Volledige versie bekijken : Bart De Wever (N-VA) pleit voor hereniging van Vlaanderen en Nederland
N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft in Trends Talk op Kanaal Z gepleit voor een hereniging van Vlaanderen en Nederland, als volgende stap na de realisatie van het confederalisme. “Als ik zou kunnen sterven als zuidelijke Nederlander, zou ik gelukkiger sterven dan als Belg”, klonk het duidelijk.
Delen van Vlaanderen - maar ook gebieden als Namen, Henegouwen en Luxemburg - en Nederland vormden al eerder een eenheid (de zogenaamde Zeventien Provinciën), maar daar maakte de val van Antwerpen in 1585 tijdens de Tachtigjarige Oorlog een einde aan. De Wever pleitte er al eerder voor om die scheiding ongedaan te maken. “Het is een persoonlijk standpunt dat ik al lang heb”, zei hij in Trends Talk.
Overmorgen
Hoewel het idee vandaag nog ondenkbaar lijkt, zou dat snel kunnen veranderen volgens De Wever. “Het federalisme was in de jaren zestig ondenkbaar in België, in de jaren zeventig was het realiteit. Confederalisme is vandaag moeilijk denkbaar in Wallonië, ik denk dat het morgen realiteit is. Een confederatie van de lage landen kan overmorgen een realiteit zijn. Als ik zou kunnen sterven als zuidelijke Nederlander, zou ik gelukkiger sterven dan als Belg”, zei hij nog.
https://www.hln.be/binnenland/bart-de-wever-n-va-pleit-voor-hereniging-van-vlaanderen-en-nederland~a2ea655c/
WANDELAAR5
20 juli 2021, 23:21
Daar gaat hij geen stemmen mee winnen en de Vlamingen hebben goed door dat als ze overheersing vanuit Brussel inruilen voor overheersing uit Den Haag dat ze er dan niet op vooruit gaan… Ze zijn alleen van Wallonië als blok aan hun been af. Daarom zal hij het ook wel zeggen.
België is in zijn huidige vorm politiek uitgewoond. Laten we ambitieus zijn en aansluiting zoeken met Nederland.
No taxation without representation. Dat was de leuze van de kolonisten in Amerika aan de vooravond van hun onafhankelijkheid. Ze betaalden wel belastingen maar hadden geen zeg over hoe die belastingen vervolgens door het Verenigd Koninkrijk werden besteed. Vrij vertaald: wel betalen, niet bepalen. Een beetje zoals de paars-groene regering die in de steigers gezet wordt. Die zal uitpakken met een gul links tot centrumlinks beleid. Dat beleid zal gefinancierd worden met belastingen op al wie spaart, werkt, onderneemt, eigenaar is of gespaard heeft. Meer dan 80 procent van de nieuwe belastingen zal door Vlaanderen betaald worden, terwijl die regio niet of nauwelijks vertegenwoordigd zal zijn in het beleid.
In zowat alle rankings staat Nederland boven België of Vlaanderen. Waarom zelf het warm water uitvinden als het voorbeeldland al bestaat. Laat ons in 2024 stemmen over de heraansluiting van Vlaanderen bij Nederland. Dat heeft veel voordelen. In plaats van een wankele pasgeboren regio van 6 miljoen, zijn we samen met Nederland een land van bijna 25 miljoen inwoners. Zo kunnen we invloed uitoefenen. We kunnen bovendien meesurfen op de sterke internationale reputatie van Nederland én we hebben een aansporing om het als regio nog beter te doen. Infrastructuur, mobiliteit, langetermijnstrategie of internationaal beleid - we kunnen als Vlaanderen veel leren van de Nederlanders.
In 2030 is het 200 jaar geleden dat onze wegen en die van Nederland definitief scheidden. Misschien kunnen we 200 jaar later die vergissing ongedaan maken. Onhaalbaar? Utopisch? Beide beschrijvingen gelden net zozeer voor elke poging de afgelopen jaren om België structureel sterker te maken. Laten we kiezen voor een aansluiting bij Nederland. Beter de lat te hoog leggen en ze niet halen, dan de lat te laag leggen en ze wel halen.
https://www.tijd.be/opinie/algemeen/laat-vlaanderen-aansluiten-bij-nederland/10247752.html
De ultieme droom van de meeste Vlamingen is om uiteindelijk Nederlander te worden, niets mis mee hoor en ik kan me dat ook heel goed voorstellen als ik kijk hoe het er aan toe gaat in België!
https://www.youtube.com/watch?v=4go1RXOBF0s&t=1s
Zou super zijn, eindelijk landgenoot van Deket :lostit:
mechelen
20 juli 2021, 23:38
Delen van Vlaanderen - maar ook gebieden als Namen, Henegouwen en Luxemburg - en Nederland vormden al eerder een eenheid (de zogenaamde Zeventien Provinciën)
Dat is een mythe. Dat was alleen maar officieel zo, in de praktijk was er nooit een eenheid. Dat bleek dus veel later ook, tussen 1815 en 1830 : twee culturen die niet te verenigen zijn.
De Wever doet toch wel een stommiteit : nog meer kiezers naar Vlaams Belang jagen.:cool:
Shakir
20 juli 2021, 23:39
Het is wel zo dat veel Vlamingen richting Nederland kijken als zijnde de modelstaat, maar een hereniging? Neen, dat hoeft voor velen niet.
Voor mij is het goed zoals het nu is: de Bourgondische mentaliteit, de frietkoten aan de steenweg, de laissez faire-mentaliteit, het gezellig zootje ongeregeld soms, de relatief zachte politiek en onderhandelingsstijl, enz... Ik vind die mix van Noord en Zuid best wel OK.
De slechte infrastructuur, de standaard treinvertragingen en vieze stations neem ik er wel bij.
VLAMING
21 juli 2021, 09:08
Neen nooit aansluiting bij Nederland we gaan hier nu in Belgie al kapot aan de regels en regelementen. Maar mijn gedacht is dat nog maar klein bier tegen in Nederland. Dat is mijns inzien het land met de meeste nutteloze en overdreven reglementeringen. Mijn ervaring met Nederland is dat eigenlijk iedere burger de andere ook nog liefst zou verbaliseren wel een mentaliteit die de laatste jaren ( spijtig genoeg ) ook in Belgie hard aan het toenemen is.
Shakir
21 juli 2021, 09:19
Hereniging zou trouwens betekenen dat de Vlaamsche hoerenloper opgescheept zal zitten met ChristenUnie. Neen, dank u! :angst:
Hereniging zou trouwens betekenen dat de Vlaamsche hoerenloper opgescheept zal zitten met ChristenUnie. Neen, dank u! :angst:
Maar ook voordelen voor de Vlamingen: kunnen ze eindelijk eens een prijs winnen met voetbal :freu: De rode oranje duivel leeuwen
Shakir
21 juli 2021, 09:39
Maar ook voordelen voor de Vlamingen: kunnen ze eindelijk eens een prijs winnen met voetbal :freu: De rode oranje duivel leeuwen
Tja, als voetbal belangrijker wordt dan wandelen... :hammer:
Goedemorgenallemaal
21 juli 2021, 10:29
Delen van Vlaanderen - maar ook gebieden als Namen, Henegouwen en Luxemburg - en Nederland vormden al eerder een eenheid (de zogenaamde Zeventien Provinciën)
Dat is een mythe. Dat was alleen maar officieel zo, in de praktijk was er nooit een eenheid. Dat bleek dus veel later ook, tussen 1815 en 1830 : twee culturen die niet te verenigen zijn.
De Wever doet toch wel een stommiteit : nog meer kiezers naar Vlaams Belang jagen.:cool:
Ik verwijt Bartje gewoon gebrek aan ambitie, met zijn voorbeelden zou hij gewoon 1 grote Benelux natie moeten nastreven. Niks tweedeling.
Wij hebben bewezen dat je perfect in 1 land kunt samenleven met een eigenwijs volk..
De Friezen, daar heeft de rest van Nederland ook niet zo'n last van dus met de Walen zal het in een Benelux-Staat ook wel goedkomen.
Ohja, en Artois moet er ook bij komen.
35440
WANDELAAR5
21 juli 2021, 10:32
En ik wil de Franse Westhoek inclusief Duinkerken ook terug!
Tja, als voetbal belangrijker wordt dan wandelen... :hammer:
Wie zegt dat?
WANDELAAR5
21 juli 2021, 11:43
Jij als je de voordelen van voetbal stelt boven het loslaten van de Christen Unie op België;).
Jij als je de voordelen van voetbal stelt boven het loslaten van de Christen Unie op België;).
Ik zeg alleen dat het vwb voetbal in hun voordeel zou zijn, niet dat die voordelen boven het loslaten van de CU op België gesteld moet worden.
VAZKOR
21 juli 2021, 15:43
Een coffeeshop in Kortrijk, een smartshop en meer van die eerste in Gent, een Saunaclub nabij het Antwerpse...why not. Wallonië verentigt zich dan wel met Frankrijk en hun achterlijk beleid helaas.
Herr Fick
21 juli 2021, 16:12
Maar we zouden dan wel saunaclubs als SS in Vlaanderen kunnen openen:fuck:
Herr Fick
21 juli 2021, 16:15
"Als ik zou kunnen sterven als zuidelijke Nederlander, zou ik gelukkiger sterven dan als Belg”, zei hij nog.
Zolang De Wever beloofd te sterven ben ik met alles akkoord, maar ...
- Het zou geen cadeau voor Nederland zijn, want dan moeten ze 60% van de Belgische staatsschuld overnemen.
- Er wonen in de Vlaamse rand rond Brussel tienduizenden Franstaligen die dan ook Nederlander worden en moet Willem-Alexander zijn kersttoespraak dus ook in het Frans doen.
- Willem zal trouwens moeten aftreden want Bart De Wever zal nl. een staatsgreep plegen. Hij en zijn partij vinden een monarchie niet democratisch. Gedaan met Prinsjesdag dus.
- De haven van Antwerpen gaat niet bepaald de hoofdbekommernis van de Nederlandse regering zijn.
- Als Vlaanderen bij Nederland komt moet het eerst onafhankelijk worden van Brussel en Wallonië. Als die daar niet mee akkoord zijn houdt dat de facto in dat Vlaanderen de twee armste gewesten afstoot . En dat mag internationaal rechtelijk niet. Vlaanderen geraakt dus nooit van de Franstaligen af tenzij het bijvoorbeeld de volledige staatsschuld overneemt (die De Wever dan door de Nederland wil laten betalen; wel zo slim)
- Het Duitstalige gewest zou ook kunnen dwarsliggen als ze bijvoorbeeld niet bij Wallonië willen blijven en niet onafhankelijk willen worden en niet terug bij Duitsland willen aansluiten.
- Nederland in nog veel multi-cultureler dan Vlaanderen. En net daar wringt het schoentje bij veel Vlamingen. Geert Wilders krijgt er plots veel vrienden bij.
Enfin bref, De Wever is het Noorden kwijt en daarom wil hij er waarschijnlijk bij aansluiten.
Siberische tijger
21 juli 2021, 16:35
(..)
De slechte infrastructuur, de standaard treinvertragingen en vieze stations neem ik er wel bij.
Je krijgt er dan ook gratis Sylvana Simons Bij(1)
Shakir
21 juli 2021, 16:36
Normaal gezien zeik ik nooit op forumleden die jarenlang niets schrijven, en dan plots uit hun schelp komen, maar de reactie van VLAMING is echt wel bijzonder grappig. :)
Hij is lid sinds 2014 op dit hoerenlopersforum, had nog nooit iets geschreven en post bijna 7 jaar later iets als reactie op Bart de Wever van de Nieuwe Vlaamsche Alliantie:
Neen nooit aansluiting bij Nederland we gaan hier nu in Belgie al kapot aan de regels en regelementen. Maar mijn gedacht is dat nog maar klein bier tegen in Nederland. Dat is mijns inzien het land met de meeste nutteloze en overdreven reglementeringen. Mijn ervaring met Nederland is dat eigenlijk iedere burger de andere ook nog liefst zou verbaliseren wel een mentaliteit die de laatste jaren ( spijtig genoeg ) ook in Belgie hard aan het toenemen is.
Shakir
21 juli 2021, 16:38
Trouwens Bart de Wever, zo slecht is ons Bellege nog niet. Waarom is Antwaarpe tijdens het weekend vergeven van de Ollanders? (Ook buiten het Schipperskwartier)
bertje600
21 juli 2021, 17:12
Trouwens Bart de Wever, zo slecht is ons Bellege nog niet. Waarom is Antwaarpe tijdens het weekend vergeven van de Ollanders? (Ook buiten het Schipperskwartier)
Dat is om de Belgen financieel te ondersteunen.
Want hun meeste geld gaat toch op aan al die regeringen met Brussel als eindstation.
Voor Antwerpen geldt dat er nog altijd een vogeltjes markt is waar je echter niet kan vogelen.
Herr Fick
21 juli 2021, 18:04
Normaal gezien zeik ik nooit op forumleden die jarenlang niets schrijven, en dan plots uit hun schelp komen, maar de reactie van VLAMING is echt wel bijzonder grappig. :)
Hij is lid sinds 2014 op dit hoerenlopersforum, had nog nooit iets geschreven en post bijna 7 jaar later iets als reactie op Bart de Wever van de Nieuwe Vlaamsche Alliantie:
Hij heeft zich al die jaren waarschijnlijk suf geneukt na het lezen van al onze ervaringen :biggrin:
Willem2
21 juli 2021, 18:10
Misschien is Bart gewoon slim en wil hij zeer lange weekenden :rolleyes:
Sphinx
21 juli 2021, 19:23
Ik verwijt Bartje gewoon gebrek aan ambitie, met zijn voorbeelden zou hij gewoon 1 grote Benelux natie moeten nastreven. Niks tweedeling.
Wij hebben bewezen dat je perfect in 1 land kunt samenleven met een eigenwijs volk..
De Friezen, daar heeft de rest van Nederland ook niet zo'n last van dus met de Walen zal het in een Benelux-Staat ook wel goedkomen.
Ohja, en Artois moet er ook bij komen.
35440
Yep, dat hebben ze al eens geprobeerd, en wow wat een succes was dat. Met dank aan Generaals Bonaparte en Pichegrú die een Engels invasieleger opvingen en terugjoegen tot in Boxtel. Daarna hebben ze maar gelijk de Bataafse Republiek opgericht en dat bleef na de nederlaag van Napoleon bij Waterloo intact. De Walen wilden toen heel graag Frans onderdaan worden, de Vlamingen wilden een eigen koning, een katholieke om precies te zijn. Willem de Eerste had nog geprobeerd de Walen te charmeren, maar zijn probleem was dat hij geen Frans sprak. Zijn vrouw, een ijskoude Russin wel, en heel goed zelfs, maar ze was een beetje a la Marie Antoinette van voor de Revolutie, verachtte het volk eigenlijk.
Nadat de zaak ontplofte en er burgeroorlog kwam had het nog weinig gescheeld of héél België was samen met Luxemburg door Frankrijk opgesoupeerd. Minister Tallerand had de Britten een voorstel gedaan om de Scheldemonding inclusief Antwerpen Brits kroonbezit te laten worden (zoals nu Gibraltar, de Kanaaleilanden, Isle of Man en vroeger Hong Kong) zodat ze zelf de rest konden inpikken om de mijnen in Genk en Heerlen ook in bezit te krijgen. Gelukkig voor hen hadden de Vlamingen steun van de Britten en werd België als een soort Bufferstaatje tussen NL en Frankrijk gezet. Het grootste gekrakeel kregen ze toch weer om die mijnen. Genk werd uiteindelijk aan de Belgen gegeven, Heerlen bleef na wat over en weer gepalaver Nederlands,
Oh en de provincie Limburg werd er voor opgeknipt in 1835. De term Ben Eerst Limburger Geweest die sommige kaaskoppen die zogenaamd grappig willen doen over onze provincie klopt dus niet: We zijn ALTIJD Limburger geweest, maar van 1648 tot 1715 Spaans overheerst, van 1715 tot 1795 Oostenrijks overheerst en tot 1815 Frans overheerst.
noglangnietuitgewandeld
21 juli 2021, 20:08
Even uit mijn hoofd, de vrouw van Willem 1 was Wilhelmina van Pruisen. Ze was een volle nicht van hem. De vrouw van Willem 2, was de Russische prinses Anna Paulowna. Daarmee werd hij een zwager van Tsaar Alexander 1. De Europese vorstenhuizen waren sowieso aan elkaar verwant. Bij het uitbreken van WO1 komt dat duidelijk naar voren. Drie hoofdrolspelers, Koning George V van Engeland, Tsaar Nicolaas 2 van Rusland en Keizer Wilhelm 2 van Duitsland, waren volle neven van elkaar. Allen kleinzoons van de Britse koningin Victoria. In hun onderlinge correspondentie spraken ze elkaar aan met Willy, Nicky. Toch konden ze een wereldbrand niet tegenhouden. Het Belgische koningshuis, von Sachsen Coburg is ook rechtstreeks verwant aan het Engelse. De zuster van Koning Leopold 1 was de moeder van de eerder genoemde Koningin Victoria. Hij was dus haar oom. Verwantschap tussen het Nederlands en Belgische koningshuis is er niet zo direct.
Wat dat betreft, zou België zich wellicht beter kunnen herenigen met Engeland. Dan zijn ze meteen uit de EU en als ze heel Brussel meenemen, dan zijn wij er ook mooi vanaf.
Goedemorgenallemaal
21 juli 2021, 20:39
We zijn alweer een dikke eeuw verder. Met Artesië erbij zou het best wat kunnen worden.
Dat verre voorvaderen uit de buurt van Sint Omaars kwamen en een wat minder verre voorvader in 1831 de Belgen ervan heeft proberen te weerhouden een domme actie uit te voeren heeft niks met mijn betoog te maken. Hij is verdorie nog in zijn been geschoten door dat crapuul.
Shakir
21 juli 2021, 23:04
Een coffeeshop in Kortrijk, een smartshop en meer van die eerste in Gent, een Saunaclub nabij het Antwerpse...why not. Wallonië verentigt zich dan wel met Frankrijk en hun achterlijk beleid helaas.
Ik zou diep medelijden hebben met onze Waalse wandelbroeders mocht Wallonië aan Frankrijk toegevoegd worden. Dan krijgen ze meteen het hoerenlopersverbod van Frankrijk erbij. Kortom, het zal druk worden in Sixsens dan.
mechelen
21 juli 2021, 23:30
Even uit mijn hoofd, de vrouw van Willem 1 was Wilhelmina van Pruisen. Ze was een volle nicht van hem. De vrouw van Willem 2, was de Russische prinses Anna Paulowna. Daarmee werd hij een zwager van Tsaar Alexander 1.
Was die Willem 2 geen nicht? :rolleyes:
noglangnietuitgewandeld
22 juli 2021, 02:21
Was die Willem 2 geen nicht? :rolleyes:
Ja dat was hij.
Badslippers
22 juli 2021, 09:52
Nederland kun je het beste verdelen. Ik stel voor dat Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Limburg voortaan bij Duitsland horen en Brabant en Zeeland kunnen fuseren met Vlaanderen. Noord en ZuidHolland, Utrecht en Flevoland worden lekker de Randstad en Friesland zoekt het verder maar uit.
WANDELAAR5
22 juli 2021, 10:55
Amendement: Limburg gaat mee naar Vlaanderen!
VAZKOR
22 juli 2021, 11:29
Ik zou diep medelijden hebben met onze Waalse wandelbroeders mocht Wallonië aan Frankrijk toegevoegd worden. Dan krijgen ze meteen het hoerenlopersverbod van Frankrijk erbij. Kortom, het zal druk worden in Sixsens dan.En dat is dus waar een 2de sixsens de deuren mag openen in Vlaanderen :)
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Willem2
22 juli 2021, 11:36
Het voorstel van Badslippers leidt tot nog meer ambtenaren (daarom begrijp ik zijn voorstel wel) Economisch gezien is het een slecht voorstel net als het voorstel van W5.
Bart de Wever heeft na de nederlandse verkiezingen gezien dat vooral kleine partijen het voor het zeggen hebben en tel daarbij op de economy on scale en grote buffer tegen Wallonie ...
Bart denkt veel socialer dan veel linkse politici beweren
Vermits dit eigenlijk een win situatie zou zijn voor Nederland
Sterker nog,een soort ontwikkelingshulp van zuid naar noord ipv omgekeerd
Intulectuele meerwaarde, betere voetballers,lekkerder eten en veel heerlijker bier
Etc,etc.
De Spertijd heeft je geen goed gedaan Deket, sterker nog je bent best wel ‘n beetje de weg kwijt als ik dit zoal lees :wink2:
Oh nu snap ik het, is natuurlijk satire :lostit:
Willem2
30 juli 2021, 00:36
https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-nederlandse-nobelprijswinnaars/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_Nobelprijswinnaars
https://www.proximus.be/pickx/nl/1598768/belgische-nobelprijswinnaars
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_Nobelprijswinnaars
En in beide landen krijg je friet van een chinees :rolleyes:
Vlaanderen kan alleen overleven door beter samen te werken met Nederland.
En er moet heel veel bezuinigd gaan worden in bestuurlijke lagen en zogenaamde adviseurs.
vrije jongen
30 juli 2021, 07:24
Ik maakte laatste de fout om bij Aken 1 afslag lang België in te rijden (snel omgekeerd natuurlijk)...de staat van de wegen en al het andere dat ik heb gezien doet eerder denken aan West Afrika dan West Europa.
Misschien kunnen we België gewoon standaard gebruiken als "ruimte voor de rivier" voor heel Europa. Buffer tegen oorlogszuchtige Fransen of Duitsers lijkt niet echt nodig meer
Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Ik maakte laatste de fout om bij Aken 1 afslag lang België in te rijden (snel omgekeerd natuurlijk)...de staat van de wegen en al het andere dat ik heb gezien doet eerder denken aan West Afrika dan West Europa.
Misschien kunnen we België gewoon standaard gebruiken als "ruimte voor de rivier" voor heel Europa. Buffer tegen oorlogszuchtige Fransen of Duitsers lijkt niet echt nodig meer
Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
Inderdaad de wegen in Belgie zijn niet goed ,effectief een nadeel maar ieder nadeel heeft ook voordelen namelijk dat In Belgie tov Nederland praktisch geen wegentaks betaald wordt. Dit voordeel laat ons toe om enerzijds met een fatsoenlijke wagen te rijden en daardoor minder last te hebben van een slecht wegdek en anderzijds ook nog voldoende cash over te houden
om via Duitse wegen de sauna clubs te gaan bezoeken .:biggrin:
Goedemorgenallemaal
30 juli 2021, 12:25
Ik ben twee keer in Congo geweest en je kunt aan de wegen wel zien dat dat een Belgische kolonie geweest is, de wegen in bijvoorbeeld Burkina Faso zijn veel beter.
Ik heb overigens niet geneukt daar.
Ik ben twee keer in Congo geweest en je kunt aan de wegen wel zien dat dat een Belgische kolonie geweest is, de wegen in bijvoorbeeld Burkina Faso zijn veel beter.
Ik heb overigens niet geneukt daar.
De reis zal wel in aanbieding geweest zijn ! :biggrin:
Jan_Wandelaar
30 juli 2021, 14:58
Zit er daar eigenlijk gas in de grond??? Want voor de duidelijkheid: Nederland = Holland + win-gewesten.
J.W.
Sphinx
30 juli 2021, 17:45
Zit er daar eigenlijk gas in de grond??? Want voor de duidelijkheid: Nederland = Holland + win-gewesten.
J.W.
Nah, mocht het er gezeten hebben heeft Leopold's legertje huurlingen het rond de eeuwwisseling al verwijderd :rolleyes:
Big30
2 augustus 2021, 19:49
Chaos bij hulpverlening in Pepinster: Rode Kruis krijgt opnieuw volle laag
De hulpverlening na de overstromingen in Pepinster van goed twee weken geleden loopt helemaal in het honderd. Dat meldt VTM NIEUWS. Hulpverleners ter plaatse zijn niet te spreken over de werking van het Rode Kruis. Eerst kreeg de organisatie kritiek omdat ze zich niet liet zien, nu omdat ze alles plotseling overneemt en in chaos doet verzanden.
https://www.hln.be/binnenland/chaos-bij-hulpverlening-in-pepinster-rode-kruis-krijgt-opnieuw-volle-laag~ade57181/
Tsja:
Het Belgische Rode Kruis heeft een federale structuur. Dit betekent dat de dienstverlening en de activiteiten van de gemeenschappen autonoom zijn.
Misschien dat we het beste Belgie een paar jaar moeten inlijven en dan onder curatele stellen vanuit het centrale gezag in Den Haag :biggrin: dan kan het nog wel wat worden met de Belgen!
Goedemorgenallemaal
3 augustus 2021, 13:18
J.W.
Nah, mocht het er gezeten hebben heeft Leopold's legertje huurlingen het rond de eeuwwisseling al verwijderd :rolleyes:
Belgie heeft wat kolen in onrendabele mijnen.
Congo is een ander verhaal, daar zit een helenboel spul in de grond wat we goed kunnen gebruiken (diamant, koper, kobalt, uranium, coltan, etc.) maar de Chinezen doen daar erg hun best (hoewel we het Brits-Zwitserse Glencore en natuurlijk Dan Gertler ook niet mogen uitvlakken). Er is ook flink wat olie en gas in de zee, maar ze lopen nogal wat mis door geblunder van Mobutu.
https://africanarguments.org/2019/10/angola-drc-oil/
Aan bewezen reserves staat Congo wereldwijd op plaats 58, interessant maar niet meer dan dat. Echter er wordt geschat dat er nog veel meer is in het rumoerige oosten van het land. En de grote meren zijn een bron van methaan. I Rwanda hebben ze al een energiecentrale op methaan uit Lac Kivu
Overigens heeft Burina Faso behoorlijk veel goud, tweede land in West Afrika na Ghana. Hier ztten veel Canadese bedrijven.