PDA

Volledige versie bekijken : Klaus Schulze

Johan35
13 mei 2022, 21:44
Elektronica pionier Klaus Schulze is overleden

Al jaren ben ik een fan van elektronische muziek, met name het betere synthesizer werk.
Waarschijnlijk drukte, maar ik hoorde gisteren pas dat deze grote muzikant op 26 April het tijdelijke voor het eeuwige heeft verruild.

Klaus Schulze, decennialang een van de grote namen in het genre. Samen met Tangerine Dream , Kraftwerk, Vangelis, Jean Michel Jarre grote en opvallende namen.
Schulze is altijd zijn eigen weg gegaan. In het verleden stond zijn muziek synoniem met enorm lange klanktapijten. Daar moest je van houden.
Maar Schulze was veel meer dan dat.
Van oorsprong drummer hanteerde hij veel ritme in zijn muziek. In 2009 maakte hij de inmiddels legendarische opnames met Lisa Gerrard.
De man leefde met zijn familie teruggetrokken op de Lüneburger Heide.

Persoonlijk vind ik 74 wel wat jong. Misschien is zijn jarenlange roken er debet aan. Hoe het ook zei, ik hoop dat we nog lang van zijn muzikale nalatenschap en invloed mogen genieten.
Klaus, het ga je goed.

36899 36900 36901

Shakir
13 mei 2022, 22:26
Ze vallen als vliegen tegenwoordig. Florian Schneider (Kraftwerk) en Edgar Froese (Tangerine dream) zijn reeds heengegaan. Terwijl Tangerine Dream en zeker Kraftwerk er bij mij ingaan als zoetekoek moet ik toch toegeven dat Klaus Schulze me een pak moeilijker ligt. Het vraagt soms erg veel luisterbeurten om het te kunnen waarderen.

Deze bvb.:

https://www.youtube.com/watch?v=qBn0Jnf7_3M

Eddy_V
13 mei 2022, 22:35
RIP Klaus,
het was mij ook ontgaan terwijl ik ergens door het Balkan gebergte aan het rijden was met de Spotify list op techno, die op z’n minst mede op Klaus Schulze geďnspireerd is, zo niet gesampled is.
Zojuist van zolder twee van z’n albums naar beneden gehaald en op m’n gammele ouwe Beogram gelegd, bij dit soort nostalgische gelegenheden gaat niets boven het origineel ipv muziek uit de cloud en die foto….. ongehoord :)

36902

Zal morgen tijdens het “ E-day 2022” live event vast nog wel even bij stilgestaan worden

PS onbewust al jaren de titel van Side One als onderschrift onder m’n nickname geplaatst: nowhere - now here…
altijd in de veronderstelling geweest dat die Pink Floyd afkomstig was

Wentelt Eefje
14 mei 2022, 06:43
Anderhalf jaar geleden waren we de man al aan het eren zonder dat zijn verscheiden er aan te pas hoefde tot komen. Maar een reprise voor zijn rust in vrede:

Over Popmuziek en Kwaliteit - Klaus Schulze (http://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?26858-Over-Popmuziek-en-kwaliteit&p=767198&highlight=Klaus+schulze#post767198)

en een aantal direct daarop volgende reacties aangaande deze Pionier met een hoofdletter P