PDA

Volledige versie bekijken : Taiwan



stimpy3
2 augustus 2022, 16:34
https://nos.nl/artikel/2439195-amerikaanse-toppoliticus-pelosi-ondanks-dreigementen-china-aangekomen-in-taiwan



Nancy Pelosi, voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, is geland in Taiwan. Ze is de hoogste Amerikaanse functionaris die de eilandstaat aandoet sinds 1997.

Pelosi landde iets voor 17.00 uur Nederlandse tijd in een Amerikaans militair toestel. Kort na de landing deed zij een verklaring uit. "De solidariteit van de VS aan Taiwan is belangrijker dan ooit", liet de toppoliticus weten. Het belangrijkste doel van haar bezoek is het uitdragen van steun aan Taiwan, aldus Pelosi.

Pelosi vertrok eerder vandaag vanaf een militaire basis in Maleisië, waar ze een korte ontmoeting had met premier Ismail Sabri Yaakob. Haar toestel vloog via een omweg naar de staat, onderweg werd de Zuid-Chinese Zee zoveel mogelijk vermeden.

Volgens Taiwanese media brengt Pelosi morgen een bezoek aan het parlement en heeft ze een ontmoeting met de Taiwanese president Tsai Ing-wen.

Werkbezoek in Zuidoost-Azië
Pelosi is op werkbezoek in Zuidoost-Azië en zal ook Zuid-Korea en Japan aandoen. Taiwan stond niet op de officiële agenda. Sinds de geruchten op gang kwamen dat Pelosi ook de eilandstaat zou bezoeken, heeft China stevige kritiek geuit. Pelosi geldt als criticus van het regime in Peking, met name op het gebied van mensenrechten. China ziet in haar bezoek een harde steunbetuiging aan Taiwan.

Sinds gisteren werd sterk rekening gehouden met een bezoek van de voorzitter, maar haar komst werd door Washington niet bevestigd. Pentagon-woordvoerder John Kirby onderstreepte dat de keuze om te gaan bij Pelosi zelf lag.

Kort na Pelosi's aankomst publiceerde The Washington Post een opiniestuk van haar hand, getiteld 'Waarom ik met een Congresdelegatie naar Taiwan ga'. Daarin schrijft ze dat de onafhankelijkheid van Taiwan een belangrijk speerpunt van de Amerikaanse buitenlandpolitiek is.

In het artikel bekritiseert ze Peking, dat zich volgens Pelosi de laatste jaren meer en meer met Taiwan is gaan bemoeien. "We kunnen niet toekijken terwijl de CCP Taiwan en de democratie zelf bedreigt", schrijft ze, refererend aan de Chinese Communistische Partij.

Het bezoek - hoewel dit niet officieel werd bevestigd - heeft de spanningen tussen Washington en Peking doen oplopen. De Chinese president Xi Jinping dreigde eerder dat de Amerikanen "niet met vuur moeten spelen". Het land dreigde "resolute maatregelen" te treffen als de toppoliticus zou komen, maar gaf geen details. Rusland spreekt ook van een escalatie en heeft gezegd dat het Peking steunt.

Peking ziet Taiwan als afvallige provincie. Xi wil de onafhankelijke staat terugbrengen onder Chinees bestuur en heeft eerder al gezegd dat hij bereid is geweld te gebruiken om dat doel te bereiken. Maar deskundigen gaan er niet van uit dat het bezoek van Pelosi nu onmiddellijk tot een escalatie leidt.

Toch hebben de Amerikanen vier oorlogsschepen voor de oostkust van Taiwan gestationeerd. "Ze kunnen elk moment in actie komen als dat nodig blijkt", aldus een anonieme legerfunctionaris tegen persbureau Reuters. De Chinezen voeren de afgelopen dagen al met oorlogsschepen langs de kust van Taiwan.




Extrabonus: China gaar de komende dagen oefeningen houden om taiwan: https://twitter.com/ChinaDaily/status/1554488169365585921

Natuurlijk hebben we dit al eerder gezien, maar dit is natuurlijk wel een aardige afleiding voor alles wat er in de Oekraine gebeurd.

Kwibus2
2 augustus 2022, 22:35
Hoe kun je de schermutselingen rond Taiwan een afleiding noemen voor de vernietiging die in Oekraïne plaatsvindt?

De komst van Nancy Pelosi heeft geleid tot de aanwezigheid van een Amerikaans vliegdekschip en een paar fregatten in de wateren rond Taiwan.
De Chinezen hebben wat troepen met militair geschut gestuurd naar het gebied in China dat grenst aan Taiwan. China boos. Pelosi voelt zich prima met zoveel aandacht. Verder gebeurt er niets. De Chinezen hebben al problemen genoeg. Die begeven zich niet in een gewapend conflict met Taiwan. Aan Oekraïne hebben ze kunnen zien hoe zich dat tegen hen kan keren.

Dalton
3 augustus 2022, 09:57
Hierdoor wordt de wapen-industrie goed gevoed daar draait alles om geld en macht.
Zo ging het vroeger en nu nog steeds en door dit geweld worden er weer flink wat mensen op geruimd want we hebben ruimte nodig op deze planeet.

Coviag
3 augustus 2022, 11:24
ik snap de stap van Pelosi niet helemaal. Duwt m.i. de chinezen dichter naar de russen toe. En als daar een blok van totalitaire staten gevormd wordt (China + Rusland + meelopers als India, Indonesië en een hoop andere regimes die dan kleur moeten bekennen) dan krijgen we een wel heel aparte nieuwe wereldorde.

Kan maar 2 redenen bedenken:
1. Dit is een eenmansactie van Pelosi die denkt dat het voor haarzelf, de democraten, of de regering Biden goed is om dit te doen. Een ego-tripje wellicht.
2. Dit is een gecoördineerde actie op basis van hele concrete inlichtingen dat China inderdaad van plan is om een "oekraiene-tje" te doen met Taiwan. Uitkomst van geheim topoverleg is dat ze eerst een "kleine" actie doen om te laten weten dat ze het er niet mee eens zijn. Deze laatste is voer voor strategen om uit te dokteren wat de verschillende scenario's waren en waarom dit een goede zou kunnen zijn.

Wat denken jullie?

Kwibus2
3 augustus 2022, 12:11
Er is een heel andere verklaring voor de interesse die mevrouw Pelosi toont voor Taiwan.
In het deel van Californië waar haar meeste kiezers zitten wonen voor het grootste deel Aziaten die niet gesteld zijn op China.
Pelosi is zelf ook geen vriend van China. Zij is niet onder de indruk van de dreigementen die meneer Xi heeft geuit.
Met een vliegkampschip en wat fregatten van de Amerikaanse marine bij Taiwan kan Pelosi met een gerust hart handjes schudden in Taiwan.
Zelfs Mark Rutte zou dat wel aandurven.

Coviag
3 augustus 2022, 13:52
Kwibus, Je gaat dus voor optie 1: eigenbelang. Kan ik me indenken, maar vraag me af of het uiteindelijk goed voor haar is. Misschien wel voor een herverkiezing, maat of ze op haar leeftijd na deze escapade weer als speaker gekozen wordt? Ze zal in het house afgerekend worden op het effect van haar handelen, denk ik.

Ties85
3 augustus 2022, 16:16
Kwibus, Je gaat dus voor optie 1: eigenbelang. Kan ik me indenken, maar vraag me af of het uiteindelijk goed voor haar is. Misschien wel voor een herverkiezing, maat of ze op haar leeftijd na deze escapade weer als speaker gekozen wordt? Ze zal in het house afgerekend worden op het effect van haar handelen, denk ik.

Dat mens heeft er schijt aan de heks is al 82 en laat even zien te doen waar ze zin in heeft, over 2 jaar bij herverkiezingen is ze 84 veel mensen halen die leeftijd niet eens.
Er zou sowieso een maximum leeftijd voor politici moeten komen mensen boven de 80 staan zelden nog midden in de maatschappij.
Wat mij betreft is de pensioengrens ook de maximale leeftijd grens voor politici ze hebben allemaal genoeg verdient en pensioen zeker die vrouw, tijd om op de golfbaan in Florida ofzo haar laatste dagen te slijten.

deket
3 augustus 2022, 20:18
Heb geen glazen bol maar je moet geen Julles Vernes zijn om te weten dat het niet heel lang meer gaat duren of China effectief Taiwan zal binnenvallen
Mede door Vredesapostel Pelosi die de democratie in de uitverkoop zet
China of gelijk welk land heeft lessen te trekken van de USA bereffende invallen van landen
Komt er nog bij dat voor China, Taiwan,provincie Formosa blijft en deel uitmaakt van de volksrepubliek China en vroeger tot het einde van de WO2 een Kolonie van Japan was

%aar Nancy denkt het grote gelijk aan haar kant te hebben en even zich gaan moien met een enorme profileringsdrang
Landen die de mensenrechten niet respecteren moeten niet als vriend beschouwd worden maar ik krijg ijzeren kloten van die dubbele moraal van de USA ,dewelke wel graag maatjes wil blijven met die dictoriale oliestaten

Kwibus2
4 augustus 2022, 14:51
Kwibus, Je gaat dus voor optie 1: eigenbelang. Kan ik me indenken, maar vraag me af of het uiteindelijk goed voor haar is. Misschien wel voor een herverkiezing, maat of ze op haar leeftijd na deze escapade weer als speaker gekozen wordt? Ze zal in het house afgerekend worden op het effect van haar handelen, denk ik.

No worries, de democraten en Pelosi stijgen alweer flink in de peilingen. Ik durf niet te beoordelen of het haar te doen is om zieltjes te winnen.
Mocht dat wel zo zijn dan is haar opzet geslaagd. Wat ik van haar weet is dat haar overtuiging standvast is. Ze laat zich niet meeslepen door de waan van de dag.
Ze is 82 maar kan nog best even mee. Tegen Trump heeft ze zich goed geweerd. Ik zou haar niet als schoonmoeder willen hebben, dat weer niet.

deket
5 augustus 2022, 12:12
No worries, de democraten en Pelosi stijgen alweer flink in de peilingen. Ik durf niet te beoordelen of het haar te doen is om zieltjes te winnen.
Mocht dat wel zo zijn dan is haar opzet geslaagd. Wat ik van haar weet is dat haar overtuiging standvast is. Ze laat zich niet meeslepen door de waan van de dag.
Ze is 82 maar kan nog best even mee. Tegen Trump heeft ze zich goed geweerd. Ik zou haar niet als schoonmoeder willen hebben, dat weer niet.
Nochtans hoor ik geluiden dat de populariteit van de Joe Biden nog nooit zo laag bleek. Biden is btw razend op haar en terecht.