Volledige versie bekijken : Afghanistan
Willem2
15 augustus 2021, 14:17
Weet je wat ik nu zo vreemd vind dat er niks gemeld wordt over de Taliban. Je zou daar toch zelfs als voorstander van de islam fobisch van worden.
Gelukkig is het allemaal ver van ons bed. Miljarden weggegooid aan hulp en nu terug naar de middeleeuwen. Oh, de produktie van drugs zal nog meer toenemen in Afghanistan en een enorme vluchtelingenstroom. Daarnaast worden heel veel islamisten door strengere extremisten uitgemoord, onderdrukt enz.
https://nos.nl/collectie/13870/liveblog/2393945-taliban-dringen-door-tot-voorsteden-kabul-buitenlanders-mogen-hoofdstad-van-taliban-verlaten
‘Doemscenario’ ontvouwt zich in Kaboel: ‘Afghaanse president zal gaan aftreden’ ... https://www.ad.nl/dossier-oorlog-in-afghanistan/doemscenario-ontvouwt-zich-in-kaboel-afghaanse-president-zal-gaan-aftreden~a50e13bf/
Eddy_V
15 augustus 2021, 16:32
Oh, de produktie van drugs zal nog meer toenemen in Afghanistan
Begrijp niet dat je dit in het islamofobie topic schrijft. Dit is toch goed nieuws en hoort toch meer thuis in het Nederland Narcoland topic :)
Of ben je bang dat de alhier wonende islamieten handje klap gaan spelen met de Taliban?
Megaboob
15 augustus 2021, 16:33
@Willem,
De vlucht van Biden uit Afganistan mag natuurlijk niet te veel onder de aandacht worden gebracht, want dat schaad deze linkse lieveling iets te veel. dat daardoor barbaarse Taliban strijders weer de baas wordne in Afganistan en hun geliefde Sharia en andere barbaarse zaken weer toe zullen gaan passen is allemaal bijzaak want het is immers de religie van de vrede. Vraag dat over 1 jaar nog maar eens aan de vrouwen in Afganistan. Intriest dit.
Maar links knuffelt gewoon verder met de islam en moslims. Tja...
Dennis
15 augustus 2021, 16:38
Miljarden weggegooid (waarvan een deel terecht kwam in de naar Dubai gevluchte vicepresident), duizenden doden aan de kant van de westerse militairen en binnen no time neemt de Taliban het land over.
Dan trek ik de volgende conclusies; 1. Taliban is qua leger groter en beter dan ons werd voorgesteld 2. Omgekeerd evenredig het Afgaanse leger 3. Het interesseert de bevolking geen fuck (blijkbaar geen verschil tussen Taliban of de rest), want ze komen niet in opstand/ helpen het reguliere leger en 4. Goed dat we er weg zijn. Na 20 jaar politieke praatjes komt de aap uit de mouw. En nu ook niet weer "soldaatje" gaan spelen in andere apenlanden. Nederland moet eigen/ Europees grondgebied verdedigen en de rest mooi laten gaan
Willem2
15 augustus 2021, 17:19
Begrijp niet dat je dit in het islamofobie topic schrijft. Dit is toch goed nieuws en hoort toch meer thuis in het Nederland Narcoland topic :)
Of ben je bang dat de alhier wonende islamieten handje klap gaan spelen met de Taliban?
Ja ik ben wat in de war doordat ik gevaccineerd ben :)
mechelen
15 augustus 2021, 19:13
En nu ook niet weer "soldaatje" gaan spelen in andere apenlanden. Nederland moet eigen/ Europees grondgebied verdedigen en de rest mooi laten gaan
Tja hadden de Yanks destijds in 40-45 zo geredeneerd...
Dennis
15 augustus 2021, 19:29
Tja hadden de Yanks destijds in 40-45 zo geredeneerd...Zo redeneren de VS anno 2020 niet meer; Trump trok de troepen al terug uit Syrië en nu dus doet Biden hetzelfde met Afghanistan.
De oorlogen die vorige presidenten zijn begonnen, zijn zelden een succes. Bevrijding van Koeweit als uitzondering.
Willem2
15 augustus 2021, 19:43
Op sterk aandringen van pret :rolleyes: zal ik Afghanistan een eigen topic geven want het heeft helemaal niks met islam te maken dan wel islamofobie.
Het moorden van moslims onderling is toegestaan kennelijk :cool:
pietpotent44
15 augustus 2021, 19:49
In Afghanistan gaan ze nu weer zon 20 jaar terug in de tijd :angst:
pret
15 augustus 2021, 19:56
Op sterk aandringen van pret :rolleyes::
WTF zo te merken ben ik ook al gehackt want ik weet van niks.
Het moorden van moslims onderling is toegestaan kennelijk :cool:
Moorden is onder geen enkele voorwaarde toegestaan moslim of niet.
Willem2
15 augustus 2021, 20:06
Moorden is onder geen enkele voorwaarde toegestaan moslim of niet.
Bij de zogenaamd nederlandse turkse media zijn ze op vakantie. Dutch Turks bv is blijven hangen bij de Palestijnen en zijn nog te beroerd om iets te zeggen over de bosbranden, hitte, laat staan over al deze broeders uit Afghanistan. Er schijnen er ongeveer 2000 per dag binnen te komen. Lang leve de Taliban ...
bertje600
15 augustus 2021, 20:19
Een Taliban-strijder komt een vrouw tegen en zegt: Islam?
Zij doet zijn broek naar beneden en zegt: je hebt gelijk.
Picasso 1
15 augustus 2021, 22:22
Een cultuur kan alleen van binnen uit veranderen. Kennelijk is het type regime waar Afghanistan voor kiest die van de Taliban (met veel mensen medewerking aan geeft, steunt, etc.). Als ze zo snel steden veroveren dan kan het bijna niet anders dan dat de Taliban en hun vele sympathisanten al binnen de steden zaten.
Het deel van de bewoners dat dit met afgrijzen aanziet rest niks anders dan of een burgeroorlog aangaan of vluchten.
pret
15 augustus 2021, 23:13
Het deel van de bewoners dat dit met afgrijzen aanziet rest niks anders dan of een burgeroorlog aangaan of vluchten.
Of je past je aan het beleid van huidige regime.
WA
15 augustus 2021, 23:36
Volgens een artikel van de BBC wat ik vanochtend las kob de Taliban rond de eeuwwisseling ook al op veel sympathie onder de bevolking rekenen. Toentertijd omdat het een antwoord was op de wijdverbreide corruptie in het land. Gezien het gemak waarmee het officiële leger in de verschillende provincies met de witte vlag wapperde is daar niet veel aan veranderd.
Player
15 augustus 2021, 23:54
Het Westen en/of Rusland zullen/kunnen niet blijven toekijken. Uiteindelijk komt het erop neer dat de VS toch de kastanjes uit het vuur haalt, zoals zo vaak. Ze kunnen het wel eenvoudig houden deze keer. Geen grondtroepen, er is niets dat B-52's daar niet kunnen oplossen.
Jan_Wandelaar
15 augustus 2021, 23:59
Ach, die Afghanen hoeven zich ten minste niet druk te maken over zaken als non-binaire medemensen, en hoe je die aan hoort te spreken. Die hebben hele andere dingen aan hun hoofd....
J.W.
Picasso 1
16 augustus 2021, 00:03
Het Westen en/of Rusland zullen/kunnen niet blijven toekijken. Uiteindelijk komt het erop neer dat de VS toch de kastanjes uit het vuur haalt, zoals zo vaak. Ze kunnen het wel eenvoudig houden deze keer. Geen grondtroepen, er is niets dat B-52's daar niet kunnen oplossen.
Ze zijn verweven in alle lagen van de maatschappij. Ze dragen niet één of ander T-shirt dat ze herkenbaar maakt. Dit is wat Afghanen kiezen (anders zouden ze zich intensief hiertegen verzet hebben), dus geen bemoeienis meer van buitenaf behalve mensen helpen die ervoor vluchten.
De Afghanen zullen hun eigen toekomst moeten bepalen.
sofaking
16 augustus 2021, 00:05
Het is ongelofelijk dat de US en de rest van het westen, maar ook Israel, Rusland, China enz.... met al hun intelligence niet konden voorzien dat de taliban heel Afghanistan in 3 weken zouden heroveren.
Of wisten ze het wel en vegen ze er hun kl*ten aan ?
Jan_Wandelaar
16 augustus 2021, 00:08
Of wisten ze het wel en vegen ze er hun kl*ten aan ?Tuurlijk wisten ze dat. Daarom zijn ze er ook 20 jaar blijven zitten: uitstellen van het onvermijdelijke bij gebrek aan een exit-strategie zonder gezichtsverlies.
J.W.
Player
16 augustus 2021, 00:11
dus geen bemoeienis meer van buitenaf En wachten tot ze weer oproepen om Westerse doelwitten aan te vallen? Better safe dan sorry. Inmenging is niet nodig, maar ze terugverwijzen naar het stenen tijdperk wel.
Jan_Wandelaar
16 augustus 2021, 00:15
Ze dragen niet één of ander T-shirt dat ze herkenbaar maakt.Dacht het wel!!!
35609
Toegegeven: meestal dragen ze er een jurk overheen.
J.W.
Dennis
16 augustus 2021, 07:03
En wachten tot ze weer oproepen om Westerse doelwitten aan te vallen? Better safe dan sorry. Inmenging is niet nodig, maar ze terugverwijzen naar het stenen tijdperk wel.Die oproep zal wel komen. En er zullen over 10 jaar wel weer huilende jonge vrouwen in de rechtbank zitten die verklaren niet te hebben geweten dat de Taliban zo wreed was en dat hun kind toch recht heeft op de hulp van de Nederlandse regering.
Laten we nu na het vertrek ook zo moedig zijn om de toekomstige huilebalken nu al te wijzen op het feit dat "weg" ook echt weg betekent. En laten we daar ook echt aan gaan houden! Als je een leven kiest in een door ons als geweldadig geziene cultuur of regime, dan is dat je keus. Maar wel een onomkeerbare!
De toekomstige asielzoekers uit Afghanistan mogen eerst aantonen wat ze zelf tegen de Taliban gedaan hebben. Niks? Dan niet welkom.
Megaboob
16 augustus 2021, 12:54
Zoals te verwachten was steunt groenlinks moslimbrtoederschap de Taliban. En dat enge clubje moslim-communisten wil mee regeren? Never nooit hoop ik!
https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1427214773238837257
en ook in de telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513329196/gl-deventer-neemt-afstand-van-opmerkelijke-tweets-voorzitter-het-valt-allemaal-wel-mee-in-afghanistan
Groenlikns: een heel eng clubje extreemlinkse communisten/anarchisten/moslimbroedrs, het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Verbieden!
Brad Clitt
16 augustus 2021, 13:01
Ik weet niet wat meer beangstigend is, de Taliban weer aan de macht of Megaboob die een link naar Geert z'n twitter plaatst.
bertje600
16 augustus 2021, 14:23
Ik weet niet wat meer beangstigend is, de Taliban weer aan de macht of Megaboob die een link naar Geert z'n twitter plaatst.
Je mag altijd nog naar Afghanistan emigreren als je zo voor de Taliban bent.
Brad Clitt
16 augustus 2021, 14:28
Leren lezen wil ook nog wel eens helpen...
Badslippers
16 augustus 2021, 16:17
Zoals te verwachten was steunt groenlinks moslimbrtoederschap de Taliban. En dat enge clubje moslim-communisten wil mee regeren? Never nooit hoop ik!
https://twitter.com/geertwilderspvv/status/1427214773238837257
en ook in de telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513329196/gl-deventer-neemt-afstand-van-opmerkelijke-tweets-voorzitter-het-valt-allemaal-wel-mee-in-afghanistan
Groenlikns: een heel eng clubje extreemlinkse communisten/anarchisten/moslimbroedrs, het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Verbieden!
Dit is weer het zoveelste voorbeeld van een verdraaid bericht van Megaboob. Het punt is dat de voorzitter van GL Deventer-Salland, Saskia van der Elst haar behoefte met dubieuze inhoud doet in het open riool genaamd Twitter.
Vervolgens komt er een bericht waarin GL zich distantieert van de behoefte met dubieuze inhoud van Saskia van der Elst:
"Het twitterbericht van Saskia gisteravond over de situatie in Afghanistan was op persoonlijke titel. Dit is niet het standpunt van GroenLinks Deventer en nemen daar afstand van."
Dat is geen rede voor Megaboob om dat tevens te vermelden. Nee, hij schrijft liever:
"Zoals te verwachten was steunt groenlinks moslimbrtoederschap de Taliban." Fake nieuws dus van MB.
Nou ben ik geen GL stemmer of sympatisant dus het zal me verder worst wezen wat individuele leden van die partij met een paar armoedige zeteltjes te melden hebben. Maar goed, MB is niet alleen fan van misvormde en fake tieten. Hij behandelt het nieuws graag op dezelfde manier. Laten we het maar op een afwijking houden.
Megaboob
16 augustus 2021, 17:06
Het probleem is dat deze groenlinks mevoruw het schreef vanaf haar groenlinks twitter acount badslippers. du8s de voorzitter van groenlinks fractie Deventer schreef vanaf een met groenlinks aangeduid twitter account haar mening. Ik denk dat mijn punt is gemaakt en vooral deze mevrouw wel degelijk een perfect voorbeeld is van hoe dol dit clubje wel niet is. En dat is een feit.
Peignoir
16 augustus 2021, 18:32
Veel binnenlandse weerstand ondervindt de Taliban niet, lijkt me. Beetje vreemd.
Ach, zo lang ze maar binnen hun eigen staatsgrenzen kleuren gun ik het ze.
bertje600
16 augustus 2021, 20:11
Ach, in Amsterdam heerst al lang een Taliban-sfeer met Bralsema en de Groot Moefton.
Meme Moo
16 augustus 2021, 20:47
Van nieuw leiderschap is totaal geen sprake.
Wel van groot lijderschap van vele Nederlandse burgers.
Als je momenteel in Afghanistan woont, mag je van lijderschap spreken.
Nederlanders die zeuren over Nederland, zijn simpelweg door en door verwend.
Willem2
16 augustus 2021, 21:02
Die kleuren al jaren buiten de lijntjes. Volledig gesteund door o.a. Pakistan.
Willem2
16 augustus 2021, 21:17
Of je past je aan het beleid van huidige regime.
Hmmm zou jij zoiets ook zeggen als er een volledig verbod op de uitoefening van de islam zou komen in Nederland, alle vrouwen hun masker af moeten doen, niet mogen werken, in kampen worden opgesloten, gefolterd, afgeslacht etc. Dat is precies datgene waarmee de Taliban zich 20jaar geleden heeft beziggehouden en zo ook weer verder zullen gaan. Maar kennelijk is dat niet erg omdat hetzelfde geloof is :rolleyes:
pret
16 augustus 2021, 21:50
Hmmm zou jij zoiets ook zeggen als er een volledig verbod op de uitoefening van de islam zou komen in Nederland, alle vrouwen hun masker af moeten doen, niet mogen werken, in kampen worden opgesloten, gefolterd, afgeslacht etc. Dat is precies datgene waarmee de Taliban zich 20jaar geleden heeft beziggehouden en zo ook weer verder zullen gaan. Maar kennelijk is dat niet erg omdat hetzelfde geloof is :rolleyes:
Ja zelfs in deze situatie is aanpassen één van de opties.
Zeus1
16 augustus 2021, 22:46
Weet niet of jullie ooit naar Op1 kijken? Momenteel een tenenkrommende uitzending waarin ex minister van defensie Van Middelkoop door de linkse ratten van BNN/VARA van alle kanten wordt aangevallen, ze hebben zelfs Jeroen Pauw uitgenodigd om nog wat meer druk te zetten. Nodig die man dan niet uit als je toch niks anders doet dan hem afzeiken, schandalig. Hij krijgt nauwelijks de kans om uit te praten, sterker nog ze lachen hem gewoon uit.
Ook willen de bijna unaniem zowat half Afghanistan deze kant ophalen.
Boy69
16 augustus 2021, 23:11
Ook willen de bijna unaniem zowat half Afghanistan deze kant ophalen.
Ik vrees ook dat het kamelenvolk massaal deze kant op zal komen.
Als ze niet daar willen blijven omdat ze het niet eens zijn met de toekomstige „beleidsbepalers“ kunnen ze zich beter verzetten dan vluchten.
Van mij mogen ze elkaar afslachten daar, is het probleem ook opgelost.
klinkt hard, maar die geitenneukers en kamelendrijvers naar europa halen levert ook alleen maar problemen op
Willem2
16 augustus 2021, 23:26
Ja zelfs in deze situatie is aanpassen één van de opties.
Waarom maak jij je dan druk om Oeigoeren of de Palestijnen.
En zo'n bericht van Boy69 mag dan zeker ook want dat is de zogenaamde meerderheid :cool:
Megaboob
16 augustus 2021, 23:38
Geenstijl maakt het allemaal wat inzichelijker Badslippers:
https://www.geenstijl.nl/5160595/taliban-islam-in-nederland-en-wegkijken/
Picasso 1
17 augustus 2021, 00:39
Ze kunnen het wel eenvoudig houden deze keer. Geen grondtroepen, er is niets dat B-52's daar niet kunnen oplossen.
Je kan het best speelgoed droppen naar de Taliban. Gegarandeerd succes. https://twitter.com/MrAndyNgo/status/1427374480486248451?s=20
mentholbear
17 augustus 2021, 02:59
Als ... ze het niet eens zijn met de toekomstige „beleidsbepalers“ kunnen ze zich beter verzetten dan vluchten.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Niet dezelfde situatie, maar in HK zaten ook Westerse 'bezetters'. De lokale Chinezen maakten een deel van de normen en waarden zich eigen. En diezelfde normen en waarden zien ze nu gevaar lopen. Zij die de mogelijkheden hebben, zoeken hun toevlucht elders https://www.theguardian.com/world/2021/may/27/uk-receives-34000-visa-requests-from-hong-kong-in-two-months. https://www.reuters.com/article/uk-hongkong-finance-outflows-idUSKBN29J0WM
Zij die zich verzetten tegen de beleidsbepalers hebben de consequenties ondervonden. Zoals de studenten die een universiteitsgebouw innamen, maar ook media bedrijven die kritiek leverden.
https://www.bbc.co.uk/news/world-asia-china-57578926
In Nederland kun je als protest nog met traktoren op het Malieveld gaan staan. Moet je es proberen op het plein van de hemelse vrede :bibber_2:
pret
17 augustus 2021, 09:27
Waarom maak jij je dan druk om Oeigoeren of de Palestijnen.
En zo'n bericht van Boy69 mag dan zeker ook want dat is de zogenaamde meerderheid :cool:
Ik heb nergens gezegd dat ik mij niet druk maak om Afganen die niks met Taliban te doen willen hebben. Integendeel wat mij betreft mogen Taliban leden ook doodvallen.
Megaboob
17 augustus 2021, 10:11
Het nieuwe leiderschap van "diplomate" Kaag inzake Afganstian. Als dit haar jarenlangen ervaring is, en de manier waarop ze met dit soort zaken omgaat en hoe ze het inschat, dan is het met recht de slechtste minister ooit in Nederland, dus een nieuw naam dringt zich op: Faalkaag:
https://www.geenstijl.nl/5160612/nopen-tot-reflectie-ga-dan/
Picasso 1
17 augustus 2021, 10:33
Als je momenteel in Afghanistan woont, mag je van lijderschap spreken.
Nederlanders die zeuren over Nederland, zijn simpelweg door en door verwend.
We zijn absoluut verwend, dat klopt. Maar als we dus niet moeten zeuren over Rutte en Co (als Afghanistan de referentie is), laten we dat dan ook maar niet doen over types als Trump of Orban.
stimpy3
17 augustus 2021, 10:55
Voor alle mensen met een hoge zuurgraad: de Taliban ontdekken botsauto's
https://twitter.com/Mediavenir/status/1427361212707311622
en we ontdekken dat het crossfitters zijn:
https://twitter.com/Mohamedparisar/status/1427370723715207168
...en ik vraag me wel af of die 20 miljard dollar per jaar niet beter uitgegeven hadden kunnen worden om ieder afghaans dorp een speeltuin en een kermis te geven.
Picasso 1
17 augustus 2021, 11:50
Voor de mensen mete een hoge zuurgraad: de Taliban ontdekken botsauto's
https://twitter.com/Mediavenir/status/1427361212707311622
en we ontdekken dat het crossfitters zijn:
https://twitter.com/Mohamedparisar/status/1427370723715207168
...en ik vraag me wel af of die 20 miljard dollar per jaar niet beter uitgegeven hadden kunnen worden om ieder afghaans dorp een speeltuinen en een kermis te geven.
Klopt, kennelijk werkt dat veel effectiever voor de juiste mindset. Ik zie ze al bijna 'verwesteren' en voor plezier kiezen.
stimpy3
17 augustus 2021, 12:07
Klopt, kennelijk werkt dat veel effectiever voor de juiste mindset. Ik zie ze al bijna 'verwesteren' en voor plezier kiezen.
Nou ja, je moet natuurlijk eerst kijken of het echt haram is. Beetje net zoiets als de pastoor die wekelijks moet kijken of homoseksualiteit wel echt zondig is. (ja, nog steeds).
Picasso 1
17 augustus 2021, 12:15
Nou ja, je moet natuurlijk eerst kijken of het echt haram is. Beetje net zoiets als de pastoor die wekelijks moet kijken of homoseksualiteit wel echt zondig is. (ja, nog steeds).
Geef het volk 'brood en spelen'. De Romeinen hadden deze wijsheid 2000 jaar geleden al ingezien. ‘Eten en amusement’ zijn de dingen waarmee je het volk tevreden houdt.
sofaking
17 augustus 2021, 17:16
Veel binnenlandse weerstand ondervindt de Taliban niet, lijkt me. Beetje vreemd.
Ik kan me niet direct een ander historisch voorbeeld herinneren waar een numerisch groter en beter uitgerust leger zomaar verdampte zonder noemenswaardige strijd. Er zijn wel veel voorbeelden waar bepaalde delen van een leger zich inhielden om eerst te kijken wie de veldslag waarschijnlijk zou winnen, om dan de "goede kant" te kiezen.
Ik vermoed dat het hier hetzelfde is. Totaal onbetrouwbaar leger zonder het minste "patriotisme", en niemand van buitenaf die er aandacht aan schonk.
Badslippers
17 augustus 2021, 17:51
Geenstijl maakt het allemaal wat inzichelijker Badslippers:
https://www.geenstijl.nl/5160595/taliban-islam-in-nederland-en-wegkijken/
Ik weet niet precies waar je op doelt. Vooral niet als je naar een of ander flut artikel op GS verwijst waarin ogenschijnlijk een opsomming en vergelijking wordt gemaakt tussen omgangsvormen in Afghanistan versus Nederland.
Volgens mij reageerde ik eerder (https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?57190-Afghanistan&p=753563#post753563) op die tweet van die domme mevrouw de voorzitter van GL Deventer, die op het Twitteraccount van GL iets mafs schreef zijnde haar eigen mening en jij die persoonlijke mening van die uiterst domme mevrouw extrapoleert naar het volledige clubje GL zijnde de mening van dat clubje omdat zij dat onder de vlag van dat clubje schreef. Ik bracht de nuance aan dat het clubje van GL zich daarvan distantieerde c.q. dat het niet de mening van het GL clubje was. Niet meer niet minder.
Dus, wat wil je me nu precies leren?
Willem2
17 augustus 2021, 19:24
Taliban: 'Geen bijltjesdag in Afghanistan, alles is vergeven’
Er komt geen bijltjesdag in Kaboel. Op hun eerste persconferentie maakten de taliban vandaag bekend dat ze tot een ‘amnestie’ hebben besloten voor heel het land. Ambtenaren en anderen die voor de verdreven regering werkten hoeven niet te vrezen, zo werd aangekondigd. Afghaanse vrouwen zouden evenmin reden tot ongerustheid hebben.
.... https://www.ad.nl/dossier-machtsovername-afghanistan/taliban-geen-bijltjesdag-in-afghanistan-alles-is-vergeven~afd6516c/
Ze gaan de sharia invoeren en heel langzaam handjes en voetjes afhakken :rolleyes:
Zeus1
18 augustus 2021, 00:27
Hoorde vandaag een quote van Joost Eerdmans: we moeten natuurlijk niet iedereen die ooit eens een eitje voor ‘n Nederlander gebakken heeft terug gaan halen.
Verder de bondscoach van het Afghaanse voetbal elftal die melde dat de Afghanen vooral ook eens de hand in eigen boezem moeten steken. Ze hebben niks gedaan om de Taliban te bestrijden, sterker nog de regering is gewoon gevlucht. Hij melde dat er veel “belangrijke” Afghanen al jaren in Dubai zitten die veel geld hebben weggesluisd en daar leven als God in Frankrijk, het geld dat ze van de gewone Afghanen hebben gestolen klotst daar tegen de plinten.
Willem2
18 augustus 2021, 21:04
De Taliban garanderen de vrijheid van alle burgers in Afghanistan en niemand hoeft voor zijn leven te vrezen. Dat is de boodschap die de Taliban uitdragen sinds de inname van Kabul. Maar is dat ook de werkelijkheid in Afghanistan?
Gisteren gaven de Taliban een persconferentie in Kabul. Daarin benadrukte woordvoerder Zabihullah Mujahid opnieuw dat de Taliban niet uit zijn op wraak. Ook Afghanen die tegen de Taliban hebben gevochten of met westerse mogendheden hebben samengewerkt, hebben volgens hem niets te vrezen.
Toch verschijnen er steeds vaker berichten die dat tegenspreken. Een bron van de NOS hoorde van zijn familie dat in hun straat in Kabul "oude Afghaanse militairen werden neergeschoten" door de Taliban.
Mensenrechtenorganisatie Refugee Lives Matter bericht over een afrekening van de Taliban in Jalalabad. Een voormalige tolk die voor de Amerikanen heeft gewerkt, zou voor de ogen van zijn vrouw en kinderen zijn doodgeschoten.
.... https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2394319-daden-taliban-staan-haaks-op-mooie-woorden-in-persconferentie
Het worden de killing fields en dat was het al een paar jaar. Op zijn best een arm SA.
pret
19 augustus 2021, 20:34
Turkije heeft haar eerste Afgaanse vluchteling binnen namelijk de beroemde popstar aldaar Aryana Sayeed. Zelfs Megaboob zou vast geen bezwaar tegen haar hebben denk ik zo.
https://iasbh.tmgrup.com.tr/50bfa8/0/0/0/0/0/0?u=https://isbh.tmgrup.com.tr/sbh/2021/08/19/afganistanli-pop-star-tahliye-ucagiyla-turkiyeye-kacti-1629381320991.jpg&mw=600
Willem2
19 augustus 2021, 20:41
Turkije heeft haar eerste Afgaanse vluchteling binnen namelijk de beroemde popstar aldaar Aryana Sayeed. Zelfs Megaboob zou vast geen bezwaar tegen haar hebben denk ik zo.
https://iasbh.tmgrup.com.tr/50bfa8/0/0/0/0/0/0?u=https://isbh.tmgrup.com.tr/sbh/2021/08/19/afganistanli-pop-star-tahliye-ucagiyla-turkiyeye-kacti-1629381320991.jpg&mw=600
Indien al die vrouwen onder een sluier er zo uitzien dan mogen ze plotseling allemaal komen van Megaboob :biggrin:
(Sorry, heb dit niet gezegd ....)
Picasso 1
19 augustus 2021, 21:29
Met zulke etalagepoppen heeft Megaboob zeker geen bezwaar.
pret
20 augustus 2021, 14:17
Dit zijn de machtige vrienden van de Taliban
Ze moeten hun regering nog presenteren, maar dat lijkt een kwestie van tijd. De Taliban zijn op dat moment weer de officiële machthebbers in Afghanistan. En hoewel veel landen er niet direct voor uitkomen, hebben verschillende overheden warme banden met de groepering opgebouwd. Wie zijn de bondgenoten van de Taliban?
China
Stabiliteit, dat heeft voor China prioriteit. Het land deelt 76 kilometer grens met Afghanistan. Op een kaart lijkt dat verwaarloosbaar, maar het is wel precies bij de provincie Xinjiang. Daar wonen de Oeigoeren, een onderdrukte moslimminderheid. China wil koste wat kost voorkomen dat Oeigoerse extremistische bewegingen of sympathisanten in die grensregio actief worden.
"China is heel erg van de realistische politiek", zegt geopolitiek expert Isa Yusibov. "Het maakt ze niet uit wie er aan de macht is, ze willen vooral geen onrust in hun regio." China weet dat als ze iets van de Taliban gedaan willen krijgen, dat ze dan banden met de beweging moeten opbouwen. Al maanden voor de Taliban de macht grepen, was politiek leider mullah Abdul Ghani Baradar op bezoek in China om te praten over de toekomstige relatie.
Want niet alleen politiek valt er voor China iets te halen in Afghanistan. "Het land is rijk aan grondstoffen en edelmetalen. Doordat het zo instabiel is en de Amerikanen er zaten, is het voor China nooit aantrekkelijk geweest om te investeren. Maar dat kan nu gaan veranderen", zegt Yusibov. China wil Afghanistan graag aansluiten op de nieuwe Zijderoute, een netwerk van wegen, spoorlijnen en havens tussen China, Europa en Afrika. Maar ook daarvoor is stabiliteit nodig. Of de Taliban dat kunnen leveren, wacht China nog rustig af.
Rusland
Geen paniek, chaos of evacuaties bij de Russische ambassade in Kabul. Nee, aan Daluraman Road zijn Russische diplomaten in alle rust aan het werk. De ambassade wordt beveiligd door de Taliban. "Toen president Obama in 2014 aankondigde dat hij Amerikaanse troepen wilde terugtrekken uit Afghanistan, wist Rusland dat de Taliban zouden terugkeren", zegt Yusibov. "Daarom zijn er al jaren gesprekken met vertegenwoordigers van de extremistische beweging vanuit Moskou." Rusland heeft een duidelijk doel: voorkomen dat Afghanistan opnieuw een exporteur wordt van islamitisch terrorisme.
Tussen Afghanistan en Rusland liggen de vijf stans: de Centraal-Aziatische landen die Ruslands achtertuin vormen. "Rusland wil zich ervan verzekeren dat extremisme daar geen voet aan de grond krijgt, want dat kan potentieel overwaaien naar Moskou", vertelt Yusibov. In de voormalige Sovjetstaten zijn extremistische bewegingen actief, die af en toe aanslagen plegen. Rusland probeert daarom een bondgenoot te zijn, ook al staan de Taliban officieel op de Russische lijst van terreurbewegingen.
"Daarnaast wil Rusland z'n invloed in deze landen behouden", zegt Yusibov. "De autoritaire leiders in de Centraal-Aziatische landen waren de afgelopen jaren tevreden met de Amerikaanse aanwezigheid, die het extremisme in de regio onderdrukte. Nu de Amerikanen vertrekken en de Taliban aan de macht komen zegt Poetin; kom maar lekker terug bij ons, wij zorgen wel voor jullie."
Pakistan
Er klonk gejuich in de Pakistaanse hoofdstad Islamabad, toen de Taliban Kabul binnenreden. In meerdere Pakistaanse steden deelden gelijkgestemden snoepjes uit aan voorbijgangers. "Het is een bevriend regime en dat is het altijd geweest", vertelt Zuid-Azië specialist Olivier Immig. "Pakistan heeft in 1994 al geholpen met de oprichting van de Taliban." Sindsdien steunen ze de Taliban, openlijk en in het geniep, via de machtige Pakistaanse inlichtingendienst.
Talibanstrijders zijn in Pakistan getraind, het land fungeert als uitwijkplek voor kopstukken en er gaan wapens en geld de grens over. Toch is het bondgenootschap niet helemaal zonder zorgen. "Pakistan heeft zelf heel veel extreme groeperingen en de angst is dat die zich door de overwinning van de Taliban gaan roeren en dat dat in Pakistan leidt tot meer onrust en geweld", aldus Immig.
Niet alleen etnisch en religieus verwantschap speelt een rol bij de relatie tussen Pakistan en de Taliban. Ook buurland en aartsvijand India is een belangrijke factor. De Indiase regering heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in een goede relatie met de regering van president Ghani, om zo hun invloed in Afghanistan uit te breiden.
"Pakistan wil voorkomen dat Afghanistan binnen de Indiase invloedssfeer komt. Mocht er ooit weer oorlog tussen India en Pakistan komen, wat volgens velen in Pakistan lange tijd een reële optie was, dan is een bevriend regime in Kabul van strategisch belang", zegt Immig. India wilde nooit iets met de Taliban te maken hebben. Nu de extremistische groepering de macht heeft gegrepen, lijkt de rol van India, in ieder geval voorlopig, kleiner te worden.
Bron NOS
PN wel opvallend dat NOS Amerika niet benoemd als één van de machtige vrienden. Immers zij hebben de regio vrijgemaakt voor de Taliban.
WA
20 augustus 2021, 14:41
PN wel opvallend dat NOS Amerika niet benoemd als één van de machtige vrienden. Immers zij hebben de regio vrijgemaakt voor de Taliban.
Dus als je Afghanistan ca 20 jaar bezet en continu de Taliban bestrijd omdat deze organisaties als al-quaida een thuis bieden is dat eigenlijk een vrienden dienst?
hasta la pasta
20 augustus 2021, 14:51
Dit zijn de machtige vrienden van de Taliban
Nog opvallender is dat Turkije niet op het lijstje staat.
https://www.dejongeturken.com/turks-leger-stuurt-boodschap-naar-taliban/
Kluun1985
20 augustus 2021, 15:28
nog een paar dagen wachten tot alle buitenlanders weg zijn, dan gaat de knop :'(
sofaking
20 augustus 2021, 16:39
Training van Afghaanse troepen (al van een paar jaar geleden)
https://www.clint.be/actua/oude-video-gaat-viraal-van-hoe-amerikaanse-soldaten-hopeloos-werden-van-het-afghaanse-leger/?fbclid=IwAR30_JkHGeD4MNHe1FGTiV3u31mAK0Y8vTZBQ07R ie4K3y_befkd6ssHjC0
"Als er drugcontroles zouden zijn, zouden 75 to 80% weer weggestuurd worden."
Ascari
21 augustus 2021, 01:50
35622
Ascari
21 augustus 2021, 03:24
‘Onze moellahs komen uit milities die zich VVD, D66, ChristenUnie en CDA noemen’
https://youtu.be/YAXYZwRlz48
Eddy_V
21 augustus 2021, 14:43
Zo te zien heeft ze nog enkele vluchtelingen meegesmokkeld die nog uit de vermomming moeten kruipen
Turkije heeft haar eerste Afgaanse vluchteling binnen namelijk de beroemde popstar aldaar Aryana Sayeed.
Zeus1
21 augustus 2021, 19:03
Ja je weet het nooit wat al die maffe moslim talibanstrijders onder hun jurkjes verstoppen. Blijft een raar gezicht zo’n volwassen kerels in een jurk met sandalen. Maar wel met een groot mannelijk wapen, dat dan weer wel. En de echte meisjes en vrouwen moeten rondlopen in een soort parasol. Blijven rare snuiters die moslims.
Ascari
21 augustus 2021, 22:14
Ja je weet het nooit wat al die maffe moslim talibanstrijders onder hun jurkjes verstoppen. Blijft een raar gezicht zo’n volwassen kerels in een jurk met sandalen. Maar wel met een groot mannelijk wapen, dat dan weer wel. En de echte meisjes en vrouwen moeten rondlopen in een soort parasol. Blijven rare snuiters die moslims.
Ja gelukkig dragen ze hier geen jurken, of toch wel?
35626
Zeus1
21 augustus 2021, 22:28
Klopt idd maar hier doen de vrouwen aan wat ze zelf willen en die katholieke jurkdragers schieten niet op alles wat los en vast zit
Willem2
22 augustus 2021, 23:08
We hopen op vredesonderhandelingen met de Taliban, zegt de belangrijkste verzetsleider in Afghanistan in een interview met Reuters. Ahmad Massoud waarschuwt dat zijn troepen klaarstaan om desnoods het gevecht aan te gaan met strijders van de extremistische beweging.
Massoud geeft leiding aan het laatste grote verzetsbolwerk tegen de extremistische beweging. De rebellen hebben zich verschanst in de Panjshir-vallei ten noorden van Kabul. De afgelopen dagen hebben verzetsgroepen in de aangrenzende provincie Baghlan drie districten heroverd op de Taliban.
"We willen niet dat er een nieuwe oorlog uitbreekt", zegt Massoud in het telefonische interview. Het is een reactie op het bericht van een Talibanwoordvoerder dat honderden strijders op weg zijn naar de Panjshir-vallei. Volgens de nieuwe machthebbers in Kabul is het offensief om de vallei al begonnen. Maar de verzetsgroep van Massoud spreekt dat in het interview tegen.
.... https://nos.nl/artikel/2394794-verzetsleider-massoud-tegen-taliban-mijn-mannen-staan-klaar-voor-de-strijd
Eddy_V
22 augustus 2021, 23:43
Dus degenen die nog voor een enigszins vrij Afghanistan strijden worden nu al rebellen genoemd… ?
Jan_Wandelaar
23 augustus 2021, 00:40
... worden nu al rebellen genoemd… ?Ja, maar alleen omdat ze zich niet hebben laten vaccineren....
J.W.
WANDELAAR5
23 augustus 2021, 08:06
Dus degenen die nog voor een enigszins vrij Afghanistan strijden worden nu al rebellen genoemd… ?
Zijn gewoon weer die oude war lords van wat vroeger de Noordelijke alliantie werd genoemd. In Afghanistan zal wel weer een stammenstrijd ontstaan met als vroeger, waarbij Pakistan, Rusland en de VS verschillende struikrovers steunen.
Willem2
23 augustus 2021, 12:47
Taliban: latere aftocht Amerikanen is onbespreekbaar
De Taliban accepteren niet dat de Amerikanen pas na 31 augustus uit Afghanistan vertrekken. Dat is onbespreekbaar, zegt een woordvoerder van de extremistische beweging in een video:
.... https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2394837-taliban-latere-aftocht-amerikanen-is-onbespreekbaar
Badslippers
23 augustus 2021, 13:30
Wat maakt een week uit op 20 jaar? Regelrechte sukkels die Taliban.
Willem2
23 augustus 2021, 13:41
Wat maakt een week uit op 20 jaar? Regelrechte sukkels die Taliban.
Je moet soms die beelden en foto's eens bekijken die ze van de taliban laten zien. Inteelt is echt erg ...
Partycrasher
24 augustus 2021, 19:50
Er gaan geruchten op allerlei websites dat de Verenigde Staten de Taliban voor de gek aan het houden zijn. Er wordt beweerd dat de Verenigde Staten doen alsof ze moe zijn en geen geld meer hebben en dat ze daarom weggaan uit Afghanistan. Maar dat dit alles een slim plan van een Amerikaanse generaal is, die wil dat alle Taliban-leden uit alle grotten tevoorschijn komen om een paar dagen groot feest te vieren, zodat Amerikaanse vliegtuigen hen allemaal kunnen bestoken met een speciaal voor de Taliban verbeterde versie van Agent Orange.
Picasso 1
24 augustus 2021, 20:07
Er gaan geruchten op allerlei websites dat de Verenigde Staten de Taliban voor de gek aan het houden zijn. Er wordt beweerd dat de Verenigde Staten doen alsof ze moe zijn en geen geld meer hebben en dat ze daarom weggaan uit Afghanistan. Maar dat dit alles een slim plan van een Amerikaanse generaal is, die wil dat alle Taliban-leden uit alle grotten tevoorschijn komen om een paar dagen groot feest te vieren, zodat Amerikaanse vliegtuigen hen allemaal kunnen bestoken met een speciaal voor de Taliban verbeterde versie van Agent Orange.
Hahaha
Denk eerder dat de Taliban gewone Afghanen zijn die die je niet kan onderscheiden van de rest, Afghanen die simpelweg wachten en de wapens nemen wanneer ze de tijd ervoor rijp vinden.
Willem2
24 augustus 2021, 21:35
Nederland actief in Kabul, speciale eenheden halen evacués naar de luchthaven
.... https://nos.nl/artikel/2395012-nederland-actief-in-kabul-speciale-eenheden-halen-evacues-naar-de-luchthaven
Player
24 augustus 2021, 22:09
Gevoel voor humor hebben ze ook al niet
Vastgebonden komiek maakt net voor zijn executie nog grapje over talibanstrijders
https://www.hln.be/buitenland/vastgebonden-komiek-maakt-net-voor-zijn-executie-nog-grapje-over-talibanstrijders~af59bbf5/
Picasso 1
24 augustus 2021, 22:23
Vastgebonden komiek maakt net voor zijn executie nog grapje over talibanstrijders
https://www.hln.be/buitenland/vastgebonden-komiek-maakt-net-voor-zijn-executie-nog-grapje-over-talibanstrijders~af59bbf5/
Grandioze man. Heeft zich op zeer waardige wijze gedragen in zijn laatste levensmomenten.
Coviag
25 augustus 2021, 10:35
Verschrikkelijk hoe dit land weer afglijdt naar een totalitair gewelddadig regime. Wat denken jullie, zal het verzet van Saleh en Massoud in de Panjshir vallei nog effect hebben?
WANDELAAR5
25 augustus 2021, 11:08
Het land vervalt gewoon weer in een burgeroorlog waar gewetenloze strijders de baas zijn in bepaalde regio’s en de drugshandel daar proberen te controleren. En de Amerikaanse/Russische/Pakistaanse propaganda zal proberen de ene groep beter te laten lijken dan de andere en steunen met wapens. China zal proberen hun economische interesses te beschermen door het betalen van protectiegeld aan de verschillende facties. Omdat India tegen Pakistan is zullen zij misschien ook nog wat onrust stoken. En Jan met de pet en zijn gezin moet maar proberen te overleven en naar de pijpen dansen van de mafkezen met wapens…
Geloof voorlopig maar niets. Ordinaire struikrovers die elkaar de kop in slaan en alle conventies aan de kant schuiven met eindeloze wederzijdse wraakacties.
bertje600
25 augustus 2021, 13:31
Dit is wat wij in de Middeleeuwen hebben meegemaakt.
De taliban-figuren moeten nog heel wat leren.
Terwijl de intellectuele mensen daar nu zijn vertrokken.
Hetzelfde is gebeurd in Iran.
Nu repressie in beide landen.
Mooi vanaf heden links laten liggen.
Alleen Nederlandse linkse politici mogen daar nu nog komen.
Groen Links gaat daar nu een luchtbrug voor optuigen of niet?
Willem2
25 augustus 2021, 13:53
Ministers over evacuatie Kabul: na vrijdag ingewikkeld, niet iedereen kan mee .... https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2395057-ministers-over-evacuatie-kabul-na-vrijdag-ingewikkeld-niet-iedereen-kan-mee
bertje600
25 augustus 2021, 14:50
Dat zou wel mogelijk zijn geweest als men eerder had opgetreden.
Maar het Kaagje moest zo nodig met PvdA en GL samen gaan eten.
Wanneer wordt het duidelijk dat zij ongeschikt is als minister en ontslagen dient te worden.
Of houdt Rutte zijn bedje nog warm voor haar?
Willem2
26 augustus 2021, 11:57
Vandaag laatste Nederlandse evacuaties uit Kabul, 'pijnlijk moment' zeggen ministers
.... https://nos.nl/artikel/2395179-vandaag-laatste-nederlandse-evacuaties-uit-kabul-pijnlijk-moment-zeggen-ministers
40jaar oorlog en we gaan terug naar de middeleeuwen.
Coviag
26 augustus 2021, 12:16
Ik vind het te gemakkelijk om te wijzen naar de regering. Geen land kon beginnen met evacueren zolang er nog hoop was dat de Afghaanse regering en ordetroepen stand zouden houden. Je gooit 20 traning niet zomaar weg. En toen de president vertrok was de tijd natuurlijk te kort.
Er melden zich nog steeds Afghanen die 10-15 geleden iets gedaan hebben voor de Nederlanders. Die lijsten kun je niet zelf hebben liggen van al die jaren, en al heb je ze, hoe kun je de mensen vinden? Dus je bent afhankelijk van wanneer ze zichzelf melden. Sommigen doen dat later dan anderen en ook dan is een check noodzakelijk, want we kunnen en willen niet alle economische gelukszoekers naartoe halen. De schaarse vluchten moeten wel gevuld worden met diegenen die écht gevaar lopen.
Complexer verhaal dus waarbij we de echte nuances ook niet zullen weten en waar nu door oppositie partijen een politiek slaatje uit geslagen wordt.
Zeus1
26 augustus 2021, 12:31
Ik vind het te gemakkelijk om te wijzen naar de regering.
en waar nu door oppositie partijen een politiek slaatje uit geslagen wordt.
Helemaal eens met Coviag. Dat oppositiepartijen hier een politiek slaatje uit willen slaan is niet verrassend overigens. Met name de partijen die zelf nooit of te nimmer verantwoordelijkheid zullen dragen zoals SP doen niet anders. Gisteren hoorde ik die trol van een Marijnissen weer eens orakelen, om te janken. Dat is een van die partijen die bij de laatste verkiezingen wederom slecht uit de bus kwamen. Ohja, ze gaf ook nog ff tussen neus en lippen door dat ze niet in de komende regering wenste plaats te nemen, ja duh, wat een domme gans, komt bij de volgende verkiezingen vast goed :lostit:
WANDELAAR5
26 augustus 2021, 14:27
Interessant in dit verband is dat Frankrijk en Engeland in mei begonnen zijn met evacuaties itt de VS en NL en België. De Belgen hadden daar niet zoveel mensen en zijn inmiddels klaar met de evacuatie (volgens eigen zeggen). De VS is kwaad op het VK en Frankrijk dat ze hun inlichtingen niet gedeeld hebben… Daardoor is ook NL te laat. Tijd om de spionnen banden wat aan te halen lijkt mij!
Zeus1
26 augustus 2021, 14:51
En misschien ook eens tijd voor Nederland om eens pas op de plaats te maken met in dat soort landen onze mensen (ambassadeur + personeel) onder te brengen. Laat die “regeringen” daar eerst maar eens zorgen dat ze hun zaakjes op orde hebben.
In dat kader was het wel opvallend wat die journaliste die jaren in Afghanistan had gewoond (ben haar naam ff kwijt) gisteren bij Op1 antwoordde op de vraag “wat moet de Nederlandse regering de komende tijd doen met de situatie in Afghanistan?”, ze antwoordde: eerst alle Nederlanders en Afghanen die ons hebben geholpen voor 31 aug. daar weghalen en meteen na 31 aug. goede Nederlandse mensen daar stationeren??? Dus eerst weghalen omdat het er levensgevaarlijk is en daarna weer anderen van ons er naar toe omdat het er na 31 aug. veilig is???? Schiet mij maar lek als de “experts” er zo over denken. Nogmaals ik zou zeggen laat ze eerst zelf hun zaakjes maar eens op orde krijgen daar.
WANDELAAR5
26 augustus 2021, 14:55
Misschien een goed baantje voor Sylvana Simons? Die kan zich daar goed uitleven op gelijke rechten voor vrouwen! Misschien in een duobaan met Femke Halsema?
Willem2
26 augustus 2021, 15:57
Ook vluchtelingenopvang in Amsterdam
Ook in Amsterdam is nu een noodopvanglocatie voor Afghaanse vluchtelingen. Defensie heeft een deel van het Marine Etablissement beschikbaar gesteld, meldt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Het is de vijfde opvanglocatie voor Afghaanse vluchtelingen die de afgelopen week zijn aangekomen in Nederland. In de nieuwste locatie is plek voor zo'n 400 mensen. De eerste bussen met evacués worden vanmiddag verwacht.
.... https://nos.nl/liveblog/2395184-pentagon-explosie-bij-vliegveld-van-kabul-ook-vluchtelingenopvang-in-amsterdam
bocariver
26 augustus 2021, 18:15
Interessant in dit verband is dat Frankrijk en Engeland in mei begonnen zijn met evacuaties itt de VS en NL en België. De Belgen hadden daar niet zoveel mensen en zijn inmiddels klaar met de evacuatie (volgens eigen zeggen). De VS is kwaad op het VK en Frankrijk dat ze hun inlichtingen niet gedeeld hebben… Daardoor is ook NL te laat. Tijd om de spionnen banden wat aan te halen lijkt mij!
We apologise if France have some better views and allies in Afghanistan since 40 years.
About USA, do they listen to their allies ? or they are more busy to spy their allies and after make bad analysis of same informations...
uurtje
26 augustus 2021, 19:24
Nou.. het ligt toch wel wat genuanceerder. Ook in de VS was er informatie maar er was een mijnheer J.B. die niet wilde luisteren. Hij had zelfs het hele gebeuren, al dan niet middels zijn hobby 'decreet', kunnen tegenhouden maar deed het niet. Dus... J.B. kan om te beginnen niets afschuiven. ligt ook onder vuur binnen eigen partij en het zal wel zo zijn redenen hebben dat er eigenlijk nooit vragen gesteld mogen worden door verslaggevers tijdens een conferentie. Ja... gisteren dreigde het te gaan gebeuren en sloot men de microfoon af van betrokkene j.b.. Heeft de NPO allemaal niet opgepikt want het volgen en monitoren van een Amerikaanse President is sinds Jan 21 niet meer interessant.
Fransen en Engelsen hadden hun zaken wel voor elkaar. De 3 dames in NLD hebben lopen pitten. Nou ja, niet helemaal. Kaag had wel wat anders te doen en weet dat ze overal mee weg komt. Die andere 2 zijn gewoon zielige lammetjes. Maar Kaag en Biden hebben wel wat gemeenschappelijk.. die weten met succes een zondebok te vinden en hebben de media achter zich staan. En dan is het makkelijk... heel makkelijk.
Niet alleen in Frankrijk maar ook elders zijn de eerste 'elementen' al uit de vluchtelingstroom gehaald. Kon je op wachten. Apart is ook dat het schijnbaar normaal is om hier asiel aan te vragen en daarna lekker in eigen land op vakantie te gaan. Dit fenomeen is niet beperkt tot Afghanistan maar dan nog. Mag hopen dat het restant van de vakantievierders dat nog daar is nog heel lang kan genietn van het verblijf. En de vakantievierders die terug zijn gehaald zouden een hele dikke rekening moeten krijgen.
En dan de tolken.. de mensen waar we wellicht niet alleen een morele schuld hebben maar misschien ook meer. Kaag en de andere trawanten hebben daar een rol in. Waar een normaal mens wellicht een aanklacht 'dood door schuld' in ontvangst mag nemen gaat dit hier niet gebeuren. Aftreden kunnen ze ook niet meer. En bloed heeft mevrouw Kaag al voldoende aan de handen dus een beetje meer of minder maakt niet uit.
We kunnen nu naadloss over gaan naar China, ook zo een land dat hier een rol in speelt maar dat is meer van hetzelfde. Met name de pers die wegkijkt. Nog ff praten over onderhandelen met de Taliban? Hoe dom kun je zijn. Vandaag was daar het beste voorbeeld van. Vrije aftocht... hahahaha... dikke Taliban ring om het vliegveld, niemand komt zomaar door de controles en lui worden uit de bus getrokken. Maar de suiciders hadden geen enkel probleem om er doorheen te komen...
Mooie geitebende... heel mooi.......
Willem2
26 augustus 2021, 20:48
'Zeker 60 mensen omgekomen bij bomaanslagen'
Het dodental als gevolg van de bomaanslagen in Kabul lijkt fors te gaan oplopen. The Wall Street Journal en de BBC schrijven op basis van een Afghaanse functionaris dat het gaat om zeker zestig dodelijke slachtoffers. Volgens de BBC zijn er ook 140 gewonden.
Aanvankelijk werd gemeld dat er zeker 13 mensen om het leven waren gekomen bij de twee explosies in de buurt van het internationale vliegveld.
Ook het aantal omgekomen Amerikaanse militairen loopt verder op. Volgens persbureau AP zijn zeker elf mariniers en een hospik van de marine gedood bij de bomaanslagen in Kabul. Het persbureau baseert zich op twee anonieme functionarissen.
Het Pentagon heeft alleen bevestigd dat er meerdere slachtoffers zijn onder Amerikaanse militairen.
.... https://nos.nl/collectie/13870/liveblog/2395184-zeker-60-doden-en-140-gewonden-bij-aanslagen-kabul-kabinet-2500-mensen-geevacueerd
uurtje
26 augustus 2021, 20:53
De teller staat nu op 12 militairen. Dit krijg je ervan als je gaat onderhandelen met islamitische terroristen. Ze zullen wel ( a la Kaag) de schuld afschuiven. Maar wie had er nou een ring rond het vliegveld en controleerde iedereen? Juist... dit is dus ook geen toeval of een toevalstreffer. Hiermee is dus de evacuatie meteen voorbij en zit de Taliban met heel veel gijzelaars. Diep triest voor de familieleden die hun geliefde die kant op zag gaan om mensen te redden en tot slachtoffer werden. Diep triest ook dat er tot op heden niet geleerd is dat onderhandelen met zulk soort volk zinloos is.
stimpy3
26 augustus 2021, 20:58
Nou ja, goed dat alle westerse militairen daar binnenkort weg zijn, toch?
Willem2
26 augustus 2021, 22:00
Nou ja, goed dat alle westerse militairen daar binnenkort weg zijn, toch?
Daarmee is het probleem helemaal niet opgelost, sterker nog het gaat denk ik nog veel groter worden.
Dennis
27 augustus 2021, 05:13
De teller staat nu op 12 militairen. Dit krijg je ervan als je gaat onderhandelen met islamitische terroristen. Ze zullen wel ( a la Kaag) de schuld afschuiven. Maar wie had er nou een ring rond het vliegveld en controleerde iedereen? Juist... dit is dus ook geen toeval of een toevalstreffer. Hiermee is dus de evacuatie meteen voorbij en zit de Taliban met heel veel gijzelaars. Diep triest voor de familieleden die hun geliefde die kant op zag gaan om mensen te redden en tot slachtoffer werden. Diep triest ook dat er tot op heden niet geleerd is dat onderhandelen met zulk soort volk zinloos is.
Omdat je het antwoord niet (duidelijk) geeft, voor de slechte of trage lezer: de Taliban controleren rondom het vliegveld. Dus zij, en dat is ook afspraak met de VS, controleren de mensen daar en zijn dus ervoor verantwoordelijk. De NAVO zit op het vliegveld en alleen daar!
Dat er nu veel Afghanen met paspoorten uit Nederland, Duitsland, VS enzovoort achterblijven is triest, maar WTF doen ze daar ook? Ik zie op in journaals (Nederlandse, Duitse, CNN) mensen die op familiebezoek waren en ternauwernood konden wegkomen. Familiebezoek? In een land waaruit je gevlucht bent en bij de IND loopt te beweren dat het zo onveilig is? Op de kaart van Buitenlandse Zaken is het reisadvies voor Afghanistan altijd donkerrood geweest!! Wuhan was in vergelijking met Afghanistan op het hoogtepunt van de covid-pandemie heel licht roze. Zo donkerrood is Afghanistan.
Uiteraard valt er wel een klein beetje schuld aan Rutte en Kaag toe te schrijven; de Nederlandse bureaucratie doet zijn werk perfect. En Nederland sprint spreekwoordelijk naar voren als het eindsignaal geklonken heeft (zowel Trump als Biden hebben meermaals het vertrek van de VS uit Afghanistan in 2021 bevestigd, dat zou geen verrassing moeten zijn). Maar dan nog; wie gaat er naar Afghanistan en is achteraf verbaasd dat je in de problemen komt? Sommige zaken zijn moeilijk, anderen simpel. Dit is simpel
noglangnietuitgewandeld
27 augustus 2021, 06:54
In een casus als deze gaan er altijd dingen fout. Als er anderen in de regering en op de ministeries hadden gezeten dan waren er ongetwijfeld ook dingen fout gegaan. Maar uitgerekend Kaag, die veel ervaring heeft in dit deel van de wereld overkomt het. Dan mag je je toch afvragen, heeft ze zitten suffen? Te veel aandacht besteed aan in haar ogen belangrijker zaken? Hoe houd ik rechts eruit, hoe krijg ik links erin? Welke functie elders verzinnen we voor die lastige Omtzicht? Hoe druk ik mijn groene agenda erdoor? Ze laadt hier toch echt de schijn op zich dat de Kaag ambitie, met als hoofddoel het hoogste ambt, de prioriteit genoot.
Dennis
27 augustus 2021, 08:03
Kaag is ongeschikt, zowel in een crisistijd als daarbuiten. Elitair. Zo praat ze en zo denkt ze. Denkt dat de wereld maakbaar is. Da's een dingetje van links. Rechts denkt, ten onrechte, dat rijkdom hun toekomt vanwege inzet en hard werken.
De Nederlandse politiek heeft van links tot rechts zitten slapen. En de ambtenaren en militairen ook. Teveel met zichzelf bezig (dat is geen exclusieve eigenschap van Kaag) en vooral ook internationaal te onervaren als het op een crisis aankomt; vertrouwen op anderen en denken dat het wel losloopt, dat er altijd te praten valt en dingen dus ook maakbaar zijn.
Afghanistan is een bodemloze put. Vraag maar eens aan soldaten die er geweest zijn; alles moet "gekocht" worden. Corruptie. Zonder dat krijg je niksgedaan. Dat is de instelling en dat zagen we dus ook bij de Afghaanse politie en leger toen de VS vertrokken; niet vechten tegen de verschrikkelijke Taliban, maar gewoon niks doen. Omdat ze dat gewend zijn. Voor wat, hoort wat. Daar ga je dus niks mee bereiken als Westers land en dat had de Nederlandse politiek moeten en kunnen weten. Ook de oppositie!
Picasso 1
27 augustus 2021, 11:23
Dat er nu veel Afghanen met paspoorten uit Nederland, Duitsland, VS enzovoort achterblijven is triest, maar WTF doen ze daar ook?
Het vliegveld is niet de enige manier om het land te ontvluchten. De grens over steken naar landen zoals Pakistan en India en van daaruit verder kijken zou ook een optie kunnen zijn.
Willem2
27 augustus 2021, 13:08
Het vliegveld is niet de enige manier om het land te ontvluchten. De grens over steken naar landen zoals Pakistan en India en van daaruit verder kijken zou ook een optie kunnen zijn.
Dan kom je Megaboob tegen want dan zijn ze zogenaamd veilig en kunnen ze daar blijven.:rolleyes:
https://www.hln.be/buitenland/iedereen-wil-deze-hel-achterlaten-duizenden-afghanen-aan-grens-met-pakistan~ac437161/
Pakistan heeft trouwens een hek gebouwd :cool:
https://www.graphicnews.com/nl/pages/35236/TERRORISME-Grenshek-Pakistan-Afghanistan_infographic
en aan de andere kant ondersteunen die vooral de Taliban en Alquida.
Willem2
27 augustus 2021, 13:42
Van de tolken die nog op Nederlandse lijsten stonden om uit Afghanistan te worden geëvacueerd, zijn er nog zo'n dertig in dat land achtergebleven. Dat valt op te maken uit het antwoord van minister Bijveleld op vragen van journalisten. Bijleveld zei dat van de 67 tolken die op een lijst stonden de afgelopen dagen ongeveer de helft met hun gezinnen naar Nederland is gekomen.
Volgens de demissionair minister van Defensie is met een deel van de achtergebleven tolken contact, maar kan ze daar om veiligheidsredenen niets over zeggen.
Bijleveld zei verder dat er tot 15 augustus al 111 tolken naar Nederland waren gehaald. Met hun gezinnen zijn dat zo'n 500 mensen. De Tweede Kamer heeft er verschillende keren op aangedrongen de tolken zo snel mogelijk te evacueren.
... https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2395325-minister-bijleveld-de-afgelopen-dagen-nog-zo-n-dertig-tolken-opgehaald
sofaking
27 augustus 2021, 13:50
Juist, wees maar zeker dat wie genoeg cash heeft nog wel ergens een mensensmokkelaar vindt om hem over 1 van de landsgrenzen te krijgen.
Megaboob
27 augustus 2021, 14:12
Dan kom je Megaboob tegen want dan zijn ze zogenaamd veilig en kunnen ze daar blijven.:rolleyes:
https://www.hln.be/buitenland/iedereen-wil-deze-hel-achterlaten-duizenden-afghanen-aan-grens-met-pakistan~ac437161/
Pakistan heeft trouwens een hek gebouwd :cool:
https://www.graphicnews.com/nl/pages/35236/TERRORISME-Grenshek-Pakistan-Afghanistan_infographic
en aan de andere kant ondersteunen die vooral de Taliban en Alquida.
Willem begint het te begrijpen gelukkig. Gevlicht uit Afghanistan? Prima dat is onder de huidieg omstandigheden te begrijpen. Aangekomen in een veilig buurland? Prima, dan lekker daar blijven en daar opgevangen worden. Dat is logisch, eenvoudig, kosten besparend, humaan en redelijk.
Overigens mogen wat mij betreft alle Afghanen die een Nederlandse verblijfsvergunning/paspoort hebben en nu in Afghanistan waren, ondanks code rood en het feit dat ze het land ontvlucht zijn ooit wat mij betreft daar blijven zonder recht op terugkeer, want van twee walletjes eten kan natuurlijk niet. Onbestaanbaar!
Vanochten een totaal dwaze Afgaanse die (uiteraard op NPO1) aangaf dat haar broer weer was terugverhuist naar Afghanistan met zijn gezin (hij was toch gevlucht?!) en nu dan maar weer oppgehaald moet worden op kosten van de Nederlandse belastingbetaler. Er werd geen ktritische vraag gesteld uiteraard in het intervieuw. En dat lieve mensen, is extact wat er mis is in Nederland. Ongelofelijk.
Willem2
27 augustus 2021, 14:30
..
Vanochten een totaal dwaze Afgaanse die (uiteraard op NPO1) aangaf dat haar broer weer was terugverhuist naar Afghanistan met zijn gezin (hij was toch gevlucht?!) en nu dan maar weer oppgehaald moet worden ....
Eigenlijk is dat logisch. Je bent gevlucht voor de Taliban of ander oorlogsgeweld en vlucht naar Nbv Nederland (volgens de logica van Megaboob kan je nooit zo ver komen...).
Daarna was het relatief rustig en ga je weer terug om het land op te bouwen, te leven. Indien de Taliban dan komt dan laat jij je afslachten ???
Megaboob
27 augustus 2021, 15:12
Zie deze link Willem:
https://twitter.com/AnnemarieGelder/status/1431183597306847232
En al in 2020 heeft Trump netjes aangekondigd dat de Amerikanen zich terug gaan trekken daar. Een Afgaan begrijpt en weet dan ook wel dat de Taliban daarna terugkomen, dat was een kwestie van tijd. En Afghanistan weer helpen terug op te bouwen? haha, dat kun je niet menen. Het was niets, het is niets en het word niets daar, dat weeet iedereen die de geschiedenis van het land enigzins heeft bestudeerd helaas. Dat niet erkennen is naief zijn.
Willem2
27 augustus 2021, 20:21
Amerikaanse Afghanistan-veteranen zijn er na de val van Kabul in geslaagd om honderden Afghaanse bondgenoten en hun familieleden op het vliegveld te krijgen. Deze veteranen deden dat vrijwillig, schrijft de Amerikaanse tv-zender ABC. Onder de belofte van strikte geheimhouding mochten journalisten van ABC meekijken in de beveiligde chatroom vanwaaruit de operatie werd geleid.
Operatie Pineapple Express (Ananas Express) begon op 15 augustus en stond onder leiding van luitenant-kolonel Scott Mann, een voormalig commandant van Amerikaanse commando's. De leden van zijn groep wilden een Afghaanse collega die door de Taliban werd gezocht, en zeker zou worden gedood, op het vliegveld van Kabul zien te krijgen. De Afghaan had meer dan tien jaar met Amerikaanse special forces samengewerkt.
Het plan lukte. Met hulp van het Amerikaanse leger en de Amerikaanse ambassade wisten de veteranen hun vriend en zes leden van zijn familie in veiligheid te brengen.
.... https://nos.nl/artikel/2395389-amerikaanse-veteranen-redden-honderden-afghanen-in-geheime-operatie
sofaking
28 augustus 2021, 00:51
.... https://nos.nl/artikel/2395389-amerikaanse-veteranen-redden-honderden-afghanen-in-geheime-operatie
Het is toch totaal onbegrijpelijk dat men daar al niet vanaf begin augustus mee begonnen is.
8 augustus gaf zelfs België al aan dat men Afghanistan moest verlaten.
Dit is toch te gek voor woorden.
Jan_Wandelaar
28 augustus 2021, 19:56
Een Afgaan begrijpt en weet dan ook wel dat de Taliban daarna terugkomen ...Terugkomen??? Iedere Afghaan die de afgelopen 20 jaar om zich heen gekeken heeft weet dat de Taliban nooit weg zijn geweest!!! Formeel was er een centrale federale regering in Kabul, welke beschermt moest worden door ISAF. In de praktijk maakte de Taliban gewoon nog de dienst uit in de rest van het land.
In de praktijk is er de afgelopen weken daarom niets veranderd voor de Afghanen, behalve dat ze een nieuwe smoes hadden om via de achterdeur welvarende westerse landen binnen te komen. De Afghanen die nu door de Nederlandse regering met door de belastingbetaler gefinancierd kunst en vliegwerk geëvacueerd zijn gaan volgend jaar gewoon weer op vakantie/familiebezoek in datzelfde Afghanistan.
J.W.
Dennis
29 augustus 2021, 16:26
Linkse krant, maar toch zal Megaboob het er mee eens zijn. Ik ook trouwens.
https://www.volkskrant.nl/cs-b1253843
sofaking
29 augustus 2021, 16:46
Geen steun meer voor Oeigoerse moslim-rebellen in Afghanistan.
De kassa rinkelt.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/politiek/deal-met-peking-oeigoerse-strijders-in-afghanistan-moeten-niet-rekenen-op-steun-van-de-taliban/ar-AANQc35
bertje600
30 augustus 2021, 11:47
Kaag gaat naar de omgeving van Afghanistan.
Neemt ze dan Ploumen en Klatertje mee?
Het zal wel lang duren voor dat ze er is, ze moet eerst nog haar koffers pakken
en gezien haar getreuzel met de formatie zal dat dus lang gaan duren!
wervelwind
30 augustus 2021, 11:57
Ik verafschuw de Volkskrant sinds jaren maar dit is een goed artikel. En misschien een aanwijzing dat er aan linkerzijde van het spectrum nog intelligente mensen zitten.
Willem2
30 augustus 2021, 13:59
Demissionair minister Kaag van Buitenlandse Zaken gaat zo snel mogelijk naar Qatar, Pakistan en Turkije. Doel van haar reis is om evacuaties van Nederlanders "en anderen die we naar Nederland willen halen" uit Kabul weer mogelijk te maken.
Dat zal niet van de een op de andere dag gebeuren, zei Kaag. "Als je kijkt naar de veiligheid en de recente raketbeschietingen, ziet het er op dit moment niet hoopvol uit. Daarom moeten we werken aan plan B."
Naar schatting honderden Nederlanders en honderden Afghanen die met Nederland hebben samengewerkt willen het land nog wel uit, maar kunnen dat nu niet. Kaag wil ter plaatse ook bespreken waar de Nederlandse ambassade voor Afganistan tijdelijk kan worden gevestigd.
.... https://nos.nl/artikel/2395736-kaag-reist-zo-snel-mogelijk-naar-qatar-pakistan-en-turkije
Boy69
30 augustus 2021, 14:44
.... https://nos.nl/artikel/2395736-kaag-reist-zo-snel-mogelijk-naar-qatar-pakistan-en-turkije
Lekker daar houden dat akelige arrogante mens
Zeus1
30 augustus 2021, 15:15
Lekker daar houden dat akelige arrogante mens
En pas ophalen zodra daar de pleuris uitbreekt?
Boy69
30 augustus 2021, 16:18
En pas ophalen zodra daar de pleuris uitbreekt?
Helemaal niet ophalen
Lekker daar laten zitten met haar hoofddoekje
Willem2
31 augustus 2021, 01:18
Alle Amerikaanse militairen weg uit Kaboel: VS na 20 jaar uit Afghanistan
De laatste Amerikaanse militairen en diplomaten zijn nu ook geëvacueerd uit Afghanistan, dat zegt generaal Kenneth F. McKenzie die de leiding had over de evacuatieoperatie. Ze zijn vertrokken vanaf de luchthaven van Kaboel. De evacuaties van buitenlanders en Afghanen vanaf het vliegveld van Kaboel is stopgezet. Hiermee komt een einde aan twintig jaar Amerikaanse militaire aanwezigheid in Afghanistan.
.... https://www.ad.nl/buitenland/alle-amerikaanse-militairen-weg-uit-kaboel-vs-na-20-jaar-uit-afghanistan~afe1252d/
Willem2
31 augustus 2021, 13:17
Taliban vieren overwinning: 'Alles wordt weer normaal, maar dat kost tijd'
.... https://nos.nl/artikel/2395857-taliban-vieren-overwinning-alles-wordt-weer-normaal-maar-dat-kost-tijd
Het "nieuwe" normaal is voor een ieder anders :cool:
Willem2
1 september 2021, 01:24
Biden: 'Het was of nu vertrekken uit Afghanistan of escalatie'
..... https://nos.nl/artikel/2395960-biden-het-was-of-nu-vertrekken-uit-afghanistan-of-escalatie
had het maar laten escaleren.
Willem2
3 september 2021, 18:36
Demissionair minister Ank Bijleveld (Defensie) vindt het 'onbegrijpelijk' dat naar Nederland gevluchte Afghanen weer terug zijn gegaan naar hun geboorteland. Toen de evacuatie bezig was, werd het kabinet verrast door het grote aantal Nederlanders dat in Afghanistan verbleef ondanks een negatief reisadvies voor dat land.
,,Ik vind het soms zelf wel onbegrijpelijk dat mensen, terwijl ze hier naartoe gevlucht zijn, ook weer uiteindelijk daar naartoe zijn gegaan, terwijl de situatie al niet goed was", zei Bijleveld vrijdag voor aanvang van de ministerraad. Defensie heeft meer dan 2500 mensen uit Afghanistan gehaald, maar er zijn honderden achterblijvers.
Vorige week bleken meer dan 1250 Nederlanders in Afghanistan te verblijven. Het zou veelal gaan om mensen met Afghaanse wortels die op familiebezoek waren. Tot voor kort waren er nog lijnvluchten naar Afghanistan. Turkije en Qatar proberen het vliegveld van Kabul inmiddels weer operationeel te maken.
Het kabinet wil Nederlanders en Afghanen die hierheen mogen komen, zo snel mogelijk ophalen. Buitenlandse Zaken meldt ongeveer zeshonderd mensen in beeld te hebben met wie wordt gesproken over hulp bij het verlaten van Afghanistan. Het gaat om onder anderen Nederlanders, statushouders en familieleden die in aanmerking komen voor gezinshereniging.
Bijleveld zegt dat haar ministerie contact heeft met Afghanen die voor Defensie hebben gewerkt. Toen de evacuatie vanuit de Afghaanse hoofdstad Kaboel vorige week gedwongen moest stoppen, bleven er volgens Bijleveld een dertigtal tolken achter die voor de Nederlandse missie hebben gewerkt in Afghanistan.
..... https://www.ad.nl/buitenland/live-bijleveld-onbegrijpelijk-dat-afghanen-terug-zijn-gegaan-afghaanse-youtuber-gedood~a068123e/
Willem2
4 september 2021, 20:34
Wanhopige Afghaanse vrouwen gedwongen te trouwen met mannelijke evacués
Afghaanse families hebben vrouwen en meisjes gedwongen te trouwen met mannen die voor evacuatie in aanmerking kwamen. Bij het vliegveld van Kaboel betaalden ze de mannen soms duizenden dollars om zich voor te doen als echtgenoot of om snel te trouwen. Zo proberen ze de vrouwen het land uit te krijgen, uit angst voor de taliban. Amerikaanse diplomaten slaan alarm, meldt nieuwszender CNN.
..... https://www.ad.nl/buitenland/wanhopige-afghaanse-vrouwen-gedwongen-te-trouwen-met-mannelijke-evacues~a0aef11d/
deket
5 september 2021, 23:08
Ga hier Joe Biden niet verdedigen maar kan wel begrijpen dat hij niet langer wilde dweilen met de kraan open en nogmaals een honderdtal miljarden opdoen voor een procesie van Echternach. Niets vooruitgang, dat zogenaamd groot leger financieel gesteund door het westen bleek waardeloos en corrupt
Drugssmokkelroute in het noorden bleef vrij spel krijgen en heeft dat nu nog,dus zo hoog ligt de moraal niet bij de Taliban
De Russen hebben vroeger ook al hun tanden dringend een tegen de Taliban die toen heel cynisch, opgeleid en bewapend door de Amerikanen in hun toenmalige steun tegen het Communisme .Ook de Perzen en de Mongolen(bedoel het volk en niet de hooligans van Club Brugge) zijn er destijds moeten vluchten
Een land vol bergen en woestijn
En vooral een heel andere structuur zoals we normaal gewend zijn. Afghanistan bestaat vooral uit stammen en buiten Kaboel dus ook vooral Nomaden. Bij die stammen bleken de Taliban al lang deze inwoners aan het manipuleren .
Zowel het westen als oosten hebben boter op hun hoofd, ze hebben allen met de Taliban gaan onderhandelen en nu lijkt China de lachende derde die economische opportuniteiten zien
Wat Joe Biden wel had moeten niet is het leger nog even laten aanhouden daar om de evacuaties meer veilig te laten gebeuren
Ofwel doe he zoals 20 jaar geleden en vernietig die Taliban maar zoals he merkt vergaat onkruid niet maar zo nog eens 10 jaar aanmodderen lijkt me niet verstandig
deket
5 september 2021, 23:11
En voor Megaboob etc, hou maar rekening met enorme stromingen vluchtelingen naar Nederland en België
Rijke oliestaten,die dezelfde cultuur hebben en veel minder bevolkingsdichtheid nemen geen een vluchtelingen aan. Integendeel Saudi-Arabië, Qatar etc sponsoren de Talibanleer in het onderwijs
Willem2
6 september 2021, 10:55
De Taliban zeggen de Panjshirvallei in Afghanistan volledig te hebben veroverd. Dat zou betekenen dat ze nu de macht hebben in heel Afghanistan. Sinds de machtsovername door de Taliban, half augustus, was dit gebied als enige nog niet in handen van de radicale groepering.
Een woordvoerder van de verzetsgroep in de Panjshirvallei spreekt de Taliban-claim tegen, meldt de BBC. Ook meldt de groep op Twitter dat zijn "strategische posities" niet zijn veroverd. Het is niet bekend waar Ahmad Massoud zich nu bevindt. Hij is de leider van het verzet in de vallei.
Massoud liet gisteren nog weten te willen onderhandelen met de Taliban. Hij zei bereid te zijn de gevechten te staken als de Taliban zich zouden terugtrekken. Zondag werd ook bekend dat de woordvoerder en strateeg van de verzetsgroep, Fahim Dashti, is vermoord door de Taliban. Hij was de rechterhand van Massoud. Ook werd een generaal gedood.
..... https://nos.nl/collectie/13870/artikel/2396696-taliban-claimen-volledige-verovering-van-panjshirvallei
en het eerste wat ze doen is geld vragen aan het westen voor wederopbouw :rolleyes:
Willem2
7 september 2021, 22:00
Taliban installeren overgangsregering onder leiding van 'onredelijke' hardliner
De Taliban hebben in Afghanistan een overgangsregering geïnstalleerd. Interim-premier is mullah Mohammed Hassan Akhund, een van de oprichters van de Taliban. Hij was de afgelopen twintig jaar het hoofd van een belangrijk religieus orgaan binnen de Taliban. Hij geldt als een hardliner. "De VS heeft hem 'onredelijk' genoemd en hij staat bij de VN bekend als terrorist", zei correspondent Aletta André in Nieuws en Co.
Van te voren was aangenomen dat de meer gematigde mullah Abdul Ghani Baradar regeringsleider zou worden, maar hij is benoemd tot Akhunds plaatsvervanger. Ook hij is een medeoprichter van de extremistische beweging. Hij werd in 2010 opgepakt door Pakistan en in 2018 op aandringen van de VS en de toenmalige Afghaanse regering vrijgelaten, zodat hij bij de vredesonderhandelingen betrokken kon zijn.
..... https://nos.nl/artikel/2396915-taliban-installeren-overgangsregering-onder-leiding-van-onredelijke-hardliner
Dennis
14 september 2021, 14:42
Internationale gemeenschap haalt miljard euro op voor hulp aan Afghanistan | NOS (https://nos.nl/artikel/2397706-internationale-gemeenschap-haalt-miljard-euro-op-voor-hulp-aan-afghanistan)
De NAVO is er net 14 dagen weg en nu al een tekort aan alles; medisch, sanitair, voedsel. Hoe kan dat? Omdat het onder eigen beheer (en dat valt natuurlijk ook deels onder de Taliban) er geen FUCK terechtkomt van wat in de rest van de wereld als nodig, prettig of handig wordt ervaren. Die lui leven echt in de middeleeuwen en iedereen met een beetje verstand is allang het land ontvlucht.
Men wilde niet vechten voor eigen land, dus succes ermee Afghanen!
deket
16 september 2021, 00:22
Wanneer het westen zich moreel superieur voelt( begrijp me niet verkeerd, ik haat die islam fascisten ook) waarom heeft men dan nooit bv Saudi-Arabië en Qatar aangevallen? Een keer raden is genoeg.
Anyway, het is nog een kwestie van tijd of alle auto's moeten elektrisch zoals nu in Scandinavië. Dan zullen die oliestaten wel een toontje lager zingen ( en ik bedoel.niet die Nederlandse kutpopgroep)
Willem2
18 september 2021, 00:50
Afghanen die in Kabul zijn achtergebleven na de terugtrekking van buitenlandse troepen, kunnen na vandaag niet meer om hulp vragen via het e-mailadres dat daarvoor in het leven was geroepen. Achterblijvers voelen zich daardoor in de steek gelaten en vrezen dat het nog lastiger wordt om naar Nederland te komen.
Een Afghaanse tolk, met wie de NOS regelmatig contact heeft, laat weten dat zijn dromen in duigen zijn gevallen. Hij werkte op Kamp Holland voor het Nederlandse leger. Het e-mailadres Kabul@minbuza.nl was voor hem de enige bekende manier om in contact te komen met de Nederlandse overheid. "Ik heb echt geen idee. Dit nieuws heeft me hard geraakt."
.... https://nos.nl/artikel/2398190-mailadres-voor-evacuaties-kabul-offline-mijn-droom-valt-in-duigen
soms is toch echt de vraag wat er nog meer fout kan gaan ...
Dennis
18 september 2021, 08:05
Ik vraag me af of het “fout gaan” is. Is het niet gewoon een besluit? Een weloverwogen beslissing?
Ik denk het wel. Een mailadres is makkelijk op te zetten en verdwijnt niet zo maar. Het verdwijnen ervan en het niet opnieuw instellen is een besluit van BuZa. Opzettelijk handelen, niet een foutje
Eddy_V
18 september 2021, 10:37
Correct, was een weloverwogen besluit: aangezien degene die de berichten las op dit mailadres aftrad, kon het niet langer in de lucht blijven. Een out-of-office reply instellen werd nog overwogen maar na het vertrek van het kaagmens was er niemand meer die wist waarover het ging.
Jan_Wandelaar
18 september 2021, 15:42
soms is toch echt de vraag wat er nog meer fout kan gaan ...Wat er nog meer fout kan gaan is dat zo'n Afghaanse 'vluchteling' een 14-jarig meisje verkracht omdat het in de Afghaanse cultuur niet de norm is om jezelf te kunnen beheersen wanneer je bloot gesteld word aan verleiding. Ze zijn immers gewent dat alle verleidingen onder een kleedje verstopt zijn.
J.W.
Willem2
24 september 2021, 23:28
Talibanleider kondigt terugkeer van executies en handen amputeren aan
De taliban zullen opnieuw executies uitvoeren en handen amputeren, al zal dat voortaan wellicht niet meer in het openbaar gebeuren. Dat zegt mullah Nooruddin Turabi tegen persbureau AP. De geestelijke is een van de oprichters van de extremistische beweging en wil een strenge interpretatie van de islamitische wet.
.... https://www.ad.nl/buitenland/talibanleider-kondigt-terugkeer-van-executies-en-handen-amputeren-aan~ae27793e/
Willem2
8 oktober 2021, 15:05
Bij een aanslag op een moskee in Afghanistan zijn volgens de Taliban zeker honderd sjiieten omgekomen of gewond geraakt. Artsen zonder Grenzen zegt dat er al negentig doden zijn geteld en dat het dodental zeker nog oploopt. De explosie was in de provincie Kunduz, in het noordoosten van het land.
Op het moment van de explosie was het vanwege het vrijdaggebed erg druk in de moskee. Volgens een woordvoerder van de Taliban is een groot aantal bezoekers een "marteldood" gestorven.
De verantwoordelijkheid voor de aanslag is niet opgeëist, maar IS heeft de afgelopen weken meerdere aanslagen in Afghanistan gepleegd, waaronder een op een moskee. IS pleegt vaker aanslagen op sjiieten.
.... https://nos.nl/artikel/2400848-mogelijk-honderd-doden-bij-aanslag-op-moskee-in-afghanistan
het oorverdovend zwijgen van moslims in westerse landen is bijna niet uit houden. Waarom hoor je ze nu niet moord en brand schreeuwen ?
Willem2
11 oktober 2021, 13:42
Het kabinet wil nog ruim 2000 Afghanen naar Nederland halen. Dat schrijft minister Knapen van Buitenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.
Het gaat onder meer om tolken die voor Nederland hebben gewerkt en hun familie. Ook medewerkers van hulporganisaties staan op de Nederlandse lijst.
Tot nu toe zijn 2500 mensen met als bestemming Nederland uit Afghanistan gehaald, schrijft Knapen.
... https://nos.nl/artikel/2401226-nederland-wil-nog-ruim-2000-afghanen-ophalen
en dat allemaal omdat het zo een veilig land is geworden :cool:
Brad Clitt
11 oktober 2021, 16:14
Ik heb een beter idee, alle Afghanen terugsturen ipv nieuwe toelaten.
Meteen maar ook alle anderen terugsturen naar hun respectieve zandbaklanden.
In de handjes spuwen en aan de slag daar om er een beter land van te maken.
Willem2
15 oktober 2021, 14:08
Een groep van zo'n honderd voetballers, onder wie een groep vrouwelijke spelers, is geëvacueerd uit Afghanistan. Voetbalbond FIFA, die voor de reddingsoperatie samenwerkte met de Qatarese autoriteiten, meldt dat de groep gisteravond landde in Doha.
Volgens de wereldvoetbalbond gingen er "ingewikkelde onderhandelingen" vooraf aan de evacuatie. FIFA bedankt in een verklaring het doorzettingsvermogen van de Qatarese autoriteiten en zegt zich te blijven inspannen voor evacuatie van andere sporters uit Afghanistan.
Met name de groep vrouwelijke voetballers loopt een groot gevaar in Afghanistan, sinds de Taliban de macht heeft gegrepen. Het is voor vrouwen verboden om te sporten, omdat het onzedelijk zou zijn.
.... https://nos.nl/artikel/2401778-zo-n-honderd-voetballers-onder-wie-vrouwen-geevacueerd-uit-afghanistan
Taliban houdt niet van voetbal.:cool:
Alles wijst er op dat het weer de killing fields gaan worden in Afghanistan.
Willem2
16 oktober 2021, 11:22
Terreurgroep Islamitische Staat heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanslag op een moskee in de Afghaanse stad Kandahar. Daarbij vielen gisteren zeker 37 doden en tientallen gewonden. Persbureau AP meldt op basis van het lokale Taliban-bestuur 47 doden.
In een verklaring zegt IS-K, de Afghaanse tak van Islamitische Staat, dat twee aanhangers bewakers van de sjiitische moskee doodschoten, het gebouw binnendrongen en zich vervolgens opbliezen. Rond het moment van de aanslag zouden zo'n 300 gelovigen binnen zijn geweest.
Sjiitische moslims zijn een minderheid in Afghanistan; het overgrote deel van de Afghanen is soennitisch.
Een lid van de Taliban-regering in Kabul heeft de aanslag veroordeeld. De Taliban en IS-K zijn vijanden van elkaar.
Vorige week vrijdag was er ook al een grote aanslag op een sjiitische moskee, toen in de noordelijke stad Kunduz. Die aanslag, die 46 mensen het leven kostte, werd eveneens opgeëist door IS-K.
.... https://nos.nl/artikel/2401840-islamitische-staat-eist-verantwoordelijkheid-aanslag-kandahar-op
Ik zet het maar hier neer maar het is ook zeker een onderwerp dat bij islamofobie besproken kan worden. Er zijn grote problemen binnen de geloofsrichtingen in de islam. Nu weet ik wel dat ze eerst alle ongelovigen of het westen daar de schuld van willen geven maar er is veel meer aan de hand.
Willem2
17 oktober 2021, 19:11
Nederlander voltooit tocht van 2600 kilometer door Australië op blote voeten
.... https://nos.nl/artikel/2402008-nederlander-voltooit-tocht-van-2600-kilometer-door-australie-op-blote-voeten
goh waarom staat daat hier ...
Nootenboom diende tien jaar in het Nederlandse leger en werd drie keer naar Afghanistan uitgezonden. Na zijn diensttijd verhuisde hij naar Australië waar hij in de bouw ging werken en begon met wandelen op blote voeten. Hij worstelde met zijn mentale gezondheid en zag dat zijn collega-veteranen dat ook deden. Met zijn wandeltocht en door open over zijn worstelingen te praten, wil hij het taboe onder veteranen om te praten over hun mentale problemen doorbreken.
Hij hield op Instagram onder de naam The Barefoot Dutchman (de Nederlander op blote voeten) zijn volgers op de hoogte van zijn vorderingen.
Willem2
17 oktober 2021, 22:08
Met de winter in aantocht raakt de Afghaanse economie steeds verder in een vrije val. Die economie draaide al vóór de Taliban niet goed, en was enorm afhankelijk van buitenlandse hulp. Nu lijdt de bevolking, hebben mensen honger en raakt het geld dat er nog is, op. "Het is hartverscheurend voor ons om deze situatie te zien", zegt econoom Torek Farhadi.
Farhadi adviseerde jaren geleden de president en de Centrale bank van Afghanistan over de economie. De Taliban vroegen hem nu weer te helpen. "Ik zei: oké, jullie zeggen dat je de oorlog tegen een supermacht hebben gewonnen. Maar nu loop je het risico de grotere economische oorlog te verliezen."
Nu al zijn er verhalen van mensen die hun kinderen moeten verkopen. Volgens de VN heeft zo'n 95 procent van de Afghanen honger en staat de gezondheidszorg op omvallen. Mede door de sancties, de droogte en bevroren tegoeden loert er een humanitaire crisis. En dan moet de winter nog komen. "Dan breekt het zwaarste deel van de economische crisis aan", zegt Farhadi.
... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2402057-de-taliban-lopen-het-risico-de-economische-oorlog-te-verliezen
er zal wel hulp komen uit SA ofzo...
pret
25 oktober 2021, 20:21
Last Jewish person in Afghanistan leaves after Turkey grants visa
The last Jewish person living in Afghanistan arrived in Istanbul Sunday after Turkey granted him a visa.
Born in Afghanistan's Herat province on the Iranian border before living in the capital Kabul, Zebulun Simantov, 62, had been evacuated from his home country some time ago.
Simantov arrived at Istanbul Airport by a scheduled flight from Pakistan's capital, Islamabad, thanks to Turkey issuing a visa and the initiatives and assistance of the Turkish Foreign Ministry.
Simantov was welcomed by Mendy Chitrik, the Ashkenazi rabbi of Istanbul, and some of his relatives, and later left in a private car.
Simantov reportedly has a 90-day visa and will stay in Istanbul for some time.
Turkey has had Jewish communities since ancient times, and many expelled Spanish and Portuguese Jews were welcomed into the Ottoman Empire in the 15th century. Istanbul in particular still retains a Jewish community.
Turkey is also known for taking in rescued Jews during World War II.
Bron Daily Sabah
WANDELAAR5
26 oktober 2021, 00:26
Moet dit niet in het Islamofobie topic? Hoe de moslims in Afghanistan wereldwijd de islamofobie aanwakkeren door alle aanhangers van het Joodse geloof zodanig te bedreigen dat er van de grote Joodse gemeenschap in Afghanistan niemand meer over is? ;).
Willem2
29 oktober 2021, 23:20
‘Islamitische Staat over half jaar sterk genoeg voor aanslagen in VS, en dat gaan ze doen ook’
Islamitische Staat wint volgens Amerikaanse inlichtingendiensten zo snel aan kracht, dat er over zes maanden weer rekening moet worden gehouden met aanslagen in de Verenigde Staten.
.... https://www.ad.nl/buitenland/islamitische-staat-over-half-jaar-sterk-genoeg-voor-aanslagen-in-vs-en-dat-gaan-ze-doen-ook~ab023b17/
Dennis
30 oktober 2021, 06:18
In de tussentijd, dus of u uw portemonnee alvast wil trekken: https://www.nu.nl/buitenland/6164970/hongersnood-dreigt-voor-miljoenen-afghanen-ik-ben-radeloos.html
De Verenigde Naties luiden de alarmklok over Afghanistan. Met de winter in aantocht dreigt hongersnood voor miljoenen mensen. Grootschalige humanitaire hulp moet snel op gang komen, anders is het te laat. Aan NU.nl laten inwoners van hoofdstad Kaboel weten dat ze geen geld meer hebben, dat voedsel onbetaalbaar is geworden en dat de gezondheidszorg is ingestort. "We weten niet meer hoe we verder moeten."
Te lui of te laf om eigen huis, haard en land te verdedigen, maar stoer genoeg om ons om hulp te vragen.
Willem2
30 oktober 2021, 11:20
Inshallah
oh dat is een ander topic.
Willem2
16 november 2021, 17:21
Ondervoeding en volle ziekenhuizen: hulporganisaties maken zich zorgen over Afghanistan
... https://nos.nl/artikel/2405882-ondervoeding-en-volle-ziekenhuizen-hulporganisaties-maken-zich-zorgen-over-afghanistan
Willem2
8 december 2021, 21:04
Vor vier Monaten sind die internationalen Truppen aus Afghanistan abgezogen. Hilfszahlungen sind gestoppt. Zurück bleiben neue Herrscher, 40 Millionen Afghanen - und viel Leid.
.... https://www.zdf.de/nachrichten/panorama/afghanistan-taliban-100-tage-abzug-usa-102.html
Willem2
16 december 2021, 21:57
De economie van Afghanistan staat aan de rand van de afgrond. Toen de Taliban er in augustus de macht grepen, werd vrijwel alle ontwikkelingshulp stopgezet, en ruim 9 miljard dollar aan internationale banktegoeden werd bevroren. Zo'n 98 procent van Afghanen eet te weinig, zo waarschuwt het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de VN.
... https://nos.nl/artikel/2409797-economie-afghanistan-is-ingestort-en-dus-lijdt-bijna-iedereen-honger
met het geld uit de drugshandel en de hulp van Allah :rolleyes: heeft de Taliban de oorlog gewonnen. Maar kennelijk is er geen geld en middelen om voor voedsel te zorgen :cool:
superbuilder2
16 december 2021, 23:02
het is interessant te zien op nos journaal van vandaag, dat de minister van economie van de taliban durfde te zeggen dat de wereld de mensen van Afghanistan onmenselijk behandeld. tja...... hij wist dit waarschijnlijk zo goed omdat hij zelf die woorden vaak heeft gehoord, denk ik
Dennis
17 december 2021, 03:59
De Afghanen wisten wie ze juichend binnen haalden. Kan niet anders concluderen, dan dat dit is wat ze willen.
Overigens, ik krijg ook acute diarree van de Nederlandse onderzoekers die concluderen dat met de huidige kennis de evacuatie uit Afghanistan beter had gekund. NEE!! Er is gewoon niet geluisterd naar de eigen diplomaten. De beruchte bestuurscultuur gold en geldt nog steeds en leidt wederom tot een drama. En geloof me, daar zijn we nog lang, lang niet van af. Ook dat slappe "met de kennis van nu"-excuus is daar onderdeel van.
uurtje
17 december 2021, 04:14
1) De bestuurders zijn er niet in geslaagd aan 'state building' te doen zoals afgesproken tijdens de conferentie in Berlijn. waar men wel in geslaagd is, is om de schuld in de schoenen te schuiven van de troepenmacht. De troepenmacht die te klein was, een slecht mandaat had en niet in staat was om de aanvoerlijnen vanuit het buitenland (Pakistan, Iran en andere landen) aan te pakken. Mooi, de zwarte Piet kon aangewezen worden.
2) Klaarblijkelijk kijkt niemand meer naar de televisie. Weken voor de val van Kabul kon zelfs Stevie Wonder al zien aankomen dat de boel op instorten stond. Maar ja.. Kaag en haar theekransje dus niet. En guess what? Gewoon weer gaan regeren...
Hier gaan dus om voor de hand liggende redenen geen politieke koppen rollen. Lijkt me duidelijk. Wat veel erger is, is het volgende. Nadat er geen enkele bad guy ooit nog een good guy gaat worden nadat messias Odrama Ghadaffi de dood heeft ingejaagd, zal er ook steeds minder support van locals tijdens toekomstige operaties zijn. Want als het erop aan komt laat de coalitie je toch vallen. Mooi... allemaal goed gedaan met je bekakte voorkomen en je terroristische echtgenoot..
Dennis
17 december 2021, 05:03
1) De bestuurders zijn er niet in geslaagd aan 'state building' te doen zoals afgesproken tijdens de conferentie in Berlijn. waar men wel in geslaagd is, is om de schuld in de schoenen te schuiven van de troepenmacht. De troepenmacht die te klein was, een slecht mandaat had en niet in staat was om de aanvoerlijnen vanuit het buitenland (Pakistan, Iran en andere landen) aan te pakken. Mooi, de zwarte Piet kon aangewezen worden.
2) Klaarblijkelijk kijkt niemand meer naar de televisie. Weken voor de val van Kabul kon zelfs Stevie Wonder al zien aankomen dat de boel op instorten stond. Maar ja.. Kaag en haar theekransje dus niet. En guess what? Gewoon weer gaan regeren...
Hier gaan dus om voor de hand liggende redenen geen politieke koppen rollen. Lijkt me duidelijk. Wat veel erger is, is het volgende. Nadat er geen enkele bad guy ooit nog een good guy gaat worden nadat messias Odrama Ghadaffi de dood heeft ingejaagd, zal er ook steeds minder support van locals tijdens toekomstige operaties zijn. Want als het erop aan komt laat de coalitie je toch vallen. Mooi... allemaal goed gedaan met je bekakte voorkomen en je terroristische echtgenoot..
Wat betreft punt 1: het was George W. Bush die zo nodig Afghanistan moest binnenvallen en de rest van de westerse wereld volgde blind. Dat is ook onze eigen domheid. Gebeurde ook allemaal met steun van CDA, VVD, D66 en later zelfs GroenLinks, hoewel het toen een politie-missie moest zijn ipv een militaire.
Het wraak nemen voor 9/11 moest natuurlijk later nog even officieel worden gemaakt (zo maar een soeverein land binnenvallen is niet netjes, laat staan legaal). Dus werd het een opbouwmissie. Duidelijk is dat landen als Irak en Afghanistan daar niet op zitten te wachten. Inclusiviteit doen ze niet aan, je bent of soenniet of sjiïet, je behoort tot clan A of clan B en dat bepaalt of je leeft of doodgeschoten wordt. Dat daar wat Westerse soldaten tussendoor lopen is alleen wat storend. Meer niet.
Wij moeten stoppen blind achter de oorlogsmachine VS aan te lopen. Dat zal niet in een dag kunnen, maar we moeten ook begrijpen dat de VS maar 1 belang kent; zichzelf
uurtje
17 december 2021, 05:22
Dennis, je gaat ff veel te snel. De inval in Afghanistan (OEF - Operation Enduring Freedom) werd gevolgd door ISAF. En daar zit hem de snack.. en mij gaat het er dus niet om wat beter geweest zou zijn, mij gaat het erom dat de internationale community een afspraak heeft gemaakt over het opbouwen van het land waarbij de troepenmacht de veiligheid moest garanderen. En dat moest dan natuurlijk binnen de regels en afspraken geschieden. Los van het feit dat dit eigenlijk al een onmogelijke taak was hebben de 'state builders' helemaal gefaald en heeft de politiek, maar zeker ook weer de pers, het debacle op het militaire apparaat geschoven. In Nederland zijn Kaag en haar trutten, als politieke erfgenamen, dus ook buiten schot gebleven v.w.b. het falen van het opbouwen.
Daarnaast denk ik, hoe zuur het ook voor de bevoking is, zij de enigen zijn die zich kunnen bevrijden van het Islamitische juk. En ze hebben ruimschoots de kans gehad om het zelf buiten de deur te houden. Wij hbben daar niets te zoeken, wij moeten ervoor zorgen dat het lekker in die regio blijft.
Willem2
23 december 2021, 17:49
Wanhoop om ‘hongertsunami’ Afghanistan: ‘Ouders verkopen hun kind om aan eten te komen’
De voedselcrisis in Afghanistan wordt steeds nijpender. Bijna 23 miljoen Afghanen lijden honger of zijn ondervoed. Onder hen ruim 3 miljoen kinderen. Internationale organisaties smeken om hulp, nu de koude winter invalt.
.... https://www.ad.nl/buitenland/wanhoop-om-hongertsunami-afghanistan-ouders-verkopen-hun-kind-om-aan-eten-te-komen~a63e84bf/
Waar zijn nu Saoedi Arabie, VAE en andere rijke moslimlanden ?
Nu liggen ze allemaal op hun knieen ...
Dennis
23 december 2021, 18:13
.... https://www.ad.nl/buitenland/wanhoop-om-hongertsunami-afghanistan-ouders-verkopen-hun-kind-om-aan-eten-te-komen~a63e84bf/
Waar zijn nu Saoedi Arabie, VAE en andere rijke moslimlanden ?
Nu liggen ze allemaal op hun knieen ...Dat zijn niet moslims van dezelfde kerk, moskee in dit geval. Taliban is vriendjes met Qatar, zo mogelijk nog rijker. Die helpen wel, maar willen tegelijkertijd ook graag goede vrienden met het Westen blijven.
Willem2
30 januari 2022, 23:08
De Taliban en hun medestanders hebben vele tientallen voormalige tolken en functionarissen gedood, schrijft VN-baas Antonio Guterres in een rapport. Hij baseert zich op geloofwaardige meldingen van buitenrechtelijke executies en verdwijningen sinds de machtsovername in augustus vorig jaar.
Het rapport aan de Veiligheidsraad is ingezien door persbureau Reuters. In het document wordt het beeld bevestigd dat mensenrechtenorganisaties al langer schetsen. Het is de eerste keer dat de secretaris-generaal van de Verenigde Naties een rapport opstelt over misstanden in het nieuwe Afghanistan.
.... https://nos.nl/artikel/2415134-vn-tientallen-functionarissen-in-afghanistan-gedood-door-taliban
Willem2
26 maart 2022, 16:20
In de Afghaanse hoofdstad Kabul zijn enkele tientallen meisjes en hun leraren de straat op gegaan. Ze protesteren tegen het verbod op onderwijs voor meisjes ouder dan 11 jaar.
Volgens de Taliban zijn er onvoldoende leraren en moeten de voorwaarden, zoals kledingvoorschriften voor de meisjes, nog verder uitgewerkt worden. De Taliban hangen een zeer strikte vorm van islam aan, die vrouwen en meisjes buitenshuis grote beperkingen oplegt.
Bij demonstraties tegen de uitsluiting van meisjes, eerder deze week, werd hardhandig ingegrepen. Maar de protesten hielden aan. De betoging van vandaag, met enkele tientallen leerlingen en leraren, werd met rust gelaten. Ook journalisten die het protest wilden verslaan, konden dat dit keer ongehinderd doen.
.... https://nos.nl/artikel/2422722-opnieuw-demonstreren-afghaanse-meisjes-voor-hun-recht-op-onderwijs
Willem2
27 maart 2022, 22:43
Aus Protest gegen das Vorgehen der Taliban, die die weiterführenden Mädchenschulen in Afghanistan geschlossen haben, sind Frauen in Kabul auf die Straße gegangen - eine sehr mutige Aktion.
Sie haben viel Mut bewiesen: In Kabul, der Hauptstadt von Afghanistan, sind rund zwei Dutzend Demonstrantinnen auf die Straßen gegangen und haben eine Wiedereröffnung der weiterführenden Mädchenschulen gefordert. "Öffnet die Schulen!" und "Gerechtigkeit!" riefen die am Samstag auf einem Platz versammelten Frauen und Mädchen. Der Protest löste sich auf, als sich Taliban-Kämpfer der Kundgebung näherten.
.... https://www1.wdr.de/nachrichten/frauen-in-kabul-protestieren-gegen-schliessung-von-maedchenschulen-100.html
Eddy_V
28 maart 2022, 10:23
Zo zie je dat de dappere Arabische dames de broek aan hebben, terwijl die Arabische mietjes in onderbroek in een sauna gaan zitten
Brad Clitt
28 maart 2022, 10:33
In april heb je geen last van ze in de sauna, tenminste tot zonsondergang.
Maar afvalligen blijf je natuurlijk altijd houden...
Eddy_V
28 maart 2022, 14:33
Wie heeft er over “last” gesproken?
Dat moeten de mietjes zelf weten, het gaat hier om het LEF dat die vrouwen hebben en bij de “op de vlucht slaande” mannelijke bevolking helaas nog al eens ontbreekt
Willem2
29 april 2022, 20:36
Kort na het vrijdagmiddaggebed is bij een moskee in Kabul een zware explosie geweest. Volgens de Taliban zijn er ten minste tien doden, een bestuurder van de moskee zegt tegen persbureau Reuters dat er meer dan vijftig gelovigen zijn gedood.
De explosie was bij de soennitische Khalifa Sahib-moskee, in het westen van Kabul. De moskeebestuurders gaan ervan uit dat een zelfmoordenaar zichzelf heeft opgeblazen. "Overal lagen lijken en hing zwarte rook", zegt een van hen.
De afgelopen tijd zijn er in Afghanistan tientallen mensen omgekomen bij aanslagen. Meerdere aanslagen zijn opgeëist door IS-K, de Afghaanse tak van Islamitische Staat.
Het was vandaag erg druk in de moskee: het was het laatste vrijdaggebed voor het Suikerfeest. Daarmee wordt volgende week het einde van de ramadan gevierd.
.... https://nos.nl/artikel/2426986-veel-doden-bij-explosie-na-vrijdagmiddaggebed-in-kabul
Willem2
7 mei 2022, 12:38
Taliban bevelen vrouwen boerka te dragen in het openbaar
De hoogste leider van de Taliban in Afghanistan, Hibatullah Akhundzada, heeft vrouwen in een decreet bevolen om in het openbaar een boerka te dragen.
.... https://www.ad.nl/buitenland/taliban-bevelen-vrouwen-boerka-te-dragen-in-het-openbaar~a0de4d1a/
Willem2
22 mei 2022, 14:01
Vrouwelijke nieuwslezers onder druk van Taliban met bedekt gezicht op tv
... https://nos.nl/artikel/2429781-vrouwelijke-nieuwslezers-onder-druk-van-taliban-met-bedekt-gezicht-op-tv
Willem2
27 juli 2022, 20:58
Amnesty luidt noodklok over situatie vrouwen en meisjes in Afghanistan
De rechten van miljoenen vrouwen en meisjes in Afghanistan zijn sinds de machtsovername door de Taliban van vorig jaar drastisch ingeperkt. Dat zegt mensenrechtenorganisatie Amnesty International in een rapport dat vandaag verschenen is.
De Taliban beloofden na de machtsovername de rechten van vrouwen te beschermen. Maar al snel bleek van die belofte weinig waar. Zo moeten vrouwen hun gezicht weer bedekken als ze over straat gaan, mogen meisjes en vrouwen niet meer naar school en is het vrouwen verboden om zonder mannelijke begeleiding te reizen.
Amnesty spreekt van "draconisch beleid" door de Taliban. "Dit beleid vormt een systeem van onderdrukking dat vrouwen en meisjes discrimineert in bijna alle aspecten van hun leven. Elke dagelijkse bezigheid zoals naar school gaan, werken en het huis verlaten staat onder controle en wordt zwaar ingeperkt", zegt secretaris-generaal Agnès Callamard van de mensenrechtenorganisatie.
Volgens het rapport worden de rechten van vrouwen en meisjes geschonden op het gebied van onderwijs, werk en bewegingsvrijheid. Ook is er geen goede bescherming meer tegen huiselijk geweld, worden vrouwen vastgezet voor kleine overtredingen en is het aantal gedwongen huwelijken, waaronder kindhuwelijken, toegenomen.
..... https://nos.nl/artikel/2438461-amnesty-luidt-noodklok-over-situatie-vrouwen-en-meisjes-in-afghanistan
Schandalig dat je helemaal niks van moslims hoort. Kennelijk wordt dit als normaal gezien.
WANDELAAR5
27 juli 2022, 23:34
Ik vind het volstrekt logisch dat je van niemand hier wat over hoort. Het Afghaanse volk wilde in meerderheid de Taliban. Ze hebben zich vrijgevochten van Russische en Westerse bezetters en het systeem ingevoerd wat ze zo graag wilden. Het was al lang bekend dat de vrouwenrechten daarin een ondergeschikte rol speelden. Lekker laten gaan. Ze hebben wat ze wilden, ze lossen het zelf maar op. Niet bemoeien met binnenlandse aangelegenheden. En wat mij betreft hebben we ook veel te lang teveel hulp gegeven. Daardoor gingen te weinig mensen aan het werk en nu moeten ze het zelf doen. Ik wens ze veel succes. Wij hebben Rutte, zij de Taliban. Ieder land krijgt de regering die het verdient.
wervelwind
27 juli 2022, 23:41
Ik vind het volstrekt logisch dat je van niemand hier wat over hoort. Het Afghaanse volk wilde in meerderheid de Taliban. Ze hebben zich vrijgevochten van Russische en Westerse bezetters en het systeem ingevoerd wat ze zo graag wilden. Het was al lang bekend dat de vrouwenrechten daarin een ondergeschikte rol speelden. Lekker laten gaan. Ze hebben wat ze wilden, ze lossen het zelf maar op. Niet bemoeien met binnenlandse aangelegenheden. En wat mij betreft hebben we ook veel te lang teveel hulp gegeven. Daardoor gingen te weinig mensen aan het werk en nu moeten ze het zelf doen. Ik wens ze veel succes. Wij hebben Rutte, zij de Taliban. Ieder land krijgt de regering die het verdient.
Hier ben ik het van de eerste tot de laatste letter mee eens.
Jarenlang hebben de Amerikanen zij aan zij met de Taliban tegen de Russen gevochten
Dan voerden de USA zelf een jarenlange, kostelijke oorlog tegen de Taliban, maar het bleek dweilen met de kraan open
Er valt wat over die terugtrekking te zeggen maar niemand, behalve de wapenindustrie, zat op een 2de Vietnam te wachten
En wat mij betreft hebben we ook veel te lang teveel hulp gegeven. .
Hulp gegeven laat mij niet lachen! Intentie van het Westen was nooit om hulp te verlenen in Afghanistan en andere Midden-Oosten landen.
Jij weet ook net zo goed dat het Westen daar is enkel voor de olie en andere grondstoffen. Hiervoor past het Westen verdeel en heers politiek toe door gebruik of beter gezegd misbruik te maken van Taliban en soortgelijke groeperingen voor andere regio’s.
Het zal mij ook niks verbazen als het Westen een geheime akkoord heeft gesloten met de Taliban om hun gang te laten gaan om zodoende toch indirect te heersen in dat gebied.
Dennis
28 juli 2022, 10:42
Jarenlang hebben de Amerikanen zij aan zij met de Taliban tegen de Russen gevochten
Dan voerden de USA zelf een jarenlange, kostelijke oorlog tegen de Taliban, maar het bleek dweilen met de kraan open
Er valt wat over die terugtrekking te zeggen maar niemand, behalve de wapenindustrie, zat op een 2de Vietnam te wachten
Amerikanen hebben niet “zij aan zij” gevochten met de taliban. Sterker nog, Amerikanen hebben nog nooit rechtstreeks tegen de Russen gevochten. De Amerikanen leverden wapens aan de moedjahadiens, niet de Taliban.
Rusland trok zich in 1989 terug, de VS viel in 2001 Afghanistan binnen. Afghanistan is zelf vervallen tot een grote puinhoop doordat, zoals zo vaak, een staatsgreep (eind jaren 70) na een eerdere onafhankelijkheid plaatsvond. Daarna was het puinhoop. Tot op vandaag. Daar hebben de Afghanen zelf schuld aan en het boeit ze blijkbaar niets. Tja, dan rest enkel ze veel succes en plezier te wensen met hun chaos.
Je kunt Amerikanen veel verwijten, maar de chaos in Afghanistan is toch echt de schuld van de Afghanen. Niet Russen, Chinezen, Amerikanen of de smurfen
JonnyFontane
28 juli 2022, 10:56
Gewoon plat bombarderen, asfalt erover, wat containers erop en voilà de woningnood voor statushouders is opgelost. :biggrin:;);)
Amerikanen hebben niet “zij aan zij” gevochten met de taliban. Sterker nog, Amerikanen hebben nog nooit rechtstreeks tegen de Russen gevochten. De Amerikanen leverden wapens aan de moedjahadiens, niet de Taliban.
Rusland trok zich in 1989 terug, de VS viel in 2001 Afghanistan binnen. Afghanistan is zelf vervallen tot een grote puinhoop doordat, zoals zo vaak, een staatsgreep (eind jaren 70) na een eerdere onafhankelijkheid plaatsvond. Daarna was het puinhoop. Tot op vandaag. Daar hebben de Afghanen zelf schuld aan en het boeit ze blijkbaar niets. Tja, dan rest enkel ze veel succes en plezier te wensen met hun chaos.
Je kunt Amerikanen veel verwijten, maar de chaos in Afghanistan is toch echt de schuld van de Afghanen. Niet Russen, Chinezen, Amerikanen of de smurfen
Meer dan 10jaar lang hebben de Amerikanen onder supervisie van de CIA de moslimfundamentalisten opgeleid,getraind, gefinancierd en logistiek bijgestaan tegen de Russen omdat dit het Communistisch gevaar zou zijn in een geografisch strategisch perfect gebied rijk aan grondstoffen. Het is maar hoe je samen strijden wil definiëren.
Vergeet niet dat Afghanistan ooit Communistische regime kreeg. Dat bleek niet te kunnen voor de Amerikanen en zij bereiden een islamitische revolutie voor en steunden dus islamitisch fascisten. Of je ze nu Taliban wil noemen of wat anders. Moslimfascisten zijn moslimfascisten. Klaar
Dennis
28 juli 2022, 15:34
Meer dan 10jaar lang hebben de Amerikanen onder supervisie van de CIA de moslimfundamentalisten opgeleid,getraind, gefinancierd en logistiek bijgestaan tegen de Russen omdat dit het Communistisch gevaar zou zijn in een geografisch strategisch perfect gebied rijk aan grondstoffen. Het is maar hoe je samen strijden wil definiëren.
Vergeet niet dat Afghanistan ooit Communistische regime kreeg. Dat bleek niet te kunnen voor de Amerikanen en zij bereiden een islamitische revolutie voor en steunden dus islamitisch fascisten. Of je ze nu Taliban wil noemen of wat anders. Moslimfascisten zijn moslimfascisten. Klaar
Net zoals de VS Oekraïne steunt met wapens, informatie en advies en ze dat ook doen in Syrië (niet Assad, maar z’n opponenten). Soms is het een land, soms een groepering. Maar nooit is de VS zelf direct betrokken bij het conflict. En Rusland en China werken idem dito. Maar dat is niet in de verste verte “zij aan zij” vechten met wie of wat dan ook.
Natuurlijk hebben de VS, Rusland, China, Turkije een bepaald belang bij hun steun aan deze en gene. Maar dat is heel wat anders dan zelf direct betrokken zijn in een oorlog. En zeker niet zij aan zij vechten.
Willem2
2 augustus 2022, 10:48
De Verenigde Staten hebben de leider van terreurbeweging al-Qaida, Ayman al-Zawahiri, gedood in Afghanistan. "De terroristenleider is niet meer", zei de Amerikaanse president Biden in een persconferentie. Zawahiri plande samen met Osama Bin Laden de aanslagen van 11 september 2001. Hij was een van de meest gezochte terreurleiders ter wereld.
Zawahiri werd afgelopen zaterdag in de hoofdstad Kabul omgebracht bij een drone-aanval, uitgevoerd door de Amerikaanse inlichtingendienst CIA. Hij was op dat moment op het balkon van zijn onderduikadres. Het wordt gezien als de belangrijkste aanval op de terreurbeweging sinds 2011, toen de oprichter van al-Qaida, Osama Bin Laden, werd gedood.
De CIA lokaliseerde Zawahiri - een geboren Egyptenaar - in april van dit jaar, zei Biden. "Hij verhuisde naar het centrum van Kabul om zich bij familieleden te voegen", aldus de president.
"Nadat we zeker waren van zijn locatie, keurde ik een precisieaanval goed, waarmee hij voorgoed van het strijdtoneel zou verdwijnen", zei Biden. "Een week geleden, toen ik het advies kreeg dat de voorwaarden optimaal waren, gaf ik toestemming om hem te pakken. De missie was een succes. Niemand van zijn familie is geraakt en er zijn geen burgerslachtoffers gevallen."
.... https://nos.nl/artikel/2439135-vs-doodt-al-qaida-leider-en-9-11-brein-zawahiri-bij-drone-aanval-in-afghanistan
Ik zet het maar bij Afghanistan, had het ook bij een islamtopic kunnen plaatsen. Niemand gelooft uiteraard dat met deze aanslag slechts 1 gedood is maar dat doet er niet toe. Wel weer merkwaardig dat moslims niet massaal de straat op gaan om dit te vieren dat gelukkig weer een terrorist vermoord is die de islam misbruikt heeft.
Herr Fick
2 augustus 2022, 16:51
... Maar nooit is de VS zelf direct betrokken bij het conflict. .
Ben je wel zeker dat je de laatste 30 jaar niks gemist hebt?:confused:
Dennis
2 augustus 2022, 19:03
Ben je wel zeker dat je de laatste 30 jaar niks gemist hebt?:confused:
Niet dingen uit hun verband rukken of quotes gaan toedichten aan niet gedane beweringen aub!
Ik reageerde op Deket die stelde dat de VS “zij aan zij” met de Taliban tegen de Russen vocht. Dat is niet zo. De door jou aangehaalde quote van mij heeft betrekking op die situatie.
Niemand zal ontkennen dat in 2001 de VS Afghanistan binnenviel. Om te strijden tegen Al Quida trouwens, niet zo zeer de Taliban.
Dalton
3 augustus 2022, 11:01
De TALIBAN is door de VS op poten gezet net zoals SADAM HOESSEIN door de VS werd geholpen.
snaal88
3 augustus 2022, 11:45
En zoals de VS nu Saudi-Arabie steunt in hun bombardementen in Jemen waar al ruim 100.000 burgerslachtoffers zijn gevallen. Hoor of zie je niks van in de Telegraaf. Natuurlijk levert de VS dit geld op omdat ze wapens en vliegtuigen aan Saudi-Arabie leveren en er nogal wat olie vanuit Saudi-Arabie naar de VS gaat.
Coviag
3 augustus 2022, 12:19
Zo werkt het in de internationale verhoudingen. De ene keer is de een je grootste vijand, de andere keer de ander. En dus werk je de ene keer met de een samen om de ander te bestrijden en de andere keer met de ander. Is niet altijd te snappen. Het is erg opportunistisch, maar voor de korte termijn doelen wel uitlegbaar.
VS heeft niet aan de zijde van de Taliban gestaan. Ze hebben ze wel - net als ze doen bij de Oekraine nu - enorm geholpen met wapens, militaire trainingen enz. En daarmee hebben ze ze een kunstje geleerd waar je achteraf spijt van kunt hebben.
Alternatief voor dit "vriendjehoppen" is dat je langs de zijlijn gaat staan en gewoon niet meedoet. Vind ik zelf eigenlijk best een aantrekkelijk alternatief: Nederland is decennia lang neutraal geweest totdat Duitsland ons land binnenviel. Bleek toen dus niet echt de oplossing, maar wellicht in deze tijden wel. Moeten we alleen ook niet boos worden als Poetin nog wat extra landjes inpikt....
Dennis
3 augustus 2022, 15:11
Zoals @coviag terecht opmerkt is het (achteraf) heel opportunistisch, maar in de waan van de dag een juiste beslissing. Ik denk ook niet dat de VS Pinochet en Noriega als ideale president zagen in resp. Chili en Panama, maar op dat moment wel. En een ieder die nu tegen Maduro (Venezuela) is, mag vast ook rekenen op geld, wapens en advies. Maar het kan best zijn dat de volgende president van Venezuela ook een despoot is.
De Taliban en Al Queda zijn fundamentalistische islamitische bewegingen. Daar hebben de VS niks mee en ook nooit iets mee gehad. Maar als zij van dienst kunnen zijn om de Russen en Chinezen tegen te werken, dan worden ze gebruikt als pionnen op mondiale politieke schaakbord.
Saddam Hussein was in oorlog met Iran en dus een ideale partner voor de VS. Later vochten wij en de VS tegen Isis, wat feitelijk voortkwam uit de verboden B’aath partij van Saddam. Zo zie je maar, het kan verkeren. Maar uiteindelijk ruimen de despoten het veld en blijven de VS, Rusland en China hun spelletjes spelen
Kwibus2
3 augustus 2022, 19:44
De lachende derde is steeds weer de wapenindustrie. Hoe meer conflicten hoe meer winst de wapenindustrie maakt.
Het is luguber maar Oekraïne is de ideale verkooppromotie voor hen. Ze kunnen live action laten zien wat al dat high tech spul kan doen.
Zelfs Nederland is nu bereid de handtekening te zetten onder nieuwe bestellingen. Wie had dat kunnen denken.
schoolmeester
3 augustus 2022, 19:49
Het Nederlandse leger is sterk verouderd qua wapentuig.
Dus vrij logisch dat ze een keer nieuw wapentuig bestellen.
Groet, schoolmeester> ex beroepsmilitair.
Coviag
3 augustus 2022, 21:16
Je hebt gelijk Kwibus. Maar perioden van oorlog zijn in het verleden ook altijd perioden geweest met enorm technologische vooruitgang. In wapens komen nu een keer vele aspecten terug die we vervolgens in het dagelijks leven gaan gebruiken. Daar ligt (gelukkig) nog steeds de kracht van de westerse wereld: wij denken nog steeds innovatiever en creatiever. En zolang we dat kunnen blijven doen betekenen we iets op deze aardbol.
Op het moment dat we dat kwijtraken telt alleen nog maar de wet van de aantallen. En tegen die miljarden (in de ogen van hun leiders vervangbare en opofferbare) mensen in China, India, Indonesië, Pakistan, Nigeria, Brazilië en ook Rusland (qua inwoneraantal plaats 9 op de wereldranglijst), zijn wij niet opgewassen met ons democratisch systeem.
deket
3 augustus 2022, 21:26
@Dennis. Samen vechten bedoel ik in deze context dus niet letterlijk met handjes vasthouden en in de andere hand een Uzi, maar opleiding, logistieke steun etc. Voor mij is dat samen strijden hoor
deket
3 augustus 2022, 21:28
Dus ik bedoel uiteraard dit figuurlijk
frittentitten
3 augustus 2022, 21:43
Het Nederlandse leger is sterk verouderd qua wapentuig.
Dus vrij logisch dat ze een keer nieuw wapentuig bestellen.
Niet te vergeten dat ze verantwoordelijk zijn voor de bescherming van (gedeelte) de Noordzee.
deket
3 augustus 2022, 22:06
Nu had ik voor morgen een concert van Rammstein gepland maar speelt de mooiste voetbalclub morgen ook Europees
Had dus vandaag naar dat concert moeten gaan en ben wat in de war nu zodat ik al in het verkeerde topic schreef
wervelwind
3 augustus 2022, 23:58
Geen enkele voetbalwedstrijd haalt het bij een Rammstein concert, zeker niet met het podium dat ze nu bij zich hebben. Een postapocalyptische pyrotechniek trukendoos die je gezien moet hebben! [emoji2]
deket
4 augustus 2022, 07:21
Geen enkele voetbalwedstrijd haalt het bij een Rammstein concert, zeker niet met het podium dat ze nu bij zich hebben. Een postapocalyptische pyrotechniek trukendoos die je gezien moet hebben! [emoji2]
Klopt wel. Voetbal bovendien niet live. De tijd dat ik vaak op verplaatsing ging kijken is gedaan, ben versleten.
Laatste keer was tijdens CL in Arsenal (Londen) Alleen indien er iets is wat men niet uitgesteld moet zien ,vind ik wel voetbal omdat je de uitslag toch al te weten komt
Heb een abonnement op Play Sport en daar geeft men permanent herhalingen van wedstrijden. Nee, daar zit ik niet op te wachten. En ginds zit het wel vol deketmeiden, maar laat de verplaatsingen aan mij voorbijgaan. Tenzij ze nog eens naar het provincieploegje moeten, of Barcelona . Wel geen vergelijking maar soit. Het zullen de Pruisen worden in Oostende. Heb Rammstein nog nooit live aan het werk gezien, dus hoop er geen spijt van te krijgen.
Wentelt Eefje
5 augustus 2022, 22:41
Dat verklaart weliswaar niet alles, maar wel zeer veel.
(We weten vermoedelijk toch allemaal waarom het Amerikaanse en Britse leger veel zwarter waren en zijn dan de samenlevingen aldaar. Een dergelijke “beroepskeuze” wordt toch vooral ingegeven doordat je niet noodzakelijkerwijs kansloos maar wel kansarm bent in de ‘normale’ burgermaatschappij.)
schoolmeester
6 augustus 2022, 07:07
Die WE schudt de ene na de andere mop uit zijn mouw.
Hij is zijn roeping misgelopen: de clown.
Meme Moo
6 augustus 2022, 09:19
Dat verklaart weliswaar niet alles, maar wel zeer veel.
(We weten vermoedelijk toch allemaal waarom het Amerikaanse en Britse leger veel zwarter waren en zijn dan de samenlevingen aldaar. Een dergelijke “beroepskeuze” wordt toch vooral ingegeven doordat je niet noodzakelijkerwijs kansloos maar wel kansarm bent in de ‘normale’ burgermaatschappij.)
Waar is Wervelwind als je hem nodig hebt?:biggrin:
Dit lijkt mij bully-gedrag van de bovenste plank!
En als ik hem goed begrepen heb, komt hij op tegen dit soort onrecht op het forum.
Of doet hij dat slechts selectief?
Willem2
5 november 2022, 18:28
Tientallen vrouwelijke Afghaanse rechters, advocaten en openbaar aanklagers zitten nog altijd ondergedoken en vrezen voor hun leven. Met het afschaffen van het oude rechtssysteem door de Taliban verloren zij hun baan en inkomsten. En sinds de Taliban tijdens de machtsovername in augustus vorig jaar de deuren van alle gevangenissen openden, worden zij bedreigd door de mannen die zij hielpen opsluiten en die nu weer vrij zijn.
De Taliban hebben duidelijk gemaakt dat voor vrouwen geen plek is in het nieuwe systeem. Op een persconferentie in september zei Hizbullah Ibrhimi van het Hooggerechtshof van de Taliban dat hij niet inziet waarom vrouwelijke rechters, advocaten en aanklagers nodig zouden zijn. Volgens hem hebben ze niet genoeg kennis van de shariawetgeving.
.... https://nos.nl/artikel/2451165-vrouwelijke-afghaanse-rechters-advocaten-en-aanklagers-vrezen-voor-hun-leven
Willem2
22 december 2022, 23:00
Tientallen Afghanen demonstreren vandaag tegen het verbod voor vrouwen om naar de universiteit te gaan. In maart werd het middelbaar onderwijs in Afghanistan al verboden voor meisjes. Onder het Taliban-regime zijn grote demonstraties een zeldzaamheid geworden. Protesten tegen de machthebbers worden vaak hardhandig beëindigd.
Het verbod leidde gisteren meteen tot onrust en protesten bij verschillende universiteiten, vertelt journalist Ali Latifi vanuit Kabul. Ook van mannen. "Mannelijke studenten verlieten zelfs de universiteit en weigerden hun examen af te leggen of deel te nemen aan lessen, uit protest tegen deze nieuwe maatregel."
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2457412-ondanks-protest-blijven-onderwijsdeuren-voor-afghaanse-meisjes-dicht
niets doen moslims en moslimlanden aan dit onrecht. Ze zwijgen en stemmen daarin toe en geven dan het Westen de schuld :hammer:
pret
23 december 2022, 09:07
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2457412-ondanks-protest-blijven-onderwijsdeuren-voor-afghaanse-meisjes-dicht
niets doen moslims en moslimlanden aan dit onrecht. Ze zwijgen en stemmen daarin toe en geven dan het Westen de schuld :hammer:
Onzin je zou moeten weten dat Islamtische Unie en heel veel moslimlanden waaronder Turkije dit fel hebben veroordeeld. Dit lees je ook terug in betreffende artikel.
Quote artikel:Inmiddels hebben verschillende landen in de regio, waaronder Saoedi-Arabië, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten de Taliban opgeroepen het verbod op te heffen. Ook is duidelijk dat in ieder geval een deel van de bevolking de steeds strengere regels niet wil. En zelfs onder de Taliban lijkt er discussie over te zijn.
WANDELAAR5
23 december 2022, 11:34
Hoezo onrecht? Zelfbeschikking van de Afghanen. Het was bekend hoe de Taliban hierover dacht. En toch kreeg de Taliban massale steun van de bevolking. En het beter bewapende en gefinancierde leger is massaal overgelopen naar de Taliban of heeft de wapens neergelegd.
Het is nu een interne aangelegenheid waar wij ons niet mee moeten bemoeien naar mijn mening.
Elk land krijgt de regering die het verdient. Wij hebben Rutte en Kaag, Afghanistan heeft de Taliban.
Dennis
23 december 2022, 14:50
Oekraïne; zie wat een bevolking en gemotiveerd leger kan bereiken.
Afghanistan; meer militair materiaal en aanwezigheid van Amerikaanse soldaten. Als de Afghanen het echt allemaal zo vreselijk vinden, waarom is de Taliban dan aan de macht? Omdat ze het wel goed vinden.
Picasso 1
23 december 2022, 15:28
Hoezo onrecht? Zelfbeschikking van de Afghanen. Het was bekend hoe de Taliban hierover dacht. En toch kreeg de Taliban massale steun van de bevolking. En het beter bewapende en gefinancierde leger is massaal overgelopen naar de Taliban of heeft de wapens neergelegd.
Cultuurveranderingen hebben tijd nodig en zijn het meest houdbaar wanneer ze van binnenuit gebeuren. Van buitenaf een levenswijze opdringen stuitert gewoon weer terug naar hoe het voorheen was.
Het is aan de Afghanen zelf om geleidelijke stappen te maken naar verandering of zich te conformeren aan de huidige leefwijze die ze hebben.
Tornado
24 december 2022, 10:24
Cultuurveranderingen hebben tijd nodig en zijn het meest houdbaar wanneer ze van binnenuit gebeuren. Van buitenaf een levenswijze opdringen stuitert gewoon weer terug naar hoe het voorheen was.
Het is aan de Afghanen zelf om geleidelijke stappen te maken naar verandering of zich te conformeren aan de huidige leefwijze die ze hebben.
En als ze hun middeleeuwse cultuur zelf echt willen, nou prima toch. Alleen kunnen ze in dat geval geen banden aangaan met de rest van de wereld die inmiddels wat stappen gezet hebben (het ene land meer dan het andere).
Tornado
24 december 2022, 10:26
Waar is Wervelwind als je hem nodig hebt?:biggrin:
Dit lijkt mij bully-gedrag van de bovenste plank!
En als ik hem goed begrepen heb, komt hij op tegen dit soort onrecht op het forum.
Of doet hij dat slechts selectief?
Wervelwind is niet meer. Althans ik kom niet meer in het account en de berichten zijn nog slechts leesvoer [emoji12]
Willem2
28 januari 2023, 14:10
Het dodental door de winterkou in Afghanistan is opgelopen tot boven de 160. Het Afghaanse ministerie van Rampenbestrijding zei zaterdag dat het dodental de afgelopen week met 88 was gestegen en nu op 166 staat. Dat aantal is gebaseerd op gegevens van 24 van de 34 provincies van het land.
.... https://www.nu.nl/buitenland/6248922/kou-in-afghanistan-eist-steeds-meer-levens-dodental-passeert-160.html
schoolmeester
28 januari 2023, 14:12
Jagermeister ?
Willem2
16 september 2023, 09:51
In Afghanistan hebben de Taliban achttien medewerkers opgepakt van de hulporganisatie International Assistance Mission (IAM). Een overheidswoordvoerder zegt tegen lokale media dat ze zijn gearresteerd vanwege het verspreiden van het christendom. Onder de aangehouden mensen is volgens hem een Amerikaan.
De Afghaanse hulporganisatie zegt dat Taliban-functionarissen het kantoor in de centrale provincie Ghor deze maand twee keer zijn binnengevallen, en dat ze de medewerkers toen hebben meegenomen. De organisatie zegt niet te weten waarom de Taliban de arrestaties hebben verricht.
De gearresteerden zijn overgebracht naar een gevangenis in de hoofdstad Kabul. "Het welzijn en de veiligheid van onze collega's zijn voor ons van het grootste belang", zegt IAM in een verklaring. "We doen er alles aan om hen weer vrij te krijgen."
.... https://nos.nl/artikel/2490630-taliban-pakken-18-medewerkers-van-hulporganisatie-op
Willem2
18 mei 2024, 20:24
Vrouwen in Afghanistan zullen voortaan publiekelijk gestenigd worden voor overspel. Deze aankondiging door de Taliban, in maart van dit jaar, was de zoveelste aanslag op vrouwenrechten in het land. Sinds de Taliban er in de zomer van 2021 de macht overnamen, volgde het een na het andere besluit waarmee de bewegingsvrijheid en de rechten van vrouwen zijn ingeperkt.
Vooral jonge vrouwen in de grote steden, die opgroeiden na de val van het eerdere Talibanregime in 2001 en toegang hadden tot onderwijs en carrières, hebben hun dromen in duigen zien vallen. Om een beeld te krijgen van hoe het dagelijks leven er nu voor hen uit ziet, vroeg de NOS drie van hen hun dagelijks leven vast te leggen.
.... https://nos.nl/artikel/2520974-bewegingsvrijheid-afghaanse-vrouwen-steeds-verder-ingeperkt
is toch eigenlijk raar dat je hier niks over hoort uit de moslimwereld, laat staan de zogenaamde academische wereld :cool:
Bij een aanval door gewapende mannen in de centrale provincie Bamyan in Afghanistan zijn drie Spaanse toeristen gedood, meldt het Spaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook raakte een Spaanse toerist gewond.
Eerder vrijdag had een woordvoerder van het Afghaanse ministerie van Binnenlandse Zaken gezegd dat bij de schietpartij drie buitenlandse toeristen waren omgekomen. Bij de aanval kwam ook een Afghaanse burger om het leven. Er zijn vier mensen gearresteerd, aldus de woordvoerder.
Naast de Spaanse toerist, raakten bij de schietpartij nog drie buitenlanders en drie Afghanen gewond. Volgens de Afghaanse gezondheidsdiensten zouden de drie buitenlandse gewonden de Noorse, Australische en Litouwse nationaliteit hebben.
.... https://www.ad.nl/buitenland/aanval-op-buitenlandse-toeristen-in-afghanistan-drie-spanjaarden-gedood-zeven-gewonden~a6f069da/
wie gaat er nu als toerist naar Afghanistan :cool:
pietpotent44
18 mei 2024, 21:09
.... https://nos.nl/artikel/2520974-bewegingsvrijheid-afghaanse-vrouwen-steeds-verder-ingeperkt
.... https://www.ad.nl/buitenland/aanval-op-buitenlandse-toeristen-in-afghanistan-drie-spanjaarden-gedood-zeven-gewonden~a6f069da/
wie gaat er nu als toerist naar Afghanistan :cool:
Ze verkopen alleen enkeltjes naar Afghanistan. Geen retours :biggrin:
Herr Fick
27 augustus 2024, 14:20
Vrouwen mogen van de Taliban niet meer op openbare plaatsen spreken in Afghanistan. Dat lijkt me nu eens een heerlijk rustig land.:cool:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/08/27/afghanistann-taliban-vrouwen/
WANDELAAR5
27 augustus 2024, 15:29
Hadden die vrouwen hun zonen maar anders op moeten voeden. De meerderheid in Afghanistan wil dit, anders was de Taliban echt niet weer aan de macht gekomen. We moeten die wensen respecteren in plaats van onze normen daar op te leggen. Laat die mensen hun samenleving inrichten zoals ze het zelf willen. Het is er nu in ieder geval aanzienlijk veiliger dan toen de Russen en de Amerikanen er waren.
pret
27 augustus 2024, 18:38
Ach W5 je weet vast net zo goed als ik dat Taliban in feite in dienst zijn van de Amerikanen. Immers anders waren ze nooit weggegaan aldaar.
WANDELAAR5
27 augustus 2024, 19:06
Ach W5 je weet vast net zo goed als ik dat Taliban in feite in dienst zijn van de Amerikanen. Immers anders waren ze nooit weggegaan aldaar.
Nee, daar geloof ik niets van… Ze krijgen hun orders van het WEF!
En voor de Amerikanen werden de kosten te hoog en ze hadden Osama Bin Laden al te pakken:
39714
Die 2500 dode Amerikanen zijn overigens klein bier in verhouding tot de 15.000 dode Russen toen zij probeerden Afghanistan te bezetten.
Willem2
27 augustus 2024, 19:28
Het is ongelofelijk welke draai moslims maken om uitwassen van hun geloof goed te praten. Wonderbaarlijk.
Uiteraard is het " Westen" de schuldige :hammer:
WANDELAAR5
27 augustus 2024, 19:38
Nou, bij de oprichting van de Taliban hebben ze veel wapensteun gehad van de VS. Daar heeft Pret wel een punt. Er zijn nog aardig wat Amerikaanse helikopters uit de lucht geschoten met Stingers die de VS zelf geleverd hadden. Maar inmiddels volgen ze hun eigen agenda en die gaat zoals gebruikelijk (en zeker niet alleen bij Moslims) over macht (en grondstoffen en heroïne handel).
Wentelt Eefje
28 augustus 2024, 01:28
Opmerkelijk punt... 1: Amerika heeft inderdaad de Taliban in het zadel geholpen als geen andere mogendheid, China, Pakistan en Saoedi-Arabië waren slechts "meelopers". De bekendste, en meest gevreesde, moedjahedien waren de diverse losjes met elkaar geallieerde oppositiegroepen die vochten tegen de Sovjetinval in Afghanistan tussen 1979 en 1989, en daarna tegen elkaar vochten in de daaropvolgende burgeroorlog. Deze moedjahedien werden voornamelijk gefinancierd, bewapend en getraind door de Verenigde Staten (onder de presidentschappen van Jimmy Carter en Ronald Reagan), China, Pakistan en Saoedi-Arabië. Carter begon deze (geheime) operatie onder de naam "Operatie Cyclone". Reagan noemde deze moedjahedien "vrijheidsstrijders ... die de principes van onafhankelijkheid en vrijheid verdedigen die de basis vormen van wereldwijde veiligheid en stabiliteit". In het Westen werden de moedjahedien positief uitgebeeld in de populaire actiefilms The Living Daylights, Rambo III en Charlie Wilson's War. Na de terugtrekking van de Sovjets vielen de moedjahedien uiteen in twee losjes aaneengesloten, elkaar bestrijdende groeperingen, de Noordelijke Alliantie en de Taliban, die toen in een burgeroorlog streden voor de heerschappij over Afghanistan.
Opmerkelijk punt... 2: De rijke Saoedi Osama bin Laden was een prominente organisator en financier van de moedjahedien; zijn Maktab al-Khadamat (MAK), "Dienstenkantoor", sluisde geld, wapens en islamitische strijders vanuit de hele wereld naar Afghanistan, met de steun van de Amerikaanse, Pakistaanse en Saoedische regeringen. In 1988 brak Bin Laden met de MAK, samen met een aantal meer militante leden, en vormde Al Qaida, om het verzet tegen de Sovjet-Unie uit te bouwen tot een wereldwijde fundamentalistisch-islamitische beweging.
De Taliban was Bin Laden dus te gematigd... indirect heeft Amerika dus wel degelijk ook de oprichting van Al Qaida (en als resultante ISIS) over zich en ons allemaal afgeroepen...
En dan nog even dit...
Hadden die vrouwen hun zonen maar anders op moeten voeden. De meerderheid in Afghanistan wil dit, anders was de Taliban echt niet weer aan de macht gekomen. We moeten die wensen respecteren in plaats van onze normen daar op te leggen. Laat die mensen hun samenleving inrichten zoals ze het zelf willen. Het is er nu in ieder geval aanzienlijk veiliger dan toen de Russen en de Amerikanen er waren.
In de bubbel van sommigen zijn dus de Afghanen (stiekem?) in meerderheid voor de Taliban... waren de Nederlanders dan (stiekem) in meerderheid vijf jaar lang voor de Nazi's, omdat die gedurende die tijd tussen mei 1940 en mei 1945 ook in Nederland de lakens uitdeelden??? Man, man, man wat een onzin wordt er gespuid in die bubbel... de Engelsen en Amerikanen hadden dus eigenlijk helemaal geen recht ons te bevrijden maar hadden ons onze "eigen Dritte Reich samenleving" moeten laten in plaats van hun Angelsaksische normen op te leggen...
Herr Fick
28 augustus 2024, 07:29
Niet alle Pashtuns zijn Talibs, maar alle Talibs zijn Pashtuns. Dat is niet de meerderheid in AFG, maar het is wel de grootste bevolkingsgroep en al zeker op het platteland. En AFG is het platteland. Steden -en dus progressie- tellen nauwelijks mee. En Talibs kunnen bij problemen altijd hun toevlucht zoeken aan de PAK kant van Waziristan. In PAK wonen ook veel Pashtuns. Als de kust veilig is keren ze gewoon terug. Het AFG leger onder het vorige regime had een Tadjiekse ruggegraat maar er moesten natuurlijk ook Pashtuns in zitten omdat er een ethnisch evenwicht moest zijn. Die hebben de boel constant ondermijnd en het was dus voor de Taliban makkelijk om de macht terug te pakken. Turkmenen en Oezbeken kiezen die kant die hen het beste uitkomt. Het is een spel zonder einde.
Willem2
28 augustus 2024, 14:40
@Wentelt Eefje
Dus in jouw bubbel zijn de amerikanen al die jaren de Taliban blijven steunen om hun eigen troepen te laten afslachten net als al die vredesmissies te laten mislukken? :cool:
En ja veel nederlanders liepen achter de nazi´s aan vooral voor 40-45. Na het bombardement op Rotterdam is dat wel omgekiept maar velen bleven de nazi´s trouw gezien het grote aantal vluchtelingen die vanuit nederland zijn afgevoerd naar vernietigingskampen.
cameltoe slide
29 augustus 2024, 13:57
Er was ook helemaal geen oorlog tussen de VS en de Sovjet Unie
Proxy wars have been taking place since the days of the Cold War. There are no direct acts of war between the United States of America and the Soviet Union, or currently Russia, because the risk of a direct war between two nuclear superpowers is considered too great a risk. In Afghanistan or Syria, supported governments and their militaries are fighting against supported political oppositions and military militias.
Dat is aantoonbaar onjuist. De moedjahadien vocht tegen de Sovjet Unie.
The word Mujahideen has become common in Western media reporting for resistance fighters in Afghanistan against the Soviet Union. A catchy media term that doesn't bother to distinguish which group of military resistance fighters it is, which ethnic groups the fighters are recruited from and how they are ideologically structured.
These were individual, independent militias that were not subordinate to a unified high command. This became particularly clear after the Soviet Union withdrew its troops from Afghanistan and rivalries between the individual military militias began to take place militarily.
De Amerikanen speelden daarin geen rol, anders dan dat zij de krijgsheren voorzagen van wapens. Dat was ongetwijfeld een leuke bijkomstigheid voor de Moedjahadien, maar niet doorslaggevend.
The USA had geopolitical interests in Afghanistan in order to reduce the influence of the Soviet Union and economic interests in its own oil industry. A possible pacification of the country Afghanistan by a victorious war party offered American oil companies the prospect of building pipelines from Central Asia through Afghanistan to Pakistan on the Indian Ocean and making plenty of profits.
The USA also had geopolitical interests in Syria in order to reduce Russia's influence and economic interests in its own oil industry. Oil pipelines also play a major role here.
Just take the trouble to read on the Internet, for example in Wikipedia, about the different ways in which the USA influenced the war in Afghanistan via the CIA. The USA is also responsible for the religious military radicalization that later found expression in Al-Qaeda and Osama Bin Laden, the Taliban and the Islamic State (IS), because it was originally considered useful by the USA in the fight against the Soviet Union troops and in the Afghan refugee camps in Pakistan was systematically promoted through books distributed by the CIA.
The various guerrilla groups that fought in Afghanistan from 1979 to 1989 against the Soviet troops and the communist government they supported (Soviet Intervention in Afghanistan) called themselves mujahideen. They received financial and material support primarily from the United States, Pakistan and Saudi Arabia. The arms deliveries and the training of many fighters were organized primarily by the US CIA and the Pakistani secret service ISI. The CIA invested billions of dollars in the Islamist insurgents as part of the covert Operation Cyclone. After the withdrawal of Soviet troops in 1989, a civil war broke out between the various Mujahideen groups.
In order to spur resistance against the Soviet occupation in Afghanistan, the USA invested several million dollars in textbooks that glorified violence. These books with depictions of violence and militant Islamist teachings introduced Afghan schoolchildren to the doctrine of jihad in the sense of “holy war”.[3] These books were also used in teaching in camps for Afghan refugees in Pakistan. The Taliban also used the books produced by the USA. In order to bring the books into line with their ideology of banning images, which is derived from the Koran, the human faces in them were cut out.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Mudschahid
When Afghans fled to Pakistan in the early 1980s, the only way to be recognized as a refugee was to register with one of the local Afghan resistance groups fighting in their country of origin. Almost four decades later, much has been written about this phenomenon. Afghanistan can be seen as an archetypal case of the militarization of refugees. However, the link between refugees and militancy, which challenges a fundamental principle of international refugee law, is rarely acknowledged.
https://www.bpb.de/themen/migration-integration/regionalprofile/284431/afghanische-taliban-und-mujaheddin-prominente-beispiele-der-militarisierung-von-fluechtlingen/
en de Taliban kwam pas jaren later aan de macht.
The fact that the Taliban as a movement came to power later does not take into account that the Taliban's origins lie in the Koranic schools in the Pakistani refugee camps. The CIA's radicalizing books were used in these Koranic schools. The seeds sown by the CIA have sprouted in the Taliban. The Taliban were formerly militias and guerrilla groups that were collectively referred to as Mujahideen by Western media.
If the Taliban had not refused to extradite Osama Bin Laden directly to the USA at the time and had not just agreed to extradite Bin Laden to a Muslim country, the USA might not have taken military action against the Taliban.
When it was founded, the Taliban consisted of former mujahideen from the war against the Soviet Union. The Taliban movement has its recruiting origins in religious schools for Afghan refugees in Pakistan.
After the collapse of the Soviet-backed regime of President Mohammed Najibullāh, the seven main Sunni mujahideen parties agreed at United Nations negotiations in 1992 to a peace treaty, the Peshawar Accords, which founded the Islamic State of Afghanistan and established an interim government. However, there were already numerous battles on site in Kabul between various competing mujahideen in changing alliances among the new warlords.
The Taliban first appeared in the southern city of Kandahar in 1994. They seized power in several southern and western provinces and captured the capital, Kabul, in September 1996.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Taliban
:wink2:
WANDELAAR5
29 augustus 2024, 15:08
The USA is also responsible for the religious military radicalization that later found expression in Al-Qaeda and Osama Bin Laden, the Taliban and the Islamic State (IS)
Hier overdrijf je. Alsof die boeken en wapens de directe aanleiding waren. Je gaat aan heel wat voorbij.
De 3 grootste bevolkingsgroepen zijn de Pashtun, de Tadzjieken en de Hazara’s. Daarnaast zitten er kleinere andere groepen langs de grens in het Noorden en Zuiden. De Tadzjieken voelen zich meer verwant met Dari sprekende volken zoals de Hazara’s, Oezbeken en Turkmenen. De Dari’s waren de elite en verfijnd, de Pashtun wild en barbaars. Al die groepen gingen los op de Russen en later op elkaar in de burgeroorlog. Inderdaad zoals je zegt: geen centraal gezag. In die burgeroorlog zijn er in het Noorden veel Pashtuns vermoord door de Tadzjieken, Oezbeken en Turkmenen. Maar er speelt een veel langere historie en veel meer belangen. Tadzjikistan helpt bijvoorbeeld de Tadzjieken. Een groot deel van de Pashtun leeft in Pakistan. Daar zijn ze een minderheid die op gespannen voet leeft met de Punjabis. Het Pakistaanse leger en de geheime dienst (Punjabis) hebben ook wapens geleverd aan de Pashtuns (=Taliban) toen ze tegen de Sovjet Unie vochten. En ook die worden nu tegen hun gebruikt, net als bij de Amerikanen is gebeurd. De Shiitische Hazara’s zijn al eens flink etnisch gezuiverd door de Soennitische Pashtuns. Er wordt zelfs gesproken over een genocide eind 19e eeuw waar 60% van de Hazara’s vermoord zijn. Iran (wapensteun aan de Sjiitische Hazara’s, zeker nadat de Taliban wat Iraniërs in het consulaat vermoordden, maar ook anti USA en Iraanse wapenhandelaren die ook winst maken met verkoop van wapens aan de Taliban) en Turkije (steunt de Soennitische broeders van de Taliban en doet nu goede zaken zoals een grote waterkracht dam) hebben ook hun belangen en invloed in Afghanistan.
De Taliban is nu weer aan de macht, omdat ze zowel de Amerikanen als het Afghaanse leger verslagen hebben. Dat Afghaanse leger bestond natuurlijk ook grotendeels uit Pashtuns (die massaal overliepen als ze een Taliban familielid zagen komen) en Tjadzieken en andere Dari sprekende mannen. De Tadzjieken en hun vrienden renden hard weg als ze zagen dat de helft van hun eenheid de Taliban hielp. Het was uiteindelijk een strijd waarbij de grootste bevolkingsgroep de macht heeft gegrepen. Je kunt al die verschillen en belangen en oud zeer en buitenlandse invloed niet reduceren tot “de Amerikanen zijn verantwoordelijk”. Er is trouwen ook nog een groepje Tadzjiekse opstandelingen/terroristen deel van de Taliban: de voormalige Jamaat Ansarullah. Die willen van Tadzjikistan een Islamitische staat maken.
De Pashtuns hebben hun eigen normen en waarden. Ze zijn als grootste bevolkingsgroep de baas en leggen die normen op aan de hele bevolking. En wij kunnen het er niet mee eens zijn, nogmaals miljarden er tegen aan gooien en soldaten sturen, of we sturen ze een kaartje (en natuurlijk de obligate “thoughts and prayers”) en wensen ze veel succes.
Herr Fick
29 augustus 2024, 15:21
...In de bubbel van sommigen zijn dus de Afghanen (stiekem?) in meerderheid voor de Taliban... ...
Neen dat niet, maar de grootste bevolkingsgroep -en dat is die met de meeste steun van uit PAK- de Pashtuns dus, zijn wel in grote mate voorstander van het Talibanregime.
cameltoe slide
29 augustus 2024, 15:56
.....
Je kunt al die verschillen en belangen en oud zeer en buitenlandse invloed niet reduceren tot “de Amerikanen zijn verantwoordelijk”.
I have provided sources and anyone interested in the topic can find more information on the Internet.
En wij kunnen het er niet mee eens zijn, nogmaals miljarden er tegen aan gooien en soldaten sturen, of we sturen ze een kaartje (en natuurlijk de obligate “thoughts and prayers”) en wensen ze veel succes.
I always find it interesting how people argue.
On the one hand, women's rights and the rights of sexual minorities are complained about. On the other hand, you write that we should not spend unnecessary money on Afghanistan.
I am curious to see how many years from now I will read your statement that we should not spend unnecessary money on Ukraine.
It is always remarkable how double standards apply.
Dennis
29 augustus 2024, 16:13
Je bewering is dat er een oorlog was tussen de VS en Sovjet Unie. Dat is niet zo en dan sleep je er een proxy oorlog uit. Zo bekeken zijn we dan ook in oorlog met Rusland? Met China? Met India?
Dubbele moraal is overal. Zie maar het conflict tussen Israël en Gaza en hoe verschillende landen er mee omgaan
cameltoe slide
29 augustus 2024, 16:29
Je bewering is dat er een oorlog was tussen de VS en Sovjet Unie. Dat is niet zo en dan sleep je er een proxy oorlog uit. Zo bekeken zijn we dan ook in oorlog met Rusland? .....
Maybe use a better translation program and read more slowly. You may then understand the written content better.
WANDELAAR5
29 augustus 2024, 16:31
I always find it interesting how people argue.
On the one hand, women's rights and the rights of sexual minorities are complained about. On the other hand, you write that we should not spend unnecessary money on Afghanistan.
I am curious to see how many years from now I will read your statement that we should not spend unnecessary money on Ukraine.
Als je nu Oekraïne met Afghanistan wil gaan vergelijken dan moet je ook eens kijken naar de verschillen. 1 detail: Oekraïne is aangevallen door een ander land en Afghanistan heeft zich juist bevrijd van Russische en Amerikaanse troepen. Een ander verschil: ik pleit niet voor steun aan Oekraïne vanwege het beperken van de rechten van vrouwen. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Je vergelijking gaat volledig mank!
Dennis
29 augustus 2024, 16:39
Maybe use a better translation program and read more slowly. You may then understand the written content better.
:wink2:Of jij schrijft het gewoon in het Nederlands
Je probeert je er nú onderuit te lullen dat ik het verkeerd vertaal etc. Wie komt hier met verkeerde beweringen? En dan nu mij betichten van verkeerd vertalen. Denk het niet
Herr Fick
30 augustus 2024, 08:16
Je negeert blijkbaar het feit dat de overgrote meerderheid van de Ukrainers een maatschappij willen, gebaseerd op het West-Europese model. Daarenboven is Ukraine vlakbij en heeft West-Europa het volste recht om een buurland te helpen, op welke manier dan ook.
In Afghanistan wil een groot deel van de bevolking terug naar het stenen tijdperk. Het is gebleken dat je daar weinig kan aan veranderen.
Willem2
26 september 2024, 12:17
Nederland, Duitsland, Canada en Australië zijn een procedure gestart tegen Afghanistan omdat de vrouwenrechten daar niet worden nageleefd. Zo'n procedure kan uiteindelijk leiden tot een zaak bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ). Het zou de eerste keer zijn dat een land voor het hof wordt gedaagd wegens vrouwendiscriminatie.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigt tegenover de NOS dat er sprake is van een aansprakelijkstelling van Afghanistan. Dat betekent dat Nederland en de drie andere landen vinden dat er ruimschoots bewijs is dat de machthebbers zich niet aan een VN-verdrag hebben gehouden.
.... https://nos.nl/artikel/2538520-nederland-wil-afghanistan-vervolgen-voor-schending-vrouwenrechten-taliban
cameltoe slide
27 september 2024, 00:50
The rights of women in Afghanistan were not at all in focus when the military (protection) troops were withdrawn from Afghanistan. If Afghanistan is found guilty of abusing women's rights before an International Court of Justice, will the UN send military troops to Afghanistan again to hold the Taliban and Afghan government officials responsible accountable before an International Court of Justice?
After considering the rights of women in Afghanistan, will the rights of women in other Islamic states and dictatorships, such as Saudi Arabia, also be examined? An exception is likely to be made for oil-producing states and dictatorships if they maintain friendly relations with the United States.
noglangnietuitgewandeld
3 oktober 2024, 22:26
Nu, drie jaar na dato zijn veel Afghaanse tolken die indertijd de Nederlanders geholpen hebben nog altijd niet geëvacueerd. Dat was dus de in tijd van Rutte 3, Rutte 4 en nu is het aan Schoof. En zijn ze op aandrang van de PVV niet welkom. Om die mensen Afghanistan te krijgen is al een ding, maar de Rutte kabinetten hebben het ook laten sloffen. Intussen hebben die wel duizenden klaplopers uit veilige landen toegestaan de plaatsen bezet te houden. Mijn handelsinstinct zegt: maak een deal. De Afghaanse tolken en hun gezinnen, daar hebben we een morele verplichting aan, dus geef ze toegang, maar wel voor elke Afghaan eerst twee uitgeprocedeerden eruit, goedschiks of kwaadschiks. Dan helpen we mensen in nood, en we raken een paar duizend niksnutten kwijt. Win win situatie. Behalve voor de niksnutten dan.
Tjeppah
3 oktober 2024, 22:47
Nu, drie jaar na dato zijn veel Afghaanse tolken die indertijd de Nederlanders geholpen hebben nog altijd niet geëvacueerd. Dat was dus de in tijd van Rutte 3, Rutte 4 en nu is het aan Schoof. En zijn ze op aandrang van de PVV niet welkom. Om die mensen Afghanistan te krijgen is al een ding, maar de Rutte kabinetten hebben het ook laten sloffen. Intussen hebben die wel duizenden klaplopers uit veilige landen toegestaan de plaatsen bezet te houden. Mijn handelsinstinct zegt: maak een deal. De Afghaanse tolken en hun gezinnen, daar hebben we een morele verplichting aan, dus geef ze toegang, maar wel voor elke Afghaan eerst twee uitgeprocedeerden eruit, goedschiks of kwaadschiks. Dan helpen we mensen in nood, en we raken een paar duizend niksnutten kwijt. Win win situatie. Behalve voor de niksnutten dan.
Ik hoorde de minister van defensie zeggen dat het niet gaat om tolken maar om mensen die bijvoorbeeld bij de ingang van zo'n Nederlands kamp stonden. Dat het moeilijk te achterhalen is wie allemaal zo'n soort functie gehad hebben. Dat er getwijfeld wordt of deze mensen die dat soort werk gehad hebben na al die tijd nog wel gevaar lopen
Willem2
14 oktober 2024, 17:55
De kwestie rond het opnemen van Afghaanse helpers van de Nederlandse missie laait opnieuw op. In zijn laatste week kondigde het vorige kabinet aan om een groep van 200 Afghaanse helpers naar Nederland te halen. De nieuwe regering draaide dat plan terug, en oogst daarmee kritiek.
.... https://www.ad.nl/politiek/kabinet-wil-geen-afghaanse-helpers-opnemen-vooral-nsc-onder-vuur-zij-riskeerden-hun-levens-voor-ons~a7e2e1cd/
Willem2
18 november 2024, 09:00
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2544827-film-over-moeder-die-leert-lezen-krijgt-door-taliban-slecht-einde
natuurlijk weer een westers propaganda filmpje hoe slecht de Taliban is :rolleyes:
Voor mij een raadsel dat moslims wereldwijd niet in opstand komen tegen alle uitwassen van hun geloof en dat maar blijven afschuiven op plaatselijke tradities of ander geleuter.
pret
18 november 2024, 09:33
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2544827-film-over-moeder-die-leert-lezen-krijgt-door-taliban-slecht-einde
natuurlijk weer een westers propaganda filmpje hoe slecht de Taliban is :rolleyes:
Voor mij een raadsel dat moslims wereldwijd niet in opstand komen tegen alle uitwassen van hun geloof en dat maar blijven afschuiven op plaatselijke tradities of ander geleuter.
Natuurlijk is het de schuld van het Westen. Taliban en soortgelijke groeperingen zijn allemaal opgezet en handelen in opdracht van het Westen om locale bevolking te onderdrukken. Dat weet je toch wel inmiddels :cool:
WANDELAAR5
18 november 2024, 15:19
Waarom zouden de moslims in India of Indonesië of buurland Pakistan in opstand moeten komen tegen de moslims in Afghanistan? De meerderheid wil daar deze versie van de islam. En als ze echt geen vrouwen willen onderdrukken bijvoorbeeld, dan moeten de moeders hun zonen maar anders opvoeden. En dan moeten ze intern maar in opstand komen, of weer in een burgeroorlog vervallen. Laat ze lekker! Van al die buitenlandse bemoeienis met Afghanistan is uiteindelijk niemand beter geworden. Het enige positieve effect is dat Al Qaida daar geen eigen kampen meer heeft. Uiteindelijk krijgt elk land de regering die ze verdienen. Wij Wilders/Schoof, de VS Trump en Afghanistan de Taliban.