zielige-dieren-beleid: ‘Dat is echt puur emotie’
Formatiegesprekken Hoewel de BBB veel kiezers verloor aan de PVV, staat de partij van Caroline van der Plas open voor een coalitie. Wel moet de PVV dan stoppen met moties die boeren dwarszitten. „Ze stemmen soms puur voor moties omdat Dion Graus het zielig vindt voor de kippen.” (https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/24/bbb-wil-best-met-pvv-maar-dan-wel-zonder-dat-zielige-dieren-beleid-a4182202)
Dan loopt Dion over naar de PvdD
Brad Clitt
25 november 2023, 10:35
Ook Dion zal over z'n schaduw heen moeten stappen, maar geen zorgen we blijven ook aan de dieren denken.
Siberische tijger
25 november 2023, 11:03
https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezingen-2023/6291264/alle-stemmen-in-nederland-geteld-zetelverdeling-ongewijzigd-in-definitieve-prognose.html
In de definitieve zetelprognose van de Verkiezingsdienst van het ANP krijgt PVV er 37, GroenLinks-PvdA 25, VVD 24, NSC 20 en D66 9.
Badslippers
25 november 2023, 11:51
En dan is het nu aan Geert - als nieuwe messias, na Caroline en Omtzigt - om de gouden bergen die hij zijn achterban beloofde: minder migratie, geen eigen risico zorgverzekering, geen BTW op boodschappen, verhoging minimumloon, verlaging energierekening en verlaging belastingen, waar te maken in een regering.
Als hij tenminste een coalitie kan vormen. En vervolgens zelf genoeg bekwame mensen in zijn - tot voor woensdag 1manspartij - heeft die minister kunnen zijn.
Misschien dat Geert dit lijstje boven zijn bed kan hangen en vervolgens gaat afstrepen wat hij binnenhaalt.
Wat wil de PVV en wat gaan ze daarvan daadwerkelijk uitvoeren?
Het sluiten van onze grenzen voor nog meer gelukszoekers uit andere culturen is daarbij noodzakelijk
Het is de hoogste tijd voor zero tolerance. De politie moet weer de baas zijn op straat.
Criminelen dienen direct te worden opgepakt en langdurig vastgezet.
Meer geld vrijmaken voor 10.000 extra politieagenten.
Er moet een digitale schandpaal komen voor daders van geweld- en zedenmisdrijven.
Tbs wordt afgeschaft.
Het eigen risico wordt afgeschaft.
De marktwerking in de zorg wordt afgeschaft.
De tandarts komt in het basispakket.
De verzorgingshuizen komen terug.
De overheid kan voorlichten, maar bepaalt niet of je rookt, drinkt en wat je eet.
Er komt geen suikertaks en geen vleestaks.
De sociale huren worden verlaagd
De huurtoeslag wordt verhoogd
Woningen worden gegund aan Nederlanders.
De ‘belemmerende stikstofregels’ moeten van tafel.
Er dient te worden gestopt met het gasvrij maken van woningen.
Er komt geen verplichte warmtepomp in huizen.
Kolen- en gascentrales worden open gehouden.
Er worden nieuwe kerncentrales bijgebouwd.
Er komt een bindend referendum.
De Eerste Kamer wordt afgeschaft.
Het wachtgeld voor politici wordt afgeschaft.
Er komt een verbod op islamitisch onderwijs, koran en moskeeën.
We trekken ons terug uit het VN-Klimaatakkoord.
De Klimaatwet wordt ingetrokken.
Het Klimaatfonds met tientallen miljarden wordt geschrapt.
De stikstofregels worden geschrapt.
Er komen geen windturbines, zonneparken en biomassa.
De Nederlandse cultuur, identiteit en tradities worden behouden en niet uitgewist.
De linkse haat waarin helden uit onze geschiedenis worden beschimpt, wordt beëindigd.
De excuses voor het slavernijverleden en de politionele acties, zoals gedaan door de Koning, worden ingetrokken.
Zwarte Piet blijft.
De ‘linkse’ publieke omroep wordt opgedoekt want de financiering wordt volledig beëindigd.
Er komt een verbod op islamitisch onderwijs, korans en moskeeën.
Er komt een ban op het dragen van islamitische hoofddoekjes in overheidsgebouwen, inclusief de Staten-Generaal.
Er worden meer wegen aangelegd
De brandstofaccijns wordt verlaagd.
Er komt geen rekeningrijden
De maximumsnelheid wordt verhoogd naar 140 km/u.
Er komen meer treinen en zitplaatsen in de spits.
Er komt een betaalbaar en veilig openbaar vervoer.
De vliegtaks sneuvelt.
Er komt een hogere ouderenkorting.
De AOW-leeftijd gaat weer naar 65 jaar.
Turkije moet uit de NAVO.
Er komt een Nexit.
De ontwikkelingshulp wordt volledig afgeschaft en er komt geen minister voor ontwikkelingshulp.
De BTW op boodschappen wordt afgeschaft.
In elke stad of elk dorp word 'een straatje' bijgebouwd.
Taal en rekenen komen weer centraal te staan in het onderwijs.
Er komen meer leraren voor de klas.
Buitenlandse studenten gaan we beperken.
NS en Prorail worden samengevoegd.
De burgemeester wordt voortaan gekozen.
En hoe denkt de PVV dat te gaan betalen?
Alles gaan we betalen door te stoppen met miljarden over te maken naar Brussel en Afrika.
We stoppen met ontwikkelingshulp..
Door de miljarden die nu staan gereserveerd voor klimaat en stikstof te besteden aan onze eigen mensen.
De gigantische extra winsten die banken nu maken vanwege de gestegen rente worden extra belast.
We schrappen allerlei onzinnige subsidies voor kunst, cultuur, publieke omroep, expats en vergroening.
Het sluiten van onze grenzen voor asielzoekers en het beperken van migratie levert miljarden op.
En wat gaat dat kosten (volgens Wim Suyker, voormalig afdelingshoofd overheidsfinanciën bij het CPB)
Het begrotingstekort loopt met PVV-beleid op tot 59 miljard in 2028.
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10532518/begrotingstekort-loopt-met-pvv-beleid-op-tot-59-miljard-in-2028
Dat wordt lachen (of janken)
Picasso 1
25 november 2023, 12:10
Het begrotingstekort loopt met PVV-beleid op tot 59 miljard in 2028.
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10532518/begrotingstekort-loopt-met-pvv-beleid-op-tot-59-miljard-in-2028
Dat wordt lachen (of janken)
Ik open je linkje en daar staat o.a. het volgende:
Klimaatfonds en stikstoffonds
De PVV beweert dat het miljarden ophaalt met het afschaffen van onder meer het Klimaatfonds en het stikstoffonds. Maar dat is volgens Suyker 'flauwekul', simpelweg omdat die fondsen niet bestaan. Elk jaar worden er volgens hem maatregelen genomen op het gebied van het klimaat. Als je daarmee stopt, levert dat 4 miljard op, maar dat is gerekend buiten de effecten daarvan op het klimaat.
En nou kijken we naar wat de rekenkamer aan het begin van 2023 publiceerde over het kabinet Rutte/Kaag:
38811
Kortom, het kabinet geeft geen inzicht in de klimaatkosten, maar deze meneer Suyker weet precies welke cijfers hij moet hanteren om het verkiezingsprogramma van Wilders door te rekenen.
Blijft inderdaad lachen met de selectieve keuzes waar elk activist mee schermt of om af te kraken of om op te hemelen.
Badslippers
25 november 2023, 16:45
Ik open je linkje en daar staat o.a. het volgende:
En nou kijken we naar wat de rekenkamer aan het begin van 2023 publiceerde over het kabinet Rutte/Kaag:
[ . . . ]
Kortom, het kabinet geeft geen inzicht in de klimaatkosten, maar deze meneer Suyker weet precies welke cijfers hij moet hanteren om het verkiezingsprogramma van Wilders door te rekenen.
Blijft inderdaad lachen met de selectieve keuzes waar elk activist mee schermt of om af te kraken of om op te hemelen.
Ja snap ik wel Pic1 maar ik ga dat niet allemaal toetsen en uitzoeken ben ik te lui voor (althans in dit geval) en belangrijker ik weet dat jij dat allemaal checkt. Kern, Wilders moet maar eens eerst laten zien wat hij concreet gaat presteren want tot nu toe blijft het alleen bij het mantra "Ik zeg wat ik denk en benoem de problemen". Helaas hebben mensen die een woning of werk zoeken of zorg nodig hebben daar niks aan. Dus, geen woorden maar daden. We gaan het lijstje bijhouden en over onbepaalde tijd weten we wat de heer Wilders daadwerkelijk heeft betekend voor Henk en Ingrid. Hij moet trouwens maar eens eerst in de regering komen. Ik zou niet eens gek opkijken als die andere partijen zoals GL/PvdA, VVD, NSC, D66, BBB hem een loer draaien.
Sphinx
25 november 2023, 18:18
Ja snap ik wel Pic1 maar ik ga dat niet allemaal toetsen en uitzoeken ben ik te lui voor (althans in dit geval) en belangrijker ik weet dat jij dat allemaal checkt. Kern, Wilders moet maar eens eerst laten zien wat hij concreet gaat presteren want tot nu toe blijft het alleen bij het mantra "Ik zeg wat ik denk en benoem de problemen". Helaas hebben mensen die een woning of werk zoeken of zorg nodig hebben daar niks aan. Dus, geen woorden maar daden. We gaan het lijstje bijhouden en over onbepaalde tijd weten we wat de heer Wilders daadwerkelijk heeft betekend voor Henk en Ingrid. Hij moet trouwens maar eens eerst in de regering komen. Ik zou niet eens gek opkijken als die andere partijen zoals GL/PvdA, VVD, NSC, D66, BBB hem een loer draaien.
Ik kijk een beetje naar Polen, waar de PiS nu de grootste is, maar als een colporteur uit vroeger tijden langs de deuren moet gaan om iemand zo gek te krijgen er een regering mee te vormen, terwijl het blok rond Tusk rustig afwacht en eigenlijk alles al geregeld kan hebben in de komende 3 maanden dat PiS bezig is. Benieuwd of Timmermans een belletje van de Poolse Donald T heeft gehad ;)
Jan_Wandelaar
25 november 2023, 20:42
13,3 miljoen mensen in Nederland zijn kiesgerechtigd. Daarvan is 78,2% daadwerkelijk naar de stembus gegaan. Feit is dus dat er meer mensen (bijna 2,9 miljoen) helemaal niet zijn gaan stemmen dan dat er op de PVV gestemd hebben (bijna 2,5 miljoen).
Bijna 2,9 miljoen mensen die op dat enorme stembiljet geen enkele persoon konden vinden die het waard was om even langs een stembureau te gaan. Volledig gebrek aan vertrouwen in de politiek is op dit moment dus de partij met de grootste aanhang.
Ook Geert is geen vastgoedontwikkelaar. Nee, Geert is een politicus net zoals al die andere personen op dat enorme stembiljet.
Dus ook Geert zal niet in staat zijn om meer betaalbare huizen te realiseren.
J.W.
Jan_Wandelaar
25 november 2023, 22:05
Uittreksel uit de conclusie:
Vele wetenschappers doen een poging om populisme op de juiste wijze te definiëren.
(...)
Bron: Bachelorscriptie (http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj_tZiW-9qCAxUZg_0HHcSnDuAQFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fstudenttheses.uu.nl%2Fbitstream% 2Fhandle%2F20.500.12932%2F14411%2FAdolf%2520Hitler %252C%2520zijn%2520NSDAP%2520als%2520Populistische %2520Partij%2520%2528Rick%2520Flikkenschild%252034 15481%2529.doc%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&usg=AOvVaw093rUMgGGUIqte_9spPioX&opi=89978449) Universiteit Utrecht - Faculteit Geesteswetenschappen
Wanneer macht verkregen kan worden door een populariteitswedstrijd[/B] te winnen moet je niet gek opkijken als daar populisten op af komen.....
J.W.
Goedemorgenallemaal
26 november 2023, 11:53
Misschien dat Geert dit lijstje boven zijn bed kan hangen en vervolgens gaat afstrepen wat hij binnenhaalt.
En hoe denkt de PVV dat te gaan betalen?
De gigantische extra winsten die banken nu maken vanwege de gestegen rente worden extra belast.
Socialistische verkiezingsgretoriek. Beter 100.000 grote bedrijven, desnoods in brievenbusvorm, die een tientje betalen dan 1.000 die honderd euro moeten appen lappen. Onrechtvaardig? Misschien. Maar t levert wel meer op voor Nederland.
Nog zo'n economisch rariteitje, ik zie helemaal geen dingen waar we wat aan kunnen verdienen anders dan door bezuinigingen.
Wat gebeurt er met onderzoek? Met innovaties? Geert heeft in het verleden vaak genoeg gezegd dat hij innoveren maar stom vind.
Ik zie nergens ondernemingsgeest? Nederland is, wat je er ook van vind, groot geworden met handel, ontdekkingen. Deltawerken, baggeren. Innovatie. Kijk eens naar ASML.
Het is allemaal teveel "kijk naar het verleden". Geen oog voor de toekomst
.
Brad Clitt
26 november 2023, 13:58
Het is allemaal teveel "kijk naar het verleden". Geen oog voor de toekomst
.
Hij wilde dan ook een andere campagne dan de VVD...
Jan_Wandelaar
26 november 2023, 19:34
Kijk eens naar ASML.60% van het personeel bij ASML bestaat uit arbeidsmigranten. Geen starter op de woningmarkt die nog een dak boven z'n hoofd kan vinden in Veldhoven. Niet verrassend dus dat mensen terug willen naar een tijd waarin het normaal was dat je voor je 40e het ouderlijk huis kon verlaten.
Een toekomst die minder rooskleurig is dan het verleden is voor maar weinig mensen een aanlokkelijk vooruitzicht. Wanneer je de enige bent die dat inziet dan kun je zo maar van de ene op de andere dag 37 zetels in de tweede kamer hebben......
J.W.
Willem2
26 november 2023, 21:32
Verkenner Gom van Strien wordt in verband gebracht met fraude bij zijn voormalig werkgever, die aangifte tegen hem heeft gedaan, schrijft NRC op basis van documenten die de krant in handen heeft. Van Strien zegt in een reactie tegen NRC dat hij de kwestie kent, maar hij bestrijdt de aantijgingen. PVV-leider Geert Wilders is door hem niet geďnformeerd, zegt hij.
In een persverklaring van vanmiddag herhaalt Van Strien dat de beschuldigingen aan zijn adres in zijn ogen ongegrond zijn. "En ik neem daar met kracht afstand van." De verkenner stelt dat hij zelfs niet weet of de aangifte wel tegen hem is gedaan, "noch hoe het met deze aangifte staat".
.... https://nos.nl/artikel/2499333-nrc-verkenner-van-strien-pvv-in-verband-gebracht-met-fraudezaak
noglangnietuitgewandeld
26 november 2023, 23:00
De benoeming van die van Strien leek me toch al geen handige move. Want iemand uit eigen gelederen, en dan ook nog zoiets. Kan overtrokken zijn, maar meestal is het zo, dat waar rook is, is vuur. En je moet de geringste schijn van fout verleden nu vermijden.
Ik zou eerder denken aan van der Staay, Donner, of Remkes.
Nu begint van Strien dus morgen de eerste gesprekken. Met onder andere Timmermans. Dat gaat gezellig worden. Azijn in plaats van koffie. Geert zal hem wel ingewreven hebben dat hij niet met documenten onder de arm het Binnenhof over moet steken.
Brad Clitt
26 november 2023, 23:12
Ach, als ie geen verkenner was geweest had er geen haan naar gekraaid. Nu opeens gaan ze graven en vinden ze iets waar de eerste de beste VVD'er zijn/haar niet voor omdraait. Hij ontkent echter dus zal het wel een storm in een glas water zijn, een linkse storm welteverstaan.
Ascari
27 november 2023, 01:41
Ach, als ie geen verkenner was geweest had er geen haan naar gekraaid. Nu opeens gaan ze graven en vinden ze iets waar de eerste de beste VVD'er zijn/haar niet voor omdraait. Hij ontkent echter dus zal het wel een storm in een glas water zijn, een linkse storm welteverstaan.
De PVV is de grootste geworden, maar het calimero complex is gebleven.
noglangnietuitgewandeld
27 november 2023, 09:49
Van Strien stapt al op voordat hij begonnen is. Kon haast niet uit blijven.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/620524884/gom-van-strien-pvv-legt-werk-als-verkenner-neer-door-onrust-over-verleden
Badslippers
27 november 2023, 10:26
Van Strien stapt al op voordat hij begonnen is. Kon haast niet uit blijven.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/620524884/gom-van-strien-pvv-legt-werk-als-verkenner-neer-door-onrust-over-verleden
Heerlijk dit soort nieuws. Dat wordt 4 jaar lang PVV (Wilders) bashen. Kijk er echt naar uit. Slechts 5 dagen na de verkiezingen al de eerste rel. Maar ja wat wil je met zo'n kop. Dan weet ik al genoeg ! ! !
https://www.telegraaf.nl/images/1070x602/filters:format(jpeg):quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/1e3d21dc-8d01-11ee-a614-0257d57b707f.jpg
"Onregelmatigheden
De fraudezaak waar het om gaat, speelt bij een dochterbedrijf van de Universiteit Utrecht en het ziekenhuis UMC Utrecht, Utrecht Holdings. Dat bedrijf deed in maart aangifte van "onregelmatigheden waarbij drie (oud-)medewerkers betrokken zijn".
Volgens NRC, dat documenten in handen heeft, blijkt dat het daarbij onder meer gaat om Van Strien, die tot in 2009 bestuurder was van Utrecht Holdings. Dat bedrijf richt andere bedrijven op om ontdekkingen van de universiteit op de markt te brengen.
Echtgenotes
In een rapport van onderzoeksbureau Deloitte staat volgens de krant dat Van Strien en diens opvolger aandelen van bedrijven die zijn ontstaan uit de universiteit of het UMC in handen speelden van een extern bedrijf. Van dat bedrijf hadden hun echtgenotes ieder 32 procent van de aandelen in handen.
Naar aanleiding van het rapport van Deloitte deed Utrecht Holdings aangifte van oplichting en omkoping "in verband met aandelentransacties". Van Strien zei tegen de krant dat hij om opheldering heeft gevraagd toen hij hoorde van de aangifte, maar geen antwoord kreeg. "Wel kwam er een brief van de universiteit met een aantal aperte onjuistheden.""
© nos.nl (https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2499425-verkenner-van-strien-pvv-stopt-ermee-na-berichtgeving-over-fraude-aangifte)
Willem2
27 november 2023, 11:29
Heerlijk dit soort nieuws. Dat wordt 4 jaar lang PVV (Wilders) bashen. Kijk er echt naar uit. Slechts 5 dagen na de verkiezingen al de eerste rel....
In een notedop wat er verkeerd gaat in Nederland.
snaal88
27 november 2023, 11:53
heeft er nog iemand geneukt dit weekeinde? Dat interesseert me meer dan al dat gewauwel.
Wentelt Eefje
27 november 2023, 12:22
heeft er nog iemand geneukt dit weekeinde? Dat interesseert me meer dan al dat gewauwel.
Dan zit je in het verkeerde topic. In verkiezingstijd heb je niet geneukt maar word je verneukt!
Wentelt Eefje
27 november 2023, 14:09
SPELENDE MEISJES
Vol sombere doemgedachten
geraakte ik in een straat
waar meisjes aan 't spelen waren
en we kwamen aan de praat.
Turkse en Surinaamse
en sommige autochtoon
en ze hadden er nauwelijks weet van,
ze speelden daar gewoon.
Mijn sombere visioenen
van een wereld die verging
vervaagden in 't licht van die kinderen
tot een herinnering.
Want die meisjes met aardige ogen
en met hun prachtige haar
zullen de kinderen baren
voor de komende duizend jaar.
38831
WANDELAAR5
27 november 2023, 14:49
Om dit topic voor Snaal88 weer wat leuker te maken:
38832
Brad Clitt
27 november 2023, 15:54
Ronald Plasterk zou de nieuwe verkenner worden, morgen wordt het dan officieel bekend gemaakt (zou ook wel passen want ik noemde de PVV eerder al de nieuwe PVDA).
Wordt een leuk gesprekje met Frans...
Op deze manier heeft Dilan wel één of twee dagen extra bedenktijd gekregen, de druk vanuit de achterban neemt al toe (wat ik ook eerder voorspelde).
noglangnietuitgewandeld
27 november 2023, 15:58
Ik was zaterdag in Babylon dus ja, en niet weinig ook. Wel was het weer rode kool dag, liefhebbers van die prut zullen genoten hebben. Voor mij was de lucht alleen al genoeg. Maar het was gelukkig nog niet zo erg als wat deze stemmenteller deed over de VVD stemmen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/239451816/stemmenteller-geeft-over-op-de-vvd-en-moet-naar-huis
Wentelt Eefje
28 november 2023, 12:26
Oud-PvdA-minister Ronald Plasterk wordt de nieuwe verkenner in de formatie. Hij is de opvolger van PVV'er Van Strien, die gisteren ziin functie neerlegde. Na een bijeenkomst met de fractievoorzitters zei Kamervoorzitter Bergkamp dat PVV-leider Wilders als voorman van de grootste fractie voortvarend te werk is gegaan. Hij heeft de naam Plasterk voorgesteld en voor die naam was groot politiek draagvlak.
Alleen Partij voor de Dieren-leider Ouwehand en Denk-voorman Van Baarle waren tegen. Denk zal ook niet meedoen aan gesprekken met Plasterk. De partij wil niet dat het initiatief in de formatie ligt bij "een extreemrechtse politieke beweging die de rechten van meer dan een miljoen Nederlandse moslims wil afpakken".
De verkenner moet in kaart brengen welke mogelijkheden tot samenwerking in een coalitie er zijn. Plasterk moet uiterlijk volgende week dinsdag zijn verslag af hebben en de donderdag erna is er een Kamerdebat.
Benieuwd wat Ouwehand tot deze kansloze actie heeft bewogen.
Brad Clitt
28 november 2023, 12:44
Benieuwd wat Ouwehand tot deze kansloze actie heeft bewogen.
Misschien heeft Plasterk ooit eens per ongeluk een goudvis door de plee gespoeld...
Badslippers
28 november 2023, 16:13
Denk zal ook niet meedoen aan gesprekken met Plasterk. De partij wil niet dat het initiatief in de formatie ligt bij "een extreemrechtse politieke beweging die de rechten van meer dan een miljoen Nederlandse moslims wil afpakken
Die partij staat buiten de realiteit. De in hun ogen: "extreemrechtse politieke beweging die de rechten van meer dan een miljoen Nederlandse moslims wil afpakken" heeft namelijk veel stemmen gekregen van moslims. In de diverse media wordt dit geduid. Er bevinden zich veel conservatieve mensen onder de moslims. Ze hebben weinig met klimaat, LHBTQ+, woke, stikstof etc. En ze willen ook snel een woning, af van de eigen bijdrage van €385, lagere huurprijs, meer huurtoeslag, profiteren van allerlei andere toeslagen, eerder stoppen met werken en dan pensioen. Zij zien Wilders als de persoon die dat allemaal gaat regelen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/462751397/wie-is-de-allochtone-pvv-stemmer-ze-identificeren-zich-met-henk-en-ingrid (helaas achter de betaalmuur)
https://www.ad.nl/vijfheerenlanden/in-dit-pvv-stadje-wonen-relatief-de-meeste-moslims-die-zelf-vaak-ook-wilders-fan-zijn-goede-standpunten~af5a6b91/
Wentelt Eefje
28 november 2023, 16:48
Die partij staat buiten de realiteit. De in hun ogen: "extreemrechtse politieke beweging die de rechten van meer dan een miljoen Nederlandse moslims wil afpakken" heeft namelijk veel stemmen gekregen van moslims. In de diverse media wordt dit geduid. Er bevinden zich veel conservatieve mensen onder de moslims. Ze hebben weinig met klimaat, LHBTQ+, woke, stikstof etc. En ze willen ook snel een woning, af van de eigen bijdrage van €385, lagere huurprijs, meer huurtoeslag, profiteren van allerlei andere toeslagen, eerder stoppen met werken en dan pensioen. Zij zien Wilders als de persoon die dat allemaal gaat regelen.
Als je desondanks alsnog besluit als partij om niet deel te nemen aan gesprekken met een (in)formateur is dat wat mij betreft prima, alsnog een politieke strategische of tactische keuze, maar niet in gesprek gaan met de verkenner vind ik eigenlijk in ons parlementaire bestel ook een ONDEMOCRATISCHE keuze!
Zowel DENK als PvdD plaatsen zich hiermee ook buiten de geldende regels van onze parlementaire democratie. (En geven impliciet naar hun kiezers aan, dat een stem op deze partijen een verloren stem is.)
Brad Clitt
28 november 2023, 20:07
Kleine aanpassing van de uitslag.
D66 krijgt er 10 ipv 9 ten koste van de SP die nu op 4 staat.
Zou het liever andersom hebben gezien ivm een alternatieve coalitie.
Wentelt Eefje
28 november 2023, 20:55
Dat is niet fijn. Helemaal niet fijn. Denk dat dit dan ondanks de voor het eerst weer geslaagde campagne onder Lilian Marijnissen toch maar moet betekenen dat het doek valt voor haar als partijleider en lijsttrekker. Maar of zoveel reflectie toegestaan wordt binnen de SP.
Wentelt Eefje
29 november 2023, 06:10
Gom van Strien, die na de verkiezingen werd aangewezen als verkenner, heeft bewust de fraudebeschuldigingen tegen hem niet gemeld bij PVV-fractieleider Geert Wilders. Hij zou dat in overleg hebben gedaan met PVV-senaatsvoorzitter Marjolein Faber, zegt het Eerste-Kamerlid van de PVV tegen de De Telegraaf.
Op de vraag waarom hij vorige week niets tegen Wilders heeft gezegd over de kwestie toen hij werd gevraagd als verkenner, zegt hij: "Ik beken, dat is een stommiteit. In januari heb ik dit besproken met mijn fractievoorzitter in de senaat, mevrouw Faber. Zij vroeg: wat ga je doen? Ik heb haar op de hoogte gehouden. Zij heeft dat ook niet gecommuniceerd met Geert. In mijn naďviteit heb ik het niet gemeld aan Geert, maar dat had ik wel moeten doen."
Toen hij hoorde van de aangifte die door zijn voormalige werkgever, de Universiteit Utrecht, was gedaan in maart sprak Van Strien opnieuw met Faber, zegt de senator. "We hebben toen besproken of we dit aan Geert moesten melden. Onze conclusie was: daar gaan we Geert niet mee lastigvallen. Eerst maar eens afwachten wat er met de aangifte gebeurt. Vervolgens gebeurde er niks en is er nooit meer over gesproken."
De Telegraaf heeft Faber geconfronteerd met de uitlatingen van Van Strien, maar ze zou niets willen zeggen over de kwestie.
Wilders moest deze week plotseling op zoek naar een nieuwe verkenner. Zijn eerste keus Van Strien bleek verstrikt in een fraudezaak. Van Strien blijft er in het interview bij dat hij onschuldig is en zegt dat sprake is van een "politieke afrekening". Hij zegt niet af te treden als senator en verwacht voorzitter te worden van de PVV-senaatsfractie als Faber de overstap naar de Tweede Kamer maakt.
De PVV heeft dus helemaal geen nieuwe onervaren kamerleden nodig om fout op fout te gaan stapelen, daar hebben ze al mensen voor in huis. Ik ruik een LPF-implosie...
Wentelt Eefje
29 november 2023, 07:26
Na een maandenlange discussie over de asielstroom en na dagen van crisisoverleg viel deze zomer het vierde kabinet-Rutte op migratie. Het moest strenger en harder, vond de VVD, die er met D66, ChristenUnie en CDA niet uitkwam, ook al waren ze volgens die partijen een heel eind. Met de PVV als grote winnaar van de verkiezingen vindt een deel van de VVD-leden dat de partij nu eindelijk waar kan maken wat ze al die tijd al wil: een strenger migratiebeleid.
Maar anderen zien regeren met de PVV niet zitten. Dat is een no-go en zou voor sommigen zelfs het einde van het lidmaatschap betekenen.
Lang niet alle VVD'ers zijn het met partijleider Yesilgöz eens die vrijdagochtend zei dat de VVD niet in een kabinet gaat zitten. Met het grote zetelverlies past ons na al die jaren aan de macht geen kabinetsdeelname, betoogde Yesilgöz. Wel zal de partij een centrumrechts kabinet steunen als een soort gedoogpartner. Vanavond mag de opvolger van Rutte op een ingelaste partijbijeenkomst in Utrecht die opstelling verdedigen.
Een kabinet over rechts is op basis van de verkiezingsuitslag de meest voor de hand liggende optie. PVV, VVD, NSC en BBB hebben samen een riante meerderheid van 88 zetels. En de leider van de grootste partij, Geert Wilders, heeft een voorkeur voor een rechtse meerderheidscoalitie. VVD'ers die voor kabinetsdeelname zijn, wijzen ook op peilingen zoals bij EenVandaag, waaruit blijkt dat 84 procent van de VVD-achterban het 'acceptabel' vindt als de partij in een kabinet van premier Wilders stapt.
Rondje overslaan?
Een club VVD'ers met de naam Klassiek Liberaal, die al zeer ontevreden was over de samenwerking met D66, wil dat de partij mee gaat regeren. "Als er één moment is waarop je als VVD je verkiezingsprogramma kunt realiseren met partijen die er net zo over denken, dan is het nu", zei de Barendrechtse VVD-voorzitter Leon van Noort dit weekend tegen Nieuwsuur. Hij hoort dit geluid bij veel VVD'ers.
Ook de partijprominenten Halbe Zijlstra en Hans Hoogervorst vinden dat Yesilgöz de VVD-blokkade op kabinetsdeelname moet opheffen en met de PVV moet gaan formeren. In een ingezonden brief in De Telegraaf schreven ze dat de VVD met haar bestuurservaring het land voor chaos moet behoeden.
Andere VVD-prominenten denken er anders over. In het programma Sven op 1 zei Ed Nijpels tegen samenwerking met de PVV te zijn, ook in een gedoogconstructie. Volgens hem valt er "geen goed compromis te sluiten, en staat het verkiezingsprogramma van de PVV haaks op het verkiezingsprogramma van de VVD". Johan Remkes steunt Yesilgöz' boodschap niet mee te doen, en ook Rutte liet weten de lijn van Yesilgöz te steunen.
De kiezer heeft tegen de VVD gezegd: sla een rondje over, zei Yesilgöz vrijdag. Aan haar de moeilijke taak om vanavond aan de leden uit te leggen dat dat de beste optie is.
"Sinds haar uitspraken vrijdag is de achterban van de VVD in rep en roer. De ene kant vindt het onverkoopbaar dat het kabinet op migratie is gevallen en dat de partij nu een kans zou laten liggen met partijen in een kabinet te stappen die dat ook strenger terug willen dringen, aan de andere kant is een vleugel die regeren met de PVV niet ziet zitten en liever met Timmermans wil.
Wat Yesilgöz nu moet doen lijkt wel een beetje op een balanceeract op een evenwichtsbalk. Als ze naar links buigt zal de rechtervleugel afhaken, als ze naar rechts buigt wordt de linkervleugel boos.
Ze zal op de bijenkomst vanavond de moeilijke taak hebben om uit te leggen dat de VVD een centrumrechts kabinet mogelijk maakt zonder bewindslieden te leveren. En ze gaat proberen duidelijk te maken de partij het regeren nu wil overlaten aan de winnaars."
Wentelt Eefje
29 november 2023, 20:00
NSC-leider Omtzigt wil dat een informateur "langs de lijnen van de inhoud" gaat verkennen hoe de problemen in het land kunnen worden opgelost. NSC is niet klaar om te gaan onderhandelen over een meerderheid- of minderheidskabinet, zei hij na zijn gesprek met verkenner Plasterk.
Volgens Omtzigt kunnen de partijen kijken waar overeenstemming over bestaat. Hij zei dat hij zelf op dit moment geen voorkeurskabinet heeft. Omtzigt herhaalde ook dat hij nog steeds bezwaren ziet in samenwerking met de PVV. De PVV zal eerst duidelijk moeten maken wat de partij bedoelt met de opmerking dat bepaalde wensen "in de ijskast" gaan. "Er zitten onder meer belemmeringen in de sfeer van de rechtsstatelijkheid."
De NSC-leider benadrukte dat ook de voorkeurscoalitie van PVV-leider Wilders (PVV, VVD, NSC en BBB) bij lange na geen meerderheid heeft in de Eerste Kamer.
Wisselende meerderheden
In de brief die Omtzigt heeft overhandigd aan Plasterk staat dat hij zich kan voorstellen dat er twee informateurs benoemd worden, die met alle partijen gaan praten om te inventariseren op welke onderwerpen meerderheden bestaan. Dat hoeft niet altijd een meerderheid van dezelfde partijen te zijn.
Als het niet lukt om een coalitie te smeden met de PVV die een meerderheid heeft in de Kamer, dan komen wat Omtzigt betreft varianten in beeld als een minderheidskabinet, een zakenkabinet of een extraparlementair kabinet. In die varianten is er sprake van een lossere band tussen de regering en het parlement en dat vindt NSC een goede ontwikkeling.
Brad Clitt
1 december 2023, 11:02
En nu is het weer zoals het was, dus D66 op 9 en SP op 5.
Siberische tijger
1 december 2023, 11:04
En nu is het weer zoals het was, dus D66 op 9 en SP op 5.
https://nos.nl/collectie/13958/artikel/2499890-kiesraad-toch-nog-verandering-in-zetelverdeling-tweede-kamer
De Kiesraad heeft de uitslag vastgesteld. D66 komt uit op 9 zetels en de SP op 5.
noglangnietuitgewandeld
1 december 2023, 12:52
Mooi zo, Tjeerd de Groot definitief out. De SP gun ik dat zeteltje wel.
Badslippers
1 december 2023, 15:04
https://www.telegraaf.nl/nieuws/462751397/wie-is-de-allochtone-pvv-stemmer-ze-identificeren-zich-met-henk-en-ingrid (helaas achter de betaalmuur)
https://www.ad.nl/vijfheerenlanden/in-dit-pvv-stadje-wonen-relatief-de-meeste-moslims-die-zelf-vaak-ook-wilders-fan-zijn-goede-standpunten~af5a6b91/
Bovenstaande lijkt alweer achterhaald want er is weer een nieuw onderzoek die dit tegenspreekt.
https://nos.nl/collectie/13958/artikel/2499884-geen-aanwijzingen-dat-veel-moslims-op-de-pvv-hebben-gestemd.
De meningen zijn blijkbaar verdeeld want de Telegraaf zegt:
https://www.telegraaf.nl/video/1048622330/hierom-stemmen-moslims-op-de-pvv-geen-mensen-er-meer-bij
M.a.w. waar kunnen we nog op vertrouwen bij het nieuws? En vooral als er met 'onderzoek' wordt geschermd. Want nu heeft Niels Spierings, hoogleraar sociologie aan de Radboud Universiteit en co-directeur van het Nationaal Kiezersonderzoek aangetoond dat "van de ongeveer 150 deelnemers aan het onderzoek met een Marokkaans Nederlandse of Turks Nederlandse afkomst of die zich identificeren als moslim, er vijf op de PVV hebben gestemd. Onder degenen die zich identificeren als moslim waren het er nul".
Merkwaardige conclusie als je het mij vraagt. Is het nu nul of 5. Hoe is er onderzocht? Hoe valide is dat onderzoek? En wie is nu onderzocht? Ik lees dat de groep deelnemers bestaat uit:
1. Marokkaans Nederlandse afkomst
2. Turks Nederlandse afkomst
3. Deelnemers die zich identificeren als moslim
150 deelnemers lijkt me een zeer beperkte groep. Als je aan iemand vraagt wat hij/zij gestemd heeft moet je er maar van uitgaan dat die persoon de waarheid spreekt. Misschien is er wel sprake van schaamte bij moslims om aan te geven dat ze PVV hebben gestemd.
Kortom, het zoveelste onderzoek dat uitblinkt in gebrek aan kwaliteit en inzicht hoe dit onderzoek is afgenomen. Kan de prullenbak in of er moet een ergens meer informatie zijn over de onderzoeksmethodiek.
Brad Clitt
2 december 2023, 20:51
Peiling MdH 2-12
PVV 42 (+5)
PVDA/GL 22 (-3)
NSC 19 (-1)
VVD 16 (-8)
D66 11 (+2)
BBB 10 (+3)
CDA 6 (+1)
noglangnietuitgewandeld
6 december 2023, 22:32
En Syl laat een financiële puinhoop achter. Heeft ze nou geen verstand van boekhouden of kon bij1 de centen niet bij1 houden? Oom Hugo vordert 127k terug.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/367817409/sylvana-simons-laat-bij1-achter-met-financiele-strop
Willem2
9 december 2023, 14:18
SP-leider Lilian Marijnissen legt haar functie neer. Dat heeft zij de leden van haar partij zaterdagmiddag laten weten. Directe aanleiding is de recente verkiezingsnederlaag bij de Kamerverkiezingen waarbij de partij werd gehalveerd.
.... https://www.ad.nl/politiek/sp-leider-lilian-marijnissen-stapt-op~a2d7673c/
ze gaat samenwonen bij haar nieuwe vriend in Venlo :rolleyes:
WANDELAAR5
9 december 2023, 14:27
Die vriend was nu toch met Lisa Westerveld?
Evert75
9 december 2023, 18:19
Die Marijnissen moet nu toch haar biezen pakken, dit kan toch echt niet meer, zolang zij de SP aanvoert hebben ze alleen maar verloren. Dit pikt de achterban toch niet langer.
Hehe ze heeft het onderhand in de gaten dat het beter is op te stappen, alle verkiezingen (7) onder haar leiding verloren.
Badslippers
10 december 2023, 10:45
Met beiden een beschuitje eten zou ik niet afslaan
https://www.sp.nl/sites/default/files/kandidaten.jpg
https://img.parool.nl/193a53d360996aa4003cc337f7ceaa28367451f4/lisa-westerveld-groenlinks-mooi-de-stem-van-mensen-zijn
Wat betreft het afscheid van Marijnissen, alle verkiezingen verloren en dan moet je opstappen. Dat is politiek. Benieuwd wie de volgende SP-lei(ij)der wordt.
Willem2
11 december 2023, 19:10
Voordat PVV, VVD, NSC en BBB over de vorming van een nieuwe regering kunnen praten, moeten ze eerst om tafel over de grondwet, grondrechten en de rechtsstaat. Daarna kunnen grote thema's als migratie en bestaanszekerheid besproken worden. Als de partijen het over al die kwesties eens zijn, kan vanaf februari gekeken worden in welke vorm de partijen kunnen samenwerken.
..... https://www.ad.nl/politiek/plasterk-in-rapport-pvv-vvd-nsc-en-bbb-eerst-in-gesprek-over-grondwet~ab4e1b43/
dan kunnen we in september opnieuw naar de stembus.
Boy69
11 december 2023, 20:10
..... https://www.ad.nl/politiek/plasterk-in-rapport-pvv-vvd-nsc-en-bbb-eerst-in-gesprek-over-grondwet~ab4e1b43/
dan kunnen we in september opnieuw naar de stembus.
en dan krijgt de PVV 45+ stemmen (hopelijk nog meer) na het gekut van VVD en NSC
Brad Clitt
11 december 2023, 20:32
Niet zo negatief, deze week krijgen we alvast een PVV-Kamervoorzitter en vóór Pasen het kabinet Wilders I.
Nieuwe verkiezingen hebben we niks aan, want wat de PVV eventueel wint verliest de VVD en NSC.
Big30
14 december 2023, 19:24
38873
Martin Bosma is de nieuwe Kamervoorzitter: Wilders omhelst zijn trouwe secondant, applaus in de zaal
https://www.ad.nl/politiek/martin-bosma-is-de-nieuwe-kamervoorzitter-wilders-omhelst-zijn-trouwe-secondant-applaus-in-de-zaal~a19c10ed/
Siberische tijger
14 december 2023, 19:36
3x is scheepsrecht voor Bosma.
Ben wel benieuwd hoe vaak de nieuwe Tweede Kamervoorzitter Wilders tot de orde gaat roepen, mocht die een keer in een debat over de schreef gaan.
Brad Clitt
14 december 2023, 19:36
75!
Brad Clitt
19 december 2023, 16:07
Peiling 1Vandaag van vandaag
PVV: 47 (+10)
GL-PvdA: 22 (-3)
VVD: 18 (-6)
NSC: 19 (-1)
D66: 9
BBB: 8 (+1)
CDA: 4 (-1)
SP: 3 (-2)
DENK: 4 (+1)
PvdD: 5 (+2)
FvD: 3
SGP: 3
CU: 3
Volt: 2
JA21: 0 (-1)
Jan Verplancke
19 december 2023, 17:28
Meer dan twee keer zo groot als de volgende en dat is dan nog een gecombineerde partij. Ook dik groter dan de vier coalitiepartijen bij elkaar.
Jan_Wandelaar
20 december 2023, 20:10
Ik ruik een LPF-implosie...Wat niet onderhevig is aan een implosie is het aantal mensen dat ervan overtuigd is dat de agenda van politiek en overheid slechts zelden in lijn is met de belangen van de burgers. Diertjes en plantjes hebben een hogere prioriteit dan belasting-betalende burgers.
Het is dat de PVV een linkse anti-ondernemers partij is, anders hadden ze al boven de 60 zetels gestaan in de peilingen.
J.W.
Willem2
23 december 2023, 10:23
Sinds de PVV als grootste partij de leiding heeft in de formatie met VVD, NSC en BBB, zijn er zorgen over de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat. Zijn die zorgen terecht of moet er nog heel wat gebeuren voordat de koers echt verandert?
"Met die standpunten kun je geen regering vormen", zei NSC-leider Pieter Omtzigt over het PVV-partijprogramma. Een maand na de verkiezingen is die stelling nog altijd de kern van de discussie in de formatie.
..... https://www.nu.nl/formatie-2023/6295172/zorgen-over-rechtsstaat-met-pvv-aan-het-roer-wil-de-echte-wilders-opstaan.html
Jan_Wandelaar
24 december 2023, 22:50
38898
broodpoot
25 december 2023, 10:20
Oftewel, met deze uitslag weet je helemaal zeker dat er geen nieuw kabinet komt.
Willem2
7 januari 2024, 23:27
De formerende partijen gaan na twee weken rust weer om tafel. En dat gebeurt in de luwte, op een landgoed in Hilversum. PVV, VVD, NSC en BBB moeten meters maken want de eerste deadline nadert.
Voor begin februari moet informateur Ronald Plasterk de Tweede Kamer informeren over de voortgang, maar hij staat voor een flinke opgave. Verkiezingswinnaar en PVV-leider Geert Wilders staat te popelen om te gaan regeren. Maar VVD en NSC aarzelen over deelname aan een kabinet, liever opteren ze voor een gedoogrol (VVD) of pleiten ze voor een minderheidskabinet (NSC). Tegelijkertijd probeert Caroline van der Plas van BBB met man en macht de boel bij elkaar te houden.
.... https://www.ad.nl/politiek/informateur-plasterk-staat-voor-flinke-opgave-en-haalt-veelgebruikte-formatie-truc-uit-de-doos~afc5ae48/
Willem2
8 januari 2024, 11:09
Geert Wilders voegt de daad bij het woord: hij zet zijn wetsvoorstel voor een verbod op ‘islamitische uitingen’ nu ook formeel in zijn veelbesproken ‘ijskast’.
.... https://www.ad.nl/politiek/wilders-zet-islamverbod-en-andere-omstreden-plannen-in-de-ijskast-signaal-is-aan-mij-zal-het-niet-liggen~ad4f0013/
ze zijn nog geeneens op het landgoed in Hilversum en het lekken begint al weer.
Het schijnt dat Wilders weer lid wordt van de VVD en dat de fusieplannen voor NSC de BB en het CDA in een vergevorderd stadium zijn. Nieuwe partij NCDA :rolleyes:
Dan kunnen we snel regeren met gedoogsteun van DENK die sowieso al campagne maakt voor Geert.
Willem2
2 februari 2024, 14:54
Formeren gaat bij uitzondering door op vrijdag omdat deadline nadert, Wilders: ‘Er zit druk op de ketel’
.... https://www.ad.nl/politiek/formeren-gaat-bij-uitzondering-door-op-vrijdag-omdat-deadline-nadert-wilders-er-zit-druk-op-de-ketel~ab45111f/
Willem2
4 maart 2024, 18:27
Hoewel een rechts kabinet met PVV, VVD, NSC en BBB steeds verder uit zicht raakt, willen de partijleiders van VVD en NSC nog niet nadenken over onderhandelingen met de op een na grootste partij na de verkiezingen: GL-PvdA.
"Ik zit aan tafel om te praten over een centrumrechts kabinet", zegt VVD-leider Dilan Yesilgöz maandag nadat zij op gesprek is geweest bij informateur Kim Putters.
Yesilgöz was daar tegelijkertijd met NSC-leider Pieter Omtzigt. "Het is niet voor niets dat we met deze partijen om tafel zijn gaan zitten", zei Omtzigt even later over de formatiegesprekken die sinds december tussen PVV, VVD, NSC en BBB worden gevoerd. "Dat hebben we heel bewust gedaan."
Alleen wil het nog niet vlotten met die gesprekken. Omtzigt heeft de deur naar kabinetsdeelname met de PVV definitief dichtgegooid. De afstand tussen zijn partij en de PVV van Geert Wilders over de rechtsstaat vindt hij te groot.
..... https://www.nu.nl/formatie-2023/6303902/yesilgoz-en-omtzigt-willen-nog-niet-nadenken-over-gesprekken-met-gl-pvda.html