PDA

Volledige versie bekijken : Internationale Vrouwendag dinsdag 8 maart



Piet Plezier
8 maart 2022, 04:16
Internationale Vrouwendag*wordt elk jaar gevierd op 8 maart. In het begin was de verbetering van vrouwenrechten, vooral het vrouwenkiesrecht, het doel. Tegenwoordig wordt vrouwendag vaak georganiseerd rond een speciaal thema zoals ‘tegen geweld’ of ‘gelijke behandeling’.

1912: Voor het eerst in Nederland

De eerste Nederlandse Vrouwendag vond op 12 mei plaats, georganiseerd door de Sociaal-Democratische Vrouwenclubs. Hun blad*De Proletarische Vrouw*kwam uit met een speciaal feestnummer. De dag stond in het teken van het Algemeen Vrouwenkiesrecht.

1922: Eerste Internationale Vrouwendag op 8 maart

Vanaf 1922 vierden vooral communistische vrouwen Internationale Vrouwendag op 8 maart. Andere vrouwen associeerden de datum met de staking in New York van 1908. Toch wijst veel erop dat de werkelijke oorsprong van de datum 8 maart in Rusland ligt. Overigens vieren België en Zuid-Afrika Vrouwendag nog steeds op een andere datum, namelijk op 11 november en 9 augustus.

*Wist je dat?

De viering van de Internationale Vrouwendag verschilt per land. Met als uitschieter Rusland. Daar is het een officiële vrije dag voor mannen en vrouwen die doet denken aan de Nederlandse Moederdag. Het is bedoeld als een eerbetoon aan alle vrouwen. Schooljongens geven bijvoorbeeld een cadeau aan hun lerares en een attentie aan de meisjes in hun klas.

De mannen in Roemenië kopen op 8 maart bloemen voor hun vrouwen. En op kantoor steken de mannen de koppen bijeen en organiseren ze een heus feest voor de vrouwen.

"Zelfs de politie gedraagt zich anders op 8 maart. Wanneer vrouwen te hard rijden op de Vrouwendag krijgen ze geen bekeuring maar een bloem."*

Ik ben op dit moment in Roemenië, hier praten ze al een week over 8 maart
Je ziet buiten ook allemaal kraampjes waar van alles word verkocht voor de vrouwe
Vanavond een soort van festivals met muziek
Nu eerst maar eens bloemen in gaan kopen voor me vrouwen die ik hier ken.