Volledige versie bekijken : Mogelijk weer een piramide spel
mentholbear
12 juni 2021, 02:36
Nu met huur auto's
https://nos.nl/artikel/2384615-mogelijk-piramidespel-met-huurauto-s-klanten-voor-miljoenen-gedupeerd
Partycrasher
12 juni 2021, 10:16
Dit is dus wat prostitueebezoekverslaving met je doet. Je verzint het zoveelste originele piramidespel.
Ascari
12 juni 2021, 18:34
Dit is dus wat prostitueebezoekverslaving met je doet. Je verzint het zoveelste originele piramidespel.
Nette mensen. Waren vroeger vaste klant in GT.
Poppalarge
12 juni 2021, 22:17
Dit lijkt me meer oplichting dan een piramide spel, want ik kan nergens uit het bericht halen dat hun klanten andere klanten aantrokken en daar korting mee zouden krijgen of een gedeelte van de opbrengst van de nieuwe klanten zoals bij een echt piramide spel.
Bij een Piramide spel geldt immers dat hoe hoger je zit onder de initiatiefnemers van de zwendel des te meer je vangt en hoe lager je zit des te minder je binnenhaalt of zelfs helemaal niets.
Toch bijzonder dat je een onderneming begint met als doel om mensen op te lichten.
Sent from my Atari 4160STFM[emoji3481]
Willem2
13 juni 2021, 20:07
Toch bijzonder dat je een onderneming begint met als doel om mensen op te lichten.
Hmmm dit komt wel vaker voor en helaas ook in deze provincie. Een autohandel in Swalmen ...
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20160804_00023058
Dennis
13 juni 2021, 20:26
Dit lijkt me meer oplichting dan een piramide spel, want ik kan nergens uit het bericht halen dat hun klanten andere klanten aantrokken en daar korting mee zouden krijgen of een gedeelte van de opbrengst van de nieuwe klanten zoals bij een echt piramide spel.
Bij een Piramide spel geldt immers dat hoe hoger je zit onder de initiatiefnemers van de zwendel des te meer je vangt en hoe lager je zit des te minder je binnenhaalt of zelfs helemaal niets.
Sent from my Atari 4160STFM[emoji3481]Dit hele "lease-concept" is gebaseerd op de inbreng (vooruitbetaling van de lease). Zit je er al langer in, dan word jou huur (aan de leverancier/ eigenaar van de auto, want CarDriverDeal heeft zelf niks en huurt zelf ook in om jou een auto te leveren) betaald door diegene die net instapt en dus zijn lease ook vooruitbetaald. Ooit stopt die zwendel en ben je alles kwijt; inbreng en auto.
Diegene die "hogerop" zitten hebben dan langer geprofiteerd van de zwendel (want langer een auto gehad). Dat is in feite hun winst/ beloning. Doordat klanten, actief benaderd/ aangespoord door CDD, positieve recensies gingen plaatsen, leek het allemaal goed te werken en kwamen er nieuwe klanten bij. Nu knapt de bubbel en is men z'n betaalde geld kwijt en de auto moet men teruggeven aan de eigenaar (= huur-& leasemaatschappijen)
En ik ga ervan uit, dat er door CDD goed is afgeroomd, dus straks misschien een lege, failliete BV en de eigenaren zitten in Dubai (Taghi's villa staat toch leeg de komende tijd...)
Poppalarge
13 juni 2021, 20:44
Diegene die "hogerop" zitten hebben dan langer geprofiteerd van de zwendel (want langer een auto gehad). Dat is in feite hun winst/ beloning. Doordat klanten, actief benaderd/ aangespoord door CDD, positieve recensies gingen plaatsen, leek het allemaal goed te werken en kwamen er nieuwe klanten bij. Nu knapt de bubbel en is men z'n betaalde geld kwijt en de auto moet men teruggeven aan de eigenaar (= huur-& leasemaatschappijen)
Dat een betalende klant een auto heeft gekregen maakt het nog geen piramide spel, want ze brengen geen nieuwe klanten aan om er zelf voordeel uit te behalen zoals het werkt bij een echt piramidespel.
Dat je krijgt als klant waar je voor betaalt volgens je contract en de rest van de klanten niet, maakt iets niet automatisch een piramidespel, maar is dan dus gewone oplichting.
Oplichting wordt tegenwoordig te snel een piramidespel genoemd terwijl het niet aan de criteria voldoet om een echt piramidespel genoemd te mogen worden en dat is de clou van het hele verhaal.
En natuurlijk krijgen de eerste serie klanten wel een lease auto zodat het bedrijf bonafide lijkt en de “tevreden klanten” voor positieve berichtgeving kunnen zorgen bij toekomstige klanten, maar dan is het nog steeds geen piramide spel. Het is dan nog steeds de basis leggen voor een goede zwendel en proberen ze door het vooruit te laten betalen van de klanten zoveel mogelijk binnen te harken.
Maar zoals ik al aangaf kun je dus nergens in de berichtgeving terug vinden dat hun klanten er een financieel voordeel uithaalden door nieuwe klanten aan te brengen zoals bij een echt piramidespel en door die manier van berichtgeving het niet aangemerkt kan worden als piramidespel.
Toch grappig die meeste clickbait titels in het nieuws tegenwoordig.
Dennis
13 juni 2021, 20:54
Maar waarom benadruk je steeds dat het géén piramidespel is? Deze zwendel/ oplichting is opgezet om klanten te blijven werven, zodat de opbrengst groter werd. Dat heeft kenmerken van, ook al is het geen 100% piramidespel. Einde van het liedje is dat klanten bedonderd zijn. Bewust en vanaf het begin
schoolmeester
13 juni 2021, 20:57
Dennis, het is GEEN piramidespel.
Sommige mensen moeten altijd gelijk hebben....zucht.
Brad Clitt
13 juni 2021, 21:02
Oplichters zijn het, die Limburgers.
Eddy_V
13 juni 2021, 21:43
Oplichters zijn het, die Limburgers.
Net als Egyptenaren met hun pyramides
mentholbear
14 juni 2021, 01:31
Ik moet bekennen dat ik me door het artikel liet mee slepen en niet zo scherp was als P1.
Dat heeft kenmerken van, ook al is het geen 100% piramidespel. Einde van het liedje is dat klanten bedonderd zijn.
Dat het oplichting is zijn we het denk ik met z'n allen wel eens.
Maar dat een hinnikend beest op 4 poten loopt en een staart heeft, maakt het nog geen hond. Dit 'beestje' zal ook wel een nampje hebben, maar ik ben (gelukkig) niet zo bekend met de materie dat ik weet/me herinner hoe het wel heet.
Eddy_V
14 juni 2021, 03:07
Maar dat een hinnikend beest op 4 poten loopt en een staart heeft, maakt het nog geen hond. Dit 'beestje' zal ook wel een nampje hebben, maar ik ben (gelukkig) niet zo bekend met de materie dat ik weet/me herinner hoe het wel heet.
Dit heeft alle kenmerken van “flessentrekkerij”, een wat ouderwetse maar nog altijd actuele term zie definitie:
Flessentrekkerij (https://www.encyclo.nl/lokaal/10871)
https://www.encyclo.nl/img/logos/100X50/10871.PNG?18052019 (https://www.encyclo.nl/lokaal/10871)Misdrijf van hem die er een beroep of gewoonte van maakt goederen te kopen zonder (volledige) betaling om zichzelf of een ander de beschikking over die goederen te verzekeren.
Coviag
14 juni 2021, 10:18
De Wet op de kansspelen definieert een piramidespel als:
een gelegenheid waarbij deelnemers een goed afgeven of een verplichting aangaan teneinde daaruit een voordeel te verwerven dat geheel of ten dele afhankelijk is van de afgifte van een goed of het aangaan van een verplichting door latere deelnemers.
Ook kan een piramidespel gezien worden als een soort faillissementsfraude of flessentrekkerij: men laat een onderneming opzettelijk schulden maken die zij uiteindelijk niet kan nakomen. Wanneer men echter hieraan toekomt, is het al te laat en is de vogel gevlogen.
Deze autolease/huur zwendel heeft zeker elementen van een pyramidespel. De eerste deelnemers zijn een verplichting aangegaan ver onder de gebruikelijke marktprijzen en hebben daarmee dus een voordeel verworven. Zij hebben ongetwijfeld anderen op deze mooie deal gewezen en naarmate ze langer rond konden rijden hebben ze steeds meer geworven. Het verlies op hun huurinkomsten werd deels uit de eigen inbreng betaald, deels uit de inbreng van nieuwe klanten.
Feitelijk kun je wellicht stellen dat het tot een jaar na de eerste klant geen pyramidespel is, maar in maand 13 zijn inkomsten van anderen nodig om de 1e klanten door te laten rijden. Dan wordt het volgende de definitie van de wet zeker een pyramidespel.
Poppalarge
14 juni 2021, 13:41
Zij hebben ongetwijfeld anderen op deze mooie deal gewezen en naarmate ze langer rond konden rijden hebben ze steeds meer geworven.
Mooi deze aanname, maar zoals als meermaals aangegeven, nergens terug te vinden in de berichtgeving.
Cruciale denkfout bij deze aanname blijft nog steeds dat alle tegensprekers er vanuit gaan dat klanten voordeel haalden uit het leed van andere klanten en dat staat dus nergens in de berichtgeving en kan het dus GEEN piramidespel zijn.
Helaas is de kansspellen wet niet van toepassing op deze manier van oplichting, want dan zouden de verhuurders en aparte vergunning moeten hebben.
Dit toont gewoon weer eens aan dat sommige mensen alles uit de kast willen halen, zelfs irrelevante wetgeving voor ondernemers, om er hun plasje over te kunnen doen.
Bij sommige belastingwetten ben je al eerder ondernemer dan je denkt, in tegenstelling tot de consensus onder het Nederlandse volk, maar de gemiddelde ondernemer krijgt pas te maken met kansspelbelasting wanneer er een tombola of prijs verloot wordt onder werknemers / derden.
De gedupeerden zijn dus ALLE klanten volgens de berichtgeving en ondanks de aannames van velen is en blijft het volgens en ondanks de berichtgeving dus gewoon een ouderwetse oplichting in plaats van een piramide spel zoals door meerderen aangegeven.
Wellicht handig om artikel 1a lid 2 Wet Kansspelen nog eens goed te lezen en je af te vragen welk voordeel de eerdere klanten behaalden op iets dat ze al vooruit betaald hadden en buitenom hetgeen ze contractueel behoorden te krijgen.
Lijkt me sterk dat een klant een leaseconstructie aangaat op basis van de winkans van het rijden van een auto als je 2 of meer jaren vooruitbetaald hebt…
Beter nog je kunt fiscale wetten app van Meijburg gratis installeren en dan ben ik benieuwd welke wet(ten) er nog meer bijgehaald gaan worden.
Kun je ook gelijk kijken wat de criteria bij elke wet zijn om aangemerkt te worden als ondernemer in de zin van desbetreffende wet.
Toch grappig wat een simpele observatie betreffende de berichtgeving en het gebruik van een foutieve term door een “journalist” aan de hand van de geschreven berichtgeving allemaal teweeg kan brengen onder de definitie bewakers hier….
mentholbear
15 juni 2021, 00:42
Dit heeft alle kenmerken van “flessentrekkerij”, een wat ouderwetse maar nog altijd actuele term zie definitie:
Flessentrekkerij (https://www.encyclo.nl/lokaal/10871)
Ja, maar deze heeft wel nog wat specifieke kenmerken, zoals het doorverkopen of verhuren van goederen, om met een deel van het geld daadwerkelijk te leveren, waardoor het lijkt dat alles legitiem is.
Je hebt ook van bijvoorbeeld van die Marktplaats of webshop oplichters die van alles kopen en niks betalen. Geen idee of daar nog verschil in benaming voor is.