PDA

Volledige versie bekijken : Oekraïne

Pagina's : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Willem2
1 maart 2022, 22:43
https://nos.nl/video/2419415-dit-hebben-russische-aanvallen-aangericht-in-charkov

Willem2
1 maart 2022, 23:05
Trotz des Einmarsches in die Ukraine hält Altkanzler Gerhard Schröder an seiner Freundschaft zu Wladimir Putin und an seinen russischen Geschäftsbeziehungen fest. Das Echo ist verheerend.

Ist es Altersstarrsinn? Ist es Gier? Ist es Selbstüberschätzung? Man weiß es nicht so genau. Denn wenn es um die Geschäftsverbindungen von Gerhard Schröder (SPD) nach Russland und seine enge persönliche Beziehung zu Staatspräsident Wladimir Putin geht, bleibt der Altkanzler weitgehend stumm - selbst in Zeiten der russischen Invasion in die Ukraine.

SPD-Basis stinksauer
Deutliche Worte kommen dagegen zum Beispiel von der sozialdemokratischen Basis. "Das ist ein ehemaliger Bundeskanzler, der hat eine Verantwortung, auch wenn er nicht mehr im Dienst ist. Der hat eine Vorbildfunktion in unserer Gesellschaft. Woran sollen sich denn Menschen orientieren?", sagte Jörg Laftsidis, Ratsmitglied der SPD Bochum, dem WDR.

Laftsidis unterstellt dem Altkanzler Raffgier wegen seiner offenbar unverbrüchlichen Treue zu Putin: "Immer nur Nehmen, Nehmen, Nehmen, immer Ellbogen ausfahren, wo kann ich noch mehr, noch mehr, noch mehr ..."
.... https://www1.wdr.de/nachrichten/altkanzler-gerhard-schroeder-ukraine-putin-russland-100.html

stimpy3
1 maart 2022, 23:54
Ik zie het nog wel gebeuren dat ook Schroeder op de lijst van 'geblokkeerde personen' komt.

Willem2
2 maart 2022, 14:26
https://www.ad.nl/video/productie/honderden-oekrainers-blokkeren-weg-voor-russische-bezetters-287308

WANDELAAR5
2 maart 2022, 20:31
36661

Picasso 1
2 maart 2022, 21:13
https://www.youtube.com/watch?v=HIPNVm6lNfM

WA
2 maart 2022, 21:33
Tja, wat moeten we er van zeggen.....

één ding word pijnlijk duidelijk. Als vluchtelingen blank zijn en een christelijke religie aanhangen zijn ze ineens wel welkom.....
De afgelopen week eea aan podcast en achtergrond verhalen door genomen. Oekraïne heeft alleen kunnen ontstaan / bestaan bij de gratie van oud sovjet leiders. Is dat een excuus om dan maar simpelweg te gaan ongeachte de kosten.... world says "no"..... Gaat dat helpen.... vrees ook van niet. Poetin is het stadium van voor rede vatbaar zijn al lang voorbij. Ik geloof ook niet dat het hem om een plaatsje in de geschiedenis boeken te doen is. Mocht Rusland as it is overleven, dan word dat wel "geregeld" en het russische taalgebied is dan ook het enige waar het misschien wortel zal schieten dat het een groot leider was en niet de lijer is zoals hij zich echt gedraagt. Weet ook niet of ie kleinkinderen heeft en, zo ja, hoe z'n dochter het allemaal uit gaat leggen wat opa allemaal aan het doen is.

Normaal heb ik m'n mening wel klaar, zo nu en dan beetje bij schaven adhv nieuwe inzichten maar dat gaat 'm deze keer echt niet worden. Het russische volk zal het zwaar gaan krijgen met de sancties. Of het genoeg is om van binnen uit aan Poetin te geraken?

Met de huidige technieken, iedereen heeft een mobieltje met een camera, word het de best gedocumenteerde oorlog ooit. Misschien dat ik daarom onderschat hoe andere volkeren zich in andere oorlogen verzet hebben. Maar wat zijn ze godverdomme dapper die Oekraïners.

Picasso 1
2 maart 2022, 22:07
één ding word pijnlijk duidelijk. Als vluchtelingen blank zijn en een christelijke religie aanhangen zijn ze ineens wel welkom.....

Denk eerder dat dat het enige verschil is dat jouw aandacht trekt. Er zijn echter meer verschillen, zoals bijvoorbeeld een hogere mate aan gezinnen versus een hogere mate aan jonge mannen, een dichtbij zijnde land versus een ver land, etc.
Je kunt niet voor anderen spreken en generaliseren wat hun overwegingen zijn om zich meer of minder welkom op te stellen in verschillende situaties.

Badslippers
2 maart 2022, 22:53

één ding word pijnlijk duidelijk. Als vluchtelingen blank zijn en een christelijke religie aanhangen zijn ze ineens wel welkom.

Je zou ook kunnen zeggen dat landen als Polen, Roemenië, Slowakije, Moldavië en zelfs Hongarije (Nota bene Victor Orban) ruimhartig vluchtelingen opnemen en/of humanitaire hulp bieden omdat ze de eerste linie veilige landen vormen. M.a.w. zij houden zich aan de afspraken die gelden m.b.t. het opnemen van vluchtelingen. Daarnaast zie ik toch hoofdzakelijke vele vrouwen, kinderen, opa's en oma's de oorlog ontvluchten. Dat is toch heel wat anders dan de wildemansbendes die over de hekken bij Ceuta klimmen en die louter bestaan uit jonge mannen die niet vluchten voor oorlog.

Willem2
2 maart 2022, 22:59
In de Oekraïense stad Marioepol wordt gevreesd voor honderden doden na aanvallen van het Russische leger. De locoburgemeester van de stad zegt tegen de BBC dat een wijk aan de rivier, waar 130.000 mensen wonen, "vrijwel totaal verwoest" is.

Het Oekraïense ministerie van Defensie spreekt tegen dat de zuidelijke havenstad Cherson volledig in handen is van de Russen. Het ministerie van Defensie in Moskou zei vanochtend dat de stad was ingenomen door Russische troepen.
.... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2419461-dag-7-van-de-oorlog-in-oekraine-dit-zijn-de-laatste-ontwikkelingen

Shakir
2 maart 2022, 23:08
Denk eerder dat dat het enige verschil is dat jouw aandacht trekt. Er zijn echter meer verschillen, zoals bijvoorbeeld een hogere mate aan gezinnen versus een hogere mate aan jonge mannen, een dichtbij zijnde land versus een ver land, etc.
Je kunt niet voor anderen spreken en generaliseren wat hun overwegingen zijn om zich meer of minder welkom op te stellen in verschillende situaties.

Inderdaad. In ruimere zin is deze oorlog een brutale aanval van een autoritair blok op de vrije wereld. Een oorlog die het Westen recht in het hard raakt. Daarom zijn deze vluchtelingen welkom.
Bovendien worden ze ook opvangen in eigen regio want er bevinden zich immers maar twee landen tussen Oekraïne en de Benelux (Duitsland en Polen).

Het lag voor de hand dat linkie-winkies en wokies nu de mensen zouden verwijten dat oorlogvluchtelingen uit Oekraïne plots welkom zijn, en deze van ver-van-ons-bedconflicten niet. Die willen maar niet snappen dat ongebreidelde massamigratie uit regio's waarmee we nauwelijks iets gemeenschappelijk hebben bedreigend aanvoelen voor de gewone man van de straat. Vluchtelingen die bovendien in eigen regio konden opgevangen worden.

Zeus1
2 maart 2022, 23:12
We moeten blijven hopen dat de Russen om hem heen, die over het algemeen ook niet blij zijn met deze oorlog, Poetin z.s.m. het Kremlin uit flikkeren. Deze Hitler 2.0 moet snel geëlimineerd worden.

Picasso 1
2 maart 2022, 23:28
Het lag voor de hand dat linkie-winkies en wokies nu de mensen zouden verwijten dat oorlogvluchtelingen uit Oekraïne plots welkom zijn
Het enige wat ontbrak in zijn bericht is een afbeelding van een knielend mannetje met het hoofd naar beneden en een vuist omhoog.
Maar met BB's kenmerkende wollige schrijfstijl kan het in principe alle kanten op.

pret
3 maart 2022, 06:34

één ding word pijnlijk duidelijk. Als vluchtelingen blank zijn en een christelijke religie aanhangen zijn ze ineens wel welkom......

Past mooi in het straatje van verdeeldheid, discriminatie en racisme van westerse “beschaving”.

pret
3 maart 2022, 06:42

Je zou ook kunnen zeggen dat landen als Polen, Roemenië, Slowakije, Moldavië en zelfs Hongarije (Nota bene Victor Orban) ruimhartig vluchtelingen opnemen en/of humanitaire hulp bieden omdat ze de eerste linie veilige landen vormen. M.a.w. zij houden zich aan de afspraken die gelden m.b.t. het opnemen van vluchtelingen. Daarnaast zie ik toch hoofdzakelijke vele vrouwen, kinderen, opa's en oma's de oorlog ontvluchten. Dat is toch heel wat anders dan de wildemansbendes die over de hekken bij Ceuta klimmen en die louter bestaan uit jonge mannen die niet vluchten voor oorlog.

Wat een onzin weer allemaal. Google maar eens op term “Syrische vluchtelingen” en kijk onder afbeeldingen. Dan zullen jullie zien dat er onder deze vluchtelingen ook vele gezinnen, kinderen en ouderen zijn.

Picasso 1
3 maart 2022, 07:56
Wat een onzin weer allemaal. Google maar eens op term “Syrische vluchtelingen” en kijk onder afbeeldingen. Dan zullen jullie zien dat er onder deze vluchtelingen ook vele gezinnen, kinderen en ouderen zijn.

Daar zijn ook enkele miljoenen van opgenomen en die kregen ook redelijk snel een verblijfstatus. Het probleem zijn de grote aantallen andere mensen uit veilige landen die meekomen in die asielstroom en die hun paspoorten weg gooien; dat is een continue stroom van vooral jonge mannen die misbruik maken van internationaal asielbeleid om zich een weg te banen naar Europa of elders wetend dat hun asielaanvraag niet zal worden gehonoreerd. Die verdwijnen vervolgens in de illegaliteit en een percentage daarvan komt in de criminaliteit terecht. Dat is mijn inziens de hoofdreden.

Als je kritiek wil hebben op de houding van landen inzake hoe ze omgaan met vluchtelingen, richt je pijlen dan vooral op Saudi Arabië die vluchtelingen uit Syrië de rug toe keerde toen mensen in hoogste nood zaten.

WANDELAAR5
3 maart 2022, 08:18
Er is sowieso geen Syrische vluchteling die naar Saoedi Arabië wil. Iedereen weet hoe idioot streng de wetten daar zijn en hoe daar omgegaan wordt met buitenlanders. Dat is van de regen in de drup. Maar we dwalen af:

De 3 eerder genoemde doelen van Putin:
1) In Kiev hebben ze veel meer weerstand dan verwacht. Ik denk dat Putin gek genoeg is de artillerie in te zetten om Zelensky te pakken te krijgen nu zijn moord commando gefaald heeft. Dat gaat dus heel veel burgerslachtoffers geven.
2) In het Oosten komen ze niet vooruit omdat Oekraïne daar zeer goed is ingegraven. Via Charkov achter de stellingen komen lukt nog niet, want ook daar is veel weerstand.
3) In het zuiden gaat Poetin nog steeds goed. Aan de oostkant is er nu verbinding tussen de opstandige regio’s en de Krim. Havenstad Mariopol is omsingeld. Ik denk dat Poetin gek genoeg is daar scheepsgeschut in te zetten wat dus ook heel veel doden tot gevolg heeft. Vanuit hier gaat het misschien toch lukken om achter de Oekraïense stellingen in het oosten te komen. Maar de aanvoerlijnen zijn lang, dus eigenlijk heeft Poetin de haven van Mariopol intact nodig. In het Zuidwesten vordert Poetin ook gestaag en is Kherson relatief onbeschadigd ingenomen. Maar het is nog een lange weg naar Transnistrië en de havenstad Odessa zal ook niet zomaar ingenomen worden denk ik. Ook daar kan Poetin scheepsgeschut inzetten. Maar de aanvoerlijnen worden erg lang en de logistiek lijkt niet het sterkste punt van het Russische leger.

Player
3 maart 2022, 08:29
Past mooi in het straatje van verdeeldheid, discriminatie en racisme van westerse “beschaving”.Moet jij nu echt elke aanleiding aangrijpen om op de westerse beschaving te spuwen? Dit is een menselijk drama in Europa. Normaal toch dat Europese landen dan hulp bieden? Als je zo walgt van discriminatie, racisme en de zogenaamde vrijheid hier, waarom dan niet terugkeren naar Turkije waar alles beter is?

Grijp dit topic nu echt niet aan om weer eens te mekkeren over discriminatie van de Moslims, dat is het echt onwaardig.

Ik ken via mijn professionele werkzaamheden Oekraïners en er zijn er van ook vrienden geworden. Ik leef met hen en hun families mee.

pret
3 maart 2022, 10:43
Ik heb nergens gezegd dat ik niet meeleef met Oekraïners. Uiteraard dienen deze vluchtelingen opgevangen te worden en terecht.

Punt wat ik wil maken is dat vluchtelingen uit onder meer Syrië net zo behandeld dienen te worden. Het lijkt mij ook geen excuus dat als betreffende buurlanden dit nalaten, de westerse landen hetzelfde voorbeeld volgen. Althans als ze tenminste hun zogenaamde beschaving zo hoog in acht nemen.

Boy69
3 maart 2022, 11:07
Ik heb nergens gezegd dat ik niet meeleef met Oekraïners. Uiteraard dienen deze vluchtelingen opgevangen te worden en terecht.

Punt wat ik wil maken is dat vluchtelingen uit onder meer Syrië net zo behandeld dienen te worden.

Er dient wel verschil gemaakt te worden tussen economische vluchtelingen en vluchtelingen tgv oorlog.

Badslippers
3 maart 2022, 11:17

Ik weet niet wat onzin is door te benoemen dat buurlanden "als Polen, Roemenië, Slowakije, Moldavië en zelfs Hongarije (Nota bene Victor Orban) ruimhartig vluchtelingen opnemen en/of humanitaire hulp bieden". Dat is gewoon een constatering gebaseerd op feiten. Het is dezelfde constatering als ik zeg dat Turkije ruimhartig vluchtelingen opneemt. Sterker, Turkije neemt meer Syrische oorlogsvluchtelingen op dan welk land ook. Of is dat ook onzin?

Dat deze Syrische vluchtelingen in Turkije inmiddels geconfronteerd worden met geweld en discriminatie is ook een gegeven. In dat opzicht wijkt een deel van de Turkse bevolking niet af van een deel van de bevolking in Nederland, Duitsland, Hongarije etc. In elk land is wel een groep mensen die zich keert tegen vluchtelingen.

Punt wat ik wil maken is dat vluchtelingen uit onder meer Syrië net zo behandeld dienen te worden. Het lijkt mij ook geen excuus dat als betreffende buurlanden dit nalaten, de westerse landen hetzelfde voorbeeld volgen. Althans als ze tenminste hun zogenaamde beschaving zo hoog in acht nemen.

Natuurlijk moeten Syrische oorlogsvluchtelingen net zo behandeld worden. Maar waarom door Europa? Me dunkt dat hier de Islamitische wereld en landen een resultaatverplichting hebben. De enige landen die ruimhartiger zijn, zijn Turkije, Libanon, Jordanië, Irak, Egypte.
En dan je uitsmijter, Westerse landen met "hun zogenaamde beschaving" betitelen is een dijenkletser van jewelste. Misschien kun je net als Megaboob beter je toevlucht zoeken tot het paradijselijke Noorwegen en van daaruit je peilen richten op alles wat slecht is in Nederland (en Europa).

Badslippers
3 maart 2022, 11:28
Toch mooi dat zo'n oudjes strijdbaar blijven. er moeten zelfs ordetropen aan te pas komen om haar weg te voeren.

Russische gepensioneerde 'die de belegering van Leningrad overleefde' gearresteerd voor protest tegen de oorlog in Oekraïne - video

https://i.imgur.com/OEkNP1V.png

Yelena Osipova, een bejaarde activiste die naar verluidt de beruchte belegering van Leningrad in oorlogstijd heeft overleefd, werd weggevoerd door een groep politie in Sint-Petersburg terwijl ze protesteerde tegen de oorlog in Oekraïne. Duizenden mensen trotseerden politiedreigementen en organiseerden protesten in heel Rusland. Autoriteiten hebben een lage tolerantie voor demonstraties en marsen, en het bijwonen ervan kan ernstige gevolgen hebben, waaronder boetes, arrestaties en zelfs gevangenisstraf (https://www.theguardian.com/world/video/2022/mar/02/russian-activist-77-detained-by-police-while-protesting-against-ukraine-war-video)

Zeus1
3 maart 2022, 11:32
Je zou bijna gaan hopen dat er “per ongeluk” een Russische bom in Polen of Hongarije neerkomt. Dan zou de NAVO in actie komen en korte metten maken met dictator Poetin.

Dalton
3 maart 2022, 12:05
De vs en eu hebben hun kans weer eens gemist door alleen maar te praten.
Ze hadden de russen moeten aanvallen toen ze netjes rond de grens stonden zodat er geen enkele rus of voertuig meer over was nu zijn ze weer eens te laat en een kat in nauw maakt gekke sprongen voor peotin is het afgelopen dus het volgende wat hij doet is op de knop drukken voor de vernietigin van de rest van de wereld hij heeft geen andere keus bij deze wens ik jullie het beste voor in het paradijs.

WANDELAAR5
3 maart 2022, 12:19
Als wij toen Rusland hadden aangevallen, waren we net zo onrechtmatig een soevereine staat binnen gevallen als Rusland nu doet. Daarnaast zouden we een kernoorlog ontketend hebben. Geen goed plan.

Dalton
3 maart 2022, 12:28
De kernoorlog is op komst de laatste stap van poetin hij praat er al over.

Player
3 maart 2022, 12:37
Punt wat ik wil maken is dat vluchtelingen uit onder meer Syrië net zo behandeld dienen te worden. Het lijkt mij ook geen excuus dat als betreffende buurlanden dit nalaten, de westerse landen hetzelfde voorbeeld volgen. Althans als ze tenminste hun zogenaamde beschaving zo hoog in acht nemen.Je weet al te goed wat die Syrische vluchtelingen in werkelijkheid waren.

Vraag blijft, waarom blijf jij in Nederland? Als je je gastland en bij uitbreiding de ganse westerse maatschappij zo verafschuwt, zou je toch al lang teruggekeerd moeten zijn naar een Moslimstaat.

Herr Fick
3 maart 2022, 15:05
Past mooi in het straatje van verdeeldheid, discriminatie en racisme van westerse “beschaving”.

Zoals ik al schreef kunnen we zelf voordeel hebben bij het opnemen van UKR vluchtelingen wegens hun hoge graad van scholing. Maar Pret en BB hebben ook een punt natuurlijk.

In Bilzen is ooit een gebouw in de fik gestoken omdat er vluchtelingen uit het Midden-Oosten of uit Afrika zouden gehuisvest worden. Nu plotseling worden er kamers in privé huizen vrijgemaakt en worden de vluchtelingen per auto aan de grens POL/UKR afgehaald. Je zal maar Syrische vluchteling zijn die quasi te voet en per rubberboot op de vlucht is en dan nergens binnen mag.
Ik meende ook begrepen te hebben dat er een grote wachtlijst was in de Europese ziekenhuizen door uitgestelde ingrepen wegens corona. Nu spreekt men van UKR-patiënten te verzorgen voor niet oorlog-gerelateerde pathologie...

Moslims niet als je favoriete saunaclubmaatjes beschouwen is één ding. Sukkelaars laten doodvriezen en een straat verder iedereen met een ander kleurtje doorlaten en een speciale asielprocedure opstarten is toch wel wat anders. Ik denk trouwens dat zoiets voorbij geen enkele West-Europese rechtbank geraakt. Het moet allemaal wel wat billijk blijven.

We mogen ons toch ook wel eens af te vragen of SYR of AFG vluchtelingen in UKR welkom zouden zijn. Maar dat betekent niet dat UKR hier niet binnen mogen uiteraard.

En mensen het verblijf in een land willen ontzeggen omdat ze er, in perfect Nederlands, kritiek op uiten via dit forum lijkt me helemaal een hoog Putin-gehalte te hebben.

pret
3 maart 2022, 15:25
Ik weet niet wat onzin is door te benoemen dat buurlanden "als Polen, Roemenië, Slowakije, Moldavië en zelfs Hongarije (Nota bene Victor Orban) ruimhartig vluchtelingen opnemen en/of humanitaire hulp bieden". Dat is gewoon een constatering gebaseerd op feiten. Het is dezelfde constatering als ik zeg dat Turkije ruimhartig vluchtelingen opneemt. Sterker, Turkije neemt meer Syrische oorlogsvluchtelingen op dan welk land ook. Of is dat ook onzin?

Logisch dat buurlanden eerst de vluchtelingen lokaal opvangen. Ben zojuist geland vanuit Istanbul. In het vliegtuig zat ook een Oekraïense gezin waarvan de vader grote en sterke man is. Wat heeft die hier te zoeken? Hij hoort te vechten voor zijn vaderland.

Levitrus
3 maart 2022, 16:12
Testis unus, testis nullus is een eeuwenoud rechtsprincipe. Op één voorbeeld kun je geen principe baseren.
Los daarvan kun je er toch niet langskijken dat de overgrote meerderheid van de Oekraïense mannen blijft om te vechten terwijl er vanuit het Midden-Oosten en Afrika vooral een instroom van jonge mannen is. Ik kan dat niet met cijfers hard maken, maar empirie zegt ook al veel. Hier in de buurt liggen 2 AZC's: Parelstrand in Lommel en de Nassau-Dietzkazerne in Budel. Wanneer ik daar passeer zie ik continu groepjes jongemannen uit het Midden-Oosten en (Noord-)Afrika. Nauwelijks ooit vrouwen of kinderen. Dat is toch echt een significant verschil.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom iemand naar hier wil komen terwijl het hier zo slecht, racistisch en ongastvrij is. Ik zou dan veel liever in mijn eigen cultuur blijven. Of moet ons enkel maar een woke-schuldgevoel aangepraat worden?

Herr Fick
3 maart 2022, 17:02
kun je er toch niet langskijken dat de overgrote meerderheid van de Oekraïense mannen blijft om te vechten terwijl er vanuit het Midden-Oosten en Afrika vooral een instroom van jonge mannen is.
De UKR mannen MOETEN blijven. Ze worden uit de colonnes gepikt door de UKR Mil Pol.

Vrouwen en kinderen zijn misschien niet sterk genoeg om een voet/boottocht te maken van AFG of SYR naar BEL? Hun mannen/zonen hopen hier genoeg geld en hulp te vinden om ze nadien met het vliegtuig te laten overkomen.

UKR is een veel moderner land waar veel vrouwen een auto hebben. Dus dat is veel makkelijker en er moet geen zee of bergketen overgestoken worden.

Iedereen mag op alles kritiek hebben. Het brengt weinig zoden aan de dijk als je hier gaat invoeren wat aan de basis ligt van de oorlog.

Picasso 1
3 maart 2022, 17:04
Dat deze Syrische vluchtelingen in Turkije inmiddels geconfronteerd worden met geweld en discriminatie is ook een gegeven. In dat opzicht wijkt een deel van de Turkse bevolking niet af van een deel van de bevolking in Nederland, Duitsland, Hongarije etc. In elk land is wel een groep mensen die zich keert tegen vluchtelingen.

Een belangrijk verschil is dat Turkije, in tegenstelling tot westerse landen, vluchtelingen in principe enkel tijdelijk toelaat. Uiteindelijk moeten ze uit Turkije weg, of via repatriëring of ze moeten doorreizen naar een derde land waar ze zich permanent settelen. Er wordt wel regelmatig aan asielzoekers die aan bepaalde criteria voldoen de Turkse nationaliteit gegeven maar dat is selectief. In dat opzicht is Turkije qua asielbeleid veel minder gastvrij dan westerse landen.

Zeus1
3 maart 2022, 17:45
Logisch dat buurlanden eerst de vluchtelingen lokaal opvangen. Ben zojuist geland vanuit Istanbul. In het vliegtuig zat ook een Oekraïense gezin waarvan de vader grote en sterke man is. Wat heeft die hier te zoeken? Hij hoort te vechten voor zijn vaderland.

Wie zegt dat die man niet op doorreis was, weet jij toch niet ! Misschien is hij nu al weer onderweg naar Oekraïne. De bereidheid tot meevechten is prima in orde bij die Oekraïners.
Ben jij ooit naar Turkije terug gegaan om te vechten?

pret
3 maart 2022, 18:13
Een belangrijk verschil is dat Turkije, in tegenstelling tot westerse landen, vluchtelingen in principe enkel tijdelijk toelaat. Uiteindelijk moeten ze uit Turkije weg, of via repatriëring of ze moeten doorreizen naar een derde land waar ze zich permanent settelen. Er wordt wel regelmatig aan asielzoekers die aan bepaalde criteria voldoen de Turkse nationaliteit gegeven maar dat is selectief. In dat opzicht is Turkije qua asielbeleid veel minder gastvrij dan westerse landen.

In Spanje schijnt het asielbeleid ook al niet best te zijn :biggrin:

Het migrantenprobleem blijft een hot topic voor Spanje. Al jaren kampt Spanje met problemen en achterstanden in het behandelen van asielaanvragen.

Volgens de laatste gegevens van Eurostat is Spanje met slechts 4 procent ingewilligde asielaanvragen het EU-land met het laagste erkenningspercentage. Meer dan de helft van het aantal aanvragen wordt direct afgewezen.

https://inspanje.nl/algemeen/15324/spanje-behandelt-recordaantal-asielaanvragen-maar-beleid-blijft-problematisch/

Picasso 1
3 maart 2022, 18:46
In Spanje schijnt het asielbeleid ook al niet best te zijn :biggrin:

Komt omdat deze "vrouwen, kinderen en opa's" die vluchten voor een "oorlog" bijzonder "veel kans" maken om een asielstatus te krijgen. :rolleyes:
Maar misschien kan Herr Fick ze in de strijd tegen racisme met de auto gaan ophalen zodat ook hij eens nuttige kilometers maakt. Ze zijn immers niet blank en dat is het "enige verschil" met de Oekraïense vluchtelingen.

36664

Maar je bent niet ingegaan op het asielbeleid van Turkije. Geen permanent verblijf, geen integratie, uiteindelijk bijna iedereen weg sturen naar een vervolgland of anders repatriatie. Komt nog bij dat dat tijdelijke verblijf in Turkije met miljarden euro's vanuit Europa wordt gefinancierd. Een veel makkelijker en goedkoper asielbeleid dus dan het asielbeleid die westerse landen hanteren waarbij op integratie (met alle problemen van dien) wordt aangestuurd.
Turkije stelt zich dus veel minder gastvrij op dan de westerse landen die jij bekritiseert.

Ascari
3 maart 2022, 18:48

De VS heeft het strengste vreemdelingebeleid van de wereld. Griekenland, Italie, Hongarije, Kroatie, en Polen moeten niks van vluchtelingen hebben. In Frankrijk leven vluchtelingen als zwervers in kampen. Dit noem jij gastvrij? :confused:

Picasso 1
3 maart 2022, 19:01
De VS heeft het strengste vreemdelingebeleid van de wereld. Griekenland, Italie, Hongarije, Kroatie, en Polen moeten niks van vluchtelingen hebben. In Frankrijk leven vluchtelingen als zwervers in kampen. Dit noem jij gastvrij? :confused:

Zolang je ook Turkije onder de loep neemt is het prima om het asielbeleid van andere landen te bekritiseren. Als je dezelfde normen/kritiek op eigen land van afkomst richt als op andere landen dan ben je oprecht en consequent bezig.

pret
3 maart 2022, 19:08
Maar je bent niet ingegaan op het asielbeleid van Turkije. Geen permanent verblijf, geen integratie, uiteindelijk bijna iedereen weg sturen naar een vervolgland of anders repatriatie. Komt nog bij dat dat tijdelijke verblijf in Turkije met miljarden euro's vanuit Europa wordt gefinancierd. Een veel makkelijker en goedkoper asielbeleid dus dan het asielbeleid die westerse landen hanteren waarbij op integratie (met alle problemen van dien) wordt aangestuurd.
Turkije stelt zich dus veel minder gastvrij op dan de westerse landen die jij bekritiseert.

De asielzoekers in TR worden goed opgevangen en zijn zeer tevreden en TR dankbaar ervoor. Dit deed TR al ver voor dat ze geld kregen van de EU. In TR kennen ze geen integratie of assimilaties, welke ook niet zou passen in de gastvrijheid van TR.

pret
3 maart 2022, 19:09
Zolang je ook Turkije onder de loep neemt is het prima om het asielbeleid van andere landen te bekritiseren. Als je dezelfde normen/kritiek op eigen land van afkomst richt als op andere landen dan ben je oprecht en consequent bezig.

Waarom zie ik van jou dan niks terug over het onder loep nemen van Spanje? Lijkt mij niet bepaald oprecht van je :biggrin:

Ascari
3 maart 2022, 19:14
dan ben je oprecht en consequent bezig.

Daar heb ik jou in deze deze topic niet op kunnen betrappen. Je bent maar al te blij dat 4 miljoen Syriers in Turkije leven en niet in jouw stad.

Picasso 1
3 maart 2022, 19:23
Waarom zie ik van jou dan niks terug over het onder loep nemen van Spanje? Lijkt mij niet bepaald oprecht van je :biggrin:

Het zou bijvoorbeeld weinig oprecht en consequent van mij zijn als ik kritiek uit op de mishandeling van dansberen in Turkije en tegelijkertijd de stierenvechten in Spanje vergoelijk. Dus, of ik wijs niet belerend naar anderen of ik doe het wel en accepteer dat onderwerp bij de dierenmishandeling kritiek.

Daar heb ik jou in deze deze topic niet op kunnen betrappen. Je bent maar al te blij dat 4 miljoen Syriers in Turkije leven en niet in jouw stad.
In de vluchtelingen discussie kun je precies lezen hoe ik inzake vluchtelingen sta. Is te complex om dat hier in een paar zinnen te herhalen maar je (voor)oordeel klopt in elk geval niet.

Maar goed, we wijken enorm af, back to Oekraïne in dit topic.....

Ascari
3 maart 2022, 20:49
Het zou bijvoorbeeld weinig oprecht en consequent van mij zijn als ik kritiek uit op de mishandeling van dansberen in Turkije en tegelijkertijd de stierenvechten in Spanje vergoelijk. Dus, of ik wijs niet belerend naar anderen of ik doe het wel en accepteer dat onderwerp bij de dierenmishandeling kritiek.

In de vluchtelingen discussie kun je precies lezen hoe ik inzake vluchtelingen sta. Is te complex om dat hier in een paar zinnen te herhalen maar je (voor)oordeel klopt in elk geval niet.

Maar goed, we wijken enorm af, back to Oekraïne in dit topic.....

Dat je jarenlang Angela Merkel de zin "Wir schaffen das" hebt nagedragen zegt mij genoeg. Voel je niet schuldig. Niemand zit op vluchtelingen te wachten, tenzij ze voor het minimum loon uitgebuit kunnen worden.

Picasso 1
3 maart 2022, 21:03
Dat je jarenlang Angela Merkel de zin "Wir schaffen das" hebt nagedragen zegt mij genoeg. Voel je niet schuldig. Niemand zit op vluchtelingen te wachten, tenzij ze voor het minimum loon uitgebuit kunnen worden.
----> https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?42729-Vluchtelingen/page168&highlight=vluchtelingen

Dalton
3 maart 2022, 21:26
Pret is een turkse spion en picasso een spaanse,dat weet nu heel nederland en duitsland plus de oosteuropese landen.

Willem2
3 maart 2022, 22:32
Enorme rijen bij IKEA Moskou op laatste dag voor sluiting
IKEA zet haar activiteiten in Rusland tijdelijk stop, uit protest tegen het oorlogsgeweld in Oekraïne. Moskovieten trotseerden lange rijen om op de laatste dag toch nog iets te kunnen kopen.
... https://nos.nl/video/2419716-enorme-rijen-bij-ikea-moskou-op-laatste-dag-voor-sluiting

Willem2
4 maart 2022, 10:38
Het is een bijzonder riskante operatie: het aanvallen en veroveren van een kerncentrale. De Russische aanval op de kerncentrale Zaporizja van vannacht kan worden gezien als een schending van het oorlogsrecht, zegt hoogleraar Oorlogsstudies Frans Osinga van de Universiteit Leiden. "De eventuele schade valt niet te overzien."

Anderzijds is het ook te verklaren waarom de centrale een doelwit was, hoe riskant ook. Met deze aanval probeert het Russische leger de elektriciteit af te sluiten van steden en militaire installaties. Dat is een relatief gebruikelijke stap in tijden van oorlog, legt Osinga uit.
.... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2419764-aanval-op-kerncentrale-riskant-maar-lonend-voor-rusland

Bij de kerncentrale Zaporizja is vannacht brand uitgebroken na beschietingen door Russische militairen. Inmiddels hebben de Russen de kerncentrale in handen. Experts houden hun hart vast; als er onbedoeld een bom op een koelreactor valt kan dit enorme gevolgen hebben. "Dan moet je aan Fukushima of Tsjernobyl denken."

"Het aanvallen van een kerncentrale wordt gezien als in strijd met het internationaal humanitair oorlogsrecht", zegt bijzonder hoogleraar Oorlogsstudies Frans Osinga van de Universiteit Leiden in het NOS Radio 1 Journaal. "Mocht het daar fout gaan, dan ontketen je krachten die je niet kunt overzien. Dat levert buitenproportioneel veel schade op. Dat de Russen rond deze kerncentrale vechten is dus heel erg opmerkelijk."
.... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2419772-kerncentrales-niet-gebouwd-op-oorlog-bij-inslag-dreigt-grote-ramp

Die russen zijn niet goed bij hun hoofd. Je kan ook op andere manieren zonder enorme gevaren een kerncentrale afsluiten. Levensgevaarlijk en onverantwoord gedrag van Poetin en zijn companen. Baudet zal het wel weer anders zien ...

Willem2
4 maart 2022, 11:24
PARIJS/MOSKOU (ANP/AFP/RTR) - Vladimir Poetin wil heel Oekraïne veroveren dus het ergste moet nog komen. Dat heeft de Franse president Emmanuel Macron volgens een medewerker gezegd na een telefoongesprek met zijn Russische ambtgenoot.

Macron gaf Poetin te verstaan dat hij een enorme fout maakt met de invasie in Oekraïne. Hij betichtte hem tijdens het gesprek van "leugens". Poetin zou zichzelf voor de gek houden door te denken dat de Oekraïense regering zomaar opzij kan worden gezet. Macron gaf ook aan dat Rusland de gevolgen van de inval voor heel lange tijd zal voelen.

"Er was niets in wat president Poetin zei dat ons gerust kon stellen", aldus Macrons adviseur na het gesprek van anderhalf uur. Poetin herhaalde zijn wens Oekraïne te willen "denazificeren"
.... https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/macron-na-gesprek-met-poetin-het-ergste-moet-nog-komen/ar-AAUyfYV?ocid=msedgntp

1 van de landn die het meest heeft geleden onder het nazi-regime was en is Oekraïne. Volledige leugen van dhr Poetin.

Willem2
4 maart 2022, 12:04
Repressie in Rusland neemt toe: media gebreideld en delen 'nepnieuws' gestraft
.... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2419788-repressie-in-rusland-neemt-toe-media-gebreideld-en-delen-nepnieuws-gestraft

zijn ook allemaal "westerlingen" :rolleyes:

WANDELAAR5
4 maart 2022, 12:35
.... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2419764-aanval-op-kerncentrale-riskant-maar-lonend-voor-rusland

.... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2419772-kerncentrales-niet-gebouwd-op-oorlog-bij-inslag-dreigt-grote-ramp

Die russen zijn niet goed bij hun hoofd. Je kan ook op andere manieren zonder enorme gevaren een kerncentrale afsluiten. Levensgevaarlijk en onverantwoord gedrag van Poetin en zijn companen. Baudet zal het wel weer anders zien ...

Gelukkig lijkt de strijd daar voorbij. De Russen hebben de centrale in handen.

Husky
4 maart 2022, 13:04
Niet te veel schrijven ijsberen,maar de handen uit de mouwen steken!!
De laatste dagen geholpen met inpakken om spullen te versturen naar de Oekraïne en Polen ,samen met vooral gemotiveerde Nederlanders, een paar Oekraïners en een enkele Russin die zich rot schaamt en hiermee haar solidariteit laat zien.
Of maak geld over naar bijvoorbeeld giro 555.
Half uurtje minder op kamer en geld overmaken:)
Morgen overigens weer relaxen,heb ik wel verdient na mijn financiële en fysieke bijdrage!

Husky
4 maart 2022, 13:06
Niet te veel schrijven ijsberen,maar de handen uit de mouwen steken!!
De laatste dagen geholpen met inpakken om spullen te versturen naar de Oekraïne en Polen ,samen met vooral gemotiveerde Nederlanders, een paar Oekraïners en een enkele Russin die zich rot schaamt en hiermee haar solidariteit laat zien.
Of maak geld over naar bijvoorbeeld giro 555.
Half uurtje minder op kamer en geld overmaken:)
Morgen overigens weer relaxen,heb ik wel verdient na mijn financiële en fysieke bijdrage!

satanic surfer
4 maart 2022, 18:02
Wat een zooi, en het perfide "afwachtende" gedrag van de zelfverklaarde "vrije" wereld uit pervers eigenbelang blijft maar verderduren...No fly-zones (voor Rusland) half wereldwijd worden fier met de tiet vooruit in een tenenkrommend aan zelfbevrediging grenzend wankergedrag van zichzelf profilerende politici pér direct triomfantelijk in primetime bericht. Doch het enige oord waar een no-fly-zone écht wat uitmaakt, ho maar. Daar wacht de almachtige NAVO tot de sympathiekste citroen van 2022 (UKR dus) nog wat verder wordt uitgewrongen en er tengevolge tientallen, neuh honderdtallen burgers het slachtoffer van worden...Clusterbommengebruik, ach..Aanval vlakbij de grootste kernsite, ach...We laten een tribunaal het binnen afzienbare tijd onderzoeken of dat een oorlogsmisdaad is...Pfff, het staat in de handvesten van de internationale verklaringen doch we kijken het nog effe aan. Wat geblaat van politici die verhalen over nooitgeziene sancties, nooitgeziene solidariteit, nooitgeziene éénduidigheid bij de partnerslanden en sla me dood wat nog allemaal voor nooitgeziene dinges waar wij het in de "vrije" wereld motten mee doen, van die dooddoeners van in maatpak gestoken parvenus die het politiek voor het zeggen hebben doch uiteraard halve nobody´s zijn die amper wat in de pap te brokken hebben en blij zat zijn dat ze kunnen schuilen in hun villa´s die niet worden "bevrozen" of luxusjachten die niet worden "afgenomen"...

De ware slachtoffers worden compleet in de steek gelaten door het "vrije" Westen, ze krijgen net voldoende wapens geleverd om de strijd te kunnen voortzetten en worden half doodgeknuffeld in politieke halfronden en met staande ovaties onthaald in States of the Union etc. doch bottom line zijn ze kanonnenvoer voor zolang het Navozootje dat nog wenst...En onderwijl wordt er met vereende krachten gewerkt aan de geopolitieke agenda die die ganse inval in gang heeft gestoken en nou maar verbaasd opkijken dat Rusland reageert alvorens Oekraine voldoende gewapend was om zich terdege te kunnen verdedigen (UKR is zich al jarenlang militair enorm aan het versterken, uiteraard op quasi bevel van the USofA en diens wapenslieferanten doch dat terzijde). Vannacht is een potentieel enorm drama vermeden qua kernramp, maar desondanks blijft de stilte oorverdovend. Het is een ware schande dat men de brave Europese burger maar blijft blaasjes wijsmaken en hen bloemetjes toewerpt omdat ze keurig gaan betogen, hulppakketjes opsturen, sommigen zelfs vluchtelingen in huis opvangen etc doch bottom line wordt dezelfde brave burger met de ogen open richting halve pariastatus verwezen door de enorme inflatie die er staat aantekomen doch vergis u niet, de miljoenen (correctie, miljarden uiteraard) die binnenkort verdeeld worden door de heren&dames politicy richting het "zakenleven" om zich aan de nieuwe economische realiteit aan te passen zullen net als de laatste 2 jaren door alle vensters en ramen buitenvliegen en de brave Girostortende burger wordt in de zeik gezet waar ze bijstaan. Wel vrolijk blijven wapperen met overhaast in de supermarkt gekochte blauwgele vaantjes aub onderwijl.

De wapenindustrie juicht zich te pletter, een "Europees" leger, minimaal 2% van het BNP richting defensie, exploderende grondstoffenprijzen voor basics als graan, metalen, olie, gas en sla me dood hoeveel nog méér. Een nieuw ijzeren gordijn? Allemaal onnodig en grotendeels in gang gestoken door het Westen. Tuurlijk is Putin een uitermate bedenkelijk sujet doch with all due respect, de rest is geen fookin´haar beter... De enige redding indien die er überhaupt komt zal uit het Oosten komen, de Chinezen hebben de sleutel in handen indien er nog enigszins een vredevolle nabije toekomst is.

Als er enig juist protest zou zijn zouden de Europeanen ipv halfzinloze vlaggetjeszwaaiprotesten ten faveure van UKR. met massale proteststem tégen hun eigen talmende en mensonterend monddode eigen politieke kaste motten door de straten trekken en die lui eens onder druk zetten om eindelijk ´ns wat haar op de tanden te tonen ipv hun eigen burgers financieel in de kou te zetten én vooral UKR letterlijk in de kou te laten voor zolange dat de heren&dames speculanten in maatpak bevalt/aangewezen lijkt. Ze voeren toch louter de agenda des businessconglomoraten uit en zijn handpoppen zolang de brave burger dat toelaat. U als brave Europeaan gaat de crisis betalen, helaas betalen de Oekraiense vechtersbazen er as we speak met hun leven voor, toch net nog een andere orde doch alla. Wat een drama!

WANDELAAR5
4 maart 2022, 18:13
36668

rob45
4 maart 2022, 19:38
In een zin samengevat...Een gruwelijk oorlogs schouwspel bijna live op tv voor een heel hoog 'kijkgeldje'

Ik voorspel dat Poetin minimaal Oost en Zuid Oekraïne en Moldavië zal annexeren.

Badslippers
4 maart 2022, 21:50
Het is allemaal een verdienmodel Badslippers: De KGB (nu FSB) heeft geïnvesteerd in maatschappelijke ontwrichting. Dat is deels gelukt, geen idee wie van de wappies dat geld heeft ontvangen [ . . . ]

Waarschijnlijk al die oligarchen. Tjonge jonge als je daar over leest, een grote criminele bende die hun miljarden verdienen met corruptie, repressie, bedreiging etc. Ik las ook iets over de zogenaamde Navalny-35, dat is een groep Russische mensenrechtenschenders , kleptocraten en omkopers die betrokken zijn bij de vergiftiging en gevangenneming van de Russische oppositieleider Alexei Navalny. De oorspronkelijke lijst bevatte 35 personen. De nummer 1, Roman Abramovich. En allemaal miljardair en schandknapen van Putin en Co.

Willem2
4 maart 2022, 21:57
Buitenlandse mediaorganisaties halen hun medewerkers uit voorzorg weg uit Rusland of staken hun journalistieke activiteiten in het land. De Britse publieke omroep BBC legde het werk in Rusland vandaag voorlopig neer, omdat de organisatie niet wil dat journalisten het risico lopen op vervolging na de introductie van nieuwe wetgeving.

De Canadese publieke omroep CBC heeft hetzelfde besluit genomen. Ook meerdere Nederlandse correspondenten hebben Rusland voorlopig verlaten.

'Te onzeker'
NOS-correspondent Iris de Graaf noemt "de werkomstandigheden in Rusland op dit moment te onzeker" en RTL Nieuws-correspondent Eva Hartog heeft haar standplaats Moskou voorlopig verruild voor Turkije. Ook de Zweedse publieke omroep SVT heeft zijn correspondent teruggehaald.

In de nieuwe wet, die president Poetin vanavond heeft ondertekend, staat dat iedereen die bewust "valse informatie" over de oorlog verspreidt voortaan tot 15 jaar cel riskeert. Volgens het Kremlin wordt Rusland "overspoeld met een stroom van nepnieuws" en zijn de NAVO en buitenlandse inlichtingendiensten verantwoordelijk.
.... https://nos.nl/artikel/2419855-internationale-journalisten-staken-activiteiten-in-rusland

Shakir
5 maart 2022, 09:49
Virusactivisten ruilen corona in voor Poetin: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/03/ik-begrijp-wel-wat-poetin-doet-a4096731
Ik begin moedeloos te worden van al deze anti-alles gasten...

JonnyFontane
5 maart 2022, 10:05
Die wappies hebben schijnbaar niets beters te doen.........zielige personen.

Shakir
5 maart 2022, 10:21
Het contractorische van alles is dat deze wappies jarenlang hebben zitten uitschreeuwen dat hun vrijheden te hardhandig werden ingeperkt en dat mensenrechten massaal werden geschonden. Bovendien richtte ze contant hun peilen om de mainstream media en kloegen ze de constante censuur van hun wannabe-kanaaltjes aan.

Nu scharen ze zich achter een volstrekt antiliberale en autoritaire leider die nog nooit van mensenrechten heeft gehoord en zonet ook de onafhankelijke media monddood heeft gemaakt.

Begijpe wie begrijpe kan...

WANDELAAR5
5 maart 2022, 11:13
Wist je al dat Ivermectine heel goed werkt tegen stralingsziekte?

WANDELAAR5
5 maart 2022, 11:17
Waarschijnlijk al die oligarchen. Tjonge jonge als je daar over leest, een grote criminele bende die hun miljarden verdienen met corruptie, repressie, bedreiging etc. Ik las ook iets over de zogenaamde Navalny-35, dat is een groep Russische mensenrechtenschenders , kleptocraten en omkopers die betrokken zijn bij de vergiftiging en gevangenneming van de Russische oppositieleider Alexei Navalny. De oorspronkelijke lijst bevatte 35 personen. De nummer 1, Roman Abramovich. En allemaal miljardair en schandknapen van Putin en Co.

Voor de objectiviteit niet vergeten dat Oekraïne net zo in elkaar zit. Kleinere oligarchen die grondstoffen roven sinds de val van de Sovjet Unie en zo heel rijk zijn geworden en banden hebben met de regering en maffia.

Alleen die hebben geen machtig leger en vallen geen andere soevereine staten lastig.

Jackless
5 maart 2022, 11:52
Virusactivisten ruilen corona in voor Poetin: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/03/ik-begrijp-wel-wat-poetin-doet-a4096731
Ik begin moedeloos te worden van al deze anti-alles gasten...

Misschien kan Willem Engel een bus huren met zijn wappies. Ik denk dat Thierry Baudet graag mee rijdt op de bijrijdersstoel en misschien is er nog plek voor het bestuur van Vitesse achterin. Eeen leuk ritje richting Rusland waar ze zich kunnen aanmelden voor de strijd en krijgt Rusland gelijk iets terug voor de oligarche (of was het nu oliedomme) donaties aan deze personen/organisaties. Volgens Oekraïne gebruikt Rusland profiteurs in de Oekraïnse steden om die te veroveren.

Gelukkig heb ik meer verstand van Saunaclubs en niet van oorlog voeren. Ik doneer me suf aan Oekraínse dames aldaar. Het Russische standje heb ik al 10 dagen in de ban. Je kunt gerust stellen dat ik een ware patriot ben ;-)

Picasso 1
5 maart 2022, 12:09
Alsof je naar een film van de maffia aan het kijken bent.

https://www.youtube.com/watch?v=o9A-u8EoWcI

pret
5 maart 2022, 13:42
Shell koopt tegen spotprijs Russische olie: ‘We willen er op termijn mee stoppen’

Olie- en gasconcern Shell heeft 725.000 vaten Russische olie gekocht met een relatief hoge korting. Het bedrijf betaalde 26 euro per vat minder dan de geldende prijs voor Brent-olie, een belangrijke oliesoort op de wereldmarkt. Volgens internationale media waaronder de Financial Times kan Shell meer dan 18 miljoen euro winst maken op de lading.

Er geldt internationaal geen ban op olie en gas uit Rusland, maar de afgelopen week waren handelaren terughoudend om de Russische grondstoffen te kopen. De lading die Shell nu koopt van het handelsbedrijf Trafigura daalde de afgelopen dagen daarom in prijs.

Shell kondigde maandag aan zich terug te trekken uit Rusland vanwege de Russische invasie van Oekraïne. Een samenwerking met het Russische bedrijf Gazprom wordt verbroken.

Belangrijke olie

"We zijn ook gestopt met de meeste activiteiten rond Russische olie", schrijft het bedrijf in een reactie. "Maar we blijven het kopen voor sommige van onze raffinaderijen en chemische fabrieken om er zeker van te zijn dat we brandstoffen en producten kunnen maken die consumenten en bedrijven iedere dag gebruiken."

Het bedrijf wil op termijn minder olie uit Rusland kopen als er alternatieven op de markt zijn. "Maar dit is complex aangezien Russische olie een belangrijke rol heeft in het wereldwijde aanbod en er in de huidige krappe markt relatief weinig alternatieven zijn."

Moreel kompas

Volgens energie-expert Lucia van Geuns van The Hague Centre for Strategic Studies is de Russische olie nog nodig voor het produceren van bijvoorbeeld diesel. "We kunnen voorlopig niet zonder en er is geen algehele boycot op Russische olie. Wat je nu ziet, is dat de handel zichzelf beperkingen oplegt rond Russische olie. Dat is niet alleen vanwege een moreel kompas, maar ook omdat ze een groter risico lopen met de olie. De Shell-handelaren hebben blijkbaar gedacht dat ze voor deze prijs het risico kunnen lopen."

De prijs van ruwe olie is sinds de oorlog in Oekraïne snel opgelopen. Een vat ruwe olie kost nu 118 dollar, een maand geleden was dat nog 90 dollar. Van Geuns: "Als de olie uit Rusland niet zou worden gekocht, zou de wereldwijde olieprijs nog veel hoger zijn."

De prijsstijging van olie is terug te zien aan de benzinepomp, waar er vrijwel dagelijks enkele centen bovenop de literprijs komen. Bij de duurste tankstations langs de snelweg kost een liter benzine inmiddels 2,45 euro.

PN: Voor zover de sancties, welke allemaal voor de bühne is.

Hoe willen ze ermee stoppen als er geen alternatieven zijn? En wanneer precies?

Handel van Russische bedrijven gaat ook gewoon door nu ze rekeningen hebben geopend bij Chinese banken om het swift probleem te omzeilen.

Als ik Zelenski was, zou ik een dikke middelvinger opsteken naar het Westen, welke ze in de steek heeft gelaten en proberen tot een overeenstemming te komen met Putin.

Shakir
5 maart 2022, 14:36
Hoe willen ze ermee stoppen als er geen alternatieven zijn? En wanneer precies?

Dat is exact de wurggreep waarmee Poetin het Westen nu vasthoudt. Wij zijn afhankelijk van Russisch gas en het geld dat we betalen stroomt rechtstreeks door naar de verslindende oorlogsmachine .... tegen ons.
De cirkel is rond!

Jan_Wandelaar
5 maart 2022, 15:26
Wij zijn afhankelijk van Russisch gas ...Tja, de laatste decennia waren we in Europa hoofdzakelijk bezig met bijzaken zoals genderneutrale toiletten, dus zijn we voor alle hoofdzaken afhankelijk geworden van landen met dubieuze regimes. Russisch Gas. Chinese productiecapaciteit. En in Europa word er louter inhoudsloos gewauweld aan vergadertafels 'of de organisatie wel divers genoeg is'.

Wees eerlijk: Tot veel meer dan met een UKR vlaggetje wapperen op een in een voorjaarszonnetje badend plein is de gemiddelde Europeaan simpelweg niet meer in staat. Euro's hoeven niet verdient te worden, daar drukken we er gewoon meer van. Helaas is er geen EU-instituut wat in staat is tot eenzelfde 'wonderbaarlijke vermeerdering' van aardgas. Aardgas is namelijk iets concreets, en niet iets wat door Europese vergadertijgers verzonnen is aan vergadertafels.

J.W.

Shakir
5 maart 2022, 16:56
Tja, de laatste decennia waren we in Europa hoofdzakelijk bezig met bijzaken zoals genderneutrale toiletten, dus zijn we voor alle hoofdzaken afhankelijk geworden van landen met dubieuze regimes. Russisch Gas. Chinese productiecapaciteit. En in Europa word er louter inhoudsloos gewauweld aan vergadertafels 'of de organisatie wel divers genoeg is'.

Helemaal akkoord. Onze halfzachte politici hebben de bevolking veel verveeld met naïef wokegeneuzel en verloren daarbij een realistische kijk op de echte problemen van deze wereld. Elke wakkere burger wist dat een nijdige sluipschutter als Poetin zijn kans aan het afwachten was.

Slumme
5 maart 2022, 17:53
Het westen heeft tientallen jaren liggen slapen…..en doet nu ook niks echt effectiefs…

Jan_Wandelaar
5 maart 2022, 18:00
Elke wakkere burger wist dat een nijdige sluipschutter als Poetin zijn kans aan het afwachten was.Niets nieuws onder de zon. Het Friese volk heeft ook geen zelfbeschikkingsrecht. Friesland is immers bezet/geannexeerd door Duitsland, Nederland en Denemarken. Zelfde geldt voor Limburg: bezet/geannexeerd door België en Nederland.

Tenzij we de bezetting/annexatie van deze volkeren ogenblikkelijk opgeven is het gejammer van Hollanders over UKR uitermate hypocriet.

'De NAVO moet wat doen!!!' Zo jammert men. Maar als je diezelfde mensen vraagt of ze bereid zijn het leven van hun eigen kinderen te offeren op het slagveld zodat de kinderen in UKR blijven leven is het antwoord niet een ogenblikkelijk en volmondig: JA!!!!!!

In de hoofden van de vergadertijgers is de NAVO een abstract dingetje. In werkelijkheid is de NAVO een gezamenlijke strijdmacht bestaande uit de zonen en dochters van de burgers van de lidstaten. Zonen en dochters die gewoon, net als iedere soldaat, de kans lopen te sneuvelen op het slagveld.

J.W.

Willem2
5 maart 2022, 19:39
"Er is een nieuwe muur rond Rusland opgetrokken en de propaganda heeft nu echt vrij spel." De Nederlandse journalist Derk Sauer, uitgever van de Moscow Times, brengt een kernteam van zijn journalisten naar Nederland. "Onze journalisten willen per se door. We hebben heel lang gesproken en besloten om in ieder geval de mensen naar Nederland te brengen die elke dag de site maken."

Maar een makkelijke beslissing was het niet. "Onze hoofdredacteur heeft drie kinderen en een vrouw. Zijn gezin zomaar in de steek laten... En we weten bij god niet hoe het verder gaat. Dit kan maanden, jaren duren. Mogen die journalisten nog wel terug naar Rusland? Als ze niet terug mogen, kunnen hun kinderen en hun vrouwen dan wel naar het buitenland reizen? Misschien nemen ze wel voor hele lange tijd afscheid van hun gezin? Dat is een beslissing die je in een paar uur moet nemen. Dat is bijna onmenselijk."

Staatsgreep van Poetin
Hij spreekt met veel verdriet en emotie. "Hoe naïef konden we zijn? Ik krijg huilende vrienden aan de telefoon. Hun leven is verwoest. Niemand had dit aan zien komen. Dat hun land in een week verwoest is. Deze oorlog verwoest twee landen: Oekraïne en Rusland. Het verwoest een generatie jonge mensen die hoop hebben op een betere toekomst en dingen aan het doen zijn. Die zich willen ontwikkelen."

Sauer heeft door zijn 32 jaar in Rusland veel contacten, ook met mensen dichtbij het Kremlin. Hebben die mensen dit zien aankomen?

"Een vriend, een zakenman dichtbij het Kremlin, zei het gisteren zo: 'Dit is voor Poetin dé manier. Dit is zijn staatsgreep. Poetin heeft jarenlang een democratie geleid met een parlement en verkiezingen. De uiterlijk schijn van een westerse democratie. Maar er is steeds meer verzet gekomen. Verkiezingen moesten vervalst worden, de pers werd lastiger. Met deze oorlog kan hij in één keer met die 'flauwekul van democratie' afrekenen. Dit is het moment voo rhem om de imperator te worden. In oorlog is alles geoorloofd en kan hij dus volledig de macht grijpen.' Ik denk dat daar veel in zit", zegt Sauer.

Blijven is daarom geen optie. Russen die "valse informatie" over de oorlog in Oekraïne verspreiden kunnen voortaan tot 15 jaar gevangenisstraf krijgen. Het Russische parlement heeft de repressieve maatregelen aangenomen en Vladimir Poetin zette gisteravond zijn handtekening onder de wet.
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2419992-is-het-ijzeren-gordijn-weer-terug-propaganda-heeft-hier-nu-volledig-vrij-spel

Badslippers
5 maart 2022, 20:32
Wij zijn afhankelijk van Russisch gas

Dat is maar hoe je het bekijkt. Nederland bulkt nog van het gas. Niet alleen in Groningen maar ook in (onder) de waddenzee. Het probleem is dat er zo'n 287.000 woningen in het gebied liggen waar Gronings gas wordt opgepompt. Bij de meeste woningen zal de schade beperkt zijn tot een scheef hangende deur die niet goed meer sluit. In andere gevallen zal de woning totaal verzakt zijn waardoor deze de status onbewoonbaar zal kunnen krijgen. En daar tussenin zit allerlei schade. Van onhandige klussers met twee linkerhanden die dachten zelf wel een betonvloer of fundering te kunnen storten maar nu met krimp- en scheurvorming zitten omdat ze geen verstand bleken te hebben van betonsamenstellng en correcte verwerking daar van, tot aan een gescheurde riolering.

Moet vergoed worden. Kan ik in komen. Al heb ik mijn twijfels of alle schade door de bevingen komt. Maar goed, laten we het ruimhartig aanpakken. Aangezien er nog miljarden kuub in de grond zitten kunnen we dat gebruiken voor onze eigen energievoorziening, en de rest duur verkopen zodat we met dat geld woningen kunnen herstellen of bewoners (die dat willen) verhuizen. Want iedereen in het buitenland zit inmiddels te springen om gas. Klimaatplannen maar even in de koelkast zetten of minder geld er naar toe dunkt me.

Picasso 1
5 maart 2022, 20:37
Wat een zooi, en het perfide "afwachtende" gedrag van de zelfverklaarde "vrije" wereld uit pervers eigenbelang blijft maar verderduren...No fly-zones (voor Rusland) half wereldwijd worden fier met de tiet vooruit in een tenenkrommend aan zelfbevrediging grenzend wankergedrag van zichzelf profilerende politici pér direct triomfantelijk in primetime bericht. Doch het enige oord waar een no-fly-zone écht wat uitmaakt, ho maar. Daar wacht de almachtige NAVO tot de sympathiekste citroen van 2022 (UKR dus) nog wat verder wordt uitgewrongen en er tengevolge tientallen, neuh honderdtallen burgers het slachtoffer van worden...Clusterbommengebruik, ach..Aanval vlakbij de grootste kernsite, ach...We laten een tribunaal het binnen afzienbare tijd onderzoeken of dat een oorlogsmisdaad is...Pfff, het staat in de handvesten van de internationale verklaringen doch we kijken het nog effe aan. Wat geblaat van politici die verhalen over nooitgeziene sancties, nooitgeziene solidariteit, nooitgeziene éénduidigheid bij de partnerslanden en sla me dood wat nog allemaal voor nooitgeziene dinges waar wij het in de "vrije" wereld motten mee doen, van die dooddoeners van in maatpak gestoken parvenus die het politiek voor het zeggen hebben doch uiteraard halve nobody´s zijn die amper wat in de pap te brokken hebben en blij zat zijn dat ze kunnen schuilen in hun villa´s die niet worden "bevrozen" of luxusjachten die niet worden "afgenomen"...

Dat afwachtende gedrag was ook al zo tijdens de oorlog in Bosnië en in Kosovo, pas toen de Amerikanen ingrepen werd daaropvolgend in Navo verband door Europese landen aan meegedaan. Ik kan me nog reacties herinneren vanuit Amerikaanse burgers over Europa: "it's in their backyard and they are doing nothing".

Opvallend trouwens hoe rustig Rusland zich hield tijdens de presidentschap van Trump (in een periode dat Trump de Noord Koreaanse 'rocketman' waarschuwde over de inzet van kernwapens waarna die indimde).
Notabene had Trump een bombardement laten uitvoeren op Syrische/Russiche doelen in Syrie. Veel verder dan met een veroordeling daarvan kwam Rusland niet.

De Amerikaanse president Trump zegt dat de westerse aanval op doelen in Syrië perfect is uitgevoerd. Op Twitter schrijft hij dat het resultaat niet beter had gekund. "Missie geslaagd!", schrijft hij.
Trump bedankt Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, de landen die hielpen bij de aanval.
De drie landen bombardeerden afgelopen nacht plaatsen waarvan het Westen vermoedt dat er chemische wapens liggen. De bombardementen waren een reactie op de mogelijke aanval met gifgas in de stad Douma, een week geleden.
https://nos.nl/artikel/2227280-trump-over-aanval-op-syrie-missie-geslaagd

Rusland
In zijn toespraak haalde Trump uit naar Rusland en Iran. Hij vroeg zich af wanneer Rusland de kant van 'beschaafde landen' zal kiezen. Rusland steunt het Syrische regeringsleger van president Assad. Trump beschuldigde de Russen er eerder van partner te zijn van 'een met gas dodend beest dat zijn eigen volk uitmoordt en ervan geniet'.

Ruslands blabla reactie kwam niet verder dan "deze acties niet zonder consequenties zullen zijn" en daarna hoorden we niks meer van ze:

In een reactie zegt de Anatoli Antonov, de Russische ambassadeur in de VS, dat 'deze acties niet zonder consequenties zullen zijn', aangezien Rusland wordt bedreigd. Het 'beledigen' van de Russische president, aldus Antonov, is 'onacceptabel'. Volgens Antonov hebben de VS niet het recht om andere landen de schuld te geven van de toestand in Syrië.
https://www.trouw.nl/nieuws/trump-kondigt-raketaanvallen-syrie-aan-even-later-volgen-explosies~b0d29157/

Maar goed, ook al wordt nog niet militair ingegrepen, het kan zijn dat de vergaande economische sancties wel effect zullen sorteren. Het BNP van Rusland is laag (ondanks een bevolking van 145 miljoen) en economische sancties hakken daar best wel hard op in.
Zie bijvoorbeeld het Amerikaans BNP en zie het Russische en waar ze op de wereldranglijst staan. Economisch is Rusland een relatief klein land.

36672

Rusland heeft verder weinig van Afghanistan geleerd, waar ze nooit het land onder controle hebben kunnen krijgen, veel slachtoffers leden en zich uiteindelijk uit hebben terug getrokken. Oekraïne zou weleens hun nieuwe 'Afghanistan' kunnen worden.

WANDELAAR5
5 maart 2022, 21:16
Eens Picasso. En kijk ook eens naar hoe die Russische economie in elkaar zit: ze verkopen vooral grondstoffen en bulk landbouwproducten. Daar zijn hele systemen omheen gebouwd waardoor vriendjes van Poetin miljarden verdienen. Dus wegen, installaties om de olie op te pompen, treininfrastructuur, havens, oliepijpleidingen etc. het kost allemaal de hoofdprijs. De goedkope olie is al bijna op, ze gaan nu richting noordpool. En daar is het nog duurder om olie te winnen.

Er is geen high tech industrie met hoge toegevoegde waarde. Er is geen dienstensector. De contracten die ze nu met China (nieuwe afzetmarkt) sluiten voor olie en gas zijn tegen afbraakprijzen.

Voorlopig kunnen ze nog wel vooruit met het verkopen van hun natuurlijke hulpbronnen. China lost het bankenprobleem op (kost ze ook nog commissie). Schimmige handelaren zullen tegen de hoofdprijs de boycot willen omzeilen. Maar ze staan economisch met de rug tegen de muur. De roebel is in een vrije val, dus de gewone Russen gaan hier veel last van hebben.

Het probleem is dat niemand tegen Poetin in durft te gaan op straffe van een plotselinge polonium vergiftiging. In elk ander land zou een dictator onder deze economische omstandigheden afgezet worden. De Russen zullen moeten lijden, net zoals de Oekraïners lijden onder de niet aflatende artilleriebeschietingen en bombardementen.

rob45
5 maart 2022, 21:33
De Russen zullen moeten leiden, net zoals de Oekraïners leiden onder de niet aflatende artilleriebeschietingen en bombardementen.

Het zal lijden worden met een lange ei [emoji41]
Maar goed we begrijpen de strekking en die is wel zeer realistisch..

WANDELAAR5
5 maart 2022, 21:51
Vraag een vrouw nooit naar haar leeftijd, vraag een man nooit naar zijn salaris en vraag een Oekraïense boer nooit hoe hij aan die tank gekomen is.

Een man in Moskou koopt een krant, kijkt naar de voorpagina en gooit hem weg. De volgende dag net zo. En dit blijft maar doorgaan. Na een week vraagt de verkoper waarom hij dat doet. De koper zegt dat hij alleen geïnteresseerd is in een overlijdensbericht. De verkoper zegt: maar die staan niet op de voorpagina! Waarop de koper zegt: het overlijdensbericht waar ik naar op zoek ben zal wel op de voorpagina staan.

Jackless
5 maart 2022, 23:09
Dat afwachtende gedrag was ook al zo tijdens de oorlog in Bosnië en in Kosovo, pas toen de Amerikanen ingrepen werd daaropvolgend in Navo verband door Europese landen aan meegedaan. Ik kan me nog reacties herinneren vanuit Amerikaanse burgers over Europa: "it's in their backyard and they are doing nothing".

Opvallend trouwens hoe rustig Rusland zich hield tijdens de presidentschap van Trump (in een periode dat Trump de Noord Koreaanse 'rocketman' waarschuwde over de inzet van kernwapens waarna die indimde).
Notabene had Trump een bombardement laten uitvoeren op Syrische/Russiche doelen in Syrie. Veel verder dan met een veroordeling daarvan kwam Rusland niet.

https://nos.nl/artikel/2227280-trump-over-aanval-op-syrie-missie-geslaagd

Ruslands blabla reactie kwam niet verder dan "deze acties niet zonder consequenties zullen zijn" en daarna hoorden we niks meer van ze:

https://www.trouw.nl/nieuws/trump-kondigt-raketaanvallen-syrie-aan-even-later-volgen-explosies~b0d29157/

Maar goed, ook al wordt nog niet militair ingegrepen, het kan zijn dat de vergaande economische sancties wel effect zullen sorteren. Het BNP van Rusland is laag (ondanks een bevolking van 145 miljoen) en economische sancties hakken daar best wel hard op in.
Zie bijvoorbeeld het Amerikaans BNP en zie het Russische en waar ze op de wereldranglijst staan. Economisch is Rusland een relatief klein land.

Er zit natuurlijk nog wel wat verschil tussen deze lijst en de echte cijfers in een land waar de zwarte markt tiert en officiele cijfers gefilterd worden vanuit de staat. Een oorlogskas van richting de biljoen. Zie veel landen daarboven dat niet zo opbouwen in een paar jaar tijd.

WANDELAAR5
6 maart 2022, 06:31
Er zit natuurlijk nog wel wat verschil tussen deze lijst en de echte cijfers in een land waar de zwarte markt tiert en officiele cijfers gefilterd worden vanuit de staat. Een oorlogskas van richting de biljoen. Zie veel landen daarboven dat niet zo opbouwen in een paar jaar tijd.

Qua staatsschuld (of beter gezegd opgebouwde reserves) zit Rusland inderdaad goed. Alleen die oorlogskas is nu geblokkeerd. En ze kunnen de technologie niet meer kopen om een goede uitrusting te krijgen. Daarnaast gaat door de sancties de werkeloosheid in Rusland sterk groeien en worden alle importproducten onbetaalbaar voor de gewone Russen. Dat kost geld en geeft het risico op meer maatschappelijke onvrede (die Poetin weer keihard gaat onderdrukken).

pret
6 maart 2022, 06:36
Ik lach mij kapot om posts waarin wordt gesteld dat sancties effect zullen hebben. Tot nu toe hebben geen enkele opgelegde sancties effect gehad, kijk maar naar Iran of Noord-Korea. Uiteraard hoop ik wel degene zijn die het laatst lacht lacht het beste lacht.

schoolmeester
6 maart 2022, 06:41
Pret, sancties hebben altijd effect.
Jij begrijpt het niet helemaal.

Groet, schoolmeester.

WANDELAAR5
6 maart 2022, 06:43
Kijk eens naar de koers van de Roebel Pret… En ga eens op bezoek in Iran of Noord Korea om te kijken hoe het daar is. Ze hebben echt wel een groot effect, zelfs Poetin praat er nu over en noemt het een oorlogsverklaring. Dus hij heeft er echt wel last van en al die oligarchen komen bij hem klagen dat hun miljarden verdampen.

Alleen al die regimes onderdrukken de maatschappelijke weerstand die er door ontstaat, dus het zal idd de oorlog in Oekraïne niet kunnen beëindigen.

pret
6 maart 2022, 07:07
Kijk eens naar de koers van de Roebel Pret… En ga eens op bezoek in Iran of Noord Korea om te kijken hoe het daar is. Ze hebben echt wel een groot effect, zelfs Poetin praat er nu over en noemt het een oorlogsverklaring. Dus hij heeft er echt wel last van en al die oligarchen komen bij hem klagen dat hun miljarden verdampen.

Alleen al die regimes onderdrukken de maatschappelijke weerstand die er door ontstaat, dus het zal idd de oorlog in Oekraïne niet kunnen beëindigen.

Ja de roebel is gestegen maar niet erger dan bijvoorbeeld de Iraanse rial of Noord-Koreaanse won. Ik hoef niet naar betreffende landen toe om te beseffen hoe het er is onder de bevolking. Punt dat ik wil maken is dat regimes in betreffende landen desondanks overeind blijven en dat zal in Rusland niet anders zijn.

Dennis
6 maart 2022, 07:13
"Sancties geen effect". Het is maar hoe je het meet.

Gaan Russen dood van de honger? Nee. Kunnen ze nog bellen? Ja, met Chinese telefoons. Xiaomi, Huawei, Oppo etc. Kunnen ze nog in auto's rijden? Ja, Lada, Chinese meuk.

iPhones, Tommy Hilfiger, Mercedes? Boeing en Airbus? Nee. Reserveonderdelen? Nee.

Dus alles wat ze graag willen, kan niet. Het alternatief is niet sexy en niet bling bling en geen wow-factor. En daarnaast is de roebel geen drol meer waard, dus zijn gesmokkelde waren uit het buitenland ook nog eens stervensduur. Dat gaan ze echt merken en dat weten ze ook wel

Dus het is maar hoe je het wilt meten om te bepalen of sancties werken. Ik denk dat de gemiddelde Rus liever een iPhone heeft dan een Mingzu S i13, liever Adidas sneakers dan Xi Hang en liever een VW dan een Lada. Maar ik kan me vergissen.

pietpotent44
6 maart 2022, 08:58
Poetin en effect maatregelen

De belangrijkste sancties voor Rusland zijn het afsluiten van de Russische Centrale Bank en afsluiting van betalingssysteem Swift. Omdat Rusland die nodig heeft voor internationale transacties.
De import en export van Rusland komt op z'n gat te liggen. Rusland kan bijvoorbeeld ook geen vliegtuigonderdelen of elektronica / chips meer importeren.

Ik heb begrepen dat Poetin 8 jaar lang is bezig geweest met dit plan om zich zo min mogelijk kwetsbaar te maken voor dit soort sancties. Maar toch zal het Rusland hard raken.
En Poetin zelf ook. Maar hij zal zich natuurlijk nooit zwak willen tonen, Dat zit nou eenmaal niet in zijn aard. En dat wil hij ook niet uitstralen naar zijn Russische bevolking.

Maar wat ook belangrijk is, is wat voor effect dit zal hebben op de Russische bevolking.
De gewone Rus wil helemaal geen oorlog. Maar die worden wel ook dagelijks overspoeld met Russische staatspropaganda.
Jonge Russen zitten veel online, en krijgen het nieuws uit de hele wereld wel mee. Maar de oude Russen kijken nog steeds vooral televisie. En daarmee eigenlijk alleen staatspropaganda.

Als je in Rusland naar het journaal kijkt, krijg je te horen dat de Oekraiense regering zich agressief heeft opgesteld t.o.v. Rusland, en dat Rusland zich daardoor wel moest verdedigen met een miltaire actie.
En dat het doel zeker niet was om Oekraine te veroveren. Ook krijg je Oekrainers te zien die zeggen dat ze zo blij zijn dat de Russen hen eindelijk komt bevrijden van het de Oekraiense regering.
Ook krijg je daar nog eens wat extra dramatische beelden bij, zoals ene man die zogenaamd zijn been moest amputeren na een Oekrainse aanval (terwijl die man al een prothese had), etc.
Het Kremlin praat bewist niet van een oorlog, maar van een (defensieve) militaire actie. Het Westen zijn de schurken. En Poetin gaat hen redden.

Dus de vraag is, als de Russische burgers het zwaar krijgen, op wie zij dan hun frustratie richten. Op de Russische overheid / Poetin, of op het Westen.
Over een aantal weken zullen de eerste sporen toch al duidelijk zichtbaar moeten zijn.

Poetin is altijd iemand geweest die zich wilde verzetten. Als jong kind al, en als jonge demonstrant, spion, en politicus. Hij is een aantal jaren depressief geweest, zeker na de val van de Berlijnse muur, en het uiteenvallen van de Sovjet Unie. Wat in zijn ogen een paradijs was. Allemaal in de periode 1989-1991 (hij was toen eind 30). Poetin heeft als oud-spion weinig klaar gebakken. Hij was in z'n dertiger jaren eigenlijk een beetje een gefrustreerde man. Beetje een mislukkeling. Hoewel hij wel een goede student was. Pas toen hij later voet aan de grond kreeg in de politiek, en toen Jeltsin hem een belangrijke baan gunde als beveiligings expert (zijn vader zat ook bij de Russische geheime dienst, de voorganger van de KGB), kreeg Poetin voet aan de grond. Het is nog altijd duister hoe hij binnen enkele dagen ineens is benoemd tot President van Rusland. Jeltsin had een drankprobleem, en een steeds slechtere gezondheid. Er moest snel een nieuwe sterke man komen. En sindsdien is Poetin eigenlijk al dik 20 jaar aan de macht in Rusland.

Ik hoop dat het draagvlak onder de Russische bevolking sterk gaat afnemen. En dat van Poetins vertrouwelingen in zijn directe omgeving ook.
Het beste zou eigenlijk zijn als daar intern iets gaat gebeuren. Poetin tot de orde roepen. Afzetten. Of in extreem geval mogelijk zelfs doden (Poetin heeft al tenminste 7 aanslagen op zijn leven overleefd).
Hoe dan ook zal Poetin gestopt moeten worden om een einde te maken aan al het bloed vergieten in Oekarine.

pret
6 maart 2022, 09:03
De belangrijkste sancties voor Rusland zijn het afsluiten van de Russische Centrale Bank en afsluiting van betalingssysteem Swift. Omdat Rusland die nodig heeft voor internationale transacties.

Dat probleem hebben ze al omzeild met rekeningen bij Chinese banken.

pietpotent44
6 maart 2022, 09:16
Dat probleem hebben ze al omzeild met rekeningen bij Chinese banken.

Er is inderdaad een gevaar dat Rusland sterkere banden met China zal ontwikkelen hierdoor.
Maar het gaat natuurlijk om meer dan alleen nieuwe rekeningen openen. De Russen kunnen ook niet meer bij een hoop tegoeden die ze in Europa en de VS gestald hadden.

Maar ook China moet oppassen voor sancties. Of vertroebelde relaties met het Westen, voornamelijk Europa en de VS. China zit tussen 2 vuren in.

Wentelt Eefje
6 maart 2022, 09:56
Maar ook China moet oppassen voor sancties. Of vertroebelde relaties met het Westen, voornamelijk Europa en de VS. China zit tussen 2 vuren in.

China oppassen voor sancties? En de westerse regeringen hun eigen bevolkingen terugslingeren de prehistorie in? Gaat niet gebeuren. Wat die spleetogen ook uitvreten met Tibetanen, Hong-Kong-Chinezen, Oeigoeren en Taiwanezen en hoe ze ook langzaam het zuid oosten van het Afrikaanse continent als achtertuin gebruiken, China doet maar, door niemand gehinderd.

Vergelijk de belachelijke boycot van Russische en Wit-Russische sporters momenteel om een invasie om de etnische Russen in de Donbass regio nota bene tegen het fascistische Oekraïense regime te beschermen terwijl de wereld onlangs nog Olympisch en nu paralympisch sportte in China en het enige land met een groter staatsdopingapparaat dan Rusland wordt ook daarbuiten slechts met fluwelen handschoenen aangepakt…

Brad Clitt
6 maart 2022, 10:20
"Sancties geen effect". Het is maar hoe je het meet.

Gaan Russen dood van de honger? Nee. Kunnen ze nog bellen? Ja, met Chinese telefoons. Xiaomi, Huawei, Oppo etc.

Ik heb ook een paar Chinese telefoons, kan niet zeggen dat ik eronder gebukt ga.
Trouwens een iPhone komt uit de fabriek ernaast.

De oorlog? Tja, wat zal ik ervan zeggen. Ik vind het natuurlijk vreselijk wat er gebeurt en Poetin had er beter aan gedaan om alleen die twee opstandige republieken te 'beschermen' om daarna eens te bekijken wat er nog mogelijk is (en hoe het Westen reageert). Maar hoe jan en alleman nu tekeer gaat tegen hem en Rusland, ik heb er m'n bedenkingen bij. Ze buitelen haast over mekaar heen om sancties af te roepen. Doet me ergens aan die waanzin rond dat virus denken, waarschijnlijk dezelfde Drahtzieher (NWO, WEF).

Geen zorgen, ik tank niet bij Lukoil hoewel het voor mij de dichtsbijzijnde NL-pomp is. Niet uit protest natuurlijk, maar gewoon te duur.

Willem2
6 maart 2022, 10:34
Op meerdere plekken in het land worden vandaag demonstraties gehouden tegen de Russische invasie van Oekraïne. Of vredesdemonstraties vóór Oekraïne zo je wilt. In Amsterdam en Roermond zijn marsen door de stad. Gisteren waren er ook protesten, waarbij Russen aanwezig waren die de invasie die op 24 februari werd ingezet veroordelen.
... https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2022/03/nederlanders-maar-ook-russen-de-straat-op-tegen-oorlog-in-oekraine/

Wentelt Eefje gaat naar Roermond om zijn vlaggetje te verbranden :rolleyes:

Dennis
6 maart 2022, 11:24
Ik heb ook een paar Chinese telefoons, kan niet zeggen dat ik eronder gebukt ga.
Trouwens een iPhone komt uit de fabriek ernaast.

De oorlog? Tja, wat zal ik ervan zeggen. Ik vind het natuurlijk vreselijk wat er gebeurt en Poetin had er beter aan gedaan om alleen die twee opstandige republieken te 'beschermen' om daarna eens te bekijken wat er nog mogelijk is (en hoe het Westen reageert). Maar hoe jan en alleman nu tekeer gaat tegen hem en Rusland, ik heb er m'n bedenkingen bij. Ze buitelen haast over mekaar heen om sancties af te roepen. Doet me ergens aan die waanzin rond dat virus denken, waarschijnlijk dezelfde Drahtzieher (NWO, WEF).

Geen zorgen, ik tank niet bij Lukoil hoewel het voor mij de dichtsbijzijnde NL-pomp is. Niet uit protest natuurlijk, maar gewoon te duur.

Ik typ dit op een Huawei [emoji16]. Komende tijd even opletten waar ik heen vlieg, maar dat terzijde

Maar ik denk dat je het punt mist en dat is Prets' opvatting dat sancties de Russen niet raken, dat is wel zo. Ik noemde Huawei etc. als alternatief voor Westerse producten. Dat een iPhone in Taiwan wordt gemaakt of in China, dat doet er niet toe. De export gebeurt door Apple en die verkoopt niet aan Rusland.

In de tijd van de Sovjet-Unie had je natuurlijk Tupolevs, Antonovs etc. Vliegende doodskisten. Tegenwoordig vliegt zelfs China in westerse vliegtuigen en de Russen ook. In Rusland rijden nog Lada, maar een beetje Rus rijdt in een westers merk of op z'n minst Japans. Waarom zou dat toch zijn?

Ook is met de daling van de roebel koers die Huawei telefoon Rusland een stuk duurder geworden. Dus als de Russen al een alternatief hebben, dan is die flink duurder en dus niet altijd meer betaalbaar. Het uiteindelijke en beoogd effect is natuurlijk, dat de gewone Rus Putin de schuld gaat geven van alle ellende. Dat kan snel gaan, zo merkten we in in de Arabische lente. Hoewel ik dat niet direct zie gebeuren in Rusland. Desondanks gaan de populariteit polls voor Putin de komende tijd geen goed nieuws show zijn

Dennis
6 maart 2022, 12:05
Dat probleem hebben ze al omzeild met rekeningen bij Chinese banken.In Thailand, waar veel Russen op vakantie gaan, accepteren ze geen creditcards meer van Russische banken https://www.thaipbsworld.com/hotels-in-thailands-phuket-and-krabi-stop-accepting-credit-cards-from-russian-tourists/

Dan sta je daar bij je hotel ... Geld opnemen lukt ook niet meer. Contant geld omwisselen in Baht is ook een schok, want is die koers echt zo slecht?

Overstappen op een bank die nog wel in den wijde wereld wordt geaccepteerd, kost tijd en moeite. En het probleem van de waardedaling van de roebel los je er niet mee op

pietpotent44
6 maart 2022, 13:48
Vergelijk de belachelijke boycot van Russische en Wit-Russische sporters momenteel om een invasie om de etnische Russen in de Donbass regio nota bene tegen het fascistische Oekraïense regime te beschermen terwijl de wereld onlangs nog Olympisch en nu paralympisch sportte in China en het enige land met een groter staatsdopingapparaat dan Rusland wordt ook daarbuiten slechts met fluwelen handschoenen aangepakt…

WE' s account is ook al gehacked door het Kremlin :biggrin:

Wentelt Eefje
6 maart 2022, 14:01
Wie de situatie daar al 10 jaar in plaats van 10 dagen volgt heeft nu eenmaal een iets genuanceerder beeld van de verhoudingen daar…

pietpotent44
6 maart 2022, 14:15
Wie de situatie daar al 10 jaar in plaats van 10 dagen volgt heeft nu eenmaal een iets genuanceerder beeld van de verhoudingen daar…

Ehmm. Ik volg Rusland al sinds Poetin aan de macht kwam in 1999. Zelfs daarvoor al.

Willem2
6 maart 2022, 15:43
Brood wordt twee keer zo duur door oorlog en sancties
Brood zal tot ver in 2023 fors meer gaan kosten door de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland. Volgens de bakkersbranche wordt brood wel twee keer zo duur. Ook koek, crackers en pizza ontspringen de dans niet.
.... https://www.ad.nl/economie/brood-wordt-twee-keer-zo-duur-door-oorlog-en-sancties~afac9b9e/

Willem2
6 maart 2022, 15:49

Goh gisteravond Derek Sauer gezien bij Nieuwsuur. Deze journalist en mediamagnaat woont er reeds 32jaar en gaf met tranen in zijn ogen aan dat Rusland binnen een week tijd volledig is veranderd en dat niemand dit op deze wijze zag aankomen.
Maar goed dat zal wel weer een roodmannetje zijn of een salonsocialist of met oog kleppen op door het leven lopen :cool:

Is het IJzeren Gordijn weer terug? 'Propaganda heeft hier nu volledig vrij spel'

"Er is een nieuwe muur rond Rusland opgetrokken en de propaganda heeft nu echt vrij spel." De Nederlandse journalist Derk Sauer, uitgever van de Moscow Times, brengt een kernteam van zijn journalisten naar Nederland. "Onze journalisten willen per se door. We hebben heel lang gesproken en besloten om in ieder geval de mensen naar Nederland te brengen die elke dag de site maken."

Maar een makkelijke beslissing was het niet. "Onze hoofdredacteur heeft drie kinderen en een vrouw. Zijn gezin zomaar in de steek laten... En we weten bij god niet hoe het verder gaat. Dit kan maanden, jaren duren. Mogen die journalisten nog wel terug naar Rusland? Als ze niet terug mogen, kunnen hun kinderen en hun vrouwen dan wel naar het buitenland reizen? Misschien nemen ze wel voor hele lange tijd afscheid van hun gezin? Dat is een beslissing die je in een paar uur moet nemen. Dat is bijna onmenselijk."

Staatsgreep van Poetin
Hij spreekt met veel verdriet en emotie. "Hoe naïef konden we zijn? Ik krijg huilende vrienden aan de telefoon. Hun leven is verwoest. Niemand had dit aan zien komen. Dat hun land in een week verwoest is. Deze oorlog verwoest twee landen: Oekraïne en Rusland. Het verwoest een generatie jonge mensen die hoop hebben op een betere toekomst en dingen aan het doen zijn. Die zich willen ontwikkelen."
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2419992-is-het-ijzeren-gordijn-weer-terug-propaganda-heeft-hier-nu-volledig-vrij-spel

Picasso 1
6 maart 2022, 18:49
Wie in Rusland demonstreert tegen de oorlog wordt gearresteerd en riskeert een jarenlange gevangenisstraf.
Hier het moment waarop ook een bekende activistische 'oma', Yelena Osipova, wordt gearresteerd.

https://www.youtube.com/watch?v=mG3Z1iiynRc

Zo ziet een politiestaat er uit.

Ascari
6 maart 2022, 19:07
Kijk eens naar de koers van de Roebel Pret… En ga eens op bezoek in Iran of Noord Korea om te kijken hoe het daar is. Ze hebben echt wel een groot effect,

Iran zit op de 2e grootste olievoorraad van de wereld. Denk maar niet dat zij op een houtje moeten bijten. Ja de sancties zijn vervelend maar die gasten zwemmen in het geld. Noord-Korea is een ander verhaal, die zijn straatarm.

Willem2
6 maart 2022, 20:10
Iran zit op de 2e grootste olievoorraad van de wereld. Denk maar niet dat zij op een houtje moeten bijten. Ja de sancties zijn vervelend maar die gasten zwemmen in het geld. Noord-Korea is een ander verhaal, die zijn straatarm.

Iran staat op 3 en het land met de grootste voorraad staat niet bekend als rijkste land; Venezuela
https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-landen-met-de-grootste-oliereserves/
sterker nog in 2020 ten tijde van de eerste coronacrisis werd er wel wat anders gedacht want plotseling was de olie niet meer zo veel waard
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5177777/olie-platform-diepzeeplatform-oliewinning-corona-prijsdaling-co2

Het kan verkeren ....

Ascari
6 maart 2022, 20:42
Iran staat op 3 en het land met de grootste voorraad staat niet bekend als rijkste land; Venezuela
https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-landen-met-de-grootste-oliereserves/
sterker nog in 2020 ten tijde van de eerste coronacrisis werd er wel wat anders gedacht want plotseling was de olie niet meer zo veel waard
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5177777/olie-platform-diepzeeplatform-oliewinning-corona-prijsdaling-co2

Het kan verkeren ....

Klopt als je niet je economie opensteld voor die graaiers uit Amerika dan houden ze je met sancties wel klein. Alleen weet Iran met de zwarte markt hun olie wel te verkopen. Met al die bergen en corrupte douaniers is het midden oosten een paradijs voor smokkelaars.

Willem2
6 maart 2022, 20:58
Door de oorlog in Oekraïne liepen zondag enkele honderden mensen mee met een vredesmars in Roermond.

Deelnemers van de steunmars wandelden met geel-blauwe vlaggen en bloemen door de stad.

.... https://nos.nl/regio/limburg/artikel/241682-honderden-mensen-lopen-mee-in-steunmars-voor-oekraine

Wentelt Eefje liep ook mee met zijn Oekrainse vlaggetje

Wentelt Eefje
6 maart 2022, 21:39
Goh gisteravond Derek Sauer gezien bij Nieuwsuur. Deze journalist en mediamagnaat woont er reeds 32jaar en gaf met tranen in zijn ogen aan dat Rusland binnen een week tijd volledig is veranderd en dat niemand dit op deze wijze zag aankomen.
Maar goed dat zal wel weer een roodmannetje zijn of een salonsocialist of met oog kleppen op door het leven lopen :cool:

Nee hoor, over de autoriteit die Derk Sauer als Rusland-kenner bezit hoeven we echt niet in discussie te gaan…

Willem2
6 maart 2022, 22:11
Het aantal mensen dat vanuit Oekraïne naar Polen is gevlucht vanwege de Russische invasie heeft zondag om 20 uur de een miljoen overschreden. Dat meldt de Poolse douane op Twitter.

'Dit zijn een miljoen menselijke tragedies, een miljoen mensen die door oorlog uit hun huizen zijn verdreven sinds 24 februari', aldus een verklaring op Twitter. 'Een miljoen mensen die na het oversteken van de grens van grenswachten hoorden: You are safe'.

Eerder op zondag meldden de Verenigde Naties dat de afgelopen tien dagen in totaal ruim 1,5 miljoen mensen uit Oekraïne zijn gevlucht. Daarmee is het volgens de organisatie 'de snelst groeiende vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog'.
.... https://www.ad.nl/buitenland/live-rusland-kondigt-aanval-op-wapenindustrie-oekraine-aan-stroom-vluchtelingen-naar-polen-overschrijdt-een-miljoen~add018eb/

Dennis
7 maart 2022, 05:39
Klopt als je niet je economie opensteld voor die graaiers uit Amerika dan houden ze je met sancties wel klein. Alleen weet Iran met de zwarte markt hun olie wel te verkopen. Met al die bergen en corrupte douaniers is het midden oosten een paradijs voor smokkelaars.Nee hoor. Venezuela was een rijk land. Mooi land ook wel. Maar als je een corrupt regime hebt, zul je iedereen en alles, van hoog tot laag, moeten omkopen om aan jou zijde te blijven staan. Dat kost enorm veel geld plus alle middelen nodig om de macht te behouden (wapens, technologie). De sancties maken dat erger en werken ook in de hand dat smokkelwaar naar en vanuit Venezuela veel geld kost. Want ook de smokkelaars willen goed verdienen. Gevolg is dat de gewone man tegen een torenhoge inflatie aankijkt en lege schappen in de winkels.

Nu is Zuid Amerika nooit helemaal vrij van corruptie, maar de tijden van socialistische leiders is achterhaald. Een milder regime zou heel veel verlichting brengen in de leefomstandigheden. Maar daarin zijn de leiders niet geïnteresseerd. Alleen hun eigen macht telt. Ik noem altijd Robert Mugabe als het voorbeeld hoe een acceptabel idee kan uitgroeien tot absurditeit. Als je meer dan 10, 12 jaar aan de macht bent en nog steeds denkt dat je de beste keuze voor het land bent, dan is er iets met je mis. Dan heb je waanideeën. In Nederland is Rutte..... Juist ja!

Venezuela, Iran, Rusland. Rijke landen met een onderdrukkend regime. Saudi Arabië kan daar ook bij, maar is meer vanuit religieuze redenen zo. Iran ook vanuit die religieuze reden, maar ook omdat de macht bij de ayatollahs willen houden. Landen die als ze fatsoenlijk zouden zijn, een enorme rijkdom voor hun inwoners zouden bieden. Maar ze kiezen ervoor de macht bij de huidige leiders te houden evenals de rijkdom. Dat gaat ooit fout. Ooit komt het volk z'n deel opeisen

pietpotent44
7 maart 2022, 06:59
dan 10, 12 jaar aan de macht bent en nog steeds denkt dat je de beste keuze voor het land bent, dan is er iets met je mis. Dan heb je waanideeën. In Nederland is Rutte..... Juist ja!

Venezuela, Iran, Rusland. Rijke landen met een onderdrukkend regime. Saudi Arabië kan daar ook bij, maar is meer vanuit religieuze redenen zo. Iran ook vanuit die religieuze reden, maar ook omdat de macht bij de ayatollahs willen houden. Landen die als ze fatsoenlijk zouden zijn, een enorme rijkdom voor hun inwoners zouden bieden. Maar ze kiezen ervoor de macht bij de huidige leiders te houden evenals de rijkdom. Dat gaat ooit fout. Ooit komt het volk z'n deel opeisen

Inderdaad. Poetin heeft inmiddels zoveel op zijn kerfstok dat hij moet vrezen voor zijn leven wanneer hij de macht verliest. Hij heeft tijdens de Arabische lente gezien wat er is gebeurd met de machthebbers. Hij zit dus ook als het ware gevangen in zijn eigen corrupte systeem.
En heeft ie geregeld dat hij in theorie tot ruim na zijn 80e nog president kan blijven. Voor de macht en zijn eigen veiligheid.

Al de kritische mensen, oligarchen, journalisten, politieke tegenstanders die op mysterieuze wijze van de aardbodem zijn verdwenen, opgejaagd of jarenlang gevangen gezet. De omgekomen bewoners van het opgeblazen appartementencomplex waarvan de regering zelf verdacht wordt, onderzoekers daarvan gevangen gezet, de duizenden omgekomen militairen in Tsjetsjenie, het witwassen van geld in het buitenland met dubieuze bedrijf constructies en vastgoed, etc.

In feite is het Kremlin gewoon een criminele organisatie. En Poetin het hoofd daarvan. Met een uitstekende propaganda machine.

Zeus1
7 maart 2022, 09:19
Inderdaad. Poetin heeft inmiddels zoveel op zijn kerfstok dat hij moet vrezen voor zijn leven wanneer hij de macht verliest. Hij heeft tijdens de Arabische lente gezien wat er is gebeurd met de machthebbers. Hij zit dus ook als het ware gevangen in zijn eigen corrupte systeem.
En heeft ie geregeld dat hij in theorie tot ruim na zijn 80e nog president kan blijven. Voor de macht en zijn eigen veiligheid.

Al de kritische mensen, oligarchen, journalisten, politieke tegenstanders die op mysterieuze wijze van de aardbodem zijn verdwenen, opgejaagd of jarenlang gevangen gezet. De omgekomen bewoners van het opgeblazen appartementencomplex waarvan de regering zelf verdacht wordt, onderzoekers daarvan gevangen gezet, de duizenden omgekomen militairen in Tsjetsjenie, het witwassen van geld in het buitenland met dubieuze bedrijf constructies en vastgoed, etc.

In feite is het Kremlin gewoon een criminele organisatie. En Poetin het hoofd daarvan. Met een uitstekende propaganda machine.

Vele overeenkomsten ook met die corrupte Erdogan.

Player
7 maart 2022, 10:15
zal het land vroeg of laat wel in zware problemen komen.Ik denk dat de EU sneller in de problemen gaat komen. Biden en co tonen zich tot nu toe geen sterke partner in dit conflict en de EU mag de kastanjes uit het vuur halen. Op de Europese beurzen vloeit al elke dag volop bloed Energie- en grondstofprijzen zijn sky high, elke psychologische bovengrens is verdwenen. Eerst was 150 USD de verwachtte bovengrens, ondertussen is dat 200 USD and counting. Duitsland staat terecht op de rem voor een embargo op Russisch gas en olie. Want dan gaat het licht letterlijk en figuurlijk uit voor de Europese economie en komen we voor een paar trimesters in een zware recessie. Voor zover dat nog afgewend kan worden. Dat in het licht van hoge inflatie is een algehele verarming van de Europse bevolking. Les gilets jaunes, ou sont ils maintenant? Ik ben afgelopen W-E in 2 verschillende Clubs geweest, ik vond het voor het begin van de maand opvallend mak. Zelfs daar worden mensen meer onzeker zou je denken. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar het ziet er meer naar uit dat een gecoördineerde actie van alle NAVO mogendheden een waarschijnlijk scenario wordt.

Enige hoopgevende is dat Poetin veel trekjes begint te krijgen van Hitler in zijn Berlijnse bunker in 1944. Ovaal gezicht omdat hij onder de medicijnen zit en een slechte gezondheid heeft, woedeuitbarstingen, blitzkrieg die niet volgens plan verloopt en soldaten met laag moraal. Als er nu nog wat eervolle en moedige generaals zitten in het Kremlin, dan plegen die een machtsputch vooraleer hij alle waanzin nabij is.

Willem2
7 maart 2022, 10:47
Rode Kruis: Mijnen op evacuatieroute vanuit Mariupol
Op de route die het Russische leger zondag openstelde voor burgers van Mariupol om de belegerde stad te ontvluchten lagen mijnen. Dat werd al snel ontdekt door medewerkers van het Rode Kruis die probeerden de zuidelijke havenstad te verlaten, zegt Dominik Stillhart, directeur operaties van het Internationaal Comité van het Rode Kruis (ICRC) tegen de BBC.

Net als een dag eerder kwam de geplande evacuatie op zondag al snel tot stilstand vanwege aanhoudende beschietingen. Beide kanten hadden volgens Stillhart "dagenlang" gesproken over de vluchtroutes, maar over de details van een staakt-het-vuren was geen overeenstemming bereikt. Een principeakkoord daarover werd gelijk geschonden.
... https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6185514/weer-gevechten-ondanks-wapenstilstand-rode-kruis-zag-mijnen-liggen-op-evacuatieroute.html

Willem2
7 maart 2022, 11:03
De sirenes gingen weer .... het was de eerste maandag van de maand ....

Picasso 1
7 maart 2022, 11:06
... https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6185514/weer-gevechten-ondanks-wapenstilstand-rode-kruis-zag-mijnen-liggen-op-evacuatieroute.html

Misdadig het beschieten van weerloze burgers die de vluchtroutes aan het nemen waren.

36679

Dennis
7 maart 2022, 11:58
Ik denk dat de EU sneller in de problemen gaat komen. Biden en co tonen zich tot nu toe geen sterke partner in dit conflict en de EU mag de kastanjes uit het vuur halen. Op de Europese beurzen vloeit al elke dag volop bloed Energie- en grondstofprijzen zijn sky high, elke psychologische bovengrens is verdwenen. Eerst was 150 USD de verwachtte bovengrens, ondertussen is dat 200 USD and counting. Duitsland staat terecht op de rem voor een embargo op Russisch gas en olie. Want dan gaat het licht letterlijk en figuurlijk uit voor de Europese economie en komen we voor een paar trimesters in een zware recessie. Voor zover dat nog afgewend kan worden. Dat in het licht van hoge inflatie is een algehele verarming van de Europse bevolking. Les gilets jaunes, ou sont ils maintenant? Ik ben afgelopen W-E in 2 verschillende Clubs geweest, ik vond het voor het begin van de maand opvallend mak. Zelfs daar worden mensen meer onzeker zou je denken. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar het ziet er meer naar uit dat een gecoördineerde actie van alle NAVO mogendheden een waarschijnlijk scenario wordt.

Enige hoopgevende is dat Poetin veel trekjes begint te krijgen van Hitler in zijn Berlijnse bunker in 1944. Ovaal gezicht omdat hij onder de medicijnen zit en een slechte gezondheid heeft, woedeuitbarstingen, blitzkrieg die niet volgens plan verloopt en soldaten met laag moraal. Als er nu nog wat eervolle en moedige generaals zitten in het Kremlin, dan plegen die een machtsputch vooraleer hij alle waanzin nabij is.

Iedereen die denkt dat Europa hier financieel en economisch ongeschonden uitkomt, is van het padje af. Dus ja, wij gaan het ook merken. Alleen al de hogere energiekosten spelen ons parten met torenhoge inflatie tot gevolg. En een minister die niet wil ingrijpen of weet hoe ze moet ingrijpen.

Maar Europa heeft een veel grotere economie dan Rusland, die bovendien ook nog eens iets produceert. De afhankelijkheid van het Russisch gas is natuurlijk een enorme blunder van onze politici, die blijkbaar nog geen half uur vooruit kunnen kijken, laat staan regeren en die blijkbaar ook nooit een scenario hebben opgesteld waarin Europa voor een dergelijk probleem komt te staan. Het comfort van de lage prijzen was belangrijker blijkbaar.

Maar het is niet Europa die de kastanjes voor de VS uit het vuur haalt. Het speelt zich op ons continent af, dus logisch dat wij er bij betrokken zijn. Bovendien vliegen langs de grenzen van Polen, Roemenië en Bulgarije hele hordes drones, tankvliegtuigen, radarvliegtuigen etc. Deels Brits, deels ook Nederlands (althans de A330 tankers zijn Nederlands registreert en hebben Eindhoven als thuisbasis, vliegen vanaf Köln-Bonn op dit moment) en de nodige Amerikaanse AWACS.

Maar de VS ziet dit vooralsnog als een Russisch- Oekraïens conflict. Directe betrokkenheid zou door Rusland (Putin) worden opgevat als inmenging met alle mogelijke gevolgen van dien. Stel dat Polen z’n Mig 29’s aan Oekraïne gaat leveren en in ruil daarvoor van de VS F-16’s krijgt (wat Polen heeft voorgesteld), dan kunnen de rapen snel gaar zijn. Als de Russische luchtmacht opeens grote(re) verliezen gaat leiden doordat hun vliegtuigen uit de lucht worden geschoten door de Oekraïense luchtmacht of door Stingers geleverd door o.a. Nederland, dan escaleeert dit nog veel meer. Want Putin weet ook wie die wapens geleverd heeft en zal dat uitleggen als directe steun en betrokkenheid in het conflict. En dan heeft hij nog wel een punt ook.

Ik hoop dat dit conflict niet leidt tot WW3. Maar WW1 begon ook in Sarajevo met de moord (knullig uitgevoerd trouwens) op de Oostenrijkse keizer en WW2begon ook met de inval in een Oostblokland (Polen). Zou zo maar kunnen dat we aan het begin van WW3 staan als een van de partijen z’n zenuwen verliest.

Willem2
7 maart 2022, 13:31
Zou zo maar kunnen dat we aan het begin van WW3 staan als een van de partijen z’n zenuwen verliest.

Is maar goed dat Israel en Turkije bemiddelen met China op de reserve-bank. Dan kan een ieder weer rustig gaan slapen :rolleyes:

Gelukkig heeft Dennis samen met zijn provinciegenoten al ingestemd om weeer gas te winnen.
Het gas en olie is goedkoop uit Rusland maar er zijn wel alternatieven voor Europa.

Dennis
7 maart 2022, 13:43
Gelukkig heeft Dennis samen met zijn provinciegenoten al ingestemd om weeer gas te winnen.

Groningen is niet tegen gaswinning an sich. Maar de overheid en de NAM hebben het nooit serieus genomen en in eerste instantie zelfs ontkend. Pas sinds een paar jaar is er wat verandert in de benadering, maar nog steeds gaat alles traag en langs meerdere loketten.

Dus als er niets verandert, dan gewoon geen gas meer uit Groningen. Goede voorstellen om eventuele schade te vergoeden bij heropening van de gaskraan heb ik nog niet gehoord.

Dat gezegd hebbende; de Groningers gaan niet over het heropenen. Dat doet het kabinet

Dennis
7 maart 2022, 13:55
Is maar goed dat Israel en Turkije bemiddelen met China op de reserve-bank. Dan kan een ieder weer rustig gaan slapen :rolleyes:
.Willen bemiddelen... Het is de vraag of Rusland daar op dit moment wel aan wil. Tot die tijd kan er nog veel escaleren en misgaan.

Herr Fick
7 maart 2022, 14:16
... Les gilets jaunes, ou sont ils maintenant? Ik ben afgelopen W-E in 2 verschillende Clubs geweest, ik vond het voor het begin van de maand opvallend mak. Zelfs daar worden mensen meer onzeker zou je denken. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar het ziet er meer naar uit dat een gecoördineerde actie van alle NAVO mogendheden een waarschijnlijk scenario wordt.

Putin zou niet liever hebben dan dat er in Europa burgerprotesten komen. Laat de gillets jaunes dus maar thuisblijven, hoewel ik hun eisen dikwijls begrijp.

In FRE zijn er relatief trouwens meer overheidsingrepen in de energieprijzen dan in België omdat de staat er hoofd- en dikwijle enige aandeelhouder van de energiemaatschappijen is. Dat is net wat gilets jaunes vragen. Daarom hoor en zie je ze voorlopig niet.

Een gezamenlijke NAVO-actie vereist ook de steun en vooral participatie van de bevolking van NAVO landen.
Belgen bijvoorbeeld -een volk dat zich uitsluitend identificeert met bier, frieten, chocolade, wafels en popfestivals- zullen nooit genoeg soldaten voortbrengen..

pret
7 maart 2022, 15:36
Het gas en olie is goedkoop uit Rusland maar er zijn wel alternatieven voor Europa.

Ow en wat zijn die alternatieven precies?

Picasso 1
7 maart 2022, 15:48
Gisteren deze documentaire gezien op Netflix over de 3 maanden lange studentendemonstraties (die in een revolutie ontaardden) in 2013/2014 in Oekraïne waarbij 125 doden vielen en bijna 2000 gewonden. Als het Oekraïense volk een soortgelijke strijdlust toont als toen (dat resulteerde in de vlucht van de toenmalige pro-Rusland gezinde president Janoekovitsch naar Rusland), dan zal Rusland nooit van ze kunnen winnen.
Netflix stelt deze documentaire voor iedereen gratis beschikbaar via haar Youtube kanaal.

https://www.youtube.com/watch?v=yzNxLzFfR5w

WANDELAAR5
7 maart 2022, 16:13
Maar de VS ziet dit vooralsnog als een Russisch- Oekraïens conflict. Directe betrokkenheid zou door Rusland (Putin) worden opgevat als inmenging met alle mogelijke gevolgen van dien. Stel dat Polen z’n Mig 29’s aan Oekraïne gaat leveren en in ruil daarvoor van de VS F-16’s krijgt (wat Polen heeft voorgesteld), dan kunnen de rapen snel gaar zijn. Als de Russische luchtmacht opeens grote(re) verliezen gaat leiden doordat hun vliegtuigen uit de lucht worden geschoten door de Oekraïense luchtmacht of door Stingers geleverd door o.a. Nederland, dan escaleeert dit nog veel meer. Want Putin weet ook wie die wapens geleverd heeft en zal dat uitleggen als directe steun en betrokkenheid in het conflict. En dan heeft hij nog wel een punt ook.

We moeten m.i. vooral niet bang zijn voor escalatie. Juist angstvallig niets doen heeft de huidige situatie verergerd. Poetin heeft alleen respect voor spierballen. Zwakte zet hem aan tot steeds verder gaan. We hebben hem zijn gang laten gaan in Georgië, Syrië en de Krim, dus hij schat in dat we bij Oekraïne ook weer niets doen. De sancties en de eenheid en snelheid van de Westerse wereld hebben hem denk ik onaangenaam verrast. We hebben nu besloten dat er geen NATO soldaten gaan vechten in Oekraïne, maar ik denk dat we verder alles moeten doen om Poetin duidelijk te maken “tot hier en niet verder”. Als het handig is voor Oekraïne om vliegtuigen te leveren, dan moeten we dat doen.

Player
7 maart 2022, 16:27
Ow en wat zijn die alternatieven precies?Geen betaalbare en/of op dit moment logistiek en operationeel uitvoerbare. LNG kan nog meer met schepen worden aanvoerd in oa Zeebrugge maar dat opschalen naar voldoende capaciteit is niet op 1,2,3 geregeld. Kost tijd en geld. De OPEC verhoogt de productiecapaciteit à rato van 400k vaten/maand maar dat is theorie, ze halen dit in realiteit niet. Zelfs Iraanse olie zal niet voldoende zijn. Het wordt een koude, donkere en peperdure winter in 2022/2023 zonder invoer uit Rusland. There is no alternative.

Een gezamenlijke NAVO-actie vereist ook de steun en vooral participatie van de bevolking van NAVO landen.Bij geen enkele militaire actie wordt de mening van de bevolking gevraagd. Sterker nog, het is al gebeurd voor de bevolking het beseft. Modern warfare anno 2022 vereist geen of niet veel troepen aan de grond tenzij gerichte acties van Special Forces (bij uitstek SAS, Navy SEALS en het Franse Vreemdelingenlegioen). Voor al de rest zijn er de USAF en RAF en een arsenaal kruisvluchtwapens, daarna nog een portie B-52's en napalm om zeker te zijn dat Rusland's strategische doelwitten volledig naar het stenen tijdperk worden verwezen.

Het zal zo geen vaart lopen maar gerichte (geheime) militaire missies zullen er toch moeten komen. Al was het maar om de Baltische Staten, Polen, Finland en Zweden in de 1ste plaats te ontzetten.

China heeft een sleutel in handen en zou handig gebruik kunnen maken van de situatie om hun invloedssfeer uit te breiden met dit Oekraïnsch conflict. Terwijl in het Verre Oosten een volgende militaire dreiging kan gaan broeien als het Westen China blijft laten begaan.

Willem2
7 maart 2022, 17:05

Voor de meeste Turken is dat in de kou zitten en in de zomer de airco uit. En op een houtje bijten.
Voor de rest is het stroom, olie en gas uit o.a. Noorwegen, USA, GB, Nederland, Libië. ....

WANDELAAR5
7 maart 2022, 17:40
Iedereen lijkt deze post alweer vergeten:
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?57845-Oekra%EFne&p=773736#post773736

Een goede beschouwing van alle alternatieven voor Russisch gas en olie. Maar uit die gedegen analyse blijkt dat het allemaal niet zo simpel is. Pijpleidingen met te weinig capaciteit, ontbrekende capaciteit om hoog calorisch gas om te zetten naar laag calorisch en nog zo wat praktische problemen.

Picasso 1
7 maart 2022, 17:57
We moeten m.i. vooral niet bang zijn voor escalatie. Juist angstvallig niets doen heeft de huidige situatie verergerd. Poetin heeft alleen respect voor spierballen. Zwakte zet hem aan tot steeds verder gaan. We hebben hem zijn gang laten gaan in Georgië, Syrië en de Krim, dus hij schat in dat we bij Oekraïne ook weer niets doen. De sancties en de eenheid en snelheid van de Westerse wereld hebben hem denk ik onaangenaam verrast. We hebben nu besloten dat er geen NATO soldaten gaan vechten in Oekraïne, maar ik denk dat we verder alles moeten doen om Poetin duidelijk te maken “tot hier en niet verder”. Als het handig is voor Oekraïne om vliegtuigen te leveren, dan moeten we dat doen.

Zo gaat het ook bij criminelen. Ze ruiken tot waar de zwakte reikt van de ander en dat terrein pikken ze dan in. De wereld moet altijd datgene doen wat juist en rechtvaardig is ongeacht de consequenties.

Poetin kreeg vooraf een vrijbrief met de aankondiging door Navo landen dat ze niet in zouden grijpen. Terwijl hij (bluf)poker speelt, lieten de andere landen hem hun kaarten zien.

Picasso 1
7 maart 2022, 18:09
Iedereen lijkt deze post alweer vergeten:
https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?57845-Oekra%EFne&p=773736#post773736

Een goede beschouwing van alle alternatieven voor Russisch gas en olie. Maar uit die gedegen analyse blijkt dat het allemaal niet zo simpel is. Pijpleidingen met te weinig capaciteit, ontbrekende capaciteit om hoog calorisch gas om te zetten naar laag calorisch en nog zo wat praktische problemen.

Laat Duitsland maar de kerncentrales heropenen die ze zelfs recentelijk in januari hebben gesloten, notabene op hetzelfde moment dat er escalatie gaande was en massaal Russische troepen aan de Oekraïense grens werden verzameld.
Als er één land verdient om in grote energieproblemen te komen dan is het Duitsland wel (ongelooflijk wat een baggerbeleid heeft plaats gevonden in dat land).

Willem2
7 maart 2022, 18:35
@Picasso 1 op deze wijze kan je beter de energietransitie doorvoeren :rolleyes: Als je in complotten gelooft dan zit hier een groter plan achter :cool:

deket
7 maart 2022, 18:42
Velen roepen maar om een krachtdadig handelen en dus militaire op te treden vanuit de NAVO en niet te wachten tot er een NAVOlidstaat binnengevallen wordt en dat we niet mogen wegkijken. Akkoord dat de logistieke hulp en opvangen can vluchtelingen vaak geweten sussen is maar wat kan men verder doen? Het zou bovendien een derde wereldoorlog betekenen met kernwapens en de nieuwe artificiële oorlogsvoering (drones)
Poetin lijkt me alleen geïnteresseerd in wat Bidden gaat beslissen. Een Macron kon hem worst schelen,dat is al bewezen toen de Franse president op eigen houtje ging onderhandelen en naar Moskou vloog voor de inval.
Maar voor Sleepy Joe lijkt het dus niet gemakkelijk, wat hij ook doet.
Ingrijpen en een derde wereldoorlog waarschijnlijk beginnen of naar de andere kant kijken en samen met de overige democratische landen boycotten inroepen waar vooral de gewone, arme Rus het slachtoffer van gaat zijn
Het is allemaal niet zo simpel juist zoals een oorlog nooit iets is tussen duivels en engelen en waar de engelen bestaan naargelang uit welk land de propaganda komt

Badslippers
7 maart 2022, 19:03

Misschien landen waar nog enorme voorraden in de grond zitten. Canada, Venezuela, Libië, Saoudi-Arabië, Iran, Irak. Even los van allerlei politieke complicaties en dictatoriale regimes. En onze trouwe bondgenoten van België leveren de mammoettankers van Euronav want dat bedrijf beschikt over de grootste olietankers (https://www.maritime-executive.com/article/euronav-becomes-world-s-only-ulcc-owner) ter wereld.
En, belangrijker nog, in Venlo hebben we de RRP. Dus wij blijven er warmpjes bijzitten. Olie genoeg.

Picasso 1
7 maart 2022, 19:06
@Picasso 1 op deze wijze kan je beter de energietransitie doorvoeren :rolleyes: Als je in complotten gelooft dan zit hier een groter plan achter :cool:

Naar kernenergie ja, naar windmolens laat ik aan de ideologische fantasten over.
We hadden al in veel Europese landen meerdere kerncentrales (de energie transitie was veel meer binnen handbereik). Door de 'klimaat agenda' zijn veel kerncentrales inmiddels gesloten.
Het enige goede aan deze oorlog is dat zelfs de ogen van fantasten iets worden geopend.

pret
7 maart 2022, 19:35
Naar kernenergie ja, naar windmolens laat ik aan de ideologische fantasten over.

Breaking news: volgens welingelichte bronnen hebben W2 en BS een windmolen laten plaatsen in hun achtertuin. :biggrin:

stimpy3
7 maart 2022, 21:54
China heeft een sleutel in handen en zou handig gebruik kunnen maken van de situatie om hun invloedssfeer uit te breiden met dit Oekraïnsch conflict. Terwijl in het Verre Oosten een volgende militaire dreiging kan gaan broeien als het Westen China blijft laten begaan.

Als de chinezen het handig spelen, pfoah. Putin heeft het russische leger in de oekrainse gehaktmolen geduwd. Het gaat jaren duren om dat te herbouwen, en voor een deel is dat ook gewoon onmogelijk (je bent er niet met staal voor tanks, je moet ook allerlei electronica aan boord hebben, en zoveel eigen high-tech industrie heeft Rusland niet). Rusland heeft wel grondstoffen (olie, gas, metalen). China heeft high-tech en kant-en-klare wapens. Ik denk dat china er best OK mee is als er een interne machtsovername komt en er opeens allemaal china-vriendelijke generaals worden benoemd en Rusland effectief een chinese vazalstaat wordt.

Willem2
7 maart 2022, 22:29
"Wat we zien na tien dagen oorlog is dat het Russisch leger extreem ongeorganiseerd is, verrassend ongemotiveerd, er zijn veel krijgsgevangen Russen die zich hebben overgegeven of zijn vastgezet, en het materiaal is niet zo geavanceerd als werd verondersteld." Dat zegt Christo Grozev, directeur van Bellingcat Rusland, tegen Nieuwsuur.

Het onderzoeksnetwerk van burgerjournalisten analyseert foto's en video's vanuit Oekraïne. Dat doen ze om bewijs van mogelijke oorlogsmisdaden vast te leggen en het verloop van de oorlog in kaart te brengen.

En dat verloop valt tegen, denkt Grozev. "Wat ons is opgevallen is dat de oorlogsmaterialen op de grond bedoeld waren voor een veel kortere oorlog. We zien nu dat de bronnen uitgeput raken." Daarmee doelt Grozev niet alleen op wapentuig als raketten die over grote afstand doelen kunnen raken, maar ook op basisbehoeften als eten voor de Russische militairen. Soldaten vragen volgens hem de lokale bevolking om hulp.

Het leger zit op veel verschillende plaatsen in Oekraïne, veel van die plaatsen zijn moeilijk bereikbaar voor het bevoorraden van de troepen. Grozev verwacht dan ook dat de logistieke operatie om dit voor elkaar te krijgen een "nachtmerrie" wordt voor de Russen.

115 tanks uitgeschakeld
Geregeld worden er beelden getoond van neergehaald of in beslag genomen Russisch wapentuig. Bellingcat zegt dat er zo'n 700 legervoertuigen zijn vernietigd, waaronder meer dan 115 tanks.

Deze verliezen zijn onder andere het resultaat van het gebruik van Westerse anti-tankwapens, die het Oekraïense leger op een goede manier gebruikt. Ook het onbemande legervliegtuig, de Bayraktar TB2, zorgt voor veel verliezen bij het Russische leger. Oekraïne heeft zes van deze drones. Volgens Bellingcat zijn de toestellen in staat om hele konvooien uit te schakelen.

Toch denken de burgerjournalisten van Bellingcat niet dat het einde van de oorlog in zicht is. Er zijn nog steeds veel beschietingen van steden, allemaal gericht op het versnellen van een Oekraïense overgave.
.... https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2420264-bellingcat-russisch-leger-ongeorganiseerd-en-ongemotiveerd

Willem2
7 maart 2022, 22:29
Actiedag Giro555: Nederland haalt 106 miljoen euro op voor Oekraïne
.... https://www.ad.nl/show/actiedag-giro555-nederland-haalt-106-miljoen-euro-op-voor-oekraine~a026363c/

Herr Fick
7 maart 2022, 23:22
Bij geen enkele militaire actie wordt de mening van de bevolking gevraagd. ... Modern warfare anno 2022 vereist geen of niet veel troepen aan de grond tenzij gerichte acties van Special Forces (bij uitstek SAS, Navy SEALS en het Franse Vreemdelingenlegioen). Voor al de rest zijn er de USAF en RAF en een arsenaal kruisvluchtwapens, daarna nog een portie B-52's en napalm om zeker te zijn dat Rusland's strategische doelwitten volledig naar het stenen tijdperk worden verwezen ... militaire missies zullen er toch moeten komen. Al was het maar om de Baltische Staten, Polen, Finland en Zweden in de 1ste plaats te ontzetten.
Er is maar één manier om militair ingrijpen van de NAVO te verrechtvaardigen en dat is een aanval op een NAVO-land.
Een RUS aanval op de Baltische staten zou een zegen voor de UKR zijn want dan moet de NAVO tussenkomen. Ik ga er van uit de Poetin dat ook weet.

Als je nu een beperkte gerichte actie op RUS heeft het een reden om Washington of Brussel in de as te leggen. Slecht idee, dus. RUS is nu eenmaal een kernmacht. De aanwezigheid van WOMD is nu geen twijfel maar een zekerheid en dat is het grote verschil met bijvoorbeeld Irak.

RUS heeft al zijn vorige oorlogen verloren en eigenlijk hebben ze deze ook al verloren en dat weten ze zelf ook. Vandaar Poetin zijn dreiging met kernwapens.
Zelfs als ze gans UKR innemen lijden ze gezichtsverlies omdat het zo moeizaam gaat.

Onze beste mogelijkheden liggen er in om het conflict niet zo snel mogelijk te stoppen, maar om het zo lang mogelijk te laten duren. We moeten RUS mentaal en materieel laten doodbloeden. Ze vechten in een oorlog waar ze uiteindelijk weinig te winnen hebben. Dit in tegenstelling tot de UKR.

Zoiets doe je tactisch door massale logistieke steun voor UKR en strategisch door de economie en de publieke opinie van RUS te bespelen om zo de poten onder Poetins stoel te zagen. Maar dat laatste vraagt veel tijd, natuurlijk. En ondertussen moeten we zeker CHN en IND te vriend houden en dit zowel voor onze economie als om te vermijden dat ze de kant van RUS kiezen.

En tegelijk kunnen we alleen maar hopen dat Poetin niet helemaal doordraait en dus niet op de rode knop drukt ..

Herr Fick
8 maart 2022, 08:03
Heel de UKR situatie is misschien ook een les voor het Westen om niet te snel de onafhankelijkheid van nieuwe staten te erkennen. Het is wel leuk maar het geeft een hoop rommel achteraf ..

Player
8 maart 2022, 08:08
@Herr Fick Theoretisch gezien is dit een langdurig conflict maken een mogelijkheid, was het niet dat de Europese economie veel eerder zal gewurgd zijn. Rusland zal het langer volhouden. En als budgetbeer ga je dan niet veel meer naar SC's rijden. Wapens worden al te vaak opgenomen omwille van olie en andere grondstoffen, economische belangen. Wees maar gerust dat er al buitenlandse Special Forces en andere supporttroepen voet aan grond hebben in Oekraïne. En dat er bekeken wordt hoe men alle strategische doelwitten aanpakt. Brussel en al zeker Washington zullen niet zo snel in as liggen, je overschat Rusland dan schromelijk.

Herr Fick
8 maart 2022, 11:11
... was het niet dat de Europese economie veel eerder zal gewurgd zijn. Rusland zal het langer volhouden ... je overschat Rusland dan schromelijk. Als jij het zegt :confused:

Herr Fick
8 maart 2022, 11:15
... buitenlandse Special Forces en andere supporttroepen voet aan grond hebben in Oekraïne. En dat er bekeken wordt hoe men alle strategische doelwitten aanpakt...
Ik denk dat de UKR ondertussen les kunnen geven aan de buitenlandse special forces ...

Willem2
8 maart 2022, 11:19
https://de.wikipedia.org/wiki/Gruppe_Wagner

Ga dat maar eens een beetje lezen. De KGB, Stasi in een modern jasje gepropt en overal op de wereld actief onder de naam Wagner - Vagner

Willem2
8 maart 2022, 11:23
Russische generaal gedood: 'Vrij uniek dat hij in de frontlinie was'
.... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2420307-russische-generaal-gedood-vrij-uniek-dat-hij-in-de-frontlinie-was

Herr Fick
8 maart 2022, 11:38
.... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2420307-russische-generaal-gedood-vrij-uniek-dat-hij-in-de-frontlinie-was

Wel is de dood van Gerasimov een grote tegenvaller voor de operatie van Poetin, zegt Ruslandkenner Hubert Smeets in het NOS Radio 1 Journaal. "Gewone soldaten kun je nog anoniem terughalen naar Rusland en anoniem in een massagraf begraven. Bij hoge militairen van deze generaalsrang kan dat niet. Die moeten met een beetje eerbetoon worden begraven en dan wordt dat ook bekend in Rusland."

Het voorval hoeft helemaal geen negatieve impact te hebben. Als RUS het wat handig aanpakt gebruikt het dit om aan te tonen dat RUS generaals samen met hun mannen strijden en geen koffie zitten te slurpen in een commandopost.

WANDELAAR5
8 maart 2022, 17:42
36684
Baudet is werknemer van de maand!

Willem2
8 maart 2022, 21:23
McDonald's, Starbucks en Coca Cola geven toe aan groeiende druk, sluiten hun deuren in Rusland
... https://www.ad.nl/buitenland/live-mcdonald-s-starbucks-en-coca-cola-geven-toe-aan-groeiende-druk-sluiten-hun-deuren-in-rusland~abb3648d/

het worden wel meer en meer bedrijven die Rusland verlaten.

WANDELAAR5
8 maart 2022, 23:11
Rusland verbiedt het wisselen van Roebels naar buitenlandse valuta tot 9 september. Het rijkere deel van de bevolking was natuurlijk massaal Euro en Dollars aan het kopen omdat de Roebel steeds minder waard wordt. (Bad money drives out good money). Hiermee is Rusland terug in de jaren 80 van de vorige eeuw toen het ook streng verboden was buitenlandse valuta te kopen. Een nieuwe klap voor de bevolking waar de onvrede wel moet groeien nu.

Picasso 1
9 maart 2022, 00:16
Rusland verbiedt het wisselen van Roebels naar buitenlandse valuta tot 9 september. Het rijkere deel van de bevolking was natuurlijk massaal Euro en Dollars aan het kopen omdat de Roebel steeds minder waard wordt. (Bad money drives out good money). Hiermee is Rusland terug in de jaren 80 van de vorige eeuw toen het ook streng verboden was buitenlandse valuta te kopen. Een nieuwe klap voor de bevolking waar de onvrede wel moet groeien nu.

Als ze producten uit het buitenland willen kopen/importeren dan wordt het inmiddels een erg duur grapje voor ze.

36686

WANDELAAR5
9 maart 2022, 04:19
Die gaan er binnenkort niet meer zijn. In de vorige eeuw had je speciale winkels waar je alleen met buitenlandse valuta kon betalen voor spullen die elke Rus wilde en niemand kon betalen. En je had de zwarte markt. Ze vallen terug in die situatie, die een hele generatie al niet meer meegemaakt heeft. Alleen zonder die valuta winkels.

Picasso 1
9 maart 2022, 15:17
... https://www.ad.nl/buitenland/live-mcdonald-s-starbucks-en-coca-cola-geven-toe-aan-groeiende-druk-sluiten-hun-deuren-in-rusland~abb3648d/

het worden wel meer en meer bedrijven die Rusland verlaten.

Er zit lijkt me ook een economisch motief achter voor buitenlandse bedrijven. Als de Roebel sterk in waarde daalt dan loont het niet om daar producten te verkopen die in Roebels worden betaald.

deket
9 maart 2022, 22:55
Bij de vele multinationals betreffende boycot heeft ook bierbrouwer Heineken zich gemeld. Maar denk dat de Russen hier eerder blij om moeten zijn
Idem dito ivm dat ze niet meer aan het Eurosongfestival mogen deelnemen
Ach,de politieke correcte moraalridder zullen nu zeggen dat humor tijdens oorlogsvoering ongepast is.
Denk eraan dat de beste grappen gemaakt werden tijdens de meest zwarte bladzijden uit de geschiedenis
Namelijk door de Joden met hun ellende tijdens de gaskamers
Een manier om met rampspoed om te gaan

Wentelt Eefje
10 maart 2022, 09:06
En ondertussen blijken de juichverhalen over Polen die de Oekraïense vluchtelingen verwelkomen en in de watten liggen waarmee bijv, het NOS-journaal ons bombardeert pure propaganda. De werkelijkheid is dat de meeste gewone Polen in de grensregio met Oekraïne het al helemaal gehad hebben met de huidige situatie, gisteren bij een aantal FaceTime-gesprekken mee mogen beleven.

Lege supermarkt schappen waar het basislevensmiddelen betreft, alles opgekocht door Westerse NGO’s die de Oekraïense vluchtelingen helpen al dan niet ook nog eens bijgestaan door rijke Poolse “filantropen”. Uitstel van reguliere medische zorg omdat Poolse medici en medisch personeel ingehuurd worden door NGO’s dan wel uit overtuiging hun landgenoten op het tweede plan zetten om de vluchtelingen van medische bijstand te voorzien.

Benieuwd wanneer we deze minder florissante toestanden ook hier in de Oekraïne verheerlijkende media mee mogen krijgen… …

stimpy3
10 maart 2022, 09:47
Lege supermarkt schappen waar het basislevensmiddelen betreft, alles opgekocht door Westerse NGO’s die de Oekraïense vluchtelingen helpen al dan niet ook nog eens bijgestaan door rijke Poolse “filantropen”.

Kopen ze lokaal zodat de plaatselijke bevolking er wat aan heeft ipv dat ze zelf hun eigen spullen meenemen is het weer niet goed.

Wentelt Eefje
10 maart 2022, 09:51
De gemiddelde supermarkt daar heet gewoon Lidl of Penny… dus hoe lokaal we dat nu moeten zien

Willem2
10 maart 2022, 16:07
Topoverleg Rusland en Oekraïne zonder concreet resultaat
... https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2420583-topoverleg-rusland-en-oekraine-zonder-concreet-resultaat

Lavrov moet eerst even vragen aan dictator Poetin. Ondertussen bombarderen we verder en een corridor voor vluchtelingen is alleen naar Rusland mogelijk. Hoeveel diplomatie moet er gevoerd worden, hoeveel doden moeten er vallen onder de bevolking voordat het genoeg is.

Willem2
10 maart 2022, 16:09
De voormalige Duitse bondskanselier Gerhard Schröder heeft vandaag in Moskou een ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin, meldt het doorgaans goed ingevoerde Politico op basis van bronnen. Schröder zou Poetin ervan willen overtuigen om te stoppen met de oorlog in Oekraïne. De Duitse regering was niet op de hoogte van de ontmoeting tussen de twee, schrijven diverse Duitse media.
... https://www.ad.nl/buitenland/live-ex-bondskanselier-ontmoet-poetin-russische-tanks-naderen-kiev-nu-ook-vanuit-noordoosten~abb3648d/

hasta la pasta
10 maart 2022, 16:39
Who is next? Trump . . .

WANDELAAR5
10 maart 2022, 16:40
36689

hasta la pasta
10 maart 2022, 16:45
Ik bedoelde wie de volgende gaat zijn om met Poetin te praten.

Jackless
10 maart 2022, 17:20
... https://www.ad.nl/buitenland/live-ex-bondskanselier-ontmoet-poetin-russische-tanks-naderen-kiev-nu-ook-vanuit-noordoosten~abb3648d/

Had deze man niet iets met Gazprom en de Nord Stream pijpleidingen? Als hij vrede brengt heeft hij mijn zegen, maar zijn dubbele agenda druipt uit zijn bilnaat. Voor een socialist doet hij het financieel niet slecht.
https://de.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Schr%C3%B6der

deket
10 maart 2022, 22:55
De enige oplossing naar mijn bescheiden mening lijkt dat het westen iets moet vinden dat Poetin geen gezichtsverlies gaat lijden maar wel terugtrekken uit Oekraïne
Misschien met de belofte om Oekraïne nooit lid van de NAVO te laten maken. Maar het westen had na de val van de muur ook hun woord gegeven dat de NAVO niet meer oostwaarts zou uitbreiden en kijk : de landen van het Warschaupact zijn Balansen geworden
Nogmaals: militair ingrijpen en een nucleaire oorlog riskeren lijkt me geen optie
Vind het ook nogal paradoxaal.
Eerst mag Poetin de ene na de andere oppositielid vergiftigen tot in Londen toe en doet het westen niets. Zoals een voorbijganger die wanneer een vrouw verkracht wordt de andere kant op kijkt .
Deze oorlog, gaat misschien lang duren,zie post vluchtelingen en dat heeft hij niet ingecalculeerd
Daar hoef je geen Erwin Rommel voor te heten om dat te begrijpen, maar ik denk dat Poetin vooral jaknikkers heeft bij zij entourage en militaire adviseurs

pietpotent44
11 maart 2022, 07:42
Mogelijke opvolger Poetin Sergej Sjojgoe (Minister van Defensie)

En de strijd om Kiev staat nu wel op het punt van beginnen.

36693

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/de-mogelijke-opvolger-van-poetin-sergej-sjojgoe/ss-AAUSnOU

pret
11 maart 2022, 09:35
In VS vinden ze de situatie allemaal grappig zo te merken

http://youtu.be/vsdNO_7rhLM

Ascari
11 maart 2022, 12:37
In VS vinden ze de situatie allemaal grappig zo te merken

http://youtu.be/vsdNO_7rhLM

Dit geeft wel een hint waarom Biden zijn vice-president op een zijspoor had gezet.

Moontanner
11 maart 2022, 14:57
Trouwens als je het filmpje bekijkt dan zie/hoor je dat ze helemaal niet lacht om de vluchtelingen of de situatie in Oekraïne.

Ze lacht erom dat ze een vreselijk ingewikkelde vraag voorgelegd krijgt van een bijdehande Amerikaanse journaliste, waarop ze het antwoord niet weet. Daarom geeft ze de vraag door aan de Poolse president met de woorden 'a friend in need is a friend indeed'. (Een echte vriend helpt je als je in nood zit). En ze maakt ook nog een handgebaar waarmee ze de vraag als het ware over gooit naar de Poolse President. En die redt zich er vervolgens uit.

Verder niks mis mee dus.

Eigenlijk een stukje desinformatie dus. Zo'n filmpje.

Wentelt Eefje
11 maart 2022, 15:19
En dan nog even dit… stel dat het in de volksaard en/of genen zit… zouden ze dan in Lviv (stiekem) genieten van gebombardeerd worden?…

Voor diegenen die zich afvragen waarom: Leopold von Sacher-Masoch (inderdaad, van dat -isme) werd er geboren…

Meme Moo
11 maart 2022, 15:37
En dan nog even dit… stel dat het in de volksaard en/of genen zit… zouden ze dan in Lviv (stiekem) genieten van gebombardeerd worden?…

Voor diegenen die zich afvragen waarom: Leopold von Sacher-Masoch (inderdaad, van dat -isme) werd er geboren…

Nogal verwrongen gevoel van ‘humor’.

Wentelt Eefje
11 maart 2022, 16:27
Beter een verwrongen dan geen gevoel voor humor…

Ascari
11 maart 2022, 20:32
Trouwens als je het filmpje bekijkt dan zie/hoor je dat ze helemaal niet lacht om de vluchtelingen of de situatie in Oekraïne.

Ze lacht erom dat ze een vreselijk ingewikkelde vraag voorgelegd krijgt van een bijdehande Amerikaanse journaliste, waarop ze het antwoord niet weet. Daarom geeft ze de vraag door aan de Poolse president met de woorden 'a friend in need is a friend indeed'. (Een echte vriend helpt je als je in nood zit). En ze maakt ook nog een handgebaar waarmee ze de vraag als het ware over gooit naar de Poolse President. En die redt zich er vervolgens uit.

Verder niks mis mee dus.

Eigenlijk een stukje desinformatie dus. Zo'n filmpje.

Blijkbaar spreek jijzelf slecht Engels want de vraag was zeer helder en correct geformuleerd. Ook was er niks bijdenhands aan de vraag vd journaliste. VP Harris is al maanden geleden door Biden "kalt gestelt" en mocht hiervoor op komen draven. I.p.v. dat ze op een beleefde manier vraagd om de vraag te herhalen maakt ze er maar grapje van. Zeer ongepast tijdens een humanitaire ramp.

Meme Moo
11 maart 2022, 22:40
Beter een verwrongen dan geen gevoel voor humor…

Ik ben iig blij dat ik niet jouw gevoel voor humor deel!

Willem2
11 maart 2022, 23:46
VN: Niets bekend over biologisch wapenprogramma in Oekraïne
De Verenigde Naties weten niets van biologische wapens die in Oekraïne zouden worden geproduceerd. Dat heeft de VN-functionaris voor ontwapeningszaken gezegd tijdens spoedberaad van de VN-Veiligheidsraad. Die raad kwam vandaag bijeen op verzoek van Rusland, dat de Verenigde Staten beschuldigt van "biologische militaire activiteiten in Oekraïne".

De VS-gezant zei in de Veiligheidsraad dat er geen biologische wapens in Oekraïne gemaakt worden en dat de VS ook niet investeert in biologische laboratoria. Volgens de Verenigde Staten zouden de Russen de aantijging gebruiken om zelf biologische of chemische wapens in te zetten in Oekraïne.

Gisteren zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken dat Amerika er niet mee weg komt door de bewering van Rusland als "absurde en belachelijke desinformatie" af te doen, zoals woordvoerders van het Witte Huis en het Amerikaanse Ministerie van Defensie deden.

Rusland heeft geen concreet bewijs geleverd van de productie van biologische wapens in Oekraïne.
.... https://nos.nl/collectie/13888/liveblog/2420678-1582-doden-in-marioepol-evacuatie-weer-mislukt-vn-niets-bekend-over-biologische-wapens-in-oekraine

Willem2
11 maart 2022, 23:49
https://nos.nl/video/2420770-generaal-buiten-dienst-mart-de-kruif-over-de-situatie-in-oekraine

Wentelt Eefje
12 maart 2022, 04:40
In Münsterland (maar ongetwijfeld ook in de rest van Duitsland) zijn momenteel de eerste grotere hulpacties op gang gekomen voor gestrande Russische vrachtwagenchauffeurs. Omdat hun bank-/tankpassen en creditcards geblokkeerd zijn, kunnen ze niet alleen niet verder of terug reizen, maar ook niet voor eten, drinken en persoonlijke verzorging zorgen op de (parkeer)plaats waar zij zijn blijven steken…

pietpotent44
12 maart 2022, 10:34
Syrische huurlingen voor grof geld ingehuurd door Poetin

Ook krijgt Wit Rusland wapens van Rusland.

De Russische president Vladimir Poetin noemt ze 'vrijwilligers uit het Midden-Oosten', die willen helpen bij de 'speciale operatie' in Oekraïne. Maar in werkelijkheid gaat het om geharde strijders, die tegen betaling worden geronseld in Syrië. Voor Poetin zijn die huurlingen heel belangrijk, zegt correspondent Olaf Koens.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenland/syrische-huurlingen-vechten-aan-russische-zijde-geharde-nietsontziende-soldaten/ar-AAUWFWO

Willem2
12 maart 2022, 10:45
Met huurligen ga je terug naar o.a. de VOC waarbij je armen, verschopte, idiote en brute huurlingen gaat inzetten. Een land bezetten zo groot als Oekraine gaat namelijk heel veel manschappen kosten en heel veel doden en dat moet je thuis weer gaan uitleggen ...

Willem2
12 maart 2022, 14:10
Russische Nederlanders die regelmatig geld overmaken naar familieleden, maken zich veel zorgen. De sancties maken het enorm moeilijk om hiermee door te gaan.

"Mijn ouders zijn 85 en wonen in Moskou", vertelt een vrouw aan de NOS. Ze wil anoniem blijven uit veiligheidsoverwegingen, haar naam is bekend bij de redactie. Normaal brengt ze geld langs als ze op visite is, en anders maakt ze het over. Beiden zijn nu niet mogelijk.

"Mijn vader heeft leverkanker. Hij heeft goede medicijnen nodig en veel behandelingen."
.... https://nos.nl/artikel/2420873-sancties-treffen-ook-russen-in-nederland-geen-geld-meer-naar-mijn-vader-met-kanker

Het klinkt hard maar het moet nog slechter gaan.
Russen moeten in opstand komen. Anders gaat er niks veranderen.

Willem2
12 maart 2022, 14:17
'Russen beschieten moskee Marioepol'
Het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat Russische troepen de moskee in Marioepol hebben beschoten.

In de Sultan Suleiman-moskee schuilen ruim 80 volwassenen en kinderen, onder wie Turken, zegt het ministerie.
.... https://nos.nl/collectie/13888/liveblog/2420824-wapenopslag-in-brand-geschoten-bij-kiev-russen-beschieten-moskee-marioepol

Alles was aplat en ze wilden niet discrimineren :cool:

Wentelt Eefje
12 maart 2022, 18:14
.... https://nos.nl/artikel/2420873-sancties-treffen-ook-russen-in-nederland-geen-geld-meer-naar-mijn-vader-met-kanker

Het klinkt hard maar het moet nog slechter gaan.
Russen moeten in opstand komen. Anders gaat er niks veranderen.

Dan gaat er niets veranderen. Want de Russen in Rusland hebben een nieuwsvoorziening die bijna net zo eenzijdig is als wij momenteel op de NPO-zenders voorgeschoteld krijgen en zien dus alleen het Westen maar groeien tot een steeds grotere vijand.

Wentelt Eefje
12 maart 2022, 18:20
Zijn er eigenlijk ijsberen die nu in een saunaclub een Russische DVP die normaal gesproken in hun Beuteschema zou passen en ook nog eens TZ en PZC 50430 biedt vanwege de oorlog in Oekraïne boycotten en dat ook nog eens als een soort “verzetsdaad” zien?

Of die een Oekraïense DVP die normaal gesproken niet in hun Beuteschema zou passen en ook nog eens een upsell-menukaart opdreunt waardoor normale service niet beneden 100430 mogelijk is vanwege de oorlog in Oekraïne klakkeloos betalen en dat ook nog eens als een soort “verzetsdaad” zien?

Willem2
12 maart 2022, 18:38
Dan gaat er niets veranderen. Want de Russen in Rusland hebben een nieuwsvoorziening die bijna net zo eenzijdig is als wij momenteel op de NPO-zenders voorgeschoteld krijgen en zien dus alleen het Westen maar groeien tot een steeds grotere vijand.

En op duitse TV is ook alleen maar propaganda ?
Misschien wordt het tijd voor Hans Anders zodat je het een beetje anders ziet en ons het niet langer wil verkopen als een militaire oefening.
Of wil je echt geloven dat het een bevrijding is ?

Badslippers
12 maart 2022, 19:47

Russische Nederlanders die regelmatig geld overmaken naar familieleden, maken zich veel zorgen.

Ze kunnen zich beter zorgen maken om de belastingdienst als ze geld overmaken.

Wentelt Eefje
12 maart 2022, 19:48
En op duitse TV is ook alleen maar propaganda ?
Misschien wordt het tijd voor Hans Anders zodat je het een beetje anders ziet en ons het niet langer wil verkopen als een militaire oefening.
Of wil je echt geloven dat het een bevrijding is ?

Feit is dat in onze fijne open democratie het onmogelijk gemaakt is om RT (Russia Today) en Sputnik News als aanvullende informatiebronnen te gebruiken. En ja, ik heb het dan over de agitprop die in de hele Europese Gemeenschap het medialandschap verstikt.

Ik kan niet anders dan toch nog even verwijzen naar (de overigens Duitse) documentaire over de situatie in 2014 die ik reeds eerder aanhaalde voor een in elk geval genuanceerder beeld op de “heilige” Oekraïeners en “duivelse” Russen, liefst 100 minuten durend en van de eerste tot de laatste minuut ingeressant.
Er worden nogal wat eye-openers uitgesproken, misschien voor mij wel de uitsmijter: het Westen hoopte door Poroschenko te steunen Putin zo ver te krijgen dat hij zichzelf (zijn positie) en de financiële positie van Rusland danig zou verzwakken door een heuse oorlog te voeren om de separatisten in de Donbass regio te beschermen.

Kennelijk zag men 8 jaar later door hoog spel te spelen een nieuwe kans, en dit keer hapte Putin wel. De video over de “vergeten oorlog” in Oekraïne in 2014 is hier te zien

https://youtu.be/sy759dlJWYE

Badslippers
12 maart 2022, 21:24
Feit is dat in onze fijne open democratie het onmogelijk gemaakt is om RT (Russia Today) en Sputnik News als aanvullende informatiebronnen te gebruiken. En ja, ik heb het dan over de agitprop die in de hele Europese Gemeenschap het medialandschap verstikt.

Vind je het gek, die omroep ligt zwaar onder vuur vanwege het stelselmatig verspreiden van nepnieuws en het verdraaien van feiten. Uit wikipedia:
"Pascal Bonnamour, het hoofd van de Europese afdeling van Verslaggevers Zonder Grenzen, noemde de aangekondigde televisiezender "een volgende stap van de [Russische] staat om informatie te controleren."[17] Luke Harding, toenmalig Rusland correspondent van de Britse krant The Guardian, zei in 2009 dat Russia Todays reclamecampagne in het Verenigd Koninkrijk een "ambitieuze poging is om een nieuw wereldwijd post-Sovjet-propaganda-imperium te creëren".[18] In 2010 schreef de Britse krant The Independent dat journalisten van RT hebben verklaard dat directe kritiek op Vladimir Poetin of de toenmalige president Dmitry Medvedev niet is toegestaan bij RT.[19] The Economist bekritiseerde de omroep voor het uitzenden van 'samenzweringstheorieën en fake news die het wantrouwen jegens westerse regeringen aanwakkeren".[7][15]" (https://nl.wikipedia.org/wiki/RT_(televisiezender))

Ik kan niet anders dan toch nog even verwijzen naar (de overigens Duitse) documentaire over de situatie in 2014 die ik reeds eerder aanhaalde voor een in elk geval genuanceerder beeld op de “heilige” Oekraïeners en “duivelse” Russen, liefst 100 minuten durend en van de eerste tot de laatste minuut ingeressant.
Er worden nogal wat eye-openers uitgesproken, misschien voor mij wel de uitsmijter: het Westen hoopte door Poroschenko te steunen Putin zo ver te krijgen dat hij zichzelf (zijn positie) en de financiële positie van Rusland danig zou verzwakken door een heuse oorlog te voeren om de separatisten in de Donbass regio te beschermen.

Kennelijk zag men 8 jaar later door hoog spel te spelen een nieuwe kans, en dit keer hapte Putin wel. De video over de “vergeten oorlog” in Oekraïne in 2014 is hier te zien

https://youtu.be/sy759dlJWYE

Een wel zeer dubieuze "documentaire" van een nog dubieuzere "journalist". Ondanks alle lovende kritieken onder de video had ik slechts enkele minuten nodig om te zien dat het hier om een bijzonder merkwaardig productie gaat. De "documentaire maker" noemt zich Mark Bartalmai. Het gaat hier blijkbaar om de Duitse burger Mirko Mebius. (https://www.stopfake.org/en/russia-s-information-soldiers-pose-as-journalists-in-war-against-ukraine/) Een nobody die blijkbaar niemand kent. Hij voert zich op als zijnde journalist en zijn documentaire doordrenkt van anti-Oekraïnse propaganda gelardeerd met vaag beeldmateriaal waarvan de herkomst onduidelijk is. Hij poneert zich hierbij als de enige journalist die de "waarheid" aan het licht brengt. Er zijn duizenden, nee tienduizenden journalisten die met gevaar voor eigen leven verslag doen van oorlogen maar de heer Mark Bartalmai alias Mirko Mebius is de enige die "echt"verslag doet. Wat een gotspe. "Als einziger deutscher Journalist im Kriegsgebiet gelang es ihm, militärische Einheiten der Donezker Volkswehr zu begleiten - bis ins Gefecht." Ha ha, wat een quatsch.

De "documentaire" is in samenwerking met Nuoviso.tv uitgebracht. Ook hier weer een dubieuze firma (https://www.psiram.com/de/index.php/NuoFlix) die zich als distributieplatform en internetportaal presenteert. Het behoeft geen uitleg dat dit platform op youtube in de ban is gedaan wegens samenzweringstheorieën, nepnieuws etc. Ze hebben ook iets met buitenaardsleven en presenteren zich graag in rechtsextremistische kringen.

Kortom een wanstaltig product geproduceerd door dubieuze figuren en firma's die je anti Oekraïnse propaganda en pro-Putin troep door de strot willen duwen.
Nog maar eens een linkje:
http://recentr.com/2022/03/04/ein-kritischer-blick-auf-ukranian-agony-und-den-filmemacher-mit-dem-pseudonym-mark-bartalmai/

Dennis
13 maart 2022, 04:24
Feit is dat in onze fijne open democratie het onmogelijk gemaakt is om RT (Russia Today) en Sputnik News als aanvullende informatiebronnen te gebruiken.

Russia Today is gewoon te bekijken. Hoef je niet heel veel moeite voor te doen.

Foto bij deze post zojuist gemaakt in Noord Nederland [emoji6] , waar RT nog steeds te ontvangen is

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220313/0c4c3a3665d2cb56fa379a04315c6e43.jpg

Herr Fick
13 maart 2022, 08:34
... Ze kunnen nu een cordon rond de de stad opstellen... Dan kunnen ze een tijdje wachten om de stad kans te geven te capituleren. Als dat mislukt kunnen ze tot de uiteindelijke aanval overgaan.
Ze zijn er blijkbaar aan begonnen. Dat wordt de hel, zowel voor de RUS als voor de UKR want ik heb niet de indruk dat de RUS er echt klaar voor zijn.

Dennis
13 maart 2022, 08:50
Vind je het gek, die omroep ligt zwaar onder vuur vanwege het stelselmatig verspreiden van nepnieuws en het verdraaien van feiten

RT is propaganda, een verdraaide blik op de (onze) werkelijkheid.

Maar dat kun je ook van Nederlandse media zeggen. Nu.nl ( in dit artikel https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6189056/navo-chef-alert-op-chemische-wapens-na-valse-beweringen-rusland.html) spreekt subtiel over de NAVO als "defensieve organisatie". Dat wordt je dan even onbewust bijgebracht. Maar de NAVO is niet defensief. Bombardeert Servië en Libië, zonder dat zij een maandaat hadden van de VN of dat zij zelf aangevallen werden. Hoe zeer ik de Servische agressiviteit richting haar buurlanden ook afkeur en hoezeer ik ook blij ben dan de dicaltatuut van Ghadaffi voorbij is, het rechtvaardigde geen bombardementen. Ook de Amerikaanse inval in Irak en onze steun daar aan, was juridisch twijfelachtig (op z'n best).

Inzake Oekraïne is Rusland de agressor. Maar propaganda vindt ook in het westen plaats. Onder andere door het steeds maar weer herhalen van de gangbare opvatting. Net zo lang totdat iedereen het gelooft, ook al is het onjuist of zelfs gelogen.

Jackless
13 maart 2022, 10:16

Daar zit een gedeeltelijk. Het verschil hier is dat de journalist zijn eigen werkelijkheid maakt en in Rusland de staat die zelf druk legt op de journalist. Dat vind ik een groot verschil.

Als Ijsbeer mag je hier alles schrijven binnen de geldende algemene normen en waarden. Het wordt anders als de Forum-moderator de niet gewenste berichten verwijderd of nog erger dat de staat hier actief controle op uitoefent of zelfs reden ziet om jou op te pakken. Dus pas wel op met way je hier vergelijkt.

Nederland heeft last van de verongelijkte journalist of mediasite dat moet scoren voor de kijkers en het advertentie geld. En daarbij 'vergeet' men nog wel eens bronnen te controleren. Ofwel op dit forum medeberen die dezelfde club bezoeken op hetzelfde moment.

En propagangda? Tja, voor of tegen iets is wat iedereen begrijpt. Alles daar tussen in veel lastiger.....

Dennis
13 maart 2022, 11:01
Daar zit een gedeeltelijk. Het verschil hier is dat de journalist zijn eigen werkelijkheid maakt en in Rusland de staat die zelf druk legt op de journalist. Dat vind ik een groot verschil.

Als Ijsbeer mag je hier alles schrijven binnen de geldende algemene normen en waarden. Het wordt anders als de Forum-moderator de niet gewenste berichten verwijderd of nog erger dat de staat hier actief controle op uitoefent of zelfs reden ziet om jou op te pakken. Dus pas wel op met way je hier vergelijkt.

Nederland heeft last van de verongelijkte journalist of mediasite dat moet scoren voor de kijkers en het advertentie geld. En daarbij 'vergeet' men nog wel eens bronnen te controleren. Ofwel op dit forum medeberen die dezelfde club bezoeken op hetzelfde moment.

En propagangda? Tja, voor of tegen iets is wat iedereen begrijpt. Alles daar tussen in veel lastiger.....Ik wil niet beweren dat journalisten hier in eenzelfde positie zitten als in Rusland. Maar het artikel van nu.nl dat ik aanhaalde als voorbeeld, noemt onnodig "de defensieve NAVO". Dat "defensieve" is een onnodige toevoeging en kan niet anders dan de mening van de journalist (of zijn hoofdredacteur) zijn. En daarmee kleurt de journalist het artikel. Evengoed als dat in Rusland ook gebeurt. En dan is er nog zelfcensuur. Een beetje ambitieuze persoon kijkt wel uit om kritisch te zijn. Maar we dwalen af

Picasso 1
13 maart 2022, 16:52

Tot begin maart waren die gewoon toegankelijk. Binnen het pakket aan sancties zijn ook die twee media aangepakt om de Russische regering te belemmeren om via die weg invloed uit te oefenen.
Er zijn wereldindexen met een landenranking van persvrijheden. Een zo'n bekende index is die van RSF (Reporters sans frontières).
De positie van Rusland in die ranking is 150 van een totaal van 180 landen (je kunt bij zo'n ranking altijd vraagtekens zetten over de neutraliteit van de opstellers maar het is wel enigszins te toetsen door te checken wat andere organisaties melden over verschillende landen, zoals bijvoorbeeld Amnesty en of dat beeld strookt met een bepaalde ranking). In landen met een behoorlijk beperkte persvrijheid zijn de media die overeind blijven doorgaans spreekbuizen van de regering. Even los van of het verwijt terecht is dat die media fakenews verspreiden, er is een oorlog gaande en een escalatiedreiging naar andere westerse landen. Dan is het ook logisch dat in de sancties die opgelegd worden ook de regerings 'spreekbuizen' van zo'n vijandig land met beperkte persvrijheid, aan banden worden gelegd.

Badslippers
13 maart 2022, 20:15

Maar dat kun je ook van Nederlandse media zeggen. Nu.nl ( in dit artikel https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6189056/navo-chef-alert-op-chemische-wapens-na-valse-beweringen-rusland.html) spreekt subtiel over de NAVO als "defensieve organisatie". Dat wordt je dan even onbewust bijgebracht. Maar de NAVO is niet defensief. Bombardeert Servië en Libië, zonder dat zij een maandaat hadden van de VN of dat zij zelf aangevallen werden. Hoe zeer ik de Servische agressiviteit richting haar buurlanden ook afkeur en hoezeer ik ook blij ben dan de dicaltatuut van Ghadaffi voorbij is, het rechtvaardigde geen bombardementen. Ook de Amerikaanse inval in Irak en onze steun daar aan, was juridisch twijfelachtig (op z'n best).

Inzake Oekraïne is Rusland de agressor. Maar propaganda vindt ook in het westen plaats. Onder andere door het steeds maar weer herhalen van de gangbare opvatting. Net zo lang totdat iedereen het gelooft, ook al is het onjuist of zelfs gelogen.

Als je het zo stelt is het nieuws nooit volledig objectief of (zo u wilt) waardevrije wetenschap en dan kunnen we beter stoppen met kijken en/of luisteren. Gelukkig zijn er voldoende bronnen voorhanden die het nieuws van diverse kanten belichten. Je kunt daar zelf een keuze uit maken. I.t.t. in dictatoriaal geleide landen. Daar krijg je nieuws wat de staat je voorkauwt en iemand die het nieuws in een breder perspectief wil plaatsen gaat de gevangenis in. En dat laatste is op dit moment in Rusland aan de orde.

Dit gezegd hebbend, WE kwam dus aan met een of andere vage docu en begeleide deze met de woorden: "voor een in elk geval genuanceerder beeld". Hij had in ieder geval mijn nieuwsgierigheid gewekt waarvoor dank. Uiteindeijk kwam ik tot de conclusie dat dit een wanstaltig product betreft.
Gelukkig kijk ik vaak Duitse TV. Tatort en zo. Maar vanavond was er een reportage op het ZDF, "Putins Krieg - Geschichte als Waffe" gepresenteerd door Terra X. Kijk, hier krijg je tenminste zinnige informatie. Wellicht ook niet geheel waardevrij maar wel met duidelijk verifieerbare bronnen en journalisten. Te bekijken op youtube (https://www.youtube.com/watch?v=vn3QyKxSvTo). Duurt gelukkig ook geen anderhalf uur maar drie kwartier. Is dus wel uit te zitten.

Samenvattend:
Kremlin-chef Poetin gebruikt de Russische geschiedenis en imperiale traditie om de oorlog tegen Oekraïne te rechtvaardigen. Zijn zijn rechtvaardigingen historisch gefundeerd of herinterpreteert hij het verleden? Voor zijn aanval op Oekraïne houdt de Russische president twee televisietoespraken waarin hij van de geschiedenis een propaganda-arsenaal maakt. In deze video kijken we naar momenten, mensen en keerpunten uit 1000 jaar Russische geschiedenis waar Poetin naar verwijst. Gerenommeerde experts beoordelen de geschiedenis van de Russische president kritisch. Zo wordt het geloof van Poetin in de "historische eenheid van Russen en Oekraïners" en de bewering dat Oekraïne zijn bestaan ​​te danken heeft aan Sovjetleider Lenin onder de loep genomen. De film vraagt: Wat heeft het met de historische realiteit te maken als de overwinning op Hitler in de eerste plaats aan Rusland wordt toegeschreven en de Oekraïners eerder als nazi-collaborateurs worden bestempeld? Wat is de waarheid achter de beschuldiging aan het adres van de NAVO dat zij heeft gelogen, bedrogen en Rusland heeft bedreigd met zijn uitbreiding naar het oosten?

pietpotent44
13 maart 2022, 20:25
Buitenlandse vrijwilligers vechten voor Oekraine

Veel getrainde jonge (ex)militairen uit o.a. de VS, Engeland en ook Nederland vechten met de Oekrainers mee.

https://www.youtube.com/watch?v=ovaOCxIX6Ro

Willem2
13 maart 2022, 21:26
Er is een desinformatiecampagne gaande rond de oorlog in Oekraïne, afkomstig van Oekraïense ‘nationalisten’, stelt de Russische ambassadeur in Nederland Aleksander Sjoelgin. Rusland, dat volgens internationale experts al jaren structureel nepnieuws verspreidt, zou zich daar niet schuldig aan maken. ,,Russische militairen vallen geen burgers aan.”

In tv-programma Buitenhof werd Sjoelgin geconfronteerd met de Russische bombardementen op flatgebouwen en ziekenhuizen. De Verenigde Naties hebben het Kremlin gewaarschuwd dat de Russische aanvallen op burgers een oorlogsmisdaad kunnen zijn. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bestookten de Russen al 29 gezondheidscentra, waaronder een kraamkliniek in de Zuid-Oekraïense stad Marioepol.

Maar volgens Sjoelgin, die zijn eigen, Russische versie van de oorlog in Oekraïne gaf, is dat ‘simpelweg niet waar’. Hij had The New York Times meegenomen naar de studio, die foto’s publiceerde van vrouwen na het bombardement op de kraamkliniek. Volgens hem gaat het om één vrouw: ,,Hier heeft ze zich verkleed, en ligt ze op de brancard”, wees hij.

Ook ontkende hij dat Russische troepen de kraamkliniek hebben aangevallen. ,,Russische militairen vallen geen burgers aan, alleen militaire infrastructuur.” Volgens hem is de aanval in scène gezet door ‘nationalistische bataljons’. ,,Burgers worden gebruikt als menselijk schild.”

Eerder vandaag reageerde premier Mark Rutte in WNL op Zondag op de Russische buitenlandminister Lavrov, die zei dat de publieke opinie gemanipuleerd werd met de aanval op Marioepol en dat zwangere vrouwen ‘allang weg waren’. ,,Het bloed stijgt naar de hersens als je deze onzin ziet”, aldus premier Rutte.

In Rusland mag de oorlog in Oekraïne geen oorlog worden genoemd. Sjoelgin sprak daarom van een ‘speciale operatie’ die ‘volgens plan’ verloopt. ,,Wij noemen dit oorlog”, reageerde presentatrice Maaike Schoon. De operatie gaat volgens Sjoelgin door totdat Oekraïne is ontdaan van ‘neonazi’s en hun sympathisanten’.

Al langer stelt Rusland dat er nazi’s aan de macht zijn in het land, propaganda die gebruikt werd om de invasie te ‘rechtvaardigen’. ,,Oekraïne heeft een president die Joods is”, zei Rutte. ,,Hoe dom acht je ons dat we íéts geloven van deze propaganda?”
.... https://www.ad.nl/binnenland/russische-ambassadeur-geeft-zijn-eigen-versie-van-oorlog-in-oekraine-heel-herkenbaar-helaas~ab298943/

pietpotent44
14 maart 2022, 05:34
Turkije: Poetin wil met Zelensky praten

Volgens de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlut Cavusoglu heeft Poetin dat vorige week gezegd tegen de Turkse president Recep Tayyip Erdogan, die wil bemiddelen in de oorlog na de Russische invasie in Oekraïne.

Hopelijk toch snel een diplomatieke oplossing.
Er wordt samen met Turkije en Israel gezocht naar een geschikte locatie voor vredesonderhandelingen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220313_95092634

Dennis
14 maart 2022, 09:29
Als je het zo stelt is het nieuws nooit volledig objectief of (zo u wilt) waardevrije wetenschap en dan kunnen we beter stoppen met kijken en/of luisteren

Dat valt wel mee. Het artikel van nu.nl is gewoon slecht geschreven. Dat kan natuurlijk en blijkbaar is de hoofdredacteur ook niet wakker. Persoonlijk denk ik dat bij NOS een dergelijke fout niet zou voorkomen en bij De Telegraaf juist opzettelijk die kleuring eraan toegevoegd zou zijn. Het is inderdaad net wat je leest.

WANDELAAR5
14 maart 2022, 10:50
36716
Putler

WANDELAAR5
14 maart 2022, 10:51
36717

WANDELAAR5
14 maart 2022, 15:43
36722

Inderdaad wel jammer dat Russia Today niet meer te volgen is. Die hadden goede nieuws items zoals:
36723

Wentelt Eefje
14 maart 2022, 17:31
Wat is er eigenlijk voor dringends voor die komediant die dat uiterst corrupte land aanvoert dat hij zijn “virtual speech” voor de verzamelde EU-politici niet kan houden? Terwijl die hem nog wel zulke fijne volstrekt onacceptabele (lees je mee BS?) toezeggingen lopen te doen…

“zeei aaar not wan ov ühs Frau Von der Leyen” ik heb GVD niet voor niets tegen het associatieverdrag gestemd destijds (al heeft onze Teflon Pinokkio ook toen al een loopje met de stem des volks genomen)

Meme Moo
14 maart 2022, 17:41
Wat is er eigenlijk voor dringends voor die komediant die dat uiterst corrupte land aanvoert dat hij zijn “virtual speech” voor de verzamelde EU-politici niet kan houden? Terwijl die hem nog wel zulke fijne volstrekt onacceptabele (lees je mee BS?) toezeggingen lopen te doen…

“zeei aaar not wan ov ühs Frau Von der Leyen” ik heb GVD niet voor niets tegen het associatieverdrag gestemd destijds (al heeft onze Teflon Pinokkio ook toen al een loopje met de stem des volks genomen)

Helaas zijn ook hier op dit forum de Russische trollen neergestreken.

pietpotent44
14 maart 2022, 18:23
Oorlog propaganda verscheurt vriendschap

Veel Oekrainers zijn door de Russische overheidspropaganda hun Russische vrienden kwijtgeraakt.

https://www.youtube.com/watch?v=kIsxahi1mVs

sofaking
14 maart 2022, 18:39
Normaal ben ik geen voorstander van "krakers". Maar ik kan de humor wel smaken als ze de villa's van de Poetin clan in Biarritz willen openzetten voor Oekraiense vluchtelingen. :)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220314_94240694

....
Het is niet zomaar een huis dat de activisten hebben gekraakt, maar een van de panden die in handen zou zijn van de mensen rond Poetin. Het pand staat sinds 2012 op naam van Kirill Shamalov, een steenrijke Rus die een tijdlang was getrouwd met Poetins dochter Yekaterina. Daarvoor was de villa in handen van Gennady Timchenko, oliemagnaat en een nauwe vriend van Poetin. Het huis zou volstaan met dure zaken. Volgens The Daily Mail spendeerde Poetins dochter alleen al meer dan 50.000 euro aan een tapijt toen ze het huis net hadden aangeschaft.

De bezetting is een gerichte protestactie tegen de oorlog in Oekraïne, vertelt Pierre Haffner aan de onafhankelijke Russische nieuwswebsite The Insider. Het plan is om wat hij “Poetins paleis” noemt, met acht slaapkamers en drie badkamers, te laten gebruiken door Oekraïense vluchtelingen. Een andere activist, de uit Rusland verbannen Vladimir Osechkin, schrijft op Facebook dat er al een officieel verzoek is ingediend bij de gemeente Biarritz om vluchtelingenopvang in het pand toe te staan.
....

Picasso 1
14 maart 2022, 20:50
Normaal ben ik geen voorstander van "krakers". Maar ik kan de humor wel smaken als ze de villa's van de Poetin clan in Biarritz willen openzetten voor Oekraiense vluchtelingen. :)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220314_94240694

Kraken is niet voldoende, dat huis zou direct in eigendom moeten komen van Oekraïners waarvan het eigen huis door het Russische leger is opgeblazen.

deket
14 maart 2022, 22:42
Rusland heeft voor het eerst openlijk toegegeven dat de inval niet loopt zoals verhoopt. En dit bij monde van het hoofd van de Russische nationale garde. : Viktor Zolotov.
Nu moet je geen Erwin Rommel zijn om te weten dat dit geen Blitzkrieg kon zijn. Niet alleen omdat Oekraïne het grootste land van Europa is maar dat de weerstand fel zou zijn
Maar Oekraïne zal militair op termijn weinig kans maken
Ze trekken zich voorlopig terug in de steden omdat die meer gemakkelijk te verdedigen zijn en guerillatechnieken gebruiken door oa dromes en antitankwapens
Het westen hoopt dat de Russische bevolking zich helemaal tegen Poetin gaat richten omdat ze in armoede geduwd worden door de sancties
Denk dat vooral de ouderen met heimwee naar de USSR achter Poetin blijven staan maar dat de jongeren het beu worden dat ze niet veel meer kunnen uitgeven en geen westerse goederen kunnen kopen

deket
14 maart 2022, 22:59
Dit gezegd zijnde kan ik deze 2 boeken aanraden om inzicht in de materie te krijgen (ook maar van horen zeggen hoor,al mijn vrije tijd slorpt men tegenwoordig op) en dat zijn ; All the Kremlin's Men inside the Court of Vladimir Putin van de Russische topjournalist ; Zygar en het debuutroman van de half Nederlandse,half Oekraiinse Lisa Weeda met als titel ; Aleksandra

Shakir
14 maart 2022, 23:38
Beeld van het jaar:

https://www.youtube.com/watch?v=U2aW2lkk1mg

Herr Fick
15 maart 2022, 07:56
Rusland heeft voor het eerst openlijk toegegeven dat de inval niet loopt zoals verhoopt. En dit bij monde van het hoofd van de Russische nationale garde. : Viktor Zolotov.
Nu moet je geen Erwin Rommel zijn om te weten dat dit geen Blitzkrieg kon zijn. Niet alleen omdat Oekraïne het grootste land van Europa is maar dat de weerstand fel zou zijn

Als een generaal het zegt, moet Poetin het niet zeggen, natuurlijk.

Blitzkriegen zijn geen snelle oorlogen. Op Polen hebben de DEU, samen met de RUS, zes weken hun tanden stukgebeten. Tegen FRA en de BENELUX ging het al sneller. De US/UK/etc coalitie heeft ook enkele weken nodig gehad om IRK in 2003 te veroveren.

Wat de DEU deden was eigenlijk Schwerpunkttaktik. D.w.z. met een relatief kleine strijdmacht je telkens hergroeperen en daar aanvallen waar het nodig is en dan je aanvalselement vervangen door lichtere troepen om dan weer een ander doel te kiezen met je gegroepeerde aanvalselement. Dat deden ze o.a. met nabije luchtsteun door Stuka's. Blijkbaar wringt het schoentje daar bij de RUS. Hun lucht en vuursteun is niet toppie gecoördineerd.

De UKR ontvangen blijkbaar ook heel gedetailleerde inlichtingen via Westerse hoogtechnologische middelen en diensten zodat ze snel op RUS manoeuvres kunnen anticiperen. Gisteren werd dat in "De Afspraak" goed uitgelegd. Misschien is de aflevering te herbekijken. Ik vind de link niet.

deket
15 maart 2022, 08:00
Link bij de Afspraak : VRT NU

Willem2
15 maart 2022, 12:36
Europa lanceert zijn vierde sanctiepakket tegen Rusland. Dat is kleiner dan de vorige drie, maar het spijkert gaten dicht en maakt daarmee al bestaande strafmaatregelen nog effectiever, aldus bronnen in Brussel.

De belangrijkste maatregelen, vanmorgen geaccordeerd door de lidstaten, zijn een volledig verbod op welke transactie dan ook met een groot aantal staatsbedrijven, een importverbod op staal dat Rusland 3,3 miljard gaat kosten en een vergaand verbod op investeringen in de Russische energiesector.

Daarnaast mogen Europese kredietbeoordelaars niet meer werken voor Rusland of Russische bedrijven, wat hun toegang tot westerse kapitaalmarkten verder bemoeilijkt. En tot slot is de lijst van personen en entiteiten van wie de buitenlandse tegoeden worden bevroren opnieuw uitgebreid en komt er een uitvoerverbod op luxegoederen (auto’s, juwelen) om de rijke vriendjes uit de entourage van Vladimir Poetin tot nadenken aan te zetten.

Op de nieuwe sanctielijst, aldus het doorgaans goed geïnformeerde Politico, staat ook Chelsea-eigenaar Roman Abramovich, die volgens Brussel goede relaties onderhoudt met Poetin en ‘een van de leidende Russische zakenlui’ is die met zijn miljarden een belangrijke inkomstenbron is voor diens regering. De Britse regering vaardigde eerder al sancties tegen hem uit. Het nieuwe pakket is zoals sinds kort gebruikelijk afgestemd op die van belangrijke partners als Amerika, Canada en Groot-Brittannië.

Volgens de Europese Commissie verhogen de nieuwe strafmaatregelen de economische druk op Rusland en beperken ze verder zijn mogelijkheden om in de oorlog tegen Oekraïne te investeren. Samen met andere landen beëindigt Europa ook de status van Rusland als ‘meest bevoorrechte handelspartner’ bij de WTO. Rusland verliest daarmee volgens Brussel de ‘belangrijke voordelen’ die het had door vrije toegang van zijn producten en diensten tot andere markten.
.... https://www.gelderlander.nl/buitenland/europa-lanceert-vierde-sanctiepakket-uitgaven-russische-oorlogsindustrie-verder-beperkt~aa358862/

Willem2
15 maart 2022, 12:38
Verschillende Russische influencers hebben in tranen afscheid genomen van Instagram, nadat Rusland besloot om de toegang tot Instagram te beperken. Zo postte Olga Buzova (36) een video van bijna zeven minuten waarin ze een aantal keren in huilen uitbarst, terwijl ze zich vertwijfeld afvraagt hoe het verder moet zonder haar 23 miljoen volgers. Kritiek blijft niet uit. ‘Ze mag altijd naar Charkov (in Oekraïne, red.) komen. Hier werkt Instagram wel’, klinkt het onder meer.
.... https://www.ad.nl/tech/russische-influencers-ontroostbaar-na-ban-op-instagram-mijn-leven-wordt-me-afgenomen~af4841b7/

nu begrijp ik het vlaggetje van Wentelt eefje hij tracht die influencers te lokken :rolleyes:

Willem2
15 maart 2022, 14:07
Beeld van het jaar:

https://www.youtube.com/watch?v=U2aW2lkk1mg

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2421257-protest-op-live-televisie-volgende-haarscheurtje-in-propaganda-rusland

Het protest van Marina Ovsjannikova, de vrouw die gisteren op de Russische staatstelevisie ageerde tegen de oorlog in Oekraïne, is een nieuw haarscheurtje in de Russische propaganda over de 'militaire operatie' in Oekraïne. Wat haar lot zal zijn, is vooralsnog onduidelijk.

Duidelijk de gevolgen van westerse propaganda volgens een vriend met een vlaggetje ;)

Willem2
15 maart 2022, 14:11
De premiers van Polen, Slovenië en Tsjechië gaan dinsdag naar Kiev voor overleg met president Volodimir Zelenski. Ze spreken in de bijna omsingelde hoofdstad ook met hun Oekraïense collega Denis Sjmihal.
Tot dit gezamenlijke bezoek is volgens de Poolse regering besloten na overleg met de top van de Europese Unie. De premiers Mateusz Morawiecki (Polen), Janez Jansa (Slovenië) en Petr Fiala (Tsjechië) willen met het bezoek in persoon de Europese steun voor de onafhankelijkheid van Oekraïne beklemtonen. En ze bieden ook hulp aan voor de Oekraïense staat en de samenleving.
.... https://dvhn.nl/buitenland/Premiers-van-Polen-Sloveni%C3%AB-en-Tsjechi%C3%AB-naar-Kiev-27540558.html

Willem2
15 maart 2022, 17:31
Nieuwe sancties VK voor Russische individuen
Nog eens 370 Russische individuen en instellingen zijn doelwit van nieuwe Britse sancties, zoals de bevriezing van tegoeden en inreisverboden. Nieuwe namen in de lijst zijn onder meer voormalige Russische president Medvedev, hoofdredacteur van de Russische zender RT Margarita Simonjan, en Michail Fridman, topman van een van Ruslands grootste banken Alfa-Bank, meldt de BBC.

Fridman liet zich eerder uit over de oorlog in Oekraïne. Hij noemde in een brief aan zijn medewerkers de situatie in het buurland een "tragedie" en schreef dat "oorlog nooit een antwoord kan zijn". Later nam hij een deel van zijn woorden terug uit angst voor represailles.

Het VK heeft Rusland ook al handelsbeperkingen opgelegd, waaronder een extra tarief van 35 procent op wodka.
.... https://nos.nl/collectie/13888/liveblog/2421220-marina-ovsjannikova-voor-de-rechter-onderhandelingen-rusland-en-oekraine-hervat

https://de.wikipedia.org/wiki/Oligarch

Duitsland heeft een speciale task force hiervoor in het leven geroepen om deze maatregelen door te kunnen gaan voeren.

Willem2
15 maart 2022, 18:01
Hoe lang blijft Rusland volhouden dat het slechts een oefening is ...

Rusland stapt uit Raad van Europa
Rusland is officieel uit de Raad van Europa gestapt. Het land voorkomt zo dat de verdragsorganisatie, die de democratie en de rechtsstaat in Europa bewaakt, Rusland zelf de deur wijst.

Rusland kondigde het vertrek aan vlak voordat er gestemd zou worden over het intrekken van het Russische lidmaatschap. Rusland kondigde meteen aan ook het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens op te zeggen, meldt de raad. Slechts één keer eerder stapte een lidstaat uit de verdragsorganisatie. Dat was Griekenland tijdens de militaire dictatuur.

Als Rusland geen lid meer is, kunnen Russen hun recht niet meer halen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Ook zou Rusland nu de doodstraf weer kunnen invoeren.
.... https://nos.nl/collectie/13888/liveblog/2421220-marina-ovsjannikova-veroordeeld-tot-boete-onderhandelingen-rusland-en-oekraine-hervat

maar kennelijk, voor wat het waard is, wordt er weer overlegd ...

Onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland hervat
De onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland zijn hervat. Dat meldt de Oekraïense onderhandelaar Michaljo Podoljak op Twitter. Er wordt volgens hem vandaag gepraat over een staakt-het-vuren en de terugtrekking van de Russische troepen uit Oekraïne. Van Russische zijde zijn geen mededelingen gedaan over de onderhandelingen.

De twee landen begonnen gisteren via een videoverbinding aan de vierde onderhandelingsronde. In de middag werd die onderbroken, met de mededeling dat het overleg vandaag zou worden hervat. Vandaag zijn de onderhandelaars weer fysiek bij elkaar gekomen zoals te zien is op onderstaande foto. Vermoedelijk op dezelfde locatie waar ze elkaar eerder spraken, aan de grens met Belarus.

Willem2
15 maart 2022, 18:18
Russische aanklagers hebben dertien jaar extra gevangenisstraf geëist tegen de Russische oppositieleider Navalny. Hij wordt beschuldigd van fraude en minachting van de rechtbank.

Aleksej Navalny zit ruim een jaar vast in de strafkolonie IK-2, 100 kilometer ten oosten van Moskou. Hij zou over anderhalf jaar vrijkomen, maar daar kan een nieuwe veroordeling dus verandering in brengen.

De aanklagers zeggen in de nieuwe aanklacht dat Navalny en zijn organisatie geld van sponsors hebben misbruikt voor oneigenlijke doeleinden. Daarvoor is tien jaar geëist. Daar zijn nog enkele jaren bijgekomen voor andere vergrijpen, zoals belediging van een rechter.
.... https://nos.nl/artikel/2421277-dertien-jaar-celstraf-extra-geeist-tegen-russische-oppositieleider-navalny

zo gaat men in Rusland met tegenstanders om van het regime...

Rino123
15 maart 2022, 19:38
Vele oorlogsslachtoffers echt triest deze oorlog!! EN OOK ZINLOOS WAT WIL POETIN HIERMEE BEREIKEN? MACHT EN GELD ZIJN VERDERFELIJKE ZAKEN IN ONZE WERELD:mad::mad::wand: EN WELKE NATIE HEEFT HIER ZICH NIET SCHULDIG AAN GEMAAKT?
NEDERLAND HAD NIETS TE ZOEKEN IN INDIE EN AMERIKA OOK NIET IN VIETNAM...........MAAR IK ZIE GEEN VERBETERING HIER IN EN HET BLIJFT MAAR DOORGAAN!!

Shakir
15 maart 2022, 20:37
40.000 Syriërs melden zich voor oorlog Oekraïne. https://dvhn.nl/buitenland/Monitor-40.000-Syri%C3%ABrs-melden-zich-voor-oorlog-Oekra%C3%AFne-27541853.html

Tot wel 40.000 Syriërs hebben zich volgens het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten bij Rusland gemeld voor de oorlog in Oekraïne. Volgens de in Londen gevestigde monitor rekruteert Moskou soldaten van het Syrische leger en strijders van milities.

Het Kremlin zei vorige week dat vrijwilligers mogen meevechten met het Russische leger in Oekraïne. Deze groep is voor zover bekend nog niet aangekomen in Oekraïne, dat sinds 24 februari in oorlog is met Rusland. Van alle aanmeldingen zijn er volgens de monitor op dit moment zo'n 22.000 goedgekeurd.

Syriërs zouden zich kunnen melden via speciale registratiekantoren in Syrië. Die zijn door Russische officieren geopend op plekken waar de Syrische regering de controle over heeft. Een vertegenwoordiger van de regering ontkent dat er een wervingscampagne gaande is en heeft ook gezegd dat niemand naar Rusland is afgereisd om in Oekraïne te vechten.

Voor het meevechten in Oekraïne wordt volgens het Observatorium geld beloofd. In Syrië verdienen soldaten ongeveer 14 tot 32 euro per maand. Rusland zou een salaris van 1000 euro hebben toegezegd. Bij verwondingen komt daar 7000 euro bovenop en bij overlijden krijgen nabestaanden 15.000 euro.

Veel Russen beschouwen de Oekraïners als een broedervolk. Omdat heel wat Russische soldaten daarom niet gemotiveerd zijn om te vechten en uiteraard ook niet begrijpen wat ze in godsnaam in Oekraïne moeten gaan uitrichten huurt Poetin dan maar 40.000 strijdkrachten uit Syrië waar ongetwijfeld ook moslimextremisten tussen kunnen zitten.

PUUR VERRAAD TEGEN EIGEN VOLK!

Brad Clitt
15 maart 2022, 20:46
Allemaal tandartsen, advocaten en raketgeleerden. Die laatsten zouden inderdaad nuttig kunnen zijn...

Willem2
15 maart 2022, 20:47
In deutschen Supermärkten ist das Sonnenblumenöl teilweise ausverkauft. Viele Verbraucher fürchten eine Verknappung durch den Ukraine-Krieg. Doch Hamstern verschärft die Lage zusätzlich.

Nach dem russischen Angriff auf die Ukraine ist es in den Geschäften in NRW ein wenig wie zu Beginn der Corona-Pandemie: Damals wurde Toilettenpapier gehamstert, jetzt fehlt Sonnenblumenöl in den Regalen. Was passiert da gerade? Antworten auf Fragen rund ums Speiseöl und andere Lebensmittel.

Warum ist Sonnenblumenöl knapp?
Die Gründe für den derzeitigen Engpass sind vielfältig. Eine wichtige Rolle spielt der Krieg in der Ukraine. Die wichtigsten Exportländer für Sonnenblumenöl weltweit sind die Ukraine und Russland. Deutschland deckt seinen Bedarf an Sonnenblumenöl zu mehr als 90 Prozent über Importe.

Dazu kommen aber noch andere Faktoren, etwa Ernteausfälle in Nordamerika und Probleme mit den Lieferketten wegen Corona. Zusätzlich sorgen übermäßige Vorratskäufe für leere Regale.
.... https://www1.wdr.de/nachrichten/knappe-lebensmittel-weizen-sonnenblumenoel-100.html

en chauffeurs willen niet meer rijden omdat de benzine te duur is geworden. Dat kan nog wel eens heel vervelend gaan worden.

WANDELAAR5
15 maart 2022, 20:50
Ik heb ook heel veel plantaardige olie gekocht om bij de benzine te mengen! Arachide olie is hier gelukkig nog wel verkrijgbaar.

Willem2
15 maart 2022, 20:51
Drohnenvideo zeigt Erschießung von Zivilisten
.... https://www.zdf.de/nachrichten/politik/zivilist-erschossen-ukraine-krieg-russland-100.html

Niks fake, alles echt.

Wentelt Eefje
15 maart 2022, 23:45
Door een journalist die door een collega al eens zo gekenschetst werd… echt betrouwbaar dus… ahum…

Natürlich kämpfen wir bis zum Ende um unsere Ehre, sehr geehrter Herr Ginzel. Es kann doch nicht sein, dass Sie, bezahlt mit öffentlichen Geldern, Verdächtigungen in den Raum stellen, aber nicht den Ansatz eines Beweises liefern, ja sogar ganz klar wissen, dass Ihr Verdacht nicht stimmt.

Sie handeln getreu dem Motto „ich werfe mal Dreck gegen eine weiße Wand, ein brauner Schatten wird schon bleiben“. Schämen Sie sich eigentlich nicht, wenn Sie morgens in den Spiegel schauen oder hießt es bei Ihnen, „Hauptsache Geld verdient“ von wem auch immer.

Dus of dit echt echt is…

WANDELAAR5
16 maart 2022, 14:54
Hartverscheurende werkelijkheid in de Oekraïne:
https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-mariupol-descends-into-despair-708cb8f4a171ce3f1c1b0b8d090e38e3
Een geul massagraf voor de lijken waaronder kinderen, omdat een normale begrafenis niet meer kan.
36729

WANDELAAR5
16 maart 2022, 15:16
https://www.ftm.nl/artikelen/poetins-nuttige-idioten-in-het-europese-parlement

Mooie analyse van het stemgedrag van uiterst rechts en uiterst links in het Europees parlement. Nog ruim 16 uur te lezen totdat die achter de betaalmuur verdwijnt.

Vladimir Poetin verliest de steun van extreemrechtse partijen in Europa. Het zorgvuldig opgebouwde team van ‘nuttige idioten’ valt uit elkaar. De Duitse Europarlementariërs van Alternative für Deutschland duiken weg, het Rassemblement National van Marine Le Pen maakt een opportunistische draai en ook de Nederlandse JA21’ers zijn sinds de Russische invasie van Oekraïne van mening veranderd.

pietpotent44
16 maart 2022, 18:09
Oorlog mogelijk binnen enkele weken voorbij

De oorlog zou als het meezit best weleens ergens in de komende weken al tot een einde kunnen komen. In april of mei.

Sommige defensie experts zeggen dat Rusland binnen enkele weken zodanig materieel tekort en andere voorraden tekort hebben dat ze hun offensief niet door kunnen blijven zetten.
Ook de economische sancties beginnen effect te hebben.

Naast de logistieke en coordinatieproblemen van de Russen is ook de weerstand van Oekraine veel groter dan de Russen hadden ingeschat. Die dachten aan een walk over binnen enkele dagen. We zijn nu 3 weken verder.

Een andere realistische mogelijkheid is een compromis tijdens aanstaande vredesonderhandelingen.
Waarschijnlijk zoiets als dat Oekraine geen navo-lid mag worden, neutrale status, plus evt. geen wapenleveranties meer van het Westen. Daar tegenover moet dan een garantie voor Oekraine staan dat ze niet meer door Rusland aangevallen mogen worden. Plus misschien Donetsk en Luhansk (en Krim) erkend Russisch.

Als dat niet gebeurt wordt het waarschijnlijk een lange bloedige guerillaoorlog in de steden. Vooral in Kiev, wat Poetin graag wil hebben gezien ook de historie van de Sovjet Unie.

Het internationaal strafhof van de VN in Den Haag heeft vandaag geoordeeld dat Rusland zich onmiddelijk moet terugtrekken uit Oekraine. De vraag is alleen wat Rusland daarmee doet. Waarschijnlijk niks. Toch komt Poetin daarmee strafrechtelijk wel meer in het nauw.

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6189692/onderhandelaars-oekraine-en-rusland-werken-aan-vredesplan-met-vijftien-punten.html

WANDELAAR5
16 maart 2022, 18:30
In ieder geval moeten we ons niets aantrekken van die clown Lavrov. Die wordt achteraf pas ingelicht door Poetin, zei nog vlak voor de inval dat er geen inval zou zijn.

Herr Fick
16 maart 2022, 20:34
Opvallend dat de Vlaamse regering zich zich zo inspant voor de UKR vluchtelingen. Er wordt zelfs gesproken van nooddorpen en er zijn al wooncontainers.

Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele gaf de Vlaamse Maatschappij Voor Sociaal Wonen (VMSW) reeds de opdracht om het aanbod van containers en mobiele woonunits in kaart te brengen. Via privé-aanbieders wordt er onderzocht wat er mogelijk is op korte termijn. Daarnaast peilt de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) op dit moment alvast bij haar leden naar de mogelijkheden inzake containers en woonunits die ter beschikking kunnen worden gesteld voor Oekraïense vluchtelingen.

https://www.bouwkroniek.be/article/noodopvang-oekrainse-vluchtelingen-kan-met-tijdelijke-constructies-zonder-vergunning.45507

Diezelfde N-VA minister hevelde nog maar pas geld over van de Vlaamse sociale huisvesting naar de privésector.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/13/diependaele-sociale-woningen/

Voor de Waalse daklozen in de Vesdervallei, waar ook 40 dodelijke slachtoffers waren, kon er alleen een renteloze lening af...

deket
16 maart 2022, 22:53
Er is een akkoord nabij tijdens de nu bezig zijnde vredesonderhandelingen. Waarschijnlijk idd met de belofte dat Oekraïne geen lid van de NAVO zal worden en dat Poetin geen gezichtsverlies zal lijden zoals ik eerder in dit topic schreef
Niemand zit te wachten op een langdurige oorlog en al zeker niet op een derde wereldoorlog (tenzij oa wat wapenindustrielen)
En ja het is vervelend dat olie en gas en tarwe duurder is en wij meer moeten betalen voor benzine, brood, en dus ook aardappelen en frieten. Maar laat ons daarover niet teveel zeuren. Mensen in Oekraïne die hun huis plat gebombardeerd zien en moeten vluchten met hun huilende kinderen dat is pas echt dramatisch.

Willem2
17 maart 2022, 00:33
We moeten wel zeuren want in eerste instantie lijkt het dat we dat doen voor ons luxe leventje maar we kunnen daarmee nog meer de armen redden van hongersnood. Er moet een keiharde boycot komen ten opzichte van Rusland en die moet je ook doorzetten ten opzichte van landen die hun trachten te helpen. En dat voor minimaal 2 jaar. Rusland moet het echt voelen zodat het volk in opstand komt en de oligarchen straft. Een andere manier gaat niet met Rusland.

WANDELAAR5
17 maart 2022, 17:24
http://youtu.be/4e1BndTE6Lg

Indrukwekkende videoboodschap van Arny the Terminator aan het Russische volk (en aan WE ;) )

Willem2
17 maart 2022, 21:59
Theater Marioepol grotendeels verwoest, 'Russen staan reddingswerk niet toe'
Een dag na het bombarderen van het theater in Marioepol, zijn de gevolgen van de aanval nog niet volledig vastgesteld. Weliswaar is duidelijk dat er overlevenden zijn die onder het puin vandaan worden gehaald, maar hoeveel mensen er zijn gered is niet vast te stellen. De Oekraïense politica Olga Stefanysjyna sprak vanochtend over 130 mensen die de luchtaanval hebben overleefd.

Volgens de locoburgemeester van Marioepol schuilden er 1000 tot 1200 mensen in het theater, dat door Russische luchtaanvallen met de grond gelijk werd gemaakt. Rusland ontkent overigens het theater te hebben gebombardeerd.
.... https://nos.nl/artikel/2421627-theater-marioepol-grotendeels-verwoest-russen-staan-reddingswerk-niet-toe

deket
17 maart 2022, 23:17
We moeten wel zeuren want in eerste instantie lijkt het dat we dat doen voor ons luxe leventje maar we kunnen daarmee nog meer de armen redden van hongersnood. Er moet een keiharde boycot komen ten opzichte van Rusland en die moet je ook doorzetten ten opzichte van landen die hun trachten te helpen. En dat voor minimaal 2 jaar. Rusland moet het echt voelen zodat het volk in opstand komt en de oligarchen straft. Een andere manier gaat niet met Rusland.

Mmm,niet volledig mee eens
Wie zijn de slachtoffers van een boycot? De arme burgers
Wat kunnen die tegen Poetin beginnen ?
De oliegiganten zullen nooit honger krijgen hoor
Hoogstens een luxejacht minder in Marbella

Wentelt Eefje
18 maart 2022, 01:45
http://youtu.be/4e1BndTE6Lg

Indrukwekkende videoboodschap van Arny the Terminator aan het Russische volk (en aan WE ;) )

Mwoehahaha! Wij krijgen 24 uur per dag in het mediabombardement waarin COVID door Oekraïne vervangen werd een beeld voorgeschoteld waarin beide kanten belicht worden en geen dingen voor ons verzwegen worden… …
Wat een grap!

pietpotent44
18 maart 2022, 06:14
Hoe rijke Russen de sancties omzeilen:

https://www.youtube.com/watch?v=s2bMjFHhbn0

pietpotent44
18 maart 2022, 06:16
Er is nog iemand die een boodschap heeft voor Poetin:

36730

pret
18 maart 2022, 08:58
Hoe rijke Russen de sancties omzeilen:

https://www.youtube.com/watch?v=s2bMjFHhbn0

Ja dat was te verwachten. Ik kan jullie verzekeren dat Malta en Cyprus niet de enige EU-landen zijn die paspoorten verkopen.

WANDELAAR5
18 maart 2022, 11:42
36731

Willem2
18 maart 2022, 11:58
Wereldwijd worstelen volgelingen van de Russisch-orthodoxe kerk met de Russische inval in Oekraïne. Verschillende orthodoxe leiders spraken zich al uit tegen de oorlog; de Amsterdamse parochie besloot de banden met de leiding in Moskou zelfs te verbreken. Bijna 300 Russisch-orthodoxe priesters hebben een petitie ondertekend waarin wordt opgeroepen tot een staakt-het-vuren.

Daarmee gaan kerkleiders overal ter wereld in tegen de lijn van patriarch Kirill van Moskou, de leider van de Russisch-orthodoxe kerk. Hij verdedigt de oorlog in Oekraïne, en zorgt voor steun onder de Russische bevolking door in preken de "speciale militaire operatie" in Oekraïne te rechtvaardigen.

Dat doet hij met grote woorden. Voor patriarch Kirill is de oorlog in Oekraïne een kruistocht, omdat hij vreest dat het 'afvallige' Oekraïne te ver afdrijft van de Russische cultuur. Zo 'zondigt' Oekraïne door gay prides te organiseren om bij het Westen te mogen horen, zei hij in een recente preek.
... https://nos.nl/artikel/2421654-kerkvorst-kirill-heeft-zijn-lot-aan-godsgeschenk-poetin-verbonden

WANDELAAR5
18 maart 2022, 13:27
WE luistert als goed orthodox Christelijk gelovige natuurlijk goed naar zijn idool en grote leider Kirill! Daar getuigt hij hier iedere keer van!

Wentelt Eefje
18 maart 2022, 18:46
Mijn idee over de Westerse religies…
“God is dood. Nu de christenen nog.”

;)

Willem2
19 maart 2022, 00:38
Putins Kriegsgründe im Faktencheck

Seit rund drei Wochen führt Russlands Präsident Wladimir Putin einen brutalen Angriffskrieg gegen die Ukraine. Aus seiner Sicht völlig zurecht. Im Wesentlichen rechtfertigt er diese Invasion durch vier Gründe: .....
....https://www.zdf.de/nachrichten/politik/putin-propaganda-ukraine-krieg-russland-100.html

Ascari
19 maart 2022, 01:49
Italie schijnt ook paspoorten te verkopen. Toen Roemenie nog niet bij de de EU zat kwamen Roemeense dvp's met Litouwse paspoorten werken in NL en DE.

Willem2
19 maart 2022, 14:18
Hoe het leven was en hoe het is: de oorlog in Oekraïne in acht foto’s
... https://nos.nl/artikel/2421804-hoe-het-leven-was-en-hoe-het-is-de-oorlog-in-oekraine-in-acht-foto-s

pietpotent44
19 maart 2022, 19:51
Russische economie begint sancties te voelen

De Russen beginnen nog maar net het effect te zien dat de oorlog heeft op hun economie, nu sancties en internationaal isolement duidelijker voelbaar worden.
Van inflatie tot leveringsketen, elke hoek van de economie zal het effect voelen.

https://www.youtube.com/watch?v=A0m_hNoJU8I

pietpotent44
19 maart 2022, 21:35
https://www.youtube.com/watch?v=aKcu6CPN9fc

Willem2
21 maart 2022, 00:08
Russen vluchten naar Istanbul: 'Ik leef in een illusie over mijn eigen land'
Tienduizenden Russen hebben het land verlaten sinds het begin van de oorlog in Oekraïne. Velen komen terecht in Turkije, waar ze nog naartoe kunnen vliegen. In Istanbul vinden vooral jonge en progressieve Russen een onderkomen.
.... https://nos.nl/video/2421961-russen-vluchten-naar-istanbul-ik-leef-in-een-illusie-over-mijn-eigen-land

Dan gaat het wel heel slecht in Rusland want zelfs pret vlucht niet naar Istanbul ;)

Willem2
21 maart 2022, 00:28
Zu Tausenden flüchten Frauen vor dem Krieg in der Ukraine. Viele Menschen wollen helfen - aber es gibt auch jene, die die Not ausnutzen. Polizei und Menschenrechtsorganisationen warnen vor Menschenhändlern.

Es beginnt schon an der Grenze zwischen der Ukraine und Polen. Viele Privatpersonen bieten dort Geflüchteten ihre Hilfe an. Doch leider nicht alle meinen es auch so gut. Für junge Frauen kann es mitunter gefährlich werden - vor allem wenn sich Menschenhändler unter die echten Helfer mischen.
.... https://www1.wdr.de/nachrichten/ukraine-flucht-fluechtlinge-menschenhandel-100.html

pietpotent44
21 maart 2022, 05:39
Russische soldaten roepen op tot stoppen oorlog

Gevangen genomen Russische soldaten die tijdens een persconferentie vergiffenis vragen aan het Oekraiense volk, en Russische militairen oproept terug te keren naar Rusland, en afstand te nemen van (de oorlog van) Poetin.

(Al zal dit door sommige forumleden weer gezien worden als propaganda.)

https://www.youtube.com/watch?v=-2KazM_qkvg

Eddy_V
21 maart 2022, 11:50
Russische soldaten roepen op tot stoppen oorlog

Gevangen genomen Russische soldaten die tijdens een persconferentie vergiffenis vragen aan het Oekraiense volk, en Russische militairen oproept terug te keren naar Rusland, en afstand te nemen van (de oorlog van) Poetin.

https://www.youtube.com/watch?v=-2KazM_qkvg

Dat is altijd een probleem als mensen onder deze omstandigheden uitspraken doen. Wat is oprecht en wat is “gedwongen”?
Beste zou zijn om deze jongens te droppen bij de rijen Russische tanks en daar hun verhaal te laten doen, dan zou het ook impact hebben want de gemiddelde Rus ziet dit niet, de soldaten al helemaal niet.

deket
21 maart 2022, 13:28
Nogmaals; Poetin kan dan een psychopathische, narcistische dictator zijn met een Napoleoncomplex, het westen mag ook eens in eigen boezem kijken. Men was er als de kippen bij om al die landen van het Warschaupact lid van de NAVO te maken. Je kan de klok niet terugdraaien maar een enorme blunder.

deket
21 maart 2022, 13:37
Het ging ook al een tijd minder met de Russische economie. Nu kan Poetin de boycot gebruiken om dit als oorzaak aan te duiden
Fidel Castro schoof ook alle schuld van het falen ivm de Cubaanse economie aan de boycot door de USA. Hoewel die maatregel van de Amerikanen hypocriet bleek

pietpotent44
21 maart 2022, 14:49
Nogmaals; Poetin kan dan een psychopathische, narcistische dictator zijn met een Napoleoncomplex, het westen mag ook eens in eigen boezem kijken. Men was er als de kippen bij om al die landen van het Warschaupact lid van de NAVO te maken. Je kan de klok niet terugdraaien maar een enorme blunder.

Die landen hebben juist zelf bij de navo om het navo lidmaatschap gevraagd.

En er is nooit een schriftijke (en ook geen juridisch geldende mondelinge) afspraak gemaakt waarin de navo aan Rusland heeft beloofd dat het niet zou uitbreiden naar het oosten.

Je zou de navo (en vooral de VS) wel andere verwijten kunnen maken, zoals andere begonnen oorlogen en bombardementen die eigenlijk ook illegaal waren.

Willem2
21 maart 2022, 14:53

minder propaganda als van Willem Engel (zelfde initialen als de man met het vlaggetje :eek:)

pietpotent44
21 maart 2022, 14:56
minder propaganda als van Willem Engel (zelfde initialen als de man met het vlaggetje :eek:)

We zullen de Willempies hier maar buiten laten ;)

deket
21 maart 2022, 19:11
Die landen hebben juist zelf bij de navo om het navo lidmaatschap gevraagd.

En er is nooit een schriftijke (en ook geen juridisch geldende mondelinge) afspraak gemaakt waarin de navo aan Rusland heeft beloofd dat het niet zou uitbreiden naar het oosten.

Je zou de navo (en vooral de VS) wel andere verwijten kunnen maken, zoals andere begonnen oorlogen en bombardementen die eigenlijk ook illegaal waren.
Van wie de vraag komt vind ik in deze niet relevant.
De toewijzing vind ik dom. Wélke meerwaarde? De koude oorlog en het zogenaamde communismedreiging zijn al lang verdwenen of men moet aan China denken. Btw de lachende derde in dit onnodige conflict

pietpotent44
21 maart 2022, 20:59
Van wie de vraag komt vind ik in deze niet relevant.
De toewijzing vind ik dom. Wélke meerwaarde? De koude oorlog en het zogenaamde communismedreiging zijn al lang verdwenen of men moet aan China denken. Btw de lachende derde in dit onnodige conflict

Ik kan heel goed begrijpen waarom er zoveel landen zijn toegevoegd aan de navo. Danwel navo-lidmaatschap aangevraagd hebben.

Rusland is nou eenmaal hopeloos onbetrouwbaar. Dat blijkt ook nu weer. De Russen hebben het verdrag van Boedapast uit 1994 sindsdien al 2 keer overtreden.
Dus waarom zouden we nu of in de nabije toekomst de Russen wel op hun woord moeten geloven dat ze zich aan verdragen houden (die dus WEL op papier staan).

China is helemaal niet de lachende derde in dit conflict. Ze zitten met Rusland in hun maag. En willen de VS ook niet teveel voor het hoofd stoten.

deket
21 maart 2022, 21:05
Tjonge, tjonge. Duitsland wil geen zaken meer doen met een fout land(dus Rusland) betreffende vloeibare gas
Dus hebben ze pas nog een overeenkomst gepleegd met,,,,Qatar
Ja als voorbeelden kan dat tellen
Al erg genoeg dat ze het WK voetbal gekocht hebben en dat nog mogen organiseren ook