PDA

Volledige versie bekijken : Frankrijk moet niet gekker worden

Pagina's : [1] 2

pret
28 april 2021, 16:28
Franse generaals waarschuwen voor een burgeroorlog

Een grote groep Franse militairen waarschuwt voor een burgeroorlog. De regering van president Macron moet ‘Franse tradities’ verdedigen. Zo niet, dan ‘zullen kameraden in actie komen’.

De Franse minister van Defensie laat onderzoeken of militairen die politieke uitlatingen doen gestraft kunnen worden. Aanleiding is een pamflet van een groep ex-generaals waarin wordt gewaarschuwd voor ‘chaos’ en een ‘burgeroorlog’ in Frankrijk.

,,Als het kan gaan we sancties treffen’’, aldus minister Florence Parly. Ze noemt het pamflet ‘onaanvaardbaar’. ,,Het leger heeft als taak om Frankrijk te verdedigen, niet om campagne te voeren. Voor militairen gelden twee principes: neutraliteit en loyaliteit.’’

Franse parlementsleden hebben inmiddels justitie ingeschakeld. ,,De inlichtingendienst van het leger moet hier op worden gezet. En militairen moeten in eigen gelederen orde op zaken stellen’’, aldus de extreemlinkse politicus Jean-Luc Mélenchon.

Zo’n twintig gepensioneerde generaals publiceerden kortgeleden een open brief aan president Macron, de regering en het parlement. ,,Frankrijk is in gevaar, het land wordt dodelijk bedreigd’’, schrijven ze. ‘Bendes uit de banlieue en moslimextremisten’ zouden de regels bepalen in sommige stadswijken. ,,Maar overal moeten de wetten van onze republiek gelden.’’

De ex-legerleiders richten hun pijlen ook op ‘antiracisten’: ,,Deze fanatici willen een raciale oorlog. Ze minachten ons land, onze tradities en onze cultuur.’’

Ook de regering wordt bekritiseerd. ,,Tijdens demonstraties zet de regering ordetroepen in tegen Fransen met gele hesjes die hun wanhoop uiten.’’

Chaos en duizenden doden
De generaals doen een dringende oproep aan politici om de ‘gevaren’ te keren. ,,Wij staan klaar om u te steunen’’, schrijven ze. Als de regering niet ingrijpt, komt het tot ‘een burgeroorlog, chaos, en duizenden doden waarvoor u verantwoordelijk bent’.

En ze waarschuwen ook voor militair ingrijpen. ,,Onze kameraden in actieve dienst zullen in actie komen om onze waarden te beschermen.’’

De brief is ook ondertekend door een honderdtal (ex-)officieren en onderofficieren en enkele duizenden andere militairen. Onder de generaals bevinden zich enkele bekenden. Christian Piquemal deed enkele jaren geleden in Calais mee met een Pegida-demonstratie tegen de ‘islamisering van Europa’. François Gaubert deed aan regionale verkiezingen mee namens de rechts-populistische partij van Marine Le Pen. Zij steunt de oproep vanuit het leger. ,,Sluit u aan bij ons, ik deel uw analyse’’, schrijft Le Pen in een reactie.

De open brief van de militairen werd gepubliceerd in het rechtse weekblad Valeurs Actuelles. Dat plaatste een week eerder een artikel van de rechts-populistische politicus Philippe de Villiers. ‘Ik roep op tot een opstand’, zei hij.

Philippe de Villiers is de broer van Pierre de Villiers, de hoogste legerleider die in 2017 opstapte na een conflict met president Macron.

Deze Pierre de Villiers publiceert regelmatig boeken die als warme broodjes over de toonbank gaan. Volgens menigeen heeft hij ook politieke ambities. Tegen dagblad Le Monde zei hij een paar maanden geleden: ,,Bij mijn vorige boeken zeiden lezers: ‘we hebben een stem als de uwe nodig’. Nu zeggen ze: ‘stel u kandidaat bij de verkiezingen’.’’

Volgens een peiling die vorig jaar november verscheen, ook in Valeurs Actuelles, zou 20 procent van de Fransen overwegen op ex-legerleider Pierre de Villiers te stemmen bij presidentsverkiezingen.

Bron AD

Zeus1
28 april 2021, 16:39
Moet inderdaad niet gekker worden, het lijkt verdomme Turkije wel :hammer:

pret
28 april 2021, 16:41
Ja dat is ook het eerste wat in mij opkwam. :biggrin:

Herr Fick
28 april 2021, 16:58
Moet inderdaad niet gekker worden, het lijkt verdomme Turkije wel :hammer:
Waarom? Het gaat om toch ex-militairen. Die mogen best voor hun politieke mening uitkomen. Frankrijk is inderdaad, meer nog dan de rest van Europa, een door moslimextremisten bedreigd land. De Gaulle deed toch ook aan politiek en was een ex-militair. Idem voor Churchill en Eisenhower.

Brad Clitt
28 april 2021, 17:02
Leuk initiatief, alleen 46 jaar te laat.

Player
28 april 2021, 20:23
Wie al eens in de Franse banlieues en grootsteden komt, begrijpt dit al te goed. Na decennia lang gepamper en linkse ontkenning van het probleem rest er niets anders dan met de grove borstel erdoor te gaan. Nicolas Sarkozy - toen nog minister - riep in 2005 al naar de slachtoffers van relschoppers in de Parijse voorsteden: “Cette bande de racailles? On va vous en débarasser.”. Jammer genoeg heeft hij geen woord gehouden en is het probleem alleen maar exponentieel toegenomen met jihad acties, onthoofdingen en aanslagen alom gepleegd door Moslims. Enige oplossing zal zijn ze gewapenderhand het land uitjagen.

Ascari
28 april 2021, 22:09
Sarkozy is onlangs veroordeeld voor corruptie:
Op 1 maart 2021 deed de rechtbank uitspraak. Alle drie verdachten Nicolas Sarkozy, Thierry Herzog en Gilbert Azibert werden veroordeeld tot drie jaar celstraf, waarvan twee jaar voorwaardelijk. Volgens de rechter waren ze zich "volledig bewust van het frauduleuze karakter van hun handelingen".

Player
28 april 2021, 22:31
@Ascari. En je punt is? Het gaat hier niet om de figuur van Sarkozy maar om het feit dat 16 jaar geleden de maat al vol was in Frankrijk en er jammer genoeg niets aan gedaan werd met verdere escalaties tot gevolg. Of had ik er een vertaling moeten bijzetten om de boodschap te laten aankomen? Toch raar dat Turken en hun moslimbroeders steeds afleidingsmanoeuvres aangaan als men de feiten benoemd zoals ze zijn om de essentie rond de problematiek van de Islam in Europa te verdoezelen.

Ascari
28 april 2021, 22:55
@Ascari. En je punt is? Het gaat hier niet om de figuur van Sarkozy maar om het feit dat 16 jaar geleden de maat al vol was in Frankrijk en er jammer genoeg niets aan gedaan werd met verdere escalaties tot gevolg. Of had ik er een vertaling moeten bijzetten om de boodschap te laten aankomen? Toch raar dat Turken en hun moslimbroeders steeds afleidingsmanoeuvres aangaan als men de feiten benoemd zoals ze zijn om de essentie rond de problematiek van de Islam in Europa te verdoezelen.

Je maakt een held van iemand die onlangs voor corruptie is veroordeeld. Snap je dat niet? Ik moet altijd ontzettend lachen om de zogenaamde problemen van Frankrijk. Ze buiten de armen uit zetten ze in achterstandwijken en klagen dan over deze mensen. Maar blijkbaar wil jij een "Endlösung" voor alle moslims? Je hebt niet eens het fatsoen en intelligentie om onderscheid te maken tussen moslims en terroristen. Wil je ook alle concentratie kampen heropenen?

Het is mij duidelijk dat je geen flauw benul hebt over de problematiek van Frankrijk. Maar vanuit je ivoren toren braak je lauter dommige opmerkingen uit. Als je niks weet hou je dan erbuiten.

Big30
28 april 2021, 23:49
Het is mij duidelijk dat je geen flauw benul hebt over de problematiek van Frankrijk.
Je bedoelt deze problematiek?

Joden Parijs vluchten uit wijken met veel moslims

Het antisemitisme is in Frankrijk sterk toegenomen. Joden trekken weg uit de buitenwijken waar veel moslims wonen en gaan uit voorzorg bij elkaar wonen. 'Hier zijn we niet bang.'
https://www.parool.nl/nieuws/joden-parijs-vluchten-uit-wijken-met-veel-moslims~b40367c0/
Of deze?

Moslimextremisme floreert in arme banlieues Frankrijk

Aanslag Parijs
Frankrijk loopt voorop in de strijd tegen het moslimterrorisme. Toch gebeurde het juist hier: de ergste aanslagen in jaren. De armoedige banlieues van Parijs vormen een voedingsbodem voor extremisme.

https://www.ad.nl/buitenland/moslimextremisme-floreert-in-arme-banlieues-frankrijk~aad1e37a/
Of deze?

‘Monsieur Paty zette zijn leerlingen aan het denken’

De rustige Parijse voorstad Conflans-Sainte-Honorine verkeert in shock nadat een terrorist er vrijdag een leraar onthoofdde. ‘Monsieur Paty deed zijn job, hij deed dat goed.’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201018_97762331

pret
29 april 2021, 04:55
Het is mij duidelijk dat je geen flauw benul hebt over de problematiek van Frankrijk.

Je bedoelt vast deze problematiek:

In Frankrijk is ophef ontstaan na een serie incidenten rond moslims. Moskeeën zijn beklad en in brand gestoken en Nadiya Lazzouni, een onder moslims populaire talkshow-host, is bedreigd.

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/artikel/2376976-prominente-franse-moslima-en-talkshow-host-moet-onderduiken.html

Moslima’s neergestoken in Parijs (https://www.bladna.nl/frankrijk-moslimgezin-aangevallen-parijs,32123.html)

Of deze:

Drie keer zoveel geweld tegen moslims in Frankrijk, vooral vrouwen slachtoffer
Moslims in Frankrijk worden steeds vaker het slachtoffer van islamofobie. Vorig jaar werd 789 keer melding gemaakt van bijvoorbeeld discriminatie, beledigingen of geweld. Dat is ruim 16 procent meer dan in 2018 en zelfs 77 procent meer dan in 2017.

https://www.ad.nl/buitenland/drie-keer-zoveel-geweld-tegen-moslims-in-frankrijk-vooral-vrouwen-slachtoffer~a7ac11a4/

Of deze:

Het regime van de islamofobe Franse president Macron heeft vandaag de burgerrechtenorganisatie CCIF officieel gesloten. CCIF is een organisatie die moslimhaat registreert en juridische hulp biedt aan slachtoffers van moslimhaat. De sluiting is niet de eerste maatregel waarmee Frankrijk moslims vervolgt en het zwijgen probeert op te leggen

https://dutchturks.nl/frankrijk-sluit-organisatie-die-moslimhaat-registreert/

Player
29 april 2021, 09:19
@Ascari Jongen, zet zo geen grote mond op. Als Belg zal ik de problematiek een stuk beter kennen in Frankrijk dan jij. Het feit dat je ze minimaliseert en erom moet lachen spreekt boekdelen. Het probleem in Frankrijk is hetzelfde als in vele andere West-Europese landen. Steeds deze bevolkingsgroepen gepamperd en de problemen onder linkse druk steeds doodgezwegen. En uiteindelijk vinden ze zichzelf dan niet begrepen en niet geïntegreerd. Als je als immigrant wilt slagen, doe je een inspanning om je te integreren. Dat wil zeggen op een positieve manier meebouwen aan een betere maatschappij. Dat ga je niet doen door jouw normen, waarden en geloof op te dringen aan een meerderheid waar je gast bent en door misdaad en terroristische acties te plegen. Maar dat zal jij toch nooit begrijpen. Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil...

pret
29 april 2021, 10:09
Frankrijk valt Turkse nieuwsdienst lastig, Turkije haalt uit

Franse openbare instellingen blijven zich richten op het grote Turkse en internationale persbureau Anadolu, dat onlangs de druk van het land op moslims en Turken aan de internationale gemeenschap heeft blootgesteld met nieuws en commentaar als onderdeel van de persvrijheid.

De Franse regering heeft stappen ondernomen die het dagelijks leven van moslims compliceren en een wettelijke basis bieden voor anti-Islamisme, vooral in de afgelopen maanden door middel van een wetsvoorstel ter bestrijding van ‘Islamistisch separatisme’ en operaties die worden uitgevoerd in naam van de strijd tegen terrorisme.

De nieuwsdienst van Turkije is doelwit van de regering van Parijs geworden, omdat het verslag doet van deze ontwikkelingen in Frankrijk en slachtoffers te interviewt.

Onlangs beweerde het Franse Interministerieel Comité voor de Preventie van Criminaliteit en Radicalisering (CIPDR) in een verklaring op zijn sociale media-account dat persbureau Anadolu een “propaganda-instantie” is en “Frankrijk op een misleidende en lasterlijke manier aanvalt” in zijn opiniestukken.

“In tegenstelling tot wat de CIPDR beweert, informeert het agentschap als internationaal persbureau het internationale publiek echter als onderdeel van de vrijheid van meningsuiting en primair gebaseerd op het principe van objectieve omroep”, is verklaard door de dienst.

“Bovendien worden de meningen die in het nieuws en de publicaties van het bureau naar voren worden gebracht, met name over de praktijken in kwestie in Frankrijk, ook onder woorden gebracht door Franse academici, journalisten en experts.”

Het discriminerende beleid van Frankrijk tegen moslims wordt ook vaak gedeeld in de internationale pers. De New York Times publiceerde een kritiek verhaal over de Franse politie die vier 10-jarige kinderen meer dan 11 uur vasthield in het Franse Albertville over valse ‘terrorismebeschuldigingen’.

CIPDR is aangesloten bij de minister-afgevaardigde belast met burgerschap en valt onder de Franse minister van Binnenlandse Zaken.

Ankara

“Waarom stoort het nieuws van Anadolu Agency Frankrijk?”, haalde communicatiedirecteur van het Turkse presidentschap Fahrettin Altun woensdag uit.

“Vraagje: is dit jullie begrip van persvrijheid? Waarom valt Frankrijk, dat het centrum is geworden van anti-Islamisme en systematische discriminatie van moslims, de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting aan? Waar zijn jullie bang voor?”

“We zien dat Frankrijk zijn uitsluitende en repressieve beleid jegens moslims voortzet, ook in de media. We doen een beroep op Frankrijk. Stop met het promoten van Islamofobie via staatsorganen. Maak een einde aan de druk op persbureau Anadolu”, aldus Altun.

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA | Gepubliceerd: 28-04-2021

PN En dan zeggen ze dat er geen vrijheid van meningsuiting en persvrijheid is in TR. Laat mij niet lachen. :cool:

Dalton
29 april 2021, 10:20
Zeker een dom lachje PRET want FRANKRIJK heeft veel last van de moslims die iedere dag weer wat anders bedenken om de burgers schrik aan te jagen met als gevolg dat zijn onderdanen een hekel krijgen aan de moslims.
TURKIJE mag zeker oppassen voor FRANKRIJK want ze bezitten atoombommen en neutronenbommen dat zal ERDOGAN ook weten,hij moet zijn grote bek dicht houden en weer normaal gaan doen.

Ascari
29 april 2021, 10:32
@Ascari Jongen, zet zo geen grote mond op. Als Belg zal ik de problematiek een stuk beter kennen in Frankrijk dan jij. Het feit dat je ze minimaliseert en erom moet lachen spreekt boekdelen. Het probleem in Frankrijk is hetzelfde als in vele andere West-Europese landen. Steeds deze bevolkingsgroepen gepamperd en de problemen onder linkse druk steeds doodgezwegen. En uiteindelijk vinden ze zichzelf dan niet begrepen en niet geïntegreerd. Als je als immigrant wilt slagen, doe je een inspanning om je te integreren. Dat wil zeggen op een positieve manier meebouwen aan een betere maatschappij. Dat ga je niet doen door jouw normen, waarden en geloof op te dringen aan een meerderheid waar je gast bent en door misdaad en terroristische acties te plegen. Maar dat zal jij toch nooit begrijpen. Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil...

Player knul. Je praat alleen rechtse politici na. Blijkbaar heb je geen eigen mening. Ik hoor alleen de meningen van anderen in je relaas. Als Belg zijn de enige kwalificatie is om een Frankrijk expert te zijn dan zijn er dus 11.000.000 experts. Je bent geen immigrant en ook geen politiek bestuurder of vakinhoudelijk expert. Dus jouw gestolen mening kan mij een reet roesten.

Player
29 april 2021, 13:30
@Ascari, sukkelaar, je bent nog dommer dan ik dacht. Ik praat geen enkele politieker na en ben rechts nog links. Sarkozy quote ik enkel als boutade om te illustreren dat de problemen in Frankrijk diepgeworteld zitten en al decennia meegaan. Als Belg ben ik perfect drietalig en volg de Franse media en kranten dagelijks. Mijn eigen mening is meer dan duidelijk. Omwille van je traag begrip zal ik ze nog eens bondig samenvatten: geloof en levensvisies beleef je in je privésfeer. In het openbaar pas je je aan de maatschappij aan waarvan je wenst deel uit te maken. Als je dat niet zint, keer je terug naar je eigen maatschappij waar dat misschien wel allemaal getolereerd wordt. Maar verwacht niet dat een minderheid de wil mag opleggen aan de meerderheid en dat de normen en waarden van een Westerse maatschappij overboord gegooid kunnen worden omdat bepaalde bevolkingsgroepen dat willen.

mentholbear
29 april 2021, 14:15
geloof en levensvisies beleef je in je privésfeer. In het openbaar pas je je aan de maatschappij aan waarvan je wenst deel uit te maken.

Maar als je vanwege levensvisie veganist bent ofzo, dan pas je je in het openbaar toch ook niet aan de maatschappij? Of als je vanwege je geloof bidt voor het eten, dan doe je dat in de bedrijfskantine toch ook?

Toegegeven, dit zijn niet zulke extreme zaken die invloed hebben op anderen, zoals dat iemand je gezicht niet kan zien, of dat je je vrouw klappen geeft, maar toch. Ik denk dat een geloof of levensvisie zich niet altijd zo makkelijk laat scheiden tussen prive en openbaar.

Willem2
29 april 2021, 14:40
@all
Ik kijk dit nog even aan ....
maar het kan zijn dat dit hele topic dan opeens weg is. Ik heb geen zin in verdere discriminatie en arrogant gedrag.

Pikkatrillah
29 april 2021, 15:40
Wat ik nooit kan begrijpen,is dat er altijd mensen zijn die hun land van herkomst zo geweldig vinden en dat met alle mogelijke middelen proberen duidelijk te maken aan de „autochtone bevolking „.

Als je jouw land dan toch zo geweldig vindt om aan andere op te dringen , wat doe je hier dan nog ?
Snel terug naar dat geweldige land waar je vandaan komt.
Daar krijg je in Nederland nog een premie voor en dan lekker genieten in jouw geweldige beloofde land.

Niemand houd je tegen.

Een ieder die nog hier is en dat roept is toch niet serieus te nemen.

Is alsof ik hier op het forum ga roepen dat ss een kut club is en er vervolgens iedere week zit:confused:
Of niet ?!

sofaking
29 april 2021, 16:52
Wat ik nooit kan begrijpen,is dat er altijd mensen zijn die hun land van herkomst zo geweldig vinden en dat met alle mogelijke middelen proberen duidelijk te maken aan de „autochtone bevolking „.

Als je jouw land dan toch zo geweldig vindt om aan andere op te dringen , wat doe je hier dan nog ?
Snel terug naar dat geweldige land waar je vandaan komt.
Daar krijg je in Nederland nog een premie voor en dan lekker genieten in jouw geweldige beloofde land.

Niemand houd je tegen.

Een ieder die nog hier is en dat roept is toch niet serieus te nemen.

Is alsof ik hier op het forum ga roepen dat ss een kut club is en er vervolgens iedere week zit:confused:
Of niet ?!

Bijna. Je gaat elke week naar Sixsens om te eisen dat iedereen zich zedig kleedt en geen alcohol meer drinkt.
En als ze niet willen luisteren word je gewelddadig.

hasta la pasta
29 april 2021, 19:40
PN En dan zeggen ze dat er geen vrijheid van meningsuiting en persvrijheid is in TR. Laat mij niet lachen.

Vrijheid van meningsuiting is er aantoonbaar steeds minder in TR, dat is inderdaad niet om te lachen. Maar goed, ik ben 1 maal op vakantie geweest in TR en laat het er bij. Achteraf gezien voelt het als een bezoek aan de Action. Frankrijk daarentegen trekt me nog steeds wel, geweldige wijnen komen er vandaan, lekkere keuken en mooi afwisselend landschap. Het is alleen echt jammer dat er Fransen wonen. Doodzonde is dat. In het snel harder wordende klimaat van de mondiale tegenstellingen daarentegen heb ik wel begrip voor het diepere gemeengoed van de Franse maatschappij. Zij kennen hun klassiekers en weten wel raad met scheiding tussen religie en staat. @W2: als het mij ligt, opvegen deze hele hap.

schoolmeester
29 april 2021, 19:59
Ik zie in de verte de veegwagen al aankomen......

Groet, schoolmeester.

Herr Fick
29 april 2021, 20:21
Misschien kunnen we het weer even over de Fransozen hebben.

Voor diegenen die een woordje Frans kunnen lezen (en begrijpen).
Niet iedereen vindt het zo dolletjes wat ex-generaals doen. Het komt er op neer dat je je als ex-legionair vrijwillig akkoord verklaart om niet aan politiek te doen. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal onder "aan politiek doen " klasseert.

Je m’interdis d’impliquer la Légion étrangère dans toute action politique ».

https://www.asafrance.fr/item/communique-du-general-2s-r-gausseres-president-de-la-federation-des-societes-d-anciens-de-la-legion-etrangere.html

Frankrijk heeft natuurlijk een aparte geschiedenis met Noord-Afrika en met de Islam. Algerije was niet zo maar een kolonie. Het ligt uiteindelijk vlak bij Frankrijk. Een paar uur op de ferry van uit Marseille en je bent er. Het werd eerder als een deel van Frankrijk gezien, hoewel de kolonisatie slechts 114 jaar heeft geduurd.

In mei 1958 hebben Franse para's vanuit Algerije via Corsica geprobeerd een staatsgreep op te zetten tegen de zwakke 4e republiek. Generaal Piquemal is toevallig een boegbeeld van de para's. De politiek is dus onmiddellijk op zijn "qui vive" als er van die kant uit wat gebeurt.

La crise de mai 1958 marque le retour au pouvoir en France du général de Gaulle, dans un contexte insurrectionnel lié à l'instabilité gouvernementale pendant la guerre d'Algérie. Elle commence par le Coup d'État du 13 mai 1958 (dit « putsch d'Alger ») Le 24 mai, les putschistes, membres de régiments parachutistes basés dans le secteur d'Alger, lancent une opération aéroportée en Corse, pour accélérer le calendrier législatif et la nomination d'un gouvernement ayant leur faveur..

Tijdens de burgeroorlog hebben heel wat gematigde moslims de kant van de Fransen gekozen en zijn nadien naar Frankrijk geïmmigreerd. Nadien is de integratie niet echt vlotjes verlopen wat geresulteerd heeft in de huidige situatie.

Macron is natuurlijk ook een bizar figuur: erg autoritair, maar tegen alles wat naast hem autoritair wil zijn. Het uiterlijk van Belmondo, maar getrouwd met een oude tante. Lid geweest van een links kabinet maar tegen alles wat vakbonden willen. Roepen op een sterk Europa, maar niet bekwaam om de zwakheid van Frankrijk te verbergen.

Hopelijk vinden jullie het interessant.

pret
29 april 2021, 20:30
Frankrijk daarentegen trekt me nog steeds wel, geweldige wijnen komen er vandaan, lekkere keuken en mooi afwisselend landschap..

Je kan in juni weer lekker vakantie houden in FR :cool:

Toeristen vanaf juni weer welkom in Frankrijk
Frankrijk gaat vanaf maandag in etappes de lockdown opheffen. Vanaf 9 juni zijn buitenlandse toeristen weer welkom, als ze een vaccinatiepaspoort hebben. Op 30 juni moeten alle lockdownmaatregelen zijn beëindigd.

https://www.ad.nl/buitenland/toeristen-vanaf-juni-weer-welkom-in-frankrijk~a89df8d5b/

deket
29 april 2021, 21:25
Sarkozy bleek een zeer zwakke president, misschien zelfs de slechtste ooit in Frankrijk. Hij had wel een lekker wijf. Deze dwerg Sarkozy, zou die al staande kunnen beffen,deed mij denken aan dat koppel destijds Tom Cruise met Nicole Kidmann maar dit terzijde.
Vind dat een groot staatsman zoals Charles de Gaulle in een adem noemen met die Sarkozy een belediging voor de generaal.
Onder impuls van Sarkozy werden de bordelen in Frankrijk zwaar aangepakt. De hoeren in de Belgische grensstreek deden hierdoor gouden zaken. En dan te denken dat Frankrijk en zeker Parijs ooit symbool bleken voor seksueel vertier. De tijd van Brigitte Bardot
Dit gezegd zijnde bleken de problemen ivm migratie idd vaak genegeerd maar de situatie in Frankrijk is echt niet eenvoudig. Veel Algerijnen,dat een kolonie was van Frankrijk.
Voor mensen die zowel Brussel als Parijs goed kennen valt het op dat de buitenwijken in Parijs idd tijdbommen zijn vol achterstand en armoede,terwijl de rijken in de stad zelf wonen terwijl de rijkere in Brussel vooral in de randgemeenten wonen zoals Sint Pieters Leeuw,Sint Pieters Woluwe , Ukkel, etc.
Ook opvallend vind ik dat 50% van de Fransen zich niet wil laten vaccineren. Verontrustend vind ik.
Nogmaals, de strategie van Israël vind ik goed betreffende vaccinaties. Alleen na een spuit terug deelnemen aan het normale maatschappelijke leven

mechelen
30 april 2021, 08:46

Al je onderweg niet op een of andere snelwegparking bestolen wordt...

bertje600
30 april 2021, 11:14

Gewoon door blijven rijden.

Dalton
30 april 2021, 12:21

Doen ze alleen in BELGIE.

hasta la pasta
30 april 2021, 19:04

Aangezien er geen saunaclubs zijn, heb ik er niks te zoeken.:wink2:

pret
3 mei 2021, 20:48
Franse militairen volgens eigen justitie niet medeplichtig aan Rwandese genocide

De Franse justitie vindt het niet nodig Franse militairen te vervolgen in verband met de genocide van 1994 in Rwanda. Volgens de hoogste aanklager is niet aangetoond dat Franse troepen in het Afrikaanse land medeplichtig waren aan de volkenmoord, die werd aangesticht door de regering van de Hutu-meerderheid.

Het parket stelt dat er geen reden is voor juridische claims dat Frankrijk de verantwoordelijkheid droeg voor het mogelijk maken van de massamoord. Vorige maand had Rwanda nog een rapport gepubliceerd met de conclusie dat Frankrijk destijds wist dat er een genocide aan zat te komen. Maar volgens de aanklager blijkt dat niet uit een recent Frans onderzoek.

Het parket vindt dan ook dat rechters een zaak tegen vijf officieren moeten staken. Deze militairen zijn al ruim vijftien jaar doelwit van een onderzoek, na klachten van overlevenden en mensenrechtenbewegingen. De vijf zouden destijds niets hebben gedaan om een moordpartij door Hutu-extremisten in de heuvels van Bisesero te verhinderen.

In Rwanda werden in 1994 binnen een paar maanden ongeveer 800.000 mensen vermoord. De slachtoffers behoorden tot de Tutsi-minderheid, maar ook gematigde Hutu's werden afgeslacht. Sinds de genocide beweren critici dat de toenmalige Franse president François Mitterrand faalde bij het voorkomen van de bloedbaden. Hij zou de door Hutu's geleide regering zelfs hebben gesteund.

De Franse militairen waren in Rwanda om onder meer het leger te helpen in de strijd tegen de guerrillabeweging die door Tutsi's werd beheerst.

Bron Nu

Dalton
4 mei 2021, 09:39
Pret de turken hebben wel degelijk 1 1/2 miljoen mensen afgeslacht en dat is pas genocide.
Een gevecht tussen 2 stammen hoef je de FRANSEN niet in de schoenen te schuiven we weten wel beter.

pret
4 mei 2021, 11:32
Pret de turken hebben wel degelijk 1 1/2 miljoen mensen afgeslacht en dat is pas genocide.

Graag zie ik hiervan een bewijs tegemoet. Alvast dank.

Partycrasher
4 mei 2021, 12:55

Dat zal hem niet lukken. Er is niks gebeurd toen. Dus hij kan blijven zoeken en zijn Armeense vrienden smeken om bewijs, maar er zal nooit iets komen.

Dalton
4 mei 2021, 13:04
Dat zal hem niet lukken. Er is niks gebeurd toen. Dus hij kan blijven zoeken en zijn Armeense vrienden smeken om bewijs, maar er zal nooit iets komen.

Doet me denken aan de mensen die zeggen dat er geen holocaust is geweest.

Partycrasher
4 mei 2021, 13:06

Mij niet.
Historie is historie, verzinsels zijn verzinsels.

pret
4 mei 2021, 13:07

Holocaust is bewezen en door alle historici bevestigd. Dat is het verschil met de nep genocide waar jij het over heeft.

bertje600
4 mei 2021, 13:35

Die liggen allemaal al onder de grond verstopt en vergeten door Erdogan en zijn kliek.

pret
4 mei 2021, 13:38
Die liggen allemaal al onder de grond verstopt en vergeten door Erdogan en zijn kliek.

Nee hoor Erdogan gooit alle archieven open. Het is Armenië en co die dat niet doet.

Willem2
4 mei 2021, 14:42
Nee hoor Erdogan gooit alle archieven open. Het is Armenië en co die dat niet doet.

Je kan ook makkelijk archieven opengooien indien je van een groot deel van je bevolking geeneens weet wanneer ze geboren zijn :cool:. En dan praat ik over 40 plussers. Verbazingwekkend ..... nee hoor ....

phoenix
4 mei 2021, 15:16
misschien gaat de discussie wel veel meer over het begrip "genocide" en wie bepaalt wat de betekenis van de dat woord is.... ipv dat er een genocide is gepleegd op de armeense bevolking.... vindt China dat of Turkije of De VS of de VN?

pret
4 mei 2021, 15:18
misschien gaat de discussie wel veel meer over het begrip "genocide" en wie bepaalt wat de betekenis van de dat woord is.... ipv dat er een genocide is gepleegd op de armeense bevolking.... vindt China dat of Turkije of De VS of de VN?

Normaal gesproken zou het bepaald moeten worden door historici en niet door politiek.

schoolmeester
4 mei 2021, 15:21
Ik heb Mina uit China gesproken en die zei dat het genocide was.

phoenix
4 mei 2021, 15:23
stond haar spleetje ook dwars ipv verticaal?

schoolmeester
4 mei 2021, 16:59
Ze had een verticaal spleetje.......tussen haar.......tanden.

WANDELAAR5
4 mei 2021, 19:40
Normaal gesproken zou het bepaald moeten worden door historici en niet door politiek.

Lees dit boek van een Turkse historicus dan maar eens:
https://www.bol.com/nl/f/a-shameful-act/30371444/

Dan krijg je informatie uit onverdachte wetenschappelijke bron ipv Armeense of Turkse propaganda.

pret
4 mei 2021, 19:45
Franse oliebedrijf Total financiert Myanmar generaals via offshore rekeningen

Volgens documenten die zijn geraadpleegd door "Le Monde", heeft de Franse groep een systeem opgezet om inkomsten te delen met de junta, via Bermuda.

Sinds de militaire coup in Birma , de 1 ste februari is de toenemende druk op Total. En niet voor niets: de Franse oliemaatschappij exploiteert sinds 1998 een gasveld voor de Birmese kust. Pro-democratische activisten vragen buitenlandse groepen, in het bijzonder Total en de Amerikaanse Chevron, om hun activiteiten op te schorten om te stoppen met het verstrekken van financiële steun aan de junta - die Total-CEO Patrick Pouyanné verdedigt, die eenvoudig beweert zijn verplichtingen jegens de Birmese staat na te komen.

Interne documenten waartoe Le Monde toegang had, vertellen een andere kant van het verhaal. Ze werpen licht op het financiële pakket rond de 346 km lange onderzeese gaspijpleiding die het Yadana-veld met Thailand verbindt. Deze pijp vervoert niet alleen gas: het is het hart van een systeem waar honderden miljoenen dollars aan gasverkoop worden omgeleid van de Birmese staatskas naar de Myanmar Oil and Gas Enterprise (MOGE), een openbaar bedrijf met ondoorzichtig beheer, gecontroleerd door het leger.

https://www.lemonde.fr/international/article/2021/05/04/birmanie-comment-total-finance-les-generaux-a-travers-des-comptes-offshore_6078990_3210.html

Partycrasher
4 mei 2021, 20:32
Lees dit boek van een Turkse historicus dan maar eens:
https://www.bol.com/nl/f/a-shameful-act/30371444/

Dan krijg je informatie uit onverdachte wetenschappelijke bron ipv Armeense of Turkse propaganda.

Dat is geen historicus. Da's een leugenaar die boeken schrijft. Turkije heeft allang bewezen dat er niks gebeurd is.

deket
5 mei 2021, 00:22
Party wat zeg je nu weer allemaal? Hoe kom jij daarbij?

Partycrasher
5 mei 2021, 00:34
Party wat zeg je nu weer allemaal? Hoe kom jij daarbij?

Door naar de feiten te kijken.

Dalton
5 mei 2021, 10:34
Door naar de feiten te kijken.

Wie heeft dan die 1 1/2 miljoen ARMENIERS vermoord,zeker een volk van een of andere planeet uit de ruimte waar nog nooit iemand van heeft gehoord maar ze hadden wel een turkse vlag bij zich.

Partycrasher
5 mei 2021, 11:04
Wie heeft dan die 1 1/2 miljoen ARMENIERS vermoord,zeker een volk van een of andere planeet uit de ruimte waar nog nooit iemand van heeft gehoord maar ze hadden wel een turkse vlag bij zich.

Geen enkele Armeen is vermoord. Ze liepen in 1965 gewoon rond, toen een paar Britten de leugen begonnen te vertellen die jij hier al een hele tijd lachend herhaalt.

schoolmeester
5 mei 2021, 11:15
Moderator, kan je post 51 weg halen ?
Bij voorbaat dank.

Partycrasher
5 mei 2021, 11:19
Bij voorbaat dank.

Je bent 56 jaar te laat. Turkije heeft allang bewezen dat er niks is gebeurd. Ga ook jij maar lachend door met die leugen te herhalen.

schoolmeester
5 mei 2021, 12:20
Moderator, kan je post 53 weg halen ?
Bij voorbaat dank.

mentholbear
5 mei 2021, 14:17
Bij voorbaat dank.

Moderator, kan je post 53 weg halen ?
Bij voorbaat dank.

Ik dacht dat we op het ijsberenforum zitten, en niet op Twitter en Facebook :roll:

hasta la pasta
5 mei 2021, 16:31
Ik dacht dat we op het ijsberenforum zitten, en niet op Twitter en Facebook :roll:

Met een groot verschil. Hier op het forum wordt gekeken en geoordeeld door iemand met know-how en kennis. Als je daarzo een directe vraag stelt aan een lid van een moderator team komt er waarschijnlijk geen passend antwoord op omdat je een vraag stelt aan een computer die "getraind" is door op geld-maximalisatie beluste menselijke idioten.

Ascari
5 mei 2021, 18:36

Dat is feitelijk onjuist. De huidige Turkse vlag werd pas in 1936 vastgelegd voor de Turkse Republiek.

Willem2
5 mei 2021, 19:20
Dat is feitelijk onjuist. De huidige Turkse vlag werd pas in 1936 vastgelegd voor de Turkse Republiek.

Ik wil geen vlagincident maar voor 1936 was de vlag van Turkije een beetje hetzelfde
https://de.wikipedia.org/wiki/Flagge_der_T%C3%BCrkei

De vlag van Frankrijk waar het in dit topic overgaat is er sinds 1794
maar bestond ook al langer https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Frankrijk

PS
Iedereen heeft nu natuurlijk de nederlandse vlag buiten hangen (en die heeft wel een franse slag)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Nederland

pret
5 mei 2021, 22:27
Frans vaccinatiebeleid onder vuur na beelden van weggegooide vaccins en vrije plekken

De Franse overheid presenteert elke dag, met nauwelijks verholen trots, de jongste vaccinatiecijfers. De teller staat inmiddels (stand van dinsdagavond) op 23,3 miljoen prikken. Ruim 16 miljoen Fransen hebben hun eerste vaccin gehad, nog eens bijna 7 miljoen Fransen ook al hun tweede. "Bijna een derde van de volwassen bevolking heeft de eerste injectie gehad", vat het ministerie van Volksgezondheid het samen.

Maar achter die cijfers gaan nogal wat problemen schuil. Huisarts Patrick Vogt uit Mulhouse gooide eind vorige maand de knuppel in het hoenderhok. Hij plaatste een video op Twitter waarop te zien is hoe hij een deels gebruikte flacon met AstraZeneca in de prullenbak gooide. "We zitten middenin een pandemie en ik ben verplicht dit weg te gooien omdat niemand het wil", zegt Vogt in het filmpje. Hij wilde wel prikken, maar er kwam niemand.

https://nos.nl/artikel/2379525-frans-vaccinatiebeleid-onder-vuur-na-beelden-van-weggegooide-vaccins-en-vrije-plekken

deket
6 mei 2021, 00:00
Daarom vind ik het systeem van Israël goed
Wil je terug deelnemen aan het normale maatschappelijke leven? VACCINEREN anders niet.
Je zal zien hoe vlug vele domme Fransen zullen bijdraaien

WANDELAAR5
6 mei 2021, 12:59
In plaats van een burgeroorlog is er binnenkort weer eens een echte zeeslag Engeland vs Frankrijk te zien. Jammer dat ze maar een klein deel van hun vloot sturen om het uit te vechten!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/06/groot-brittannie-stuurt-marineschepen-naar-jersey-om-visconflict/

Oh ja en als Frankrijk verliest hebben ze al aangekondigd de stroom naar Jersey af te gaan sluiten.
Ils sont fou, ces gaulois!

Willem2
6 mei 2021, 15:05
@W5
het wordt zo niks met Frankrijk want het hoort meer bij Brexit.;)

WANDELAAR5
6 mei 2021, 19:05
Het is toch al heel lang niets met Frankrijk? Laatst zei iemand hier al: Prachtig land, jammer dat het bewoond is door Fransen. In de middeleeuwen en ten tijde van Napoleon een wereldmacht. In de tweede Wereldoorlog maakte ze meteen plaats voor Duitsland en richten de collaborateurs Vichy Frankrijk op. Hun auto’s roesten al in de folder en voeren consistent de ranglijst aan van auto’s met het vaakst pech en de meeste gebreken. Culinair konden ze wat, maar nu nog staat er pens op de menukaart.

Het enige waar ze in uitblinken is wijn maken, kernenergie, staatsschuld, begrotingstekort en landbouwsubsidies. Ik heb ook nog nooit een goede Franse DVP gehad, dus neuken kunnen ze ook al niet.

schoolmeester
6 mei 2021, 19:08
Van een Franse DVP mag je toch op zijn minst verwachten dat ze goed is in Frans......

pret
7 mei 2021, 11:14
Frankrijk stelt een Europese order van 1,8 miljard Pfizer/BioNTech-coronavaccins uit (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?55248-Corona-Virus-Covid-19&p=740589#post740589)

Willem2
7 mei 2021, 11:52
Voor een vriend met badslippers aan indien hij weer niet weet welke regels er gelden in Frankrijk :rolleyes:

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-frankrijk

bocariver
7 mei 2021, 22:48
https://www.leparisien.fr/politique/deconfinement-emmanuel-macron-nous-devoile-le-calendrier-du-retour-progressif-a-la-normale-29-04-2021-ROUNZMHKBFEPZBQU7VJ7FZRG2E.php

A calendar for France and you can wait 19th of may to be more comfortable or 9th of june or 30th of june for total freedom.

WANDELAAR5
7 mei 2021, 23:52
Bocariver, wanneer gaan de privéclubs, saunaclubs en ramen weer open in Frankrijk?

pret
8 mei 2021, 04:20
Bocariver, wanneer gaan de privéclubs, saunaclubs en ramen weer open in Frankrijk?

Als Bocqriver wordt verkozen tot president. :cool:

Herr Fick
8 mei 2021, 11:38
Het is toch al heel lang niets met Frankrijk? Laatst zei iemand hier al: Prachtig land, jammer dat het bewoond is door Fransen. In de middeleeuwen en ten tijde van Napoleon een wereldmacht. In de tweede Wereldoorlog maakte ze meteen plaats voor Duitsland en richten de collaborateurs Vichy Frankrijk op. Hun auto’s roesten al in de folder en voeren consistent de ranglijst aan van auto’s met het vaakst pech en de meeste gebreken. Culinair konden ze wat, maar nu nog staat er pens op de menukaart.

Het enige waar ze in uitblinken is wijn maken, kernenergie, staatsschuld, begrotingstekort en landbouwsubsidies. Ik heb ook nog nooit een goede Franse DVP gehad, dus neuken kunnen ze ook al niet.

Je zegt het, het is al lang niets meer met Frankrijk, en dat weten ze zelf ook wel.

Tot +/- '73 ging alles goed. Ze noemen de jaren tussen '45 en '73 trouwens de "Trente glorieuses". Nadien ging het op alle vlakken naar beneden.

- Toenemende moslim invloed wat uiteraard tegen de waarde van hun republiek indruist.
- Afnemende invloed van hun eigen cultuur: tot voor +/ '80 waren Franse films en Franse liedjes heel populair in Vlaanderen. Maar er is nooit opvolging gekomen voor Delon, Belmondo, Picolli, Noiret, Gabin, Deneuve, d'Arc, Defunes, Fernandel, Bourvil, Bécaud, etc
- Een aangeboren afschuw voor verandering van het sociale stelsel.

Het is nochtans het land van echt grote historische omwentelingen. Na de Franse Revolutie en mei '68 is Europa onomkeerbaar ten gunste van de gewone burger veranderd. Zowel politiek als mentaal. Dat hebben ze toch maar mooi voor mekaar gekregen.

Maar ze zijn dan ook weer de doodstraf tot in '77 blijven uitvoeren: zonder pardon de kop er af. En geen decennialange procedures zoals in de VS. onderzoek, proces, beroep en .. chop

Er is een even grote politieoorlog tussen de Gendarmerie Nationale, de Police National, de Police Communale als dat vroegen bij ons het geval was. Wij hebben één politie gemaakt, maar in Frankrijk gebeurt dat niet omdat het nu eenmaal om symboolinstellingen van de republiek gaat waar je niet aan raakt.

Fransen kunnen ook geweldig opscheppen en uitweiden over iets wat niks voorstelt. Bestel maar eens een koffie: je krijgt twintig vragen over hoe sterk, hoe groot, hoeveel melk en suiker en dan krijg je iets wat echt niet te zuipen is. Hun keuken is inderdaad nog zo iets. Veel gerechten zij gewoon een berg vlees, saus en brood. Niks groenten of vezels of vitamines, laat staan enige verfijning.

Het is wel een prachtig land natuurlijk en ze hebben gelijk dat ze zelden buiten hun grenzen met vakantie gaan. Voor iemand uit de Ardennen is de Ardèche een andere wereld en hij kan gewoon in eigen land blijven.

En ze gedragen zich ook wel wat beter dan de meeste Britten, Duitsers en andere buren. Dat hebben ze dan toch gemeen met Belgen.

Fransen zijn ook dikwijls echt briljante en praktisch ingestelde mensen, maar dan komt plots hun voor ons onbegrijpelijke aard boven. Zo vroeg ik eens aan een taxichauffeur in de buurt van Perpignan of hij alstublieft niet elke bocht aan de binnenkant wilde nemen. Hij antwoorde dat ik door mijn vraag duidelijk geen Fransman was. Ik dacht namelijk niet cartesiaans volgens hem. Ik heb maar niet verder aangedrongen en ben gewoon blij dat ik de rit overleefd heb.

Picasso 1
8 mei 2021, 12:04
Het is wel het land van mijn favoriete stripboek, Asterix. Ik zeg dan ook 'Vive la France'.

schoolmeester
8 mei 2021, 12:24
Ik heb nog een zeldzaam blik van Asterix en Obelix.
Als je interesse hebt moet je maar even een pm sturen.

Picasso 1
8 mei 2021, 12:37
Ik heb nog een zeldzaam blik van Asterix en Obelix.
Als je interesse hebt moet je maar even een pm sturen.

Dank. Ben echter geen verzamelaar. Vind ze gewoon een hele mooie reeks.

schoolmeester
8 mei 2021, 13:22
OK, dan houd ik hem zelf.

bertje600
8 mei 2021, 13:32
De nieuwe blikken komen eraan.
Die van kabouter Timmermans en zijn dwergje van der Leyen.
Die treden nu nog op in Brussel, maar binnenkort te zien in Plopsaland.

schoolmeester
8 mei 2021, 13:44
Ik kan niet wachten......

Shakir
8 mei 2021, 19:26
Het kan inderdaad niet meer gekker dan dit. :hammer:

Mysterie in Henegouwen: grenspaal verplaatst, waardoor België even wat groter werd: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/04/overijverige-boer-verschuift-eeuwenoude-grenspaal-belgie-even-w/

In Montignies-Saint-Christophe, in Henegouwen, is een ruim 200 jaar oude grenspaal een paar meter verplaatst. Dat hebben enkele lokale historici ontdekt. Het is onduidelijk wie erachter zit, maar de dader heeft zo maar even onbedoeld het Verdrag van Kortrijk uit 1820 geschonden. De Franse en Britse pers smullen van het verhaal.

en

Verwarring over Belgisch-Franse grens, grenscommissie komt voor het eerst sinds 19 jaar samen voor 2,29 meter: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/07/bekijk-2-29-meter-daarvoor-komt-grenscommissie-voor-het-eerst/

Een groot mysterie eerder deze week in de provincie Henegouwen. Daar is een paal aan de Belgisch-Franse grens exact 2,29 meter verplaatst, waardoor België maar liefst 10 are groter werd dan afgesproken. Het gaat dus om een klein stukje land. Toch is dat voldoende om de Belgisch-Franse grenscommissie voor het eerst sinds 2002 samen te roepen.

Pikkatrillah
9 mei 2021, 09:18
Piloot bij ontgroening aan doelwit vastgebonden terwijl vliegtuigen rond hem vuur openen
UPDATEEen piloot uit het Franse leger heeft een klacht ingediend nadat hij naar eigen zeggen op een vreselijke manier ontgroend werd. Collega’s bonden hem geblinddoekt vast aan een doelwit op een oefenterrein en vervolgens hoorde hij twintig minuten lang hoe gevechtsvliegtuigen rondom hem het vuur openden en bommen lieten vallen.

Koen Van De Sype 08-05-21, 18:20
Laatste update: 07:41

Volgens de advocaat van de man gebeurde het incident in maart 2019 op Corsica. De piloot - een dertiger - was net overgeplaatst naar luchtmachtbasis Solenzara in het zuiden van het Franse eiland, toen hij gegrepen werd door zijn collega’s en werd vastgebonden met ducttape. Er werd een zak over zijn hoofd getrokken en vervolgens werd de man naar een oefenterrein gebracht voor gevechtsvliegtuigen.

Daar werd hij vastgebonden aan een doelwit, een grote paal met een kruis erboven. De zak bleef over zijn hoofd. Hij hoorde hoe gevechtsvliegtuigen het vuurde openden rondom hem en munitie lieten vallen, zeker twintig minuten lang.

Klacht
De piloot diende afgelopen week, op 5 mei, in Marseille een klacht in, zegt zijn advocaat. Hij had het incident eind 2020 al wel gemeld bij zijn superieuren, maar had niet het idee dat zij daar adequaat op reageerden. De klacht zou kunnen leiden tot een beschuldiging voor het opzettelijk in gevaar brengen van iemands leven en grove geweldpleging. Er zouden beelden zijn waarop het bewegingloze en geblinddoekte slachtoffer te zien is, samen met zijn aanvallers. Die zouden duidelijk zichtbaar zijn. De beelden werden overhandigd aan het Openbaar Ministerie. Het gaat om foto's en video's die na het incident door de betrokkenen werden gedeeld in een Whatsapp-groep en ook naar het slachtoffer werden gestuurd.

Volgens een woordvoerder van de Franse luchtmacht hoorde de leiding in januari van dit jaar over het voorval en werd daarna een intern onderzoek geopend naar de feiten. De daders zouden in april dit jaar ‘strenge straffen’ hebben gekregen, vertelt hij aan het Franse persbureau AFP, zonder verdere details te geven.

Wagner
In januari werden nog drie Franse militairen veroordeeld na een compleet uit de hand gelopen ontgroening aan de meest prestigieuze militaire academie in het land, de École Spéciale Militaire de Saint-Cyr. De drie werden schuldig bevonden aan doodslag van een 24-jarige rekruut, die in 2012 verdronk. De jongeman had als opdracht om in het midden van de nacht en verzwaard met een uitrusting moerasachtig water over te steken. En dat op muziek van de opera Die Walküre van Richard Wagner. De jongeman overleefde het niet.

schoolmeester
9 mei 2021, 09:22
Absurd die ontgroeningen.
Verbieden en zwaar bestraffen.

Herr Fick
9 mei 2021, 11:09

Waarom? Het gaat wel over militairen en niet over studenten in de woke-ologie. Als de Fransen officieren denken dat ze daar betere collega's mee krijgen dan moet dat maar. Waarschijnlijk gaat om iets wat al jaren gebeurt en wat nu een keer mis ging. Een beetje verlies heb je altijd.

bertje600
9 mei 2021, 14:01
Het kan nog veel gekker in Frankrijk want daar hebben ze een Macron.

mentholbear
9 mei 2021, 14:28

Waarom? Het gaat wel over militairen en niet over studenten in de woke-ologie. Als de Fransen officieren denken dat ze daar betere collega's mee krijgen dan moet dat maar. Waarschijnlijk gaat om iets wat al jaren gebeurt en wat nu een keer mis ging. Een beetje verlies heb je altijd.

Niks mis met ontgroenen, maar dit vind ik te ver gaan. Militair of niet.

Ascari
9 mei 2021, 20:51

Omdat deze ontgroeiningen ook uit de hand lopen. In 2012 is een Franse militair verdronken tijdens zijn ontgroening. Meerdere militairen zijn ook in NL sexueel misbruikt. Macht doet gekke dingen met mensen.

Picasso 1
9 mei 2021, 22:09
Ontgroening is niks anders dan het legitimeren van perverse uitingen van sadisten. Sadisten manipuleren anderen als zou het gaan om iets 'leuks' en 'speels' terwijl het stiekem gaat om het botvieren van hun eigen perverse sadistische behoeften.

Dalton
10 mei 2021, 10:33
Ontgroening is niks anders dan het legitimeren van perverse uitingen van sadisten. Sadisten manipuleren anderen als zou het gaan om iets 'leuks' en 'speels' terwijl het stiekem gaat om het botvieren van hun eigen perverse sadistische behoeften.

SPANJAARDEN en FRANSEN is water en vuur en in FRANKRIJK staan de militairen op een hoog punt,worden goed gedrild kijk naar het vreemdelingen-legioen echte vechters en geen mietjes zoals in NEDERLAND.

WANDELAAR5
10 mei 2021, 17:14
Dalton, daar was in de tweede Wereldoorlog niets van te merken. En het belangrijkste wapenfeit van het Franse leger daarna was het tot zinken brengen van de Rainbow Warrior in 1985...
In Afrika doen ze regelmatig vredesmissies, die tot nu toe ook bar weinig hebben opgeleverd (Chaos in Libië). In Vietnam namen ze de benen, de Algerijnse oorlog hebben ze verloren, alle koloniën vrijheid geschonken. In de Suez-crisis in 1956 konden ze niet zonder de hulp van Israël. Waar zijn die resultaten waardoor jij ze zo geweldig vindt?

deket
10 mei 2021, 21:15
In WO2 waren ze bij de eerste om zich bij de nederlaag neer te leggen, dat eens fiere Frankrijk dat onder Napoleon 220 jaar geleden bijna Europa toen al een gemaakt hadden
Viel Napoleon Rusland niet binnen nog voor waterloo in 1815, spraken we in heel Europa Frans, wat moeilijk voor jullie Nederlanders hé,ik ken bijna geen noorderburen die Frans kunnen:wink2:
Indien Hitler niet dezelfde fout maakte, dus Rusland aanvallen (en zijn pact met Stalin verbreken),spraken we nu allemaal Duits
Zulke feiten maken geschiedenis zo boeiend

schoolmeester
10 mei 2021, 21:18
Duits praten vind ik niet erg, want als ik Duits praat ben ik meestal in een leuke ambiance.

deket
10 mei 2021, 21:21
Maar ik veronderstel dat je wel last zal hebben met te leven onder een NAZibewind
Napoleon was een verlichte despoot, Hitler en Stalin smeerlappen

bocariver
10 mei 2021, 22:54
In WO2 waren ze bij de eerste om zich bij de nederlaag neer te leggen

15 may 40, Netherland capitulation.
28 may 40 Belgium capitulation.
15 juin 40 France armistice.
18 juin 40 Call of General De Gaulle to resist everywhere and by any ways.
8 may 45 nazi’s capitulation signed by winner included General Delattre de Tassigny of 1st French army.

Herr Fick
11 mei 2021, 06:57
Dalton, daar was in de tweede Wereldoorlog niets van te merken. En het belangrijkste wapenfeit van het Franse leger daarna was het tot zinken brengen van de Rainbow Warrior in 1985...
In Afrika doen ze regelmatig vredesmissies, die tot nu toe ook bar weinig hebben opgeleverd (Chaos in Libië). In Vietnam namen ze de benen, de Algerijnse oorlog hebben ze verloren, alle koloniën vrijheid geschonken. In de Suez-crisis in 1956 konden ze niet zonder de hulp van Israël. Waar zijn die resultaten waardoor jij ze zo geweldig vindt?

Frankrijk heeft het in WO 2 niet gered omdat ze nog, meer dan Duitsland bijvoorbeeld dat revanchegevoelens had, mentaal gebroken waren door WO1. Enorm veel doden en het land verwoest en leeggeplunderd. In België ook trouwens; tot WO1 waren we het meest geïndustrialiseerde land in Europa, maar in 1940 was heropbouw van na 1918 nog niet gedaan. Duitsland heeft veel minder infrastructuurschade geleden in WO1. Nederland helemaal geen.

Alle landen hebben hun koloniale oorlogen verloren. Ik heb net de serie over Indonesië gezien op VRT. Idem voor Belgisch Congo, Portugees Angola, alle Britse koloniën.

De Suez interventie was samen met GB. Die hebben het toen ook niet afgemaakt.

Frankrijk gaat volgens mij gewoon ten onder aan hun multi-culturaliteit die niet past in hun rationeel republikeins denken. Ze hebben dan ook nog het probleem dat een groot deel van hun migranten wel goed geïntegreerd is waardoor ze niet echt een cultureel homogeen blok kunnen vormen. In België is dat anders. Daar is er eigenlijk bijna geen integratie en misschien vergemakkelijkt dat de zaken een beetje. Je ziet bijna nooit gemengde gezelschappen bij ons. Ieder in zijn eigen wereld en enkel contact bij het werk of officiële gelegenheden, een uitzondering niet te na gesproken.
Maar in Frankrijk is dat dus wat anders. Ze raken hun identiteit kwijt en zitten inderdaad in een soort mentale neerwaartse spiraal.

Dalton
11 mei 2021, 10:51
In FRANKRIJK was het verzet groot tegen de bezetters in 1940 waardoor er hele dorpen zijn uitgemoord en werden de joden ook nog eens goed geholpen en niet zo als in NEDERLAND door de nsbers verraden.
Ondanks het feit dat het herstellende was van de gruwelen van 1914-1918.
Voorlopig is FRANKRIJK de spits waar alles omdraait met zijn A-BOMMEN en NEUTRONEN-BOMMEN,in de EU.

Willem2
12 mei 2021, 15:06
Een Franse burgemeester die in de gevangenis zit wegens verkrachting blijft gewoon zijn stad besturen. Vanuit zijn cel heeft hij laten weten dat hij "dagelijks belt met wethouders en wekelijks bezoek van medewerkers" krijgt.

Hij is naar eigen zeggen vanachter de tralies full time politiek actief. "Ik besteed al mijn tijd aan het besturen van onze gemeente."

Het gaat om Georges Tron, de 63-jarige oud-staatssecretaris en rechtse burgemeester van Draveil, een stad met bijna 30.000 inwoners ten zuiden van Parijs. Hij werd in februari in hoger beroep veroordeeld wegens verkrachting en seksueel geweld.

'Misbruik van gezag en macht'
De rechter liet bij haar vonnis zwaar meewegen dat het slachtoffer een medewerkster van het stadhuis was. Het seksueel geweld gebeurde "onder werktijd, op hun werkplek, waarbij de burgemeester zijn gezag en macht misbruikte".

Tron kreeg drie jaar cel en nog twee jaar voorwaardelijk. Ook mag hij zich zes jaar niet meer verkiesbaar stellen.

De burgemeester houdt vol onschuldig te zijn. Hij heeft cassatie aangetekend. Maar de rechter weigerde hem in afwachting daarvan vrij te laten, gezien de ernst van de feiten. Tron verblijft sindsdien in een gevangenis in Parijs.
.... https://nos.nl/artikel/2380366-franse-burgemeester-bestuurt-zijn-stad-vanuit-gevangenis

mentholbear
12 mei 2021, 17:08
Bizar. Ik neem aan dat als hij het hoogste beroep verliest, dan uit z'n ambt wordt gezet?

kempie
12 mei 2021, 19:20
Over een extreem rechtsburgemeester gesproken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bocariver
12 mei 2021, 19:53
Bizar. Ik neem aan dat als hij het hoogste beroep verliest, dan uit z'n ambt wordt gezet?

Yes,Destitution procedure already began.

bocariver
12 mei 2021, 19:55
Over een extreem rechtsburgemeester gesproken.

This mayor is not from extreme but right party.

Anyway,this news is not significant about situation in France.

kempie
12 mei 2021, 20:08
This mayor is not from extreme but right party.

Anyway,this news is not significant about situation in France.

I find it extreme that he rapes women and he’s right party so...

Anyway i agree this should have been in the topic remarkable news and not this topic.

WANDELAAR5
12 mei 2021, 20:16
Ik vind het heel extreem dat een burgemeester die veroordeeld is vanwege verkrachting niet onmiddellijk ontslagen wordt.

schoolmeester
12 mei 2021, 20:19
Als iemand is veroordeeld, dan is bewezen dat hij schuldig is.
Deze burgemeester die een verkrachting op zijn geweten heeft dient direct ontslagen te worden !

bocariver
12 mei 2021, 20:28
France is a democratic country where law must be respected.

He will be dismissed after cassation court decision if his request is rejected.

May be it is long...but it is the way it is.

pret
13 mei 2021, 15:44
Franse politie zoekt in wildernis Cevennen met man en macht naar ‘moordende rambo’

In het Franse gehucht Les Plantiers, hartje Cevennen, is een treurige moordzaak uitgelopen op een dagenlange zoektocht door honderden agenten naar de schutter. Valentin Marcone wordt verdacht van het neerschieten van zijn baas en een collega op dinsdagochtend. Daarna vluchtte hij zwaarbewapend de wildernis in. De 29-jarige Fransman wordt neergezet als een jager die het gebied op zijn duimpje kent en heeft vooralsnog geen spoor achtergelaten. De inwoners in de regio verkeren in shock en houden hun deuren op slot.

In het Franse gehucht Les Plantiers en omliggende dorpen wordt gepatrouilleerd door de politie. Ze zijn op zoek naar Valentin Marcone. De inwoners van het gehucht zijn gevraagd om zoveel mogelijk binnen te blijven. © AFP
In Les Plantiers en omliggende dorpen als Saumane en Saint-Jean-du-Gard - in de zomer veelbezochte plekken door Nederlandse campinggangers - is de dubbele moord het gesprek van de dag. Iedereen heeft weleens hout gehaald bij de zagerij van Luc Teissonnière (55) in het 260 inwoners tellende gehucht. De Fransman werd dinsdagochtend samen met een van zijn werknemers (32) doodgeschoten op zijn werkplaats. Een andere werknemer was getuige van het drama en stelde de politie op de hoogte.

De 29-jarige Valentin Marcone, sinds een jaar de derde werknemer van de zagerij, wordt door de politie als hoofdverdachte beschouwd. Hij zou een geschil hebben met zijn baas over het werkrooster en hem dinsdagochtend niet hebben begroet. Toen Teissonnière daarover - ‘op vriendelijke wijze’ - een opmerking maakte, greep Marcone naar een handwapen en schoot zijn baas met meerdere kogels door het hoofd. Een werknemer die tussen beide wilde komen overkwam hetzelfde. De schutter ging daarna naar huis, pakte vermoedelijk nog een wapen (een geweer voor lange afstanden) en stouwde een rugzak vol met proviand, munitie en warme kleren. Sindsdien ontbreekt van hem elk spoor, maakte de officier van justitie van Alès, François Schneider, bekend.

Afgekeurd als schutter

En dus wordt er in de Cevense wildernis sinds dinsdagochtend dag en nacht gezocht naar Marcone, die zou zijn getrouwd met iemand uit het gehucht en met haar een kind hebben. Honderden agenten van de Franse politie en antiterrorisme-eenheid zijn aanwezig, helikopters en drones met infraroodcamera's zwermen rond en ook een Sint Hubertushond (een bloedhond) is ingezet. De wegen rondom Les Plantiers zijn afgezet, auto's worden gecontroleerd en de inwoners moeten zoveel mogelijk binnen blijven.

Van Marcone ontbreekt nog ieder spoor. De man zou in het verleden scherpschutter hebben willen worden in het Franse leger, maar werd afgekeurd door oogproblemen. Wel is hij lid van een schietclub en fervent jager. Hij kent de omgeving dan ook als zijn broekzak, zegt kolonel Laurent Hass van de politie. ,,Hij heeft dat voordeel ten opzichte van ons.’’ Hass schetst de omgeving als uitgestrekt, bergachtig, met dichte bossen en vele grotten. Marcone kan overal zitten. In eerste instantie werd een gebied van 15 vierkante kilometer afgesloten. Donderdagochtend lanceerden de autoriteiten een getuigenoproep met foto van de schutter. Het scenario dat Marcone verder weggevlucht is, wordt niet uitgesloten. Justitie roept de Fransman op om zich over te geven. ,,Ik roep hem op om tot bezinning te komen. Misschien kan hij me horen’’, zei openbaar aanklager Eric Maurel.

Shock

Burgemeester Bernard Mounier van Les Plantiers is zich bewust van de moeilijke taak die hij heeft. Zijn burgers leven in angst en iedereen in het gehucht kent elkaar. De families van de betrokkenen leven er samen en zijn in sommige gevallen zelfs collega's. ,,Ik ben er om te zeggen: Wees niet bang’’, laat de burgervader van Midi Libre weten. ,,Voor ons kleine dorp is het essentieel om verenigd te blijven.’’

Mounier weet van het meningsverschil dat Marcone had met zijn baas over het werkrooster. Ook was er een geschil tussen de schutter en het vorige gemeentebestuur. ,,Verder ken ik hem vooral als burgemeester van een gemeente van 260 inwoners die de mensen van zijn dorp kent. Het toeval wil dat ik hem op de ochtend van de tragedie rond 8.00 uur langs het stadhuis zag rijden. Hij wuifde naar me, waarop ik terugzwaaide.’’

AD

pret
28 mei 2021, 09:19
Macron erkent verantwoordelijkheid genocide Rwanda

De Franse president Emmanuel Macron heeft donderdag in Rwanda de 'verantwoordelijkheid' van zijn land erkend bij de genocide die in 1994 plaatsvond. Frankrijk 'was niet medeplichtig', maar 'het zwijgen heeft te lang de overhand gehad op het onderzoek naar de waarheid', aldus de Franse president.

Macron deed zijn uitspraken tijdens een officieel bezoek aan Rwanda. Het staatsbezoek geldt als de laatste stap in de normalisering van de relaties tussen beide landen.

De Franse president onderstreepte dat de Franse militairen geen aandeel hadden in de genocide die tussen april en juli 1994 het leven kostte aan minstens 800.000 Rwandezen. Wel gaf hij toe dat Frankrijk 'niet de juiste conclusies heeft getrokken'. Daarom heeft Frankrijk 'de plicht de geschiedenis onder ogen te zien en het leed te erkennen dat het het Rwandese volk heeft aangedaan door te lang de stilte te laten primeren op het onderzoek naar de waarheid'.

Macron voegde er nog aan toe dat zijn land door de waarschuwingen in de wind te slaan 'een verpletterende verantwoordelijkheid' droeg.

Immense moed
Kagame verwelkomde Macrons discours als 'waardevoller dan excuses'. 'Zijn woorden omvatten de waarheid', verklaarde de Rwandese president die Macron een 'immense moed' toedichtte. De komst van Macron zal ook een nieuw tijdperk inluiden in de relaties tussen beide landen, onderstreepte Kagame. 'Al zal de band nooit helemaal normaal worden. We delen namelijk een vreselijke en complexe geschiedenis', klonk het. De bedoeling is om 'een sterke en duurzame relatie te creëren, die gefundeerd is op wederzijdse prioriteiten', besloot de Rwandese president.

De relaties tussen Rwanda en Frankrijk zaten door de rol van de Fransen in de genocide jarenlang in het slop. In maart had een rapport van Franse historici nog geconcludeerd dat Parijs 'overweldigende verantwoordelijkheden' had in de Rwandese genocide. Frankrijk bleef blind voor de voorbereidingen van de volkerenmoord, luidde het. Bewijzen voor medeplichtigheid aan de dood van meer dan 800.000 mensen zijn er echter niet.

https://www.knack.be/nieuws/wereld/macron-erkent-franse-verantwoordelijkheid-voor-genocide-in-rwanda-in-1994/article-news-1739115.html.amp

pret
8 juni 2021, 18:53
http://youtu.be/3yG8-YZLXNQ

sofaking
8 juni 2021, 21:45
http://youtu.be/3yG8-YZLXNQ

Dit werpt weer een aantal interessante vragen op.
Wat zou er gebeuren met.....

Een Belg die koning Filip in publiek een oorveeg geeft.
Een Amerikaan die president Biden in publiek een oorveeg geeft.
Een Turk die president Erdoghan in publiek een oorveeg geeft.
Een Nederlander die Koningin Maxima in publiek een klets op de kont geeft.
enz...

uurtje
8 juni 2021, 21:51
Niets van het bovenstaande is interessant. Wat interessant is, is wie de dader is en in welk kader hij tot die daad kwam. Gezien de stilte hierover begin ik bepaalde dingen niet uit te sluiten...

Partycrasher
8 juni 2021, 21:54
Niets van het bovenstaande is interessant. Wat interessant is, is wie de dader is en in welk kader hij tot die daad kwam. Gezien de stilte hierover begin ik bepaalde dingen niet uit te sluiten...

Denk je echt dat het een hoerenloper was?

Ascari
8 juni 2021, 22:32
https://youtu.be/qPr-xsQvhgw

Ascari
8 juni 2021, 22:33

Macron hield duidelijk geen 1,5 meter afstand.

Picasso 1
9 juni 2021, 01:10

Een anarchist. Om het in Megaboobs woorden te duiden: de klap kwam van links

https://www.bfmtv.com/police-justice/emmanuel-macron-gifle-qui-sont-les-deux-hommes-interpelles_AV-202106080354.html

pret
9 juni 2021, 08:56
Een anarchist. Om het in Megaboobs woorden te duiden: de klap kwam van links

https://www.bfmtv.com/police-justice/emmanuel-macron-gifle-qui-sont-les-deux-hommes-interpelles_AV-202106080354.html

Nou in video is duidelijk te zien dat de klap van rechts komt. :biggrin:

Picasso 1
9 juni 2021, 09:22
De klap vertrok van rechts maar kwam aan van links.

mentholbear
9 juni 2021, 14:19

Vanuit Macron's perspectief kwam ie van links :rolleyes:

Willem2
28 juni 2021, 11:58
De Franse kiezers hebben met een opvallende schijnbeweging veel politici in de war gebracht. Bij de regionale verkiezingen ging maar een derde van de bevolking stemmen. En die stemmen gingen niet naar de partijen van de politici die landelijk het populairst zijn: president Emmanuel Macron en de rechts-populistische Marine Le Pen.

Dat blijkt uit de prognoses en eerste uitslagen van de tweede ronde van de regionale verkiezingen, die vandaag werden gehouden. Naar schatting heeft zo'n 65 procent van de Fransen niet gestemd. Bij de eerste ronde, een week geleden, was dat 66 procent. Nog nooit in de recente Franse geschiedenis gingen zo weinig mensen naar de stembus.

De historisch lage opkomst is een belangrijk signaal aan de politiek. Fransen zouden massaal zijn thuisgebleven omdat ze wantrouwend en ontevreden zijn over hun volksvertegenwoordigers. Bij de eerste ronde ging van de 18- tot 24-jarigen zelfs maar 1 op de 10 kiezers stemmen, blijkt uit peilingen.
.... https://nos.nl/artikel/2386951-partijen-macron-en-le-pen-komen-er-bij-regionale-verkiezingen-niet-aan-te-pas

Is een hele slechte ontwikkeling indien de bevolking niet meer gaat stemmen. Dat zie je ook wel bij landen met een dictator aan de macht maar hier is iets heel anders aan de macht.
Doet mij denken aan een strip van Asterix en Obelix waarbij ze in een gebouw vol met ambtenaren van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ik denk dat hier ook zoiets aan de hand is ...

Dalton
28 juni 2021, 13:51
Kan ook niet anders met zo'n strip uit FRANKRIJK,de mensen herkennen zichzelf.

bertje600
28 juni 2021, 16:29
We weten toch dat de Fransen gek zijn, maar dan wel gek op zichzelf.

deket
30 juni 2021, 01:45
In stripverhalen zijn ze samen met de Belgen wel tot de top van de wereld
Idem dito betreffende gastronomie

Herr Fick
30 juni 2021, 08:19
In stripverhalen zijn ze samen met de Belgen wel tot de top van de wereld
Idem dito betreffende gastronomie

Ik heb nooit begrepen wat er zo speciaal is aan het Franse eten. Bergen vlees en saus, nauwelijks groenten en overal wit brood bij.

Willem2
30 juni 2021, 12:49
Frustraties bij de Fransen: ‘Moeder Rabiot op tribune in de clinch met families Pogba en Mbappé’
De pijnlijke uitschakeling van Frankrijk tegen Zwitserland leidde maandagavond tot een hevige woordenwisseling tussen de moeder van Adrien Rabiot en de families van sterspelers Paul Pogba en Kylian Mbappé. Dat schrijft RMC Sport.

Oorzaak van de discussie was de 3-3 van de Zwitsers, die vlak voor tijd scoorden na balverlies van Pogba. Rabiot en Pogba kenden na dat doelpunt een korte discussie en hun families zetten die later in de tribune voort. ,,Hoe kan Paul die bal nu verliezen?”, zou Véronique Rabiot volgens RMC Sport openlijk geroepen hebben richting de familie van de Manchester United-middenvelder. Iets wat ze bij de Pogba’s uiteraard niet konden waarderen

Na het laatste fluitsignaal trok de moeder van Rabiot naar verluidt ook van leer tegenover de vader van Mbappé, die de beslissende penalty miste. ,,Ze heeft gezegd dat hij zijn zoon moet heropvoeden en minder arrogant moet maken, waarop de ouders van Mbappé in discussie gingen. Véronique Rabiot ging 20 minuten lang fel tekeer en haalde eveneens uit naar journalisten. Verschillende families van de spelers, die allemaal op dezelfde tribune zaten, waren getuige van het voorval”, zo schrijft RMC.

Bemoeizuchtig
Véronique Rabiot staat gekend als extreem lastig en bemoeizuchtig. Ze is bovendien de zaakwaarneemster van haar zoon. In het verleden trok ze al heel wat aandacht naar haar toe tijdens transfer- en contractonderhandelingen. Zo dreigde ze een jaar geleden ook met een vertrek van Rabiot bij Juventus omdat hij te weinig speeltijd kreeg.

Rabiot is echter nog steeds actief bij de Italiaanse topclub, waarvoor hij het voorbije seizoen wél geregeld basisspeler was. En ook op dit EK was Rabiot een vaste pion bij Les Bleus. Hij stond drie keer in de basis en viel één keer in.
...... https://www.ad.nl/euro-2020/frustraties-bij-de-fransen-moeder-rabiot-op-tribune-in-de-clinch-met-families-pogba-en-mbappe~a2a74df4/

Ik had het ook bij voetbal kunnen plaatsen maar hier is het meer op zijn plaats :rolleyes:

Poppalarge
1 juli 2021, 00:57
Is dit nu een typische Franse soccer mom?

Sent from my Atari 4160STFM[emoji3481]

pret
15 juli 2021, 08:45
France 'was aware of agreement' between Lafarge and IS militants:

A document cited by a French newspaper reveals intelligence agencies were aware of transactions between the cement manufacturer and Islamic State group in Syria
French intelligence officials were aware of an agreement between the cement manufacturer Lafarge and the Islamic State militant (IS) group in Syria in the summer of 2014, according to a news report citing a confidential government document.

The report, published by the French daily Liberation on Tuesday, comes two days before the French Court of Cassation is due to decide on a number of charges against the company, including its indictment for "complicity in crimes against humanity" and "financing a terrorist organisation".

A document from the General Directorate of External Security (DGSE), published by Liberation, shows that the state "was well aware of the conditions under which Lafarge maintained its activity in Syria in territory partly occupied by the Islamic State."

"It is a document that leaves no room for doubt," the paper said.

The document is dated 26 August 2014 and labelled as "confidential defence".

"An agreement was found between the cement manufacturer and IS for the continuation of the commercial activity," it read in French.

According to the deal, IS allowed Lafarge to maintain its operations in Jalabiya in northern Syria in exchange for 13 million euros ($15.3 million).

Middle East Eye could not independently verify the authenticity of the document. The French government has yet to comment on the report.

‘Crimes against humanity’

In June 2018, Lafarge was charged with complicity in crimes against humanity and financing a terrorist organisation over payments it made to militant groups in Syria.

The cement giant is accused of paying armed groups, including IS, millions of dollars through middlemen in an effort to keep its factory in Syria’s Jalabiya open. It is also suspected of selling cement from the factory to IS.

The company was also charged with endangering its employees in Jalabiya, which lies between northern Syria’s Manbij and Raqqa.

Lafarge has repeatedly denied its responsibility for payments made to militant groups in Syria.

During a hearing on 8 June before the Court of Cassation, Patrice Spinosi, a Lafarge lawyer, stressed that the firm’s only intention was "to continue the activity of the cement plant".

Sherpa, a human rights group and plaintiff in the case, said the case was the first time in the world that a company had been charged with complicity in crimes against humanity.

According to Sherpa, the decision to charge Lafarge was "a decisive step in the fight against the impunity of multinationals operating in armed conflict zones".

Lafarge, which merged with Swiss company Holcim in 2015 to become the world's largest cement maker, was ordered to give $35m to French authorities as a security deposit before the trial.

Mideasteye via Liberation

WANDELAAR5
15 juli 2021, 15:35
Ik denk dat dit gebeurd is door elk bedrijf in IS gebied. IS is gewoon “belasting” gaan heffen. Keuze was denk ik ook niet betalen of dicht, maar betalen of een acute loodvergiftiging. Pikant is nu dat dit een internationaal bedrijf is die hieraan heeft meegewerkt. En dat de Franse overheid ervan wist en het gedoogd heeft!

Willem2
18 september 2021, 00:47
Frankrijk roept ambassadeurs uit VS en Australië terug vanwege defensiepact
.... https://nos.nl/artikel/2398200-frankrijk-roept-ambassadeurs-uit-vs-en-australie-terug-vanwege-defensiepact

maar misschien is dit nog niet zo gek om deze conclusie te trekken ...

pret
18 september 2021, 07:14
Cementgroep Lafarge riskeert toch vervolging voor misdaden tegen de mensheid in Syrië

De Franse cementreus Larfarge riskeert toch een vervolging voor medeplichtigheid aan misdaden tegen de mensheid in Syrië. Dat komt doordat het hoogste Franse gerechtshof dinsdag een beslissing van een lagere rechtbank vernietigd heeft.
De saga over de Frans-Zwitserse cementgroep Lafarge, een dochter van het Zwitserse Holcim waar de Belgische holding GBL nog een klein belang in bezit, heeft dinsdag een nieuwe wending gekregen. Het Franse hof van cassatie, het hoogste gerechtshof van Frankrijk, verwierp een eerder arrest dat stelde dat Lafarge niet medeplichtig is aan misdaden tegen de mensheid in Syrië. Het vraagt de rechtbank om het onderzoek opnieuw te voeren en de beslissing te herzien.

Het cementbedrijf ligt al langer onder vuur omdat het via een dochteronderneming smeergeld zou hebben betaald aan jihadistische terreurgroeperingen, waaronder Islamitische Staat (IS). Tussen 2011 en 2015 - op het hoogtepunt van de Syrische burgeroorlog - zou het bijna 13 miljoen euro hebben overgehad voor het vrijwaren van zijn grote fabriek in Jalabiya, op 90 kilometer van de IS-hoofdstad Raqqa. Daarnaast wordt het bedrijf er ook van verdacht cement aan de jihadisten verkocht te hebben en via tussenpersonen met hen onderhandeld te hebben over de aanschaf van grondstoffen.

Zowel in Frankrijk als in ons land volgde in 2017 een gerechtelijk onderzoek, waarbij acht kaderleden van het bedrijf in verdenking werden gesteld. Ook GBL, dat destijds de tweede grootste aandeelhouder was en volgens KBC Securities nu nog 5 procent in handen heeft, kwam in het vizier van de speurders terecht. Die wilden onderzoeken of de vertegenwoordigers van GBL bij Lafarge bewust een oogje hebben dichtgeknepen om de Syrische fabriek te beschermen.

Oogje dicht

Tot een proces kwam het nog niet, maar er werden wel meerdere aanklachten geformuleerd. Lafarge erkende na een intern onderzoek dat het de gewapende groepen had betaald om de fabriek te beschermen, maar verwierp dat het medeplichtig zou zijn aan de misdaden die de groepen daarmee begingen.

Anderhalf jaar geleden besliste het hof van beroep in Parijs om het bedrijf daarin te volgen. Het liet de aanklacht voor medeplichtigheid aan misdaden tegen de mensheid vallen, maar wou de cementgroep wel nog vervolgen voor financiering van terrorisme, schending van een embargo en het in gevaar brengen van het leven van vroegere werknemers van de fabriek in Jalabiya.
Het hof van cassatie oordeelde dinsdag echter dat een persoon of een bedrijf ook medeplichtig kan zijn aan misdaden tegen de mensheid door een oogje toe te knijpen. 'In dit geval is de bewuste betaling van enkele miljoenen dollars aan een organisatie waarvan het doel uitsluitend crimineel is voldoende om van medeplichtigheid te spreken, ook al handelde de betrokkene met het oog op de uitoefening van een commerciële activiteit', schrijft het in een persbericht.

Het hof vroeg het hof van beroep ook de aanklacht over het in gevaar brengen van het leven van werknemers te herzien omdat de Franse arbeidswet niet van toepassing is.

De Tijd

pret
18 september 2021, 22:43
French billboard owner fined €10,000 for depicting Macron as Hitler in poster protesting COVID rules

A French court on Friday sentenced a billboard owner to a €10,000 fine after he depicted President Emmanuel Macron as Adolf Hitler on a poster to protest COVID measures.

Michel-Ange Flori said on Twitter after the ruling by the court in Toulon, southern France, that he will appeal.

"I can't believe it," he wrote. "The right to caricature was buried today in Toulon."

https://www.euronews.com/2021/09/17/french-billboard-owner-fined-10-000-for-depicting-macron-as-hitler-in-poster-protesting-co

PN Kennelijk houdt vrijheid meningsuiting op in Frankrijk als het over de president gaat. Zal vast weer gecategoriseerd worden onder antisemitisme.

https://static.euronews.com/articles/stories/05/93/89/44/773x435_cmsv2_0f9382a2-f9ad-5f5f-99ad-3a1744a1b2e6-5938944.jpg

deket
20 september 2021, 00:57
Denk niet dat Macron op dat gebied lessen moet ktijgen van Erdogan, beste Pret

Willem2
30 september 2021, 20:06
De vroegere Franse president Nicolas Sarkozy heeft zich schuldig gemaakt aan het illegaal financieren van zijn campagne. Dat heeft een rechtbank in Parijs bepaald. Het voormalig staatshoofd is veroordeeld tot een vrijheidsstraf van een jaar, maar Sarkozy hoeft die niet in de gevangenis uit te zitten. De straf kan thuis worden uitgezeten, met elektronisch toezicht in de vorm van een enkelband.

Sarkozy was zelf niet aanwezig bij het uitspreken van het vonnis. De opgelegde straf is de maximale die door de rechters kon worden opgelegd. De openbaar aanklager had een gevangenisstraf van een jaar geëist, waarvan de helft voorwaardelijk. Of de oud-president in beroep gaat, is nog niet bekend.

De nu 66-jarige Sarkozy stond terecht vanwege de campagne die hij in 2012 voerde om te worden herkozen als president. Hij verloor die verkiezingen van de socialist François Hollande. De kwestie is bekend komen te staan als de Bygmalion-affaire.
.... https://nos.nl/artikel/2399787-franse-oud-president-sarkozy-schuldig-aan-fraude-vrijheidsstraf-van-1-jaar

pret
5 oktober 2021, 13:52
Omvang misbruik Franse katholieke kerk gigantisch: 3 duizend pedocriminelen, 216 duizend slachtoffers

Nieuw, grootschalig onderzoek naar kindermisbruik door priesters en andere geestelijken in de Franse katholieke kerk wijst op ongeveer drieduizend daders sinds 1950. Het aantal slachtoffers, dat eerder nog op enkele duizenden werd geschat, ligt volgens de onderzoekscommissie rond de 216 duizend.

Tussen 1950 en 2020 waren 2.900 tot 3.200 kerkelijke functionarissen betrokken bij kindermisbruik, en die schatting is dan nog een ‘minimum’, volgens onderzoeksvoorzitter Jean Marc Sauvé. Onder de Fransen van 18 jaar en ouder zijn 216 duizend slachtoffers die als kind zijn misbruikt door kerkelijke functionarissen.

De reactie van de kerk op die schandalen was schokkend: tot het begin van de jaren 2000 was sprake van een ‘diepe, totale onverschilligheid’ vanuit de kerk tegenover de slachtoffers, zei Sauvé bij aanvang van de presentatie dinsdag.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/omvang-misbruik-franse-katholieke-kerk-gigantisch-3-duizend-pedocriminelen-216-duizend-slachtoffers~bd24e909/

mentholbear
5 oktober 2021, 18:50
3 wees gegroetjes en alles is vergeven toch :rolleyes:

Maar serieus, hoevelen zouden het voor 1950 zijn geweest die geen media hadden die er onderzoek naar deden...

JonnyFontane
5 oktober 2021, 20:16
3 wees gegroetjes en alles is vergeven toch :rolleyes:

Dat is niet genoeg.....
Als goed katholiek bid je dan een volledige rozenkrans....

Willem2
18 oktober 2021, 18:56
Pas over zes maanden zijn de presidentsverkiezingen in Frankrijk, maar nu al loopt de spanning op. In de peilingen is een onverwachte nieuwkomer als een komeet omhooggeschoten: Éric Zemmour.

Hij is journalist en schrijver, immens populair bij rechtse kiezers, en omstreden vanwege anti-islamuitlatingen. Zemmour (63) heeft zich nog niet eens kandidaat gesteld, maar nu al voeren jongeren in heel Frankrijk campagne voor hem.

Génération Z
Cris Pajon (21) steekt een dikke kwast in een emmer vol lijm. Hij smeert een elektriciteitskastje vol, haalt een opgerolde poster tevoorschijn en plakt die op het kastje. 'Zemmour, président', staat erop. "Hij moet het worden hè!", zegt Pajon lachend.

"Ik heb me pas een paar maanden geleden aangesloten bij Génération Z, de jongerenbeweging van politiek commentator Zemmour. Ik denk dat Zemmour de enige is die alle kiezers weer naar de stembus kan krijgen die de afgelopen decennia zijn afgehaakt, omdat ze geen vertrouwen meer hebben in de politiek."

Pajon is samen met zo'n tien andere jongeren een avond lang op pad in de straten van Orléans, om posters van hun nieuwe politieke idool op te hangen. En ze zijn niet de enigen. In steden en departementen in heel Frankrijk zijn de laatste weken lokale comités opgericht van Génération Z. Het zijn allemaal jongeren die zich achter Zemmour scharen. En allemaal gaan ze regelmatig 's avonds de straat op om posters te plakken.
.... https://nos.nl/artikel/2402177-fransen-in-de-ban-van-omstreden-eric-zemmour-ik-zeg-wat-mensen-denken

Ascari
18 oktober 2021, 20:44
Éric Zemmour werd in 2011 veroordeeld wegens aanzetten tot rassendiscriminatie.[1] Toen hij in 2013 samen met 343 andere Franse prominenten het manifest "Touche pas à ma pute" ("Raak niet aan mijn hoer") ondertekende, een petitie tegen een wetsvoorstel om prostituanten te beboeten, haalde hij zich de woede van de feministen op de hals.

Geen liefhebber van onze hobby.

Shakir
18 oktober 2021, 21:26
Éric Zemmour werd in 2011 veroordeeld wegens aanzetten tot rassendiscriminatie.[1] Toen hij in 2013 samen met 343 andere Franse prominenten het manifest "Touche pas à ma pute" ("Raak niet aan mijn hoer") ondertekende, een petitie tegen een wetsvoorstel om prostituanten te beboeten, haalde hij zich de woede van de feministen op de hals.

Toch wel, Ascari. Er staat "tegen" het wetsvoorstel, hij is weldegelijk niet vies van onze hobby (zoals elke gezonde man tegen deze wet is).
Zemmour is blijkbaar een echte ijsbeer, kijk maar op de foto hieronder:

35846

Trouwens, er was erg veel tegenstand tegen deze wet. Toch is ze er gekomen? Een apenland dus.

bocariver
20 oktober 2021, 14:04

Yes, brother Ascari not understood that he signed for let prostitutes to work as they wanted and against criminalisation of client.

Zemmour is on way to overtake Marine Le Pen to qualify for second round of presidential election with strong policy against immigration, a stop against european diktat in private life and back to ideology of french identity.

deket
20 oktober 2021, 23:35
Onderschat hem niet,deze Zemmour
Met zijn anti islam en migratiestandpunten blijkt hij heel populair in Frankrijk
Hij overdrijft soms,bv het verbieden van moslimsnamen maar dat hij kant tegen het voorstel om prostitutie meer te verstrengen kunnen wij toch alleen maar toejuichen
De islam heeft in de loop van de geschiedenis mooie dingen bebouwd maar hun excessen zijn mede de oorzaak dat we nu in een historische golfbeweging van nieuwe preutsheid zitten,dus concreet ; niets mag nog zonder gezeik van de moraalpolitie of islamfascisten
Maar inherent aan golfbewegingen,zal dat hopelijk niet te lang meer duren om terug om te slaan

Willem2
10 november 2021, 22:34
Frankrijk heeft in Syrië geheime militaire acties uitgevoerd om (potentiële) terroristen te doden. Dat heeft voormalig president François Hollande gezegd in de Franse rechtbank. "We moesten onszelf beschermen. Dus er is opdracht gegeven om sommigen uit te schakelen."
.... https://nos.nl/artikel/2405124-franse-oud-president-hollande-ik-liet-terroristen-in-syrie-uitschakelen

bocariver
10 november 2021, 23:02
This idiot of Hollande never learn to shut his mouth.

It is called OMO operation and executed by agent or military with license to kill. So , it is possible to pronounce death penalty for some french citizens even in a country where death penalty is abolished.

pret
14 november 2021, 16:17
Mooie documentaire die aan de hand van documenten toont hoe FR en indirect EU via Lafarge betrokken zijn (geweest) bij terrorisme-financiering

http://youtu.be/6eMQxEvcCL8

hasta la pasta
14 november 2021, 17:06
Deze "documentaire" is mede mogelijk gemaakt door de geheel onafhankelijke Turkse staatstelevisie.

Badslippers
14 november 2021, 21:07
Mooie documentaire die aan de hand van documenten toont hoe FR en indirect EU via Lafarge betrokken zijn (geweest) bij terrorisme-financiering

Oud nieuws. Als er ergens geld te verdienen valt zijn bedrijven er als de kippen bij. Wat dacht je van al die bedrijven die geld investeren in bedrijven die wapens produceren. Dan steun je indirect ook foute groeperingen en facilitair je massamoorden. En dacht je dat een multinational als Shell in Afrika en Latijns Amerika alles netjes volgens het boekje doet?

Shakir
19 november 2021, 22:20
Nog wat nieuws uit kloteland Frankrijk.
Publicatie van genderneutraal voornaamwoord "iel" in Franse woordenboek Petit Robert leidt tot opschudding: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/18/publicatie-van-genderneutraal-voornaamwoord-iel-in-woordenboek-p/

- IL: hij (mannelijk)
- ELLE: zij (vrouwelijk)
--> De genderdrammers fabriceren hierbij dus het genderneutrale IEL.

Ik ben eens benieuwd of de gemiddelde Fransman hiermee gediend is? Laat me raden: enkel universiteiten, cultuurhuizen en doorgeslagen wookie wookies zullen "iel" gebruiken.

Willem2
20 november 2021, 09:02
Nog wat nieuws uit kloteland Frankrijk.

Deze discussie heb je in Duitsland ook. Daar worden heel wat woorden zo verbasterd dat ze voor de normale mens niet meer te gebruiken zijn laat staan dat je het kan uitspreken.

pret
20 november 2021, 09:27
Wat is de Nederlandse taal toch prachtig, we maken immers geen onderscheid tussen mannen en vrouwen met DE en onzijdig is bij ons HET.

Siberische tijger
20 november 2021, 14:39
Wat is de Nederlandse taal toch prachtig, we maken immers geen onderscheid tussen mannen en vrouwen met DE en onzijdig is bij ons HET.

Leg maar eens uit aan een allochtoon waarom het DE vrouw is en HET meisje.;)
De nederlandse taal (als ik vroeger op school goed heb opgelet is in dit geval 'nederlandse' een bijvoeglijke naamwoord en dus met een kleine letter 'n' geschreven) dus vooral een onlogische taal.

sofaking
20 november 2021, 15:58

In het Antwerps is er wel onderscheid voor het onbepaald lidwoord "een".
"ne stier" en "een koei". "ne stoel" en "een toafel"
Dus daar zullen de Antwerpse academici nu snel een oplossing voor moeten vinden.

Herr Fick
23 november 2021, 08:28
Taal is voor Franstaligen superbelangrijk. Het is een soort religie. Een Fransman of een Waal die niet in perfecte volzinnen spreekt wordt aanzien als een marginaal. Ze stellen het zelfs niet altijd op prijs als een anderstalige zich probeert te redden in het Frans als dat niet zo aardig lukt. Ze zien dat als een soort verkrachting van hun hoogste goed, de taal. Kinderen worden terechtgewezen als ze ook maar de kleinste taalfout maken. Daarom spreken Franstaligen weinig andere talen. Ze spreken die enkel als ze die grammaticaal perfect beheersen.
Daarom is er zo'n heisa als er een nieuw woord bijkomt zoals iel.
De Academie Française (taalraad) heeft wekenlang samengezeten om een Frans woord voor computer te bedenken. Ze kwamen met ordinateur op de proppen. Mooi woord toch. Wij nemen klakkeloos Engelse rommel over.

Coviag
23 november 2021, 09:41
Leg maar eens uit aan een allochtoon waarom het DE vrouw is en HET meisje.;)
De nederlandse taal (als ik vroeger op school goed heb opgelet is in dit geval 'nederlandse' een bijvoeglijke naamwoord en dus met een kleine letter 'n' geschreven) dus vooral een onlogische taal.

Eens dat we een onlogische taal hebben, alleen je voorbeeld is net verkeerd gekozen: een verkleinwoord is altijd een HET woord. Toevallig net een regel die relatief gemakkelijk te leren is.

pret
26 november 2021, 20:10
http://youtu.be/pEilaWRN_f8

Jan_Wandelaar
27 november 2021, 21:39
En dacht je dat een multinational als Shell in Afrika en Latijns Amerika alles netjes volgens het boekje doet?Absoluut!!!! De mensen die in die landen 'het boekje schrijven' staan immers op de 'loonlijst' van Shell, dus als Shell iets doet dan word gewoon het boekje daarop aangepast. Allemaal netjes volgens het boekje dus.....

J.W.

Willem2
30 november 2021, 19:20
"Ik ben in koninklijke paleizen geweest en bij presidenten thuis. Maar ik kan in Amerika nog geen café binnenlopen om een kop koffie te bestellen. Dat maakt me woedend. En als ik woedend ben, doe ik mijn mond open, dat weten jullie. Dan zal de hele wereld het horen."

Deze woorden sprak zangeres en danseres Josephine Baker bij de Mars op Washington in 1963, de burgerrechtendemonstratie waar Martin Luther King zijn 'I have a dream'-speech zou geven. Want de Frans-Amerikaanse Baker was meer dan een entertainer. Om die reden wordt ze nu bijgezet in het Panthéon in Parijs, als eerste vrouw van kleur.
.... https://nos.nl/artikel/2407690-josephine-baker-als-eerste-vrouw-van-kleur-bijgezet-in-pantheon

bocariver
30 november 2021, 22:29
Yes, Joséphine Baker was victim of racism in USA and when she came to France in 1930, she discovered that there was some countries without discrimination against black people.

She stayed in France for ever with a perfect assimilation and was active agent during WW2 for France. After she had social action for chidren and lived in south west of France in a castle.

She sang in french "I have 2 love my country and Paris", she meant France and not another country...
She was ruined by her generosity and was welcomed by numerous friends in Monaco till she died.

Willem2
17 januari 2022, 12:19
Frankrijk wordt 2G-land: geen restaurantbezoek meer met negatieve test
Het Franse parlement heeft met een grote meerderheid ingestemd met een wet waarmee ongevaccineerden vanaf 16 jaar geen toegang meer krijgen tot restaurants, culturele instellingen en sommige vormen van openbaar vervoer (zoals binnenlandse vluchten). Dat geldt ook voor reizigers uit het buitenland. In de Nationale Assemblee stemden 215 parlementsleden voor de nieuwe wet en 58 tegen. Zeven parlementsleden onthielden zich van stemming.

Tot nu toe was een gezondheidspas, met een bewijs van vaccinatie, genezing of negatieve coronatest, voldoende om bijvoorbeeld een restaurant of bioscoop binnen te komen. Dat verandert dus binnenkort. De pas is dan alleen nog geldig als iemand volledig is gevaccineerd of recent genezen. Waarschijnlijk wordt de wet in de komende dagen van kracht.

In Frankrijk is het aantal besmettingen de afgelopen weken snel gestegen en komen de ziekenhuizen steeds verder onder druk te staan. De regering van Macron hoopt dat de toestroom van patiënten door de nieuwe pas zal afnemen, zonder dat een nieuwe lockdown nodig is. Een nieuwe lockdown zou de economie opnieuw een zware klap toebrengen en zou ook de kans op een herverkiezing van Macron bij de presidentsverkiezingen van 10 april doen afnemen.

In Frankrijk is al ruim 90 procent van de 12-plusbevolking gevaccineerd. Maar nog maar een derde van de bevolking heeft zijn boosterprik gekregen. Sinds afgelopen zaterdag is de geldigheidsduur van de coronapas gekoppeld aan de boosterprik.

Zaterdag gingen ruim 50.000 mensen in verschillende steden de straat op om te protesteren tegen de nieuwe wet en andere coronamaatregelen.
.... https://nos.nl/liveblog/2413261-frankrijk-wordt-2g-land-36-308-positieve-tests-gemiddeld-stijging

bocariver
17 januari 2022, 14:25
I read this news from NOS and I can not stop laughing....
It is interesting to read a real information ( law about vacinal pass) and then a totally fake commentary about situation in France.
It is mean a lot about NOS and their lack of competency.

So, vaccinal pass bill had been voted but there is a little step before application in country , the control of constitutionnal council.....

Since this week end, all stupid people (doctor and so called specialist) who wanted to close the country in beginning of december must admit that they were wrong even if it is like half word.
There is NO BURN OUT of french hospital capacity and they will never close nothing anymore in France.... I think that NOS wrote that because they do not want say that Netherland government was ridiculous and continue in same way when they kept some quarantine measures.
In fact, number of people in IC room decreased since 3 days and they count in IC room people with only oxygen. People with articial coma and breathing with tube are falling down.
It is end of delta wave because with omicron there is only contamination and nothing else. This 200 people who die by day, it is only this old, fat and not vaccinated people contaminated before by delta.
About chance of Macron to be reelected, more he make fear to old people , more he have chance because he say that he protected them.
But, French ( at less me )dislike people who think that other people are stupid.This vaccinal pass is coming too late after the war is finished...
The new vaccinal pass WILL NOT HAVE ANY EFFECTS on hospital because it is already finished without doing nothing.

Willem2
24 januari 2022, 16:01
Frankrijk is vandaag overgestapt op een 2G-beleid. Alleen mensen die volledig zijn gevaccineerd of die genezen zijn van een coronabesmetting hebben nog toegang tot onder meer cafés, toeristische plekken en sportlocaties,
.... https://www.ad.nl/binnenland/live-opnieuw-zo-n-65-000-coronagevallen-gemeld-achterstand-daalt~a5b6a9ddc/

(met filmpje)

pret
9 februari 2022, 09:22
Macron op bezoek bij Putin

http://youtu.be/ZaXB02fE0gU

Siberische tijger
9 februari 2022, 16:35
Putin wil laten zien dat hij de grootste heeft

Tafel welteverstaan;)

schoolmeester
9 februari 2022, 16:57
Deze tafel stond vroeger in parenclub Fata Morgana in Muiden bij Amsterdam.....

Willem2
11 februari 2022, 12:49
De Russische president Vladimir Poetin hield bewust afstand van Emmanuel Macron omdat de Franse president zou hebben geweigerd een coronatest af te laten nemen. Bronnen rondom Macron zeggen dat tegen persbureau Reuters naar aanleiding van een iconische foto van de twee wereldleiders.

Macron en Poetin spraken elkaar maandag vanwege het conflict rondom Oekraïne. Een foto waarop te zien was hoe de twee aan een meterslange tafel ver uit elkaar zaten, werd veelvuldig op sociale media gedeeld. Diplomaten suggereerden dat Poetin een 'diplomatieke boodschap' over wilde brengen door de Franse president fysiek op afstand te houden.

Volgens de bronnen rondom de Franse president werd Macron in Rusland echter gevraagd een coronatest af te laten nemen voordat hij Poetin kon ontmoeten. Weigerde hij dat, dan moest hij afstand houden van zijn Russische ambtsgenoot.

,,Wij wisten dat dit zou betekenen dat er geen handen geschud konden worden en er aan een lange tafel overlegd zou worden, maar we konden niet accepteren dat Rusland de hand zou weten te leggen op het DNA van de Franse president", aldus een van de bronnen. De Fransen hadden hun twijfels over de betrouwbaarheid van de Russische doktoren.

De Russische president zou volgens de bronnen in 'een strenge bubbel' zijn gehouden. Macron deed voor vertrek naar Rusland in Frankrijk een PCR-test. Het Kremlin wilde niet op vragen van Reuters over de kwestie reageren.
... https://www.ad.nl/binnenland/live-minister-vraagt-nachthoreca-af-te-zien-van-actie-hoogste-duitse-hof-staat-prikplicht-toe~a8043e9b/

Russen willen ook van expats iedere 3 maanden een doktersrapport met bloedbuisjes hebben. Beetje KGB methoden met een modern jasje overgoten :rolleyes:

Ascari
19 februari 2022, 15:37
Een Franse oud-militair die al twintig jaar cel kreeg voor de moord op een korporaal, is veroordeeld tot levenslang voor de ontvoering van en moord op een achtjarig meisje. De 39-jarige Nordahl Lelandais ontvoerde haar in november 2017 op een bruiloftsfeest bij Chambéry in de Franse Alpen, waar ook hij te gast was.

De aanklager had levenslang geëist tegen het "gevaar voor de samenleving". Lelandais hoorde het vonnis schijnbaar onbewogen aan.

Heel Frankrijk was op zoek naar het vermiste kind, tot de inmiddels verdachte Lelandais de politie in februari 2018 naar de stoffelijke resten leidde. Haar bloedsporen waren in zijn auto gevonden. In eerste instantie zei hij dat ze door een ongeluk was omgekomen.

Lelandais is in verband gebracht met tal van andere verdwijningen in het land. De korporaal Arthur Noyer, die door Lelandais in april 2017 werd doodgeslagen, was bijna vijf maanden vermist tot zijn stoffelijke resten gevonden werden. Hij en het meisje Maëlys zijn niet de enigen die met Lelandais in verband konden worden gebracht. De oud-militair wordt ook beschuldigd van seksueel misbruik van kinderen uit zijn naaste omgeving.

Elf dagen na Noyer verdween de achttienjarige scholier Lucas Sandrini. Hij werd een maand later door bergsporters dood in een ravijn in de Vercors aangetroffen. Ook in deze zaak houdt de politie een link met Lelandais voor mogelijk.

https://www.nu.nl/buitenland/6185024/franse-ex-militair-krijgt-levenslang-voor-moord-op-achtjarig-meisje.html

Willem2
21 februari 2022, 13:10
De Franse politica Edwige Diaz ontving kort geleden een sms'je. Dat was schrikken. Ze is namelijk een prominent lid van de partij van Marine Le Pen. En de sms was afkomstig van de partij van Le Pens grote rivaal: presidentskandidaat Éric Zemmour. In de tekst stond: "Sluit je bij ons aan. Dan mag je straks meedoen met de parlementsverkiezingen. En wij zorgen financieel voor je."

In Frankrijk worden in april presidentsverkiezingen gehouden en twee maanden erna parlementsverkiezingen. En met name tussen rechtse partijen woedt nu een openlijke politieke oorlog. De radicaal-rechtse Éric Zemmour probeert politici en bestuurders van zijn rivalen te lokken. Met sms'jes, politieke liefdesverklaringen en beloftes.

Zelfs de nicht van Marine Le Pen is nu inzet van de strijd. Marion Maréchal Le Pen is jong, politiek actief, populair en ambitieus en ze zei dat ze er "ernaar neigt" om Éric Zemmour te steunen, en niet haar eigen tante.

Zemmour gaf daarna een interview aan de glossy Elle en gooide het beste aas uit dat hij in huis had. "Als Marion zich bij me aansluit, campagne met me gaat voeren, dan kan ze wel eens premier worden."

Edwige Diaz bezweek niet voor de avances van Zemmour, en Marion Maréchal Le Pen wikt en weegt nog, maar héél veel anderen maakten de afgelopen weken wél de overstap. Zeker tien prominente politici van de partij van Marine Le Pen hebben haar de rug toegekeerd en voeren nu met Zemmour campagne.
.... https://nos.nl/artikel/2418293-politieke-oorlog-franse-rechtse-partijen-zemmour-paait-achterban-le-pen

WANDELAAR5
2 maart 2022, 11:47
Thierry Baudet staat natuurlijk overduidelijk op de payrol van de KGB. Maar extreem rechts in Frankrijk kan er ook wat van. 1,2 miljoen 8 pagina brochures met deze foto maken Marine Le Pen in 1 klap kansloos in de verkiezingen:
36652

Picasso 1
2 maart 2022, 16:12
Thierry Baudet staat natuurlijk overduidelijk op de payrol van de KGB. Maar extreem rechts in Frankrijk kan er ook wat van. 1,2 miljoen 8 pagina brochures met deze foto maken Marine Le Pen in 1 klap kansloos in de verkiezingen:
36652

En Merkel dan? :rolleyes:

36656

Picasso 1
2 maart 2022, 16:16
Zelfs een hond zou twijfelen Macron een poot te geven. :biggrin:

36657

Dennis
3 maart 2022, 10:12
En Merkel dan? :rolleyes:

36656Merkel is niet verkiesbaar [emoji16]

pret
22 maart 2022, 18:04
RENAULT HERVAT RUSSISCHE PRODUCTIE

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-hervat-russische-productie/

Voorzover de sancties tegen Rusland

WANDELAAR5
5 april 2022, 16:00
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5299785/bonus-topman-air-france-klm-ben-smith-miljoenen-ondanks-miljardenverlies

Nederland heeft nog geprobeerd dit beloning beleid tegen te houden. In ieder geval mogen NL KLM bonussen pas betaald worden als de miljardensteun is afgelost (nooit dus, je kunt elke bonus beloven).

Vorig jaar was er vanuit Nederland ook al flinke kritiek op een bonus van 2 miljoen euro die Smith over 2020 ontving, maar de Nederlandse regering slaagde er niet in die bonus te blokkeren. De Nederlandse staat, die een belang heeft van 9,3 procent in Air France-KLM, stemde toen ook tegen een beloningsvoorstel voor 2021.

Rare jongens die Franse staat als groot aandeelhouder…

schoolmeester
5 april 2022, 19:39
Volkomen absurd, die miljoenenbonus, terwijl het financieel slecht gaat met dit bedrijf.

Willem2
8 april 2022, 13:28
De prijs van stokbrood gaat bepalen wie er gaat winnen :rolleyes:

Een paar maanden geleden zag de politieke toekomst van Emmanuel Macron er nog rooskleurig uit. Maar nu zou het typische Franse stokbrood wel eens roet in het eten kunnen gooien.

De afgelopen jaren ging het relatief goed met Frankrijk. De economische groei was vorig jaar 7 procent: het hoogste percentage in een halve eeuw. De werkloosheid daalde naar het laagste niveau in 15 jaar. De Fransen zijn er in de vijf jaar van Macrons presidentschap ook financieel op vooruit gegaan: alle inkomensgroepen zagen hun koopkracht toenemen, berekende onderzoeksinstituut OFCE.

Maar eind vorig jaar werden de eerste tekenen zichtbaar van een oplopende inflatie. De energieprijzen stegen. En de oorlog in Oekraïne heeft de prijzen verder opgedreven.

Populariteit van Macron
In maart lag de geschatte inflatie, gecorrigeerd naar Europese normen, op 5,1 procent: het hoogste cijfer sinds de jaren 80. De regering-Macron probeert de effecten nu te temperen. Er zijn miljarden uitgetrokken om de gestegen brandstof- en voedselprijzen te dempen. Maar de angst zit er inmiddels goed in bij de Fransen. En angst is een belangrijke raadgever bij verkiezingen.

Zondag gaan de Fransen naar de stembus en kiezen ze een nieuwe president. Er zijn twaalf kandidaten. President Emmanuel Macron (centrum) gaat voorop in de peilingen. Marine Le Pen (rechts-radicaal) staat tweede. De populariteit van de kandidaten loopt grotendeels synchroon met de economische ontwikkelingen. Maandenlang ging Macron aan kop - dankzij groei en werkgelegenheid.

De Russische invasie in Oekraïne gaf zijn populariteit nog een extra impuls: de Fransen zijn bang voor oorlog en schaarden zich achter hun president. "Door de oorlog steeg Macron ongeveer 5 procentpunt in de peilingen: kort ervoor wilde 25 procent op hem stemmen en daarna 30 procent", zegt Erwan Lestrohan van onderzoeksbureau Odoxa.
.... https://nos.nl/artikel/2424350-hoe-de-prijs-van-stokbrood-de-franse-presidentsverkiezingen-beinvloedt

bocariver
8 april 2022, 22:17
This news and polls are little old.
Macron lost 4 pts after Mc Kinsey scandal at 26 and Marine Le Pen is growing to 24 %. it is error margin...
I prefer inform NL before they fall from chair.
3rd man is Mélenchon with report of voice of desperate left side at 17%. Le Pen stole some vote from Zemmour and Pécresse because these candidates are lost too.
Poll for 2nd round is 52/48 for Macron in error margin of 2%.
Like everytime, french are voting more against than for somebody. The winner will need to remember it because 49 % will not recognized the winner as legitimate.

bocariver
10 april 2022, 21:41
Macron and Le Pen are in final. There is no surprise.
In 2017, Macron was sure to win but this time people are angry.
There will be a real match and poll for 24th april give 51/49 for Macron.
Marine Le PEN feels the wind in her back and she never been so close to victory.
We can predict already a high level of abstension in 2nd round.

Willem2
10 april 2022, 21:43
Emmanuel Macron lijkt in de eerste ronde van de Franse presidentverkiezingen de meeste stemmen te hebben behaald. Volgens de eerste prognoses haalt hij 28,1 procent van de stemmen. De rechts-radicale kandidaat Marine Le Pen volgt met 23,3 procent.

Omdat geen van de kandidaten minstens 50 procent van de stemmen heeft gehaald, volgt over twee weken een tweede ronde. Daarin nemen alleen de twee kandidaten met de meeste stemmen het tegen elkaar op, in dit geval dus Macron en Le Pen.

Na Macron en Le Pen wist ook de radicaal-linkse kandidaat Jean-Luc Mélenchon nog veel kiezers te mobiliseren. Hij kreeg 20,1 procent van de stemmen. De rechts-radicale kandidaat Eric Zemmour, in januari nog veroordeeld voor aanzetten tot rassenhaat, ontving 7,1 procent.

De meeste stembureaus sloten om 19.00 uur. In enkele grote steden bleven de stembureaus geopend tot 20.00 uur. De prognose is gebaseerd op een deel van de getelde stemmen uit een representatieve selectie van bureaus die om 19.00 uur sloten. Uit die stemmen is vervolgens een landelijk beeld doorgerekend. Over het algemeen gelden de prognoses bij Franse verkiezingen als zeer betrouwbaar.
.... https://nos.nl/artikel/2424665-prognose-macron-wint-van-le-pen-in-eerste-ronde-franse-presidentsverkiezingen

deket
11 april 2022, 19:35
Extreme partijen doen het goed
Ook de communisten terwijl de socialistische partij niets meer voorstellen. Nochtans de partij van Mitterrand die beschouwd blijkt als de laatste bekwame staatsman. Maar Hollanders van dezelfde partij beschouwen ze samen met Sarkozy dan weer als de zwakste president daar ooit.
Indien Marine Le Pen de stemmen van Eric Zemmour, 7% dus meeneemt in de 2 de ronde kan het nog spannend worden. Zemmour is de Franse versie van Boudet, maar mist de netwerken waarover Le Pen wel kan beschikken

Kwibus2
12 april 2022, 00:17
Mocht madame Le Pen winnen dan ben ik wel benieuwd wat dat voor Frankrijk zal betekenen.
Veel slechter dan Sarkozy en Macron zal ze het niet doen.
Eens dat Mitterand de laatste behoorlijk presterende president van Frankrijk was.

Willem2
12 april 2022, 22:25
Nochtans de partij van Mitterrand die beschouwd blijkt als de laatste bekwame staatsman.

de 1 is nog corrupter dan de ander bedoel je.

Er lijkt geen eind te komen aan de lijst met duistere zaakjes waarin de vroegere Franse president Sarkozy verwikkeld is. Enkele dagen geleden heeft Justitie hem opgepakt. Hij moest uitleg geven over zijn relatie met een vooraanstaande magistraat die hem informatie zou hebben doorgespeeld over een ander onderzoek naar illegale campagnefinanciering, de zaak-Bettencourt. Er zijn ook nog de zaak van partijfinanciering door de vroegere Libische leider Khadaffi, de zaak-Tapie, de zaak-Bygmalion, enz. Sarkozy’s voorganger Chirac werd in 2011 veroordeeld voor corruptie, en diens voorganger Mitterrand was ook al niet zuiver op de graat. Hoe rot is de Franse politiek?
... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/07/07/ons_kent_ons_in_frankrijk-ivanollevier-1-2025160/

https://www.theguardian.com/world/2001/may/10/jonhenley

deket
14 april 2022, 01:54
de 1 is nog corrupter dan de ander bedoel je.

... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/07/07/ons_kent_ons_in_frankrijk-ivanollevier-1-2025160/

https://www.theguardian.com/world/2001/may/10/jonhenley
Al een geluk dat de Nederlandse politici allemaal zonder zonde en corruptie zijn:wink2:

Herr Fick
14 april 2022, 08:20
Macron and Le Pen are in final. There is no surprise.
In 2017, Macron was sure to win but this time people are angry.
There will be a real match and poll for 24th april give 51/49 for Macron.
Marine Le PEN feels the wind in her back and she never been so close to victory.
We can predict already a high level of abstension in 2nd round.

In FRA bestaat geen opkomstplicht. Daarom kan Le Pen alleen winnen als het héle grote 'niet-blanke/niet christelijke/niet vrijzinnige deel' van de Fransen niet gaan stemmen.
Macron heeft dus belang bij een grote opkomst en Le Pen heeft belang bij een magere opkomst, hetgeen aantoont dat ze niet democratisch is. Een beetje zoals Trump in 2016.

Als Le Pen wint is dat een klap voor EU/NAVO en wat nog allemaal. FRA is historisch sowieso al een onbetrouwbare partner in om het even welke coalitie of organisatie en met Le Pen zal dat nog verergeren.

Daarenboven zullen de protesten van de gillets jaunes vervangen worden door protesten van niet-blanken en staan alle Franse steden binnen de kortste keren weer in lichterlaaie. Ik twijfel er geen moment aan dat dit zal worden overgenomen door hun broeders in BXL, Luik of Charleroi.

Duimen voor Macron dus!

WANDELAAR5
14 april 2022, 08:32
Elk land krijgt de regering die het verdient. Wie weet verdient Frankrijk het wel door Le Pen bestuurd te worden? Zoals wij in NL Rutte verdienen en Hongarije Victor Orban verdient. België doet het dan nog niet eens zo slecht met Alexander de Croo.

Laat die Fransen het lekker zelf uitzoeken. Maakt weinig uit welke machtswellusteling er aan het hoofd van een regering staat. De Britten ondervinden nu ook de schade van Johnson. De volgende periode is het weer een andere Machiavelli.

Herr Fick
14 april 2022, 08:55
...Laat die Fransen het lekker zelf uitzoeken. Maakt weinig uit welke machtswellusteling er aan het hoofd van een regering staat. De Britten ondervinden nu ook de schade van Johnson. De volgende periode is het weer een andere Machiavelli.
Ja, maar de politieke situatie in FRA heeft altijd een invloed op Wallonië en BXL. Daarom toch liever Macron.

WANDELAAR5
14 april 2022, 09:01
Komen er minder Walen naar de saunaclubs, afhankelijk van wie President is in Frankrijk? ;)

Kwibus2
14 april 2022, 17:02
Al een geluk dat de Nederlandse politici allemaal zonder zonde en corruptie zijn:wink2:

Lange neuzen, slechte geheugens, inkomsten niet opgeven, veroordelingen voor racisme, belangenverstrengeling. Verder valt het wel mee.

Picasso 1
14 april 2022, 18:26
Zoals wij in NL Rutte verdienen en Hongarije Victor Orban verdient.

We verdienen dus kennelijk een achterbaks iemand....

Laat die Fransen het lekker zelf uitzoeken. Maakt weinig uit welke machtswellusteling er aan het hoofd van een regering staat. De Britten ondervinden nu ook de schade van Johnson. De volgende periode is het weer een andere Machiavelli.

De EU wordt alsmaar dominanter en onttrekt alsmaar meer macht vanuit landelijke politiek naar Europese politiek. Een machtsverschuiving waar veel EU inwoners afschuw van hebben en die trein blijft desondanks maar doordenderen. Landen die openlijk tegensputteren worden zwaar onder druk gezet om met alles en nog wat mee te stemmen op straffe van uitsluitingen. Nationale politiek en coalitievorming wordt daarnaast onder druk gezet door de EU groep waar politieke partijen in zitten. We hebben inmiddels gezien hoe snel de Nederlandse regering een bindend referendum van tafel veegde toen de uitslag daarvan onwelgevallig was in het licht van de EU politiek. Ook het correctief referendum is nu van de baan. Afspraken van de jaren 90 worden volledig van tafel geveegd door de Europese Unie zoals bijvoorbeeld dat het geen politieke unie zou mogen worden of dat geen staatsleningen namens de EU zouden mogen worden uitgegeven (doen ze nu via een omweg door massaal opkopen van staatsobligaties met geld gemaakt uit gebakken lucht (=inflatie)).

Het schuift alsmaar telkens weer een stuk op richting meer en meer EU; zelfs op fiscaal beleid en pensioenbeleid van landen is de bemoeienis steeds verdergaand. Om de EU trein af te remmen in de zeer dominante en bij vlagen autoritaire richting die het nu gaat, zit voor EU burgers weinig anders op dan de boel forceren door schokken vanuit landelijke verkiezingen. De EU heeft weinig lessen getrokken van het vertrek van het Verenigd Koninkrijk ondanks dat de verschillende politici toen over elkaar buitelden met de roep om de EU te veranderen (niet enkel in het VK uitte de bevolking toen hun onvrede). Macron was zo eentje die campagne voerde met de nodige kritiek op de EU en de wens om die te veranderen. Een termijn verder is het echter meer van hetzelfde met enkel nog meer macht en een nog dominantere EU.
Het is een steeds verder compleet vast gewrikt EU geheel aan het worden waar de stem van EU burgers nauwelijks meer invloed op kan uitoefenen (die verdrinkt in een zee van wat er allemaal niet meer mogelijk is zonder grote consequenties). Kennelijk is helaas de enige manier om hier een kentering in aan te brengen, het veroorzaken van zware schokken via de landelijke politiek bij landelijke verkiezingen.

Eddy_V
14 april 2022, 20:48
We verdienen dus kennelijk een achterbaks iemand....

Klopt, calvinistisch landje
de Bourgondiërs zijn in de minderheid, maar die zijn op dit forum dan weer in de meerderheid :)

pietpotent44
24 april 2022, 20:18
https://www.youtube.com/watch?v=bht2XRP8lM0

WANDELAAR5
24 april 2022, 20:25
Meer dan 40% van de Fransen zijn dus ultra rechtse fascisten.

pietpotent44
24 april 2022, 20:26
En 58% zijn linkse thee drinkers.

pret
24 april 2022, 20:33
En 58% zijn linkse thee drinkers.

Nee eerder kapitalistische thee slurpers.

sofaking
24 april 2022, 21:09

Of willen pussy in het Elysee.

bocariver
24 april 2022, 22:12

It is with this kind of commentary that it is possible to have from 0 to 41 % of vote after 50 years of betrayal and fairy tale.

I did not vote for her because Mme Le Pen is not enough from right side... I let you imagine.

bocariver
24 april 2022, 22:14
If you count people who did not vote and people who voted white or defect , it is relative majority.

deket
25 april 2022, 23:28
Een tendens die je overal kan merken
Mensen met een laag inkomen stemden vroeger links maar nu extreem rechts omdat ze zich in de steek gelaten voelen door links

WANDELAAR5
26 april 2022, 11:45
36827

Het werkt beter met de lange tafel!

Herr Fick
26 april 2022, 13:12

Zoals bij de Vlamingen ...

Kwibus2
27 april 2022, 21:25
Ultra rechts ja, maar of die Fransen ook fascisten zijn betwijfel ik.

Willem2
28 april 2022, 20:34
Weg met Frankrijk, leve Rusland: de nieuwe koers van Mali
.... https://nos.nl/artikel/2426873-weg-met-frankrijk-leve-rusland-de-nieuwe-koers-van-mali

bocariver
29 april 2022, 23:53
Mali is now an enemy directed by Russia and Wagner company.

French caught them by video when they tried to complot with a mass graves with bodies that they killed somewhere else.

We need to let Touareg, Djihadist or other make the work ... We even can bring help to these people...

WANDELAAR5
2 mei 2022, 17:27
https://www.ad.nl/buitenland/rellen-in-parijs-bij-demonstratie-op-dag-van-de-arbeid-brandweerlieden-belaagd~ad004255/

Brandweer belaagd
Tijdens een protestmars van het Place de la République naar het Place de la Nation liep het een paar keer uit de hand. Zo staken boze Fransen vuilnisbakken in brand, plunderden een McDonald’s en gooiden bij vastgoedmakelaars de ruiten in. De politie greep in toen de brandweer in haar werk werd belemmerd.

Uit een makelaarskantoor werd een computer gejat.

Minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin zei op Twitter dat de gewelddadigheden van de ‘relschoppers onaanvaardbaar zijn’. Volgens de krant Le Parisien zijn in de hoofdstad acht agenten gewond geraakt en 45 personen gearresteerd. De meesten van hen werden opgepakt, omdat ze brandweerlieden belaagden.

Jan_Wandelaar
2 mei 2022, 18:34
Minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin zei op Twitter dat de gewelddadigheden van de ‘relschoppers onaanvaardbaar zijn’.Maar goed dat Twitter in 1789 nog niet bestond, want anders hadden de gezagsdragers destijds exact hetzelfde getweet n.a.v. de bestorming van de Bastille.....

J.W.

WANDELAAR5
4 mei 2022, 07:11
36861

piranha
12 mei 2022, 16:38
36895

Willem2
14 juni 2022, 15:13
Ik zet het maar even hier neer...
Nederland het moet niet gekker worden.....

Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) blijft er bij: werkloze Franse jongeren uit probleemwijken zijn welkom om te komen werken in Nederland, zoals ze vanmorgen opperde in het AD. Maar het kabinet gaat niet actief naar hen op zoek, voegt de minister daar nu aan toe.

In de Tweede Kamer werd vanmorgen woest gereageerd op haar denkrichting. Het idee is opvallend: de Franse voorsteden, de banlieues, zijn berucht vanwege de hoge criminaliteitscijfers. Volgens Van Gennip kan werk mensen echter helpen ‘op het goede pad te komen’, zei ze in een interview met deze site.
..... https://www.ad.nl/politiek/minister-geen-ophaalplan-maar-werkloze-jongeren-uit-banlieues-blijven-welkom~ae50c6c6/

jarenlang naar een camping gaan in Frankrijk is wat anders dan jongeren uit de banlieu :rolleyes:

WANDELAAR5
14 juni 2022, 19:05
En waar gaan die buitenlandse arbeidskrachten wonen? In zo’n huis waar ze 25 matrassen voor €500/maand/stuk verhuren?

Kwibus2
14 juni 2022, 19:20
Nou en, wat is daar tegen?

Willem2
14 juni 2022, 23:01

Alles. Totale verkeerde mentaliteit. Door zulke uitbuiting zal je juist heel veel criminaliteit en moeilijkheden krijgen.

deket
16 juni 2022, 21:29
Kwibus, ik hoop dat deze opmerking sarcastisch bedoeld zou zijn
Huisjesmelkers die profiteren van andermans leed zijn niet bepaald lieden waar ik een pilsje mee wil drinken

WANDELAAR5
18 juli 2022, 22:19
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1060322227/tatoeageverslaafde-man-die-zichzelf-in-een-zwarte-alien-veranderde-klaar-voor-ultieme-ingreep

Anthony Loffredo, die zelfs zijn oogbollen heeft getatoeëerd en ook zijn hele lichaam zwart heeft laten maken om er uit te zien als een buitenaards wezen, heeft nu plannen voor een nieuwe (pijnlijke) behandeling.
Al jaren is Loffredo (33) bezig om zijn lichaam via tatoeages helemaal zwart te maken. Zelfs zijn oogbollen heeft hij laten behandelen. Allemaal met één doel: hij wil eruitzien als een ‘zwarte alien’. Dat is nu bijna het geval. Nu staat hij voor een ultieme ingreep om zijn droom helemaal uit te laten komen. Hij wil zijn penis in tweeën laten splitsen. Een ingewikkelde en dure ingreep. Maar vooral een pijnlijke zaak.

37209

Shakir
19 juli 2022, 08:32
Een piemel kan je dan ook niet veelvuldig gebruiken in Frankrijk, dus misschien is dat dan nog niet zo'n gek idee.

Willem2
29 juli 2022, 16:55
Stokbroodautomaat vervangt verdwenen bakker in krimpende Franse dorpen

Overal op het Franse platteland kom je ze tegen. Rijd door kleine dorpjes of gehuchtjes en je ziet ze op de straathoeken staan: stokbroodmachines. Het zijn een soort cabines waar je geld in gooit en dan rolt er een verse baguette uit. Er zijn geen officiële cijfers maar volgens schattingen staan er verspreid over Frankrijk inmiddels zo'n 12.000 dergelijke automaten. En hun aantal blijft groeien.

"Ik ben zelf vijf jaar geleden begonnen met de eerste en heb er inmiddels zeven", zegt de Normandische bakker Nicolas Lepenant. "Dankzij die zeven machines verkoop ik nu zo'n 750 stokbroden per dag extra. Mijn omzet is erdoor omhooggeschoten. Ik heb een extra bakker kunnen aannemen en ook twee jongens die de broden zeven dagen in de week naar de machines brengen."

Lepenant heeft zelf een bakkerij in Pont Audemer, niet ver van Rouen. Daaromheen liggen veel kleine dorpjes tussen de maisvelden. En zoals overal op het Franse platteland sluiten cafés, apotheken en bakkers hier de deuren. Er zijn zó weinig bewoners over dat een winkel niet meer rendabel is.

"Ik heb gehoord dat er nu zo'n zeven bakkers per maand hun zaak sluiten. Dat is toch heel triest voor een land als Frankrijk", zegt Lepenant. "In een zo'n gemeente hier in de buurt, Corneville-sur-Risle, zat een bakker maar die ging een paar jaar geleden ook dicht."
.... https://nos.nl/artikel/2438699-stokbroodautomaat-vervangt-verdwenen-bakker-in-krimpende-franse-dorpen

Willem2
30 juli 2022, 16:35
Piek van 870 kilometer file in Frankrijk op 'traditionele zwarte zaterdag'
.... https://nos.nl/artikel/2438839-piek-van-870-kilometer-file-in-frankrijk-op-traditionele-zwarte-zaterdag

allemaal naar de camping, het tweede huis en de marokkanen en spanjaarden weer naar de familie....

Eddy_V
30 juli 2022, 19:44
.... https://nos.nl/artikel/2438839-piek-van-870-kilometer-file-in-frankrijk-op-traditionele-zwarte-zaterdag

allemaal naar de camping, het tweede huis en de marokkanen en spanjaarden weer naar de familie....
Dus toch weer de schuld van de buitenlanders :biggrin:

schoolmeester
30 juli 2022, 19:46
medelanders Eddy, even meegaan met de moderne tijd.

Groet, schoolmeester.

Eddy_V
30 juli 2022, 19:51
medelanders Eddy, even meegaan met de moderne tijd.

Groet, schoolmeester.
Vanuit de Fransozen gezien zijn het allemaal buitenlanders den Ollanders incluis ;)

schoolmeester
30 juli 2022, 19:53
Was ook maar een grapje.

WANDELAAR5
31 juli 2022, 09:14

Gelukkig heb ik gisteren op mijn rit naar mijn paradijsje in het zuiden geen last gehad van files. Zelfs geen vertraging bij Eindhoven waar ze een tunnelbak in/op/onder de randweg A2 aan het maken zijn.

Willem2
31 juli 2022, 13:05
Ja dat is logisch omdat de rest al veel zuidelijker in de file stond.
(bij het stadion van Anderlecht).
Dat heeft er ook niks mee te maken maar met een omweg komen we dan ergens waar we niet willen zijn :cool:

Kwibus2
31 juli 2022, 13:10
Anderlecht? Deket kom er maar in :biggrin:

Willem2
3 september 2022, 10:26
Verbijstering om beelden van brute mishandeling bejaarde vrouw (89) in Frankrijk
.... https://www.ad.nl/buitenland/verbijstering-om-beelden-van-brute-mishandeling-bejaarde-vrouw-89-in-frankrijk~a91e7dc8/

Poppalarge
3 september 2022, 11:38
.... https://www.ad.nl/buitenland/verbijstering-om-beelden-van-brute-mishandeling-bejaarde-vrouw-89-in-frankrijk~a91e7dc8/

Deze 3 gasten de Oeigoerse nationaliteit geven en op een vlucht naar China zetten!

Maar zelfs dat is als straf nog te mild voor ze….

Sent from my Atari 4160 STFM[emoji769]

Willem2
17 september 2022, 22:55
Franse wijnboeren zijn driftig op zoek naar oplossingen nu de klimaatverandering geregeld hun oogst in gevaar brengt. Vorig jaar was er nog laat in het voorjaar flinke vorst. Complete wijngaarden bevroren: de oogst ging voor een groot deel verloren. Deze zomer is er een ongekende hittegolf. Druiven drogen soms al uit vóór ze rijp zijn.

"Door de vorst ging vorig jaar 60 procent van onze oogst verloren. Mijn broer en ik hebben toen besloten: we gaan het anders aanpakken", vertelt wijnboer Arnaud Desfontaine, die samen met broer Xavier de leiding heeft op Château de Chamilly in de Bourgogne.
.... https://nos.nl/artikel/2444960-klimaatverandering-dwingt-franse-wijnboeren-de-bakens-te-verzetten

ze stappen over op bier ....:rolleyes:

Eddy_V
20 september 2022, 15:27
.... https://nos.nl/artikel/2444960-klimaatverandering-dwingt-franse-wijnboeren-de-bakens-te-verzetten

ze stappen over op bier ....:rolleyes:
Of ze ruilen met onze asperge boeren van gewas.
Wijndruiven doen het hier al heel goed in zuid en oost Nederland.

Willem2
26 september 2022, 12:57
Linkse politieke partijen in Frankrijk, die eerder dit jaar bijzonder goed scoorden bij de parlementsverkiezingen, zijn verwikkeld in een serie schandalen over huiselijk geweld. De voorzitter van de Franse milieupartij EELV, Julien Bayou, heeft vanochtend zijn functie neergelegd. Hij wordt door zijn ex-partner beschuldigd van psychologisch geweld. Ze zou een zelfmoordpoging hebben gedaan.

De zaak werd enkele weken geleden naar buiten gebracht door feministen. Daarna zei een partijgenote van Bayou diens ex-partner te hebben gesproken. Zij zei dat de vrouw het slachtoffer was van "geestelijk geweld".

Volgens Bayou is een "onhoudbare situatie" ontstaan en stapt hij daarom op. "Ik word beschuldigd van feiten die ik zelf niet ken en waar ik mezelf niet tegen kan verdedigen", aldus de politicus in een korte verklaring.
... https://nos.nl/artikel/2446077-linkse-franse-politici-in-opspraak-door-huiselijk-geweld

Picasso 1
26 september 2022, 15:40
... https://nos.nl/artikel/2446077-linkse-franse-politici-in-opspraak-door-huiselijk-geweld

Beschuldigd van "psychologisch geweld"??

Als een persoon daarvoor veroordeeld kan worden, is dat geen goed nieuws voor vrouwen.....

Willem2
6 oktober 2022, 13:29
Franse schrijfster Annie Ernaux wint Nobelprijs voor Literatuur

De Franse schrijfster Annie Ernaux wint dit jaar de Nobelprijs voor Literatuur. De 82-jarige auteur is al sinds de jaren 70 actief. Ze kreeg in bredere kring bekendheid door haar roman De Jaren, die in 2008 verscheen.

De jury prijst de "moed en klinische scherpte" waarmee Ernaux "de wortels, vervreemding en collectieve beperkingen van het persoonlijke geheugen blootlegt". Het werk van de Franse schrijfster is deels autobiografisch van aard.

Ernaux is de zeventiende vrouw die de prestigieuze literatuurprijs wint, die sinds 1901 wordt uitgereikt. Het Nobelprijs-comité heeft de Franse overigens nog niet kunnen bereiken om haar het nieuws mee te delen.
.... https://nos.nl/artikel/2447283-franse-schrijfster-annie-ernaux-wint-nobelprijs-voor-literatuur

bocariver
6 oktober 2022, 22:56
Poor France...
Never heard about her.
Commentary of intellectuals: her talent is huge but we can not share her political ideas....
A kind of woke before woke... Beurk

deket
7 oktober 2022, 23:48
Poor France...
Never heard about her.
Commentary of intellectuals: her talent is huge but we can not share her political ideas....
A kind of woke before woke... Beurk
Zuiver litteraire redenen zijn al lang niet meer de maatstaf.
Wel, de politiek correcte motieven
Al verschillende keren gebeurd dat het bevoegde comité besliste om de prijs eventueel te geven aan een schrijver over de concentratiekampen en overlevenden uit de strafkampen van Stalin

Wentelt Eefje
8 oktober 2022, 17:20
Zie hier voor de laatste paar jaar en het in mijn ogen onbegrijpelijke feit dat Martin Amis en Salman Rushdie nog geen laureaten zijn…
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?56764-Opmerkelijke-nieuwsberichten&p=797276#post797276

deket
10 oktober 2022, 00:43
Zie hier voor de laatste paar jaar en het in mijn ogen onbegrijpelijke feit dat Martin Amis en Salman Rushdie nog geen laureaten zijn…
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?56764-Opmerkelijke-nieuwsberichten&p=797276#post797276
Martin Amis akkoord.
Maar onze wijlen Hugo Claus en Louis Paul Boon verdiende deze vroeger ook. Net als Reve.
Bij Salman Rushdie ligt het politiek te gevoelig.
Ooit won een Belg de Nobelprijs van Literatuur maar niemand kende Maurice Maeterlinck

Wentelt Eefje
10 oktober 2022, 01:25
Martin Amis ligt helaas politiek minstens even gevoelig als Salman Rushdie. In mijn ogen momenteel puur op basis van wereldwijd erkende literaire kwaliteiten de absolute topkandidaten voor de Literatuur Nobelprijs.

Als Nederlandse schrijver zouden in mijn ogen anderen dan Reve eerder in aanmerking (ge)komen (zijn). Maar zowel Hugo Claus als Louis Paul Boon zouden inderdaad zeer logische kandidaten voor de verlening van deze prijs zijn geweest.

deket
10 oktober 2022, 23:24
Martin Amis ligt helaas politiek minstens even gevoelig als Salman Rushdie. In mijn ogen momenteel puur op basis van wereldwijd erkende literaire kwaliteiten de absolute topkandidaten voor de Literatuur Nobelprijs.

Als Nederlandse schrijver zouden in mijn ogen anderen dan Reve eerder in aanmerking (ge)komen (zijn). Maar zowel Hugo Claus als Louis Paul Boon zouden inderdaad zeer logische kandidaten voor de verlening van deze prijs zijn geweest.
Oké hij heeft ook terecht kritiek op het fascisme van de islam, maar op Amis is nooit een prijs gezet hem te doden. Iedere schrijver, de naam waardig, is voorstander van de verlichting en tegen elke vorm van religieuze extremisme
En om terug naar het hoofdtopic te gaan. Een zeer goede Franse schrijver heeft ook een rijd moeten onderduiken. Zijn naam : Michel Houlkebecq. Om in de hobbywereld van de ijsberen te blijven schreef hij een uitstekend boek over het sekstoerisme in Thailand. Platform. Aparte stijl met zwarte humor. Doet wat aan BS zijn "zoon" SFL denken. Het verschil is wel dat Michel Houlkebecq minder eigenwijs is en dus wel wil toegeven aan de wetten van marketing en commercie

Wentelt Eefje
11 oktober 2022, 01:57
Michel Houellebecq is natuurlijk ook een vreemde controversiële figuur (groot Trump aanhanger en bewonderaar overigens), maar wel een groot schrijver ook. Al is een deel van zijn literaire reputatie ook wel degelijk op de hype van de controverse om zijn werk gestoeld, zowel voor Elementaire Deeltjes en Platform geldt dit als voor latere werken.
Doch literair van veel grotere betekenis dan zijn nu met een Nobelprijs gelauwerde landgenote…

bocariver
12 oktober 2022, 02:01
It is true that all french was thinking about Michel Houellebecq but he is not very popular in extreme left intellingtsia post khmer Maoiste.

Willem2
17 oktober 2022, 00:18
https://www.ad.nl/video/productie/fransen-op-de-vuist-met-politie-bij-mars-tegen-hoge-prijzen-334331

pret
19 oktober 2022, 22:44
Lafarge betaalt 778 miljoen dollar boete wegens steun aan terroristen

De Franse cementreus Lafarge, een onderdeel van de Zwitserse groep Holcim, moet 778 miljoen dollar (790 miljoen euro) aan de VS betalen wegens steun aan terreurorganisaties in Syrië, waaronder Islamitische Staat (IS), tussen 2013 en 2014.
De Franse cementgroep heeft ‘de verantwoordelijkheid aanvaard voor daden van betrokken individuele directeurs, van wie het gedrag flagrant inging tegen de gedragscodes’, staat in een persbericht. Het bedrijf zegt die daden ‘ten zeerste te betreuren’.
Het bedrijf zegt te blijven samenwerken met de Franse autoriteiten in het onderzoek naar het dossier, maar benadrukt zich te zullen verdedigen ‘tegen elke gerechtelijke actie die het onrechtvaardig vindt’.
Misdaden tegen de menselijkheid

Lafarge wordt in Frankrijk beschuldigd van ‘medeplichtigheid aan misdaden tegen de menselijkheid’ wegens zijn activiteiten in Syrië. Het bedrijf wordt ervan verdacht in 2013 en 2014 via zijn Syrische filiaal Lafarge Cement Syria meerdere miljoenen euro's gestort te hebben aan terroristische groeperingen, waaronder Islamitische Staat, en aan tussenpersonen om een cementfabriek in Jalabiya draaiende te kunnen houden terwijl het land in oorlog was.

De Tijd

Willem2
4 november 2022, 09:09
Een debat in het Franse parlement is donderdag stilgelegd nadat de uiterst rechtse politicus Grégoire de Fournas zijn zwarte collega Carlos Martens Bilongo ‘laat ze terugkeren naar Afrika’ toeriep. Dat gebeurde tijdens een betoog van Bilongo waarin hij kritiek uitte op het Franse immigratiebeleid. ,,Racisme heeft geen plek in deze democratie”, zei de Franse premier Elisabeth Borne over het incident.

Onduidelijk is of De Fournas, lid van de partij van de zeer rechtse Marine Le Pen, zich met zijn uitspraak rechtstreeks tot Bilongo richtte. Het voornaamwoord ‘hem’ en meervoudige ‘ze’ klinken in de Franse taal vrijwel hetzelfde. Zelf zegt Bilongo, die in Frankrijk werd geboren, dat De Fournas hem ‘op mijn huidskleur’ beoordeelde. ,,Ik had niet verwacht dat dit mij ooit in het Franse parlement zou overkomen”, aldus de linkse parlementariër.

.... https://www.ad.nl/buitenland/debat-in-frans-parlement-geschorst-nadat-rechtse-politicus-keer-terug-naar-afrika-roept~ab245996/

Willem2
8 november 2022, 00:12
Elf bisschoppen in Frankrijk worden beschuldigd van seksueel geweld, maakte de Franse kerk maandag bekend. Het gaat om zowel geestelijken die nog in functie zijn als om voormalig werkzame geestelijken. Daarmee neemt het grote aantal misbruikzaken in de rooms-katholieke kerk opnieuw toe.
.... https://www.nu.nl/buitenland/6234634/nog-eens-elf-bisschoppen-binnen-franse-kerk-beschuldigd-van-seksueel-misbruik.html

WANDELAAR5
9 november 2022, 22:53
Tijd voor wat tegengeluid. Terwijl Frankrijk natuurlijk een failed state is, gebeurt er ook wel eens wat goeds! Het is verplicht op alle grotere parkeerplaatsen zonnepanelen te plaatsen. Gratis energie en je auto staat lekker koel in de schaduw!

https://t.co/2erNxvQyX2

37694

Willem2
20 november 2022, 00:12
De Fransen zijn bang voor een black-out deze winter. Een flink aantal kerncentrales ligt stil en de angst is dat er straks onvoldoende elektriciteit is om alle huishoudens en bedrijven van stroom te voorzien.

Frankrijk telt achttien kerncentrales met opgeteld 56 reactoren. Daarvan is bijna de helft buiten bedrijf. Er wordt regulier onderhoud aan gepleegd en er zijn reparaties nodig. Het afgelopen jaar zijn bij meer dan tien reactoren scheurtjes in leidingen ontdekt.

De productie van kernenergie in Frankrijk is daarmee op een historisch laag niveau gekomen, en dat precies op het moment dat door de oorlog in Oekraïne een mondiale energiecrisis speelt. Begin deze maand deed minister van Klimaat Agnès Pannier-Runacher een oproep aan energiebedrijf EDF om met oplossingen te komen "om de winter door te komen". Als maar een deel van de reactoren in gebruik is, bestaat er namelijk een kans dat er straks een tekort aan elektriciteit is.
..... https://nos.nl/artikel/2453049-van-kernenergie-afhankelijke-fransen-vrezen-winter-zonder-stroom

Willem2
22 december 2022, 23:04
In Frankrijk gaat een speciale burgerraad de regering adviseren over het al dan niet toestaan van euthanasie. De raad is deze maand aan zijn werkzaamheden begonnen. Die gaan ruim drie maanden duren. In maart moet er een eindrapport met advies op tafel liggen.

De burgerraad, voluit 'Convention Citoyenne sur la Fin de Vie', bestaat uit 185 willekeurig gekozen Fransen.

Ze zijn representatief voor de bevolking. De jongste deelnemer is 18, de oudste is 87. Ze komen uit grote steden en kleine dorpen. Onder de leden zitten een burgemeester en een boer, een student en een ondernemer.

De raad is ingesteld op verzoek van president Macron. Hij werd tijdens een werkbezoek begin dit jaar aangesproken door een man in een rolstoel, de 63-jarige Guy. Die vertelde aan de president dat hij ongeneeslijk ziek was. Hij wilde niet verder leven en koos voor euthanasie. Maar omdat dat verboden is in Frankrijk, zou hij moeten uitwijken naar België, vertelde hij terwijl de president zijn hand vasthield.

Kort daarna zei Macron dat de huidige Franse regels "niet perfect" zijn. "Er is nu soms sprake van onmenselijke situaties en dat moeten we veranderen."
.... https://nos.nl/artikel/2457441-frankrijk-in-debat-over-euthanasie-sprake-van-onmenselijke-situaties

pret
26 december 2022, 10:13
http://youtu.be/mdsBwZiRqkE

WANDELAAR5
30 december 2022, 11:16
Steeds meer extreem rechts in Frankrijk, nu weer openlijke moslimhaat van Michel Houellebecq:

Tweedeling
,,Wat Houellebecq doet is zeer ernstig'', zegt Chems-eddine Hafiz. ,,Hij maakt een tweedeling tussen zogenaamde echte Fransen en moslims. Dat betekent dat ik als moslim dus nooit een echte Fransman zou kunnen zijn. Hoe zet hij moslims neer? Als mensen die stelen en doden. Daarom moeten ze volgens hem weg.''

De rector is vooral boos dat de schrijver alle moslims over één kam scheert. ,,Hij heeft het niet over sommige moslims, hij zegt niet: sommigen zijn terrorist. Nee: hij zegt dat alle moslims zo zijn.''

https://nos.nl/l/2458172

Willem2
9 januari 2023, 22:11
De strijd om een hogere pensioenleeftijd is in Frankrijk in volle gang en wordt door de media aldaar zelfs 'de moeder van alle gevechten' genoemd. Volgens econoom Arnoud Boot is het echter maar de vraag of dat gevecht succesvol verloopt voor president Macron.
.... https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10500609/de-franse-pensioenleeftijd-moet-omhoog

Willem2
31 januari 2023, 21:42
Fransen opnieuw massaal op de been tegen opschuiven Franse pensioenleeftijd
.... https://nos.nl/artikel/2462009-fransen-opnieuw-massaal-op-de-been-tegen-opschuiven-franse-pensioenleeftijd

Willem2
6 februari 2023, 17:50
Kritiek op rijkste man ter wereld: ‘Hij zou ons pensioenstelsel kunnen redden’, zeggen Fransen

Het wereldberoemde Musée d’Orsay in Parijs presenteerde kort geleden een nieuwe aanwinst: ‘Partie de Bateau’, een negentiende-eeuws meesterwerk van schilder Gustave Caillebotte. Het doek kostte 43 miljoen euro. Dat geld had het museum bij lange na niet zelf in huis. Er kwam een weldoener aan te pas. Het schilderij werd voor het Musée d’Orsay gekocht door de Franse multinational LVMH.

Dat conglomeraat wordt geleid door Bernard Arnault. Hij geldt sinds kort als de rijkste man ter wereld met een geschat vermogen van 184 miljard dollar. Met zo’n vermogen knipper je waarschijnlijk niet eens met je ogen als je een schilderij van Caillebotte afrekent. En LVMH doet het ook niet slecht. Het bedrijf maakte eind januari recordcijfers bekend. De groep met luxemerken als Dior, Dom Pérignon en Louis Vuitton boekte in 2022 een winst van 14 miljard euro.
..... https://www.tubantia.nl/geld/kritiek-op-rijkste-man-ter-wereld-hij-zou-ons-pensioenstelsel-kunnen-redden-zeggen-fransen~ad7c6973/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&cb=96967f6bc1017f6cd449a36b4452c14f&auth_rd=1

Willem2
7 februari 2023, 10:35
Bijna hele stad protesteert tegen teloorgang Franse levensstijl: 'Werken is lijden'

In Morlaix gingen bij de laatste demonstratie tegen de pensioenhervormingen 10.000 mensen de straat op. En dat is opmerkelijk: de stad heeft nog geen 15.000 inwoners. Dat betekent dat bijna alle volwassen inwoners demonstreerden. "Nou, niet helemaal'', nuanceert Vermot. "Er waren ook wel deelnemers uit steden en dorpen in de buurt. Maar het was ongekend, dat is waar.''
.... https://nos.nl/artikel/2462833-bijna-hele-stad-protesteert-tegen-teloorgang-franse-levensstijl-werken-is-lijden

Willem2
7 maart 2023, 11:02
Die Franzosen laufen Sturm gegen die Rentenreform der Regierung. Heute steht in Frankreich ein Generalstreik an.
.... https://www.zdf.de/nachrichten/zdf-morgenmagazin/generalstreik-in-frankreich-rentenreform-100.html

filmpje.

Bedenk wel het gaat om een pensioenleeftijd van 62 naar 64jaar. Dat is in Europa aan de volledige onderkant van het spectrum. En ook nog te bedenken dat er daar ook wel een vergrijzingsgolf is...

WANDELAAR5
7 maart 2023, 15:22
En ook bedenken dat daar de jeugdwerkloosheid nog erg hoog is, dus het is de vraag wat een verhoging van de pensioenleeftijd daar oplevert. Meer uitkeringen naar de jeugd en minder naar de pensionado’s.

Het is moeilijk vergelijken tussen Europese landen. De gemiddelde jeugdwerkloosheid ligt rond de 15% omdat de ouders ze vaak nog onderhouden. Maar in Frankrijk (en nog veel meer in Spanje, Italië, Griekenland, Zweden en Roemenië) ligt dat beduidend hoger. Bij ons is de economie oververhit en kun je in de Horeca geen jongere krijgen voor het werk. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is er ook een extreem lage jeugdwerkloosheid. Maar in landen met een hoge jeugdwerkloosheid is het de vraag wat een verlaging van de pensioenleeftijd oplevert. Daar zijn eerst andere maatregelen nodig om de economie in de groeistand te krijgen en de bevolkingsgroei omlaag te krijgen.

Willem2
16 maart 2023, 17:42
De Franse regering van president Emmanuel Macron en premier Élisabeth Borne heeft besloten de omstreden pensioenhervorming door te drukken buiten de Franse Tweede Kamer om. Ze vreest geen meerderheid te hebben in een stemming in de Kamer.

De grondwet biedt die mogelijkheid. Het parlement kan alleen nog de wetgeving blokkeren met een motie van wantrouwen en de val van de regering.
....
https://www.ad.nl/buitenland/franse-regering-drukt-omstreden-pensioenwet-door-voordat-kamer-stemt-premier-uitgejouwd~ac736263/

Willem2
17 maart 2023, 00:58
In verschillende Franse steden zijn massaprotesten tegen de door president Macron doorgedrukte verhoging van de pensioenleeftijd. Onder meer in Marseille en Parijs zijn confrontaties tussen demonstranten en de politie. Ook richten relschoppers vernielingen aan.

In Parijs heeft de politie de Place de la Concorde ontruimd, waar duizenden betogers zich verzameld hadden. De politie zet traangas en waterkanonnen in om de betogers uit elkaar te drijven, melden Franse media. Ook is op tv te zien dat er vuurwerk naar agenten wordt gegooid. Tientallen mensen zijn gearresteerd.
..... https://nos.nl/artikel/2467749-massaprotest-en-onlusten-in-franse-steden-na-verhoging-pensioenleeftijd

Willem2
20 maart 2023, 22:39
Een motie van wantrouwen tegen de regering van president Macron heeft het net niet gehaald in het Franse parlement. De motie was ingediend omdat Macron vorige week de omstreden pensioenplannen doordrukte door het parlement te omzeilen. De pensioenleeftijd zal vanaf september omhooggaan.

Voor het aannemen van de motie waren 287 stemmen nodig, maar daarvoor waren er uiteindelijk negen stemmen te weinig. Tot op het laatste moment hadden parlementariërs onderhandeld over de kwestie.

De motie was ingediend door een centrumpartij. Ook een tweede motie, die ingediend was door de radicaal-rechtse partij van Marine Le Pen en weinig kans van slagen had, haalde het niet. Kort daarna gingen in verschillende Franse steden demonstranten de straat op, net als de afgelopen dagen.

Als een van de moties was aangenomen, was de regering gevallen en was het pensioenplan van tafel gegaan. Voor president Macron persoonlijk zou de stemming geen gevolgen hebben; ongeacht de uitslag kon hij aanblijven als president.
.... https://nos.nl/artikel/2468233-franse-regering-overleeft-motie-van-wantrouwen-omstreden-pensioenplan-gaat-door

Onderstaand overzicht geeft de AOW-leeftijden weer in verschillende Europese landen:

België 65 (67 in 2030)
Bulgarije 63 (64 in 2020)
Cyprus 65 (65 in 2018)
Denemarken 66 (67 in 2022)
Duitsland 65 (67 in 2029)
Engeland 65 (67 in 2028)
Estland 63 (65 in 2026)
Finland 65
Frankrijk 62 (67 in 2023)
Griekenland 67 (67 in 2021)
Hongarije 62 (65 in 2022)
Ierland 66 (68 in 2028)
Italië 66, 62 voor vrouwen (67 in 2022)
Kroatië 63 (67 in 2038)
Letland 62 (65 in 2025)
Litouwen 63 (65 in 2026)
Luxemburg 65
Malta 62 (65 in 2027)
Nederland 65 (67 in 2021)
Oostenrijk 65, 60 voor vrouwen
Polen 65 (67 in 2020)
Portugal 65
Roemenië 65
Slowakije 62 (62 in 2017)
Slovenië 65
Spanje 65 (67 in 2027)
Tsjechië 62 (67 in 2041)
Zweden 61-67
Zwitserland 65, 64 voor vrouwen
..... https://www.plusonline.nl/pensioen-aow/wat-is-de-pensioenleeftijd-in-europa

WANDELAAR5
21 maart 2023, 01:00
Een beetje oude info Willem van voor 2017. Laatst bekende gegevens van Eurostat uit 2020:
38118
38119
En wat blijkt: de leeftijd waarop de Fransen met pensioen kunnen is 62, maar in de praktijk werken ze langer door tot gemiddeld ruim 64.
https://www.euronews.com/next/2023/01/10/pension-reform-in-france-which-countries-have-the-lowest-and-highest-retirement-ages-in-eu

Laten we dan ook even kijken naar de gemiddelde hoogte van de netto AOW + pensioen in 2020 (laatste jaar op Eurostat):
Land Gemiddeld netto pensioen
Luxemburg € 31.617
IJsland € 28.668
Denemarken € 26.220
Zwitserland € 25.653
Nederland € 23.488
Oostenrijk € 23.184
Finland € 20.389
België € 20.246
Zweden € 19.512
Italië € 18.698
Duitsland € 18.225
Frankrijk € 17.595
Ierland € 17.469
Spanje € 16.411
Cyprus € 12.246
Griekenland € 11.911
Portugal € 10.284
Malta € 9.528
Slovenië € 7.469
Tsjechië € 6.728
Polen € 5.721
Estland € 5.574
Hongarije € 4.852
Kroatië € 4.491
Slowakije € 4.323
Letland € 4.256
Litouwen € 4.030
Roemenië € 3.841
Turkije € 3.218
Servië € 2.929
Bosnië-Herzegovina € 2.551
Bulgarije € 2.356

Willem2
24 maart 2023, 15:08
De Britse koning Charles heeft zijn staatsbezoek aan Frankrijk uitgesteld vanwege de protesten tegen de verhoging van de pensioenleeftijd. Gisteren kondigden de Franse vakbonden voor dinsdag een nieuwe landelijke staking aan. Voor die dag stond ook het bezoek van Charles gepland.

Het moest het eerste officiële staatsbezoek van Charles in zijn rol als koning worden. De 74-jarige koning zou zondag aankomen in Frankrijk voor een driedaags verblijf. Op het programma stonden bezoeken aan Parijs en Bordeaux, steden waar grote onrust is.

Koning Charles en de Franse president Emmanuel Macron hebben vanochtend met elkaar gebeld. In dat telefoongesprek hebben zij gezamenlijk besloten het staatsbezoek uit te stellen. Het is nog niet bekend wanneer het wel zal plaatsvinden.
.... https://nos.nl/artikel/2468688-koning-charles-stelt-bezoek-frankrijk-uit-vanwege-pensioenprotesten

hij was bang dat hij met pensioen wordt gestuurd en hij is net aan het werk ...:rolleyes: