PDA

Volledige versie bekijken : Electrische auto´s

Pagina's : 1 [2]

stimpy3
22 april 2024, 15:39
Verder zijn elektrische auto’s veel te duur, hebben een te klein bereik en een te lange tijd om weer op te laden en schrijven teveel af om een fatsoenlijk alternatief te zijn.

Eens, eens en eens. Wbt die afschrijving: ik lees her en der berichten dat 2ehands EV's voor zo'n beetje de 2ehands-aanschafprijs de dealer verlaten. Dus als je een 2ehands EV koopt zit je wel goed, en heb je nauwelijks afschrijving meer., omdat die dingen best gewild zijn. Dat de afschrijving van nieuwe auto's zo hard gaat -- ach, bekend probleem bij nieuwe auto's, waar de eerste kilometer (wegrijden bij de dealer) de duurste is.

WANDELAAR5
22 april 2024, 16:03
Eens, eens en eens. Wbt die afschrijving: ik lees her en der berichten dat 2ehands EV's voor zo'n beetje de 2ehands-aanschafprijs de dealer verlaten. Dus als je een 2ehands EV koopt zit je wel goed, en heb je nauwelijks afschrijving meer., omdat die dingen best gewild zijn. Dat de afschrijving van nieuwe auto's zo hard gaat -- ach, bekend probleem bij nieuwe auto's, waar de eerste kilometer (wegrijden bij de dealer) de duurste is.
Er was hier onlangs een bericht dat tweedehands elektrische auto’s ongeveer even duur zijn als dezelfde variant met verbrandingsmotor.
Aangezien die elektrische varianten veel duurder zijn dan de benzine varianten, schrijven elektrische nieuwe auto’s dus aanzienlijk meer af dan nieuwe auto’s met verbrandingsmotor. Je kunt ze niet over 1 kam scheren met de opmerking dat nieuwe auto’s nu eenmaal meer afschrijven. Dat klopt én nieuwe elektrische auto’s schrijven nog meer af dan nieuwe auto’s met verbrandingsmotor.

Alleen wanneer je een tweedehands elektrische auto koopt, dan zal de afschrijving misschien vergelijkbaar zijn aan de afschrijving van een auto met een benzine motor. (Diesels kun je aan de straatstenen niet meer kwijt, dus die zijn tweedehands zo goedkoop dat je er bijna geen afschrijving meer op hebt).

Eddy_V
22 april 2024, 19:02
Mee eens. Je hoort veel mensen zeggen dat het zo "fijn rijdt". Echter sommigen komen uit een 100-140pk brandstofauto en stappen over naar een EV met 400pk. Ja nogal wiedes dat dat fijner rijdt. Ga maar met een benzine auto rijden met 400pk dat rijdt ook heerlijk.
Vandaar ook mijn opmerking dat bij een auto van boven de 100K er leukere alternatieven zijn, tenzij je een elektrische Taycan of E-Tron GT kan betalen.
Van afschrijving heb ik geen last, dat laat ik aan mijn leasemaatschappij over die er een keurig vast bedrag voor 4 jaar voor in rekening brengt. Moet wel zeggen dat de fiscale bijtelling niet meer zo vriendelijk is als in 2019, maar je hoort mij niet klagen.

PS Wandelaar5 , een tip: wel af en toe goed op het rempedaal trappen om roestvorming op de remschijven te voorkomen. Het rijdt zo prettig dat ik mijn rem soms nauwelijks gebruik, alleen als ik 90-100% heb opgeladen, want dan kan er natuurlijk niet veel meer opgeladen worden.

PS2 de voorgangers van de scootmobiel waren redelijk snelle BMW’s en Alfa’s, ik was dus toch al wat gewend.

Willem2
24 april 2024, 11:26
Tegenvallende verkoop en omzet, ontslagen en een terugroepactie vanwege een haperend gaspedaal: het zit niet mee bij elektrische autofabrikant Tesla. In het eerste kwartaal zette Tesla nog altijd iets meer dan 21 miljard dollar om, maar dat is bijna 2 miljard minder dan dezelfde periode vorig jaar. Topman Elon Musk wil nu versneld een auto in het lagere prijssegment van de band laten rollen.

Tesla heeft last van een stagnerende wereldeconomie en nationale overheden die voordeeltjes voor het kopen van een elektrische auto's afbouwen. Daarnaast heeft het bedrijf zware concurrentie gekregen van Chinese merken, zoals BYD, die met name de Europese markt overspoelen.

Eerder werd al bekend dat het aantal verkochte auto's terugliep, naar 387.000 voertuigen, waarmee het bedrijf niet langer de grootste aanbieder van elektrische auto's is.
.... https://nos.nl/artikel/2517967-goedkopere-auto-moet-tesla-uit-lastige-periode-halen

en dhr Muskk wil wel zijn bonus van 56miljard hebben.

Willem2
24 april 2024, 11:31
De grote Chinese autofabrikant BYD vindt het ‘belachelijk’ dat Chinese automerken in Europa en de VS onder vuur liggen. Topvrouw Stella Li verklaart tegenover deze site dat de beschuldigingen over oneerlijke concurrentie en vermeende spionagepraktijken ‘oneerlijk zijn en absoluut niet op feiten zijn gebaseerd’.
.... https://www.ad.nl/auto/chinese-autofabrikant-onze-autos-een-gevaar-westen-moet-zich-druk-maken-om-smartphones~a37af907/

RobOpzoek
16 juni 2024, 12:59
Algemene vraag:
Welke club heeft een elektrisch laadpunt voor een EV bij de club zelf op hun parkeerterrein?
Helaas ben ik in het bezit van een Kona golfkarretje ( eigendom van de baas) en ik beperk mij tot Venus omdat ik daar een laadpunt in de buurt ken. Maar ik zou mijn vleugels uit willen slaan, maar het avontuur wordt beperkt door het bereik van 450 km op de stroommeter wat in het echt 330 km betekent.
Mijn plezier van een sauna dag wordt aanzienlijk beperkt doordat ik mij druk maak over het niet kunnen vinden van een geschikt laadpunt in de buurt. Hoe gaan andere EV rijders hier mee om?

Eddy_V
16 juni 2024, 15:12
Algemene vraag:
Welke club heeft een elektrisch laadpunt voor een EV bij de club zelf op hun parkeerterrein?

Mijn plezier van een sauna dag wordt aanzienlijk beperkt doordat ik mij druk maak over het niet kunnen vinden van een geschikt laadpunt in de buurt. Hoe gaan andere EV rijders hier mee om?
Ik ken geen club die dat heeft of waar een laadpunt op loopafstand ligt (behalve Hamminkln).
Maar in Duitsland heeft nu bijna ieder Tankstation aan de Autobahn wel een paar snelladers.
Mocht je in de buurt van Düsseldorf, Wuppertal willen komen richting de clubs aldaar of richting Keulen dan heb je bij Hilden op de kruising van de 3 en de 46 een mooi EV laadstation met verschillende laders: snelladers, Tesla, 11V voor carpoolers en een goed restaurantje met verse waren en een schone plee.
Om Finca vice versa te bereiken (nadat ik al een omweg heb gemaakt om mijn carpool/clubmaatje in het zuiden op te halen) en daags erna nog wat te kunnen touren in het Ruhrgebied stop ik vlak voor Dierdorf voor een laadpauze van een minuut of 20 en geniet daar in het wegrestaurant van een lekker kopje tomatensoep alvorens in te checken in het hotel.

pret
16 juni 2024, 15:16
Vlakbij Penelope staat er 1 op de parkeerterrein van de Burgerking. Vanaf daar is het 5 minuten lopen naar de club.

schoolmeester
16 juni 2024, 15:42
Burgerking route vanaf Penelope gezien: onder viaduct door en dan rechts op het industrieterrein.

pret
16 juni 2024, 15:49
Dat heb ik al gezegd schoolmeester. Rob weet vast wel hoe hij Burgerking moet vinden lijkt met niet moeilijk voor iemand met een elektrische auto.

Willem2
16 juni 2024, 17:47
Grefrath
Rathausplatz 2

Elsdorf
Aldi Süd
Hinter den Gärten 2

Elsdorf
BP
Max-Planck-Straße 5

Bochum
Lidl
Freudenbergstrasse 6

BOB Automobile
Freudenbergstrasse 25-31

Keulen
Bij FKK Amari
Aldi-Süd
Mathias-Brüggen Strasse 112

Shell Recharge
Hugo-Eckener-Strasse 27

Bij Samya
Has-to-be Charging
Kelvinstrasse 5-7

Lidl
Düsseldorferstrasse

Erkrath
Shell Recharge
Heinrich-Hertz- Strasse 22a

Jan_Wandelaar
17 juni 2024, 21:33
Hoe gaan andere EV rijders hier mee om?Bij een EV-rijder staat de rijder in dienst van de auto, en niet andersom.

Dus als je jezelf in een deugmobiel laat lullen heb je blijkbaar geen ballen meer, dus hoeven die ook niet meer geleegd te worden.

J.W.

kempie
17 juni 2024, 22:42
Pas goed op met het kopen van een (tweede hands) electriche auto want er kunnen flinke verborgen kosten aan zitten en voor je het weet is het onderhoud onverwacht net zo duur als de aanschaf.

https://www.ad.nl/auto/vervangen-verlichting-van-moderne-middenklasser-kan-oplopen-tot-14-000-euro~a0e328c2/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan_Wandelaar
17 juni 2024, 23:35
https://www.ad.nl/auto/vervangen-verlichting-van-moderne-middenklasser-kan-oplopen-tot-14-000-euro~a0e328c2/
Vervangen verlichting van moderne middenklasser kan oplopen tot 14.000 euro
Beetje een sensatie-artikel.

Ten eerste gaat het om totaal-prijzen voor het vervangen van ALLE verlichting-units van een auto, hetgeen alleen van toepassing is wanneer bij een kop-staart botsing ALLE lampen kapot zijn gegaan.

Ten tweede is die 14.000 alleen van toepassing op een auto waarbij de lichtbalk tussen de koplampen alleen al 9.000 Euro kost.

Realiteit is dat wanneer er een led koplamp kapot is inderdaad de hele unit vervangen moet worden, wat voor de meeste merken zo'n 850 tot 1.000 Euro kost (voor units met geïntegreerde dagrijverlichting) en bij de premium merken zo'n 1.500 tot 2.500 Euro.

Led achterlicht-units hetzelfde verhaal: Zo'n 300 Euro per unit. Zo'n rode lichtbalk tussen de achterlichten is dan wel weer wat duurder, zo'n 1.000 tot 2.500 Euro.

Led is echter pas aan het einde van z'n levensduur bij de vierde of vijfde eigenaar. Wat er waarschijnlijk op neer komt dat de auto total-loss is zodra de melding "Dimlicht rechts defect" op het dashboard verschijnt.

J.W.

Willem2
24 september 2024, 12:34
‘s Werelds eerste zelfopladende auto verschijnt binnen enkele maanden op de markt in de Verenigde Staten. De futuristisch ogende zonneauto haalt slechts 65 kilometer per dag, maar dat weerhield 48.000 automobilisten er niet van om ‘m te bestellen.
.... https://www.ad.nl/auto/de-eerste-exemplaren-van-de-auto-die-nooit-hoeft-te-laden-rijden-rond-in-de-vs~a9f44ff3/

Sphinx
24 september 2024, 22:02
"Can a high-mileage driver rely on an EV? And what does going electric do to your bank account, your waistline and your patience?"

Leuk verhaal van Telegraph journalist Andrew English die van zijn krant een longtime test met een electrische Ford Mustang Mach E moest doen (een blok beton dat de naam mustang overigens totaal niet waard is). En alle grotere en kleinere probleempjes waar hij tegenop liep. Archive link hieronder

https://archive.ph/Wq39h

Jan_Wandelaar
24 september 2024, 22:37
A high-mileage driver? 3.000 mijl in drie maanden, ofwel 4.830 kilometer. Dat komt dus neer op nog geen 55 kilometer per dag. Kan ik niet echt een kilometervreter noemen. Dus bij pakweg 20.000 kilometer op jaarbasis word een EV al een beproeving voor je geestelijke gezondheid.

Een EV heb je om te pas en vooral te onpas over te kunnen praten, niet om in te rijden!!! Als je een EV hebt om daadwerkelijk dagelijks in te rijden dan is er om te beginnen al wat mis met je geestelijke gezondheid.

J.W.

marcelasnl
28 september 2024, 18:32
Tesla’s vatten vlam op vrachtwagen op A35: meerdere auto’s zwaar beschadigd en snelweg dicht

https://www.tubantia.nl/borne/teslas-vatten-vlam-op-vrachtwagen-op-a35-meerdere-autos-zwaar-beschadigd-en-snelweg-dicht~a5a96a11e/

Willem2
30 september 2024, 15:05
Vanwege een misrekening in een belastingkorting voor elektrische auto's door het vorige kabinet, wordt dat voordeel sneller afgebouwd dan gepland. Dat blijkt uit berichtgeving door De Telegraaf, die wordt bevestigd door het ministerie van Financiën.

Om elektrisch rijden te stimuleren betalen elektrische rijders op dit moment geen wegenbelasting, een voordeel van honderden euro's per jaar. Die regeling zou in 2026 ophouden te bestaan, maar om bij te dragen aan klimaatdoelstellingen besloot het kabinet-Rutte IV de regeling uit te breiden en een afbouwpad te maken tot 2031.

Bij het verlengen van de regeling is alleen geen rekening gehouden met feit dat elektrische auto's gemiddeld zwaar zijn, vanwege het gewicht van de accu's. Hoe zwaarder een auto, hoe hoger de wegenbelasting, en dus valt het totale kortingsbedrag hoger uit dan gedacht. Daarbij kwam ook nog dat er meer elektrische auto's zijn verkocht dan voorzien.
..... https://nos.nl/artikel/2539028-belastingvoordeel-elektrisch-rijden-sneller-afgebouwd-vanwege-misrekening

Willem2
2 oktober 2024, 23:32
Het is crisis in de Europese auto-industrie, vooral het Frans-Italiaanse Stellantis zit in zwaar weer. Het bedrijf ging deze week onderuit op de beurs en gaf een winstwaarschuwing. Geruchten over een fusie met Renault steken de kop weer op.
..... https://www.ad.nl/buitenland/komt-er-een-megafusie-in-de-europese-auto-industrie~a57f7a22/

noglangnietuitgewandeld
4 oktober 2024, 14:18
Invoerheffing op Chinese elektrische auto’s definitief ondanks Duits verzet.

https://www.telegraaf.nl/financieel/90090548/invoerheffing-op-chinese-elektrische-auto-s-definitief-ondanks-duits-verzet

Duitsland is bang voor Chinese tegenmaatregelen vanwege hun eigen export.

Ieder zijn meug, maar ik heb me voorgenomen om zo lang mogelijk op benzine te blijven rijden. Liever een slettebak dan een stekkerbak.

Siberische tijger
4 oktober 2024, 14:19
Ieder zijn meug, maar ik heb me voorgenomen om zo lang mogelijk op benzine te blijven rijden. Liever een slettebak dan een stekkerbak.

Ik ook.

pret
4 oktober 2024, 14:37
Invoerheffing op Chinese elektrische auto’s definitief ondanks Duits verzet.

https://www.telegraaf.nl/financieel/90090548/invoerheffing-op-chinese-elektrische-auto-s-definitief-ondanks-duits-verzet

+ 1

schoolmeester
4 oktober 2024, 19:18
Ik blijf ook zo lang mogelijk op benzine rijden, ik heb een zuinige 3 cilinder....LOL.

cameltoe slide
4 oktober 2024, 22:06
The Chinese government only has to declare an import ban on new foreign cars, then it will not only be the German car manufacturers who will exert political pressure.

The Chinese market for new car registrations is one of the largest markets in the world.

Willem2
6 oktober 2024, 15:38
Lange war sie das Aushängeschild der deutschen Wirtschaft, jetzt steckt die Autoindustrie in einer schweren Krise. Doch wer trägt die Verantwortung dafür?

Die Autoindustrie habe den Anschluss verpasst und sich "viel zu lange auf ihren eigenen Lorbeeren ausgeruht", sagt Andreas Knie, Mobilitätsforscher an der TU Berlin. "Die Schlüsselmärkte haben klare Signale gegeben, und die deutsche Autoindustrie hat gezögert, verzögert, immer wieder nach hinten alles zurückgestellt." Seit knapp 20 Jahren hätten sie gewusst, dass "batterieelektrische Autos die Zukunft sind", sagt Knie im ZDF.
VDA: Standort Deutschland ist nicht wettbewerbsfähig
Die Präsidentin des Verbandes der Automobilindustrie (VDA), Hildegard Müller, weist den Vorwurf entschieden zurück: "Jedes zweite Elektroauto, das weltweit gebaut wird, kommt aus Deutschland." Deutschland habe eine "starke Marktposition", sagt sie und betont, dass die Autoindustrie "gigantische Summen" investiere, um "klimaneutrale Mobilität in den Markt zu bringen".
Die Ursachen für die aktuelle Krise lägen ganz woanders.

Die Energiekosten seien zu hoch, das Steuer- und Abgabensystem nicht wettbewerbsfähig und zudem sei man "völlig überreguliert", sagt sie. Hohe Personalkosten und fehlende Fachkräfte seien weitere Probleme.
.... https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/autoindustrie-krise-verbrenner-emobilitaet-china-strafzoelle-eu-100.html

Willem2
11 oktober 2024, 23:06
De nieuwste Tesla heeft straks geen stuur meer: 'Dit is de toekomst'
.... https://www.rtl.nl/nieuws/video/acc876c5-81d9-48ca-ab20-0fd8aaf19981/de-nieuwste-tesla-heeft-straks-geen-stuur-meer

filmpje

WANDELAAR5
26 november 2024, 10:04
Precies de reden dat ik een hybride heb gekocht in plaats van een elektrische auto. De meerprijs voor elektrisch verdien je niet terug, maar schrijf je extra snel af:

Uit een uitgebreide analyse van autovergelijker Gaspedaal.nl blijkt dat de restwaarde* van elektrische auto's na 2022 aanzienlijk is gedaald. Elektrische voertuigen verliezen in drie jaar tijd 18 procent meer aan waarde dan hybrides.

Daarnaast tank je natuurlijk veel sneller met een hybride en heb je een groter rijbereik. Vooral ‘s winters.

Elektrische auto’s verliezen 18 procent meer waarde dan hybrides: dit is waarom https://www.nu.nl/advertorial/advertorial-gaspedaalnl/6336409/elektrische-autos-verliezen-18-procent-meer-waarde-dan-hybrides-dit-is-waarom.html

Willem2
27 november 2024, 07:47
Vijfhonderd elektrische deelauto's van MyWheels worden vanaf maart 2025 in Utrecht ingezet als rijdende 'superbatterijen'. Dankzij speciale accu's kunnen de voertuigen tijdelijk energie opslaan en vervolgens terugleveren aan het lokale net als er even heel veel vraag naar stroom is.
Op die manier willen projectpartners MyWheels, Renault en We Drive Solar een overvol stroomnet tegengaan. Volgens MyWheels bieden de auto's samen 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht om zonne- en windenergie over dag en nacht in evenwicht te brengen.
..... https://www.nu.nl/klimaat/6336935/utrecht-zet-accus-van-500-deelautos-in-om-overvol-stroomnet-te-ontlasten.html

Badslippers
27 november 2024, 09:24
De nieuwste Tesla heeft straks geen stuur meer: 'Dit is de toekomst'

https://i.imgur.com/Iuzn5xp.png

Ik begrijp dat het een autonoom rijdende robotaxi betreft geschikt voor 2 personen. Niet echt bijzonder en het zoveelste speeltje, gimmick van Musk. Maar goed het is innovatief en uiteindelijk zal het wel ergens toe leiden. Je kunt ook gewoon een taxi bellen en comfortabel op de achterbank plaatsnemen en op je laptop werken of een boek lezen.
Dat autonoom/zelfstandig rijden heeft nog een lange weg te gaan. Verkeer is tegenwoordig zo druk, overvol en met veel idioten op de weg dat het (nog) niet veilig is. Op een vast en gefixeerd traject zal het wel werken. Weersomstandigheden ('s nachts) of slecht onderhoud van weg en infrastructuur kunnen ook zorgen voor verkeerd ingeschatte situaties.

Goedemorgenallemaal
27 november 2024, 09:53
Eigenlijk wel grappig, enerzijds is Elon een pionier van elektrisch rijden, aan de andere kant is hij het absolute idool van hele "we willen gewoon met brandstof blijven rijden" volksstammen die maar blijven strooien met plaatjes van de kobaltmijnen in Congo en de afgedankte windmolenbladen (waar ook al wat mee gedaan kan worden tegenwoordig).

kempie
27 november 2024, 12:06
Eigenlijk wel grappig, enerzijds is Elon een pionier van elektrisch rijden, aan de andere kant is hij het absolute idool van hele "we willen gewoon met brandstof blijven rijden" volksstammen die maar blijven strooien met plaatjes van de kobaltmijnen in Congo en de afgedankte windmolenbladen (waar ook al wat mee gedaan kan worden tegenwoordig).

Als dat je nog niet duidelijk was. Space X is ook niet echt milieuvriendelijk. Zo’n idealist is het echt niet.

Willem2
1 december 2024, 23:31
Europa’s grootste automaker Stellantis ontslaat topman per direct na slechte cijfers
.... https://www.ad.nl/economie/europas-grootste-automaker-stellantis-ontslaat-topman-per-direct-na-slechte-cijfers~a1045091/

Willem2
17 december 2024, 07:21
Elektrisch rijden is niet langer goedkoper dan rijden in een benzineauto. De torenhoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting, die in 2025 ook voor elektrische auto’s geldt, maken groen rijden flink duurder.
.... https://www.ad.nl/auto/elektrisch-rijden-fors-duurder-dan-rijden-op-benzine~aea3f724/

JonnyFontane
17 december 2024, 08:10
Dan zal dhr. V zijn elektrische rolstoel ook flink wat kosten.

schoolmeester
17 december 2024, 08:12
Schoolmeester rijdt met 68 pk onder de motorkap(je).
Goedkoper kan bijna niet op benzine.

WANDELAAR5
17 december 2024, 08:34
Dan zal dhr. V zijn elektrische rolstoel ook flink wat kosten.

Zolang de baas de lease betaalt, waarin die torenhoge afschrijving is verrekend, is er niets aan de hand. Er staan inmiddels weilanden vol met Tesla’s die uit de lease zijn en die ze op de tweedehands markt niet kwijtraken tegen de boekwaarde. De leasebedrijven zullen daar flink op af moeten schrijven.

schoolmeester
17 december 2024, 08:41
Tegenwoordig wil ook bijna niemand meer in een Tesla rijden.

Siberische tijger
20 december 2024, 15:20
https://www.nu.nl/economie/6339780/subsidiepot-voor-tweedehands-elektrische-autos-is-leeg.html

De laatste cent uit de subsidiepot voor de aanschaf van een tweedehandse elektrische auto is op. Autokopers konden hier voor het laatst een aanvraag voor doen, want het kabinet heeft de subsidieregeling stopgezet.

Willem2
12 maart 2025, 14:36
Er staat zeker wat te gebeuren. Die auto industrie zal steeds verder verzwakken en steeds meer uit Duitsland verdwijnen. En dat zijn heel veel banen en heel veel omzet, inderdaad ook bij de hele keten van toeleveranciers.

Dat hoeft dus helemaal niet zie onderstaand bericht van de grootste autobouwer in de wereld ...

Toyota heeft een grote elektrische strategie voor Europa onthuld. Voor 2026 wil het Japanse concern drie elektrische modellen in onder andere Nederland op de markt brengen. Eind 2026 volgen er nog drie. Ook Toyota's premiummerk Lexus komt met drie elektrische modellen.
De grootste Japanse autobouwer behaalde met zijn hybride modellen goede resultaten op de Europese markt, maar wachtte lang met volledige elektrische auto's. Die achterstand gaat het bedrijf volgens dit plan nu inhalen.

Toyota introduceert eind 2025 drie elektrische SUV's: de compacte Urban Cruiser, een elektrische uitvoering van de middelgrote CH-R+ en een update van de bZ4X.

Luxemerk Lexus brengt dit jaar ook drie elektrische auto's op de markt, waaronder de vernieuwde SUV RZ. Die is volledig elektrisch, maar krijgt als eerste Lexus Interactive Manual Drive. In die stand bootst de auto een handgeschakelde versnellingsbak na, inclusief motorgeluiden en schakelmomenten. Het stuur heeft ook schakelpeddels.

Toyota lanceert in 2026 nog drie elektrische modellen waar minder over is onthuld. Wel introduceerde het bedrijf een prototype van een elektrische microcar. Deze FT-Me is een tweezitter van nog geen 2,5 meter lang en ontworpen als stadsauto. Je kunt er met een brommerrijbewijs in rijden. Het is nog niet bekend of de FT-Me in productie komt.

De totale autoverkoop in de EU nam begin dit jaar af, maar de elektrische verkoop zat in de lift. Toyota produceert de meeste auto's in Europa zelf, maar bouwt de elektrische voertuigen in thuisland Japan.
............... https://www.nu.nl/economie/6348830/toyota-maakt-inhaalslag-met-negen-nieuwe-elektrische-autos-in-europa.html

Er dient dus iets anders te gebeuren ...

Jan_Wandelaar
12 maart 2025, 15:03
De havens in Nederland en België staan vol met onverkochte Chinese EV's. Geen hond koopt een EV als occasion. Geen autobedrijf die een EV accepteert als inruil.

Waarom zou een autofabrikant in die markt stappen? Enige reden is de dwang van de overheid om t.z.t. auto's met een brandstofmotor te verbieden.

Dat maakt van elke EV dus eigenlijk een Sovjet-Auto...

J.W.

Brad Clitt
12 maart 2025, 15:15
Ik zou nog eerder een electrische fiets overwegen, de komende 5 jaar rij ik zeker nog met m'n beide old skool bolides.

klaasdirk
12 maart 2025, 15:44
Zelf rijd ik nu bijna een jaar electrisch en ik wil niet meer terug.
Eigenlijk vind ik voorgaande opmerkingen wel grappig.
Beetje dezelfde teneur als die op de mobiele telefoon in de jaren 90, zoals in onderstaand fragment.

https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g

Picasso 1
12 maart 2025, 16:08
De steden gaan vanaf 2030 massaal over tot zero emissie beleid. Betekent concreet dat je enkel nog maar met een elektrische auto de steden in kan (of openbaar vervoer). Dat is over 5 jaar al. Waarschijnlijk zullen de meeste mensen tegen die tijd nog geen elektrische auto hebben, dus het wordt rustig qua autoverkeer in de steden. Op de snelwegen en in dorpen zul je nog wel met schone diesels en benzine auto's kunnen rijden, maar je bent beperkt qua mobiliteit omdat je niet de steden in mag. De autofabrikanten die nog niet naar elektrisch zijn geswitcht, hebben dus nu al een groot probleem; wie gaat immers nu nog een nieuwe diesel of benzine auto kopen waar je vanaf 2030 de steden niet meer in mag? Je blijft sowieso met een bijna niet verkoopbare diesel/benzine auto zitten. Ben benieuwd hoe het richting 2030 allemaal gaat lopen.

WANDELAAR5
12 maart 2025, 17:21
Er zijn elektrische auto’s zat te koop. Maar de consument koopt ze niet. Alleen mensen met een auto van de zaak die bij een bedrijf werken met een Woke autoregeling die elektrische auto’s verplicht of aantrekkelijk maakt leasen ze. De consument geeft ondanks die regel over 2030 zijn geld liever uit aan een benzine of hybride. Daarom betalen de autofabrikanten ook miljoenen aan CO2 compensatie aan leveranciers van 100% elektrische auto’s. Pure winst waar geen kosten tegenover staan. Overigens gaat het vooral over de logistiek in de stad. Amsterdam is voor zover ik weet de enige stad in Nederland die het idee heeft om alle auto’s met uitstoot te weren vanaf 2030. En zelfs in die GroenLinks stad is het nog niet besloten.

schoolmeester
12 maart 2025, 17:41
Even een vraag voor een vriend: mag je met een helicopter parkeren op een autoparkeerplaats ?

Brad Clitt
12 maart 2025, 17:48
Vantevoren wel een H in een cirkel erop (laten) kalken, dan kunnen ze je niks maken.

schoolmeester
12 maart 2025, 17:50
Ik zie mogelijkheden.
Als jullie in de toekomst een heli bij de saunaclub zien staan, dan is schoolmeester op bezoek.

WANDELAAR5
12 maart 2025, 17:54
Ik zie mogelijkheden.
Als jullie in de toekomst een heli bij de saunaclub zien staan, dan is schoolmeester op bezoek.

Dan ben je onlangs dus in Oceans geweest. Waarom heb je geen verslag geschreven?

Brad Clitt
12 maart 2025, 17:55
Bij YinYang hebben ze hier al op voorgesorteerd... ;)

schoolmeester
12 maart 2025, 17:56
Zodra mijn heliziekte over is volgt er een verslag.

Gielle012
12 maart 2025, 19:43
Rijd inmiddels >10 jaar elektrisch. Nooit Tesla en nog nooit stil gestaan. Bij Venus Haminkelen is het fijn dat er een laadpunt op de parking station is.

Voor de rest zijn bijna alle clubs makkelijk bereikbaar zonder opladen.

Ascari
12 maart 2025, 20:00
Zodra mijn heliziekte over is volgt er een verslag.

Ben jij dit? :biggrin:

40347

kempie
12 maart 2025, 21:32
De steden gaan vanaf 2030 massaal over tot zero emissie beleid. Betekent concreet dat je enkel nog maar met een elektrische auto de steden in kan (of openbaar vervoer). Dat is over 5 jaar al. Waarschijnlijk zullen de meeste mensen tegen die tijd nog geen elektrische auto hebben, dus het wordt rustig qua autoverkeer in de steden. Op de snelwegen en in dorpen zul je nog wel met schone diesels en benzine auto's kunnen rijden, maar je bent beperkt qua mobiliteit omdat je niet de steden in mag. De autofabrikanten die nog niet naar elektrisch zijn geswitcht, hebben dus nu al een groot probleem; wie gaat immers nu nog een nieuwe diesel of benzine auto kopen waar je vanaf 2030 de steden niet meer in mag? Je blijft sowieso met een bijna niet verkoopbare diesel/benzine auto zitten. Ben benieuwd hoe het richting 2030 allemaal gaat lopen.

Ik denk dat ik maar zo’n omklapbare nummerplaat neem op m’n motor dan.

schoolmeester
13 maart 2025, 05:25
Ja, dat was ik inderdaad.
Je hebt tegenwoordig ook geen priveleven meer.

Jan_Wandelaar
13 maart 2025, 14:11
Beetje dezelfde teneur als die op de mobiele telefoon in de jaren 90, zoals in onderstaand fragment.
En dezelfde teneur als de reacties op:

Laserdisk
Google Glass
3D televisies
Gebogen televisies
Groene ketchup
Blauwe Cola
Second Life
enzovoort, enzovoort....

Mobile telefoon is een uitzondering in de lijst van zaken waar het publiek sceptisch over was, en wat later een doorslaand succes bleek te zijn. Veruit de meesten zijn gewoon een flop. De EV zou ook een flop zijn wanneer er geen dwang van bovenaf zou zijn.

J.W.

Willem2
18 maart 2025, 00:04
https://nos.nl/video/2560116-vernielingen-spugen-en-ontbonden-leasecontracten-bestaat-er-zoiets-als-tesla-schaamte

Jan_Wandelaar
18 maart 2025, 10:15
Als je zo'n hekel hebt aan Trump/Musk dat je iemand z'n auto gaat beschadigen hoor je eigenlijk gedwongen opgenomen te worden.

Hoe debiel is Tesla-schaamte en Tesla-shaming.

Wel eens ge-googled naar wat Xi Jinping allemaal op z'n kerfstok heeft? En dan zou je zonder schaamte/shaming in een Lynk&Co of een BYD kunnen rijden?

Of zou het er toch iets mee te maken kunnen hebben hoe de Trump-regering en Musk door de massa-media geframed worden?

Toen Musk door diezelfde massa-media geframed werd als de redder van het klimaat werd diezelfde man met dezelfde tekortkomingen bijna heilig verklaart.

J.W.

Meme Moo
18 maart 2025, 23:16
Je slaat de plank volledig mis, JW.
Het gaat bij Musk niet om de man an sich, maar om zijn gedrag dat hij de laatste maanden heeft laten zien.

Als je jezelf verwerpelijk gedraagt én daarbij ook het uithangbord bent van je eigen merk, is het plots niet meer zo gek dat geen weldenkend mens nog een Tesla wil kopen.

Voor iemand die een grote tegenstander van EV’s is, moet je dat toch als muziek in de oren klinken.

Picasso 1
19 maart 2025, 08:18
Als je zo'n hekel hebt aan Trump/Musk dat je iemand z'n auto gaat beschadigen hoor je eigenlijk gedwongen opgenomen te worden.

Deze studie werpt licht op dat soort radicaal gedrag.

40361

https://nypost.com/2023/05/25/left-wing-extremism-linked-to-psychopathy-narcissism-study/

Meme Moo
19 maart 2025, 11:59
Deze studie werpt licht op dat soort radicaal gedrag.

40361

https://nypost.com/2023/05/25/left-wing-extremism-linked-to-psychopathy-narcissism-study/

En ik maar denken dat je een artikel uit ‘De Speld’ had gevonden.

Ieder extremisme (links, rechts, godsdienst, etc.) past bij deze hypothese.

Zegt het iets over de auteurs dat ze zich uitsluitend op ‘links’ concentreren?
Zegt het iets over P1 dat hij dit als ‘bewijs’ aanvoert tegen ‘links’ gedrag?

Daar valt vast een publicatie over te schrijven.
Al dan niet door De Speld of GeenStijl.

Ascari
19 maart 2025, 19:33
Of zou het er toch iets mee te maken kunnen hebben hoe de Trump-regering en Musk door de massa-media geframed worden?

Niet alle media zijn tegen Trump. Fox News, X zijn pro trump. Verder framed Trump zichzelf door zijn achterlijke horkerige gedrag. Daar heeft hij de andere media niet voor nodig.

Musk was eerst links en heeft zijn zakken gevuld met de verkoop van auto's aan EVangelisten. Toen zijn zoon een meisje werd (waar hij zelf ook voor tekende) en dit hem achteraf toch niet beviel werd hij rechts. Met hem weet je het nooit. Morgen kan hij besluiten om Batman te worden.

Jan_Wandelaar
23 maart 2025, 17:09
Musk was eerst links ...Musk is nooit links geweest. Musk is altijd al een vreemde kerel geweest die wangedrag vertoont. Musk heeft altijd al slechts één doel gehad: het opbouwen van zijn eigen koninkrijk. Daar is de afgelopen tien jaar niets in veranderd.

Of Musk als 'links' of 'rechts' gezien word is slechts afhankelijk van hoe hij door de media geframed word. Mensen die nieuwsbronnen uit het hele spectrum raadplegen zien dat Musk gewoon nog steeds is wie hij altijd al was: een ongelofelijke malloot die volledig los staat van elke realiteit.

Bijvoorbeeld:
Als de aarde onleefbaar word dan moet de mensheid zich vestigen op andere planeten. De planeten die binnen het bereik van de mensheid liggen zijn onleefbaar, dus die moeten eerst leefbaar gemaakt worden. Een malloot als Musk is dus van mening dat technologie om een onleefbare planeet leefbaar te maken op elke planeet toegepast kan worden, behalve op de planeet aarde. Want als de planeet aarde onleefbaar word dan is het volgens Musk onmogelijk om deze weer leefbaar te maken. Dan is het volgens Musk eenvoudiger om Mars leefbaar te maken. Ofwel: een ongelofelijke malloot die volledig los staat van elke realiteit.

J.W.

Willem2
24 maart 2025, 10:30
Problemen met talloze elektrische auto’s van Peugeot, Opel en Citroën blijken een hoofdpijndossier te zijn voor autofabrikant Stellantis. Automobilisten klagen al sinds 2019 dat hun auto’s plotseling niet meer opladen: de auto komt geen meter meer vooruit. De omvang van het probleem wordt nu pas duidelijk. Alleen al in Nederland kan het euvel zich bij 33.000 auto’s voordoen.
..... https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto-s-van-drie-grote-merken-vallen-massaal-stil-wat-is-er-aan-de-hand~aa9ecd92/

Willem2
24 maart 2025, 11:29
Nog meer nieuws over de stagnatie van de electrische auto ...

Een derde van de elektrische rijders overweegt een brandstofauto nu de belastingvoordelen voor elektrische auto's de komende jaren verdwijnen. Wanneer de voordelen in 2030 helemaal zijn verdwenen, denkt 60 procent van de rijders eraan om over te stappen.
De cijfers komen naar voren uit een gezamenlijk onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijksuniversiteit Groningen. Er deden 3.500 elektrische rijders aan mee.

Eigenaren van elektrische auto's betalen sinds begin dit jaar een kwart van de gebruikelijke wegenbelasting. Vanaf volgend jaar is dat driekwart van de wegenbelasting.

Ook wordt de korting in de bijtelling beëindigd voor zakelijke leaserijders. De gemiddelde elektrische auto wordt daardoor duurder dan een vergelijkbare auto met een benzinemotor.

Sowieso betaal je straks veel wegenbelasting voor de gemiddelde elektrische auto. De Belastingdienst berekent die op basis van gewicht. De ingebouwde accupakketten maken ze erg zwaar. De overheid heeft hiervoor nog geen oplossing bedacht. Samen met de oplopende bijtelling wordt een stekkerauto gemiddeld duurder dan een benzineauto.

De autoverkoop in Nederland is de afgelopen maanden gedaald. Wel is een groter deel van de nieuw verkochte auto's elektrisch.
.............. https://www.nu.nl/economie/6350241/steeds-meer-elektrische-rijders-willen-terug-naar-benzineauto.html

Willem2
26 maart 2025, 12:02
Ford doet een dringend beroep op gebruikers van de Kuga PHEV van voor de facelift van vorig jaar, om deze plug-inhybride niet meer op te laden. Er is kans op kortsluiting en brand. De autofabrikant zegt te werken aan een oplossing, maar die is er nog niet.
.......... https://www.ad.nl/auto/achtduizend-nederlandse-ford-hybrides-mogen-niet-meer-worden-opgeladen-kans-op-kortsluiting-en-brand~a2baa2e2/

schoolmeester
26 maart 2025, 20:01
Schoolmeester heeft een elektrische helicopter gekocht.
Bevalt goed, alleen weinig zitruimte met al die batterijen.

Willem2
28 maart 2025, 18:07
In het buitenland is al vaker gedemonstreerd bij Teslafabrieken, maar bij de locaties van het Amerikaanse bedrijf in Nederland bleef het vooralsnog rustig. Daar komt zaterdag verandering in tijdens een wereldwijde actiedag.

De Tilburgse actievoerders noemen het protest in een uitnodiging ‘Fietsen naar Tesla’. Ze hopen dat zoveel mogelijk geïnteresseerden zich om 13.30 uur verzamelen bij het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, waarna ze samen naar het Tesla Delivery Center op bedrijventerrein Vossenberg fietsen. Daar begint het protest om 14.00 uur.

....

Tesla Takedown is naar eigen zeggen een vreedzame protestbeweging. ‘Wij verzetten ons tegen geweld, vandalisme en vernieling van eigendommen’ staat in de statuten. Maar de demonstranten zijn dat niet altijd. Zo werden de afgelopen weken Tesla’s en panden beklad met anti-Musk-slogans, ramen kapotgeslagen en zelfs Tesla-eigendommen in brand gestoken.

President Trump kwam in het geweer tegen deze acties. Hij dreigt iedereen die betrapt wordt op het bekladden van Tesla’s te vervolgen door de handelingen te classificeren als ‘binnenlands terrorisme’.

Ondertussen lijkt de koers van het Tesla-aandeel op een achtbaan. Investeerders vragen zich af wanneer Musk zijn missie met de overheid beëindigt en weer auto’s gaat maken en Tesla voorbereidt op de toekomst.

..... https://www.ad.nl/auto/nederlanders-protesteren-zaterdag-tegen-tesla-maar-dan-wel-op-zijn-nederlands~ab9d4eee/

Willem2
1 april 2025, 13:08
De verkoop van Tesla’s in Nederland is in maart met meer dan 60 procent gekelderd tot 1536 stuks. In het eerste kwartaal van dit jaar halveerde de verkoop tot minder dan 3500 auto’s.

Ook in andere landen gaan de verkopen van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s scherp omlaag. Tesla kampt onder meer met verouderde modellen en toegenomen concurrentie van goedkopere Chinese auto’s. Ook krijgt Tesla-topman Elon Musk kritiek op zijn werk voor de Amerikaanse president Donald Trump.
............. https://www.ad.nl/auto/kritiek-op-elon-musk-en-concurrentie-uit-china-verkoop-tesla-in-nederland-stort-in~a170a8ed/