PDA

Volledige versie bekijken : Wateroverlast!

Big30
15 juli 2021, 06:35
1 regenbuitje en het is weer paniek. Sjongejonge. Het spreekwoord zegt niet voor niks dat er meer wegen naar Rome leiden, en precies zo is het ook voor SixSens. Die paar mensen in zuid-Limburg die die weg gebruiken om op de plaats delict te komen weten wel een paar binnenweggetjes waar geen water komt. De rest hoeft heel die A79 niet te zien. Ga werken mensen, of hobbyen, maar stop met dat zeuren.

Code rood Limburg opgeheven, overlast blijft • Noodbevel in Valkenburg

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste nieuws rondom de hevige regenval en overstromingen in het zuiden van Limburg, elders in het land en in het buitenland;
Het KNMI heeft code rood (weeralarm) voor Limburg halverwege de nacht ingetrokken, voor een groot deel van het land gelden nog wel waarschuwingen omdat er lokaal veel regen kan vallen;
Ook over de grens in Duitsland en België is wateroverlast.

https://nos.nl/liveblog/2389373-code-rood-limburg-opgeheven-overlast-blijft-noodbevel-in-valkenburg

Inderdaad wat een zeurpieten zeg die Limburgers!

Dörfer und Städte überflutet, Bundeswehr im Einsatz, Notstand Zwei Feuerwehrleute sterben im Kampf gegen die Flut
Lebensgefährliche Wassermassen ++ Polizist vermisst ++ Seniorenheim evakuiert ++ Räumpanzer vor Ort ++ Donnerstag weiter Starkregen ++
https://www.bild.de/news/inland/news-inland/flut-katastrophe-in-deutschland-doerfer-staedte-ueberflutet-bundeswehr-im-einsat-77086718.bild.html

De Duitsers kunnen er ook wat van.

WANDELAAR5
15 juli 2021, 08:37
35409
35410

Willem2
15 juli 2021, 12:36
Typisch WANDELAAR5 altijd overdrijven over het klimaat en het virus :rolleyes:
Er dreigt ook hongersnood in Limburg :rolleyes:

Willem2
15 juli 2021, 12:49
Normaal gesproken vindt een beetje regen wel zijn weg, maar dit is een beetje meer dan een beetje regen. Je zou bijna gaan geloven in klimaatverandering :rolleyes:, maar dat is een ander topic. Nee, dit beetje regen zorgt voor een enorme ravage in Limburg, NRW, Rheinland Pfalz en grote delen van Belgie.

Brug weggeslagen in Valkenburg • Belgen wachten op redding op daken

Tientallen huizen ingestort in Pepinster
Aan de rivier de Vesder in Pepinster bij Luik zijn een tiental huizen ingestort als gevolg van de overstromingen. "De stroming is zo krachtig dat de fundamenten van een tiental huizen gedestabiliseerd zijn. Als gevolg daarvan zijn ze ingestort", zegt de burgemeester van Pepinster tegen de VRT.

Brouwerij Gulpener ligt stil
Bierbrouwerij Gulpener is deels stilgelegd vanwege de wateroverlast in Zuid-Limburg. Omdat het elektriciteitsnet instabiel is, kan de brouwer uit Gulpen voorlopig geen fusten en flessen vullen, laat directeur Jean-Paul Rutten aan het ANP weten. Daardoor kan de brouwerij tijdelijk ook geen bier leveren.

Leger helpt bij evacuaties in overstroomd gebied

Rijkswaterstaat: waterstanden komen hoger dan '93 en '95
Het waterniveau van de Maas komt hoger dan het niveau van de overstromingen in 1993 en 1995. Dat zegt Rijkswaterstaat tegen 1Limburg. Toen zette de Maas grote delen van Limburg blank. Dat gebeurde bij een piek van 3000 kuub per seconde. "Ook nu kunnen dorpskernen problemen krijgen door het hoogwater in de Maas", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Dodental Duitsland loopt verder op: acht doden in Euskirchen
In zijn Duitsland is het dodental opgelopen tot negentien. Persbureau AP meldt acht doden in Euskirchen in de deelstaat Noordrijn Westfalen.

200.000 mensen zonder stroom in Duitsland
.... https://nos.nl/liveblog/2389373-brug-weggeslagen-in-valkenburg-belgen-wachten-op-redding-op-daken

Zeker twaalf mensen zijn om het leven gekomen door ernstig noodweer in het westen van Duitsland. In het zwaar getroffen Duitse dorp Schuld (Rijnland-Palts) worden volgens de autoriteiten nog tientallen mensen vermist. Daar zijn zeker zes huizen ingestort na overstromingen en hevige regen. Ook in de Belgische provincie Vlaams-Brabant zorgt de zware regenval voor ‘rampzalige toestanden’. In Zuid-Limburg zijn honderden mensen zijn uit hun huizen verdreven. De A2 is voor een deel afgesloten.
.... https://www.ad.nl/buitenland/live-zeer-kritieke-situatie-in-duitse-deelstaat-rampzalige-toestanden-in-vlaams-brabant~a01fd4dc/

wervelwind
15 juli 2021, 13:14
Deze uitzonderlijke regen heeft niets maar dan ook niets met klimaatverandering te maken. Tegenwoordig wordt alles er bij gehaald om maar te bewijzen dat het klimaat verandert.

Shakir
15 juli 2021, 13:43
Deze uitzonderlijke regen heeft niets maar dan ook niets met klimaatverandering te maken. Tegenwoordig wordt alles er bij gehaald om maar te bewijzen dat het klimaat verandert.
Precies.

Het is wel zo dat een warmer klimaat er voor zorgt dat de atmosfeer meer water kan vasthouden (Clausius-Clapeyron wet), dus in potentie kan dit leiden tot hevigere regenval.

Maar:
- Clausius-Clapeyron voorziet dat er slechts 7% meer water kan worden vastgehouden per temperatuurstijging van 1°C.
- Clausius-Clapeyron is geldig in sterk geïdealiseerde omstandigheden, en de atmosfeer in zijn geheel is veel complexer dan dat. Dit gezegd zijnde is er dus geen 1-1 verband tussen temperatuur en hevige neerslag, maar zijn ze wel gecorreleerd. De correlatie is echter tamelijk zwak en wereldwijd lang niet overal aanwezig.

==> Een graadje minder zal er echt niet voor zorgen dat dit soort rampen te voorkomen zijn. Het is dus je reinste nonsens om te stellen dat de huidige overstromingen te wijten zijn aan klimaatverandering.

Maar het stond in de sterren geschreven dat onwetenschappelijke klimaatactivisten en sensationele media de overstromingen gingen aanwenden om nu uit te schreeuwen dat we het einde der tijden naderen.

Brad Clitt
15 juli 2021, 14:00
Inderdaad een grote ravage hier in de buurt, ook de genoemde plaatsen in Belgie en Duitsland waar ik geregeld kwam en kom zijn voor een groot deel verwoest.
Om het tot Zuid-Limburg te beperken, de grootste neerslaghoeveelheden zijn gevallen in Parkstad en ten oosten van Valkenburg/Margraten/Slenaken. Op dit moment is het grootste probleem de afvoer van al het water van hier en de Ardennen/Eifel. Hoewel de regen grotendeels gestopt is kan al dat water niet snel wegvloeien omdat de Maas ook recordhoog staat nu. Het wegverkeer ondervindt nu ook grote hinder, zoals de A2 die ten noorden van Maastricht in beide richtingen afgesloten is.

Voor mij persoonlijk is er niet veel aan de hand, ik woon relatief gunstig gelukkig en het enige ongemak waren een paar afgesloten wegen in Schinnen en Vaesrade ivm overstroming van de Geleenbeek toen ik in alle vroegte naar mijn werk ging. Heb tenslotte via de Buitenring N300 de oversteek kunnen maken en nog net op tijd kunnen inklokken. Maar klein leed natuurlijk vergeleken met de grote rampspoed elders, dit zal een grote nasleep hebben.

Herr Fick
15 juli 2021, 14:30
Er is toch wel wat aan de hand hoor.

Door de opwarming van de aarde verplaatsen luchtmassa's zich anders dan vroeger. Daardoor krijg je in Europa nu droogteperiodes afgewisseld met moessonachtige toestanden zoals vandaag en gisteren. Ik kan met niet herinneren dat het de laatste 40 jaar zo lang ononderbroken geregend heeft in onze contreien. Ik kan me ook niet herinneren dat het de laatste 40 jaar zo droog is geweest als de voorbije 4 jaar.

Die droogte heeft er voor gezorgd dat de bodem keihard en ondoordringbaar is geworden voor regenwater. Als je vroeger een put groef had je na +/_ anderhalve meter grondwater. Nu heb je 30 cm natte grond en dan een soort ondergrondse betonplaat die alle waterinsijpeling tegengaat waardoor de waterreserves niet aangevuld raken en waardoor het regenwater dus naar de riolen stroomt die dat natuurlijk niet kunnen slikken.

Door de langdurige droogte en dus lage grondwaterstanden zijn funderingen ook onstabiel geworden met scheurende huizen als gevolg. Water zorgt namelijk ook voor bodemdruk. Als het dan plots regent zoals nu en rivieren uit hun oevers treden worden die funderingen natuurlijk weggespoeld zoals in Luik gisteren.

Bijkomend heb je dan nog dat in Vlaanderen bijvoorbeeld niemand zich aan de regels houdt qua bebouwingspercentagens van grondpercelen. De enorme tuinhuizen en snelweg-brede opritten van de middenklasse -een grote hoeveelheid mensen en huizen dus- maken de bodem nog meer ondoordringbaar hetgeen dus nog extra bijdraagt aan bodemdroogte en dus wateroverlast bij hevige regenval.

De hevige regenval en ook de schade als gevolg daarvan is mijns inziens wel degelijk gelinkt aan de klimaatverandering en aan onze manier van omgaan met ruimte en oppervlaktebeheer.

Willem2
15 juli 2021, 14:30
Tote, Verletzte, überschwemmte Dörfer, zerstörte Häuser: Schwere Unwetter sorgen in Deutschland für Verwüstung. Der Regen ist weitergezogen - dennoch bleibt die Lage dramatisch.
.... https://www.zdf.de/nachrichten/zdfheute-live/update-wetter-video-100.html

Mehrere Tote durch Unwetter
Evakuierungen: Talsperren laufen über
Bahnverkehr in NRW stark beeinträchtigt
.... https://www1.wdr.de/nachrichten/unwetter-nrw-starkregen100.html

Shakir
15 juli 2021, 14:38
Ik kan me ook niet herinneren dat het de laatste 40 jaar zo droog is geweest als de voorbije 4 jaar.

Niet akkoord, het jaar 1996 was veel droger. Als je nog verder gaat in de tijd waren 1976 en de jaren 50 VEEL droger. Het droogste jaar van de 20e eeuw is 1921, die nog een veelvoud erger was dan al de droogtes die erop volgden.

Maar goed, het ging hier over overstromingen.

Shakir
15 juli 2021, 14:50
Ik wil jullie er trouwens ook voor behoeden dat uitspraken als "Deze gebeurtenis is te wijten aan klimaatsverandering...." weinig zinvol zijn.

Laat ik dat illusteren met een dobbelsteen. Stel dat je twee dobbelstenen hebt: een echte en een valse. Bij de valse is de kant met 1 stipje zwaarder, zodat de kans groter wordt dat je 6 gooit. Stel nu dat je een worp doet met een dobbelsteen waarvan we niet weten of hij nu vals is of niet. Als je 6 gooit wil dat niet zeggen dat de dobbelsteen vals is, want je kan 6 net zo goed werpen met een echte dobbelsteen.

Snap je nu hoe die slinkse media werken? Zinvoller is om te zeggen dat de kans groter wordt voor bepaalde extreme gebeurtenissen onder een temperatuurstijging. Hoe groot, dat laat je beter over aan klimatologen en statistici. In het geval van regen maak ik me weinig zorgen, de correlatie met temperatuur is er, hetzij vrij zwak.

Picasso 1
15 juli 2021, 15:14
Ik kan met niet herinneren dat het de laatste 40 jaar zo lang ononderbroken geregend heeft in onze contreien. .

Ik ook niet.

2002

35411
35412

1997
35413

1995

35414

Brad Clitt
15 juli 2021, 15:17
Ik kan me vaag herinneren, mede door de verhalen van moeders, dat de zomer van 1980 ook totaal verregend was. Iets van 6 weken aan één stuk zei ze, maar dat lijkt me iets overdreven.

Even een side-note, mocht ons opperhoofd niet verhuisd zijn, dan moet ie nu evacueren lees ik net.

bertje600
15 juli 2021, 15:19
Shakir,

doe je ogen open en dan niet die ogen op een dobbelsteen.
Je ogen en ook je oren open zetten dan zie je dat de natuur op dit moment
veel groener is dan anders en ook dat planten en bomen sneller groeien.
Dat zorgt ervoor dat veel CO2 wordt opgenomen.
Alleen uitstoot meten is onzinnig.
Alleen het meten van CO2 en andere gassen in de lucht is zinnig en dan zul je
zien dat het met het CO2 gehalte best goed gaat.
CO2 uitstoot wordt alleen gebruikt om, zeker voor de EU, meer geld uit de zakken
van burgers te kloppen.

JonnyFontane
15 juli 2021, 15:30
Het nationale gironummer voor Limburg is geopend.
Stort op giro ach ach ach.

(Sorry kon het niet laten, veel sterkte voor de Limburgers)

Herr Fick
15 juli 2021, 16:18
Niet akkoord, het jaar 1996 was veel droger. Als je nog verder gaat in de tijd waren 1976 en de jaren 50 VEEL droger. Het droogste jaar van de 20e eeuw is 1921, die nog een veelvoud erger was dan al de droogtes die erop volgden.

Maar goed, het ging hier over overstromingen.

Ik bedoel een aaneensluitende periode van 4 jaar.

Shakir
15 juli 2021, 16:21
Shakir,

doe je ogen open en dan niet die ogen op een dobbelsteen.
Je ogen en ook je oren open zetten dan zie je dat de natuur op dit moment
veel groener is dan anders en ook dat planten en bomen sneller groeien.
Dat zorgt ervoor dat veel CO2 wordt opgenomen.
Alleen uitstoot meten is onzinnig.
Alleen het meten van CO2 en andere gassen in de lucht is zinnig en dan zul je
zien dat het met het CO2 gehalte best goed gaat.
CO2 uitstoot wordt alleen gebruikt om, zeker voor de EU, meer geld uit de zakken
van burgers te kloppen.

Ik begrijp niet waar jij het over hebt, bertje600. Ik heb hier met geen woord gerept over CO2.
Kan jij me trouwens peer-reviewed wetenschappelijke artikels geven waar staat wat je hierboven beweert?

stimpy3
15 juli 2021, 16:54
https://twitter.com/WDRaktuell/status/1415680117599178752

Warnung für die Rurtalsperre: Der Wasserverband WVER rechnet damit, dass sie nach 20 Uhr überlaufen könnte
- mit Schäden im Unterlauf über Düren, Jülich, Hückelhoven bis in die Niederlande. #Hochwasser #Unwetter

En als je dan kijkt waar die rurtalsperre ligt: dat is hier (https://www.google.com/maps/search/Rurtalsperre+Schwammenauel,+52396+Heimbach,+German y/@50.6284344,6.3740482,13z/data=!3m1!4b1). En vanaf daar gaat er een vloedgolf de Roer af , langs Düren, Jülich, ...

Benieuwd of de A4 nog dichtgezet gaat worden. Gelukkig wel een eindje van Elsdorf vandaan...

Brad Clitt
15 juli 2021, 17:00
YinYang ligt ook langs de Rur...

Maar breken zal ie niet, stevig gebouwd dat ding.
Overigens een hele mooie omgeving daar, ben er kind aan huis zeg maar.

Willem2
15 juli 2021, 17:29
,,Bereidt u voor op een situatie als in 1993 en 1995." Dat zei voorzitter Antoin Scholten van de Veiligheidsregio Limburg-Noord donderdagmiddag tijdens een persconferentie over het hoogwater in Venlo.

Scholten zei dat een groot aantal woningen in Roermond in de buurt van de monding van de Roer in de Maas ontruimd worden. Het gaat daarbij volgens Scholten om zo'n 5000 bewoners. Dat is volgens bestuurslid Jos Teeuwen van het waterschap Limburg nodig omdat de Maas en Roer vrijdagmiddag tegelijkertijd hun hoogste piek bereiken. Dat betekent dat de Roer het water niet kwijt kan in de Maas en fors overstroomt.

Nooit eerder heeft de Maas zo'n hoog niveau bereikt als nu, benadrukte Scholte. Er wordt donderdagavond volgens hem een afvoer verwacht van maar liefst 3700 kuub. In 1993 en 1995 lag die afvoer bijna 1000 kuub lager. Toen deden zich grote overstromingen voor, die grote delen van Limburg onder water zetten.

De veiligheidsregio vraagt mensen in gebieden die ontruimd worden zelf alvast maatregelen te nemen. Er is een verschil met 1993 en 1995; er is veel gebeurd is aan de Maas, zei Scholten. Maar die maatregelen zijn gebaseerd op de winter, en niet op de zomer met veel vegetatie. Dat veroorzaakt veel onzekerheden. Bovendien gaat er nu aanzienlijk meer water door de Maas dan in '93 en '95, aldus Scholten.

,,Dit is een ongekende situatie", zei Scholten. ,,We hebben nog nooit meegemaakt dat zoveel water door de Maas wordt afgevoerd. Dat vraagt alertheid." Ook de Roer is nooit eerder zo hoog geweest. Hij sluit niet uit dat ook elders geëvacueerd zal moeten worden.

De meeste mensen zullen volgens Scholten naar kennissen en familie gaan. Voor wie dat geen oplossing is, zoekt de gemeente een alternatieve opvang. ,,Mensen kunnen nu al weg", zei hij. ,,Zoek een andere plek."
.... https://www.ad.nl/dossier-noodweer/live-al-48-doden-door-noodweer-in-duitsland-en-belgie-crisisoverleg-kabinet-om-overstromingen-limburg~a01fd4dc/

Er zijn dus al 48doden gevallen in Belgie en Duitsland...

sofaking
15 juli 2021, 17:48
YinYang ligt ook langs de Rur...

Maar breken zal ie niet, stevig gebouwd dat ding.
Overigens een hele mooie omgeving daar, ben er kind aan huis zeg maar.

Ik herinner me nog wel een dag dat de parking en de tuin grotendeels een meer geworden waren.

Brad Clitt
15 juli 2021, 17:51
Ik herinner me nog wel een dag dat de parking en de tuin grotendeels een meer geworden waren.

1 juni 2016 zou kunnen, maar er zijn natuurlijk nog meer dagen geweest met wolkbreuken of een aanhoudende buientrein.

phoenix
15 juli 2021, 18:17
Er is toch wel wat aan de hand hoor.

Door de opwarming van de aarde verplaatsen luchtmassa's zich anders dan vroeger. Daardoor krijg je in Europa nu droogteperiodes afgewisseld met moessonachtige toestanden zoals vandaag en gisteren. Ik kan met niet herinneren dat het de laatste 40 jaar zo lang ononderbroken geregend heeft in onze contreien. Ik kan me ook niet herinneren dat het de laatste 40 jaar zo droog is geweest als de voorbije 4 jaar.

Die droogte heeft er voor gezorgd dat de bodem keihard en ondoordringbaar is geworden voor regenwater. Als je vroeger een put groef had je na +/_ anderhalve meter grondwater. Nu heb je 30 cm natte grond en dan een soort ondergrondse betonplaat die alle waterinsijpeling tegengaat waardoor de waterreserves niet aangevuld raken en waardoor het regenwater dus naar de riolen stroomt die dat natuurlijk niet kunnen slikken.

Door de langdurige droogte en dus lage grondwaterstanden zijn funderingen ook onstabiel geworden met scheurende huizen als gevolg. Water zorgt namelijk ook voor bodemdruk. Als het dan plots regent zoals nu en rivieren uit hun oevers treden worden die funderingen natuurlijk weggespoeld zoals in Luik gisteren.

Bijkomend heb je dan nog dat in Vlaanderen bijvoorbeeld niemand zich aan de regels houdt qua bebouwingspercentagens van grondpercelen. De enorme tuinhuizen en snelweg-brede opritten van de middenklasse -een grote hoeveelheid mensen en huizen dus- maken de bodem nog meer ondoordringbaar hetgeen dus nog extra bijdraagt aan bodemdroogte en dus wateroverlast bij hevige regenval.

De hevige regenval en ook de schade als gevolg daarvan is mijns inziens wel degelijk gelinkt aan de klimaatverandering en aan onze manier van omgaan met ruimte en oppervlaktebeheer.

Klimaat verandert elke minuut herr Fick, het is nonsens om causaliteiten te zoeken net zoals het nonsenes is om te ontkennen dat zoveel mensen op aarde met een auto, fabriek in de buurt en en intensieve veeteeld geen invloed hebben op de omgeving waarin zij leven......de vraag is of mensen bereid zijn gewoontes op te geven en zichzelf kunnen vinden in een ander leven dat niet alleen maar gaat over meer spullen waaronder vlees, kleding, auto en huis .... ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik die niet nodig heb.

Herr Fick
15 juli 2021, 19:26
... het is nonsens om causaliteiten te zoeken .....de vraag is of mensen bereid zijn gewoontes op te geven en zichzelf kunnen vinden in een ander leven dat niet alleen maar gaat over meer spullen waaronder vlees, kleding, auto en huis .... ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik die niet nodig heb.
Een fysiek verschijnsel heef altijd een fysieke oorzaak en die oorzaak ligt zoals je zelf schrijft in onze manier van leven, bouwen, reizen, etc.
Het probleem is natuurlijk dat het bij een ecologische levensstijl nog minstens een halve eeuw duurt alvorens alles weer wat leefbaarder wordt. Probeer dat maar eens aan een conformistische massa uit te leggen.

Shakir
15 juli 2021, 20:37
Kahraman, A., Kendon, E. J., Chan, S. C., & Fowler, H. J. (2021). Quasi-stationary intense rainstorms spread across Europe under climate change. Geophysical Research Letters, 48, e2020GL092361. https://doi.org/10.1029/2020GL092361

Abstract

Under climate change, increases in precipitation extremes are expected due to higher atmospheric moisture. However, the total precipitation in an event also depends on the condensation rate, precipitation efficiency, and duration. Here, a new approach following an “ingredients-based methodology” from severe weather forecasting identifies important aspects of the heavy precipitation response to climate change, relevant from an impacts perspective and hitherto largely neglected. Using 2.2 km climate simulations, we show that a future increase in precipitation extremes across Europe occurs, not only because of higher moisture and updraft velocities, but also due to slower storm movement, increasing local duration. Environments with extreme precipitation potential are 7× more frequent than today by 2100, while the figure for quasi-stationary ones is 11× (14× for land). We find that a future reduction in storm speeds, possibly through Arctic Amplification, could enhance event accumulations and flood risk beyond expectations from studies focusing on precipitation rates.

bertje600
15 juli 2021, 20:54
Kahraman, A., Kendon, E. J., Chan, S. C., & Fowler, H. J. (2021). Quasi-stationary intense rainstorms spread across Europe under climate change. Geophysical Research Letters, 48, e2020GL092361. https://doi.org/10.1029/2020GL092361

Er zijn veel gekken op de wereld.
Allen zitten ze niet in een gekkenhuis maar profileren ze zich in de media.

Shakir
15 juli 2021, 21:27
Er zijn veel gekken op de wereld.
Allen zitten ze niet in een gekkenhuis maar profileren ze zich in de media.

Dit is geen media, bertje600, dit is een peer-reviewed internationaal wetenschappelijk tijdschrift met een hoge impact factor.
Kennelijk ken jij het verschil niet tussen media enerzijds, en wetenschappelijke literatuur anderzijds.

Leg mij eens uit waarom deze mensen gek zijn?

phoenix
15 juli 2021, 21:38
nou shakir, dat zit zo , wat Bertje niet kan zien is gek en neit waar, dus ja wetenschap dat is gelul wat je niet kan zien, als jij met de bumber tegen bertjes auto komt dan is het denk ik wel waar dat jij dat was... voor de rest is het niet te zien dus ook niet waar en gedeeltelijk klopt dat ook, er zijn ontzettend veel aannames, alleen het vervelende is, Bertje kan ook niet zijn eigen bewering staven... behalve dan dat Bertje het zegt en daarom is het waar.

Laten we het er maar op houden dat het altijd regent dus het klimaat verandert en dat is volgens mij helemaal waar... dat de mensen natte voeten hebben in zuid limburg is ook heel vaak waar... Dat we in Nederland nu al twee maal in 50 jaar iets dergelijks meemaken, los van andere grote overstromingen de afgelopen 50 jaar in europa... , is natuurlijk feitelijk waar... welke causaal verband of correlatie je ook ontkent.... , als je dat prima vindt dan is dat goed en zo niet dan is dat niet goed....

stimpy3
15 juli 2021, 21:39

Wat je naast 'langzaam bewegende buien' ook hebt is het verschijnsel van buienlijnen; buien die precies op de grens van twee schuivende gebieden met andere luchtdrukken e.d. ontstaan, waardoor je in een smalle strook een flinke plens water kunt hebben, maar 25 kilometer verderop nergens een probleem is

WA
15 juli 2021, 23:53
Zojuist thuis van een dagje Limburgse heuvel nabij een drielanden punt. Indrukwekkende terug rit om te zien hoe colonne na colonne militairen vrachtauto's, brandweercorpsen en politie de A73 en A2 richting Limburg afzakken.

mentholbear
16 juli 2021, 00:53
Zijn er nog SC getroffen?

Willem2
16 juli 2021, 00:56
Limburg heeft de zwaarste buien achter de rug, maar de problemen zijn nog lang niet voorbij. De waterhoogte in de Maas gaat zich de komende dagen verplaatsen van Zuid- naar Noord-Limburg. In de buurt van Roermond wordt de piek pas morgenavond verwacht. Zaterdagavond is die piek waarschijnlijk in Venlo, en zondagavond in de gemeente Mook-Middelaar. Zo'n 300 militairen zijn op de been om te helpen bij evacuaties en andere hulpverlening.

Maastricht doet een dringend beroep op de bewoners van de wijken Randwyck en Heugem om hun woning te verlaten. Het gaat daarbij om zo'n 10.000 mensen. Met een auto met megafoon wordt door de straten gereden om iedereen te bereiken met de boodschap. Er is ook een NL-Alert verstuurd naar de huishoudens in de wijken. De verwachting is dat de Maas er vannacht tussen 02.00 en 03.00 uur buiten de oevers treedt.

In Roermond worden morgen in het gebied ten noorden en zuiden van de Hambeek, een zijtak van de Roer, honderden woningen geëvacueerd, omdat de Roer te veel water te verwerken krijgt. Maar er zijn ook daar zwakke plekken langs de Maas, waardoor evacuaties mogelijk nodig zijn. Morgenmiddag verwachten ze bij de veiligheidsregio de hoogste waterstand van de Maas, de Roer en de Hambeek.
..... https://nos.nl/collectie/13869/artikel/2389504-buien-voorbij-maar-gevaar-nog-niet-geweken-in-limburg-duitsland-en-belgie

Jan_Wandelaar
16 juli 2021, 01:47
... dit is een peer-reviewed internationaal wetenschappelijk tijdschrift ...Tja, de klimaathype zorgt ervoor dat honderdduizenden pseudo-wetenschappers tegenwoordig door het leven gaan als 'klimaat-wetenschapper'. En die 'klimaat-wetenschappers' publiceren wat af in de 'internationale wetenschappelijke tijdschriften met een hoge impact factor'. De ene 'klimaat-wetenschapper' gaat natuurlijk niet moeilijk doen tijdens de peer-review van een artikel van een andere 'klimaat-wetenschapper'. Want een maand later zijn de rollen omgekeerd, en dan is het wel net zo makkelijk wanneer de ene hand de andere wast qua peer-reviews.

Hierdoor is er voor elk meteorologisch wissewasje wel een peer-reviewed 'wetenschappelijke publicatie' te vinden die het wissewasje toeschrijft aan de klimaatverandering die volledig de schuld is van mensen die nog steeds vlees eten. Met andere woorden: als er maar genoeg voorspellingen zijn dan is de kans groot dat er voor elk wissewasje wel een wichelroedeloper te vinden is die dat reeds voorspelt had.

J.W.

Shakir
16 juli 2021, 08:53
Tja, de klimaathype zorgt ervoor dat honderdduizenden pseudo-wetenschappers tegenwoordig door het leven gaan als 'klimaat-wetenschapper'. En die 'klimaat-wetenschappers' publiceren wat af in de 'internationale wetenschappelijke tijdschriften met een hoge impact factor'. De ene 'klimaat-wetenschapper' gaat natuurlijk niet moeilijk doen tijdens de peer-review van een artikel van een andere 'klimaat-wetenschapper'. Want een maand later zijn de rollen omgekeerd, en dan is het wel net zo makkelijk wanneer de ene hand de andere wast qua peer-reviews.

Hierdoor is er voor elk meteorologisch wissewasje wel een peer-reviewed 'wetenschappelijke publicatie' te vinden die het wissewasje toeschrijft aan de klimaatverandering die volledig de schuld is van mensen die nog steeds vlees eten. Met andere woorden: als er maar genoeg voorspellingen zijn dan is de kans groot dat er voor elk wissewasje wel een wichelroedeloper te vinden is die dat reeds voorspelt had.

J.W.

Ik ben er zeker van, J.W., dat jij in jouw hele leven nog niet één wetenschappelijk artikel hebt gelezen, laat staan inhoudelijk begrijpen. Dat is precies het probleem met zo'n hardliners als jij en bertje600: veel roepen en schreeuwen vanaf de zijlijn, maar voor de rest niets ondernemen.

Luister, tegenwoordig is alle data vrij te downloaden (dank zij Open Data Policy), zijn meer en meer tijdschriften OpenAcess, en software en scripts zijn open source. Transparantie alom! Wat houdt jullie tegen om nu zelf eens een plotje te maken van de situatie?

Eigenlijk zijn jullie gewoon een bende lamzakken, te lui om de info zelf eens grondig na te gaan maar nog net energie genoeg te hebben om alles af te zeiken wat niet in jullie ideologie past.

Willem2
16 juli 2021, 09:51
Het dodental door de overstromingen in België is opgelopen tot twaalf, melden Belgische media. Zeker vier mensen worden nog vermist.

Het dodental door het noodweer in het westen van Duitsland is verder opgelopen. De autoriteiten melden dat het slechte weer zeker 81 mensen het leven heeft gekost. Door regenval en overstromingen zijn huizen ingestort en gemeenten afgesneden van de buitenwereld. ,,We hebben nog nooit zo’n ramp meegemaakt. Het is echt slopend.''

https://www.ad.nl/dossier-noodweer/live-me-ontruimt-dorp-in-noord-limburg-honderden-inwoners-roermond-om-06-00-uur-met-sirenes-gewekt~a01fd4dc/

Willem2
16 juli 2021, 10:01
Outlet dicht
De Designer Outlet in Roermond moet de deuren tot maandag 9:00 uur gesloten houden vanwege het hoogwater. De Veiligheidsregio Limburg-Noord heeft dat in de nacht van donderdag op vrijdag met een noodverordening besloten.

De maatregel is voornamelijk bedoeld om de wegen rond de stad vrij te kunnen houden. Er geldt al een bevel om ramptoeristen te weren.
.... https://nos.nl/regio/limburg/artikel/157397-midden-limburg-maakt-zich-op-voor-extreem-hoogwater

Dus Brad Clitt dit weekend kan je niet naar Roermond met je "vrouw" ;)

Brad Clitt
16 juli 2021, 11:25
Gelukkig maar, die ballenbak begon me toch al te vervelen.

Brad Clitt
16 juli 2021, 11:47
Maar ben nu live vanuit Roermond...

https://www.youtube.com/watch?v=sha5DA_NrQo

Badslippers
16 juli 2021, 12:28
Ik ben er zeker van, J.W., dat jij in jouw hele leven nog niet één wetenschappelijk artikel hebt gelezen, laat staan inhoudelijk begrijpen.

Je moet de meeste berichten van JW met een korrel zout nemen. Ze zouden op elke middelbare school als voorbeeld kunnen dienen om het verschijnsel drogredenering te bespreken en uit te leggen. Want dat verschijnsel loopt als een rode draad door bijna elk bericht van zijn hand. In dit geval maakt hij het onderwerp "Peer-Reviewed" belachelijk en trekt de validiteit van deze bronnen in het absurde. Bovendien schildert hij mensen die het tegendeel van zijn stelling beargumenteren af als "Pseudo-wetenschappers".

Maar het leuke is dat in de door mij gequote zin van jou ook een drogreden zit. Namelijk dat degene die het anders ziet als jij waarschijnlijk te dom is om het te begrijpen.

Altijd grappig dit soort drogredeneringen. Om met Cruijff te spreken: "Je gaat het pas zien als je het doorhebt".

Brad Clitt
16 juli 2021, 12:38
Een 'vergeten' smiley kan ook vanalles teweegbrengen...
Je gaat 'm inderdaad pas zien als je het doorhebt.

WANDELAAR5
16 juli 2021, 13:00
De Maas komt uit een laboratorium in Frankrijk waar Bill Gates in investeert! ;)

bertje600
16 juli 2021, 13:25
De Maas stroomt vol door het gezeik van Timmermans en de tranen die de bevolking plengt
door zijn nieuwe klimaatplannen.

Eddy_V
16 juli 2021, 13:40
Ach waar maken we ons druk om uit ijsberen oogpunt bekeken?
zojuist (heel egoïstisch inderdaad) gecheckt op Wikipedia:

De hoogte van Lemiers bedraagt ongeveer 160 meter.

WANDELAAR5
16 juli 2021, 14:25
Ach waar maken we ons druk om uit ijsberen oogpunt bekeken?
zojuist (heel egoïstisch inderdaad) gecheckt op Wikipedia:

De hoogte van Lemiers bedraagt ongeveer 160 meter.

Het stroomt vanaf die berg van Holset zo Lemiers in. En het zwembad van Sixsens is ook al overstroomd.

35415

Eddy_V
16 juli 2021, 15:09
Het stroomt vanaf die berg van Holset zo Lemiers is. En het zwembad van Sixsens is ook al overstroomd.

Dat is ideaal want Partycrasher schreef mij net dat je dan zo vanaf de parkeerplaats naar het zwembad kan zwemmen tussen de coniferen door

Meme Moo
16 juli 2021, 16:26
Dat is ideaal want Partycrasher schreef mij net dat je dan zo vanaf de parkeerplaats naar het zwembad kan zwemmen tussen de coniferen door

Tijd om jezelf van ijsbeer naar dolfijn om te toveren!
Die kunnen trouwens ook aardig overweg met een strandbal…

WA
16 juli 2021, 16:29
Gisteren was het net Sharks. Weinig mannen tussen relatief veel jonge vrouwen :biggrin:

Jan_Wandelaar
16 juli 2021, 18:04
Luister, tegenwoordig is alle data vrij te downloaden (dank zij Open Data Policy), zijn meer en meer tijdschriften OpenAcess, en software en scripts zijn open source.Luister, weet je wat er niet OpenSource is? Inderdaad, de klimaat-modellen waar de hele hype op gebaseerd is!!!

Hoe is de atmosfeer gemodelleerd? Hoe zijn de oceanen gemodelleerd? Krijg je alleen antwoord op wanneer je eerst een NDA (non-disclosure agreement) ondertekent. Het is namelijk niet de bedoeling dat de tekortkomingen in die klimaat-modellen publiek gemaakt worden.

Precies het tegenovergestelde van transparant dus...

Net zoals geen enkele wichelroedeloper er belang bij heeft inzicht te geven in hoe een wichelroede nu precies werkt, zo hebben de wichelroedelopers die zich 'klimaat-wetenschappers' noemen er geen belang bij inzicht te geven in hoe hun modellen nu precies in elkaar steken.

In dit geval maakt hij het onderwerp "Peer-Reviewed" belachelijk en trekt de validiteit van deze bronnen in het absurde.Al te kritisch zijn gedurende een peer-review is een doodzonde in de 'klimaat-wetenschap'. Voor je het weet word je verkettert als 'klimaat-ontkenner'. Peer-reviewed heeft daarom geen enkele toegevoegde waarde in de wereld van de incestueuze pseudo-wetenschap die we kennen als 'klimaat-wetenschap'.

Ze zouden op elke middelbare school als voorbeeld kunnen dienen om het verschijnsel drogredenering te bespreken en uit te leggen.Ach, het hele strafrecht is gebaseerd op een drogreden ('onschuldig totdat het tegendeel bewezen is'). Typisch een voorbeeld van argumentum ad ignorantiam (argument van de onwetendheid). We weten niet of iemand schuldig is, dus is het tegendeel waar.

J.W.

Meme Moo
16 juli 2021, 19:19
Nou JW, als je niet beter kunt dan dit…

Strafrecht gebaseeerd op ‘drogreden’ is alweer een hele mooie drogreden van je!
Slinger een Latijnse spreuk in die je uit een Asterix & Obelix hebt geplagieerd, en je komt warempel nog erudiet en betrouwbaar over ook!

Je snuift toevallig geen lavendel? :biggrin:

bertje600
16 juli 2021, 20:49
Toch typisch dat men vanuit de politiek een link legt met de klimaatverandering.
Alleen is nog steeds niet bewezen dat dit door de mensheid zelf komt of dat dit
een normaal natuurlijk verschijnsel is.
Wel is men de burger langzaam aan het indoctrineren dat dat wel hey geval is en dat
de burger dat tenslotte dient te betalen.
Maar ook komt er langzamerhand steeds meer opstand tegen dit gedram en
men heeft niet op politiek in de gaten dat men bezig is om de burger tegen zich in het
harnas te jagen en dat dat tenslotte leidt to een opstand tegen de politieke kliek.
Maar daar houdt men zich in milieuland niet mee bezig.
Zoals altijd heeft men daar het gezegde: na ons de zondvloed.

Meme Moo
16 juli 2021, 21:27
…na ons de zondvloed.

Laat dat nou net de grondhouding zijn van mensen die verkondigen dat klimaatverandering nooit door de mens een handje geholpen kan worden.
Positief of negatief…

Maar daarvoor hebben we een ander draadje op dit forum.

Shakir
16 juli 2021, 21:31
Luister, weet je wat er niet OpenSource is? Inderdaad, de klimaat-modellen waar de hele hype op gebaseerd is!!!

Hoe is de atmosfeer gemodelleerd? Hoe zijn de oceanen gemodelleerd? Krijg je alleen antwoord op wanneer je eerst een NDA (non-disclosure agreement) ondertekent. Het is namelijk niet de bedoeling dat de tekortkomingen in die klimaat-modellen publiek gemaakt worden.

Precies het tegenovergestelde van transparant dus...

Ga je gang: https://climexp.knmi.nl/start.cgi

Shakir
16 juli 2021, 21:40
Al te kritisch zijn gedurende een peer-review is een doodzonde in de 'klimaat-wetenschap'. Voor je het weet word je verkettert als 'klimaat-ontkenner'. Peer-reviewed heeft daarom geen enkele toegevoegde waarde in de wereld van de incestueuze pseudo-wetenschap die we kennen als 'klimaat-wetenschap'.

Fout! Hier heb je al een kritisch artikel: D. Koutsoyiannis (2021) Rethinking climate, climate change, and their relationship with water. Water, 13 (6), 849, doi:10.3390/w13060849.
Jantje toch...

Jan_Wandelaar
16 juli 2021, 22:57
https://climexp.knmi.nl/ (https://climexp.knmi.nl/about.cgi?id=someone@somewhere)
About the Climate Explorer

The KNMI Climate Explorer is a web application to analysis climate data statistically.

(...)
... Lies, Damned Lies and Statistics ...

Duidelijk?

... D. Koutsoyiannis ...Ach, een watermanager, net als die stuntelige koning van Nederland.

Indrukwekkend....

J.W.

Shakir
16 juli 2021, 23:07

Duidelijk?

Ja, heel duidelijk zelf. Wat is je probleem met statistiek?

En kijk maar eens gerust naar een tijdschriften zoals "Geophysical Model Development". Daar moet je als auteur verplicht gevolg geven aan de "Code Availability".

Ach, een watermanager, net als die stuntelige koning van Nederland.

Indrukwekkend....

J.W.

Dit is geen watermanager, maar een wetenschapper (met een ingenieursachtergrond weliswaar).

Je bevestigt dus fijntjes mijn punt dat je geen literatuur leest. Trouwens de auteur geeft kritiek, dan zou jij die man toch moeten omarmen?
Jij zit vol tegenstrijdigheden, weet je dat?

Vol spanning wacht ik af op het antwoord van J.W. :)

Nulnulzeseneenhalf
17 juli 2021, 00:52
De Maas komt uit een laboratorium in Frankrijk waar Bill Gates in investeert! ;)

Regenval, vanuit Limburg gezien, tot in het noorden van Frankrijk heeft invloed op de hoogte van de Maas. Van daaruit moet het allemaal via Limburg naar de Noordzee.

Of Bill Gates dat dan faciliteert, dat weet ik niet.

Badslippers
17 juli 2021, 01:02

Ach, het houdt niet op. Wederom een drogreden. Diskwalificatie van de persoon -> dan moet zijn standpunt wel waardeloos zijn. Typisch voorbeeld van ad hominem.

Al te kritisch zijn gedurende een peer-review is een doodzonde in de 'klimaat-wetenschap'. Voor je het weet word je verkettert als 'klimaat-ontkenner'. Peer-reviewed heeft daarom geen enkele toegevoegde waarde in de wereld van de incestueuze pseudo-wetenschap die we kennen als 'klimaat-wetenschap'.

En nog drogreden met de mooie naam, de stropopredenering. Maak ergens een mooie karikatuur van zodat het te bespottelijk lijkt om er maar überhaupt over na te denken.

ja ja, JW = de koning van de drogredeneringen.

pietpotent44
17 juli 2021, 10:10
En hoe staat het erbij in Venlo ? Heeft Badslippers al natte voeten gekregen ?

Picasso 1
17 juli 2021, 11:35
Ga je gang: https://climexp.knmi.nl/start.cgi

Als ik daar op klik dan zie ik allerlei indexen en statistieken per jaar. Aangezien jij wel dit soort informatie lijkt te lezen en aanvullende wetenschappelijke artikelen, kun je aangeven waar wetenschappelijk aangetoond wordt dat door energietransitie in Europa (waar de lucht relatief schoon is in vergelijking met China en India) het klimaat wezenlijk verbetert?

phoenix
17 juli 2021, 12:20
Toch typisch dat men vanuit de politiek een link legt met de klimaatverandering.
Alleen is nog steeds niet bewezen dat dit door de mensheid zelf komt of dat dit
een normaal natuurlijk verschijnsel is.
Wel is men de burger langzaam aan het indoctrineren dat dat wel hey geval is en dat
de burger dat tenslotte dient te betalen.
Maar ook komt er langzamerhand steeds meer opstand tegen dit gedram en
men heeft niet op politiek in de gaten dat men bezig is om de burger tegen zich in het
harnas te jagen en dat dat tenslotte leidt to een opstand tegen de politieke kliek.
Maar daar houdt men zich in milieuland niet mee bezig.
Zoals altijd heeft men daar het gezegde: na ons de zondvloed.

Bertje schijt jij soms onzichtbare gecultiveerde strond en pis jij Spabronwater? , neen beste man jij bent die natuur, jou huis staat zeker op een heuvel? Wordt eens wakker de natuur buiten jou veroorzaakt/ niet zelf klimaat dat doe jij tezamen met alles en iedereen, ga eens in Weert wonen vlakbij een rund,varken of kippenfokkerij dan weet je dat jij die lucht ruikt en binnenkrijgt, of zet je tentje bij de A73 ter hoogte van venlo afslag duisburg... dat is geen gedram dat is wat er is...en natuurlijk woon jij niet in China want daar maken de Chinezen er een teringzooi van... , niks milieukliek zodra het recht voor jouw snottert gebeurt dan wil ik jou nog wel eens horen !!!!

phoenix
17 juli 2021, 12:27

Duidelijk?

Indrukwekkend....

Jantje wandelaar je leeft van je ontkenningen, begin jou beweringen maar eens te staven, ipv ‘ik heb gelijk omdat al het andere niet deugt of dat er geen 100%bewijs kan worden geleverd omdat het modellen zijn en geen werkeliijkheid, net als bij het virus is er uiteindelijk na veel trail en error resultaat ...en natuurlijk is het weer vluchtig, maar er zijn genoeg resultaten die betrouwbaar genoeg zijn, maar dat is niet fijn voor jou want dan mmoet jij en ik de auto toch een keer gaan inruilen...

J.W.

Badslippers
17 juli 2021, 12:36
En hoe staat het erbij in Venlo ? Heeft Badslippers al natte voeten gekregen ?

Eerlijk gezegd volg ik dat nieuws m.b.t. de overstromingen niet intensief. Af en toe krijg ik een nieuwsflard mee. Aan de zogenaamde Maasboulevard staat het water tot aan de luifels van de horecagelegenheden. Die staan dus compleet onderwater. En er zijn 10000+ mensen geëvacueerd, evenals de patiënten van het ziekenhuis Viecuri. Zelf nergens last van.

Wat ik opmerkelijk vind is dat men tijdens de wateroverlast van 1993 en 1995 zei dat zoiets 1 x per 200 jaar voorkomt. Dat vond ik toen al vreemd omdat er slechts 2 jaren tussen zaten. Nu zijn we 26 à 28 jaar verder en is het weer raak. Praktijk is blijkbaar anders dan de theorie. 1 x per 200 jaar is nu dus in de praktijk 3 x in 28 jaar.

Jan_Wandelaar
17 juli 2021, 16:50
Maak ergens een mooie karikatuur van zodat het te bespottelijk lijkt om er maar überhaupt over na te denken.En welk doel dienen de berichten die jij over mij schrijft??? Precies..... Pot --> Ketel

Praktijk is blijkbaar anders dan de theorie. 1 x per 200 jaar is nu dus in de praktijk 3 x in 28 jaar.Zoals ik al zei:

Duidelijk?

Dan nog eentje om BS een plezier te doen:
Als een wichelroedeloper water vindt, is dat dan een bewijs dat wichelroedes uitstekend werken, of louter toeval???

J.W.

Brad Clitt
17 juli 2021, 17:03
Armin Laschet noemt het de ramp van de eeuw, beetje voorbarig we hebben nog 79 jaar te gaan...

sofaking
17 juli 2021, 17:13
Armin Laschet noemt het de ramp van de eeuw, beetje voorbarig we hebben nog 79 jaar te gaan...

En de prognose is dat het erger zal worden met de jaren die komen.

schoolmeester
17 juli 2021, 17:29
Het duurt niet lang meer, dan gaan de zuiderlingen boottochten organiseren naar sixcens.

molaar
17 juli 2021, 17:58
@ schoolmeester , kun je die opmerkingen die niks toevoegen op dit forum niet achterwegen laten.

schoolmeester
17 juli 2021, 18:00
Nee.

Big30
17 juli 2021, 18:20
35421

35422

sofaking
17 juli 2021, 18:28
De Maas is ontsnapt uit een laboratorium dat gefinancierd wordr door Bill Gates.

bertje600
17 juli 2021, 20:24
En door China is gekopieerd en hier naartoe gezonden.

Meme Moo
17 juli 2021, 21:10
En welk doel dienen de berichten die jij over mij schrijft??? Precies..... Pot --> Ketel

J.W.

Grappig dat een beroeps-provocateur op zijn teentjes getrapt is, als een mede-forummer hem op zijn onzin wijst.

WANDELAAR5
17 juli 2021, 21:22
De Maas is ontsnapt uit een laboratorium dat gefinancierd wordr door Bill Gates.

Heel origineel sofaking:)
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?57053-Wateroverlast-2021&p=749510#post749510

Een nieuwe dan: het water staat alleen maar zo hoog omdat we vaker zijn gaan meten…

WANDELAAR5
17 juli 2021, 21:25
Normaal duurt het maanden om te verhuizen, nu moet de evacuatie ineens. Dat is onvoldoende getest en wat zijn de lange termijn effecten? Ik kan heel goed zwemmen. De kans dat ik er iets aan over hou is kleiner dan 1,3% en voor mijn leeftijd nog veel kleiner. Ik blijf en jullie zullen eind dit jaar de verschrikkelijke gevolgen van die evacuatie wel merken!

WA
17 juli 2021, 21:34
Staat het water dan al tot midden Brabant ???

Net als corona betreft het hier een ramp in de hand gewerkt door de manier waarop de mens met zijn omgeving omgaat. En natuurlijk moet er weer een schuldige aangewezen worden.
Helaas schijnen we dat zelf te zijn, al durf ik van persoonlijke zijde een dosis scepsis in te gooien, dus word het opgeschoven naar bestuurders ook wel politici genoemd. Alles moet tegenwoordig maar te voorkomen zijn en tevens op iemand af te schuiven.
Nog even en het IPCC klaagt India aan omdat de roetwolken uit omgeving New Delhi een hitte golf in Canada veroorzaakten welke op zijn beurt condensatie boven europa bewerkstelligde en vervolgens boven de Eifel, Ardennen en zuid limburg uitregende. Fucking Paki's :mad_6:
What's next? Een internationaal tribunaal dat Obama aan klaagt omdat onder zijn bewind het winnen van schalie gas en olie groteske vormen aannam en er daarbij een aardlaag werd verstoord die vervolgens Krakatau (https://nl.wikipedia.org/wiki/Krakatau_(vulkaan)) weer eens liet hoesten en miljarden tonnen zwaveldioxides over ons uitstorte en het plan van Frans Timmermans meteen kansloos maakte?

sofaking
17 juli 2021, 21:41
Heel origineel sofaking:)
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?57053-Wateroverlast-2021&p=749510#post749510

Een nieuwe dan: het water staat alleen maar zo hoog omdat we vaker zijn gaan meten…

:redface: Ik lees teveel onzin op het net :redface:
Maar het moge een troost zijn dat ik 'em zo goed vond om te reposten. :freu:

schoolmeester
18 juli 2021, 00:07
De waterbedden zijn de komende week in de aanbieding in Limburg !

Boy69
18 juli 2021, 00:08
De waterbedden zijn de komende week in de aanbieding in Limburg !

Niet grappig !!!

Kom maar deze kant op om mee te helpen……

schoolmeester
18 juli 2021, 00:11
Sorry, geen tijd, maar als ik nu vakantie had gehad was ik wel zo sociaal geweest om te helpen.
Ik leef met jullie mee, sterkte.

Groet, schoolmeester.

Eddy_V
18 juli 2021, 00:12
Gisteren was het net Sharks. Weinig mannen tussen relatief veel jonge vrouwen :biggrin:
Dit klinkt voor sommigen misschien bedreigend, maar voor mij als muziek in m’n oren :)
En ook vandaag, zeker tot een uur of 5 was dat ook zo.
Lemiers had weinig last van het water dat de heuvel aan de overkant af kwam, het zwembad daarentegen stond wel tot de rand vol met zeer verfrissend water. Helaas te koud voor de dames om afkoeling te zoeken.
In de middag met enkele medeberen toast uitgebracht op een markante ijsbeer, die zonder meer in dit topic thuis hoort zoals degenen die hem gekend hebben begrijpen.
(op zijn eigen verzoek geen naam, geen verdere berichten)

stimpy3
18 juli 2021, 00:40
Gaat ook in oostenrijk (omgeving salzburg) goed los. Hier wat filmpjes van hoogwater/wateroverlast in Berchtesgaden: https://twitter.com/HerrNaumann/status/1416517304364453888

Nulnulzeseneenhalf
18 juli 2021, 00:54
Staat het water dan al tot midden Brabant ???

Net als corona betreft het hier een ramp in de hand gewerkt door de manier waarop de mens met zijn omgeving omgaat. En natuurlijk moet er weer een schuldige aangewezen worden.
Helaas schijnen we dat zelf te zijn, al durf ik van persoonlijke zijde een dosis scepsis in te gooien, dus word het opgeschoven naar bestuurders ook wel politici genoemd. Alles moet tegenwoordig maar te voorkomen zijn en tevens op iemand af te schuiven.
Nog even en het IPCC klaagt India aan omdat de roetwolken uit omgeving New Delhi een hitte golf in Canada veroorzaakten welke op zijn beurt condensatie boven europa bewerkstelligde en vervolgens boven de Eifel, Ardennen en zuid limburg uitregende. Fucking Paki's :mad_6:
What's next? Een internationaal tribunaal dat Obama aan klaagt omdat onder zijn bewind het winnen van schalie gas en olie groteske vormen aannam en er daarbij een aardlaag werd verstoord die vervolgens Krakatau (https://nl.wikipedia.org/wiki/Krakatau_(vulkaan)) weer eens liet hoesten en miljarden tonnen zwaveldioxides over ons uitstorte en het plan van Frans Timmermans meteen kansloos maakte?

Ik heb het 3 keer door gelezen op zoek naar verborgen smileys. Ik kan ze niet vinden, maar dat zal dan wel veel over mij zeggen.
Sinds de overstromingen van ‘93 en ‘95 is er veel, zo niet-beeldend veel gebeurd om wateroverlast voorkomen. Of zoals dijkgraaf Patrick van der Broek ven het waterschap Limburg zegt: de waterveiligheid te verhogen. Kijk ik dan naar het omliggende buitenland, dan zie in daar veel meer mis gaan. 200000 plus mensen in Duitsland zonder stroom of gas. Dodenaantallen van meer dan 100 in Duitsland en 20 plus in België. Huizen die instorten. Dan hebben we de laatste 25 jaar toch echt wel goede dingen gedaan.

En dan valt me een overheidsspotje van een paar jaar geleden in. Daarin leerden de kinderen op school dat Nederland bestaat uit 5 provincies en 13 Waddeneilanden. De rest staat onder water omdat er nooit iets is gedaan aan water buiten houden.

En er zullen best plekken zijn waar het water te gekanaliseerd is en dus te snel afstroomt richting rivieren en dus de Noordzee. Maar de laatste jaren is er heel veel gedaan aan water conserveren. 1 van de problemen is gewoon dat een groot gebied van België en zelfs een klein stukje Frankrijk zijn regenwater via de Maas , en dus via Nederland, moet afvoeren naar de Noordzee.

mechelen
18 juli 2021, 01:12
1 van de problemen is gewoon dat een groot gebied van België en zelfs een klein stukje Frankrijk zijn regenwater via de Maas , en dus via Nederland, moet afvoeren naar de Noordzee.

Klopt, maar hoe kan je dat aanpakken/veranderen... De Maas en zijrivieren lopen door diep uitgesneden dalen waar geen extra ruimte beschikbaar is. De Maas is al een stuk voorbij Luik voor het een min of meer vlak landschap binnenstroomt...

Big30
18 juli 2021, 01:33
. 1 van de problemen is gewoon dat een groot gebied van België en zelfs een klein stukje Frankrijk zijn regenwater via de Maas , en dus via Nederland, moet afvoeren naar de Noordzee.
Vergeet ook de Roer, in het Duits de Rur niet :biggrin:! Niet te verwarren uiteraard met de Ruhr die rivier van dat voormalig steenkolen en staal gebiedje in NRW. De Roer in combi met de Maas (schuld vd Belgen en Fransen) is nu de boosdoener in Roerjemond!

Tel daarbij op dat het water dat in de Geul en de Gulp terecht is gekomen bottom-line doorgaans uit Duitse en Belgische wolken afkomstig is dan is het wel duidelijk dat de Duitsers en Belgen voor onze wateroverlast verantwoordelijke kunnen worden gesteld.
Gelukkig is onze Koning een King in watermanagement anders zou dit totaal verkeerd hebben afgelopen :biggrin:!

Badslippers
18 juli 2021, 11:28
En welk doel dienen de berichten die jij over mij schrijft??? Precies..... Pot --> Ketel

In berichten gebruikmaken van stijlfiguren zoals daar zijn sarcasme, overdrijving, karikaturen gemixt met een paar drogredeneringen kan heel verhelderend werken en kan zelfs amusant en prettig om te lezen zijn. Ook hier geldt, overdaad schaadt. En dan komt het op mij meer over als die trotse bedelaar die telkens weer opnieuw zijn lege zakken laat zien in een poging te pronken met niks.

Nulnulzeseneenhalf
18 juli 2021, 17:58
Klopt, maar hoe kan je dat aanpakken/veranderen... De Maas en zijrivieren lopen door diep uitgesneden dalen waar geen extra ruimte beschikbaar is. De Maas is al een stuk voorbij Luik voor het een min of meer vlak landschap binnenstroomt...

Dat een zo groot gebied via de Maas moet afwateren naar de Noordzee kun je weinig aan veranderen. Tenzij je vanuit dat gebied een dikke pijpleiding rechtstreeks naar de zee graaft. Met links en rechts wat aansluitingen om naar behoeven open te kunnen zetten om water af te voeren. We kunnen in Limburg ook niet van Maastricht tot Mook hoge dijken langs de Maas leggen om het water zo snel mogelijk door te sturen. Los van het feit dat veel mensen dat geen mooi uitzicht vinden vlak voor hun deur zit je met een ander probleem. Tussen Mook en de Noordzee ligt nog een heel stuk. En met name Den Bosch en omstreken is een gat. In Limburg moeten we dus al van alles doen om het daar niet fout te laten gaan. En de laatste 25 jaar zijn er dus veel overloopgebieden, instroomgebieden, en weet ik wat voor gebieden gemaakt om water op te vangen zodat de stedelijke gebieden zoveel mogelijk ontzien worden.
Ik heb geen zicht op de omgeving van de rivieren en beken in België. Mogelijk is er daar ruimte om overloopgebieden te maken. Maar dan zul je op Europees niveau moeten gaan overleggen.

Vergeet ook de Roer, in het Duits de Rur niet :biggrin:! Niet te verwarren uiteraard met de Ruhr die rivier van dat voormalig steenkolen en staal gebiedje in NRW. De Roer in combi met de Maas (schuld vd Belgen en Fransen) is nu de boosdoener in Roerjemond!

Tel daarbij op dat het water dat in de Geul en de Gulp terecht is gekomen bottom-line doorgaans uit Duitse en Belgische wolken afkomstig is dan is het wel duidelijk dat de Duitsers en Belgen voor onze wateroverlast verantwoordelijke kunnen worden gesteld.
Gelukkig is onze Koning een King in watermanagement anders zou dit totaal verkeerd hebben afgelopen :biggrin:!
Makkelijk om de buren de schuld te geven. Veel er van hebben geholpen of zijn nu nog aan het helpen.

Jan_Wandelaar
18 juli 2021, 18:22
In berichten ...
(...)
... met niks.Kijk eens aan: een drogreden......

J.W.

Willem2
19 juli 2021, 15:46
Geen code rood meer voor de Maas, Rijkswaterstaat houdt dijken 'goed in de gaten'

......https://nos.nl/collectie/13869/artikel/2389955-geen-code-rood-meer-voor-de-maas-rijkswaterstaat-houdt-dijken-goed-in-de-gaten

er zijn wel veel doden in Duitsland en Belgie.

WANDELAAR5
19 juli 2021, 16:28
Ja. Uiteindelijk mogen we blij zijn dat er in Nederland geen slachtoffers zijn gevallen. Gennep, Itteren en Borgharen zijn droog gebleven. Geen 250.000 geëvacueerden gedurende 2 weken zoals in 1995.

De ellende in de ondergelopen gebieden is groot, maar tegelijk ook te repareren. In Duitsland en België zijn duidelijk meer maatregelen nodig.

bocariver
19 juli 2021, 16:56
As soon as possible , I call to Pouilly en Bassigny to close the water and ask french people to put more water in their Ricard to avoid waterflood more in north.

More seriously, urbanisation is the main way to create flood even with not so much water.

One story of a belgian who is owner of a very big boat close to Liège.

Firemen came to him to evacuate.

He asked " who is going to drive my big boat ( some several tons)if I escape? " They did not know.....

Then, they asked him to move his big car to a boulvard of Liège.

My friend" Do you know that this boulvard his one meter less high than where I am?"

Firemen : No answer...

My Friend " Go away and try not to kill people with your stupid recommendations"

Firemen: It is time to go....

Morality: Everybody had to save his ass without help of some incompetent authorities.

deket
19 juli 2021, 22:11
Jongens wat ik hier allemaal lees, : bv de Maas, in Duitsland en Oostenrijk is er geen Maas
Men vergeet de kern van de zaak: er is te weinig buffercapaciteit voor water en hoge nood voor meer overstromingsgebieden om waterlast te vermijden bij hoog waterpeil.
Er werden vooral on België veel te gemakkelijk bouwvergunningen gegeven
Vol beton is er te weinig grond vrij om te laten doorsijpelen
Dat is de essentie. Buiten h3t feit van de klimaatverandering waar velen hier niet in geloven maar je kan toch maar vaststellen dat zowel de droogte als regenval steeds extremer en intenser worden

phoenix
19 juli 2021, 23:48
mensen die geen verandering wille Deket zullen altijd zeggen, het klimaat verandert altijd, met alle factoren die daar invloed hebben, dat is al sinds het begin van de tijd....verschil is dat we nu 'technieken' hebben die ons kunnen beschermen... preventie zou nog wel eens wat uit kunnen maken, zoals houten huizen ipv beton als belngrijkste materiaal voor huizen..., tiny huisjes zijn voor overbevolking helala zo gek nog niet....

Graag terug naar 1 keer per zoveel jaar storm, hitte en water overlast nu om de haverklap wel weer ergens, dat is het verschil.....en schaatsen? 3 dagen ijs dat was het.... na meer dan 25 jaar geen elfstedentocht...

Megaboob
20 juli 2021, 09:33
mensen die geen verandering wille Deket zullen altijd zeggen, het klimaat verandert altijd, met alle factoren die daar invloed hebben, dat is al sinds het begin van de tijd....verschil is dat we nu 'technieken' hebben die ons kunnen beschermen... preventie zou nog wel eens wat uit kunnen maken, zoals houten huizen ipv beton als belngrijkste materiaal voor huizen..., tiny huisjes zijn voor overbevolking helala zo gek nog niet....

Graag terug naar 1 keer per zoveel jaar storm, hitte en water overlast nu om de haverklap wel weer ergens, dat is het verschil.....en schaatsen? 3 dagen ijs dat was het.... na meer dan 25 jaar geen elfstedentocht...Linkse politici zoals de jessias die niet in oplossingen denken (kernenergie), maar met nepoplossingen komen (biomassa verstoken, zonneweides, vogelhakselaars) zijn het probleem. Tijd voor echte oplossingen die wel werken dus (kernenergie) en biomassa verbranden en Nederland volbouwen met lelijke vogelhakselaars en weilanden vol met zonnepanelen per direct verbieden. Zonnepanelen op daken van huizen juist wel bevorderen. Zo los je het klimaatprobleem wel efficient op. Maar dan kun je het niet meer belasten en dat is de echte en enige agenda van links helaas.

Links is het probleem, niet de oplossing.

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk

phoenix
20 juli 2021, 11:23
ik denk dat de zogenaamde rechtse partijen net zo graag belasten, wie gaat anders een watersnoodramp betalen? windmolens waar het kan en zonneenergie kan overal gebouwd worden, dat je nu al voor die laadpalen zoveel geld moet betalen is natuurlijk vd zotte, maar dat is toch vrije markt megaboob? hoe zit dat? geen belasting op alles wat met oplaadpalen en zonnenergie te maken heeft wat mij betreft, maar geen rechts partij die daarmee komt, nee de aandelen shell moeten wel goed blijven voor het merendeel van een relatief kleine groep kapitalisten rondom de vvd , mevrouw van nieuwehuizen wil wegen bouwen en wegenverbreden, fijnmazig treinstelsel door ganz euroa, met vrachtwagens/auto's op de treinen? nee joh veelste duur... kijk de komende 20-30 jaar maar eens wat duur wordt.... klimaatoverlast door extreme hittes en regenbuien......

Groen links is niet aan de macht, dus stimuleren is prima vind ik, belasten belachelijk... maar goed nu zijn zulke hitte en watersnoodproblemen nog toeval, het duurt niet lang meer of ze zijn regelmaat.... zeker als we autobanen blijven bouwen ipv trainrails, nieuwe huizen bouwen en geen gebouwen omkatten en de veeteelt blijven sponseren.... ipv mensen laten wennen aan een dure biefstuk 1 keer inde week, met af en toe wat kip van de boeren die zijn vee tenminste een fatsoenlijk leven buiten geeft. Nee Arie de kiloknaller is dat wat mensen willen, prima dan niet kalgen over extreme hitte, virussen en wateroverlast want wat mij betreft is er genoeg aangetoond.

Dennis
20 juli 2021, 12:25
Ik heb gehoord, dat Jessias persoonlijk met een schop de dijken heeft doorgestoken. Ook hoorde ik, dat Baudet ontkent dat er regen gevallen is en het de schuld is van, inderdaad, mevrouw Kaag.

Gelukkig is een kerncentrale gren probleem; een grote knal en je hoort niemand meer klagen. Goed plan Megaboob! In de Noorse fjorden is vast wel ruimte en hebben de Noren een nieuwe inkomstenbron als vervanger voor het aardgas

Willem2
20 juli 2021, 12:54
In de Noorse fjorden is vast wel ruimte en hebben de Noren een nieuwe inkomstenbron als vervanger voor het aardgas

Noorwegen wil accu van Europa zijn
Noorwegen speelt een steeds nadrukkelijker rol op de internationale elektriciteitsmarkt.

Het land heeft dan ook veel te bieden: goedkope groene stroom uit de waterkrachtcentrales en de mogelijkheid om te veel geproduceerde stroom van andere landen op te slaan. De Noren zien zelfs een toekomst voor zich als 'accu' van Europa.

Overschot
Het Scandinavische land heeft z'n bijzondere positie te danken aan de geografische eigenschappen: grote hoogteverschillen en overvloedige watervoorraden. Op 600 plaatsen waar het water met grote kracht van de bergen komt, staan waterkrachtcentrales. Daarmee wordt voorzien in de gehele elektriciteitsconsumptie van de eigen bevolking.

Er blijft zelfs genoeg over om te exporteren via de stroomverbindingen met omliggende landen, waaronder Nederland. ( stuk van Bram Schilham)
.....
https://nos.nl/artikel/172484-noorwegen-wil-accu-van-europa-zijn

Dennis
20 juli 2021, 13:07
Nee nee, geen waterkrachtcentrales! Kernenergie is het antwoord (althans volgens Megaboob)

Megaboob
20 juli 2021, 14:34
ik denk dat de zogenaamde rechtse partijen net zo graag belasten, wie gaat anders een watersnoodramp betalen? windmolens waar het kan en zonneenergie kan overal gebouwd worden, dat je nu al voor die laadpalen zoveel geld moet betalen is natuurlijk vd zotte, maar dat is toch vrije markt megaboob? hoe zit dat? geen belasting op alles wat met oplaadpalen en zonnenergie te maken heeft wat mij betreft, maar geen rechts partij die daarmee komt, nee de aandelen shell moeten wel goed blijven voor het merendeel van een relatief kleine groep kapitalisten rondom de vvd , mevrouw van nieuwehuizen wil wegen bouwen en wegenverbreden, fijnmazig treinstelsel door ganz euroa, met vrachtwagens/auto's op de treinen? nee joh veelste duur... kijk de komende 20-30 jaar maar eens wat duur wordt.... klimaatoverlast door extreme hittes en regenbuien......

Groen links is niet aan de macht, dus stimuleren is prima vind ik, belasten belachelijk... maar goed nu zijn zulke hitte en watersnoodproblemen nog toeval, het duurt niet lang meer of ze zijn regelmaat.... zeker als we autobanen blijven bouwen ipv trainrails, nieuwe huizen bouwen en geen gebouwen omkatten en de veeteelt blijven sponseren.... ipv mensen laten wennen aan een dure biefstuk 1 keer inde week, met af en toe wat kip van de boeren die zijn vee tenminste een fatsoenlijk leven buiten geeft. Nee Arie de kiloknaller is dat wat mensen willen, prima dan niet kalgen over extreme hitte, virussen en wateroverlast want wat mij betreft is er genoeg aangetoond.

En Phea gaat met geen woord in op de kern van de zaak en de oplossing: kernenergie. Net zoals zijn linkse vriendjes, die willen dat woord gewoon niet. Ze ontkennen gewoon dat het DE enige en echte oplossing is van het hele probleem. Goedkoop, goed, schoon, en gewoon te implemeteren.

Graag een commentaar Phea!

Willem2
20 juli 2021, 15:15
Kernenergie is geen oplossing indien je in het topic wateroverlast schrijft. Denk maar aan Fukishma waar een enorme wateroverlast door een Tsunami zorgde voor een stralingsprobleem waarmee je jaren zit opgescheept.
En ja ik weet dat er modernere kernenergieoplossingen zijn maar je kan beter naar andere mogelijkheden kijken die duurzamer en goedkoper zijn.

Willem2
20 juli 2021, 16:24
België herdenkt slachtoffers watersnood met dag van nationale rouw

België heeft vandaag een dag van nationale rouw om stil te staan bij de slachtoffers van de watersnood. In het land zijn zeker 31 mensen overleden en het noodweer heeft grote verwoestingen aangericht aan huizen en infrastructuur. Hulpdiensten hebben om 12.00 uur hun sirenes een minuut lang laten loeien, waarna een minuut stilte werd gehouden.
..... https://nos.nl/artikel/2390056-belgie-herdenkt-slachtoffers-watersnood-met-dag-van-nationale-rouw

Willem2
20 juli 2021, 16:42
...
Zij lopen als lemmingen achter de dwaze ambtenaren, aangestuurd door Timmermans en Samson, van de EU aan.
...

Lees even het CV van Diederik Samsom: https://nl.wikipedia.org/wiki/Diederik_Samsom
je kan het politiek niet eens met hem zijn maar om een beetje terug te komen op het onderwerp, het is geen waterhoofd ;)

Willem2
20 juli 2021, 16:48
Sichtlich bewegt zeigte sich die Bundeskanzlerin beim Besuch der besonders vom Unwetter betroffenen Stadt Bad Münstereifel: "Wir haben uns ein Bild von den Schäden machen können und die sind erschreckend. Vieles ist nicht mehr bewohnbar. Wir haben Menschen gesehen, die alles verloren haben. Die Altstadt ist so schwer getroffen, dass es einem die Sprache verschlägt."

Was tröste, sei die Solidarität. Merkel versprach den Betroffenen "unbürokratische Soforthilfe": "Wir werden alles daran setzen, dass das Geld schnell zu den Menschen kommt, die nichts mehr haben außer, was sie am Leib tragen." Zudem will sie mit Bund, Ländern und Kommunen einen langfristigen nationalen Aufbauplan auflegen. Das Bundeskabinett werde am Mittwoch zunächst ein Programm für finanzielle Soforthilfe beschließen. "Es ist klar, dass wir hier einen sehr langen Atem brauchen werden."
.... https://www1.wdr.de/nachrichten/unwetter-nrw-starkregen100.html

https://www.youtube.com/watch?v=d6afZCzveno&ab_channel=tagesschau

https://www.youtube.com/watch?v=DP0SeUcHAEw&ab_channel=WetterOnline

Willem2
20 juli 2021, 20:02
Vanavond op ZDF een reportage.

Willem2
21 juli 2021, 16:57
400 miljoen euro schade door overstroming Valkenburg, 2300 huizen beschadigd
.... https://nos.nl/artikel/2390198-400-miljoen-euro-schade-door-overstroming-valkenburg-2300-huizen-beschadigd

In Duitsland is de schade een veelvoud van dit bedrag.

Willem2
23 juli 2021, 11:36
Een week na de watersnoodramp in Duitsland gaat het zoeken naar doden en vermisten nog altijd door. Inmiddels zijn bijna 170 doden geborgen. Daarvan moet nog zeker de helft geïdentificeerd worden. Meer dan 150 mensen staan nog opgegeven als vermist, vooral in de regio Ahrweiler in de Eifel.

Honden en identificatieteams speuren in de eindeloze puinhopen naar overlevenden, maar de kans dat ze nu nog worden gevonden, is klein. "Een week na zo'n gebeurtenis neemt de kans dat vermisten nog in leven zijn, natuurlijk af", zegt deelstaatminster van Rheinland-Palts Roger Lewentz. "En ik kan vandaag ook niet zeggen dat we het lot van alle 155 vermisten gaan ophelderen."
.... https://nos.nl/artikel/2390427-nog-ruim-150-vermisten-in-duitsland-puinhopen-meter-voor-meter-afgezocht

Willem2
24 juli 2021, 22:35
Noodweer slaat opnieuw toe in België, overstromingen in provincie Namen: ‘Dit is waanzin’
.... https://www.ad.nl/buitenland/noodweer-slaat-opnieuw-toe-in-belgie-overstromingen-in-provincie-namen-dit-is-waanzin~a6984a77/

Opnieuw zware regenval in België, auto's drijven door straten Dinant
..... https://nos.nl/artikel/2390674-opnieuw-zware-regenval-in-belgie-auto-s-drijven-door-straten-dinant

Ernstige Neuker
25 juli 2021, 02:04
Als ik zulke beelden zie, denk ik eerst: Fijn dat ik er niet woon. En dan: die arme mensen zijn alles kwijt. Dan stel ik me voor dat het mij ook kan overkomen. Ik woon in Flevoland. Op de bodem van de zee. Ik leef met iedereen mee die in de overstroomde gebieden wonen.

sofaking
25 juli 2021, 15:26
Het vervelende is natuurlijk dat je nu alles kan opruimen en weer van nul beginnen, maar voor hetzelfde geld krijg je volgend jaar of binnen twee jaar weer een catastrofe over je hen.
Als we even heel West-Europa nemen denk ik dat je elk jaar wel ergens wat regio's vindt die quasi verwoest zijn door stormweer en regen. En pakweg 10 jaar terugblikkend heb je er die al verschillende keren prijs gehad hebben.

sofaking
25 juli 2021, 16:14
Filmpje toont hoe snel het gaat.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210725_93915528

Jan_Wandelaar
25 juli 2021, 17:36
En pakweg 10 jaar terugblikkend heb je er die al verschillende keren prijs gehad hebben.In een rivierbedding gaan wonen brengt zo de nodige risico's met zich mee.

J.W.

Willem2
26 juli 2021, 10:12
In een rivierbedding gaan wonen brengt zo de nodige risico's met zich mee.

J.W.

Ja daarom leeft ongeveer 50% in Nederland onder zeeniveau :rolleyes:
Maar goed volgens jou is de natuur niet maakbaar net als het klimaat en heeft de mens daar geen invloed op ...:rolleyes:

Willem2
26 juli 2021, 10:14
Kritiek na watersnood Duitsland: ‘Zijn hier net zo slecht op voorbereid als op corona’

Het zal veel tijd kosten voordat Duitsland de schade door de recente overstromingen heeft gerepareerd. ,,We zullen geduldig moeten zijn”, zei bondskanselier Angela Merkel vandaag tijdens haar laatste jaarlijkse zomerpersconferentie, in Berlijn. ,,Er zijn nog altijd veel vermisten”, voegde ze eraan toe. Het officiële dodental in Duitstand steeg naar 177. In België zijn 32 slachtoffers gevonden. Daar worden nog 18 mensen vermist.

Terwijl zo’n 4500 Duitse hulptroepen (inclusief brandweermannen en soldaten) zijn ingezet om puin en modder te ruimen, en inmiddels een slordige 400 miljoen euro noodhulp is vrijgemaakt voor slachtoffers van de overstromingen, is de ramp inmiddels ook doorgesijpeld in de Duitse verkiezingscampagne. In september kiest Duitsland een nieuw parlement en komt er na zestien jaar ook een opvolger van Angela Merkel.

Klimaatverandering
De enorme menselijke en materiële schade (zo’n 600 kilometer spoor is onbruikbaar) hebben ook het begrip ‘klimawandel’ (klimaatverandering) weer hoog op de politieke agenda gezet. Volgens Carl-Friedrich Schleussner, hoofd Klimaatwetenschappen aan de Humboldt Universiteit in Berlijn, is de vraag niet langer óf klimaatverandering had bijgedragen aan de catastrofe, maar hóeveel. Dat het vaker heftiger en langer regent met alle gevolgen van dien heeft volgens hem alles te maken met de opwarming van de planeet.

Amin Laschet, de gedoodverfde opvolger van Merkel, moest zich prompt verdedigen tegen overdreven beschuldigingen dat dit soort rampen kunnen gebeuren, mede omdat hij niet ferm genoeg was geweest met het uitvoeren van een radicale groene agenda. Als minister-president van Noordrijn-Westfalen was Laschet bijvoorbeeld tegen snelheidsbeperkingen op de snelwegen geweest en ook het afbouwen van vervuilende kolencentrales had niet zo'n haast wat hem betrof. Dat alles wordt nu door politieke tegenstanders nu graag in herinnering gebracht. ,,Ik weet sinds een lange tijd heus wel dat we klimaatverandering moeten aanpakken”, reageerde Laschet geïrriteerd.
.... https://www.ad.nl/buitenland/kritiek-na-watersnood-duitsland-zijn-hier-net-zo-slecht-op-voorbereid-als-op-corona~ac414fd4/

Jan_Wandelaar
26 juli 2021, 14:48
Maar goed volgens jou is de natuur niet maakbaar ...Klopt. Zodra iets door mensen gemaakt is (polders, dijken, enz.) is het geen natuur, maar cultuur. Zelfde met natuurbeheer: zodra iets door mensen beheert word houdt het op natuur te zijn, en is het cultuur geworden.

De mens is dus in staat een stuk natuur te cultiveren zodat het kan voorzien in een menselijke behoefte. Als het gecultiveerde stukje niet goed onderhouden word zal het onherroepelijk terug geclaimed worden door de natuur. Als er veranderingen zijn in de natuur dient het onderhoud van de gecultiveerde delen daarop aangepast te worden. Hetgeen gecultiveerd is is immers maakbaar, niet de natuur.

Daarbij bestaat altijd het risico dat de natuur het wint.

J.W.

Nulnulzeseneenhalf
26 juli 2021, 15:31
Daarbij bestaat altijd het risico dat de natuur het wint.

J.W.

Moet je eens in het Corona topic plaatsen.

Nulnulzeseneenhalf
26 juli 2021, 15:40
Ja daarom leeft ongeveer 50% in Nederland onder zeeniveau :rolleyes:
Maar goed volgens jou is de natuur niet maakbaar net als het klimaat en heeft de mens daar geen invloed op ...:rolleyes:

Onder zeeniveau of het hoogste niveau van de rivier voor je deur wonen is an sich niet verkeerd. Zorgen dat de dijk hoog genoeg is, en vooral stevig genoeg, dat is belangrijk. Water is altijd een beetje een hobby van mij geweest. Ik hou dus altijd de discussie’s over de aanpassing van de dijken een beetje bij. Al zit ik er niet op bestuurlijk niveau bij. De afgelopen jaren meer dan eens gezien dat na vele debatten, procedures, rechterlijke gangen of wat dan ook, dat een dijk ergens weer net een paar decimeter lager kan. Het uitzicht op het water, want wonen aan het water is fantastisch, is weer een beetje gered. Ga er van uit dat de komende periode, zeg maar direct na het zomerreces, op meerdere plaatsen die discussies opnieuw worden gevoerd. Daar waar mogelijk worden ze nog aangepast naar het nieuwe hoogste waterniveau. En zeker zullen verlagingen nog eens tegen de loep worden gehouden.

Willem2
26 juli 2021, 18:50
Zorgen dat de dijk hoog genoeg is, en vooral stevig genoeg, dat is belangrijk.

Dat helpt een beetje. Veel belangrijker is dat je ruimte kan geven aan het water...

Nulnulzeseneenhalf
26 juli 2021, 20:44
Dat helpt een beetje. Veel belangrijker is dat je ruimte kan geven aan het water...

Helemaal mee eens. Maar in een dicht bevolkt land als Nederland zul je de ruimte moeten delen. En daar horen dijken bij.

schoolmeester
26 juli 2021, 20:57
We moeten de hoogte in qua bebouwing, dat is wel duidelijk.
Leuk voor mensen met hoogtevrees.

Willem2
26 juli 2021, 21:48
Hoe kan België zich wapenen tegen extreme regenval in de toekomst?

België werd zwaar getroffen door de extreme regenval van anderhalve week geleden. Nog nooit eerder werd het land zo erg geraakt door watersnood. In totaal hebben 37 mensen in België de watersnood niet overleefd en naar 5 mensen wordt nog altijd gezocht.

Nu het puin wordt opgeruimd en de schade wordt opgenomen, worden vragen gesteld: had het allemaal niet voorkomen kunnen worden of had op zijn minst het aantal doden en de ravage veel minder kunnen zijn?
.... https://nos.nl/artikel/2390989-hoe-kan-belgie-zich-wapenen-tegen-extreme-regenval-in-de-toekomst

Burgemeester van Antwerpen kwam met een oplossing ;)

Willem2
27 juli 2021, 00:35
Duitse media willen weten waarom Nederland en Zwitserland beter beschermd waren tegen ‘hochwasser’

Opluchting in Noordrijn-Westfalen afgelopen weekeinde. Anders dan in België waar het noodweer opnieuw toesloeg, bleven de tien dagen geleden door ware tsunami’s getroffen Duitse regio’s deze keer buiten schot. Alle voorzorgsmaatregelen waren deze keer tijdig genomen.

Waarom is Nederland en ook Zwitserland relatief goed beschermd tegen overstromingen? zo vroegen veel Duitse media zich de afgelopen dagen af. De autoriteiten in Nederland zijn beter voorbereid en de crisiscommunicatie is sneller, antwoordt de in Duitsland vaak opgevoerde Jeroen Aerts, hoogleraar water- en klimaatrisico’s aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

,,We zagen de golf beter aankomen en wisten waar hij heen ging”, zegt Aerts die wijst op eeuwenoude knowhow in de Lage Landen. De eerste waterschappen dateren uit de middeleeuwen. ,,Duitsland heeft dringend behoefte aan een langetermijnstrategie voor klimaataanpassingen, ook als dat duur is", adviseert Aerts op de site van het zakenblad Capital. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung heeft Nederland vooral lering getrokken uit grote overstromingen in de jaren 90. Oevers zijn op veel plaatsen verbreed om het wassende water op te kunnen vangen.
.... https://www.ad.nl/buitenland/duitse-media-willen-weten-waarom-nederland-en-zwitserland-beter-beschermd-waren-tegen-hochwasser~a682b471/

Willem2
29 juli 2021, 12:22
Het is vrijwel onmogelijk om Valkenburg te beschermen tegen zo'n enorme hoeveelheid regen als bij het noodweer van twee weken geleden naar beneden kwam. Dat zou te veel vragen van het landschap en de toerismebranche, zegt Har Frenken van het Waterschap Limburg.

"We hebben 500 waterbuffers in het Heuvelland. Toch is 90 procent van het hemelwater binnen een mum van tijd beneden", legt Frenken uit. Volgens hem houden de hellingbossen nauwelijks water vast, omdat de ondergrond van steen is.

Kabbelend riviertje
"Al dat water trechtert naar de dalen, waardoor je een enorme ophoping krijgt. Als je dat wilt voorkomen, moet je boven in de heuvels meer water vasthouden, of het stroomgebied van de Geul verbreden."

"Je belandt dan in de eeuwige discussie over het belang van veiligheid versus toerisme. Mensen zitten nu eenmaal graag op een terrasje aan een kabbelend riviertje. Dat kan niet meer als je de Geul meer ruimte wilt geven. En dan nog, het Geuldal is volgebouwd. Zeker in Valkenburg zelf is er geen ruimte. En we kunnen het water niet om Valkenburg heen leiden", aldus Frenken
..... https://nos.nl/artikel/2391449-waterschap-valkenburg-beschermen-tegen-wateroverlast-is-onmogelijk

Willem2
2 augustus 2021, 19:40
Het Openbaar Ministerie in Duitsland gaat een vooronderzoek doen naar de zware overstromingen vorige maand in het Ahrdal, in het westen van het land. Dat moet duidelijk maken of er sprake is van "dood en verwonding door nalatigheid".

Bij die overstromingen kwamen 138 mensen om het leven. Lokale overheden zouden de bevolking slecht of te laat hebben gewaarschuwd of geëvacueerd. Het Duitse OM wil niet zeggen tegen wie de verdenkingen zijn gericht.

Het riviertje de Ahr steeg in de nacht van 14 op 15 juli ineens zo snel dat veel inwoners geen kant meer op konden. Zo stond het water in een woning voor mensen met een verstandelijke beperking in Sinzig binnen een minuut tot de eerste etage. Twaalf bewoners verdronken. De politierapporten van dat incident worden meegenomen in het onderzoek.
.... https://nos.nl/artikel/2392188-te-laat-gewaarschuwd-justitie-duitsland-onderzoekt-dood-door-nalatigheid-bij-overstromingen

Willem2
9 augustus 2021, 23:15
Flutkatastrophe: Allein in NRW Schäden von mindestens 13 Milliarden Euro

In einer Sondersitzung des NRW-Landtags bezifferte Ministerpräsident Laschet die Schäden in NRW auf über 13 Milliarden Euro. Die Opposition kritisierte das Krisenmanagement der Regierung.

NRW-Ministerpräsident Armin Laschet (CDU) hat am Montag in einer Sondersitzung des Landtags den Schaden durch das Hochwasser Mitte Juli grob umrissen: Tausende Häuser, mehr als 200 Arzt- und Zahnarzt-Praxen, 50 Apotheken seien zerstört worden, massiv beschädigt wurden 150 Schulen, 200 Kitas. Laschet schätzt die Gesamtschäden in NRW auf mehr als 13 Milliarden Euro.

In Rheinland-Pfalz werde es wohl einen ähnlichen oder gar noch größeren Schaden geben. Darum müsse der Aufbau-Fonds des Bundes zwischen 20 und 30 Milliarden Euro umfassen. Am Dienstag werden die Ministerpräsidentinnen und -präsidenten der Länder mit Bundeskanzlerin Merkel unter anderem über einen Hilfefonds beraten. Er soll von Bund und Ländern getragen werden.
.... https://www1.wdr.de/nachrichten/landespolitik/sondersitzung-landtag-flutkatastrophe-100.html

bocariver
10 augustus 2021, 17:09
Germans had to take example on France because we use wind to move cloud in our neighbours territory.

We made that because germans send us their pollution from Ruhr and carbon burning for electricity...

Herr Fick
11 augustus 2021, 08:29
Hierbij enkele tips van een groene beer om het klimaat -en dus ook overstromingen- wat beter onder controle te houden. Vooral het gedeelte over voeding lijkt me wel wat voor de keukens van saunaclubs :rolleyes:
Nu nog het geografische middelpunt tussen alle clubs in NRW berekenen (ik gok in de buurt van Erkelenz)en daar een berenenclave van maken en zo dringen we ook de transportvervuiling terug;)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/08/10/klimaatrapport-wat-zelf-doen/

Goedemorgenallemaal
11 augustus 2021, 11:47
Of gewoon de clubs in de buurt van een station, ik lees wel eens over beren die wandelen met het OV, en vraag me af hoe ze dat toch doen?

vrije jongen
11 augustus 2021, 12:07
Is wel te doen hoor, alleen moet je goed plannen en ben je niet flexibel. Bijna alle clubs zijn wel met ov te bereiken als je echt wilt (zelfs Oase en World als je loopt van respectievelijk de stations burgholzhausen en garbenteich). In het verleden zonder veel moeite naar Babylon, PSR, Eden gekomen om maar wat middle of nowhere clubs te noemen.

Overigens ga ik al jaren niet meer met ov naar de club, zover vooruit plannen is toch vooral voor de beginnende lezers ijsbeer.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk

Goedemorgenallemaal
15 augustus 2021, 13:03
Dank.

Overigens, dit is het overstromingendraadje, valt me toch wel op dat de flinke toename in NRW voor een heel groot deel samenvalt met het rampgebied. Zou het feit dat er tijdelijk minder geprikt, getest is en de onmogeljkheid om bij hulpverlening afstand te bewaren een rol spelen?

Willem2
25 augustus 2021, 13:55
Het aantal gedupeerden van de overstromingen in Limburg dat een aanvraag heeft gedaan voor een gift van Giro 777, is veel lager dan verwacht. Er werd rekening gehouden met 8000 aanvragen, maar er blijken maar 1500 mensen zich te hebben gemeld.

Mensen met waterschade konden een gift van 1000 euro per woning krijgen. Het Rampenfonds, dat Giro 777 beheert, verwachtte zo'n 8000 giften uit te keren. Vorige week werd die schatting al fors naar beneden bijgesteld. Nu blijkt dus dat het werkelijke aantal rond de 1500 ligt, schrijft 1Limburg.
.... https://nos.nl/artikel/2395080-minder-animo-in-limburg-voor-hoogwatergift-giro-777-dan-verwacht

je moet de schenking later terugbetalen of ze slaan je veel hoger aan. :cool:

Sphinx
25 augustus 2021, 14:07
Dank.

Overigens, dit is het overstromingendraadje, valt me toch wel op dat de flinke toename in NRW voor een heel groot deel samenvalt met het rampgebied. Zou het feit dat er tijdelijk minder geprikt, getest is en de onmogeljkheid om bij hulpverlening afstand te bewaren een rol spelen?

Daar heb ik het afgelopen week in de Eifel nog met de hotelier over gehad. Probleem is dat veel mensen uit de regio Bad Neuenahr en Erftstadt die hals over kop weg moesten elders onderdak moesten. Sommigen bij familie in omliggende steden (Keulen en Bonn bv), sommigen ook in de noodopvang (de paddock van de Ring was zo'n opvang) en daar zaten ze idd dicht op elkaar. Verder ook de opruimwerkzaamheden, allerlei dingen omtrent ziekenhuisopnames voor gewonden of begrafenissen. Dan let men even niet meer op corona en komt er dat ook nog bij.

Willem2
7 oktober 2021, 12:52
Je kan het onder klimaat stoppen en dan heb je weer de klimaatveranderingontkenners :rolleyes: maar dit is ook behoorlijk heftig:

‘Zondvloedachtige taferelen’ in Noord-Italië: méér regen in een dag dan in heel jaar in Nederland

Hoosbuien van ongekende proporties hebben in het noorden van Italië deze week voor een Europees regenrecord gezorgd. Er viel in 24 uur tijd net zo veel regen als er in Nederland gemiddeld in een heel jaar valt.

,,880 liter regen in een dag!” reageert Diana Woei van Weerplaza vol verbazing. De hoeveelheid regenwater wordt normaal uitgedrukt in millimeters, legt het KNMI uit, en 1 millimeter regen komt overeen met 1 liter water op een oppervlakte van 1 vierkante meter. Woei: ,,Het waren zondvloedachtige taferelen in de omgeving van Genua afgelopen dinsdag, daar zorgde 740 millimeter regen in 12 uur voor overstromingen. In 24 uur werd een ongekende hoeveelheid van 880 millimeter gemeten, dat is goed voor een nieuw Europees regenrecord.” Ter vergelijking: in Nederland valt gemiddeld in een jaar 855 millimeter regen. In de maand oktober is een millimeter of tachtig gemiddeld.
.... https://www.ad.nl/buitenland/zondvloedachtige-taferelen-in-noord-italie-meer-regen-in-een-dag-dan-in-heel-jaar-in-nederland~ae1a8d5e/

Willem2
16 oktober 2021, 00:47
Duitse vrouw bij overstromingen zeker 300 kilometer meegesleurd: lichaam gevonden in Rotterdam
... https://www.ad.nl/binnenland/duitse-vrouw-bij-overstromingen-zeker-300-kilometer-meegesleurd-lichaam-gevonden-in-rotterdam~a80e398c/

Willem2
14 november 2021, 11:55
Onbekenden nagelen bever aan boom in België: ‘Verantwoordelijk voor overstromingen’

Onbekenden hebben in de Belgische provincie Luik een bever aan een boom genageld. Naast het dode dier werd een papier opgehangen met de bizarre boodschap dat het ‘ongedierte’ verantwoordelijk is voor de dood van tientallen mensen bij de overstromingen eerder dit jaar.
... https://www.ad.nl/buitenland/onbekenden-nagelen-bever-aan-boom-in-belgie-verantwoordelijk-voor-overstromingen~a6a3e27c/

Willem2
7 februari 2022, 00:16
Brandweer slaat groot alarm om hoogwater Zuid-Limburg
De brandweer heeft zondagavond groot alarm geslagen om de hoge waterstand van de Kleine Geul in Epen, Zuid-Limburg. De rivier dreigt volgens een woordvoerster van de brandweer buiten haar oevers te treden. Het waterschap Limburg meldt dat de zware regenval op meerdere plaatsen verhoogde waterstanden oplevert. Met name de waterstanden in Geul en Gulp zijn zondagavond gestegen.
.... https://www.ad.nl/binnenland/brandweer-slaat-groot-alarm-om-hoogwater-zuid-limburg-br~affab1c4/

het is niet te hopen dat 2022 weer zo´n hoogwater gaat geven.
Badslippers heeft zijn lieslaarzen al aangetrokken en speelt voor dijkwacht in Venlo :biggrin:

Willem2
11 februari 2022, 11:42
Het Waterschap Limburg heeft passages uit verslagen van het crisisberaad tijdens het hoogwater in juli 2021 herschreven en geschrapt, voordat deze met dagblad De Limburger werden gedeeld. Dat meldt de krant vandaag.

Het gaat om verslagen van vergaderingen van het crisisteam dat tijdens het hoogwater meerdere keren per dag bijeenkwam om de situatie te bespreken. Onderzoeksjournalisten van De Limburger zijn in het bezit van zowel de originele verslagen als de herschreven versie.

Uit een vergelijking blijkt volgens de krant dat er op tientallen punten wijzigingen zijn aangebracht. Daarbij gaat het onder meer om gevoelige informatie over keringen die niet hoog genoeg zouden zijn en om kritiek op een bestuurder die verkeerde prognoses over de waterstand heeft gedaan in de media.

Tegenover de krant ontkent het waterschap dat de verslagen bewust zijn gemanipuleerd om imagoverlies te voorkomen. Er is alleen te ruim omgesprongen met de opdracht om privacygevoelige informatie te verwijderen, zegt secretaris-directeur Erik Keulers.
.... https://nos.nl/artikel/2416766-waterschap-limburg-manipuleerde-verslagen-crisisberaad-watersnood

Sphinx
11 februari 2022, 16:10
Zucht, typisch hoor die communicatie. Eerst ontkennen ze dat er iets is aangepast, later op de radio is er idd iets aangepast en dan "is er te ruim met de aanpassingen omgesprongen." Tuurlijk schat, neemt u nog een brandje, de vaatjes zijn goedkoop sinds de laatste waterschade in Wijlre

Willem2
22 februari 2022, 00:14
De hevige regenval waarmee de recente stormen gepaard gingen, leidt in grote delen van het land tot wateroverlast. Op wegen en fietspaden liggen grote plassen, en in sommige delen van het land dreigt het water ook woningen binnen te dringen. Volgens de waterschappen kan veel regenwater nergens meer naartoe doordat het Nederlandse watersysteem vol zit.

Het Waterschap Vallei en Veluwe zegt dat in zijn gebied, dat uit een groot deel van Gelderland en het noorden van Utrecht bestaat, in een paar dagen net zo veel water is gevallen als anders in een maand. "Afgelopen weekend al 55 millimeter, terwijl er normaal in februari gemiddeld zo'n 60 millimeter valt. Nu zitten we op 105 en in sommige delen van ons gebied is zelfs 150 millimeter gevallen", zegt woordvoerder Marja Reijnders.
...... https://nos.nl/artikel/2418360-nederlandse-watersysteem-vol-het-regenwater-kan-nergens-meer-heen

Willem2
6 april 2022, 23:21
In Roermond zijn woensdag vier alternatieven voor zandzakken als tijdelijke waterkering bij hoogwater getest. Het is de bedoeling dat ze snel kunnen worden ingezet op plekken waar plotseling wateroverlast kan optreden, zoals in het Heuvelland waar zich afgelopen zomer een watersnoodramp voltrok.

Zandzakken zijn namelijk zwaar en moeten stuk voor stuk worden geplaatst. De alternatieven van het Waterschap Limburg moeten hierin een uitkomst bieden.

Praktijk
Zo zijn er kunststof bakken gevuld met water, metalen driehoeken die kunnen worden uitgeklapt en kunststof slangen die het water moeten tegenhouden. Het Waterschap zorgt ervoor dat er water tegenaan stroomt, zodat in de praktijk kan worden beoordeeld welk alternatief het beste werkt.
.... https://nos.nl/regio/limburg/artikel/252935-strijd-tegen-hoogwater-wordt-in-roermond-getest

Brad Clitt
30 april 2022, 14:19
Sinds lange tijd (mede door corona-beperkingen) weer eens dieper de Eifel in, in het bijzonder het Ahrdal. Het is diep triest om te zien hoe het er nu bijligt, ze zijn nog steeds aan het puinruimen. Was al eerder rond Verviers/Pepinster eens wezen kijken, daar is het ook verschrikkelijk wat het water aangericht heeft. Maar in het Ahrdal wordt je toch echt stil ervan, het hele landschap herken je bijna niet terug. Plaatsjes als Altenahr en Schuld zijn letterlijk van de kaart geveegd.

Willem2
26 mei 2022, 13:46
Minister Yeşilgöz: bezig met schade Limburg, maar niet alles wordt vergoed
Er wordt gewerkt aan een eerlijkere vergoeding van de schade die is ontstaan door de wateroverlast in Limburg. Dat zegt het ministerie van Justitie en Veiligheid in reactie op klachten over de schadeafhandeling die drie Zuid-Limburgse gemeenten uitten tegenover EenVandaag. Toch zal volgens minister Dilan Yeşilgöz niet alle schade vergoed worden.
.... https://www.ad.nl/politiek/minister-yesilgoz-bezig-met-schade-limburg-maar-niet-alles-wordt-vergoed~aa515d11/

Willem2
29 mei 2022, 19:17
Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben vandaag een onaangekondigd bezoek gebracht aan Valkenburg. Het koningspaar reisde af naar Zuid-Limburg om te kijken hoe het gaat met bewoners en ondernemers, bijna een jaar na de grote wateroverlast die de stad trof.
.... https://www.ad.nl/limburg/willem-alexander-en-maxima-brengen-verrassingsbezoek-aan-valkenburg-en-pakken-terrasje~af1380c7/

Willem2
6 juli 2022, 13:51
Zuid-Limburg gaat samen met de omliggende Duitse en Belgische regio's de waterveiligheid aanpakken. Daarvoor is 8 miljoen euro uitgetrokken, waaraan de Euregio Maas-Rijn 6,9 miljoen euro bijdraagt.

Het gaat om zo'n vijftig projecten op het gebied van het verbeteren van de weers- en watervoorspellingen, het versterken van de crisisbestrijding en het krijgen van inzicht in de ruimtelijke inrichting, zodat deze beter bestand kan worden gemaakt tegen klimaatverandering.

Overstroming
In de Euregio Maas-Rijn wonen 1,1 miljoen mensen. Het project dat officieel op 14 juli van start gaat is de voorbereiding op een grootschalige aanpak van de overstromingsrisico's. Daarbij wordt bekeken waar en hoe nog gebouwd kan worden in de toekomst. "Dat is tot nog toe teveel in overstromingsrisicogebieden gebeurd", aldus projectleider John Tobben.

Doden
De regio kampte een jaar geleden met de ernstigste overstromingen sinds mensenheugenis, waarbij in België en Duitsland samen meer dan 200 doden vielen. Twaalf instellingen, waaronder Waterschap Limburg, het KNMI en Nederlandse, Duitse en Belgische universiteiten, werken grensoverschrijdend samen aan bescherming tegen hoogwater. Het gaat om een samenwerkingsproject dat eind 2023 afgerond moet zijn.
..... https://nos.nl/regio/limburg/artikel/283747-aanpak-waterveiligheid-samen-met-duitsland-en-belgie

Willem2
11 juli 2022, 14:51
Wie voortaan precies wil weten hoe hoog het waterpeil is in de Limburgse beken, kan vanaf maandag terecht op een speciale website van het Waterschap Limburg. Daar worden onder meer 'live' de waterstanden en de afvoersnelheid van het water getoond.

Tijdens een crisis of incident wordt het platform ook het centrale informatiepunt voor watervragen. Het 'waterbeeld Limburg' is beschikbaar als een website en als speciale app, waarbij ook waarschuwingsmeldingen kunnen worden ingesteld.
.... https://nos.nl/regio/limburg/artikel/285389-waterschap-lanceert-website-en-app-over-waterstanden

Willem2
26 januari 2023, 20:14
Een neerslagbom zoals die het Limburgse heuvelland in de zomer van 2021 trof, zal in de toekomst vaker vallen. Eenvoudige maatregelen om te voorkomen dat dergelijke regenval in die provincie vergelijkbare problemen oplevert als toen, zijn er bovendien niet. Die conclusies kunnen worden getrokken uit een nieuw onderzoeksrapport. De boodschap: leer leven met overstromingen.
..... https://www.ad.nl/binnenland/neerslagbom-zal-in-de-toekomst-vaker-vallen-eenvoudige-maatregelen-zijn-er-niet~a9ed4df2/

dat er niks tegen te doen is, is niet helemaal waar. Dat er vaker overstromingen zullen zijn wel maar die hoeven niet zo dodelijk te zijn als in 2021

noglangnietuitgewandeld
26 januari 2023, 21:50
Overstromingen zijn van alle tijden. Er is altijd wel ergens in de wereld een overstroming door extreme regenval. Dat wordt dan meteen met klimaatverandering geassocieerd, koren op de molen van de groene geitensokken. Maar in veel plaatsen langs Duitse rivieren vind je hoogwatermarkeringen uit vroeger eeuwen. Zo hoog hebben wij het in onze tijd nooit meegemaakt. Op de Wiki over het Magdalenenhochwasser staan een paar van die watermerkjes. Dat was in 1342 en is wel de ergste overstroming ooit geweest. Zonder dat er iets als industrie bestond.

https://de.wikipedia.org/wiki/Magdalenenhochwasser_1342

Wat daar staat over de Mainpegel Frankfurt van 7,85 m zegt wel iets. Bij normale waterstand is dat 1,60 m. Tegenwoordig wordt bij 3,70 m de scheepvaart stilgelegd. Gebeurt zelden, eens in de vijf jaar of zo. Als het dan nog 4 meter hoger is, zoals toen, dan moet de hele toenmalige stad onder water gestaan hebben.

Willem2
27 januari 2023, 14:10
De waterstanden zijn nu veel meer gereguleerd dan in vroegere tijden, daarom heb je minder extreme waterstanden.
Maar ik voorspel dat het weer goed mogelijk is dat noglangnietuitgewandeld binnen 5 jaar weer hongerstenen gaat tellen ;)

Willem2
14 februari 2023, 13:43
Als het aan verzekeraars ligt, kan elke Nederlander zich vanaf 2025 verzekeren tegen de gevolgen van een grote overstroming. Nu kan dat nog niet. ‘Het hoogwater in Limburg heeft de ogen geopend.’
... https://www.ad.nl/binnenland/plan-verzekeraars-iedereen-vanaf-2025-verzekerd-tegen-grote-overstroming~a56d429c/?creative=273591050&advertiser=4963417&placement=21038069&mvt=i&mvn=b822426ca6f4425dbe268923d4d954cc&mvp=NA-FREENEWSWEB-11240223&mvl=Size-320x280%20Fn-is%20not%20branded%20%5BADR%20REDACTIE%20--%20branded--1%20%26%26%20branded--2%20-%20Aankeiler%20type%3A%20Picture%5D

schoolmeester
14 februari 2023, 17:42
Zal waarschijnlijk alleen kunnen tegen torenhoge premie.

Willem2
12 september 2023, 22:18
Zuid-Limburg kampte dinsdagavond met grote wateroverlast. In Maastricht stroomden de meldingen binnen. De stationshal stond blank en een tankstation liep onder water. Ook in Valkenburg liepen kelders en straten onder. Rijkswaterstaat heeft de A2 bij Maastricht in noordelijke richting en de A76 bij Geleen richting Aken afgesloten.
.... https://www.ad.nl/nieuws/grote-wateroverlast-rond-maastricht-meldkamer-overspoeld-met-meldingen-snelwegen-dicht~a2917639/

schoolmeester
12 september 2023, 23:47
Momenteel hier op de Veluwe enorme wateroverlast,
Veel en heftige regen.

Willem2
23 december 2023, 12:51
Waterschappen door heel Nederland proberen te voorkomen dat hoogwater nog meer problemen veroorzaken. Daarbij treffen ze vooral bij de rivieren maatregelen, zoals de Roer bij Vlodrop, de Lek bij Lopik en bij de Overijsselse Vecht.

Bij storm Pia eerder deze week was het vooral de wind die tot problemen leidde. Nu gaat het om de aanhoudende regen. In veel gevallen blijft de overlast beperkt tot ondergelopen kades en weilanden. Maar in een aantal gevallen grijpen de waterschappen in. Zo is de waterstand in de Roer bij Vlodrop inmiddels zo hoog dat daar over een afstand van meer dan vijftig meter noodschotten en zandzakken zijn geplaatst. Dat levert bij het dorp op de grens met Duitsland een 'extra' dijk op van ongeveer een meter hoog,
----- https://nos.nl/artikel/2502624-hoogwater-in-de-rivieren-met-kerst-wordt-het-spannend

Brad Clitt
23 december 2023, 17:04
Net nog tussen Melick en Odilienberg de Roer overgestoken, het water stond inderdaad zéér hoog.
Gelukkig ligt YY op een verhoging aldaar, was overigens nog steeds gesloten... ;)

Willem2
4 januari 2024, 15:42
Nederland stuurt opnieuw vier noodpompen naar Frankrijk om de wateroverlast te bestrijden. In het noordwesten van Frankrijk is veel wateroverlast doordat de afgelopen tijd weer een enorme hoeveelheid regen is gevallen en het water niet goed kan worden afgevoerd. Frankrijk vroeg de EU daarom gisteren om hulp.

Vandaag vertrekken twee experts van Rijkswaterstaat met twee noodpompen naar Duinkerke en Calais. Later deze week levert Nederland nog twee pompen. De pompen kunnen elk 5 miljoen liter water per uur verwerken. Twee pompen die Nederland in november naar Frankrijk stuurde waren al weer terug.

Nederland heeft in totaal twintig noodpompen. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan Nederland er goed vier missen, omdat hier de situatie ondanks de hoge waterstanden onder controle is.
..... https://nos.nl/artikel/2503693-nederland-helpt-frankrijk-met-pompen-scholz-op-bezoek-in-saksen-anhalt

Die Lage in den Hochwassergebieten bleibt wegen des Dauerregens kritisch. Warum es gerade so viel regnet, wie lange das noch andauern soll und was der Klimawandel damit zu tun hat.
.... https://www.zdf.de/nachrichten/wissen/hochwasser-lage-dauerregen-wetter-klima-100.html

Brug Maastricht dreigt in te storten na aanvaring losgeslagen woonboot
.... https://nos.nl/artikel/2503697-brug-maastricht-dreigt-in-te-storten-na-aanvaring-losgeslagen-woonboot

Veel meer mensen dan gebruikelijk hebben in de afgelopen weken via de website overstroomik.nl opgezocht hoe hoog het water in hun buurt kan komen bij een overstroming. Dat meldt Rijkswaterstaat desgevraagd aan NU.nl.
..... https://www.nu.nl/binnenland/6296714/veel-meer-mensen-checken-sinds-hoogwater-of-hun-huis-kan-overstromen.html

WANDELAAR5
4 januari 2024, 16:00
38915

Picasso 1
4 januari 2024, 17:49
...... https://www.nu.nl/binnenland/6296714/veel-meer-mensen-checken-sinds-hoogwater-of-hun-huis-kan-overstromen.html

Ruim boven de zeespiegel wonen en toch meerdere meters overstromen volgens die link. Mensen worden lekker bang gemaakt zodat ze zich schikken in manipulatief klimaatbeleid.

Willem2
4 januari 2024, 18:39
De zee is ook niet het grootste probleem, als wel de rivieren en al die beekjes. Kijk maar eens naar Duitsland hoeveel gebieden er onder water staan. Maar goed die hebben ook wel een slecht dijksysteem.

Willem2
5 januari 2024, 15:56
Grote wegen in het oosten en noordoosten van het land staan vanwege de hevige regenval van de afgelopen dagen geregeld onder water, laat de ANWB weten. Vrijdagochtend zijn de N345 van Zutphen naar Apeldoorn en de N36 tussen Almelo en Ommen dicht omdat er te veel water op het wegdek ligt.
..... https://www.ad.nl/binnenland/grote-wegen-in-het-oosten-van-het-land-onder-water~ab47b81e/

Badslippers
2 mei 2024, 19:50
Het is een beetje nat in Venlo (https://omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/extreme-regenval-zorgt-voor-overlast-in-gemeente)

https://5awc1lw9h3t9.b-cdn.net/w_1280,h_720/4kx6xc2wt2zw-1469d2d3-2e5c-45ae-82a6-ad64fe77c565.jpg

https://5awc1lw9h3t9.b-cdn.net/w_1920/4p8uqyf4iuss-a5e3ea8b-2834-41e3-a4a4-6e8861559701.jpg

https://5awc1lw9h3t9.b-cdn.net/w_1599/4ux8ufz0ug3o-fd5f1aa2-8616-4c75-a77f-1ad20ae8c309.jpg

Willem2
2 mei 2024, 20:34
Van Badslippers naar lieslaarzen....

Brad Clitt
2 mei 2024, 20:58
In Valkenburg is het ook weer prijs (maar niet zo erg als voorheen) net als in Kerkrade, bij mij in de buurt (Sittard zeg maar) niks bijzonders wel veel regen en flinke knallen gehoord.
Ben wel blij met deze douche, hoef ik tenminste niet zelf het nieuwe Sahara-stof van m'n twee auto's te wassen.

Willem2
6 mei 2024, 15:21
Rijkswaterstaat is begonnen met het plaatsen van zes grote pompen in een nieuw gemaal in de Afsluitdijk. De pompen zijn bijna 12 meter hoog en wegen 90 ton. Ze moeten zorgen voor een betere afvoer van water uit het IJsselmeer naar de Waddenzee.

Rijkswaterstaat noemt het plaatsen van de pompen precisiewerk. Het hijsen kan alleen als het niet te hard waait. Ook is de ruimte beperkt. Bij het plaatsen van de pompen in het betonwerk van het gemaal is er een speling van 8 millimeter.

De pompen zijn in Spanje gebouwd en met een schip naar de Robbenplaat vervoerd. Daar zijn ze vorige week aangekomen. Om ze op de juiste plek te krijgen, gebruikt Rijkswaterstaat een drijvende kraan en een op afstand bestuurbaar platform op wielen.
.... https://nos.nl/artikel/2519481-rijkswaterstaat-plaatst-zes-gigantische-pompen-in-de-afsluitdijk

en droge voeten in Venlo. Want met Badslippers door het water is wel wat lastig ...

schoolmeester
6 mei 2024, 16:13
Hier op de Veluwe gelukkig geen wateroverlast.
De tuin even los geschoffeld, zodat de regen goed weg kan lopen.

Groeten vanaf de mooie Veluwe.

Badslippers
10 mei 2024, 18:20
In Valkenburg is het ook weer prijs (maar niet zo erg als voorheen) net als in Kerkrade, bij mij in de buurt (Sittard zeg maar) niks bijzonders wel veel regen en flinke knallen gehoord.
Ben wel blij met deze douche, hoef ik tenminste niet zelf het nieuwe Sahara-stof van m'n twee auto's te wassen.

In Brazilié is het de laatste tijd ook goed raak. Paard had geen zin in douchen (misschien ook geen last van Sahara-stof) en zocht het dak op. (https://www.nu.nl/308354/video/paard-vlucht-voor-hoogwater-en-eindigt-op-dak-in-brazilie.html)

https://i.imgur.com/dXfUiQQ.png

schoolmeester
10 mei 2024, 19:10
Zie je wel dat paarden over daken kunnen lopen.
Vraag maar na bij Sinterklaas.

Willem2
18 mei 2024, 18:05
Het waterpeil in Zuid-Limburg is verder gezakt, meldt de veiligheidsregio. De piek is voorbij en daarom schalen de hulpdiensten af. "Het gebied is veilig verklaard en vrijgegeven", staat in het nieuwste bericht.

De campinggasten van de twee campings in de gemeente Gulpen-Wittem die eerder werden ontruimd mogen weer terug. Ook in Meerssen is de situatie veilig. Daar kregen mensen op campings het advies zich naar hoger gelegen gedeelten te verplaatsen.

De A2/E25 Maastricht-Luik, die in beide richtingen was afgesloten vanwege wateroverlast, is weer open. Alleen is er geen treinverkeer tussen Maastricht Randwyck en Visé. Op dat traject worden stopbussen ingezet, meldt de veiligheidsregio. Reizigers krijgen het advies de informatie van de NS in de gaten te houden. De NS meldt dat er ten minste tot komende maandag 15.30 uur geen treinen op het traject zullen rijden.

Vanochtend vroeg werden in Zuid-Limburg vanwege het hoge water twee campings geëvacueerd. De gasten werden rond 07.00 uur 's ochtends gewekt en verzocht te vertrekken. Omdat het water zich sneller verplaatste dan verwacht, werden ook de gasten van de twee campings in Meerssen verzocht te evacueren.
.... https://nos.nl/artikel/2520943-waterpeil-in-zuid-limburg-verder-gezakt-gebied-weer-veilig-verklaard

Willem2
2 juni 2024, 16:56
In Zuid-Duitsland zijn twee dammen doorgebroken in de Paar. Dat is een zijrivier van de Donau. Volgens de Duitse krant Bild is er kans dat het district Pfaffenhofen an der Ilm overstroomt, waardoor voor 85.000 mensen overstromingsgevaar dreigt.
Pfaffenhofen an der Ilm is onderdeel van de deelstaat Beieren en ligt zo'n 35 kilometer ten noorden van München. Daar verdronk zaterdagavond een brandweerman toen zijn rubberboot omsloeg. Het slachtoffer was onderweg om een familie uit een bungalow te redden. Zijn lichaam werd zondagochtend geborgen.

Zuid-Duitsland kampt sinds vrijdag met hevige regenval. In grote delen van Beieren en Baden-Württemberg is de noodtoestand uitgeroepen vanwege overstromingen. Duizenden mensen zijn geëvacueerd. Zaterdag braken al een dam en een dijk in de buurt van Augsburg. Daardoor moest een dorp worden ontruimd.

Volgens de Duitse krant Die Welt zijn tot nu toe in heel Beieren 40.000 hulpdiensten ingezet. Bij de damdoorbraken zijn momenteel vijfduizend vrijwilligers bezig. Er zouden ook militairen aanwezig zijn. De situatie zou er verslechteren, terwijl in Baden-Württemberg, grenzend aan Beieren, her en der het ergste achter de rug lijkt te zijn.
.... https://www.nu.nl/buitenland/6315232/damdoorbraken-door-regen-duitsland-overstromingsgevaar-voor-85000-mensen.html

Willem2
3 juni 2024, 12:38
De overlast door het noodweer in Zuid-Duitsland is nog niet voorbij. Vannacht is opnieuw een dam doorgebroken. Door de vele regen afgelopen dagen zijn er overstromingen en aardverschuivingen ontstaan.

Grote gebieden, dorpen en delen van steden in voornamelijk de deelstaat Beieren staan onder water. Op verschillende plekken worden mensen geëvacueerd, veel scholen in het getroffen gebied blijven vandaag dicht.

Voor vandaag verwacht de Duitse Weerdienst weer onweersbuien en zware regen, zo'n 15 tot 25 liter per vierkante meter. Voor de dagen daarna zijn de verwachtingen dat het droog blijft, maar omdat het water niet in de bodem kan wegtrekken is het gevaar dan nog niet voorbij.

Door de vele regen kunnen rivieren het water niet meer aan. Daardoor treden rivieren buiten hun oevers en lopen dorpen en steden onder water. Ten noorden van München braken zondag ook al twee dammen door. Bondskanselier Scholz gaat vandaag naar het getroffen gebied.
..... https://nos.nl/artikel/2522975-damdoorbraak-dode-en-vermisten-in-zuid-duitsland-door-noodweer

Brad Clitt
3 juni 2024, 12:52
Misschien hadden ze beter daar hun geld aan kunnen besteden ipv al die vreemde mensen binnenhalen.

Nu hebben ze twee problemen...

Willem2
3 juni 2024, 12:57
Misschien hadden ze beter daar hun geld aan kunnen besteden ipv al die vreemde mensen binnenhalen.

Nu hebben ze twee problemen...

Ga nog eens nadenken over je discriminerende kronkels :rolleyes::cool:

Siberische tijger
3 juni 2024, 17:08
https://www.nu.nl/algemeen/6315368/campings-langs-de-waal-deze-week-ontruimd-verwachten-een-meter-water.html

Campings langs de Waal worden later deze week ontruimd vanwege de hoge waterstand. De eigenaar van camping Waalstrand in het Gelderse Gendt verwacht dat het water tot een meter hoog komt.

Jan_Wandelaar
4 juni 2024, 18:40
Campings langs de Waal worden later deze week ontruimd vanwege de hoge waterstand.Als iemand met gezond verstand open ik dan even Google-Maps, en dan zie ik dat die campings in de uiterwaarden liggen. Laat het nu net de bedoeling zijn dat uiterwaarden onderlopen bij een verhoogde waterstand.

Een nieuwsbericht over campings in uiterwaarden die bij een verhoogde waterstand ontruimd moeten worden is daarom geen nieuws. Als hier toch een nieuwsbericht aan gewijd word is dat louter stemmingmakerij.

J.W.

Willem2
4 juni 2024, 19:03
Hmmm misschien heb je vroeger nooit naar buiten gekeken Jan Wandelaar en heb je met oogdoppen op gelopen :cool: Uiterwaarden lopen in de winter en voorjaar onder water en dus eigenlijk niet in Juni.
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterbeheer/bescherming-tegen-het-water/hoogwater

de duisburg spesjalist
4 juni 2024, 19:04
Als iemand met gezond verstand open ik dan even Google-Maps, en dan zie ik dat die campings in de uiterwaarden liggen. Laat het nu net de bedoeling zijn dat uiterwaarden onderlopen bij een verhoogde waterstand.

Een nieuwsbericht over campings in uiterwaarden die bij een verhoogde waterstand ontruimd moeten worden is daarom geen nieuws. Als hier toch een nieuwsbericht aan gewijd word is dat louter stemmingmakerij.

J.W.

wel voor de tijd van het jaar. ook zijn de uitewaarders groter geworden door projecten ruimte voor de rivier en er komen nog meer van die projecten ruimte voor de rivier in nederland zijn we beter bezig als onze ooster buren ;)

de duisburg spesjalist
4 juni 2024, 19:06
Hmmm misschien heb je vroeger nooit naar buiten gekeken Jan Wandelaar en heb je met oogdoppen op gelopen :cool: Uiterwaarden lopen in de winter en voorjaar onder water en dus eigenlijk niet in Juni.
https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterbeheer/bescherming-tegen-het-water/hoogwater

er zijn al werken uitgesteld door het hoge water .er is opheden niet aan bronbemalings pompen te komen

noglangnietuitgewandeld
4 juni 2024, 19:27
Hoogwater is meer iets voor in het voorjaar als de temperatuur oploopt waardoor in de Alpen de sneeuw smelt en het daarbij ook nog eens flink regent. Maar dat is ook geen wet van Meden en Perzen. We hebben vaker hoogwaterperiodes gehad in de zomer, alsook laagwater in het voorjaar. Groene geitensokken hoor ik al brullen dat het door klimaatverandering komt, maar ook in de jaren 80 kwam het voor. Het ene jaar is het andere niet.

Badslippers
4 juni 2024, 20:13
Ik snap niet dat automobilisten steevast door hoog water rijden en vervolgens dom kijken dat hun auto total loss is. Zelfs ik, als leek, weet dat je dat beter niet kunt doen omdat je auto lucht, in dit geval water, aan zuigt en je motor naar de filistijnen gaat.
Lijkt me ook handiger dat je je auto op een ander plek parkeert als je weet dat er stevige wateroverlast op komst is. Gaat je auto tenminste niet door de straat drijven. Maar nee, men is koppig en wil z'n auto precies voor de deur geparkeerd hebben.

Jan_Wandelaar
5 juni 2024, 01:59
Uiterwaarden lopen in de winter en voorjaar onder water en dus eigenlijk niet in Juni.Uiterwaarden lopen onder water bij hoogwater. Dat kan ook in juni (= late voorjaar) gebeuren, al is de kans hierop kleiner dan in maart/april/mei. Precies wat er in de link naar rijkswaterstaat te lezen valt.

Gek genoeg zie ik nooit BREAKING NEWS berichten wanneer het laagwater is in een periode waarin het normaliter hoogwater is. Het BREAKING NEWS is dan dat het weer vanwege klimaatverandering steeds onvoorspelbaarder word. Gek genoeg is dat op zich reeds een voorspelling die uit een klimaatmodel komt rollen dat voorspelt allemaal onvoorspelbaarder word. Klinkt niet echt als betrouwbare wetenschap.......

J.W.

Brad Clitt
5 juni 2024, 06:12
In grote delen van de wereld is het weer wat van slag, dit komt door El Nino en de nasleep ervan. De ene keer is ie wat sterker dan de andere, maar in feite niks nieuws onder de zon.

Goedemorgenallemaal
5 juni 2024, 09:49
Ik snap niet dat automobilisten steevast door hoog water rijden en vervolgens dom kijken dat hun auto total loss is. Zelfs ik, als leek, weet dat je dat beter niet kunt doen omdat je auto lucht, in dit geval water, aan zuigt en je motor naar de filistijnen gaat.
Lijkt me ook handiger dat je je auto op een ander plek parkeert als je weet dat er stevige wateroverlast op komst is. Gaat je auto tenminste niet door de straat drijven. Maar nee, men is koppig en wil z'n auto precies voor de deur geparkeerd hebben.

En als je auto dat wel overleeft kun je nog in een kolk rijden waarvan de deksel is weggeslagen door het water, of dat deksel trekt je carter open.

Willem2
12 juli 2024, 21:55
Uit onder meer Enschede, Emmen, Emmer-Compascuum, Musselkanaal, Oldenzaal en Siddeburen kwamen meldingen van wateroverlast. Ook in de stad Groningen leidde de regenval tot wateroverlast, meldt ANP.

De snelweg A1 bij de Twentse plaats De Lutte is in de richting van Duitsland dicht, omdat er veel water op de rijbaan ligt. De brandweer gaat het water daar wegpompen. Weggebruikers moeten er rekening houden met enkele minuten vertraging. Het verkeer kan omrijden via de A35, meldt Rijkswaterstaat.

Eerder op vrijdag ontstond in Noord-Brabant en Limburg al wateroverlast. Onder meer in Maastricht en Beek kwamen daardoor straten onder water te staan. Volgens Weeronline viel in Maastricht tot het middaguur al bijna 60 millimeter regen.
.... https://www.nu.nl/binnenland/6320554/na-problemen-in-zuiden-zorgt-regenval-ook-in-noorden-en-oosten-voor-overlast.html

Willem2
21 juli 2024, 22:54
A1 bij Hengelo en A35 bij Enschede afgesloten na wateroverlast

Flinke regen- en onweersbuien hebben ook vandaag voor overlast gezorgd.

In Overijssel staan snelwegen onder water. De A1 bij Hengelo en de A35 bij Oldenzaal richting de Duitse grens zijn daarom in beide richtingen afgesloten, meldt de ANWB.
....
https://nos.nl/artikel/2529776-a1-bij-hengelo-en-a35-bij-enschede-afgesloten-na-wateroverlast

Big30
21 juli 2024, 22:58
39542

39543

De A1 bij de Lutte (aan zee).

Badslippers
1 augustus 2024, 10:54
Liveblog - Code geel voor onweer: busverkeer verstoord door wateroverlast in Vlaams-Brabant en Brussel, bliksemschade in Limburg (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/01/kmi-code-geel-onweer/)

En straks weer klagen dat de auto schade heeft opgelopen en niet wil starten . . .

https://images.vrt.be/w1280hx/2024/08/01/458783f6-4fd2-11ef-92ff-02b7b76bf47f.jpg

https://images.vrt.be/w1280hx/2024/08/01/91019148-4fd2-11ef-92ff-02b7b76bf47f.jpg

Siberische tijger
1 augustus 2024, 13:50
Wat verwacht die busschauffeur nou?
Dat je een aanloop neemt en eventjes een meter of 8 springt om in de bus te komen?
Hij kijkt ook niet al te snugger uit zijn ogen, hè.

schoolmeester
1 augustus 2024, 17:27
Het is een Belg....

Siberische tijger
23 oktober 2024, 13:22
https://www.nu.nl/klimaat/6332493/drie-overstromingen-in-zes-maanden-dit-ziekenhuis-in-doetinchem-is-regen-beu.html

Geen ziekenhuis in Nederland weet meer over wateroverlast dan het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem. Alleen al dit jaar moest de spoedeisende hulp twee keer dicht na hevige regen, omdat de laaggelegen ingang kwetsbaar is voor overstromingen.

schoolmeester
23 oktober 2024, 13:46
Een laag gelegen ingang bij een ziekenhuis...... je zou bijna denken aan een Belgenmop.
Dit wordt dweilen met de kraan open.

Goedemorgenallemaal
23 oktober 2024, 13:52
Meer voor ons van belang
39880
39882

Willem2
30 oktober 2024, 20:41
In Spanje zijn drie dagen van nationale rouw afgekondigd voor de tientallen dodelijke slachtoffers van het extreme noodweer. De overstromingen in het zuidoosten van het land zijn de ergste van deze eeuw, zo meldt het Spaanse nationale meteorologisch instituut.

In de provincie Valencia is op sommige plekken in acht uur tijd een jaarhoeveelheid aan regen gevallen. "Je kunt je niet voorstellen hoeveel regen er is gevallen", zegt een inwoner van de zwaar getroffen stad Valencia tegen journalisten.

Vele tientallen doden
Er wordt gezocht naar overlevenden, maar het is onduidelijk hoeveel mensen worden vermist. Het dodental staat inmiddels op 72. Morgen, overmorgen en zaterdag zijn uitgeroepen tot dagen van nationale rouw.
... https://nos.nl/artikel/2542647-drie-dagen-rouw-in-spanje-om-ergste-overstromingen-van-deze-eeuw

kijk naar de filmpjes van ronddrijvende auto´s.

Misschien gaat P1 nog een keer geloven in klimaatveranderingen.....

Big30
30 oktober 2024, 20:55
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overstroming_van_Valencia

39918

Picasso 1
30 oktober 2024, 21:01
... https://nos.nl/artikel/2542647-drie-dagen-rouw-in-spanje-om-ergste-overstromingen-van-deze-eeuw

kijk naar de filmpjes van ronddrijvende auto´s.

Misschien gaat P1 nog een keer geloven in klimaatveranderingen.....

Overstromingen zijn inderdaad een onbekend fenomeen in Valencia.:rolleyes:

Daarom zijn er ooit dammen gebouwd, die helaas vanuit de Europese natuurherstel ideologie nu weer deels afgebroken zijn (en nog steeds afgebroken worden) door de huidige 'progressieve' regering zodat rivieren zo natuurlijk mogelijk kunnen doorstromen.

39919

Willem2
30 oktober 2024, 23:37
Uiteraad ligt het aan de groenen geitenwollensokken idioten :rolleyes:

stimpy3
30 oktober 2024, 23:38
Aardig overzichtsartikel bij de NOS over de meteorologische oorzaken van deze buien: https://nos.nl/artikel/2542677-wat-is-een-koudeput-die-de-hevige-overstromingen-in-spanje-veroorzaakte

Willem2
30 oktober 2024, 23:42
zie stimpy3.
Uiteraard kpomt het van de nos en die moet je niet vertrouwen...
klimaatwappies

Doordat de aarde opwarmt, zullen dit soort weersextremen steeds vaker voorkomen. Het water in de Middellandse Zee was deze zomer warmer dan ooit: in augustus werd een watertemperatuur van 28,47 graden gemeten. Ook deze maand is het water een stuk warmer dan normaal. Daardoor worden ook de buien heviger, weet Verhoef, die dat de afgelopen dagen zag gebeuren: "Door dat warme water kreeg dat weersysteem steeds weer nieuwe energie."

Brad Clitt
31 oktober 2024, 20:41
Plaatje erbij...

https://www.weerwoord.be/uploads/6723bb4cdb74c.JPG

Big30
31 oktober 2024, 21:10
39926

https://x.com/fmeeus1/status/1851968441432854862?t=5fN3bdoAzyzuF8cwERSO0Q&s=19

Goedemorgenallemaal
1 november 2024, 13:30
Of je nu wel Klimaat de schuld geeft of niet van de neerslag, de gevolgen liggen bij de mensen, en dan gaat het niet om wat dammetjes mee of minder maar het grondgebruik waardoor water zelfs bij minder hoeveelheden veel overlast geeft.
Daar helpt geen dam tegen

Picasso 1
2 november 2024, 12:49
Of je nu wel Klimaat de schuld geeft of niet van de neerslag, de gevolgen liggen bij de mensen, en dan gaat het niet om wat dammetjes mee of minder maar het grondgebruik waardoor water zelfs bij minder hoeveelheden veel overlast geeft.
Daar helpt geen dam tegen

Klopt niet wat je zegt, watermanagement bouwactiviteiten helpen absoluut wel. Het is ook bewezen met deze ramp waarbij in Valencia hoofdstad totaal geen schade is geleden.

Op de volgende kaart zie je het gebied in oranje waar de ramp zich heeft voltrokken, dat zijn gemeentes in de provincie Valencia. De stad Valencia zelf (rechtsboven) heeft totaal geen schade geleden. Dat komt omdat na de overstromingen van 1957 heeft notabene een dictator (Franco) een groot breed kanaal laten aanleggen parallel aan de V30 autoweg (groene lijn) die in staat is om enorme hoeveelheden overstromend water van de rivier af te voeren naar zee. Dat heeft Valencia stad gered, anders hadden we het mogelijk over duizenden doden gehad.

39938

De afbeelding hieronder is dus geen rivier maar het aangelegde kanaal dat om de stad heen gaat en het water afvoert naar zee. De hoofdstad zelf staat er goed bij.

39939

Normaal zonder overstromingen is het een droge vlakte zoals te zien in onderstaande afbeelding.

39940

En zo zag het nu dus uit.

39941

Hieronder een afbeelding met een stukje toelichting uit de Spaanse media over de enorme hoeveelheden water die dit aangelegde kanaal in een hele korte tijd aan kan en Valencia stad heeft gered.

39942

Dus ja, op risicogebieden kan je wel degelijk preventieve maatregelen nemen. Waar je echter qua mensenlevens geen zak aan hebt is met progressief feministisch ecologisch strontbeleid om rivieren hun natuurlijke stroom te laten lopen (vanuit 'natuurherstel' beleid) en eerdere watermanagement gerelateerde bouwactiviteiten uit het verleden te vernietigen zoals de huidige zeer linkse regering op veel plekken in Spanje aan het doen is.

Badslippers
2 november 2024, 18:18
Klopt niet wat je zegt, watermanagement bouwactiviteiten helpen absoluut wel.

Volgens mij was dat niet de strekking van GMA. Klimaatverandering is een dynamisch iets wat door de eeuwen/millennia plaatsvindt. Dat kun je niet beïnvloeden met een dam. Je kunt wel de gevolgen van eventuele klimaatverandering beperken met een dam. Volgens mij heeft het daarom weinig zin om te blijven discussiëren of er nou wel of niet sprake is van klimaatverandering en of die eventuele verandering door de mens wordt veroorzaakt. De discussie zou moeten gaan of we ons kunnen wapenen of beschermen tegen extreme weersinvloeden.
Toen de Deltawerken werden gebouwd was dat een concrete activiteit om dat deel van Nederland en haar bewoners te beschermen tegen extreme weersomstandigheden. We hadden ook kunnen blijven hangen in de discussie hoe de zee zo hoog kon komen en of dat eens in de 100, 1000, of tienduizend jaar kon gebeuren maar dan had er nu nog steeds geen dam (of sluis) gestaan.

Goeie vent die Franco, dat hij zich bekommerde om het lot van de bewoners van Valencia. Dat hij tijdens zijn bewind 50.000 spanjaarden liet executeren is dan weer minder.

Picasso 1
2 november 2024, 18:38
De discussie zou moeten gaan of we ons kunnen wapenen of beschermen tegen extreme weersinvloeden.

Mijn bericht gaat daar toch over?

Badslippers
2 november 2024, 22:12
Mijn bericht gaat daar toch over?

Ja, klopt, dus daar heb je wel een punt.

Willem2
3 november 2024, 00:24
Goeie vent die Franco, dat hij zich bekommerde om het lot van de bewoners van Valencia. Dat hij tijdens zijn bewind 50.000 spanjaarden liet executeren is dan weer minder.

Aantal is veel hoger.
Tussen de 200.000 en 400.000 spanjaarden

Willem2
3 november 2024, 00:41
Drie dagen na de zware overstromingen in Spanje is een beknelde vrouw gered uit een auto in de regio Valencia. Volgens een lokale krant zat de vrouw vast naast het lichaam van haar overleden schoonzus.

Op talloze plekken in het rampgebied wordt nog gezocht naar overlevenden. De vrouw werd vrijdag gevonden in de zuidelijke gemeente Benetússer toen reddingswerkers haar hoorden schreeuwen. Het nieuws wordt vandaag gemeld door landelijke media in Spanje. Het is onduidelijk hoe de vrouw eraan toe is.
.... https://nos.nl/artikel/2543010-vrouw-na-drie-dagen-levend-uit-auto-gered-na-overstromingen-valencia

Willem2
3 november 2024, 13:59
Spaans koningspaar bekogeld met modder bij bezoek aan rampgebied
.... https://nos.nl/artikel/2543066-spaans-koningspaar-bekogeld-met-modder-bij-bezoek-aan-rampgebied

marcelasnl
3 november 2024, 17:36
Nicolette van Dam en Bas Smit onder vuur om halloweenfeest in rouwend Spanje: ‘Hadden het niet gehoord’
Nicolette van Dam (40) en Bas Smit (43) hebben tijdens de dagen van nationale rouw in Spanje vanwege de doden door het noodweer toch een halloweenfeestje gevierd in het land. Het verbaasde hen dat niemand anders in het restaurant verkleed was en mensen weggingen toen zij kwamen, meldde Van Dam op sociale media. Na kritiek heeft ze alle berichten verwijderd, al was de situatie volgens het stel anders dan die lijkt.
https://www.tubantia.nl/show/nicolette-van-dam-en-bas-smit-onder-vuur-om-halloweenfeest-in-rouwend-spanje-hadden-het-niet-gehoord~ad72cb87/

Willem2
4 november 2024, 18:10
Soldaten en hulpverleners zoeken in Spanje nog volop naar vermisten na het noodweer van vorige week. Een militair schip is met water, voedsel en versterking onderweg naar Valencia. In Barcelona geldt inmiddels code rood vanwege de harde regen en hagel.
Er worden 2.500 extra soldaten naar de gebieden gestuurd die vorige week werden getroffen door onvoorziene regenval, maakte de Spaanse minister van Defensie Margarita Robles maandag bekend op radiozender RNE. Daarmee komt het totale aantal militairen op 7.500 te liggen.

De versterking omvat onder meer een militair schip met meer dan honderd soldaten en vrachtwagens met voedsel en water. Dat schip is momenteel op weg naar de haven van Valencia, de stad die het zwaarst werd getroffen.

In en rond Valencia inspecteren reddingsteams maandag ondergelopen garages, zoals bij een winkelcentrum in Aldaia. De angst bestond dat daar verdronken chauffeurs zouden worden aangetroffen, maar volgens minister Robles zijn daar geen doden of gewonden gevallen.

Inmiddels zijn er 217 dodelijke slachtoffers bevestigd, van wie 213 in de provincie Valencia. Het is onduidelijk hoeveel vermisten er nog zijn.
.... https://www.nu.nl/buitenland/6334195/militairen-zoeken-verder-naar-vermisten-in-spanje-noodweer-nu-boven-barcelona.html

Willem2
4 november 2024, 22:56
De Spaanse autoriteiten schatten de schade in de Spaanse regio Valencia door het noodweer vorige week op 2,6 miljard euro. Het gaat om het bedrag dat nodig is aan investeringen om alle schade te herstellen.
... https://www.ad.nl/buitenland/live-noodweer-spanje-autoriteiten-schade-overstromingsramp-valencia-2-6-miljard-euro~a81a144a/

Willem2
23 november 2024, 21:23
Door smeltend sneeuw en aanhoudende regen komen er dit weekend mogelijk overstromingen in het Verenigd Koninkrijk, waarschuwen meteorologen.
.............
https://www.nu.nl/buitenland/6336566/risico-op-overstromingen-in-heel-vk-door-storm-bert-zeker-een-dode.html