PDA

Volledige versie bekijken : Beledigende reacties online: wie is er verantwoordelijk?

Willem2
10 september 2021, 01:32
Lezers kunnen anoniem reacties plaatsen onder nieuwsberichten ANP

NOS NIEUWS • BINNENLAND •ECONOMIE • GISTEREN, 20:00
Beledigende reacties online: wie is er verantwoordelijk?
Wie is er verantwoordelijk voor lasterende reacties die onder nieuwsberichten worden geplaatst? Volgens het Hooggerechtshof in Australië zijn dat de mediabedrijven. Gisteren oordeelde het hof dat kranten en televisiezenders, doordat ze gebruik maken van Facebook, de uitgever zijn van de geplaatste reacties.

Geldt dat ook voor Nederland, waar dagelijks veel publiek gebruik maakt van de mogelijkheid om reacties te plaatsen onder artikelen?

"Er is een wezenlijk verschil tussen Australië en Europa", zegt ICT-jurist Arnold Engelfriet. "Europa heeft sinds 2000 regels die bepalen dat je niet aansprakelijk bent voor wat mensen op je site doen. Je hoeft pas in te grijpen als je op de hoogte bent gesteld en bent aansprakelijk als je nalaat de reactie te onderzoeken en die, indien nodig, weg te halen."

Zolang niemand klaagt, is een bedrijf dus niet verplicht om reacties op de sites te screenen en bij te houden, aldus Engelfriet. "Maar als je dat nalaat, krijg je veel digitaal onkruid en een online omgeving waar mensen zich niet prettig voelen."

Heftige reacties
Via een andere weg kan een mediabedrijf alsnog op het matje worden geroepen bij beledigende reacties op de site, zegt de jurist.

"Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft meermaals gezegd dat, als je weet dat bij publicatie over bepaalde onderwerpen discutabele of heftige reacties kunnen komen, er een moderatieplicht is. Want in zo'n situatie weet je bij voorbaat dat mensen leeglopen."
..... https://nos.nl/artikel/2397191-beledigende-reacties-online-wie-is-er-verantwoordelijk

Eddy_V
10 september 2021, 07:31
Willem2 dus verantwoordelijk voor de uitlatingen van ijsberen met beledigende uitspraken???
Zal geen namen noemen maar dan zijn ijsberen zoals Freddy_K, Megaboob, deket, Partycrasher en ondergetekende dus voortaan vrij om hun beledigende uitlatingen te doen zonder daar op aangesproken te kunnen worden..?! :freu:

nog meer werk aan de winkel voor ome Willem en Big30 om te modereren.. zouden ze dat wel aankunnen zonder overwerkt te raken?

PS verdraaid, heb ik toch namen genoemd, zou dat als beledigend ervaren kunnen worden ?
PS2 zouden alle ijsberen die niet genoemd zijn maar graag beledigen, dit als beledigend kunnen ervaren?
wat een gedoe op de vroege ochtend, zal mij benieuwen of dit bericht blijft staan of dat er in geschrapt gaat worden

mentholbear
10 september 2021, 07:56
, zal mij benieuwen of dit bericht blijft staan of dat er in geschrapt gaat worden

En met eventueel met officiële waarschuwing erbij, en bij herhaling een ban. Dus zou een beetje dimmen ;)

pietpotent44
10 september 2021, 08:03
Zou iemand uitmaken voor EngelFriet ook als beledigend kunnen worden opgevat ? :biggrin:

mentholbear
10 september 2021, 08:06
Telt het ook als je jezelf uitmaakt voor veelvraat? :smoke:

Nulnulzeseneenhalf
10 september 2021, 09:37
Telt het ook als je jezelf uitmaakt voor veelvraat? :smoke:

Nee. Je kunt jezelf niet beledigen. Op het moment dat je een uitspraak over jezelf beledigend vind, naar jezelf toe, dan doe je die uitspraak niet. Een ander uitmaken voor veelvraat kan een belediging zijn, die ander kan of moet misschien wel meer eten om de dagelijkse nutriënten binnen te krijgen.

jansenroy
10 september 2021, 10:02
Nee. Je kunt jezelf niet beledigen. Op het moment dat je een uitspraak over jezelf beledigend vind, naar jezelf toe, dan doe je die uitspraak niet. Een ander uitmaken voor veelvraat kan een belediging zijn, die ander kan of moet misschien wel meer eten om de dagelijkse nutriënten binnen te krijgen.

Nou Menthol. Daar ga je dan :biggrin:. Ik herinner me nog dat je afgelopen maandag letterlijk tegen mij zei dat mijn bordje ook wel erg vol gestouwd was met eten. Jij hing weer de Dagobeer uit, maar ik moest "gewoon" mijn dagelijkse nutriënten binnen krijgen hoor. :hammer:

Jackless
10 september 2021, 10:31
Wie is er eigenlijk verantwoordelijk als je een extreme pluim in iemand zijn reet schrijft? Is daar al een uitspraak over?

ik vind ook dat de website-beheerder mij alleen de positieve reacties moet laat zien, die ik leuk vind. Stel je voor dat ik een extreem negatieve reactie over mezelf lees. Allemaal de schuld van de website beheerder....of had ik nou zelf de keuze om de reacties te lezen?

Ik vind het beledigend dat iemand anders verantwoordelijk wordt gesteld voor mijn mening.

WANDELAAR5
10 september 2021, 10:44
Dat de website beheerder verantwoordelijk kan worden gesteld, doet niets af aan de verantwoordelijkheid van degene die de reactie plaatst. Het is alleen een extra stok achter de deur richting web sites/apps met veel haatberichten.

middagbeer
10 september 2021, 11:11
mijn mening blijf gewoon corect denk dat dit forum is voor elkaar te vertellen wat er is .en de goede en slechte ervaringen te kunnen schrijven .
en slechte ervaringen kunnen ook niet beledigend geschreven worden
laten we dit forum gebruiken om elkaar te helpen .

Slumme
10 september 2021, 11:16
Een échte ijsbeer beledigd niemand !!

mentholbear
10 september 2021, 12:13
Nou Menthol. Daar ga je dan :biggrin:. Ik herinner me nog dat je afgelopen maandag letterlijk tegen mij zei dat mijn bordje ook wel erg vol gestouwd was met eten. Jij hing weer de Dagobeer uit, maar ik moest "gewoon" mijn dagelijkse nutriënten binnen krijgen hoor. :hammer:

Ho ho, dat was een compliment. Jj weet tenminste wat echt belangrijk is in een SC: de voederbakken en de sauna ;)

Maar iemand anders uitmaken voor een Dagobeer... Daar kan voor gevlagd worden ;)

mentholbear
10 september 2021, 12:15
Een échte ijsbeer beledigd niemand !!

Je bent in de war met een ijsheer ;)