PDA

Volledige versie bekijken : Heer Olivier overleden

pret
17 februari 2022, 13:57
Meesteroplichter Ari Olivier is vorige week na een lang ziekbed overleden. Dat bevestigt zijn zoon aan deze site. ‘Heer’ Olivier, zoals de oplichter in de jaren 70 en 80 bekend stond, is 82 jaar oud geworden.

Olivier had het voorzien op rijke weduwen en andere vermogende vrouwen, die hij met zijn charmes volledig inpakte en meestal berooid achterliet. Ook bankdirecteuren, captains of industry en ervaren zakenlieden met uitstekende reputatie trapten in de praatjes van de oplichter.

Zo verkocht hij niet-bestaande pijpleidingen ter waarde van zestig miljoen gulden en smeerde Israël enkele schepen aan die hij nooit leverde. Aan deze site deed hij uit de doeken hoe hij enkele jaren geleden betrokken was bij een internationale factuurfraude, waarbij bedrijven als Benetton en een distributeur van Coca Cola voor vele tonnen het schip in gingen. In 2016 werd Olivier daarom uitgeleverd aan Luxemburg. Hij werd verdacht van betrokkenheid bij het verduisteren van 273.000 euro van de drankenleverancier, maar werd vrijgesproken.

Ari Olivier leidde een leven van snelle sportauto's, dure maatpakken en Montecristo sigaren. Voor zijn louche zaken vloog hij de wereld over. Eén keer zelfs als geheim agent, toen de Amerikaanse Customs (douane) de charmante oplichter als geheim agent rekruteerde. Onder de codenaam SA14NL infiltreerde Olivier bij een witwasser op Aruba, die al tien jaar bovenaan de wanted-lijst stond van de Customs.

Veronica

Een bezoek aan Olivier was nooit saai. Terwijl zijn Dobermann op een autoband knabbelde (,,tennisballen bijt hij in één hap doormidden”), diste Olivier ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag voor Nieuwe Revu anekdotes op. Zoals over zijn band met drugshandelaar Johan V., alias De Hakkelaar. ,,Op een gegeven moment had hij een partij wijn die hij aanbood. Maar er zat een hoop breuk bij, want ze hadden die pallets op elkaar gestapeld. Johan wilde er vanaf. Ik zei: ik bied je 30 cent per fles. Johan was verguld, want het ging om 17.000 flessen. Maar ik wist al lang wat ik ermee wilde doen. Ze ter vernietiging aanbieden bij de douane. Dan kreeg ik 1 gulden tien per fles. Business is business. Johan kon er later ook om lachen.”

In 1997 kreeg hij zijn eigen televisieshow ‘Heer Oliviers wereld’ op Veronica, waarin hij Montecristo-sigaren rookte, peperdure horloges droeg en een Bentley of Jaguar onder zijn kont had. De show stopte al na drie afleveringen, nadat Olivier in Duitsland werd opgepakt met valse dollars. Olivier zat meerdere keren in de gevangenis, een plek waar hij zich meteen liet gelden. ,,Kijk, voor iemand alleen ben ik niet bang. Ik ben namelijk ontzettend sterk. In de bajes had ik ontzag, want ik kon verschrikkelijk hard slaan.”

Hoewel zijn bekendheid de laatste jaren afnam, klopten mensen nog steeds bij hem aan. Vaak voor dubieuze zaken. Dan lagen er ineens tien goudstaven in de kluis van zijn woning in Nieuw Vennep, die achteraf alleen aan de buitenkant van goud bleken. Maar ook bonafide zakenmensen vroegen hem om advies. Zo was er een ondernemer die niet onder een wurgcontract uitkwam, en tevergeefs bij tal van adviesbureaus en banken had aangeklopt. Olivier vond wel een oplossing: de boel failliet laten gaan en opnieuw beginnen.

Woningoverval

In de laatste jaren zei Olivier te schilderen. Sommige werken, allemaal impressionistisch, zagen er verrassend goed uit. Of hij in alle gevallen zelf de penseel ter hand nam, is nog de vraag. Naar eigen zeggen deed ‘een echte Olivier’ 10.000 euro. ,,Als ik mijn schilderijen voor 2.000 euro zou wegdoen, zou niemand ze willen. Het moet een beetje exclusief zijn, zodat mensen weten dat het wat heeft gekost. Ik ben begonnen met 5.000, maar de prijzen zijn verdubbeld. Tja, de inflatie he.”

Vier jaar geleden later raakten Olivier en zijn vrouw slachtoffer van een woningoverval. ,,Ik zag ze vanuit een ooghoek. Ze waren over de schutting geklommen. Ik sprong meteen op van de bank’', vertelde Olivier destijds aan deze krant. ,,Ik weet nog dat ik schreeuwde: ‘Oh nee, níet bij mij’.” Met een stuk hout stormde de toen 78-jarige naar buiten en sloeg de overvallers terug de schutting over.

Ari Olivier leed al langere tijd aan kanker. Hij wist die ziekte verrassend lang vol te houden, zegt zijn zoon Boris telefonisch. ,,Het was wonderbaarlijk. Het leek wel of hij niet kapot was te krijgen. Hij bleef oersterk tot het einde.”

Olivier overleed op 10 februari. RIP

https://www.ad.nl/binnenland/meesteroplichter-ari-olivier-die-het-voorzien-had-op-rijke-weduwen-is-overleden~a7c216d4/206548530/

schoolmeester
17 februari 2022, 14:06
Ik denk dat weinig mensen treuren om zijn dood........ja, misschien degenen die nog geld van hem tegoed hadden, en dat waren er velen......

pietpotent44
17 februari 2022, 18:23
Markant figuur. Droeg brillen van 20.000 gulden, want 'hij wilde het toch goed zien'. Kreeg het ook voor elkaar om een boeing vliegtuig te verkopen, terwijl hij niet eens bij dat bedrijf werkte. En hij knoopte relaties aan met vrouwelijke notarissen die ook niet helemaal zuiver waren, en drukte dan geld achterover om hen berooid achter te laten.
Zo ook bij mensen die hem wel interessant vonden en dachten dat hij hun geld snel door hem konden laten vermeerderen. Verdween altijd in Aries zakken.
Zijn kinderen hebben daardoor ook met hem gebroken.
Arie zorgde er na zijn veroordelingen ook altijd voor dat hij op papier niks meer bezat.

Dit vond ik een interessante uitzending, van ruim 20 jaar geleden (ik dacht 1999). In 'Het Zwarte Schaap'.

https://www.youtube.com/watch?v=MFMrkTyeXDc

deket
17 februari 2022, 22:48
Indien je eigen kinderen met je breken stel je toch existentiële vragen
Was het dat allemaal waard?

Wentelt Eefje
18 februari 2022, 02:35
Ik denk dat weinig mensen treuren om zijn dood........ja, misschien degenen die nog geld van hem tegoed hadden, en dat waren er velen......

Ben jij dan aan het doen? Je eigen grafschrift vast aan het verzinnen?!