Willem2
10 september 2021, 01:32
Lezers kunnen anoniem reacties plaatsen onder nieuwsberichten ANP
NOS NIEUWS • BINNENLAND •ECONOMIE • GISTEREN, 20:00
Beledigende reacties online: wie is er verantwoordelijk?
Wie is er verantwoordelijk voor lasterende reacties die onder nieuwsberichten worden geplaatst? Volgens het Hooggerechtshof in Australië zijn dat de mediabedrijven. Gisteren oordeelde het hof dat kranten en televisiezenders, doordat ze gebruik maken van Facebook, de uitgever zijn van de geplaatste reacties.
Geldt dat ook voor Nederland, waar dagelijks veel publiek gebruik maakt van de mogelijkheid om reacties te plaatsen onder artikelen?
"Er is een wezenlijk verschil tussen Australië en Europa", zegt ICT-jurist Arnold Engelfriet. "Europa heeft sinds 2000 regels die bepalen dat je niet aansprakelijk bent voor wat mensen op je site doen. Je hoeft pas in te grijpen als je op de hoogte bent gesteld en bent aansprakelijk als je nalaat de reactie te onderzoeken en die, indien nodig, weg te halen."
Zolang niemand klaagt, is een bedrijf dus niet verplicht om reacties op de sites te screenen en bij te houden, aldus Engelfriet. "Maar als je dat nalaat, krijg je veel digitaal onkruid en een online omgeving waar mensen zich niet prettig voelen."
Heftige reacties
Via een andere weg kan een mediabedrijf alsnog op het matje worden geroepen bij beledigende reacties op de site, zegt de jurist.
"Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft meermaals gezegd dat, als je weet dat bij publicatie over bepaalde onderwerpen discutabele of heftige reacties kunnen komen, er een moderatieplicht is. Want in zo'n situatie weet je bij voorbaat dat mensen leeglopen."
..... https://nos.nl/artikel/2397191-beledigende-reacties-online-wie-is-er-verantwoordelijk
NOS NIEUWS • BINNENLAND •ECONOMIE • GISTEREN, 20:00
Beledigende reacties online: wie is er verantwoordelijk?
Wie is er verantwoordelijk voor lasterende reacties die onder nieuwsberichten worden geplaatst? Volgens het Hooggerechtshof in Australië zijn dat de mediabedrijven. Gisteren oordeelde het hof dat kranten en televisiezenders, doordat ze gebruik maken van Facebook, de uitgever zijn van de geplaatste reacties.
Geldt dat ook voor Nederland, waar dagelijks veel publiek gebruik maakt van de mogelijkheid om reacties te plaatsen onder artikelen?
"Er is een wezenlijk verschil tussen Australië en Europa", zegt ICT-jurist Arnold Engelfriet. "Europa heeft sinds 2000 regels die bepalen dat je niet aansprakelijk bent voor wat mensen op je site doen. Je hoeft pas in te grijpen als je op de hoogte bent gesteld en bent aansprakelijk als je nalaat de reactie te onderzoeken en die, indien nodig, weg te halen."
Zolang niemand klaagt, is een bedrijf dus niet verplicht om reacties op de sites te screenen en bij te houden, aldus Engelfriet. "Maar als je dat nalaat, krijg je veel digitaal onkruid en een online omgeving waar mensen zich niet prettig voelen."
Heftige reacties
Via een andere weg kan een mediabedrijf alsnog op het matje worden geroepen bij beledigende reacties op de site, zegt de jurist.
"Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft meermaals gezegd dat, als je weet dat bij publicatie over bepaalde onderwerpen discutabele of heftige reacties kunnen komen, er een moderatieplicht is. Want in zo'n situatie weet je bij voorbaat dat mensen leeglopen."
..... https://nos.nl/artikel/2397191-beledigende-reacties-online-wie-is-er-verantwoordelijk